View Full Version : ANTWERPEN | Openbaar Vervoer

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

poller1
September 29th, 2005, 03:00 PM
Noot van de moderator:

Gebruik deze thread om alles over het openbaar vervoer in de Scheldestad ons kenbaar te maken.

Tram , metro , bus & trein : verlengingen , nieuwe beddingen , nieuwe haltes , GEN Antwerpen(?) , enz.

Hoe is het nu én wat zal het worden in de toekomst?

- - - - - - - - - - - - - - -

VRT TT, 29/09/2005
ik vermeld er voor alle duidelijkheid bij dat deze nieuwe tramlijn volledig gebruik maakt van bestaande infrastructuur, en stel me uiteraard vragen bij Van Brempts uitleg... :)

ANTWERPEN WORDT EEN TRAMLIJN RIJKER
Vanaf maart volgend jaar krijgt Antwer-
pen er een tramlijn bij. De nieuwe
lijn, nummer 5, zal Deurne-Noord via
het centrum van Antwerpen met Linker-
oever verbinden, en aan het Sportpaleis
de premetro induiken.

"Met deze tram zal geen enkele auto de
concurrentie qua snelheid nog winnen",
zegt Vlaams minister van Mobiliteit
Kathleen Van Brempt (SP.A).

De nieuwe snelle verbinding komt er op
vraag van de Bond voor Trein-, Tram- en
Busgebruikers.

Ook aan de bestaande lijnen wordt er
gesleuteld: tram 12 wordt ingekort,
tram 24 wordt daarentegen verlengd.

ƒƒ
September 30th, 2005, 03:25 PM
De 5 wordt dus een samenstelling van den 12 en den 3? En aan welke kant worden den 12 en de 24 gewijzigd?
Fietspaden idd tjah. 't Is toch al veel beter dan in Brussel. Op weg naar en tijdens de forummeeting ben ik alleen fietspad tegengekomen in de Koninklijk Parklaan. De Antwerpse Boulevard oversteken tussen de Meir en het oude Justitiepaleis is gewoon niet doenbaar, en zowel in 't Stad als in het noordoostelijke kwart binnen de Ring is er bijna geen enkel fietspad te bespeuren.
Om van het wegdek nog maar te zwijgen. Toen ik een paar weken geleden richting Mortsel neffe 't spoor reed viel mijn kettingkas eraf thv de Lamorinièrestraat doordat de weg daar zo ongelijk ligt. Om nog maar te zwijgen van de kasseien (authentiek ja, maar da's dan ook het enige voordeel). Da's in NL wel een pak beter. Te diepe goten, te hoge stoepranden, je vindt het allemaal in België. In Rotterdam en Delft hebben ze zulke goede fietspaden tot vlakbij het centrum, waarom kan dat hier niet? OK, ik ben wel een beetje anti-auto, voor mijn part is heel de wereld autovrij en zou ik liever wat meer investeren in fietstechniek, maar toch, Koning Auto heeft veel te veel te zeggen.

snot
October 3rd, 2005, 07:15 PM
Nieuwe Antwerpse tramlijn spoort door ongebruikte metrokoker

Antwerpen krijgt er vanaf 1 maart 2006 een elfde tramlijn bij. De nieuwe tramlijn 5 zorgt voor een snelle verbinding tussen Deurne- Noord, het centrum van Antwerpen en Linkeroever. Het traject loopt door een metrokoker die al dertig jaar klaar ligt onder de grond, maar nooit gebruikt werd om reizigers te vervoeren.

Uit een enquête bleek dat de inwoners van Deurne-Noord smeekten om een snellere en betrouwbaarder verbinding naar de binnenstad. Nu doen ze er met tram 12 zo’n 35 minuten over om van het Wim Saerensplein naar de Groenplaats te sporen en ze moeten onderweg ook overstappen. Als tramlijn 5 in maart in gebruik wordt genomen, zal dezelfde rit maar 19 minuten duren. Een tijdwinst van liefst 16 minuten.

“Met lijn 5 slaan we twee vliegen in één klap”, jubelt Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (SP.A). “We vangen ook het huidige capaciteitsgebrek op de drukbezette lijn 3 tussen de halte Schijnpoort en het stadscentrum op.” Die lijn 3, die Merksem met Zwijndrecht verbindt, is met ruim 20 miljoen reizigers per jaar de absolute toplijn in Vlaanderen.

Van Brempt is ervan overtuigd dat de nieuwe lijn zal uitgroeien tot een soortgelijk succesverhaal.

Met tram 5 erbij zal er in het drukste stuk Antwerpse premetro elke anderhalve minuut een tram passeren.

Tram 5 duikt ter hoogte van het Sportpaleis aan de Ten Eekhovelei een ongebruikt stuk premetro in. De koker werd een dertigtal jaar geleden gegraven, maar nooit gebruikt voor reizigersvervoer.

Hij deed alleen dienst als uitwijkspoor wanneer er zich een technisch defect voordeed. Lijn 5 spoort zo’n 700 meter door de ongebruikte koker en net voor het station Schijnpoort sluit hij aan op de sporen die ook lijn 3 gebruikt.

Ook elders in Antwerpen liggen diep onder de grond nog kilometers ongebruikte metrokokers.

De Lijn is van plan om bijvoorbeeld ook de pijp onder de Turnhoutsebaan in gebruik te nemen. Maar dat is voorlopig nog verre toekomstmuziek, want eerst zijn de tramverlengingen rond Antwerpen aan de beurt.

De Lijn sleutelt ook aan de reisweg van de lijnen 12 en 24.

Tram 12 volgt vanaf maart 2006 een korter traject en moet daardoor minder gevoelig worden voor overbevolking en vertragingen.

Tram 24 neemt een deel van de huidige route van lijn 12 over, de reisweg wordt vier kilometer langer. (JV)

bron: De morgen online, 03.10.2005

poller1
December 27th, 2005, 10:39 AM
Ben alvast benieuwd naar de nieuwe binnenlandse dienstregeling als de noordzuidtunnel in gebruik wordt genomen.

Verder las ik in zone 03 dat men serieus werk gaat maken van een écht zuidstation (nu is dat niet meer dan een 'halte').

Vraag me ook af wat er gaat gebeuren met de tientallen streekbussen die op de Rooseveltplaats stoppen, tijdens en na de 2e fase van de leienwerken.

30 jaar geleden had men m.i. al die soms te grote maar vaak te kleine (én erg hinderlijke) bussen aan de rand van de stad moeten laten stoppen en keren en iedereen op een écht (2-lijns : OOST-WEST en NOORD-ZUID)metronetwerk moeten zetten. In dàt geval had Antwerpen wél genoeg potentieel gehad voor een druk metronet. Nu komt (schatting) 60% via streekbussen tot in het hart van de stad.

Ivan
December 27th, 2005, 01:46 PM
Ben alvast benieuwd naar de nieuwe binnenlandse dienstregeling als de noordzuidtunnel in gebruik wordt genomen.

Verder las ik in zone 03 dat men serieus werk gaat maken van een écht zuidstation (nu is dat niet meer dan een 'halte').

Vraag me ook af wat er gaat gebeuren met de tientallen streekbussen die op de Rooseveltplaats stoppen, tijdens en na de 2e fase van de leienwerken.

30 jaar geleden had men m.i. al die soms te grote maar vaak te kleine (én erg hinderlijke) bussen aan de rand van de stad moeten laten stoppen en keren en iedereen op een écht (2-lijns : OOST-WEST en NOORD-ZUID)metronetwerk moeten zetten. In dàt geval had Antwerpen wél genoeg potentieel gehad voor een druk metronet. Nu komt (schatting) 60% via streekbussen tot in het hart van de stad.

Het Astridplein neemt terug haar functie als zenuwknooppunt openb vervoer in zoals het vroeger was. Sommige bussen worden ook aan Kievitplein gepland te stoppen. Het hele net van bussen die aan Rooseveltplaats stoppen wordt onder de loep genomen en lijnen zullen nieuwe routes krijgen en er zullen nog maar een fractie op de Rooseveltplaats stoppen!

poller1
December 27th, 2005, 03:08 PM
Het Astridplein neemt terug haar functie als zenuwknooppunt openb vervoer in zoals het vroeger was. Sommige bussen worden ook aan Kievitplein gepland te stoppen. Het hele net van bussen die aan Rooseveltplaats stoppen wordt onder de loep genomen en lijnen zullen nieuwe routes krijgen en er zullen nog maar een fractie op de Rooseveltplaats stoppen!

GELUKKIG!

Maar de ruimte op Astrid- en Kievitplein is veel beperkter dan op de huidige Roosevelt.

Er zal dus inderdaad wat moeten veranderen.

Misschien dat op termijn de drukke lijnen uit het Oosten (Turnhout, maar ook Herentals) zullen stoppen aan een knooppunt ergens in Massenhoven, vanwaaruit iedereen wordt verzocht om op de metrolijn (premetro, maar met minder haltes dan de huidige ondergrondse trajecten) te stappen die onder de Turnhoutsebaan rijdt?

Ivan
December 27th, 2005, 03:42 PM
GELUKKIG!

Maar de ruimte op Astrid- en Kievitplein is veel beperkter dan op de huidige Roosevelt.

Er zal dus inderdaad wat moeten veranderen.

Misschien dat op termijn de drukke lijnen uit het Oosten (Turnhout, maar ook Herentals) zullen stoppen aan een knooppunt ergens in Massenhoven, vanwaaruit iedereen wordt verzocht om op de metrolijn (premetro, maar met minder haltes dan de huidige ondergrondse trajecten) te stappen die onder de Turnhoutsebaan rijdt?

Het is inderdaad de bedoeling dat slechts de hoogstnodige interregionale bussen op de Rooseveltplaats stoppen. Ik heb geen idee van hoe de nieuwe Roosevelt er zal uitzien. Maar het zal schaal-en gebruiksvriendelijker zijn.

De Snor
February 20th, 2006, 03:29 PM
kaartjes/afbeeldingen zijn wenselijk imo.

poller1
February 20th, 2006, 04:03 PM
Het tramnet :

http://www.delijn.be/documentatie/antwerpen/tramnet_antwerpen.pdf

snot
March 5th, 2006, 05:01 PM
Geweldig nieuws voor Antwerpen, een nieuw stuk prémetro. Kan iemand duidelijk uitleggen wat dit nieuw stuk juist inhoud? Want zelf op de site van de lijn is er alleen maar de reizigers informatie, niet de technische uitleg. Is het gewoon een verlengd stuk van de noordelijke tak die vanaf het Centraal station vertrekt? En welke stations zijn nieuw? Welke aanpassingswerken hebben moeten gebeuren (tunnel ingang, eventueel verbinding tussen het al gebruikte stuk en het ongebruikte stuk, welke stations zijn nieuw, moesten die gans gebouwd worden,...)
En er is nog altijd een ander ongebruikt stuk, nietwaar?

VRT-nieuws.net

Tramlijn 5 geeft reden tot feesten
za 04/03/06 - In Antwerpen is tramlijn 5 in gebruik genomen. De lijn zorgt voor een snelle verbinding tussen Deurne-Noord en Linkeroever. Lijn 5 rijdt ook een stukje langs een premetrotraject dat tot nu toe niet werd gebruikt.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) nam vanochtend zelf plaats op de bestuurdersstoel. "Het is van 1944 geleden dat er in Antwerpen nog een nieuwe tram is bijgekomen", zei Van Brempt.

"Sindsdien zijn er alleen maar tramlijnen afgeschaft. Vandaag breekt er een nieuwe periode aan", klonk het opgetogen.

De nieuwe tramlijn legt van het Wim Saerensplein in Deurne tot de Katwilgweg op Linkeroever een afstand af van tien kilometer in 24 minuten.

Het traject tussen het Sportpaleis en Linkeroever legt de nieuwe tramlijn af via de premetro. Een stukje van die premetro, tussen de Ten Eekhovelei en Schijnpoort, wordt met de komst van de nieuwe tram 5 voor het eerst in gebruik genomen.

Door de nieuwe tram worden ook de lijnen 12 en 24 hervormd. Lijn 12 wordt ingekort, terwijl tram 24 een langer traject zal afleggen.
Zoo en Diamantmuseum vieren mee

Ter gelegenheid van de inhuldiging van de nieuwe tramlijn, zetten ook de Zoo van Antwerpen en het Diamantmuseum dit weekend hun beste beentje voor.

Kinderen tussen drie en elf jaar kunnen vandaag voor vijf euro een bezoekje brengen aan de Zoo. In het Diamantmuseum genieten tramreizigers een korting van twee euro.

De korting geldt enkel op vertoon van de speciale folder die vandaag op de nieuwe tram 5 werd uitgedeeld.

bartolomew
March 5th, 2006, 07:32 PM
het gaat maar om een zeer klein stukje (een 500 m). Vanaf het sportpaleis wordt een koker richting Deurne in gebruik genomen. Lijn 5 is gewoon een variant op lijn 3 met vanaf het sportpaleis een aftakking naar Deurne toe.

poller1
March 6th, 2006, 11:01 AM
het gaat maar om een zeer klein stukje (een 500 m). Vanaf het sportpaleis wordt een koker richting Deurne in gebruik genomen. Lijn 5 is gewoon een variant op lijn 3 met vanaf het sportpaleis een aftakking naar Deurne toe.

De aftakking is er VOOR het Sportpaleis (na station Schijnpoort).

Station Sport wordt enkel bediend door lijn 3, op lijn 5 is er een bovengrondse halte voor het Sportpaleis.

Er zijn nog 2 takken ongebruikt. Het stuk onder de Turnhoutsebaan, en het stuk onder de Kerkstraat.

Ivan
March 6th, 2006, 12:32 PM
http://img95.imageshack.us/img95/9277/antwerpenmap9vm.gif (http://imageshack.us)

Het kleine stukje onder metro SPORT wordt nu ingebruik genomen door tram 5 (ook nieuwe bovengrondse halte SPORT, een kleine 200 m van sportpaleis.)

De 3 stations op de groene lijn worden in de nabije toekomst in gebruik genomen. De anderen zullen op betere financiele tijden moeten wachten.

Hieronder een foto van die nabije toekomst, daarin zie je hoe de premetro zal functioneren via sneltrams naar ranst en malle (donkergroene lijn is wel bovengronds wel te verstaan)

http://img301.imageshack.us/img301/7527/tramkokerensneltrammalleranst9.jpg (http://imageshack.us)

Ivan
March 9th, 2006, 06:02 PM
http://img440.imageshack.us/img440/1501/lijn2055dz.jpg (http://imageshack.us)

http://img346.imageshack.us/img346/9816/tram5annomaart200601maart20065.jpg (http://imageshack.us)

De Snor
March 16th, 2006, 11:59 AM
Wie heeft er foto's van de ongebruikte tunnels onder de Carnotstraat ?

Ivan
March 16th, 2006, 06:56 PM
Ik denk dat particulieren daar amper foto's van hebben. ik heb onlangs wel naar aanleiding van Tram 5 een foto gezien in een artikel waar de premetro halteinfrastructuur werd getoond. Het zag er nog redelijk goed uit, nog helemaal niet ingekleed, maar in de staat waar het een 30 jaar geleden is achtergebleven. grijs en grauw. (het gaat dan over de haltes die je hierboven op de groene lijn kunt zien. Niets spectaculairs.

Misschien eens zoeken op de site van het stadsarchief

Neil Johnson
March 25th, 2006, 09:35 PM
http://img95.imageshack.us/img95/9277/antwerpenmap9vm.gif (http://imageshack.us)
Het kleine stukje onder metro SPORT wordt nu ingebruik genomen door tram 5 (ook nieuwe bovengrondse halte SPORT, een kleine 200 m van sportpaleis.)

Tram 5 is een erg goede zaak. Zelf woon ik in Antwerpen Noord (de Seefhoek) en de nieuwe tram 5 zorgt voor een geweldige ontlasting van tram 12 (die nu een heel stuk korter is). Alleen had ik liever gehad dat ze tram 5 door het ongebruikte stuk metro onder de kerstraat hadden laten lopen. Nu loopt 'de 5' voor een groot deel gelijk met tram 3. Misschien nog iets voor de toekomst?

poller1
March 26th, 2006, 09:07 AM

Tram 5 is een erg goede zaak. Zelf woon ik in Antwerpen Noord (de Seefhoek) en de nieuwe tram 5 zorgt voor een geweldige ontlasting van tram 12 (die nu een heel stuk korter is). Alleen had ik liever gehad dat ze tram 5 door het ongebruikte stuk metro onder de kerstraat hadden laten lopen. Nu loopt 'de 5' voor een groot deel gelijk met tram 3. Misschien nog iets voor de toekomst?

Op de site waar dit kaartje vandaan komt (www.urbanrail.net) is het reeds aangepast (daar schrok ik wel van). Vraag me af wie dat doet.

Jammer dat www.emporis.com niet meer wordt geüpdate door de Antwerpman blijkbaar.

Inderdaad, het ongebruikte stuk premetro onder de kerkstraat misschien openen met enkel sporen (zonder stations), te gebruiken als snelverbindingen.

Lijkt me goed en vrij goedkoop te realiseren.

De Snor
March 26th, 2006, 09:34 AM
Op de site waar dit kaartje vandaan komt (www.urbanrail.net) is het reeds aangepast (daar schrok ik wel van). Vraag me af wie dat doet.

Robert Schwandl Publishing was founded in Berlin in April 2002 by Robert Schwandl, the author of the popular website UrbanRail.Net, which is dedicated to metros, subways and other mass transit systems around the world.

The goal of Robert Schwandl Publishing is to produce high quality inexpensive books about urban transport networks, focussing on the history of the system, its current operation and rolling stock, station architecture and anything else which might be of interest to not only the subway aficionado but also the general public. Most titles will be published bilingually in English and German.

Ivan
May 9th, 2006, 12:49 PM
Het stadsbestuur wil absoluut de CIRKELLIJN realiseren over de Kaaien en de Leien

Nemo
May 9th, 2006, 01:00 PM
Wat ik niet begrijp....Heeft Antwerpen nu echt een metro, of is het een tram in een tunnel als in Den Haag?? Want ik zie aleen trams zoals Amsterdam (de combino-trams) die ook heeft rijden, maar ik zie geen echte metro-rijtuigen.

poller1
May 9th, 2006, 01:02 PM
Wat ik niet begrijp....Heeft Antwerpen nu echt een metro, of is het een tram in een tunnel als in Den Haag?? Want ik zie aleen trams zoals Amsterdam (de combino-trams) die ook heeft rijden, maar ik zie geen echte metro-rijtuigen.

Alleen trams in tunnels ('premetro')...

Ivan
May 9th, 2006, 08:48 PM
Ben soms echt beschaamd over de toestand van onze premetro!! :no:

Dat gekrijs van die sporen!!!!! Toch geen goeie indruk voor de toeristen:ohno:

Benonie
May 9th, 2006, 09:02 PM
Ben soms echt beschaamd over de toestand van onze premetro!! :no:
Dat gekrijs van die sporen!!!!! Toch geen goeie indruk voor de toeristen:ohno:

Ach, maakt u zich daar maar geen zorgen over. Een toerist ergert zich zelden aan zaken waar een bewoner van een stad of land zich dagelijks aan stoort.
Bovendien heb ik in het buitenland al andere dingen meegemaakt qua openbaar vervoer, en dat niet alleen in armere landen en regio's.
Nee, die Antwerpse premetro valt best wel mee, al valt een echte metro natuurlijk nog altijd te verkiezen boven een ondergrondse tram.

Ivan
August 9th, 2006, 03:36 PM
Hopelijk komen later de Kaaien-en Singeltram er nog bij, dat zou pas een goede verbinding opleveren met de verschillende stadsdelen

euroboyarne
October 10th, 2006, 11:11 AM
Het traject dat men voorziet in het pegasusplan voor de premetro zal beginnen in premetrostation 'teniers' dat is een station dat onder het station opera ligt.

"Teniers is een spookstation van de Antwerpse premetro. Het station Teniers ligt vlak onder het station Opera, maar met een rijrichting die hier haaks op staat. Het station was bedoeld voor de tramlijnen die nu nog op de Antwerpse Leien rijden, de lijnen 12 en 24.

Omdat de tunnels onder de Leien nooit gebouwd zijn, loopt de spoorbedding van station Teniers dood op een blinde muur. Daarom is het station in de huidige situatie alleen geschikt voor tweerichtingstrams - een type dat De Lijn Antwerpen niet heeft."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Teniers_%28premetrostation%29

Dus als De Lijn de nieuwe premetrolijn wil openen zal ze een nieuw type toestellen moeten aankopen voor dat traject. Waarschijnlijk een vrij snel type omdat er een sneltram gepland is.

De sneltram zal dus stoppen in Teniers en terugrijden in de richting waar het gekomen was via een wisselspoor of zoiets, maar zonder te draaien via een lus (zoals onder de Groenplaats voor de aanleg van de Brabotunnels). Ik hoop dat er snel geld vrijkomt voor dit project.

poller1
October 10th, 2006, 11:16 AM
Het traject dat men voorziet in het pegasusplan voor de premetro zal beginnen in premetrostation 'teniers' dat is een station dat onder het station opera ligt.

"Teniers is een spookstation van de Antwerpse premetro. Het station Teniers ligt vlak onder het station Opera, maar met een rijrichting die hier haaks op staat. Het station was bedoeld voor de tramlijnen die nu nog op de Antwerpse Leien rijden, de lijnen 12 en 24.

Omdat de tunnels onder de Leien nooit gebouwd zijn, loopt de spoorbedding van station Teniers dood op een blinde muur. Daarom is het station in de huidige situatie alleen geschikt voor tweerichtingstrams - een type dat De Lijn Antwerpen niet heeft."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Teniers_%28premetrostation%29

Dus als De Lijn de nieuwe premetrolijn wil openen zal ze een nieuw type toestellen moeten aankopen voor dat traject. Waarschijnlijk een vrij snel type omdat er een sneltram gepland is.

De sneltram zal dus stoppen in Teniers en terugrijden in de richting waar het gekomen was via een wisselspoor of zoiets, maar zonder te draaien via een lus (zoals onder de Groenplaats voor de aanleg van de Brabotunnels). Ik hoop dat er snel geld vrijkomt voor dit project.

