View Full Version : Leeuwarden: mogelijk woontorens bij Cambuur-stadion

Thuner
July 6th, 2005, 10:47 AM
Cambuur: woontorens en nieuwe tribunes

LEEUWARDEN - Het Cambuurstadion en het achterliggende sportpark gaan radicaal op de schop. Er komen woontorens met mogelijk negentien verdiepingen, de hekken rondom het sportpark verdwijnen en het stadion krijgt twee nieuwe, grotere tribunes. Dat is de kern van de plannen die de gemeente Leeuwarden, voetbalclub Cambuur en projectontwikkelaar Accolade gisteravond presenteerden.

Vastomlijnd zijn de voornemens nog niet: de Duitse stedenbouwkundige Johannes Kappler schetste zo'n twintig varianten voor de inrichting van de stadionomgeving. Volgend jaar moet een definitief plan worden uitgewerkt, als de gemeenteraad daar tenminste in september mee akkoord gaat.

Cambuur kan met de ontwikkeling van het gebied in de komende tien jaar meerdere vliegen in een klap slaan. Door de verkoop van het stadion aan Accolade kan de club zijn schulden aflossen en iets overhouden voor de aankoop van spelers. Tegelijk kunnen nieuwe tribunes worden gebouwd om meer toeschouwers een plaats te bieden.

Accolade, de ontwikkelingspoot van Zuid-Friese woningcorporaties, wil graag in Leeuwarden uitbreiden en ziet het woningbouwproject als een mooie binnenkomer.

Bron: Leeuwarder Courant, 6 juli 2005.

Vloepkleedje
July 6th, 2005, 10:51 AM
hop
http://www.baunetz.de/upload/cambuur250.jpg

Thuner
July 6th, 2005, 11:03 AM
... toemaar!

Waar tover je dit vandaan? Overigens geven ze aan dat de plannen nog weinig concreet zijn, dus of dit plaatje realistisch is...

Eisso
July 6th, 2005, 11:03 AM
:drunk: :rock:

Joepie!!!! Er gebeurt weer wat in Leeuwarden!!! De plaatjes waren mij bekend, maar het zijn dus écht serieuze plannen! En 19 verdiepingen, das hoger dan die witte woontoren lijkt me! Geinig dat ze dat rond het stadion willern realiseren. Toch een beetje Arena-gebied realiseren ;) Als ze dan ook direct het stadion onder handen nemen, dan is het tenminste niet zo'n vlag op een strondschip!
Vraag me overigens wel af op grond waarvan ze willen uitbreiden. Heb nu niet t idee dat het iedere week stampvol zit??
Annyway: de Leeuwarders hebben eindelijk weer een mooi project er bij!

Ramses
July 6th, 2005, 11:13 AM
..

Thuner
July 6th, 2005, 11:18 AM
Heb zelf ook het vermoeden dat dit typisch een locatie is waar er een paar verdiepingen van de torens worden afgesnoept (waarmee het dus weinigzeggende torentjes zullen worden). Ten eerste is dit inderdaad totaal geen hoogbouwgebied. En ten tweede ... zal er genoeg vraag zijn (hierbij denk ik aan het mislukte project tegenover de huidige witte Avero woontoren)?

Eisso
July 6th, 2005, 11:32 AM
Hmmm, zit wat in. Nooit te vroeg juichen. Het plaatje is trouwens al wel een jaar oud. Het krantenberichtje is net nieuw lijkt me, dus ze zijn er blijkbaar al wel een tijdje mee bezig. Juicht de gemeente dit toe? Hebben ze het gebied aangewezen als hoogbouwzone ofzo? Of is het puur een projectontwikkelaar bij wie het naar de bol is gestegen?

[edit]
sjongejonge eisso...je moet wel het stukje GOED lezen voor je met vragen komt....

rdj
July 6th, 2005, 12:39 PM
Er gebeurt weer wat in Leeuwarden!!!

Er zijn reeds twee woontorentjes van ongeveer gelijke hoogte in aanbouw dus zo stil was het nu ook weer niet ;)

En 19 verdiepingen, das hoger dan die witte woontoren lijkt me!

Volgens mij is die ook 19 verdiepingen.

rdj
July 6th, 2005, 12:41 PM
Ten eerste is dit inderdaad totaal geen hoogbouwgebied.

