bobdebouwer
April 19th, 2005, 08:47 PM
Vervolg van deze (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=3893866#post3893866) thread. Algemene plek waar je al het nieuws betreft Assen kwijt kunt!
|
View Full Version : Assen: Algemene updates (2) bobdebouwer April 19th, 2005, 08:47 PM Vervolg van deze (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=3893866#post3893866) thread. Algemene plek waar je al het nieuws betreft Assen kwijt kunt! SebasvandenBrink April 20th, 2005, 10:23 AM Ik heb mijn hand weten te leggen op 'n blaadje van de werkgroep waar Ziengs deel van uitmaakt. Apart plan kan ik je zeggen; ik zal ze proberen te scannen en te posten vandaag. Al in al maakt het wel een niet al te uitgedachte indruk qua verkeersdoorstroming e.d. bobdebouwer April 20th, 2005, 10:43 AM Voor al onze kijkers die net inschakelen: Dit gaat over de nieuwe plannen voor het Multifunctioneel cultureel centrum op de plek van de Kolk :D janneman April 20th, 2005, 11:49 AM je maakt me nieuwsgierig Sebas SebasvandenBrink April 20th, 2005, 11:59 AM http://img245.echo.cx/img245/1982/klankbord1ap.th.jpg (http://img245.echo.cx/my.php?image=klankbord1ap.jpg) (Als iemand dit plaatje fatsoenlijker kan hosten dan gaarne) Dit is dus het 3e voorstel voor het nieuwe Cultureel Kwartier (?) Het plan hierbij is dus voornamelijk woningen incl. een woonhof. De Weiersstraat wordt verder naar het westen geplaatst (waardoor in mijn ogen de doorstroming vanaf de Jozefkerk richting Politiebureau niet bevorderd wordt. De grote zwarte 'vlek' is het eigenlijk Kwartier, incl. bieb, ICO enz. 6 bioscoopzalen en nog vele andere elementen. Al in al beslaat dit een heel ander oppervlak dan het plan van de gemeente. Er zijn ook doorsnedes (en een maquette) van het gebouw welke ik wellicht later zal inscannen. Het oude panbd van de Kolk moet worden behouden. Aan de zuidkant kan een taxi standplaats komen en aan de noordkant een bushalte. (Onder de bomen) Kracht van de visie volgens hun is: Assen op de Kaart Historische Elementen Behouden (Oude zaal, pand Mulder, Tuinmuur/Kloosteruin) Cultuur en informatie bij binnenstad Wonen bij wonen Kracht van het idee volgens hun: Goed en spraakmakend theater Bioscoop van de toekomst Huis van informatie/communicatie Horeca sluit aan bij de markt Drents archief optioneel Draagvlak woonomgeving Programma: Theaterzaal 850-1000 stoelen Vlakke vloerzaal 250 plaatsen 6 bioscoopzalen Oude Zaal (Horeca/Theater) 2400 m2 Bieb 4000 m2 Drents Archief optioneel 600 parkeerplaatsen 60 grondgebonden woningen 37 apartementen Planning: Structuurvisie Aanwezig Beslissing van de raad om visie uit te werken: 21 april Voor 1 juli ro-procedures inzichtelijk voor kompas subsidie Concept bestemmingsplan in voorbereiding Bestemmingsplanprocedures met inspraakprocedures doorlopen Er zitten op zich goede punten in, vooral het betrekken van de kolk 'aan' het Koopmansplein als 't ware. Ik zie alleen niet helemaal hoe ze zoveel ruimte knnen creëren op zo'n kleine ruimte. Maar volgens mij is deel van het plan om onder de kolk en het plein ook ruimte te maken. O.A. voor parkeren. Uiteraard: © Klankbord Assen bobdebouwer April 20th, 2005, 04:08 PM Volgens mij krijg je dan een bioscoop met meerdere verdiepingen de lucht in, zoiets prop je niet op de ruimte die er nu beschikbaar is... Diehard April 20th, 2005, 04:29 PM Hier het stedenbouwkundig plan: http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/voorstelklankbord.jpg Mijn eerste indruk is ook dat er goede punten inzitten: 1. Mooie link Koopmansplein - Vaart. Hier kan volgens mij echt een mooi pleintje ontstaan! 2. Het cultureel kwartier als cultureel eiland spreekt me ook wel aan. Na even nadenken een aantal zwakke punten ;): 1. Kosten absoluut niet duidelijk. 2. Inpassing in bestemmingsplan van met name de omlegging van de Weiersstraat lijkt me moeilijker dan in het gemeenteplan (waarvan het grootste deel al in het bestemmingsplan past). 3. Teveel grondgebonden woningen. Als ik het goed begrijp gaat dit plan uit van grondgebonden woningen langs de hele westkant van de nieuwe Weiersstraat. Dat lijkt me onzin als je het beeld van de rest van de Weierstraat bekijkt. En als ik het goed begrijp worden bij de Hema appartementen gepland. Dan zou het een cultureel eiland worden met aan de oostkant appartementen tot 7 hoog (bestaande Weierspoort) en aan de westkant rijtjeswoningen. Dat lijkt me een vreemde situatie. Ik kan me voorstellen dat je hier geen woontorens gaat neerzetten maar appartementen van 4 hoog bij de Vaart tot 7 hoog aan de noordkant (bij het tankstation) is goed te verdedigen. Grondgebonden woningen in dat hofje lijkt me wel terecht vanuit stedenbouwkundig oogpunt. 4. Ik heb sterke twijfels bij de omvang van het cultureel eiland. Volgens mij kunnen daar nooit alle functies in. En als ze dat wel willen dat moeten ze de lucht een eind in. Voel ik hier een paradox? :) 5. Verkeerskundig kan die nieuwe Weierstraat echt niet, vooral wat betreft de aansluiting op Vaart ZZ. In de huidige situatie is het al passen en meten en uitkijken als je vanaf de Weiersstraat naar het zuiden gaat. De bochten die in dit plan staan zouden net kunnen op een fietspad of woonerf maar echt niet op de ringweg rond het centrum (aan de andere kant: het maakt het wel een lekkere wirwar en dat is altijd goed voor de verlevendiging van de stad). Twijfelpunt voor mij: 1. Architectonische waarde van de oude zaal.... Is die echt zo bijzonder als men doet voorkomen? Het worden leuke tijden! De gemeenteraad moet donderdag beslissen over het verlenen van een voorbereidingskrediet. Op zich hoeft dat geen vertraging op te lopen omdat daarvoor nog niet gekozen hoeft te worden tussen (combinaties van) ontwerpen. Maar ik verwacht wel een leuke discussie met moties waarin B&W bijvoorbeeld onderzoek naar combinatiemogelijkheden wordt opgedragen (lees voor de aardigheid het verslag van de commissie Algemeen Bestuur over het cultureel kwartier: http://www.assen.nl/smartsite11588.htm) vinman April 20th, 2005, 04:38 PM Huh, zijn het witte ingangpand aan de kolk en wat omringende panden er niet in opgenomen. Lijkt me zonde, zijn nogal beeldbepalende panden. bobdebouwer April 20th, 2005, 08:07 PM Of die zaal van waarde is weet ik niet, maar als ze hem weghalen zal ik het wel missen. Ik vind het interieur (plafond, muren) wel redelijk sfeervol en best een mooie plek voor een grand café. Volgens mij gaat het nooit lukken met zo'n smalle straat. Hoe moeten de bussen daar nou keren zoals ze dat nu doen? janneman April 22nd, 2005, 11:29 AM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4576 http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4577 hier kunnen we het mee doen nu. Ik was er al bang voor dat de plannen nog niet helemaal goedgekeurd zijn. De alternatieve plannen worden nu onder de loep genomen en 10 mei gan ze weer in discussie met elkander. Diehard April 22nd, 2005, 01:49 PM Goede ontwikkeling dat ze even pas op de plaats maken. De alternatieven zijn interessant genoeg om (op onderdelen) overgenomen te worden. Ik zag woensdagavond toevallig op het nieuws van TV Drenthe kort een impressie van het cultureel eiland. Een soort glazen geval dat er wel übercool uitzag! vinman April 23rd, 2005, 08:28 PM T zijn leuke plannen, als ze maar die hele Vaart wand intact laten. janneman April 24th, 2005, 09:30 PM Wat er vooral gaat veranderen is de voorkant aan de Kolk zijde en het terrein waar Opel Wander nu zit. De Witterbrug wordt weer een brug ipv. een dam met gammel roestwerk ernaast(of is dat een brug). En naast de brug komt op de hoek met de Troelstralaan een appartementen complex( Je weet wel die mooie). en de fietsbrug zal verdwijnen of vervangen worden D-Rise April 24th, 2005, 10:09 PM Als het zo moet gaan worden betekent dit dan definitief dat er geen aanlegsteiger komt voor plezier jachten mits de vaart door gestoken wordt naar het noor willems kanaal? ..... :runaway: vinman April 24th, 2005, 10:13 PM Ik hoop het niet...de vernieuwde brug zal hoop ik wel een redelijke hoogte hebben, dat er bootjes onder door kunnen. janneman April 24th, 2005, 11:20 PM en natuurlijk wordt de kade en berm aangepast en de weg ook. Ik heb er zin in allemaal jullie ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! @Sebas kan jij misschien het overzichtslijstje kopie en plak doen naar deze. is denk ik handiger voor een ieder ik moet nu steeds terug en server is niet echt snel tegenwoordig bobdebouwer April 25th, 2005, 12:17 PM Ik ben erg benieuwd. Een kleine verbouwing aan de Vaart NZ en ZZ naar een heuse avenue of flaneerboulevard zou Assen goed doen. Daar heb je nog niet eens boten voor nodig, al denk ik dat het wel mooi is als ze weer zo'n oude ophaalbrug plaatsen op de plek van dat ijzeren roesthoopje... vinman April 28th, 2005, 04:30 PM Als de gemeente de vaart open wil leggen, dan moet ook de huidige bebouwing aan de vaart zelf blijven bestaan, anders is een groot deel van de goede sfeer nu rond de kolk van de Vaart verdwenen, met bijvoorbeeld nieuwbouw. Dat lijkt mij erg onlogisch. bobdebouwer April 28th, 2005, 04:55 PM Dat vind ik zelf ook, er zijn zat kanalen met Vinex bebouwing erlangs, maar dit soort kanalen zijn vooral in Drenthe schaars. Afblijven dus. Laat de gevel van oude kolk plus de oude zaal staan en bouw er maar wat omheen zou ik zeggen. Diehard April 28th, 2005, 11:24 PM Laat de gevel van oude kolk plus de oude zaal staan en bouw er maar wat omheen zou ik zeggen. Wie betaalt dat? janneman April 28th, 2005, 11:47 PM nou ik betaal dat niet dus en wil liever ook niet meebetalen. tegen de grond die oude troep en bouw iets moois. de entree kan best nieuw met een ouderwetse sfeer erin verwerkt. als die bruine gruwelijke poppendoos maar weg is straks bobdebouwer April 29th, 2005, 10:02 AM Ja dat bruine mag inderdaad weg, maar dat is toch niet de oude zaal? Niet de art nouveau dacht ik zo. Volgens mij is zoiets best te betalen van het geld dat ze al gereserveerd hebben voor de nieuwbouw. Diehard April 29th, 2005, 12:53 PM @ Bobdebouwer Volgens mij is dit onderzocht en bleek het behoorlijke financiële consequenties te hebben. Oftewel: sloop en nieuwbouw is goedkoper dan de oude zaal laten staan. Verder gelezen in de notulen van de commissievergadering fysieke infrastructuur: "De heer Blom (PLOP) vraagt of de in het plan opgenomen flat boven het niveau van de Abel Tasman flat uitkomt en of dit een zijweg is naar de visie Hogere Bouw. De heer Huurman antwoordt dat hiermee een voorschot wordt genomen op de Nota Hogere Bouw en dat de flat iets hoger is dan de Abel Tasman flat." Dat wordt dus een dikke 40 meter en 13/14 verdiepingen :cheers: bobdebouwer April 29th, 2005, 01:13 PM De flat bij de bioscoop? Hoger dan de Abel Tasman flat? vinman April 29th, 2005, 07:52 PM Nou nou, beetje respect hier voor wat ouds dat Assen nog heeft he :) Ten tweede, ok, de oude bebouwing die er nu staat is geen toparchitectuur. Maar waarom zou je niet iets laten staan wat misschien minder interresant is als het om het pand zelf gaat, maar wat al vele decennia het beeld aan de Vaart bepaald. En zelf geloof ik bij sloop er niet in dat er een pand van redelijk kwaliteit voor terugkomt. Ik ken Assen wel langer, met al zijn blunders. En ik zou het zelf niet zo prettig vinden als mensen zeggen van, 'ja, dat nieuwe pand aan de Vaart kunnen ze maar beter weer slopen, wat er eerst stond was beter'. En zeker in een gebied waar nog het oude redelijk bewaard is gebleven, zou ik geen nieuwe blunders laten veroorzaken. Diehard May 2nd, 2005, 12:32 AM De flat bij de bioscoop? Hoger dan de Abel Tasman flat? Ow, vergeten te zeggen: dit gaat over de flat bij de Rolderstraat op de TPG-locatie. @ Vinman Na goed nadenken kom ik maar op twee (relatief kleine) blunders: 1. Het deel van het Justitiegebouw tegenover het stadhuis. 2. Het nieuwe deel van OM naast Diana (en zo erg vind ik dat nu ook weer niet). Heb jij meer uit het recente verleden? Sloop in de jaren zeventig vind ik niet tellen, dat gebeurde toen overal. bobdebouwer May 2nd, 2005, 10:56 AM Maar daarom is het nog wel doodse zonde... toch? janneman May 2nd, 2005, 12:02 PM http://img63.echo.cx/img63/9361/kloosterveste6mu.th.jpg (http://img63.echo.cx/my.php?image=kloosterveste6mu.jpg) leuk plaatje over hoe de Kloosterveste er nu bijstaat waar straks het winkelcentrum komt Diehard May 2nd, 2005, 12:39 PM Maar daarom is het nog wel doodse zonde... toch? Klopt... Maar dat maakt de Asser politiek van die tijd niet incompetenter dan de hele samenleving van de jaren 60 en 70 wat betreft omgang met historische panden. bobdebouwer May 2nd, 2005, 01:06 PM Het gaat mij ook niet om wie er nou wel of niet gelijk heeft... ofzo... maar dat de oude gevel en de oude zaal behouden blijven in het nieuwe plan. Als Assen nu echt ambitie toont komen ze met een ontwerp waarin oud en nieuw moeiteloos in elkaar smelten. Van de hypermoderne entree aan de Weiersloop naar het Grand Café in de oude zaal... Maar ik ben bang dat het geld het gaat winnen van de ambitie, en dat zou eeuwige zonde zijn... janneman May 3rd, 2005, 01:43 PM Het college spreekt zijn voorkeur uit voor het plan dat de gemeente zelf gemaakt heeft. De alternatieve plannen halen het helaas niet(of gelukkig) omdat ze denk ik te gehaast gemaakt zijn. Waarom waren ze ook niet eerder gekomen met deze plannen dan hadden ze daarna geperfectioneerd kunnen worden. http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4646 vinman May 3rd, 2005, 03:25 PM Zelf denk ik inderdaad dat het slechtse plan van de gemeente naar mijn idee doorgaat. Ik snap wel dat de gemeente zelf het meest rendabele plan er tussen uit haalt. Maar dat de gemeente zelf al niet met een beter plan is gekomen, waarmee er minder weerstand is te verwachten vind ik ook een fout. De alternatieve plannen zijn misschien wel allemaal niet volkomen goed, maar qua sfeer zijn ze een stuk beter dan de gemeentelijke plannen. Ik verwacht zelf ook nog wel aardig wat weerstand. Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. @Diehard: Waarom zou de recentere nieuwbouw beter zijn dan die van de jaren 70'. Misschien qua architectuur wel, maar qua stedebouwkundige opzet vind ik bijvoorbeeld het plan van de gemeente voor de Kolk niet echt dat je zegt mooi. zelf vind ik -de lelijke rijtjeswoningen naast het ico -De nieuwbouw van het Drents Museum (is eigen mening) -De hoek achter de abeltoren -Slecht beleid Rolderstraat ook vaak mislukkingen van de gemeente. vinman May 3rd, 2005, 03:27 PM Het gaat mij ook niet om wie er nou wel of niet gelijk heeft... ofzo... maar dat de oude gevel en de oude zaal behouden blijven in het nieuwe plan. Als Assen nu echt ambitie toont komen ze met een ontwerp waarin oud en nieuw moeiteloos in elkaar smelten. Van de hypermoderne entree aan de Weiersloop naar het Grand Café in de oude zaal... Maar ik ben bang dat het geld het gaat winnen van de ambitie, en dat zou eeuwige zonde zijn... Inderdaad bobdebouwer. Het hele plan mist ambitie, en dat is jammer. Over tien jaar wil ik nog wel eens zien hoe de bevolking dit plan vind in Assen :ohno: Diehard May 3rd, 2005, 08:47 PM Over de drie plannen voor het Cultureel Kwartier: hier is volgens mij het laatste woord nog niet over gesproken. De gemeenteraad zit enorm op het vinkentouw. Het zou me daarom niet verbazen als het college van B&W nog op de vingers wordt getikt. @ Vinman Je hebt gelijk, dat zijn geen toffe plekken. Maar om het nu gelijk mislukkingen te noemen... Komt bij dat de huidige gemeente het er niet bij laat zitten wat betreft bijvoorbeeld Veemarktterrein en Rolderstraat. Die worden in de komende tijd nog wel aangepakt. bobdebouwer May 3rd, 2005, 09:25 PM Het wordt, kort gezegd, hopen dat het wat moois word, want dat durf ik nog niet met blind vertrouwen te zeggen... Diehard May 3rd, 2005, 10:57 PM Vandaag is er een extra commissievergadering fysieke infrastructuur geweest met als enige agendapunt het cultureel kwartier. Ben benieuwd wat hier uit is gekomen... vinman May 3rd, 2005, 11:02 PM Zal waarschijnlijk het gemeenteplan het meest positief naar voren komen. Diehard May 6th, 2005, 02:39 PM Op de homepage van de site van de gemeente Assen: een tabel waarin de drie alternatieven met elkaar worden vergeleken: http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Nieuws/Matrix%20toetsingscriteria%20alt%20plannen%2004-05-2005%20(incl%20errata).doc janneman May 9th, 2005, 11:33 PM http://www.hetpaletassen.nl/ zo en nu wat meer over het Palet waar ze beloven om alles bij te houden. Geveke bv gaat hier een hele zooi bouwen de komende tijd bobdebouwer May 10th, 2005, 09:55 AM Dr zat toch ook een gigantische kantoortoren van maar liefst 9 verdiepingen bij toch? janneman May 10th, 2005, 03:24 PM Ja zeker zit die erbij . Die moet komen direct naast de rolderweg en tegen de tunnel aan. Ik vroeg het me ook al af waarom die er nog niet bij stond op de site. janneman May 10th, 2005, 03:28 PM ging fout Diehard May 11th, 2005, 01:46 AM Ik vroeg het me ook al af waarom die er nog niet bij stond op de site. Dat lijkt me wel logisch: omdat er nog geen concrete plannen zijn voor de ontwikkeling. Weliswaar is het opgenomen in het bestemmingsplan als kantoorlocatie met een maximale bouwhoogte van 30 meter, maar dat hoeft nog niks te zeggen over de termijn waarop het in ontwikkeling komt. Ik denk dat het ook nog wel even zal duren. Er is namelijk aardig wat leegstand op de kantorenmarkt in Assen. Ook zijn er nog heel wat vierkante meters plancapaciteit in de omgeving die misschien wel eerst aan bod komen, bijvoorbeeld Veemarktterrein en Bekro (Daarnaast: deze site is puur bedoeld voor het verkopen van huizen door drie samenwerkende ontwikkelaars). bobdebouwer May 11th, 2005, 11:49 AM Is wel een beetje achterhouden van informatie of niet? Er zijn nu mensen die graag zo'n huis willen kopen, terwijl er een 30 meter hoog kantoorgebouw naast komt te staan. Assen kennende levert dat een rituele verbranding van de makelaars op... janneman May 11th, 2005, 08:40 PM Gisteravond dacht ik een leuke avond te gaan beleven op het stadhuis waar de gemeenteraad wel eventjes gehakt zou gaan maken van het college maar niets blijkt minder waar. De zaak is vooraf beklonken door de partijen en gingen allemaal nog even de geschiedenis bijlangs om vervolgens wat prietpraat te houden over het aantal stoelen en een evt vijfde bioscoopzaal. Klapper vind ik het gesteggel over de theatermond van 14 of 16 meter breed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om 22.30 kon ik het niet meer aanzien en ben weg gegaan nadat ik wat adviezen gevraagt had van mensen die ook roken. Voor dit stukje journalistiek hoef ik echt niet zo nodig een avond laten verknallen hoor. http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4680 Oh ja de Oude Zaal mag blijven staan mits mogelijk zegt wethouder Verdegem toe. Ik denk dat ie bedoelde ik zeg het maar toe dan ben ik van dat gezeur af van jullie en zwaai over een tijdje wel met een bouwtechnisch rapport dat zegt dat het niet meer fatsoenlijk te restaureren valt en dan alsnog tegen de vlakte dat ding. Op de terugweg naar huis bleef ik eens bij de Weierspoort staan en bedacht me hoe het er straks misschien wel uit gaat zien met de weg. En toen dacht ik laat die straat toch gewoon zo liggen en ga lekker stedelijk doen en ga creatief zijn met pilaren die al een beetje aflopen naar beneden en bouw de grote bioscoopzaal bovenop de weierstraat janneman May 11th, 2005, 08:52 PM Is wel een beetje achterhouden van informatie of niet? Er zijn nu mensen die graag zo'n huis willen kopen, terwijl er een 30 meter hoog kantoorgebouw naast komt te staan. Assen kennende levert dat een rituele verbranding van de makelaars op... Dit is al bekend zolang als de plannen er zijn hoor dat die toren er komt Op de website staat ie zelfs op een van de foto's trouwens dus mensen kunnen het weten Diehard May 11th, 2005, 09:36 PM Is wel een beetje achterhouden van informatie of niet? Er zijn nu mensen die graag zo'n huis willen kopen, terwijl er een 30 meter hoog