View Full Version : ijlen over nieuwe spoorlijnen?

eusebius
February 27th, 2005, 12:52 AM
Er zijn nauwelijks spoorlijnen gebouwd en flink wat spoorlijnen verdwenen. Op welk traject wordt het meest een spoorlijn gemist?
1 Almere-Utrecht-Breda
2 Zandvoort-Schiphol-Utrecht
3 Amersfoort-Rhenen-Nijmegen
4 Zwolle-Apeldoorn-Nijmegen
5 Nijmegen-Eindhoven-Turnhout
6 Eindhoven-België!!-Maastricht
7 Lelystad-Heerenveen-Groningen
8 Emmen-Veendam-Groningen
9 Amsterdam-Gouda-Dordrecht
10 Enschede-Doetinchem
11 Hoorn-Wieringen-Leeuwarden
12 Enkhuizen-Lelystad

[Kees]
February 27th, 2005, 01:10 AM
1 Almere-Utrecht-Breda

Dit is 1 van de missende schakels van het Nederlandse spoorwegennet. Ik had donderdagochtend een interview met een wethouder die nog uit zijn jeugdtijd wist dat er plannen waren voor de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda. Er waren ook al tekeningen ervoor. Helaas is dat toen niet doorgegaan.

Gosee
February 27th, 2005, 02:07 AM
Even voor het gemak een spoorkaartje toegevoegd.

http://img202.exs.cx/img202/6531/spoorkaart9xp.jpg

Almere - Utrecht bestaat inmiddels al, maar is alleen een stoptrein.
Utrecht - Schiphol wordt aan gewerkt.
Amsterdam - Gouda bestaat ook al.
Nijmegen - Eindhoven is vooral voor Uden en Veghel goed. Het is nu een ramp om daar te komen vanaf Utrecht.
De grote missers zijn vooral Utrecht - Breda idd, Lelystad - Zwolle en Apeldoorn - Arnhem.

Winus
February 27th, 2005, 10:16 AM
Het ontbreken van Nijmegen-Eindhoven is op zich niet zo erg, maar dat je in het weekend 25 minuten op Den Bosch moet wachten voor een overstap is ronduit belachelijk.

In plaats van Enschede-Doetinchem zie ik liever Enschede-Groningen (ontbrekend stuk Hardenberg-Hoogeveen) en dan wel een IC verbinding graag. Mmm, Almelo-Hoogeveen dan maar.

Matthijs
February 27th, 2005, 10:24 AM
Almere-Utrecht-Breda steekt er met kop en schouders bovenuit.
(Utrecht-Schiphol en Lelystad-noorden komen er namelijk al.)
Zeker als Almere verder groeit, en met de aansluiting van Breda op de HSL in gedachten. Kun je gelijk Nieuwegein aansluiten en Oosterhout een normale verbinding geven.

Bij de andere verbindingen gaat het maar om zeer beperkte vervoersstromen, daarmee moet je uitkijken. Op zich is zo'n verbinding waarschijnlijk al moeilijk rendabel te krijgen. Bedenk echter ook dat het OV kan leven door concentratie van vervoersstromen. Met een nieuwe lijn heb je grote kans dat de reizigers van een oude lijn zich gaan verdelen over de oude en de nieuwe. Dan zit je straks met 2 onrendabele lijnen ipv de huidige rendabele lijn. Niet handig.

bobdebouwer
February 27th, 2005, 10:53 AM
Harlingen - Den Helder? Lijkt me wel geinig, met de trein over de afsluitdijk. Komt Groningen ook wat dichterbij voor de mensen in de randstad :D

Matthijs
February 27th, 2005, 10:58 AM
Harlingen - Den Helder? Lijkt me wel geinig, met de trein over de afsluitdijk. Komt Groningen ook wat dichterbij voor de mensen in de randstad :D
Nou, het komt dichterbij voor de spreekwoordelijke halve man en een paardenkop in de Kop van Noord-Holland. Lijkt me niet de moeite.
De Randstad heeft of krijgt al een prima verbinding met de huidige lijn resp. de Hanzelijn.

TBP
February 27th, 2005, 11:57 AM
Als Breda - Utrecht als missende schakel wordt beschouwd, dan is Den Bosch - (Dordrecht/Gorinchem?) - Rotterdam ook een missende schakel.

Q.
February 27th, 2005, 12:01 PM
Zwolle - Apeldoorn!
Hoef ik tenminste niet meer met de bus als ik naar mijn ouders ga.

Emmen-Groningen zou ook wel handig zijn. Scheelt een boel. Dan kan er mooi een doorgaande IC-dienst Twente - Groningen komen die eens niet via Zwolle gaat.

