View Full Version : Amsterdam: Stadionplein

Pages : [1] 2

Des
November 18th, 2005, 07:39 PM
http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00011990/beeldoympischgebiedwwwzondernr1.jpg

Stadsdeel Oud-Zuid is bezig met de ontwikkeling van het Olympisch Gebied, het gebied rondom het Olympisch Stadion. Dit gebied bestaat uit vier deelgebieden die in een samenhangende visie worden ontwikkeld. U kunt er wonen, sporten en recreëren. Het stadsdeel wil het totale gebied 'een plek van ontmoeting' laten zijn voor de buurt maar ook voor stedelijke, nationale en internationale ontmoetingen. Een bijzonder plekje aan de rand van Oud-Zuid.

Nieuwe Stadionplein

O.M.A. heeft als eerste ingreep gekozen het plein negentig graden te draaien. Deze bewerking heeft een aantal belangrijke voordelen. De korte zijde van het plein komt aan de Amstelveenseweg te liggen waardoor de verkeersoverlast beperkt wordt. Ook gaat het plein veel nadrukkelijker een onderdeel uitmaken van de Van Tuyll-as naar het Olympisch Stadion. Het Stadion en het gebied tussen de twee Citroëngebouwen gaan - ruimtelijk gezien - ook onderdeel uitmaken van het Stadionplein aan de andere zijde van de Amstelveenseweg. Het plein gaat daardoor nog duidelijker functioneren als entree van de stad.

De entree is in deze opvatting geen poort, maar eerder een vestibule op de schaal van de stad. Vanaf de Amstelveenseweg gezien is het een overgangsruimte, die voorbijgaand verkeer even doet vertragen en direct zicht biedt op het ensemble van het Stadion en het Stadionplein.

Het nieuwe Stadionplein zelf biedt ruimte voor verpozen. Hoewel het plein ruimtelijk gezien de Amstelveenseweg oversteekt, kan het dagelijks functioneren zich beperken tot het Stadionplein zelf. De oversteekbaarheid van de Amstelveenseweg speelt een belangrijke rol. Hiervoor wordt een brede oversteekplaats, in samenhang met een reorganisatie van de tramhaltes in de middenstrook, voorgesteld.

De totale mix op het nieuwe plein van publieksvoorzieningen (cultuur, sport, grand cafés, restaurants, maatschappelijk, winkels, media, persoonlijke verzorging etc) moet zodanig zijn samengesteld dat er zowel overdag als ’s avonds bezoekers zijn op het nieuwe Stadionplein. Bij maatschappelijke voorzieningen is te denken aan bijvoorbeeld huisartsen, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Ook komt er een mooie inrichting van de openbare ruimte zoals bv. een waterpartij; kortom, een plein om echt te verpozen.

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00012526/stadion400.jpg

Van Tuyll-park

Als tweede ingreep is er voor gekozen om het deel van de Van Tuyll-as dat aansluit op het Stadionplein op te waarderen en groener te maken. Hiermee wordt aan het stedelijke plein een veel rustigere en parkachtige ruimte gekoppeld, het Van Tuyll-park. Deze samensmelting wordt mogelijk gemaakt door een doorgaande weg uit het gebied te halen en het profiel van de overige wegen te versmallen. Het Van Tuyll-park wordt van wand tot wand ingericht. De hekken verdwijnen en het aantal parkeerplaatsen wordt aanzienlijk teruggebracht. Deze worden gecompenseerd in de nieuwe ondergrondse garage onder het Stadionplein. De bestaande bomen blijven zo veel mogelijk behouden.

Om de samenhang verder te versterken is het nodig om de hele Van Tuyll-as als geheel te bezien, en het groenontwerp door te trekken in oostelijke richting. Zodat straks gesproken kan worden over de groene oase Van Tuyll-as.

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00012526/vtuyl400.jpg

Zuidelijke plein:

De pleinenreeks in de Van Tuyll-as wordt gecompleteerd door een compositie van vier open ruimtes, waarvan het Stadionplein het centrum is. Het is een plein met een aantrekkelijk verblijfsklimaat, duidelijke wanden en een interessant stedelijk programma. Openbare ruimte en gebouwen vormen een sterke eenheid. Dit maakt het logisch gebouwen aan het plein toe te voegen om als pleinwanden te fungeren.O.M.A. stelt drie volumes voor, die het nieuwe Stadionplein vormen en er voegen leven aan toevoegen. Het Noordblok, een Cultuurgebouw en het Zuidblok.

Het zuidelijk blok ‘maakt’ zowel het nieuwe Stadionplein als het nieuwe zuidplein voor de buurt. Met de andere twee bouwvolumes brengt het de eenheid aan met het monumentale ensemble van Olympisch Stadion en Citroëngebouwen aan de overzijde van de Amstelveenseweg. Ook in het zuidelijk bouwblok bevinden zich in de ‘plint’ van het gebouw aan weerszijden publieksvoorzieningen, commercieel en maatschappelijk. Dit blok kan verder plaats bieden aan een hotel. De voorkeur gaat daarbij uit naar een onderscheidende hotelformule met op maaiveld behalve een ontvangstlobby ook een bar/restaurant.

Ten zuiden van het zuidelijke bouwblok verbreedt de straat zich waardoor er een extra openbare ruimte ontstaat met diverse inrichtingsmogelijkheden. Deze ruimte krijgt veel nadrukkelijker een besloten woonkwaliteit in tegenstelling tot het nieuwe Stadionplein zelf dat zich als een openbaar stedelijke plein manifesteert. Deze ruimte kan zich ontwikkelen tot een aantrekkelijk buurtplein. Ingeplant met forse bomen kan het een waardevolle toevoeging zijn aan het ensemble. Hier zijn op bescheiden schaal terrassen mogelijk, aangevuld met publieksvoorzieningen aan deze kant van het gebouw. De in-/uitgang van de ondergrondse parkeergarage wordt hier ingepast. De garage gaat twee lagen ondergronds en wordt gecombineerd met een supermarkt. Op verschillende manieren wordt de relatie met de onder- en bovengrond versterkt om de oriëntatie en belevingswaarde van de garage te verbeteren. Het onder*grondse publieke programma moet een gebied zijn met ademruimte.

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00012526/zuidplein.jpg

Meer informatie:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/bouwen_en_projecten/olympisch_gebied

Overzicht plannen nieuwe Stadionplein september 2007:

http://img68.imageshack.us/img68/9938/stadionplein1xd8.jpg (http://imageshack.us)

Oorspronkelijke plannen voor het Stadionplein anno 2005:

Het stadionplein bestaat al jaren uit niet meer dan een plak asfalt en een Febo en het ziet er naar uit dat hier eindelijk verandering in gaat komen.

De vraag is alleen nog hoe. 1 ding staat vast er zullen woningen gebouwd gaan worden op een stuk van het plein om de kosten van de renovatie te dekken.

Variant 1:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00007661/600variant-gesloten-bouwblo.jpg

Variant 2:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00007661/trapvanafamstelveensewegvanuitrichtingringa10web.jpg

Variant 3:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00007661/wandvanafamstelveensewegvanuitrichtinga10web.jpg

Variant 4:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00007661/flankvanafamstelveensewegvanuitrichtingringa10web.jpg

Totale plan + motivatie:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00007661/2005.09.02conceptspvestadionplein-definitiefvoorinspraak.pdf

Des
November 18th, 2005, 07:50 PM
Maximaal toegestane hoogte is 55 meter in verband met Schiphol. Persoonlijk vindt ik de laatste variant wel mooi. De hoogbouw zijn ook de enige 2 varianten die de komst van een hotel mogelijk maken.

Des
November 18th, 2005, 07:51 PM
Eind dit jaar worden de plannen voorgelegd aan de deelraad, bouw begint op z'n vroegst in 2007.

Cymen
November 18th, 2005, 08:23 PM
Variant 3 & 4 vind ik in niet passend. Het moet niet hoger worden dan 5-6 lagen of de toren moet echt bijzonder worden (Wolkenkrabber, Okura, plan zuid like!).
Deze toren is gewoon een flat al zijn de impressies natuurlijk een beetje waardeloos.

Des
November 18th, 2005, 09:10 PM
Check die pdf maar, zitten nogal wat haken en ogen aan, denk dat ze van variant 4 wel wat moois kunnen maken, anders ben ik het meest voor variant 1 want dat past het beste bij de huidige bebouwing...

-SaM-
November 19th, 2005, 10:24 PM
Ik hoop dat ze dan die lelijke citroen garage/showroom snel slopen...

Des
November 19th, 2005, 10:29 PM
Ik hoop dat ze dan die lelijke citroen garage/showroom snel slopen...

Die blijft... hoort bij het plein volgens het stadsdeel... :bash:

Maar ze gaan die garage wel grondig renoveren en in oude staat herstellen zoals het 60 jaar geleden was, zei iemand van het Olympisch Stadion laatst...

-SaM-
November 19th, 2005, 10:33 PM
Daar snap ik dan helemaal niks van... ze waren juist zo goed bezig om de boel daar op te knappen (zie de nieuwe appartementen links van het stadion) en nu weer deze toch mooie plannen... maar de lelijkste garage van Amsterdam laten ze staan. Wie wil zijn auto daar nou kopen ( als het nou een ferrari/Lamborgini garage was...??? ;-) )

Des
November 19th, 2005, 10:35 PM
Mjah het gaat om het gebouw ofzo, speciaal ontwerp en ik geloof zelfs onderbracht bij het rijksmonument Olympisch Stadion, dus slopen mag niet...

Winus
November 20th, 2005, 02:20 PM
Het is allemaal niks. Ik zou liever slanke 2 torentjes van 60 meter zien dan die brede bak die er nu geprojecteerd staat.

Ramses
November 20th, 2005, 02:43 PM
Ze zien er niet uit. De hoge en de lage versies niet. Ik zou gaan voor en andere variant met twee smallere torentjes. Niet zo'n lange muur.

Versie 5:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/Nemo01/ams.jpg

Winus
November 20th, 2005, 02:50 PM
^^ Ja, doe mij die maar.

Cymen
November 21st, 2005, 06:44 PM
Nou, ik denk dat we eerst een ontwerp moeten hebben voordat we dit soort plannetjes goed gaan keuren. Eén (of 2 "passende") torentje vind ik wel kunnen, mits het "Plan Zuid waardig" is. Natuurlijk is het een grensgevalletje maar ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met de kenmerkende buurten.

supercees
December 1st, 2005, 02:57 PM
Ik vind die 2 garages juist prachtig! Gelukkig blijven ze behouden voor de toekomst... ooit komt er een dag dat je ze wel gaat waarderen Sam...

Eén van de garages (de linker) is ontworpen door dezelfde knakker die het OS heeft ontworpen.

Mojito
December 1st, 2005, 03:10 PM
^^ ze zijn allebei van Jan Wils...:)

Tobi
December 1st, 2005, 03:21 PM
Maximaal toegestane hoogte is 55 meter in verband met Schiphol.
Waar slaat dat nou weer op? Echt, dat schiphol-beleid is zo ontzettend vaag...

Maargoed, erg ambitieus is het dus wederom niet. Dat dikke blok mogen ze lekker in de ijskast zetten. Doe dan maar zoiets als het laatste plaatje hierboven.

Duke2004
December 23rd, 2005, 01:56 AM
In het Parool staat dat het 'hoogte accent' niet door gaat, de maximale hoogte wordt 24 meter. Dit heeft de deelraad van Oud-Zuid besloten. Zucht

Cymen
December 23rd, 2005, 01:04 PM
^^
24 meter vindt ik dan nog steeds te hoog. De buurt is nergens hoger dan 18 meter lijkt me.

Killswitch
December 23rd, 2005, 07:00 PM
In het Parool staat dat het 'hoogte accent' niet door gaat, de maximale hoogte wordt 24 meter. Dit heeft de deelraad van Oud-Zuid besloten. Zucht
Een hoge toren past ook helemaal niet in die buurt, het Olympisch Stadion moet wel de landmark blijven, niet een betonkolos :bash:

Jelluh
January 2nd, 2006, 07:02 PM
Ik vind die optie 5 wel kunnen, een mooie dubbele toren daar is denk ik wel mooi. Het is ook niet te modern met bijv. glas en metaal.

Mojito
September 11th, 2006, 02:40 PM
Van www.parool.nl :

Stadionplein gekanteld

Van een verslaggeefster

AMSTERDAM - Het Stadionplein wordt gekanteld. Het wordt onderdeel van 'de Van Tuyll Serooskerken-as', genoemd naar de gelijknamige straat. Hierdoor wordt het plein groter dan in de eerste plannen.

''Het is nu al een mooie buurt, maar met deze plannen kan hij nog mooier worden,'' zegt stadsdeelvoorzitter Egbert de Vries van Oud- Zuid.

Het nieuwe Stadionplein moet een goede entree voor de stad worden. Mensen moeten er niet meer zomaar voorbij rijden en pas bij het Vondelpark denken dat ze in Amsterdam zijn.

Ontwerpbureau OMA is door het stadsdeel uitgekozen om de eerste ontwerpschetsen te maken. Hierin moeten de wensen van het stadsdeel, maar ook van de buurt worden gerespecteerd.

Het plan moet eerst nog worden voorgelegd aan de deelraad. De eerste informatieavonden voor de buurt zijn in oktober. Deze week worden al wel ondernemers uit de buurt ingelicht.

De VVD, oppositiepartij in Oud- Zuid, is bang dat met de plannen zal worden afgeweken van afspraken die eind 2005 zijn gemaakt. ''Het dagelijks bestuur lijkt nu zelfstandig toch iets anders te willen, buiten de bouwgrenzen te willen treden en zelfs hoogbouw te willen toestaan,'' zegt Paul Slettenhaer, fractievoorzitter van de VVD.

De Vries: '' Er wordt nu absoluut nog niets besloten. We informeren en we willen horen aan welke aspecten nog aandacht moet worden besteed.''

Wel staat vast dat er een hoog gebouw zal komen, maar de precieze afmetingen zijn niet bekend. De Vries verwacht dat de discussie hierover wel zal losbarsten.

Zomer 2007 wordt het definitieve besluit genomen. Tot die tijd wordt gewerkt aan een definitief ontwerp. Bewoners en betrokkenen worden in deze periode ingelicht over de plannen.

In het verleden is de buurt al betrokken bij het proces en dat wordt met de nieuwe plannen ook doorgezet. Dit is ook een aspect waarmee OMA rekening moet houden. ''Het bureau moet beseffen dat het ook zijn taak is de dialoog aan te gaan,'' aldus De Vries. Een gebouw kan wel hoog en mooi zijn, maar het moet vanaf het plein ook mooi zijn.

19 september zullen de plannen worden aangeboden aan de commissie Ruimte en Veiligheid. De VVD heeft al aangekondigd erop te letten dat al genomen besluiten niet worden teruggedraaid en dat de juiste procedures worden gevolgd.

© Het Parool, 11-09-2006, 11:50 uur

ldd
September 13th, 2006, 08:23 AM
Ik las het bericht ook al op AT5. Ik kan ook maar niet van het idee af om de Citroën garages te slopen. Bouw ze van mijn part elders in z'n geheel weer op, maar het is zo jammer dat je geen goed zicht hebt op het Olympisch Stadion. Net of het ergens wordt weggestopt ofzo. Maak er een groot plein voor met olympische ringen in het trottoir, stenen muurtjes en een vijver in de stijl van de omringende wijk (Amsterdamse school). Wellicht een paar nieuwe huizenblokken als het plein te groot dreigt te worden aan de oostkant ook in Amsterdamse school stijl. Maar deze plannen... nee. En zeker geen hoogbouw van een Bos-en-Lommer-plein-gehalte.

Bij AT5 werd gesproken over een poortgebouw. Dat zou ik nou juist wel een goed idee vinden, een soort stadentree. Maar maak dat dan van bakstenen, aan de zuidkant van het plein, vanaf de zuidelijke Citroën-garage (die dan al weg is uiteraard) naar de Febo, maar dan recht natuurlijk, over de weg heen.

Qua invulling, een hotel lijkt me niet heel veel toevoegen, zeker als op de Zuidas een hotel komt (Symphony) en bij RAI. Kantoren is ook onzin daar, dus woningen, als je uberhaupt al veel moet bouwen op dat plein. Volgens mij is er veel animo voor de andere nieuwbouwprojecten in de buurt.

Des
September 13th, 2006, 06:05 PM
Ik las het bericht ook al op AT5. Ik kan ook maar niet van het idee af om de Citroën garages te slopen. Bouw ze van mijn part elders in z'n geheel weer op, maar het is zo jammer dat je geen goed zicht hebt op het Olympisch Stadion. Net of het ergens wordt weggestopt ofzo. Maak er een groot plein voor met olympische ringen in het trottoir, stenen muurtjes en een vijver in de stijl van de omringende wijk (Amsterdamse school). Wellicht een paar nieuwe huizenblokken als het plein te groot dreigt te worden aan de oostkant ook in Amsterdamse school stijl. Maar deze plannen... nee. En zeker geen hoogbouw van een Bos-en-Lommer-plein-gehalte.

Bij AT5 werd gesproken over een poortgebouw. Dat zou ik nou juist wel een goed idee vinden, een soort stadentree. Maar maak dat dan van bakstenen, aan de zuidkant van het plein, vanaf de zuidelijke Citroën-garage (die dan al weg is uiteraard) naar de Febo, maar dan recht natuurlijk, over de weg heen.

Qua invulling, een hotel lijkt me niet heel veel toevoegen, zeker als op de Zuidas een hotel komt (Symphony) en bij RAI. Kantoren is ook onzin daar, dus woningen, als je uberhaupt al veel moet bouwen op dat plein. Volgens mij is er veel animo voor de andere nieuwbouwprojecten in de buurt.

Mee eens, kreeg vandaag een brief in de bus over inspraak avonden in oktober en november. En daarin stond ook dat er een nieuwe project nota is. Die kan hier gedownload worden: http://www.oudzuid.amsterdam.nl/bouwen_en/bouwprojecten/olympisch_gebied/stadionplein

Ik vind inderdaad dat ze die citroen garages best weg mogen halen, het voegd gewoon erg weinig toe aan het plein aangezien het geen publieke functie heeft, tenzij je citroen rijdt natuurlijk :P

Het mooiste zou zijn als ze de bebouwing zo veel mogelijk door trekken in de stijl van de huidige woonblokken. Vooral het blok aan de zuidkant van het plein tegenover de Total heeft een mooie karakteristieke uitstraling en de nieuwe bebouwing zou op z'n minst op de oude stijl voort moeten borduren.

