View Full Version : Den Haag: Hoftoren
1+2=3 February 7th, 2003, 11:48 AM Heeft iemand enig idee waarom die Hoftoren ervan de buitenkant maar niet op vooruit lijkt te gaan?
Al 3 kwart jaar (!!) zie ik weinig verandering. Hoe kan dit? Wordt er dan soms alleen aan de binnenkant gewerkt?
(:bleep: :bleep: )
Patrick Highrise February 7th, 2003, 12:18 PM nee joh geld is op :D Ik neem aan dat ze alleen aan de binnenkant bezig zijn. Of ze wachten totdat het beter weer wordt (misscheiin vanwege de wind dat het niet mag...) Doe maar een paar gokjes :?
Marin February 7th, 2003, 12:27 PM Ik heb hier ergens gelezen dat het om (staal)constructiefouten in de top gaat. De aannemer kan dus opnieuw aan de slag, waarschijnlijk met flink wat maanden vertraging tot gevolg...:(
Langnek February 7th, 2003, 12:35 PM De buitenkant is nog niet af omdat de gevel-man problemen had met de levering. Bij de bouw zsijn 7 neven-aannemers gecontracteerd. Oa. Heijmans, Scheldebouw etc. Heijmans heeft al opgeleverd. Maar de gevelboer nog niet. Die kan dus een boete verwachten.
De bovenkant blijft open. Daar staan de installaties. Alleen moeten er nog roosters tegenaan komen. Die zal de gevelman met de glazenwasserslift gaan bevestigen. Lijkt me niet echt ideaal, maar dat is zijn probleem (aldus Heijmans).
Van binnen is het nog niet afgewerkt maar dat viel niet onder het contract dat Heijmans had.
Patrick Highrise February 7th, 2003, 12:35 PM Zolang ze dan maar weer wel de spits (mast) erbij terug opzeten, die ze nu dus gecanceld hadden vind ik alles best... :D
Skyscrapercitizen February 7th, 2003, 12:35 PM Ja, dat had ik ook ergens gelezen Marin. Ik dacht dat ze de klus in juni of juli af zouden gaan maken.
The Messiah February 7th, 2003, 01:11 PM Ja ik vroeg me dit ook laast af.Jammer dat het er al een tijdje zo bij staat.
Marin February 7th, 2003, 01:30 PM Hier nog een thread gewijd aan dit onderwerp: http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=6804
1+2=3 February 7th, 2003, 01:49 PM Zou er niet nog een transparante gele gevel over de huidige gevel moeten komen?
En het staat er sinds de zomer zo bij, die open spits. :(
Wisma February 7th, 2003, 01:57 PM Ze kunnen beter die 5 witte gevel elementen van de top halen, die toren ziet er zo slordig uit nu.
Ik zie wel bijna dagelijks mensen aan die gevel werken, maar ik zie niks veranderen. Raar maar waar.:?
1+2=3 February 7th, 2003, 06:24 PM Precies, en dat gat nu al meer dan een half jar zo door. :mad:
6fran February 7th, 2003, 09:18 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ja, dat had ik ook ergens gelezen Marin. Ik dacht dat ze de klus in juni of juli af zouden gaan maken.</td></tr>
</table>
Ik had gehoord van iemand die een taxicentrale runt (en soms ook mensen van OC&W vervoert) dat er een fout was hgemaakt in de dakconstructie en die moeten ze nu helemaal opnieuw maken...
vertraging: 1 jaar.
Rabotnik February 10th, 2003, 07:09 PM Is het de tramtunnel niet danwel de Hoftoren..........
Langnek February 10th, 2003, 08:15 PM Dat van die fout zal wel niet waar zijn, Heijmans heeft nl. al opgeleverd en dat zat bij hun in de opdracht. De gevel heeft vertraging omdat Scheldebouw BV problemen had met de levering. Heijmans heeft opgeleverd en heeft de kraan weggehaald. Ze hebben nog wel de klimsteiger laten staan zodat ze daarmee aan de gang kunnen om de top af te werken. Deze wordt echter niet helemaal dicht. Misschien voor het zicht omdat er roosters tegenaan komen, maar de wind komt er doorheen. Die 25meter is nl. voor de installaties en waarom zou je die ruimte dichtmaken??
Ben idd wel benieuwd wanneer er nou echt wordt opgeleverd. Maar zal niet echt lang meer duren denk ik.
Wisma February 10th, 2003, 08:24 PM Niet lang meer? Ik hoop dat je gelijk hebt. We wachten al 3/4 jaar zonder resultaat. ;) .
Maar ze kunnen hem onmogelijk zo laten staan....
INVISIBLE February 10th, 2003, 08:34 PM waar zijn de foto's ?
Michiel February 10th, 2003, 09:03 PM Deze foto is van 12 september vorig jaar, sindsdien is er weinig meer veranderd. Eigenlijk is de afbouw van de top gestopt met het afbreken van de kranen. Op de plaats waar de kranen aan de toren vast zaten zitten ook nog steeds houten schotten.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_20020912.jpg
supercees February 10th, 2003, 09:09 PM Ach ja, ze houden elkaar bezig zo he?
1+2=3 February 10th, 2003, 10:46 PM @ 6fran
Tja, die tramtunnel he? Had 'm vrijdag avond/nacht nog gezien, ziet er triest uit, diep en diep triest.. :(
De gemeente Den HAag had al voor die tramtunnel een nominatie gekregen van 'OVer de Balk', en nog niet zo'n kleintje ook. Volgens mij gaan zij echt voor het ware record in de geschiedenis van dat programma.
Wisma February 11th, 2003, 06:59 PM @ Michiel:
Misschien laten ze die houten schotten wel zitten totdat ze de kranen opnieuw moeten opbouwen als die top daadwerkelijk opnieuw moet.
:D
Misschien zetten ze ipv van die mast wel permanent een kraan naast de toren.:D
crane freak February 11th, 2003, 11:44 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Wisma </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Misschien zetten ze ipv van die mast wel permanent een kraan naast de toren.:D</td></tr>
</table>
Heb ik opzich niets tegen hoor :D
Maar het zal wel meevallen met het probleem, anders zouden ze wel sneller te werk gaan.
PEZA February 12th, 2003, 03:18 PM Zelfs de politiek is wakker aan het worden:
Haagse VVD wil opheldering over Hoftoren
woensdag 12 februari 2003
DEN HAAG - De gemeenteraadsfractie van de VVD in Den Haag is de draad kwijt. De fractie vraagt zich af of het bovenste deel van de Hoftoren al klaar is.
Het was raadslid Mulder opgevallen dat er al geruime tijd niet meer aan de top van het gebouw gewerkt wordt. Maar duidelijkheid over de werkzaamheden is er niet, zegt hij. VVD'er Mulder wil nu van het college van burgemeester en wethouders weten, hoe de Hoftoren erbij staat.
De bouwer van de toren, ING Vastgoed, weet te melden dat het gebouw in week 18 klaar is. De werkzaamheden hebben iets langer geduurd dan gepland. De vertraging is vooral veroorzaakt door de harde wind van de laatste tijd.
(van RTVWest 12/2)
Wisma February 12th, 2003, 03:27 PM Gelukkig zijn wij niet de enigen die het opvallend vinden dat er geen ene reet gebeurt aan dat ding.
Ons nadeel is natuurlijk dat wij geen inbreng hebben.....
Maar goed week 18.....nou dat wil ik wel eens zien. Ik geloof er helemaal niets van. Als er geleuiden uit Den Haag komen over planningen dan heb ik mijn twijfels.
supercees February 12th, 2003, 03:41 PM Ik geloof dat wind verhaal niet!
Patrick Highrise February 12th, 2003, 05:53 PM Volgens mij liet de woordvoerder van ING een wind! :D
Ik zou idd eerder gaan voor een verhaal van de constructiefout... :)
Michiel February 12th, 2003, 08:30 PM Het verhaal over de wind is natuurlijk onzin, er is al 5 maanden niets meer gedaan. Eerder stond een stukje in de Haagsche Courant (http://www.haagschecourant.nl/regioportal/HC/1,2622,1553-HaagscheCourant-Voorpagina!!__1286819_,00.html?ArchiefID=1286819) dat ze de panelen vanuit de glazenwassersinstallatie wilden monteren, misschien zijn daar toch problemen mee.
EDIT
In een nieuwsbericht op TV West zei de woordvoerder van ING Vastgoed dat de gevelpanelen worden vastgezet door een team van 'rope technicians', een soort bergbeklimmers aan touwen. Ze zullen uit Londen komen en hebben veel ervaring met werken op hoogbouw. In april moet alles klaar zijn.
PEZA February 13th, 2003, 07:34 AM Gaaf, Rope technicians.
Ik ga maar even haast maken met aanschaf van een digicam.
Trouwens, wat ook nog kan: Chinezen op bamboe-steigers.:)
PEZA February 13th, 2003, 11:51 AM In de HC van vandaag:
‘Abseilers’ maken top van Haagse Hoftoren af
door Victor Schildkamp
DEN HAAG | De top van de 142 meter hoge Hoftoren in Den Haag wordt op ongebruikelijke wijze afgewerkt. Waarschijnlijk vanaf volgende week gaan ‘abseilers’ van het bedrijf Scheldebouw de aluminiumkleurige platen aan de buitenkant van de punt van de Hoftoren vastklikken.
Het Rijswijkse bedrijventerrein Plaspoelpolder krijgt er over een paar jaar een imposant kantorencomplex bij. Het gebouw neemt na de Hoftoren in Den Haag de tweede plaats in op de ranglijst van hoogste bedrijfsgebouwen in de Haagse regio.
(infografiek Hans van Kralingen)
Voor de operatie worden Engelse bouwers naar Nederland gehaald. Zij hebben ervaring met het werk. In Nederland is het voor zover bekend nog nergens zo gedaan, zegt Jaco Meuwissen van ontwikkelaar ING Vastgoed. Chris van den Berg van het uitvoerende Scheldebouw vertelt dat de honderden platen die aan de buitenkant moeten worden vastgeklikt, inmiddels al naar de 29ste verdieping zijn verplaatst. "Zo’n zes mensen gaan abseilend langs de punt van de Hoftoren hangen. Op die schuine rand van de punt zit een looppad, met een trappetje. Vandaar zullen andere bouwers de platen omhoog hijsen, zodat de abseilers ze kunnen vastklikken." De platen (per stuk zo’n 25 kilo) worden pas losgekoppeld van de touwen, als ze stevig aan de gevel zitten. "Die dingen moeten natuurlijk niet door Den Haag gaan dwarrelen", zegt Van den Berg.
