View Full Version : Rotterdam: Linea Nova
Sol February 16th, 2003, 07:26 PM Het heeft geloof ik al een keer op het forum gestaan, maar omdat ik dit niet zeker weet, zet ik het er toch maar op:
'Grote Lijn'; het renoveren van het winkelpand en het oprichten van een woongebouw op het vm Ter Meulen; woontoren hoog 70 mtr. Parkeren in de huidige kelder
Projectnaam dS+V : Binnenwegplein
Projectnaam makelaar :
Soort woning : Appartement
Prijsindicatie : tot € 999
Aantal woningen : 128
Projectfase : In studie
Bijzonderheden : Parkeerplaats
------------
Dus toch (enigszins) betaalbare woningen in het centrum van Rotterdam!
Het gaat hier dus niet om de panden van Bristol en Zeeman, waar waarschijnlijk ook 70m hoge torens komen. Merk op dat bij bovenstaand project de parkeerproblemen al opgelost zijn.
Dennis February 16th, 2003, 07:33 PM ja, das waar maar verer is er niet veel bekend, waren ze nou va nplan om het samen met de jungerhans toren te gaan bouwen?
1+2=3 February 16th, 2003, 09:14 PM Zijn er eigenlijk impressies van? Had er al eens eerder van gehoord.
Dennis February 16th, 2003, 09:18 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Apo Japo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Zijn er eigenlijk impressies van? Had er al eens eerder van gehoord.</td></tr>
</table>
nope, maar ze gaan toch de bovendste 2 vrdiepingen van termeulen slopen toch?
Sol February 16th, 2003, 09:23 PM @ Dennismaar ze gaan toch de bovendste 2 vrdiepingen van termeulen slopen toch?Klopt.
SC81 February 16th, 2003, 10:02 PM Jan en ik hebben ooit eens een schetsmaquette gezien. Daarin zou de hoogbouw als een schijfvormige transparante flat boven het "oude" gebouw uit moeten steken. het rijtje van de Lijnbaanflats zou er dan aan de zuidkant een grotere broer bijkrijgen.
Dennis February 16th, 2003, 10:33 PM hey w8 is daar heb ik een foto van gezien!
heeft iemand die nog ergens ?
feraud1 February 16th, 2003, 11:44 PM Wordt de toren die op Termeulen komt 70 mtr. hoog.
Aangezien Termeulen ca. 20 mtr. hoog is, dan wordt de totale hoogte ca. 90 mtr.
Dit geldt dan ook voor de torens bij Zeeman aan de overkant
Rotterdam Highrise February 17th, 2003, 12:25 AM @feraud
Ik denk dat je je rijk rekent. De totale hoogte zal 70 meter worden.
Jurgen
Marin February 17th, 2003, 10:35 AM Een oudje. Mooi dat er achter de schermen (nog steeds) wordt gewerkt aan dit stukje stad. Wordt langzamerhand tijd om met eerste schetsen/studies naar buiten te komen. Is er eigenlijk al een architect bekend ?
(Voorlopig) categorietje 'vaag' dit....
Brik July 2nd, 2003, 12:00 PM In het blad van Bouwfonds, NAW, staat een impressie. Ik heb geen scanner. Het is een lange flat met een saaie gevel, typisch lijnbaan zullen we maar zeggen. Voor de verdichting is het wel een mooi project. Start einde dit jaar.
Skyscrapercitizen July 2nd, 2003, 12:55 PM Hmmm. Ben benieuwd naar de impressie! Ik zie dan liever 2 slanke torens van 100 meter hoog ipv 1 brede massa van 70 meter. We bevinden ons hier in de sky is the limit zone, gemiste kans dus?
bubbah July 2nd, 2003, 03:44 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Dennis </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>ja, das waar maar verer is er niet veel bekend, waren ze nou va nplan om het samen met de jungerhans toren te gaan bouwen?</td></tr>
</table>
Ja, dat heb ik bij het City Info Centrum begrepen. Dit gebied zou, vooral ivm het parkeerprobleem, in z'n totaliteit aangepakt worden. Voor jungerhans is zelfs al een huurder voor een deel van het pand, ABN/AMRO.
Dat zijn twee redenen waarom ik minder pessimistisch ben als anderen die denken dat Jungerhans lange-termijnwerk wordt.
Als je het gebied in één fase onder handen neemt, lijkt het mij heel onpraktisch om dan Jungerhans veel later te bouwen. Bovendien, als de huur zo concreet overeengekomen is, betreft dit denk ik geen onduidelijke zéér lange termijnplanning.
Dennis July 2nd, 2003, 03:54 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by bubbah </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Dennis </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>ja, das waar maar verer is er niet veel bekend, waren ze nou va nplan om het samen met de jungerhans toren te gaan bouwen?</td></tr>
</table>
Ja, dat heb ik bij het City Info Centrum begrepen. Dit gebied zou, vooral ivm het parkeerprobleem, in z'n totaliteit aangepakt worden. Voor jungerhans is zelfs al een huurder voor een deel van het pand, ABN/AMRO.
Dat zijn twee redenen waarom ik minder pessimistisch ben als anderen die denken dat Jungerhans lange-termijnwerk wordt.
Als je het gebied in één fase onder handen neemt, lijkt het mij heel onpraktisch om dan Jungerhans veel later te bouwen. Bovendien, als de huur zo concreet overeengekomen is, betreft dit denk ik geen onduidelijke zéér lange termijnplanning.</td></tr>
</table>
ABN Amro?
die zoucen toch een deel van de luxortoren gaan huren?
Ace July 2nd, 2003, 04:05 PM Ja dahag!
We hebben al genoeg midrise in de stad en het leeuwendeel daarvan heeft architectonisch gezien geen enkele toegevoegde waarde. Sterker nog, het verpest alleen maar het uitzicht op de gebouwen, welken dat wel hebben. Ik kan me eigen niet voorstellen dat deze toren(tjes) anders zullen uitpakken dan al die anderen :rant: :nono: :bleep: :mad: >( :baaa:
bubbah July 2nd, 2003, 04:10 PM ABN/AMRO huurt tijdelijk de Luxortoren en gaat naar de Jungerhanstoren zodra die klaar is (info CIC).
Jan July 2nd, 2003, 04:26 PM ABN Amro schijnt inderdaad een gegadigde te zijn voor de Coolsingeltoren. Dat ze daarna is de Jungerhanstoren zouden gaan zitten is speculatie. Waarschijnlijk wordt dat gezien als een logische stap omdat het bestaande kantoor er pal naast staat, alleen wordt dat laatste nergens bevestigd. Op zich lijkt het mij ook niet echt handig om twee keer in vijf jaar tijd te gaan verhuizen. Op zich zou het mij wel aardig lijken wanneer de ABN Amro de begane grond van het Coolsingelkantoor gaat verhuren om er een Dudol achtig café van te maken. Zoiets voegt voor die plek veel meer toe aan het straatbeeld dan de bureau's die er nu staan. Maar da's wishfull thinking. :)
Dennis July 2nd, 2003, 06:24 PM hmm, ben benieuwd naar de impressie
is er iemand ie da ff kan scannen?
waar kan je dat bouwfonds blaadje halen?
ff op t net zoeken dan
EFKA July 3rd, 2003, 06:51 PM 70 meter toren tje wordt dat dan genoemd... :?
Ik ben natuurlijk niets gewend in mijn stad, maar is deze hoogte voor sommigen van jullie al te min?
Raken jullie zo volgevreten?
70 Meter is toch hartstikke lekker... ook voor Rotterdam?!
Ace July 3rd, 2003, 09:03 PM Bobbelingman neemt het mij vast niet kwalijk dat ik ffies wat voorbeeldjes van zijn site jat, maar vrijwel alles wat rond de 70m in het stadscentrum staat is of te simpel, of te lelijk of allebei. Maar bovenal belemmert het het zicht op de mooiere gebouwen in Rotterdam-City. Overtuig jezelf maar:
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0191.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0014.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0122.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0125.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0005.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0011.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0127.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0165.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0023.jpg
http://www.skylinerotterdam.info/gebouwen/fotos/g_0024.jpg
Rotterdam Highrise July 3rd, 2003, 10:56 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by EFKA </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>70 meter toren tje wordt dat dan genoemd... :?
Ik ben natuurlijk niets gewend in mijn stad, maar is deze hoogte voor sommigen van jullie al te min?
Raken jullie zo volgevreten?
70 Meter is toch hartstikke lekker... ook voor Rotterdam?!</td></tr>
</table>
Met 70 meter kom je in Rotterdam op de ranglijst op plaats 41 uit. Dat is dus puur qua hoogte niet erg interessant, echter in tegenstelling tot Ace vind ik deze midrises goed voor de opvulling van de skyline. Dus laat maar komen. :cheers:
bubbah July 6th, 2003, 11:19 PM @Ace
Er zitten idd een paar lelijkerds bij.....vooral dat Westpoint of hoe 't heten mag, kan gelijk meegeplet worden bij de verbouwing van het Stationsplein wat mij betreft.....
ik heb ooit gelezen dat de Coolse Poort aan z'n kleur komt omdat de directiesecretaresse die mocht uitkiezen.....
Skyscrapercitizen July 7th, 2003, 12:46 AM Ik vind de Coolse Poort best een mooi gebouw. Niet lelijk iig. Hij veroorzaakt alleen iets teveel windhinder, er zou een luifel aan moeten komen.
Een leuke dakopbouw zou het gebouw ook wel leuker maken!
bubbah July 7th, 2003, 09:44 AM Ja, CP valt wel mee, zeker voor eind jaren 70. Als afsluiting van de Coolsingel nix mis mee. Kleur en ramen hadden een andere kleur moeten hebben.
Brik July 7th, 2003, 05:24 PM Coolse Poort is een icoon uit mijn jeugd. Niet aankomen!!
Ace July 7th, 2003, 05:51 PM En dat noemt zich dan architectuurliefhebbers :baaa: :stupid:
:down: :cry: :nono: ;)
Marin July 7th, 2003, 06:00 PM Mooi, dacht even dat ik de enige CP-fan was...
Skyscrapercitizen July 7th, 2003, 10:33 PM @Ace
Dat noemt zich dan hoogbouwfan.:cheers:
Ace July 7th, 2003, 11:52 PM Dit is geen hoogbouw, dit is 'Skylinevervuiling'!!!
Sol July 18th, 2003, 11:21 PM RD:
Pand Ter Meulen wordt opgeknapt
Rotterdam - Het plan om het voormalige pand van Ter Meulen aan het Binnenwegplein in het centrum van Rotterdam te restaureren, gaat door. Zoals het er nu naar uitziet zal eigenaar Janivo in Zeist eind augustus een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Dan zal het nog zeker een aantal maanden duren voordat begonnen kan worden met het slopen van de bovenste twee verdiepingen.
Het is de bedoeling dat het gebouw wordt teruggebracht in de staat waarin het in 1948 werd opgeleverd. Het voormalige Ter Meulenpand is ontworpen door het bekende architectenbureau Van den Broek & Bakema. Het is een van de gebouwen die kenmerkend zijn voor de wederopbouw van de binnenstad van Rotterdam.
Het van origine uit twee verdiepingen bestaande pand werd in de afgelopen vijftig jaar vaak uitgebreid en aangepast. Zo werd de glazen lift vervangen door roltrappen. De twee etages, die er later op gebouwd zijn, staan nu leeg. Het terras op de tweede verdieping is verdwenen.
Eigenaar Janivo, die niet wil zeggen hoeveel geld er met de sloop en vervolgens de restauratie van het gebouw is gemoeid, wil van de kelder, die nu dienst doet als winkelruimte, een parkeergarage maken. Wanneer de twee verdiepingen gesloopt zijn, dan is het de bedoeling om er een zeventig meter hoge woontoren op te zetten. Zoals het er nu uitziet zal de woontoren worden verhuurd. Er blijven drie bouwlagen over voor de winkeliers, die er een ruimte in gehuurd hebben.
Skyscrapercitizen July 19th, 2003, 12:39 PM woningen tot 70 meter met een 3 verdiepingen hoge plintinvulling, toch aardig.