-SaM-
September 13th, 2006, 10:59 PM
Als de Febo maar blijft staan :scouserd:

Des
October 26th, 2006, 12:46 AM
Vond vandaag een brief van de bewonersvereniging Oud Zuid waarin ze iedereen oproepen naar een inspraakavond te komen begin november om onvrede te uitten over de nieuwe plannen. Aangezien de nieuwe plannen met een poortgebouw ingaan tegen de gemaakte afspraken van eind 2005 waarin was vastgelegd dat alleen de noordzijde van het plein bebouwd zou worden.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik wil alleen dat ze snel een supermarkt daar onder de grond maken want het supermarkt aanbod hier in de buurt is kut op dit moment.

maartenvdbent
December 14th, 2006, 12:35 AM

Behoorlijk mee eens. Mijn bezwaar tegen die parkeergarage is niet dat ze lelijk zijn, maar in het zicht staan van dat mooie stadion. Je zou het stadion eigenlijk al moeten kunnen zien als je de brug over rijdt. Qua aanzicht zijn die showrooms eeuwig zonde.

Wel geweldig dat OMA (=Rem Koolhaas) erbij betrokken wordt. Als ik in één architect vertrouwen heb is hij het wel. Als zijn plannen zonder al teveel aanpassingen van de kant van de gemeente de doorgang vinden, dan ziet het stadionplein er over een aantal jaren vast erg goed uit.

the runner
December 14th, 2006, 03:41 PM
Hier 1 foto van het Stadionplein met op de achtergrond de Citroëngarage en het olympischstadion zodat mensen die niet bekend zijn hier ook een beetje weten waar we het over hebben.
http://img88.imageshack.us/img88/1082/hpim1914editedmediumsp0.jpg (http://imageshack.us)

maartenvdbent
December 14th, 2006, 04:04 PM
Verbouwing/herinrichting van het Stadionplein is trouwens slechts een van de vier projecten in het Olympisch Gebied. Andere zijn:

-Stadionterrein (gebied direct om het stadion)
-Olympisch Kwartier (een nieuwbouwwijk in de stijl van de Amsterdamse School in het voordien onbebouwde gebied boven het stadion)
-Park Schinkeleilanden (eilanden bij de Schinkel waar ook de spoordijk van de Haarlemmermeerspoorlijnen lopen worden ingericht als sport en recreatie-eilanden)

Overkoepelende website:
http://www.oudzuid.amsterdam.nl/bouwen_en/het_olympisch_gebied

PDF'jes:
-Over het Olympisch Gebied (Special in de Stadsdeelkrant van Oud-Zuid, september 2006)
http://www.oudzuid.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/00008675/olympiaspecialdefinitief.pdf

-Over het Stadionplein (Eerste nieuwsbrief, oktober 2006)
http://www.oudzuid.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/00008675/nieuwsbriefstadionpleinnr.1-oktober2006.pdf

Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke schetsontwerp van OMA dat in het voorjaar van 2007 zal worden gepresenteerd. De plannen die ze bij het plan hebben stemmen me in ieder geval erg hoopvol.

Uit alle informatie heb ik de volgende planning kunnen destilleren:

medio 2007: Stadionterrein gereed, schetsontwerp voor Stadionplein klaar.
eind 2007: fiets- en wandelpad langs de spoordijk op de Schinkeleilanden gereed.
begin 2008: alle woningen in het Olympisch Kwartier opgeleverd (op dit moment zijn alle woningen in aanbouw). Schinkeleilanden ook gereed.
medio 2008: infrastructuur Olympisch Kwartier gereed.
eind 2008: begin herinrichting Stadionplein.
eind 2010: Stadionplein gereed.

the runner
January 31st, 2007, 07:25 PM
Omgeving Olympisch stadion.
http://img297.imageshack.us/img297/3565/olimpischlt2.jpg (http://imageshack.us)
Het olympischkwartier wordt ook wel Zuidkwartier genoemd.

the runner
January 31st, 2007, 09:51 PM
Rechts wordt gebouwd het Zuidkwartier(olympisch kwartier) op de voorgrond de Schinkel en rechts het Olympisch stadion.
http://img177.imageshack.us/img177/9965/1000205editedmediumcx0bm6.jpg (http://imageshack.us)

http://img177.imageshack.us/img177/5704/1000254mediumnb6nn5.jpg (http://imageshack.us)

http://img177.imageshack.us/img177/9351/hpim1596editedmediumkj4ff6.jpg (http://imageshack.us)

http://img177.imageshack.us/img177/8246/1000255mediumuy6jc7.jpg (http://imageshack.us)

http://img177.imageshack.us/img177/9434/hpim0455medium2umyb4.jpg (http://imageshack.us)

http://img177.imageshack.us/img177/6024/hpim0456medium7qxzh1.jpg (http://imageshack.us)

Des
February 1st, 2007, 03:30 AM
Thanks voor de update the runner!

Ik woon in het Olympisch kwartier maar zie het zelden vanuit die hoeken!

ldd
February 1st, 2007, 12:56 PM
Op de plattegrond van the runner kun je precies zien waarom die Citroën-garages wegmoeten. Ze liggen op het stadionterrein en blokkeren het zicht op het stadion! De hele omgeving is in eenzelfde stijl, de nieuwe bebouwing in het Olympisch kwartier sluit daar naadloos op aan qua stijl (bakstenen, poorten, ronde vormen, balkons etc. etc.)... die Citroën-garages staan daar als Mickey Mouse in een kostuumdrama! Nogmaals, ik snap dat die garages een bepaalde architectonische waarde hebben. Maar ze horen daar gewoon niet. Misschien staan ze leuk op het dock van de Zuidas.

-SaM-
February 1st, 2007, 01:41 PM
Wat voor architectonische waarde moeten die garages hebben dan? Ik vind ze spuuglelijk en ze passen inderdaad niet in het gebied daar...

Mojito
February 1st, 2007, 02:06 PM
Van www.architectenweb.nl :

Amsterdam bouwt topatletiekaccommodatie

1-2-2007

Amsterdam krijgt in 2008 een professionele nieuwe accommodatie voor atletiek naast het Olympisch Stadion. Behalve een kunststofinloopbaan van 400 meter komen er voorzieningen voor technische atletieknummers, kleedruimte en twee kunstgrasvelden die de atleten voor de warming-up kunnen gebruiken, zo maakte de gemeente donderdag bekend. Binnenkort wordt met de bouw begonnen.

Amsterdam wil in 2014 de Europese kampioenschappen atletiek organiseren. De plannen passen in de ambitie van het college van burgemeester en wethouders om meer grote internationale evenementen naar de hoofdstad te krijgen.

Het gebied rond het Olympisch Stadion, de Sporthallen Zuid en het Frans Otten Stadion wordt met de nieuwe accommodatie ook interessant voor andere grote sportevenementen, hoopt de gemeente. De verschillende sportplaatsen worden door bruggen met elkaar verbonden.

Dat is dus de inloopbaan die op een van de Schinkeleilanden (ten westen van het stadion) moet komen. Ergens wel jammer dat die eilanden ontwikkeld gaan worden. Dat is daar nu nog zo'n heerlijk groene, rustige en ongeorganiseerde rafelrand, met de roestige museumtramlijn er dwars doorheen...

merijn
February 1st, 2007, 03:48 PM
Wat voor architectonische waarde moeten die garages hebben dan? Ik vind ze spuuglelijk en ze passen inderdaad niet in het gebied daar...

Het Olympisch Stadion werd door architect Jan Wils gebouwd voor de Olympische Spelen van 1928. Tussen het Olympisch Stadion en het Stadionplein staan de twee Citroëngebouwen die eveneens door Jan Wils werden ontworpen (respectievelijk in 1931 en 1964).

Jan Wils

Jan Wils (Alkmaar, 22 februari 1891 – Den Haag, 11 februari 1972) was een Nederlands architect.

Hij was vanaf het begin betrokken bij de in 1917 door Theo van Doesburg opgerichte beweging De Stijl. Jan Wils was de ontwerper van het Olympisch Stadion in Amsterdam dat gebruikt werd tijdens de Olympische zomerspelen van 1928.

Drie gebouwen, uit twee tijdvlakken, van een (belangerijk) architect op één plein naast elkaar. Waar zie je dat in Nederland. Overigens; de citroens er uit, een likje verf en je hebt twee superhippe onderkomens voor een communicatie en advies bureau ofzoiest dergelijks.

Des
February 1st, 2007, 04:06 PM
Drie gebouwen, uit twee tijdvlakken, van een (belangerijk) architect op één plein naast elkaar. Waar zie je dat in Nederland. Overigens; de citroens er uit, een likje verf en je hebt twee superhippe onderkomens voor een communicatie en advies bureau ofzoiest dergelijks.

Ja ik denk dat ik toch beter met die dingen zou kunnen leven als er wat gaafs inzit ipv zo'n garage met franse koekblikken. Ferrari's was al een stuk beter geweest :lol:

Mojito
February 1st, 2007, 04:25 PM
De beide Citroëngebouwen zijn ook een type gebouw wat anno nu nooit meer gebouwd zal worden, en wat dus echt typerend is voor de jaren '30 en '50 waarin de auto een hoge vlucht nam. Amsterdam heeft er niet zoveel meer, de Renaultgarage bij Amstelstation is ook al verbouwd.

De vraag is dan ook wat er nog van de waarde overblijft als deze twee gebouwen zouden worden verbouwd en hun huidige functie zouden verliezen.

the runner
February 3rd, 2007, 05:08 PM
Hier het plein voor het stadion (maar het is volgens mij niet het echte Stadionplein want dat is aan de overkant van de weg)

Het plein zijn ze een stuk aan het vergroten want achter de citroëndealer(rechts) was het een grote kolerezooi.
http://img358.imageshack.us/img358/1676/1000358mediuman2.jpg (http://imageshack.us)

Ze hebben gelijk ook maar alle bomen omgezaagd langs de singel.
http://img358.imageshack.us/img358/8270/1000359mediumfp4.jpg (http://imageshack.us)

http://img358.imageshack.us/img358/7020/1000360mediumvx7.jpg (http://imageshack.us)

Spotter
February 3rd, 2007, 08:32 PM
heeft iemand nog een idee of de 4 woontorentjes in de hoeken van het stadion nog in de vriezer zitten?

Winbuks
February 4th, 2007, 06:24 PM
De Citroën panden hebben een historische en architectonische waarde voor Amsterdam. Doordat de panden toendertijd (voor de 2e WO) architectonisch en bouwtechnisch ver voor hun tijd waren. Zie bijvoorbeeld de aluminium kozijnen. Dit is averechts met de Amsterdamse Schoolse baksteen en de witte houtenkozijnen in A'dam Zuid toendertijd.

De gemeente en het stadsdeel mag gauw wat doen aan de indeling en functie van het Stadionplein. Maak er een mooi klein stadspark van met veel groen en kleine vrije-tijd functies. In ieder geval geen appartmenten'toren' en grauwe stoeptegels. Alleen zie ik even het nut niet van de pleinen naast het Olympisch stadion?

Killswitch
February 5th, 2007, 01:55 PM
De Citroën panden hebben een historische en architectonische waarde voor Amsterdam. Doordat de panden toendertijd (voor de 2e WO) architectonisch en bouwtechnisch ver voor hun tijd waren. Zie bijvoorbeeld de aluminium kozijnen. Dit is averechts met de Amsterdamse Schoolse baksteen en de witte houtenkozijnen in A'dam Zuid toendertijd.

De gemeente en het stadsdeel mag gauw wat doen aan de indeling en functie van het Stadionplein. Maak er een mooi klein stadspark van met veel groen en kleine vrije-tijd functies. In ieder geval geen appartmenten'toren' en grauwe stoeptegels. Alleen zie ik even het nut niet van de pleinen naast het Olympisch stadion?

Ze hadden idd beter een landschapsarchitect kunnen inhuren die van de pleinen rondom het Olympisch stadion een mooi park met veel gras en glooiende heuvels kon maken. Misschien nog vijvertje hier en daar en je hebt een geweldige plek om lekker je zondagmiddag als ouder(met de kids) of voetbal liefhebber door te brengen.
Overigens mogen die Citroën garages van mij best ruimen voor zo'n idee, ik vind dat het Olympisch stadion teveel verscholen ligt achter die witte kolossen.

the runner
February 19th, 2007, 09:56 PM
Op 1 november was de eerste dialoogbijeenkomst over het nieuwe ontwerp voor het Stadionplein, op dinsdag 20 februari volgt de tweede bijeenkomst. De avond is bedoeld voor omwonenden en overige belangstellenden om onderling inhoudelijk door te praten over thema’s die bij de vorige bijeenkomst naar boven kwamen. We doen dit weer in kleinere groepen aan deeltafels. Er wordt in deze fase nog geen definitief ontwerp voor het Stadionplein gepresenteerd, maar we zullen wel gebruik maken van beelden uit het ontwerpproces om de discussie te ondersteunen.

Tafelgesprekken
Om zorgvuldig conclusies te kunnen trekken voor het ontwerp van het nieuwe Stadionplein wil het stadsdeel over een aantal punten doorpraten met omwonenden. Ook kunt u bij de thema’s natuurlijk uw eigen ideeën naar voren brengen.
19:30 – 22:00 uur (19:00 uur inloop)

Frans Otten Stadion, IJsbaanpad 43 te Amsterdam
^^
Voor de deskundige onder ons:)

Des
February 20th, 2007, 12:41 AM
Op 1 november was de eerste dialoogbijeenkomst over het nieuwe ontwerp voor het Stadionplein, op dinsdag 20 februari volgt de tweede bijeenkomst. De avond is bedoeld voor omwonenden en overige belangstellenden om onderling inhoudelijk door te praten over thema’s die bij de vorige bijeenkomst naar boven kwamen. We doen dit weer in kleinere groepen aan deeltafels. Er wordt in deze fase nog geen definitief ontwerp voor het Stadionplein gepresenteerd, maar we zullen wel gebruik maken van beelden uit het ontwerpproces om de discussie te ondersteunen.

Tafelgesprekken
Om zorgvuldig conclusies te kunnen trekken voor het ontwerp van het nieuwe Stadionplein wil het stadsdeel over een aantal punten doorpraten met omwonenden. Ook kunt u bij de thema’s natuurlijk uw eigen ideeën naar voren brengen.
19:30 – 22:00 uur (19:00 uur inloop)

Frans Otten Stadion, IJsbaanpad 43 te Amsterdam
^^
Voor de deskundige onder ons:)

Hmmm daar wil ik me wel even tegenaan bemoeien :banana:

the runner
February 21st, 2007, 12:32 AM
Inrichting rond het stadion(zo goed als klaar)
http://img407.imageshack.us/img407/4264/dokleurkopiemediumww4.jpg (http://imageshack.us)

Des
February 21st, 2007, 09:44 PM
Ik was gisteravond bij de inspraakavond, ze zijn aardig wat van plan met het stadionplein. Het ziet ernaaruit dat ze 2 nieuwe gebouwen gaan bouwen in het verlengde van de huidige noord en zuid blokken aan de van tuyl van serooskerkenweg. Op die manier onstaat een oost-west georienteerd plein dat doorsneden wordt door de amstelveenseweg.

Op dit moment heeft de architect het idee om op de plaats van de huidige ingang van het plein een soort filter gebouw neer te zetten dat het plein aan de kant van de huidige febo filterd van de kant van het plein op de van tuyl van serooskerkenweg. Veel mensen vonden dat gebouw echter maar niks.

Ik heb geen concrete foto's maar heb in google earth wat gemaakt dat het meeste lijkt op de huidige plannen:

Situatie nu:

http://www.mijnamsterdam.com/uploads/images/stadionpleinnu.jpg

Stadionplein plannen:

http://www.mijnamsterdam.com/uploads/images/stadionplein.jpg

De groene lijn is grofweg de omtrek van het gebied dat de plannen nu beslaat. De twee witte blokken zijn de nieuwe bebouwing, het gestreepte blok is het filtergebouw dat een culturele functie moet krijgen en op poten staat en daardoor vanaf de van tuyl van serooskerkenweg een doorkijk naar het stadion creert. Ik ben er geen fan van omdat het het ruimtelijke idee van het oost-west georienteerde gebied wegneemt. Zou liever op die plek een grote fontijn of vijver zien zoals op het museumplein.

Wat ik goed vind is dat ze de weg ten oosten van het plein afsluiten ter hoogte van het park. Het gedeelte ten oosten van die weg wordt een park zoals berkley square in London, alle parkeervakken aan de park kant gaan weg waardoor er meer ruimte onstaat.

En de oversteek tussen plein en stadion wordt breder en veiliger voor voetgangers, waarschijnlijk een verhoogde weg over 10 tallen meters of 2 zebra's, ik ben meer voorstander van 1 lange zebradrempel die je ook vaak bij wegen ziet die drukke voetgangerwinkelstraten kruizen.

In het plan wordt een parkeergarage onder het hele plein en een ondergrondse supermarkt opgenomen.

Qua bebouwing hoop ik dat ze een hotel weten onder te brengen in de noord-west hoek van het plein en ruimte maken voor veel horeca en goede restaurants aan de pleinkant van de bebouwing.

Wat me wel opviel is dat het noordgebouw aansluit bij de bestaande bebouwing aan de oostkant, maar dat aan de zuidkant de bebouwing niet aansluit maar inspringt terwijl daar mij juist het karakter van een straat belangrijk lijkt, dat lijkt me ook ideaal voor de ingang van bovengelegen appartementen en aangezien die parkeren in de ondergrondse garage is er sowieso al meer ruimte op straat.

Winbuks
February 21st, 2007, 10:25 PM
Klinkt goed. Het zou mooi wezen als de twee blokken op het plein, worden ontworpen net als het Olympisch Kwartier. Het slaat goed aan op de architectuur van Amsterdam Zuid.

Alleen het minpunt is dat er geen bussen meer vertrekken naar het verre zuiden, herinneringen komen weer bij mij naar boven. :cry: ;)

Des
February 21st, 2007, 11:46 PM
Klinkt goed. Het zou mooi wezen als de twee blokken op het plein, worden ontworpen net als het Olympisch Kwartier. Het slaat goed aan op de architectuur van Amsterdam Zuid.