Zou geen overbodige luxe zijn als je ziet wat voor chaos er nu is in de Carnotstraat-Astridplein-Gemeentestraat-Rooseveltplaats. Soms staan daar gewoon 15 trams achter elkaar STIL. 20 minuten voor 300 meter.

syntric
October 11th, 2006, 01:27 PM
Zou geen overbodige luxe zijn als je ziet wat voor chaos er nu is in de Carnotstraat-Astridplein-Gemeentestraat-Rooseveltplaats. Soms staan daar gewoon 15 trams achter elkaar STIL. 20 minuten voor 300 meter.

Maar daar lijken de huidige werken wel voor veel tussen te zitten. Hopelijk gaat het vlotter als het Astridplein helemaal is afgewerkt en de straat deftig geasfalteerd. Verkeerslichtbeïnvloeding kan ook helpen.

janjozef
October 12th, 2006, 01:52 PM
Zoalang als de auto's op de Turnhouthse baan dubbel mogen parkeren, en het zijn enkel de racistische agenten die er boeten durven uitschrijven dixit de bewoners, zal de tram op gans dit stuk veel tijd verliezen om van de bussen maar te zwijgen.

Jan

poller1
October 16th, 2006, 08:51 AM
Zoalang als de auto's op de Turnhouthse baan dubbel mogen parkeren, en het zijn enkel de racistische agenten die er boeten durven uitschrijven dixit de bewoners, zal de tram op gans dit stuk veel tijd verliezen om van de bussen maar te zwijgen.

Jan

Het doorstromingsprobleem is er allerminst in de Turnhoutsebaan... Het is net omdat de Gemeentestraat zo'n flessenhals is na de vrij snelle doortocht over de Turnhoutsebaan, dat je soms dus een file hebt van 10-15 OV-voertuigen van de Rooseveltplaats tot de Carnotstraat.

Al heb ik de indruk dat het de laatste dagen al wat beter is.

(toch is de ondergrondse doortocht voor snel OV op die as een must)

Ivan
October 19th, 2006, 05:38 PM
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Teniers (momenteel een spookstation vlak onder station Opera, waarvan de sporen dwars liggen op die van Opera) het begin en eindstation van een sneltramlijn onder te Turnhoutse baan zou gaan worden. Volgens mij is dit onderdeel van het Pegasusplan van De Lijn. Kathleen Van Brempt zou bezig zijn te helpen dit project te financieren.
-----------------------------------

Het is inderdaad zo dat die halte op termijn (ooit) in gebruik wordt genomen als halte voor sneltram naar Malle en Ranst. Misschien wordt dit station ook ingericht tijdens de renovatie van halte Opera...

En misschien kan het er dan wel zo gaan uitzien:

http://img90.imageshack.us/img90/1040/1160764600dz2.jpg (http://imageshack.us)

Joba
October 22nd, 2006, 08:47 PM
Uit de Gazet van Antwerpen:

21/10 Terminus lijn 11 en 8 verhuist

De eindhalte van de tramlijnen 11 en 8 aan de Boekenberglei in Deurne wordt vervangen door een zogeheten ‘rondlus’ aan de driehoek Cruyslei- Boekenberglei-Gitschotellei.

In de welke richting die lus wordt gebruikt, is nog niet beslist. Met de aanleg van een keerlus aan de driehoek Cruyslei-Boekenberglei-Gitschotellei willen stad en district een aantal problemen oplossen en tegelijkertijd plannen versnellen.

”Zo zal het tramverkeer in de Cruyslei afnemen omdat de tramlijnen 8 en 11 op korte termijn nog maar in één richting door de straat rijden. En door deze aanpassing kan ook de keerlus aan de Boekenberglei verdwijnen, wat een verbetering is voor de verkeersdoorstroming”, legt schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout (VLD) uit.

Tegelijkertijd worden de tramsporen op de Gitschotellei een stuk doorgetrokken. ”Dat kan de eerste aanzet zijn om een tram door te trekken naar Borsbeek. Die doortrekking staat al in het Masterplan en het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen”, zegt Van Campenhout.

De aanleg van de rondlus kan ook een aanleiding zijn om een gedeelte van de Gitschotellei en de Drakenhoflaan opnieuw aan te leggen. De plannen die vrijdag werden goedgekeurd, moeten de volgende maanden concreet worden gemaakt. De eerste resultaten zullen niet zichtbaar zijn voor de zomer van 2007.

Joba
October 22nd, 2006, 09:22 PM
Betreffende dat doorstromingsprobleem rond de Rooseveltplaats. Het moet ook gezegd worden dat het een erg incidentrijk parcours is: zakenrollerij en opstootjes vinden hier geregeld plaats. Als een dergelijk incident dan op een tram plaatsvind en er is een interventie van de politie, dan krijg je gezien het aantal tramlijnen gemakkelijk een grote opstropping.

syntric
October 23rd, 2006, 12:06 AM
Betreffende dat doorstromingsprobleem rond de Rooseveltplaats. Het moet ook gezegd worden dat het een erg incidentrijk parcours is: zakenrollerij en opstootjes vinden hier geregeld plaats. Als een dergelijk incident dan op een tram plaatsvind en er is een interventie van de politie, dan krijg je gezien het aantal tramlijnen gemakkelijk een grote opstropping.

Nou, overdrijf je wel een tikkeltje, klinkt wel of alles zit daar om de haverklap vast omdat ze aan de lopende band aant vechten zijn of mensen overvallen :-)

Joba
October 23rd, 2006, 12:32 AM
Ik zeg dan ook niet dat er om de haverklap gevechten of overvallen zijn. Als je dat denkt dan versta je me verkeerd. Het is trouwens ook niet om de haverklap dat er 15 trams staan aan te schuiven. En bovendien heb ik het eigenlijk nog niet mogen meemaken dat er letterlijk 15 trams staan aan te schuiven.

Ivan
October 24th, 2006, 09:52 PM
Heel die omgeving zal zijn definitieve vorm vinden bij fase 2 van de Leien. Momenteel zit die daar in een overgangsfase, en dat wringt natuurlijk wat met het recente kruispunt frankrijklei-italielei en de openliggende as carnotstraat-gemeentestraat-Rooseveltplaats

Later worden die allemaal verkeersvriendelijker

Joba
January 7th, 2007, 07:00 AM
De Lijn breidt nachtbusnet Antwerpen uit
vr 05/01/07 - Vannacht breidt het weekendnachtbusnet van De Lijn in Antwerpen uit van zeven naar negen trajecten. Daarmee worden meer gemeenten in de rand bediend.

Het aantal buslijnen breidt uit van 7 naar 9. Het aantal gemeenten dat wordt bediend, stijgt van 11 naar 27.

Daardoor zullen de bussen tijdens weekendnachten naar meer gemeenten in de rand rond Antwerpen rijden.

Het eerste vertrek aan de Rooseveltplaats is om 01.45 uur, het laatste om 3.30 uur. Dat is een uur later dan nu.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) ziet het nachtbusnet als een wapen in de strijd tegen weekendongevallen.

Het kan volgens haar ook een stimulans betekenen voor het uitgaansleven in het centrum van Antwerpen.

De Lijn hoopt dat jaarlijks zo'n 50.000 reizigers gebruik zullen maken van het nachtbusnet.

Ziet er goed uit.

Ik zie overigens dat jullie heel veel technische zaken bespreken, maar als ze bij de openbaar vervoermaatschappijen nu eens zouden ophouden te staken telkens er een werkschema veranderd wordt of als een werknemer overgeplaatst wordt, dan zouden de diensten ook al enorm verbeteren. Bij elke triviale staking moet ik denken aan dat schema van de NMBS, waarbij een levenslang abonnement aangeboden werd wanneer je je auto inlevert. Hoe moet een mens die daarop ingegaan is zich voelen als deze vaststelt dat hij niet naar zijn werk kan omdat de vakbonden van een mug een olifant maken?

groentje
January 7th, 2007, 10:36 PM
Het probleem met die werkschema's is niet zozeer dat die veranderd werden, dan wel dat ze veel te laat bekend werden, en vaak ondoenbaar zijn. Als er van je wordt verwacht dat je een trein kan keren op 4 minuten in de Central, dan wil ik het hen wel eens zien doen. Zeker als het gaat om een samenstelling van een 6, 9 of 12 rijtuigen.
Ik ben het wel met je eens, dat er te snel gestaakt wordt, andere acties zouden een staking in bijna alle gevallen moeten voorafgaan.

euroboyarne
February 13th, 2007, 06:31 PM
Ongebruikte Antwerpse premetro open na 2009

Voor Kathleen Van Brempt is de vernieuwing van het openbaar vervoer een absolute noodzaak. Er komt een forse investering in vernieuwing van het openbaar vervoer van 540 miljoen euro. Voor Antwerpen wordt er 81 miljoen vrijgemaakt voor de verlenging van een tramlijn en het gebruik van een onbenut stuk premetro.

Kathleen Van Brempt: “Ik wil dat er binnen enkele jaren trams rijden in de ongebruikte premetro onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen. Antwerpen beschikt over een premetronet van 13.487 meter. Hiervan is 8.061 meter in gebruik. De resterende 5.426 meter wordt wel onderhouden, maar daar rijden geen trams door.”

Bedoeling is dat de tram vanaf de Leien verder onder de Turnhoutsebaan rijdt richting Stenebrug. Ter hoogte van de Zwitserse apotheek moet de tram bovengronds komen. Daar volgt de tram de bestaande bedding richting eindhalte van tram 24 aan Silsbrug. Aan de Herentalsebaan in Deurne-Zuid komt er parallel aan de Krijgsbaan een verbinding richting E313. Hier komt, ter hoogte van het rond van Wommelgem, een nieuwe Park en Ride. Reizigers die vanuit de Kempen en Limburg komen en richting stadscentrum willen, kunnen hier op een nieuwe snelle tram overstappen.

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/Foto13.jpg

bron: http://www.kathleenvanbrempt.be/?page=nieuws&cat=4&id=232

ƒƒ
February 13th, 2007, 07:32 PM
Mjah, naast de Herentalsebaan is er minstens plaats voor een tram tot aan de zendmast bij Wommelgem. Waarom geen P&R maken van het benzinestation bij Ranst? Plaats genoeg om te parkeren. Dan kan je zo de tramlijn door Wommelgem heen naar die P&R trekken. Even een brug over de E313 trekken om de auto's of de tram naar de overkant te brengen en klaar is kees!

Trouwens, Limburgers kunnen in Wolfstee de trein nemen, en Noord-Kempenaars hebben een snelbus over de E34...

Polri
February 14th, 2007, 02:34 AM
Ik ben eigenlijk onzettend benieuwd naar hoe ze dat in de praktijk gaan uitvoeren.

Voor zover ik heb begrepen is er slechts budget voor het heropenen van de onderste verdieping van één van de twee reeds bestaande haltes (Opera of Astrid dus) en van één halte onder de Turnhoutsebaan. Gaan we ondergronds dan die andere "spookhaltes" zien liggen? Dat gaat nog een interessant ritje worden :)

Ik vraag me ook af hoe ze die tram gaan laten keren? Voor zover ik weet ligt er daar ondergronds geen keerlus (al maken sommige bronnen vaag melding over een keerlus onder de Rooseveltplaats, maar ik betwijfel of die er echt ligt)

Men zal dus ofwel zo'n keerlus moeten bouwen, ofwel eenrichtingstrams moeten gebruiken, ofwel ergens op de Rooseveltplaats of de Leien een open helling moeten voorzien en de tram dan bovengronds (Nationale bank? Bolivarplaats? Groenplaats?) laten keren.

Volgens wat ik in de kranten lees zouden deze werken ongeveer gelijktijdig plaatsvinden met de heraanleg van het tweede deel van de Leien, wat me een goede zaak lijkt.

En hoe gaan ze het tramnetwerk hervormen? Kathleen Van Brempt zou deze nieuwe tramlijn graag "24" dopen, maar wil dat dan zeggen dat er een helling komt en dat deze "sneltram" als gewone tram verder zal rijden tot aan het Schoonselhof?

Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd! :)

Joba
February 14th, 2007, 03:55 AM
Het zou onzinnig zijn om op hetzelfde traject als de 24, dewelke over een eigen bedding beschikt, een nieuwe premetro tram in te leggen. Op de Rooseveltplaats kan de tram in elk geval niet bovenkomenof keren, als men gebruik wilt maken van het station onder de Teniersplaats. Waar dat dan wel juist moet bovenkomen vraag ik me ook verschikkelijk hard af. De nog te heraanteleggen Leien tussen de Teniersplaats en de reeds heraangelegde Leien is amper een paar honderd meter lang en op datzelfde traject moet er ook een autotunnel boven komen. Ofwel gaan ze dus de reeds heraangelegde Leien weer moeten openbreken, ofwel gaan ze een nieuwe tunnel onder de Leien moeten bouwen, ofwel gaan ze op dat korte traject met een huzarenstukje moeten afkomen.

Rotterdam A
February 14th, 2007, 12:24 PM
Amsterdam laat een volledig nieuwe metrolijn bouwen onder de historische bebouwing. Het is heel duur, maar de moeite waard. Antwerpen zou dit voorbeeld moeten volgen.

Polri
February 14th, 2007, 02:22 PM
Stel dat de tramlijn het station "Teniers" (onder het huidige station Opera) zou aandoen, dan is er, lijkt me toch, nog net ruimte genoeg om een open helling te bouwen tussen dat station en het volgende kruispunt. Maar waar zou die tram dan keren, vraag ik me af? De dichtsbijzijnde keerlus ligt aan de Nationale bank, maar dat lijkt me niet echt handig voor een drukke tramlijn.

De 24 heeft inderdaad een eigen bedding, maar erg snel is die lijn toch niet, zeker niet op het moment dat de singel en de ring moeten worden overgestoken. Het lijkt me dus wel interressant om die metrolijn aan te leggen, die dan ook alle buslijnen uit de Kempen op dat traject zou vervangen (zoals ze op Linkeroever hebben gedaan na de aanleg van tramlijn 3)

Bovendien wordt tramlijn 8 over een paar jaar verlengd naar het huidige eindpunt van tramlijn 24, wat een extra overstapmogelijkheid zou creëren. (grappig is dat die verlenging al voorzien is in de lijnfilms, af en toe kan men een tram op lijn 8 spotten die per ongeluk al de vermelding "silsburg - bolivarplaats" draagt)

De huidige tramlijn 24 zou men dan bijvoorbeeld bovengronds over de Leien kunnen verdertrekken op de nieuwe lijn naar Ekeren? Het zou een mooie Noord-Zuid verbinding opleveren, van Hoboken helemaal tot in Ekeren. (ben maar een beetje aan het fantaseren ... :) )

Benonie
February 14th, 2007, 06:54 PM
Amsterdam laat een volledig nieuwe metrolijn bouwen onder de historische bebouwing. Het is heel duur, maar de moeite waard. Antwerpen zou dit voorbeeld moeten volgen.

De premetrolijnen 2, 3 en 15 tussen Cdentraal Station en Linkeroever lopen ook dwars onder het historisch hart van Antwerpen in oost-west richting.

Maar een zuid-oost (pre)metro van de 4, 7 en 8 zou inderdaad heel wat ellende besparen.
Maar zoals je al zei, dat is héél duur, en die ene openbare vervoersmaatschappij, De LIJN, moet de investeringen natuurlijk spreiden over heel Vlaanderen, van de Kusttram tot light-rail in Limburg.

VD
February 26th, 2007, 09:52 PM
Hallo iedereen.

Ik ben nieuw op dit forum dus gegroet iedereen.

ik woon sinds kort in borgerhout niet ver van de turnhoutsebaan, en fantaseer dus ook graag over de premetro. Ik heb alle tramlijnen eens geanalyseerd en zo lijkt mij de ideale toekomst (opgelet: verre toekomst :lol: )

-alle tunnels in gebruik, dus ook die van de kerkstraat en de 2de ingang aan station plantyn in de mercatorstraat en de uitgang aan hof te loo
- dit heeft tot gevolg dat alle tramlijnen die nu door de carnotstraat - gemeentestraat - rooseveltplaats lopen kunnen verdwijnen namelijk:
- tram 12 loopt via nieuwe ingang aan de opera (teniers) via de kerkstraat naar zijn oude terminus. De verdwenen haltes bovengronds (oa permeke bibliotheek) worden opgevangen door de bestaande metrolijn 3 (natuurlijk iets verder weg, maar toch niet enorm)
- tram 24 rijdt zoals gepland ondergronds naar luitenant lippenslaan voorbij de ring (morckhoven)
- tram 11 rijdt via de ingang in de mercatorstraat naar linkeroever. De capaciteit hiervoor ontstaat omdat lijn 3 ontlast wordt door een nieuwe lijn die van terminus van lijn 3 in merksem via premetro onder de kerkstraat naar de eindhalte van lijn 2 of 4 (Noord-Zuid!) of een andere lijn rijdt. De lijn naar linkeroever krijgt er dus een nieuwe lijn bij en blijft op maximumcapaciteit rijden. De tramlijn langs de dageraadplaats en door de provinciestraat - carnotstraat kan dus weg. alle haltes worden opgevangen door metro-ingangen iets verder af.
- Tram 10 rijds via ingang aan hof te loo (die blijkbaar te steil is en waarvoor dus een oplossing moet gezocht worden - zie wikipedia) naar een andere lijn in het zuiden (7 of 8?).
- de keerlus in de melkmarkt wordt overbodig (10 en 11 ondergronds) en de metro onder de meir ligt niet ver af om op te vangen. Er zijn dus geen kruisingen meer over de leien aan de rooseveltplaats
- helemaal te gek zou zijn als de nieuwe lijn van ekeren via de leien aan de opera ook aangesloten wordt op de premetro turnhoutsebaan. Zo krijg je een lijn luchtbal - rondpunt wommelgem

Ik hoop stilletjes dat dit het masterplan was achter de metrotunnels...

Kom op met dat geld Kathleen? :lol:

poller1
February 27th, 2007, 11:04 AM
Hallo iedereen.

Ik ben nieuw op dit forum dus gegroet iedereen.

ik woon sinds kort in borgerhout niet ver van de turnhoutsebaan, en fantaseer dus ook graag over de premetro. Ik heb alle tramlijnen eens geanalyseerd en zo lijkt mij de ideale toekomst (opgelet: verre toekomst :lol: )

-alle tunnels in gebruik, dus ook die van de kerkstraat en de 2de ingang aan station plantyn in de mercatorstraat en de uitgang aan hof te loo
- dit heeft tot gevolg dat alle tramlijnen die nu door de carnotstraat - gemeentestraat - rooseveltplaats lopen kunnen verdwijnen namelijk:
- tram 12 loopt via nieuwe ingang aan de opera (teniers) via de kerkstraat naar zijn oude terminus. De verdwenen haltes bovengronds (oa permeke bibliotheek) worden opgevangen door de bestaande metrolijn 3 (natuurlijk iets verder weg, maar toch niet enorm)
- tram 24 rijdt zoals gepland ondergronds naar luitenant lippenslaan voorbij de ring (morckhoven)
- tram 11 rijdt via de ingang in de mercatorstraat naar linkeroever. De capaciteit hiervoor ontstaat omdat lijn 3 ontlast wordt door een nieuwe lijn die van terminus van lijn 3 in merksem via premetro onder de kerkstraat naar de eindhalte van lijn 2 of 4 (Noord-Zuid!) of een andere lijn rijdt. De lijn naar linkeroever krijgt er dus een nieuwe lijn bij en blijft op maximumcapaciteit rijden. De tramlijn langs de dageraadplaats en door de provinciestraat - carnotstraat kan dus weg. alle haltes worden opgevangen door metro-ingangen iets verder af.
- Tram 10 rijds via ingang aan hof te loo (die blijkbaar te steil is en waarvoor dus een oplossing moet gezocht worden - zie wikipedia) naar een andere lijn in het zuiden (7 of 8?).
- de keerlus in de melkmarkt wordt overbodig (10 en 11 ondergronds) en de metro onder de meir ligt niet ver af om op te vangen. Er zijn dus geen kruisingen meer over de leien aan de rooseveltplaats
- helemaal te gek zou zijn als de nieuwe lijn van ekeren via de leien aan de opera ook aangesloten wordt op de premetro turnhoutsebaan. Zo krijg je een lijn luchtbal - rondpunt wommelgem

Ik hoop stilletjes dat dit het masterplan was achter de metrotunnels...

Kom op met dat geld Kathleen? :lol:

Mooi plan. Welkom.

Neil Johnson
February 27th, 2007, 06:30 PM
Goede ideeën.
Alleen jouw plannen met trams 11 en 12 zie ik niet zo zitten.

Ik zie lijn 3 niet alle verkeer opvangen van de bovengrondse lijn 12 die jij zou weghalen. Die lijn rijdt immers een pak noordelijker, langs een buurt die verder al niet veel bediening heeft.
Jouw plan voor lijn 11 lijkt me veel te omslachting, zeker als het enkel maar is om absoluut die ingang in de Mercatorstraat te gebruiken.

Mijn voorstel voor de premetro onder de kerkstraat is gewoon tram 3. Die reed daar vroeger ook bovengronds. Bovendien lopen lijnen 3 en 5 momenteel gelijk tot Schijnpoort.

Je idee voor lijn 10 vind ik goed, maar zou ik nog ruimer zien. Mss kan er vanaf Astrid een aftakking komen die onder de Paardenmarkt doorgaat, zo via de Groenplaats en dan verder onder de Nationalestraat. Dat lijkt me meer effect te zullen hebben (oude binnenstad wordt dan voor een groot deel ontsloten) dan ook tram 10 gewoon naar Linkeroever te laten gaan. (Daar rijden ondertussen al wel genoeg lijnen heen, zeker als die tram over de Scheldebrug er ook nog zou bijkomen.)

Joba
February 27th, 2007, 07:06 PM
Als de Singeltram er komt, en als die daadwerkelijk langs Antwerpen Noord loopt, dan moet er in combinatie met de premetro toch voldoende dekking zijn om het wegvallen van het huidige traject van de tram 12 op te vangen. Hou er ook rekening mee dat de tram 12 de traagste van alle tramlijnen is en dat zelfs voor een bewoner die verder zou komen te zitten van de dichtbijzijnste tramhalte er best wel eens tijdwinst mogelijk zou zijn.

