View Full Version : - Brussel │ Bruxelles -
Spotter
February 22nd, 2005, 05:45 PM
Dag iedereen,
Over een maand gaat een groep leerlingen van mijn school (ik dus ook) naar Brussel. De dag mag grotendeels zelf worden ingevuld, maar de school wenst dat we een culturele activiteit doen waar de meerderheid niet op zit te wachten. Deze activiteit moet dus niet te lang duren, zo min mogelijk kosten en pal in het centrum van de stad liggen!! Het Stripmuseum lijkt geen optie, aangezien je daar verplicht met een rondleiding schijnt te moeten (die te lang duurt)
:cheers:
Bonjour à tous
Dans un mois, une groupe d'élèves de mon école va à Bruxelles. On déçide nous-mêmes qu'on va faire cet jour, mais notre école exige qu'on fait une activité culturelle d'abord que presque personne voudrait. Qui peut me dire d'une activité si courte et bon marché que possible au milieu du centre de Bruxelles?? Le "Stripmuseum" n'est pas une option car un tour guidé y est obligé. (Ça dure trop longtemps)
(Pardonnez-moi mes fautes de grammaire)
Hierna kan deze thread natuurlijk gewoon als "Brussel"-thread verder gebruikt worden. Misschien heeft iemand nog foto's of kan iemand me vertellen wat de leukste winkelstraten zijn.
Après ceci, le thread pourrait évidemment être employé comme "Thread de Bruxelles"; Peut-être y a-t-il encore quelqu'un qui veut nous montrer des fotos, ou qui peut me dire où sont les rues commerçantes éminentes de la ville.
Erg bedankt alvast!!
Mille fois merci en avance!! :)
Josh
February 22nd, 2005, 06:35 PM
Die culturele activiteit, moet dat een museum zijn? Waar gaan je interesses naar uit? Geschiedenis, muziek, archeologie,...?
In Brussel zijn er verschillende winkelstraten/wijken met elk een eigen karakter. De bekendste winkelstraten zijn de Nieuwstraat in het oude centrum en de Louizalaan meer naar het zuiden toe. Ook de Dansaertstraat dichtbij de Beurs is in de laatste jaren enorm populair geworden. In de buurt tussen de Kleine Zavel en het ustitiepaleis vind je heel veel leuke antiekwinkels.
Hier zijn 2 interessante sites : http://www.handelswijken.irisnet.be/ en http://www.modobruxellae.be/
Spotter
February 22nd, 2005, 07:05 PM
via de irisnet sites ben ik na lang doorklikken op n pagina met vle musea gekomen en heb daar het Brouwershuis aan de Grote Markt gevonden. Dat lijkt me een uitstekende oplossing !! Bedankt voor je hulp!!
De Nationaliste
February 22nd, 2005, 08:52 PM
Dansaert straat is dus gehyped en vooral geen reet aan. Jaag die kids gewoon het shoppingcomplex City 2 in, op het einde van de Nieuwstraat vlakbij Rogier. Hier hangt de stoere jeugd van Brussel. Lekker droog en lekker warm.
nikolaidis
February 23rd, 2005, 02:13 AM
Ga gewoon naar het Jubelpark; naar het Legermuseum en het Luchtvaartmuseum. De toegang is gratis en je hebt er geen idee van hoeveel massa's wapens, kanonnen, tanks en vliegtuigen er hier tentoongesteld staan. Aansluitend kan je als kers op de taart via het Legermuseum op de triomfboog klimmen; dit geeft je een heerlijk zicht over de Brusselse skyline.
Tip : toen wij schooluitstapjes naar Brussel maakten en een paar uurtjes vrij kregen, stortten wij ons volop op het bier. Probeer zoveel mogelijk cafeetjes te bezoeken en zoveel mogelijk te drinken. Zeker doen ! Goed voor de (klas)geest !
Spotter
February 23rd, 2005, 05:53 PM
^HAHAHA dat bier zal ons smaken!! Maar we moeten wel weer met de bus terug hè ! Beide tips klinken zeer "smakelijk" ik zal het zeker voorstellen. Wapens moet iedereen aanspreken en een mooi uitzicht is nooit weg.
Het winkelgebied zullen van onder tot boven verkennen, we hebben immers alle tijd. Ik zal voor jullie in de Danseartstraat kijken ;)
snot
February 24th, 2005, 07:16 PM
Moest gisteren in Brussel zijn. Ben in St-Gillis, Vorst en Elsene geweest. Een stuk Brussel dat ik niet goed kende. Ik was aangenaam verrast hoe mooi St Gillis is! En stedelijk! Vorst heeft zeer mooie parken en lanen en het Flagey plein in Elsene is super stedelijk.(net als de Louizalaan en het eind van de Generaal Jacqueslaan)
Spotter
February 27th, 2005, 02:01 PM
Nou, dan nu wat overige Brussel vraagjes
1)hoeveel buitenlandse toeristen overnachten jaarlijks in de stad? (groeit dit aantal?)
2)hoe staat het met de ontwikkeling van de Brusselse "RER"?
3)zijn er nog grote plannen met de metro? (een heuse nieuwe lijn ofzo?)
4)heeft iemand info over de woningbouwproductie van de laatste en de komende jaren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?
5)is er niet sowiezo een statistiek-website van de stad? waarop alles in cijfers te vinden valt?
6)wat zijn de quartiers riches en quartiers pauvres van de stad?
7)hoe staat het met het "pak de fiets in Brussel" "project" waar ik 2 jaar terug lucht van kreeg? om naar voorbeeld van Nederland wat meer mensen te laten fietsen.
8)Neemt het gebruik van de auto in de stad toe of af? wordt er wat aan gedaan door de overheid?
Misschien schieten me nog meer vragen te binnen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
:):)
nikolaidis
February 27th, 2005, 03:33 PM
Ik schrijf maar wat ik weet ( of denk te weten ) :
3 ) voorlopig geen grote plannen met de metro. Na de inhuldiging later dit jaar van station Delacroix, dat Clemanceau met Weststation zal verbinden en waardoor Lijn 2 een ringas zal vormen, zie ik binnen dit en 10 jaar geen metrostations bijkomen. Wel is er natuurlijk het RER-plan. Veel weet ik er niet van, maar ik weet wel dat men een spoortunnel aan het graven is vanuit Station Schuman richting het noorden ( luchthaven, Antwerpen,...). Ook zal de luchthaven van Zaventem wederom via een nieuwe tunnel een betere verbinding krijgen met Antwerpen en ook met Leuven. Dit werd trouwens wel tijd. Zaventem was in 1958 één der eerste luchthavens ter wereld met een spoorverbinding, terwijl vandaag andere luchthavens veel beter omsloten zijn.
7 & 8 ) Dit was pas nog een item in het nieuws. Er zal veel geïnvesteerd worden in de infrastructuur voor fietsers : de komende jaren komen er 230 km fietspaden bij in Brussel en komen er veel meer fietsstallingen. = positieve ontwikkelingen.
De Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet, heeft het niet zo begrepen op auto's en gaat in mijn ogen te ver. Hij wil het automobilisten zo moeilijk mogelijk maken, en volgens mij is dit nu juist niet de taak van een minister van Mobiliteit. Dit is stof voor discussie, maar ik hoop toch dat ik jouw honger naar Brusselse nieuwsjes wat heb kunnen stillen.
snot
February 27th, 2005, 05:26 PM
6) Brussel heeft de armste gemeenten van België en bij de armste gemeenten van België. De armste Belgische gemeente is St-Joost. Het grootste gedeelte van Molenbeek, Zuid-Schaarbeek, St Gillis, Kuregem(Anderlecht) zijn de armste delen van Brussel. Noord-Schaarbeek, Evere, St-Agatha-Berchem, Jette, Ganshoren, Anderlecht, Etterbeek zijn gemengd middenklasse-migranten. Elsene heeft rijke buurten ten Zuiden, veel studenten en matonge enz...
Dan heb je de rijke gemeenten ten Zuid-zuidoost Brussel. Die dan ook bij de rijkste gemeenten van België horen. De Woluwe's, Watermaal, Audergem en Ukkel. Groene gemeenten met mooie grote parken, sjieke appartementen en mooie huizen. Met veel Europese ambtenaren en kaderleden, vrije beroepen. Aangrenzend de Faciliteiten gemeenten Kraainem en Wezembeek Oppem. En ten Zuiden St genesius Rode en Waterloo.
Brussel stad heeft zo'n danige rare vorm en verschillende wijken dat het moeilijk samen te vatten is. Ten zuiden de (tegenwoordig toch minder)exclusieve Louiza laan. De binnenstad, het arme westen sluit eerder aan bij Molenbeek en Kuregem, het oosten zijn overwegind kantoren en regeringswijken. De binenstad is tegenwoordig weer in trek bij jonge mensen.
Het Noorden van Brussel-stad is gemengd middenklasse-migranten. Leopoldswijk is kantoren.
snot
February 27th, 2005, 05:33 PM
3 Er zijn wel plannen om een lightrail lijn te maken van de premtro lijn 3. Nu komen daar gewoon allemaal tramlijnen samen. Men wil één belangrijke expres lijn maken van ukkel naar het Noorden van Brussel. Met veel aparte beddingen en de premetro tunnels lijkt het wel een beetje op een metro.
Ik weet niet of die plannen al echt vast staan.
De Nationaliste
February 28th, 2005, 01:07 AM
Voor een groot deel eens met je Snot, maar zou willen opmerken dat Kraainem- Noord (daar waar nog enkele vlamingen thuis zijn) een hooguit middenklasse woonwijk is. Vooral doordat de woningvoorraad relatief laagwaardig is, rommelige openbare ruimte, ingeklemd tussen twee snelwegen (Luik/Ring) en een soort snelweg (Woluwedal). en de daalroute van Zaventem is hier op tussen de 200 en 300 meter hoogte. Ook het mooie en goed onderhouden Kraainem- Zuid is relatief in waarde gedaald doordat de daalroute van Zaventem zich precies boven Baron Huart bevindt. Alhoewel hier op een meter of 500, wat veel minder last zal veroorzaken. Ook de nabijheid van de Ring speelt bepaalde straten in Kraainem-Zuid parten.
Wezembeek Bel-Air kent dezelfde problemen als kraainem Noord, alhoewel de kwaliteit van de woningen wel veel hoger is.
Krainem heeft dan nog Dumont als centrum, Wezembeek heeft eigenlijk geen centrum. Een rommeltje! Wel hoge woonkwaliteit in Domaine Fuji, en ander gedeeltes van Zuidelijk Wezembeek.
snot
March 1st, 2005, 12:00 AM
3 ) Wel is er natuurlijk het RER-plan. Veel weet ik er niet van, maar ik weet wel dat men een spoortunnel aan het graven is vanuit Station Schuman richting het noorden ( luchthaven, Antwerpen,...). Ook zal de luchthaven van Zaventem wederom via een nieuwe tunnel een betere verbinding krijgen met Antwerpen en ook met Leuven. Dit werd trouwens wel tijd. Zaventem was in 1958 één der eerste luchthavens ter wereld met een spoorverbinding, terwijl vandaag andere luchthavens veel beter omsloten zijn.
Die spoorwegtunnel vanuit Shuman heeft me altijd geintrigeert. Het is toch een tunnel tussen Shuman en Josaphat, waardoor de Europese wijk een rechtstreekse treinverbinding naar zaventem heeft? En is die echt al in aanbouw?
De bocht van Leuven, de verbinding tussen Zaventem en de spoolijn Brussel-Leuven richting Leuven zal weldra klaar zijn?
nikolaidis
March 1st, 2005, 12:57 AM
Ik heb op belgium.be een tekstje gevonden dat één en ander verduidelijkt :
De Diabolo-werken Het project behelst de aanleg van een nieuwe spoorweginfrastructuur die de luchthaven rechtstreeks toegankelijk maakt vanuit het noorden en het oosten van het land. Het project omvat volgende werken :
- uitbreiding van het ondergrondse station Brussel-Luchthaven
- doortrekken van het spoor dat nu doodloopt in noordwestelijke richting
- ondertunneling van het luchthavenplatform
- aftakking van deze spoorlijn met een noordelijke aansluiting naar Mechelen via een nieuwe spoorlijn op de middenberm van de E19
- aftakking van deze spoorlijn met een zuidelijke aansluiting die terugkeert naar Brussel
Dit project moet uitmonden in een aanzienlijk winst van de reistijden voor de reizigers naar de luchthaven. Ook de dagelijkse pendelaars naar Brussel zullen vanaf 2006 reeds het effect merken van de ondertunneling van Antwerpen-Centraal, van de vier sporen tussen Leuven en Brussel, en van de bocht van Leuven. Vanaf 2010, als Diabolo af is, evenals de nieuwe spoortunnel die Schaarbeek verbindt met Schuman, zullen de reistijden nog gevoelig inkrimpen. Bovendien moeten niet langer alle treinen via de flessenhals van de Noord-Zuidverbinding, en kunnen mensen die in de Europese wijk of rond de luchthaven werken ook zónder overstap op kantoor geraken. Het budget voor het gehele project is geraamd op 403 miljoen Euro.
Maar dan weten we niet veel meer over die tunnel. Ik meen me te herinneren dat men een jaar geleden waarschuwde voor vertragingen nabij Station Schuman vanwege 'voorbereidende werken' voor de aanleg van de tunnel naar het noorden. En als dat ding tegen 2010 klaar moet zijn, dan zou men nu toch wel al bezig mogen zijn.
Maarten
March 1st, 2005, 09:04 PM
Wat zijn er weinig belgische fotograven op dit forum. Ik zou graag regelmatig foto updates van belgische steden willen zien. En dan niet alleen nieuwe, maar ook oude gebouwen. En met oude gebouwen bedoel ik niet voor de 100e keer het antwerpse stadhuis, de grote markt, en al die andere vlaamse stadhuizen. Graag zou ik wat vaker gewone brusselse/belgische stads en straatbeelden willen zien.
snot
March 1st, 2005, 09:14 PM
Ja doe maar :yes:
Als het eens wat beter weer is wil ik nog eens op toer in Brussel en gent, maar ben zo geen goeie fotograaf.
Maarten
March 1st, 2005, 09:40 PM
ik zou wel willen, maar ik woon in Nederland, dus ik vrees dat je me verkeerd begrijpt. :) Alleen het valt me gewoon op dat het belgische forum vooral een praatforum is. Jammer, want Belgie en Brussel hebben meer te bieden dan die plaatjes die je in iedere vakantiefolder ziet.
giergel
March 1st, 2005, 10:58 PM
Leuke foto's! De laatste zijn van een Brussel dat ik nog niet gezien heb, interessant!