Het ligt redelijk dicht bij de rondweg, waar men woontorentjes wil concentreren. Voor 19 verdiepingen hoeft er volgens mij geen sprake te zijn van een hoogbouwgebied. Tenminste ik kan mij niet herinneren dat de gebieden rond Ee-burg en het Faber-torentje als hoogbouwzone waren aangewezen.

rdj
July 6th, 2005, 12:42 PM
Hmmm als ik beter kijk komen deze torentjes OP het cambuur-plein te staan? In dat geval staan ze dus niet aan de Rondweg en is reserve op zijn plek. Nouja vage zooi we zullen wel zien wat er van terecht komt.

Hoogholland
July 6th, 2005, 03:31 PM
Cambuurplein een paar woontorentjes!! Nooit mis, maar even afwachten of het echt iets wordt. Zijn die andere woontorentjes nou al echt u.c.? Voor de Leeuwarders onder ons: Dat is dus een woontorentje in aanbouw in de buurt van het Drachtenseplein tegenover de Appie Hein en een in de buurt van Bilgaard tegenover de NHL :cheers: ?!

Eisso
July 6th, 2005, 04:37 PM
Staat die omgebouwde watertoren daar niet ook in de buurt? Voila, een hoogbouwgebied :)

@ RDJ: na het posten vroeg ik me al af hoe snel ik een reactie zou krijgen op die uitspraak van me :D Gelukkig is het niet helemaal stil in L'warden.

Dukebas
July 6th, 2005, 06:53 PM
Netjes.. :)

Hoe zit het trouwens met die studie voor een tweede achematoren van rond de 140 meter?

Cornerman
July 6th, 2005, 07:39 PM
Op de site van de gemeente Leeuwarden staat ook informatie over dit plan. In dit bestand (http://www.leeuwarden.nl/live/attachment.db?108108) staan meerdere afbeeldingen naast degene, die al is genoemd.

Plannen gebiedsontwikkeling Cambuurstadion
Bron: Gemeente Leeuwarden (06-07-2005)

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden hebben dinsdag 5 juli ingestemd met plannen voor een upgrade van het gebied Cambuurstadion en naastgelegen Sportpark Cambuur. Tijdens een druk bezochte informatieavond werden ideeën hiervoor gepresenteerd door vertegenwoordigers van de Accolade Groep uit Heerenveen, Cambuur en de Gemeente Leeuwarden.

Het initiatief tot de gebiedsontwikkeling is genomen door de Accolade. Dit samenwerkingsverband van woningbouwcorporaties uit de A7 zone is van plan het Cambuurstadion aan te kopen en voor eigen risico tot een gebiedsontwikkeling te komen. Aan de vele belangstellenden werden verschillende mogelijkheden gepresenteerd, ontwikkeld door Kappler Architecten. De gemeente Leeuwarden heeft overigens wel een aantal voorwaarden gesteld over de gebiedsontwikkeling. Naast de sportaccommodaties moeten ook andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld wonen en (zorg)voorzieningen, worden toegestaan. Verder dient de mogelijkheid tot gebruik als accommodatie voor het amateurvoetbal gewaarborgd te blijven.

Naar verwachting zal de gemeenteraad zich in september uitspreken over de plannen. Daarna kan - in samenspraak met belanghebbenden en betrokkenen - worden begonnen met het opstellen van een stedenbouwkundig masterplan. Het is de bedoeling om in 2007 te starten met een gefaseerde aanpak van dit gebied

jorgefree
July 6th, 2005, 10:08 PM
lijkt een mooi plan maar het zal er wel weer op uitdraaien dat de gemeente :master: er weer een flinke duit aan mee betaald en dus wederom geld pompt in de bodemlose put die cambuur toch al lange tijd is.
afgelopen jaar is er nog een rentelose lening van € 800.000 omgezet in een sponsering (klein logo van de gemeente op shirt spelers) aan de club om te verkomen dat cambuur:hahaha: door een slecht bestuur faliet zou gaan .
en dit is niet de eerste keer dat de gemeente :master: er een hoop geld inpomt zodat een amateurclub kan overleven
het komt er dus op neer dat het door de gemeente:master: gebouwde en daarna voor het bedrag van een oude gulden aan cambuur :hahaha: verkocht stadion door de club duur wordt verkocht aan een project ontwikelaar en de gemeente (lees de burgers van leeuwarden) wedrom een poot wordt uitgedraaid , onderhand zou je haast als burger van leeuwarden verwachten dat bij de aanslag W.O.Z. een gratis jaarkaart voor cambuur wordt meegestuurd.
andere verenegingen in de gemeente leeuwarden:master: krijgen steeds minder steun maar cambuur :hahaha:hoeft aleen maar even de hand op te houden en de gemeente betaald wel.

