View Full Version : Mooiste stad van het land!

New York Yankee
May 8th, 2005, 06:41 PM
mogguhs,

hiero een poll van wat jullie de mooiste stad van het land vinden en waarom.

Later

Jimbo-Holland

New York Yankee
May 8th, 2005, 06:47 PM
ik heb zelf gekozen voor:
Rotterdam = Highrise city nr1 in NL
Amsterdam = gewoon een mooie stad
Utrecht = weet niet maar ik heb r iets mee....

zo kun je nog wel ff door gaan...

Sint Clara
May 8th, 2005, 06:48 PM
Utrecht, Leiden, Dordrecht en Maastricht zijn erg mooi.

Rotterdam is absoluut niet mooi. Het is mijn thuis, een pleuris zooi dus.

empersouf
May 8th, 2005, 08:03 PM
Waar staat Maarssen>>>>De vecht die het dorp doorsnijdt, de kanaal die de centra scheidt. Het spoor dat het verbindt. Maarssen, de staaahaad die du oooohhooooogen verbliiiiiiiindt.(omdat het zo mooi is ;))

flex
May 8th, 2005, 08:07 PM
Amsterdam, Den Bosch, Den haag, Tilburg (,Rotterdam, Utrecht, Groningen, maastricht, Breda)

bobdebouwer
May 8th, 2005, 08:51 PM
Utrecht, Groningen, Amsterdam en Maastricht.

Tim B
May 8th, 2005, 09:01 PM
Waar staat Maarssen>>>>De vecht die het dorp doorsnijdt, de kanaal die de centra scheidt. Het spoor dat het verbindt. Maarssen, de staaahaad die du oooohhooooogen verbliiiiiiiindt.(omdat het zo mooi is ;))

maarssenbroek is ook maarssen, daar zal het wel aan liggen. Helaas pindakaas.

Maastricht, 's Gravenhage, Amsterdam, groningen

altijd dat zelfde rijtje....

Damn Mien Stadsie vergeten!!!! utreg is toch minstens zo halfmooi als groningen en 's gravenhage

de flatneuroot
May 8th, 2005, 09:04 PM
Moderne steden als Rotterdam, Eindhoven.

Historische steden als Utrecht, Dordrecht, Leiden, Maastricht en Groningen vind ik mooi maar ik voel meer meer thuis in bovengenoemde steden.

Eisso
May 8th, 2005, 09:09 PM
Tjah, kan wel weer Groningen stemmen, maar dan lieg ik. Amsterdam is voor mij de mooiste stad dankzij het oude centrum met de grachten, poorten, bruggen, mooie pandjes, veelzijdigheid, etc. Dat gaan bij mij voor de mooie hoogbouw in Rotterdam of het kleinere Groningen.

Kruikenparadijs
May 8th, 2005, 09:20 PM
het is niet mooiste, het is schôônste!!

'k Zie oe daor zo gère ligge,
Tilburg, waor 'k geboore ben,
Mee oe kerken, oe febrieke,
Waor ik iedere lijn van ken.
'k Zie zo gèren al die toorens,
mee d'r kruise fier in top,
't blauw deurboore naost de schaawe
mee d'r pluimen om d'r kop.

Want de toorens van oe kerken
En oe schaawe zinge schôôn,
Zinge men van bidden en werke,
Lieve liekes zonder tôôn.
Deurom zie 'k oe daor gère,
Tilburg, waor 'k geboore ben,
Mee oe kerken, oe febrieke,
Waor ik iedere lijn van ken.

Tilburg dè ge zô meut blève
Tilburg waor 'k gebore ben
'k zal dan zinge hil m'n lève
liekes die ik van oe ken.
'k Heb van jouw veul schône dinge
hil m'n hart aon oe verpaand.
'k Zal van jou dus blève zinge
Tilburg Schôônste stad van 't laand
'k Zal van jou dus blève zinge
Tilburg Schôônste stad van 't laand

railway stick
May 8th, 2005, 10:14 PM
Wat wordt ermee bedoeld, de mooiste stad van Nederland. Voor jezelf, voor anderen of de meest praktische stad, de mooiste omgeving. Wat zijn de criteria.... leuk winkelen, goed nachtleven, interessante architectuur, aanwezigheid van een haven? Ik heb voor mezelf ook wel eens een top tien gemaakt van plaatsen (met eigen criteria) waar het leuk werken/wonen/recreëren is, en ook wel eens een top tien gemaakt van gaten waar ik nog niet dood wil liggen. Rotterdam, Groningen en mijn eigen woonplaats Leeuwarden in de top drie: Je kunt er goed wonen, winkelen, recreëren en deze steden `leven` tenminste. Plaatsen, die ik nooit meer wil bezoeken zijn Ede, Ermelo en Zoetermeer.
Voor mij is een haven altijd een belangrijk stedencriterium: Schepen brengen leven in een stad. Aan de waterkant is altijd wel wat te beleven. Gelukkig voldoen de meeste Nederlandse en Europese steden aan deze norm, dus zijn er zoveel mooie steden in mijn direkte belevingswereld.
Erg leuk, zo`n stedenverkiezing. Vanzelfsprekend dat onze hoofdstad op nummer 1 staat en verrassend Utrecht op nummer twee. Ach, tis wel terecht, want ik denk dat het criterium voor het Skyscrapercity-publiek er maar eentje is, namelijk het lekker zitten op een terrasje in een gezellige binnenstad.
Volgende keer tien criteria op een bordje voorschotelen aan dit publiek en dan wordt de uitslag heel anders.

ChrissyBreda
May 8th, 2005, 10:50 PM
Waar is Breda?

Temidden van de paarse heide
waar samenstromen Mark en Aa
daar ligt geroemd door alle tijden
ons eigen stad
ons eigen fier Breda

Breda vooruit
De klokken luiden
Breda vooruit
de Parel van het Zuiden

Zo lang daar rond die slanke toren
nog stroomt het echt Bredase bloed
Gaat nimmer deze aard verloren
die pittig is
en pittig blijven moet

Breda vooruit
De klokken luiden
Breda gij blijft
de schônste stad van 't zuiden

Wat kunnen ze toch jatten daar 25km ten oosten van Breda :)

Per
May 8th, 2005, 10:51 PM
Je hebt heel wat mooie steden vergeten, en mensen stemmen toch alleen voor een stad die ze kennen of van horen zeggen (nog erger), dus dat geeft een scheef beeld.

Kruikenparadijs
May 8th, 2005, 11:00 PM
de schônste stad van 't zuiden

Wat kunnen ze toch jatten daar 25km ten oosten van Breda :)

nee, gullie zegt schôônste stad van het zuiden te zijn. Wij zijn iets ambitieuzer. Wij zijn schôônste stad van 't laand :)

ChrissyBreda
May 8th, 2005, 11:04 PM
@ Kruikenparadijs

Lijkt mij een onmogelijke taak, als de 1 al de schônste van het zuiden is kan de ander dat niet meer van het land zijn ;)

rdj
May 8th, 2005, 11:27 PM
Amsterdam, Utrecht, Groningen. En Leeuwarden natuurlijk ook, deels wegens chauvinisme.

ill-b
May 8th, 2005, 11:27 PM
Utrecht. Mijn stad, ben er geboren en heb er mijn hartje aan verpand! Ik vind de omvang van de stad prima, en het relaxte woonklimaat bevalt me. Het heeft een geweldige historische binnenstad en mis ik de koopavond op donderdag dan is er die in Nieuwegein op vrijdag! Het uitgaansleven is verder prima. Mocht er iets niet in de buurt zijn dan is de centrale ligging het voordeel van Utrecht, in twee uur ben ik overal in Nederland. Verder is er sprake van een verjonging van de bevolking, in tegenstelling tot de algehele trend in Nederland. Dit vind ik belangrijk want zo blijft een stad 'leven'. Over de lokale politiek ben ik minder te spreken, er zou een wat daadkrachtiger beleid kunnen komen ter bevordering van hoogbouw.

En over volksliedjes gesproken!

Utereg, me stadsie daar gebeurt van allehand
't bruis an alle kant, in 't hartjie van 't land
de Sterrewijk, 't Houtplein en 't lange Rosedaal
Uterech, 't mooist van allemaal

Ik ben geboren in 'n huisie in de Zakkedragersteeg
vlakbij 't logiement van Jan de tenteneus
Aal de Preu en gekke Bart, de Bult en Koos de kutjeskin
schele Ockeloen en blauwe Teus
'k woon al me leve lang in Uterech en ik heef 't naar me zin
want d'r is bij ons van alles an de hand
Je ken gaan danse en naar kroegies en je loop 't leve in
met mooie mokkels en 'n flipper an de wand

Eens per jaar dan is t buurtfees en dan wordt de straat versierd
we hange vlaggen en wat slingers an de kant.
We happe koek, we lope zak
D r worden spelletjes gedaan
En na t danse loop t stevig uit de hand
Knap berug is ook 't zandpad, bijgenaam de gummiedreef
ken je geniete van een brotsjie warrem vlees
as de gordijne zijn geslote, nou dan hank de boot goed scheef
't is daar dag en nach 't rooie lampefees.
:cheers:

Andere steden in mij favorietenrijtje zijn o.a. Groningen, Breda en amsterdam.

Bass
May 8th, 2005, 11:35 PM
Tsja... waar zou ik nou op hebben gestemd... Amsterdam vind ik internationaal net iets karakteristieker maar binnen Nederland vind in Mestreech toch het mooist, ook omdat ook de buitenwijken van Maastricht karakteristiek zijn, en daar schort het in Amsterdam dan weer aan (aan de andere kant is Maastricht incl. buitenwijken even groot als centrum Amsterdam, lol). Verder is Utrecht binnenstad mooi. Steden als Rotterdam en Eindhoven vind ik prima, Rotterdam zelfs wellicht indrukwekkend, maar als het om echte schoonheid gaat ben ik toch meer te spreken over historische steden.

Elmo
May 8th, 2005, 11:56 PM
Amsterdam! Uitleg overbodig. Goede 2e zou Den Haag zijn. Breda en Utrecht scoren ook hoog. In Groningen ben ik eerlijk gezegd nooit echt geweest dus daar heb ik ook geen mening over. Rotterdam heeft te veel rotte plekken en de openbare ruimte is te armoedig ingericht om als "mooiste stad" door te gaan.

Edit: Ik vergeet natuurlijk Maastricht

Cymen
May 8th, 2005, 11:58 PM
Amsterdam kreeg mijn stem, Maastricht een goede 2e!

Leienaar
May 9th, 2005, 12:38 AM
Heb Amsterdam, Utrecht, Groningen en Maastricht aangevinkt. Met toch Amsterdam op de absolute nummer 1 in Nederland. Ik zou Leiden ook gekozen hebben als die erbij stond, maar ja, helaas...

Rotterdam is mijn favoriete moderne stad, maar is buiten enkele hele leuke plaatsen en voorbeelden van prachtige architectuur toch nog voor een groot deel een lelijke en rommelige stad waar een hoop moet gebeuren. Voorlopig dus nog geen kanshebber op de titel Mooiste Stad voor mij. Misschien als de volledige omgeving van Hoogstraat, Grote Markt, Rotte (Hang e.d.) volledig gesloopt worden en op een veel betere manier heringericht worden. En de Lijnbaanflats natuurlijk.

eusebius
May 9th, 2005, 12:56 AM
mooiste VAN NL:
Amsterdam
mooiste IN NL
Maastricht

Bizar dat Nijmegen, Deventer, Leiden en Dordrecht niet in de lijst staan. Sommige mensen weten geen zier maar dan ook geen ene snars van 'hun' land.

julesstoop
May 9th, 2005, 01:01 AM
Inderdaad een rare poll, een paar van Neerlands mooiste steden ontbreken helaas (en wat doet Hengelo daar? ;)

Maar goed. Amsterdam is het mooist vanwege zijn veelzijdigheid en historie. Rotterdam vind ik net zo mooi vanwege de enorme ruimte midden in de stad (Nieuwe Maas) en de ruwheid.

eusebius
May 9th, 2005, 01:06 AM
tja, Maastricht vind ik niet representatief voor NL. Wel erg mooi!

Bij Amsterdam denk ik dan maar even niet aan die verschrikkelijke ArenANaarNaar omgeving. Stadion zelf is nog te pruimen.
Mooiste gemeente zou weer een hele andere lijst zijn bij mij, met o.a. Arnhem (vergeet het centrum) en Den Haag.