Ik geloof niet dat de architect dat echt zag zitten, helaas... In mijn ogen willen al die architecten iets unieks neerzetten dat kenmerkend is voor hun eigen stijl. Van mij mag de kant van het plein wel wat gewaagder zijn, maar ik denk dat de kanten van de bebouwing die aansluiten aan de omliggende straten (zuid en zuidwest kant) statig en niet te flashy moeten zijn.

maartenvdbent
March 15th, 2007, 02:22 AM
Presentatie concept-schetsontwerp Stadionplein
Dinsdag 20 maart 2007 organiseert Stadsdeel Oud-Zuid de derde bewonersavond over het Stadionplein in het Frans Otten Stadion. Tijdens deze bijeenkomst toont architect Floris Alkemade het concept-schetsontwerp dat in juni de inspraak in zal gaan.

Programma derde bewonersavond
Op 20 maart zal de architect het concept-schetsontwerp tonen en zijn keuzes toelichten. U kunt vervolgens, aan de hand van thematisch ingerichte panelen, vragen stellen over dit schetsontwerp. Tijdens de avond zal het stadsdeel ook het vervolgtraject toelichten. Uitgelegd wordt welke procedures doorlopen moeten worden om tot een definitief ontwerp te komen en uiteindelijk tot een nieuw Stadionplein dat naar verwachting in 2010 klaar zal zijn.

U bent van harte uitgenodigd:

Dinsdag 20 maart 2007

19:30-22:00 uur, inloop 19:00 uur

Frans Ottenstadion, IJsbaanpad 43, Amsterdam

Ik ben erg benieuwd!

the runner
March 17th, 2007, 06:59 PM
Er wordt druk gebouwd hier met wel 4 torenkranen.
http://img405.imageshack.us/img405/5134/1000595mediumqm3.jpg (http://imageshack.us)

maartenvdbent
April 3rd, 2007, 12:27 AM
Het ontwerp:
http://img526.imageshack.us/img526/2961/stadionpleinnn4.png

Des
April 3rd, 2007, 05:40 PM
Het ontwerp:
http://img526.imageshack.us/img526/2961/stadionpleinnn4.png

Dat ontwerp is dus alweer achterhaald.

maartenvdbent
April 3rd, 2007, 08:05 PM
vertel, wat is er allemaal gebeurd op die bewonerbijeenkomst van 20 maart??? Dit is namelijk de schets die in het maartnummer (2007) van de nieuwsbrief stond en die opgesteld is na de eerste twee bewonersbijeenkomsten...

Nieuwsbrief: http://www.oudzuid.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/00008675/nieuwsbriefstadionpleinnr.3-maart2007.pdf

the runner
April 6th, 2007, 03:27 PM
Zuidkwartier met op de voorgrond de Schinkel.
http://img297.imageshack.us/img297/3629/1000677mediumov2.jpg (http://imageshack.us)

maartenvdbent
April 20th, 2007, 12:34 PM
Concept-schetsontwerp is af. Nu volgt de uitwerking van de architectuur en daarna in juni de inspraak. Ik zie niet veel verschillen met het ontwrp van mijn vorige post. Waar sloeg die opmerking op Des???

5 pleinen:
http://img206.imageshack.us/img206/1586/5pleinenvd1.png

Impressies:
http://img206.imageshack.us/img206/1959/stadionplein1qg5.png
http://img208.imageshack.us/img208/1262/stadionplein2zi1.png
http://img219.imageshack.us/img219/7074/stadionplein3hm7.gif
http://img206.imageshack.us/img206/5963/stadionplein4za9.png

AMS guy
April 20th, 2007, 12:43 PM
http://img219.imageshack.us/img219/7074/stadionplein3hm7.gif

^^ Wat is dit in Godsnaam? Ik bedoel dat ding met een gat in het midden. :ohno:

maartenvdbent
April 20th, 2007, 12:58 PM
haha, dat is het poortgebouw, maar het moet nog verder uitgewerkt worden.

Maartinho
April 20th, 2007, 08:50 PM
Concept-schetsontwerp is af. Nu volgt de uitwerking van de architectuur en daarna in juni de inspraak. Ik zie niet veel verschillen met het ontwrp van mijn vorige post. Waar sloeg die opmerking op Des???

Volgens mij is in het nieuwe ontwerp de zuidelijke nieuwbouw op het Stadionplein gekrompen. Het staat nu niet langer in de rooilijn van de omliggende straten, maar meer vrij in de ruimte. Geen goede stedenbouwkundige ontwikkeling als je het mij vraagt, maar de buurtbewoners zullen zoals altijd wel om 'minder massa' gevraagd hebben.

Glacius
April 20th, 2007, 09:40 PM
Dat Poortgebouw zal er nooit gaan komen, dat kan ik nu al voorspellen.

kna
April 21st, 2007, 01:45 AM
Dat ontwerp van het poortgebouw dat nu op de schetsen staat is inderdaad kansloos. Dat slaat als een tang op een varken. Tja, je ziet een sportief mannetje, maar voor de rest heeft dat gebouw helemaal niets met zijn omgeving. Typische OMA arrogantie.
De ontwerpen van de bouwmassa's aan weerszijden van het plein spreken me nog niet zo aan. Ze lijken te moeten lijken op de nieuwere citroengarage. Op zich geen slecht idee.

the runner
May 20th, 2007, 08:26 PM
Zuidkwartier, de gevel van het 2de blok vind ik zeer goed gelukt.
http://img254.imageshack.us/img254/820/1001001mediumfr2.jpg (http://imageshack.us)

De openbare ruimte rond het stadion is er de laatste tijd sterk op vooruit gegaan.
http://img254.imageshack.us/img254/6091/1001002mediummb2.jpg (http://imageshack.us)

the runner
June 3rd, 2007, 04:06 PM
http://img341.imageshack.us/img341/7404/1001067mediumck0.jpg (http://imageshack.us)

Des
June 5th, 2007, 02:32 AM
http://img341.imageshack.us/img341/7404/1001067mediumck0.jpg (http://imageshack.us)

Dat nieuwe gebouw is echt briljant, daar kan die architect van het nieuwe stadionplein nog wat van leren met z'n ubermoderne troep :bash:

Des
June 7th, 2007, 08:50 PM
Vanavond is er weer een inspraakavond over het investeringsbesluit en het bestemmingsplan, ondanks grote kritiek van bewoners over de geplande bebouwing ziet het er naar uit dat de bebouwing op de noord- en zuidzijde van het plein en het poortgebouw er gewoon gaan komen.

the runner
June 7th, 2007, 10:37 PM
^^
De bewoners zijn bijna altijd tegen dus daar moet je niet te veel rekening mee houden als gemeente want dan kan je niks meer bouwen.

Des
June 7th, 2007, 10:41 PM
De bewoners vinden de plannen van OMA helemaal niks vooral vanwege de bebouwing die een groot deel van het plein in neemt. Ik weet nog niet wat ik er allemaal van moet denken.

Des
June 7th, 2007, 10:47 PM
^^
De bewoners zijn bijna altijd tegen dus daar moet je niet te veel rekening mee houden als gemeente want dan kan je niks meer bouwen.

Ja klopt maar sla al die onzin met die bewoners dan maar over want dit kost alleen maar tijd. En al die mensen lullen een end in de rondte... Het duurt nog zeker tot 2015 voor dit plein eindelijk af is als je het mij vraagt.

CityLife
June 8th, 2007, 10:17 AM
Ik heb de plannen van OMA aandachtig bekeken, evenals de alternatieve plannen van de bewoners(verenigingen). Ik moet eerlijk zeggen dat ik die alternatieve plannen veel en veel beter vind. Als het aan mij ligt worden die plannen van OMA dus afgeschoten.

the runner
June 11th, 2007, 01:03 AM
De dwarsdoorsnede van het Plein.
http://img530.imageshack.us/img530/6229/stadionnnvj7.png (http://imageshack.us)

http://img530.imageshack.us/img530/1672/stadionmediumsmalliz5.png (http://imageshack.us)

Zuidplein
http://img530.imageshack.us/img530/3870/noordpleinkq2.jpg (http://imageshack.us)

Apart gebouw, die rechtse.

http://img530.imageshack.us/img530/5308/stadionpleintg4.jpg (http://imageshack.us)
Meer informatie op www.zuid.amsterdam.nl

Des
June 11th, 2007, 02:04 AM
Dat noordelijke plein kan dus helemaal niet, volgens iemand van de gemeente zit dat stuk van de straat zo vol met leidingen en kabels dat daar nooit een boom geplaatst kan worden + dat bomen daar een grote belemmering zijn voor het verkeer en de trams en bussen. Dus ziet er allemaal wel leuk uit maar haalbaarheid is 0.

Op zich zou ik wat extra voorzieningen: supermarkt, meer goede restaurants etc absoluut niet verkeerd vinden op het plein.

Elmo
June 11th, 2007, 10:38 AM
^^ ^^

Dat rechtse gebouw is gewoon een copy-paste plaatje van gebouw Parkrand in Amsterdam. :)

Winbuks
June 11th, 2007, 09:23 PM
Dat stedenbouwkundig van OMA plan slaat echt nergens op. Ik las vorige week nog het artikel in het Parool. Ik ben het volledig met de buurtbewoners (met Des ;)) eens. Het tweede plan is echt een veel beter alternatief. En je krijgt ook nog twee woontorentjes van 60m erbij. :)

CityLife
June 12th, 2007, 04:09 PM
^^ Inderdaad, meestal zijn die alternatieve plannen slechter dan de oorspronkelijke. In dit geval is het oorspronkelijke plan van OMA veel slechter dan het alternatieve plan ingediend door de buurtbewoners. Ben blij dat het eens andersom is, zeker als ze daadwerkelijk kiezen voor dat alternatieve plan.

supercees
June 12th, 2007, 04:36 PM
Waar kan ik de alternatieve plannen zien?

CityLife
June 12th, 2007, 04:45 PM
Ik heb ze net als Winbuks in het Parool gezien. Weet niet of ze openbaar zijn.

Des
June 12th, 2007, 08:55 PM
Buurtbewoners Stadionplein laten geen spaan heel van plannen stadsdeel
Amsterdam,vrijdag 8 juni 2007 (406 woorden)
'Hak plein niet in mootjes' - Frans Bosman - AMSTERDAM - Fuck the context. Een bordje met die tekst schijnt op het bureau van OMA, het Office for Metropolitan - ...

http://archief.parool.nl/artikel?text=stadionplein&SORT=presence&ED=ola&PRD=2y&SEC=%2A&FDOC=3

Helaas betalen...

Gijs (Amsterdam)
June 12th, 2007, 09:59 PM
Ik heb ze net als Winbuks in het Parool gezien. Weet niet of ze openbaar zijn.
Dan lijkt mij dat ze openbaar zijn he :)

Gijs (Amsterdam)
June 26th, 2007, 09:17 PM
Woensdag 4 juli wordt het vernieuwde stadionterrein officieel geopend. Vanaf 13.00 uur zijn er op het terrein rond het Olympisch Stadion allerlei activiteiten en feestelijkheden voor kinderen en volwassenen. Het stadionterrein zal immers een plek van ontmoeting worden.
De feestelijkheden zijn een mooie gelegenheid om een kijkje te komen nemen op de plek waar het stadsdeel sinds mei 2006 heeft gewerkt aan een nieuwe ‘plek van ontmoeting’. Een plek voor alle leeftijden en alle culturen met de uitstraling van het Olympisch Stadion als stralend middelpunt. Naast de diverse mogelijkheden voor buitenrecreatie op het vernieuwde terrein, zijn de kunstzinnige lichtmasten en de verschillende zitcirkels opvallende kenmerken. Het vernieuwde Stadionterrein is een ontwerp van bureau Sant en Co van Edwin Santhagens.

http://www.amsterdam.nl/contents/pages/51730/fly400.jpg
Programma 4 juli

Kinderen en volwassenen kunnen van 13u tot 17u een leuke middag tegemoet zien met de vele georganiseerde activiteiten ter ere van deze heropening. Voor kinderen is er onder andere een cheerleading workshop door de Amsterdam Admirals, streetdance, capoeira workshops en een Indianenspel. Voor volwassenen is er een programma rond de nieuwe elementen van het Stadionterrein: zo kan men meedoen aan beachvolleyball en jeu de boules op de daarvoor nieuw aangelegde faciliteiten, of bij de nieuwe zitcirkels luisteren naar verhalen van weleer door historische vertellers. Toegang is gratis.
Cruyff Court Olympisch Stadion Veld

Met de ingebruikname van het Cruyff Court bij het Olympisch Stadion is wederom een openbare trapveldjes voor de jeugd gerealiseerd. Dat was mogelijk door de samenwerking tussen stadsdeel Oud-Zuid en de Johan Cruyff Foundation. Bijzonder aan het Cruyff Court Olympisch Stadion Veld is de verharde ondergrond waardoor naast voetbal ook basketball, handbal en diverse rolstoelsporten mogelijk zijn.

www.amsterdam.nl (http://www.amsterdam.nl)

Cymen
June 26th, 2007, 09:35 PM
Ik vind de plannen van OMA noch die van de buurt goed.

Echter heeft OMA de meeste potentie, maar 2 zaken totaal verkeerd uitgewerkt. Het functiegebouw is niet transparant genoeg én staat op de verkeerde plek.

Het functiegebouw moet zijn funtie beter doen en tevens 2 andere belangrijke functies vervullen:
1/ geluidswand tussen bewonersplein en drukke Amstelveenseweg
2/ trechter naar zebrapad

Daarnaast moet het visueel transparanter worden, dus geen warrig maar een helder gebouw waarbij het Olympisch Stadion beter zichtbaar wordt.

the runner
July 18th, 2007, 07:39 PM
http://img125.imageshack.us/img125/771/1001248mediumhu8.jpg (http://imageshack.us)

the runner
July 25th, 2007, 04:37 PM
http://img508.imageshack.us/img508/8083/1001283editedmediumrk7.jpg (http://imageshack.us)

the runner
October 11th, 2007, 05:33 PM
http://img255.imageshack.us/img255/1850/wiljomeijnhoutmediumxh0.jpg (http://imageshack.us)
Mooie luchtfoto van Wiljo Meijnhout van flickr.com

maartenvdbent
October 11th, 2007, 08:11 PM
linksonder wordt binnenkort een fiets/voetgangersbrug gebouwd naar de Schinkeleilanden.

Des
October 20th, 2007, 02:45 AM
linksonder wordt binnenkort een fiets/voetgangersbrug gebouwd naar de Schinkeleilanden.

Ik hoop dat ze dan meteen de toegangsweg vanaf het stadionplein naar het kwartier aanpakken. Je hebt gewoon een SUV nodig daar zoveel hobbels en kuilen zitten er in de weg. En als je na de stoplichten rechts het kwartier wil indraaien is het heel moeilijk te zien of er fietsers aankomen daar mogen ze ook wel wat aan doen.:nuts:

the runner
October 20th, 2007, 04:44 PM
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_1718.jpg

maartenvdbent
October 28th, 2007, 07:50 PM
Ik ben benieuwd wanneer ze nu aan de bruggen beginnen. De Jan Wilsbrug (fietsersbrug in verlengde van Laan der Hesperiden) zou in 2007 klaar moeten zijn, en de 'Na druk gelukbrug' (autobrug naar rotonde bij ijsbaanpad) zou eigenlijk in 2005 al klaar moeten zijn...

Volgens mij kan het in ieder geval niet heel lang meer duren aangezien de Schinkeleilanden in 2008 opgeleverd worden.

Des
November 11th, 2007, 07:51 PM
De koopappartementen in gebouw Zuidkwartier zijn bijna klaar:

11-11-07

http://img65.imageshack.us/img65/4166/kwartier1ia0.jpg (http://imageshack.us)

Des
November 11th, 2007, 08:09 PM
Ik heb de topic titel even aangepast naar Olympisch gebied aangezien dat meer van toepassing is op deze thread. Daarnaast heb ik de eerste pagina geupdate met een overzichtskaart van het Olympisch gebied en de huidige plannen van het stadionplein.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=283314

http://img68.imageshack.us/img68/9938/stadionplein1xd8.jpg (http://imageshack.us)

Al die bomen op het 'noord-plein' (kruizing stadionweg / amstelveenseweg) is leuk bedacht door de architect maar volgens iemand van de gemeente kan dat nooit omdat er te weinig ruimte is voor zoveel bomen en er veel te veel leidingen in de grond liggen daar.

Des
November 15th, 2007, 10:17 PM
Aanpassen van de thread titel kan de topicstarter kennelijk niet zelf dus zou een moderator dit topic even kunnen renamen van 'Amsterdam: Stadionplein' naar 'Amsterdam: Olympisch Gebied'?

Des
November 15th, 2007, 10:38 PM
Heb even wat in photoshop zitten prutsen om een plaatje te maken van hoe het stadionplein er in de toekomst uit komt te zien, in vergelijking met het huidige plein blijft er erg weinig oppervlakte over:

Stadionplein nu:

http://img255.imageshack.us/img255/1850/wiljomeijnhoutmediumxh0.jpg

Stadionplein toekomst:

http://img252.imageshack.us/img252/2334/stadionpleindm4.jpg (http://imageshack.us)

Des
November 15th, 2007, 10:45 PM
Het Kwartier vind ik één van de meest geslaagde nieuwbouw projecten in Amsterdam.

http://img84.imageshack.us/img84/599/kwartierya2.jpg (http://imageshack.us)

http://img413.imageshack.us/img413/8177/kwartier2ge5.jpg (http://imageshack.us)

Hoogloper
November 16th, 2007, 12:00 AM
Mooi statig blok idd.

Niyyu
November 16th, 2007, 12:08 AM
ziet er prachtig uit

Gijs (Amsterdam)
December 5th, 2007, 05:52 PM
De kade (aan de kant van sporthallen Zuid) is inmiddels afgesloten met ene hek vanwege de bouw van de 'Na druk gelukbrug'. Ze zullen nu wel snel beginnen denk ik, aangezien de opening al voor 2005 gepland stond...

maartenvdbent
December 5th, 2007, 05:57 PM
Ja inderdaad, lekker transparant die planning. Er is helemaal NIETS te vinden over de vertraging van die bruggen (Jans Wilsbrug, Na Druk Gelukbrug) en ik snap ook werkelijk niet waaróm die bruggen vertraagd zijn...

