View Full Version : BXL | Museumwijk / Quartier des Musées
Josh January 23rd, 2006, 03:12 PM Brussel | 09:37 | 21-01-2006 Al jarenlang wordt er gepalaverd over de heraanleg van het Koningsplein, maar geen enkel compromis heeft totnogtoe tot een beslissing geleid. Waarom geen architectuurwedstrijd uitschrijven, zoals voor het Flagey- en het Rogierplein?
Dat was de vraag van parlementslid Yaron Pesztat (Ecolo) aan minister-president Charles Picqué (PS) tijdens de jongste bijeenkomst van het Brussels Parlement. Pesztat: “Het Koningsplein is niet mooi zoals het er nu bijligt. Er is veel gepraat, heel veel vergaderd, maar geen enkel compromis heeft de verschillende partijen kunnen overtuigen.”
Het neoklassieke Koningsplein is een van de mooiste pleinen van de hoofdstad, dat mede door de aanwezigheid van musea ook door toeristen gefrequenteerd wordt. Daardoor moeten er veel belangen verzoend worden: die van cultuurtempels, het Gewest, de fietsers,...
Maar Picqué zit niet te wachten op een wedstrijd. De Koning Boudewijnstichting buigt zich al sinds 2000 – toen Brussel Europese cultuurstad was – over de heraanleg. Laat de stichting voortwerken, zegt Picqué, die een toevloed aan wedstrijden vreest. Het probleem is volgens hem niet een ontwerp uittekenen, maar wel de (politieke) knoop doorhakken.
http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1137672511
B! January 23rd, 2006, 05:23 PM Koningsplein? Euhm aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, hé ik vind het wel een van Brussels mooiste plekken!
Maar ben altijd voor vernieuwing... Zo'n vernieuwing KAN nog een extra dimensie geven aan die plek! Bv een verzoening van prachtige historische gebouwen met zo'n hedendaags strak plein! Auto is beetje baas op dit moment daar hé, das mss dan wel iets wat kan veranderen...
Maar mss even een foto van't plein posten iemand?!
Josh January 23rd, 2006, 05:42 PM http://www.photoatlas.com/photo/belgium_brussels_koningsplein.jpg
nikolaidis January 23rd, 2006, 06:13 PM ^^ Ja meneer Pesztat ? Wat mankeert er aan dit plein ?
ketje January 24th, 2006, 12:52 AM vroeg ik me ook af, ik denk dat er in Brussel wel wat dringender zaken zijn !
knolleke January 24th, 2006, 07:32 PM een paar bomen en das in orde dat moeten ze niet helemaal opbreken
un pue d'arbes et c'est merveilluese
Wolfgang January 25th, 2006, 11:14 AM neen, geen bomen op dit plein.
Ze kunnen misschien de voetpaden verbreden (tot zo de helft van het plein), zodat de auto teruggedrongen wordt.
Maar dat is niet echt een prioriteit.
vank April 3rd, 2008, 10:49 PM Dit is toch een mooi plein met brede voetpaden?
Als ik aan Brussel denk komt dit plein als eerste bij mij op.
swkotor2 April 3rd, 2008, 11:01 PM ik vind dat meer bomen en minder autos is een goede ding voor dit plaats:)
Puinkabouter April 3rd, 2008, 11:22 PM Ik denk dat dit plein dat net niet nodig heeft, eigenlijk. Ik hou wel van bomen in de stad (ik mis dat op de meeste plaatsen), maar op dit plein zou dat te veel de pracht en de uniformiteit van de omringende gebouwen camoufleren, terwijl die juist de kracht en de schoonheid van deze plaats bepalen.
vank April 3rd, 2008, 11:45 PM Daar ben ik het ook mee eens.
Dit plein is eigenlijk af, bomen hoeven hier niet persé.
Er zijn vele andere plaatsen waar ze er beter aan doen om bomen te plaatsen om zo de straat toch nog iets mooi te laten uitschijnen.
Ik weet dat ik wel wat kritiek heb op Brussel, maar in mijn ogen ziet het er wat vies uit en men breekt liever die waardevolle herenhuizen af om torens te plaatsen :ohno:, volgens mij is dat de juiste mentaliteit niet.
Historisch centrum is het toeristisch centrum waar je vooral shopping en woning moet laten domineren (Daar mag niet in gesloopt worden maar moet renoveren/restaureren of heropbouwen van de woning gepromoot worden). De zakenwijken (Brussel Noord) moeten hoger worden zodat meer kantoren op een kleinere oppervlakte gevestigd kunnen worden. Zo heb je meer openruimte die dienst kan doen als parkjes of waardoor je de voetpaden breder kunt maken en bomen kunt aanplanten.
Mocht dit gerealiseerd worden, dan gaan we de goeie kant op.
Tot zo lang blijf ik bij m'n mening, Brussel sterft een trage dood.
freeksregistration April 3rd, 2008, 11:53 PM inderdaad herinrichten mag maar er zijn veeeel dringendere zaken te doen!
crepusculum April 4th, 2008, 12:26 PM ^^ Ja meneer Pesztat ? Wat mankeert er aan dit plein ?Dat zou ik ook wel eens willen weten.
OK, de voetpaden kunnen misschien nog wat breder voor de vele toeristen die er passeren, het verkeer op het plein kan misschien wat gestroomlijnder, er kan misschien wat duidelijker plaats gemaakt worden voor fietsers en om het monument in het midden te bereiken, moet je heel goed uit je doppen kijken, maar al bij al zijn dat eigenlijk eerder futitileiten.
Bomen zijn daar er overigens genoeg te vinden in het vlakbij gelegen Warandepark en ook nog wat op de Kunstberg.
Er zijn inderdaad dringendere zaken aan te pakken.
Bazar March 11th, 2009, 06:26 PM ^^ Ja meneer Pesztat ? Wat mankeert er aan dit plein ?
Weten jullie wat er mankeert aan dit plein? Een Magritte museum ;)
En dat komt binnenkort in orde, ondertussen kunnen we al eens op de website gaan kijken (al is er nog niet zoveel te zien hoor ;) ):
Brusselnieuws.be:
Magritte Museum al (virtueel) open
Brussel - Officieel gaat het Magritte Museum pas op 2 juni open, maar nu al geeft de website www.musee-magritte-museum.be de bezoeker alle praktische informatie.
De collectie is toegankelijk tijdens de gewone bezoekuren van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van dinsdag tot en met zondag (10 tot 17 uur); op woensdag blijft het Magritte Museum open tot 20 uur. De toegang bedraagt standaard 8 euro, met kortingstarieven (5 en 2 euro). Er zal ook een viertalige audiogids beschikbaar zijn (4 euro). Voorts kan er worden ingeschreven op een digitale nieuwsbrief. Vanaf 2 april worden er al reserveringen voor groepsbezoeken aangenomen (02-508.34.66).
antigoon99 March 11th, 2009, 07:19 PM ben er afgelopen weekend nog geweest, en ik vond dat het best meeviel, maar idd de voetpaden zouden gerust wat breder worden, maar voor de rest houden zo...
BenkovicBXL March 11th, 2009, 08:26 PM Ik vind dat men het smallere gedeelte tussen het Koningsplein en de Koningsstraat/Paleizenplein autovrij moet maken behalve dan een tram/bus-baan in het midden. Momenteel is het kruispunt Paleizenplein/Koningsstraat/Koningsplein een zwart punt voor de doorstroming van het openbaar vervoer (een aantal van de belangrijkste Brusselse buslijnen zoals 71 en 95 passeren er). Tegelijkertijd zou ik ook van het Paleizenplein (voor het Koninklijk paleis) weer een echt plein maken.
groentje April 19th, 2009, 02:32 AM De kasseien zouden wel weer eens mogen herlegd worden, ik ben er eergisteren nog eens over gedokkerd met mijn fiets, en er zijn toch wel wat putten.
Voor de rest: blijf er maar af. De kapotte natuursteenplaten op het voetpad vervangen, eventueel de boel ook wat verbreden, maar that's it. Of toch, maar dat is al niet meer het Koningsplein: de Kunstberg voorzien van een leuning. Vooral als het geijzeld heeft kan het daar spiegelglad zijn.
Bazar April 19th, 2009, 02:29 PM Even ter zijde: de steigers werden van het (toekomstige) Magrittemuseum verwijderd. De gevels zien er nu netjes uit :) Gevels aan de aanpalende gebouwen (achterkant) worden nu ook aangepakt. Nu nog de binnenkant afwerken en tegen begin juni mogen we er een bezoekje brengen!
In dezelfde buurt zijn de werken aan de gevels van de Bozar volop bezig. De museumbuurt is dus in volle evolutie (ook square en omgeving vorderen goed).
Benonie April 19th, 2009, 03:16 PM Voor wat de meesten onder jullie hier voorstellen is heus wel een volledige heraanleg nodig. Dit zijn niet de jaren '60 in een of ander boerengat, waar de burgemeester aan de werklieden van de gemeente vraagt of ze even en passant en tussen de opkuis van de bloemperkjes door, de trottoirs een beetje willen verbreden.
Fietsvoorzieningen, betere doorstroming van openbaar vervoer, bredere voetpaden en smallere rijweg (die moet daar heus niet zo hemelsbreed zijn), ik ben daar allemaal voorstander van. Maar dan moet je wel een officieel plan hebben en een bouwvergunning aanvragen.
Dus als je dat plein dan toch op mensenmaat wil maken, moet je idd een volledig plan opstellen, van gevel tot gevel.
Structureel zal er waarschijnlijk niet zo veel veranderen aan het plein, dat waarschijnlijk beschermd stadszicht is. Maar voor iedere tegel die je verlegt, moet je bij wijze van spreken wel weten wat je doet en waar je ermee naar toe wil.
Bomen zijn op die plaats inderdaad overbodig.
Mister gaylord April 20th, 2009, 05:12 PM Veeeeeel te veel verkeer !
Beetje een chaotische plein
Le Penseur April 20th, 2009, 07:03 PM Place de la Concorde in Parijs is ook een chaotische plek. Nochtans is dat een van de mooiste pleinen ter wereld.
Ik weet het niet of het Koningsplein zoveel beter af zou zijn met georganiseerder verkeer. Misschien maakt dat ook deel uit van de charme (wat een uitzondering zou zijn, want verkeer op een plein dient zoveel mogelijk verbannen te worden). Er wordt daar ook niet geparkeerd he.
Mister gaylord April 20th, 2009, 11:36 PM Place de la Concorde in Parijs is ook een chaotische plek. Nochtans is dat een van de mooiste pleinen ter wereld.
Daar zit volgens mij die obelisk en fonteinen voor iets tussen en niet het chaotische verkeer.
Auto's veroorzaken, stank, geluidsoverlast en een onveiligheidsgevoel.
Ik zie de charme er echt niet van in.
Maarja, Des goûts et des couleurs, on ne discute pas.
BenkovicBXL April 21st, 2009, 10:52 AM Place de la Concorde in Parijs is ook een chaotische plek. Nochtans is dat een van de mooiste pleinen ter wereld.
Ik weet het niet of het Koningsplein zoveel beter af zou zijn met georganiseerder verkeer. Misschien maakt dat ook deel uit van de charme (wat een uitzondering zou zijn, want verkeer op een plein dient zoveel mogelijk verbannen te worden). Er wordt daar ook niet geparkeerd he.
Voetgangers, bussen en trams zouden beter af zijn.
Er wordt daar wel vaak geparkeerd... soms zelfs in meerdere rijen. In de vroege uren zag ik eens een auto in het midden van de rijbaan geparkeerd... die had zich netjes aangesloten op de tweede of derde rij geparkeerde wegens, maar de rest was ondertussen weggereden... :)
Bazar April 28th, 2009, 06:14 PM Brusselnieuws.be:
Nieuw dak voor Bozar
Brussel-Stad - Het dak van Bozar is tijdelijk herschapen in een gigantische bouwwerf. Het dak wordt gerestaureerd en een aantal tentoonstellingszalen worden aangepast aan de modernste technieken. Tegen half mei moet alles klaar zijn.
Bouwvakkers werken met met man en macht om de restauratie van het zogeheten zuidelijke circuit van Bozar rond te krijgen. 14 mei moet het werk grotendeels af zijn. Het glazen dak van de verschillende zalen wordt vervangen.
"De daken van het Paleis voor Schone Kunsten zijn geklasseerd en een beschermd monument," legt technisch directeur van Bozar, Stephane Vanreppelen, uit. "Oorspronkelijk waren ze gemaakt uit glazen ruiten, die in de loop der jaren vervangen zijn door plastic golfplaten. Nu zijn we al deze plastic platen weer aan het vervangen door glas."
Er komen ook luiken op dak waardoor het licht in de zalen elektronisch kan worden geregeld. Ook binnen worden de tentoonstellingsruimten onder handen genomen. Voor het eerst sinds tachtig jaar worden de zalen van architect Horta gerenoveerd en aangepast aan de modernste technieken.
"Er wordt gewerkt aan de klimatisatie, luchtbevochting en beveiligingssystemen van de zalen zelf," zegt Vanreppelen. "Andere musea zullen niet gauw kunstwerken uitlenen als dit niet allemaal perfect in orde is."
Meer dan 130 arbeiders zijn aan het werk op het dak en in de zalen van Bozar. De firma Denys uit Wondelgem tekent voor de werken. Drie jaar geleden pakten zij ook al de noordelijke kant van Bozar aan.
"Dit project moet op zes maanden afgerond zijn," legt Tony Paelinck van bouwonderneming Denys uit. "Om op die tijd 2000 vierkante meter oppervlakte te bewerken is er heel wat volk nodig."
Op 27 mei opent in de vernieuwde zalen de tentoonstelling van de Franse kunstenares Sophie Calle. De werken kosten 12 miljoen euro.
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/090428_bozar.jpg
@Mods: Misschien kan deze draad herdoopt worden tot "Museumwijk/Quartier des Musées"? Dan kan het aankomend nieuws omtrent het Magrittemuseum hier ook toegevoegd worden. Net als de nieuwe gevel van Bozar (werf is trouwens begonnen).
Edit: thanks :)
Puinkabouter April 28th, 2009, 06:48 PM Net als de nieuwe gevel van Bozar (werf is trouwens begonnen).
Is dat naar ontwerp van Rem Koolhaas, of gaat het over iets anders? Zo ja, heb je al ergens beelden gevonden van wat dat zal geven?
Bazar April 28th, 2009, 06:57 PM Ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet. Maar de gevel staat ondertussen helemaal achter de steigers. Ik zal proberen om binnenkort meer nieuws te brengen!
Largo13 May 2nd, 2009, 04:33 PM Dans Le SOIR:
Bruxelles, ville lumière
http://www.lesoir.be/mediastore/_2009/avril/hermes/ID1650591_place_royal_32_00MUPN_0.JPG.jpg
La place Royale sera essentiellement illuminée à partir du sol, ce qui doit assurer un maximum d’uniformité à l’ensemble. © Atelier Roland Jéol
Donner une identité à la ville, créer une atmosphère et rehausser la sécurité, c'est le credo du ministre Pascal Smet, à travers son plan lumière, dont l'un des éléments si l'on peut dire « phares » sera le quartier du Mont des Arts. Le travail a été confié à Guillaume Jéol, du bureau français Roland Jéol, notamment coauteur du plan lumière de la ville de Lyon.
Bien qu'elle précise qu'on en est qu'au stade de la pré-étude, la ministre Laurette Onkelinx (PS), en charge de Beliris, qui finance le projet pour un montant de 2,4 millions d'euros, s'est montrée enthousiaste au moment de commenter le projet, parlant de « mise en valeur splendide » du quartier. Quant au ministre des Travaux publics Pascal Smet (SP.A), il estime que cette logique d'éclairage, à l'instar de l'illumination récente de l'église Sainte-Marie, doit permettre de faire « entrer, dans les deux ans, Bruxelles dans le cercle des villes lumières ».
Présent à Bruxelles, mercredi, Guillaume Jéol estime, à cet égard, que Bruxelles n'a rien à envier à Paris, dont les éclairages ne seraient pas à la hauteur de ses monuments. Quels sont ceux concernés par son travail dans le quartier du mont des Arts ? Dans le désordre : la place Royale, les façades et les édifices de la rue Ravenstein, la place Terarken et le Palais des Congrès, qui sera inauguré le 20 septembre prochain mais sur lequel Beliris dit ne pas encore vouloir communiquer.
Pour Guillaume Jéol, la place Royale s'impose comme l'élément majeur de la mise en lumière du quartier. « La lumière n'est rien, explique-t-il. Elle n'existe que si elle touche quelque chose, si elle donne à voir des objets. Elle doit nous servir à montrer exactement ce que l'on souhaite mais de la façon la plus respectueuse possible. Dans le cas de la place, il s'agit de réussir à utiliser les volumes en donnant du relief grâce à une lumière douce, qu'on intensifie toutefois sur l'église Saint-Jacques pour accentuer l'effet de perspective depuis la place de l'Albertine ». La statue de Godefroid de Bouillon, elle, ne sera pas éclairée pour « donner un contraste négatif, un décrochage par silhouettage ».
Concernant la dépense énergétique, Guillaume Jéol l'estime comparable, pour la place, à une dizaine de radiateurs électriques domestiques. Du reste, l'illumination ne se prolongera pas au-delà de minuit, cédant le témoin à l'éclairage fonctionnel, que Guillaume Jéol propose, par ailleurs, d'adapter. « Il est un peu trop de type routier, estime-il. L'idée serait de l'atténuer pour que les automobilistes se sentent moins chez eux ». Pascal Smet s'est dit séduit. Qui en aurait douté ?
Unkown Student May 2nd, 2009, 04:48 PM Quant au ministre des Travaux publics Pascal Smet (SP.A), il estime que cette logique d'éclairage, à l'instar de l'illumination récente de l'église Sainte-Marie, doit permettre de faire « entrer, dans les deux ans, Bruxelles dans le cercle des villes lumières ».
:cheers: Bravo! Ca va plaisir pas seulement les bruxelloises, mais aussi les touristes. Et comme en Gant, c'est très beaux avec les vieux églises lumières!
Le Penseur May 2nd, 2009, 05:09 PM Du reste, l'illumination ne se prolongera pas au-delà de minuit, cédant le témoin à l'éclairage fonctionnel, que Guillaume Jéol propose, par ailleurs, d'adapter. « Il est un peu trop de type routier, estime-il. L'idée serait de l'atténuer pour que les automobilistes se sentent moins chez eux ». Pascal Smet s'est dit séduit. Qui en aurait douté ?
:lol:
Weeral eens geweldig nieuws! Het is ook wel een gedroomde plek om te verlichten, het Koningsplein en omgeving. En ik hoop echt dat ze het Congrespaleis ook zullen opnemen in de plannen. Wat wordt het daar prachtig binnenkort!
En met iemand als Guillaume Jéol zitten we zeker goed. Ik kan het weten! ;)
Thermo May 2nd, 2009, 06:01 PM Dit kan echt prachtig worden. Wederom bravo aan Pascal Smet!
(maar wel eerst al die graffiti verwijderen hé!)
Puinkabouter May 2nd, 2009, 06:09 PM En met iemand als Guillaume Jéol zitten we zeker goed. Ik kan het weten!
Jij net als iedereen die in de afgelopen jaren ooit eens na zonsondergang in Gent (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=728112) heeft rondgelopen. Maar je hebt het vast over Lyon, de ground zero van de lichtplannen :) Ook Jeruzalem nog een hoop bekende en minder bekende plaatsen zijn door Jéol en zijn studio onder handen genomen. Echt schitterend wat die kunnen verwezenlijken!
Zie ook hun website (http://www.atelier-roland-jeol.com/flash.html).
ketje May 3rd, 2009, 12:20 PM Als je naar hun website gaat en dan naar "Project en cours" dan zie je dat de kunstberg binnekort volledig zal baden in gekleurd licht. tgaat een spectaculair zicht zijn.
ben benieuwd, van mij mag het allemaal nog sneller gaan hehe
B! May 4th, 2009, 12:27 PM ^^
Inderdaad: vrij apart !
Bazar May 7th, 2009, 04:07 PM Uit de nieuwsbrief van het Magritte Museum:
Nieuwsbrief mei 2009
Opening Musée Magritte Museum
Op maandag 2 juni opent het Musée Magritte Museum permanent de deuren voor het grote publiek. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België nodigen u van harte uit op de feestelijke opening van het Musée Magritte Museum op zaterdag 30 mei 2009. Het Musée Magritte Museum is die dag uitzonderlijk gratis open van 10 uur tot 22 uur. Ook de Musea voor Moderne en Oude kunst en hun tijdelijke tentoonstellingen: Het Belgisch stripverhaal en Alfred Stevens zijn gratis te bezoeken tussen 10 uur en 17 uur.
Kom en ontdek samen met uw familie en vrienden het Koningsplein in een unieke magrittiaanse sfeer. Allerlei surrealistische activiteiten en evenementen staan op stapel, voor jong en oud.
We kijken er naar uit u te ontmoeten!
De werken van Magritte verdienen een goede zorg, daarom zal de toegang tot het Musée Magritte Museum verlopen in verschillende tijdsblokken.
Het Musée Magritte Museum wordt wereldwijd het referentiecentrum als het om Magritte gaat. U ontdekt in het museum 200 werken van Magritte: van olie op doek, gouaches, tekeningen, beeldhouwwerken en beschilderde objecten tot reclameaffiches, partituren, oude foto's en films die Magritte zelf maakte. Het initiatief geniet de onmisbare steun van de Stichting Magritte en biedt tevens plaats aan een onderzoekscentrum dat de archieven over het leven en werk van de kunstenaar toegankelijk maakt. Kom en treed binnen in Het rijk der Lichten!
Meurisse May 20th, 2009, 12:27 PM deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/090520Magrittemuseum_opening)
Magritte Museum in Brussel wordt geopend
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.420401!image/2931677114.jpg
Belga
wo 20/05/2009 - 10:49
Het Magritte Museum in Brussel wordt vanmiddag officieel geopend in aanwezigheid van koning Albert en koningin Paola. Vanaf dinsdag 2 juni is het museum over de Belgische surrealist ook open voor het grote publiek.
beluister
"Hij ontwerpt iconen"
Het museum maakt deel uit van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel en biedt een uitgebreide collectie over René Magritte aan. Met meer dan 200 schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken en foto's wordt er een overzicht gegeven van de carrière van de Belgische surrealist. Daarnaast is er ook een onderzoekscentrum met archieven over zijn leven en werk.
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.420488!image/1246093765.jpg_gen/derivatives/landscape190/1246093765.jpg
VRT
Magritte is bij het grote publiek vooral bekend van zijn werk "La trahison des images", met daarop de tekst "Ceci n'est pas une pipe".
Kritische stemmen zeggen dat dit museum niet veel echte topstukken zal tentoonstellen, maar Magritte-kenner Rik Sauwen spreekt dat tegen. "Het zijn de thema's die bekend zijn, hij ontwerpt iconen en hij heeft die in verschillende versies schaamteloos opnieuw geschilderd. Ook Warhol en Matisse deden dat."
De topstukken in Brussel zijn bijvoorbeeld de 2 versies van "Het rijk der lichten" en de werken met vervormde lichamen en zwevende rotsblokken.
"Het is trouwens een geluk dat er overal ter wereld topstukken van Magritte te vinden zijn. Dit museum heeft ook topstukken en wat belangrijk is, is dat het hier gaat om een collectie die het volledige spectrum van zijn productiviteit weergeeft", voegt Sauwen eraan toe.
Het Magrittemuseum is het resultaat van een samenwerking tussen de KSMK, de Regie der Gebouwen, het Federaal Wetenschapsbeleid en heeft de steun van GDF-Suez en de Stichting Magritte.
Vanaf 2 juni is het van dinsdag tot zondag open van 10 tot 17 uur en op woensdag tot 20 uur. Op zaterdag 30 mei is het museum uitzonderlijk gratis open van 10 tot 22 uur.
Bazar May 27th, 2009, 03:14 PM Gisteren naar een tentoonstelling geweest in Bozar en ik zag dat de steigers rond het gebouw verwijderd werden. De gevel werd dus (nog?) niet door Rem Koolhaas aangepakt. Ze werd echter grondig schoongemaakt. Eigenlijk vraag ik me zelfs af wat men wil veranderen aan die gevel. Die is prima zo wat mij betreft! Iemand meer info hieromtrent?
Le Penseur May 27th, 2009, 03:27 PM Eigenlijk vraag ik me zelfs af wat men wil veranderen aan die gevel. Die is prima zo wat mij betreft!
Dat vind ik dus ook. En het maakt nu echt niet uit of dat Rem Koolhaas is of een andere sterarchitect. Die gevel is mooi zoals ze is, waarom iets veranderen aan iets dat mooi is? Brussel heeft zo veel andere gebouwen waar iets aan veranderd moet worden, maar nee, wat kiezen ze dan, de Bozar, nota bene ontworpen door Victor Horta. De wereld op zijn kop! :nuts:
Bazar May 27th, 2009, 03:37 PM De enige 'verbetering' die me misschien nog zinvol zou lijken is aan de achterkant/achtergevel van de Bozar (kant van het park). Als daar bijvoorbeeld een extra ingang/uitgang zou komen bijvoorbeeld. Momenteel merkt men daar eigenlijk niet dat men langs de Bozar staat. Maar aan de voorkant zou ik persoonlijk niets veranderen.
Concernant le musée Magritte, dans Le Soir:
Musée Magritte : journée festive le 30 mai
A l’occasion de l’ouverture au public du nouveau Musée Magritte, prévue le 2 juin, les Musées royaux des Beaux-Arts organisent une grande journée festive sur la Place Royale à Bruxelles le samedi 30 mai. Le Musée Magritte Museum sera accessible gratuitement de 10 heures à 22 heures. Les Musées d’Art ancien et d’Art moderne et leurs expositions temporaires, « Alfred Stevens » et « Regards croisés de la Bande dessinée belge » seront également ouverts gratuitement de 10 heures à 17 heures.