Q.
May 9th, 2005, 01:29 AM
Amsterdam. Geen twijfel mogelijk.

th0m
May 9th, 2005, 01:29 AM
Hee, waarom staat Zoetermeer niet op de lijst ;)

:runaway:

teunster
May 9th, 2005, 02:23 AM
Serieus, hoe kan je Tilburg de móóiste stad van Nederland vinden!?

eusebius
May 9th, 2005, 03:52 AM
^waarschijnlijk nooit een voet buiten het eigen dorp gezet

New York Yankee
May 9th, 2005, 09:07 AM
Wat wordt ermee bedoeld, de mooiste stad van Nederland. Voor jezelf, voor anderen of de meest praktische stad, de mooiste omgeving. Wat zijn de criteria.... leuk winkelen, goed nachtleven, interessante architectuur, aanwezigheid van een haven? Ik heb voor mezelf ook wel eens een top tien gemaakt van plaatsen (met eigen criteria) waar het leuk werken/wonen/recreëren is, en ook wel eens een top tien gemaakt van gaten waar ik nog niet dood wil liggen. Rotterdam, Groningen en mijn eigen woonplaats Leeuwarden in de top drie: Je kunt er goed wonen, winkelen, recreëren en deze steden `leven` tenminste. Plaatsen, die ik nooit meer wil bezoeken zijn Ede, Ermelo en Zoetermeer.
Voor mij is een haven altijd een belangrijk stedencriterium: Schepen brengen leven in een stad. Aan de waterkant is altijd wel wat te beleven. Gelukkig voldoen de meeste Nederlandse en Europese steden aan deze norm, dus zijn er zoveel mooie steden in mijn direkte belevingswereld.
Erg leuk, zo`n stedenverkiezing. Vanzelfsprekend dat onze hoofdstad op nummer 1 staat en verrassend Utrecht op nummer twee. Ach, tis wel terecht, want ik denk dat het criterium voor het Skyscrapercity-publiek er maar eentje is, namelijk het lekker zitten op een terrasje in een gezellige binnenstad.
Volgende keer tien criteria op een bordje voorschotelen aan dit publiek en dan wordt de uitslag heel anders.

wat je er zelf van vindt, en dan kan je zelf denken waar dat weer over gaat, zoals praktisch heden of hoe de stad eruit ziet!

Djoez
May 9th, 2005, 09:16 AM
1 Maastricht
2 Utrecht
3 Den Bosch

Winus
May 9th, 2005, 09:40 AM
Serieus, hoe kan je Tilburg de móóiste stad van Nederland vinden!?Kwestie van smaak. :)

bobdebouwer
May 9th, 2005, 10:47 AM
Zou dat puur chauvinisme zijn of zijn er ook nog andere redenen?

Awais
May 9th, 2005, 12:34 PM
eigenlijk is dit best wel een onzin thread: er kan voor iedereen toch maar 1 de mooiste zijn?

CborG
May 9th, 2005, 12:52 PM
Amsterdam, Utrecht, Leeuwarden, Groningen, Den Bosch en Maastricht

rdj
May 9th, 2005, 12:59 PM
Ik had Rotterdam er bijna bij opgenomen maar dat is me te dynamisch, er gebeurd gewoon altijd wel wat. Geef mij maar Amsterdam daar gebeurd nooit een hol, erg statisch daar. Dat bevalt me wel.

(sorry ik kon het niet laten) :)

CityLife
May 9th, 2005, 01:31 PM
Volgens mij zit jij in een behoorlijke dynamische-statische trip! Laat je niet gek maken, ooit kom je er weer uit! ;)

flex
May 9th, 2005, 02:25 PM
Serieus, hoe kan je Tilburg de móóiste stad van Nederland vinden!?

Zinloze opmerking, waarom nou Tilburg? Volgens mij ben je nog nooit een keer serieus de binnestad van Tilburg gaan bekijken en de historische wijken eromheen, daar kunnen Enschede, Eindhoven, Hengelo, Apeldoorn nog jaloers op zijn. En Tilburg heeft prachtige moderne architectuur.

Dus hou zulke zinloze uitspraken voor je en zet zoals eusebius zegt is een stap buiten je eigen dorp!

bobdebouwer
May 9th, 2005, 03:16 PM
Volgens mij ligt hier een hele mooie taak voor Tilburgers zoals jou, Flex. De meeste mensen weten niet hoe mooi Tilburg is (ik ook niet, ik ben er slechts een paar keer geweest en vond het niet aantrekkelijk), dus post foto's van Tilburg's mooiste plekken!

Winus
May 9th, 2005, 03:20 PM
@Flex
Maar jij bent nog nooit in Enschede, Hengelo en Apeldoorn geweest. Gewaagde uitspraak hoor.

Kruikenparadijs
May 9th, 2005, 03:29 PM
Zinloze opmerking, waarom nou Tilburg? Volgens mij ben je nog nooit een keer serieus de binnestad van Tilburg gaan bekijken en de historische wijken eromheen, daar kunnen Enschede, Eindhoven, Hengelo, Apeldoorn nog jaloers op zijn. En Tilburg heeft prachtige moderne architectuur.

Dus hou zulke zinloze uitspraken voor je en zet zoals eusebius zegt is een stap buiten je eigen dorp!

Tilburg is bij lange na niet het mooiste, maar wel mooier dan een hoop andere steden in de lijst. Toch heb ik uit chauvinisme op me eigen stadje gestemd natuurlijk. Ik ben volgens mij ook nie de enige.

Kruikenparadijs
May 9th, 2005, 03:32 PM
Volgens mij ligt hier een hele mooie taak voor Tilburgers zoals jou, Flex. De meeste mensen weten niet hoe mooi Tilburg is (ik ook niet, ik ben er slechts een paar keer geweest en vond het niet aantrekkelijk), dus post foto's van Tilburg's mooiste plekken!

die zijn al vaak zat langsgekomen, maar ik raad je aan om naar het forum van tilburgnet (http://www.tilburgnet.com) te surfen en dan Tilburg foto-forum aan te klikken. Daar vind je echt prachtige foto's van prachtige plekken.

@winus
Trouwens, niet kunnen stellen dat Tilburg mooier is dan Enschede bijvoorbeeld vind ik onzin. Ik heb op basis van alle foto's die ik gezien heb op enschede-stad en hier op het forum niet kunnen concluderen dat Enschede mooier is dan Tilburg en wel andersom. Of het moet zijn dat al die foto's van Enschede geen goede afspiegeling zijn van de stad, maar daar zijn het er denk ik te veel voor.

ƒƒ
May 9th, 2005, 03:34 PM
Delft!

Maar in dit lijstje heb ik dan toch maar Rotterdam aangeduid (ik geef toe, van de vermelde steden ben ik alleen nog maar in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam geweest). En waarom staat Breda er niet bij?

bobdebouwer
May 9th, 2005, 05:13 PM
@ Kruikenparadijs: Volgens mij heb ik in de 1,5 jaar op het forum hier 3 keer een Tilburg foto topic langs zien komen, en dat bestond voornamelijk uit Westpoint en omgeving. Ik hoop echt voor Tilburg dat er meer te vinden is! Ik ga nu Tilburgnet verkennen, ik kom hier later nog op terug.

Hoogholland
May 9th, 2005, 05:20 PM
Ik ga gewoon voor AMSTERDAM :cheers: ! Omdat het een eigen ambiance heeft die me aanspreekt en over de hele wereld bekend is. Rotterdam vind ik natuurlijk ook geweldig, maar op een andere manier. Amsterdam is echt een bijzondere stad, ik vind dat we best trots mogen zijn op onze hoofdstad, er komen niet voor niets zoveel toeristen op af.

Winus
May 9th, 2005, 05:28 PM
@Kruik, ik vind het gewaagd dat je iemand veroordeeld op een vermoeden dat ie nog nooit in Tilburg is geweest en dan vervolgens steden opnoemen waar je zelf nog nooit bent geweest. Verder mag Flex vinden wat ie wil hoor. :)

Ik heb op basis van alle foto's die ik gezien heb op enschede-stad en hier op het forum niet kunnen concluderen dat Enschede mooier is dan Tilburg en wel andersom.
Foto's vertellen maar de halve waarheid. Een stad is meer dan de 2d plaatjes die je op internet ziet. Een stad moet je voelen waarbij een eenmalig bezoekje eigenlijk ook niet voldoende is. Ik ga daarom ook niet beweren dat Tilburg mooier is dan Enschede of andersom. Ik vind het belangrijker dat een stad mij een goed gevoel geeft. Het is natuurlijk leuk als meerdere mensen dat gevoel delen. Maar als het niet zo is, het zij zo.

flex
May 9th, 2005, 06:06 PM
@ Kruikenparadijs: Volgens mij heb ik in de 1,5 jaar op het forum hier 3 keer een Tilburg foto topic langs zien komen, en dat bestond voornamelijk uit Westpoint en omgeving. Ik hoop echt voor Tilburg dat er meer te vinden is! Ik ga nu Tilburgnet verkennen, ik kom hier later nog op terug.

Ik heb zlef al meer dan 3 topics geopend met eigengemaakte foto's, maar het klopt dat er weinig echte goede foto topic's zijn omdat mensen als apetjoek hier simpelweg niet meer de moeite voor nemen door de vele domme reacties.
Maar ik kan aan anderen miss toestemming vragen om even een beter geheel te krijgen en een algemeen topic openen met foto's van Tilburgnet.

Hier 2 foto series van de wijk waar ik zelf woon(goirke) (net buiten het centrum):

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=182595

http://www.tilburgnet.com/forum/viewtopic.php?t=1429

flex
May 9th, 2005, 06:11 PM
@Flex
Maar jij bent nog nooit in Enschede, Hengelo en Apeldoorn geweest. Gewaagde uitspraak hoor.

Maar er zijn wel minder oud-historische wijken als in Tilburg, ik zeg ook niet of die steden minder mooi zijn maar de historische kern van Tilburg is wel groter maar als het niet zo is hoor ik het graag :)

En ik ben het ook helemaal met je eens dat het gevoel dat je hebt als je in de stad bent ook heel belangrijk is.

bobdebouwer
May 9th, 2005, 06:16 PM
Dat zijn een aantal mooie foto's, maar ik heb nu nog niet echt een goed beeld van Tilburg, behalve dan de rommelige dorpse bebouwing... Misschien verandert dat beeld nog wanneer ik er eens op bezoek ga.

Woensel West
May 9th, 2005, 06:21 PM
Nijmegen!

CborG
May 9th, 2005, 06:40 PM
Ik ga binnenkort maar eens kijken in Tilburg...

flex
May 9th, 2005, 06:45 PM
Helemaal top CborG, als je de leuke plekken wilt weten stuur maar een pm dan zal ik wel een overzichtje maken van leuke locaties!

b.v. een plek als deze:

mooie historische chaos!
http://members.lycos.nl/tbnet2005/130305/tuinstraat.jpg

Winus
May 9th, 2005, 07:29 PM
Maar er zijn wel minder oud-historische wijken als in Tilburg, ik zeg ook niet of die steden minder mooi zijn maar de historische kern van Tilburg is wel groter maar als het niet zo is hoor ik het graag :)
Ah ok, ik dacht dat je wilde beweren dat de oudere bebouwing in Tilburg rondom het centrum per defenitie mooier is dan bebouwing rondom het centrum in de andere steden.

MVA
May 9th, 2005, 09:40 PM
Amsterdam natuurlijk, al was het alleen maar vanwege de prachtige historische binnenstad.

eusebius
May 9th, 2005, 09:47 PM
Juist Woensel-West, Nijmegen: Karolingische architectuur, Romeinse overblijfselen, middeleeuwse pracht etc. Wat dat betreft zijn er eigenlijk maar 2: Maastricht en Nijmegen. Maar deze steden zjn eigenlijk mooie Lotharingse or Boergondische steden.

Ik wil Tilburg niet echt afzeiken maar dat 'historische' is al in Velp veel indrukwekkender (Postkantoor tot en met de kastelen).

