View Full Version : Amsterdam: Zuidas

Pages : [1] 2 3

supercees
February 5th, 2003, 09:18 PM
Hier is tie dan eindelijk de enige echte Zuid-As update post.

Foto's genomen op 1 - 02 - 2003

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-BouwputMahler1.jpg

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-BouwputMahler2.jpg
Stand van zaken bij Mahler4. Het is niet zo goed te zien, maar die hij of boorkraan staat op palen boven de put. In de put zelf varen zelfs bootjes rond....

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-Bouwputwtc1.jpg

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-Bouwputwtc2.jpg

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-Bouwputwtc3.jpg
Dit is dus de WTC-toren die in aanbouw is. Let bij de laatse foto er eens op dat er al een deel van de gevel tegenaan zit. Vrij apart vind ik zelf want de rest is gewoon nog open!

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-OverzichtWTC.jpg
Hier dan nog even een fotootje zoals ik het uit mijn raam zie...

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-Zuidas1.jpg
Hier heb ik heel hoog en snel gesprongen zodat ik in de toekomst terecht kwam en een overzichtsfoto kon nemen ;)

Het heeft even geduurd dus maar nu is ie er toch. Als de rest van de Amsterdam leden een beetje meehelpt kunnen we deze mooi bijhouden!

Rabotnik
February 5th, 2003, 09:48 PM
Mooie foto'supercees!Ben nu toch wel eens benieuwd wanneer de kogel door de kerk gaat m.b.t het onderbrengen van de trein/metrosporen het z,g dokmodel.

supercees
February 5th, 2003, 09:49 PM
Eh dan wel graag even oeh en ah roepen enzo hoor, want anders heb ik voor niks de kou getrotseerd.... ;)

Rabotnik
February 5th, 2003, 09:54 PM
Praat erg binnensmonds sorry dat je me niet hoorde.

De Snor
February 5th, 2003, 09:57 PM
Vette foto's + een prachttekening erbij ! Klasse :okay:

SpeedFreak
February 5th, 2003, 10:00 PM
Ooh Aaah...ooooh schitterend..ooh enig...ooh had je niet hoeven doen......ooh wordt er helemaal emotioneel van..hahaa

zo goed?

Ik reed er maandag nog langs met de auto. Altijd leuk om savonds ff over de A10 te rijden. Al die gebouwen en lampjes, heerlijk stedelijk.

De put staat er al enige tijd, ben echt benieuwd hoe het eruit zal zien vanaf de snelweg als het klaar is.

Mooie foto's super, die put vond ik altijd al interesting daar het vol staat met water. Ook dat artikel in de volkskrant over de zuid as stond er nog een mooie foto in van een figuur in een bootje in die bouwput. Zal s ff zoeken, lijkt me leuk om dat artikel hier ook bij te plaatsen.

Andy
February 5th, 2003, 10:02 PM
oeh en ah ;)

Bedankt voor de update supercees! Het werd eens tijd voor een Amsterdam update, ik kan me de laatste hoofdstedelijke update niet meer herinneren...

Patrick Highrise
February 5th, 2003, 10:17 PM
Zoooooooooooooooooooooooo ;)

Goede update. Mahler blijft sowieso indrukwekkend vanwege de afmetingen van die mega bouwput. :guns1:

Bouwplaatsen met sneeuw is toch een alleraardigste combinatie.
Je bent zeker de rest van de week tot nu toe ziek geweest vanwege die kou en zo die je toen trostseerde :D ;)

supercees
February 5th, 2003, 10:37 PM
Ik heb het er nu nog zwaar mee... zo zwaar dat ik dit weekend maar eens richting sloterdijk / west afreis om daar te gaan fotograferen :D

Sol
February 5th, 2003, 10:43 PM
Mooi overzicht, Supercees. Ik zal komend voorjaar vast en zeker eens een keer afreizen naar A'dam om de zaken te gaan bekijken. :)

Patrick Highrise
February 5th, 2003, 10:43 PM
Sterkte :cheers: :cool: :D

Bram
February 6th, 2003, 01:31 AM
mooie foto's,schiet al goed op met het wtc,en die laatste impressie had ik nog niet gezien zo.Ziet er ook goed uit,maar waar is die weg en spoorbaan gebleven bij de abn ?

supercees
February 6th, 2003, 05:04 AM
Als alles doorgaat zoals ik hoop dan gaat die ondergronds... dan groeit Amsterdam, als de noord-zuidlijn er ook ligt eindelijk tot één geheel...

1+2=3
February 6th, 2003, 10:58 AM
Die ovezichtsfoto ziet er best aardig uit. :)

CityLife
February 6th, 2003, 11:27 AM
oeh en ah...!
Leuke foto's, ik wacht met spanning op de rest, Supercees.

Richard
February 6th, 2003, 11:28 AM
Hé SC, eindelijk!!!!!!!!!!!! Hoor je nu ook bij de fotoboyz!!! ;) Maar wat zijn ze opgeschoten bij WTC, ik ben er 2/ 3 weken niet meer geweest en opeens zijn ze al bezig met de uitbouw...Geweldig!!!!

supercees
February 6th, 2003, 11:31 AM
@ Richard... ja belofte maakt schuld he... Maar ik wil vanaf nu elke zaterdag foto's gaan schieten her en der in Amsterdam en zo de interessante verschillende architectuur van Amsterdam laten zien... Ik ga vanmiddag een telelens kopen dus dan wordt het nog beter, wat haast niet kan eigenlijk ;)

The Messiah
February 6th, 2003, 02:51 PM
Nice.Goeie update,ook leuk dat je nog de moeite hebt genomen om nog even naar de toekomst te gaan,had je dat ook niet even bij Rotterdam kunnen doen :D

Sol
February 8th, 2003, 02:16 PM
Ik ben bang dat we moeten vrezen dat het dokmodel niet gerealiseerd wordt:

RD 8/2/03

(...)
Ook de NS en de KLM, de toekomstige gebruikers van de HSL, zijn bezorgd over de vertraging. "Het is moeilijk te zien wat nodig is en hoeveel is gereserveerd," zegt M. Jonker van de High Speed Alliance, het samenwerkingsverband van de NS en KLM. Volgens hem kan in Rotterdam wel op tijd een 'basisstation' worden gemaakt voordat de HSL klaar is, door te schuiven met rijksgeld. "Maar Amsterdam-Zuidas wordt een fiks knelpunt. De verschillen in geld zijn daar erg groot."

Het Rotterdamse PvdA-kamerlid P. Van Heemst is somber over de voortgang van de projecten. "Ik ben gang dat een nieuw kabinet Rotterdam de duimschroeven zal aandraaien. De stad krijgt het mes op de keel met de oproep te kiezen tussen of geld voor de Tweede Maasvlakte of voor het Centraal Station."

Hij voorziet ook problemen in andere steden. "Vaak willen de gemeentebesturen meer dan financieel mogelijk is. en door alle onzekerheid bedenkt de markt zich wel drie keer voordat ze ergens aan meedoet. Er is dus een tekort aan privaat én publiek geld voor de stations."

Een woordoverder van het ministerie van VROM sluit niet uit dat de huidige plannen door een nieuw kabinet zullen worden aangepast. "Er is geen ruimte voor megalomane projecten als Rotterdam met de champagneglazen. Vaak zijn de ambities zeer hoog."
(...)

Richard
February 8th, 2003, 04:38 PM
Ik begrijp dat voor het dok-model een investering nodig is dat wel eens een probleem zou kunnen zijn in de keuze, maar een direkt verband tussen dit bericht en het al dan niet doorgaan van het model, haal ik er niet uit. Al was het alleen maar zo dat de gemeente Amsterdam niet de belangrijkste geldschieter voor het project zal zijn.

supercees
February 11th, 2003, 03:55 PM
Ik hoop wel dat dat dok/tunnel model doorgaat. Nu is de stad nog zo in 2en verdeeld!

Rabotnik
February 13th, 2003, 11:29 PM
Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom dus ook.Mocht het dokmodel doorgaan,dus meer ruimte(Grondoppervlak).Dan zou de intentie om hoog te gaan bouwen wel eens komen te vervallen. Daar schiphol,K.P.N mast,en buurtbewoners er toch al niet erg blij mee zijn ,zou de gemeente Amsterdam wel eens watwater bij de wijn willen doen.Mocht het dokmodel dus niet doorgaan tja dan zullen ze toch echt wel de hoogte inmoeten om aan het aantal van duizenden vierkantemeters aan kantooroppervlakte te komen.

Vertigo
February 13th, 2003, 11:44 PM
Mooie update, supercees. Mooi te zien dat er hard gebouwd wordt. Nog wat o's en a's:
O O O O O O O O O O O O O O O O
A A A A A A A A A A A A A A A A A A A
Voldoende zo?

Wanneer wordt trouwens beslist over het dokmodel, is dat al bekend?

Winus
February 16th, 2003, 03:24 PM
Nou van mij had je wel thuis mogen blijven hoor Cees. :D ;)

Goehie update hoor!

supercees
February 16th, 2003, 05:19 PM
@ Vertigo...

Ja dit voldoet wel! ;).... Misschien dat ik er van de week wel nog ééntje ga doen.... Deze alvast als bonus... De Zuid-As vanaf een afstandje...

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL_A_1_Zuid-As1.jpg

Even verklaring van de gebouwen, van links naar rechts...
ABN-AMRO (2 maal), Dexia (onderdeel van WTC), WTC, WTC in aanbouw, de Stibbe torens en dan het Arium...

BetonKopf
February 16th, 2003, 06:34 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
De Zuid-As vanaf een afstandje...
</td></tr>
</table>

Hee dat ziet er best leuk uit! Als ze dat nou eens in de leader van Baantjer zetten? ;)

supercees
February 21st, 2003, 03:19 PM
http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL_A_2_ZuidAs2.jpg

Hier even een pano van de Zuidas, eersgisteren genomen!

Richard
February 21st, 2003, 03:27 PM
Zeker met je zoomlens genomen he SC?! Wat ik daar wel altijd het nadeel van vind (daar heb ik ook last van met mijn camera) is dat die beelden daar zo vaag van kunnen worden en dus heb je altijd een statief nodig, maar om dat ding steeds maar weer mee te moeten sjouwen...

Richard
February 21st, 2003, 03:28 PM
We kunnen de ontwikkeling van nieuwbouw WTC nu tenminste goed blijven volgen door jou.

supercees
February 21st, 2003, 03:45 PM
Yep de zoomlens did it! Maar als het weer maar een beetje helder is dan wordt de foto ook wel helder... alleen zit er nu toch nog een beetje teveel "ruis" in de lucht... Maar goed, het wordt weer zomer dus dan komt het goed ;)

Elmo
February 21st, 2003, 03:53 PM
Het weer helder worden? De afgelopen paar dagen zijn er alleen maar strakblauwe hemels te zien geweest hier in de omgeving... is die "ruis" niet gewoon luchtvervuiling?! ;)

supercees
February 21st, 2003, 04:17 PM
Ja de hemels zijn wel strakblauw... voor dichtbij zeker mooi om foto's mee te maken... maar op afstand zit er toch nog de nodige ruis doorheen. Ik denk niet dat het luchtvervuiling is maar dat het meer komt door de laaghangende zon.... beetje smog zal er door de koude temperatuur natuurlijk wel inzitten!

Saentown
February 21st, 2003, 04:18 PM
Ik las gister in het parool, dat PCM(van onder andere volkskrant en trouw)en nieuw hoofdkantoor wil gaan bouwen. Dit zou moeten komen ergens in de buurt van de wibau straat naast het Europa College. Een groot complex met ook een parool toren van 70 meter. En het complex moest 2005 klaar zijn.....
Ik weet niet wie het parool van gister heb, anders zou iemand een foto'tje kunnen inscannen.

Rabotnik
February 21st, 2003, 05:19 PM
Hmm ik heb dan zeker het stuk van gisteren niet gelezen?!Zal het Parool maar even uit de vuilnisbak te voor schijn halen,zat toch alleen maar papier in dus dat kan wel.Misschien dat AT 5 vanavond er ook nog iets van laat zien?

Elmo
February 21st, 2003, 05:46 PM
@supercees: en het is ook nog vrijwel windstil..smog blijft dan natuurlijk lang hangen

@Saentown: Als het maar een mooier gebouw wordt dan de meeste gedrochten die er nu in de Wibautstraat staan!

@Frozen Metal: Foei! Recycle je niet eens?! :bleep: ;)

Rabotnik
February 21st, 2003, 10:25 PM
Nee doe niet aan Recycle,is in mijn stadsdeel ook niet aan de orde,zowel dan wel off course!:)

supercees
February 22nd, 2003, 12:04 AM
@ FM... niet aan de orde???? Daar gaat het toch niet om... voor onze omgeving heb je toch wel wat over?

Rabotnik
February 22nd, 2003, 12:30 AM
Hmm daar heb je een punt SC,daar kan ik niets tegen inbrengen!

supercees
February 22nd, 2003, 04:41 AM
Ja sorry hoor FM, "zelfs" als ik met iets (blikje) op strat loop dan loop ik net zo lang tot een vuilnisbak... dus waarom zou je dat zelf niet eens in huis kunnen...? Het gaat toch niet om gemakzucht maar meer om onze leefomgeving?

Rabotnik
February 22nd, 2003, 04:46 AM
Klopt blijf ook net zo lang lopen tot dat ik een prullenbak zie.En nogmaals je hebt gelijk!

supercees
February 22nd, 2003, 07:57 PM
@ FM

Maarre staan er dan bij jou in de wijk geen oud papier en glasbakken enzo?

Rabotnik
February 23rd, 2003, 09:43 PM
Jawel ondergrondse containers voor glas en papier,maar Recyclen gaat verder dan dat als je princippieel zou zijn b.v.

supercees
February 24th, 2003, 06:45 PM
Ja ok... maar met het scheiden van papier en glas maak je toch al een mooi begin!

julesstoop
February 24th, 2003, 07:00 PM
Ga jij al die etiketten van je lege wijnflessen en Hakpotten afweken? Ik niet hoor:)

ldd
March 4th, 2003, 01:26 PM
Er staat sinds een paar dagen een derde, errug hoge hijskraan bij Mahler IV!!! Jammer dat ik geen digitale camera heb. Wie-o-wie zet er pics op het forum s.v.p.???