De Nationaliste
March 2nd, 2005, 02:14 AM
Overigens staat de buurt brussel-terkameren in de top 20 beste wijken van Belgie op de zestiend plaats.
snot
March 7th, 2005, 01:24 AM
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/FranstaligenrondBrussel.bmp
Interresante cijfers over het aandeel franstaligen in de faciliteiten gemeenten.
De Franstaligen zouden ze graag bij Brussel voegen, onaanvaardbaar voor Vlaanderen maar nochtans niet zo onlogisch, aangezien hun franstalige meerderheid en feitelijke tweetaligheid.
Ook geografisch en maatschappelijk gezien horen deze gemeenten eigenlijk bij Brussel. Maar tja,...
De Nationaliste
March 7th, 2005, 03:18 AM
Dit zijn dus oude cijfers! De percentages zijn nu aanzienlijk hoger (and counting). Gebieden weer op basis van taal weer herindelen? interessant gedachten experiment. Maar dan eis ik wel dat Molenbeek bij Marokko gevoegd wordt. En diverse, nu nog vlaamse, grensgemeentes zoals Lanaken onmiddelijk overgeheveld worden naar Nederland.
poller1
March 7th, 2005, 04:03 PM
Crainhem??? :bash:
Tim B
March 7th, 2005, 04:05 PM
knokkende belgen onderling, treurig zeg. had men 1839 gewoon de grens getrokken langs de taalgrens ipv langs de door walen beheerste gebieden (de Zuidelijke nederlanden). misschien moet dat maar als nog gebeuren als het echt gaat escaleren...
snot
March 7th, 2005, 06:32 PM
Crainhem??? :bash:
Wat is daar zo erg aan? Wij noemen toch ook liège luik of Lille Rijsel?
Ok, persoonlijk vind ik het overbodig en onpraktisch om Kraainem anders te gaan spellen want in het Frans klinkt het toch min of meer Kraainem.
snot
March 7th, 2005, 07:18 PM
Dit zijn dus oude cijfers! De percentages zijn nu aanzienlijk hoger (and counting). Gebieden weer op basis van taal weer herindelen? interessant gedachten experiment. Maar dan eis ik wel dat Molenbeek bij Marokko gevoegd wordt. En diverse, nu nog vlaamse, grensgemeentes zoals Lanaken onmiddelijk overgeheveld worden naar Nederland.
Scheelt het zoveel?
Een paar procent meer ofzo?
Molenbeek is dan wel vergezocht.
En als de Vlamingen zich niet zo onverdraagzaam zouden opstellen zouden de Franstaligen meer geneigd worden om zich wat meer naar de Vlamingen te schikken en Nederlands te leren. Maar nu kome de Vlamingen met hun pesterijen en nationalisme vijandelijk over waardoor de Franstaligen nog meer op hun 'franstalig' zijn zullen terugplooien. Ok, veel franstaligen doen ook niet veel moeite en zijn arrogant. Maar Vlaanderen is nu economisch sterk en rond Brussel is de kennis van het Nederlands een must, goed tweetalig onderwijs en wat positivisme zou de Franstaligen wel wat nederlandskundiger maken.
Die paar faciliteiten gemeenten kunnen 2 talig worden (zijn ze eigenlijk al behalve de pesterijen) maar met zeer goede Nederlandse lessen voor de franstaligen. Ook in Brussel zou het franstalige onderwijs betere nederlandse lessen moeten hebben om zo franstalige jongeren zo goed mogelijk het Nederlands te leren.
Josh
March 7th, 2005, 07:29 PM
Ok, persoonlijk vind ik het overbodig en onpraktisch om Kraainem anders te gaan spellen want in het Frans klinkt het toch min of meer Kraainem.
Crainhem is dan wel geen Frans maar gewoon de oude Nederlandse schrijfwijze van Kraainem. Net hetzelfde met Hoeilaert (Hoeilaart) en Auderghem (Oudergem). Toen de Nederlandse spelling veranderde, behielden de Franstaligen de oude Nederlandse benaming.
snot
March 7th, 2005, 07:37 PM
Ik dacht zoiets ook, maar is het niet zo dat die oude Nederlandse spelling gebaseert was op franstalige schrijfwijzen?
snot
March 7th, 2005, 07:42 PM
En Rhode-St-Genèse is dan wel een duidelijke verfransing.
SkyView
March 7th, 2005, 09:51 PM
Om van...Grand-Bigard... maar te zwijgen. LOL
Alfa
March 7th, 2005, 10:55 PM
Ook een leuke Leeuw-Saint-Pierre.
Ik begrijp niet waarom Wallonië nu per se die gemeenten bij Brussel wil hebben.Voor Wallonië opzich veranderd er dan toch niets.Of spelen Brussel en Wallonië onder 1 hoedje?
Maar moesten de gemeenten dan toch bij Brussel komen zou ik als vlaanderen eisen dat dezelfde grond bij Wallonië ook word afgenomen.Zo zou Brussel tussen de 2 gewesten liggen.Iedereen tevreden ,of niet?
Josh
March 7th, 2005, 11:03 PM
Ik dacht zoiets ook, maar is het niet zo dat die oude Nederlandse spelling gebaseert was op franstalige schrijfwijzen?
Nee nee het is gewoon oud-Nederlands. In Vlaanderen werden de plaatsnamen aangepast aan de nieuwe spelling terwijl in Nederland de oude spellingswijze behouden bleef. Ook in Frans-Vlaanderen hebben sommige dorpjes nog de oude schrijfwijze behouden (Hondschoote, Hazebrouck, etc...).
Josh
March 7th, 2005, 11:06 PM
En Rhode-St-Genèse is dan wel een duidelijke verfransing.
Het is niet echt een volledige verfransing aangezien Rhode gewoon weer oud-Nederlands is voor Rode. St-Genèse is dan weer wel een verfransing van St-Genesius. Rode in het Frans zou correct vertaald moeten worden door Sart (RixenSART) en dus zou het eigenlijk Sart-St-Genèse moeten zijn.
Josh
March 7th, 2005, 11:09 PM
Ook een leuke Leeuw-Saint-Pierre.
Ik begrijp niet waarom Wallonië nu per se die gemeenten bij Brussel wil hebben.Voor Wallonië opzich veranderd er dan toch niets.Of spelen Brussel en Wallonië onder 1 hoedje?
Maar moesten de gemeenten dan toch bij Brussel komen zou ik als vlaanderen eisen dat dezelfde grond bij Wallonië ook word afgenomen.Zo zou Brussel tussen de 2 gewesten liggen.Iedereen tevreden ,of niet?
De Waalse politici steunen de aanhechting van de faciliteitengemeenten bij Brussel omdat ze dan een directe verbinding hebben met het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Nu light Brussel volledig ingesloten in Vlaanderen maar bij een aanhechting zouden Wallonië en Brussel verbonden zijn via St-Genesius-Rode. Het gaat hen dus om de symboliek eerder dan dat er echte belangen spelen. Bij een uiteenvallen van België kan het echter wel belangrijk zijn dat Brussel niet meer volledig omringd wordt door Vlaanderen.
snot
March 7th, 2005, 11:15 PM
@Alfa Wallonië heeft er niet zoveel met te maken wel de Franstaligen rond Brussel en tuurlijk zijn Wallonië en Brussel verenigt met elkaar(Franse gemeenschap). Blijkbaar snap jij het niet echt, maar dat doen de meeste Belgen niet nochtans is het minder ingewikkelder dan het lijkt.
Brussel is hoofdzakelijk franstalig en zoals overal in de Westerse wereld trekt de middenklasse naar de rand van de stad, waar het rustiger, groener en ruimer is. Brussel ligt midden in Vlaanderen (dicht bij Wallonië welliswaar). Waardoor de randgemeenten rond Brussel 'suburbaan'(villawijken,...) werden en sterk verfranst. Tot ongenoegen van de Vlamingen die in de rand woonden en in sommige gemeenten tot minderheid zijn vervallen. Die franstaligen zijn bovendien relatief welstellend en spreken veelal geen Nederlands. Daarom voelen de Vlamingen zich niet meer thuis in sommige gemeenten en willen voorkomen dat de Vlaamse rand verder verfranst. De franstaligen anderzijds vinden dat de Vlamingen hen willen verplichten hun identiteit en cultuur op te geven en ze gediscrimineerd worden in gemeenten waar zij de meerderheid vormen. En al enkele decennia leven. Het is dan ook zo dat in Brussel zelf de Vlamingen 15%-20% van de bevolking tellen en volledige rechten en erkenning hebben en in veel faciliteiten gemeenten de franstaligen met 70%-80% zijn en moeten vechten voor volwaardige erkenning van hun gemeenschap. Zij vinden Vlaanderen intolerant en zouden daarom bij Brussel willen gevoegd worden. Waalse politici moeien zich daar niet zo veel mee maar zij zitten in dezelfde franstalige partijen als de Brusselse politici en behoren natuurlijk tot dezelfde gemeenschap. Uit gemak worden de Franstalige Belgen allemaal Walen genoemd.
snot
March 7th, 2005, 11:20 PM
De Waalse politici steunen de aanhechting van de faciliteitengemeenten bij Brussel omdat ze dan een directe verbinding hebben met het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Nu light Brussel volledig ingesloten in Vlaanderen maar bij een aanhechting zouden Wallonië en Brussel verbonden zijn via St-Genesius-Rode. Het gaat hen dus om de symboliek eerder dan dat er echte belangen spelen. Bij een uiteenvallen van België kan het echter wel belangrijk zijn dat Brussel niet meer volledig omringd wordt door Vlaanderen.
Ja, ook een belangrijk punt, want de Franstaligen zouden liever België behouden. En tussen het Zuidelijkste puntje Brussel en Wallonië ligt amper 2 kilometer, en dan nog een hoofdzakelijk franstalige villawijk.
De Nationaliste
March 8th, 2005, 02:38 AM
Nog even over de percentages. Tel overal zo'n 5 a 6 procent bij op, en je zit in de realiteit van 2005. Alleen in Hoeilaart (nu ongeveer 37 % fr) en Dilbeek (27 %) zijn nog sneller gestegen.
Nog een ander effect ter verhoging van de franstaligheid van de randgemeenten speelt nu mee, te weten: Niet alleen de gegoede klasse zoekt de rand op, maar ook de (franstalige) klasse daar onder (politiemannen/brandweer/ leraren etc) trekken nu naar de rand, en betrekken daar relatief eenvoudige rijwoningen, verlaten door vlamingen, die zich juist door de gestegen welvaart een villa kunnen veroorloven verder de provincie Brabant in, waar de huizenprijzen lager liggen. Dus nu worden ook de oude kernen van de randgemeentes snel verfranst. Pregnante voorbeelden hiervan zijn Tervuren-centrum, en Kraainem-Noord. Tot 2000 nog solide vlaams. Vilvoorde will be next.
Gevolg hiervan zal zijn dat de bestaande vlaamse dorps structuren zullen weg deemsteren, en dat de franstaligheid van de randgemeentes dus niet meer beperkt blijft door geisoleerde villawijken, maar nu ook tot in kernen van de vlaamse rand is doorgedrongen.
Nederlandse lessen? Wees toch niet naief! De vlaamse "cultuur" heeft op dit moment de inwijkeling niets anders te bieden dan een in zichzelf gekeerd provincialisme. op de vlaamse televisie stations verdringen de politiek correcte politici elkaar in stompzinnige spelletjes-programma's. Dit om het volk te tonen hoe leuk ze zijn of wat hun "babe-gehalte" is. Niet echt een aantrekkelijke propositie voor een nieuwkomer in de rand. Daar wil je dus niet bijhoren.
Ach elk volk wordt geregeerd door de politici die het verdient.
nikolaidis
March 8th, 2005, 02:45 AM
Ik sluit me voor 99% aan bij wat Snot hier allemaal zei.
De rondzendbrief Peeters => pure pesterij ! Moest ik als franstalige in de rand wonen zou ik wel weten op wie ik zou moeten stemmen de volgende keer : het FDF of de Union Francophone. Helaas lokt elke radicalisering een nieuwe radicalisering uit. Die franstaligen wonen begot in hun eigen land en dan gaat men hen van overheidswege lastigvallen !
De 'splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde' ? => ik heb nog nooit zoiets onsexy gehoord !
poller1
March 8th, 2005, 10:05 AM
LEEUW-ST-PIERRE??? zelfs in het Frans heet dat ding niet zo...
La Panne???
Grand Bigard?
Anvers, Gand, Luik, Bergen, Alost... ok, dat zijn correcte schrijfwijzes.
Maar al die verfransingen in de rand en aan de kust zijn er echt wel over hoor.
Wij praten toch ook niet over De Rots-ter-Ardennen, Karelkoning, De Wolverij, Nieuw-Leuven.......
snot
March 8th, 2005, 05:39 PM
Nog even over de percentages. Tel overal zo'n 5 a 6 procent bij op, en je zit in de realiteit van 2005. Alleen in Hoeilaart (nu ongeveer 37 % fr) en Dilbeek (27 %) zijn nog sneller gestegen.
Nog een ander effect ter verhoging van de franstaligheid van de randgemeenten speelt nu mee, te weten: Niet alleen de gegoede klasse zoekt de rand op, maar ook de (franstalige) klasse daar onder (politiemannen/brandweer/ leraren etc) trekken nu naar de rand, en betrekken daar relatief eenvoudige rijwoningen, verlaten door vlamingen, die zich juist door de gestegen welvaart een villa kunnen veroorloven verder de provincie Brabant in, waar de huizenprijzen lager liggen. Dus nu worden ook de oude kernen van de randgemeentes snel verfranst. Pregnante voorbeelden hiervan zijn Tervuren-centrum, en Kraainem-Noord. Tot 2000 nog solide vlaams. Vilvoorde will be next.
Gevolg hiervan zal zijn dat de bestaande vlaamse dorps structuren zullen weg deemsteren, en dat de franstaligheid van de randgemeentes dus niet meer beperkt blijft door geisoleerde villawijken, maar nu ook tot in kernen van de vlaamse rand is doorgedrongen.
Nederlandse lessen? Wees toch niet naief! De vlaamse "cultuur" heeft op dit moment de inwijkeling niets anders te bieden dan een in zichzelf gekeerd provincialisme. op de vlaamse televisie stations verdringen de politiek correcte politici elkaar in stompzinnige spelletjes-programma's. Dit om het volk te tonen hoe leuk ze zijn of wat hun "babe-gehalte" is. Niet echt een aantrekkelijke propositie voor een nieuwkomer in de rand. Daar wil je dus niet bijhoren.
Ach elk volk wordt geregeerd door de politici die het verdient.