Joba
February 27th, 2007, 07:35 PM
Eventjes Ter illustratie: In het rood loopt het huidige traject van de tram 12, in beige het huidige ondergrondse traject van de tram 3 en in het lichtgroen een hypothetisch traject van de Singeltram in combinatie met een verlengde Leientram.

http://img369.imageshack.us/img369/9045/antnoordgu3.jpg

VD
February 27th, 2007, 07:53 PM
Ik zie lijn 3 niet alle verkeer opvangen van de bovengrondse lijn 12 die jij zou weghalen. Die lijn rijdt immers een pak noordelijker, langs een buurt die verder al niet veel bediening heeft.
--> dat klopt idd. Ik denk sowieso dat er door de seefhoek een nieuwe (bus)lijn zou moeten lopen. Dat stuk dat de 12 los van andere lijnen aflegt is echter niet zo heel lang vergeleken met het hele traject van den 12, dus lijkt met het niet zinvol de tramsporen te behouden.

Jouw plan voor lijn 11 lijkt me veel te omslachting, zeker als het enkel maar is om absoluut die ingang in de Mercatorstraat te gebruiken.

--> voor lijn 11 moet er juist niets veranderen! Alle sporen liggen er al. Daar waar tram 8 na berchem station de treinsporen ondergaat, daar ligt ook een aftakking naar rechts richting ingang. De lijn takt dan gewoon bij op lijn 15 en 2. Het voordeel lijkt me dat oa de smalle provinciestraat tramvrij wordt. Hier geldt natuurlijk ook dat zurenborg minder bediend wordt. voordeel is dat de keerlus aan de melkmarkt vrijkomt.

Mijn voorstel voor de premetro onder de kerkstraat is gewoon tram 3. Die reed daar vroeger ook bovengronds. Bovendien lopen lijnen 3 en 5 momenteel gelijk tot Schijnpoort.

--> is ook een optie. Mijn idee was tram 3 te splitsen in een deel dat naar linkeroever rijdt en een deel dat de kerkstraat neemt. Hierdoor blijft de frequentie van merksem tot schijnpoort behouden en de kerkstraat route door 2 lijnen benut (3bis en 12). De 3 en 5 blijven hun traject volgen

Je idee voor lijn 10 vind ik goed, maar zou ik nog ruimer zien. Mss kan er vanaf Astrid een aftakking komen die onder de Paardenmarkt doorgaat, zo via de Groenplaats en dan verder onder de Nationalestraat. Dat lijkt me meer effect te zullen hebben (oude binnenstad wordt dan voor een groot deel ontsloten) dan ook tram 10 gewoon naar Linkeroever te laten gaan. (Daar rijden ondertussen al wel genoeg lijnen heen, zeker als die tram over de Scheldebrug er ook nog zou bijkomen.)

--> mijn idee was niet tram 10 naar linkeroever te laten gaan, maar juist naar het zuiden ergens via opera/teniers en dan de leien (daarna 4, 7, 8?)
Het idee van de aftakking is natuurlijk geweldig, maar dromen over de bestaande tunnels leek me in eerste instantie genoeg :lol:
Wat het aantal trams naar linkeroever betreft geef ik je gelijk. Ik zou echter de frequentie niet opdrijven, wel 1 lijn extra (11) en 1 lijn minder frequent (3) wat mooi compenseert.

--> hoe zal trouwens de tram over die nieuwe brug lopen?

VD
February 27th, 2007, 07:55 PM
oei, ik heb blijkbaar mijn antwoord deels in de quote geschreven...

Neil Johnson
February 28th, 2007, 08:02 PM
Eventjes Ter illustratie: In het rood loopt het huidige traject van de tram 12, in beige het huidige ondergrondse traject van de tram 3 en in het lichtgroen een hypothetisch traject van de Singeltram in combinatie met een verlengde Leientram.

Sta me toe die Singeltram zoals ze op die kaart is voorgesteld wel zeeeeer hypothetisch te noemen. Voor zover ik weet heb van de Singeltramplannen, zou die rechtdoor over de Slachthuislaan lopen en zo naar de Noorderlaan gaan.

In dat geval zie je dat er ondanks de nieuwe lijn op de Noorderleien een serieus grote onbediende zone zit tussen premetro 3/5 en de Singeltram indien je lijn 12 zou wegnemen.
(Een optie hier is mss tram 12 vanaf het Stuivenbergplein om te leiden via het nieuwe Park Spoor Noord naar de Noorderplaats, en zo verder via het Eilandje naar de kaaien?)

Joba
February 28th, 2007, 08:10 PM
Dat laatste komt toch ongeveer overeen met het traject dat ik uitgetekend had?

Polri
February 28th, 2007, 08:37 PM
Vandaag op tv de voorstelling gezien van het masterplan.

Over de heraanleg van de singel werd zedig gezwegen. Ik vrees dan ook een beetje dat die Singeltram nog niet voor morgen zal zijn :(

Gewogen en te duur bevonden?

Joba
February 28th, 2007, 09:27 PM
De Singeltram is opgenomen in het Ruimtelijke Structuurplan hoor, al heb ik ook het gevoel dat het geen topprioriteit is.

Ivan
March 1st, 2007, 01:34 AM
De deelplannen die ze aanhaalden in het bericht gaan over de meest recente projecten, zoals de eerste twee bruggen over het Albertkanaal, fase 2 leien en de eerste twee tramverlengingen.

Maar het is inderdaad al een lange tijd stil rond de Groene Singel, er is trouwens nooit echt veel over geweten of gecommuniceerd. Ik vraag me af of er voor dit deelplan ook een ontwerper gaat worden aangeschreven? De Groene Singel bevat alle potentie om het tot een drager van formaat te schoppen met cultuur - kantoor - woon en groene ader voor de stad. Veel stadsgebieden en -projecten klikken als een puzzel aan op het snoer van de Singel. Een kans bij uitstek!!!!

BenkovicBXL
March 1st, 2007, 03:21 PM
Hier een overzicht van alle projecten in het Masterplan (uit DeStandaard van vandaag)
Project: Begin Einde
Burchtse Weel en Middenvijver: midden 2007 najaar 2009
Van Cauwelaertsluis: midden 2007 midden 2009
Noorderlaanbrug: midden 2007 midden 2009
Spoorbrug: midden 2007 midden 2010
Tram Mortsel-Boechout: einde 2007 voorjaar 2010
Tram Deurne-Wijnegem (fase 1-2): einde 2007 midden 2011
Stelplaats: einde 2007 voorjaar 2009
Oosterweel fase 1: voorjaar 2008 najaar 2011
Ijzerlaan: voorjaar 2008 voorjaar 2009
Kattendijksluis: voorjaar 2008 midden 2009
Tram Ekeren fase 1: voorjaar 2008 voorjaar 2009
Tram Ekeren fase 2: voorjaar 2009 najaar 2010
Stedelijke ringweg Noord fase 2: midden 2009 najaar 2010
Tram Ekeren fase 2b & 3: voorjaar 2010 midden 2012
Theunisbrug: midden 2010 najaar 2011
Oosterweel fase 2: najaar 2012 midden 2014
Singel: najaar 2012 midden 2016
Deurnebal: najaar 2012 najaar 2013
Kruiningestraat: najaar 2012 midden 2013
Sint-Bernardsesteenweg fase 2: najaar 2012 najaar 2013
Royersluis: voorjaar 2013 midden 2016
Tram Mortsel-Kontich: voorjaar 2013 najaar 2015
Tram Borsbeek-Wommelgem: voorjaar 2013 najaar 2015
Hoogmolenbrug: najaar 2013 najaar 2015
Sint-Bernardsesteenweg fase 3: voorjaar 2014 midden 2016
Linkeroever Noord : voorjaar 2014 najaar 2015

De Singel zou dus tussen 2012 en 2016 moeten aangepakt worden, tegen dan is de Oosterweelverbinding afgewerkt die voor een deel van de financiering zou moeten zorgen (via tol). Maar ja tegen dan allang nieuwe regering en dus mogelijk andere prioriteiten.

Polri
March 1st, 2007, 04:30 PM
Inderdaad, het is misschien beter enkel de projecten die binnen de komende 5 jaar beginnen en die al gebudgetteerd zijn voor "zeker" aan te nemen.
(en eerlijk gezegd, die zien er ook al niet slecht uit :) )

Want als je kijkt naar wat er begin jaren '90 allemaal gepland werd (het zgn "Stad aan de stroom" project van Bob Cools); daar is ook niet zo heel veel van uitgevoerd geraakt. Nieuwe bewindslieden, nieuwe plannen, hé. ;)

En eigenlijk maar goed ook. Een stad is constant in evolutie, je kunt nooit zomaar 15 jaar op voorhand plannen en denken dat het er dan precies zo zal uitzien.

Het lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje sterk dat ze het "groene singel" project in 4 jaar zullen kunnen afronden, als men bedenkt dat het eerste deel van de heraanleg van de Leien al 3,5 jaar bezig is, en nog steeds niet klaar is.

De Singel is immers bijna dubbel zo lang als de Leien, en de heraanleg ervan houdt ook een verbreding van de Ring met twee rijvakken in. Bovendien zit er ook een brug naar linkeroever in dat project, dacht ik.

We zullen wel zien :)

ps: eigenlijk best wel spectaculair, dat de tol op zo'n brug zoveel kan opbrengen. Misschein hadden ze al wat eerder een paar tolverbindingen moeten invoeren :p

BenkovicBXL
March 1st, 2007, 05:59 PM
Dat van die tol die de rest moet financieren vond ik eerst ook raar. Het is uiteraard onmogelijk dat die enkele jaren na de opening, al voldoende heeft opgebracht om de singel heraan te leggen. Ik vermoed dat dit op lange termijn moet bekeken worden: de opbrengsten van de tol over 10,20,30 jaar dienen om de singel geleidelijk af te betalen. En wordt de Kennedy ook betalend? Want anders valt te vrezen voor een liefkenshoekscenario ... Bovendien zal enkel het verkeer Gent - Nederland/Noorderkempen een serieuze shortcut kunnen nemen via Oosterweel
Maar bon ik begin off-topic te belanden.

Polri
March 1st, 2007, 06:53 PM
Voor zover ik weet is het nog niet helemaal zeker of er tol komt op de Kennedytunnel. ('t is geen populaire maatregel, dus ze lopen er niet echt mee te koop ;) )

Ik denk echter niet dat men voor een Liefkenshoektunnelscenario moet vrezen en dit om twee redenen:

1. Het zal voor vrachtvervoer verboden zijn de Kennedytunnel te gebruiken
2. De Oosterweelverbinding zal in tegenstelling tot de Liefkenshoektunnel aansluiten op de bestaande infrastructuur.

Sint Clara
March 1st, 2007, 10:16 PM
Super Mooie tram.

Ivan
March 1st, 2007, 10:29 PM
Voor zover ik weet is het nog niet helemaal zeker of er tol komt op de Kennedytunnel. ('t is geen populaire maatregel, dus ze lopen er niet echt mee te koop ;) )

Ik denk echter niet dat men voor een Liefkenshoektunnelscenario moet vrezen en dit om twee redenen:

1. Het zal voor vrachtvervoer verboden zijn de Kennedytunnel te gebruiken
2. De Oosterweelverbinding zal in tegenstelling tot de Liefkenshoektunnel aansluiten op de bestaande infrastructuur.

BAM neemt later de Liefkenshoektunnel over en de tol zal gelijkgesteld worden aan die van de Oosterweelverbinding, dit om omrijden te voorkomen!
Er zal geen tol worden geheven voor de Kennedytunnel. De vrachtwagens moeten bij opening van de oosterw.verb. verplicht worden langs daar te rijden en niet meer langs de Kennedytunnel, dit wordt verboden

Ivan
March 5th, 2007, 12:45 PM
Nieuwe tramlijn leidt naar Metropolis

http://img80.imageshack.us/img80/5103/ffe6ff4a47384c41bd304a7of9.jpg (http://imageshack.us)

Begin november opent Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt de twaalfde tramlijn in Antwerpen: lijn 6. De nieuwe, 10 kilometer lange lijn verbindt het bioscoopcomplex Metropolis op Luchtbal via de Groenendaallaan en de premetro met de Olympiadepoort op het Kiel.

Op weekdagen rijdt de HermeLijn om de tien minuten. Voor de exploitatie van de 6 zijn 37 trambestuurders en negen lagevloertrams nodig.

De nieuwe tramlijn stond al een tijd op de verlanglijst van minister Van Brempt (sp.a). De bewindsvrouw is blij dat de traminfrastructuur in de Groenendaallaan en Minister Delbekelaan eindelijk volwaardig kan worden ingeschakeld. Vandaag worden de sporen alleen bereden door de trams naar en van de remise Punt aan de Lijn aan de Noorderlaan.

"Lijn 6 is zowel een evenementenlijn als een minder-hinderlijn. Aan de lijn liggen talrijke attractiepolen zoals Metropolis, het Sportpaleis, de dierentuin, Aquatopia, de UGC-bioscopen aan de De Keyserlei, deSingel en Antwerp Expo. De nieuwe lijn biedt de automobilisten die naar het centrum moeten een goed, snel en ook goedkoop alternatief. Zeker nu ingrijpende werkzaamheden in het raam van het Masterplan in het noorden van Antwerpen voor de deur staan. Lijn 6 moet in die periode voor minder hinder zorgen."

P+R aan Cromwell-tank

Lijn 6 ligt volledig op eigen bedding. Een perfecte doorstroming vereist wél een actieve beïnvloeding van de verkeerslichten door de tram. "Ik ga zowel met de stad als het gewest hierover praten", kondigt Van Brempt aan. "Wij investeren 4 miljoen euro in de nieuwe tramlijn. Ik verwacht dan ook medewerking van andere overheden. Een groene golf voor de tram is niet auto-onvriendelijk. Integendeel."

Van Brempt gaat ook praten met het stadsbestuur over de aanleg van een P+R-terrein aan de Cromwell-tank, vlakbij de halte van tramlijn 2 en vanaf november ook lijn 6. "Het moet een stijlvol parkeerterrein met veel groen worden."

Tram en trolleybus

Eric Keutgens, tramhistoricus en coördinator van het Vlaams Tram- en Busmuseum in Berchem, is opgetogen over de komst van lijn 6. "De nieuwe lijn past perfect in het streven om van Antwerpen een tramstad te maken. Het is ook verstandig dat voor een laag lijnnummer werd gekozen. Ook uit oogpunt van de reiziger."

Al eerder was er in de metropool een tramlijn met het nummer 6. "Op 22 april 1903 werd lijn 6 in gebruik genomen. De tram reed tussen de Pothoek en de Brusselstraat op het Zuid waar een zwembad was. Op 24 september 1938 werden de trams tussen de Pothoek en de Brouwersvliet vervangen door trolleybussen. Vanaf 20 oktober van dat jaar reden de trolleybussen door naar het Zuidstation", vertelt Keutgens.

De milieuvriendelijke trolleybussen hielden het vol tot en met 30 maart 1964. Dieselbussen namen hun taak over. Vandaag vormen de lijnnummers 6 en 34 een paar op de ringlijn die via Antwerpen, Berchem en Borgerhout loopt. Voor deze lijn zal De Lijn een ander nummer moeten zoeken. In de ene richting 34, in de andere 43?

BenkovicBXL
March 5th, 2007, 02:31 PM
^^ :cheers1:

Als ik het goed begrijp gaat het dus om een gedeelte infrastructuur die nog niet gebruikt werd (Metropolis > bredabaan), een gedeelte van de premetro lijn 3 (Bredabaan > astrid) en een gedeelte van de lijn 2 naar Wilrijk.

Voor de geinteresseerden is er hier (http://www.delijn.be/documentatie/antwerpen/traject_lijn6.pdf)een planneke te vinden!

Ivan
March 5th, 2007, 02:51 PM
http://img99.imageshack.us/img99/2197/routelijn6fo7.jpg (http://imageshack.us)

Benonie
March 5th, 2007, 03:58 PM
:applause:
Applaus voor de Vlaamse regering, minister Van Brempt en heel Antwerpen.
Dit is niet gewoon goed nieuws. Dit is supergoed nieuws.

Puinkabouter
March 5th, 2007, 04:01 PM
Mooi zo. Trams kennen een revival. Moge dat nog lang aanhouden!
Het verdient alleen maar lof dat hier vanuit de overheid in wordt geïnvesteerd.

Neil Johnson
March 5th, 2007, 05:57 PM
Heel goed nieuws!

Alleen jammer dat tussen Schijnpoort en Astrid niet het ongebruikte stuk metro onder de Kerkstraat wordt gebruikt. Maar kom, Tram 6 lijkt me een goede zaak!

Polri
March 5th, 2007, 10:45 PM
Prachtig, dat die tramlijn er komt!

Wat die tunnel onder de Kerkstraat betreft: dat zou wel mooi zijn om die ook nog te gebruiken, maar anderzijds: ik vind het beter dat ze eerst focussen op het optimaal gebruiken van de bestaande infrastructuur, zoals ze nu doen. (nu nog een lijn invoeren die Berchem station met de premetro verbindt via de reeds bestaande helling op de Mercatorstraat)

De tunnel onder de Kerstraat herinrichten, aansluiten op het bestaande net etc... zou waarschijnlijk miljoenen kosten, en de toegevoegde waarde lijkt me toch maar minimaal. Uiteindelijk zou het gaan om één, of ten hoogste twee nieuwe haltes, op wandelafstand van 5 reeds bestaande tramlijnen (3,5,12,10,24)

Laat die nieuwe tram 6 er dus eerst maar komen! En niet te vergeten: er wordt in 2007 ook aan 3 andere verlengingen gewerkt:
- over een maand wordt tramlijn 8 met één halte verlengd tot aan de Bolivarplaats
- Binnenkort starten de werken voor de verlenging van tramlijnen 5 en 10 naar Wijnegem
- Eveneens starten dit jaar de werken voor de verlenging van tramlijn 7 naar Boechout

Neil Johnson
March 5th, 2007, 11:33 PM
ik vind het beter dat ze eerst focussen op het optimaal gebruiken van de bestaande infrastructuur, zoals ze nu doen.

Die tunnel onder de Kerkstraat is daar toch ook een voorbeeld van? Akkoord dat het openen van die twee metrostations een pak meer zou kosten. Anderzijds worden die tunnels nog steeds onderhouden. Dat kost ook pakken vol geld, dus kan me ze toch beter gebruiken, niet?

poller1
March 6th, 2007, 10:34 AM
Waarom de tunnel onder de Kerkstraat niet gebruiken als "alternatief" voor de reeds drukke andere tunnel?

Bv. een "Snelle 5" of "Snelle 3" zou via de Kerkstraat met beperkt aantal haltes misschien nog 5 minuten tijdwinst maken. Lijkt me toch niet overbodig.

Je zou er misschien ook een goederentram kunnen doorjagen? (er ligt daar toch een ziekenhuis e.d. in de buurt) :lol:

Neil Johnson
March 9th, 2007, 11:51 AM
De premetrolijnen 2, 3 en 15 tussen Cdentraal Station en Linkeroever lopen ook dwars onder het historisch hart van Antwerpen in oost-west richting.

Maar een zuid-oost (pre)metro van de 4, 7 en 8 zou inderdaad heel wat ellende besparen.

Daar droom ik ook van. Heb even zitten denken (en knoeien op dat kaartje van de nieuwe lijn 6) en dit is het resultaat: (volle lijn = premetro)

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/Mijnmetro.jpg

Polri
March 9th, 2007, 12:57 PM
Toen de premetro in de jaren '60 werd gepland, was er ook een "derde as" voorzien, die min of meer de route die je hebt getekend volgt.

(wel iets zuidelijker, denk ik, want er waren haltes aan de ossmarkt en aan de academie voorzien)

Deze as is echter nooit gebouwd geweest, na alle geldverslindende perikelen ivm de "tweede as" (Turnhoutsebaan) en de aansluitingen aan de Rooseveltplaats (waar de 3 assen zouden samenkomen).

Jammer!

VD
March 9th, 2007, 03:41 PM
Prachtig nieuws van tram 6.

Wat de kerkstraat betreft, die lijn is pas nuttig als er een uitrit voorzien wordt na opera/teniers. Anders kan je evengoed tram 3 of 5 tot aan opera nemen. Die 5 minuten sneller lijkt me het geld niet waard. Zijn de plannen al bekend van het operaplein? Is een uitrit mee ingepland?

Leuk aan tram 6 is dat er nu een verbinding astrid plantyn is. Dit opent weer heel wat mogelijkheden. Alleen raar dat op het plan zowel astrid als diamant staat als halte. Die haltes zijn maar 2 stappen verwijderd van elkaar.

sgt. floyd pepper
March 11th, 2007, 05:10 PM
Gaan ze de 6 later misschien doortrekken over de Boomse Steenweg richting Boom?

Ivan
March 11th, 2007, 06:23 PM
Gaan ze de 6 later misschien doortrekken over de Boomse Steenweg richting Boom?

Dat zou mogelijk zijn

Er is een visie om een tram de Boomstesteenweg te doen rijden, als het viaduct afgebroken wordt, en ondergronds komt te liggen. Bovengronds komt er dan ruimte vrij om een soort Leien aan te leggen

Dit is een visie die nog niet voor de komende 20 jaar zit aan te komen, dromen is durven!

Joba
May 1st, 2007, 12:11 AM
Zou de premetro halte Groenplaats niet eens uitgebreid worden en dan vooral de perrons? Dat ze niet zo megalomaan te werken zijn gegaan als bij Opera of Meir is een goede zaak maar de slinger is toch wel te ver in de andere richting doorgeslagen.

Puinkabouter
May 1st, 2007, 02:19 AM
Ik vind vooral dat ze daar iets mogen doen aan die kotsgroene tegels. Ik word echt ziek, elke keer dat ik in die halte kom (wat ook niet zooooo vaak is, maar toch blijven die tegels mij echt achtervolgen). En al bij al vind ik het maar een kille en kale bedoening, daar onder de Groenplaats.

Heb je dan een premetro... doe er dan toch iets moois mee!

Ivan
May 1st, 2007, 11:51 AM
Denk zelfs dat het een kunstwerk is, die groene tegels, vind het niet super maar ook niet lelijk. De naam is denk ik Het Regenwoud of dergelijks

Van mij mogen de stations wat worden gemoderniseerd, want het interieur is allesbehalve gebruks- en berblijfsvriendelijke
En verander of pas de naam Diamant aan tot Station-Zoo, want er rijden veel toeristen te ver als ze naar daar willen.

hix
May 1st, 2007, 02:39 PM
Denk zelfs dat het een kunstwerk is, die groene tegels, vind het niet super maar ook niet lelijk. De naam is denk ik Het Regenwoud of dergelijks

Van mij mogen de stations wat worden gemoderniseerd, want het interieur is allesbehalve gebruks- en berblijfsvriendelijke
En verander of pas de naam Diamant aan tot Station-Zoo, want er rijden veel toeristen te ver als ze naar daar willen.
Heb nooit begrepen waarom ze Diamant niet gewoon Centraal Station hebben genoemd.

