View Full Version : Den Haag: Woontoren Wijnhavenkwartier
Skyscrapercitizen February 4th, 2003, 02:28 PM bron: PropertyNL
DEN HAAG - De gemeente Den Haag, projectontwikkelaar MAB en wonincorporatie Haag Wonen hebben een overeenkomst getekend voor het Wijnhavenkwartier fase 1b. Deze voorziet in de realisatie van een woontoren van 125 meter hoog met vrije sectorwoningen en sociale huurwoningen. Op de begane grond zijn winkels gepland en daarboven stedelijke voorzieningen. Volgens planning start de bouw in 2005.
De gehele eerste fase (de Zwarte Madonna-kavel) bestaat uit de realisatie van twee ministeries (Justitie en Binnenlandse Zaken), een woonprogramma en stedelijke voorzieningen. Fase 1a, de twee ministeries, wordt ontwikkeld door de Rijksgebouwendienst en fase 1b door MAB en Haag Wonen.
Patrick Highrise February 4th, 2003, 02:37 PM Dan moeten wij onze klant Haag Wonen goed te vriend houden!! :D
supercees February 4th, 2003, 02:39 PM Checks, goed nieuws Tim!
Jan February 4th, 2003, 02:42 PM Den Haag moet toch een af van die rare naam. Niet alleen moet je telkens weer kijken over welk Wijnhavenkwartier ze het nou hebben, maar daarnaasy heeft Den Haag al jaaaaren geen echte Wijnhaven meer.
Verder natuurlijk een prima plan. Wellicht nemen ze nu wel die Corsoschets over van Kollhoff. Zijn wij d'r ook weer vanaf plus dat die in Den Haag beter op zijn plek staat.
Rotterdam Highrise February 4th, 2003, 04:58 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Verder natuurlijk een prima plan. Wellicht nemen ze nu wel die Corsoschets over van Kollhoff. Zijn wij d'r ook weer vanaf plus dat die in Den Haag beter op zijn plek staat.</td></tr>
</table>
JAAAAAAAA bitte bitte!
Corso-ontwerp naar Den Haag!! :runaway:
Jurgen
Skyscrapercitizen February 4th, 2003, 05:47 PM He, Den Haag, Rotterdam hier. Ik heb iets voor je, en nee, je hoeft er niet voor te betalen, ik kan het niet gebruiken en ik gun je dit van harte! Ik hoop dat je er blij mee bent! Ik ben inmiddels al op zoek naar een vervanger. Mocht je ooit nog een wolkenkrabber overhebben die modern en vooruitstrevend is, ik houd me aanbevolen.
Groeten,
Rotterdam
Shockwave February 4th, 2003, 06:07 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Verder natuurlijk een prima plan. Wellicht nemen ze nu wel die Corsoschets over van Kollhoff. Zijn wij d'r ook weer vanaf plus dat die in Den Haag beter op zijn plek staat.</td></tr>
</table>
Hehe als dat zou kunnen inderdaad..maar laat Kollhoff ook niet zijn gang gaan in DH, dan zou het pas echt erg gaan worden, a la rivierenbuurt...:puke: dat willen we dus niet hebben...
Michiel February 4th, 2003, 09:40 PM Mooi dat de overeenkomst getekend is, maar helaas bevat het bericht nog niet veel nieuwe info.
Nog wat ander nieuws:
Ik ben vanavond naar een informatieavond geweest van de woontoren aan het Rijswijkseplein. Het bouwplan is eind vorig jaar ingediend. Volgens de bouwtekening wordt de toren 131.580m hoog en heeft 44 lagen (de bovenste laag is overigens het dak).
Verder lijkt er schot te zitten in het Fenetre plan (70m). Dit zouden oorspronkelijk koopwoningen worden, maar het is nu gekocht door Vesteda (huur dus).
Wisma February 4th, 2003, 09:59 PM @ michiel
Maar ze hebben voor die toren op het R plein geen startdatum genoemd?.
Weet je ook iets over de Grotius toren?
Michiel February 4th, 2003, 10:23 PM Nee op dit soort avonden kunnen ze moeilijk een startdatum noemen, want je kunt natuurlijk nog bezwaar maken. Op de site van Ceres Projecten wordt als startdatum het tweede kwartaal van 2003 genoemd.
