View Full Version : BXL : Zenith Building | 95m | 22fl | gerealiseerd/réalisé

Pages : [1] 2

Encore
September 14th, 2005, 06:00 PM
Ik wist niet goed waar ik dit artikel moest posten dus ik doe het hier maar:

Zenithtoren bakent Noordwijk af

Het Bijzonder Bestemmingsplan Gaucheret is goedgekeurd door de Brusselse regering. Daarmee krijgt vastgoedpromotor Codic groen licht voor de bouw van woningen en kantoren in dit laatste stukje van de Noordwijk dat onbebouwd is gebleven. Het is ook goed nieuws voor de gemeente die door de stedenbouwkundige compensaties vers geld in het laatje krijgt.

Er komt er binnenkort weer eentje bij: een kantoortoren in de Noordwijk. Nadat de jaren negentig een periode waren van relatieve bouwstilte in de Noordwijk, wordt de laatste vijf jaar weer volop gebouwd.

De twee torens van North Galaxy aan het Noordstation zijn klaar, de Fortistoren daarnaast is in aanbouw en binnenkort laat vastgoedpromotor Codic er een nieuwe kantoor*toren uit de grond rijzen. De Zenith-toren moet het sluitstuk worden van de skyline van de Noordwijk. “Het wordt een toren die niet veel hoger is dan de naburige torens,” legt Bruno Nys uit van het kabinet van Christine Smeysters (Ecolo), schepen van Stedenbouw. “We wilden echter ook niet dat de toren kleiner werd. De Zenith*toren sluit het perspectief van de Noordwijk af en zal dus net iets boven de andere torens uitsteken.” Codic, waarmee de gemeente een akkoord heeft, kan er dertigduizend vierkante meter kantoor bouwen.

Meer residentieel
Vanaf die laatste toren moet de wijk een meer residentieel karakter krijgen. Daarmee komen de Brusselse overheden toch een beetje tegemoet aan de oorspronkelijke functie van de Noordwijk die tot in de jaren zestig een grote volksbuurt was. Ook voor de bouw van de appartementen is Codic van de partij. De promotor heeft ervaring met het bouwen van kantoren én woningen in Brussel en bouwde eerder in de Noordwijk al appartementen in de Vooruitgangsstraat, niet ver van het Rogierplein. Het zal nu rechtover het President Hotel tienduizend vierkante meter privé-woningen bouwen.

Dat is slecht nieuws voor de kabelballon van Belgacom dat moet wijken. “Ons contract met de gemeente loopt nog tot eind 2006. We hebben nog meer dan een jaar om te beslissen hoe het nu verder moet,” zo klinkt het bij Aerobrussels, dat de exploitatie verzorgt van de kabelballon. Aan de andere kant van het plein bouwt Codic nog eens 40.500 vierkante meter woningen. Voeg daar handelsruimtes, groengebied, wijkhuizen en een crèche aan toe en de wijk kan over enkele jaren volledig heropleven.

Vers geld
Dat het dossier nu in een stroomversnelling komt, heeft te maken met de goedkeuring van het Bijzonder Bestemmingsplan die de gemeente in korte tijd heeft klaargestoomd. De Brusselse regering zette zopas het licht op groen. De gemeente heeft met vastgoedpromotor Codic een convenant afgesloten die Codic toelaat om drie maanden na de goedkeuring van het BBP een bod te doen op de terreinen, die eigendom zijn van de gemeente. De verkoop van de terreinen brengt vers geld in het laatje, maar er is meer. Codic betaalt ook nog eens stedenbouwkundige compensaties aan de gemeente voor de bouw van de kantoortoren. Daarmee kan de gemeente de bouw van een gemeentelijke crèche bekostigen, maar ook de aankoop van het gebouw voor een nieuwe Franstalige bibliotheek aan de Sint-Maria-kerk.

Goed nieuws dus voor de gemeente die de eindjes maar moeilijk aan mekaar kan knopen. Toch klinkt er ook kritiek bij de gemeente. De her*aanleg van het Gaucheretpark begint immers op een echte processie van Echternach te lijken. Het Brussels Instituut voor het Milieubeheer heeft het knap lastig om er een mooi groen park van te maken. Omdat de kelders en funderingen van de afgebroken huizen nog onder de grond zitten, schieten planten er moeilijk wortel. Nys: “Het park is momenteel aan zijn lot overgelaten. We vragen ons af waarom bijvoorbeeld de bouw van de fontein stil ligt. We zullen er bij de bevoegde minister (Evelyn Huytebroeck, SVG) op aandringen om voort te maken met de aanleg van het park.”
Steven Van Garsse © Brussel Deze Week www.brusselnieuws.be

Ik weet wel niet welke toren ze in het artikel bedoelen met de Fortistoren.
Is dat dan de Ellipse building of misschien een verrassing :)?
In ieder geval ziet het er naar uit dat die Zenith toren opnieuw een vierkante doos zal worden, niet veel hoger dan de anderen.

CaféTasse
September 15th, 2005, 10:45 AM
Gevonden in Brusselse pers deze ochtend. Hoogte van de toren zal iets boven huidige torens uitsteken als landmark. Geen ontwerp gevonden tot nu toe.

Het Bijzonder Bestemmingsplan Gaucheret is goedgekeurd door de Brusselse regering. Daarmee krijgt vastgoedpromotor Codic groen licht voor de bouw van woningen en kantoren in dit laatste stukje van de Noordwijk dat onbebouwd is gebleven. Het is ook goed nieuws voor de gemeente die door de stedenbouwkundige compensaties vers geld in het laatje krijgt.

Er komt er binnenkort weer eentje bij: een kantoortoren in de Noordwijk. Nadat de jaren negentig een periode waren van relatieve bouwstilte in de Noordwijk, wordt de laatste vijf jaar weer volop gebouwd.

De twee torens van North Galaxy aan het Noordstation zijn klaar, de Fortistoren daarnaast is in aanbouw en binnenkort laat vastgoedpromotor Codic er een nieuwe kantoor*toren uit de grond rijzen. De Zenith-toren moet het sluitstuk worden van de skyline van de Noordwijk. “Het wordt een toren die niet veel hoger is dan de naburige torens,” legt Bruno Nys uit van het kabinet van Christine Smeysters (Ecolo), schepen van Stedenbouw. “We wilden echter ook niet dat de toren kleiner werd. De Zenith*toren sluit het perspectief van de Noordwijk af en zal dus net iets boven de andere torens uitsteken.” Codic, waarmee de gemeente een akkoord heeft, kan er dertigduizend vierkante meter kantoor bouwen.

Meer residentieel
Vanaf die laatste toren moet de wijk een meer residentieel karakter krijgen. Daarmee komen de Brusselse overheden toch een beetje tegemoet aan de oorspronkelijke functie van de Noordwijk die tot in de jaren zestig een grote volksbuurt was. Ook voor de bouw van de appartementen is Codic van de partij. De promotor heeft ervaring met het bouwen van kantoren én woningen in Brussel en bouwde eerder in de Noordwijk al appartementen in de Vooruitgangsstraat, niet ver van het Rogierplein. Het zal nu rechtover het President Hotel tienduizend vierkante meter privé-woningen bouwen.

Dat is slecht nieuws voor de kabelballon van Belgacom dat moet wijken. “Ons contract met de gemeente loopt nog tot eind 2006. We hebben nog meer dan een jaar om te beslissen hoe het nu verder moet,” zo klinkt het bij Aerobrussels, dat de exploitatie verzorgt van de kabelballon. Aan de andere kant van het plein bouwt Codic nog eens 40.500 vierkante meter woningen. Voeg daar handelsruimtes, groengebied, wijkhuizen en een crèche aan toe en de wijk kan over enkele jaren volledig heropleven.[B] :)

giergel
September 15th, 2005, 03:32 PM
Of het een vierkante doos zal worden is helemaal nog niet zeker. Als je kijkt naar het Ellipse building dan zie je wel al een groot verschil met de andere torens. Ik denk dat deze nog mooier zal worden.

Alfa
September 16th, 2005, 11:06 PM
Zal waarschijnlijk het einde van de 150 meter hoog worden. Ze spreken van sluitstuk wat dus betekend dat ze die achterlijke hoogte beperking aanhouden.

Hoe kan de hoofdstad van Europa zo ouderwets ingesteld zijn?

Mr D
September 19th, 2005, 03:24 PM
Zal waarschijnlijk het einde van de 150 meter hoog worden. Ze spreken van sluitstuk wat dus betekend dat ze die achterlijke hoogte beperking aanhouden.

Hoe kan de hoofdstad van Europa zo ouderwets ingesteld zijn?

De gemidelde Belg is niet klaar voor ambitieuze projecten en visies zoals in Nederland. Jammer voor die enkele Belgen die er wel klaar voor zijn!!!! Weg met die 150 meter grens, dringend residentiële hoogbouw à la Rotterdam, en tot slot; des te hoger een gebouw is des te minder opppervlakte in de breedte het inneemt en dus meer ruimte voor GROEN in de stad!! Hoogbouw en gedurfde visies zijn een must wil een stad groeien.

CaféTasse
November 9th, 2005, 08:59 PM
(ik weet niet waarom de thread hieromtrent van het forum verdwenen is dus ik voer het opnieuw in)

De nieuwe Zenith toren wordt gebouwd op de plaats van de huidige Belgacom ballon. Onduidelijk is nog altijd hoe hoog ze wordt. Er is sprake van 22 verdiepingen (wat onder de 100m is) maar de architectenbureau's werken op verschillende scenarios en duwen in de richting van 150m en hoger om er en symboolgebouw van te maken (eigen bron).

Uit de krantenartikels blijkt dat de opkomende mobilisatie tegen de toren door de enkele tientallen inwoners die daar nog overblijven waarschijnlijk te laat gevoerd werd (gelukkig maar).

http://www.regions.be/Rubriques/Bruxelles/page_5580_383537.shtml
http://www.lalibre.be/article.phtml?id=10&subid=1083&art_id=248938 :)

Alfa
November 9th, 2005, 09:44 PM
Ik dacht dat hij 170 meter zou worden. Maar dat kan in Brussel natuurrlijk niet. Ik hoop 1 ding: dat ze hem geen 150 meter gaan maken. Anders gaat de Brusselse skyline wel erg lelijk worden zo allemaal schoendozen van dezelfde hoogte. Precies Moskou

ATC
November 9th, 2005, 10:01 PM
Ik dacht dat hij 170 meter zou worden. Maar dat kan in Brussel natuurrlijk niet. Ik hoop 1 ding: dat ze hem geen 150 meter gaan maken. Anders gaat de Brusselse skyline wel erg lelijk worden zo allemaal schoendozen van dezelfde hoogte. Precies Moskou

150m wouldn't be bad in the nothern district... almost every building in the "Albert II laan" are approx. 100m, so a big 150m isn't bad looking.
Self-evident everything above the 150m is fantastic... but I'm afraid that it will stay around the 100m (+/- 22 floors).
Don't forget that TBR "Brusselstower" is also going for +130m...

Let's cross our fingers ... !

Because this is the last project on this avenue... I'm very excited about it...
I hope they make a final and beautiful project. Something like the DEXIA tower... a real piece of art in the Brussels skyline.

Please...Keep us up to date.

greetings,
ATC

ketje
November 10th, 2005, 05:21 PM
Ze spreken idd over de zenith toren als de "afsluiter" van de noordwijk, dat hij hoger word dan 150 meter zou mij ten sterkste verbazen, niet alleen omdat brussel nog altijd een moerassig gebied is maar ook omdat zo een hoge toren miss niet rendabel gaat zijn . Wat mij vooral bezig houd is het uitzicht van het gebouw want qua architectuur is er nog niets mooi gerealiseerd. Ik hoop stiekem op een internationale arch.wedstrijd

www_wing_p02.jpg

www_wing_p03.jpg

hier zijn enkele beelden van the wing building, een gebouw van meer dan 40 verdiepe, hoog dat meen ooit vaan plan was te bouwen op de plaats waar men nu de zenith tower wilt bouwen.

Dit was een afsluiter van het majustueze masterplan dat van brussel een europese manhatten moest maken

ketje
November 10th, 2005, 05:25 PM
Waarom bouwen ze eigenlijk geen tweede martini toren die vrijetijd,kantoren en woningen combineren en op de bovenste verdieping een hippe club met een prachtig uitzicht over brussel ??? dit vraag ik me al een tijdje af

Josh
November 10th, 2005, 05:36 PM
^^Ik kan de beelden van de Wing Building niet zien.

CaféTasse
November 10th, 2005, 06:02 PM
Leve Samyn ! Hij wordt de grondlegger van echte hoogbouw in Brussel en de rest van het land... (keep on dreaming ?)

[QUOTE "Architect-ingenieur Philippe Samyn vindt dat we een verkeerde visie hebben op duurzaam bouwen. We leggen onszelf te veel absurde beperkingen op. Hij wil het taboe rond hoogbouw doorbreken: hoogbouw kan ook duurzaam en esthetisch verantwoord zijn"]

ref boek : ‘Stadslucht maakt vrij’, Sven Gatz, Sas van Rouveroij en Christian Leysen, e.a., VUB Press, 416 blz., 19,95 euro.

:drunk:

ATC
November 10th, 2005, 08:29 PM
Ze spreken idd over de zenith toren als de "afsluiter" van de noordwijk, dat hij hoger word dan 150 meter zou mij ten sterkste verbazen, niet alleen omdat brussel nog altijd een moerassig gebied is maar ook omdat zo een hoge toren miss niet rendabel gaat zijn . Wat mij vooral bezig houd is het uitzicht van het gebouw want qua architectuur is er nog niets mooi gerealiseerd. Ik hoop stiekem op een internationale arch.wedstrijdwww_wing_p01 2.jpg www_wing_p03.jpg

(1)
If I'm correct the "Petronas buildings" are build on swamp ground ?
In the current "building technology" this isn't a big problem.

