View Full Version : Nijmegen Dobbelman

ericnijmegen
March 15th, 2005, 01:45 PM
Dit word de plaats om de ontwikkelingen op het Dobbelmanterrein op de voet te volgen. Het project is per heden van start gegaan. De wegen worden omgebouwd in de voorbereidingsfase.

Plattegrond dobbelmanterrein zonder Talistoren...
http://www.dedobbelman.nl/scripts/buildfile.asp?filename=plattegrond_big.jpg

ericnijmegen
March 15th, 2005, 01:48 PM
En dit is het adres voor algemene info:

http://www.dedobbelman.nl/

Lindenholtje
March 15th, 2005, 03:03 PM
We zullen wel zien wat het word. Vind dat er wel wat hogere gebouwen tussen mogen/moeten. Als je het stationsplein wil verbouwen met hogere gebouwen, doe het daar dan ook maar gelijk. :)

ericnijmegen
March 15th, 2005, 03:28 PM
We zullen wel zien wat het word. Vind dat er wel wat hogere gebouwen tussen mogen/moeten. Als je het stationsplein wil verbouwen met hogere gebouwen, doe het daar dan ook maar gelijk. :)

De Talistoren wordt een apart verhaal binnen dit plan. Gepland is hij slechts 45 meter hoog, maar wel een beauty.

Bibelo
March 17th, 2005, 01:16 AM
ha, je hebt jezelf aan het werk gezet Eric!
Sterkste punt is idd niet hoogbouw, maar de verscheidenheid in stijl en het inpassen van nieuw rond oud vind ik wel fraai gelukt. Die 'Behrens' gebouwen zijn ook ontzettend stoer om te zien, vooral vanuit de lucht.
Ben benieuwd hoe ze de bestaande Biotex (nr. 6) gaan verbouwen, die verdiepingen zijn echt best wel hoog...

Vertigo
March 17th, 2005, 01:27 AM
Ik vond het altijd wel apart, zo'n fabriek nog midden in de stad. Maar dit word ook best leuk, zeker met de Talistoren ernaast. Wanneer moet dit zootje af zijn?

eusebius
March 17th, 2005, 01:42 AM
Mwa, jammer dat er aan de Graafseweg geen accenten komen. Hoeft niet meteen +100m te zijn maar een dozijn verdiepingen op de hoeken? Het is per slot van rekening toch de entree van de stad vanuit Grave. Het viaduct is al zo hoog dat bebouwing al snel nietig overkomt. Blijft het klooster aan de Ruyterstraat eigenlijk helemaal intakt?

dennol
March 17th, 2005, 01:58 AM
Mijn geboortestad Nijmegen is een fantastische stad, maar wat betreft stedelijke ontwikkelingen helaas niet echt interessant. Het is maar een mening, maar ik vind dat er de afgelopen 50 jaar eigenlijk niks bijzonders in Nijmegen gebouwd is en als ik de threads op dit forum zie verwacht ik ook niet veel voor de toekomst.

Jammer dat die kabelbaan over de Waal er nooit gekomen is.

Vertigo
March 17th, 2005, 10:16 AM
Lange tijd is er inderdaad weinig spannends gebeurd in Nijmegen, maar de laatste jaren begint het toch een beetje te komen. Denk aan de Marikenstraat, LUX en mooie nieuwsbouw op de uni campus. En we krijgen nog ondermeer het Philips City Center en er duiken met enige regelmaat plannen op voor hoogbouw rond het station...

dennol
March 17th, 2005, 10:48 AM
@Vertigo

Natuurlijk is er wel het een en ander gebeurd met name sinds eind jaren '90, denk bijvoorbeeld ook aan het museum aan het Valkhof. Maar persoonlijk vind ik het allemaal niet echt indrukwekkend zeker niet als je gaat vergelijken met andere 100.000 + steden.

Van het Philips City Center heb ik trouwens wel hoge verwachtingen. :)

Bibelo
March 17th, 2005, 10:26 PM
inwoners van Nijmegen zijn toch niet echt 'anti'. Er worden soms mooie plannen gelanceerd (o.a. torens Spoorstraat) van enthousiaste projectontwikkelaars of architecten waar de gemeente ook niet koud tegenoverstaat, maar vervolgens hoor je nauwelijks meer van deze plannen...

...ik zal dit weekend 'ns kijken hoe het staat met/update foto's maken van this honey:
http://img228.exs.cx/img228/9273/pccimpressie013oj.jpg

Bibelo
March 17th, 2005, 10:34 PM
de 45(?) mtr hoge Talistoren die aan de oostkant van het DOBBELMANterrein moet verrijzen, vlak naast de Graafseweg:

http://img22.exs.cx/img22/7729/0322talistoren069ws.jpg

flex
March 18th, 2005, 05:53 PM
Mooi gebouw man, leuke vorm afwisseling, lekker veel glas, leuke hoogte!