Rabotnik
December 5th, 2007, 09:10 PM
Ziet er id erg goed uit!:)

Gijs (Amsterdam)
December 6th, 2007, 07:31 PM
:banana:
Ze zijn vandaag begonnen!! Er stond een graafmachine en die was bezig om de bosjes etc. weg te halen. De parkeerplaatsen zijn al weg en verder is het helemaal kaal. Had helaas geen fototoestel mee :( Ik zal volgende week eens een keertje wat foto's maken.

maartenvdbent
December 7th, 2007, 11:55 AM
Zeer goed nieuws! Dat "Park Schinkeleilanden" is trouwens ook een mooi project, op een van de eilanden wordt een kunstmatig heuveltje aangelegd waardoor je een mooi uitzicht over het gebied hebt. Op een ander eiland komt een atletiekinloopbaan die wordt aangelegd in verband met de kandidatuur van Amsterdam voor het EK Atletiek (outdoor) 2014.

Zie oo: http://www.vitaminej.com/inloopbaan/

the runner
December 9th, 2007, 05:24 PM
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_1946_edited.jpg

the runner
December 24th, 2007, 05:21 PM
De nieuwe inloopbaan voor internationale atletiekwedstrijden in het Olympisch Stadion.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2002.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2003.jpg

Het nieuwe pad in aanleg
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2004.jpg

Mojito
December 24th, 2007, 07:51 PM
Prachtig al die ontwikkelingen! Er zijn twee constantes: het stadion staat fier overeind (zij het kleiner dan tot tien jaar geleden) en de Museumtramlijn loopt er ook nog steeds. Een ritje nu en een ritje vroeger is een wereld van verschil...

the runner
January 2nd, 2008, 06:39 PM
Achter de poort wordt nog gebouwd
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2050.jpg

Achter het olympisch stadion
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2051.jpg

Kowala
January 2nd, 2008, 06:58 PM
Ook dit is weer absoluut ranzig maar zolang er gewoon nog trendy import boeren zijn die €300.000 willen betalen voor 85m2 blijven ze deze puinzooi maar door bouwen. Als ik de gemeente zou zijn had ik het al lang gesloopt en er een grote parkeerplaats/transferium voor de Beverwijkse Bazaar van gemaakt lekker goedkoop parkeren.

Henk
January 2nd, 2008, 08:31 PM
Is ook wel een erg logische plaats voor een parkeerplaats voor de Bazaar.

Mojito
January 2nd, 2008, 08:55 PM
Ik ben blij dat die grote vleugelnootbomen achter de Eretribune nog overeind staan. Die stammen volgens mij nog allemaal uit 1928. Al weet je het nooit zeker, de plannen om ook daar woningen te bouwen (varierend van paviljoen achtige urban villa's tot véél te dicht op het stadion liggende woontorens, half in het water) zijn nog steeds niet compleet van tafel, die duiken om de zoveel tijd weer op.

the runner
February 6th, 2008, 08:02 PM
Zeer goed ingepast bij de oude bebouwing.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/100_2165.jpg

Gijs (Amsterdam)
February 6th, 2008, 09:40 PM
Er is weer wat meer te melden over de Jans Wilsbrug/Na Druk Gelukbrug brug.
Er staat nu een graafmachine, twee bouwketen en de grond is al (deels) afgegraven...

Niyyu
February 6th, 2008, 09:56 PM
Dit soort architectuur zou van mij meer mogen!!

Rabotnik
February 6th, 2008, 09:59 PM
Ziet er id keurig uit ja en past prima bij dat gebied.

Grumpey
February 6th, 2008, 11:58 PM
Dit vind ik echt prachtig, dit zou er meer moeten komen! Het hele gebied bij die tram-remise (haventerrein) zou ook zo volgebouwd moeten worden...prachtig!

Mojito
February 25th, 2008, 10:01 PM
Afgelopen zondag ben ik wezen kijken op de Schinkeleilanden achter het Olympisch Stadion, de eilandjes ingeklemd tussen de Stadiongracht en de Schinkel. Het gebied was jarenlang deels sportpark (voor voetbalclub ASV Arsenal en voor een tennisclub) en deels een volkstuinpark, en wordt doorsneden door de oude Haarlemmermeerspoorlijn, nu de Museumtramlijn die vanaf het Haarlemmermeerstation naar Amstelveen en Bovenkerk loopt. Maar met de ontwikkelingen rond het Stadion lag het voor de hand dat dit rafelrandje ook zou worden aangepakt. Inmiddels is de uitvoering van de plannen in volle gang.

1. De Museumtramlijn met de privé-volkstuintjes die de botenbezitters en woonbootbewoners daar al sinds jaren hebben aangelegd. Op de achtergrond de nieuwbouw aan de Afroditekade (als ex-gymnasiast gruw ik van deze spelling, het zou gewoon met –ph- moeten worden geschreven!).
http://img220.imageshack.us/img220/1386/080224schinkel01or4.jpg

2. Direct naast de Museumtramlijn wordt een recreatieve fietsroute aangelegd die de bewoners van het Olympisch Kwartier via de Schinkeleilanden naar het Amsterdamse Bos zal voeren. De bruggen zijn volgens mij net nieuw. Rechts een tijdelijke weg voor het bouwverkeer. De foto is genomen vanaf de zuidpunt van het schiereilandje dat ooit plaats bood aan allerlei schuren en loodsen en dat nu een ruig natuureiland moet worden. De noordelijke begrenzing van dit eiland wordt gevormd door de keerlus op het terrein van de GVB-tramremise aan de Havenstraat.
http://img220.imageshack.us/img220/8434/080224schinkel02sp6.jpg

3. Het voormalige tennis- en volkstuineneiland is losgemaakt van het dijkje waar het tram- en fietstracé op liggen en moet een parkeiland worden. Op het eiland is een heuvel aangelegd en de eerste bomen zijn inmiddels geplant. De tennisbanen die hier lagen zijn verhuisd naar het nieuwe Frans Ottenstadion aan het IJsbaanpad.
http://img143.imageshack.us/img143/8240/080224schinkel03aw3.jpg

4. Vanaf de heuvel heb je een mooi zicht op de omgeving. In noordelijke richting zie je de werkzaamheden voor het natuureiland, achter de zandhoop in het midden van de foto ligt het terrein van de tramremise.
http://img143.imageshack.us/img143/9307/080224schinkel04mb2.jpg

5. Zicht vanaf de kersverse heuvel op (van voor naar achteren) het tracé voor fiets en tram, de tuintjesstrook van de botenbezitters, de Stadiongracht en op de achtergrond de woonblokken aan de Laan der Hesperiden en natuurlijk het enige echte Stadion van Amsterdam.
http://img220.imageshack.us/img220/6208/080224schinkel05qr2.jpg

6. Nog een blik op het blok op de hoek van Laan der Hesperiden en Afroditekade. Voor het blok ligt een van de Cruyff Courts. Gelukkig is dit voetbalveldje qua kleurgebruik wat chiquer uitgevoerd dan de andere. In Bos en Lommer ligt er bijvoorbeeld een met veel (fel) blauw en oranje.
http://img220.imageshack.us/img220/5711/080224schinkel06hd3.jpg

7. Direct achter de Eretribune van het Olympisch Stadion is een nieuwe aanlegsteiger aangelegd. Per boot naar het stadion, dat kan het klootjesvolk bij de Arena dan weer niet…
http://img292.imageshack.us/img292/3671/080224schinkel07gz8.jpg

8. Op de plaats waar eerst tennisvelden lagen (die zijn verhuisd naar het nieuwe Frans Ottenstadion pal tegen het talud van de A10, ten westen van de Sporthallen Zuid) zijn de nieuwe kunstgrasvelden van voetbalclub ASV Arsenal aangelegd. Het clubhuis laat nog even op zich wachten, men moet het nu doen met de gestapelde portacabins. Rondom een van deze twee velden zal in de loop van het jaar de nieuwe inloopbaan voor het Olympisch Stadion worden aangelegd. Die atletiekbaan is noodzakelijk om het stadion de A-status terug te geven voor atletiekevenementen.
http://img143.imageshack.us/img143/5262/080224schinkel08mm1.jpg

9. Tot slot nog een blik op het laatste vrije stukje tussen de kantoorgebouwen aan het IJsbaanpad, direct ten zuiden van de Stadiongracht. Het lijkt er op dat het bouwrijp wordt gemaakt, maar waarvoor is me niet bekend. Wel jammer, het Stadion ligt er ook vanaf deze kant majestueus bij, ook nadat men helaas de hoge Italiaanse populieren heeft verwijderd die daar op een rijtje stonden.
http://img292.imageshack.us/img292/4922/080224schinkel09gv9.jpg

Een volgende keer ga ik verder naar het noorden, langs de Museumtramlijn naar het Haarlemmermeerstation. De rommelige rafelrand met bedrijfjes en vage schuren en loodsen die daar ligt staat ook op de nominatie om herontwikkeld te worden. Zo wil stadsdeel Zuid een nieuw stadsdeelkantoor naast het Haarlemmermeerstation bouwen.

Niyyu
February 25th, 2008, 10:27 PM
Prachtig die modern gepaste stijl met kenmerken van Berlage. Ze moeten gewoon ook dat plein vrij neutraal in de monumentale stijl behandelen en niet gek doen zoals dat domme poortgebouwtje, anders verniel je een gebied en daar zie ik Koolhaas wel voor aan eigenlijk.

Olegrod
February 25th, 2008, 11:30 PM
Sorry, ik zie deze thread voor het eerst en heb niet de tijd om alles terug te lezen. Misschien is dit dus al eens ter sprake geweest. Waar het om gaat is dit: elke keer als ik in de buurt van het OS ben, stoor ik mij mateloos aan die twee gebouwen (de ene is van Citroën, geloof ik) die er voor staan. Zo'n historisch stadion zou vol in het zicht moeten staan en niet half verstopt achter een paar monsterlijke witte bouwwerken.

Kunnen die dingen niet eens worden afgebroken? Of schop ik nou hele volksstammen tegen het zere been...?

Grumpey
February 26th, 2008, 12:44 AM
Sorry, ik zie deze thread voor het eerst en heb niet de tijd om alles terug te lezen. Misschien is dit dus al eens ter sprake geweest. Waar het om gaat is dit: elke keer als ik in de buurt van het OS ben, stoor ik mij mateloos aan die twee gebouwen (de ene is van Citroën, geloof ik) die er voor staan. Zo'n historisch stadion zou vol in het zicht moeten staan en niet half verstopt achter een paar monsterlijke witte bouwwerken.

Kunnen die dingen niet eens worden afgebroken? Of schop ik nou hele volksstammen tegen het zere been...?

Ze zijn, of in ieder geval een van de twee, perfecte voorbeelden van het 'nieuwe bouwen', en daardoor zelf ook een monument an sich. Ik ergerde me er vroeger, zeg paar jaar terug, ook enorm aan. Op dit moment ben ik er beetje meningloos tegenover, de gebouwen zelf zijn best aardig namelijk. Het grootste probleem is dat ze op de verkeerde locatie staan.

en over de ontwikkeling van dat gebied bij het haarlemmermeerstation: Daar zit nog een behoorlijk terrein in het bezit van het GVB bij die remise, gaat daar ook wat aan gedaan worden? Ik denk dat die grond inmiddels zoveel waard is, dat het handiger is om de remise stukje verder in buitenveldert aan te leggen.
Ook zouden ze tegelijkertijd die rotonde aan kunnen pakken, volgens mij zijn er al plannen om de amstelveenseweg opnieuw in te richten zoals nu bijv. ook gebeurt met alle andere hoofdroutes. Die gevangenis zou een hele leuke nieuwe bestemming kunnen krijgen :)

kna
February 26th, 2008, 03:17 PM
De garages en het Olympisch stadion vormen juist een aardig ensemble omdat alle 3 van dezelfde architect zijn! Vrij bijzonder, zou ik zeggen. Vroeger vond ik die garages ook nix, maar dit verhaal, dat een architect twee keer naar een plek terugkeert om weer een heel ander gebouw toe te voegen, maakt het voor mij wel leuker.

Qua plannen daar achter het stadion: er zijn volgens mij nog steeds reserveringen voor een autotunnel onder de Schinkel (in verlengde van Stadionweg) en een tramtunnel (ter hoogte van remise).

Des
February 27th, 2008, 08:13 PM
Ze zijn, of in ieder geval een van de twee, perfecte voorbeelden van het 'nieuwe bouwen', en daardoor zelf ook een monument an sich. Ik ergerde me er vroeger, zeg paar jaar terug, ook enorm aan. Op dit moment ben ik er beetje meningloos tegenover, de gebouwen zelf zijn best aardig namelijk. Het grootste probleem is dat ze op de verkeerde locatie staan.

en over de ontwikkeling van dat gebied bij het haarlemmermeerstation: Daar zit nog een behoorlijk terrein in het bezit van het GVB bij die remise, gaat daar ook wat aan gedaan worden? Ik denk dat die grond inmiddels zoveel waard is, dat het handiger is om de remise stukje verder in buitenveldert aan te leggen.
Ook zouden ze tegelijkertijd die rotonde aan kunnen pakken, volgens mij zijn er al plannen om de amstelveenseweg opnieuw in te richten zoals nu bijv. ook gebeurt met alle andere hoofdroutes. Die gevangenis zou een hele leuke nieuwe bestemming kunnen krijgen :)

Mee eens. Die gebouwen an sich zijn zo slecht nog niet alleen de locatie is natuurlijk belabberd.

Als die GVB remise en dat stukje met kleine bedrijven richting schinkeleilanden zou worden vrijgemaakt voor duurzame ontwikkeling in de stijl van het kwartier ben ik daar zeker voor te porren. Ook de gevangenis staat op een prima plek dus die mogen ze ook best van een nieuwe bestemming voorzien.

Die rotonde is me een doorn in het oog, het is echt onmogelijk om daar in de spits langs te gaan zonder minimaal 10 - 15 minuten vertraging op te lopen met de auto. Maar het is wel een complex knooppunt waar 5 straten op uit komen en naast fietsers, voetgangers en auto's ook veel bussen en trams gebruik van maken.

Gijs (Amsterdam)
February 28th, 2008, 11:40 PM
Mooie serie Mojito!
Die laatste foto is van de Jans Wilsbrug/Na Druk Gelukbrug brug in aanbouw...

maartenvdbent
February 29th, 2008, 12:12 AM
Dat is de Na Druk Gelukbrug inderdaad :) (eindelijk). Maar de Jan Wilsbrug gaat richting de Schinkeleilanden (vanaf de laan der hesperiden) dus die is op de foto niet te zien.

Wuppeltje
February 29th, 2008, 01:07 AM
^^

Prachtige naam die Na Druk Gelukbrug. :D

Mojito
February 29th, 2008, 09:48 AM
Ah dat wist ik niet...die aparte naam (was het niet de naam van een boerderij die daar ergens ooit stond?) had ik wel eens in het Parool langs zien komen, maar ik wist niet dat er ook een brug naar het IJsbaanpad komt. Mooi, dan wordt dat laatste gat in de rij kantoren aan het IJsbaanpad dus niet dichtgezet.

Mojito
March 17th, 2008, 02:30 PM
[Tip:] AT5’s Aanbouw besteedde onlangs aandacht aan het Olympisch Kwartier, de nieuwe woonwijk ten noorden van het Olympisch Stadion. De aflevering kun je hier (http://web.at5.nl/aanbouw/2008/02/08/het-olympisch-kwartier/) bekijken.

Wuppeltje
March 17th, 2008, 09:14 PM
^^

Leuk item op At5 :)

the runner
March 23rd, 2008, 05:42 PM
De nieuwbouw
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2314.jpg

Bouw nieuwe brug van IJsbaanpad naar het Stadion
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2313.jpg

Schitterend nieuw park met nieuw fietspad tussen IJsbaanpad en het Haarlemmermeerstation.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2315.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2316.jpg

Hoogloper
March 23rd, 2008, 05:46 PM
Mooie stedelijke blokken, en ook het park heeft wel potentie zo te zien.

Го́голь
March 24th, 2008, 01:25 AM
Mooie foto's, gaat ineens snel daar!

Start bouw Na Druk Gelukbrug

Op woensdag 12 maart werd met het slaan van de eerste paal, officieel een start gemaakt met de aanleg van de Na Druk Gelukbrug. Deze brug verbindt Stadionterrein en IJsbaanpad voor voetgangers, fietsers en autoverkeer.

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00013770/080312-nadrukgelukbrug-renevanzuuk.jpg

De brug, een ontwerp van architect René van Zuuk (www.renevanzuuk.nl) verbetert de bereikbaarheid van het Tenniseiland en Voetbaleiland en maakt het Olympisch Stadion bij grote evenementen beter bereikbaar.

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/00013770/080312-nadrukgelukbrug_0640-an.jpg

De eerste paal werd geslagen door wethouder Paul van Grieken en mevrouw A. van de Vosse-Beukeboom, de kleindochter van de laatste bewoners van de boerderij waarnaar de brug vernoemd is.

Bron: http://www.oudzuid.amsterdam.nl/divers/nieuwsarchief/start_bouw_na_druk

Des
March 24th, 2008, 06:31 PM
Mooie stedelijke blokken, en ook het park heeft wel potentie zo te zien.

Ja ben heel benieuwd hoe het park zich ontwikkelt. Zeker in de zomer een lekkere plek om in de zon te hangen denk ik :)

the runner
March 31st, 2008, 10:36 PM
Op www.nul20.nl staat nog een leuk artikel met foto`s
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/BEELD_.jpg

the runner
April 12th, 2008, 04:48 PM
Mooi project
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2396.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2397.jpg

Des
April 15th, 2008, 11:38 AM
Ja het is echt top geworden en ben blij dat ze de Eosstraat eindelijk weer open hebben gemaakt voor autoverkeer.

the runner
June 29th, 2008, 09:43 AM
Aanleg brug
http://i30.tinypic.com/1z5rho0.jpg

Schinkelpark
http://i32.tinypic.com/jkaamq.jpg

Ik wist niet wat ik zag aan het einde van het nieuwe fietspad(achter het haarlemmermeerstation)
http://i26.tinypic.com/adhgg9.jpg

Го́голь
June 29th, 2008, 05:50 PM
Achter het Haarlemmermeerstation is het inderdaad een grote puinhoop :D

Го́голь
July 5th, 2008, 08:58 PM
Onderzoek naar tijdelijke uitbreiding van Olympisch Stadion Amsterdam

AMSTERDAM, 31 mei - Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam heeft onderzoek laten doen naar uitbreiding van het Olympisch Stadion Amsterdam. Dit heeft zes verschillende scenario´s opgeleverd, waarmee de capaciteit kan worden verhoogd tot maximaal 47.000 toeschouwers. Dit onderzoek is overigens oriënterend en maakt onderdeel uit van de tentoonstelling NL28 in het Nai in Rotterdam.

