View Full Version : GENT : Dampoortstation & omgeving
De Snor February 2nd, 2006, 05:07 PM Rondom het station van Gent Dampoort is het langs de ene kant te druk , richting diverse wegen Waasland/Antwerpen én aan de andere kant te leeg.
Wat komt er op de gronden tussen het station Dampoort én de Heernislaan waar vroeger de goederenloods van Gent Oost stond ?
giergel February 2nd, 2006, 07:54 PM Er zijn vage plannen voor kantoorgebouwen op die plek maar dit is zeker nog niet voor de komende 10 jaar.
Benonie March 16th, 2006, 05:11 PM Het ziet er naar uit dat er meer dan een decennium na de sloop van de fly-over aan Gent Dampoort, een nieuwe brug kan komen. Een goed idee of een nachtmerrie voor de bewoners van de Koopvaardijlaan, die misschien niet onteigend worden, maar naast de bestaande spoorweg ook een stadsring naast hun slaapkamerraam krijgen?...
Brug over Dampoort?
Stad denkt na over goedkopere oplossing dan tunnel
GENT - Geen tunnel onder, maar een brug over het chaotische Dampoort-kruispunt. Dat is de visie van het Nederlandse architectenbureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) dat de plannen heeft getekend voor het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken. Ook de stad is er niet meer van overtuigd dat de tunnel er nog zal komen.
Het Dampoort-kruispunt, met de onoverzichtelijke rotonde rondom de zwaaikom, is het meest chaotische van Gent. Al vele jaren zijn er plannen om het kruispunt te ontlasten door de stadsring via een tunnel onder het kruispunt door te brengen. De tunnel moet in de Kasteellaan ondergronds gaan om terug boven te komen in de Afrikalaan.
Zo'n tunnel kost verschrikkelijk veel geld en het Vlaams Gewest heeft het budget daarvoor nog lang niet. Steeds meer wordt aan een alternatief gedacht. OMA voorziet in zijn plannen voor de Oude Dokken een brug in plaats van een tunnel.
,,Voor het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken is het de bedoeling om de stadsring te verplaatsen'', legt Floris Alkemade van OMA uit. ,,Via de nog aan te leggen Handelsdokbrug zal het doorgaand verkeer naar de Afrikalaan geleid worden. Die is breed genoeg om als stadsring te fungeren. Voor de Koopvaardijlaan is dat niet het geval. Wil je die straat opnemen in de stadsring, dan moet je zeker een volledige huizenrij slopen.''
Sneller
OMA wil dat vermijden en tekende een alternatief tracé uit. De stadsring komt nog altijd langs de Afrikalaan, maar in plaats van af te draaien naar de Koopvaardijlaan moet er een nieuwe weg komen vlak naast de spoorweg. ,,En niet via een tunnel, maar met een brug zo hoog als de huidige spoorwegberm. Het verkeer kan op die manier over het kruispunt Dampoort. Door de stationshallen wat door te trekken, zal je op het kruispunt niet eens zien dat er een brug is.''
Een brug is een stuk goedkoper en op die manier sneller te realiseren en er moeten minder huizen gesloopt worden in de Koopvaardijlaan.
Het stadsbestuur is nog altijd voorstander van de tunnel, maar begint meer en meer aan een alternatief te denken. ,,Wij vragen al jaren om die ondertunneling, maar het komt er maar niet van'', klinkt het op het kabinet van schepen Karin Temmerman (SP.A).
,,Het is misschien tijd om een andere piste te bewandelen. Een brug is in elk geval ettelijke keren goedkoper dan een tunnel. Wij benadrukken echter dat dit nog maar een studie is. Het kan nog alle kanten uit.''
Dieter HERREGODTS
Het Nieuwsblad, 16/03/2006
De Snor March 18th, 2006, 11:58 AM Wéér iets van OMA...dat belooft :ohno:
giergel March 18th, 2006, 01:04 PM Het is nog altijd niet zeker wat er zal komen, hopelijk een tunnel!!
B! March 18th, 2006, 11:08 PM @snor??
Alweer iets van OMA? Ok ik zeg allemaal maar mijn mening hé maar OMA is echt wel een toparchitect, wereldwijd!!
hij won zelfs de Pritzker Prijs in 2000!!! Dus je kan zeggen wat je wilt over OMA maar(!!!) dat OMA zich bezighoudt met Gent is fantastisch! en kan enkel maar ten goede komen voor Gent!! (wél duur maar goed :))
De Snor March 19th, 2006, 12:58 AM ^^^
Ik mijn opinie heb ik nog nooit een ontwerp gezien van hun die me aanspreekt hoeveel prijzen ze ook mogen gewonnen hebben,voor mij vallen ze in dezelfde kategorie als Calatrava , die zijn creaties zijn oervervelend in mijn ogen.
ketje March 19th, 2006, 02:11 AM ???? weer iets van OMA ? Calatrava oervervelend??? MMM snor wat vind je dan wel mooi ?