Bazar May 28th, 2009, 04:26 PM Brusselnieuws.be:
Grootste Magritte-collectie onder één dak
Brussel - Een jaar lang hield een zeildoek van 1.600 vierkante meter groot, beschilderd als Het rijk der lichten, de spanning erin. Nu is Brussel een Magrittemuseum rijk(er). De federale overheid glundert: er worden geen 300.000 bezoekers verwacht, zoals voor de mega-retrospectieve over Magritte in 1998, maar liefst 650.000 per jaar. Wat krijgen die te zien?
De appel en de bolhoed van Magritte. De wolkenhemels en duiven. De gordijnen. De grelots. En natuurlijk de pijp, al is ze dat nog altijd niet. En Zwarte magie, het grote naakt van zijn vrouw Georgette, wier lichaam boven de navel oplost in de kleur van de zeelucht. Of 53 minuten wegglijden in de legendarische film Le jour et la nuit. Bezoekers van het gloednieuwe MMM krijgen het voluit te zien, om het eindelijk te begrijpen: een Belg is geen Belg. Of: wat realistisch geschilderd is, hoeft niet te beantwoorden aan de werkelijkheid. Want René Magritte (Lessen 1898 - Schaarbeek 1967) was een provocateur (overigens ook een aanhanger van de Communistische Partij), maar dan wel een met een ongelooflijke poëtische verbeelding.
Magrittes eerste werken werden als het 'zaad van de subversie' voorgesteld door zijn vriend Nougé, die Magritte kaderde in het marxistische gedachtegoed. Citaat van Magritte: “Het communistische standpunt is ook het mijne. Mijn kunst heeft slechts waarde in de mate dat ze zich verzet tegen de burgerlijke ideologie die gebruikt wordt om het leven uit te doven.”
Aan een simpel dak boven zijn hoofd had Magritte genoeg – maar dat was op zijn oude dag buiten zijn tot bourgeoisvrouw verworden Georgette gerekend. Nu, ruim veertig jaar na zijn dood, krijgt het surrealistische boegbeeld een museum van 2.500 vierkante meter, gevuld met schilderijen, gouaches, affiches, covers van muziekpartituren, brieven, documenten, foto's en amateurfilms. Een schitterend museum, waar een promenade langs talloze werken ware vensters op de wereld worden, zoals De onzichtbare wereld met een rots die op uw hoofd valt. Omdat de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten de grootste verzameling Magrittes in huis hadden – Georgette had zelf al een permanente zaal laten inrichten –, was de beslissing in 2005 snel genomen. Op korte termijn kon het hoekhuis tot versterkte Magritte-burcht verbouwd worden.
Valsspelen
In 1779 gebouwd als de Loterie Impériale et Royale (tijdens het Oostenrijkse regentschap), later goed voor gastenkamers als Hôtel de l'Europe (vanaf 1850) en als de juweelboetiek Hôtel Altenloh (tot 1962), en uiteindelijk tentoonstellingsruimte voor het Museum voor Moderne Kunst. Dat is de voorgeschiedenis van het tot Musée Magritte Museum (MMM) ingerichte pand aan het Koningsplein, niet te verwarren met het René Magritte Museum (RMM) in Jette, dat bijna een kwart*eeuw het schamele woonhuis van René en Georgette bleef, en dat in 1999 als eerste Magrittemuseum de deuren opende.
De verzorgde opstelling in het nieuwe MMM, beginnend bij een muurgroot portret van Magritte 'met gesloten ogen', grote Franse citaten op alle muren, en filmpjes bij elke in- en uitgang per etage, volgt een tijdslijn die per museumverdieping gevolgd wordt. Niet alles is nu eenmaal onder te brengen in de bekende Volle Zon- en Vache-periode; er is ook de erotische kracht van zijn Matissiaanse stijl, zoals in de (goud)gouaches De kei (1948) en De diepten van de magie. Er is ook een wand met kubistisch werk, met Vrouw te paard uit 1922. Of twee monumentale doeken – een horizontaal (1961) en een verticaal (1954), telkens met andere huizen en bomen – van Het rijk der lichten, waarvan zestien versies bestaan.
Bij dat alles verrast de herkomst van de werken die het MMM mag etaleren: een deel komt natuurlijk van het legaat van Georgette Magritte en van vriendin Irène Scutenaire-Hamoir, maar voorts zijn er ook heel wat anonieme schenkingen, en slimme aankopen van de overheid als De geheimzinnige speler (1927), Het onverwachte antwoord uit 1933 (deurgat), en De terugkeer uit 1953 (duif met nest). De luchtvogel (1966), het oorspronkelijke werk met de legendarische Sabena-vogel met wolkenlichaam, gaf een buitenlandse eigenaar in bruikleen.
De muren baden in donkere kleuren, spijtig genoeg niet het frisse blauw, geel en roze van Magritte. Maar de sfeer van La poésie est ma pipe hangt er, knipogend naar de wereld. In één aspect is het MMM echter onvolledig én als wetenschappelijke en geschiedkundige instelling vals. Het totaalplaatje brengt niet het verhaal van de aasgieren in de kunsthandel, die decennia over Magrittes nest hebben gevlogen. Wellicht geeft het werk Er is recht gedaan, het portret van Magrittes advocaat Torczyner, daar een surrealistisch antwoord op.
:: MMM, Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel. Hoofdingang langs Koningsplein 1, alleen voor bezoekers met vooraf gekocht kaartje en voor groepen. Dagelijks (behalve maandag) open van 10 tot 17 uur, nocturne op woensdag tot 20 uur. Balie open tot 16 uur; kaartjes kosten 2 tot 8 euro; audiogids, wandelgids en catalogus beschikbaar.
Meer info op www.musee-magritte-museum.be en 02-508.33.33. Vernieuwde monografie Magritte (N/F/E) door David Sylvester, uitg. Mercatorfonds, 456 blz. en 650 ill., 39,95 euro. De kleine Magritte (doeboekje voor kinderen), uitg. Kate'Art, meer info op www.happymuseum.com
Gisteren ben ik er rond middernacht langsgewandeld. Het zag er zeer mooi uit! Op het museum zelf werden achter drie of vier ramen grote ledschermen aangebracht die de bekende wolkmotieven weergaven ('s nachts dus een zeer leuk effect, wat "leven" op het plein) en alle andere gebouwen hadden ook hetzelfde motief achter hun ramen aangebracht (dan wel gewoon op een doek en vermoedelijk tijdelijk). Ik denk dat dit museum echt een publiekstrekker wordt en een fantastische aanwinst voor de stad. :) Ook square zal ongetwijfeld zorgen voor veel bezoekers (congresgangers die een paar 100 m wandelen om het museum te bezoeken tijdens hun vrije momenten bv)
Bazar May 29th, 2009, 11:02 AM Brusselnieuws.be:
Drie nieuwe zebrapaden voor koninklijk paleis
Brussel-Stad - Nog voor de zomer komen er twee extra zebrapaden op de Hertogstraat, zodat voetgangers gemakkelijker het koninklijk paleis kunnen bereiken. Een derde zebrapad zal na het militair defilé op 21 juli, de nationale feestdag, op de kasseien van het Koningsplein geschilderd worden.
Op 30 april keurde het Brusselse schepencollege de aanleg van drie zebrapaden in de omgeving van het koninklijk paleis goed. Het kabinet van Christian Ceux (CDH), schepen van Stedenbouw en Mobiliteit, zal de beslissing uitvoeren.
Aan de zijkant van het koninklijk paleis, ter hoogte van het BELvue-museum en de Koudenbergsite, komt een zebrapad richting Warandepark (rechtsonder op de foto). Op de Hertogstraat komen ook twee zebrapaden. Er zal er een komen ter hoogte van de bushaltes (rechtsboven op de foto) en een aan het Paleis der Academiën naar het Warandepark (linksboven). Het lange, schuine zebrapad op de Hertogstraat zal verwijderd worden. De zebrapaden op de Hertogstraat worden nog voor de zomervakantie op het wegdek geschilderd, het zebrapad op het Koningsplein wordt na 21 juli aangebracht, na het militair defilé. Bij geen van de drie oversteekplaatsen komen er verkeerslichten.
Niet tevreden
De vzw Johanna.be en het buurtcomité Quartier des Arts ijverden al langer voor zebrapaden. Geert van Waeg is voorzitter van Johanna.be, een vereniging die het voor de zwakke weggebruiker opneemt. "Het is positief dat er aan de situatie gewerkt wordt, maar we zijn nog niet tevreden. Op het zebrapad aan het Koningsplein zullen er problemen zijn met de verkeerslichten. De verkeerslichten aan het kruispunt met de Koningsstraat blijven staan, maar dat zorgt voor een conflict met het nieuwe zebrapad. Dat komt immers niet aan de lichten te liggen, maar een twintigtal meter meer naar het oosten, tegenover de ingang van het BELvue-museum. Dat betekent dat een auto die over het Paleizenplein rijdt met het paleis aan zijn linkerhand, eerst het zebrapad ziet, twintig meter verder de stopstreep en dan pas de verkeerslichten. Dit is een ongebruikelijke en gevaarlijke situatie. De voetganger heeft een zebrapad, maar ziet de lichten niet, hoewel hij natuurlijk 'verondersteld wordt de lichten te respecteren.' Dit is totaal onaanvaardbaar. Er is ook een duidelijke behoefte aan een zebrapad centraal op het Paleizenplein, recht tussen de centrale poort van het koninklijk paleis en de centrale poort van het Warandepark. Maar daarvoor wordt geen toestemming gegeven omdat het een beschermde site is," zegt Van Waeg.
Verkeerseiland
Ook de zebrapaden in de Hertogstraat kunnen Van Waeg niet bekoren. "Het huidige schuine zebrapad is logisch voor voetgangers. Het is gewoon de voortzetting van de schuine laan in het park en het tracé van de Hertogstraat. Door een zebrapad verder te zetten op de Hertogstraat, probeert men de overstekers te dwingen een omweg te maken, om eerst hun doel voorbij te stappen en dan terug te komen richting poort van het park."
"Wat ook negatief is," vervolgt Van Waeg, "is de verdere afbouw van de voetgangersfaciliteiten. Vroeger had het schuine zebrapad een eilandje in het midden. Dit gaf overstekende voetgangers niet alleen een veilig rustpunt, het maakte ook de aanwezigheid van het zebrapad duidelijk. Het eiland werd enkele jaren geleden verwijderd, de afdruk is zelfs nog te zien in de straatstenen. Het zou beter zijn dit eiland terug te plaatsen, en enkele wijzigingen op de stoep aan te brengen om de te overbruggen afstand te verkleinen."
De vzw Quartier des Arts ontwierp enkele jaren geleden al een plan voor zeven extra zebrapaden in de omgeving. "Wij willen vooral de sfeer en het imago van onze wijk verbeteren," zegt secretaris-generaal Michel Van Roye. "Het kabinet-Ceux rea*geerde positief op onze plannen, maar blijkbaar hebben sommigen er een stokje voor gestoken. Ik weet dat de politie niet te vinden was voor onze plannen. Ik betreur dat, en ik zou graag hun voorstellen zien, maar die zijn er spijtig genoeg niet. Ik ben dus teleurgesteld. Al moet ik wel toegeven dat dit een verbetering is en dat het voor de schepen zeker niet gemakkelijk geweest zal zijn om dit goedgekeurd te krijgen."
"Omdat wij een beter en veiliger straatbeeld willen, vragen we ook een snelheidsvermindering," vervolgt Van Roye. "We vragen een zone-30 aan het Koningsplein. Maar we zullen zeker nog met het kabinet van Ceux onderhandelen om de situatie te verbeteren."
Bazar June 2nd, 2009, 02:35 PM Brusselnieuws.be:
Magrittemuseum open voor publiek
Vandaag opent het Magritte Museum op het Koningsplein in Brussel zijn deuren voor het grote publiek. Het museum telt 250 werken en ook archieven en is de grootste Magritte-collectie in de wereld.
Het museum is open van tien uur 's morgens tot vijf uur 's avonds en op woensdag tot acht uur. Een ticket kost 8 euro.
Tv brussel, FM Brussel en Brussel Deze Week berichtten de afgelopen weken al uitgebreid over het nieuwe Magrittemuseum (zie links).
Bazar June 15th, 2009, 04:39 PM Brusselnieuws.be:
Lange wachtrijen aan Magritte Museum
Brussel - Het René Magritte Museum aan het Koningsplein heeft op twee weken tijd al 17.000 bezoekers ontvangen. Het nieuwe museum, met de grootste Magritte-collectie ter wereld, kan de toevloed amper aan.
Het nieuwe Magritte Museum werd op 20 mei officieel ingehuldigd en opende zijn deuren voor het grote publiek op 2 juni. Het museum kent Sindsdien staan er lange wachtrijen aan de ingang.
Op weekdagen staan er wachtrijen van 1 of 2 uur, maar in het weekend worden soms mensen geweigerd. Het museum vraagt daarom aan de bezoekers om hun kaartjes op voorhand te kopen via de online verkoopdienst op www.musee-magritte-museum.be.
De multidisciplinaire collectie is de grootste ter wereld en omvat ruim 200 werken, waaronder olieverfschilderijen op doek, gouaches, tekeningen, beelden en beschilderde voorwerpen, maar ook reclameaffiches, partituren, oude foto's en films gemaakt door Magritte zelf.
De geïnteresseerden wachten dus best nog eventjes ;)
Bazar June 17th, 2009, 02:03 PM Reportage sur le musée Magritte dans Le Vif du 22 mai:
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/Magritte1-1.jpg
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/Magritte2-1.jpg
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/Magritte3-1.jpg
Bazar August 7th, 2009, 02:47 PM Groot succes blijkbaar dat Magrittemuseum! :)
Zelf ben ik ook nog steeds niet geweest. Ik denk dat ik ga wachten tot de herfst, wanneer het misschien wat minder druk wordt ;)
Brusselnieuws.be:
Magritte Museum verwacht 100.000ste bezoeker
Brussel-Stad - Het Magritte Museum verwacht zaterdag zijn 100.000ste bezoeker. Sinds de opening op 2 juni is het museum rond de bekende Belgische surrealistische kunstenaar een enorm succes.
Twee weken na de opening hadden al 17.000 mensen het museum op het Koningsplein bezocht. De wachtrijen waren soms zo lang dat er mensen geweigerd moesten worden.
De capaciteit van het museum wordt vandaag, een dikke drie maanden na de opening, nog altijd volledig benut. Ondertussen werd wel een reservatiesysteem opgezet dat moet toelaten de toestroom van bezoekers beter te organiseren.
Bazar August 19th, 2009, 09:52 AM Brusselnieuws.be:
Muziekinstrumentenmuseum profiteert van Magritte
Brussel-Stad - Het gaat goed met het Muziekinstrumentenmuseum in het bekende Old England-huis aan de Hofberg.
Mogelijk profiteert het MIM van de (te) lange wachtrijen aan het Magritte Mu*seum, aan de overkant van de straat.
"We beleven een heel goede zomer," bevestigt persverantwoordelijke Damien Filippi ons. "Deze zomer hebben we toch ongeveer duizend bezoekers per maand meer dan vorig jaar; op het eind van de vakantie zullen we waarschijnlijk veertienduizend bezoekers over de vloer gehad hebben. De lange wachtrijen hier aan de overkant kunnen daar inderdaad iets mee te maken hebben," zegt Filippi nog.
Het is dus echt een voordeel om de musea een beetje te concentreren ;)
Bazar September 24th, 2009, 02:03 PM De Morgen:
Gewapende overvallers stelen doek van vier miljoen uit Magrittemuseum
Het René Magrittemuseum in de Esseghemstraat in het Brusselse Jette is vanochtend overvallen. Twee dieven bedreigden het personeel en stalen het doek Olympia waarvan de waarde op 3 tot 4 miljoen euro geschat wordt.
Het museum in Jette is gelegen in het huis waar de schilder jarenlang woonde en kan enkel op afspraak bezocht worden. Het is niet het grote Magrittemuseum aan het Koningsplein dat eerder dit jaar de deuren opende. Dat museum heeft de grootste Magrittecollectie ter wereld.
Het René Magrittemuseum in de Esseghemstraat in het Brusselse Jette is vanochtend overvallen. Twee dieven bedreigden het personeel en stalen het doek Olympia waarvan de waarde op 3 tot 4 miljoen euro geschat wordt.
Het museum in Jette is gelegen in het huis waar de schilder jarenlang woonde en kan enkel op afspraak bezocht worden. Het is niet het grote Magrittemuseum aan het Koningsplein dat eerder dit jaar de deuren opende. Dat museum heeft de grootste Magrittecollectie ter wereld.
Brusselnieuws.be:
René Magrittemuseum in Jette overvallen
Jette - Het René Magrittemuseum in Jette is vanmorgen overvallen. Twee dieven bedreigden het personeel en stalen het doek 'Olympia'. Dat doek zou zo'n 3 tot 4 miljoen euro waard zijn.
Het Magrittemuseum in Jette is ondergebracht in de woning waar René Magritte jarenlang woonde en werkte. Een bezoek aan het museum kan enkel op afspraak.
Vanmorgen belde iemand aan die om een rondleiding vroeg. Toen hij werd binnengelaten, bleek hij gewapend te zijn. Hij bedreigde het personeel en twee toeristen.
Samen met een kompaan stal hij het schilderij 'Olympia' (1948). De daders vluchtten te voet en zijn nog spoorloos.
Omdat het werk erg bekend is, lijkt doorverkopen erg moeilijk. Conservator André Garitte sluit niet uit dat de diefstal op bestelling gebeurde.
Een beter pleidooi voor de centralisatie van alle (waardevolle) stukken in het nieuwe Magrittemuseum lijkt me niet mogelijk...
Bazar September 30th, 2009, 02:16 PM BDW Opinie:
BDW Opinie: Magritte en Afghaanse oudheden
Brussel - Overlopen van medelijden doen ze duidelijk niet bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, waar het ‘grote’ Musée Magritte Museum is gehuisvest. Na de diefstal van het werk Olympia in het ‘kleine’ René Magritte Museum in de Jetse Esseghemstraat beperkte de persmededeling van de KMSK zich ertoe te melden dat de roof niet bij hen was gebeurd, maar in een ander museum ‘in een Brusselse randgemeente’.
door Anne Brumagne, hoofdredacteur van Brussel Deze Week
De KMSK, die over de grootste, sinds juni publiek toegankelijke collectie Magrittes beschikken, hebben het nooit erg geapprecieerd dat er daar in Jette een grote kunstliefhebber een klein museum voor Magritte inrichtte in diens voormalige woonhuis. Nu klopt het dat het geen zin heeft om in elk woonhuis van een kunstenaar na zijn dood een museum of erfgoedcentrum in te richten, omdat het heel moeilijk is om zulke instellingen draaiende te houden. Maar André Garitte, bezieler van het Jetse museum, bewees voorlopig wél het tegendeel. Zijn Magrittehuis, ondertussen al zo’n tien jaar oud, genoot een zekere bekendheid. Helaas was er nooit geld voor een goede beveiliging.
De voorbije dagen werden er verschillende hypotheses geopperd over de motieven van de dieven. Speurders sluiten niet helemaal uit dat het in opdracht zou zijn gebeurd van een obsessieve verzamelaar, maar het kan ook zijn dat er losgeld voor het werk zal worden gevraagd. Beide beweegredenen – “Ik wil dit kunstwerk met niemand delen” en “Hier sla ik munt uit” – zijn even verwerpelijk. Het pijnlijke voor onze hoofdstad is dat ze op het vlak van kunstroof een wel erg slechte naam begint te krijgen. Misschien kun je de diefstal in het Magrittehuis nog een ‘ad-hocgeval’ noemen. Wat Panorama enkele weken geleden met Bloedantiek blootlegde, was heel andere koek: antiquairs op de Zavel vinden er geen graten in om Afghaanse kunst te verkopen terwijl ze zeker weten dat die uit het arme land is geroofd en het geld naar de Taliban vloeit. De deontologische code van de Kamer van Antiquairs van België lappen ze vrolijk aan hun laars. En de Belgische overheid heeft de reputatie laks te zijn; gerichte controles bij de douane zijn door personeelsgebrek erg beperkt. Brussel – we zijn toch de hoofdstad van Europa, nietwaar – moet dringend die kwalijke reputatie van zich afschudden. Zelfs in budgettair moeilijke tijden moet het mogelijk zijn de douane en de bevoegde gerechtelijke diensten voldoende te versterken om die illegale kunsthandel tegen te gaan.
En die schaamteloze kunsthandelaars? Stuur die op boetetocht naar de Afghaanse woestijn!
R°EL October 8th, 2009, 10:45 PM Even uit nieuwsgierigheid: hoe zit het met die gevel van koolhaas? ooit iets van gehoord, nooit iets van gezien
Bazar October 8th, 2009, 10:49 PM Een hele tijd waren er steigers op de gevel (kant Ravensteingalerij). Die werden nu verwijderd. Die gevel werd alvast gereinigd, maar ik denk niet dat er iets aan veranderd werd. Ik denk dat de gevel van Koolhaas aan de andere kant zou komen (kant van het park/koninklijk paleis?). Maar momenteel zijn ze nog bezig met dakwerken denk ik. Misschien doen ze de gevel achteraf... Dit alles is eigenlijk giswerk en recente foto's heb ik eigenlijk niet spijtig genoeg...
Le Penseur October 8th, 2009, 10:52 PM Ja, klopt. Momenteel is er niks te zien. Op de site van OMA ook niks.
Bazar October 29th, 2009, 05:23 PM Brusselnieuws.be:
Al meer dan 200.000 bezoekers voor Magrittemuseum
Brussel-Stad - ‘Iedereen houdt van Magritte’. Na bijna vijf maanden houdt de uitspraak die een gids bij de opening deed nog steeds stand. Het Magrittemuseum kreeg al 210.000 bezoekers over de vloer en de lange wachtrijen houden aan.
Het Magrittemuseum deed op 2 juni de deuren open voor het grote publiek. Al snel was duidelijk dat het publiek de collectie van kunstschilder René Magritte wist te smaken.
Om lange wachtrijen te vermijden, raadt het museum bezoekers aan om op voorhand de tickets te reserveren via de website. Alleen op die manier ben je zeker dat je toegang krijgt tot het museum, zo luidt het.
Op zondag 1 november blijft het Magrittemuseum dicht.
Goed zo! Alleen lijkt het me wel heel dwaas om op 1 november (een zondag dan ook nog) te sluiten..., maar kom, dan zullen de ontgoochelde mensen weer naar het MIM massaal gaan zeker?
skyeatsairplane October 29th, 2009, 08:18 PM Heeft er iemand al de indrukwekkende maquette gezien in het museum aan het warandepark?
Geen idee hoe het museum jusit noemt, maar het ligt tegenover het paleis, als je van de kunstberg naar het warandepark stapt. Er loopt een tentoonstelling over de geschiedenis van Brussel en Brussel tegenwoordig, en als kers op de taart is er een volledige maquette te bezichtigen. Bezoek aan het museum is gratis !
http://i94.photobucket.com/albums/l97/Centreofdoom/maquette.png
hix October 29th, 2009, 08:43 PM Belle Vue-museum?
Bazar October 29th, 2009, 09:02 PM Het ziet er ook nog up to date uit! De Zenit toren staat er zelfs op! ;)
Le Penseur October 29th, 2009, 10:20 PM [/URL]Ik denk dat die maquette in het bip (Brussel Info Plein) staat. Daar is een (al dan niet permanente) tentoonstelling over het Brussels Gewest (nav de 20ste verjaardag van het Gewest). Ik ben er onlangs nog geweest, maar heb de maquette jammer genoeg niet gezien.
Bel-Vue is betalend, dus ik denk niet dat de maquette daar staat. Maar 100% zeker ben ik niet.
Heb hier ook een pdf gevonden dat mijn vermoeden min of meer bevestigt:
[URL="http://www.bruxelles.irisnet.be/cmsmedia/nl/brochure_opendeurdag.pdf?uri=ff8081811ef11e70011ef33ef3fc0010"]klik (http://www.bruxelles.irisnet.be/cmsmedia/nl/brochure_opendeurdag.pdf?uri=ff8081811ef11e70011ef33ef3fc0010)
skyeatsairplane October 30th, 2009, 01:13 AM ja, het is het bip !
De conciërge begon met mij te spreken, een erg vriendelijke(en zelfs goed Nederlands sprekende) zwarte man. Hij verzekerde mij dat de tentoonstelling permanent is. De moeite waard zou ik zeggen, heel ruime tentoonsteling en heel veel interessante weetjes.
ketje October 30th, 2009, 01:13 AM Het museum bevindt zich idd op de bovenste verdiepingen van het BIP.
Het is een zeer mooie, orginele en interessante tentoonstelling over brussel en zijn inwonders.
zeker de moeite om het eens te gaan bezichtigen, zeker voor de prachtige maquette
Bazar October 30th, 2009, 10:14 AM ok, die staat op de lijst van "te gaan bezoeken" plaatsen! Bedankt voor de tip :okay:
B! October 30th, 2009, 05:33 PM Ben ook bezig een bescheiden maquette te maken van het Jean Reyplein en omgeving in de Europese Wijk.
Dees valt wel niet te overtreffen: heerlijk!
In't weekend open, ff wat inspiratie opdoen.
Benonie October 30th, 2009, 09:40 PM De Zenit toren staat er zelfs op!
Tja jammer, de perfecte maquette bestaat nu eenmaal niet... :lol:
Bedankt voor de tip. Ga misschien ook een kijkje nemen binnenkort. Ik wist niet eens dat daar een 'BIP' bestond.
Le Penseur November 17th, 2009, 03:46 PM brusselnieuws.be:
dinsdag 17 november 2009
Bozar wil parking onder Paleizenplein
Bozar wil een parking voor autobussen onder het Paleizenplein. De toevloed aan toeristen in de museumwijk zorgt voor verkeersoverlast en parkeerproblemen. Het Gewest ziet een parking wel zitten, maar heeft geen geld.