De Hoftoren moet rond de zomer helemaal klaar zijn. Dan kan het ministerie van Onderwijs er na de zomer in. De afwerking van de buitenkant liep wat vertraging op toen de bijna 170 meter hoge hijskraan weg moest, omdat anders de kelder niet kon worden afgebouwd. Via een glazenwasserconstructie langs de gevel is het werk aan de buitenkant voortgezet. Dat ging echter niet snel genoeg vanwege het winterse weer. Met abseilers moet het vastklikken van de vele honderden platen die de punt van de Hoftoren dezelfde kleur geven als de rest van het gebouw, sneller gaan en minder weersafhankelijk zijn.
1+2=3 February 13th, 2003, 12:50 PM Had op TV west gehoord dat de toren in April klaar zou zijn.
Wisma February 13th, 2003, 07:00 PM April 2004 zeker? :D
Ik wil erbij zijn als ze daar die platen gaan bevestigen!. Ik heb geen digi cam, dus dan maar een normale meenemen.
1+2=3 February 13th, 2003, 07:49 PM Nee. Zag iets over een gast die wilde abseilen op de Hoftoren ofzo, of het ding beklimmen. Dit wilde hij voor koningendag dit jaar doen ofzo, tenminste, dit is wat ik uit het kleine stukje dacht te begrijpen. Blijkbaar ging dat abseilen dan over dat bekleden met gevelplaten.
Wisma February 13th, 2003, 08:32 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by PEZA </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>In de HC van vandaag:
Het Rijswijkse bedrijventerrein Plaspoelpolder krijgt er over een paar jaar een imposant kantorencomplex bij. Het gebouw neemt na de Hoftoren in Den Haag de tweede plaats in op de ranglijst van hoogste bedrijfsgebouwen in de Haagse regio.
(infografiek Hans van Kralingen)
</td></tr>
</table>
Hier weet ik niets van of ik moet iets gemist hebben, weet iemand meer hierover.
Waar ligt eigenlijk de plaspoelpolder?:? :?
Wisma February 13th, 2003, 08:38 PM Sorry, ik heb duidelijk iets gemist. Heb het al lezen.
Voortaan maar toch nog iets beter lezen.
:bash:
PEZA February 18th, 2003, 12:59 PM In de HC van vandaag (18/2):
Abseilers later op Hoftoren
door Victor Schildkamp
DEN HAAG | Het bedrijf Rope Access Contractors uit het Engelse Bristol levert de abseilers die de buitenkant van de top van de Hoftoren gaan afmaken.
Dat wordt wel later dan gepland.
De bedoeling was dat het team deze week zou beginnen, zoals projectontwikkelaar ING Vastgoed vorige week meldde. Het duurt echter nog een week of vier, zo vertelt Pedro Noya, manager van het 72 man tellende Engelse bedrijf. "Voor elke klus kopen we nieuwe uitrusting en stellen we speciaal een team samen. We hebben mensen die met beton werken, schilders, schoonmakers, technici. Je kunt niet zomaar iedereen uit het bedrijf op elke klus zetten. En niet iedereen is meteen beschikbaar." Rope Access is ingehuurd door aannemer Scheldebouw, die de buitenkant van het 142 meter hoge gebouw bekleedt. De Engelsen zijn ingehuurd omdat zij – zodra ze beginnen – het werk in een week of zeven af kunnen hebben en minder snel opgehouden worden als het weer tegenwerkt. Als Rope Access Contractors klaar is met de klus kan ING Den Haags hoogste gebouw overdoen aan de Rijksgebouwendienst, de nieuwe eigenaar. Zowel Scheldebouw áls ING hoopt overigens dat de Engelsen eerder kunnen beginnen. "Wij nemen nog contact met hen op", zegt Jaco Meuwissen van ING.
The Messiah February 18th, 2003, 01:03 PM Uitstrel uitstel uitstel....
Ach ze zijn er tenminste mee bezig en Mulder wilt ook dat het afgemaakt word dus er word tenminste wat vaart erin gezet!
1+2=3 February 18th, 2003, 01:27 PM tOCH WEL EEN LEUK BAANTJE ZO'N ABSEILER.
Zvezda February 18th, 2003, 02:43 PM Ja. Die tramtunnel is inderdaad weggegooid geld. Echt weer zo typish voor Nederland
PEZA March 17th, 2003, 01:20 PM Volgens RTVWEST van 17/3 zou is men begonnen
met de afwerking van de gevel.
bergbeklimmers bouwen Haagse Hoftoren af
maandag 17 maart 2003
DEN HAAG - In Den Haag zijn Engelse bergbeklimmers begonnen met de afbouw van de Hoftoren. Ze laten zich van 140 meter aan touwen omlaag zakken om aluminium platen aan het gebouw te bevestigen.
Het werk gaat acht weken duren. De Hoftoren is het hoogste gebouw in Den Haag en staat naast het ministerie van VWS.
Het team van Engelse bergbeklimmers heeft veel internationale ervaring met werken op grote hoogte. Voor radio West zei een voorman een geweldig uitzicht van boven te hebben, tot aan het Kanaal toe. Het werk zal een paar weken duren.
Wisma March 17th, 2003, 01:24 PM Geweldig nieuws dit, ik zie het nu uit mijn raam van de Haagsche Hogeschool. leuk gezicht. Er zijn al wat witte stroken aangebracht.
Mensen met een digicam please............:cool:
Den Haag AvW March 17th, 2003, 02:15 PM Eindelijk!
Dan zal de buitenkant in april ongeveer klaar zijn.:)
The Messiah March 17th, 2003, 02:43 PM Altijd leuk om te horen na een lange tijd van berichten dat ze gaan beginnen ze nu ook bezig te zien.Ik ben benieuwd hoe het eruit zal zien.
egramsbergen March 17th, 2003, 05:09 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by PEZA </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>In de HC van vandaag:
‘Abseilers’ maken top van Haagse Hoftoren af
door Victor Schildkamp
DEN HAAG | De top van de 142 meter hoge Hoftoren in Den Haag wordt op ongebruikelijke wijze afgewerkt. Waarschijnlijk vanaf volgende week gaan ‘abseilers’ van het bedrijf Scheldebouw de aluminiumkleurige platen aan de buitenkant van de punt van de Hoftoren...<br><b><font size="14">vastklikken</font></b>.
</td></tr>
</table>
vastklikken? Gaat het straks aluminium strips regenen?
ldd March 18th, 2003, 12:06 PM Ik zag ze hangen gisteren, echt geen gezicht. Zouden ze daar Indianen voor inhuren? Die kunnen in films ook altijd over steigers op duizelingwekkende hoogte lopen. Hoe kunnen die lui trouwens met zware platen werken? Als die platen te licht zijn waaien ze er inderdaad bij het eerste stormpje af...
6fran March 18th, 2003, 03:44 PM Heb ff weer wat fotootjes gemaakt
zag er echt cool uit.... van verre zie je allemaal rode puntjes op het dak van de hoftoren :D Ik moest wel flink wat zoom gebruiken om het er een beetje goed op te kunnen krijgen (6x)...
Ik was ook btw niet de enige die foto's aan het maken was... ik zag een gast met een telelens van 0.5meter foto's schieten..
Bungelende mensen!!!!!!!!!
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=72028
again:
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=72030
Niet vallen!
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=72032
woops! :D
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=72034
supercees March 18th, 2003, 03:51 PM Checks... zie er toch wel spectaculair uit hoor!
PEZA March 18th, 2003, 04:01 PM @ 6Fran:
Mooi, thnx for the pics. (6 staat voor 6x Zoom?)
The Messiah March 18th, 2003, 04:10 PM @PEZA
Nee staat voor de kippen die ie uit z'n tuin naar binnen moest brengen.
Indrukwekkende pics!Zelf zou ik best veel hoogtevrees hebben.
@6Fran
Wat gebeurde er dan op de laaste foto?(Die Whoops!)
Rotterdam Highrise March 18th, 2003, 04:35 PM Het is wel spectaculair. Lijkt me echter niet de meest handige methode om een paar gevelplaten te monteren.
Jurgen
Den Haag AvW March 18th, 2003, 04:56 PM Leuke foto's:okay:
Ik ga morgen middag ook een kijkje nemen.
Den Haag AvW March 18th, 2003, 05:15 PM @6fran
Waren ze alleen de zuid-west kant aan het behangen, of ook de noord-oost kant?
Michiel March 18th, 2003, 06:15 PM Gaaf, het schiet ook gelijk al aardig op. Tot nu toe waren er 6 balken gedeeltelijk bekleed.
6fran March 18th, 2003, 06:18 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Den Haag AvW </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@6fran
Waren ze alleen de zuid-west kant aan het behangen, of ook de noord-oost kant?</td></tr>
</table>
Ze waren alleen op de kant bezig waar ik foto's heb genomen...
Den Haag AvW March 18th, 2003, 08:11 PM Ze waren alleen op de kant bezig waar ik foto's heb genomen...
Mooi!:)
Dan kan ik ze morgen extra goed zien als ik morgen in de Zurichtoren ben(!!!).:cool:
Winus March 19th, 2003, 04:52 PM Ah, hier ook al bergbeklimmers, in het zurichtoren topic ook al. Het ziet er nog steeds wel gaaf uit.
Skyscrapercitizen March 19th, 2003, 07:10 PM Gaaf hoor! Doet me alleen wel aan 11 september denken...
Winus March 20th, 2003, 12:26 AM 11 september sprongen ze zonder valbeveiliging. :(
Wisma March 20th, 2003, 12:31 AM En een heel stuk hoger...
Foute grappen eigelijk dit......:guns1:
Jan March 20th, 2003, 02:20 PM Deze vond ik op de site van de Haagse Courant:
http://www.haagschecourant.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/HC/artikelvisuals/1451622-135884-groot.jpg
prohoog March 20th, 2003, 03:33 PM ben een beetje boos, nogal boos, die fukking hoftoren gaat gewoon niet zo worden als ons was voorgesteld. erg goedkoop en eeuwig zonde.
kutgemeentes in nederland boeit dat soort zaken zo weinig dat er een eeuwige mank wordt toegestaan.
Deventer Up March 20th, 2003, 04:22 PM Heeft iemand meer info over die Poldertoren van 140 meter?