Wordt mooi, die zuid-as!

Richard
March 4th, 2003, 01:32 PM
Deze???
http://www.mahler4.nl/mahler4/images/m4cam1.jpg

:)

supercees
March 4th, 2003, 01:41 PM
@ IDD... er is naar mijn weten nog geen hijskraan bijgekomen/opgehoogd na mijn update bij Mahler 4... tenminste... vanuit mijn raam ziet alles er nog steeds hetzelfde uit!

ldd
March 4th, 2003, 03:09 PM
@Richard: mooie foto! Bedankt!

@Supercees: Jawel hoor, vanochtend stond ik te kleumen op Zuid/WTC op een trein die niet kwam en toen zag ik een derde hijskraan tegen de ringweg aan. De eerst tien meter stonden er al een week, vandaag zag ik er opeens honderd meter opgezet.

supercees
March 4th, 2003, 03:23 PM
Oh dan moet ik zo ook maar even uit mijn raam gaan kijken als ik thuis ben....

ldd
March 4th, 2003, 03:36 PM
@Supercees Hoezo: my train goes everywhere? Mijn trein kwam niet eens... :guns1: Maar de hijskraan is mooi. Vanochtend niet gezien?

Vraagje. Wie heeft plaatjes / informatie over complex wat gebouwd wordt tegenover winkelcentrum Gelderlandplein, richting ABN-AMRO gebouw? Er wordt nu geheid (zo te horen). Is een flinke bouwput! Staat naast de bibliotheek aan de A.J. Ernststraat. Wat wordt dat?

CityLife
March 4th, 2003, 03:42 PM
Ik zag laatst dat bouwbord en het wordt volgens mij geen groot project, het maakte op mij iig. weinig indruk. Bouwbord staat op de van Lijenberglaan...

supercees
March 4th, 2003, 03:45 PM
@ IDD... op mijn avatar zie je mij met mijn treintje toen ik jong was... nog steeds reis ik graag met de trein... en heb dan ook al heel wat kilometers met de trein afgelegd... en daar gaan er vast en zeker nog veel bijkomen... dus vandaar, ja ik moest er iets onder zetten he?

Die info moet ik even kijken... waarschijnlijk heb ik dat wel ergens liggen!

Ik ga nu even op kantoor uit het raam kijken, kijken of ik het zie...

Sodeju ja... dat is echt een knoepert! Aan de hoogte van ABN-Amro ernaast te zien is die zeker 120 m hoog.

Het is een beetje klote dat van het weekend mijn telelens is gejat.... anders had ik hem mooi kunnen inzoemen!

Cymen
March 5th, 2003, 10:36 AM
Hoger als 110 meter zal je nergens vinden op de Zuid-As, er vliegen namelijk vlietuigen op 1KM hoogte, dat is heel gevaarlijk...................................................................

Patrick Highrise
March 5th, 2003, 11:18 AM
telelens gejat??? Das balen! :)

supercees
March 5th, 2003, 11:43 AM
Ja dat was en is best balen... helemaal omdat ik morgen naar Londen ga en hem daar eigenlijk wel wilde gebruiken!

@ Sijmen... ABN-AMRO is 105 meter en daar komt ie nog wel een aardig stukje bovenuit.... goed laat ie 114 meter zijn. Toch hoog hoor!

Cymen
March 5th, 2003, 01:58 PM
Mijn excuses, het was vroeg in de morgen, somehow d8 ik dat er een gebouw moest komen van zeker 120 meter hoog, maar obvious na koffie ging het aleen om een kraan!

Toch jammer, max bouwhoogte van 100-110 meter.

supercees
March 5th, 2003, 02:09 PM
Het is goed Sijmen... ik maak ook wel eens een leesfoutje... Maar goed.. de kraan is in ieder geval lekker hoog!

Cymen
March 5th, 2003, 02:58 PM
(ik schat hem overigens op 110 meter, gezien vanaf Amstel station gebied op 8 hoog)

Effe tussendoor, die kraan is voor de Mahler4, maar waar komt nou de Amsterdam Arch, de website ligt atm plat nl. Ik hoop dat ze die eens flink updaten want dat werd wel tijd//

Cymen
March 5th, 2003, 03:01 PM
nvm, die komst erachter te liggen, altijd goed voor mijn totale aantal posts ;)

Heeft iemand wel een idee waneer en of deze gebouwd gaat worden? Ik meen te herineren dat er erst 2004 voor stond!?

supercees
March 5th, 2003, 03:04 PM
@ Sijmen...

http://members.lycos.nl/supercees1/hpbimg/NL-A-Zuidas1.jpg

Cymen
March 5th, 2003, 03:07 PM
Heel mooi natuurlijk, ik meen te herrineren dat ik dat plaatje ook weleens in de telegraaf heb gezien, verder vond ik het volgende op de officiele zuid-as site:

Start bouw Amsterdam Arch: eind 2003

Dit is naar mijn idee een streven, maar is ie nou 100% door!?

CityLife
April 4th, 2003, 10:03 AM
Parool 3-4-03

Design Museum naar Zuidas

AMSTERDAM - De Amsterdamse Zuidas krijgt een Museum voor Nederlands Design. Daarmee is de discussie om op de Zuidas een filiaal van het Stedelijk Museum te bouwen, definitief gesloten.

Het 'beeldbepalende en publiekaantrekkende' prestigeobject verrijst op een kavel van zesduizend vierkante meter aan de rand van het Beatrixpark en moet in 2007 klaar zijn. De bouwkosten bedragen 25 miljoen euro. De helft daarvan komt voor rekening van de gemeente. De andere helft wordt gefinancierd door een consortium van ING Vastgoed, ABN Amro en de NS. Het Design Museum krijgt geen eigen collectie, maar leent van onder meer het Stedelijk.

CityLife
April 4th, 2003, 10:05 AM
Een prima alternatief voor het Stedelijk op die plek. Zo kan het stedelijk lekker blijven zitten waar het hoort en krijgen we gelijk een nieuw museum. Ik vraag me af waarom we niet eerder een designmuseum hadden hier...en dat terwijl Nederlandse ontwerpen wereldwijd zo hoog aangeschreven staan.

Richard
April 4th, 2003, 11:09 AM
In de Zuidas gaat het tenminste volop leven. Hotels, museum, wonen, werken, horeca, winkels, recreatie (sport e.d.), ja, dit wordt een toplokatie. :)

supercees
April 4th, 2003, 11:43 AM
Check... Heel goed plan! Ik miste eigenlijk sowieso een designmuseum hier in Nederland! En het stedelijk verplaatsen zou ik zonde vinden! Ach ja... dan wordt de zuid-as niks in de hoogte.. op de grond wordt het dan misschien toch aardig leuk!

Rabotnik
April 4th, 2003, 10:10 PM
Goede berichten!! Zijn we blij mee:) ,en helaas in de hoogte gaan ze niet.Dan maar de mooie dingen op straatnivo.(Doekje voor het bloeden)

Jan
April 5th, 2003, 09:14 AM
Deze impressie van project 'De Oosterpoort' is van de site van Imca Vastgoed (http://www.imcavastgoed.nl). Niet de eerste keer dat ik iets zie wat geïnspireerd lijkt door de Arch. :)

http://www.imcavastgoed.nl/Images/Projecten%20Fotos/Foto2_oostpoort.gif

Jan
April 5th, 2003, 09:16 AM
De Zuidas is heel slim gepositioneerd als iets wat we in Nederland nog niet hadden: een internationale toplocatie. Stel toch een voor dat de Zuidas en het Arenaboulevard gebied op één nieuwe stedelijke plek waren samengekomen. Dan had je een plek van wereldklasse gehad!

Skyscrapercitizen
April 5th, 2003, 09:34 AM
Inderdaad. Alle bouwwoede van Amsterdam nu en de afgelopen jaren ten spijt, een internationale toplokatie heeft het nog niet opgeleverd. Als ze het wat slimmer hadden gedaan hadden ze alles rond de Zuidas neergezet (Daar was tenslotte la het WTC, dus de enige logische lokatie). Dan was de Zuid-as nu al een gebied met een topskyline geweest, zeker als ze wat meer moeite hadden gedaan om ook meer de hoogte in te kunnen. Want ik vind het nog steeds raar dat men niet hoger kan dan 100 meter, terwijl elke hoogbouwstad toch genoeg vliegvelden in de buurt heeft liggen!

Rabotnik
April 5th, 2003, 11:50 AM
Sluit ik me helemaal bij aan Tim,ergenis nr1 voor mij.Het moet altijd weer op zo'n labbekakkerige manier.

013
April 6th, 2003, 03:00 PM
Even terug komen op de discussie of het dok model er komt of niet. De drie grote bedrijven die zich bemoeien met de ontwikkeling van de Zuidas (ABN-AMRO, ING, NS) hebben met de gemeente afgesproken dat zij de gebouwen boven de sporen mogen bouwen als ze betalen voor het Dok-model. Hiermee is een hoop financiele onzekerheid weg genomen, maar natuurlijk nog niet alles. Ik weet helaas nog niet over wel persentage van de totale som we hiet praten, maar dat vertel ik dan wel als ik er mee van weet.

Ik ben voor mijn afstuderen bezig met het Gustav Mahlerplein (voor de ABN-AMRO, zodoende komen dit soort cijfertjes geregeld langs.

Tobi
April 7th, 2003, 11:10 AM
Zag ik vanachtend nou al iets boven NAP uitsteken op de bouwplaats van Mahler??? :D Het leek op het begin van een liftschacht, maar het kan aan mij gelegen hebben...

supercees
April 7th, 2003, 11:17 AM
Tobi... klopt je hebt het goed gezien! Ik kwam er een zaterdag langs (helaas geen camera bij me) en zag dat ze aan de liftschacht zijn begonnen!

Tobi
April 7th, 2003, 11:26 AM
Das mooi. Toch een van de meest prestigieuze projecten van Nederland. Gaan er eigenlijk meerdere torens tegelijk de lucht in? Het werden er toch 4? Precieze hoogtes? Het hoogste werd 98 meter toch?

supercees
April 7th, 2003, 11:34 AM
Het zijn er 4 ja. Volgens mij gaan ze gewoon allemaal tegelijk de hoogte in.

Daar internet het nu helemaal slecht doet op werk kan ik je helaas niet de precieze data geven.....

ldd
April 7th, 2003, 11:35 AM
@Tobi: Waarom denk je dat het Mahler IV heet? Misschien omdat er ook nog een Mahler I, II en III komt? Er komen idd vier torens, van hoogte varierend van 85 tot 105 meter of zoiets.

Ik zag al drie verdiepingen liftschacht gisteren, die jongens bouwen lekker door daar! En WTC schiet ook al lekker op!

Bouwput bij Gelderlandplein is erg groot, maar het wordt maar vijf of zes verdiepingen hoog volgens het aankondigingsbord ter plekke. Er zal wel een diepe parkeergarage onder komen.

Ter info: aan de Boelelaan wordt nu gewerkt om de tram door te trekken, die gaat onder de loopbrug van het ziekenhuis door, vanaf de Amstelveenseweg (bij het ING-house). Weer een verbinding met de zuidas. Weet iemand info over de nieuwe atrium-toren die gepland staat? Wanneer wordt-ie gebouwd en hoe ziet-ie eruit?

Saentown
April 7th, 2003, 11:43 AM
Mahler: Het zijn 4 torens en de hoogte is:
1 Mahler 1 100 meter
2 Mahler 2 98 meter
3 Mahler 3 90 meter
4 Mahler 4 85 meter

Skyscrapercitizen
April 7th, 2003, 11:44 AM
Mooi, is straks wel ineens een verandering daar zeg hee! WTC en Mahler IV staan er straks! Zal wel indrukwekkend worden. Zal er op niet al te lange termijn weer eens gaan kijken dan!

Richard
April 7th, 2003, 11:54 AM
De trambanen moeten idd worden veranderd ja. Ook de banen rond Mahler 4, toren 4 en 5, worden gewijzigd. Pas dan kan men beginnen met de voorbereidingen van deze torens. Dus bij mijn weten worden het gewoon 5 torens en niet 4.

Dat bij Gelderlandplein wordt jammer genoeg niet veel. Maar het is wel een grote bouwput.

@Idd
Atrium breidt (voorlopig) niet meer uit in deze economisch magere tijden. Echte impressies hebben wij op dit forum volgens mij nog nooit gezien.

CityLife
April 7th, 2003, 12:01 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>... Stel toch een voor dat de Zuidas en het Arenaboulevard gebied op één nieuwe stedelijke plek waren samengekomen. Dan had je een plek van wereldklasse gehad!...</td></tr>
</table>

Ja stel...

Toch zouden de Zuidas, de Omval en het Arena-gebied in de verre toekomst nog best eens verbonden kunnen worden. Dan gaat het om de verre toekomst en niet om de nabije. Ook heb ik het niet alleen over een visuele verbinding dmv. een uitgestrekte skyline, maar ook over een stedebouwkundige verbinding. Alleen zullen de beleidsmakers dan ingrijpende maatregelen moeten nemen en daarmee maak je jezelf nooit populair. Ook zal Amsterdam de medewerking moeten krijgen van de gemeente Ouder-Amstel en dat zal de eertse 100 jaar ook nog wel een utopie blijven.

Mijn plannen:

Om de Zuidas met de binnenstad te verbinden zal van de Minervalaan een hoogwaardige winkelstraat gemaakt moeten worden of zullen er andere publieksfuncties moeten komen. Dan krijg je vanuit zuid 1 gigantisch winkelgebied, namelijk PC Hoofdstraat -- v. Baerlestraat -- Willemsparkweg -- Koninginneweg -- Minervalaan -- Zuidas
Het is wellicht een beetje simpel gesteld, maar het moet kunnen.
Probleem: hoe krijg de rijke mensen van de Minervalaan zo gek dat ze toestaan dat er van hun chique straat een levendige stadsstraat gemaakt wordt.