Voor mij is het hier nog te weinig calatrava die man maakt sierlijke ontwerpen die naadloos overgaan in de natuur ipv de typische dwaze blokkedoze architectuur dat je hier in belgie met hopen vind juist hetzelfde voor OMA ook al worden die soms teveel geprezen
Maar ik zou de komst van een nieuw ontwerp van calatrava onmiddelijk toejuichen
B! March 19th, 2006, 01:24 PM idd, toparchitecten met naam, die kwalitief hoogstaande architectuur voortbrengen missen we nog teveel in België!
Een station van Calatrava is toch een magnifieke entree voor toeristen, wat een eerste indruk voor LUIK!!! Kan ik alleen maar toejuichen...!
Gent zal hier zeker ook voordeel uit halen ! OMA heeft ervaring en talent in overschot, dus dat project, vertrouw me, is in goede handen... wat je ook zegt snorremans :cheers:
De Snor January 12th, 2007, 11:12 PM Iets nieuws hierover ondertussen ?
Puinkabouter January 12th, 2007, 11:51 PM Ik heb al een paar keer vruchteloos gezocht naar eventuele online rapporten ofzo, maar nog niets gevonden. Als we zéér nieuwsgierig zijn, kunnen we misschien eens mailen naar de contactpersonen in het stadsbestuur of naar het ag-sob. :)
snot January 15th, 2007, 07:26 PM Kunnen ze de stadsring niet in 2 splijten tussen dampoort en de geplande Handelsdokbrug? De ene richting op het bestaande tracé, de andere richting op de Afrikalaan.
En is het niet de bedoeling van het stadsbestuur om het OV-net verder grondig uit te breiden en het autogebruik terug te dringen?
Puinkabouter January 15th, 2007, 07:59 PM Ingrijpende uitbreiding van het OV is in Gent idd de bedoeling, en er komt bvb. een tram aan de Dampoort, en een heel eind daarvoorbij.
Ik denk dat de stadring in 2 splijten niet echt overwogen wordt omdat beide helften dan wel zéér breed zouden zijn. Tegelijk zou dat mss. niet slecht zijn voor aparte bus-/trambaanvakken.
Maar een tunnel lijkt me nog steeds de minst verwarrende oplossing...
Benonie January 15th, 2007, 09:14 PM Het is ook wel de bedoeling dat er ooit een splinternieuw NMBS- en Lijnstation wordt opgetrokken, net naast het bestaande ouwbollige station, waar nu die parking ligt, of een eindje verder op de braakliggende woestenij van de NMBS langs de Kasteellaan. De bussen zouden dan veel beter aansluiten op de treinen. Nu moet je al een heel eind te voet, en aan de viaduct van de Dampoort je nek riskeren, of braafjes op het (kortstondig) groen licht wachten terwijl je aan de overkant je bus ziet vertrekken.
Concrete plannen zijn er nog niet. De werken zullen wellicht iets zijn voor de héél lange termijn. Er zal waarschijnlijk pas worden begonnen als de grondige werken aan Sint-Pieters volledig achter de rug zijn. Intussen blijft het behelpen met het aftandse 'oude' Dampoortstation, dat af en toe een lik krijgt.
Ik had eigenlijk liever een grondige maar snellere renovatie van het huidige gebouw en omgeving gezien, en een aanbouw van de Lijn waar nu de fietsenstallingen zijn.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/PICT0107.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/PICT0108.jpg
ices January 15th, 2007, 09:40 PM Zou het niet best zijn de werken aan de Dampoort op hetzelfde moment te laten lopen met de werken van Sint-Pieters, alle vertragingen en chaos op hetzelfde moment...
groentje January 15th, 2007, 11:23 PM Ik moet ook maar weinig hebben van Dampoort. Echt wel een kutstation.
Puinkabouter January 16th, 2007, 12:30 AM Dampoort is inderdaad maar een 'sleazy' geval. Het wordt hoe dan ook opgelapt ergens in de komende 10 jaar wsl. In het kader van het project voor de Oude Dokken kan men gewoon niet anders dan de openbare ruimte opnieuw in te delen en het openbaar vervoer een veel grotere plaats toe te kennen in de buurt.
Ik ben trouwens ooit op een 3D-rendering gestuit voor Gent-Dampoort, uit 1998. Dit is uiteraard maar een rendering, en het is - da's wel duidelijk - nooit uitgevoerd, maar het illustreert wel dat er al een tijd plannen zijn om het station grondig onderhanden te nemen.
Als ik die rendering ooit terugvind zal ik ze hier eens posten. 'k Vond ze niet bepaald mooi, maar op z'n minst gezegd wel ingrijpend :)
Puinkabouter January 16th, 2007, 05:16 PM Zoals beloofd, dit is de 3D rendering uit 1998:
klik! (http://www.ams.be/sitev2/images/000W_EVD_HST/AMS_Station_A_groot.jpg) (en klik hier (http://www.ams.be/sitev2/public/nl/ProjListB.asp?ProjTekst=Gent&ID=95&tot=18&nr=2&Land=J) voor nog meer impressies).
