View Full Version : ANTWERPEN | Openbaar Vervoer

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Da_Vinci
August 25th, 2007, 09:33 PM
Is er iemand die weet hoe het vernieuwde pre-metro station Diamant er gaat uitzien? Dit stukje is zowat het enige dat ik gevonden heb:
"Het station wordt in een compleet nieuw kleedje gestoken en krijgt nieuwe wandbekleding, deuren, vloeren en plafonds. Door de creatie van een vide krijgen de reizigers een beter zicht op de circulatie in het station en kunnen ze vanuit de bovenste lokethal naar het ondergelegen niveau kijken. Waar mogelijk komen er transparante wanden, dode hoeken zullen verdwijnen. Daarnaast wordt de circulatie in het station vereenvoudigd en komt er nieuwe signalisatie. De reizigers krijgen meer comfort, en er komen maatregelen om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te vergroten." (vide: "[bouwk.] open ruimte" volgens de vandale, nog nooit van gehoord)
Maar dus geen impressies of foto's te vinden...

Ivan
August 25th, 2007, 10:30 PM
Ik denk dat zoals bij station OPERA dit ook zal worden opengewerkt met waar mogelijk openingen van buiten naar de onderliggende niveaus en zelfs mogelijk de perrons... Moet mogelijk zijn denk ik

Meurisse
August 26th, 2007, 12:38 AM
Ik vraag met toch eerder af hoe ze het aan de Opera gaan aanpakken. Als het mijn oplossing niet wordt, ben ik toch benieuwd :)

Door wat nu de ondergrondse wandelzone is, rijden binnekort auto's. -2 trams, en -3 ook trams. Hoe en waar gaat die helling komen, hoe gaan de trams over de leien rijden daar?! En hoe de trams op de roosevelt. Allemaal grote vraagtekens, en er is nog altijd maar 1 heel vaag rendertje vrijgegeven, terwijl de werken normaal gezien binnenkort, eind van DIT jaar (dacht ik, of begin volgend jaar?) zouden beginnen. Het lijkt alsof er nog geen eens plannen zijn?? Die moeten toch openbaar gemaakt worden ??

Ivan
August 26th, 2007, 12:56 AM
Zomer 2008 :)

De BAM besliste om geen maanden op voorhand plannen meer te gaan bekendmaken voor zijn projecten (teveel ophef...)

Mogelijk dus tegen april 2008 pas bekendmaking van de plannen voor de Leien Fase 2...?

Meurisse
August 26th, 2007, 10:44 AM
Was da voor zever!! En aan een openbare bekendmaking doen ze dan ook niet meer mee ofzo? Ik dacht dat iedereen (dus ook BAM) verplicht was zijn of haar plannen voor inzage te leggen in het gemeentehuis. Ruime tijd op voorhand. Blijkbaar vergis ik mij dan toch

Polri
August 26th, 2007, 05:30 PM
Daarom dacht ik even aan het volgende, ipv te kiezen voor een helling, kiezen voor een ondergrondse keerlus.

methode:
- na station opera -2 (oftewel Tenier) een keerlus. De 2 perrons zouden bvb kunnen gebruikt worden als een het opstap, en het andere afstapperron.
- knippen van lijn 24. Tram 24 rijdt van Silsburg ( binnenkort RANST) tot aan opera. Het stuk tot aan schoonselhof ( later Hemiksen en SCHELLE) wordt overgenomen door de tram van EKEREN
- Tram 10 rijdt van Deurne (later Schilde en MALLE) slechts tot Opera
- Tram 12 zou ik ook ineens van de Leien halen, en ipv daarvan het stukje laten rijden van tram 10 (Melkmarkt)

Zou krijgen we :
-2 ondergrondse snelle tramlijnen (van Opera naar Malle en Ranst)
-2 lijnen op de Leien ( tram Ekeren-Schelle & Kaaientram)
-2 lijnen (11 en 12 ) die op rooselvelt de leien kruisen en dienen als lokale lijnen en melkmarkt verbinden me borgerhout en zurenborg

Ik ben het 100% met je eens wat betreft die tram naar Ekeren. Hoboken-Ekeren via de Leien, dat zou een practige Noord-Zuidlijn kunnen zijn.

Waar ik je niet volg is wanneer je tram 12 afleidt naar de Melkmarkt. Het pasgebouwde stuk op de Leien tussen de Brederodestraat en de Bolivarplaats zou dan niet meer worden gebruikt, lijkt me toch wel jammer.

De kaaientram is voor zover ik weet trouwens geen cirkellijn die op de Leien zou komen, maar een lijn die van Petroleum Zuid tot aan het Kattendijkdok zou rijden.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Ivan
August 26th, 2007, 05:42 PM
Je kan de kaaientram in een lus laten rijden langs kaaien - leien OF je kan ze met twee terminussen aan het Eilandje en Petr.Zuid laten rijden op de kaaien

Kan natuurlijk ook gefaseerd gebeuren

Meurisse
August 26th, 2007, 06:01 PM
Bedankt, ik ben dan toch niet alleen die dat logisch zou vinden :)

et pasgebouwde stuk op de Leien tussen de Brederodestraat en de Bolivarplaats zou dan niet meer worden gebruikt, lijkt me toch wel jammer.

Dat had ik ook al gezien, ik zou het stuk traject door de Brederostraat (té smal) vervangen door om te rijden via de Leien, langs de Bolivarplaats en via de Brusselstraat terug aan te sluiten op K. Silvertopstraat.

Dit toch alleszins zeker voor de tram Ekeren-Schelle, desnoods laat men tram 4 nog wel door de brederostraat rijden zoals nu, omdat dit eerder een lokale lijn is.

ter verduidelijking:
http://img464.imageshack.us/img464/3658/trambrederosf8.jpg

Dat tram 12 zou moete veranderen is nu niet zo belangrijk, het lijk mij gewoon logischer, Tram 10 valt weg op de melkmarkt, En op de Leien leek mij het al druk genoeg en overbodig om de 12 te laten bollen tot het justitiepaleis.

Hoe de trams langs de kaaien gaan lopen heb ik het raden naar natuurlijk, ik dacht dat er minstens 2 lijnen zouden gaan lopen. 1 cirkellijn (leien en kaaien, volgens mij staat dat zo ook in RSA) en 1 lijn van petroleum zuid tot Eilandje(metropolis)

Leuk daar diepgaander in te mogen discusieren, ik ga denk binnenkort eens soliciteren bij delijn, of bttb ofzo ^^

Ivan
August 26th, 2007, 06:59 PM
Ik wou ook al zeggen, er wordt hier gewoon het huiswerk gemaakt voor De Lijn :)

Maar al die lijnen zijn zoooo onzeker nog en als ze al gepland zouden zijn is het zelfs voor na 2015, das nog een tijdje dus!

Het is zelfs niet zeker of er wel een Kaaientram en een Singellijn komt! De stad wil een kaaienlijn, De Lijn ziet het minder zitten. Voor de Singel zou een tram dan weer meer gading vinden bij beiden, maar een bus is ook mogelijk! De Singelwerken zijn pas voor 2013-2016. Discussietijd genoeg nog!

Polri
August 27th, 2007, 12:03 PM
Zowel de Kaaientram als de Singeltram zijn voor zover ik weet inderdaad lijnen die op dit moment noch ontworpen, noch gebudgetteerd zijn.

Het zijn enkel "ideetjes" uit respectievelijk het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen en het Masterplan.

De enige lijnen die echt gebudgetteerd zijn, zijn op dit moment (dacht ik) tramlijn 6 (werken begonnen, indienstname: november 2007), verlenging tramlijn 7 naar Boechout en de verlenging van tramlijnen 5 en 10 naar Wijnegem, met aanbouw van een nieuwe stelplaats.

Volgens de planning zullen daarna de tramlijn naar het rond punt van Womelgem (met stukje in de premetro onder de Turnhoutsebaan) en de tramlijn op de Noorderleien naar Ekeren gebudgetteerd en aangelegd worden. (wat logisch is om deze twee samen te nemen, aangezien ze aan de Rooseveltplaats met elkaar verbonden moeten worden)

Verlengingen zoals die naar Hemiksem, Borsbeek, en Kontich zijn naar de "latere" fase van het Masterplan verschoven, en zijn pas voor de periode na 2012 (en aangezien er tegen dan al een nieuwe Vlaamse regering én een nieuw Antwerps bestuur zullen zijn, is de onzekerheid over deze verlengingen dus erg groot)

Ivan
August 27th, 2007, 06:41 PM
Zo is het inderdaad!

Meurisse
August 28th, 2007, 04:02 AM
Maar toch, de wil is er al!! en nu met 3 verlengingen al aanbesteed, en de tram naar Ekeren zo goed als zeker. Ziet het er toch al niet slecht uit voor de toekomst.

Toen men tram 3 verlengde naar keizershoek, en naar zwijndrecht was dat eigenlijk de eerste verlenging sinds men eigenlijk juist alles had afgebroken. Dat heeft dan meer als 10 jaar geduurd eer die er was, en ondertussen bestaat het al weer enkele jaren. Maar wat ik nu eigenlijk wilde zeggen is dat sinds het succes van tram 3, alles toch wat in een stroomversnelling is geraakt!! Nu staat men terug volledig achter het concept TRAM

Dus ik geloof in een sterke wil om ons tramnetwerk deftig uit te breiden !

Polri
August 28th, 2007, 12:01 PM
Toen men tram 3 verlengde naar keizershoek, en naar zwijndrecht was dat eigenlijk de eerste verlenging sinds men eigenlijk juist alles had afgebroken.

Dat klopt niet helemaal. het keerpunt kwam eigenlijk al begin jaren '80. Vanaf toen zijn de afbraken van tramlijnen gestopt, en is men aan de verlengingen begonnen.

- verlenging tramlijn 12 van Bosuil naar Wim Saerensplein (1981)
- verlenging tramlijn 24 met één halte tot aan de grens met Wommelgem (1983)
- verlenging tramlijnen 2 en 4 met één halte in Hoboken (1987)
- verlenging tramlijnen 2 en 15 van Groenplaats tot diep in Linkeroever, via de Brabotunnel (1990)
- Opening nieuwe premetrotunnel met 5 nieuwe haltes (vak Astrid - Sport) (1996)
- Bouw stelplaats "punt aan de Lijn", aanleg spoor op de Groenendaallaan tot Metropolis, aankoop eerste HermeLijnen (1999)

In diezelfde periode (1980-2000) zijn ook verscheidene tram-en busbanen aangelegd, die het OV aanzienlijk hebben versneld (Grote Steenweg, Turnhoutsebaan, ...)

Daarna is men op dat elan verdergegaan, met onder meer de verlengingen van tramlijnen 3, 8 en 12.

Ik ben het wel met je eens dat men weer veel meer achter het concept tram staat dan pakweg 20 jaar geleden, en dat er gelukkig weer veel in openbaar vervoer wordt geïnvesteerd.

Ivan
August 28th, 2007, 12:04 PM
Ik wil een monorail op de Singel!

Polri
August 28th, 2007, 01:04 PM

De "Antigoon Express" :) Zo één die boven de Singel zweeft, haltes met brug naar oa het Sportpaleis en Berchem station, en dwars over Spoor Noord,... ja, kzie het al helemaal zitten :banana:

Meurisse
August 28th, 2007, 01:24 PM
@Polri, Van die eerdere tramverlengingen wist ik niet, mss omdat ik toen nog op de kleuterschool zat :)

De premetro is eigenlijk niet bedoeld ten behoeve van het openbaar vervoer, maar in eerste plaatse ten behoeve van het autoverkeer. Nu denkt men in eerste plaats aan OV en dan aan de auto's (of zo zou het moeten)

En dan ben ik een dromer :p:lol:

>>

Ik had al eens alle mogelijke verlengingen opgesomd vermeld in RSA en mobiliteitsplan. Nu merkte ik op dat ze toch nog paar stukjes vergeten zijn, dus ik zal DeLijn enzo nog maar eens helpen :)

Zo zag mijn plannetje er uit:

http://img212.imageshack.us/img212/4597/antwerpencopy2wl2.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=antwerpencopy2wl2.jpg)

zo kan het ook:

1) tram Schoten verlengen tot St Job
2) Dat stukje is nu niet de moeite e :)
3) Dit men is eigenlijk wél van plan, Boechout - Lier
4) Tram naar Edegem, toch wel een as die men vergeten is denk ik, staat niet in het RSA. Via Elisabethlaan, AZ Middelheim, Prins Boudewijnlaan, tot in Kontich
5) Tram 6 zou men tot aan UA campus laten rijden, waarom niet tot het UZA? Toch ook redelijk belangrijk, voor die 2 kilometer verder
6) Tram eventueel over Boomsesteen weg tot Aartselaar en boom ? :)
7) Tram linkeroever - Kruibeke/Bazel
8) Tram Ekeren/Hoevenen - Stabroek / Zandvliet-berendrecht
9) Tram Kapellen - Putte ( voor de hollanders recht naar metropolis te voeren :lol: )
10) Tram Brasschaat - Wuustwezel

Voila dat is voor het 100-jaren plan van DeLijn, kwestie om binnen 30-40 jaar ook nog iets te kunnen verlengen e :) :banana:

a propos, dit alles in een eengemaakt Antwerpen e :)

CuoreGR
August 28th, 2007, 01:39 PM
http://img212.imageshack.us/img212/4597/antwerpencopy2wl2.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=antwerpencopy2wl2.jpg)
zo kan het ook:

Hehe, zo begint het al aardig op mijn plannetje te lijken :)

overigens, @Ivan enzo: <Simpsons>Monoraaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiil :banana: </Simpsons>
(Ik zou eigenlijk graag een Wuppertalesque Zweeftram zien daar, en een transbordeur over de Schelde. Maar dat had ik al wel eens vermeld, denkik)

Ivan
August 28th, 2007, 01:43 PM
Dat zijn tramplannen genoeg voor tegen 2050 :)

CuoreGR
August 28th, 2007, 05:25 PM
Maar waar ik mij even mee bezig gehouden heb vandaag, is de geplande helling op leien, waar deze lijnen bovengronds zouden komen.

De mogelijkheid die op dit moment wordt bedacht is een helling op de leien, naar het nieuwe station opera(Tenier) onder het bestaande station.

Problemen: lange helling, over de leien komt ook de lijn naar ekeren , en de kaaienlijn, ook tram 12 passeert er, en ook de auto's moeten daar in een helling te komen liggen. Veel te veel op te weinig plaats dacht ik zo!

Stomme vraag misschien, maar als de autotunnel ónder de tramtunnel ligt (of is het omgekeerd?), is het dan ook niet logisch dat beide tunnels ook niet op dezelfde plek bovenkomen, en er dus niet per se plaatsgebrek is?

Meurisse
August 28th, 2007, 05:53 PM
De auto's rijden geloof ik door wat nu de ondergrondse voetgangers passage is.

En het ongebruikte station ligt onder het bestaand.

Maar wat denk ik problematisch is, is niet zozeer de helling zelf, maar ook tramsporen die bovengronds richting ekeren lopen. komt de helling tussen deze sporen uit ? zoals de inrit van tram 3 aan sportpaleis? en daar naast dan nog 2 keer 2 baanvakken, en zijbanen ? Dan denk ik dat de Leien toch iets te smal worden. Maar het is dus afwachten op de ultra geheime plannen...

hix
August 28th, 2007, 06:36 PM
Ik meen dat de reden is dat het nooit de bedoeling was dat de tram na 'Teniers' boven de grond zou komen. Er waren nog twee stations voorzien richting justitiepaleis. Daardoor komt het dat de helling veel te steil zou zijn. Eigenlijk zijn er maar twee mogelijke oplossingen. Ofwel er een kopstation van maken, ofwel nog een nieuw station bouwen zo'n 500 meter zuidelijk...

Ivan
August 28th, 2007, 06:49 PM
Tis eigenlijk inderdaad simpel hoor, de situatie ondergronds.

Voor fase twee komt er een tunnel vlak onder de grond, laten we zeggen - 1. Aan de buitnenste kant van de tunnelmond richting noorden, liggen de tramkokers van de premetro, die nu gebruikt wordt door 2, 3, 5 en 15

De keerlus voor premetro Turnhoutsebaan ligt thv Rooseveltplaats/Kipdorpbrug.

Dus zoals hix het zei zijn er twee mogelijkheden. Want het was volgens mij ooit wel de bedoeling van premetro onder de Leien te voorzien, maar dat is niet doorgegaan. De vermeende afbuiging van de keerlus naar de Leien is oftwel vroegtijdig gestopt en onafgewerkt of geannuleerd.

Volgens mij komt dan daar de parking onder Operaplein.

Het zou nu idd bijna onmogelijk zijn om premetrokoker te voorzien van de keerlus naar de Leien.

Stuffke
August 30th, 2007, 11:37 AM
Ik snap echt niet wie tegen een tramlijn op de fruithoflaan kan zijn. Deze is net aan mijn kot gelegen en daar is op de middenberm genoeg plaats voor een tramlijn zonder dat er te veel groen moet sneuvelen. Wat ik mij wel afvraag is vanaar deze tramlijn gaat komen. Op het einde van de fruithoflaan ligt de spoorlijn richting Mechelen, Brussel. En naar waar zal deze lijn lopen? aansluiten op lijn 15,7?

CuoreGR
August 30th, 2007, 02:11 PM
Een lijn Wilrijk - RUCA - Fruithoflaan - (tunnel onder spoorweg) - Deurne Zuid (evt via Ruggeveldlaan naar Deurne-Noord - Wijnegem) is dat iets?

Meurisse
August 30th, 2007, 02:29 PM
Een lijn Wilrijk - RUCA - Fruithoflaan - (tunnel onder spoorweg) - Deurne Zuid (evt via Ruggeveldlaan naar Deurne-Noord - Wijnegem) is dat iets?

of

RUCA, fruithoflaan, luchthaven, station berchem, premetroingang mercatorstraat, Plantin, Diamant, Astrid, Elisabeth, Handel, Schijnpoort, Sport, en dan oftewel naar Luchtbal ( en tram 6 naar merksem ?) oftewel naar luchtbal.

Polri
August 30th, 2007, 03:35 PM
Ik wil de vreugde niet bederven, maar deze tramlijn op de Fruithoflaan is niet meer dan een ideetje uit het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen.

De lijn komt niet voor in het Masterplan (dat loopt tot 2018), noch in het Pegasusplan, noch maakt hij deel uit van de zogenaamde "hefboomprojecten" van het Ruimtelijk Structuurplan.

Als men ziet hoeveel vertraging er is op die projecten die wél al gepland en gebudgetteerd zijn, dan vrees ik dat er hier nog echt veel water door de Schelde gaat vloeien alvorens we tramsporen op de Fruithoflaan zullen zien :(

Meurisse
August 30th, 2007, 03:46 PM
Ik vrees het ook, nog eens juist het simulatie filmpje gezien van de tramverlenging naar Wijnegem, ik citeer : "...Ik verwacht toch dat we in 2006, begin 2007 naar wijnegem zullen sporen..."

