View Full Version : Wat maakt een skyline mooi?
Hans February 1st, 2005, 10:48 AM Waarom vindt de 1 de skyline van Shanghai het mooist, terwijl een ander weer voor Sydney gaat? Wat maakt een Skyline dus mooi in jouw ogen?
Zelf vind ik een hoge concentratie en bovendien slanke torens op een klein gebied aansprekend. Ook het contrast met de wijken eromheen kan een skyline aansprekend maken. Chicago is daar een voorbeeld van imo. Het contrast tussen downtown Chicago en de wijken eromheen is in hoogte onvoorstelbaar.
Dennis February 1st, 2005, 11:56 AM Enorme dichtheden, dus net zoals in NY en HK, alles door elkaar
Tobi February 1st, 2005, 12:09 PM Een hoge dichtheid, maar met voldoende variatie in hoogtes en vormen. Liefst oplopend naar een kern waar de hoogste gebouwen staan.
bobdebouwer February 1st, 2005, 12:21 PM Ik ben het met Tobi eens, zo'n Skyline is toch wel het mooist. Een wolkenkrabber oerwoud zoals in NY of Shanghai is indrukwekkend, maar naar mijn mening niet het mooist...
carfentanyl February 1st, 2005, 12:31 PM Ik weet dat Perth de picture perfect city wordt genoemd door zijn skyline en ligging, maar persoonlijk vind ik Sydney's skyline een stuk mooier. Een van de mooiste van de wereld, maar dan wel vanaf het water met de harbour bridge en the Opera House erbij.
Het is heel afhankelijk. Soms is chaos mooi, soms is orde mooi. Ik vind Tokyo ook wel OK, met meerdere kernen waar de gebouwen in een keer omhoog gaan. Maar Hong Kong is ook wel erg mooi in mijn optiek.
wc eend February 1st, 2005, 02:03 PM Kijk, dit vind ik mooi qua opbouw. Had alleen wat dichter gemogen
http://www.vtt.at/images/left/skyli_bunt_pop.jpg
Skyscrapercitizen February 1st, 2005, 03:13 PM -Hoge dichtheid
-Hoogte van de torens (een skyline met torens van 400 meter is altijd mooier dan 1 met torens van 200 meter)
-Variatie in ontwerp en massa (slank en niet slank door elkaar)
-Natuurlijke setting
HK wint in de wereld, die heeft alles geweldig!
im_from_zw038 February 1st, 2005, 03:19 PM wat ik in londen had
ik liep door het financial district op een bloedhete zomerdag tussen de 10 hoog gebouwen toen ik ineens een koelte voelde..ik keek omhoog en ineens doemde daar swiss re op, ik stond dus in de schaduw van dat gebouw.....dat maakt hoogbouw voor mij zo geweldig
Hoogholland February 1st, 2005, 04:45 PM Ik vind de skylines in de U.S. en Canada het mooist. Mijn favo's zijn Seattle en Toronto, een oplopende skyline met aan de zijkant een spacetower. De skylines van New-York en Chicago spreken als voorbeeld voor veel steden.
Willem80 February 1st, 2005, 05:44 PM Contrast: Het verschil tussen hoog en laag mag van mij heel abrupt zijn. Ook kan ik nieuwe hoogbouw naast oude laagbouw erg waarderen.
Afwisseling: Niet alleen maar gebouwen bestaande uit glas en staal. Maar het liefst gemixt met traditionele materialen zoals o.a. baksteen.
Pindakaas February 1st, 2005, 06:02 PM Persoonlijk vind ik de skyline van Den Haag errug mooi. Waarschijnlijk door de vele verschillende vormen, de diversiteit. En daarnaast passen se gebouwen erg mooi bij elkaar, goed geplanned zeg maar. Ook vind ik de skyline van Frankfurt mooi, maar door heb ik geen verklaring voor. Het komt er eigenlijk op neer dat het geen soep van vierkante glazen gebouwen moet zijn (zeg maar vancouver style), plus zo min mogelijk woontorens.
Bass February 1st, 2005, 06:48 PM Ik hou niet zo van "all high" skylines, zoals Shanghai of Hong Kong. Dat doet me niet zoveel. Ik hou van opbouwende skylines, zoals van La Defense, Sydney en Chicago.
Wat mooi is aan Chicago is dat er een hoge dichtheid is, maar slechts enkele hoge uitschieters.
http://home.graffiti.net/x-city:graffiti.net/chi_fulllength.jpg
De skylines van Parijs en Sydney vind ik mooi omdat ze oplopen van laag naar hoog richting het midden.
http://www.photo.net/philg/digiphotos/200007-sydney-zoo-and-harbor/sydney-cliche-view.half.jpg
http://www.vanermengem.com/img/paris/kvefr0672s.jpg
Vandaar dat ik denk dat het met Rotterdam ook nog wel goed gaat komen. Eerst dichtheid, daarna komen de hoge uitschieters veel mooier uit. Die zijn echter wel essentieel in een skyline! Daarom is het wel jammer dat die 4x 150 op de pier niet doorgaat :(
Berrtus February 1st, 2005, 07:10 PM wolkenkitelaars
Hans February 2nd, 2005, 08:20 PM Die van Sydney vind ik ook het mooist denk ik...
Hoge dichtheid, mooie opbouw, groot contrast
En met de Harbour Bridge, het Opera House en de baai is het plaatje compleet.
Hed Kandi February 2nd, 2005, 09:18 PM Grote variatie in stijlen van torens + een goed oplopende hoogte.
En een enkele mega uitschieter. :cheers:
Rabotnik February 2nd, 2005, 09:46 PM Nog nooit in NY geweest moet het dus doen met de fotoboeken die ik hier heb liggen (o.a New York vanuit de lucht)
Maar de vele oude wolkenkrabbers w.o het wereldberoemde Empire.
Vind ik persoonlijk het mooist,Hong Kong is te modern te nieuw allemaal.
|
|