Je zou steden kunnen indelen:
vroeg-Middeleeuws (karolingisch)
laat-Middeleeuws
neo-romantisch
art-déco en Jugendstil
vroeg 20e eeuws (Haagse School en Berlage) en
modern

-alleen Nijmegen en Maastricht (beetje Deventer) zijn vertegenwoordigd door alle perioden. Nederland is pas ontstaan na de Middeleeuwen daarom vind ik Adam de mooiste NL stad. Middeleeuwse grachten met Art-Déco kanjers. Het centrum van Adam heeft het beste 'ritme'. Stel je Adam autovrij voor :drool:

eusebius
May 9th, 2005, 09:50 PM
ah, ja die ene straat in Tilburg. Leuk, zo zijn er honderden straten in NL.

lffıs
May 9th, 2005, 09:53 PM
Mooi... wat is mooi... normaal gesproken en als we de standaard Nederlander volgen dan komen we bij schoonheid meestal uit bij oude gebouwen/historische binnenstad e.d. Want dat is gezellig. Maar opzich zijn moderne steden als Rotterdam en Eindhoven ook mooi, omdat daar naar de toekomst wordt gekeken. Het is niet voor niks zo dat ook deze twee steden de hoogbouwsteden van het land zijn. En hoogbouw: das natuurlijk ook mooi :) Daarom kom ik uit op de volgende steden:

- Rotterdam (modern)
- Amsterdam (historie)
- Den Haag (historie + modern)
- Eindhoven (modern)
- Den Bosch (historie)
- Maastricht (historie)

Waarom staan in de lijst de steden trouwens niet op grootte? :mad: ;)

Awais
May 9th, 2005, 09:58 PM
Trouwens Lichtstad. Rotterdam barst, naast de moderniteit van de historie.

eusebius
May 9th, 2005, 10:08 PM
mwa, verschil met Nijmegen is zo'n 1500 jaar. Kniesoor die daar op let?

eusebius
May 9th, 2005, 10:15 PM
foutje

verkeerde venster

Kruikenparadijs
May 9th, 2005, 11:56 PM
ah, ja die ene straat in Tilburg. Leuk, zo zijn er honderden straten in NL.

ja, wat wil je daarmee zeggen?

die straat is sowieso al mooier dan de mooiste straat in Enschede en er zijn nog mooiere straten.

Winus
May 10th, 2005, 12:11 AM
^ Het zit je wel dwars of niet? Op basis van deze foto kan ik trouwens wel concluderen dat in Enschede de bestrating er overal beter in ligt dan in Tilburg. :sleepy:

Tim B
May 10th, 2005, 12:11 AM
[QUOTE=eusebius]Juist Woensel-West, Nijmegen: Karolingische architectuur, Romeinse overblijfselen, middeleeuwse pracht etc. Wat dat betreft zijn er eigenlijk maar 2: Maastricht en Nijmegen.

irritant dat heerlen altijd vergeten wordt. de overblijfselen van termen, en hoerenkasten in de buurt zijn ook 2 duizend jaar oud. Dat heerlen toevallig nu een (naar mijn mening, niet eens zo heel erg) lelijke stad, die pas is aan komen waaien na de industriele revolutie, doet daar niks van af.

Bovendien zin de oude tekenen in Nijmegen helemaal niet zo zichtbaar als bijvoorbeeld bij maastricht.

Nijmegen zit op het tweede plan bij utrecht. oud en redelijk mislukt nieuw (alleen Nijmegen zelf kon er niet zoveel aan doen.

en ja tilburg...

misschien als het af is....

kna
May 10th, 2005, 12:13 AM
Het is wel weer duidelijk waar de provincialen wonen: waar haalt Maastricht zijn huidige 2de plek op de lijst vandaan, waar woont die 33% van het electoraat dat op Maastricht stemt?

Tim B
May 10th, 2005, 12:18 AM
Het is wel weer duidelijk waar de provincialen wonen: waar haalt Maastricht zijn huidige 2de plek op de lijst vandaan, waar woont die 33% van het electoraat dat op Maastricht stemt?

In utrecht onder andere...
makker, dit gaat niet om weirdos die met hand en tand steden als Arnhem, tilburg, hengelo verdedigen. Het gaat om eerlijk beschouwen. En face it maastricht is gewoon mooi, en dat komt uit de mond van een limburger die als natuurlijke erfvijand (oostelijke minstreek) van maastricht moet worden gezien.

Kruikenparadijs
May 10th, 2005, 12:19 AM
^ Het zit je wel dwars of niet? Op basis van deze foto kan ik trouwens wel concluderen dat in Enschede de bestrating er overal beter in ligt dan in Tilburg. :sleepy:

een beetje sarren op zn tijd is toch niks mis mee :cheers:

kna
May 10th, 2005, 12:45 AM
In utrecht onder andere...
makker, dit gaat niet om weirdos die met hand en tand steden als Arnhem, tilburg, hengelo verdedigen. Het gaat om eerlijk beschouwen. En face it maastricht is gewoon mooi, en dat komt uit de mond van een limburger die als natuurlijke erfvijand (oostelijke minstreek) van maastricht moet worden gezien.
Ha! Kan het sterotyper: een provinciaal die, verzeild geraakt buiten zijn provincie, in staat is geworden zich over de binnenprovinciale vetes heen te zetten en voor z'n hoofdstad kiest. In het buitenland is elke Nederlander, zelfs de Rotterdammer, ook trots op z'n hoofdstad.
Je maakt het er niet beter op. "Eerlijk beschouwen" my ass.

Rotterdam A
May 10th, 2005, 01:02 AM
Hmmm, ik kies voor Rotterdam. Veelzijdiger krijg je het niet. Even over de Erasmusbrug goed rondkijken of uit het raam kijken van de metro tussen station Rijnhaven en Maashaven. Dat uitgestrekte gevoel maakt me blij.

Sint Clara
May 10th, 2005, 01:08 AM
Woerden! Broem Broem!

lffıs
May 10th, 2005, 10:00 AM
Trouwens Lichtstad. Rotterdam barst, naast de moderniteit van de historie.
Ja, maar dat doet elke stad. Ook Eindhoven, en ook daar is het niet te zien. Vandaar dat er alleen modern staat. :) Alleen nieuwe steden als Almere hebben geen historie, de rest allemaal wel.

Breda2008
May 10th, 2005, 10:21 AM
Ben blij dat verschillenden zich afvragen waarom Breda inderdaad niet in het rijtje staat. Want hoe moeilijk vergelijken ook is, Breda scoort natuurlijk aanmerkelijk beter dan verschillende steden in dit rijtje.

Mooiste is wat mij betreft Amsterdam. Prachtige en over het algemeen prima onderhouden binnenstad die voor bezoekers buitengewoon aantrekkelijk is, ook door de grote hoeveelheid voorzieningen van niveau. Daarnaast heeft Amsterdam voor de liefhebbers zoals ik erg goede architectuur uit alle tijden. En zeker ook van nu ! Menig stad van vergelijkbare omvang zou wat dat betreft nog een voorbeeld aan A'dam kunnen nemen.. En er is zelfs ook nog wat hoogbouw ! Redelijk compleet zou ik zo zeggen..
Grootste zwak heb ik trouwens voor Rotterdam. Zal wel met een soort van underdog-gevoel te maken hebben.

bobdebouwer
May 10th, 2005, 10:24 AM
Almere heeft toch ook al 50 jaar historie?

Michael
May 10th, 2005, 11:01 AM
Mooie grote(re) steden

Haarlem
Amsterdam
Leiden
Delft
Den-Haag
Rotterdam
Breda
Den-Bosch
Maastricht
Utrecht
Groningen

middel grote mooie steden

middelburg
Roermond
zwolle
zutphen
deventer
leeuwarden

En dan zijn er nog heel veel leuke kleine steden zoals

Den briel
Heusden
Willemstad
Naarden
enz

Elmo
May 10th, 2005, 11:44 AM
Almere heeft toch ook al 50 jaar historie?

Neuh... De eerste paal werd in 1975 of '76 geslagen, dus hou het op een krappe 30 jaar. Of je moet de graansilo meetellen die direct na het inpolderen werd neergezet. Die staat er (zij het nu als een woongebouw) al een jaar of 40.

Tobi
May 10th, 2005, 03:50 PM
Is mooi enkel esthetisch?

hoofke
May 10th, 2005, 04:12 PM
Mooie grote(re) steden
Haarlem
Amsterdam
Leiden
Delft
Den-Haag
Rotterdam
Breda
Den-Bosch
Maastricht
Utrecht
Groningen

Vergeet je Eindhoven en tilburg toevallig nie of val dit onder de categorie kleindere steden. Oh nee sorry, men vind deze steden lelijk he

New York Yankee
May 10th, 2005, 04:28 PM
Vergeet je Eindhoven en tilburg toevallig nie of val dit onder de categorie kleindere steden. Oh nee sorry, men vind deze steden lelijk he

neej als jij die 'kleine' steden in een rijtje wilt hebben staan dan doen we dat toch! :jk:

KLEINE STEDEN!
Tilburg
Eindhoven

is dit beter??

hooghoudt
May 10th, 2005, 05:03 PM
Mooie grote(re) steden

Haarlem
Amsterdam
Leiden
Delft
Den-Haag
Rotterdam
Breda
Den-Bosch
Maastricht
Utrecht
Groningen

middel grote mooie steden

middelburg
Roermond
zwolle
zutphen
deventer
leeuwarden

En dan zijn er nog heel veel leuke kleine steden zoals

Den briel
Heusden
Willemstad
Naarden
enz

dat zijn bijna alle steden van nederland ;)

rdj
May 10th, 2005, 05:13 PM
Leiden en Delft zijn ongeveer net zo groot als Leeuwarden, toch staan ze in een andere categorie ;)

ƒƒ
May 10th, 2005, 05:27 PM
Delft is echt niet groot. Op een kwartier ben je van Tanthof naar de grens met Rijswijk gefietst.

im_from_zw038
May 10th, 2005, 05:46 PM
ehhh zwolle word de mooiste:)

Tim B
May 10th, 2005, 06:40 PM
Ha! Kan het sterotyper: een provinciaal die, verzeild geraakt buiten zijn provincie, in staat is geworden zich over de binnenprovinciale vetes heen te zetten en voor z'n hoofdstad kiest. In het buitenland is elke Nederlander, zelfs de Rotterdammer, ook trots op z'n hoofdstad.
Je maakt het er niet beter op. "Eerlijk beschouwen" my ass.

ik ben geen provinciaal, ik kom uit de op 1 na stedelijkste en dichtbevolkste (als je de grenzen wegdenkt is het nog veel erger)regio van Nederland.
Maar iedereen moet dusmaar kiezen voor waar hij geboren of getogen is??? Mensen die geboren zijn in Hengelo, Heerlen, Purmurend of Den Helder moeten die steden dan maar mooi vinden, sorry man. van dat soort logica lusten de kamelen geen brood...

Al kwam ik uit amsterdam dan zou ik Maastricht misschien nog boven mijn stad kiezen...(mits ik de stad goed zou kennen, natuurlijk) iK kan je zeggen dat ik de meeste steden in nederland wel gezien heb en die lui die nu hier Hengelo roepen of Almelo of enschede of meppel komen dan niet zo vaak buiten hun niche als je het mij vraagt. Dus ja, objectiviteit bestaat als je tenminste de steden kunt vergelijken zonder vooroordelen...

bobdebouwer
May 10th, 2005, 08:11 PM
Meppel is toevallig wel een heel mooi hanzestadje met een mooi centrum! Ze haalt het bij lange na niet met Maastricht, al verdient het niet om in één adem te worden genoemd met Hengelo.

Michael
May 10th, 2005, 08:52 PM
Daar hebben jullie gelijk in leeuwarden is inderdaad ongeveer van de zelfde omvang van Leiden. Ik geloof dat Leeuwarden ongeveer 90.000 inwoners heeft en Leiden 120.000! Ik kan het verkeerd hebben maar procentueel gezien vindt ik dat toch een groot verschil!

Maar het gaat niet altijd om het aantal inwoners, vandaar Delft ook bij de grotere steden. Enkele redenen daarvoor zijn Historie en de grote universiteit. Het blijft maar relatief natuurlijk in Nederland maar het geeft mij toch meer een grote stad gevoel dan Leeuwarden dat neemt niet weg dat ik Leeuwarden een mooie stad vindt, vandaar ook dat ik hem geplaatst heb in mijn lijstje. ( Ik was zeer onder de indruk van die nacht foto's van een tijdje geleden!.)

Ik ben blij te merken dat de mensen in Eindhoven het opnemen voor hun stad. Dat geeft ten blijke van een fijne woon omgeving. Maar ik ken de stad echter redelijk goed en ik wordt er nou niet echt warm of koud van. Het gaat mij er niet om wat de rest van Nederland er van vindt maar ik vind de stad niet echt mooi. Het is niet zozeer dat het moderne me niet aan spreekt,want dan zou ik Rotterdam ook geen mooie stad vinden. Het is alleen dat Eindhoven weinig uitstraalt de straten in het centrum zijn saai, de heuvelgallerie is leuk maar past niet bij de stad. De piazza is wat dat betreft een betere aanvulling. Over het algemeen het is best wel een stad met protentie maar er zou iets meer zorg moeten worden gedragen aan wat meer bijzondere architectuur en aankleding in de binnenstad. Ik ben blij op dit forum te kunnen zien dat ze daar ook mee bezig zijn. Maar er wordt hier gevraagd om de mooiste steden van Nederland te kiezen en dan verliest naar mijn mening Eindhoven het van de door mij eerder genoemde steden.

Wat Tilburg betreft je kan er leuk stappen maar ik vindt de binnenstad een rommel. Er is geen samenhang, armoedige winkelcentra of lelijke overkappingen tussen de winkels ik heb het gevoel dat Tilburg een beetje heeft stilgezeten sinds 1990. Ik vind de nieuwe gebouwen rond het station inclusief westpoint ook niet mooi. Westpoint is groot en indrukwekkend maar die kleurtjes zien er niet uit en het gebouw heeft een beetje goedkope uitstraling. Deze toren had met ander materiaal gebruik veel mooier kunnen zijn!

En dan hadden we nog de opmerking dat het bijna alle steden van Nederland zijn! Het lijkt er best wel een beetje op ja! Voordat ik de mensen uit Enschede,Nijmegen, Arnhem,apeldoorn,sittard,gouda,Assen,Emmen en overige te kort doe er zijn inderdaad nog meer steden hoor! Maar ik vind deze steden dan ook oprecht mooi! Elke stad heeft zo zijn do and dont's maar dat hou je toch!.

Ik hoop dat ik mijn keuzes zo voldoende heb uitgelegd, je hoeft je niet aangesproken te voelen als je stad niet genoemd is want wie ben ik nou, mischien heb ik er wel de balle verstand van! Als jij blij bent met de stad waar je vandaan komt dan is dat super leuk voor je, maar als iemand anders toevallig niet de zelfde opvattingen heeft jammer dan!
Dit soort dingen vergallen het forum toch al een tijdje kijk maar naar die land vs land competities! Nergens voor nodig!
Ik weet wel waar het vandaan komt ik ben ook erg trots op de stad waar ik vandaan kom (Rotterdam). Maar ga niet iemand belachelijk lopen maken over waar die persoon vandaan komt (niet refererend naar dit topic)! Ik probeer mijn vrienden hier in Brabant (ik woon nu in den-bosch) ook altijd te overtuigen hoe mooi Rotterdam wel niet is, want die stad wordt ook altijd als lelijk beschouwd. Alleen de enige effectieve manier waardoor dat gelukt is om ze mee te nemen en de stad te laten zien en dan zijn ze er eigenlijjk allemaal wel van overtuigd!
En dat kunnen we op dit forum natuurlijk heel goed met foto's doen!

sky-eye
May 10th, 2005, 09:44 PM
Amsterdam of Maastricht, blijft een moeilijke keus. M tricht vind ik wat stijlvoller, A -dam aparter door grachten, grachtenpanden e.d.

DatabaseMarketeer
May 10th, 2005, 10:36 PM
Amsterdam is voor mij de beste, mooiste.

eusebius
May 11th, 2005, 07:13 PM
Aj, Delft in een hogere categorie als Deventer?

Ga eens vaderlandse geschiedenis leren sufferd :ohno: ik lees hier teveel klompen chauvinisme.

www.noviomagus.nl voor Tim Heerlen (inderdaad er zijn prachtge wijken in Heerlen)

bobdebouwer
May 11th, 2005, 08:20 PM
categorie DAN Deventer. 'Als' wordt gebruikt bij vergelijkingen: 'net zo groot als', 'dan' word gebruikt door de overtreffende trap, 'groter dan'.

eusebius
May 11th, 2005, 08:28 PM
[foutneuker :D }
voorzetsel: IN
constante: categorie
de categorie is niet overtreffend
delft zou IN een overtreffende categorie behoren
:bleh:

ben jij gymnasiast overigens?

bobdebouwer
May 11th, 2005, 08:54 PM
Nee dit vind ik grappig...

hogere categorie als?? nog nooit van gehoord...

Ontopic: Kunnen we uit dit topic opmaken dat Hengelo lelijk is?

Leienaar
May 11th, 2005, 09:57 PM
De zin klopt sowieso niet, daar wringt de schoen.
"Staat Delft in een hogere categorie dan (de categorie waarin) Deventer (staat)?" was beter geweest. Je vergelijkt in deze zin de categorieën, niet de steden zelf. Categorie is inderdaad een constante, maar het blijft gewoon "hoger DAN". Maar ik vergeef eusebius zijn Germanisme wel hoor, Hochdeutsch wordt dichter bij zijn woonplaats gesproken dan Algemeen Beschaafd Haarlemsch (oftewel ons "officiële" ABN).

eusebius
May 11th, 2005, 10:10 PM
blijf maar zeuren, het is wel de kortste omschrijving, en eerder een anglicisme dan een germanisme! 'as' of 'wie'? 'als' klinkt als 'as' niet als 'wie'. 'dan' of 'dann' ist net zo goed een germanisme :D
Welk dorp zou de meeste neerlandici herbergen? Velp of Oosterbeek?

Leienaar
May 11th, 2005, 10:16 PM
Beter dan dat = Besser als das
Daarom worden dingen als "beter als" een germanisme genoemd. Omdat het in het Duits wel de juiste manier is. In het Engels niet trouwens, daar is het "better than that".

Ik heb er trouwens een hekel aan om over dit soort dingen te zeuren, ik zeg het zelf ook vaak genoeg verkeerd. Maar het is toch leuk als je weet hoe het wel officieel hoort en waar de verwarringen vandaan komen. En wie denkt dat-ie dat beter weet als mij ;), moet het maar lekker zelf weten!

teunster
May 11th, 2005, 10:17 PM
word gebruikt
word wordt gebruikt

Tim B
May 11th, 2005, 10:47 PM
meppel ken ik niet (over vooroordelen gesproken) ik ei, maar laten we meppel niet tussen de steden scharen.

eusebius
May 11th, 2005, 11:01 PM
leienaar
'dan ik'
maar een categorie kan niet 'better than' zijn, een categorie is hiërarchisch; is hoger of lager en derhalve gebruik je 'als'. Het betreft de indeling in een klasse/categorie, niet om de onderlinge vergelijking van die klasses. Sorry dat ik blijf zeuren.
Je zegt dat iets 'anders is als dan ..' en niet dat 'iets anders is dan'. In het laatste geval maak je duidelijk dat een vergelijking niet kan worden gemaakt. Wanneer je 'als dan' gebruikt, aanvaard je de vastgestelde vergelijking. Voelt u wel?

Michael
May 11th, 2005, 11:27 PM
Ik wil niet zeuren maar buiten het schrijven om (ik ga niet verkondigen dat ik geen fouten maak!) kun je ook niet helemaal goed lezen geloof ik? Ik heb er nadrukkelijk bij geschreven dat het een van de meerdere voorbeelden is! (de door mij genoemde voorbeelden historie en een universiteit!) Die voorbeelden zijn nogmaals naar mijn mening vastgesteld, dus als jij vindt dat Deventer een grootsere stad is dan Delft is dat jou goed recht. Maar dan mag je me toch graag uitleggen waarom jij dat vindt, want daar ben ik dan wel benieuwd naar?

Kruikenparadijs
May 12th, 2005, 12:35 AM
@michael

Ik ben het grotendeels met je eens over Tilburg. Grote stukken zijn idd een rommel, maar binnenstad-west is qua schoonheid vergelijkbaar met een hoop andere steden.

Michael
May 12th, 2005, 09:48 AM
Dat klopt, een hoop steden binnen Nederland lijken op elkaar. Maar naar mijn idee heb ik de steden die een vergelijkbare toestand hebben buiten beschouwing gelaten bij het beoordelen van mooie steden?

Het plein voor de 3 gezusters is vreselijk verpest door die mcdonalds. Het plein voor de grote kerk is redelijk maar niet echt heel bijzonder waardoor ik Tilburg als een mooie stad zou gaan beschouwen.
Het station vindt ik echter wel bijzonder en in zijn manier ook wel heel mooi!

rdj
May 12th, 2005, 10:26 AM
Het maakt mij niet uit maar ik vond zelf Delft niet echt grootstedelijk aandoen op de tram na. Verder leek het mij ongeveer in dezelfde schaal als Leeuwarden. Delft heeft een universiteit dat moet inderdaad gezegd worden. Leeuwarden heeft welliswaar vrij veel hogeschool studenten maar haalt het daar toch niet bij. Leiden ken ik niet goed genoeg.

Het verschil in inwoners (90.000 vs. 120.000) zegt mij niet zo heel veel, alles tussen de pak em beet 80.000 en 140.000 doet hetzelfde aan voor mij. Het verzorgingsgebied van Leeuwarden is uiteraard groter dan die 90.000 inwoners. Voor Delft zal dat, met Rotterdam en Den-Haag ernaast, minder gelden. Sterker nog, Delft behoort mijns inziens tot het verzorgingsgebied van Rotterdam.

Je hoeft je niet te verantwoorden / verontschuldigen overigens. Ik voelde me niet op een negatieve manier aangesproken :)

bobdebouwer
May 12th, 2005, 11:09 AM
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat 90.000 inwoners in een stad in de randstad veel minder voorstelt dan 90.000 inwoners op het platteland...

Michael
May 12th, 2005, 11:10 AM
Als je niet zo heel bekent bent met Leiden zou ik je het aanraden om er eens een dag naar toe te gaan. Ik ben er nu twee jaar geleden voor het eerst echt een dag geweest en het heeft me echt verbaast doen staan! Ik wist al langer dat de stad na Amsterdam de grootste Historische binnenstad heeft van Nederland maar op een of andere manier is de stad niet echt heel erg bekend! Als ik de laatste tijd in Den-Bosch loop dan kan je je kont niet keren of er staan dagjes mensen met hun stadsplattegrond en hun 65+ kaart! Terwijl in mijn mening Leiden veel interresanter is. Ze hebben er nog een oude Burcht mooie grachten,musea kerken en tal van andere dingen, zoals een vismarkt op een van de bruggen over de gracht een oude waag waarnaast een van de mooiere V&D gebouwen van Nederland. Een ander leuk detailvond ik zelf was een mooie oude begraafpaats waar als ik het niet verkeerd zeg ook Rembrandt begraven ligt. In ieder geval een leuke dag weg wel een hoog studenten gehalte en daar moet je wel van houden! En als je zou gaan moet je het met mooi weer doen ze hebben veel terrassen op boten in de grachten, dat zouden ze in Amsterdam ook meer moeten doen dat zit echt super relaxed!

Bass
May 12th, 2005, 12:04 PM
een van de mooiere V&D gebouwen van Nederland

Op naar Leiden! :cheers:

Alle gekheid op een spreekwoordelijk stokje, Leiden mag er zeker wezen.

Q.
May 12th, 2005, 12:44 PM
@Michael:
Rembrandt ligt begraven in een anoniem graf in de Westerkerk in Amsterdam.

Per
May 12th, 2005, 01:07 PM
Het maakt mij niet uit maar ik vond zelf Delft niet echt grootstedelijk aandoen op de tram na. Verder leek het mij ongeveer in dezelfde schaal als Leeuwarden. Delft heeft een universiteit dat moet inderdaad gezegd worden. Leeuwarden heeft welliswaar vrij veel hogeschool studenten maar haalt het daar toch niet bij. Leiden ken ik niet goed genoeg.

Het verschil in inwoners (90.000 vs. 120.000) zegt mij niet zo heel veel, alles tussen de pak em beet 80.000 en 140.000 doet hetzelfde aan voor mij. Het verzorgingsgebied van Leeuwarden is uiteraard groter dan die 90.000 inwoners. Voor Delft zal dat, met Rotterdam en Den-Haag ernaast, minder gelden. Sterker nog, Delft behoort mijns inziens tot het verzorgingsgebied van Rotterdam.

Je hoeft je niet te verantwoorden / verontschuldigen overigens. Ik voelde me niet op een negatieve manier aangesproken :)

Delft behoort tot het verzorgingsgebied van zichzelf of als het dan toch moet bij Den Haag. De beleving van steden gaat niet eens zozeer om het aantal inwoners, meer eigenlijk of het een centrumfunctie heeft met een aantal voorzieningen waarvan de omgeving gebruikt maakt. Leeuwarden is de centrumgemeente van Friesland heeft heeft in die hoedanigheid een stedelijke functie, Delft heeft dat voor een beperkter gebied (c.q. aantal inwoners) in de Randstad, zodat Leeuwarden misschien in dit opzicht meer een stad lijkt dan Delft. Leiden heeft een groter verzorgingsgebied met meer inwoners dan Delft en omdat het zich iets verder bevindt van Den Haag dat een groot deel van het verzorgingsgebied van Delft overlapt. Randgemmente van Den Haag zoals Rijswijk en Voorburg hebben dan wel zo'n 40.000 inwoners maar zullen het nooit tot stad schoppen, Den Haag eist namenlijk een groot aantal voorzieningen op in die regio, of ze zijn tenminste belangrijker of groter dan die van Rijswijk of Voorburg. Zoetermeer is nog steeds een randgemeente van Den Haag, ook al is het met meer dan 100.000 inwoners vrij groot, je mag het misschien een satelietstad noemen van Den Haag.

Michael
May 12th, 2005, 01:24 PM
Was het dan van gogh?
Er lag in ieder geval een bekende schilder!

ƒƒ
May 12th, 2005, 01:43 PM
'groter als' is Vlaams, 'groter dan' Hollands, de rest van de Nederlanden mag kiezen. :D

bobdebouwer
May 12th, 2005, 01:50 PM
laten we zeggen dat 'groter als' dialect is. (waar ben ik mee begonnen?)

poller1
May 12th, 2005, 01:55 PM
'groter of... ' is West-Vlaams volgens mij.

New York Yankee
May 12th, 2005, 03:44 PM
categorie DAN Deventer. 'Als' wordt gebruikt bij vergelijkingen: 'net zo groot als', 'dan' word gebruikt door de overtreffende trap, 'groter dan'.

hier ben je begonnen!

New York Yankee
May 12th, 2005, 03:46 PM
@Michael:
Rembrandt ligt begraven in een anoniem graf in de Westerkerk in Amsterdam.

o wat annoniem zeg,

plaats: Westerkerk in Amsterdam
naam: Rembrandt
benaming graf: 'Anoniem graf'

eusebius
May 12th, 2005, 03:49 PM
Deventer wint het met groot gemak op 'historie' het is namelijk de eerste stad van het land, honderden jaren eerder dan Delft .. het heeft een kathedraal .. eerste klooster van NL

Delft is natuurlijk ook een kleintje i.v.m Nijmegen.

Tim B
May 12th, 2005, 04:10 PM
Deventer wint het met groot gemak op 'historie' het is namelijk de eerste stad van het land, honderden jaren eerder dan Delft .. het heeft een kathedraal .. eerste klooster van NL

Delft is natuurlijk ook een kleintje i.v.m Nijmegen.

so nu deventer weer, het wordt er niet echt duidelijker op, wat nu de oudste stad is. zullen we nagaan wat de nieuwste stad is?

heeft almere stadsrechten hehe??

Michael
May 12th, 2005, 04:19 PM
Was Historie HET onderwerp of een bijzaak? Ik heb nooit verkondigd dat Delft de oudste stad is de meest Historische stad is of wat dan ook. Maar een ding is zeker dat de stad een historie heeft en dat dat meedraagd aan de stedelijkheid van de stad! Neem de connecties met het koninklijkhuis, de moord van Willem van Oranje het imposante plein met kerken en stadhuis. Dus als jij wil verklaren dat Deventer een grootsere stad is dan Delft dan heb je mij in ieder geval nog niet overtuigd!

eusebius
May 12th, 2005, 04:22 PM
Raad de periode!

http://privatewww.essex.ac.uk/~rotogu/pic/valkhof.jpg

Raad de platenzaak!

http://privatewww.essex.ac.uk/~rotogu/pic/cyc.jpg

Raad het bier!

http://privatewww.essex.ac.uk/~rotogu/pic/waag.jpg

Raad de stad!

http://privatewww.essex.ac.uk/~rotogu/pic/belvedere.jpg

http://www.nijmegen.nl/Images/41_9391.jpg

http://time.mystiek.net/images/kerk/nijmegen.jpg

http://img209.exs.cx/img209/9673/aidub7tg.jpg (http://img209.exs.cx/my.php?loc=img209&image=aidub7tg.jpg)

http://img215.exs.cx/img215/7048/dubai8si.jpg

Deventer had een eigen kathedraal / de Oranjes moesten nog verwekt worden .. Het oosten was al lang (en breed) ontwikkeld voordat er ook nog maar poldertje was.
Deventer kreeg als eerste stadsrechten:

Delft 1246
Deventer 956
Doesburg 1237 (beperkt)
Doetinchem 1237
Domburg 1223
Dordrecht 1220
Gendt 1223
Leeuwarden 1285
Leiden 1266
Lochem 1233
Maastricht 1204
Medemblik 1289
Middelburg 1217
Muiden 1296
Nieuwpoort 1283
Nijmegen 1230
Utrecht 1122
Zutphen tussen 1190

Michael
May 12th, 2005, 04:28 PM
Prachtige foto's! Maar roept toch echt een provindcie stadje, buiten historie heeft een stad zo veel meer nodig zo als ik al aangaf maar ja blijkbaar snap je hem nog niet helemaal! Neem de unversiteit van Delft, jaren 70 flats niet mooi wel stedelijk, en het licht aan een belangrijke snelweg! Ik geloof dat deventer alleen maar aan de provinciale weg licht! Maar ja maakt niet het is een mooie stad vondt ik al maar ik vind hem als nog minder stedelijk dan Delft.

eusebius
May 12th, 2005, 04:43 PM
Belachelijk!

-sectie (17 grote filmtheaters met twee of meer zalen)
Amersfoort Lieve Vrouwe www.lievevrouw.nl 033-4226555
Amsterdam Filmmuseum www.filmmuseum.nl 020-5891400
Amsterdam Rialto www.rialtofilm.nl 020-6768700
Apeldoorn Gigant www.gigant.nl 055-5216346
Arnhem Filmhuis Arnhem www.filmhuisarnhem.nl 026-4424283
Breda Chassé Cinema www.chasse.nl 076-5303131
Delft Filmhuis Lumen www.filmhuis-lumen.nl 015-2140226
Den Haag Filmhuis Den Haag www.filmhuisdenhaag.nl 070-3656030
Den Bosch Verkadefabriek www.verkadefabriek.nl 0900-33727233
Deventer De Keizer www.filmhuisdekeizer.nl 0570-618822
Haarlem Filmschuur www.filmschuur.nl 023-5173900
Eindhoven Plaza Futura www.plazafutura.nl 040-2946849
Leeuwarden Filmhuis Leeuwarden www.filminfriesland.nl 058-2125060
Maastricht Filmtheater Lumière www.lumiere.nl 043-3214080
Nijmegen Lux www.lux-nijmegen.nl 024-3221612/3242348
Rotterdam Lantaren/Venster www.lantaren-venster.nl 010-2772277
Utrecht 't Hoogt www.hoogt.nl 030-2328388

B-sectie (14 middelgrote filmtheaters met 1 zaal))
Alkmaar Provadja www.provadja.nl 072-5110136
Amsterdam Het Ketelhuis www.ketelhuis.nl 020-6840090
Alphen aan den Rijn Parkfilmhuis www.parkfilmhuis.nl 0172-492982
Dordrecht Filmhuis Cinode www.cinode.nl 078-6397979
Enschede Concordia Cinema www.concordia.nl 053-4311089
Gouda Filmhuis Gouda www.filmhuisgouda.nl 0182-522200
Helmond Filmhuis Helmond www.filmhuis-helmond.nl 0492-529009
Hilversum Filmtheater Hilversum www.filmtheaterhilversum.nl 035-6235466
Leiden Kijkhuis Leiden www.trianon-kijkhuis.nl 071-5661585
Middelburg Schuttershoftheater www.schuttershoftheater.nl 0118-616001
Tilburg Filmfoyer Tilburg www.filmfoyer.nl 013-5490302
Zaandam Filmtheater De Fabriek www.de-fabriek.nl 075-6311993
Zutphen Filmtheater Luxor www.uitkrantzutphen.nu/luxor 0575-513750
Zwolle Filmtheater Fraterhuis www.filmtheaterfraterhuis.nl 038-4230680

Hoeveel uitgeverijen in Delft, hoeveel in Deventer; hoeveel projectontwikkelaars in Delft, hoeveel in Deventer. Deventer Boekenmarkt, zeker ook nooit van gehoord.

ANF Bezoekcijfers 2003

Filmtheaters A-Sectie

Bezoek 2003

Bezoek 2002

Bezoek 2001

% 2002

Rialto / A’dam
85.850
69.760
73.349

Filmmuseum / A’dam

150.000

87.014

86.722

Lieve Vrouw / A’frt

8.783

27.983

25.928

Gigant Apeldoorn

22.904

22.883

21.124

Filmhuis Arnhem

49.970

43.987

46.254

Chassé Cinema Breda

63.191

50.351

49.829

Filmhuis Lumen Delft

37.000

36.104

36.027

Filmhuis Den Haag

130.000

71.500

72.071

De Keizer - Deventer

45.311

40.496

39.982

Plaza Futura-Eindhvn

64.563

60.437

61.176

Filmschuur Haarlem

69.151

37.256

36.163

Filmhuis Leeuwarden*

24.000

16.905

15.288

Lumière Maastricht

66.366

62.780

58.725

LUX Nijmegen

216.000

204.921

186.127

L/V – Rotterdam**

93.238

82.515

95.640

‘t Hoogt – Utrecht***

93.151

73.000

70.969

dennol
May 12th, 2005, 05:00 PM
Eusebius is een waaghals. :D

@Michael

Die foto's van dat 'provinciestadje' zijn niet van Deventer, maar van een grotere stad met wel een universiteit.

eusebius
May 12th, 2005, 05:18 PM
:rant:

Bederf het nou niet, Dennol. Zo blijkt heerlijk ironisch hoe weinig men van Nijmegen of Deventer weet en wel meent te kunnen oordelen :D

Nijmegen heeft absoluut de mooiste skyline van het Rijk van Nijmegen:

http://img179.echo.cx/img179/3556/pict19480sl.jpg

©Vloepkleedje

New York Yankee
May 12th, 2005, 07:00 PM
:rant:

Bederf het nou niet, Dennol. Zo blijkt heerlijk ironisch hoe weinig men van Nijmegen of Deventer weet en wel meent te kunnen oordelen :D

Nijmegen heeft absoluut de mooiste skyline van het Rijk van Nijmegen:

http://img179.echo.cx/img179/3556/pict19480sl.jpg

©Vloepkleedje

waar is de skyline?? en waar zie ik de gebouwen... ik zie alleen lucht dus in dat geval heb je voor de helft gelijk.

of bedoel je soms die mooie natuur in dit stadje?¿

New York Yankee
May 12th, 2005, 07:04 PM
http://time.mystiek.net/images/kerk/nijmegen.jpg

Deventer had een eigen kathedraal / de Oranjes moesten nog verwekt worden .. Het oosten was al lang (en breed) ontwikkeld voordat er ook nog maar poldertje was.

ik wist niet dat deze kathedraal (eerlijk gezegd lijkt het meer op een oeroude moskee) in deventer staat??¿

eusebius
May 12th, 2005, 07:12 PM
:rofl:
dat is dus in Heiliglandstichting (Nijmegen)

en die skyline is toch wel duidelijk? Voorgrond: Betuwe tussen Arnhem en Nijmegen; achtergrond Nijmegen. Vergelijk met elektriciteitsmasten ...

Dit is Deventer:

http://www.deventerfotokring.nl/opmaakimages/Deventer-pontje.jpg

Michael
May 12th, 2005, 08:49 PM
Ik wist dat deze foto's niet in Deventer waren genomen!
Het stadhuis op de foto is namelijk van Nijmegen ik ben er drie weken geleden nog geweest een vriend van mij studeerd daar leuke stad trouwens maar ja het is het toch net niet he jammer!
En als je op het plein bij het stadhuis staat kun je tussen en onder een paar woningen doorlopen en daar vindt je dan volgens mij de kerk die wordt getoond op de foto? Niet die witte maar de geen met het trappetje ervoor toch?

O ja de boekenmarkt net voor kerst toch ik geloof in dickens stijl leuk ja het is geloof ik de grootste boekenmarkt van de benelux toch! Erg groot stedelijk! Ik ga hier niet verkondige dat ik alles weet en zeker niet welke film huizen er waar zitten als je dat erg boeiend vind wil ik best effe op google gaan zoeken maar ja wat heb je er aan?

Ik vindt het een beetje zielig hoe je op mensen reageerd hier op het forum je typet een woordje en jij pikt die uit je verhaal en probeerd die persoon daar belachelijk mee te maken. Wat vreselijk volwassen van je, nee ik moet zeggen je bent goed in discuseren hoor! Je rateld hier maar door over de historie van je woon omgeving! Terwijl dat helemaal niet de vraag is of gevraagd wordt? Dus als je nu gewoon probeerd normaal iets terug te zeggen dan kan ik er mischien nog wat van leren en kunnen andere mensen dit topic plezierig doorlezen! Voordat jij zegt dat ik wel heb gezecht dat historie een onderdeel was van het bepalen of ee stad grootstedelijk is of niet HET IS EEEEEEN VAN DE ONDERDELEN die een stad tot een grote stad maakt!

Nogmaals alsjij denktdat off all places Deventer eengrotere stad is dan Delft leg mij het uit en niet met cijfers van wanneer het gesticht is want dat was toen en we hebben het over nu! Hoeveel mensen wonen in delft hoeveel wonen er in deventer
zo kun je verder gaan met naar mijn idee
hoeveel
restaurants
cafe's
discotheken
winkels
evenementen
openbare gebouwen
concertzalen, bioscopen,theathers, en naar jou zin filmhuizen
inwoners aantallen
verzorgings gebied
nationale / internationale bekendheid
musea
enz enz enz

eusebius
May 13th, 2005, 12:08 AM
wat een gejammer!
stad - studenten - filmhuizen hoort toch nogal bijelkaar dacht ik zo.
en het is helemaal niet mijn woonomgeving!
veel plezier met de vergelijkingen
pak de trein naar deventer, je zult je verbazen :yes: hoogbouw pal naast het station! en dan een drukke, prachtige binnenstad

New York Yankee
May 14th, 2005, 04:54 PM
bedoel je dan die kerk? ik vind um niet zo hoog hoor!

eusebius
May 14th, 2005, 06:16 PM
http://www.vanwijnen.nl/images/project/deventer-moskee.jpg

http://www.bonnema.com/Fotos%20internet/97867%20SVB%20Deventer/SVB%20Deventer%20gevel-05-i-alg.jpg

http://foto.xiffy.nl/deventer/DSC_0041.jpg

http://62.129.139.210/NR/rdonlyres/2E50F91F-6F31-4E34-A7A3-8EEB82C849E4/0/3404_Stadhuis.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~cpschef/hanze-deventer.jpg

http://zwavel.com/wilmersberg2004/deventer2.jpg

http://www.weston.front.btinternet.co.uk/cycle_tours/holland/deventer_street_1b.jpg

Deventer in Amsterda":

http://home.hccnet.nl/jos.sparreboom/nhmprt.jpg

The rest of the afternoon saw us tracing the Ijssel, until at the end of the day we were on the opposite bank to the city of Deventer. Lonely Planet guide had little to say for Deventer, which was far from an accurate reflection of this handsome city. The only reported feature of the town was the ‘Weigh house’ but unfortunately this was hidden under extensive scaffolding. However, the narrow streets of the town were lined with excellent examples of ‘Dutch façade’ houses.

http://www.weston.front.btinternet.co.uk/cycle_tours/holland/deventer_skyline_2b.jpg

http://zwavel.com/wilmersberg2004/deventer3.jpg

http://foto.xiffy.nl/deventer/DSC_0034.jpg

eusebius
May 14th, 2005, 06:31 PM
http://homepage.residentie.net/~schram-12/dev15.jpg

http://homepage.residentie.net/~schram-12/devned.htm
^zo'n 20 foto's. Tekst voor de domklompen:

Het stadhuis van Deventer bevindt zich op een ander plein(tje), het voormalige kerkhof. De kerk tegenover het stadhuis is groot en impossant.

(..)
Indien je dan verder wandelt kom je in het oude centrum terecht. Ik ontdekte dat Deventer een oude (Hanze) stad is, die haar grote bloeiperiode in de 14e en 15e eeuw kende (voor de Gouden Eeuw van de steden in het Westen). Ik heb altijd goed opgelet met Geschiedenis op school, maar dit soort dingen leer je dus gewoon niet. Zonde eigenlijk.
(..)
Het plein dat men De Brink noemt heeft een ongekende omvang. Er staan standbeelden en een grote fontijn en de gevels van de gebouwen die er omheen staan zijn heel erg mooi. Het allermooist is wellicht de Waag. Het lijkt wel een stadhuisje, zo groot en indrukwekkend is het. Anders dan in veel andere steden (waar de Waag een Grand Café werd) is er in de Waag van Deventer een museum gevestigd.
(..)
Iets verderop liggen de oude stadsmuren en er staan ook nog twee halve torens overeind. Er is veel minder van deze middeleeuwse muren over dan de stukken muur die nog in Zwolle, Amersfoort en Zutphen te vinden zijn, maar daarom is het nog niet minder mooi.
(..)

New York Yankee
May 14th, 2005, 08:05 PM
over hoogbouw gesproken....

eusebius
May 14th, 2005, 11:53 PM
naar 'mooi' gevraagd? toch?

kna
May 15th, 2005, 02:26 AM
Deventer is de bakermat van de Nederlandse cultuur. Nog voor Erasmus en nog voor Luther kwam in de 15de eeuw op de Deventer' School een soort protestantisme/humanisme tot bloei. Erasmus zat er op school. De leer van Luther, en later die van Calvijn, vond dankzij Deventer snel z'n weg in deze contreien.
Ik snap niet dat Rotterdam Erasmus durft te claimen, Deventer heeft veel meer recht op de faam van Erasmus.
Die school, dat gebouw, dat staat er nog. Waar blijft die foto van het enige belangrijke gebouw van Deventer, eusebius?

Jan
May 15th, 2005, 09:29 AM
Ik snap niet dat Rotterdam Erasmus durft te claimenDat komt vooral omdat hij zich tijdens zijn pennevruchtige periode 'Desiderius Erasmus Roterodamus' bleef noemen. Ik geloof niet dat jij je er veel bij kunt voorstellen, maar blijkbaar schaamde ook hij er zich niet voor dat ie uit Rotterdam kwam.

Hed Kandi
May 15th, 2005, 10:29 AM
^^Erasmus is volgens mij een geboren gouwenaar. een bastaard zoon van een goudse priester of iets dergelijks.
Althans dat heb ik ooit eens oover hem gelezen.

kna
May 15th, 2005, 11:23 AM
Dat komt vooral omdat hij zich tijdens zijn pennevruchtige periode 'Desiderius Erasmus Roterodamus' bleef noemen. Ik geloof niet dat jij je er veel bij kunt voorstellen, maar blijkbaar schaamde ook hij er zich niet voor dat ie uit Rotterdam kwam.
Van Rotterdam functioneerde als zijn achternaam. Rotterdam heeft nooit wat voor 'm betekend. Volgens mij heeft hij er zelfs nooit gewoond. Hij was geboren in Gouda, hij heeft overal in Europa gewoond, en stierf in zijn lievelingsstad Basel. Het is vrij zot dat Rotterdam zich de stad van Erasmus durft te noemen.

Glacius
May 15th, 2005, 12:48 PM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erasmus:

'Erasmus werd geboren als 'Gerrit Gerritszoon' op de vroege ochtend van 28 oktober waarschijnlijk in het jaar 1466 of 1467 in Rotterdam.

...

Erasmus heeft vier jaar in Rotterdam gewoond en is vervolgens vertrokken naar Gouda. Op een bekend houten borstbeeld staat 'Goudæ conceptus, Roterodami natus' (te Gouda verwekt; te Rotterdam geboren). Erasmus was een onwettig kind, in die tijd spreekt men van defectus natalis (geboortedefect).

...

Zijn vader was een priester uit Gouda, zijn moeder is Margaretha, die als familienaam Rogerius (Rutgers) zou hebben gehad. Zij is een dochter van een chirurg uit Zevenbergen. Haar zwangerschap heeft zij waarschijnlijk in Rotterdam doorgebracht om het 'ongelukje' te verbergen.'

Erasmus is dus wel geboren in Rotterdam, maar daar houdt het ook bij op. Rotterdam speelt verder slechts een zeer marginale rol in zijn leven. Weten we dat ook weer :).

eusebius
May 15th, 2005, 12:51 PM
http://www.latijnseschool.nl/

werkt de link?

http://atlantis.hsij.nl/atlantis/?application=tha&database=tha&entrypoint=&query=&vanaf=0&sessienummer=230.e4000000&relatienr=0&extra1=&extra2=&service=object&templatename=item.htm&recordnumber=0&detailobject=%3cd%7csxn-wi51%3aD%3a%2fAtlantisDatabase%2fatlantis.tha.db%7c64%7c0%7c12ad70%7c10000%3e

Tim B
May 15th, 2005, 01:28 PM
http://freespace.virgin.net/vliegende.hollander/mas1.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~cpschef/hanze-deventer.jpg

nou ik weet het wel, Deventer zal beslist een aardig stadje zijn. Erasmus heeft er ooit nog iets gedaan meen ik :D

Maar get real, die ' stomme' maastrichtenaren beschikken toch meer over the real thing haha

:cheers:

ik kan bij deze discussie mijn ogen niet drooghouden hehe pff zelfs de oude Desiderius word er met de nekharen bij gehaald! tsss nog even en ik ga de familie Regout (groot in kinderhandel en keramiek) er bij halen als reclame voor maastricht!

Het is allemaal de schuld van Hitler (de baas van de slechte) en de Amerikanen, als die niet steden als (Nijmegen, Arnhem en Rotterdam ) hadden verwoest hadden we nu echt een discussie gehad en niet van dat emotionele gedoe waarbij ternauwernood nog wordt vastgeklampt aan een stroohalmpje dat moet bewijzen dat een stad (laten we b.v. zeggen) Den Helder (:D) mooi is.

eusebius
May 15th, 2005, 02:01 PM
95.600 inw

kna
May 15th, 2005, 02:09 PM
ik kan bij deze discussie mijn ogen niet drooghouden hehe pff zelfs de oude Desiderius word er met de nekharen bij gehaald! tsss nog even en ik ga de familie Regout (groot in kinderhandel en keramiek) er bij halen als reclame voor maastricht!

De stad is een symbiose van mens en steen. Wat een stad mooi maakt is niet alleen zijn stenen, maar ook zijn mensen.
Maar wat heeft Maastricht nou helemaal gepresteerd in deze wereld? Het enige wat Maastricht de mensheid schenkt zijn toiletpotten.
Ik ervaar Maastricht als een nietszeggende stad. Een soort Amersfoort.

Leienaar
May 15th, 2005, 02:31 PM
Verdrag van Maastricht in 1992? De belangrijkste Romeinse stad binnen onze grenzen met een zeer lange historie? Een van de groten in Nederland op het gebied van gastronomie, mode, kunst. Zeer internationale stad met mooie ligging. Prachtig historisch centrum met een enorme hoeveelheid monumenten. Maastricht een nietszeggende stad... jaja. Een soort Amersfoort... Ik zie het niet hoor.

Hed Kandi
May 15th, 2005, 02:32 PM
Maar wat heeft Maastricht nou helemaal gepresteerd in deze wereld? Het enige wat Maastricht de mensheid schenkt zijn toiletpotten.
.

Ik moet zeggen dat dit toch wel een key element in mijn huis is dus respect voor maastricht aub. :cheers:

Jan
May 15th, 2005, 02:33 PM
Iemand begint hier aardig door de mand te vallen als het om de pretentie van inhoudelijke inbreng gaat...

kna
May 15th, 2005, 03:59 PM
Verdrag van Maastricht in 1992? De belangrijkste Romeinse stad binnen onze grenzen met een zeer lange historie? Een van de groten in Nederland op het gebied van gastronomie, mode, kunst. Zeer internationale stad met mooie ligging. Prachtig historisch centrum met een enorme hoeveelheid monumenten. Maastricht een nietszeggende stad... jaja. Een soort Amersfoort... Ik zie het niet hoor.
Nogmaals de vraag: wat heeft Maastricht de beschaving gebracht? Wat jij daar allemaal noemt zijn leuke dingetjes voor de stad zelf, maar wat heb ik daar in Woerden aan? En wijs niet naar dat verdrag, want daarvoor was de stad slechts een decor. Noem eens een beroemde Maastrichtenaar.

[Kees]
May 15th, 2005, 05:20 PM
Andre Rieu

eusebius
May 15th, 2005, 06:39 PM
Feit blijft dat Deventer door veel mensen als erg mooi wordt ervaren. De stad hoort absoluut bij een keuze van 15!

Winus
May 15th, 2005, 07:03 PM
Deventer staat bij mij op 16, net onder Apeldoorn. ;)

Bass
May 16th, 2005, 10:26 AM
De stad is een symbiose van mens en steen. Wat een stad mooi maakt is niet alleen zijn stenen, maar ook zijn mensen.
Ik ervaar Maastricht als een nietszeggende stad. Een soort Amersfoort.

Het feit dat Maastricht nog altijd de best bewaarde middeleeuwse stad van Nederland is, is een verdienste van haar bewoners. Prima als je Maastricht als nietszeggend ervaart, je woont hier namelijk ook niet. Zou gek zijn als je als dagjestoerist diepe warme gevoelens hebt bij een stad 200 kilometer verderop. Het enige wat ik van Woerden weet is dat ik er een keer 2 uur in de file heb gestaan. Da's inderdaad ook wat waard. Maar ik vind dat je je conclusie een beetje te snel trekt, ik ben als buitenstaander hier gaan wonen en op mij maakt de stad met haar bevolking inmiddels wel veel indruk.
En wat maken bekende personen nou uit? Wat een kul-argument als het gaat om de schoonheid van een stad.

Bass
May 16th, 2005, 10:28 AM
En Amersfoort vind ik ook een leuke stad. Met al die grachtjes enzo, en een aantal mooie, ruim opgezette wijken.

bobdebouwer
May 16th, 2005, 12:47 PM
Amersfoort grachtjes?

Bass
May 16th, 2005, 12:53 PM
Je bent er nooit geweest zie ik.

bobdebouwer
May 16th, 2005, 01:13 PM
Misschien denk ik bij grachtjes aan van die Amsterdam-grachtjes, maar nee, ik ben er nooit geweest. Ik heb nooit geweten dat Amersfoort die ook had.

Leienaar
May 16th, 2005, 02:01 PM
De binnenstad van Amersfoort is heel oud en bijzonder pittoresk, en eigenlijk heel klein als je het vergelijkt met de rest van de huidige stad. Er zijn mooie grachtjes en singels, maar wel een flinke slag kleiner dan die in steden als Amsterdam. Mooi van Amersfoort vind ik ook de nog bestaande stadspoorten!

@kna
Het spijt me zeer hoor, maar ging het hier niet om de mooiste stad? Niet om wie er toevallig heeft gewoond of is geboren in de loop der eeuwen. Diegenen zijn bovendien ook niet beroemd vanwege hun stad, dat was ook slechts decor. Nee, ik kan geen beroemde Maastrichtenaar noemen, ik ken niet genoeg van de geschiedenis van die stad. Maar ik kan ook geen beroemde Deventernaar, Utrechter of Woerdenaar noemen zonder eerst in de boeken te duiken. Voor mij is dat iets wat totaal niet boeit bij de keuze voor de mooiste stad.

kna
May 16th, 2005, 03:20 PM
@ Bass en Leienaar
Meer dan 50% van de stemmers, tot nu toe, vinden steden als Den Bosch en Den Haag en Maastricht De Mooiste Stad Van Het Land. Vraag liever die 50%+ eens naar hun verantwoording. Ik denk dat je dan nog veel kwalijker argumenten te horen krijgt. Moet je wel effe doorvragen, want uiteraard zullen de meesten eerst met een rationalisatie komen.

eusebius
May 16th, 2005, 05:27 PM
Is Bass wel eens in Deventer geweest?

Kruikenparadijs
May 16th, 2005, 06:09 PM
Ik ben weleens in Deventer geweest. Katslilluk stadion hebben ze daar zeg. Gin verwarming niks, de was kou lijen. Daarna ook nog stenen kunnen koppen. Uitschot in Deventer man!!!!

eusebius
May 16th, 2005, 07:35 PM
Dat van stenen koppen geloof ik in jouw geval direct :D

sky-eye
May 17th, 2005, 08:12 PM
@ Kna

Wat je een mooie stad vind, maak jezelf uit, dat hoef je toch niet te verantwoorden? De thread gaat er toch niet over of een stad belangrijk voor een land is, het gaat er puur om welke stad/ steden je mooi vind. Wat IK mooi aan Mtricht vind is de Maas die door de satd stroomt, het oude centrum, de smalle straatjes, eeuwenoude panden, het Vrijthof, OLV plein, de kerken en de omgeving. o.k., dat laatste heeft misschien niet direct met de stad te maken.

CborG
May 18th, 2005, 12:51 AM
Maastricht is gewoon mooi, het heeft zijn eigen charme.. Misschien zwerft mijn 2-delige fotoserie van maastricht hier nog ergens rond, kan je daar ff kijken.

Ik heb trouwens ook op Amersfoort gestemd, mooie stad ook.

@Bob: Heb je die eeuwenoude poort nooit gezien vlak naast het spoor in A'foort?

Kruikenparadijs
May 18th, 2005, 01:09 AM
Dat van stenen koppen geloof ik in jouw geval direct :D

ik heb ze teruggekopt jeh!!
Sindsdien ga ik Frans Bauer steeds meer waarderen.

carfentanyl
May 18th, 2005, 09:50 AM
@ Eus

Deventer is natuurlijk een belangrijke Hanzestad geweest, maar je kan ook overdrijven, hè? Belangrijker dan Delft??? Waar alle Oranjes begraven liggen? En waar ze ook vaak trouwen? Waar een kamer van de VOC aanwezig was? Waar een internationaal befaamde universiteit is gelegen? Waar de hedendaagse Nederlandse grafische vormgeving echt wereldberoemd werd met de geweldige posters van de Delftsche slaoliefabriek? Waar TNO is gevestigd? Waar Hugo de Groot, Johannes Vermeer, Van Leeuwenhoek en niet te vergeten Nico Haak geboren zijn? Waar het wereldberoemde Delft's Blauw vandaan komt? Oh wacht, Deventer heeft natuurlijk zijn koek!

Deventer zal best heel erg mooi zijn, maar Delft is toch een van dé steden van de Nederlandse geschiedenis!

http://www.labellepoque.de/affiches/affiche01.jpg

Tim B
May 18th, 2005, 11:18 AM
@ Eus

Deventer is natuurlijk een belangrijke Hanzestad geweest, maar je kan ook overdrijven, hè? Belangrijker dan Delft??? Waar alle Oranjes begraven liggen? En waar ze ook vaak trouwen? Waar een kamer van de VOC aanwezig was? Waar een internationaal befaamde universiteit is gelegen? Waar de hedendaagse Nederlandse grafische vormgeving echt wereldberoemd werd met de geweldige posters van de Delftsche slaoliefabriek? Waar TNO is gevestigd? Waar Hugo de Groot, Johannes Vermeer, Van Leeuwenhoek en niet te vergeten Nico Haak geboren zijn? Waar het wereldberoemde Delft's Blauw vandaan komt? Oh wacht, Deventer heeft natuurlijk zijn koek!

Deventer zal best heel erg mooi zijn, maar Delft is toch een van dé steden van de Nederlandse geschiedenis!

http://www.labellepoque.de/affiches/affiche01.jpg

Kwam het originele Delfts blauw niet uit Japan of China? Dat was toch iets wat de Ollanders meegenomen hebben en net als tulpen nu als Nederlands erfgoed wordt gezien?
In Eindhoven, Utrecht en weet ik waar nog meer, liggen ook grote afdelingen van TNO. En zo heeft Bilthoven het RIVM (wel helemaal voor zichzelf?), en wauw dat Bilthoven knapt er direct van op!
Heeft Delft niet het grootste aantal fraaie Gallerijflats en ander hoge woonblokken per hoofd van de bevolking?
van Deventer weet ik niet veel behalve dat ze een voebalklup met een fraaie naam hebben.

ik bedoel maar... deventer en delft

eusebius
May 18th, 2005, 03:09 PM
Ik typ nauwelijks iets over Delft :yes: en als republikein heb je toch niets met Oranjes? VOC :puke: ben je daar ook trots op? Raar. Doe dan maar humanistisch Deventer. In het begin staat mijn voorkeur al. Het is enkel opvallend hoe weinig de gupjes in klompistan weten. En wel een groot muiltje opzetten.

Kruikenparadijs
May 18th, 2005, 04:31 PM
lol, recht lullen wat krom is.

Hoezo zou je niet trots zijn op de VOC?
Gekeken vanuit hedendaags humanistisch, moralistisch oogpunt niet nee, maar dan kan je amper ergens trots op zijn. Wij roeleerden de wereld gewoon, en jij kotst daarop.

Als de oranjes er niet waren geweest, was jij nu waarschijnlijk geen republikein geweest.

rdj
May 18th, 2005, 04:35 PM
Hoezo zou je niet trots zijn op de VOC?

Algemene vraag; waarom zou je trots zijn op iets waar je zelf niet aan gewerkt hebt? Of, waarom zou je trots zijn op iets wat honderden jaren geleden plaatsvond?

de flatneuroot
May 18th, 2005, 04:46 PM
Precies

INVISIBLE
May 18th, 2005, 05:19 PM
@RDJ
Benje niet trots op Leeuwarden of Nederland dan als voorbeeld .
Daar heb jij ook niet aan gewerkt toch ??

@ Bass

Ben laatst nog in Maastricht geweest ...en ok de stad is mooi historisch en is leuk om te zien .
Maar ik stelde me altijd veel meer voor van het vrijthof .............de binnenstad en de sfeer .
Ik kan je zelf nog beter garanderen dat die gezelligheid hier nog sneller te vinden is .
Want echt groot is het centrum helemaal niet .
En ik kwam er voor een dagje winkelen en kijken maar dat winkelen kun je beter hier in Enschede doen .
Dus voordat je nog wat steden promoot of in negatief daglicht zet .
Begin maar bij deze .

rbkamerik
May 18th, 2005, 05:59 PM
is dit topic al niet een aantal keer voorbijgekomen, ik heb volgens mij al een aantal keer gepost dat ik amsterdam de leukste/mooiste stad vond :)
(met utrecht als goeie 2de)

New York Yankee
May 18th, 2005, 06:00 PM
Feit blijft dat Deventer door veel mensen als erg mooi wordt ervaren. De stad hoort absoluut bij een keuze van 15!

nogsteeds mijn excuses dat ik zo´n mooie stad als deventer niet in het rijtje hebt gezet!

Breda2008
May 18th, 2005, 06:01 PM
Algemene vraag; waarom zou je trots zijn op iets waar je zelf niet aan gewerkt hebt?

Heb je die weer. In jouw optiek kan een ouder dus nooit trots zijn op zijn kind omdat het zijn zwemdiploma heeft gehaald of God weet wat.. En zo kan je nog wel honderd voorbeelden geven.
Natuurlijk kan je trots zijn op iets waaraan je zelf niet direct hebt mee gewerkt. Wat een larie.

O ja, ik was bere trots toen NL het EK won in '88. Sterker nog, ik heb ontzettend gefeest. En dat terwijl ik geen bal had getrapt, het was helemaal niet mijn prestatie ! Nou ja zeg.
Natuurlijk hou jij jezelf in zo'n geval geheel afzijdig..