Om de omval met het Arena-gebied te verbinden:
Doortrekken van de Wibautstraat ter hoogte van het Amstelstation. De knik moet eruit, dus de Gooiseweg moet dicht. Die ruimte kan mooi gebruikt worden voor woningbouw en of/ kantoren. Het liefst zo hoog mogelijk natuurlijk.
De Wibautstraat wordt doorgetrokken tot de Arena, waardoor je vanuit de binnenstad 1 lange boulevard krijgt van minimaal 10 km. tot aan de Arena.
Probleem: oude woonwijken zullen moeten worden afgebroken, met name in Oost, dichtbij het Amstelstation. Nog moeilijker wordt het afbreken van de relatief nieuwe woonwijk t.o. het station, deze wijk is gelijk gebouwd met de Rembrandttoren. Met het afbreken van deze wijk kun je je carri&egrave;re als politicus in de toekomst wel vergeten denk ik.
Een voorwaarde voor dit plan is wel dat de ruimte waar nu de bajes staat, en alle andere ruimtes tussen het Amstelstation en de Arena, een hoogwaardige bestemming krijgen en niet dat ze er nu van die 'leuke' 'kleine' 'schattige' woonwijkjes neer gaan zetten.

Een verbinding tussen de zuidas en de nieuwe boulevard tussen Amstelstation en de Arena zou stedebouwkunding misschien het makkelijkst zijn aangezien het gebied tussen het Amstelpark en Amsterdam-ZO nauwelijks ontwikkeld is. Je zou bij wijze van spreken al kunnen volstaan met het doortrekken van de zuidas tot Amsterdam Oost dmv. een lange boulevard tussen de zuidas en de nieuwe boulevard. Het Amstelpark zou hiervoor moeten wijken evenals wat pittoreske plekjes an de Amstel. Jammer dan.
Het probleem met dit plan ligt op het politieke vlak: Ouderkerk aan de Amstel zou of geannexeerd moet worden, of Ouderkerk moet het noordelijk gedeelte van haar gemeente aan A'dam verkopen, of ze zouden gewoon mee moeten werken door lekker mee te bouwen aan de uitgebreide versie van de zuidas. Ik geloof niet dat ze daar om staan te springen in Ouderkerk.

Mijn plannen zullen dus gewoon in de prullenbak verdwijnen, helaas.

Richard
April 7th, 2003, 12:10 PM
Ja Citylife, idd een leuk plan om 1 skyline te maken, maar stel dat jouw plannen doorgaan, dan zou het min. 50 jaar duren voor er iets staat dat een beetje in de buurt komt van wat jij wilt. Voor alleen de Zuidas al staat er een planning van min 30 jaar 'vast' om dat gebied vol te bouwen. Ik denk dat één grote skyline rond het Amsterdamse centrum naar de rest van de stad er niet in zit.

CityLife
April 7th, 2003, 12:17 PM
jij snapt blijkbaar niets van mijn plan:
ik heb het niet over 1 skyline maar over een stedebouwkundig geheel. Een eventuele skyline staat hier los van. En ja...ik heb het over een zeer lange termijn zoals ik bij mijn plannen al aangaf. En dat mijn plannen niet realistisch zijn gaf ik ook al aan.

Richard
April 7th, 2003, 12:39 PM
Nou ja, als het goed is heb jij het over allebei (stedebouwkundige én skyline-verbinding) zoals jij in jouw intro aangeeft.

Ik zie wel dat je (nu ik het beter lees) het inderdaad meer heb over 'functionele verbinding' (zo noem ik het zelf maar even) en dat is wel een belangrijk punt om wat meer eenheid te krijgen. Maar een verbinding van hoogbouw in Amsterdam zal er misschien nooit inzitten voor Amsterdam.

CityLife
April 7th, 2003, 12:49 PM
Dat laatste ben ik grotendeels met je eens. Alleen de visuele verbinding (skyline) tussen de omval en de arena zou in theorie nog mogelijk zijn...veel hangt af wat men van plan is met de ruimte op de plek van de Bbajes.

Ik denk dat we voorlopig blij mogen zijn als de "skyline" om de binnenstad heen een beetje gestalte krijgt....

Tobi
April 7th, 2003, 12:56 PM
@Citylife: Als ik het goed begrijp zou je het liefst een soort stedenbouwkundige verbindingsdriehoek (Omval, Arena, WTC) zien in het zuiden, die aansluiting vindt bij het centrum?

CityLife
April 7th, 2003, 01:01 PM
Dat zou ik inderdaad het liefst zien. Dat om van het uiterste zuidelijke gedeelte van de stad meer een eenheid te maken. Helaas doet het er weinig toe wat ik het liefste zou zien, vandaar dat ik weinig waarde hecht aan mijn net zelf bedachte plan.

Tobi
April 7th, 2003, 01:42 PM
Of het reeel is, is natuurlijk een tweede, maar ik denk dat het de enige manier is om het 'nieuwe' met het 'oude' Amsterdam te verenigen. Dat is nu nog niet echt het geval. Eigenlijk zonde, want het is best mogelijk. Al zouden ze het wat minder rigorues aanpakken dan jij voorstelde, dan kan het nog wel. Ze moeten alleen eens kijken welke kant ze op willen ontwikkelen...
Inbreiden ipv uitbreiden. Dat zou helemaal niet verkeerd zijn voor Amsterdam.

supercees
April 7th, 2003, 02:40 PM
Ja het jammere van Amsterdam is dat je eigenlijk een aantal lossamenhangende gebieden hebt:

Noord
Zuid-Oost
Over de ring (bij de Zuid-As) zeg maar
En dan alles binnen de ring.....

CityLife
April 7th, 2003, 03:11 PM
Dat is niet typisch voor Amsterdam, dat heb je bijna met alle steden. Maar dat wil niet zeggen dat je er niets aan kunt doen of veranderen. Ze kunnen er best een grotere eenheid van maken. Maar dan nog zul je altijd stukjes stad hebben die er wat 'los' bijliggen, daar is niets aan te doen.

Elmo
April 12th, 2003, 11:52 AM
Hier nog even de plek waar de Amsterdam-Arch komt te staan.

Als je naar achteren loopt loop je station Zuid-WTC in, links staat het ABN-AMRO kantoor en rechts is Mahler in aanbouw. Aan het einde van dit plein (bij de auto's) staat de Arch gepland.

http://members.lycos.nl/lulhoofd2/amsterdam/arch.jpg

en nog een impressie van de Arch:
http://www.zuidas.nl/images/impr_adamarch.jpg

supercees
April 12th, 2003, 12:18 PM
Waarom sta ik niet op de foto? ;)

Elmo
April 12th, 2003, 12:33 PM
hehe...volgens mij was je toen al weg. ik heb je volgens mij maar 1 minuutje gezien ofzo :D

Skyscrapercitizen
April 12th, 2003, 12:48 PM
Wat is het daar toch een nepbende nog zeg! Die ABN-Amro staat daar echt nog verloren. Modern gebouw, mooi plein ervoor en dan ernaast een stukje mislukt groen en een vervallen tennisbaan ofzo, met was smerige paden en wegen en parkeerplaatsen ertussen.

Eigenlijk is het hier zo dat een lelijke snelweglokatie wordt omgebouwd tot een stedelijk gebied. Een hele goede ontwikkeling, snel doorbouwen!

Iemand enig idee wanneer er weer projecten in aanbouw gaan? Nu enkel WTC en Mahler, maar what's next?

Cymen
April 12th, 2003, 12:49 PM
Ik begrijp wel wat supercees bedoelt, Amsterdam Noord heeft totaal geen band met bijvoorbeeld Osdorp. Het maakt ook niet uit of je in Hoofddorp woont, het enigste verschil met is de wijze waarop je in de stad komt, met de bus, tram of trein. In rotterdam hebben ze het zuiden verbonden met een mooie brug, in Amsterdam willen ze dit doen met een mooier centraal station, al denk ik toch dat je er echt een brug voor nodig hebt.

De zuidas aan de andere kant word denk wel een echt stukje Amsterdam, nietals de ArenaBoulevard, met de tram, metro, fiets of zelfs lopend zit je in no time in het oude centrum, ook zijn de functies werken, wonen en winkelen & horeca rdelijk verdeeld.

Rabotnik
April 12th, 2003, 09:11 PM
Een brug ik droom over een prachtige brug naar Amsterdam-Noord.Dit zou het plaatje compleet maken.

Patrick Highrise
April 12th, 2003, 10:06 PM
Achter die auto's is idd nogal wat plek. Heel het gebied is nog maar een ratjetoe! Goed bezig Elmo!!

Rabotnik
April 13th, 2003, 12:15 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Frozen Metal </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Een brug ik droom over een prachtige brug naar Amsterdam-Noord.Dit zou het plaatje compleet maken.</td></tr>
</table>
De meeste dromen zijn bedrog en als ik wakker word dan droom ik nog....:angel1:

Richard
April 14th, 2003, 02:04 PM
Zo, het wordt al aardig wat met de Zuidas (hier slechts een klein gedeelte ervan).
http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/Zuidas%20tot%20en%20met%2014-04-2003/Zuidas,%2011%20april%202003,%202%20033.jpg

De Ajax spelersbus(?) bij het ABN-Amro hoofdkantoor.
http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/Zuidas%20tot%20en%20met%2014-04-2003/Zuidas,%2011%20april%202003,%202%20031.jpg

En nu snel weer terug naar mijn les...

Danny
April 14th, 2003, 04:03 PM
Volgens mij zijn ze niet tevreden over de sponsering!

Skyscrapercitizen
April 14th, 2003, 11:52 PM
De AWFD I* denk ik!

*Ajax Wolkenkrabberfandag I

supercees
April 15th, 2003, 11:47 AM
LOL Tim!

Als al hun spelers nu eens zouden investeren in een mooie woontoren waar ze kunnen wonen! ;)

Richard
April 16th, 2003, 12:48 PM
Vanochtend heb ik gebeld met de assistent-projectleider over de KPN-mast en het Drentepark. Hieruit is het volgende nieuws voortgekomen.

1 KPN-mast gaat uitzenden van 150m. hoogte (146m. boven NAP) bij goedkeuring van de verkeersleiding van Schiphol. Dit kan vanaf huidige bebouwing of nadat de KPN-mast zelf is verhoogd.

2 De maatregelen brengen helaas niet met zich mee dat de bouw in het Drentepark hoger mag worden, deze is nu gesteld op 101m. Dit wordt trouwens ook de hoogte van de nieuwbouw van Ernst&Young, waar Michiel laatst over postte.

3 De hoogste bebouwing rond Holiday Inn wordt max. 55m.

Ik had dit nieuws wat uitgebreider gebracht in het forumnieuws
http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=35550

Skyscrapercitizen
April 19th, 2003, 06:17 PM
The Amsterdam Central Business District as seen from Amstelveen:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/508/5117-04-03_1.jpg

Voor deze prachtige gevel is men naar wij dachten bezig met het hoogwaardig inrichten van de buitenruimte:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/508/51wtcspiegel.jpg

Completed:) :
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/508/51abn.jpg

Overzicht van de 2 grote projecten UC:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/508/5117-04-03_8.jpg

supercees
May 8th, 2003, 11:51 AM
Checks... ik was gisteren bij mijn vriendin op het balkon... en ik kon mijn geluk niet op... het beste zicht op de Zuidas ooit.. (tenminste voor mij dan).... ik ben nu op werk maar ga na werk gelijk weer naar haar toe om even wat foto's te maken... met een beetje mazzel heb ik ze vanavond online (mits mijn buurjongen met digicam thuis is)... Ja vanuit daar (Roelof Hart Plein) zag het er toch echt wel indrukwekkend uit... Iets wat ik nooit had verwacht!

werner10
May 8th, 2003, 09:19 PM
Supercees....We wachten het dan maar af, meer kan ik als forummer niet doen! Maar je brengt het leuk in ieder geval.

Elmo
May 8th, 2003, 09:37 PM
We wachten het af :)

Richard
May 9th, 2003, 11:07 AM
We wachten...:)

CityLife
May 9th, 2003, 11:16 AM
Ik wacht ook, hoor!

:ancient: :soon:

Skyscrapercitizen
May 9th, 2003, 01:08 PM
Wachten duurt lang....

werner10
May 12th, 2003, 01:02 AM
SUPERCEES.....HALLO, SUPERCEES.... IS DAAR IEMAND...HALLO, SUPERCEES?

SUPERCEES IS HET SOMS UIT MET JE VRIENDIN!?

supercees
May 12th, 2003, 09:59 AM
Sorry, ik was van het weekend maar heel even thuis en toen deed de uploadsite van bobbelingman het niet... nu ben ik op werk... maar vanavond een nieuwe poging....

En met mijn vriendin is gelukkig alles nog goed. Zo goed dat ik haar heb kunnen overhalen een digitale camera te kopen... zodat ik jullie van meer updates kan voorzien, want spiegelreflex is leuk, maar niet voor updates.....

Elmo
May 12th, 2003, 11:02 AM
:eek: Heeft ze geld te veel dat ze zoiets gelijk kan kopen? :)

Richard
May 12th, 2003, 11:06 AM
Voor de mensen die enig idee willen hebben hoe groot de Zuid-As wordt. Van links achteraan tot rechts achteraan op de volgende foto. En dan is deze foto niet eens volledig loodrecht genomen op de langste as. Kan je nagaan :)

(10 mei 2003)
http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/Zuidas%20tot%20en%20met%2014-04-2003/P5101943.JPG

Zo, Amsterdam doet weer mee met de updates :) Wie volgt?

supercees
May 12th, 2003, 11:21 AM
Mooi Richard!

@ Elmo... nou ik had die van mijn buurjongen dus even bij, en dat vond ze zo'n leuk ding dat ze er zelf ook één wilde... Ja en heeft ze geld teveel? Ik hoop het :D

Skyscrapercitizen
May 12th, 2003, 01:29 PM
Tsja, de Zuidas is groot, en heeft veel mogelijkheden. Het is gewoon een toplokatie. Erg jammer, ik moet het weer zeggen, dat er elders in de stad zoveel kantoren worden gebouwd! ZO en amstel op die Zuidas erbij en je hebt een skyline van jewelste.

supercees
May 12th, 2003, 07:32 PM
Hier is tie dan eindelijk... Foto's zijn afgelopen vrijdag gemaakt vanaf het balkon van mijn vriendin's huis...

http://www.skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=174

Ingezoomd:
http://www.skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=173

Sorry voor de niet zo goede kwaliteit... :(

Ja en het mist gewoon wel hoogte in het midden... 140 meter was al voldoende geweest om er echt iets moois van te maken!