Den Antwerpenaar
May 1st, 2007, 02:44 PM
Ik vind dat ze de premetro in Antwerpen wel wat beter mogen onderhouden !!!
Telkens als ik in het station Groenplaats binnenkom, komt er een walm van urinegeur op mij af !!! En als je de vloer eens goed bekijkt, is de drang groot om terug naar boven te gaan !!!
Qua informatie en dienstverlening geef ik 10 !!! Alleen wat meer controles op zwartrijden zou niet misplaatst zijn !!!

B!
May 1st, 2007, 03:49 PM
Inderdaad! Groenplaats is werkelijk een schande...

Vrijdag nog nr Zornik geweest. 8.30 ofzo, zaten we nog in't zonneke op St Andriesplaats. En een goed half uurke later, wandelen, tram, 'metro', waren we aan de Lotto Arena! Heel vlotjes vond ik... Terugkeren nog vlotter. Even wachten op metro, en op buh, tien minuten waren we op Groenplaats.

= Doe dat maar es met de auto :)

Puinkabouter
May 2nd, 2007, 12:47 AM

Een ferm slag in't water als 'kunst', als je het mij vraagt. Gewoon kotsgroene tegeltjes. Ze jagen mij daar werkelijk keer op keer naar buiten.

Peter71
May 3rd, 2007, 01:29 PM
Ik vraag me ook af hoe ze die tram gaan laten keren? Voor zover ik weet ligt er daar ondergronds geen keerlus (al maken sommige bronnen vaag melding over een keerlus onder de Rooseveltplaats, maar ik betwijfel of die er echt ligt)

Volgens mij bestaat die keerlus wel degelijk! Hier wordt er toch alleszins gewag van gemaakt: http://antwerpsegilde.org/wiki/index.php/antwerpen_metro

"Slapende" premetro
Buiten de 8 kilometer reeds functionerende tunnels bestaat er nog een even groot stuk dat niet in gebruik is. Het gaat hier om tunnels onder de Turnhoutsebaan, de Kerkstraat, Carnotstraat, Gemeentestraat, Pothoekstraat, Stenenbrug en Herentalsebaan. De nog slapende stations zijn "Morckhoven", "Collegelaan", "Foorplein", "Zegel", "Drink", "Carnot", "Teniers", "Stuivenberg" en "Sint-Willibrordus". Tussen het station Teniers en station Astrid ligt een keerlus (onder de F. Rooseveltplaats). Station Astrid functioneert reeds voor de lijnen 3 en 5, maar is in feite een kruisstation. Het station Teniers ligt onder station Opera, maar is enkel geschikt voor tweerichtingstrams. De spoorbedding loopt er dood op een blinde muur. Er zijn wel plannen om de tram via een toegangshelling tussen de stations Astrid en Teniers/Opera de premetro uit te laten rijden en een (al dan niet voorlopige) bovengrondse lus (via Melkmarkt of Italiëlei) te maken
Unquote

Ik heb nog "ergens" een kaartje liggen met het volledige (gebouwde) net, inclusief die keerlus. Dat komt uit een artikel uit Gazet Van Antwerpen, nog van vóór de opening van de tunnel waar nu lijn 3 en 5 rijden (vak De Keyzerlei-Sport). Waarschijnlijk was het een artikel over de (nakende) opening van de Brabotunnels naar Linkeroever. M.a.w. dus al minstens 10 jaar geleden...
Dateert nog uit de periode dat ik tijd (en goesting) had om dit allemaal bij te houden uit de kranten... maar da's nu gelukkig niet meer nodig omdat je bijna alles on line kan vinden. Leve het Internet!!!
Ik zal "bij gelegenheid" dit eens opzoeken, scannen en bijvoegen. Maar waar heb ik die kaft ook al weer gelaten??? :dunno:

Ivan
May 3rd, 2007, 11:12 PM
Interessant!!

Creutz
May 7th, 2007, 03:40 PM
Leuk om te zien dat men toch gebruik maakt van onze wiki ;). Bedankt voor die link te posten, zo heb ik meteen dit interessante forum ontdekt :D.

Neil Johnson
May 9th, 2007, 03:10 PM
2.180 handtekeningen tegen komst tram op Fruithoflaan

Antwerps VLOTT-gemeenteraadslid Suzy Lismont verzamelde 2.180 handtekeningen tegen de komst van een tram op de Fruithoflaan in Berchem. Bewoners vrezen dat het groen op de laan zal verdwijnen.

Een tram op de Fruithoflaan is zeker nog niet voor morgen, maar het plan beroert nu al de gemoederen in de buurt. Politica Suzy Lismont begon met een petitie. De handtekeningen worden op de volgende Antwerpse gemeenteraad overhandigd aan schepen van Ruimtelijke Ordening Ludo Van Campenhout (Open Vld).

"De meeste bewoners in de buurt vrezen dat het mooie groen op de middenberm moet sneuvelen voor de tram", zegt het gemeenteraadslid. "We wensen het residentiële karakter van de straat te behouden. De bewoners zijn eerder voorstander van een extra bus, dan van een tram in de Fruithoflaan."

www.gva.be

:ohno:

poller1
May 9th, 2007, 03:30 PM
2.180 handtekeningen tegen komst tram op Fruithoflaan

Antwerps VLOTT-gemeenteraadslid Suzy Lismont verzamelde 2.180 handtekeningen tegen de komst van een tram op de Fruithoflaan in Berchem. Bewoners vrezen dat het groen op de laan zal verdwijnen.

Een tram op de Fruithoflaan is zeker nog niet voor morgen, maar het plan beroert nu al de gemoederen in de buurt. Politica Suzy Lismont begon met een petitie. De handtekeningen worden op de volgende Antwerpse gemeenteraad overhandigd aan schepen van Ruimtelijke Ordening Ludo Van Campenhout (Open Vld).

"De meeste bewoners in de buurt vrezen dat het mooie groen op de middenberm moet sneuvelen voor de tram", zegt het gemeenteraadslid. "We wensen het residentiële karakter van de straat te behouden. De bewoners zijn eerder voorstander van een extra bus, dan van een tram in de Fruithoflaan."

www.gva.be

:ohno:

Anderzijds vraag ik me ook af wat ze gaan doen met dat groen, als de tram er is. Op de Fruithoflaan is er haast nooit file, 2 rijvakken,... plek genoeg voor een busstrook.

taboe
May 9th, 2007, 04:02 PM
Het is gewoon belachelijk om al handtekeningen tegen iets te verzamelen voor je ook maar een ontwerp hebt gezien. Zo'n derderangspolitici ruiken hun kans vanaf er sprake is van een of andere verandering die heel misschien negatief uit kan draaien. Nu kent iedereen in Berchem dat mens als: 'die dat ons groen gered heeft'... tsss :ohno:

Polri
May 9th, 2007, 04:51 PM
Ik heb gisterenamiddag eens dat nieuw stukje van tramlijn 8 geprobeerd (Lambermontplaats-Bolivarplaats).

Ik heb me toch weer serieus geërgerd aan de slechte planning van de Lijn.

- De nieuwe halte op het rond punt van de Emiel Banningstraat was nog helemaal niet af. Het was weer die typische paal in het gele "biervat". Geen overdekte halte, geen bankje, ... :( )

- Op de plannetjes aan de haltes (en in de trams zelf) staat nog steeds het eindpunt op de Lambermontplaats getekend. Dit is trouwens typisch voor de Lijn: lijnen worden verlengd, maar de signalisatie wordt slechts op een beperkt aantal plaatsen aangepast aan de nieuwe situatie. Denk maar aan de geïmproviseerde signalisatie rond tram 5 in de metrohaltes (na een jaar nog steeds van die lukraak geplaatste stickertjes). Of aan het feit dat tram 5, en soms zelfs het feit dat tram 3 de premetro gebruikt, op sommige plannetjes nog steeds niet aangegeven staat. Om nog maar te zwijgen van het feit dat aan de bovengrondse haltes van trams 2 en 15 na meer dan 15 jaar nog steeds staat dat hun terminus "Groenplaats" is.

Op zich vind ik het fantastisch dat die tramlijnen worden verlengd. Een moderne stad heeft nood aan goed openbaar vervoer. Jammer dat de Lijn zo slordig met de signalisatie omspringt, achteraf.

Joba
May 9th, 2007, 05:03 PM
Volgens welke planning komt er dan een tram op de Fruithoflaan?

Nick14
May 9th, 2007, 06:15 PM
Ik heb nog "ergens" een kaartje liggen met het volledige (gebouwde) net, inclusief die keerlus. Dat komt uit een artikel uit Gazet Van Antwerpen, nog van vóór de opening van de tunnel waar nu lijn 3 en 5 rijden (vak De Keyzerlei-Sport). Waarschijnlijk was het een artikel over de (nakende) opening van de Brabotunnels naar Linkeroever. M.a.w. dus al minstens 10 jaar geleden...
Dateert nog uit de periode dat ik tijd (en goesting) had om dit allemaal bij te houden uit de kranten... maar da's nu gelukkig niet meer nodig omdat je bijna alles on line kan vinden. Leve het Internet!!!
Ik zal "bij gelegenheid" dit eens opzoeken, scannen en bijvoegen. Maar waar heb ik die kaft ook al weer gelaten???

Bedoel je dit kaartje? Het is nog van de MIVA (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Antwerpen), dus nog van voor 1991. Er is inderdaad een keerlus op te zien. Ook interessant is dat er een verbinding met het Zuid staat aangegeven als "nog aan te besteden".

http://img515.imageshack.us/img515/6500/mivapremetronetfp3.jpg

hix
May 9th, 2007, 07:03 PM
Ik verbaas mij er altijd over wanneer mensen protesteren tegen een tram en vragen voor een bus. Een tram is véél comfortabeler. Ik denk dat deze protesteerders nooit het openbaar vervoer gebruiken.

ZoT
May 9th, 2007, 07:39 PM
Ik vind een bus persoonlijk beter. Een bus is flexibeler en wendbaarder, sneller, kan vlotter ommetoeren rijden indien nodig en als er iets op zijn weg ligt kan hij daar meestal vrij vlot omheen, terwijl een tram er dan weer hulpeloos bij staat. Dat een bus misschien iets meer schokt, goh ja, valt nog erg goed mee te leven. Een tram kan trouwens soms ook érg veneinig uit de hoek komen!

En ik ben een erg frequent gebruiker van het OV:)

Wat de Fruithoflaan betreft: die weg is inderdaad verre van verzadigd en zit daar toch wel in beide richtingen met een rijstrookje teveel. Dat ze de linkerrijstroken dan gebruiken om er trambeddingen te maken als ze het persé willen, en spaar die groene middenberm!

Ivan
May 10th, 2007, 12:02 AM
Ik vind een bus ook beter, en ook om de redenen die je aanhaalt.

Een pasklaar antwoord ligt er niet klaar, maar de Lijn zal kiezen voor een tram omdat het tramgebruik in Antwerpen en trams in het algemeen erg ingeburgerd zijn in de stad. Ook zegt ze dat trams in onderhoud goedkoper uitvalt (dan de kosten aan aanleg vrije trambaan niet meegerekend....), er is meer capaciteit op tram, het is milieuvriendelijker en een tram in het heraangelegde straatbeeld geeft een meer avenue-gevoel

ZoT
May 10th, 2007, 12:09 AM
Overigens zou ik ook liever een buslijn dan een tramlijn door mijn straat hebben lopen wanneer die wordt heraangelegd...

Puinkabouter
May 10th, 2007, 02:48 AM
Ik verkies trams boven bussen. Bussen zijn wendbaarder en tralala... als ik de keuze heb, pak ik de tram hoor. 't Is voorzekers iets psychologisch, maar toch...

poller1
May 10th, 2007, 09:23 AM
Het tramnet is de ruggengraat van het Antwerpse OV. Elke statistiek bevestigt dat.

11221
May 10th, 2007, 10:39 AM
Moesten ze de trams vervangen door bussen op waterstof, die ook op een apparte baan rijden, zou ik toch beter vinden.
Dan kunnen ze ook die hele wirwar aan palen en draden in't stad verwijderen (ik vind het toch altijd een slordige boel zo tramlijnen en palen).

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Als ze trams willen houden, moeten ze zorgen dat die bijna niet meer moeten stoppen. Iemand de nieuwe tramlijn in Mulhouse al gezien (ook in eigen bedding) die bijna nergens moet stoppen voor auto's. Lichten voor de rest van het verkeer springen op rood als de tram komt aanrijden, en zodra die gepasseerd is, heb je terug de normale doorstroming.

Ook de tramstellen in Antwerpen zijn nu niet echt een visitekaartje van openbaar vervoer. Het zijn precies de afdankerkes van de rest van vlaanderen, die ze dan in A'pen laten rijden. Toch tijd dat ze daar eens moderne tramstellen laten rijden, ipv die rijdende reclameborden.

poller1
May 10th, 2007, 11:01 AM
Moesten ze de trams vervangen door bussen op waterstof, die ook op een apparte baan rijden, zou ik toch beter vinden.
Dan kunnen ze ook die hele wirwar aan palen en draden in't stad verwijderen (ik vind het toch altijd een slordige boel zo tramlijnen en palen).

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Als ze trams willen houden, moeten ze zorgen dat die bijna niet meer moeten stoppen. Iemand de nieuwe tramlijn in Mulhouse al gezien (ook in eigen bedding) die bijna nergens moet stoppen voor auto's. Lichten voor de rest van het verkeer springen op rood als de tram komt aanrijden, en zodra die gepasseerd is, heb je terug de normale doorstroming.

Ook de tramstellen in Antwerpen zijn nu niet echt een visitekaartje van openbaar vervoer. Het zijn precies de afdankerkes van de rest van vlaanderen, die ze dan in A'pen laten rijden. Toch tijd dat ze daar eens moderne tramstellen laten rijden, ipv die rijdende reclameborden.

Flauwekul, want Antwerpen is de enige stad/plek waar slechts 1 stuurcabine per stel is... in Gent en aan de Kust zijn het tweerichtingstrams.

ƒƒ
May 10th, 2007, 12:10 PM
Die reclame op de oude trams mag zeker weg. Ik hoop dat de Hermelijns snel overal komen.

En op de Fruithoflaan zie ik ook veel liever een tram in het midden. Het groen dat dan weg moet, ach dat is niet zo'n ramp. Het Pulhof moet maar eens af van haar landelijke imago, veel te groot contrast met Oud-Berchem.
Hoe gaat die tram dan rijden? Ik weet dat de Fruithoflaan deel uitmaakt van een geïmproviseerde ring van Antwerpen, waarbij de luchthaven in de weg ligt: Jan De Voslei, Populierenlaan, Berkenlaan, Groenenborgerlaan, Ringlaan, Fruithoflaan, Zilverbeeklaan, Boekenberglei, Dascottelei, Florent Pauwelslei, Ruggeveldlaan. Misschien tussen Zilverbeeklaan en Boekenberglei de Vosstraat volgen?

poller1
May 10th, 2007, 12:34 PM
Die reclame op de oude trams mag zeker weg. Ik hoop dat de Hermelijns snel overal komen.

En op de Fruithoflaan zie ik ook veel liever een tram in het midden. Het groen dat dan weg moet, ach dat is niet zo'n ramp. Het Pulhof moet maar eens af van haar landelijke imago, veel te groot contrast met Oud-Berchem.
Hoe gaat die tram dan rijden? Ik weet dat de Fruithoflaan deel uitmaakt van een geïmproviseerde ring van Antwerpen, waarbij de luchthaven in de weg ligt: Jan De Voslei, Populierenlaan, Berkenlaan, Groenenborgerlaan, Ringlaan, Fruithoflaan, Zilverbeeklaan, Boekenberglei, Dascottelei, Florent Pauwelslei, Ruggeveldlaan. Misschien tussen Zilverbeeklaan en Boekenberglei de Vosstraat volgen?

Een laan met groen in't midden is toch ook stedelijk?

Vind de oude PCC-trams veel mooier dan de Hermelijnen, al zijn die laatste wel comfortabeler.

Hoeveel volk kan er in een Hermelijn meer dan in een gelede PCC (2 PCC's aaneen)?

Neil Johnson
May 10th, 2007, 01:02 PM
Ik verkies trams boven bussen. Bussen zijn wendbaarder en tralala... als ik de keuze heb, pak ik de tram hoor. 't Is voorzekers iets psychologisch, maar toch...

Zo denk ik er ook over. Het is raar, maar ik zal altijd eerder een tram dan een bus nemen. Ook al kan ik er niet direct een bepaalde reden voor geven. Ik voel me precies gewoon beter op een tram :nuts:

Joba
May 10th, 2007, 02:29 PM
Maar wie zegt er dat er überhaupt plannen zijn voor een tram op de fruithoflaan?

Neil Johnson
May 10th, 2007, 02:34 PM
Er wordt in het Structuurplan Antwerpen gesproken over een mogelijke tram op de Fruithoflaan. Maar concreet is er volgens mij nog helemaal niets gepland.

Joba
May 10th, 2007, 02:50 PM
Straf. Je zou dan denken dat Antwerpenaren meer dan genoeg kans gekregen hebben om te reageren op, of desnoods bezwaarschriften in te dienen tegen, het RSA.

Puinkabouter
May 10th, 2007, 03:11 PM

Het is niet per sé zo dat een Hermelijn ook kan rijden op alle lijnen - een Hermelijn kan niet dezelfde scherpe bochten nemen als een PCC. Ik ken de tramlijnen van A'pen niet goed genoeg om voorbeelden aan te halen, maar bvb. in Gent rijden er Hermelijnen op 1, 21&22, maar niet op 4, omdat de 4 rond de Muide, en aan de Coupure héél krappe bochten moet nemen, en dat een Hermelijn daardoor schade zou oplopen.

De meeste PCC hier zijn niet zo lang geleden volledig vernieuwd, en ik vind dat die er lang zo slecht niet uitzien... 'k Vind ze wel karakter hebben. Zijn er geen vernieuwde PCC's in Antwerpen?

ZoT
May 10th, 2007, 03:36 PM
Ik vind die PCC's ook wel aardige beestjes, en ligt het aan mij of niet, maar ze voelen robuuster aan en lijken minder te schokken...

hix
May 10th, 2007, 04:31 PM
Ik was eens met mijn Engelse vriendin op uitstap in Gent en ze vond direct die ouwe pcc's prachtig! En de trolleybus!:)

Ivan
May 10th, 2007, 06:59 PM
Ik vind die Hermelijntrams niet zo comfortabel, veel te kleine plaatsen!! Twee panlatten kunnen er misschien net naast elkaar zitten, maar twee normale mensen niet of je zit bijna op elkaar

En het uitzicht is ook niet wauw. Geef mij maar de Brussels of Duitse stellen.
Misschien een idee voor de Singeltram of Kaaientram

Polri
May 23rd, 2007, 06:15 PM
Originally Posted by Peter71
Ik zal "bij gelegenheid" dit eens opzoeken, scannen en bijvoegen. Maar waar heb ik die kaft ook al weer gelaten???

Op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro is een kaartje verschenen waarop die tunnels en de keerlus staan. Het staat wel bij de "te verwijderen" afbeeldingen, omdat er geen bronvermelding bij staat.

Peter71
May 24th, 2007, 12:45 PM
Of het nu dit kaartje was dat ik zocht...
Bedoel je dit kaartje? Het is nog van de MIVA (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Antwerpen), dus nog van voor 1991. Er is inderdaad een keerlus op te zien. Ook interessant is dat er een verbinding met het Zuid staat aangegeven als "nog aan te besteden".

http://img515.imageshack.us/img515/6500/mivapremetronetfp3.jpg

of deze versie...
Op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro is een kaartje verschenen waarop die tunnels en de keerlus staan. Het staat wel bij de "te verwijderen" afbeeldingen, omdat er geen bronvermelding bij staat.

...weet ik niet meer precies en doet er eigenlijk niet toe. Ik heb het nog niet gevonden. Eigenlijk nog niet gezocht, en ga het dus ook (voorlopig) niet meer zoeken. (De laatste keer dat ik dit gelezen heb op Wikipedia stond dit kaartje er blijkbaar nog niet op???)

Ik wist in elk geval dat er kaartjes waren waarop de keerlus onder de Rooseveltplaats stond. En hiermee is dus het bewijs geleverd dat deze echt bestaat.

Dus eventueel kan men reeds een huidige éénrichtingstram gebruiken voor het traject van Astrid naar Deurne en verder, door de tram op deze lus te laten draaien, zoals vroeger in het station Groenplaats het geval was.
De reizigers zouden dan wel moeten uitstappen in Astrid waarna de tram doorrijdt om te draaien en dan langs het perron richting Deurne komt. In het vroegere station Groenplaats was er slechts 1 perron want de tram draaide voor (eigenlijk rond) het station.

Men hoeft dus geen tweerichtingstrams aan te kopen om deze te laten rijden tot Opera, wat op die as nu eigenlijk een kopstation is aangezien de tunnel er doodloopt...

Polri
May 24th, 2007, 03:40 PM
Dus eventueel kan men reeds een huidige éénrichtingstram gebruiken voor het traject van Astrid naar Deurne en verder, door de tram op deze lus te laten draaien, zoals vroeger in het station Groenplaats het geval was.
De reizigers zouden dan wel moeten uitstappen in Astrid waarna de tram doorrijdt om te draaien en dan langs het perron richting Deurne komt. In het vroegere station Groenplaats was er slechts 1 perron want de tram draaide voor (eigenlijk rond) het station.

Ik hoop dat deze "pegasus"-verbinding er snel zal komen. Kathleen Van Brempt had hem een paar maanden geleden aangekondigd voor over een paar jaar, en ik hoop echt dat dat ook het geval zal zijn, want het zou de verkeerssituatie in die buurt een stuk aangenamer maken.

Met een dergelijke snelle tram kan men de bussen uit de Kempen ergens in Deurne een terminus geven, en zo de Rooseveltplaats ontlasten, net als men met de bussen uit het Waasland deed bij de verlenging van tramlijn 3 naar Zwijndrecht.

