View Full Version : BELGIE / BELGIQUE | Grands Traveaux Inutiles

snot
March 8th, 2005, 05:06 PM
Bekende grands travaux inutiles
Functioneert niet (en niet afgebouwd)
Antwerpen: 5 kilometer premetrotunnel (tramtunnel) in ruwbouw. Na plannen voor champignonteelt, wil het Vlaams Gewest momenteel (juli 2003) een deel van de premetrotunnel alsnog in gebruik gaan nemen voor de tram.
Charleroi: enkele kilometers ongebruikte premetrobaan (zijtak naar Châtelet).
In Luik ligt 2,5 kilometer metrotunnel (onder de Quai Saint-Léonard) voor een nooitgebouwde metrolijn.

In België zijn veel ongebruikte bruggen en viaducten te vinden.
Functioneert wel maar nut is niet of nauwelijks bewezen
-het hellend vlak van Ronquières
-de scheepslift van Strépy-Thieu
-de tuikabelbrug in Hasselt over het Albertkanaal, als deel van een nooit aangelegde wegverbinding tussen Hasselt en Genk in de provincie Limburg.
Functioneerde niet maar heeft nu een nieuwe nuttige bestemming
-het Kanaal bij Sint-Job-in-'t-Goor. Een klein stukje kanaal dat per ongeluk is aangelegd. Tegenwoordig is het een watersportgebied (E10-plas).
-smeerpijp langs het Albertkanaal. Een pijpleiding van 125 miljoen euro bedoeld om vervuild water uit Belgisch-Limburg naar de Schelde te transporteren. Door constructiefouten heeft deze leiding nooit als zodanig gefunctioneerd. In de jaren negentig is de leiding omgebouwd voor het transport van drinkwater

euroboyarne
March 8th, 2005, 05:44 PM
Het hellend vlak heeft zijn nut wel vroeger bewezen, toen er nog een grote steenkoolindustrie was in de borinage.

En de plannen van de scheepslift van strépy-Thieu stammen ook uit die tijd, helaas genoeg is men niet gestopt met bouwen, ook niet lang na de sluiting van alle mijnen. Dit is een van de grootste blunders geweest in de wafelijzerpolitiek bijgevolg heeft het de staat vele miljarden gekost.

SkyView
March 8th, 2005, 06:47 PM
De middenberm van de E-19, oorspronkelijk bedoeld om een supersnelweg Brussel-Antwerpen op aan te leggen, is ook een staaltje van geld wegwerpen. Inclusief de verkeerswisselaar met de Brusselse ring, met een hoop ongebruikte bruggen (die ooit tegen een aardig prijsje gaan mogen worden neergehaald).

ƒƒ
March 8th, 2005, 10:16 PM
De Ijzeren brug tussen Frankrijklei en Italiëlei in Antwerpen. Dit zou normaal een voorlopige brug geweest zijn, en er lag (en ligt) nog een tunnel onder.

De Nationaliste
March 9th, 2005, 01:36 AM
Middenberm van de e19 is dus een staaltje van vooruitzien. Hoog tijd dat daar een aantal strookjes asfalt ingelegd worden.

poller1
March 9th, 2005, 10:36 AM
Middenberm van de e19 is dus een staaltje van vooruitzien. Hoog tijd dat daar een aantal strookjes asfalt ingelegd worden.

Blijf ook ijveren voor derde rijstrook E19-noord (Antwerpen-Breda).
De ruimte is er, op de middenberm.

Wat de premetrotunnels betreft... de tunnel onder de Turnhoutsebaan vind ik best een goede locatie en zou een drukke lijn kunnen worden - hopelijk wordt die dan ook geactiveerd.

Maar welk kieken heeft ooit de tunnel onder de Kerkstraat laten bouwen!!!
Wat een nutteloze link!
Dan hadden ze beter de leien ook volledig ondertunneld voor een volledig drie-lijns METROnetwerk :
1A : BEVEREN-BRASSCHAAT
1B : BEVEREN-WIJNEGEM
1c : BEVEREN-BERCHEM STATION
2 : NIEUW ZUID-EILANDJE
3A : LUCHTBAL-HEMIKSEM
3B : LUCHTBAL-BOECHOUT

ƒƒ
March 9th, 2005, 04:33 PM
Waarom zet je Beveren zo centraal? :-s Kun je even goed een metro van Antwerpen naar Lier inschakelen.

Toch even mijn versie van het Antwerpse metronetwerk:

1: Kontich-Edegem-Mortsel-Berchem-Antwerpen-Haven (gedeelte Antwerpen-Haven alleen tijdens de spits voor de arbeiders)
2: Zwijndrecht-Antwerpen-Deurne-Wijnegem
3: Hoboken-Antwerpen-Merksem-Schoten
4: Wilrijk-Antwerpen-Luchtbal-Ekeren-Kapellen

giergel
March 9th, 2005, 05:01 PM
Ik hoop echt dat ze eens een volwaardige metro in Antwerpen bouwen, het is echt een stad die dit nodig heeft!

Michiel
March 9th, 2005, 07:09 PM
Nu snap ik waarom de Belgen moesten lachen om dit topic (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=187290).

Ik had nooit begrepen waarom die middenberm zo breed was. Er staan op verschillende plaatsen ook van die tweearmige lichtmasten, waarvan er een gewoon de middenberm verlicht.

giergel
March 9th, 2005, 09:14 PM
De Metro van Charleroi!

http://diggelfjoer.swalker.nl/index.php?main=aband&sub=abandcharl

Dit is en blijft iets wat ik NOOIT zal begrijpen! Het meeste rare vindt ik dan nog dat er metro's in rondrijden op sommige plaatsen en de stations afgewerkt zijn. Toch is de metrolijn buiten de stad, op een plaats waar een metro niet echt nodig is.

snot
March 9th, 2005, 09:16 PM
de link werkt niet :(

[EDIT] toch wel

snot
March 9th, 2005, 09:22 PM
Ik hoop echt dat ze eens een volwaardige metro in Antwerpen bouwen, het is echt een stad die dit nodig heeft!
Zelfde discussie hier een tijdje geleden, maar volgens mij (en experts) is Antwerpen te klein voor een volwaardige metro. Lightrail zou wel gaan maar voor een echte goede lightrail is veel geld nodig en nu hebben ze al veel moeite om gewoon een sneltram van de grond te krijgen.

ƒƒ
March 9th, 2005, 09:34 PM
Tjah zoals op dat andere forum al gezegd, die 2 nutteloze bruggen tussen Jabbeke, Varsenare en Stalhille dus he, bedoeld als verbinding tussen de A18 en de N49 naar Antwerpen. Wel speciaal als je zo in de trein door zo'n tunnelkokertje rijdt.

poller1
March 10th, 2005, 10:14 AM
Waarom zet je Beveren zo centraal? :-s Kun je even goed een metro van Antwerpen naar Lier inschakelen.

Toch even mijn versie van het Antwerpse metronetwerk:

1: Kontich-Edegem-Mortsel-Berchem-Antwerpen-Haven (gedeelte Antwerpen-Haven alleen tijdens de spits voor de arbeiders)
2: Zwijndrecht-Antwerpen-Deurne-Wijnegem
3: Hoboken-Antwerpen-Merksem-Schoten
4: Wilrijk-Antwerpen-Luchtbal-Ekeren-Kapellen

Waarom zet ik Beveren zo centraal... Ik zet Beveren niet echt centraal, maar Lijn 3, die nu al erg succesvol is en bijna op volle capaciteit draait van 7u 's morgens tot 6u 's avonds rijdt nu al tot de grens met Beveren.
In utopisch geval van verbinding Liefkenshoektunnel - E17 kan men daar een nieuwe P+R zone bouwen. Er zal dan ook de nabijheid van het Deurganckdok zijn dat voor bijkomende 5000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen kan zorgen. Ik beweer niet dat die allemaal van deze lijn gebruik zullen maken (integendeel), maar dit zal ongetwijfeld voor extra nood aan mobiliteit zorgen, die men voor het autoverkeer kan opvangen door Oosterweelverbinding en eventueel E17-Liefkenshoek, en wat OV betreft dus met Verlenging of verlenging+splitsing van lijn 3 op linkeroever.

snot
March 10th, 2005, 07:15 PM
Een lightrail naar Lier, waarom niet? Had er al lang moeten zijn! Beveren, Boom, Lier en Kapellen-Kalmthout, allemaal met een snelle verbinging met premetrotunnels op bepaalde plaatsen. En Mechelen, St-Niklaas en Turnhout-Herentals met hybride pendeltreinen die ook op het lightrail net kunnen rijden in het centrum.

euroboyarne
March 10th, 2005, 09:52 PM
Als je Mechelen met Antwerpen verbindt, zou je Mechelen ook met Brussel moeten verbinden,(want Mechelen ligt min of meer tussen A'pen en Bxl) dan zou er een soort lightrail ontstaan tussen de 2 Grootste steden in Belgiëlandje.

poller1
March 10th, 2005, 10:05 PM
Als je Mechelen met Antwerpen verbindt, zou je Mechelen ook met Brussel moeten verbinden,(want Mechelen ligt min of meer tussen A'pen en Bxl) dan zou er een soort lightrail ontstaan tussen de 2 Grootste steden in Belgiëlandje.

... en vind je dat nu goed of slecht?
Dan is Antwerp-Brussels binnenkort Den Derby, hebben we die Kielse ratten niet meer voor nodig...

giergel
March 11th, 2005, 02:25 PM
Maar de afstand is toch veel te groot om een metronetwerk aan te leggen tussen Mechelen en Antwerp?

poller1
March 11th, 2005, 02:49 PM
Het ging al meer over lightrail.

giergel
March 11th, 2005, 03:03 PM
Wat is dat dan lightrail? Ook ondergronds?

poller1
March 11th, 2005, 03:13 PM
Lightrail is niet (per definitie) ondergronds. Het kan uiteraard ook ondergronds.

Lightrail is eigenlijk een versie tussen metro en trein :

trein-lightrail-metro-tram in die volgorde.

Lightrail heeft zijn naam niet gestolen : het maakt gebruik van 'lichtere' voertuigen dan het gewone spoornet. In sommige gevallen kunnen die voertuigen ook ingezet worden op het metro- of tramnet (hybride).
De frequentie is lager dan die van de metro, maar hoger dan die van de trein. De afstanden langer dan die van de metro, maar korter dan die van de trein.

snot
March 11th, 2005, 03:31 PM
Ik bedoelde pendeltrainen die op het gewoon treinnet rijden en die in Antwerpen aansluiten op het lightrail net. Bestaat in sommige landen, het zijn eigenlijk grote trams die ook op treinsporen kunnen rijden. De voertuigen veranderen dan van wielafstand.
Bij het GEN in Brussel is er ook sprake geweest van hybride treinen die dan switchen tussen het treinnet en het metronet.

snot
March 11th, 2005, 03:38 PM
Lightrail is niet (per definitie) ondergronds. Het kan uiteraard ook ondergronds.

Lightrail is eigenlijk een versie tussen metro en trein :

trein-lightrail-metro-tram in die volgorde.

Lightrail heeft zijn naam niet gestolen : het maakt gebruik van 'lichtere' voertuigen dan het gewone spoornet. In sommige gevallen kunnen die voertuigen ook ingezet worden op het metro- of tramnet (hybride).
De frequentie is lager dan die van de metro, maar hoger dan die van de trein. De afstanden langer dan die van de metro, maar korter dan die van de trein.
Lightrail is toch tussen tram en metro?
Is echt in overal in het Westen. Veel Amerikaanse steden hebben tegenwoordig een lightrail. Meestal hebben deze steden geen metronetwerk en kiezen lightrail, is veel goedkoper. Het kan gewoon op de openbare weg ingezet worden met zoveel mogelijk eigen beddingen.

snot
March 11th, 2005, 03:48 PM
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=65822 (http://)
Waarom geen tram/metro thread starten hier op Belgisch forum? :cheers:

snot
March 11th, 2005, 03:59 PM
Op pagina 3 en 4 legt@Justme goed uit wat lightrail is.

euroboyarne
March 11th, 2005, 04:55 PM
re: ... en vind je dat nu goed of slecht?