(2)
I'm also convinced this project (no matter what the altitude is) could be very profitable !
Not only will it be the best located building on the "Albert II avenue" but if they make it high and special it will attract a lot of attention.
Something that most private companies (such as financial companies) don't have a problem with. On the other hand, some (old) buildings in the northen district could face profit problems (maybe the old WTC buidlings).

greetings,
ATC

Alfa
November 11th, 2005, 01:35 AM

Maybe not but you can't deny that it will be much more expensive. And that's always the biggest problem, money.

ketje
November 11th, 2005, 03:45 PM
Oke blijkbaar heb ik ze dus niet goed ingevoerd!
blijkbaar blijf ik iets verkeerd doen met het invoeren van foto's, hoe doe je dit want ik ben dit systeem nog niet echt gewoon!

Josh
November 11th, 2005, 03:52 PM
Staan ze ergens op een site op het internet? Geef dan gewoon de link door van de pagina dan kunnen we ze daar bekijken.

ketje
November 11th, 2005, 03:52 PM
[QUOTE=ATC](1)
If I'm correct the "Petronas buildings" are build on swamp ground ?

(2)
I'm also convinced this project (no matter what the altitude is) could be very profitable !
Not only will it be the best located building on the "Albert II avenue" but if they make it high and special it will attract a lot of attention.
Something that most private companies (such as financial companies) don't have a problem with. On the other hand, some (old) buildings in the northen district could face profit problems (maybe the old WTC buidlings).

Oke er zijn idd die nieuwe technieken, maar die maken (net wat alfa) zegt het gebouw ook stukken duurder. Dat een wolkenkrabber (+150m) veel aandacht zal trekken is idd een feit, maar dat ze rendabel gaat zijn is een ander paar mouwen. En ik betwijfel een beetje dat het prestige genoeg zal hebben dat bv bedrijven in de financiele sector er hopen geld voor willen betalen. Behalve dan miss banken maar de twee grootste bouwen nu al nieuwe hoofdkantoren (dexia tower en het nieuwe block 65 daar komt fortis in)

ketje
November 11th, 2005, 03:56 PM
http://www.samynandpartners.be

dan ga ja naar project selection - building type- office new en het is de tweede van onder te beginnen

Josh
November 11th, 2005, 04:13 PM
Bedankt!

http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/00_000/www_wing_p01.jpg

http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/00_000/www_wing_p03.jpg

ketje
November 11th, 2005, 04:20 PM
merci josh, ma nu weet ik het nog altijd niet hoe ik ze er op moe zetten voor in't vervolg

N.V.
November 11th, 2005, 05:56 PM
Amai, blijkbaar hadden ze in de jaren 60 een hele andere visie op de noordwijk

Pat
November 11th, 2005, 07:19 PM
Knap ontwerp. Hopelijk is het nieuwe ontwerp minstens even onconventioneel.

ATC
November 11th, 2005, 08:54 PM
Oke er zijn idd die nieuwe technieken, maar die maken (net wat alfa) zegt het gebouw ook stukken duurder.

That it would be more expensive to build in a swamp... that's a fact.
But I thought this wasn't the discussion... It all depends on one question: demand and offer.
If the BRU officemarket need more officespace they will do this investment (no mather what the possible more cost would be). Don't forget this is the last free space on this important business avenue.

Dat een wolkenkrabber (+150m) veel aandacht zal trekken is idd een feit, maar dat ze rendabel gaat zijn is een ander paar mouwen. En ik betwijfel een beetje dat het prestige genoeg zal hebben dat bv bedrijven in de financiele sector er hopen geld voor willen betalen. Behalve dan miss banken maar de twee grootste bouwen nu al nieuwe hoofdkantoren (dexia tower en het nieuwe block 65 daar komt fortis in)

1)
I think you forget that the BRU officemarket is primarily occupated by foreign multinational organizations. The most of them have a small office now, but they want to expand... just like the EU has expanded the last few years.

2)
There is also a new trend (in opposit to the '90) that companies are coming back to BRU center. The offices (business parks) outside BRU (the "ring" offices) have difficulties to find clients.
Big companies find it easy to have an office in the center because of the nearby public transportation (metro and big stations like "le Nord", "le Midi" ...).

3)
If you think the current officespace in BRU center in already enough... why should they develop the T&T project ?

...Something to think about...?

greetings,
ATC

ATC
November 13th, 2005, 10:11 AM
http://www.manhattancity.be/photos/CDP/vueaerienne75.jpg

...to give an idea of the important location of the "Zenith Project"...
(at the end of the Albert II avenue)

B!
November 21st, 2005, 08:50 PM
S. O. S.
welke architect? Foto's? Plannen? Weet iemand iets concreet over dit project!! Verwacht er wel veel van!!! Ruimte Noord begint echt wel cool te worden... (Even andere vraag nog, wordt TBR nu gebouwd of niet? Zou de AlbertLaan mooi afsluiten)
Wacht op nieuws
Cheers

De Snor
November 26th, 2005, 05:12 PM
Zénith, la dernière tour

Une pétition circule dans le quartier Nord pour protester contre le projet de construction de tour, en lisière du parc Gaucheret, à Schaerbeek. Cette fronde survient cependant fort tard, car les jeux sont quasi faits.

La pétition aurait, à ce jour, recueilli 200 signatures. Les pétitionnaires ont l'impression d'avoir été floués : l'enquête publique relative au projet était pratiquement achevée lorsqu'ils ont découvert le projet. Et ils n'ont pas eu le temps de se mobilier pour la concertation, survenue le 21 octobre. Par ailleurs, ils affirment que la publicité autour de l'enquête publique s'est faite de façon très discrète et qu'il n'y a eu aucune information publique préalable (pas de toutes-boîtes).

Pourtant, la commune n'a jamais fait mystère de son intention d'autoriser l'érection d'une tour à cet endroit (voir infographie), explicitement prévue dans le PPAS Gaucheret (plan particulier d'aménagement du sol). Par ailleurs, le site choisi ne fait pas partie du parc Gaucheret. La confusion dans l'esprit des riverains s'explique aisément. La pelouse concernée sert pour l'instant d'aire d'arrimage au ballon captif, fixé au sol par des câbles. Elle se trouve dans le prolongement du parc et il n'y a pas pour l'instant de délimitation précise, l'aménagement du parc et de ses abords n'étant pas encore totalement achevé.

On voit mal en tout cas comment la commune pourrait remettre en cause le projet de tour. Les charges d'urbanisme (pour chaque m2 de bureau neuf, la commune reçoit une somme d'argent qu'elle affecte à la construction de logements ou à l'aménagement public) attendues sont importantes : sur base des 31.000 m2 annoncés, on peut tabler sur 3,750 millions d'euros. Ces charges seront affectées pour l'essentiel au quartier (aménagements du parc Gaucheret)et dans des projets de logement.

Quelques rétroactes pour comprendre. Le plan particulier Gaucheret achève le remodelage du quartier Nord, côté Schaerbeek. Il a fait l'objet en son temps de nombreuses réunions de quartier, ce que les nouveaux habitants ignorent évidemment. Cette tour, baptisée Zénith, sera la dernière sur Schaerbeek, comme l'a confirmé à maintes reprises l'échevine Christine Smeyster (Ecolo). Elle a sa raison d'être urbanistique, puisqu'elle achève la perspective du boulevard Albert II. Cette opération immobilière s'accompagne de la construction de 11.000 m2 de logements, face à l'hôtel Président.

Ajoutons qu'à deux reprises, ces projets ont été remis en cause, mais sans succès. D'abord par l'hôtel Président qui estimait que du logement à cet endroit risquait de le dévaloriser. Ensuite, en 2003, quand les gestionnaires du ballon Belgacom ont tenté de prolonger leur bail précaire.

Précisons que la commission de concertation qui s'est tenue le 21 octobre ne concernait que le cahier des charges de l'étude d'incidence. Il y aura une nouvelle enquête publique portant cette fois sur la demande de permis d'urbanisme et l'étude d'incidence au début 2006. Les habitants seront alors informés par les traditionnelles affiches rouges, mais aussi par un toutes-boîtes, promet la commune. Ils pourront alors réagir s'ils le veulent. Mais il est clair que pour Schaerbeek, la tour Zénith fait partie du plan d'aménagement global du quartier.

http://www.regions.be/mediastore/sporever/IN_RE_0311EspaceNord.EPS.jpg

La tour Zenith contestée

- - - - - - - - - - -

Des habitants de la place Gaucheret pétitionnent
pour sauver un espace vert.

La place Gaucheret est connue pour le ballon captif Belgacom, bientôt parti pour d'autres cieux. Elle le sera peut-être vite pour un projet immobilier qui suscite une vive opposition dans le quartier.

Une enquête publique relative à l'édification d'une tour de 22 étages sur la pelouse qui accueille le ballon vient en effet de se clore. Et une pétition, qui a déjà recueilli quelque 200 signatures, circule dans le quartier.

Ceci n'est pas un parc

«Le projet de la commune de Schaerbeek de vendre ce terrain à des promoteurs pour y construire une tour de ce gabarit est ahurissant, confie Johan Van Hecke, qui habite rue Gaucheret. Quand nous nous adressons à la commune, on nous répond simplement que cette pelouse n'est pas un parc. Alors que tout le quartier vient s'y détendre.»

Christine Smeysters (Ecolo), échevine de l'Urbanisme, assume: «Cette partie de la place n'a jamais été un parc au regard du plan particulier d'affectation du sol, approuvé depuis longtemps par la Région bruxelloise. Le terrain est constructible, il a simplement été préféré d'y semer un gazon plutôt que de le laisser comme un terrain vague».

Et d'ajouter que le réaménagement de la place est actuellement à l'enquête publique et que l'Institut bruxellois pour la gestion de l'environnement (IBGE), qui a connu des problèmes techniques dans ce dossier, va bientôt terminer l'aménagement du parc, qui n'est pas concerné par la tour baptisée Zenith. Celle-ci doit fermer la perspective du Quartier Nord et sera donc un peu plus haute que d'autres bâtiments du genre de la zone. «De plus, ce projet comporte également du logement, poursuit l'échevine. Et un petit espace vert qui sera ouvert au public et qui s'ajoutera au parc de l'autre côté de la place.»

Les riverains déplorent aussi la discrétion de la communication de l'enquête publique: «Le panneau a été placé à un endroit guère fréquenté, souligne M. Van Hecke. La plupart des gens que nous rencontrons ne sont pas au courant.» Et l'échevine de répondre qu'il s'agit d'une deuxième enquête, demandée par la Région pour une même étude d'incidences et qu'il n'y a dès lors pas lieu d'organiser de nouvelles séances d'information. La commune souligne enfin que la vente du terrain rapportera «pas mal d'argent».

© La Libre Belgique 2005

«Hold-up» urbanistique place Rogier?
Stéphanie Meyer
Mis en ligne le 12/10/2005
- - - - - - - - - - -

Concours ou pas, telle est la question.
Enjeu: réaménager la place Rogier, alors que ses alentours sont en plein redéploiement.

Elle pousse à vue d'oeil, la nouvelle tour Rogier. Ou plutôt devrait-on dire la «Dexia Tower». Mais si elle attire le regard vers le haut, tout comme les immeubles flambant neufs voisins, au ras des pâquerettes la situation est nettement moins futuriste... Depuis longtemps, la place Rogier attend un réaménagement d'envergure. Seulement voilà, la question fait l'objet d'une petite polémique: faut-il ou non un concours pour décider du projet de transformation?

«Assurément» affirme Pascal Smet (SP.A), ministre bruxellois des Travaux publics et de la Mobilité. C'est aussi ce que soutient le collectif Disturb qui milite depuis des années pour l'utilisation systématique d'une telle procédure, afin d'améliorer la qualité de l'espace public (lire ci-dessous). Par ailleurs, l'accord de gouvernement précise, lui-même, qu'à l'avenir les grands projets feront l'objet de concours «à chaque fois que c'est possible»... Or ici, est-ce possible?

Question de propriété

Apparemment pas trop selon... un autre membre du gouvernement bruxellois qui dit ressentir «un peu d'agacement» suite aux dernières sorties de son collègue Smet. «Contrairement à la place Flagey pour laquelle nous avions lancé un concours, ici ce n'est pas une place régionale», rappelle Françoise Dupuis (PS), secrétaire d'Etat en charge de l'Urbanisme. «Car cet espace appartient à la commune de Saint-Josse.» Laquelle n'a pas opté pour le concours.

Il y a cinq ans, la localité a désigné le bureau Clerbaux-Pinon pour l'assister dans ce dossier. Un premier projet d'aménagement a été largement diffusé, puis amendé. «Et ce bureau a été désigné ensuite par la copropriété de la place afin de redessiner son projet», explique Jean Demannez (PS), bourgmestre de Saint-Josse-ten-Noode. On parle bien ici de copropriété car avec plusieurs niveaux de sous-sol, et divers intervenants privés, la situation de la place est très complexe.

Fin septembre, la nouvelle version du projet peaufinée a été présentée aux différents intervenants... Et c'est alors que le ministre Smet a rappelé son souhait d'un concours, rapide, pour permettre aux autorités de choisir entre plusieurs projets. «Pour moi, il n'est pas question que de la «petite» place Rogier: on parle de tout l'espace qui comprend aussi le pied des tours, va jusqu'à la rue Neuve, remonte le boulevard du Botanique... Ce qui, en finale, donne 55pc des terrains appartenant à la Région et 45pc à la commune.» Et il ajoute qu'il veut bien que la Région paie le chantier, si elle peut décider.

Réaction du bourgmestre de Saint-Josse: «On est dans un cas de hold-up! Je ne suis pas d'accord. On n'a jamais entamé de débat sur la cession de la place Rogier à la Région.»

«Ne pas reculer, avancer»

Si Jean Demannez est frileux à l'idée du concours, c'est parce que le dossier n'en est pas à ses balbutiements. «Avant personne ne s'inquiétait du devenir de cette place. Et nous, on a beaucoup avancé sur ce projet. Or il faut garder un délai raisonnable pour réaliser les travaux. Fin 2006, la tour Dexia sera utilisée, et ce serait bien qu'à ce moment la place ressemble à quelque chose. En relançant un concours aujourd'hui, j'aurais l'impression de perdre cinq ans.» Et puis, sur le fond, le maïeur ajoute qu'il n'est pas certain que cette formule permettrait d'arriver à un meilleur projet.

