View Full Version : Domste straatnaam?

eusebius
May 19th, 2005, 12:15 AM
Arnhem: Metamorfosenallee :banana:

Glacius
May 19th, 2005, 12:28 AM
In Amsterdam-Noord heb je een buurtje met straatnamen die iets met computers te maken hebben. Denk aan de Displaystraat en de Backupstraat. Erg hè?

Ananasplein is ook erg fout trouwens.

Leienaar
May 19th, 2005, 12:29 AM
@eusebius
Die vind ik juist wel cool klinken! Net alsof die straat telkens verandert als je er doorheen rijdt. :)

In Leiden zijn er met name in het centrum nogal wat maffe namen (de buitenwijken zijn vooral saai), maar de sufste vind ik nog altijd: Korte Langestraat...Ooit was er ook nog een Korte Langegracht, maar die heet sinds zo'n 150 jaar Lammermarkt.

Niet heel suf, maar niet bijster verstandig in studentenstad Leiden is de keuze voor deze gloednieuwe straatnaam in de Godenbuurt in VINEX-wijk Roomburg: Minervalaan. Hoe lang zou het duren voordat de pas opgehangen straatnaambordjes gejat zijn? (Voor de niet bekenden hiermee: de grootste en meest beruchte studentenvereniging van Leiden is het Leidsch Studenten Corps "Minerva").

eusebius
May 19th, 2005, 12:31 AM
Dan schilderen ze de naam op een muur!

Ja, Tutti Fruttidorp, Amsterdam-Noord :banana:

CborG
May 19th, 2005, 12:37 AM
In culemborg hebben we de Reet van Ceasar :)

eusebius
May 19th, 2005, 12:41 AM
cBorg-
weet je wat 'cul' in het Frans is ;)

CborG
May 19th, 2005, 12:47 AM
Wil ik dat wel weten?;)

"Cule" komt iig van kuil wat een ander (oud) woord voor een wiel is, een overblijfsel na een dijkdoorbraak.
Daar is ooit een burcht bij gebouwd; Cule+Burcht =Culemborg

th0m
May 19th, 2005, 01:37 AM
(Voor de niet bekenden hiermee: de grootste en meest beruchte studentenvereniging van Leiden is het Leidsch Studenten Corps "Minerva").

Het is eigenlijk gewoon Leids Studenten Vereniging Minerva hoor, geen Corps. Het zit aangesloten bij het Studentencorps van Nederland, maar zo heet het niet ;)

Leienaar
May 19th, 2005, 02:14 AM
Dacht altijd dat het LSC Minerva was, maar kan ook LSV Minerva geweest zijn ;)

ericnijmegen
May 19th, 2005, 03:10 AM
Ik heb een ooit een dansstudio gehad aan het Knollenpad in Nijmegen... :weird:

eusebius
May 19th, 2005, 03:14 AM
Hengstdal :D

g0nz0
May 19th, 2005, 04:56 AM
Glacius, in Amersfoort Schothorst hebben ze ook van die computernamen:

http://www.xs4all.nl/~nummie/_/schothorst.gif

Bestaat de wegweg ook? zo ja dan nomineer ik deze straatnaam :)

Splinter
May 19th, 2005, 06:35 AM
PinasPlein, in Rotterdam West....

Jan
May 19th, 2005, 08:21 AM
Er schijnt een straat genaamd Jodenkamp (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=groningen%2C+jodenkamp&search=++Zoek++) te zijn in onze nationale Gasstad Groningen. Die is wel vrij lomp ja...

Nog meer beauties:
» Kuttingerweg (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=EPEN%2CKuttingerweg) (Noordwijk)
» Ajaxstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=ROTTERDAM%2CAjaxstraat) (Rotterdam), Ajaxdreef (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=UTRECHT%2CAjaxdreef) (Utrecht), Ajaxstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=HENGELO%20OV%2CAjaxstraat) (Hengelo)
» Poepershoek (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=SINT%20JANSKLOOSTER%2CPoepershoek) (Sint Jansklooster)
» Burgemeester Klerkstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=KROMMENIE%2CBurgemeester%20Klerkstraat) (Krommenie)

Enfin, zoek zelf maar op www.postcode.nl, met een % voor de plaatsnaam in de zoekstring

MVA
May 19th, 2005, 08:40 AM
In Amsterdam Osdorp:

Vertrouwen
Overleg
Zorgzaam
etc.

Balleke
May 19th, 2005, 08:43 AM
in veldhoven is er een straat: Aerdmenneksbaan ookvrij apart:)

Jan
May 19th, 2005, 08:49 AM
Van een andere categorie zijn straatnamen als ' Burgemeester Le Fevre de Montignylaan' in Rotterdam. Niet handig als je over de telefoon je adresgegevens moet doorgeven.

lffıs
May 19th, 2005, 09:39 AM
"Cule" komt iig van kuil wat een ander (oud) woord voor een wiel is, een overblijfsel na een dijkdoorbraak.
Daar is ooit een burcht bij gebouwd; Cule+Burcht =Culemborg

Ja hoor, dat vind ik wel erg ver gezocht ;)

Hier in Eindhoven zijn ze kampioen in straatnamen van, jawel, licht :) bijvoorbeeld:

- Dwaallichtje
- Eeuwig Licht
- en de Lichtstraat met maar liefst 8 postcodes :eek:

Bestaat de wegweg ook?