De Vlaamse cultuur is inderdaad soms weinig aantrekkelijk voor Franstaligen en nogal provinciaals en 'boertig'. Dat komt natuurlijk door de Franstalige onderdrukking en de late emancipatie van het Nederlands. Spijtig. Elke Vlaamse streek heeft nog sterke dialecten en Vlamingen blijven steken in een minderwaardigeheids complex. Terwijl wij het eigenlijk goed te zeggen hebben nu in dit land. Vlamingen zijn in de meerderheid en Vlaander is economisch sterk.
De verfransing in de rand is niet alleen een communautair probleem maar ook een 'skyscrapercity :) ' probleem. Brussel moet leefbaar gemaakt worden zowel met Vlaams geld als Federaal geld, het is tenslotte ook onze hoofdstad en een economische pool. De stadsvlucht moet zoveel mogelijk ingeperkt worden, de metro uitgebouwd worden, de woonwalitiet verbetert worden, enz... Zo kunnen niet alleen meer franstaligen maar ook terug meer Vlamingen in Brussel trekken. En stoppen met ons platteland verder te verstedelijken. Vlaams-Brabant moet een sterke groen buffer worden tegen Brussel. Stoppen met provincialtistisch te denken. Het Brussels gewest strekt zich uit van Aalst tot Louvain-La-Neuve! Boven het communautaire heen. En eventueel een flinke groeikern in Waals-Brabant, maak van Ottignies-Louvain-la-Neuve een grote groene voorstad met goede verbindingen naar de hoofdstad. Goed voor Wallonië, goed voor de groene rand en goed om de Franstaligen naar toe te lokken in plaats van Vilvoorde of Dilbeek.
snot
March 8th, 2005, 05:40 PM
En natuurlijk meer mooie hoogbouw, verkeerstunnels en blitse trams in Brussel :)
snot
March 8th, 2005, 05:46 PM
LEEUW-ST-PIERRE??? zelfs in het Frans heet dat ding niet zo...
La Panne???
Grand Bigard?
Anvers, Gand, Luik, Bergen, Alost... ok, dat zijn correcte schrijfwijzes.
Maar al die verfransingen in de rand en aan de kust zijn er echt wel over hoor.
Wij praten toch ook niet over De Rots-ter-Ardennen, Karelkoning, De Wolverij, Nieuw-Leuven.......
:) Rots-ter-Ardennen
Maar in Karelkoning of Wolverij wonen er ook amper Vlamingen en wij zijn ook handiger om Franse woorden uit te spreken.
Josh
March 8th, 2005, 07:13 PM
:) Rots-ter-Ardennen
Maar in Karelkoning of Wolverij wonen er ook amper Vlamingen en wij zijn ook handiger om Franse woorden uit te spreken.
Daar ben ik nog zo zeker niet van. Veel Vlamingen zijn in de loop van de vorige eeuw naar de Henegouwse industrie getrokken op zoek naar werk. Een blik in het telefoonboek van Charleroi maakt duidelijk dat een groot deel van de bevolking een Vlaamse naam heeft. Feit is wel dat die Vlamingen verfranst zijn en echte Walen zijn geworden (denk maar aan Jean-Claude Van Cauwenberghe) terwijl de Franstaligen die zich in Vlaanderen kwamen vestigen zich niet hebben geïntegreerd, laat staan geassimileerd werden.
snot
March 8th, 2005, 07:29 PM
In Vlaamse steden (niet Brussel) wonen waarschijnlijk toch ook franstalige migranten die met de jaren vervlaamst zijn.
De migraties van voor de wereldoorlogen naar het toen rijke industriële Wallonië zijn niet vergelijkbaar met vandaag de rand rond Brussel.
Josh
March 8th, 2005, 07:51 PM
In Vlaamse steden (niet Brussel) wonen waarschijnlijk toch ook franstalige migranten die met de jaren vervlaamst zijn.
De migraties van voor de wereldoorlogen naar het toen rijke industriële Wallonië zijn niet vergelijkbaar met vandaag de rand rond Brussel.
De uittocht van Franstaligen naar de rand rond Brussel is ook al vele decennia aan de gang en net door het toekennen van faciliteiten is de verfransing er nog versneld. De Vlaamse migranten in Wallonië hebben nooit echt aanspraak gemaakt op faciliteiten hoewel ze op basis van de 30% regel er wel recht op hadden in verschillende Waalse gemeenten.
snot
March 8th, 2005, 09:13 PM
Je hebt gelijk Josh. Waterloo en Terhulpen (La Hulpe) kregen indertijd geen faciliteiten. Ook Vlaams onderwijs in Waalse faciliteiten gemeenten bestaat niet. Zet wel kwaad bloed op. Stof om over na te denken voor de Franstaligen.
Daarbij komt dat Franstaligen sowieso minder geneigd te 'vervlaamsen dan Vlamingen te verfransen. Veel franstaligen in en rond Brussel zijn dan ook verfranste Vlamingen.
Heb een nieuwe thread gestart over faciliteitengemeenten. Anders word deze het mssn. En Brussel heeft interresantere dingen dan taalproblemen. Bv. Skyscrapers :cheers:
De Nationaliste
March 8th, 2005, 11:20 PM
Dat de vlaamse "cultuur" onaantrekkelijk is komt niet door de franstalige onderdrukking, maar door de naar binnen gerichte focus. Een gigantisch minderwaardigheidscomplex wat zich uit in een verheerlijking van het provincialisme. Een provincialisme dat ronduit vijandig en ook lomp is tegen nieuwkomers. Niet alleen tegen islam-nieuwkomers, maar ook tegen eurocraten, franstaligen, en Nederlanders. de laatste groep wordt zelfs openlijk beschimpt door de bekende politiek correcte partij elite. Als je in interviews met diverse politici het woord Nederlander zou vervangen door Jood of Marrokaan zou je onmiddelijk worden opgesloten. Let wel: het betreft hier , in hun eigen woorden, politici van de verdraagzame partijen. M'n reet!
Ter illustratie: Vanaf 1998 biedt de Europese Commissie gratis cursussen nederlands aan. Aantal deelnemers in 2004: 17.
De Nationaliste
March 8th, 2005, 11:41 PM
Snot zegt terecht dat we wat betreft Brussel moeten stoppen met provinciaals denken. Waarna hij vervolgens vrolijk betoogt dat de Vlaamse Rand groen moet blijven. Dat is dus het toppunt van provincialisme!!
Je zou moeten zeggen dat: Het enige om Brussel dat echt groen blijft is het Zonienwoud. De rest wordt keihard volgebouwd. Inderdaad van Nijvel tot Vilvoorde en van Aalst tot aan Leuven. ( Dat is juist DE manier om te voorkomen dat de rest van het vlaamse platteland niet verder verwordt tot een nog grotere diarree van verkavelingen.)
In plaats dat vlamingen van heinde en ver komen elke dag om weer naar Brussel te gaan voor hun werk is niet efficient voor de infrastructuur en maakt Vlaanderen met afstand het lelijkste platteland van Europa. Waarom 's ochtends niet instappen in de metro vanuit Sterrebeek/Asse/ Halle/ Waterloo/Lasne enzv.
Vergeet niet dat Washington Agglo 5 miljoen inwoners telt en met 1,7 % per jaar groeit. Denk aan Lissabon! Als je wil concurreren dan zal je beslissingen moeten nemen soms een beetje megalomaan jazeker, en die lelijke weilanden rond onze stad vol moeten bouwen, zonder angst, maar met de absolute wil om een fantastische stad neer te zetten.
snot
March 9th, 2005, 12:10 AM
Ik had het over verdichting. Met groeikernen. Je hebt gelijk. Niet Vlaams Brabant maar heel Vlaanderen moet zo veel mogelijk groen blijven. En de steden moeten verdichten. Groei rond Brussel kan geconcentreerd worden in Vlaamse gemeenten zoals Vilvoorde, Mechelen, Dilbeek en Leuven. En aan franstalige kant Waterloo, Braine l'alleud, Ottignies-Louvain-La-Neuve en Wavre. Verdichting, ook in Brussel zelf, vooral in Brussel zelf, dat bedoelde ik. En het meeste errond beschermen tegen verkaveling zowel in Brabant als ver in Oost-Vlaanderen en Antwerpen.
snot
March 10th, 2005, 07:35 PM
voorkomen dat de rest van het vlaamse platteland niet verder verwordt tot een nog grotere diarree van verkavelingen
:applause: :lol: Onze steden zijn uitgehold en hebben het platteland vol gespetterd. :)
In plaats dat vlamingen van heinde en ver komen elke dag om weer naar Brussel te gaan voor hun werk is niet efficient voor de infrastructuur en maakt Vlaanderen met afstand het lelijkste platteland van Europa. Waarom 's ochtends niet instappen in de metro vanuit Sterrebeek/Asse/ Halle/ Waterloo/Lasne enzv.
Daarom verdichting, Antwerpen had gemakkelijk 600 000 inwoners kunnen tellen op zijn grondgebied en Brussel 1 200 000. De rand kon een beetje dichter en geordender errond en men zou zo mooie agglomeraties hebben.
Tja en de metro in Brussel, het is wel een handicap dat (om communautaire redenen, bedankt flaminganten) de metro niet buiten de stad komt.
Er zou dan veel meer geinvesteerd worden in de steden, want nu hebben veel mensen de lusten (ontspanning, werk) van de stad maar dragen te weinig bij tot de lasten.
poller1
March 10th, 2005, 11:02 PM
Geen zinnig mens kan 'snot' hier ongelijk geven.
snot
March 13th, 2005, 06:35 PM
Toekomstig GEN plan. De Josophat tunnel is in aan bouw. Aanpassingen aan de Noord-Zuid verbinding om de capaciteit te verhogen,...
Deze kaarten zijn niet definitief.
Dus nog eens verduidekijken, het Gewestelijk Expres Net is een soort Brusselse RER. En bestaat eigenlijk uit allerlei aanpassingen om een hoogwaardig net van pendeltreinen richting Brussel te creëren. Brussel heeft al een uitgebreid spoornet met maar liefst 3 lange Noord-Zuid tunnels en een vierde Westelijke Noord-Zuid verbinding. Er word dus een 4de tunnel gebouwd zodat de Europese wijk rechtstreeks aangesloten word op het noorden en d rest van het GEN (Zaventem, Leuven, Vilvoorde).
Nu hebben de zijn er meestal slechts 2 pendelteinen per uur. Die frequentie gaat hoger worden.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/rer_pras.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/relations_rer.gif
snot
March 13th, 2005, 06:50 PM
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/rer-bxl2.gif
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/rer-bxl.gif
snot
March 14th, 2005, 06:53 PM
"Het Gewestelijk Expres Net heeft als ambitieus doel 50 % meer reizigers naar Brussel brengen met het openbaar vervoer. Het net zal zich uitstrekken in een straal van 30 km rond de hoofdstad, zodat steden als Aalst, Ninove, Mechelen, Leuven, Ottignies, Waver, Nijvel en ‘s Gravenbrakel er nog net deel van uitmaken.
Het aandeel van de trein is het grootst waar deze het beste alternatief kan bieden voor het wegverkeer. Eén van de redenen om een GEN rond Brussel te starten vertrekt vanuit die vaststelling. Hoe dichter we bij de hoofdstad komen, hoe kleiner immers het aandeel van de trein wordt. Onder de afstand van 30 km zakt het gemiddelde aandeel van de trein onder de 20 %, in de nabijheid van Brussel zelfs onder de 10 %. Daar moeten comfortabele verbindingen, met een hogere frequentie, wat aan doen.
Het GEN wil meer treinen laten rijden (tenminste 4 per uur tijdens de spits). Hiervoor zijn natuurlijk aanpassingen nodig van de infrastructuur. De lijnen vanuit Brussel naar Leuven, Halle, Nijvel en Ottignies werden al, of worden nog, uitgebreid tot vier sporen.
Voor een vlot treinverkeer wil de NMBS o.m. een tunnel bouwen tussen Schaarbeek-Josaphat en Schuman, en een aantal andere, kleinere ingrepen doorvoeren.
Stations worden heringericht en er zullen er nieuwe bijkomen.
Voor het Gewestelijk Expres Net zal nieuw en aangepast materieel ontworpen worden. Treinen, geschikt voor het vervoer van grote massa’s mensen op korte afstanden, zullen een vlotte instap bieden aan minder mobiele personen en voorzien zijn van extra brede deuren en een ruim balkon, waar plaats is voor fietsen.
In het GEN speelt de NMBS geen cavalier seule. Samenwerking met De Lijn, de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië) is nodig om van het netwerk een succes te maken. Zo zal er bv. 1 gemeenschappelijk vervoerbewijs komen, zodat in het Brusselse Gewest één kaartje volstaat voor trein, tram, bus en metro.
Eer het GEN een feit is, zal er nog heel wat water door de Zenne stromen. Maar eens in werking (2008-2010), zal het project een belangrijke verbetering betekenen voor de mobiliteit in en rond Brussel."
http://www.uitweg.be/nummer-20/gewest.html
De Nationaliste
March 15th, 2005, 02:00 AM
Een op zich fantastisch plan (GEN).Dit zou een enorme sprong voorwaarst voor Brussel Agglo kunnen beteken. Maar!
1) Laat het niet ten koste gaan van de gestage expansie van de reguliere metrolijnen. Als de kleine metroring via Delacroix is voltooid, moet tramlijn 90 verder onder der grond worden gewerkt. Ook moet de metro vanuit "Albert" verder naar het zuiden gaan afdalen. Onder andere.
2) Een RER systeem moet enigszins rendabel zijn. al was het maar in termen van grote aantallen passagiers. Dit betekent uiteindelijk (en nu beginnen de problemen) dat een bovenregionale overheid de bevoegdheid moet krijgen om toekomstige verkavelingen en de soort van de verkaveling aan te wijzen. En niet de individuele gemeente. Leidraad hierbij moet zijn de directe Aanwezigheid van een RER station. Maak gebruik van de stijgende vraag naar appartementen (ook in de kleine gemeentes) om juist deze dicht tegen stations aan te dirigeren. Rondom de ring van Brussel moeten in een straal van 6 kilometer vanaf die Ring alle potentiele bouwgronden worden vrijgegeven. Dat is bruto 380km2. Hier gaan Zaventem en het Zonienwoud oa natuurlijk vanaf, net als de vele bebouwde gebiedjes in deze schil. Een snelle schatting geeft dat we de helft kunnen gebruiken om in te vullen met bebouwing. In wisselende dichtheden levert dit tussen de 300 en 400.000 extra woningen op. Deze schil rond Brussel zou in een aantal "woon-thema-zone's " kunnen worden opgedeeld.