kantoorgebouw naast komt te staan. Assen kennende levert dat een rituele verbranding van de makelaars op... Dat is absoluut geen achterhouden van informatie. Alle vigerende bestemmingsplannen (enig juridisch bindend RO plan) zijn openbaar en in te zien op het Stadhuis. En in het BP voor het Palet is een mogelijkheid voor een kantoor van 30 meter hoog in opgenomen. Als men achteraf gaat zeuren dan piesen ze flink naast de pot: dat had men kunnen weten. En als je een beetje doorvraagt bij een makelaar (en dat lijkt me wel logisch; je koopt niet even een pak suiker) dan zal die ook wel vertellen dat in de woonomgeving mogelijk nog een kantoortoren gebouwd gaat worden. Edit: las even over de post van Janneman heen :) @ Janneman: Ben je nu niet een beetje erg negatief? Ik vind het plan van de gemeente (plan A) helemaal niet zo slecht (overigens: met de beperkte kennis die wij net als de meeste buitenstaanders van alle drie de plannen hebben; de meeste kennis heb ik gehaald uit bovenstaande matrix (http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Nieuws/matrixToetsingscriteriaCultKwart.doc) en dit (http://www.assen.nl/smartsite11551.htm) document van de gemeentesite) En wat er gister gebeurd is is dat er enkele aanpassingen zijn gedaan die overgenomen zijn uit plan B (extra bioscoopzalen, extra stoelen en behoud van de oude zaal indien financieel mogelijk. Dus in zekere zin heeft de gemeenteraad zich laten beïnvloeden door plan B. Plan C lijkt achteraf sowieso weinig kans van slagen te hebben gehad. Volgens mij was de raad nooit zo heel erg tegen op plan A, maar ging het hun met name om het behoud van de oude zaal. Volgens mij is onderzocht dat het behouden van de oude zaal € 1 miljoen extra kost. Dat is wat Verdegem ook bedoelt denk ik: als de gemeenteraad bereid is om daarvoor extra budget uit te trekken, dan kan het doorgaan En tja, dat de zaak van te voren beklonken was, verbaast me niet echt. Eergister was er in Diana een debatavond van DvhN waar veel raadsleden aanwezig waren. Daarnaast hebben de fracties gister de hele dag vergaderd zodat ze goed voorbereid aan de raadsvergadering zouden beginnen. Ik neem aan dat je het niet meent dat je de Weierstraat zo wilt laten liggen als het nu is? Ik vind het er namelijk op dit moment niet bepaald tof uitzien. janneman May 11th, 2005, 10:27 PM @ diehard Ik vind persoonlijk de Weierstraat wel mooi omdat ie niet recttoe rechtaan is met bij de kolk flink wat groen en dat verdwijnt straks allemaal. Straks krijg je weer allemaal vage dingen(wethouder Piek) die de snelheid moet reguleren. Nieuw meubilair erop en klaar is de handel Ik zie niet in dat ik negatief ben hoogstens een beetje teleurgesteld in hoe het allemaal gegaan is. Erwas de afgelopen weken zoveel paniek over van alles en nog wat en nu zitten ze 4.5 uur lang te ouwehoeren wat mijns inziens ook in 3 uur had gekund. Het behoud van de oude zaal mag alleen geschieden binnen de financiele kaders die er zijn(raadslid Wilkens heeft dit expleciet gevraagt) en dat zal moeilijk worden. Diehard May 11th, 2005, 11:42 PM Ik zie niet in dat ik negatief ben hoogstens een beetje teleurgesteld in hoe het allemaal gegaan is. Erwas de afgelopen weken zoveel paniek over van alles en nog wat en nu zitten ze 4.5 uur lang te ouwehoeren wat mijns inziens ook in 3 uur had gekund. Het behoud van de oude zaal mag alleen geschieden binnen de financiele kaders die er zijn(raadslid Wilkens heeft dit expleciet gevraagt) en dat zal moeilijk worden. Inderdaad, de gemeenteraad van Assen kan wel aardig lullen over niks. Toen ik daar nog stage liep heb ik in de wandelgangen daar heel wat ambtenaren over horen schelden. Wat betreft die financiële kaders: de raad heeft budgetrecht. En als de raad het in meerderheid nodig vind om voor het behoud van de oude zaal de financiële kaders op te rekken, dan zal dat gebeuren. Daar heeft het college van B&W verder niks over te zeggen. Wat er nu gaat gebeuren (volgens dit persbericht (http://www.assen.nl/smartsite11997.htm)) is dat Verdegem met een voorstel komt waarin sloop en behoud van de oude zaal tegen elkaar worden afgezet inclusief financieel plaatje. De raad mag dan besluiten of het behoud van de oude zaal opweegt tegen de meerkosten. Even heel iets anders. Ik kwam op de site dit document tegen: Voortgangsnota 2005 (http://www.assen.nl/smartsite12001.htm) Voor een deel is het vrij droge kost over de financiële boekhouding van de gemeente over beleidsvelden die me niet boeien, maar ook over ruimtelijke ordenings- en verkeersprojecten. Na even snel doorscannen vond ik een paar hele interessante passages over de stand van zaken van projecten als Kloosterveste, Rolderstraat, Wegvak Peelo, enzovoort. En omdat het in pdf is ga ik dat niet allemaal overtikken ;) In ieder geval een interessant kijkje in de keuken van het gemeentelijk beleid. vinman May 12th, 2005, 02:01 PM Betekent behoud van de oude zaal ook, dat de panden aan de Vaart blijven staan? ('indien financieel mogelijk') vinman May 12th, 2005, 02:07 PM Voor de rest, dat deel van het palet ziet er nog wel goed uit bobdebouwer May 20th, 2005, 10:55 AM Uit het Dagblad van het Noorden (www.dhvn.nl) Bijeenkomst over hoogbouw Assen De langverwachte gemeentelijke nota over hoogbouw in Assen wordt op 7 juni gepresenteerd aan de bevolking. Wethouder Theo Verdegem deelde dit gisteravond mee tijdens de raadsvergadering. Vanuit de gemeenteraad is lang aangedrongen op deze notitie, die richtlijnen bevat voor hoge nieuwbouw in de stad: wat mag, wat mag niet en hoe hoog mogen we de lucht in? Dergelijke richtlijnen werden al gemist bij de discussie over de ruim 60 meter hoge politietoren die in Assen bij de A28 moet komen te staan. Aansluitende op de openbare bijeenkomst van 7 juni kunnen burgers hun reacties geven. Klinkt goed, wordt zoiets in het gemeentehuis gegeven? Ik wil er best eens naar toe, volgens mij heb ik dan geen andere verplichtingen. Diehard May 20th, 2005, 02:53 PM Liijkt me ook leuk om er bij te zijn. Wel handig om wat tegengeluid te geven tegen de voorspelbare reacties van Bond Heemschut en vrinden. Ik zit dan wel precies tussen twee tentamens, maar dat geeft niet :) janneman May 20th, 2005, 09:06 PM Dit zal waarschijnlijk op het stadhuis gedaan worden ja. 7 juni staat genoteerd weer FJ May 21st, 2005, 09:12 AM Het Bond Heemschut is alweer in actie in Assen. Na de politietoren, De appartementen bij het kanaal. Is nu het volgende: De reclamemast van 40 meter bij het tt-circuit. Het is ff wat anders dan kantoor/wonen maar toch. ( je krijgt ze niet weg uit de stad die *****) Maar ik vind het gezeik over wat er hier gebouwd moet worden beetje te ver doorslaan. Het is met bijna alles commentaar protesten en vertragingen. Het is nooit goed of het deugt niet. Nog ff en alle bonden en organisatisch komen in actie omdat de stoep te hoog ligt tov de straat. bobdebouwer May 21st, 2005, 01:39 PM Reclamemasten zijn lelijke gedrochten en dienen alleen de commercie, en niet de maatschappij. Een toren van 60 meter kun je nog neerzetten omdat het anders te veel oppervlakte/ruimte in beslag neemt, een reclamemast van 40 meter hoeft van mij niet zo. Go Heemschut! janneman May 21st, 2005, 05:19 PM in een mooi bedrijven landschap vind ik zo'n mast niet eens raar hoor. Die van McDonalds hier in Assen vond ik ook niet mooi maar nu al die bedrvijven erom heen komen zal het een heel ander gezicht worden. Wat die van de TT betreft weet ik niet eens waar die precies komen moet maar als hij direct bij de bebouwing komt vind ik het prima hoor. Als hij langs de snelweg komt vind ik het wel weer doodzonde want dan staat ie in een kaal landschap(alhoewel Sloggi reclame op 40 meter hoog). Of ze moeten besluiten om er een een of andere kunstvorm aan te gaan geven dan heeft het 2 functies. Er was toch een paar jaar terug een bedrijf die zich op het Peelopark wou vestigen maar door de recessie niet kwam die ook zo'n kunstvorm wou doen met een gebalde vuist geloof ik. vinman May 27th, 2005, 08:41 PM Opzich zijn masten niet lelijk, het is inderdaad hoe je ze inpast. In stedelijke omgevingen zullen ze goed passen. Maar een M-paal bij een afslag van een klein dorpje, nee dat hoeft neit. Bij het peelerpark mag er van mij nog wel wat meer komen als het gaat om ligt reclame. Aan de andere kant wordt toch in de toekomst gebouwd. janneman May 28th, 2005, 12:05 AM @vinman Als het toekomst muziek is dat het daar ook bebouwd word laten ze die mast dan ook in de toekomst doen. Ik blijf een kale mast helemaal niks vinden janneman June 3rd, 2005, 01:34 PM Hoogbouwnota wordt volgende week gepresenteerd maar nu staat het al in het DVHN compleet met een foto. In het centrum mogen we 50 meter hoog gaan en in buitengebieden zelfs 80 meter hoog. later volgt meer nog bobdebouwer June 3rd, 2005, 01:57 PM Heb het gelezen, leuk kaartje ook! Diehard June 6th, 2005, 04:16 PM Scan?? Ik lees alleen de internetversie... Gaan er dinsdag nog mensen heen? Ik in ieder geval wel! bobdebouwer June 6th, 2005, 06:45 PM Ik ben er ook te vinden. Kan helaas het kaartje niet meer vinden, ik verwacht eigenlijk een grotere versie te zien dinsdag (morgen) janneman June 7th, 2005, 12:27 PM vanavond mogen we het gaan zien dus wat er nu de bedoeling is. http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4828 sommigen zijn het er dus niet mee eens. bobdebouwer June 7th, 2005, 12:49 PM Hij heeft wel 2 kantjes vol kunnen krijgen die niks te maken hebben met hoogbouw... Volgens mij is het gewoon een potje flink kankeren op de 'visieloze' gemeente, en word daarbij als makkelijk mikpunt de (nog niet eens gepresenteerde) hoogbouwvisie. Jammer dat hij nou al bezwaar maakt, van hem verwacht ik eigenlijk geen inhoudelijk commentaar. Tot vanavond! vinman June 7th, 2005, 01:35 PM Vaak is hoogbouw helaas iets om op te zeuren... En uit het artikel van het asserjournaal blijkt maar weer dat sommige mensen maar bar weinig weten van de hoogbouw. Er wordt direct gesproken over 'wolkenkrabbers', en er komt direct een vergelijking met Rotterdam, of erger, NY. Eerst maar eens verdiepen wat de redenen van de voorstanders zijn voor hoogbouw, voor dat je begint de 'zeuren' wat hoogbouw allemaal fout kan doen. De redenen tegen zijn onder andere horizonvervuiling. Maar wat zullen de tegenstanders dan vinden van het alsmaar uitbereiden van de steden, is dat geen horizonvervuiling? Dat kan je vanaf een weiland ook goed genoeg zien, als je op zo'n woonwijk uitkijkt. Wat willen de tegenstanders. De omgeving van Assen groen houden, of de omgeving bebouwen, en de stad niet verder verdichten, waardoor de stad misschien wel groener blijft. En die laatste reden is ook onzin. Verdichting en hoogbouw hoeft er in de eerste plaats er niet voor te zorgen dat een stad minder groen wordt. Verdichting vind vaak plaats op plekken waar al bebouwing stond. Het is puur hoe je het inpast in de omgeving. De redenen die worden aangeswengeld, zijn soms ook van het laagste nivo, om tegen hoogbouw te zijn. Er wordt in het artikel van het asserjournaal al gesproken over dat je de toren vanuit het Lauwersmeer bij goed weer al zal kunnen zien. Dan denk ik, weten mensen wel precies hoe hoog de toren word, of beter gezegd, kunnen ze het wel indenken. Diehard June 7th, 2005, 03:23 PM Ik heb even een reactie naar asserjournaal gestuurd. Was inderdaad niet zo'n hoogstaand stukje van Hengelmolen: Een reactie op het stuk van de heer Hengelmolen over de hoogbouwnota die vanavond gepresenteerd gaat worden. Goed dat er discussie is over dit voor Assen redelijk nieuw onderwerp. Alleen jammer dat het geschreven moet worden met een pen vol azijnzuur blijkens de insinuaties en drogredenen die regelmatig worden rondgestrooid. Blijkbaar moet er nog iets verteerd worden. Inhoudelijk: de heer Hengelmolen stelt dat hoogbouw van een metertje of zestig niet zou passen in het Drentse landschap. Hierover kan men nu eenmaal twisten, er zijn hoogbouwliefhebbers en hoogbouwhaters. Voorop staat natuurlijk dat er voorzichtig omgesprongen moet worden met het Drentse landschap. Daarom is het des te verbazingwekkender dat de heer Hengelmolen in nog dezelfde zin stelt dat het vooral onlogisch is om in Assen de lucht in te gaan. Dit verbaast me ten zeerste. Is er immers niet zo dat in de Structuurvisie Stadsrandzone (waarin een visie wordt ontwikkeld op onder andere de toekomstige woningbouwontwikkelingen in het buitengebied, dat is het Drentse landschap) juist een expliciete relatie gelegd tussen inbreiding en stadsuitbreiding? En is het niet zo dat hoe meer mogelijkheden er in de bestaande stad gevonden worden voor woningbouw dat er dan minder woningen gebouwd hoeven te worden buiten de bestaande stad, oftewel dat er minder Drentse landschap opgeofferd hoeft te worden? En is het niet zo dat die mogelijkheden voor inbreiding vergroot worden als er meer hoogbouw en daarmee hogere dichtheden (aantal woningen per hectare) toegestaan wordt? Als de heer Hengelmolen als doel heeft het Drentse landschap te sparen zou hij dus juist voor hoogbouw moeten zijn en tegen uitsluitend stadsuitbreiding in lage dichtheden. Inderdaad, hoogbouw is ontstaan daar waar gebrek aan ruimte is. Heeft Assen dan een gebrek aan ruimte? In zekere zin wel! Immers, we zijn gezegend met een stad in een prachtige omgeving. Dan moeten we er toch alles aan doen om die prachtige omgeving zo veel mogelijk te sparen? Dat de heer Hengelmolen betoogt dat er in Assen geen gebrek aan ruimte is voor het bouwen van laagbouw (woningen in lage dichtheden) vind ik dan ook bevreemdend. Zowel vanuit het oogpunt van het sparen van het Drentse landschap als vanuit de wetenschap dat de gemeente Assen in oppervlakte relatief klein is. Als door het bouwen van meer hoogbouw in Assen er tot pak’em beet 2030 de stad met een woonwijk minder uitgebreid hoeft te worden dan teken ik daar direct voor! Even tussendoor: 80.000 inwoners in 2020 is inderdaad niet zo heel veel. Maar ik denk dat we ons wel rekening moeten geven van het tempo waarmee deze 80.000 inwoners waarschijnlijk (het blijft natuurlijk een prognose) bereikt gaat worden. Dat ligt – de trend van afgelopen jaren volgend – op ongeveer 800 - 1000 inwoners extra per jaar! En dat is iets wat met geen mogelijkheid bescheiden genoemd kan worden. Deze extra bewoners vragen om extra woningen, een realiteit waarvoor Nederland – en dus ook Assen – de ogen niet kan sluiten. En nee, we kunnen er niet zomaar van uit gaan dat het wel meevalt met de bevolkingsgroei en – eigenlijk nog veel belangrijker – de groei van het aantal huishoudens. Dan zouden we echtscheiding, immigratie en een langere levensduur moeten verbieden. Dat Assen op dit moment weinig hoogbouw heeft en geen hoogbouwtraditie is voor de heer Hengelmolen een argument tegen. Ik zou het juist andersom willen zien. Gegeven het feit dat het stedelijk gebied Assen gemiddeld genomen lage dichtheden heeft, zou het dus mogelijk moeten zijn om op de juiste plaats hoogbouw toe te laten. Op de juiste plaats en zonder negatieve effecten op de leefkwaliteit. Want de functie van de hoogbouwnota is het aangeven van kaders. Op sommige plekken is het mogelijk om hoogbouw neer te zetten zonder dat de kwaliteit van de leefomgeving verslechtert. Op andere plekke is dat juist niet mogelijk. De nota zegt niks over het daadwerkelijk realiseren van welk gebouw dan ook. Het geeft alleen een kader dat er tot op dit moment niet was. Dat er dan nu het initiatief is genomen om na te denken over hoogbouw en inbreiding in relatie met de te verwachten bevolkingsgroei is te prijzen. De struisvogelpolitiek van de heer Hengelmolen die Assen blijkbaar als een Amerikaanse suburb wil laten groeien daarentegen niet. Dat hoogbouw op zichzelf niks zegt over kwaliteit is een waarheid als een koe. De Bijlmers en Ommoords hebben dat wel bewezen (al moet ik zeggen dat ik deze bijdrage typ vanuit mijn rustige Vinkhuizer flatje waar het prima toeven is). Dat de heer Hengelmolen vervolgens hoogbouw vereenzelvigt met een lage kwaliteit slaat nergens op, maar is begrijpelijk als alleen naar deze voorbeelden van jaren zeventig flats worden gekeken. Uit binnen- en buitenland zijn de laatste jaren echter talloze hoogbouwprojecten gerealiseerd van hoge kwaliteit die op een zeer goede manier in het stedelijk landschap passen. Concluderend zou ik voor Assen willen zeggen: bouw wat hoger dan voorheen om daarmee je omringende landschap zo veel als mogelijk te sparen, doe dat in een goede kwaliteit, zonder negatieve effecten en (uiteraard!) met respect voor de bestaande bebouwing en structuur. janneman June 7th, 2005, 05:34 PM Wat de heer Hengelmolen nu voorstaat is denk ik dat ik over 10 jaar kan inschrijven op de eerste huizen midden in het prachtige landschap dat Assen omringt. De Europaweg-Oost is dan inmiddels al aangelegd en een deel van het stroom dal landschap Drentsche AA is gedempt. Ja dat lijkt me leuk wonen. Of toch maar binnen de kaders die nu vastgesteld worden verdichting in Assen toestaan zonder dat de specifieke kenmerken van de Asser binnenstad verwoest worden. ik draag ook steentje bij. ik heb de laatste tijd daar wel meer commentaar gegeven maar die haalt de voorpagina helaas niet bobdebouwer June 7th, 2005, 06:23 PM :applause: Uitprinten en voorlezen vanavond! janneman June 7th, 2005, 11:16 PM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4835 en nu is de handel wel geplaatst. Er was vanavond in het stadhuis ook iemand dermate aan het zeuren over landschapvervuiling dat ik bijna vermoed dat dit weleens Hengelmolentje kan zijn. Aan de reakties kon ik wel merken dat niet een ieder gecharmeerd van deze beste man is. @Bob Ik had de stukken van diehard en mezelf wel willen voorlezen maar ben nu eenmaal niet zo'n groot spreker in het openbaar. Voor 10 man lukt het nog wel maar 100 man is me iets te. FJ June 8th, 2005, 10:29 AM Las het stukje gisteren ook op het Asserjournaal. Vond het op zich wel opmerkelijk, wat hier ook gezegd werd, dat Assen gelijk al met R'dam NY en Hong Kong vergeleken werd. En meneer Hengelmolen zit te reageren alsof er binnen nu en 1 jaar gelijk gigantische wolkenkrabbers uit de grond gestampt worden. En vooral de de opmerking van dat je vanaf Schiermonnikoog en Zwolle alles al ziet. Maar ja, helaas is het zo dat men hier over alles wat er gebeurd moet zeuren en bij voorbaat al schreeuwt voor men weet wat er komt. bobdebouwer June 8th, 2005, 10:37 AM Inderdaad, en dat terwijl er nu een heel realistisch en ingetogen plan klaarligt waar je zeker verder mee kan. Gelukkig hebben Diehard en ik gisteravond ook veel positieve geluiden gehoord. @ Janneman, waar zat jij? Heb Ronin nog wel gezien overigens! :) janneman June 8th, 2005, 01:00 PM @Bob ik zat helemaal achterin bij de schuifdeuren. ik stel me altijd verdekt op bij dit soort dingen.