Nee, maar de Zoekweg wel!
De weg is weg! Zoek de weg! :)

Ook leuk dat andere plaatsen Eindhoven ergens in hun straten hebben verwerkt! Zoals:

Almere: Eindhovenstraat
Den Bosch: Eindhovenlaan
zelfs in Boxtel: Eindhovenseweg
Eindhoven: Eindhovenseweg (ook lekker eigendunk :D)

PIE
May 19th, 2005, 10:39 AM
Amsterdamsestraatweg (straat en weg in 1 naam?)

Centauri
May 19th, 2005, 10:50 AM
In Breda;

Groentje
Blauwe vlinder

rdj
May 19th, 2005, 10:51 AM
Hier in Leeuwarden hebben we de trekwegen, ook leuk. Harlingertrekweg, Snekertrekweg. In het centrum heb je namen als Droevendal, Ossekop, Bollemanssteeg, Eigen Brood Bovenal. Of namen die dubbelop zijn, zoals de Groningerstraatweg.

CborG
May 19th, 2005, 10:57 AM
Ja hoor, dat vind ik wel erg ver gezocht ;)

Toch is het zo.

In tiel heb je ook nog De Hennep:D

Mojito
May 19th, 2005, 11:02 AM
In het centrum van Amsterdam vond ik de 'Oude Nieuwstraat' (tussen Spuistraat en Singel, parallel aan beiden) ook wel een aparte. Verderop, als zijstraatje van de Nieuwendijk is er ook een 'Nieuwe Nieuwstraat'.

Errik
May 19th, 2005, 11:54 AM
Derde Helmersstraat. Bedenk dan wat nieuws... Tweede Bothofdwarstraat is ook erg trouwens.

Matthijs
May 19th, 2005, 12:01 PM
Amsterdamsestraatweg (straat en weg in 1 naam?)
Straatweg was vroeger een behoorlijk normaal woord. In veel plaatsen vind je bijv. nog een Rijksstraatweg.

In Utrecht (Leidsche Rijn) zijn ze onderhand bezig met het vernoemen van een hele wijk naar perenrassen. Dat levert namen op als Conferenceperenlaan.
Erg jammer. Er Conferencelaan van maken was 10x mooier geweest.

Trouwens: de domste straatnaam in Utrecht lijkt me duidelijk: Domstraat. :D

bobdebouwer
May 19th, 2005, 12:07 PM
Uit Groningen: Achterom, Albrondaheerd, Balkgat, Blauwborgje, Bolder, Dierenriemstraat, de Fok, Gijzelaarslaan, Hammerfestweg, Illegaliteitslaan, Jodenkamp, Kattegat, Kleine Butjesstraat, Leegeweg, Molukkenstraat, Onderduikersstraat, Onderdoor, Pot en Pannengang, Pottebakkersrijge, Ra, Rotterdammerstraatje, Schaaksport, Skagerrak, Slachthuisstraat, Smirnoffstraat :cheers:, Tingtangstraatje, Toplicht, Tussen beide markten, Voor't voormalige klein poortje, Vooronder, het Want, Wipstraat, Zwarte weg.

Niks verzonnen!

ƒƒ
May 19th, 2005, 12:19 PM
In de Vlaamse kustgemeente De Haan heb je de Bredeweg. Dat is dan een smal polderwegje waar amper een tractor door kan.

Speciale straatnamen in Antwerpen:
- Driehespenstraat;
- Engelse Beurs;
- Examenstraat;
- Grote/Kleine Pieter Potstraat;
- Grote/Kleine Kauwenberg;
- Haarstraat;
- Hemelstraat;
- Hopland;
- Jodenstraat (ondanks dat ging ik er toch naar school ^^);
- Kaasrui/Kaasbrug;
- Kipdorp;
- Klapdorp;
- Kattenberg;
- Lange/Korte Brilstraat;
- Lange/Korte Batterijstraat;
- Meir (bijna geen elke Nederlander kan dit uitspreken :-p)
- Oudemansstraat en Vingerlingstraat (de centrale straten van het Schipperskwartier, de Antwerpse hoerenbuurt ^^);
- Onderwijsstraat;
- Paradijsstraat;
- Pottenbrug;
- Prosper van Langendonckstraat (en Prosper spreek je uit als Prospèèr);
- Ruckersplaats (en iedere keer als toerist-Nederlanders die naam horen beginnen ze te lachen :-p);
Ook: Delftstraat, Hof van Delftlaan
Verder heb je in Antwerpen ook de Terninckstraat en de Terlinckstraat, en ik woon in die laatste, vrij lastig als je een pizza wilt bestellen ^^.

Van té lange straatnamen:
Berchem (Antwerpen): Prinses Josephine Charlottelaan
Delfgauw: Schimmelpenninck van der Oyeweg

Wat ik écht irritant vind is van die dorpjes die gewoon de naam van het dorp zelf voor al hun straten gebruiken.

In Delft heb je ook de wijk Tanthof, met veel dierennamen, zoals Koekamp, Geitenkamp... en namen van landen, en ook de Componistenwijk, met oa Cesar Franckstraat...

Tim B
May 19th, 2005, 01:07 PM
"Catherineplaatjes" in De Meern is ook erg en in Lunetten (utrecht) woon je bijvoorbeeld op Vaalserberg 26 of Vesuvius 17.