Van de Grotiustoren heb ik geen idee, die is inmiddels vaak uitgesteld. Er zal eerst een grote huurder moeten komen denk ik. In 2001 had ik het idee dat deze toren op het punt stond op gebouwd te worden. De site van Multivastgoed had hem ook al onder 'in aanbouw' staan. Nog steeds staat bij start bouw 'medio 2001'.
Jan February 4th, 2003, 11:28 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>He, Den Haag, Rotterdam hier. Ik heb iets voor je, en nee, je hoeft er niet voor te betalen, ik kan het niet gebruiken en ik gun je dit van harte! Ik hoop dat je er blij mee bent! Ik ben inmiddels al op zoek naar een vervanger. Mocht je ooit nog een wolkenkrabber overhebben die modern en vooruitstrevend is, ik houd me aanbevolen.
Groeten,
Rotterdam</td></tr>
</table>
Let er wel op dat je dan geen bonnetje meegeeft anders komen ze hem nog ruilen!
Per February 6th, 2003, 04:47 PM Oppositie valt torens weer aan
door Casper Postmaa
DEN HAAG | De oppositiepartijen in de Haagse gemeenteraad hebben vandaag in een open brief aan de twee informateurs Donner (CDA) en Leijnse (PvdA) gevraagd de nieuwbouw voor de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken niet in het nieuwe regeerakkoord op te nemen. Op die manier kan volgens de ondertekenaars 400 miljoen euro worden bespaard.
Als de nieuwe regering besluit de twee torens van 140 meter hoog niet te bouwen, kan woongebouw de Zwarte Madonna blijven staan.
Volgens de oppositiepartijen – Haagse Stadspartij, SP, Politieke Partij Scheveningen, GroenLinks, Leefbaar Den Haag, D66 en Christen Unie-SGP – is het beter de bestaande ministeries te renoveren. 'De huidige huisvesting is bouwkundig goed, alleen het ventilatiesysteem is aan vernieuwing toe. (?) Het idee om alle gebouwen maar te slopen werd genomen tijdens de economische euforie eind jaren negentig. Thans is de conjunctuur een geheel andere. Kan het in deze economisch moeilijke tijden nog worden uitgelegd, dat de overheid investeert in prestigieuze nieuwbouw?', aldus blazen de partijen hun eerdere pleidooi voor renovatie nieuw leven in. Inmiddels is de leegloop van de Zwarte Madonna op gang gekomen. Veertig huurders zijn vertrokken en 81 bewoners hebben laten weten weg te willen gaan.
Patrick Highrise February 6th, 2003, 08:10 PM Klote oppositie. :rant: Gewoon links :D laten liggen en bouwen die hap en rap! Juist de Zwarte Madonna is voor mij de rotte kies dus die moet gewoon echt weg. De oude ministeries zouden van mij nog wel mogen blijven staan, anders heeft Den Haag strals amper "oude hoogbouw". :)
Ja dat zou inderdaad nog de goedkoopste optie zijn, wat ze van mij echt wel mogen doen want idd in Rijswijk staan daar de beste voorbeelden van; "Hoogvoorde" is ook mooi...
Michiel February 6th, 2003, 08:22 PM Een ding is voor mij zeker, die oude ministeries blijven niet in deze vorm staan. Er is werkelijk niemand die deze gebouwen waardeert, dus ze zullen op z'n minst een nieuwe gevel krijgen. In Rijswijk is te zien dat dit best aardige resultaten kan opleveren (met name de Churchill tower).
Wisma February 7th, 2003, 11:07 AM Kunnen ze nou in dit stadium zonder al te veel verlies te maken de boel nog afbreken, ik heb daar weinig vertrouwen in.
Nee, ik word hier niet echt bang van.:guns1:
Michiel February 7th, 2003, 07:53 PM Christian Rapp wordt de architect van de woontoren. Rapp is bekend van het wooncomplex Piraeus in Amsterdam dat hij samen met Kollhoff (!) ontworpen heeft.
Jan February 7th, 2003, 08:49 PM Uit de reacties van deze thread blijkt al dat Den Haag in vergelijking met Rotterdam geen hoogbouwstad is. Na drie dagen heeft deze thread pas vijftien reacties wat natuurlijk veel te weinig is voor een torenproject van zulke omvang. Rapp heeft in het verleden de prestigieuze Rotterdam Maaskant prijs voor jonge architecten gewonnen. Zijn ontwerpen maken op mij een vrij sobere indruk. Rapp kennende wordt deze toren waarschijnlijk bekleed met donkerbruine bakstenen.
