View Full Version : Arnhem Stadsblokken - prijsvraag provincie

eusebius
June 9th, 2005, 11:00 AM
http://www.elfidewit.webinkt.nl/

Eindelijk een zinnig idee dat rekening houdt met een (onvoorspelbare) rivier:

http://www.elfidewit.webinkt.nl/Afbeeldingen/Testje%20b.jpg

De Gelderlander

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1456-Arnhem-Regionieuws!!__2739807_,00.html

Plan maakt van Arnhem een culturele rivierstad
Door KAMAL MAJIDPOUR

ARNHEM - Elfi de Wit heeft de derde editie van de Gelderse Prijsvraag Meervoudig Ruimtegebruik gewonnen. Met dank aan de Arnhemse Stadsblokken, waarvoor de Eindhovense studente een mooi plan bedacht.

eusebius
June 9th, 2005, 08:29 PM
Dit plan heeft het niet gehaald :D

http://members.chello.nl/m.hol6/Academie/paginas/stadsblokken.html

http://members.chello.nl/m.hol6/Academie/stadsblokken/7.jpg

http://members.chello.nl/m.hol6/Academie/stadsblokken/8.jpg

pazman_nl
June 9th, 2005, 09:47 PM
ook is er een plan te vinden op:

http://www.mandelabrug.nl/

Arnhem-1
June 16th, 2005, 09:55 PM
Jaren geleden had men al plannen om de Stadblokken te bebouwen met 900 woningen. Ook in Meinerswijk zouden een paar honderd woningen komen.
Door het getreuzel van de gemeente Arnhem is het toen afgeblazen.
Hopelijk komt er in de toekomst toch een woonwijk waardoor Arnhem Noord en Zuid een geheel zijn.

Vloepkleedje
June 16th, 2005, 09:58 PM
noord :hug: zuid

hier nog een antieke studie voor de stadsblokken, maar met hoogbouw.
http://www.ags.nl/dotcontrol/filemanagement/files/projects/A1%209101/images/arnh_stagsbl03.jpg
http://www.ags.nl/projects/project2.asp?ID=1&PID=101

Camouflage
December 10th, 2005, 01:53 PM
De Waard nu al in de bocht
Door onze verslaggever

ARNHEM - GroenLinks gaat dwars liggen voor woningbouw in de Arnhemse uiterwaarden Meinerswijk of Stadsblokken. Dat heeft de nieuwe partijleider Wieneke de Waard nu al voor elkaar gekregen.

Wieneke de Waard troefde donderdagavond tijdens de ledenvergadering niet alleen wethouder Chris de Ronde af als lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zij wist ook een belangrijke wijziging in het partijprogramma voor elkaar te krijgen. Tot op heden is GroenLinks onder voorwaarden voorstander van woningbouw in de uiterwaarden. Arnhem heeft van het kabinet de experimenteerstatus gekregen die hoogwaterbestendige woningbouw (op palen, op vlotten) mogelijk maakt. Wethouder De Ronde was verantwoordelijk voor die bouwplannen. Maar de leden van GroenLinks hebben laten weten dat dat niet meer hoeft. "Nóg een extra nederlaag voor Chris", zei De Waard vrijdag, terwijl er bloemen bij haar aan de deur werden afgeleverd. "Chris wilde zich met die woningen profileren. Onder strenge voorwaarden, zegt hij dan. Maar ik denk dat experimenten uitmonden in grootschalige woningbouw. Dat moeten we niet hebben. En de partij is het met me eens. Vestig maar vleermuizen in de steenfabriek, dat is mooi genoeg."

De Gelderlander

Sjefkoning
December 10th, 2005, 06:08 PM
De Waard nu al in de bocht
Door onze verslaggever

ARNHEM - GroenLinks gaat dwars liggen voor woningbouw in de Arnhemse uiterwaarden Meinerswijk of Stadsblokken. Dat heeft de nieuwe partijleider Wieneke de Waard nu al voor elkaar gekregen.