En dan de wijk Nijenheim in Zeist. 50 straten die allemaal Nijenheim heten, nijenheim 1, 2,3 enz en daar achter moet dan nog een apart huisnummer. Hoezo originele staatnaam.

Tim B
May 19th, 2005, 01:10 PM
[QUOTE=bobdebouwer]Smirnoffstraat :cheers:, QUOTE]
He die hedde we in Utrecht ook! een man met een behoorlijke staat van dienst.

Per
May 19th, 2005, 01:14 PM
De "Burgermeester Geilstraat" in Terneuzen vond ik als puber ook wel grappig.

Djurbus
May 19th, 2005, 01:36 PM
Bij ons in 't dorp hebben we "de Wangen", waar ook een vriend van me woont. Dit levert vaak komische situaties op want via de telefoon wordt dit vaak verstaan als "de Wallen". :lol:

Bambix
May 19th, 2005, 01:45 PM
Mijn ouders wonen in de Sperwerstraat, mensen verstaan gekgenoeg steeds spermastraat....

rikarchitecten
May 19th, 2005, 02:38 PM
In Enschede heb je de 'Hennepstraat', en ook een Sesamstraat

Winus
May 19th, 2005, 03:21 PM
^ 'De Klomp' vind ik ook een rare.

de flatneuroot
May 19th, 2005, 03:28 PM
Straatweg was vroeger een behoorlijk normaal woord. In veel plaatsen vind je bijv. nog een Rijksstraatweg.

In Utrecht (Leidsche Rijn) zijn ze onderhand bezig met het vernoemen van een hele wijk naar perenrassen. Dat levert namen op als Conferenceperenlaan.
Erg jammer. Er Conferencelaan van maken was 10x mooier geweest.

Ja een oude schoolmaat van me woont nu in die wijk aan de Pastoraleperenlaan. Ik vond het wel grappig klinken.

In Zoetermeer heb je een wijk die naar kleuren vernoemd is. Zo kan je wonen aan Donkergroen :runaway:

Over lange straatnamen gesproken, in Vlaardingen kunnen ze er ook wat van: Van Linden van den Heuvellaan en Van der Duyn van Maasdamlaan.

flex
May 19th, 2005, 03:39 PM
In Tilburg hebben we eigenlijk naar mijn weten geen echte rare straatnamen, wel mooie b.v. de hart van brabantlaan, nieuwlandstraat.

New York Yankee
May 19th, 2005, 05:05 PM
Er schijnt een straat genaamd Jodenkamp (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=groningen%2C+jodenkamp&search=++Zoek++) te zijn in onze nationale Gasstad Groningen. Die is wel vrij lomp ja...

Nog meer beauties:
» Kuttingerweg (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=EPEN%2CKuttingerweg) (Noordwijk)
» Ajaxstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=ROTTERDAM%2CAjaxstraat) (Rotterdam), Ajaxdreef (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=UTRECHT%2CAjaxdreef) (Utrecht), Ajaxstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=HENGELO%20OV%2CAjaxstraat) (Hengelo)
» Poepershoek (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=SINT%20JANSKLOOSTER%2CPoepershoek) (Sint Jansklooster)
» Burgemeester Klerkstraat (http://www.postcode.nl/index.php?action=search&goto=postcoderesult&address=KROMMENIE%2CBurgemeester%20Klerkstraat) (Krommenie)

Enfin, zoek zelf maar op www.postcode.nl, met een % voor de plaatsnaam in de zoekstring

lkkr is dat, de ajaxstraat in rotterdam!

g0nz0
May 19th, 2005, 05:16 PM
In Zwijndrecht is een straatnaam "Turk", bestaat al jaren, genoemd naar tuindersbedrijf "Turk". Volgens mij is, of wordt de naam gewijzigd in Turkse straat na protesten.

In Gent heeft de gemeente een straat hernoemd, echter dezelfde straat loopt ook door een andere gemeente die de oude naam nog hanteert!

In Engeland heeft het plaatsje Golant de straatnaam: Cowshit Lane
Toen de burgemeester de straatnaam wilde veranderen en daarbij creativiteit van de bewoners inriep, lieten deze weten de naam ongewijzigd te laten.

Ik woon zelf in de Meester Van Hasseltlaan te Apeldoorn, in de wijk "De Parken", waar veel lange namen te vinden zijn:
Jonkheer Meester G W Molleruslaan
Van der Houven van Oordtlaan
Generaal Van der Heydenlaan
Burgemeester Tut Noltheniuslaan
Van Haersma de Withlaan
etc.

Steenwijk gaat het Ruud Lubbers plein wijzigen in Billenknijpersplein *haha waarschijnlijk niet*

Djurbus
May 19th, 2005, 05:53 PM
Van der Houven van Oordtlaan
Dat moet een belangrijk man zijn geweest, wij hebben hier namelijk de H.C. van der Houven van Oordtstraat...

Elmo
May 19th, 2005, 09:22 PM
Het centrum van Amsterdam heeft veel aparte namen. Zo heb je de Bloedstraat (waar al enkele moorden zijn gepleegd). Parallel eraan loopt de Voormalige Gedempte Huidenvettersloot (alsof ie na demping weer is ontgraven). Verder heb je o.a. het Zakslootje, Balk in 't Oogsteeg en ontzettend veel "dwarstraten" die dwars aan de originele straatnaam lopen als Lange Leidsestraat en de Lange Leidsedwarsstraat, of de Goudsbloemstraat en de Eerste Goudsbloemdwarsstraat.