Sol July 19th, 2003, 02:21 PM @ tim de bruijnwoningen tot 70 meter met een 3 verdiepingen hoge plintinvulling, toch aardig.Inderdaad, een mooie opvulling.:cheers:
Jan July 19th, 2003, 03:28 PM Een paar jaar terug was er nog sprake van dat de hele ongeving van het Binnenwegplein integraal ontwikkeld zou worden omdat er een aantal projecten tegelijertijd in die omgeving stonden gepland (Jungerhans, Bristol, Ter Meulen) en met wilde onderzoeken of het zinvol was om een grote parkeergarage onder het B'plein aan te leggen zodat meteen in de benodigde parkeercapaciteit van de projecten kon worden voorzien. Helaas heb ik daar al een tijdhe niks meer over gehoord.
maus July 19th, 2003, 09:56 PM Nu we het toch over verdichting hebben:
Is er iemand die met mij vindt dat de rij kantoren aan de zuidkant van de Westblaak perfect in aanmerking komen voor woontorenopbouw?
De kantoorruimte is slecht verhuurbaar, en ik stel me zo voor dat zich tussen Keerweer en Eendrachtsplein een uniek beeld kan ontwikkelen: een slagorde van vijf tot zeven woontorens, varierend in hoogte tussen 55 en 75 meter, elk met een eigen smoel, maar wel als stedebouwkundig ensemble ontworpen. De hoek Westblaak / Eendrachtsplein krijgt de hoogste, in diagonale dialoog met de Parkhotel-toren van Meccanoo.
Parkeerruimte lijkt me te realiseren op de tweede en derde etages van de bestaande bestaande gebouwen.
Bart July 19th, 2003, 10:41 PM Zou geen slechte zaak zijn.
Makelaars en gebouw eigenaren happen meestal niet erg snel toe bij ombouwen van kantoor naar woningen, omdat het een kostbare zaak is, en vaak de huuropbrengsten van kantoor toch veel hoger zijn dan van woningen. Een paar jaar leegstand is dan zelfs nog wel het overwegen waard. Als er omgebouwd gaat worden moet de gemeente vaak bijspringen om de eigenaren van gebouwen zo ver te krijgen.
Centauri July 20th, 2003, 09:14 AM Originally posted by Sol
Wanneer de twee verdiepingen gesloopt zijn, dan is het de bedoeling om er een zeventig meter hoge woontoren op te zetten.
Ik dacht dat de totale hoogte 70m. zou worden?
Sol July 20th, 2003, 03:05 PM @ DeltaIk dacht dat de totale hoogte 70m. zou worden?Ik weet het ook niet. Maar als het even kan, dan graag 70 meter toren + 2 verdiepingen.
Sol July 20th, 2003, 03:26 PM Eigenaar is Janivo uit Zeist.
Maar wie/wat is Janivo? Dat heb ik even uitgezocht. Janivo is een investeringsfonds dat in bezit is van de familie De Pont. Deze familie is/was eigenaar van AGAM, de Nederlandse importeur van Mercedes-Benz. Op deze manier heeft deze familie dus haar geld verdient. Het vermogen wordt geschat op meer dan 150 miljoen euro. Niet bekend bij mij is of AGAM verkocht is en of zodoende veel geld in Janivo zit. Een vergelijking met het investeringsbedrijf van de familie De Vlieger dringt zich dan op.
Het kan ook zo zijn dat Janivo is gefinancierd met winsten uit AGAM.
De familie beschikt in de vorm van een stichting ook over een museum ('beschikken' is dan overigens niet het juiste woord). Het museum (http://www.depont.nl/) is onlangs uitgebreid met een gebouw ontworpen door Benthem Crouwel Architecten, bekend van de Toren aan de Maas in Rotterdam.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er voor de te bouwen toren een ander architectenbureau wordt gekozen (Kolhoff?:D).
wc eend July 20th, 2003, 03:29 PM @ Maus:
Ik denk dat je moet oppassen met de hoek eendrachtsplein/westblaak, aangezien het eendrachtsplein nu nog een min of meer historische uitstraling heeft, welke uniek is voor rotterdam. Ik denk dat de hoogste beter oostelijker geplaatst zou kunnen worden
Sol July 20th, 2003, 03:42 PM @ wc eendIk denk dat je moet oppassen met de hoek eendrachtsplein/westblaak, aangezien het eendrachtsplein nu nog een min of meer historische uitstraling heeft, welke uniek is voor rotterdam. Ik denk dat de hoogste beter oostelijker geplaatst zou kunnen wordenDat denk ik ook. Er zijn zat plaatsen in Rotterdam waar het geen enkel probleem is om hoogbouw neer te zetten, maar niet bij het Eendrachtsplein!
bubbah July 20th, 2003, 08:44 PM Wat meer centraal op de Westblaak zou wel kunnen denk ik. In elk geval staat er een aantal onaantrekkelijke kantoorgebouwen die heel goed door appartementen vervangen kunnen worden nmm. De Westblaak lijkt mij een hele goede en gewilde woonlocatie, dus ik kan de opvatting van Maus zeker delen. Maar idd moet er zorgvuldig worden omgesprongen met Eendrachtsplein/singel (de nieuwbouw van Boymans, die absurd genoeg nog steeds niet af is, is wat dat betreft een afschrikwekkend voorbeeld). Wel mi heel geslaagd aan het Eendrachtsplein is het appartementsgebouw naast het politiebureau op de hoek met de Rochussenstraat.
maus July 20th, 2003, 08:55 PM @sol
Ik kan wel meegaan in het bezwaar tegen een hoog accent op de hoek Westblaak / Endrachtsplein, maar wat er nu staat draagt ook niet bij aan de gewenste allure dan wel gezelligheid van het plein.
Iets anders over dit plein, als je het zo mag noemen:
Bovenop het hoekpand Nieuwe Binnenweg / Westersingel prijkt nog steeds het kloeke staketsel waaraan tot begin jaren zeventig een grootsteedse lichtreclame van Air France zat gemonteerd. Tot die tijd ging tooiden ook de gevel en de daklijst van het Groothandelsgebouw zich met dat typisch grootsteedse attribuut. Wie kent ze nog: Hooijmeijer, Rizla+, Persil, Nezifo Nezam, Fiat, Pentax...Niets is ervan over!
Ook de Lijnbaanflats kenden zo´n opvallende bekroning: PanAm, bijvoorbeeld.
Hoe komen toch initiatieven tot het plaatsen cq het demonteren van lichtreclame-installaties tot stand?
Waarom zijn ze er wel aan het Amsterdamse Kleine Gartmannplantsoen en het Rembrandtsplein?
Want niet alleen hoge gebouwen geven een stad steedse allure, toch ?
Jan July 20th, 2003, 09:05 PM @ Maus: wat wij uitleggen als uiting van lekkere stedelijkheid zijn wordt door anderen weer gezien als beeldverstorend. Van de gemeente gaat er althans niet echt een stimuerende werking uit. Voor reclame-uitingen in den buiten moet immers nog precariorechten worden betaald. Wanneer je je neon achter een glazen raam zet hoeft dat niet!. Info over precariorechten in Rotterdam is hier (http://www.rotterdam.nl/content/overzicht_producten.asp?cid=9813&intMenuItemId=3282&intHoofdMenuItemId=3169&extern=) en hier (http://www.gemeentebelastingen.rotterdam.nl/content/content.asp?id=5#05) meer info te vinden.
bubbah July 20th, 2003, 10:35 PM Nmm: Als reclame achter een glazen ruit zichtbaar is van de openbare weg betaal je reclamebelasting.
Marin August 13th, 2003, 06:54 AM Bouwfonds ontwikkelt Termeulengebouw
ROTTERDAM - Bouwfonds Ontwikkeling renoveert het Termeulengebouw aan het Binnenwegplein in Rotterdam. Behalve 7000 m2 winkelruimte zal hier bovenop een appartementencomplex van 15 verdiepingen worden gerealiseerd.
Het Termeulengebouw is gelegen aan het Binnenwegplein in het verlengde van de Lijnbaan en de Beurstraverse. In het gebouw, ooit door architecten Van den Broek en Bakema ontworpen als warenhuis, zijn momenteel losse winkels gevestigd. Het pand is in handen van Janivo Investments.
De renovatie van het gebouw met zes verdiepingen moet resulteren in de sloop van de bovenste twee verdiepingen, het inrichten van de onderste verdieping als parkeerkelder met 200 plaatsen en het realiseren van 6000 tot 7000 m2 winkelruimte in de tussenliggende drie lagen. De bovenste verdieping is bestemd voor een of twee grotere winkelformules. De winkels krijgen hun entree aan het Binnenwegplein. Willemsen Minderman Vastgoedontwikkeling is aangetrokken als gedelegeerd ontwikkelaar.
Bovenop de winkelruimte zal een appartementengebouw van 15 verdiepingen met circa 100 huurappartementen in het middeldure prijssegment worden gerealiseerd. De bouw moet eind 2003 starten.
Bron: www.propertynl.com
Datum: 13-8-2003
Dennis August 13th, 2003, 09:42 AM maar 15 verdiepingen?:bleep: :rant:
Marin August 13th, 2003, 10:33 AM Het gebouw rust straks op een 3 verdiepingen hoge plint. Benieuwd naar de eerste plaatjes...
Marin September 3rd, 2003, 01:46 AM Eindelijk...
In het Rotterdams Dagblad van gisteren staat een impressie van de hoogbouw boven het oude pand van Ter Meulen. Ik heb er even een foto van gemaakt. Hopelijk is het plaatje een beetje duidelijk.
De bijbehorende tekst van Herman Moscoviter staat (nog) niet op de site van de krant. Wellicht kan iemand het bewuste artikel even scannen.
Kort: In 2 jaar moet dit letterlijke hoogstandje een feit zijn. Boven het gebouw van Ter Meulen komt een woongebouw tot een hoogte van 70 meter, ongeveer de maat van de Coolse Poort....
....Door het nieuwbouw-gedeelte ultralicht te maken zou dit wat betreft verticale krachten gebruik maken van de bestaande kolommen en fundering. Ultralicht betekent geen beton gebruiken, maar staal, glas en hout...
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70binnenwegplein.jpg
ro2 September 3rd, 2003, 08:33 AM Verrassend. Ik had een slanke toren verwacht. Wel gave plek om te wonen. De frietlucht van Bram krijg je er elke ochtend gratis bij.
dutchmetal September 3rd, 2003, 12:16 PM Van mij mag daar wel een hogere en slanke toren komen, maar goed.
Ik heb het artikel ook gelezen in het RD en klinkt wel goed wat ze er allemaal willen doen voor de rest.
Als er intresse in is wil ik het stukje best scannen en op internet gooien?!
Dennis September 3rd, 2003, 12:44 PM NEE NIET NOG EEN LIJNBAANFLAT :bleep: :rant: :mad: >( :moods: :bash:
Rotterdam Highrise September 3rd, 2003, 01:03 PM Prima plan. Leuk voor de verdichting.
Het ontwerp ben ik ook niet ontevreden over. Het komt zwevend boven het oude pand te staan. Beetje zoals het WTC. En er komt op het tussenstuk een daktuin. Ze wilden daar eerst een zwembad maken, maar dat zal wel te zwaar zijn geweest.
Ace September 3rd, 2003, 03:14 PM Ontwerp ben ik niet zo kapot van. Hoogte-breedteverhouding straalt totaal geen dynamiek uit en je krijgt weer zo'n muureffect, alsof de Coolse Poort die niet al genoeg veroorzaakt.
Zo krijg ik echt het gevoel dat ze die mooie skyline van de Coolsingel en het Weena zoveel mogelijk willen verstoppen
achter een stelletje totaal nietszeggende gebouwen. >( :mad:
1+2=3 September 3rd, 2003, 03:16 PM Zo op die grauwe plaat heeft het wel wat van een Lijnbaanflat ja. Maar eenmaal in kleur denk ik dat het wel mee kan vallen. Als er een wat duideijkere impressie is (dutchmetal?) zie ik die graag. :)
Danny September 3rd, 2003, 03:21 PM Originally posted by dutchmetal
Als er intresse in is wil ik het stukje best scannen en op internet gooien?!