La suite de l'histoire? Le ministre Smet dit attendre de la commune des données objectives (qui paie?, impacts sur le quartier?, etc.). Quant à la ministre Dupuis, elle rappelle être l'autorité compétente pour délivrer le certificat d'urbanisme qui sera prochainement demandé pour ce projet. Un projet qui «convient à première vue mais qui devra évidemment être soumis à l'administration.»

© La Libre Belgique 2005

ketje
November 28th, 2005, 11:01 AM
eventjes nieuw over de Belgacom Ballon, door het ongure weer van het weekend is de ballon kapot, nu is de vraag of hij nog hersteld gaat worden aldan niet weg gaat

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/051127Belgacomballon/index.shtml

CaféTasse
November 29th, 2005, 09:50 AM
ja enkel een mooie hoge toren kan tegen wat sneeuw hé...

ketje
November 29th, 2005, 10:13 AM
Polen steekt ons serieus voorbij qua orginele architectuur ! Daar lukt het dus wel

http://www.ingrealestate.com/ingre/en/news_press/news_article/20051122_Urbis.jsp

giergel
November 29th, 2005, 11:43 AM
Waarom op de plaats van die ballon geen 150 meter (of meer :tongue3: ) hoge toren met bovenaan een observatiedek?

ketje
November 29th, 2005, 12:19 PM
Op die plaats komt de Zenith toren ! waar nu de Ballon staat of beter gezegd ligt

giergel
November 29th, 2005, 06:36 PM
De toren is dus zogezegd de afsluiter van Brussel Noord, dan zouden ze er toch wel iets speciaals en hoog van mogen maken!

snot
November 29th, 2005, 07:03 PM
Eerlijk gezegd vrees ik voor de hoogte van het gebouw. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze daar een gebouw van meer dan 100m gaan toelaten!

snot
November 29th, 2005, 07:10 PM
^^
juist er is nu sprake van 22 verdiepingen voor de Zenith, dus zoiets als 70 à 80 meters max.

Kingsken
November 30th, 2005, 10:55 PM
Owwww.... dat is laag, zeer laag. Spijtig, het had een mooie aanwinst geweest voor de noorwijk.

minime
December 11th, 2005, 01:50 AM
Knap ontwerp. Hopelijk is het nieuwe ontwerp minstens even onconventioneel.
maar spijtig genoeg alweer een plat dak...

Lafrite
January 12th, 2006, 12:23 PM
Lumière sur le Zénith

La tour de 80 mètres s'élèvera au bout du boulevard du roi Albert II. Le projet s'intègre dans un plan plus vaste de réaménagement du quartier.

Le Zénith est à l'enquête publique. Dans le quartier Gaucheret, plus personne n'ignore que la pelouse sur laquelle reposait le ballon captif Belgacom va laisser place à une nouvelle tour. Les habitants ont été briefés plus en détail sur le projet lundi soir, lors d'une réunion de quartier et ils ont jusqu'au 17 janvier pour remettre leurs remarques à la commune de Schaerbeek.

C'est le promoteur Codic qui mène l'opération. La société est propriétaire du terrain depuis 2002 et a tenté d'inclure sa tour dans un projet plus vaste, comme le prévoyait le PPAS (Plan particulier d'aménagement du sol) voté par la commune l'été dernier. Il y aura donc une tour mais aussi plus de 100 logements face à l'hôtel Président, des commerces, des activités productives, une crèche... C'est-à-dire...

La tour Zénith. L'immeuble de 30000 m2, 80 mètres et 21 niveaux hors sol viendra fermer la perspective du boulevard du roi Albert II. Dessiné par les bureaux SCAU et Cerau, celui-ci se veut translucide. Des jardins suspendus seront taillés sur 6 étages et visibles de l'extérieur. Ils constitueront le prolongement du jardin Wirtz, au centre du boulevard. La semaine prochaine, les fondations seront entamées. Mais un permis est nécessaire pour la suite des événements. Le chantier devrait durer entre 18 et 24 mois.

Logements. La société Espace Gaucheret, constituée par Codic, érigera 100 appartements répartis sur trois blocs de 5 niveaux face au Président. «De deux à trois chambres, ceux-ci seront destinés aux ménages moyens», précise Philippe Weicker, directeur de Codic Belgique. Ce n'est pas tout: Espace Gaucheret développera 40 logements au pied de la tour Amelinkx ainsi que sept maisons individuelles. La demande de permis pour les logements devrait être introduite fin janvier.

PME. 5000 m2 d'activités productives à destination de start-up verront le jour toujours au pied de la tour Amelinkx, le long de la rue du Progrès. Coût pour le Zénith, les logements et le bloc petites entreprises: près de 100 millions €.

Commerces. Des commerces seront aménagés au pied des unités de logements. «Il fallait faire revenir le commerce dans cette partie de la ville.»

Crèche. Codic devra verser des charges d'urbanisme à la commune de Schaerbeek et se chargera de la construction d'une crèche côté rue Rogier ainsi que du réaménagement des trottoirs du boulevard face au Président ou encore de l'installation d'espaces de jeux. Le volet charges d'urbanisme est estimé à 3,4 millions €. Avec le Zénith, c'est le 4e bâtiment que Codic développe dans l'espace Nord, après le Phénix, l'Hendrik-Conscience et le Novalis. «Nous sommes heureux de pouvoir mettre le point final au développement de ce quartier puisque les premiers chantiers ont débuté dans les années 60, rappelle M. Weicker. Souvenez-vous: à l'époque, il était question d'ériger un immeuble de 150 mètres. Tout a été repensé depuis et, avec la commune, nous sommes revenus à des niveaux plus humains.»

© La Libre Belgique 2006

Lien vers les rendus de la tour Zénith!!!!! www.scau.com

:cheers:

Brussels-east
January 12th, 2006, 01:53 PM
mwé....Je suis déçu!!!

Voilà .. la perspective bouclée par un immeuble de 80 mètres... j'espérais secrétement qu'on viserait minimum 100mètre.

Il ets pas moche du tout mais ca manque clairement de vision plus grande. Maintenant que le quartier sera fermé par cet immeuble. Où construira t on les prochaines tours à Bruxelles???? je reprends l'expression: "point final au développement de ce quartier"

Est le symbole de la fin des grandes tours à bruxelles????

On voit très petit il me semble, ça manque d'ambitions, d'esprit d'entreprise, etc...

ketje
January 12th, 2006, 01:57 PM
Wauw super, eindelijk hebben ze begrepen dat er nog andere architecten bestaan buiten jaspers en samyn en partners
Het leuke lijkt de kleur die ze willen gebruiken

Is er trouwens al wat meer geweten over Brussel Tower? Word die echt hoger?
kan iemand daar iets over zeggen?

CaféTasse
January 12th, 2006, 02:13 PM
@ de snor : aub terug in de oorspronkelijk thread over Zenith gieten - thx
precies een kleine Dexia toren, in een puur banale stijl ! Maar ja het was inderdaad zoals eerder gezegd haast onmogelijk een hoge toren daar neer te zetten
het goede nieuws is, indien daar geen hoogbouw meer mogelijk is, terwijl de vraag naar grotere kantorgebouwen blijft stijgen (is geconfirmeerd door alle recente studies van real estate agents) dat het project T&T met zijn torens wellicht terug wordt ondersteund

wat betreft brusselstower zijn de onderhandelingen gestart - meer nieuws later deze maand

ketje
January 12th, 2006, 02:26 PM
Bwa Banale stijl nu niet echt, dan zou het gewoon een blokke doos zijn. Ik wacht af, het ziet er in elk geval beter uit dan ik verwachte! (tenminste weer geen blokke dozen van jaspers of samyn)

Nu wat betreft T&T , het zou idd prachtig nieuws zijn zou daar ook hoogbouw toegelaten worden (meer dan nu gepland is) en hopelijk wordt er een mooie verbinding gemaakt tussen Noord en T&T (met de bijhorende brug natuurlijk)

CaféTasse
January 12th, 2006, 04:10 PM
@ de snor : thanks
@ ketje : juist, dat laat wel wat perspectieven toe. Heb je nog wat meer nieuws ?

giergel
January 12th, 2006, 04:21 PM
Ik vind dit gebouw toch wel een verbetering tegenover de andere hoogbouw die in Brussel Noord staat (met uitzondering Ellipse Building..)

Of dit de skyline ten goede zal komen ben ik toch niet zeker, het wordt tenslotte maar 80 meter....

Josh
January 12th, 2006, 04:31 PM
Mja, ik vind het toch maar weer inspiratieloze architectuur. Het zijn opnieuw rechthoekige vormen en het doet een beetje denken aan de Dexia toren. Ik had toch gehoopt op iets gedurfder met iets andere vormen, een beetje Calatrava-achtig ofzo...

N.V.
January 12th, 2006, 04:41 PM
Mooi, het mag dan wel niet hoog en nog steeds inspiratieloos zijn, ik vind het een hele verbetering in vergelijking met de blokken op noord.

snot
January 12th, 2006, 04:53 PM
mwé....Je suis déçu!!!

Voilà .. la perspective bouclée par un immeuble de 80 mètres... j'espérais secrétement qu'on viserait minimum 100mètre.

Il ets pas moche du tout mais ca manque clairement de vision plus grande. Maintenant que le quartier sera fermé par cet immeuble. Où construira t on les prochaines tours à Bruxelles???? je reprends l'expression: "point final au développement de ce quartier"

Est le symbole de la fin des grandes tours à bruxelles????

C'est comme j'avais prévu!

Esperons pour tour&taxis. Mais la aussi j'ai peur qu'on n'acceptera pas des grandes tours. Certainement pas une de 150m!
Se serai déja bien une tour de 80m la-bas.
Triste...

Hopelijk zorgt de vraag voor grote kantoorgebouwen voor een toren vriendelijker ruimtelijk beleid. Anders zie ik niet waar nog ergens noemenswaardige torens zouden kunnen verrijzen. Het is echt triestig! Zeker voor een stad als Brussel, die in volle expansie is!

L-er
January 12th, 2006, 05:51 PM
Waar kan je beelden zien via die site?

Kingsken
January 12th, 2006, 06:58 PM
Hij is toch wel wat "doosachtig", maar inderdaad beter dan de rest.

Het belooft precies wel mooi te worden tijdens de nacht :).

http://img491.imageshack.us/img491/682/zenith5bf.jpg

Brussels-east
January 12th, 2006, 07:41 PM
Ik blijf niet overgetuigd!!!!

Het blijkt me als een kleine Dexia Tower ...

Pat
January 12th, 2006, 08:13 PM
Ik blijf niet overgetuigd!!!!

Het blijkt me als een kleine Dexia Tower ...

idd, jammer, jammer, jammer :sleepy:

L-er
January 12th, 2006, 10:02 PM
Het lijkt precies een gewoon appartementsgebouw. Zo staan er hier ook een paar aan de kust.

Moren-o
January 12th, 2006, 10:21 PM
Toch niet echt indrukwekkend.

Nu had men eens de kans (én de aanbieding) om een skyline-bepalende toren te zetten in de noordwijk en dan zet men er de zoveelste schoendoos.
Met een lichtjes uitstekende en minder concentionele toren zou de Noordwijk volgens mij veel meer appreciatie krijgen van buitenstaanders dan door te gaan op het elan van de jaren '60 en '70.

Natuurlijk is het ontwerp iets hedandaagser maar toch springt het niet in het oog volgens mij.

ketje
January 13th, 2006, 02:36 AM
@ de snor : thanks
@ ketje : juist, dat laat wel wat perspectieven toe. Heb je nog wat meer nieuws ?
Voor die Brug zijn er plannen en zelf al een defenitief ontwerp maar wanneer het gebouwd word, momneteel staat hij op "on hold"

himer
January 13th, 2006, 01:12 PM
Personnellement je trouve que bien que le projet soit fort classique, il est quant même d'une certaine qualité. Tout dépendra du résultat final, mais l'agencement de différents types de verre et des châssis colorés et de l’aluminium peut être intéressant.

Quant à la forme, c'est vrai que c'est malheureusement fort proche de la tour dexia, trop proche même. Un détail qui semble pourtant intéressant est que sur la façade avant, la partie ouest de la tour semble être en surplomb sur plusieurs mètres. Voilà une gestion des volumes qui 'est pas anodin à Bruxelles.

Pour ce qui est de la hauteur, c'est réellement une occasion manquée pour un emplacement aussi majeur dans ce quartier. La fin de l'article me fait sourire : « à l'époque, il était question d'ériger un immeuble de 150 mètres. Tout a été repensé depuis et, avec la commune, nous sommes revenus à des niveaux plus humains. »
En quoi un bâtiment de 80m (soit 45 x 1,80m) est-il à taille humaine ? Bien sûr il s'agit d'une vision subjective des choses mais 80m représente déjà plusieurs fois la taille d'un habitat bruxellois classique. Ce style d'argument est vraiment passe-partout.

Enfin, en regardant attentivement le schéma de coupe du bâtiment et en se basant sur la hauteur "classique" d'un étage de bureau bruxellois (3,7m), il y a lieu de croire que la tour fait plus que 80m. Je dirais même sans hésitation qu'elle fait plutôt 90m, voir plus.
Les journalistes ne sont pas spécialement fiable à ce point vue, j’ai déjà pu lire que la tour dexia ferait 110m pour 37 étages…

Brussels-east
January 13th, 2006, 02:30 PM
Enfin, en regardant attentivement le schéma de coupe du bâtiment et en se basant sur la hauteur "classique" d'un étage de bureau bruxellois (3,7m), il y a lieu de croire que la tour fait plus que 80m. Je dirais même sans hésitation qu'elle fait plutôt 90m, voir plus.
Les journalistes ne sont pas spécialement fiable à ce point vue, j’ai déjà pu lire que la tour dexia ferait 110m pour 37 étages…

Malheureusement en relisant le thread je vois qu'il est question de 21 étages plus le rez de chaussée...chiffre confirmé par le lien menant à l'architecte du projet.