Wieneke de Waard troefde donderdagavond tijdens de ledenvergadering niet alleen wethouder Chris de Ronde af als lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zij wist ook een belangrijke wijziging in het partijprogramma voor elkaar te krijgen. Tot op heden is GroenLinks onder voorwaarden voorstander van woningbouw in de uiterwaarden. Arnhem heeft van het kabinet de experimenteerstatus gekregen die hoogwaterbestendige woningbouw (op palen, op vlotten) mogelijk maakt. Wethouder De Ronde was verantwoordelijk voor die bouwplannen. Maar de leden van GroenLinks hebben laten weten dat dat niet meer hoeft. "Nóg een extra nederlaag voor Chris", zei De Waard vrijdag, terwijl er bloemen bij haar aan de deur werden afgeleverd. "Chris wilde zich met die woningen profileren. Onder strenge voorwaarden, zegt hij dan. Maar ik denk dat experimenten uitmonden in grootschalige woningbouw. Dat moeten we niet hebben. En de partij is het met me eens. Vestig maar vleermuizen in de steenfabriek, dat is mooi genoeg."

De Gelderlander

_________

Vleermuizen? :bash:

ach Groen Links heeft geen enkele vooruitziende blik. Bang voor verandering en hebben totaal geen visie. Zelfs meedenken is voor deze partij al te moeilijk en kost te veel inspanning. Dus dan is het net zo makkelijk om tegen te zijn. Toekomstige stadsuitbreiding dan maar in Arnhem-Noord, in de bossen of nog verder de Betuwe in?

De Stadsblokken is een zeer goed idee. De stadsblokken zouden als schakel tussen Arnhem Noord en Arnhem Zuid kunnen dienen. Dit zou van Arnhem één geheel maken. De stadsblokken kunnen op sociaal gebied van toegevoegde waarde zijn. Dat moet Groen Links toch aanspreken!

Met de optie om ten zuiden van de stadsblokken ruimte te maken voor de Rijn, krijg je daarnaast een mooi eiland in de Rijn en zal de bouw ook niet in de knoop komen met de waterhuishouding van de rivieren.

Ik kan me bij hun tegenstand tegen bouw in Meinerswijk wel wat voorstellen. Dat is toch wel een uniek stukje natuur en moet je niks aan doen.

Bikkel
December 11th, 2005, 10:19 AM
Er staat dus geen steenfabriek op de Stadsblokken ;) GL doelt op Park Meinerswijk. Wanneer je GL afzeikt, dan wèl met goede reden graag.

Stadsblokken is de oude werf van de ASM, de Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij waar veel voor de Marine is gebouwd. Het is uitermate geschikt om intensief bebouwd te worden. Het gebied is al uitstekend ontsloten dankzij de 2 bruggen. Misschien nog een fietsbrug ertussen?

pazman_nl
December 11th, 2005, 08:36 PM
^lees aub de eerste alinia van het stukje van de Gelderlander nog eens goed.

Ben er mee eens dat Meinerswijk heilig is, de stadsblokken moeten ze zo stedelijk mogelijk invullen.

Bikkel
December 12th, 2005, 03:04 AM
Dat is een fout van de redacteur. Er zijn geen uiterwaarden op de stadsblokken.

prestige
December 14th, 2005, 06:22 PM
Zolang men in Arnhem maar niet te veel hoogbouw neerzet. Arnhem vind ik daar geen stad voor.

Bikkel
December 15th, 2005, 10:35 AM
De suffies besluiten inderdaad dat er ook op Stadsblokken niet gebouwd mag worden. De naam Stadsblokken geeft het al aan maar GL snapt dat niet. Ondertussen is er niet één partij in Ernum zonder brokken :ohno:
O, wacht. Het CDA had geen heibel in de tent :D

Groen-Links kan het nu al vergeten
Door PIET VENHUIZEN

De leden van GroenLinks hebben vorige week niet alleen Chris de Ronde weggestemd als lijsttrekker – hij blijft voorlopig wel wethouder – maar ook besloten tot een radicale koerswijziging ten aanzien van woningbouw in de uiterwaarden. In Meinerswijk en Stadsblokken mag helemaal niet gebouwd worden, stelde de nieuwe lijsttrekker Wieneke de Waard voor en de ledenvergadering nam het over.