TBP
February 27th, 2005, 12:03 PM
IK heb overigens m'n twijfels bij een directe spoorlijn tussen Arnhem en Apeldoorn: een directe trein via Zutphen kan al veel goedmaken. Een directe spoorlijn zal nooit rendabel worden.

TBP
February 27th, 2005, 12:10 PM
Ik vind het trouwens erg vreemd dat er wel een aansluiting Den Bosch - Arnhem is via de Betuwelijn (welke goederentreinen zouden daar gebruik van maken?), maar geen aansluiting Den Bosch - Rotterdam. Want dan heb je in feite al een directe verbinding...

flex
February 27th, 2005, 12:12 PM
Het bels lijntje is een hele tijd geleden opgeheven (Tilburg-Turnhout (BE) ) en dat is echt zonde, nu rijden er elke dag volgens mij om het uur een bus van de lijn (BE) van Tilburg naar Turnhout en die bus zit altijd goed vol dus een spoorlijn met als tussen station goirle en poppel zou ook wel weer een idee kunnen zijn. Ook Tilburg-Waalwijk-Utrecht, want een stad als waalwijk moet eigenlijk ondertussen ook wel aangesloten zijn op het spoornet.

TBP
February 27th, 2005, 12:15 PM
De lijn Den Bosch - Waalwijk is ook opgebroken. Ik kan me nog herinneren dat daar ooit een TGV reed.

Jammer, als dat lijntje nog zou bestaan zou het vast wel rendabel te maken zijn met het concept 'lightrail'.

@flex 88:

Om nou een aparte spoorlijn Waalwijk - Utrecht aan te leggen? Een spoorlijn Waalwijk - Den Bosch zou al genoeg mogelijkheden moeten geven voor de Wollukers.

Mojito
February 27th, 2005, 12:28 PM
Den Bosch - Waalwijk liep helemaal door tot aan Lage Zwaluwe. Zo had je een trein Dordrecht - Waalwijk - Den Bosch kunnen hebben. En bij Raamsdonkveer of Oosterhout (heb even geen kaart bij de hand) zou je een kruisingstation a la Duivendrecht of Sloterdijk kunnen bouwen met een lijn Utrecht - Breda, die mij ook de belangrijkste ontbrekende schakel lijkt.

Er zijn nog meer spoorlijnen verdwenen waar ik me van afvraag wat er mee is gebeurd:

- ten oosten van Den Bosch lag nog een lijn tot aan de spoorlijn Nijmegen - Venlo (Boxmeer geloof ik);

- er was een lijntje Zwolle - Apeldoorn;

- de Veenendaallijn naar Rhenen liep ooit door over de Nederrijn naar Kesteren, en aan de andere kant via Leusden naar Amersfoort;

- het lijntje Driehuis - IJmuiden, tot 1983 dubbelsporig, voorzien van bovenleiding en bereden door Sprinters, ligt er nog met een verroest enkelspoor; de experimenten door rederij Lovers in de jaren '90 met een trein Amsterdam-IJmuiden waren niet succesvol;

- de Haarlemmermeerlijn van het Amsterdamse Haarlemmermeerstation via Amstelveen, Uithoorn (zijtak naar Aalsmeer) en Mijdrecht naar Nieuwersluis (aan de spoorlijn Amsterdam - Utrecht) Het deel Amsterdam - Bovenkerk is thans de Museumtramlijn, wat er met de rest van het tracé is gebeurd weet ik niet. Het metroplan van 1968 ging uit van een metrolijn over een groot deel van het tracé door Amstelveen. Tussen 1978 en 1981, toen het spoorlijntje Amsterdam Zuid - Schiphol een geisoleerd eilandbedrijfje was, werden de voor dat lijntje benodigde plan V - treinstellen via deze lijn met diesellocomotieven aan- en afgevoerd.

TBP
February 27th, 2005, 12:42 PM
- ten oosten van Den Bosch lag nog een lijn tot aan de spoorlijn Nijmegen - Venlo (Boxmeer geloof ik);

Het Duits Lijntje, vanaf Boxtel naar Duitsland.

Er is ooit onderzocht of een lightrail Uden/Veghel - Boxtel - Den Bosch rendabel zou zijn, maar dat bleek niet het geval: de huidige busverbinding Uden/Veghel - Den Bosch blijkt goedkoper te zijn.

http://stationsweb.brinkster.net/nieuws.asp?rec=174

Overigens heeft ProRail de wissel naar het Duits Lijntje in Boxtel weggehaald, daarmee is het Duits Lijntje ten dode opgeschreven (Nederland kennende).

