View Full Version : BELGIË / BELGIQUE | Autosnelwegen / Autoroutes
De Snor December 26th, 2005, 10:43 AM Hoe denk jij over het actuele net van snelwegen in Be. ?
Is het voldoende , heeft het gebreken of tekortkomingen?
Waar zou je er nog bij willen of ligt er genoeg asfalt?
B! December 26th, 2005, 11:13 AM Pff ja ik wil wel wat! Een mooi glad wegdek! O V E R A L, konden mijn kerstwensen wel zijn :jk:
CaféTasse December 26th, 2005, 11:20 AM meer snelwegen lijkt me niet top prioriteit, behalve misschien verbreden E40 vanuit Gent en oost- en noord ring rond Brussel
maar vooral een beter onderhoud en perfecte signalisering
bartolomew December 26th, 2005, 11:20 AM In het Turnhoutse zouden bepaalde wegen mogen opgewaardeerd worden tot express-/autosnelweg. Bijvoorbeeld de N 19 Turnhout-Geel zou zeker opgewaardeerd mogen worden.
Ook in Limburg zou het autowegennet nog wel enkele grondige wijzigingen mogen ondergaan:
- uitbouw van A 24 Hasselt-Eindhoven
- nieuw klaverblad van Lummen
En de ring rond Brussel zou langs de zuidelijke kant op een milieuvriendelijke wijze moeten worden ontsloten.
nikolaidis December 26th, 2005, 01:17 PM Ik vind het jammer en zonde dat men onlangs weer niet heeft beslist tot een verlenging van de A19 Kortrijk-Ieper naar Veurne.
Na jarenlang tobben heeft men nu besloten om de gewestwegen die nu van Ieper naar de Kust lopen meer aan te passen aan de drukke verkeersstroom.
Men heeft de A19 nooit durven verlengen omdat men anders Pilkem ridge, een beroemd slagveld uit WO I, had moeten doorkruisen.
Men denkt al 30 jaar aan een verlenging van de A19. Op die tijd had men heel dat slagveld al lang kunnen uitkammen. Dat slagveld heeft zeker en vast wel een archeologische waarde, maar het trekken van een snelweg hoeft geen vernietigende impact daarop te hebben.
Trouwens, men moet de lijken van de gesneuvelde soldaten die daar nog liggen niet in de eerste plaats bekijken als archeologische artefacten. Die MENSEN verdienen een betere begraafplaats, en door het niet-doortrekken van de A19 heeft men een kans gemist hen eindelijk te vinden en een waardige begrafenis te geven.
B! December 26th, 2005, 01:28 PM In het Turnhoutse zouden bepaalde wegen mogen opgewaardeerd worden tot express-/autosnelweg. Bijvoorbeeld de N 19 Turnhout-Geel zou zeker opgewaardeerd mogen worden.
Ook in Limburg zou het autowegennet nog wel enkele grondige wijzigingen mogen ondergaan:
- uitbouw van A 24 Hasselt-Eindhoven
- nieuw klaverblad van Lummen
En de ring rond Brussel zou langs de zuidelijke kant op een milieuvriendelijke wijze moeten worden ontsloten.
Het nieuwe klaverblad in Lummen wordt een feit! Dit ongelooflijk 'gevaarlijk' en druk punt wordt heraangelegd! De voorbereidende werken zijn al begonnen!
krantenknipsel over het nieuwe klaverblad
Werken aan Klaverblad in Lummen pas in 2012 voltooid
De herinrichtingswerken aan het Klaverblad in Lummen zullen niet zoals oorspronkelijk gepland in 2010, maar pas in 2012 beëindigd zijn. Dat meldt de regionale televisiezender TV Limburg dinsdagavond op gezag van verantwoordelijke Gijs Moors van de afdeling Wegen Limburg.
Minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) maakte zich afgelopen juni nochtans sterk dat de werken aan het Klaverblad uiterlijk tegen 2010 voltooid zouden zijn. De eerste fase van de herinrichtingswerken start wel zoals gepland in 2006, aldus nog Wegen Limburg. De totale kostprijs van de werken bedraagt 40 miljoen euro.
De reden waarom de werken twee jaar langer zullen duren dan gepland, ligt bij het feit dat er bij de uitvoering van de werken geopteerd werd voor minder hinder en dat er daardoor meer uitvoeringsfases voorzien werden, zo zegt Moors nog.
In eerste instantie zullen de op-en afritten die aansluiting vinden op de industrieterreinen van Lummen en Heusden-Zolder aangepakt worden. Wegen Limburg garandeert alvast dat de hinder door de werken in de mate van het mogelijke beperkt zal worden en dat er met duidelijke signalisatieborden zal gewerkt worden. (belga)
giergel December 26th, 2005, 02:57 PM De Ring rond Gent vanaf Zwijnaarde tot Mariakerke zou moeten verlicht worden 's nachts!
Josh December 26th, 2005, 04:12 PM Ik vind het jammer en zonde dat men onlangs weer niet heeft beslist tot een verlenging van de A19 Kortrijk-Ieper naar Veurne.
Na jarenlang tobben heeft men nu besloten om de gewestwegen die nu van Ieper naar de Kust lopen meer aan te passen aan de drukke verkeersstroom.
Men heeft de A19 nooit durven verlengen omdat men anders Pilkem ridge, een beroemd slagveld uit WO I, had moeten doorkruisen.
Men denkt al 30 jaar aan een verlenging van de A19. Op die tijd had men heel dat slagveld al lang kunnen uitkammen. Dat slagveld heeft zeker en vast wel een archeologische waarde, maar het trekken van een snelweg hoeft geen vernietigende impact daarop te hebben.
Trouwens, men moet de lijken van de gesneuvelde soldaten die daar nog liggen niet in de eerste plaats bekijken als archeologische artefacten. Die MENSEN verdienen een betere begraafplaats, en door het niet-doortrekken van de A19 heeft men een kans gemist hen eindelijk te vinden en een waardige begrafenis te geven.
Ik denk niet dat het te maken heeft met archeologische waarde maar eerder met historische landschapswaarde. Doorheen het slagveld van Waterloo ga je ook geen snelweg trekken.
nikolaidis December 26th, 2005, 05:41 PM Ik denk niet dat het te maken heeft met archeologische waarde maar eerder met historische landschapswaarde. Doorheen het slagveld van Waterloo ga je ook geen snelweg trekken.
Ja, maar dat hoeft toch niet zo dramatisch te zijn? Als men niet te overhaast te werk gaat, hoeft dat niet zo'n grote impact te hebben.
Een snelweg door het slagveld van Waterloo is gelukkig niet aan de orde. Het gebied in kwestie is veel groter dan 'Waterloo', o.a daarom is 'Waterloo' een beschermd landschap, en het gebied tussen Ieper en Veurne niet.
Overigens zouden er nog zo'n 50.000 Britten in de West-Vlaamse ondergrond liggen :shocked: ( officiële begraafplaatsen niet meegerekend ;) ).
Alfa December 27th, 2005, 12:07 AM De Ring rond Gent vanaf Zwijnaarde tot Mariakerke zou moeten verlicht worden 's nachts!
Dat is niet mogelijk vanwege een natuurgebied daar in de buurt.
Alfa December 27th, 2005, 12:14 AM Op het Vlaamse moeten er niet al te veel snelwegen meer bijkomen. Misschien nog enkele expreswegen upgraden maar in Wallonië zouden nog twee megaprojecten topprioriteit moeten krijgen, nl. de E420/A5 die Charleroi met het zuiden zou moeten verbinden en de A28/E411, dat al jaren een belachelijk stompje is, doortrekken tot Aarlen zodat er een alternatief is voor Luxemburg.
En natuurlijk onderhoud, al is dit de laatste jaren met de overheveling van onderhoud en beheer naar de gewesten aan het verbeteren.
ƒƒ December 27th, 2005, 10:04 AM De Leeuw van Waterloo staat anders vlak naast de R0...
Verder, idd wat wegen opwaarderen, zoals de R4 tussen Gent en Zelzate, E34 tussen Sint-Gillis-Waas en Knokke, A12 tussen Willebroek en Meise, N60. Verder wat ontbrekende stukken, zoals de N54 (die nu een stompje heeft in Charleroi en aan de Franse grens), verbinding Jabbeke-Maldegem (met die ongebruikte bruggen tussen Stalhille en Varsenare), het stukje expressweg bij Tessenderlo vervolledigen (wat daar ook de bedoeling was), R2 rond maken, A19 doortrekken...