Als je dat zou willen doen graag :angel1:
Leuke verdichting ja, maar over het ontwerp valt zo weinig te zeggen
MiCH September 3rd, 2003, 03:33 PM Ah fuck man. Hier wilde ik nou juist een wat grootschaliger project zien. Over dat vreetplein ben ik helemaal niet tevreden, die boel ziet er verpauperd uit. Echt centrum-onwaardig. Dat is wel een stukje beter geworden toen Mediamarkt in het pand hiertegenover trok...dat was vroeger een lelijk leegstaand bouwval. Heel die zooi moet eigenlijk helemaal herzien worden, en verbeterd.
Die Bram Ladage moet daar weg vind ik. Het stinkt en zorgt voor rotzooi op straat. De bestaande winkels in het gebouw waar deze toren zou moeten komen zijn ook niet echt mooi, maar kunnen er wel mee door.
Juist omdat deze locatie echt hartje centrum is, moet hier niet zo'n fantasieloos geval komen van 15 verdiepingen, maar iets veel indrukwekkenders. Groter (hoger) kan, maar vind ik geen vereiste. Wel een beter ontwerp. Waarom worden de bovenste lagen van de bestaande bebouwing daar niet gewoon?
Stratosphere 2020 September 3rd, 2003, 04:53 PM Jammer van het ontwerp, schiet te kort aan ambitie en dynamiek. Lijkt inderdaad op de lijnbaanflats nieuwe millenium versie.
angeladevi September 3rd, 2003, 05:10 PM Tjonge jonge,
wat een ontwerp.......................ik ben sprakeloos. dit is echt architectuur uit de jaren 70............... op z'n rotterdams drie keer niks dus:mad: :mad:
is er voor deze plek echt niet iets moois te verzinnen????:rant:
Ace September 3rd, 2003, 05:29 PM In dat artikel van zaterdag stond, naar ik meen, eveneens dat er voorlopig sprake is van uitstel van het Zeeman-Bristol Torentje van eveneeens 70m. Da's misschien maar goed ook, want als ik dit zie, ken'k me eigen niet voorstellen dat het project a/d overkant veel beter zal zijn. Als dit alles is, wat ze voor het Binnenwegplein kunnen verzinnen, kennen ze voorlopig beter nix bouwen.
Skyscrapercitizen September 3rd, 2003, 06:45 PM Ik ben wel te spreken over dit ontwerp. Ik was bang dat het een muur zou worden maar ze hebben het in 2-en geknipt, dat lijkt me goed! Mooie verdichting!
Mooie aan dit ontwerp is de set back aan de zijde lijnbaan en binnenwegplein, en dat hij aan de Karel Doormanstraat pal aan de straat komt te staan. Geeft wel een stedelijk effect!
rotterdammer September 3rd, 2003, 08:44 PM Ik vind het helemaal niks. Het lijkt inderdaad erg veel op een lijnbaanflat. Als je doorkijk wilt kan je beter twee slanke torentjes
van 70m of hoger bouwen met een veel lager middenstuk. Ik denk dat de doorkijk minimaal is voor zover ik de impressie goed kan inschatten. Ik hoop dat het Q-team dit niet goedkeurt! We moeten niet alleen maar bezig zijn met verdichting: het moet wel kwaliteit en toegevoegde waarde hebben.
De Snor September 3rd, 2003, 09:02 PM Nee hoor dit past gewoon niet op die plaats , meer inspiratie is gewenst . Waarom niet in terrasvorm bouwen zoals op de Kop van Zuid tot zo-een 85 m ?
Me dunkt staat er nog geen gebouw als deze in R'dam Centrum !
Marin September 3rd, 2003, 10:48 PM Rotterdam heeft volgens mij een patent op 'geknipte' gebouwen. :)
Belangrijk element is hier ook de kleur- en materiaalkeuze van de gevels. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat uitpakken. De vorm oogt zeker niet bijzonder, toch denk ik dat de voorgestelde materialen (staal, glas en hout) het ontwerp veel goed zullen doen.
ro2 September 4th, 2003, 08:50 AM Van mij mogen ze morgen beginnen met het afbreken van het Bristol-pand en hier iets spectaculairs neer zetten. Ik vind het ontwerp voor Ter Meulen wat te braaf en te Nederlands. Het Binnenwegplein heeft volgens mij meer potentie, maar er mag wel eens wat meer groot-stedelijk/ megapool gedacht worden. Meer Barcelona en Londen en wat minder Zoetemeer, Zaandam (No offence). Laat Rotterdam Bruisen!!
egramsbergen September 4th, 2003, 09:24 AM Wat een geklaag, ik vind het wel een leuk ontwerp. Goeie verdichting ook (wie bedenkt eens een beter woord?). Lijkt totaal niet op de Lijnbaanflats. Ik vind slanke hoge torens ook mooi maar het moet geen dogma worden.
Marin September 4th, 2003, 12:21 PM Het volledige artikel...
RD (www.rotterdamsdagblad.nl) 2 september 2003
Door Herman Moscoviter
Hoogbouw boven Ter Meulen
In 2 jaar moet dit letterlijke hoogstandje een feit zijn. Boven het gebouw van Ter Meulen komt een woongebouw tot een hoogte van 70 meter, ongeveer de maat van de Coolse Poort (‘de aubergine’) aan de Coolsingel.
Marc Ibelings en Aat van Tilburg van het architectenbureau Van Tilburg en Partners hebben de ontwerpen al klaar, maar veel komt neer op de schouders van de regelaars van Willemsen Minderman Van Dop. Zij moeten er immers voor zorgen dat op dit cruciale en drukke punt in de stad aan het Binnenwegplein de alledaagse stromen publiek onbelemmerd kunnen winkelen en alleen achter de bouwhekken de reconstryctie en nieuwbouw zien.
Drie jaar geleden kwamen mensen van de belangrijkste eigenaar van Ter Meulen, Janivo, langs bij Aat van Tilburg. Er moet iets met gebouw gebeuren, vond men. Waar de architect het alleen maar mee eens was. De kelder en de begane grondlaag worden nog redelijk goed gebruikt, maar de daarboven liggende verdiepingen stemmen steeds droeviger wat betreft de bezoekersaantallen. Het voorstel was eigenlijk snel geformuleerd: Ter Meulen moet in eerste instantie weer in zijn oorspronkelijke staat met drie lagen (1948) worden gerestaureerd; de twee lagen daarboven zijn later (1977) toegevoegd en kunnen eraf. In plaats daarvan komt , los van het oorspronkelijke deel, een woongebouw van 15 lagen.
Bij de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting was men meteen zeer te spreken over de plannen. Tenslotte heeft men ooit het voornemen op papier gezet dat er in het centrum van Rotterdam 6000 woningen bij moeten komen om de levendigheid en de economische draagkracht te vergroten. Hier werd een plan geparachuteerd om in een keer 108 flats met een vloeroppervlakte variërend van 100 tot 130 vierkante meter toe te voegen op een punt waar niemand eerder aan had gedacht.
Wel was er sprake van twee andere plekken aan het Binnenwegplein die verdicht moesten worden: een toren op de plaats van Jungerhans en veel bescheidener hoogbouw op het binnenterrein achter de firma Bristol. Maar die plannen zijn nog niet in een bouwfase.
Respecteren
Door het nieuwe bouwvolume op kolommen boven het oorspronkelijke Ter Meulen te laten’zweven’ moet het mogelijk zijn dit monument van de wederopbouwperiode in zijn oude vorm te respecteren en er toch nieuwbouw aan toe te voegen. De nieuwbouw ‘betaalt’ de renovatie.
Constructeurs berekenden hoe hoog de toevoeging, die grotendeels op de bestaande fundering zou rusten, kon worden. Men ging uit van de maximaal toegestane hoogte van 70 meter. Twee constructieve kunstgrepen waren daartoe nodig.
Ten eerste: door het nieuwbouw-gedeelte ultralicht te maken zou dit wat betreft verticale krachten gebruik maken van de bestaande kolommen en fundering. Ultralicht betekent geen beton gebruiken, maar staal, glas en hout. Gemiddeld weegt dit 250 kilo per vierkante meter, terwijl een gewoon flatgebouw 750 kilo per vierkante meter weegt.
Ten tweede: voor de horizontale krachten (onder meer stormvlagen) moesten op twee punten zware kernen op een eigen fundering worden toegevoegd: daarin konden de liften en de trappenhuizen voor de bovenbouw worden ondergebracht. Het nieuwe gebouw zal volgens de berekeningen zo genoeg stijfheid krijgen. Die twee kernen bepaalden in het ontwerp de opbouw die uit twee delen bestaat met daartussen een glazen tussenstuk. Was daar door de ontwerpers ooit een zwembad op ongeveer 40 meter hoogte gepland, nu wordt het een daktuin. De flats krijgen houten schuifluiken als zonwering, waardoor de gevel altijd een wisselend beeld biedt.
De winkelruimte in de kelder is opgeofferd aan het parkeren. Er komen aan de straat achter het gebouw drie boxen waar bewoners en winkeliers hun auto inrijden, die dan geheel automatisch mechanisch naar een van de 175 plaatsen gaat.
De winkelruimten achter de glazen erkers aan het Binnenwegplein zullen terugkeren. Was het gebouw Wassen-Vorst-Ter Meulen ooit een glazen winkelpaleis waar je vanaf de straat naar alle consumptiegoederen kon kijken, in de loop der tijd is het steeds verder dichtgezet met wanden. De bedoeling is dat die er weer grotendeels uitgaan. Daar waar winkels een afscheiding hebben wordt de onderzijde van een scheidingswand ondoorzichtig en de bovenkant (zo’n 2,5 meter) van glas om het idee van licht, lucht en ruimte te herstellen. Aan de achterzijde komen onzichtbaar voor het oog technische en andere voorzieningen.
De ingrijpende en opvallende operatie op en van de drukkere punten in de stad moet leiden tot reconstructie en behoud van dit ‘monument van het consumentisme’ van de hand van de architecten Van den Broek en Bakema. En voor een nieuwe en belangrijke stedelijke woontoevoeging als contrast erboven.
angeladevi September 4th, 2003, 12:53 PM Hoewel ik het ontwerp constructietechnisch gezien aardig vind en ook wel begrijp dat er een link naar de stijl van Broek en Bakema zou moeten (?) zijn blijf ik er bij dat ik het huidige ontwerp niet echt geweldig vind. heeft er iemand een beter plaatje??
remco126 September 4th, 2003, 07:25 PM Met dank aan de architect
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5Jj8kPTg4NyMoPX52d2w4KSwrLiolLSYOVkFX
Ontwerp: van Tilburg en partners,
projectarchitecten: Aat van Tilburg en Marc Ibelings
Vind het zo slecht nog niet, was misschien leuk geweest als de torentjes even hoog waren. Vind het aanzienlijk minder pompeus dan bijvoorbeeld een hoge heren. En de combinatie hout en glas kan volgens mij best een mooi effect geven.
Basshead September 4th, 2003, 08:07 PM Zo vind ik t er echt niet slecht uitzien, overigens vind ik 70 meter gebouw op die plek een aardige prestatie.
Wat me ook opvalt is dat veel Rotterdammers op dit forum hun stad maar blijven vergelijken met Londen, Parijs en Barcelona.
De wens is duidelijk de vader van de gedachte, maar men moet niet vergeten dat Rotterdam niet de noodzakelijke financieel draagkrachtige bedrijven en ontwikkelaars kan binden aan de stad.
Aan het binnenwegplein zitten Bristol, Zeeman, Mediamarkt, Marskramer, allemaal discounters. Zoals al gezegd in deze thread krijgen de bewoners de lucht van Bram Ladage er gratis bij, dat weerspiegelt de situatie in Rotterdam het best.
Wees dus blij dat Rotterdam de hoogbouwhoofdstad van Nederland is en stop de vergelijkingen met de wereldsteden!
remco126 September 4th, 2003, 08:37 PM Ook nog wat details naar voren gehaald met photoshop omdat photoways het origineel zo klein maakt dat de details niet meer zichtbaar zijn. Als iemand een betere host weet hoor ik het graag!!!!
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5Jj8kPTg4NyMoPX52d2w4KS8rLiolLSYOVkFX
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5Jj8kPTg4NyMoPX52d2w4KS4rLiolLSYOVkFX
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5Jj8kPTg4NyMoPX52d2w4KSErLiolLSYOVkFX
DIe houten panelen kunnen het gebouw volgens mij een hoop smoel geven!