railway stick
July 6th, 2005, 11:17 PM
Wil de laatste supporter van Cambuur even het licht uit doen? Dit plan is nu al bij voorbaat gedoemd gewijzigd te worden. Gelukkig ziet iedereen het wel zitten om nota bene recht tegenover het Leger Des Heils een flat van 19-hoog op te trekken. `Kun je mooi de wedstrijden zien`, zo stond vanmiddag in de Leeuwarder Courant te lezen. Maar de ontwerper heeft al 9 varianten in de aanbieding en wil dat er snel gebouwd wordt. Het is niet te hopen, dat mijn favoriete winkels aan de oostzijde van het plein het moeten afleggen tegen de nieuwe bebouwing op het stadion. Ik vrees echter wel, dat wij als burgers van deze gemeente indirekt ook weer meebetalen aan dit plan, zoals we met de Onroerend Zaak Belasting ook Cambuur jaren op de been hebben gehouden. Als die manke club nu eens ophoudt te bestaan, kun je op die plek veel meer interessante ontwikkelingen in gang zetten. Of moet ik even het licht uitdoen?

Eisso
July 21st, 2005, 10:35 AM
Jeumig...na veel zoeken en nog meer zoeken kon ik het Topik over Plan Vrijheidswijk nergens meer vinden. Lastig, zo zonder zoekmachine!

Daarom dat ik t hier maar ff parkeer. Ik kan me herinneren dat er eerder al plaatjes van t project waren die er bovendien beter uitzagen. Maar deze staan nieuw op de site van De Zwarte Hond, dus plaats ik ze ff...

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/eeburg01.jpg

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/eeburg02.jpg

Zijn ze al begonnen met de bouw?

Plan Vrijheidswijk

Setting: jaren '60 wijk
Discipline: Woningbouw/Stedenbouw
Opdrachtgever: Nieuw Wonen Friesland
BVO: 14500 m2
Programma: 107 woningen in 6 typen en inrichting openbare ruimte herstructurering

In de door Van den Broek en Bakema ontworpen herhalende stempelstructuur in de wijk Bilgaard is de invloed van Pendrecht (Rotterdam) herkenbaar. De negen buurten van Bilgaard zijn gebaseerd op hetzelfde idee van de wooneenheid. Ook hier heeft de eenzijdige woningvoorraad geleid tot grootse plannen voor stedelijke vernieuwing. De eerste ontwikkelingsvisie van West 8 ging uit van nieuwe waterlopen, waardoor de wijk een totaal andere structuur kreeg. Er moest relatief veel worden gesloopt en dat bleek financieel en sociaal niet haalbaar. Vooruitlopend op de ontwikkelingen was een deel van de Vrijheidswijk gesloopt en is door de gemeente een stedenbouwkundig deelplan ontwikkeld waarin onderdelen van het plan van West 8 nog zichtbaar zijn. Dit plan is door De Zwarte Hond aangepast, hetgeen resulteerde in een nieuwe laagbouwwijk georiënteerd op een centrale waterpartij, verbonden met de langs de locatie lopende Ee. Daarnaast staat op de kruising van de Ee en de noordelijke rondweg een ensemble van twee bijzondere woongebouwen in een park: een bijzonder gelede toren en een langgerekt bouwblok met een golvende gevel langs het water. De openbare ruimte bestaat uit de publieke kades in de binnenhaven, een collectieve tuin langs de rondweg en een openbare groenstrook aan het water.

Start: 2002
Realisatie: 2008

railway stick
July 23rd, 2005, 11:04 PM
@Eisso, ja hoor, de bouw is in volle gang. Het noordelijke flatgebouw is al op vier hoog in de ruwe bouwfase en voor de zuidelijke, hogere flat zitten ze al in de grond te wroeten. Vandaag zijn ook de straatnaamwijzigingen bekend gemaakt voor het gebied, er komen vier namen van oud-verzetsstrijders bij.
De achterliggende oude 12-hoog flat aan de Mariniersespel gaat in november tegen de vlakte. Geen dynamiet, echter (helaas) de pneumatische triller zal het gebouw fijnhakken, zoals ook in de thread `The Red Apple-Rotterdam` hier elders op het forum te zien is.

darulez
July 30th, 2005, 08:11 PM
Veel te hoog gegrepen voor Leeuwarden. ;)