hanslammers
February 22nd, 2005, 11:25 AM
1. Dislike (I'll never use it)
2. Sounds Great
3. Awesome
4. No Opinion
Thanks for sharing your opinion with us
2. Sounds Great
3. Awesome
4. No Opinion
Thanks for sharing your opinion with us
|
View Full Version : What is your opinion about Randstadrail hanslammers February 22nd, 2005, 11:25 AM 1. Dislike (I'll never use it) 2. Sounds Great 3. Awesome 4. No Opinion Thanks for sharing your opinion with us [Kees] February 22nd, 2005, 11:30 AM Ik zie dat je een Nederlandse handtekening hebt. Dit is het Holland Hoogbouw Forum dus mag je best wel Nederlands praten :) hanslammers February 22nd, 2005, 11:31 AM Please share comments hanslammers February 22nd, 2005, 11:35 AM Ik zie dat je een Nederlandse handtekening hebt. Dit is het Holland Hoogbouw Forum dus mag je best wel Nederlands praten :) Dank U mijnheer dat vind ik zeer attent van u, kunt u mischien uw mening hier plaatsen zodat we kunnen onderzoeken wat het mentale beeld is over randstadrail ps: iedereen kan mij ook prive berichten sturen dank u voor de medewerking. [Kees] February 22nd, 2005, 11:40 AM Het idee vind ik wel goed, maar ik vind eigenlijk dat je er weinig van hoort. Er word echt uiters weinig aandacht besteed. Wat wel handig is, is dat er een website is die het principe uitlegt. Maar door overige word weinig aandacht besteed. Capzilla February 22nd, 2005, 12:04 PM Ik vind het eigenlijk maar niets - als Rotterdammer. Voor mij is het niet veel meer dan een upgrade van de Hofpleinlijn. Zal er inderdaad niet veel mee reizen, Den Haag doe ik wel met de trein en de tussenliggende stations heb ik niet veel te zoeken of het moet toevallig eens Blijdorp zijn. En ik blijf balen dat Rotterdam Airport geen nieuwe terminal bouwt aan het Meijersplein. Dat zou een ideaal Randstadrail station worden voor vliegreizigers in de Zuidvleugel. Mojito February 22nd, 2005, 12:46 PM Het was een mooi plan, maar helaas is het (m.i. door gebrek aan een sterke regie) uiteengevallen in een tweetal systemen, namelijk de 'Stadtbahn'-achtige hogevloers metro-variant van Rotterdam-Slinge via de Erasmuslijn en Hofpleinlijn naar Den Haag Centraal, en de lagevloers lightrail-variant van Den Haag-Zoetermeer verder Den Haag in. De doorkoppeling verder de steden in, die men in de eerste plannen zo roemde, is dus niet ideaal: de Rotterdamse lijn eindigt op Den Haag CS en alleen de Zoetermeerlijnen rijden via de 3 en 6 echt verder Den Haag in. Hoe een raillijn van het hoogvloerige Rotterdam naar het laagvloerige Zoetermeer moet worden ingepast is me ook een raadsel. Waarschijnlijk krijgt een beperkt deel van de Zoetermeerse stations weer een hoog perrondeel. Daarnaast is het samenrijden van twee systemen ook niet ideaal, zo bewijst de lijncombinatie van stadstram 5 en sneltram 51 in Buitenveldert en Amstelveen. Een sterke regie had de knoop doorgehakt en een duidelijke voorkeur uitgesproken voor één van de twee. Dat er dan wat mogelijkheden aan één van de twee kanten zouden vervallen is jammer, maar als geheel zou één systeem volgens mij sterker zijn geweest. Zelf had ik voor de in mijn ogen hoogwaardiger hogevloers metro-variant gekozen, en de lijn doorgetrokken onder de Koninginnegracht naar Scheveningen, met stations tussen Javabrug en Dr. Kuyperstraat, bij Madurodam en voor het Kurhaus. Het Souterrain had ik onttrokken aan het stadstramnet en geschikt gemaakt voor de metrovoertuigen. En eigenlijk