View Full Version : Namen van gebouwen

6fran
January 28th, 2005, 10:42 PM
Wat me opvalt is dat gebouwen in Nederland vaak genaamd zijn naar de omgeving waar ze in staan, de funtie die ze bekleden etc etc.

In de VS zie je vaak voor elk gebouwtje dat het vernoemd is naar een naam, (Ronald R. Reagan building, Donald S. Steven III Office, Micheal J. Ridley Jr. Venue etc etc etc etc)

Het houdt niet opbij presidenten, maar elke kwibus die zijn ego een beetje op wil kweken heeft een gebouw naar zich vernoemt.

Ik vind het persoonlijk echt niks! wat denken jullie ervan? Hoe gaat dat in Nederland, gaan we die richting op, of niet (want dan waren we er al wel geweest nu). Ben benieuwd...! :D

CborG
January 28th, 2005, 11:41 PM
Nou, we hebben de Rembrandttoren, de Willem Ruys misschien en ook nog wat toren die naar architecten vernoemd zijn Vinoly, Ito...
''Willem Dreestoren'' klinkt opzich niet verkeerd mar ik moet niet denken aan een ''Gerrit Zalmtoren'' of een ''Hoog balkenende''

CborG
January 28th, 2005, 11:42 PM
Openbare gebouwen worden wel naar mensen genoemd over het algemeen.

6fran
January 28th, 2005, 11:51 PM
Mja, maar dat zijn algemeen historisch bekende mensen....

th0m
January 28th, 2005, 11:53 PM
Wat dacht je van gebouwen in de VS die genoemd zijn naar het bedrijf dat ze sponsort. Het komt echt extreem veel voor bij sportcomplexen: Staples Center, Air Canda Center, FedEx Field, SBC Park, The Home Depot Center, INVESCO Field, Reliant Stadium, Gillette Stadium, Comcast Center, United Center, Toyota Center, en ga zo maar door, dit is slechts een handjevol van de voorbeelden.

railway stick
January 29th, 2005, 12:21 AM
De echt grote gebouwen hebben in Leeuwarden geen naamsverwijzingen: Postbank, Achmea, Avéro, Aegon, Friesland Bank. Toch zijn er kleinere kantoor/woongebouwen met klinkende namen: Het Hans Wiegelhuis ( Ja echt waar, aan het Jacob Catsplein!), het Jelgerhuis (voor drugsverslaafden etc), het Medisch Centrum Zuid, dus aan de zuidzijde van de stad, app.complex de Bleekhoven aan de Bleeklaan en Bleekershoek op de kop van deze straat.
Grappig zijn historische naamsverwijzingen op pakhuizen langs voormalige invals-kanalen naar de binnenstad toe: Van Letland tot Rotterdam. Daar waar vroeger de scheepswaren van verre werden aangevoerd. En in Leeuwarden`s red light district is er dan nog café `t Hoekje, tja, dat staat al eeuwen op de hoek van Reigerstraat en Weaze. Het hoekje om...loop je naar de dames van plezier. Even verderop is gevangenis het Blokhuisplein. Daar is ook het Blokhuis ooit gevestigd geweest, waar gevangenen op de galg wachtten. Dit plein heeft tot ver in de 18e eeuw gediend als galgenveld, vandaar dat Leeuwarders de bijnaam `Galgelappers`hebben. Tot slot heb je hier vlakbij de Bonkevaart de Vancouverhal. Staat in de Canadezenwijk/Vrijheidswijk, aangelegd in de jaren 60. Vernoemd naar de Canadese troepen, die samen met de Polen op 16 april 1945 op deze plek, langs de Bonkevaart, Leeuwarden binnen liepen en bevrijdden. Zomaar een willekeurige greep uit de toponomie van de Friese hoofdstad. Zo`n topic leeft hier wel aardig dacht ik zo.

Bass
January 29th, 2005, 01:46 AM
Ik ken heeeeel veel gebouwen die naar bekende mensen zijn genoemd: St.Janskathedraal, St.Servaasbasiliek, Onze Lieve Vrouwekerk, Eusebiuskerk... en het Ronald McDonald kinderziekenhuis!