Michiel September 4th, 2003, 09:09 PM Van dat plaatje uit de krant werd ik niet echt vrolijk, maar dit ziet er al een stuk beter uit.
Wisma September 4th, 2003, 11:31 PM Het valt nog meee, op een lijnbaanflat lijkt hij gelukkig niet.
Marin September 5th, 2003, 08:50 AM Laten we geen voorbarige conclusies trekken. Een (dergelijk) bouwwerk moet eerst zijn waarde in de praktijk bewijzen. Ontwerpen is niet alleen een kwestie van de juiste vorm, maar ook van detaillering, materiaalkeuze en kleurgebruik.
Dit pand gaat (afgezien van de hoogte) denk/hoop ik nog voor een aardige verassing zorgen. De strakke transparante gevel doet me wat denken aan het fraaie Citybuilding (ook toen nogal wat bezwaren kan ik me herinneren, maar die negatieve geluiden zijn inmiddels gewijzigd in enthousiasme).
Bedankt voor de plaatjes remco126! Ze geven toch wel een beter beeld van het ontwerp.
De Snor September 5th, 2003, 10:04 AM Dat beide gebouwen juist niet even hoog zijn vind ik prima !
mahavira September 5th, 2003, 12:30 PM Originally posted by remco126
Ook nog wat details naar voren gehaald met photoshop omdat photoways het origineel zo klein maakt dat de details niet meer zichtbaar zijn. Als iemand een betere host weet hoor ik het graag!!!!
http://hyperphoto.photoloft.com/canon.asp?s=cano
ow,ik kom der net achter dat ze der per 18 sep. mee ophouden
maar ja..tot die tijd is het een goede host :D
remco126 September 5th, 2003, 01:37 PM @Mahavira,
Thanks maar ze nemen geen nieuwe accounts meer aan. Iemand anders??
mahavira September 5th, 2003, 02:32 PM @remco126
als je msn heb kan je het eens proberen op te sturen dan post ik het wel voor je (ben tot 16:15 thuis hopelijk)
anders veel succes
[oops]
D'oh! moet ik wel me addy der bij zetten :D
riotstar69@hotmail.com
angeladevi September 5th, 2003, 03:26 PM Originally posted by Michiel
Van dat plaatje uit de krant werd ik niet echt vrolijk, maar dit ziet er al een stuk beter uit.
:D helemaal mee eens. ik zal geen commentaar meer geven op basis van een dergelijk zwart wit plaatje.
Skyscrapercitizen September 6th, 2003, 06:43 PM Geweldig! Heerlijke toevoeging voor de stad! Goede hoogte op die plek met straks Jungerhans ernaast. Rotterdam verdicht ook daar waar je het soms niet verwacht, dat is een goed teken. Nu nog verdichten daar waar je het wel verwacht (Blaakhaven).
En een beter woord voor verdichting, ik denk hard na, maar kan nog niets bedenken.
werner10 September 6th, 2003, 07:50 PM Erg tevreden met dit ontwerp..! En in het kader van de verdichting zeker geen slechte locatie...! Bedankt voor dit plaatje Remco...
Rotterdam A September 6th, 2003, 09:34 PM Ziet er inderdaad goed uit op die plaats. Volgooien met hoogbouw.
Patrick Highrise September 7th, 2003, 03:37 PM voorlopige conclusie obv de impressies: een goed ontwerp voor die plek in de stad. :)
Rotterdam A September 12th, 2003, 08:47 PM Hier het Ter Meulen gebouw en het gebied van 12-9-2003.
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326331
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326333
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326334
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326335
Het zal er indrukwekkend uit zien op dat gebied. Jungerhans zal er naast gebouwd gaan worden.
Fir September 13th, 2003, 12:49 AM Erg mooie toevoeging.. moet je daarbij Jungerhans en coolsingel op de achtergrond bijdenken.. wow, dat trasparante past dan goed in het totaalplaatje.
Rotterdam A September 13th, 2003, 10:20 AM Originally posted by Fir
Erg mooie toevoeging.. moet je daarbij Jungerhans en coolsingel op de achtergrond bijdenken.. wow, dat trasparante past dan goed in het totaalplaatje.
Vergeet de de Witte Keizer er niet bij te denken. ;)
Kees September 22nd, 2003, 10:31 AM BEKENDMAKING AANVRAAG BOUWVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken in het kader van art. 41 van de Woningwet bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn ingediend:
- Het veranderen van het pand aan de Lijnbaan 173 & Binnenwegplein 21 t/m 31.
zie
Rotterdam Bericht, week 38 (http://www.rotterdam.nl//content/lange_tekst.asp?tid=6718&cid=69354&parentid=&Niv1=&intHoofdMenuItemId=3166&intMenuItemId=6529&zoeken=&Extern=)
1+2=3 September 22nd, 2003, 01:15 PM Heb ik het nu verkeerd of is hier wel degelijk een bericht van mij en een medeforummer verwijdert? Deze gingen over het feit dat we de Jungerhans lelijk vinden en er liever hier een rechthoekig saai bouwwerk zien.
Skyscrapercitizen October 23rd, 2003, 10:24 AM Ik zie dat deze impressies nog niet allemaal in dit topic staan:
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/927.jpg
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/926.jpg
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/925.jpg
Overigens leuk om de omschakeling in reacties te zien van bijna alleen negatief na dat krantenplaatje, en daarna veel meer positief na een paar plaatjes met kleur!
Ik blijf het op het eerste gezicht een erg goed ontwerp vinden, zier er klasse uit! Met dit gebouw gaat het binnenwegplein er een stuk stedelijker uitzien!
Nieuwe Waas October 23rd, 2003, 12:17 PM Ik vind het echt cool gebouw, met name qua matriaalgebruik.
Op een of andere manier doet 'ie me aan de Hooge Marinier denken, die is ook rechthoekig maar wel geslaagd.
Skyscrapercitizen October 23rd, 2003, 12:24 PM Vooral de combi hout-glas spreekt me erg aan.
Berrtus October 23rd, 2003, 12:29 PM Topproject!
Staat leuk in de lijn van de Hoge lijnbaanflats
Ik vind die bestaande onderbouw trouwens ook fantastisch.
Rotterdam October 23rd, 2003, 05:44 PM Ja, ziet er goed uit.
Rotterdam Highrise October 24th, 2003, 06:04 PM Ik hoop dat deze qua gevel net zo'n succes wordt als het Citybuilding. Op de impressies ziet het er veelbelovend uit.
Jan October 24th, 2003, 07:31 PM Inderdaad. City Building is een van de weinige projecten waar de strakke glazen gevel uit de artist impressies in werkelijkheid ook echt oogt als een strakke glazen gevel. Dat project is dan ook niet voor niets gelecteerd voor de bouwkwaliteitsprijs 2003 (evenals Harbour Village trouwens :) )
Wisma October 24th, 2003, 07:53 PM Lang leve het glas. Is glas in verhouding tot bakstenen duurder? Zo ja hoeveel duurder?.
Marin November 10th, 2003, 12:53 PM Berichtje in de Cobouw (www.cobouw.nl)...
Datum: 06.11.2003
Fase: Definitief ontwerp
Omschrijving: Verbouwen en uitbreiden winkelcentrum met 108 appartementen en parkeergarage aan het Binnenwegplein.
Soort bouw: Uitbreiden
Ramingsgroep: Meer dan 12.5 miljoen euro
Opdrachtgever: Bouwfonds Ontwikkeling BV Regio Zuid-West
Opdrachtgever: Janivo Holding BV
Opdrachtgever: Willemsen Minderman Vastgoedontwikkeling BV
Ontwerper: Architectenbureau Van Tilburg en Partners
Startdatum: 3-2004
Skyscrapercitizen November 10th, 2003, 12:56 PM Zou erg mooi zijn als ze in maart al begonnen, want hoewel er veel in aanbouw is in Rotterdam, wordt er in het echte centrum maar weinig gebouwd. De meeste putten liggen op zuid en langs de rivier, terwijl juist het centrum ook veel meer inwoners nodig heeft.
bubbah November 10th, 2003, 01:47 PM Inderdaad. Het centrum krijgt meer massa door dit project en het toch wat verloederde Binnenwegplein knapt er enorm van op verwacht ik. Prima project dus op 't eerste gezicht. Als de Jungerhanstoren er nou ook komt schuift de hoogbouwzone langzaam maar onstuitbaar richting rivier en ontstaat er een eenheid.
supercees November 10th, 2003, 08:39 PM Nu nog de Lijnbaanflats wegslopen en daar een mooi hoogbouwcentrum maken.... of zouden ze dat toetje voor het laatst willen bewaren?
Kees November 11th, 2003, 07:20 AM nog wat plaatjes en tekst van http://www.willemsenminderman.nl
http://www.willemsenminderman.nl/images/woningbouw/termeulen-gr2.jpg
http://www.willemsenminderman.nl/images/woningbouw/termeulen-gr3.jpg
http://www.willemsenminderman.nl/images/woningbouw/termeulen-gr4.jpg
Rotterdam, Ter Meulen
circa 120 appartementen en circa 6.000 m2 commerciële ruimten
Turn key overeenkomst met Bouwfonds Vastgoedontwikkeling B.V. en Janivo Holding BV
--------------------------------------------------------------------------------
Architect: Van Tilburg en partners, Rotterdam
Constructeur: D3BN, Rotterdam
Bouwfysisch advies: Adviesbureau Peutz & Associés BV, Zoetermeer
Bouwkostendeskundige: Bouwhaven Consultants B.V., Barendrecht
Start bouw: 3e kwartaal 2003
Bouwtijd: 18 maanden
Liftboy November 11th, 2003, 04:54 PM @Kees
Heb je ook plaatjes waar we de exacte bouwhoogte uit kunnen halen?
Kees November 12th, 2003, 07:15 AM Originally posted by Liftboy
@Kees
Heb je ook plaatjes waar we de exacte bouwhoogte uit kunnen halen?
@Liftboy: functional height 70.00 meter (
SkyscraperCity • The Netherlands • Rotterdam • Wooncomplex `De Grote Lijn` (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=1&bid=192))
Sky-Unlimited November 25th, 2003, 05:56 PM In het iets gewijzigde plan (welstand heeft bezwaar gemaakt) wordt de exacte bouwhoogte 70,52 meter. Ten opzichte van de oude plannen wordt de gevel aan de Karel Doormanstraat iets teruggelegd.
Skyscrapercitizen November 25th, 2003, 10:56 PM Pleur die welstand maar in de maas!:bash:
Marin November 25th, 2003, 11:28 PM Oftewel de nieuwbouw is (op de tekentafel) wat meters richting oosten verschoven...
Capzilla December 5th, 2003, 09:25 PM Er staat start bouw Q3 2003.. ben ik dan blind als ik door de stad loop?
Vloepkleedje February 4th, 2004, 09:12 PM hadden we deze al
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/2.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/3.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/4.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/5.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/6.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/7.jpg
http://www.gda-international.com/gda/visuals/1/gr/10.jpg
meer te vinden op http://www.gda-international.com
Rotterdam Highrise February 4th, 2004, 09:27 PM Vloep is lekker op dreef vandaag :okay:
Ik heb wel hoge verwachtingen van dit project. Mooi transparant.
Vloepkleedje February 4th, 2004, 09:35 PM :cool: :bowtie:
Dennis February 4th, 2004, 09:50 PM vloep blijft ons verrasen, hoe doet ie dat!
mooi werk vloep! :cheers:
Skyscrapercitizen February 4th, 2004, 11:08 PM Vette pics. die eerste laat wel zien hoe erg dit gebouw/gebied de Jungerhanstoren nodig heeft!
bubbah February 5th, 2004, 01:06 PM Originally posted by aedificium erectum
Vette pics. die eerste laat wel zien hoe erg dit gebouw/gebied de Jungerhanstoren nodig heeft!
Inderdaad.
Wisma February 5th, 2004, 07:27 PM Ook mooi om te zien is dat er in de toekomst nog genoeg gesloopt kan worden om hoogbouw neer te zetten...
