View Full Version : Assen: algemene updates
PLB February 17th, 2003, 12:42 PM Hieronder een vinex wijk van Assen! Met een ambitieus wijk winkelcentrum. Thema is het nabouwen van de vooroorlogse binnenstad! Ziet er zeer leuk uit!
C:\Documents and Settings\bmp\My Documents\My Pictures C:\Documents and Settings\bmp\My Documents\My Pictures\maquetteklveste.jpeg
PLB February 17th, 2003, 12:42 PM wil niet echt lukken met die plaatjes!
PLB February 17th, 2003, 12:52 PM http://C:\Documents and Settings\bmp\My Documents\My Pictures\maquetteklveste.jpeg
http://C:\Documents and Settings\bmp\My Documents\My Pictures\maquetteklveste.jpeg
Kruikenparadijs February 17th, 2003, 12:53 PM Vind je het gek. Dat plaatje probeer je van je eigen harde schijf op i-net te zetten. Dat gaat nie lukken he.
Ik ben trouwens vaak in die wijk geweest en tis wel een grote wijk. (op vakantie in Assen)
PLB February 17th, 2003, 12:56 PM Ik zie nog steeds niets!
Ik ben ook geen internetexpert maar dit moet wel lukken!
Teach me!
Kruikenparadijs February 17th, 2003, 12:57 PM geef me de site waar die plaatjes staan en ik fix het voor je.
PLB February 17th, 2003, 01:02 PM http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/kloosmidden1.jpg
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/maquetteklveste.jpg
PLB February 17th, 2003, 01:02 PM JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA:) :) :) :) :) :) :baaa:
Kruikenparadijs February 17th, 2003, 01:04 PM haha, wel een leuk plan.
PLB February 17th, 2003, 01:06 PM begin 2004 is de start van het bouwen. begin 2006 moet het al klaar zijn! Zie jij ergens parkeerplaatsen?
Het mooie van het plan is dat onder het gehele centrum een grote pakeergarage wordt gebouwd!
rdj February 17th, 2003, 01:29 PM Ik vind dat thema geweldig. Oude binnensteden zijn naar mijn mening veel leefbaarder dan die nieuwe vinextroep waar driekwart van de wijk parkeerplaats of autoweg is.
Een paar dingen die mij aanspreken in binnensteden / dit plan:
1) Weinig ruimte voor auto's. Auto's hebben niet veel te zoeken in een woonwijk, en zijn zowieso niet de belangrijkste elementen erin. Het word tijd dat de auto weer eens op zijn plaats gezet word. Een groot deel van de dodelijke ongevallen met bv. kinderen vind in woonwijken plaats. Bij ons voor zijn al twee kinderen aangereden, bij mijn vorige huis eentje, en het huis daarvoor ook twee waarvan een dodelijk.
2) Dakterassen. Er word gigantisch veel ruimte verspild aan tuinen waar de meeste mensen niet eens zitten omdat ze alleen maar tijd over hebben voor het onderhoud ervan. Een dakterras neemt geen ruimte in (dubbel ruimtegebruik) en vraagt minder onderhoud.
3) Geen asfalt. Hoe beter je een weg maakt hoe harder men er wil rijden. Als ergens asfalt ligt denk ik als automobilist dat de weg van mij is. Als automobilist neem je altijd de maximaal verantwoorde snelheid. Het gebruik van 'kinderkopjes' in woonwijken remt dit af (omdat men zijn vering niet wil verneuken, en niet onverantwoord wil rijden), en is daarnaast ook nog eens vele malen estetisch verantwoorder.
4) Dichtheid. Ik zie graag parken. Ik zie graag steden. Het verschil tussen deze twee wil ik zo duidelijk mogelijk houden. Zo blijft er mischien nog wat ruimte over voor toekomstige generaties.
5) Herkenbaarheid. De meeste nieuwe woonwijken kun je niet uitelkaar houden. De huizen, de tuintjes, de stratenpatronen, alles lijkt op elkaar van stad tot stad. Bij oude binnensteden, waar elke straat anders is en ieder huis zijn eigen details heeft, is dit veel minder het geval. Dit geeft een veel minder doods beeld als je door zo'n wijk heenloopt, er valt wat te zien (afgezien van wat de buurman nu weer veranderd heeft in huis, of welke buurvrouw de melkboer neukt).
Er zijn vast nog wel meer voordelen, ik heb hier nog niet echt goed over nagedacht dus word vervolgt.
rdj February 17th, 2003, 01:31 PM Met andere woorden: GO ASSEN!! :)
PLB February 17th, 2003, 01:38 PM Thema is hier ook dat er gebouwen komen, door elkaar heen uit de tijdsperiode 1300-2020!
Zo komen bijvoorbeeld bij het haventje een paar appartementen complexen in de vorm van oude pakhuizen. Ze lijken net gerenoveerd maar zijn gewoon nieuw!
Er komt een bibliotheek, geheel gehuld in zilverkleurige materialen, met allerlei ronde vormen. Dit moet een gebouw uit 2020 voorstellen.
Ja, dat wordt wat daar in het heuge noord'n
rdj February 17th, 2003, 01:44 PM Ik hoop dat dit project succesvol gaat zijn, dan gaan projectontwikkelaars mischien eens afzien van hun eindeloze vinex troep, en krijgen we dit soort (maar hopelijk niet exact gelijke) wijken overal in Nederland.
Die nieuwbouw 'oude pakhuizen' is men hier in Leeuwarden nu ook mee bezig aan de rand van het historische centrum (Oostersingel). Spreekt me erg aan mag ik zeggen.
de flatneuroot February 17th, 2003, 02:55 PM Ik ben blij dat het in Assen gebouwd wordt. Bah Retrotroep.
rdj February 17th, 2003, 03:14 PM Het concept opzich vind je ook niet OK? Zo nee, waarom niet? Het idee zegt opzich niets over de architectuur van de gebouwen.
Ik vind ook trouwens de suggestie dat retro altijd slecht is nogal vreemd, van het verleden moet je leren toch, voor architectuur cq. stedebouwkundige concepten betekend dit voor mij dat je de goede dingen er best van mag gebruiken.
Krampachtig vernieuwend willen zijn leid tot het keer op keer maken van dezelfde vergissingen, en het weggooien van vergaarde kennis.
Ik had dit graag in Leeuwarden willen zien. Heel graag zelfs, maar wij krijgen net als iedere andere Nederlandse stad alleen maar fantasieloze vinexwijken. Over vernieuwend bezig zijn gesproken.
Jan February 17th, 2003, 03:15 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by PLB </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Thema is het nabouwen van de vooroorlogse binnenstad! Ziet er zeer leuk uit!
</td></tr>
</table>
Wat zullen ze over vijftig jaar trots terugkijken: Kijk jongens, anno 2003 wist men niks beters te bedenken dan teruggrijpen naar die zogenaamde quasie gezellige oma's tijd. Assen krijgt daarmee wat het verdient, nikszeggende retroshit, stedenbouwkundige Frankensteinwijken noem ik dit. Net zo fantasieloos als figuren die al honderd jaar naar dezelfde camping gaan, want oh jongens wat is het daar gezellig. Waarom je neus stuiten op nieuwe dingen als je weet wat je (denk te) krijgen.
Wat een afschuwelijk armoedig thema dit.
rdj February 17th, 2003, 03:19 PM Wat zullen ze over vijftig jaar trots terugkijken: Kijk jongens, anno 2003 wist men niks beters te bedenken dan teruggrijpen naar die zogenaamde quasie gezellige oma's tijd.
Zo kijken wij ook aan tegen de mooie historische gebouwen van 1900 en later zeker (die ook voor hun tijd al retro waren). Ik kan alleen voor mezelf spreken maar voor mij geld dat niet, ik vind de meeste retro-shit honderd keer veelzeggender dan 99% van de moderne architectuur.
Je kunt je afvragen hoe men over 50 jaar terugkijkt op het alternatief hiervoor. In het huidige tempo doorbouwend zal heel Nederland dan een soort groot Almere met af en toe een historische kern zijn.
Jan February 17th, 2003, 03:23 PM Echte oude gebouwen en wijken kunnen inderdaad beter ogen dan wat ze nieuw bouwen, maar het is onjuist te suggereren dat het mogelijk is om die oude grandeur te realiseren door het simpelweg in dezelfde stijl na te bouwen. Wat dat aangaat kun je gebouwen net als mensen beschouwen. Zodra ze zich anders voor willen doen dan ze zijn zijn het voor mij allemaal huichelaars.
rdj February 17th, 2003, 03:31 PM Zodra ze zich anders voor willen doen dan ze zijn zijn het voor mij allemaal huichelaars.
Dus moet iets maar modern ontworpen zijn zelfs al is het diep van binnen retro? Heb je dan niet precies hetzelfde? Van nature zouden beide bouwstijlen volgens deze logica moeten voorkomen, toch? Ik kan hier niks mee eigenlijk.
Maar ok, architectuur daargelaten, je vind het concept dus ook verkeerd (ook retro)? Oude binnensteden hebben vind ik toch hele aardige kenmerken, zie mijn eerste post.
Nouja, ik vind het een goed concept in elk geval. We zullen zien hoe het er in de praktijk uit komt te zien.
Even een voorbeeld van een retro gebouw trouwens. Niemand interesseert het nu meer dat het niet vernieuwend was op dat moment:
http://frysk.nl.eu.org/online/bonifatius.jpg
supercees February 17th, 2003, 03:51 PM Ik heb ook niks mis met het concept hoor. Vooral dat autoloze!
Eisso February 17th, 2003, 04:38 PM Grote kans dat dit nieuwe centrum stukken interessanter wordt dan het huidige centrum:D
PLB February 17th, 2003, 04:55 PM Ik denk dat functionaliteit, stedebouwkunidige smaak en architectuur begrippen zijn die doorelkaar worden gehaald. Over smaak valt niet te twisten. De ene vindt retro: Sucks en de andere vindt het mooi. Ik ben wel een beetje nostalgisch. daar komt bij dat het voorbeeld van deze nieuwe wijkcentrum LEEFBAAR is en toch ook bereikbaar. Geen auto's en grotere verblijfgebieden is toch steeds meer de trend!
Weet dat dit voor een wijkcentrum ca. 7500 woningen in 2012. Je kan er wel weer iets nieuws neergooien, maar zijn die winkelcentra in de jaren 80 die toen zo modern en vooruitstrevend waren nu niet de verpaupering nabij? >(
supercees February 17th, 2003, 05:02 PM Die winkelcentra uit de jaren 70 zijn helemaal belabberd. Je kent ze wel... 3 hoog, onderaan winkels, daarboven 2 lagen apartementen.. met als winkelaanbod, een supermarkt, friettent, chinees, stomerij, en een bloemist.....
PLB February 17th, 2003, 05:31 PM Jaaa, hahaha, dat is helemaal erg. Veel van deze zijn vaak verdwenen door:
Een steeds sterkere functiescheiding (daarom al die files in de steden?) waardoor de detaillisten zijn verhuisd naar betere, nieuwe wijkcentra.
Een totale renovatie (dus gewoon platgegooid en iets nieuws ervoor weer).
Die er nog wel zijn, zijn vaak criminele achterstandswijken waar je na 6 uur 's avonds liever niet meer komt!
Al met al denk ik dat als dit project slaagt, we meer van dit soort dingen gaan zien. Dit wordt door andere groeiende uitleg gemeentes ook gezien als een pilot. Naar mijn idee kunnen we over 3 jaar kijken hoe zeer dit is gelukt.
de flatneuroot February 17th, 2003, 05:44 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by rdj </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Het concept opzich vind je ook niet OK? Zo nee, waarom niet? Het idee zegt opzich niets over de architectuur van de gebouwen.
Ik vind ook trouwens de suggestie dat retro altijd slecht is nogal vreemd, van het verleden moet je leren toch, voor architectuur cq. stedebouwkundige concepten betekend dit voor mij dat je de goede dingen er best van mag gebruiken.
Krampachtig vernieuwend willen zijn leid tot het keer op keer maken van dezelfde vergissingen, en het weggooien van vergaarde kennis.
Ik had dit graag in Leeuwarden willen zien. Heel graag zelfs, maar wij krijgen net als iedere andere Nederlandse stad alleen maar fantasieloze vinexwijken. Over vernieuwend bezig zijn gesproken.</td></tr>
</table>
Het idee van dichter op elkaar gaan bouwen vind ik opzich niet verkeerd hoor. Niet dat ik er zou gaan wonen. Ik hou nu eenmaal van meer licht, ruimte en groen in een stedelijke omgeving.
Maar voor de rest kan ik me vinden in Jan zijn betoog. Het irriteerd me ook wel een beetje dat je Retro mooi moet vinden. Ik vind die moderne retro net zo lelijk/verschikkelijk een ander Bijlmerflats lelijk vind. Ik ben bang dat dit soort concepten de saaiheid verhullen. Gewoon oude vinex"wijn" in nieuwe zakken. Het zullen net van die slaapwijken worden als in de jaren 70/80. Toen was kleinschaligheid ook in de mode en vaak zijn die wijken zo doods als wat. Zal ook wel niks worden met dit concept zeker omdat de kroegen, bioscopen, terrasjes e.d die het echte centrum gezellig maken toch wel hier zullen ontbreken.
PLB February 17th, 2003, 05:56 PM @ Flatneuroot,
De laatste zin klopt helemaal, maar is ook logisch. Dit kun je ook niet verwachten bij een woonwijk van deze schaal. Maar zeg nu zelf, woon jij graag in een vinexwijk van eind jaren 90 begin 00?
(de zogenaamde metaforenwijk)
Ik niet, ik liever in de Vinexwijk van de begin jaren 90. Toch iets meer indentiteit en kleinschaligheid. Het is iets van de laatste jaren om kooprijtjeshuizen neer te kwakken van zeer hoge kwaliteit, maar dan wel minstens 20 naast elkaar. Doe mij liever een 2/1 kap met garage!
Bruisend zal dit niet worden, maar wel als wijkcentrum!ook voor de komende tientallen jaren. Dat kun je van een hoop wijkwinkelcentra niet zeggen.
Kruikenparadijs February 17th, 2003, 06:16 PM @Eisso
Assen heeft best een leuk, modern centrum, voor zo'n betrekkelijk kleine stad.
de flatneuroot February 17th, 2003, 06:42 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by PLB </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@ Flatneuroot,
Maar zeg nu zelf, woon jij graag in een vinexwijk van eind jaren 90 begin 00?
(de zogenaamde metaforenwijk)
Ik niet, ik liever in de Vinexwijk van de begin jaren 90. Toch iets meer indentiteit en kleinschaligheid. Het is iets van de laatste jaren om kooprijtjeshuizen neer te kwakken van zeer hoge kwaliteit, maar dan wel minstens 20 naast elkaar. Doe mij liever een 2/1 kap met garage!
</td></tr>
</table>
Ik woon in geen van beide graag. Mij allemaal teveel eensgezinshuizen e.d.
Mij zie je sowieso niet in buitenwijken wonen die allemaal van na de gallerijflatperiode zijn gebouwd. Geef mij maar een woning die gelijkvloers is. Dat kan een jaren 50 flat zijn, Bijlmerflat of een jaren 30 etagewoning aan een laan (ook veel groen) of (helaas niet behorend tot mijn budget) een mooie hoge woontoren in bijv. Rotterdam.
1+2=3 February 17th, 2003, 10:15 PM Geen slecht plan, voor een Vinexwijk.
Carter February 17th, 2003, 11:08 PM Het is een leuk idee voor Assen.
Misschien is het net zo als in (geloof ik) Den Bosch waar ze nu die burchten/kastelen bouwen. Dat is dus Vinex in een burcht jasje. Rene Bastiaansen was er helemaal wild van bij de w@ndeling, maar ik vind er niet veel aan. Hetzelfde geld wat mij betreft voor Assen.
Het is wel geinig, maar ik denk dat je beter met iets echt nieuws kunt komen dan dat je iets na gaat bootsen.
Waarom denken we toch steeds dat we geen geschiedenis meer kunnen schrijven met nieuwe architectuur. Als men vroeger ook zo dacht woonden we nu nog in plaggenhutjes op de hei (ook gezellig hoor).
Dat het kan heeft Rotterdam al bewezen met zijn kubushuizen...
Cart,
Leienaar February 18th, 2003, 02:07 AM Het concept vind ik heel aardig, en ook de cirkelvorm van de wijk spreekt me aan. Autoloos zouden zeker in deze tijd veel meer wijken moeten worden, gewoon een grote ondergrondse garage eronder en klaar. Bovendien is zoals eerder gezegd de eigenheid en herkenbaarheid van een wijk, stad of dorp iets wat wel wat meer terug mag komen na al die jaren van eenvormige bouw. Op dit moment weet je soms echt niet meer of je nu in een buitenwijk van Eindhoven, Hoofddorp of Groningen zit bij wijze van spreken.
Niet zo nodig vind ik om allerlei fake kopieen van gebouwen uit de verschillende eeuwen vanaf 1300 te maken. Ik zou meer een voorstander zijn van een moderne variant op het thema, dus bijvoorbeeld wel grachtenpanden (smal en hoog), maar dan niet met trapgeveltje, maar met een aluminium dakafwerking ofzo en lekker kleurige moderne stenen. Als je het echt krampachtig probeert te laten lijken op een echte oude stad, hou je voornamelijk jezelf voor de gek.
PLB February 18th, 2003, 02:51 PM @ Leienaar,
Zeker, want dat is gedoemd te mislukken. ik denk ook dat dat het geval is. Oude vormen met een modern jasje!:)
supercees February 18th, 2003, 02:55 PM @ Leienaar...
Zoiets als het KNSM eiland in Amsterdam!
ldd February 18th, 2003, 03:41 PM Die winkelcentra uit de jaren 70 zijn helemaal belabberd. Je kent ze wel... 3 hoog, onderaan winkels, daarboven 2 lagen apartementen.. met als winkelaanbod, een supermarkt, friettent, chinees, stomerij, en een bloemist.....
Ik woon dus toevallig heel tevreden boven zo'n winkelcentrum, Amstelveen barst ervan. En het werkt heel aardig. Niet alles wat nieuw is is beter. Je kunt zo'n winkelcentrum na verloop van tijd wel aanpassen / opknappen vind ik.
Wat betreft die wijk in Assen: Ga er vooral wonen, dan hoef ik dat niet te doen. Je gaat toch ook niet in een nagebouwd middeleeuws kasteel wonen?
Zo denk ik erover :fart:
rdj February 18th, 2003, 05:11 PM Het is dan ook geen replica maar een concept. Men gaat er lijkt mij geen grachtenpanden bouwen in oud hollandse stijl.