Volgens directeur Paul Dujardin lijdt Bozar onder het gebrek aan parkeerplaatsen. Dagelijks rijden zo'n 160 toeristische bussen het centrum in. Die moeten allemaal op zoek naar parkeerplaats.
Een parking voor bussen onder het Paleizenplein kan heel wat verkeersproblemen oplossen, vindt Dujardin. En bovengronds zouden parkeerplaatsen vrijkomen voor gewone wagens.
"Het Brussels Gewest is de denkpiste van Bozar genegen," luidt het op het kabinet van Brigitte Grouwels (CD&V), minister van Vervoer en Openbare Werken.
"Het Brussels Gewest heeft het financieel niet breed. We moeten dus op zoek naar een publiek-private samenwerking," zo klinkt het. Grouwels wil met Bozar aan tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken.
© brusselnieuws.be
Goed idee van Dujardin. Al zie ik liever dat er ook auto's mogen in die parking. Eerst wachten tot het Gewest weer wat geld heeft.
Bazar November 17th, 2009, 04:40 PM brusselnieuws.be:
Goed idee van Dujardin. Al zie ik liever dat er ook auto's mogen in die parking. Eerst wachten tot het Gewest weer wat geld heeft.
Inderdaad, best om een soort dubbel systeem te hebben waar wagens en bussen in kunnen. Dat zal waarschijnlijk ook rendabeler zijn voor de uitbater zodat een publiek-private samenwerking interessant wordt. En op die manier hoeft het gewest niet eens (veel) geld op tafel te leggen. Win-win. Zou wel goed zijn eigenlijk als de ingang maar niet pal voor het paleis gebouwd wordt ;) (best aan de zijkant van park, kant "kleine ring" ofzo). Dat zou dan ook een mogelijke parking worden voor mensen die 's avonds in de buurt van de Naamsepoort uitgaan bijvoorbeeld.
Thermo November 17th, 2009, 11:52 PM Over het Paleizenplein gesproken, kan dit plein ook eens niet heraangelegd worden?
Nu is het een enorme kasseien vlakte/autostrade waar je je leven riskeert als je oversteekt.
Bonendien doet het dienst als openbare parking.
Ook het "trottoir" voor het paleis ligt er belabberd bij, praktisch alle tegels zijn gebarsten en liggen schots en scheef.
Het contrast met de ruimte voor Buckingham Palace kan niet groter zijn:
http://www.mapsofworld.com/travel-destinations/images/buckingham-palace.jpg
Kan je je hier een parking voorstellen?
Ondertussen in Brussel...waar de tijd 100 jaar heeft stilgestaan... zucht
http://www.panoramio.com/photos/original/22098710.jpg
(sorry voor de grote foto...)
hix November 18th, 2009, 12:03 AM Ja Thermo, ik kan het niet méér met je eens zijn. Dat plein ergert me ook al jaaren!
Ik meen me al allerlei excuses te herinneren voor de laissez faire van de huidige staat van die weg/dat plein. Eén ervan was dat de jaarlijkse 21 juli parada daar moet kunnen passeren. Onzin natuurlijk!
Thermo November 18th, 2009, 12:19 AM Men zou bijvoorbeeld, zoals in Leuven aan het station, het doorgaand verkeer ondergronds kunnen laten passeren zodat men bovengronds een mooi plein kan aanleggen dat perfect aansluit op het park.
Mogelijkheden genoeg, dit zou één van de mooiste pleinen van Brussel kunnen worden. Alleen lijkt er zich geen hond iets van aan te trekken... Waarom zijn wij niet trotser op ons land? Volgens mij ligt hier het probleem. Wij missen een dosis (gezond) chauvinisme, de wil om ons land er mooi te laten uitzien.
Doeme toch!
Thermo November 18th, 2009, 01:00 AM Nog een voorbeeld... dit prachtige gebouw staat vlak naast de Congreskolom...
http://farm3.static.flickr.com/2650/4103374575_4f9dd3375c_o.jpg
Honteux!
Bazar November 18th, 2009, 08:55 AM Tja, klopt inderdaad, dat dit "plein" best heraangelegd kan worden. Niet gewoon door er een nieuwe wegbekleding te leggen, maar ook door de openbare ruimte te herorganiseren. Oa om de voetgangers gemakkelijker te laten oversteken.
De aanleg van die parking is dan ook dé kans om dat allemaal ineens te doen! Hopelijk wordt die gegrepen...
Le Bruxellois November 18th, 2009, 11:50 AM Nog een voorbeeld... dit prachtige gebouw staat vlak naast de Congreskolom...
http://farm3.static.flickr.com/2650/4103374575_4f9dd3375c_o.jpg
Honteux!
La photo montre même des filets de protection accrochés à la façade pour protéger les piétons qui marchent sur les trottoirs : à croire qu'ils attendent que le bâtiment s'effondre.
Ils devraient s'inspirer du bâtiment en face : le même, mais récemment rénové.
Meurisse December 3rd, 2009, 12:34 PM deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/091203Magritte_bezoekers)
Al kwart miljoen bezoekers voor Magritte
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.536872!image/1042541797.jpg_gen/derivatives/landscape470/1042541797.jpg
VRT
do 03/12/2009 - 11:08
Zes maanden na de opening heeft het Musée Magritte Museum in Brussel al 260.000 bezoekers mogen verwelkomen. Ook alle rondleidingen zijn tot eind maart 2010 al volgeboekt.
Volgens het museum reguleert het reservatiesysteem de toeloop van de bezoekers erg doeltreffend. Het museum raadt alle bezoekers (zowel groepen als individuen) nog steeds aan om te reserveren, anders kan de toegang tot het museum niet verzekerd worden.
Op een totale oppervlakte van 2.500 m² wordt in Brussel de grootste verzameling Magrittes ter wereld tentoongesteld.
duidelijk een schot in de roos!
Le Bruxellois December 3rd, 2009, 01:43 PM La même information ;) :
musée
260.000 visiteurs en six mois au Musée Magritte
BELGA
Mis en ligne le 03/12/2009
Le nouveau Musée Magritte est situé sur la place Royale à Bruxelles. Il a été inauguré par le Roi et la Reine le 20 mai et a ouvert ses portes au public le 2 juin. Il s'étend sur 2.500 mètres carrés et compte cinq niveaux mis en scène par Winston Spriet.
Le succès de fréquentation du Musée Magritte de Bruxelles se confirme, six mois après son ouverture au grand public, indique jeudi le service communication des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique. Le Musée Magritte a accueilli 260.000 visiteurs depuis le 2 juin dernier. Les réservations pour les visites guidées sont complètes jusque fin mars 2010. Devant cette affluence, la direction conseille tant aux groupes qu'aux visiteurs individuels de réserver leurs places via le service de la billetterie en ligne : www.musee-magritte-museum.be.
[...]
http://www.lalibre.be/culture/arts-visuels/article/546923/260000-visiteurs-en-six-mois-au-musee-magritte.html
C'est une excellente nouvelle pour Bruxelles ! :okay:
Bazar December 3rd, 2009, 02:22 PM C'est une excellente nouvelle pour Bruxelles ! :okay:
Effectivement, je me réjouis du succès du musée! Le seul hic, c'est que pour ma part, je reporte de mois en mois ma première visite pour éviter la foule. Et ça n'a pas l'air d'être pour demain la veille ;)
Le Bruxellois December 3rd, 2009, 02:42 PM Le seul hic, c'est que pour ma part, je reporte de mois en mois ma première visite pour éviter la foule. Et ça n'a pas l'air d'être pour demain la veille ;)
Ah, toi aussi ? :colgate:
Je suis un grand fan de Magritte... Comme pas mal de monde, en fait. Ses oeuvres plaisent au grand public : son succès (et celui du musée) n'a rien de surprenant.
Le quartier royal (qui s'étend de la place Royale au Palais de la Nation) bénéficie d'un attractivité intéressante. On parle beaucoup de la Grand-Place et du quartier Unesco, ainsi que de l'Art nouveau à Bruxelles. Mais parfois, on oublie que notre capitale regorge aussi de beaux ensembles Néoclassiques : la place Royale, le pourtour du Parc de Bruxelles, la place des Barricades, et dans le bas de la ville la place des Martyrs. :okay:
Bazar December 3rd, 2009, 02:44 PM Et la place du Luxembourg ;)
Le Bruxellois December 3rd, 2009, 03:07 PM Et la place du Congrès, et la rue Royale, etc. :D
Bazar December 3rd, 2009, 03:13 PM :) Juste, mais bon, on s'éloigne du sujet.
Pour revenir au quartier des musées (bon, jusqu'à la limite avec le Sablon ;) ). On est en train de rénover quelques anciennes maisons en face de l'église du Sablon. (côté parc du petit Sablon, à côté du nouveau "flagship store" de Côte d'Or). Quelqu'un aurait une idée de ce qu'on va y installer? C'est par ailleurs une excellente chose, les immeubles étaient à l'abandon et dans un état terrible, ce qui était incompréhensible pour un quartier pareil... Je suis curieux de voir le résultat. Et je suis sûr que les gens de Côte d'Or sont impatients d'avoir des voisins un peu plus "agréables" qui attirent les clients de ce côté de la place ;)
Ces batiments sont d'ailleurs très peu profonds (à peine quelques metres), ce qui explique peut-être en partie le temps qu'on a mis à leur trouver des occupants...
Le Bruxellois December 3rd, 2009, 03:23 PM :) Juste, mais bon, on s'éloigne du sujet.
Pas tant que ça... Le "quartier (officieux) des Musées" se trouve dans le quartier Royal de Bruxelles :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Pentagone_Bxl.01.jpg
;)
Bazar December 3rd, 2009, 04:46 PM ok, mais je parlais de l'architecture néoclassique en général (la petite liste qu'on commençait a ébaucher ;) ). Qui est certes bien représentée dans le quartier de musées.
Au niveau du quartier du/des Sablon(s), c'est vrai qu'on peut encore le considérer comme faisant partie du quartier des musées ;)
Bazar December 9th, 2009, 04:44 PM Brusselnieuws.be:
260.000 bezoekers voor Magrittemuseum
Brussel - Precies zes maanden na zijn opening heeft het Musée Magritte Museum op het Koningsplein al 260.000 bezoekers over de vloer gekregen. Bovendien zijn de reserveringen voor rondleidingen volledig volgeboekt tot eind maart 2010.
Cijfers bevestigen dat het zogenaamde ‘onthaalvermogen’ van het museum voor honderd procent benut wordt.
Allemaal goed nieuws voor het museum, maar misschien minder voor Brusselaars die er nog steeds niet in geslaagd zijn een bezoek te brengen. Om lange wachttijden te vermijden, werd daarom een reserveringssysteem uitgewerkt, op www.musee-magritte-museum.be . Zonder reservering kan de toegang niet worden verzekerd.
Le Bruxellois December 9th, 2009, 05:12 PM ^^ Cette info a déjà été relayée en Néerlandais et en Français aux messages #69 et #70. ;)
(Mais c'est vrai que rien n'empêche de la redire une fois de plus ! :D )
Bazar December 18th, 2009, 10:12 AM La Libre:
Bruxelles, la nuit et vue des toits
Jusqu’au 29 janvier, le jeune photographe C. Licoppe expose au Brussels Info Place (Bip). Ou Bruxelles sous un angle nouveau, féerique.
Bruxelles, la nuit, vue des toits."
Le nom d’une exposition qui vaut le détour et présente un mélange entre photojournalisme et photo artistique. Des vues des toits de la cathédrale St-Michel, du palais de justice, de la basilique de Koekelberg, du palais des Beaux-Arts, de la tour du Midi Pendant trois ans, un jeune photographe bruxellois a arpenté en toute légalité les sommets des plus hauts immeubles de la ville à la recherche de clichés exceptionnels.
L’exposition a lieu à l’occasion de la sortie du livre du même nom paru chez 180° éditions dans la collection "Bruxelles, ma belle!" Selon Philippe Close (PS), échevin du Tourisme, "c’est une belle occasion d’inaugurer le Bip, le centre d’informations pour les visiteurs de Bruxelles-Capitale". Pour l’échevin, "il s’agit aussi de faire découvrir Bruxelles autrement. C’est un regard nouveau posé sur la ville."
Selon Robert Nahum, éditeur de "Bruxelles, ma belle !", "l’angle est décalé et n’avait pas encore été exploité auparavant. Il y avait une volonté de faire un livre thématique présentant les adresses cachées, insolites de Bruxelles. Christophe Licoppe présente une ville surprenante faite de lumières et de reliefs tout à fait inattendus. On dirait une ville sortie d’un conte de fée, cela lui donne un effet surréaliste."
Place à l’artiste. Christophe Licoppe, cet ancien étudiant de l’Inraci, est né en 1986 à Ottignies, il a ensuite vécu à Rixensart et en France avant de revenir en Belgique. C’est un passionné de photos depuis l’âge de 12 ans. Il travaille notamment pour l’agence de presse Photo News.
Christophe Licoppe espère également toucher le public étranger car, selon lui, Bruxelles est encore assez mal connue hors de nos frontières. Autre cible visée par le photographe, certains Bruxellois eux-mêmes qui ne percevraient pas bien la capitale. "J’ai choisi ce thème parce que cela n’avait pas encore été fait auparavant. C’était à la base un travail documentaire puis j’ai recherché une approche artistique."
Robert Nahum, l’éditeur, raconte: "Je suis resté pantois devant les vues de Bruxelles la nuit et je lui ai proposé de devenir le premier auteur dans la collection "Bruxelles, ma belle!"
Petit jeu: dans le livre, les explications du lieu de la photo ne sont dévoilées qu’à la fin. A vous de deviner où la photo a été prise.
L’exposition de photos a lieu jusqu’au 29 janvier au BIP, rue Royale, 2 à 1000 Bruxelles.
Le Bruxellois December 18th, 2009, 10:55 AM ^^
http://www.lalibre.be/pict_articles/pict_208212.jpg
Très chouette photographe. Vous pouvez découvrir son travail ici :
http://www.licoppe.be/
:okay:
Bazar December 25th, 2009, 11:20 PM Dommage que la librairie ferme, mais je pense qu'un autre magasin pourrait attirer plus de monde dans la galerie. La galerie Ravenstein est déjà bien mieux qu'il y a quelques années. Mais malgré tout elle pourrait être encore plus vivante à l'avenir. Mais pour cela il faudra sans doute attirer un "grand nom" dans la galerie. Ainsi que quelques stores un peu plus attrayants qui ne sont pas encore présents dans le quartier (genre Hema, Kruidvat, ...). Je crains malheureusement que les surfaces disponibles ne soient pas assez grandes. Personnellement les cafés qui s'y trouvent, bien qu'ils ne soient pas mon genre, ne me dérangent pas du tout.
Le Soir:
Libris referme le livre
Après seulement deux ans, la librairie Libris quitte la galerie Ravenstein. D'après les responsables, le renouveau de la galerie n'a pas rencontré les résultats escomptés. Le promoteur explique mener au mieux ses projets.
L'histoire n'aura finalement duré que deux ans. La librairie Libris, installée dans la galerie Ravenstein depuis décembre 2007, écrit les dernières pages de son aventure ravensteinienne.
Tout avait pourtant bien commencé. Arrivée en fin de bail avenue de la Couronne, la librairie s'était engagée dans un concept ambitieux. « Un endroit qui, à l'instar de la Toison d'Or avait tendance à péricliter mais a aujourd'hui de grandes ambitions. Les gestionnaires souhaitaient attirer de grands noms et nous avons décidé de relever le défi ! », expliquait à l'époque la directrice de la librairie.
Deux ans plus tard, les livres sont à nouveau dans les caisses. « L'objectif était de changer l'image de la galerie, grâce notamment à une rénovation et des actions commerciales », explique une responsable de Libris. Et d'admettre que l'enseigne imaginait une idylle plus longue. Pour cette responsable, le contrat n'a pas été complètement rempli. « Une partie du renouveau a été menée à bien. Certains cafés faisant la mauvaise réputation de la galerie ont été fermés mais il en subsiste. Quelques bonnes enseignes ont été amenées, mais tous les efforts annoncés n'ont pas abouti, loin de là. »
Les projets d'animation, la mise en avant et les actions publicitaires ont été en grande partie avortés, explique encore la responsable de la chaîne française. La galerie Ravenstein souffrirait donc encore en partie de son image négative et sulfureuse. Conséquence directe, trop peu de passage pour permettre à une enseigne comme Libris de conserver cette adresse.
Les freins de la copropriété
Du côté de la société Robelco, promoteur de la galerie, on précise n'être propriétaire que de 65 % de la galerie, une copropriété qui empêche de mener à bien tous les projets. « Par exemple pour ce qui est des cafés encore présents, ce sont des espaces qui ne nous appartiennent pas. Certains chantiers prennent du temps parce que nous sommes liés aux autres propriétaires. Et beaucoup d'aspects dépendent du syndicat. Dans le cas précis de Libris, nous avons avancé des pistes comme proposer des livres en néerlandais, étant donné que beaucoup de passants sont néerlandophones. »
Les librairies Libris se recentrent donc sur leurs deux adresses bruxelloises, à Fort Jaco et Louise. « Toutes les activités mises en place à Ravenstein sont reprises au sein des autres points de vente », précise-t-on.
Bazar December 27th, 2009, 04:37 PM Dans le quartier des musées BNP Paribas Fortis rénove un de ses sièges (Chancellerie/Kanselarij):
Ben al een paar maand benieuwd naar de drie kranen die hier geplaatst werden. Gisteren ben ik eens gaan piepen. Hier zijn de foto's
http://pic90.picturetrail.com/VOL2356/12752097/22686339/380226763.jpg
http://pic90.picturetrail.com/VOL2356/12752097/22686339/380226759.jpg
http://pic90.picturetrail.com/VOL2356/12752097/22686339/380226760.jpg
Le Penseur December 27th, 2009, 05:11 PM Dommage que la librairie ferme
Oh, dat is jammer ja.
Wat betreft BNP Paribas Fortis, wordt er ook gewerkt aan de overgang (trappen) van de Koningstraat naar de Kanselarijstraat. Ik hoop dat ze nadien de trappen herstellen en die toegang niet afsluiten.
Bazar December 27th, 2009, 05:35 PM Ik hoop dat ze nadien de trappen gaan herstellen en die toegang niet gaan afsluiten.
Dat zou zeer vervelend zijn voor de voetgangers inderdaad. Ik denk echter dat dat wel niet het geval zal zijn. Vermoedelijk zijn die trappen openbare ruimte (toch?) en gebruiken ze die ruimte slechts tijdelijk gedurende de duur van de werken.
Bazar January 13th, 2010, 09:42 AM Brusselnieuws.be:
Frida Kahlo in het Paleis voor Schone Kunsten
Brussel - Mexico viert in 2010 tweehonderd jaar onafhankelijkheid en honderd jaar revolutie. Bozar organiseert daarom drie maanden lang het Mexico-festival, dat opent met een tentoonstelling over het pijnlijke werk en leven van Frida Kahlo.
Voor het eerst reist ’s werelds grootste Kahlo-verzameling naar België: negentien schilderijen, zes tekeningen en een ets afkomstig uit het Mexicaanse Museo Dolores Olmedo.
[...]
Bazar January 13th, 2010, 08:32 PM Brusselnieuws.be:
Magrittemuseum viert 300.000ste bezoeker
Brussel-Stad - Het Magrittemuseum verwelkomt woensdag de 300.000ste bezoeker sinds de opening zes maanden geleden.
De bezoeker wordt rond drie uur verwacht en wordt verwelkomd door minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle (MR). Volgens de medewerkers van het Magritte Museum is het succes te danken aan de bijzondere collectie en de centrale ligging in Brussel.
Ook het Muziekinstrumentenmuseum - het MIM- deed het afgelopen jaar overigens goed, en kreeg bijna 137.000 bezoekers over de vloer. Daarmee evenaart het museum het topjaar 2008. In het MIM staan 1.200 instrumenten opgesteld.
Op naar het half miljoen!! :okay:
Le Bruxellois January 14th, 2010, 02:10 PM RTBF.be : (http://www.rtbf.be/maregion/bruxelles/sorties/le-musee-magritte-designe-bruxellois-de-lannee-106289)
Le Musée Magritte désigné "Bruxellois de l'année"
13.01.10 - 15:34 Une victoire franche et haute en couleur pour ce Musée flambant neuf !
Un tout jeune Musée inauguré début juin 2009 remporte le prix du bruxellois de l'année, concours organisé conjointement par VivaBruxelles, le Vlan et La Capitale. Michel Draguet, Directeur général des Musées Royaux a souligné lors de la remise du prix ce lundi 11 janvier la réelle capacité d'attraction des villes comme Bruxelles.
[...]
Wuppeltje January 15th, 2010, 10:57 PM maandag 21 december 2009
Concertgebouworkest gaat Europa in
Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) gaat vanaf 2010 een nauwe en structurele samenwerking aan met de belangrijkste concertzalen in Londen, Parijs en Brussel.
Het KCO zal regelmatig te zien en te beluisteren zijn in het Barbican Centre in Londen, Salle Pleyel en de toekomstige nieuwe zaal Philharmonie in Parijs en Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Naast concerten zullen er ook kamermuziekoptredens zijn en worden er masterclasses, workshops en educatieve activiteiten georganiseerd, liet het orkest maandag weten.
In het verleden heeft het KCO de hoofdsteden al herhaaldelijk bezocht, "maar het is voor het eerst dat op deze manier een langdurige verbintenis wordt gesloten tussen het orkest en deze zalen". In de komende weken ondertekent het KCO de officiële contracten in de drie steden. Het Koninklijk Concertgebouworkest geeft naast de negentig concerten in het Concertgebouw in Amsterdam en andere Nederlandse steden jaarlijks circa 35 concerten in het buitenland. De eerste tournee van het orkest vond plaats in 1898 naar Bergen in Noorwegen.
Bron: AT5
Dacht dat dit wel de moeite was om te vermelden. Het Koninklijk Concertgebouworkest staat bekend als een van de beste orkesten ter wereld.
groentje January 17th, 2010, 12:46 AM Da's inderdaad heuglijk nieuws. Bedankt, Wuppeltje.
Bazar January 18th, 2010, 08:53 AM Bedankt voor de info Wuppeltje. Een structurele samenwerking? Dus een aantal weken/maanden per jaar verblijven ze hier in Brussel? Of is het eerder dat ze bijvoorbeeld om de maand een concert komen geven?
Wuppeltje January 18th, 2010, 05:31 PM Een structurele samenwerking die is vastgelegd voor 5-6 jaar (weet niet hoeveel dat voor Brussel zal zijn). Gemiddeld spelen ze 40x per jaar in het buitenland (90x in het Concertgebouw in Amsterdam). Ze willen in een aantal topzalen (daar kan nog wat bijkomen uit bijvoorbeeld China) als vaste gast komen spelen.
Item op de lokale TV met de algemeen directeur Jan Raes (een Belg):
http://www.amsterdaminc.tv/2010/01/18/concertgebouworkest-in-topzalen/
Bazar January 19th, 2010, 08:25 AM Brusselnieuws.be:
Recordweekend voor Bozar
Brussel-Stad - Bozar kreeg dit weekend 25.000 bezoekers over de vloer, een record. Verschillende culturele activiteiten zorgden voor een toeloop. Vooral de expo van Frida Kahlo is een succes.
De tentoonstelling 'Frida Kahlo y su Mundo' in Bozar is zo'n succes dat het Paleis voor Schone Kunsten de expo 7 dagen op 7 zal openen. Tot 18 april zullen de werken van Frida Kahlo nu ook op maandag te bezichtigen zijn.
Zaterdag was er 'Klara in het Paleis' van de VRT-radio. Dat evenement hield zo goed als alle concertzalen bezet. Dezelfde dag was er ook nog de kunstruilbeurs Truc Troc.
Aangezien Europalia China stilaan op haar einde loopt en er nogal wat laatkomers zijn, waren de tentoonstellingen 'Zoon van de Hemel' en 'Still Life' ook dit weekend een grote publiekstrekker. Die twee tentoonstellingen lopen nog tot 24 januari.
Voor wie nog niet geweest zou zijn "Zoon van de Hemel" is zeer de moeite! Rep je dus! :)
groentje January 19th, 2010, 10:41 AM De 3 dromen van de Mandarijn, in het ING-Cultuurcentrum op het Koningsplein, evenzeer.
Bazar January 27th, 2010, 03:33 PM Brusselnieuws.be:
Bozar haalt Music Fund in huis
Brussel - Diverse Bozar-afdelingen (in het PSK) hebben een driejarig samenwerkingscontract ondertekend met Music Fund (2010-2012).
Music Fund krijgt zo een voet tussen de deur in bijvoorbeeld fondswervingsconcerten (Daniel Barenboim op 12 februari) en het Congo-festival (in juli) en kan via de cultuurtempel inzamelacties van muziekinstrumenten organiseren.
Music Fund heeft zopas 411 muziekinstrumenten (waaronder een concertvleugel, 25 cello’s en twee harpen) geronseld in Madrid, een project waar Música d’Hoy en La Casa Encendida muziek inbliezen.
De instrumenten zullen hersteld worden en verdeeld via muziekscholen in conflict- en ontwikkelingsgebieden als Kinshasa, Maputo, Ramallah, Jenin, Nablus, Gaza, Nazareth en Jeruzalem.
Heb hier een tijdje terug een reportage over gezien. Zeer mooi project! :okay:
TomTack January 31st, 2010, 05:52 PM weet er iemand meer over de Facelift gevel BOZAR door Rem Koolhaas? Want hier staat er oplevering 2010 ...
volgend artikel uit nov 2008, weekend knack, spreekt dit wel tegen:
Er is op dit ogenblik nog geen contract getekend, maar het project moet normaal gezien tegen de zomer van 2009 klaar zijn, zegt Bozar-woordvoerder Eric Vancoppenolle. Koolhaas zal zowel de gevel als het café-restaurant vorm geven.
