View Full Version : Optoptentoonstelling
Jan March 1st, 2005, 12:07 PM ON TOP! 4 maart officieel geopend
De gemeente Rotterdam en de Academie van Bouwkunst hebben samen de expositie Rotterdam ON TOP! ontwikkeld. Vrijdag 4 maart om 16.00 uur opent wethouder Pastors (Fysieke Infrastructuur) deze expositie officieel. Rotterdam ON TOP! is van 1 maart tot en met 15 april (gratis) te bekijken in de Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat te Rotterdam. De gemeente Rotterdam en de Academie willen met de expositie laten zien dat penthousing één van de vele mogelijkheden is, om in Rotterdam op een bijzondere manier te wonen. De expositie laat Rotterdamse voorbeelden van penthousing zien. Daarnaast worden er negen maquettes van studenten van de Academie van Bouwkunst tentoongesteld.
Penthousing betekent het toevoegen van 1 of 2 woonlagen op een bestaand gebouw. In 2006 wil Rotterdam 100 penthouses in aanbouw hebben, om het woningaanbod voor midden- en hogere inkomens in de stad aan te vullen. Initiatieven op dit gebied worden met subsidie en inhoudelijke begeleiding, door de gemeente ondersteund. De expositie laat een aantal plannen zien voor penthouses in Rotterdam.
Studenten ontwerpen
Twaalf studenten van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst hebben vanaf augustus 2004 gewerkt aan het project penthousing dat de Academie i.s.m. de gemeente heeft georganiseerd. Zij kregen de opdracht om voor het gebied van de Laurenskerk, voor bestaande gebouwen, een penthouse te ontwerpen. De resultaten, een negen inspirerende maquettes, worden op stellages van staaldraad tentoongesteld.
Officiële opening
Vrijdag 4 maart, 16.00 uur zal wethouder Pastors de expositie Rotterdam ON TOP! officieel openen. Daartoe zal hij eigenhandig een Rotterdams penthouse realiseren.
Openingstijden
De expositie Rotterdam ON TOP! is tot en met 15 april gratis te bezoeken tijdens de openingstijden van de Centrale Bibliotheek Rotterdam:
Maandag: 13.00 - 20.00 uur
Dinsdag t/m vrijdag: 10.00 - 20.00 uur
Zaterdag: 10.00 - 17.00 uur
Zondag: 13.00 - 17.00 uur
Fir March 1st, 2005, 01:44 PM Dank je voor deze info, neem vrijdagavond misschien een kijkje.
mjb-solutions March 1st, 2005, 03:22 PM Tipje van de sluier voor wat betreft de openingshandeling:
de bieb wordt voor héél eventjes een 'red light district'........
Skyscrapercitizen March 1st, 2005, 07:16 PM Zijn er nog mensen die naar de opening willen en erna wat drinken eten? Als een paar man daar zin in hebben kom ik wel even kijken. :)
Skyscrapercitizen March 2nd, 2005, 10:12 PM Dennis komt ook als er meer mensen komen. :)
Komop mensen, leuk onderwerp en een leuke gelegenheid om wat te gaan drinken. :cheers:
Ace March 2nd, 2005, 11:01 PM Lijkt me een strak plan. Als het überhaupt bereikbaar is. Veilig welteverstaan.
Fir March 3rd, 2005, 10:17 AM Ben met aanhang een paar dagen in R'dam..
Jan March 3rd, 2005, 12:57 PM Ik kom ook wel even kijken.