Neil Johnson
May 24th, 2007, 03:49 PM
Ik hoop dat deze "pegasus"-verbinding er snel zal komen. Kathleen Van Brempt had hem een paar maanden geleden aangekondigd voor over een paar jaar, en ik hoop echt dat dat ook het geval zal zijn, want het zou de verkeerssituatie in die buurt een stuk aangenamer maken.

Met een dergelijke snelle tram kan men de bussen uit de Kempen ergens in Deurne een terminus geven, en zo de Rooseveltplaats ontlasten, net als men met de bussen uit het Waasland deed bij de verlenging van tramlijn 3 naar Zwijndrecht.

Dat zou idd een zeer goede zaak zijn. Weg met al die stinkende bussen op de Rooseveltplaats. Mss kan men er terug een soort 'geuzenhofkens' van maken zoals vroeger.

Ivan
May 24th, 2007, 06:31 PM
Dat zou idd een zeer goede zaak zijn. Weg met al die stinkende bussen op de Rooseveltplaats. Mss kan men er terug een soort 'geuzenhofkens' van maken zoals vroeger.

Dat komt er hopelijk inderdaad terug. Een eerste aanzet wordt gegeven doordat de huidige plannen een halvering van de Rooseveltplaats inhoudt. Weg met die streeklijnen. Er zouden 2 van de 4 kwadranten overblijven. De overige twee kunnen dan hopelijk groene rustplekken worden met aansluiting op Operaplein

Benonie
May 24th, 2007, 08:14 PM
Ik was eens met mijn Engelse vriendin op uitstap in Gent en ze vond direct die ouwe pcc's prachtig! En de trolleybus!:)

Ik vind de Gentse PCC's ook wel mooi en best wel comfortabel, vooral sinds ze gerenoveerd zijn. Ik houd heel erg van die ronde vormen en de neus met ronde lichtjes.

De Antwerpse variatie -hoewel sterk gelijkend- bekoren me een stuk minder.
Die gekoppelde rammelbakken hebben wel een nostalgische waarde, maar zijn een grootstad als Antwerpen onwaardig. Ik heb ook niet de indruk dat ze gerenoveerd worden, of heb ik dat mis?
Ik veronderstel/hoop dat ze vlug vervangen worden door nieuwe lange lagevloertrams, een Hermelijn of andere.

Een beetje Off Topic: Die trolleys in Gent vind ik gewoonweg lelijk en verouderd. Ze combineren de nadelen van een trammet die van een (oude) stadsbus. Zelfs het logo van het reeds lang ter ziele gegane electrobedrijf ACEC prijkt er nog op.
Ze rijden bovendien meer wel dan niet, omdat op het lange en drukke traject van trolleylijn 3 altijd wel ergens gewerkt wordt. Bij de minste omleiding moeten dan ook steeds gewone bussen worden ingezet (bijna altijd). Intussen hangen die kabels daar gewoon het zicht op de historische gebouwen te verpesten.
In de toekomst: Afschaffen en vervangen door milieuvriendelijke bussen van de nieuwste generatie.

Puinkabouter
May 24th, 2007, 11:49 PM
^^ ik denk dat ze die op termijn ofwel willen vertrammen, ofwel willen vervangen door een nieuwe generatie lagevloerstrolleybussen (nuja, dat is weer zo'n idee uit mijn geliefkoosde RSG m)))... maar dat hoort thuis in het Gentse OV-topic.

Wat mij wel nieuwsgierig maakt... wat zijn die 'geuzenhofkens' die Neil Johnson hierboven vermeldde?

Anyhoe, wat minder bussen op de Rooseveltplaats zou een heel pak opluchten. Het is een mooi, groot, groen plein, maar het stikt werkelijk in de bussen en trams!

Benonie
May 25th, 2007, 09:36 AM
Fluimkabouter:
Anyhoe, wat minder bussen op de Rooseveltplaats zou een heel pak opluchten. Het is een mooi, groot, groen plein, maar het stikt werkelijk in de bussen en trams!
En een kat vind er haar jongen niet meer in.
Je moet werkelijk al van Antwerpen zelf zijn om er de juiste tram of bus te vinden.
Een verplaatsing van de streekbussen naar de stadsrand is uiteraard minder comfortabel voor de reizigers van buiten Antwerpen, die hoe dan tot een minder comfortabelere overstap gedwongen worden, maar lijkt me de enige oplossing voor dit sterk overbelaste O.V. knooppunt.

poller1
May 25th, 2007, 11:20 AM
En een kat vind er haar jongen niet meer in.
Je moet werkelijk al van Antwerpen zelf zijn om er de juiste tram of bus te vinden.
Een verplaatsing van de streekbussen naar de stadsrand is uiteraard minder comfortabel voor de reizigers van buiten Antwerpen, die hoe dan tot een minder comfortabelere overstap gedwongen worden, maar lijkt me de enige oplossing voor dit sterk overbelaste O.V. knooppunt.

Als je na overstap 'gegarandeerd' binnen de 5 minuten een snellere verbinding hebt naar het centrum dan zullen veel mensen dat met plezier doen.

Men zal dan wel moeten investeren in (tram)capaciteit.

Neil Johnson
May 25th, 2007, 01:06 PM
Wat mij wel nieuwsgierig maakt... wat zijn die 'geuzenhofkens' die Neil Johnson hierboven vermeldde?

Dat waren vier tuintjes/parkjes. Ze lagen dus op de vier pleintjes die nu volledig zijn ingepalmd door de bussen op de Rooseveltplaats.

http://img88.imageshack.us/img88/1236/af1am6.jpg

Benonie
May 25th, 2007, 08:28 PM
Als je na overstap 'gegarandeerd' binnen de 5 minuten een snellere verbinding hebt naar het centrum dan zullen veel mensen dat met plezier doen.

Men zal dan wel moeten investeren in (tram)capaciteit.

Inderdaad, en daar wringt nou dikwijls het schoentje. In de daluren en de weekends is het soms verdomd lang wachten op een aansluiting, zelfs in de grote(re) steden.
Maar goed, de Vlaamse overheid gaat langzamerhand de goede kant op met haar OV-beleid, dus denk ik dat we in Antwerpen toch goede hoop mogen koetseren.

antwerpenaar
May 31st, 2007, 03:30 PM
Onlangs werd lijn 8 verlengd tot aan het justitiepaleis.Op 11 mei werd het nieuwe stukje tramlijn van de Lambermontplaats tot de Bolivarplaats officieel ingereden.

http://img178.imageshack.us/img178/2305/img0599cy2.jpg (http://imageshack.us)

antwerpenaar
May 31st, 2007, 04:27 PM
Vanaf 16 juni kan je tussen Antwerpen en Lier rijden met een zogenaamde waterstofbus.Het is een prototype (kostprijs 3 miljoen euro) en het zou gaan om een wereldprimeur.Het is een proefproject voor 6 maanden.Nadien volgt een evaluatie.
http://img478.imageshack.us/img478/5228/761179220716zm4.jpg (http://imageshack.us)
http://img340.imageshack.us/img340/7159/waterstofbusgroenff0.jpg (http://imageshack.us)

MVO
June 2nd, 2007, 07:11 PM
Niet echt wereldprimeur, ik dacht dit ook eerst, maar het is gebaseerd op een samenwerking met amerikaanse firma UTC dat al eerder in California was gebruikt:
http://www.greencarcongress.com/2007/05/van_hool_utc_po.html

maar natuurlijk het is niet te ontkennen dat dit experiment interessant is om te volgen.

Meurisse
June 12th, 2007, 12:06 AM
Hallo, ik ben nieuw hier, ziet mij hier wel een leuk forum uit, ik studeer architectuur dus de link met stadsontwikkeling/tramuitbreiding is niet ver weg. Ik doe dus zelf ook niets liever als fantaseren over mogelijke tramverlenginen en metro etc.

Dus wrs zal ik hier nog wel van mij laten horen ;)

Hier een planneke dat ik een tijdje geleden gemaakt heb:
met bestaande tramspoorinfrastructuur van Antwerpen

En een tweede versie waarop ik mij eens goe heb laten gaan, en een veelvoud van mogelijke verlingen heb op aangeduid :-D Sommige daarvan zijn écht voorzien om aangelegd te worden, maar meeste is nog puur fantasie ^^

http://img403.imageshack.us/img403/838/antwerpenbestaandbl2.th.jpg (http://img403.imageshack.us/my.php?image=antwerpenbestaandbl2.jpg)

http://img403.imageshack.us/img403/9250/antwerpentoekomstex8.th.jpg (http://img403.imageshack.us/my.php?image=antwerpentoekomstex8.jpg)

er blijkt iets mis te zijn met de thumbs:
http://img403.imageshack.us/my.php?image=antwerpenbestaandbl2.jpg
http://img403.imageshack.us/my.php?image=antwerpentoekomstex8.jpg

ff legende:
* blauw= bestaande bovengrondse sporen
* rood= bestaande ondergrondse sporen in gebruik
* groen= bestaande tunnels niet in gebruik
* oranje= toekomstplannen en eventuele stukken nu in uitvoering/planning

Zelf zou ik Antwerpen liever zien met enerzijds snelle asverbindingen tussen de antwerpse rand, maar anderzijds toch ook de lokale bovengrondse tramverbindingen behouden (ik las hier dat sommige alles onder de grond willen stompe...) En uiteraard mét Singellijn en ooit binnen 1 of 2 millenia mss zelfs cirkellijn op krijgsbaan?!

Dus combinatie Aslijnen en ringlijnen (aka spinneweb ^^ ) en lokale lijnen

greetz

poller1
June 12th, 2007, 09:16 AM
Goed werk Meurisse.
Ik sta achter je.

Ivan
June 13th, 2007, 01:40 AM
Welkom

Ziet er inderdaad goe uit

Meurisse
June 13th, 2007, 09:16 PM
Geachte Katleen Van Brempt,

Vooraleerst bedankt voor uw inzet om het openbaar vervoer in Vlaanderen en in Antwerpen in bijzonder zo te willen promoten en efficienter te maken.

Onlangs lanceerde u in Antwerpen de nieuwe Tramlijn 6 om zo het bestaande premetronetwerk nog efficienter te gebruiken.

Behulpzaam als ik ben, en zo beu om voor examens te leren, zou ik u willen helpen om deze premetro nog efficienter te gebruiken! Dit door toevoeging van nog een nieuwe extra lijn (en volgens mij de laatst mogelijke door de tunnels op dit moment)

Ik noem deze lijn even lijn X ( een kleurtje en een nummer kiezen laat ik aan specialisten over)

Hieronder het plan met alle tramlijnen die de premetro gebruiken (inclusief al tram 6) + de nieuwe tramlijn X

http://img507.imageshack.us/img507/917/tramx1ar7.th.jpg (http://img507.imageshack.us/my.php?image=tramx1ar7.jpg)

Voor zij die écht niet weten welke lijnen dat zijn:

Groen=tram 2 (Hoboken - LO)
Geel= tram 3 (Merksem - Zwijndrecht)
Bruin= tram 5 (Wim Saerens - LO)
roos= tram 6 (Luchtbal - Olympiade)
grijs= tram 15 (Mortsel - LO)
zwart= tram X (Merksem - Eksterlaer)

Hier even voor de duidelijk heid enkel de tramlijnen

zonder

http://img130.imageshack.us/img130/4672/tramx2au3.th.jpg (http://img130.imageshack.us/my.php?image=tramx2au3.jpg)

en met nieuwe tramlijn, duidelijk dat deze de ontbrekende schakel is !!

http://img130.imageshack.us/img130/5140/tramx3rm4.th.jpg (http://img130.imageshack.us/my.php?image=tramx3rm4.jpg)

Voordelen van deze nieuwe lijn:

Vanuit merksem:

- Verhoogde capaciteit en ontlasting van tram 3 tot en met station Astrid
- Rechtstreekse verbinding met Station Berchem

Vanuit Ekstelaer:

- verhoogde capaciteit en ontlasting van lijnen 8 en 11 tot aan Station Berchem
- Rechtstreekse verbinding met Sportpaleis
- betere overstapmogelijkheden naar andere lijnen ( 2 & 15 )

Algemeen:

-lijn die volgende belangrijke sites verbind: PR-parking keizerhoek, Sportpaleis, Centraal Station, Station Berchem, Eksterlaer
-Ongebruikte inrit naar premetro in Mercatorstraat wordt eindelijk in gebruik genomen
- 0 m nieuwe sporen aan te leggen !

De moeite waard om eens over na te denken vind ik.

MVG

Meurisse

PS: U had beloofd om een 2de tramlijn te verlengen tot in Zwijndrecht, ik zou kiezen voor tram 2 omdat deze met Desingel en Antwerp Expo de interssantste is volgens mij om te verlegen vanaf LO.

ZO zou ik dit dus kunnen opsturen, maar wat vinden jullie er van ? :-p

Zeer haalbaar denk ik. Iemand anders die het eventuele nut van deze lijn zou zien ?

ƒƒ
June 13th, 2007, 10:51 PM
Da ziet er best goed uit, Meurisse.
Ik zou niet te veel tussen haakjes zetten, maar dat in de zinnen opnemen. Dat je even geen zin hebt om voor de examens te studeren doet totaal niet terzake, daar is Kathleen niks mee.
"Voor zij die écht niet weten welke lijnen dat zijn:" Dat zinnetje hoeft er ook niet tussen. Beschouw je lijstje als een gewone legende.
Overmatig gebruik van uitroeptekens kan agressief overkomen.

Probeer ook kleine schoonheidsfoutjes te vermijden, zoals spelfouten: efficiënter, Merksem, verlengen.
Let er ook op dat je bij de opsommingen telkens met een spatie na het streepje en dan een hoofdletter begint. Het laatste leesteken pre regel van een opsomming is trouwens een puntkomma, en bij de laatste regel een punt, bvb.:
- Verhoogde capaciteit en ontlasting van lijnen 8 en 11 tot aan Station Berchem;
- Rechtstreekse verbinding met Sportpaleis;
- Betere overstapmogelijkheden naar andere lijnen (2 & 15).
Ook een beetje letten dat je geen overbodige spaties plaatst (nooit voor een leesteken of na een openend haakje/voor een sluitend haakje), ook bij 'duidelijkheid' onder je legende.

En dan onderaan je eigen, volledige naam maar dat weet je wellicht wel ;)

Er bestaat trouwens al een gedachte zoals die van jou, kijk maar bij Wetenswaardig (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_11_(Antwerpen)).

Meurisse
June 13th, 2007, 11:44 PM
Mijn excuses voor de slechte zinsbouw maar ik zien me dat nu niet écht sturen hoor :p

Zo leek het wat echter :cheers:

Polri
June 14th, 2007, 02:38 AM
Ik ben ook een groot voorstander van het gebruik van de pre-metro-ingang in de Mercatorstraat.

Persoonlijk lijkt dit me echter vooral een toegevoegde waarde indien men een tramverbinding Berchem Station - Luchthaven Deurne zou realiseren via de Diksmuidelaan. Ik zou de tram ook eerder naar Metropolis laten doorrijden (met eventueel de 6 dan naar Merksem?).

In dat geval zou men een lijn hebben die de luchthaven, het station van Berchem, de Diamantwijk, het Centraal Station en het Sportpaleis en de haven verbindt. Vooral de snelle aansluiting luchthaven - stations lijkt me hier van belang.

In het RSA is een tramspoor op de Diksmuidelaan voorzien. Misschien dat het er dus ooit van komt?

Het zou in ieder geval het station van Berchem een extra troef geven, zeker indien dat station ook nog door de Singeltram bediend zou worden.

Het zou in dat geval een soort zakenstation kunnen worden, met snelle verbindingen naar de luchthaven, het stadscentrum, de diamantwijk, de haven en de bedrijven aan de Singel.

poller1
June 14th, 2007, 09:11 AM
Inderdaad ik snap ook niet waarom die ingang en reeds aangelegde tramsporen niet gebruikt worden.

KVP
June 14th, 2007, 11:02 AM
O, daar kwam de taal-polizei even langs... :nuts:

Leuke inbreng Meurisse, kan je goe volgen. Verbaast me ook dat men niet eerder alle mogelijkheden heeft benut. Het verkeersinfarct is weliswaar nog niet zo serieus als in Holland, maar we zijn goed op weg. Het kan zo veel beter he..

ƒƒ
June 14th, 2007, 12:36 PM
O, daar kwam de taal-polizei even langs... :nuts:

Ge moest is weten hoe streng ze daar bij ons op zijn, wel terecht natuurlijk.

ZoT
June 14th, 2007, 03:06 PM
Een correcte taal is het begin van alles. Leve het taalpurisme!:D

the_mirage
June 15th, 2007, 02:33 PM
Weet er iemand foto's van die ongebruikte premetro tunnels/stations? Dit is wel een materie die mij boeit. Op die plannetjes zijn duidelijk te zien dat de tunnels bovenkomen aan Foorplaats en Morckhoven, maar waar zijn die openingen dan, op Google Earth valt daar niets van te bemerken. Zijn deze hellingen dan dichtgegooid?

Zou het niet mogelijk zijn bij de Lijn, indien er genoeg geïnteresseerden zijn, eens een éénmalige rondleiding in de tunnels te organiseren? Nu de ingebruikname onder de Turnhoutsebaan toch iets meer concretere vormen krijgt zou dit toch een kleine moeite voor hen moeten zijn...

Meurisse
June 15th, 2007, 03:36 PM
Weet er iemand foto's van die ongebruikte premetro tunnels/stations? Dit is wel een materie die mij boeit. Op die plannetjes zijn duidelijk te zien dat de tunnels bovenkomen aan Foorplaats en Morckhoven, maar waar zijn die openingen dan, op Google Earth valt daar niets van te bemerken. Zijn deze hellingen dan dichtgegooid?

Zou het niet mogelijk zijn bij de Lijn, indien er genoeg geïnteresseerden zijn, eens een éénmalige rondleiding in de tunnels te organiseren? Nu de ingebruikname onder de Turnhoutsebaan toch iets meer concretere vormen krijgt zou dit toch een kleine moeite voor hen moeten zijn...

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik die helling aan morkhoven gevonden heb:

http://img166.imageshack.us/img166/9918/morkhoven1mj8.jpg (http://imageshack.us)

die strook middenberm is daar ineens zonder bomen, en de bovenleidingspalen staan daar naast de sporen ipv in het midden, en dat premetrostation morkhoven ligt volgens mij knal onder de bestaande halte.
(wat vergelijkbaar als station sport)

Die 2de ingang heb ik totaal geen idee van waar die zou liggen?! ergens op de singel waarschijnlijk

http://img166.imageshack.us/img166/2820/foorpleinvl2.jpg (http://imageshack.us)

En over die kwestie of nu welke lijn naar luchtbal of merksem zou moeten (lijn 6 of lijn X ;) ). Volgens mij hebben beide mogelijkheden hun voordelen, en kan je daar eindeloos over discusiëre. Alleszins door 1 van de 2 lijnen kan je wel beter overstappen naar tram 2 of 15, overstappen op een zelfde perron is gemakkelijker dan dat nu gebeurt in bvb station opera.

Ik zelf ben woonachtig in Merksem, dus ik zou het idd interessanter vinden om lijn 6 hier voorbij zien te rijden ^^ rechtstreeks naar desingel en expo :d
Maar ja das mijn opinie enkel natuurlijk

the_mirage
June 15th, 2007, 04:04 PM
Haja, nu zie ik het ook, die bomen en palen, dat kan kloppen.

Bij Foorplein heb ik ze ook gevonden denk ik...

http://maps.google.be/maps?ie=UTF8&ll=51.21802,4.448411&spn=0.001198,0.002511&t=k&z=19&om=1

Vanaf waar de tram staat, tot het begin van de brug, daar loopt deze helling, ze is echter dicht gemaakt. Heb ook eens gelezen dat deze te stijl zou zijn...

Je kan de ingang van het station trouwens mooi zien, vlak naast de spoorwegberm. Eens gegoogled, en je kan na enig zoekwer echt alle ruwbouwingangen mooi zien van alle stations.

Troske
June 15th, 2007, 04:15 PM
Het station college kan je ook goed zien liggen (vlak boven die blauwe auto): http://maps.google.be/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&ll=51.212897,4.448438&spn=0.000956,0.00294&z=19

Er zijn zeker foto's van de ongebruikte premetro kokers. Ik zoek ze vanavond even op.

Meurisse
June 15th, 2007, 04:17 PM
haja, daar zie je het idd duidelijk. met google vind je ook alles!

Wel grappig dat er allemaal al zo lang steekt, en quasi niemand weet het.

En die helling te stijl, vrije val e :) naar boven zien we dan wel weer

Troske
June 15th, 2007, 04:19 PM
Ik zoek ze vanavond even op.

Al gevonden : http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=30170&highlight=metro

en

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=30169&highlight=premetro

euroboyarne
June 15th, 2007, 04:31 PM
Amai, die ongebruikte tunnels zien er betrekkelijk nieuw uit, je zou zeggen dat ze samen aangelegd zijn met de noord-zuidverbinding: zelfde wandstructuur. Wat een verschil in vergelijking met de bestaande premetrotunnels.

Meurisse
June 15th, 2007, 04:39 PM
Amai, die ongebruikte tunnels zien er betrekkelijk nieuw uit, je zou zeggen dat ze samen aangelegd zijn met de noord-zuidverbinding: zelfde wandstructuur. Wat een verschil in vergelijking met de bestaande premetrotunnels.

de kokers van tram 3 van elisabeth tot sport zijn zelfde soort tunnels

En volgens mij zijn dat foto's van station Stuivenberg, daar is van gekend dat da zo groot is opgevat. Zonde van alle geld dat daar al ingestoken is, 't wordt nu toch hoog tijd omdat allemaal in gebruik te nemen!! Ook al is de mening omtrent ondergrondse trams sterk veranderd, 't ligt er nu toch, en tram 24 staat te wachten ;) maar dat is pas ten vroegste binnen 5-6 jaar ofzo, nadat de noorderleien af zijn gewerkt (voor de nieuw aan te leggen helling ergens aan opera)

the_mirage
June 15th, 2007, 06:03 PM
Mooi, bedankt! Wil daar toch ook zelf eens een kijkje gaan nemen :-p, de dagtripper/avonturier in mij komt boven :lol:

Als je dat zo ziet, extreem dom dat deze niet in gebruik zijn, ze zijn zo goed als af. De kosten om deze in exploitatie te stellen zijn een miniscule fractie van wat het gekost heeft om dit alles te graven. Echt zonde...