Kleine vertraging dus... en dat is dan nog maar het 1ste project, dat ze nu eens hele die administratieve romslomp vereenvoudigen !! en er eens werk van maakt! Ik zou dit allemaal nog willen meemaken vooraleer ik op pensioen ben( en ik studeer nog)

CuoreGR
August 31st, 2007, 01:21 AM
Ondertussen in het CE-forum gaat het volop over nieuwe metrolijnen (sommige stations in Praag zijn echt om van te watertanden!). Zou een metro in Antwerpen écht niet kunnen (en indien wel: welke lijn/lijnen dan?)
Up to you...

Ivan
August 31st, 2007, 01:27 AM
Heb je de link van die thread?

CuoreGR
August 31st, 2007, 01:41 AM
Goh, er zijn er verschillende (Praag (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=15070272#post15070272), , Boedapest, ...)
De rechtstreekse aanleiding voor mijn post was dit station:

http://www.hochtief-vsb.cz/zdroje/download/reference/4/119/ref119_1344.jpg

Puinkabouter
August 31st, 2007, 02:26 PM
Ook de oude stations van de Praagse metro zijn zeer de moeite.

In mijn ogen kan Antwerpen wel een volwaardige metro met één à twee lijnen gebruiken, eventueel met boa's zoals in Brussel. De stad is er uitgestrekt genoeg voor, en met een goeie 800,000 inwoners in de brede zin, moet het een levensvatbaar project zijn - maar er zouden dan wel trams moeten sneuvelen.

Meurisse
August 31st, 2007, 05:09 PM
Volgens mij is een metro voor Antwerpen NOG altijd NIET cruciaal, met een zeer goed georganiseerd tramnet geraak je ook al wel ver! ( Ga maar eens kijken naar Basel! Een verademing op gebied van OV mét trams)

Volgens mij is ook Antwerpen ( en rest van Vlaanderen) niet dens genoeg, Er leeft wel veel volk hier, maar zeer verspreid. Op de zelfde oppervlakte zou er ergens anders te wereld in een stad 2 à 3 keer meer volk wonen, en dan , DENK IK, wordt een uigebreider OV wél noodzakelijk.

Als we al eens beginnen met ons als grote steden te gedragen, voor Antwerpen niet dus ,morfologische gezien, 1 stad verdeeld over 20 gemeentes, net als voor Brussel, Gent...

hix
August 31st, 2007, 05:23 PM
Ook de oude stations van de Praagse metro zijn zeer de moeite.

In mijn ogen kan Antwerpen wel een volwaardige metro met één à twee lijnen gebruiken, eventueel met boa's zoals in Brussel. De stad is er uitgestrekt genoeg voor, en met een goeie 800,000 inwoners in de brede zin, moet het een levensvatbaar project zijn - maar er zouden dan wel trams moeten sneuvelen.

Als men nu eens begint met de premetro af te werken. Dat kost niet veel want de ruwbouw ligt er al. En als men er dan voor zorgt dat de 'feeder' lijnen volledig in eigen bedding liggen en bediend worden door lange (50 meter) lagevloertrams met een frequentie van 5 minuten. Dan krijgt Antwerpen een 'lichte' metro zoals in Porto. En dat zou toch al fantastisch zijn, nietwaar? En als men dan verder het tramnet uitbouwd naar de randgemeenten en verder...:) Men kan ook de 'feeder' tramlijnen uitbouwen met hier en daar een ondergrondse kruising. Een tramlijn van Brussel naar Antwerpen zou ik ook tof vinden. Brussel-Vilvoorde-Mechelen-Lier-Antwerpen...

Meurisse
August 31st, 2007, 05:29 PM
Als men nu eens begint met de premetro af te werken. Dat kost niet veel want de ruwbouw ligt er al. En als men er dan voor zorgt dat de 'feeder' lijnen volledig in eigen bedding liggen en bediend worden door lange (50 meter) lagevloertrams met een frequentie van 5 minuten. Dan krijgt Antwerpen een 'lichte' metro zoals in Porto. En dat zou toch al fantastisch zijn, nietwaar? En als men dan verder het tramnet uitbouwd naar de randgemeenten en verder...:) Men kan ook de 'feeder' tramlijnen uitbouwen met hier en daar een ondergrondse kruising. Een tramlijn van Brussel naar Antwerpen zou ik ook tof vinden. Brussel-Vilvoorde-Mechelen-Lier-Antwerpen...

Zeer juist, ik noem die "feeder-lijnen" van jou enkel liever stamlijnen met al dat engels toch :)

Die 50 meter trams zie ik direct zitten, de bestaande trams kunnen ze zo veranderen, vijsje losmaken, 4 tussenbakken er tussen, terug vastmaken, en 50 meter tram is klaar! Die zou nu al zelfs heel goed van paskomen, tijdens de spits op de drukste lijnen ( 2, 3, 15, ...) en bvb bij grote manifestaties (sportpaleis, een doorsnee zondag-happeningdrukte als er iets te doen valt in het centrum :nuts: ...)

CuoreGR
August 31st, 2007, 06:38 PM
Brussel-Vilvoorde-Mechelen-Lier-Antwerpen...
¿Que? Doe dan ineens Brussel-Aalst-Gent-Beveren-Antwerpen ;)

Nee, ik was het mezelf ook wel aan't denken, beter premetrolijnen in gebruik nemen (én nog één tunneltje bij, dat traject dat ik net heb doorgemaild gekregen (danku Bartolomew!) is mss nog wel interessant. Kunnen we dààr nog mooie stations opzetten ;)

CuoreGR
August 31st, 2007, 06:40 PM
Even in een andere post, want het gaat over totaal iets anders.
Daarnet voor de eerste keer in maanden weer eens bovengronds gerooseveltplaatst (rooseveltgeplaatst?), en mijn spontane moordneigingen jegens de ontwerpers van dat onding kwamen weer boven. Je moet maar eens kijken wat een bus 41 voor heksentoeren moet uithalen voor die aan de halte is :bash:

(De oplossing is nochtans vrij simpel, denkik?)

Puinkabouter
August 31st, 2007, 06:44 PM
"Gerooseveltplaatst" zou de correcte vorm zijn, mocht 'rooseveltplaatsen' een echt Nederlands werkwoord zijn. Dat volkomen en geheel terzijde.

Den Antwerpenaar
August 31st, 2007, 06:55 PM
Ik ben gisteren van Lokeren naar Antwerpen met de bus geweest. Dat doe ik NOOIT meer ! Dat duurde maar liefst 1 uur 45 min tot ik daar was. Ik heb dan nog in Melsele (P+R) de tram genomen, anders zat ik er nog langer op !
En om terug te komen was nog erger. Vanop Antwerpen-Linkeroever heb je 's avonds bijna geen bussen meer terug naar Lokeren. Ik ben teruggekeerd met de premetro naar Centraal Station en daar een enkel ticket naar Lokeren gekocht om met de trein terug te komen ! Leve de trein!:lol:

on-topic: ze gaan de Rooseveltplaats toch helemaal renoveren ? Mijn grootouders (die in Antwerpen wonen) hebben zo eens een boekje gekregen van de Stad Antwerpen met alle werken erin en dat stond daarbij !:)

CuoreGR
August 31st, 2007, 07:01 PM
@fluim: dat hangt ervanaf of "roosevelt" een 'afscheidbaar deel' is, niet? Leve de neologismen, in elk geval ;)

@denantwerpenaar: ik woon OOK in Antwerpen, maar ik heb zo'n boekje nog niet gezien. Mocht je er eens je hand op kunnen leggen... (En ja, Lokeren-Antwerpen, da's een bus van het kaliber Mechelen-Antwerpen, die ik daarstraks nog eens genomen heb. 70 minuten voor 25 kilometer, leve de omwegen)
(Waar ik op aanstuurde voor de roosevelt, was trouwens een simpele noodoplossing... want als we op die grote werken gaan moeten wachten... :ohno:)

en nu... @food :cheers:

Meurisse
August 31st, 2007, 07:02 PM
het zou crimineel zijn de rooseveltplaats niet te renoveren :) Deze wordt dus idd volledig heringericht, samen met de Leien fase 2 en ondereandere ook het operaplein

Btw ik heb dat boekje ook :)

hix
August 31st, 2007, 07:12 PM
¿Que? Doe dan ineens Brussel-Aalst-Gent-Beveren-Antwerpen ;)

Nee, ik was het mezelf ook wel aan't denken, beter premetrolijnen in gebruik nemen (én nog één tunneltje bij, dat traject dat ik net heb doorgemaild gekregen (danku Bartolomew!) is mss nog wel interessant. Kunnen we dààr nog mooie stations opzetten ;)

Ik heb Lier daar bijgezet omdat de tram eerder lokaal zou gebruikt worden. Lierenaars, Mechelaars, Vilvoordenaars zullen eerder de trein gebruiken voor hun langere verplaatsingen. Deze tram zou in andere verplaatsingsbehoeften voorzien. Daarom is mijn lijn niet absurd, ze verbindt belangrijke steden met elkaar. Niemand zal de tram van Antwerpen naar Brussel nemen, wel misschien van Lier naar Duffel of van Mechelen naar Zemst.

Meurisse
September 5th, 2007, 05:51 PM
Nieuwe tramlijn leidt naar Metropolis

http://img80.imageshack.us/img80/5103/ffe6ff4a47384c41bd304a7of9.jpg (http://imageshack.us)

Begin november opent Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt de twaalfde tramlijn in Antwerpen: lijn 6. De nieuwe, 10 kilometer lange lijn verbindt het bioscoopcomplex Metropolis op Luchtbal via de Groenendaallaan en de premetro met de Olympiadepoort op het Kiel.

Op weekdagen rijdt de HermeLijn om de tien minuten. Voor de exploitatie van de 6 zijn 37 trambestuurders en negen lagevloertrams nodig.

De nieuwe tramlijn stond al een tijd op de verlanglijst van minister Van Brempt (sp.a). De bewindsvrouw is blij dat de traminfrastructuur in de Groenendaallaan en Minister Delbekelaan eindelijk volwaardig kan worden ingeschakeld. Vandaag worden de sporen alleen bereden door de trams naar en van de remise Punt aan de Lijn aan de Noorderlaan.

"Lijn 6 is zowel een evenementenlijn als een minder-hinderlijn. Aan de lijn liggen talrijke attractiepolen zoals Metropolis, het Sportpaleis, de dierentuin, Aquatopia, de UGC-bioscopen aan de De Keyserlei, deSingel en Antwerp Expo. De nieuwe lijn biedt de automobilisten die naar het centrum moeten een goed, snel en ook goedkoop alternatief. Zeker nu ingrijpende werkzaamheden in het raam van het Masterplan in het noorden van Antwerpen voor de deur staan. Lijn 6 moet in die periode voor minder hinder zorgen."

P+R aan Cromwell-tank

Lijn 6 ligt volledig op eigen bedding. Een perfecte doorstroming vereist wél een actieve beïnvloeding van de verkeerslichten door de tram. "Ik ga zowel met de stad als het gewest hierover praten", kondigt Van Brempt aan. "Wij investeren 4 miljoen euro in de nieuwe tramlijn. Ik verwacht dan ook medewerking van andere overheden. Een groene golf voor de tram is niet auto-onvriendelijk. Integendeel."

Van Brempt gaat ook praten met het stadsbestuur over de aanleg van een P+R-terrein aan de Cromwell-tank, vlakbij de halte van tramlijn 2 en vanaf november ook lijn 6. "Het moet een stijlvol parkeerterrein met veel groen worden."

Tram en trolleybus

Eric Keutgens, tramhistoricus en coördinator van het Vlaams Tram- en Busmuseum in Berchem, is opgetogen over de komst van lijn 6. "De nieuwe lijn past perfect in het streven om van Antwerpen een tramstad te maken. Het is ook verstandig dat voor een laag lijnnummer werd gekozen. Ook uit oogpunt van de reiziger."

Al eerder was er in de metropool een tramlijn met het nummer 6. "Op 22 april 1903 werd lijn 6 in gebruik genomen. De tram reed tussen de Pothoek en de Brusselstraat op het Zuid waar een zwembad was. Op 24 september 1938 werden de trams tussen de Pothoek en de Brouwersvliet vervangen door trolleybussen. Vanaf 20 oktober van dat jaar reden de trolleybussen door naar het Zuidstation", vertelt Keutgens.

De milieuvriendelijke trolleybussen hielden het vol tot en met 30 maart 1964. Dieselbussen namen hun taak over. Vandaag vormen de lijnnummers 6 en 34 een paar op de ringlijn die via Antwerpen, Berchem en Borgerhout loopt. Voor deze lijn zal De Lijn een ander nummer moeten zoeken. In de ene richting 34, in de andere 43?

zaterdag 27 oktober rijdt tram 6 !! Dan kan ons Kathleen weer eens op de foto:cheers: Als ze dan ook eens ff kijkt naar mijn lijstje met gewenste tramverlengingen :banana:

CuoreGR
September 6th, 2007, 01:06 AM
zaterdag 27 oktober rijdt tram 6 !! Dan kan ons Kathleen weer eens op de foto:cheers: Als ze dan ook eens ff kijkt naar mijn lijstje met gewenste tramverlengingen :banana:
Zorg dat je dat zeker mee hebt dan he! Ik zal er dan ook staan met mijn lijstje, goed? ;)

Troske
September 6th, 2007, 08:31 AM

Maak anders ook wat reclame voor deze site, dan ziet ze wat er nog zo al leeft onder de mensen :)

Meurisse
September 6th, 2007, 04:38 PM
Zorg dat je dat zeker mee hebt dan he! Ik zal er dan ook staan met mijn lijstje, goed? ;)

Ok, Ik zie u daar dan ;)
Met mijn bundel "pegassus-plan II 2025-2075"

Maak anders ook wat reclame voor deze site, dan ziet ze wat er nog zo al leeft onder de mensen :)

Aan wat dacht je ? Spandoeken, T-shirts, ... :banana: ?

CuoreGR
September 7th, 2007, 01:42 PM
Aan wat dacht je ? Spandoeken, T-shirts, ... :banana: ?

een knappe gebodypainte dame met de url op? :cheers: </fata morgana brasschaat>

Meurisse
September 7th, 2007, 01:58 PM
een knappe gebodypainte dame met de url op? :cheers: </fata morgana brasschaat>

lol, daar kan voor gezorgd worden, mijn lief deed daar namenlijk aan mee :d

die wilt dat gerust opnieuw doen :banana:

CuoreGR
September 7th, 2007, 02:37 PM
Interessant :p
<off-topic> (Was die er toevallig ook in Mechelen?) </off-topic>

Meurisse
September 7th, 2007, 06:01 PM
Interessant :p
<off-topic> (Was die er toevallig ook in Mechelen?) </off-topic>

<nog meer off-topic> Nee, toch niet da ik weet</gedaanmetoff-topic>

CuoreGR
September 7th, 2007, 08:08 PM
Weer on-topic: Antwerpen krijgt er 3 nieuwe intercityverbindingen bij: een derde IC-lijn Antwerpen-Gent (na Antw-G-Oostende en Antw-G-Lille), een tweede IC-lijn Antwerpen-Charleroi en een mini-IC naar Brecht.

Er staan nog een nieuwe verbinding in de pijplijn voor 2009(?): een IC Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven.

Bovendien komt er een IR Antwerpen-Turnhout en rijdt de IR Geraardsbergen-Brussel-Mechelen door tot Antwerpen.

In other words: leve de NMBS! (who needs an NMVS?) :lol:

Meurisse
September 8th, 2007, 03:42 PM
Weer on-topic: Antwerpen krijgt er 3 nieuwe intercityverbindingen bij: een derde IC-lijn Antwerpen-Gent (na Antw-G-Oostende en Antw-G-Lille), een tweede IC-lijn Antwerpen-Charleroi en een mini-IC naar Brecht.

Er staan nog een nieuwe verbinding in de pijplijn voor 2009(?): een IC Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven.

Bovendien komt er een IR Antwerpen-Turnhout en rijdt de IR Geraardsbergen-Brussel-Mechelen door tot Antwerpen.

In other words: leve de NMBS! (who needs an NMVS?) :lol:

Met ons Centraal Station dat ff in capaciteit verdubbeld ( 2 ?of 4? extra perronnen en dubbel zolange perronlengte) is het niet meer als logisch dat ze da gaan gebruiken e:p Anders was het maar zonde van de centen :)

We kunnen er alleen maar beter van worden, nu nog het GEN!

poller1
September 10th, 2007, 09:19 AM
Met ons Centraal Station dat ff in capaciteit verdubbeld ( 2 ?of 4? extra perronnen en dubbel zolange perronlengte) is het niet meer als logisch dat ze da gaan gebruiken e:p Anders was het maar zonde van de centen :)

We kunnen er alleen maar beter van worden, nu nog het GEN!

Om in de sfeer vab een gen te blijven : een goede naam voor dat GEN is misschien DNA

(die NA kan dan voor NETWERK ANTWERPEN staan, de D da weet ik nog niet...:) )

Duur? Degelijk? Divers? Doordacht? :bash:

TNA zou wel makkelijker in te vullen zijn.

hix
September 10th, 2007, 11:04 PM
Om in de sfeer vab een gen te blijven : een goede naam voor dat GEN is misschien DNA

(die NA kan dan voor NETWERK ANTWERPEN staan, de D da weet ik nog niet...:) )

Duur? Degelijk? Divers? Doordacht? :bash:

TNA zou wel makkelijker in te vullen zijn.

Dynamisch Netwerk Antwerpen
Doorrijden Naar Antwerpen

ƒƒ
September 10th, 2007, 11:35 PM
Speciaal Netwerk Op Berchem
:)

CuoreGR
September 11th, 2007, 03:16 AM

(die NA kan dan voor NETWERK ANTWERPEN staan, de D da weet ik nog niet.
Ik had gedacht aan "kat": Korte Afstands Treinen. Een logo is dan makkelijk verzonnen. ;)

poller1
September 11th, 2007, 09:09 AM
Ik had gedacht aan "kat": Korte Afstands Treinen. Een logo is dan makkelijk verzonnen. ;)

En een agressieve treinsnuit ook!

Benonie
September 11th, 2007, 05:08 PM
http://www.wiha-design.nl/images/garfield02.JPG

ƒƒ
September 11th, 2007, 08:55 PM
En het logo is geworden... de handdoek van Benonie! ;)

zuidbewoner
September 14th, 2007, 04:51 PM
Zes kandidaten voor tramprojecten Antwerpen

Er hebben zich zes kandidaten aangediend om via Publiek Private Samenwerking (PPS) de eerste tramprojecten uit het Masterplan Antwerpen uit te voeren.

Van die zes kandidaten zullen er maximaal vijf een offerte mogen indienden. Dat meldt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) vrijdag in een persbericht.