Ook de werken die nu bezig zijn voor het restaurant zijn onder leiding van architecte en Horta expert Barbara Van der Wee. Ik heb een vermoeden dat Rem Koolhaas niet meer ten pas komt!
Bazar January 31st, 2010, 06:11 PM Dat gevoel heb ik eerlijk gezegd ook. De voorgevel (kant centraal station) werd gereinigd en de werken die nu aan de gang zijn (aan de achterkant/kant park) lijken me niet te passen in een gevelrenovatie. Maar dit alles is pure speculatie, ik heb geen betrouwbare info spijtig genoeg...
Le Bruxellois March 5th, 2010, 07:00 PM RTBF.be : (http://www.rtbf.be/info/regions/bruxelles/les-musees-bruxellois-sagitent-fievreusement-ce-samedi-194321)
Les musées bruxellois s'agitent fiévreusement ce samedi
05.03.10 - 16:35
Quel lien y-a-t-il entre un concert de rock, un défilé de mode et des démonstrations de catch mexicain ? Ce samedi, tous ces événement et pas mal d'autres se dérouleront dans des musées bruxellois ! C'est la troisième édition de la museum night fever!
Samedi c'est la 3ème édition de la museum night fever. De 19h00 à 1h00 du matin, 20 musées bruxellois ouvriront leur porte au public et à des activités pas vraiment habituelles dans un musée ! Cette nuit des musées prend de l'ampleur d'année en année. L'an dernier, 10 000 pass avaient été vendus pour 14 musées ouverts. Cette années, il y en a 13 000 pour 20 musées.
[...]
Bazar March 8th, 2010, 10:23 PM ^^Et le résultat :)
Brusselnieuws.be:
12.000 bezoekers voor Museum Night Fever
Brussel - De derde editie van Museum Night Fever was een succes. 12.000 bezoekers brachten een bezoek aan minstens een van de twintig deelnemende musea. Dat zijn er 2.000 meer dan vorig jaar. Heel wat mensen lieten zich fotograferen door Agenda en brusselnieuws.be
Museum Night Fever trok zaterdag 6 maart 12.000 bezoekers. De doelgroep, jongeren tussen 18 en 35 jaar, was uitstekend vertegenwoordigd, maar het evenement kon ook oudere bezoekers en families bekoren.
In vergelijking met vorig jaar waren er 2.000 bezoekers meer op de nacht van de Brusselse musea. De stijging was mogelijk omdat meer musea meededen en meer tickets beschikbaar waren.
Bozar was de grootste publiekstrekker met animaties rond Mexicaanse catch ('lucha libre'), drie tentoonstellingen - Frida Kahlo, El Greco, Imagenes del Mexicano - en de Red Bull Elektropedia afterparty.
Ook het BELvue Museum, de archeologische Site van de Coudenberg en het Muziekinstrumentenmuseum met optredens van onder meer The Bony King of Nowgere en Lucy Lucy waren erg in trek.
In het Broodhuis was er een studio-foto “Manneken-Pis, in het Stripmuseum waren tekensessies van veelbelovende jonge tekenaars. Er waren ook rondleidingen door jonge studenten in de normaal voor het publiek ontoegankelijke Ateliers van de Munt.
Gezien het grote succes komt er volgend jaar waarschijnlijk een vierde editie van het Museum Night Fever.
Gekiekt op Museum Night Fever?
Was u zelf in Bozar tijdens Museum Night Fever en liet u zich op de gevoelige plaat vastleggen door de fotografen van Agenda en brusselnieuws.be? Neem dan een kijkje op deze pagina.
Bazar March 9th, 2010, 08:57 PM Et plus ou moins la même info dans Le Soir:
La Nuit des Musées bruxellois a attiré 12.000 visiteurs
Museum Night Fever, la Nuit des Musées bruxellois, a attiré samedi soir près de 12.000 visiteurs, selon le Conseil bruxellois des Musées.
Cette année, les vingt musées accessibles, contre quatorze l’an dernier, ont totalisé ensemble plus de 36.000 visites pour environ 12.000 visiteurs, contre environ 10.000 visiteurs en 2009.
La Nuit des Musées bruxellois cible particulièrement les visiteurs entre 18 et 35 ans, mais selon les organisateurs « l’originalité de la programmation semble, comme les autres années, aussi avoir séduit des visiteurs plus âgés et de nombreuses familles ».
Les musées ayant accueilli le plus de visiteurs sont le Bozar, le musée BELvue et le site archéologique du Coudenberg, le Musée des Instruments de Musique, la Maison du Roi et le Centre belge de la Bande dessinée.
Le défilé de mode « Transfolk » de l’Institut Francisco Ferrer a également attiré de nombreux visiteurs au Musée du Cinquantenaire.
Les visiteurs ont aussi pu découvrir des musées de taille plus modeste comme le musée du Costume et de la Dentelle ou le musée d’Art fantastique.
Au vu du succès de l’édition 2010 de la Nuit des Musées, une quatrième édition sera probablement organisée l’an prochain, a indiqué le Conseil bruxellois des Musées.
TomTack March 25th, 2010, 11:57 PM http://www.ilovebelgium.be/blog/heaven-of-delight-jan-fabre
zou eigenlijk ook vermeld mogen worden onder de museumwijk!
Bazar March 26th, 2010, 12:14 AM Inderdaad :) Ben eigenlijk ook wel grote fan van dit kunstwerk. Bedankt om de link hier te posten!
Bazar April 18th, 2010, 01:34 PM Wie nog wil gaan... Het kan tot vanavond ;)
Brusselnieuws.be:
Frida Kahlo nog drie dagen tot middernacht te bewonderen
Brussel - De tentoonstelling 'Frida Kahlo y su mundo' is een hype. Om nog zoveel mogelijk mensen de kans te geven om haar werk te zien, blijft Bozar de laatste drie dagen tot middernacht open.
De tentoonstelling breekt alle records in Bozar. Hoewel het een beperkte collectie is van slechts 26 werken van de Mexicaanse schilderes Kahlo, brachten sinds half januari al 110.000 mensen een bezoek aan het museum.
In het begin werd gewerkt met uurblokken waarbij de toegang werd beperkt tot 180 bezoekers, maar als snel opende het museum ook maandag de deuren om de grote vraag op te vangen.
Volgens Bozar moet het succes gezocht worden bij het opmerkelijke levensverhaal van Frida Kahlo. "Ze doorstond veel in haar leven en ging erg moedig om met haar tegenslagen. Dat raakt de mensen," zegt de woordvoerder van Bozar in Het Nieuwsblad.
Omdat het door de drukke planning onmogelijk is om de tentoonstelling een paar weken langer open te houden, zocht Bozar naar een oplossing. Daarom zal het museum de resterende drie dagen open zijn tot middernacht.
Frida Kahlo y su mundo' is nog tot zondag 18 april te bewonderen in de Bozar, Ravensteinstraat 23, Brussel, reserveren via www.bozar.be. De laatste toegang is om 23 uur, een kaartje kost 8 euro.
Le Penseur April 19th, 2010, 09:23 AM Ik ben zaterdagmiddag gaan zien voor een ticket, maar toen was alles al uitverkocht tot elf uur. En zondag kon ik niet. :s
Bazar April 19th, 2010, 10:38 PM Het is dan ook een gigantisch succes. Toen ik er naar toe ben geweest werden de mensen per "blok" van 180 naar binnen gelaten...
Wordt vandaag ook bevestigd in brusselnieuws.be:
117.000 bezoekers voor Frida Kahlo
Brussel-Stad - De tentoonstelling van de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo was de best bezochtte sinds jaren in Bozar. Zo’n 117.000 mensen kwamen naar de 26 schilderijen kijken.
Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om de 26 schilderijen te zien, bleef het museum ook op maandag open en vier avonden tot middernacht.
Het was de eerste keer dat er werk van Frida Kahlo in België getoond werd.
EvanG April 21st, 2010, 09:03 PM Het viel me een tijdje terug trouwens op dat ze in de Bozar aan het werken zijn aan een extra ingang voor het paleis op de Coudenberg. Blijkbaar grenst één van de lichtschachten aan enkele dichtgemetselde bogen die ze nu terug gaan openen. :)
Meurisse June 2nd, 2010, 02:20 PM deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/100602_Magritte)
"Magrittemuseum is internationaal succes"
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.792031!image/1741313315.jpg_gen/derivatives/landscape470/1741313315.jpg
wo 02/06/2010 - 09:47
Het Magrittemuseum heeft in 1 jaar tijd 535.000 bezoekers naar Brussel gelokt. Het museum aan het Museumplein viert vandaag de 1e verjaardag en spreekt van een internationaal succes.
De toeloop veroorzaakte vooral in de eerste maanden grote problemen. Mensen moesten vooraf reserveren of konden het museum niet in. Ook nu nog bestellen bezoekers hun tickets het beste via internet om lange wachttijden te voorkomen.
Dankzij een samenwerking met de Menil Foundation in Houston kan de collectie af en toe worden vernieuwd. Momenteel leent het museum de werken "De luisterkamer" en "De verrekijker" uit voor 12 maanden. Vanaf september hangt het vroege meesterwerk "De geheimzinnige speler" 5 maanden lang in Brussel.
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.792030!image/1220256074.jpg_gen/derivatives/landscape190/1220256074.jpg
Het museum heeft nu al aangekondigd dat het volgend jaar in januari 3 weken zal sluiten. In die periode zullen enkele verouderde installaties worden vervangen.
Benonie June 2nd, 2010, 05:50 PM Het Magrittemuseum heeft in 1 jaar tijd 535.000 bezoekers naar Brussel gelokt.
:nuts: Wow! Dat overtreft toch gewoon alle verwachtingen?! Ronduit schitterend.
Bazar June 2nd, 2010, 06:49 PM :nuts: Wow! Dat overtreft toch gewoon alle verwachtingen?! Ronduit schitterend.
Inderdaad, het komt zelfs in de buurt van het Atomium! (zie hieronder), brusselnieuws.be:
Magrittemuseum klokt af op half miljoen bezoekers
Brussel - Het Magritte Museum opende precies een jaar geleden de deuren. 535.000 bezoekers bezochten sindsdien de grootste Magritte-collectie ter wereld.
Het museum herbergt 200 werken van René Magritte in het Altenloh Hotel aan het Koningsplein. De publieke interesse in de Belgische surrealist was vanaf dag één erg groot. Bezoekers wordt nog steeds aangeraden tickets op voorhand te reserveren.
Met meer dan een half miljoen bezoekers, is het museum bijna even populair als het Atomium. De grootste attractie van Brussel kreeg vorig jaar 567.000 kijklustigen over de vloer.
Stel je eens voor dat het atomium in het centrum had gestaan, dan had je misschien wel een miljoen bezoekers per jaar... Maar goed, als, als, als natuurlijk ;)
Bazar June 2nd, 2010, 08:10 PM Brusselnieuws.be:
Cinematek wint Museumprijs Brussel
Brussel-Stad - De Museumprijzen zijn opnieuw uitgereikt. In Brussel kwam Cinematek als winnaar uit de bus. De publieksprijs ging naar het Museum van de Nationale Bank van België.
Cinematek verzamelt al ruim zeventig jaar films en alles wat over films verschijnt. Het archief bestaat ondertussen uit meer dan 60.000 filmtitels. Dit jaar mag het archief de Museumprijs voor Brussel in ontvangst nemen.
In Vlaanderen gaat de prijs naar het oorlogsmuseum Flanders Fields Museum in Ieper. In Wallonië won het ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw-met-de-Roos uit Lessen.
De drie musea krijgen elk 10.000 euro.
En terecht! De vernieuwing is echt geslaagd! :)
Bazar July 22nd, 2010, 09:15 PM Brusselnieuws.be:
Kunstberg krijgt 46 boomstronken
Brussel-Stad - Vanaf drie augustus geven 46 gekleurde boomstammen de Kunstberg een nieuwe aanblik. De bomen zullen de verkeersstroom op het Koningsplein inperken, waardoor er meer plaats is voor de voetgangers.
De boomstronken dienen als zitbanken. Er zal ook informatie op staan over de kunstwerken en de museumwijk in het algemeen.
De boomstronken zijn een eerste aanzet van het project 'Beleef de Kunstberg' dat uitgaat van zowat alle instellingen in de buurt. "Met dit initiatief laten we zien dat dé museumwijk van Brussel herleeft," zegt Geneviève Planchard, coördinatrice van de vzw Kunstberg.
Op de stronken staan creatieve boodschappen over kunstwerken en leuke plekjes in de buurt. Deze teksten moeten voorbijgangers aanzetten tot een ontdekkingstocht. Op de stammen staan ook zogenaamde iBeakens. Dat zijn speciale codes die gebruikers van een smartphone toelaten nuttige informatie over kunstwerken en musea te downloaden.
De stronken blijven twee maanden liggen. Na de zomer wordt het initiatief geëvalueerd. De conclusies kunnen daarna van pas komen bij een definitieve heraanleg van de Kunstberg.
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/BoomstronkKunstberg.jpg
Ik moet eerlijk toegeven dat ik me moeilijk kan inbeelden wat het moet voorstellen. Wat ik wel positief vind is dat het idee eerst geprobeerd wordt, en daarna geëvalueerd. Want het kan goed uitdraaien, maar op het eerste zicht vrees ik dat het een beetje rommelig zou overkomen.
Filou July 22nd, 2010, 09:47 PM Wat me ook opvalt is dit:
De conclusies kunnen daarna van pas komen bij een definitieve heraanleg van de Kunstberg.
Past dat in het kader van de nieuwe tramlijn, of is er nog een ander plan?
Le Penseur August 2nd, 2010, 07:48 PM Ik heb die boomstronken vandaag gezien (maar geen foto's van), en 't is toch een beetje een vreemd zicht. De bekleding met informatie is ook van een minderwaardig materiaal. Volgens mij kan je het er makkelijk van afhalen. Het is wel een feit dat ze al volop gebruikt worden om op te zitten!
Benonie August 28th, 2010, 12:56 PM de redactie.be - za 28/08/2010
Delvoye zet toren op Paleis voor Schone Kunsten
Vandaag wordt een stalen toren van Wim Delvoye op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel gemonteerd. De gotische toren van 17 meter hoog en 10 ton zwaar is een van de topstukken van de solotentoonstelling van Delvoye die in het najaar plaatsvindt in Bozar.
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.852554!image/990922302.jpg_gen/derivatives/landscape470/990922302.jpg
De expo, die pas opent op 20 oktober, kreeg de titel "Knockin' on heavens door". Delvoye zal er werken tonen die geïnspireerd zijn door de gotiek. Hij vertrekt vanuit een grondige studie van (neo)gotische bouwwerken, die hij vervolgens met de huidige hoogtechnologisch mogelijkheden omvormt tot zijn eigen versie van de stijl.
De toren heeft al gereisd en was onder meer al te zien in het Rodin Museum in Parijs. Bij elk museum waar hij wordt opgesteld, krijgt de toren een verdieping bij. In Brussel zal hij al lang voor de tentoonstelling opent de aandacht trekken van het publiek.
Delvoye verwierf bekendheid met zijn getatoeëerde varkens, de cloaca-machines en zijn gasflessen in delftsblauw.
Bazar August 28th, 2010, 01:49 PM Leuk, ben benieuwd om te zien hoe het er uitziet. En misschien kunnen we hopen dat het er op blijft staan?
Bazar August 29th, 2010, 10:56 PM Ook een artikel hierover in brusselnieuws:
Wim Delvoye plaatst gotische toren op dak Bozar
Brussel-Stad - Brussel heeft er sinds zaterdag een gotische toren bij. Op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten prijkt een zeventien meter hoge toren van de hand van kunstenaar Wim Delvoye. De toren maakt deel uit van Delvoyes solotentoonstelling die vanaf 20 oktober in Bozar loopt.
Met de toren van Wim Delvoye krijgt het Brussels stadshuis er op zijn oude dag nog concurrentie bij. De gotische toren van Delvoye weegt 10 ton en is uitgelazerd in staal.
Het meest imposante werk van Delvolyes nieuwe tentoonstelling stond eerder al in Venetië en in Parijs. En iedere keer dat de toren van plaats verhuist, komt er een stukje bij. “Het wordt inderdaad altijd maar groter en groter,” zegt Wim Delvoye. “Op de computer kan er altijd wel een stukje bij, maar het realiseren is iets anders. Tussen droom en werkelijkheid liggen veel obstakels.”
Bij de opbouw van het kunstwerk kwam heel wat mankracht aan te pas. Een dag lang werd er met twee kranen gewerkt om de toren recht te zetten. Delvoye zelf werkte jarenlang met een team van acht mensen aan de toren.
Voor hem is het gewoon een mooie toren en niets meer. Toch hoopt hij dat de toren reacties zal uitlokken of dat er heuse stadslegendes ontstaan rond het bouwwerk.
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/delvoye_toren2.jpg
Le Bruxellois September 1st, 2010, 05:54 PM J'aime ce genre d'initiative, les expositions provisoires extérieures... Cela démontre une fois de plus que l'architecture est un art à part entière !
(Et heureusement que ce n'est que provisoire, parce que je la trouve assez laide cette tour gothique. :D )
Murano September 1st, 2010, 10:05 PM Binnen 25 jaar heeft Brussel z'n eigen Eiffeltoren? :cheers:
Bazar September 1st, 2010, 11:37 PM (Et heureusement que ce n'est que provisoire, parce que je la trouve assez laide cette tour gothique. :D )
Vraiment? Je trouve qu'elle a quelque chose. C'est vrai qu'elle n'est belle dans un sens conventionnel, mais elle a quelque chose je trouve... Une petite touche de Gotham City :)
Batavier September 2nd, 2010, 08:55 AM Heeft iemand toevallig al een foto gemaakt van Bozar met de nieuwe toren?
Is het tijdelijke toren of kan die blijven?
Le Bruxellois September 2nd, 2010, 03:01 PM Vraiment? Je trouve qu'elle a quelque chose. C'est vrai qu'elle n'est belle dans un sens conventionnel, mais elle a quelque chose je trouve... Une petite touche de Gotham City :)
Façon Tim Burton (le deuxième, surtout), alors. Je suis fan du réalisateur et de ses films. Mais comme tu le dis, elle n'est pas "conventionnellement" belle. Et elle n'est pas idéalement placée pour qu'on l'apprécie vraiment. ;)
N.V. September 3rd, 2010, 09:36 PM Mooi ding maar zelf had ik hem toch nog een ietsje groter verwacht. Het platform op de BOZAR was nog niet toegankelijk, vandaar een foto vanop straatniveau.
http://i3.photobucket.com/albums/y100/Nielsv/L1060102bis.jpg
Benonie September 3rd, 2010, 11:08 PM http://i3.photobucket.com/albums/y100/Nielsv/L1060102bis.jpg
Bedankt N.V. !
Zou inderdaad niet misstaan als permanente toren. De Bozar is aan de kant van de Koningstraat laag en weinig inspirerend, laat staan opvallend.
Eén van de opdrachten aan architect Horta was dat het Paleis voor Schoone Kunsten het uitzicht op de benedenstad vanuit het koninklijk paleis niet mocht verstoren. Vandaar.
En aangezien nogal wat tijdelijke kunstwerken een definitieve bestemming kregen (Atomium, Eiffeltoren...) zou dat hier ook best mogen.
vank September 4th, 2010, 01:53 AM Bedankt N.V. !
Zou inderdaad niet misstaan als permanente toren. De Bozar is aan de kant van de Koningstraat laag en weinig inspirerend, laat staan opvallend.
Eén van de opdrachten aan architect Horta was dat het Paleis voor Schoone Kunsten het uitzicht op de benedenstad vanuit het koninklijk paleis niet mocht verstoren. Vandaar.
En aangezien nogal wat tijdelijke kunstwerken een definitieve bestemming kregen (Atomium, Eiffeltoren...) zou dat hier ook best mogen.
Inderdaad, een 100m. hoge constructie zoals deze zou wel mogen. Maar dan zou de omgeving open moeten zijn zodat je er bij kan.
Ik denk niet dat deze locatie geschikt is?
Als we nu eens allemaal een mailtje zouden sturen om het te houden, zou het helpen?
Le Penseur September 4th, 2010, 11:56 AM Ik zie daar echt het nut niet van in vank. Ten eerste is de huidige "toren" veel te smal om er een echte toren van te maken, en moet dus nog bekeken worden hoe een bredere basis er zou uitzien, ten tweede weet ik niet wat het concept achter zo'n toren zou zijn (nabootsen van Parijs? Vreselijk idee), en ten derde moet ook de kunstenaar zijn fiat geven. Ik ben allang blij met Delvoye's betonmolen achter de KVS.
Le Bruxellois September 6th, 2010, 08:35 PM A propos du Musée Magritte :
Le Soir : (http://www.lesoir.be/culture/arts_plastiques/2010-09-06/l-assassin-menace-a-rejoint-le-musee-magritte-791692.php)
« L’assassin menacé » a rejoint le Musée Magritte
Rédaction en ligne
lundi 06 septembre 2010, 15:41
Alors que 580.000 personnes l’ont visité depuis son ouverture le 2 juin 2009 à Bruxelles, l’œuvre « L’assassin menacé », en provenance du MOMA (Museum of modern art) de New-York, a rejoint les cimaises du Musée Magritte.
Quelque 580.000 personnes ont visité le Musée Magritte depuis son ouverture le 2 juin 2009 dans le bâtiment des Musées royaux des Beaux-arts de Belgique. Depuis le 6 septembre, l’œuvre « L’assassin menacé », en provenance du MOMA (Museum of modern art) de New-York, a rejoint les cimaises du musée, a annoncé ce lundi Michel Draguet, directeur général des Musées royaux des beaux-arts de Belgique.
[...]
Bazar September 7th, 2010, 09:30 AM Excellente chose, et moi qui n'y suis toujours pas allé (sauf au shop ;) ).
Je devrais vraiment aller visiter ce musée!
In brusselnieuws, min of meer hetzelfde verhaal:
Topstuk Magritte keert terug
Brussel - Van 7 september tot 2 januari kan u in het Magritte Museum naar “De bedreigde moordenaar’ kijken. Een van de belangrijkste stukken in het werk van de Belgische kunstenaar wordt enkele maanden uitgeleend door het New Yorkse Museum of Modern Art (MoMA).
Het MoMA in New York geeft het schilderij in bruikleen als onderdeel van een exclusieve overeenkomst. Het werk vormt een diptiek met ‘De geheimzinnige speler’. Ze zullen samen tentoongesteld worden, voor het eerst in 83 jaar.
Magritte schilderde beide doeken in 1927, toen nog maar 29 jaar oud. Ze behoren tot zijn belangrijkste werken.
Sinds de opening vijftien maanden geleden, kreeg het Magritte Museum al meer dan 580.000 bezoekers over de vloer.
Le Bruxellois September 7th, 2010, 07:10 PM Je ne fais pas, moi non plus, partie des 580 000 personnes qui l'ont déjà visité. J'attends qu'il y ait moins de monde, donc finalement c'est une bonne nouvelle ! :D
Bazar September 7th, 2010, 08:21 PM Effectivement, sauf s'ils commencent à faire venir des oeuvres de l'étranger, ça ne désamplira jamais :nuts: et tant mieux finalement :)
Le Bruxellois September 7th, 2010, 10:04 PM C'est bien ce que je voulais dire : tant que je n'y suis pas encore allé, c'est qu'il y a du monde... C'est donc une bonne nouvelle que je n'y aille pas encore. ;)
Le Penseur September 22nd, 2010, 12:02 AM Moi, j'y suis allé aujourd'hui (enfin)! Et je peux vous dire que ça vaut la peine. C'est vraiment un musée de niveau international, que ce soit par rapport à la collection ou par rapport au lieu. Deux petites remarques quand même. L'éclairage est assez sombre et il n'est pas clairement indiqué que la visite se fait sur trois étages... :)
Ik heb er ook het museum voor oude en moderne kunst bijgenomen (wat wil je voor 3 euro in totaal), en het museum voor oude kunst is zeker de moeite waard maar ze mogen hun tapis-plein wel eens vervangen. Zo vuil. :ohno:
Bazar October 12th, 2010, 12:16 AM Brusselnieuws:
2 miljoen euro voor restauratie standbeelden park Kleine Zavel
Brussel-Stad - De standbeelden die het park van de Kleine Zavel flankeren zijn toe aan een opknapbeurt. Ook voor de sokkels en het hekwerk komt een restauratie niets te vroeg. De federale overheid investeert 2 miljoen euro via Beliris.
De graven Egmont en Hoorn staan er nog statig bij in het midden van hun park, omringd door 48 standbeelden die de ambachten en gilden van de stad Brussel uitbeelden. Maar ze krijgen het moeilijk met hun evenwicht op de scheve sokkels. Hoe zou u zelf zijn na 150 jaar?
De enige remedie is restaureren. En dat gebeurt vanaf 2011, met 2 miljoen euro van Beliris, het federale ondersteuningsfonds voor Brussel.
"Al het smeedwerk van het parkje hangt als Meccaono aan elkaar," zegt Dina De Bock, ingenieur bij Beliris. "Als een van de elementen beschadigd raakt, sleept het de rest van het systeem mee."
De tand des tijds vreet aan de stenen en het brons. Het hoogteverschil tussen de Wolstraat en de Regentschapsstraat zorgt voor stabiliteitsproblemen. De voorbijrijdende tram en de luchtvervuiling doen er nog een schepje bovenop.
"Het is een complex dossier met blauwe hardsteen, brons en siersmeedwerk," zegt De Block. "We zijn een aantal jaar bezig geweest met het vooronderzoek om de vergunningsaanvraag om te restaureren zo goed mogelijk te documenteren."
Onlangs waren cultuurminnaars nog van hun sokkel geblazen toen ze twee beelden minder telden dan gewoonlijk. Niet gestolen zo bleek, maar al meegenomen om de restauratie voor te bereiden. De vergunningen zijn komende maand in orde. Volgend jaar starten de werken. Minutieus, want pas over enkele jaren staat alles weer op zijn plaats.