De rest van de bebouwing in Brabant buiten de schil vindt dan verder plaats langs de RER corridors. Tegelijkertijd wordt een verdere verwoesting van het Belgische Platteland door de bekende verkavelingetjes onmogelijk gemaakt.
Om deze integratie van transport en woningbouw en ander functies met harde hand te begeleiden, structureren, en vooral zo aantrekkelijk mogelijk te maken, wordt een "Ruimte Tsaar" geinstalleerd, voorzien van ALLE noodzakelijke bevoegdheden.
Brussel Hoofdstad van Europa?
Dan moeten offers worden gebracht.
Spotter
April 10th, 2005, 09:55 PM
In mijn zoektoch naar warenhuizen in Brussel stuitte ik op het ongelofelijke verhaal van de warenhuisbrand in 1967. L'innovation in de Nieuwstraat brandde af en ruim 300 mensen kwamen daarbij om; nu staat daar de Inno. Ik heb slechts twee foto'tjes van de ramp gevonden maar kreeg wel de indruk dat het een zeer interessant gebouw moet zijn geweest. Heeft iemand afbeeldingen van dit gebouw?? Ik heb al veel gezocht maar niets gevonden :(
Alvast bedankt!
Spotter
April 20th, 2005, 02:38 PM
Vrijdag 15 april 2005 hebben 50 gezellige Hollanders zich over Brussel gestort. Het weer was in de aanloop vrij mooi, maar vrijdag zelf erg triest (maar wel droog). We hebben het dan ook enorm gezellig gehad. Het enige waar we moeite mee hadden is de Fastfood dichtheid. Die is in Brussel namelijk een stuk lager dan thuis (maar dat zegt misschien ook iets over de Hollandse keuken). We hebben eerst de tentoonstelling Made in Belgium bezocht. Niemand vondt er wat aan (sorry). Daarna ging ieder z'n gang. Mijn groepie heeft een rondje langs de paleizen gedaan om vervolgens het winkelgebied af te stropen en tegenover de beurs (westen) wat bieren uitgeprobeert en lekker gegeten. Al met al een zeer geslaagde dag.
Door het donkere weer zijn nogal wat foto's onvertoonbaar geworden. Die foto's doen de stad weinig eer aan, vandaar een redelijk beperkte kijk op onze dag,
De autogekte in Brussel verbaasde me meer dan ik al had verwacht. Een ruime kilometer over de kleine ring kostte ons meer dan 20 minuten met onze bus. Enige research leerde me dat er in Brussel 500 auto's per 1000 inwoners bestaan. Alleen in Rome is het erger, maar Londen, Parijs en Amsterdam komen bijvoorbeeld maar aan de 300 per 1000 inwoners.
Vlakbij het CS:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005019.jpg
Eerst even naar de Grote Markt gerend, in het echt veel mooier dan op welke foto dan ook.
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005011.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005045.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005059.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005062.jpg
Vervolgens naar de Kunstberg; erg leuk bedacht en het uitzichtje vanaf bovenaan is ook wel koddig (geen foto helaas):
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005018.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005070.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005026.jpg
Hoewel de gebouwen in een context wel leuk overkomen deed die witte kerk (Jacop op Coudenberg ofzo?) en het koninklijk paleis me helaal niets. HEt voelde als zeer gewoon, maar leuk voor d'r bij:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005025.jpg
Aan de andere kant van het park was het romantischer:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005032.jpg
En dan toch het populairdere gebied in, hier eerst de munt:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005084.jpg
en het plein ervoor (beetje vervallen; schril contrast met de Grote Markt honderd meter terug) De lelijke flat tegenover de munt deed in het echt lang niet zo vervelend aan als op plaatjes:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005085.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005108.jpg
De Nieuwstraat is de enige winkelstraat zoals we ze in Mokum gewend zijn (Kalverstraat, Nieuwendijk, Leidsestraat) ; veel populaire merken op een hoop. Ik kreeg niet de indruk dat er in de stad nog zo'n straat is (wat bij iedereen enige verontwaardiging opriep; "is dit alles??". Niet zo heel veel winkels, maar zeker wel een hele mooie straat met een paar uitspattende gevels:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005093.jpg
één van de twee Macs die we konden vinden:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005095.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005091.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005089.jpg
Lokale Bijenkorf, de INNO:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005092.jpg
En dan stuit je op dit:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005097.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005101.jpg
Weer helemaal terug, vlakbij de Beurs:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005111.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005113.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005114.jpg
tadaaa:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005131.jpg (nee dat ben ik niet)
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005118.jpg
auto's auto's auto's:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005117.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005119.jpg
rue Dansaert (inderdaad gehypt):
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005120.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005127.jpg
En nog wat boulevards rond de beurs à la Paris:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005130.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005126.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005121.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005132.jpg
en tot slot een boze Belg:
http://img.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Brussel/Brussel2005042.jpg
Volgende keer neem ik het zonnetje en een nieuwe camera mee, maar 'k hoop dat jullie 't ook enig vinden! :)
snot
April 21st, 2005, 02:32 AM
Mooie foto's, jammer van het weer.
Winkelgebieden zoals de Nieuwstraat vind je aan de Naamse Poort of Louizalaan. Nieuwstraat en omgeving is wel het belangrijkste. Het centrum van Brussel is eigenlijk zeer groot: meer dan heel de oostelijke helft binnen de 'vijfhoek', de oostelijke en noordelijke boulevards rond die vijfhoek, de louizalaan, de Noordwijk, de Leopoldswijk en delen van St-Joost en Elsene.
Je hebt de omgeving rond de beurs goed in beeld gebracht vind ik.
Volgende keer moet je zeker eens de Louizalaan afwandelen (is wel lang), de vijvers van Elsene en de Solbosh wijk(einde van Louizalaan) bezichtigen. Als je vanop de Louizalaan naar het Justitiepaleis gaat kom je plots op een leegte. Als je dan tot op de rand van het Poelaert plein komt heb je een mooi zicht over Brussel door het plotse hoogteverschil. Aan de voet van het Justitiepaleis heb je de Marollen, oude bekende volksbuurt.
snot
April 21st, 2005, 02:42 PM
Een maand geleden stond er een artikel over Brussel in een Franstalig tijdschrift. Ik heb nu pas een interresant kaartje daarvan kunnen inscannen.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Project3.jpg
"Brussel is een rijke stad... maar arm."
"35% van de buitenlandse bedrijven zijn gevestigd in Brussel."
Het komt er op neer dat de bevolking van Brussel relatief arm is maar het BNP van Brussel zeer hoog is. ( 2de rijkste Europese regio na London). Brussel is goed voor 675 000 jobs waarvan minstens 362 000 door pendelaars wordt ingevuld. En die pendelaars betalen belastingen in Vlaanderen en Wallonië.
Brussel zit met een chronisch geldtekort. "De universitaire faculteiten van Saint-Louis schatten in geheractualiseerd onderzoek dat Brussel jaarlijks 500 miljoen EUR misloopt aan belastingen. Zouden de personenbelastingen geindt worden in de regio waar gewerkt wordt dan zou Brussel zo'n 650 miljoen EUR extra innen." "Natuurlijk betalen België en Europa hun hoofdstad, maar niet genoeg."
Bron: Le Vif 23e année numméro 10
Op het kaartje staat in geel de forenze woonzone (waar minstens 10% van de actieve bevolking in Brussel werkt). Komt een beetje overeen met 'metropolitain area'. Eigenlijk gans de provincies Waals en Vlaams-Brabant, flink stuk van Henegouwen, Oost-Vlaanderen zuidoostelijk van Gent, Mechelen en omgeving, en stukken van Namen en Luik. Opvallend dat in steden zoals Mechelen, Mons en Namen toch nog zoveel mensen in Brussel werken.
De oranje gemeenten zijn gemeenten die grotendeels tot de Brusselse agglomeratie horen. Eigenlijk pendelen dus nog meer mensen naar de Brusselse agglomeratie. Gemeenten zoals bv Zaventem, Vilvoorde en Dilbeek hebben veel kantoren parken en industrie op hun grondgebied.
De Nationaliste
April 24th, 2005, 05:55 PM
De "zone bate en continu plus de 650 habitants/km2" geeft in ieder geval aan dat de Vlaamsee strategie van de "Groene Rand" een volkomen mislukking is geworden. Bedankt voor de illustratie!
snot
April 24th, 2005, 09:20 PM
Die 'zones batis en continu'(aaneengesloten bebouwing) zijn redelijk vaag door de versnipperde ruimtelijke ordening. Bovendien zijn er landelijke bufferzones tussen verschillende gemeenten in de rand rond Brussel (politiek van 'groene rand' rond Brussel). Op weinig wegenkaarten is de reele bebouwing te zien. De regionale kaarten van Michelin zijn daar redelijk precies in (bij de meeste kaarten zijn de groenere woonwijken niet aangeduid). Op de kaart van noord België is duidelijk te zien hoe de bebouwing langs de N5 van Ukkel tot in Waterloo loopt. Waterloo is dan op zijn beurt redelijk verweven met Braine l'alleud die samen een soort tweepolige voorstad vormen. Ten oosten van Brussel loopt de bebouwing door tot Tervuren en Kortenberg. Halle-Tubize-Kasteelbrakel zijn dan via het de industrie langs het kanaal en via Beersel verbonden met Linkebeek en Drogenbos. Ten westen is Dilbeek het verlengde van Molenbeek. Groot-Bijgaarden, Zellik en Wemmel zijn aan Brussel verbonden maar van elkaar gescheiden door bufferzones. Grimbergen is door een bufferzone gescheiden van Brussel maar door lintbebouwing verbonden met Meise en Vilvoorde. Vilvoorde en Machelen vormen een noordelijke voorstad. Hoeilaart en Overijse zijn van Brussel gescheiden door het zoniënwoud.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Project5.jpg
Opvallend is de streek van La Hulpe tot Louvain-la-Neuve en Court-St-Etienne en Wavre. Langs de spoorweg en snelweg naar namen is daar een mozaik van groene woonwijken gegroeid.
Al die gebieden worden bij de agglomeratie Brussel gerekend. Dan wel de volledige gemeenten waardoor de bevolkingsdichtheid wat laag ligt en de grenzen wat ruimer dan de bebouwing.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Project4.jpg
snot
April 24th, 2005, 09:42 PM
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Project4paint.jpg
Hier heb ik die bufferzones aangeduid (groene bollen). Die gebieden zorgen voor open landbouwgebieden tussen de verschillende kernen. Geeft een beetje de illusie buiten de agglomeratie te zijn en zorgt een beetje voor een 'groene' rand. Ik denk dat die gebieden gevrijwaard gebleven zijn van bebouwing door de gemeenten zelf los van een overkoepelende planning. Als middel tegen de verstedelijking en opmars van Brussel, in de Vlaamse rand bovendien synoniem van verfransing.
De Nationaliste
April 26th, 2005, 01:30 AM
Allereerst: Leuk kaartje waarop je goed kunt zien dat het geografische middelpunt van Brussel oostelijk van de vijfhoek is komen te liggen.
Inderdaad is er geen plan van bovenaf om bepaalde landbouwbuffertjes aan te houden in sommige randgemeentes. Was er maar een plan om het wel in te vullen met bebouwing! Nu gaan verhuizen elk jaar een paar duizend Vlamingen uit de Rand verder van Brussel af wonen. Gevolg: Nog meer lelijke verkavelingen op een kilometer of dertig van Brussel. Door het niet dichten van de "gaten" in de Rand van Brussel ontstaat maar niet die mooie contigue Metropool die we moeten hebben. Door het wegtrekken van Vlamingen zullen uiteindelijk in Alle Brusselse randgemeentes franse meerderheden ontstaan.
Ik zou zeggen : Gefeliciteerd! met de defensieve strategie.
snot
April 26th, 2005, 05:01 PM
Persoonlijk ben ik een voorstander van stervormige uitbreiding. Dan kunnen nog landelijke gebieden tot bijna aan Brussel komen maar ook dichte compacte bebouwde gebieden langs belangrijke uitvalswegen. Zo zou Grimbergen een dorp zijn kunnen gebleven maar Meise en Wemmel nog meer aan elkaar gegroeid met een grotere bevolking. Daar waren dan eventueel mogelijkheden voor een metro verbinding. Dilbeek en Itterbeek ook verdichten en Zellik verder verdichten richting Asse. Zellik en Dilbeek konden dan ook makkelijk bedient worden van tram, lightrail of metro. Sterrenbeek-Moorsel dichter en beter aangesloten met Kraainem en verbonden zijn met metro lijn 1b.
Kleinere percelen en een krachtig ruimtelijk beleid om de verstedelijking van de verre omgeving van Brussel tegen te gaan.
Franstalige stadsvlucht zou makkelijk kunnen opgevangen worden in grote goed geplande voorsteden Braine-l'alleud-Waterloo en Louvain-La-Neuve-Wavre met efficiente trein verbindingen. Ook een Vlaamse voorstad Denderleeuw-Liedekerke zou veel platteland kunnen besparen. In veel landen allemaal meer dan normaal hier in België een potje soep.
snot
April 26th, 2005, 05:18 PM
Allereerst: Leuk kaartje waarop je goed kunt zien dat het geografische middelpunt van Brussel oostelijk van de vijfhoek is komen te liggen.
Inderdaad, het centrum van Brussel ligt maar gedeeltelijk in de vijfhoek. Eens voorbij de Anspachlaan ben je al in arme migranten buurten. Het echte centrum ligt langs de kleine ring vanaf het KBC gebouw net over het kanaal tot aan het Zuidstation. Vandaar breiden de kantoor activiteiten zich uit langs de boulevards richting oosten en zuid-oosten. Het westen van Brussel is veel minder ontwikkeld. De oostgrens van het gewest ligt ook veel verder van de Grote Markt dan de westgrens
Ik zou zeggen : Gefeliciteerd! met de defensieve strategie.
Nu zitten ze ermee. Een zootje rond Brussel. Zonder metro verbindingen, nauwelijks een tram verbindingske en veel files. Een GEN dat moeilijk van de grond komt door gebrek aan een duidelijke ruimtelijke ordening. Allemaal uit schrik voor verfransing.
De Nationaliste
April 28th, 2005, 02:51 AM
Niet zo negatief!
Laten we niet vergeten dat Brussel al weer een aantal jaren flink groeit in aantal inwoners. Dat Brussel nu al meer dan 60 ondergrondse metrostations heeft. Dat het proces van verdichting en renovatie van de stad in volle gang is (ook in de mindere buurten). En dat de laatste gaten aan de oostzijde (St Lambrechtswoluwe) gedicht worden. Ook slaagt de stad erin om itt Nederland talentvolle migranten aan te trekken die uit alle windstreken afkomstig zijn.
