View Full Version : SINT-DENIJS : Tele Atlastoren | 100m | Geannuleerd

snot
September 2nd, 2005, 08:06 PM
Tele Atlas zal Gentse skyline niet veranderen
Gent- De hoogbouw dat het Gentse bedrijf Tele Atlas voorzag op een lap grond tussen de Kortrijkse Steenweg en de E40 te Sint-Denijs-Westrem zal er niet komen. Dat is het gevolg van buurtbewoners die hun gelijk haalden bij de Raad van State. Tele Atlas is het bedrijf achter de GPS-technologie en heeft een wereldwijde vertakking met duizenden werknemers. Met een toren van 100 meter wilde Tele Atlas Gent een kans geven om zich Europees te profileren. In het stadhuis hoopt men dat Tele Atlas alsnog in Gent blijft en de honderden banen niet verloren gaan.

Er lijkt een diep ravijn te lopen tussen NIMBY's en projectontwikkelaars hier in Gent. Enerzijds zijn er overal buurtbewoners die een project dat hoger reikt dan hun tuinhuis blokkeren, anderzijds lijden de ontwikkelaars aan grootheidswaanzin.
Hier heeft Gent wel een zeer mooie kans gemist om een respectabele toren te hebben. Het was dan ook één van de enigste realistische en aanvaardbare hoogbouwprojecten die Gent gekregen heeft laatste jaren. Mooie locatie aan Flanders Expo met de verlengde tramlijn 1, 5 kilometer van de historische stadskern van Gent. De toren zou een moderne, frisse uitstraling gegeven hebben aan Gent vanop de snelweg.
Niet zoals de torens van 36(!) verdiepingen een aantal jaren geleden gepland aan de Groene Vallei. Of het huidige buitenschalige hoogbouwvoorstel aan het Sint-Pietersstation die het uiteraard niet gaat halen. Zo projecten vragen om hysterische NIMBY's.

Tim B
September 2nd, 2005, 11:06 PM
tsja Gent is op meerdere manieren vergelijkbaar met Utrecht, maar utrecht is eindelijk een beetje te porren voor hoogbouw, maar Gent heeft een gavere binennstad vind ik, die tele atlas ook niet eens zou verstoren.

poller1
September 3rd, 2005, 08:43 AM
Ongelofelijk.

EEN toren is nog teveel blijkbaar.
En wat mij betreft mogen ze heel die 'Raad van State' afschaffen. Wat een onding.

N.V.
September 3rd, 2005, 10:11 AM
Het lijkt mij alsmaar meer dat mensen (buurtbewoners) de werkloosheid niet willen oplossen. Maar aan de andere kant zitten ze wel te zagen dat er geen werk bijkomt. Zo'n toren zou extra jobs opleveren zowel in de bouw als voor Tele atlas. Het zou misschien ook een start kunnen zijn voor een economisch iets betere tijd in Gent. Je kan het vergelijken met Zaventem, daar worden ook alle luchthavenbedrijven weggejaagd door buurtbewoners.

Rotterdam A
September 3rd, 2005, 10:13 AM
In Rotterdam heb je ook van die zeikerds die zeuren tegen de hoge torens die hun uitzicht blokkeren in de binnenstad. Gelukkig wordt er niet naar die mensen geluisterd.

Hoe zit het overigens met het Arteveld stadion? Krijgt het nou 20.000 of 17.500 zitplaatsen? Het tweede zou teleurstellend zijn en de versobering van de eerste ontwerpen ook.

De Snor
September 3rd, 2005, 11:04 AM
dat is jammer :(
destijds werd het monster van Belgacom wel gebouwd in het centrum .... :dunno:

giergel
September 3rd, 2005, 11:52 AM
Spijtig, het was nochtans een mooie toren en de locatie was ook perfect. Zal Tele Atlas nu iets anders bouwen in Gent of gaan ze weg uit Gent?

CaféTasse
September 4th, 2005, 12:15 AM
hé Tele-Atlas, laat Gent aan z'n laagbouw maar, kom op naar Brussel, en eigenlijk waarom niet van jullie die eerste 200+er in de hoofdstad ?