Ja natuurlijk vind ik dit een goed idee, infrastructuur kan maar niet goed genoeg zijn. Het zal dan wss ook goedkoper worden om van bxl naar a'pen te rijden dan denk ik, indien het van de lijn wordt. (toch voor de mensen met een buzzy pazz)

Alfa
March 11th, 2005, 06:46 PM
Volkomen onnodig.Er rijden toch al treinen tussen Mechelen en Antwerpen.Zoveel trafiek tussen beide steden is er niet hoor.

euroboyarne
March 13th, 2005, 02:42 PM
nee, nu niet, omdat mensen de trein moeten nemen om van a'pen naar bxl te gaan, moest er een lightrail zijn zouden mensen sneller geneigd zijn om in een andere stad te gaan shoppen of te bezichtigen. in het weekend zitten de treinen tussen a'pen en bxl toch goed vol hoor, zeker met goed weer)

De Snor
November 23rd, 2005, 11:40 AM
Tussen Brugge en Oostende liggen ter hoogte van Jabbeke 2 bruggen in de uitgestrekte polders als landschappelijke verkrachting voor de ring van Brugge die er nooit gekomen is.
Deze had moeten van de A18 naar de Brugse Blauwe Toren moeten komen als ontlasting van de overbelaste Expressweg...

www.Rotterdam.nl
November 23rd, 2005, 07:25 PM
Ik vermoed dat het hier gaat om een soort verbinding als Randstadrail in Nederland? Een lightrail die ook ondergronds aansluit op het metronetwerk in Rotterdam en op het tramnetwerk in Den Haag (deels tramtunnel/prémetro).

In Utrecht komt er een gelijksoortig project, alleen heet het daar Randstadspoor. Het neigt in Utrecht wel iets meer naar een stoptrein / bovengrondse metro constructie.

Links:
http://www.randstadrail.nl/
http://www.randstadspoor.nl/

Rotterdam A
November 23rd, 2005, 08:22 PM
Dat spoor van Rotterdam naar Den Haag in Randstad, werkt eigenlijk volledig als metro. Geen last van verkeer, eigenlijk zouden er dus echte metrostellen op kunnen rijden, waren het niet dat dichtbij Den Haag CS een scherpe bocht wordt gemaakt die een metrotreinstel niet kan maken en zo'n lightrail voertuig wel. Een echte tussenvorm tussen Metro en tram dus. Eigenlijk zijn die trampluslijnen in Brussel en Rotterdam dan toch ook lightrail? De term is maar vaag, vandaar dat ik over een metroverbinding naar Den Haag praat.

Volgens sommigen is Antwerpen te klein voor een metro. Antwerpen lijkt juist een metro nodig te hebben. Antwerpen lijkt me dezelfde auto-onvriendelijke binnenstad hebben als Amsterdam en die hebben ook een metroverbinding en een tweede lijn is in aanbouw daar.

Deze smalle straatjes kunnen de hoeveelheid bussen en trams niet aan, dit gebied heeft een ondergrondse nodig.
http://foto.immonet.be/fotoslucht//watermerk/11195.jpg

euroboyarne
November 23rd, 2005, 10:20 PM
Ja, idd je hebt gelijk. Er zijn mensen die zeggen dat een stad minstens 1 miljoen inwoners moet hebben om een metro rendabel te maken. Dan vraag ik mij af waarom er ook effectief zoveel steden in Europa zijn (kleiner dan 1 mlj inwoners) die het WEL hebben. Waarom zou een metro in Brussel wel rendabel zijn en hier niet, hij rijdt toch maar in een deel van de stad. Alle mensen in andere stadsdelen (ten zuiden of in het noorden) kunnen die toch niet veel gebruiken ... ik zie het verschil niet ....
Wat maakt een metrosysteem zoveel duurder dan de premetro die Antwerpen nu al heeft (een vrij uitgebreid netwerk dat maar voor een klein deel benut wordt)?? ... Het is toch maar een kwestie van enkele technische aanpassingen en de tunnels verlengen...

snot
November 23rd, 2005, 10:59 PM
Zoveel steden kleiner dan 1 miljoen met een metro zijn er helemaal niet!
Maar die 1 miljoen is geen fetisj. Andere factoren spelen ook mee. Maar meer en meer steden, ook miljoenen steden kiezen voor lightrail en tram omdat metro veel te duur is.
En die paar tunnels verlengen is gewoon zeer duur, want zoveel tunnels liggen er niet in Antwerpen, het meeste zou nog gebouwd moeten worden. Een echte zware metro heeft ook veel passagiers nodig om rendabel te kunnen zijn. Hoe kleiner de stad hoe moeilijker het wordt. De Antwerpse agglomeratie is redelijk uitgestrekt en telt hooguit 900.000 inwoners en dan nog sterk versnipperd.
Het type daar in Rotterdam is eigenlijk dan al bijna een metro maar dan van het lichte type. Antwerpen zou gewoon sneltrams met stukken tunnels kunnen gebruiken. Lijkt ook al een beetje op een metro. Zoveel mogelijk gescheiden van het verkeer en met verkeerslichten beinvloeding.

poller1
November 24th, 2005, 08:59 AM
Zoveel steden kleiner dan 1 miljoen met een metro zijn er helemaal niet!
Maar die 1 miljoen is geen fetisj. Andere factoren spelen ook mee. Maar meer en meer steden, ook miljoenen steden kiezen voor lightrail en tram omdat metro veel te duur is.
En die paar tunnels verlengen is gewoon zeer duur, want zoveel tunnels liggen er niet in Antwerpen, het meeste zou nog gebouwd moeten worden. Een echte zware metro heeft ook veel passagiers nodig om rendabel te kunnen zijn. Hoe kleiner de stad hoe moeilijker het wordt. De Antwerpse agglomeratie is redelijk uitgestrekt en telt hooguit 900.000 inwoners en dan nog sterk versnipperd.
Het type daar in Rotterdam is eigenlijk dan al bijna een metro maar dan van het lichte type. Antwerpen zou gewoon sneltrams met stukken tunnels kunnen gebruiken. Lijkt ook al een beetje op een metro. Zoveel mogelijk gescheiden van het verkeer en met verkeerslichten beinvloeding.

Zijn ze toch mee bezig ; en als je het succes (bezettingsgraad) van de tunnel naar Linkeroever bekijkt dan is het toch aardig aan het lukken... daar zou best een echte metro kunnen rijden, als de lijn onder de Turnhoutsebaan geactiveerd wordt.

Dan krijg je een mooie oost-west lijn (Lijn 1, of Lijn A), met een echte metro erop.

Die investering zou niet eens zoveel meer kosten denk ik.

euroboyarne
November 24th, 2005, 06:26 PM
Steden MET metronetwerk!!

Nürnberg: stad 300 000 agglo: 800 000

Rennes: stad 250 000 agglo: 500 000

Toulouse: agglo: 750 000

Wuppertal: stad: 375 000

Lille: stad: 210 000 agglo: 1 000 000

Catania: stad: 370 000 agglo: 700 000

Ik zeg niet dat Antwerpen een zeer uitgebreid metronetwerk nodig heeft maar er zijn toch wel aanpassingen en uitbreidingen nodig hoor, tijdens de spitsuren zitten de premetros stamp - stamp vol .... Je mag van geluk spreken als je er nog bij kan ....
Vooral een Noord-Zuid premetrotunnel is nodig: alle mensen die met de tram naar hoboken (ten zuiden) willen moeten helemaal rond via het westen van de stad (Berchem = enorme omweg). Ook naar de toekomst toe met de wijken Nieuw-Zuid en de ontwikkeling van het Eilandje is hier zeker nood aan. De groenplaats zou dan als kruispunt kunnen dienen voor de Noord-Zuid en West-Oost as.

snot
November 24th, 2005, 07:05 PM
^^
Erg weinig toch hé? Als je telt hoeveel Europese steden met minder dan 1.000.000 inwoners zijn.
Lille is trouwens een miljoenen agglomeratie zoals je zelf aanduid.
En in Toulouse zitten ze bijna aan 900.000 inwoners, en toch wel dichter bevolkt dan Antwerpen, en de stad is zeer aan het groeien.
Maar eigenlijk spreken we naast mekaar.
We zijn het erover eensl dat Antwerpen te klein is voor een echte zware metro, maar het huidige premetronet zou zoveel mogelijk uitgebouwd moeten worden tot een volwaardig lightrailnet, zoiets tssn een echte metro en een tramnet.
Ze zijn er dan ook mee bezig, de bestaande tunnels zouden weer gebruikt en er word een sneltram gepland.

Rotterdam A
November 24th, 2005, 07:10 PM
Vergeet niet dat het Rotterdamse Metro netwerk bescheiden begon, met maar 4 ondergrondse en 3 bovengrondse stations. Was in 1968 de kortse metrolijn ter wereld.
Maar goed lightrail schijnt goedkoper te zijn.
Een metrolijn met maar 10 stations van het uiterste Noorden van Antwerpen, naar het uiterste Zuiden van Antwerpen. De metro is de ruggegraat van het openbaar vervoer. Zo ben je snel vanuit het centrum in Antwerpen Noord of Zuid. Goed om snel van het ene uiteinden van Antwerpen, naar het andere te komen zonder over stappen op steeds een andere bus of tram.

euroboyarne
November 24th, 2005, 07:26 PM
re: Erg weinig toch hé? Als je telt hoeveel Europese steden met minder dan 1.000.000 inwoners zijn.

Ja je moet natuurlijk niet met alle steden kleiner dan 1 miljoen inwoners, het is nogal logisch dat er in Leuven, Brugge, Turnhout geen metro is :)

Antwerpen is ook aan het groeien, en ik blijf erbij: tunnels met hierop lightrailtoestellen of iets dergelijks om van noord naar zuid te gaan zijn NODIG.

snot
November 24th, 2005, 07:49 PM
Ja, ik bedoelde dan ook steden met 500.000 inwoners.
Wat zijn die 2 tunnels die er al liggen eigenlijk?
En hoe zouden die in het net worden geintegreerd?
Een Noord-Zuid tunnel in delen van het centrum zou moeten kunnen. Heeft Antwerpen dan een noord-Zuid en een oost-west tunnel?
Heeft er iemand kaarten, en ook met de bestaande ongebruikte tunnels?

euroboyarne
November 24th, 2005, 08:20 PM
* Rode lijnen zijn momenteel in gebruik, op deze sporen komt vanaf volgend jaar de nieuwe lijn 5 (op de bestaande infrastructuur). Deze gaat Deurne met Linkeroever verbinden, hierdoor vergroot het aantal trams ondergronds (hierbij worden niet meer tunnels in gebruikt genomen dan nu).

* De grijze lijnen zijn bestaande tunnels die voorlopig ongebruikt zijn.

* De 'witte' lijn was oorspronkelijk gepland (richting zuid).

* Bij het pegasus plan gaat men een bestaande ongebruikte tunnel in dienst nemen. (=groene lijn) Spijtig genoeg zullen op die nieuwe lijn maar 2 van de 5 premetrostations gebruikt worden namelijk: Drink en Morkhoven, de drie andere: Carnot, Zegel en Collegelaan gaan ze (voorlopig?) niet gebruiken. Na het station Morkhoven komt de lijn bovengronds en zal hij rijden tot Ranst. :)

Zoals je op het plan ziet rijden de lijnen alleen maar van Oost-West (en andersom) een Noord-Zuid lijn in het centrum ontbreekt. (De rode lijn van noord naar west is echt maar klein en bevindt zich ten westen van de stad.)

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/antwerpen-map.gif

poller1
November 25th, 2005, 08:51 AM
* Rode lijnen zijn momenteel in gebruik, op deze sporen komt vanaf volgend jaar de nieuwe lijn 5 (op de bestaande infrastructuur). Deze gaat Deurne met Linkeroever verbinden, hierdoor vergroot het aantal trams ondergronds (hierbij worden niet meer tunnels in gebruikt genomen dan nu).

* De grijze lijnen zijn bestaande tunnels die voorlopig ongebruikt zijn.

* De 'witte' lijn was oorspronkelijk gepland (richting zuid).

* Bij het pegasus plan gaat men een bestaande ongebruikte tunnel in dienst nemen. (=groene lijn) Spijtig genoeg zullen op die nieuwe lijn maar 2 van de 5 premetrostations gebruikt worden namelijk: Drink en Morkhoven, de drie andere: Carnot, Zegel en Collegelaan gaan ze (voorlopig?) niet gebruiken. Na het station Morkhoven komt de lijn bovengronds en zal hij rijden tot Ranst. :)

Zoals je op het plan ziet rijden de lijnen alleen maar van Oost-West (en andersom) een Noord-Zuid lijn in het centrum ontbreekt. (De rode lijn van noord naar west is echt maar klein en bevindt zich ten westen van de stad.)