Vergeet niet dat aan de zuidkant van Brussel een contigue bouwmassa is ontstaan tot en met Braine l'Alleud, en een vrijwel aaneengesloten verkaveling tot aan respectievelijk Tubize en LouvainLaNeuve/Court StEtienne.
De feiten op de grond zullen uiteindelijk zelfs de Belgisch politici tot maatregelen dwingen, zoals RER, meer structuur in landschap, meer en breder asfalt, etc.
poller1
April 28th, 2005, 09:13 AM
Ben gisteren nog eens over de oude baan (N70) van Sint-Niklaas naar Antwerpen gereden.
Mijn vraag is : wanneer wordt Beveren eindelijk 'geannexeerd' door Antwerpen? :)
+ de tram rijdt al tot in Melsele
+ de haven op Linkeroever ligt grotendeels op Bevers grondgebied
+ de bebouwde kommen van Linkeroever, Zwijndrecht en Beveren liggen ook erg dicht bij elkaar
MAAR
- Beveren ligt in een andere provincie
- wij wonen in België
.......
Zelfde verhalen kun je bedenken voor Luik, en om on topic te blijven, Brussel dus...
snot
April 28th, 2005, 04:02 PM
Zo situaties vragen niet persé om annexatie. In Frankrijk bijvoorbeeld hebben ze nog een veel nauwere gemeentelijke indeling. Daar hebben ze wel duidelijke geprofileerde 'agglomerations'. In Nederland is de situatie een beetje gelijk hier maar daar spreken ze ook duidelijk van Groot-Amsterdam en Groot-Rotterdam.
snot
April 28th, 2005, 04:30 PM
Niet zo negatief!
OK, het gaat de goede weg uit met Brussel, maar dat hebben we een groot deel te danken aan de EU en de NATO.
In Amsterdam plannen ze een gans nieuwe metro lijn en overal in Europa worden continu metro lijnen verlengt en nieuwe aangelegd. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=3965738#post3965738 Brussel had vroeger voor zijn grootte een voorsprong maar is die nu aan het verliezen. We zijn blij met een paar nieuwe metrostationnekes. Terwijl de metro in vergelijking met andere steden zelfs niet net over de stadsgrenzen heenkomt.
Ook qua planning en een echte 'regio Brussel'(moet niet politiek zijn maar louter praktisch) over de gewest grenzen heen komt Brussel tekort.
Voor de rest mogen we fier zijn op onze hoofdstad maar we mogen niet blijven stilstaan.
De Nationaliste
April 28th, 2005, 09:51 PM
Nooit tevreden zijn SNOT. Helemaal met je eens.
In de vergelijking met Adam en Rdam, toch even vaststellen:1) Het Brusselse metronet ligt nog ver voor op dat van de Nederlandse steden, zelfs na de Noord-Zuid lijn van Adam. 2) Brussel heeft in 2007 een HSL naar alle vier de windrichtingen, Adam ligt aan een doodlopende lijn. 3) De bevolking van Brussel groeit sneller dan die van Adam of Rdam 4) Brussel trekt heel veel immigranten , ook hoog gekwalificeerde. In adam en Rdam wordt de immigratie vooral bepaald door het "lompen-proletariaat".
En zo kan ik nog wel wat voordelen voor Brussel noemen.
poller1
April 29th, 2005, 08:47 AM
In de vergelijking met Adam en Rdam, toch even vaststellen:1) Het Brusselse metronet ligt nog ver voor op dat van de Nederlandse steden, zelfs na de Noord-Zuid lijn van Adam. 2) Brussel heeft in 2007 een HSL naar alle vier de windrichtingen, Adam ligt aan een doodlopende lijn. 3) De bevolking van Brussel groeit sneller dan die van Adam of Rdam 4) Brussel trekt heel veel immigranten , ook hoog gekwalificeerde. In adam en Rdam wordt de immigratie vooral bepaald door het "lompen-proletariaat".
Brussel heeft zijn groei vnl. te danken aan het politieke gewicht van de stad... Amsterdam is steeds een groter financieel en toeristisch centrum geweest, en Rotterdam een grotere economische groeipool.
Uiteraard krijg je als resultaat drie bijna niet te vergelijken steden, met ieder hun charme.
snot
April 29th, 2005, 06:38 PM
Ja, maar in Amsterdam en Rotterdam hebben dus wel die betere planning. Heb de indruk dat in Brussel een gebrek is aan centrale overheidsplanning, grotendeels door het feit dat de regio Brussel over 3 gewesten ligt en het communautaire is een handicap voor de ontwikkeling van Brussel. De 2 Nederlandse steden zijn kleiner dan Brussel dus hebben ze natuurlijk een minder metro netwerk. Maar ze zijn daar gelijk wel heel wat ambitieuzer dan in Brussel dat soms een beetje stiefmoederlijk word behandeld door Vlaanderen en de Federale staat. Of zie ik gewoon het gras groener aan de overkant?
Spotter
April 30th, 2005, 09:37 PM
Los van het feit dat metro slechts één aspect van goed OV is en de HSL vanuit Brussel ten dele belangrijk is omdat de stad matige luchtverbindingen heeft (vergelijk ook Londen/Parijs) klopt het inderdaad dat de kwaliteitsimmigranten niet in Amsterdam, maar in de voorsteden wonen. De Amsterdamse bevolking groeit al fors (met meer dan 100000 de komende 20 à 25 jaar) maar de voorsteden groeien nog veel harder (kijk alleen al Hoofddorp en Almere (Almere tot 400000 inwoners over 20 à 30 jaar?) :)
De Nationaliste
April 30th, 2005, 10:25 PM
De feiten 2004: Bevolkingsgroei Amsterdam: 0 %, Rotterdam -0.5%, Brussel +0.8 %
Ook 2004: Bevolkingsgroei Nederland 34.000, Belgie 41.000 (het is dus echt heel lang geleden dat Belgie een hogere absolute bevolkingsgroei had dan Nederland).
Maar het wordt nog leuker! 2005 januari+februari Nederland: 4.200 extra inwoners, Belgie: 7.900.
WAKKER WORDEN!!
De Nationaliste
April 30th, 2005, 10:41 PM
Natuurlijk is er in de regio Groot-Brussel een schrikbarend gebrek aan planning. Desondanks, maar soms ook DANKZIJ groeit deze regio als kool.
Doordat iedereen lekker aan de slag gaat op zn kaveltje in Afligem, Londerzeel, Ohain, Haacht, Bertem, Tubize, Steenokkerzeel, etcetera, hebben we straks als de politiek eindelijk gaat besluiten om de zaak te verdichten meteen een Superstad met de oppervlakte van de hele provincie Brabant.
Overorganisatie, inspraakrondes, en bestuurlijke kabouters kunnen de stedelijke uitbreidingen ook totaal verstoppen of afremmen zoals we in Nederland zo vaak kunnen zien.
Spotter
May 1st, 2005, 12:47 PM
De feiten 2004: Bevolkingsgroei Amsterdam: 0 %, Rotterdam -0.5%, Brussel +0.8 %
Ook 2004: Bevolkingsgroei Nederland 34.000, Belgie 41.000 (het is dus echt heel lang geleden dat Belgie een hogere absolute bevolkingsgroei had dan Nederland).
Maar het wordt nog leuker! 2005 januari+februari Nederland: 4.200 extra inwoners, Belgie: 7.900.
WAKKER WORDEN!!
Ik had het nadrukkelijk niet over het afgelopen jaar.
Bovendien, de Nederlandse bevolking is de laatste 10/15 jaar gegroeid van een miljoen of 13 naar zo'n 16,5 waar de Belgische van 9 naar 10 is gekomen. (maakt ook verder niet uit!)
Ik zou hier nog aan toe kunnen voegen dat hoewel de nationale bevolkingsgroei nu ook even stagneert, de regio's/agglomeraties van de grote steden tot de snelstgroeiende van 't land behoren!
snot
May 1st, 2005, 04:19 PM
Natuurlijk is er in de regio Groot-Brussel een schrikbarend gebrek aan planning. Desondanks, maar soms ook DANKZIJ groeit deze regio als kool.
Doordat iedereen lekker aan de slag gaat op zn kaveltje in Afligem, Londerzeel, Ohain, Haacht, Bertem, Tubize, Steenokkerzeel, etcetera, hebben we straks als de politiek eindelijk gaat besluiten om de zaak te verdichten meteen een Superstad met de oppervlakte van de hele provincie Brabant.
Overorganisatie, inspraakrondes, en bestuurlijke kabouters kunnen de stedelijke uitbreidingen ook totaal verstoppen of afremmen zoals we in Nederland zo vaak kunnen zien.
Ben zelf niet zo voor overdreven planning. Dankzij het wanordelijke heeft België iets charmants, in Nederland lijkt alles soms een beetje te gepland en erg gemaakt. Maar daar zijn ze wel druk bezig met metro lijnen, gans nieuwe Amsterdamse wijken, tramplus in Rotterdam,... Dat is ambitie. In Brussel is het anders. De privé sector is dat wel maar de overheid zou meer moeten investeren in het uitbreiden van het openbaar vervoer: de Josaphat tunnel had er al lang moeten zijn, de europawijk heeft nu nog geen rechtstreekse spoorverbinding met de luchthaven. Het Gewestelijk Expres Net had er ook al moeten zijn. Sneltram verbindingen met de randgemeenten zou geen luxe zijn. Brussel is een autostad en dat weegt op de leefbaarheid. En een nieuwe metrolijn? Daar durven ze met moeite onderzoek naar doen.
De Nationaliste
May 1st, 2005, 07:06 PM
Weer even de feiten: De Nederlandse bevolking kende eind 1970 13 miljoen inwoners. Nu in 2005, dat is 35 (!) jaar later dus 16.300.000.
De bevolking gaat dit jaar (2005) nog met zo'n 22.000 zielen groeien. Ik zeg dat zonder leedvermaak, maar dit is dus de harde realiteit. Ik sla alleen alarm!
Een verdergaande neergang van de economie gecombineerd met een griepgolf zou in 2006 zelfs wel eens voor een negatieve bevolkingsgroei kunnen zorgen.
snot
May 2nd, 2005, 12:48 AM
In Amsterdam zijn ze wel geheel nieuwe wijken uit het ijselmeer aan het stampen, men is er niet vies van nieuwe hoogbouw (in Brussel dateert de meeste hoogbouw van voor de jaren '70, behalve oude torens afbreken en nieuwe plaatsen, renovaties en paar nieuwe blokken van amper 100m hoog in de Noordwijk) en zoals ik al zei bouwen ze t nieuwe metro en tramlijnen en nieuwe tramtunnels.
N.V.
May 2nd, 2005, 09:06 PM
Best mooi die reclame op de Astro, ik zie ook dat de reclame voor krediet aan de nijverheid weg is. Zou dit betekenen dat de toren van eigenaar veranderd is?
giergel
May 2nd, 2005, 11:50 PM
Ik heb het gevoel dat ze binnenkort die toren ook zullen renoveren...
De Nationaliste
May 3rd, 2005, 12:27 AM
De zwakte van Brussel , en tevens haar kracht, is dat ze opgebouwd is uit 19 deelgemeentes. In elk van deze gemeentes zijn dan ook mooie boulevards te vinden omrand door "maisons de maitre" en "hotels de maitre". de Art Deco juweeltjes vindt je dan ook overal in de stad.
Mooiste straat van Brussel: Av Moliere in Ukkel. WEERGALOOS!
snot
May 3rd, 2005, 12:41 AM
Mooiste straat van Brussel: Av Moliere in Ukkel. WEERGALOOS!
Bedankt voor je tip. Ga ik zeker eens naartoe!
snot
May 3rd, 2005, 12:49 AM
Trouwens, @Nationaliste, jij weet nogal af van vastgoed. Die huizen daar in de wijken rond Ambiorix plein, Jamblinne de Meux plein en verder tot aan de Tervuursepoort. Allemaal mooie grote herenhuizen en bij vele maar één deurbel dacht ik. (dus niet verdeeld in koten of flats) En toch vlakbij het centrum. Kan jij daar meer over vertellen, qua bevolking, prijzen etc,...?
De Nationaliste
May 3rd, 2005, 01:26 AM
De wijk die je beschrijft is Ambiorix-Rue des Tongres. In mijn top 20 (zie:"beste wijk van belgie"), komt deze als de vijfde beste wijk in Brussel (11e in heel Belgie). Ik schat de m2 prijs op 2800-2900. Groot voordeel van deze buurt is dat deze zich vlakbij het Eurodistrict bevindt en zo'n beetje in het geografisch hart van Brussel ligt. Zeer internationale bewoners. Prachtige panden. Drie metrostations bij de hand. Parc du Cinquantenaire. Nadelen: Parkeerprobleem neemt toe. Sint-Joost Ten Noode ligt op loopafstand. Veelal zeer smalle trottoirs. Zeer auto-drukke straten. Kleine tuinen. Rue des Tongres is hier en daar exclusief, maar ook nog heel sjofel.
Deze buurt blijft waardevast, maar zal volgens mij niet verder stijgen op de lijst van Beste Wijk. Eerder wat dalen.
Spotter
May 3rd, 2005, 08:02 PM
Prachtig prachtig die eerste 3 foto's!! toen 'k daar laatst reed (met véél verkeer) waande ik me ineens 400 kilometer zuidelijker ! Ik heb er zelf een foto van gemaakt met m'n weggooitoestel, maar hoopte stiekem dat er ooit nog eens een afbeelding van op het forum zou verschijnen :) DANKU ! (ik vroeg me trouwens af van wanneer dat mooie zandkleuren gebouw op foto 2 ongeveer dateert, 't leek niet eens zo oud. Weet iemand dat?)
wolbol
May 6th, 2005, 09:22 PM
die foto's van Madou toren zijn echt overweldigend!!!
@ snot: die straat waar je die foto's hebt genomen eh , kan dat dat er in die straat een winkel is die DOD noemt? want het beeld komt me zeer bekend over, maar toen ik er vroeger wel eens af en toe kwam (3 keer per jaar, maar nu sinds 2 jaar al niet meer) stond daar een andere toren , één die renovatie nodig heeft, is dit mssch dezelfde?
snot
May 6th, 2005, 10:46 PM
Dankje wolbol. Het ligt wel puur aan het uitzicht, niet aan mijn fotografeer'talenten. :)
snot
May 9th, 2005, 06:50 PM
Hopelijk laten ze in de nabije toekomst een toren van 200 meter toe in Brussel en vergeten ze hun belachelijke plannen voor de aftopping van torens binnen de vijfhoek.
giergel
May 9th, 2005, 08:48 PM
Ja, ik vind die beperking tot 150 meter is belachelijk. Iemand zou dit moeten veranderen. Normaalgezien zou de Rogiertoren rond de 170 meter hoog worden maar dit plan is geannuleerd en nu is de hoogte 144 meter, mooie hoogte maar toch iets te weinig voor deze tijd.
