View Full Version : Weer bouwkraan omgevallen in Amsterdamse Bijlmer

Nieuwe Waas
October 25th, 2005, 04:52 PM
AMSTERDAM - Een flinke bouwkraan is dinsdag omgevallen op het Bijlmerplein naast het metro- en treinstation Bijlmer in Amsterdam. Wonder boven wonder vielen er geen gewonden, aldus een woordvoerder van de politie. Wel raakte de kraan een stukje van een perron dat in aanbouw is. Daar is een klein hapje uitgenomen.

De 60 ton zware kraan, staande op veertien wielen, viel tussen twee sporen die in aanbouw zijn. Het vehikel raakte flink beschadigd. De cabine met de kraanmachinist zat onderin. Het is nog onduidelijk of de wind de bouwkraan parten speelde. De Arbeidsinspectie onderzoekt het incident. Op last van de politie reden er korte tijd minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht. Het metroverkeer had geen hinder.

Het is de tweede keer in korte tijd dat bij werkzaamheden aan het Bijlmerstation een bouwkraan is omgevallen. In juni gleed een 50 meter hoge kraan weg in het zand en viel op de bouwplaats direct naast het station. Ook toen vielen er geen gewonden. De kraanmachinist die beneden in de besturingscabine zat, kon toen zonder kleerscheuren naar buiten klimmen.

Bron: nu.nl
http://www.nu.nl/news.jsp?n=614605&c=10

rikarchitecten
October 25th, 2005, 05:54 PM
Ongelofelijk, dat zoiets kan!

Iemand foto's?:P

INVISIBLE
October 25th, 2005, 06:00 PM
Er staat wel een flinke wind vandaag .......

Winbuks
October 25th, 2005, 06:12 PM
Zeker een zware kraan. Bij infrastructuur projecten vallen ze altijd eerder lijkt het zo. Stel je voor dat zulke kranen omvallen als projecten op Amsterdam CS of Rotterdam CS...

http://www.nu.nl/mmbase/images/614571;jsessionid=6EAD314FE5A84ABB7F456946918F847E

http://www.nu.nl/mmbase/images/614634;jsessionid=91F88DFA7A3C7F3F64C0B0B1E80D1BD6

Ace
October 25th, 2005, 06:15 PM
Nahja, als ie in Rotjeknor nu om zou vallen, dan scheelt dat weer een paar sloopwerkzaamheden ;)
In 020 bennik bang dat de grachtengordel van narigheid in elkaar zal storen :cheers:

INVISIBLE
October 25th, 2005, 06:23 PM
Misschien moest het ook wel weer te snel gebeuren allemaal .
En opeens .........

Niels
October 25th, 2005, 06:24 PM
Zijn er geen regels dat de kranen naar beneden moeten vanaf een bepaalde windkracht. Hier in Zeeland is het behoorlijk hard aan het waaien ( en wij zijn toch wel wat gewend ;) )

im_from_zw038
October 25th, 2005, 06:58 PM
ik vind slopen vaak onnodig in achterstandswijken. Criminalteit wordt veroorzaakt door de mensen zelf en niet door de flats. Plaats dezelfde mensen in dezelfde wijk maar in nieuw huizen en de criminaliteit bijft. Of is aangetoond van niet?

crane freak
October 25th, 2005, 07:58 PM
Dat is een vrij grote kraan. Hefvermogen 300 ton, eigen massa 84 ton. Die heb ik vorig jaar nog gezien in Eindhoven:
http://members.lycos.nl/rworld/ltm1300old/ltm1300-240904_2.jpg

Ik ben wel benieuwd tot welke hoogte die kraan opgetopt was. Zo te zien was de kraan op die foto's (nog) niet uitgerust met ballast.

airbreaker
October 25th, 2005, 08:41 PM
Zijn er geen regels dat de kranen naar beneden moeten vanaf een bepaalde windkracht. Hier in Zeeland is het behoorlijk hard aan het waaien ( en wij zijn toch wel wat gewend ;) )

Ja die is er wel maar dit lijkt meer op te weinig draagkracht aan 1 kant ofwel zo als ik er tegenaan kijk denk ik dat de stempelpoten weggezakt zijn.