(horen zien en zwijgen principe). We hadden eigenlijk een afspraak moeten maken want het dringt nu pas tot me door dat er meer van Hoogbouw aanwezig waren Diehard June 8th, 2005, 01:03 PM He, er waren nog meer HHFers aanwezig? Ronin en Janneman? Ben ook wel benieuwd waar ze zaten. Bob en ik zaten links van het middelste gangpad op de achterste heerlijk zittende raadsstoelen. Kon niet missen: de jongste aanwezigen :) Bob en ik hebben overigens ook nog even reclame gemaakt voor ons forum. Een CDA raadslid was zeer geïnteresseerd in het forum en we hebben even het adres doorgespeeld. Verder opvallend: Rene Daniels gebruikte een plaatje van Stichting Hoogbouw om uit te leggen hoe hogbouw in de bestaande stad ingepast kan worden. bobdebouwer June 8th, 2005, 04:02 PM Ronin, die zat rechts naast ons. Hij stelde nog vragen over de politietoren, wanneer die gebouwd werd enz... Diehard June 8th, 2005, 05:25 PM Ronin, die zat rechts naast ons. Hij stelde nog vragen over de politietoren, wanneer die gebouwd werd enz... OK, dat vermoedde ik al een beetje. Tof dat Assen ook steeds meer leden krijgt :) Bericht over de Triade, ze gaan blijkbaar beginnen met fase 2: Einde aan overdekt parkeren bij Neptunusplein Assen, 8 juni 2005 Met ingang van maandag 13 juni kan geen gebruik meer worden gemaakt van de overdekte parkeergelegenheid Neptunusplein. De hal wordt afgebroken en maakt plaats voor een Albert Heijn. Boven de supermarkt komt een parkeergarage van drie lagen en met ruimte voor 580 auto's. De verwachting is dat de bouw van de nieuwe parkeergarage in oktober 2006 is afgerond. Automobilisten kunnen gebruikmaken van de andere parkeergelegenheden in het centrum van Assen, zoals de parkeergarages aan het Mercuriusplein, de Poststraat, de Doevenkamp, de Torenlaan en het Neptunusplein. Alle garages zijn te bereiken via de met borden aangegeven parkeerroute. ronin June 8th, 2005, 09:19 PM Hallo allemaal. Ja ik (ronin) was er ook bij, die grijze dakduif helemaal vooraan in het midden. Was brandend nieuwsgierig wanneer ze gaan beginnen met die toren. Van twee toehoorders van het hoogbouwforum had ik al te horen gekregen dat de bouw na de zomervakantie zou gaan beginnen. Maar ik wilde de vraag toch wat breder stellen dus daarom deed ik het maar. Bovendien was er een man (hjengelmolen?) die beweerde namens de burgers van Assen te praten, wat ik MATELOOS!! irritant vond. Vroeg in het begin nog aan mij of ik geboren Assenaar was, ja dus maar niet belangrijk. Iemand die niet in Assen geboren is, kan ook met deze stad begaan zijn. Wilde dus ook even laten weten dat er Assenaren zijn die er anders tegen aan kijken. Vond het verder jammer dat er niet meer mensen aanwezig waren van zowel voor als tegenstanders, maar wat wil dat verder zeggen over hoe er in Assen over hoogbouw wordt gedacht. Vond het trouwens erg leuk met twee ouderen (nog ouder dan ik!) te hebben gesproken die helemaal voor waren, dus je zou een breder draagvlak kunnen verwachtten dan men denkt. Ook viel het op dat de tegenstanders zich het meeste roerden. Wel hebben ze gelijk dat er kansen voor verdichting gemist worden in het pallet en de dichtershof, echt jammer wat mij betreft. janneman June 8th, 2005, 11:40 PM ik heb bij het weggaan dan jullie gezien diehard en Bob een lang en een vrij kort persoon. de lange met donker haar en de kleine met een baardje of niet soms. Ik gok diehard is de kleine en Bob is de grote dan. Ik was de woesteling met lang haar en een baard en geheel in spijkerkleding. Oh ja mijn vriendin is vanavond gebeld door de heer Hengelmolen. Hij wou wel weten wat ik nu precies bedoelde maar helaas ik was er niet.(een mens moet ook werken nu eenmaal) Ik zal hem morgen terugbellen want volgens hem is het een misverstand en liggen de visies niet al te ver uitelkaar. Ik hoor rustig zijn verhaal aan dan. U hoort morgen weer van me Diehard June 8th, 2005, 11:48 PM Oh ja mijn vriendin is vanavond gebeld door de heer Hengelmolen. Hij wou wel weten wat ik nu precies bedoelde maar helaas ik was er niet.(een mens moet ook werken nu eenmaal) Ik zal hem morgen terugbellen want volgens hem is het een misverstand en liggen de visies niet al te ver uitelkaar. Ik hoor rustig zijn verhaal aan dan. Hoe weet die beste man dan je telefoonnummer... Toch niet omdat je die aan Asserjournaal.nl hebt gemaild? O ja, en ik ben de lange en Bob is de baardmans ;) @ Ronin: Zoals Fred Huurman gister al aangaf wordt er op de Dichtershof en het Palet toch nog redelijk dicht gebouwd. Op Dichtershof komen iets van 270 woningen, terwijl er vroeger 180 stonden: een toename van 50%. De dichtheid op het Palet wordt iets van 40 woningen per hectare. Had inderdaad nog wel iets dichter gekund wat mij betreft. janneman June 8th, 2005, 11:54 PM ik sta in het telefoonboek namelijk. ik maak er ook geen probleem van hoor. Ik geef gehoor en wederhoor FJ June 9th, 2005, 10:51 AM Nieuwe foto's voor het TT world project bij het circuit. Plannen gaan definitief door zoals te lezen in het Dagblad van het Noorden. Hoop dat het erbij komt te staan, heb nog niet eerder foto's ge-upload. En heb ze ff gejat en kleiner gemaakt omdat ze abnormaal groot waren. :) http://members.home.nl/fjb/ttworld1.jpg http://members.home.nl/fjb/ttworld2.jpg http://members.home.nl/fjb/ttworld3.jpg bobdebouwer June 9th, 2005, 11:13 AM Ik ben benieuwd naar de reacties van Assens eigen NIMBY: Hengelmolen. Hou ons op de hoogte! De impressies voor het nieuwe TTWorld zien er goed uit, maar ik moet nog zien of dit allemaal te bedruipen valt. Ik ben dan wel geen expert, maar dit is nog steeds Assen. Tsja als er een marktpartij zich hieraan waagt en risico loopt zal het wel goed zitten... Diehard June 9th, 2005, 11:26 AM Mooie impressies FJ! Waar heb je ze vandaan? DvhN: TT World verrijst op circuit in Assen Willem van Hamersvelt assen - Het ambitieuze bouwplan voor een groot amusementspark bij het TT-circuit gaat definitief door. Binnen twee weken gaat de aanvraag voor een bouwvergunning de deur uit. Het park, dat een investering van minstens 120 miljoen euro vergt, moet volgens projectontwikkelaar Peter Joosten in 2007 in bedrijf zijn. Diverse investeerders tekenen voor dat bedrag. Het park, TT World gedoopt, gaat uit een groot aantal gebouwen bestaan, gegroepeerd rond een binnenplein. Het complex ligt pal tegen de (dan ingekorte) noord-lus van het circuit aan. TT-World gaat onder meer bestaan uit een motorsportmuseum, een luxueus, 25 meter hoog hotel, aan de motor- en autosport gelieerde detailhandel, showrooms, een spelhal, een bowlingbaan, een groot fitness- en saunacentrum, een kartbaan en een evenementenhal. Ook krijgt het centrum diverse horecagelegenheden, waaronder een motorcafé. Voor een groot deel van het plan heeft Joosten al kopers of exploitanten gecontracteerd. GS van Drenthe hebben laaiend enthousiast op de plannen gereageerd, zo meldde commissaris van de koningin Relus ter Beek gisteren op de jaarlijkse persconferentie ter gelegenheid van de aanstaande TT. "Een geweldige impuls voor Assen en Drenthe", aldus Ter Beek. Die 25 meter hoogte lijkt me niet te kloppen: 9 verdiepingen plus plint is toch minstens 30 tot 35 meter. Zie ook http://tt-hotel.nl/tt_hotel.htm en http://tt-hotel.nl/tt_world.htm http://tt-hotel.nl/vooraancht_Hotel.jpg http://tt-hotel.nl/etages_hotel.jpg En om het helemaal compleet te maken :) http://tt-hotel.nl/kamer.jpg http://tt-hotel.nl/suites.jpg FJ June 9th, 2005, 11:29 AM Zo ff wat meer tijd. @ Die Hard: ik las het artikel in DvhN, dus dacht site van Circuit heeft vast ook wel dat nieuws, nog niet dus. Maar in de perszone stonden de afbeeldingen al wel, staan er sinds gisteren pas op. (blijf aan het editen, maar staan ook op de links die je poste zag ik :) ) Nou zover het bekend is zijn er dus al diverse investeerders die er voor tekeken. Minstents ( :eek2: ) 120 miljoen € is er mee gemoeit. maar ik denk wel dat het en goede investering is voor het circuit. Het is er altijd druk, er is altijd wel wat te doen. Daar komt bij dat het TT-circuit een FIA licentie heeft voor zo'n beetje alle races behalve formule 1 (daar mogen alleen demonstraties) dus verder DTM NASCAR CART enz enz enz. En gezien er verdere evenementen gehouden moet worden, concerte, festivals etc. denk ik dat ze er heel goed aan doen. Maar het project heeft zeer veel ambitie en zou mooi zijn als het het er komt. Wil ff kijken of er wat mensen van circuit daar rondlopen die er meer vanaf weten. Kan met me perskaartje denk ik wel het een en ander lospeuteren daaro :) Wat betreft meneer Hengelmolen: Laat um lekker zijn spullen pakken en in een dorpje gaan wonen. Als ik zijn commentaar zo lees denk ik dat hij zelf nog een bezwaar gaat maken als de stoep een paar centimeter te hoog ligt. Maar goed, zal er dit jaar nog wel vaker komen daar. En wil er toch een hele serie over gaan maken over de veranderingen die er rondom het circuit plaats gaan vinden. Dus zowel de baanverlegging en het TT-world project. En als het en beetje mee zit moet het volgens het bericht in 2007 in bedrijf zijn. Dus gok ik er enigzins wel een beetje op dat er langzaam een begin gemaakt wordt op het moment dat het seizoen afgelopen is :) Diehard June 9th, 2005, 11:44 AM Weer DvhN: 'Alleen de korenwolf kan TT-World nog stoppen' Willem van Hamersvelt Bovenaanzicht van het geplande complex aan de ingekorte en verlegde noord?lus van het circuit. Linksboven ligt het parkeerterrein dat 7000 auto's kan bergen. assen - De bekendmaking van de plannen voor een groot amusementspark bij het TT-circuit, een jaar geleden, deed heel wat wenkbrauwen fronsen. Luchtfietserij, veel te ambitieus voor Drenthe en derhalve niet haalbaar. Maar gisteren lieten projectontwikkelaar Peter Joosten en het TT-bestuur zien dat het hen ernst is met het plan. De aanvraag voor een bouwvergunning is zo goed als klaar, de gemeente werkt graag mee, de provincie is euforisch en een aantal stevige marktpartners heeft zijn handtekening al onder een contract gezet. "Over twee jaar moet het publiek door TT-World wandelen", liet Joosten gisteren tijdens de jaarlijkse TT-persconferentie noteren. Klaar in 2007. Is dat niet een beetje erg hoog gegrepen in een land dat bol staat van de procedures? "Nee", zegt Joosten. "Het moet kunnen. De bouw hoeft niet zo geweldig lang te duren omdat een groot deel van het complex uit hallen bestaat. Die zet je vrij snel neer. En die procedures hoeven ook niet zo heel veel tijd te vergen. Tenzij er ook hier, net als in Limburg, een korenwolf opduikt of een ander zeldzaam dier of plantje. Dan ben je inderdaad zo maar jaren verder." Hoewel de horeca het dezer dagen knap moeilijk heeft, zet Joosten juist zwaar in op die bedrijfstak. Er komen diverse fastfood-verkooppunten, er komt een motorsportcafé en de projectontwikkelaar heeft een contract afgesloten voor de exploitatie van een hotel. Dat krijgt 96 kamers en diverse vergaderzalen. "Er is in Assen maar een beperkte hotelcapaciteit en in heel Drenthe heb ik nog niets gezien, wat qua uitstraling in de buurt van dit hotel komt", aldus Joosten. Hij verwacht een forse bezettingsgraad, met name in de weekenden, voor het hotel. Het pand wordt in motorsportsfeer ingericht en sluit als zodanig aan op het aanpalende motorsportmuseum. Het biedt van bovenaf een wijds panorama over de racebaan Joosten ziet ook voor een evenementenhal grote mogelijkheden, zeker nu de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren haar sluiting heeft aangekondigd. "Het lijkt me dat een aantal exposities nu wel naar TT-World kan komen." Het bouwterrein voor het park ontstaat door het inkorten van de noord-lus van het circuit. Die operatie, bedoeld om dit deel van het circuit minder snel en daarmee veiliger te maken, begint al in september. Op het vrijkomende terrein worden ook 7000 parkeerplaatsen en een nieuwe entree tot het circuit aangelegd. 09 juni 2005 vinman June 9th, 2005, 11:58 AM Zoals Fred Huurman gister al aangaf wordt er op de Dichtershof en het Palet toch nog redelijk dicht gebouwd. Op Dichtershof komen iets van 270 woningen, terwijl er vroeger 180 stonden: een toename van 50%. De dichtheid op het Palet wordt iets van 40 woningen per hectare. Had inderdaad nog wel iets dichter gekund wat mij betreft. Het palet had stukken beter gekund. Had eerder daar ook het model van de dichtershof gezien. Vooral de 2 onder een kap en vrijstaande woningen vind ik totaal niet passen in de omgeving. Weet iemand wat er straks met de componisten/muziekbuurt gaat gebeuren (die beurt uit sbs6). vinman June 9th, 2005, 12:02 PM Mooie nieuws van het TT. Er gebeurd daar inderdaad een heleboel!! FJ June 9th, 2005, 12:11 PM @Vinman. Gebeurt heleboel op het Circuit. Mag ook wel, denk dat het ook niet zomaar ff een racebaan is. Maar wat betreft die componisten buurt ? Ik weet het niet, meenden toch dat dat SBS gedoe in Assen Oost was ? En niet in het Noorderpark ? Wat ik weet is dat er in het Noorderpark dan een nieuwe supermarkt is, en een nieuw buurtgebouw, maar is wel bekend neem ik aan :D Allebei geen supergrote gevaartes. En er worden daar ergens appartementen gebouwt (2 stuks). vinman June 9th, 2005, 12:24 PM Ja, ik bedoel die sbs buurt :D Lijkt me niet onlogisch dat die buurt gesloopt zou worden. En dat er dan 2 onder een kappers voor terugkomen (verwacht dat, omdat dat het best dan aansluit op de palet), wat ik niet hoop. FJ June 9th, 2005, 12:30 PM Die huisjes op zich zijn niet echt verkeerd. Betaalbaar en niet zo groot. Zijn best leuke huisjes, ben er wel eens binnen geweest. Het enige probleem wat er daar is, is het volk wat er in woont. En als ik zie dat er een nieuwbouwwijk naast gebouwd wordt .... denk ik dat de kans er wel bestaat dat men nog wel eens zou kunnen gaan denken dat die huisjes ook wel plat kunnen. Het zou er beter op aansluiten, dat is waar, maar ergens helemaal niet noodzakelijk :) FJ June 9th, 2005, 12:44 PM Even een vraagje Weet iemand wanneer er een begin gemaakt wordt met die (de voor meneer Hengelmolen NY-achtige superwolkenkrabber) politietoren wordt begonnen ? Laatste keer dat ik er langs ging was er eigenlijk geen sprake van activiteiten daar. janneman June 9th, 2005, 02:00 PM SBS buurt blijft voorlopig nog wel even staan waar die is nu. In de oorspronkelijke plannen zou het gelijk mee tegen de vlakte gegaan zijn maar daar is niet voor gekozen toen om een betere diversiteit in de opbouwlagen te houden wat bewoners betreft. Anders had je een lange streep aan duurdere woningen achtereen gehad. Palet Amelterhout en Vreebergen en daar tegenover de Houtlaan. Dit is denk ik wel een tijdelijk iets want de huizen werden al slechter toen ik er nog woonde want af en toe moest je bijna je spullen bijelkaar binden wou je het binnenhouden. janneman June 9th, 2005, 02:07 PM Het is erg mooi dat de plannen van de TT-world doorgaan, dit zal een geweldige expansie geven voor Assen. Op zo'n groot complex creer je een geweldige werkgelegenheid en uitstraling naar de rest van Nederland(en de wereld) toe. Wat ik een iets minder vind is dat de plaats van het hotel wel een eind uit de stad wegligt en daardoor deze niet optimaal gebruikt zal worden. Door dit park zullen een helehoop mensen die naar de TT willen meer dagen hiervoor uittrekken en dat is weer een grote plus. En dat het er over 2 jaar zal staan lijkt me een iets stug door besluitvaardigheden die nu eenmaal in de overheden tegenwerken. Wel is het perfect dat de provincie zelf al achter het plan staat dus die versnellen het proces dan weer hoop ik. Een hal staat er inderdaad zo maar dan moet het binnewerk nog en het hotel is geen hal denk ik. Diehard June 9th, 2005, 03:49 PM @ Janneman Ik denk dat het heel rap kan gaan: het bestemmingsplan (inclusief MER) is namelijk enkele jaren geleden afgestemd op deze ontwikkelingen. Er hoeft dus alleen nog maar een bouwvergunning afgegeven te worden. En zolang die niet in strijd is met het bestemmingsplan is er weinig dat deze ontwikkeling nog tegen kan houden. (:)) bobdebouwer June 9th, 2005, 08:55 PM Dus het kan maar zo dat dat hotel er over 2 jaar ook echt staat? Tof! janneman June 9th, 2005, 09:15 PM @diehard----ok dat wist ik dus niet -----nou gaan dan. RECTIFICATIE. Zoals gezegd heb ik de heer Hengelmolen gebeld en ik mag zeggen dat het een aangenaam gesprek was. Hij heeft me duidelijk verteld wat hij bedoelde met zijn stuk op het Asserjournaal. Hij is niet tegen verdichting of hoogbouw maar hij is er zwaar op tegen hoe de gemeente Assen er mee omgaat. Hij vind dat de gemeente geen duidelijke visie heeft maar vooral leeft op ad-hoc beleid. Het zogenaamde onderwijzersbeleid van de gemeente stuit hem erg tegen de borst. En daar kan ik inkomen want dat is ook zo. Het stuk in het asserjournaal heeft hij dus geschreven om een kritische noot te laten horen. Wat ik zelf gedacht heb kwam hij zelf ook mee is dat waarom er maar enkele hoogbouwwerken komen en dan op alleenstaande punten. Beter zou zijn om bij het politiebureau een klein clustertje te maken zodat de politie er niet alleenstaat. Mensen die op en neer rijden tussen Groningen en Assen hebben geen welkomstgroet nodig. Hij kwam zelf wel met een briljant idee om bij afslag zuid twee kantoren neer te zetten in de vorm van een T. Dan kom je op Assen aanrijden en zie je heel groot TT staan. Dan profileer je jezelf als een stad zijnde die iets te bieden heeft. TT-world is hij zelfs erg voor dat dat er komt want TT hoort bij Assen. Hij memoreerde aan de meneer van buro5 dat die zei dat elke plaats vaak een kerk als herkenningspunt heeft en dat heeft Assen helaas niet. Daarom heeft hij er geen moeite mee als er een spriet van 50/60 meter in het centrum zou komen als Landmark zodat de mensen kunnen zien waar het centrum is. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de tribune op het stadsbroek niet goed ken maar het schijnt dat onder het bouwval een prachtig ding zit. Hij vind dat je de nieuwe sporthal moet gaan integreren met de tribune en daar valt ook wat voor te zeggen. kortom deze man is niet tegen hoogbouw en verdichting maar wil graag dat er een doordachte visie op komt te liggen die wat mooi is bij elkaar houd en als er nieuw gebouwd wordt functioneel en hoogwaardig is. Oh ja deze man zit zelf in zaken en heeft b.v. een kantoor op 23 hoog in Hongkong. FJ June 9th, 2005, 09:34 PM En als ik dat dan zo lees, krijg je er een hele andere visie op die meneer. Want want ik dan las kwam het echt totaal anders over :) vinman June 9th, 2005, 09:42 PM Dat denk ik ook. Dit komt een stuk genuanceerder over. Je kan tegen hoogbouw zijn, maar dan moet je er goede redenen voor geven. Dan kan ik zo'n tegenstander begrijpen. Maar deze man is geen tegenstander, en ik kan ook wel in zijn mening komen. Sprijding van hoogbouw over een hele stad is minder aantrekkelijk dan op een plek. Het is jammer dat de gemeente hier een slecht beleid in voert. janneman June 9th, 2005, 10:09 PM Hij schrijft binnenkort over het zelfde verhaal weer een stuk en plaatst deze ook weer op het Asser journaal. Nu weten we dus dat hij niet zo'n XXX is. Ik zit de hele tijd al te denken over dat gebouw aan Zuid met de twee T's dat zou toch weergaloos zijn. bobdebouwer June 10th, 2005, 12:17 AM Ik had altijd een ander gevoel bij die man. Hij opperde immers tijdens de informatieavond ook dat de politietoren de bevolking de strot in was geduwd. Dit stelt alles natuurlijk wel wat nuanceerder voor. Hij is niet voor niks zo gefrustreerd... :) janneman June 10th, 2005, 12:47 AM http://www.topchallenge.