Hopelijk halen ze de standbeelden niet met teveel tegelijkertijd van hun sokkel zodanig dat het geheel toch te genieten valt tijdens de onderhoudswerken...
Voor de rest lijkt het me een prima voorbeeld van waarvoor Beliris geld gebruikt kan worden. Meer van dat zou ik zeggen.
Bazar October 21st, 2010, 10:27 PM Brusselnieuws:
Opknapbeurt voor topmusea
Het Museum voor Moderne Kunst sluit voor een tijdje de deuren. Vanaf februari gaat het museum dicht voor renovatiewerken. Ook het Magrittemuseum gaat de hele maand januari dicht.
Tot november 2011 is het Museum voor Moderne Kunst (MMK) dicht. Op het programma staan renovatie- en herstelwerken.
"We gaan onder andere de verlichting, de vloeren, de branddetectie- en veiligheidssystemen onder handen nemen," zegt Karin Roedig van het MMK.
Het is voor het eerst sinds de opening in 1984 dat er zulke ingrijpende werken zullen plaatsvinden:
Ook het Magrittemuseum, dat nog maar een goed jaar open is, gaat de hele maand januari dicht. Hier worden verbeteringen aangebracht aan de verwarmingsinstallaties.
Bazar October 27th, 2010, 12:09 PM La Tribune de Bruxelles:
Détour par les tours d'Europe
L’exposition “L’invention de la tour européenne”, au BIP, prend de la hauteur pour mieux voir la place de ces géantes dans le paysage urbain. Edifiant !
Tours, gratte-ciel, buildings, immeubles élevés… Le vocabulaire qui sert à désigner des bâtiments s’élançant vers les cieux est des plus variés. Souvent décriées en tant que symbole de l’inhumanité urbaine, les tours sont à nouveau d’actualité. L’exposition “L’invention de la tour européenne”, qui se veut positive, a pour objectif de donner un autre son de cloche. En retraçant l’histoire de la tour en Europe, elle analyse et détaille ses qualités et spécificités urbaines, spatiales et techniques et invite le public à découvrir comment neuf métropoles abordent cette question dans l’actualité et l’avenir de leurs paysages. Quels sont les futurs projets européens ? Comment construit-on les tours aujourd’hui ? Seront-elles écologiques ? Comment s’inscriront-elles dans nos villes ? Tours de bureau, tours de logement ou programmes mixtes ? Autant de questions qui ont le mérite d’être posées et qui permettent d’éclairer les débats qui animent aussi bien Bruxelles, Copenhague, Francfort, Londres, Madrid, Milan, Paris, Rotterdam ou encore Vienne.
Des projets ambitieux
La crise économique n’empêche pas les projets de se multiplier, notamment à Bruxelles. Loin de faire l’unanimité, ceux-ci suscitent toujours autant de questions. La crainte de voir la ville défigurée est largement partagée par une population qui se souvient trop bien des échecs du passé. D’un autre côté, face à la croissance démographique des grandes villes européennes, la créativité des architectes semble sans limite. Alors que l’édification verticale a gagné ses lettres de noblesse aux Etats-Unis, ces derniers temps, ce sont l’Asie et les Emirats arabes unis qui raflent la palme de la démesure. Le Vieux Continent reste, quant à lui, bien plus modeste dans cette escalade, même si certaines villes possèdent quelques beaux spécimens. A Bruxelles, si la course à la hauteur n’est pas la motivation première, les projets ambitieux ne manquent pas. Les questions de l’espace public au pied des tours, des techniques de construction durable, de la vue, de l’ensoleillement et du vent sont au cœur du débat. Au XXIe siècle, il n’est pas permis de reproduire les échecs urbains des années 60 et 70 auxquels les immeubles de grande hauteur sont souvent assimilés. Les futures tours devront respecter et accompagner l’évolution des villes : elles seront durables, mixtes, intelligentes et accueillantes ou ne seront pas.
Au BIP, 2-4 rue Royale, 1000 Bruxelles, jusqu’au 19 décembre, tous les jours de 10h à 18h. Entrée gratuite.
hypepe October 28th, 2010, 08:14 AM Construire Bruxelles
Architecture et transformations urbaines en Europe
Samedi 09.10 > Dimanche 28.11.2010
Palais des Beaux-Arts
Pour nourrir sa politique architecturale et urbanistique, la Région de Bruxelles-Capitale propose une exposition prospective dans le cadre de la Présidence belge. L’exposition Construire Bruxelles interroge la pertinence d’une sélection de projets-phares européens, en regard des défis majeurs bruxellois: croissance démographique, mobilité, équipements publics, économies urbaines et nouvelles polarités.
Quelqu'un est-il allé voir l'expo? (gratuite).
J'y suis allé le jour de l'ouverture, et franchement c'est une belle réussite. J'y suis resté une bonne heure. La développement d'une ville y est expliqué sur base de 5 grands enjeux. Il y a une présentation du cas de Bruxelles et des exemples de ce qui s'est fait dans d'autres grandes ville européennes. Panneaux, photos, maquettes et vidéos comme supports. Vraiment très intéressant et vivement conseillé!
Bazar October 30th, 2010, 01:57 PM Brusselnieuws:
Conservatorium organiseert benefiet voor renovatie
Donderdagavond houdt het Koninklijk Conservatorium Brussel een benefietconcert. Zo wil het dringend geld inzamelen voor herstellingswerken aan het gebouw. Geschat wordt dat die zo'n 50 miljoen euro zullen kosten.
Het Koninklijk Conservatorium is dringend aan renovatie toe.
Het koninklijk conservatorium van Brussel organiseert opnieuw een galaconcert om geld in te zamelen voor broodnodige renovatiewerken. Het gebouw verkeert al jaren in een erbarmelijke staat en is dringend aan restauratie toe. Het wordt zowel door de Nederlandstalige als de Franstalige muziekopleiding gebruikt en is eigenlijk in handen van de federale overheid. Helaas zit het dossier daar muurvast.
'Als het regent, regent het binnen,' zegt Peter Swinnen, directeur van het Conservatorium van Brussel. Om geld in te zamelen voor de renovatie van het gebouw houdt het conservatorium donderdagavond voor de tweede keer een galaconcert.
Nederlandstalige en Franstalige studenten spelen donderdagavond samen tijdens het galaconcert. Een statement, want met z'n allen willen ze het antwoord op een vraag: wanneer krijgt het conservatorium die langverwachte restauratie ? De vleugel aan de kant van de Wolstraat is sinds kort niet meer toegankelijk wegens te onveilig. In een ander deel van het gebouw is enkele weken geleden het plafond van de orgelzaal naar beneden gekomen. En nog wat verderop, in de gang van de directie komt het pleisterwerk van de muren.
"We hebben beroep moeten doen op een extern bedrijf om vaqt te stellen wat nog veilig is en wat niet," zegt Peter Swinnen, departementshoofd van het onservatorium. "Zo konden we de verlichting in de grote zaal vervangen, op voorwaarde dat die niet te zwaar woog. Anders zou het plafond instorten."
De renovatie van het gebouw wordt geraamd op 50 miljoen euro. Dat geld moet komen van de federale overheid, maar daarvoor is een regering met beslissingsmacht nodig. In afwachting daarvan werken de directies van beide conservatoria, die zich gegroepeerd hebben in de vzw conservamus verder aan hun plannen.
"De vzw gaat onvermoeibaar door;" zegt Swinnen. "Op dit ogenblik is het dossier klaar om een Europese aanvraag te doen bij architectenbureaus. Voor de rest is het afwachten op de regeringsvorming."
Het tweede benefiet-galaconcert wil opnieuw geld inzamelen om aan plannen te werken. Vorig jaar bracht dat 100.000 euro op, dit jaar zal dat volgens de eerste ramingen een pak meer zijn. Voor de directie een bewijs dat het publiek meer begaan is met het conservatorium dan de overheid.
Het conservatorium bevindt zich inderdaad in een erbarmelijke staat. Lijkt me een mooi project voor Beliris eigenlijk. Ik herinner het me niet zo goed, maar dacht dat dat een complexe aanvraag was omwille van het feit dat het conservatorium door de beide gemeenschappen beheerd wordt (en niet door het gewest/de gemeenten)
Bazar November 4th, 2010, 07:13 PM Waar een (Magritte-)museum allemaal niet goed voor kan zijn!! ;)
http://www.brusselnieuws.be/video/eva-mendes-over-brussel
Benonie November 11th, 2010, 03:26 PM Nabij de Kunstberg en langs de Museumstraat worden en werden de gevels van het oude Paleis van Karel Van Lotharingen -nu deels Museum voor Schone en Moderne Kunsten en deels Koninklijke Bibliotheek- ook gerenoveerd.
Mocht ook wel eens, want de witte gevels zagen er de laatste jaren gewoon vuil uit. Het is een iets donkerder tint geworden. Het resultaat is best mooi.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel230.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel231.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel233.jpg
Ook leuk, enkele kunstwerken op het Koningsplein en nabij het MIM, zoals deze:
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel218.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel241.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel219.jpg
Ook onder de Bozar zitten blijkbaar nog resten van het Paleis op de Koudenberg. Net zoals onder het Koningsplein zullen ze blootgelegd en gerestaureerd worden. Ze zitten ergens in een lichtschacht nabij de ingang van de Koningstraat en zullen ook in de toekomst zichtbaar blijven voor het grote publiek:
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel182.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel184.jpg
BeNe November 12th, 2010, 09:00 AM Ook leuk, enkele kunstwerken op het Koningsplein en nabij het MIM, zoals deze:
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centrum/Brussel218.jpg
Mooi initiatief, zo wordt het een echte Kunstberg! Zijn die kunstwerken definitief of is het een tijdelijke plaatsing?
Filou November 12th, 2010, 09:56 AM Mooi initiatief, zo wordt het een echte Kunstberg! Zijn die kunstwerken definitief of is het een tijdelijke plaatsing?
Die bluub is geen kunstwerk. Hier een beetje meer uitleg:
bron (http://www.brussel.be/artdet.cfm/6259)
September 2010
Bluub geeft uitleg over architectuur aan kinderen
De inhuldiging van de Bluub vond plaats op de Vismet op woensdag 15 september 2010. De opvallende rode uitkijktoren geeft kinderen meer uitleg over architectuur en stedenbouw.
Bluub is het 'Children's Movable center for Arts and Architecture'. Het is een verplaatsbare module beheerd door enkele artiesten om kinderen workshops te geven in architectuur en stedenbouw. De module kan op strategische plekken geplaatst worden om het stadsbeeld onder de loep te nemen.
Workshops voor kinderen
De Bluub is dus eigenlijk een venster op de stad. Het interieur bestaat uit een ruimte speciaal aangepast aan de afmetingen van kinderen. De ruimte is ideaal voor het geven van workshops. De Bluub kan op die manier dienen als projectiezaal, muzieklaboratorium, duikboot in een utopische stad, schildersatelier, stadstelescoop,...
De naam Bluub is een samentrekking van:
•Hubble: de bekende ruimtetelescoop
•Blob: gebouw met een bolle organische vorm, zoals een waterdruppel
Even een fotootje gemaakt:
http://img703.imageshack.us/img703/2379/dsc02549.jpg
Benonie November 12th, 2010, 02:39 PM Bedankt voor de info Filou. Ik vroeg me al af waarvoor het deurtje dient.
Ik ging er van uit dat het aansloot bij de kunsterken op het Konings- en museumplein.
Maar het dient dus een nog beter doel. De lokatie is dan ook uitermate geschikt.
Bazar November 30th, 2010, 09:44 PM Brusselnieuws:
Vzw Kunstberg krijgt eigen stijl
De vzw Kunstberg wil de wijk rond het Koningsplein en de Coudenberg nieuw leven inblazen. De vereniging omvat de vele verschillende cultuurinstellingen van de Kunstberg. En die willen nu onder hetzelfde vaandel naar buiten treden.
Sinds de opening van het congrescentrum Square en het Magritte museum vorig jaar waait een nieuwe wind over de Kunstberg. De vzw die de verschillende culturele instellingen verenigt pakt nu uit met een eigen huisstijl. “We willen dat mensen die het Magritte museum bezoeken ook langs gaan bij bijvoorbeeld het MIM,” zegt Geneviève Planchard van vzw Kunstberg. “De mensen op de Kunstberg krijgen en houden.”
De buurt rond het Koningsplein en de Coudenberg is nog te vaak een transitzone. “We willen er een plek van maken waar mensen iets nieuws kunnen beleven,” zegt Kristien Vermoesen van Finn PR. “Op een paar vierkante meter zit hier de crème de la crème van de Brusselse cultuur samen.”
De Kunstberg moet een echte wijk worden met een eigen gezicht. Het project met boomstammen van afgelopen zomer is daar een goed voorbeeld van. Om de eenheid tussen de verschillende instellingen kracht bij te zetten is er naast het gezamenlijke logo nu ook een nieuwe website, en een handig bezoekersgidsje. Vzw Kunstberg denkt er ook aan om de verschillende instellingen aan te duiden met een gelijkaardige markering.
Goh, de mensen daar houden. Dat moet lukken, maar ze zullen er wellicht toch een beetje de boel moeten herorganiseren, ttz, sommige stoepen verbreden, de doorgang langs de achterkant van het Magritte-museum misschien wat gezelliger maken met terrasjes in de zomer...
N.V. December 1st, 2010, 05:21 PM Eindelijk iemand die de suffe federale musea wil hervormen. We hinken eindeloos achterop in vergelijking met het buitenland. Echter vrees ik een beetje voor de haalbaarheid in een land waar het nog steeds ontbreekt aan enige vorm van visie en durf. Laat ons hopen ...
Federale musea toe aan drastische hervorming?
Michel Draguet © Dimitri van Zeebroeck
"Zou het niet oneindig veel sterker zijn als er één enkel museum van de Vlaamse primitieven zou komen, die zowel de Bibliotheek van Bourgondië bevat als de wandtapijten, kaarten, schilderijen, sculpturen en retabels?" Michel Draguet, directeur van de Konininklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) schetst in Knack zijn groot hervormingsplan voor de federale musea.
Michel Draguet vindt het begrip "schone kunsten" achterhaald, hoewel de term internationaal gangbaar blijft voor musea die oude kunst – schilderijen en sculpturen – tonen. Ook de KMSK van België behoren daartoe. Een van de talloze afdelingen van de KMSK bestaat uit schilderijen van de Vlaamse primitieven. "Maar zou het niet oneindig veel sterker zijn als er één enkel museum van de Vlaamse primitieven zou komen, die zowel de Bibliotheek van Bourgondië bevat als de wandtapijten, kaarten, schilderijen, sculpturen en retabels?"
De kogel is door de kerk. Michel Draguet streeft een drastische vernieuwing na van de identiteit van onze federale musea. In de praktijk wil hij de staatscollecties hergroeperen (en dus ook verplaatsen).
Dat is een wervend concept met een internationale roeping. Alle nodige stukken voor zo’n nieuw museum zitten immers al verdeeld over de collecties van diverse federale musea: retabels, beeldhouwwerken en wandtapijten in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, handschriften en kaarten in de Koninklijke Bibliotheek, schilderijen in de KMSK. "Dit is nu typisch een project waarbij we moeten samenwerken op één plaats rond de staatscollectie", zegt Draguet.
Nieuw type museum
"De basis bestaat uit onze verzameling en ook de uitmuntendheid van de wetenschappers die werken binnen de federale instellingen. Voor de Vlaamse primitieven zijn er specialisten van miniaturen in de Koninklijke Bibliotheek, er zijn specialisten van tapijten en retabels in de KMKG, er is het Centrum voor Vlaamse primitieven in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), en wij hebben specialisten hier in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. Samen is dat een soort dreamteam."
Een andere hergroepering ziet Draguet mogelijk voor de negentiende eeuw. Zijn unieke art-nouveaucollecties maken het Jubelpark geknipt als toekomstig museum voor de negentiende eeuw. "Het idee is om Brussel met een nieuw type museum op de kaart te plaatsen", zegt hij. In het spoor van het succesvolle Magritte museum volgen straks dus de negentiende eeuw en de Vlaamse primitieven – als het aan Michel Draguet ligt.
Jan Braet (bron: knack.be)
Le Penseur December 1st, 2010, 09:44 PM De Kunstberg/Museumwijk krijgt er weer een nieuwe eetgelegenheid bij. Niemand minder dan David Martin van La Paix (de enige brasserie in België met een michelinster) opent er binnenkort Bozar Brasserie, naast Cinematek!
Bazar December 2nd, 2010, 12:35 AM Ah leuk! Is dat dan achter die hekken die er momenteel staan? Of komt dat hogerop?
Le Penseur December 2nd, 2010, 02:50 PM Ja, dat klopt, achter die hekken/houten platen. Net naast de ingang eigenlijk.
Bazar December 2nd, 2010, 02:53 PM Super! Bedankt voor de informatie!
Da's eigenlijk een uitstekende locatie. Zeker voor de mensen die een filmpje gaan bekijken of die uit de Bozar komen. Want de tavernes/eetgelegenheden zijn er toch redelijk dungezaaid. Wordt nog een succes denk ik :okay:
Largo13 December 2nd, 2010, 05:10 PM Marc Veyrat ouvre un fast-good à Bruxelles
Lundi, le Savoyard Marc Veyrat, l’un des plus grands chefs français, était à Bruxelles à l’occasion de la manifestation “Goûter Bruxelles”, qui mettait la capitale à l'heure du Slow Food. L'ancien double trois étoiles et 20/20 au GaulMillau, qui a abandonné la haute gastronomie pour des raisons de santé, a notamment expliqué dans une conférence le concept du “Cozna Vera”, le fast-food gourmet qu’il ouvrira dans le courant du mois de novembre au Musée des Beaux-Arts de Bruxelles.
http://coznavera.eu/coznavera.html
Nemo December 10th, 2010, 02:21 PM @N.V.
Inderdaad! :)
Prima plan van Draguet, een man met ambitie. Ik heb altijd het gevoel alsof Brussel in de jaren '70 is blijven steken wat de KMSK betreft. Ik heb nooit begrepen dat een land met zo'n rijke kunstgeschiedenis zo lang zo'n oud concept als dat van gescheiden collecties in stand houdt. Het zou geweldig zijn om alles te combineren. Ik bedoel maar - hoeveel toeristen gaan er enkel retabels bekijken als je zo weinig tijd hebt om in de stad door te brengen? Ik ben heel erg benieuwd of de plannen worden uitgevoerd.
Meurisse December 17th, 2010, 04:46 PM brusselnieuws.be
Museumnocturnes lokken recordaantal bezoekers
Brussel vrijdag 17 december 2010, 07u54
Sinds september kwam er opnieuw een recordaantal mensen opdagen voor de nocturnes in de Brusselse musea. Een kleine 23.000 mensen vonden de weg naar een van de nachtelijke openingen. Dat is bijna 5.000 meer dan vorig jaar. Het tiende seizoen werd zo een recordeditie.
Sinds de start van de nocturnes eind september tot gisteravond bleven elke week minstens vijf Brusselse musea uitzonderlijk laat open op donderdag. In totaal namen vijftig musea deel aan het initiatief. Het tiende seizoen werd gisterenavond afgesloten in het Museum voor Natuurwetenschappen.
Elke donderdag van het seizoen daagden tussen 500 en 2.000 bezoekers op. Uitschieters waren de gratis openingsnocturne, met meer dan 5.000 bezoekers in zes musea, en de nocturne van 4 november met 3.400 bezoekers in zes musea. Alleen al in Bozar kwamen er toen bijna 2.500 mensen over de vloer. Ook dat is een record.
In 2009 lokte de museumnocturnes zo'n 18.000 mensen. Dat was toen ook een record. De Brusselse Museumraad lanceerde de nocturnes in 2001, naar aanleiding van het toenmalige Belgische voorzitterschap van de Europese Unie.
© FM Brussel
Bazar December 23rd, 2010, 08:16 PM Brusselnieuws:
Magritte Museum maand dicht voor opfrisbeurt
Het Magritte Museum zal van 3 tot 31 januari gesloten zijn. Dat is het gevolg van een aantal noodzakelijke vernieuwingen aan het ventilatiesysteem. Door het grote succes van het museum zijn verschillende zalen ook aan een opfrisbeurt toe.
Het Magritte Museum zal van 3 tot 31 januari gesloten zijn. Dat is het gevolg van een aantal noodzakelijke vernieuwingen aan het ventilatiesysteem. Dat dé trekpleister van de museumbuurt dus ook tijdens de tweede week van de kerstvakantie z'n deuren sluit, is een noodzakelijk kwaad.
Het Magritte Museum zal onherroepelijk de deuren sluiten van 3 tot 31 januari. Om de werken van de surrealistische grootmeester goed te bewaren, moet een ventilatiesysteem voor de ideale omstandigheden zorgen. Maar het huidige systeem is verouderd.
"De technologie blijft evolueren en het Magritte Museum, toch het pronkstuk van onze musea, kan dus niet achterblijven," zegt Peter Vanhopplinus, facility manager van het museum. "De temperatuur en vochtigheid moeten op elk moment perfect zijn: 20°C en een luchtvochtigheid van 55 procent."
Door het succes van het museum zijn verschillende zalen ook aan een opfrisbeurt toe. De kleine mankementjes zullen ook worden weggewerkt. De schilderijen van Magritte worden tijdens de werkzaamheden netjes opgeborgen.
Het populaire museum zal dus ook tijdens de tweede week van de kerstvakantie gesloten zijn. Een wat ongelukkige timing misschien. "Maar de maand januari is traditioneel vrij kalm," zegt directeur Michel Draguet. "De meeste mensen gaan niet naar musea zo kort na de eindejaarsfeesten."
Het Magritte Museum opende de deuren in mei 2009.
Bazar January 25th, 2011, 11:10 PM La Capitale:
Bruxelles: bientôt la Museum Night Fever
La quatrième édition de la Museum Night Fever aura lieu dans pas moins de 19 musées bruxellois le samedi 26 février prochain. La Nuit des Musées bruxellois sera suivie par une soirée dansante au palais des Beaux-Arts.
Le but de la Museum Night Fever est, selon les organisateurs, de dire “ non ” aux stéréotypes qui voudraient que les musées soient des endroits poussiéreux et sans attrait pour les jeunes.
Concrètement, les musées ouvriront leurs portes à partir de 19 heures jusqu’à 1 heures du matin et proposeront un programme varié concocté par des jeunes pour les jeunes. Outre les visites guidées des collections, les noctambules pourront assister à des concerts, des performances, des défilés de mode, voir des installations ou encore participer à des jeux interactifs, détaillent les organisateurs.
En 2011, 19 musées bruxellois participeront à l’événement parmi lesquels cinq nouveaux venus, à savoir: le Musée art&marges, le BIP-Bruxelles, Info Place, le Muséum des Sciences naturelles, le Musée Wiertz ainsi que le Wiels.
Enfin, à partir de minuit, les fêtards pourront se rendre à Bozar où aura lieu la Red Bull elektropedia afterparty.
En 2010, la Museum Night Fever a attiré près de 12.000 visiteurs dont la majorité avaient entre 18 et 35 ans.
Le programme complet peut être consulté ou téléchargé sur www.museumnightfever.be
Ce n'est pas uniquement dans le quartier des musées, mais bon, ça colle bien à ce thread il me semble :)
Bazar January 29th, 2011, 10:47 AM Smet voert de druk een beetje op rond de renovatie van het conservatorium. Terecht, het wordt dringend...
brusselnieuws:
Smet dreigt met onteigening conservatoriumgebouw
Brussel-Stad
vrijdag 28 januari 2011, 17u07
De renovatie van het Koninklijk Conservatorium van Brussel sleept al jaren aan. Het dossier is nochtans rond, maar bij gebrek aan een federale regering blijft de start van de werken uit. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) verwacht een initiatief van de federale regering, zo niet denkt hij eraan om het gebouw zelf in bezit te nemen.
Er moet dringend schot komen in de renovatie van het koninklijk conservatorium aan de Zavel. Anders onteigen ik het gebouw. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Smet (SP.A) gezegd. Dat de renovatie niet opschiet, heeft -jawel- te maken met de politieke stilstand in ons land.
Een grondige renovatie is al jaren broodnodig, maar die blijft uit door een typisch Belgische patstelling. Het gebouw is eigendom van de federale regering, met name van de Regie der Gebouwen. Maar omdat de twee gemeenschappen er gebruik van maken weigert de Regie het gebouw te renoveren.
Er is nochtans een uitweg. “Er is een platform opgericht om de verschillende betrokkenen samen te brengen,” zegt Peter Swinnen, departementshoofd van het conservatorium. “Die hebben samen met een aantal juristen een voorstel uitgewerkt om een naamloze vennootschap van publiek recht op te richten. Die zou de patstelling kunnen oplossen.”
Maar bij gebrek aan een federale regering geraakt het initiatief niet van de grond. Het lastenboek voor de renovatie is nochtans klaar en ook Beliris, de federale geldpot voor Brussel, heeft een budget klaar voor de renovatie.
Minister Smet verwacht een initiatief van de regering van lopende zaken. “Ik ga een brief schrijven aan premier Yves Leterme (CD&V) om hem te vragen dit te behandelen als een lopende zaak,” zegt Smet. “Er is een politieke consensus over alle partijen heen om dit gebouw te renoveren, maar het dossier ligt ondertussen alweer maanden stil.”
Minister Smet denkt er ook aan om de federale regering te onteigenen. “Als er op een redelijke termijn geen schot in de zaak komt, dan vind ik dat de Vlaamse gemeenschap dit gebouw in eigendom moet nemen en dit gebouw via een publiek-private samenwerking te renoveren.”
De Klauw January 29th, 2011, 01:50 PM Grappig. Kan de Vlaamse regering zomaar eigendommen van de federale regering onteigenen? En vice versa?
Bazar January 29th, 2011, 07:59 PM Kan de Vlaamse regering zomaar eigendommen van de federale regering onteigenen? En vice versa?