Retro hoeft zoals Leienaar al zei geen ouwe zooi te zijn, tenminste niet helemaal. Je kunt toch ook een modern gebouw met bijvoorbeeld gothische vormen maken, nieuwe materialen met een 'oude stijl'. Of andersom. Of dwars doorelkaar. Ik wil chaos in een wijk, geen mooi geplande straten met allemaal dezelfde huizen erin. Dit plan is me eigenlijk nog te symetrisch en rechttoe rechtaan.
Maar het is een stap in de goede richting.
Leienaar February 18th, 2003, 05:42 PM Precies! Zoals elk gebouw ook kenmerken van een oudere stijl met zich meedraagt. En wat supercees ook zegt, beetje KNSM eiland idee, of Java eiland. Bij mij in de stad moet ook een stuk oostelijke binnenstad geheel vervangen gaan worden (is nu echt niet de moeite waard), en ik zie daar graag langs de grachtjes dit soort gebouwen komen.
PLB February 18th, 2003, 05:43 PM RDJ,
Je weet het allemaal goed te verwoorden. Ik houd ook niet van die recht toe recht aan shit. Glazen geboouwen met oude zuilen. das echt moooi! Veel gebouwen vandaag de dag worden afgebroken. Zet er een nieuwe geven voor en klaar is RDJ!:)
Dartel February 18th, 2003, 05:50 PM Assem heeft een hele andere historische kern dan bv Leeuwarden, Zwolle, Utrecht, Groningen enz. Assen is een echte brinkdorp. Nu was Groningen dat heel vroeger ook (de Grote Markt was een brink), maar door de grachtengordel etc kreeg het een heel ander karakter.
In Assen is dit altijd blijven bestaan. Er kwamen geen grachten, maar vaarten; lange rechte kanalen.
Vandaar ook dat Assen niet een echte historische uitstraling heeft, die wij zo graag zien (volgens mij). Assen heeft dan nog wel de brink (met Drents Museum; zeker de moeite waard) en de mooi herenhuizen langs de Vaart. Historie is er zeker, het is alleen niet zo oud en kenmerkend als ander genoemde steden. Hierdoor heeft Assen ook niet echt het imago van een stad. Het ziet er neit uit als een stad, het heeft te weinig inwoners, geen hogeschool, universiteit, geen mooi winkelhart, geen hoeren etc. Toch is Assen een van de snelst groeiende steden van Nederland.
Dat ze dat dan met zo'n plan uitbreiden vind ik zeer geslaagd. Het refereert niet aan de RETRO binnenstad die wij graag in Assen willen zien, maar refreert aan het functioneren van zo'n binnenstad (in dit geval wijk). Het geeft de natuurlijke ontwikkeling weer die zulke steden hebben gehad. Deze steden functioneren door hun natuurlijke opbouw en zo worden ze ook gewaardeerd. Dit stedenbouwkundig principe wordt gewoon toegepast in een nieuwbouwwijk en dat vind ik een positieve ontwikkeling. Zeg nou zelf. Die Vinexwijken van nu, zijn over 30 jaar de achterbuurten van de steden. Door een goed ontwepr neer te leggen voorkom je dit.
En al dat geziek over Retro dit en Retro dat. Het is gewoon functioneel. Het enige wat retro shit is, dat zijn die nep grachtenpandjes omdat de stadjers daar zo graag in willen wonen. Pfffff... dat is pas onzin. En dat zeg niet uit stedenbouwkundig oogpunt, maar uit architectonisch; want de grachtenpandjes hebben totaal geen meerwaarde voor het functioneren van een wijk. De stedenbouw bepaald veel meer het functioneren van een wijk en dan vind ik de keus voor het ontwepr van Assen een hele goede.
de flatneuroot February 18th, 2003, 06:34 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by rdj </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Retro hoeft zoals Leienaar al zei geen ouwe zooi te zijn, tenminste niet helemaal. Je kunt toch ook een modern gebouw met bijvoorbeeld gothische vormen maken, nieuwe materialen met een 'oude stijl'. Of andersom. Of dwars doorelkaar. Ik wil chaos in een wijk, geen mooi geplande straten met allemaal dezelfde huizen erin. Dit plan is me eigenlijk nog te symetrisch en rechttoe rechtaan.
Maar het is een stap in de goede richting.</td></tr>
</table>
Ik hou ook wel binnensteedse chaos maar geplande chaos is voor mij geen chaos, als je begrijp wat ik bedoel.
Ook die moderne retro die jij beschrijft moet ik niet zo veel van hebben. Ik snap best wel dat er veel mensen van tierelantijntjes en versieringen houden. Maar waarom altijd die oude vormen. Je kan toch ook gebouwen ontwerpen die bijv. auto's of vliegtuigen als thema hebben. Of voor Rotterdam "de wereldhaven en zijn aspecten". Of voor mij apart met tv schermen die echt werken.
Rabotnik February 21st, 2003, 02:19 AM hmmm plaatje doet me denken aan dat dorpje van Asterix en Obelix.Dorpje beschermd door gracht en verdere omheining.Grappig ende leuk.Maar helaas niet meer van deze tijd!
janneman March 17th, 2003, 11:48 AM komen jullie over een paar jaar maar eens kijken
Elmo March 17th, 2003, 04:02 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Frozen Metal </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>hmmm plaatje doet me denken aan dat dorpje van Asterix en Obelix.Dorpje beschermd door gracht en verdere omheining.Grappig ende leuk.Maar helaas niet meer van deze tijd!</td></tr>
</table>
bij Asterix en Obelix is geen gracht te vinden hoor! :P
PLB March 19th, 2003, 12:02 PM Stond ook al bij de projecten van kleinere steden maar hier is een aparte subject voor Assen.
http://www.boelensjorritsma.nl/particulier/aanbod/nieuwbouw/pr-drenthe/triade/sit1.jpg
http://www.boelensjorritsma.nl/particulier/aanbod/nieuwbouw/pr-drenthe/triade/fot2.JPG
http://www.boelensjorritsma.nl/particulier/aanbod/nieuwbouw/pr-drenthe/triade/fot3.jpg
http://www.boelensjorritsma.nl/particulier/aanbod/nieuwbouw/pr-drenthe/triade/fot4.jpg
rdj March 19th, 2003, 12:22 PM @janneman:
Dat zal ik zeker doen! Ik vind dit plan dan ook te gek. Gelukkig moet ik redelijk vaak bij de Frico fabriek zijn (hoewel die al dicht zal zijn vrees ik als dit project afgerond is).
Diehard March 19th, 2003, 12:26 PM Aantal foto's van de bouw en de situatie ervoor. Helaas al wat gedateerd (url's, ik krijg de plaatjes niet voorelkaar)
Voor de bouw:
http://www.rabobank-assen.nl/index.php?page=fotogal&show=fotodet&pic_id=61&pic_table=fotogal&procat=1
http://www.rabobank-assen.nl/index.php?page=fotogal&show=fotodet&pic_id=62&pic_table=fotogal&procat=1
21 november 2002:
http://www.rabobank-assen.nl/index.php?page=fotogal&show=fotodet&pic_id=67&pic_table=fotogal&procat=1
3 februari 2003:
http://www.rabobank-assen.nl/index.php?page=fotogal&show=fotodet&pic_id=71&pic_table=fotogal&procat=1
en nog een impressie:
http://www.rabobank-assen.nl/index.php?page=fotogal&show=fotodet&pic_id=58&pic_table=fotogal&procat=1
Qua hoogbouw stelt het niet veel voor (zoals heel Assen weinig voorstelt op dat gebied :ohno: ), al is links op de impressie wel een torentje van 11 hoog te zien.
Diehard March 19th, 2003, 01:05 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>@janneman:
Dat zal ik zeker doen! Ik vind dit plan dan ook te gek. Gelukkig moet ik redelijk vaak bij de Frico fabriek zijn (hoewel die al dicht zal zijn vrees ik als dit project afgerond is).</td></tr>
</table>
Frico Assen gaat toch in 2005 dicht? Dan is de Triade hopelijk wel klaar (iig fase 1 dan...). Nu maar hopen dat de kans op de plek van Frico aangegrepen wordt om iets tofs neer te zetten.
Tegenover Frico heeft Boelens Jorritsma plannen om een 'landmark' neer te zetten.
Dr. A.F. Philipsweg 2 -10, 9403 AE ASSEN
Vlakbij centrum en Station, aan de Noord-Zuid as van de stad gelegen (te bouwen) kantoorcomplex. Op dit moment is nog alleen sprake van een plan in contouren, waarbij aan alle kanten volledig rekening gehouden kan worden met de wensen van de eindgebruiker. Het complex zal minimaal circa 5.000 m² omvatten, uit te breiden tot circa 8.000 m². Vast staat dat er een schitterend "landmark" gecreëerd zal worden, in een geheel herontwikkelde, grootsteedse omgeving. Het opleveringsniveau zal geheel in overeenstemming zijn met de externe kwaliteit en het programma van eisen van de gebruiker(s). Parkeren wordt gerealiseerd op eigen terrein, terwijl voorts in de onmiddellijke omgeving sprake is van vrij parkeren.
Ben benieuwd wat zij een landmark vinden....
Aangezien het gebied aan de noord-zuidas en vlakbij het station ligt heeft de gemeente ook een aantal plannen op stapel:
1. Er zijn plannen voor het Veemarktterrein; het bestemmingsplan is in ieder geval in voorbereiding.
2. Aan de andere kant van het spoor gaat binnenkort het Palet gebouwd (start: na bouwvak 2003) worden met een toren van tien hoog:
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/paletplattegrondklein.jpg
In combinatie met de toren van Abel zou het misschien nog wel een leuk stukje Assen kunnen worden.
Ik heb ook gehoord van vage plannen voor een nieuw politiebureau wat het hoogste gebouw van Assen moet worden. Dat kan ook al gauw, maar dat betekent wel een verdieping of 15
Verder nog iets minder vage plannen voor het Wilhelmina ziekenhuis voor het bouwen van 2 torens van naar ik meende tien hoog. Dit wordt morgen in de gemeenteraad behandeld.
Hier het masterplan:
http://www.wza.nl/masterplan/masterplan-wza.pdf
Diehard March 19th, 2003, 01:16 PM Om het maar ff compleet te maken: het project Cicero is bijna afgerond:
http://www.cicero-assen.nl/images/gebouw/perspectief_1_prev.jpg
http://www.cicero-assen.nl/images/gebouw/perspectief_5_prev.jpg
http://www.cicero-assen.nl/images/bouwen/foto14_prev.jpg
http://www.cicero-assen.nl/images/bouwen/luchtfotoprev.jpg
Qua hoogte stelt het weinig voor, maar je moet toch ergens beginnen....
Volgens de nota Assen koerst (http://www.assen.nl/asp/Nieuws/bestandsbeheer/Opmaak1.pdf)is er hoop voor hoogbouw in Assen: na een periode van stevig uitbreiden moet er meer ingebreid worden (o.a. pagina's 7 en 8). Nu de plannen nog ;)
Groeten Hans
PLB March 19th, 2003, 01:35 PM Wat vinden jullie vanhet ontwerp van het Coveco-terrein? Wel een leuk nieuw wijkje maar niet echt een ambitieus plan. Hoogbouw mocht van mij wel wat hoger. er zijn genoeg ouder van dagen die er wel zouden willen zitten:
Het Palet
Op het terrein wat onder oud-Assenaren bekend staat als het Covecoterrein, worden in de nabije toekomst onder de naam ‘t Palet woningen gebouwd. Hier stonden in het verleden Drentex (de vleescentrale), de Covecofabriek (varkensslachterij), en de conservenfabriek van Wilco, waar groenten werden ingeblikt.
Dit voormalige bedrijventerrein van acht hectare groot ligt vlak bij het station in Assen-oost. Het gebied langs spoor en Rolderhoofdweg moet het visitekaartje van de stad worden. Het doel is om hier een mooie en veilige wijk van te bouwen, waar fietsers en voetgangers gemakkelijk in en uit kunnen.
In het gebied worden ongeveer 350 woningen gebouwd. Het merendeel valt in de koopsector en ongeveer 35 woningen zijn huurwoning. Op de hoek van het terrein (bij het spoor en de Rolderhoofdweg) komt een kantoorgebouw.
Het is de bedoeling dat de sanering van het terrein na de bouwvakvakantie van 2003 begint, waarna er dan ook gebouwd kan worden.
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/paletplattegrondklein.jpg
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/paletterrein.jpg
darulez March 21st, 2003, 10:45 PM Waar ligt het station PLB?
Linksonder net buiten het plattegrondje?
janneman March 21st, 2003, 10:51 PM @darulez
het station ligt ongeveer 400 meter ten zuiden van het palet
want waar je de rolderhoofdweg het plattegrondje binnen ziet komen is namelijk de spoortunnel.
hopende je hiermee van dienst te zijn verblijf ik
mvrg. janneman
rdj March 22nd, 2003, 12:03 AM Frico Assen gaat toch in 2005 dicht? Dan is de Triade hopelijk wel klaar (iig fase 1 dan...). Nu maar hopen dat de kans op de plek van Frico aangegrepen wordt om iets tofs neer te zetten
Jep dat is in 2005 gebeurd. Maar ik verwacht dat ze redelijk snel zullen beginnen met afbouwen van het aantal personeelsleden.
Tegenover Frico heeft Boelens Jorritsma plannen om een 'landmark' neer te zetten
Hopelijk slopen ze dan dat gebouw met die rare staalconstructie aan de bovenkant :D
PLB March 22nd, 2003, 04:11 PM Even voor de duidelijkheid.
Frico is toch die smerige fabriek die op de verkeerde plek staat? Wanneer het station wordt uitgelopen, rechts schuin a 300 meter?
rdj March 22nd, 2003, 06:20 PM Jep. Maar zo smerig is het niet hoor, ze maken kaas dus dat valt reuze mee ;)
Kunstkenner March 22nd, 2003, 07:22 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Even voor de duidelijkheid.
Frico is toch die smerige fabriek die op de verkeerde plek staat? Wanneer het station wordt uitgelopen, rechts schuin a 300 meter?</td></tr>
</table>
Jij komt er in ieder geval niet in zonder beschermende kledij. Alles is daar luchtdicht met sluizen.
rdj March 22nd, 2003, 07:28 PM Ik kan je wel aan een sleutel helpen hoor, als je perse wilt :D
En beschermende kledij kun je lezen als "een haarnetje", net als in alle andere zuivelfabrieken ;)
PLB March 22nd, 2003, 10:13 PM Wat ik wel weet dat die fabriek midden in een oude woonwijk staat vamn de jaren 30 nabij het station, aan de 'goede' kant van de stad. De gemeente zit hier al heel lang mee. Paar jaat geleden is er nog een renovatie geweest. Maar als dat ding weggaat zoals werd gezegd in 2005. Hummm, mooie binnenstedelijke locatie, hoogbouw locatie?
Nog iets, ik kan me gen voorstelling maken van een eventuele verplaatsing vn het CS station richting het Noorden. Als dat zou gaan gebeuren, is de Rolderstraat de 'rode loper'naar het centrum. Wat een rode loper, blehh... Moeten ze di straat ook gelijk meenemen. Misschien is dat ook wel een gevolg dat het kernwinkelgebied zich 'verschuift' richting de Rolderstraat omdat het aantal passanten dan veel groter wordt...... detailhandel dan zic:cheers:
In ieder geval, dit zijn allemaal hersenspinsels die ik graag concreet zou hebben gezien. Wie........:cool:
Diehard March 24th, 2003, 10:02 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Wat ik wel weet dat die fabriek midden in een oude woonwijk staat vamn de jaren 30 nabij het station, aan de 'goede' kant van de stad. De gemeente zit hier al heel lang mee. Paar jaat geleden is er nog een renovatie geweest. Maar als dat ding weggaat zoals werd gezegd in 2005. Hummm, mooie binnenstedelijke locatie, hoogbouw locatie?
Nog iets, ik kan me gen voorstelling maken van een eventuele verplaatsing vn het CS station richting het Noorden. Als dat zou gaan gebeuren, is de Rolderstraat de 'rode loper'naar het centrum. Wat een rode loper, blehh... Moeten ze di straat ook gelijk meenemen. Misschien is dat ook wel een gevolg dat het kernwinkelgebied zich 'verschuift' richting de Rolderstraat omdat het aantal passanten dan veel groter wordt...... detailhandel dan zic:cheers:
In ieder geval, dit zijn allemaal hersenspinsels die ik graag concreet zou hebben gezien. Wie........:cool:</td></tr>
</table>
Ik kan me ook geen voorstelling maken van die verplaatsing naar het noorden. Zoals het station nu ligt is het wel goed geloof ik.
In ieder geval verplaatst het kernwinkelgebied van Assen zich niet richting het oosten, maar richting het noorden (Forum, Mercuriuscentrum en nu dus Triade). Een theorietje hierover om dit te verklaren is dat de meeste ontwikkelingen op het gebied van woningbouw de laatste 50 jaar zich ten noorden van het centrum hebben afgespeeld. Het grootste gedeelte van de koopkracht ligt daar dan ook en het winkelcentrum zal zich daarop richten.
PLB March 25th, 2003, 10:43 AM Dat theorietje klopt helemaal, maar is niet de enige reden. Er zijn er nog een paar, die daar wel grotendeels mee te maken hebben gehad. Kijk ook eens naar waar de grootste capaciteit aan parkleerplaatsen zijn. Dat was tevens aan de noordkant. Aan de noordkant werden de primaire grote boodschappen gedaan, want ja... Aan het 'oude':) Neptunesplein had je alle supermarktketens Aldi, Edah, AH, Little en daar wil je met de auto zo dicht mogelijk bij parkeren. Het funshoppen wordt met de primaire boodschappen gecombineert.
Ten tweede is niet alleen de uitleg in het noorden van de stad (Marsdijk, Peelo en Pittelo), maar heeft ook de moderne inbreiding in het noorden van de binnenstad hier zijn aandeel aan (binnen de P- ring). Daar lagen dus ook de mogelijkheden tot modernisering en detailhandel. Het oude zuiden en zuidoosten: tja, daar moet je met je tengels vanaf blijven. Weet dat het koopmansplein in de jaren 50 niet eens bestond en er ook allemaal oude panden stonden, welke werden afgebroken voor het lelijke plein zoals die er 5 jaar geleden er nog bijlag.
Het moment dat Assen gaat uitbreiden qua woningbouw richting Vries, na KLoosterveen. Zullen de ideeen op het Koopmansplein en het station concreet worden. Waarbij de binnenstad (zeg: kernwinkelgebied) zich naar het oosten uit zal breiden
Diehard June 2nd, 2003, 08:51 PM Een paar nieuwe foto's van Kloosterveen:
http://www.kloosterveen.nl/images/luchtfoto/P1010033.JPG
http://www.kloosterveen.nl/images/luchtfoto/P1010034.JPG
Deze foto's zijn genomen vanuit het westen. Op de achtergrond is de A28 met afslag Assen-Centrum en het Noord-Willemskanaal zichtbaar. Het kanaal gaat door als Drentse Hoofdvaart die Kloosterveen doorsnijdt. De zuidkant (op de foto rechts van de vaart) is het eerst gebouwd. De hoofdmoot ligt echter aan de linkerkant van de vaart en is ook het meest recent (zie de lichtere kleur afkomstig van bouwzand).
