EuroMaster
February 6th, 2005, 09:52 PM
hoe staat het ermee? de haak om leeuwarden is volgens mijn wegenkaart al in aanleg. iemand plaatjes van knooppunten en bouw ervan? over de rest ben ik ook wel benieuwd. bijvoorbeeld bij dat vernieuwde julianaplein in groningen, dat zag er veelbelovend uit! dat was als variant van de zuidelijke bypass met tunnel.
railway stick
February 6th, 2005, 10:25 PM
Er zit meer schot in stedebouwkundige ontwikkelingen ten zuiden van Leeuwarden, dan in enige planning van de haak om Leeuwarden. Daar ik werk in Jirnsum, ergens tussen de koeien, kom ik elke dag langs het punt waar de Haak om Leeuwarden ooit zal worden aangelegd. Men zit nog steeds te bakkeleien over het tracè, dat vermoedelijk dicht tegen de stad aan zal komen te liggen. Wel heeft men in de N32 LWD-HEERV alvast iets ten zuiden van Goutum de afslag gereed gemaakt voor Techum, als eerste deel van nieuwbouwwijk De Zuidlanden, de wijk waar zo`n 15000 Leeuwarders en overtollige Randstedelingen zullen komen te wonen. Maar het is altijd al zo geweest hier, dat het wegennet groeit nadat de bevolking ergens is gehuisvest. Dus als voor de Zuidlanders de Van Harinxmabrug A/N 32 overbelast raakt, zal de Haak om westelijk Leeuwarden er ook komen.
De Harlingse plannen voor uitbouw van de A 31 zijn door Carla Peijs even in de koelkast gezet, omdat verkeerstellingen een onvoldoende op de schaal voor uitbouw brengen. Nu probeert de Provincie een andere financiering te voorzien, maar dit laat nog wel een half jaar op zich wachten.
Ondertussen is er op de route Leeuwarden-Drachten-Groningen bij het Langdeel het baggerwerk begonnen voor een aquadukt. En verderop bij Fonejagt, dat is de brug over de vaarroute Amsterdam-Groningen, heeft men het talud opgehoogd voor een vaste oeververbinding van 10 meter hoogte.
Hier zijn dus wel behoorlijke bouwwerkzaamheden gaande, vooral die cutterzuiger uit Haarlem is nogal behoorlijk groot voor onze omgeving.
Shockwave
February 6th, 2005, 10:57 PM
Het Julianaplein wordt aangepakt, als er geld van het Rijk komt. Maar het moet eigenlijk nu gebeuren, op dit moment komen er zo'n 80.000 auto's per dag langs, en dit neemt de komende jaren alleenmaar toe. Als er dan eindelijk over 3 jaar (snel) geld voor is, is het waarschijnlijk bijna niet meer mogelijk om alles hier om te bouwen.
Je kan hier ook eens kijken: www.ringzuidgroningen.nl
Thuner
February 6th, 2005, 11:49 PM
Het blijft jammer dat er niet een volwaardige A31 wordt aangelegd. Leeuwarden - Drachten (N31) wordt een vierbaans-autoweg (100 km/h), het traject Kop-Afsluitdijk - Harlingen schiet niet op (zoals "railway stick" al aangaf), en er is nog geen spoor van de Haak te ondekken. Het had echt een mooie route kunnen worden: Kop-Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Drachten - Groningen; het is nu zo half-half allemaal...
Tony Montana
February 7th, 2005, 07:57 PM
zie hieronder
Tony Montana
February 7th, 2005, 07:59 PM
Het blijft jammer dat er niet een volwaardige A31 wordt aangelegd. Leeuwarden - Drachten (N31) wordt een vierbaans-autoweg (100 km/h), het traject Kop-Afsluitdijk - Harlingen schiet niet op (zoals "railway stick" al aangaf), en er is nog geen spoor van de Haak te ondekken. Het had echt een mooie route kunnen worden: Kop-Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Drachten - Groningen; het is nu zo half-half allemaal...
Ik denk dat het verdubbelen van A31 bij Harlingen behoorlijk wat effect kan geven in de Westergozone (inclusief Leeuwarden) "aanzuigeffect op bedrijvigheid"
Echter het opwaarderen van de gehele A31 kan juist gek genoeg heel negatief uitpakken voor leeuwarden. Want Drachten wordt dan straks een hele aantrekkelijke vestigingsplaats en daarmee ook een concurrent van Leeuwarden. Daarnaast zal de invloed van Groningen sterker worden in Friesland.
Waarom zou je je bedrijf in Leeuwarden vestigen als je de markt ook vanuit Groningen of Zwolle kan bedienen. Het gevaar van leegzuig effect op bedrijvigheid door nieuwe infrastructuur kan dan veel groter worden dan het aanzuigeffect.
vinman
February 8th, 2005, 05:35 PM
Ben niet altijd even positief over die haak. Volgens mijn mening ligt de haak te ver om de stad heen.