Q.
February 27th, 2005, 01:14 PM
- de Veenendaallijn naar Rhenen liep ooit door over de Nederrijn naar Kesteren, en aan de andere kant via Leusden naar Amersfoort;

De brug over de Rijn heeft de oorlog niet overleefd. Daardoor is het nut voor de doorgaande lijn ook verdwenen. (Nijmegen - Amersfoort).

Michiel
February 27th, 2005, 03:12 PM
Mooi kaartje met de spoorlijnen die Nederland ooit gekend heeft:
www.spoorzoeker.nu/spoorkrt/spk20xx.htm

CborG
February 27th, 2005, 03:26 PM
Ik wist niet dat er zoveel spoorlijnen door het groene gart liepen!

Het lijntje boxtel-boxmeer heette trouwens de box-boxlijn.
De brug bij Rhenen ligt er nog, het nu alleen een verkeersbrug geworden.

Matthijs
February 27th, 2005, 03:56 PM
Als Breda - Utrecht als missende schakel wordt beschouwd, dan is Den Bosch - (Dordrecht/Gorinchem?) - Rotterdam ook een missende schakel.
Dat bestaat eigenlijk min-of-meer al, namelijk Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen-Den Bosch.
Alleen tussen Gorinchem en Den Bosch zit dan nogal een kronkel, maar daar is moeilijk recht een lijn tussen te trekken ivm de rivieren.
Sowieso lijkt het me geen goed plan. De huidige lijn die ik noemde wordt al onrendabel genoemd. Bovendien zou de nieuwe lijn echt alleen voor Den Bosch zelf nut hebben. Vanuit Tilburg, Eindhoven, Nijmegen en alle andere steden in de buurt zijn andere lijnen korter. Voor de lijn Utrecht-Breda ligt dat alweer anders.

Joshapd
February 28th, 2005, 08:22 PM
Almere-Utrecht-Breda
Zwolle-Apeldoorn-Nijmegen
Lelystad-Heerenveen-Groningen
deze 3 lijken mij toch wel "belangrijk"

eusebius
February 28th, 2005, 08:56 PM
Ik heb wel een origineel traject: de kanalen tussen Zwolle-Apeldoorn-Beekbergen (tijdelijk?) droogleggen en rails in leggen > verder ondergronds naar Arnhem/Nijmegen. Retour Apenheul-Burgers Zoo :D

Vertigo
February 28th, 2005, 09:22 PM
Het Duits Lijntje, vanaf Boxtel naar Duitsland.

Er is ooit onderzocht of een lightrail Uden/Veghel - Boxtel - Den Bosch rendabel zou zijn, maar dat bleek niet het geval: de huidige busverbinding Uden/Veghel - Den Bosch blijkt goedkoper te zijn.

http://stationsweb.brinkster.net/nieuws.asp?rec=174

Grappig, een vriend van me heeft dat onderzoek uitgevoerd. De gemeenten rondom het traject wilde "iets" met het lijntje, maar een heringebruikname bleek (uiteraard) schrikbarend duur en onbetaalbaar. Dat het zo duur wordt is m.i. te wijten aan ProRail's belachelijke veiligheidseisen, die op een hoofdspoorlijn gebaseerd zijn. Op een regionaal diesellijntje zijn die volkomen overtrokken. Zo moeten zo'n beetje alle overwegen door tunnels vervangen worden. :bash:

In Duitsland wordt zo'n lijntje opgeknapt voor hooguit een miljoen per kilometer. Als dat hier ook zou kunnen zou het wellicht nog wel wat kunnen worden met dit lijntje. Of met een lijntje als Nijmegen - Kleve, of...

Q.
February 28th, 2005, 09:53 PM
Enschede - Gronau heeft het gehaald, maar dat komt door een enorme doorzettendheid van lokale politici en een grote wil. Dat was blijkbaar eenmalig. Jammer dat alles zo stug is hier...

eusebius
February 28th, 2005, 09:55 PM
Tja, dat de moraal van Vertigo's post overkome.

Vertigo
February 28th, 2005, 10:25 PM
Enschede - Gronau heeft het gehaald, maar dat komt door een enorme doorzettendheid van lokale politici en een grote wil. Dat was blijkbaar eenmalig. Jammer dat alles zo stug is hier...

Klopt, en niet alleen een grote doorzettendheid van politici maar ook van een aantal mensen achter de schermen.

Zolang spoor zo onbetaalbaar duur blijft in Nederland zal het echt afhangen van een paar doorzettende mensen.

BTW, ik las op Wikipedia dat Boxtel - Veghel inderdaad in 2005 wordt opgeheven.

Q.
March 1st, 2005, 02:25 PM
Ja, dat laatste had ik volgens mij al op OVL gelezen.