Wisma March 21st, 2003, 12:26 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Deventer Up </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Heeft iemand meer info over die Poldertoren van 140 meter?</td></tr>
</table>
zie hier
http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=25177
Wisma March 21st, 2003, 12:10 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by prohoog </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>ben een beetje boos, nogal boos, die fukking hoftoren gaat gewoon niet zo worden als ons was voorgesteld. erg goedkoop en eeuwig zonde.
kutgemeentes in nederland boeit dat soort zaken zo weinig dat er een eeuwige mank wordt toegestaan.</td></tr>
</table>
Je spreek niet voor mij hoor:) Hij wordt echt prachtig..
Michiel March 23rd, 2003, 07:58 PM Leuke foto uit de NRC van vrijdag
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/abseiler.jpg
6fran March 23rd, 2003, 09:43 PM Wow, echt een supercool foto!!!!
Wisma March 24th, 2003, 10:14 AM Die abseilers zijn zeker ook in het weekend doorgegaan met werken, Ze zijn nu al aardig ver met die lage gevel aan de CS zijde.
Hij gaat er echt super uitzien nu.....:cheers:
6fran March 24th, 2003, 05:41 PM INdd... ik kwam net met de tram uit SCheveningen en zag toch dat de Hoftoren er veel en veel mooier uitgaat zien!!
Skyscrapercitizen March 24th, 2003, 07:41 PM Waarom zijn er nog geen foto's van de gevel die nu bijna af is?:cheers:
Deventer Up March 24th, 2003, 07:59 PM Ja, dan kunnen we ook meegenieten ;) .
The Messiah March 24th, 2003, 08:24 PM Ja mensen,kom maar op met die foto's :cheers:
Michiel March 24th, 2003, 09:51 PM Zo zag het er uit afgelopen vrijdag (21 maart)
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_20030321a.jpg
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_20030321b.jpg
Aan de CS zijde was toen nog niets gedaan
Marin March 24th, 2003, 10:17 PM Bedankt voor de update Michiel ! Schiet inderdaad al aardig op.
Vraag me trouwens af hoeveel de platen per stuk wegen. Is bekend hoe de gevelpanelen op hun plek worden gehesen..??
6fran March 24th, 2003, 10:42 PM IK denk via het liftkarretje aan de zijkant...
Skyscrapercitizen March 24th, 2003, 11:18 PM Ha, ziet er goed uit, dank voor de foto's. Nu nog stiekem toch een mast erop!
Wisma March 25th, 2003, 10:03 AM Ik liep gisteren langs de Hoftoren, op het plein voor de toren staan pallets vol met van die aluminium strips. Volgens mij wegen ze dan niet erg veel. Er gingen er een heleboel op 1 pallet.
Elmo March 25th, 2003, 11:23 AM ze klikken ze ook gewoon simpelweg vast...
vraag me wel af hoe lang die dingen schoon blijven...
Deventer Up March 25th, 2003, 12:33 PM :? Hoezo, hoe lang ze schoon blijven? Bang voor een andere kleur Hoftoren ;) .
Elmo March 25th, 2003, 12:41 PM Nou ik bedoel hier in Almere hebben ze een woontoren van 17 hoog gebouwd een paar jaar geleden en die hebben ze ook bedekt met aluminium platen maar nu 2 jaar later zie je al van die lelijke donkere plekken opzitten... komt waarschijnlijk omdat ze het goedkopere materiaal hebben gebruikt, dus vandaar mijn opmerking. Hoop dat voor die Hoftoren het duurdere (maar duurzamere) materiaal hebben gebruikt...
Deventer Up March 25th, 2003, 01:02 PM :baaa: ja dat hoop ik dan ook ;) .
Elmo March 25th, 2003, 01:36 PM BAA?? jij vraagt, ik antwoord, en dan krijg ik dit als dank?:bleep:
6fran March 25th, 2003, 01:41 PM Helemaal bovenaan de constructie is een 'baan' voor de glazenwasserskarretje gevestigd... ik denk dat ze het daarvanuit wel schoon zullen houden...
Deventer Up March 25th, 2003, 03:05 PM @ Elmo
Met die Baaa bedoelde ik die vieze plekken op die toren.
Misschien het verkeerde icoontje.
Elmo March 25th, 2003, 03:26 PM @Deventer:
Ok het zijt u vergeven... ;)
die "baaaa" smile moet je volgens mij opvatten als: "wat een onzin"...
Wisma March 25th, 2003, 04:09 PM De Hoftoren lijkt nu een stuk hoger dan voorheen, De gevel loopt nu lekker door naar de top met die platen.
Nu nog die randen langs die rails en trap.:cheers:
Jan March 25th, 2003, 07:12 PM Ik geloof dat ik vandaag nog net op tijd was want ook de Centraalzijde schiet inmiddels hard op:
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/332.jpg
Op deze is goed te zien hoe ook de glazenwasserskraan wordt ingezet, aan de 'voorzijde' van de gevel.
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/333.jpg
En de bekende scene met een flauw lentezonnetje erop:
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/328.jpg
Crusher March 25th, 2003, 07:37 PM Mooie fotos ..begint er nu echt op te lijken
Wisma March 25th, 2003, 07:45 PM Mooie foto's Jan.
Volgens mij schieten die mannen goed op door het mooie weer dat ze nu hebben. Als het nat en vies is zullen ze misschien wel niet aan de buitenkant hangen....
Deventer Up March 25th, 2003, 07:55 PM Super, die cluster daar (of heet dat niet zo?) Ben ik stikjaloers op.
Michiel March 25th, 2003, 08:10 PM Mooi, dat begint er op te lijken! Ze moeten hard hebben doorgewerkt dit weekend, want vrijdag was er aan deze kant nog geen plaat te zien.
supercees March 25th, 2003, 08:23 PM Mooie jan... ja nu begint het dan toch te lukken!
Raddie March 25th, 2003, 08:43 PM Tering, wordt behoorlijk verneukt zeg. Maak die bovenkant dan nog een beetje speciaal, niet hetzelfde als de rest van de toren... :rant: Begint zo op Europoint te lijken :bleep:
Basshead March 25th, 2003, 09:01 PM Ik vind dat Super_sniper een beetje overdrijft.
Ik weet niet wat jij "een beetje speciaal" vindt; kleurtjes? bewegende delen? of misschien een hele grote koekoek die elk uurtje een liedje blaast?
Ik vind die toren juist erg mooi worden zo, niet overdreven druk maar wel een eenheid!
Skyscrapercitizen March 25th, 2003, 09:15 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Basshead </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
of misschien een hele grote koekoek die elk uurtje een liedje blaast?
</td></tr>
</table>
Dikke LOL!
Raddie March 25th, 2003, 09:23 PM Nee, gewoon anders. Nu wordt ie zo saai. Vond 'm met open gevel mooier, dat zegt al genoeg. Maargoed, ik moet nog maar ff kijken naar het uiteindelijke resultaat.
DONijm March 25th, 2003, 09:39 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Wisma </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>De Hoftoren lijkt nu een stuk hoger dan voorheen, De gevel loopt nu lekker door naar de top met die plates.</td></tr>
</table>
Inderdaad. Het aantal verdiepingen in de hoogbouwlijstjes kan opgewaardeerd worden naar 40. :)
Sky-Unlimited March 25th, 2003, 09:54 PM Die laatste foto is echt prachtig. Je zou bijna zeggen "zooiets Amerikaansch!" (als je begrijpt wat ik bedoel). Vooral dat park op de voorgrond maakt het echt compleet. En dan te bedenken dat straks ook de Wijnhaventorens (Zwarte Madonna) aan dit plaatje worden toegevoegd. Wow!
Raddie March 26th, 2003, 03:02 PM Ik vind trouwens ook dat ie nu hoger lijkt. Maarja, ik vind die gevel dus echt lelijk worden.
Skyscrapercitizen March 26th, 2003, 06:41 PM Ook voor het station en ten oosten ervan komen aardige toren (140 meter). Dus al met al gaat dat een aardige skyline worden, welke geweldig indruk gaat maken vanaf het Malieveld. Straks een enorme dichtheid met overal passages en tunnels en bruggen met ernaast een grote open ruimte! Wordt prachtig!:cheers:
Wisma March 27th, 2003, 12:03 PM Ja idd, maar het alleen nog zo afschuwelijk lang duren, en als je de normale Haagse vertragingen erbij optelt.............:wallbash:
Den Haag krijg echt een mooie compacte skyline!
Wisma April 1st, 2003, 10:26 PM Weet iemand of die panelen die tussen de ramen zitten, daar permanent horen of gaan die er nog af. De laatste 2 etages hebben die panelen niet. Op de impressies zie ik die panelen ook niet.... Ik hoop dat ze er af gaan en snel ook.
Elmo April 1st, 2003, 10:37 PM @Wisma:
je bedoelt die houten panelen? Ik neem aan dat dit nog weg gaan... volgens mij zat op die plekken de kraan aan het gebouw vast.
Wisma April 1st, 2003, 10:43 PM Nee ik bedoel die wat donkere panelen die je op deze foto van Jan ziet:
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/328.jpg
Je ziet dat de 2 bovenste etages wat lichter zijn. Bij de overige etages zitten er tussen de ramen donkere panelen, het lijkt hout, maar volgens mij is dat het niet.
Elmo April 2nd, 2003, 08:50 AM volgens mij zitten daar juist nog helemaal geen panelen en moeten ze die lichte panelen er nog op klikken...
PLB April 2nd, 2003, 09:30 AM Klopt de bovenste 2 etages zijn lichter. Op dt moment zijn ze bezig een lichte rand langs de schuine gevel te maken, welke een afwerkend geheel geeft!
Wisma April 2nd, 2003, 09:50 AM Ja die rand maakt hem inderdaad zeer mooi, hij is nu ten minste van beneden tot boven een kleur. Toch is het jammer dat destijds is besloten om die mast er niet op te ztten omdat die toren al genoeg hoogte had. Die mast had volgens mij wel iets aparts daar.:mad:
Michiel April 2nd, 2003, 05:08 PM Op de impressies liepen de natuurstenen stroken tot aan de top door. Helaas is dat ook gewijzigd, en verandert de top nu nogal abrupt van kleur.
Den Haag AvW April 2nd, 2003, 05:18 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Michiel </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Op de impressies liepen de natuurstenen stroken tot aan de top door. Helaas is dat ook gewijzigd, en verandert de top nu nogal abrupt van kleur.</td></tr>
</table>
Gaan ze de natuursteen stroken niet door trekken tot aan de top?:?
