View Full Version : Beste Wijk Van Belgie / Le meilleur quartier de Belgique

De Nationaliste
February 25th, 2005, 01:35 AM
Wat is de beste buurt van Belgie???
Mijn (voorlopige) top 20:
1) Knokke-Zoute
2) St Pieters Woluwe-Chant d'oiseau
3) Elsene- Lepoutre
4) Ukkel- Observatoire
5) Schoten-Schoterbos
6) Tervuren- Hoogvorst
7) Waterloo- Le faubourg
8) Kraainem- Baron d'huart
9) Schilde- Bloemenbuurt
10) Ukkel- Churchill
11) Brussel- Ambiorix
12) Tervuren- Arboretum
13) Oud Heverlee
14) Lanaken- Noord
15) St Martens Latem
16) Brussel- Terkamerenbos
17) Brasschaat- Frilingleibuurt
18) Brussel- Zavelplein
19) Auderghem- St Anne
20) Ukkel- Prince d'orange

Wie weet beter? Of een betere volgorde van de bovengenoemde buurten.

poller1
February 25th, 2005, 11:26 AM
Hangt ervanaf wat je met 'beste' bedoelt he...

Voor mij :

Antwerpen : rechthoek Scheldekaaien-Kloosterstraat-Grote Markt-St-Pietersvliet... :)

De Nationaliste
March 2nd, 2005, 02:08 AM
Wel eens geprobeerd je auto daar te parkeren? Als je wat vrienden uitnodigt dan hebben zij datzelfde probleem. Op zich inderdaad geen onaantrekkelijke woonomgeving, maar een parkeerprobleem levert een flinke puntenaftrek op voor wat betreft "beste wijk". Het spelletje is voor de "beste wijk" om wel de lusten van de grote stad maar zo min mogelijk de lasten te ondervinden.
Vandaar dat dicht bij de stad liggende suburbs (liefst met hoogwaardig openbaar vervoer) of wijken net buiten het stadscentrum vooral hoog zullen scoren.
Knokke-Zoute is een abberatie hierop.

poller1
March 2nd, 2005, 09:33 AM
mmm... misschien de wijken rond het nachtegalen- en middelheim park dan, wat Antwerpen betreft.

Of Linkeroever, maar dan moeten ze het wél eerst afbreken en terug opbouwen...
:sleepy:

In andere steden weet ik het niet zo goed...

ƒƒ
March 2nd, 2005, 09:41 PM
De Vijfhoek in Berchem ^^

3km van t Stad, een paar km van het Nachtegalenpark (= Middelheimpark + Vogelzang + Den Brandt), en toch niet te veel groen! En je zit direct op de autostrade.

De Nationaliste
March 4th, 2005, 01:50 AM
Een paar kilometer afstand tot het park? Dan zal de vijfhoek van Berchem het niet winnen van de top 20 wijken die bijna allemaal dicht tegen een park of natuurgebied aan schurken. Vergelijk het Nachtegalenpark eens met het Terkamerenbos of Het Zwin. Lijkt me dat Berchem ergens in de middelmaat thuishoort.

poller1
March 4th, 2005, 09:57 AM
Er is dan ook een verschil tussen natuurgebied en park...

Hoe kun je nu de straten rond het Zwin gaan vergelijken met stedelijke wijken in Brussel of Antwerpen... is toch puur een kwestie van smaak.

Het argument dat ik hoger las, over vrienden die niet voor je deur kunnen parkeren als je ergens in een historisch centrum woont... SO WHAT! Dat heeft niks met woonkwaliteit te maken... als het echt je vrienden zijn zullen ze hun auto wel straatje verder parkeren, of op Linkeroever voor mijn part - heb je 3 tramlijnen die je op 7 minuten naar de Groenplaats brengen.

Natuurlijk, als je in Knokke-Zoute woont zul je in de zomer plots veel vrienden hebben... maar of die in die heksenketel op zaterdag- of zondagnamiddag ergens een parkeerplaats zullen vinden (na 2 uur in de file te hebben gestaan) is een aandere vraag...