En wat die straatverlichting betreft, ik vind dat die er overal moet staan. Desnoods op wegen waar niet zo veel verkeer komt met sensoren werken, zodat de lampen aangaan als er een auto nadert. Maar veiligheid gaat toch wel boven natuur.
giergel December 27th, 2005, 11:00 AM Overlaatst zijn er geluidsmuren gekomen langs waar het natuurgebied Bourgoyen-Ossemeersen zich bevind, dus ik denk niet dat straatverlichting zo een probleem vormt.
snot December 27th, 2005, 04:08 PM In Frankrijk zijn de meeste snelwegen onverlicht. Waarom zou dat hier niet kunnen?
Alfa December 28th, 2005, 02:04 AM Omdat de Franse snelwegen erg weing afritten hebben in vergelijking met de belgische varianten. Kijk het zit zo, volledige verlichting veroorzaakt meer verkeersongevallen omdat dat een soort van schijnveiligheid creëert.
Maar volledig donkere wegen zorgen ook voor meer ongevallen. Onderzoek heeft uitgewezen dat enkel de op-/afritten verlichten wel een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid en oorspronkelijk was men dat hier in België ook van plan maar iemand berekende dat het eigelijk niet zoveel meer zo kosten om gelijk alles te verlichten door het in vergelijking met buurlanden extreem hoog aantal afritten, .
Ali_B February 7th, 2006, 01:45 AM http://upload2.postimage.org/cars/autosnelwegen/93855/car.html
http://upload2.postimage.org/cars/autosnelwegen/93865/car.html
De Snor February 7th, 2006, 08:45 AM De doortrekking van de A19 zal er dan toch komen ?
Er zijn in die regio enorme protesten.
Betreft de A10 in Jabbeke : de halsbrekende toeren die je daar moet uithalen zijn dra geschiedenis...mooie zaak
Niet gezien op dat kaartje: nieuwe op - en afrit ter hoogte van Oudenburg op de A10
bartolomew February 7th, 2006, 10:26 AM Kempense Noord-Zuidverbinding na 25 jaar is ook een mooi ding. Het kruispunt in Kasterlee voor de nieuwe verbinding was 25 jaar geleden al aangelegd en bij de uiteindelijke uitvoering van de werken was dit het eerste dat werd afgebroken.
Er zou ook worden geïnvesteerd op de Turnhoutse en Geelse ring. Zo worden redelijke rijtijden van de kempen richting Limburg uiteindelijk mogelijk.
snot February 7th, 2006, 11:35 AM Hopelijk maken ze ook eens werk van verplichte stoffilters en eens echt aantrekkelijke fiscale maatregelingen voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto's.
En verdere mordernisering van het spoor!
De belangrijkste werken lijken wel de verlichting van de Brusselse ring, door de directe aansluiting met Zaventem vanop de E19 en als ik het goed begrepen heb,ook vanop de E40.
Ali_B February 7th, 2006, 03:34 PM Hopelijk maken ze ook eens werk van verplichte stoffilters en eens echt aantrekkelijke fiscale maatregelingen voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto's.
En verdere mordernisering van het spoor!
De belangrijkste werken lijken wel de verlichting van de Brusselse ring, door de directe aansluiting met Zaventem vanop de E19 en als ik het goed begrepen heb,ook vanop de E40.
Of dat mogelijk is is een andere zaak.
Op de E19 is al een afrit met een complex kruispunt, namelijk Afrit Vilvoorde met het kruispunt aan Brucargo met de Haachtsesteenweg dus weet ik niet hoe men van daaruit Zaventem zou kunnen bereiken. Ook al ligt Brucargo en een landingsbaan ertussen.
Op de E40 is de afrit Sterrebeek aanwezig, een héél drukke afrit voor Ikea en de overige winkels en kantoren in de buurt. Ben benieuwd of men dat voor elkaar krijgt of gewoon loze praatjes zijn.
snot February 7th, 2006, 03:44 PM ^^
Die plannen voor de rechtstreekse verbinding van de E19 naar Zaventem zijn erg concreet denk ik, en nogal prioritair. Met een tunnel?
Ali_B February 7th, 2006, 05:26 PM ^^
Die plannen voor de rechtstreekse verbinding van de E19 naar Zaventem zijn erg concreet denk ik, en nogal prioritair. Met een tunnel?
Ik vraag me af of iemand ergens concrete plannen heeft van een der grote wegenwerken die er op gepland staan, met uitzondering van de Oosterweelverbinding. Bijvoorbeeld knooppunt Lummen etc ...
euroboyarne February 7th, 2006, 05:48 PM re: De belangrijkste werken lijken wel de verlichting van de Brusselse ring, door de directe aansluiting met Zaventem vanop de E19 en als ik het goed begrepen heb,ook vanop de E40.
Het aantal auto's dat gemiddeld dagelijks over de Brusselse ring rijdt ligt lager dan bij de Antwerpse ring, hier zal dus waarschijnlijk de Oosterweelverbinding het grootste zijn ...
snot February 7th, 2006, 06:15 PM Ja, t'is waar, Oosterweelverbinding is veruit de belangrijkste! Maar die is ook allang bekend.
De Nationaliste February 7th, 2006, 07:58 PM Op de E40 afslag Sterrebeek is men momenteel druk bezig. Waarmee? Je staat een minuut of drie vast voor een noodstoplicht, maar geen bord te bekennen met wat men precies aan het doen is. Het is Belgie he.
Ali_B February 7th, 2006, 09:54 PM Op de E40 afslag Sterrebeek is men momenteel druk bezig. Waarmee? Je staat een minuut of drie vast voor een noodstoplicht, maar geen bord te bekennen met wat men precies aan het doen is. Het is Belgie he.
Daar geef ik je gelijk in. Ik vind dat België wat meer communicatief mag zijn. Als men aan iets aan het werken is mogen de passanten toch een bord verwachten met wat uitleg zoals in Nederland met die typische blauwe borden wordt gedaan. Ook mag men in België best een website openen betreffende dat project. Is alleen het geval bij het Antwerpse Masterplan.
niels52 February 7th, 2006, 10:40 PM Ik vraag me af of iemand ergens concrete plannen heeft van een der grote wegenwerken die er op gepland staan, met uitzondering van de Oosterweelverbinding. Bijvoorbeeld knooppunt Lummen etc ...
In lummen komt er een soort turbine, dwz verschillende nieuwe bruggen over en op en onder elkaar zodat het verkeer uit de verschillende richtingen elkaar niet meer moet snijden zoals dat nu wel het geval is.
concreet: zoals het nu in zijn werk gaat als je van antwerpen richting hasselt rijdt moet het in de toekomst overal gaan, zonder kruisingen.
niels52 February 7th, 2006, 10:46 PM Heel mooi allemaal die investeringen allemaal maar uiteindelijk gaat het om een inhaaloperatie, iets wat men jaren heeft laten aanmodderen wordt nu met veel poeha aangekondigt.
Trouwens, eerst zien en dan geloven. Het knooppunt Lummen ging eerst klaar zijn in 2010, enkele maanden geleden is het 2012 geworden, .... Ooit zal alles (misschien) wel gerealiseert zijn, de vraag is alleen wanneer.
En er zijn bovendien ook nog andere projecten die veel geld gaan kosten.
Bijvoorbeeld het Spartacusplan: kostprijs infrastructuur 136 miljoen euro + jaarlijkse extra exploitatiekost van 8,75 miljoen euro
SkyView February 8th, 2006, 06:28 PM Heel mooi allemaal die investeringen allemaal maar uiteindelijk gaat het om een inhaaloperatie, iets wat men jaren heeft laten aanmodderen wordt nu met veel poeha aangekondigt.
Trouwens, eerst zien en dan geloven. Het knooppunt Lummen ging eerst klaar zijn in 2010, enkele maanden geleden is het 2012 geworden, .... Ooit zal alles (misschien) wel gerealiseert zijn, de vraag is alleen wanneer.
Inderdaad, en het zou mij verwonderen dat al dit leuks zal af zijn binnen 20 jaar.
Eric78 May 13th, 2006, 02:16 PM Een vraagje: wie betaalt eigenlijk de elektriciteit voor de straatverlichting op de snelwegen? Een duitse ex-collega wilde mij wijsmaken dat het eigenlijk niets kost omdat ieder land teveel elektriciteit produceerd tijdens de nacht en Belgie dit "teveel aan energie" benut voor de snelwegen. Electrabel was ja ook een staatsbedrijf maar nu zijn ze "Fransen" dus denk ik toch dat wij voor de straatverlichting betalen? Zeker toch? Misschien een speciaal prijs?