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/antwerpen-map.gif

De reden dat ze op de groene lijn niet alle stations gaan openen, is dat het 'lokale' tramverkeer bovengronds blijft rijden op de Turnhoutsebaan, terwijl men ondergronds een snelle, metro-achtige verbinding wil instellen tussen het station Opera, via Astrid en de 2-3 andere stations, naar Ranst.

= belangrijke Oost-West verbinding.

Wat noord-zuid betreft, is het zo dat men de 'planners' indertijd misschien gemerkt hebben dat de Oost-Westas (en de lijnen in Antwerpen-Noord) zich een weg moest banen in veel smallere en drukkere straten (Meir, Keyserlei/Gemeentestraat, Carnotstraat, Turnhoutsebaan enerzijds, en de smalle straten in Antwerpen Noord andersijds) waar gescheiden tramverkeer haast onmogelijk is (kijk maar naar de huidige lijn 12 van Rooseveltplaats tot Schijnpoort!!!), terwijl de Noord-Zuidas + het zuidelijke deel van het centrum over veel bredere lanen beschikt (LEIEN, maar ook Mechelsesteenweg, Belgiëlei, Van Rijswijcklaan, ...) die allemaal gescheiden tramverkeer mogelijk maken... al gaat het nog steeds veel trager dan een echte metro (lichtenbeïnvloeding???) kan ik ergens wel snappen waarom de meeste ondergrondse lijnen in Antwerpen-Noord liggen.

Al had een metronetwerk met een Oost-West as Beveren-Ranst en een Noord-Zuid as Ekeren/Schoten-Hoboken/Mortsel, die kruisen aan het huidige station Opera, met laat ons zeggen gemiddeld 1,5 km tussen de stations, en veel sneller OV-net opgeleverd...

groentje
April 17th, 2006, 08:49 PM
Kan dat niet worden geïntegreerd in een sneltramnet op vrije baan, met de bestaande en toekomstige spoorlijnen in Antwerpen? Ik ken Antwerpen niet zo heel erg goed, dus vergeef me deze vragen...

De Snor
July 9th, 2006, 02:28 PM
tijd voor een antwoord op bovenvermelde vraag aub ;)

De Klauw
July 10th, 2006, 07:34 PM
Kan dat niet worden geïntegreerd in een sneltramnet op vrije baan, met de bestaande en toekomstige spoorlijnen in Antwerpen? Ik ken Antwerpen niet zo heel erg goed, dus vergeef me deze vragen...

Ik dacht dat de meeste van die tunnels al deels gebouwd waren dus waarom niet eerst die gebruiken?

groentje
July 11th, 2006, 09:33 PM
Niet alle infrastructuur is nodig. Heb je de tunnels nodig voor een coherent OV-plan?
Zoja, wat kost het? Kost het teveel? Zijn er deugdelijke alternatieven?
Zonee, laat ze dan gewoon. Misschien vind je nog een functie voor de reeds aangelegde tunnels, maar spoortunnels die geen nut hebben, moet je niet gaan in gebruik nemen gewoon omdat ze er liggen...
Ik ken de situatie er onvoldoende, om te zeggen of het inderdaad niet de moeite loont om die tunnels te gebruiken, maar het zijn wel vragen die je je moet stellen.

De Snor
December 13th, 2007, 12:05 PM
Ik zoek info over dit ooit gebouwde kanaal.
Wie kan mij hierbij helpen ?

http://www.westhoekjes.be/Images/Algemeen/Palingbeek.gif

Oude Vaart
Het verhaal van de Oude Vaart Ieper-Komen illustreert hoe mooi de natuur het menselijk falen kan vergeven. Vanaf 1864 tot 1912 werd tijdens diverse werkperiodes gepoogd om een kanaal te realiseren tussen Ieper en Komen.
De graafwerken waren na 3 jaar af, maar de doorsteek doorheen de heuvelkam nabij Hollebeke (tevens de waterscheidingslijn tussen IJzer- en Leie-bekken) speelde enorme parten. Twee keer stortte een tunnel in, steeds weer schoven de steile sleufwanden af. Net vóór W.O.I werd het werk opgegeven, om later nooit meer hernomen te worden.

Fredje
December 13th, 2007, 12:47 PM
Ik weet niet of ze er nu nog staan maar vroeger stonden in het provinciaal domein 'De Palingbeek' informatieborden over de geschiedenis van het domein en de aanleg van het kanaal Ieper - Komen.

Ik vind het gebied samen met de gasthuisbossen een zeer mooi stukje natuur om er te wandelen of mountainbiken. Vroeger was er altijd veel volk in het domein maar dit is de laatste jaren ferm verminderd. Richting Ieper ligt er een fietspad naast het 'kanaal'. Richting Komen blijft er niet veel over van het kanaal doordat de spoorlijn Ieper - Komen er gedeeltelijk is opgebouwd.

De Snor
January 5th, 2008, 08:35 PM
Via het NGI heb ik reproducties van voor en na de kanaalbouw weten te bekomen.

De Snor
September 8th, 2008, 10:23 AM
Lijstje dat gepubliceerd staat op politics.be:

Antwerpen - Nutteloze metrotunnels
Anvaing - Nutteloze tunnels en bruggen
Arquennes - Nutteloze bruggen over A54
Autelbas - Bruggehoofden E25
Bierbeek - Vroegtijdige HSL-tunnel
Bilzen - Nutteloze brug onder spoorlijn Genk - Bilzen
Bouillon - Viaduct over de Semois
Boussu - Nutteloze brug over N51
Brugge - Brug in tweevoud
Brussel - Nutteloze metrostations en atoomschuilkelders
Brussel - Nutteloze verkeerswisselaars
Brussel - Trams te breed voor pre-metro
Brussel - Verdwenen tunnel
Dendermonde - Sint Niklaas- nutteloos stuk N41
Erquillines-Lobbes - Nutteloze bruggen N54
Fernelmont - Nutteloze brug over de E42
Francorchamps - Nutteloze autosnelweg
Genk - Antwerpen - Smeerpijp
Gent - Tuikabelbrug achter operagebouw
Hechtel - Eksel - Spookbruggen A24
Koekelberg - Viaduct op reis
Kortrijk - Onvoltooide Ring
Landegem - Nutteloze spoorbruggen
Louvain-la-Neuve - Nutteloze brug over E411
Luik - Tunnel van Cointe
Luik - Spookmetro
Marke - Bellegem - Nutteloos stuk A17
Mechelen - Bonheiden - Nutteloos stuk N15
Merksem - Nutteloos bruggencomplex A12
Oelegem - Sint Job in 't Goor - Duwvaartkanaal
Pecq - Armentières - Nutteloze brug over N51
Ranst - Bulten Grote Ring Antwerpen
Ranst - Kwaadmechelen - Te lage bruggen E313
Ruisbroek - Nutteloze bruggenhoofden
Tisselt - Nutteloze hefbrug
Torhout - Nutteloze verkeerswisselaar A17
Wervik - Brug over de Nieuwe Leie
Wevelgem - Tunnel onder A17
Zaventem - Nutteloze luchthaventunnel
Zaventem - Nutteloos spoorwegstation
Zelzate - Mislukt experiment met gips langs N49
Zepperen - Melveren - De korste autosnelweg

KolonelSilvertop
September 8th, 2008, 10:43 AM
Ik vind die GTA's een hoop gezaag van Vlaamsblokachtige types die er een hobby van hebben gemaakt om dit 'apenland' als dusdanig te ontmaskeren. Dit keer in een wonderlijke coalitie met Douglas De Coninck (een overtuigde linkiewinkie).

In werkelijkheid is de situatie VEEL minder overtrokken. In welk huishouden/bedrijf/land wordt er al eens geen euro verspild? En veel ongebruikte infrastructuur zal nog van pas komen.

Als er al een probleem is met ons beleid van openbare werken, dan zou ik eerder het gebrekkige onderhoud noemen (en het vreemde fenomeen dat onze herstelde wegen na een paar maanden opnieuw naar de vaantjes zijn), en niet de politieke keuzes of de ideeen van de ingenieurs.

jonas.coryn
September 8th, 2008, 01:17 PM
Lijstje dat gepubliceerd staat op politics.be:

Marke - Bellegem - Nutteloos stuk A17
Torhout - Nutteloze verkeerswisselaar A17
Wevelgem - Tunnel onder A17

Er is geen nutteloos stuk A17 in Marke-Bellegem. (Wel tot 9 jaar terug toen het deel in Wallonie nog aangelegd moest worden)
Wat is er nutteloos aan de verkeerswisselaar in Torhout?
En wat is er in godsnaam fout met de tunnel onder het vliegveld?

Met de gehele A17 is gewoon niks mis hoor, enkel de bruggen in Varsenare waarna het tracé plots oostelijk gelegd is kunnen er misschien onder vallen.

hix
September 8th, 2008, 01:25 PM
Er zijn inderdaad in alle landen nutteloze werken. + dat deze lijst ook overdrijft.
Bijvoorbeeld spookmetro in Luik. Het gaat daar in werkelijkheid om een heel kort tunneltje. En in Zaventem wordt er een nutteloos treinstation vermeld, dat is ook onjuist.

X38
September 8th, 2008, 02:52 PM
Er zijn inderdaad in alle landen nutteloze werken. + dat deze lijst ook overdrijft.
Bijvoorbeeld spookmetro in Luik. Het gaat daar in werkelijkheid om een heel kort tunneltje. En in Zaventem wordt er een nutteloos treinstation vermeld, dat is ook onjuist.

Bwa, ik heb toch gelezen over meerdere tunnels hoor...

En dat Zaventem-station zijden ze dat er er gescheiden station aanwezig was voor de HST en de gewone treinen. Volgens het boek van Doughlas Deconinck althans.

hix
September 8th, 2008, 03:24 PM
Bwa, ik heb toch gelezen over meerdere tunnels hoor...

En dat Zaventem-station zijden ze dat er er gescheiden station aanwezig was voor de HST en de gewone treinen. Volgens het boek van Doughlas Deconinck althans.

Douglos De Coninck is fout. Dat komt hierdoor: Toen het nieuwe luchthavengebouw gezet was had men reeds een nieuw station voorzien. (het huidige) Douglas de Conick dacht dat het de bedoeling was dat dit een TGV station ging worden. Gedurende een hele tijd echter bleef het oude station ongebruikt terwijl het nieuwe onafgewerkt bleef. Echter het nieuwe station lag dwars op het oude en voor de opening moest een nieuwe tunnel gegraven worden. Ondertussen is dit natuurlijk allang gebeurd. Douglas de Coninck dacht dus ten onrechte dat het oude station voor de gewone treinen voorzien was en het nieuwe voor de TGV's.

In Luik ligt overigens maar één tunneltje van 50 meter of zo....

CuoreGR
September 8th, 2008, 06:09 PM
Binnenkort niet meer :)

Dendermonde - Sint Niklaas- nutteloos stuk N41
eh...?

Zo kan ik het ook:
Antwerpen - Station
Vilvoorde - Viaduct
Zaventem - Luchthaven

...hoezo nutteloos? :nuts:

jonas.coryn
September 8th, 2008, 06:40 PM
Idd. Als je die lijst werkelijk onderzoekt zie je dat de helft gewoon geen steek houdt..

Koekskensmonster
September 8th, 2008, 08:32 PM
En het ergste zijn ze vergeten... ik zie Charleroi er niet tussen staan?

Polri
September 8th, 2008, 08:51 PM
Het Doeldok zijn ze ook vergeten, toch een klassieker :)

De metro van Charleroi zou ik geen nutteloos bouwwerk noemen. Toen ze dat begonnen te bouwen konden ze niet weten dat Charleroi door de economische malaise nooit van de metro gebruik zou kunnen maken.

Ooit komt die stad er weer bovenop, en ik denk dat ze dan heel blij gaan zijn dat ze met wat oplapwerk een schitterende metro in gebruik gaan kunnen nemen.

X38
September 8th, 2008, 08:55 PM
Het Doeldok zijn ze ook vergeten, toch een klassieker :)

De metro van Charleroi zou ik geen nutteloos bouwwerk noemen. Toen ze dat begonnen te bouwen konden ze niet weten dat Charleroi door de economische malaise nooit van de metro gebruik zou kunnen maken.