The Messiah February 7th, 2003, 09:42 PM Ja laat dat ontwerp van Kolhoff verhuizen daar Den Haag.En laat iemand anders dat Corso ontwerp voor Rotterdam maken!
En dat de oppositie niet wil dat die torens er komen vind ik jammer.En heb ik heb dan ook maar 1 antwoord op :finger:
Ze zullen toch hun zin niet krijgen.
Michiel February 7th, 2003, 09:48 PM Rapp is ook de architect van het centrumplan van Ypenburg, verder ken ik maar weinig gebouwen van hem. Helaas wordt je van de site (http://www.rappenrapp.nl) ook niets wijzer.
Het buro van Rapp zit in Rotterdam ongeveer naast dat van Kollhoff.
Skyscrapercitizen February 8th, 2003, 01:57 PM Bureau Forideas lijkt me een goede om de Corsotoren te ontwerpen. (ontwerpers Fountainhead stadskantoor)
Of een andere jonge vrijdenkende architect!:cheers:
en Jan, inderdaad, 125 meter voor Den Haag, en het gaat nu al over Rotterdam:lol:.
Per February 14th, 2003, 12:00 PM 'k heb hier een leuk plaatje van maar 'kwee nie hoe ik um moet posten!?
6fran February 14th, 2003, 01:29 PM @Per.... Kopieer de URL en zet die dan tussen [img} ... [/img]
} = ]
of klik op het ikoontje IMG boven het kader waar je je post schrijft, en vul daar de URL van het plaatje in!
Per February 14th, 2003, 01:36 PM Mijn plaatje is een JPEG, staat niet op internet.
Het is trouwens een copie van een artikeltje van de voorpagina van de "Posthoorn" van deze week. Andere Hagenaars kunnen dit misschien ook scannen en met een attachment hier neer zetten.
6fran February 14th, 2003, 01:40 PM Mail het ff naar me op prinsenhofupdate@hotmail.com en dan zet ik het wel ff voor je op internet!
6fran February 14th, 2003, 01:58 PM Ziehier het bewuste artikel van Per:
http://www.boomspeed.com/66frann/checko
Patrick Highrise February 14th, 2003, 04:03 PM Wordt daar wel een klassieke boel. Jaren negentiendertig stijl in 2003 :D
anyway altijd beter als de ZM
Skyscrapercitizen February 14th, 2003, 04:42 PM Inspiratie uit Chicago? Het is een typische NYC-massa.....
Chicago is meer vanaf de straat recht omhoog, NYC lopen veel gebouwen in trapvorm als gevolg van gemeentelijke regelgeving.
Michiel February 14th, 2003, 06:20 PM Dit had van Kollhoff zelf kunnen zijn. Niet lelijk maar wel erg retro.
Wisma February 14th, 2003, 10:11 PM Gelijk bouwen en snel graag, Dit is een mooie toren, lekker veel verschil in dikte naarmate hij hoger wordt.
:cheers:
Per March 19th, 2003, 07:26 PM In de Posthoorn (Haags huis-aan-huis blad) staat vandaag een artikel over het wijnhavenproject. Ik heb het gescand maar kan het niet posten, wie helpt me?
Michiel March 19th, 2003, 07:45 PM Stuur maar op, het email adres staat op m'n site.
Vloepkleedje March 19th, 2003, 07:58 PM Eerste spontane indruk is: 'Hmmmmmw!'
Deze stijl wordt een trend! Helemaal de Blits! 'Laten we doen alsof we in de jaren dertig van de de vorige eeuw zijn en allemaal op elkaar wooohhhooonen!, Gezellig!'
Geloof me, over dertig jaar vinden we deze toren net zo duf als we de zwarte madonna nu vinden. Mooie aspect is waarschijnlijk dat het wel een mooie plek is voor een toren en ja, beetje goedkoop maar goed, 'elke toren, is er één'.
alles zusammen: bouwt u maar, ik houd me wel terzijde.
Rotterdam Highrise March 19th, 2003, 08:30 PM Hier een wat beter plaatje van MAB:
http://www.mab.com/upload/Wijnhaven%20-01.jpg
Tja, tis wel beter dan de Corso van Kollhoff, maar daar is ook alles mee gezegd.