Wat slordig zou dat zijn!
Ik heb altijd gedacht dat de natuursteen op de panelen die er nu hangen zou worden bevestigd.
Elmo April 2nd, 2003, 05:28 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Michiel </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Op de impressies liepen de natuurstenen stroken tot aan de top door. Helaas is dat ook gewijzigd, en verandert de top nu nogal abrupt van kleur.</td></tr>
</table>
2 april!
Rotterdam Highrise April 2nd, 2003, 05:33 PM De hele top is dus tob :(
Spits eraf, hoewel ik dat niet heel erg vind: van de smalle kant zag het er mooi uit maar van de brede kant zou het een gek iel dingetje zijn geweest. En nu dus in een ander materiaal de top bekleden :rant: Ik zou bijna zeggen haal em er maar helemaal af :D
Wisma April 2nd, 2003, 08:45 PM Jezus wat een gedoe met aanpassingen aan deze toren...... Ben benieuwd wat er nog meer veranderd gaat worden.
Van mij mogen die natuurstenen eraf de zijden die grenzen aan de binnenplaats zijn veel mooier, daar zitten grijze vlakken tussen de ramen....
Jan April 4th, 2003, 10:14 AM Haagsche Courant (http://www.haagschecourant.nl) 4 april 2003
Abseilers in Den Haag zijn voortaan taboe
door Victor Schildkamp
DEN HAAG | De Arbeidsinspectie wil geen abseilende bouwvakkers meer, zoals die nu bij de Hoftoren in Den Haag worden gebruikt. De dienst bekijkt hoe voortaan voorkomen kan worden dat de inzet van abseilers nodig is bij het afwerken van een gebouw.
Volgens Hakse Straatsma, inspectiemanager bouw, heeft de Arbeidsinspectie geen middelen om het abseilwerk aan de Hoftoren stil te leggen. Maar wat hem betreft is het optreden van abseilers zoals die op Den Haags hoogste gebouw eenmalig in Nederland. "Het heeft bij ons intern wel de discussie aangewakkerd. We zullen bedrijven bij het plannen van bouwactiviteiten er eerder op wijzen dat we het gebruik van abseilende bouwvakkers liever niet hebben."
Het 'probleem' is dat de Arbeidsinspectie het inzetten van abseilers niet kan verbieden, zodra de aannemer gaandeweg de bouw aantoont dat er geen andere oplossing meer is en er gewoon mee begint. Zolang er maar geen direct gevaar is voor de abseilers en de omgeving. "Maar het gaat ons om de belasting van de bouwvakkers. Het moet niet nodig zijn dat mensen zes weken lang dit soort zwaar werk doen." Volgens Straatsma moet er daarom ook maar naar de regelgeving gekeken worden.
Momenteel werken op de Hoftoren zeven aannemers van het Engelse bedrijf Rope Access Contractors. Zij werken de buitenkant van de punt van de 142 meter hoge toren af. De Engelsen zijn ingehuurd door aannemer Scheldebouw, die voor de buitenkant van het toekomstig onderkomen van het ministerie van Onderwijs verantwoordelijk is. Scheldebouw maakte aanvankelijk gebruik van een hijskraan van een andere aannemer, Heijmans. Toen die kraan weg moest, was Scheldebouw nog niet klaar en werd het werk voortgezet via een 'glazenwasserbakje'. Dat ging echter te langzaam, waarna de abseilers werden ingehuurd. Dat gebeurde één keer eerder in Nederland, bij de bouw van de Achmea-toren in Leeuwarden. "Maar toen dreigden daar natuurstenen platen naar beneden te vallen", aldus Straatsma. "Dus dan is er sprake van een noodsituatie en kort werk en niet van bouwvakkers die wekenlang aan de gevel hangen." De Arbeidsinspectie wil óók voorkomen dat Néderlandse bedrijven in het abseilen in de bouw een gat in de markt zien.
Richard April 4th, 2003, 10:18 AM Wat een gezeik :D 'een gat in de markt', het is volgens mij echt niet de meest goedkope oplossing en dus zal dit niet vaak voorkomen. Die 1X per jaar, of hoe weinig dan ook,dat dat abseilen plaatsvindt, kan je toch niet verbieden!
supercees April 4th, 2003, 10:41 AM Holladiee... Holland op zijn smalst!
Ja, je zou je toch niet eens ergens druk om maken!
Wisma April 4th, 2003, 11:08 AM Ik ben benieuwd of die arbeidsinspectie uberhaubt boven is geweest, of dat er een malloot 2 minuten naar boven heeft staan turen om dan maar snel te oordelen dat het zwaar en gevaarlijk werk is.
Skyscrapercitizen April 4th, 2003, 02:23 PM Ik zie in dat hele stuk geen 1 fatsoenlijk argument om het te verbieden. Er staat zelfs dat het niet gevaarlijk is...
prohoog April 4th, 2003, 02:55 PM het hoogste gebouw van jakarta is trouwens zeer vergelijkbaar met de hoftoren, maar dan mooier, voor als je van dat soort gebouwen houdt. is van Double Penetration private limited architects, moeie maarrus kijken is echt mmooier en hoger.:cool:
Elmo April 4th, 2003, 03:30 PM @prohoog:
double penetration?? :?
Wisma April 4th, 2003, 05:31 PM Ja die toren in Jakarta is een van mijn favourieten!. Wisma 46 heet ie geloof ik....
Patrick Highrise April 4th, 2003, 08:56 PM stelletje zeikers daar bij de inspectie.... nix beter te doen zeker. Als het moet dan moet het gewoon. Die mensen weten wat ze doen en anders zet je gewoon het gebied eromheen goed af zodat voetgangers niet in de buurt kunnen komen en zo....:rant:
Wisma April 5th, 2003, 10:27 AM Dat is in feite nu al het geval. Je kan daar niet zo eenvoudig langs de gevel lopen.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat die platen als ze losschieten door de lucht gaan dwarrelen.... Maar volgens mij zitten die ook vast voordat ze echt aan de gevel vast gemaakt worden.
Skyscrapercitizen April 5th, 2003, 10:40 AM Ik heb dat ding ff bekeken, maar het valt me tegen, ik vind er niet echt veel aan.
De top van de hoftoren is veel eleganter, veel kunstzinniger. De vormen van de hoftoren in zijn geheel zijn wat minder simpel en voor de hand liggend dan bij Wisma46 in Jakarta.
Nee, ben er niet kapot van Prohoog!
scar April 5th, 2003, 11:03 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@prohoog:
double penetration?? :?</td></tr>
</table>
:lol:
1+2=3 April 6th, 2003, 09:52 PM Ik ben al een hele tijd niet verder gekomen dan het hoogbouwcafe, vandaar ook dat mijn aantal posts vrijwel niet is gestegen in ruim een maand. Het niveau is sindsdien duidelijk achteruit gegaan. Een dubbel penetration in een hoftorentopic, beledigend gewoon. :bleep: ( ;) )
prohoog April 7th, 2003, 11:58 AM ja, sorry hoor, als je je architectenburo DP noemt gaan mijn hersenen aan't associeren. trouwens @tim, ik ben niet zo'n fan van van veelvormigheid in hoogbouw, daarom vind ik 'm ook niet alles (wel tof hoor). wat mij betreft gewoon recht omhoog endan (zoals ik al eerder meldde) de charme bepalen met mooie raampartijen. van al die veelvormigheid krijg je een niet zo'n mooie skyline als anneer je alles gewoon doosvormig maakt. dat vind ik ook zonde van de luxortoren; echt wel mooi gebouw, alleen kut in de skyline (zie de post projecten in skyline).
Michiel April 8th, 2003, 11:18 PM Foto vanaf het Plein
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren15.jpg
(foto 8 april)
Skyscrapercitizen April 8th, 2003, 11:21 PM Kijk eens aan! Ziet er keurig uit, zeker met die rand aan de bovenkant.
Erg mooi stadsgezicht toch wel hoor dit, de oude pandjes met schattige torentjes, erachter de Resident met zijn bonte kleuren en daar weer achter de moderne 'worldclass' skyscraper Hoftoren!
Die foto nog een keer over 3 maanden met groene bomen en mensen op het terras op een heerlijke zomeravond graag!
Jan April 8th, 2003, 11:56 PM Mooi voorbeeld hoe torens in een historische stad toch mooi als 'wallpaper' kunnen fungeren.
Rotterdam Highrise April 9th, 2003, 12:35 AM De foto is niets mis mee, maar ik ben toch wel een beetje teleurgesteld. Blijft de top zo open of gaan ze nog ramen/roosters/maaktnietuitwat in de top plaatsen? Ook die lichtere kleur is minder. :(
Stratosphere 2020 April 9th, 2003, 02:45 AM Hmm Den Haag maakt echt in rap tempo wat van de skyline..ik ben benieuwd hoe het eruit zal zien over 10 jaar. Ik hoop wel dat de Hoftoren een mast krijgt aan de top, ik dacht die op de rendering te zien.
supercees April 9th, 2003, 08:53 AM Ja, hij moet wel dicht! Zo op deze manier is ie te open en zie je erg goed dat het een "loze" ruimte is. En ik houd niet zo van loze ruimtes. Dat vind ik een beetje nep aan doen!
@Strato.. volgens mij komt die spits er niet meer op hoor. Jammer maar helaas!
HighinParis April 9th, 2003, 10:02 AM Toen ik gisteren door en langs Den Haag reed (of eigenlijk meer boemelde, gezien het feit dat door het daadkrachtige poldermodel de HSL slechts 8 jaar vertraging heeft opgelopen) in de Thalys naar Paris, viel het me op dat die Hoftoren eigenlijk best wel lomp is. In de zin dat de breedte t.o.v. de lengte veel te groot is. Op alle artist's impressions die hier voorbijgekomen zijn leek het een fiere ranke pijl te zijn. Nu lijkt hij veel minder hoog dan hij eigenlijk is. Jammer...
Jan April 9th, 2003, 10:13 AM Als je met de trein komt aanrijden is die kant inderdaad niet de meest gelukkige kan om kennis te maken. De wetenschap dat die er vanaf west- en zuidzijde veel beter uit ziet maakt exhter weer veel goed.
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/398.jpg
6fran April 9th, 2003, 10:35 AM Erg coole foto!
Vanaf de andere kant gezien (vanaf malieveld) is die wel erg goed gelukt vind ik!!
Richard April 9th, 2003, 10:39 AM @Michiel
Eén van de beste foto's van dit complex die ik gezien heb. :okay:
Ik hou namelijk erg van historische architectuur icm hoogbouw, zoals op deze te zien is.
Deventer Up April 9th, 2003, 06:17 PM Ik ben net zo jaloers op de Haagsche skyline :bash: .
The Messiah April 9th, 2003, 07:27 PM Aan die foto van Michiel zie je duidelijk dat het toch z'n vruchten heeft afgeworpen :okay:
Crusher April 13th, 2003, 08:07 PM http://www.ingrealestate.nl/images/9_28970.jpg
Rabotnik April 13th, 2003, 08:16 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Mooi voorbeeld hoe torens in een historische stad toch mooi als 'wallpaper' kunnen fungeren.</td></tr>
</table>
i.d naar mijn mening zou dit in Amsterdam dus ook gemakkelijk kunnen niet zo zeer in het historische centrum,want dat gaat nu eenmaal niet.Maar mooi flink wat hoge torens aan het ij.Oostelijke handelskade b.v waar nu ook al het gebouw van de Dexia bank staat.Moet je is kijken wat voor spectaculair beeld dat zou geven!!
Raddie April 13th, 2003, 08:16 PM Na 'm gisteren in levende lijve gezien te hebben, vind ik 'm uiteindelijk echt niet mooi geworden :mad:. Zo halverwege leek ie me nog wel mooi worden maar hij is echt veels te saai á lá Europoint.
Wisma April 15th, 2003, 11:53 AM Ik ben niet kapot van die afwijkende kleur in de gevel. Waarom moet alleen die top in een lichte kleur.:bleep: :?
Aan de kant van het CS zijn de personen liften al weggehaald. Ze zullen dan binnekort wel die gevel afmaken daar.
Den Haag AvW April 15th, 2003, 10:48 PM Foto van afgelopen zaterdag 12 april.
http://home.planet.nl/~west3142/P1010572.jpg
Deventer Up April 16th, 2003, 12:20 PM Cool, zo erg is die kleur toch niet?
Wisma April 24th, 2003, 02:28 PM Volgens mij zijn de werkzaamheden van de abseilers aan de toren gestopt. Maar wat zie je nu weer....een afwerkschot in de nok dat ontbreekt. Het zal toch niet zo zijn dat het weer een tijd gaat duren...:?
Nu is die top nog steeds niet klaar:bleep:
PEZA April 24th, 2003, 05:14 PM @ Wisma
Er zijn bij die top nog heel veel niet afgewerkte delen.
Misschien moeten die op maat gemaakt worden of zo.
Bart April 24th, 2003, 05:25 PM hij is en blijft te lomp, het schuine deel is te groot en je kijkt van de A12 richting Den Haag zo achter de opgetrokken gevel op een minder steil oplopend dak.. Eigenlijk wordt 'ie gewoon steeds lelijker. Zeker geen topper die hoftoren.
Richard April 24th, 2003, 05:39 PM Ja, de Hoftoren ziet er nu wel iets anders uit. Misschien is het een kwestie van wennen, maar aan de andere kant kan ik zeggen dat ik nog steeds niet gewend ben aan Michael jackson.
Deventer Up April 24th, 2003, 05:41 PM Ik juist wel :) . Na die documantaire.....:D
6fran April 24th, 2003, 06:27 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Den Haag AvW </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Foto van afgelopen zaterdag 12 april.
http://home.planet.nl/~west3142/P1010572.jpg</td></tr>
</table>
Erg coole foto....
ik vind de hoftoren btw wél mooi! (mensen hebben altijd wat te zeiken)
Michiel April 24th, 2003, 08:48 PM Twee plaatjes van 22 april
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_20030422a.jpg
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_20030422b.jpg
Tobi April 24th, 2003, 09:04 PM Erg coole pics Michiel. Vooral die eerste is echt loepzuiver!
ik vind de hoftoren btw wél mooi! (mensen hebben altijd wat te zeiken)
Rustig maar; ik vind 'em ook mooi... :D ;)
Per April 24th, 2003, 09:41 PM De mooiste van NL! :okay:
en mooie pics ook!
Stratosphere 2020 April 24th, 2003, 11:27 PM Ik vind het ook een van de mooiste torens in NL...ik blijf zeuren maar die mast moet er komen dat mis die toren alleen! Met de mast is het dan perfect.
The Messiah April 24th, 2003, 11:47 PM Prachtige foto's Michiel,wat een toren zeg!En die mast ja...het zou wel een extra tint geven aan de toren.Zou er nog een kans wezen dat ie er toch nog opkomt,of moeten we de hoop opgeven?
Skyscrapercitizen April 25th, 2003, 12:53 AM Ja (1 van) de mooisten van Nederland.
Dit is ook een toren die door heel veel mensen mooie wordt gevonden denk ik. Ook door mensen die niet van modern houden, die vinden dit dan toch vaak wel mooi.
ro2 April 25th, 2003, 09:26 AM 1 vd fraaiste van NL (tot de luxortoren af is?) en met een "amerikaanse" uitstraling. Mooier dan de bakstenen van de andere Hagenezen.
Deventer Up April 25th, 2003, 11:12 PM Zeker wel 1 van de mooiste !!
Shockwave April 26th, 2003, 12:36 AM Ja echt jammer dat ze die mast er niet op zetten/hebben gezet. Ik zou hem dan toch echt stukken mooier vinden dan ie' nu al is..
(ps. goeie foto's Michiel ! :okay: )
Wisma April 26th, 2003, 11:05 AM Ik vind het jammer dat die gevel tweekleurig is. Van mij hadden ze die natuursteenkleurige elementen eraf mogen laten. Maar zo heb je natuurlijk altijd wel wat te zeiken.
Maar het is uiteindelijk zeker een prachtgebouw geworden.
supercees April 26th, 2003, 11:30 AM Mooie update. Ik was er verleden week nog, maar toch vind ik hem minder mooi dan dat ik dacht. Ik had het mooier gevonden als die rode kleur geleidelijker aan was overgegaan in zilver. Nu zie je echt dat het een min of meer loze ruimte is daarboven! Verder had ik hem graag toch ietsje hoger gehad. Vanaf de zijkant doet die een beetje lomp aan.... Maar goed, eigenlijk mag ik niet klagen hoor want het is nog steeds een dikke 8!
bubbah April 27th, 2003, 10:57 AM Zoals ook Peza constateert, lijkt het mij alsof de top nog lang niet is afgewerkt. Klopt dat? En hoe gaat dat dan gebeuren?
Deventer Up April 28th, 2003, 10:08 AM Ik heb hem gisteren gezien vanaf de heuvel achter Snowworld, Zoetermeer. Zelfs met verrekijker ( :) ) leek hij helemaal niet zo groot als ik dacht. Jammer, maar ben toch blij dat ik hem eindelijk een keer gezien heb.
Wisma April 28th, 2003, 11:40 AM Ik had trouwens ook verwacht dat men de ' binnenzijde' van die hoge gevel ook met die aluminium platen zo bedekken. Die is nog steeds donker blauw. :?
1+2=3 April 28th, 2003, 12:11 PM MOOI. Nu nog de mast en hij is af!
Michiel June 11th, 2003, 10:22 PM De laatste plaat aan de zuidkant is eindelijk gemonteerd, hier waren ze vrijdag mee bezig. Twee foto's vanaf de bekende locaties
Plein
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftorenplein.jpg
Vanaf de Plaats/Hofvijver
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/binnenhof.jpg
(foto's 11 juni)
julesstoop June 11th, 2003, 11:28 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Butler Herman </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>MOOI. Nu nog de mast en hij is af!</td></tr>
</table>
:D
Skyscrapercitizen June 11th, 2003, 11:38 PM Hmmm, ze hadden die gevel-elementen helemaal moeten doortrekken naar boven. Nu zit er een rare horizontale rand in.
Fir June 11th, 2003, 11:43 PM Is echt een erg mooie toren, misschien zeurderig: ik vind de top erg geslagd op het niveauverschil van de rand na, waarom is de ene kant lager dan de andere, zal vast een bedoeling hebben, misschien wel omdat aan de ene kant een hele vleugel zit en aan de andere niet. Persoonlijk hou ik van een wat symetrischgeheel.
Elmo June 11th, 2003, 11:49 PM HeHe eindelijk zit die plaat erop! Waarom moest die laatste plaat weken duren? :?
DONijm June 12th, 2003, 12:08 AM Volgens mij komen er nog horizontale platen om de fake-verdiepingen te voltooien (de dwarsverbindingen zitten er tenminste).
EDIT: Volgens de impressies blijven de lange vertikale open stroken aan de bovenkant van de gevel inderdaad zoals ze nu zijn. Vreemd...
Wisma June 12th, 2003, 08:18 AM Van mij mag ie zo blijven, alleen mis ik de mast nog.
Wisma June 17th, 2003, 08:58 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Butler Herman </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>MOOI. Nu nog de mast en hij is af!</td></tr>
</table>
Nee fout ik dacht het ook.
Was van het weenkend op de Pasar Malam Besar in Den Haag en wat zag ik nu weer....
De lage gevel mist in de top nog een plaat.
De binnenkant van de mantel is niet af....een grote plaat ontbreekt daar nog.
dutchmetal June 17th, 2003, 09:20 AM tsjonge jonge, waarom duurd dat allemaal eeuwen bij deze toren! Toch wel leuk als er nou binnenkort eens gezegd kan worden "AF!" :D
Vertigo June 17th, 2003, 12:54 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Hmmm, ze hadden die gevel-elementen helemaal moeten doortrekken naar boven. Nu zit er een rare horizontale rand in.</td></tr>
</table>
Die rand vind ik nog niet zo vervelend. Ik vind het wel jammer dat die bovenkant zo open is, je ziet zo wel heel duidelijk dat het fakeverdiepingen zijn.
T-Town June 20th, 2003, 04:33 PM Ja, met die fakeverdiepingen kank ook hoog bouwen!:D
Hij lijkt wel erg niet af vind ik, of is ie dat ook? Wat is de bedoeling ervan?
Elmo June 20th, 2003, 04:43 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by T-Town </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ja, met die fakeverdiepingen kank ook hoog bouwen!:D
Hij lijkt wel erg niet af vind ik, of is ie dat ook? Wat is de bedoeling ervan?</td></tr>
</table>
Daar spreekt een jaloerse Tilburger, lol. :tongue3:
Wou je zeggen dat je deze toren nog nooit had gezien ofzo? Schaam je!!! :tongue3:
Tweety June 20th, 2003, 09:02 PM Den Bosch heeft trouwens een mini-versie van de Hoftoren:
http://users.balpol.tudelft.nl/~bart/hhf/paleiskwartier.jpg
Misschien is ie al eens eerder voorbij gekomen, maar ik vond de gelijkenis wel treffend.