Encore
September 4th, 2005, 08:28 PM
Ja ik had het wel verwacht dat dit mooi project weer zou afgeblazen worden.
Het is echt jammer! Het zou iets zijn dat die zone aan Flanders Expo ten goede komt!
Maar ze mogen zich voor mijn part idd in Brussel gaan vestigen ook :).
De laatste tijd worden verschillende projecten afgeblazen in Gent vind ik, zoals het nieuw forum voor muziek en dans dat er zou komen.

De Snor
March 20th, 2006, 01:03 PM
Dat had het kunnen worden..........

http://207.44.228.232/images/B03/3555.jpg

http://207.44.228.232/images/B03/3556.jpg

L-er
March 20th, 2006, 06:51 PM
Wat een mooie toren zou dat niet geweest zijn! Voor België een serieus mooi ontwerp!

giergel
March 21st, 2006, 01:13 AM
Dit was een heel mooi ontwerp! Blijft Tele Atlas nu in Gent?

durexxx
March 21st, 2006, 04:38 PM
pffff, jammere zaak.
Op die manier komt er hier in Gent nooit es wat mooie hoogbouw

Amazing
April 12th, 2006, 09:54 PM
Weer typisch, ach ja...

vinman
April 23rd, 2006, 06:25 PM
De impressie hierboven heb ik een paar jaar terug ook gezien. Inderdaad een mooi torentje met lekker veel glas. Jammer dat hij niet doorgaat!

giergel
May 23rd, 2006, 12:02 AM
Tele Atlas naar Zuiderpoort
Vier verdiepingen voor de 340 werknemers van de digitale kaartenmakers

GENT - Tele Atlas verhuist nog dit jaar zijn kantoren van de Moutstraat naar de Zuiderpoort. Dat wordt een spectaculaire verhuizing van bijna 340 werknemers naar vier verdiepingen die we gisteren bezochten met Jack Reinelt, de managing director van Tele Atlas Europe. Eén ding staat vast: de Gentse vestiging blijft het zenuwcentrum van alle Europese vestigingen van de firma die de hele wereld van digitale kaarten voorziet.

Spectaculair'', zegt Jack Reinelt. De Amerikaan, die pendelt tussen Gent en Londen, is in zijn nopjes met het nieuwe onderkomen dat Tele Atlas heeft gevonden.

,,We groeiden letterlijk uit onze kantoren aan de Moutstraat'', vertelt hij. ,,Op dit moment zijn we met 319 werknemers en we zijn van plan nog voor nieuwjaar minstens twintig extra werknemers aan te trekken. We moesten dringend uitkijken naar iets anders. Het is nooit een optie geweest om uit Gent te vertrekken, want deze stad is vriendelijk voor ons en tenslotte liggen de roots van Tele Atlas in Gent. Alain De Taeye is een echte Gentenaar.''

Liefst vier verdiepingen (6.500 vierkante meter) van de Zuidertoren zullen nog voor 2007 worden ingenomen door de digitale plannenmakers. ,,Al ons personeel kijkt al enorm uit naar de verhuizing'', vertelt Jack, ,,we zullen hier plaats hebben voor flexibiliteit. Hier kunnen we onze klanten naar behoren ontvangen. De vrij omvangrijke teams die voor ons werken zullen hier samen kunnen zitten. Kijk eens naar het uitzicht. Is dit niet uniek? Hier voor ons stroomt het water, ginds de drie torens, daar de bibliotheek van de universiteit, naast ons de afrit van de snelweg... dit is een uniek plaatje. Het is een eer om in dit decor te kunnen werken, om hier het Europese hoofdkwartier van onze firma te vestigen.''