had men in mijn ogen de trajecten van lijn 3 en 6 in Den Haag best van hoge perrons kunnen voorzien, de bovengrondse haltes bevinden zich immers buiten het centrum, dus van ontsiering van het stadsbeeld zou minder sprake zijn. Kijkend naar Keulen, Hannover, Stuttgart of Essen kunnen dat soort haltes best goed worden ingepast. Maar keuze voor de Haagse voorkeursvariant was ook mogelijk geweest, zij het dat het systeem zo iets minder hoogwaardig zou zijn. De in dat geval lagevloerwagens van Randstadrail hadden dan via lijn 5 (toch een TramPlus lijn avant-la-lettre) de Rotterdamse binnenstad kunnen bereiken en, zoals ook in Karlsruhe en Saarbrucken gebeurt, over het stadstramnet via Coolsingel en Erasmusbrug verder uit kunnen waaieren. De kosten van de dure boortunnel had men kunnen uitsparen en aan upgrading van de bovengrondse trajectdelen kunnen besteden. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel reizigers van de Rotterdamse binnenstad naar de Haagse binnenstad en vice versa voor Randstadrail zouden kiezen. Met de Intercity via Delft-Schiedam ben je volgens mij nog steeds sneller, ook met overstappen. Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar het doet me een beetje denken aan Keulen, waar men volgens mij ook geen keuze kon maken en men nu twee tramnetten heeft, een Noord-Zuid georienteerd 'Stadtbahn'-net met hogevloerwagens en een Oost-West georienteerd net met lagevloerwagens... Rotterdam A February 22nd, 2005, 12:55 PM Had gewoon een volledige bovengrondse metrobaan moeten worden die in Den Haag ondergronds zouden moeten gaan. Helaas moest Den Haag weer zo nodig trams hebben. Maar goed, we zien wel. Is toch wel interessant dat tussenliggende gemeenten beter verbonden zijn. railway stick February 22nd, 2005, 07:58 PM Mojito heeft wel gelijk, in Duitse steden leiden de begrippen S-Bahn, U-Bahn en DB wel degelijk tot versnippering. In Köln en Dortmund noemen ze de tram onder de grond in de volksmond wel eens U-Bahn. Sommige steden, zoals Mannheim en Bremen kiezen gewoon voor een tram, ook op langere trajecten naar verafgelegen woongebieden. Dat is duidelijk. Aangezien in Nederland Den Haag ook duidelijk kiest voor een tram, zou ik de Randstadrail ook een tram noemen, maar dan met een voornamelijk vrijliggend traject. Randstadrail moet niet een tussenvorm zijn van tram, metro en trein. Werkt verwarrend. Ik ben voorstander van een groot metrosysteem voor Zuid-Holland. Dus dat in Ommoord dezelfde metrostellen rijden als in Nootdorp of in Zoetermeer. Dat is toch ook goedkoper, je kunt grotere orders plaatsen ( Bij Bombardier Brugge bijvoorbeeld) en je hebt maar één grote onderhoudswerkplaats nodig. Dat werkt toch veel beter op de lange termijn. En voor de gebruiker is het systeem duidelijker. Elmo February 22nd, 2005, 08:07 PM Tis toch wat... Zo'n topic openen door een Nederlander in het Engels en nog 5x u zeggen in 1 zin. :tongue3: Ik vind de pollopties wel een beetje vreemd: Sounds Great en Awesome zijn hetzelfde, maar disliken doen ik het ook niet. Gematigd positief eerder. Matthijs February 23rd, 2005, 11:08 AM Ik ga voor 'sounds great'. Ik ben het niet helemaal met Mojito eens dat het minder is geworden door de combi van hoge en lage vloer. Natuurlijk was dat beter geweest, maar je moet ook rekening houden met wat er al ligt. Op de manier zoals het er nu komt komt het er echt, als je stug had vastgehouden aan 1 manier was het er