Skyscrapercitizen
May 12th, 2003, 07:40 PM
toch aardig.

Richard
May 12th, 2003, 09:09 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Ja en het mist gewoon wel hoogte in het midden... 140 meter was al voldoende geweest om er echt iets moois van te maken!</td></tr>
</table>

Komt wel SC, over tig jaar staat Schiphol in de Noordzee en dan kunnen we flink gaan bouwen, gewoon nog even geduld hebben...;)

Michiel
May 23rd, 2003, 11:15 PM
Op de site van CIIID (http://www.ciiid.nl/) staat een leuk filmpje (http://www.ciiid.nl/projects/472/472-vde3.wmv) van de Amsterdam Arch.

Verder op de site nieuwe impressies van WTC Zuidplein en De Monarch in Den Haag. Kijk ook onder het kopje Urban voor een aantal opvallende studies (Shell!).

Elmo
May 23rd, 2003, 11:58 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Michiel </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Op de site van CIIID (http://www.ciiid.nl/) staat een leuk filmpje (http://www.ciiid.nl/projects/472/472-vde3.wmv) van de Amsterdam Arch.

Verder op de site nieuwe impressies van WTC Zuidplein en De Monarch in Den Haag. Kijk ook onder het kopje Urban voor een aantal opvallende studies (Shell!).</td></tr>
</table>

Ik kende deze hele site niet, maar wat een geweldige impressies staan erop! Kijk bijvoorbeeld ook eens wat ze van plan zijn met het westelijk eiland nabij het Centraal Station:

http://www.ciiid.nl/projects/401/06.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/401/02.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/401/05.jpg

:eek:

Elmo
May 24th, 2003, 12:04 AM
Hoe groot is eigenlijk de kans dat die projecten in deze vorm doorgang vinden die op die site staan? :?

hier nog wat impressies voor het Shellterrein op de Noordelijke IJ-oever:

http://www.ciiid.nl/projects/540/01.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/540/04.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/540/07.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/540/06.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/540/03.jpg

en om on-topic te blijven de Zuid-As:

http://www.ciiid.nl/projects/500/03.jpg
De Zuid-As wordt trouwens in een periode van 30 jaar ontwikkelt...en volgens mij zijn de gebouwen die hierop staan voor de komende paar jaar aangezien er omheen nog genoeg ruimte is voor verdere ontwikkeling...toch?

Elmo
May 24th, 2003, 12:15 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Michiel </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Op de site van CIIID (http://www.ciiid.nl/) staat een leuk filmpje (http://www.ciiid.nl/projects/472/472-vde3.wmv) van de Amsterdam Arch.

Verder op de site nieuwe impressies van WTC Zuidplein en De Monarch in Den Haag. Kijk ook onder het kopje Urban voor een aantal opvallende studies (Shell!).</td></tr>
</table>

Ik kende deze hele site niet, maar wat een geweldige impressies staan erop! Kijk bijvoorbeeld ook eens wat ze van plan zijn met het westelijk eiland nabij het Centraal Station:

http://www.ciiid.nl/projects/401/06.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/401/02.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/401/05.jpg

:eek:</td></tr>
</table>

Ik heb ze ff gequote omdat ze op de vorige blz. zijn blijven hangen en het de impressies zijn ook nog eens offtopic, maar te mooi om niet gezien te worden ;)

Cymen
May 24th, 2003, 12:39 AM
tijd voor een draadje Ij overs ;)

Die plannen van CS west kende ik nog niet, over die plannen van het Shell terrein ik heb een beter voorstel!!

Neotrezz
May 24th, 2003, 12:40 AM
Ik moet zeggen, dat er best mooie gebouwen tussen zitten (dit is een ontwerp voor het shell terein).
http://www.ciiid.nl/projects/540/06.jpg

Maar.. helaas moet ik er ook bijzeggen, omdat het beleid in amsterdam op alle fronten nogal raar loopt krijg je dit soort gedoe (voorgrond mooi hoog, achtergrond 4km verderop ofzo weer hoog.:
http://www.ciiid.nl/projects/540/07.jpg

bron: beide afbeeldingen uiteraard van www.CIIID.nl

Ik moet zeggen, ze bouwen echt alles aan de rand van de stad.. hoe gaan ze dat later doen?... zullen die oude krotten (ik vind het eerlijkgezegt helemaal niets hebben die oude antieke gebouwen maarja, ieder zijn smaak) dan toch binnenkort instorten, en heeft amsterdam een mooie basis om naar binnen te werken.. en dan het liefst als Schiphol dan lekker weg is naar de Noordzee ook nog super hoog. Ga maar na als dat shell eiland doorgaat, vanaf sloterdijk met de klok mee:

Sloterdijk,
Westerlijk eiland
Na Amsterdam Centraal zie je nog wel wat gebouwen uisteken.
Amstel
Z/O
(dan weer terug naar de ring)
Zuid-as en dan weer Sloterdijk

Elmo
May 24th, 2003, 12:46 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Neotrezz </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik moet zeggen, ze bouwen echt alles aan de rand van de stad.. hoe gaan ze dat later doen?... zullen die oude krotten (ik vind het eerlijkgezegt helemaal niets hebben die oude antieke gebouwen maarja, ieder zijn smaak) dan toch binnenkort instorten, en heeft amsterdam een mooie basis om naar binnen te werken.. en dan het liefst als Schiphol dan lekker weg is naar de Noordzee ook nog super hoog. Ga maar na als dat shell eiland doorgaat, vanaf sloterdijk met de klok mee:

Sloterdijk,
Westerlijk eiland
Amstel
Z/O
Zuid-as en dan weer Sloterdijk</td></tr>
</table>

Ten 1e: Welkom op het forum
Ten 2e: Je bent Amsterdammer en je vindt die "oude krotten" niets??! Het liefst heb je zeker 1 grote glimmende stad? :?
Ga je wel eens uit? Zal een lekkere sfeer hebben dan... :|
Maja ieder zijn eigen mening... Ow en het zal nog wel enkele eeuwen duren voordat alle "krotten" zijn ingestort...

Neotrezz
May 24th, 2003, 12:51 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Neotrezz </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik moet zeggen, ze bouwen echt alles aan de rand van de stad.. hoe gaan ze dat later doen?... zullen die oude krotten (ik vind het eerlijkgezegt helemaal niets hebben die oude antieke gebouwen maarja, ieder zijn smaak) dan toch binnenkort instorten, en heeft amsterdam een mooie basis om naar binnen te werken.. en dan het liefst als Schiphol dan lekker weg is naar de Noordzee ook nog super hoog. Ga maar na als dat shell eiland doorgaat, vanaf sloterdijk met de klok mee:

Sloterdijk,
Westerlijk eiland
Amstel
Z/O
Zuid-as en dan weer Sloterdijk</td></tr>
</table>

Ten 1e: Welkom op het forum
Ten 2e: Je bent Amsterdammer en je vindt die "oude krotten" niets??! Het liefst heb je zeker 1 grote glimmende stad? :?
Ga je wel eens uit? Zal een lekkere sfeer hebben dan... :|
Maja ieder zijn eigen mening... Ow en het zal nog wel enkele eeuwen duren voordat alle "krotten" zijn ingestort...</td></tr>
</table>

Ik zat ook op't oude forum, maar ben daarna een tijdje weg geweest.. (maar toch bedankt). Ik vind het wel gezellig daar niet van, maar die gebouwen doen me gewoon niets, ik houd inderdaad meer van een glimmende stad.. dat straalt ook gelijk wat hygiene uit.. glas.

Die oude huizen (zal ik dan maar respectievelijk zeggen), vind ik er gewoon tsja ... vies uit zien. oud en bedorven.. Natuurlijk zitten er ook hele mooie tussen, maar meer en deels mag wat mij betreft gewoon gesloopt worden:angel1:

tip voor skyline liefhebbers
Voor degene die op skyline pics uit zijn raad ik aan om eens op een schemerig tijdstip ('s avonds dan heh) op OVERAMSTEL uit te stappen. Eind Maart zat ik in de metro na een redelijk warme dag en de zon scheen prachtig achter die gebouwen langs.. mooi oranje..

Of je kan in de Metro blijven zitten richting RAI, en dan nog voor de tunnel onder de snelweg door rechts door het raam kijken.. echt prachtig!...

Elmo
May 24th, 2003, 01:02 AM
Er zitten idd juweeltjes tussen en ook heel veel scheefhangende huizen, maar dat vind ik persoonlijk juist echt bij Amsterdam horen...En er zijn idd ook veel krotten die ze eens grondig moeten gaan renoveren en moet je dan eens zien hoe het eruitziet. Zeker als ook gelijk de buitenruimte wordt aangepakt. Als ik over de Nieuwezijdsvoorburgwal loop schaam ik me haast voor die straat.
Ik weet wel dat als je alles zou gaan slopen dat de welvaart in Amsterdam gelijk met stappen achteruit zou springen aangezien het aantal dagjesmensen en de toeristen massaal wegblijven...en daardoor ook een hoop bedrijven...en als de bal eenmaal aan het rollen is, is ie moeilijk te stoppen...

Maar ja...back on topic maar weer :)

Skyscrapercitizen
May 24th, 2003, 01:15 AM
Amsterdam is een beetje een smerige stad.

Maar Belgie is nog veel viezer.:)

Ben overigens benieuwd wat CIIID vindt van de gestolen bandwith door het posten van hun plaatjes op dit forum...

Neotrezz
May 24th, 2003, 01:18 AM
Ik denk niet dat ze daar 'zo veel' last van zullen hebben. Daarbuiten vermeld ik netjes de bron. of ik nou een link zet of dat ik direct het plaatje op het forum zet maakt ook bijna geen **beep** uit :)

Skyscrapercitizen
May 24th, 2003, 01:21 AM
Als je ziet hoeveel views een topic hier heeft maakt dat zeker wel iets uit. Ik heb van Jan gehoord dat er al verschillende keren mensen moeilijk hebben gedaan over het 'stelen van bandwith'.

Het is misschien gezeur (ze moeten die foto's dan maar beveiligen tegen deeplinken), maar ze hebben toch wel gelijk.

Neotrezz
May 24th, 2003, 01:26 AM
Deze topic is begonnen op 5-2-2003 .. er zijn 'maar' 7 pagina's in bijna 4 maanden met reactie's. Ik snap dat niet iedereen reageert als hij/zij iets leest... maar dan valt het nog wel mee.

Dit forum gaat inderdaad over de hele wereld, ik geef de eigenaars áls ze moeilijk gaan doen, ook gewoon gelijk en dan zal ik de foto's ook verwijderen, maar ik denk gezien het aantal reactie's in deze topic het allemaal reuze meevalt..

Maar laten we maar weer back to topic gaan, dan gaan we niet over de .... breedte hebben maar over de hoogte heh: :D

Skyscrapercitizen
May 24th, 2003, 01:29 AM
Het topic is al wel bijna 3000 keer bekeken. Dat is heel wat meer dan de gemiddelde website.:)

Maar ontopic. als die plannen bij Shell doorgaan dan ze Amsterdam toch een grote stap voorwaarts op hoogbouwgebied. Er komt straks overal in de stad hoogbouw, straks wordt het nog 1 skyline.:)

Elmo
May 24th, 2003, 03:14 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Het topic is al wel bijna 3000 keer bekeken. Dat is heel wat meer dan de gemiddelde website.:)

Maar ontopic. als die plannen bij Shell doorgaan dan ze Amsterdam toch een grote stap voorwaarts op hoogbouwgebied. Er komt straks overal in de stad hoogbouw, straks wordt het nog 1 skyline.:)</td></tr>
</table>

Tsja...en hoe vaak zullen deze plaatjes in deze thread worden opgevraagd? Precies...lang geen duizenden keren, want als we straks weer 2 pagina's verder zijn zal het misschien nog 10x in een maand worden opgevraagd...nou nou...poe poe...wat een ramp :|

Die gebouwen die geprojecteerd staan aan de westzijde van het CS zijn trouwens ook tegen de 20 hoog...ook niet echt mis voor de binnenstad...

Skyscrapercitizen
May 24th, 2003, 04:15 PM
@ Elmo

Sorry hoor. Ik zou het ook gezeur vinden, maar daar hebben hun geen boodschap aan als ze moeilijk willen doen.

Mista Tee
May 24th, 2003, 04:48 PM
Je zou bijna denken dat Tim de Bruijn voor CIIID werkt, of bij de holland hoogbouw politie. Waar maak je je druk om kerel?

Elmo
May 24th, 2003, 04:49 PM
Ach...als ze gaan lopen zeuren plaats ik ze wel op mijn eigen account en anders is het pech gehad :)

Richard
May 24th, 2003, 07:18 PM
Goede vondst die site van CIIID. Maar ik zet trouwens grote vraagtekens bij het neerzetten van torens op het Shell-terrein, zeker als het gaat om kantoortorens van rond de 100m. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen, maar dat komt waarschijnlijk omdat het hele gebied momenteel 'in studie' is. Gelukkig komt er volgende maand al gedeeltelijk uitsluitsel en worden door de gemeente concretere plannen bekendgemaakt. Die torens op het NDSM-terrein zullen denk ik meer kans maken...

Cymen
May 24th, 2003, 08:42 PM
"Het is misschien gezeur (ze moeten die foto's dan maar beveiligen tegen deeplinken), maar ze hebben toch wel gelijk."

Ik vind van niet, niet beveiligen is vragen om dit.

Over Amsterdam Noord, ze hadden het panorama noord 2030 gepresenteerd maar daar was direct kritiek op dat het te ambiteus was, dus niks is zeker. Ik zie het ook meer als een ideaal beeld voor een paar stadsdeel figuren. Verder vind ik het wel leuk, maar ook ik vind het dat het beter kan.

Ik stel voor dat wij als forummers hier maar eens wat voorstellen gaan indienen, iemand die een strand in noord leuk lijkt!?

Cymen
May 24th, 2003, 08:54 PM
Hier wat notulen van www.noord.amsterdam.nl

15/5/2003 - DB-besluiten 13 mei

Organisatie Panorama Noord

Het dagelijks bestuur heeft kennis genomen van het onderzoeksrapport Panorama Noord. Het Ontwikkelingsbedrijf Amsterdam (OGA) en de projectorganisatie Panorama Noord gaven opdracht tot dit onderzoek naar de organisatie van de uitvoering van de toekomstvisie Panorama Noord.