Het mooiste van deze foto's is echter de ruimte die uitgespaard is voor Kloosterveste; het toekomstig wijkcentrum. De ontwikkeling van Kloosterveen ging echter zo snel dat de wijk nu bijna af is en er nog steeds geen centrum is (behalve dan een noodwinkel die morgen open gaat). Ook de ambities van de gemeente om er iets moois van te maken, zoals al eerder is gezegd in de discussie, droeg bij aan de vertraging. Volgens de berichten wordt het 2004 voordat men begint.
Diehard June 2nd, 2003, 08:52 PM Deze post mag verwijderd worden ;)
darulez June 2nd, 2003, 09:54 PM Ik hoop dat t een mooie wijk wordt! Wat goed is voor Assen is ook goed voor Groningen. (Als je in het stedelijk netwerk Groningen-Assen gelooft tenminste.)
Ik fiets wel eens rond in wijken die begin jaren negentig zijn gebouwd en die zagen er al precies zo uit als de huidige vinex wijken. Maar nu 10 jaar later beginnen die wijken pas een beetje te leven doordat mensen wat aan hun woning hebben veranderd, omdat het groen eindelijk wat begint voor te stellen en omdat de stoeptegels er niet meer als nieuw uitzien. Ik denk dat het nog wel wat wordt met die vinex wijken. Moeten ze alleen wel het voorzieningen niveau op peil brengen. En ook belangrijk is dat er langzamerhand meer verschillende typen mensen komen te wonen. Niet alleen maar gezinnen met kinderen. Maar dat groeit vanzelf denk ik. Kwestie van geduld :) .
Mista Tee June 3rd, 2003, 08:22 AM Het lijkt me toch leuk voor de mensen die er wonen. Als ze in het midden nou allemaal terrasjes neer zetten. Je zal er in ieder geval niet verdwalen.
Diehard June 7th, 2003, 03:20 PM Parkeerprobleem hindernis voor politie in Assen
Bernd Otter
assen -
De bouw van een nieuw hoofdkantoor voor de Asser politie stuit op ernstige bezwaren van de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD). Het nieuwe kantoorgebouw moet een toren worden, die alle vijf vestigingen van de politie in Assen vervangt, behalve het onderkomen van het wijkteam Assen-Noord.
Omdat het te bebouwen terrein beperkt is, moet de ruimte gevonden worden in de hoogte en dat zint overbuurman WMD allerminst. De toren wordt te dominant en er dreigt een groot parkeerprobleem, zo wordt gesteld. Het parkeren zou ondergronds moeten en dat wordt te duur.
De politie zit al jaren te springen om een meer efficiënte huisvesting, waar de diensten die samen moeten werken ook samen in een gebouw zitten. Geld daarvoor ligt al een tijdje te wachten bij het rijk, zodat de verwachting was dat de bouw ook geregeld zou zijn. Maar dat valt tegen. Een voorlopig bouwplan voorziet in een gebouw van vijftien verdiepingen en daarmee wordt het van verre zichtbaar.
Voor de WMD, die even verderop aan de Lauwers zijn hoofdkantoor heeft, staat in ieder geval vast dat het té hoog wordt en heeft al bezwaar gemaakt tegen de wijziging van het bestemmingsplan :bash:. De verwachting is dat de WMD ook bezwaar gaat aantekenen tegen het bouwplan. Dat kan betekenen dat de politie nog wat langer op de nieuwbouw moet wachten. Er wordt dan ook gezocht naar alternatieve plekken.
Het zou de tweede keer worden dat er met de bouwplannen uitgeweken wordt, want al eerder zijn de inspanningen om het politiebureau op het Veemarktterrein te bouwen op niets uitgelopen. Als alternatieve mogelijkheid wordt genoemd het nieuwe bedrijventerrein achter Huize Nassau op de hoek Europaweg-Verlengde Balkenweg.
Burgemeester D. van As, tegelijk korpsbeheerder van de Drentse politie bevestigt dat er uitgekeken wordt naar een ruimere plek. Want het wordt hoog tijd dat de politie uit 'die voormalige pantalonfabriek' trekt en de versnippering van diensten opgeheven wordt, zo betoogt ze. Voor het bedrijfsvoering van de politie is er volgens haar nu sprake van een ongezonde situatie die nu met vaart opgelost moet worden en dan is een andere plek ook volgens mevrouw Van As wellicht verstandig.
SINDS WANNEER BEGINNEN BEDRIJVEN NU OOK AL TE ZEUREN OVER DE BOUWHOOGTE!!!!:rant: :bash: :mad: :bleep: >(
Het is toch juist goed voor je bedrijf als er een mooie toren naast komt? Of ben ik nou gek....
Diehard June 7th, 2003, 03:26 PM PFFFF wel een dikke shock als ik dit teruglees. 15 verdiepingen in Assen!! Dat ik dit nog mag meemaken... Alhoewel, ik was gister op het gemeentehuis voor een gesprek met iemand van dienst Ontwikkeling en volgens hem is de trend van 'Assen is een dorp en moet dat blijven' aan het omslaan in het verdichten van het centrum :cheers:. Als ze buiten het centrum al met 15 verdiepingen komen (want het beoogde politiebureau staat minstens 2 kilometer erbuiten) wat betekent dat dan voor het centrum?
Deventer Up June 12th, 2003, 05:44 PM Leuk plan, alleen zie ik liever hypermoderne steden. Maar goed, da's mijn smaak....
Winus June 12th, 2003, 06:01 PM Wat flauw van de WMD. :ohno:
PLB June 15th, 2003, 10:55 PM gewoon een vet hoogbouwcluster op het veemarktterrein van torens tot 70 a 90 meter hoog. Een beetje rijke oude van dagen willen graag in Drenthe wonen met de gemakken van een stad met zeer uitgestrekte natuurgebieden (rust) om de hoek...
Diehard June 17th, 2003, 03:01 PM Gister was ik bij een bijeenkomst over de toekomst van Assen in het algemeen en de westelijk stadsrand. Er was een groot consensus over compacter en hoger bouwen in de stad om minder hoeven uit te breiden. Zelfs ouderen en als miereneukers uitziende personen vonden 15 a 20 verdiepingen helemaal niet onacceptabel. Er zijn nog genoeg gaten in Assen om op te vullen, om te beginnen met het Veemarktterrein
janneman June 30th, 2003, 10:39 PM tuurlijk moet er in het centrum hoger gebouwd worden maar je kan ook opteren voor een hoogbouwplan buiten het centrum langs de A28...bv het braakliggende stuk schuin tegenover de v/d valk de afslag ligt er al en waarschijnlijk komt de politie (zie elders deze topic) hier ook.
Als men hier nu eens flinke hoogbouw plaatst lijkt het me toch toe dat Assen een geweldige progressie krijgt.
Onder hoogbouw voor Assen denk ik aan ongeveer 50 tot 60 meter hoog want anders lijkt het gelijk weer niks het moet niet de draak gaan steken met de omgeving( loop je in de natuur rond zie je overal aan de horizon beton) want Assen moet wel klein-grootstedelijk blijven.
janneman June 30th, 2003, 10:44 PM laatst las ik in de krant dat er op de hoek van de Nobellaan en Thobeckelaan ook leuk gebouwd gaat worden.
het gaat om het slopen van de Marturiakerk en daar moet een complex verschijnen wat gefaceerd oploopt van 3 naar 7 hoog waarin een nieuwe kerk komt met ouderen voorzieningen en appartementen. Heeft iemand hier ook de tekeningen van?????
Diehard July 1st, 2003, 01:20 AM Ja hoor, ik heb de projecten in Assen die ik ken wel op mijn computer staan of in ieder geval weet ik ze te vinden op internet. Van de Marturiakerk heb ik de volgende impressies: http://www.pkn-assen-west.nl/afbeeldingen%20marturia%20nieuw/exterieurprint%201.jpg http://www.pkn-assen-west.nl/afbeeldingen%20marturia%20nieuw/exterieurprint%202.jpg http://www.pkn-assen-west.nl/afbeeldingen%20marturia%20nieuw/exterieurprint%203.jpg Ik vind het er wel mooi uitzien. Volgens de krant komt er een kerk, een school, een kinderopvang en 63 appartementen in.
janneman July 1st, 2003, 01:12 PM het ziet er zeker goed uit diehard.
zeker de bovenste etages met zo'n groot tuinterras zijn de moeite waard en de ligging van het pand ook .
als het goed is kan ik hem straks zo vanuit mijn slaapkamer zijn tussen de andere flats door.
Diehard July 1st, 2003, 03:10 PM Mauritsstraat? Einsteinlaan?
janneman July 1st, 2003, 03:39 PM Troelstralaan richting watertoren
Diehard July 4th, 2003, 04:36 PM @ Janneman
Kan ook :)
De Triade schiet ook al op. Als het goed is wordt daar binnenkort begonnen met deze toren; het bouwplan is in ieder geval goedgekeurd. Zal wel van start gaan als de Rabobank klaar is.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/TRneptunus.gif
janneman July 5th, 2003, 05:13 PM @diehard
over 4 week beginnen ze als het goed is met het Palet te bouwen.
de grond word eerst nog gesaneerd ook dus het zal wel in november zijn dat de eerste paal in de grond gaat maar dat geeft niks als het er maar komt.
Ik zag vanmiddag dat die school aan de vredeveldseweg tegen de vlakte gaat weet jij ook wat hier weer voor terug komt.
Ik hoop niet senioren appartementen van 2 tot 3 hoog want daar hebben ze al genoeg van in Assen , maar ik vrees het wel
Diehard July 5th, 2003, 11:25 PM Ik zou niet weten wat er aan de Vredeveldseweg komt. Ik weet wel dat er op de plek van de Dichtershof dat nu gesloopt is (ten noorden van Cicero) appartementen van acht hoog komen. In het algemeen is men op het gemeentehuis steeds meer hoogbouw 'minded' aan het worden.
(handig zo'n link op het gemeentehuis...)
janneman July 6th, 2003, 02:09 PM @diehard
dus als ik iets wil weten kan ik alles aan jou vragen dus want ik ben zelf ook weleens op het gemeentehuis geweest om dingen te vragen maar dan kijken ze me altijd aan alsof ze water zien branden.
Diehard July 7th, 2003, 12:50 AM Dat komt ook doordat ik planologie studeer en toevallig een opdracht over Assen had (dat ging over het Palet). Met de projectleider hiervan heb ik een middagje over het Palet en over projecten in Assen in het algemeen gehad. Het is dus helaas geen vaste bron. Misschien komt er binnenkort een stage aan en dan wordt het een stuk makkelijker om info over projecten te krijgen :D
Winus July 7th, 2003, 10:42 AM Wel een geinig torentje daar naast de Rabobank. :)
Diehard July 7th, 2003, 01:54 PM Het is een goed begin voor Assen;) Nu maar hopen dat dit doorgezet wordt.
Winus July 7th, 2003, 02:12 PM Ik hoop het ook, voor Assen dan.
EFKA July 7th, 2003, 04:19 PM Ik hoop op een goede fotoreportage over Assen. Idee misschien? Ben best benieuwd.
janneman July 7th, 2003, 09:37 PM @EFKA
Je kan ook in de auto stappen een uur en een kwartier gaan rijden dan kun je het allemaal in perspectief zien
Diehard July 7th, 2003, 10:26 PM @EFKA
Kan wel aan een digitale camera komen dus ik zal wel es kijken wanneer ik tijd heb. Er zijn best leuke dingen; alleen niet hoog :(. Er staan wel een paar leuke dingen in de pijplijn; zie deze thread.
EFKA July 7th, 2003, 11:31 PM @ janneman
Ik wil er natuurlijk zelf geen moeite voor doen... :D
@ Diehard
Veel forummers zijn ook geïnteresseerd in architectuur en stedenbouw. Hoeft dus niet persé over hoogbouw te gaan...
Diehard July 8th, 2003, 11:18 AM @EFKA
In dat geval zal ik eens een keer tijd maken. Er zijn best leuke pics te maken van het Koopmansplein (Vanderveen!) en de huizen aan de zuidkant van het centrum.
@Janneman
Nog meer ideeën voor een reportage?
janneman July 8th, 2003, 12:12 PM @DIEHARD
wat dacht je van de brink en het museum (voor en achterkant)
NAM kantoor(Assen zuid)
Mijn huis
Stadhuis blijft leuk
kantorencomplexen achter de NAM(wel laag maar wel groot)
volgt nog meer
Diehard July 8th, 2003, 04:22 PM Ik dacht aan:
Vanderveen
Forum
Smetanaflat voor het contrast :D
Huizen aan de Nassaulaan
Cicero
Abel Tasmanflat
Status Triade
Stand van zaken:
De Triade - in uitvoering
Cultureel Kwartier - in ontwikkeling (in de herfst duidelijkheid)
Marturiakerk - in ontwikkeling
Het Palet - start na de bouwvak
Veemarktterrein - bestemmingsplan in voorbereiding
Politiebureau Lauwers - voorbereidingsbesluit t.b.v. artikel 19 WRO genomen
Wilhelmina Ziekenhuis - gemeente wil bestemmingsplan aanpassen
Kloosterveste - 2004 ??
Dichtershof - bestemmingsplan in voorbereiding; start begin 2004
Philipsweg (bij Roldertunnel); kantorencomplex 8000 m2 - status mij onbekend
Diehard July 10th, 2003, 02:03 PM Nog een impressie van de Triade:
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/Tplatt1.gif
Op dit moment zijn ze bezig met het groene, zwarte en bruine gedeelte. Daarna zullen de parkeergarages en de appartementen en toren aan de linkerkant gebouwd worden. Tussen de twee parkeergarages komt een winkelstraat. Na deze fase komt fase 2 erachter volgens mij (ik neem aan dat ze de oude Rabobak en Aldi niet laten staan). Hoe dat eruit komt te zien zou ik niet weten.
Overigens is het project een mooi voorbeeld van functiemenging: winkels, appartementen en kantoorruimte voor onder meer de Rabobank.
Diehard August 26th, 2003, 01:54 PM Op de site van AAS architecten vond ik toevallig impressies van het nieuwe regio politiekantoor in Assen. Ik tel een verdieping of 18 :cheers:
http://www.aas-architecten.nl/admin/uploadedImages/grote_foto_176.gif http://www.aas-architecten.nl/admin/uploadedImages/grote_foto_278.jpg
janneman August 29th, 2003, 07:30 PM Assen wordt zo een enge plaats .
zomaar ineens een plan voor een echt vooruitstrevend gebouw voor deze omgeving.
Het lijkt wel goed, zeker als je over de A28 rijdt en je ziet dit ding opdoemen.
Zag vandaag in de krant ook een impressie van hoe het dichtershof eruit komt te zien.
Ik las laatst dat het 8 tot 10 hoog zou worden maar het hoogste wat ik zie is maar 7 hoog dus ik hoop maar dat ze de verkeerde foto hebben geplaatst.
Diehard August 30th, 2003, 11:18 AM Plaatjes van de Dichtershof (ik weet niet of het deze waren die in de krant stonden)
Oude situatie:
http://www.kaw.nl/img/stedenbouw/dichtershof/3bestaand.jpg
Stedenbouwkundig plan:
http://www.kaw.nl/img/stedenbouw/dichtershof/4nieuwe.jpg
Impressie:
http://www.kaw.nl/img/stedenbouw/dichtershof/1plan.jpg
De oostzijde was aanvankelijk bestemd voor kantoren en volgens mij staat dat ook nog op de impressie. Uit gemeentebron heb ik vernomen dat de woningbouwstichting ook hier huurwoningen wil gaan bouwen. In het ontwerp-bestemmingsplan ging het om maximaal 8 hoog meen ik me te herinneren. In ieder geval worden de 180 oude woningen vervangen door iets van 300 nieuwe. Mooie verdichting :). Ook stond het bekend als één van de slechtste wijken ("afvoerputje")van Assen. Door sanering wil de gemeente dat probleem oplossen.
janneman October 6th, 2003, 11:44 AM De regio Assen Groningen waar 12 gemeenten belang bij hebben hebben afgesproken dat er tot 2020 nog 63000 woningen bij gebouwd zullen worden.
Ik ga er wel vanuit dat de meeste woningen gebouwd worden in de plaatsen die aan de A28 liggen.
Volgens eerdere plannen bouwt Assen sowiezo tot 2020 15.000 woningen.
Groningen zal nog wel een flink stuk aan de zuidkant gaan bouwen, dus vraag ik me ook af waar al die andere huizen moeten komen.
Heeft iemand hier al kennis van of is dit voor iedereen nieuw.
Winus October 7th, 2003, 01:29 PM Ik kwam dit net in een topic van Thuner tegen
De meeste woningen (27.400) worden in Groningen/Haren gebouwd. In Assen zijn 9400 nieuwe woningen gepland. Ook Hoogezand (7600) en Roden/Leek (6000) groeien flink. Met name het karakter van Assen verandert. Er komt veel meer hoogbouw.
http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=64097
Diehard November 5th, 2003, 05:50 PM Een update met betrekking tot het politiekantoor (zie enkele berichten terug). Via een intern kanaal (dat ben ik zelf, ik loop er stage :cool: ) heb ik vernomen dat er een artikel 19 lid 1 procedure gevoerd zal gaan worden. Conclusie: de gemeente neemt het plan uiterst serieus, met wat mazzel kan er over een half jaar gebouwd worden:cheers: .
Diehard February 8th, 2004, 02:53 PM Bouwplannen Assen (bron: afstudeerproject inbreidingslokaties ondergetekende :)):
· Politiebureau: kantoortoren 17 hoog. Status: artikel 19, lid 1 in procedure.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/plaatjes HN/HN3a.jpg
· Koopmansplein: woontoren 60 meter. Status: geruchten.
· Acmesaterrein: woontoren 13 hoog. Status: Acmesa gaat in 2005 weg, nieuw bestemmingsplan in voorbereiding.
· Triade: Woontoren 10 hoog. Status: binnenkort in uitvoering.