Over USA: vaak worden in de USA gebouwen of delen daarvan vernoemd naar de geldschieters. Hoe meer je geeft, hoe meer er onder jouw naam valt. Zo kun je op Harvard, Boston een tuinbankje jouw naam laten dragen voor slechts 10.000 dollar. Ben je iets guller, dan krijg je een klaslokaal, een collegezaal, een bibliotheekhal, en de echte patsers hebben hun naam op de gevel van een vleugel van een gebouw staan. Ik heb net 10 E gestort, dus volgende week veegt er iemand zijn kont af met authentiek Bass-wcpapier!

dennol
January 29th, 2005, 02:49 AM
In Arnhem hebben ze zelfs een kerk (sorry, vd Valk restaurant) vernoemd naar een Holland Hoogbouw-forumer. :)

Jan
January 29th, 2005, 11:14 AM
Persoonsverheerlijking zit volgens mij zit niet in de Nederlandse aard. Namen van gebouwen zijn hier vooral algemeen en gewoontjes. Wanneer je Engelstalige muzieknummers vertaalt naar het Nederlands ziet de tekst er ook ineens belachelijk uit.

bobdebouwer
January 29th, 2005, 12:11 PM
In Groningen hebben ze na de 2e wereldoorlog een kleine wijk allemaal 'oorlogsnamen' gegeven. Dan moet je denken aan de Verzetsstrijderslaan, de onderduikerslaan, de sabotagelaan, volgens mij is er zelfs een executielaan!

Bass
January 30th, 2005, 01:54 PM
Ook een verraderslaan, collaborateurslaan en een razzialaan?

Elmo
January 30th, 2005, 03:29 PM
@bobdebouwer:

Ik snap de link niet tussen het geven van persoonsnamen aan gebouwen en het geven van algemene oorlogswoorden aan straten. :?

de flatneuroot
January 30th, 2005, 03:47 PM
@ Elmo

Ook hieraan kan je zien dat de naamgeving anders is dan in andere landen. Ik heb het idee dat in Nederland we straten eerder vernoemen naar dingen/zaken/begrippen enz. dan naar personen. OK Koningshuis, en schilders enzo daargelaten maar ik het buitenland heb ik het idee dat ze straten eerder vernoemen naar lokale helden. Dat gebeurd niet zo hier. De meeste vreemste onderwerpen kan je hier in NL als straatnaam hebben dat ben ik in het buitenland niet echt tegengekomen.
Het zelfde geld voor standbeelden. In menig Frans stadje struikel je over die dingen, ieder pleintje heeft wel een beeld met een (lokale) held maar hier in NL zie je dat niet. De beelden die wij hebben zijn over het algemeen van neutraal karakter.

Errik
January 30th, 2005, 04:09 PM
In Hengelo staat het Rabotheater. Ik kan die schouwburg niet echt serieus meer nemen. Het Enschedese muziekcentrum heeft een Arke-zaal en er is natuurlijk het Arke-stadion. Dat geld van Arke was eigenlijk afkomstig van de eigenaar, Ferdi Franssen. Het is wel weer typisch dat niet zijn eigen naam, maar dat van zijn bdrijf vervolgens aan de gebouwen wordt verbonden.
De textielfabrikanten deden dat anders. Er is in Enschede een Van Heekplein, een Van Heekpark, een Van Heekstraat en een Van Heeksbleeklaan. Verder een Museum Jannink (gerealiseerd zonder een cent van die familie, maar goed), een Ledeboerpark een Blijdensteinpark en een Blijdensteinlaan.
Qua gebouwen is het allemaal anders...
Nieuwbouw moet natuurlijk een flitsende of luxueuze naam hebben. Franse ontwikkelaar Eurocommerce verrijkt onze steden met de meest schitterende francophone namen: Beau Monde, La Ligne etc. Mijn ouders wonen in toren Bellevue op het Bontweverijterrein, nu woonpark Collonade geheten. De buren zitten in Palazzo Cicero, Palazzo Cleopatra en Facadum en Arcadum. Ernaast woongebouw Citadome en torens Belvedere en Belfort. Er tegenover 't Marquant, daarnaast verrijst "De Boulevard" (dat er al twee gebouwen met die naam zijn, mag de pret niet drukken).

Het gaat om het creeeren van een illusie van het exotische en luxe. Mij werkt het vooral op de lachspieren.

Eric Offereins
January 30th, 2005, 04:18 PM
idd, mooie namen voor wannabees.
Ons koninklijk huis mag zich tradietiegetrouw ook op een groot aantal naar
hun genoemde gebouwen en straten verheugen. :)