Nexxd March 2nd, 2004, 11:41 PM Originally posted by Marin
Berichtje in de Cobouw (www.cobouw.nl)...
Datum: 06.11.2003
Fase: Definitief ontwerp
Omschrijving: Verbouwen en uitbreiden winkelcentrum met 108 appartementen en parkeergarage aan het Binnenwegplein.
Soort bouw: Uitbreiden
Ramingsgroep: Meer dan 12.5 miljoen euro
Opdrachtgever: Bouwfonds Ontwikkeling BV Regio Zuid-West
Opdrachtgever: Janivo Holding BV
Opdrachtgever: Willemsen Minderman Vastgoedontwikkeling BV
Ontwerper: Architectenbureau Van Tilburg en Partners
Startdatum: 3-2004
Gaat dit project deze maand nog van start? Het zou een mooi voorproefje zijn voor wat we in 2005 gaan zien (Luxortoren & Jungerhanstoren in centrumgebied)
Bibelo March 3rd, 2004, 12:04 AM Originally posted by aedificium erectum
Vette pics. die eerste laat wel zien hoe erg dit gebouw/gebied de Jungerhanstoren nodig heeft!
komt de Jungerhans op die luchtfoto te staan? En zo ja, waar dan precies?
Rotterdam A March 3rd, 2004, 09:38 AM Originally posted by Bibelo
komt de Jungerhans op die luchtfoto te staan? En zo ja, waar dan precies?
Tussen dat rode hoge gebouw, zwarte hoge gebouw, Nieuwe woontoren Ter Meulen en tussen dat lichtgroene dak. Daarop komt die super mooie kolos van 154m.
EFKA March 3rd, 2004, 11:06 AM Dit ziet er zeer goed uit. Transparante deel in het midden oogt erg interessant.
HighinParis March 3rd, 2004, 12:49 PM Niet echt boeiend. Veel te veel wederopbouwgevoel. ze zouden er goed aan doen die rij Lijnbaanflats ook af te breken, en er een bruisend stadsdeel van te maken, in plaats van een misplaatste woonwijk.
wc eend March 3rd, 2004, 01:23 PM wel erg vierkant naar mijn idee. alleen als er genoeg glas gebruikt wordt kan er met de dan bereikte transparantie aan het wederopbouwgevoel ontsnapt worden. Toch is nu het binnenwegplein van een dusdanige lelijkheid dat zowat elke verandering welkom is, zou ik zeggen
Sander Lugtenburg March 3rd, 2004, 01:24 PM edit
Scarlet Bee March 3rd, 2004, 01:57 PM Originally posted by Wisma
Ook mooi om te zien is dat er in de toekomst nog genoeg gesloopt kan worden om hoogbouw neer te zetten...
Inderdaad. Wat een troep daar in die buurt. Maar als de Jungerhanstoren komt zullen de investeerders wel wat moeten doen met de directe omgeving om kopers/huurders te krijgen, denk ik. Op de impressies lijkt woontoren op voormalig Ter Meulen wel aardig, maar ik ben bang voor de praktijk. De eerste verdiepingen zijn wel leuk, maar daarboven lijkt het een ordinaire flat.
ayelt March 3rd, 2004, 06:29 PM 'De eerste verdiepingen zijn wel leuk, maar daarboven lijkt het een ordinaire flat.'
wat je zegt... volgens mij wordt dit ding 15 jaar na oplevering gewoon gezien als een lelijke gallerijflat die zo snel mogelijk gesloopt moet worden.:D
Ace March 5th, 2004, 08:53 PM Idd.!
Dit is natuurlijk niet dé manier van verdichten, welke wij hiero voor ogen hebben. Doe het dan goed en zet d'r 2 gescheiden torentjes neer van pakweg 100m). Maar geen muur. Da's zo skylineverziekend :bash:
Centauri March 5th, 2004, 09:08 PM @ Ace, als of dat ding zal opvallen in de skyline!;)
Kees March 15th, 2004, 10:00 AM bron: Willemsen Minderman vastgoedontwikkeling (http://www.wilmin.nl/pages/ub-ontwikkeling.html)
Rotterdam, Ter Meulen
commerciële ruimten en 105 appartementen
Turn key realisatie in opdracht van Binnenwegplein C.V.
--------------------------------------------------------------------------------
Architect: Van Tilburg en partners, Rotterdam
Constructeur: D3BN civiel ingenieurs, Rotterdam
Installatie advies: Wichers & Dreef, Badhoevedorp
Bouwfysisch advies: Adviesbureau Peutz & Associés BV, Zoetermeer
Bouwkostendeskundige: Bouwhaven Consultants B.V., Barendrecht
Procesmanagement: Willemsen Minderman Van Dop procesmanagement b.v., Capelle a/d IJssel
Start bouw: 2e kwartaal 2004
Bouwtijd: 20 maanden
Omschrijving van het project
• Het project omvat de herontwikkeling van het voormalige woonwarenhuis Ter Meulen aan het Binnenwegplein in Rotterdam ten behoeve van winkels en woningen.
• Deze ontwikkeling bestaat uit het slopen van circa 4.400 m2 en renoveren van circa 6.000 m2 commerciële ruimte. Daarboven worden, met gebruikmaking van de constructie van het huidige winkelpand als fundering, 105 appartementen gerealiseerd.
• De begane grond winkels worden ontsloten vanuit het Binnenwegplein en de Lijnbaan. De winkelruimten op de 1e verdieping en niveau -1 zijn bereikbaar via een centrale hal met roltrappen.
• Het gehele woongebouw van 16 bouwlagen wordt opgetrokken in een licht stalen constructie.
• De stabiliteit van het appartementengebouw wordt verkregen uit twee nieuw te construeren liftkernen, waarvan de fundering binnen het huidige winkelpand dient te worden gerealiseerd.
• De buitenzijde van het woongebouw zal bestaan uit een glazen huid om een met hout beklede gevel.
• De woningen worden ontsloten via de twee liftkernen en een galerij en zijn voorzien van een ruim bemeten loggia.
• Op de 9e verdieping van het woongebouw zal voor de bewoners een afgeschermde daktuin worden gerealiseerd, met uitzicht over het Rotterdamse centrum.
• Voor de bewoners bevindt zich op de tweede verdieping een parkeergarage, waar met behulp van een volautomatisch systeem geparkeerd kan worden.
=====
weet niet helemaal zeker of dit nieuws is, maar het 2e kwartaal zit er al snel aan de komen :)
Skyscrapercitizen March 15th, 2004, 02:33 PM zozo, 2e kwartaal al? Zal wel wat later worden denk ik, zou wel mooi zijn!
Tsja, het is al eens gezegd, maar er is momenteel meer hoogs in aanbouw in Rotterdam dan ooit tevoren!
Jan March 15th, 2004, 03:16 PM Heb net gebeld, wordt derde kwartaal 2004
Kees March 15th, 2004, 03:21 PM @Jan
weer een bewijs dat dit forum actueler is dan welke site ook! :D
Jan March 15th, 2004, 03:40 PM Posten is dan ook makkelijker dan een website onderhouden. Als iemand vraagt of ik nog 'nieuws' heb, krijgt die als standaard antwoord: 'kijk maar op het forum'. :D
Skyscrapercitizen March 15th, 2004, 04:05 PM September dus. jaja, voorlopig wordt het niet meer stil in Rotterdam. Afgelopen jaren bijna niets in aanbouw maar nu maken we veel goed!
Nieuwe Waas March 21st, 2004, 03:35 PM Bij een aantal winkels in de Grote Lijn is er Verbouwingsuitverkoop.
Klinkt positief. :happy: :happy:
Skyscrapercitizen May 29th, 2004, 02:30 PM Het is bijna al 3e kwartaal 2004...
:cheers:
Kees June 14th, 2004, 07:39 AM vertraagd. . . . .
start: eind 2004 / begin 2005
aldus: Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 15 juni 2004 -> Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 15 juni 2004 -> Planpresentatie Binnenstad (op www.bds.rotterdam.nl)
Nexxd June 14th, 2004, 09:48 AM Jammer, ik zie dit gebouw graag komen. De omgeving Binnenwegplein vind ik nou niet echt bijzonder en Jungerhanstoren komt voorlopig ook al niet.
Denoordrotterdammer June 14th, 2004, 11:22 AM Ik vind het echt heel mooi maar ik vind de combinatie van hout en glas altijd wel mooi.
Archipro June 14th, 2004, 12:24 PM Het is een goed ontwerp, alleen had ik t.p.v. de gallerij ook wat gevelvariatie gewild met b.v. verspringende glasplaten in diverse maten en e.v.t. verschillende kleuren. Voor de rest ziet het er goed uit.
Rotterdam A June 14th, 2004, 12:26 PM Op die impressies ziet het er goed uit. Goede verdichting van een mooi winkelgebied.
Kees June 16th, 2004, 09:27 AM bron: Centrumraad (http://www.mediaport.nl/adviesraad/agendastukken/pdf/09juni2004/Verslag%20dd.%2026.04.2004.pdf)
Binnenwegplein: Ter Meulen zal hier een groot project zijn dat nog voor de nodige toestanden zal zorgen. Alle winkels zullen eruit moeten, een aantal wordt uitgekocht en een aantal komt terug. De noodwinkels komen vóór Ter Meulen op het Binnenwegplein terecht en de bouw vindt daarachter plaats.
Kees June 23rd, 2004, 10:15 AM bron: Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (http://www.sev.nl/ifd/demoproj/projectpag.asp?vprojnr=04135&demo_ingedien=ingedien)
In de binnenstad van Rotterdam bevindt zich het voormalige woonwarenhuijs Ter Meulen, een pand dat van de kelder tot en met de eerste verdieping verschillende winkels huisvest. De tweede tot en met de vierde verdieping staan leeg. Het pand wordt herontwikkeld. In de kelder komt een parkeergarage. De winkels op alle verdiepingen worden gerenoveerd en voorzien van vides en roltrappen. De derde en vierde verdieping worden gesloopt. Bovenop het winkelcentrum wordt een woontoren gebouwd van vijftien woonlagen met huurappartementen. Deze woningen bestaan uit twee units van elk 17 x 4 x 3 m. Deze units worden met alle afwerkingen en installaties (zoals tegelwerk en sanitair) in een fabriekshal vervaardigd. Op die manier worden de werkzaamheden op de bouwplaats tot een minimum beperkt.
Archipro June 23rd, 2004, 10:37 AM Geweldig je kan je huis inrichten voordat hij al staat:)
Skyscrapercitizen June 23rd, 2004, 10:40 AM Wow, dat is inderdaad wel erg appart!
Jan September 30th, 2004, 09:23 AM De verbouwing van het voormalig Ter Meulenpand is opgeschoven naar het eerste kwartaal 2005. Dit heeft met o.a. te maken met het vinden van een huurder.
Skyscrapercitizen October 1st, 2004, 05:32 PM Liep er vandaag nog binnen, wat een armoe... Hopen dat ze niet nog verder gaan uitstellen.
Rotterdam A November 11th, 2004, 11:47 AM Deze moet dus ook heel binnenkort in aanbouw gaan als ik Jan mag geloven.
Marin November 11th, 2004, 12:20 PM Ik geloof dat de meeste huurders het pand nu inmiddels wel verlaten hebben..
Skyscrapercitizen December 3rd, 2004, 07:02 PM De verbouwing van het voormalig Ter Meulenpand is opgeschoven naar het eerste kwartaal 2005. Dit heeft met o.a. te maken met het vinden van een huurder.
Iemand enig idee of er al een huurder is? Ik hoop dat ze snel kunnen beginnen, mooi project en dit deel van de stad is toe aan een impuls met woningen!
Skyscrapercitizen December 3rd, 2004, 07:09 PM bron: Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (http://www.sev.nl/ifd/demoproj/projectpag.asp?vprojnr=04135&demo_ingedien=ingedien)
In de binnenstad van Rotterdam bevindt zich het voormalige woonwarenhuijs Ter Meulen, een pand dat van de kelder tot en met de eerste verdieping verschillende winkels huisvest. De tweede tot en met de vierde verdieping staan leeg. Het pand wordt herontwikkeld. In de kelder komt een parkeergarage. De winkels op alle verdiepingen worden gerenoveerd en voorzien van vides en roltrappen. De derde en vierde verdieping worden gesloopt. Bovenop het winkelcentrum wordt een woontoren gebouwd van vijftien woonlagen met huurappartementen. Deze woningen bestaan uit twee units van elk 17 x 4 x 3 m. Deze units worden met alle afwerkingen en installaties (zoals tegelwerk en sanitair) in een fabriekshal vervaardigd. Op die manier worden de werkzaamheden op de bouwplaats tot een minimum beperkt.