· Palet: Kantoortoren 10 hoog. Status: bestemmingsplan onherroepelijk.
http://roberto.homelinux.net/hans/plaatjes%20HN/Inrichtingsplan%20Palet2.jpg
· Vredeveld winkelcentrum: woontoren 10 hoog. Status: artikel 19, lid 1 komt in procedure
· Rijnstraat: woontoren 8 hoog. Status: artikel 19, lid 1 in procedure
· Marturiakerk: appartementencomplex 8 hoog. Status: financiële haalbaarheidsonderzoek
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Marturiakerk1.jpg
· Dichtershof: onder andere woontoren 8 hoog. Status: bestemmingsplan in procedure.
http://www.kaw.nl/img/stedenbouw/dichtershof/1plan.jpg
Naast deze plannen zijn er nog heel wat kleinere plannen in totaal goed voor iets van 3000 woningen. Conclusie: Assen gaat lekker inbreiden.
EFKA February 8th, 2004, 04:20 PM Mooi overzicht en zeer aardige plannen.
PLB February 9th, 2004, 11:57 AM Koopmansplein - 60 Meter? geruchten...
Waar in hemelsnaam zou die toren moeten verijzen? En waar te moeten parkeren? hummm... Mooie droom, maar vaak zijn dromen toch bedrog...
Diehard February 9th, 2004, 09:11 PM Originally posted by PLB
Koopmansplein - 60 Meter? geruchten...
Waar in hemelsnaam zou die toren moeten verijzen? En waar te moeten parkeren? hummm... Mooie droom, maar vaak zijn dromen toch bedrog...
De toren moet achter de Hema komen waar nu ongeveer de bushaltes staan, in combinatie met het te ontwikkelen cultureel kwartier. En ja, het zijn geruchten van de stadsarchitect.
PLB February 11th, 2004, 01:38 PM Dat hele gebied is eigelijk al een jaar of 15 aan vernieuwing toe. Een busstation zou daar ook niet misstaan. Eigelijk kan het gebied pas aangepakt worden als de gemeente weet wat met de kolk gat gebeuren;afbreken, gedeeltelijk afbreken, renoveren, niets? Er is al zoveel over gesproken. Ik zie wel wat er gebeurd. Ben alleen heel erg benieuwd wat de plan/projectgrens is waar die toren in komt te staan.
ps. Maak van die eeuwige leegstaande Abel Tasmantoren (13 verdiepingen en thans hoogste gebouw van Assen) een woontoren?
Diehard February 13th, 2004, 05:52 PM @ PLB
Op dit moment is die Abel Tasman grotendeels gevuld met UWV en het Kadaster.
Wat betreft De Kolk kan ik zeggen dat er schot in de zaak zit. De stedenbouwkundige die hier op het gemeentehuis achter me zit is iig bezig met het tekenen van de nieuwe Weiersstraat ter hoogte van de HEMA. De Kolk zal grotendeels afgebroken worden, waarvoor een theater, bioscoop, hotel, congreszalen en 100 woningen in de plaats komen. Alleen de huidige theaterzaal blijft volgens mij staat. Hierover is een exploitatieovereenkomst gesloten met projectontwikkelaar Van Eijl. Er wordt nu samen een bouwplan gemaakt en een bestemmingsplanprocedure gestart.
kosimodo February 17th, 2004, 08:55 PM ter info:
Assen is niet langer snelst groeiende stad Willem van Hamersvelt en Bernd Otter assen - De stad Assen verwacht tot 2020 een groei met zo'n 20.000 inwoners, maar het jaar 2003 heeft daar weinig aan bijgedragen. De Drentse hoofdstad staat al jaren bekend een van de snelst groeiende plaatsen in het Noorden, maar het afgelopen jaar loopt de stad een deuk op in dat imago.
Volgens de gemeentelijke bevolkingscijfers is de groei van Assen blijven steken op 349 inwoners en telde de stad daarmee op 1 januari 61.926 inwoners. In 2002 kende Assen nog een groei met 1350 zielen, dus de rem is zwaar aangetrokken.
In een vergelijking gemaakt door statisticus Henry Thole uit Emmen moest Assen vorig jaar zelfs Hoogeveen voor laten gaan. In de door hem verzamelde gegevens blijft Assen steken op een groei van 334 inwoners waar Hooogeveen een aanwas van 336 scoort. De afwijking van de cijfers heeft te maken met het tijdstip waarop ze zijn opgevraagd.
Emmen volgt in zijn rijtje groeiers op grote afstand op een zevende plaats met 53 extra inwoners. Tynaarlo en Noordenveld groeiden flink met respectievelijk 224 en 217 inwoners in de plus. Midden-Drenthe en Aa en Hunze zagen de bevolking lichtelijk krimpen met 20 zielen in Midden-Drenthe en 66 in Aa en Hunze.
Geringere groei Drenthe
De totale bevolking van Drenthe nam Volgens Thole vorig jaar toe met 1069 inwoners. Dat zijn er aanzienlijk minder dan in de voorgaande jaren. Zo groeide de Drentse bevolking in 2000 nog met 4700 inwoners. De groei van 2003 is vrijwel uitsluitend op het conto van het aantal geboorten (5505) te schrijven, dat het aantal sterfgevallen met 1052 overtrof. Vertrekkers en nieuwkomers hielden elkaar vrijwel in evenwicht.
De rem op de groei van Assen had vorig jaar vooral te maken met de dip in de economie. In 2002 was de groei nog wat groter dan in 2001 omdat er dat jaar extra veel nieuwe woningen zijn opgeleverd. Vorig jaar kwam de klad in de woningbouw en daar moet Assen het vooral van hebben als het gaat om bevolkingsaanwas.
De bevolkingsgroei van de regio moet vooral in de Drentse hoofdstad worden opgevangen, maar als het vertrouwen in de economie daalt is de neiging tot verhuizen een stuk minder. De gemeente had al voorspeld dat er voorzichtigheid zou sluipen in het bouwen van nieuwe woningen en gaat ervan uit dat de dip in de groei slechts van tijdelijke aard is.
Geen bijstelling
Voor een bijstelling van de ambitieuze verwachtingen voor 2020 is het volgens de gemeente nog veel te vroeg. De voorbereidingen voor de woonwijk Kloosterveen 2 gaan onverminderd door. Voor de discussie over de plek voor een volgende nieuwbouwwijk geldt hetzelfde. Wel is duidelijk dat de nadruk voor nieuwbouw van woningen in Assen wat verschuift van de buitenwijken naar plekken in de bestaande stad.
Bron: DvhN
PLB February 19th, 2004, 07:16 PM @ Die Hard.
Komt de stedenbouwkundige achter jou toevallig uit Bovensmilde?
Zo ja, dan heb ik 'm eens persoonlijk ontmoet. Ik ken sowieso wel wat mensen bij de gemeente Assen. Ik ben er namelijk opgegroeid. De laaste tijd is de binding met Assen, tja, nogal afgenomen. Wat wil je, ik ben nu een beleidsmedewerker verkeer in een grote gemeente in Limburg.
Ik ben zeer benieuwd naar de stedenbouwkundige
(en natuurlijk de verkeerskundige) opzet van Weierstraat en de 'nieuwe' Kolk. Weet jij toevallig iets van de ontwikkelingen van het Veemarktterrein en de nieuwe uitleg van Assen. (Volgens mij om en de nabij 10.000 woningen richting Vries/Zeijen ten noorden van de nog aan te leggen golfterrein, waar Kloosterveen ten zuiden ervan ligt.)
Nog even als verkeerskundige mijn mening etaleren
:D
De Groningerstraat bestaat uit twee delen:
een noordelijk deel, namelijk ten noorden van de Europaweg, die tussen de wijken Peelo en Marsdijk ligt
een zuidelijk deel die gesitueerd is tussen het industrieterrein en de wijk Assen- noord (Noorderpark). Naar mijn mening had bij de aanpak/volbouwen van een bedrijvenmterrein waar nu Intratuin/Praxis/Seats en Sofa's liggen de gehele verkeersstructuur aan moeten pakken. Het noordelijk Groningerstraat had NOOIT aansluiting mogen maken met het zuidelijke deel, maar had een rechtdoorgaande routing moeten krijgen met de industrieweg, die een veel grotere capacirteit heeft. Gezien de plannen om in noordelijke richting nog verder uit te breiden (Groot Zeijen en bedrijventerrein Messchenveld) zal de 'smalle' Groningerstraat Zuid echt een verkeerskundig probleem worden. De verkeerskundige die er nu zit moet daarover wat mij betreft een schop onder zijn kont krijgen.
:D :cheers: :happy:
janneman February 20th, 2004, 09:44 PM @PLB
Het golfterrein waar je het over hebt is in principe al klaar , tenminste er wordt gegolfd al.
Opening zal dit jaar nog wel zijn als de accomodatie helemaal klaar is
Vorige week zag ik dat ze met de brug over het kanaal bezig zijn volgens mij zijn dit de voorbereidingen op het verdubbelen van de Groningerstraat, vanaf Unive naar de A28 toe.
De rotonde vanaf de kwantum etc naar het kruispunt Unive is zo aangelegd dat dit baanvak ook verdubbeld kan worden en hoort volgens mij bij fase 2.
Over de woningen die bij ter aard moeten komen weet ik helaas niks(tenminste net zoveel als anderen)
Diehard February 22nd, 2004, 01:03 AM @ PLB
Nee, die stedenbouwkundige komt niet uit Bovensmilde. Mijn binding met Assen is nu op het hoogtepunt omdat ik op het gemeentehuis bovenop alle ontwikkelingen zit.
Over de Kolk is nu nog niet zoveel bekend; het zit in de ontwerpfase wat betreft de gebouwen en de verkeerskundige inrichting. De Weiersstraat wordt volgens mij wel rechtgetrokken en smaller gemaakt ter hoogte van de Hema.
De ontwikkeling van het Veemarktterrein gaan aardig goed; bestemmingsplan is in voorbereiding. Het gebied, wat nu stedenbouwkundig waardeloos is, wordt mooi geupgrade met iets van 130 appartementen, supermarkt en kantoren. Overigens met behoud van een deel van het evenemententerrein.
Over de nieuwe uitleg van Assen kan ik je heel wat vertellen; ben nu namelijk tijdelijk projectsecretaris van de structuurvisie stadsrandzone Assen. Dit gaat over de uitbreiding tot 2030. Op dit moment is de voorkeursvariant voor de korte termijn tot 2015 in ontwikkeling. Binnenkort komt deze variant naar buiten en dan wordt ook duidelijk waar de toekomstige woningbouw gaat plaatsvinden. Waarschijnlijk wordt dat: aanbouw extra woningen aan Kloosterveen; daarna woningbouw en bedrijven op het Messchenveld; bedrijven in Assen-Zuid. Zeijerveld komt er de eerste 15 jaar niet. Verder kan ik je verwijzen naar http://www.assen.nl/asp/Welkom/Welkom.asp?nPageID=9634
Het golfterrein is inderdaad bijna klaar.
Wat betreft je mening over wegvak Peelo; daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Men is nu echter al bezig om het deel te noorden van de sluis te verdubbelen. Tussen de sluis en de Europaweg (inclusief de bajonet met de Industrieweg) is de planvorming gaande. De Groningerstraat ten zuiden van de Europaweg wordt verblijfsgebied.
Plaatjes:
http://www.assen.nl/asp/VerkeerVervoer/Bestandsbeheer/Tunnel%20wegvak%20Peelo.jpg http://www.assen.nl/asp/VerkeerVervoer/Bestandsbeheer/Tunnel%20wegvak%20Peelo%202.jpg http://roberto.homelinux.net/hans/plaatjes%20HN/trace.jpg
De structuurvisie: http://www.assen.nl/asp/VerkeerVervoer/Bestandsbeheer/StructuurvisieWegvakPeeloZuid.pdf Ben geen verkeerskundige, maar het ziet er goed uit!
PLB February 25th, 2004, 11:25 AM @ Die Hard
Geweldig, dank je wel. Ik heb alles aandachtig gelezen en ben weer up to date. Een paar bedenkingen en toevoegingen betreffende het plan.
Toevoeging:
De Groningerstraat ten zuiden van de Europaweg Noord geheel afsluiten voor gemotoriseerd verkeer en een nieuwe ontsluiting maken vanaf de Industrieweg met de Groningerstraat. Daarvoor moet waarschijnlijk een bedrijfskavel worden opgeheven. Deze ontsluiting kan naar mijn idee prima volstaan ter hoogte van de bestaande T-splitsing die o.a. Praxis ontsluit. Met deze fysieke maatregel wordt voorkomen dat er helemaal geen doorgaand verkeer op de Groningerstraat komt. Alleen verkeer is gewenst in geheel Noorderpark die een herkomst en/of bestemming heeft.
Bedenking:
Fasering van Peelerweg noord en zuid. Naar mijn idee had dit andersom moeten zijn. Bij de huidige planning zal bij oplevering
van het Wegvak Peelo noord de wegvak zuid als een soort 'trechter' gaan functioneren. Dit wordt nog meer versterkt wanneer wegvak Peelo noord is opgeleverd en men nog bezig is of moet beginnen met wegvak Peelo zuid.
Nu begrijp ik de fasering omdat wegvak Peelo noord i.c.m. bedrijventerrein Messchenveld wordt ontwikkeld. Ik denk dat de gemeente Assen deze overweging reeds heeft genomen en bepaalde prioriteiten heeft gesteld. Kan ik mee inkomen.
Voor de rest:
Uitbreiding Kloosterveen en Ter Aard intact laten: Geweldig. Ben helemaal niet zo gecharmeerd van die plannen. INbreiding is het toverwoord met kleinschalige uitbreiding. De (lelijke vervelende) Vinextijd is gelukkig voorbij. Daarom lijkt KLoosterveen tot 2030 een goede optie waarbij tot aan de Norgervaart wordt uitgebreid, wonen aan het Pelinck Bos moet heroverwogen worden(dure segment).
Een betere uitbreiding ligt wat mij betreft richting Graswijk, ten zuiden van de A28 en de NAM, met maximaal 2500 woningen. Deze locatie ligt veel gunstiger ten opzichte van het centrum en de huidige infrastructuur kan dit veel beter aan, hoeft in principe geen aanpassing te hebben (Europaweg zuid). Op de kaart maakt deze uitbreiding een 'ovaal' van de bebouwde kern van Assen waarbij het centrum in het midden ligt. Bij uitbreiding richting Vries, Ter aard krijgen we een echte satelietwijk die in principe geen binding heeft met Assen, misschien zelfs nog meer met Groningen. De Vorm van de bebouwde kern wordt overdreven 'eivormig', waarbij het centrum wel heel laag in het ei-vorm ligt.
Winus February 25th, 2004, 11:43 AM Beetje laat: Mooi overzicht Diehard.
Wat staat er eigenlijk nu al aan hoogbouw in Assen buiten de hier al genoemde Abel Tasmantoren?
PLB February 25th, 2004, 03:31 PM eeh, ff nadenken hoor. JA.......
.
.
.
.
6 galerijflats van 11 hoog. 3 in Assen Oost en 3 in Assen Noord (Smetanaflats) en ehhh. Dat was het! Op een uitzondering na van 8 verdiepingen. Het hoogste punt is volgens mij (ben er niet trots op) de zendmast van de Johan Friso Kazerne. (een simpele stalen constructie).
Dus die 63 meter? van een politiebureau is heeeel wat voor asser begrippen en de gemeente staat er eindelijk open voor. Assen heeft volgens mij (weet het niet zeker) de laagste bebouwingsdichtheid van Nederland, gemeten in de opppervlakte van de bebouwde omgeving gedeeld door het aantal inwoners of adressen. Zo is Assen gemeten in bebouwd oppervlakte groter dan Groningen. Je begrijpt dat er dan bijna geen hoogbouw kan zijn (die in bepaalde vormen niet voor hogere dichtheden hoeft te zorgen).
Ik zie het daarentegen wel rooskleurig in voor hoogbouw want eerder in deze draad is al gemeend dat Assen wil inbreiden... om de natuur om de kern van Assen zoveel mogelijk te sparen!
Winus February 25th, 2004, 04:11 PM http://www.assen-oost.nl/mod/gallery/media/19.jpg http://www.assen-oost.nl/mod/gallery/media/27.jpg http://www.assen-oost.nl/mod/gallery/media/20.jpg http://www.assen-oost.nl/mod/gallery/media/14.jpg
Hà, Assen Oost keihard de hoogste. :guns1:
janneman February 26th, 2004, 11:22 PM Ik wil nog even toevoegen dat sinds een paar jaar De Wijde Blik
(bejaardenhuis) ook een woontoren van 10 hoog heeft aan het water.
Die laatste foto is trouwens ook een bejaardenhuis(Vijverhof).
PLB February 27th, 2004, 09:53 AM @ Janneman, dat is waar ook. Dat ding staat er nu ongeveer 6 a 7 jaar. Bij het tegenwoordige Vincent van Gogh school (in mijn middelbare schooltijd nog de CSA). Ouderenflat die midden in de vijver staat. Zat in no-time vol. Mooi project was dat, fietste er destijds elke dag langs.
Diehard February 27th, 2004, 11:06 PM @PLB
Je visie op de fasering van wegvak Peelo Noord is juist. Dat gedeelte zit bij de onwikkeling van Messchenveld in; wordt overigens voor een deel betaald uit de subsidie van SNN.
De uitbreiding wat betreft wonen zal enerzijds plaatsvinden aan Kloosterveen en in Messchenveld 2. Graswijk zal vanwege de sterke beperkingen van A28 en spoor (geluidhinder!) moeilijk te ontwikkelen zijn voor woningbouw. Bedrijventerrein lijkt me logischer.
En ja over hoogbouw, dat heeft Assen weinig van. Maar ik goede hoop dat dat over een 10 jaar wel wat veranderd is.
Nog een anekdote over de bevolkingsgroei van Assen die over 2003 opeens maar 300 was. Waarschijnlijk heeft dat een administratieve reden, zoiets als een heel aantal asielzoekers die opeens werden uitgeschreven.
bobdebouwer February 28th, 2004, 06:44 PM Ik kom elke dag door Assen heen als ik naar school ga, en ik moet zeggen dat ze er met de 1ste fase van Kloosterveen een zooitje hebben gemaakt. De verkeersontsluiting is bar en bar slecht. Iedereen die vanaf de Drentse Hoofdvaart naar Assen wil, moet nu sluiproutes nemen om niet in de knoei te komen bij Kloosterveen. Ik ben niet echt een expert op het gebied van infrastructuur, maar volgens mij zijn ze vergeten de maximale verkeersbelasting uit te rekenen. Dat wil zeggen, hoeveel mensen nou eigenlijk van en door Kloosterveen naar Assen gaan. Gelukkig is het wel wat beter geregeld met het openbaar vervoer. Een groot deel van de Drentse Hoofdvaart bij Kloosterveen is nu busstrook, dus minder geluidshinder voor de 'oorspronkelijke' bewoners aan het kanaal, en zeer snel in de stad.
