hoogbouw010
February 13th, 2005, 11:31 AM
Koudste plek
12 februari 2005 [Jeugdjournaal]
Het stadje Oymyakon in Siberie is de koudste stad op de wereld maar deze winter helemaal...
Thermometers laten temperaturen zien van min 40 graden en meer. En dat is zelfs voor dit stadje erg koud. De inwoners zijn wel wat gewend want normaal kan het in de winter hier zo'n 35 graden vriezen. Maar de lage temperaturen van de laatste tijd zorgt ervoor dat de mensen soms niet eens meer naar buiten willen!
Een inwoner van Oymyakon zegt dat bij deze temperaturen je binnen een minuut doodvriest als je niet warm genoeg aangekleed bent. Maar als het min 35 graden vriest spelen de schoolkinderen vaak toch gewoon buiten omdat ze dat gewend zijn.
Met name oudere mensen hebben nogal last van de kou van de laatste dagen.
bobdebouwer
February 13th, 2005, 12:54 PM
Poeh frisjes, en wij Nederlanders maar klagen als het een keertje vriest!
rbkamerik
February 13th, 2005, 01:01 PM
ik dacht dat er een keer -70 was gemeten. dangerman (van discovery) ging er een keer in een tentje buiten slapen. hij zei dat -40 nog niet zo koud was voor omyakon.
hoogbouw010
February 13th, 2005, 01:04 PM
Ja, op het Jeugdjournaal werd gezegd dat het record -70 graden Celcius was.
Winus
February 13th, 2005, 01:14 PM
Brrr, zij liever dan ik.
Kruikenparadijs
February 13th, 2005, 03:03 PM
waarom kan je bij -35 graden buiten spelen en vries je bij -40 graden spontaan dood? Ik snap dat niet echt.
hoogbouw010
February 13th, 2005, 04:04 PM
Nee, als je je goed kleed is er niets aan de hand en kan je buitenspelen. Probleem zijn bijvoorbeeld ouderen die zich niet goed gekleed hebben.
Bass
February 13th, 2005, 11:25 PM
Maar die zijn dan ook te dement om daar aan te denken. Dus zo erg is het niet dat die via een natuurlijk verloop het stadje verlaten.
Alle ongein op een stokje, ik heb ook gezien dat -70 zó koud is dat als je geen mondbescherming draagt, je tanden spontaan kapotspringen zodra je je mond ook maar iets opendoet... au!
kna
February 14th, 2005, 12:14 AM
Het is een beetje overdreven allemaal.
Ik heb eens oud-en-nieuw gevierd in Finland. Het was toen ook, overdag, een graad of -37. Och, met moonboots en extra een pyama onder je kleren was je wel confortabel. Onontbeerlijk waren natuurlijk wel de muts en de handschoenen. Toen ik door mijn gastgezin werd afgezet bij de boot (terug naar Stockholm) bleek ik mijn muts bij hun thuis te hebben laten liggen. Het was 200 meter lopen naar de boot, dus dat leek me geen probleem. Gelukkig stond men erop dat ik toch voor dat kippe-eindje een muts 'leende' (voorgoed meekreeg dus), want inderdaad: binnen enkele seconden doen je oren ongelofelijk pijn.
julesstoop
February 14th, 2005, 12:55 AM
De laatste keer dat ik op mars rondliep...
angeladevi
February 15th, 2005, 09:30 PM
Samen met Verchoyansk is dit inderdaad de koudste stad. Laagste gemeten temperatuur is idd circa -70 C. Normaal is het hier in januari gemiddeld circa -47 C, laagste temperaturen normaliter circa -60 C. Dit gebied is de koudepool van het noordelijk halfrond. Deze winter is ook hier veel zachter dan normaal met een afwijking van circa 10 graden. Die genoemde -35 C klopt dus wel maar is in feite veel te warm.