Verder is de materie ja nu een gewest-zaak? Dus het Brusselse gewest betaalt niet voor de verlichting op de ring? Als ik van Luik naar Brussel rijd is het Wallonie ... Vlaanderen ... dan weer Wallonie, naar 5 km weer Vlaanderen en dan Brussel. Is dat dan ook: eerst betalt Wallonie dan Vlaanderen voor 10 km verlichtung, dan weer Wallonie ezv? Of hoe is dat?
Thermo May 13th, 2006, 04:14 PM Wat mij opvalt is dat de autosnelwegen er in onze buurlanden (F, NL, L, D) er altijd beter en verzorgder uitzien. Zachte asfalt zonder putten en gaten, blinkende vangrails zonder roest, beter zichtbare wegmarkeringen, verzorgde bermen, enz.
Wat wegeninfrastructuur betreft loopt Belgie achter, alhoewel het de laatste jaren aan het verbeteren is. Zo werden en worden de Ardense autosnelwegen (E411 en E25) EINDELIJK voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Dit was echt broodnodig.
http://www.e411-e25.be/img/map10NL.png
Er zit ook geen eenvormigheid in. Als je door Belgie rijdt, dan rij je over 101 verschillende soorten wegdek: beton in alle maten, vormen en kleuren, asfalt in alle maten en kleuren,... Waarom geen afspraken maken tussen de verschillende verantwoordelijken? Want wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de snelwegen? Gewest? Provincies?
Ook staan er nog kilometers en kilometers verroeste vangrails... bijvoorbeeld op de snelweg tussen Mechelen en Antwerpen. Beschamend!
Slecht verzorgde wegen geven immers een heel negatief en 'arm' beeld van een land...
De Klauw May 14th, 2006, 01:14 AM Dat klopt maar ik vind dat het allemaal wat overdreven word. In Amerika is het bijvoorbeeld qua weginfrastructuur 5 maal erger gesteld dan hier. Daar moet het begrip onderhoud nog uitgevonden worden.
Bovendien weerspiegelen we ons iets te veel op onze buurlanden die op wereldvlak zowaar onovertroffen zijn.
SkyView May 15th, 2006, 10:54 PM Volgens mij doet de beton en asfaltlobby in België gouden zaken. 5 jaar na (her)aanleg putten vullen en na maximum 10 jaar heraanleg. Dit alles door minderwaardige materialen te gebruiken.
Die opmerking wat betreft wegsignalisatie is volkomen terecht : totaal geen eenvormigheid, soms bijna niet leesbaar, soms een woud van verkeersborden waar niemand nog naar kijkt etc. etc. Wat een hemelsbreed verschil met onze buurlanden.
Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-siliogogogoch August 2nd, 2006, 01:05 PM dus wij Nederlanders zijn niet de enige die de Belgische wegen beroerd vinden;)
Als je van BE naar NL rijdt en de grens overkomt lijkt het wel of je opeens op tapijt rijdt.
En nu wil Belgie vignettes gaan invoeren??
Belachelijk zowieso die Vignettes, alle EU landen moeten vignette vrij zijn.
Waarom moet ik in Oostenrijk betalen voor de wegen en die Oostenrijker bij ons niet ?
groentje August 2nd, 2006, 11:21 PM dus wij Nederlanders zijn niet de enige die de Belgische wegen beroerd vinden;)
Als je van BE naar NL rijdt en de grens overkomt lijkt het wel of je opeens op tapijt rijdt.
En nu wil Belgie vignettes gaan invoeren??
Belachelijk zowieso die Vignettes, alle EU landen moeten vignette vrij zijn.
Waarom moet ik in Oostenrijk betalen voor de wegen en die Oostenrijker bij ons niet ?
Waarom zou een Oostenrijker moeten betalen voor die wegen (via zijn belastingen), en jullie niet? Zeker voor een transitland zoals Oostenrijk (of België) lijkt me dat eigenlijk niet verkeerd. Ik ben het er wel mee eens, dat het een eenvormig Europees systeem zou mogen zijn, dat is nog wat anders. Overigens wil Oostenrijk nog iets bijkomends regelen met die wegenvignetten: dat er niet teveel verkeer over hun wegen (en door het kwetsbare Alpengebied) moet. Zwitserland gaat hier trouwens nog veel verder in, maar ja, zij mogen, zij zijn geen lid van de EU...
En de Belgische wegen zijn inderdaad niet altijd ideaal. De Nederlandse zijn ook niet altijd schitterend, maar daar heeft ongetwijfeld jullie bodem iets mee te maken.
Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-siliogogogoch August 3rd, 2006, 01:44 PM ^^ ons belastinggeld gaat via de EU ook naar de Oostenrijkse snelwegen, betalen wij ook aan mee.Het is gewoon krom hoe het nu geregeld is.
Duitsland heeft dan nog het beste systeem waar de wegenbeslasting in de benzine prijs is verwerkt, dus hoe meer je rijdt hoe meer je betaald.
( en dan nog is benzine in DLD goedkoper dan in Nederland, en daarbovenop komt dan nog wegenbelasting, voor een Audi TT bv 40 Euro per maand )
EuroMaster August 9th, 2006, 11:58 AM Ik vind de Belgische snelwegen ronduit op verschillende punten zwaar beroerd. Toch waardeer ik ze door hun robuuste opzet en de stedelijke ringwegen zijn mooi ruim en groots opgezet. Ik heb er dus een beetje een haat-liefde verhouding mee. Ik begrijp nog steeds niet hou Luik als arme failliete stad die dure bruggen en tunnels (tunnels de Cointe) heeft kunnen aanleggen. De Europese Unie mag bij ons ook wel eens met een zak geld over de brug komen. De grote tunnel bij Maastricht lijkt nu weer meer hoop te hebben, terwijl Luik alweer de draagkracht heeft om weer een dure snelweg met dure kunstwerken erin om de stad aan te leggen. Ik snap het maar niet.
Dat vignettenplan mag van mij betreft door de wc gespoeld worden. Is dit nou het Europese denken? Ik ben best bereid geld te betalen om over fatsoenlijke wegen te rijden, maar als alles op het buitenland afgescheept wordt, dan hoef je bij mij niet aan te komen. Voor een keer heen en weer rijden door Belgie voor vakantie betaal je met zo'n vignet voor een tijd die je niet wilt veel te veel. Tegen Nederland vind ik het ook niet echt netjes. Geven we vrije toestemming voor het uitbaggeren van de Westerschelde voor de toekomstvaststelling van de haven van Antwerpen, krijgen we daar problemen met de HSL-verbinding en autovignetten voor terug. Andersom zal Belgie ook niet waarderen als we bij de A79 en A67 kassa's neer zouden zetten.
Maar goed, dat is een andere dicussie.
Ik zou graag de Havensnelweg bij Antwerpen (met de drie tunnels) doorgetrokken zien richting de snelweg naar Gent. Dit in plaats van de Oosterweelverbinding. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel en doortrekking van deze snelweg zie ik als effectiever dan het maken van een extra tolverbinding. De meeste mensen zullen dan toch geneigd zijn via de kennedytunnel de ring te pakken. Die ringweg stelt in lengte weinig voor, dus dat stukje omrijden zullen de meesten wel over hebben om zo Euro's uit te sparen. Bovendien zal een verhoogde snelweg door de stad niet gewenst zijn; zeker met het oog op de herontwikkeling van 'Het Eilandje'.
Verder zou ik de Westerscheldetunnel (NL) beter op de weg naar Gent willen aansluiten. In combinatie met een nieuwe tunnel bij Sluiskil zou een autoweg mogelijk kunnen worden. Ook de N69 zou ik graag goed ingepast willen zien als auto(snel)weg als verbinding tussen Hasselt en Eindhoven. Hier is niet genoeg geld voor (?!), dus zal er wel een slap aftreksel komen. Ook zie ik graag een omleiding (2x2) bij Houthalen en Helchteren ipv een 2x1 tunneltraverse.
De Snor June 23rd, 2007, 11:17 AM Gehaald uit een andere SSC subforum:
Belgium
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.png/731px-Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.png
Belgium has a very extensive motorway system, one of the densest in the world. Most motorways are 2x3 lanes, and the amount of trucktraffic is incredible. However, traffic jams do occur often around Brussels and Antwerp.