Diehard February 28th, 2004, 07:19 PM @ bobdebouwer
De situatie is inderdaad niet ideaal, maar volgens mij is er al wel wat verbeterd met het verdubbelen van de Balkenweg. En in 2008 is de tweede hoofdontsluiting klaar. Overigens is het alleen echt druk in de spits. Je kunt je afvragen of je voor dat uurtje de capaciteit enorm moet uitbreiden.
Nog een duidelijke impressie van de Dichtershof gevonden. Bebouwing tot 8 hoog. http://www.swa-assen.nl/nieuws/images/28012004dicht_groot.jpg
Nog een projectje 'De Hoge(:?) Horst'. Niet opzienbarend, maar het geeft wel aan dat het centrum steeds vaker gemiddelde bouwhoogtes van 4 of 5 lagen krijgt. Locatie: de hoek Groningerstraat/Kloerkhorststraat.
http://www.nijhuis.nl/import/afbeeldingen/415/Hogohorstmiddel1.png
bobdebouwer February 28th, 2004, 10:28 PM @ diehard:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom files in nieuwe wijken worden geaccepteerd. In oude stadsdelen konden ze niet weten dat er iedereen nu een auto zou hebben, dat kunnen ze tegenwoordig gewoon berekenen. Naar mijn mening is dit niet bewust gedaan, maar een foutje geweest van de planners.
Maar Assen gaat in ieder geval de goede kant op, zolang ze de binnenstad niet verder verminken vind ik het goed, en in geval van hoogbouw, beter!
Diehard February 29th, 2004, 04:17 PM Natuurlijk kun je heel goed berekenen wat de verkeersintensiteiten zullen worden. Twee kanttekeningen: Moet je je capaciteit plannen op de intensiteiten van de spitsperiode, een periode van een uur, misschien anderhalf uur per dag?
Een andere kanttekening is dat Kloosterveen veel sneller gegroeid is dan voorspeld (net als Assen in totaal overigens). Maatregelen komen dan altijd te laat.
Overigens, wat bedoel je met het verminken van de binnenstad? Ik kan me er zo niks bij voorstellen...
PLB March 1st, 2004, 01:09 PM @BobdeBouwer
De verkeerssituatie bij Kloosterveen geef ik je helemaal gelijk, dat was zeer slecht. Derhalve moet ik bekennen, dat ik niet weet hoe de situatie nu is na de verdubbeling van de balkenweg. Idd heeft de gemeente volgens mij ook geen rekening gehouden met en dermate grote groei van KLoosterveen i.c.m. mobiliteit, zoals Die Hard al had gezegd.
Anderzijds zijn er zeer lange en grote discussies geweest betreffende verkeerontsluiting S20, voordat de plannen van KLooster ook maar enigszins in de steiger stonden. Dus de randvoorwaarden lagen er wel: de PVA was goed i.a.w. waar zijn we en waar willen we vervolgens naar toe met het gebied?
Voor de S20 zijn er verschillende varianten geweest met nogal verschillende routes. Een zeer ambitieus idee was om de afslag Assen op de A28 een kilometer naar het noorden te verleggen (bij Pittelo). De Domeinweg (die nu juist een langzaam verkeerverbindig wordt/al is) zou, niet schrikken, helemaal doorgetrokken worden naar provinciale weg (N34 of N33) van Emmen naar Leeuwarden en zou tot en met Bovensmilde 4 stroken hebben. De Domeinweg zou een half klaverblad worden met de A28. Deze ambitieuze plannen waren in het kader (begin jaren 90) om Assen een betere verbinding naar het westen te geven richting Drachten en Leeuwden. Dit is nu nog steeds barslecht. De Balkenweg zou slechts dienen ter ontsluiting van KLoosterveen.
Dit stuitte natuurlijk op onwijs veel weerstand.
1. De weg loopt nu langs de wijk en zou dan dwars door we wijk gaan lopen.
2. Kosten? zeer hoog, maar dan had je ook wat, Assen zou dan in plaats van alleen een noord zuid orientatie ook een oostwest orientatie krijgen, maar Assen moest voldoen aan een woningbouwprogramma en dat was wat Assen juist wilde...
3. De grootste emmer water op de gloeiende plaat was, jawel,
van de Valk hotels. Van de Valk zit nu perfect strategisch langs de afslag Assen. Bij verschuiving van de afslag A28 zou van de Valk uit Assen verdwijnen en tja, dit megahotel/motel met al zijn beursen en congressen zo maar laten gaan, hmmm toch maar niet dacht de gemeente?
Dit is een van de redenen waarom de Balkenweg er nu zo bijligt en hé, ik vind het helemaal zo beroerd nog niet want zoals Die Hard zei is een bepaalde mate van congestie in de spits (als het in tijd maar niet te lang is) acceptabel. Wat dat betreft wordt er met verschillende maten gemeten per gemeente. Kloosterveen mag er als wijk wezen, een deel van Marsdijk 2 wordt daarentegen over 10 jaar weer afgebroken
:colgate:
bobdebouwer March 4th, 2004, 11:53 AM @ diehard:
Met verminking van de binnenstad bedoel ik de totaal geflopte mengeling van architectuurstijlen zoals aan het Koopmansplein. De Hema moet er heel gauw weg, of in ieder geval een ander gebouw krijgen, het paar jaar oude Forum sluit totaal niet aan op de oudere bebouwing richting het station, en het nieuwe Vanderveen is mooi, maar staat op de verkeerde plek.
Dan wil ik het nog even hebben over de mooie panden aan de Brink, die totaal worden verkracht (sorry mensen) door het tegenoverliggende justitiegebouw. Als architect zou ik me doodschamen voor zulke pretentieloze architectuur op een plek die zo mooi had kunnen worden.
Veel interessante architectuur heeft Assen al niet, dus we moeten zuinig zijn met bijvoorbeeld het Drents Museum. Enorm mooi gebouw, op een mooie plek nabij het centrum, en weet je wat er tegenover staat? Juist, dat communistisch aandoende wooncomplex waarvan volgens mij de helft van leeg staat. En om een schepje erboven op te doen heeft justitie vlak naast dat gebouw een gigantische bakstenen kantoor met kleine pleeraampjes als dependance voor dat andere gedrocht neergezet... :rant: Moet ik verder gaan?
@ PLB: precies, ze wilden die weg dwars door een gewaardeerd natuurgebied, en mijn achtertuin aanleggen. Ik denk dat je de situatie wel kent, Bovensmilde en Midden-Smilde liggen aan een kanaal, met een zeer drukke N-weg, dus dat zou betekenen dat het verkeerslawaai voor velen in deze plannen van 2 kanten zou komen. Naar mijn idee is het terecht dat die weg er niet is gekomen!
PLB March 4th, 2004, 06:41 PM @BoB
Het nieuwe gebouw justitie, ja dat is echt heeeel erg. Schaamrood rond de kaken. Het oude Sine Justitia is prachtig, maar dat lelijke rode bakstenen gebouw, dat een paar jaar geleden is opgeleverd is overal zichtbaar...
Voor echte Architectuur in Assen moet je het in die hoek ook niet zoeken. Kijk naar oud-zuid zoals Broeklaan, Beilerstraat, Hertenkamp, etc. Niet voor niets heeft Assen de bijnaam Paleisjesstad.
bobdebouwer March 6th, 2004, 07:50 PM @ PLB:
Precies, nieuwe geslaagde architectuur is tot op heden nog ver te zoeken in Assen!
Diehard March 9th, 2004, 01:40 AM Originally posted by bobdebouwer
@ diehard:
Met verminking van de binnenstad bedoel ik de totaal geflopte mengeling van architectuurstijlen zoals aan het Koopmansplein. De Hema moet er heel gauw weg, of in ieder geval een ander gebouw krijgen, het paar jaar oude Forum sluit totaal niet aan op de oudere bebouwing richting het station, en het nieuwe Vanderveen is mooi, maar staat op de verkeerde plek.
Dan wil ik het nog even hebben over de mooie panden aan de Brink, die totaal worden verkracht (sorry mensen) door het tegenoverliggende justitiegebouw. Als architect zou ik me doodschamen voor zulke pretentieloze architectuur op een plek die zo mooi had kunnen worden.
Veel interessante architectuur heeft Assen al niet, dus we moeten zuinig zijn met bijvoorbeeld het Drents Museum. Enorm mooi gebouw, op een mooie plek nabij het centrum, en weet je wat er tegenover staat? Juist, dat communistisch aandoende wooncomplex waarvan volgens mij de helft van leeg staat. En om een schepje erboven op te doen heeft justitie vlak naast dat gebouw een gigantische bakstenen kantoor met kleine pleeraampjes als dependance voor dat andere gedrocht neergezet... :rant: Moet ik verder gaan?
Wat betreft het Koopmansplein zie je het volgens mij wel erg zwart. OK, de Hema moet eigenlijk weg. Maar de rest van de bebouwing rond het plein vind ik heel aardig. Het geeft het plein een goede beslotenheid. Het enige wat ontbreekt is iets (en dan geen fontein!!) in het midden van het plein. Vanderveen is het dominante gebouw van het plein en staat er als zodanig juíst goed. Wat hier ontbreekt zijn uitgaansgelegenheden; 's avonds is het een dooie boel.
Verder kan ik je niet heel goed volgen over de geflopte binnenstad. Een stad is per definitie organisch gegroeid en bevat dus een mengeling van meerdere meer of minder overheersende bouwstijlen. Een mengeling van stijlen contrasteert per definitie. Dus wat is je argument, behalve je mening over een bepaalde bouwstijl? Ik vind het Drents Museum niet minder mooi omdat daar tegenover een minder mooi gebouw staat (waarvan de woningen overigens stuk voor stuk bewoond worden).
Ik kan het wel met je eens zijn dat Assen niet heel veel bijzonders heeft. Maar toch hebben de gebieden die PLB noemt een aantal mooie gebouwen uit de periode 1800 - 1940.
bobdebouwer March 9th, 2004, 01:58 PM Een mengeling van stijlen is niet per definitie verkeerd, het kan heel goed uitpakken. Maar dat kan ik dus niet zeggen over de bebouwing tegenover het Drents Museum. De architect had op z'n minst zijn best kunnen doen om het gebouw een beetje in de omgeving laten passen. Ach, misschien ben ik wel iets te kritisch over Assen, maar ik kan me zo ontzettend storen aan dat soort miskleumen... :rant:
Diehard March 9th, 2004, 03:46 PM Ach ja, het waren de jaren zeventig..
PLB March 9th, 2004, 06:18 PM @Bob
Het centrum van Assen (en dan met name het kernwinkelgebied) is in 2 gebieden onder te verdelen. Heel simpel: Oud en Nieuw.
Onder oud versta ik: Oude straat, Nieuwe Huizen, Kruisstraat, Gedempte Singel, Kerkstraat, Singelpassage, etc... die hoek i.e.g.
Onder nieuw versta ik: Koopmansplein, Vanderveen(die helaas ook een 'nieuwe' uitstraling heeft in de 'oude' straten, retro was misschien hier op zijn plaats), 't- Forum, Mercurius centrum, Neptunusplein(Triade) en de Hema.
Wanneer je in de binnenstad loopt zijn de oude gebouwen nu niet van dermate kwaliteit dat de nieuwe architectuur zich daar op moet aanpassen. Dan zou het altijd een wel heel erg dorps karakter behouden. Ik denk dat Assen blij mag zijn met de benoeming van provinciestad. Bijvoorbeeld in de Oudestraat (Scapino) hebben de meeste winkels nog steeds van die overhangende houten kisten luifels over de hele breedte boven de etalage. Dit is typisch eind jaren 70 begin 80 en dat is zo ontzettend 'uit'. Ik zou niet willen zien dat de nieuwe bebouwing zich hierop aansloot.
Assen nieuw is gebouwd op de zeer slecht onderhouden gebouwen en de zeer armzalige bouw dat op en nabij het Koopmansplein lag. Deels is gebombardeerd in de WO11.
Anderzijds ben ik het met je eens dat Assen, een klein beetje een zooitje is aan stijlen van architecturen. Maar je moet dit wel in de juiste context plaatsen want heel veel beter had het toch bijna echt niet gekund.
De nieuwe inrichting en renovatie van oud Assen en dan met name de bestratingen zoals Kerkplein (nu een terras), De Brink, Hotel de Jonge,etc en de nieuwe verlichting/lantaarnpalen verdienen wel een PLUIM.
:)
Berrtus March 9th, 2004, 06:31 PM waneer zien we hier een keer en leuk foto-overzicht van het centrum van Assen?
PLB March 9th, 2004, 07:03 PM Tja, dat gaat wat mij betreft moeilijk ik woon namelijk dik 300 km verderop in Heerlen... Dus Assenaren (Die Hard)
Diehard March 11th, 2004, 06:55 PM Ik zal de digitale camera van me vader eens een middag jatten.
Koala March 11th, 2004, 08:18 PM iedereen kan lullen wat ie wilt,
ik vind het een strak plan!
wordt best leuk denk
wanneer is het eigenlijk af? en wanneer beginnen ze?
Diehard March 13th, 2004, 01:47 PM Originally posted by Koala
iedereen kan lullen wat ie wilt,
ik vind het een strak plan!
wordt best leuk denk
wanneer is het eigenlijk af? en wanneer beginnen ze?
:?
PLB March 16th, 2004, 06:48 PM @ Die Hard
Zie begin deze topic (KLoosterveste)
Diehard March 17th, 2004, 01:16 AM Ow ja, daar begon het inderdaad mee.
Diehard April 15th, 2004, 01:51 PM Twee impressies van het Cultureel Kwartier; voor wat het waard is :|. Men (van Eijl en de gemeentelijke projectleider + ondersteuning) is in ieder geval bezig!
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/CK Massastudie.jpg
http://www.ruedarch.nl/RALpro/0311/RAL3_0311_101.jpg
Ook kwam ik nog een nieuwe impressie van het politiebureau tegen op de site van AAS Architecten. Snel bouwen dat ding!
http://aas.asweb.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_559.jpg
vinman April 16th, 2004, 05:40 PM Ja inderdaad, wanneer is dat politiebureau klaar, of beter nog wanneer beginnen ze met bouwen. Heeft iemand hier info over. :)
En het culturele kwartier is wel mooi, alleen dat tweede plaatje maakt mij niet inthousiast. Maar ja, vast nog geen plaatje die ver ontwikkeld is in het ontwerp stadium.
Diehard April 16th, 2004, 08:26 PM @ Vinman
Op dit moment loopt een artikel 19, lid 1 procedure en die is ergens in november gestart. In de periode januari, februari was de gemeente bezig met de ruimtelijke onderbouwing van de vrijstellingsprocedure. Ik vermoed dat de provincie binnenkort de verplichte verklaring van geen bezwaar zal afgeven. Als er niet al te veel bezwaren binnenkomen, verwacht ik dat de bouw ergens na de zomervakantie start. Maar ja, je weet maar nooit in klagend Nederland :bash: .
Het cultureel kwartier wordt volgens mij heel aardig. De programmering van de oude Kolk loopt in ieder geval tot mei 2005.
Belangrijkste kenmerken:
Toneeltoren van 30 meter hoog
Grote zaal met 800 - 1200 stoelen
Kleine zaal met 250 stoelen
Poppodium
Bioscoop met 3 - 7 zalen (600 - 1000 stoelen)
Oude theaterzaal wordt een Grand Café
Hotel met 80 kamers
Congresruimte
100 appartementen
Parkeergarage voor 700 auto's
Meer info: http://www.assen.nl/smartsite1077.htm
vinman April 17th, 2004, 12:49 PM Bedankt voor de info Diehard.
Ok, het word een mooi project de kolk. Al hoop ik wel dat het architectonisch iets wordt. Niet op die plek een beetje kitscherige retro. Want dan is die denk ik die toren over een paar weer verouderd. :bash:
bobdebouwer April 17th, 2004, 05:52 PM Tsja ik ben zelf ook niet ondersteboven van het ontwerp voor de nieuwe kolk, maar ja wat verwacht je van een stad als Assen? Ik hoop trouwens wel dat het het oude gebouw (tenminste de gevel) aan de vaart en de Cinemazaal intact laten, die hebben naar mijn mening nog steeds een goede uitstraling!
Wat betreft het politiebureau moeten ze maar snel gaan bouwen! op dit moment ligt het perceel nog erg onaangeroerd bij. Dit zal direct de eerste hoogbouw bij mij in straat worden, dus ik volg het project op de voet!
vinman April 17th, 2004, 07:09 PM De plannen zijn volgens mij wel zo de het oude pand blijft staan, dus wees maar niet bang.
Ik vind dat assen het culturele kwartier hard nodig heeft, maar het moet wel modern zijn qua architectuur, maar ja dat weten jullie al. :cheers:
Oh ja, wordt het politiegebouw het hoogste flatgebouw in drenthe, of heb ik dat mis :) .
bobdebouwer April 17th, 2004, 08:56 PM volmondig: JAAA!! Ik kan me een stukje uit het Dagblad vh Noorden herinneren waarin nog enkele hoge gebouwen uit Drenthe werden genoemd, ze hadden het over de Abel Tasmantoren 12 verdiepingen, ook uit Assen, een 20 meter hoge industriesilo uit Beilen, en een kerktorentje van 35 meter uit Sleen. Zelf kan ik daar nog een televisietoren van 300 meter in Smilde en een vuilverwerkingsschoorsteen uit Wijster bij toevoegen...
vinman April 17th, 2004, 10:13 PM Maar in Emmen heb je toch ook zo'n aardige hoge toren staan. Niet dat die mooi is, of hoort Emmen niet bij Drenthe.
Diehard April 17th, 2004, 11:31 PM Maar in Emmen heb je toch ook zo'n aardige hoge toren staan. Niet dat die mooi is, of hoort Emmen niet bij Drenthe.
Ik heb eigenlijk nog nooit wat van Emmen gehoord op dit forum. Er staat wel een flat die vroeger volgens mij 'het Roze Hotel' heette. De hoogte zou ik niet weten.