In het voorjaar van 2008 moeten de eerste tramprojecten of Brabo-projecten uit het Masterplan Antwerpen starten. Het gaat om de tramverlengingen Deurne-Wijnegem, Mortsel-Boechout en de stelplaats Deurne.

Om deze projecten te realiseren zullen de BAM en De Lijn in een PPS-formule samenwerken met een privé-partner. Daarvoor hebben zich nu zes consortia aangediend. Het gaat om ANTRAM (met onder meer Jan De Nul), Denys-Aswebo-Kumpen-NIBC Infrastructure Partners, Sesam (o.a. Wegebo en Besix), Structon-Fortis, THV Silvius (met o.a. Heijmans Infra nv) en TRAVANT (o.a. Fabricom)

In een eerste selectiefase wordt gekeken welke consortia het meest geschikt zijn om de projecten te dragen. Uiteindelijk zullen er minimum 3 en maximum 5 kandidaten worden weerhouden. Die zullen begin oktober een bestek ontvangen. Bedoeling is dat de geselecteerde consortia eind november hun offerte overmaken.

Meurisse
September 14th, 2007, 09:13 PM
EINDELIJK nu is het dan toch echt aan het beginnen, volgens hun oude presentatiekes van masterplan antwerpen zouden we nu al aan het trammen zijn naar wijnegem.... Maar het gaat toch echt beginnen :)

johanvl
September 20th, 2007, 09:22 PM
kging onlangs voorbij het station in berchem en had den indruk dat ze de hal onder de sporen (eindelijk) ook aan't heraanleggen waren. Kan iemand dat bevestigen?!? Tzou in alle geval wel is tijd gaan worden dat ze die communistische look vervangen door iets fris en nieuws.

Puinkabouter
September 20th, 2007, 10:15 PM
Waarom zegt iedereen over lelijke stationshallen etc. dat ze 'communistisch' ogen?

Zoek eens foto's van de metrostations in Moskou of Kazan. (Wie te lui is: in Moskou zijn het vaak Versaille-achtige ruimtes met lusters en zuilen, in Kazan lijken het wel museumzalen met marmerbekleding).

En herformuleer dan: "Tzou in alle geval wel is tijd gaan worden dat ze die kapitalistische look vervangen door iets fris en nieuws".

Polri
September 21st, 2007, 01:24 AM
Ze zijn de gang onder de sporen inderdaad aan het heraanleggen!

De helft is al betegeld met van die witte tegels. Niet meteen het allerspeciaalste, maar toch een enorme vooruitgang tegenover de badkamertegels uit de jaren '50 die er vroeger lagen ;)

johanvl
September 21st, 2007, 06:03 PM
Waarom zegt iedereen over lelijke stationshallen etc. dat ze 'communistisch' ogen?

Zoek eens foto's van de metrostations in Moskou of Kazan. (Wie te lui is: in Moskou zijn het vaak Versaille-achtige ruimtes met lusters en zuilen, in Kazan lijken het wel museumzalen met marmerbekleding).

En herformuleer dan: "Tzou in alle geval wel is tijd gaan worden dat ze die kapitalistische look vervangen door iets fris en nieuws".

:nuts: :lol:
't is hoe je het noemt :) in rusland heb ik er ook al slechte gezien ze. tzijn vooral de metrostations die er pracht en praal zijn, maar die zijn van na de val v/h communisme :)
Mr met kapitalistische look kan ik ook leven ... :lol:

Puinkabouter
September 21st, 2007, 09:33 PM
Eigenlijk is de reden waarom ze er zo spectaculair uitzien, net dat communisme. Ze dateren echt van die tijd. De reden is omdat openbaar vervoer zeer hoog in het vaandel werd gedragen (het is dan ook een zeer gemeenschappelijk project, en dat past goed in het kraam van het communisme), en dat merk je.

Veel metronetten die onder een communistisch regime zijn gebouwd, ogen vrij spektaculair of toch zeer verzorgd. Denk bvb. ook aan Praag.

Murano
September 21st, 2007, 11:57 PM
Ze zijn de gang onder de sporen inderdaad aan het heraanleggen!

De helft is al betegeld met van die witte tegels. Niet meteen het allerspeciaalste, maar toch een enorme vooruitgang tegenover de badkamertegels uit de jaren '50 die er vroeger lagen ;)

Inderdaad, zeker een vooruitgang. Ben er vandaag een ticket moeten gaan kopen nog nadat ik de verkeerde trein had genomen :nuts: .
Mooie locketzaal trouwens, eerste keer dat ik daar een ticket kocht.

rjk
September 27th, 2007, 01:33 AM
Ik vind het hier saai :)

Ivan
September 27th, 2007, 03:42 AM
das nog eens gesproken! same here, deze post gaat al lang niet meer over de titel

Pelias
October 1st, 2007, 08:48 AM
Ik had een vraagje. Heeft er iemand nog nieuws of informatie over de renovatie van het premetrostation diamant? Ik kijk daar namelijk echt naar uit, het is dan ook dringend nodig! Een tijd geleden stond er een artikel in de krant dat ze het station meer open gingen werken e.d. maar ik kan nergens nog verdere informatie vinden. Ook de site van de lijn geeft geen updates of dergelijke. Weet er iemand meer?

johanvl
October 1st, 2007, 11:57 AM
Ik had een vraagje. Heeft er iemand nog nieuws of informatie over de renovatie van het premetrostation diamant? Ik kijk daar namelijk echt naar uit, het is dan ook dringend nodig! Een tijd geleden stond er een artikel in de krant dat ze het station meer open gingen werken e.d. maar ik kan nergens nog verdere informatie vinden. Ook de site van de lijn geeft geen updates of dergelijke. Weet er iemand meer?

Kzal probere er een van de dagen is langs te gaan opweg naar de unief. Kzal voor beeld en uitleg zorgen :nuts:

Pelias
October 2nd, 2007, 04:32 PM
Bedankt! Het is niet dat ik er weinig passeer hoor. Ik had er dan ook niet aan gedacht beelden van op het forum te zetten maar dit kan voor anderen wel leuk zijn! Ik vraag me vooral af wanneer ze nu gaan beginnen en met wat ze nu al bezig zijn. Dat plafond dat ze bijv verwijdert hebben in een van de twee rijrichtingen dat was blijkbaar nog niet het echte begin der werken. :ohno:

Murano
October 3rd, 2007, 10:27 PM

Allesinds kan je nu al van het onderste tussenverdiep in het centraal-station rechstreeks het station Diamant via een trap binnenwandelen..

Dtje
October 4th, 2007, 08:03 PM
In Antwerpen mogen ze ook eens een volwaardige metrolijn bouwen

rjk
October 5th, 2007, 03:17 AM
In Antwerpen mogen ze ook eens een volwaardige metrolijn bouwen

Ja dat vind ik ook. Het zouden er wel meerdere mogen zijn. Ik vind dat het iets is wat bij een grootstad hoort.

Puinkabouter
October 5th, 2007, 11:18 AM
Éentjes is wel genoeg. Bij het aanleggen van een zware metro heb je normaalgezien een paar vuistregels om een renderend systeem te bekomen, oa.: een miljoen of meer inwoners (in de 'metro area' - Antwerpen komt aan ong. 800.000), per halte iets van 30.000 inwoners. 'k Weet wel niet meer waar ik dat gelezen heb...

Een VAL-systeem (zoals in Rijsel, Rennes, Toulouse,...) lijkt mij haalbaarder - in de zin dat het goedkoper is, met kleinere toestellen rijdt, etc. Bovendien heeft het al bewezen dat het ook in kleine steden (Rennes is amper zo groot als Gent) geen verliespost is.

www.Rotterdam.nl
October 5th, 2007, 12:13 PM
800.000 mensen in de Metro? Dat is minder dan ik had verwacht. En dat meen ik positief. Antwerpen maakt een grootsere indruk.

poller1
October 5th, 2007, 12:30 PM
800.000 mensen in de Metro? Dat is minder dan ik had verwacht. En dat meen ik positief. Antwerpen maakt een grootsere indruk.

tja in een land waar Sint-Niklaas, Mechelen, en waarom niet Beveren en Lier hun eigen 'Metro Area' claimen én krijgen is dat niet zo verwonderlijk...

Puinkabouter
October 5th, 2007, 12:31 PM
Ik baseer mij op wat urbanrail.net zegt over Antwerpen.

poller1
October 5th, 2007, 01:26 PM
Ik baseer mij op wat urbanrail.net zegt over Antwerpen.

Dacht ik al, daar staat dat inderdaad, ja!

De_Smoel
October 6th, 2007, 03:01 PM
Ik heb gelezen dat er in metro area van Antwerpen zo'n 1 128 828 inwoners wonen. Die 800 000 inwoners zal eerder de urban area zijn of zo.

Puinkabouter
October 6th, 2007, 03:13 PM
En waarmee definieer je dat dan eigenlijk?

De_Smoel
October 6th, 2007, 03:40 PM
De urban area is gewoon al het stedelijk gebied van en rond Antwerpen waar de densiteit hoog genoeg is.

Benonie
October 6th, 2007, 05:53 PM
De urban area is gewoon al het stedelijk gebied van en rond Antwerpen waar de densiteit hoog genoeg is.

En dat zijn min of meer de 800.000 mensen die met een eventuele vorm van metro gediend kunnen worden?

Ik denk dat we ons niet veel illussies moeten maken. Een echte metro komt er in Antwerpen gewoon niet. Staat op geen enkele langetermijnplanning van De Lijn, en is ontzettend duur.
Ik denk dat we blij mogen zijn met de verdere uitbouw van de tramlijnen in eigen bedding en het uitbreiden van de bestaande premetrolijnen in de bestaande tunnels.
Een noord-zuidmetro onder de oude stad zou nochtans geen overbodige luxe zijn, want daar is een eigen trambedding onmogelijk...

Trouwens, de Poolse hoofdstad Warschau (1,7 mln inwoners!) heeft slechts één vrij recente metrolijn. De rest zijn trams, helemaal in eigen bedding.
In het oude centrum is zo goed als geen openbaar vervoer. Geen trams, geen metro, geen bussen.
Dat is ook het geval in de grootste havenstad Gdansk.
Die stad is even groot als Antwerpen, en heeft helemaal geen (pre)metro.
Alleen trams en bussen rond het centrum, niks erbinnen....

Niet dat we ons daar moeten aan spiegelen, maar laat ons nu ook weer niet wanhopen.

Meurisse
October 6th, 2007, 11:14 PM
voor een metro is Antwerpen niet dens genoeg denk ik, om rendabel genoeg te zijn, moest er nu in de grote omgeving, ipv 800.000 mensen eerder een miljoen of anderhalf wonen ...

Met een goed georganiseerd tramnetwerk kan je ook al ver geraken (zie Basel etc ...)

Moest dat verzadigd geraken, overstappen naar premetro, en als dat niet meer voldoet DAN metro. En dan zijn we toch 50 jaar verder :)

Puinkabouter
October 6th, 2007, 11:25 PM
Bovendien heeft Antwerpen wel een behoorlijk goed uitgewerkt tramnetwerk, om U tegen te zeggen, en waar bovendien toch naar behoren in wordt geïnvesteerd.

LochNESS
October 7th, 2007, 12:17 AM
Antwerpen heeft een ontzettend dicht tramnetwerk waar de meeste tramsteden in Nederland nog wat van kunnen leren. Ook hier wordt overigens niet erg veel Metro gebouwd omdat tunnelen zeer duur is (zeker in veen of klein gronden waar Antwerpen waarschijnlijk op ligt) Hoe breed zijn de premetro tunnels eigenlijk? Zou daar een 'zwaar' metro voertuig doorheen kunnen?

In Nederland is momenteel wel een uitbreiding gaande. Amsterdam is bezig aan de Noord-Zuidlijn (een lange boortunnel onder de historische stad door) en Rotterdam met een aansluiting op een verbinding naar Den Haag (Randstadrail) maar al in Rotterdam komt deze boven de grond en eigenlijk de aansluiting daar is een herbestemming van een bestaande spoorlijn die is aangepast voor metro gebruik (of lightrail zo je wilt) Aan de andere kant, beide steden hebben een metroarea van rond de 1,5 miljoen dus net groter. Toch kan ik zeggen dat de premetro netwerken toch wel erg gaaf zijn. Jammer alleen dat er zoveel alleen half zijn voltooid of wel voltooid maar nooit volledig in gebruik zijn genomen.

hix
October 7th, 2007, 12:54 AM
Eigenlijk vind ik Brussel al te klein voor een echte metro. In Antwerpen is de premetro toch een mooi concept. Alleen de bestaande tunnels in gebruik nemen en een 500 tal meter en één station bijbouwen tussen opera en justiepaleis om de tram te laten bovenkomen... Dit in combinatie met uitbreiding en modernisering van het tramnet en aankoop van lange trams voor de ondergrondse stukken (en de bovengrondse sneltramlijnen) zou Antwerpen een fantastisch OV kunnen geven, en dit voor een fractie van de kostprijs van een echte metro. Die lange trams zouden er ondergronds ook als echte metrostellen kunnen uitzien, zoals in Amsterdam...

Meurisse
October 7th, 2007, 11:53 AM
Antwerpen heeft een ontzettend dicht tramnetwerk waar de meeste tramsteden in Nederland nog wat van kunnen leren. Ook hier wordt overigens niet erg veel Metro gebouwd omdat tunnelen zeer duur is (zeker in veen of klein gronden waar Antwerpen waarschijnlijk op ligt) Hoe breed zijn de premetro tunnels eigenlijk? Zou daar een 'zwaar' metro voertuig doorheen kunnen?

In Nederland is momenteel wel een uitbreiding gaande. Amsterdam is bezig aan de Noord-Zuidlijn (een lange boortunnel onder de historische stad door) en Rotterdam met een aansluiting op een verbinding naar Den Haag (Randstadrail) maar al in Rotterdam komt deze boven de grond en eigenlijk de aansluiting daar is een herbestemming van een bestaande spoorlijn die is aangepast voor metro gebruik (of lightrail zo je wilt) Aan de andere kant, beide steden hebben een metroarea van rond de 1,5 miljoen dus net groter. Toch kan ik zeggen dat de premetro netwerken toch wel erg gaaf zijn. Jammer alleen dat er zoveel alleen half zijn voltooid of wel voltooid maar nooit volledig in gebruik zijn genomen.

Onze premetro is indertijd voorzien om ooit omgebouwd te worden naar metro (net zoals in Brussel) , dus ooit kan dat er nog altijd eens van komen!

hix
October 7th, 2007, 03:12 PM
Onze premetro is indertijd voorzien om ooit omgebouwd te worden naar metro (net zoals in Brussel) , dus ooit kan dat er nog altijd eens van komen!

Is dat zo? Ik durf dat te betwijfelen. Ik denk dat van in het begin de Antwerpse 'premetro' voorzien was om een light-metro te worden. De perrons liggen ook allemaal laag en niet zoals in Brussel hoog met een verlaagd stukje...

Puinkabouter
October 7th, 2007, 03:22 PM
Ik zou het ook betwijfelen want sommige haltes liggen daarvoor veel te dicht bij elkaar. Ook is het leggen van meterspoor dan toch een ferme verloren investering geweest.

Neil Johnson
October 7th, 2007, 04:06 PM
Ik denk niet dat een echte metro nodig is in Antwerpen. Wél de ingebruikname van de slapende prémetro, en zoals hier al eens eerder gezegd is (en oorspronkelijk ook gepland dacht ik) een nieuwe aftakking onder de oude stad (Paardemarkt/Studentenbuurt, Grote Markt, Nationale Straat).

Benonie
October 7th, 2007, 06:59 PM
Ik denk niet dat een echte metro nodig is in Antwerpen. Wél de ingebruikname van de slapende prémetro, en zoals hier al eens eerder gezegd is (en oorspronkelijk ook gepland dacht ik) een nieuwe aftakking onder de oude stad (Paardemarkt/Studentenbuurt, Grote Markt, Nationale Straat).

Waarschijnlijk zal in de toekomst een nieuwe tramlijn langs de Kaaien soelaas bieden.
Daar is bij de heraanleg een tram in eigen bedding voorzien.
Dat wordt dus een auto- en filevrije noord-zuidverbinding die rakelings langs de historische binnenstad passeert.
Lijkt me trouwens een pak leuker en mooier dan een ondergrondse tram in een donkere schacht waar je eerst 65 meter door een ongezellige gang loopt en enkele defecte roltrappen moet nemen. :)

Ali_B
October 8th, 2007, 01:43 AM
Eigenlijk vind ik Brussel al te klein voor een echte metro. In Antwerpen is de premetro toch een mooi concept. Alleen de bestaande tunnels in gebruik nemen en een 500 tal meter en één station bijbouwen tussen opera en justiepaleis om de tram te laten bovenkomen... Dit in combinatie met uitbreiding en modernisering van het tramnet en aankoop van lange trams voor de ondergrondse stukken (en de bovengrondse sneltramlijnen) zou Antwerpen een fantastisch OV kunnen geven, en dit voor een fractie van de kostprijs van een echte metro. Die lange trams zouden er ondergronds ook als echte metrostellen kunnen uitzien, zoals in Amsterdam...

Dat zou ik niet durven zeggen, als van vandaag of morgen de metro in Brussel niet meer rijdt dan krijgt Brussel een infarct. Ik vraag me af op welke basis jij deze uitspraken doet. Nu al is het Brussels metronetwerk verzadigd, vandaar de recente aankoop van de befaamde "boa's", alsook het sluiten van de kleine ringlijn. Er gaan nu ook meer en meer stemmen op om een Noord-Zuid metrolijn aan te leggen daar wijken in Schaarbeek in het Noorden en Sint-Gillis/Vorst/Ukkel hoge densiteit kennen, smalle straten, waar een tram geen eigen bedding kent en waar deze dus vastrijden. Brussel heeft net te weinig metro. De metro in Brussel kan best qua metroverkeer renderen in Noord-zuid en oost-west als circulaire richtingen en misschien zelfs naar de verschillende invalswegen. Vergeet niet dat het Brussels Hoofdstedelijk gewest meer dan een miljoen inwoners telt terwijl de Vlaamse rand best bij d brusselse metro area gerekend mag worden, zoals St-Pietersleeuw, kraainem, Vilvoorde, Zaventem etcetera... en Brussel ook een half miljoen Vlaamse en Waalse pendelaars kent ...

antwerpenaar
October 8th, 2007, 11:56 AM
Problematisch in Antwerpen blijven de stadsbussen.In de spits zitten ze overvol.Voor zover ik weet worden er op de stadslijnen geen gelede bussen ingezet.Misschien omdat het in de smalle straten moeilijk manoevreren is met deze 18 meter lange voertuigen.Ook de regelmaat laat veel te wensen over.Op de lijnen waar geen vrije busbaan is (en dat zijn de meeste stadslijnen) zijn er vooral in de spits forse vertragingen.Ik neem dagelijks ringlijn 34 en het gebeurt niet zelden dat ik 30 minuten of meer op een bus moet wachten tussen 16 en 17 u.

johanvl
October 8th, 2007, 08:05 PM
Problematisch in Antwerpen blijven de stadsbussen.In de spits zitten ze overvol.Voor zover ik weet worden er op de stadslijnen geen gelede bussen ingezet.Misschien omdat het in de smalle straten moeilijk manoevreren is met deze 18 meter lange voertuigen.Ook de regelmaat laat veel te wensen over.Op de lijnen waar geen vrije busbaan is (en dat zijn de meeste stadslijnen) zijn er vooral in de spits forse vertragingen.Ik neem dagelijks ringlijn 34 en het gebeurt niet zelden dat ik 30 minuten of meer op een bus moet wachten tussen 16 en 17 u.