Den Haag AvW June 27th, 2003, 11:37 AM Ik beschouw de Hoftoren als voltooid!
En hij ziet er geweldig uit!
De Hoftoren, de Zurichtoren en Castalia kijken op 25 juni 2003 rond 22:00 naar een zon die langzaam in de zee verdwijnt.
http://home.planet.nl/~west3142/P1011247.jpg
Wisma June 27th, 2003, 12:02 PM Ik zie een missende plaat!. in de top van de lage gevel, ontbreekt een stuk. Hij is nog steeds niet af.....:D
Patrick Highrise June 27th, 2003, 12:29 PM Wel een erg mooie foto zeg!!! :cool: :okay:
Vertigo June 27th, 2003, 12:55 PM @Den Haag AvW: mooie foto!
@Tweety: ja, dat was me ook al opgevallen... in dat gebied staan trouwens wel wat aardige gebouwen! Jammer dat het gedomineerd wordt door dat saaie paleis van justitie.
Wisma June 27th, 2003, 01:11 PM Idd een schitterende plaat. Hoe zou dit zelfde plaatje inclusief de nieuwe ministeries en de woontoren eruit zien.....
:)
6fran June 27th, 2003, 09:33 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Hoe zou dit zelfde plaatje inclusief de nieuwe ministeries en de woontoren eruit zien.....
:)</td></tr>
</table>
... nog mooier...
Skyscrapercitizen June 27th, 2003, 09:47 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Idd een schitterende plaat. Hoe zou dit zelfde plaatje inclusief de nieuwe ministeries en de woontoren eruit zien.....
</table>
Dan zie je ipv een mooie lucht achter de torens een smerige stapel baksteen.
:cheers:
Bart June 27th, 2003, 09:53 PM Tja, hij is nog steeds behoorlijk onaf.
Wisma June 27th, 2003, 11:08 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Idd een schitterende plaat. Hoe zou dit zelfde plaatje inclusief de nieuwe ministeries en de woontoren eruit zien.....
</table>
Dan zie je ipv een mooie lucht achter de torens een smerige stapel baksteen.
:cheers:</td></tr>
</table>
Ik hoop dat je heeeel erg ongelijk gaat krijgen:D :D .
Een mooie hoogbouw bult wordt het wel. :cheers:
Thuner June 28th, 2003, 12:59 AM Schitterende toren! Absoluut één van de mooiste in Nederland. Misschien wel de mooiste.
@ Den Haag AvW: prachtige foto!
Bart June 28th, 2003, 07:26 AM Blijft die kroon open?
Eerlijk gezegd vindt ik hem dan behoorlijk tegenvallen. Jullie mogen dan allemaal erg enthousiast doen, maar ik vindt het geen topper zo. Om maar een paar zaken te noemen:
De open kroon en het lagere gelegen dak erachter in combinatie met een soort stang tussen de twee shelpen van de kroon geven een rommelig beeld.
Van de Utrechts baan af kijk je op het dak binnen de kroon, wat de kroon tot een compleet functieloos ding maakt van die zijde.
Van de A44 af, vanuit Wassenaar, is ie erg breed en proportioneel niet goed tov de horizon.
Kortom: Als dit het is, vindt ik het ronduit een mislukking. Zeer teleursellend.
Wisma June 28th, 2003, 10:51 AM Mislukking.......is een groot woord hoor...
PEZA June 28th, 2003, 03:23 PM In eerste instantie vond ik hem niet zo mooi.
Nu de toren bijna af is moet ik toch zeggen: gave toren
(al is die eigenlijk maar 110m).
@ Tim:
Dat gezeik over Kolhoff wordt ik een beetje moe.
NIEMAND weet nog precies wat er gaat komen, als er
uberhaubt iets komt ( de madonna staat er voorlopig nog wel).
Laten we eerst maar eens afwachten wat er qua
impressies in een wat definitiever stadium tevoorschijn komt.
Het lijkt erop dat de haagse projecten die ws. doorgaan:
Anna van Buerenplein (131 m)
Rijswijkseplein (140m)
Wijnhaven (2x 140m + 1x 120m)
Den Haag CS (2x 130m)
voor een mooie hoogbouw-stad gaan zorgen.
Wees daar happy om en niet jaloers. :)
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 04:02 PM Sorry hoor maar ik ben niet Jaloers. Zou niet weten waarom ik jaloers moest zijn, ik gun Den Haag juist het beste. Beetje zinloze kutopmerking van je, gebruik lekker iemand anders naam, of beter nog: geen naam!
Ik hou niet van Kollhoff en de laatste impressies vond ik al gedetaileerd genoeg om te zien dat hij ook deze keer weer niet verder komt dan wat hij altijd ontwerpt.
PEZA June 28th, 2003, 04:43 PM @ TIM
Jee, wat ben jij kort door de bocht zeg!
Chauvinisme kan ik best begrijpen, Rotterdam
is een leuke stad, de hoogbouw is imponerend
zowel vanaf de A-13 als vanaf Brienenoord.
Toch zijn er gebouwen die IK niet mooi vind (oa. WPC).
Met Luxor erbij, geweldig.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik nog geen flauw idee heb
van hoe het Wijnhaven-kwartier (DH) er over een aantal jaren
daadwerkelijk uit gaat zien. Spaar mij dan je gezeik over
andere steden nog even.
In jouw optiek is klaarblijkelijk alleen Rotterdam de moeite
waard.
Ik wil het graag nog even afwachten als je het niet erg vindt.
Kruikenparadijs June 28th, 2003, 05:06 PM Jerry Jerry!!!
Misschien kan Tim er niet tegen dat Rotterdam maar 4 gebouwen heeft die echt dik boven de 100 meter zitten en dat ze het in Den Haag meteen goed aanpakken met een paar keer 130 en 140 meter. Ik wil de boel niet opstoken hoor
;) :angel1:
Michiel June 28th, 2003, 06:44 PM Zo had de top oorspronkelijk moeten worden. Op de achtergrond is Bobbelingman in actie.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/hoftoren_top.jpg
Stratosphere 2020 June 28th, 2003, 07:15 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Kruikenparadijs </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Jerry Jerry!!!
Misschien kan Tim er niet tegen dat Rotterdam maar 4 gebouwen heeft die echt dik boven de 100 meter zitten en dat ze het in Den Haag meteen goed aanpakken met een paar keer 130 en 140 meter. Ik wil de boel niet opstoken hoor
;) :angel1:</td></tr>
</table>
Inderdaad, Den Haag is goed bezig met een ware hoogbouw hausse. Zou me niet verbazen als dat stad binnen 20 jaar de titel van hoogbouwstad van NL pakt. Dat als de huidige tempo van Den Haag zich doorzet of het nog gekker wordt met een enorme golf van hoogbouw.
Kruikenparadijs June 28th, 2003, 07:30 PM Rotterdam kan nog zo'n uitgestrekte skyline hebben, maar als Den Haag met een compacte skyline met veel 120+ en enkele (mogelijke) uitschieters zo door blijft gaan, is Rotterdam die titel over 10 jaar kwijt.
Skyline is niet alleen kwantiteit, maar zeker ook kwaliteit. Ik zie liever een indrukwekkende en compacte skyline, dan een grote uitgestrekte met weinig hoogtecontrasten.
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 07:56 PM @ PEZA
Nu moet je ophouden met je gezwam. Je doet net of ik iets tegen Den haag heb en andere steden niet mag. Dit slaat werkelijk nergens op en het blijkt ook nergens uit! Rot ff lekker op met je vingertje mij te gaan vertellen wat ik denk! Het is al zo erg dat Kruikenparadijs nog denkt dat het echt zo is!
Start lekker een Rotterdam vs Den Haag topic als je het zo graag een strijd wilt, ik zit er niet op te wachten! Wat een onzin dit!
"In jouw optiek is klaarblijkelijk alleen Rotterdam de moeite
waard."
Deze opmerking slaat werkelijk nergens op! Ben je nog zo sportief om je gezeik terug te nemen?
En o ja, als je geen idee hebt hoe het wijhavenkartier eruit gaat zien, dan moet je de impressies bekijken, of heb je soms stront in je ogen?
Gambini June 28th, 2003, 07:57 PM Ik denk eerlijk gezegd ook dat Den Haag de hoogbouw titel pakt... Rotterdam heeft te weinig ruimte...
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 07:58 PM PS.
Ik heb al meerdere malen mijn enthousiasme laten blijken over de verdichting in Den Haag, ik vind het geweldig! Den Haag is geweldig bezig, maar dat heb je voor het gemak maar niet gelezen?:bash:
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 08:01 PM @ Gambini
1 Rotterdam heeft meer ruimte dan Den Haag.
2 In een stad met weinig ruimte zou juist meer hoogbouw moeten komen, logisch gevolg. Ga daar maar eens over nadenken.
PEZA June 28th, 2003, 08:25 PM Aangezien ik voor mijn lol op dit forum zit ( en wie weet: wat te
leren) laat ik deze discussie voor wat het is.
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 08:28 PM Lijkt me een goed plan.:cheers:
Rotterdam Highrise June 28th, 2003, 10:29 PM Slaat echt nergens op dat Tim aangevallen wordt omdat ie vindt dat het wijnhavenkwartier lelijk wordt. Het is duidelijk wat voor type ontwerp het gaat worden. Standaard Kollhoff werk. Over de Kollhoff plannen in Rotterdam is hij net zo kritisch als de plannen in Den Haag. Dus het is echt onzin dat hij jaloers zou zijn.
De Hoftoren valt toch wat tegen door aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp:
*De mast eraf (vind ik op zich niet erg, vanaf de smalle kant gezien erg jammer, maar vanaf de brede gezien een verbetering)
*Niet doorlopen van het natuursteen in de top. Zit nu een rare scheiding in de gevel.
*De buiging van de gevel is nu slechts een knikje bovenin geworden.
Bovendien ziet de top er in het echt wel erg open uit.
Dit alles maakt dat hij wat tegenvalt, maar een mislukking is het zeker niet. Het is een schitterende toren.
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 10:49 PM :cool:
Hij valt inderdaad wat tegen de Hoftoren. Doch, het is nog altijd (1 van) de mooiste toren(s) van Nederland! Ik stoor me dan vooral aan de horizontale scheiding in de gevel.