@ Bobdebouwer
Volgens mij is het getoonde ontwerp een behoorlijk oude. Ik ben benieuwd wanneer er nieuwe en meer uitgewerkte schetsen komen.
bobdebouwer April 18th, 2004, 04:50 PM Emmen hoort wel bij Drenthe ja, maar volgens mij staat er geen hoogbouw... Tenminste, ik kom het niet tegen als ik naar de dierentuin ga :-)
darulez April 18th, 2004, 06:44 PM Emmen hoort wel bij Drenthe ja, maar volgens mij staat er geen hoogbouw... Tenminste, ik kom het niet tegen als ik naar de dierentuin ga :-)
Het is al weer jaren geleden dat ik in Emmen ben geweest. Maar er staat me wel iets bij van een ronde woontoren in het centrum. Toen vond ik hem best hoog. Nu weet ik het niet meer.
vinman April 18th, 2004, 07:19 PM Nee, dat klopt, er staat er in het centrum een ronde toren aan de rondweg van emmen die langs een Centrum ligt. Maar die is volgens mij maar 10 verdiepingen hoog. Ik bedoel een flatgebouw, nogal galarijflatachtig, die meer in een woonwijk staat achter het centrum. Deze is niet zo goed zichtbaar, maar is volgens mij nu wel het hoogste flatgebouw van Drenthe (als ik het goed heb tenminste) en heeft al volgens mij zo'n 16 verdiepingen. Maar de preciese hoogte weet ik niet. :)
Diehard April 29th, 2004, 11:22 AM Aantal foto's van de Rabobank (22 meter hoog). Ik vind hem erg mooi geworden, vooral vanwege de rondingen en de hellingshoek (zoiets als KPN op KVZ) van de voorkant. Samen met de nog te bouwen woontoren van 10 hoog (links op de foto's) wordt dit een mooi pleintje!
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Rabobank.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Rabobank1.jpg
Ter herinnering ;)
janneman April 29th, 2004, 03:00 PM weet jij ook wanneer ze met die woontoren beginnen diehard.
ik had begrepen dat dat dit voorjaar zou zijn toch
vinman April 29th, 2004, 03:15 PM Die toren, daar beginnen ze al snel mee hoor!
Diehard April 29th, 2004, 03:23 PM De bouwvergunning is in ieder geval al lang verleend.
bobdebouwer April 29th, 2004, 05:29 PM De grond ligt er anders nog behoorlijk onaangeroerd bij... geen hekje of pionnetje te ontdekken!
Diehard May 1st, 2004, 08:54 PM De grond ligt er anders nog behoorlijk onaangeroerd bij... geen hekje of pionnetje te ontdekken!
Dat is ook wel logisch omdat ze eerst fase 1 gaan afmaken.
darulez May 1st, 2004, 10:40 PM Ter herinnering ;)
http://roberto.homelinux.net/hans/TRneptunus.gif
Heeeeee....het ronde torentje...:)
bobdebouwer May 2nd, 2004, 03:20 PM Ik ben gisteren langs dat nieuwe stukje gekomen, dat is echt heel mooi geworden!!
vinman May 2nd, 2004, 10:54 PM Welk nieuwe stukje bob de bouwer
bobdebouwer May 3rd, 2004, 04:54 PM De nieuwe Rabobank natuurlijk :) Dat gebied is nu echt zoveel mooier geworden! Ik kan me nog herinneren dat ik er als klein jochie altijd naar de Giraf wou omdat die grote Giraf er altijd stond. Even later kwam daar de Marca (geloof ik) en de laatste jaren dient dat gebouw als overdekte parkeerplaats. En nu staat er op die ouwe parkeerplaats van de Giraf zomaar een schitterende Rabobank... Weet iemand wat er nou op de plaats van die overdekte parkeerplaats komt?
Diehard May 3rd, 2004, 08:36 PM Even het overzichtsfotootje maar weer eens opgezocht ;). De groene Rabobank en de zwarte appartementen (die nu wit blijken te zijn :S) zijn klaar, evenals de parkeergarage en de appartementen en winkels daarachter.
In de tweede fase worden de toren en de rij appartementen langs het kanaal gebouwd. Ook op de plek waar nu de overdekte parkeerplaats is wordt dan gebouwd. Hier komen een Albert Heijn, een winkelpassage en een parkeergarage.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Triadelucht1.gif
Winkelpassage; rechts is klaar, links start binnenkort.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Tentreeneptunusplein.gif
Diehard May 3rd, 2004, 09:30 PM Nieuwsbericht op www.assen.nl.
Ontwikkeling Stadsbroek II
ASSEN, 3 mei 2004
Het College van Bugermeester en Wethouders van Assen brengt het voorontwerp bestemmingsplan Stadsbroek II in de inspraakprocedure op 7 mei. In het bestemmingsplan streeft het college naar een voorziening met (boven)regionale uitstraling met nieuwe faciliteiten op het gebied van sport, recreatie en de komst van een hotel. Op 24 mei presenteert de gemeente het voorlopige ontwerp samen met de Milieu Effect Rapportage (MER) aan belangstellenden tijdens een inspraakavond in het Stadhuis.
Het ontbreken van de MER en het te globale karakter van het eerste bestemmingsplan voor Stadsbroek vormden in 2002 de aanleiding voor de Raad van State om het plan te vernietigen. De gemeente Assen heeft vervolgens een MER laten opstellen en deze besproken met de klankbordgroep Stadsbroek. Uit de alternatieven van de MER heeft het college nu een voorkeursalternatief uitgewerkt in een voorontwerp bestemmingsplan Stadsbroek II. Het college zet in op:
het openhouden van de ijsbaan;
het bouwen van een hotel rond de ijsbaan (ca. 360 kamers);
het realiseren van de "hal van Sevilla" (expositiehal);
een multifunctionele sporthal;
een tennis-/evenementenhal;
extra velden voor de voetbalclub ACV.
Het openhouden van de ijsbaan is mede afhankelijk van het ombouwen van de ammoniakinstallatie naar een installatie met een andere koeltechniek. Hierdoor kan de benodigde hoeveelheid ammoniak op het terrein worden verminderd met 80% en is het mogelijk om een hotel te bouwen rond de ijsbaan.
Naast vertegenwoordigers van de omwonenden van terrein en de projectontwikkelaar Van der Most bestaat de klankbordgroep Stadsbroek uit vertegenwoordigers van de sportverenigingen ACV, Sudosa en de atletiekvereniging AAC.
Ik ben benieuwd hoe die 360 kamers worden vormgegeven. Ik meen me uit mijn stageperiode te herinneren dat hiervoor een toren van 30 meter komt.
vinman May 4th, 2004, 03:29 PM Dat zou heel mooi zijn diehard, alhoewel 30 meter in Nederland niet hoog is, is het voor Assen heel wat. Als er allemaal van die torens komen in Assen ben ik heel blij.
Maar wie weet, zijn die plannen veranderd, hoop het niet.
Heb geen zin in een al te plat Assen.
Diehard May 4th, 2004, 08:32 PM ...alhoewel 30 meter in Nederland niet hoog is, is het voor Assen heel wat...
Ik denk dat dit een hele goede opmerking is om te onthouden. We kunnen met zijn allen wel gaan janken dat het in Assen niks voorstelt qua hoogbouw, maar we kunnen het ook een beetje realistischer zien. Relatief gezien is een torentje van 30 meter voor Assen een goede stap voorwaarts (en een toren van 65 meter natuurlijk helemaal); juist omdat er in Assen op dit moment weinig hoogte en massa is. In Rotterdam stelt zoiets natuurlijk geen ruk voor, maar vanuit het perspectief van Assen is het naar mijn mening best te waarderen.
janneman May 4th, 2004, 09:37 PM Er zijn dus nogal wat plannen voor grootscheepse sportaccomodaties in Assen.
wat velden voor ACV erbij een indooratletiekhal moet er komen volgens mij.
Op het nog aan te leggen Messchenveld wil iemand een indoor centrum bouwen met een bowlingbaan met 18 wedstrijbanen wat direkt de grootste van Noord Nederland zou zijn. Dat betekent ook dat er internationale wedstrijden gespeeld kunnen worden.
Sportpark Kloosterveen is zo goed als klaar evenals de golf en countryclub.
janneman May 4th, 2004, 09:38 PM Er zijn dus nogal wat plannen voor grootscheepse sportaccomodaties in Assen.
wat velden voor ACV erbij een indooratletiekhal moet er komen volgens mij.
Op het nog aan te leggen Messchenveld wil iemand een indoor centrum bouwen met een bowlingbaan met 18 wedstrijbanen wat direkt de grootste van Noord Nederland zou zijn. Dat betekent ook dat er internationale wedstrijden gespeeld kunnen worden.
Sportpark Kloosterveen is zo goed als klaar evenals de golf en countryclub.
Diehard May 4th, 2004, 11:45 PM Over het Messchenveld nog het volgende gevonden op www.dvhn.nl
Vermaakcentrum in Assen
assen - Horecaondernemer Ronald Koenzen wil in Assen een groot vermaakcentrum beginnen met bowlingbanen, een skibaan, een lasergamehal, kartbaan, kegelbanen en een discotheek.
Het complex moet verrijzen op bedrijventerrein het Messchenveld in Assen-Noord, vlakbij de A28. Koenzen wil het Asser Bowling- en Vrijetijdscentrum in 2006 openen. Kosten: tien miljoen euro. Geldschieters zijn Reinders Vastgoed Projectontwikkeling in Groningen en een brouwerij. Bij de gemeente Assen is een aanvraag ingediend voor bouwgrond. Het complex beslaat tien- à vijftienduizend vierkante meter.
23 april 2004, 23:34 uur
Eisso May 5th, 2004, 01:14 PM Nog ff wat nieuwe maquettes van het politiebureau:
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_project_nieuws_foto_265.jpg
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_559.jpg
Of waren deze al bekend? Annyway, leuk om er weer eens naar te staren....Die Assenaren boffen maar met zo'n gebouw op komst!!!! Ga in de toekomst gewoon weer via de A28 naar utrecht :)
vinman May 5th, 2004, 02:09 PM Het plaatje kenden we al, maar altijd leuk om overnieuw te zien, zeker als Assenaar ( maar ook als hoogbouwfriek) Ik hoop dat alles nog goed komt met die toren en dat ze hem zo snel mogelijk gaan laten bouwen. Als alles maar goed komt!!!
Eisso May 5th, 2004, 04:33 PM Ik heb er wel vertrouwen in hoor. De toren komt toch niet echt vlakbij huizen te staan? Dat betekend dus al nouwlijks protest van buurtbewoners. Bovendien hebben ze in Assen ook wel door dat je als stad (en zeker als provinciehoofdstad) een smoel moet hebben, een uitstraling naar buiten, een landmark...En met alleen een beeld van Bartje kom je dr dan niet vrees ik. OK, veel Assenaren leven nog in de illusie dat ze in een esdorp wonen, en zullen protesteren teggen alles dat maar de indruk wekt grootstedelijk te zijn. Maar met 60.000 inwoners zullen ze dr toch aan moeten gelovn vrees ik. Laat t politiebureau een mooie springplank zijn voor andere hoogbouw!
Diehard May 5th, 2004, 11:47 PM Ik heb er wel vertrouwen in hoor. De toren komt toch niet echt vlakbij huizen te staan? Dat betekend dus al nouwlijks protest van buurtbewoners.
Ik ben in november bij de informatieavond geweest. Er zaten een paar mierenneukers tussen, maar het valt wel aardig mee met de protesten. Het project heeft wel voor wat beroering in de gemeenteraad gezorgd. Om de toren planologisch te regelen is een vrijstelling ex. artikel 19, lid 1 nodig, vanwege de geldende maximale bouwhoogte van 20 meter. Deze vrijstellingsprocedure is in Assen gedelegeerd aan B & W. En laat een gedeelte van de gemeenteraad op de informatieavond horen dat er opeens 60 meter hoog gebouwd gaat worden... Bouw van zo'n hoge toren kon toch niet zomaar zonder besluit van de gemeenteraad plaatsvinden... Er werd al gesproken over intrekking van het delegatiebesluit. Gelukkig heeft dit geen invloed op de procedure van de Regiopolitie.
Wat mogelijk nog wel voor vertraging kan zorgen bij de provincie is het ontbreken van een visie op hoogbouw als onderbouwing. Gelukkig is men al bezig om een hoogbouwvisie te ontwikkelen, met als werktitel "Visie hoger bouwen" (mijns inziens past die titel uitstekend bij Assen :|)
bobdebouwer May 6th, 2004, 10:59 AM Ik sta nog steeds te juichen om dit plan. Als alles doorgaat kom ik elke dag met de bus langs de bouwplaats!
Er wonen naar mijn schatting zo'n 5 gezinnen in de gehele omtrek, voor de rest staan er alleen bedrijven (palletfabriek, kantoren verderop) dus ik verwacht weinig weerstand van buurtbewoners.
janneman May 31st, 2004, 05:43 PM als dit geen doorgang vind ga ik me er nog voor schamen dat ik in Assen woon zeg.
Niemand heeft last van dit gebouw
vinman May 31st, 2004, 05:54 PM Haha, ja dat doe ik nu al. Weet niet hoe ik hier in deze hel ben terechtgekomen!
bobdebouwer May 31st, 2004, 10:18 PM Ik zeg altijd maar: Assen is gewoon een omhooggevallen dorp! Ik hoop dat ze er wat aan kunnen doen met die toren!
vinman May 31st, 2004, 10:24 PM Ik denk met meerdere torens en een goede verdichting. Die ene toren is nog niet genoeg om er hier wat van te maken.
Oh ja, ook nog een beter uitgaansleven. Nu moet je steeds naar die dorpjes in de omgeving die wel uitgaansgelegenheden hebben.
Shockwave May 31st, 2004, 10:44 PM Binnenkort klasseavond in Assen (bij iemand thuis..) wij gaan dus indrinken in...
...
...
Café de Dronken Ezel! (ofzo..) :cheers: :D
vinman June 1st, 2004, 01:37 PM Cafe de Dronken Ezel? Hu, dat ken ik niet. Ken al die cafe's hier in Assen niet zo goed. We hebben hier niet zoveel cafe's. Stom dat ik dat ene cafeetje dan niet ken. Misschien is het dat nieuwe cafeetje dan wel die aan de Markt ligt. Weet het nie zeker.
Diehard June 3rd, 2004, 01:41 PM Nieuwe pics van Kloosterveen (29 mei 2004; bron: www.kloosterveen.nl)
http://www.kloosterveen.net/wijkfotos/fotos/luchtfotos/2004_05_29/bigimages/p1010027.jpg
http://www.kloosterveen.net/wijkfotos/fotos/luchtfotos/2004_05_29/bigimages/p1010028.jpg
Ter vergelijking de situatie een jaartje geleden:
http://www.kloosterveen.nl/images/luchtfoto/P1010033.JPG
http://www.kloosterveen.nl/images/luchtfoto/P1010034.JPG
darulez June 3rd, 2004, 05:16 PM Dat schiet al aardig op daar. En vanaf daar bouwt Assen richting noorden toch?
Diehard June 4th, 2004, 12:48 PM Kloosterveen 1 is nu zo goed als klaar (op Kloosterveste na dan). Op de foto's zie je dat ze bezig zijn met het eerste deel van Kloosterveen 2 (Kloosterhout). Hierna gaan ze verder met Kloosterveen 3 (bovenop het oorspronkelijk geplande Kloosterveen). Als dat klaar is (en dan zijn al wel 10 jaar verder) gaat men in Messchenveld verder bouwen. (zie ook: http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Thema%20Wonen%20en%20Bouwen/Projecten/Westelijke%20stadsrandzone/samenvattingLangetermijnvisieStadsrandzoneAssen.pdf)
Als er nog mensen geïnteresseerd zijn in foto's van Asser rijksmonumenten: op de website van de gemeente staan ze allemaal :) http://www.assen.nl/smartsite4489.htm Sommige zijn lekker truttig, maar er staan leuke paleisjes tussen!
Edit: op deze site nog veel mooiere pics: http://www.ahvassen.nl/monumentenrijk.htm
Diehard June 14th, 2004, 11:44 AM Krantenbericht uit DvhN, de Politietoren is weer een stap dichterbij :cheers:
'Sterke arm verdient een hoge toren'
assen - De raadscommissie fysieke infrastructuur mag donderdag zeggen of zij het hiermee eens is.
De politietoren moet op een bedrijventerrein komen bij de afslag Assen van de A28. B en W komen nu met een planologische onderbouwing. De raadsfracties hadden hierom gevraagd. In december was de verontwaardiging groot toen bleek dat het college op eigen houtje wilde meewerken aan een forse afwijking van het Asser beleid - niet hoger bouwen dan twintig meter. "Je staat als raad met de mond vol tanden", was toen de reactie.
Assen presenteert zich als Stad in het groen. Dit groene imago laat onverlet dat de presentatie als stad wel wat sterker kan, aldus het college. De hoogste gebouwen in Assen zijn ongeveer veertig meter. De beoogde bouwplek aan de A28 is volgens de planologische onderbouwing een belangrijk knooppunt; de centrale entree van Assen kan best hoogbouw gebruiken die fors afwijkt van wat tot nu toe gebruikelijk is.
Bovendien, aldus diezelfde onderbouwing, is de politie van groot maatschappelijk belang. Kortom, de sterke arm verdient een hoge toren. De conclusie luidt dat de toren planologisch aanvaardbaar is en goed past in de ruimtelijke opbouw van de stad.
bobdebouwer June 18th, 2004, 08:18 PM Uit het Dagblad van het Noorden van 18 juni:
"Groen licht voor bouw politietoren
assen - Assen krijgt langs de A28 een zestig meter hoge kantoortoren. De bouw van het nieuwe hoofdkwartier van de Drentse politie kan doorgaan. Donderdagavond ging de meerderheid van de gemeenteraad akkoord met de toren. Die wijkt flink af. Hoger dan dertig meter is tot nu toe niet gebouwd in Assen. "
:carrot: :carrot: :carrot:
darulez June 18th, 2004, 09:09 PM Ik ben niet zo'n fan van de politie, maar toch mooi dat Assen zo'n toren krijgt langs de A28.
vinman June 18th, 2004, 10:11 PM Ben het eens met je darulez, maar als die toren er komt wordt de snelweg langs Assen toch mooier. Hoe dan ook, ook al zit er dan maar de politie erin. Ik hoop dat deze toren voor meer torens zorgt in dit gebied. Of beter gezegt, forse gebouwen. Maar ik zie dit niet snel gebeuren. Denk dat op het Messchenveld meer de grote gebouwen gebouwd gaan worden. Ligt gewoon beter aan de snelweg. Alhoewel de bereikbaarheid daar wel slechter is, maar dat maakt is vaak minder belangrijk voor zulke dienstverlening dan bijv een goede zichtlocatie.
Diehard June 19th, 2004, 02:55 AM HOPSA!! :cheers2:
Diehard June 23rd, 2004, 07:59 PM Nieuwe impressies van het politiebureau van AAS Architecten :cheers:
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_599.jpg
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_600.jpg
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_601.jpg
bobdebouwer June 23rd, 2004, 11:14 PM wordtie bruin? Alsof er een trekker met giertank tegenaan heeft staan mesten! Verder een leuk binnenkomertje!