DRO Amsterdam heeft de opdracht gegeven aan na-ma architecture & tom bergevoet architecture. Het resultaat wordt vandaag gepresenteerd op de tentoonstelling NL28 in het Nai in Rotterdam. In de context van die expositie moet de studie ook worden gezien. Centrale vraag bij de NAi is namelijk: Stel dat Nederland in 2028 de Olympische Spelen organiseert, wat zou dat dan betekenen voor de bestaande ruimte van ons land? De studie is dus geen aankondiging van Amsterdam om het Olympisch Stadion uit te breiden, maar een eerste verkenning naar eventuele mogelijkheden.

Met die gedachte is gekeken naar de mogelijkheden bij het Olympisch Stadion Amsterdam. Vanwege het speciale karakter hiervan hebben de onderzoekers zich vastgelegd op de thema’s hergebruik en tijdelijkheid. Zoals in het voorwoord van de studie staat:

´Het Olympisch Stadion is altijd een voorbeeld van hergebruik geweest en wil dat ook blijven: voor dagelijks gebruik, kleine evenementen, maar ook voor topevenementen als de EK Atletiek. Om te oefenen met deze thema’s is een studie gedaan naar de mogelijkheden het Olympisch Stadion tijdelijk uit te breiden. Met respect voor het oude monument. De tijdelijke uitbreiding laat het gebouw zoveel mogelijk intact. En is na het evenement in delen te herplaatsen en te gebruiken op een andere locatie, voor een ander evenement.´ Aldus de schrijvers van het onderzoek.

De centrale gedachte is dat het Olympisch Stadion alleen wordt uitgebreid op de momenten dat dit nodig is, en dan ook nog op maat. Hiervoor wordt een zogenaamde uitbreidingsunit met 1.500 zitplaatsen gebruikt. Door de elementen op te bouwen uit zo veel mogelijk standaard, lichtgewicht en gemakkelijk te demonteren bouwproducten is hergebruik na een evenement heel goed mogelijk.

Stel dat er een activiteit in het Olympisch Stadion wordt gehouden, waarvoor 40.000 toeschouwers worden verwacht. Met de uitbreidingsunits kan dat tijdelijk worden bereikt om na afloop weer te worden verwijderd. Zowel tijdens als na de activiteit wordt het monumentale karakter van het Stadion dus niet aangetast.

Voordeel van deze units is dat ze elders kunnen worden gebruikt, zodat ze door andere sportverenigingen kunnen worden ingezet. Alleen als het Olympisch Stadion de units even nodig heeft, gaan ze naar Amsterdam.

Zowel DRO als het Olympisch Stadion benadrukken dat dit onderzoek geen enkele aanzet is om al te beginnen met de realisatie hiervan. Hierover is namelijk nog geen enkel debat gevoerd in de verantwoordelijke politieke en bestuurlijke organen. Het is vooral een onderzoek om de nieuwsgierigheid te bevredigen en verschillende mogelijkheden af te tasten. Vandaar dus het onderdeel is van de tentoonstelling NL28 in Rotterdam, waar het door het publiek is te bekijken.

Tijdelijke uitbreiding Olympisch Stadion Amsterdam

Deze studie heeft als doel het inzichtelijk maken van uitbreidingsmogelijkheden voor het Olympisch Stadion Amsterdam ter voorbereiding van de mogelijke organisatie van een groot sportevenement.

Een globale vergelijking tussen verschillende uitbreidingsmodellen wijst erop dat binnen de gestelde eisen het ontwikkelen van een universele, repeteerbare “uitbreidingsunit” met een capaciteit van ca. 1500 zitplaatsen verschillende uitbreidingsscenario’s mogelijk maakt. Het aantrekkelijke van een dergelijke uitbreidingsunit is dat deze – door zijn compacte formaat – in staat is de hoge delen in de periferie van het monumentale stadion (de lichtmasten, het scorebord en de tribuneoverkappingen) te sparen.

Omdat het bestaande Olympisch Stadion een rijksmonument is, zal een eventuele uitbreiding van het stadion van tijdelijke aard zijn. Nadrukkelijk is in deze studie onderzocht op welke manier de uitbreidingselementen voor evenementen elders hergebruikt kunnen worden. Door de elementen op te bouwen uit zo veel mogelijk standaard, lichtgewicht en gemakkelijk te demonteren bouwproducten wordt hergebruik na een sportevenement denkbaar.

Met de uitbreidingsunit kan het stadion “op maat” uitgebreid worden. Door inzet van de unit kan de capaciteit van het stadion trapsgewijs met 1500 zitplaatsen worden vergroot tot een maximum van ca. 40.000 zitplaatsen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het gebruik van het stadion voor atletiekevenementen (atletiekbaan en centrale veld beiden bruikbaar) en voor veldevenementen (alleen het centrale veld bruikbaar). In de onderzochte scenario’s blijkt dat voor veldevenementen de uitbreidingscapaciteit telkens iets groter is dan voor atletiekevenementen.

Projectdata

Opdrachtgever: DRO Amsterdam
Periode: mei 2008
Status: haalbaarheidsstudie
Ontwerp: Tom Bergevoet & Maarten van Tuijl (na-ma architecture)
Constructief advies: Pieters bouwtechniek Amsterdam
Advies bouwkosten: van Rossum raadgevende ingenieurs Amsterdam bv.
Maquette: Wing Ung
Images: PIAA Delft

Met speciale dank aan de Stichting Olympisch Stadion Amsterdam

Impressies:

http://www.tombergevoetarchitecture.nl/data///OSA_vogelvlucht_var0.jpg
http://www.tombergevoetarchitecture.nl/data///uitbreiding-OSA-interieur-na-ma--bergevoet.jpg
http://www.tombergevoetarchitecture.nl/data///scenarios.jpg
http://www.tombergevoetarchitecture.nl/data///Studie-tijdelijke-uitbreiding-OSA-270508-8.jpg
http://www.tombergevoetarchitecture.nl/data///Studie-tijdelijke-uitbreiding-OSA-270508-9.jpg

Meer impressies: http://www.tombergevoetarchitecture.nl/?id=60

Artikelen:
http://www.parool.nl/parool/nl/11/SPORT/article/detail/15811/2008/06/02/Uitbreiding-Olympisch-Stadion-is-mogelijk.dhtml
http://www.olympischstadion.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=657&Itemid=155
Ziet er erg leuk en veelbelovend uit!

fgulicher
July 6th, 2008, 12:55 PM
is niet eens lelijk...

ldd
July 7th, 2008, 08:30 AM
Misschien kunnen ze sowieso een tweede ring erop zetten, dus niet tijdelijk, maar over het monumentale gedeelte heen. Ik vind het ook niet lelijk staan, je kunt het monument nog zien, maar ook functioneel maken voor grote evenementen. Zou een mooie plek zijn voor eventuele OS in Amsterdam in 2028!

Freak187
July 7th, 2008, 09:44 AM
Ik zou bijna zeggen: waarom tijdelijk?

Prachtig ontwerp!

Riva
July 7th, 2008, 11:42 AM
^^ Omdat er bij wedstrijden zoals het NK Atletiek ook maar een handvol mensen komt kijken. Ben er afgelopen weekend nog geweest. Alleen de hoofdtribune was redelijk bezet, verder was het vrijwel leeg. Een permanente uitbreiding is dus nergens voor nodig. Voor een EK of WK Atletiek of een Golden League-wedstrijd kan zo'n tijdelijke uitbreiding wel nut hebben, maar voor de OS 2028 is dit niet voldoende. De meeste olympische stadions hebben tegenwoordig toch tussen de 80.000 en 100.000 plaatsen.

Ik zou het stadion dus zeken niet permanent uitbreiden; de tweede ring is er een paar jaar geleden niet voor niks vanaf gesloopt...

Rabotnik
July 7th, 2008, 02:04 PM
^^id ja kosten noch moeite zijn gespaard om het stadion weer in de oude staat te herstellen.
En dan zou je nu weer zo'n 2e ring erbij bouwen?

Dit is een mooie oplossing zo.

the runner
September 3rd, 2008, 07:29 PM
De Jan Wilsbrug is geplaatst.
http://i35.tinypic.com/2cp3zmp.jpg

Het park Schinkeleilanden is geen goedkoop park geworden.
http://i38.tinypic.com/1si4jq.jpg

Delfts blauw
September 3rd, 2008, 08:02 PM
Alleen een beetje jammer van dat vuil aan de kade
ik hoop dat de plantsoen dienst zich geroepen voelt dat op te ruimen

the runner
September 3rd, 2008, 10:08 PM
Hier nog wat informatie van www.amsterdam.nl over de brug van de laatste foto.
1 september 2008 - Stadsdeel Oud-Zuid
De Jan Wilsbrug, een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, verbindt het Olympisch Kwartier en het Olympisch Stadion binnenkort met Park Schinkeleilanden. De brug wordt tijdens een buurtfeest op 4 oktober van dit jaar in gebruik genomen.

http://i38.tinypic.com/xfoop4.jpg

De stalen brug werd ontworpen door architect Rob Lubrecht en is vernoemd naar de architect van het naastgelegen Olympisch Stadion. Door zijn lengte van circa 75 meter en variërende breedte is het een indrukwekkende constructie. De brug verbindt de Laan der Hesperiden met de spoordijk. De Jan Wilsbrug werd op 29 augustus vanuit de fabriek in Zeeland naar Amsterdam gevaren. De komende weken wordt de brug op locatie gemonteerd.

Feestelijke opening
De Jan Wilsbrug, de nieuwe woonwijk Olympisch Kwartier (ten noorden van het Stadion) én het sport- en recreatiegebied Park Schinkeleilanden (ten westen van het Stadion) worden op 4 oktober met een groot buurtfeest in gebruik genomen. Alle Amsterdammers kunnen op 4 oktober het Olympisch Gebied komen bewonderen.

Des
September 6th, 2008, 01:59 AM
Ik zag van de week dat ze bezig waren de brug te plaatsen en ik wil al maanden een keer dat park zien maar het is er nog steeds niet van gekomen. Volgende week loop ik er wel even heen en zal ik wat foto's maken.

Gijs (Amsterdam)
September 23rd, 2008, 05:12 PM
De Jan Wilsbrug is geplaatst.
De Na Druk Gelukbrug is nu ook bijna geplaatst. De ondersteunende bogen voor het wegdek (hoe noem je dat?) zijn vorige week geplaatst. Zal niet lang meer duren voor het wegdek erop ligt. Misschien dat beide bruggen gelijktijdig opengaan?
Overigens ziet de Jan Wilsbrug er super uit!

the runner
September 24th, 2008, 05:52 PM
Alleen de kade moet nog bestraat worden en dan is het klaar.
http://i35.tinypic.com/2mqjm1e.jpg

Henk
September 25th, 2008, 01:13 AM
Ik vind het er goed uit zien.

Des
September 25th, 2008, 02:02 AM
Ja het is zeer mooi geworden, één van de meest geslaagde (lage) nieuwbouw projecten in Amsterdam in jaren.

SkyBridge
September 25th, 2008, 08:35 AM
Prachtig zeg, het lijkt wel een schilderij!

Mojito
September 25th, 2008, 10:29 AM
Van www.oudzuid.amsterdam.nl:

Rondje 10.76: groot feest Olympisch Gebied

Zaterdag 4 oktober
13.00-17.00 uur
Opening: 13.30 uur

De nieuwe woonwijk Olympisch Kwartier, het sport- en recreatiegebied Park Schinkeleilanden en de Jan Wilsbrug zijn klaar voor gebruik. Dat vieren we graag met u!

U bent van harte welkom op het buurtfeest Rondje 10.76 zaterdag 4 oktober vanaf 13.00 uur. Om 13.30 uur verricht de Amsterdamse wethouder van sport, Carolien Gehrels in samenwerking met wethouder openbare ruimte van Stadsdeel Oud-Zuid, Paul van Grieken een spectaculaire opening op de Jan Wilsbrug.

Rondje 10.76

‘Rondje 10.76’ is het thema van de dag. De postcode van het Olympisch Kwartier is zoals u weet 1076, het project is afgerond en er zijn sportactiviteiten op de Schinkeleilanden waar de rondetijd een belangrijk onderdeel is.

Vier soorten rondjes

U kunt op 4 oktober vier verschillende rondjes lopen: een Kids rondje, een Sport rondje, een Recreatie rondje en een Kunst rondje. Tijdens deze rondjes organiseren de verschillende clubs en verenigingen uit het gebied allerlei sportieve en culturele activiteiten voor jong en oud. De Museumtrein zal van eiland naar eiland rijden, er is muziek, er zijn hele leuke activiteiten voor kinderen en u heeft de kans om het gehele gebied van bovenaf te bezichtigen.

Koffie, thee en ranja zijn gratis. Versnaperingen en overige dranken worden tegen gereduceerd tarief aangeboden.

Tot ziens op 4 oktober!

Deze festiviteiten organiseert Stadsdeel Oud-Zuid in samenwerking met AM, BPF Bouwinvest, Eigen Haard en Bouwfonds MAB Ontwikkeling.

Binnenkort maar weer eens kijken daar, het parkje op de Schinkeleilanden schijnt best geslaagd te zijn en de inloopbaan van het Olympisch Stadion, die rond een van de twee velden van ASV Arsenal is gelegd, en die noodzakelijk is voor behoud van de A-status van het stadion, is ook af.

Winbuks
September 25th, 2008, 10:25 PM
Deze foto's van de zomer had ik nog liggen, maar nog niet hier geplaatst:

http://img352.imageshack.us/img352/7328/dsc04536zgk6.jpg

http://img518.imageshack.us/img518/5803/dsc04537zfs4.jpg

http://img352.imageshack.us/img352/4323/dsc04539zbl5.jpg

Hier lag mijn interesse eigenlijk in een hele andere hoek. :D
http://img87.imageshack.us/img87/763/dsc04540zqd0.jpg

Geslaagde nieuwbouw met een knipoog naar het plan van Berlage, 10!

LookingUpToTheSky
September 26th, 2008, 01:10 AM
Dit is Amsterdam zoals ik het graag zie. Goed dat het het hele gebied weer levendig wordt/is gemaakt. Amsterdam gaat de goede weg op naar een eventuele olympische spelen in 2028.

the runner
October 5th, 2008, 05:39 PM
De brug moet denk over 2 weken klaar zijn want dan is de marathon. Deze brug wordt daarom ook speciaal aangelegd voor grote sportevenementen zodat de sporthallen Zuid en het Olympisch stadion dan maar 200 meter van elkaar afliggen.
http://i35.tinypic.com/sbpift.jpg

bthj
October 5th, 2008, 05:50 PM
ga jij starten in de marathon?

Grumpey
October 5th, 2008, 07:07 PM
Vorig jaar marathon gelopen, keertje is leuk, maar wat een takke-eind is het toch :)

the runner
October 5th, 2008, 09:35 PM
ga jij starten in de marathon?
^^
Die dag loop ik in Mallorca de marathon maar volgende week eerst in Eindhoven, hopelijk mijn 132ste onder de 3 uur(een onovertroffen record in NL:banana:)

Grumpey
October 6th, 2008, 10:14 AM
^^
Die dag loop ik in Mallorca de marathon maar volgende week eerst in Eindhoven, hopelijk mijn 132ste onder de 3 uur(een onovertroffen record in NL:banana:)
wow :) En ik was al blij met mijn 3:15 :lol:

the runner
November 5th, 2008, 06:57 PM
Het blijft mooi om hier foto`s van te maken.
http://i35.tinypic.com/f865h.jpg

http://i38.tinypic.com/dy9bfq.jpg

Niyyu
November 6th, 2008, 11:44 AM
ik vind dat ze op deze manier vaker moeten bouwen.

Jelluh
November 6th, 2008, 02:43 PM
^^ Ben ik volledig met je eens, dit ziet er echt prachtig uit. Menig vinex-wijk-bewoner kan hier alleen maar jaloers op zijn!

Wuppeltje
November 6th, 2008, 07:06 PM
http://i38.tinypic.com/dy9bfq.jpg

De zichtlijn naar het eerste olympisch vuur ziet er prachtig uit zo. :cheers:

Winbuks
November 6th, 2008, 07:45 PM
^ Zeer geslaagd!

Menig vinex-wijk-bewoner kan hier alleen maar jaloers op zijn!

Je wilt grondgebonden woningen van de Vierde Nota vergelijken met het Olympisch kwartier? ;)

petjuh
November 8th, 2008, 12:21 AM
Beter 100x een Olympisch Kwartier .. dat scheelt weer een VINEX wijk die het landschap voorgoed verpest zoals Rijnenburg (Utrecht) = LANDSCHAPSVERNIETIGING!!

Zichtlijn naar het stadion is echt super :)

Го́голь
November 8th, 2008, 06:27 PM
Wordt helemaal een mooie zichtlijn als daar in 2028 het olympisch vuur gaat branden :)

Jelluh
November 9th, 2008, 10:13 PM
^ Zeer geslaagd!