Dat viel me ook op bij het lezen van het artikel. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet, tenzij wellicht indien er eerst naar de rechtbank gestapt wordt zeker? Is there a lawyer in the room?? :)
Bazar January 31st, 2011, 05:29 PM Spannende tijden voor het museum voor Moderne Kunst. Nu moet ik eerlijk toegeven dat het een renovatie best kan gebruiken. Sommige zalen oogden wel wat stoffig.
Gelukkig gaat het Magritte museum ondertussen weer open :)
brusselnieuws:
Magrittemuseum weer open, Museum voor Moderne Kunst gaat dicht
Vanaf dinsdag gaan de deuren van het Magrittemuseum opnieuw open voor het publiek. In stilte gaat tegelijkertijd het Museum van Moderne Kunst ernaast dicht, tot 2012. De ondergrondse zalen krijgen een renovatiebeurt. Een groot deel van de collectie verdwijnt in de reserve.
Brussel zal het jaar lang moeten stellen zonder Museum voor Moderne Kunst. Tot 2012 krijgen de ondergrondse zalen een renovatiebeurt. Een groot deel van de collectie verdwijnt in de reserve.
"Er zijn mensen die speciaal voor bepaalde kunstwerken naar het museum komen," zegt conservator Frederic Leen. "Alle kunstwerken aan andere musea uitlenen is geen optie. Iedere beweging zet een kunstwerk onder druk."
Karel Appel, Francis Bacon, Dali of Delvaux. De collectie van het Museum voor Moderne Kunst heeft wereldfaam, al is dat de komende maanden wel alleen op papier. Het museum zit zo krap dat tentoonstellingszalen als stockage moeten dienen. "We hebben zo'n duizend vierkante meter nodig," zegt Leen. "En die plaats is nu niet beschikbaar."
Voor de collectie van 20ste eeuwse werken is de toekomst ook na 2012 nog onzeker. Om ze terug onder de ogen van het publiek te brengen is eigenlijk een nieuw gebouw nodig. "Of gewoon geld om het te kunnen renoveren," zegt Leen. "Maar we kennen de toestand van de staatsfinanciën, dus ik heb wat angst voor de toekomst."
N.V. February 8th, 2011, 10:15 PM De wilde plannen van Dhr. Draguet kennen geen grenzen. Nu het geld nog bijeen zien te rapen ...
Art nouveau centraal in nieuw Brussels museum
In februari 2012 opent de afdeling moderne kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel (KMSKB) opnieuw de deuren. Tegelijk zal het Fin-de-sièclemuseum op dat moment ingewijd worden.
“‘Brussel, hoofdstad van de art nouveau’ geldt niet alleen voor de architectuur. De benaming slaat in de eerste plaats op de dynamiek van een maatschappij die op alle gebieden van de kunst tot uitdrukking kwam: literatuur, schilderkunst, opera, muziek, architectuur, fotografie en poëzie”, benadrukt de directeur Michel Draguet. “Een bewijs van de Europese en zelfs wereldwijde faam vormt het oeuvre van Maeterlinck, die in 1911 de Nobelprijs ontving”.
Om deze diversiteit in beeld te kunnen brengen gingen de KMSKB een partnerschap aan met de Koninklijke Bibliotheek en de Koninklijke Muntschouwburg. Ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest draagt zijn steentje bij door de collectie Gillion Crowet, een van de hoogtepunten van het nieuwe parcours, in depot te geven.
“Ons toekomstige museum ontleent zijn legitimiteit aan de 31 salons, zoals die van Les XX en La Libre Esthétique, die in Brussel de belangrijkste elementen van de Europese creativiteit bijeenbrachten. De kunstkringen die vanaf 1868 – met de oprichting van de Société libre des Beaux-Arts – het debat over het modernisme in België lanceerden, zullen het centrale thema en het uitgangspunt vormen”, stelt Draguet.
Herstructurering
Met deze plannen breekt een nieuwe fase aan in de herstructurering van de diverse entiteiten die samen de KMSKB vormen. Oorspronkelijk werd het Museum voor Moderne Kunst in 1984 opgericht. Sinds 2006 worden op de zes verdiepingen tijdelijke ensembles en collecties van 19e en 20ste-eeuwse kunst tentoongesteld. De opening van het Magrittemuseum vormde de tot nu toe laatste fase in de herstructurering.
Keerzijde van de medaille is dat de kunstcollecties van de 20e en 21ste eeuw door een tekort aan exporuimte een tijdlang niet te zien zullen zijn. Bovendien is nog niet geweten hoe lang precies. In dat kader herinnert Draguet aan zijn plannen om de collecties moderne en hedendaagse kunst onder te brengen in de voormalige winkelruimten Vanderborght, het huidige Dexia Art Center in hartje Brussel.
“Deze oplossing wint stilaan veld. Al opent zich nog een ander perspectief, namelijk de creatie van een hedendaagse architecturale landmark ter verrijking van de Europese hoofdstad”, besluit Draguet.
Elien Haentjens (bron: knack.be)
Le Penseur February 8th, 2011, 10:55 PM Ik moet lachen om die laatste paragraaf. :)
Bazar February 9th, 2011, 09:28 AM Ja, dat is de zoveelste oproep voor een Europese landmark, maar kom, hoe meer druk ervoor hoe beter :)
Bazar February 10th, 2011, 03:43 PM Nu ook in brusselnieuws:
Moderne kunst ruimt baan voor fin-de-sièclemuseum
Meubelen van Horta bewonderen? In februari 2012 komt er een museum over het fin-de-siècle in de zes ondergrondse verdiepingen die tot voor kort het Museum voor Moderne Kunst huisvestten. Dat laatste verdwijnt voorlopig.
Het ondergrondse deel van de Koninklijke Musea wordt nu gerenoveerd
De Koninklijke Musea hebben een rijke collectie over de periode 1880-1910. Logisch dus dat die aan het publiek getoond zal worden. In het nieuwe fin-de-siècle-museum zullen voorbeelden uit allerlei kunstdisciplines tentoongesteld worden. Michel Draguet, directeur van de KMSKB, doet het initiatief uit de doeken in het editoriaal van het museumbulletin. Als locatie zijn de zes ondergrondse verdiepingen van de Koninklijke Musea uitgekozen. Die worden op dit moment opgeknapt.
Horta en Gallé
Voor het nieuwe museum zijn volgens Draguet verschillende redenen. Niet alleen vonden in de gebouwen van de KMSK salons van kunstkringen als Les XX en La Libre Esthétique plaats. De al uitgebreide collectie van het museum zelf werd in 2006 de art-nouveaucollectie Gillon-Crowet aan het depot toegevoegd. Het Brussels Gewest aanvaardde die in ruil voor 25 miljoen erfenisrechten van het echtpaar. De collectie is een staalkaart van het symbolisme en de art nouveau, met onder andere meubelen van Horta en glaswerk van Emille Gallé.
Draguet ziet in het nieuwe museum een troef voor museum en stad. Hij hoopt op een versterking van het ‘Magritte-effect’. Dat museum - ook al aan het Koningsplein - trok vorig jaar meer dan een half miljoen bezoekers.
fin de moderne kunst
Door al die aandacht voor het fin-de-siècle moet het Museum voor Moderne Kunst de deuren sluiten, spijtig voor een collectie die net nog uitgebreid werd. Voorlopig wil Draguet de collectie laten rondreizen, maar op termijn heeft hij ambitieuzere plannen. Een eerste mogelijkheid is om het museum voor Moderne Kunst te verplaatsen naar de voormalige Dexia Art Gallery in de Schildknaapsstraat. Tegelijk droomt Draguet van een nieuw museum, dat een architecturaal hoogstandje voor de hoofdstad moet worden.
Voorlopig is er echter nog geen beslissing genomen over de moderne kunstcollectie. De Koninklijke Musea zijn een federale instelling, dus is het ook daar wachten op een nieuwe regering.
Bazar April 5th, 2011, 10:58 PM Vervolg van de soap, brusselnieuws:
Stad wil duidelijkheid over Museum Moderne Kunst
De Stad Brussel vraag aan de federale regering van lopende zaken om een datum vast te leggen waarop het Museum voor Moderne Kunst opnieuw zal open gaan. Het stadsbestuur vraagt ook om de permanente tentoonstelling van de moderne kunst te verzekeren in Brussel.
Op de Brusselse gemeenteraad is maandagavond een motie gestemd omdat er nog veel onduidelijkheid is over de toekomst van het museum. Sinds enkele maanden is de afdeling Moderne Kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten gesloten voor renovatie.
De directeur van het museum kondigde aan dat hij het museum wil heropenen als een Fin de Sièclemuseum omdat er te weinig plaats is om alle periodes op een goede manier aan bod te laten komen. Maar de Stad Brussel wil vermijden dat de kunstwerken van de 20ste en 21ste eeuw in de museumreserves blijven
bxlart April 13th, 2011, 01:59 PM http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215883_124381634303273_124381484303288_176798_2407532_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217422_124381747636595_124381484303288_176799_4052501_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/208116_124515157623254_124381484303288_177630_5566343_n.jpg
What do you guys think about this?
http://www.facebook.com/MOMAbrussels
Komt die omstreden collectie terecht in de beurs? in het justitiepaleis? in Arne Quinzes belair, in de portzamparczs wetstraat? of nog helemaal ergens anders? opties te over.
check out:
http://www.facebook.com/MOMAbrussels
Bazar May 26th, 2011, 01:17 PM ^^Persoonlijk ben ik geen voorstander van de Beurs hiervoor, noch van het Justitiepaleis. Die gebouwen zouden eventueel wel passen voor een museum, maar niet voor moderne kunst vind ik.
Eigenlijk zou een nieuw gebouw in de Wetstraat, op T&T of in Belair wel mooi zijn. Omdat dat nog redelijk centraal gelegen en zou zorgen voor een uitbreiding/verdichting van het 'toeristisch' interessantste deel van Brussel (aaneengeschakeld dan).
Maar misschien is het beste nog een uitbreiding van Wiels. Dan heeft men een grotere, kritische massa om volk naar daar te krijgen + er zijn nog een aantal leegstaande industriële gebouwen langs Wiels (tegen de spoorwegen aan gelegen) die perfect een museum zouden kunnen ontvangen.
Brusselnieuws:
Aantal bezoekers Magrittemuseum halveert
Het aantal bezoekers van het Magrittemuseum daalt. Terwijl er in de eerste zeven maanden na de opening dagelijks bijna 2.100 mensen over de vloer kwamen, zijn er dat er nu nog amper 1.000. Toch verwacht het museum dat dit cijfer weer gaat stijgen.
Magrittemuseum
Het Magrittemuseum opende onder internationale belangstelling zijn deuren op 2 juni 2009. In de eerste zeven maanden bezochten 375.000 bezoekers het museum aan de Kunstberg gewijd aan de grote Belgische surrealist. Dat is zo’n 2.400 bezoekers per dag.
In 2010 kwamen er 425.000 bezoekers over de vloer of ruim 1.400 per dag. Het museum maakte nu de berekening voor het eerste trimester van 2011. Het museum was weliswaar in januari gesloten voor verbouwingswerken. In februari en maart vonden 100.000 liefhebbers hun weg naar het museum, zo’n 1.000 per dag.
Geen zorgen
“We maken ons geen zorgen,” zegt woordvoerster Karin Roedig van het Magrittemuseum aan brusselnieuws.be. “De publiekstoeloop in het begin had natuurlijk alles te maken met de grote promotiecampagne en dito aandacht van de pers. In de zomermaanden verwachten we opnieuw veel meer bezoekers. Ook de aandacht rond twee jaar Magrittemuseum zal weer meer bezoekers lokken,” aldus Roedig."Ons streefdoel blijft 500.000 bezoekers per jaar, of 1.600 per dag."
In totaal kreeg het museum al 900.000 mensen over de vloer. De directie verwacht dat tegen de tweede verjaardag op 2 juni zal oplopen tot 920.000.
Ik vind de titel nogal dramatisch geformuleerd. 1000 bezoekers per dag, dat zijn er op een jaar toch ook een heel pak. En dat je er niet zoveel kan blijven hebben als bij de opening lijkt me nogal logisch.
Soit, een de schone kunsten vernieuwd heropenen zal dat ook een effect hebben op het Magritte museum.
Bazar July 30th, 2011, 05:37 PM ^^Kijk eens aan... De cijfers zouden door het slechte weer, weer eens heel anders kunnen uitdraaien ;) (al hebben ze het in dit artikel niet over het Magritte-museum)
Brusselnieuws:
Stormloop op Brusselse musea
Het slechte zomerweer is niet leuk voor de horeca en voor sportbeoefenaars, maar is dan weer mooi meegenomen voor de musea. Zo noteert het Koninklijk Museum voor Natuurwetenschappen een stijging van 40 procent tegenover vorig jaar. Bozar heeft het zelfs over een verdubbeling van het aantal bezoekers.
Bij het regenweer van juli is het niet verwonderlijk dat Brusselaars en toeristen hun toevlucht zoeken tot binnenactiviteiten. Het Museum voor Natuurwetenschappen – met de dino’s altijd goed voor een familie-uitstap – kende in juli een stijging van 40 procent van het aantal bezoekers in vergelijking met vorig jaar, weet woordvoerster Yannick Siebens. Het museum kreeg deze maand om en bij de 25.000 bezoekers over de vloer. Onder hen veel gezinnen met kinderen en vele Belgische toeristen. Onder de buitenlandse toeristen staan de Spanjaarden en Fransen op kop.
Jeff Wall
Bij Bozar is de stijging nog groter. “Onze zomertentoonstellingen lokken twee keer zoveel volk dan vorig jaar,” verheugt Adinda Van Geystelen, vice-artistiek directeur, zich.
Dat heeft enerzijds met het slechte weer te maken, maar anderzijds ook met de tentoonstellingen zelf: vooral de tentoonstelling van en rond kunstenaar Jeff Wall doet het goed, met op anderhalf maand tijd ongeveer 26.000 bezoekers.
Bazar September 8th, 2011, 08:12 PM Brusselnieuws:
Een miljoen bezoekers voor Magrittemuseum
Met Magrittemuseum heeft zijn miljoenste bezoeker over de vloer gehad. Om 14.54 uur precies wandelde de Japanse Kim Yoomi, een studente Theaterwetenschappen uit Kyoto, het museum binnen.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/magrittemiljoen.jpg
Kim Yoomi (l) en haar vrienden (© KMSK)
Het museum is twee jaar open en wil in de toekomst 500.000 bezoekers per jaar aantrekken. De helft van de bezoekers komt uit het buitenland, hoofdzakelijk uit Europa.
Het drukst bezochte museum van België vermoed ik?
VinceB September 11th, 2011, 10:51 AM Een prachtige show als gisteren op het Koningsplein heb ik nog maar zelden gezien.
Bazar September 12th, 2011, 08:40 PM Welke show was dat dan? ik heb er precies niets van gehoord...
Filou September 12th, 2011, 10:07 PM Was dat de balloonparade niet?
WC4pPWOjdxE
VinceB September 13th, 2011, 08:25 PM Een licht- muziek- en vuurwerkshow ter gelegenheid van het weekend van het stripfestival.
http://img823.imageshack.us/img823/3650/29019722083467216511036.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/9703/29127122083538418291036.jpg
http://img840.imageshack.us/img840/3646/32339922083520017831036.jpg
http://img545.imageshack.us/img545/8597/32628922083483616921036.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/2681/32668722083562418891036.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/348/33241922083553218661036.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/2992/34117122083546018481036.jpg
Voordien was er nog een tekensessie van Morris en om te eindigen een kort super prachtig vuurwerk op de kunstberg, helaas geen foto's van.
Filou September 13th, 2011, 09:32 PM 't is altijd feest in Brussel! :banana:
Le Penseur September 13th, 2011, 09:38 PM Jammer dat er zo weinig reclame rond gemaakt is, zag er inderdaad goed uit!
taboe September 13th, 2011, 09:55 PM Het drukst bezochte museum van België vermoed ik?
Even tussendoor: Heeft iemand hier misschien cijfers van? Zal een spannende strijd worden tussen Magrittemuseum, MAS (voorlopig 3500 bezoekers per dag, maar dat zal wel niet blijven duren...) en de Bozar, denk ik.
VinceB September 13th, 2011, 10:17 PM Jammer dat er zo weinig reclame rond gemaakt is, zag er inderdaad goed uit!
Inderdaad, ben er eigenlijk heel toevallig op uit gekomen omdat er in het Villo station van de kunstberg nog vrije plaatsen waren. Maar het Koningsplein stond toch vrij vol hoor.
Filou September 13th, 2011, 10:40 PM ^^Het is altijd hetzelfde probleem dat de Vlaamse pers heel erg weinig tot zelfs helemaal niet bericht over feesten en happenings in Brussel.
Over negatieve zaken schrijven ze daarentegen wèl heel graag.
Bazar November 3rd, 2011, 09:30 PM Brusselnieuws:
Koningin Elisabethwedstrijd weg uit conservatorium
Door de belabberde toestand van Koninklijk Muziekconservatorium moet de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België uitwijken naar een andere zaal. Zo niet worden de selectieronden en halve finales in mei 2012 niet langer op radio en tv uitgezonden. Het eclectische meesterwerk van architect Jean-Pierre Cluysenaar verkeert in verval.
Het Koninklijk Conservatorium van Brussel kan niet langer de Koningin Elisabethwedstrijd herbergen.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/fotoarchief/conservatorium002.jpg
Het Koninklijk Conservatorium van Brussel kan niet langer de Koningin Elisabethwedstrijd herbergen.
Het Conservatorium is niet langer veilig. Daarom kunnen de selectieronden en de halve-finales, die daar al meer dan 50 jaar plaatsvinden, niet langer plaatsvinden. Voortaan gebeuren die in het Flageygebouw.
De vzw Conservamus, die als missie heeft het Conservatorium te redden, slaakte drie jaar geleden al een noodkreet over de situatie van het gebouw. De exploitatie van het Conservatorium komt daardoor in het gedrang.
Niet alleen de wedstrijd doet een beroep op het gebouw, ook het Paleis voor Schone Kunsten organiseert er jaarlijks een 40-tal recitals en kamermuziekconcerten. De Frans- en Nederlandstalige muziekconservatoria zien bovendien jaar na jaar de ruimte krimpen waarin ze hun duizend studenten zo goed en zo kwaad mogelijk trachten op te leiden. De helft van hen komt uit het buitenland. Sinds 1876 is het aantal leerlingen verdubbeld, terwijl de beschikbare ruimte gehalveerd is.
Masterplan
“Die situatie is niet langer houdbaar, en ondanks de precaire budgettaire omstandigheden moet de redding van het Conservatorium een prioriteit worden,” luidt het op de website van Bozar. De haalbaarheidsstudie als basis voor het Masterplan voor de renovatie en de uitbating van de toekomstige internationale muziekcampus is klaar. Bozar roept de volgende regering op om de renovatie van het gebouw als een prioriteit te beschouwen.
De Koninklijke Conservatoria en de vzw Conservamus organiseren op woensdag 9 november om 20 uur een 3de Galaconcert, waarvan de opbrengst gaat naar de instandhouding van het gebouw in de Regentschapstraat. Die avond wordt de haalbaarheidsstudie voorgesteld aan het publiek. Voorts heeft ook de première plaats van een documentaire over de huidige situatie en de toekomstplannen voor het Conservatorium. Daarna volgt een concert (muziek van Berio, Stravinsky, ...) door de studenten van de Brusselse Conservatoria.
Tickets voor het concert op 9 november zijn te koop via tel. 02-507.82.00
:bash: Ik hoop dat dit zorgt voor een elektroschok en dat er eindelijk iets gebeurt met dit mooie gebouw!
Meurisse January 4th, 2012, 07:14 PM brusselnieuws.be
Bezoekers spuwen gal over MIM
Brussel-Stad woensdag 4 januari 2012, 08u11 Jean-Marie Binst © Brussel Deze Week
‘Koptelefoons en aansluitingspunten werken niet.’ – ‘Weinig opnames zijn beluisterbaar.’ – ‘Le son est médiocre.’ – ‘Quelle déception!’ – ‘Some things here need fixin’.' De bezoekerscommentaren in het MIM-gastenboek zijn er in 2011 niet bepaald op vooruitgegaan. Het in 2000 nog zo ‘moderne’ museum teert op vergane successen. ‘I will not come back.’
A ls je dat als museummanager leest in je bezoekersboeken (samen met bijvoorbeeld ‘I am a musician! Shame! Shame! Shame!’), dan moet je (re)ageren. Zeker als dit type negatieve commentaren een veelvoud is van reacties als ‘Chouette musée’, die overigens doorgaans alleen uit kinderhandschriften te ontcijferen zijn.
Maar het Muziekinstrumentenmuseum of MIM, een afdeling van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, steekt al jaren de kop in het zand. Meer nog: elke grote investering of modernisering blijft uit sinds de opening in juni 2000. “Het Jubelparkmuseum is er nog slechter aan toe dan het MIM,” was de reactie van de laatste vastbenoemde hoofdconservator, Anne Cahen-Delhaye.
Het MIM is plots weer beland bij technologische installaties van veertig jaar terug. Huidig hoofdconservator ad interim Michel Draguet investeert de inkomsten van de bezoekers (135.000 per jaar) niet in het MIM. De winsten zouden de gapende put van het Jubelparkmuseum moeten helpen dichten, is de kritiek.
Wat hoor je (niet)?
Begin deze eeuw opende het MIM met een concept van draadloze audiophones met infraroodontvanger. Daarmee kreeg de bezoeker in de buurt van een instrument plotsklaps de bijbehorende muziek te horen. Fascinerend.
Na bijna tien jaar was deze dure apparatuur van Sennheiser verouderd en stuk geraakt. De bijna achthonderd koptelefoons, met ingebouwd antidiefstalalarm, werden nooit vervangen. Hetzelfde type apparatuur is niet meer in de handel, en het systeem is ‘te duur’ bevonden. Op een bepaald moment klaagden de bezoekers over het tekort aan audiophones. Nochtans had het MIM in 2009 de Publieksprijs van de MuseumPrijs gekregen – op zich geen tevredenheidsgarantie, want zoiets kan steunen op vroegere ervaringen met het MIM. “Dit is geen museum over mode, maar over muziek maken,” pende een gefrustreerde bezoeker in hoofdletters neer.
Om ‘voorlopig’ tegemoet te komen aan de verwachtingen worden nu bij het onthaal eenvoudige koptelefoons (gratis) meegegeven. Die moet je inpluggen bij een console naast de instrumentenvitrines. Je kunt dit met vier tegelijk doen. Om zoveel mogelijk instrumenten te horen worden verschillende muziekfragmenten na elkaar weergegeven. En daar gaat het al meteen mis. Je staat voor een kast met bijvoorbeeld een hakkebord en een draailier. Je steekt de plug van je koptelefoon in het aansluitingspunt. En hoort een instrument. Welk, dat blijft een raadsel.
Bij een gang vol accordeons en een kast met elf fluiten (kanaalfluit, fijfer, hoornfluit, eenhandsfluit...) denk je dat het systeem uitgedokterd is als een quiz, of om je als ‘domoor en muziekanalfabeet’ te ontmoedigen. Tenzij je, tussen het gekraak van de slechte koptelefoon door, de guslista, kamanch en andere tamboeren uit de Kaukasus zó herkent.
In het schemerdonker zoeken naar de labels bij de instrumenten – waarvoor je vaak eerst de plug uit de muziekaansluitingspunt moet halen – is ook geen sinecure.
‘Weinig geluid!’, ‘Slechte kwaliteit!’, ‘Son médiocre’ en ‘Lumières non éclairantes’ schrijven de bezoekers achteraf neer. Af en toe werkt het systeem ook niet, of ‘met een driftig hamerende specht op de achtergrond’. Of hou je van oorverdovend krakende harpen? In arren moede durf je het rotding al gauw niet meer te gebruiken. ‘Grosse frustration!’ staat er dan te lezen.
Elke ochtend moeten twee suppoosten alle luisterposten van nieuwe batterijen voorzien (om ze te laten opladen of de gestolen exemplaren te vervangen): praktisch is anders. Bovendien zijn er op drukke dagen te weinig koptelefoons voorhanden, mogelijk omdat ze makkelijk te stelen zijn. Wie van het dakrestaurant komt, wandelt zonder toegangsbewijs de museumzalen binnen, want het restaurant raak je binnen zonder te betalen.
Uiteraard treft niet alleen het museum schuld. Dat begrepen we van een alerte passant die neerschreef: ‘Het enige minpunt komt door de bezoekers zelf: ze beschadigen de luisterposten.’ Al zullen slechte ervaringen van buitenlanders nooit nieuwkomers sturen. ‘Bad service: I will not come back’: zoiets doet pijn.
Dan moet dat al 2 jaar geleden zijn dat ik daar ben geweest. 't was toen nog met draadloze koptelefoons en ik vond het een leuk museum! Heb er toch een aantal uren in rondgelopen.
Nu is men daar blijkbaar aan 't knoeien geslagen...
EvanG January 4th, 2012, 07:20 PM Mja, ik ben daar zelf ook 2 of 3 jaar geleden voor het laatst geweest en toen had ik daar absoluut geen klachten over. Schitterend gebouw, mooi ingericht, ruime collectie en alles werkte zoals het moest.
ced_flanders January 5th, 2012, 12:25 PM Het is een prachtig gebouw, maar die koptelefoons gaven me ook al problemen toen ik het 2 jaar geleden bezocht. (storing, haperend geluid en volslagen onduidelijk welk instrument nu precies aan het spelen was)
Thermo January 6th, 2012, 05:46 PM Haal dat museum daar weg en doe iets anders (leuks) met het gebouw. Dat MIM heeft me nooit aangesproken. Ik ga niet betalen om naar muziekinstrumenten te kijken. Boeiend! Iets banaler kan ik me nauwelijks voorstellen.