Vertigo
May 19th, 2005, 09:24 PM
Naast het paleis van Justitie in Den Bosch loopt een klein voetgangerspad dat "'t Rechte Pad" heet. :)

Of namen die dubbelop zijn, zoals de Groningerstraatweg.

In Bergambacht heb je de Pleinstraat...

pazman_nl
May 19th, 2005, 09:24 PM
arnhem:

Eindhovensingel ;)

carfentanyl
May 19th, 2005, 09:47 PM
Straatnaambordjesblues
Ik loop door de Adriaan van Ostadelaan
En vraag me af: wat heeft die Adriaan gedaan?
Dat hij hier met zijn naam op een bord kwam te staan
In de Adriaan van Ostadelaan.

En dan komt het Jozef Israelplein
Ik vraag me af: wie zou die Israel zijn?
Dat hij zomaar hier in Holland een plein staat te zijn
En zou er ook in Israel een Jozef Hollandplein zijn?

Wie moet je zijn? Wat moet je doen?
Voor je naam op een straat, een plein of een plantsoen...
Hoe groot moet je zijn? Hoe dood moet je zijn
Voordat je naam op een straatnaambordje komt te staan.

En dan komt de Peerke Donderslaan.
Ik blijf verwonderd onder 't Peerke Dondersbordje staan.
Waarschijnlijk heeft die Donder nooit een flikker gedaan.
Je zou hem toch met zijn eigen bordje voor zijn Peerke Donder slaan.

Wie moet je zijn? Wat moet je doen?
Voor je naam op een straat, een plein of een plantsoen...
Hoe groot moet je zijn? Hoe dood moet je zijn
Voordat je naam op een straatnaambordje komt te staan.

En dan komt de monseigneur Bekkerslaan.
Nou ja zeg, nooit van gehoord, al heeft ie vast wel wat gedaan.
Die monseigneur die heeft er nou wel lang genoeg gestaan.
Het spijt me voor je Bekkers maar je bordje gaat eraan.

Ik klim omhoog in de lantaarnpaal
En fluit terwijl ik een streepje door de B heen haal.
Dan met een viltstift een J-tje en het werk is gedaan.
En hup daar hangt de monseigneur Jekkerslaan.

Zo moet je dat doen. Zo moet je zijn.
En daar hoef je geen beroemde dode schilder voor te zijn.
Geen Jean Paul Sartre geen Simone de Beauvoir.
Alleen je naam kunnen schrijven en genieten maar!

Ik loop door de monseigneur Jekkerslaan
En ik zie overal monseigneur Jekkers staan.
En ik roep midden op het monseigneur Jekkersplein:
Het is te gek om Harrie Jekkers te zijn!

Vertigo
May 19th, 2005, 09:54 PM
Prachtig! :)

Dukebas
May 19th, 2005, 10:28 PM
Hier in Maaswijk (Spijkenisse) hebben ze de gewoonte om de namen van bekende vrouwen te gebruiken voor de straten..

Ik zou toch zweren dat ik in mijn dromen meerdere keren dronken over de Pamela Andersonstraat heb gezwalkt....

Shockwave
May 19th, 2005, 10:35 PM
Groningen:
- Kleine Snor
- Butjesstraat
- Guldenstraat (niet meer van deze tijd! ;))

dingen als Kuileend vind ik ook niet echt mooi ofzo.

Nexxd
May 19th, 2005, 10:42 PM
In Carnisselande (Barendrecht) heb je een wijk de Riederhoek, deze bestaat uit de volgende straatnamen:
Riederakker
Riederare
Riederbeemd
Riederbunder
Riederdelft
Riedergaarde
Riederhagen
Riederhoeve
Riederhof
Riedermeet
Riedermorgen
Riederstee
Riedertuin
Riederveld
Riedervoorling
Riederwerf

Je zou daar maar postbode zijn....

de flatneuroot
May 19th, 2005, 11:19 PM
Naast het paleis van Justitie in Den Bosch loopt een klein voetgangerspad dat "'t Rechte Pad" heet. :)

In Veenendaal is het politiebureau aan de straat die "De sterke arm" heet. :)

Cornerman
May 20th, 2005, 01:07 PM
En dan heb je hier in Leeuwarden nog de Willem Pijperstraat. Ik weet niet waar die kerel om bekend stond...

En natuurlijk de friese straatnamen, zoals de Guozzemar, de Wetterkrite en Oer de Feart....

flex
May 20th, 2005, 01:13 PM
Echt veel inspiratie loze namen komen hier voorij, in de reeshof in tilburg zijn de straatnamen op alfabet gemaakt dus voor in de wijk beginnen de straten allemaal met een a en zo door, wel handig want alles lijkt daar op elkaar (vinex).