Jurgen
Michiel March 19th, 2003, 08:45 PM Hier is het artikeltje, met dank aan Per:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/wijnhavenkwartier.jpg
Elmo March 19th, 2003, 09:07 PM Het is wel weer typische Haagse architectuur... zoals wel vaker is gezegd: Als ie het maar niet in Rotterdam bouwt!
Maar het is wel hoog! Straks heeft Den Haag nog meer torens boven de 100m als Rotterdam! hehe ;)
Ace March 19th, 2003, 10:36 PM OK, Hij is slank. Hij oogt qua opbouw zelfs een beetje Amerikaans. Maar hij is allesbehalve spectaculair te noemen. Vooral de onderopbouw is veel te kolossaal.
The Messiah March 19th, 2003, 10:41 PM En het mag nu dus wel gebouwd worden?Ja eerst discuseerden ze daar nog over omdat ze het station niet konden vinden he;)
Wel een aardige toren,past ook wel bij de andere torens in DH.
6fran March 19th, 2003, 11:07 PM De bezoeker komt via de tuin in een 10 verdiepingen hoog atrium (!!)
:eek:
Wisma March 19th, 2003, 11:15 PM Dit wordt naar mijn mening zeker de mooiste woontoren van Nederland. Ik weet dat veel van jullie hier het zeker niet mee eens zijn maar ik hou veel van dit soort torens.
Rotterdam Highrise March 20th, 2003, 12:29 PM @Wisma
Had gedacht dat je de Corso wel nog mooier zou vinden. :D
Jurgen
Wisma March 21st, 2003, 12:21 AM Nee dan moet ik je helaas teleurstellen!:D Deze woontoren is echt prachtig.
Maar serieus, zo slecht vind ik het ontwerp van de Corso niet hoor. Van mij mag ie gebouwd worden......vraag alleen niet waar.:)
egramsbergen March 21st, 2003, 09:02 AM prachtig, hier lust ik er wel 10 van.
supercees March 21st, 2003, 09:26 AM wow... ik vind dit een zeer mooi ontwerp.. voor Den Haag dan... Bouwen!
Danny March 21st, 2003, 12:31 PM Is het de laatste tijd verboden om orgineel te zijn?? Wat een lelijk toren!!
Per March 21st, 2003, 02:58 PM Ik denk dat men in Den Haag voor de chique wilt gaan, dus bakstenen en klassieke (begin 20e eeuwse) ontwerpen. Opzich niet slecht maar ER MAG IN DEN HAAG NU OOK WEL EENS WAT MEER ZONDER BAKSTENEN GEBOUWD WORDEN!!!
Elmo March 21st, 2003, 03:02 PM maar een spiegelende glazen wolkenkrabber zou ook niet echt bepaald staan in DH...dat zou echt zo lelijk zijn.
Wisma March 21st, 2003, 06:38 PM ja helemaal mee eens. Een Delfse Poort zou hier in Den Haag niet zo mooi als in rotterdam staan. De Rembrandtoren zou wel leuk in de Haagse skyline staan.
Gambini June 27th, 2003, 12:08 AM Nieuwe impressies... Ziet er goed uit naar mijn mening!
http://www.denhaag.nl/pics/dso/wijnhavenkwartier/plein%20.jpg
Kijk hier voor meer impressies: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=14485
AppetjoekII June 27th, 2003, 12:31 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Gambini </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Nieuwe impressies... Ziet er goed uit naar mijn mening!
</td></tr>
</table>
Dat ziet er goed uit!
Bram June 27th, 2003, 08:02 AM In tegenstelling tot veel andere steden,kunnen er in Denhaag nog wel een paar blokkige skyscrapers bij. Er staan nu bijna alleen maar ronde en koekige torens
Wisma June 27th, 2003, 08:17 AM Die impressie is al heeeeel oud hoor er zijn in deze thread nieuwere te vinden;) .