Niet alleen de bussen zitten overvol, de trams zitten ook altijd overladen vol, het enige voordeel is dat deze wel op tijd rijden... Alle openbaar vervoer (Tram, bus, trein) zit stampvol tijdens de spitsuren. Het enige wat men hier aan kan doen is grotere trams en bussen waar mogelijk. Bussen die door de kleine straatjes rijden kunnen idd niet al te lang zijn, maar deze zouden wel frequenter kunnen rijden ... deLijn zou een voorbeeld moeten nemen aan de nmbs, die hun treinen de laatste jaren een heel stuk langer hebben gemaakt :p zes-wagon-trams lijkt me wel wat :banana:

CuoreGR
October 8th, 2007, 11:50 PM
Niet alleen de bussen zitten overvol, de trams zitten ook altijd overladen vol, het enige voordeel is dat deze wel op tijd rijden...
uhm, toch niet allemaal dan... De metro's kunnen vlot door, maar Astridpleintrams worden wel stevig geplaagd door die idiote inrichting daar hoor...

Polri
October 9th, 2007, 01:02 AM
Niet alleen de bussen zitten overvol, de trams zitten ook altijd overladen vol, het enige voordeel is dat deze wel op tijd rijden... Alle openbaar vervoer (Tram, bus, trein) zit stampvol tijdens de spitsuren. Het enige wat men hier aan kan doen is grotere trams en bussen waar mogelijk. Bussen die door de kleine straatjes rijden kunnen idd niet al te lang zijn, maar deze zouden wel frequenter kunnen rijden ... deLijn zou een voorbeeld moeten nemen aan de nmbs, die hun treinen de laatste jaren een heel stuk langer hebben gemaakt :p zes-wagon-trams lijkt me wel wat :banana:

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vrees dat dat daarvoor eerst aanpassingswerken nodig zijn aangezien veel tramhaltes nu al met moeite een Hermelijn aankunnen.

Gelukkig hebben ze de nieuwe haltes zoals op de Leien een stuk langer gemaakt, en werden ook al tramhaltes verlengd op de Grote Steenweg, dus als ze in die richting verdergaan is het op termijn misschien wel mogelijk.

Ik gebruik bijna dagelijks de tramlijnen 2, 15 en 8, en vooral in de piekuren zitten die vaak zo stampvol dat mensen aan de halte moeten wachten op een volgende tram omdat ze gewoon niet binnengeraken.

Extra capaciteit is op die lijnen echt wel nodig, ik weet niet hoe het op andere lijnen is want die neem ik minder, maar ik kan me wel voorstellen dat daar gelijkaardige problemen zijn.

poller1
October 9th, 2007, 09:49 AM
uhm, toch niet allemaal dan... De metro's kunnen vlot door, maar Astridpleintrams worden wel stevig geplaagd door die idiote inrichting daar hoor...

bwah vroeger duurde het voor pakweg den 12 nog langer om de as Roosevelt-Gemeentestraat af te leggen... vooral de eerste weken na de herinrichting zag je tramfiles, nu niet meer (of toch niet meer dan pakweg 10 jaar geleden)

poller1
October 9th, 2007, 09:51 AM
Wat me eigenlijk harder stoort is de traagheid die je in Antwerpen hebt op de zgn. echte eigen beddingen (Belgiëlei spant de kroon !!!) : veel te veel lichten die dan nog eens slecht afgesteld zijn ook.

poller1
October 9th, 2007, 09:52 AM
Zo zou je bv. zot zijn om vanop de Meir / Boerentoren richting Mortsel de premetro (15) te pakken ipv de bovengrondse 7 !!!

Of voor naar Hoboken de ondergrondse 2 of de bovengrondse 4 vanaf de Groenplaats of zo...

poller1
October 9th, 2007, 09:53 AM
Wat ik een erg goeie verbetering vind is Tram 5 naar Deurne.

Die wint echt wel van de auto !

ƒƒ
October 9th, 2007, 10:36 AM
Zijde uw postcount de hoogte aan 't injagen? :D

poller1
October 9th, 2007, 10:47 AM
Zijde uw postcount de hoogte aan 't injagen? :D

Eén lange post daar beginnen mensen soms niet aan. Een paar kortere leest rapper...

Stuffke
October 17th, 2007, 05:38 PM
Eigelijk is het wel spijtig dat Antwerpen geen echt goed functionerend metronetwerk heeft. Persoonlijk vind ik een metrosysteem het beste voor een grootstad als Antwerpen. Trams vind ik goed om je even te verplaatsen binnen een stadszone. Maar zoals hierboven al werd aangehaald, die belgie lei is me toch wat ze. Je staat daar continu stil. Al besef ik wel dat het aanleggen van een metronetwerk heel duur is. Al opteer ik voor een ondergrondse in de binnenstad en buiten de stad deze bovengronds in eigen bedding te laten rijden, dit zonder dat er een rijbaan moet gekruisd worden. Zo een beetje zoals in Londen. Het londense metronetwerk kent denk ik weinig gelijken in deze wereld. Al zou het toch als voorbeeld moeten staan bij de ontwikkeling van een metronetwerk in Antwerpen. Het verlengen van tramlijnen vind ik eerlijk gezegd een geldverspillende en enerverende oplossing. Zolang dat trams moetten stoppen om een baan te kruisen kan je geen tijd winnen. Ik denk dat je met een goed functionerend metro-netwerk meer mensen het openbaar vervoer kan laten nemen.

rjk
October 18th, 2007, 12:46 AM
Eigelijk is het wel spijtig dat Antwerpen geen echt goed functionerend metronetwerk heeft. Persoonlijk vind ik een metrosysteem het beste voor een grootstad als Antwerpen. Trams vind ik goed om je even te verplaatsen binnen een stadszone. Maar zoals hierboven al werd aangehaald, die belgie lei is me toch wat ze. Je staat daar continu stil. Al besef ik wel dat het aanleggen van een metronetwerk heel duur is. Al opteer ik voor een ondergrondse in de binnenstad en buiten de stad deze bovengronds in eigen bedding te laten rijden, dit zonder dat er een rijbaan moet gekruisd worden. Zo een beetje zoals in Londen. Het londense metronetwerk kent denk ik weinig gelijken in deze wereld. Al zou het toch als voorbeeld moeten staan bij de ontwikkeling van een metronetwerk in Antwerpen. Het verlengen van tramlijnen vind ik eerlijk gezegd een geldverspillende en enerverende oplossing. Zolang dat trams moetten stoppen om een baan te kruisen kan je geen tijd winnen. Ik denk dat je met een goed functionerend metro-netwerk meer mensen het openbaar vervoer kan laten nemen.

Ja daar ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens. Maar wie weet over 50 jaar ...:)

rjk
October 18th, 2007, 12:46 AM
Ahja en btw. Tram 6 staat er nu ook bij op urbanrail.:)

Troske
October 18th, 2007, 10:47 AM
Ahja en btw. Tram 6 staat er nu ook bij op urbanrail.:)

Is er iemand handig in het maken van een iets "ambitieuzer" kaartje van Antwerpen voor urbainrail.net?
Nu is het precies 1 lijn die rijdt. Enkel bij de uiteinden staat 6,3,5,2,15.

Ik denk in de richting van vb: Oslo, alle lijnen een ander kleurtje en dan waar ze samen rijden een dikke lijn van de kleuren : http://www.urbanrail.net/eu/osl/oslo.htm

hix
October 19th, 2007, 06:58 PM
Ja, maar in oslo is het metro in Antwerpen zijn het tramlijnen...

Puinkabouter
October 19th, 2007, 09:23 PM
^^ Maar dat maakt niet uit hoor. De ondergrondse tramnetwerken worden op Urbanrail ook soms meerkleurig getekend (kijk naar Bielefeld, Keulen, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Hannover, Porto, Stuttgart,...)

hix
October 20th, 2007, 11:12 AM
Ik denk dat in die steden de bovengrondse stukken weliswaar trams zijn maar dat ze aspecten hebben van een bovengrondse metro. De keulse tram worden bovengronds ook gewoon aangeduid met het U-logo. In Antwerpen zijn de bovengrondse stukken gewone tramlijnen. Wat Antwerpen nodig heeft is een modernisering van de tramlijnen die aansluiten op de premetro. Met metroachtige perrons en een eigen logo. Op die manier kan de premetro een apart netwerk vormen, los van het tramnetwerk. Voor die lijnen worden ook best superlange trams aangekocht (40-50 meter).
Zonder onverantwoorde megakosten kan antwerpen zo een light-metro, zoals in Porto krijgen.

Puinkabouter
October 20th, 2007, 06:28 PM
Op die light-metro in Porto heb ik zelf al gereisd en die trams zijn volgens mij niet groter dan HermeLijnen.

't Is wel waar dat ze daar ook bovengronds volledig vrije baan hebben, en aangepast perrons (het systeem is daar trouwens nog maar een paar jaar oud denk ik).

johanvl
October 21st, 2007, 12:09 PM
die light metro lijkt me ook al wat, maar ja, dan moeten we weer massa's geld investeren in het verlengen van de perrons op sommige plaatsen. Maar het concept is cool :), mss gwn frequenter de huidige trams in een eigen bedding met een eigen dit en dat, een kortere versie van die light metro dus :lol:

CuoreGR
October 21st, 2007, 03:37 PM
Maar het concept is cool :), mss gwn frequenter de huidige trams in een eigen bedding
en, again, met zo weinig mogelijk kruisingen. Gisteren mijn trein gemist omdat er 2 linksafdraaiende idioten zo nodig verkeersagressief met mekaar wilden zijn terwijl ze nog op de tramsporen stonden :bash:

poller1
October 22nd, 2007, 09:33 AM
Ik denk dat in die steden de bovengrondse stukken weliswaar trams zijn maar dat ze aspecten hebben van een bovengrondse metro. De keulse tram worden bovengronds ook gewoon aangeduid met het U-logo. In Antwerpen zijn de bovengrondse stukken gewone tramlijnen. Wat Antwerpen nodig heeft is een modernisering van de tramlijnen die aansluiten op de premetro. Met metroachtige perrons en een eigen logo. Op die manier kan de premetro een apart netwerk vormen, los van het tramnetwerk. Voor die lijnen worden ook best superlange trams aangekocht (40-50 meter).
Zonder onverantwoorde megakosten kan antwerpen zo een light-metro, zoals in Porto krijgen.

Is hetgeen ik in de topic OV van de taskforce gezet heb. Zou een mooie stap voorwaarts zijn.
Wat ook nodig is voor die 'bovengrondse premetro-assen' is een veel vlottere doorstroming (minder lichten, meer voorrang, enz.)

johanvl
October 22nd, 2007, 10:34 PM
en, again, met zo weinig mogelijk kruisingen. Gisteren mijn trein gemist omdat er 2 linksafdraaiende idioten zo nodig verkeersagressief met mekaar wilden zijn terwijl ze nog op de tramsporen stonden :bash:

Daar kan ik je geen ongelijk in geven, dat is inderdaad erg vervelend en een zeer frequent voorkomend fenomeen. Maar het is volgens mij erg moeilijk om dat tegen te gaan, tenzij je controleurs op pad stuurt die zulk gedrag mogen beboeten. Maarja, waar gaan we dan naartoe ... Tram altijd voorrang zou wel een oplossing kunnen zijn, maar dat zorgt voor ongevallen denk ik, toch zeker op korte termijn.

hix
October 22nd, 2007, 11:27 PM
Tram altijd voorrang zou wel een oplossing kunnen zijn, maar dat zorgt voor ongevallen denk ik, toch zeker op korte termijn.

Maar johanvl, trams hebben altijd al voorrang gehad! Dat is al altijd zo geweest. Denk daar maar aan voor je onder een tram ligt! Ik vind het een beetje griezelig dat je dat niet weet.

CuoreGR
October 23rd, 2007, 12:47 AM
Tram altijd voorrang zou wel een oplossing kunnen zijn, maar dat zorgt voor ongevallen denk ik, toch zeker op korte termijn.

Een tram is een spoorvoertuig en heeft dus *ALTIJD* voorrang. Maar kennelijk weten heel veel mensen dat niet (of ze trekken zich daar niks van aan...)

poller1
October 23rd, 2007, 09:36 AM
Maar johanvl, trams hebben altijd al voorrang gehad! Dat is al altijd zo geweest. Denk daar maar aan voor je onder een tram ligt! Ik vind het een beetje griezelig dat je dat niet weet.

OK, maar in Antwerpen staan trams HEEEEEEEL DIKWIJLS gezellig te wachten voor het rode licht... van voorrang gesproken:)

Ivan
October 23rd, 2007, 04:10 PM
Den tram, dat moet je nemen als je veeel tijd hebt. Ik doe van Hoboken naar Groenplaats met tram 4 zo'n 30 min. Met de wagen 15 min.

Zolang het huidig beleid de tram geen prioritaire rol toeschrijft, zal de verstokte autorijder blijven met de wagen gaan.

Ook meer op tijd rijden en meer tramstellen inzetten in de piekuren zal al veel doen. Nu nog een groene golf en dan beginnen we er te komen!

Troske
October 23rd, 2007, 07:00 PM
Den tram, dat moet je nemen als je veeel tijd hebt. Ik doe van Hoboken naar Groenplaats met tram 4 zo'n 30 min. Met de wagen 15 min.

Zolang het huidig beleid de tram geen prioritaire rol toeschrijft, zal de verstokte autorijder blijven met de wagen gaan.

Ook meer op tijd rijden en meer tramstellen inzetten in de piekuren zal al veel doen. Nu nog een groene golf en dan beginnen we er te komen!

Inderdaad. Als ik hier de 24 neem aan Deurne - Mestputteke en ik wil naar de Keyserlei doe ik er ook een half uur over en dat is dan nog via een eigen trambedding... Met de auto, via Collegelaan, Singel, Plantin en Mortuslei duurt dit 8min! Om dan nog maar te zwijgen hoe je moet teruggeraken als je na 00:30 terug wil (ni echt een gat in de nacht denk ik). Zal al blij zijn als de koker open is onder de Turnhoutsebaan.

johanvl
October 23rd, 2007, 08:06 PM
Voor alle duidelijkheid weet ik ook wel dat een tram altijd voorrang heeft, maar niet als er lichten staan... ik drukte mezelf een beetje ongelukkig uit.
Ik bedoelde dat trams op de leien de lichten zouden mogen negeren, zodat ze niet voortdurend moeten stoppen aan elke kruising, en dat het vervoer maar moet wijken... zoiets dus.:lol:

poller1
October 24th, 2007, 09:05 AM
De tram haalt het meestal niet van de auto, qua tijd, dat klopt.

Op sommige trajecten valt dat wél mee, zoals bv. van het stadscentrum tot Deurne Noord... daar zit je met Schijnpoort + Sportpaleis, terwijl tram 5 daar mooi onder rijdt en in Deurne zelf ook goed kan doorrijden.

Er zijn zo nog voorbeelden, + je wagen achterlaten in de stad kost ook geld.

Zo vind ik tram 7 Harmonie-Katelijnevest ook een goed alternatief voor de wagen.

Heel irritant vind ik de Nationalestraat, Belgiëlei, Van Rijswijcklaan.

Ivan
October 24th, 2007, 04:25 PM
Vandaag in de krant: :ohno:

Groen! pleit voor bussen Rooseveltplaats :nuts:
ANTWERPEN - Groen! wil dat de Franklin Rooseveltplaats hét plein blijft waar passagiers kunnen overstappen op bussen naar alle richtingen. :bash:
Het stadsbestuur kiest eerder voor zo weinig mogelijk bussen daar. 'De buspassagiers stappen best over op trams aan de stadsrand', verduidelijkt schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD).
'Dat is niet realistisch als alternatief voor de 64lijnen die nu op de Rooseveltplaats samenkomen', vindt Erwin Pairon (Groen!). 'Met bussen en trams die tijdens de spits bomvol zitten. We zeggen niet dat er niet wat bussen minder kunnen, maar ze allemaal afschaffen? En dat om een wandelplein te maken, terwijl zowat alle voetgangers langs de De Keyserlei naar het stadscentrum stappen.'
Jan Penris (VB) pleit voor zo'n overstapplaatsen op de Rooseveltplaats én aan de stadsrand.

ƒƒ
October 24th, 2007, 08:27 PM
Groen? Waarom staan die nu opeens aan de andere kant van de weegschaal?

Aere
October 24th, 2007, 10:13 PM
Groen? Waarom staan die nu opeens aan de andere kant van de weegschaal?

Volgens mij denkt Groen dat het gewoonweg niet haalbaar is om al die lijnen te schrappen.

Hopelijk zal Groen tot inzicht komen dat de tram de beste oplossing is (MILIEUvriendelijker, sneller, minder verkeer,...) En ze moeten toch beseffen:
een wandelpleintje bij kan toch geen kwaad, het kan zelfs een nieuwe 'impuls' geven aan de omgeving.

hix
October 24th, 2007, 10:23 PM
Ik denk niet dat groen tegen wandelpleintjes is. Waar ze wel tegen zijn is dat busgebruikers aan de rand van de stad zullen moeten overstappen op trams wdie zo al overvol zijn. En waarschijnlijk maken ze ook de bedenking dat een extra overstap niet bepaald leuk is voor die busgebruikers. Dat betekend in het beste geval toch zo'n 5 à 10 minuten extra reistijd. De overweging dient gemaakt te worden wat het 'groenste' is: een wandelplein of goed openbaar vervoer?

Polri
October 25th, 2007, 12:07 AM
Ik denk niet dat groen tegen wandelpleintjes is. Waar ze wel tegen zijn is dat busgebruikers aan de rand van de stad zullen moeten overstappen op trams wdie zo al overvol zijn. En waarschijnlijk maken ze ook de bedenking dat een extra overstap niet bepaald leuk is voor die busgebruikers. Dat betekend in het beste geval toch zo'n 5 à 10 minuten extra reistijd. De overweging dient gemaakt te worden wat het 'groenste' is: een wandelplein of goed openbaar vervoer?