't Is allemaal erg subjectief.

Ozcan
March 4th, 2005, 05:07 PM
Helaas heb ik nooit exclusieve wijken bezocht in Belgie...

De Nationaliste
March 5th, 2005, 01:27 AM
Er zijn een aantal factoren die de exclusiviteit/gewildheid van een wijk bepalen. Een van die factoren is de onmiddelijke nabijheid van een natuurgebied/park. Kijk je naar de top 10 dan zie je ook dat Elsene-Lepoutre zeer gewild is, maar geen onmiddelijke nabijheid kent van een "hoogwaardig groen gebied". Voor Ukkel -Churchill geldt hetzelfde.
Andere factoren zijn bijvoorbeeld 1)de kwaliteit van het winkelaanbod. 2)Ontsluiting van de wijk ten opzichte van verkeersnetwerk (zowel voor auto's als hov). 3) kwaliteit van de menselijke omgeving. 4) Parkeermogelijkheden 5) Publieke ruimte 6) Kwaliteit van de woningvoorraad 7) Geluidsoverlast 8) geen doorsnijdende auto verkeersader of spoorlijn.
Knokke Zoute scoort waanzinnig laag op factor twee, maar de relatief geisoleerde ligging van deze wijk werkt hier juist als een pluspunt. Verhoogt de exclusiviteit. Meeste burgers hier zijn immers niet meer genoodzaakt om te forenzen naar hun werkplaats. Parkeerproblemen kent de villabezitter in het Zoute niet. Meestal geen grote kavel maar altijd wel 2 of drie parkeerplaatsen op het kavel.
Het is juist op factor 3) dat Knokke-Zoute waanzinnig hoog scoort. (soort zoekt soort).
dat de prijzen aan het Zwin dus opgelopen zijn tot 8.000 Euro per m2 voor het woongenot is verklaarbaar.

ƒƒ
March 5th, 2005, 09:03 PM
Even die puntjes nagaan voor de Vijfhoek in Berchem :-)

1) Centrum van Berchem (winkelstraten Driekoningenstraat-Statiestraat) op 5 minuten wandelen. Antwerpen-Centrum en de Abdijstraat op het Kiel zijn slechts 10 minuten fietsen.
2) 2 autostrades in de buurt (E19 Antwerpen-Brussel, R1 Kleine Ring), en dus ook de Singel. Berchem Station op 15 minuten wandelen.
3) Ik weet niet echt concreet wat je hiermee bedoelt, maar de meeste woningen zijn herenhuizen. Ook veel vreemdelingen maar dat stoort niet.
4) Tjah da's iets minder. Als die kantoormensen nu eens in hun parking zouden gaan staan he, maar ja, het valt uiteindelijk wel mee.
5) Publieke ruimte vind je in het centrum van Berchem (districtshuis, Cultureel Centrum, openbare bibliotheek).
6) Herenhuizen van begin 20ste eeuw, nog steeds in goede kwaliteit. De meeste bewoners hebben hiervoor zelf initiatief genomen.
7) Geluid van de Singel, de autostrades, de nabije spoorlijn (tussen Ring en Singel), en het feit dat we 2km van en in het verlengde van de startbaan van Deurne wonen word je wel gewoon.
8) Tjah die zijn er dus wel maar dat stoort mij eigenlijk niet echt.
Groen is er dus ook in de buurt maar dat acht ik niet zo belangrijk.

