View Full Version : Noorden als autonome regio
Eisso January 25th, 2005, 05:01 PM 25 januari 2005, 12:51 uur
'Noorden als autonome regio'
SIBRANDABUORREN - Friesland, Groningen en Drenthe moeten zich afscheiden van Nederland en samen als autonome noordelijke regio binnen Europa verder gaan. Dat vindt de Fryske Nasjonale Partij (FNP).
Fractievoorzitter Johannes Kramer van de Friese nationalisten vindt dat de drie noordelijke provincies serieus over zo'n afscheiding moeten nadenken. ,,Maar het moet dan wel heel veel voordeel ten opzichte van de huidige situatie opleveren'', verklaarde Kramer dinsdag. De Friese politicus zegt het geen probleem te vinden als de stad Groningen in zo'n autonome regio de hoofdstad is.
Het voorstel van de FNP is een schot voor de boeg voor de collectieve vergadering van Statenleden uit Friesland, Groningen en Drenthe woensdagavond. De drie provincies kregen altijd extra staatssteun, maar vanaf 2006 wordt die steun ondanks eerdere toezeggingen stopgezet. De provincies kunnen in ruil voor structurele steun projecten bedenken en daarvoor geld in Den Haag vragen. Het Rijk beoordeelt dan of die projecten subsidie waard zijn. ,,Een sigaar uit eigen doos'', zo oordeelt Kramer over die nieuwe vorm van steun aan het Noorden.
Daarnaast is de FNP boos over de vergoeding die Noord-Nederland krijgt voor de gaswinning in de Waddenzee. ,,Wij beslaan een kwart van het landsoppervlak, dus willen wij 25 procent van de opbrengsten. Dan overvragen wij echt niet'', aldus Kramer. Den Haag wil 500 tot 800 miljoen euro van de zes tot acht miljard die de gaswinning oplevert aan het Noorden geven.
Vind het toch een beetje eng klinken hoor, zo'n Nationalistische Partij. Maargoed, wat vinden jullie er van? En dan niet denken in termen van "dat kan niet" of "dat gebeurt toch nooit" maar alleen of het je wat lijkt of niet....
(heb geen idee wat ze exact onder "autonoom verstaan" maar officieel betekend dat geheel zichzelf onderhoudend.
bobdebouwer January 25th, 2005, 05:07 PM Nee, niet doen. Behalve de aardagasbaten dan wordt het noorden er denk ik niet veel beter op. Een openlijke breuk met de rest van Nederland doet waarschijnlijk veel bedrijven en inwoners wegtrekken...
hooghoudt January 25th, 2005, 05:15 PM het is gewoon een compleet onrealistisch plan.
nederland is nederland en als er problemen zijn met de verdeling van geld over het land (als dat uberhaupt zou kunnen/ wenselijk zijn) dan moet je daar wat aan doen. ik denk dat groningen best wat assertiever mag zijn mbt het verdelen van de opbrengsten van de gasopbrengsten.
carfentanyl January 25th, 2005, 05:27 PM Was hier niet al een draad over?
Het lijkt mij echt niets, aangezien het mij beter lijkt als land groter te worden dan kleiner te worden. Ik heb liever dat Vlaanderen wordt toegevoegd dan dat het noorden wordt afgestoten. Maar goed, zie het allebei niet gebeuren.
En wat die gasopbrengsten betreft, zometeen gaan ze in Brabant zeggen dat ze een groter deel willen omdat Brabant de nr. 3 provincie van Nederland is. Ik zie het er nog wel van komen dat ze Noord-Holland inhalen wat betreft inwoners. Maar goed, het ging hier over het Noorden, niet Noord-Brabant.
Basshead January 25th, 2005, 05:29 PM Ik ben voorstander van een verkoop aan Duitsland.
Eisso January 25th, 2005, 05:36 PM Ach, vind t zelf wel leuk om er over te fantaseren. Wat dat betrefd had ik misschien JA moeten stemmen. Maargoed, het is volstrekt onrealistisch en onhaalbaar en onnodig natuurlijk. Tenzij een meerderheid van noord NL voorstander zou zijn.