Dat was ik alweer vergeten. Erg bijzonder, kan wel eens snel gebouwd worden dan!
Dr. Dubai December 3rd, 2004, 08:36 PM dat is indd goed nieuws. het is dan wel niet ambachtelijk gemaakt, maar wel een snelle effectieve methode.
Kees December 14th, 2004, 09:13 AM Ter Meulen SSC-info (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=1&bid=192) : ontwikkelaar: Fortis Vastgoed Ontwikkeling
ook www.wonen.rotterdam.nl meldt Fortis
Bouwfonds Ontwikkeling (http://www.bouwfondsontwikkeling.nl/nl/winkelcentra/projecten/grote_lijn) heeft ook nog gewoon dit plan "in ontwikkeling"
doen ze het samen? Kan ik me niet voorstellen. Wat voor deal is dit?
Skyscrapercitizen January 24th, 2005, 11:45 PM Nog zo'n project ten noorden van de Blaak dat niet wil vlotten... Zo wordt het nooit wat met de dichtheden, zeker niet gezien de gemiddelde woningbezetting nog steeds daalt.
Heeft iemand enig zicht op wanneer dit kan starten? is post#142 van Jan nu actueel?
rotterdammer January 25th, 2005, 05:01 PM De verbouwing van het voormalig Ter Meulenpand is opgeschoven naar het eerste kwartaal 2005. Dit heeft met o.a. te maken met het vinden van een huurder.
Tegenover de grote trekker (Mediamarkt) moeten toch zo huurders worden gevonden zou je zeggen. In ieder geval mogen we nu concluderen dat het het centrum van Rdam (Coolsingel en Lijnbaan) ziek is. Hoop dat ze snel gaan beginnen want voorlopig moeten we ons in het centrum met dit soort (minder ambitieuze) projecten tevreden stellen. :bash:
Kees March 11th, 2005, 11:09 AM bron: Bouwen > Bouwen > Welstand: agenda 16 maart (http://www.wonen.rotterdam.nl)
eindelijk weer beweging:
3.4 Lijnbaan 173 (Termeulen) 16:00
omschrijving: veranderen en vergroten van het pand
ontwerp: Van Tilburg en Partners
dossier: 2003/6535/31
toelichting:
Toelichting van het secretariaat:
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 3 december 2003.
Bestemmingsplaninfo onbekend.
De ontwerper zal het plan nader toelichten.
de commissie wordt gevraagd:het plan te toetsen aan redelijke eisen van welstand in het kader van de aanvraag bouwvergunning 1e fase.
Skyscrapercitizen March 11th, 2005, 02:46 PM Pfff, moet nog door welstand heen. Ben benieuwd of ze dit jaar nog beginnen...
Bedankt voor het speurwerk weer!
Awais March 12th, 2005, 08:28 PM Er gaat daar hoe dan ook wat komen.
De winkelruimtes verhuizen, en een groot gedeelte is al weg.
De eigenaar ziet niets liever dan zo snel mogelijk weer huurinkomsten uit die winkelruimtes.
Jan March 13th, 2005, 02:01 PM Het huisorgaan van DHV (D3BN) besteedt er aandacht aan. Het oude Ter Meulenpand gaat bijna het hele gewicht van de schijf dragen, met behulp van twee nieuwe liftkernen. Tevens maakt het stalen frame dat het een relatief lichte constructie wordt. Tevens staat vermeld dat '...de allergrootste winst wordt gehaald door de bestaande kolommen van hun stbiliteitstaak te ontheffen. De stabiliteit wordt nu nog gehaald uit de portaalwerking van de kolommen en balken. Door die functie te laten overnemen door de nieuwe kernen komt er capaciteit vrij om de nieuwbouw te dragen. De constructieve reserves van de bestaande funderingspalen doen de rest. Van deze oude palen zijn veel gegevens beschikbaar. Na uitvoerige bestudering hiervan in combinatie met nieuwe rekenmodellen kon er een veel hogere én veilige, toelaatbare belasting worden bepaald.
rotterdammer March 13th, 2005, 02:06 PM ....Na uitvoerige bestudering hiervan in combinatie met nieuwe rekenmodellen kon er een veel hogere én veilige, toelaatbare belasting worden bepaald.....
Dus: het gebouw kan eventueel wat hoger worden??????
Jan March 13th, 2005, 02:08 PM Ik denk dat je dit moet lezen dat 'de hogere belastingsmogelijkheden' hebben geleid tot het resultaat wat we nu kennen.
Kees April 6th, 2005, 02:05 PM bron: Bouwen > Bouwen > Welstand: verslag 16 maart (http://www.wonen.rotterdam.nl)
4.4 Lijnbaan 173 en Binnenwegplein 21 - 31 (Termeulen)
omschrijving: veranderen en vergroten van het pand
ontwerp: Van Tilburg en Partners
dossier: 2003/6535/31 (besproken als informatieplan)
toelichting/discussie:
Toelichting secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 3 december 2003.
Toen werd een positief advies geformuleerd op t.a.v. de aanvraag bouwvergunning eerste fase. Het plan is nu om diverse redenen aangepast.
Toelichting op het ontwerp
De ontwerper licht het plan toe a.h.v. de ingediende tekeningen. Het gaat om een appartementengebouw dat boven het voormalige TerMeulen-pand wordt geplaatst. Het bestaande gebouw wordt gerenoveerd en voor een groot deel weer in de oorspronkelijke toestand teruggebracht. De wijziging behelst het parkeren, de galerijen en een gedeeltelijk uitstelscenario t.a.v. de renovatie.
De parkeeroplossing wordt nu i.p.v. in de kelder op de 2e verdieping, tussenverdieping en op het dak van de onderbouw voorgesteld. De gevels veranderen daarmee nauwelijks.
De renovatie van een deel van de winkelruimtes zal worden uitgesteld (3,5 jaar) vanwege bezwaren van de huurder tegen de verbouwingsoverlast.
Ook is er gereageerd op eerder gemaakte opmerkingen van de commissie:
De galerijen worden breder en krijgen openingen langs de gevel. Ze kunnen dan ook als buitenruimte worden gebruikt. Ook kan de buitenverlichting zo worden aangebracht dat het door de commissie gevreesde telraam-beeld.
T.b.v. zonwering wordt een koof aangebracht t.p.v. de zuidgevels.
De ramen in de zijgevels worden i.p.v. regelmatig at random aangebracht.
De constructie onder de nieuwe opbouw wordt geheel weggewerkt.
Reactie commissie
De commissie kan zich in de voorgestelde wijzigingen vinden. Zij stelt dat de indertijd gemaakte opmerkingen correct zijn opgepakt. Wel signaleert zij dat er een doemscenario mogelijk is waarbij het uitgestelde deel van de renovatie wordt afgesteld.
De commissie ziet een verder uitgewerkt plan met belangstelling tegemoet. M.b.t. de uitwerking wordt verwezen naar de betreffende criteria uit de Koepelnota Welstand Rotterdam.
Awais April 6th, 2005, 06:26 PM Tja, de invloed van H&M...
Skyscrapercitizen June 11th, 2005, 04:47 PM Volgens mijn is deze inmiddels aardig 'never built'...
Nexxd June 14th, 2005, 12:58 AM Die winkels zijn wel leeg volgens mij
Jammer, dat gebied kan wel een impulsje gebruiken, jungerhans is ook al never built :(
Awais June 14th, 2005, 09:27 AM nou nou, waarop wordt deze never built nu gebaseerd?
Het is overduidelijk dat de eigenaar van het gebouw wat er nu staat, er iets mee van plan is, gezien dat bijna alle winkels nu het gebouw hebben verlaten en de beste eigenaar geen huurinkomsten meer vangt. Wat betekent dat er zo snel mogelijk iets nieuws moet komen te staan wat nog meer gaat opbrengen.
See the signs.
Jan June 14th, 2005, 09:31 AM Deze komt er gewoon, alleen waren ze van plan om veel eerder te beginnen.
Skyscrapercitizen June 14th, 2005, 03:15 PM Ach ja Awais je hebt gelijk maar het zal niet de eerste keer zijn dat van uitstel afstel komt. :)
Kees July 13th, 2005, 08:13 AM bron: Nieuwsbrief Ondernemend Centrum, april 2005 (http://www.ondernemendcentrum.nl/downloads/nieuwsbriefmauritskwartier0405.pdf)
Verbouwing De Lijn
Metamorfose op komst
Het gebouw De Lijn aan het Binnenwegplein staat aan de vooravond van een grondige verbouwing en uitbreiding de hoogte in. Duidelijk is dat deze verbouwing met de nodige organisatorische maatregelen zal gepaard gaan. Voorzitter Jan Heisen van de ondernemersvereniging Karel Doormanstraat meldt dat concrete informatie daarover hem nog niet bereikt heeft. Wel is hem verzekerd dat de gemeente en de bouwmaatschappij op een algemene informatieavond een duidelijke toelichting zullen geven op de planning van de bouw-activiteiten. Uitnodigingen daarvoor worden tijdig verzonden. Controleer regelmatig uw brievenbus.
rotterdammer July 13th, 2005, 09:16 AM Als je wilt zien hoe de Grote Lijn er vroeger uit zag moet je op TVRijnmond kijken. Een filmpje van 10 minuten toont het vroege naoorlogse centrum van Rotterdam. :)
supercees July 13th, 2005, 09:51 AM Hupsa... en weer eentje!
Nieuwe Waas July 13th, 2005, 10:23 AM Lijkt wel als de bouw van een of ander project niet wil vlotten, dat ze in allerlei berichtgeving doen overkomen alsof ze morgen willen beginnen. :sleepy:
CborG July 13th, 2005, 11:52 AM Heeft er iemand een foto van de huidige situatie? Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet.
CborG July 13th, 2005, 11:53 AM En ja ik heb in deze thread gezocht en ja ook in de database maar ik kon niets vinden!;)
Er staat trouwens een foto van Lloydpier tussen:)
Skyscrapercitizen July 13th, 2005, 04:59 PM Tsja als dit soort relatief kleine projecten al zo lang duren voor het eindelijk van de grond komt... Maar het kan natuurlijk ook aan de lastige locatie liggen dat ze nog niet zijn begonnen.
bubbah July 13th, 2005, 09:18 PM Als je wilt zien hoe de Grote Lijn er vroeger uit zag moet je op TVRijnmond kijken. Een filmpje van 10 minuten toont het vroege naoorlogse centrum van Rotterdam. :)
Off-topic:
TV Rijnmond vertoont deze en volgende week ook de nu wel heel erg oudbollig aandoende promotiefilpjes die Kees Brusse en Mies Bouwman in de wederopbouwjaren van Rotterdam maakten. Bij het CIC was er ook één van te zien. Veel gratis reclame voor winkels, die allemaal "hypermodern" waren en allemaal in iets wel "de grootste/beste/modernste van West-Europa".
Ook interessant: het tweeluik over Dick Fennis, de eerste grote en beruchte
huisjesmelker van de stad uit de 70'er jaren. Hij dreigde wethouder Vermeulen "overhoop te steken" , maar trok na een reeks aanschrijvingen aan het kortste eind en vluchtte naar Chili, waar hij zou zijn overleden. De inboedel van zijn kapitale villa in Wassenaar kwam bij Sotheby's terecht waar het voor die tijd een recordopbrengst opbracht. Boeiende TV, het kijken waard.
Awais July 13th, 2005, 10:38 PM @ bubbah: vind ik toch wel de mooiere filmpjes.