Twintig vacatures

Bijna alle personeelsleden van Tele Atlas wonen in Gent of in een brede cirkel eromheen. Een flink aantal komt met de fiets naar het werk. ,,Daarom hebben we nooit overwogen naar een andere stad te verhuizen'', beklemtoont Jack. ,,Het is belangrijk dat je personeel geen uren in de file staat. Ik ben ervan overtuigd dat er in de toekomst rondom deze Zuiderpoort een heel sociaal leven zal ontstaan, met restaurantjes en winkels en zo. Ze plannen zelfs een voetgangersbrugje hier over het water, zodat de mensen gemakkelijker richting stad kunnen wandelen. Nu ik dit hele verkeersknooppunt zie... het is een best ingewikkeld plaatsje voor onze ingenieurs die de digitale kaarten maken. Hier heb je alles: afritten en opritten, eenrichtingsverkeer, water, trams, lichten... een echt visitekaartje voor onze dagelijkse bezigheden.''

Tele Atlas verhuist ook met het oog op uitbreiding. ,,Op korte termijn al'', beklemtoont Jack Reinelt. Nog deze zomer hebben we meer dan twintig vacatures voor hooggekwalificeerd personeel. Wij willen een belangrijke werkgever zijn voor de stad en we willen met graagte hier aan de rand wonen, met zicht op al het moois dat Gent te bieden heeft.''

Rudi MOERAERT19/05/2006

Puinkabouter
January 9th, 2007, 03:10 AM
Mja, spijtig dat dit project niet van de grond is geraakt. Hoogbouwontwerpen zijn riskant, en ik ben zelden een fan van wat er in België neergepoot wordt, maar dit was echt een pareltje! Nuja, voor TeleAtlas heeft het geen al te slechte weerslag gehad, zo blijkt. Hopelijk wordt dit project toch ooit nog eens opgescharreld. Ik blijf duimen :)

Je moet natuurlijk op je hoede zijn voor een explosie aan kantoorruimte. Een beetje overschot is nooit slecht, zodat je snel aan een toename in de vraag kan voldoen. Maar een té grote kloof tussen het aanbod en de vraag zou wel eens veel geld kunnen kosten. En we willen geen investeringen maken in mooie projekten, die uiteindelijk minder positief uitvallen dan bedoeld, en zo geld weghouden van andere projecten die misschien levensvatbaarder zijn.

CaféTasse
January 9th, 2007, 10:25 PM
hoe kan een bedrijf dat maar 4 verdiepingen nodig heeft een project ontwerpen voor een toren van 100m ?? was dat geen bluff om gewoon hun nieuw kantoor wat goedkoper in te huren (en mede de financiële steun van de stad Gent te krijgen) ?

Puinkabouter
January 9th, 2007, 11:03 PM
Dat heb je goed gezien. Het leek me inderdaad een nogal uit de hand gelopen project voor het bedrijf dat TeleAtlas maar is. Vanuit pragmatisch en economisch standpunt is het een goede zaak dat de toren er niet kwam, en dat is het belangrijkst. Architecturaal vind ik het spijtig :)

Nuja liever geen toren dan wel een geldput he.

Potie
January 10th, 2007, 03:50 PM
Ik dacht dat jullie tegen glazen ontwerpen waren?

B!
January 10th, 2007, 04:46 PM
^^

hehe, hier gaan we weer met de discussie..:) (nee nu doe ik niet meer mee)

Puinkabouter
January 10th, 2007, 04:47 PM
Ik hou eigenlijk wél van glas- en staalconstructies. Sommigen zullen me hier niet bijvallen, maar ik vind het nieuwe Gerechtsgebouw bvb. een knap gebouw. En een glazen toren oogt m.i. veel eleganter en lichter dan torens die vnl. uit beton of baksteen zijn opgetrokken - zoals de BelleVue-gebouwen en de torens aan de Watersportbaan.

Denk aan het feeërieke effect dat een glazen gebouw na de schemering kan krijgen, met willekeurig verspreide verlichte vlakken, waar mensen nog aan het werk zijn in een kantoor... Als het gaat om hoogbouw, geef mij dan maar een glazen constructie. Elegant!