In the French-speaking Wallonie region are less traffic jams, but mostly the right 2 lanes are taken by trucks, so traffic can be busy, especially around Liège, Namur, Charleroi and Mons.
The map above shows the A and R-3 numbers. A means Autoroute/Autosnelweg (sometimes called Autostrade), and R-numbers represent the Ringroads, which isn't nessecarily a motorway standards road.
However, in daily use, the European E-numbers are used. A numbers only appear on signs when there isn't an E-number, and A-numbers can be found on every milemarker in Belgium, despite being an E-route.
The Brussels ringroad is the R0, this is the busiest road in Belgium. Fast after that, we see the Antwerp R1, which is very busy as well, because of the lack of better ringroads around the city.
The E313 has only 2x2 lanes, and is crowded with trucks, so traffic jams in excess of 20km occur often here.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/E-wegen_Belgi%C3%AB.png/731px-E-wegen_Belgi%C3%AB.png
This is a map of the more daily used E-numbers.
Some Autoroutes in Wallonie do have names, like the E42 is the Autoroute de Wallonie and the E411 is the Autoroute des Ardennes. The A54 is named La Caroloregienne.
The Belgian non-motorway network is quite extensive too, sometimes with 2x2 lanes and a 120km/h limit. Some are very motorway-like, like the N25 between Louvain-la-Neuve and Nivelles, or the N97 near Dinant.
Unlike the Netherlands, Belgian cities tends to have a lot of suburbs, which create a lot of traffic. The busy Antwerp port generates a lot of truck traffic along the E19, E34 and E313.
Belgium is one of the busiest transitcountries in Europe. The quality of the roads was extremely poor a few years ago, with almost every Autoroute filled with potholes and trackformation, however, most of that has changed, but there are some worse motorways still leftover. Maintenance wasn't much of an issue the last 30 years, so there is a lot of construction to do. Motorways like the E25 and the E411 to the south are completely renovated, and of good quality now.
ChrisZwolle June 24th, 2007, 10:00 PM jattert :P
Koekskensmonster August 19th, 2008, 10:03 AM Qua onderhoud zijn ze ze volgens mij in Wallonië nog beter af dan bij ons, ben gisteren terug van Frankrijk en in de Ardennen ging dat allemaal heel goed, pas toen ik de E313 opkwam zag je duidelijk dat die wegen niet goed onderhouden zijn.
Bv de E34: de struiken en bomen die op de middenberm staan hangen zo ver over de weg dat een vrachtwagen er misschien net niet zou tegen rijden...
En bij het verkeersknooppunt waar E34 en E313 bij elkaar komen is het een enorm lappendeken, 'kedoenk-kedoenk-kedoenk' hoor je daar.
Onlangs was één rijstrook van de E34 op verschillende plaatsen afgesloten voor onderhoud, wat voor heel wat files heeft gezorgd, en wat krijgen we nu?
De ergste stukken zijn gewoon terug opgevuld met een ander soort beton.
'Kedoenk-kedoenk-kedoenk', ik vraag mij elke keer af wat de Nederlanders daar wel niet van denken '-(
Wat ik nog verwezenlijkt wil zien: de E34 die doorgetrokken wordt langs Ranst en Lier richting E19, wat de ring rond Antwerpen heel wat leed zal besparen.
PS: ik denk altijd dat de buurlanden beter af zijn dan ons, maar in Frankrijk is het op bepaalde plaatsen niet veel beter qua wegdek hoor :)
poller1 August 19th, 2008, 03:27 PM Waarom zou een Oostenrijker moeten betalen voor die wegen (via zijn belastingen), en jullie niet? Zeker voor een transitland zoals Oostenrijk (of België) lijkt me dat eigenlijk niet verkeerd. Ik ben het er wel mee eens, dat het een eenvormig Europees systeem zou mogen zijn, dat is nog wat anders. Overigens wil Oostenrijk nog iets bijkomends regelen met die wegenvignetten: dat er niet teveel verkeer over hun wegen (en door het kwetsbare Alpengebied) moet. Zwitserland gaat hier trouwens nog veel verder in, maar ja, zij mogen, zij zijn geen lid van de EU...
En de Belgische wegen zijn inderdaad niet altijd ideaal. De Nederlandse zijn ook niet altijd schitterend, maar daar heeft ongetwijfeld jullie bodem iets mee te maken.
Zwitserland en Oostenrijk zijn nochtans de goedkoopste én drukste landen om door de Alpen te rijden.
Het traject over de Montblanctunnel, ENKELE reis kost 3x de prijs van een Zwitsers vignet!!! (de tunnel zélf is even duur ongeveer als een vignet voor 1 jaar)
De andere Frans-Italiaanse overgangen zijn ook duur (tenzij je de N-wegen pakt, maar dan ben je ook 4-5 uur langer onderweg)...
X38 August 19th, 2008, 10:19 PM Mijn favoriet zijn de Duitse autosnelwegen. Als je 't mij vraagt winnen die met vlag en wimpel.
Eigenlijk vind ik het meest storende aan de Belgische (snel)wegen het uitzicht van de signalisatie. Ik vind ze duidelijk genoeg (je leert ermee levenm))), maar het "disign", jongens toch, zó ouderwets! De Duitse en Nederlandse borden ogen op dat vlak een stuk moderner.
ZoT August 20th, 2008, 11:09 AM ^^Bwa, de Duitse snelwegen zijn qua wegdek gemiddeld niet zóveel beter dan de Belgische. Niet dat het daarom ronduit slecht is. De Nederlandse, Franse en Zwitserse zijn op dat vlak uitzonderlijk goed.
Signalisatie hoeft niet mooi te zijn, maar duidelijk, en dat is in België mijns inziens toch wel het geval.
Ook op vlak van wegcomfort buiten het wegdek zitten we in België volgens mij goed: royaal brede snelwegen met idem rijstroken. Openbare verlichting is hier ook overvloedig aanwezig. Enkel het onderhoud hiervan zou misschien nog iets beter mogen.
gebô August 20th, 2008, 12:22 PM ^^
De signalisatie in België vind ik één van de slechtste in heel Europa. Vaak worden zaken te laat aangeduid en moet het onmogelijk zijn voor een buitenlander. Vooral op gewestwegen en kleinere wegen staan de borden vaak niet goed opgesteld. Vaak op de grond waardoor je ze amper ziet staan. Ook heel wat borden die geplooid zijn door een botsing moeten vaak lang wachten op vervanging.
Ook binnen bebouwde kommen wijzen de borden in uitlopende stijlen naar duizend en één plaatsen tegelijk (campings, gemeentes, industriezones, ... allemaal met een eigen vormgeving en formaat borden). http://www.trips4you.com/images/algemeen/Durbuy_wegwijzers_LR08.jpg
Eén van de toplanden in signalisatie - vind ik - is Frankrijk. Mooie, duidelijke en eenduidige vormgeving.
ZoT August 20th, 2008, 01:27 PM ^^Het gaat hier over autosnelwegen hé;)
Die uiteenlopende stijlen zijn wel niet zo lukraak hoor. Die heb je in Frankrijk trouwens ook.
Koekskensmonster August 20th, 2008, 06:42 PM In Frankrijk heb je idd goede signalisatie, de grote plaatsen worden daar op gewestwegen aangeduid met groene borden; dat valt meteen op.
En een voordeel in Frankrijk zijn de vele rotondes, als je de juiste richting niet hebt gezien, draai je gewoon nog een rondje :-D
De Snor September 26th, 2008, 10:14 AM Leuke site : Intersections of Belgium (http://www.highway-intersections.net/be/index.html)
CuoreGR September 26th, 2008, 10:27 AM lol, de eerste verkeerswisselaar die ik aanklik is al fout, en ook het contactformulier doet het niet :p
De Snor February 13th, 2009, 11:43 AM Ferme pak info over Belgische autowegen (http://wegen-routes.be/hist/hist1n.html)
teaser February 14th, 2009, 09:37 AM Merci, dat ziet er wel interessant uit!
JayBeeke February 16th, 2009, 12:12 PM Is de website van een lid van een 'bevriend' forum. Die gast heeft er enorm veel werk in gestoken, en dat is eraan te merken!
mvg
JJN
crepusculum May 27th, 2009, 11:07 PM Kwaliteit van de Belgische wegen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/090527_E17
SkyView May 28th, 2009, 10:47 PM Kwaliteit van de Belgische wegen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/090527_E17
En deze :
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=C82ALJ4D
't was ocharme 25°....je vraagt je toch af waarom in Spanje niet de ganse snelweg uit zijn voegen barst ???