Diehard June 24th, 2004, 12:03 AM Op de infoavond werd gezegd dat hij donkerrode bakstenen zou krijgen. Dit is idd wel érg donkerrood. Maar ik vind hem wel mooi zo.
darulez June 24th, 2004, 01:20 PM Gelukkig wordt ie niet blauw!
janneman June 26th, 2004, 07:52 PM mooie foto's zeg ......... kan niet wachten tot ze er mee beginnen
Eisso June 28th, 2004, 03:22 PM hmmm...op andere artist impressions ziet ie er beter uit....lijkt nu meer een bijlmer flat
vinman June 28th, 2004, 03:34 PM Jongens, dit wordt de hoogste toren van Assen!! Met een ander kleurtje vind ik hem ook nog de mooiste van Drenthe!!
Hij is niet hoog, maar ik als Assenaar ben heel blij!
janneman June 30th, 2004, 01:32 PM Het schiet me opeens te binnen dat Zaandam ook zo'n groot politiebureau langs de A8 heeft staan en dat vond ik toen altijd grappig als ik erlangs reed.
Je verwacht gewoon 'niet dat op zo'n plek een politiepost staat
PLB July 6th, 2004, 05:47 PM lelijke kleur. Is wel heel erg een 1ling. Vooral op plaatje 2 van diehard, genomen vanaf Faber Pallet, is dit goed te zien.
Berrtus July 6th, 2004, 06:13 PM Gefeliciteerd Assen met jullie eerst hoogbouw! En dat er maar meer mogen volgen. Binnenkort een aparte update-thead? EFKA heeft er ook een gemaakt van Almeloos eerste hoogbouw, de Java-toren ( http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=115990 ). Dat beide torens de voorbode mogen zijn van meer in de toekomst en dat deze provinciesteden ook mee gaan doen in het 'hoogbouwspectakel'.
Dr. Dubai July 6th, 2004, 06:20 PM zozo, hier nog ff een pic:
http://www.assen.nl/asp/Wonen/Bestandsbeheer/maquetteklveste.jpg
Diehard July 6th, 2004, 08:14 PM lelijke kleur. Is wel heel erg een 1ling. Vooral op plaatje 2 van diehard, genomen vanaf Faber Pallet, is dit goed te zien.
Kleur: akkoord, had beter gekund.
Locatie: niet helemaal mee eens. Het kantoor komt tegenover kantorenlocaties de Lauwers met wat lagere kantoren als Arcadis. Aan de andere kant is er ook niet meer in Assen van dezelfde hoogfte. Het is dus logisch dat het een 1ling wordt. Overigens komen er naast de toren meerdere panden met een maximale bouwhoogte van 20 meter.
Diehard July 8th, 2004, 12:24 PM Groot opgezet amusementspark bij TT Circuit na inkorten Noordlus
ASSEN – Door het inkorten van de Noordlus van het TT circuit komt er ruimte vrij voor de bouw van een groot amusementspark waarin ruimte is voor zowel dag- als verblijfsrecreatie alsook voor evenementen en circuit ondersteunende faciliteiten.
In samenspraak met exploitanten en vastgoedbeleggers zijn daar in opgenomen: een hotel met congresfaciliteiten, een evenementenhal, een detailhandelgebouw, motorcafé met aangrenzend een bowlingcentrum, een fun factory annex gamehal, een danszaal en een flight simulator. Ook komen er een kartcentrum met aangrenzend een sportauto assemblage faciliteit, een motor experience centrum inclusief motormuseum, een fitness aqua-wellness en een spa centrum.
De plannen zijn inmiddels zover gevorderd, dat met de realisatie (begin 2006, direct na het aanpassen van het circuit in de Noordlus) een aanvang kan worden genomen. Vóór de start van het auto- en motorsportseizoen 2007 kunnen de poorten voor het publiek worden opengesteld.
De ambitieuze plannen werden enige tijd geleden aan B W van Assen en het provinciaal bestuur aangeboden. Zij passen binnen het juridisch raamwerk van ruimtelijke mogelijkheden, die deze locatie biedt.
De inkorting van het circuit is vooral ingegeven door het feit dat Assen het langste Motor GP circuit ter wereld heeft. Om aansluiting te houden met de internationale wensen en trends in de auto- en motorsport moet het korter worden.
Het circuit wordt in lengte teruggebracht van 6,027 naar 4,750 km. Dat betekent voor coureurs en publiek dat er in de Grand Prix 24 in plaats van 19 ronden worden gereden. De coureurs moeten even zovele malen de unieke Strubbenbocht nemen, want die blijft behouden.
Er ontstaat als het ware een soort stadion rondom de nieuwe bochtencombinaties.
Met de inkorting van het circuit komt er ook ruimte vrij voor ca. 7.000 verharde autoparkeerplaatsen en is er de mogelijkheid tot het creëren van een attractief entreeplein.
(bron: www.asserjournaal.nl)
Leuk zo'n amusementspark. Leuker wordt het als je de artist impression ziet met daarop een torentje van toch minstens 11/12 verdiepingen :cheers:
http://www.asserjournaal.nl/data/media/8/lr_Postervogelvlucht_20.jpg
Al met al heeft Assen met het TT-Circuit toch nog íets wat uitstraling heeft ;).
darulez July 8th, 2004, 05:12 PM Leuk ja.
janneman July 8th, 2004, 11:18 PM plaatje 2 is id wel vanaf Faber pallets hoor @diehard.
het is inderdaad raar gezicht zo'n kolos met vrijstaande woningen ervoor
janneman July 8th, 2004, 11:32 PM IDEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Als ze nu helemaal willen stunten (denk ik) zou het een aanwinst zijn als in dit centrum een 3D achtig iets komt al a Futuroscope in Frankrijk.
Kosten zijn weliswaar hoog maar rendement ook vanuit heel Nederland en Noord en Midden Duitsland.
janneman July 8th, 2004, 11:47 PM Wat een te gek plan zeg die foto.............................
Diehard July 9th, 2004, 08:52 PM plaatje 2 is id wel vanaf Faber pallets hoor @diehard.
Dat ontken ik ook niet... Ik zwak alleen de stelling af dat de toren een eenling is.
Wat betreft het TT-Circuit: het is wel leuk dat het allemaal al zo concreet is. Planologisch is het volgens mij redelijk rond, dus geen gezeik uit Baggelhuizen als het goed is. :cheers: Een citaat van www.tt-assen.nl onderstreept dit:
De plannen passen binnen het juridisch raamwerk van ruimtelijke mogelijkheden welke deze locatie biedt. Gevoegd bij de belangstelling die al bij exploitanten is gewekt ligt een voortvarende uitwerking van deze invulling voor de hand.
janneman August 5th, 2004, 12:38 AM Is er iemand die al en ietsiepietsie meer weet over de voortgang van de plannen van het TT circuit, want ik ben erg benieuwd hiernaar............
Diehard August 6th, 2004, 12:39 PM Is er iemand die al en ietsiepietsie meer weet over de voortgang van de plannen van het TT circuit, want ik ben erg benieuwd hiernaar............
Mijn indruk is dat het financieel rond is, planologisch in kannen en kruiken (bestemmingsplan) en dus dat er weinig is dat het kan tegenhouden. Zie ook http://www.tt-assen.nl/cms/InkortingNoordlus06-07-2004-1322.html
vinman August 7th, 2004, 12:39 PM Zou mooi zijn als het een mooi gebied wordt. Bijna alle nieuwe plannen ( buiten het circuit zelf ) van het tt-circuit liggen toch aan de noordkant? Volgens mij kan je dan vanuit de snelweg de A28 bij alfslag Assen-Zuid een aardig mooi zicht verwachten vanaf de snelweg. Hangt er van af hoe hoog ze gaan bouwen, maar dat torentje zul je vast wel kunnen zien dat ook is te zien op die site ( als die er komt). De afstand tussen snelweg en TT-circuit mag dan wel groot zijn, Assen gaat dan zeker vanuit de zuidkant er veel stedelijker uit zien.
Diehard August 29th, 2004, 01:56 PM Paar nieuwe impressies van de Triade (bron: RPHS Architecten). Drie nieuwe dingen: 1. Het uiterlijk van het torentje is duidelijk. 2. De invulling van de appartementen langs het kanaal is ook duidelijk. 3. bij de ingang van de winkelstraat staat een roze gebouw die ik nog niet eerder heb gezien. Lijkt wel op een kantoor ofzo. In totaal wordt dit gebied lekker stedelijk, vooral langs het kanaal. :cheers:
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto006.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto005.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto003.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto004.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto007.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto001.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto002.jpg
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto008.jpg
vinman August 29th, 2004, 02:26 PM Leuke impressies van de Triade. Wordt zeker een mooi project dat goed is voor Assen. Het hele gebied wordt er sowieso 'stedelijker' door. De toren wordt niet zo heel hoog, maar hij steekt makkelijk boven het platte Assen uit. Zelf vind ik het jammer dat de toren een geel/wit achtige baksteen kleur heeft. Maar ik stoor me er niet aan.
Wat ik zeker een verbetering vind is dat roze gebouw. Brengt veel meer afwisseling in het straatbeeld, en is ook iets hoger dan de rest, waardoor er ook meer hoogteverschil komt wat altijd goed is voor de skyline (vind 6 verdiepingen hoog voor Assense begrippen ).
Wat me nog opvalt is dat op plaatje vier het grijs ingevulde gebouw links er op dit moment niet op die plek staat. Zal dat betekenen dat er ook plannen zijn om dat deel van het plein te vernieuwen ( wat ik heel leuk zal vinden )?
Verder zie ik plannen voor achter de AH. Zo zie ik dat er nog onder andere aardig 'hoge panden' aan de oude Molenstraat komen. Zeer goed dus om te zien :cheers: :) .
darulez August 29th, 2004, 04:07 PM Het totaalplan ziet er goed uit. De architectuur ook. Ik ben zelf niet zo dol op ronde torentjes, maar dat zie ik door de vingers ;). Assen wordt hier een stuk stedelijker door. Dat roze hogere gebouw zorgt ervoor dat dat stuk straat minder eentonig wordt. Goed gevonden.
Waar leiden die trappen en rolbanden op het laatste plaatje heen?
Kruikenparadijs August 29th, 2004, 05:11 PM Paar nieuwe impressies van de Triade (bron: RPHS Architecten). Drie nieuwe dingen: 1. Het uiterlijk van het torentje is duidelijk. 2. De invulling van de appartementen langs het kanaal is ook duidelijk. 3. bij de ingang van de winkelstraat staat een roze gebouw die ik nog niet eerder heb gezien. Lijkt wel op een kantoor ofzo. In totaal wordt dit gebied lekker stedelijk, vooral langs het kanaal. :cheers:
http://www.rphs.nl/00_images/03_utiliteits/assen_neptunusplein/foto007.jpg
Concurrentie voor het van Heekplein :)
bobdebouwer August 29th, 2004, 05:43 PM Dit gaat er echt heel erg leuk uit zien! Op het 2e plaatje is trouwens op de plek van de Edah/Expert ook een torentje te zien... weet iemand hier wat meer van? Zou dit betekenen dat ze dat oerlelijke 1-verdiepingsgebouw uit het centrum gaan knikkeren?
Winus August 29th, 2004, 05:53 PM Concurrentie voor het van Heekplein :)Het Pieter Vredeplein kan nu ook wel inpakken hoor. :)
Ziet er goed uit Assenaren/Assers/Assieten. :okay:
Kruikenparadijs August 29th, 2004, 09:48 PM Het Pieter Vredeplein kan nu ook wel inpakken hoor. :)
Ziet er goed uit Assenaren/Assers/Assieten. :okay:
nu je het zegt :runaway: :lol:
het ziet er iig erg goed uit, vooral voor een stad als Assen.
Diehard August 30th, 2004, 12:48 AM Verder zie ik plannen voor achter de AH. Zo zie ik dat er nog onder andere aardig 'hoge panden' aan de oude Molenstraat komen. Zeer goed dus om te zien :cheers: :) .
Erg goed gezien vinman! Naar deze plek keek ik ook al met enige nieuwsgierigheid. Volgens mij komen die gebouwen aan de Oude Molenstraat op de plek van de afgebrande Stadsherberg. Tijdens mijn stage heb ik vernomen dat hier iets van 50 woningen moeten komen.
Waar leiden die trappen en rolbanden op het laatste plaatje heen?
Die gaan van het parkeerdek rechtstreeks de Appie Heijn in.
Dit gaat er echt heel erg leuk uit zien! Op het 2e plaatje is trouwens op de plek van de Edah/Expert ook een torentje te zien... weet iemand hier wat meer van? Zou dit betekenen dat ze dat oerlelijke 1-verdiepingsgebouw uit het centrum gaan knikkeren?
Ook hier kan ik weer zeggen dat ik tijdens mijn stage heb vernomen dat op deze locatie woningbouw komt; iets van 70 woningen. Op wat voor termijn zou ik niet weten.
bobdebouwer August 30th, 2004, 05:57 PM Een snelle termijn hoop ik :)
EFKA August 30th, 2004, 06:58 PM Ziet er behoorlijk goed uit!
Diehard September 1st, 2004, 02:56 PM (www.dvhn.nl)
TT-circuit kandidaat voor megafestivals
Willem van Hamersvelt
assen - Het TT-circuit is in beeld om uit te groeien tot een landelijk evenemententerrein waar megafestivals gehouden kunnen worden. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
Directeur Peter Oosterbaan van het TT-circuit noemt het onderzoek een zeer welkome steun in de rug bij de verdere ontwikkeling van plannen voor grote popconcerten. Zijn organisatie is daar al geruime tijd mee bezig.
Het NBTC stelt dat er twee van dergelijke terreinen in het land nodig zijn. Behalve de Asser racebaan zouden nog vier plekken in aanmerking komen, zoals onder meer het terrein van attractiepark Six Flags in Dronten en vliegveld Teuge bij Apeldoorn.
Popconcerten
Volgens TT-directeur Oosterbaan hebben de grote organisatoren van popconcerten, zoals Mojo, al grote belangstelling voor de racebaan. Tot nu toe stonden milieueisen de komst van rumoerige popconcerten in de weg. Maar volgens Oosterbaan kunnen nieuwe technieken de hinder voor de omgeving sterk reduceren. Hij verwacht mede daardoor toestemming van de provincie.
Oosterbaan vindt dat een keuze voor zijn circuit vrijwel vanzelfsprekend is. De racebaan voldoet volgens hem nu al aan bijna alle eisen die het NBTC stelt. "Want waarom zou je elders tientallen miljoenen investeren als z'n evenemententerrein hier al kant en klaar ligt?"
60 miljoen euro, 850 banen
Voor een nationaal evenemententerrein is volgens het onderzoek zo'n 180 hectare nodig. Er zou een investering van rond de 60 miljoen euro mee zijn gemoeid. De onderzoekers voorspellen een werkgelegenheidseffect van zo'n 850 volledige banen. Er moeten minstens vier meerdaagse festivals van rond de 50.000 bezoekers gehouden worden alsmede zes eendaagse evenementen, die rond de 40.000 mensen op de been brengen.
NBTC wil dat er permanente festivalterreinen worden aangewezen omdat de huidige praktijk van tijdelijke terreinen niet voldoet. "Die situatie beperkt de grote evenementen in hun groei," zo stelt de organisatie, die voor haar pleidooi de warme steun van het ministerie van economische zaken heeft.
bobdebouwer September 2nd, 2004, 10:20 AM Ik heb het ook gelezen... volgend jaar Lowlands 2005 in Assen? Of misschien Mysteryland ;)
Winus September 2nd, 2004, 11:56 AM volgend jaar Lowlands 2005 in Assen?
Mogelijk in combinatie met een driedaagse ticket voor het Verkeerspark. ;)
darulez September 2nd, 2004, 05:40 PM Ik heb het ook gelezen... volgend jaar Lowlands 2005 in Assen? Of misschien Mysteryland ;)Ik vind het best. Dan komt het allemaal nog dichterbij :).
Diehard October 2nd, 2004, 12:56 PM Paar nieuwe impressies van het TT-Circuit; wel een beetje glossy :) (bron: Projektcom Vastgoed)
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_01.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_02.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_03.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_04.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_05.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_06.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_07.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_08.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_09.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_10.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_11.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_12.jpg
http://www.projektcom.nl/images/project_assttc/ss_13.jpg
Shockwave October 2nd, 2004, 01:05 PM Ziet er goed uit!!
darulez October 2nd, 2004, 01:40 PM Niet gek! . Dat hoogste gebouw wordt ongeveer 40 meter hoog denk ik.
bobdebouwer October 2nd, 2004, 03:45 PM Vet! Dit ziet er zeer strak uit! Ik hoop echt dat dit door gaat! Moeten ze er wel even voor zorgen dat de aan en afvoerwegen worden verbeterd, want als al dat verkeer voor mijn huis langs moet (provinciale weg tussen Assen-Meppel) loopt alles geheid vast!
vinman October 2nd, 2004, 08:02 PM Klopt bobdebouwer. Een rechtstreekse verbinding vanaf de A28 naar het TT-circuit zal handig zijn, maar duur. Je kunt ook vanaf de afslag Assen-Zuid de verbinding met de weg naar het TT-circuit beter maken. Verder aansluiting op de recreatiegebieden van onderander het baggelhuizerplas zal leuk zijn. Je kan dat in een keer aanpakken samen met de TT en de infrastructuur eromheen. Maar dat zal vast niet gebeuren denk ik.
Diehard October 3rd, 2004, 12:07 AM Klopt bobdebouwer. Een rechtstreekse verbinding vanaf de A28 naar het TT-circuit zal handig zijn, maar duur. Je kunt ook vanaf de afslag Assen-Zuid de verbinding met de weg naar het TT-circuit beter maken. Verder aansluiting op de recreatiegebieden van onderander het baggelhuizerplas zal leuk zijn. Je kan dat in een keer aanpakken samen met de TT en de infrastructuur eromheen. Maar dat zal vast niet gebeuren denk ik.
Er zijn (en worden) in het kader van de Structuurvisie Stadsrandzone studies uitgevoerd naar de infrastructuur rond afslag Assen-Zuid. Een rechtstreekse verbinding van de A28 met het TT-Circuit wordt hierbij zeker bekeken. Is ook belangrijk in verband met de mogelijkheid van een nieuw bedrijventerrein tussen Assen-Zuid en Hooghalen. Conclusie: een betere ontsluiting wordt gezien als redelijk noodzakelijk.
vinman October 3rd, 2004, 12:37 PM Mooi om te horen. Ik wist al dat er een bedrijventerrein in de planning stond. Maar dat er ook een rechtstreekse afslag zal zijn rond Assen-Zuid wist ik niet. Vind dat ze de hele rondweg ook wel eens kunnen aanpakken. Gaat ook gebeuren, maar het duurt allemaal zo lang helaas. Achter ons huis ligt de weg Peelo, die 4 baans wordt. Volgens mij buiten de viaduct zelfs 6 baans. Alleen veel gebeurd er nog niet. En van de Europaweg is alleen een heeel klein stuk bij de Balkenweg en Assen Zuid nog 4 baans. Bij Intratuin gaan ze volgens mij al over een tijde aan het werk. Kan ik het als ik naar school ga hopelijk lekker volgen.
vinman October 3rd, 2004, 08:30 PM Effe wat pics:
Plaatjes van kloosterveen ( niet letten op qualiteit ).
http://www.kloosterveen.net/wijkfotos/fotos/luchtfotos/2004_06_12/bigimages/dscf0098.jpg
http://www.kloosterveen.net/wijkfotos/fotos/luchtfotos/2004_06_12/bigimages/dscf0099.jpg
http://www.kloosterveen.net/wijkfotos/fotos/sportpark/2004_06_30a/bigimages/spanning%20011.jpg
Een of ander gebouw bij sportpark de ''hoogspanning'' ( lelijk ding moet ik zeggen).