De Nationaliste
March 6th, 2005, 10:34 PM
Wieland .
met punt 3) wordt bedoeld niet de kwaliteit van de woningen ( dat is punt 6) maar het percentage mensen die waarde toe kunnen voegen . Moeilijk te kwantificeren maar je moet denken aan beslissingnemers en mensen met interessante en uitgebreide netwerken. Door hier te wonen wordt het makkelijker om te profiteren van deze netwerken. Ook is de kans dat de kinderen naar bevoorrechte scholen gaan groter. De kleine(!) criminaliteit zal hier lager liggen, dus veiliger. De aantrekkelijkheid van het zich vestigen in een bepaalde buurt wordt mede bepaald door de idee dat het imago van de buurt afstraalt op jezelf. (daar betaal je dan vaak ook wel wat meer voor per m2)

Voor wat betreft je opmerkingen over geluidsoverlast heb je gelijk dat dit per definitie SUBJECTIEF is. Als jij zegt dat je geen hinder ondervindt, dan is dat zo. Wel kunnen we stellen dat in z'n algemeenheid de gemiddelde mens liever geen auto's en treinen vlak voor z'n huis voorbij hoort razen. Dan spreek ik nog niet over de extra onveiligheid die dit met zich mee brengt.

N.V.
March 13th, 2005, 11:30 AM
Uit een enquete van 2001 blijkt dat de mensen uit Sint-Joost-Ten-Node het minst tevreden zijn met het uitzicht van de gebouwen, en laat dat nu juist de gemeente zijn waar het vol staat van de hoogbouw. jammer

poller1
March 13th, 2005, 12:58 PM
Uit een enquete van 2001 blijkt dat de mensen uit Sint-Joost-Ten-Node het minst tevreden zijn met het uitzicht van de gebouwen, en laat dat nu juist de gemeente zijn waar het vol staat van de hoogbouw. jammer

OK, maar in 2001 zag die hoogbouw er allerminst fraai uit.

Bovendien hadden die bewoners het mss over de staat van de bebouwing langs de Leuvensesteenweg... vervallen en rot.

De Nationaliste
April 5th, 2005, 01:33 AM
In de Knack van de afgelopen week staat een groot artikel over de duurste gemeentes van Belgie. Komt redelijk overeen met mijn top 20. Alleen Rode st Genesius had ik niet in de top 20 omdat ik dat maar matig bereikbaar vind en omdat het nauwelijks meer is da een verzameling villa's met geen voorziening te bekennen.

poller1
April 5th, 2005, 08:44 AM
Kun je die lijst niet posten?

Op basis waarvan bepaalt men die 'duurte' of 'duurheid' of hoe zeg je dat?
De prijs van een Big Mac??? :cheers:

De Nationaliste
April 5th, 2005, 08:35 PM
De gemiddelde verkoopprijs van een huis werd als maatstaf gehanteerd. Ben ik niet helemaal weg van omdat gemeentes met relatief veel grote villa's te hoog op de lijst komen. Maar hier is ie dan: 1) Knokke- 531.000 2) St PietersWoluwe - 512.000 3) Ukkel- 440.000 4) St Genesius Rode- 422.000 5) St Lambrechts Woluwe 420.000

En dat allemaal zonder de Nederlandse hypotheek rente aftrek.

snot
April 7th, 2005, 07:12 PM
Is St-Martens Latem nog altijd de rijkste Belgische gemeente?
Van mij mogen ze het hebben dat ghetto voor de rijken. Maar weer het zelfde liedje: Gent is 'arm' maar de Latemse snobs profiteren er wel van, binnenvallen en annexeren dat zootje!
Of meer Vlaams geld voor de grote steden.

Josh
April 7th, 2005, 08:51 PM
Ik dacht dat Lasne in Waals-Brabant de rijkste Belgische gemeente was?

poller1
April 7th, 2005, 10:54 PM
Is St-Martens Latem nog altijd de rijkste Belgische gemeente?
Van mij mogen ze het hebben dat ghetto voor de rijken. Maar weer het zelfde liedje: Gent is 'arm' maar de Latemse snobs profiteren er wel van, binnenvallen en annexeren dat zootje!
Of meer Vlaams geld voor de grote steden.

Hier geef ik je 100% gelijk.

Same shit hier met Brasschaat, Schilde, Hove... stelleke boeren!