waarschijnlijk helemaal niet gekomen. Wat is dan beter? M.i. is het niet 'alleen een opwaardering van de Hofpleinlijn'. Dat is het ook ja. Het vernieuwende (in Nederland) zit nu juist aan de koppeling van regionaal vervoer aan stedelijk vervoer. Dat heeft in dit geval wel een beetje twee systemen opgeleverd: ten eerste Hofpleinlijn-R'dam metro, ten tweede Zoetermeerlijn-Den Haag tram. Dat het NOG verder had kunnen worden doorgekoppeld maakt niet dat het nu niet ook een goede verbetering is. Het laten doorlopen van de metro Den Haag in had ik helemaal niet zoveel beter gevonden. Het was heel duur geweest, en had het veel extra gebruikers opgeleverd? Het had 1 overstap gescheeld voor mensen die van ergens in DH naar ergens in R'dam willen. Was dat het geld waard geweest? Kortom: ik vind het erg mooi zoals het nu gaat worden. Natuurlijk had het NOG beter kunnen zijn (dat kan altijd), maar dat maakt het huidige plan niet slecht. Hopelijk wordt het een succes, en opent het de deuren voor soortgelijke projecten. Ik denk aan het aansluiten van de Hoekselijn op de R'damse metro (ter hoogte van Schiedam), het aanleggen van de ZoRo-lijn, de RijnGouwelijn, koppelen van de Nieuwegein-sneltram aan Randstadspoor (in Utrecht), en uiteindelijk misschien het koppelen van de Randstadspoorlijn Utrecht-Breukelen aan de A'damse metro? Vertigo February 23rd, 2005, 12:16 PM Ben het helemaal met Mojito eens. Het systeem was veel beter geworden bij een duidelijke keuze voor metro of tram/lightrail. Maar Rotterdam hield sterk vast aan de metro en Den Haag aan de tram, dus krijg je dit soort Nederlandse compromissen. En wat ik al in andere topics heb gezegd: ik vind het onbegrijpelijk dat ieder hoekje van de Randstad z'n eigen spoorprojectje heeft, met compleet verschillende technieken die nooit aan elkaar te koppelen zijn. Hier was veel meer integraliteit nodig. Desondanks een interessant project. Ik hoop dat het wat wordt. Lekker subtiele poll trouwens. Dan maar "no opinion". :baaa: th0m February 23rd, 2005, 12:25 PM Als inwoner van Zoetermeer (nog wel), ben ik blij dat RandstadRail er komt. De laagvloerse treinen zien er niet zo zwaar uit als de huidige sprinters, en alle upgrades van de stations in Zoetermeer en de nieuwe faciliteiten (Voorweg-Hoog, 3 nieuwe stations in Oosterheem, etc) zijn in ieder geval goed voor de stad. Ik vraag me echter af of het voor de andere steden op de verschillende trajecten ook zo'n toegevoegde waarde heeft. Maar lijkt me toch wel een belevenis om van uit het station voor de deur hier lekker door te cruisen naar Scheveningen. Mojito February 23rd, 2005, 12:33 PM Dat gaat nu juist niet gebeuren, th0m! Je kunt straks kiezen uit de 3 naar Loosduinen of de 6 naar De Uithof...voor Scheveningen ben je nog steeds aangewezen op de trammetjes 1, 9 of 11. Wat ik verder hoop is dat Alstom een hoogvloerige variant van de RegioCitadis voor Rotterdam bouwt. Dan zijn motoren, electronica e.d. gelijk. En mochten RijnGouweLijn en Zuidtangent binnen een decennium toch vertramd worden moet men ook voor hetzelfde voertuig kiezen als Den Haag. Dan heeft Nederland toch een behoorlijke vloot light-railvoertuigen (ik schat 120-150?), weliswaar over drie bedrijven verspreid, maar wel identiek en uitwisselbaar. Splinter February 23rd, 2005, 12:39 PM gemiste kansen..... nog steeds geen directe rail verbinding tussen rotterdam en zoetermeer, wat eerst toch wel de bedoeling er van was... |