Gambini November 12th, 2003, 12:01 AM !!! 2 nieuwe plaatjes !!!
http://www.skylinecity.info/denhaag/projecten/plaatjes/p_0012.jpg
http://www.skylinecity.info/denhaag/projecten/plaatjes/p_0025.jpg
Prachtige toren, ik hoop dat ze Den Haag helemaal volbouwen met dit soort torens, veel mooier dan dat moderne gedoe :)
* Thanks to Bobbelingman ;) *
egramsbergen November 12th, 2003, 09:44 AM Schitterend. Dit doet me denken het Mc.Graw-Hill Building (http://www.emporis.info/en/wm/bu/?id=115345) in New York, een erkend meesterwerk van wolkenkrabberbouwer Hood.
http://www.imagenode.com/files/transfer/6/2003/04/189134.jpg
Vloepkleedje November 12th, 2003, 10:29 AM Het eerste plaatje in Gambini's post.. wordt de toren groen? Dat zou wel leuk zijn. Dat de liftopbouw goed is weggewerkt pleit voor deze toren, zou men vaker moeten doen. De vorm is ietwat saai, maar wel klassiek. Vind het een aardige, maar oersaaie woontoren.
ldd November 12th, 2003, 01:20 PM Vanaf 5 april 2004 wordt de Zwarte Madonna gesloopt. Inmiddels is het plan om drie torens te bouwen (twee voor ministeries en een voor woningen) goedgekeurd door de commissie. Het voorstel moet ook nog door de raad, ik meen 18 of 19 november 2003. 178 van de 336 bewoners van de Zwarte Madonna zijn inmiddels overgeplaatst met voorrang. De overige bewoners worden voor 31 december 2003 allemaal overgeplaatst naar vervangende woonruimte.
bron: Stadhuis Den Haag informatiecentrum & Posthoorn van 15 oktober.
Ziet er goed uit dus :cheers:
Jan November 12th, 2003, 01:23 PM De toren kent een mooie stevige plinten ziet er als Haagse toren prima uit. Mooi gevonden trouwens van Egbert, die vergelijking met de Mc Graw-Hill Building. Zou me niet verbazen als dat ook inderdaad ter inspiratie heeft gediend.
Skyscrapercitizen November 12th, 2003, 02:28 PM Ik moest ook meteen aan die toren in NYC denken, de opbouw is nagenoeg hetzelfde. Wel een mooie opbouw overigens, ik vind dit minder erge retro copy-paste dan die 2 van Kollhoff.
Gambini November 12th, 2003, 04:51 PM Ik vind die 2 van Kollhoff ook heel erg mooi hoor, snap echt niet wat iedereen zit te zeuren, ik hou wel van die stijl, dat glasachtige moderne gedoe trekt me niet zo
Per November 12th, 2003, 05:34 PM Ik heb geen moeite met deze typische jaren 30 vorm, "Centrecourt" is ook erg geslaagd. Wel moet Den Haag oppassen dat het niet te veel bakstenen torens laat bouwen. Hoogbouw moet in alle opzchten divers zijn, in hoogte, gevelbekleding, vormen. Deze woontoren is wat dat betreft "menselijk", mensen wonen geloof ik liever in een bakstenen toren dan één van glas en staal. De ministeries die ernaast komen zouden een meer zakelijke uitstraling moeten krijgen.
Michiel November 12th, 2003, 08:47 PM Ik heb eerder dit jaar al een keer een fotomontage gezien waarin de woontoren groen was. Zo te zien wordt dat inderdaad de kleur, alhoewel de welstand natuurlijk nog kan tegenstribbelen.
stevendh March 6th, 2004, 03:31 PM Dit zijn de laatste tekeningen van de woontoren (december 2003), volgens mij zijn ze hier nog niet langs geweest:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh1.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh2.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh3.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh4.jpg
De toren is 131m hoog, en dus duidelijk lager en kleiner dan de achterliggende torens van de ministeries.
Ik ben wat minder enthousiast over deze tekeningen dan over de eerdere constructiefoto's. Het is uit de tekeningen echter moeilijk op te maken met welke materialen de toren bekleed wordt, dat kan een heleboel uitmaken.
Het spijt me dat de foto's wat onduidelijk zijn.
stevendh March 6th, 2004, 03:36 PM Dit zijn de laatste tekeningen van de woontoren (december 2003), volgens mij zijn ze hier nog niet langs geweest:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh1.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh2.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh3.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh4.jpg
De toren is 131m hoog, en dus duidelijk lager en kleiner dan de achterliggende torens van de ministeries.