Het dagelijks bestuur stemt in met een bestuurlijke samenwerkingsvorm tussen het stadsdeel en de centrale stad voor het gebied Centrum Amsterdam Noord en het gebied aan de Noordelijke IJ-oever van Sixhaven tot en met Buiksloterham (Zijkanaal I).

Ook stemt zij in met de instelling van een werkgroep die, onder leiding van de stadsdeelsecretaris en de directeur van OGA, de bestuurlijke, financiële en organisatorische consequenties in kaart brengt en een voorstel doet voor het vervolgtraject.

De stadsdeelsecretaris legt een opdrachtformulering voor aan het dagelijks bestuur hoe de ambtelijke aansturing – met het bestuurlijke samenwerkingsmodel tussen de centrale stad en het stadsdeel voor de bovenstaande twee gebieden en het projectprogramma tot 2010 – georganiseerd kan worden. Hierin wordt in ieder geval een afzonderlijke ambtelijke aansturing opgenomen van de twee gebieden CAN en het gebied van de Sixhaven tot en met Buiksloterham (Zijkanaal I), en de overige projecten.

Het bestuur zal de raad informeren en voor het zomerreces aan de hand van de nota “Ambities in uitvoering” nader berichten over:
 het projectprogramma tot 2010
 de uitwerking van het bestuurlijke samenwerkingsmodel
 het resultaat van het organisatieonderzoek.

29/4/2003 - DB-besluiten 22 april

Visie Shellterrein

Het Shellterrein krijgt de komende jaren een andere uitstraling en wordt omgevormd tot een gemengd (binnen)stedelijk woon- en werkgebied. Shell gebruikt in de toekomst slechts 7 hectare van haar huidige terrein voor haar New Technology Centre (NTC). De overige 20 hectare heeft Shell verkocht aan het stadsdeel. ING is aangewezen als exclusieve ontwikkelaar.
Het dagelijks bestuur is akkoord met de aangegeven richting in de Visie Shell-terrein. De visie wordt gebruikt als bouwsteen voor het Projectbesluit Shellterrein – waaraan nu gewerkt wordt – en die in mei aan het bestuur wordt voorgelegd.

De Visie Shellterrein geeft een indruk van het toekomstbeeld dat het stadsdeel, ING en Shell op het Shellterrein willen realiseren. Centraal daarbij staat het ‘ontspannen stedelijk wonen en werken’ aan de Noordelijke IJ-oever. Het Shellterrein geeft een belangrijke impuls voor de ontwikkeling van de Noordelijke IJ-oever en de koppeling van de binnenstad van Amsterdam en stadsdeel Amsterdam-Noord. Het terrein krijgt een zeer hoge bebouwingsdichtheid te vergelijken met 1,5 maal het Java-eiland. De bouwblokken worden doorgaans 6 verdiepingen hoog. De verwachting is dat het een woonbuurt wordt van circa 2.200 woningen voor ongeveer 4.000 bewoners. Het programma gaat uit van 20% sociale huur- en 80% koopwoningen.

27/3/2003 - DB-besluiten 25 maart

Stadsdeel Amsterdam-Noord onderzoekt invloed hoogbouw

Wat is de invloed van hoogbouw op de omgeving en hoe moet met verschillende typen hoogbouw worden omgegaan. Om duidelijk te krijgen welke bouwinitiatieven de komende tien jaar gewenst zijn in Amsterdam-Noord heeft het Dagelijks Bestuur ingestemd met een onderzoek naar de invloed van hoogbouw.

In Amsterdam-Noord zijn veel bouwprojecten in ontwikkeling. Maar welke bouwinitiatieven zijn hiervoor belangrijk. In hoeverre is hoogbouw nodig en wenselijk. Door middel van een studie naar hoogbouw kan duidelijkheid worden verkregen in de behoefte van stadsdeel Amsterdam-Noord aan hoogbouwinitiatieven in de komende tien jaar.

Het is de bedoeling dat de studie een precieze definitie geeft van hoogbouwzones en deze op kaart vastlegt. Verder zal de studie een beeld geven van hoe binnen deze zones met de verschillende vormen van hoogbouw moet worden omgegaan. Voor hoogbouw kunnen bijvoorbeeld regels worden geven met betrekking tot de bouwhoogtes, de verhouding tussen massa en ruimte, transparantie, zichtlijnen en het effect op de omgeving. Dit is bepalend voor de vormgeving van de skyline van het stadsdeel. Met de resultaten van de studie hoogbouw in Amsterdam-Noord kunnen richtlijnen worden opgesteld voor het ontwikkelen van hoogbouwplannen in het komende decennium.

De studie zal ongeveer een half jaar duren en wordt na vaststelling door het Dagelijks Bestuur ter inzage gelegd. Bewoners hebben, in overleg met de griffie, de mogelijkheid in te spreken bij Commissie- en Raadsvergaderingen.

Zover zijn ze dus, met andere woorden niet echt veel hoogbouw.

supercees
May 26th, 2003, 10:09 AM
Wow, ik vind dit toch wel erg mooie impressies hoor van Noord! Dat kan nog eens een mooi clustertje worden daar!

Rabotnik
May 26th, 2003, 08:10 PM
i.d zo te zien op de impressies lijkt het wel of die andere torens hoger zijn dan de nu bestaande Shelltoren.En hoog kan (moet);) er gebouwd worden,iedergeval weer een stadsdeel in ontwikkeling,das positief.

Deventer Up
May 26th, 2003, 08:41 PM
Wilde, maar lachen, projecten daar, zeg !!

Cymen
May 27th, 2003, 12:17 AM
Ik wil natuurlijk niet teveel stoken maar de huidige plannen zijn een toren van 150 meter hoog bij het winkelcentrum en max 100 meter hoog bij de Shell toren, echt heeeel veel super voor de hoog hoger fan is het dus niet.

CityLife
May 27th, 2003, 10:32 AM
Toch wel apart:
je begint bij de ZUIDas en eindigt bij de NOORDas. Oftewel; misschien moeten we maar even een apart topic starten over de Noordas...

Cymen
May 27th, 2003, 04:20 PM
Tja dat zei ik ook al een keer, misschien maar gewoon doen dan. Al denk ik dat deze onderwerpen hier eigelijk nog helemaal niet thuis horen maar bij nieuws//

Greelung
May 29th, 2003, 03:24 PM
www.noordas.nl is reeds vastgezet door IMCA vastgoed beter bekend als zijnde het bedrijf van Erik de Vlieger. Hij heeft grootse plannen in Noord wil daar een mooi nieuw stuk stad realiseren. Hij heeft Shipdock in Noord al en heeft grote oppervlakten grond gekocht in Noord om te herontwikkelen. Ik denk dat binnenkort hier een nieuwe site over komt gelinkt aan hun vastgoed site. Maar een prachtig nieuw stuk stad zoals Amsterdam er meerdere heeft op dit moment. Zo zijn ze begonnen met de sloop van het grote PTT complex aan het Oosterdok waar ook een mooi nieuw stuk wordt gerealiseerd. De nieuwe eilanden in aanbouw, de grote kantoor/woonlocaties de vernieuwing van de bijlmer en westelijke tuinsteden. Ik woon nu zo''n tien jaar in Amsterdam en er is nog nooit zo druk gebouwd en verbouwd aan de stad. Denk dat dit nog wel zo''n tien jaar in dit tempo doorgaat voordat de nieuwe gedaante van de stad echt goed zichtbaar is wanneer de meeste projecten afgerond zullen zijn. De komende jaren genoeg gesprekstof uit Amsterdam op het forum

Richard
May 29th, 2003, 08:39 PM
Ik heb ook het idee dat Amsterdam momenteel een grote metamorfose ondergaat. De binnenstad niet (en gelukkig maar), maar de rest van Amsterdam is aardig aan het veranderen. Over de meeste projecten ben ik goed te spreken, vooral als het om uitbreiding en verdichting gaat. Projecten die deel uitmaken van kleinere te ontwikkelen gebieden hebben meestal niet mijn voorkeur. De Zuid-As is naar mijn mening wel een goed voorbeeld dat helaas niet kan door alles en iedereen kan worden nagestreeft vanwege de hoeveelheid geld dat er in wordt gestoken, maar Amsterdam wordt op veel vlakken wel beter.

supercees
June 2nd, 2003, 01:08 AM
Nu dan de laatste update voor vandaag... de zuid as...

Proefopstelling van het straatmeubilair en tegels e.d. die gebruikt gaan worden bij de Zuid-As
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=310

De gewraakte KPN toren en de plek waar een nieuw gebouw moet komen eerder in dit topic beschreven...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=311

Kabels bij de KPN toren... waarom liggen die hier?
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=312

Nou hierom :)
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=313

Ruimte genoeg...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=318

Een overzichtje....
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=314

ABN AMRO, spoedig niet meer eenzaam...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=317

Dit project schiet ook al aardig op...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=315

Kijk maar....
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=319

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=316

En dit is het dan weer voor nu...

Rabotnik
June 2nd, 2003, 03:17 AM
<tr><td align=left valign=top>Nu dan de laatste update voor vandaag... de zuid as...

Proefopstelling van het straatmeubilair en tegels e.d. die gebruikt gaan worden bij de Zuid-As
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=310

De gewraakte KPN toren en de plek waar een nieuw gebouw moet komen eerder in dit topic beschreven...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=311

Kabels bij de KPN toren... waarom liggen die hier?
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=312

Nou hierom :)
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=313

Ruimte genoeg...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=318

Een overzichtje....
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=314

ABN AMRO, spoedig niet meer eenzaam...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=317

Dit project schiet ook al aardig op...
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=315

Kijk maar....
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=319

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=316

En dit is het dan weer voor nu...</td></tr>
</table>
Heb daar vroeger 3 jaar gewerkt bij de K.P.N Locatie Drentestraat.Die Haspels met kabels lager er toen ook al regelmatig,nodig voor een of andere klus elders.Overigens die laatste 3 foto's met de pas opgeleverde gebouwen zijn weer vreselijk van kwaliteit,om te janken.Waarom moet dat nou zo ,vraag ik mij af????

supercees
June 2nd, 2003, 09:41 AM
Ja die laatste gebouwen zijn inderdaad niet veel.. bij elkaar geraapte kleurtjes en vormen en dat is het... :(

werner10
June 2nd, 2003, 03:18 PM
Yeahhhhhhhhhhh heerlijke reportage SC!!!!!!!!!!

Tobi
June 2nd, 2003, 04:47 PM
Ja Cees; goed bezig!!! :okay:

Die foto van de ABN is vaag. De hoge toren valt precies weg achter de kleine op die pic...:cool:

En ik wacht met smart op al die mooie projecten.
Is het Atrium 'gewoon' een toren bij het huidige Atrium of wat?
En waarom gebeurt er zo weinig bij Mahler? Er staan 6 fukking kranen??? Whazup? :?

supercees
June 2nd, 2003, 04:52 PM
@ Tobi...

Het Atrium zou er een extra toren bij krijgen, maar volgens mij zijn die plannen een beetje in de ijskast gezet!

Wisma
June 2nd, 2003, 07:50 PM
Amsterdam beschikt over de lelijkste zendmast die ik ook in Nederland heb gezien. Nederland heeft al geen mooie zendmasten....

supercees
June 3rd, 2003, 09:57 AM
Nee, waarom kan het in andere landen wel.. en hier niet?

Jan
June 3rd, 2003, 11:25 AM
Cees is op dreef! En wat mij betreft gaat die voorlopig nog wel even door! :okay:

Richard
June 3rd, 2003, 07:16 PM
Cees wat doe je nou? :rant: Wil ik net je foto's nog een keer bekijken en dan heb je ze weggehaald! Maar vanochtend kon ik zien hoe mooi ze waren. ;)

Bobbelingman_old
June 3rd, 2003, 08:42 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Richard </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Cees wat doe je nou? :rant: Wil ik net je foto's nog een keer bekijken en dan heb je ze weggehaald! Maar vanochtend kon ik zien hoe mooi ze waren. ;)</td></tr>
</table>
heb geen zin om te vertalen http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=42807
@ Richard
It’s up again, supercees had posted so much photo’s on my site that it had reach’s a limed in my phpbb_sessions
But I have fixit the problem and it isn't a problem anymore….
nice pic's Cees!

CityLife
June 5th, 2003, 02:10 PM
Parool:

'Bebouwing bij de Zuidas is gevaarlijk'
AMSTERDAM - De Zuidas ligt te dicht langs routes voor gevaarlijke stoffen. De toenemende bebouwing in de directe omgeving van sporen en snelwegen waar explosief materiaal als bijvoorbeeld lpg wordt vervoerd, zorgt voor risicovolle situaties. Dat zeggen de Vrom-raad en de Raad voor Verkeer en Waterstaat.

De organisaties deden dat gisteren bij de publicatie van hun adviesnota Verantwoorde risico's, veilige ruimte.

Bouwlocaties bij verkeerskooppunten zijn erg aantrekkelijk voor kantoren- en woningbouw. Ook ruimtegebrek zorgt ervoor dat de bebouwing steeds meer opschuift in de richting van stations en snelwegen. De raden waarschuwen dat de veiligheidsnormen bij de nieuwbouw 'soms onbewust' worden overschreden. Over plannen waarbij dat speelt, adviseren de raden dat die moeten worden aangepast.

Projectleider Anton de Vries van de Vrom-raad heeft de indruk dat bij de ontwerpen van de Zuidas geen fouten zijn gemaakt waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Maar zijn zorg blijft. ''Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ondertunneling van de A 10. Wat gebeurt er als daar een wagen met lpg ontploft? Dan moet je je afvragen of je wel op die tunnel moet bouwen.''

De raden vinden dat gevaarlijke stoffen veiliger kunnen worden vervoerd via alternatieve routes - met een bocht rond de bebouwing - en door op bepaalde tijden te rijden en maximumsnelheden in te voeren.

Volgens De Vries stagneert de bouw van de Zuidas vanwege de strikte en dure veiligheidsnormen die de overheid de bouwers oplegt. De raden adviseren andere voorwaarden te stellen. ''Nu zijn de gestelde normen soms onbetaalbaar. Stel een reële norm. Ze zullen heel streng moeten zijn, maar wel haalbaar.''