Ooit komt die stad er weer bovenop, en ik denk dat ze dan heel blij gaan zijn dat ze met wat oplapwerk een schitterende metro in gebruik gaan kunnen nemen.
Als het tegen die tijd nog niet op instorten staat tenminste:nuts:.

Dietrich
September 9th, 2008, 01:59 PM
Hmm dat lijstje is dus letterlijk overgenomen van dat boek van De Coninck, en sommige zaken zijn misschien overdreven, maar vergeet aub niet dat dat boek 15 jaar oud is en er dus al veel veranderd is.

Wat betreft metro van Charleroi, dit is zeer zeker een nutteloos werk. "Ooit zal de stad er bovenop komen", misschien wel, maar in de tussentijd zijn die viaducten en lijnen langs één kant een hemel voor vandalen en langs de andere kant spendeert men nu nog altijd geld aan het weinige (en toegegeven nutteloze) onderhoud, zoals het maaien van gras tussen de sporen (maar de berken laten ze staan). Als men dat in gebruik wilt nemen gaat men sowieso gigantische bedragen moeten uitgeven en héél veel moeten vervangen, elektrische installaties, sporen, bovenleidingen, de volledige inrichting van al die stations, enz.

ƒƒ
September 9th, 2008, 11:11 PM
Nutteloze spoorbruggen in Landegem?
Te lage bruggen van de E313? Over het Albertkanaal wel ja. Met de nieuwe brug in Ham is de eerste stap al gezet. 'k Moet zeggen, 9,1m is best hoog.

Een beetje verderop, dat kort stukje expresweg van afrit 25a Tessenderlo, die is wel nutteloos en daar staat niks van in de lijst. Ik heb het natuurlijk over het stuk ten oosten van de Havenlaan (Tessenderlo). Over het Albertkanaal maakt die nog een behoorlijke brug, zo ook over de Nijverheidsweg (Ham).
Da's toch een van de standaardkleppers van de GTIs.

In mijn stratenatlas van Vlaanderen zie ik hier afrit 10 Torhout. Het complex zelf ligt echter nabij Baliebrugge, op grondgebied Oostkamp. Op de kaart staat er een rood puntje aan het begin van dat complex, wat betekent dat het niet in gebruik is. Of is dat in het echt anders? Het complex zou uitkomen op de Korte Groenhovestraat in Baliebrugge.

Nutteloze hefbrug in Tisselt? Die wordt toch gebruikt hoor.

Over welke Ruisbroek hebben we het? Puurs of Sint-Pieters-Leeuw?

De Snor
September 9th, 2008, 11:33 PM
Wat zouden ze bedoelen met die verdwenen tunnel ergens in Brussel ??

X38
September 10th, 2008, 09:55 AM
Over welke Ruisbroek hebben we het? Puurs of Sint-Pieters-Leeuw?
Puurs (aan het Zeekanaal).

Ze hebben eens in brussel een hele wijk onteigend om er een of ander kantorencomplex voor EU-ambtenaren (concurrentie met Straatsburg), dat gebouw kwam er, en men had een tunnel gegraven onder het gebouw door (want bereikbaarheid per auto was héél belangrijk.
De EU vond het maar niks, want iedereen kon door die tunnel rijden en als een of andere terrorist met een bomauto... ;)

hix
September 10th, 2008, 10:43 AM

Geen idee. Met verdwenen lijkt men te bedoelen dat er een tunnel lag en dat die op een bepaalde dag weg was. Gestolen, weggelopen, gesmolten?
Heeft men de tunnel later teruggevonden? Is Child Focus er naar op zoek?
Allemaal mysteries.... :lol:

JayBeeke
September 10th, 2008, 12:37 PM
Ik heb dat boek destijds in '93 gekocht, en ik kan een aantal van de GTI voor jullie eventjes overlopen...

=> komen beetje bij beetje alsnog in dienst

Autelbas - Bruggehoofden E25
=> staan er nog steeds

Bierbeek - Vroegtijdige HSL-tunnel
=> in gebruik

Brussel - Nutteloze metrostations en atoomschuilkelders
=> hiermee bedoelt men o.m. station Sainctelette op lijn 2, dat je tussen IJzer en Ribeaucourt kan zien liggen (de ruwbouw althans), en station Louiza op lijn 4 (!) van de metro, dat in ruwbouw volledig klaarligt, plus enkele tientallen meter tunnel aan elke zijde (heel erg diep onder de grond op de as Poelaert-Louiza)

Brussel - Nutteloze verkeerswisselaars
=> E19 Machelen en Vorst, u allen welbekend vanop dit forum... Machelen raakt nog in gebruik binnen een paar jaar.

=> Trams type 2000, ook nu nog problematisch maar zullen verhuizen naar lijnen 39 en 44

Brussel - Verdwenen tunnel
=> Het ging om een tunnel t.h.v. de huidige Beliardtunnel en het Consilium, die moest worden afgesloten om veiligheidsredenen. Tussen Wet (en verder..) en Beliard zijn daar op die gigantische werf in de jaren '70 en '80 wel vaker bruggen opgebouwd en afgebroken, tunnels gegraven en weer verdwenen en tramlijnen gelegd en opgebroken...

=> Afgewerkt, zodat het circuit van Francorchamps nu niet meer hoeft gebruikt te worden door het normale wegverkeer (da's een misverstand dat nog leeft)

Genk - Antwerpen - Smeerpijp
=> dé klassieker uit de jaren 80 en 90 :) Wat ermee gebeurd is, echter...

Gent - Tuikabelbrug achter operagebouw
=> in gebruik, toch?

Hechtel - Eksel - Spookbruggen A24
=> ook in gebruik, dacht ik

Koekelberg - Viaduct op reis
=> Voor het grootste deel in Bangkok beland in 1992.

=> Beetje bij beetje...

Luik - Tunnel van Cointe
=> In gebruik

Luik - Spookmetro
=> Nog steeds een fameus GTI-voorbeeld van vroeger

=> In gebruik

Oelegem - Sint Job in 't Goor - Duwvaartkanaal
=> Nog steeds volop GTI

Ranst - Bulten Grote Ring Antwerpen
=> De fameuze zandlichamen

Ranst - Kwaadmechelen - Te lage bruggen E313
=> Operatie verwijder-te-lage-bruggen, heeft nog enkele jaren aangesleept...

Tisselt - Nutteloze hefbrug
=> Ook al enkele jaren in gebruik

=> Is imho gerecupereerd als verbinding naar de A-pier in 2002

=> Ook in gebruik

Zepperen - Melveren - De korste autosnelweg
=> Bestaat nog steeds :D

mvg
JJN

EDIT: Ik meen me te herinneren dat ook de premetro van Charleroi en de scheepslift van Strépy-Thieu in het boek stonden. De eerste zal uiteindelijk voor 60% in gebruik raken, de tweede is in gebruik, maarja...

satellite 2640
December 8th, 2008, 07:22 PM
HLN

Spookbruggen in Varsenare worden afgebroken

De twee bruggen die in 1976 in Varsenare werden gebouwd voor de aanleg van een weg die de A17 in Jabbeke moest verbinden met de haven van Zeebrugge, worden afgebroken. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Crevits op een schriftelijke vraag van Patrick De Klerck (Open Vld).

Door onenigheid in de Intercommunale Vereniging voor Autosnelwegen van West-Vlaanderen, dat belast was met het project, werd de weg nooit aangelegd.

De kostprijs voor het bouwen van de twee bruggen beliep indertijd 2,62 miljoen euro. "Het Agentschap Wegen en Verkeer wil de bruggen afbreken. Momenteel zijn er hiervoor nog geen kredieten voorzien op een goedgekeurd meerjarenprogramma. Normalerwijze worden de terreinen na afbraak hersteld in de oorspronkelijke staat. De Vlaamse regering heeft nog geen plan voor de zones waar de bruggen zich bevinden", aldus Crevits.

ZoT
December 8th, 2008, 08:46 PM
^^ De A17 in Jabbeke? Dat zal wel de A18 zijn dan...

jonas.coryn
December 8th, 2008, 10:10 PM
Nee hoor, die bruggen waren bedoelt voor de A17 E403.
Die buigt nu bij Torhout naar rechts af waar hij oorspronkelijk gewoon rechtdoor zou lopen naar Zeebrugge en zodoende de E40 in Jabbeke/Varsenare kruisen.

Bazar
December 8th, 2008, 11:25 PM
=> Trams type 2000, ook nu nog problematisch maar zullen verhuizen naar lijnen 39 en 44

Is dit nog steeds zo? Ik ben echt geen tram/metro expert, maar de T2000 trams rijden wel degelijk door de tramtunnels op de grote ringlanen... Zijn die tunnels breder dan de Noord-Zuidverbinding dan?
Weet je wanneer de T2000 verhuizen naar de lijnen 39 en 44?

hix
December 9th, 2008, 10:51 AM
Is dit nog steeds zo? Ik ben echt geen tram/metro expert, maar de T2000 trams rijden wel degelijk door de tramtunnels op de grote ringlanen... Zijn die tunnels breder dan de Noord-Zuidverbinding dan?
Weet je wanneer de T2000 verhuizen naar de lijnen 39 en 44?
Voor zover ik mij dit nog herinner was het zo dat de perrons een stukje "afgeschaaft" zijn. Het zijn dus niet de tunnels die te smal zijn maar de perrons staken een beetje te ver uit. Daar was destijds nogal wat om te doen. De trams 2000 zijn blijkbaar niet erg geliefd bij de mivb en bij het publiek.

ZoT
December 9th, 2008, 11:30 AM
Nee hoor, die bruggen waren bedoelt voor de A17 E403.
Die buigt nu bij Torhout naar rechts af waar hij oorspronkelijk gewoon rechtdoor zou lopen naar Zeebrugge en zodoende de E40 in Jabbeke/Varsenare kruisen.
Als de A17 in Torhout rechtdoor zou lopen, zou hij uitkomen in Wenduine... Maar enfin, 't zou wel kunnen wat je zegt. Er waren alleszins ook plannen om de A18 in Jabbeke te verlengen richting Brugge/Zeebrugge. Of die verlenging dan bedoeld was richting Brugge zelf (Bevrijdingslaan) of richting Zeebrugge (verlengde van de toekomstige AX), weet ik niet echt...

jonas.coryn
December 9th, 2008, 06:05 PM
Nja hij zou toch richting Zeebrugge lopen hoor.. Het staat hier tevens mooi uitgelegd met een kaartje: http://wegen-routes.be/doss/A17n.html

Alle aanbestedingen, onteigeningen en studies op het verlaten tracé van de A17-autosnelweg werden stopgezet." De aanleg van het vak Jabbeke-Blauwe Toren werd op hetzelfde moment in de koelkast gestopt. Op dat moment stonden er hiervoor wel al twee kunstwerken in het polderlandschap klaar: de een overbrugde de spoorlijn Brugge-Oostende, de ander voorzag een ongelijkvloerse kruising met... de geplande westelijke invalsweg naar Brugge.

Meurisse
December 9th, 2008, 06:08 PM
Spookbruggen in Varsenare worden afgebroken

die mogen dan ook van de lijst geschrapt worden ^^

binnenkort ook de antwerpse premetro (op de kokers onder de Kerkstraat en de helling aan hof ter loo na)!

de GTI-lijst wordt korter!

hix
December 9th, 2008, 06:18 PM
Luik - Spookmetro
=> Nog steeds een fameus GTI-voorbeeld van vroeger

Spook metro is toch wel heel erg zwaar overdreven. Als ik het goed begrepen heb ligt er een ongebruikt stukje tunnel van zo'n meter of 50. :lol: Dat zou dan de korste metro ter wereld zijn! :nuts:

Wuppeltje
December 11th, 2008, 12:09 PM
^^

Aan het begin van dit thread wordt 2,5 km genoemd. Nu weet ik niet of dit waar is, de enige bron die ik zo snel kan vinden is wiki.

hix
December 11th, 2008, 03:00 PM
^^

Aan het begin van dit thread wordt 2,5 km genoemd. Nu weet ik niet of dit waar is, de enige bron die ik zo snel kan vinden is wiki.