Ik ben wat minder enthousiast over deze tekeningen dan over de eerdere constructiefoto's. Het is uit de tekeningen echter moeilijk op te maken met welke materialen de toren bekleed wordt, dat kan een heleboel uitmaken.
Het spijt me dat de foto's wat onduidelijk zijn.
Michiel March 6th, 2004, 03:48 PM Interessante tekeningen, waar heb je die gezien? Ik ben ook niet zo enthousiast over de laatste versie. Een beetje rommelig geheel naar mijn mening.
stevendh March 6th, 2004, 03:58 PM De tekeningen liggen ook ter inzage in het Haagse stadhuis. Ze zijn gedrukt op A3 formaat met het adres van de architect op de voorkant. Naast deze tekeningen, zijn er ook nog vloertekeningen per etage en detailtekeningen van de gevel. Het geheel ziet er "echt" uit.
Het ontwerp vind ik in ieder geval soberder en eentoniger dan de eerdere ontwerpen. Het is jammergenoeg onduidelijk of de donkergrijze gevelplaten van beton, kunstof, metaal of steen zijn.
Per March 6th, 2004, 05:10 PM Originally posted by stevendh
Het ontwerp vind ik in ieder geval soberder en eentoniger dan de eerdere ontwerpen. Het is jammergenoeg onduidelijk of de donkergrijze gevelplaten van beton, kunstof, metaal of steen zijn.
Laat het alsjeblieft geen rode bakstenen meer zijn!!!:rant:
Vloepkleedje March 9th, 2004, 05:31 PM Op http://www.corsmit.nl dit licht afwijkende plaatje. ik post het voor de volledigheid:)
http://www.corsmit.nl/29390-1.jpg
stevendh March 9th, 2004, 09:45 PM Deze tekening is ook in het stadhuis te vinden, maar is al van begin vorig jaar. De tekeningen hierboven zijn actueler, en daarom waarschijnlijk betrouwbaarder...
Michiel March 11th, 2004, 09:04 PM @stevendh
Waar had je die tekeningen precies gezien? Ik ben vanavond bij het Gemeentelijk Contactcentrum geweest, maar daar hadden ze niets.
stevendh March 14th, 2004, 10:54 PM Deze afbeeldingen liggen in het Gemeentelijk Informatiecentrum, dus de ruimte waar ook de maquettes staan.
Sander Lugtenburg March 15th, 2004, 05:03 PM WOW! Ik had al eerder plaatjes van de woontoren voorbij zien rollen, maar deze laatste tekeningen van @stevendh met BZ en JUS op de achtergrond geven toch wel een imposant beeld.
Ben niet echt kapot van de architectuur, maar indrukwekend is het wel!
Michiel March 18th, 2004, 06:02 PM Nog twee plaatjes uit het beginselplan van de woontoren:
Totaaloverzicht met de ministerietorens
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/wijnhaven1.jpg
Gevel
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/wijnhaven2.jpg
De plaatjes zijn wat vertekend door de camera.
Den Haag AvW March 18th, 2004, 07:41 PM DEN HAAG | De gemeente Den Haag heeft een slag in de strijd om de sloop van de Zwarte Madonna gewonnen. Bestuursrechter mr. D.A. Verburg heeft de bewoners die twee weken geleden bezwaar aantekenden tegen het neerhalen van het wooncomplex bij het Centraal Station, op alle punten ongelijk gegeven.
6fran March 19th, 2004, 01:55 PM Sjodumieter zeg!! Dat eerste plaatje van Michiel ziet er toch redelijk indrukwekkend uit!!! Jammer dat het altijd zolang duurt voordat het echt realiteit is...!!!
CborG March 19th, 2004, 02:32 PM is dit nu een beetje definitief?? ik heb van deze torens meer varianten gezien dan dat er torens zijn!!(in DH)
Deventer Up March 28th, 2004, 06:24 PM Indrukwekkend ! Hopenlijk beginnen ze er snel mee. Waarschijnlijk niet.... :(
CborG April 3rd, 2004, 10:22 PM is deze al bekend?? (ziet er wel oud uit)
http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/wijnhaven/diaram1s.jpg
bron:http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/wijnhaven/
Michiel July 3rd, 2004, 06:48 PM Vandaag ben ik bij het bureau van de architect Rapp+Rapp geweest (dag van de architectuur). Er wordt nog druk gesleuteld aan het ontwerp, er lag een versie met een groene gevel en een versie met een rode gevel. Ook de top week iets af van de bovenstaande plaatjes
6fran July 3rd, 2004, 07:09 PM Groen????
hmmm... interessant, hoop dat het niet al te lelijk is!