Jan March 19th, 2005, 07:03 PM Aan deze tentoonstelling is eerlijk gezegd weinig inspirerends te ontdekken. Center piece is een tapijt waarop de omgeving van de Laurenskerk is ingeweven, waarop met dik staaldraad de contouren van de gebouwen zijn gelast. Daarin zitten grove verbeeldingen van de studies die zijn gemaakt door de studenten, en deze dienen tevens als stembus. Ik weet niet met wat voor budgetten ze werken bij de organisatie, maar laten we het er maar op houden dat het beschikbare geld minimaal helemaal op moest. De plannen zelf waren niet echt spannend. Allemaal kubische vormen op gebouwen in het Laurenskwartier die eigenlijk gewoon gesloop moeten worden, waarbij vooral de verantwoording van de architectuur centraal staat, en niet het idee van het wonen op het dak van een bestaande woning. Het overzicht van werkelijke plannen liet ook voorbeelden zien waarbij bestaande gebouwen een paar verdiepingen worden verhoogd, zoals de Vopak toren in het Scheepvaartkwartier, wat volgens mij niet de essentie van het optoppen verbeeldt.
Winus March 19th, 2005, 08:18 PM Valt er dan niks positiefs over te melden?
Jan March 19th, 2005, 08:48 PM Het is jammer dat zo'n leuk en nieuw onderwerp meteen door de politiek is aangegrepen en daarmee er meteen een top-down benadering op los gelaten wordt. Tijdens de bijeenkomst in De Unie vertelde iemand van de gemeente een prachtig verhaal over hoe belangrijk dit wel niet was in het woonbeleid, terwijl er op diezelfde avond iemand zat die de grootste moeite heeft om een optopproject van MVRDV voor elkaar te krijgen. Beiden hadden nog nooit van elkaar gehoord. Terecht meldde ze nog dat dit feitelijk het eerste project van MVRDV in Rotterdam zou worden en dit project alleen al daarom bijdraagt aan de naam van Rotterdam als architectuurstad. Die mevrouw had ook nog nooit gehoord van subsidies te er te verkrijgen zijn naar vooronderzoek, maar had toevallig wel die dag een rekening van €4.000 voor een bouwvergunning binnen gekregen. Gelukkig is dit een erg positief mens die met haar pruikenbedrijf voor TV producties bewust in Rotterdam was gaan zitten, maar als je ziet hoeveel geld en middelen er van bovenaf beschikbaar wordt gesteld, terwijl een praktische bottom up manier gewoon niet enthusiast wordt ondersteund, dan wordt je daar niet echt vrolijk van. Ook Eric Vreedenburgh van Archipel Ontwerpers vertelde dat eigenlijk alleen met omwegen, een erg lange adem en 'handig werken' (de woonkamer opvoeren als bergruimte) optopprojecten mogelijk zijn.
Jan March 19th, 2005, 09:01 PM Deze hele constructie is dus de stembus. Op zich is dit best leuk gedaan, met het heeft natuurlijk weinig nut.
http://www.planet.nl/~klerk063/expo.jpg
Skyscrapercitizen March 20th, 2005, 09:30 PM Ja de ontwerpen vielen me tegen, ik heb #1 maar het voordeel van de twijfel gegeven, ook al was het leukste onderdeel ervan, een parkeertorentje op de middenplaats, niet meer dan een kopie van een 'smart tower'.
De impressies van de penthousing op Las Palmas waren nog het meest interessante.
Capzilla March 21st, 2005, 10:17 AM Hm, wist niet de de bieb een adres had aan de Hoogstraat, gevoelsmatig is het gebouw voor mij toch meer op de Binnenrotte gericht. Zal ook nog wel eens komen kijken.
Jan March 21st, 2005, 12:16 PM Bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl), 21 maart 2005
Unieke woningen kunnen uitdijen maar ook weer inkrimpen
Nieuw concept voor starters
Rotterdam - Er wordt wel eens geklaagd dat in de Rijnmond te weinig nieuwe woningen verrijzen. Wie afgelopen weekeinde een bezoek bracht aan woonbeurs LiViN moet tot de conclusie zijn gekomen dat in de regio wel degelijk driftig aan de weg wordt getimmerd.
Met name starters op de woningmarkt schijnen moeilijk aan hun trekken te komen. Woningen zijn te duur, en de woningen die wel betaalbaar zijn te krap. Dikwijls komen beginners tot hun grote verdriet niet veel verder dan een appartement op een eerste en halve derde etage.