Het is zeer moeilijk om daar iets over te vinden. Maar als we even logisch nadenken komen we toch tot de conclusie dat 2,5 km niet zomaar een tunneltje is maar een heuse metrolijn waar men 5 à 7 stations op kan plaatsen! Ik denk dat er wel meer over gesproken zou worden als die tunnel zo lang zou zijn. Ook heb ik ooit eens foto's gezien van dat tunneltje. (ik geloof gepost door de snor) en dat was echt maar een kort ding.

poller1
December 11th, 2008, 04:14 PM
Het is zeer moeilijk om daar iets over te vinden. Maar als we even logisch nadenken komen we toch tot de conclusie dat 2,5 km niet zomaar een tunneltje is maar een heuse metrolijn waar men 5 à 7 stations op kan plaatsen! Ik denk dat er wel meer over gesproken zou worden als die tunnel zo lang zou zijn. Ook heb ik ooit eens foto's gezien van dat tunneltje. (ik geloof gepost door de snor) en dat was echt maar een kort ding.

is dat nie de 'bustunnel' die er nu is van pakweg Sauvenière tot bisschoppelijk paleis?

hix
December 11th, 2008, 08:21 PM
^^ Ik denk het wel.

X38
December 11th, 2008, 08:25 PM
is dat nie de 'bustunnel' die er nu is van pakweg Sauvenière tot bisschoppelijk paleis?
Ik geloof dat dat alleen maar een soort "kelder" is waar men wat oude wrakken laat verroesten, 't is anders wel erfgoed :ohno:

hix
December 11th, 2008, 08:37 PM
Ik geloof dat dat alleen maar een soort "kelder" is waar men wat oude wrakken laat verroesten, 't is anders wel erfgoed :ohno:

Nee, nee dat is die zogenaamde "spookmetro". Die gebruik men om oude bussen in op te slaan. Het is inderdaad nauwelijks meer dan een kelder, zeker geen 2,5 km lang!

X38
December 11th, 2008, 08:44 PM
Nee, nee dat is die zogenaamde "spookmetro". Die gebruik men om oude bussen in op te slaan. Het is inderdaad nauwelijks meer dan een kelder, zeker geen 2,5 km lang!
Ja ja, ik wéét wel dat dat de spookmetro is, maar tegenwoordig is het zo'n "kelder"...

focus1965
December 11th, 2008, 10:42 PM
^^

Het enige stukje echt aangelegde Luikse Metro is aan de Quai St. Leonard: er is de open helling en een stukje tunnel van een paar honderd meter (ik dacht 250 meter). Het wordt, net als in Antwerpen, keurig onderhouden, maar heeft op z'n minst een doel, namelijk als magazijnen voor de TEC en ook als reserve voor het Luikse trammuseum van Natalis: daar staan alle voertuigen opgesteld die in afwachting zijn van restauratie.
GTI? Natuurlijk, maar het kan erger en uiteindelijk heeft men er toch een zinnige bestemming voor gevonden, al is het ironisch dat men een moderne metro begint aan te leggen die uteindelijk alleen gebruikt zal worden voor het parkeren van afgedankt openbaar vervoer materiaal...

Focus1965

Wuppeltje
December 11th, 2008, 11:36 PM
Die 250 meter lange tunnel in Luik zou dan redelijk vergelijkbaar zijn met een recentelijk ongebruikte metrotunnel in Amsterdam van zo'n 170m. Men heeft die gemaakt toen men nog niet wist of er een metro of tram van CS naar IJburg zou gaan en men de kans had goedkoop een metrotunnel aan te leggen (achteraf aanleggen was velen malen duurder geweest ivm andere bouwprojecten).

Gelukkig krijgt die tunnel al vrij snel een goede herbestemming gegeven als onderdeel van het Chocolademuseum in Amsterdam (opening 2011).
http://img176.imageshack.us/img176/471/chocolamh9.jpg

De Snor
January 3rd, 2009, 05:16 PM
Kun je me even vertellen waar precies dit museum ligt ?

Wuppeltje
January 3rd, 2009, 06:19 PM
Het komt te liggen aan direct ten oosten van Amsterdam Centraal op de toekomstige voorgevel google maps (52.377739, 4.905208).

http://www.dechocoladefabriek.nl/images/pleinfoto2kopie.jpg

X38
April 9th, 2009, 05:19 PM
Facebook-bericht:
Paul Van Opstal stuurde een bericht naar de leden van Station Brecht!? Nog steeds niet in gebruik.

Onderwerp: KOPPEN - EEN

"Vanavond in "Koppen" op EEN een reportage over bouwwerken waar ooit heel veel geld in gestoken is, maar die nooit gebruikt zijn waarvoor ze bedoeld waren. Zou dit over ons station kunnen gaan? Met toelichting door LUC AERTS, burgemeester Brecht."

focus1965
April 9th, 2009, 06:26 PM
^^

Boven dat station van Brecht is er nog een mooie brug gebouwd voor een zeer toekomstige grote Ring rond Brecht. Over de autoweg is die niet gebouwd. Graffitispuiters hebben die spookbrug ondertussen ook ontdekt.
Misschien gaat het daar over?

Focus1965

X38
April 9th, 2009, 08:00 PM
Ik heb eens in de tv-gids gekeken en Koppen vanavond gaat over... premature kindjes en de verzoriging van Tom Boonen... Maar bon ik zal toch eens een kijkje nemen.

mato
April 9th, 2009, 09:29 PM
^^ Ook onze Franki-mannen kwamen in dezelfde uitzending met de premetrotunnel (inclusief premetrostation Stuivenberg en dan verder richting Schijnpoort) onder de Pothoekstraat in beeld. :lol:

X38
April 9th, 2009, 10:03 PM
^^ Ook onze Franki-mannen kwamen in dezelfde uitzending met de premetrotunnel (inclusief premetrostation Stuivenberg en dan verder richting Schijnpoort) onder de Pothoekstraat in beeld. :lol:
Bob en Frank zijn van De Lijn, mato :)

the_mirage
April 9th, 2009, 10:16 PM
Bob en Frank zijn van De Lijn, mato :)

Van wie die zijn doet er niet toe, maar ze zijn van Franki, want ze onderhouden de tunnels.

tram2
April 10th, 2009, 05:11 PM
De volledige reportage "Nutteloos en ongebruikt" staat nu op de site van één (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/index.shtml).

KOPPEN DEZE WEEK

Nutteloos en ongebruikt

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos1.jpg
Een brug waar schapen op grazen, een autosnelweg die abrupt stopt in een veld, een kilometerslange metrotunnel die al tientallen jaren niet gebruikt wordt. In België zijn er tal van bouwwerken waar ooit heel veel geld in gestoken is om ze te verwezenlijken, maar die nooit gebruikt zijn waarvoor ze gemaakt werden. In Brussel bijvoorbeeld zijn er al veertig jaar zo'n tien ongebruikte metrostations.

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos2.jpg
Ook Antwerpen heeft z'n nutteloze bouwwerken. Bob (64) en Frank (53) onderhouden er al bijna dertig jaar een premetrotunnel. Alleen, de tunnel is nooit afgewerkt en er heeft nog nooit één tram door gereden. Tijdens hun dagelijkse inspectierondes proberen Bob en Frank de tunnels voor verval te behoeden: "Er komen meer en meer lekken in het beton en daardoor lopen de onderhoudskosten natuurlijk hoog op."

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos3.jpg
Of wat dacht u van het NMBS station in Brecht? Al meer dan twee jaar is het helemaal klaar, maar treinen kunnen er nog niet stoppen. Het veiligheidssysteem van de sporen is niet compatibel met dat van de bestaande locomotieven. De NMBS steekt de schuld op de leverancier van de treinstellen. De burgemeester van Brecht, Luc Aerts, ziet dat anders: "Dit is gewoon gebrekkig management van de NMBS. Doe dit in de privé en uw C4 ligt klaar."

Reportage: Gitte Van Hoyweghen, Ilse Van Lysebeth, Roel Spelkens en Sam Borloo.

Meurisse
April 10th, 2009, 06:56 PM
De volledige reportage "Nutteloos en ongebruikt" staat nu op de site van één (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/index.shtml).

de afsluidende woorden: "vanaf 14juni rijden én stoppen de treinen in Brecht"

Ben benieuwd :)

X38
April 10th, 2009, 06:58 PM
de afsluidende woorden: "vanaf 14juni rijden én stoppen de treinen in Brecht"

Ben benieuwd :)
Dat zou best wel eens kunnen, aangezien er momenteel succesvolle testritten plaatsvinden met een HLE13+M6 !

De Klauw
April 11th, 2009, 02:42 AM
Ook weer een kortzichtige reactie van de burgemeester van Brecht Luc Aerts. Het is net de privé (de fabrikant van de treinstellen) die de oorzaak is van de bijna twee jaar durende vertraging. Als het treinbeveiligingssysteem niet werkt mogen er geen treinen rijden, zo simpel is dat. Veiligheid primeert.

focus1965
April 11th, 2009, 09:38 PM
^^

Die treinstellen hebben wel iets te maken met de verbinding naar NL, maar niets met de binnenlandse verbinding tussen Noorderkempen en Antwerpen.
Hiervoor leasde de NMBS al lang geleden de 3 Traxx locomotieven (latere nummers 2801-2803).
Bleek toch wel zeker dat de NMBS een ongelooflijke signalisatie had uitgedokterd dat niet compatibel was met die locomotieven... Afijn: met geen enkele (hogesnelheids)locomotief blijkbaar, maar wel met stuurstandrijtuigen, vandaar dus die testen met die "dromedaristreinen" (locomotief in het midden en 2 stuurstandrijtuigen).
De indienstname van Brecht is alleen maar onwil van de NMBS, want het argument "veiligheid primeert" is hier klinkklare onzin. 1 sein in Antwerpen is ruim voldoende aangezien op de gehele lijn slechts 1 (pendel)trein rijdt! Alzo was het al lang perfect mogelijk om op 1 spoor te rijden dat bediend werd vanuit Antwerpen. Dit voorstel komt niet van mij, maar werd wel afgeketst door de NMBS als "te genant" of "te eenvoudig".
In feite staan ze even ver: zowel de rijtuigen als de loks (reeks 13) bezat men al veel eerder: dat de burgemeester van Brecht pissig is, kan ik best begrijpen.

Focus1965

JOVANO
April 11th, 2009, 10:54 PM
Ook weer een kortzichtige reactie van de burgemeester van Brecht Luc Aerts. Het is net de privé (de fabrikant van de treinstellen) die de oorzaak is van de bijna twee jaar durende vertraging. Als het treinbeveiligingssysteem niet werkt mogen er geen treinen rijden, zo simpel is dat. Veiligheid primeert.

NeeNee Klauwke, Misdadige incompetentie bij de NMBS is het.

Ze kunnen het echt niet.

Ik weet niet waar jij werkt, maar privé-bedrijven met zo'n laag niveau van competentie gaan echt over de kop.
De NMBS gaat de weg op van Sabena van zodra de Europese markt wordt geliberaliseerd.

Haeck, Descheemaker,.. geen kans in de privé.

En ja , de tijd van de Votrons, Lippens,..is voorbij.
Definitief

De Klauw
April 12th, 2009, 01:32 AM
Zoals aan veel verhalen zullen er wel meerdere kanten zijn. Dat de burgemeester van Brecht gefrustreerd is kan ik heel goed begrijpen, maar in deze enkel de NMBS de schuld geven is gewoon een te eenzijdige benadering.

En JOVANO: ik snap echt niet hoe je zulke standpunten kunt verdedigen in het midden van een crisis die nota bene veroorzaakt is door privébedrijven bestuurd door incompetente, enkel op geld beluste, egocentrische klootzakken. Jij zegt dat die tijd voorbij is, sta me toe zoiets naïef te noemen. Welk model men ook kiest, geen enkel is perfect. Ik vind het eng dat privébedrijven steeds meer macht naar zich toetrekken, geld verdienen is voor hen het enige doel en op dergelijke organisaties kan je als burger geen enkele invloed meer uitoefenen.

Lees deze tekst (http://www.socialisme.be/lsp/archief/2004/11/22/spoor.html) maar eens door en bedenk wat voor een succes de privatisatie van British Rail geweest is. De overheid heeft bepaalde taken al terug toch zich getrokken omdat bedrijven er een potje van maakten. In onderhoud werd niet bijvoorbeeld meer geïnvesteerd, dat zijn toch maar onkosten nietwaar? Dit verhaal is trouwens van alle tijden, privaatspoorwegbedrijven in het begin van de 20e eeuw hadden ook last van deze kwaal (http://www.nicospilt.com/elektrificatie.htm).

focus1965
April 12th, 2009, 03:01 PM
^^^^

de NMBS - of een van haar dochterondernemingen, maar alleszins de Staat - is de opdrachtgever, doch slaagt er niet in om een treindienst op te starten op een door hen ontworpen lijn. Dit zijn de feiten. Dat zij signalisatie bestellen die achteraf niet compatibel blijkt te zijn met eenders welke locomotief, moet men niet op de privé steken.