Kees July 22nd, 2005, 10:25 AM BEKENDMAKING AANVRAAG BOUWVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken in het kader van art. 41 van de Woningwet bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn ingediend:
- Het veranderen van het pand aan de Lijnbaan 173 & Binnenwegplein 21 t/m 31.
en nu, bijna 2 jaar later een nieuwe poging, nog zonder "oprichten woongebouw":
bron: Bouwvergunningen R'dam (http://www.statusbouwaanvraag.cimplex.nl/)
datum: 21-07-2005
Wettelijke termijn: 01-09-2005
nummer: 2005/3840/32/01
Soort aanvraag: reg.bouwverg. Fase2
Werkomschrijving: veranderen en vergroten van het pand
Omschrijving: bestemming Detailhandel
Gerard July 22nd, 2005, 10:42 AM Zouden ze nu da echt een keer gaan beginnen binnenkort ?
En is de aanvraag voor het 'oprichten woongebouw' noodzakelijk in deze situatie ? Misschien is dit al voldoende omdat er al bestaande bouw is en die niet tot aan de grond afgebroken moet worden.
Awais September 1st, 2005, 09:38 PM Al drie maanden zijn de ramen beplakt met een website, en een aantal kijkgaten zijn vrij gelaten. En iedere keer wanneer ik er langs kom denk ik, wtf is dat? En telkens vergat ik de site te bezoeken.
Tot dat ik bezocht, en wat kwam ik tegen...
www.komdatzien.nl
@ Jan: je kunt de naam dus alvast gaan doorvoeren in de titel van deze thread en het database.
Gerard September 2nd, 2005, 09:12 AM Awais : Mooie link over dit project.
Staat een aardige doorsnede op. En ook de indeling van de appartementen
http://www.danfert.nl/lineanova/images/Doorsnede-C-C.jpg
rotterdammer September 2nd, 2005, 10:04 AM Mooie site, ziet er gelikt uit. Over het ontwerp van de woontorens ben ik niet echt te spreken. Zeker als je de plaatjes op de site ziet:er wordt veel te veel aansluiting gezocht bij de architectuur van de Lijnbaantorens. Het winkelgedeelte wordt denk ik wel mooi.
Awais September 3rd, 2005, 11:12 AM Ja, ik hoop dat we er een kwalitatief hoogwaardig Winkelcomplex erbij krijgen. Luxe winkels zitten ook graag in een luxe omgeving.
Jan September 3rd, 2005, 12:36 PM ...er wordt veel te veel aansluiting gezocht bij de architectuur van de Lijnbaantorens.Mee eens. Dat concept van die Lijnbaanflats is inmiddels wel uitgewerkt, daar hoef je niet meer aan te refereren.
De site ziet er aardig uit, die naam is er natuurlijk weer een om diaree van te krijgen. Doet me overigens wel denken aan de aanprijzingen van de folder van het pand waar nu de Mediamarkt aan zit, dat dweepte bij de planontwikkeling ook over 'hip', 'mode' en 'funshoppen'. Met z'n Bram Ladage, Brisol en Zeeman is het Binnenwegplein dan ook geen kekke hap.
Awais September 3rd, 2005, 06:53 PM ^^ daar heb je ook wel gelijk in
Skyscrapercitizen September 3rd, 2005, 07:13 PM @ Jan
Op binnenwegplein zit wel een hippe skatewinkel, en een soort rotzooihebbedingwinkel die erg duur is maar toch altijd druk. En Natuurlijk Donner. Het is maar net wat je eruit pikt. ;)
Kees September 19th, 2005, 12:40 PM oud
bron: Skyscrapercity - NL - R'dam - Ter Meulen (http://www.skyscrapercity.info/110.php?id=1&bid=192)
http://207.44.228.232/images/B00/926.jpg
nieuw (m.n. parkeren)
bron: GDA-International (http://www.gda-international.com/)
http://www.gda-international.com/visuals/1/gr/2.jpg
Nexxd September 19th, 2005, 01:05 PM En de bouw start.......???????
supercees September 19th, 2005, 03:05 PM Daar wordt een mens niet vrolijk van... gatver gatver gatver... een moderne versie van de lijnbaanflats?
Skyscrapercitizen September 19th, 2005, 06:08 PM Eigenlijk moeten ze het middenstuk ertussenuit halen en boven op het hoge deel zetten. Gewoon 100 meter kan makkelijk daar, valt niet eens op.
Per September 19th, 2005, 08:18 PM Het ontwerp maakt me misselijk, jaren zestig retro op z'n lelijkst.
de flatneuroot September 19th, 2005, 08:41 PM Volgens mij lijkt het erger dan het is. OK hij had van mij hoger gemogen.
http://www.gda-international.com/visuals/1/gr/4.jpg
Q. September 19th, 2005, 09:29 PM Het is gewoon een misvormde gallerijflat.
viktor77 September 19th, 2005, 09:44 PM Een misvormde galerijflat is een flat zonder galerijen of zo? Ik zie ze niet nl. In ieder geval zijn de mensen op het Binnenwegplein opgeknapt
Marin September 19th, 2005, 10:03 PM Nu nog lastig te beoordelen, voorlopig gun ik dit project het voordeel van de twijfel. Het is geen spraakmakend ontwerp, maar delen ervan spreken mij wel aan. Benieuwd hoe het in werkelijkheid uitpakt, wacht dus nog even met een oordeel.
Eigenlijk moeten ze het middenstuk ertussenuit halen en boven op het hoge deel zetten. Gewoon 100 meter kan makkelijk daar, valt niet eens op.
Citaat uit een eerdere post:
Constructeurs berekenden hoe hoog de toevoeging, die grotendeels op de bestaande fundering zou rusten, kon worden. Men ging uit van de maximaal toegestane hoogte van 70 meter. Twee constructieve kunstgrepen waren daartoe nodig.
Ten eerste: door het nieuwbouw-gedeelte ultralicht te maken zou dit wat betreft verticale krachten gebruik maken van de bestaande kolommen en fundering. Ultralicht betekent geen beton gebruiken, maar staal, glas en hout. Gemiddeld weegt dit 250 kilo per vierkante meter, terwijl een gewoon flatgebouw 750 kilo per vierkante meter weegt.
Ten tweede: voor de horizontale krachten (onder meer stormvlagen) moesten op twee punten zware kernen op een eigen fundering worden toegevoegd: daarin konden de liften en de trappenhuizen voor de bovenbouw worden ondergebracht. Het nieuwe gebouw zal volgens de berekeningen zo genoeg stijfheid krijgen. Die twee kernen bepaalden in het ontwerp de opbouw die uit twee delen bestaat met daartussen een glazen tussenstuk.
Elvis September 19th, 2005, 11:24 PM Dit is eerlijk gezegd ook niet echt mijn favoriet. Maar ja, het voegt wel weer woningen toe aan de binnenstad van rotterdam. Dat is geloof ik wat ze willen toch...??
Wat ik wel tof vind aan dit project waren die bomen die ze in het middden geplaatst hadden ergens eerder op een andere foto.. das dan wel weer uniek. Calypso project vind ik toch veel interresanter. Maar das een andere thread. Ik ga naar bed.
Hed Kandi September 19th, 2005, 11:33 PM word hier niet echt opgewonden van.
Het is een mooie aansluiting op de lijnbaanflats als je die mooi vind dan. :bash:
mabit September 20th, 2005, 12:20 AM het zou niet misstaan in Hoofddorp, maar dit had ik er zelf nooit neergezet
Dezz September 20th, 2005, 09:57 AM Dit is toch niks en zeker niet voor op die locatie, bah!
souris September 20th, 2005, 03:34 PM word hier niet echt opgewonden van.
Het is een mooie aansluiting op de lijnbaanflats als je die mooi vind dan. :bash:
Mooi misschien niet, maar het Lijnbaan-ensemble biedt 50 jaar na dato onderhand natuurlijk wel een karakteristiek stadsbeeld. Dit beeld werd eerder al versterkt richting Weena, en de "Termeulen-stap" lijkt een logische volgende.
Ook het hart van Stockholm kent zo'n slagorde van in het gelid staande flatgebouwen boven een (eindeloos) winkelgebied. Niet echt onaangenaam. Wie weet of die Zweden dat van "ons" hebben afgekeken?
supercees September 20th, 2005, 04:08 PM Die flatgebouwen mogen er best staan... maar dan in Ommoord en niet hartje Rotterdam!
Kees November 25th, 2005, 07:28 AM bron: Rotterdam Bericht week 47 2005 (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?Menu=2044365&MainMenu=267127&goto=2083330&channel=182&substyle=251100)
dienst Stedebouw + Volkshuisvesting
BEKENDMAKING VERLEENDE BOUW- EN SLOOPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken bekend dat de volgende bouw- en sloopvergunningen zijn verleend (achter de omschrijving vindt u de datum van verzending van het besluit):
BOUWVERGUNNINGEN:
Vergunning verleend aan Willemsen-Minderman Vastgoedontwikkeling voor het verbouwen van het bestaande winkelgebouw gelegen aan het Binnenwegplein ongenummerd. (op 8 november 2005)
Skyscrapercitizen November 25th, 2005, 08:57 AM Dan kunnen ze weer 26 weken vooruit. Benieuwd of ze nu ook echt eens gaan bouwen daar.
Capzilla November 25th, 2005, 10:01 AM Volgens mij lijkt het erger dan het is. OK hij had van mij hoger gemogen.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik vertrouw impressies niet echt als alle gevels en plinten opeens pastelkleurig en enigszins lichtgevend worden en alle mensen die er op staan netjes, vrolijk, zonnig en voor Nederlandse begrippen zowaar vlot gekleed zijn.
supercees November 25th, 2005, 10:40 AM Zoals de ontwerpen nu zijn zeg ik: liever niet bouwen...
sdamma November 25th, 2005, 11:34 AM Zoals de ontwerpen nu zijn zeg ik: liever niet bouwen...
Deze gewoon bouwen en verplicht lijnbaanflats platgooien.
Kees December 7th, 2005, 07:51 AM bron: Rotterdam Bericht week 49 2005, dienst Stedebouw + Volkshuisvesting (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?Menu=2044365&MainMenu=267127&goto=2084318&channel=182&substyle=251100)
BEKENDMAKING VERLEENDE BOUW- EN SLOOPVERGUNNINGEN
SLOOPVERGUNNING:
Vergunning verleend aan Willemsen Minderman Vastgoed B.V. voor het slopen van de 3e en 4e verdieping en het gedeeltelijk slopen van de indeling van de overige verdiepingen van het winkelpand gelegen aan de Lijnbaan 173 en het Binnenwegplein 21 t/m 31. (op 28 november 2005)
Skyscrapercitizen December 7th, 2005, 09:05 AM Zou het er dan toch een keer van komen?
Jan December 7th, 2005, 09:11 AM Volgens mij heeft Pastors deze in zijn bouwproductielijst van 1988 staan... ;)
Maar waarschijnlijk zegt het meer iets over de bouwprocedures.
Gerard December 7th, 2005, 01:18 PM Op de site van de architect is ie nu ook toegevoegd als project. Het gaat er dus op lijken dat deze echt gaat beginnen.
Hij was nog in de mode toen ie voor het eerste naar buiten werd gebracht. Heeft nu zo lang op zich laten wachten dat er bijna een nieuwe ontwerpronde aan te pas kan komen.
Awais December 7th, 2005, 02:10 PM @ Tim, Gerard:
Deze heeft ook nooit in de koelkast gestaan...
Gerard December 7th, 2005, 02:12 PM Ik zeg ook niet dat ie inde koelkast heeft gestaan maar het duurde zo verschrikkelijk lang allemaal. Het plan is nog hetzelfde als in 2003.
Maar ja. Het lijkt nu weer een iets betere tijd te worden om hoogbouw neer te zetten gezien het aantal projecten dat van start gaat of zal gaan binnenkort.
Jan January 18th, 2006, 11:17 AM Het schijnt dat een belegger het risico voor de woningen heeft genomen. De start van de bouw staat nu op het programma voor zomer 2006.
Marin January 18th, 2006, 11:20 AM Eindelijk!
Nexxd January 18th, 2006, 11:20 AM En nog één #UC dit jaar?! :banana:
Skyscrapercitizen January 18th, 2006, 11:30 AM Zo komt de 'kritische massa' met aantal inwoners snel dichterbij. :)
Elvis January 18th, 2006, 11:38 AM Goed zo. Dat oude Ter Meulen pand kan wel een opknapbeurt gebruiken. :)
mjb-solutions January 18th, 2006, 11:40 AM Heb me een tijdje terug (begin december) laten vertellen dat er in de kelder al voorbereidingen worden getroffen voor de aanpassing van de fundering.