Daar heeft Bokx Vastgoed Ontwikkeling uit Vlaardingen iets op gevonden. Yazz heet het nieuwe bouwconcept waarbij starters voor 85.000 euro - exclusief grond - een bescheiden eengezinswoning kopen. De truuk is dat de huizen binnen vijf maanden kunnen worden gebouwd, dat ze in de loop van de tijd in de hoogte én de diepte uit te breiden zijn en dat ze zonder erfafscheidingen in de openbare ruimte staan. Daardoor passen er relatief veel woningen op een stuk grond.
,,De etages die je erop of aan kunt bouwen, zijn door ons geprefabriceerd en heel goedkoop. Je bestelt de onderdelen gewoon via internet,'' vertelt directeur Ben ten Hove enthousiast. ,,En het mooiste is: als je die ruimte niet meer nodig hebt, bijvoorbeeld als de kinderen de deur uit zijn, kun je ze er ook weer af halen. We kopen ze terug en bieden ze tweehands aan op het web.''
Levensloopbestendig zijn ze ook nog. ,,In een van de hoeken is op alle etages ruimte gereserveerd waar je voor minder dan tienduizend euro een lift kunt inbouwen voor als je minder valide wordt.''
De eigenaren van de huizen zullen zich verenigen in een VVE die het omliggende groen gaat beheren. Een schuttinkje tussen de huizen mag, maar een dichtgetimmerd achtertuintje zit er niet in. De plattegrond doet dan ook sterk denken aan een Centerparkcomplex. ,,De huizen worden gebouwd volgens hetzelfde principe als in de wijk Sveaborg in Schiedam. Lijkt onprettig, ja. Maar ga praten met de mensen die daar wonen. In het begin dachten ze misschien: mwoah. Maar ze vinden het heerlijk. Ze hebben een wijds uitzicht, zitten niet opgesloten tussen die Gammaschuttingen.''
Daar is dan zeker wel veel vraag naar! ,,We zijn het Yazz-concept ontzettend aan het promoten, maar we zijn helaas een speelbal tussen ambtenarij en politiek. Wethouder Marco Pastors vindt ze geweldig, en alle partijen roepen dat er meer woningen voor starters moeten komen. Maar aan de andere kant willen de grondbedrijven zoveel mogelijk geld vangen voor hun grond. Die zetten liever twaalf grote villa's neer op een hectare dan 32 van zulke woningen. Aan villa's kunnen ze meer geld verdienen.''
Basshead March 21st, 2005, 12:29 PM Interessant concept van 'Bokx Vastgoed Ontwikkeling', ik ben benieuwd in hoeverre dit is uitgewerkt en dat het echt zo makkelijk is als ze zeggen.
Toch weet ik niet of mensen klaar zijn voor dit soort 'wegwerpwoningen'.
Winus March 21st, 2005, 01:22 PM Leuk: http://www.yazzwonen.nl/
Skyscrapercitizen March 21st, 2005, 03:03 PM Hmmm, ze zien er nog wel leuk uit ook. Met kinderen zou ik dat misschien wel leuk vinden, maar nu zit ik echt niet te wachten op een huis met een tuin. :)
Jan March 21st, 2005, 03:15 PM Het zou best aardig zijn om op een huis zoals de mijne een tuinhuisje te laten zetten, maar dat moet dan wel een beetje leuk tuinhuisje zijn en niet van het model Vinextuin. In het AD van afgelopen zaterdag stonden een paar van die hippe dingen. Het lijkt me lollig om het daklandschap op die manier vorm te geven.
Winus March 21st, 2005, 03:55 PM Een Spacebox op je dak
http://www.spacebox.info/jpg-gr/040630%20hijsen%202.jpg
Skyscrapercitizen March 21st, 2005, 06:01 PM @ Winus, dat dacht ik dus ook, dit soort dingen kun je massaal op scholen en universiteiten bouwen!
|
|