Fido
May 20th, 2005, 02:38 PM
@ lichtstad:

men heeft ook nog Eindhoven-straat in Arnhem d8 ik :)

@ PIE:

dat soort benamening zijn er volgens mij wel meer, vooral in Belgie met ....straatlaan of ....steenweg

CborG
May 20th, 2005, 04:29 PM
In culenborg is ook nog een De Loentjes een een gulpstraat

ƒƒ
May 20th, 2005, 04:32 PM
Straatlaan hebben wij nergens hoor ^^ Steenweg wel, maar dat zijn gewoon grote invalswegen (of uitvalswegen uiteraard) naar andere gemeenten, bvb. de baan vanuit Antwerpen richting Mechelen heet Mechelsesteenweg, vanuit Mortsel naar Lier Liersesteenweg, etc.

In Lier: Elleboog
En in Luxemburg (stad) en Straatsburg: Rue d'Anvers :D

DIMMER
May 20th, 2005, 04:57 PM
Wat denk je van Flippenpad!!!!!

hooghoudt
May 20th, 2005, 05:31 PM
Gemengdwit, spierwit, gebrokenwit, meloengeel, marsgeel, matpad, lakpad, cypresgroen, geelgroenlaan enz enz

in rokkeveen, in zoetermeer.

:cry:

lffıs
May 20th, 2005, 05:36 PM
nietmeernodigdezepost

empersouf
May 20th, 2005, 05:48 PM
In Maarssen hebben we straten met wel 1200 woningen.
Zoals waar ik woon, Zwanenkamp.
En dan heb je ook nog:
Antilopenspoor(ghetto)
Kamelenspoor(ghettoo'tje)
Waterstede
Bloemstede
Boomstede
Planetenbaan(Met wat Maarssene highrise)
Sterrenbaan
Bisonspoor(Downtown Maarssen)
Zebraspoor
Duivenkamp
Pauwenkamp
Reigerskamp
Valkenkamp
Spechtenkamp

Dat waren wat Maarssense straten, de straten zijn zo groot dat het eigenlijk wijken zijn.

Tim B
May 20th, 2005, 05:51 PM
In Maarssen hebben we straten met wel 1200 woningen.
Zoals waar ik woon, Zwanenkamp.
En dan heb je ook nog:
Antilopenspoor(ghetto)
Kamelenspoor(ghettoo'tje)
Waterstede
Bloemstede
Boomstede
Planetenbaan(Met wat Maarssene highrise)
Sterrenbaan
Bisonspoor(Downtown Maarssen)
Zebraspoor
Duivenkamp
Pauwenkamp
Reigerskamp
Valkenkamp
Spechtenkamp

Dat waren wat Maarssense straten, de straten zijn zo groot dat het eigenlijk wijken zijn.
vreselijke wijken brrr.

Alfa
May 21st, 2005, 12:35 AM
In Kaprijke hebben we een straat die Gravin Madeleine D'Alcantaralaan heet. Veel te lang. In buurgemeente Eeklo heb je er ook zo veel.(inspiratie hee) zoals

# Burgemeester Lionel Pussemierstraat
# Burgemeester Lionel Van Dammelaan
# Burgemeester Maurice Goethalslaan
# Gebroeders Van De Woestijneplein
# Lincoln en Welland Regimentstraat
# 1 ste Regiment Grenadierslaan

PAV
May 21st, 2005, 01:00 AM
Straatnamen in Gronsveld (plaatsje vlakbij Maastricht):
- Aan het beeldje
- Rijckholter Scheggelderweg
- Vroendalsweg
- Gloriet

Ook leuk: in Gronsveld hebben ze geen station, maar wel een Stationsweg. :D

Orangedevil
May 21st, 2005, 01:55 AM
Veldmaarschalk Mongommerylaan :runaway:

Splinter
May 21st, 2005, 08:44 AM
....een beetje chique vind je in de Delft: "Stalpeart van der wielenlaan "(ofzoiets)

ƒƒ
May 21st, 2005, 11:23 AM
Tjah een Stationsweg, Stationstraat of Statiestraat heb je overal wel waar er ooit een station gestaan heeft.

Verder een paar anderstalige straatnamen:

Poperinge: Switch Road
Cadzand-Bad: Boulevard de Wielingen
Cardiff: Boulevard de Nantes, Stuttgarter Strasse

pazman_nl
May 21st, 2005, 12:31 PM
En nog een paar mooie in Arnhem:

Onderlangs
Weg Achter Het Bos.
Weg Naar de Stenen Tafel
Weg langs de Begraafplaatsen

:)

Fido
May 21st, 2005, 12:36 PM
In ehv nog een: Achterom

maar goed dat er geen gay-bar is..... :runaway:

FJ
May 21st, 2005, 12:44 PM
Hier wat in Assen dan

Het grote veld
Ereprijstraat

Vertigo
May 21st, 2005, 03:13 PM
Deze in Den Bosch vind ik erg mooi:

Van der Does de Willeboissingel

eusebius
May 21st, 2005, 03:31 PM
De liefste vind ik Boompjes :)

Orangedevil
May 21st, 2005, 07:40 PM
In Veldhoven heb je Muur.
Er is ook niemand die in die straat woont.

lffıs
May 21st, 2005, 08:24 PM
In Eindhoven is er trouwens ook een Sint Claralaan :) Kom ik net achter...

eusebius
May 21st, 2005, 09:09 PM
^Spuit, 11, Eindhoven zal ook bestaan

Tim B
May 21st, 2005, 10:14 PM
de Oude Nieuwstraat in Amsterdam... nu vraag ik je?

hooghoudt
May 21st, 2005, 10:20 PM
lol

de nieuwe nieuwstraat daar vlakbij is ook dolletjes :)

mosterdpotsteeg daar in de buurt is ook als 1-aprilgrap begonnen..