21*3.7m = 78 mètres, meme avec un rez de chaussée grandiose on arrivera pas à plus de 82 mètres.

himer
January 13th, 2006, 09:26 PM
Oui vu comme ça tu as raison mais sur base du schéma voici comment j'arrive à cette conclusion :

- Un rez-de-chaussée qui visuellement correspond à deux étages classiques : disons 2x3,7m = 7,4m
- 1er étage : il semble sur le schéma être légèrement plus grand que les autres étages. C'est aussi le cas des premiers étages de la tour Dexia qui mesurent plus de 4m pour certain d'entre eux. Disons donc qu'il fait 4m.
- 19 étages de 3,7m = 70,3m
- Ensuite il y a la structure se trouvant au sommet, qui est éclairé sur l'une des infographies. La première partie de cette structure semble faire une hauteur équivalente au rez-de-chaussée : 7,4m
- Enfin il y a une toute dernière partie qui semble être un rien plus grande que le 1er étage disons donc +-4,5m

Au total cela fait : 93,6m
En fait les 21 étages + rez-de-chaussée dont parle l’article et l’architecte ne comprennent pas la structure se trouvant au dessus du 21ème étage et qui doit à mon avis mesurer +- 10m.
Bien sûr ce sont des supputations, il y a beaucoup de conditionnels. Mais sans avoir exagéré les proportions on arrive tout de même à presque 14m de différence.

On pourrait tenir le raisonnement inverse et "attribuer" les 80m sur le schéma.
- Disons dans ce cas que les étages font 3,2m. (ce qui semble ridiculement petit car ce sont les standards des années 70) Dans ce cas cela fait 19x3,2m=60,8m
- En prenant en compte le rez-de-chaussée : 2x3,2m=6,4m
- En prenant en compte le 1er étage : +-3,50m
- En prenant en compte la première tranche de la structure au-dessus des étages de bureaux : 6,4m
- En prenant en compte la deuxième tranche de la structure au-dessus des étages de bureaux : 3,50m
Au total cela fait : 80,6m

Cette éventualité n’est pas totalement exclue mais cela me semble être étrange aujourd’hui de construire avec les normes vielles de 30 ans. D’ailleurs les standards sont largement au dessus de 3,7m. La tour HSBC à Londres a des étages standard de 4,10 m

CaféTasse
January 13th, 2006, 09:42 PM
mettez- encore une belle antenne et on arrive à 100M...

Kingsken
January 13th, 2006, 11:05 PM
Nou ja, ik vind het best wel meevallen hoor. Toch wel vrij deftige architectuur. Alleen spijtig dat het inderdaad geen invloed heeft op de skyline. Brussel Noord blijft wat "platjes".

himer
January 19th, 2006, 02:04 PM
Oui, c'est vrai, c'est toujours la même chose : 80 ou 102m.

B!
January 19th, 2006, 10:38 PM
ik vind em ook wel vrij goed! ik denk dat hoger niet beter zou zijn... Euhm, komt er nog wat van de TBR renovatie (BrusselsTower)

Mr D
January 20th, 2006, 10:17 AM
Het lijkt mij onwaarschijnlijker dan ooit, dat de TBR een echte 100 +'er zal worden, die staat namelijk vlak naast Zenith en volgens het oorspronkelijke BPA neemt de hoogte af richting Zenith toren, ik vrees ervoor...

CaféTasse
January 20th, 2006, 02:24 PM
het enige wat ik kan zeggen is dat het project aansleept; de concertatie commissie is nog niet één keer samengeroepen, dus meer nieuws in de komende weken (en cross fingers...)

Centreofdoom
January 20th, 2006, 05:19 PM
Over de Brusselstower heb ik een nieuwtje, staat in het laatste nieuws van vandaag

|Noordwijk ziet geplande Brusselstower niet zitten|
Het gebouw dat in de Noordwijk tuusen de wtc-towers en het Hotel President komt te staan, lokt uit tot protest bij de bewoners van de brusselse noordwijk.
Oorspronkelijk zou het gebouw 150 meter hoog worden maar van dat plan zijn ze nu afgestapt . het gebouw zou nu 80 meter hoog worden en een z-vorm krygen.

en er staat vanalles nog in dat het comité noordwijk al blij is dat het gebouw lager wordt.
"wanneer het gebouw er moet komen weet niemand want dit is nog maar slechts het begin van een ellenlange procedure" aldus schepen van stedenbouw Henri Simons

Spytig van die hoogte....maar het huidige voorstel is echt prachtig!
ik moet zeggen dat de foto die erby staat van het gebouw echt mooi is!

p.s.: ja,kzen nieuw hier :p

Kingsken
January 20th, 2006, 06:42 PM
Onee, 80m?? Een echte opdoffer hoor! Ik had zo gehoopt dat de Brusselstower van 130m er zeker ging komen... Hopelijk gaan ze toch nog eens boven de 100m gaan bouwen in Brussel.

snot
January 20th, 2006, 07:23 PM
^^ Als het in de Noordwijk niet kan zal het nergens kunnen! :sleepy:

B!
January 20th, 2006, 07:53 PM
Die z - vorm kan je niet es een foto posten...
Dan kan je tenminste oordelen of 't echt zo'n ramp is dat ie maar 80 meter hoog wordt!

Centreofdoom
January 20th, 2006, 08:59 PM
http://img464.imageshack.us/img464/826/brusselstower5tq.jpg
voila, hier is het, effe gescand
ik vind het best wel mooi, maar spytig van die hoogte :ohno:
maar ja, als het noordwykcomité blyft lastig doen :sleepy:
trouwens, het lykt my hoger dan 80 meter :?

snot
January 20th, 2006, 09:27 PM
Wat ik niet snap is dat groenen tegen hoogbouw zijn.
Het probleem zijn de gemeenten en het visieloos neerzetten van kantoorkolossen zonder smaak. Dat gigantisch nieuw kantoorgebouw aan het Brussels Zuid-Station is geen hoogbouw maar toch een asociaal en onmenselijk kantoorblok.
Groenen zouden voorstander moeten zijn van kantoortorens en woontorens want torens sparen plaats uit. Plaats voor recreatie, tuinen, parken, enz,...

ketje
January 20th, 2006, 09:27 PM
Waar komt dat ontwerp nu weer vandaan????
Man man man altijd hetzelfde liedje in bxl, je krijgt sporadisch es wat info, maar je moet er zeker niet vanuit gaan dat het daadwerkelijk ook uitgevoerd wordt want floep daar is een ander ontwerp !!! Hoe doen ze het toch
Wat dan met de Toren op www.brusselstower.be ? Dat was om ons eventjes te plagen ofwa !
En Die verdomde Buurtbewoners...

Maar we blijven lache hé :)

ketje
January 20th, 2006, 09:29 PM
Men zo denk ik meer de functies moeten mengen? Zou er nog altijd evenveel protest tegen zijn als er ook app en groenvoorzieningen in voorzien zijn?
Een beetje zoals de vroegere martinitoren

ketje
January 20th, 2006, 09:32 PM
Zou er nog altijd evenveel protest tegen zijn als er ook app en groenvoorzieningen in voorzien zijn?
Een beetje zoals de vroegere martinitoren

and what a surprise it's jaspers-eyers again :sleepy:

oke oke het ontwerp ziet er nog redelijk goed uit, tot nu toe!

CaféTasse
January 20th, 2006, 09:41 PM
mensen ! typisch Belgisch jullie reakties
omdat er nog een torentje van 80m komt (die de huidige vervangt) is iedereen al blij, sort van oef! ze mag er nog staan...
dit ontwerp is doodgewoon om mee te lachen tov. brusselstower; dit wordt een lelijke mastodont waar absoluut niemand zal naar opkijken en dat de skyline zelfs niet beïnvloedt. Hoe is het toch mogelijk ?? Geef mij dan maar mooie laagbouw dan dit vals architecturaal pronkstuk.
(sorry ben er nog beroerd van, brusselstower was een absolute aanwinst)

minime
January 20th, 2006, 10:42 PM
Wow! Prachtig design! Alleen jammer dat 'ie niet 2 keer zo hoog is. Echt een origineel ontwerp. Zet brussel weer helemaal op de kaart.

Bewoners zijn historisch gezien altijd al tegen hoogbouw in hun achtertuin geweest. Zelfs toen ze begonnen in de VS met de hoogbouw zoals we die nu kennen zagen mensen het als een bedrijging. Dat is eigenlijk nog steeds zo denk ik.

knolleke
January 20th, 2006, 10:58 PM
nu ganek veel kritiek krijgen maar ik moet het zeggen

die z vormige toren van 80 meter is een gedrocht kvindt dit echt een walgelijke toren beikes
hopelijk doen de buurtbewoners hun taak en worden deze planne afgekeurd

die mona lisa toren daarentegen dat is geen mislukken hoe zit dat eigelijk met die mona lisa afdruk ??

ketje
January 20th, 2006, 11:42 PM
Tja toren afgekeurd, mona lisa ook, en het was geen afdruk maar een effect dat je bekreeg door het glas, zo kon heel de gevel fungeren als beeldscherm

giergel
January 21st, 2006, 11:48 AM
Ze zijn goed op weg de buurt te verpesten als ze zoiets daar zullen bouwen!
Dit project vindt ik waardeloos! Het is geen toren, maar een doos die veel plaats inneemt.

Toch zou ik niet al te veel aandacht besteden aan wat de kranten schrijven, ze hebben het vaak mis. Ik denk dat dit gebouw nooit zal gebouwd worden...

B!
January 21st, 2006, 12:53 PM
Ja ik was ook echt VOOR de Brusselstower met het Mona Lisa'tje!!!!!!!! Is dat helemaal van de tafel geveegd? Of toch nog een optie.

bRussel toch waarom blijf je ons allemaal zo teleurstellen ! ! ! ! ! En wat die buurtbewoners betreft! HALLO je woont IN BRUSSEL ! ! ! ! Verdomme een hoofstad van EUROPA maar O wéé als ze der iets grootstedelijks zetten hé ! ! ! Nee nee zet in vervolg ma een boerderijke in dan park dan is iedereeen content, mss ook nog een wei met koeien zodat je helemaal niet meer het gevoel hebt dat je IN BLOODY BRUSSEL WOONT! ! ! ! Flipkoppen! ! !

Ik had echt véél verwacht van de Brusselstower, en had echt uitgekeken naar de constructie en 't effect van de Mona Lisa,

Ik zeg alwéér; Brussel Faalt! ! (ben de tel al kwijt!!!) :sleepy:

Rotterdam A
January 21st, 2006, 01:44 PM
Bij ons probeert een groepje zeikerds ook onze hoogste toren(Maastoren 165m) tegen te houden, het zal ze niet lukken. De zeikerds bij jullie schijnen helaas meer macht te hebben. Ongelofelijk eigenlijk, Brussel had al lang veel hoogbouw en veel hoger dan 80m, vanwaar dat het nu problemen oplevert? Ik had verwacht dat de Zenith toren tenminste 150m hoog zou worden.

Maar in beiden gevallen inderdaad, beseffen die mensen niet dat ze in een grote stad wonen, waarvan de agglomeratie boven de miljoen uitstijgt.

N.V.
January 21st, 2006, 04:02 PM
Het project op zich is niet mis, maar het past niet in de noordwijk. Hier steekt bijna niets van glas in, terwijl de hele noordwijk vol staat met glastorens.

Die buurtbewoner uit het artikel volgt een volledig verkeerde redenering. Hij zegt dat hij het groen in de stad wil behouden, goed bezig dus met hun kilometers lange gebouwen in de lengte. Snapt die nu echt niet dat je veel meer groen kunt sparen door in de hoogte te bouwen? En Brussel moet wat meer aan werk denken dan aan die egoïstische mensen.

ketje
January 22nd, 2006, 02:40 PM
@ Giergel de toren gaat evenveel plaats in nemen als de huidige toren, misschien iets breeder.
@ N.V. de toren bestaat volledig van glas, het is gewoon moeilijk zichtbaar op die ingescande zwart-wit foto

En tja die buurtbewoners krijgen inderdaad veel te veel zeggingschap over zulke dossiers. Zoals ik al zei ik pleit voor hoge torens met GEMENGDE functies wonen werken en ontspanning en daar kan heus groen in verwerkt worden
Maar ja als ze telkens bij dezelfde architecten gaan dan krijgen we typische "wewillenwelmawekunnenniet" architectuur

L-er
January 23rd, 2006, 04:32 PM
Wat een gedrocht...

CaféTasse
January 23rd, 2006, 10:41 PM
bij Immobel verklaren ze dat dit project helemaal niet goedgekeurd is; dit is een alternatief, dat architecturaal volgens hen veel sterker is, maar ze blijven toch het oorspronkelijk project verdedigen; de concertatiecommissie moet nog eerst samenkomen, en het hele proces zal maanden duren voor iedereen op dezelfde golflengte is - o wee Belgisch compromis...

persoonlijk commentaar : dit artikel moet een soort intox zijn van de architect

Brussels-east
January 23rd, 2006, 11:05 PM
Donc l'espoir de voir une TBR à 150m reste intact!!!!

OUfffff!!..je peux aller dormir tranquille!!!

ketje
January 24th, 2006, 12:59 AM
man man man om depressief van te worden ! Ik ken toch nog heeeeeel wat leukere hoogbouw en "achitecturaal veel sterker" dan dit hoor.

Wilt iemand ze een schop onder hunne derrier geven aub

B!
January 24th, 2006, 12:12 PM
2 MAAL!!! Ook een schop van MIJ!!!!!!

Ik ga zondag kaarske branden in de kerk voor den TBR met Mona LISA ! ! ! ! ! ! ! ! :)

:runaway:

himer
January 24th, 2006, 12:51 PM
lol

J'espère qu'ils comprendront quel est le bon choix à faire.

B!
February 22nd, 2006, 02:11 PM
Beste vrienden, slecht nieuws, volgens het Belgisch tijdschrift voor architectuur A+ 198 staat er dat het bureau Jaspers - Eyers na de Rogiertoren nog twee nieuwe torens ZAL REALISEREN, één daarvan vinden we allemaal best ok en dat is de renovatie van de Astro Toren... Maar de twee die zal gerealiseerd worden is de Brusselstower in de vorm van een Tetrisblokje, dus al onze hoop voor een hogere toren met Mona Lisa of andere ontwerpen worden nu blijkbaar toch van de tafel geveegd...!