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 iemand al enig idee wanneer dit geopend wordt . de eigenaar heeft het zelf over veschillende maanden maar ik heb eigenlijk zelf geen antwoord hierover. FJ June 10th, 2005, 08:39 AM Meende te begrijpen dat die allang open was ????? Tenminste was de bedoeling. Maar weet het zo niet. janneman June 10th, 2005, 12:04 PM Einde aan overdekt parkeren bij Neptunusplein Assen, 8 juni 2005 Met ingang van maandag 13 juni kan geen gebruik meer worden gemaakt van de overdekte parkeergelegenheid Neptunusplein. De hal wordt afgebroken en maakt plaats voor een Albert Heijn. Boven de supermarkt komt een parkeergarage van drie lagen en met ruimte voor 580 auto's. De verwachting is dat de bouw van de nieuwe parkeergarage in oktober 2006 is afgerond. Automobilisten kunnen gebruikmaken van de andere parkeergelegenheden in het centrum van Assen, zoals de parkeergarages aan het Mercuriusplein, de Poststraat, de Doevenkamp, de Torenlaan en het Neptunusplein. Alle garages zijn te bereiken via de met borden aangegeven parkeerroute. Maandag begint het dus eindelijk FJ June 10th, 2005, 12:24 PM Vind het ook echt nieuws. Klinkt zo mooi overdekte parkeerplaats. Volgens mij was het in eerste instantie zo dat de mensen er gewoon de auto in parkeerde en de gemeente er dankbaar gebruik van maakte ? :D Diehard June 10th, 2005, 01:51 PM Prima dat Hengelmolen ook genuanceerde geluiden laat horen, maar voor mij blijft staan dat hij op een vooral voor hemzelf beschamende wijze denkt voor de Asser bevolking te spreken door middel van interrupties waar niemand op zit te wachten. En daarmee zet hij en passant zichzelf voor joker. Blijft ook staan dat het ongenuanceerde stuk wel geschreven is en dat zegt mij ook al heel wat. Met dat eerste stuk roept hij gewoon maar wat, met schijnbaar als enige doel om uiting te geven aan frustratie over wat dan ook. Prima dat je een kritische noot laat horen, maar doe dat dan afgewogen, zonder op de man te spelen en zonder van alles bij te slepen. Achteraf snap ik ook steeds minder wat nu zijn argumenten tegen zijn. Volgens mij is het enige punt waar hij op tegen is de landmark bij Assen Noord (redelijk terecht punt). Die landmarks van Assen Zuid dus opeens niet meer getuige de twee T's (op de informatieavond zelf was hij daar nog fel op tegen). Ook lees ik nu opeens dat hij voor hoogbouw en verdichting is, terwijl hij daar eerder nog op tegen was. Hij is dus alleen tegen de manier waarop de gemeente Assen er mee omgaat (en mijns inziens soms ook terecht, bijvoorbeeld wat betreft omgang met historisch erfgoed. Maar dat hoeft niet direct te betekenen dat álles wat de gemeente doet fout is). Dan heb ik zoiets van: ga daar dan ook op in, maar daar een punt van, en haal er geen andere dingen bij. Dit heeft volgens mij weinig met nuanceren te maken, maar meer met weinig consistent zijn, zomaar wat roepen en de gemeente wantrouwen bij alles wat zij doet. En er later achterkomen dat wat je geschreven hebt eigenlijk geen hout snijdt en dan met hangende pootjes te moeten keren op je schreden. Het verbaast me nu ook enorm dat sommigen op dit forum opeens achter hem aan gaan wandelen door te zeggen dat de gemeente een slecht hoogbouwbeleid voert zonder visie (Vinman). Dat is onzin. Er ligt een goede visie van de gemeente die alleen op een aantal onderdelen niet die van Hengelmolen is. Dat hij het daar niet mee eens is, is niks mis mee. Alleen de manier waarop Hengelmolen daar uiting aan geeft doet mij (en veel anderen) de wenkbrauwen fronzen. Die manier overschrijdt een aantal normen waarop ik hier verder niet inga. vinman June 10th, 2005, 02:04 PM Het verbaast me nu ook enorm dat sommigen op dit forum opeens achter hem aan gaan wandelen door te zeggen dat de gemeente een slecht hoogbouwbeleid voert zonder visie (Vinman). Ik wandel niet achter hem aan. Maar op sommige punten ben ik het met hem eens, dat is wat anders ;) En voordat meneer Hengelmolen zijn (ongenuanceerde) mening uitsprak over het hoogbouwbeleid, vond ik dat beleid ook al niet zo best. Ok, het beleid is niet 'slecht', maar er kan nog een hele boel verbetering in komen. -uitdagendere architectuur -beter passen in de omgeving -wat meer werken met clusters, wat daarbij samen met de wat matige architectuur mijn grootste bezwaar is. Maar ik verwacht wel, dat de gemeente met een beter beleid komt, zeker er nu over hoogbouw word gepraat. Dat is onzin. Er ligt een goede visie van de gemeente die alleen op een aantal onderdelen niet die van Hengelmolen is. Dat hij het daar niet mee eens is, is niks mis mee. Alleen de manier waarop Hengelmolen daar uiting aan geeft doet mij (en veel anderen) de wenkbrauwen fronzen. Die manier overschrijdt een aantal normen waarop ik hier verder niet inga. Dat ben ik met je eens. Maar kritiek is nooit fout. Diehard June 10th, 2005, 04:43 PM Maar ik verwacht wel, dat de gemeente met een beter beleid komt, zeker er nu over hoogbouw word gepraat. Met dat verbeterde hoogbouwbeleid is de gemeente net gekomen. Binnenkort staat de nieuwe hoogbouwvisie op de site van de gemeente Assen. Op de infoavond heb al een papieren exemplaar gekocht. En ik moet zeggen dat het een goed onderbouwde visie is. Of vind je dit geen goede visie? (dan vraag ik me af waar je dat op baseert) En inderdaad, daarvoor was er eigenlijk geen visie, dat was ad hoc beleid. Diehard June 10th, 2005, 04:45 PM http://www.topchallenge.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 iemand al enig idee wanneer dit geopend wordt . de eigenaar heeft het zelf over veschillende maanden maar ik heb eigenlijk zelf geen antwoord hierover. Volgens mij is die al open. vinman June 10th, 2005, 05:09 PM En ik moet zeggen dat het een goed onderbouwde visie is. Of vind je dit geen goede visie? (dan vraag ik me af waar je dat op baseert) Moet eerst het nieuwe beleid zien, maar het zal waarschijnlijk wel een verbetering zien. Diehard June 10th, 2005, 05:28 PM @ vinman Nog even geduld voordat de visie op de site staat ;). markieanta June 13th, 2005, 12:54 PM even een vraagje, heeft iemand enig idee wat een boortunnel van zo'n 1500 meter kan kosten, in verband met een mogelijke aanleg van de Europaweg oost. Kan hier weinig over vinden namelijk, het is voor ons afstudeerproject, waarbij we ook al een tunnel voor het station gepland hebben. Diehard June 13th, 2005, 01:43 PM LOL: Asserjournaal heeft mijn reactie op Hengelmolen een week na dato toch nog geplaatst. @Markieanta: Interessant afstudeeronderwerp! Kun je er wat meer over vertellen? Voor welke instelling doe je dit? Ik heb geen flauw idee wat dat moet kosten... Misschien kun je beter een nieuw topic openen in het forum Infrastructuur en Stedenbouw. Dat wordt door veel meer forumleden gelezen. Over de mogelijkheid voor tunnels in een mogelijke Europaweg Oost ben ik overigens wel redelijk sceptisch; de Drentse Aa is namelijk een heilig huisje. Alles wat maar te maken heeft met ontwikkeling aan de oostkant van Assen (ook een tunnel is redelijk ingrijpend) lijkt me een lastig verhaal. Dan kun je beter de capaciteit van de Overcingellaan vergroten. Een tunnel in de Overcingellaan lijkt me overigens ook haalbaarder omdat het volgens mij alleen over een kort stukje voor het station noodzakelijk is. Wat voor ideeën hebben jullie hiervoor? Hebben jullie ook gekeken naar de geplande tunnel in wegvak Peelo-Zuid? Zoiets zou misschien ook wel haalbaar zijn voor het station (maar dan enkelbaans) Diehard June 13th, 2005, 08:12 PM Frank van de gemeente heeft woord gehouden: de Visie hogere bouw staat op de website van de gemeente: http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Thema_Wonen_en_Bouwen/Stedelijke%20vernieuwing/op-en-top-assen-screen.pdf En als toetje de notulen van de infoavond: http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Thema_Wonen_en_Bouwen/Stedelijke%20vernieuwing/InfoavondVisieHogereBouw.pdf bobdebouwer June 14th, 2005, 12:42 AM Netjes gedaan Frank! markieanta June 14th, 2005, 10:34 AM Het gaat hierbij inderdaad om een redelijk door ons uitgewerkte tunnel van zeg 75 meter voor het station langs. Dit is een enkelbaanstunnel, waarbij er voor een deel gehalteerd zal worden boven op de tunnel als het ware. Hierbij wordt op de Abel Tasman een dubbelbaans rotonde gecreerd en wordt de Spoorstraat vanuit noordelijke richting afgesloten. Wat die boortunnel betreft, dat zou net moeten lukken, je krijgt hierbij een zelfde soort als de groene harttunnel, een boortunnel als het ware, waarbij het landschap zo min mogelijk wordt aangetast. Dit is naar onze mening ook niet haalbaar, puur omdat er 60 procent bestemmingsverkeer over de Overcingel rijdt en je hier dus het beste gewoon het doorgaande verkeer kunt mijden en het overige verkeer, dus ook het openbaar vervoer, in verband met kolibri, een betere doorstroming geven. Doen we voor de gemeente Assen trouwens, dienst verkeer Diehard June 14th, 2005, 01:25 PM Interessant, heb je ook wat tekeningen? Ik snap bijvoorbeeld niet precies wat je bedoelt met de afsluiting van de Spoorstraat (ik gok het vermijden van kruisend verkeer) en de Abel Tasman rotonde (of is dat laatste in verband met de verdubbeling van de Industrieweg). Het afsluiten van de Overcingellaan voor het doorgaande verkeer (40%) lijkt me niet zo'n goed idee. Dan krijg je volgens mij sluipverkeer door Assen Oost. Of is het de bedoeling om het verkeer richting Stadsbedrijvenpark via de Europaweg West te leiden? Als de Overcingellaan een ondertunneling krijgt voor doorgaand verkeer dan zijn de problemen wat betreft doorstroming wel opgelost. Tegelijkertijd verbetert ook het OV knooppunt, want dat is nu ook niet echt mooi opgelost qua doorstroming van bussen en auto's die reizigers afzetten of ophalen. Het busstation voor (in plaats van naast) het huidige stationsgebouw zou ook veel mooier staan. Daarnaast is er dan op de huidige locatie ruimte voor nieuwe kantoorontwikkelingen. Ik zie alleen maar voordelen :). Snel uitvoeren dus (als de kosten een beetje binnen de perken blijven natuurlijk). janneman June 15th, 2005, 04:43 PM Oei een tunnel, wwar gaan we heen zeg!!!!!!!!!!!!!!!! Blij dat het een studieproject is allemaal. Probleem voor het hele verhaal is ook asl hij daadwerkelijk bij het ziekenhuis langs komt de hele afwatering voor de Drentsche AA in de knoei komt. Hier ziten ze ook mee te worstelen ivm de aanleg van een ondergronds parkeerruimte voor het ziekenhuis. Volgens mij is het ook haalbaarder om de weg een extra baan te geven zodat je een spitsstrook krijgt op dit traject. Maar de verkeerstroom is nog niet van die orde dat het verkeer er echt vastzit. En dat gebeurt de komende jaren ook niet omdat de westkant van de europaweg veel beter wordt. Ik weet ook niet hoeveel zo'n boortunnel kost maar is wel duurder dan alle andere oplossingen. http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4853 hier nog ff de pagina van Diehard te bewonderen. Diehard June 15th, 2005, 06:18 PM Probleem voor het hele verhaal is ook asl hij daadwerkelijk bij het ziekenhuis langs komt de hele afwatering voor de Drentsche AA in de knoei komt. Hier ziten ze ook mee te worstelen ivm de aanleg van een ondergronds parkeerruimte voor het ziekenhuis. Volgens mij ging het om het stuk weg recht voor het station. Dus het wegvak ten noorden van de Spoorstraat en ten zuiden van de Roldertunnel. janneman June 15th, 2005, 06:44 PM @diehard Jij liet in je commentaar de overcingellaan vallen en van daaruit ben ik gaan denken dus. Ik kan weer overnieuw gaan denken nieuw stukje van dhr Hengelmolen http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4873 . bobdebouwer June 15th, 2005, 08:00 PM Heb het net gelezen, zijn conclusie komt ongeveer op hetzelfde neer als wat Diehard heeft geschreven. Ik kan me redelijk vinden in zijn argumenten, behalve dat hij hoogbouw bij de snelweg afrit vd Valk geen goed idee vindt. Verder vind ik ook dat hij de stadsarchitect en de architect die het plan heeft ontwikkeld onverdiend afkraakt. MartymcFly June 15th, 2005, 09:10 PM Dag heren medehoogbouwliefhebbers, Ik voorzag al problemen naar aanleiding van de hoogbouwvisie Assen, aangezien veel Assenaren een soort kleinheidswaanzin hebben en verschrikkelijk bang zijn dat Assen op een stad gaat lijken. Daarom heb ik in opvolging van Diehard maar gereageerd op de 2e Hengelmolenbijdrage op het Asserjournaal. Ondanks zijn nuances dit keer vind ik dat je dit soort potentiële antistedelingen goed moet aanpakken... Hopelijk word mijn bijdrage geplaatst... Diehard June 16th, 2005, 01:02 AM Welkom MartymcFly! Steeds meer Assenaren op het forum :) Ik heb de bijdrage van Hengelmolen al wel zien staan maar nog niet gelezen. Ik had vandaag een tentamen en als ik er eenmaal aan begin dan ben je al gauw een paar uurtje verder. Ik ga het morgen wel even lezen en eventueel een reactie schrijven. janneman June 16th, 2005, 02:07 AM @MartymcFly inderdaad welkom op deze site en geef ons input @Markieanta ook erg welkom en geef ons inzicht aub in wat je studie voorziet voor Assen. Het mag voor zich spreken dat een ieder welkom is om zijn of haar inzichten te geven over wat er zich binnen Assen zich allemaal afspeelt. Nu nog wat gemeenteraadsleden en een wethouder en we zijn klaar. Of zouden die al stiekem meelezen hier. (knipoog) Ik zal morgen eens kijken of de oude AH al tegen de vlakte ligt bobdebouwer June 16th, 2005, 10:12 AM @ MartymcFly: Welkom! Straks hebben we hier nog meer Assense forumleden dan Assenaren, en dat kan niet slecht zijn :) @ Janneman: Tijdens de informatieavond hebben Diehard en ik het skyscrapercity adres aan een raadslid van de CDA gegeven, dus wie weet... markieanta June 16th, 2005, 10:47 AM De kosten blijven binnen de perken, de totale kosten van een tunnelbak ter plaatse van het station de aanleg van de dubbelbaans rotonde, in verband met mogelijke verdubbeling Industrieweg, aanleg VRI ter plaatse van Pelikaanstraat en het plaatsen van een barriere bij de Spoorstraat om een betere doorstroming te maken kosten ongeveer 7,5 miljoen. Hier krijg je een betere doorstroming, leefbaardere omgeving, herkenbaarder stadsgezicht, een betere doorstroming voor bussen en een veiligere omgeving voor voetgangers en fietsers voor terug. Dat is ongeveer ons hoofdplan, uiteraard zijn hier ook tekeningen van. Dat andere plan voeren we slechts voor een deel uit als extra toegift tijdens de presentatie. Diehard June 17th, 2005, 03:27 PM Ik heb snel even het artikel van Hengelmolen gelezen. In het meeste kan ik me wel vinden, bijvoorbeeld het puntje van de mogelijkheid van verschillende visies en het voorkomen van fragmentatie van hoogbouw. Een aantal punten ben ik het niet mee eens, bijvoorbeeld de passage over stadsverdichting. Binnenkort ga ik er nog wel een reactie op schrijven als ik wat meer tijd heb ;). janneman June 17th, 2005, 09:39 PM Op elke mening valt wel wat op te merken. Ik vind het stuk objectief gezien goed en daarbij de persoonlijke tintelingen achterwege gehouden. Over die bak ondergronds.......... Het zou erg mooi zijn hoor voor ons eigen maar we hebben zo'n ding toch niet nodig. Het profijt wat je eruit haalt weegt niet tegen kosten en andere dingen op. Als je file nieuws hoort waar staan dan altijd de meeste files.......juist in de buurt van tunnels en bruggen en knooppunten. Laten we de weg een weg houden met evt. extra stoplichten enzo. OK ik weet dat het een studieopdracht is en ik wil het best verder uitgebouwd zien worden maar als ze het serieus in beraad gaan nemen klim ik in de pen voor bezwaarschriften. We zijn en blijven Assen maar Diehard June 17th, 2005, 11:09 PM @ Janneman Inderdaad goed dat Hengelmolen in zijn tweede reactie niet meer op de man speelt, dat discussieert een stuk fijner. Ik denk dat het zeker wel toegevoegde waarde heeft om de Overcingellaan aan te pakken door de capaciteit te vergroten. Het is daar drukker dan je denkt! Ik kom er regelmatig langs en inderdaad, echte files staan er niet, maar je moet er wel vaak lang wachten. En het is ook goed om te beseffen dat Assen straks richting 80.000 inwoners gaat plus bijbehorende verkeersbewegingen. Aangezien de Overcingellaan deel uit maakt van de ringwegstructuur van Assen is het erg belangrijk om de doorstroming te waarborgen. Ik kan me nog een document herinneren van de gemeente Assen dat er over tien jaar zoveel voertuigen per etmaal over de Overcingellaan gaan dat een vierbaans weg gerechtvaardigd zou zijn. Qua ruimtebeslag kan dat niet op die plek, dus is het handig om te zoeken naar andere oplossingen. Een tunnelbak over korte afstand lijkt me daarom prima, en het levert nog meer voordelen op dan alleen een betere doorstroming. De kosten is natuurlijk een lastig punt, maar ik zie wel mogelijkheden: bijvoorbeeld het verkopen van het vrijkomende busstation voor kantoorbouw (als dat terrein tenminste in handen van de gemeente is). MartymcFly June 18th, 2005, 02:30 AM Zoals ik al zei had ik gereageerd op het stukje van Hengelmolen. Gelijk daarna kreeg ik een reactie van het Asserjournaal dat het geplaatst zou worden als ik mijn naam en adres zou doorgeven. Dat heb ik gedaan, maar het is niet meer geplaatst. Dat is misschien maar beter ook, want het is niet erg genuanceerd en ik speelde hem wel degelijk op de man. Toen ik het schreef was ik pissed, niet zozeer op hem als wel op de 'wij zijn een dorp en dat willen wij zo houden'-mentaliteit van sommige mensen. (En natuurlijk net in Stadskanaal geweest, erg confronterend..) Ter vermaak heb ik hem nog wel even hier neergezet: De reacties van de heer Hengelmolen op de hoogbouwvisie van Assen stuiten mij tegen de borst. Voordat de hoogbouwvisie ook maar gepresenteerd was, werd zijn irrationele angst dat Assen een stad begint te worden en dus kenmerken van een stad wil krijgen al ronduit aan ons bekend gemaakt. Er werd gelijk gesproken over wolkenkrabbertjes en de parallel die getrokken werd met New York en Hong Kong is ronduit lachwekkend te noemen, alsof Assen binnen nu en een jaar volstaat met torenhoge wolkenkrabbers. Met het argument dat hoogbouw in Assen onlogisch is en het Drentse landschap tenietdoet is al afgerekend doordat gesteld wordt dat hoogbouw juist nodig is om de horizontale uitbreiding van Assen in lage dichtheden een halt toe te roepen. Door hoger te bouwen spaar je juist het prachtige Drentse landschap. Vervolgens zegt hij in zijn tweede meer genuanceerde bijdrage, omdat hij erachter kwam dat zijn eerste bijdrage weinig hout snijdt, terecht dat “de hoogbouwvisie over Assen als DE visie is gepresenteerd, terwijl het slechts om EEN visie gaat.” Maar vervolgens doet hij alsof zijn argumenten de wensen behartigen van alle Asser burgers en hij namens ons allen spreekt, waarmee hij zijn eigen glazen ingooit, aangezien ook zijn visie EEN visie is. Als geboren Assenaar heb ik vaak te horen gekregen dat Assen soms gezien wordt als een omhooggevallen dorp, zowel door inwoners van de stad als mensen daarbuiten. Assen heeft een imagoprobleem en scoort bij de landelijke beoordeling van steden op uitstraling gemiddeld een 3,5 waar steden als Groningen in de top voorkomen. Nu is de kans om met dit imagoprobleem voor eens en voor altijd af te rekenen en iets te doen aan de “ver-trots-ing van Assen.” Verdichting en hoogbouw hoeft er al helemaal niet voor te zorgen dat een stad minder groen wordt. Verdichting vindt grotendeels plaats op plekken waar al bebouwing stond, zodat de nu “belangrijkste waardestuwer van Assen” behouden blijft. Bovendien willen inwoners van Assen niet alleen mooi wonen maar ook graag aan het werk, en deze verbeterde uitstraling van de stad kan nooit slecht zijn voor de aantrekkingskracht op bedrijven die zich hier willen vestigen. Dan gaat het dus om de concurrentiekracht van Assen als werkgever. Nu het kabinet de banden met het noorden door onder andere Langmangeld en Zuiderzeelijnproblematiek verslechterd moeten we het zelf gaan opknappen. Er ligt met het plan een goede visie van de gemeente die alleen op een aantal onderdelen niet die van Hengelmolen is. Het is echter een heel realistisch en ingetogen plan die kaders aangeeft waar je zeker verder mee kan. Voor mensen die absoluut niet tegen stedelijkheid kunnen zou ik zeggen, waarom woon je dan in een stad ? Settel je in één van de prachtige esdorpen die Drenthe rijk is… M.Broersma janneman June 18th, 2005, 05:05 PM @ Diehard de grond van het busstaion is denk ik zoals altijd in de buurt van een station van de NS. Die 80.000 man gaan toch aan de westkant wonen van Assen dus die rijden hues niet in de spits aan de oostkant allemaal. Het is meer sluipverkeer dat langs het station wil rijden. Als je de westelijke ring dubbel maakt heb je daar een goede doorstroming naar de hele stad toe. @martymcfly het is inderdaad belangrijk om bij het asserjournaal allles goed in te vullen anders plaatsen ze het niet. Diehard June 19th, 2005, 10:51 PM @ Janneman Je hebt gelijk dat de meeste uitbreiding aan de westkant van de stad komt. Het grootste deel van de Europaweg zal daarom ook verdubbeld worden in de nabije toekomst (alleen Europaweg Oost niet). Maar toch denk ik dat de Overcingellaan wel meer verkeer te verwerken zal krijgen vanwege verdichting van de hele stad. Ook is de Overcingellaan een belangrijke route voor vrachtverkeer vanuit het oosten richting industrieterrein. Die kunnen ook doorrijden via de snelweg of westelijke ringweg, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Men kiest nu eenmaal voor de kortste (redelijk te berijden) route. janneman June 20th, 2005, 12:37 AM die rijden daar langs ivm drukte op Assen Noord en zo slibt het wel vol ja. Laat Assen Oost gewoon zo blijven en de boel ontmoedigen is namelijk met de Pelikaanstraat ook gelukt. FJ June 20th, 2005, 09:13 AM Hebben we het Asserjournaal al gelezen ? Dhr. Hengelmolen laat weer eens van zich horen, dit keer over het het