JayBeeke October 28th, 2009, 04:12 PM http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1022031/2009/10/28/Beloning-of-sanctie-volgens-milieukenmerken-van-wagen.dhtml
"Beloning of sanctie volgens milieukenmerken van wagen"
Vlaanderen wil werk maken van een groenere autofiscaliteit. In 2011 neemt Vlaanderen zelf de inning van de verkeersbelastingen in handen. Het wil daarbij de milieukenmerken van de wagen een rol laten spelen.
Ecobonus-ecomalus
In afwachting wil de Vlaamse regering al een ecobonus-ecomalussysteem voor particuliere wagens invoeren. Daarbij zal er een bonus of toeslag worden berekend op de belasting op inverkeersstelling (BIV) op basis van de milieukenmerken van de wagen. Dat staat te lezen in de beleidsnota's van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en van Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters (N-VA). Een concrete timing geven de ministers nog niet.
"Het ecobonus/ecomalussysteem houdt in dat zij die een milieuvriendelijke wagen aanschaffen met bepaalde milieukenmerken hiervoor worden beloond door een ecobonus. Zij die een wagen aanschaffen zonder de gewenste milieukenmerken worden hiervoor gesanctioneerd door een ecomalus", legt minister Muyters uit.
Succesvol in Wallonië
In Wallonië bestaat al een tijdje een gelijkaardig systeem. "In Wallonië is de invoering hiervan een succes gebleken en Vlaamse beleidsmakers kunnen gebruik maken van de opgebouwde kennis die reeds in België voorhanden is", stelt minister Muyters. Zowel Muyters als Crevits hameren erop dat sociale correcties mogelijk blijven.
In haar beleidsnota kondigt minister Crevits ook de lancering van een 'Masterplan groen vervoer' aan. Dat plan moet het gebruik van minder vervuilende brandstoffen en energiebronnen stimuleren. De Lijn krijgt bijvoorbeeld de vraag om meer milieuvriendelijke voertuigen in gebruik te nemen. Er komt ook een onderzoek naar de "snelle realisatie van groene tankstations met laadinstallaties voor elektrische voertuigen". (belga/tw)
In dit topic dan maar.
Voor mij OK, maar dan alleen voor vanaf die datum nieuw aangekochte wagens.
mvg
JJN
Le Bruxellois February 23rd, 2010, 04:50 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/belgique/article/564453/une-vignette-provisoire.html)
Mobilité | Régions
Une vignette provisoire ?
P.P.
Mis en ligne le 23/02/2010
Côté wallon, le ministre André Antoine plaide pour un “système évolutif”.
Un serpent de mer est en cours de remonter les flots mosans : jeudi à Namur, le gouvernement wallon doit rouvrir le dossier de la vignette (auto) routière - appellation générique. C’est que l’exécutif Olivier a déjà prévu un rendement de 25 millions d’euros, de ladite contribution, dès son futur budget régional 2011. Et que, donc, si l’on veut le dispositif opérationnel pour le prochain 1er janvier, il est urgent de progresser.
Le gouvernement flamand, lui, s’est donné quelque marge puisqu’il prévoit une taxation à ce titre en 2013. Quant à la Région bruxelloise, la discussion sur la possible introduction d’un péage urbain n’y est pas tout à fait vidée.
[...]
Le Bruxellois March 1st, 2010, 04:41 PM Le Soir : (http://www.lesoir.be/regions/brabant_wallon/2010-03-01/un-non-massif-au-nouvel-echangeur-756175.shtml)
Un non massif au nouvel échangeur
CHRISTIAN SONON
lundi 01 mars 2010, 08:34
Chaumont-Walhain. L'extension des sablières Hoslet continue d'inquiéter. Les riverains ont confirmé leurs craintes lors des deux concertations.
Refus d'un nouvel échangeur autoroutier, perte du caractère rural et bucolique de la campagne, crainte de pollution de la nappe phréatique, faiblesse des compensations planologiques, soucis relatifs à la mobilité, manque de garanties quant à la réhabilitation des sablières… David Morelle, attaché au cabinet de Philippe Henry (Ecolo), et Christian Bastin, directeur de l'aménagement du territoire au sein de la Société publique wallonne, en auront des choses à raconter à leur ministre ces prochains jours dans le cadre du dossier relatif à l'extension des sablières Hoslet.
C'est que les habitants de Chaumont-Gistoux et de Walhain, qui avaient fait part de leurs griefs (680 signataires, voir Le Soir du 19 février) lors de l'enquête publique relative à la modification du plan de secteur, avaient largement répondu présent aux deux réunions de concertation organisées la semaine dernière.
[...]
ƒƒ May 9th, 2010, 10:40 PM Recordschade aan Vlaamse wegen door winterweer
Hasselt - De totale kostprijs voor het herstellen van de winterschade aan de Vlaamse gewest- en autosnelwegen wordt op 88,4 miljoen € geraamd, een absoluut record. In Limburg is de schade met 8,93 miljoen € het kleinst.
De extreem strenge winter heeft gezorgd voor een recordhoeveelheid aan beschadigde wegen: 5 keer meer dan vorige winter (16,8 miljoen €). Opvallend: in onze provincie is de schade het kleinst. "De Limburgse wegen kennen dan ook minder onderhoudsachterstand", klinkt op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits. Toch ontsnappen ook wij niet aan de nodige onderhoudswerken: zo komen er extra herstellingswerken op de E313 tussen Tongeren en Riemst, alsook op de E314 richting Nederland tussen Genk en Maasmechelen.
Om de hinder te beperken, worden de herstellingswerken gespreid in tijd en ruimte. Afgelopen winter werden verschillende records verpulverd. "Nog nooit hebben we zoveel zout uitgestrooid (85.000 ton). Door de grote onderhoudsachterstand waren onze wegen bovendien erg kwetsbaar." Om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen, werd een deel van de schade al hersteld. In Limburg werd zo al voor 3,8 miljoen € aan dringende ingrepen (het vullen van putten) uitgevoerd.
Meurisse October 23rd, 2010, 02:07 PM standaard.be
Slimmere wegen tegen 2012
Vlaanderen investeert 30 miljoen euro in verkeersmanagement
zaterdag 23 oktober 2010 Auteur: Wim Winckelmans
BRUSSEL - De Vlaamse snelwegen moeten vanaf 2012 volledig klaar zijn voor automatisch verkeersmanagement.
De wegen van en naar Brussel of Antwerpen waren weer ondoorgrondelijk deze week, met lange files en dure vertragingen tot gevolg.
Het inspireerde de werkgeversorganisatie Agoria zelfs tot een pleidooi om snel werk te maken van elektronisch verkeersmanagement, een systeem dat files onmiddellijk signaleert en de bestuurder snel informeert en leidt via borden langs de snelweg.
Rond Antwerpen en Gent staan al dergelijke borden, maar Vlaanderen heeft nog altijd een achterstand ten opzichte van de buurlanden. En dat terwijl de snelwegen in de Vlaamse ruit flirten met hun capaciteitsgrens en er soms zelfs ver overgaan.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is er beterschap op komst. Crevits trekt volgend jaar ondanks de noodzakelijke besparingen dertig miljoen uit om de wegen slimmer te maken.
Vergeleken met de 4,5 miljoen die in 2007 voor verkeersmanagement werd uitgegeven, is dat een sterke stijging. Het programma loopt naast de inhaalbeweging voor het onderhoud van de wegen, die nog altijd zwaar te lijden hebben onder de schade van vorige winter.
Verkeersdrukte
Vanaf 2012 moet er ter hoogte van elke snelwegenknooppunt en bij elk op- en afrittencomplex meetapparatuur zijn geïnstalleerd die het aantal voertuigen en de snelheid meten, zodat vertragingen onmiddellijk gedetecteerd kunnen worden.
Daarnaast worden er extra camera's geplaatst op de E17 en de E40 in de regio Gent. Ook in de Antwerpse Kennedytunnel en Craeybeckxtunnel komt er detectieapparatuur om de veiligheid te verhogen.
Files kunnen worden gemeld met nieuwe digitale verkeersinformatieborden rond Kortrijk, Brugge, Brussel en Lummen, die ook een lagere snelheid kunnen opleggen. Het basispakket infoborden op de grootste knelpunten is daarmee volledig.