ƒƒ
June 16th, 2007, 01:02 PM
Het station college kan je ook goed zien liggen (vlak boven die blauwe auto): http://maps.google.be/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&ll=51.212897,4.448438&spn=0.000956,0.00294&z=19

Dat wist ik al lang dat daar station College ligt. Waarvoor zou anders die cabine dienen? Voor het Ecohuis is ook de ingang van station Drink.

VD
June 24th, 2007, 10:28 AM
Door al dat gedroom en die prachtige foto's van de metro, kan ik niet anders dan ook weer wat dromen. Een extra stuk metro zal wegens geldverslindend niet echt realistisch zijn, maar kom.

Als het nieuwe operaplein ook een aftakking voorziet van de metro richting keerlus melkmarkt (lijn 10 en 11) dan is dat een prachtkans om in de (verre) toekomst een korte versie van de oorspronkelijk geplande metrolijn 3 te voorzien. Van de rooseveltplaats recht naar de grote markt en vandaar richting groenplaats en onder de nationale straat (eindelijk zonder tram) tot aan de volkstraat om daar boven te komen en bedding tram 8 te volgen tot justitiepaleis. Dit vormt met de turnhoutsebaan één logisch geheel.

Verder dromen zou ook (de oranje op de figuur) verlenging tot aan station antwerpen-zuid onder de brederodestraat voorzien (ook die eindelijk zonder tram).

Ik ben natuurlijk voorstander van bovengrondse trams in een aparte bedding, maar de stadstrams door kleine straten vind ik maar niks. (bv provinciestraat)

http://www.mypicshare.com/eagcafbipic.html

Allé, wie heeft er nog wat cash liggen :lol:

VD
June 24th, 2007, 10:35 AM
2de poging voor de figuur:

[img=http://www.mypicshare.com/thumbs/20070624/eagcafbi.jpg (http://www.mypicshare.com/eagcafbipic.html)

VD
June 24th, 2007, 10:41 AM
Ah ja, dat oranje stuk waarover ik sprak is natuurlijk paars op de figuur, maar op zondagochtend lijkt dat al eens hetzelfde :nuts:

CuoreGR
June 24th, 2007, 11:40 AM
Ah ja, dat oranje stuk waarover ik sprak is natuurlijk paars op de figuur, maar op zondagochtend lijkt dat al eens hetzelfde :nuts:

Zie dat Leterme het niet hoort :angel1:

CuoreGR
June 24th, 2007, 11:48 AM
Hallo, ik ben nieuw hier, ziet mij hier wel een leuk forum uit, ik studeer architectuur dus de link met stadsontwikkeling/tramuitbreiding is niet ver weg. Ik doe dus zelf ook niets liever als fantaseren over mogelijke tramverlenginen en metro etc.

Dus wrs zal ik hier nog wel van mij laten horen ;)

Idem (als in "ook nieuw hier" + "interesse in tramverlengingen" enzo). Ik ben ook al een tijdje bezig met zo'n plan - zij het iets uitgebreider dan dat van jou :$
Als ik wat tijd heb daarvoor, zal ik het tramgedeelte daarvan ook eens op dit forum zwieren :)
Mooi werk iig, ik ben daar helaas niet zo handig in :(

CuoreGR
June 24th, 2007, 11:53 AM
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik die helling aan morkhoven gevonden heb:

http://img166.imageshack.us/img166/9918/morkhoven1mj8.jpg (http://imageshack.us)

die strook middenberm is daar ineens zonder bomen, en de bovenleidingspalen staan daar naast de sporen ipv in het midden, en dat premetrostation morkhoven ligt volgens mij knal onder de bestaande halte.
(wat vergelijkbaar als station sport)

Die helling is makkelijk te vinden, maar iemand idee waar de ingang voor passagiers zou zijn? Het kan aan mijn ogen liggen, maar ik vind die precies niet direct op die foto?

CuoreGR
June 24th, 2007, 12:01 PM
Als het nieuwe operaplein ook een aftakking voorziet van de metro richting keerlus melkmarkt (lijn 10 en 11) dan is dat een prachtkans om in de (verre) toekomst een korte versie van de oorspronkelijk geplande metrolijn 3 te voorzien. Van de rooseveltplaats recht naar de grote markt en vandaar richting groenplaats en onder de nationale straat (eindelijk zonder tram) tot aan de volkstraat om daar boven te komen en bedding tram 8 te volgen tot justitiepaleis. Dit vormt met de turnhoutsebaan één logisch geheel.

Mag ik tegenstemmen? Ik wil wél een tram in de nationalestraat! Meer dan nu het geval is, zelfs! Ik wil daar juist minder auto's...

maar de stadstrams door kleine straten vind ik maar niks. (bv provinciestraat)

Ik wel, het hangt ervanaf hoe je het toepast. In de vorm "Sneltram die in't stad door smalle straatjes gaat rijden" is het onzin. Het voorbeeld van tram 5/12 nu vind ik eigenlijk wel goed: één snelle tram die onder het centrum duikt, aan de andere kant weer bovenkomt en daar meteen weer sneltram is (verlengen naar Zwijndrecht die handel!), en één tram die aansluit op die snelle tram (al kan die aansluiting momenteel beter) en bovengronds door die kleinere straatjes gaat. Zulke trams blijven dan beter in het centrum natuurlijk.

Allé, wie heeft er nog wat cash liggen :lol:
Ikke! Momenteel... *telt*... €3,31! Nu mag jij uitrekenen hoever we daarmee komen :angel:

Meurisse
June 24th, 2007, 12:53 PM
idd, naast snelle tramlijnen die de rand verbinden, moeten er ook lokale lijnen blijven bestaan vind ik.

Blijven hopen op een autobusvrije en autoluwe stad !!

ƒƒ
June 24th, 2007, 01:11 PM
Die helling is makkelijk te vinden, maar iemand idee waar de ingang voor passagiers zou zijn? Het kan aan mijn ogen liggen, maar ik vind die precies niet direct op die foto?

Ja maar neen, dat is gewoon de toegangshelling. De ingang van station College in een hokje aan de noordkant van het kruispunt Stenenbrug-Collegelaan.

En Cuore, trams in smalle straten zijn vrij gevaarlijk en verwarrend voor fietsers. De Nationalestraat bijvoorbeeld. Als ik die inrij vanaf de Groenplaats en er is een tram voor mij, dan rij ik zowat even snel als die tram om de auto's achter mij niet te derangeren - want in een stad rij je als fietser nu eenmaal het veiligste als je even snel rijdt als de auto's, in zone 30 is dat best te doen, en dan hoeven die auto's je niet voorbij te steken en dus minder gevaarlijk. Maar dan moet je bij elke halte ook stoppen, aangezien het te gevaarlijk is om die tram voorbij te steken door tegenliggers.
Om nog maar te zwijgen van het wegdek. Leve het gladde asfalt!

Thermo
June 24th, 2007, 01:18 PM
Al gevonden : http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=30170&highlight=metro

en

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=30169&highlight=premetro

Is dit echt in Antwerpen!? :eek2:

Nooit geweten dat er zulke 'mooie' metrotunnels bestonden. Waarom bestaat er in godsnaam geen plan om ze in gebuik te nemen?

CuoreGR
June 24th, 2007, 01:31 PM
Ja maar neen, dat is gewoon de toegangshelling. De ingang van station College in een hokje aan de noordkant van het kruispunt Stenenbrug-Collegelaan.

Mijn fout dan. Dacht dat er ook nog een station Morkhoven moest komen.

En Cuore, trams in smalle straten zijn vrij gevaarlijk en verwarrend voor fietsers. De Nationalestraat bijvoorbeeld. Als ik die inrij vanaf de Groenplaats en er is een tram voor mij, dan rij ik zowat even snel als die tram om de auto's achter mij niet te derangeren - want in een stad rij je als fietser nu eenmaal het veiligste als je even snel rijdt als de auto's, in zone 30 is dat best te doen, en dan hoeven die auto's je niet voorbij te steken en dus minder gevaarlijk. Maar dan moet je bij elke halte ook stoppen, aangezien het te gevaarlijk is om die tram voorbij te steken door tegenliggers.
Om nog maar te zwijgen van het wegdek. Leve het gladde asfalt!

Jamaar, het is niet omdat er straten met tram slecht aangelegd zijn, dat dat per definitie een slecht idee is he. En "slecht aanleggen", daar zijn wij in Antwerpen meesters in, blijkbaar :bash:

Troske
June 24th, 2007, 08:06 PM
Mijn fout dan. Dacht dat er ook nog een station Morkhoven moest komen.

Dit zou normaal ook een station moeten zijn: (http://www.urbanrail.net/eu/ant/antwerpen-map.gif)

VD
June 25th, 2007, 12:03 AM
Even voor de duidelijkheid, ik ben ook tegen auto's in de nationalestraat en eventueel de provinciestraat. Het is niet omdat ik de tram daar wegwil, dat er auto's in de plaats moeten komen.

Ik heb echter een tijdje op 't zuid gehuurd en woon nu aan de provinciestraat in borgerhout. Mijn vriendin rijdt daar elke dag door met de fiets. Ik regelmatig. Zo'n tram is echt supergevaarlijk en te zwijgen over de sporen. Als je daar in sukkelt... Heb je al eens het stuk vanaf de groenplaats tot aan het modehuis afgelegd per fiets? Dan weet je wat ik bedoel.

De nieuwe bedding van tram 8 tot aan het justitiepaleis is dan weer prachtig. Daar heb je wel de breedte. Zo is een bovengrondse plaatselijke lijn een droom.

Ik kijk bijvoorbeeld ook uit (ik wil nog wel wat jaren wachten :) ) naar de metro onder de kerkstraat. Buslijn 23 creëert daar ook regelmatig zéér onveilige situaties. In dit geval maakt de metro de situatie bovengronds een pak aangenamer.

BTW, door omleidingen wegens borgerrio (straatfeest turnhoutsebaan) ben ik gisteren in enkele kleine straatjes achter de nieuwe bibliotheek terecht gekomen. Tram 12 rijdt daar op een gegeven moment bijna tegen de gevels aan. Dat lijkt me voor de bewoners een nachtmerrie. Voor een binnenstad betekent snel en veilig openbaar vervoer bijna automatisch een metro.

VD
June 25th, 2007, 12:28 AM
Hey ik denk dat ik station morckhoven heb gevonden, maar ik zou ter plaatse moeten gaan kijken om zeker te zijn. Het leek me logisch dat dat station niet vlak voor de uitgang ligt, anders zouden ze net zo goed vlak na de uitgang een perron kunnen bouwen (zoals aan de uitrit van 15/2 belgiëlei). Ik denk dat Meurisse juist is qua hellingsvlak (goed gezien van die palen!)

Zou het? Het is wel maar 250m verwijderd van station college. Vandaar dat ze die misschien niet beiden willen openen

http://maps.google.be/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&q=Antwerpen&f=q&t=k&om=1&msa=0&ll=51.211165,4.452242&spn=0.001697,0.003648&z=18&msid=102777312791376828452.000001135fd1986c9e530

CuoreGR
June 25th, 2007, 07:33 AM
Hey ik denk dat ik station morckhoven heb gevonden, maar ik zou ter plaatse moeten gaan kijken om zeker te zijn.

Ik hoop dat je ongelijk hebt, want dat zou wel een blunder van jewelste zijn om 2 stations zo dicht bij elkaar te bouwen. Then again, zou het ons verbazen?

Het hellingsvlak klopt, en dat andere vlak (Foorplein) is - geen idee of het hier al stond - gelegen vlak aan de brug van de Turnhoutsebaan over de Ring (http://maps.google.be/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&t=k&om=1&msa=0&ll=51.218001,4.448623&spn=0.001171,0.00239&z=19)

CuoreGR
June 25th, 2007, 07:38 AM
Ik heb echter een tijdje op 't zuid gehuurd en woon nu aan de provinciestraat in borgerhout.
Grappig, dan ben ik gisteren nog (min of meer) voorbij u gereden. En me geërgerd aan al die auto's die daar zo graag willen afslaan, dat ze mijn tram maar blokkeerden.

Heb je al eens het stuk vanaf de groenplaats tot aan het modehuis afgelegd per fiets? Dan weet je wat ik bedoel.
Ja, ik ga daar naar school. Ik heb dat stuk een paar keer gedaan, daarna mijn route verlegd van Groenplaats rechtdoor en via de Kammenstraat. Komt ook beter uit voor de lichten enzo ;)

Voor een binnenstad betekent snel en veilig openbaar vervoer bijna automatisch een metro.
Neuh. Maar we moeten wel afstappen van de politiek van teveel vervoermiddelen op te weinig plaats willen steken (zie ook: Turnhoutsebaan). Als én auto én tram én fiets niet samen kunnen, dan moet er één van de drie wijken - en voor mijn part is dat, in een stad, de auto.

ƒƒ
June 25th, 2007, 11:46 AM
Cuore, gaat ge ook op KdG, welke richting? Woensdag zal ik hopelijk vaststellen dat ik mijn 2de jaar Logistiek Management (Frans in 3de jaar) achter de rug heb.

Ah echt, komt de Kammenstraat beter uit voor de lichten? Wat ik wel merk in het stuk Nationalestraat tussen Groenplaats en Kammenstraat is dat de klinkers er zo slecht liggen dat ge er beter in de goot kunt fietsen.
Waar woont ge in Antwerpen? Vroeger reed ik altijd via de Nationalestraat en de Kronenburgstraat naar de Anselmostraat. Nu langs Schoenmarkt-Huidevetterstraat-Lange Gasthuisstraat-Mechelseplein-Schermersstraat-Louizastraat-Britselei-Anselmostraat. Dan moet ge aan het oud Justitiepaleis wel 2 keer wachten (tenzij er geen verkeer is), maar het stuk ervoor gaat heel wat sneller.

CuoreGR
June 25th, 2007, 12:07 PM
Cuore, gaat ge ook op KdG, welke richting?
Godzijdank niet meer :p
Lessius nu.

Waar woont ge in Antwerpen?
Deurne, helaas.

Vroeger reed ik altijd via de Nationalestraat en de Kronenburgstraat naar de Anselmostraat. Nu langs Schoenmarkt-Huidevetterstraat-Lange Gasthuisstraat-Mechelseplein-Schermersstraat-Louizastraat-Britselei-Anselmostraat. Dan moet ge aan het oud Justitiepaleis wel 2 keer wachten (tenzij er geen verkeer is), maar het stuk ervoor gaat heel wat sneller.

Sinds de aanslag op Astridplein/Rooseveltplaats weiger ik nog langs daar te fietsen. Nu dus langs Stadspark-Bank-Leopoldstraat en dan afhankelijk van de lichten aan de Komedieplaats langs Groenplaats-Kammenstraat-Nat.straat of binnendoor langs den Oudaan naar Lessius. Als ik niet met de tram ga, that is.

poller1
June 25th, 2007, 01:01 PM
Wat is er mis met Deurne ?:)

even off topic ben je Romasupporter?

taboe
June 25th, 2007, 01:19 PM
^^ dit is er mis met deurne (hier woon ik):

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/1copy.jpg

poller1
June 25th, 2007, 01:48 PM
OK maar er zijn ook speciale plekjes in Deurne... tuinwijken, rivierenhof, luchthaven, bosuil.......

CuoreGR
June 25th, 2007, 03:28 PM
Wat is er mis met Deurne ?:)

Uhm... veel. Zie verkiezingsuitslagen, to name one.

even off topic ben je Romasupporter?
Nee. (Wel ~sympathisant, uiteraard)

poller1
June 25th, 2007, 04:04 PM
Uhm... veel. Zie verkiezingsuitslagen, to name one.

Nee. (Wel ~sympathisant, uiteraard)

Tja als je het van de verkiezingsuitslagen laat afhangen... loop dan heel ver weg zou ik zeggen:)
(komt wel goed hoor, nog even geduld, al begrijp ik het wel).

CuoreGR
June 25th, 2007, 04:08 PM
Tja als je het van de verkiezingsuitslagen laat afhangen... loop dan heel ver weg zou ik zeggen:)

Niet alleen daarvan. Maar zo'n uitslag is vaak wel tekenend voor de sfeer die ergens hangt he. 't Is niet dat het in Deurne zo gezellig/vrolijk/whatever wonen is...

taboe
June 25th, 2007, 04:15 PM
^^ bwa tis in deurne een beetje zoals in het centrum: rijk zuid en armtierig noord

poller1
June 25th, 2007, 04:32 PM
^^ bwa tis in deurne een beetje zoals in het centrum: rijk zuid en armtierig noord

Niet veralgemenen he, ...ALSTUBLIEFT !:bash:

Ik kan je erg 'alternatieve' rondleidingen geven als je wil, ...

CuoreGR
June 25th, 2007, 05:12 PM

Inderdaad, zo armetierig zien die loges van den bosuil er niet uit :angel:

taboe
June 25th, 2007, 05:48 PM

tuurlijk niet, ik bedoel ook niet dat iedereen in deurne noord arm is en dat er enkel leliijke blokken staan... Ik woon er al 21 jaar, zal het wel weten he... Maar als je heel het gebied bekijkt dat als 'deurne noord' wordt beschreven, dan kan je enkel vaststellen dat er veel schrale blokken staan, veel allochtonen wonen en heel veel vlaams blokkers zitten... maar ik weet best dat er in deurne ook aangename hoekjes zijn... Ik verhuis volgend jaar naar Borgerhout, maar ik moet zeggen dat ik Deurne toch absoluuuuuut niet zal missen.

kris kras
July 7th, 2007, 04:31 PM
Ik kom even terug op het al dan niet bestaan van een keerlus aan de Rooseveltplaats. Een drietal jaar geleden kwam een boek uit van Tramfan magazine over de geschiedenis van de tram in A'pen ("tram in Antwerpen: (r)evolutie"). Daar staat in dat de metrokokers vanuit de Turnhousebaan/Carnotstraat blind eindigen aan de leien, omdat men daar bij de graafwerken stootte op de Spaanse omwallingen. Er is dus geen verbinding met het station Opera, en er is ook geen sprake in het boek van een keerlus. Waarom zou er trouwens een lus gebouwd zijn; de bedoeling was bij de oorspronkelijke planning van de (pre)metro in een later stadium de verbinding met de leien te doen met een kruisstation aan de Opera enerzijds en anderzijds de kokers door te trekken tot in het historisch centrum anderzijds.

kris kras
July 7th, 2007, 04:43 PM
en met nieuwe tramlijn, duidelijk dat deze de ontbrekende schakel is !!http://img130.imageshack.us/img130/5140/tramx3rm4.th.jpg

Het denkwerk van Meurisse is gewoon geniaal: voor bijna geen geld wordt een nieuwe tram/metrolijn gecreëerd van Noord naar Zuid-Oost.
Ik vind dat je jou plan moet voorstellen aan De Lijn en aan minister Van Brempt.

CuoreGR
July 9th, 2007, 01:07 AM
Ik kom even terug op het al dan niet bestaan van een keerlus aan de Rooseveltplaats.
Mag ik ook even?
Neem voor de lol eens tram 3 (of 5) richting Merksem (Deurne) en zet je vanvoor. Er is tussen Astrid en Elisabeth een splitsing, die volgens mij die keerlus is (richting koker onder Turnhoutsebaan?). Een andere verklaring heb ik er niet voor; in de andere richting heb ik die verbinding trouwens ook nog niet gezien...

CuoreGR
July 9th, 2007, 01:09 AM
Hey ik denk dat ik station morckhoven heb gevonden

Daar staan nu garageblokken, ik heb daar geen metro-ingang gevonden...

CuoreGR
July 9th, 2007, 01:13 AM
Het denkwerk van Meurisse is gewoon geniaal: voor bijna geen geld wordt een nieuwe tram/metrolijn gecreëerd van Noord naar Zuid-Oost.
Ik vind dat je jou plan moet voorstellen aan De Lijn en aan minister Van Brempt.

Dat idee van zo'n tramlijn bestaat helaas al heel lang: de BTTB heeft zulks al voorgesteld. Een ander deel van het BTTB-plan heeft het wél gehaald: de huidige lijn 5 (en de inkorting van lijn 12).

Polri
July 9th, 2007, 11:51 AM
Mag ik ook even?
Neem voor de lol eens tram 3 (of 5) richting Merksem (Deurne) en zet je vanvoor. Er is tussen Astrid en Elisabeth een splitsing, die volgens mij die keerlus is (richting koker onder Turnhoutsebaan?). Een andere verklaring heb ik er niet voor; in de andere richting heb ik die verbinding trouwens ook nog niet gezien...

Voor zover ik weet is dit een doodlopend spoor, dat bedoeld was als verbinding tussen de koker van tramlijn 3, en die onder de Carnotstraat/Turnhoutsebaan.

De koker waar trams 3 en 5 nu door rijden, was immers oorspronkelijk bedoeld voor tram 12. Die moest vanop de Leien ondergronds gaan, aansluiten op de koker voor trams 10 en 24, en vervolgens afslaan naar de koker waar nu trams 3 en 5 door rijden, die daar loodrecht op staat.

Een keerlus onder de Rooseveltplaats zou dan een verbinding tussen de drie kokers vormen, en zou ervoor zorgen dat bij storingen de trams niet hulpeloos zouden vastzitten in de premetro: ze zouden kunnen worden omgeleid naar een ander traject.

In het oorspronkelijke plan waren trouwens 3 ondergrondse keerlussen voorzien: één onder de Groenplaats (afgebroken bij de aanleg van de verbinding met Linkeroever), één onder het Sportpaleis (in gebruik: hier wachten bijvoorbeeld de vele trams die na een optreden de bezoekers van het Sportpaleis naar het Centraal Station moeten brengen) en één dus onder de Rooseveltplaats, waarvan het niet duidelijk is of die ook daadwerkelijk gebouwd is.

CuoreGR
July 13th, 2007, 12:02 AM
Om nog even op de ligging van Station Morckhoven terug te komen, ik las zonet: "Toen ik laatst nog het premetrostation Morckhoven bezocht gebeurde dit via de betonnen trap die zich vlak naast de tramsporen op de middenberm ter hoogte van de Herentalsebaan 31 te Deurne bevindt. Het is, in tegenstelling tot het volgende premetrostation College, vrij ondiep en vlak onder het straatniveau gelegen."
Zou het dat kleine vlekje zijn dat je inderdaad ziet op googlemaps? http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=51.210192,4.453993&spn=0.001134,0.00239&t=k&z=19&om=1

skydiver
July 13th, 2007, 02:23 PM
Hello,

Via een PPS (publiek-private samenwerking) wil De Lijn toch werk maken van de ingebruikname van de ongebruikte tunnels onder de Turnhoutsebaan.
Nog voor het zomerreces wil de regering hiertoe de nodige beslissingen nemen , aldus Ingrid Lieten, direkteur-generaal van De Lijn vorige week tijdens een werkbezoek in Barcelona olv Kathleen Van Brempt.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit !!! Gaan die miljarden geinvesteerde oude frankskes toch nog renderen.