Je wilt grondgebonden woningen van de Vierde Nota vergelijken met het Olympisch kwartier? ;)

Nou in veel vinex-wijken wordt getracht dezelfde kwaliteit te behalen als hier in het Olympisch kwartier, en ik geef aan dat dat in de realiteit (bij 90% of meer) niet wordt gehaald. En daar mogen die vinex-wijk-bewoners dan best wel jaloers op zijn:P :nuts:

the runner
November 26th, 2008, 07:09 PM
De brug naar het park langs de Schinkel is al een tijdje klaar.
http://i38.tinypic.com/2hh15de.jpg

the runner
December 17th, 2008, 01:45 AM
Helaas zijn het geen torentjes geworden maar het plein komt er toch wel goed uit te zien.
http://i39.tinypic.com/mvkml1.jpg
Stedenbouwkundig plan 17 december 2008

Het plan geeft antwoord op de vraag om het best denkbare plein te creëren. ‘Plein stuurt gebouw’ was bij het ontwerp het leidende principe. Met het schetsontwerp is een nieuwe balans gevonden tussen de onomstreden kwaliteiten van Plan Zuid, het monumentale ensemble van het Olympisch Stadion, de Citroëngebouwen enerzijds en de hedendaagse eisen aan een bruikbare stedelijke ruimte anderzijds.
http://i39.tinypic.com/24crs7r.jpg

Twee gebouwen samen vormen de openbare ruimte en geven vorm aan de entree tot de stad. Ze creëren ook een eenheid met de drie volumes aan de overzijde van de Amstelveenseweg: de twee Citroëngebouwen en het Olympisch Stadion. Hierdoor ontstaat er een heldere en logische structuur in het gebied. Het Stadionplein wordt weer verbonden met het Olympisch Stadion. Op de overgang van het stedelijke plein en het groene buurtpark zijn er een kioskje en waterbassin gepland met daartussen een fontein.Door het plaatsen van gebouwen (het ‘noord- en het zuidblok’) en objecten in de openbare ruimte ontstaan nieuwe stedelijke ruimtes met elk een eigen karakter:

Het nieuwe Stadionplein:
een stadsplein, ontmoetingsplein voor buurt en stad tegenover het Olympisch Stadion. Onderdeel van het plein is het zuidplein dat een duidelijke relatie heeft met het zuidblok.Het noordplein: aan de noordzijde van het Stadionplein een groen verkeersplein, een mooi contrast met de stedelijke ruimte van het nieuwe Stadionplein.

Het Van Tuyll-park:
een groene oase in de buurt. Het nieuwe plein zal door zijn maatvoering, beschutting en ligging op de zon een aangename plek zijn om te verblijven. Het plein is de overgang van de buurt naar de stad. ProgrammaDe ontwikkeling van het gebied biedt de kans om het Stadionplein door een passende programmering een sterkere, stedelijke uitstraling te geven. Het is belangrijk om te zoeken naar voorzieningen die bij dit ambitieniveau passen. De programmering wordt een mix van trekkers op wijk, stedelijk, regionaal en eventueel zelfs op landelijk niveau.De gebouwen hebben in de ‘plint’ (op het niveau van de straat) openbare programma’s die zich nadrukkelijk op het plein richten.

Het noordblok
Het noordelijke bouwblok heeft een expressief volume en staat aan de noordzijde van het Stadionplein. In het volume bovenop de plint van twee lagen zijn openingen gesneden. In het noordblok is ruimte voor 89 woningen, 500 m2 maatschappelijke voorzieningen en 1.755m2 commerciële- en horecafunctie.

Het zuidblok
Het zuidblok is een rechthoekig blok, bestaande uit twee boven-bouwlagen waarin een hotelfunctie (3.500 m2, 60 kamers) en twee terugspringende bouwlagen aan een gedeeltelijk overdekt pleingedeelte, waarin een cultuurfunctie van 3500 m2 komt. De totale bouwhoogte is 15 meter, vergelijkbaar met de bouwhoogte van de omliggende woonbebouwing. Parkeergarage en supermarktOnder het noordelijk blok, het centrale plein (tot aan rooilijn zuidgebouw) en onder het zuidblok ligt een geheel verdiepte 2-laagse kelder. Deze biedt plek aan een supermarkt en een parkeergarage voor ruim 400 auto’s, die onderverdeeld is in een bewoners- en een bezoekersgarage, elk met een gescheiden in- en uitgang. Deze scheiding komt de sociale veiligheid ten goede. De entree van de parkeergarage voor auto’s van bezoekers ligt aan de zuidkant, voor de bewoners aan de noordkant. De hoofdentree voor voetgangers naar het eerste niveau onder maaiveldwordt uitgewerkt in de plan voor de openbare ruimte van het Stadionplein.

Kiosken
De huidige kiosken op het plein kunnen worden teruggebracht tot hun oorspronkelijke vorm van kassahuisje ten tijde van de Olympische Spelen. Als extra programmering en verlevendiging kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan de gebruiksmogelijkheden van het plein. Ruimtelijk gezien zorgen de kiosken voor een duidelijke onderverdeling van het plein en begeleiden ze de looproutes over het plein op een vanzelfsprekende manier.

Inrichting van de openbare ruimte
De aanliggende bebouwing van het nieuwe Stadionplein is dermate divers en in het oog springend dat de inrichting van het plein sober wordt gehouden. Belangrijk is dat er een bestrating wordt aangelegd van mooi materiaal, waarop zo veel mogelijk activiteiten kunnen plaatsvinden (markt, sport, festivals etc.). Op het plein wordt een ruimte gereserveerd voor een groot kunstwerk, die samen met de twee kiosken, het plein afbakent.Aangezien het hoofdplein boven een parkeergarage ligt, is het niet goed mogelijk om er bomen te planten. Onder het pleindeel dat aan het zuidelijk bouwblok ligt bevindt zich geen parkeergarage, waardoor het mogelijk is deze ruimte wel groen in te richten.

Van Tuyllplantsoen en paviljoen
Het nieuwe Stadionplein loopt over in het Van Tuyll-park. De huidige groene strook van de Van Tuyll Serooskerkenweg wordt een hoogwaardige groene parkruimte. Het parkeren aan de plantsoenzijde verdwijnt, de hekken worden weggehaald. Op de overgang van plein naar Van Tuylplantsoen zijn een paviljoen, waterbassin en fontein gepland. Ze genereren activiteiten zonder dat bebouwing nodig is.Voetgangersoversteek AmstelveensewegVoor een goede oversteek over de Amstelveenseweg van het nieuwe Stadionplein naar het voorplein voor het Olympisch Stadion worden de twee tramhaltes tegenover elkaar gelegd. Aan de uiteinden van de haltes liggen de oversteekplaatsen die met verkeerslichten zijn geregeld. Het noordelijke zebrapad wordt verbreed.

Verkeersplein
Het noordblok wordt gemiddeld 24 meter hoog en schermt het Stadionplein af van het verkeersplein (Amstelveenseweg – Stadionweg). Doordat het blok als ‘wand’ fungeert, ontstaat er een duidelijk begrensd verkeersplein. Op dit verkeerplein komen veel assen en structuren samen. Voor deze ruimte is een voorstel gemaakt om de tussenstroken met bomen te beplanten. Het contrast met het open karakter van het Stadionplein en de dominantie van het verkeer op de ruimte zelf wordt op die manier maximaal.

Bron: www.oudzuid.amsterdam.nl

Го́голь
December 17th, 2008, 02:47 AM
Gaat mooi worden!

Jammer dat het allemaal nog zo lang moet duren:

Mijlpalen Stadionplein

Hieronder zijn de belangrijkste mijlpalen samengevat, waarop de komende tijd wordt gestuurd door de projectgroep en opdrachtgever(s).
Investeringsbesluit 4e kwartaal 2008
Gunning ontwikkelaars 4e kwartaal 2009
Definitief Ontwerp gereed 4e kwartaal 2010
Aanvraag bouwvergunning 1e helft 2011
Vroegst moment start bouw 2e helft 2011

Zucht...

Des
December 18th, 2008, 12:43 AM
Verkeersplein
Het noordblok wordt gemiddeld 24 meter hoog en schermt het Stadionplein af van het verkeersplein (Amstelveenseweg – Stadionweg). Doordat het blok als ‘wand’ fungeert, ontstaat er een duidelijk begrensd verkeersplein. Op dit verkeerplein komen veel assen en structuren samen. Voor deze ruimte is een voorstel gemaakt om de tussenstroken met bomen te beplanten. Het contrast met het open karakter van het Stadionplein en de dominantie van het verkeer op de ruimte zelf wordt op die manier maximaal.

Leuk bedacht maar technisch niet haalbaar. Er is al niet genoeg ruimte voor bomen tussen de trambanen, wegen en fietspaden, daarnaast liggen er daar zoveel kabels in de grond dat alleen dat de beplanting van bomen zou belemmeren. Dit is al tijdens het eerste plan van het nieuwe stadionplein aan de orde gekomen, soms vraag je je af of de mensen die die plannen maken uberhaupt wel luisteren en dingen in zich opnemen...

MR-Tommey
December 18th, 2008, 01:02 AM
Leuk bedacht maar technisch niet haalbaar. Er is al niet genoeg ruimte voor bomen tussen de trambanen, wegen en fietspaden, daarnaast liggen er daar zoveel kabels in de grond dat alleen dat de beplanting van bomen zou belemmeren. Dit is al tijdens het eerste plan van het nieuwe stadionplein aan de orde gekomen, soms vraag je je af of de mensen die die plannen maken uberhaupt wel luisteren en dingen in zich opnemen...

Je hebt waarschijnlijk gelijk.
De enige mogelijke oplossing die misschien kan (slechts heel misschien) is de plaatsing in tree-boxen (http://treegroundsolutions.nl/?page=Publicaties&id=1).

kna
December 18th, 2008, 04:05 PM

Kijk eens goed naar het begeleidende plaatje. Het verkeersplein wordt namelijk flink verbreed. Nu vormt de rooilijn van de Stadionweg nog de zuidelijke begrenzing, straks is dat de rooilijn van de terugspringende verbouwing aan het begin/eind van de Stadionweg. Dat scheelt een hoop.
En kabels en leidingen: tijd dat ze dat dan eens goed gaan opruimen en opknappen. Lijkt me mooie investering voor de toekomst.

Des
December 19th, 2008, 10:53 AM
Kijk eens goed naar het begeleidende plaatje. Het verkeersplein wordt namelijk flink verbreed. Nu vormt de rooilijn van de Stadionweg nog de zuidelijke begrenzing, straks is dat de rooilijn van de terugspringende verbouwing aan het begin/eind van de Stadionweg. Dat scheelt een hoop.
En kabels en leidingen: tijd dat ze dat dan eens goed gaan opruimen en opknappen. Lijkt me mooie investering voor de toekomst.

Verkeersplein verplaatsen of niet, het plaatsen van bomen op het verkeersplein en tussen de rijstroken is vragen om gezeik. Ze kunnen beter aan de zuidzijde van het verkeersplein een rij bomen planten, maar wacht die staan er al... :nuts:

kna
December 19th, 2008, 11:01 AM
Bomen tussen rijbanen en trambanen is helemaal Berlagiaans. Op de aansluitende Amstelveenseweg (richting Haarlemmermeerstation) staan ze ook. Wat zeg ik: de rotonde bij het Haarlemmermeerstation, een draaischijf van auto's, trams, bussen en fietsen, staat ook vol bomen.
Gezeik of niet: die bomen zijn een goed idee en prima uitvoerbaar.

Des
December 19th, 2008, 11:10 AM
Bomen tussen rijbanen en trambanen is helemaal Berlagiaans. Op de aansluitende Amstelveenseweg (richting Haarlemmermeerstation) staan ze ook. Wat zeg ik: de rotonde bij het Haarlemmermeerstation, een draaischijf van auto's, trams, bussen en fietsen, staat ook vol bomen.
Gezeik of niet: die bomen zijn een goed idee en prima uitvoerbaar.

De Amstelveenseweg is 3 keer breder dan dit verkeersplein, hetzelfde geldt voor de rotonde bij het haarlemmermeerstation. En daar staan de bomen niet tussen de rijbanen en trambanen maar in een brede middenberm. Maar kijk alleen al naar de breedte tussen het nieuwe noord blok op het stadionplein en de citroën garage aan de andere kant van de weg, en je ziet dat er geen ruimte voor is op die plek. Je hebt daar:

Stoep | vrijliggend fietspad | autobaan | autobaan | tram/busbaan | tram/busbaan | tramhalte | autobaan | autobaan | vrijliggend fietspad | laad / losplek voor Citroen | stoep

Waar wil je daar nou nog een boom tussen zetten? Als je het plaatje hierboven bekijkt staat het er helemaal vol mee op dat stukje maar dat kan je tenzij je 1 baan voor de auto's in iedere richting opheft echt vergeten.

Mojito
December 19th, 2008, 11:13 AM
Dat stuk Amstelveenseweg vind ik geweldig. Een majestueus voetpad tussen de rijbanen en de trambanen met boven je die grote platanen met hun ondoordringbare bladerdak, het was altijd een genot om langs die route naar het Olympisch Stadion te lopen.

Ik vind het nieuwe plan best geslaagd. Ik ben ook blij dat de noordelijke Citroëngarage behouden blijft. Het idee om die te slopen voor een nieuw plein zou eeuwig zonde zijn geweest, want zoveel van die garagegebouwen, typerend voor de jaren '50 en '60, hebben we niet in de stad.

kna
December 19th, 2008, 03:00 PM
Maar kijk alleen al naar de breedte tussen het nieuwe noord blok op het stadionplein en de citroën garage aan de andere kant van de weg, en je ziet dat er geen ruimte voor is op die plek.
Nou begin je over iets anders: de weg over het Stadionplein. Die lijkt te krap voor toevoeging van bomen. Maar toch is daar ook ruimte: tussen trambaan en rijbaan liggen daar vrij brede 'vluchtheuvels'. En de stoepen aan weerszijden zijn ook zeer breed. Plek zat voor bomen dus.

the runner
December 24th, 2008, 10:43 PM
Zo mooi kan eigenlijk alleen maar in Amsterdam.
http://i39.tinypic.com/es3s7s.jpg

Het Schinkelpark moet alleen nog even groeien.
http://i40.tinypic.com/2cx6w4p.jpg

Des
December 25th, 2008, 01:47 AM
Prachtig the runner!

EPA001
December 25th, 2008, 12:40 PM
Vooral foto 1 is inderdaad een heel mooi ruimtelijk, en toch ook stedelijk plaatje. Die stedelijke blokken die je gefotografeerd hebt zie je voornamelijk in Amsterdam en nauwelijks ergens anders in Nederland. Ik denk dat de druk op de woningmarkt hier mede een bepalende factor is, die is m.i. gewoon hoger dan in de rest van Nederland. Ik vind het hele mooie gebouwen.

the runner
January 29th, 2009, 01:24 AM
Museumtramlijn richting naar het voormalig Haarlemmermeerstation.
http://i43.tinypic.com/krn7p.jpg

Park Schinkeleiland
http://i40.tinypic.com/2ppai4y.jpg

In de verte ACTA
http://i42.tinypic.com/2jd59iw.jpg

the runner
March 25th, 2009, 08:49 PM
De brug tussen sporthallen Zuid en het stadion schiet al op.
http://i41.tinypic.com/swphqw.jpg

Henk
March 25th, 2009, 09:38 PM
Ziet er uit als een mooie vloeiende brug.

Grumpey
March 26th, 2009, 11:30 AM
Ik las dat ze een kinderboederij willen gaan vestigen op het schinkeleiland :)

the runner
May 14th, 2009, 12:23 AM
De kade is ook bijna klaar.
http://i44.tinypic.com/243ry82.jpg

Daniel541
May 29th, 2009, 02:01 PM
vrijdag 29 mei 2009 12:03
Verbouwing Stadionplein kan starten
De raad van Stadsdeel Oud-Zuid heeft ingestemd met de plannen voor de herontwikkeling van het Stadionplein.

http://www.at5.nl/imgcache/e/e980d21a9f5e834009bd9e38e0430317.jpg

De meeste fracties in de raad willen dat er snel wat aan het plein gedaan wordt. De raad heeft aan de wensen van bewoners willen toekomen. Daarom zijn er zes amendementen en zes moties aangenomen.

De belangrijkste wijziging die de raad heeft gegeven, is dat er op het plein aan de oostkant van het noordelijk blok een extra opening komt. Die moet zorgen voor meer licht en lucht voor de tegenoverliggende woningen en de straat. Ook zorgt de opening ervoor dat de binnentuin van het noordblok zichtbaar wordt vanaf de straat en het bestaande bouwblok.

http://www.at5.nl/artikelen/17485/verbouwing-stadionplein-kan-starten

the runner
June 21st, 2009, 10:08 PM
De kade is klaar nu waarschijnlijk alleen nog wat bomen.
http://i40.tinypic.com/2505mwp.jpg

bthj
June 21st, 2009, 10:16 PM
mooi geworden hier. dit soort blokken zou elders in de stad toch ook wel passen.

EPA001
June 21st, 2009, 10:47 PM
^^ Inderdaad, dat is heel mooi geworden. :)

Des
June 24th, 2009, 05:08 PM
^^ Inderdaad, dat is heel mooi geworden. :)

Ja zeer geslaagd, ook mooi dat met de ontwikkeling van het kwartier ook de schinkeleilanden zijn verbeterd. En ik zag dat het fietspad nu evenwijdig aan de museumlijn is doorgetrokken van het haarlemmermeerstation tot aan het ING kantoor.

Го́голь
June 25th, 2009, 01:58 AM
Netjes! Al is het bij het Haarlemmermeerstation nog wel als in een oerwoud slalommen om voorbij die rare bedrijvenloodsen uiteindelijk bij de Schinkeleilanden te komen...

Des
June 25th, 2009, 12:06 PM
Netjes! Al is het bij het Haarlemmermeerstation nog wel als in een oerwoud slalommen om voorbij die rare bedrijvenloodsen uiteindelijk bij de Schinkeleilanden te komen...

Ja, opknappen van dat stukje staat geloof ik de komende jaren op het programma. Zou mooi zijn als ze daar ook wat woningen kunnen maken want is een prachtig stukje om te wonen.

the runner
July 30th, 2009, 02:06 AM
Het nieuwe fietspad langs de museumtramlijn richting het Haarlemmermeerstation is bijna klaar.
http://i31.tinypic.com/110jccj.jpg

Mojito
July 30th, 2009, 05:39 PM
^^ Ik kruis de Museumtramlijn bijna dagelijks per metro, maar dit had ik nog niet gezien! Of ik heb gewoon niet goed opgelet. Maar het is vrij geruisloos en vrij snel gebouwd, volgens mij.