Tussen Brussel en Gent en op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst komt er zelfs een signalisatie per rijstrook, zoals op de Antwerpse ring, maar omdat dit systeem zo duur is, kan het niet snel veralgemeend worden en blijft het beperkt tot de grootste knelpunten.
'We zijn onze achterstand in sneltempo aan het inhalen', zegt minister Crevits, die in dynamisch verkeersmanagement een nieuwe manier ziet om de snelwegen betrouwbaarder te maken.
Ze investeert ook extra in camera's die nummerplaten herkennen. Die maken het niet alleen mogelijk te zware vrachtwagens te bekeuren, maar geven ook gegevens over bestemmingen en reistijden, interessant studiemateriaal bijvoorbeeld om het verkeer van en naar de Antwerpse haven te sturen.
Minister Crevits zegt bereid te zijn om die gegevens ook open te stellen voor privébedrijven, bijvoorbeeld producenten van gps-software.
Er zijn ook plannen om langer groen licht te geven op de wegen die gebruikt worden bij omleidingen na een ongeval op de snelweg. Er komt een nieuw verkeerscentrum in Gent. En er wordt voor het eerst ook geïnvesteerd in filedetectiesystemen die waarschuwen waar de file begint, wat botsingen in de staart van een file kan vermijden.
De nieuwe technologie kan ook ingeschakeld worden bij de invoering van de kilometerheffing. Ze moet ook voorbereiden op systemen die de snelheid van voertuigen automatisch verlagen om files te beperken. Die technologie wordt ten vroegste tegen 2020 verwacht.
BeNe October 24th, 2010, 11:14 AM standaard.be
[B]Slimmere wegen tegen 2012
Dat de snelwegbeheerders alsjeblieft slimmer worden bij aanleg geluidswanden (oei, wat zijn ze lelijk op de E40 :ohno:), keuze voor borden (oei, wat blijven ze merkwaardig gelayout) en bij het ontwerp van bruggen en viaducten (oei, wat is de HST lelijk aangelegd langs de E19).
Beseffen die ingenieurs niet dat dit voor minstens 50 jaar beeldbepalend zal zijn?
De Klauw October 24th, 2010, 06:29 PM ^^'Ingenieurs' en 'ontwerpen' gaan dan ook helemaal niet samen. Nochtans zijn het vaak de ingenieurs die het ontwerp bepalen. In het buitenland zie je dat veel vaker met architecten gewerkt wordt, zeker Frankrijk staat daar erg ver in.
Meurisse November 3rd, 2010, 09:15 PM gva.be
Antwerpse ring heeft grootste verkeersknoop van het land
16:05 Het grootste knelpunt op de Belgische wegen bevindt zich op de Antwerpse ring richting Berchem ter hoogte van het knooppunt Linkeroever. Het is er 45 uur per week aanschuiven aan een gemiddelde snelheid van 31,2 km/uur.
Dat blijkt uit cijfers van INRIX, een aanbieder van verkeersinformatie.
De top vijf van drukste verkeersknopen in België wordt verder aangevuld met vier plaatsen op de ring rond Brussel. Gent, Luik en Charleroi volgen op een afstand van het fileleed in Antwerpen en Brussel.
Het slechtste moment om op de Belgische wegen te vertoeven is op maandag tussen 8 en 9 uur in Brussel. De rittijd wordt dan gemiddeld meer dan 58 procent langer dan in filevrije omstandigheden.
INRIX vergeleek de Belgische situatie ook met het buitenland. Belgische chauffeurs brengen gemiddeld meer tijd door in het verkeer dan hun Franse collega's, maar minder dan Duitsers, Nederlanders en Britten.
Gaius Julius Caesar November 4th, 2010, 09:49 AM ^^
1. Antwerpen: R1 heading Berchem up to Linkeroever
2. Brussel: R0 heading Groot Bijgaarden up to Expo Rom. Stwg.
3. Brussel: R0 heading Groot Bijgaarden up to Wemmel
4. Brussel: R0 heading St Stevens Woluwe up to Zellik
5. Brussel: R0 heading Groot Bijgaarden up to Strombeek Bever
6. Antwerpen: E17 heading Antwerpen up to Antwerpen West
7. Brussel: R0 heading Groot Bijgaarden up to Zaventem Henneaulaan
8. Antwerpen: R1 heading Rerchem up to Antwerpen Zuid
9. Brussel: R0 heading Groot Bijgaarden up to R22
10. Brussel: R0 heading St Stevens Woluwe up to Groot-Bijgaarden
Dit vind je hier: http://www.inrix.com/pressrelease.asp?ID=111
Echt betrouwbaar is dat bureau toch niet:
Dit staat bij de gegevens van Belgie:
Generally, Belgium drivers spend more time in traffic compared to drivers in France, but less than in the U.K., the Netherlands and Germany.
Dit staat bij de gegevens van Nederland:
Generally, Dutch drivers spend more time in traffic compared to drivers France, but less than U.K., Belgium, Luxembourg and Germany.
Beetje tegenstrijdig, niet?
pietje01 November 4th, 2010, 10:03 AM ^^ daar hadden ze blijkbaar niet op gerekend, iemand die zelf eens bij de buren gaat kijken :hahaha: :hahaha:
Meurisse December 22nd, 2010, 12:30 AM deredactie.be
Wegwerkzaamheden in 2011 "dicht bij record"
di 21/12/2010 - 17:26
Volgend jaar laat de Vlaamse overheid 75 kilometer autoweg herstellen. Met de geplande werkzaamheden wil minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de onderhoudsachterstand op de Vlaamse snelwegen tegen 2015 wegwerken.
De grootste werf komt langs de E17 tussen Deinze en Zwijnaarde. Daar krijgt 11 km autoweg in beide richtingen een nieuw wegdek. Ook zijn er herstelwerkzaamheden aan de E313 gepland. Tussen Antwerpen en Ranst wordt daar ook een spitsstrook aangelegd.
Naast onderhoudswerken en capaciteitsuitbreiding komen er volgend jaar ook veiligheidsaanpassingen, zoals het plaatsen van vangrails en beschermplanken voor motorrijders. Er gaat ook aandacht naar geluidsmilderende maatregelen door het plaatsen van geluidsschermen en het gebruik van "stille" asfaltsoorten.
"Enkele maanden grote hinder"
Vlaanderen heeft een achterstand op het vlak van wegwerkzaamheden en die wil minister Crevits wegwerken. In totaal gaat het volgend jaar om 85 werven waarvan er 25 hinder zullen veroorzaken voor de weggebruiker.
"Dat zal dicht bij het absolute record zijn, maar de werkzaamheden zijn noodzakelijk om de snelwegen tegen 2015 weer in optimale conditie te krijgen", zegt minister Crevits. "Ik vind het belangrijk om ineens lange stroken aan te pakken. Dan hebben de weggebruikers enkele maanden grote hinder, maar daarna moet het wegdek er voor jaren goed bij liggen."
Het nieuwe wegdek moet ook bestand zijn tegen het winterweer zoals dat van de voorbije dagen. "In principe moet een gerenoveerde weg tegen een stootje kunnen en zou die de barre weersomstandigheden moeten aankunnen", aldus Crevits.
KAART (http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.929414!file/gw.pdf)
Meurisse March 10th, 2011, 08:52 AM standaard.be
Touring vraagt ‘eenvoudige' wegwerken van knelpunten
VERKEER donderdag 10 maart 2011, 05u00 Auteur: (ty)
BRUSSEL - De automobilistenorganisatie meent dat ‘goedkope en eenvoudige' ingrepen tot een kwart filetijd kunnen uitsparen.
Twintig knelpunten op de Belgische autosnelwegen heeft Touring opgelijst, de meeste daarvan rond de ring van Antwerpen en Brussel.
‘Op veel van die plekken zien we dat de meerderheid van de voertuigen een uitrit neemt', zegt de woordvoerder van Touring, Danny Smagghe, ‘zij worden zo eigenlijk het doorgaande verkeer.'
Hij geeft het voorbeeld van de Antwerpse Ring. Aan de inrit Borgerhout (richting Gent) komen overdag tussen de 8.000 en de 12.000 voertuigen per uur voorbij. Tussen 60 en 65procent daarvan verlaat de Ring via de afrit Berchem richting E19/A12.
Toch zijn er van de vijf rijstroken slechts twee van de vijf voorzien om deze stroom op te vangen. Deze ‘mismatch' creëert files, die lopen tot Merksem of Wommelgem.