Even opmerken dat:

1. Er geen enkel plan bestaat om de Rooseveltplaats helemaal busvrij te maken. Er zijn wel plannen om daar waar er goede en snelle tramverbindingen zijn of gaan komen de bussen aan de rand van de stad te laten stoppen. Op die manier zou een gedeelte van de bussen niet meer naar de Rooseveltplaats rijden en zouden twee kwadranten kunnen worden aangesloten bij het operaplein.

2. De bussen in de stad vaak in de file staan, wat ook tot tijdverlies leidt. Een overstap op een snelle tramlijn/premetro kan in sommige gevallen dus tijdswinst betekenen (dat was bijvoorbeeld het geval met de Waaslandbussen die nu op Linkeroever stoppen. Na een overstap aan het Frederik van Eedenplein ben je na 7 minuten aan het Centraal Station. Vroeger moest je nog zeker twintig minuten sukkelen via de Waaslandtunnel en het Sint-Jansplein of de Leien). Maar dit moet uiteraard geval per geval worden bekeken, daarom dat niemand eraan denkt om alle bussen van de Rooseveltplaats te laten verdwijnen.

3. De extra overstap er enkel is voor die mensen die in de onmiddelijke omgeving van de Rooseveltplaats moeten zijn. Voor mensen die sowieso in een ander deel van Antwerpen moeten zijn maakt het niet veel uit of ze de overstap aan de rand van de stad of op de Rooseveltplaats maken. En ook hier geldt dat je vanop de meeste plekken in Antwerpen sneller met de tram dan met de bus op de Rooseveltplaats geraakt.

4. (en dit is een beetje Antwerps egoïsme, maar kom): Al die bussen in de stad en rond de Rooseveltplaats maken die plek voor de Antwerpenaar allesbehalve gezellig. Ik denk dat voor de meeste Antwerpenaren de keuze tussen een ruim en fraai plein of een rommelige busterminus echt snel gemaakt is. Is het echt teveel gevraagd van die mensen uit pakweg Kontich, Boom of Wommelgem om een overstap te maken op een snelle tramlijn i.p.v een buslijn tot vlak in het centrum van Antwerpen te eisen? Is dit niet een typisch geval van: de lusten voor de rand, de lasten voor de stad?

5. Het systeem van enkele busterminussen opgesplitst per regio in Brussel perfect werkt. Daar rijden ook niet alle streekbussen naar een druk en rommelig plein aan het Centraal Station.

(Ik weet het ik ben nogal fanatiek wat dit onderwerp betreft... Maar ik kom al zeven jaar bijna dagelijks op de Rooseveltplaats en wat mij betreft is die plek echt te druk en te ongezellig. Er is gewoon té veel verkeer dat daar moet zijn en naar mijn mening kan enkel een structurele vermindering van het aantal bussen die omgeving weer aangenaam maken)

Puinkabouter
October 25th, 2007, 01:29 AM
Is er iemand handig in het maken van een iets "ambitieuzer" kaartje van Antwerpen voor urbainrail.net?
Nu is het precies 1 lijn die rijdt. Enkel bij de uiteinden staat 6,3,5,2,15.

Ik denk in de richting van vb: Oslo, alle lijnen een ander kleurtje en dan waar ze samen rijden een dikke lijn van de kleuren : http://www.urbanrail.net/eu/osl/oslo.htm

Ik verveelde mij. Kwaliteit is wel gezakt door het als .jpg op te slaan. Het is niet zo mooi, zo.

http://i20.tinypic.com/349f8es.jpg

EvanG
October 25th, 2007, 01:40 AM
Even opmerken dat:
3. De extra overstap er enkel is voor die mensen die in de onmiddelijke omgeving van de Rooseveltplaats moeten zijn. Voor mensen die sowieso in een ander deel van Antwerpen moeten zijn maakt het niet veel uit of ze de overstap aan de rand van de stad of op de Rooseveltplaats maken. En ook hier geldt dat je vanop de meeste plekken in Antwerpen sneller met de tram dan met de bus op de Rooseveltplaats geraakt.

niet noodzakelijk waar. Als je vanuit het zuiden naar het noorden komt of vice versa moet je slechts één overstap doen op de roosevelt. In dit systeem kan het dan neerkomen om met de bus tot aan de rand, met tram tot aan de andere rand en dan opnieuw terug de bus op. Praktisch is anders.

4. (en dit is een beetje Antwerps egoïsme, maar kom): Al die bussen in de stad en rond de Rooseveltplaats maken die plek voor de Antwerpenaar allesbehalve gezellig. Ik denk dat voor de meeste Antwerpenaren de keuze tussen een ruim en fraai plein of een rommelige busterminus echt snel gemaakt is. Is het echt teveel gevraagd van die mensen uit pakweg Kontich, Boom of Wommelgem om een overstap te maken op een snelle tramlijn i.p.v een buslijn tot vlak in het centrum van Antwerpen te eisen? Is dit niet een typisch geval van: de lusten voor de rand, de lasten voor de stad?

Dat krijg je nu eenmaal als uw stad wat groter is. In Lier of Eeklo zal dat probleem zich niet stellen maar ik denk dat de meesten het hier er wel mee zullen eens zijn dat Antwerpen meer lusten te bieden heeft dan die steden. Als je u gaat afsnijden van een vlotte bereikbaarheid van uw randgemeentes snijd je alleen maar in uw eigen vlees want als zo meer mensen wijnegem shopping boven de meir gaan verkiezen sta je daar mooi met dat Antwerps egoïsme. Zo vreemd is een openbaar vervoer knooppunt toch niet vlak bij een groot station?

Polri
October 25th, 2007, 02:00 AM
Als je vanuit het zuiden naar het noorden komt of vice versa moet je slechts één overstap doen op de roosevelt. In dit systeem kan het dan neerkomen om met de bus tot aan de rand, met tram tot aan de andere rand en dan opnieuw terug de bus op.

Wanneer het gaat om mensen die pakweg van Stabroek naar Kontich reizen via een overstap op de Rooseveltplaats ben ik het met je eens: die zullen een keer meer moeten overstappen. Dit betekent niet automatisch dat ze er langer over zouden doen (dat hangt af van hoe snel en regelmatig de tramverbindingen zijn), maar ik kan me wel inbeelden dat het niet zo fijn is om twee keer te moeten overstappen.

Als je u gaat afsnijden van een vlotte bereikbaarheid van uw randgemeentes snijd je alleen maar in uw eigen vlees want als zo meer mensen wijnegem shopping boven de meir gaan verkiezen sta je daar mooi met dat Antwerps egoïsme. Zo vreemd is een openbaar vervoer knooppunt toch niet vlak bij een groot station?

Wie heeft het over het afsnijden van de bereikbaarheid? Waar het over gaat is om via een overstap op een tram/premetro net sneller in het centrum te zijn. En uiteraard blijft de Rooseveltplaats en omgeving (Centraal Station, Astridplein, Quellinstraat) een belangrijk knooppunt. Het gaat erom dat mits het invoeren van snelle tram/premetro verbindingen sommige bussen aan de rand i.p.v. op de Rooseveltplaats zouden kunnen stoppen. Dat is al gebeurd voor de bussen uit het Waasland, en het zou op termijn ook met een deel van de bussen uit de Kempen kunnen gebeuren nadat de premetro onder de Turnhoutsebaan in gebruik zou worden genomen. Eventueel zouden op termijn ook enkele bussen uit het noorden aan Metropolis kunnen stoppen, waar een overstap op tramlijn 6 en de geplande tramlijn op de Noorderlaan een snelle verbinding met het centrum zouden garanderen.

poller1
October 25th, 2007, 08:47 AM
Ik verveelde mij. Kwaliteit is wel gezakt door het als .jpg op te slaan. Het is niet zo mooi, zo.

Goed gedaan !

CuoreGR
October 25th, 2007, 02:31 PM
Zeker niet slecht gedaan :)
Alleen moet je dan ook de uitleg onderaan aanpassen (en het station op Linkeroever, heet dat niet kortweg "Van Eeden"?)
Details, i know... maar toch ;)

rjk
October 25th, 2007, 02:49 PM
Zeker niet slecht gedaan :)
Alleen moet je dan ook de uitleg onderaan aanpassen (en het station op Linkeroever, heet dat niet kortweg "Van Eeden"?)
Details, i know... maar toch ;)

Nee,dat heet daadwerkelijk Frederik Van Eeden. Als het op het digitaal scherm verschijnt, komt er gewoon Station Van Eeden op, omdat het anders te lang is.

syntric
October 26th, 2007, 12:27 PM
Zaterdag 27 oktober heel de dag gratis trammen op de nieuwe lijn 6 :)

B-52 Air
October 28th, 2007, 12:22 PM
Zaterdag 27 oktober heel de dag gratis trammen op de nieuwe lijn 6 :)

Tiens, vreemd, wanneer ik zaterdag met de tram terug naar huis wou gaan, reed tram 6 nog niet, het was anders toch al middag.

Da_Vinci
October 28th, 2007, 12:33 PM
Die tram 6 heeft mij al flink doen verschieten. Op de Noorderlaan kruist de tram de weg. Het stoplicht dat de auto's daar moet tegenhouden werkt (nog) niet. Je verwacht niet dat op een weg waar je 70km/h mag rijden er zomaar een tram oversteekt. Als dat niet snel opgelost wordt gaan er ongelukken van komen.

Troske
October 31st, 2007, 11:06 PM
Ik ben per toeval op deze site gekomen. Een soort Tram - Antwerpen reisverhaal van een Nederlander uit 1996. Verrassend... :)
http://home.casema.nl/framenso/ant.htm

Meurisse
November 1st, 2007, 12:31 AM
Ik ben per toeval op deze site gekomen. Een soort Tram - Antwerpen reisverhaal van een Nederlander uit 1996. Verrassend... :)

Leuke tekst, met grappige stukjes in :)

Polri
November 1st, 2007, 01:19 AM

Gaf me een goed gevoel. Als je dit leest zie je toch dat er op 11 jaar veel is veranderd, in positieve zin.

De tijd dat door de premetrokoker onder Antwerpen-Noord slechts één ongekoppelde PCC voorbijreed om de 10 minuten is gelukkig voltooid verleden tijd (en bijna onbedenkbaar).
Vandaag is tramlijn 3 met zo'n 20 miljoen reizigers per jaar de populairste tramlijn van Vlaanderen, en wordt die premetrokoker bediend door 3 verschillende tramlijnen, zodat er in de spits om de 3 minuten een Heremelijntram voorbijrijdt...

RV1428
November 3rd, 2007, 11:41 AM
Dit is mijn eerste posting hier en ik heb een vraag: weet iemand hoe het seinensysteem in de premetro van Antwerpen werkt (bijv. oranje-groen) ?

ƒƒ
November 3rd, 2007, 01:19 PM
Hangt volgens mij samen met de afstand tot (en misschien de snelheid van) het voorliggende voertuig.

rjk
November 3rd, 2007, 03:57 PM
Dit is mijn eerste posting hier en ik heb een vraag: weet iemand hoe het seinensysteem in de premetro van Antwerpen werkt (bijv. oranje-groen) ?

Rood: tram moet stil blijven staan in de koker
Rood en geel: tram mag maximum 10km/h rijden
Geel: tram mag maximum 30km/h rijden
Geel en Groen: tram mag maximum 40 km/h rijden
Groen: tram mag kan zo snel rijden als de chauffeur wil, maar in de metro is het afgesteld op 50km/h, maar ze zijn ermee bezig die snelheid op te drijven, want een tram kan gemakkelijk 80km/h halen.
In de oude PCC-trams en hermelijnen is het aangegeven op de snelheidsmeter. Het hangt inderdaad dus samen met de afstand van het vorige voertuig (dus wat ff zegt)
Op de foto, die ik op een site heb gevonden is het duidelijk zichtbaar.
http://hampage.hu/trams/antwerpen/09230084.jpg
fotobron: hampage.hu

RV1428
November 3rd, 2007, 06:54 PM
Rood: tram moet stil blijven staan in de koker
Rood en geel: tram mag maximum 10km/h rijden
Geel: tram mag maximum 30km/h rijden
Geel en Groen: tram mag maximum 40 km/h rijden
Groen: tram mag kan zo snel rijden als de chauffeur wil, maar in de metro is het afgesteld op 50km/h, maar ze zijn ermee bezig die snelheid op te drijven, want een tram kan gemakkelijk 80km/h halen.
In de oude PCC-trams en hermelijnen is het aangegeven op de snelheidsmeter. Het hangt inderdaad dus samen met de afstand van het vorige voertuig (dus wat ff zegt)
Op de foto, die ik op een site heb gevonden is het duidelijk zichtbaar.
http://hampage.hu/trams/antwerpen/09230084.jpg
fotobron: hampage.hu

Bedankt voor de info, ik was mijzelf dat al de hele tijd aan het afvragen. :)

Meurisse
November 5th, 2007, 07:51 PM
Ik zal nog eens iets van mij laten horen sé, in deze drukke tijden :banana:

Ik heb tijdje terug eens wat zitten nadenken:

Als eerste betreffende Tram 4 en 8

Uitgaande van:

-Tramsporen op de Brusselsstraat (van Bolivarplaats tot aan aansluiting met Silertopstraat)
-Buiten de premetro onder de turnhoutsebaan ook de ingebruikname van de bestaande premetrokoker onder de Kerkstraat.
-Nadat tram 5 verlengd is van W.Saerensplein tot Turnhoutse baan, de sporen ook verlengd worden tot aan de huidige terminus Eksterlaer (over Ruggeveldlaan en Dascottelei)
-Er een helling komt na het nieuwe premetrostation opera op de Leien

En ook vanuit gaand dat de Kaaientram en de tram Ekeren-Hemiksen er komt

Niet dat er echt een probleem is met de huidige tram 4 en 8, doch stel ik mij toch enkele vragen bij het huidige traject ervan. Tram 8 die aan bolivarplaats vertrekt, naar groenplaats rijdt, en dan een rare bocht neemt richting deurne. Tram 4 die wanneer die bijna bij KMSK aangekomen ineens afslaagt...
Dit kan toch anders en beter dacht ik :lol:

huidige toestand (even enkel met trams 4, 5, 7 en 8):

http://img220.imageshack.us/img220/7305/bestaandnuvx8.jpg

op een witte achtergrond verduidelijkt:

http://img239.imageshack.us/img239/2416/bestaandnuwitun1.jpg

Mijn voorstel is:

- Tram 4 via Bolivarplaats naar groenplaats en St.Pietersvliet ( en later via Eilandje tot aan Luchtbal?)
- Tram 8 als cirkeltram: Eksterlaer - Berchemstation - LangeLeemstraat - Leien - Via premetro Opera - Kerkstraat - Uitrit Ten Eekhovelei - Langs Wim Saerensplein - Ruggeveld - Eksterlaer

- Sporen op Brederostraat en Marnix vervallen wel
- Tram 7 zorgt voor blijvende verbinding Nationale bank - Huidevetterstraat (en eventueel later ook doorgetrokken naar Luchtbal?) (ipv tram 8)
- Tram 11 blijft verbinding verzorgen van Deurne en historisch centrum (ipv tram 8)
- Tram 5 binnenkort samen met tram 10 richting Wijnegem

Zo krijg je, naar mijn mening, enkele mooie verbindingen:

- Tram 4 Hoboken - Bolivarplaats - Groenplaats - Eilandje - Luchtbal
- Tram 5 Linkeroever - Wijnegem
- Tram 7 Mortsel/Boechout - Berchem - Centrum - Eilandje - Luchtbal
- Tram 8 Snelle Cirkelijn Eksterlaer - Berchem - Centrum - Deurne Noord - Eksterlaer

Hier een beeldje hoe de lijnen er zouden kunnen uitzien(mét Kaaientram en Ekeren-Hemiksen):

http://img239.imageshack.us/img239/959/toekomstwitpn3.jpg

En hier met alle tramlijnen:

http://img124.imageshack.us/img124/5062/allestoekomstwitub4.jpg

En indien dit mss te verregaand is (met die verbinding met singel en wegvallen Brederostraat: het volgende is perfect te realiseren (eventueel stelselmatig zolang er geen sporen liggen op Dascottelei):

Nieuwe cirkeltram (zonder verandering aan 8 en 4 dan)

Eksterlaer - Berchemstation - Inrit Mercatorstraat - Plantin, Diamant, Astrid.... en via Ten eeckhovelei - Wim Saerensplein en als de sporen er zijn tot aan Eksterlaer

http://img124.imageshack.us/img124/8897/toekomstvariatiewitlp1.jpg

Tot zover mijn bijdrage, spoedig meer!

Polri
November 5th, 2007, 09:55 PM
Knap Meurisse! Wanneer we gaan beginnen aan het taskforce document openbaar vervoer weet ik wie de grafische kant zou kunnen verzorgen (hint hint ;) ) En jouw creatieve ideeën kunnen daar ook goed van pas komen ;) (opnieuw: hint hint ;) )

Een cirkellijn heeft volgens mij wel enkel nut wanneer je te maken hebt met reiziggersstromen die in een min of meer cirkelvormig gebied alle richtingen uit moeten, en er dus geen vaste, bij benadering rechtlijnige trajecten zijn (bijvoorbeeld stad-rand) waar een veel grotere vraag naar is.

(want anders zegt de wiskunde dat de kortste en dus beste verbinding die rechte lijn is.)

Daarom dat ik bijvoorbeeld nooit heb begrepen waarom sommigen een cirkeltram leien-kaaien willen realiseren. De twee rechte trajecten (Leien en kaaien) zijn hier immers erg zinvol, maar je zult weinig mensen hebben die het traject tussen pakweg het Steen en de Opera via de omweg van het Eilandje of het Zuid zouden willlen maken, daarvoor zijn de vogelvlucht-afstanden te kort en zijn er betere, rechte verbindingen aanwezig.

Goede cirkelverbindingen vind je in Brussel met metrolijn 2 en tramlijnen 3/23/4/24 .

Met jouw cirkellijn weet ik het niet zo goed. Hij biedt een erg goede noord-zuid verbinding binnen Deurne, maar voor de rest vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is? Is het doortrekken van tramlijn 8 op dat noord zuid-traject niet voldoende? Wat is de toegevoegde waarde van hem dan terug samen met tramlijn 5 richting stad te laten keren, ten koste van het erg drukke Nationale Bank-Groenplaats-Zuid traject?

CuoreGR
November 6th, 2007, 03:12 PM
Na nog wat klachten te hebben gehoord over de terminus van Tram 6, lijkt het me een redelijke vraag om die gewoon te laten doorrijden tot Hoboken (of Zwaantjes, of Schoonselhof?)