Kingsken
May 9th, 2005, 09:41 PM
^^groot gelijk.
Een gebouw dat 20 meter hoger is zal heus het uitzicht van Brussel niet verknoeien ofzo... Maar anderzijds, zijn er wel genoeg bedrijven die zulke hoge torens willen bouwen in België?
giergel
May 9th, 2005, 09:49 PM
Tuurlijk! Het ontwerp was er toch al, alleen werd het afgekeurd!
Ik vind echt dat Brussel niet zo moet inzitten met het feit dat hoogbouw de stad zal verknoeien. Brussel is een moderne stad met een klein historisch centrum. Moesten ze nu hoogbouw dichtbij of het Gentse centrum beginnen bouwen, daar zou ik natuurlijk tegen zijn omdat Gent een unieke historische skyline heeft die behouden moet worden. Brussel heeft dit niet, enkel de toren van het stadhuis.
Josh
May 9th, 2005, 10:17 PM
^^^Brussel heeft veel meer dan de toren van het stadhuis hoor. Ik vind niet dat ze eender waar in het centrum van Brussel zomaar een wolkenkrabber kunnen neerzetten; op bepaalde plaatsen kan dit wel op andere plaatsen moet men de historische skyline behouden.
snot
May 9th, 2005, 10:42 PM
^^Volledig eens met Josh. Wel vind ik dat die toch al bestaande torens niet moeten afgetopt worden binnen de vijfhoek. Bij Brussel-Zuid hebben ze toch de kans gemist om wat hoogbouw bij te plaatsen of alleszins gebouwen van een 15-tal etages. Nu zijn daar nieuwe kantoorblokken bij gekomen die zeker niet mooier zijn of minder asociaal zijn met de buurt dan hoogbouw. Mooie buurten in Brussel moeten zeker beschermt worden, niet alleen van hoogbouw maar van alle soorten kantoorcomplexen.
snot
May 9th, 2005, 10:58 PM
Hier op de voorgrond zie je de nieuwe kantoorcomplexen aan het Zuidstation.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_5436.jpg
Het erge van dat alles is dat na alle verschrikkelijke dingen die er in Brussel gebeurt zijn, de zogenaamde Brusselisatie (=rampzalige urbanisatie) men er nog altijd niet van geleerd heeft en het blijft gebeuren. Aan de andere kant van het Zuidstation is men volop bezig panden te slopen. De wijk aan de Fosnylaan in St-Gillis is dan misschien niet zo mooi, maar heeft wel potentieel. Nu is men daar lelijke kantoorcomplexen aan het neerzetten. Dan liever ergens één toren dan vele van zo'n gedrochten!
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_5437.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_5438.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_5440.jpg
Er is daar een ganse typische Brusselse stationbuurt aan het verdwijnen! Net de jaren '70.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_5443.jpg
De wijk aan de Anderlechtse kant van het station had gewoon dichter (lees hoger) gekunnen en de kant aan St-Gillis gespaard van kantoren, tenzij kleine kantoren geintegreerd in de oude panden. Een klein buurtparkje op een paar gesloopte percelen en voila. Maar nu is het te laat.
Kingsken
May 10th, 2005, 08:53 PM
^^ schandalig vindt ik het... :nono: Door al die zelfde kantoren zal het daar een eentonig boeltje worden.
giergel
May 11th, 2005, 01:11 AM
Ik vind dat nieuwe kantoorgebouw (zichtbaar op de laatste foto) nochtans niet lelijk, het past wel niet zo in de buurt, meer iets voor Brussel Noord.
De Nationaliste
May 12th, 2005, 06:36 PM
Dat er een paar blokjes architectonisch middelmatige woonhuizen aan de oostkant van het HSL station zijn gesloopt is op zich niet erg. Wat wel erg is , is dat we er op deze lokatie fantasieloze kantoormassa voor terug krijgen. Stedebouwkundig ingeplant op een manier die niet bepaald grootstedelijke ambitie veraadt en de uitstraling heeft van een cheap, cheap, cheap. Op deze lokatie een gemiste kans. Wederom doodzonde.
snot
May 12th, 2005, 07:32 PM
Het zijn niet enkele huizen, maar huizeblokken die verdwijnen. Het is zo een wijk die geen waardevolle individuele panden heeft maar in zijn geheel een bepaalde sfeer en samenhang vormt. Een typische staionsbuurt met kroegen en kamerwoningen.
Die wijk maakt nu plaats voor lelijke kantoorgebouwen. Ben blij dat Giergel dat ene wangedrocht weet te aprecieren. Ik vind wijken zoals de Noordwijk geen probleem, integendeel. Maar hier heb je al de nadelen van zo'n wijken maar geen voordelen. Als kon geconcentreerd worden aan de Westkant met meer bouwlagen, aan de Fosnylaan kon nog eventueel een toren wat meer Zuidwaarts, maar wat ze daar nu aan het uitspoken zijn slaat nergens op.
Kaalslag en koude onpersoonlijke kantoorgebouwen, dan liever dat ene gefotografeerde gebouw 15 lagen hoger en de rest van de wijk beschermen en heropwaarderen. Naast een HSL station heeft zo'n wijk potentieel.
euroboyarne
May 12th, 2005, 07:34 PM
Brussel zal het nooit leren é.... Antwerpen daarentegen is slimmer geworden! :)
N.V.
May 12th, 2005, 09:29 PM
Die nieuwe gebouwen vallen nog best mee, het is zo een beetje de typische bouwstijl van de 21 eeuw aan het worden. Het is in ieder geval toch beter dan de gemiddelde kantoorstijl van de jaren '60 en '70. Maar de wijk waar het staat is totaal verkeerd.
euroboyarne
May 12th, 2005, 10:31 PM
Ja, de stijl wel, maar de planning niet, alleen bij tour-taxis heeft men blijkbaar grondig nagedacht over de combinatie: kantoren + wonen + cultuur!
snot
May 12th, 2005, 11:54 PM
Ja, de stijl kan veel slechter. Persoonlijk vind ik het mislukte pseudo hoogbouw.
Ik vind de contrasten mooi in Brussel, bijvoorbeeld de torens aan de beurs of de Bruselia toren in Schaarbeek. Het geeft Brussel die zekere stedelijkheid. Maar hier is het totale incompetentie. Zomaar goedkope invulling van kantoorblokken en denken als ze wat kleiner zijn dat het geen kwaad kan. Puur ongebreidelde vastgoedspeculatie van het ergste soort zonder een plan met enige visie. Ik vermoed gewoon plat geldgewin voor de gemeente St-Gillis. Misschien zou de 19 gemeenten herleiden tot districten geen kwaad kunnen?
De Nationaliste
May 13th, 2005, 01:33 AM
Eens. De oude fouten zijn weer gemaakt. Belangrijkste missers zijn de architectonische middelmaat en vooral de inrichting van de openbare ruimte. Bijvoorbeeld: Zeer brede trottoirs met dure liefst italiaanse tegels. Een of meerdere pleinen met terassen. Wegwerken van alle blinde muren. Ondertunneling van de Av Fonsny; voor de doorstroming, voor de verkeersveiligheid, voor de winst van extra ruimte, en voor de esthetiek. Het kost een paar centen, maar dit is verdomme wel de entree naar BXL vanuit de HSL!
isob
May 19th, 2005, 11:55 AM
hello
firstly apologies as I don't speak flemish or french, I am a scottish architect and our office is making a trip to Brussel this weekend. Having looked at the photos on this thread I am really looking forward to visiting your city.
Can you give me any insider tips on what to see and do in Brussel?
We are looking forward to seeing Horta's buildings and the concert hall, are there any recent developments that we shouldn't miss?
And most importantly, where would you recommend we go for a few beers in the evening?!
thanks in advance for any information you can offer.
Pat
May 19th, 2005, 01:06 PM
And most importantly, where would you recommend we go for a few beers in the evening?!
thanks in advance for any information you can offer.
When you like beer, you got to be here:
*LE BIER CIRCUS
Rue de l' Enseignement (onderrichtstraat), 89 • 1000 Brussel (in the neigbourhood of the Koningsstraat)
*CHEZ MOEDER LAMBIC
Address :
Rue de Savoie 68
1060 SAINT-GILLES
Localisation De Rouck
Practical Information :
Tel. : 02/539 14 19
Type : CAFÉS/BARS/BREWERIES
Description :
50 beer pumps behind the bar plus all the bottled beers... (in total more than 1,000 kinds of beer).
*DELIRIUM CAFE (is touristic)
Address :
Impasse de la Fidelité 4A
1000 BRUXELLES (nearby Jeanneke Pis)
Practical Information :
Tel. : 02/514 44 34
Fax : 02/511 01 39
Type : CAFÉS/BARS/BREWERIES
Description :
Two thousand different beers are served here.
Learn more about this : EMAIL: info@deliriumcafe.be
URL: http://www.deliriumcafe.be
The more trendy cafés:
-The Monk
-De Walvis
-Bizon
-Big Mama
-...
(nearby the Antoine Dansaertstraat, rue antoine Dansaert)
I got also a question for you: what's the difference between the 2 Scottisch flags (the one has stripes one it , while the other has a lion on it)?
isob
May 19th, 2005, 01:48 PM
Thanks for the tips on bars Pat.
I'll try to answer your flag question.
The Saltire, St Andrew's diagonal white cross on blue background, is the offical flag of Scotland. It forms part of the union jack flag of the united kingdom.
The other one, yellow with a red lion is called the 'lion rampant', is I think an older flag and has a link to royalty but isn't widely used, except at football matches and over the Queen's castles!!
Sorry, not much of a flag expert.
Pat
May 19th, 2005, 02:06 PM
I'll try to answer your flag question.
The Saltire, St Andrew's diagonal white cross on blue background, is the offical flag of Scotland. It forms part of the union jack flag of the united kingdom.
The other one, yellow with a red lion is called the 'lion rampant', is I think an older flag and has a link to royalty but isn't widely used, except at football matches and over the Queen's castles!!
Sorry, not much of a flag expert.
Thanks for the info
I got an other tip for a bar (it's linked with your profession): There is a café on the corner of the Vossenplein called "De scheve architect"* ( it's a famous insult over here)
(*)It was originally meant for to the architect of the Justitiepaleis/Palais the Justice, Joseph Poelaert.
snot
May 22nd, 2005, 02:28 PM
hello
firstly apologies as I don't speak flemish or french,
No problem, maybe you're better off with Englisch :)
snot
June 2nd, 2005, 08:25 PM
EDIT: In het kort: Het inwonerstal van Brussel-Hoofdstad is dan wel gestegen, de stadsvlucht van de middenklasse houdt aan. Daardoor dalen de inkomsten van het gewest.
Steden moeten hun rijken koesteren
Brussel | 11:59 | 25-05-2005 Net als de Vlaamse centrumsteden mogen de Brusselse gemeenten zich sinds 2000 verheugen op een bevolkingsaangroei, maar het is nog maar de vraag of die aanwas ook meer inkomsten uit personenbelasting met zich meebrengt. Dat zegt Bruno Heyndels, hoogleraar public choice (economie en politiek) aan de VUB. “Maar ook in Brussel beseffen ze dat steden tweeverdieners broodnodig hebben: de twintig procent hoogste belastingbetalers zorgen voor zestig procent van de inkomsten uit personenbelasting.”
“Elke verhuiswagen die een Vla-ming vergezelt als hij of zij de stad verlaat, neemt behalve meubels, boeken en speelgoed ook een deel van het gemeentelijk budget met zich mee.” Dat zei professor Bruno Heyndels onlangs op de lezing De waarde van een tevreden belastingbetaler. Hij deed dat op het congres over stedelijke fiscaliteit in Vlaanderen van de liberale denktank Stadslucht Maakt Vrij, georganiseerd door de VLD-politici Sven Gatz (Brussel), Sas van Rouveroij (Gent) en Christian Leysen (Antwerpen).
Geldt deze stelling voor de Vlaamse centrumsteden, dan is ze te meer waar voor Brussel, zo laten statistieken zien. Heyndels: “Voor heel het land geldt dat de twintig procent hoogste inkomens meer dan zestig procent van de belastingen betalen.” De acht procent hoogste aangiften, vanaf 50.000 euro belastbaar inkomen per jaar, staan in voor veertig procent van de inkomsten uit personenbelasting.
Cijfers laten zien hoe dramatisch de recente stadsvlucht voor de negentien Brusselse gemeenten geweest is: in 1985 had het Brussels gewest nog 69 procent meer ‘rijken’ dan het gemiddelde van België; in 1999 lag het hoofdstedelijk gewest al onder het Belgische gemiddelde. Diezelfde trend valt ook te bespeuren bij de middeninkomens (tussen 25.000 en 50.000 euro belastbaar): in 1980 stak Brussel 56 procent boven ’s lands gemiddelde uit; in 2000 lag het er al tien procent onder. Heyndels: “Brussel heeft duidelijk een middenklasseprobleem. Als de stad haar positie van 1985 had weten te behouden, dan zouden de opbrengsten uit de personenbelasting in 1999 maar liefst 48 procent hoger gelegen hebben.”
Stadsvlucht gestopt
Toch lijkt de stadsvlucht sinds de eeuwwende gekeerd. Het bevolkingsaantal van de steden neemt na een decennialange afname opnieuw toe, ook in het Brussels gewest: in 1980 woonde 10,3 procent van de Belgen in de hoofdstad; in 2000 was dat cijfer gedaald tot 9,4 procent; in 2004 steeg het opnieuw tot 9,6 procent. “Maar het is nog te vroeg om al dan niet vast te stellen of de bevolkingsaanwas zich ook duurzaam vertaalt in meer inkomsten voor de lokale overheid,” zegt Heyndels.
“In de steden hebben beleidsvoerders ondertussen begrepen dat ze de stad aantrekkelijk moeten maken voor de tweeverdieners.” Het zijn de hogere en de middeninkomens die een beleid, ook een sociaal beleid, mogelijk maken. Maar een stedelijk beleid voeren lijkt overal moeilijk. Theoretisch zou dat in het Brussels gewest makkelijker moeten gaan dan in Vlaanderen. “Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Joost hebben meer met elkaar gemeen dan de stad Antwerpen en het Limburgse Herstappe met zijn negentig inwoners,” zegt Heyndels. Maar het Brussels Gewest beschikt in tegenstelling tot Vlaanderen maar over beperkte middelen, wat nog niet betekent dat het in Vlaanderen makkelijk is om een stedelijk beleid uit te tekenen. Heyndels: “In Vlaanderen wordt een stedelijk beleid vanuit het Gewest al gauw ervaren als een beleid tegen het platteland.”