Gambini July 17th, 2004, 07:55 PM Ik had deze laatste posts nog niet gelezen... Groen klinkt erg interessant. Als die rode ministerie werkelijk doorgaat en het echt zo knalrood eruit gaat zien als op de impressies mag ik wel iets heel leuks verwachten in de toekomst, ik stem dan ook in met een groene woontoren, zo wordt het een lekker kleurig centrum... Zolang het maar geen kopergroen wordt (zoals de top van de zurichtoren). Michiel, heb jij een impressie gezien van de groene variant?
Michiel July 17th, 2004, 08:13 PM Ja, de kleur op de impressie was ongeveer gelijk aan die in de tekening op pagina 3 van deze thread.
EuroMaster September 18th, 2004, 12:10 AM http://www.corsmit.nl/29390-1.jpg
dit ontwerp vind ik dus qua kleur en vormgeving veel en veel beter. smaken verschillen blijkbaar gezien de keuzes.
den haag heeft de potentie een dichte stad te worden met een echte downtown. ik hoop dat hier een keer een 250m hoge uitkijkmast zoals je die in duitsland ook veel ziet wordt gebouwd. die zijn echt vet, zeker met die knipperende lampenpartij! heerlijk............. :cheers:
Michiel September 18th, 2004, 08:30 AM dit ontwerp vind ik dus qua kleur en vormgeving veel en veel beter. smaken verschillen blijkbaar gezien de keuzes.
De kleur van de woontoren staat volgens mij nog niet vast. Bij het architectenbureau (Rapp+Rapp) heb ik ook een groene versie van het nieuwe ontwerp gezien.
vinman September 18th, 2004, 11:06 AM Ziet er gaaf uit. Nu moet het er nog komen!
Ace January 1st, 2005, 11:34 PM Vind de ontwerpen wel erruhg New Yorkish aandoen. En dat bedoel ik in positive zin. Ja, ik zou best iets dergelijks in Rotjeknor willen zien. Jullie weten 't jongens, met afgedankte ontwerpen kun je altijd bij ons terecht :cheers:
EuroMaster January 2nd, 2005, 12:07 AM ik vind de laatste variant(dus niet laatst getoonde variant) echt meteen de lelijkste. de hierboven getoonde groenere glazen toren geeft meer variatie tussen de muffe bakstenen. beetje bakstenen is leuk, maar het moet ook niet TE erg worden. de vorm van deze hierboven is dan wat eenvoudig, maar zal zeker niet verkeerd staan(net zoals de andere ontwerpen voor de torens ernaast)! wat vinden jullie zelf hagenezen??
vind de slankheid van de hiervoor getoonde impressie een stuk beter dan de laatste loggere ontwerpen die meer overkomen als middeleeuwse gedrochten.
kan iemand vertellen of de vormen nu vaststaan. ik hoop dat dat niet het geval is en de torens misschien alsnog kunnen worden uitgevoerd zoals de laatste plaat.
chris-12 February 21st, 2005, 02:18 AM Ik weet niet precies hoe jullie foto's en plaatjes hier neer zetten, maar op de site van MAB ( http://www.mab/com) vind je bij projecten in ontwikkeling een prachtig mooi plaatje van de toekomstige woontoren. Het doet me een beetje denken (en derhalve plezier) aan Center Court in Bezuidenhout.
Michiel February 21st, 2005, 06:28 PM Het plan op de MAB site is het oude plan (gelijk aan het groene gebouw op de bovenstaande impressie). De versie die op mijn site staat is overigens ook nog niet definitief. Bij het architectenbureau heb ik al een versie gezien in het groen met een iets andere top.
EuroMaster February 21st, 2005, 10:14 PM vet, ben daar wel benieuwd naar. weer eens wat anders dat dat baksteen. heb je een plaatje van die groene variant met andere top!!!
chris-12 February 21st, 2005, 10:36 PM De nieuwe bijnaam is dus bij deze al bekend.. de She Hulk :)
D-Rise July 24th, 2005, 08:10 PM @ Jan & Winus, kan deze thread niet samen gevoegd worden met het Wijnhavenkwartier...