Een metrolijn naar Berchem Station moet er ook echt komen, vandaar dit voorstel:
* tram 4: neemt lijn 6 over (Hoboken Kioskplaats - Olympiade - Harmonie - Diamant - Astrid - Schijnpoort - Metropolis)
* tram 6: wordt de voorgestelde lijn 18 van de BTTB (Metropolis - Schijnpoort - Astrid - Diamant - Berchem Station - Eksterlaar)
* tram 11: wordt ingekort tot Melkmarkt-Groenenhoek
* tram 13: verzorgt het traject Zuidstation - Groenplaats - StPietersvliet

Hiervoor moet geen meter tramspoor worden aangelegd.
Later kan men dan wel gaan verlengen:
* Lijn 2 (ipv 6) naar Wilrijk Univ
* Lijn 4 naar Schoonselhof (via Fort 8)
* Lijn 13 naar MAS/Luchtbal (en via Bolivarplaats)

Meurisse
November 8th, 2007, 05:44 PM
Knap Meurisse! Wanneer we gaan beginnen aan het taskforce document openbaar vervoer weet ik wie de grafische kant zou kunnen verzorgen (hint hint ;) ) En jouw creatieve ideeën kunnen daar ook goed van pas komen ;) (opnieuw: hint hint ;) )

Een cirkellijn heeft volgens mij wel enkel nut wanneer je te maken hebt met reiziggersstromen die in een min of meer cirkelvormig gebied alle richtingen uit moeten, en er dus geen vaste, bij benadering rechtlijnige trajecten zijn (bijvoorbeeld stad-rand) waar een veel grotere vraag naar is.

(want anders zegt de wiskunde dat de kortste en dus beste verbinding die rechte lijn is.)

Daarom dat ik bijvoorbeeld nooit heb begrepen waarom sommigen een cirkeltram leien-kaaien willen realiseren. De twee rechte trajecten (Leien en kaaien) zijn hier immers erg zinvol, maar je zult weinig mensen hebben die het traject tussen pakweg het Steen en de Opera via de omweg van het Eilandje of het Zuid zouden willlen maken, daarvoor zijn de vogelvlucht-afstanden te kort en zijn er betere, rechte verbindingen aanwezig.

Goede cirkelverbindingen vind je in Brussel met metrolijn 2 en tramlijnen 3/23/4/24 .

Met jouw cirkellijn weet ik het niet zo goed. Hij biedt een erg goede noord-zuid verbinding binnen Deurne, maar voor de rest vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is? Is het doortrekken van tramlijn 8 op dat noord zuid-traject niet voldoende? Wat is de toegevoegde waarde van hem dan terug samen met tramlijn 5 richting stad te laten keren, ten koste van het erg drukke Nationale Bank-Groenplaats-Zuid traject?

enerzijds goede verbinding binnen deurne, anderzijds de rare huidige situatie, van tram 8 die van bolivarplaats tot groenplaats rijdt en dan eigenlijk terug om draait, wegwerken. En de huidige tram 4 die nu eigenlijk niet al te veel volk vervoert, dit stuk laten overnemen en zo een NZ-lijn krijgen door het historischcentrum van A'pen.

Het stukje tussen nationale bank en groenplaats wordt verzorgt door tram 7 die toch ook een belangrijke tramijn zou moeten gaan worden (met verlenging naar boechout) dus ook met capaciteitsverhoging.

Het was ook maar een ideetje dat eens in mij opkwam :lol:

Na nog wat klachten te hebben gehoord over de terminus van Tram 6, lijkt het me een redelijke vraag om die gewoon te laten doorrijden tot Hoboken (of Zwaantjes, of Schoonselhof?)

Een metrolijn naar Berchem Station moet er ook echt komen, vandaar dit voorstel:
* tram 4: neemt lijn 6 over (Hoboken Kioskplaats - Olympiade - Harmonie - Diamant - Astrid - Schijnpoort - Metropolis)
* tram 6: wordt de voorgestelde lijn 18 van de BTTB (Metropolis - Schijnpoort - Astrid - Diamant - Berchem Station - Eksterlaar)
* tram 11: wordt ingekort tot Melkmarkt-Groenenhoek
* tram 13: verzorgt het traject Zuidstation - Groenplaats - StPietersvliet

Hiervoor moet geen meter tramspoor worden aangelegd.
Later kan men dan wel gaan verlengen:
* Lijn 2 (ipv 6) naar Wilrijk Univ
* Lijn 4 naar Schoonselhof (via Fort 8)
* Lijn 13 naar MAS/Luchtbal (en via Bolivarplaats)

Interessante piste, ik zal dat eens direct visualiseren, weldra in een planneke ;)

Polri
November 8th, 2007, 07:37 PM
enerzijds goede verbinding binnen deurne, anderzijds de rare huidige situatie, van tram 8 die van bolivarplaats tot groenplaats rijdt en dan eigenlijk terug om draait, wegwerken. En de huidige tram 4 die nu eigenlijk niet al te veel volk vervoert, dit stuk laten overnemen en zo een NZ-lijn krijgen door het historischcentrum van A'pen.

Het stukje tussen nationale bank en groenplaats wordt verzorgt door tram 7 die toch ook een belangrijke tramijn zou moeten gaan worden (met verlenging naar boechout) dus ook met capaciteitsverhoging.

Het was ook maar een ideetje dat eens in mij opkwam :lol:

Dat stukje van de 8 tussen de Groenplaats en de Bolivarplaats is eigenlijk een gevolg van de premetro. Vroeger reed tram 3 bovengronds over de Meir, en draaide dan aan de Groenplaats af naar de Bolivarplaats (toen nog het Zuidstation).

Toen de premetro onder Meir in gebruik kwam, werden de bovengrondse sporen weggehaald en werd de 3 verkast naar de Lange Nieuwstraat/Kipdorp. Het zou twintig jaar duren voor de 3, weliswaar ondergronds, terugkeerde naar de Meir.

De 8 werd dus eigenlijk gewoon van de Groenplaats naar het Zuid verlengd om de 3 te vervangen op dat traject, vandaar die rare "knik" :)

(wat wel grappig is, is dat als je een tram richting Eksterlaar mist op de Nationalestraat, je hem vaak kunt inhalen door binnendoor tot aan de Oudaan te wandelen. Met een beetje geluk - en een sprintje - kun je zo soms zelfs een eerdere tram halen... :) )

Meurisse
November 8th, 2007, 07:37 PM
Hier de plannen van CuoreGR gevisualiseerd :

Ingepast in het totale tramnet:

http://img228.imageshack.us/img228/5028/stadsnetplanantwerpencopk5.jpg

op een witte achtergrond:

http://img228.imageshack.us/img228/355/89141785uo2.jpg

rjk
November 8th, 2007, 08:27 PM
Dat stukje van de 8 tussen de Groenplaats en de Bolivarplaats is eigenlijk een gevolg van de premetro. Vroeger reed tram 3 bovengronds over de Meir, en draaide dan aan de Groenplaats af naar de Bolivarplaats (toen nog het Zuidstation).

Toen de premetro onder Meir in gebruik kwam, werden de bovengrondse sporen weggehaald en werd de 3 verkast naar de Lange Nieuwstraat/Kipdorp. Het zou twintig jaar duren voor de 3, weliswaar ondergronds, terugkeerde naar de Meir.

De 8 werd dus eigenlijk gewoon van de Groenplaats naar het Zuid verlengd om de 3 te vervangen op dat traject, vandaar die rare "knik" :)

(wat wel grappig is, is dat als je een tram richting Eksterlaar mist op de Nationalestraat, je hem vaak kunt inhalen door binnendoor tot aan de Oudaan te wandelen. Met een beetje geluk - en een sprintje - kun je zo soms zelfs een eerdere tram halen... :) )

Ja ik zou het peroonlijk ook niet zo'n goed idee vinden om die lijn weg te halen. Want ik woon aan de Nationalestraat en ik moet vaak pendelen tussen Deurne Zuid en het zou echt wel een gemis zijn.

Polri
November 8th, 2007, 10:14 PM
Zeg Meurisse, die plannetjes, in welk programma maak je die?

Ik zou gewoon graag mijn ideetje ook zo visualiseren, (zie task force OV), maar ik weet niet goed hoe.

Meurisse
November 9th, 2007, 12:21 AM
Zeg Meurisse, die plannetjes, in welk programma maak je die?

Ik zou gewoon graag mijn ideetje ook zo visualiseren, (zie task force OV), maar ik weet niet goed hoe.

met photoshop, waar ondertussen al enkele tientallen layers opstaan met mogelijk tramtracés :cheers:

ƒƒ
November 9th, 2007, 01:32 AM
Oei, nu las ik 'tramcafés'. Zou anders ook een leuk idee zijn voor elke tramhalte.

CuoreGR
November 9th, 2007, 01:44 AM
De Lijn is goed bezig! Een of andere vreemde "laten we wat kleurtjes van trams veranderen"-operatie begint toch wel vreemde resultaten te krijgen:
2: vroeger wit te letters op een donkergroene achtergrond, nu op een lichtgroene (maar nog steeds witte letters)
6 heeft wit op roze gekregen (vaak onleesbaar)
10: vroeger lichtgroen, nu geelgroen (ziet er niet uit)
11: vroeger rood op wit, nu wit op groenblauw.
15: vroeger donkergroen op wit, nu zwart op geel (inderdaad, exact hetzelfde als tram 3. tof, voor slechtzienden...)

Ivan
November 9th, 2007, 02:21 AM
Dat van den 11 had ik onlangs opgemerkt en ook heeeeel raar gevonden! Het viel me tegen. De rest merkte ik op en vond ik wel leuk

ƒƒ
November 9th, 2007, 03:17 AM
In plaats van dan gewoon pixelschermen te gebruiken, zoals hier op de bussen…

RV1428
November 9th, 2007, 05:33 PM
Zeker tram 6 zie je gewoon NIET, als je bijv. in Plantin staat zie je opeens iets roze door de bocht komen. Pas als de tram heel dichtbij komt zie je vaag wat witte letters. :ohno: :ohno: :ohno: :ohno: :ohno: :ohno:

Ivan
November 9th, 2007, 05:48 PM
Idd, dat snap ik ook ni goed dat van Tram 6, heeel raar ;/

Polri
November 9th, 2007, 06:51 PM
Dat van de 15 is eigenlijk een lelijk soort grijs, maar door het lampje van de Hermelijn lijkt dat op het geel van de drie. :)

Je kunt dat zien in sommige premetro-haltes, waar ze de aanduiding hebben overgeplakt en een nieuwe hebben aangebracht met donkergroene letters op een grijze achtergrond.

De 6 is inderdaad een ramp, is maar op enkele uren van de dag (ergens rond de middag) goed leesbaar :ohno:

Aere
November 9th, 2007, 10:27 PM
Had ik ook gisteren toen ik van de boekenbeurs kwam. Een groep van 30 man zat daar naar het bordje van de 6 te pieren... Toch wel een grappig zicht :) Maar dat moet idd wat duidelijker. Die 15 in het geel was ook best verwarrend:nuts:

RV1428
November 10th, 2007, 10:32 AM

Inderdaad dat zou een verbetering zijn, in Brussel wordt dat systeem ook goed toegepast (bus, tram, metro)

CuoreGR
November 10th, 2007, 03:18 PM
en effet. Als het kleurenpixels zijn en niet alleen geel/zwart, that is

Ook die pixelige halteaangevers (hoe heet zo'n ding?) in de nieuwste generatie Hermelijnen kan overigens beter. In Boedapest hebben zelfs de oudste bussen zo'n ding, dat echter ook aangeeft op welke lijnen je er kan overstappen (en dat wordt ook nog eens afgeroepen).
De oudere Hermelijnen hadden vroeger een haltelijst (nog iets dat elke bus of tram in Bp. heeft), maar die is vervangen door die onleesbare uitgerokken kaart. Op vlak van informatie hebben we nog héél veel in te halen...

sgt. floyd pepper
November 10th, 2007, 04:25 PM
Weet er iemand eigenlijk waarom het tramvolgsysteem (of hoe die rode lampjes aan de meeste tramhaltes waarop je kan zien hoe lang de tram nog wegblijft ook mogen heten) niet overal hangt?

Polri
November 10th, 2007, 04:35 PM
en effet. Als het kleurenpixels zijn en niet alleen geel/zwart, that is

Ook die pixelige halteaangevers (hoe heet zo'n ding?) in de nieuwste generatie Hermelijnen kan overigens beter. In Boedapest hebben zelfs de oudste bussen zo'n ding, dat echter ook aangeeft op welke lijnen je er kan overstappen (en dat wordt ook nog eens afgeroepen).
De oudere Hermelijnen hadden vroeger een haltelijst (nog iets dat elke bus of tram in Bp. heeft), maar die is vervangen door die onleesbare uitgerokken kaart. Op vlak van informatie hebben we nog héél veel in te halen...

Die kaartjes zouden handig zijn als ze geactualiseerd zouden worden.
Maar zowel de laatste verlenging van de 8 naar de Bolivarplaats, als tram 6 staan er niet op.

Iemand die de 6 neemt en in de tram op het plannetje wil kijken hoeveel haltes hij nog moet doen moet dus tot de conclusie komt dat hij op een "spooktram" zit :nuts:

CuoreGR
November 10th, 2007, 05:02 PM
Die kaartjes zouden handig zijn als ze geactualiseerd zouden worden.
Maar zowel de laatste verlenging van de 8 naar de Bolivarplaats, als tram 6 staan er niet op.
Da's idd een groot nadeel van dit systeem. Voor mij hoeft zo'n kaart niet op de tram (zeker zo uitgerokken niet: dat ziet er toch niet uit? - en zeker zo hoog niet: dat is toch vrijwel onleesbaar?). Zo'n kaart vind je wel aan de haltes. Een lijst met haltes (zeker met de overstappen daarop vermeld) lijkt me handiger - en moet veel minder up to date gebracht worden.

Puinkabouter
November 10th, 2007, 05:11 PM
Ik vind grafische weergaves toch handiger.

Meurisse
November 10th, 2007, 07:48 PM
ff tussendoor:

ik vroeg me eens af hoe de hermelijn er zou uitzien in de oude tramkleuren van vroeger:

http://img124.imageshack.us/img124/3734/trampv3.jpg

http://img124.imageshack.us/img124/4558/tramcopyit8.jpg

mss een ideetje om de Antwerpse tram een persoonlijk tintje te geven tov de rest van delijn

RV1428
November 11th, 2007, 05:31 PM
Amai die HermeLijn ziet er opeens zoveel ouder uit

back in time...:ancient: :)

Meurisse
November 11th, 2007, 06:39 PM
Nog iets waar ik een tijdje geleden over aan het nadenken ben geweest:

De toekomstige Singeltram

Ik stelde me een paar vraagjes bij het toekomstig tracé van deze nieuwe tram (in de veronderstelling dat deze er écht komt)

Het tracé zoals deze nu voorgesteld wordt:

http://img229.imageshack.us/img229/1384/momenteelfk4.jpg

ingepast in het toekomstig tramnetwerk (hierbij wel met cirkeltram 8, maar dat doet nu op het moment niet echt terzake)

http://img229.imageshack.us/img229/6804/allesnuer6.jpg

Wat me opviel:

+ = * lijn doet MAS en het zuiden van het Eilandje aan
- = * lijn doet Luchtbal station niet ana
* lijn doet ook Congrescentrum (of welke andere functie daar mss in de plaats komt) niet aan

de mogelijkheid bestaat erin het tracé te verlengen:

http://img124.imageshack.us/img124/6959/verlenginglt5.jpg

Dit is duidelijk redelijk absurd ^^

Een ander alternatief is ipv via de Londenstraat, de singeltram over de noorderleien tot aan luchtbal te laten lopen, met terminus aan Congrescentrum (P+R aan nieuwe oosterweelaansluiting)

http://img229.imageshack.us/img229/4296/alternatief1pq0.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/4457/merksemluchtballt3.jpg

Positief hierbij is dat zowel Congres en Luchtbal verbonden zijn met de singeltram. Anderzijds is er wel geen halte bij MAS

Een 2de alternatief zou zijn ipv de singeltram via ijzerlaan te laten lopen, deze samen met tram 6 over de groenendaallaan te sturen.

http://img125.imageshack.us/img125/3509/alternatief2ng1.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/520/alternatief2allescj5.jpg

Positief is weer de verbinding met luchtbal en Congres, maar negatief dat dam en omgeving lobroekdok overgeslagen wordt.

Het eerste alternatief spreekt mij toch het meeste aan, op die manier wordt Luchtbal een écht openbaarvervoer knooppunt voor het noorden van Antwerpen.

Merk op het zwart stukje lijn komende van merksem (mogelijke nieuwe lijn kommende van merksem naar luchtbal. het is mss mogelijk een andere tramlijn te verlengen, tram 4 of 7 of de kaaientram of de leientram.

Nog mogelijk is in dat alternatief de singeltram toch tot op de rijnkaai te laten draaien. Om zo toch een verbinding met het MAS te hebben:

http://img46.imageshack.us/img46/8756/alternatief3ca1.jpg

Tot zover deze uiteenzetting :cheers:

CuoreGR
November 11th, 2007, 07:56 PM
Dan vind ik het huidige trace voorlopig het beste, indien het wordt verlengd tot het MAS. Volgens jouw schema zorgen immers al twee andere lijnen voor de verbinding MAS-Metropolis.

Polri
November 11th, 2007, 08:17 PM
Als het aan mij lag liet ik die Singeltram zoals in één van je voorstellen staat over de Noorderlaan tot aan Metropolis lopen.

Daar zou ik hem wel zijn terminus geven, samen met de Kaaientram die daar langs de kant van het Eilandje zou aankomen.

Na 20 uur 's avonds zou men dan bijvoorbeeld de twee lijnen aan elkaar kunnen plakken.

(in de veronderstelling dat de Singeltram een drukke pendeltram zou zijn waar overdag Hermelijnen of langere trams op zouden rijden, terwijl de kaaientram eerder een lokaal trammetje is waar ingekoppelde PCC's de dienst zouden uitmaken. Na 20 uur 's avonds kunnen de Hermelijnen dan gaan slapen.)

poller1
November 12th, 2007, 10:20 AM
De Lijn is goed bezig! Een of andere vreemde "laten we wat kleurtjes van trams veranderen"-operatie begint toch wel vreemde resultaten te krijgen:
2: vroeger wit te letters op een donkergroene achtergrond, nu op een lichtgroene (maar nog steeds witte letters)
6 heeft wit op roze gekregen (vaak onleesbaar)
10: vroeger lichtgroen, nu geelgroen (ziet er niet uit)
11: vroeger rood op wit, nu wit op groenblauw.
15: vroeger donkergroen op wit, nu zwart op geel (inderdaad, exact hetzelfde als tram 3. tof, voor slechtzienden...)

Ik snap ook niet wat hier de bedoeling van is.

MOTTIGE KLEUREN dat dat zijn, verschrikkelijk.

poller1
November 12th, 2007, 10:28 AM
De 11 vind ik nu zelfs ZO lelijk dat ik die tram niet graag meer pak...