project De Kolk. Zover ik het lees is meneer daar ook op tegen, en moedigt eigenlijk de hele bevolking aan om bezwaar te maken. Eerlijkheids halve moet ik wel zeggen ..... ik vind het maar een rare kwiebus :) janneman June 20th, 2005, 10:42 AM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4904 Tja deze tirade begrijp ik nu ook niet helemaal hoor. Het lijkt erop dat ie het hele plan niks vind van het Cultureel kwartier. Elk plan heeft zijn slechte kanten maar dit heeft zeker een hele hoop voordelen voor Assen. Hij heeft zelf gezegd dat hij de gemeente Assen onvolwassen en met vriendjes politiek opereert. Prima zo'n mening maar je begint dan geen hetze tegen de instanties. Ga dan van binnen uit opereren. Een ieder die er op tegen is meld zich wel om zijn of haar redenen. bobdebouwer June 20th, 2005, 10:50 AM Om hoeveel zullen we erom wedden dat er na dinsdag een genuanceerd stuk door Hengelmolen word ingezonden? FJ June 20th, 2005, 11:04 AM Om hoeveel zullen we erom wedden dat er na dinsdag een genuanceerd stuk door Hengelmolen word ingezonden? Ik denk dat je daar wel van uit kan gaan dat het zo is :) Weet je, laatst met dat hoogbouw gedoe ook. Meneer leek er gewoon vierkant op tegen te zijn (alles wees er op). En vervolgens komt er een heel ander stuk waardoor dat weer niet zo zou zijn (doe dat dan direct). Ik vind zijn commentaar een beetje krom af en toe. En als ik zijn lappen tekst dan lees ... dan heb ik ergens het idee dat meneer gewoon iets zoekt om te zeuren. Het slaat soms kant noch wal. Natuurlijk kunnen er hier dingen beter in de stad. Maar dat ter zijde. Maar ergens denk ik (persoonlijk dan) dat het weer 1 van de kleine groep mensen die hier in de stad wonen, die bij elke scheet die er gelaten wordt, er over moet zeuren en bezwaren moet maken. Want het is of niet goed of het deugt niet. Valt me mee dat ik meneer nog niet over TT world heb gehoord :weirdo: markieanta June 20th, 2005, 11:09 AM Wat onze tunnelbak betreft, de kosten blijven naar verhouding bijzonder laag, 6 miljoen voor het totale project inclusief de aanpassingen op overige kruispunten. Er zal hoe dan ook meer autoverkeer over de Overcingellaan rijden, mede in verband met nieuwe ontwikkelingen Rolderstraat, Veemarktterrein, Dichtershof, het Palet en de havenkade. Daarnaast is de intensiteit momenteel ook al zo hoog dat er een vier baans weg zou behoren te liggen. Dit is in verband met het ruimtegebrek niet mogelijk. Daarom wordt door ons dit alternatief geboden, waarbij er naast enkele nadelen toch voordelen aan kleven. Ook een betere bereikbaarheid met Assen oost namelijk. janneman June 20th, 2005, 11:35 AM @FJ Hengelmolen vind TT World een prachtig idee. .............................................................................................................. Valt me mee de kosten voor de bak (6 miljoen maar). En toch blijf ik het lastig vinden hoor. Wegen de kosten wel op tegen de evt. voordelen. Diehard June 20th, 2005, 12:27 PM @ Markieanta: Vroeg me nog even af hoe jullie de fietstunnel bij het station gaan integreren in de plannen. Ligt die niet gigantisch in de weg van een tunnelbak? @ FJ: had het niet beter kunnen verwoorden :). Diehard June 20th, 2005, 07:26 PM Zat net in de online (voorontwerp) bestemmingsplan voor Assen Oost te kijken. En ja hoor, voor het winkelcentrum Vredeveld is een maximale bouwhoogte van 40 meter vastgesteld :cheers: FJ June 20th, 2005, 09:17 PM Het was al langer bekend dat er wel wat hoogs zou komen daar meende ik gehoord te hebben, maar wel leuk. Weet iemand wat van die plannen af voor een appartement van 7 laagjes bij de Slingherborgh? Tenminste dat was de bedoeling. En het complexje bij de Rijnstraat ? Zie er eigenlijk geen activiteit nog vinman June 20th, 2005, 09:30 PM Er heeft wel eens iets in een of andere makelaarskrant gestaan. Maar dat ben ik allemaal weer vergeten... janneman June 21st, 2005, 12:17 AM ASSEN - Het TT circuit gaat met archtitect Jan Timmer trachten een permant TT markeringspunt te realiseren langs de A28. Het is de bedoeling dat er twee grote `T´s´ verrijzen bij de afslag zuid van de autosnelweg bij Assen. De archtitect van het TT circuit wil met het kunstwerk de kracht uitbeelden van een hunebed. Het markeringspunt van zeven meter hoog komt te staan op een heuvel van vier meter hoog. Zodra de vergunningen binnen zijn wordt met de uitvoering begonnen. De verwachting is dat het plan eind 2006 gereed is. lijkt me ook leuk toe. In elk geval beter dan die reclamemast. FJ June 21st, 2005, 08:32 AM Dat zal inderdaad wel mooi zijn ja. Er wordt wel lekker aan de weg getimmerd daar moet ik zeggen :) bobdebouwer June 21st, 2005, 08:55 AM Misschien heeft dit wel de zelfde impact als een toren van 40 meter. Leuk idee! markieanta June 21st, 2005, 11:34 AM @ Markieanta: Vroeg me nog even af hoe jullie de fietstunnel bij het station gaan integreren in de plannen. Ligt die niet gigantisch in de weg van een tunnelbak? @ FJ: had het niet beter kunnen verwoorden :). Dat klopt, hier hebben we de doorgaande fietsroute verlegt, parallel aan de nu bestaande Overcingellaan in noordelijke en zuidelijke richting, waarbij deze boven de grond komt en op maaiveld over het kruispunt overcingel/ stationsstraat wordt geleid. Diehard June 29th, 2005, 01:51 PM Nieuwe impressies Marturiacomplex http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/1groot.jpg http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/2groot.jpg http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/3groot.jpg http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/4groot.jpg bobdebouwer June 29th, 2005, 02:27 PM Ziet er cool uit, leuke verdichting. Uit het Dagblad van het Noorden: 29 juni 2005, Woontoren van 40 meter in Assen-Oost assen - Het winkelcentrum in Assen-Oost wordt uitgebreid met een Aldi, een parkeergarage en een veertig meter hoge woontoren. Het oude winkelcentrum wordt opgeknapt en sommige winkels krijgen een nieuwe plek. De plannen worden woensdagavond toegelicht in De Open Hof. De Aldi die vertrekt uit hartje Assen (bij de Triade) verhuist naar Assen-Oost en wordt eerst tijdelijk gehuisvest op het parkeerterrein aan de Bremstraat. De Aldi krijgt een permanente plek op de hoek van de Tuinstraat en de Vredeveldseweg. Het oude winkelcentrum wordt in die richting uitgebouwd. De woontoren komt op de Aldi. Op de hoek van de Vredeveldseweg en de Platolaan komen op de plek waar de pabo stond drie blokken met appartementen. De 36 woningen worden gebouwd in vier bouwlagen. De gebouwen worden maximaal 17 meter hoog. Bijeenkomst De inspraak- en informatiebijeenkomst in De Open Hof begint om 19.30 uur. Voor de pauze presenteert de gemeente Assen het voorontwerp-bestemmingsplan Assen-Oost. Na de pauze wordt de her/nieuwbouw van het winkelcentrum uit de doeken gedaan. Ik kan er vanavond helaas niet bij zijn om foto's te maken van eventuele impressies, wie neemt de moeite? Diehard June 29th, 2005, 02:57 PM @ Bobdebouwer: Hopsa, weer eentje :cheers: Het stuk van MartymcFly over de reacties van Hengelmolen is geplaatst op Asserjournaal. Super geschreven reactie! :applause: De HHF'ers laten goed van zich horen in de hoogbouw discussie en over Asser onderwerpen in het algemeen :) De ingezonden stukken van Egbert A. Hengelmolen over de hoogbouwvisie hebben verscheidene reacties uitgelokt. Zo ook van de heer M. Broersma uit Assen Uitingen van Hengelmolen deden mijn wenkbrauwen fronsen Ik erger mij eerlijk gezegd behoorlijk aan de ingezonden stukjes van E.A.Hengelmolen. Niet alleen zijn zijn stukjes ongenuanceerd en denkt hij in extremen (Assen als emotieloze koeienvlaai), maar hij doet alsof zijn argumenten de wensen behartigen van alle Asser burgers en dat hij voortdurend namens ons allen spreekt. In zijn laatste bijdrage, waarin hij stelt ‘dat het om het algemeen belang van Assen en de burgers gaat’, stelt hij zijn subjectieve mening gelijk met het algemeen belang. In zijn stukje over de hoogbouwvisie stelt hij terecht dat ‘de hoogbouwvisie over Assen als DE visie is gepresenteerd, terwijl het slechts om EEN visie gaat’. Maar vervolgens vergeet hij dat ook zijn visie EEN visie is en lijkt het juist om zijn persoonlijk belang te gaan. “Nu zijn de Asser burgers aan zet”, alsof die allemaal de mening van Hengelmolen erop na houden. Bovendien is hij niet consistent, en lijkt het vaak alsof hij zomaar wat roept. Hij leek vierkant op de hoogbouwvisie tegen te zijn en vervolgens komt er een veel genuanceerder stuk omdat hij erachter kwam dat zijn eerste bijdrage weinig hout snijdt, aangezien iemand hem erop wees dat hoogbouw juist nodig is om de horizontale uitbrei-ding van Assen in lage dichtheden een halt toe te roepen en door hoger te bouwen waardoorje juist het prachtige Drentse landschap spaart. Oh ja, da’s waar ook ! Met zijn oproep om schriftelijk bezwaar te maken tegen de plannen van de gemeente heeft hij gelijk dat er dan jaren overheen gaan voordat die plannen uitgevoerd kunnen worden. Maar hij vergeet daarbij dat dit juist slecht is voor de stad, aangezien het de gemeente handenvol geld gaat kosten aan contracten die niet kunnen worden nagekomen. Bovendien kunnen we, zoals hij al stelt, naar rijkssubsidies fluiten. Geld wat we dus niet meer kunnen uitgeven aan voorzieningen voor de burgers. Hij wantrouwt de gemeente bij alles wat zij doet en heeft de irrationele angst dat Assen een stad begint te worden. Een stad met juist eindelijk wat allure. Waarbij al helemaal niet respectloos wordt omgesprongen met haar groene ziel, aangezien bijvoorbeeld verdichting voornamelijk plaatsvindt op plekken waar al bebouwing stond, zodat de nu “belangrijkste waardestuwer van Assen” behouden blijft. Hij stelt dat het ‘aan de burgers van Assen is om bezwaar te maken tegen de plannen van de gemeente’, maar ik maak hier als geboren Asser burger wel niet juridisch, maar toch, bezwaar tegen nog meer ongenuanceerde stukjes van de heer Hengelmolen. Er ligt een goede visie van de gemeente die alleen op een aantal onderdelen niet die van Hengelmolen is. Dat hij het daar niet mee eens is, daar is niks mis mee. Alleen de manier waarop Hengelmolen daar uiting aan geeft doet mij (en veel anderen) de wenkbrauwen fronsen. M. Broersma, Assen Diehard June 29th, 2005, 03:04 PM Foto van de nieuwbouw aan de Overcingellaan (bron: Asserjournaal). Ziet er van buiten goed uit. http://www.asserjournaal.nl/data/media/2/Mozaiek_Egbert.jpg bobdebouwer June 29th, 2005, 06:25 PM Mooi stukje Broersma, ik sta hier volledig achter! @ Diehard: Dat is toch tegenover het CBR? Dat is hard gegaan de laatste tijd! janneman June 29th, 2005, 08:58 PM Vanboeijen complex aan de overcingel gaat inderdaad hard nu ja. Het word ook een van de grotere complexen in Assen denk ik kwa oppervlak. Marturiacomplex ziet ook nog steeds goed uit vind ik zelf en zal ik zeker gaan volgen want ik kom er elke dag haast wel een keer langs. En Asserjournaal oorlog raakt een beetje verhit vind ik en dat wakkert meer mensen aan hoop ik. Ik zit er aan te denken om maar eens een stukkie weer te gaan schrijven janneman June 29th, 2005, 09:02 PM Voor Vredeveld zal ik eens kijken of een vriend van mij daar al impressies van heeft. Hij heeft in het winkelcentrum daar een groentezaak en wordt voortdurend op de hoogte gehouden van de stand van zaken daar. Diehard June 29th, 2005, 09:34 PM Voor Vredeveld zal ik eens kijken of een vriend van mij daar al impressies van heeft. Hij heeft in het winkelcentrum daar een groentezaak en wordt voortdurend op de hoogte gehouden van de stand van zaken daar. Ben benieuwd! bobdebouwer June 30th, 2005, 11:05 AM Er stond vanochtend wel een impressie in het dagblad van het noorden. Niet bijzonder, niet slank maar ook niet echt breed. Gewoon een hoogteaccent. Er waren al wel een aantal bezwaren van omwonenden te lezen, natuurlijk... Diehard June 30th, 2005, 01:09 PM Scannen? ;) FJ June 30th, 2005, 07:32 PM Al zouden ze 40 meter de grond in gaan, dan is het ook niet goed :) vinman June 30th, 2005, 09:08 PM Er stond vanochtend wel een impressie in het dagblad van het noorden. Niet bijzonder, niet slank maar ook niet echt breed. Gewoon een hoogteaccent. Er waren al wel een aantal bezwaren van omwonenden te lezen, natuurlijk... Het was niet echt hoog, en het ontwerp sprong er ook niet echt fantastisch uit. Het is alleen wel een lekkere verdichting. vinman June 30th, 2005, 09:09 PM Leuke update Diehard. Je bent volgens mij ook een van de eersten met een update :) Diehard July 1st, 2005, 01:59 AM Ik kwam toevallig in Assen, dus heb ik de DvhN even bij mijn zus gehaald. De impressie van winkelcentrum Vredeveld zal ik morgen even scannen. janneman July 1st, 2005, 02:28 PM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=4968 Nou het wordt nu dus echt gerealiseerd allemaal. We krijgen eindelijk de gewenste opleidingstructuur in Assen. Wel is het probleem denk ik dat deze opleiding nergens goed ondergebracht kan worden en er zal dus plek gemaakt moeten worden hiervoor. Achter de NAM op de scheper/korenmaat is een brak liggend stuk nog. Voor de rest schiet me 123 niet te binnen waar iets gebouwd kan worden of het moet al op het Messchenveld zijn. Iemand anders een idee. Of zullen ze het ergens bij in willen proppen Diehard July 1st, 2005, 05:46 PM Volgens mij is er naast Cicero nog ruimte voor een kantoor/school. Lijkt me een hele goede plek omdat op deze wijze diverse onderwijsinstellingen geclusterd worden (synergie, zoals dat zo mooi heet). Diehard July 1st, 2005, 06:39 PM Ik heb even de impressie van winkelcentrum Vredeveld gescand. Ik vind het er goed uitzien! En, laten we dat niet vergeten, een hoogte die voor Assen tot nog toe redelijk uitzonderlijk is. Horizontaal wordt Assen groot, verticaal begint heeeeeeeeeeeeel voorzichtig te komen.... ;) Oplevering: 2008 http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/winkelcentrumvredeveld.jpg bobdebouwer July 1st, 2005, 06:45 PM Ik vind dit ook erg netjes. Had op deze schaal ook in Groningen gebouwd kunnen worden. FJ July 1st, 2005, 07:29 PM Moet zeggen dat ik um wel leuk uit vind zien :) ronin July 2nd, 2005, 11:59 AM Qua hoogte vindt ik het okee, maar qua architectuur niet erg bijzonder. Het had wat mij betreft wat slanker gemogen, want door de verhoudingen wordt het lijkt mij toch wat massaal. Ik denk dat een zo'n gebouw in Assen genoeg is, maar dat is mijn smaak. FJ July 2nd, 2005, 01:52 PM Persoonlijk vind ik dat juist doordat niet 1 soort/kleur gevel is wat minder massaal over komen. Denk dat als je alleen baksteen had gedaan dat het dan juist massfief was gaan worden. Maar je ziet het gebouw ook vanuit een kant. Denk als je van meerdere kanten zou zien dat het dan mischien nog wel maa zal vallen ? vinman July 2nd, 2005, 02:06 PM Ik denk dat een zo'n gebouw in Assen genoeg is, maar dat is mijn smaak. Hoezo dan? Ik denk juist dat Assen meer van zulke gebouwen nodig heeft. Zeker op plekken waar dat kan, zal veel meer verdichting op moeten treden. En Assen wordt ook een steeds grotere stad. Maar waar moet je die mensen huisvesten. Lijkt me niet slim om dat allemaal maar te doen via nieuwbouwwijken. Nog veel succes trouwens op dit forum ronin! :) ronin July 2nd, 2005, 10:55 PM Hallo Vinman. Allereerst bedankt voor jouw reactie! Wat ik bedoelde is dat dit gebouw niet mijn smaak is. De hoogte is zeker dik in orde en daar mag meer en ook wel hoger bij. Als voorbeeld wat ik mooi vindt is bijvoorbeeld de triadetoren en dan plm 20 meter hoger of zo. Vindt het verder een prima ontwikkeling daar in Assen Oost! janneman July 3rd, 2005, 10:10 PM 1- @diehard naast het Cicero gebouw komt gewonen woningbouw toch wat ik op de impressies gezien heb. 2- Goed gelukte scan van een mooi nieuw stukje Assen denk ik. kleur staat me aan, plaats al helemaal. Door de breking in de kleuren is ie niet zo massief maar juist speels weer. Diehard July 3rd, 2005, 10:17 PM @ Janneman: Meeste wordt inderdaad woningbouw. Maar volgens mij blijft er naast het parkeerplaats van Cicero nog een hoekje over voor kantoren/onderwijs. janneman July 4th, 2005, 12:09 PM Er staat inderdaad nog een gebouw in de hoek langs de industrie weg maar daar hebben ze alweer een parkeerplaats van gemaakt. Aanbod ouderen op school met een auto is onderschat denk ik. Dus het zal zeker ergens anders heen moeten vrees ik. Diehard July 4th, 2005, 11:18 PM Hmmm, ik kan me herinneren dat op het bestemmingsplan voor dit gebied in dat hoekje langs de Industrieweg (dat hoekje bedoelde ik inderdaad) een bouwvlak was aangegeven met dezelfde bestemming als Cicero. Maar ik kan het me niet goed meer herinneren, kzal het binnenkort eens opzoeken. janneman July 4th, 2005, 11:44 PM Op thread 1 staat dit aan gegeven ook maar inmiddels is dat deel een parkeerplaats geworden vanwege de parkeeroverlast die er in de buurt was. Dit hebben ze afgelopen najaar gemaakt. Misschien dat ze nu dat weer gaan herzien en mensen verplicht worden om de auto op het veemarktterrein neer moeten zetten. Als die wijk er straks staat loop je het risico dat mensen de auto daar neer zetten en heeft de hele wijk er last van. vinman July 13th, 2005, 08:43 PM Er beginnen nu ook ondernemers te klagen over de werkzaamheden aan de Peelo-noord. Vooral dik kan er wat van. Maar ja. De bedrijven hebben er over de lange termijn alleen maar baad bij. FJ July 13th, 2005, 09:26 PM Ja kan het me enigzins voorstellen. Maar ja, het moet toch gebeuren, en je kunt ook niet wachten tot de ondernemers het beter past of als ze pas weg zijn :) Diehard July 13th, 2005, 09:43 PM Hopsa, dit klinkt positief: een Jumbo en een Mediamarkt. Start eind dit jaar (eerst de herinrichting van de Rolderstraat vermoed ik) :cheers: In ambitieus plan autoluw maar niet autovrij Ook na herinrichting zullen auto's door de Rolderstraat rijden ASSEN – De Rolderstraat blijft toegankelijk voor aut’s . Dat bleek op de informatie- en inspraakavond over de toekomstige inrichting van de Rolderstraat, die dinsdagavond veel belangstelling trok. Hoe gaat het gebied, begrensd door de Rolderstraat, Groningerstraat, Jan Fabriciustraat, Kloekhorststraat en de Javastraat er in de toekomst uitzien? De plannen van de gemeente zijn op zijn minst ambitieus te noemen. Zo is het de bedoeling om de Rolderstraat autoluw te maken, hetgeen inhoudt dat de parkeerplaatsen verdwijnen. Het oorspronkelijke plan was de Rolderstraat helemaal autovrij te maken, maar dit struikelde over de verkeersafwikkeling, want waar moet het verkeer vanaf de Groningerstraat naar toe als op woensdag en zaterdag op de Nieuwe Huizen de wekelijkse markt wordt gehouden? De inrichting zoals de gemeente voor ogen staat riep nogal wat vragen op. Men heeft het voornemen aan de noordzijde van de Rolderstraat waar o.a café Bull’s Eye is gevestigd, een bomenrij te plaatsen. Met name rijschoolhouder Jan Brakker voorzag grote problemen voor de vrachtauto’s die Supermarkt de Boer via de Menning moeten bevoorraden. En hij was niet de enige. Liever zag men mooie plantenbakken, zoals die momenteel in het straatbeeld van Assen te zien zijn. Een bewoner van de Nieuwe Huizen maakte zich zorgen over de banken die geplaatst worden aan de Rolderstraat. Krijgen we dan niet te maken met een toename van hangjongeren en ook hangouderen, zo was de vraag. Ook mevrouw Geessie Maathuis maakte zich zorgen over met name de bereikbaarheid aan de achterzijde van haar pand. Het ligt in de bedoeling dat de ‘gaten’ in de bebouwing door hekken worden afgesloten en dat aanwonenden een sleutel krijgen. Met een grote familie, betekent dat dus veel sleutels. Het plan zoals het er ligt behelst een kompleet nieuw winkelcentrum inclusief een parkeergarage. Een Jumbo supermarkt maakt deel uit van het complex. Deze supermarkt zal ondergronds gebouwd worden, wat voor Assen iets geheel nieuws is. Ook zal er op de huidige locatie van het postkantoor aan de Kloekhorststraat waarschijnlijk een Mediamarkt komen. Projectontwikkelaar Bemog gaat het plan uitwerken en dit jaar nog wordt er een begin gemaakt met de werkzaamheden. Met de herinrichting van de Rolderstraat