Brussels-east
February 22nd, 2006, 02:23 PM
Beste vrienden, slecht nieuws, volgens het Belgisch tijdschrift voor architectuur A+ 198 staat er dat het bureau Jaspers - Eyers na de Rogiertoren nog twee nieuwe torens ZAL REALISEREN, één daarvan vinden we allemaal best ok en dat is de renovatie van de Astro Toren... Maar de twee die zal gerealiseerd worden is de Brusselstower in de vorm van een Tetrisblokje, dus al onze hoop voor een hogere toren met Mona Lisa of andere ontwerpen worden nu blijkbaar toch van de tafel geveegd...!

Quelqu'un a un lien vers le projet "Tetrisblokje"???

Merci :)

B!
February 22nd, 2006, 02:30 PM
JA Tetrisblokje is gewoon het project in Z vorm dat hier een paar posts terug wordt behandeld (dat krantenartikel)

dat 'gedrocht' zal dus gerealiseerd worden... Jammer

giergel
February 22nd, 2006, 03:09 PM
Spijtig om dat te horen!

Brussels-east
February 22nd, 2006, 03:58 PM
Je pense que un Bloc en Z qui serait très bien travaillé donnerait plus d'allure au quartier.

La construction d'un batiment de référence qui marquerait les gens et les entreprises désireuses de s'implanter à Bruxelles par son architecture ou et sa forme originale est une bonne chose.

Si la "SimonsToren" se réalise et que l'on nous réserve d'autres constructions sur le site de T&T. Ce ne sont pas les projets qui manqueront pour avoir une nouvelle tour de 150-170m.

Duqbrux
March 8th, 2006, 10:58 PM
Grondwerken voor de Zenith Building zijn begonnen op 1 maart ll.

giergel
March 9th, 2006, 09:13 AM
Volgende week woensdag ben ik in Brussel, zal foto's maken van de werken. :cheers:

manske
March 14th, 2006, 05:22 PM
Ik ben vandaag op de werf geweest, dit gebouw zal 2 ondergrondse verdiepingen hebben en 22 verdiepingen bovengronds.
Ik heb wel de plannen niet kunnen inkijken.
Men is begonnen met alles in orde tebrengen voor de slibwanden.
groeten, Herm@n

Moren-o
March 14th, 2006, 06:45 PM
^^
Mooi, dat wordt toch zo'n 80 à 90m dan.
Sptijtig dat er nergens renderings te vinden zijn.
Bij zo een groot(s) project hoort toch enige duiding.

Brussels-east
March 14th, 2006, 07:08 PM
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/Projets/zenith5bf.jpg

Pourtant j'avais pris cette image sur le thread du Zenith !

C'est bien de ce batiment dont on parle là non??

Ou alors je me trompe peut etre et je confonds avec un autre sujet

Moren-o
March 14th, 2006, 08:33 PM
^^
Ah, donc cette image est définitive?

Dit is dus het uiteindelijke ontwerp voor de zénith?

Brussels-east
March 14th, 2006, 08:51 PM
Ik ben er zeker niet dat was een beeld van Kingsken. Mischien kan hij ons meer over de bron vertellen.

manske
March 14th, 2006, 10:18 PM
http://us3.pixagogo.com/S5p0VSOAPtSZ1btO2sKjCYqD65Hzq-R7vhWvi4SkqiQfSIYZ4RsavPQSVgJYshfPDLXU-hzokbXTE-1t7qIZTIz9lw7PmSm7zubj05qRi!0FZ6kku6EQEHaw__/dinsdag_14-03-2006_065.JPG

De start.....

www.pixagogo.be/mega-transport

CaféTasse
March 15th, 2006, 12:56 AM
pffft... saai gedoe

ketje
March 15th, 2006, 01:21 AM
Dus de ballon is weg! Heeft nu iemand eigenlijk een gedacht waar die naartoe is?
Het ontwerp dat je hier ziet is idd definitief, het is een ontwerp van een gerenomeerd frans architectenbureau

YDB
March 15th, 2006, 09:23 AM
Die is momenteel voor enkele maanden naar Duitsland voor herstelling/onderhoud.

En verder volgens www.brusselnieuws.be:

"De Belgacomballon verhuist dan toch niet naar het Schumanplein. Daardoor wordt de kans steeds groter dat de ballon Brussel zal verlaten.

De Brusselse regering, de Europese Unie en de eigenaars stonden achter de verhuis naar het Schumanplein. Maar de politie gaf een negatief veiligheidsadvies.

Het was de bedoeling om de ballon in de Europese kleuren te schilderen om zo de vijftigste verjaardag van de Unie te herdenken, maar dat gaat nu dus niet door.

Volgens de eigenaar Aerobrussels was het Schumanplein de laatste mogelijke optie in Brussel. Er wordt aan gedacht om van de kabelballon een toeristische attractie te maken in het Marokkaanse Marrakech."

Spijtig...

giergel
March 15th, 2006, 10:35 AM
Dat is wel spijtig, ik heb nooit de kans gehad met de ballon de lucht in te gaan.

Dat ontwerp van de Zenith toren vindt ik wel nog mooi voor de Noordwijk!

B!
March 15th, 2006, 12:57 PM
Yup, ik vind het ontwerp ook wel meevallen!

Dat zal dan wel met de TBR de laatste realisaties zijn in de Noordwijk? Het is nu toch bijna volledig bebouwd nt?!

manske
March 15th, 2006, 11:54 PM
De TBR toren zal de hoogste worden in de Noordwijk, en achter de Madoutoren zal nog een toren uit de grond gestampt worden die hoger is dan de madou, maar daar staat nog geen datum op, daar moet de sloophamer nog eerst zijn werk doen. :bash: :bash: :bash: :cheers:

ketje
March 16th, 2006, 01:55 AM
@
manske, normaal gezien niet hoor de tbr toren is van ontwerp veranderd en blijft zijn oorspronkelijke hoogte ongeveer houden, hij vergroot wel qua volumen.
Bedoel je soms de astro Toren? Want achter de madoutoren zie ik nu niet onmiddelijk een nieuwe toren verschijnen.

giergel
March 16th, 2006, 08:45 AM
@Want achter de madoutoren zie ik nu niet onmiddelijk een nieuwe toren verschijnen.

Zoals Manske heeft gezegd, daar moet de sloophamer eerst z'n werk doen. Er zal weer een stukje volksbuurt moeten verdwijnen voor megalomane projecten... :bash: Ze kunnen toch torens bouwen buiten de stad, daar is plaats genoeg.

de tbr toren is van ontwerp veranderd en blijft zijn oorspronkelijke hoogte ongeveer houden

Is het 100% zeker dat dit er effectief komt? Het is altijd nog mogelijk dat het ontwerp veranderd.

YDB
March 16th, 2006, 09:41 AM
Zoals Manske heeft gezegd, daar moet de sloophamer eerst z'n werk doen. Er zal weer een stukje volksbuurt moeten verdwijnen voor megalomane projecten... :bash: Ze kunnen toch torens bouwen buiten de stad, daar is plaats genoeg.

Als die toren echt komt in het huizenblok tussen de Leuvensesteenweg en de Scailquinstraat, dan zullen we moeten geloven dat we het in Brussel nog altijd niet geleerd hebben zeker.

Op zich heb ik er niks tegen dat torens in de binnenstad worden gebouwd, maar dan wel op plaatsen zoals die waar de Rogier Plaza nu wordt gebouwd, waar vroeger opslagplaatsen op stonden en die achteraf een jaar of tien onbebouwd bleven. Nog zo'n voorbeeld is het terrein achter het WTC 3, waar men de "North Light" en de "Pole Star" gaat bouwen, die uiteindelijk niet zo hoog zullen zijn dacht ik.

ketje
March 16th, 2006, 12:03 PM
Wel dat zou ik enorm vreemd vinden zou men terug een stuk wijk neerhalen , dat is het eerste dak er van hoor anders was er toch al lang protest tegen geweest?

Ach aan het noord zo men nog zo'n prachtige projecten kunnen realiseren mocht men willen! Maar dan gemende torens wonen werken leisure meer moet da niet zijn . Maar tja das teveel gevraagd vrees ik. Mocht men nu aan die verbindingsweg naar turn&taxis ook torens bowen dat zou een knap resultaat kunnen opleveren!

giergel
March 16th, 2006, 04:33 PM
Daar ben ik het volledig mee eens. Het zijn de verkeerde mensen die de bevoegdheid hebben om deze beslissingen te nemen...

Brussels-east
March 21st, 2006, 02:33 PM
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/Projets/Zenith_Vue_Parc.jpg

source: Propertyfinders

L-er
March 21st, 2006, 04:34 PM
Vergeleken met de Ellips building in de rendering lijkt deze toren maar 50-60 meter hoog. Die speling met kleuren hoort dat erbij of niet?

Moren-o
March 21st, 2006, 07:02 PM
Op de rendering tel ik toch een 20-tal verdiepingen.
Dat moet dus toch zo'n 80-90m worden normaal gezien.

YDB
March 24th, 2006, 11:55 AM
Heeft niets met de Zenith te maken, maar ik post het hier omdat het hier ter sprake kwam.

... achter de Madoutoren zal nog een toren uit de grond gestampt worden die hoger is dan de madou, maar daar staat nog geen datum op, daar moet de sloophamer nog eerst zijn werk doen. :bash: :bash: :bash: :cheers:

Ik heb via-via geïnformeerd over dit project en volgens de dienst stedenbouw van St-Joost zijn er aan de achterkant van de Madoutoren woningen voorzien binnen de huidige bouwniveaus, dus blijkbaar geen grootschalige sloopoperatie in het huizenblok.

Nu bedoelde manske misschien een andere plaats, dus manske, als je preciezere info hebt, laat maar komen!

Kingsken
March 25th, 2006, 10:10 PM
Inderdaad, alweer te laag... De oranje kleur op de zijkant van het gebouw, is het gewoon zo of is het speciaal glas die ze op elk moment een andere kleur kunnen geven? Iets zoals normaal gezien ging komen op de TBR van 130m.

De Snor
June 24th, 2006, 04:40 PM
hier is 'm zie:

http://www.auralab.com/galerie02/0506SCAU-TZ.jpg

N.V.
June 25th, 2006, 11:19 AM
Ik vind hem best wel meevallen. De vorm mag dan wel weer volledig inspiratieloos en onorigineel zijn. Die kleuren aan de zijkant en de groene zones in de toren kan ik wel smaken.

Benonie
June 25th, 2006, 06:59 PM
Ik vind hem best wel meevallen. De vorm mag dan wel weer volledig inspiratieloos en onorigineel zijn. Die kleuren aan de zijkant en de groene zones in de toren kan ik wel smaken.

Ik ook, maar de vraag is wat daar overdag van te zien zal zijn.
Wordt het een transparant gebouw of niet.
Zoals ik die (uitstekende) rendering bekijk ziet het er allemaal behoorlijk uit, maar het definitieve resultaat is dikwijls nogal teleurstellend.

Rotterdam A
June 27th, 2006, 11:19 AM
hier is 'm zie:

Dit is gewoon een hele mooie toren met een mooie plint. Maar wat meer HOOGTE graag.

giergel
June 27th, 2006, 12:24 PM
"hoogte" is een woord dat ze in Brussel spijtig genoeg nog niet kennen... :bash:

Brussels-east
June 28th, 2006, 10:26 PM
28/06/06

Schaarbeek - Aan het Gaucheretplein in de Noordwijk in Schaarbeek wordt in augustus van start gegaan met de bouw van een gigantisch kantorencomplex. De toren zal na bijna veertig jaar een punt zetten achter de kaalslag van de Noordwijk.

Het kantorencomplex beslaat een oppervlakte van 30.000 vierkante meter, verdeeld over 23 verdiepingen. Daarnaast komen er eveneens drie woonblokken en zeven huizen bij. Het bouwproject, dat tegen 2010 klaar moet zijn, is in handen van Codic die 120 miljoen in het project investeert.

Philippe Weicker van bouwheer Codic: "De funderingswerken zijn al gestart. De toren ligt juist in de as van de tuinen van Wiertz en die worden verlengd tot aan de top van de toren. En dat zal zonder enige pretentie een nieuwe landmark worden in Brussel."

Voor de gemeente Schaarbeek betekent het Gaucheretproject extra inkomsten. De gemeente rijft 3,3 miljoen euro aan stedenbouwkundige kosten van het project binnen. Die zal de gemeente besteden aan verschillende projecten waaronder een gemeentelijke crèche met zestig bedjes, de heraanleg van de Albert II-laan en de aanleg van groene ruimten in de Noordwijk.

© FM Brussel / tvbrussel

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1151507344

B!
June 28th, 2006, 10:40 PM
Dit is gewoon een hele mooie toren met een mooie plint. Maar wat meer HOOGTE graag.

Mm wat bedoel ze eigenlijk met plint?

ik ben eigenlijk ook best tevreden over deze toren.

Maxx Lamenace
June 29th, 2006, 02:56 PM
Hoe hoog zal de Zenith-toren nu eigenlijk worden? Ik heb gezien dat sommige torens van 23 verdiepingen rond de 100 m hoog kunnen worden. Zal dat hier ook het geval worden?

CaféTasse
June 29th, 2006, 11:03 PM
als je naar het filmpje kijkt op de site vermeld door brussels-east zie je dat de maket van zenith op gelike hoogte staat met belgacom torens, en in ieder geval een stuk hoger dan de prachtige ellipse-building

kortom niet wat we echt gehoopt hadden (135m) maar toch een mooie nieuwe landmark die wat afwisseling schept

Brussels-east
June 30th, 2006, 09:33 AM
La perspective Albert II sera clôturée en 2008

La tour Zénith marque la fin heureuse de l'un des plus tristes épisodes de l'histoire urbanistique de Bruxelles.

http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/Projets/zenith-lesoir.jpg

Il y a la perspective des Champs-Elysées, clôturée par l'arc de Triomphe. Toutes proportions gardées, Bruxelles a maintenant « sa » perspective Albert II. L'immeuble Zénith, tour de bureaux de 30.000 m 2 , fermera la perspective à la mi-2008.