„GroenLinks plaatst zichzelf hiermee buiten de realiteit“, zegt VVD-fractieleider Theo Theijse. „Het zal moeilijk worden om met zo’n standpunt bij de coalitiebesprekingen een plaatsje te veroveren in het college.“ Theijse betreurt dat GroenLinks de ‘gematigde politicus’ De Ronde heeft ingeruild voor een ‘als dogmatisch en onwrikbaar bekendstaande dame’. „Ook het vertrek van Wilko van Loon, die kennelijk aan de kant van De Ronde stond, hebben wij betreurd.“

Frans Janssen, leider van het CDA, gaat nog verder. „Laat GroenLinks nu maar meteen opstappen uit het college. Dit kan toch niet meer. Dit is in strijd met alles wat we hebben afgesproken.“

Nico Wiggers van Zuid Centraal vindt het wel gemakkelijk dat GroenLinks zich helder opstelt. „Dan houdt het in de besprekingen snel op. Hoeven we over andere dingen ook niet te praten.“

Rudi Rikken van de PvdA: “Dit kunnen wij nooit accepteren.“

De Waard reageert stoïcijns. „Dit is ons standpunt, laat nu de kiezer spreken. Die weet nu waar hij aan toe is.“
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1456-Arnhem-Regionieuws!!__2998086_,00.html
Niet GL stemmen dus! Als er een beetje politiek talent bij GL was dan werd bebouwen van Stadsblokken wisselgeld voor het eeuwig bewaren van Park Mariëndaal :cry:

vinman
December 15th, 2005, 03:43 PM
Zolang men in Arnhem maar niet te veel hoogbouw neerzet. Arnhem vind ik daar geen stad voor.
Dat vind ik grote onzin. Hoe groot is Arnhem, toch wel een van de grootste steden. En daarbij, ik hoor wel vaker van mensen dat het argument 'hoogbouw past hier niet'. In verschillende steden. Maar waarom zou het er 'niet passen'. Het is juist denk ik goed 'in te passen'.

El Mariachi_
December 15th, 2005, 05:17 PM
Ze moeten niet zo mekkeren over het heiligzijn van Meinerswijk en Stadsblokken. Niks is heilig voor woningbouw, zolang het maar gepland gebeurt. Arnhem-zuid moet zijn natuur blijven houden, maar wat is er mis met bouwen aan de zuid oever van de rijn?
Het plaatje dat Eus plaatste als openingspost is voor mij echt een ideaal, arnhem wordt éindelijk een geheel, er komt een fietsbrug bij (eindelijk) en vanaf de rijnkade heb je niet meer dat deprimerende uitzicht naar de zuidoever. Want dat stelt nu niet echt veel voor imho...

Eus je hebt gelijk: stem geen groenlinks! (maar wat dan wel...)

Bikkel
December 15th, 2005, 07:06 PM
D66?
Maar Meinerswijk bebouwen ben ik ook op tegen. Stadsblokken is de ontbrekende schakel. Bebouw deze net zo dicht als het centrum en breidt de centrumring uit tot aan Rijnhal/Gelredome. Dan kun je de malle Moraleshaven achterwege laten en fijn de kades van Stadsblokken gebruiken voor kadevertier met horeca. Fiets- en voetbrug halverwege de Mandela- en Frostbruggen. Voilà! En op Stadsblokken passen inderdaad ook torens. Woontorens heeft Arnhem amper terwijl Arnhem zowat de mooiste uitzichten biedt ...

El Mariachi_
December 15th, 2005, 08:36 PM
Tja, woontorens waren er 2 bijna gebouwd (roermondplein en waar de stadstoren nu komt) en verder zitten er een heleboel in het rijnboogplan.
Ik ben benieuwd wat daar van over blijft na de revisatie en bezuinigingen van dit plan, ik vrees minder torens en meer blokkendozen...