Tim B
May 18th, 2005, 06:24 PM
@RDJ
Benje niet trots op Leeuwarden of Nederland dan als voorbeeld .
Daar heb jij ook niet aan gewerkt toch ??

@ Bass

Ben laatst nog in Maastricht geweest ...en ok de stad is mooi historisch en is leuk om te zien .
Maar ik stelde me altijd veel meer voor van het vrijthof .............de binnenstad en de sfeer .
Ik kan je zelf nog beter garanderen dat die gezelligheid hier nog sneller te vinden is .
Want echt groot is het centrum helemaal niet .
En ik kwam er voor een dagje winkelen en kijken maar dat winkelen kun je beter hier in Enschede doen .
Dus voordat je nog wat steden promoot of in negatief daglicht zet .
Begin maar bij deze .

Ja winkelen kun je ook in Purmurend. Voor exclusieve winkels echter ben je in Maastricht beter af. Maastricht heeft maar 120.000 inwoners en een zeer klein verzorgeingsgebied aangezien er binnen straal van 30 kilometer nog drie steden van tussen de 90000 en 200000 inwoners liggen. En als jij niet in historische bouwwerken en historie in tout court geinteresseerd bent, vin ik het niet gek dat je Enschede nog gezelliger vindt. Niet dat Enschede geen historie heeft maar de interessante delen zitten het meer in het industrieel erfgoed (iets maar Maastricht ook nog zat van heeft). kortom het is weer een verdacht strak staaltje van streekgerichte nationalsme :D lijkt me

en zeg nu niet dat ik omdat ik uit zuid-limburg kom dat ik het zelfde doe, want ik heb een pesthekel aan Maastricht

Bass
May 18th, 2005, 08:32 PM
Flauw is dat he, dat als je zegt dat je je stad mooi vindt, je meteen wordt aangevallen door iemand die precies hetzelfde doet.

Invisible, ga lekker ergens anders etteren, wil je.

kna
May 18th, 2005, 08:48 PM
@ Kna
Wat je een mooie stad vind, maak jezelf uit, dat hoef je toch niet te verantwoorden?
Nee hoor, nix hoeft, we leven in een vrij land. Maar ja dan wordt je keuze wel erg nietszeggend.

De thread gaat er toch niet over of een stad belangrijk voor een land is, het gaat er puur om welke stad/ steden je mooi vind. Wat IK mooi aan Mtricht vind is de Maas die door de satd stroomt, het oude centrum, de smalle straatjes, eeuwenoude panden, het Vrijthof, OLV plein, de kerken en de omgeving. o.k., dat laatste heeft misschien niet direct met de stad te maken.
Zal best allemaal, maar maakt dat Maastricht de mooiSTE van het land?

rbkamerik
May 18th, 2005, 09:28 PM
zeg kna, waar woon jij in woerden en wat is jouw echte naam. ik ben benieuwd, ik woon in kamerik, het gat ten noorden van woerden

Winus
May 18th, 2005, 09:40 PM
Wat maak je je toch druk om niets Kna. Wat maakt het nu uit als iemand denkt dat ie Maastricht de mooiste stad van Nederlands vindt. Wat veel verontrustender is, is dat al 2 mensen op Hengelo hebben gestemd.

rdj
May 18th, 2005, 10:26 PM
Heb je die weer. In jouw optiek kan een ouder dus nooit trots zijn op zijn kind omdat het zijn zwemdiploma heeft gehaald of God weet wat.. En zo kan je nog wel honderd voorbeelden geven.
Natuurlijk kan je trots zijn op iets waaraan je zelf niet direct hebt mee gewerkt. Wat een larie.

O ja, ik was bere trots toen NL het EK won in '88. Sterker nog, ik heb ontzettend gefeest. En dat terwijl ik geen bal had getrapt, het was helemaal niet mijn prestatie ! Nou ja zeg.
Natuurlijk hou jij jezelf in zo'n geval geheel afzijdig..

Rustig maar, teveel opwinding is slecht voor je hart. Het was maar een vraag, ik was oprecht benieuwd naar het antwoord :uh:

Ik ben ook wel eens blij met een feestje (EK of weet ik het) maar trots is voor mij wat een groot woord daarvoor. Op de VOC kan ik ook onmogelijk trots zijn, dan kan je wel bezig blijven.

Bass
May 18th, 2005, 10:51 PM
Kna, wat wil je nou helemaal? Mag iedereen hier effe lekker zelf bepalen wat hij of zij de mooiste stad van Nederland vindt?
Of is het pas goed als we op jouw favoriet stemmen?

New York Yankee
May 19th, 2005, 05:10 PM
ik wil alleen weten at iedereen de mooiste stad van het land vind. zo te zien vinden heel veel mensen amsterdam een mooie!

eusebius
May 19th, 2005, 06:12 PM
en nu weet je dat Deventer tot de mooiste steden hoort :carrot:
zou mij niets verbazen als De Brink veel oplevert ivm andere pleinen in NL (horeca)

sky-eye
May 20th, 2005, 11:00 PM
@Kna
Voor MIJ maakt dat Mtricht tot een v.d. mooiste steden van het land. Nu kan ik dat alleen bepalen voor steden waar ik zelf geweest ben, dus naast Mtricht en Adam zullen er nog meerdere mooie steden zijn. Of jij Maastricht mooi vind moet jezelf weten. Wat je mooi vind is persoonlijk, ik zeg toch niet dat maastricht de mooiste stad van het land is, maar dat IK maastricht een v.d. mooiste/ mooiste van het land vind. Nu even een tegenvraag, wat vind jij dan de mooiste stad van het land? en waarom.

eusebius
May 20th, 2005, 11:42 PM
Maastricht heeft toch wel onoverkomenlijke problemen:

-Bass woont er
-spreken wel half Duits maar geen jota Frans
-geen bovenregionale uitstraling
-te dure winkels voor Rotterdammers

Kruikenparadijs
May 21st, 2005, 03:38 AM
Algemene vraag; waarom zou je trots zijn op iets waar je zelf niet aan gewerkt hebt? Of, waarom zou je trots zijn op iets wat honderden jaren geleden plaatsvond?

Waarom ben jij er dan trots op Fries of Leeuwarder te zijn?
Daar heb je zelf toch ook niet aan meegewerkt?
Als je niet trots bent op je stad, waarom post je dan wel steeds foto's van je stad en zeg je hoe mooi de stad wel niet is.

Een mens zonder trots bestaat niet, maar jij zult wel weer de uitzondering op de regel zijn :sleepy:

rdj
May 21st, 2005, 10:04 AM
Waarom ben jij er dan trots op Fries of Leeuwarder te zijn?
Daar heb je zelf toch ook niet aan meegewerkt?
Als je niet trots bent op je stad, waarom post je dan wel steeds foto's van je stad en zeg je hoe mooi de stad wel niet is.

Een mens zonder trots bestaat niet, maar jij zult wel weer de uitzondering op de regel zijn :sleepy:

Weer iemand die de vraag niet snapt. Ik ben wel trots op dingen, de vraag is waarom? En hoe ver mogen die dingen van je af staan? Trots op de VOC? Het koningshuis? Bataven? Lijkt me niet. Stelling: Hoe verder de dingen waar je trots op bent van je af staan, hoe zieliger het word. Voorbeeld, mensen die trots op hun huidskleur zijn, iets wat je deelt met miljarden mensen en zelf 0,00% invloed op had. Hoe meer je je eigenwaarde laat afhangen van dat soort dingen hoe minder je jezelf waardeerd.

Ik ben blij dat ik Fries ben omdat dat imago mij aanstaat, ik handel ook naar dat imago, het is dus een soort self-forfilling-prophecy. Maar trots op wat andere Friezen doen, nee niet echt. Zelfde geld voor Leeuwarden, ik hou van deze stad (en ben er ook onderdeel van). Maar trots, mwah ik weet het niet een beetje mischien. Ik reserveer het woord trots toch eigenlijk voor dingen waar ik zelf ook aan meewerk.

Ik ben trots op het feit dat ik na veel trainen 10 kilometer kan hardlopen, DAT is trots. Ik ben trots als ik weer een paar kilo meer bankdruk, of als ik het goed doe bij bokstraining. Of als ik een goede daad doe, of als mensen mij mogen.

Nogmaals de vraag is waarom ben je trots op zoiets.

kna
May 21st, 2005, 10:21 AM
zeg kna, waar woon jij in woerden en wat is jouw echte naam. ik ben benieuwd, ik woon in kamerik, het gat ten noorden van woerden
Dag rbkamerik, dat wil ik allemaal niet verklappen. Als ik mijn anonimiteit zou opgeven zou ik een stuk terughoudender moeten zijn in alles wat ik schrijf, want je weet nooit wat van dit forum allemaal gelogd wordt en wie nu of in de toekomst dit alles nog eens leest. De aard van mijn werk past niet zo goed bij mijn optreden op dit forum. Een mens heeft wel eens een uitlaatklep nodig.

kna
May 21st, 2005, 10:40 AM
@Kna
Voor MIJ maakt dat Mtricht tot een v.d. mooiste steden van het land. Nu kan ik dat alleen bepalen voor steden waar ik zelf geweest ben, dus naast Mtricht en Adam zullen er nog meerdere mooie steden zijn. Of jij Maastricht mooi vind moet jezelf weten. Wat je mooi vind is persoonlijk, ik zeg toch niet dat maastricht de mooiste stad van het land is, maar dat IK maastricht een v.d. mooiste/ mooiste van het land vind. Nu even een tegenvraag, wat vind jij dan de mooiste stad van het land? en waarom.
Ah! Dus je hebt niet op Maastricht gestemd (en waarschijnlijk op Amsterdam). Oooooo, dan zeur ik niet meer. Ik had namelijk een hele andere indruk. Ik dacht dat jij (zoals veel anderen) als volgt redeneerde: "ik kom uit (de buurt van) stad A, en daar ben ik trots op. Die stad is niet onverdeeld lelijk, en heeft zelfs zijn eigen typerende charmes, dus ik stem op mijn stad A als mooiste van het land." Dat is het provincialisme waar ik de hele discussie mee begon. En de grap was dat van alle provinciesteden Maastricht met voorsprong van dit gedrag profiteerde (in mijn ogen), terwijl ik het beeld heb dat van alle streken Limburg de meest chauvinistische bevolking kent en dat dan notabene een Limburger op mijn stelling reageert en wel op een zodanig ongelukkige wijze dat die mijn stelling alleen maar verder ondersteunde. En zo kwam van het ene het ander.
Maar we zijn dus helemaal verkeerd begonnen, want jij hebt helemaal niet provinciaal gestemd, beken je nu.
Zelf heb ik op Amsterdam gestemd. Er is zoveel moois daar. De grachtengordel natuurlijk, maar ook de 20-40 gordel met name het Zuid van Berlage. Dan natuurlijk de Amsterdamse School architektuur die je overal tegenkomt. Niet alleen de gebouwen, maar het hele straatbeeld is in grote delen van de stad mooi, verzorgd en stedelijk. Terwijl je in andere steden hier en daar mooie plekjes kan aanwijzen (Vrijthof in Maastricht?) is het in Amsterdam vaak veel meer een kwestie van wat lelijke plekjes hier en daar. Zelfs de Bijlmer vind ik mooi. Wat ik nooit mooi heb gevonden zijn de uitbreidingswijken van de jaren 50: Buitenveldert, Osdorp, Geuzenveldt, Overtoomseveld e.d. Grosso modo is het binnen de A10 het prachtig, daarbuiten is het ellende. Noord is ook nix.

sqm
May 21st, 2005, 12:30 PM
Ik heb den Haag gekozen. De enige stad waar je met badslippers in de tram naar het strand kunt rijden. Een stad aan het strand is prachtig, in alle jaargetijden.
Den Haag heeft van alle Nederlandse steden verreweg de meeste internationale flair. Een flair die verder gaat dan polyester colberts met Mickey Mouse stropdassen, naar hasj ruikende rugzakken en goedkope weekendvluchten uit Engelse industrievoorsteden.
Misschien zijn de gebouwen in den Haag niet zo indrukwekkend als in andere steden, de mensen die zich er tussendoor bewegen vind ik bonter en aangenamer. Echter.

rdj
August 23rd, 2005, 11:55 AM
Een ouwe koe die bijna verzopen was!! Leuke thread dit :D

Wisma
August 23rd, 2005, 08:24 PM
Amsterdam nr 1
Maastrigt nr2