zal een aantal vertrouwde panden verdwijnen. Op de nominatie om te slopen staan o.a. het Chinees restaurant De Maan en het Rookcafé. De planning is dat het hele project in 2012 gereed is, inclusief de woningbouw. Diehard July 13th, 2005, 09:44 PM Hopsa, dit klinkt positief: een Jumbo en een Mediamarkt. Start eind dit jaar (eerst de herinrichting van de Rolderstraat vermoed ik) :cheers: In ambitieus plan autoluw maar niet autovrij Ook na herinrichting zullen auto's door de Rolderstraat rijden ASSEN – De Rolderstraat blijft toegankelijk voor aut’s . Dat bleek op de informatie- en inspraakavond over de toekomstige inrichting van de Rolderstraat, die dinsdagavond veel belangstelling trok. Hoe gaat het gebied, begrensd door de Rolderstraat, Groningerstraat, Jan Fabriciustraat, Kloekhorststraat en de Javastraat er in de toekomst uitzien? De plannen van de gemeente zijn op zijn minst ambitieus te noemen. Zo is het de bedoeling om de Rolderstraat autoluw te maken, hetgeen inhoudt dat de parkeerplaatsen verdwijnen. Het oorspronkelijke plan was de Rolderstraat helemaal autovrij te maken, maar dit struikelde over de verkeersafwikkeling, want waar moet het verkeer vanaf de Groningerstraat naar toe als op woensdag en zaterdag op de Nieuwe Huizen de wekelijkse markt wordt gehouden? De inrichting zoals de gemeente voor ogen staat riep nogal wat vragen op. Men heeft het voornemen aan de noordzijde van de Rolderstraat waar o.a café Bull’s Eye is gevestigd, een bomenrij te plaatsen. Met name rijschoolhouder Jan Brakker voorzag grote problemen voor de vrachtauto’s die Supermarkt de Boer via de Menning moeten bevoorraden. En hij was niet de enige. Liever zag men mooie plantenbakken, zoals die momenteel in het straatbeeld van Assen te zien zijn. Een bewoner van de Nieuwe Huizen maakte zich zorgen over de banken die geplaatst worden aan de Rolderstraat. Krijgen we dan niet te maken met een toename van hangjongeren en ook hangouderen, zo was de vraag. Ook mevrouw Geessie Maathuis maakte zich zorgen over met name de bereikbaarheid aan de achterzijde van haar pand. Het ligt in de bedoeling dat de ‘gaten’ in de bebouwing door hekken worden afgesloten en dat aanwonenden een sleutel krijgen. Met een grote familie, betekent dat dus veel sleutels. Het plan zoals het er ligt behelst een kompleet nieuw winkelcentrum inclusief een parkeergarage. Een Jumbo supermarkt maakt deel uit van het complex. Deze supermarkt zal ondergronds gebouwd worden, wat voor Assen iets geheel nieuws is. Ook zal er op de huidige locatie van het postkantoor aan de Kloekhorststraat waarschijnlijk een Mediamarkt komen. Projectontwikkelaar Bemog gaat het plan uitwerken en dit jaar nog wordt er een begin gemaakt met de werkzaamheden. Met de herinrichting van de Rolderstraat zal een aantal vertrouwde panden verdwijnen. Op de nominatie om te slopen staan o.a. het Chinees restaurant De Maan en het Rookcafé. De planning is dat het hele project in 2012 gereed is, inclusief de woningbouw. (www.asserjournaal.nl) janneman July 13th, 2005, 09:59 PM Het postkantoor zou binnenkort al tegen de vlakte gaan toch heb ik toen gelezen. En bomen in de straat zou ik niet doen want die worden elk weekend er steeds flink ondergepist vrees ik. Al met al een keurig plan Diehard July 17th, 2005, 11:20 AM Kijk, dit zijn de goede berichten: 'Taartpunt' bij rotonde Nobellaan Assen Bert Bontsema assen - Een taartpunt of de boeg van een schip? Hoe dan ook, bij de rotonde in de Nobellaan komt een woontoren van 33 meter. De 68 appartementen maken deel uit van het Marturia-project dat voorziet in de nieuwbouw op de plek van de Marturiakerk en basisschool Het Kompas. Donderdag zijn de tekeningen gepresenteerd aan de direct betrokkenen en de omwonenden. Het project bevat naast woningen een kerk met 350 zitplaatsen, een basisschool, een kinderdagverblijf, een gezondheidscentrum en een parkeerkelder voor 70 auto's. Het bouwplan is goedgekeurd door de welstandscommissie. Start bouw: maart of april 2006, oplevering tweede helft 2007. De school moet met ingang van het seizoen 2007/2008 in gebruik zijn. Het Kompas gaat tijdelijk gebruik maken van het gebouw van de Meander aan de Epe. Dat komt in oktober leeg te staan. Sloop twee kerken De nieuwe kerk is de vervanging van de Marturiakerk aan de Thorbeckelaan en Het Anker aan de Van Heuven-Goedhartlaan. Beide oude kerken worden gesloopt. Nu wordt gekerkt in Het Anker, de Marturiakerk is sinds 2003 buiten gebruik. Zodra de nieuwe kerk klaar is en in gebruik, wacht ook Het Anker de slopershamer. Op die plek worden appartementen gebouwd. Het is onderdeel van de overeenkomst die de Protestantse Gemeente Assen sloot met projectontwikkelaar Vestia uit Assen. Het gaat hierover: http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/1groot.jpg http://www.axesarchitecten.nl/woningbouw/marturia/4groot.jpg :cheers: Over de plek waar nu het Anker nog staat (naast die toren van 30 meter in de vijver) kan ik nog melden dat die locatie in het bestemmingsplan Assen Noord is opgenomen als wijzigingsgebied waar tot 30 meter hoogte mag worden gebouwd. bobdebouwer July 17th, 2005, 12:14 PM Las het laatst ook al in het DvhN, dit lijkt me een leuke verdichting voor Assen. Dat kerkje zullen we niet snel missen denk ik. Diehard July 20th, 2005, 10:56 AM Nieuwbouw aan de Vaart NZ bij de watertoren. Start bouw in oktober: http://www.devaartassen.nl/images/stories/vaart%20impressie%20hoek%202.jpg http://www.devaartassen.nl/images/stories/vaart%20artist%20impressie%20hoek.jpg www.devaartassen.nl bobdebouwer July 20th, 2005, 01:15 PM Mooi, dit worden leuke appartementen. Er stond gisteren nog iets over in de krant, deze appartementen zouden een sprinklerinstallatie krijgen, zodat er geen extra nooduitgangen hoeven te worden aangelegd. Voor complexen van deze grootte is dat best bijzonder. Corretje July 20th, 2005, 04:08 PM Gefeliciteerd Assen met die akelige Kitsch rotzooi! Bouw Nederland lekker vol met die akelige retro die op alle punten onderdoet voor het echte oude spul. Trieste compromis architectuur. Diehard July 20th, 2005, 07:05 PM Mmm, misschien een idee om je eerst te verdiepen in de omgeving waar dit komt te staan voordat je komt met zo'n reactie? Beetje oppervlakkig je eigen mantra neerkwakken. Ik ben geen liefhebber van deze architectuur, alleen juist op deze plaats in Assen zou er naar mijn mening niks anders moeten komen dan zo'n ontwerp. Op andere plaatsen in Assen zou zoiets volledig misstaan. Elke Assenkenner zou je kunnen vragen naar het waarom van bovenstaande stelling. bobdebouwer July 20th, 2005, 08:23 PM Dit is dus geen nieuwbouwwijk, maar dit ligt aan het kanaal, één van Assens meest gewaardeerde oudere gebieden. Hier zou je inderdaad niks anders neer moeten zetten. FJ July 20th, 2005, 09:45 PM Ik ben geen liefhebber van deze architectuur, alleen juist op deze plaats in Assen zou er naar mijn mening niks anders moeten komen dan zo'n ontwerp. Op andere plaatsen in Assen zou zoiets volledig misstaan. Ik deel deze mening ook. Woon zelf al heel me leven in Assen, en zie deze architectuur ook liever niet wel. Maar wat er gezegd wordt, gezien de hele omngeving van de Vaart zijn dit uitstekende panden. Aangezien het allemaal van dat soort panden zijn aldaar. En de gebouwen daar op die foto's boven zie je ze op één plek en niet hoe de hele situatie aldaar is. En weet wel zeker dat het een mooi gezicht gaat worden als het klaar is. Het is tenminste niet een zooitje simpele gebouwen van baksteen en beton wat maar ff neer gegooit wordt en mensen in gepropt worden zodat er ook nog wat aan verdiend wordt. janneman July 20th, 2005, 11:17 PM @Bob Dit bedoel je http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=5040 Mooi pand wordt dit hoor aangezien het op een plek komt waar het gewenst wordt om niet op te vallen straks. Straks met de nieuwe brug ervoor wordt het een ultra mooi plekje om te wonen voor een smak geld. bobdebouwer July 20th, 2005, 11:23 PM Moeten ze wel die brug gaan opknappen en het ook een functie geven, een mooie fietsbrug bijvoorbeeld, en die weg die nou over kanaal gaat mag ook wel worden aangepakt. Dat zou het hele plaatje stukken beter maken! Diehard July 21st, 2005, 11:09 AM @ Bob Volgens mij gaat dat zeker gebeuren nu er is besloten om de Vaart open te gooien. Daar hoort ook bij dat er een nieuwe Witterbrug (de brug, niet het café ;)) komt; onder de huidige kan nog geen roeiboot door :D bobdebouwer July 21st, 2005, 11:52 AM Hopelijk wel in dezelfde vorm, want het zou een mooi bruggetje zijn als ie beter werd onderhouden. vinman July 21st, 2005, 08:11 PM Dat oude bruggetje is ontzettend mooi..maar of dat ding nou nog te restaureren valt.... Een nieuwe brug in ongeveer dezelfde sfeervorm zou erg mooi zijn. Geen betonnen ding, dan is direct de gehele sfeer verpest. Gefeliciteerd Assen met die akelige Kitsch rotzooi! Bouw Nederland lekker vol met die akelige retro die op alle punten onderdoet voor het echte oude spul. Trieste compromis architectuur. Kitsch heeft ook niet mijn voorkeur. Maar ik denk dat het zeker een 'leuke' stijl kan worden. Ik verdeel kitsch altijd maar in twee soorten. De kitsch die niet al te schreeuwerig is, en respect heeft voor de omgeving. En de kitsch waarbij er gewoon maar wat historische elementen tegen een gebouw zijn gezet. Dat gaat natuurlijk er niet uitzien. Dit plan zie ik toch eerder in de 'respect voor de omgeving retro'. Ik wil het dus eigenlijk geen kitsch noemen. FJ July 24th, 2005, 04:29 PM Het was de bedoeling dat die brug gerestaureerd zou worden. Ding is toen gesloten omdat ie onveilig zou zijn. Denk inmiddels wel al 10 jaar geleden. Als het niet meer is. Maar kan wel zeggen dat de enige mogelijkheid is gewoon opnieuw bouwen is. Is wel goedkoper, want ding verkeerd gewoon in staat van ontbinding. Ps. Ik kwam net terug van het tt-circuit. En ik zag dat op de oude plek, Assenaren kennen ut mischien nog als de Stuw, naast de Zwinflat en tegenover de Slingherborg dus, dat daar al begonnen is met het bouwen van appartementen. Zover ik wist moest het 4 tot 7 hoog worden daar. Kon geen foto's maken want de volle 128mb memorykaartje van camara was vol. En was de andere vergeten. Maar zal binnenkort ff kijken. Diehard July 25th, 2005, 01:47 PM Ik zag toevallig op het gemeentehuis (tijdelijk bijbeunen bij de gemeente Assen :D) een impressie van dat gebouw en dat zag er prima uit. Wordt inderdaad 7 verdiepingen hoog. Oplevering ergens eind dit jaar. janneman July 25th, 2005, 02:32 PM Ik dacht altijd dat ie 4 hoog werd. Maar 7 is een stuk beter weer. Je zal hem dan ter hoogte van de kazerne mooi achter de huizen zien staan straks. FJ July 25th, 2005, 05:04 PM Was project van SWA. Las toen in blaadje wat ik dan nbog wel eens kreeg dat 4 tot 7 hoog wordt. Maar als alleen 7 hoog is ook prima. Zag dat in de kloekhorststraat dat La residence (ofzow :D) ook al lekker gaat :) Komt wel dicht op de straat te staan. Tenminste lijkt zo, wordt lekker dicht als op volle hoogte is (als 4 hoog is dan :D) bobdebouwer July 25th, 2005, 05:27 PM Lekker stedelijkheid in Assen, toch? La Residence ken ik wel, van al die busreclames die je toen op een gegeven moment zag, maar wat is dat andere project dan, die ken ik geloof ik helemaal niet... FJ July 25th, 2005, 06:40 PM Begint wel lekker stedelijk te worden ja. @Bob Dat andere project is van de SWA wat appartementen. Naast de Zwinflat. Is toen al maanden geleden aangekondigd dat dat er zou komen. Heeft toen Drenthe College er weg ging heel lang braak geleden. En nu zag ik er al beton platen liggen. Gaat wel rap moet ik zeggen, me ouders wonen er in de buurt en tis me nog nooit opgevallen dat ze bezig waren. Zal ff kijken of ik wat op internet ken vinden. janneman July 25th, 2005, 08:58 PM Dat plan aan de groningerstraat wordt 5 hoog. 4 woonlagen met winkels op de begane grond. La residence komt aan het kanaal waar garage wildeboer zat vinman July 25th, 2005, 09:19 PM Dat plan aan de groningerstraat wordt 5 hoog. Ik ken dat plan niet echt... Waar komt dat plan dan. Diehard July 25th, 2005, 10:19 PM @ Vinman Kruising Kloekhorststraat-Groningerstraat. FJ July 26th, 2005, 11:24 AM Dacht altijd dat La residence aan de Groningerstraat kwam. Maar dat was "de Hoge horst". Ben altijd altijd slecht in namen onthouden geweest. Naast het Arbeidsbureau dus. janneman July 26th, 2005, 11:30 AM Ja klopt en 2 lagen zijn er uit de grond gestampt alreeds. vinman July 26th, 2005, 07:57 PM @ Vinman Kruising Kloekhorststraat-Groningerstraat. Tuurlijk..ik wist het wel, effe vergeten :) Ik ben benieuwd naar de opening van het noordelijke deel van Peelo. Zal zeker een verbetering qua vervoersafwikkeling betekenen. janneman July 26th, 2005, 10:40 PM ik ben er vrijdag op de fiets geweest en het ziet er zeker al mooi uit daar. naar de snelweg toe ga je over een klein heuveltje heen en dat is net een soort gangmaker. Maar al met al een mooi project Het mooiste lijkt het denk ik wanneer het afkomende verkeer te wachten staat bij de stoplichten. ronin July 30th, 2005, 11:07 PM Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat er na de bouwvak in Assen gaat gebeuren. Ik weet dat ik vorig na de bouwvak ook reikhalzend stond te kijken of er eindelijk bouwkranen kwamen te staan op plaatsen waar hoogbouw is (was?) gepland, zoals politietoren en Triadetoren. Ik weet het ik ben ongeduldig, MAAR HET DUURT ALLEMAAL ERG LANG HIER IN ASSEN!!! Wie weet iets? bobdebouwer July 31st, 2005, 02:05 AM Ik weet alleen dat men beloofd heeft om na de bouwvak te beginnen met de politietoren... janneman July 31st, 2005, 06:17 AM En dan zit er weer bijna een jaar tussen tot aan de volgende bouwvak. janneman August 17th, 2005, 11:23 PM En dat het lang duurt moge nu wel duidelijk zijn. Ff opvijzelen de handel hier. dit schrijft het Asser journaal vanavond. Drie bezwaren tegen plaatsen van noodwimnklel van Aldi in Vredeveld. ASSEN – In het te renoveren en uit te breiden winkelcentrum Vredeveld is ook plaats ingeruimd voor een vestiging van Aldi. Het duurt echter nog wel even voordat het totale nieuwbouwplan (met hoogbouw) aan snee komt en in verband daarmee heeft Aldi vergunning gevraagd voor maximaal vijf jaar een noodwinkel aan de Sleutelbloemstraat een noodwinkel te kunnen plaatsen. Aldi heeft de vestiging aan het Neptunesplein inmiddels verlaten en denkt in Assen-Oost een goede vervangende lokatie te hebben. De gemeente staat hier positief tegenover maar alvorens met de bouw kan worden begonnen moeten eerst drie bezwaren van omwonenden uit de wereld worden geholpen. --------------------------------------------------------------------------------- Vergunning voor 5 jaar dat voorspeld niet veel goeds vind ik. Hoop dat het voorzorg is allemaal want binnen drie jaar moet het er staan hoor. De kleine zelfstandigen hier hebben het erg zwaar kan ik jullie vertellen. Er wordt nu al meer als 5 jaar hierover gepraat en de gemeente heeft alles mooi gerekt. Maar nu moet het komen ook en wel snel. FJ August 21st, 2005, 06:34 PM Tjakka en dit is het antwoord er vervolgens op. Zoals te lezen in het Lachblad van het Noorden. Bezwaren tegen nood-Aldi van tafel geveegd Willem van Hamersvelt assen - Massaal ingediende bezwaren tegen de bouw van een tijdelijke Aldi-supermarkt aan de Sleutelbloemstraat in Assen hebben geen enkel effect gehad. B en W van Assen hebben alle bedenkingen uit de buurt van tafel geveegd. Aldi krijgt de gevraagde bouwvergunning voor maximaal vijf jaar. Aldi gaat een nieuwe supermarkt bouwen in winkelcentrum Vredeveld. Het duurt echter nog wel geruime tijd voordat die er staat, al was het alleen maar omdat er uit Assen-Oost ook tegen de plannen voor permanente bouw bezwaren zijn ingebracht. In afwachting van de nieuwbouw wil het supermarktconcern een noodwinkel optrekken op het parkeerterrein voor kerkelijk centrum De Open Hof. Die winkel vervangt in de beleving van de supermarktdirectie de opgeheven vestiging in de binnenstad. Op die plek wordt binnenkort nieuwbouw gepleegd. Angst en beven De omwonenden van het parkeerterrein zien de noodwinkel met angst en beven komen. Hun bezwaren zijn talrijk. Ze vrezen parkeerproblemen en geluidsoverlast. Dat laatste niet alleen vanwege af en aan rijdende vrachtwagens, maar ook vanwege lawaaierige winkelwagentjes op de klinkers. Ook vrezen de bezwaarmakers een toename van zwerfvuil en een verpest uitzicht. De woningeigenaren zijn ook bang voor een waardedaling van hun bezit en de verhuurder in het gebied, Vitalis, ziet huurderving opdoemen omdat haar bejaardenwoningen niet meer te verhuren zouden zijn. B en W van Assen geven blijk van een aanzienlijk minder sombere toekomstvisie. Ze denken dat het met het lawaai wel meevalt en beloven te zullen optreden als dat anders uitpakt. Aldi heeft beloofd rubber wieltjes onder haar karren te monteren als er te veel lawaai wordt geproduceerd en biedt ook aan zwerfvuil op te ruimen. En overigens, zo stelt het college, valt enige overlast in een stedelijke omgeving nooit te voorkomen. Hoog Over dik twee jaar moet winkelcentrum Vredeveld in Assen-Oost een ware gedaanteverwisseling hebben ondergaan. Het bestaande centrum krijgt een forse opknapbeurt en er komt nieuwbouw bij. Onder meer in de vorm van een Aldi-supermarkt met daarboven een woontoren van 40 meter hoog. Ook voorzien de plannen in een parkeerkelder en gestapelde woningbouw. janneman August 22nd, 2005, 10:03 AM En zo hoort het ook. Dit soort bezwaren moet je gewoon niet serieus nemen. FJ August 22nd, 2005, 12:44 PM Trouwens wel grappig ... eerst 3 bezwaren en dan ineens massaal ingediende bezwaren. Mja eh snap het ook niet, maar oke. bobdebouwer August 22nd, 2005, 02:36 PM Dit is, vind ik, redelijk goed aangepakt. De Aldi en de gemeente hebben beloofd om de overlast zo veel mogelijk te beperken, terwijl de bezwaren niet eens zo 'serieus' waren. Moet men zich wel aan de beloftes houden natuurlijk! janneman August 24th, 2005, 08:07 PM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=5179 en weer wat gezeik maar nu uit een onverwachte hoek. De gemeente zelf trekt weer een poot terug. ronin August 25th, 2005, 09:19 AM Het lijkt er op dat de gemeente Assen de keutel intrekt met de plannen rondom de TT baan. Ik denk deze prachtige kans voor de regio weer de grond in wordt gedrukt vanwege kleinburgerlijk bestuur. De gemeente ziet er waarschijnlijk liever een turfmuseum of een klompenacademie staan. Het plan was natuurlijk ook veeel te mooi voor Assen. bobdebouwer August 25th, 2005, 11:27 AM Dat zag ik al aankomen... FJ August 25th, 2005, 04:04 PM Nou heeft Assen eigenlijk 1 ding wat Assen Assen maakt. En dat is dat hele circuit. Voor de rest is bij zo'n beetje heel de Asser bevolking bekend dat de stad eigenlijk niets te bieden heeft. Uitgaans gelegenheden ... Ja ook niet. Nee, als er maar van die mooie grote projecten als een : Triade mag komen Een nieuw Cultureel Centrum Een open Vaart Allemaal van die mooie grote en kleinere projecten alles KAN !! Behalve als men bij het circuit weer wat heeft. Eerst toejuichen, en dan vervolgens zeggen wij hebben paar jaar geleden al gezegd van dit en dat. Dat hele gemeente bestuur zit er weer veels te lang. Alles kan hier zowat .... maar er blijft als het er weer op aan komt 1 zwart schaapje :) Diehard August 26th, 2005, 01:00 AM Voor de volledigheid alle berichten op Asserjournaal. Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten.... Formule I wel in Rotterdam, niet in Assen. Er is structureel iets mis in Nederland Voorzitter TT Circuit bezorgd over doorgaan plannen voor Noordlus met TT World als grote attractie ASSEN– Voorzitter Jos Vaessen van de Stichting TT Circuit (rechts op de foto, naast CdK Ter Beek) heeft dinsdag zijn bezorgdheid uitgesproken over de vordering van de plannen voor de Noordlus waarin de internationale attractie TT World een grote rol speelt. Direct na de Superbike moet worden begonnen met de grootste renovatie uit de geschiedenis van het circuit. Milieuvergunningen en bedenking bij de gemeente tegen bepaalde onderdelen van TV World lijken hindernissen op de weg naar de completering van het in juni met groot enthousiasme begroet project van internationale allure. Jos Vaessen: “De coureurs zitten er niet op te wachten want zij zijn tevreden met de situatie zoals die is maar voor de toekom-stige exploitatie van het circuit is de uitvoering van de plannen bittere noodzaak. De zevenduizend geplande parkeerplaatsen zijn essentieel om het grote aantal toeschouwers te behouden en betere service aan het publiek te kunnen geven”. Volgens de heer Vaessen is de komst van ‘TT World’ een ‘must’ om de exploitatie van het circuit gezond te houden. Graag meer steun en flexibiliteit gemeente "Het overleg met de gemeente is intensief en de eerste november geldt als een deadline. Maar er zijn nog steeds onzekerheden en de gemeente Assen twijfelt nog om bijvoorbeeld een moderne disco, een gamehal en een IMAX theater toe te staan. Dat zijn bedrijven en activiteiten die juist in TT World horen. Ik verzoek daarom de gemeente om meer steun en flexibiliteit”. De bezorgdheid van de voorzitter gaat echter nog verder. “Als de regeltjes bepalen dat bijvoorbeeld een demonstratie als ‘Formule I aan de Maas’ wel in het centrum van de stad Rotterdam kan en mag, maar niet op het met miljoenen euro’s gerenoveerde en modernste circuit van Nederland in Assen, dan begrijp ik er niets meer van!” Volgens Jos Vaessen is er dan structureel iets fout in Nederland. Het wordt een lange en hete winter voor het circuit, zo liet hij horen. In het najaar wordt de nieuwe milieuvergunning verwacht waarin de mogelijkheid moet worden geopend voor het houden van popfestivals en concerten, zaken die ook kunnen bijdragen aan de exploitatie. Wethouder Verdegem stom verbaasd over uitlatingen TT voorzitter Vaessen TV World groep al heel lang op de hoogte van bezwaren tegen Mega Disco, IMAX theater en Gokhal ASSEN - Wethouder Theo Verdegem wond er geen doekjes om. “Ik was stom verbaasd over de uitlatingen van TT voorzitter Jos Vaessen. Tijdens de besprekingen is duidelijk aan de orde geweest dat er in het bestemmingsplan geen plaats is voor een disco en een megabioscoop. Met ontwikkelaar Joosen is bij herhaling de lijst doorgenomen van wat wel en niet zou kunnen. We zijn daar zeer duidelijk over geweest. Hij wist precies waar hij aan toe was. Wat de heer Vaessen naar voren heeft gebracht was voor ons een totale verrassing!” Komt de aanpak van de Noordlus en het daarin verpakte attractiepark TT World op losse schroeven te staan als de genoemde onderdelen van het complex niet mogen worden gebouwd? Volgens de plannenmakers is dat zeker het geval, want deze onderdelen zijn beslist nodig om de exploitatie rond te krijgen.Wethouder Verdegem vond het maar een wat vreemde zaak. Goed zeven weken geleden leek alles nog in kannen en kruiken en dan nu deze ontwikkeling. “Ik heb de neiging te denken dat de projectontwikkelaar naar een weg zoekt om van de zaak af te komen. Het economisch klimaat is nog steeds ongunstig en dat maakt het moeilijk om grote projecten financieel van de grond te tillen. Dat zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn!” aldus Theo Verdegem op een persconferentie in het stadhuis. Het bestemmingsplan waarin de zaken rond het TT circuit worden geregeld wordt de volgende maand door de raad behandeld en het hangt dus van de politiek af wat er met TT World gaat gebeuren. De wethouder noemde als argument voor het niet willen toestaan van de bouw van de megabioscoop en de disco de excentrische ligging ervan. “Het is onverantwoord jongelui daar in de avondlijke uren op de fiets naar zo’n disco te laten gaan. Dat is een kwestie van veiligheid. Het Noorderpark is een veel betere lokatie”. Voorzitter Vaessen heeft inmiddels een afspraak gemaakt voor een gesprek met burgemeester Van As over de gerezen moeilijkheden. Daar zullen ongetwijfeld ook andere betrokkenen bij aanwezig zijn. PLOP wil duidelijkheid van college over problemen met TV World ASSEN - De fractie van PLOP heeft in een brief aan het college duidelijkheid gevraagd over de gang van zaken bij de onderhandelingen over de plannen voor de Noordlus en de vestiging van een het attractiepark TV World. Dit naar aanleiding van publicaties over de ontevredenheid die de voorzitter van de Stichting TT Circuit, Jos Vaessen over de gang van zaken heeft geuit. Bestuurders moeten over eign schaduw springen. Het gaat om grote belangen Jos Vaessen: ”Er ligt tachtig miljoen klaar om de plannen uit te voeren en er is haast geboden” ASSEN –De voorzitter van de Stichting TT Circuit is net als wethouder Verdegem uitermate verbaasd over gedane uitlatingen. Zijn verbazing geldt vooral de opmerking van de wethouder over de mogelijke oorzaak van de huidige crisis-situatie. Er is geen sprake van dat de ontwikkelaar zou willen afhaken. Er ligt tachtig miljoen klaar en de belangstelling voor het project van de zijde van het bedrijfsleven is alleen maar gegroeid. Maar er is haast geboden. De stichting heeft er het grootste belang bij dat de plannen worden uitgevoerd want die dragen in belangrijke mate bij aan een gezonde eploitatie van het Circuit. Jos Vaessen erkent dat er is gesproken over het bestemmingsplan en de genoemde uitsluitingen, maar die heeft men niet als absoluuit gezien, omdat van het begin af is aangevoerd dat de gewraakte onderdelen van essentieel belang zijn om de zaken rond te krijgen. “Wij gingen ervan uit dat het project van zoveel belang is voor iedereen, dat de bestuurders wel over hun eigen schaduw moeten heen springen. De zogenaamde megabioscoop wordt gezien als een concurrent voor de bioscopen die in het eigen cultureel centrum komen, maar dat is helemaal niet het geval. Het gaat hier niet om een bioscoopcomplex maar om een IMAX theater, dat een heel andere functie heeft. Van de IMAX-attractie die voor Assen is gepland zijn er slechts twee in de hele wereld en wij krijgen hier dus de derde”. Ook kan Jos Vaessen het standpunt ten aanzien van de disco niet delen. “We spreken hier niet over een zaak waar de pubers op hun fietsje naar toe komen, maar over een super disco voor een veel breder publiek dat van heinde en verre zal komen. Daar zit niets regionaals aan, we moeten veel verder kijken dan de gemeentegrens”. De TT voorzitter verklaarde dat hij in zijn toespraak de zorg over de voortgang van de plannen wat scherp had gesteld omdat hij bij de gemeente te veel twijfels bespeurde. Met deze opstelling hoopte hij tot nieuwe openingen te komen en de barrières die er liggen te doorbreken. FJ August 26th, 2005, 09:14 AM Je zou bijna denken dat het prestige project "De nieuwe Kolk" van de heer Verdegem met TT World concurentie gaat krijgen. En overheden dulden geen concurentie toch ? vinman August 26th, 2005, 02:45 PM Het lijkt weer net zo'n heisa als rond de nieuwe kolk. Als er eenmaal iets groots moet gebeuren, is de gemeente weer op een of andere 'manier' bang. bobdebouwer August 26th, 2005, 05:25 PM Bang voor de grote wereld en z'n projectontwikkelaars lijkt het wel... janneman August 29th, 2005, 03:23 PM Ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat deze dingen niet in het voor ontwerp stonden. Afspraak is afspraak vind ik dan een heel klein beetje. En een discotheek daar op het plein kan die wel ooit concurreren met het vernieuwde Skopje in beilen. Diehard August 30th, 2005, 01:30 PM Commentaar op Asserjournaal.nl. Ben het er helemaal mee eens... Wel of geen TT World? Gemeente mag zich niet laten chanteren maar TT World moet er voor Assen en Drenthe wel komen ASSEN – De ontwikkeling van de inmiddels berucht geworden Noordlus van het TT Circuit heeft een wending gekregen die zij nooit had mogen hebben. Tien dagen voor de 75ste TT was er veel jubel. Assen zou een attractie van wereldformaat krijgen. Tijdens de jaarlijkse TT persconfe-rentie waarop de plannen werden ontvouwd, toonde met name CdK Ter Beek zich zeer enthousiast en zei zelfs ‘flabbergasted’ te zijn, ver-rassend verbaasd. Een project van tientallen miljoenen euro’s en een plaats op de kaart van de nationale topattracties. Twee maanden later lijkt de euforie (voorlopig?) verdwenen. De plannen werden door de bliksem getroffen. Zo althans zijn de woorden overgekomen van TT voorzitter Jos Vaessen die vorige week die bliksem liet inslaan door een SOS te laten uitgaan aan het adres van de gemeente. Hij riep op tot meer flexibiliteit en niet het oor te laten hangen naar de regeltjes, maar per direct met meer steun voor de plannen over de brug te komen. Uiterlijk 1 november moet met de renovatie van de Noordlus worden begonnen, maar de start daarvoor is afhankelijk van het doorgaan van TT World, zo werd gesteld. Er ligt tachtig miljoen klaar maar die staan op het spel als voor een aantal onderdelen van het plan geen toestemming wordt verleend. (Tussendoor vermeld ik even dat er tijdens de bewuste persconferentie met geen woord over eventuele hindernissen is gesproken) Met een beetje druk komt het wel goed Een dag later verklaarde wethouder Theo Verdegem dat het TT bestuur en de projectontwikkelaar van het begin van de onderhandelingen af op de hoogte waren van de genoemde beperkingen en dat de gemeente nu de zwarte piet krijgt toegespeeld. Het zou er ten onrechte op neerkomen dat als TV World niet doorgaat dit de schuld van de gemeente is.Van de zijde van de TT is niet tegengesproken dat men op de hoogte was van het standpunt van de gemeente ten aanzien van de drie genoemde onderdelen uit het plan. Uitlatingen van deze kant tenderen naar de conclusie dat men ervan is uitgegaan dat het uiteindelijk allemaal wel goed zou komen als er een beetje druk werd uitgeoefend, want welk gemeentebestuur zou het lef durven hebben een zo groots plan te torpederen? Deze week gaan de twee partijen aan tafel om over de gerezen problemen rond de Noordlus te praten. Dat wordt een moeilijk gesprek want het lijkt er op dat zij bij eerdere onderhandelingen over de zaken die nu in het geding zijn vóór de persconferentie van 14 juni niet tot elkaar zijn gekomen en dat er zelfs sprake moet zijn geweest van een verwijdering. Ik leid dat af uit het feit dat bij de planpresentatie geen bestuurder van de gemeente achter de tafel der prominenten zat, maar wel de commissaris van de koningin die de provincie representeerde en zelfs het woord voerde. Journalistieke blunder van jewelste Dat was een opvallende absentie want normaliter zou daar ook een stralende burgemeester of een loco hebben gezeten. Deze omissie heeft toen geen aandacht gekregen en ik verwijt mijzelf dat ik toen journalistiek gesproken geblunderd heb. Daar kwam ik pas achter toen ik de uitlatingen van Jos Vaessen van 22 augustus in een artikel had verwerkt en er enige toen geplaatste foto’s bij zocht. In een Aha-Erlebnis realiseerde ik mij dat er inderdaad geen champagmeglas door een gemeentelijke autoriteit op het feestelijke gebeuren was geheven. Ik had toen met de aan het vak verwante achterdocht moeten informeren naar de reden van die absentie. Die was te opmerkelijk om zo maar voorbij te laten gaan. Wat mij een beetje troost is, dat de collega’s er evenmin mel-ding van maakten, maar het blijft een blunder van jewelste. De uitlatingen van Jos Vaessen, die allesbehalve vleiend voor het gemeentebestuur waren, troffen mij als zeer ondiplomatiek en niet bevorderlijk voor een goede verstandhouding, ook al vloeiden ze voort uit bezorgdheid. Nu we weten dat het TT bestuur en TT World ontwikkelaar op de hoogte waren van het standpunt van de gemeente ten aanzien van de gewraakte onderdelen, komt de aanklacht tegen de gemeente over als een nare poging die onder druk te zetten of duidelijker gezegd te chanteren. Druk moet van de ketel en excuses Nu de partijen bij elkaar komen is het eerste wat er moet gebeuren dat de druk van de ketel gaat. Jos Vaessen cs zullen moeten beginnen met te verklaren dat zij misschien wel een beetje druk hebben willen uitoefenen, maar dat er van een chantagepoging beslist geen sprake is geweest, al kwam dat misschien wel zo over. ‘Onze excuses daarvoor!’ Dan is de angel er uit en de basis gelegd voor een gesprek dat de gemeente de gelegenheid geeft nog eens na te gaan of het standpunt ten aanzien van de megadisco, de reuzebios en de gokhal na veel overleg met de achterban – en dat is in dit geval de raad – kan worden herzien. Enige overdenking zal kunnen leiden tot de gedachte dat er ten aanzien van de gokhal in de raad geen meerderheid is te vinden voor het afgeven van een vergunning. Recentelijk hebben we nog beleefd dat in de onderhande-lingen met Van Eijl een zogenaamd Minicasino (een deftig woord voor gokhal) taboe werd verklaard. Dan kan men nu moeilijk een ander standpunt innemen. Bezwaar tegen disco van tafel geveegd Met de disco en de bios ligt het anders. Het argument dat een disco in de lus voor onze jeugd - als door wethouder Verdegem beweerd - sociaal onveilig zou zijn, kan zo van tafel worden geveegd. Het gaat hier niet om bezoekertjes van veertien en vijftien die normaliter op de fiets of lopend naar het wijkgebouw gaan, maar om het uitgaande jongerenpubliek, dat er niet tegen opziet van Assen uit ver Friesland in te trekken, naar Beilen of ver oostwaarts te gaan om zich in de discopaleizen in het Drents of Gronings Duitse grensgebied te vermaken. Dat een filmpaleis in het attractiepark eventueel een concurrent zou zijn voor de filmtheaters in het nieuwe Cultureel Centrum is al evenzeer onzin, zeker als het gaat om een bijzonder iets als een Imax Theater dat in een dagattractiepark gewoon thuishoort. Miljoen bezoekers voor echte publiekstrekker Het is overigens evenzeer onzin dat het doorgaan van TT World afhankelijk is van het kunnen vestigen van deze drie zaken. Als die de exploitatie van TT World moeten rondmaken dan kan men beter nu al de hele geschiedenis afblazen want dan is die op zand gebouwd. Als TT World wordt opgezet als een echte publiekstrekker dan is een aantal van tegen de miljoen bezoekers en zelfs ver daar boven haalbaar. De opbrengst van zo’n gokhal speelt dan geen enkele rol. Eigenlijk is deze hele toestand niet meer dan een storm in een glas water. Wanneer er door de twee partijen op een meer volwassen wijze was gehandeld had men alle consternatie kunnen voorkomen. In juni al sprake van herrie in de tent Wat het college betreft had men in een veel vroeger stadium de raadsleden bij de zaak moeten betrekken. Ik heb de indruk gekregen dat zij, die in feite de beslissingen moeten nemen, veel te weinig zijn gekend in de gang van zaken. De afwezigheid van een collegelid bij de presentatie in juni duidt er op dat er toen al sprake was van herrie in de tent. Na de publicaties over de TT World hadden de raadsleden terstond moeten worden ingelicht en was er gelegenheid geweest te sonderen hoe de zaak er politiek voor stond. Immers, het bestemmingsplan, waar het allemaal om draait, moet de volgende maand worden behandeld en dan komt vast te staan wat er in De Haar wel en niet mag. En het zou best eens kunnen zijn dat een meerderheid van de raad over een aantal zaken anders oordeelt dan nu bij de onderhandelingen is ingevuld. Gebeurt dat, dan mag het college zich het verwijt maken niet met meer openheid de raadsleden te zijn tegemoet getreden. Niet de koninklijke weg bewandeld De andere partij kan evenwel nu al worden verweten met de juni-aanval een volkomen verkeerde koers te hebben genomen. Men heeft de verkeerde weg bewandeld. Dat had de koninklijke weg moeten zijn. Toen men het gevoel kreeg dat de onderhandelingen waren vastgelopen en dat er actie nodig was om de zaak weer los te krijgen had men de democratische weg moeten kiezen en zich tot de raad moeten wenden. Want het is nog altijd zo dat de raad de baas in het stadhuis is. De raadsleden willen dat zelf nog wel eens vergeten, maar het ligt in de wet verankerd. Trouwens, wethouder Theo Verdegem heeft dat op woensdag 23 augustus, toen hij zijn reactie had gegeven op de uitlatingen van Jos Vaessen, zelf nog eens bevestigd. “De raad beslist straks over het bestemmingsplan. Dus ook over wat er wel en niet mag op De Haar”. Het is kort dag. Op 22 september is er raadsvergadering en voor die datum moet de commissie Fysieke Infrastructuur zich over de plannen buigen. We gaan spannende dagen tegemoet. Maar waar het allemaal ook naar toe gaat, voor Assen en Drenthe moet TT World er wel komen! Jan Hof vinman September 1st, 2005, 06:09 PM En een discotheek daar op het plein kan die wel ooit concurreren met het vernieuwde Skopje in beilen. Denk het wel. In Assen zelf is er al een grote behoefte aan een fatsoenlijke discoteek ( vind ik zelf namelijk wel :colgate: ). En vanuit de regio zal waarschijnlijk ook wel genoeg discopubliek komen. FJ September 1st, 2005, 06:59 PM Denk ook wel dat Assen zoiets zou gebruiken. Het is al sinds jaar en dag zo dat men klaagt over het uitgaansleven in Assen. Er is niet veel. Er er blijft soms ook maar weinig over. Mja wat fatsoenlijks hier in de stad zou ik ook wel leuk vinden :) vinman September 2nd, 2005, 05:47 PM Ik zag ook wat mooi nieuws op het net. Architectenweb.nl Dekker investeert 5 miljoen in centrum Assen Voor de uitvoering van het project Ontwikkelingsas Stations-Centrum-Kloosterveen in Assen trekt minister Dekker (VROM) 5 miljoen euro uit. Het geld komt uit het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) van het ministerie. Volgens de minister is de uitvoering van het omvangrijke project van belang omdat er veel aandacht is voor bijvoorbeeld kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid, de ontwikkeling van diverse voorzieningen en de inrichting van de openbare ruimte. Het project van de gemeente Assen zorgt ervoor dat de westkant van Assen een logische verbinding krijgt met het gebied rond het station. Belangrijk onderdeel is de ontwikkeling van het Cultureel Kwartier dat op een steenworp afstand ligt van het oude centrum. Het Cultureel Kwartier biedt al plek aan een theater, maar krijgt een bioscoop en een ondergrondse parkeergarage. Om de pleziervaart in het centrum van Assen ruimte te geven, wordt parkeerplaats de Kolk weer opengegraven. Met de BIRK-regeling investeert het ministerie van VROM in projecten die passen binnen het ruimtelijk beleid. Bij de toekenning van geld is de voorwaarde dat plannen de ruimtelijke kwaliteit van de steden en/of het landelijk gebied versterken. In totaal selecteerde minister Dekker negentien projecten die in aanmerking komen voor een bijdrage uit het BIRK-budget. Eerder dit jaar ontvingen andere gemeenten al een bijdrage uit het BIRK-budget, waaronder het project Groningen Europapark (7 miljoen) en het project Leeuwarden Nieuw Zaailand (10,3 miljoen). janneman September 5th, 2005, 11:39 AM dat zijn de eerste miljoentjes alweer. vanmiddag om 5 uur bakkeleien de heren over TT world trouwens. ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat rollen. janneman September 6th, 2005, 01:31 PM http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=5233 Ze hebben lekker lopen babbelen gisteren. Wat me dan weer opvalt is dat de gemeenteraadsleden weer slecht beslagen ten ijs komen. Ze hebben weinig info om al een oordeel te kunnen uitspreken. Zorg dan dat je alle papieren van te voren al hebt en lees deze goed door. Nu is het dus weer een uitje geweest die weer het nodige zal kosten aan gemeenschapsgelden en dat kan beter ergens heenvloeien waar het noodzakelijk is. In de Tweede kamer hoor je nooit dit soort geluiden. Tja sorry hoor ik heb geen menig want ik heb alle noodzakelijke info nog niet gekregen of opgevraagd. Als je niks hebt ga dan niet heen en bemoei je er dan ook niet mee. Het gegeven dat door de mega discotheek de sociale onrust zal doen toenemen vind ik helemaal een slecht statement. Ze willen de discotheek liever op het Messchenveld hebben. Noord of zuid maakt niks uit toch. Ik heb dat ding veel liever bij TT world want daar vind je ook nog andere attracties er gelijk naast en ik ga niet met veel plezier naar een donkere plek op een bedrijventerrein. ciao Diehard September 7th, 2005, 12:03 PM Kou lijkt me helemaal uit de lucht :cheers: TT World en college zijn het eens: Wel megadisco en Imaxtheater maar (voorlopig) geen gokhal ASSEN – Als de raad er mee instemt zal het mogelijk worden in TT World een mega disco en een Imaxtheater te vestigen. Burgemeester Dineke van As en wethouder Theo Verdegem hebben dinsdagmiddag op het stadhuis met TT voorzitter Jos Vaessen in wat na afloop ‘een goed gesprek’ werd genoemd overeenstemming bereikt over een drietal belangrijke zaken, die een knelpunt leken te worden in de ontwikkelling van de Noordlus en TT World. Aan de orde waren de inmiddels veelbesproken megadisco, het Imax Theater en de gokhal, die in de plannen als gameshal wordt opgevoerd. De onderhandelaars waren het er over eens dat TT-World een A-status moet krijgen en dat er derhalve ten aanzien van het project naar de best denkbare invulling moet worden gestreefd. Onder deze A status worden die investeerders en bedrijven verstaan die het hoogst in de pikorde scoren, de meest kapitaalkrachtigen dus.Ten aanzien van een bioscoopcomplex werd gesteld dat dit niet past in het bestemmingsplan. Een evenement als IMAX-theater is daar echter niet in strijd mee. Dat moet als een speciale filmattractie worden beschouwd die geen enkele overeenkomst met een gewone bioscoop heeft. Wat de megadiscotheek betreft zijn er ook mogelijkheden. B en W en TT-bestuur gaan samen onderzoeken via welke procedure en onder welke voorwaarden en een mega-discotheek in TT-World kan worden gerealiseerd. In de gemeente liggen er al plannen om op het bedrijventerrein Messchenveld zo’n eigentijds muziek- en dansimperium te vestigen. Er zal dus moeten worden bekeken of er binnen de stadsgrenzen economisch ruimte zit voor twee van deze giganten binnen een straal van tien kilometer. Met het zogenaamde Gamehouse ligt het veel moeilijker. Zo’n in de volksmond geheten gokhal valt niet onder de bepalingen van een bestemmingsplan, maar moet via een afzonderlijke verordening worden geregeld. Op dit moment is dat voor B en W niet aan de orde. Er lijkt geen draagvlak voor gezien de standpunten die de raadsfracties in meerderheid hebben ingenomen, zoals blijkt uit de discussies over de plannen van Van Eijl. Bovendien is er onder de huidige bepalingen slechts ruimte voor één zo’n hal en die staat al aan de Nieuwe Huizen. De kou is nu uit de lucht en de toekomst gaat wel uitwijzen hoe het vervolg wordt. Andere tijden, andere zeden. Daarom kan misschien ook wel worden gezegd: 'voorlopig' geen gokhal. Met de nieuwe opstelling van de burgemeester en de verantwoordelijk wethouder ten aanzien van de wensen van de tegenpartij ligt de weg open voor een nieuw voorstel aan de raad over wijzigingen in het bestemmingsplan. Er wordt van uitgegaan dat gezien de heersende stemming onder de raadsleden die wijzigingen wel worden aanvaard omdat met het laten vallen van de gokhal er een hele stiekel uit de voet van de raad is getrokken. Is dat inderdaad het geval dan kan een verdere ontwikkeling van TT-World tot A-status met een gezamenlijke aanpak voortgaan, zo klonk het uit het stadhuis nadat de lucht geklaard was. Vanavond (woensdag) wordt het bestemmingsplan waar het allemaal om draait in de Commissie Fysieke Infrastructuur voorbesproken en krijgen de commissieleden alle gelegenheid zich nog eens goed te verdiepen in alle ins en outs van een affaire, die met een betere behandeling zeer waarschijnlijk niet tot een affaire zou zijn uitgegroeid. janneman September 7th, 2005, 01:19 PM Kou lijkt mij ook uit de lucht nu. Maar de plannen rondom Cultureel kwartier was voor iedereen ook in kannen en kruiken toch. En plop daar waren opeens allerlei problemen en kregen we een grote slapstick show voorgeschoteld. Diehard September 9th, 2005, 02:52 AM Leuk stuk op Asserjournaal.nl over nimby's in Baggelhuizen: Commissieleden hoorbaar stil na betoog nieuwkomer in Assen ASSEN – Hij begon met de sympathiek klinkende binnenkomer: “Sinds een jaar woon ik hier tot grote tevredenheid en Assen is een fijne stad om in te wonen”, maar daarna ging het helemaal mis. De jaarling J. de Vries, woonachtig aan het Eemland, stak daarna als inspreker bij het bestemmingsplan Het Stadsbroek een betoog af waarin de cliché’s in de afgelopen jaren al zo vaak door een kleine groep kwijlebabbels uit die hoek van Baggelhuizen zijn gebruikt. Helaas hebben die in een aantal gevallen geleid tot grote en kostbare vertragingen bij de ontwikkeling van voor de stad en de economie belangrijke zaken. Hij stak een requisitoir af dat alle mogelijke minpunten bevatte die al veel eerder door enige soortgenoten naar voren zijn gebracht en die hem bekend hebben moeten zijn toen hij de koopovereenkomst voor zijn huis aan het Eemland tekende. Alles kwam naar voren en tot slot wees hij op de enquête die de gemeente binnenkort onder de burgers wil houden naar de leefbaarheid in de stad en de wijken en hoe zij de kwaliteit van hun eigen leefomgeving ervaren. ‘Stelt u zich eens voor’, zo sprak hij tot de commissie, ‘dat in 2010 de bewoners van Baggelhuizen weer worden geïnterviewd en dat de vragen luiden’ (letterlijk geciteerd): Ondervindt u veel hinder van de steeds maar weer verstopte westelijke ringweg bij De Smelt? Vindt u het redelijk dat de kermisattracties die tegen het Asser bos zijn aangebouwd tot 10 uur ’s avonds mogen zijn geopend? Heeft u last van de vele gasten bij De Smelt die bij nacht en ontij aankomen en vertrekken? Stopt u watjes in uw oren als defensie zich ’s nachts weer eens laat horen? Bukt u wel eens als die helikopters zo vlakbij lijken of trekt u uw schouders op? Gaat u wel eens een weekendje weg om geen last te hebben van de megadisco die nu ook in de open lucht optredens mag verzorgen? En wordt u wakker van al die gasten die ’s nachts luidruchtig door uw woonwijk trekken? Gieren de zenuwen u door de keel als het alweer het zesde weekend is dat er volop wordt geracet op het TT circuit en u lekker zit te genieten bij de Baggelhuizerplas? Assen het was een fijne stad om in te wonen! Aldus het relaas van de heer J. de Vries, die we – als zijn prietpraat werkelijkheid wordt - na de enquête van 2010 zullen moeten gaan uitwuiven. Ik moet hier getuigen dat ik allergisch ben voor lieden die er hun hobby van maken overal over te klagen en dan zeker over zaken die ze nog nooit hebben meegemaakt. Dat zijn voor mij aards-sacherijnen waar ik met graagte met een grote boog omheenloop. Tot die categorie behoort ongetwijfeld de heer De Vries die met nauwelijks een jaar woonervaring wel eens even zal zegen hoe het er hier moet toegaan. Hij is vast een van degenen ‘die hier voor zijn rust’ is gekomen, zoals wel meer gehoord wordt. De lieden die daar van uitgaan hebben echter meestal het verkeerde adres gekozen. Rottumeroog lijkt voor hen een optie en als het niet zo cynisch was zou ik de ultieme rustzoekers op plaatsen als De Boskamp willen wijzen. Maar dat - al ben ik als gezegd allergisch tegen het soort volk dat overal wat tegen heeft – gaat mij net een beetje te ver. Want voor zóveel cynisme mis ik de training. Het bezorgde mij overigens veel genoegen te merken dat de commissieleden FI woensdagavond de absolute stiltegrens bereikten toen voorzitter Henk Medema na afloop van het betoog de gebruikelijke vraag stelde: ‘Wie van de leden heeft nog iets te vragen!?’ Niemand dus. Dat was een duidelijk antwoord. Jan Hof FJ September 9th, 2005, 07:30 AM Zag op het Asserjournaal ook nog een stukje over Hengelmolen :D Maar dat ter zijde. Moet wel zeggen, in die 29 jaar dat ik hier nu woon, dat ik steeds meer merk dat er continu een steeds grotere ophef over alles gemaakt gaat worden. Een politietoren van 60 meter. Hoop drama gehalte. Een nieuw buurthuis voor Verdegem (De Kolk dus :D) Hoop drama gehalte. Open vaart. Gezeur en gezemel. TT World. Hoop drama gehalte. Allemaal drama en een dagelijkse soapserie wat je in het DvhN en Asserjournaal leest. De ene dag is DIT de volgende dag weer DAT. Als je dan die soaps series bekijkt die er hier boven geschetst zijn ............. Dan kan in het nieuwe Cultureel Paleisje de eerst volgende jaren worden gevuld met prachtig vermakend toneelspel e.d. Hebben ze gelijk volle zalen :) Nieuw in het theater: Maart t/m mei een film : Lord of the Rings 4: The tower of Assen Juni t/m Augustes voor de kids : Theo, en de mysteries van het grote paleis September t/m Oktober : iets met TT world, maar kan ff niets bedenken :D En het in het nieuwe IMAX theather op TT World : De Boot, het water ... het gevoel van op de Vaart varen. Wordt af en toe een beetje moe van het geklaag en getouwtrek hier. :D Groeten !! ronin September 9th, 2005, 03:10 PM Fj. Het ach en wee wat je in Assen hoort staat niet op zichzelf. Er is een klaagcultuur ontstaan die overal te merken is. Ik neem bijvoorbeeld de vluchten van de traumahelicopter in Groningen. Een paar mensen in de buurt hebben er last van en zetten alles op alles deze geweldige voorziening uit de stad weg te krijgen. Mochten deze mensen zelf betrokken raken bij een ongeluk zullen ze op hun beurt klagen dat de hulp veeel te lang onderweg was. Maar ja dan moet de helicopter ook helemaal uit het midden van het land komen. Het is een categorie mensen die overal last van hebben en eigenlijk het meest vanzichzelf. En die veel misbruik maken van het recht op inspraak. En zoals je in Assen kunt merken gaan de ontwikkelingen terrrrrgend langzaam. FJ September 9th, 2005, 06:34 PM Er is een klaagcultuur ontstaan die overal te merken is. En zoals je in Assen kunt merken gaan de ontwikkelingen terrrrrgend langzaam. Nou en ik ben dan zo'n klager die klaagt over de klagers. Maar idd, je hebt inderdaad gelijk over dat klaagcultuur. Dat valt mij ook al tijden op. Het is, of het nou een circuit, vliegveld, of een heli in Grunn. Eigenlijk alles wat men hoort en ziet is niet goed. Nieuwsberichten idem dito. Het is hoe het ook gebeurt, of wat er gaat gebeuren. HET IS NOOIT GOED !! :D En wat betreft dat langzame ... had me oma altijd leuke voor: Het gaat als dikke stront door een trechter :D Terwijl het niet nodig is, er wordt altijd eerst gezanikt over de negatieve dingen hier daar zus en zo. Ow en dan kan het wel ineens anders. Na lang touwtrekken. Kunt ook direct luisteren :) Maar goed, als de gemeente plannen heeft, wordt het er allemaal maar doorgedrukt heb ik soms het idee. janneman September 9th, 2005, 09:31 PM Ik denk niet dat alleen Assen dit klaag cultuurtje voorbehouden is. Overal heb je van dit soort gezeur. Meneer is in Baggelhuizen gaan wonen en verwonderd zich erom dat er van alles op stapel staat in zijn gebied. Meneer had hier over ingelicht willen worden. Ehhh die TT baan ligt er al een tijdje en de plannen bij de Smelt zijn ook niet van gisteren. Zelf onderzoek doen is misschien ook een optie geweest. 10 tegen 1 dat de bezwaren van deze beste man met een big smile van tafel worden geveegd hierdoor. De heer Hengelmolen had ook weer een aardig stukje geschreven en snijdt weer hout. Bezwaren tegen TT world zijn in m8ijn ogen alleen gerechtvaardigd als die uit Witten en Laaghalen komen etc. Dat zijn rustige dorpskernen die er niet om vragen om met zoveel drukte te worden geconfronteerd. Uilezeikers en Mierenneukers moeten gewoon genegeerd worden. En dat ze op Rottumeroog moeten gaan wonen vind ik een heel slecht plan want daar verstoren ze de rust van zeehonden die helemaal giegel worden van hun gezeur. FJ September 18th, 2005, 07:18 PM Me hele dag in de soep door een lekke band. Een zeurend broertje omdat hij net 2 dagen een poessie heb, en niet weet wat ie er mee aan moet. Maar dan ...... ff klein rondje door de stad heen gefietst en zet hier maar even wat foto's neer :) Fleurt de boel wel op in dit topic :tongue3: Is allemaal maar beetje snel genomen trouwens. 1. Er is wel wat te doen op Het Palet, maar dat is ook het enige. http://img5.imageshack.us/img5/7500/fj07090056uk.jpg 2. De hoge Horst. http://img5.imageshack.us/img5/3314/fj07090065pk.jpg 3. De Hoge Horst. http://img5.imageshack.us/img5/6711/fj07090077ey.jpg 4. De Triade, waar de nieuwe Appie moet komen. http://img5.imageshack.us/img5/8619/fj07090086ko.jpg 5. De Triade weer dus. http://img5.imageshack.us/img5/8895/fj07090099er.jpg :) ronin September 18th, 2005, 09:11 PM Ja het gaat hard hier in Ass'n. Ik zag de hei installatie staan en ik dacht hoi hoi hoi ze gaan met de triadetoren beginnen. F.J ik wordt hier weer zo vrolijk van. En het zou me al ernstig verbazen als ze binnenkort bezig gaan met de politietoren, zoals aangekondigd zou dat na de bouwvak beginnen. Zal wel bouwvak St juttemis worden. FJ September 18th, 2005, 11:10 PM Ja het gaat hard hier in Ass'n. Ik zag de hei installatie staan en ik dacht hoi hoi hoi ze gaan met de triadetoren beginnen. Helaas is dit niet de Triade toren Ronin. Maar de nieuwe supermarkt van AH. Fase 2 van de Triade. Triade toren weet ik niet wanneer ze er mee beginnen. Verkoop is al wel gestart. Maar op de plek waar die moet komen is nog geen activiteit. (de toren komt zo'n ter hoogte van die gele bouwketen) De politietoren. Vrijdag nog bij langs geweest. Geen activiteit. Maar mag toch aannemen dat daar binnen afzienbare tijd ook mee begonnen wordt. Zouden na de bouwvak beginnen Het zal in ieder geval wel dit jaar zijn :D Aan het kanaal La Residence. Dacht er activiteit te bespeuren van de week. Maar van dichtbij bleek het te zijn dat ze aan het baggeren waren. Meende in Noorderpark ook wat appartementen gebouwd moesten worden. En aan de stroom waren ze ook bezig. Zal daar ook nog ff foto's maken. En voor de rest maak ik morgen ook nog wel even een rondje denk ik. janneman September 19th, 2005, 11:58 AM De AH gaat in elk geval lekker hoor. Bij de Witterbrug zullen de aktiviteiten ook wel los barsten de komende tijd. ronin September 19th, 2005, 01:40 PM En er gaat meer gebeuren! Unive is van plan op het naburige ESSENT terrein een gebouw neer te zetten waar plm 250 mensen aan de slag moeten kunnen. Het terrein van Essent lijkt mij niet zo bijster groot dus gaan ze misschien wel de hoogte in. Het moet er medio 2007 al staan dus mogen ze wel opschieten> maar ach een club als bijvoorbeeld Heemschut zal wel weer dwars gaan liggen omdat er een historisch pand uit 1975 staat.en zijn we weer lekker een paar jaar verder. Getver nu begin ik ook al zo'n klaagzanger te worden!!!! Nee prachtig plan en het wordt vast een prachtig mooi en hoog gebouw met alure!!! FJ September 19th, 2005, 02:59 PM En er gaat meer gebeuren! Unive is van plan op het naburige ESSENT terrein een gebouw neer te zetten waar plm 250 mensen aan de slag moeten kunnen. Het terrein van Essent lijkt mij niet zo bijster groot dus gaan ze misschien wel de hoogte in. Nee prachtig plan en het wordt vast een prachtig mooi en hoog gebouw met alure!!! Het terrein van Essent is wel redelijk groot (vind ik zelf dan) en loopt vanaf de parralelweg van de Industrieweg tot aan de Groningerstraat. Maar ja, als ze ook nog parkeerplekken derbij moeten hebben, wordt het krap aan. Mijn gok is dat ze de lucht ingaan. Maar zal denk ik ongeveer net zo hoog worden als het gebouw wat ze al hebben. MIschien 1/2 verdiepingen meer. maar ach een club als bijvoorbeeld Heemschut zal wel weer dwars gaan liggen omdat er een historisch pand uit 1975 staat Yeah right die klagen al als er een stoeptegel te hoog of niet recht ligt. @Jan, Ja het schijnt dat die laatste bewoner er deze maand of volgende maand uit moet zijn. Mischien is die er al uit. Dat weet ik niet. Kwam er pas nog langs en het ene huis staat er nog wel. Diehard September 19th, 2005, 05:58 PM Bij de Stroom zijn ze volgens mij ook al gestart. Wordt een gebouw van 7 lagen en het gaat De Slenk heten. http://www.asserjournaal.nl/data/media/7/De_Slenk_aan_de_Stroom.jpg Verder weet ik dat de bouw van de appartementen bij de Watertoren 3 oktober start. Triadetoren is in de verkoop en de site van Boelens Jorritsma vermeldt dat de penthouses al verkocht zijn. Zal dus ook wel binnenkort starten vermoed ik. Politietoren.... Tja, gaat wel erg traag allemaal. Enige voordeel is dat deze niet meer afgeblazen kan worden... Diehard September 22nd, 2005, 01:56 PM Structuurvisie Binnenstad staat online op de gemeente site: http://www.assen.nl/smartsite13782.htm Ziet er bijzonder gelikt uit! Nu de inhoud nog beoordelen ;). In hoofdstuk staan een aantal lopende projecten + impressies inclusief twee projecten waarvan ik nog geen impressies heb gezien: Stadsherberg en Veemarktterrein. FJ September 24th, 2005, 09:52 AM Tweede fase Triade voorjaar 2007 af Bert Bontsema assen - De tweede fase van de Triade in Assen moet in het voorjaar van 2007 klaar en in gebruik zijn. Het winkel- en wooncomplex had volgens de oorspronkelijke planning dit jaar af moeten zijn. De forse vertraging heeft diverse oorzaken, meldt projectleider Gerton Bruggink van Heijmans IBC Bouw. Dit Asser bedrijf bouwt het complex in opdracht van Ahold BV. "Ingewikkelde eigendomsverhoudingen, slepende procedures, vragen over de achtertoegang van de winkels. Alles hing met elkaar samen zodat alles eerst moest worden opgelost, voordat we konden beginnen", zegt Bruggink. Die bouw is inmiddels luidruchtig van start gegaan. Een heimachine maakt een hels kabaal op het terrein waar eens de Mirohal stond. Het perceel voor de nieuwe Albert Heijn is inmiddels bouwrijp. Vanaf december moet de stalen constructie met prefab betonnen vloeren gestalte krijgen. Twintig weken later moet de nieuwe supermarkt (4500 vierkante meter) met daarboven drie parkeerdekken voor 580 auto's er staan. En dat is nog niet alles. De voormalige Aldi en Rabobank zijn dan van de aardbodem verdwenen, om plaats te maken voor winkelruimte (6200 vierkante meter), tientallen appartementen en 68 parkeerplaatsen ten behoeve van bewoners en winkelpersoneel. Dit deel van de nieuwbouw staat gepland voor het voorjaar van 2006. Aan de kant van het Kanaal verrijst schuin voor de nieuwe Rabobank de ovale Triadetoren, met tien verdiepingen een fikse blikvanger. Ook aan de kanaalzijde van de nieuwe AH moeten appartementen komen. Dit deel van het plan moet nog nader worden uitgewerkt. Tussen de nieuwbouw en het al bestaande gedeelte van de Triade komt een promenade die na winkeltijden wordt afgesloten. In het complex komt een rolbaan waarmee de consument met boodschappenkar en al kan pendelen tussen de winkels en zijn auto. De winkels en de supermarkt zullen worden bevoorraad vanuit de Oude Molenstraat. Het gebied waar ooit de Stadsherberg stond is eigendom van de gemeente Assen. Over de invulling van dit aanpalende terrein wordt nog nagedacht. Bruggink is enthousiast over de Triade. "We bouwen ook wel eens iets wat er eigenlijk niet uitziet, maar dit oogt prachtig. Het is geen saaie doos, zoals je ook wel in ? Assen ziet. Denk maar aan de Poststraat. Hierover is nagedacht en dat zie je aan de Triade af." janneman September 26th, 2005, 12:08 AM Bruggink heeft helemaal gelijk. Het wordt erg mooi. Diehard September 26th, 2005, 11:08 AM Tijd om weer es even te kijken en wat foto's te nemen :) Iets anders: woensdag 19:30 presentatie van de structuurvisie Binnenstad. Ik ga in ieder geval even langs. FJ September 26th, 2005, 01:00 PM Heb wel een paar foto's gemaakt van rondom Meschennveld gisteren. Niet dat daar zo bijzonder veel te zien is. En van Triade is enige verandering tot nu toe dat de heimachine opgeschoven is. Dus zou je zelfde foto krijgen als vorige week :) janneman September 26th, 2005, 06:12 PM Ik ga binnekort ook de handel bij houden met foto's Vanmiddag net een goede camera gekocht en mag me weer modern noemen. Ik zal denk ik veel foto's gaan maken van Triade en Witterbug want daar woon ik vlakbij namelijk. ciao vinman September 27th, 2005, 02:20 PM Heb wel een paar foto's gemaakt van rondom Meschennveld gisteren. Niet dat daar zo bijzonder veel te zien is. Grotendeels nog een puinhoopje daar, maar ik moet niet zeuren :cheers: vinman September 27th, 2005, 02:33 PM Er zijn inderdaad leuke nieuwe plannen op stapel in de binnenstad. Sowieso voor de verdichting ziet het er goed uit. T is nu nog maar een soepzooitje van soorten bebouwing. |