Ce projet met un point final à l'une des plus sombres épisodes urbanistiques bruxellois. Dans les années 1960, il n'existait aucun garde-fou à la soif des promoteurs. Le couple Charlie De Pauw - Vanden Boeynants, persuadé de l'utilité de créer un petit Manhattan à Bruxelles, rasa d'un coup sec des centaines de maisons dans le quartier Nord (souvent des taudis, il est vrai). L'oeuvre fut parachevée vingt ans plus tard par le bourgmestre Guy Cudell (Saint-Josse) qui éradiqua le quartier chaud limitrophe.

Entre 1970 et 1995, ce coin de Bruxelles, à cheval sur les communes de Bruxelles, Saint-Josse et Schaerbeek, fut un triste no man's land, lieu de trafics inavouables. Pourtant, la vision de Charlie de Pauw - un quartier de bureaux ultramoderne - a effectivement vu le jour. Pas comme il l'entendait cependant, car il avait imaginé des immeubles sur socles reliés entre eux par un réseau de parkings souterrains.

En fait, la perspective Albert II s'est faite par à-coups. Deux bureaux d'architecture (Jacqmain et Jaspers) ont conçu l'essentiel des immeubles. En surface, le bureau paysagiste Wirtz a peaufiné le travail et l'artère a été ponctuée des fontaines (Tapta).

L'ensemble est impressionnant. Restait à le clôturer, sur Schaerbeek. Les derniers terrains, propriété de la commune, ont été cédés au promoteur Codic qui y développe un programme de 55.000 m 2 , alliant prestige et qualité. Ainsi est né l'Espace Gaucheret dont la pièce maîtresse (la tour) a été confiée à l'architecte français Michel Macary (le stade de France) et Luc Delamain (bureau SCAU). L'immeuble se présente en trois volumes décalés agrémentés de terrasses. José Vandevoorde (bureau Cerau) a été associé au projet, avec un immeuble de 5000 m 2 situé à la sortie du CCN.

Du logement imposé

Et le logement ? Vingt ans de « no man's land » ont persuadé Schaerbeek d'opter résolument pour la mixité des fonctions. Au milieu des années 1990, Bernard Clerfayt, alors échevin de l'urbanisme, imagina un PPAS qui a été achevé par son successeur, l'écolo Christine Smeysters. Dans ce PPAS, la commune a imposé 20.000 m2 de logements. Ils se déclinent en plusieurs immeubles. Dessinés par Michel Verliefden (A2RC), Greg Abnet et le bureau Assar, ils seront réalisés en même temps que la tour. Quant aux 3,3 millions d'euros de charges d'urbanisme, ils permettront notamment de construire une nouvelle crèche communale de 60 lits.

FRANÇOIS ROBERT
jeudi 29 juin 2006, 02:00

http://www.lesoir.be/regions/bruxelles/2006/06/30/article_hermes_449573.shtml

Pat
June 30th, 2006, 10:23 AM
als je naar het filmpje kijkt op de site vermeld door brussels-east zie je dat de maket van zenith op gelike hoogte staat met belgacom torens, en in ieder geval een stuk hoger dan de prachtige ellipse-building

kortom niet wat we echt gehoopt hadden (135m) maar toch een mooie nieuwe landmark die wat afwisseling schept

Ik schat zo'n 85m. Zeker niet de 'prestigieuze landmark' waarover die bouwheer het had.

Brussels-east
June 30th, 2006, 11:15 AM
Dès le mois d’août 2006, CODIC entamera un vaste chantier dans l’Espace Nord. Il s’agit de l’ « Espace Gaucheret » qui conclura l’urbanisation de ce quartier, entamée voici près de 30 ans.

Sur l’îlot 61Sud, l’immeuble de bureaux ZENITH clôturera la fin de perspective du Boulevard du Roi Albert II et développera 30.000 m² de bureaux répartis sur 23 niveaux. Trois immeubles de logements, sis face à l’hôtel Husa Président, refermeront le Parc Gaucheret réaménagé. Ils totaliseront 106 appartements répartis sur six niveaux et 600 m² de commerces au rez-de-chaussée.

Sur l’îlot 64, derrière la Résidence Nord (Tour Amelinckx), Gaucheret sa envisage la construction d’un immeuble d’activités productives (totalisant 5.OOO m² sur 5 niveaux) et de deux immeubles de logements (comprenant 37 appartements et 7 maisons, sur 4.964 m² répartis sur 5 niveaux). Au rez-de-chaussée de l’immeuble à appartements, se trouvent 650 m² de commerce.

http://www.codic.be/fr/news.cfm

--------------------------------------------------------------------------

In augustus 2006 legt CODIC de eerste steen voor een omvangrijkein Ruimte Noord. Het betreft de 'Gaucheret Ruimte', die de verstedelijking van deze wijk zal afronden, die bijna 30 jaar geleden werd gestart.

Op lot 61 zuid zal het kantorencomplex Zenith met 30.000m² kantoorruimte, verdeeld over 23 verdiepingen, het sluitstuk van de Koning Albert II-laan vormen. Tegenover het Husa President Park hotel zullen drie woonblokken het gerenoveerde Gaucheretpark omsluiten. Deze zullen plaats bieden aan 106 appartementen, verdeeld over zes verdiepingen, en 600 m² handelszaken op de gelijkvloers.

Op lot 64, achter Residentie Noord (Amelinckx-toren), voorziet Gaucheret nv de oprichting van een gebouw voor productieactiviteiten (met een totale oppervlakte van 5.000m² op 5 verdiepingen) en twee woonblokken (met 37 appartementen en 7 huizen, goed voor 4964 m² verspreid over 5 verdiepingen). Op de benedenverdieping van het appartementsgebouw komt 650 m² handelsruimte.

http://www.codic.be/nl/news.cfm

Maxx Lamenace
June 30th, 2006, 11:43 AM
pff blijkbaar vinden ze een 85m hoog gebouw een prestigieuse landmark. Qua stijl ziet hij er wel ok uit maar qua hoogte zal hij niet echt opvallen. Vanop de Vanpraet brug heb je een super zicht over de skyline, ik ben curieus hoe de Zenith-toren daartussen zal staan.

Brussels-east
June 30th, 2006, 12:29 PM
Vanop de Vanpraet brug heb je een super zicht over de skyline, ik ben curieus hoe de Zenith-toren daartussen zal staan.

Je me suis rendu compte hier en étant bloqué sur le ring à la hauteur de la sortie "Asse" que l'on avait une magnifique vue sur le quartier Nord. Bien entendu c'est impossible de s'arreter et de prendre une photo mais si vous passez par là en voiture (et que vous êtes passager bien entendu) regardez sur la droite à partir de la sortie "Asse" on a une vue magnifique sur le Quartier Nord.

Moren-o
June 30th, 2006, 02:29 PM
23 étages komt tegenwoordig toch overeen met een 90 à 100 m hoor.
De verdiepinghoogtes zijn niet meer te vergelijken met 10-20 jaar geleden.

snot
June 30th, 2006, 02:44 PM
Je me suis rendu compte hier en étant bloqué sur le ring à la hauteur de la sortie "Asse" que l'on avait une magnifique vue sur le quartier Nord. Bien entendu c'est impossible de s'arreter et de prendre une photo mais si vous passez par là en voiture (et que vous êtes passager bien entendu) regardez sur la droite à partir de la sortie "Asse" on a une vue magnifique sur le Quartier Nord.
Dans la montée? Il doit etre possible d'y acceder à pied ou à vélo par le Bois du Laerbeek. Puis longer le ring par les champs.

Brussels-east
June 30th, 2006, 04:20 PM
23 étages komt tegenwoordig toch overeen met een 90 à 100 m hoor.
De verdiepinghoogtes zijn niet meer te vergelijken met 10-20 jaar geleden.

Aux 23 étages il faut ajouter le rehaussement du toit probablement éclairé qui accentue la hauteur. Ce rehaussement sur les images peut etre estimé à 3 étages supplémentaires

Donc environ la hauteur d'un immeuble de 26 étages.

...
...

Rectification 23 étages avec le rehaussement du toit, 20 étages de bureaux.

Benonie
June 30th, 2006, 08:49 PM
Niet écht indrukwekkend, maar ik vind het wel een leuke, zij het bescheiden landmark voor de Brusselse Noordwijk.
Laat ons eerlijk wezen, wie had 20 jaar geleden kunnen denken dat het toch nog iets zou worden met die kale schandvlek toen. Je was gewoon beschaamd toen je in Brussel Noord van de trein stapte, en terecht kwam in kaalslag, chaos en onkruid. Naar het Roegierplein toe was het al niet veel beter. Daar had je nog een restant van de oude rosse buurt waar je doorheen moest.
Alleen de Martinitoren, de zwarte WTC-boxen en de Résidence Nord vulden de woestenij een beetje op.
De Zenith vind ik nu, samen met de Ellips, een kwaliteitsvollere invulling.
Hoger mocht, maar jammer genoeg zijn de Brusselse geesten daar nog niet rijp voor.

Maxx Lamenace
June 30th, 2006, 11:36 PM
Niet écht indrukwekkend, maar ik vind het wel een leuke, zij het bescheiden landmark voor de Brusselse Noordwijk.
Laat ons eerlijk wezen, wie had 20 jaar geleden kunnen denken dat het toch nog iets zou worden met die kale schandvlek toen. Je was gewoon beschaamd toen je in Brussel Noord van de trein stapte, en terecht kwam in kaalslag, chaos en onkruid. Naar het Roegierplein toe was het al niet veel beter. Daar had je nog een restant van de oude rosse buurt waar je doorheen moest.
Alleen de Martinitoren, de zwarte WTC-boxen en de Résidence Nord vulden de woestenij een beetje op.
De Zenith vind ik nu, samen met de Ellips, een kwaliteitsvollere invulling.
Hoger mocht, maar jammer genoeg zijn de Brusselse geesten daar nog niet rijp voor.
Wie weet kan dit wel veranderen als onze goede vriend Pascal Smet meer macht zou krijgen in de Brusselse regering gezien hij voorstander is van hoogbouw.

Brussels-east
July 2nd, 2006, 10:09 AM
Petit apperçu du terrain où sera construit la Tour Zenith.

http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/Projets/DSC02986.jpg

Comme on le voit pour le moment il ne s'y passe strictement rien !!!!!!!!!!

Maxx Lamenace
July 2nd, 2006, 04:42 PM
Petit apperçu du terrain où sera construit la Tour Zenith.

http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/Projets/DSC02986.jpg

Comme on le voit pour le moment il ne s'y passe strictement rien !!!!!!!!!!
C'est normal les travaux ne commence qu'en août. Mais est ce que les fondations sont déjà terminés?

Josh
July 7th, 2006, 05:11 PM
Een artikel uit Brussel Deze Week :

http://img.photobucket.com/albums/v251/Joshke/Scannen.jpg

Moren-o
July 7th, 2006, 05:38 PM
^^
Zéér klein lettertype. Maar ik kan het nog net lezen.
Leuke bijkomstigheid, dat de toren voortdurend zal veranderen van kleur.
Ik heb de indruk dat het toch nog een prestigeproject zal worden, deze nieuwe Zenith toren.

Moren-o
July 7th, 2006, 05:45 PM
Het artikel staat trouwens ook on-line: :)

woensdag 05 juli 2006
De Noordwijk krijgt nieuwe horizon

Schaarbeek - Een kantoortoren met hangende tuinen op het einde van de Albert II-laan is het nieuwste en meteen ook laatste project voor dit deel van de Noordwijk.

Terwijl er in de jaren 1980 en 1990 maar mondjesmaat gebouwd is in de Noordwijk, mocht de wijk de laatste vijf jaar een echte boom in het aantal vierkante meters kantooroppervlakte meemaken. Onlangs verrees al de dubbele toren North Galaxy, die onderdak biedt aan het ministerie van Financiën. De bouw van de Ellipstoren (waar een deel van de Vlaamse administratie haar intrek zal nemen) zit in een eindfase, en over enkele jaren komt er dus deze Zenith-toren. “Dit is een gedroomde locatie,” zegt architect José Vandevoorde, “omdat het aan het eind van een laan ligt.” Het gebouw zal te zien zijn van op het De Brouckèreplein. Vastgoedontwikkelaar Codic wou iets spe*ciaals en vroeg de architecten Michel Macary en Luc Delamain om hun fantasie de vrije loop te laten.

Macary en Delamain hebben ervoor gekozen om de groene strook in het midden van de laan verder te laten ‘doorlopen’ in de toren door er hangende tuinen te voorzien. Er is ook gewerkt met drie aparte volumes, die de massiviteit van het gebouw doorbreken. Daardoor torent boven de hal een uitstekend volume van glas en staal uit. Verder zal de toren, door de keuze van het glas en afhankelijk van weer en perspectief, voortdurend een andere kleur aannemen.

De Zenith-toren is een onderdeel van het stedenbouwkundige plan rond het Gaucheretplein waar de gemeente Schaarbeek en Codic de voorbije vier jaar aan hebben gewerkt. Tegenover het Husa President Hotel komen nog honderd appartementen voor middeninkomens, “bedoeld voor kopers met een middeninkomen, die te veel verdienen om bijvoorbeeld een Gomb-woning te kopen,” aldus Codic. De gemiddelde prijs zal er zo’n 1.600 euro per vierkante meter bedragen.

Aan het Amelinckx-blok komen 37 appartementen en zeven eengezinswoningen en een nieuw pand, het Progres-gebouw, met 5.000 vierkante meter productieactiviteiten. Er is tot slot ook plaats voor winkels en een kinderdagverblijf. De volledige wijk, die een overgang moet maken tussen de zakenwijk en de traditionele Gaucheretwijk, is klaar in 2010. “Het was een onleefbaar no man’s land, maar over enkele jaren zal het een nieuwe wijk worden waar gewoond, gewerkt en gewinkeld kan worden,” zegt een tevreden burgemeester Bernard Clerfayt (MR).

Steven Van Garsse © Brussel Deze Week

Moren-o
July 7th, 2006, 05:54 PM
Hier de locatie vanop google earth:
http://img321.imageshack.us/img321/715/zenith8jf.jpg

B!
July 8th, 2006, 12:55 PM
Progres-gebouw? Waar komt dat dan? Is dat dan een appartementsblok?