Vertigo
March 21st, 2005, 09:21 PM
Nee, dat wordt zeker een leuke toren! Twee keer zo hoog was 'ie nog leuker geweest, maar dit is ook zeker niet slecht.

ericnijmegen
March 29th, 2005, 06:45 PM
Aanstaande vrijdag worden de plannen op de toekomstige Talisflat toegelicht voor de buurtbewoners. Als toekomstige overbuurman ben ik blij te lezen in de uitnodigingsbrief dat de hoogte nog te bediscussieren valt. Men heeft het over een maximale hoogte van 104 meter, die het prachtige ontwerp beter uit de verf moet laten komen. De komende bijeenkomst moet uitsluitsel brengen. Ik zal zodra ik van de bijeenkomst terug kom me meteen melden.

Hiep Hoi! Een 100 plusser als overbuur!

eusebius
March 29th, 2005, 08:16 PM
hoge woontorens zullen prima te verkopen zijn. waar heb je zo'n uitzicht. stadsleven, de rivieren en de beboste heuvels ...
en weurt natuurlijk :D

Bibelo
March 30th, 2005, 01:25 AM
... Ik zal zodra ik van de bijeenkomst terug kom me meteen melden.

zeker doen Eric! Ik ben benieuwd, zou dat de echte reden zijn, 'om het prachtige ontwerp beter uit de verf te laten komen'? Ik heb wel 'ns andere verhalen gehoord van Talis, nl. dat het ontwerp versobert zou worden om de kosten te drukken.
Maar...er is hoop op meer!

ericnijmegen
April 1st, 2005, 11:52 AM
zeker doen Eric! Ik ben benieuwd, zou dat de echte reden zijn, 'om het prachtige ontwerp beter uit de verf te laten komen'? Ik heb wel 'ns andere verhalen gehoord van Talis, nl. dat het ontwerp versobert zou worden om de kosten te drukken.
Maar...er is hoop op meer!

Ik ben net terug van de bijeenkomst. Mooi weer. Het is een mooie dag voor Nijmegen. De Talistoren wordt uiteindelijk 86 meter hoog!

Helaas is het 1 april :eek2:

Bibelo
April 1st, 2005, 04:30 PM
...dus gewoon geklets waarschijnlijk...86 mtr my arse! Niet grappig! :rant:

of...?

Waterkwartier_Nijmeg
May 5th, 2005, 11:53 AM
Kom het is al een mand geleden sinds je post, wil nu wel wete hoe het echt zit met de talistoren! 86 mtr? 60 mtr? 40 mtr? vertel vertel vertel !

ericnijmegen
May 12th, 2005, 02:40 AM
In de algemene thread over nijmeegse projecten is er al over geschreven:

de talistoren is gepland: 43 meter hoog (laag)

Maar mooi is-tie.

Bibelo
May 12th, 2005, 02:28 PM
één meter lager dan de panoramatoren van complex de Waalhaeve. En vanwege de ligging vlak naast de brug lijkt 'ie nog lager dan hij is :rant:
Waalpanorama aan de Hezelpoort (120 mtr) moet dit goed gaan maken!

Bibelo
May 22nd, 2005, 07:07 PM
dinsdag 24 mei legt het college het raadsvoorstel ter onteigening van de panden Graafseweg 105 t/m 111 voor in de vergadering.
De gemeente is al sinds 2001 met de eigenaren van de huizen (waar ook een moskee is gevestigd) in gesprek om tot een overeenstemming te komen over verhuizen ed, maar dit is tot op heden nog niet gelukt. De panden moeten gesloopt worden om plaats te maken voor de nieuwe Talistoren.

uit: ''vergaderstukken Stadsgebieden 2005'' van www.nijmegen.nl (http://www.nijmegen.nl)

ericnijmegen
February 14th, 2006, 01:30 PM
De werkzaamheden zijn nu ECHT begonnen. Het ontwerp van de Talistoren (die Castella gaat heten) is in de eindfase beland. Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden.

http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00083/biotex_83201h.jpg (uit de Gelderlander van vandaag,foto: Do Visser)

Vloepkleedje
February 14th, 2006, 01:36 PM
Goed nieuws. Ben erg nieuwsgierig naar de gevel van Castello!

ericnijmegen
February 27th, 2006, 12:28 AM
Goed nieuws. Ben erg nieuwsgierig naar de gevel van Castello!