Winbuks
July 31st, 2009, 06:57 PM
Grappig en toeval, ik fietste er gisteren nog langs het tramspoor. Volgens mij is het fietspad klaar, want ik kwam ter hoogte van Amstelveen/Bovenkerk er op en kwam zonder opbrekingen uit bij het Haarlemmermeerstation. Heerlijk fietspad om te fietsen. Ze hebben trouwens sindskort het fietspad als voorrangsweg uitgevoerd. Bij elke kruising heeft de fietser voorrang. :okay:

hugenholz
August 2nd, 2009, 02:28 AM
Jezus ik heb daar echt vaak gelopen, jaren 80, 90 parkeerplaats zoeken en tering end lopen naar het Olympisch. Fuck, wat mis ik het... Kut Arena

bthj
August 3rd, 2009, 12:13 AM
idd eeuwig zonde van fc amsterdam.

the runner
August 26th, 2009, 07:27 PM
De nieuwbouw past perfect bij de omgeving. Met zichtlijn op het Olympisch.
http://i29.tinypic.com/1js2tl.jpg

Het nieuwe fietspad met de museumtramlijn waar af en toe een oude tram overheen hobbelt.
http://i32.tinypic.com/206g1fm.jpg

Daniel541
August 26th, 2009, 09:13 PM
De nieuwbouw past perfect bij de omgeving. Met zichtlijn op het Olympisch.
http://i29.tinypic.com/1js2tl.jpg

Waarom gebruikt men nog steeds van die saaie, nietszeggende lantaarnpalen?

Des
August 27th, 2009, 01:14 AM
Waarom gebruikt men nog steeds van die saaie, nietszeggende lantaarnpalen?

Goeie vraag, ik kan met ook herinneren dat in het originele plan voor het kwartier iets exotischere modellen gepland waren... Maar die zullen er voor het gemak wel uitgesneden zijn...

bthj
August 27th, 2009, 10:28 AM
nou nou, dit is een beroemd ontwerp wat in de traditie van Dutch Design net als bijvoorbeeld de PTT telefooncel en de stoelen van Gispen.

revirnik
August 27th, 2009, 11:30 AM
^^ Precies! Prima lantaarnpaal. Ontwerper is Friso Kramer.

Elio di Angelis
August 27th, 2009, 11:41 AM
Beroemd maakt het nog niet mooi :(

revirnik
August 27th, 2009, 11:53 AM
Is ook zo. Laat ik het zo zeggen: de lantaarnpaal is -ook nog eens afhankelijk van het materiaal- niet een esthetisch statement. Maar ik krijg er wel een bepaalde emotie bij, hij symboliseert voor mij een bepaald gedachtengoed en een bepaalde tijd. Dat maakt hem voor mij zeer 'schoon'.

Cymen
August 27th, 2009, 07:04 PM
Is ook zo. Laat ik het zo zeggen: de lantaarnpaal is -ook nog eens afhankelijk van het materiaal- niet een esthetisch statement. Maar ik krijg er wel een bepaalde emotie bij, hij symboliseert voor mij een bepaald gedachtengoed en een bepaalde tijd. Dat maakt hem voor mij zeer 'schoon'.

Linksom of rechtsom, ze passen niet bij deze buurt.

the runner
September 8th, 2009, 01:13 AM
Op deze foto is nog een stadion te zien. Is deze na de spelen gelijk afgebroken?
http://i28.tinypic.com/6f2w53.jpg

Wuppeltje
September 8th, 2009, 01:28 AM
Volgens mij is dat het oude stadion van Harry Elte dat in 1929 is afgebroken (1914 opgeleverd).

bthj
September 10th, 2009, 12:05 AM
klopt. het stadion werd geexploiteerd door MENSA: Maatschappij tot exploitatie van een stadion in Amsterdam. Het ontwerp was geinspireerd op het OS in Stockholm wat er nog altijd staat.

the runner
October 18th, 2009, 05:37 PM
Precies een jaar later is de brug nog steeds niet af.
http://i38.tinypic.com/syo8x3.jpg

Het was vandaag druk op het plein met de marathon.
http://i38.tinypic.com/2lvl9vs.jpg
Zelf liep ik 2:57 in mijn 169e marathon wat maar een paar seconden langzamer was als vorige week in Eindhoven.

bthj
October 18th, 2009, 05:50 PM
knap hoor

Yv
October 18th, 2009, 07:25 PM
Je 169ste marathon...? Respect. Hoeveel doe je er per jaar? 169 marathons alleen al is meer dan 7000 km, oftewel ongeveer van Mijdrecht tot aan Xi'an in China... ;)

the runner
October 18th, 2009, 09:32 PM
Je 169ste marathon...? Respect. Hoeveel doe je er per jaar? 169 marathons alleen al is meer dan 7000 km, oftewel ongeveer van Mijdrecht tot aan Xi'an in China... ;)
^^
Meestal ongeveer 10 per jaar als ik niet geblesseerd ben.

Die 7000km train ik ook per jaar. 7000x22jaar=154.000km
Fietsen(o.a. voor de updates, naar de loopwedstrijden en tegenwoordig als postbode) 18.000x22=396.000km
Ik doe ongeveer zo`n 135 wedstrijden per jaar en pak zo in het weekend ook wel eens een update mee.

Yv
October 19th, 2009, 12:27 AM
Nu wordt het echt leuk: 7000 + 154000 + 396000 = 557000 km Dat is zonder die wedstrijden en extra's dus bijna 14 keer de wereld rond :) Je zou in theorie updates voor heel Nederland kunnen doen. Tot zover off-topic, ga zo door!

peterdrijver
October 21st, 2009, 10:43 PM
Volgens mij is dat het oude stadion van Harry Elte dat in 1929 is afgebroken (1914 opgeleverd).

En zijn de beelden aan de Stadionweg hiervan afkomstig? Krop?

the runner
October 22nd, 2009, 12:59 AM
In 2010 zal duidelijk worden welke stad haar naam aan de Spelen zal verbinden. Nederland heeft tot 2016 de tijd om aan te tonen dat we ‘Olympicproof’ zijn. Daarna wordt besloten of NOC*NSF daadwerkelijk een bid gaat uitbrengen. 2028 lijkt weliswaar ver weg, maar is het niet. Vooral met de ruimtelijke vertaling van de plannen kan niet vroeg genoeg worden begonnen. Daar wordt dan ook al hard aan gewerkt.

De mannen van de DRO hebben zich alweer uitgeleeft op dit thema.
Hier wat plannen:
Een nieuw sportpaleis
http://i38.tinypic.com/311pg8o.jpg

http://i38.tinypic.com/23u9yxw.jpg

Meer: http://www.dro.amsterdam.nl/?ActItmIdt=271997

Grumpey
October 22nd, 2009, 11:07 AM
In 2010 zal duidelijk worden welke stad haar naam aan de Spelen zal verbinden. Nederland heeft tot 2016 de tijd om aan te tonen dat we ‘Olympicproof’ zijn. Daarna wordt besloten of NOC*NSF daadwerkelijk een bid gaat uitbrengen. 2028 lijkt weliswaar ver weg, maar is het niet. Vooral met de ruimtelijke vertaling van de plannen kan niet vroeg genoeg worden begonnen. Daar wordt dan ook al hard aan gewerkt.

Hier wat plannen:
Een nieuw sportpaleis

Wat enorm grappig, dat zijn precies de plekken die wel een update kunnen gebruiken:

1) het loodsengebied bij remise havenstraat (woningen)

2) een brug naar schinkelhaven-gebied (voor verdere ontwikkeling van dat industriegebiedje)

3) aanpak waterleidinggebied achter het vumc (woningen)

4) verbetering van de jachthaven als verblijfplaats

5) aanpak van die verouderde, laagbouw kantoren aan het ijsbaanpad (nieuw sportgebied)

6) doortrekken tram over boelelaan

7) veerpont over nieuwe meer

Op deze manier ga ik van OS 2028 criticus wel naar een voorstander toe :)

Des
October 22nd, 2009, 02:57 PM
Voor een aantal sporten zoals atletiek en hockey is dit wel een ideale locatie gezien de bestaande faciliteiten. Ik las gister dat het EK of WK atletiek in 2014 ook in het Olympisch Stadion gehouden wordt. Daarnaast is het wederom een goede motivatie om station-zuid voor die tijd verder uit te breiden met een 3 & 4e spoor en daarmee één van de grootste stations van Nederland te maken (in reizigersaantallen). Het zal alleen wel nodig zijn om naast het hierboven geschetste plangebied bijv ook de Oeverlanden (ten noorden van het nieuwe meer) erbij te betrekken voor aanvullende voorzieningen en stadions (bijv voor het zwemmen).

Grumpey
October 22nd, 2009, 06:07 PM
Voor een aantal sporten zoals atletiek en hockey is dit wel een ideale locatie gezien de bestaande faciliteiten. Ik las gister dat het EK of WK atletiek in 2014 ook in het Olympisch Stadion gehouden wordt. Daarnaast is het wederom een goede motivatie om station-zuid voor die tijd verder uit te breiden met een 3 & 4e spoor en daarmee één van de grootste stations van Nederland te maken (in reizigersaantallen). Het zal alleen wel nodig zijn om naast het hierboven geschetste plangebied bijv ook de Oeverlanden (ten noorden van het nieuwe meer) erbij te betrekken voor aanvullende voorzieningen en stadions (bijv voor het zwemmen).

Het schinkelhaven gebied zou hierbij ook gebruikt kunnen worden als extra ruimte. Al met al kan deze OS-droom op deze manier misschien wel bijdragen aan de uiteindelijke realisatie van het dokmodel? Met een dokmodel kan namelijk een directe verbinding worden aangelegd vanaf station zuid richting ferdinand Roeskeslaan en het nieuw te realiseren sportgebied, zonder dok blijft dit behelpen via de bestaande wegen. Het tussengebied (de rechtbank) heeft namelijk ook plannen voor een nieuw te realiseren pand, waardoor de oude overbodig wordt.
Ik droom lekker verder, maar er zijn mooie dingen mogelijk in mijn ogen!

Sky HI
November 9th, 2009, 07:00 PM
Bron: Telegraaf

Twee WK-stadions in Amsterdam Van onze Telesportredactie

Er komt tijdelijk een extra ring op het Olympisch stadion in Amsterdam. AMSTERDAM - Als Nederland en België in 2018 of 2022 het WK voetbal mogen organiseren, wordt er in Amsterdam in twee stadions gespeeld. Behalve in de ArenA, het stadion van Ajax, is het de bedoeling dat er ook in het Olympisch Stadion wordt gevoetbald. Daarvoor wordt een tijdelijke ring gebouwd. Dat werd bekendgemaakt bij de presentatie van de twaalf kandidaatsteden voor het WK in het Evoluon in Eindhoven.

Het Olympisch stadion krijgt mogelijk al tijdelijk een tweede ring als Amsterdam in 2016 het EK-atletiek mag organiseren. De komst van het nieuwe stadion in Rotterdam en Gent moet financieel ook nog haalbaar worden. "Maar ik heb er alle vertrouwen in dat alle stadions er zullen komen”, zei Harry Been. De directeur van de Nederlandse en Belgische kandidatuur voor het WK benadrukt dat een mondiale eindronde ook in acht en negen stadions kan worden gehouden. „Bovendien sluit ik niet uit dat er nog steden zijn die zich nog gaan aanmelden.”

the runner
November 22nd, 2009, 04:09 PM
Boven Amsterdam hingen vette rookwolken, dus ben ik er maar even langsgefietst.
http://i49.tinypic.com/2z8q2p0.jpg

Het tankstation hebben ze kunnen redden want anders hadden we pas echt vuurwerk gehad.
http://i46.tinypic.com/2r6dtac.jpg

Jammer dat de hele straat niet is afgebrand:)
http://i26.tinypic.com/adhgg9.jpg

Wuppeltje
November 22nd, 2009, 04:20 PM
En hebben we er nog wat aan voor mogelijke herontwikkeling? :P

the runner
November 22nd, 2009, 04:52 PM
En hebben we er nog wat aan voor mogelijke herontwikkeling? :P
^^
Helaas is er niet veel afgebrand en door dat tankstation kun je op deze plek toch al niet veel.

Nog een bericht van www.at5.nl (ook voor meer foto`s)
Volgens de brandweer lag in een van de loodsen vuurwerk opgeslagen. Daardoor klonken er flinke knallen. In een nabijgelegen loods lag ook oude munitie, maar het vuur wist dat gebouw niet te bereiken. Er was sprake van flinke rookontwikkeling, die boven een groot gedeelte van de stad te zien was. Omwonenden moesten hun ramen en deuren dan ook dicht houden. Het bedrijventerrein ligt in een dichtbebouwd gebied waar veel mensen wonen.
^^
Vuurwerk naast een tankstation opslaan lijkt mij niet helemaal legaal.

peterdrijver
November 22nd, 2009, 06:43 PM

Hier wat plannen:
Een nieuw sportpaleis

Is dit een plan uit 1976? Let op de vormen, het openbare groen en het gele piepschuim. Dat is geen Olympisch dorp maar een Olympisch brainpark!

greenlung
November 24th, 2009, 10:07 AM
ik zeg nu afbreken dat hele bedrijventerrein, inclusief verplaatsen tankstation. Hebben we hier niet een prachtige plek voor een olympisch dorp of voor een extra sport faciliteit? Anders zou ik het wel weten en hier nog een woonwijk maken. Het is een prachtplek en het heeft me altijd verbaasd dat er met die remise niet wat anders is gebeurd. Gezien de stroperigheid van de stad zou nu besluiten daar wat anders van te maken misschien kunnen zorgen dat er in 2028 iets anders staat. Dit gezien de perikelen van de remise in oud west waar ze nu al 12 jaar over lullen en nog niets klaar is.

Grumpey
November 24th, 2009, 10:34 AM
Die plannen zijn er allang. Volgens mij zitten ze vooral te wachten op het moment dat de huurcontracten van dat tankstation aflopen.

ldd
November 24th, 2009, 11:39 AM
Het tankstation is volgens mij niet het grootste probleem, maar de bedrijven rondom het Haarlemmermeerstation. Inderdaad jammer dat die brand niet wat groter werd. Ook ik vind dat deze locatie ideaal zou zijn voor eventuele Olympische Spelen, waar je een strook kunt herontwikkelen van het Olympisch Stadion tot aan de bosbaan. De eerste plannen vind ik hoopgevend, ben het niet met peterdrijver eens dat het maar een paar piepschuim blokjes zijn in ronde vormen, het is pas een eerste aanzet tot mogelijke herontwikkeling. Pas als de OS definitief naar Amsterdam gaan zullen de plannen verder ontwikkeld worden, in eerste instantie stop je daar geen bakken met geld in voor iets dat nog verre van zeker is. Ik hoop wel dat er iets spectaculairs komt, in samenhang met een duurzame herontwikkeling van het hele gebied, inclusief Stadionplein (waar deze thread over gaat). De plannen daar vind ik nog altijd niets, ik ben voor sloop of verplaatsing van de Citroëngarages en het creëren van een mooi plein voor een verbouwd Olympisch stadion, met definitieve extra ring, niet een tijdelijke constructie met wat tribunes. Als dat nu aangepakt wordt kan het EK atletiek en het WK voetbal hier ook worden gespeeld. Ik vond het vroeger met de Europese wedstrijden van Ajax wel sfeervol, ondanks dat het winderig en guur was op de tribunes, toch een Olympisch stadion in mooie stijl. Eerdere impressies gaven aan dat het best mogelijk is hier iets moois van te maken.

bthj
November 24th, 2009, 09:14 PM
ik heb een plan. lekker die remise in de stad houden.

the runner
February 3rd, 2010, 12:02 PM
AMSTERDAM - Amsterdam heeft dinsdag tijdens de presentatie van de Ontwerp Structuurvisie twee plekken aangewezen waar de Olympische Spelen kunnen plaatsvinden.

Zowel het havengebied binnen de ring A10, ook bekend als Havenstad, als de Zuidas komt in aanmerking. Amsterdam hoopt het sportevenement in 2028 te organiseren. In 2016 moet een keus gemaakt worden voor een van beide locaties. Op die plek zou dan een olympisch stadion en een olympisch dorp moeten komen.

Mocht de keus vallen op de locatie Zuidas, kan het Olympisch Stadion worden hergebruikt. ''Op het bestaande stadion uit 1928 kan een tijdelijke ring komen'', legt een woordvoerster van de gemeente uit. In de RAI kan een zwemstadion worden gerealiseerd. (ANP)

Elio di Angelis
February 3rd, 2010, 02:28 PM
Ik hoop in Havenstad. Maar de kosten zullen wel goedkoper zijn als ze het bij de Zuid-as doen. Dus ben bang dat ze daar voor gaan.

Rabotnik
February 3rd, 2010, 06:07 PM
Op de Zuid-As? Ik zie niet in hoe ze dat willen realiseren tegen die tijd (2028) is de As voor het grootste gedeelte volgebouwd.Waar willen ze dan alle sportfaciliteiten gaan neerplannen, infrastructuur, Olympisch dorp etc. etc.
A-Dam vergaloppeerd zich en wil zich meten met echte grote wereldsteden, maar wil niet inzien dat het qua formaat en inwonersaantal gewoon een dorp op aarde is, en daardoor tegen zijn beperkingen aanloopt.
Een EK of WK kan Nederland al niet eens alleen organiseren, dat gaat samen met Belgie.
Hoe moet een kleine stad als A-Dam dan zo'n giga evenement organiseren?

Mijn zegen hebben ze verder daar niet van, maar willen of kunnen is de vraag.

Rietendak
February 3rd, 2010, 06:14 PM
Op de Zuid-As betekent waarschijnlijk net ten westen van de VU en rondom de Nieuwe Meer. Eerder 'aan' de Zuidas dan 'op' de Zuidas dus.

mojoland
February 3rd, 2010, 06:21 PM
Dat zal zeker moeilijk worden voor een klein stad als Amsterdam om zoiets groots te kunnen organiseren zeker als ze willen dat alles volgens plan moet verlopen. Het zal tijd kosten en echt veel tijd. Amsterdam zal denk ik eerst iets meer moeten uitbreiden zodat er meer ruimte ontstaat voor zulke projecten.

Maar dat gaat allemaal traag langzaam en moeilijk. Dus maar hopen dat ze wel weten waar ze nu mee bezig zijn.

kna
February 3rd, 2010, 06:46 PM
Zuidas+Olympisch stadion gebied is natuurlijk een hele slimme locatie!
Ruimte zat boven op het dok, die dan net gerealiseerd is, om zo'n (tijdelijk) olympisch dorp te bouwen. Infrastructuur is dan ook top. Hotels, luchthaven dichtbij, etc etc.