Bart July 1st, 2003, 08:05 AM Ik vindt jullie weinig kritisch hoor. Eerlijk gezegd had ik nog een beetje hoop dat hij beter zou worden. Ik had de foto met open kroon, met Bobbelingeman erachter nog niet gezien en op andere plaatjes leek daar niets van. Ik vindt het nu werkelijk een onding.
Hij is nu zo open dat het in plaats van een doorlopende constructie met een gelijkmatig oplopende gevel vanaf het lage deel van het gebouw meer een soort torentje is met een bordkartonnen geveltje er voor geplakt.
Ik hoop dat andere torens eromheen dat ding wegmoffelen.
:puke:
Wisma July 1st, 2003, 08:27 AM Ja tuurlijk hij wordt hier met de dag lelijker. :nono: :nono:
Volgens mij zou jij je dood schamen als zoiets in jou stad zou staan?....
Dus een toren als het weena center zou qua ontwerp en constructie hier torenhoog bovenuit steken?.
bubbah July 1st, 2003, 08:50 AM Eens met Bart, een grote teleurstelling......de spits is een aanfluiting. Als de 'bodem" ervan bijvoorbeeld uit glas zou bestaan en de spits rondom was dichtgetrokken (zonder dat zielige verbindinkje) had je een veel beter ontwerp gehad n.m.m.
eilandbewoner July 1st, 2003, 09:41 AM Ik wil er zelf zeker geen Den Haag vs. Rotterdam van maken, maar ik hoor hier toch heel veel mensen zeggen dat Den Haag, Rotterdam voorbij gaat als hoogbouw stad.
Maar waar is dat dan op gebaseerd ?
Onderstaand lijstje heb ik van wat hoogbouw sites.
En er zal vast het een en ander niet van kloppen, maar ik zie toch een aardig verschil.
Comentaar aub.
Den Haag
Naam Hoogte Status
De Binckhorst 152 m. Studie
Hoftoren 142 m. In aanbouw
Nw Min BinZaken 140 m. Goedgekeurd
Nw Min Justitie 140 m. Goedgekeurd
Rijswksepln Trn 132 m. Goedgekeurd
Anna Buerenpln T131 m. Studie
Woontr Wijnhvnkw125 m. Goedgekeurd
Prinsenhof 109 m. In aanbouw
Castalia 104 m. Gerealiseerd
Grotiustoren 97 m. Studie
Zurichtoren 88 m. Gerealiseerd
Leonardo da Vinci I 84 m. Gerealiseerd
Witte Anna 77 m. Gerealiseerd
Malietoren 75 m. Gerealiseerd
Centre Court 75 m. In aanbouw
Rotterdam
Naam Hoogte Status
Coolsingeltoren 187 m. Goedgekeurd
Jungerhanstoren 154 m. Goedgekeurd
Montevideo 152 m. Goedgekeurd
Delftse Poort 151 m. Gerealiseerd
Corsotoren 150 m. Studie
New Orleans 1 150 m. Studie
New Orleans 2 150 m. Studie
New Orleans 3 150 m. Studie
De Rotterdam 138 m. Studie
Hiltontoren 135 m. Studie
Maastoren 135 m. Studie
Millennium Twr 132 m. Gerealiseerd
Baltimore 125 m. Studie
World Port Cntr 124 m. Gerealiseerd
Erasmus Univ 114 m. Gerealiseerd
Waterstadstoren 109 m. In aanbouw
Weenatoren 106 m. Gerealiseerd
Fortis Bank Blk 104 m. Gerealiseerd
Weenacenter 104 m. Gerealiseerd
Coopvaert 103 m. Studie
Hoge Heren I 102 m. Gerealiseerd
Hoge Heren II 102 m. Gerealiseerd
Schielandtoren 101 m. Gerealiseerd
Pegasustoren 98 m. Gerealiseerd
Toren op Zuid 98 m. Gerealiseerd
Hofpoort 95 m. Gerealiseerd
Robecotoren 95 m. Gerealiseerd
Hoge Erasmus 93 m. Gerealiseerd
WTC rotterdam 93 m. Gerealiseerd
Europoint 2 92 m. Gerealiseerd
Europoint 3 92 m. Gerealiseerd
Europoint 4 92 m. Gerealiseerd
Fortis Bank 89 m. Gerealiseerd
Wilhelminatoren 89 m. Gerealiseerd
Willemswerf 88 m. Gerealiseerd
Harbour Vil I 85 m. In aanbouw
Oosterbaken 84 m. Goedgekeurd
Willemsbrug 80 m. Gerealiseerd
EUR Gebouw H 78 m. Gerealiseerd
Admiraal 78 m. In aanbouw
Boompjes oftwr 78 m. Studie
Queen of the S 77 m. In aanbouw
Coolse Poort 76 m. Gerealiseerd
De Maas 76 m. Gerealiseerd
Koninginnetoren 75 m. Gerealiseerd
Hoog aan de M 75 m. Studie
Gambini July 1st, 2003, 11:18 AM Hoe kom jij aan de Binckhorst? welke site?
eilandbewoner July 1st, 2003, 12:01 PM @Gambini,
Ik heb het hier gevonden : http://62.163.39.98:8180/OBD/servlet/List?type=building&id=795
Maar als je zo die lijstjes kijkt, er zullen wat dingen missen ben ik bang voor (Rotterdam bijv. Juffertoren)
Dan lijkt het er toch niet echt op dat Den Haag, Rotterdam voorbij gaat, of wel ?
wc eend July 1st, 2003, 06:06 PM het zou eigenlijk niet eens zo gek zijn als den haag in de buurt van r'dam zou komen. een beetje concurrentie zoou namelijk alleen maar positieve invloeden hebben lijkt me
Kruikenparadijs July 1st, 2003, 06:12 PM Het gaat niet alleen om de kwantiteit, maar ook om de kwaliteit van de skyline. Als den Haag een compacte, maar indrukwekkende skyline heeft en Rotterdam houdt de uitgestrekte met weinig hoogteaccenten, vind ik Den Haag een betere hoogbouwstad.
eilandbewoner July 2nd, 2003, 08:51 AM @kruikenparadijs.
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar denk niet dat dat opgaat.
Als je ziet wat er voor plannen zijn voor Rotterdam, dan zijn dat toch zeker ook hogere gebouwen dan rond de 100. Er komt nog
Coolsingeltoren 187 m. Goedgekeurd
Jungerhanstoren 154 m. Goedgekeurd
Corsotoren 150 m. Studie
Hiltontoren 135 m. Studie
En wat er nog bij Hofplein komt.
Dit is dus aardig wat verschil voor het centrum, dat met wat er nu al staat maakt toch iets heel moois.
En over concentratie.
In Rotterdam staat het ook allemaal niet zo ver van elkaar.
Waterstadtoren nar Weena is ook maar 1,2 Km.
Hoe ver is het van bijv. Rijswijkseplein naar de hoftoren, van Hoftoren naar Wijnhaven ?
Bart July 2nd, 2003, 09:09 AM Overigens is het wel heel leuk dat zowel Den Haag als Rotterdam een flink hoogbouwcluster hebben. Vanuit beide steden zie je nu de andere skyline op de achtergrond.
Ik ben hoe dan ook voorstander van volledig samengaan van de steden. Dan heb je ook gelijk een fatsoenlijke stad en kun je faciliteiten hier en daar bundelen. De verbindingen onderling moeten dan nog wel verbeterd.
Gambini July 2nd, 2003, 11:46 AM Hmmm ja...
Amsterdam - 750.000 (in de metro: 1.200.000)
Rotterdam - 550.000 (in de metro: 1.600.000)
Den Haag - 450.000 (in de metro: 850.000)
Den Haag en Rotterdam groeien als eerst inelkaar + omliggende steden (Leiden, Zoetermeer etc.), daarna is Amsterdam aan de beurt, ik heb al toekomst plannen gezien waar in staat dat niet alleen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 1 stad vormen, maar ook Utrecht, Nijmegen en alles in die streek erbij komt, dat duurt waarschijnlijk wel zo'n 50 jaar, maar stel je eens voor :D
Stratosphere 2020 July 2nd, 2003, 12:15 PM Ja ik heb ook zoiets ergens gelezen dat dat in de planning stond. Dat Ede Arnhem en Nijmegen de uitbreiding zou zijn van de Randstad richting Oosten en waarschijnlijk Dordrecht, Breda, Tilburg richting zuiden. De randstad zou dan de vorm krijgen van een bijna complete cirkel. Een Cirkel netwerk van steden.
Gambini July 2nd, 2003, 12:35 PM "Grootste stad ter wereld" :D
Skyscrapercitizen July 2nd, 2003, 01:11 PM Ik geloof niet zo in zulke uitgestrekte steden. Als je in Rotterdam woont dan doe je toch vooral daar je boodschappen en je biertje. Soms ook ergens anders maar meestal toch vlakbij huis. Al is het alleen al vanwege het vervoer.
Voor zo'n uitgestrekte stad is mobiliteit van groot belang. En die is nou niet bepaald top, files, weinig treinen. Het OV wordt alleen maar slechter, met dank aan de regering.
Ook zie ik het niet zo snel aan elkaar groeien. Ik zou dat zelfs niet willen. Ik zie liever de dichtheid van de huidige steden enorm toenemen zodat het meer bruisende gebieden worden en de buitengebieden meer rustgebieden.
Gambini July 2nd, 2003, 01:31 PM True... Maar als de mobiliteit sterk verbeterd word dan kan 1 grote stad toch voor heel wat plezier zorgen...
wc eend July 2nd, 2003, 01:48 PM Het mag er op de kaart en in de statistieken wel leuk uit zien, zo'n grote stad, maar in de realiteit zul je daar niks van merken. Sterker nog, het is niet iets om naar te streven aangezien het het karakter van één grote suburb zal krijgen. Voor een echt stedelijk gevoel heb je één duidelijk centrum nodig en genoeg draagvlak wat betreft economie inwonertal e.d. In Nederland, in de Randstad is dit zeker aanwezig, maar het probleem is is dat de Randsteden elkaar beconcurreren i.p.v. samenwerken. Dit geldt ook voor hoogbouw.
dutchmetal July 2nd, 2003, 04:41 PM Ik vind de Hoftoren nu ik hem vaker zie en er ook eens goed in het echt een aantal keren naar heb gekeken minder spectaculair dan ik in eerste instantie had gedacht. Wel jammer, want op de 1 of andere manier heeft ie wel wat.