Touring vraagt daarom de wegmarkeringen en de signalisatie aan te passen of de in- en uitvoegstroken anders te leggen zodat de hoofdstroom de plaats krijgt die hem toekomt. Om met andere woorden de ‘layout' van die stukken autoweg te veranderen. ‘Dit kan de capaciteit met een kwart opdrijven en de files evenveel inkorten', meent Smagghe.
Vergelijkbare ingrepen zouden het verschil kunnen maken op de Brusselse Ring ter hoogte van Zaventem (knooppunt met de E40), Ranst (E34-E313), Heverlee (E40-E314) en Gent (E40-E17).
Dergelijke maatregelen noemt Touring ‘eenvoudig en goedkoop'. Ze kunnen ook op de korte termijn uitgevoerd worden, in tegenstelling tot de grootse plannen met bijvoorbeeld Oosterweel.
Murano March 10th, 2011, 01:27 PM ^^
Nog eentje: als je vanop de E19 uit Antwerpen de grote binnenring van Brussel oprijdt zou men uiterst rechts een nieuwe rijstrook kunnen creëeren, afgescheiden van al het overige verkeer dmv een volle lijn, die rechtstreeks leidt naar de luchthaven/kantoor diegem. De pechstrook is daar immers immens breed zodat dit geen probleem zou mogen stellen.
Meurisse March 10th, 2011, 05:53 PM Leuke avondspits in de 'Vlaamse Ruit' vandaag:
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/10032011-1.jpg
door ongevallen file van Brussel/Vilvoorde tot Leuven (=meer dan één uur), van Gent to Aalst en door werken file van Antwerpen Linkeroever tot Herentals.
Murano October 27th, 2011, 05:52 PM Gewoon uit frustratie:
http://oi41.tinypic.com/2itt2er.jpg
Ik moet van Diegem naar Ekeren. Ben toch altijd verwonderd dat er mensen in slagen om te botsen op een recht stuk autostrade... :bash:
Meurisse October 27th, 2011, 11:11 PM we wouden eens een rustig avondje op onze Antwerpse ring daarom hebben we de boel maar afgesloten op zowel A12 als E19 :)
JumpV December 12th, 2011, 08:19 PM Wegen En Verkeer Schreef (http://www.wegenenverkeer.be/home/item/140-km-snelwegen-aanpakken-op-14-grote-werven-in-2012.html?category_id=14):
140 km snelwegen aanpakken op 14 grote werven in 2012
Vandaag heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de 14 grootste geplande werven op autosnelwegen in 2012 voorgesteld. Hierin wordt bijna 74 miljoen euro geïnvesteerd en 137,8 km snelweg aangepakt. Het zwaartepunt ligt dit jaar in Oost-Vlaanderen, met 5 werven. De 14 werven zullen zorgen voor hinder. Door tijdige en goede communicatie, goede coördinatie en overleg met de partners van het minder hinder protocol wordt de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt.
De afgelopen jaren werden al veel inspanningen geleverd om de wegen terug in goede staat te brengen. Ook in 2012 zullen er op de wegen weer honderden werven op autosnelwegen en gewestwegen plaatsvinden. Een goed onderhouden wegennet draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid. Vandaag legt minister Hilde Crevits het accent op de 14 grootste werven op autosnelwegen die de meeste hinder met zich meebrengen.
14 grote werven op autosnelwegen
Tegen 2015 wil de minister de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen wegwerken. De afgelopen 2 jaar werden er al veel inspanningen geleverd om de snelwegen in Vlaanderen grondig te renoveren. Momenteel staan er 14 grote werken gepland die voor bijkomende hinder voor de weggebruiker kunnen zorgen. In deze werven wordt bijna 74 miljoen euro geïnvesteerd en 137,8 km snelweg aangepakt. Het zwaartepunt ligt dit jaar in de provincie Oost-Vlaanderen.
8 van de 14 werven lopen tijdens de zomermaanden juli en augustus. 2 werven met structureel onderhoud op de E17 in West-Vlaanderen zijn gepland in mei en juni en lopen tot midden juli. In juli starten 5 werven in de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen. Midden augustus start nog een werf in West-Vlaanderen.
Het onderhoud en herstel wordt fundamenteel aangepakt. Ze wil dit doen door langere trajecten op de autowegen ineens aan te pakken. Voor de grote werven in 2012 wordt er gemiddeld gewerkt over een traject van 12 km.
Naast structureel onderhoud komen er ook geluidsmilderende maatregelen door de plaatsing van geluidsschermen, zoals op de E40 in Aalst.
Hieronder staat een overzicht van de werven per provincie. De data blijven wel afhankelijk van de weersomstandigheden.
Voor een overzicht van alle werven, zie de bron van het nieuwsbericht of de persvoorstelling op volgende pagina: http://www.wegenenverkeer.be/werven-2012.html
Werven 2012:
http://images.internix.be/files/wegen/werven2012-1.png
Plaatsing seinbruggen eerste helft 2012 (klik voor groot):
http://images.internix.be/files/wegen/werven2012-2klein.png (http://images.internix.be/files/wegen/werven2012-2.png)
De Klauw December 13th, 2011, 01:08 PM Mooi. Zeker de E34 Antwerpen-Knokke is op sommige plaatsen echt aan een grondige renovatie toe.
Wat betreft die 'seinbruggen'. Waarom komen er op de E40 en de E17 zoveel?
Smeeby December 13th, 2011, 01:40 PM Wellicht omdat je er elke 500 meter of zo wel eentje nodig hebt om op de juiste plaats de juiste snelheidsbeperking/rijstrookafsluiting te kunnen tonen he. Dus als de staart van de file meestal ergens staat in een segment van 10 km, heb je daar 20 borden nodig... of je moet het absoluut nietszeggende "File mogelijk" uithangen op het ene bord dat je hebt.
Ik vind de vraag dan ook eerder: waarom zo weinig borden op de E19? ;)
JumpV December 13th, 2011, 09:08 PM Dit zijn enkel de nieuwe seinbruggen die in de eerste zes maand geplaatst worden. Waarschijnlijk komen er later op andere snelwegen nog extra. Vooral rond Antwerpen lijkt me het nog handig, of op andere grote knooppunten.
@De Klauw:
Op de E40 wordt de dynamische rijstrooksignalisatie ook uitgebreid van Wetteren tot Drongen (dit jaar in andere richting geplaatst), en ook op de E17 tussen Deinze en Gentbrugge. Deze komt later ook in de andere richting nog. Een kaartje hiervan vind je op pagina 3 van volgend document: http://www.flanderslogistics.be/200911/20091119-persbericht.pdf
http://farm7.staticflickr.com/6221/6396601689_ecb5853e9b_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6396601689/)
Dynamische rijstrooksignalisatie in werking (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6396601689/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr
Daviedoff January 4th, 2012, 09:35 AM Nieuw videomateriaal van mijn hand:
uiUQBvacw4c
SkyView January 5th, 2012, 09:58 PM Terwijl in België extra capaciteit een mega-taboe is en de tijd (en alle verkeer) bleef stille staan:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=87217485&postcount=6511
Meurisse January 5th, 2012, 11:35 PM ^^ zot wat daar in Nederland allemaal gebeurd! Van een inhaalbeweging gesproken...
vank January 6th, 2012, 12:55 AM Komen die dynamische seinbruggen direct in beide richtingen? Of moeten we nog even wachten?
Glodenox January 31st, 2012, 01:11 PM En een of andere zwansworst heeft al een van die borden in de prak gereden: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1387815/2012/01/31/Afgereden-signalisatiebord-verspert-E40-in-Aalter.dhtml
Daar kannek me nu is echt aan ergeren se...
Meurisse January 31st, 2012, 01:22 PM Die is dan toch ook door de vangrails moeten gaan? Dure affaire
vank January 31st, 2012, 02:10 PM Hoe kun je dat daar nu in godsnaam gaan afrijden?
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/01/31/Ongeval_E40_ok.jpg.h513.jpg
Meurisse January 31st, 2012, 02:34 PM ^^ dat lijkt mij een oude lichtbak?
Glodenox January 31st, 2012, 03:05 PM Ah, dan vind ik het al meteen een stuk minder erg. Het blijft vreemd dat een vrachtwagen zo'n bord kan raken, maar aangezien het om zoiets oud gaat dat mogelijk zelfs niet meer werkte, is het niet zo erg meer.
vank January 31st, 2012, 04:30 PM ^^
Dat ding werkte toch nog?