BR: een link van de Linkse Socialistische Partij laat wel vermoeden dat er van objectiviteit weinig tot geen sprake is. De waarheid in het V.K. is veel ingewikkelder: het klopt dat de diensten werden uitbesteed aan private operatoren, maar die moesten de kans krijgen om nieuw materiaal aan te schaffen: dat had B.R. de laatste jaren niet veel meer gedaan en vooroorlogs materiaal (!) reed nog vrolijk rond in elke uithoek van het land. Als je ooit van Dover naar London hebt gereisd, zal je je nog wel herinneren wat ik bedoel... Dat uitbesteden van diensten, gebeurt nu ook in NL en D en dit doorgaans tot grote tevredenheid van de reizigers: enkel de vakbonden en linkse partijen klagen, maar de spoorwegen zijn er wel degelijk in eerste plaats voor de klanten (reizigers en bedrijven, cfr. goederen) en niet als speeltuin voor politici. Daar wringt bij ons dus het schoentje.
2e probleem was de infrastructuur: de vele spoorwegongevallen in die jaren waren bijna allemaal te wijten aan gebrek aan onderhoud: de Britse Overheid had jaren niets meer gedaan: ouderwetse, versleten wissels en mechanische seinen uit het tijdperk van de stoomtreinen vormden samen met dito seinhuizen het beeld van G.B.: voor een treinliefhebber geeft dit magnifieke thema's - inclusief de antieke treinen - maar het was duidelijk dat er al jaren niet meer in geïnvesteerd was geweest. Thatcher's idee - en daar is niets mis mee - was om de inkomsten van het gebruik van de infra (afkomstig van de privé operatoren) te gebruiken om de infra te vernieuwen. Tot ze zelf besefte dat dit ontoereikend was wegens achterstallig onderhoud, waarvoor haar voorgangers verantwoordelijk waren.
Op zich heeft het V.K. (net als delen van Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland enz.) wel degelijk het juiste systeem: de overheid legt normen en wetten op en ziet ook toe of ze nageleefd worden (dit behoort tot de kerntaken van de overheid) en laat de exploitatie over aan private ondernemers.
Ik kom af en toe in het V.K.: net als hier hoor je mensen klagen en zagen en evenveel tevreden reizigers. De minpunten is inderdaad het feit dat je op lange afstand meerdere tickets en operatoren moet trotseren, de pluspunten het ondertussen modernere materiaal en - zeker rond London - de frequentere dienstverlening en nieuwe lijnen.
Terug naar Brecht: geen enkele operator slaagt er dus in om een trein op die lijn te laten rijden. Ansaldo Breda, de bouwer van die HSA stellen, heeft een twijfelachtige reputatie wat levertijden betreft, maar hun argument is dat de signalisatie zodanig ingewikkeld is en storingen levert, dat het hen niet mogelijk is om een en ander tijdig klaar te krijgen. Is dit toch net hetzelfde argument als de NMBS zeker voor de invoering van een treindienst tussen Antwerpen en Brecht...
Net als de Burgemeester van Brecht en Jovano ben ik pissig: ik noem het geen "misdadige incompetentie", maar het tweede woord benadert wel degelijk de waarheid.

En tot slot off topic: vergeet niet dat het de privé bedrijven zijn die belastingen / heffingen / taksen ed. betalen om o.a. de spoorwegen en haar 40 000 man personeel te betalen. Die belastingen betaal je ook alleen maar als je winst boekt, dus wees blij dat er toch iemand winst maakt, want anders zouden die 40 000 man heel gauw zonder werk vallen. Iemand moet dit betalen, zelfs al rijdt er - nog - geen enkele trein tussen Antwerpen en Brecht.

Focus1965

De Klauw
April 12th, 2009, 08:22 PM
Dat zij signalisatie bestellen die achteraf niet compatibel blijkt te zijn met eenders welke locomotief, moet men niet op de privé steken.

ETCS is de toekomst, het is onzinnig nu nog in nationale treinbeïnvloedingssystemen te investeren als over x jaar ETCS verplicht wordt. Het is beetje hetzelfde als investeren in gloeilampen als je weet dat die in 2012 afgeschaft worden. Op dat punt is de NMBS gewoon vooruitziend geweest.

En eigenlijk gaan jullie steeds voorbij aan de rol die de NS gespeeld heeft. Het merendeel van de Albatrossen is door de NS besteld.
BR: een link van de Linkse Socialistische Partij laat wel vermoeden dat er van objectiviteit weinig tot geen sprake is.
Het is heel gemakkelijk de objectiviteit van de bron in twijfel te trekken zonder dieper in te gaan op de de argumenten die aldaar gegeven worden.

Exploitatie kan gerust in privéhanden (niet dat dat spectaculaire voordelen oplevert maar goed, om onze neoliberale vrienden hun pleziertje te geven); het railinfrabeheer (= Infrabel) daarentegen moet men niet willen uitbesteden, dat is een taak voor de overheid.

PS: Ik hoop eerlijk gezegd dat die AnsaldoBreda V250 nooit geleverd wordt. Het moet toch wel de lelijkste trein zijn die ik ooit gezien heb:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Ansaldo_Breda_V250.JPG/799px-Ansaldo_Breda_V250.JPG

Polri
April 12th, 2009, 09:38 PM
Het is heel gemakkelijk de objectiviteit van de bron in twijfel te trekken zonder dieper in te gaan op de de argumenten die aldaar gegeven worden.

Euh? :) Ligt het aan mij of heeft focus1965 een heel blad vol argumenten neergepend?

focus1965
April 12th, 2009, 09:40 PM
@ De Klauw

ETCS is de toekomst, het is onzinnig nu nog in nationale treinbeïnvloedingssystemen te investeren als over x jaar ETCS verplicht wordt. Het is beetje hetzelfde als investeren in gloeilampen als je weet dat die in 2012 afgeschaft worden. Op dat punt is de NMBS gewoon vooruitziend geweest.

Op zich is er niks mis mee om een eenvormig (Europees) sein- en beveiligingssysteem te hanteren: daar kan niemand tegen zijn. Variantes (verschillende niveau's) zijn er alleszins al voorzien zodat die eenvormigheid weer teniet wordt gedaan. Maar helaas staat het systeem niet op punt, of is het niet compatibel met andere systemen die nog vele jaren gehanteerd zullen blijven.

En eigenlijk gaan jullie steeds voorbij aan de rol die de NS gespeeld heeft. Het merendeel van de Albatrossen is door de NS besteld.

Ansaldo Breda behoort niet tot mijn favorieten, maar het probleem stelt zich dus ook in de Traxx locomotieven.

Ik denk wel dat ik er mijn visie over geschreven heb: ik heb een flink deel van de argumentatie gelezen en een samenvattend repliek neergepend.

Exploitatie kan gerust in privéhanden (niet dat dat spectaculaire voordelen oplevert maar goed, om onze neoliberale vrienden hun pleziertje te geven); het railinfrabeheer (= Infrabel) daarentegen moet men niet willen uitbesteden, dat is een taak voor de overheid.

Dat privé-exploitatie alleen maar voordelen oplevert, zullen de kleinere Nederlandse en Duitse regio's wel kunnen bevestigen: de DKB is een schitterend (positief) voorbeeld en Antwerpen - Boom een voorbeeld van hoe het net niet moet.
Ook het beheer van de infra MAG voor mij in privé-handen, zolang de overheid normen oplegt en er op toeziet dat ze nageleefd worden. De grens wordt waziger: de NS haalt het merendeel van haar inkomsten door verhuring van winkels. Antwerpen CS begint op iets te trekken, maar het kan nog veel beter: in NL worden bepaalde stations al als winkelcentra beschouwd en dit brengt extra geld in de lade. Dat commercieel aspect mis ik dus bij de NMBS of Infrabel. Het neemt niet weg dat ik geen tegenstander ben om de spoorlijnen zelf door de staat te laten beheren, cfr. de openbare wegen.

PS: Ik hoop eerlijk gezegd dat die AnsaldoBreda V250 nooit geleverd wordt. Het moet toch wel de lelijkste trein zijn die ik ooit gezien heb:

Een schoonheidsprijs zullen ze er nooit mee verdienen, maar alles went: in het begin vond ik TGV's ook afschuwelijk en het heeft jaren geduurd voor ik ze effectief ben beginnen fotograferen! De kans dat ik er ooit gebruik van zal maken, is niet klein: voor het binnenlands verkeer (A'pen - Bru) zullen ze niet toegankelijk zijn of enkel mits reservering of een bijzonder treinbiljet en naar Nederland rij ik wel met de wagen: mijn eindbestemming is nooit Amsterdam centrum, al beken ik wel dat een stop in Noorderkempen mij aanlokkelijk lijkt om zo'n trein eens uit te proberen...
Focus1965

De Snor
April 13th, 2009, 07:34 AM
NeeNee Klauwke, Misdadige incompetentie bij de NMBS is het.

Ze kunnen het echt niet.

Ik weet niet waar jij werkt, maar privé-bedrijven met zo'n laag niveau van competentie gaan echt over de kop.
De NMBS gaat de weg op van Sabena van zodra de Europese markt wordt geliberaliseerd.

Haeck, Descheemaker,.. geen kans in de privé.

En ja , de tijd van de Votrons, Lippens,..is voorbij.
Definitief

De NMBS kan het wel maar hoeft het niet te doen, ze hebben net als Electrabel , Belgacom en De Post een monopoliepositie dus trekken ze zich geen bal aan over al het gezaag en gezever uit een hoek die hun totaal niet interesseert.
De NMBS heeft personeel die best wil maar gewoon niet mag innovatief zijn in hun doen en denken (= commercieel standpunt) + de politieke situatie in België maakt er nog een grotere warboel van.

Grote bedrijven als Sabena , RMT zijn destijds over kop gegaan en hoe.
Door incompetentie dat is juist maar ook door mismanagement van de Belgische Staat.

De opening van de Kanaaltunnel is nog zo een frapant voorbeeld van een falend overheidsbeleid, men realiseerde zicht totaal niet dat België als transitland ten dode zou worden opgeschreven.
Nu jankt men aan de kust de stenen uit de grond en gaat men eindelijk de havens niet meer concurrerend laten werken terwijl het kalf al héél lang verzopen is.

Hetzelfde verhaal met de kleinere luchthavens van Kortrijk , Oostende en Antwerpen die kompleet op apegapen liggen.
Bierset én Gosselies hebben er anders over gedacht , de resultaten zijn dus ook duidelijk zichtbaar.

Zijn het dus de overheidsbedrijven die gefaald hebben ?
Neen het is het managen van die bedrijven die volledig de mist is ingegaan.
Wie is daar verantwoordelijk voor : de politiek en niemand anders!

De volgende aflevering in dit soort management is de Oosterweelverbinding.
Een miskleun op alle vlakken die nu al jaren aansleept door onkunde van lokale en nationale overheden.

Belgen hebben het verstand van een konijn , ze willen grootse dingen verwezenlijken maar als puntje bij paaltje komt kunnen ze het niet en gaan ze in hun hol kruipen wachtend op een nieuwe flits van onbezonnen dwaasheid.

Net zoals men hierboven schrijft dat de tijd van Votron's , Lippens , Davignon's en Albert's en andere topmensen het plots niet meer voor het zeggen gaan hebben...