Ook zouden de raden graag zien dat de verantwoordelijkheden van de bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren, de beheerders van de wegen en sporen en de erbij betrokken gemeenten duidelijker worden. Een regisseur zou de samenwerking kunnen verbeteren, is de indruk van de werkgroep.

De raden noemen het Centraal Station in Rotterdam als een ander risicogevoelig gebied.

supercees
June 5th, 2003, 02:21 PM
Ik heb een plan... we bouwen niks meer... vervoeren niks meer... dan kan er ook niks meer fout gaan!

Wat een ontzettend k*tgezeik dit zeg!

Skyscrapercitizen
June 5th, 2003, 02:30 PM
Ik ben het wel met ze eens. Is levensgevaarlijk. Ik vind dan ook dat er in heel Amsterdam geen nieuwbouw meer gebouwd mag worden.

Ten eerste zijn er heel veel benzinestations die kunnen ontploffen, en op de wegen ernaartoe rijden regelmatig tankwagens om ze te bevoorraden. Als die ontploffen...

Ten tweede is Schiphol inmiddels zo druk, dat de kans dat er een vliegtuig uit de lucht komt vallen steeds groter. Onverantwoord om in een straal van 50 km daaromheen nieuwbouw te plegen!

Overigens vraag ik me af of we sowieso in heel Nederland nog wel moeten bouwen. Er zijn tegenwoordig zoveel satelieten, als die uit de ruimte op je huis valt, daar moet je toch niet aan denken! Levensgevaarlijk!

Eigenlijk moeten we maar gewoon uitsterven, dan kan er niks meer foutgaan.

:baaa:

Ik snap niet waarom er enorme bedragen in de veiligheid van de bouw gaan zitten door dit soort dingen. Wat betalen die vervoerders? Het is toch gestoord als hele stedelijke ontwikkelingen worden stopgezet voor een paar halve gare tankwagens....:?

Patrick Highrise
June 5th, 2003, 02:41 PM
<tr><td align=left valign=top>Ik heb een plan... we bouwen niks meer... vervoeren niks meer... dan kan er ook niks meer fout gaan!

Wat een ontzettend k*tgezeik dit zeg!</td></tr>
</table>

Typisch Nederlands heikneutergedrag....pleur allemaal op met die gevaarlijke stoffen. Als die fucktregels hier. TEVEEL REGELS BETER GEZEGD. In Roosendaal hebben we erbij het station en langs de a17 ook al last van. Bij het station mag beperkt gebouwd worden want ja dat gerangeer met plg en andere gevaarlijke stoffen... :rant: :bleep: :mad: >( :bash: :guns1:

RBC wil (en zou eigenlijk moeten) het stadion uitbreiden...nee dat mag niet want anders lopen die 10000 mensen gevaar...5000 (huidige grootte) en 7500 mag wel maar 10000 nee.... als het fout gaat gaat het toch wel goed fout en dan maakt 7500 of 10000 "doden" toch ook geen ruk meer uit lijkt mij........

Stratosphere 2020
June 5th, 2003, 03:05 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by CityLife </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Parool:

'Bebouwing bij de Zuidas is gevaarlijk'
AMSTERDAM - De Zuidas ligt te dicht langs routes voor gevaarlijke stoffen. De toenemende bebouwing in de directe omgeving van sporen en snelwegen waar explosief materiaal als bijvoorbeeld lpg wordt vervoerd, zorgt voor risicovolle situaties. Dat zeggen de Vrom-raad en de Raad voor Verkeer en Waterstaat.

De organisaties deden dat gisteren bij de publicatie van hun adviesnota Verantwoorde risico's, veilige ruimte.

Bouwlocaties bij verkeerskooppunten zijn erg aantrekkelijk voor kantoren- en woningbouw. Ook ruimtegebrek zorgt ervoor dat de bebouwing steeds meer opschuift in de richting van stations en snelwegen. De raden waarschuwen dat de veiligheidsnormen bij de nieuwbouw 'soms onbewust' worden overschreden. Over plannen waarbij dat speelt, adviseren de raden dat die moeten worden aangepast.

Projectleider Anton de Vries van de Vrom-raad heeft de indruk dat bij de ontwerpen van de Zuidas geen fouten zijn gemaakt waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Maar zijn zorg blijft. ''Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ondertunneling van de A 10. Wat gebeurt er als daar een wagen met lpg ontploft? Dan moet je je afvragen of je wel op die tunnel moet bouwen.''

De raden vinden dat gevaarlijke stoffen veiliger kunnen worden vervoerd via alternatieve routes - met een bocht rond de bebouwing - en door op bepaalde tijden te rijden en maximumsnelheden in te voeren.

Volgens De Vries stagneert de bouw van de Zuidas vanwege de strikte en dure veiligheidsnormen die de overheid de bouwers oplegt. De raden adviseren andere voorwaarden te stellen. ''Nu zijn de gestelde normen soms onbetaalbaar. Stel een reële norm. Ze zullen heel streng moeten zijn, maar wel haalbaar.''

Ook zouden de raden graag zien dat de verantwoordelijkheden van de bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren, de beheerders van de wegen en sporen en de erbij betrokken gemeenten duidelijker worden. Een regisseur zou de samenwerking kunnen verbeteren, is de indruk van de werkgroep.

De raden noemen het Centraal Station in Rotterdam als een ander risicogevoelig gebied.</td></tr>
</table>

Je krijgt nog meer gezeik als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd. Jullie moeten aan beide kanten van de munt bekijken.

CityLife
June 5th, 2003, 04:09 PM
Het is toch vrij normaal als er op bepaalde trajecten geen gevaarlijke stoffen vervoerd mogen worden? Mooi, want dan bestaat dit probleem dus niet als je van de zuidas zo'n traject maakt. Dan rijden die wagens om; via de Zeeburgertunnel ipv. de Coentunnel, of via de a9. Ontsluitingsmogelijkheden genoeg daar, lijkt mij.

Dag probleem...:wave:
zo, nu weer snel verder bouwen aan de zuidas!

Sol
June 5th, 2003, 04:29 PM
@ tim de bruijnIk snap niet waarom er enorme bedragen in de veiligheid van de bouw gaan zitten door dit soort dingen. Wat betalen die vervoerders? Het is toch gestoord als hele stedelijke ontwikkelingen worden stopgezet voor een paar halve gare tankwagens....Het zijn niet de tankwagens die problemen veroorzaken, maar degenen die zo onrealistisch zitten te zeiken over veiligheid. Niet de schuld bij de vrachtwagens leggen!

Overigens jammer voor Amsterdam dat ze nu ook deze problemen hebben. In Rotterdam hebben we ze jammer genoeg niet alleen bij het CS, maar ook bij Schieveste en Brain Park. Bij Brain Park heeft dit zelfs al tot het cancellen van een park over de snelweg geleid.

supercees
June 5th, 2003, 04:34 PM
Het lijkt ernaar of men streeft naar een onleefbare doch superveilige samenleving. Men verliest op een bepaald moment de realiteit totaal uit het oog. Alle durf, lef, etc. op allerlei gebieden die het leven kleur geven verdwijnt hiermee ook totaal...

leve de vooruitgang!

Kruikenparadijs
June 5th, 2003, 04:46 PM
@tim

Weet je wel zeker dat je van de goede partij bent? Alles waar jij je nu tegen afzet, strijd Groenlinks juist voor.

Milieuheffingen voor bedrijven en onophoudelijke regelzucht en gezeik over verwaarloosbare gevaren voor de volksgezondheid. Schiphol moet ingekrompen worden etc. etc.
In Tilburg mocht niet binnen een straal van zoveel meter van het spoor gebouwd worden, omdat treinstellen met gevaarlijke stoffen weleens konden ontploffen. Dan kan dus de halve stad afgebroken worden. Wat een eindeloos gezeik!!! :bleep:

Saentown
June 5th, 2003, 05:31 PM
Het is altijd hetzelfde liedje, eindeloos gezeik omdat er een aantal ambtenaren aan werk verschaving doen. Jaren gedetacheerd gezeten bij Cadans, weet er sindsdien alles van.

Elmo
June 5th, 2003, 05:39 PM
In Almere kwam deze discussie ook over het spoor! Als de Hanzelijn (Tussen Lelystad en Zwolle) af zou zijn zouden er goederentreinen (met gevaarlijke stoffen) gaan rijden door Almere heen...en daardoor mocht er niet worden gebouwd binnen een straal van zoveel meter van het spoor vandaan..wat dus zou betekenen dat het hele zakencentrum bij Almere CS niet door kon gaan...en daardoor het nieuwe stadscentrum niet gefinancierd kon worden enzo... en er zouden hele huizenblokken die er net 10 jaar staan moeten worden gesloopt! ONZIN!! :bash: :bleep: :rant:

Richard
June 5th, 2003, 07:58 PM
Denk je als Amsterdam een toplokatie te hebben, maar dan valt dat toch weer vies tegen. Straalpaadje hier, wegen daar (die het gebied scheid ipv 'voedt', zeker als door de regels uit het bericht de ondertunnenling niet doorgaat), hoogtebeperking van Schiphol nog, wat kunnen we nog meer bedenken...? >(

Skyscrapercitizen
June 5th, 2003, 09:39 PM
Amsterdam = Dorp

En Amsterdam maar denken dat ze hoge lifschacht hebben.:)

http://homepage.mac.com/benveasey/.Pictures/BU16.jpg

http://homepage.mac.com/benveasey/.Pictures/BU4.jpg

Tsja, dacht ik aan toen ik die foto's zag.

supercees
June 9th, 2003, 06:36 PM
Back to topic... de Zuid-As... 9 juni....

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=360
WTC zit zo ongeveer wel op zijn hoogste punt denk ik...

scorpion
June 11th, 2003, 01:30 AM
great pic supercees!! :D

Wisma
June 11th, 2003, 09:39 AM
Mooie foto sc
Altijd weer jammer als een gebouw tijdens de bouw zijn hoogste punt heeft bereikt. Altijd denk je dan....kunnen jullie niet nog even door bouwen?.:)

wc eend
June 13th, 2003, 12:58 PM
t heeft toch wel iets weg van een skyline...

supercees
June 13th, 2003, 01:00 PM
Jawel.. dat wel een beetje maar in het midden zou het gewoon hoger moeten!

ldd
June 19th, 2003, 10:02 AM
Na de zomer is het eindelijk zover. Dan gaan de palen voor ‘de Rode Pieper’ de grond in. En in de jaren daarna gaat een groot deel van de VU-campus op de schop. Een overzicht van de plannen.

- Eerste fase: Wis- en Natuurkundegebouw gaat op de schop, er komt een nieuwe ingang en onderwijsruimtes ervoor. In de Rode Pieper (10-12 verdiepingen), aan de Boelelaan, komt Zorg en Welzijn. Zomer 2004 wordt gestart met de nieuwbouw van de Economische faculteit. Dit gebouw wordt 4-5 verdiepingen hoog. In 2005 moet dit af zijn.
- Langs de Boelelaan wordt een gracht gegraven. De laan wordt 75 meter breed. Eroverheen rijdt een tram over een paar jaar.
- In 2005 wordt gestart met de bouw van de toren voor Tandheelkunde, 14 verdiepingen hoog. Tussen de polikliniek en de rest van het ziekenhuis wordt een zorgplein over de weg aangelegd, naast de huidige loopbrug. Aan weerszijde van het ziekenhuis komt in de verdere toekomst een toren van zo’n vijftien verdiepingen.
- Voor het hoofdgebouw komt misschien een nieuwe plint. Er is sprake van de vestiging van een museum en een internetcafe. Ook zouden er appartementen voor gastdocenten komen. Op de plek van het huidige cyclotron (de achteringang) komen in de toekomst wellicht studentenflats van zestien verdiepingen.
- Wat er aan de andere kant van de Boelelaan, waar nu sportvelden zijn, gaat komen is nog onbekend.

Uit: Ad Valvas nr. 36, 12 juni 2003

Niet heel hoog, wel veel op stapel
:cool: :cool:

Cymen
July 3rd, 2003, 05:51 PM
Ik zag vanuit het vliegtuig een bouwput liggen, iets kleiner als de mahler bouwput. Zou dat het zijn? Ik zelf heb het idee dat hij ten oosten van het VU lag, iemand?

ldd
July 8th, 2003, 02:42 PM
@Sijmen Ik denk dat het de bouwput tegenover winkelcentrum Gelderlandplein betreft, bij die hoge woontoren. Die bouwput is erg groot, het gebouw zelf wordt zes of acht hoog (zie eerder in deze thread).

Pics komen, weet sinds een week hoe ik foto's uit de digicam op de computer krijg.

Cymen
July 8th, 2003, 10:08 PM
Dat was hem idd, tnx.

SKY_ RULES
July 13th, 2003, 11:01 PM
Ze kunnen de maximale bouwhoogte misschien verhogen omdat de uitvliegroutes met schiphol te maken heeft dus kunnen ze schiphol misschien een andere landingsbaan laten kiezen <polderbaan>:)

SKY RULES FOREVER
July 14th, 2003, 12:25 PM
Vette pics man de zuidas begint al vorm te krijgen zo te zien:) :) :) :) :) :) :) :) :)

Elmo
July 14th, 2003, 06:38 PM
Originally posted by SKY_ RULES

Ze kunnen de maximale bouwhoogte misschien verhogen omdat de uitvliegroutes met schiphol te maken heeft dus kunnen ze schiphol misschien een andere landingsbaan laten kiezen <polderbaan>:)

Nog meer zinnige opmerkingen? :bash:

Wat nu bv. als er een vliegtuig een andere baan moet kiezen vanwege weersomstandigheden of calamiteiten...?

werner10
July 15th, 2003, 01:46 PM
Wij willen updates!!!!!!! Wij willen updates!!!!! PLAATJES!!!!!

ldd
July 15th, 2003, 03:15 PM
@ Werner10 Waarvan wil je plaatjes? WTC VI heeft een eigen topic, Mahler IV heeft een eigen topic en verder gebeurt er niet veel (gebouwtje bij Gelderlandplein en naast Holiday Inn dan misschien). Ik zal zaterdag eens rondkijken met de digicam en een updateje verzorgen, OK?