Jan January 18th, 2006, 11:42 AM ...'kritische massa'...Hopelijk bedoel je niet de nimby's mee. ;)
supercees January 18th, 2006, 01:07 PM Jammer... van mij hoeft deze er niet te komen. Ik vind het een lelijk ding...
Eric Offereins January 18th, 2006, 07:00 PM Ik vind het zo nog wel meevallen, maar spectaculair is het cker niet.
http://www.gda-international.com/visuals/1/gr/4.jpg
..En rechtsonder is natuurlijk al helemaal geen lelijk ding :D
Wim January 18th, 2006, 09:10 PM ^^ Waar zijn alle negers?
Jan January 19th, 2006, 08:45 AM ^ waar zijn alle straatspammers!
Basshead January 19th, 2006, 09:36 AM ^^ Waar zijn alle negers?
Haha, ik denk dat het redelijk vroeg is, dan slapen ze nog.
Wim January 19th, 2006, 02:09 PM ^^ Misschien hebben de negers en de straatspammers verkering met elkaar gekregen en lopen ze nu hand in hand over het strand in Hoek van Holland? Romantisch dromend over een betere wereld met hogere uitkeringen en gratis wiet, met razend enthousiaste voorbijgangers die zich overal voor inschrijven en doneren bij het leven.
Wel jammer dat ze dan de bouw van deze nieuwe Lijnbaanflat missen!
Monty January 27th, 2006, 12:05 PM Even serieus: www.komdatzien.nl en je krijgt een indruk van de plannen.
Bagelvoort January 27th, 2006, 12:54 PM Plaatjes van alle kanten:
http://www.gda-international.com/visuals/1/index.htm
Splinter January 27th, 2006, 01:34 PM Als ik het goed begrijp is 'Linea Nova' dus de naam van dit project?
Monty January 27th, 2006, 03:58 PM Helemaal correct
supercees January 27th, 2006, 04:59 PM Bedankt voor de links Monty, en welkom hier op het forum...
Toch blijf ik dit ontwerp niks vinden... het is in mijn ogen gewoon een veredelde gallerijflat... zonde!
rotterdammer January 28th, 2006, 09:20 AM ^helemaal mee eens. Het is goed dat hier gebouwd gaat worden maar het ontwerp zoekt onterecht aansluiting bij de Lijnbaanflats (die hopelijk vroeg of laat tegen de vlakte gaan).
Kees February 6th, 2006, 12:59 PM bron: Rotterdam Bericht week 5 2006 - Gemeentewerken (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?Menu=2044365&MainMenu=267127&goto=2091749&channel=182&substyle=251100)
BEKENDMAKING AANVRAAG KAPVERGUNNING
Voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen is volgens de Algemene Plaatselijke Verordening een kapvergunning vereist. Het kappen of ingrijpend snoeien van bomen zonder kapvergunning is strafbaar.
Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken bekend dat de volgende kapvergunning is ingediend.
Karel Doormanstraat/Binnenwegplein, voor het rooien van 3 dakplatanen in verband met de sloop en nieuwbouw van het Termeulen-gebouw.
Jan February 6th, 2006, 03:54 PM Hé, staan er nog bomen in Rotterdam die het afgelopen jaar niet geooid zijn? :D
Bobbelingman February 28th, 2006, 10:50 PM Nieuw leven Termeulenpand
ROTTERDAM - Een deel van de huurders is inmiddels vastgelegd en daardoor kan deze zomer eindelijk worden begonnen...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00052/termeulenpand_52800h.jpg
Het gebouw aan het Binnenwegplein, hier gezien vanaf de Karel Doormanstraat, wordt verbouwd en gaat de hoogte in. ILLUSTRATIE LINEA NOVA ... met de verbouwing van het voormalig Ter Meulenpand aan het Binnenwegplein. Blikvanger van deze operatie wordt een flat met 150 appartementen die bovenop het uit 1948 daterende gebouw wordt gezet. Het winkelpand heeft vele namen gehad. De Grote Lijn is de laatste, het Ter Meulen pand waarschijnlijk de bekendste en Linea Nova is de nieuwste.
Het gebouw is ontworpen door architectenbureau Van den Broek & Bakema en is een van de gebouwen die kenmerkend zijn voor de wederopbouw van de binnenstad van Rotterdam.
Het van origine uit twee verdiepingen bestaande pand is in de afgelopen vijftig jaar vaak uitgebreid en aangepast. Zo zijn er aan het gebouw twee verdieping toegevoegd.
Deze derde en vierde verdieping worden er straks afgehaald. Bovenop de tweede etage verrijst een 70 meter hoge toren met 105 appartementen.
In de kelder, op de begane grond en de eerste etage komen winkels en daarboven ongeveer 150 parkeerplekken.
bron www.ad.nl
TC03 February 28th, 2006, 10:56 PM Goede zaak hoor, weer 70m. Dat is nu onderhand zo'n beetje een standaard bouwhoogte. Ook dat is leuk, daarmee onderscheidt Rotterdam zich ook.
Skyscrapercitizen March 1st, 2006, 08:21 AM Is het nou 105 of 150 appartementen?
Kees March 1st, 2006, 08:28 AM 105
heipaaltje March 1st, 2006, 09:50 AM Hé, staan er nog bomen in Rotterdam die het afgelopen jaar niet geooid zijn? :D
Ik geloof dat ze er in het Kralingse bos nog een aantal vergeten zijn :)
(of breng ik nu overijverige ambtenaren op en idee)
heipaaltje March 1st, 2006, 09:54 AM Even een bijdrage die helemaal nergens over gaat, maar omdat het mijn 100ste is...... :cheers: :booze: :cheers2: :cheers1:
(ps. Jan, hoe staat het met de nieuwe server?)
Marin March 2nd, 2006, 12:14 AM Deel huurders Lenea Nova Rotterdam vastgelegd
ROTTERDAM - Willemsen Minderman heeft inmiddels een deel van de huurders voor het project Linea Nova in Rotterdam vastgelegd. De huurders zijn te vinden in de modische branche, in het midden en hogere segment. Linea Nova is de herontwikkeling van het Termeulenpand op de hoek Binnenwegplein/Lijnbaan. Hier komt in totaal 8500 m2 met daarboven 105 appartementen. Willemsen Minderman ontwikkelt het geheel in opdracht van eigenaar Janivo Vastgoed.
De winkelruimte zal te vinden zijn in de kelder, begane grond en eerste verdieping. Huidige huurder Hennis & Mauritz die 2500 m2 in gebruik heeft, blijft zitten terwijl huidige huurders Didi en Forecast weer terugkeren in het project.
De twee bovenste verdiepingen worden gesloopt. Boven de winkelruimte komen 105 appartementen. Willemsen Minderman verwacht deze zomer met de realisatie van start te kunnen gaan, oplevering van de winkels vindt in de tweede helft van 2007 plaats, oplevering van woningen in de tweede helft van 2008.
Eerder was Bouwfonds bij het project betrokken dat toen nog De Grote Lijn heette. Bouwfonds is echter uit het samenwerkingsverband gestapt.
Bron: PropertyNL, 2 maart 2006 (www.propertynl.com)
Kees March 31st, 2006, 12:08 PM meer plaatjes aldaar
bron: -vernieuwde- Van Tilburg en Partners (http://www.vantilburgenpartners.nl)
http://www.vantilburgenpartners.nl/cms_files/img/img_0505_original.jpg
Binnenstedelijk
Het Ter Meulengebouw gezien in de context van de binnenstad van Rotterdam. ( :sleepy: )
Pruim March 31st, 2006, 12:42 PM lol, maar hij gaat wel door - die andere staan nog steeds in de vriezer ;)
heipaaltje March 31st, 2006, 01:01 PM @ Kees,
Volgens mij is het Termeulenpand het enige bouwwerk op het plaatje wat door lijkt te gaan. De overige geplande bouwwerken zijn onzeker (wit) of zijn afgeblazen (grijs) :(
Wim March 31st, 2006, 01:02 PM ^^ Au, dat doet pijn, die maquette! Dat nu juist het lelijkste en kleinste mormel wel gebouwd wordt en de rest niet...
Skyscrapercitizen March 31st, 2006, 01:30 PM Dat is gewoon een oude foto van de CIC maquette.
heipaaltje March 31st, 2006, 03:02 PM Als die grijze volumes bouwplannen aangeven die min of meer concreet zijn (of waren), wat is dan dat grijze volume op de achtergrond (achter de Jungerhanstoren)?
Nexxd March 31st, 2006, 03:42 PM ^Volgens mij Pompenburg
CborG April 2nd, 2006, 03:11 AM Die maquette, nostagie! Jungerhans, CST en Corso. De 3 redenen dat ik hier lid ben geworden:cry:
Dr. Dubai April 2nd, 2006, 11:10 AM Zeker nostalgisch. Tja we moeten er maar het beste van hopen. Ik hoop dat het plan CST, Corsotoren en Hiltontoren in de toekomst misschien nog doorgaat, en dat we niet met 3 gebouwtjes van 100 meter daar zitten. Als je ziet wat een upgrade het de skyline geeft.
Misschien komen er binnen nu en 5 jaar ook nog wel leuke plannen voor de lijnbaan, met wat 200+ ofzo, dat zou helemaal vet zijn:D
Kees April 14th, 2006, 06:37 PM bron: Gemeentewerken (http://www.gw.rotterdam.nl/smartsite229.dws?Menu=100496&MainMenu=2050458&goto=2099855&style=1509)
Werk in uitvoering > Bij u in de buurt > Karel Doornmanstraat
Karel Doornmanstraat
Project omschrijving:
Wat
Om sloop en nieuwbouw van Termeulen mogelijk te maken moeten er tijdelijk vier bomen in de Karel Doormanstraat worden verwijderd. Deze platanen gaan voor drie jaar naar de Rotterdamse Bomenbank, waar ze de nodige zorg zullen krijgen. Na afloop van de werkzaamheden zullen dezelfde bomen weer worden teruggeplaatst.
Wanneer
Op dinsdag 18 april 2006 start Gemeentewerken met het verplanten van deze vier platanen. De plaatsen waar de bomen hebben gestaan worden daarna tijdelijk dichtgestraat tot het moment dat de andere werkzaamheden starten. De werkzaamheden zullen circa twee dagen in beslag nemen en binnen de normale werktijden worden uitgevoerd (7:00 tot 16:00 uur).
Verkeer
Verkeersmaatregelen tijdens het werk zullen door middel van borden worden aangegeven.
Begindatum: 18-04-2006
Einddatum: 21-04-2006
Skyscrapercitizen April 14th, 2006, 06:55 PM Ja, ik had ook post van Willemsen Minderman dat ze gaan beginnen hier, eindelijk... Dit gebouw krijgt nog eens een goede plint. :)
Erasmus April 14th, 2006, 07:37 PM Even een vraagje over de omgeving van dit gebouw: het Philips Pensioenfonds had toch plannen om één van die Lijnbaanflats tegen de vlakte te gooien en er hoogbouw weg te zetten? Ooit eens ergens gelezen, is daar ooit nog iets van vernomen??? En zo ja: wat verstaat dit pensioenfonds onder hoogbouw? Het zou wel oké zijn om in dit stuk stad échte hoogbouw te plaatsen (boven de 100 m. in ieder geval), en dan liefst in een gestructureerd plan dat tegelijk voorziet in het vernieuwen/vervangen van de winkels aan de Lijnbaan en daarnaast de Lijnbaanflats...
De stad is in ieder geval wel toe aan een nieuwe Lijnbaan en omgeving!
Nexxd April 14th, 2006, 08:04 PM ^Volgens mij is daar op dit moment weinig nieuws over. Zie meer in deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=166561&page=1&pp=20).
locker14 April 25th, 2006, 11:40 AM Ik liep net langs Ter Meulen en er gebeurt iets! In het gebouw zag ik mensen lopen in witte pakken en met stofmaskers op. Ze waren het plafond aan het slopen. :cheers:
|
|