De Klauw
April 13th, 2009, 01:06 PM
Dat privé-exploitatie alleen maar voordelen oplevert, zullen de kleinere Nederlandse en Duitse regio's wel kunnen bevestigen: de DKB is een schitterend (positief) voorbeeld en Antwerpen - Boom een voorbeeld van hoe het net niet moet.
Het is mijnsziens niet correct dit op de juridische toestand van de spoorwegbedrijven te steken (privaat/overheidsbedrijf). Ik denk dat het eerder de schaal is die de oorzaak is dat kleine lijnen overal in Europa achteruitgeschoven worden. Had de NMBS geprivatiseerd geweest zou je dezelfde situatie zien als nu; namelijk dat men vooral op de grotere lijnen gefocust is (daar is immers het meest winst te halen) en kleinere lijnen sluit/achteruitschuift. Het succes van het Duitse model (daar waar gekozen is om kleinere lijnen uit te besteden), maar ook van het Franse model (daar waar gekozen is om staatsgestuurde dochterbedrijven (TER) regionale lijnen te laten uitbaten) ligt in de schaalverkleining. Het is evident dat indien een spoorwegmaatschappij maar een handvol lijnen exploiteert hij ten eerste die minder snel zal verwaarlozen. Ten tweede zal een klein spoorbedrijf sneller kunnen inspelen op ontwikkelingen op de respectievelijke lijnen.

focus1965
April 13th, 2009, 01:20 PM
Het is mijnsziens niet correct dit op de juridische toestand van de spoorwegbedrijven te steken (privaat/overheidsbedrijf). Ik denk dat het eerder de schaal is die de oorzaak is dat kleine lijnen overal in Europa achteruitgeschoven worden. Had de NMBS geprivatiseerd geweest zou je dezelfde situatie zien als nu; namelijk dat men vooral op de grotere lijnen gefocust is (daar is immers het meest winst te halen) en kleinere lijnen sluit/achteruitschuift. Het succes van het Duitse model (daar waar gekozen is om privébedrijven kleine lijnen te laten uitbaten), maar ook van het Franse model (daar waar gekozen is om staatsgestuurde dochterbedrijven (TER) kleine lijnen te laten uitbaten) ligt in de schaalverkleining. Het is evident dat indien een spoorwegmaatschappij maar een handvol lijnen exploiteert hij ten eerste die minder snel zal verwaarlozen. Ten tweede zal een klein spoorbedrijf sneller kunnen inspelen op ontwikkelingen op de respectievelijke lijnen.

Schaalverkleining helpt idd, maar er wordt dan ook meer flexibiliteit en commercieel inzicht gevraagd van het ganse personeel om de klant (meestal reizigers, maar kan ook goederen zijn) terug centraal te stellen.
De kleinere lijnen hebben meestal een groter potentieel dan gedacht, maar hiervoor is er een naar maat van de reiziger uitgebate dienst noodzakelijk, zowel wat het materiaal als de dienstregeling betreft. In Zwitserland en Oostenrijk weet men dit al lang - al sinds het ontstaan - en dit tot grote tevredenheid van de gebruikers.

Focus1965

Bruggenbouwer
April 15th, 2009, 11:43 AM
Ik heb dat boek destijds in '93 gekocht, en ik kan een aantal van de GTI voor jullie eventjes overlopen...

...

=> Beetje bij beetje...

...
mvg
JJN

Misschien een beetje late reactie:
Ik vind de Ring rond Kortrijk (R8) geen GTI. Het is niet omdat hij niet afgewerkt is, dat hij niet gebruikt wordt. Je kan namelijk de ganse tour rond Kortrijk maken, je moet nu (voorlopig) gewoon af en toe wachten voor een paar lichten (wat het wel wat gevaarlijker maakt).

De Klauw
April 15th, 2009, 11:50 AM
Het boek heeft het vooral over het zuidelijk deel, alle verkeerpleinen zijn daar voorbereidt op een doortrekking parallel met de E17, die is er nooit gekomen dus kan het wel degelijk als een 'groot nutteloos werk' beschouwd worden.

Bruggenbouwer
April 15th, 2009, 01:23 PM
Het boek heeft het vooral over het zuidelijk deel, alle verkeerpleinen zijn daar voorbereidt op een doortrekking parallel met de E17, die is er nooit gekomen dus kan het wel degelijk als een 'groot nutteloos werk' beschouwd worden.

Ja, daar heeft het boek wel gelijk in. Ik denk dat ze dit ooit nog zullen doortrekken, maar het zal niet voor de eerst volgende jaren zijn.

jonas.coryn
April 16th, 2009, 07:55 PM
De ring van Kortrijk is wel degelijk een GTI, alle stukken samen dan.

Over de Leie staat al 30 jaar een brug die eindigt in het niets, net zoals de grote taluds en nog andere stukken.

Ik heb even wat luchtfoto's opgezocht om de situatie eens te schetsen.

De brug over de Leie bij Harelbeke.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/brug.jpg

De snelwegweg zou hier dan weer op moeten aansluiten:

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/talud.jpg

Op de grens met Kuurne splitst de weg dan opnieuw maar het is duidelijk dat er voorbereidingen getroffen zijn voor ongelijkvloerse kruisingen.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/talud2.jpg

Bij Heule zou de snelweg weer moeten samenkomen.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/heule.jpg

Hier zie je de breedte van de taluds bij het shopping center.
Kostbare grond die al 25 jaar wacht op een broodnodig laagje asfalt om de dagelijkse files te verhelpen.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/breedte.jpg

Hier het deel in het zuiden parallel aan de E17... wat er nog niet ligt. Plaats is vrijgehouden om de snelweg door te trekken.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/onteigening.jpg

Hier nog een stuk weg waar nog geen auto over gereden heeft door de onafgewerkte staat van het zuidelijk deel. (Het rechtse deel van de weg)

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/ongebruikt.jpg

Hopelijk komt hier ooit nog eens schot in de zaak..
Volgend jaar zullen ze alvast beginnen met de A19 deftig aan te sluiten op de R8 ipv de huidige verkeerslichten.

JOVANO
April 18th, 2009, 10:06 PM

Sorry, Klauw. Het wild kapitalisme is misschien een ramp, maar socialisme en overheid is pas een echt cataclisme.

Privé bedrijven gaan vroeg of laat failliet, indien slecht gemanaged.

Overheidsbedrijven (in Belgie) kunnen incompetentie afwentelen op de burger-belastingsbetaler.

en de NMBS is al jaren een socialistisch bolwerk.

(zoals het 'lege bussenbedrijf' De Lijn dat alleen met belastingsgeld kan blijven draaien)

De Klauw
April 18th, 2009, 10:49 PM
Dit is een leuke link in Google Earth om alle nutteloze werken op één scherm te zien. :) (http://maps.google.be/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&output=nl&msid=102255518849227079649.00043b441752793c637dc)

(zoals het 'lege bussenbedrijf' De Lijn dat alleen met belastingsgeld kan blijven draaien)
Liever een lege bus dan helemaal geen bus.

groentje
April 18th, 2009, 11:41 PM
Als gebruiker wil ik vooral een bus wanneer en waar ik heb nodig heb. Dat daarvoor af en toe een bus leeg zal rijden, neem ik erbij, maar er kan wel nog gewerkt worden aan de verstandige besteding van het net. Dat is dan ook het nieuwe project van De Lijn. Dat ze zo goedkoop zijn, is een speeltje van de sp.a, die jarenlang het departement heeft geleid. Ik persoonlijk ben er niet tegen, maar zou mijn prioriteiten toch eerder elders leggen.

Maar zijn we niet heel erg off topic bezig?

crepusculum
April 19th, 2009, 12:43 PM
Ter hoogte van de Doorniksesteenweg is helemaal nog niets voorbereid op de doortrekking van de R8 (tenzij die rare kronkel dan in de oprit naar het Ei). Aan de andere kant, ter hoogte van de Oudenaardsesteenweg, ligt wel al een brug te veel, maar die wordt al jaren gedeeltelijk gebruikt voor een betere aansluiting van de R8 op de Oudenaardsesteenweg, net als de oprit naar de R8 die nu als oprit voor de E17 dienstig is.

Ja, daar heeft het boek wel gelijk in. Ik denk dat ze dit ooit nog zullen doortrekken, maar het zal niet voor de eerst volgende jaren zijn.
Ik zou daar niet te veel op rekenen. Het stuk parallel met de E17 heeft de minste prioriteit van alle ingrepen en de werken die eerst dienen te gebeuren (verkeerswisselaar R8-A19) worden telkens weer uitgesteld.

De ring van Kortrijk is wel degelijk een GTI, alle stukken samen dan.
Zolang men niet definitief beslist om de R8 niet meer verder af te werken, is er nog geen enkel nutteloos werk verricht.
Wat mij wél op het eerste zicht nutteloos lijkt, is dat gigantisch lange viaduct ter hoogte van de Pottelberg. Ik vraag mij af waarom ze daar niet gewoon een berm gemaakt hebben met een brug over de spoorweg en de Markebekestraat.

http://users.telenet.be/crepusculum/SSC/R8_viaduct_pottelberg.jpg

jonas.coryn
April 19th, 2009, 02:33 PM
Ter hoogte van de Doorniksesteenweg is helemaal nog niets voorbereid op de doortrekking van de R8 (tenzij die rare kronkel dan in de oprit naar het Ei). Aan de andere kant, ter hoogte van de Oudenaardsesteenweg, ligt wel al een brug te veel, maar die wordt al jaren gedeeltelijk gebruikt voor een betere aansluiting van de R8 op de Oudenaardsesteenweg, net als de oprit naar de R8 die nu als oprit voor de E17 dienstig is.

Tja, daar ligt nu toch een 600m lang ongebruikt stuk asfalt inclusief 2-vaks brug + een ongebruikte oprit naar de E17 (zie mijn laatste foto) gewoon te wachten op die doortrekking.

Ik zou daar niet te veel op rekenen. Het stuk parallel met de E17 heeft de minste prioriteit van alle ingrepen en de werken die eerst dienen te gebeuren (verkeerswisselaar R8-A19) worden telkens weer uitgesteld.

Dus jij zegt nu dat men dat gewoon nooit meer zal afwerken? Hetgeen Bruggenbouwer zegt is volgens mij juist, ze zullen dat ooit wel nog eens doortrekken maar het zal idd niet voor de eerstvolgende jaren zijn.

Zolang men niet definitief beslist om de R8 niet meer verder af te werken, is er nog geen enkel nutteloos werk verricht.

Gedurende de 25-30 jaar dat deze bouwwerken er al (ongebruikt) bij staan zijn ze wel degelijk een GTI toch. Eens ze ooit in gebruik zullen zijn kan men ze dan uit de GTI-lijst schrappen net zoals dat bij sommige andere bouwwerken het geval is :)

En over dat viaduct bij de Pottelberg is het inderdaad niet meteen verklaarbaar waarom het zulk een lengte heeft. Enkel weet ik dat het nogal serieus hoog boven de spoorweg en Markebekestraat ligt, misschien een licht hoogteverschil of dergelijks?

crepusculum
April 19th, 2009, 03:16 PM
Dus jij zegt nu dat men dat gewoon nooit meer zal afwerken? Hetgeen Bruggenbouwer zegt is volgens mij juist, ze zullen dat ooit wel nog eens doortrekken maar het zal idd niet voor de eerstvolgende jaren zijn.
Dat moet zijn: ze zullen dat misschien ooit wel nog eens doortrekken, maar het zal niet voor de eerstvolgende decennia zijn.

Het enige wat gepland en min of meer begroot is, is de aansluiting met de A19. Maar niemand kan zeggen wanneer die werken effectief van start gaan. Eerst was het 2007, dan 2008, en nu lijkt het er in 2009 ook niet echt meer van te komen.
Daarna, als er geld gevonden wordt, zal men mogelijks eens beginnen denken over het stuk ter hoogte van het Ring Shopping Center.
De kans dat er ooit het nodige budget vrijgemaakt zal worden voor de fly-over aan de Gentsesteenweg is zeer klein. En dat zijn dan de knelpunten. Dat stuk parallel met de E17, daar zit niemand op te wachten en al zeker de omwonenden niet.

Gedurende de 25-30 jaar dat deze bouwwerken er al (ongebruikt) bij staan zijn ze wel degelijk een GTI toch. Eens ze ooit in gebruik zullen zijn kan men ze dan uit de GTI-lijst schrappen net zoals dat bij sommige andere bouwwerken het geval is :)
Tjah, dan zijn alle Leiewerken ook een gigantisch "GTI" zolang men in Wervik en Komen hun brug niet aanpast...

Ik heb er nog steeds problemen mee om iets dat onvoltooid is, maar wel gebruikt wordt (op een paar peulschillen na), als "nutteloos" te aanzien.

Bruggenbouwer
April 19th, 2009, 03:36 PM
Dat moet zijn: ze zullen dat misschien ooit wel nog eens doortrekken, maar het zal niet voor de eerstvolgende decennia zijn.