Elmo
July 15th, 2003, 04:59 PM
ik reed er vandaag langs met de auto en ik zag bij Mahler4 zes a zeven kranen staan! :")

ldd
July 21st, 2003, 11:21 AM
Ik zal zaterdag eens rondkijken met de digicam en een updateje verzorgen, OK?
Autopech... dus update laat even op zich wachten helaas.

Cymen
July 27th, 2003, 02:27 PM
Gelukkig was ik "zaterdag" wel effe met mn digi langs geweest:

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=534

Alle foto's overigens met dank aan Bobbelingman (http://skylinerotterdam.info) , voor het hosten.

Cymen
July 30th, 2003, 05:56 PM
http://www.nul20.nl/nr6/n13.html

De gemeente Amsterdam heeft met drie bouwconsortia ontwikkelingsovereenkomsten getekend voor de realisering van 1400 woningen in deelgebied Gershwin op de Zuidas. Het is de eerste belangrijke stap in de transformatie van de huidige kantoorlocatie tot een gemengde stadswijk. De bouw van de eerste huizen start waarschijnlijk in de tweede helft van 2004.
In het gebied tussen de De Boelelaan en het ABN Amro hoofdkantoor bouwen Royaal Zuid, De Complete Stad en Zuidschans verschillende woningtypen met uiteenlopende grootten en prijzen. Dertig procent van de huizen zal bestaan uit sociale huurwoningen. Een deel van de woningen is geclusterd in lage ‘waterblokken’ langs de nieuwe en 25 meter brede De Boelegracht. Aan de Mahlerlaan
komen vooral appartementen in hogere ‘stadsblokken’.
Naast woningen zullen er in het gebied ook kleinschalige kantoren en voorzieningen worden gebouwd als winkels, horeca, kinderopvang en gezondheidszorg. Pronkstuk van Gershwin wordt de Amsterdam Arch, een multifunctioneel gebouw met een vijfsterrenhotel, appartementen, kantoren en allerlei publieksfuncties. Eind 2003 wordt door Bouwfonds Vastgoedontwikkeling met de bouw van dit opvallende gebouw gestart.

Skyscrapercitizen
July 30th, 2003, 06:03 PM
Lijkt me goed nieuws, ben benieuwd of die 1400 woningen het gebied een beetje levendig gaan maken, ik hoop het!

Richard
July 30th, 2003, 10:53 PM
Pronkstuk van Gershwin wordt de Amsterdam Arch, een multifunctioneel gebouw met een vijfsterrenhotel, appartementen, kantoren en allerlei publieksfuncties. Eind 2003 wordt door Bouwfonds Vastgoedontwikkeling met de bouw van dit opvallende gebouw gestart.

Volgens de vernieuwde site van de Zuidas heet Amsterdam Arch nu of ook Cluster II.

Michiel
July 30th, 2003, 11:35 PM
Mooi dat de Zuidas site weer eens vernieuwd is.

Volgens de site heeft Steven Holl (http://www.stevenholl.com) twee woongebouwen ontworpen in het Gershwin gebied. Dit woontorentje van 19 verdiepingen is te vinden op de site van deze architect:

http://www.stevenholl.com/images/326WD07.jpg

Wisma
July 31st, 2003, 09:12 AM
Wat een lelijk gedrocht zeg....

pffff..:puke:

Cymen
July 31st, 2003, 10:14 AM
The 19 story building is a glass flatiron characterized by two opposing scales of openings. Three openings of a "giant" urban scale offer shared terraces, elevated gardens, and define the main entry to the building. The smaller "human" scale openings are terraces for individual units. In syncopated disposition, these openings allow for variation in the six apartment types while creating a unique rhythm on the facades. The overall mass is sheathed in a monolithic structurally-glazed curtain wall of greenish glass, with the openings expressed by a yellow EPDM membrane, vibrant against the cool overcast Dutch sky. The rhythmic counterpoint of flush glass to yellow EPDM creates a unique urban experience. Containing 89 apartments, with hybrid live/work lofts and retail space, the building offers possibilities for global living. http://www.stevenholl.com/images/326WE02.jpg

Wat een irri website heeft die, onder het motto van mooi mooier en kutst.

Dr Adam's
July 31st, 2003, 11:22 AM
Ziet er goed uit, zou er best willen wonen.

Richard
July 31st, 2003, 08:52 PM
Ahh, dank Michiel, wij weten nu meer dan de gemiddelde werknemer van het projectbureau Zuidas. :)

Rabotnik
August 2nd, 2003, 12:59 AM
Apart.....!?

Mista Tee
August 2nd, 2003, 02:10 AM
Dikke ter!ing, kunnen sommige mensen hiero alleen maar negatief uitvallen ofzo? Het valt me nou gewoon op, zo erg is het.... Ik weet dat iedereen z'n eigen smaak heeft, maar sjeezus heee.....

Rabotnik
August 2nd, 2003, 02:17 AM
Originally posted by SKY_ RULES

Ze kunnen de maximale bouwhoogte misschien verhogen omdat de uitvliegroutes met schiphol te maken heeft dus kunnen ze schiphol misschien een andere landingsbaan laten kiezen <polderbaan>:) Nee hoor er zijn erbij die heel positiefe dingen zeggen!:D

Bram
August 2nd, 2003, 02:32 AM
ik vind het in ieder geval een mooi gebouw,en best wel vernieuwend voor nl.maar smaken verschillen hier nog al op het forum .

Cymen
August 2nd, 2003, 03:10 PM
Overigens is mijn mening over dit complex: Zeer geslaagt voor de Zuid-as. Of ik het als los staand object mooi vind weet ik nog niet maar voor het complete plaatje van de zuid-as is het zeker een mooie toevoeging!

Rabotnik
August 5th, 2003, 02:06 AM
Hmm site over de Zuid-As is vernieuwd.www.zuidas.nl

Rotterdam Highrise
August 5th, 2003, 12:38 PM
Wat een kutsite. Fantsoenlijke impressies en een duidelijk overzicht wat er gaat komen staat er niet op. Lijkt mij toch de hoofdfunctie van zo'n site.

Rabotnik
August 5th, 2003, 02:31 PM
Vond ik ook al een hoop slappe prietpraat. Zelfs de site is niet van een ''hoger'' niveau.;)

Dr Adam's
August 5th, 2003, 02:48 PM
Wat interessant is aan de site is dat deze opmaak gelijk is of zo goed als de site van de Gemeente Amsterdam. Dit is haast geen toeval te noemen. Wellicht gestuurd vanuit de centrale stad?

Cymen
August 5th, 2003, 05:17 PM
Het project Zuidas is ook gestuurd vanuit de centrale stad dus indirect de website ook. De site is ook gehost door amsterdam.nl-> www.zuidas.amsterdam.nl. Een half jaar geleden zijn alle websites over gegaan op een nieuwe look, nu eindelijk dus ook de zuidas wat ook wel eens tijd werd. Natuurlijk voor de freaks zoals ons staat er veel te weinig informatie en plaatjes op.

Patrick Highrise
August 5th, 2003, 05:22 PM
tja, met info gaat het nog wel maar zo weinig fatsoenlijke plaatjes!!! :bash: :rant: :baaa:

Cymen
August 5th, 2003, 05:39 PM
communicatie@zuidas.nl

Ik ga meteen een emailtje sturen ;)

*done*

Richard
August 8th, 2003, 02:46 PM
Foto's van 29 juli

Metamorfose Zuidplein
http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/29%20juli%20Zuidas/Zuidas,%20Juli%202003%20001.jpg

http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/29%20juli%20Zuidas/Zuidas,%20Juli%202003%20002.jpg

http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/29%20juli%20Zuidas/Zuidas,%20Juli%202003%20022.jpg

http://oege.ie.hva.nl/~geurts14/29%20juli%20Zuidas/Zuidas,%20Juli%202003%20024.jpg

Dr Adam's
August 8th, 2003, 03:35 PM
Mooie foto's Richard, als ik de kans krijg draag ik je voor als burgemeester.
Trust me!

Mista Tee
September 2nd, 2003, 09:13 PM
Kan iemand nog even wat updates maken? Ik heb al zolang nix gehoord van dit gebied........

Skyscrapercitizen
September 2nd, 2003, 10:02 PM
Wees niet bang, vrijdag staat het halve forum IN de bouwput, dus een overload aan updates valt te verwachten!

Skyscrapercitizen
September 7th, 2003, 08:59 PM
Voor diegenen die niet bij de fandag waren.

De Amsterdam Arch gaat niet door, zo kregen we te horen. De ontwikkelaar durft het niet aan om 1 toren voor verschillende mensen te bouwen. (hotel, woningen en kantoren). Beetje vreemd, in Rotterdam kan het wel (De Rotterdam).

Er komen nu dus een aantal verschillende torentjes, welken bij elkaar nog wel enigszins op een arch moeten lijken. Flinke aderlating voor de zuidas naar wij dachten!

Elmo
September 7th, 2003, 09:24 PM
Jezus...wat een onzin dit toch weer! :bleep:

Skyscrapercitizen
September 7th, 2003, 09:41 PM
Dit had de eerste echt bijzondere hoogbouw van Amsterdam moeten worden, erg jammer!

@ Elmo, waarom was je niet op de fandag?

Rabotnik
September 8th, 2003, 10:33 PM
Inderdaad Arch gaat dan waarschijnlijk niet door, ABN-AMRO Bank duld geen gebouwen hoger dan 105 Meter op de Zuid-As, schiphol en KPN.'' (Op de Melodie van Tol Hanse, nr Big City) ''Waar ter wereld ik ook kwam nimmer trof ik zo'n kneuterigheid als in het oude Amsterdam,zo gelegen aan het IJ denken zij te leven in een wereld stad ja dat is Amsterdam dat zijn zij''.

Elmo
September 8th, 2003, 10:39 PM
Originally posted by Tim de Bruijn

Dit had de eerste echt bijzondere hoogbouw van Amsterdam moeten worden, erg jammer!

@ Elmo, waarom was je niet op de fandag?

Omdat ik moest werken :(

Maarre... Zal proberen er de volgende keer bij te zijn :) (Mits het tenminste niet in Enschede ofzo wordt gegeven ;)).
Zijn er al ideeen voor een WFD-5?

Rabotnik
September 8th, 2003, 10:46 PM
WFD-5 ? Na Rotterdam,Den-Haag en Amsterdam houd het wel een beetje op lijkt mij zo. Kan beter weer opnieuw beginnen eerst weer Rotterdam dan Den-Haag en dan weer Amsterdam. De rest van Holland telt niet echt mee op hoogbouwgebied.

dennol
September 9th, 2003, 12:29 AM
Nu nog niet, maar over een paar jaar zou een Eindhoven/Tilburg hoogbouwdag (2 steden op 1 dag ;)) best mogelijk zijn. Of ben ik nu iets te optimistisch? Het probleem met Eindhoven en Tilburg is alleen dat de hoogste (toekomstige) gebouwen bijna allemaal woontorens zijn. En als die woontorens eenmaal bewoond zijn kun je ze niet zo makkelijk meer beklimmen....

Winus
September 9th, 2003, 12:51 AM
Nu nog niet, maar over een paar jaar zou een Eindhoven/Tilburg hoogbouwdag (2 steden op 1 dag ) best mogelijk zijn. Of ben ik nu iets te optimistisch? Als dat de enige methode is om de Tilburgers en Eindhovenaren ook eens naar een HHF-dag te krijgen, dan moet dat maar hè. ;)

Cymen
September 9th, 2003, 09:54 AM
@Tim

Zelfde verhaal voor de Rotterdam hoor, gaat vermoedelijk ook niet door. Naar mijn weten(propertyNL) konden ze geen exploitant voor het hotel vinden.

CityLife
September 9th, 2003, 10:53 AM
Het is toch niet zo dat de Arch nu helemaal niet doorgaat? Alleen in iets andere vorm. Het lijkt me een beetje voorbarig om er vanuit te gaan dat ie helemaal niet komt. Sterker nog...je kunt het ook zo zien:
ipv. 1 toren krijgen we er nu 2 voor terug...

Volgens mij is het bij de Arch, of althans wat ervan over is, helemaal geen probleem om een exploitant te vinden...

Rotterdam Highrise
September 9th, 2003, 03:57 PM
@Sijmen
Niemand heeft gezegd dat de arch helemaal niet doorgaat. Het worden twee torens die vanuit bepaalde hoeken eruit zien als een arch.
Verder is dat verhaal over De Rotterdam onzin. Start van de bouw is pas eind 2004 geplanned en hij is dan pas in 2007 af, dus als het niet door zou gaan valt zo'n beslissing zeker niet nu.

Cymen
September 9th, 2003, 07:48 PM
@RH
Ik beweer ten eerste niks vanuit mezelf(nou ja wel dat ik kan lezen), ten 2e beweert wel iemand dat de A´dam Arch waarschijnlijk niet door gaat(Tim) en ten 3e is een planning nooit definitief. Volgende keer mag je iets genuanceerder uithalen ok?

Overigens was zover ik weet de Amsterdam Arch "1 toren uit 2 torens" wel eens eerder het plan geweest!? (ik had igg verschillende ontwerpen gezien)

Skyscrapercitizen
September 9th, 2003, 08:33 PM
@ Sijmen

What's your problem?!

Ik meld even het nieuws dat de Arch niet doorgaat, en dat hij in de vorm van meerdere torens terugkomt, welke er vanuit bapaalde hoeken wel weer als een soort Arch uitzien. Met een zeer betrouwbare bron. Wees zelf dus een wat genuanceerder.

Dat je ineens gaat zeggen dat de Rotterdam ook niet door zou gaan, wat helemaal niet zo is maar dat terzijde, klinkt alsof wanneer jouw ijsje niet lekker is die van een ander ook niet lekker mag zijn...

Cymen
September 9th, 2003, 08:46 PM
Tja het gaat me ook niet om jouw Tim, noch om de Amsterdam Arch, maar om RH die me 3 keer iets verteld wat als een gesmolten ijsje klinkt.

Weer over ijsjes gesproken, komen we weer bij het echte offtopic onderwerp, in PropertyNL stond dat het project even in de ijskast was beland. Dat had ik overigens al eerder gemeld. Wij hopen natuurlijk dat het wel volledig doorgaat maar projecten zijn er nu eenmaal pas waneer het af is (Bij de Arena liggen ook funderingen voor gebouwen die 2 keer hoger moesten).