CborG July 28th, 2005, 10:32 PM Laat ons idd hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=239240) maar verder gaan :)
Beholder April 18th, 2008, 11:10 PM Den Haag: De Kroon
http://img358.imageshack.us/img358/3259/wijnhavenwoontoren3xp.jpg
Officiële website (http://www.visitdekroon.nl)
Hoogte: 131.5m
Verdiepingen: 40
Architect: Rapp + Rapp Architecten
Ontwikkeling: Kristal, Bouwfonds MAB, Rijksgebouwendienst en Gemeente Den Haag
Uitvoering: Ballast Nedam Bouw
Inhoud: 250 woningen, 8.500 m2 kantoorruimte,
2.400 m2 winkelruimte en een 2 laagse ondergrondse parkeergarage
Start bouw: begin 2008
Oplevering: 2010
Aanneemsom: € 55.000.000,-
laatste update van 29 maart '08
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/updates/IMG_4486.jpg
laatste nieuws
Albert Heijn huurt in toren ‘de Kroon’
Kristal Projectontwikkeling en Bouwfonds MAB hebben met Ahold een huurovereenkomst gesloten voor de verhuur van een Albert Heijn supermarkt van 1.015 m² in de 125 meter hoge toren ‘de Kroon’. De Kroon is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Wijnhavenkwartier in Den Haag Nieuw Centrum. De oplevering is voorzien in december 2010.
Den Haag, 17 april 2008 – Kristal Projectontwikkeling en Bouwfonds MAB hebben met Ahold een huurovereenkomst gesloten voor de verhuur van een Albert Heijn supermarkt van 1.015 m² in de 125 meter hoge toren ‘de Kroon’. De Kroon is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Wijnhavenkwartier in Den Haag Nieuw Centrum. De oplevering is voorzien in december 2010.
Het programma in ‘de Kroon’ omvat circa 2.300 m2 winkelruimte, 8.000 m2 kantoorruimte, 128 koopwoningen, 125 huurwoningen en 210 parkeerplaatsen in een ondergrondse parkeergarage. De
winkelruimte in ‘de Kroon’ ligt aan de Turfmarkt, een belangrijke doorgangsroute tussen het Centraal Station en het Spuikwartier. In het Wijnhavenkwartier is een optimale branchemix voorzien die aanvullend is op de historische binnenstad.
De ontwikkeling van ‘de Kroon’ is in handen van Kristal en Bouwfonds MAB in opdracht van Haag Wonen. De multifunctionele toren is onderdeel van de grote gebiedsontwikkeling Wijnhavenkwartier
en Den Haag Nieuw Centrum. Het Wijnhavenkwartier ligt in het centrum van Den Haag, op loopafstand van de winkels in de historische binnenstad, het Spuiplein en het Binnenhof. Met deze ontwikkeling ontstaat een aanvulling op het nieuwe levendige centrumgebied van ruim 275.000 m2, waarvan 15.000 m2 winkelruimte, 138.000 m2 kantoorruimte, 600 woningen (huur en koop), 35.000 m2 hotel/horeca en andere commerciële functies en parkeergarages met 1.315 plaatsen, waarvan 560 openbaar.
De verhuur van de winkelruimte van ‘de Kroon’ loopt via DTZ Zadelhoff, de verhuur van de kantoorruimte ligt bij Jones Lang la Salle en de verkoop van de koopwoningen bij Nelisse Makelaarsgroep.
Bron: Kristal.nl (http://www.kristal.nl), 17-4-'08
SimsPlanet2 April 18th, 2008, 11:13 PM Heftige gebouwen, mooi, maar zou mooier zijn als ze niet allemaal ongeveer even hoog zouden zijn, beetje meer afwisseling!
Wisma April 19th, 2008, 10:11 AM ^^Hoger dan 140 meter mag niet, dus de enige oplossing is dat er torens worden ingekort......dat willen we vast niet,
:)
Winbuks April 19th, 2008, 01:07 PM Owk, deze thread lag blijkbaar onder het stof. :nuts: Als Effes of Jan mijn thread kan verwijderen en deze dezelfde naamgeving als de mijne neemt, vind ik het prima. :)
lffıs May 18th, 2008, 02:00 AM Deze discussie gaat hier verder (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=610129).
|
|