Het enige wat gepland en min of meer begroot is, is de aansluiting met de A19. Maar niemand kan zeggen wanneer die werken effectief van start gaan. Eerst was het 2007, dan 2008, en nu lijkt het er in 2009 ook niet echt meer van te komen.
Daarna, als er geld gevonden wordt, zal men mogelijks eens beginnen denken over het stuk ter hoogte van het Ring Shopping Center.
De kans dat er ooit het nodige budget vrijgemaakt zal worden voor de fly-over aan de Gentsesteenweg is zeer klein. En dat zijn dan de knelpunten. Dat stuk parallel met de E17, daar zit niemand op te wachten en al zeker de omwonenden niet.

De omwonenden zitten zeker niet te wachten op de doortrekking, maar het zou alleszins de druk op het Ei serieus wat verminderen. En bovendien wordt er gesproken over een ondergrondse oplossing (tunnel). Hoe dan ook, het zal zeker nog 20 jaar wachten zijn op deze doortrekking. Als ze er al werk van maken.

ƒƒ
April 22nd, 2009, 07:16 PM
In Roeselare ter hoogte van de Brugsesteenweg ligt tussen het oostelijke deel van de ring ook een verhoogde berm. Men was dus ook daar oorspronkelijk van plan een autostrade-achtig iets te maken?

jonas.coryn
April 22nd, 2009, 09:36 PM
Daar zou idd ook een ongelijkvloerse kruising komen, maar staat er gewoon onafgewerkt bij.
De R32 zou over de N32 moeten gaan.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/naamloos-1.jpg

In Waregem heb je nog zulkeen waar de expressweg N382 over de Gentseweg N43 zou moeten gaan.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/jonascoryn/naamloos2.jpg

Zo heb je er nog wel een hoop zo bij staan in heel Belgie.

ƒƒ
April 22nd, 2009, 09:41 PM
Yep, de R11 ter hoogte van de Prins Boudewijnlaan is er ook zo eentje. En de heuvels van Ranst natuurlijk.

Meurisse
April 22nd, 2009, 09:57 PM
Yep, de R11 ter hoogte van de Prins Boudewijnlaan is er ook zo eentje.

nu officieel een P+R-parking trouwens :)

tram2
April 22nd, 2009, 10:16 PM
^^ Inderdaad. Je was me voor! Ik wou net schrijven: maar wordt nu wel "nuttig" gebruikt. Al was het er deze winter wel wat gladjes omdat het toch een serieuze helling is...

Het doortrekken van de R11 over de rest van de oude, verhoogde spoorwegbedding zal er wel nooit van komen. Volgens mij is deze bedding hier ook te smal voor! Als alternatief voor de A102 zou men in de verre toekomst eventueel wel een tunnel kunnen boren van het rondpunt van Wommelgem tot Wilrijk. Misschien is dat de toekomst he, allemaal ondergrondse geboorde autosnelwegen, zoals in de film I, Robot.

ƒƒ
April 22nd, 2009, 10:18 PM
Dat zie ik inderdaad ook gebeuren als we niet nog sneller gaan ingrijpen in de modal split.

De Klauw
April 25th, 2009, 01:12 PM
De omwonenden zitten zeker niet te wachten op de doortrekking, maar het zou alleszins de druk op het Ei serieus wat verminderen. En bovendien wordt er gesproken over een ondergrondse oplossing (tunnel). Hoe dan ook, het zal zeker nog 20 jaar wachten zijn op deze doortrekking. Als ze er al werk van maken.

Typisch het burgerlijke egoïsme. Eerst koopt men een huis net naast een stuk grond waarvan men weet dat de mogelijkheid bestaat dat er in de nabije toekomst een autostrade overgetrokken kan worden (anders zou het immers niet vrijgehouden worden, nietwaar?). Als de doortrekking vervolgens ter sprake komt gaan de buurtbewoners opeens allemaal klagen? Dat is geweldig hypocriet! Naar zulke mensen moet je niet luisteren.

jonas.coryn
April 25th, 2009, 01:54 PM
Volledig mee eens. Die hebben geen enkel argument.

KolonelSilvertop
April 26th, 2009, 11:05 AM
Die mensen hebben natuurlijk wel een reden tot klagen, of zou je zelf graag een snelweg voor je deur hebben? We moeten de lusten en de lasten eerlijk verdelen.

Wat is het ons waard om de files te verminderen? 2€ per file per auto per dag? Als we nog maar dat soort fooien bij mekaar konden krijgen, konden we per 'black spot' al gauw 60 miljoen per jaar uitgeven. Als automobilisten niet bereid zijn om zo'n kleine bedragen mee te betalen, dat ze dan lekker blijven stilstaan. Voor de stadsbewoners is er immers niks te winnen of te verliezen: de wegen zitten op de piekperioden aan hun limiet dus nog meer overlast wordt praktisch moeilijk, en vlotte automobiliteit zullen we wel nooit krijgen.

De Klauw
April 26th, 2009, 11:32 AM
Die mensen hebben natuurlijk wel een reden tot klagen, of zou je zelf graag een snelweg voor je deur hebben? We moeten de lusten en de lasten eerlijk verdelen.

Daar hadden ze maar aan moeten denken toen ze hun goedkope grond net naast een voorbehoudtracé kochten. De mogelijke komst van de autosnelweg zit in de prijs van hun woning verrekent. Helemaal geen reden tot klagen.

KolonelSilvertop
April 26th, 2009, 01:39 PM
^^ volgens die logica moet je nooit rekening houden met buurtbewoners, want het is allemaal toch verrekend in hun huizenprijs...

mijn punt: zoek eens naar een nieuwe consensus over mobiliteit. Daarmee bedoel ik: een standpunt over de autosnelweg dat niet dat van LDD of groen! is.

Eimai
April 26th, 2009, 01:47 PM
Daar hadden ze maar aan moeten denken toen ze hun goedkope grond net naast een voorbehoudtracé kochten. De mogelijke komst van de autosnelweg zit in de prijs van hun woning verrekent. Helemaal geen reden tot klagen.

Ik vraag me vooral af wie op het sublieme idee is gekomen om huizen te zetten op die 100 meter tussen E17 en de reservatiestrook. Ik veronderstel dat die huizen er pas later gekomen zijn?

De Klauw
April 26th, 2009, 04:12 PM
^^ volgens die logica moet je nooit rekening houden met buurtbewoners, want het is allemaal toch verrekend in hun huizenprijs...

Dat is niet waar. Stel ik woon in de polders en ik koop daar een huis voor 175.000 euro. Een paar jaar later komt men op het idee een kanaal, spoorweg of autostrade vlak naast mijn huis te bouwen en is mijn huis plots maar 100.000 euro meer waard. Dan heb je als buurtbewoner recht tot klagen. In het geval van Kortrijk gaat meer het volgende verhaal op: Ik koop een huis de helft goedkoper dan de huizen een halve kilometer verderop omdat de kans reëel is dat in de toekomst de ring volmaakt wordt. Als dat een paar jaar later dan ook effectief gebeurd heb je eigenlijk waar je voor betaald hebt. Het risico zit verrekent in de prijs.

Ik vraag me vooral af wie op het sublieme idee is gekomen om huizen te zetten op die 100 meter tussen E17 en de reservatiestrook. Ik veronderstel dat die huizen er pas later gekomen zijn?

Inderdaad, beter zou geweest zijn het sluitstuk van de ring net naast de E17 aan te leggen, dat geeft minder overlast. Maar gedane zaken nemen geen keer, die gewraakte huizen staan daar nu voor in de weg.

We moeten dat laatste stuk nu ook niet aanleggen zuiver om de ring te willen dichten. Ik ken de Kortrijkse situatie niet goed. Mochten er zich geen structurele problemen voordoen in Kortrijk of mocht men een andere oplossing hebben (beter OV misschien?) hoeft dat stuk helemaal niet aangelegd te worden. Alleen zou dat oordeel niet van de buurtbewoners mogen afhangen.

jonas.coryn
April 26th, 2009, 05:20 PM
We moeten dat laatste stuk nu ook niet aanleggen zuiver om de ring te willen dichten. Ik ken de Kortrijkse situatie niet goed. Mochten er zich geen structurele problemen voordoen in Kortrijk of mocht men een andere oplossing hebben (beter OV misschien?) hoeft dat stuk helemaal niet aangelegd te worden. Alleen zou dat oordeel niet van de buurtbewoners mogen afhangen.

Idd, de buurtbewoners hebben dat (goedkoper) gekocht met de voorwaarde er nog een snelweg naast hun huis kan/zal komen. Zij moeten de laatste zijn naar wie men luistert als zij nu opeens beginnen te klagen!

Maar de prioriteit van dat stuk is niet echt hoog eigenlijk. Als je van Oost naar Zuid/West wil sluit de R8 met een bypassje aan op de E17 en dan kan je via het Ei de R8 terug vervolgen.
Omgekeerd ligt het wat ambetanter, je moet de E17 verlaten via een grote U bocht, dan de E17 onderdoor, en dan rechts terug de R8 op.
De E17 heeft ook wel aan weerskanten een 4de rijstrook voor de bijfunctie als R8.

Het zou natuurlijk allemaal veel vlotter gaan moest die laatse kilometer en iets aangelegd worden, de E17 en het op piekmomenten gevaarlijk drukke Ei zouden ontlast worden. Maar op dit moment hebben de afwerking Kortrijk West en Noord hogere prioriteiten.

Bruggenbouwer
April 26th, 2009, 08:28 PM
Inderdaad, beter zou geweest zijn het sluitstuk van de ring net naast de E17 aan te leggen, dat geeft minder overlast. Maar gedane zaken nemen geen keer, die gewraakte huizen staan daar nu voor in de weg.

B.T.W.: De ring ligt vlak naast de E17 hoor. Moesten beide nog dichter tegen elkaar liggen, zou je de verbinding niet meer kunnen maken.

KolonelSilvertop
April 27th, 2009, 11:47 AM
@de klauw: we hebben het natuurlijk niet over de ring rond Kortrijk maar over die van Antwerpen. Misschien ook over die van Brussel, al stelt zich daar een ander probleem omdat het trace daar nauwelijks door dichtbevolkt gebied gaat.

Uw argument van 'ze wisten het, dus ze moeten niet zagen' gaat niet op want het gaat niet over een paar directe betrokkenen, maar over een fundamentele ingreep in de gemeenschap van 1 a 2% van de Vlamingen (= Kontich, Aartselaar, Mortsel).

Ook is het een weinig sociaal argument: mensen die op slechte plaatsen wonen hebben natuurlijk niet de middelen om naar een betere plek te verhuizen.

jonas.coryn
April 27th, 2009, 11:14 PM
De laatste 9 posts gaan daadwerkelijk wel over de ring van kortrijk hoor.
Het gaat over de quote van de Klauw op 25 april.

De Klauw
April 29th, 2009, 12:10 AM
Ik had het inderdaad over de ring van Kortrijk, sorry voor de verwarring.

Meurisse
January 23rd, 2012, 11:52 AM
Met de 2 bruggen in Varsenare 'verliezen' we weer 2 GTI

Weldra zal een deel van de metro in Charleroi in gebruik genomen worden, plannen om nog meer in gebruik te nemen worden reeds gemaakt.

Hetzelfde voor de premetro in Antwerpen. Op de kokers tussen Carnot en Schijnpoort en tussen Zegel en Foorplein na.

X38
May 16th, 2013, 07:55 PM
Ik ben net per toeval op een 'vergeten' GTI gestoten, met name het kanaal Pommerœul-Condé (https://maps.google.com/?ll=50.463733,3.700676&spn=0.037918,0.090895&t=m&z=14).

Op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaal_Pommeroeul-Cond%C3%A9) lezen we
Het kanaal Pommerœul-Condé is een kanaal in België en Frankrijk. Het vormt een verbinding tussen de Schelde te Condé-sur-l'Escaut in Frankrijk en het Kanaal Nimy-Blaton-Péronnes nabij Pommerœul in België. Het werd begin jaren tachtig gegraven.
Het kanaal bij Hensies

Sinds ongeveer 1995 is de verbinding met Frankrijk echter verbroken door een verzanding tussen de sluis te Hensies en de grens met Frankrijk. Door het uitblijven van een overeenkomst tussen België (Waals Gewest) en Frankrijk wordt het kanaal niet meer door binnenvaartschepen gebruikt, maar wel door waterskiërs en vissers.

Het kanaal is ook interessant voor vogels, vooral in de winter (Brilduiker). Er is uitwisseling van watervogels tussen dit kanaal en de moerassen van Harchies die vlakbij liggen.

En ik heb een héél mooie fotoreeks (http://www.flickr.com/photos/fernhout/sets/72157594418473728/with/321384474/) gevonden.