Maxx Lamenace
September 14th, 2006, 01:11 AM
Ze gaan hier ook blijkbaar met lichten spelen zoals de dexia-toren.
Wanneer beginnen ze er eigenlijk mee?

Benonie
September 14th, 2006, 04:55 PM
wordt dit 'm dat dan ?

http://i26.photobucket.com/albums/c133/ketje/zenith%20tower%20brussels/ZENITH1.jpg

Ja dat is 'm.
Mooi hé?

xelos
September 22nd, 2006, 03:46 PM
Ja, hij wordt heel mooi!!

Benonie
September 23rd, 2006, 04:21 PM
Ze gaan hier ook blijkbaar met lichten spelen zoals de dexia-toren.
Wanneer beginnen ze er eigenlijk mee?

Volgens mij zijn ze al aan de grondwerken begonnen, maar Brusselse forumleden mogen me gerust tegenspreken.

Welke toren is trouwens die mooie, slanke 100+ er links van de Zenith?
Is dat een impressie van de TBR, als ze ooit zouden beslissen die toch op te trekken?

Zo ja, ik zou zeggen: doén!

Maxx Lamenace
September 24th, 2006, 03:43 AM
volgens mij is dat toch de Ellipse building, maar op de tekening ziet die er wel veel te hoog uit tenzij de zenith tower veel lager staat ...

hix
September 24th, 2006, 09:27 PM
Ben vandaag een kijkje gaan nemen, en er wordt absoluut niet gewerkt, de eerste spade moet nog de grond in! Ik dacht dat men na het bouwverlof zou beginnen?

Maxx Lamenace
September 29th, 2006, 12:04 AM
Ben vandaag een kijkje gaan nemen, en er wordt absoluut niet gewerkt, de eerste spade moet nog de grond in! Ik dacht dat men na het bouwverlof zou beginnen?
t'ja normaal gezien moesten ze er al in augustus mee beginnen, blijkbaar hebben ze nu al vertraging...

himer
November 9th, 2006, 07:03 PM
La tour ferait 95m.

Voir le rapport final d'incidence sur la tour brussels tower page 18 : http://www.ariesconsultants.be/pdf_TBR/Rapport%20final.pdf

P.S. la tour ellipse ferait quant à elle 86m.

snot
November 9th, 2006, 08:10 PM
Presque 95m, c'est pas mal, mais j'aime pas la location, on dirai qu'on coupe un morceau d'un beau parc potentiel. Autour de ce parc on aurai pu faire une belle urbanisation dense 'midrise' de pas plus que 15 étages.

Benonie
November 9th, 2006, 09:46 PM
Dus als ik het goed begrijp kompt die toren in het verlengde van Jacqmain- en AlbertII-laan te liggen?
Dat zou natuurlijk mooi zijn. De centrale lanen hebben reeds een hoge afsluiter naar het zuiden (Zuidertoren) en het noorden (Dexia)
Als je de Jacqmainlaan inkijkt krijg je nu de indruk dat Brussel eindigt in een stuk weiland voorbij de Nord.
Met de Zenith komt er dan eindelijk ook daar een baken in plaats van een gapend gat.

snot
November 10th, 2006, 06:45 PM
Mmm, ik ben nogal gevoelig als het om groen gaat. Deze plek is een 'gapend gat' omdat het nog niet ingevuld is. Het is de ideale plek voor een mooi stadspark. Het terrein voor de Zenith toren lijkt daar gewoon een hoek uit te snijden, het is alsof de toren in het geplande stadspark gebouwd word. Ik vind het ook een raar idee om die Boulevard zo op het einde plots af te snijden.

hix
November 10th, 2006, 07:32 PM
Ja, vind ik ook! Oorspronkelijk zou de jackmainlaan (nu Albert II-laan) aansluiten op de E19 , naar Antwerpen. Ik had verwacht dat de laan naar de paleizenstraat zou doorgetrokken worden. Het park lag dan ook op het oude tracé. Nu is de Albert-II laan een weg naar nergens! Vreemd toch zo een brede boulevard die doodloopt op een gebouw! Ik vind alleszins dat de noordwijk belange niet af is. Een globaal plan is hier nodig!

Benonie
November 10th, 2006, 10:00 PM
Ik ben hypergevoelig als het om groen gaat, maar de Noordwijk is in de eerste plaats onteigend, gesloopt en aangelegd om kantoortorens op te trekken, niet om bomen en heesters te planten, al is dat park natuurlijk mooi meegenomen voor de buurtbewoners.
En de huidige strenge stedenbouwkundige regels en de niets ontziende buurtcomités kennende (zie TBR) zal die toren toch wel komen waar ie hoort, veronderstel ik.

Voor de rest is Brussel een van de groenste Europese hoofdsteden, met om en bij de 100 plantsoenen, parken en bossen, dus het is niet zoals in het groen-arme Gent waar men kost wat kost toch een beetje groen moet creëren om de stad leefbaarder te maken.

Dat die boulevard doodloopt vind ik ook al niet zo erg: Nog eens een extra drukke verkeersader is wel het laatste wat Brussel mist.

hix
November 10th, 2006, 10:11 PM
Wel, met statistieken kan je zowat alles bewijzen natuurlijk! Feit is dat er in Brussel, in het gedeelte binnen de 'spoorwegring': Sint Joost, Elsene, Sint Gillis, oud Anderlecht en Molenbeek, Brussel stad en de Noordwijk extreem weinig groen is, daarbuiten is er extreem veel groen! Een slechte verdeling dus en statistieken veranderen daar niks aan! Ik ben ervan overtuigd dat er in Brussel nog plaats genoeg is om te bouwen. Vooral op terreinen van de NMBS...
De Noordwijk blijft, ondanks een serieuze vooruitgang, een miskleun van jewelste. Hopelijk zullen de nieuwe projecten, waar we al veel van gehoord hebben, in de noordwijk en de maritieme wijk (Turn en Taxis), deze wijk eindelijk interressant maken, met hopelijk een paar projecten die ook internationaal een paar ooh's en aah's uitlokken! Het hoeven dus ook niet altijd kantoren te zijn!
Hopelijk ontdekken ook mensen als David Van Voren hier de logica in en kan Brussel zijn trauma's achter zich laten!

De Snor
December 30th, 2006, 11:37 AM
Wat is het akelig stil rond dit project... :dunno:

Joba
February 14th, 2007, 05:48 AM
De site wordt momenteel uitgegraven.

YDB
February 21st, 2007, 11:01 PM
20 februari 2007

http://img253.imageshack.us/img253/570/189006zenithtorenalbertfh0.jpg
http://img253.imageshack.us/img253/7404/189007zenithtorenalbertmp0.jpg

ketje
February 22nd, 2007, 12:57 AM
Wat ik me afvraag, het gebouw naast Hotel president op de tweede foto lijkt me op een onafgewerkte sokkel waar ook hoogbouw op zou moeten komen.
Zijn daar plannen voor om die sokkel eindelijk te vervoledigen of blijft hij nog zo?

Wolfgang
February 22nd, 2007, 11:57 AM
Ketje, dat is geen onafgewerkte sokkel, maar een gewoon (welliswaar zeer lelijk) laagbouw gebouw. Mag wat mij betreft meteen worden afgebroken.

ketje
February 22nd, 2007, 02:23 PM
Ja maar het leek me zo raar omdat alle andere hoogbouw in die tijd gebouwd, ook op zulke sokkels werden gebouwd.

Misschien nog een plaatsje voor hoogbouw :)

hix
February 22nd, 2007, 05:02 PM
^^ dat is de politieschool van Brussel!:banana:

YDB
February 22nd, 2007, 07:40 PM
^^ dat is de politieschool van Brussel!:banana:

En aan de containers te zien die achter het gebouw staan en als leslokaal dienen, hebben ze nood aan uitbreiding. Misschien ligt de oplossing er inderdaad in om er wat verdiepingen bovenop te bouwen, maar ik dacht dat er eerder verhuisplannen waren, naar de oude scheepvaartschool langs het kanaal in Laken.

Benonie
February 22nd, 2007, 08:20 PM
Ja maar het leek me zo raar omdat alle andere hoogbouw in die tijd gebouwd, ook op zulke sokkels werden gebouwd.
Misschien nog een plaatsje voor hoogbouw :)

Misschien was het in oorsprong ook als sokkel bedoeld. Het was inderdaad zo dat alle gebouwen in de Noordwijk een sokkel op 13 meter hoogte zouden krijgen. Die sokkels zouden worden verbonden als voetgangersgebied. Daartussen moest dan het autoverkeer over de stadssnelwegen razen.

Je hebt gelijk, enkele verdiepingen méér (een dertigtal...) zouden niet misstaan, al zullen de eigenaars en uitbaters van het hotel daar wellicht anders over denken...
Die verzetten zich samen met de buurtbewoners ook al jaren tegen alles wat op de grasvlakte voor hun laagbouw kan gepland worden. Ergens is dat ook wel begrijpelijk natuurlijk. De Zenith zal hen ook al wat wegdrummen in een donkerder hoekje...

Rotterdam A
February 23rd, 2007, 11:54 AM
Mm wat bedoel ze eigenlijk met plint?

ik ben eigenlijk ook best tevreden over deze toren.

De eerste verdiepingen van de begane grond. De onderkant van het gebouw dat je op straatniveau ziet, de ingang.

De Snor
May 5th, 2007, 10:53 AM
http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC02188.jpg

ketje
May 5th, 2007, 11:08 AM
Ik hoopte dat men al verder zou zitten :)

B!
May 5th, 2007, 12:15 PM
En het TBR? Is daar de kogel al door de kerk...

Die 2 projecten geraken maar niet 'van de grond' :)

De Snor
May 7th, 2007, 02:17 PM
foto's van miaouss van PSS

http://img241.imageshack.us/img241/2677/img5301so4.jpg

http://img172.imageshack.us/img172/971/img5302mw4.jpg

CaféTasse
May 8th, 2007, 07:36 PM
nu gaat het snel uit de grond rijzen, leuk ! by the way, wat betreft

Moren-o
May 11th, 2007, 04:22 PM
Spannend, maar misschien komt dit project te laat om de Noordwijk nog écht te kunnen opwaarderen.

L-er
May 22nd, 2007, 01:42 AM
update 20/05:

http://i45.photobucket.com/albums/f94/L-er/Brussel/skyscrapercity042.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f94/L-er/Brussel/skyscrapercity040.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f94/L-er/Brussel/skyscrapercity041.jpg

De Snor
June 12th, 2007, 09:35 PM
Weinig nieuws van deze bouw ...

Rotterdam A
June 13th, 2007, 10:22 AM
Dat bouwbord verwart me. Wordt het een slank gebouw of een dik gebouw van 80m hoog?

hix
June 13th, 2007, 02:14 PM
^^ Ik denk het laatste: een dik gebouw van 80 meter hoog!

Benonie
June 13th, 2007, 03:11 PM
Dat bouwbord verwart me. Wordt het een slank gebouw of een dik gebouw van 80m hoog?

Het wordt deze:

Laat je echter niet misleiden. Bij ons worden torens op de renderings en tekeningen steeds anders voorgesteld dan het uiteindelijke resultaat.
Veel kans dat ie er in werkelijkheid een stuk lager (en logger) uitziet en dat de bekleding gewoon in blauw spiegelglas uitgevoerd wordt.
(zie o.m. Covent Garden)

knolleke
June 15th, 2007, 11:45 AM
^^^

denkek ook spiegelglas erop.
die klueren langs de zijkanten weg.
wa dikker en logger.
die hangende tuinen wordt wrs ook een flop.

en wa blijft er over nen lelijke dikzak

Sint Clara
June 15th, 2007, 02:01 PM
Mooi.

superGB
June 15th, 2007, 03:50 PM
de presentatie is geweldig
laten we hopen de toren in real life ook

Pat
June 16th, 2007, 11:21 AM
Weinig nieuws van deze bouw ...

Ik denk dat ze volgende week aan de gelijkvloers zullen beginnen = de geboorte van een nieuw torentje aan de Brusselse skyline.

Maxx Lamenace
July 13th, 2007, 08:43 PM
http://i114.photobucket.com/albums/n274/Maxx-Lamenace/zenith1.jpg

http://i114.photobucket.com/albums/n274/Maxx-Lamenace/zenith2.jpg

De Snor
July 15th, 2007, 07:46 AM
mooie foto vanop Ellipse genomen.
Dat bruin gedrocht links ervan , wanneer wordt dit door nieuwbouw vervangen ?

Benonie
July 15th, 2007, 08:46 AM
mooie foto vanop Ellipse genomen.
Dat bruin gedrocht links ervan , wanneer wordt dit door nieuwbouw vervangen ?

Was dat lage gebouw naast het hotel niet die politieschool, die waarschijnlijk domweg blijft staan?
Jammer, die grond daar is nochtans goud waard.

Pat
July 17th, 2007, 06:16 PM
floeps, te laat

De Snor
September 11th, 2007, 02:43 PM
Iemand verse foto's van dit project ?

Maxx Lamenace
September 25th, 2007, 11:34 AM
l'état du zenith

http://i114.photobucket.com/albums/n274/Maxx-Lamenace/DSC03538.jpg

http://i114.photobucket.com/albums/n274/Maxx-Lamenace/DSC03542.jpg

Bulevardi
September 25th, 2007, 01:51 PM
't is niet eens van Michel Jaspers. Phu !

Potie
September 25th, 2007, 06:23 PM
't is niet eens van Michel Jaspers. Phu !

??

hix
September 25th, 2007, 07:31 PM
:naughty:

Benonie
October 6th, 2007, 05:28 PM
Eerste steen Zenith toren gelegd
Brussel - In de Noordwijk is de symbolische eerste steen gelegd van de Zenithtoren, een kantoorgebouw van 33.000 m². Het nieuwe gebouw aan de Albert II-laan zal 23 verdiepingen tellen en kadert in het grotere Gaucheretproject dat ook woningen voorziet.

Het Gaucheretproject is een gezamenlijk project van vastgoedpromotor Codic en de Brusselse overheid. Er komen nieuwe kantoren en woningen in het laatste stukje Noordwijk dat onbebouwd is gebleven. De nieuwe Zenithtoren moet het sluitstuk worden van de skyline van de Noordwijk.