PAV
May 21st, 2005, 11:39 PM
In Den Haag heb je de 1e De Riemerstraat en de 2e De Riemerstraat, wat nog wel eens voor verwarring heeft gezorgd.
Een Achterom heb je in Den Haag trouwens ook. En ook een Buitenom en een Binnendoor!
Ook: Om en Bij en Park Nabij.

hooghoudt
May 21st, 2005, 11:47 PM
de kleine butjesstraat in Groningen is ook wel geinig.

CityLife
May 22nd, 2005, 10:42 AM
Amstelveen: Onderuit

Per
May 22nd, 2005, 10:45 AM
"Plein" in Den Haag

Of is dit plein de moeder aller pleinen in NL of konden de Hagenezen nix anders verzinnen?

Carter
May 22nd, 2005, 10:52 AM
Misschien we hier wel de allerlangste straatnaam te pakken:
"De Burgemeester Baron van Voorst tot Voorst weg"

Wat ik persoonlijk irritant vind bij sommige straatnamen is de variant op de straatnaam. Dus je hebt bijvoorbeelde de Groenstraat en daar om de hoek heb je dan de Korte Groenstraat of de Zij Groenstraat. Dat vind ik zo inspiratieloos.

Cart,

Kruikenparadijs
May 22nd, 2005, 11:00 AM
net als met st. josephstraat en st.josephdwarsstraat.

rdj
May 22nd, 2005, 11:48 AM
Hier in Leeuwarden had je de Vegelinbuurt. Met daarin de Vegelinstraat. En aan die Vegelinstraat de Eerste Vegelindwarsstraat, de Tweede Vegelindwarsstraat, de Derde Vegelindwarsstraat, de Vierde Vegelindwarsstraat, de Vijfde Vegelindwarsstraat, de Zesde Vegelindwarsstraat, de Zevende Vegelindwarsstraat en de Achste Vegelindwarsstraat.

Dan heb je ook nog de Rembrandstraat, met de Rembranddwarsstraten :D

wc eend
May 22nd, 2005, 04:08 PM
Prachtig topic! :D

Als ik in in Frankrijk zou wonen, zou ik i.i.g helemaal gek worden van de 'place de la republique' die je in elk dorp ziet. In veel landen zijn trouwens veel straatnamen die in nederland dubieus zouden zijn. Zo heb je in elk dorp in Polen wel een Ulica Wojska Polskiego; de straat van het poolse leger.

In Nederland zijn de nieuwbouwlocaties sinds de jaren '70 zijn toch echt het ergst. Zoals Tim B al zegt is Lunetten in Utrecht een mooi voorbeeld. Stel je voor: "Ik woon in de Rocky Mountains, dat is net achter de Oeral linksaf. Ja, inderdaad, in de buurt van Ameland."

Carter
May 23rd, 2005, 12:28 AM
Complete wijken krijgen een thema, we hebben hier uit mijn hoofd alleen al:
De uitvindersbuurt
Het Groenewoud (alleen maar straatnamen vernoemd naar bergketens)
De Reeshof (alleen maar met straatnamen vernoemd naar Nederlandse dorpen)
De componistenbuurt

Het meest verschrikkelijke blijft toch die hollywood buurt in Almere geloof ik.

Cart,

eusebius
May 23rd, 2005, 01:49 AM
Filmwijk! Romy Schneiderlaan enzo. Rijkerswoerd Arnhem: Janis Joplinpad (zonder heroinenaalden :carrot: )

Ik ben trots!
Resultaten 1 - 10 van circa 17 voor metamorfosenallee

SkyscraperCity Forums - Domste straatnaam?
... Arnhem: Metamorfosenallee. __________________ Apeldoorn afbreken en teruggeven
aan de natuur. eusebius is offline, Reply With Quote ...
www.skyscrapercity.com/showthread. php?goto=newpost&t=214335 - 84k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Elmo
May 23rd, 2005, 10:08 AM
Het meest verschrikkelijke blijft toch die hollywood buurt in Almere geloof ik.

Cart,

Hoezo? Het is de Filmwijk en een straat erin heet de Hollywoodlaan. Verder zijn er voornamelijk namen van acteurs en actrices te vinden in de wijk: Jamers Stewartstraat, Marilyn Monroepad, Audrey Hepburnstraat, etc. Ik kan wel ergere wijken hier verzinnen! :D

eusebius
May 23rd, 2005, 10:18 AM
Kampioen is Wim T.Schippers. Namen uit zijn doldwaze TV programma's: Willy Dobbeplantsoen; Jos Brinkstraat: 'éénrichtings, die moet je niet van de verkeerde kant inrijden'. Het Willy Dobbeplantsoen is zelfs later echt een plantsoen geworden in Olst (of was het Wijhe :) )

http://www.hemaworst.nl/dobbe/05.jpg

http://www.hemaworst.nl/dobbe/02.jpg

rdj
May 23rd, 2005, 10:25 AM
Ik eis een Pornokwartier! Met daarin straten als de Sylvia Saintlaan, de Brianna Banksstraat, de Sky Lopezweg, het Asia Carreraplein, de Nikki Novabuurt en ga zo maar door :)

Winus
May 23rd, 2005, 10:46 AM
En de 1e Ron Jeremydwarsstraatwegsteeg.

eusebius
May 23rd, 2005, 11:01 AM
met een Torre Agbar zeker?

Elmo
May 23rd, 2005, 11:05 AM
En de 1e Ron Jeremydwarsstraatwegsteeg.

Das toch die kleine geile krullebol? Brr... als ik hem zie vergaat me gelijk alle lust. :(

rdj
May 23rd, 2005, 11:19 AM
Mannen wekken bij mij uberhaupt weinig lustgevoelens op ;)

Winus
May 23rd, 2005, 11:26 AM
Toch heeft hij veel betekend voor de 'industrie', een steeg waardig.

rdj
May 23rd, 2005, 12:34 PM
Een steeg? Ik dacht eerder aan de Ron Jeremyboulevard of de Ron Jeremy Avenue.

ƒƒ
May 23rd, 2005, 04:09 PM
Gisteren ben ik in Antwerpen door de Turckstraat gereden. En waar is dat? Inderdaad, in een vreemdelingenwijk ^^

g0nz0
May 23rd, 2005, 04:13 PM
...Verder zijn er voornamelijk namen van acteurs en actrices te vinden in de wijk: Jamers Stewartstraat, Marilyn Monroepad, Audrey Hepburnstraat, etc.

Raar eigenlijk dat er in Arnhem geen Audrey Hepburnstraat is... aangezien ze daar (soort van) vandaan komt. Ze woonde er tijdens de tweede wereldoorlog, ze sprak haar hele leven perfect Nederlands en haar opa is er ooit nog Burgemeester geweest volgens mij (Heemstra was de achternaam van haar moeder).

eusebius
May 23rd, 2005, 10:05 PM
^het theater aan de Stationsstraat in Velp waar zij optrad is een paar maanden geleden afgebroken. Zij ging naar de Balletschool, al voor de oorlog.

Bass
May 24th, 2005, 08:55 AM
Ik was pas in Aken en daar heb je heel veel straten die "Einbahnstrasse" heten. Dat vind ik zo onhandig, zo kun je nooit onthouden waar de auto staat!

rdj
May 24th, 2005, 09:11 AM
Daar kwam ik gister in Dusseldorf ook achter :D

Rare stad trouwens, maar mischien is dat in heel Duitsland wel zo. Ik ben vanaf het station (moest iemand afhalen) even het centrum doorgewandeld. Allemaal alcoholisten, en allemaal waren het Duitsers (dus geen minderheden ofzo). In elk parkje of bij elk bankje zaten er wel een stuk of wat. Ongeveer 1 op 5 daarvan had een herdershond bij zich, en dat gaf een redelijk dreigend sfeertje. Ook in de Hauptbahnhof, gewoon openlijk met bier enzo. Hier had je allang de smeris achter je aan gehad maar ik heb daar geen wout gezien. Verder veel russinnen en ontstellend veel negerinnen en mooie aziatische vrouwen. Als je voor de kipjes gaat is Dusseldorf een aanrader.

darulez
May 24th, 2005, 11:04 AM
De domste straat is de Butjesstraat in Groningen. Butje betekend namelijk zoveel als dom, idioot, gek. In vroeger tijden zat er een school voor verstandelijk gehandicapten, toen nog gekken geheten. Vandaar dat de straat nu nog de Butjesstraat heet.

De Jodenkamp is een erg vreemde naam in Groningen. Het idiote toeval wil zelfs dat het naast het terrein van de voormalige gasfabriek ligt. De Jodenkamp heeft niets te maken met een kamp, maar met een joodse begraafplaats die daar vroeger lag.

carfentanyl
May 24th, 2005, 11:06 AM
Verder veel russinnen en ontstellend veel negerinnen en mooie aziatische vrouwen. Als je voor de kipjes gaat is Dusseldorf een aanrader.

Je moet af en toe ook wel 'ns de hoerenbuurt verlaten! Ziet het leven er in een keer heel anders uit! :)

carfentanyl
May 24th, 2005, 11:14 AM
Wat te denken van een ziektenwijk? Ik denk dan aan:

- Pokkepad
- Pleurisplein
- Schurftstraat
- Diarreedreef
- Chlamydialaan
- Psoriarispad
- Pneumoniapad

rdj
May 24th, 2005, 11:15 AM
Dit was allemaal voor en in Hauptbahnhof Dusseldorf, eerlijk waar! :)

Er werd wel e.e.a. gepimpt trouwens. Negers die vrouwen probeerden te ronselen enzo, het was allemaal heel out in the open.

Nieuwe Waas
May 24th, 2005, 01:32 PM
Ik heb al zoveel rare straatnamen gezien dat ik me nergens meer over verbaas. De enige die me altijd is bijgebleven is de 'Lilian Ngoyiweg' in Rotterdam. Daar fietste ik vroeger langs naar school en vroeg me altijd af hoe je de achternaam uitspreekt.

bobdebouwer
May 24th, 2005, 06:14 PM
nuh-goojij denk ik...