VinceB January 6th, 2012, 05:51 PM Haal dat museum daar weg en doe iets anders (leuks) met het gebouw. Dat MIM heeft me nooit aangesproken. Ik ga niet betalen om naar muziekinstrumenten te kijken. Boeiend! Iets banaler kan ik me nauwelijks voorstellen.
Anderen zullen dan weer het Magritte-, stripverhalen-, spoorwegen-, natuurwetenschappen-, moderne kunsten-, ... museum banaal vinden.
Bazar January 6th, 2012, 06:02 PM Haal dat museum daar weg en doe iets anders (leuks) met het gebouw. Dat MIM heeft me nooit aangesproken. Ik ga niet betalen om naar muziekinstrumenten te kijken. Boeiend! Iets banaler kan ik me nauwelijks voorstellen.
:ohno: Wat een flauw argument. Zo kan je elk museum in de wereld afschaffen...
Anderen zullen dan weer het Magritte-, stripverhalen-, spoorwegen-, natuurwetenschappen-, moderne kunsten-, ... museum banaal vinden.
Inderdaad, het museum kan wellicht wat opfrissing gebruiken (al ben ik er al een tijdje niet meer geweest en kan ik me hier dus niet echt over uitspreken), maar het thema is zeker niet slecht op zich. De klachten die in het artikel hierboven vermeld staan gaan trouwens niet over het onderwerp, maar wel over de uitrusting (vnl. de koptelefoontjes), dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem eerlijk gezegd.
En dit museum heeft nog steeds bezoekersaantallen waar menig museum op jaloers kan zijn.
Benonie January 6th, 2012, 08:18 PM Haal dat museum daar weg en doe iets anders (leuks) met het gebouw. Dat MIM heeft me nooit aangesproken. Ik ga niet betalen om naar muziekinstrumenten te kijken. Boeiend! Iets banaler kan ik me nauwelijks voorstellen.
Groot gelijk Thermo! Vanaf nu mogen alleen de musea voortbestaan die jij interessant genoeg vindt. Al de rest: we ermee! :lol:
Bazar February 2nd, 2012, 04:52 PM Brusselnieuws:
Magnette: 'Zo snel mogelijk oplossing voor Museum Moderne Kunst'
Brussel-Stad
Leden van de actiegroep "Museumzondermuseum" hebben woensdagmiddag de eerste verjaardag van de sluiting van het Museum voor Moderne Kunst in Brussel herdacht. Al naargelang de bron kwamen enkele tientallen of enkele honderden actievoerders opdagen. Minister Paul Magnette (PS) belooft "zo snel mogelijk" een oplossing.
Paul Magnette belooft "zo snel mogelijk" oplossing voor museum moderne kunst
In een petitie met meer dan 3.000 handtekeningen eisen de actievoerders de permanente (her)openstelling van de collecties van de 20ste en 21ste eeuw. Ze vragen een breed debat met alle betrokkenen. Waarnemers telden een paar tientallen koppen, maar volgens de betrokkenen zelf waren er zo'n 300 à 350 actievoerders. "Heel veel studenten van de kunstopleidingen zijn gemobiliseerd, maar ook onderwijzers en wakkere burgers," zegt Sabine De Ville van de vzw Culture et Démocratie aan brusselnieuws.be.
De actiegroep "Museumzondermuseum" voert elke eerste woensdag van de maand actie aan het KMSKB en kwam vandaag voor de elfde keer samen, op de trappen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB). Hun petitie werd overhandigd aan onder meer de directeur-generaal van Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Michel Draguet. "We zijn blij dat Draguet de petitie zelf in ontvangst nam, ook al is het niet echt tot een dialoog gekomen," aldus De Ville.
'Nog geen budget'
Een beperkte delegatie is ook ontvangen door de federale voogdijminister Paul Magnette (PS). Die beloofde hen een "zo snel mogelijke heropening van het museum voor moderne kunst". "De minister bezoekt heel wat plekken in Brussel en peilt naar de financiële en praktische haalbaarheid van de aanpassingswerken om er het Museum voor Moderne Kunst in te huisvesten", zegt Magnettes woordvoerster Marie-Isabelle Gomez aan brusselnieuws.be. "Er is nog geen budget uitgetrokken. Alles hangt af van de locatie," voegt ze er aan toe.
Museumzondermuseum is in elk geval gekant tegen de optie van het voormalige Dexia Art Center. "Er is een geschikt gebouw voor het museum voor moderne kunst, en dat is het bestaande gebouw aan de Regentschapsstraat. Men geeft beter geld uit aan de renovatie van die locatie dan geld over de balk te gooien in een tijdeijke plek. De woordvoerster van Magnette bevestigt dat "dit één van de vele opties is".
Opslagplaats
Op 1 februari 2011 sloot het Museum voor moderne kunst de deuren. In de plaats komt er een "Fin de siècle Museum" vanaf 13 november 2012. In tussentijd zijn er verbouwingswerken.
Op een zestigtal werken na, die in de patio van het Museum voor Schone Kunsten worden tentoongesteld, zijn alle collecties van de 20ste en 21ste eeuw naar een opslagplaats verhuisd. Verschillende opties worden onderzocht om een nieuw Museum voor Moderne Kunst te openen, maar geen enkele is al concreet.
skyeatsairplane February 10th, 2012, 10:41 AM brusselnieuws.be
Magnette droomt van Brussels Louvre rond Koningsplein
Het Museum voor Moderne Kunst gaat mogelijk in 2013 - na verbouwingswerken - opnieuw open op zijn huidige locatie. Nadien wil bevoegd minister Paul Magnette (PS) het huisvesten in het Grondwettelijk Hof op het Koningsplein. Minister Paul Magnette droomt van wat hij in De Standaard en La Libre Belgique omschrijft als “een Brussels Louvre”: een conglomeraat van musea aan de Brusselse Kunstberg. Er is nu al het Museum voor Oude Kunst, het Magrittemuseum en binnenkort ook het Fin de Sièclemuseum. Niet ver daarvandaan huist het Paleis voor Schone Kunsten.
Naast de kerk
Magnette ziet toekomst voor het Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in het gebouw van het Grondwettelijk Hof. Dat is gevestigd aan het Koningsplein nummer 7 naast de kerk van Sint-Jacob Op Coudenberg.
Andere opties die de ronde deden zoals nieuwbouw in het Jubelpark (een voorstel van museumbaas Michel Draguet), de kanaalzone of de Heizel vindt hij om diverse redenen geen goed idee.
Magnette is bevoegd voor Wetenschapsbeleid, waaronder de federaal gebleven musea ressorteren. Volgens de minister is er geen tijd om te wachten op die definitieve oplossing over een nieuwbouw.
Magnette vraagt dat de Regie der Gebouw een prioriteit maakt van de verbouwingswerken aan de ruimte tussen het Museum voor Oude Kunst en het Magrittemuseum. In die ruimte van 3.000 vierkante meter wil hij tijdelijk - als het kan vanaf 2013 - het museum voor moderne en hedendaagse kunst herbergen.
Visie
Magnette volgt de visie van Michel Draguet (directeur-generaal ad interim van het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis, waar het Instrumentenmuseum MIM deel van uitmaakt), om het MIM te laten verhuizen naar het Dexia Art Center in de Schildknaapstraat. In het Old Englandgebouw van architect Paul Saintenoy zou dan een nieuw Art Nouveaumuseum komen.
De minister stuurt ook nog aan op onderhandelingen met Dexia, om de uitgebreide kunstcollectie van de bank onder meer in de federale musea tentoon te stellen.
Benonie February 10th, 2012, 01:47 PM Pfff, ik zou het jammer vinden als het MIM zou verhuizen naar het Dexia Art Center. Ze zitten daar prima aan het Koningsplein, met een van de mooiste en grootste instrumentenverzamelingen ter wereld. Met all respect voor het moderne Dexia Art Center, maar het mist toch de elegantie van de huidige plek.
Ik vind dan weer nog steeds dat moderne kunst het best tot haar recht komt in een nieuw, spraakmakend gebouw, een eyecatcher zoals Brussel er nog steeds nauwelijks een kent. Dan kan dat Art Nouveaumuseum inderdaad in Old England terechtkomen, terwijl de muziekinstrumenten naar het gebouw van het Grondwettelijk Hof aan de overkant kan.
Soit, ze zullen het aan mij niet vragen, maar als ik rondsurf op sites hebben de meeste kunstliefhebbers, kenners en profesionelen nogal wat bedenkingen over het beleid van Draguet...
EvanG February 10th, 2012, 07:06 PM Er valt eigenlijk wel redelijk wat te zeggen voor wat Magnette in gedachten heeft. Al vraag ik me wel af waarom we én een fin-de-siècle museum zouden moeten hebben én een art nouveau museum 100 meter verder. Beetje dubbelop toch.
Filou February 10th, 2012, 09:13 PM ^^ Ah? Ik dacht dat dat hetzelfde was? Zijn dat twee verschillende musea?
Ik begin die soap rond de musea een beetje beu te worden.
Voor het museum van moderne kunst is er maar één mogelijkheid die in mijn ogen genade vindt. Een hypermodern museum ergens aan het kanaal. In Molenbeek of op Turn en Taxis.
De architect moet niet persé wereldberoemd zijn. Het mag ook een onbekende zijn die een masterpiece neerzet en voortaan ook beroemd is! :lol:
Dat Dexia art centre wordt beter gebruikt om er tijdelijke tentoonstellingen in te organiseren. Niet alleen van moderne kunst, maar van alles. Van Picasso tot filmaffiches, van Breugel tot jaren '50 design...
Soms heb ik de indruk dat er een serieus overaanbod is van interessante gebouwen waar men een (culturele) invulling voor zoekt. Op zich is dat een goede zaak, maar het probleem is dat er te weinig boegeert.
De Beurs:
Justitiepaleis
Kunstberg
Turn en Taxis
Belle-Vue
Wiels
Vandenheuvel
En dan zijn er nog vele tientallen kleinere gebouwen en zalen die wachten op een nieuwe bestemming.
Dit is bijvoorbeeld de voormalige cinema/varietétheater aegidium in Sint Gillis op de "parvis" het sint gillis voorplein. In Moorse stijl en staat al jaren leeg!
http://www.irismonument.be/fr.1060.Parvis_Saint-Gilles.16.html
http://img221.imageshack.us/img221/4632/aegidium.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/221/aegidium.jpg/)
Het is ongelooflijk hoeveel verborgen pareltjes Brussel telt.
Benonie February 10th, 2012, 11:33 PM Prachtig gebouw! Hoe lang staat dit al leeg en is het nog in even goede staat?
Ik begin die soap rond de musea een beetje beu te worden.
And the soap continues!
Brusselnieuws 10/02/2012 (http://www.brusselnieuws.be/artikel/jean-luc-vanraes-tegen-concentratie-van-musea-rond-koningsplein)
Vanraes tegen concentratie van musea rond Koningsplein
Voorzitter van de raad van de VGC Jean-Luc Vanraes (Open VLD) pleit voor een gecoördineerde aanpak inzake kunst in Brussel. "Er is veel meer nodig om de Brusselse kunst op de kaart te plaatsen dan een museum voor moderne en hedendaagse kunst." Hij reageert daarmee op ideeën van PS-minister Paul Magnette.
Vanraes kant zich tegen een grote kunstpool aan de Kunstberg. “De hoge concentratie van cultuur op één plek, kan verstikkend werken. Culturele aantrekkingspolen worden best over heel de stad verspreid. Op die manier komen bezoekers met verschillende plekken in Brussel in aanraking en leren ze de stad beter kennen. We denken daarbij aan de site Thurn &Taxis of de gewezen hypodroom van Watermaal-Bosvoorde.”
Hij roept "alle culturele actoren inzake kunst in Brussel" op om samen deze scheefgegroeide situatie aan te pakken. Vanraes: “Er is een actie nodig om de versnippering te bestrijden, een duidelijke visie en ambitie om Brussel als wereldstad inzake kunst te ontwikkelen. We hebben daarvoor geen ‘Louvre’ uit de achttiende eeuw nodig, maar wel een ‘Brussel, anno 2012’ dat de hoofdstad profileert als een moderne culturele bakermat.”
Vanraes reageert daarmee op federaal minister van wetenschapsbeleid Paul Magnette (PS), die droomt van een "Brusselse Louvre" rond het Koningsplein (zie link).
'Schadelijk voor imago Gewest'
De collegevoorzitter ergert zich ook aan een aantal recente missers in de Brusselse museumsector. “De sluiting van het Museum voor Moderne Kunst, het afgelasten van twee belangrijke tentoonstellingen, het getouwtrek tussen conservators om ‘hun’ museum te krijgen, het verborgen blijven van prachtige topverzamelingen van kunstwerken in openbare en privé-instellingen zoals banken, kan niet langer," aldus Vanraes. “Dit is schadelijk voor het internationaal imago van het Gewest. Bovendien heeft de burger het recht op het bekijken van al deze waardevolle collecties.”
Vanraes benadrukt voorts de grotere economische impact door de ontwikkeling van kunstencentra op verschillende plekken.
Een goed voorbeeld om het probleem van het Museum voor Moderne Kunst op korte termijn op te lossen vindt Vanraes in het ‘Schaulager’-concept in het Zwitserse Bazel. Schaulager is een massief, gesloten gebouw dat onderdak biedt aan een depot voor moderne kunstwerken, een onderzoeksruimte en een tentoonstellingsruimte. Een keer per jaar kan door dit concept een kunstenaar via een tentoonstelling in de kijker geplaatst worden.
Hoe meer politici, hoe meer visies!...
Filou February 11th, 2012, 10:18 AM Prachtig gebouw! Hoe lang staat dit al leeg en is het nog in even goede staat?
Quel avenir pour l’Aegidium ?(30/03/2011)
http://img59.imageshack.us/img59/3954/aegidium2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/59/aegidium2.jpg/)
© D.R.
SAINT-GILLES
4.500 m2 classés de l’ex-ciné du parvis se cherchent gestionnaire. Appel aux investisseurs…
PATRIMOINE Fermé au public depuis 1985, l’Aegidium se cherche affectation. L’institut Saint-Luc manifesta de l’intérêt pour ce joyau de 1902-1903, architecturalement “éclectique”, lové en intérieur d’îlot. Mais, comme d’autres, il recula devant les frais de restauration.
“Selon l’affectation, il faut tabler sur quatre à cinq millions d’euros”, expliquaient hier les Monuments et sites, tandis qu’à l’initiative de la Région, l’ASBL Prométhéa et la commune conviaient 100 investisseurs à s’imprégner de l’atmosphère unique de la propriété des Œuvres paroissiales de Saint-Gilles.
“L’un des trésors les mieux cachés de Bruxelles, en un quartier en plein développement !”, narra Charles Picqué (PS), le ministre-président attaché au Patrimoine… et à son Saint-Gilles. Indéniable ! Passé le discret seuil, le visiteur s’émerveillera d’un escalier monumental, “façon théâtre”, résume le guide; d’une salle mauresque s’érigeant en contrepoids magnifique d’une salle de bal, style Louis XV. Et l’œil de capter ces entrelacs, stucs ou fulgurants jeux de miroirs d’un Aegidium où cohabitent, sur quatre niveaux, Beaux-Arts, Art Déco ou Art Nouveau.
L’écrin classé le 21 juin 2006 s’achètera ou se louera. “A priori, nous ne sommes pas vendeurs”, confia Alfred Penna, administrateur-délégué de la paroisse. “Mais nous sommes ouverts…”
Trois options émergent, pour l’instant, bien qu’aucune modalité pratique ne soit enclenchée. Les uns voudraient muer le site en Maison d’artistes, à l’égal de ce qui se pratique en France. Les autres brancheraient le rez sur de l’horeca, laissant l’événementiel à l’étage. Une troisième option, celle de Metzger&Associés Architecture, redorerait le prestigieux blason de l’édifice, à l’instar de ce que ce bureau fit de la bibliothèque Solvay ou de la maison Autrique.
Guy Bernard
© La Dernière Heure 2011
Het zou interessant zijn om eens een lijst te maken van interessante leegstaande gebouwen in Brussel.
Maar ik geraak hier off topic. :)
Thermo February 11th, 2012, 05:56 PM Hoe meer politici, hoe meer visies!...
De kern van quasi alle problemen en stilstand in Brussel, samengevat in één zin!
Bazar February 14th, 2012, 09:44 AM Brusselnieuws:
Museum van de Erotiek opent deuren
Brussel-Stad
maandag 13 februari 2012, 17u51
© brusselnieuws.be
Het Museum voor Erotiek en Mythologie (MEM) heeft zijn symbolische deadline gehaald. Dinsdag, op Valentijnsdag, opent om 15 uur het levenswerk van voormalig dokter Guy Martens zijn deuren nabij de Zavel. Ruim 300 erotische objecten staan er tentoon.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/een_andere_buste_van_attis.jpg
Een buste van Attis (© Wikipedia.com)
In tegenstelling tot steden als Berlijn, Parijs en Amsterdam beschikte Brussel nog niet over een museum gewijd aan de erotiek. Wel verkoopt de galerie Libertine op de Zavel al sinds 2008 erotische kunst. Op een steenworp daarvandaan opent dinsdag het Museum voor Erotiek en Mythologie.
Verzamelaar Guy Martens (66), een voormalige arbeidsgeneesheer van het OCMW van de stad Brussel, richtte een stichting op om zijn collectie openbaar te maken. Het museum huist in een herenhuis in de Sint-Annastraat 32. Dat beschikt over drie verdiepingen met elk zo’n 25 vierkante meter expositieruimte. De verbouwings- en inrichtingswerken zijn er volop aan de gang.
Voor aangebrande foto's moet je niet in het MEM zijn. Martens’ collectie telt honderdvijftig stukken in ivoor, vijftig Japanse houtsnedes, een twintigtal schilderijen en bronzen beeldhouwwerken en een honderdtal andere objecten, van de Babylonische beschaving tot nu. “Het gaat om een van de mooiste collecties in Europa,” vindt Guy Martens zelf. Volgens Martens gaan mythologie en erotiek hand in hand. "Het woord erotiek stamt trouwens van het Griekse Eros, de god van de liefde. De bedoeling is om het sacrale van de liefde te tonen."
Schedel
Tot de meesterwerken uit de collectie behoren volgens Martens een recent verworven marmeren buste van Attis, een Frygische god, zowel zoon als minnaar van de godin Cybele. Het gaat om een beeldhouwwerk uit Klein-Azië uit de eerste helft vóór Christus.
“Recentelijk heb ik nog twee werken op de kop kunnen tikken,” zegt Martens aan brusselnieuws.be. Het gaat om “Minotaurus”, een standbeeld van de Duitser Paul Wunderlich en een bronzen schedel van de hedendaagse Italiaanse kunstenaar Matteo Pugliese.
Het museum heeft geen subsidies. Toch heeft Martens twee medewerksters aangeworven.
Het museum is open van donderdag tot maandag van 14 tot 20 uur.
Bazar February 22nd, 2012, 09:27 AM Brusselnieuws:
Albertinabibliotheek krijgt daktuin
Brussel Stad
dinsdag 21 februari 2012, 19u37
© tvbrussel
De Koninklijke Bibliotheek in Brussel is begonnen met de aanleg van een tuin op het dakterras. Vanaf het voorjaar wil ze daar eigen groenten te kweken voor de restaurantkeuken.
Op de daken van de Albertina moeten binnenkort groenten groeien
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/0010_0.jpg
Op de daken van de Albertina moeten binnenkort groenten groeien (© tvbrussel)
Hoog boven de Kunstberg, op de daken van de Koninklijke Belgische Bibliotheek, zullen binnenkort onder andere wortelen en tomaten groeien. De daktuin van vier are moet volstaan om de gasten van het restaurant op de bovenste verdieping van de bibliotheek twee maanden lang van verse groenten te voorzien.
Er komt ook een serre om temperatuurgevoelige groenten, zoals paprika’s, te kweken. De bib hoopt de investering op korte termijn terug te winnen.
Kleine maar leuke ingreep :)
Bazar June 12th, 2012, 07:51 AM Brusselnieuws:
Bozar plant documentatiecentrum in Errerahuis
Brussel-Stad
maandag 11 juni 2012, 15u08
© FM Brussel
Kunstinstelling Bozar breidt uit met een bibliotheek en een tentoonstellingsruimte in het Errarahuis in de Baron Hortastraat. Bedoeling is het grote archief van Bozar - met onder meer de originele plannen getekend door Victor Horta daar in onder te brengen.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/errerahuisbozar.jpg
Het Errerahuis in de Baron Hortastraat (© Google)
"We willen het archief van Bozar, dat nu verspreid zit, centraliseren in dat pand", zegt technisch directeur Stéphane Vanreppelen. "Het documentatiecentrum is in de eerste plaats bedoeld voor vorsers maar zal ook open zijn voor het publiek."
Er zal een tentoonstellingsruimte komen waar de mooiste stukken uit het archief getoond worden. Het project krijgt 1,2 milljoen euro van Beliris, de samenwerking tussen de federale en Brusselse overheid.
De werkzaamheden moeten in 2014 starten, een jaar later moet het documentatiecentrum open gaan.
De Standaard:
Bozar breidt zich uit
http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/06/10/D3_G5P3R24GK010FC_11_errerahuis01.jpg
Het bankgedeelte van het Errerahuis.
Bart Dewaele
BRUSSEL - De Brusselse kunstinstelling Bozar breidt uit met een bibliotheek en een museale opstelling over zijn geschiedenis. Kostprijs: 1,2 miljoen.
Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel wordt nog een beetje groter. Er komt een leegstaand deel van het Errerahuis bij. Dat pand staat in de Baron Hortastraat, het oplopend straatje naar het Warandepark.
Het Errerahuis is een wit herenhuis in classicistische stijl dat halfweg de negentiende eeuw in handen van een bankiersfamilie kwam. De residentie van de bankier werd in 1998 gerestaureerd door de Vlaamse Gemeenschap tot ambtswoning voor de minister-president en officiële ontvangstruimte voor de Vlaamse regering. Het belendende pand, waar de bankkantoren zaten, staat allang leeg en is in slechte staat. Recentelijk stortte een plafond in.
De eigendom is door de Regie der Gebouwen overgedragen aan Bozar, de cultuurorganisatie die in het Paleis voor Schone Kunsten werkt. De organisatie krijgt 1,2 miljoen euro van Beliris om het gebouw te renoveren en om te vormen voor een nieuwe functie.
Bozar is van plan er een documentatiecentrum en bibliotheek van te maken. ‘We hebben een uitgebreid archief over het Paleis voor Schone Kunsten en zijn ontstaan', zegt Stéphane Vanreppelen, directeur techniek en investeringen. ‘Daarin zitten foto's, originele plannen van architect Victor Horta, documenten en getuigenissen. Met dat materiaal kunnen we een permanente opstelling uitbouwen over onze eigen geschiedenis.'
Ook bouwt Bozar een bibliotheek uit waar bezoekers informatie kunnen raadplegen. ‘Het is de bedoeling onze grote collectie kunstboeken toegankelijk te maken. Voorts is er een uitgebreide collectie muziekpartituren die nu niet ontsloten is. Ze zat in een kamer van tachtig vierkante meter, die van vloer tot plafond volgestapeld was.'
Behalve een dotatie voor dit project krijgt Bozar 1 miljoen euro voor de voortzetting van de meerjarenrenovatie van zijn gebouw. Nu worden zaal M en de Studio aangepakt.
‘Het wordt misschien de lastigste etappe tot dusver', zegt Vanreppelen. ‘Zaal M en de Studio liggen helemaal in het hart van het gebouw. Er moet dus een bouwwerf gemaakt worden in het midden van het paleis. Het bedrag dat we kregen, dient voor voorbereidende studies. Zo'n complexe opdracht moet vooraf goed doordacht worden.'
Bazar July 25th, 2012, 07:58 AM Brusselnieuws:
Fin de Sièclemuseum pas open midden 2013
dinsdag 24 juli 2012, 17u42
tvbrussel/EVC © brusselnieuws.be
Het Fin de Sièclemuseum aan het Koningsplein gaat zeker zes maanden later open dan gepland. Het opent pas in het voorjaar van 2013. De verbouwingswerken hebben vertraging opgenomen. Dat meldt tvbrussel.
Het Fin de Sièclemuseum heeft al veel stof doen opwaaien. Nog voor het er is. Het richt zich vooral op de kunst en design uit de art nouveau en ook de art deco.
Voor de komst van dat museum in het gebouw van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (KMSKB) in de Regentschapstraat moest het Museum voor Moderne Kunst de baan ruimen. De beslissing van museumdirecteur Michel Draguet om het museum voor Moderne kunst te sluiten botst(e) op een storm van protest.
Vertraging
En die storm gaat nu wellicht opnieuw oplaaien, met het nieuws van het uitstel van de geplande openingsdatum van het Fin de Sièclemuseum. Reden is het feit dat de werken, onder leiding van de Regie der Gebouwen, vertraging oplopen.
Het nieuws van het uitstel komt van kunstjournalist en -activist Bernard Hennebert. De persdienst van het museum bevestigde aan tvbrussel dat het Fin de Sièclemuseum pas in mei of juni van 2013 opengaat. De Brusselse museumraad is alvast niet op de hoogte van dit uitstel.
Of, waar en wanneer het Museum voor Moderne Kunst opnieuw opengaat, is absoluut nog niet duidelijk.
:ohno: het is voor de verandering weer vertraging dat overal de klok slaat.
Thorum July 25th, 2012, 10:15 AM Het lijkt mij dringend tijd om die Draguet aan de kant te schuiven. Als Alain Flausch (STIB) weg moest, dan hij zeker.
Nemo July 29th, 2012, 01:05 PM Vegelijking met het Louvre is volstrekt belachelijk in meervoudig opzicht - ik snap niet dat Draguet het noemt. Maar ik vind Draguet wel ambitie uitdragen - ambitie die hard nodig is mbt de Brusselse hoofdmusea. Ik vond zijn plannen om de versplintering op te heffen en een nieuw instituut op te zetten helemaal niet zo gek. En hij heeft in ieder geval een hoop ingedutte lieden wakker gemaakt en wellicht dat het in de toekomst tot wat moois zal leiden.