Heyndels berekende dat voor een gemiddelde Belgische gemeente met tienduizend inwoners het vertrek van de honderd rijksten budgettair even erg is als het vertrek van de vijfduizend armsten. Met andere woorden: er hoeven niet eens zoveel mensen de stad te verlaten om budgettair in de knoei te geraken. En dat geldt a fortiori voor de meeste Brusselse gemeenten. Telde België in 2002 gemiddeld acht procent inwoners met een jaarlijks belastbaar inkomen van meer dan 50.000 euro, dan lag dat cijfer in de rijkste Brusselse gemeente Sint-Pieters-Woluwe op zestien procent; de stad Brussel stak met 6,2 procent onder het landelijk gemiddelde en het arme Sint-Joost-ten-Node moest het zelfs stellen met 2,2 procent ‘hoge’ aangiften. Hoe minder hoge inkomens een gemeente procentueel telt, hoe groter de weerslag van de stadsvlucht op het gemeentebudget is. Steden moeten hun rijken dus ‘koesteren’, anders rijden ze zichzelf klem.
Heyndels is ervan overtuigd dat ook fiscaliteit een instrument is om midden- en hogere inkomens te lokken en te behouden. Daarom zijn belastingverhogingen uit den boze. Maar Heyndels gelooft evenmin dat Brussel de budgettaire ruimte heeft om drastisch de opcentiemen op de personenbelasting te verlagen. Fiscaliteit, zegt hij, is ook maar een van de instrumenten voor een stedelijk beleid, naast city marketing en voorzieningen die belangrijk zijn voor tweeverdieners. Heyndels: “Tweeverdieners met kinderen vinden bijvoorbeeld een goede school in de buurt belangrijk. Jonge gezinnen die voor de stad kiezen, gaan ook nog altijd op zoek naar een betaalbare woning met tuin. Mechelen – amper zestien minuten sporen van Brussel – heeft dat goed begrepen.”
Lagere personenbelasting
Toch durft Heyndels niet te stellen dat een drastische belastingverlaging tot een spectaculaire terugkeer naar de stad zou leiden. “Het effect van een doorgedreven belastingverlaging laat zich pas na tien, vijftien jaar echt voelen, en het valt ook niet te voorspellen hoe groot de terugkeer zou zijn. En gezien de budgettaire ruimte zou dat waarschijnlijk tot een verwaarlozing van voorzieningen leiden.” Met andere woorden: Brussel zou weleens meer inwoners kunnen verliezen door zijn voorzieningen af te bouwen dan dat het wint met een drastische belastingverlaging.
Dat betekent niet, zegt Heyndels, dat er geen fiscaal beleid mogelijk is: “Kleine belastingverlagingen mo*gen dan eerder symbolisch zijn, ze zijn een signaal van de overheid dat ze de midden- en hogere inkomens au sérieux neemt.”
Heyndels vindt het als specialist in politiek en economie niet gezond dat de lokale overheid in grote mate afhankelijk is van haar rijkere inwoners. De ‘schuldige’ is ons progressief belastingstelsel (een ‘rijke’ betaalt een hoger percentage belastingen op zijn inkomen dan een ‘arme’) op federaal niveau, en de gemeentelijke opcentiemen die daaraan gekoppeld zijn: één inwoner met een belastbaar inkomen van 50.000 euro brengt – ook voor de gemeente – meer op dan vijf belastingbetalers met ieder een belastbaar inkomen van 10.000 euro. Daarom pleit hij voor een flat tax op gemeentelijk niveau en een nog verder doorgedreven progressieve belasting op federaal niveau. Heyndels: “Tot de VLD op zijn congres vorig weekeinde pleitte voor een fair tax, en op termijn een flat tax, was elke partij voorstander van méér progressieve belastingen.”
Maar het systeem dat Heyndels voorstaat, valt moeilijk politiek te ‘verkopen’, beseft hij zelf. “De voorwaarde om ‘mijn’ systeem in te voeren, is dat de totale belastingdruk niet mag stijgen, maar de verdeling federaal/ge**meentelijk gebeurt wel anders. De enige bedoeling is de steden minder afhankelijk te maken van de fiscale draagkracht van hun inwoners. Hoge inkomens zouden meer betalen aan de federale overheid, maar minder aan de gemeente, terwijl lagere inkomens minder zouden betalen aan de federale en meer aan de gemeente. Een belastingbetaler in een gemeente met 6,7 procent opcentiemen op de personenbelasting zou precies hetzelfde betalen als nu. Het systeem zou ook verhinderen dat de gemeenten allerhande forfaitaire belastingen heffen om finan*cieel uit het rood te blijven. De stad Mechelen was een van de eerste om een milieuheffing in te voeren. Milieuheffing klinkt misschien sympathiek, maar het is en blijft wel een belasting.”
De alternatieven voor opcentiemen op de federale, progressieve belasting zijn volgens Heyndels beperkt. De onroerende voorheffing speelt in het verhaal van de stadsvlucht én de terugkeer naar de stad een minder beduidende rol voor de gemeentelijke inkomsten. Heyndels: “Een Brusselaar die het gewest verlaat, betaalt hier geen personenbelasting meer, maar het huis of appartement waar hij gewoond heeft, blijft er staan en er worden onroerende voorheffingen op betaald (tenzij het langdurig leegstaat, DV). Die woning wordt niet in de verhuiswagen geladen.”
Danny Vileyn © Brussel Deze Week
snot
June 2nd, 2005, 08:34 PM
Groen! wil ligthrail tussen Leuven en Brussel
De partij Groen! van Leuven wil dat het provinciebestuur toch gaat voor een lightrailverbinding tussen Leuven en Brussel. Daarmee wordt een voertuig bedoeld dat sneller dan een tram en lichter dan een trein is.
De provincie kwam eerder op haar beslissing terug omdat er te weinig reizigers zouden zijn in verhouding tot de onkosten. De provincie wil nu een snelbus op deze verbinding onderzoeken.
De Groenen zijn voorstander van een lightrail omdat die de reiziger meer comfort biedt, langer meegaat en minder vervuilend is. Volgens de partij kunnen de kosten verlaagd worden door een alternatief tracé.
© FM Brussel
De Nationaliste
June 2nd, 2005, 09:01 PM
Alleen maar een goed idee als je bereid bent om het gebied tussen Leuven en Brussel vol te bouwen langs het trace van deze transportlijn. Noodzakelijk voor een hoogwaardige en rendabele eploitatie. Alleen is Groen de allerlaatste partij die mee zal werken aan een uitbreiding van het woonareaal in dit gebied.
snot
June 3rd, 2005, 12:59 AM
http://www.kuleuven.ac.be/StADT/CKvmt1.html
In 1869 worden de goedkope spoorwegabonnementen voor de arbeiders ingevoerd . Hoewel de spoorpendel (in 3de klasse!) pas op het einde van de 19e eeuw een sterke ontwikkeling zal kennen, is de maatregel tekenend voor de toenmalige klasseverhoudingen. De arbeiders konden in de stad een hoger loon dan op het platteland verkrijgen zonder alles in transport of dure stadswoningen te verliezen. Hun concentratie in de armzalige, onhygiënische en politiek gevaarlijke 19de eeuwse gordel van de stad werd tegengewerkt en bovendien bleken de mogelijkheden tot zelfvoorziening op het platteland een soort goedkope werkloosheidsuitkering in natura: wie zonder werk viel kon met zijn moestuin en zijn kleinvee nog overleven. Door het zeer dichte spoorwegnet (incluis de buurtspoorwegen vanaf 1885) is het ruimtelijk effect van deze maatregel niet te onderschatten. Ze legt de basis van de relatief zeer grote forensenwoonzones van onze grote steden (vooral Brussel waar de omvang van de zone nagenoeg vergelijkbaar is met deze van New York of Londen - Amsterdam is qua bevolkingsaantal een kwart kleiner dan Brussel, maar de pendelzone bedraagt amper 1000 km² tegen 4400 km² voor Brussel).
snot
June 3rd, 2005, 01:05 AM
Alleen maar een goed idee als je bereid bent om het gebied tussen Leuven en Brussel vol te bouwen langs het trace van deze transportlijn. Noodzakelijk voor een hoogwaardige en rendabele eploitatie. Alleen is Groen de allerlaatste partij die mee zal werken aan een uitbreiding van het woonareaal in dit gebied.
Ik vermoed dat het gaat om een omvorming van de sneltram Montgomery-Tervuren tot lightrail en het doortrekken tot in Leuven. Ik weet niet of groen tegen verdichting van kernen rond die mogelijke lijn is. Ik ken de streek niet tussen Tervuren en Leuven maar vermoed dat de lokale politiek daar niet staat te springen voor radicale suburbanisatie. Kleinschalige verdichting langs de lijn zou voor iedereen wel aanvaardbaar moeten zijn. Maar die lijn zal er toch niet komen,...
De Nationaliste
June 3rd, 2005, 02:04 AM
Montgomery-Tervuren is relatief goedkoop up te graden naar metro/lightrail (in ieder geval ongelijkvloerse kruisingen) en daarna door langs Leefdaal en Bertem naar Leuven (door weer ondergronds naar het station).
nikolaidis
June 3rd, 2005, 11:08 AM
Hm, zo'n lightrail tussen Brussel en Leuven lijkt me eerder onnodig en dus geldverspilling. Het zou inderdaad goedkoper zijn om 'de 44' tussen Montgomery en Tervuren te upgraden. Het gebied tussen Tervuren en Leuven is soms zeer landelijk, daarom lijkt het me beter om hier gewoon de frequentie van de busdienst te verhogen. Het zou ook al veel helpen als de heren van de MIVB en De Lijn hun diensten op elkaar afstemmen.
snot
June 3rd, 2005, 11:40 AM
Hm, zo'n lightrail tussen Brussel en Leuven lijkt me eerder onnodig en dus geldverspilling. Het zou inderdaad goedkoper zijn om 'de 44' tussen Montgomery en Tervuren te upgraden. Het gebied tussen Tervuren en Leuven is soms zeer landelijk, daarom lijkt het me beter om hier gewoon de frequentie van de busdienst te verhogen. Het zou ook al veel helpen als de heren van de MIVB en De Lijn hun diensten op elkaar afstemmen.
Doen ze dat niet dan? Misschien niet genoeg. Normaal zijn NMBS, De Lijn en MIVB redelijk op elkaar afgestemd, toch?
Maar je hebt gelijk, volgens het onderzoek is het ook zo. Verder zal Leuven binnenkort profiteren van het GEN. Zo'n lightrail is niet echt nuttig voor interstedelijk vervoer.
Hoe zit het met de plannen om een lightrail van Ukkel door de premetrotunnels naar Brussel-Noord? Een nieuwe metrolijn/lightrail zou het openbaar vervoer in Brussel een nieuwe impuls kunnen geven: een snelle lightrail verbinding met beperkte gelijkvloers kruisingen van Waterloo via de premetro naar Vilvoorde!
snot
June 3rd, 2005, 01:16 PM
Komt er dus niet van. Op de site van de MIVB staat uitgelegd wat de plannen zijn met lijn3. Er komt geen lightrail maar de tramlijnen worden geherstrucureerd, sommige verlengd, de lijnen die de premetrotunnel benutten worden beperkt. Er komen nieuwe (langere) tramstellen met grotere capaciteit. Het is een compromis tussen één snelle metroachtige hoofdlijn waar alle aftakkende tramlijnen op aansluiten met overstap en de huidige situatie van 5 tramlijnen die samenkomen op het premetrotraject.
De frequentie zal lager liggen dan nu maar wel veel regelmatiger. Nu gebeuren vaak opstoppingen, met de huidige situatie is het simpelweg niet mogelijk om voor een regelmatige frequentie te zorgen! Soms moet men lang wachten en dan staan er plots 3 trams in file te wachten tot het station vrijkomt.
Huidige situatie(geel is ondergronds):
5 aanvoerlijnen met uurschema's beinvloed door het bovengrondsverkeer, onregelmatige aanvoer en opstoppingen en vertragingen in de ondergrondse gedeelten.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/2911-Fig1.gif
Toekomst:
2 aanvoerlijnen met hoge frequentie en nagelnieuwe trams (3000 & 4000): lijn 51 en 3 met gemakkelijke overstap van perron tot perron met de andere lijen. 's Nachts kan lijn 55 eventueel doorrijden tot Churchill
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/hrz2008mp01bN.gif
De nieuwe Lijn 51 vertekt vanuit Stalle(Ukkel) via de Brugmanlaan(A) naar de Albertlaan waar hij aansluit op lijn 3, vanuit Brussel Noord via de Koninginnelaan op een nieuw tracé(gescheiden van het verkeer) op de werkhuizenkaai(B) zo via de vuurkruisenlaan naar Esplanade aan de A12.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/nieuwelijn54.gif
Spotter
June 3rd, 2005, 06:31 PM
Ze legt de basis van de relatief zeer grote forensenwoonzones van onze grote steden (vooral Brussel waar de omvang van de zone nagenoeg vergelijkbaar is met deze van New York of Londen - Amsterdam is qua bevolkingsaantal een kwart kleiner dan Brussel, maar de pendelzone bedraagt amper 1000 km² tegen 4400 km² voor Brussel). [/I]
?
Juist Amsterdam kent een grote pendelzonde met dank aan het Groeikernenbeleid dat hier gevoerd is waar door stedelijke gebieden als die van Alkmaar (Regio met 200'000 inwoners) hebben kunnen groeien maar waar de werkgelegenheid sterk achterbleef zodat er dagelijks overvolle Intercity-treinen naar A'dam afreizen en de A9 dagelijks bij de filemeldingen staat. Terwijl Alkmaar zo'n 45 kilometer van de stad af ligt. Zelfde liedje voor bijvoorbeeld Hoorn. En die gebieden maken toch echt dat 1000km2 veel te klein is voor de pendelzone van Mokum.
snot
June 5th, 2005, 11:43 AM
?
Juist Amsterdam kent een grote pendelzonde met dank aan het Groeikernenbeleid dat hier gevoerd is waar door stedelijke gebieden als die van Alkmaar (Regio met 200'000 inwoners) hebben kunnen groeien maar waar de werkgelegenheid sterk achterbleef zodat er dagelijks overvolle Intercity-treinen naar A'dam afreizen en de A9 dagelijks bij de filemeldingen staat. Terwijl Alkmaar zo'n 45 kilometer van de stad af ligt. Zelfde liedje voor bijvoorbeeld Hoorn. En die gebieden maken toch echt dat 1000km2 veel te klein is voor de pendelzone van Mokum.
Waarschijnlijk vergelijken ze Brussel en Amsterdam zelf, niet de agglomeraties. De kernstad van Brussel weegt veel zwaarder dan de kernstad van Amsterdam. Bij die laatste echter zijn er grotere tewerkstellingspolen in de suburbs, vooral dan Schiphol, die Zaventem ver achter zich laat.
Heb je cijfers over het percentage pendelaars naar de agglomeratie Amsterdam vanuit Alkmaar, Almere en Hoorn? Het is dan vooral Noord-Holland die procentueel veel pendelaars naar Amsterdam heeft? En Haarlem bijvoorbeeld?
Bij Brussel is de forenzenwoonzone wel degelijk enorm voor een stad van één miljoen inwoners. Steden als Leuven, Aalst, Ninove, Mechelen, Nijvel, Namen(!), Bergen(!) hebben allen procentueel grote pendelbewegingen naar Brussel. Dagelijks zitten de IC treinen vol vanuit Gent, Luik, Charleroi,... naar Brussel.
Nog eens het pendelgebied van Brussel:
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Project3.jpg
Deze cijfers zijn voor Brussel-Hoofdstad, dus zonder de Brusselse rand.
Ali_B
June 6th, 2005, 02:10 AM
Komt er dus niet van. Op de site van de MIVB staat uitgelegd wat de plannen zijn met lijn3. Er komt geen lightrail maar de tramlijnen worden geherstrucureerd, sommige verlengd, de lijnen die de premetrotunnel benutten worden beperkt. Er komen nieuwe (langere) tramstellen met grotere capaciteit. Het is een compromis tussen één snelle metroachtige hoofdlijn waar alle aftakkende tramlijnen op aansluiten met overstap en de huidige situatie van 5 tramlijnen die samenkomen op het premetrotraject.
De frequentie zal lager liggen dan nu maar wel veel regelmatiger. Nu gebeuren vaak opstoppingen, met de huidige situatie is het simpelweg niet mogelijk om voor een regelmatige frequentie te zorgen! Soms moet men lang wachten en dan staan er plots 3 trams in file te wachten tot het station vrijkomt.
Huidige situatie(geel is ondergronds):
5 aanvoerlijnen met uurschema's beinvloed door het bovengrondsverkeer, onregelmatige aanvoer en opstoppingen en vertragingen in de ondergrondse gedeelten.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/2911-Fig1.gif
Toekomst:
2 aanvoerlijnen met hoge frequentie en nagelnieuwe trams (3000 & 4000): lijn 51 en 3 met gemakkelijke overstap van perron tot perron met de andere lijen. 's Nachts kan lijn 55 eventueel doorrijden tot Churchill
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/hrz2008mp01bN.gif
De nieuwe Lijn 51 vertekt vanuit Stalle(Ukkel) via de Brugmanlaan(A) naar de Albertlaan waar hij aansluit op lijn 3, vanuit Brussel Noord via de Koninginnelaan op een nieuw tracé(gescheiden van het verkeer) op de werkhuizenkaai(B) zo via de vuurkruisenlaan naar Esplanade aan de A12.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/nieuwelijn54.gif
Ik ben van mening dat men deze sporen gewoon moet omvormen tot een een metrolijn. Véél kan het niet kosten omdat het gedeelte Noord- Albert al ondertunneld is. Want op deze lijn is er een hoge verplaatsingsdruk. Het beste zou natuurlijk die lijn ALbert verder verlengen richting zuidoosten, omdat dit gebied véél inwoners telt maar slecht ontsloten is (geen tram, weinig ondertunnelde wegen in de buurt en de Brusselse ring die ook veraf ligt, de wegen in de buurt van het zuidoosten zijn vaak potdicht, daarmee bedoel ik de Louisalaan en de General Jacqueslaan.
Het beste lijkt me om gewoon de tram 90 te ondertunnelen en te vervangen door een metrodienst.
Brussel kent zo weinig innovatie op gebied van mobiliteit. De Oost-Europese landen zijn toegetreden en introduceren nieuwe havens, luchthavens, spoor- en snelwegen en metrolijnen. Terwijl Brussel het mobiliteitsprobleem tracht op te lossen zonder een meter extra snelweg, een meter extra tunnel en slechte een metrostation of twee.
Als we een kijkje op de Brusselse kaart nemen en dan zouden volgende dingen aangepakt worden vind ik (als student die enkele jaren Brussel ondertussen héél goed kent)
Brussel heeft geen ring! Een ring is niet ovaal, men kan moeilijk zeggen dat Brussel nu een Ring heeft. Dus dient de zuidrand gesloten te worden, op die manier worden de Zuid-rand beter toegankelijk, Vorst, Ukkel, Sint-Gillis, ... Men kan delen ondertunnelen van deze ring. Op deze manier beschikt Brussel over een volwaardige ring en heeft het verkeer zowel in Noord-Zuid als west-oost richting een alternatief bij file of ongeluk.
Het metronetwerk richting zuidoost-Brussel mag uitgebreid worden, zoals eerder vermeld een metro op de bestaande tram 90. Ik ben voorstander van een metrolijn vanaf Meiser richting Brussel-Airport met haltes aan de kantoorcomplexen, Navo en de luchthaven en deze kan zelfs doorgetrokken worden naar Brucargo en Vilvoorde en Machelen en langs de E19 volwaardige Park&Ride-zones plaatsen. Er is véél verkeer vanuit Noordoostelijke richting: Volk uit Mechelen en Antwerpen kunnen beter in Vilvoorde de E19 verlaten en vandaaruit een Metro nemen. Ook zijn bijvoorbeeld de luchthaven en Brucargo enorm slecht ontsloten. Een treinstation kan er niet véél aan veranderen. een treinstation is alleen handig voor wie in de terminal werkt of op reis gaat, neit voor de magazijnier in Brucargo, of de bediende in Diegem.
Men dient in Brussel ook een eindelijk rekening te houden met de kantoorcomplexen, Groot-Bijgaarden is ook zo'n geval, waarom niet Simonis verlengen tot aan Groot-Bijgaarden, dan heeft de E40 ook een volwaardige P&R. Nu hebben ze dat bv goed opgevangen met de verlenging van de metro tot aan Erasmus waar de E19-Bergen start en waar de nieuwe Mediamarkt en Ikea gevestigd zijn.
Een ander belangrijk gebied in de Brusselse rand is het gebied bij Sterrebeek, het zou handig zijn indien men de metro Kraainem tot aan Sterrebeek verlengd. Verkeer uit Leuven/Luik/Limburg kan in Sterrebeek de autoweg verlaten en daar achterlaten en overschakelen op de metro. De talrijke werknemers en bezoekers van de winkels in Sterrebeek kunnen de metro vauit Brussel nemen.
Een lightrailverbinding zou ik opteren voor de stedelijke zone zoals eerder aangehaald richting Waver/Louvain-la-Neuve of beter langs de bestaande N5 richting Nijvel met véél lintbebouwing en geen autoweg.
SAMENGEVAT
Metro Kraainem verlengen tot aan afrit Sterrebeek aan de E40 (richting Leuven)
Metro Heizel best verlengen tot aan de ziekenhuizen van Jette
Metro Simonis verlengen tot aan het complex van Groot-Bijgaarden
Metro Hermann-Debroux verlengen tot aan afrit Jezus-Eik aan de E411
Metro aanleggen tussen Meiser en Vilvoorde die Meiser moet verbinden over de Expressweg met de NATO, Evere, kantorencomplex Diegem, Zaventem-stad, plus industriezone bij DHL, Zaventem-luchthoven, Machelen/Brucargo, afrit Vilvoorde E19, en Vilvoorde-centrum.
tenslotte een metro op de bestaande tram 90 die het oosten van Brussel ontsluit via Noord- Meiser, Diamant (VRT-gebouw), Montgommery, Arsenal (VUB), Boondaal (ULB), via Ukkel, ALbert, Zuid, Brouckere terug naar Noord.
PLUS sluiting van de Brusselse ring door het aanleggen van het ontbreken van het stukje tussen complex Leonard en bocht van Vorst.
ZO wat is jullie mening???
snot
June 6th, 2005, 04:10 PM
@Ali welkom op het forum!
Ik ben van mening dat men deze sporen gewoon moet omvormen tot een een metrolijn... ... die lijn ALbert verder verlengen richting zuidoosten....
Het beste lijkt me om gewoon de tram 90 te ondertunnelen en te vervangen door een metrodienst.
Ja , jammer, maar de huidige plannen zijn niet mis, de capaciteit van de lijn gaat met 40% verhogen. De moderne gelede trams om de 3 minuten tijdens de spits door de tunnels hebben wat weg van een kleine metro of lightrail.
Brussel kent zo weinig innovatie op gebied van mobiliteit. De Oost-Europese landen zijn toegetreden en introduceren nieuwe havens, luchthavens, spoor- en snelwegen en metrolijnen.
Niet alleen in Oost-Europa, maar in veel andere steden lopen tal van ambitieuze projecten. Het probleem is dat Brussel een apart gewest is waardoor de financiering moeilijk is, de stedelijke infrastructuur bedient pendelaars en bezoekers maar die betalen geen belastingen in Brussel. Anderzijds heeft Brussel al een goede OV infrastructuur.
Brussel heeft geen ring! Een ring is niet ovaal, men kan moeilijk zeggen dat Brussel nu een Ring heeft. Dus dient de zuidrand gesloten te worden, op die manier worden de Zuid-rand beter toegankelijk, Vorst, Ukkel, Sint-Gillis, ... Men kan delen ondertunnelen van deze ring. Op deze manier beschikt Brussel over een volwaardige ring en heeft het verkeer zowel in Noord-Zuid als west-oost richting een alternatief bij file of ongeluk.
Zo'n ring zou wel handig zijn maar rampzalig voor het zuiden van Brussel, de stad lijdt al veel van de stadsvlucht, het kan de exodus van hoge inkomens missen als de pest. Daar in Ukkel zijn allemaal goede buurten, die sterk in waarden zouden zakken. De leefbaarheid zou sterk achteruitgaan en waar moeten de vluchtenden heen? In Dilbeek zijn ze niet welkom,...
Het metronetwerk richting zuidoost-Brussel mag uitgebreid worden, zoals eerder vermeld een metro op de bestaande tram 90. Ik ben voorstander van een metrolijn vanaf Meiser richting Brussel-Airport met haltes aan de kantoorcomplexen, Navo en de luchthaven en deze kan zelfs doorgetrokken worden naar Brucargo en Vilvoorde en Machelen en langs de E19 volwaardige Park&Ride-zones plaatsen.
Een lightrailverbinding de bestaande N5 richting Nijvel met véél lintbebouwing en geen autoweg.
SAMENGEVAT
Metro Kraainem verlengen tot aan afrit Sterrebeek aan de E40 (richting Leuven)
Metro Heizel best verlengen tot aan de ziekenhuizen van Jette
Metro Simonis verlengen tot aan het complex van Groot-Bijgaarden
Metro Hermann-Debroux verlengen tot aan afrit Jezus-Eik aan de E411
De verlenging van Heizel naar AZ Jette werd al in overweging genomen. De Metro verlengen naar Sterrebeek is nogal moeilijk daar deze afdraaid richting Stokkel. Ook in overweging is verlenging van de lijn 1a na de reorganisatie tot Metewie.
PLUS sluiting van de Brusselse ring door het aanleggen van het ontbreken van het stukje tussen complex Leonard en bocht van Vorst Alleen optie indien volledig ondertunneld (met tol).
ZO wat is jullie mening???
De huidgie politiek van de MIVB is investeren in lichte infrastructuur. Het aanpssen van kruispunten, aparte bedingen,... Om de doorstroom te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dat zowel moet geinvesteerd moet worden in lichte als zware infrastructuur. Brussel mist wel een ambitieus project. Wel moet de infrastructuur zovel mogelijk het interstedelijk vervoer optimaliseren. Het GEN dient dan voor het vervoer van buitenaf. Je genoemde verlengingen tot aan de autosnelwegen zijn ok maar missen een beetje effect door het toekomstige GEN: het is nog beter om in verdere GEN stations P+R functies te hebben en dan een optimale aansluiting op het interstedelijk OV. Beide samen zijn natuurlijk nog beter.
Ali_B
June 6th, 2005, 05:13 PM
De verlenging van Heizel naar AZ Jette werd al in overweging genomen. De Metro verlengen naar Sterrebeek is nogal moeilijk daar deze afdraaid richting Stokkel. Ook in overweging is verlenging van de lijn 1a na de reorganisatie tot Metewie.
Waar ligt Metewie, heb er nog nooit eerder van gehoord.
Ali_B
June 6th, 2005, 05:17 PM
@Snot
Je hebt gedeeltelijk gelijk dat bepaalde van mijn voorstellen dankzij het GEN-prokect overbodig zullen worden, maar ik ben van mening dat het GEN-project ervoor zal zorgen dat pendelaars sneller in Brussel raken, maar daarmee zijn bepaalde gebieden niet beter bereikbaar, bijvoorbeeld heel de omgeving van de luchthaven en Brucargo, ok, er is nu een station, maar die is handig voor passagiers niet voor mensen die in DHL, of een andere logistiek bedrijf werken of in de kantoorzone van Diegem.
Ander belangrijk gebied is Groot-Bijgaarden met de talrijke winkels in industrie.
Josh
June 6th, 2005, 05:52 PM
Lijn 1A zal waarschijnlijk niet verder verlengd worden. Op dit ogenblik loopt er wel een impactstudie over het aanleggen van een sneltram tussen Simonis en het AZ-VUB via de Tentoonstellingslaan.
Mettewie is een laan in Molenbeek die de Prins van Luik verbindt met de basiliek van Koekelberg.
snot
June 6th, 2005, 10:17 PM
@ Ali, ik bedoelde niet je voorstellen voor die nieuwe metrolijn langs de luchthaven. Maar de verlengingen naar de snelwegen. Eigenlijk zouden de plannen er allemaal moeten komen. Uit studies is gebleken dat openbaar vervoer sowieso goedkoper is dan wegverkeer voor een stad. Daarbij word zelf geen rekening gehouden met de onrechtstreekse kosten van wegverkeer. (milieuvervuiling met gezondheidskosten als gevolg,...) Brussel heeft een zeer groot wagenpark voor zijn bevolking (500 auto's/1000 inwoners of