Zijn er foto's van de andere kant??

Skyscrapercitizen
October 25th, 2005, 09:38 PM
Zoiets verwacht je eerder in China.

crane freak
October 26th, 2005, 12:26 AM
@airbreaker
Daar zat ik eerst ook aan te denken. Alleen zie ik ook dat de zuigerstangen die ervoor zorgen dat de rechter uithouders uitschuiven, er aan de linkerkant van het chassis uitsteken. Het lijkt erop dat de uithouders met geweld naar binnen zijn geduwd, tijdens het kantelen.

Emiel
November 12th, 2005, 02:09 AM
Hijsen zonder ballast en half stempel programma, de last hing al in de haak en t ging goed tot er een windvlaag langs kwam...

airbreaker
November 12th, 2005, 02:36 PM
Ja je verwacht toch dat er wel een ervaren machinist op zit die niet speelt met de veiligheid :dunno:

Maar ja bij de bouw van het ziekenhuis in Spijkenisse heb ik ook een stunt gezien bij het demonteren van een van de torenkranen !

bobdebouwer
November 12th, 2005, 02:51 PM
Maf, in Dubai hebben ze te weinig kranen, en hier gooien we ze uit verveling maar om :)

airbreaker
November 12th, 2005, 03:15 PM
^^ daar hebben ze het volgens mij over Torenkranen en hier over Mobiele kranen ;)

BTW we gooien ze hier niet om maar ze vallen om ;)

janneman
November 12th, 2005, 03:31 PM
scherp hoor !!!!!!!!!!!

Emiel
November 12th, 2005, 10:41 PM
Had zo z'n redenen waarom ie ging hijsen zonder ballast. Hij stond bij een pilaar waardoor het niet mogelijk was 360 graden rond te draaien, ballast stapelen zou ook niet gegaan zijn, aangezien de voorkant van de onderwagen onder de betonnen balken stond. Het zou normaal gegaan zijn, maar de wind gooide roet in het eten.

Over die torenkranen in Spijkenisse, is dat bij de nieuwbouw van het ziekenhuis wat momenteel nog aan de gang is of bij de echte bouw een (groot) aantal jaar terug? :crazy2:

airbreaker
November 13th, 2005, 03:14 PM
Over die torenkranen in Spijkenisse, is dat bij de nieuwbouw van het ziekenhuis wat momenteel nog aan de gang is of bij de echte bouw een (groot) aantal jaar terug? :crazy2:

Wordt er al weer een stuk aangebouwd ?? toen het opgeleverd werd moest het al meteen gerenoveerd/verbouwd worden, omdat er winkeltjes bij de ingang kwamen, of juist niet dat weet ik niet meer.

nee dat was 88 of 89 of zo?
bij het demonteren van de torenkraan op het binnen terrein moest een (te) zware draaikans/cabine over een (te) grote afstand gepakt worden, deze wou niet zo makkelijk los,... beveiliging eraf(?) .... en toen die los schoot kwam de mobielekraan aan 1 kant van zijn stempels, gelukkig viel alles weer (net) terug op zijn plaats.

darulez
November 14th, 2005, 12:03 AM
Gaat het hier om hetzelfde bedrijf als de vorige keer?

airbreaker
November 14th, 2005, 07:16 PM
volgens mij wel ... beide van Arcomet alleen andere BV

janneman
November 21st, 2005, 05:46 PM
Assen doet ook mee vanaf vandaag in het omvallen van Bouwkranen etc.

http://www.112drenthe.com/?p=home&lees=1623&PHPSESSID=3cd8cda24846085e7801954f0dd1db7a

klein plaatsje, klein kraantje gedachte

airbreaker
November 21st, 2005, 06:18 PM
Ja dan de naam ..............kraanbedrijf KOEKKOEK ..... inderdaad KOEKKOEK daar ligt ie