Ik had het verkeerd geschreven, het is castella. Dat is de naam van een oud zeepmerk van biotex/dobbelman... Ik herinner me het nog uit mijn jeugd.
Het ontwerp wordt deze week gepresenteerd aan de gemeente. Hoop snel te kunnen publiceren. Nu moet je het doen met een uitgeklede biotex ;)

http://www.elcorte.com/Assets/Overburen.jpg

Bibelo
February 27th, 2006, 01:56 AM
^^gister (zondag) gemaakt? Heb om kwart voor één bijna hetzelfde plaatje geschoten :) Dat karkas staat daar ontzettend stoer te wezen, en geeft voetganger en fietsers nu een leuk doorkijkje op de Sint-Josephkerk vanaf de Graafsebrug.
Goed weer om nog langer te fotograferen, ware het niet dat ik de trein van tien vóór moest hebben. Binnenkort ga ik 'ns flink fietsen om meerdere (aankomende) bouwplekken te laten zien. Ook de wat lage - maar erg leuke - projecten, zoals Vondelpoort, Josephhof, Hessenberg en Limos.

ericnijmegen
February 27th, 2006, 01:35 PM
Ja gisteren (zondag) rond 4 uur... Ik woon tien meter verderop, dus kom maar eens op de koffie!

ericnijmegen
March 20th, 2007, 07:31 PM
Ze zijn gisteren begonnen de huizen te slopen om plek vrij te maken voor de Castellatoren (tegenover mijn woning):

http://www.zeinstravanderpol.nl/images/0322_TalisToren_01.jpg

Bibelo
April 1st, 2007, 06:12 PM
Je had al wel door dat je in de schaduw komt te liggen? :) Ze zullen wel bijna op dit punt anbeland zijn...misschien heb je een update voor ons?

http://img109.imageshack.us/img109/746/dobterrein03oe0.jpg

Cermivelli
April 1st, 2007, 06:22 PM
Mooie toren hoor, mogen ze hier ook zo neerzetten!

DvW
April 1st, 2007, 07:39 PM
Goed dat deze zo breed wordt, hopelijk neemt ie een hoop zicht weg op die mega-lelijke bebouwing rond het station vanuit die hoek.

VerlorenZoon
April 3rd, 2007, 09:07 PM
Op die laatste print vind ik m wel vrij lelijk, maar dat zal wel aan mij liggen...

Michiel
April 3rd, 2007, 09:44 PM
Ik had tot nu toe eigenlijk geen idee waar dit torentje zou komen, maar het is dus vlakbij het station.

Bibelo
April 4th, 2007, 01:13 AM
Op die laatste print vind ik m wel vrij lelijk, maar dat zal wel aan mij liggen...

Dat komt omdat ik 'm zelf gemaakt heb. De etages zijn iets te hoog vanwege het weglaten van de begane grond (of eigenlijk bovengelegen kelder) op de render, waardoor er 'n verdieping mist.
Toch een compliment dat je niet opmerkt dat deze van 'n amateur komt :lol:

ericnijmegen
April 4th, 2007, 01:51 AM
Je had al wel door dat je in de schaduw komt te liggen? :) Ze zullen wel bijna op dit punt anbeland zijn...misschien heb je een update voor ons?

Ach een moment schaduw op een hete dag is welkom. Ik denk dat hij op je mooie amateuristische render toch te hoog en te fors is ingetekend.

Helaas nog geen nieuws.

ericnijmegen
April 11th, 2007, 11:27 PM
Emailreaktie van projectontwikkelaar Talis:

Geachte heer Jorissen,

Talis is momenteel bezig met de afronding van het ontwerp. Binnenkort gaan aannemers rekenen aan de prijs, zodat in september de aanbesteding plaats kan vinden. Naar verwachting zal dan eind van dit jaar of begin volgend jaar de bouw starten. De werkzaamheden die afgelopen weken te zien waren, hadden betrekking op de sloop, in opdracht van de gemeente.

De toren is inderdaad niet veel van vorm veranderd. Wij hebben in de afgelopen tijd vooral veel aandacht besteed aan de inrichting van het dienstencentrum en aan de waterdichtheid van de gevel.

eusebius
April 12th, 2007, 12:12 AM
Wordt er eigenlijk nog iets aan de Graafseweg gedaan? Erg lelijke weg! Zet er een laan aan bomen neer, dat kan tegenwoordig - in Arnhem staan zo'n 10 machines om bomen tot zo'n 25 meter te verpoten. Ongebruikt meestal.

Bibelo
April 12th, 2007, 04:12 PM
^^een echte door- en afvoerweg, ingericht primair voor de auto. Inderdaad een ratjetoe aan ruimtes, bouwstijlen en groen/steen. Daar zou een creatief stedebouwkundige zich eens overheen moeten buigen, vanaf Winkelsteeg tot het centrum. HOV in het midden, auto's daarnaast, brede groene strook met grote bomen aan beide kanten en daarnaast het fiets/voetpad, zoiets :)

ericnijmegen
April 13th, 2007, 02:17 AM
En inderdaad: de bouwaanvraag ligt nu bij de gemeente zonder noemenswaardige wijzigingen.

Voor 9 miljoen euro wordt hier een mooie toren neergezet met 15 verdiepingen en een hoogte van 48,50 meter (met opbouw 51)

PS: ik vind dat een zeer laag bedrag, maar er zal wel gekonkeld zijn bij de gemeente, zodat er minder leges hoeven te worden betaald.

Mijn aanvraag loopt nu ook (ik wil zelf wat (ver)bouwen in die omgeving), geraamde kosten zijn 1 miljoen voor een bouwwerk van 28 meter hoog.