Sjefkoning
December 17th, 2005, 12:21 PM
D66?
Maar Meinerswijk bebouwen ben ik ook op tegen. Stadsblokken is de ontbrekende schakel. Bebouw deze net zo dicht als het centrum en breidt de centrumring uit tot aan Rijnhal/Gelredome. Dan kun je de malle Moraleshaven achterwege laten en fijn de kades van Stadsblokken gebruiken voor kadevertier met horeca. Fiets- en voetbrug halverwege de Mandela- en Frostbruggen. Voilà! En op Stadsblokken passen inderdaad ook torens. Woontorens heeft Arnhem amper terwijl Arnhem zowat de mooiste uitzichten biedt ...

couldn't agree more :yes:

prestige
December 19th, 2005, 12:25 PM
Dat vind ik grote onzin. Hoe groot is Arnhem, toch wel een van de grootste steden. En daarbij, ik hoor wel vaker van mensen dat het argument 'hoogbouw past hier niet'. In verschillende steden. Maar waarom zou het er 'niet passen'. Het is juist denk ik goed 'in te passen'.

Mijn persoonlijke mening is dat Hoogbouw niet past in Arnhem. Met een mooie heuvelachtige omgeving vind ik dan dat je het mooie uitzicht daarop zou verpesten. Je hebt nu die 2 torens die er al staan. Meer van dat soort torens zou ik gewoon niet mooi vinden.

Veel steden zijn geschikt voor hoogbouw Arnhem niet naar mijn mening

Bikkel
December 19th, 2005, 12:35 PM
Bovenop zo'n heuvel zou juist mooi zijn! Een f*** off Apeldoorn toren van 120m langs de N50 :yes:

Camouflage
December 22nd, 2005, 12:33 PM
STADSBLOKKEN
ANWB- leden: wel natuur, geen woningen bij de rivier

Door onze verslaggever
ARNHEM

In het toekomstige park Stadsblokken moet de natuur de ruimte krijgen. Voor woningen is geen plaats, vinden Arnhemse ANWB- leden.
Dat blijkt uit een enquête en een ledenavond voor driehonderd leden uit de omgeving van Stadsblokken die de bond heeft gehouden. De recreatieve tak van de ANWB volgt de ontwikkelingen rond het terrein ten zuiden van de Rijn, tussen de John Frost- en de Nelson Mandelabrug, op de voet.
De gewone Arnhemmers een stuk minder, zo bleek uit de rondvraag. „ Ik vind het heel opvallend dat de helft van de Arnhemmers geen weet heeft van de plannen van de gemeente met Stadsblokken”, zegt Rob Gremmen, ANWB* regiovertegenwoordiger voor Oost- Nederland. De belangrijkste conclusie uit de enquête is dat de Arnhemmers uit de buurt vinden dat de natuur de overhand moet hebben. „ Al worden daar wel nuances bij aangebracht. Zo vinden de meesten dat kleinschalige evenementen mogelijk moeten zijn, maar niet iets waar tienduizend mensen de natuur komen vertrappen.” Ook woningbouw kan op weinig bijval rekenen.
De ANWB heeft de resultaten van de rondvraag verwerkt in een brochure. Die is gisterochtend in het Nederlands Watermuseum in Arnhem overhandigd aan wethouder Chris de Ronde. Dat gebeurde bij de opening van de tentoonstelling
Ruimte voor de Rivier in de Hollandse Delta. Als de Arnhemse ANWB- leden iets niet willen dan is het een sport- en spellandschap. Het hoogst scoorde een gebied met een ‘ ruig rivierlandschap’, zoals dat in het nabijgelegen Meinerswijk te vinden is en in mindere mate een open landschap en een parkbos.
De ondervraagden vinden in meerderheid dat er niet moet worden gebouwd in het toekomstige park Stadsblokken, maar wanneer het gaat om een gebouw ‘ van algemeen nut’, is de weerstand minder. Gedacht kan worden aan horeca, een bezoekerscentrum, een museum of kleine watersport. Ook is er belangstelling voor een pontje tussen Arnhem- Noord en Arnhem- Zuid. De ANWB stuurt de resultaten van de enquête ook toe aan de gemeenteraadsleden van Arnhem. Gremmen: „ We blijven het gebied volgen en zullen de politiek wanneer nodig wijzen op de resultaten van het onderzoek.” Wethouder De Ronde heeft vanochtend laten weten dat hij denkt aan wat kleinere evenementen in de Stadsblokken. Op die manier zou het drukbezette Park Sonsbeek wat ontlast moeten worden.