railway stick January 25th, 2005, 08:17 PM Zo af en toe komt dit onderwerp weer naar voren, een eventuele onafhankelijkheid van een bepaald landsdeel. Zo is Limburg al vele malen vergeven aan België, Drenthe kon aan Niedersachsen geschonken worden enz. enz. Maar hier in Friesland zijn totaal geen onafhankelijkheids-tendenzen, dat kan ik iedereen verzekeren. Van mijn tachtig collega`s op het werk, een bedrijf nabij Leeuwarden, spreekt nog niet eens de helft Fries. En daarvan is er misschien één persoon, die wel eens heeft nagedacht over een eventueel onafhankelijk Noorden of Friesland. Wij beseffen terdege dat we in een verenigd Europa wonen, enkelen van ons spreken dagelijks gewoon Duits of Engels. Niet moeilijk doen, niet in hokjes of met grenzen denken. Misschien worden dan wel eens gevoelens van eigen regio of stad sterker, zodra de macht ergens in Brussel ligt. En dan kan het voorkomen, dat er ergens achter Dokkum een idioot na een halve liter Beerenburg een uitspraak doet over een onafhankelijk Noorden waarover de media en de weblogs vallen. Leuk discussie-onderwerp, maar eigenlijk onhaalbaar en eigenlijk niet waard om erop te reageren. Nederland is best wel een eenheid en daaraan hoeft niet getwijfeld te worden. Ik heb vanmiddag een eenheid van de Koninklijke Landmacht kwartier zien maken nabij de zendmast van Jirnsum (125 m), of zou het dan toch? ...
Nexxd January 25th, 2005, 10:05 PM Ik ben voorstander van een verkoop aan Duitsland.
Het noorden is toch allang transfervrij? :)
Stratosphere 2020 January 25th, 2005, 11:22 PM Ach, vind t zelf wel leuk om er over te fantaseren. Wat dat betrefd had ik misschien JA moeten stemmen. Maargoed, het is volstrekt onrealistisch en onhaalbaar en onnodig natuurlijk. Tenzij een meerderheid van noord NL voorstander zou zijn.
Het is niet onhaalbaar en zeker niet onmogelijk.
eusebius January 26th, 2005, 04:45 AM En Gelderland en Overijssel eisen de vroegere delen van Flevoland op!
Ondertussen halen alle regio's de banden met Brussel aan en worden investeringsplannen niet alleen meer op Den Haag maar ook op EU instanties afgestemd.
Vreemd eigenlijk dat Hengelo van een WTC droomt en Grunn nog niet.
Als autonoom gebied verliest de GasUnie dan een heel groot netwerk - waar je tegenwoordig (zie de energierekening) voor betaalt. Maar van Delfzijl zal Rotterdam het Spaans benauwd krijgen ;)
Ik zie deze kreet meer als weer een signaal. Den Haag moet bijles geografie krijgen.
Afijn, als Algerijë ook EU-lid wordt (was ooit Franse bodem) dan zit het met de gasreserves wel snor.
bobdebouwer January 26th, 2005, 10:18 AM Er zit in de regio Groningen (Leeuwarden) al een WTC, ik had begrepen dat je dan geen WTC meer binnen kan krijgen. Die verrekte Friezen ook weer ;)
rdj January 26th, 2005, 10:24 AM Ik stem maar helemaal niet geloof ik.
bobdebouwer January 26th, 2005, 10:34 AM Hoezo... telt jouw mening niet?
rdj January 26th, 2005, 10:40 AM Omdat mijn mening twee kanten op kan.
Als er ruimte is voor Friesland binnen Nederland dan mag het om mij zo blijven. Als er constant gezeik en gejammer is over het hebben van een eigen identiteit en taal dan mag er om mij een einde aan worden gemaakt. De beste oplossing voor een slecht huwelijk is scheiden. Dan kun je mischien later als vrienden verder.
rdj January 26th, 2005, 11:01 AM Nu ik de vraag beter lees kan ik er kort over zijn. Nee. Het Noorden bestaat namelijk niet, er is amper meer overeenkomst tussen een Groninger en een Fries dan tussen een Hollander en een Fries. Om over Drenthen nog maar te zwijgen.
Een onafhankelijk Friesland zou mischien een idee zijn maar dat hangt niet van mij af. Het is nemen zoals het is of helemaal niet wat mij betreft. Vind je Fries als taal ongewenst? Dan ben je dus voor de Friese afscheiding want die taal bestaat nu eenmaal. Hetzelfde geld voor gebruiken etc. Wen er maar aan en anders een dikke fuck you.
Bass January 26th, 2005, 11:42 AM Er wordt teveel mierengeneukt. Dat absurde regionalisme, hou toch op. Denk eens wat groter zeg. Europa komt eraan en dan gaan we opeens zitten muggenziften over een dialectje hier en een identiteitje daar. Identiteit is uit. Zo ontzettend 2004. Nieuwe trend is normaal doen.
rdj January 26th, 2005, 11:50 AM Ik ben zo trendgevoelig als een baksteen. Aan normaal doen heb ik altijd al een hekel gehad.
Centauri January 26th, 2005, 12:23 PM Oh nee, Bass! Ben jij de´r zo een van doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg?
Jan January 26th, 2005, 12:47 PM Dubbele discussie. We kunnen hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=173288) verder.
|
|