:) ^^

the_mirage
July 13th, 2007, 05:48 PM
Hmmm, wie heeft er hier station Morckhoven bezocht? En dan in de zin "erin gegaan" of "de betonnen toegangstrappen gaan opzoeken"?

syntric
July 16th, 2007, 12:17 AM
Hmmm, wie heeft er hier station Morckhoven bezocht? En dan in de zin "erin gegaan" of "de betonnen toegangstrappen gaan opzoeken"?

Hm, tzal ondertussen al wel verjaard zijn, dus kan ik nu wel bekennen dat ik als puber (jaren '80), regelmatig de onafgewerkte metropijpen in Antwerpen afgewandeld heb. Gelukkig was mijn kennis van de ligging van de straten goed, want nergens stond aangegeven waar je je bevond. Ik wandelde dan wel eens van aan het Astridplein (ingang was waar nu het hotel bovenop staat) helemaal onder de Turnhoutsebaan tot aan station Stenenbrug, dat lag perfect op mijn weg naar huis. Dit gebeurde wel allemaal 's nachts, maar er was amper controle en de ingangen waren in die tijd nauwelijks beveiligd. Zo kon ik als vrij mager iemand me gewoon door de tralies wringen hier en daar.
Het knooppunt ter hoogte van de Schijnpoort, waar twee lijnen samenkwamen (waarvan ondertussen 1 in gebruik) was toen nog niet afgewerkt en een fascinerend beeld dat ik nooit vergeten ben: de lijnen liggen er op verschillende hoogte, toen zag je dus een grote hoge open ruimte waar allerlei pijpen in uitkwamen. Gecombineerd met de doodse stilte, schaarse verlichting en water dat her en der doorsijpelde waande je je echt in een andere wereld. Toch vond ik het gek genoeg nooit griezelig daar beneden. In de afgewerkte lijn onder de Pelikaanstraat en verder door langs de spoorlijn lopen de kokers ook boven mekaar wegens gebrek aan ruimte.

Door de jaren heen zijn de meeste uitgangen nu wél goed toegemaakt, sommigen zijn zelfs gewoon dichtgemetst of compleet verdwenen zoals eentje op de Turnhoutsebaan, net voorbij de Kerkstraat.
Ik denk nog geregeld terug aan die ondergrondse uitstapjes, soms speelde ik zelfs 'gids' voor vrienden. :lol:

the_mirage
July 16th, 2007, 09:31 AM
Dat is nog eens urban exploaring se, fascinerend gewoonweg. 'k Moet wel zeggen, daar alleen in, en dan nog 's nachts: chapeau! Daar heb ik niet genoeg ballen voor aan mijn lijf hoor...Moest je nog meer kunnen vertelen, heb echt veel zin om dat toch ook eens te doen, maar dan toch niet alleen en op een zo verantwoordde manier :-p

syntric
July 17th, 2007, 12:17 AM
Dat is nog eens urban exploaring se, fascinerend gewoonweg. 'k Moet wel zeggen, daar alleen in, en dan nog 's nachts: chapeau! Daar heb ik niet genoeg ballen voor aan mijn lijf hoor...Moest je nog meer kunnen vertelen, heb echt veel zin om dat toch ook eens te doen, maar dan toch niet alleen en op een zo verantwoordde manier :-p

Hmja, als kind had ik dat nieuwsgierige al. Als ik op mijn fietsje de wereld ging verkennen en ik passeerde een verlaten gebouw, moest ik daar absoluut eens binnengaan. Dat ging van een in aanbouw zijnd zwembad, een leegstaande villa, huis of fabriek - 1 keer met mindere afloop, want ben eens in een bouwvallig huis door de vloer gezakt, gelukkig maar met 1 been - maar ook kon ik de verleiding niet weerstaan 1 van de zgn. Brialmontforten te bezoeken. In die tijd was er nog een (beperkte) militaire aanwezigheid en ik ben tot in de centrale gedeelten geraakt maar toen betrapt, waarna ik eerst een uitbrander kreeg van een officier en dan gewoon werd buitengezet :) Nachtelijke zwempartijtjes deden we ook regelmatig in openluchtzwembaden zoals op Linkeroever en in Deurne. Eigenlijk allemaal wat onschuldig gedoe, want bracht nooit schade of zo aan. De skipiste van Deurne was ook 's nachts plezant met een stuk karton naar beneden :banana: Zoveel verleidingen in een grote stad :hahano:

Ivan
July 17th, 2007, 11:44 AM
Na het bouwverlof starten werken voor de komst van Lijn 6 aan de Olympiadepoort. Er komt ook een P+R. In november zou Lijn 6 - Olympiade-Luchtbal worden ingezet.

the_mirage
July 17th, 2007, 04:02 PM
Wanneer gaan ze nu eigenlijk beginnen met de verlenging van lijnen 5 en 10 tot Krabbershoek Wijnegem? Dat was toch voor dit jaar gepland? Onlangs hebben ze van deze lijnen de tramsporen in Deurne ook opnieuw gelegd, verder naast elkaar, wat was daar de reden van? Was deze te smal voor Hermelijns of zo?

PS: In het Pegasusplan is ook sprake van een verlenging tot in Malle? Hoe willen ze dit realiseren? Tot aan Schilde zou de lijn zeker ooit verlengd worden? Moet men dan niet gans de brug over het Albertkanaal gaan aanpassen?

CuoreGR
July 17th, 2007, 04:04 PM
Wanneer gaan ze nu eigenlijk beginnen met de verlenging van lijnen 5 en 10 tot Krabbershoek Wijnegem? Onlangs hebben ze van deze lijnen de tramsporen in Deurne ook opnieuw gelegd, verder naast elkaar, wat was daar de reden van? Was deze te smal voor Hermelijns of zo?
De Turnhoutsebaan wordt heraangelegd met een vrije tram- en busbaan in het midden (en met slechts één rijstrook in elke richting; bedoeling is meer parkeerplaatsen creëren en de TB herleiden tot een lokale baan).
De verlenging van de lijnen 5 en 10 is, dixit de verantwoordelijke tijdens de voorstelling van dat project, "een heel ander project" en zal "zeker niet voor 2008" starten.

Ivan
July 18th, 2007, 08:47 AM
Het laatste dat ik heb gehoord is dat het toch voor voorjaar 2008 zou worden, mits er geld gevonden wordt via PPS en LijnInvest.

Wat ook cru is, is dat de tramprojecten uit het MP nu uit het financ. kader ervan zijn gewipt. PPS en LijnInvest moeten nu met geld op de proppen komen om de geplande projecten toch te kunnen laten doorgaan. Ook lijken de planningstermijnen te blijven opschuiven.

Veel komt nu te liggen in de periode 2008-2009 met uitlopers tot 2016.

the_mirage
July 18th, 2007, 12:07 PM
Ja, ik kan verkeerd zijn, maar vorig jaar sprak men nog dat men in 2007 aan de verlenging tot in Wijnegem zou beginnen...:ohno:

Polri
July 18th, 2007, 12:09 PM
Interessant opiniestuk over tramlijn 6 e.a. van de doorgaans zeer goed geïnformeerde Herman Welter:

http://gva.typepad.com/standpuntantwerpen/2007/07/is-de-tramcapac.html

Ivan
July 18th, 2007, 12:33 PM
Er worden de komende jaren tot 2015 nog een reeks trams besteld. Kan het wel eens opzoeken wann. en hoeveel.

Polri
July 18th, 2007, 02:08 PM
Hoe kom je eigenlijk aan die informatie? Ken je mensen bij de Lijn ?

Ik vind wel dat die Herman Welter een punt heeft: op lange tramijnen zoals de 7, de 11 en de 8 horen die kleine PCC-tjes zeker tijdens de spits niet thuis.

Die zouden eigenlijk moeten worden ingezet op korte tramlijnen en eventueel tijdens de weekends of 's avonds. (ik vind het perfect dat ze nu bijvoorbeeld worden ingezet op de korte tramlijn 12, terwijl de langere lijnen 5 en 24 die daar voor een deel parallel mee lopen met gekoppelde trams en Hermelijnen rijden)

Wanner de Kaaientram en de Leientram zullen worden gebouwd, zal men die kleine trams misschien ook daar kunnen inzetten: het zal mooi passen bij het historische karakter van de stad, en aangezien die lijnen vooral toeristisch zijn, zullen ze waarschijnlijk niet zo vol zitten tijdens de spits.

Ivan
July 18th, 2007, 02:49 PM
ivm die te bestellen trams bedoel je?

Polri
July 19th, 2007, 12:13 AM
In dit geval, ja. Als je zegt: "ik ga dat eens opzoeken", waar zoek je dat dan concreet op? Of zijn die documenten gewoon openbaar?

Ivan
July 19th, 2007, 09:27 AM
heb ergens de gegevens op pc, weet niet meer exact waar, maar moet het eens nakijken.
Tis niet top secret ofzo ze :)

sgt. floyd pepper
August 1st, 2007, 10:53 PM
Interessant opiniestuk over tramlijn 6 e.a. van de doorgaans zeer goed geïnformeerde Herman Welter:

Ik heb me eens bezig gehouden met wat HermeLijntjes te Photoshoppen (leve de vakantie!!!) en zie hier het resultaat:

http://i197.photobucket.com/albums/aa271/edsklelet/tram.jpg

werd:

http://i197.photobucket.com/albums/aa271/edsklelet/langetramcopy.jpg

(zou dit de lange tram volgens Herman Welter zijn?)

En misschien nog een korte versie voor minder populaire lijnen:

http://i197.photobucket.com/albums/aa271/edsklelet/Hermelijn_gent.jpg

werd:

http://i197.photobucket.com/albums/aa271/edsklelet/Kortetram2copy.jpg

Puinkabouter
August 4th, 2007, 02:06 PM
Lol, als ge een minder populaire lijn wilt doen, denk dan maar niet aan lijn 1 hier in Gent. Zit altijd propvol. En zo'n kort Hermelijntje, da's toch geen zicht :) Geef mij dan maar de PCC'tjes - heel charmante beestjes ^_^

ƒƒ
August 4th, 2007, 02:19 PM
Wel een grappige steek onder water: bij een populaire lijn toont hij een in Antwerpen, bij minder populair een in Gent :D

sgt. floyd pepper
August 4th, 2007, 05:16 PM
Dit was totaal de bedoeling niet! Ik heb gewoon twee bewerkbare foto's gekozen en deze waren de besten die ik ben tegengekomen. Maar je hebt gelijk: die korte is inderdaad geen zicht.

Is men eigenlijk ooit van plan alle PCC's te vervangen door HermeLijnen (wat ik wel zonde zou vinden...)?

Puinkabouter
August 4th, 2007, 05:26 PM
In de context van Antwerpen zou ik je daar geen antwoord op kunnen geven.

In Gent blijven de PCC's. Lijn 1 is volledig aan de HermeLijnen, Lijn 21/22 is gemengd, met steeds meer HermeLijnen, en Lijn 4 is enkel met PCC's. Omdat dit een minder drukke lijn is én omdat die ook enkele zeer scherpe bochten kent die een HermeLijn niet aankan. Bovendien zijn hier de meeste PCC's recent verbouwd, met bredere in- en uitgangen, minder lawaai, dat soort dingen.

Het zou fijn zijn als er in Antwerpen ook wat PCC's worden vernieuwd. 't Zijn veel te geestige dingskes om af te danken :)

Ivan
August 4th, 2007, 06:14 PM
In Antwerpen worden inderdaad de PCC trams geleidelijk aan vervangen door de Hermelijns

Tegen 2015 worden er een 30 tal nieuwe Hermelijns ingevoerd. Ook komt er een nieuwe stelplaats in deurne om de toekomstige tramlijnverlengingen op te kunnen vangen

Benonie
August 4th, 2007, 11:29 PM
Ik heb idd niet de indruk dat de PCC's in Antwerpen vernieuwd worden.
Maar goed, de vooruitgang staat niet stil en de Hermelijnen hebben nu eenmaal tal van voordelen. Maar ik ben wat blij dat als we in Gent nog tenminste enkele decennia kunnen genieten van het fraaie snoetje van de vernieuwde PCC.
Die van Gent heb ik trouwens steeds iets mooier gevonden dan de Antwerpse versie.
Doordat de Gentse PCC's in beide richtingen gebruikt worden heeft de snuit meer van die leuke retro-lichtjes.
Bovendien heeft hij natuurlijk ook 2 voorkanten, terwijl de Antwerpse ook een eerder banale achterzijde hebben.

Gent:
http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Ghent/PCC/GT0011.jpg

Antwerpen:
http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Antwerp/PCC/060326-04.jpg

foto's: railfaneurope.net

crepusculum
August 5th, 2007, 05:50 PM
In Gent blijven de PCC's. Lijn 1 is volledig aan de HermeLijnen, Lijn 21/22 is gemengd, met steeds meer HermeLijnen, en Lijn 4 is enkel met PCC's. Omdat dit een minder drukke lijn is én omdat die ook enkele zeer scherpe bochten kent die een HermeLijn niet aankan. Bovendien zijn hier de meeste PCC's recent verbouwd, met bredere in- en uitgangen, minder lawaai, dat soort dingen.En toch neemt met met de Hermelijn de bocht op de Rozemarijnbrug richting Coupure Rechts, die deel uitmaakt van het traject van Lijn 4, met reeds diverse ontsporingen daar tot gevolg.

Meurisse
August 8th, 2007, 09:18 AM
Er is weer sprake van een mogelijke nieuwe tramverlenging:

Met tram van Kioskplaats naar Schoonselhof

De lijn heeft plannen om de lijnen 2 en 4 vanaf de Kioskplaats via de Marneflaan, Moretusstraat en Krijgsbaan te verlengen naar het Schoonselhof. Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) heeft hiervoor de nodige budgetten klaarliggen.

Met de verlengin zou over vijf tot zes jaar kunnen worden begonnen. Steve D'Hulster, kabinetsmedewerker van Van Brempt, ziet wel enige obstakels. Zo kan de tram niet in eigen bedding rijden. Om de Marneflaan te kunnen inrijden, zou een stuk van het korfbalveld aan park Sorghvliedt moeten sneuvelen. En ook het district moet nog zijn zeg doen. "Die verlenging betekent een forse ingreep in het weefsel van Hoboken", zegt districtsburgemeester Johan Felix (sp.a). ... ... ...

(GVA 6 augustus 2007)

ter illustratie:

http://img485.imageshack.us/img485/1976/verleningtram2en4jh5.jpg

tramverlengingen vind ik een goed idee, enkel hier vraag ik me af wat precies de voordelen zouden zijn?!

Ivan
August 8th, 2007, 01:07 PM
ah dat is duidelijk hé, dan kan je met tram 2 en 4 tot aan eindhalte van tram 24, niet slecht gezien, en zeker mogelijk. Zo rijdt de tram dan een stuk op de Krijgsbaan, met het Fort VIII en zwembad dichtbij met tram.

btw, hier was al langer sprake over, goed dat het weer komt bovendrijven

CuoreGR
August 8th, 2007, 03:13 PM
tramverlengingen vind ik een goed idee, enkel hier vraag ik me af wat precies de voordelen zouden zijn?!

Aanzet tot een tramlijn langs de R11, misschien?
Ik vind dit trouwens ook een vrij onnodig project... een van de trams laten aftakken naar Polderstad lijkt me dan nog zinniger...

Meurisse
August 8th, 2007, 06:58 PM
Dat dacht ik toch ook, het positieve aan de zaak is, dat die straat, marneflaan zowieso moet heraangelegd worden, en dat ze van de gelegenheid gebruik willen maken om nog wa tramsporen bij te leggen, dus geen extreme extra kosten, het is ook maar een klein stukje. Ik vraag me eerder af wanneer de échte verlengingen eindelijk aanvatten. Alles van die zogenaamde "werf van de eeuw" blijft maar aan slepen en komt maar traag in gang. Maar 't komt nog wel goed voel ik :)

skydiver
August 9th, 2007, 06:06 PM

KAN IEMAND ME VERTELLEN HOE DIE NIEUWE TRAMLIJN 6 DE VERBINDING GAAT MAKEN TUSSEN STATION ASTRID EN STATION PLANTIJN ?
OOK MERK IK NU REEDS DAT DOOR ZOWEL TRAMS 3 EN 5 DOOR DIE PREMETROTUNNEL TE LATEN RIJDEN ER GEREGELD TRAMS MOETEN STOPPEN
WEGENS OVERBELASTING VAN DE TUNNEL; ALS DAN OOK NOG TRAM 6 DIEZELFDE KOKER GAAT GEBRUIKEN WORDT HET ECHT AANSCHUIVEN .

CuoreGR
August 9th, 2007, 07:42 PM
KAN IEMAND ME VERTELLEN HOE DIE NIEUWE TRAMLIJN 6 DE VERBINDING GAAT MAKEN TUSSEN STATION ASTRID (...)

Christ man, niet roepen.
1) de tram rijdt gewoon rechtdoor (vanuit Astrid naar Diamant)
2) ja, er rijden 3 lijnen door de noordelijke tak. Er rijden er nu al 4 door de westelijke tak, overigens.

skydiver
August 9th, 2007, 08:22 PM
Christ man, niet roepen.
1) de tram rijdt gewoon rechtdoor (vanuit Astrid naar Diamant)
2) ja, er rijden 3 lijnen door de noordelijke tak. Er rijden er nu al 4 door de westelijke tak, overigens.

Ja, had per ongeluk mijn shift-lock opstaan.
Is er dan een ongebruikt stuk tunnel tussen Astrid en Diamant dat men gaat in gebruik nemen ?

:)

ƒƒ
August 9th, 2007, 09:03 PM
Zo is dat.

rjk
August 10th, 2007, 04:40 AM
Ja, had per ongeluk mijn shift-lock opstaan.
Is er dan een ongebruikt stuk tunnel tussen Astrid en Diamant dat men gaat in gebruik nemen ?

:)

Ja inderdaad, je kan het trouwens ook zien. Als je op lijn 3 of 5 zit en je gat van Opera naar Astrid, zie je links de tunnel die van Diamant komt. Ook kan je het zien als je op lijn 2 of 15 zit en je gaat van Opera naar Diamant, dan zie je de tunnel die van Astrid komt.

rjk
August 10th, 2007, 04:45 AM
Ooh ja, nog een leuk weetje, misschien wisten jullie het al, maar toch...
Als je op het perron van station Opera staat richting Linkeroever, kan je de "schacht" zien dat gemaakt is voor de roltrap naar het perron eronder... :)

ƒƒ
August 10th, 2007, 08:08 AM
Ik vroeg me al af wat dat muurtje is, vlakbij waar je het perron op komt, dat is toch dat een loodrecht op de sporen?

rjk
August 10th, 2007, 04:07 PM
Ik vroeg me al af wat dat muurtje is, vlakbij waar je het perron op komt, dat is toch dat een loodrecht op de sporen?

Nee, het is een kruisstation, dus het is niet zo breed als het bovenste perron lang is. Het komt uit op het perron richting het andere kruisstation Astrid geloof ik...

Meurisse
August 14th, 2007, 06:34 PM
Ooh ja, nog een leuk weetje, misschien wisten jullie het al, maar toch...
Als je op het perron van station Opera staat richting Linkeroever, kan je de "schacht" zien dat gemaakt is voor de roltrap naar het perron eronder... :)

Dat was me nog niet opgevallen, daar ga ik eens op letten, ik vroeg me ook al af waar dat ander perron zou uitkomen in station Astrid. Iemand dat dat weet mss ?

Een ander nieuwtje over openbaar vervoer, de nieuwe terminus Olympiade voor tram 6 schiet goed op, mss dat men deze lijn vroeger kan gaan invoeren dan november...

Dex
August 21st, 2007, 01:34 AM
^^ jepz tram 6 komt najaar 2007! Eindelijk tram naar Metropolis..!!

Meurisse
August 21st, 2007, 02:02 AM
^^ jepz tram 6 komt najaar 2007! Eindelijk tram naar Metropolis..!!

aha jij komt dus mijn kant uit, ik de jouwe

Begin November naar de boekenbeurs :lol:

Meurisse
August 21st, 2007, 02:06 AM
Zojuist nog eens door het ruimtelijk structuurplan aan het bladeren. Wel interessant ook, al de tramverlengingen en andere projecten die gepland zijn, en nog niet aan het grote publiek bekend gemaakt zijn, staan daar al mooi in!

Bvb Die verlenging van tram 2 en 4 naar schoonselhof, staat daar al mooi in plannetje bij

De verlenging van tram 6 (wrs? ) via boomsesteenweg naar Wilrijk staat er ook in

enzovoorts...

Dex
August 21st, 2007, 11:40 PM
aha jij komt dus mijn kant uit, ik de jouwe

Begin November naar de boekenbeurs :lol:

Boeken?! Oh nee school begint trug :runaway: ;)

Saludos.