De Nationaliste
April 7th, 2005, 11:49 PM
Als je rijkste gemeente definieert als de gemeente die het meeste geld in kas heeft misschien. Een betere maatstaf is waarschijnlijk het inkomen+vermogen van de gemiddelde bewoner. Bij deze laatste methode zijn gemeentes die geen oude kern hebben en alleen maar bestaan uit ruime verkavelingen zwaar in het voordeel. Het is daarom dat ik heb geprobeerd om de discussie op wijk-niveau te krijgen. Een andere zeer belangrijke indicator is de prijs per m2 woonoppervlakte.
St Martens Latem komt dan niet erg hoog. En zal zelfs dalen de komende jaren, want het blijft hooguit een aardige verkaveling naast een golfbaan bij een middelgrote provinciestad (Gent).
De toekomstige stijgers zitten allemaal rond het Zonienwoud. Ukkel, St PietersWoluwe, Kraainem, Tervuren, Overijse, Lasne, La Hulpe, Waterloo, etc. Prijzen rond de 4000 Euro per m2 worden al gemeld. Nabijheid tot zowel de grote stad als toegang tot het woud werken hierbij sterk prijsopdrijvend. Lasne zit bijvoorbeeld wel tegen het Zonienwoud aan maar weer verder van de hoofdstad als de andere genoemde voorbeelden.

snot
April 8th, 2005, 12:53 PM
Als je rijkste gemeente definieert als de gemeente die het meeste geld in kas heeft misschien. Een betere maatstaf is waarschijnlijk het inkomen+vermogen van de gemiddelde bewoner.
Ik dacht dat het het inkomen van de gemiddelde bewoner was in Latem. Was een jaartje of 2 geleden dat ik zo een lijst gezien had in een of ander tijdschrift.
bij een middelgrote provinciestad (Gent).

ela ela, in Belgie noemen ze Gent een grootstad! :rant: Gent is toch belangrijker dan zijn inwoners aantal
ok, grote provinciestad kan ik met leven :)

De Nationaliste
April 9th, 2005, 06:12 PM
Het inkomen van de gemiddelde bewoner van Latem zou inderdaad de maatstaf kunnen zijn geweest voor de rijkste gemeente van Belgie. De reden waarom dit in Latem hoger uitvalt dan in de gemeentes aan de oostkant van brussel, en de noordoost kant van Antwerpen is dat de gezinnen in Latem kleiner zijn dan in voornoemde gebieden. Statistisch gaat dit dan een voordeel opleveren voor suburbane gemeentes met nauwelijks werkloosheid, twee werkende ouders, en relatief kleine gezinnen.

De bekende kinderhand is gauw gevuld. Dus als jij Gent een grote stad wil noemen, ga je gang, het zegt meer over degene die dit beweert als over de omvang van Gent.

snot
April 10th, 2005, 05:08 PM
Het inkomen van de gemiddelde bewoner van Latem zou inderdaad de maatstaf kunnen zijn geweest voor de rijkste gemeente van Belgie. De reden waarom dit in Latem hoger uitvalt dan in de gemeentes aan de oostkant van brussel, en de noordoost kant van Antwerpen is dat de gezinnen in Latem kleiner zijn dan in voornoemde gebieden. .
Latem is klein en bijna uitsluitend een rijke villa wijk. Het is al zeer lang de enige exclusieve randgemeent van Gent en ook de enigste.
Bij Brussel en Antwerpen liggen de rijke buurten meer gespreid.
De bekende kinderhand is gauw gevuld. Dus als jij Gent een grote stad wil noemen, ga je gang, het zegt meer over degene die dit beweert als over de omvang van Gent.
Is dit droge humor of ben je altijd zo serieus?
In België spreken ze van 5 grootsteden en daarvan is Gent er één. Ik heb dat niet uitgevonden. De overheid beweert dat.
Maar 250 000 inwoners (zonder randgemeenten) is natuurlijk niet zo veel, maar het is toch de dominerende stad van Oost- en West-Vlaanderen.
Heb ooit gewerkt op de hof van een boer ergens in het meetjesland. Voor hem was Gent de grote stad waar hij zijn ogen uitkeek. Maar als je net uit Brussel komt is Gent inderdaad de rustige provinciestad.