Maar hoe rijd je dat daar af, dat hangt meters hoog boven de snelweg, die Britse vrachtwagenbestuurder moet daar toch zonder problemen onder kunnen rijden?
De Klauw January 31st, 2012, 06:57 PM ^^Ónder kan je er zeker rijden. Maar als je door de vangrails gaat en je ramt de paal dan is er een probleem. ;)
Die oude bakken konden maar een beperkt aantal boodschappen tonen. Ik herinner enkel het woord 'FILE' (en dan dikwijls nog maar voor de helft leesbaar). Ze moesten sowieso weg.
Het ging trouwens om dit bord (http://g.co/maps/4vkth).
JumpV February 1st, 2012, 10:59 AM Een VMS kan je dat niet noemen. Ze kunnen enkel de tekst FILE tonen en een logo van twee auto's die frontaal op elkaar gereden zijn :D
Meurisse February 3rd, 2012, 04:20 PM http://desmond.imageshack.us/Himg811/scaled.php?server=811&filename=file03022012.jpg&res=medium
De eerste sneeuwbui deze winter.
Het lijkt nog mee te vallen, ik zie het verkeer hier op de ring (R1) toch nog (welliswaar traag) rijden. :)
jonas.coryn February 3rd, 2012, 08:11 PM Even na 17u een piek van 1280 km file op de snelwegen in ons land, de hoogst gemeten waarde ooit. Het laatste record was bijna precies een jaar geleden, toen de ochtendspits helemaal vastliep door een fikse sneeuwbui.
didi71 February 3rd, 2012, 09:48 PM Ik denk dat het eerder iets na 18u was, de absolute piek heb ik blijkbaar net gemist, maar dit illustreert het toch al voldoende denk ik:
http://img638.imageshack.us/img638/624/bfile.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/7696/fileuw.jpg
en... vertrouw nooit de filevoorspellingen:
http://img534.imageshack.us/img534/1616/filevoorspellen.jpg
Murano February 3rd, 2012, 11:25 PM Om 19u45 vanop Reyers vertrokken richting Mechelen. Viel eigenlijk goed mee dan, binnendoor via de NAVO naar de E19. Zelfs 90 km/u kunnen rijden tot parking Peutie. En toen was er een brandend voertuig en twee rijstroken afgesloten ter hoogte van Mechelen-Zuid. Uiteindelijk toch nog meer dan een uur onderweg, maar niet door de sneeuw :nuts:
sebke February 7th, 2012, 06:14 PM :nuts:
5cSs_geZjU0
Meurisse February 7th, 2012, 07:47 PM Cool, zo hebben we zeker de langste skipiste ter wereld :)
Brussels-east February 7th, 2012, 09:42 PM hahaha ..bande de débiles .. c'est excellent ... mais dangereux !
Meurisse February 18th, 2012, 07:54 PM promofilmpje van AWV, Agentschap voor Wegen en Verkeer
101NyJSDAGs
Mr D February 19th, 2012, 12:44 PM Waaw dat is een geloofwaardig filmpje voor iedereen die dagelijks op de Vlaamse autostrades rijdt.
Glodenox February 20th, 2012, 02:00 PM Ik had het over het laatst ook voor toen ik naar Leuven ging. Ik keek op de website van wegenwerken.be, zag dat er werken waren op een bepaald stuk en wou dat ontwijken. Resultaat: ik kwam in andere werken terecht die niet op de website stonden. Over het algemeen is er echter wel een verbetering tegen vroeger, naar mijn mening.
Meurisse December 11th, 2012, 07:55 PM deredactie.be
170 kilometer wegenwerken in 2013
http://www.deredactie.be/static/2012/kaarten/121211_werven2013_kaart.jpg
di 11/12/2012 - 15:50
Update: di 11/12/2012 - 16:27
170 kilometer wegenwerken verspreid over 19 werven. Dat is wat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) op de planning van 2013 plaatst. In totaal investeert de Vlaamse regering volgend jaar € 87,4 miljoen in het structureel onderhoud van de Vlaamse autosnelwegen. Het zwaartepunt ligt volgend jaar in West-Vlaanderen.
In totaal staan 19 werven op de planning. West-Vlaanderen heeft momenteel de grootste onderhoudsachterstand. Daar zijn volgende jaar 5 werven gepland. Bijna 55 kilometer autosnelweg wordt er onder handen genomen. In Antwerpen en Vlaams-Brabant komen telkens 4 werven. In Limburg en Oost-Vlaanderen 3.
6 van de 19 aangekondigde werven starten tijdens de zomer. Een viertal werven die al vroeger starten, lopen dan eveneens gewoon door. De zomer gaat traditioneel gepaard met minder woon-werk verkeer. De hinder voor de weggebruikers wordt op deze manier zoveel mogelijk beperkt.
Ook met het recreatieve verkeer wordt rekening gehouden. Zo worden de werkzaamheden op de E40 tussen Veurne en Oostduinkerke niet tijdens de vakantieperiode uitgevoerd.
"Historische onderhoudsachterstand inhalen"
"De inspanningen om de autosnelwegen weer in goede conditie te brengen, houden we systematisch vol", zegt minister Crevits. "Volgend jaar gaan we nog een stap verder dan de 140 kilometer die dit jaar onder handen is genomen. De bedoeling is de verkeersveiligheid te verbeteren en de historisch gegroeide onderhoudsachterstand in te halen."
Crevits wil de autosnelwegen ook "slimmer" maken. Daarom maakt ze in 2013 werk van dynamisch verkeersmanagement. Het netwerk van dynamische borden in de regio Gent wordt verder uitgebouwd. Ook elders worden dynamische borden geplaatst, onder meer op de R2 tussen het knooppunt Antwerpen Haven en het tolplein van de Liefkenshoektunnel. Twee spitsstroken worden uitgerust met digitale borden om duidelijk te maken wanneer ze opengesteld zijn.
24 uur op 24, 7 dagen op 7
De minister hamert erop dat de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk wordt beperkt. Op bepaalde werven wordt enkel 's nachts gewerkt. Elders vinden de werken 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 plaats. Daarnaast streeft het Agentschap Wegen en Verkeer ernaar zoveel mogelijk (versmalde) rijstroken beschikbaar te laten.
Om doorlopend correcte informatie aan de weggebruikers te verstrekken, worden de werken op het "minder hinder overleg" besproken. Dit overleg vindt elke drie maanden plaats en brengt het Agentschap Wegen en Verkeer, het Vlaams Verkeerscentrum, het Coördinatiepunt Wegenwerken en vertegenwoordigers van de transportsector, weggebruikers en werkgevers- en werknemersorganisaties samen rond de tafel. Crevits gooit ook een mediacampagne in de strijd om iedereen zoveel mogelijk te informeren.
Meurisse April 23rd, 2013, 12:55 AM deredactie.be
50.000 bestuurders geflitst na één maand trajectcontrole
ma 22/04/2013 - 12:58 Belga
De drie nieuwe trajectcontrolesystemen die op 22 maart in gebruik genomen werden op de E40 en de E17, hebben na één maand al meer dan 50.000 bestuurders geflitst. Dat meldt hoofdcommissaris Michel Van Butseele van de Oost-Vlaamse wegpolitie.
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten gemeten. Begin juni 2012 werd het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wijdde op 22 maart drie nieuwe systemen in langs de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere (7,4 kilometer) in beide rijrichtingen en op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen (1,9 kilometer).
Via de trajectcontrolesystemen op de drie nieuwe plaatsen werden tussen 22 maart om 8 uur en 22 april om 8 uur in het totaal 50.207 bestuurders betrapt. Op de E40 richting Brussel gaat het om 21.244 snelheidsovertredingen, en in de richting van de kust om 18.772 snelheidsovertredingen. Op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen werden 10.191 automobilisten geflitst.
"Uit de cijfers van de vaststellingen blijkt dat het aantal overtredingen tijdens de werkdagen duidelijk afneemt, terwijl de vaststellingen tijdens de weekends ongewijzigd hoog blijven. De weggebruiker die deze wegen gebruikt voor het woon-werkverkeer past dus duidelijk zijn rijstijl aan", zegt hoofdcommissaris Michel Van Butseele.
Binnenkort geen wegenvignet meer nodig, nog zo'n paar trajectcontroles en we kunnen met de boetes de wegen onderhouden :lol:
Meurisse May 17th, 2013, 08:28 PM L_54IdwngyE
|
|