RV1428
November 12th, 2007, 05:34 PM
Iedereen kent wel in Diamant en Plantin (en andere stations) de plakkaatjes naast de stationsnaam met de trams op. Er geen lijn 15 meer, in de plaats hangt er een zwarte rechthoek met (HEEL goed kijken) 15 Linkeroever.:nuts:

Polri
November 12th, 2007, 07:03 PM
Iedereen kent wel in Diamant en Plantin (en andere stations) de plakkaatjes naast de stationsnaam met de trams op. Er geen lijn 15 meer, in de plaats hangt er een zwarte rechthoek met (HEEL goed kijken) 15 Linkeroever.:nuts:

Haha, ze hebben inderdaad de oude kleuren op een lelijke manier weggeplakt, maar daarnaast hebben ze wel een sticker met de nieuwe kleuren aangebracht ;)

CuoreGR
November 13th, 2007, 01:10 AM
De 11 vind ik nu zelfs ZO lelijk dat ik die tram niet graag meer pak...

ja, voor jou is het een nog grotere achteruitgang natuurlijk. Maar wees gerust, het had nog veel erger kunnen zijn ;)

ƒƒ
November 13th, 2007, 03:09 AM
Amai, 'k ga verschieten als ik terug kom zo te horen.

poller1
November 13th, 2007, 10:03 AM
ja, voor jou is het een nog grotere achteruitgang natuurlijk. Maar wees gerust, het had nog veel erger kunnen zijn ;)

Daar had ik nog niet zo aan gedacht.
Heb gisteren nog eens goed gekeken.

Op zich valt het wel mee, die 11, maar met een 10 erachter, die bijna fluo is, is het geen zicht.

Ik snap het echt niet, wat een achteruitgang.
Ik verwacht dat hier snel iets aan gedaan wordt.

snot
November 14th, 2007, 04:44 PM

:yes:

snot
November 14th, 2007, 04:52 PM
Ik heb gelezen dat er in metro area van Antwerpen zo'n 1 128 828 inwoners wonen. Die 800 000 inwoners zal eerder de urban area zijn of zo.

Urban area, of morfologische agglomeratie:
(van de site van de Federale regering, ik denk dat de cijfers van de KUL komen)

-913.000 inwoners
-592 km²
-1.542 inw/km²

volgens largest urban area's in Europe (http://en.wikipedia.org/wiki/Largest_urban_areas_of_Western_Europe)

1.094.000 inwoners

Metropolitan area volgens populationdata.net (http://www.populationdata.net/pays/europe/belgique.php)

1.169.000 inwoners

Al deze cijfers zijn natuurlijk relatief en arbitrair.
Ik zou zeggen dat Antwerpen een dicht stedelijk gebied heeft van toch zeker 700.000 inwoners.

Belgische stadsgewesten (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=306195)

RV1428
November 14th, 2007, 08:01 PM
:yes:

Dat zou ik ook zeggen, een fantastisch en niet duur idee. Daar zou De Lijn zich misschien beter met bezighouden zeker met de verkeerslichten (bijv. Belgiëlei, de Singel, tram 7 naar St. Pietersvliet voor Nationale Bank ).:crazy2:

B-52 Air
November 16th, 2007, 09:50 AM
Ik heb deze week een discussie gehad met iemand die daar veel over weet, zegt hij zelf, en bij de vraag of de verbinding van Antwerpen met de buurgemeenten degelijk is, kwam het tot een hoogtepunt.
Nu zou ik toch willen vragen, is er eigenlijk een tram die de gemeente Antwerpen met een buurgemeente verbind?

ƒƒ
November 16th, 2007, 10:41 AM
7 en 15 naar Mortsel, 3 naar Zwijndrecht. Daar blijft het zowat bij denk ik.

CuoreGR
November 16th, 2007, 02:11 PM
7 en 15 naar Mortsel, 3 naar Zwijndrecht. Daar blijft het zowat bij denk ik.

Jups. 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12 en 24 blijven, hoewel soms erg nipt, volledig in Antwerpen. Het lijstje wordt wel gauw aangevuld.
(Er zijn wél nog meer stadsbuslijnen die Antwerpen met randgemeenten verbinden).

RV1428
November 17th, 2007, 06:07 PM
Ik heb de indruk dat Antwerpen meer macht over zijn voorsteden wilt door tramlijnen door te laten gaan die bijna niemand zal gebruiken (denk ik toch)
bijv. tram 15 naar kontich stel je voor.

hix
November 17th, 2007, 10:00 PM
Meer macht door tramlijnen aan te leggen?:doh:

rjk
November 18th, 2007, 12:11 AM
Ja dat vind ik ook een beetje raar.
Verklaar u nader zou ik zegge ^^

Ivan
November 18th, 2007, 01:50 AM
in de zin van: meer het grootstedelijk invloed-laken naar zich toetrekken ofzo?

Benonie
November 18th, 2007, 10:19 AM
Een verlenging van de tramlijnen kan evengoed negatieve gevolgen hebben voor de stad. Ik denk bijvoorbeeld aan het gevaar dat tweeverdieners met kinderen de stad verruilen voor de rand dat inwoners van de rand nog minder redenen hebben om naar de stad te verhuizen .
Waarom zou een inwoner van Zwijndrecht nog in de binnenstad willen wonen, als hij een filevrije, vlotte tramverbinding heeft met zowat alle attractiepolen van Antwerpen?
Dus lekker op z'n Vlaams in een rustig, rijk dorp gaan wonen, en toch volop genieten van de lusten van de stad, zonder er de lasten te moeten van dragen.

johanvl
November 18th, 2007, 02:44 PM
bijv. tram 15 naar kontich stel je voor.
Waarom niet, kontich of edegem of whatever waar dien tram nu ook gaat stoppen ik zal blij zijn als de 15 naar Kontich komt, stel je voor! Nooit meer 1u30 op buslijn 32 zitten en in +/- 30 a 40 in't stad ... :banana: Tzal goed zijn voor de commerce denk ik.

RV1428
November 18th, 2007, 03:44 PM
Een verlenging van de tramlijnen kan evengoed negatieve gevolgen hebben voor de stad. Ik denk bijvoorbeeld aan het gevaar dat tweeverdieners met kinderen de stad verruilen voor de rand dat inwoners van de rand nog minder redenen hebben om naar de stad te verhuizen .
Waarom zou een inwoner van Zwijndrecht nog in de binnenstad willen wonen, als hij een filevrije, vlotte tramverbinding heeft met zowat alle attractiepolen van Antwerpen?
Dus lekker op z'n Vlaams in een rustig, rijk dorp gaan wonen, en toch volop genieten van de lusten van de stad, zonder er de lasten te moeten van dragen.

Dat klopt kiezen tussen rustig Zwijndrecht of druk Antwerpen.

De vraag wat bedoel ik met "meer macht" bedoel ik vooral ook het bovenstaande ^^^^
Werken in de stad en wonen in de voorstad zodat ze wat meer bij Antwerpen horen.
Volgens mij had Kontich een tijdje geleden ook zo'n soortgelijke klacht ingediend.

ƒƒ
November 18th, 2007, 05:59 PM
Edegem had een klacht ingediend omdat er aan een tramlijn meer kleurlingen zouden gaan wonen. Als je bekijkt waar tramlijnen nu rijden klopt dat nog ook.

Puinkabouter
November 18th, 2007, 07:39 PM
Klacht indienen voor zo'n redenen? Echt? En die hebben geen centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding aan de deur van het gemeentehuis gehad?

Ivan
November 18th, 2007, 08:01 PM
In dat geval van Kontich is dat inderdaad niet slecht, zoals gezegd is dat een echte merde om met de bus naar daar te sjokkelen!!

rjk
November 18th, 2007, 09:52 PM
Dat van Edegem dat vind ik iets belachelijk. Wou ik even kwijt.
Wat dat "macht krijgen" betreft, dat zijn nu eenmaal invloedsferen hé...

Puinkabouter
November 18th, 2007, 10:28 PM
Rijdt er eigenlijk een tram door Wilrijk? Woensdag met de bus van Wilrijk (Bist ofzo, met zo'n woontoren aan) naar A'pen centraal gegaan en dat ding geraakte echt niet vooruit terwijl de trams (eenmaal in Antwerpen stad) lustig voorbijsjeesden.

Waarom rijdt de bus niet gewoon op de trambaan - die kan toch perfect aangelegd worden als een OV-baan voor zowel bus als tram?

rjk
November 19th, 2007, 12:05 AM
Rijdt er eigenlijk een tram door Wilrijk? Woensdag met de bus van Wilrijk (Bist ofzo, met zo'n woontoren aan) naar A'pen centraal gegaan en dat ding geraakte echt niet vooruit terwijl de trams (eenmaal in Antwerpen stad) lustig voorbijsjeesden.

Waarom rijdt de bus niet gewoon op de trambaan - die kan toch perfect aangelegd worden als een OV-baan voor zowel bus als tram?

Tramlijn 2 heeft slechts een halte in district Wilrijk, namelijk aan de Sportstraat.

poller1
November 19th, 2007, 10:29 AM
Men moet hier in België eens dringend aan schaalvergroting gaan doen voor de steden.
(ligt mss een het feit dat ik net terugben uit Stockholm... kijk eens naar da metronet en tot waar dat reikt, terwijl daar niet veel meer volk woont dan bij ons) :

Kontich, Beveren, Westmalle, Stabroek... dat IS Antwerpen.

Meurisse
November 19th, 2007, 06:28 PM
Men moet hier in België eens dringend aan schaalvergroting gaan doen voor de steden.
(ligt mss een het feit dat ik net terugben uit Stockholm... kijk eens naar da metronet en tot waar dat reikt, terwijl daar niet veel meer volk woont dan bij ons) :

Kontich, Beveren, Westmalle, Stabroek... dat IS Antwerpen.

Als ze daar dan ineens maar één gemeente van maken

Dan denk ik direct aan Mortsel, Edegem, Schoten, Brasschaat, Kapellen, Wijnegem, Wommelgem, Zwijndrecht, Boechout, Lint, Schelle, Aartselaar, Hemiksen, Kontich, Hove, Borsbeek.

Allemaal gemeentes die dik mee profiteren van de lusten van Antwerpen, maar bedanken voor de lasten die zie bij ons veroorzaken. Dat ze maar snel beginnen met oprichten van stadsgewesten, en dat iedereen maar deelt in de lasten. én DAN vind ik tramlijnen naar die randgemeentes wél een logische stap.

Laat nu maar iedereen overstappen aan de stadsgrenzen, ipv die allemaal de luxe te geven tot in het centrum te rijden met al hun bussen... Maar wel lekker buiten de stad te gaan wonen en daar belasting te betalen.

Van de zo'n 100 buslijnen die stoppen op de Roosevelt, zijn er slechts een kleine 10 er van stadslijnen en lokale lijnen, al de rest zijn lijnen om de profiteurs van de randgemeentes te bedienen.

einde vertoog

Ivan
November 19th, 2007, 06:34 PM
Antwerpen moest al langer een Stadsgewest zijn. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit te realiseren!

Meurisse
November 19th, 2007, 06:57 PM
Antwerpen moest al langer een Stadsgewest zijn. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit te realiseren!

Met een stadsleger, de rest inlijven :cheers:

En ik spreek ook niet enkel over Antwerpen eigenlijk, Ook Gent en Brussel zouden zo al langer moeten zijn

En die 3 stadsgewesten met tussenliggende regionale steden zouden zeer actief moeten samenwerken als een échte Vlaamse Ruit

En dit ook qua openbaarvervoer

johanvl
November 19th, 2007, 07:52 PM

Dan denk ik direct aan Mortsel, Edegem, Schoten, Brasschaat, Kapellen, Wijnegem, Wommelgem, Zwijndrecht, Boechout, Lint, Schelle, Aartselaar, Hemiksen, Kontich, Hove, Borsbeek.

Allemaal gemeentes die dik mee profiteren van de lusten van Antwerpen, maar bedanken voor de lasten die zie bij ons veroorzaken. Dat ze maar snel beginnen met oprichten van stadsgewesten, en dat iedereen maar deelt in de lasten. én DAN vind ik tramlijnen naar die randgemeentes wél een logische stap.

Laat nu maar iedereen overstappen aan de stadsgrenzen, ipv die allemaal de luxe te geven tot in het centrum te rijden met al hun bussen... Maar wel lekker buiten de stad te gaan wonen en daar belasting te betalen.

Van de zo'n 100 buslijnen die stoppen op de Roosevelt, zijn er slechts een kleine 10 er van stadslijnen en lokale lijnen, al de rest zijn lijnen om de profiteurs van de randgemeentes te bedienen.

einde vertoog

:ohno:Denk je dat het in Mortsel niet andersom is... Ik denk dat Mortsel eerder de lasten van de stad draagt dan andersom. Als je mij niet gelooft moet je de Antwerpsestraat, Krijgsbaan en al daar maar eens tussen 7-11 en 16-18.30 gaan bekijken.

Dus vind ik het een beetje kortzichtig om alle mensen uit de rand af te schilderen als vieze profiteurs. Dan mag je vooral ook niet vergeten hoe belangrijk deze mensen wel niet zijn voor Antwerpen...

hix
November 19th, 2007, 08:38 PM
:ohno:Denk je dat het in Mortsel niet andersom is... Ik denk dat Mortsel eerder de lasten van de stad draagt dan andersom. Als je mij niet gelooft moet je de Antwerpsestraat, Krijgsbaan en al daar maar eens tussen 7-11 en 16-18.30 gaan bekijken.

Dus vind ik het een beetje kortzichtig om alle mensen uit de rand af te schilderen als vieze profiteurs. Dan mag je vooral ook niet vergeten hoe belangrijk deze mensen wel niet zijn voor Antwerpen...

Je moet jezelf deze vraag stellen. De mensen die in die straten in de file zitten, zijn dat Antwerpenaars, Mortselenaars of nog andererandgemeentenaars? Waarschijnlijk is het percentage Antwerpenaars zo goed als nul! En daarenboven betwijfel ik of deze mensen zo belangrijk zij voor Antwerpen... zij gaan waarschijnlijk allemaal werken in't stad, dus is het eerder andersom!

Meurisse
November 19th, 2007, 08:47 PM

Mortsel is dan nog een heel duidelijk geval

Dat had al heel lang samen met Edegem een district moeten zijn, dat valt gewoon binnen de eerste gordel randgemeenten ....

Daar rond heb je nog eens een 2de gordel: Boechout, Lint, Schelle, Wijnegem etc.

EvanG
November 19th, 2007, 09:53 PM

einde vertoog

nu zijn die mensen wel degenen die werken en winkelen in Antwerpen dus pak dat er wel een hoop lusten aan zijn voor Antwerpen tenzij je graag op doodse straten met lege kantoorgebouwen en gesloten winkelpanden kijkt ;)

Meurisse
November 19th, 2007, 11:09 PM
nu zijn die mensen wel degenen die werken en winkelen in Antwerpen dus pak dat er wel een hoop lusten aan zijn voor Antwerpen tenzij je graag op doodse straten met lege kantoorgebouwen en gesloten winkelpanden kijkt ;)

das een feit,

maar betalen wel belastingen ergens anders. Dus min of meer loopt de stad hier stevig wat centen mis

Puinkabouter
November 19th, 2007, 11:15 PM
Tjah, die mensen hebben ook recht op bvb. een bibliotheek in hun eigen buurt. En de straten en rioleringen in hun gemeentes moeten ook onderhouden worden. En ze betalen in feite ook mee aan de grote stad door de belastingen die ze betalen aan de hogere bestuursniveau's, die dan via bvb. Grootstedenbeleid of Transport toch vnl. naar de steden vloeien.

KVP
November 19th, 2007, 11:24 PM
das een feit,

maar betalen wel belastingen ergens anders. Dus min of meer loopt de stad hier stevig wat centen mis

Tja... En als ze die centen binnen zouden krijgen, zou daar niets tegenover moeten staan zeker?

Er is vast wel schaalvoordeel te behalen uit het samenvoegen, maar het streven van kleinere gemeenten om dit in eigen hand te houden, kan ik zeer goed voorstellen. Zeker in het geval van Antwerpen, wat niet bepaald bekend staat om haar gezonde financiele situatie..

Ivan
November 19th, 2007, 11:27 PM
misschien aparte thread hierover? Stadsgewest ofzo?

Puinkabouter
November 20th, 2007, 12:41 AM
Ik denk dat er al ergens een thread op het algemene .Be forum bestaat over stadsgewesten. De discussie kan misschien naar daar verplaatst worden...

Ohja, ik kan nog even mijn ergernis over de Lijn + concerten in de Lotto Arena aanhalen:

Dat ze daar bij de Lijn er eens rekening mee houden dat er na een concert honderden mensen tegelijk richting station moeten trekken en daarbij behoorlijk gehaast zijn, omdat de NMBS veel te vroeg stopt met rijden en zij hun trein moeten halen om niet te stranden.

Als ik woensdag niet had geduwd, gewrongen en getrokken, ik had daar mooi gestaan in het CS, met mijn zus. En zij had 's anderendaags wel school. Ik kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben die zich die opmerking maakte, en ik vermoed dat er behoorlijk wat mensen de dupe van waren en met de taxi naar huis mochten. Pendeltrams anyone?

poller1
November 20th, 2007, 10:22 AM
Station Luchtbal zouden ze moeten uitbouwen tot een écht knooppunt, waar je tot +/- 0u nog een trein kunt nemen naar Gent, Brussel, Kempen en Nederland.

rjk
November 20th, 2007, 09:51 PM
Station Luchtbal zouden ze moeten uitbouwen tot een écht knooppunt, waar je tot +/- 0u nog een trein kunt nemen naar Gent, Brussel, Kempen en Nederland.

Ik heb eens ergens gelezen dat er plannen zijn om dit station uit te breiden, meer weet ik er niet van.

RV1428
November 20th, 2007, 10:56 PM
Aan Luchtbal aansluiting op tram 6 naar het centrum en Metropolis nog meer voordelen. :banana::banana::banana:

CuoreGR
November 21st, 2007, 05:02 PM
Als Antwerpen zichzelf een stad vindt, zou het toch eens mee mogen investeren in zijn nachtnet... Ik haal (nog eens) het voorbeeld van Boedapest aan, waar een dertigtal lijnen de hele nacht door om het kwartier of om het halfuur rijdt. Goed, zoiets uitgebreids in Antwerpen is onzin, maar een basisnet mag van mij gerust de hele nacht door gaan...

EvanG
November 21st, 2007, 06:35 PM
absoluut, zeker nu dat het gedoogbeleid voor nachtparkeren op de meir gedaan is gaan ze daar toch echt eens werk van mogen maken.

poller1
November 22nd, 2007, 09:51 AM
In Stockholm, toch niet zoveel groter dan Antwerpen eigenlijk (qua inwoners), en kleiner dan Brussel, rijdt de METRO vrijdag en zaterdag volwaardig tot 3u30.