Ik heb nooit wat van de KMSK begrepen; niet van de slechte website, niet van de suffe huisstijl, niet van de onaantrekkelijke gebouwen (m.u.v. museum voor oude kunst), niet van het aankoopbeleid, niet van de opzet en ook niet van de collectie. Wat dat betreft doet men het in Antwerpen in alle opzichten beter. Het MSK gaat straks nieuw en fris open met een overzichtelijke en logische collectie van een instituut dat haar collectie doet groeien met knappe aanwinsten en op zijn minst een aantrekkelijke website heeft. Laat Brussel daar een voorbeeld aan nemen. :)
Filou July 29th, 2012, 02:13 PM We moeten vooral een nieuw museum van moderne kunst hebben in een afzonderlijk modern gebouw dat internationaal indruk maakt. Aub niet een of ander historisch gebouw (justitiepaleis bijv.) ombouwen tot museum van moderne kunst.
Ik heb het al gezegd: de kanaalzone lijkt mij een fantastische plaats voor een architecturaal pareltje. Ideaal zou zijn ergens tussen Turn en Taxis en de Ninoofse Poort. Het kan zowel op het grondgebied van Molenbeek of Brussel. Ideaal is in de buurt van een metrostation. Dat moet dan aan Sainctelette (IJzer) of aan Zwarte Vijfers komen.
Een andere buurt die in aanmerking komt is de buurt rond het Zuidstation, Stalingradlaan, Zuidlaan...
Nemo July 29th, 2012, 02:20 PM ^^
Mee eens - zo kan je het effect krijgen dat het Tate Modern in Londen ook had. Maar in Brussel dan het liefst een heel nieuw gebouw dat een landmakfunctie kan krijgen in de wijk.
lumumba July 29th, 2012, 05:33 PM En Waarom niet in de Citroen garage op het kanaal?
Schoon art deco gebouw dat word onderbenut.
Groetjes
Patrice
Filou July 29th, 2012, 05:55 PM ^^ Ik zie liever een nieuw gebouw, een nieuw landmark, een architecturaal pareltje.
Voor het Citroën gebouw vinden we wel een leuke bestemming. :)
Bazar August 8th, 2012, 01:27 PM Brusselnieuws:
Ondergronds van Square naar Bozar
Brussel-Stad
woensdag 8 augustus 2012, 11u32
Michael Bellon © Brussel Deze Week
Om van het congrescentrum Square, via Bozar, ondergronds de Cinematek te kunnen bereiken, het Museum van de Coudenberg, het BIP en BELvue, zijn maar twee kleine doorgangetjes nodig. Eén daarvan lijkt binnenkort te zullen worden gemaakt.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/Bozar_2_IvanPut.jpg
De doorgang van de Terarkenstraat, waar Bozar en Square beide een toegang hebben (© Ivan Put)
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/Bozar_1_IvanPut.jpg
Halverwege de 'rode trap' in het PSK is vrij makkelijk een verbinding te maken met het museum van het voormalig paleis op de Coudenberg
In de ondergrond van de Kunstberg zitten heel wat verborgen en minder verborgen gangen en straten. Vooral door de renovatie van het in de berg gebouwde Paleis voor Schone Kunsten (PSK) worden de mogelijkheden van een aantal van die circuits onderzocht.
Zo zijn Bozar en het vernieuwde congrescentrum Square al lang vragende partij voor een verbinding tussen deze twee instellingen. Dat dossier wordt beheerd door Beliris, de samenwerkingscommissie van de Belgische en de Brusselse regering, en de fondsen ervoor werden al toegewezen aan Bozar en Square.
Nu er een aangepast voorontwerp voorligt bij de betrokken partijen, waaronder Monumenten en Landschappen, hoopt Beliris dat volgend jaar in september met de werken kan worden begonnen.
Theelichtjes
Sam Deckmyn, die de investeringen en de technische dossiers van het PSK begeleidt, legt uit waarover het concreet gaat. “Bij de vernieuwing van Square werd er al een gang gebouwd die loopt van de glazen hal op de Kunstberg naar het PSK. Ook in het PSK zijn ondertussen de werkzaamheden voltooid om de verbinding voor te bereiden. Maar het punt waar de verbinding tot stand moet komen, ligt in de open lucht: in de tunnel van de kleine Terarkenstraat onder de Ravensteinstraat. Square en Bozar hebben nu al een deur die uitkomt in die tunnel, maar daar kom je dus in de openbare ruimte.”
“In het verleden hebben we de eindjes van het parcours al een paar keer aan elkaar geknoopt met een loper en theelichtjes, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Zeker niet in de winter, en ook niet als onze technische ploeg verderop in de straat moet laden of lossen. Daarom willen we de doorgang onder de tunnel aan
beide zijden met een glazen wand afsluiten, om zo een mooie binnenruimte te creëren met aangepaste verlichting. In die glazen wanden moet wel een poort zitten, zodat de hele straat toegankelijk blijft voor de technische diensten van het PSK en vooral voor de hulpdiensten.”
Die laatste hadden net als Monumenten en Landschappen vragen bij het project geformuleerd, waar nu in het aangepaste voorontwerp antwoorden op zijn gegeven. Omdat het gaat om een beperkte ingreep is ook de investering ten belope van een paar honderdduizend euro bescheiden. Het doel van de doorgang is de samenwerking tussen Bozar en Square te verstevigen. Niet alle ruimten zijn het hele jaar in gebruik in Bozar, dat met de Henry LeBoeufzaal ook een grote ruimte met 2.100 zitplaatsen ter beschikking heeft die complementair is met het aanbod in Square.
In Square hebben de zalen namlijk een capaciteit van respectievelijk 1.200, 500, 300, en 150 mensen. Voor openings- en sluitingszittingen is de Le Boeufzaal dus uitermate geschikt, congresgangers zouden na hun werkuren meteen ook van het cultuuraanbod kunnen profiteren.
Deckmyn: “Wij hopen zo tien tot vijftien middelgrote congressen samen te kunnen organiseren. Omgekeerd is het ook zo dat wij soms de vraag krijgen om bij prestigieuze tentoonstellingen grote banketten aan te richten waar we niet altijd plaats voor hebben. We kunnen momenteel ook niet alle aanvragen voor tentoonstellingen honoreren. Uitbreiden naar Square zou soms een oplossing kunnen zijn.”
Iets verderop in het PSK ligt nog zo’n dossier al tien jaar op een doorbraak te wachten. Halverwege de ‘rode trap’ tussen de twee grote tentoonstellingscircuits zullen voorbijgangers misschien al de met foto’s en uitleg becommentarieerde plek gezien hebben waar vrij makkelijk een verbinding tot stand kan worden gebracht met de archeologische vindplaats en het museum van het voormalig paleis op de Coudenberg.
Archeologie
Deckmyn: “We delen daar een muur met drie openingen die werden gemaakt toen het PSK gebouwd werd, en die later zijn dichtgemetseld. Die openingen moeten gewoon weer worden opengemaakt om de doorsteek naar de vroegere Isabellastraat te maken.”
“Omdat wij bij de renovatie van Cinematek ook een aantal archeologische resten van de eerste omwalling hebben blootgelegd, zit er een logica in het organiseren van gedeelde bezoeken. De Coudenberg leent zich bovendien ook voor bepaalde kunstprojecten. Dat er door de ingreep weer daglicht zou vallen
op de archeologische vindplaats maakt ze ook beter leesbaar, want in oorsprong lag de Isabellastraat in de open lucht. Ze verbond het paleis met de kathedraal.”
Bovendien zouden met deze ingreep in één klap ook het toeristische informatiepunt BIP en het BELvuemuseum op het ondergronds parcours worden aangesloten. Voorlopig is echter nergens geld voor begroot.
Zou wel interessant zijn om dit alles mooi op een kaartje te zien eigenlijk...
EvanG October 23rd, 2012, 08:08 PM Fin-de-Siècle Museum opent in mei 2013
Volgend voorjaar opent het Fin-de-Siècle Museum zijn deuren. Het krijgt zijn stek in vier ondergrondse verdiepingen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. In het Fin-de-Siècle Museum worden 410 werken tentoongesteld, uit de periode 1863 tot 1914. Art Nouveau staat centraal.
Aan het woord: directeur Michel Draguet van het KMSKB-museum
'Every end is a new beginning': zo heet de baseline van de promotiecampagne rond het reeds lang aangekondigde Fin-de-Siècle Museum. Normaal zou het museum op 13 november 2012 openen, maar op een persconferentie dinsdag kondigde Michel Draguet de opening aan op 7 mei. Reden van de vertraging volgens Draguet: het lange wachten op het advies van de Inspecteur van Financiën.
'Datum niet honderd procent zeker'
Toch steekt Draguet zijn hand niet in het vuur wat betreft de nieuwe datum. "De datum hangt enerzijds af van zijn advies en anderzijds ook van de financiering door de federale overheid, die net nu moet besparen om de begroting rond te krijgen". De kostprijs voor de verbouwings- een aanpassingswerken in het KMSKB - nieuwe vloeren, belichting, klimaatregeling - en presentatie bedraagt 7,5 miljoen euro. De federale overheid neemt via de Regie der Gebouwen, de bouwheer, 3,9 miljoen voor haar rekening.
Het KMSKB betaalt 2,6 miljoen uit eigen zak dankzij de inkomsten van het aanpalende Magritte Museum. En dan is er nog de erfgoed-schenking ter waarde van 1 miljoen euro van de familie Gillion Crowet, in ruil voor de kwijtschelding van erfenisrechten. Het Brusselse Gewest, die de schenking in 2006 ontving, zet de omvangrijke collectie in bewaring bij het Fin-de-Siècle Museum.
Scenografie
De scenografie vertrekt zowel van een thematische als van een chronologische aanpak. Het KMSKB telt acht ondergrondse verdiepingen. Op het niveau - 3 komt de bookshop van en de toegang tot het museum. Op het niveau - 4 vinden de tijdelijke tentoonstellingen plaats. Die zijn gelieerd aan de het tijdperk en de geest van het Fin-de-Siècle Museum. De openingsexpo wordt 'Courbet en België. Het realisme van levende kunst tot vrije kunst.'
De vaste collectie van het Fin-de-Siècle Museum is verspreid over de niveau's - 5 tot - 8, waar vroeger het Museum voor Moderne Kunst was gehuisvest. Samen goed voor 6.000 vierkante meter expositieruimte, met 410 werken.
Het niveau - 5 focust op de werken van de Société Libre des Beaux-Arts, het (sociaal) realisme en de literatuur. De art nouveau en de groep van Les XX (onder meer James Ensor, Fernand Khnopff en Félicien Rops, red.) krijgen de verdieping - 6 toegewezen. Opera en idealisme krijgen een plaats op de verdieping - 7. Op de benedenverdieping komt de collectie Gillion Crowet, de sculpturen van George Minne en de tekeningen en schilderen van symbolist Leon Spilliaert. Voorts is daar ook aandacht voor het picturalisme; de desbetreffende collectie van het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) verhuist daarvoor naar het Fin-de-Siècle Museum.
Het museum gaat trouwens niet alleen samenwerken met het KMKG, maar ook met de Koninklijke Albertinabibliotheek, de Koninklijke Muntschouwburg, de Cinematek, La Cambre en de Archives d'Architecture Moderne.
Plannen voor het Museum voor Moderne Kunst
Wanneer het Museum voor Moderne Kunst zijn deuren heropent, is nog niet duidelijk. Draguet sloot dat museum in januari 2011 om er het Fin-de-Siècle Museum in onder te brengen. Draguet en ontslagnemend minister van Federale Wetenschappelijke Instellingen Paul Magnette (PS) willen het museum voor moderne kunst tijdelijk - in afwachting van een nieuw gebouw - onderbrengen in het Vanderborghtgebouw in de Schildknaapstraat in hartje Brussel. De kostprijs voor de aanpassingswerken aan dat gebouw, dat toebehoort aan de Stad Brussel, bedraagt 13,5 miljoen euro. "Ik wacht op het groene licht van de federale overheid", zegt Draguet. "Als dat er niet komt, zal ik moeten aankloppen bij de Nationale Loterij en privésponsors om het project rond te krijgen".
I Fiamminghi
En er is nog meer: Draguet wil de collectie Vlaamse meesterwerken uit de 15de tot de 18de eeuw samenbrengen op één locatie. Alleen is nog niet duidelijk welke die locatie precies is. Grootste kanshebber is het KMKG in het Jubelpark, maar ook daar zijn serieuze aanpassingswerken voor nodig. Miniaturen op paneel vereisen strenge bewaringscondities.
Waarom je in godsnaam de oude kunst zou weghalen uit het KMSK is met niet helemaal duidelijk, maar goed.
Filou October 23rd, 2012, 08:33 PM Waarom je in godsnaam de oude kunst zou weghalen uit het KMSK is met niet helemaal duidelijk, maar goed.
Ik blijf erbij: een museum van moderne kunst op de cinquantenaire is een héél slecht idee. Wat we nodig hebben is een splinternieuw gebouw van grote architecturale waarde (genre MAS) ergens in de kanaalzone.
Dat zou 3 voordelen hebben.
1. een nieuw landmark in Brussel.
2. een uitbreiding van het toeristische Brussel naar het westen toe en een boosts voor de kanaalzone.
3. Zo'n museumgebouw zou een attractie op zichzelf zijn, zoals het MAS het Guggenheim of andere dergelijke musea in de wereld. Aan het Jupelpark zou dat niet tot zijn recht komen. Aan het kanaal des te meer. Met als extra voordeel dat het een boost zou geven aan de buurt.
wc eend October 25th, 2012, 10:50 AM ^^ t Blijft ontzettend jammer dat het niet in het beursgebouw kan. Of in de Bellevue-brouwerij.
Filou October 25th, 2012, 12:02 PM ^^ de citroëngarage wordt ook genoemd als locatie.
Bazar December 11th, 2012, 09:25 AM Brusselnieuws:
Gemeenschappen roepen federale overheid op Conservatorium te renoveren
Brussel, Namen
Vlaams minister Pascal Smet (SP.A) en zijn Waalse collega Jean-Marc Nollet (Ecolo) roepen de federale regering op dringend werk te maken van de restauratie van het Brussels muziekconservatorium. .
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/fotoarchief/conservatorium002.jpg
Het Koninklijk Conservatorium van Brussel
..De zalen van het gebouw dringend aan renovatie toe, maar de federale Regie der Gebouwen, eigenaar en bouwheer, investeert al jaren niet meer in het gebouw.
De Gemeenschappen dringen al langer aan op de renovatie van het gebouw, onder meer omdat zij bevoegd zijn voor de twee kunsthogescholen die gebruik maken van de gebouwen.
“Omdat de site er bouwvallig bij ligt, zorgt dat voor problemen met de onderwijsopdracht van beide conservatoria en dreigt de culturele waarde van de site te verschralen. Na de restauratie van de gebouwen hoop ik dat de Koningin Elisabethwedstrijd opnieuw een beroep doet op deze cultuurtempel”, aldus Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet. De wereldvermaarde wedstrijd besliste eind 2011 om geen gebruik meer te maken van het conservatorium gezien de bouwvallige staat.
Dringende actie
Op een gemeenschappelijke bijeenkomst van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap in Namen riepen beide Gemeenschappen vrijdag de federale regering op om dringend in actie te schieten.
Volgens Waals minister Nollet zouden de Gemeenschappen bereid zijn om mee te investeren in het gebouw, "maar moet de federale regering dringend een eerste stap zetten".
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) klonk iets voorzichtiger: "Wij betreuren de huidige staat van het gebouw. Die is zeer verontrustend. Daarom willen wij de eigenaar van het goed, de federale regering, interpelleren en dringen we aan op een onderhandelde oplossing."
Het zal niet gemakkelijk zijn om hier geld voor te vinden in deze crisistijden, maar ik hoop van harte dat er eindelijk eens iemand (ik vermoed inderdaad de federale overheid) zijn verantwoordelijkheid neemt hierin. De situatie is (al veel te lang) schandalig.
Bazar December 14th, 2012, 07:31 AM Er lijkt wat beweging te komen in het dossier vh conservatorium :-) Brusselnieuws:
'Maak van conservatorium een nv van publiek recht'
Brussel
donderdag 13 december 2012,
"Een nv van publiek recht lijkt een geschikte constructie voor het Brusselse conservatorium om tot een oplossing te komen," zegt staatssecretaris Servais Verherstraeten (CD&V), verantwoordelijk voor de Regie der Gebouwen.
Hij reageert hiermee op de oproep van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) en minister van Schoolinfrastructuur van de Franse Gemeenschap Jean-Marc Nollet (Ecolo) aan het adres van de federale regering om dringend werk te maken van de renovatie van het Koninklijk Conservatorium.
Het gebouw in de Regentschapsstraat, dat eigendom is van de federale overheid en zowel door het Vlaamse Koninklijk Conservatorium als door het Franstalige Conservatoire Royal gebruikt wordt, verkeert al jaren in zeer slechte staat. Heel wat lokalen en zalen zijn bouwvallig, sommige zo erg dat ze niet meer gebruikt kunnen worden. Dit voorjaar kon de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd er niet meer plaatsvinden. Volgens Smet komt stilaan ook de onderwijsopdracht van beide conservatoria in het gedrang. En dat allemaal omdat de Regie der Gebouwen al jaren niet investeert in het gebouw.
Afgelopen vrijdag engageerden de regeringen van de Vlaamse en Franse Gemeenschap zich om tot een 'gedeelde' oplossing te komen, bijvoorbeeld via de oprichting van een nv van publiek recht.
Verherstraeten liet maandag weten tevreden te zijn met dit voorstel. "Een nv van publiek recht waaraan alle betrokken entiteiten deelnemen, kan een geschikte constructie kan zijn," zegt zijn woordvoerder.
"Dat wordt dan een nv met als aandeelhouders de federale overheid, die het gebouw inbrengt, de gemeenschappen, die de conservatoria al 32 jaar beheren, en eventueel andere partners zoals het Brussels Gewest en de Stad Brussel. Samen kan er een masterplan voor de renovatie uitgewerkt worden." Binnenkort komt er hierover een formeel overleg.
Bazar March 17th, 2013, 11:46 AM Brusselnieuws:
Conservatorium schrapt concerten, politici ruziën over restauratie
Brussel-Stad
woensdag 13 maart 2013, 07u57
Het Koninklijk Conservatorium in de Regentschapsstraat schrapt alle concerten tot en met vrijdag wegens waterschade door de smeltende sneeuw. Het podium en de parterre staan onder water, meldt de vzw Conservamus. Intussen bekvechten de federale overheid enerzijds en de Vlaamse en de Franse Gemeenschap anderzijds over wie de restauratie van het gebouw moet betalen.*
Het Conservatorium wacht al lang op een dringende renovatie
Smeltwater sijpelt via de glazen overkapping boven de concertzaal naar binnen. Technici hebben geprobeerd met emmers en plastic zeilen de schade te beperken, maar de repetities zijn in elk geval onmiddellijk onderbroken.
Bovendien zijn "voor de veiligheid en het comfort van musici en bezoekers" ook alle concerten geannuleerd. Het Conservatorium probeert zoveel mogelijk optredens te verplaatsen naar andere zalen.
De vzw Conservamus grijpt het incident aan om nogmaals aan te dringen op "een spoedige oplossing om dit beschermd historisch monument te redden van de aanhoudende verwaarlozing".
"Het gebouw is niet geïnteresseerd in politieke discussies. Er moet gehandeld worden. Voor de kerstvakantie hebben de Vlaamse en de Waalse regering beslist om het dossier prioritair te behandelen maar ondertussen zijn we weer drie maanden en zoveel winterprikken verder", zegt departementshoofd Peter Swinnen.
Vlaamse en Franse Gemeenschap doen oproep aan federale overheid
Intussen bekvechten woensdag ook via de media de federale overheid enerzijds en de Vlaamse en de Franse Gemeenschap anderzijds over wie de restauratie van het gebouw moet betalen. Ter herinnering: de federale overheid is eigenaar van het gebouw, de twee Gemeenschappen zijn de voogdijoverheid voor de twee conservatoria. Eerder al diende de Koningin Elisabethwedstrijd, die vroeger deels in het conservatorium plaatsvond, uit te wijken door de slechte staat van het gebouw.*
In een gemeenschappelijk persbericht zeiden de Vlaamse en de Franse Gemeenschap "samen te bekijken met de twee conservatoria hoe de Regie der Gebouwen in gebreke kan gesteld worden omdat ze hun eigenaarsverplichtingen niet nakomen", aldus Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). *"We bekijken ook hoe we vergoedingen kunnen vorderen voor de schade die de conservatoria lijden."
"Ik roep samen met mijn Franstalige collega minister Jean-Marc Nollet (Ecolo) de federale regering op om snel een duidelijk standpunt in te nemen over de rol die ze willen opnemen in de renovatie", aldus Pascal Smet. "Blijkbaar is er daarover nog geen eensgezindheid en is dat een van de redenen waarom dit zo lang aansleept."
Verheirstraeten: 'Iedereen moet duit in zakje doen'
Maar federaal staassecretaris Servaas Verheirstraeten (CD&V) is het daar helemaal niet mee eens. "Beide gemeenschappen gebruiken het gebouw al 32 jaar lang, gratis. Intussen is het gebouw achteruitgegaan", zegt hij aan tvbrussel. "We zijn met de Regie der Gebouwen bereid om onze verantwoordelijkheid op te nemen en de essentiële reparatiewerken te doen. Maar iedereen moet zijn duit in het zakje doen".*
:ohno:
Samen met het justitiepaleis en het zuidstation de heilige drievuldigheid van de stilstaande, ergerlijke dossiers.
De regie der gebouwen in al haar incompetentie.
Er moet hier toch een oplossing voor zijn?! De RDG betaalt bijvoorbeeld de renovatie en krijgt achteraf huurgeld van de gemeenschappen. Ik zeg maar wat... maar doe hier in godsnaam iets aan!
Filou March 17th, 2013, 11:53 AM Brusselnieuws:
:ohno:
Samen met het justitiepaleis en het zuidstation de heilige drievuldigheid van de stilstaande, ergerlijke dossiers.
De regie der gebouwen in al haar incompetentie.
Vanuit Vlaanderen komt er almaar kritiek op Brussel en de zogenaamde onbestuurbaarheid maar de ergerlijkste dossiers zijn wel federale bevoegdheid.
Nog een paar andere federale of nationale dossiers: de gevangenissen van St-Gillis en Vorst, het museum van moderne kunst, het GEN...
Bazar March 22nd, 2013, 08:43 AM Hopla, dit moét echt in de media blijven. Alleen zo zal er eidelijk een oplossing voor gevonden worden denk ik.
Brusselnieuws:
Conservatorium klaagt nalatigheid federale overheid aan
De directie van het Koninklijk Conservatorium en de Erasmushogeschool Brussel klaagt de "grove nalatigheid" van de federale overheid aan. Reden is de erbarmelijke staat van de gebouwen.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/Conservatorium_8_(c)_Nena_Driehuijzen_cmyk.jpg
Het Conservatorium: in erbarmelijke staat. (© Nena Driehuijzen)
"Al vaak hebben we bij de beleidsverantwoordelijken op alle niveaus gesmeekt om maatregelen te nemen om het verval van de gebouwen aan te pakken", zegt het het bestuur van het Koninklijk Conservatorium en de Erasmushogeschool Brussel donderdag. "Ondanks vele beloftes van de voorbije jaren is tot op vandaag nog niets tastbaars gebeurd."
Een week geleden werden nog concerten afgelast door sneeuwschade. De directie vraagt dat onmiddellijk de nodige maatregelen genomen worden om het gebouw opnieuw veilig te maken voor personeel en studenten.
Oorspronkelijke grandeur
"Wij eisen dat een bindend tijdsplan wordt uitgewerkt door een transparante beleidsstructuur. De gebouwen moeten hun oorspronkelijke grandeur en functies terugkrijgen", klinkt het. Als er geen antwoord komt op haar vragen, zal de directie de grove nalatigheid bij het beheer van het gebouw doen vaststellen.
Aan brusselnieuws.be zegt directeur Peter Swinnen daarover dat hij "gerechtelijke stappen overweegt als er geen schot in de zaak komt". "Drie jaar geleden is er een Masterplan opgesteld voor de de renovatie van het gebouw. Er is nog geen millimeter van uitgevoerd. Dat is onaanvaardbaar", zegt Swinnen.
Eerder al kloegen Vlaams minster van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) en zijn Franstalige evenknie Nollet (Ecolo) de inertie aan van de federale overheid. Maar de federale staatssecretaris Servais Verherstraeten (CD&V) bevoegd voor de Regie der Gebouwen vindt dat ook de Gemeenschappen financieel moeten bijdragen tot de renovatie. Zij krijgen het gebouw immers al jaren gratis ter beschikking van de federale overheid, die eigenaar is van het gebouw.
vank April 8th, 2013, 06:40 PM Delvaux-museum uit Koksijde krijgt grote broer in Brussel
Koksijde - Er komt een tweede Delvaux-museum. De keuze valt op Brussel.
De Paul Delvaux Stichting heeft al jaren een museum in Sint-Idesbald Koksijde. Maar de collectie is groot genoeg voor nog een museum. De stichting bezit namelijk 15 % van de schilderijen en talloze studies, tekeningen en litho’s die de meester zijn hel leven bij elkaar schilderde. Te veel om allemaal in het museum aan bod te laten komen. Het nieuwe Delvaux museum komt tegen het najaar van 2014 in de buurt van het Magritte-museum en wordt drie keer groter dan het museum in Sint-Idesbald.
Het Paul Delvaux-museum in Sint-Idesbald opende de deuren met de Paasvakantie na een herschikking met speciale aandacht voor de eerste schilderijen en de bijzondere ets-techniek van Paul Delvaux. Het museum trekt jaarlijks gemiddeld zo’n 25.000 bezoekers.
Krant van West-Vlaanderen - 8 april
|
|