Nog effe de toren. Er zouden toch nieuwe torens komen, waar komen die dan precies bij het politietoren (waar ze dichtbij zouden komen)?
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_601.jpg
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_599.jpg
Diehard October 3rd, 2004, 09:20 PM Voor zover ik weet komen er in Kloosterveen alleen torens van een metertje of 25 in Kloosterveste.
De rondweg (Europaweg) wordt in de komende jaren flink aangepakt. Zie dit document: http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Thema%20Verkeer%20en%20Vervoer/Projecten/Strategie-GVVP-2A.pdf
Voor 2010:
Wegvak Peelo (http://www.assen.nl/smartsite972.htm)
2de ontsluiting Kloosterveen, deel Europaweg West(http://www.assen.nl/smartsite.htm?id=2863
Industrieweg, Overcingellaan, Europaweg Zuid
Na 2010:
Rest Europaweg West en Zuid
Europaweg Oost
bobdebouwer October 4th, 2004, 10:34 AM Uit het Dagblad van het Noorden (www.dvhn.nl)
Rechtszaak over bouw politietoren
Ronald Hooijenga
assen - De Drentse afdeling van de Bond Heemschut stapt naar de rechter om te proberen de bouw tegen te houden van de ruim zestig meter hoge kantoortoren voor de Drentse politie aan de rand van Assen.
De bond vindt dat er nooit vrijstelling van het bestemmingsplan had mogen worden verleend, en wil dat bij de rechter aanvechten om te voorkomen dat de politietoren wordt gebouwd.
De toren staat gepland op het bedrijventerrein bij Huize Nassau, tussen de Balkenweg en de A28. Het terrein wordt momenteel bouwrijp gemaakt. Het nieuwe politiebureau gaat op die plek straks de gehele westelijke skyline van Assen bepalen. Het zal vanaf grote afstand te zien zijn. Ook 's nachts, want de 24 uur per dag bezette Meldkamer Drenthe komt ook in de toren. Er komen ruim 450 politiemensen te werken.
Volgens voorzitter Bob Groen van de Bond Heemschut in Drenthe is het bestemmingsplan voor het gebied rond Huize Nassau destijds ter inzage gelegd nog voor er sprake was van de bouw van een politietoren. "Dat plan is vastgesteld en naar gedeputeerde staten gestuurd. En veel later pas komt er een artikel 19-procedure achteraan om vrijstelling van het bestemmingsplan te krijgen, en komt er een toren van zestig meter op de proppen! Als je als gemeente Assen torens wilt, maak er dan een plan voor, maar zet ze in geen geval bij Huize Nassau neer. Er komt natuurlijk ook nog een gigantisch groot parkeerterrein bij, dus dat hele gebied daar wordt voorgoed verpest."
De Bond Heemschut diende toen de voorlopige plannen bekend werden gemaakt ook al een zienswijze in met grote bezwaren tegen de politietoren, maar die werd net als alle andere ingediende zienswijzen door de gemeente ongegrond verklaard. Zodra de definitieve aanvraag voor een bouwvergunning wordt gepubliceerd, stapt de bond echter naar de rechter om alsnog te proberen de bouw tegen te houden. Eerder dit jaar kwam de bond ook al in het geweer tegen de hoge reclamezuil die moet verrijzen bij het TT-circuit.
Wat een allemachtig gezanik! Ik heb mijn vader (ambtenaar bij staatsbosbeheer) gevraagd naar de achtergrond van die stichting. Ze komen op voor het landschap, zodat dat niet al te veel wordt aangetast. In dit geval hebben we het over een toren die naast een via/aqua-duct en tegenover een fabriek wordt geplaatst. Dit alles wordt omringt door de nieuwe wijk Kloosterveen. Dat Huize Nassau waar men over spreekt is een oude, maar monumentale boerderij. Ik ben van mening dat deze stichting erg slechte argumenten aanvoert en hier eigenlijk maar een beetje staat te zeuren!
Diehard October 4th, 2004, 01:24 PM Je hebt gelijk. Dat gedeelte is in de loop van de jaren stad geworden. Maar ik ben bang voor het oordeel van de rechter met betrekking tot de bouwhoogte. Ik hoop dat er in de tussentijd nog wat gemasseerd gaat worden door de gemeente...
Overigens kan de Bond Heemschut alleen een verzoek tot voorlopige voorziening treffen bij de bestuursrechter. Pas na een heroverwegingsbesluit van B&W kan men in beroep gaan bij de rechter (en daarna nog bij de Raad van State :(; gelukkig gaan al die extra beroepsmogelijkheden binnenkort uit de WRO...)
vinman October 4th, 2004, 03:15 PM Laat nou net mijn pa lid zijn van die stichting :bash: . Het is een best goede stichting. Ze komen op onder andere voor het landschap, maar ook voor de oudere panden in Nederland. Maar jammer dat ze nou net hierover gaan zaniken! Stop je geld dan ergens anders in om te gaan zaniken!
Het domste van alles vind ik nog wel dat de toren een heel eind af staat van de Huize Nassau. Alleen de aanpassing van de bedrijven om Huize Nassau komen te staan zijn niet goed aangepast. Jammer dat ze dan beginnen te zaniken over de toren.
Ten tweede is het dom dat ze ten eerste zeuren dat we het landschap niet moeten verpesten, maar dat we dan niet in de hoogte moeten bouwen. Hoe wil je dan anders verdichten! Hersenen gebruiken is soms lastig bij mensen.
Volgens mij wil bond Heemschut alleen wat meer naamsbekendheid krijgen met deze actie. Jammer :sleepy: .
darulez October 4th, 2004, 06:21 PM Je hebt gelijk vinman. Nederland moet de hoogte in, niet de breedte en daar zouden natuurorganisaties blij mee moeten zijn.
bobdebouwer October 5th, 2004, 01:15 PM Nou, naamsbekendheid hebben ze! Maar of het ook goeie is....
janneman October 8th, 2004, 01:17 AM ik kan dus op zich goed begrijpen dat sommige mensen op het hele plan tegen zijn.
Maar en complete vereniging die er tegen is)hoeveel denkende hoofden zijn dat) lijkt me niet ok.
Moet Assen door deze akties dan zo uitdeien dat alle natuur naar de kloten is en mensen in Bovensmilde opeens in Onderassen wonen.
We hebben stadsgrensen en die moet vanwege regiovisie etc volgebouwd worden en als je wat beton ziet kijk je lekker een andere kant op .
bobdebouwer October 8th, 2004, 09:57 AM Nou precies! Ik heb liever dat je het ene moment door een betonnen jungle rijdt, en dan ineens in de rust van het groene zit, dan dat je constant van Groningen naar Meppel door een gigantische buitenwijk rijdt, zoals ik laatst had toen ik tussen Eindhoven en Den Bosch reed. Dat moeten we hier niet krijgen!
vinman October 9th, 2004, 05:40 PM Ach ja, laat die meningen en ideeen van die domme verenigingen die denken dat ze gelijk hebben maar uitkomen. Dan gaat ons land op ten duur toch aan de klote.
janneman October 15th, 2004, 08:52 PM De eerste paal voor de zwevende tribune op het TT circuit is inmiddels door Jaap Timmer zelf de grond in geslagen.
http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=3281
Het is voor de race wereld een uniek iets dat zoiets gebouwd wordt dus laten we hier ook trots op zijn. Dit houd het bondgenootschap van vervelende betweters niet meer tegen.
vinman October 16th, 2004, 02:08 PM TT-circuit timmert hard aan de weg! Wordt een echt topcircuit. Nu nog de impressies.
janneman October 20th, 2004, 01:33 AM voor de liefhebber............ kijk eens bij Het circuit................
http://www.tt-assen.com/
Diehard October 21st, 2004, 01:26 PM Nieuwe impressies van de Triadetoren op de site van Meeùs:
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Triadetoren1.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Triadetoren2.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Triadetoren3.jpg
Binnenkort in de verkoop:
Op het Neptunusplein, midden in het stadshart van Assen krijgt een bijzonder project gestalte. De Triadetoren is een uniek vormgegeven, ovale woontoren, bestaande uit elf verdiepingen. De begane grond krijgt een winkelbestemming, de overige tien verdiepingen hebben een woonfunctie. De eerste negen woonlagen bieden ruimte aan elk drie riante appartementen. Twee penthouses op de tiende woonlaag completeren te woontoren.
Ziet er goed uit!! :cheers:
bobdebouwer October 24th, 2004, 03:41 PM Is heeel leuk! mooi ding man!
janneman October 27th, 2004, 12:29 PM Terrein Veemarkt wordt satelliet
winkelgebied en maakt plannen voor aanpak Rolderstraat actueel
ASSEN – De stad krijgt er een tweede winkelgebied bij. Een deel van het Veemarktterrein wordt zodanig omgeschud dat er een multifunctioneel stadsdeel(tje) ontstaat, waarin plaats is voor wonen, werken, winkelen en uitgaan. Niet onbelang-rijk: een groot deel blijft behouden als (noodzakelijk) parkeer- en evenemententerrein. De TT kermis loopt dus geen gevaar.
Met deze forse ingreep worden de plannen met en rond de Rolderstraat actueel, want met een eenmaal tot stand gekomen veemarklocatie is er dan sprake van een onafgebroken winkelstrada tussen het Koopmansplein en de Veemarkt.
Om de ruimte en de situering te krijgen die voor het grootschalige project nodig zijn moet er wel het een en ander aan bouwwerken worden opgeruimd. Bovendien wordt de verkeerssituatie voor de Roldertunnel aanzienlijk gewij-zigd. Dat brengt als gratificatie een veel veiliger verkeerssituatie met zich mee.
Het bestemmingsplan is gemaakt in het kader van de Structuurvisie Veemarktterrein. Deze werd in januari 2001 door de raad vastgesteld. De gemeente heeft in het Voorontwerp gekozen voor een globale verzamelbestemming om zoveel mogelijk ontwikkelingsmogelijkheden voor het Veemarktterrein te bieden.
De Abel Tasmanflat, Verpleeghuis Anholt, de Brandweerka-zerne en Café Marktzicht blijven bestaan en vormen een integraal onderdeel van het plan.
De verbinding tussen de Industrieweg en de Rolderstraat wordt verplaatst en daardoor verkeersveiliger. Aan de zuidkant ontstaat ruimte voor nieuwbouw. Het Veemarktterrein blijft vanaf dit punt bereikbaar.
MARKTZICHT BLIJFT BEHOUDEN
Door het afbreken van de supermarkt en acht huizen aan de Paul Krügerstraat komt bij Verpleeghuis Anholt ruimte vrij voor nieuwe bebouwing. In het noordelijke deel komen de supermarkt, kantoorruimte en woningen in verschillende prijsklassen. Deze sluiten aan bij de woningen aan de Paul Krügerstraat die behouden blijven. Ze worden gebouwd tussen de Brandweerkazerne en de supermarkt. Een nieuwe wandel- en fietsroute zorgt voor een goede bereikbaarheid van de binnenstad.
Marktzicht blijft in het plan ongemoeid. Dit voormalige zalencen-trum werd gebouwd in 1935, in ‘zakelijk expressionistische stijl’. Hoewel het gebouw geen plaats verwierf op landelijke of provinciale monumentenlijsten, wil de gemeente dit beeldbepa-lende en karakteristieke gebouw in tact houden. Daarmee wordt aan de wens van vele Assenaren gehoor gegeven.
De bouw van de woningen hangt nog af van de geluidsnormen die GS stellen. De gemeente gaat GS verzoeken de grenswaarden voor het geluid aan te passen in verband met het verkeers- en spoorweglawaai.
--------------------------------------------------------------------------------
INFORMATIE EN INSPRAAK
Op 27 oktober is er een officiële informatie- en inspraak-avond over de plannen voor het Veemarktterrein. Deze wordt gehouden in de Raadzaal in het stadhuis aan de Noordersingel. Aanvang 19.00 uur.
Ik ga hier maar eens even heen om te kijken hoe en wat het wordt.(heb toch niks te doen)
Diehard October 27th, 2004, 01:01 PM Ben benieuwd naar je verslag. Ik kan vanavond helaas niet.
vinman October 27th, 2004, 10:26 PM Ben ook zeer benieuwd. Jammer dat er 8 voor oorlogse huisjes moeten verdwijnen. Maar onwikkeling in dit gebied is ook ontezettend belangrijk. De overige huisjes moeten zeker bewaard blijven. Het uiterlijk Paul Krugerstraat wordt toch sterk bepaald door deze huisjes. Maar ik ben benieuwd. Zeker voor de hoogbouw.
janneman October 27th, 2004, 10:29 PM Nou ik ben er dus geweest.
Voor een ieder die had gehoopt dat het gebied rigoreus over de kop zal gaan komt bedrogen uit.
Het groene braakliggende stuk wordt bebouwd met woningen een winkel(LAURUS) en een kantorencomplex die op de winkel komt. Op de winkel komt een parkeerdek voor het kantoorpand en het complex wordt ondersteund door palen want waarschijnlijk staat de winkel er eerst en de rest komt later.
Helaas voor de echte hoogbouwliefhebbers deze complexen worden maar 6 tot 8 hoog dus ik kom niet met een primeur terug (shit )
De winkel zal waarschijnlijk een art:19 procedure volgen.
Op de plek waar de winkel nu zit is nog een blinde vlek maar zal gebruikt worden voor appartement bouw!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Kruising industrieweg met Philipsweg zal worden voorzien met stoplichten en de industrieweg zal tot aan deze stoplichten waarschijnlijk verdubbelt worden. Aangezien de Roldertunnel niet geschikt is voor verdubbeling zal dit het eindpunt zijn.
De afslag richting de Rolderstraat zal nu worden doorgeleid achter de Abel Tasman Toren langs en via de P Krugerstraat uitkomen op de Rolderstraat dit ivm de slechte zichtbaarheid op de tunnel (slim!!!!!!!!!!!).
Het parkeerterrein tussen de roldertunnel en deze weg zal ook bebouwd worden maar hier is nog geen enig zicht op.
Wel werd er al duidelijk gezegd dat de ACMESA weggaat (tussen neus en lippen door weliswaar) en dit krijgt ook bestemming werken en wonen.
Het parkeerterrein zal dan ook 700 openbare parkeerplaatsen gaan behelsen en voor de winkel zijn er ong 100 in gedachten.
Het evenementen terrein zal ook z'n 15000 4kantemeters behouden dus de TT kermis houdt zijn grootte die hij nu heeft . Wel zullen de exploitanten hun vrachtwagens ergens anders moeten stallen want die ruimte valt weg.
In de toekomst zal waarschijnlijk het parkeergedeelte betaald worden.
Diehard October 28th, 2004, 01:15 PM Nou ik ben er dus geweest.
Voor een ieder die had gehoopt dat het gebied rigoreus over de kop zal gaan komt bedrogen uit.
Dat had ik je direct al wel kunnen vertellen dat dat niet zou gaan gebeuren... Dat was al bekend.
Verder vind ik het een goed doordacht plan, met goede nieuwe ontwikkelingen. Nu is 8 hoog niet schrikbarend, maar wel een enorme verbetering voor het hele gebied. Over Acmesa heb ik geruchten gehoord dat daar een toren komt van 13 hoog. BIj de Abel Tasman komen kantoren volgens mij. In combinatie met Het Palet en de locatie aan de Philipsweg kan dit een leuk stukje Assen worden. Het is alleen koffiedik kijken op wat voor termijn...
Van de gemeente website:
http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Nieuws/veemarkt2.jpg
vinman October 28th, 2004, 05:01 PM Mwua,,ziet er niet slecht uit. Sommige dingen had ik al zo verwacht, zoals bij de rolderstraattunnel. Aan het Kanaal had ik natuurlijk ook al verwacht. Dat stuk ligt en ligt maar leeg, maar je kan er owzo leuke dingen mee doen.
Natuurlijk de nieuwe industrieweg, waarvoor een paar oude panden moeten wijken. Maar als het karakter van de Paul Krugerstraat niet te veel wordt aangetast, moet dat maar. Zeker voor een goede ontwikkeling in dit gebied.
Dat veel gebieden gemengd worden is natuurlijk een goede ontwikkeling. Alleen jammer dat het allemaal zo laag wordt. Had ik ook al een beetje verwacht. Hopen dat aan de Westzijde van de industrieweg bij het Veemarktterein meer hoogbouw is te verwachten. Maar ja, net slecht.
vinman October 31st, 2004, 12:39 PM Had nog even een vraagje. Weet iemand nog iets van die woontoren die komt in de kloosterhoven? Wordt niet echt hoog, maar wel iets van 10 etages ofzo.
Diehard November 1st, 2004, 02:30 PM Had nog even een vraagje. Weet iemand nog iets van die woontoren die komt in de kloosterhoven? Wordt niet echt hoog, maar wel iets van 10 etages ofzo.
Dat is helemaal nieuw voor mij.... Waar haal je dit vandaan?
janneman November 1st, 2004, 06:21 PM Dat is helemaal nieuw voor mij.... Waar haal je dit vandaan?
Nou helemaal nieuw is het niet zo hoor.
Als je vanaf de asserwijk kloosterveen binnenfietst en je bent bijna bij de kloosterveste heb je id een woontorentje(blok) van 7 a 8 hoog.
Er staat al minimaal een jaar een groot bord op de plek en ik heb verder geen id wanneer die gebouwd wordt maar dat is bekend hier in Assen want info geven is iets wat niet zomaar gebeurd.
Diehard November 4th, 2004, 11:49 AM Er begint iets te dagen. Die heb ik wel eens voorbij zien komen, alleen ik kan hem nu niet meer vinden. Volgens mij is dat project in de ijskast gezet vanwege de geringe belangstelling.
janneman November 4th, 2004, 03:22 PM Dat bord blijft er anders wel gewoon staan dus ikzelf vermoed dat ie niet in de ijskast zit maar in de koelkast
bobdebouwer November 4th, 2004, 05:06 PM In dat geval horen we er vanzelf wel wat van...
|
|