Wat ik bvb. minder mooi vind, en in deze streken schering en inslag is, zijn die speciaal bewerkte baksteenvlakken. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar die nieuwbouw in de Jozef Kluyskensstraat (Bijloke) heeft dat, en ik denk dat de Arteveldecampus aan de Voetweg/Kantienberg dat ook zal krijgen. Lelijk vind ik het ook niet, maar het wekt gemengde gevoelens :)

Potie
January 11th, 2007, 07:26 PM
Knappe commentaar Fluimkabouter! Zo'n 95% van dit forum is tegen glazen constructies. Ik ben blij dat jij een duidelijke mening hebt!

Puinkabouter
May 8th, 2007, 05:47 PM
Hm, het moet wel gezegd: enkel en alleen maar glas is ook saai, hé. En nu ik het gerechtsgebouw wat vaker gezien heb, ben ik er eigenlijk al wat minder enthousiast over. Qua licht en interieur etc. is het subliem... maar qua vormgeving aan de buitenkant is het maar een saai ding.

Dat terzijde: van de Tele-Atlastoren is ook een maquette gemaakt... dit zal dus nooit gebouwd worden:

http://www.van-impe-d-c.be/architecture/commercial_office/tele_atlas/p139_377_648.jpg

http://www.van-impe-d-c.be/architecture/commercial_office/tele_atlas/p146_713_648.jpg

taboe
May 8th, 2007, 07:19 PM
^^ damn, wat 'n gemiste kans! Wie is de architect?

Puinkabouter
May 9th, 2007, 12:05 AM
D&C Van Impe (klik (http://www.van-impe-d-c.be/))
ABSCIS Ontwerpgroep (klik (http://www.abscis.be/home.html))
PPKS Architects (klik (http://www.ppks.com/on_the_boards.html))

snot
May 10th, 2007, 12:56 AM
Knappe commentaar Fluimkabouter! Zo'n 95% van dit forum is tegen glazen constructies. Ik ben blij dat jij een duidelijke mening hebt!

Niet tegen glazen construncties in het algemeen, maar tegen alleen nieuwe (blauw)glazen torens.

Beetje afwisseling kan ook geen kwaad,...

freeksregistration
February 1st, 2008, 04:00 PM
profitiat gent!!!!!! prachtige kans voor een toren met een beetje aanzien verpest
:bash:
wat is da toch met de inwoners in dit land halloo hoogbouw is geen ziekte!!
hier zijn geen woorden

en oja mijn mening about courtain walls: glas mag absoluut! maar in brussel is het gwn te veel aant worden te weinig afwissling:)!! in gent zou het prachtig zijnt

Benonie
February 2nd, 2008, 12:21 AM
profitiat gent!!!!!! prachtige kans voor een toren met een beetje aanzien verpest
:bash:
wat is da toch met de inwoners in dit land halloo hoogbouw is geen ziekte!!
hier zijn geen woorden

en oja mijn mening about courtain walls: glas mag absoluut! maar in brussel is het gwn te veel aant worden te weinig afwissling:)!! in gent zou het prachtig zijnt

We zullen de dwaasheid van het Belgische volk en hun al even verdwaasde leiders waarschijnlijk nooit kunnen doorgronden, Frederik.
Hier op dit forum proberen we er ons bij neer te leggen dat het in dit architectonisch onderontwikkelde fermetteland nooit goed komt, maar het lukt niet steeds.
Met pijn in het hart zien we steeds weer schitterende projecten begraven worden...
:badnews:

freeksregistration
February 2nd, 2008, 10:51 AM
Toch denk ik dat het nog zal beteren, België is toch altijd wat later.
Maarja ondertussen kijken buurlanden op ons neer
:ohno:

oja :badnews: hier heb je ook een toren voor nodig > probleem?:p

Puinkabouter
February 2nd, 2008, 02:56 PM
^^ Je kan altijd nog van het Gravensteen of van een van de oude torens springen. Die zijn ook hoog genoeg om dat effect teweeg te brengen ;)

EDIT - bericht moderator: wie nog verder op dit thema wil ingaan, kan zich wenden tot de thread "Nooit-uitgevoerde plannen & projecten" (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=663066). Als je dat doet moet je wel duidelijk maken dat je over dit gebouw spreekt, best aan de hand van een quote uit de post uit dat topic die over de TeleAtlastoren handelt. Dank u.