Wat betreft 1 grote aan elkaar gegroeide stad, liever niet! Laat Rotterdam, maar lekker Rotterdam. Goed verdichten. En misschien in de Rijnmond als steden wat dichter bij elkaar komen.
Bart July 2nd, 2003, 05:49 PM De overheid wil wel naar verdere samenvoeging, zeker functioneel. Dat is nodig om de steden op voldoende grootte te houden. Dat is belangrijk voor de zichbaarheid van de steden.
wc eend July 3rd, 2003, 02:49 PM functionele samenvoeging wat betreft infrastructuur e.d. inderdaad ja, niet fysiek (hoop ik tenminste)
Adderbak July 4th, 2003, 11:06 AM eh ja... je kunt wel een kaartje tekenen met een grote cirkelstad en dan dat een 'plan' noemen, maar ik denk niet dat er zoiets wordt bedoeld met zo'n kaartje.
Opmerkingen als 'ik heb gelezen dat dat in de planning stond' slaan ook echt he-le-maal nergens op :bash: : we leven niet in de sovjetunie! :eek:
bovendien: wie moet er in al die huizen wonen? NL is dan nog lang niet vol genoeg...
wat wel wordt bedoeld: het komt steeds vaker voor dat mensen in bijv. leiden wonen, in den haag werken, in amsterdam uitgaan, of dat hun partner dan in utrecht werkt, kortom: dat de randstad *functioneel* samengroeit. Dit komt dan niet doordat de steden aan elkaar 'vastgroeien' maar door het toenemende aantal verplaatsingen tussen de steden...
klink hier een beetje als :nono: maar als planoloog heb ik er wel ietsje verstand van :cool:
Gambini July 4th, 2003, 11:27 AM Ik bedoelde het dan ook over 50-100 jaar :D
wc eend July 4th, 2003, 04:48 PM Ik voorspel dat er dan nauwelijks meer mensen in NL wonen dan nu dus dan nog geen RandSTAD ;)
Gambini July 4th, 2003, 05:31 PM Nou... Nederlandse is toch wel één van de 'aantrekkelijkste' landen ter wereld, zo ziet 't er toch ongeveer uit:
1. Zwitserland
2. Luxemburg
3. Zweden
4. Nederland
5. Nieuw Zeeland
6. Australië
7. Japan
8. Singapore
9. Zuid Korea
10. België
Vertigo July 4th, 2003, 05:57 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Ik geloof niet zo in zulke uitgestrekte steden. Als je in Rotterdam woont dan doe je toch vooral daar je boodschappen en je biertje. Soms ook ergens anders maar meestal toch vlakbij huis. Al is het alleen al vanwege het vervoer.
Voor zo'n uitgestrekte stad is mobiliteit van groot belang. En die is nou niet bepaald top, files, weinig treinen. Het OV wordt alleen maar slechter, met dank aan de regering.
Ook zie ik het niet zo snel aan elkaar groeien. Ik zou dat zelfs niet willen. Ik zie liever de dichtheid van de huidige steden enorm toenemen zodat het meer bruisende gebieden worden en de buitengebieden meer rustgebieden.</td></tr>
</table>
Precies! Tim for president! :master:
Daar komt bij dat de Nederlandse buitenwijken (a la VINEX) niet dicht genoeg zijn om een grootstedelijk OV-systeem (metro, etc) bestaansrecht te geven, maar wel dicht genoeg om files te laten ontstaan op de ontsluitende wegen. Als de VINEX-wijken en bedrijventerreinen zich zo blijven uitspreiden als ze nu doen zullen de wegen in de Randstad alleen nog maar meer dichtslibben.
wc eend July 7th, 2003, 02:30 PM @ Gambini:
op welke cijfers is dit gebaseerd?
wc eend July 7th, 2003, 02:32 PM @ tim & vertigo:
Ook ik ben hier voorstander van, maar de huidige tendens is anders. Mensen geven niet de voorkeur aan het wonen in een hoogstedelijk gebied, maar aan rust en ruimte, en toch het liefst dicht bij de stad.
bubbah July 7th, 2003, 02:57 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by wc eend </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@ tim & vertigo:
Ook ik ben hier voorstander van, maar de huidige tendens is anders. Mensen geven niet de voorkeur aan het wonen in een hoogstedelijk gebied, maar aan rust en ruimte, en toch het liefst dicht bij de stad.</td></tr>
</table>
Daar lijkt het op. Kijk maar naar de uittocht naar slaapsteden als Ridderkerk, Barendrecht en Capelle. Hopelijk kan Rotterdam, zoals Tim ook graag ziet, het tij keren door idd een levendige en bruisende stad te creeren. Dan dient men wel te beseffen dat er flink moet worden geinvesteerd en risico's moeten worden genomen, zonodig ook zonder onwillig bedrijfsleven.
Skyscrapercitizen July 7th, 2003, 03:37 PM Stedelijk wonen komt anders steeds meer in trek. Zeker als er plekken komen in Nederland (grootste kans Rotterdam), waar ongekende dichtheden bereikt gaan worden wordt duidelijk wat daar zoal de voordelen van zijn.
Er is eenbepaalde traagheid maar uiteindelijk zijn er dan steeds meer mensen die ervoor kiezen echt stedelijk te wonen.
Mensen hebben afschuw van stedelijk wonen vaak omdat Nederland geen echt stedelijk wonen kent bijna, het is meestal maar half stedelijk, niet dicht genoeg om het echt leuk te maken.
Natuurlijk blijven er veel mensen die een tuin willen, maar je kunt niet zeggen dat iedereen een tuin wil want dat is gewoonweg niet zo.
Gambini July 7th, 2003, 03:40 PM Is niet op cijfers gebaseerd... Ik noemde 't zomaar ff op
Wisma July 7th, 2003, 04:24 PM Effe weer on topic.... ;)
Weet iemand wanneer de Hoftoren eens wordt verlicht, wordt ie uberhaubt wel verlicht?. Het is nu toch het hogste punt van Den Haag en ik verwacht eigenlijk wel een lichtje zoals die op de milleniumtoren in Rdam te vinden is.
Gambini July 7th, 2003, 04:29 PM Geen idee, wanneer verhuisd de ministerie van educatie?
Gambini August 15th, 2003, 10:57 PM Nou?
Shockwave August 15th, 2003, 11:10 PM vraag ut aan duh wethâwhâh ;)
dh user August 24th, 2003, 08:44 AM Volgens de kabelkrant van stadradio Den Haag zal het ministirie van onderwijs eind september verhuizen naar de hoftoren.
las ik gisteren.
Wisma August 24th, 2003, 12:07 PM Mooi dan hebben we in de winter mooie nacht foto's van deze jongen als de verlichting in de toren aanstaat.
1+2=3 August 24th, 2003, 01:15 PM Maar is ie nu helemaal af? Het ding is nu wit terwijl ie op de impressies altijd zachtgeel was, wat ik mooier vind. Daar leek het altijd alsof er een extra transparante gevel omheen zou komen, dat gaat nu niet door lijkt me.
En die spriet, komt die er nog op?
Gambini September 19th, 2003, 06:28 PM Deze grote jongen is nog altijd U/C :)
Die zandstenen panelen moeten echt weg :(
Ik kom morgen wel ff met een update :)
Die spriet komt er trouwens niet meer hoor :(
Den Haag AvW September 19th, 2003, 06:45 PM @Gambini
Als je een update gaat maken, probeer dan eens wat foto's van de binnenkant te maken(door een raam ofzo). Aan de buitenkant is toch niets veranderd.
Gambini September 19th, 2003, 06:49 PM Dat was ik ook van plan, aangezien het onderste gedeelte nog steeds niet af is :)
Wisma October 6th, 2003, 02:50 PM DEN HAAG | Vijfentwintig verhuizers. Vier verhuiswagens, die onafgebroken heen en weer rijden. Ongeveer 20.000 verhuisdozen. De verhuizing van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) is afgelopen weekeinde begonnen.
Nou dan ziet het er straks eindelijk bewoonbaar uit.
dh user October 6th, 2003, 09:10 PM 'Speerpunt'
Het nieuwe ministerie in het centrum van Den Haag bestaat eigenlijk uit twee delen, waaronder de toren van 29 verdiepingen met een hoogte van 142 meter. Hier bovenop is een – wat in architectonische termen 'speerpunt' wordt genoemd – geplaatst. Daardoor zou het gebouw er minder massaal uit moeten gaan zien
Bron HC
Ik heb er niet op gelet maar betekend dit dat de speer er toch op gaat komen ???
Gambini October 6th, 2003, 09:23 PM Of ze bedoelen het schuine dak, idd vaag... Hoop dat die antenne er alsnog komt, dragen we meteen de kroon met het hoogste gebouw van NL :D
Wisma October 6th, 2003, 09:29 PM Originally posted by dh user
'Speerpunt'
Hier bovenop is een – wat in architectonische termen 'speerpunt' wordt genoemd – geplaatst.
De speerpunt is reeds geplaatst, dus dat zal wel dat schuine dak zijn. Die mast komt er echt niet.
Resident October 8th, 2003, 10:01 AM Is er tijdens het ontwerp van de Hoftoren wel nagedacht wat voor een effect de harde wind heeft. Ik woon zowat onder de Hoftoren en wij hebben nu al twee dagen last van een fluittoon die vanaf de Hoftoren lijkt te komen. Het lijkt wel een orgel. Ik heb twee verschillende tonen kunnen onderscheiden.
6fran October 8th, 2003, 10:15 AM hmmmm vaag!!!
Raar dat daar niet aan gedacht is... is het een echt hard geluid??
Resident October 8th, 2003, 10:36 AM Ja het is redelijk hard. Gisteren was het in de gehele buurt te horen. Het is ook bijna een constante toon. Vanmorgen waaide het gelukkig wat minder hard en was het geluid ook weg. Het zal wel pas vanaf een bepaalde windkracht te horen zijn. De windrichting zal er ook wel wat mee te maken hebben.
6fran October 8th, 2003, 10:40 AM Hoe was de windrichting dan eigenlijk??
Ik denk dat ze vooral uit zijn gegaan van een wind uit het westen...
Resident October 8th, 2003, 08:21 PM Vandaag stond er een klein stukje over het fluiten van de Hoftoren in de Haagsche Courant. De Rijksgebouwendienst gaat het onderzoeken. Ook deze avond is de fluittoon goed te horen.
|
|