Skyscrapercitizen
September 9th, 2003, 09:12 PM
Nja, even voor de duidelijkheid dan.

De Rotterdam staat in de koelkast, dat kan kloppen, maar dat zegt niks over niet doorgaan, het kan ineens heel snel gaan met projecten die in de koelkast staan!

Dat de Arch niet doorgaat in de oude vorm is wel zeker, dat hij er in de nieuwe, eerder omschreven vorm wel komt is zo goed als zeker. Op zich niet zo erg dus, alleen jammer van het eerste ontwerp wat me erg aansprak. Maar de vierkante meters gaan er komen en dat is voor de zuidas het belangrijkste.

Rotterdam Highrise
September 9th, 2003, 10:06 PM
Originally posted by Sijmen

@RH
Ik beweer ten eerste niks vanuit mezelf(nou ja wel dat ik kan lezen), ten 2e beweert wel iemand dat de A´dam Arch waarschijnlijk niet door gaat(Tim) en ten 3e is een planning nooit definitief. Volgende keer mag je iets genuanceerder uithalen ok?
1 Je zegt: Zelfde verhaal voor de Rotterdam hoor, gaat vermoedelijk ook niet door daar concludeer ik uit dat je denkt dat de arch helemaal niet doorgaat. Lijkt me niet vreemd.
2 die er gelijk bij zegt dat ie in een andere vorm er wel komt.
3 mee eens, maar ik beweer toch ook niet dat dat wel zo is?

Zal de volgende keer wat beter mijn woorden kiezen, hoewel ik vind dat ik niet heb "uitgehaald" in mijn post en dat was ook niet de bedoeling.

Sol
September 9th, 2003, 10:32 PM
@ tim de bruijnDe Rotterdam staat in de koelkastDe Rotterdam staat helemaal niet in de koelkast. MAB is bij elke belegger en potentiele huurder aan het leuren met dat ding! Het is zeker geen uitgesteld project dat in de 'koelkast' is weggezet. In tegendeel, het staat op de aanrecht (ontdooid en al), klaar om gebakken/gebraden/gekookt te worden zodra de eerste klant restaurant MAB binnenkomt.

Elmo
September 9th, 2003, 10:49 PM
Originally posted by Sijmen

Weer over ijsjes gesproken, komen we weer bij het echte offtopic onderwerp, in PropertyNL stond dat het project even in de ijskast was beland. Dat had ik overigens al eerder gemeld. Wij hopen natuurlijk dat het wel volledig doorgaat maar projecten zijn er nu eenmaal pas waneer het af is (Bij de Arena liggen ook funderingen voor gebouwen die 2 keer hoger moesten).

Waar komt dit verhaal nou eigenlijk vandaan dat de funderingen voor die 2 torens er al zouden liggen?? Is er een betrouwbare bron die dat kan bevestigen? Lijkt me een "beetje" raar als het er al zou liggen voor de definitieve vorm van de gebouwen vast staat...

Cymen
September 9th, 2003, 10:54 PM
@FM
Ik had wel het idee dat je uithaalde, sorry.
Je begreep me dus verkeerd omdat ik het ook niet echt heel duidelijk formuleerde. Over de rest zijn we het eens. Over punt 1 nu ook omdat we nu beter weten.

Dus ik stel voor dat we dit achter ons laten eens over nuttige dingen gaan blaten:

1/Nieuwe impressie Amsterdam Arch?

van zuidas.nl:

Multifunctioneel complexDe Minerva-as begint bij het Hilton hotel en eindigt in het centrum van Gershwin. Op deze plek wordt een multifunctioneel complex gebouwd met onder andere een vijfsterren hotel en alle bijbehorende voorzieningen. Naast 250 hotelkamers worden ook appartementen, kantoorruimten en een kunstencentrum gerealiseerd.

Volgens mij bedoelen ze daar de Arch kavel mee. Impressies heb ik niet echt kunnen vinden als die er al waren.

2/De Rotterdam
Het valt mij op dat in oude impressies minder ruimte tussen de 3 gebouwen(boven gedeelte). Ik heb de mab al gemailed over de status enzo.

Cymen
September 9th, 2003, 11:03 PM
@Elmo

Volgens mij heeft "Sean nog iets" ooit hier lopen te blaten dat de fundering van de woontoren er al lag of dat ze er al aan begonnen waren(nooit van beide torens, aleen woontoren). Dit was volgens niemand waar(behalve volgens zijn zogenaamde vriend die bij het Patrimonium werkte) en ik kon de funderingen ook niet vinden.

Ik was gister nog op de Arena Boulevard en op de borden staat nog steeds dat de woontoren er gaat komen(kantoor toren staat er niet op). Ik ben benieuwd hoe ze aan de impressie zijn gekomen...

Jan
September 11th, 2003, 09:48 PM
Nieuwtje uit het erg goede hoogbouwsymposium van vandaag uit Den Haag. Pi de Bruijn heeft gisteren een nieuw plan gepresenteerd voor de Arch die inmiddels vervangen is door twee vierkante torens van 105 meter hoog. Qua setting staan ze zoals ook de WTC torens in New York stonden, dus diagonaal achter elkaar. Het ontwerp doet nog het meeste denken aan de oude Arch, maar dan zonder het de verbindingsstuk ertussen.

Patrick Highrise
September 12th, 2003, 01:01 AM
Van de impressie die we hebben mogen aanschouwen werd ik niet wild, het oude ontwerp was vele, vele, vele malen beter m.i. nu zijn het op die impressie dan 2 saaie oudewertse monotone torens...yak! :(>(

Richard
September 12th, 2003, 09:28 AM
Ah, dank Jan, maar als je 2 vierkanten zegt dan krijg ik niet echt water in mijn mond. Het zijn wel 2 nu, goed voor de statistieken! ;)

Rabotnik
September 12th, 2003, 11:34 PM
2 x iets lager dan 105 zal het wel worden. Omdat die ''jankerts'' van de ABN-AMRO niet willen dat de overige bebouwing op de Zuid-As hoger word dan hun hoofdkantoor. Tja vond de Arch een delicatesse.......... nu maar afwachten hoe deze torens er dan uit gaan zien.

supercees
September 14th, 2003, 12:06 PM
Ik vond die arch juist één van de mooiere plannen daar, zonde dat ie niet doorgaat!

CityLife
September 19th, 2003, 12:07 PM
Vastgoedmarkt.nl 19-9-03

Amsterdam naar Raad van State vanwege parkeernorm op de Zuidas

De gemeente Amsterdam overweegt naar de Raad van State te stappen vanwege een slepend meningsverschil met Provinciale Staten van Noord-Holland over de parkeernorm op de Zuidas. De provincie houdt vast aan 2 parkeerplaatsen per woning, terwijl de gemeente in zijn bouwplannen slechts rekening heeft gehouden met 1,25 parkeerplaats per woning.
De gemeente Amsterdam is van mening dat de bouwkosten bij een parkeernorm van 2 per woning te hoog zullen uitvallen. Ook betekent de provinciale norm dat de bouwtekeningen opnieuw moeten worden gemaakt. De gemeentelijke parkeernorm van 1,25 geldt bijvoorbeeld voor Mahler 4, waarvan de bouw inmiddels is gestart. Volgend jaar wordt ook gestart met het project Gershwin en op de kop van de Rivierenbuurt.

Michiel
October 9th, 2003, 08:55 PM
Op de site van Bouwfonds Vastgoedontwikkeling (http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/) staan nu ook plaatjes van het plan dat de Amsterdam Arch vervangt. De nieuwe naam is Gershwin Plaza. Op de impressies lijkt het of de torens niet even hoog zijn.

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/gershwinplazaG1.jpg

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/gerswhinplazaG2.jpg

Vloepkleedje
October 9th, 2003, 09:12 PM
zonde. anonieme dingen.

Vloepkleedje
October 9th, 2003, 09:15 PM
geinig dat het oude ontwerp van de Arch wel in het nieuwe intro filmpje van de site staat. ach ja.

Michiel
October 9th, 2003, 09:20 PM
Ze zijn zelfs een beetje Kollhoff achtig geworden, met name de bovenkant.

BetonKopf
October 9th, 2003, 09:20 PM
Originally posted by Michiel
Op de impressies lijkt het of de torens niet even hoog zijn.

De linkse toren telt inderdaad 5 verdiepingen minder. Dus dan zijn de vloeren natuurlijk hoger in de linkse om ze toch even hoog te krijgen! :D

Vertigo
October 9th, 2003, 09:28 PM
Erg jammer, ja...

Waarom ging de Arch ook alweer niet door?

(stom, ik was zelf bij de presentatie van de Zuidas, maar kan me de reden niet herinneren :bash: )

Patrick Highrise
October 9th, 2003, 09:59 PM
tja zoals al eerder gezegd nu is het maar een weinig aansprekend geheel.. de oude Arch was gewoon erg mooi. Zou erg goed geweest zijn voor Adam...dit...tja..ok ze zijn best wel hoog maar daar houdt het wel op! :bleep:

Rotterdam Highrise
October 10th, 2003, 06:08 PM
Het is toch een stuk minder dan de Arch. Ik had verwacht dat het visueel nog iets van een arch zou hebben, maar dit zijn idd 2 Kollhoff wannabe's geworden. Tegenvaller. :mad:

Andy
October 10th, 2003, 06:43 PM
Originally posted by Vertigo
Waarom ging de Arch ook alweer niet door?
Omdat de 2 bedrijven die er in gehuisvest gaan worden liever niet met elkaar in 1 gebouw wilden zitten....
Wat een stelletje lama's zijn het toch
:llama:

Rabotnik
October 11th, 2003, 02:52 AM
Mwah ben er niet echt wild van van die nieuwe ontwerpen. Lijkt wel of er een smet ligt op die Zuid-As dan mag er niet te hoog gebouwd worden dan weer dit!?? Jammer de Arch had DE blikvanger kunnen zijn.........helaas. Hier moeten we het maar mee doen!

Skyscrapercitizen
October 11th, 2003, 01:18 PM
http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/gershwinplazaG1.jpg

Ik vind het er beter uitzien dan de Arch. Natuurlijk iets minder bijzonder, maar vooral qua gevel ziet het er volgens mij veel beter uit!

Ik vind het eigenlijk wel een mooi stel torens, toch weer 2 hoge erbij voor Amsterdam! De lage bijbouwen geven een erg stedelijk beeld. Gaaf hoor! Toch een beetje een New York achtig beeld, maar dan in het klein.

Skyscrapercitizen
October 13th, 2003, 10:19 PM
Bron: www.verkeerskunde.nl

Bereikbaarheidsplan voor Amsterdams Zuidas-centrum
Vier à vijf keer zoveel treinen met zes tot zeven keer zoveel in- en uitstappers. Vervijfvoudigd metrovervoer en een autosnelweg die, evenals de trein, over een afstand van 1200 meter door een soort ondergronds 'dok' wordt geleid. Dit zijn enkele verkeerskarakteristieken van 'Zuidas', het beoogde tweede hoofdstedelijke stadscentrum dat rond 2020 operationeel moet zijn.
Het projectgebied, nu al brandpunt van infrastructuur en maatschappelijke activiteit, moet in 2020 een extra impuls hebben gekregen door de bouw van 8500 woningen, de realisatie van een kwart miljoen vierkante meter voorzieningen en het organiseren van vijftigduizend arbeidsplaatsen. Dit gebied strekt zich uit aan weerszijden van de zuidtangent van de Amsterdamse ring. Een bereikbaarheidsplan in wording wil de doorstroming van de toekomstige verkeersstromen garanderen.
Kernuitgangspunt is dat het verkeer op de ring ten allen tijde moet blijven stromen. De rondweg wordt beschouwd als een megarotonde waarbij het verkeer op 'aantakkende' wegen zo veel mogelijk wordt gebufferd. Liever wordt het verkeer in de ochtend- en avondspits wat langer vastgehouden op de toeleidende rijkswegen en in de stad zelf, dan dat de ring zelf verstopt raakt. Een stromende ring komt uiteindelijk ook het in- en uitgaande verkeer ten goede, zo is de filosofie van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam.
Noodzakelijke bereikbaarheidsmaatregelen zijn onder meer de uitbreiding van de zuidtangent A10 in beide rijrichtingen van drie naar vier stroken en ondertunneling van een traject volgens een 'dokmodel' om de heersende barrièrewerking te beëindigen. Bovengronds kan het gebied dan één geheel worden met onder meer veel aandacht voor mooie en goede fietsvoorzieningen (5000 stallingplaatsen, deels ondergronds) en wandelroutes. Station Zuid/WTC groeit volgens de huidige plannen uit tot het vijfde nationale station. Als knooppunt zou het vergelijkbaar worden met Utrecht Centraal.

Deelsystemen
Afgeschreven is het idee van één alleswaarnemend en -regisserend verkeersmodel. Liever zoekt de gemeente het in het slim aan elkaar knopen van allerlei onderscheidene deelsystemen. Tegelijk wil de gemeente de gegevensstromen benutten voor informatie aan 'mobilisten'. Een van de mogelijkheden daarbij is gebruik te maken van SMS-technologie. Parkeerinformatie (in het gebied zijn 15 000 extra parkeerplaatsen voorzien) hoort daar nadrukkelijk bij. Nu kunnen automobilisten zich al oriënteren aan de hand van dynamische routeverwijzingspanelen. In de naaste toekomst worden tevens gegevens aangeboden over de gemiddelde rijsnelheid en optredende stremmingen, bijvoorbeeld via Internet.

---ooo0ooo---

"het beoogde tweede hoofdstedelijke stadscentrum"

Grappig dat dit, tegen de wil van het projectteam en wellicht ook de gemeente in, zich ontwikkeld in ZO.

Ik denk dat het centrum bij Zuidoos straks veel meer als 2e centrum van amsterdam kan worden gezien dan de zuidas.

Daarnaast ook een beetje een rare benaming, alsof Amsterdam niet genoeg heeft aan zijn ene centrum.

Ik had de hoogbouw dan ook liever aansluitend aan het bestaande en dus ook deel uitmakend van het bestaande centrum gezien, aan het IJ dus.