EuroMaster
May 25th, 2005, 07:07 PM
zandzuigerstraat (den bosch)

CborG
May 25th, 2005, 07:27 PM
In culembnorg is ook nog een Delsteeg:D

http://212.11.63.92/mapsgene/dm/AEy6U-xVPps3V1S4iSOKRweS-lk0it=ltZob3nDX89OoL7bu6p33SJv2DltQcTlsAxDdXL=EEurzdkuFIT2fSQUYMy4_XjKLBLEpgsbC8FH20SsqTDiL_6LyyvP_fvloyvwxIoDqxBzmmW3U_q7NmCFoijWOLYtdj8k=rw6vzem6JeRUpv37=p2zsvzPDOsLt8Jo9Vd0qD8_kQBnwGnQpyOKdnlTglUVpW1iSSk_7woeqPZWtLYie-Gvpj-yaa

Errik
May 25th, 2005, 08:19 PM
In Enschede is nog de beruchte Knibbelbrugsteeg en natuurlijk de Wethouder Weggelhorstweg.
Ook de Knalhutteweg en Kostverloren zijn grappig.
In Haaksbergen is een heuse Zeedijk te vinden. Waar zou die naam vandaan komen?

CborG
May 26th, 2005, 12:20 AM
Wij hebben ook een kostverloren-kade en een zeedijk!!

Oxyon84
May 26th, 2005, 01:31 AM
Ben altijd wel beetje trots als delvenaar als ik door rotterdam loop, uiteraard als ik de delfsepoort zie, maar gekke straat namen in delft, nou koekamp en eendevijver of boederijstraat geitenkamp hebben we ook. of de choorstraat, er is al eeuwelange discusie over hoe je die uitspreekt, met een k of een g

Elmo
May 26th, 2005, 01:50 AM
zandzuigerstraat (den bosch)

In Almere heb je naast de Zandzuigerstraat ook nog de Bakkenzuigerstraat, de Hopperzuigerstraat, de Diepzuigerstraat en de Grindzuigerstraat. :D

sqm
May 26th, 2005, 07:18 AM
Allee der Kosmonauten.

Daar kwam ik gister in Dusseldorf ook achter :D

Rare stad trouwens, maar mischien is dat in heel Duitsland wel zo. Ik ben vanaf het station (moest iemand afhalen) even het centrum doorgewandeld. Allemaal alcoholisten, en allemaal waren het Duitsers (dus geen minderheden ofzo)...Ook in de Hauptbahnhof, gewoon openlijk met bier enzo...

Vertel eens, RDJ, hoe dat in Leeuwarden is. Steekt men daar zijn kruikje Beerenburger diep weg in de zak van zijn overall als de veldwachter zich nadert ? En trekt een rechtgeaarde Fries zijn zondagse pak aan als hij in de buurt van het station komt ? Dan is het een geruststellende gedachte dat de taferelen rond Amsterdam Centraal Station niet in heel Nederland zo zijn.

sorry for offtopic

rdj
May 26th, 2005, 08:53 AM
Vertel eens, RDJ, hoe dat in Leeuwarden is. Steekt men daar zijn kruikje Beerenburger diep weg in de zak van zijn overall als de veldwachter zich nadert ?

Als je hier openlijk met bier loopt word je daarop aangesproken door de politie.

En trekt een rechtgeaarde Fries zijn zondagse pak aan als hij in de buurt van het station komt ?

Nee hoor hier zijn ook zwervers en junks, alleen proberen die hun activiteiten wat te verbergen. In tegenstelling tot wat ik in Düsseldorf gezien heb.

Dan is het een geruststellende gedachte dat de taferelen rond Amsterdam Centraal Station niet in heel Nederland zo zijn.

Ik kom regelmatig op Amsterdam CS, en ook daar is men stukken beschaafder. Of althans, men probeert zijn onbeschaafdheid (huh) tenminste te verbergen voor het gezag.

sorry for offtopic

Het is je vergeven.

darulez
May 26th, 2005, 07:06 PM
:redx:

wc eend
June 3rd, 2005, 09:29 PM
Leuk in Utrecht-Centrum:

-Hanegeschrei
-A.B.C. straat

Tim B
June 3rd, 2005, 11:22 PM
Ik was pas in Aken en daar heb je heel veel straten die "Einbahnstrasse" heten. Dat vind ik zo onhandig, zo kun je nooit onthouden waar de auto staat!

ik hoop dat dat een grap was hehhe,,

enfin nog een van mij:

De Buzziburglaan in Driebergen.

wc eend
June 4th, 2005, 12:59 PM
Misschien nog wel de ergsten:

-Europalaan
-Sportlaan

Vloepkleedje
June 4th, 2005, 04:40 PM
Ik liep zonet nietsvermoedend door Otterlo toen ik door 'Egypte' kwam. Rare straatnaam zo midden op de Veluwe.

Sky-Unlimited
June 4th, 2005, 05:02 PM
Ik was onlangs in Brussel en daar vertelden ze mij dat het regelmatig gebeurt dat in die stad een straatnaam wordt aangepast, indien deze niet past bij de uitstraling die een projectontwikkelaar wenst. Zo zal een groot bankgebouw niet snel te vinden zijn in bijvoorbeeld de Armemanstraat.

[Kees]
June 4th, 2005, 05:07 PM
In Leerdam hebben ook rare straatnamen. Deze zijn zo moeilijk te onthouden en uit te spreken! Ik zal het eens een keer opschrijven.