Meurisse
August 22nd, 2007, 12:04 PM
Ik heb het ruimtelijk structuurplan eens doorgenomen

en daarin staan de volgende tramverlengingen:

deze zijn oftewel daadwerkelijk al gepland, oftewel puur hypothetisch

- Tramverlenging Deurne naar Wijnegem ( tram 10 ) (later verleging via Schilde naar Malle)
http://img212.imageshack.us/img212/7384/deurnewijnegemtram10ta7.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=deurnewijnegemtram10ta7.jpg)
- Tramverlenging Deurne noord naar Deurne zuid ( terminus tram 5 via huidige terminus van tram 24 naar huidige terminus trams 8 en 11)
http://img212.imageshack.us/img212/9940/deurnenoordzuidoy0.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=deurnenoordzuidoy0.jpg)
- Tramverlenging Deuren naar Wijnegem ( tram 5) (tot centrum wijnegem?)
http://img212.imageshack.us/img212/2338/deurnetram5gv4.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=deurnetram5gv4.jpg)
- Tramverlenging Deurne naar Wommelgem (later naar Ranst) (tram 24)
http://img212.imageshack.us/img212/7181/deurneranstqm8.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=deurneranstqm8.jpg)

Toekomst Deurne
http://img411.imageshack.us/img411/9370/deurnewijnegemcopybq0.th.jpg (http://img411.imageshack.us/my.php?image=deurnewijnegemcopybq0.jpg)

- Tram naar Ekeren ( via Leien en noorderlaan tot centrum Ekeren, later tot Hoevenen?)
http://img166.imageshack.us/img166/5320/ekerenco9.th.jpg (http://img166.imageshack.us/my.php?image=ekerenco9.jpg)
- Tram naar Schoten ( via Oude Barreellei en Calesbergesedreef tot Centrum, later tot St Job ?)
http://img166.imageshack.us/img166/5670/schotencc0.th.jpg (http://img166.imageshack.us/my.php?image=schotencc0.jpg)
- Tramverlenging naar Brasschaat (via Bredabaan wellicht tot Maria ter heide)
http://img166.imageshack.us/img166/1000/brasschaatje2.th.jpg (http://img166.imageshack.us/my.php?image=brasschaatje2.jpg)
- Tram naar Kapellen ( via Kapelsesteenweg)
http://img166.imageshack.us/img166/6028/kapellenig7.th.jpg (http://img166.imageshack.us/my.php?image=kapellenig7.jpg)

Toekomst Noorden
http://img166.imageshack.us/img166/2068/noordcopypu3.th.jpg (http://img166.imageshack.us/my.php?image=noordcopypu3.jpg)

- Tram naar Luchthaven ( via Diksmuidelaan en Fruithoflaan)
http://img215.imageshack.us/img215/6421/diksmuidefruithofxc6.th.jpg (http://img215.imageshack.us/my.php?image=diksmuidefruithofxc6.jpg)
- Tramverlenging Deurne naar Borsbeek ( tram 8 of 11)
http://img520.imageshack.us/img520/5276/borsbeekim2.th.jpg (http://img520.imageshack.us/my.php?image=borsbeekim2.jpg)

Toekomst rond Luchthaven
http://img490.imageshack.us/img490/6022/luchthavencopytm7.th.jpg (http://img490.imageshack.us/my.php?image=luchthavencopytm7.jpg)

- Tramverlenging Mortsel naar Boechout ( tram 7 of 15)
http://img488.imageshack.us/img488/3668/boechoutlq8.th.jpg (http://img488.imageshack.us/my.php?image=boechoutlq8.jpg)
- Tramverlenging Mortsel naar Kontich (tram 7 of 15)
http://img488.imageshack.us/img488/666/kontichgw6.th.jpg (http://img488.imageshack.us/my.php?image=kontichgw6.jpg)

- Tramverlenging tot Wilrijk ( Via boomsesteenweg tot aan campus UA)
http://img212.imageshack.us/img212/4825/wilrijkcampuswk8.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=wilrijkcampuswk8.jpg)
- Tramverlenging Hoboken (tram 2 en 4 tot terminus tram 24)
http://img212.imageshack.us/img212/7238/hobokenterminussenix7.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=hobokenterminussenix7.jpg)
- Tram verleninging Hoboken tot Hemiksen (tram 24) (later mss naar Schelle)
http://img212.imageshack.us/img212/7245/hemiksenst0.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=hemiksenst0.jpg)

Toekomst Wirlijk & Hoboken
http://img212.imageshack.us/img212/6650/toekomstwilrijkhobokenpx4.th.jpg (http://img212.imageshack.us/my.php?image=toekomstwilrijkhobokenpx4.jpg)

- Tram Kaaien ( vanaf petroleumzuid, over kaaien, langs het Eilandje tot aan metropolis)
http://img297.imageshack.us/img297/219/kaaienleienef2.th.jpg (http://img297.imageshack.us/my.php?image=kaaienleienef2.jpg)
- Tram Linkeroever ( van F. van Edenplein tot L.O. Noord
http://img373.imageshack.us/img373/6595/linkeroevernoordhw6.th.jpg (http://img373.imageshack.us/my.php?image=linkeroevernoordhw6.jpg)

- Tramverlenging Melsele naar Beveren
http://img373.imageshack.us/img373/8092/beverencopyrr4.th.jpg (http://img373.imageshack.us/my.php?image=beverencopyrr4.jpg)

- Singeltram ( met oversteek via Scheldebrug)
http://img488.imageshack.us/img488/7523/singeltramgr8.th.jpg (http://img488.imageshack.us/my.php?image=singeltramgr8.jpg)
- Tram Fortenlijn (over krijgsbaan)
http://img373.imageshack.us/img373/4837/fortenlijncopyhf6.th.jpg (http://img373.imageshack.us/my.php?image=fortenlijncopyhf6.jpg)

ANTWERPEN totaal overzichtje
http://img411.imageshack.us/img411/505/antwerpencopyko0.th.jpg (http://img411.imageshack.us/my.php?image=antwerpencopyko0.jpg)

Er staat nog wel wat te gebeuren!

ƒƒ
August 22nd, 2007, 01:10 PM
Een paar dubbeltjes zo te zien.

- Gaan er twee tramlijnen naar Wijnegem?

- En die 2 trams naar Malle.
Langs Schilde is volledig te begrijpen, ook al vraag ik mij af waar ze daarvoor plaats gaan vinden. Bij Schilde zijn parallelbanen, maar voor de rest...
Via Ranst naar Malle? Dan moet je al lang Oelegem/Zandhoven en Zoersel. Op zich leuk, maar lijkt me dan een vrij landelijke lijn.
Zou natuurlijk mooi zijn als we, zoals vroeger, de tram naar Turnhout kunnen nemen.

- Naar Ranst heb je er dan ook 2 staan in je lijst.

Waarom eigenlijk geen haventram? Kan perfect de arbeidersbussen vervangen, en is uiteraard milieuvriendelijker. Plaats genoeg naast Scheldelaan en Noorderlaan.
Of langs het Albertkanaal een sneltram naar Hasselt ^^

Edit: (afbeeldingen waren eerst niet zichtbaar: pc op het werk + Windows zegt genoeg)
Ziet er best goed uit. Zorg dat het er ligt als ik in april terugkom van Wuppertal :tongue3:

Meurisse
August 22nd, 2007, 02:17 PM
Ge waart wat snel met antwoorden, ik was nog niet klaar ;)

En in het sRSA staan er idd 2 tramlijnen naar wijnegem

Die 2 trams naar Malle was een typfoutje, alsook Ranst

En wie weet nog een haventram, er komt nu ook al een bangelijk goei fietspad van antwerpen tot nederland, dus waarom geen tramlijn :)

Ivan
August 22nd, 2007, 02:30 PM
Mooie voorstelling van de plannen! Sommige zijn natuurlijk nog wel verre toekomstmuziek. Dat ze eerst al een zorgen dat ze de tramverleningen van het masterplan tot een goed einde kunnen brengen!

CuoreGR
August 22nd, 2007, 02:36 PM
ANTWERPEN totaal overzichtje
http://img142.imageshack.us/img142/347/antwerpencopypw0.th.jpg (http://img142.imageshack.us/my.php?image=antwerpencopypw0.jpg)

Interessant overzicht wel, al stel ik me vragen bij sommige lijnen.
* Waarom lijn 5 maar verlengen tot aan de Houtlaan, en niet ineens verdertrekken naar het centrum van Wijnegem? Er ontstaat een belachelijk stompje zo :)
* Is de Kapelsesteenweg niet te smal om daar ook nog eens een tram bij te planten?
* "Langs het eilandje naar Metropolis"? Hoe moeten we ons dat juist voorstellen? Enig idee van het traject ofzo?
* Idem voor de verbinding die er op't laatste ineens bijkomt, waar de fortenlijn wordt doorgetrokken naar Schoten?

CuoreGR
August 22nd, 2007, 02:38 PM
Zorg dat het er ligt als ik in april terugkom van Wuppertal :tongue3:
Wuppertal? Cool :)
Zo'n zweeftram zegt me eigenlijk ook nog wel iets ^^ (Idem voor een Transbordeur, dat lijkt me ook nog een lollige constructie voor een Schelde-oversteek)

Ivan
August 22nd, 2007, 03:05 PM
Tram zou kunnen langs de straatsburgbrug of verder over Asiadok en aanpikken op tram Ekeren. Maar dit alles is nog zeeeer verre toekomst!

Meurisse
August 22nd, 2007, 03:06 PM
Interessant overzicht wel, al stel ik me vragen bij sommige lijnen.
* Waarom lijn 5 maar verlengen tot aan de Houtlaan, en niet ineens verdertrekken naar het centrum van Wijnegem? Er ontstaat een belachelijk stompje zo :)
* Is de Kapelsesteenweg niet te smal om daar ook nog eens een tram bij te planten?
* "Langs het eilandje naar Metropolis"? Hoe moeten we ons dat juist voorstellen? Enig idee van het traject ofzo?
* Idem voor de verbinding die er op't laatste ineens bijkomt, waar de fortenlijn wordt doorgetrokken naar Schoten?

Dat van tram 5 vroeg ik mezelf ook al af, maar zo staat het in het rsa

En kapelsesteenweg is even breed als bvb centrup ekeren en brasschaat, en daar zou men ook tram willen doortrekken :) Simpel zal het niet zijn

Die tram langs de kaaien volgt gewoon de Rijnkaai, Kattendijkbrug over, Siberiastraat, Straatsburgbrug over, en dan groenendaallaan

Dat laatste stukje naar schoten heb ik er zelf bijgeflanst :lol: maar ik dacht wel dat er sprake van was in het mobiliteitsplan

CuoreGR
August 22nd, 2007, 03:10 PM
Die tram langs de kaaien volgt gewoon de Rijnkaai, Kattendijkbrug over, Siberiastraat, Straatsburgbrug over, en dan groenendaallaan
"Gewoon"? Kan een tram die brug aan dan? :$

Dat laatste stukje naar schoten heb ik er zelf bijgeflanst :lol: maar ik dacht wel dat er sprake van was in het mobiliteitsplan

Dacht dat er "daar" alleen een extra fietsersbrug ging komen?
Nuja, tram is zeer zeker welkom natuurlijk...

Meurisse
August 22nd, 2007, 03:16 PM
"Gewoon"? Kan een tram die brug aan dan? :$

Dacht dat er "daar" alleen een extra fietsersbrug ging komen?
Nuja, tram is zeer zeker welkom natuurlijk...

Nu niet over de details beginnen e :)

Eer dat die tram er komt, hebben ze nog jaaaaren om daar over na te denken :lol:

En idd, men spreekt er over om de hoogmolenbrug te verplaatsen (moet zowieso verhoogd worden voor Alberkanaal) Dus kan ineens tram tot schoten verlengd worden e!

bartolomew
August 23rd, 2007, 02:32 PM
- En die 2 trams naar Malle.
Langs Schilde is volledig te begrijpen, ook al vraag ik mij af waar ze daarvoor plaats gaan vinden. Bij Schilde zijn parallelbanen, maar voor de rest...
Via Ranst naar Malle? Dan moet je al lang Oelegem/Zandhoven en Zoersel. Op zich leuk, maar lijkt me dan een vrij landelijke lijn.
Zou natuurlijk mooi zijn als we, zoals vroeger, de tram naar Turnhout kunnen nemen.

Die tramverlenging naar Turnhout is in ieder geval opgenomen als een onderdeel van het Turnhoutse mobiliteitsplan. Als er immers een tramverlenging naar Malle komt, is de verlenging naar Turnhout wel doodeenvoudig. Het stuk Turnhout-Malle is immers breed genoeg voor een aparte trambedding en heeft momenteel een immens busaanbod. Haal die 410 van de baan en laat tram 41 terug rijden, potentieel genoeg.

Meurisse
August 23rd, 2007, 03:52 PM
Hadden ze inder tijd maar niet zomaar alles afgebroken, de sporen lagen er...

Nu gaat het nog immens lang duren omdat allemaal te realiseren, tientallen jaren wrs. In die tijd hebben ze in China weer een paar miljoenensteden bijgebouwd.

Maar ja, stelselmatig stap voor stap komen we er wel :)

the_mirage
August 23rd, 2007, 06:11 PM
Haha, tramverbinding tot Malle. Zie ik toch niet meteen gebeuren...Hier in Sint-Antonius is 10 jaar geleden nog heel de dorpskern (Turnhoutsebaan) heraangelegd. Hier zijn nog maar 2 rijstroken. Het stuk tussen Schilde en Sint-Antonius, is 2 jaar geleden heraangelegd. (van 3 naar 2 vakken) De dorpskern van Westmalle wordt dit jaar ook volledig heraangelegd.

Door al die heraanleggingen (waardoor de rijzone bijna altijd smaller wordt) is gewoon geen plaats meer voor een tram. Idem in Schilde. Zo gezegd, maar niet zomaar uitgevoerd. Als men ooit een tram wil aanleggen, had men hier op voorhand beter rekening gehouden. Nu zal dit een zéér dure aangelegenheid worden.

Ik ben er zeker van, dat in zo'n land als België, waar men over de kleinste futiliteiten jaren doet, dit er waarschijnlijk nooit zal komen. Of toch niet binnen de eerste 15 jaar.

Ivan
August 23rd, 2007, 07:16 PM
zoals ik zei, de meeste van de voorstellen zijn niet voor morgen!

Verleningen tot de eerste rand zijn voorzien tot 2015
De tweede rand is na 2015
Dan de verdere gemeenten....? ge merkt het!

Meurisse
August 24th, 2007, 07:41 PM
Het zijn weer herexamens, en de wil om ervoor te leren is er nog niet, dus heb ik mij nog maar eens ff bezig gehouden!

Deze keer met de foto's van sgt. floyd pepper, een tijdje terug, over de langere versie van de HermeLijn

Ik heb mij dus nog eens even geamuseerd met photoshop :p

De originele foto:
http://img402.imageshack.us/img402/8864/tramnormaalsg8.jpg

lengte: ~30meter

1 keer verlengd:

http://img402.imageshack.us/img402/4901/tram40meterlw7.jpg

lengte: ~40meter (zoals de tram van Brussel, Parijs, het Duitse Augsburg...)

2 keer verlengd:

http://img211.imageshack.us/img211/8350/tram50meterac5.jpg

lengte: ~50meter (bestaat volgens mij nog niet in tramvorm)

3 keer verlengd:

http://img211.imageshack.us/img211/4584/tram60meteroy4.jpg

lengte: ~60meter (bestaat helemaal denk ik niet in tramvorm)

En met zo'n 60meter tram zou je toch al bijna een echte metro gaan hebben, Alle Antwerpse metroperrons, en de grootste perrons bovengronds kunnen 2 hermelijnen achter elkaar laten stoppen.

http://img212.imageshack.us/img212/7042/tram2normaalyk6.jpg

Lengte: 2x 30 = ~60 meter (dus dat gaat ;) )

Hier de bestaande 40meter-trams die ik ken :

Brussel
http://users.telenet.be/brusselblogt/235_400.jpg
Parijs
http://techno-science.net/illustration/Transports/Trams/tram-T3-essais.jpg
Augsburg
http://stratosphere.halfmoon.jp/extphoto/germany2_photo/p9272034.jpg

En nu verder gaan leren :(

Ivan
August 24th, 2007, 07:58 PM
Ik vind die van Brussel en Parijs toch een stuk knapper dan die van bij ons :(

Meurisse
August 24th, 2007, 08:12 PM
Das een feit, die van ons is zeer sober en simpel gehouden, maar heeft toch wel zijn eigen elegantie vind ik.

hier nog wat trams,

Marseille
http://eisenbahn.egghof.com/tram%20marseille.jpg
Orléans
http://www.mssu.edu/international/Orleanstram.JPG
Montpellier
http://p.vtourist.com/1020530-Montpellier_Blue_tram-Montpellier.jpg
Strasbourg
http://ecard.bahnen-und-busse.de/fotos/strassenbahn-normalspur/tram-strasbourg-linie-d.jpg
Bordeaux
http://www.norinco.fr/images/image_471.jpg

Dex
August 24th, 2007, 09:44 PM
:drool: ^^

Puinkabouter
August 24th, 2007, 11:36 PM
De Brusselse tramstellen spannen de kroon qua schoonheid vind ik. En onze HermeLijnen zijn heus zo onknap nog niet - als je ze legt naast die trams in Marseille, bvb.,... die vind ik echt niet mooi.

Die trams in Straatsburg rijden overigens ook op het sneltramnetwerk van Porto. Ze zien er wel mooi uit, maar in de kop en de staart kunnen geen passagiers, enkel een conducteur, en dat is een beetje zonde van het lengteverbruik.

Ivan
August 25th, 2007, 01:08 AM
Ik hoop dat er dergelijke tramstellen komen voor bv de Singellijn en Kaaienlijn. Deze lijnen kunnen dan zo geaccentueerd worden.

CuoreGR
August 25th, 2007, 02:20 AM
lengte: ~50meter (bestaat volgens mij nog niet in tramvorm)
lengte: ~60meter (bestaat helemaal denk ik niet in tramvorm)

Boedapest heeft sinds een jaartje trams van 54 meter.
http://www.budapesthungaryblog.com/wp-content/uploads/2006/11/budapest-tram-siemens-combino.jpg

EDIT: die rijden overigens ook enkel op een soort Singellijn :)

Ivan
August 25th, 2007, 01:27 PM
Voila, neem daar eens een voorbeeld aan! Die Singellijn kan trouwens zo'n lang tramstel best wel verdragen

Meurisse
August 25th, 2007, 05:58 PM
Ik heb vandaag nog maar eens wat zitten nadenken over de tramlijnen in Antwerpen.

En wel specifiek over een toekomstig probleem. De plannen om tram 24 en ook tram 10 ( ik ga er even vanuit, dat de problemen met de inrijhelling opgelost geraken) ondergronds te laten rijden onder de turnhoutsebaan. Op zich is daar niet veel aan, de tunnels liggen er al lang, enkel nog wat tegeltjes plaatsen in de stations. Maar waar ik mij even mee bezig gehouden heb vandaag, is de geplande helling op leien, waar deze lijnen bovengronds zouden komen.

situatie nu in plan:
http://img160.imageshack.us/img160/7408/voorplanjo3.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=voorplanjo3.jpg)
enkel de tramlijnen:
http://img160.imageshack.us/img160/1054/voorlijnenxi7.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=voorlijnenxi7.jpg)

De mogelijkheid die op dit moment wordt bedacht is een helling op de leien, naar het nieuwe station opera(Tenier) onder het bestaande station.

Problemen: lange helling, over de leien komt ook de lijn naar ekeren , en de kaaienlijn, ook tram 12 passeert er, en ook de auto's moeten daar in een helling te komen liggen. Veel te veel op te weinig plaats dacht ik zo!

schema:

http://img160.imageshack.us/img160/4811/schemadf2.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=schemadf2.jpg)

Daarom dacht ik even aan het volgende, ipv te kiezen voor een helling, kiezen voor een ondergrondse keerlus.

methode:
- na station opera -2 (oftewel Tenier) een keerlus. De 2 perrons zouden bvb kunnen gebruikt worden als een het opstap, en het andere afstapperron.
- knippen van lijn 24. Tram 24 rijdt van Silsburg ( binnenkort RANST) tot aan opera. Het stuk tot aan schoonselhof ( later Hemiksen en SCHELLE) wordt overgenomen door de tram van EKEREN
- Tram 10 rijdt van Deurne (later Schilde en MALLE) slechts tot Opera
- Tram 12 zou ik ook ineens van de Leien halen, en ipv daarvan het stukje laten rijden van tram 10 (Melkmarkt)

Zou krijgen we :
-2 ondergrondse snelle tramlijnen (van Opera naar Malle en Ranst)
-2 lijnen op de Leie ( tram Ekeren-Schelle & Kaaientram)
-2 lijnen (11 en 12 ) die op rooselvelt de leien kruisen en dienen als lokale lijnen en melkmarkt verbinden me borgerhout en zurenborg

En zo zou het er uit zien:

http://img160.imageshack.us/img160/8199/nalijnenyz2.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=nalijnenyz2.jpg)

Ter verduidelijking
enkel de tramlijnen die premetro gebruiken
http://img160.imageshack.us/img160/2954/ondergrondsenl5.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=ondergrondsenl5.jpg)
enkel de tramlijnen die bovengronds rijden
http://img160.imageshack.us/img160/4576/bovengrondsewv9.th.jpg (http://img160.imageshack.us/my.php?image=bovengrondsewv9.jpg)

Voila, ik heb me weer even bezig kunnen houden, en vooral niet zitten leren :lol:

Ivan
August 25th, 2007, 06:07 PM
Station OPERA wordt getransformeerd in het kader van Leien Fase 2. Het wordt opengewerkt en er komt inzicht naar de perrons. De inkom komt thv hoek Keyserlei/Frankrijklei, een paar meter voor de hoek waar nu de Ben & Jerry's is

Meurisse
August 25th, 2007, 06:09 PM
Station OPERA wordt getransformeerd in het kader van Leien Fase 2. Het wordt opengewerkt en er komt inzicht naar de perrons. De inkom komt thv hoek Keyserlei/Frankrijklei, een paar meter voor de hoek waar nu de Ben & Jerry's is

Dat weet ik, maar ik hoorde ook dat het nog al wat problematisch zou zijn, en daarom geef ik mijn visie en versie

hix
August 25th, 2007, 06:25 PM
Een andere oplossing zou zijn om de premetro te verlengen met één station richting justitiepaleis. Daar zou men dan weer bovengronds kunnen komen met een normale helling. Ik denk dat dit oorspronkelijk ook de bedoeling was. Schandalig veel hoeft dit niet te kosten. 500 meter bijkomende tunnel en één nieuw station.

Ivan
August 25th, 2007, 06:26 PM
ah doe maar ze, was geen kritiek maar een bijdrage :)

Meurisse
August 25th, 2007, 06:34 PM
Een andere oplossing zou zijn om de premetro te verlengen met één station richting justitiepaleis. Daar zou men dan weer bovengronds kunnen komen met een normale helling. Ik denk dat dit oorspronkelijk ook de bedoeling was. Schandalig veel hoeft dit niet te kosten. 500 meter bijkomende tunnel en één nieuw station.

Maar dan heb je nog wel altijd het feit, dat ook tram 12, de kaaientram en de tram naar Ekeren ook mee over de Leien lopen samen dan met tram 10 en 24, 5tram lijnen over de Leien... En tot waar zou tram 10 dan lopen?