De Gelderlander 22/12/2005

Sjefkoning
December 22nd, 2005, 10:45 PM
STADSBLOKKEN
ANWB- leden: wel natuur, geen woningen bij de rivier

Door onze verslaggever
ARNHEM

In het toekomstige park Stadsblokken moet de natuur de ruimte krijgen. Voor woningen is geen plaats, vinden Arnhemse ANWB- leden.
Dat blijkt uit een enquête en een ledenavond voor driehonderd leden uit de omgeving van Stadsblokken die de bond heeft gehouden. De recreatieve tak van de ANWB volgt de ontwikkelingen rond het terrein ten zuiden van de Rijn, tussen de John Frost- en de Nelson Mandelabrug, op de voet.
De gewone Arnhemmers een stuk minder, zo bleek uit de rondvraag. „ Ik vind het heel opvallend dat de helft van de Arnhemmers geen weet heeft van de plannen van de gemeente met Stadsblokken”, zegt Rob Gremmen, ANWB* regiovertegenwoordiger voor Oost- Nederland. De belangrijkste conclusie uit de enquête is dat de Arnhemmers uit de buurt vinden dat de natuur de overhand moet hebben. „ Al worden daar wel nuances bij aangebracht. Zo vinden de meesten dat kleinschalige evenementen mogelijk moeten zijn, maar niet iets waar tienduizend mensen de natuur komen vertrappen.” Ook woningbouw kan op weinig bijval rekenen.
De ANWB heeft de resultaten van de rondvraag verwerkt in een brochure. Die is gisterochtend in het Nederlands Watermuseum in Arnhem overhandigd aan wethouder Chris de Ronde. Dat gebeurde bij de opening van de tentoonstelling
Ruimte voor de Rivier in de Hollandse Delta. Als de Arnhemse ANWB- leden iets niet willen dan is het een sport- en spellandschap. Het hoogst scoorde een gebied met een ‘ ruig rivierlandschap’, zoals dat in het nabijgelegen Meinerswijk te vinden is en in mindere mate een open landschap en een parkbos.
De ondervraagden vinden in meerderheid dat er niet moet worden gebouwd in het toekomstige park Stadsblokken, maar wanneer het gaat om een gebouw ‘ van algemeen nut’, is de weerstand minder. Gedacht kan worden aan horeca, een bezoekerscentrum, een museum of kleine watersport. Ook is er belangstelling voor een pontje tussen Arnhem- Noord en Arnhem- Zuid. De ANWB stuurt de resultaten van de enquête ook toe aan de gemeenteraadsleden van Arnhem. Gremmen: „ We blijven het gebied volgen en zullen de politiek wanneer nodig wijzen op de resultaten van het onderzoek.” Wethouder De Ronde heeft vanochtend laten weten dat hij denkt aan wat kleinere evenementen in de Stadsblokken. Op die manier zou het drukbezette Park Sonsbeek wat ontlast moeten worden.

De Gelderlander 22/12/2005

:bash:
Na Groen Links in een hokje te hebben geduwd, doen we dat ook maar met de ANWB. Als het aan de ANWB leden ligt gaan ze er zeker een camping bouwen.

Kunnen ze bij de ANWB niks nuttigers bedenken om geld aan te besteden dan dit soort zwakke onderzoekjes?

Maar voordat je het weet pakt weer één of andere prut politieke partij in Arnhem dit idee als serieus op.