N.V.
April 10th, 2005, 06:35 PM
Heb ooit gewerkt op de hof van een boer ergens in het meetjesland. Voor hem was Gent de grote stad waar hij zijn ogen uitkeek. Maar als je net uit Brussel komt is Gent inderdaad de rustige provinciestad.

Ik ken dit, als je met je mémé uit de boerenbuiten naar Brussel gaat dan pijst ze dat ze in de grootste stad ter wereld is geweest

De Nationaliste
April 10th, 2005, 10:00 PM
Interessant aan Latem is dat het absoluut DE Villawijk van Oost-Vlaanderen is, maar nauwelijks door een bijzondere ruimtelijke kwaliteit. Zoals de rijke gemeentes in en bij Brussel het Zonienwoud hebben, en Knokke de Zee (en het Zwin) , En de rijke suburbs van Antwerpen de NoordOostelijke bossen.
De voornaamste reden voor Latem zoals we het nu kennen is het "Soort zoekt Soort" effect. (Eerder genoemd door mij als: punt 3) Kwaliteit van de menselijke omgeving)
Een heel krachtige factor trouwens, en geldig in de hele wereld. mensen die er toe doen, of vinden dat ze er toe doen, kruipen bij elkaar , creeren een prettige woonomgeving, drijven de prijzen op, en ziedaar: De exclusieve wijk ontstaat.

snot
April 10th, 2005, 10:48 PM
Moet wel zeggen dat Latem toch wel mooi bebost is, de helft van de gemeente is eigenlijk een villawijk in het bos. Heeft wel duidelijk ruimtelijke kwaliteiten: mooi historisch dorp in bosrijke omgeving+nabijheid van het Zuiden van Gent(miljoenen kwartier, 2de universteit van België, Flanders expo) De mensen spreken er graag frans en ik zie geen nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld Waterloo. Het is er zelf rustiger dan Waterloo: geen ring, en geen stoer crapuul uit Brussel.
Inderdaad de enigste echte snob gemeente in Oost-Vlaanderen.

snot
April 10th, 2005, 10:56 PM
Ik ken dit, als je met je mémé uit de boerenbuiten naar Brussel gaat dan pijst ze dat ze in de grootste stad ter wereld is geweest
Ik denk dat ook als ik met Nederlanders over Amsterdam en Brussel discusieer. ;)

De Nationaliste
April 11th, 2005, 01:04 AM
Toch is Waterloo duurder dan Gent. Waterloo Ligt dan ook in een agglo die beschikt over twee universiteiten en vele internationale scholen (waarvan zes in Waterloo zelf), elke maand groeit(!) in aantal inwoners , een internationaal vliegveld telt, een agglo die vrijwel alle modehuizen en winkelketens huisvest, waar zich ongeveer 100 bioscoopdoeken bevinden, en 165 verschillende nationaliteiten (ongeveer 90 in Waterloo zelf), de zetel is van grote bedrijven en organisaties, etc etc.
en als klap op de vuurpijl grenst aan het befaamde zonienwoud (toch echt iets heel anders als het bosje bij Latem).
Vergelijk Waterloo Feaubourg eens met St Martens Latem (pas comparable)
Groot nadeel van Waterloo is dat de bereikbaarheid met de auto in noordelijke richting tijdens de spits rampzalig is.

Het gaat er mij niet om Gent of Latem naar beneden te halen, maar juist van diegenen die hier woonachtig zijn zouden moeten weten dat Gent met haar suburbs op wat eenzijdige migratie na een zeer provinciaals karakter kent (niet noodzakelijkerwijs een nadeel of belediging overigens). Terwijl er in vele wijken in en rond Brussel (ook de rijke) nauwelijks een belg meer te vinden is (ook dit is niet noodzakelijkerwijs negatief overigens).