Het kantorencomplex beslaat een oppervlakte van 30.000 vierkante meter, verdeeld over 23 verdiepingen. Daarnaast komen er eveneens drie woonblokken en zeven huizen bij. Het bouwproject, dat tegen 2010 klaar moet zijn, is in handen van Codic die 120 miljoen in het project investeert.

Voor de gemeente Schaarbeek betekent het Gaucheretproject extra inkomsten. De gemeente rijft 3,3 miljoen euro aan stedenbouwkundige kosten van het project binnen. Die zal de gemeente besteden aan verschillende projecten waaronder een gemeentelijke crèche met zestig bedjes, de heraanleg van de Albert II-laan en de aanleg van groene ruimten in de Noordwijk.

© FM Brussel / tvbrussel

Beeld- en geluidsmateriaal op: http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1191582146

taboe
October 6th, 2007, 09:57 PM
hoe hoog wordt hij nu eigenlijk juist? 23 maal 3,5= 80,5 meter? Of is het al eens vermeld?

himer
October 7th, 2007, 12:33 AM
Oui, on en avait déjà parlé :

La tour ferait 95m.

Voir le rapport final d'incidence sur la tour brussels tower page 18 : http://www.ariesconsultants.be/

P.S. la tour ellipse ferait quant à elle 86m.

Michiel
October 8th, 2007, 10:48 PM
Nog niet zoveel veranderd ten opzichte van de vorige serie:

http://i21.tinypic.com/2vjsqs3.jpg

http://i23.tinypic.com/2e4kx2b.jpg

De Snor
November 6th, 2007, 08:07 PM
Nu steekt hij al toch boven de daken van de huizen uit, moet er eens heen op fototocht :yes:

stu1300
November 14th, 2007, 12:20 PM
it will be to expensive

Potie
November 14th, 2007, 07:44 PM
??

Benonie
November 15th, 2007, 08:56 AM
it will be to expensive

We don't want to buy it... ;)

De Snor
December 5th, 2007, 09:13 PM
Nu steekt hij al toch boven de daken van de huizen uit, moet er eens heen op fototocht :yes:

Dat is vandaag gebeurd :)

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04149.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04148.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04145.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04151.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04144.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04152.jpg

Benonie
December 5th, 2007, 11:12 PM
Amai, dat gaat daar precies al goed de hoogte in!
Over die cladding wil ik me nog niet uitspreken...zie ik daar bl...sp.......?

Meurisse
December 5th, 2007, 11:18 PM
Amai, dat gaat daar precies al goed de hoogte in!
Over die cladding wil ik me nog niet uitspreken...zie ik daar bl...sp.......?

precies bl.... sp..... met lamellen in verwerkt?

die toren gaat goed vooruit gaan natuurlijk, met die prefabbeton, dat is lijk legoblokjes :banana:

BeNe
December 5th, 2007, 11:40 PM
gaat idd wel heel rap... die cladding met bl...sp valt best mee, hoewel er een licht vermoeden van bl.. sp ramen in zit. Het was wellicht de reflectie van de blauwe hemel? :wink2: Maar het glimmende kader ziet er netjes en origineel uit (= meer lijst dan raam...)

Maxx Lamenace
December 6th, 2007, 12:58 AM
:lol: bl... sp..., de grijze metale rand zal meer opvallen denk ik, maar zal die toren er dan wel nog transparant uitzien zoals op de rendering?

tinque
December 6th, 2007, 10:19 AM
Ik denk dat die cladding beter tot zijn recht komt als je dat bl...sp.... eruit haalt en vervangt door gewoon floatglas. Dit spiegelt ook van zijn eigen, alleen veel subtieler.
Zo te zien zit er nu trouwens ook al floatglas voor die golvende staalplaten.
Dit zou dan volgens mij een zeer interessante gevel worden.
(Wel nog wat opletten hoe de compositie van gevel/ramen wordt uitgevoerd)^^

@Potie; stel dit eens voor aan de verantwoordelijken en laat ze zo ook maar eens een zo'n staal erlangs hangen ^_^

Benonie
December 6th, 2007, 01:42 PM
Van mij mogen ze gerust bl...sp... gebruiken, als ze ter compensatie maar af de zwarte WTC-torens blijven... :lol:

hix
December 6th, 2007, 03:35 PM
Da's wel een vies woord zeg: Bl...sp...! :lol:

stealt
December 6th, 2007, 10:22 PM
hoe hoog gaat die toren nu worden?? 80 ?:)

taboe
December 6th, 2007, 10:46 PM
^^ 95m, staat op de vorige pagina, luierik

stealt
December 8th, 2007, 07:28 PM
oeps sorry :)

Vatan
December 11th, 2007, 02:47 PM
Hallo mensen,

ik wou iets heel graag weten ?

weet iemand hoe breed de toren nu is (breedste gedeelte)

taboe
December 11th, 2007, 05:26 PM
^^heb wat gezocht, maar vind enkel de hoogte en de opp van de kantoren...
Nog een prentje, dat hier nog niet gepost is, althans niet in 't groot:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/16028.jpg

DAMN I m good
December 22nd, 2007, 12:43 PM
http://img520.imageshack.us/img520/1286/matthieu117ua2.jpg

Benonie
December 22nd, 2007, 01:06 PM
Ja, die gaat aardig de lucht in.
Hij is zelfs al zichtbaar vanuit de trein.
Bedankt voor de update en de foto's!

stealt
December 23rd, 2007, 01:22 PM
tege wanneer moet deze jonge klaar zijn ??

hix
December 23rd, 2007, 01:45 PM
Hopelijk maken ze hem stiekem een beetje hoger! :lol:

Chimaera
December 23rd, 2007, 09:41 PM
't is me ook donderdag opgevallen dat ie al ferm opgeschoten is zeg. Ik had helaas net de tijd niet om mijn digicam boven te halen tijdens de treinrit Bxl-noord->Etterbeek... :-p

giergel
December 29th, 2007, 07:04 PM
De Zenith toren is nu ook 's nachts feestelijk en zeer opvallend verlicht!
Het schijnt blijkbaar de mode te worden in Brussel de laatste tijd... :)

Benonie
December 29th, 2007, 07:33 PM
De Zenith toren is nu ook 's nachts feestelijk en zeer opvallend verlicht!
Het schijnt blijkbaar de mode te worden in Brussel de laatste tijd... :)

Zelfs een halve ruwbouw?! Moet iets met de kerstperiode te maken hebben.

Roelants
December 29th, 2007, 07:45 PM
Hier is een foto van de halve toren met de verlichting overdag.

http://img155.imageshack.us/img155/6753/pict1090tt3.jpg

Le Penseur
December 29th, 2007, 07:51 PM
Nu we toch over verlichting bezig zijn, de Covent Garden moet het doen met stippen/punten in rood, blauw, groen... Is net een kitscherige kerstboom (met een vreemde vorm dan wel), en ik denk niet dat dat na de kerstperiode zal verdwijnen.

giergel
December 29th, 2007, 10:08 PM
Ik vindt de verlichting van de Covent Garden niet mis. Ook de verlichting van de Financietoren en de antenne zijn zeeeer geslaagd!

De Snor
December 30th, 2007, 12:48 AM
Ik vindt de verlichting van de Covent Garden niet mis. Ook de verlichting van de Financietoren en de antenne zijn zeeeer geslaagd!

Dat vind ik nu ook . Dexia is zo kitscherig dat het belachelijk geworden is.
Die kleurplaten op de Zenith...is 'n poging tot wat eigenlijk ?

pvh
January 5th, 2008, 10:37 PM
http://img255.imageshack.us/img255/7832/zenithfl6.th.jpg (http://img255.imageshack.us/my.php?image=zenithfl6.jpg)

Le numéro 209 d'A+ (revue belge d'architecture, Bruxelles, www.a-plus.be) contient plusieurs articles concernant les tours à Bruxelles et en Belgique avec, notamment un diagramme des 78 bâtiments les plus élevés du pays (1= tour du midi, 78= campus tower Malines). L'illustration montre le futur Zénith en perspective.

A+ wordt ook in het Nederlands gepubliceerd.

Intervenant occasionnel mais lecteur régulier, je profite de l'occasion pour remercier tous ceux qui partagent sur le forum les informations dont ils disposent et postent des photos d'une qualité souvent remarquable.

himer
January 5th, 2008, 10:47 PM
Merci à toi pour l'info !

De Snor
January 26th, 2008, 08:49 PM
http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04639.jpg

hix
January 27th, 2008, 12:14 AM
Zicht op de zenith vanaf het De Brouckereplein:

http://img341.imageshack.us/img341/6462/p1010129kb4.jpg

Zelfde foto, ingezoomd:

http://img184.imageshack.us/img184/8849/zenith2mn6.jpg

freeksregistration
February 4th, 2008, 06:07 PM
Dat vind ik nu ook . Dexia is zo kitscherig dat het belachelijk geworden is.
Die kleurplaten op de Zenith...is 'n poging tot wat eigenlijk ?

Nee echt niet de Dexia toren is prachtig snachts het is echt een begrip geworden, De noorderburen (na al wat zij gewoon zijn) vinden het prachtig:
I6Lp5E2gNYA

en wat de zenith betreft ook die beglazing vind ik zeer geslaagd (de kleuren met de kleine spiegeltjes) beter dan nog een gebouw met blauw glas hé:)
maar dat is wel waar straks is brussel een tweede Las Vegas als elk gebouw zo zijn kleurenshow krijgt nog wat casino's en tis af!:nuts:

De Snor
February 19th, 2008, 09:04 PM
Gisteren de kleurenkakafonie opnieuw gezien (het gaat mee de hoogte in...) denk dat er reeds een étage of 15 is nu.

Pat
February 19th, 2008, 09:53 PM
Gisteren de kleurenkakafonie opnieuw gezien (het gaat mee de hoogte in...) denk dat er reeds een étage of 15 is nu.

12

De Snor
February 28th, 2008, 07:21 PM
vandaag in de late namiddag:

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04991.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04978.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04981.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04980.jpg

Le Penseur
February 28th, 2008, 09:02 PM
Ik heb het ook gezien vandaag. Volgens mij zijn ze maar enkele dagen geleden begonnen met de bekleding, want het is pas vandaag dat het mij is opgevallen.

freeksregistration
February 28th, 2008, 09:24 PM
al meer als drie weken was er bekleding te bespeuren

Benonie
February 28th, 2008, 09:35 PM
:ohno: Ordinaire bekleding. Van het transparante van de rendering is niks te merken.
We zullen alweer moeten wachten tot het donker en de LED-jes vooraleer het iets mooi wordt...

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/16028.jpg

ketje
February 28th, 2008, 10:09 PM
Bwa, ik ga nog eventjes afwachte.
Het kan uiteindelijk nog steeds s mooi zijn.
het glas verschilt toch al van het typische brusselse glas :)

Benonie
February 29th, 2008, 04:31 PM
^^ Inderdaad, het eindresultaat kan meevallen.

Grappig genoeg lijkt de bekleding op deze foto wel op die van de goeie ouwe TBR links op de foto...

http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/DSC04991.jpg

mikoscy
March 1st, 2008, 07:19 PM
height in meters?

W. Ritter
March 1st, 2008, 10:32 PM
95

taboe
March 20th, 2008, 02:43 PM
http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08700.jpg

taboe
March 20th, 2008, 02:43 PM
http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08700.jpg

giergel
March 21st, 2008, 12:55 AM
Dit wordt een mooie afsluiter van de Noordwijk!
Met binnen enkele jaren die woontoren erbij krijgt de Brusselse skyline stilaan vorm...
Mooie update!

heliporno
March 21st, 2008, 11:59 AM
Ik zou het spijtig vinden moest het een afsluiter zijn hoor...Dit wordt een mooie afsluiter van de Noordwijk!
Met binnen enkele jaren die woontoren erbij krijgt de Brusselse skyline stilaan vorm...
Mooie update!

giergel
March 21st, 2008, 01:16 PM
Er worden daar in de Noorderwijk toch geen hoge torens meer bijgebouwd?

Caneton
March 21st, 2008, 02:43 PM
ça grimpe ..ça grimpe ... !!

De Snor
March 21st, 2008, 03:58 PM
Van welke lokatie is dat mooi beeld genomen in post #232 ?

taboe
March 22nd, 2008, 03:25 PM
^^ parque cofrus of zoiets... Een gezellig speelparkje dat je kan bereiken door een doorgangetje in de Paleisstraat. Ben er ook maar toevallig beland, is wel een toffe plek om wat te zitten.

EDIT: dit is het:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/naamloos.jpg

Je hebt er trouwens een mooi zicht op de rest vd noordwijk ook, maar de zon stond in mijn gezicht..

Benonie
March 22nd, 2008, 03:34 PM
Wat een tip! Bij mijn volgend bezoek aan Brussel ga ik er beslist heen!
Bedankt Taboe.

taboe
March 22nd, 2008, 05:28 PM
Deze is ook van daar getrokken, als de zon achter de wolken verdwenen was:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08699.jpg

Benonie
March 22nd, 2008, 05:30 PM
^^ Allen daarheen! :runaway:

Puinkabouter
March 22nd, 2008, 05:53 PM
Mooi uitzicht, maar toch ook wat triestig. Allemaal glazen dozen op min of meer dezelfde hoogte afgetopt. Die Zenith met haar 95 meter (wat nochtans niet mis is), gaat daar niet bepaald iets aan veranderen.

freeksregistration
March 23rd, 2008, 12:22 PM
ik loop elke dag via dat parkje naar school :)
ooit trok ik er deze:
http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_20080323112222497479338.jpg (http://www.fotosop.nl/mijn_fotos.html?show=49747933820080323112222)

Le Penseur
May 8th, 2008, 08:17 PM
Zeer moeilijk om in te schatten wat het zal worden met deze toren, ik krijg er echt geen vat op:

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1290.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1288.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1287.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1286.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1285.jpg

En nog een paar foto's van de buurt:

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1284.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1283.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1282.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc73/LePenseurbelge/IMG_1281.jpg