En dat Amsterdam te "klein" zou zijn om dit te organiseren is natuurlijk onzin. Heb je enige onderbouwing voor deze kleingeestige visie, Rabotnik?

the runner
February 3rd, 2010, 06:48 PM
Dit staat er op de vorige pagina:)

Hier wat plannen:
Een nieuw sportpaleis

Го́голь
February 3rd, 2010, 10:31 PM
Lijkt me een slecht plan om het huidige Olympisch Stadion te gebruiken als hoofdstadion. Ik denk niet dat we op die manier de Spelen zullen binnenhalen. Waarom doen we het niet net als de Grieken, die slechts een paar evenementen in het Panathinaiko hielden?

Rietendak
February 3rd, 2010, 10:36 PM
Ik gok dat deze recenter is:
2. Olympische locatie Nieuwe Meer:
http://img192.imageshack.us/img192/5461/osnieuwemeer.jpg

MR-Tommey
February 3rd, 2010, 11:08 PM
Wel recenter.... maar de Nieuwe Meer gaat het niet worden (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/277925/2010/02/03/Amsterdam-wijst-olympische-locaties-aan.dhtml) (de papieren versie van het Parool legt het wat beter uit).

bthj
February 3rd, 2010, 11:17 PM
jammer, want het nieuwe meer wordt momenteel toch vooral gebruikt voor ontmoetingen met eigen kunne, verder waagt zich daar niemand.

Rabotnik
February 4th, 2010, 12:09 AM
Zuidas+Olympisch stadion gebied is natuurlijk een hele slimme locatie!
Ruimte zat boven op het dok, die dan net gerealiseerd is, om zo'n (tijdelijk) olympisch dorp te bouwen. Infrastructuur is dan ook top. Hotels, luchthaven dichtbij, etc etc.

En dat Amsterdam te "klein" zou zijn om dit te organiseren is natuurlijk onzin. Heb je enige onderbouwing voor deze kleingeestige visie, Rabotnik?

Nederland is al te klein om een EK te organiseren dit moet in samenwerking met onze Zuiderburen.
Hoe wil A-Dam dit grootschalige evenement dan alleen gaan organiseren?
Als ik louter kijk naar een stuk grondgebied waar de stadions dan moeten worden gebouwd, in dit geval bij de Zuid-As, waar daar rept men nu over.Dan denk ik toch dat dit moeilijk te realiseren is op die paar vierkante kilometer.

Dan zal je het evenement moeten spreiden over de gehele stad, dat zou meer logisch zijn aangezien de afstanden in A-Dam in vergelijking met de grote Metropolen klein zijn.

Of anders in samenwerking met Rotterdam organiseren, die optie bestaat er ook nog.

Overigens ben ik natuurlijk een groot voorstander voor het binnenhalen van de spelen, het gaat puur om de realisatie van Werelds grootse (sport) evenement.En de ruimte is schaars in A-Dam.

Го́голь
February 4th, 2010, 12:40 AM
Ruimte schaars? Wat een onzin!

kna
February 4th, 2010, 01:15 AM
Voor een EK of WK heb je grote 8 stadions nodig van hetzelfde type. Een OS stelt hele andere eisen, die vergelijking gaat dus niet op. NL zou best een EK of WK in zijn eentje KUNNEN regelen, maar het is gewoon niet economisch om zoveel grote voetbalstadions te bouwen. De verschillende faciliteiten voor een OS hebben na het evenement meer restwaarde.
Enne, als Griekenland/Athene een OS kan organiseren, waarom NL/Adam dan niet??

En qua ruimte: ik was laatst op het OS terrein in Beijing, het is daar nogal extreem ruim bemeten, maar naar mijn beeld zou wat ik daar zag in Amsterdam bij de IJoevers of op de Zuidas prima passen.

peterdrijver
February 5th, 2010, 06:41 PM
Lijkt me een slecht plan om het huidige Olympisch Stadion te gebruiken als hoofdstadion. Ik denk niet dat we op die manier de Spelen zullen binnenhalen. Waarom doen we het niet net als de Grieken, die slechts een paar evenementen in het Panathinaiko hielden?

Geestig ANP bericht: dan wordt het Olympisch Stadion in oude luister hersteld. Hallo, dat is toch net klaar nadat het van de sloop was gered? Ander ANP bericht: dan wordt het stadion uitgebreid met een 2e ring. Hallo, die hebben we toch net gesloopt?
Wie het weet mag het zeggen...

Gnarp
February 5th, 2010, 09:13 PM
Ik was aanwezig bij de presentatie van de structuurvisie Amsterdam en ik weet nog wel ongeveer wat er gezegd werd :)

Dat zal zeker moeilijk worden voor een klein stad als Amsterdam om zoiets groots te kunnen organiseren zeker als ze willen dat alles volgens plan moet verlopen. Het zal tijd kosten en echt veel tijd. Amsterdam zal denk ik eerst iets meer moeten uitbreiden zodat er meer ruimte ontstaat voor zulke projecten.

Maar dat gaat allemaal traag langzaam en moeilijk. Dus maar hopen dat ze wel weten waar ze nu mee bezig zijn.

Ik had juist het idee dat Maarten van Poelgeest de olympische spelen ziet als middel om bepaalde locaties te ontwikkelen. Volgens hem zullen er veel investeringen aangetrokken worden als de olympische spelen in Amsterdam worden gehouden. Het idee is dan om de olympische spelen op een locatie te houden die je toch al wilt ontwikkelen. In dit geval de Zuidas (en ook wel de Nieuwe Meer en de Riekenpolder volgens mij) en de Havenstad (in het kader van de ontwikkeling van de IJoevers).
De olympische spelen moeten dus ontwikkelingen versnellen zodat het allemaal niet zo traag gaat.

Over het olympisch stadion zei van Poelgeest dat er een 'iets' op zou kunnen komen. Waar het publiek nogal lacherig op reageerde. Ze zullen het zelf dus ook nog niet precies weten.

MR-Tommey
February 5th, 2010, 10:23 PM
Luchtfietserij... dat is het. Straks staat de Zuidas vol met goedkope blokkendozen als Olympisch Dorp....

bthj
February 5th, 2010, 11:41 PM
Geestig ANP bericht: dan wordt het Olympisch Stadion in oude luister hersteld. Hallo, dat is toch net klaar nadat het van de sloop was gered? Ander ANP bericht: dan wordt het stadion uitgebreid met een 2e ring. Hallo, die hebben we toch net gesloopt?
Wie het weet mag het zeggen...

dat is eerder slechte journalistiek dan slechte plannenmakerij. een tijdelijke uitbreiding mits mogelijk lijkt mij een goed idee. zoals geen stad ter wereld, heeft amsterdam behoefte aan een permant groot atletiekstadion. Londen gaat het stadion straks ook terugbrengen naar een meer hanteerbare omvang, in dat van Altanta wordt gehonkbald. Voor het overige staan de Olympische stadions zo'n beetje leeg.

the runner
May 12th, 2010, 06:32 PM
Het is mooi geworden tussen de Schinkel en de Museumtramlijn.
http://i44.tinypic.com/1z3m2h4.jpg

Red85
May 13th, 2010, 02:06 PM
dat is eerder slechte journalistiek dan slechte plannenmakerij. een tijdelijke uitbreiding mits mogelijk lijkt mij een goed idee. zoals geen stad ter wereld, heeft amsterdam behoefte aan een permant groot atletiekstadion. Londen gaat het stadion straks ook terugbrengen naar een meer hanteerbare omvang, in dat van Altanta wordt gehonkbald. Voor het overige staan de Olympische stadions zo'n beetje leeg.

Tenzij je een stadion maakt ala het Stade de France waarin de onderste ring over de athletiekbaan geschoven kan worden zodat het een voetbalstadion wordt waar wel behoefte aan is.

Het oude Olympisch verbouwen met een 2de ring is absoluut geen eyecatcher en volgens mij heb je er wel een paar van nodig in je plan. De plannen die ik tot nu toe heb gezien zijn echt niet van een caliber dat het IOC gaat overtuigen om het hier heen te krijgen.

hugenholz
May 16th, 2010, 12:39 AM
Tenzij je een stadion maakt ala het Stade de France waarin de onderste ring over de athletiekbaan geschoven kan worden zodat het een voetbalstadion wordt waar wel behoefte aan is.

Het oude Olympisch verbouwen met een 2de ring is absoluut geen eyecatcher en volgens mij heb je er wel een paar van nodig in je plan. De plannen die ik tot nu toe heb gezien zijn echt niet van een caliber dat het IOC gaat overtuigen om het hier heen te krijgen.

Voor de OS 2028 wordt een compleet nieuw stadion gebouwd (mogelijke locaties : Zuidas of Westelijk Havengebied ondanks de protesten van het MKB) de tijdelijke uitbreiding van het oude Olympische Stadion is alleen voor het EK Atletiek in 2016 en het WK voetbal in 2018 (als back-up stadion, dit is verplicht volgens de Fifa-regels)

Dit zou de (onmogelijke) eyecatcher moeten worden:
http://www.hovico.com/images/imageGallery/Aquarius_olympische_spelen_1.jpg

Mojito
May 16th, 2010, 02:20 PM
^^ Dat is een studentenplan dat op Architectenweb heeft gestaan. Mooi bedacht, maar niet realistisch. Laten we wel onderscheid blijven maken tussen realistische plannen (zoals de uitbreiding van het Olympisch en de locaties Zuidas / Havens binnen de A10) en fictieve plannen (zoals alle Olympische plannen voor het IJmeer).

hugenholz
May 16th, 2010, 06:58 PM
^^ Dat is een studentenplan dat op Architectenweb heeft gestaan. Mooi bedacht, maar niet realistisch. Laten we wel onderscheid blijven maken tussen realistische plannen (zoals de uitbreiding van het Olympisch en de locaties Zuidas / Havens binnen de A10) en fictieve plannen (zoals alle Olympische plannen voor het IJmeer).

Fout, het plan is van ingenieursbureau Bartels en wel degelijk serieus maar door de locatie onmogelijk (zoals ik er ook bij gezet heb), er was wel een ander soortgelijk plan van de Hogeschool van Amsterdam maar die zag er heel anders uit.

Mojito
May 17th, 2010, 10:27 AM
Oké, dan heb ik mij vergist :).

Misschien moesten we maar inzetten op 2048. Dan zouden zulke plannen wat realistischer kunnen worden...

MR-Tommey
May 18th, 2010, 12:03 AM
Het studentenplan (oktober 2009) is te zien op Bouwinspiratie-blogspot (http://1.bp.blogspot.com/_c4MK9rDflQc/StM3L8R0zpI/AAAAAAAAAJc/JVEC0bzGUiM/s1600-h/Olympische+spelen.jpg)

the runner
July 21st, 2010, 01:01 AM
14 juli

In februari 2010 is gestart met de selectieprocedure van een ontwikkelaar voor de bouw van de gebouwen en de parkeergarage. Gezocht wordt naar een marktpartij (of combinatie van partijen) die de ontwikkeling van het totale programma, zowel ondergronds als bovengronds, ter hand neemt. De criteria waarop de inschrijvende partijen worden beoordeeld zijn architectuur/stedenbouw, duurzaamheid en programmering.

Bouwplanontwikkeling
De periode waarin de selectie plaatsvindt wordt ook benut om het Programma van Eisen voor de openbare ruimte (de pleinen) verder uit te werken en kandidaten te selecteren voor het ontwerp van de openbare ruimte. Naar verwachting wordt eind 2010 de definitieve overeenkomst met een ontwikkelaar opgesteld en vindt de definitieve gunning plaats.

Na de selectiefase wordt begonnen met het voorlopig- en definitief ontwerp voor de parkeergarage, gebouwen en de openbare ruimte. Uitgaande van ervaringscijfers uit het verleden, wordt verwacht dat de ontwikkelaar ongeveer een jaar nodig heeft om te komen tot een Definitief Ontwerp (DO) voor de gebouwen en parkeergarage. Parallel hieraan wordt het ontwerp van de openbare ruimte opgesteld.

Op basis van het DO kan de bouwvergunning in de eerste helft van 2012 worden aangevraagd, wanneer het nieuwe bestemmingsplan voor het Stadionplein onherroepelijk is. In de tweede helft van 2012 kan door stadsdeel de bouwvergunning worden verleend.

Kwaliteitsbewaking
In de fase van de bouwplanontwikkeling is het cruciaal dat er een goede kwaliteitsbewaking is. De kwaliteit waar het Strategiebesluit en het Investeringsbesluit op inzetten, moeten in dit stadium worden gehandhaafd. De integraliteit van het plan en de complexiteit van de opgave vragen om een sterke sturing op kwaliteit bij de verdere uitwerking van de ontwerpen voor gebouwen, de openbare ruimte en het kunstwerk. Bovendien vragen elementen als de parkeergarage om bijzondere oplossingen binnen de context van het plan. Cruciale aandachtspunten zijn de samenhang van ontwerpen voor de openbare ruimte, het gebouwde programma en het kunstwerk, en de aansluiting van de boven- en ondergrondse wereld.

Mijlpalen Stadionplein
Hieronder zijn de belangrijkste mijlpalen samengevat, waarop de komende tijd wordt gestuurd door de projectgroep en opdrachtgever(s).

Investeringsbesluit 4e kwartaal 2008
Gunning ontwikkelaars 4e kwartaal 2010
Definitief Ontwerp gereed 4e kwartaal 2011
Aanvraag bouwvergunning mei 2012
Vroegst moment start bouw januari 2013

Bron: www.zuid.amsterdam.nl

Nog even wachten dus.

the runner
October 14th, 2010, 12:23 AM
13-10-2010 - 15:57
Het Olympisch Stadion in Amsterdam heeft grootse plannen voor de toekomst. Het monumentale gebouw waar in 1928 de Olympische Spelen plaatsvonden, gaat uitbreiden en renoveren.

Zo krijgt het stadion 22.500 nieuwe stoelen, komen er modernere faciliteiten op het gebied van veiligheid, sanitair, ontvangst en media, en moet de programmering flink worden opgeschroefd. Dat maakte directeur Hans Lubberding woensdag bekend.

Toen de directeur in 2002 aantrad, kreeg hij te horen dat als hij ervoor zorgde dat het gras groen bleef, de ramen gelapt en het gebouw er mooi bij stond, het allang goed was. "Dat vond ik een waardeloze missie. Het Olympisch Stadion moet weer onderdeel worden van de samenleving. Een plek zoals de Grieken het hebben bedoeld, waar cultuur, wetenschap, geschiedenis, sport en educatie samenkomen.''

De afgelopen jaren zijn hiertoe volgens hem al enige stappen gezet. "We zijn nu een modern monument, maar er valt nog veel aan te verbeteren'', aldus Lubberding.

Het stadion wil uitgroeien tot het icoon van de Nederlandse olympische sport en een nationaal centrum voor atletiek. Zo moet het Olympisch Museum worden uitgebreid en komen er meer activiteiten op het gebied van onderwijs. Daarnaast zijn er plannen voor een sportcafé, waar liefhebbers samen kunnen komen, een mediastudio, een plek waar sporters kunnen worden gehuldigd en een vernieuwde 'wall of fame'.

De kosten voor alle ideeën komen uit op bijna 8 miljoen euro. Het Olympisch Stadion kan dat bedrag niet zelf ophoesten en is daarom op zoek naar investeerders, onder meer vanuit bedrijven, fondsen, stichtingen, de overheid, sporters en van het publiek. Kersverse ambassadeurs en olympisch kampioenen Yvonne van Gennip, Nicolien Sauerbreij en Ellen van Langen staan het stadion bij in het verwezenlijken van de ambities.

Een ander bijzonder streven is het opnieuw laten branden van de marathontoren, waar in 1928 voor de allereerste keer ooit het olympisch vuur werd ontstoken. Dat is nu niet meer mogelijk, maar het stadion kijkt naar mogelijkheden om deze wens eventueel met behulp van led-lampen te verwezenlijken.
^^
Hoogbouwe had ook al een dergelijk bericht geplaatst op het projectenoverzicht maar deze op www.architectenweb.n is net wat uitgebreider.

Des
October 14th, 2010, 02:30 AM
Goed initiatief! Ik woon om de hoek van het Stadionplein maar kom zelden meer in het stadion sinds ik m'n abonnement bij Medico Vision heb opgezegd.

Recent is overigens de inrit naar de parkeergarage van het Olympisch Stadion op de schop gegaan. Het Olympisch Stadion is één van de meest populaire P+R garages in Amsterdam, maar dreigde aan z'n eigen succes ten onder te gaan. De laatste maanden stonden er vrijwel dagelijks lange files voor de garage omdat alle 250 P+R plekken al s'ochtends vroeg allemaal bezet waren. Dit zorgde niet alleen voor gefrustreerde toeristen maar zorgde er ook voor dat het Olympisch Kwartier voor bewoners vrijwel onbereikbaar werd doordat er maar één rijstrook was die volledig geblokkeerd werd door wachtende P+R toeristen. Soms begon de file al op de linker rijstrook van de Amstelveenseweg ter hoogte van de stadionkade.

In de nieuwe situatie zijn er drie inritten voor de garage:

Kort Parkeren (Betalen per uur)
Abonnement houders
P+R (€ 6 per dag incl openbaar vervoersbewijzen voor alle inzittenden van de auto, max 4 dagen en 250 plaatsen totaal)

De P+R inrit bevond zich eerst in het midden en is nu verplaatst naar de rechtkant. Tevens is er aan het einde van de Laan der Hespirieden een rotonde gekomen en worden bezoekers van de P+R faciliteit gedwongen eerst naar deze rotonde te rijden en dan terug te rijden om vanaf de andere kant rechtsaf de parkeergarage in te rijden. Hierdoor blokkeert de file niet langer bestemmingsverkeer voor het kwartier en zien de bezoekers van P+R in het voorbij rijden ook direct dat de file er staat omdat de garage vol is, zodat ze de mogelijkheid hebben om een andere P+R garage op te zoeken.

Het zou mooi zijn als ze nu naast de ingang van de garage ook nog een informatie paneel plaatsen met de andere P+R garages rond Amsterdam met het aantal beschikbare plaatsen zodat toeristen niet langer uren hoeven te wachten tot er plekken vrij komen in deze garage of uiteindelijk alsnog met de auto de stad in gaan en de hoge parkeertarieven voor lief nemen.