snot
April 11th, 2005, 11:16 AM
ok, nu heb ik je volledig begrepen, ik wil gewoon maar zeggen dat Latem DE gemeente is voor de beau monde van de Gentse agglomeratie. Gent is mischien niet de internationale stad,maar met meer dan 50 000 studenten, lange industriele geschiedenis, kunst en toch een grote economische uitstraling op Belgisch niveau moet Gent toch ook zijn beau monde hebben? Die mensen kunnen toch maar moeilijk in tervuren gaan wonen?
En lokaal gezien is de zuidelijke streek bij Gent het 'bosrijkst'-versta: minst bosarm-en dat dorpke latem vangt waarschijnlijk al meer dan een eeuw de stadsvlucht van de chique Gentenaars op.

snot
April 11th, 2005, 11:50 AM
ah, ja en omdat het juist is geconcentreerd in die ene gemeente voor heel de regio Gent het zo hoge cijfers haalt.

De Nationaliste
April 11th, 2005, 11:09 PM
Ben het eens met je dat de lokale elite in Latem huist. Aansluitend de vraag of dit zo zal blijven, en de vraag of de 15e plaats die Latem op mijn lijst inneemt gerechtvaardigd is, en of Latem in de top 20 kan blijven de volgende 20 jaar. Wat dat laatste betreft denk ik zelf van niet trouwens.

De Nationaliste
April 11th, 2005, 11:34 PM
Andere belangrijke vraag is waarom in Belgie, dat een, relatief ten opzichte van andere West Europese landen, goedkope woningmarkt kent, zich een wijk bevindt, genaamd Knokke -Zoute, die een prijs niveau kent per m2 dat zich op gelijk niveau beweegt met bijvoorbeeld het zestiende arrondissement in Parijs. RAAR!!!
Waarschijnlijk moet je binnen Europa al snel naar Londen om echt hogere m2 prijzen te vinden.
Ter illustratie: Gemiddelde prijs per m2 woongenot ligt tussen de 5 en 7000 Euro.
Welke Europese Wijk buiten Parijs of London doet beter dan deze ABBERATIE??

De Nationaliste
June 3rd, 2005, 01:24 AM
Nog even de meest exclusieve wijken van Brussel gevisualiseerd.
http://img68.echo.cx/img68/8678/bxlquartiers7zg.th.jpg (http://img68.echo.cx/my.php?image=bxlquartiers7zg.jpg)

De Nationaliste
June 3rd, 2005, 01:58 AM
Met donkerblauw aangegeven de iets minder exclusieve wijken van Brussel e.o. , en met licht blauw de nog minder exclusieve wijken. Zoals verwacht bevinden vrijwel alle gewilde woonwijken zich in het zuidoosten.
http://img98.echo.cx/img98/8293/bxlquartiers16us.th.gif (http://img98.echo.cx/my.php?image=bxlquartiers16us.gif)

De Nationaliste
January 13th, 2006, 12:40 AM
Uitgebreide ranglijst topwijken voor Belgie in 2006?

1) Knokke-Zoute
2) St Pieters Woluwe-Chant d'Oiseau
3) Elsene- Lepoutre
4) Ukkel- Observatoire
5) Schoten-Schoterbos
6) Tervuren- Hoogvorst
7) Waterloo- Le faubourg
8) Kraainem- Baron d'huart
9) Schilde- Bloemenbuurt
10) Ukkel- Churchill
11) Brussel- Ambiorix
12) Tervuren- Arboretum
13) Oud Heverlee
14) Lanaken- Noord
15) St Martens Latem
16) Brussel- Terkamerenbos
17) Brasschaat- Frilingleibuurt
18) Brussel- Zavelplein
19) Auderghem- St Anne
20) Ukkel- Prince d'orange
21) St PietersWoluwe-Stockel
22) Antwerpen tZuid
23) Wezembeek- Fuli Domein
24) Keerbergen Zuidoost
25) La Hulpe
26) Spa-Balmoral
27) Genval-Lac
28) Etterbeek/WoluweStL- Linthout
29) Elsene- St Jacques
30) St Genesius Rhode- Espinettes

De top 4 staat voor mij redelijk vast. Aan de rest van de volgorde valt aan veranderingen niet te ontkomen.