Puinkabouter
November 22nd, 2007, 10:43 AM
^^ U vergist zich. De Gemeente Stockholm heeft evenveel inwoners, ongeveer, als Groot-Antwerpen (een kleine 800.000). Groot-Stockholm heeft wel bijna 2 miljoen inwoners. Dat is meer dan de hele provincie Antwerpen, dus het verschil is toch net iets te groot om de parallel te trekken.

Soit, ik vind dat enkele hoofdstamlijnen de hele nacht door om het halfuur zouden mogen rijden op de normale uitgaansavonden (dus de vrijdag en de zaterdag).

KVP
November 22nd, 2007, 10:52 AM
Zo makkelijk is dat toch niet, denk ik. Ik heb ooit nog eens in het centrum in een betrekkelijk kleine straat gewoond waar een tram doorheen ging. Moet er toch niet aan denken dat dat de hele nacht het geval zou zijn geweest...

Ondergrondse lijnen, geen probleem. En misschien de in de toekomst de singeltram en kaaitram...

poller1
November 22nd, 2007, 11:02 AM
^^ U vergist zich. De Gemeente Stockholm heeft evenveel inwoners, ongeveer, als Groot-Antwerpen (een kleine 800.000). Groot-Stockholm heeft wel bijna 2 miljoen inwoners. Dat is meer dan de hele provincie Antwerpen, dus het verschil is toch net iets te groot om de parallel te trekken.

Soit, ik vind dat enkele hoofdstamlijnen de hele nacht door om het halfuur zouden mogen rijden op de normale uitgaansavonden (dus de vrijdag en de zaterdag).µ

Al eens gekeken op welk grondgebied?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholms_l%C3%A4n

1,8 miljoen inwoners op een grondgebied zo groot als provincie Antwerpen + Oost-Vlaanderen...

Puinkabouter
November 22nd, 2007, 11:51 AM
Dat is waar, maar de inwoners van die provincie zijn wel heel sterk aangewezen op Stockholm en haar openbaar vervoer. Een gemiddelde inwoner van Brakel of Mol maakt geen wekelijks gebruik van het OV in Antwerpen. De gemiddelde inwoner van Stockholms län maakt wel wekelijks gebruik van het OV in Stockholm - zeker op vrijdagen en zaterdagen. Dat is een belangrijk verschil.

Bovendien is de oppervlakte van de gemeente Antwerpen quasi gelijk aan dat van de gemeente Stockholm. De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot. Stockholm groeit ook sneller. Tussen 2000 en 2005 groeide het aan met 21.000 inwoners. Antwerpen in dezelfde periode met 11.000.

Daarbovenop heeft Stockholm een centralere functie (de hoofdstad) binnen Zweden dan Antwerpen binnen België.

Kort gesteld bestaat er voor het Stockholmse OV een veel ruimer publiek dan voor het Antwerpse OV, waardoor het ginder veel makkelijker te verantwoorden is om de volledige METRO (overigens een OV-modus die Antwerpen niet heeft), tot een gat in de nacht volwaardig te laten rijden.

poller1
November 22nd, 2007, 12:11 PM
Dat is waar, maar de inwoners van die provincie zijn wel heel sterk aangewezen op Stockholm en haar openbaar vervoer. Een gemiddelde inwoner van Brakel of Mol maakt geen wekelijks gebruik van het OV in Antwerpen. De gemiddelde inwoner van Stockholms län maakt wel wekelijks gebruik van het OV in Stockholm - zeker op vrijdagen en zaterdagen. Dat is een belangrijk verschil.

Bovendien is de oppervlakte van de gemeente Antwerpen quasi gelijk aan dat van de gemeente Stockholm. De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot. Stockholm groeit ook sneller. Tussen 2000 en 2005 groeide het aan met 21.000 inwoners. Antwerpen in dezelfde periode met 11.000.

Daarbovenop heeft Stockholm een centralere functie (de hoofdstad) binnen Zweden dan Antwerpen binnen België.

Kort gesteld bestaat er voor het Stockholmse OV een veel ruimer publiek dan voor het Antwerpse OV, waardoor het ginder veel makkelijker te verantwoorden is om de volledige METRO (overigens een OV-modus die Antwerpen niet heeft), tot een gat in de nacht volwaardig te laten rijden.

Ge hebt daar gelijk in. Ik voelde de bui al hangen in mijn post, en sleurde er dan maar ineens Brussel bij, dat wél 'vergelijkbaar' is met Stockholm (alleen in theorie, in de praktijk is Stockholm op alle vlak natuurlijk veel mooier en beter dan Brussel, dat alleen blij mag zijn dat er 4 treinen per uur naar Antwerpen rijden):)

Troske
November 22nd, 2007, 03:41 PM
De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot

Op wikipedia staat inderdaad 2.280 inw./km² voor stad Antwerpen en 4.160 inw./km² voor Stockholm, maar dat komt toch omdat voor Antwerpen heel het havengebied mee in rekening genomen? (ook bezali draagt hiertoe bij) :

Als je de districten apart bekijkt :
Borgerhout : 10.589 inw./km² (3,93 km²)
Berchem : 6.874 inw./km² (5,79 km²)
Deurne : 5.315 inw./km² (13,06 km²)
Mersem : 4.942 inw./km² (8,28 km²)
Hoboken : 3.228 inw./km² (10,67 km²)
Wilrijk : 2.820 inw./km² (13,61 km²)
Ekeren : 2.759 inw./km² (8,07 km²)
Antwerpen : 1.910 inw./km² (87,3 km²)
Bezali : 181 inw./km² (52,66 km²)

Puinkabouter
November 22nd, 2007, 04:21 PM
In Stockholm wordt het water meegerekend in de oppervlakte van de gemeente.

Antwerpen (- BeZaLi): 151 km²
Stockholm (- Water): 187.7 km²

Het verschil blijft.

Maar in feite reik je geen argument aan: de bevolking van Antwerpen zit meer opeengepakt in een kern, terwijl die van Stockholm over een groter gebied woont, waardoor zij meer aangewezen zijn ophet OV naar huis te gaan 's nachts als ze zijn uitgeweest. In Antwerpen is het voor de meeste mensen doenbaar om het te voet te doen (alles is relatief - als ge woont in Hoboken en ge gaat uit in de buurt van het Eilandje, dan hebt ge een probleem - maar dat zullen niet zo veel mensen zijn dat het volledige OV (of enkel het tramnet) 's nachts moet blijven rijden).

Het makkelijkste is wel: doorfuiven tot het OV weer begint te rijden. Iedereen content ^_^
Of een uitbreiding van het nachtbussensysteem...

Misschien eens denken over welke (bij voorkeur tram-)lijnen je 's nachts om de 20 minuten/half uur zou kunnen laten doorrijden de vrijdag en zaterdag, om zo voldoende dekking te bieden...

poller1
November 22nd, 2007, 04:22 PM
Op wikipedia staat inderdaad 2.280 inw./km² voor stad Antwerpen en 4.160 inw./km² voor Stockholm, maar dat komt toch omdat voor Antwerpen heel het havengebied mee in rekening genomen? (ook bezali draagt hiertoe bij) :

Als je de districten apart bekijkt :
Borgerhout : 10.589 inw./km² (3,93 km²)
Berchem : 6.874 inw./km² (5,79 km²)
Deurne : 5.315 inw./km² (13,06 km²)
Mersem : 4.942 inw./km² (8,28 km²)
Hoboken : 3.228 inw./km² (10,67 km²)
Wilrijk : 2.820 inw./km² (13,61 km²)
Ekeren : 2.759 inw./km² (8,07 km²)
Antwerpen : 1.910 inw./km² (87,3 km²)
Bezali : 181 inw./km² (52,66 km²)

goed opgemerkt.

in NL bv. tellen ze alleen het land, bij dichtheid.

Antwerpen heeft ook enkele tientallen km² binnenwateren.

Ik neem aan dat in Stockholm al het water ook niet meegeteld wordt.
Al het bos natuurlijk wel, waardoor dat ook weer een vertekend beeld geeft.

Maar Fluim heeft wel gelijk : in Stockholm zijn ze meer aangewezen op OV en de stad heeft op natuurlijke wijze een lang en snel metronet.

Puinkabouter
November 22nd, 2007, 04:24 PM
^^ zoals hierboven opgemerkt: in Stockholm wordt al het water (en het is er meer dan in Antwerpen) wél meegeteld.

Wel niet gecontroleerd met welke oppervlakte de dichtheid berekend is.

Edit: eff gecontroleerd: was berekend zonder het water. Antwerpen minus BeZaLi komt net niet aan 3000 inw/km².

RV1428
November 25th, 2007, 10:41 PM
De eerste 2 verlengingen zijn: tram 7 naar Boechout en trams 5 en 10 naar Wijnegem. De Lijn zal wel moeten investeeren in HermeLijnen voor trams 7 en 10.

rjk
November 26th, 2007, 02:34 AM
De eerste 2 verlengingen zijn: tram 7 naar Boechout en trams 5 en 10 naar Wijnegem. De Lijn zal wel moeten investeeren in HermeLijnen voor trams 7 en 10.

Ja maar ik geloof dat er zoiets van een 40à50 besteld zijn. Heb ik eens ergens gelezen.

poller1
November 26th, 2007, 09:27 AM
^^ zoals hierboven opgemerkt: in Stockholm wordt al het water (en het is er meer dan in Antwerpen) wél meegeteld.

Wel niet gecontroleerd met welke oppervlakte de dichtheid berekend is.

Edit: eff gecontroleerd: was berekend zonder het water. Antwerpen minus BeZaLi komt net niet aan 3000 inw/km².

is mét water, denk ik, maar ik kwam ook uit op volgende cijfers.
Ik heb ineens de 2 dichtsbevolkte randgemeentes erbij genomen.

Antwerpen MIN Bezali PLUS Mortsel en Borsbeek =

487.000 inw / 163 km² = 2.988 inw/km²
Die oppervlakte is ongeveer gelijk aan de oppervlakte van het Brussels gewest, waar toch 2,1x meer volk woont, maar ik dénk dus dat er bij dat Antwerps getal veel meer water bijhoort, + de luchthaven van Deurne, + meer autosnelwegen op die oppervlakte. In Brussel heb je dan weer een deel Zoniënwoud.

RV1428
November 28th, 2007, 05:23 PM
Ja maar ik geloof dat er zoiets van een 40à50 besteld zijn. Heb ik eens ergens gelezen.

Dan zal het volgens mij wel lukken :banana:
Vandaag wat rondgewandeld in de premetrostations, in Sport en F. Van Eeden spelen er muziekjes :)

Aere
December 17th, 2007, 03:36 PM
Uit mijn eigen leven gegrepen:

's Morgens stond ik samen met mijn zus op tram 15 te wachten om naar school te gaan. Eerst zien we een 5 aankomen, neen een 6! Een 6 die dezelfde kleur had als de 5! De lichtjes gaven ons aan dat de volgende tram een 15 is. We zagen tram 3 (met haar geel naamplaatje) juist vertrekken. In de verte konden we al een tram ontwaren met een gele naamplaat: "Dit moet de 15 wel zijn." dachten we. We stappen in en een paar haltes merken we dat we op tram 3 zitten. Resultaat: loop, loop, loop naar het CS waar we nog tijdig een andere 15 hebben kunnen nemen. Al bij al het is nog goed afgelopen.

Nu mogen ze toch wel duidelijk kleuren afspreken:bash:

Polri
December 17th, 2007, 07:44 PM
Straf verhaal!
Maar wel een beetje surrealistisch: in welke halte stoppen zowel de 6, de 15 als de 3 ???? :)

Puinkabouter
December 17th, 2007, 07:53 PM
Geen.

EvanG
December 17th, 2007, 08:14 PM
die passeren toch gewoon allemaal doorheen de premetro?

Puinkabouter
December 17th, 2007, 08:16 PM
Ja, maar er is geen halte in de premetro waar alledrie die lijnen stoppen.

Aere
December 17th, 2007, 11:00 PM
Ja, maar er is geen halte in de premetro waar alledrie die lijnen stoppen.

Ik stapte op aan station groenplaats, sprong uit de tram op 't astridplein en liep toen naar diamant. Mysterie opgelost. :D

EDIT

Dus tram 5, 6, 3 en 15 op groenplaats
tram 3 Astridplein
en tram 15 diamant

Aere
December 17th, 2007, 11:03 PM
We stappen in en NA een paar haltes merken we dat we op tram 3 zitten.
Woordje vergeten :p

Puinkabouter
December 17th, 2007, 11:12 PM
Maar de 6 rijdt toch helemaal niet langs Groenplaats? Volgens mij heb jij gewoon een bordje te snel gelezen... En 5 met te veel licht erachter kan al eens op een 6 lijken.

Polri
December 17th, 2007, 11:34 PM
Ik stapte op aan station groenplaats, sprong uit de tram op 't astridplein en liep toen naar diamant. Mysterie opgelost. :D

EDIT

Dus tram 5, 6, 3 en 15 op groenplaats
tram 3 Astridplein
en tram 15 diamant

Ik blijf het erg mysterieus vinden dat je tram 6 bent tegengekomen op de Groenplaats, maar misschien was hij een beetje verloren gereden :) Of hij wilde ook eens langs de kerstmarkt ;)

Aere
December 18th, 2007, 07:48 PM
Ik blijf het erg mysterieus vinden dat je tram 6 bent tegengekomen op de Groenplaats, maar misschien was hij een beetje verloren gereden :) Of hij wilde ook eens langs de kerstmarkt ;)
Ik vond het ook raar maar er stond wel degelijk 6, tenzij wij twee verkeerd hadden gezien. Maar nu begin ik toch wel hard te twijfelen...:nuts:

Polri
December 18th, 2007, 08:13 PM
Ik vond het ook raar maar er stond wel degelijk 6, tenzij wij twee verkeerd hadden gezien. Maar nu begin ik toch wel hard te twijfelen...:nuts:

Of misschien was het niet de tram maar je zus en jij die al te lang op de kerstmakrkt hadden rondgehangen :lol:

Alle gekheid op een stokje: ik ben het helemaal met je eens over het feit dat de informatieverstrekking en de signalisatie bij de Lijn in Antwerpen ondermaats is.

Wat vooral een probleem is is het gebrek aan eenvormigheid: soms heb je aankondigingslichtjes, soms niet. Aan de ene halte hangt een actuele netkaart, in de andere halte een verouderde. Kleuren van lijnen worden zonder duidelijke reden veranderd. In de Hermelijnen hangen netkaarten die niet meer actueel zijn, waardoor een reiziger die tram 6 neemt wel moet besluiten dat hij op een "spooktram" zit.

Allemaal geen groot probleem voor mensen die vaak het openbaar vervoer gebruiken, maar voor de occasionele gebruiker of de toerist is het een onoverzichtelijke warboel...

RV1428
December 20th, 2007, 05:57 PM
Vandaag ook in station Groenplaats geweest, DRUK dat het daar is en dan nog 11 minuten moeten wachten op "den 3" zat nog ergens in Schep Vreugde :cheers2::cheers2::cheers2: na lang wachten dan kwam hij uit de tunnel... en iedereen maar klagen over zijn rapport onderweg :bash:

ƒƒ
December 21st, 2007, 09:05 AM
Da's inderdaad een mooie naam voor een halte, net zoals het Mestputteke.

RV1428
December 25th, 2007, 05:46 PM
Ooit al een keer met tram 3 het stuk tussen Linkeroever P+R en Zwijndrecht/Melsele bereden ? Gaat lekker snel vooral op de "dorpsbaan" van Zwijndrecht en op het sneltramachtige stuk tussen Vredespark en Dorp met 2 overwegen. :banana::banana::banana:

ƒƒ
December 26th, 2007, 10:52 AM
'k Vind dat tunneltje op het einde ook wel grappig, dat verwacht ge totaal niet.

RV1428
December 26th, 2007, 11:42 PM
Inderdaad,:laugh: je bent zo goed aan het doorrijden en opeens duik je naar beneden, de eerste keer dacht ik: huh ? een tweede premetro :lol::lol::lol::lol::lol: maar dan meteen hup terug naar boven en terminus, echt een leuk traject !

Gravegast
December 28th, 2007, 10:50 AM
Mag ik mij even voorstellen: Gravegast uit Deurne-zuid. Ik wist al langer van het bstaan van dit forum en dit topic maar nu ben ik eindelijk geregistreerd (na wreed veel werk :-( )

Meurisse
December 28th, 2007, 12:50 PM
Mag ik mij even voorstellen: Gravegast uit Deurne-zuid. Ik wist al langer van het bstaan van dit forum en dit topic maar nu ben ik eindelijk geregistreerd (na wreed veel werk :-( )

weer iemand die uit de anominiteit stapt, oléééé :cheers:

Je poste deze reactie in het OV-onderdeel, ik neem aan dat je dus vooral in openbaar vervoer geinteresseerd bent ?

Gravegast
December 29th, 2007, 03:00 PM
Tuurlijk ben ik geïnteresseerd in openbaar vervoer, het bestuderen ervan is een van mijn belangrijkste hobby's ;-), ik spreek er dikwijls over, zoveel zelfs dat mijn gesprekspartners er soms een beetje gek van worden:nuts:. Straffer zelfs, wie mij onomwonden vertelt dat hij/zij alle dagen met de auto naar Antwerpen komt kan bij mij niet op sympathie rekenen.:bash:

ƒƒ
December 30th, 2007, 11:10 AM
Wel, dan zijt ge zeker een grave gast ;)

Gravegast
December 30th, 2007, 10:17 PM
Ik vrees dat ik hier te laat ben voor de pret :( Hoewel is wel alle voorgaande pagina's heb gelezen.;)
Maar ik heb hier een ideetje, de mensen aan wie ik dit liet zien verklaarden mij voor gek.:ohno:
KLIK HIER:http://img100.imageshack.us/img100/9602/scannen0012mb2.jpg
Verklaard in tekst:
-Sneltram/Lightrailverbinding tussen Turnhout centrum en het nieuwe HST-station Noorderkempen in Brecht (waar ik overigens bitter weinig heb gelezen in dit topic.:ohno:), die evt ook nog kan doorgetrokken worden tot Kapellen/Brasschaat/Kalmthout, zodat er ook nog aansluiting is op de "gewone" spoorlijn 12 Antwerpen - Essen/Roosendaal. Een ander ideetje (allee ja, daar is al sprake van maar het kwam wel toevallig ff uit) was in Oostmalle een aftakking te bouwen via St.-Antonius->Zoersel->Schilde->Wijnegem->Deurne via premetro Turnhoutsebaan...
Vooral de horizontale lijn wordt gelegd in een streek van autogeile mensen die bijna allemaal pendelaars naar Antwerpen zijn (en hollanders:-@).:bash: Er is daar echter (voorlopig) nog genoeg ruimte om de sporen te bouwen, maar geen "tjoekeltrammeke' hé! Mss 1 halte per gemeente ofzo...
Wat zijn de meningen? Komaan mensen, maak de boel hier weer levendig!:):cheers: