View Full Version : Amsterdam: Fountainhead (Sporenburg)
MVA
March 27th, 2005, 10:46 AM
Gewijzigd bouwplan Fountainhead op Sporenburg
Voor de bouw van Fountainhead aan de Ertskade ligt een nieuw plan klaar. Met de realisatie van dit bouwproject wordt het Stedenbouwkundig Plan van Borneo-Sporenburg voltooid. Verwacht wordt dat projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise de bouwvergunningaanvraag vóór de zomervakantie zal indienen. Tijdens een informatiebijeenkomst op 5 april 2005 wordt het ontwerp gepresenteerd aan de omwonenden.
Oorspronkelijke plan niet haalbaar
Het oorspronkelijk zeer ambitieuze plan bleek begin 2003 financieel niet haalbaar te zijn in een stagnerende markt. Er was weinig belangstelling voor dure woningen in het topsegment van de vrije sector (vanaf 7 ton). Voor de toenmalige projectontwikkelaar restte daarom geen andere conclusie dan het plan als definitief onhaalbaar te kwalificeren.
Nieuwe projectovereenkomst
Daarop trad stadsdeelwethouder Tjeerd Herrema in overleg met wethouder Duco Stadig van de gemeente Amsterdam voor het ontwikkelen van een nieuw plan. De inspanningen hebben geresulteerd in een gewijzigd bouwplan met een aangepast programma. Onlangs hebben de gemeente Amsterdam en projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise BV een projectovereenkomst ondertekend.
Vrijstellingsverzoek
Voorafgaand aan de bouwvergunningaanvraag, wordt een vrijstellingprocedure gevolgd op grond van artikel 19.2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Voor het oude bouwplan was al een bouwvergunning verstrekt. Het bouwvolume in het gewijzigde bouwplan overschrijdt plaatselijk de ruimte die het geldende bestemmingsplan biedt in het middengebied van het gebouw. Het vrijstellingsverzoek is van 24 maart tot en met 21 april 2005 in te zien in het stadsdeelkantoor.
Toevoeging basisschool
De buitencontouren van het gebouw, evenals de bouwhoogte van 20 lagen, blijven gelijk aan het oorspronkelijke bouwplan. Op de begane grond is bedrijfsruimte gepland. Een belangrijke wijziging ten opzichte van het oude bouwplan is de toevoeging van een basisschool. De school voorziet in de behoefte aan ruimte voor basisonderwijs in het Oostelijk Havengebied. Verder komen in het complex circa 245 appartementen in de vrije koopsector met een gemiddelde prijs van 3 ton. Iedere woning beschikt over een eigen parkeerplaats in een inpandige parkeergarage.
bron: www.zeeburg.nl
Dr. Dubai
March 27th, 2005, 10:47 AM
dat klinkt goed allemaal. 20 lagen is toch netjes voor die omgeving, ik ben benieuwd:)
MVA
March 27th, 2005, 11:37 AM
Ik ook. Ik had er niet meer op gerekend dat het er alsnog zou komen, dus dit is goed nieuws.
Michiel
March 27th, 2005, 11:47 AM
Ben ook benieuwd. Van het oude plan zijn op de site van KCAP (http://www.kcap.nl/projecten/gemengd/fountainhead.html) nog een paar plaatjes te zien.
Duke2004
March 28th, 2005, 10:59 PM
Zeer goed nieuws! Aangezien het luxe-appartementen zijn mag je wel rekenen op hoge plafonds, dus in totaal wordt deze misschien een metertje of... 70? Jammer dat we geen Amsterdamse variant van Montevideo krijgen, zou cool zijn als daar een woontoren van 150+ kwam... (even weggedroomd :) )
Corretje
March 28th, 2005, 11:06 PM
Fijn dat ie nog leeft. Ik hoop dat het feit dat de woningen minder duur/groot/luxe zullen worden er niet toe zal leiden dat de kwaliteit van de architectuur tegen zal vallen. Met zoveel woningen op een dergelijk oppervlak is de kans dat het gebouw nogal plomp wordt erg groot volgens mij.
Mojito
March 29th, 2005, 09:58 AM
Even ter herinnering een paar plaatjes van de vorige plannen. Ik heb ze wel eens eerder gepost, maar weet even niet meer waar.
Het oorspronkelijke plan van Steven Holl uit 1994/95:
http://media.archinform.net/media/l/00006307.jpg
Het betrof een woongebouw van 60 x 60 x 60 meter voorzien van een aantal happen en insnijdingen, zodat er eigenlijk sprake is van vier aparte woontorens op een gezamenlijke basis en gedeeltelijke plint. Het had behalve woningen ook functies als bedrijfsruimten en publieke functies als een cafe, een sportschool, een zwembad, een kindercreche en een aanlegsteiger voor kleine bootjes annex mini-jachthaven moeten huisvesten, en halverwege het gebouw, een klein openbaar pleintje met een basketbalveldje met zicht op de stad.
Het aangepaste plan van Kees Christiaanse, afgeblazen in de zomer van 2002:
(de grootste aanpassing betrof de vervanging van de geplande betonconstructie door een staalconstructie)
http://www.oostelijkhavengebied.nl/Sporenburg/fountainhead.jpg
Ik ben geneigd dit als goed nieuws te zien, maar het is inderdaad te hopen dat de monoliete maar toch transparante architectuur, die men voor ogen had, gehandhaafd blijft in het nieuwe plan. Net als Corretje vrees ik voor een heel erg uitgekleed plan dat zal resulteren in een lomp en massief blok.
Maar ja, de locatie nog langer vrijhouden, totdat de economische situatie zo'n bijzonder en vernieuwend plan als dat van Holl destijds alsnog mogelijk maakt, zal wel niet mogelijk zijn...
Overigens ben ik benieuwd naar de reacties van de omwonenden. De locatie is nu in gebruik als een speelterreintje voor de kinderen, dus de onvermijdelijke NIMBY gevoelens zullen wel weer de kop opsteken. Ook al wist men vanaf het begin dat daar zo'n groot gebouw gepland was...
Ik kan haast niet wachten op de eerste impressies! Maar ik hou ook rekening met een teleurstelling...
Glacius
March 29th, 2005, 11:25 AM
Flats op Sporenburg worden te groot
De bewoners van het haveneiland Sporenburg in stadsdeel Zeeburg zijn ontstemd over de plannen voor de bouw van twee nieuwe woontorens. Ze zijn volgens de eilandbewoners veel te hoog.
Begin jaren negentig werd al besloten tot de bouw van de torens, maar toen stond nog niet vast hoe groot ze zouden worden. Nu blijkt dat in de flats maarliefst 245 appartementen, een basisschool en een restaurant komen.
Volgens de bewoners zijn de flats te groot en raken kinderen hun speelruimte plaats. De wethouder zegt dat het plan voor de flats al lang bekend was. Binnenkort praten de partijen met elkaar.
Bron: AT5 (http://www.at5.nl).
EuroMaster
March 29th, 2005, 11:59 AM
ah, ik dacht al, waar blijft dat oud-hollandsch gezeik :)
Cymen
March 29th, 2005, 06:32 PM
Die bewoners moeten gewoon hun mond houden, ze wisten al van die plannen af voordat ze er kwamen wonen.
waterhead
March 31st, 2005, 12:32 PM
Alleen zijn die plannen "iets" gewijzigd. In de bouwfase van het gebied nooit enige wanklank gehoord over de vooruitzichten van de Fountainhead, zelfs "on-Hollandse" nieuwsgierigheid geconstateerd. Het gebouw had een letterlijk hoogtepunt in deze buurt moeten worden. Gewaagde architectuur met ook nog eens leuke voorzieningen. De architectuur is nog onduidelijk. Het lijkt er op dat een groot deel ongewijzigd blijft, hoewel het transparante een stuk minder wordt door het deels dichtbouwen van het open binnenstuk. In plaats van 95 appartementen worden het er nu 225. Enig idee hoe dichtbevolkt het gebied is geworden? Deze bevolkingsdichtheid stond ook niet in de plannen: yuppen willen toch geen kinderen. Of de bewoners zijn niet de beoogde yuppen of yuppen hadden toch wel tijd om zich met nageslacht bezig te houden. Het gebied is eindelijk af......dachten we. Na jarenlang geruzie over het ontwerp en verkeerde planning (het gebouw had in 2003/2004 klaar moeten zijn, worden we nu geconfronteerd met een nieuw plan dat verkoopbaarheid moet bevorderen: dus kwantiteit ipv kwaliteit en veel goedkoper. Nog meer gezinnen dus. Geen probleem, maar waar gaan die kinderen spelen? De chaos bij het bouwen van de overigens prachtige andere "meteoriet" zit nog vers in ons geheugen. Ik geloof er niets van dat de organisatie nu beter zal zijn en nu is alles in de omgeving ook al klaar. De bouw gaat 3-4 jaar duren, was toch handiger geweest als dat een aantal jaren geleden gelijk opgegaan was met de bouw van de rest van de buurt.
Van mij mag dat gebouw er komen en niemand had ook maar iets gezegd als het oorspronkelijke plan inmiddels al uitgevoerd was. Als we het dan toch over typisch Hollands hebben, het nieuwe plan is weer zo'n typisch Hollandse compromis. De tijd is blijkbaar nog steeds niet rijp voor de luxe uitvoering. Uiteraard ben ik realistisch genoeg om te beseffen dat het ook om de financien gaat. Het is alleen heel erg jammer dat het geduld er niet is om een goed moment voor iets echt moois af te wachten. Wij zitten er maar mee en lopen het risico om straks met een waterhead ipv fountainhead te zitten.
gegroet,
(inderdaad) een bewoner van Sporenburg
Spotter
March 31st, 2005, 01:27 PM
Ach van mij mogen minder bedeelden ook wel in die koddige buurt wonen, en 245 appartementen klinkt niet mis. Toch leuk voor een puberend wereldstadje dat kwantiteit eindelijk eens doordringt waar tienduizenden al jaren om een woning schreeuwen; het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum en vlakbij de tramhalte. Voilà, prima mogelijk hier!
waterhead
March 31st, 2005, 02:10 PM
Grappige mensen komen hier op dit forum, moet ik vaker kijken. Ik heb overigens niet het idee dat de kwantiteit in het Oostelijk havengebied over het hoofd gezien is.
Mojito
March 31st, 2005, 09:15 PM
De dichtheid van Sporenburg is iets van 100 woningen per hectare als ik me niet vergis. Geuze nam de dichtheid van de Jordaan (de ultieme yuppenbuurt) als voorbeeld en wensbeeld voor Borneo/Sporenburg.
Maar waterhead heeft wel een punt. Het is inderdaad zonde dat men niet het geduld op kan brengen met een bijzondere plek als deze, zoals men dat met de nog steeds lege Kop van het Java-eiland wel kan...
Henk
April 1st, 2005, 09:39 AM
Goed nieuws dat hier nog iets van leven in zit. Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke te bouwen ontwerp.
Marin
April 6th, 2005, 12:39 AM
Nieuw ontwerp Fountainhead gepresenteerd
AMSTERDAM - Er is een nieuw ontwerp voor woonblok de Fountainhead gepresenteerd. Het ontwerp is wezenlijk niet veranderd, alleen de luxe functies zoals een champagnebar, zwembad en fitnessclub zijn uit het ontwerp verwijderd. Daarvoor in de plaats komt er nu een basisschool waaraan meer behoefte is in het Oostelijk Havengebied. De plannen voor bedrijfsruimte in de onderste vijf verdiepingen blijven gehandhaafd. In totaal zullen er vier woontorens van 20 bouwlagen, 60 m hoog, worden gebouwd.
Dit meldt Het Parool. In de vier torens is plek voor 245 appartementen, aanzienlijk kleiner dan in het eerste plan. De appartementen zullen een gemiddelde koopprijs van € 300.000 hebben. Verder zullen de gebouwen geen eigen portier bij de toegangsdeur meer krijgen. De projectontwikkelaar voor het project is een combinatie van De Key en Eigen Haard. Begin volgend jaar, ruim 8 jaar later dan gepland, zal de eerste paal de grond in gaan.
Buurtbewoners zien echter niets meer in de plannen, zij waren net gewend aan die plek als speelplaats voor hun kinderen.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com), 6 april 2005
Glacius
April 6th, 2005, 01:16 AM
Vier torens, toe maar... Dat zal in samenhang met wat er nu al staat een leuke skyline opleveren als je de Piet Heintunnel inrijdt richting downtown.
Henk
April 6th, 2005, 11:06 AM
Betekend dat dat dit ontwerp
http://www.megla.org/fountainhead/jpg/location/fountainhead2.jpg
gebouwd gaat worden?
Mojito
April 6th, 2005, 11:14 AM
Niet helemaal, als ik het goed begrijp is het dit tweede ontwerp wat als uitgangspunt dient. Maar door verandering van het programma in de basis/plint/sokkel of hoe je het wilt noemen, zal het totaalplaatje er iets anders uit komen te zien.
Gezien het feit dat er een basisschool in komt, en het feit dat scholen meestal wat groter en volumineuzer zijn dan een fitnesscentrum of bar of prive-zwembad, denk ik dat het betekent dat de sokkel een stuk hoger en voller wordt, en het open binnengebied daarmee een stukje kleiner gebouwd dan eerst het geval was.
En hoewel we de eerste impressies van het nieuwe plan nog moeten afwachten, vrees ik wel dat het ten koste gaat van het ontwerp, want het geheel wordt er volgens mij wel een stuk massiever door.
Gisteravond moet het nieuwe plan gepresenteerd zijn als het goed is, ik was al een beetje aan het zoeken naar impressies, helaas nog zonder resultaat...
Mojito
April 6th, 2005, 11:32 AM
Verder dan dit, een beetje onduidelijke, en als je naar de vormen van de massa's kijkt toch teleurstellende plaatje op dit weblog (http://www.sporenburg.blogspot.com/) van bewoner van Sporenburg (en ook op de site van stadsdeel Zeeburg) ben ik nog niet gekomen...
http://photos1.blogger.com/img/159/2447/640/fountainhead.jpg
En op de site van stadsdeel Zeeburg (http://www.zeeburg.nl/) stond deze nieuwe situatietekening:
http://www.zeeburg.nl/images/dir1444/Kaart%20Fountainhead.jpg
Winbuks
October 11th, 2005, 12:54 PM
Volgens mij is dit het nieuwe ontwerp van KCAP 2005 :cheers: . Het is zeker niet slecht, met zo'n bijzonder gevelontwerp voor de oostelijke eilanden. Het heeft wel wat van Gaudi.
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/03.jpg
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/02.jpg
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/06.jpg
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/05.jpg
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/01.jpg
http://www.kcap.nl/UserFiles/Image/gemengd/fountainhead/04.jpg
"Borneo Sporenburg is een woonwijk in het oostelijk havengebied van Amsterdam. Tussen rijen patiowoningen in hoge dichtheid staan drie reusachtige blokken en een daarvan is Fountainhead. In de gewijzigde marktsituatie van 2002 bleek realisatie van dit blok met zijn grote en dure woningen niet haalbaar. Daarom werden programma en ontwerp aangepast. Het nieuwe Fountainhead behoudt de contour van 64x64x63 meter.
Het blijft een U-vormig gebouw van twintig lagen hoog dat half op land half boven water wordt gebouwd. In het nieuwe gebouw komen 238 koopwoningen, een basisschool, 2650m2 ruimte met gemengde bestemming en 274 parkeerplaatsen in een drielaagse, bovengrondse parkeergarage. Het gebouw manifesteert zich op het grootste schaalniveau als een reusachtig monoliet die echter niet ongenaakbaar is maar in zijn vorm reageert op de omgeving.
Zo verheft het zich aan twee zijden boven het maaiveld tot het niveau van de omringende laagbouw. Tegelijkertijd blijft het schaalniveau van de individuele woning overal waarneembaar, doordat de gevel wordt geleed met prefab betonnen kubussen die ruimte bieden aan erkers, wintertuinen en loggia’s."
Het wordt een bouwblok van 63m hoog verdeeld over 20 bouwlagen, wéér een bouwdoos :( ... Leuk ontwerp maar het is te massief voor mij.
supercees
October 11th, 2005, 12:58 PM
Mooi gevonden Winbuks! Erg mooie gevel... en een fijn blok met doorkijkjes, niks mis mee dacht ik zo.
KCAP is goed bezig en mag van mij nog veel meer ontwerpen!
Henk
October 11th, 2005, 01:31 PM
Ziet er idd goed uit. Vind het wel mooi die golvende gevel.
Mojito
October 11th, 2005, 02:39 PM
Mooi gevelbeeld, maar om het nou over het gehele blok zo voort te zetten...het komt de monoliete, massieve uitstraling van het blok wel ten goede, maar of dat met de huidige vorm de beste keuze is...persoonlijk vind ik hem te massief ogen, nu.
Het vorige plan van Christiaanse, plus dat van Holl hadden nog een gevarieerd gevelbeeld, met verschillende behandelingen van stukken gevel. En sowieso oogde de noorgevel aan de waterkant in Holls plan een stuk spannender, met de inkepingen.
Jammer, ik ben blij dat hij er nu alsnog gaat komen, maar ben toch teleurgesteld over de manier waarop hij nu uitgevoerd wordt...(Aan de andere kant gaat dat gevelbeeld met al die vlakken straks met lente- en herfstzonnetjes natuurlijk prachtige foto's opleveren!)
vinman
October 11th, 2005, 02:50 PM
Leuk ding. Hou van zulke blokken.
Elmo
October 11th, 2005, 07:21 PM
Zeker niet slecht, maar ik ben wel bang voor onderstaande quote:
Tegelijkertijd blijft het schaalniveau van de individuele woning overal waarneembaar, doordat de gevel wordt geleed met prefab betonnen kubussen die ruimte bieden aan erkers, wintertuinen en loggia’s."
Nou maar hopen dat er geen zichtbaar kleurverschil tussen de elementen aanwezig is.
Cymen
October 11th, 2005, 08:33 PM
Of dit blok mooi word hang in zijn geheel van de gevel af, ik hou mn hart vast....
Winus
October 12th, 2005, 10:01 AM
Wat een blok zeg, wel stoer overigens. :)
Berrtus
October 12th, 2005, 11:27 AM
Erg stoer ding zeg! Gelukkig pakken ze dit project weer op. Het was lang stil.
Winbuks
November 13th, 2005, 03:29 PM
Het project heeft zijn eigen website al: www.fountainhead.nu
Mooie site, met muziek (St. Germain) en vele flash movies. Alleen geen impressies! Je ziet alleen de omgeving van deze doos...
De ontwikkelaars zijn : Bam Vastgoed, Heijmans Vastgoed, Stichting Eigen Haard Olympus Wonen en Woonstichting de Key. Start verkoop voorjaar 2006 al.
Ook vreemd is dat de impressies van Fountainhead op Kcap site zijn verdwenen, zie post # 21.
Cymen
November 13th, 2005, 04:33 PM
tnx, maar ik vind het echt een waardeloze site btw....
red apple
February 15th, 2006, 02:32 PM
Eindelijk dan een stukje van de red apple
Deze sproeikop is natuurlijk fantastisch om in te wonen.
Het vorige plan van 5 jaar geleden was natuurlijk de limit op het gebied van high definition architecture.
De technieken bestonden nog niet die men daar wilden toepassen, veel te duur dus, de economie begon ook al aardig in te klappen.
Zoals met alles wat blijft veranderen willen partijen extra geld zien, dus blaas je op een gegeven moment de actie af.
Laten rusten en met nieuwe partijen om de tafel gaan zitten, geleerd van het verleden(of niet) maak je schoon schip met oude uitgangspunten en afspraken.
De 60.60.60 dimensie staat, minder transparant maar niet minder indrukwekkend zal deze megavlek aan het IJ een indrukwekkend quatroliet worden (four finger Jake).
Bedankt New Deal en KCAP voor deze wedergeboorte van deze vierling.
Red Apple
kuikentje
June 15th, 2006, 10:01 PM
Hierover stond laatst iets in de Cobouw, ik dacht dat de bouwvergunning is afgegeven, stond een hele gave foto bij van het ontwerp.
the runner
June 17th, 2006, 09:10 PM
Op de website van de BAM stond dit plaatje.
http://img100.imageshack.us/img100/8286/fountainheadframe2kleinvoorweb.jpg (http://imageshack.us)
Cymen
July 7th, 2006, 12:40 AM
Op de website van BAM nu dit plaatje:
http://www.bam.nl/baminternet/baminternet/portalen/BAM_Vastgoed/projecten/fountainhead/main.jpg
kuikentje
July 7th, 2006, 10:59 AM
Die is denk ik niet in overeenstemming met het huidige ontwerp.
Cymen
July 8th, 2006, 01:15 PM
De hoofdvormen komen nog wel redelijk overeen, wel totaal andere gevel. Ik denk dat ik het oudere ontwerp toch leuker vond, meer knipogen naar gebouwen in de omgeving en redelijk bijzondere gevel.
the runner
October 28th, 2006, 06:45 PM
Dit staat op de nieuwe website over nieuwbouwwoningen www.niki.nl
Op het eiland Sporenburg in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam wordt het woongebouw van Fountainhead ontwikkeld.
Voor het ontwerp van Fountainhead tekende het gerenomeerde architectenbureau KCAP uit Rotterdam. Van de 237 appartementen is er vrijwel niet een appartement hetzelfde. Dit bijzondere kenmerk wordt o.a. bereikt door een meanderende gevel in zowel horizontale als verticale richting.
Toekomstige bewoners hebben de keuze uit studio's, 2-, 3-, en 4 kamerappartementen en een aantal penthouses, die allemaal verschillen qua afmeting. Verder heeft Fountainhead per appartement minimaal één overdekte parkeerplaats opgenomen en uiteraard de nodige bergingen en een aparte fietsenstalling.
Op de begane grond komt een basisschool met een eigen entree. Veel aandacht wordt gegeven aan de buitenruimte zodat deze aansluit bij de bebouwde omgeving. Deze buitenruimte zal worden uitgebreid met een nieuwe speelhoek.
http://img315.imageshack.us/img315/1052/imagexl5.jpg (http://imageshack.us)
the runner
October 28th, 2006, 06:46 PM
De verkoop gaat begin 2007 van start.
supercees
October 29th, 2006, 09:02 PM
Hups... en Amsterdam heeft er weer een juweeltje bij... gaat lekker!
Winbuks
October 29th, 2006, 09:12 PM
Kwam het plaatje laatst tijdens de forum off-time ook eens tegen. Echt mooi en appart ontwerp van KCAP. :)
Dezz
October 30th, 2006, 02:35 PM
Het ontwerp ziet er erg gaaf uit!
MVA
November 2nd, 2006, 09:02 AM
Fountainhead wordt top!
Ik las gisteren dat de bouwvergunning is verleend.
Dr. Dubai
November 2nd, 2006, 12:32 PM
Megagaaf ontwerp inderdaad!
Spotter
November 4th, 2006, 05:50 PM
Protest tegen appartementencomplex
4-11-2006 Buurtbewoners hebben zaterdagmiddag in Zeeburg actiegevoerd tegen de komst van het appartementencomplex Fountainhead op Sporenburg.
De bewoners vinden het gebouw te groot. Daarnaast vrezen zij dat door de komst van de appartementen een speelplaats zal moeten wijken.
De kans dat het appartementencomplex er alsnog niet komt lijkt klein. Volgens stadsdeel Zeeburg kan de bouw niet meer worden teruggedraaid. De grond is al voor negen miljoen euro verkocht aan een projectontwikkelaar. De bewoners hebben inmiddels een advocaat in de arm genomen om de bouw te stoppen.
bron:AT5.nl
the runner
November 10th, 2006, 01:24 AM
http://img357.imageshack.us/img357/7127/bamfountainheadframe0mgt2.jpg (http://imageshack.us)
AMS guy
November 10th, 2006, 04:54 AM
^^ Och, hier lijkt het ietsjes te massief. ;)
the runner
December 7th, 2006, 05:37 PM
Hier moet het komen.
http://img502.imageshack.us/img502/883/hpim1881editedmediumsy1.jpg (http://imageshack.us)
Winbuks
December 7th, 2006, 06:59 PM
Ik zie dat een bouwvergunning al is afgegeven door Zeeburg. :)
the runner
December 19th, 2006, 01:07 AM
http://img283.imageshack.us/img283/497/fountainheadtop350dl0.jpg (http://imageshack.us)
supercees
December 20th, 2006, 05:45 PM
Mooi gevonden Runner. Ziet er puik uit dit gebouw! Amsterdam gaat dan wel niet zo hoog... wat er gebouwd wordt is niet verkeerd!
the runner
December 23rd, 2006, 12:46 AM
http://img329.imageshack.us/img329/5516/inpasfr02400ab9.jpg (http://imageshack.us)
the runner
January 18th, 2007, 12:54 AM
Het trapveldje gaat binnenkort plaatsmaken voor de heimachine.
http://img403.imageshack.us/img403/9488/trapveldjefountainheadmc8.jpg (http://imageshack.us)
kuikentje
January 19th, 2007, 10:49 AM
Dat hoop ik echt, als deze echt in aanbouw gaat... zou super zijn!
bontecore
January 22nd, 2007, 12:53 AM
dit complex moeten ze zeker neer zetten,zou goed zijn voor het aanzicht van de buurt,maakt het weer een stukje completer:cheers:
Mojito
March 16th, 2007, 02:27 PM
Kort berichtje van www.parool.nl :
Bouw Fountainhead maanden vertraagd
ZEEBURG - De bouw van het omstreden gebouw Fountainhead aan de Ertskade is uitgesteld. Aanvankelijk zou de bouw nog voor de zomer beginnen, maar vanwege alle bezwaarprocedures gaat de schop pas op zijn vroegst in december de grond in. In het gebouw komen 237 woningen, een school, horeca en parkeerplaatsen.
Die paar maanden kunnen er ook nog wel bij...
bontecore
March 16th, 2007, 08:59 PM
daar wordt je toch moe van,mijn geduld raakt echt op:goodnight
Henk
March 19th, 2007, 08:31 AM
Het was al een verassing dat die alsnog gebouwd werd dus die paar maanden kunnen er idd ook nog wel bij.
Mojito
May 12th, 2007, 04:43 PM
Van www.at5.nl:
Complex Fountainhead komt er toch
12-5-2007
De bouw van het omstreden complex Fountainhead gaat binnenkort van start. Stadsdeel Zeeburg heeft de bezwaren van de bewoners tegen de 60 meter hoge toren verworpen.
Nog dit jaar zal begonnen worden met het bouwrijp maken van de grond en de verkoop van een groot aantal appartementen.
Bewoners van de Oostelijke eilanden hebben veel geprotesteerd tegen het complex. Ze vrezen dat de grote hoeveelheid extra appartementen grote verkeersdrukte met zich mee zal brengen.
-----------------------------------------------------
Van www.parool.nl:
Bouw Fountain-head kan beginnen
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De bouw van het omstreden complex Fountainhead in het Oostelijk Havengebied mag beginnen. Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zeeburg heeft de bezwaren tegen de bouwvergunning verworpen.
Dit najaar begint het bouwrijp maken van de grond en de verkoop van de 237 appartementen. Ook wordt de oever langs de Ertshaven uitgebreid om een speelterrein aan te leggen.
Daarmee wordt tegemoetgekomen aan één van de bezwaren van de buurtbewoners van Sporenburg. Door de bouw van Fountainhead verdwijnt een populair trapveldje.
De buurtbewoners keerden zich vooral tegen het groter aantal appartementen - in een oorspronkelijk ontwerp nog geen honderd - en het onderbrengen van een school in het gebouw. Zij vrezen overlast onder meer door de toename van autoverkeer.
Het gebouw wordt zestig meter hoog en staat voor een deel in de Ertshaven. Het ontwerp is van de architect Kees Christiaanse. De appartementen worden verkocht door de corporaties De Key en Eigen Haard.
© Het Parool, 12-05-2007, 11:42 uur
-----------------------------------------------------
Het lijkt er op dat het sluitstuk van de herontwikkeling van het Oostelijk Havengebied (Kop van Java niet meegerekend) er dan toch gaat komen! :cheers:
Winbuks
May 12th, 2007, 04:50 PM
Gefeliciteerd, proost allen! :cheers:
Henk
May 12th, 2007, 07:16 PM
Proost :cheers:
AMS guy
May 13th, 2007, 01:46 AM
Het lijkt er op dat het sluitstuk van de herontwikkeling van het Oostelijk Havengebied (Kop van Java niet meegerekend) er dan toch gaat komen! :cheers:
Wat betreft Kop van Javaeiland, waren er concrete plannen voor dat gebied?
Mojito
May 13th, 2007, 04:10 PM
^^ De Kop van Java wilde men niet overhaast volzetten en zeker een paar decennia openhouden, als schat voor de toekomst...als er ooit nog eens iets nieuws van allure in de stad zou moeten komen (theater, operagebouw, museum, ....noem maar op, het is nu niet realistisch maar je weet nooit wat men in 2020, 2050 of 2080 van plan is) had men een van de mooiste plekken langs het IJ nog vrij voor 'grootstedelijke ontwikkelingen'. Ondertussen wordt het nu af en toe als evenemententerrein gebruikt.
In 2000 had ARCAM nog samen met het Parool een ideeënprijsvraag uitgeschreven voor de Kop van Java. Daar kwamen uiteenlopende plannen uit, van realistisch tot zeer fantasierijk en van geniaal tot wanstaltig. Helaas heb ik de krantenartikelen daarover niet meer, het was echt leuk om te zien.
Maar toen nam het aantal kinderen in het Oostelijk Havengebied enorm toe, hoger dan men ooit verwacht had (in IJburg gebeurt nu overigens hetzelfde). En dus zijn de geplande scholen te klein en heeft men een tekort aan lokalen. Wat gebeurt er nu? Je raadt het al...Er wordt een school (http://www.zeeburg.amsterdam.nl/wonen_werken_en/pagina's_van_wonen/bouwen/kleine_kapitein_en/keuze_voor_kop_van) neergezet. Het plan is uitgewerkt door Stadsdeel Zeeburg (daar heb je die verdomde stadsdelen weer...het Museumplein valt onder Zuid, de Kop onder Zeeburg) en de gemeente is er mee akkoord gegaan.
Volgens mij is het de bedoeling dat die tijdelijk wordt, maar het wordt een flink gebouw en we weten allemaal hoe lang tijdelijk in Amsterdam kan duren...En dat terwijl de prognoses zeggen dat het aantal kinderen over enkele jaren weer af zal gaan nemen. Zit je straks met een overbodig schoolgebouw op een wereldplek. Ongelooflijk, maar waar...
Men heeft de mond vol van het verlangen Amsterdam als architectuurstad op de kaart te zetten, maar gaat zo om met de eigen juwelen. Het is niet te hopen dat vergelijkbare vijfsterren-plekken als Stenenhoofd op het Westerdokseiland en de Sixhaven in Noord, recht achter Centraal op dezelfde manier verkwanseld gaan worden. Het ontwerp is overigens van SeARCH (http://www.zeeburg.amsterdam.nl/wonen_werken_en/pagina's_van_wonen/bouwen/kleine_kapitein_en).
Wat mij betreft hadden ze de Kop gewoon LEEG gelaten. Voor minimaal vijftig jaar, of gewoon voor eeuwig. Had dan een wereldwijde prijsvraag onder landschapsarchitecten uitgeschreven. Daar waren vast voldoende voorstellen voor een prachtige openbare ruimte uit gekomen...Want ruimte, waar je ook wat mee kunt, waar je kunt komen en kunt verblijven is nog steeds het grootste gebrek van het Oostelijk Havengebied.
Het water van IJ en havenbassins is ook ruimte. Prachtig ook, maar dat is 'kijkruimte'. Niet bruikbaar voor de bewoners.
AMS guy
May 13th, 2007, 04:23 PM
^^ Bedankt voor je uitgebreide uitleg. :okay:
Een school daar neerzetten? :nuts: Als ze niet weten wat ze met die plek moeten doen, zouden ze (tijdelijk) een park kunnen aanleggen dat in de toekomst in iets moois getransformeerd zou kunnen worden. Maar een school? :ohno:
Sophie60
May 20th, 2007, 12:33 AM
Hi everybody,
i'm looking for a Steven's holl project in Borneo-Sporenburg.I need surfaces.
Winbuks
May 20th, 2007, 03:53 PM
Sophie, welcome! Post #7. The project for Sporenburg from Steven Holl was cancelled years ago. The Dutch architect Kees Christiaanse had made some changes on the design, like concrete instead of steel.
Even ter herinnering een paar plaatjes van de vorige plannen. Ik heb ze wel eens eerder gepost, maar weet even niet meer waar.
Het oorspronkelijke plan van Steven Holl uit 1994/95:
http://media.archinform.net/media/l/00006307.jpg
Het betrof een woongebouw van 60 x 60 x 60 meter voorzien van een aantal happen en insnijdingen, zodat er eigenlijk sprake is van vier aparte woontorens op een gezamenlijke basis en gedeeltelijke plint. Het had behalve woningen ook functies als bedrijfsruimten en publieke functies als een cafe, een sportschool, een zwembad, een kindercreche en een aanlegsteiger voor kleine bootjes annex mini-jachthaven moeten huisvesten, en halverwege het gebouw, een klein openbaar pleintje met een basketbalveldje met zicht op de stad.
Het aangepaste plan van Kees Christiaanse, afgeblazen in de zomer van 2002:
(de grootste aanpassing betrof de vervanging van de geplande betonconstructie door een staalconstructie)
http://www.oostelijkhavengebied.nl/Sporenburg/fountainhead.jpg
Ik ben geneigd dit als goed nieuws te zien, maar het is inderdaad te hopen dat de monoliete maar toch transparante architectuur, die men voor ogen had, gehandhaafd blijft in het nieuwe plan. Net als Corretje vrees ik voor een heel erg uitgekleed plan dat zal resulteren in een lomp en massief blok.
Maar ja, de locatie nog langer vrijhouden, totdat de economische situatie zo'n bijzonder en vernieuwend plan als dat van Holl destijds alsnog mogelijk maakt, zal wel niet mogelijk zijn...
Overigens ben ik benieuwd naar de reacties van de omwonenden. De locatie is nu in gebruik als een speelterreintje voor de kinderen, dus de onvermijdelijke NIMBY gevoelens zullen wel weer de kop opsteken. Ook al wist men vanaf het begin dat daar zo'n groot gebouw gepland was...
Ik kan haast niet wachten op de eerste impressies! Maar ik hou ook rekening met een teleurstelling...
Glacius
May 20th, 2007, 05:32 PM
Ik las laatst (in Het Parool dacht ik) dat stadsdeel Zeeburg de kop van Java-eiland bij de gemeente heeft voorgedragen als eventuele vestigingsplaats voor het Nationaal Museum. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn...
Linkje: http://www.zeeburg.nu/index.php/site/comm/zeeburg_wil_nationaal_historisch_museum_op_kop_java/
Rabotnik
May 20th, 2007, 11:45 PM
Dan moet er wel juist op die plek een bouwwerk komen te staan waar je u tegen zegt.
Vergelijkbaar met het Sydney Opera House,wat zal dat dan een enorme boost zijn voor Amsterdam en Nederland.
http://www.sprachcaffe.com/nederlands/studeer_buitenland/taalscholen/sydney/images/Opera_house.jpg
Crusher
May 30th, 2007, 05:02 PM
http://www.oostelijkhavengebied.nl/pictures/nieuws/Fountainhead_nieuw_350-2.jpg
http://www.fountainhead.nu
the runner
October 28th, 2007, 10:19 PM
Het is wel erg stil rond dit project, de makelaar Hallie meldt dat er 1800 belangstellende zijn dus daar kan het niet aan liggen.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fountainhead.jpg
Henk
October 29th, 2007, 09:24 AM
Het gaat gewoon zoals het vroeger altijd ging in Amsterdam. Er wordt een plan gepresenteerd. Dan hoor je heel lang niets en dan ineens is er een bouwput.
Red85
October 29th, 2007, 10:23 PM
Het gaat gewoon zoals het vroeger altijd ging in Amsterdam. Er wordt een plan gepresenteerd. Dan hoor je heel lang niets en dan ineens is er een bouwput.
of je leest in de krant dat een bemoeizuchtige werkloze boomknuffelaar een gaatje heeft gevonden in het net om er een langdurige procedure tegenaan te gooien om het tegen te werken dat het er komt...
dat is ook zoals het vroeger altijd ging. ;)
Mojito
February 22nd, 2008, 02:07 PM
Van de homepage van Stadsdeel Zeeburg (http://www.zeeburg.amsterdam.nl/):
Uitspraak RvS over bestemmingsplan geen aanleiding tot stopzetten bouw Fountainhead
21 februari 2008
Het nieuwe bestemmingsplan voor Borneo, Sporenburg en Rietlanden in het Oostelijk Havengebied is op twee onderdelen geschorst door de Raad van State (RvS). De Provincie Noord-Holland had het nieuwe bestemmingsplan in september 2007 goedgekeurd. Tegen deze goedkeuring hebben buurtbewoners beroep ingesteld bij de RvS.
De uitspraak van de RvS van 5 februari 2008 heeft betrekking op het opnemen van het bouwplan Fountainhead en de aanleg van een speelterrein in het nieuwe bestemmingsplan. De RvS geeft aan de berekening van de luchtkwaliteitsnormen nader te willen laten onderzoeken. Voor wat betreft het speelterrein, wil de RvS meer duidelijkheid over de afstand tot de nabijgelegen woonboten.
Het stadsdeelbestuur van Zeeburg is optimistisch gestemd over het aspect luchtkwaliteit. Stadsdeelwethouder ruimtelijke ordening Nico Papineau Salm: "Ik heb er alle vertrouwen in dat we samen met de betrokken diensten van de gemeente Amsterdam dit punt nader kunnen onderbouwen, zodat alsnog goedkeuring kan worden verkregen voor het gewijzigde bestemmingsplan. Het aspect van de luchtkwaliteit speelt overigens bij meerdere woningbouwprojecten in de stad."
De RvS-uitspraak is overigens geen aanleiding tot het stopzetten van het bouwproject, aldus de stadsdeelwethouder. "Op basis van de gevoerde artikel 19-procedure heeft het stadsdeelbestuur vrijstelling verleend van het toen geldende bestemmingsplan. Vervolgens is een bouwvergunning afgegeven voor de bouw van het wooncomplex annex basisschool Fountainhead en het ernaast geplande speelterrein. Conform deze procedure lopen de voorbereidingen voor de bouw door. Onderdeel hiervan is dezelfde nadere onderbouwing inzake de luchtkwaliteit die de RvS ook aankaart in zijn uitspraak. De opmerkingen van de RvS kunnen nu worden betrokken bij deze procedure."
Winbuks
February 22nd, 2008, 08:02 PM
Jeeej! Na 2 jaar vertraging. :banana:
the runner
March 17th, 2008, 01:06 AM
^^
Hier een veel minder positief verhaal over dezelfde uitspraak van de Raad van State door de club stop Fountainhead:ohno:
Bouw Fountainhead opgeschort door uitspraak Raad van State
November 2007 heeft de Vereniging Stop Fountainhead bij de Raad van State beroep ingesteld tegen het besluit van de provincie Noord-Holland om de wijziging van het bestemmingsplan voor o.a. Sporenburg goed te keuren.
Deze wijziging zou het mogelijk maken om op het terrein waar het gebouw Fountainhead is gepland, een bovengrondse parkeergarage en een aanzienlijk groter aantal woningen te realiseren dan onder het in 1999 goedgekeurde bestemmingsplan was toegestaan.
Tevens is een voorlopige voorziening bij de Raad van State ingediend om te voorkomen dat het nieuwe bestemmingsplan gedurende de periode dat het beroepschrift in behandeling is, al in werking treedt.
Op 5 februari 2008 heeft de Raad van State uitspraak gedaan en is de aanvraag voor een voorlopige voorziening gegrond verklaard!
Met deze uitspraak treden de onderdelen uit het bestemmingsplan die betrekking hebben op Fountainhead en de landaanwinning t.b.v. groen en een speelvoorzieningen, tot de definitieve uitspraak in de bodemprocedure niet in werking.
Deze uitspraak is een flinke streep door de rekening van de gemeente en de projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise B.V.
De Raad van State is duidelijk niet overtuigd van het verweer van de gemeente en heeft besloten dat eerst nader onderzoek moet worden gedaan door de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening. Met deze uitspraak geeft de Raad van State heel duidelijk aan dat ernstig wordt betwijfeld of de gemeente Amsterdam de mooie woorden over het terugdringen van de verkeersintensiteit, dat zou leiden tot een verkeersafname in de Piet Heintunnel en op Piet Heinkade en tot het autoluw maken van de binnenstad, wel waar kan maken.
Tevens wordt het besluit tot goedkeuring van de aanleg van het speelterrein geschorst, omdat nog niet vaststaat of wel aan de geldende eisen ten aanzien van de minimale afstand ten opzichte van ernaast gelegen woonboten is voldaan en of er instemming is van de waterbeheerder.
De advocaat van de Vereniging Stop Fountainhead, mr. Henri Sarolea, is zeer blij met deze uitspraak en heeft er alle vertrouwen in dat het bouwplan als gevolg van alle bezwaren fors zal moeten worden aangepast.
Slaagt de gemeente er in deze bodemprocedure onvoldoende in om aan te tonen dat de verkeersgegevens kloppen, dan mag alleen een gebouw worden gerealiseerd dat past binnen het oude bestemmingsplan uit 1999.
Hoe verder ?
Door de Vereniging Stop Fountainhead en vier ander partijen is tevens bij de rechtbank Amsterdam beroep aangetekend tegen de verleende bouwvergunning en tegen vrijstellingen die de afgifte van de bouwvergunning mogelijk maakten. Deze beroepen zijn nog in behandeling. De kans is nu zeer groot dat de bouwvergunning ook vernietigd zal worden, want de Rechtbank zal moeilijk om de uitspraak van de Raad van State heen kunnen. Het is nog niet bekend wat het stadsdeel Zeeburg nu gaat doen en of het bij de Rechtbank uitstel van behandeling gaat aanvragen vanwege de procedure bij de Raad van State.
Door deze voorlopige uitspraak van de Raad van State zal het bouwplan in elk geval weer een forse vertraging oplopen en is het zeer de vraag geworden of het ooit nog in deze vorm zal worden gerealiseerd.
Al met al een grote overwinning voor de Vereniging Stop Fountainhead en de buurtbewoners die de Vereniging steunen en in grote aantallen naar de zitting van de Raad van State in Den Haag waren gekomen om de eisen van de Vereniging Stop Fountainhead kracht bij te zetten.
the runner
April 17th, 2008, 12:09 AM
Dit gaat er eerdags in de verkoop:
Fountainhead
Prijsklasse
Koop: 200.000 - 300.000 €
Koop: 300.000 - 400.000 €
Koop: Meer dan € 400.000
Bouwhoogte Midden/Hoogbouw
Aantal woningen 240
Aantal woningen vrij 240
Inschrijving Belangstellendenregistratie
Woningtype Appartement
Project Fountainhead op de Oostelijke Handelskade bestaat uit verschillende woningtypes :
40 studio's van 65 - 85 m²
30 atelierwoningen van 180 - 240 m²
160 drie en vier kamerappartementen van 85 - 120 m²
10 penthouses van 150 - 200 m²
Verkoopprijzen zijn nog niet bekend
Prognose verkoop eerste kwartaal van 2008.
^^
Dat zou dus ongeveer nu moeten zijn.
Bron: www.zuiderkerk.amsterdam.nl
kleon
April 18th, 2008, 01:35 AM
Ja, dit is echt een project voor de lange adem. Ik woon al 9 jaar tegenover de beoogde bouwplaats en ik zou bijna geloven dat er een vloek rust op deze locatie. Het eerste plan bestond uit zeer dure lofts, een jachthaven, healthclub, restaurant, enz. Dat bleek op dat moment te hoog gegrepen voor Amsterdam. Het tweede plan was een stuk minder ambitieus, maar de huizenmarkt was op dat moment slecht en het project werd afgeblazen. Dit is nu al het derde ontwerp en de lat wordt telkens een stukje lager gelegd. Als men nog langer treuzelt, stort de markt opnieuw in en kunnen ook deze plannen terug de la in.
Ik vind het nog steeds doodzonde dat het ontwerp van Stephen Holl er niet is gekomen.
Vraag: wat is het mooiste gebouw van deze eeuw in Amsterdam? Als je het mij vraagt: het zeer bescheiden paviljoen aan de Singelgracht achter het kantoor van woningbouwvereniging Het Oosten - om te zoenen! Architect: Stephen Holl. Wat had ik daar graag op uitgekeken.
Voorlopig is dit nog m'n uitzicht (zonder de pontonbrug - die lag er tijdelijk tijdens Sail2005):
http://www.mestreech.eu/Overig/KNSM3.jpg
Mocht het uitzicht veranderen, dan horen jullie dat meteen.
the runner
April 20th, 2008, 12:36 AM
Tentoonstelling
Informatie
Loods 6 AHOI
KNSM laan 311
1019 LB Amsterdam
Fountainhead
Fountainhead op Sporenburg is een van de ‘meteorieten’ die, in de beeldspraak van stedenbouwkundige Adriaan Geuze, terecht zijn gekomen in de ‘zee van laagbouwwoningen’ op Sporenburg en Borneo.
Sporenburg en Borneo is vooral een laagbouwbuurt. Maar de drie ‘meteorieten’, The Whale, Pacman en Fountainhead, geven het gebied een stedelijke uitstraling, waardoor het aansluit bij het centrum. Dankzij de 3 meteorieten kunnen bovendien 100 woningen per hectare gerealiseerd worden. Een uitgangspunt van de gemeente, volstrekt uniek voor een nieuwbouwijkje met voornamelijk laagbouw.
Twee meteorieten kwamen aan het eind van de jaren ´90 tot stand. Over de derde, Fountainhead dus, was het nodige te doen. Het moest een uitzonderlijk luxe complex met koopwoningen worden. Maar de verkoop wilde niet vlotten, en men zag uiteindelijk van het ontwerp van architect Steven Holl af. In 2004 kreeg KCAP uit Rotterdam de opdracht het project te ‘herontwikkelen’. Het nieuwe ontwerp bevatte meer en goedkopere woningen. De bouw kon beginnen.
Maar zo simpel ging dat niet. De omgeving was intussen gewend geraakt aan het vrije uitzicht en de speelmogelijkheden voor kinderen op de plek waar Fountainhead gepland was. Een periode van bezwaarprocedures brak aan. Een laatste procedure loopt nog. De bezwaren richten zich er vooral tegen dat het nieuwe ontwerp méér woningen bevatte dan aanvankelijk beoogd, met bijgevolg méér mensen, meer mensen vooral die een beroep op de openbare ruimte doen. Kinderen moesten hun speelterrein prijsgeven.
Het ontwerp bevat 238 woningen, een basisschool voor 8 groepen, commerciële ruimte, horeca en een zwembad, heeft 274 parkeerplaatsen. De 238 appartementen tellen 80 tot 200 m2, hebben 2 tot 5 kamers.
Het gebouw is U vormig en is 63 meter hoog, heeft 20 bouwlagen. Het staat deels in het water, deels op het land. Het is opgetild tot 8 meter boven maaiveld in de zuidwest- en noordoosthoek. Het gebouw neemt zo de schaal van de omliggende 3 laagse bebouwing op in de plint.
De tweelaagse basisschool wordt aan de westzijde via een aparte steiger bereikt. Tussen de school en de centrale hal bevindt zich het zwembad. Rondom de entrees aan de zuid- en oostzijde van het gebouw liggen commerciële ruimten. De horeca is op nivo 3 (7600) Vanaf nivo 5 bevinden zich de woningen.
De gaten aan de zuid- en oostzijde zijn er niet voor niets. Want door deze gaten zijn windklimaat, bezonning en uitzicht optimaal. De gevel meandert van 0 tot 70 cm buiten het bouwvolume, de extra ruimte is ingevuld met erkers, wintertuinen en loggia’s. Door deze wisselende uitkragingen ontstaat er een tussenschaal tussen de schaal van het bouwvolume en de kleine schaal van de woningen. Het prefab uitkragende doosje dat aan de gevel bevestigd wordt, wordt door de extra m2 vloeroppervlakte en de repetitie ervan economisch haalbaar. De afwerking van het prefab beton is in onderzoek. Vooralsnog wordt er een extra toeslag in het beton toegevoegd en zal er een polijsting als toplaag worden toegevoegd.
Opdrachtgever: Vastgoedbedrijven BAM en Heijmans en de woonstichtingen
Eigen Haard en De Key
Architect: KCAP, Irma van Oort
Bron: www.loods6ahoi.nl
the runner
May 22nd, 2008, 12:13 AM
Website www.fountainhead.nu is geheel vernieuwd:banana:
De bouwvergunning voor Fountainhead is verleend. Er is hiertegen echter een beroepsprocedure gestart waarover de rechtbank de komende zomer een uitspraak zal doen. Naar verwachting kan er in de zomer van 2008 worden gestart met voorbereidende bouwwerkzaamheden in de vorm van landmaken. De start van de bouw zelf vindt dan begin 2009 plaats. Naar verwachting zal eind 2008 worden gestart met de verkoop, mede afhankelijk van de ontwikkelingen met de aanbesteding. Om te beginnen zal er een aanvang worden gemaakt met het bouwrijp maken van de grond en de oeveruitbreiding in de Ertshaven. Het stadsdeel is parallel bezig met het aanleggen van een nieuw speelterrein, eveneens gedeeltelijk in de Ertshaven.
Rabotnik
May 22nd, 2008, 02:53 AM
Uitstekend nieuws!:)
Ni3lS
May 23rd, 2008, 06:49 PM
Hmm.. begin 2009. Eindelyk. Gereed in.... ?
Winbuks
May 23rd, 2008, 07:25 PM
Maar er loopt wel wéér een procedure van de bewoners die geloven dat ze in een dorp wonen met groene velden voor hun voordeur...
Maar op hoop van zegen start volgend jaar de bouw. :)
EPA001
May 23rd, 2008, 08:33 PM
^^ Dergelijke problemen worden overal in Nederland steeds erger. Jammer want de vertragingen in de ontwikkelingen lopen soms op tot meerdere jaren.
the runner
May 25th, 2008, 08:42 PM
^^
Amsterdam, maart 2008.
Bestemmingsplan op 2 onderdelen geschorst
Het nieuwe bestemmingsplan voor Borneo, Sporenburg en Rietlanden in het Oostelijk Havengebied is op twee onderdelen geschorst door de Raad van State. Dit bestemmingsplan was reeds eerder, in september 2007, door de Provincie Noord-Holland goedgekeurd. Hiertegen hebben buurtbewoners bezwaar aangetekend.
De uitspraak van de Raad van State heeft betrekking op het opnemen van het bouwplan Fountainhead en de aanleg van een speelterrein in het nieuwe bestemmingsplan. De Raad van State wil wat betreft het eerste punt de berekening van de luchtkwaliteitsnormen beter laten onderzoeken. Voor wat betreft het speelterrein, wil de Raad van State meer duidelijkheid over de afstand tot de nabijgelegen woonboten.
Maar nu het goede nieuws:banana:
Omdat er reeds een bouwvergunning is afgegeven voor Fountainhead, heeft deze uitspraak geen gevolgen voor de bouw van het complex.
^^
Dus ze moeten nu geen smoesjes verzinnen maar gewoon bouwen.
Met de verkoop zal het wel niet storm lopen want als je op de site kijkt zie je dat de appartementen zeer prijzig zijn(400.000 voor 120m2 bijvoorbeeld)
Ander nieuws:
Aan de inrichting van de openbare ruimte rondom Fountainhead wordt veel aandacht besteed. In samenwerking met ontwerp bureau Carve wordt zowel het openbare gebied rond de gebouwen, als het speelterrein aangelegd. Deze ontwikkelingen vormen in meer dan één opzicht een verrijking van de buurt.
De stoepen, het voorplein en de inrichting van het openbare gebied direct rondom Fountainhead sluiten in schaal en maatvoering aan bij het gebouw. De brede stoep waaiert uit tot plein voor het gebouw. Dit plein biedt voldoende ruimte voor fietsbeugels en de ondergrondse afvalinzameling systemen. Er wordt een groot aantal bomen geplant, die zorgen voor een vriendelijk en groen karakter en voor een windluwe toegang tot het gebouw. Qua materiaalgebruik sluit het gebied aan bij de rest van Sporenburg: brede stoepen van rood gebakken klinkers met hoge, brede antracietkleurige stoepbanden en rvs fietsbeugels.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/bijzonder-vogel.jpg
Bron:www.fountainhead.nu
the runner
June 29th, 2008, 08:49 AM
19 juni 2008
Volgens de verwachting zou de Rechtbank Amsterdam op 30 mei 2008 een uitspraak doen of de bouw van het wooncomplex annex basisschool Fountainhead op Sporenburg door mag gaan. De uitspraak is uitgesteld. Tegen de bouw hadden buurtbewoners bezwaar aangetekend.
De behandeling van de beroepsprocedure blijkt meer tijd te vergen dan was voorzien. Het is niet bekend wanneer de Rechtbank tot een uitspraak komt. Stadsdeel Zeeburg wacht de uitspraak niet af voor wat betreft de realisatie van een speelterrein naast het geplande wooncomplex. Er is geen bezwaar ingediend tegen de aanleg van het speelterrein.
Bron: www.zeeburg.amsterdam.nl
the runner
August 21st, 2008, 10:11 PM
Op de plek van het zwarte vierkantje moet het eerdags gaan gebeuren.
http://i34.tinypic.com/2m3gxoo.jpg
Luchtfoto: www.dro.amsterdam.nl
Elio di Angelis
August 21st, 2008, 10:34 PM
^^
die foto hebben ze ook gebruikt in het plan voor de ijoevers
erg leuke foto.
Wuppeltje
November 26th, 2008, 08:08 PM
Bezwaren tegen woontoren Fountainhead afgewezen
Woensdag 26 november 2008
De Raad van State heeft alle bezwaren van omwonenden tegen het plan van stadsdeel Zeeburg voor de bouw van een 60 meter hoge woontoren afgewezen.
In het gebouw 'Fountainhead', aan de Ertskade op Sporenburg, komen 245 appartementen. Nu is die plek in gebruik als trapveldje. Omwonenden vinden de woontoren een te grote belasting voor de buurt. Zij vrezen voor milieuschade, verkeersoverlast en verlies van speelruimte.
Bewoners kunnen nog wel een procedure beginnen over het verlenen van de bouwvergunning. Het is nog niet bekend of zij dit gaan doen.
Bron: AT5
Grumpey
November 26th, 2008, 09:57 PM
Bezwaren tegen woontoren Fountainhead afgewezen
Woensdag 26 november 2008
De Raad van State heeft alle bezwaren van omwonenden tegen het plan van stadsdeel Zeeburg voor de bouw van een 60 meter hoge woontoren afgewezen.
In het gebouw 'Fountainhead', aan de Ertskade op Sporenburg, komen 245 appartementen. Nu is die plek in gebruik als trapveldje. Omwonenden vinden de woontoren een te grote belasting voor de buurt. Zij vrezen voor milieuschade, verkeersoverlast en verlies van speelruimte.
Bewoners kunnen nog wel een procedure beginnen over het verlenen van de bouwvergunning. Het is nog niet bekend of zij dit gaan doen.
Bron: AT5
Dit vind ik ook erg terecht, ze wisten toen ze er gingen wonen dat dit zou komen, dus nu niet opeens slachtoffer spelen. Daarnaast hoor op die plek gewoon een groot gebouw, om zo de wijk af te maken :)
the runner
November 28th, 2008, 09:16 PM
Op www.zeeburg.amsterdam.nl staat dit nieuws nog wat uitgebreider:
Bouw wooncomplex Fountainhead kan doorgaan.
Raad van State wijst alle bezwaren af.
28 november 2008
De bouw van Fountainhead aan de Ertskade op Sporenburg mag doorgaan. Zo heeft de Raad van State (RvS) geoordeeld op 26 november. Bewoners die bezwaar maken tegen Fountainhead hadden hoger beroep ingesteld om te voorkomen dat het nieuwe bestemmingsplan de bouw van Fountainhead mogelijk maakt. De RvS heeft de bezwaren van de tegenstanders op alle punten ongegrond verklaard.
Het stadsdeelbestuur van Zeeburg is bijzonder content met de RvS-uitspraak, aldus plaatsvervangend stadsdeelvoorzitter Dennis Straat. “Op alle punten is het stadsdeelbestuur in het gelijk gesteld. We mogen doorgaan met de bouw van het wooncomplex annex schoolgebouw. Voor de aanleg van een speelveld naast Fountainhead waren de belemmeringen al eerder weggenomen doordat de bezwaarmakers hun bezwaar hadden ingetrokken.”
De positieve uitspraak in hoger beroep is er een van een reeks procedures tegen het stadsdeel in de afgelopen jaren, benadrukt Dennis Straat. “Dat het stadsdeelbestuur telkens in het gelijk is gesteld, bevestigt het feit dat we als bestuur zorgvuldig te werk gaan met het maken van belangenafwegingen en met het correct doorlopen van bestuurlijke en juridische procedures.”
Verwijzend naar de lopende procedure bij de Rechtbank van Amsterdam tegen de verleende bouwvergunning voor Fountainhead, zegt Dennis Straat dat het stadsdeelbestuur de uitspraak van de bestuursrechter met vertrouwen tegemoet ziet. Naar verwachting doet de rechtbank in deze zaak een uitspraak uiterlijk eind december 2008 of begin januari 2009. De Amsterdamse Rechtbank gaf eind augustus te kennen haar uitspraak uitgesteld te hebben totdat de Raad van State zich heeft uitgesproken in het hoger beroep tegen het nieuwe bestemmingsplan.
the runner
March 9th, 2009, 10:10 PM
In een klein berichtje van www.nul20.nl stond dit te lezen:
2 jan 2009
Weg vrij voor bouw Fountainhead
Eigen Haard en De Key mogen door met de bouw van het zestig meter hoge woningcomplex Fountainhead aan de oever van de Amsterdamse Ertshaven. De Raad van State heeft alle bezwaren van buurtbewoners tegen het bouwproject terzijde geschoven. Fountainhead omvat in totaal 237 koopwoningen, waaronder acht penthouses, een bovengrondse parkeergarage en acht lokalen voor een basisschool.
Het spectaculaire ontwerp vormt de laatste grote schakel in de ontwikkeling van het Oostelijk Havengebied. Het gebouw kent een lange geschiedenis. Het is gebaseerd op een idee van de Amerikaanse architect Steven Holl. Na een conflict met de opdrachtgevers werd het ontwerp overgenomen door KCAP Architecten. Aanvankelijk was de komst voorzien van ruim honderd buitengewoon luxe appartementen. Vanwege de onverkoopbaarheid daarvan begin deze eeuw werd het gebouw herontwikkeld en het woningaantal verdubbeld. Het uitstel heeft geduurd tot de volgende recessie.[BP]
^^
Het is een beetje raar dat het stadsdeel Zeeburg geen melding maakt van dit heugelijke feit dus ik twijfel nog een beetje of ze eerdags echt gaan beginnen.
the runner
March 28th, 2009, 09:54 PM
Amsterdam, maart 2009.
Verwachte planning 2009
Eind 2008 heeft de Raad van State de diverse beroepen tegen het nieuwe bestemmingsplan Borneo Sporenburg, inclusief Fountainhead ongegrond verklaard. Nu er met de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan Borneo-Sporenburg-Rietlanden geen ruimtelijke bezwaren zijn tegen het bouwplan, lijken er geen beletsels meer te zijn voor de bouw. De Rechtbank van Amsterdam moet echter nog uitspraak doen in de bouwvergunningsprocedure. In januari heeft de Rechtbank een tussenvonnis gewezen, maar na hernieuwd onderzoek besloten dat er nog een zitting moet plaatsvinden, voorafgaande aan de einduitspraak. Dat alles leidt ertoe dat de definitieve uitspraak van de Rechtbank eind april / begin mei 2009 wordt verwacht.
Bron: www.fountainhead.nu
the runner
April 5th, 2009, 11:35 PM
Verkoopplanning en vergunning procedures
Na een positieve uitspraak in de beroepsprocedure van de bouwvergunning, kan in de zomer van 2009 worden gestart met landmaken. Met de bouw zelf kan dan in 2010 worden gestart. Om te beginnen wordt de grond bouwrijp gemaakt en vindt de oeveruitbreiding in de Ertshaven plaats. Het stadsdeel is parallel bezig met het aanleggen van een nieuw speelterrein, eveneens gedeeltelijk in de Ertshaven.
^^
Goed nieuws:banana:
Bron: www.fountainhead.nu
bthj
April 6th, 2009, 10:55 AM
dat zou ik niet willen zeggen. het wordt een lelijk ding. zonde van de buurt.
Cymen
April 6th, 2009, 02:31 PM
dat zou ik niet willen zeggen. het wordt een lelijk ding. zonde van de buurt.
De buurt kenmerkt zich juist door iconen. In dat opzicht een verrijking van de buurt. Smaak is persoonlijk, maar er zit tenminste architectuur in dit gebouw, in tegenstelling tot de rest na de Whale dat standaard IJburg meuk is.
SkyBridge
April 6th, 2009, 04:11 PM
^ Ik vind het ontwerp ook mooi, maar dit soort losstaande grootschalige gebouwen met één functie vind ik eigenlijk ook een slecht idee.
bthj
April 6th, 2009, 04:39 PM
in de context van de erstkade is het een mislukking. de erstkade bestaat uit gezinswoningen waar dit ding (en trouwens ook de Whale) detoneert. als ik er zou wonen, dan zou ik het niet voor mijn neus willen hebben. ermag best een hoog gebouw komen, maar dan liever een gebouw wat nog iets aan elegantie doet herinneren.
Cymen
April 6th, 2009, 05:02 PM
in de context van de erstkade is het een mislukking. de erstkade bestaat uit gezinswoningen waar dit ding (en trouwens ook de Whale) detoneert. als ik er zou wonen, dan zou ik het niet voor mijn neus willen hebben. ermag best een hoog gebouw komen, maar dan liever een gebouw wat nog iets aan elegantie doet herinneren.
Ik ben het met je eens dat zo'n groot ding niet elegant is naast de laagbouw. Maar punt is dat bewoners weinig recht van klagen hadden, want dit plan was er al vanaf het begin. Maar weinig elegant en af toe chaotisch is nu eenmaal de toon in dat gebied (zie ook woonschepen dat nu juist als positief wordt gezien, vooraf absoluut niet). Aangezien het een van de mooiste nieuwbouwwijken van Amsterdam is denk ik dat het toch goed is om deze gewoon te bouwen. Er staan tenslotte torens in dit gebied die veel meer uit de toon zijn, maar je nauwelijks iemand over hoorde klagen.
Rabotnik
April 7th, 2009, 03:45 AM
Hmm ik vindt het anders elegant genoeg, het is een brok mooie architectuur.
Lijkt mij juist geweldig om vanuit je huisje tegenaan te moeten kijken.
AmstelBright
April 9th, 2009, 09:03 PM
Juist de combinatie van laagbouw en de "detonerende" Whale en Pacman maken dit gebied zo bijzonder. Zonder die grote blokken zou het er maar een saaie boel zijn geworden. Ik denk dat de huidige "detonerende" blokken juist extra mooi uit de verf komen als straks Fountainhead erbij staat.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe makkelijk of hoe moeilijk die appartementen zich laten verkopen. Het is een hoop geld voor relatief gesloten appartementen zonder buitenruimte en ik zou persoonlijk niet snel boven een basisschool gaan wonen. Heb je geen last van het geluid van al die kinderen, dan zit je weer met moeders die hun MPVs op de stoep zetten om de kids te droppen. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal uitpakken.
Waterlander
April 10th, 2009, 08:06 PM
De toekomstige plek van Fountainhead. Op de achtergrond het KNSM-eiland.
http://www.houtrib7.nl/picture_library/fountainhead_100409.jpg
the runner
July 10th, 2009, 11:39 PM
Bestuursrechter laat bouwvergunning intact
9 juli 2009
Het stadsdeelbestuur van Zeeburg en de projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise BV hebben besloten om na de zomer te starten met de bouw van Fountainhead. In een lange periode van beroepsprocedures heeft de Rechtbank Amsterdam op 3 juli 2009 beslist dat de bouwvergunning voor Fountainhead in stand kan blijven.
In september/oktober wordt begonnen met het slaan van damwanden voor oeveruitbreiding aan de Ertskade op het eiland Sporenburg in het Oostelijk Havengebied. Landwinning is nodig voor het bouwrijp maken van het terrein en voor de aanleg van een speelveld na de bouw van Fountainhead. De feitelijke bouwwerkzaamheden beginnen in het najaar van 2010. De oplevering van het gebouw staat gepland voor het voorjaar van 2013.
De verkoop van de woningen start medio volgend jaar. Op de website www.fountainhead.nu is actuele informatie te vinden over de verkoop en de bouw. Architectenbureau KCAP is de ontwerper van het zestig meter hoge gebouw Fountainhead. De 237 huur- en koopappartementen bestaan uit studio’s, penthouses en woningen van twee, drie en vier kamers. De begane grond biedt ruimte voor onder andere een fitnesscentrum en een zwembad.
De bewoners van het complex hebben een eigen fietsenstalling en een parkeerplek in de inpandige parkeergarage. In het gebouw komt er ook een basisschool met een aparte ingang. Stadsdeelwethouder ruimtelijke ordening en wonen Nico Papineau Salm is content met de beslissing van de bestuursrechter. “We kunnen eindelijk aan de slag met de bouw. Het wooncomplex Fountainhead is in veel opzichten een belangrijk project voor Zeeburg én Amsterdam. Met ruim tweehonderd appartementen wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de woningbouwproductie in onze stad. Met de basisschool van acht klassen beschikken we de komende jaren over voldoende lokalen in het Oostelijk Havengebied. En de kinderen uit de buurt krijgen een permanent speelterrein.”
Fountainhead Enterprises BV, de bouwcombinatie van woningcorporaties Eigen Haard en De Key, is ook blij dat ze kan starten met de bouw. “Het is belangrijk dat wij het signaal afgeven dat we gaan bouwen in deze economisch moeilijke tijden. Amsterdam heeft dat nodig”, zeggen de directeuren Jan Bolhoeve van Eigen Haard en Jaap van Gelder van De Key. “Na een lange voorbereiding kunnen we nu eindelijk beginnen met de uitvoering. Fountainhead is het sluitstuk van de ontwikkeling van Borneo en Sporenburg en het laatste grote bouwproject in het Oostelijk Havengebied. Het gevarieerde bouwprogramma versterkt de leefbaarheid van het hele gebied”.
Bron: www.zeeburg.amsterdam.nl
Henk
July 11th, 2009, 04:19 AM
Eindelijk, dit begon al een van de langst lopende projecten te worden. Tijd om het af te ronden.
Elio di Angelis
July 12th, 2009, 07:45 PM
Gaat de school op de kop van het Java eiland dan weg?
bthj
July 12th, 2009, 09:43 PM
lelijk plomp ding wordt dit. als er een project had mogen sneuvelen in de stad, dan deze wel.
MVA
July 13th, 2009, 11:43 AM
Gaat de school op de kop van het Java eiland dan weg?
Daar komt Fountainhead niet te staan...zie bericht nr. 86
MVA
July 13th, 2009, 11:44 AM
lelijk plomp ding wordt dit. als er een project had mogen sneuvelen in de stad, dan deze wel.
Smaken verschillen...de laatste impressies die ik heb gezien zien er veelbelovend uit, ik ben blij dat dit project (eindelijk) doorgaat!
Grumpey
July 13th, 2009, 11:53 AM
Daar komt Fountainhead niet te staan...zie bericht nr. 86
Ik neem aan dat hij bedoelt dat doordat er een school in dit gebouw komt, de school op de kop van java misschien niet meer nodig is.
MVA
July 13th, 2009, 11:54 AM
Daar kan je wel eens gelijk in hebben...
Elio di Angelis
July 14th, 2009, 11:46 AM
^^
Ik bedoelde idd de school op de kop van het java eiland.
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.