Wat een onzin trouwens om te spreken van een Park Stadsblokken. Op dit moment is het gebied de stadsblokken eerder een soort jungle dan een park met af en toe een evenement aan de rand. De rest van het jaar komt er niemand. Zal dit wel zo zijn als het een beetje gecultiveerd is? Ik betwijfel het. Arnhemmers blijven toch naar Sonsbeek gaan, omdat dat nou eenmaal het mooiste park van Nederland is.

De Stadsblokken dienen volgebouwd te worden met hoogwaardige appartementbouw à la Ceramique in Maastricht, met op een enkele plek een woontoren. Daarnaast nog enkele voorzieningen als horeca en winkels. Meinerswijk bied genoeg ruimte als park voor Arnhem-Zuid om te recreëren.

Arnhem biedt al meer dan genoeg ruimte voor recreatie. Het wordt eens tijd voor wat stedelijke verdichting in Arnhem. Ruimte voor nieuwbouw binnen de eigen stadsgrenzen is in Arnhem volop mogelijk. De afstand tussen Schaarsbergen en de Schuitgraaf is bijna 15km. Wat stedelijke verdichting lijkt op zijn plaats ipv uitbreiden de Betuwe in.

Arnhem-1
December 23rd, 2005, 11:34 AM
:bash:
Na Groen Links in een hokje te hebben geduwd, doen we dat ook maar met de ANWB. Als het aan de ANWB leden ligt gaan ze er zeker een camping bouwen.

Kunnen ze bij de ANWB niks nuttigers bedenken om geld aan te besteden dan dit soort zwakke onderzoekjes?

Maar voordat je het weet pakt weer één of andere prut politieke partij in Arnhem dit idee als serieus op.

Wat een onzin trouwens om te spreken van een Park Stadsblokken. Op dit moment is het gebied de stadsblokken eerder een soort jungle dan een park met af en toe een evenement aan de rand. De rest van het jaar komt er niemand. Zal dit wel zo zijn als het een beetje gecultiveerd is? Ik betwijfel het. Arnhemmers blijven toch naar Sonsbeek gaan, omdat dat nou eenmaal het mooiste park van Nederland is.

De Stadsblokken dienen volgebouwd te worden met hoogwaardige appartementbouw à la Ceramique in Maastricht, met op een enkele plek een woontoren. Daarnaast nog enkele voorzieningen als horeca en winkels. Meinerswijk bied genoeg ruimte als park voor Arnhem-Zuid om te recreëren.

Arnhem biedt al meer dan genoeg ruimte voor recreatie. Het wordt eens tijd voor wat stedelijke verdichting in Arnhem. Ruimte voor nieuwbouw binnen de eigen stadsgrenzen is in Arnhem volop mogelijk. De afstand tussen Schaarsbergen en de Schuitgraaf is bijna 15km. Wat stedelijke verdichting lijkt op zijn plaats ipv uitbreiden de Betuwe in.

prima gezegd, Sjefkoning.

Nu ze de kans hebben om van Arnhem een echte stad te maken, moeten ze die grijpen. Arnhem heeft al genoeg mooie natuur en recreatiegebieden.
Meinerswijk kunnen ze daarvoor ook verder ontwikkelen.
Maak een hoogwaardige stedelijke wijk van de Stadsblokken.

Camouflage
December 23rd, 2005, 02:52 PM
We hebben inderdaad al genoeg parken in Arnhem. Als je van de Stadsblokken een leuke wijk maakt dan ziet het er vanaf de Rijnkade tenminste ook weer netter uit. Het lijkt daar net of er geen Arnhem-zuid is. Weg met die bomen en andere troep.

Bikkel
December 23rd, 2005, 03:08 PM
http://img518.imageshack.us/img518/2840/68104ht.jpg (http://img518.imageshack.us/my.php?image=68104ht.jpg)

Zoiets: fietsroute tussen de 2 bruggen, kades van Stadsblokken optimaal benutten als ontmoeting van noord met zuid. Dit zal de stad ook veiliger maken want op die bruggen gebeurt nog wel eens iets; een moord een paar jaar geleden.