Het is best een maf ontwerp, waarbij het station eigenlijk boven de sporen zou worden aangelegd, ipv. eronder of ernaast. Maar al bij al vond ik dit toch niet zo fantastisch. Soit, dit komt er niet, dus wakkerliggen hoeft niet. Trouwens opmerkelijk dat het stond aangeschreven als ontwerp voor een HST station, rijden er HST's door de Dampoort? Lijkt mij straf...
Benonie January 16th, 2007, 06:21 PM Bedankt voor de renderings.
Inderdaad wel een maf ontwerp, en ik vind het persoonlijk ook niet lelijk. Alles is natuurlijk beter dan hetgeen er nu staat. Het was allemaal wel goed bedoeld destijds, en in een andere omgeving was het ook wel geslaagd geweest. Maar het huidige gebouw wordt volledig weggedrukt door de (ronduit lelijke) semi-industriële, half vervallen bebouwing errond.
Dit nooit uitgevoerde ontwerp had wellicht de bedoeling Dampoort-station letterlijk uit die omgeving op te tillen.
http://www.ams.be/sitev2/images/000W_EVD_HST/AMS_Station_A_groot.jpg
En misschien waren er 10 jaar terug inderdaad wel plannen voor een TGV Rijsel-Antwerpen. Ook nu gaat deze gewone lijn langs de Dampoort.
groentje January 17th, 2007, 12:19 AM Idem. Ach, al vind ik goede architectuur belangrijk, ik was al blij geweest als het Dampoortstation wat functioneler ware geweest. Dat is nu ook niet het geval, met de afstand die je moet afleggen van busstation naar NMBS-station, van loketten naar onderdoorgang, van onderdoorgang naar de trein (want die stopt dan weer wel vaak een heel stuk richting Zeehaven)...
Puinkabouter January 17th, 2007, 12:39 AM Inderdaad, het ontbreekt het Dampoortstation enorm aan functionaliteit. In feite heel de verkeerssituatie daarrond is bijzonder rommelig, vandaar dat die tunnel zo noodzakelijk is. Het zou de zone een tikkeltje autoluwer maken, wat verdere aanpassingen, zoals het verplaatsen van de openbaar vervoershaltes, werken aan het station, etc. danig zou vergemakkelijken.
Benonie January 17th, 2007, 05:35 PM Tja, van een station met slechts één perron en twee sporen voor reizigersverkeer, zou je toch tenminste kunnen aannemen dat de lokettenzaal vlakbij de sporen ligt...niet dus. De architect had waarschijnlijk zelf nog nooit de trein genomen.
De afstand station-bushaltes is niet alleen relatief ver, maar je moet dus ook nog eens langs een te smal voetpad en een viertal drukke baanvakken aan het viadukt kruisen. En voor wie dringend zijn bus moet halen, is de wachttijd aan de drukknopgeregelde verkeerslichten veel te lang. Een noodzaak allicht om niet voor monsterfiles te zorgen, wat dan ook weer zeer nadelig zou zijn voor de openbaar vervoerdoorstroming daar...
Een voorlopige oplossing zou zijn om ook aan de overkant van het viaduct, ter hoogte van de bushaltes aan de Afrikalaan, een stationsuitgang met (rol)trap te bouwen. De perrons van Gent-Dampoort zijn toch superlang en reiken zelfs nog een eind verder. Treinreizigers zouden daardoor rechtstreeks via het perron aan de bushaltes richting stad terechtkunnen, veilig bovenop het viadukt.
groentje January 17th, 2007, 08:20 PM Een uitgang kant St-Amandsberg is ook een must.
Benonie January 17th, 2007, 09:01 PM Een uitgang kant St-Amandsberg is ook een must.
Inderdaad, al zal dat een moeilijker operatie worden. Heel de spoorweg moet dan een extra tunnel krijgen. Waar het station nu staat, kom je dan trouwens gewoon in de achter'tuinen' van de bebouwing uit.
groentje January 17th, 2007, 09:24 PM Klopt. Maar staat daar geen gebouw (fabriek of zo) leeg? Ik weet niet wat daar de plannen mee zijn, maar da's toch mogelijk om te onteigenen? Meteen een parkingetje erbij aan die kant (met fietsenstalling), misschien een of andere kiosk, een bankje of 2, en het zou er zelfs vrij aangenaam kunnen zijn.
Puinkabouter January 18th, 2007, 01:21 AM Hm, ik ken die buurt niet al te goed - ik weet niet of dit de goederenloods Gent Oost is - maar als het gaat om de site 'Malmar', dan zijn de plannen het volgende.
De gebouwen op het terrein worden afgebroken (en dat is al gebeurd in 2006), en de grond wordt gesaneerd.
Een deel van de grond gaat naar tuinuitbreiding voor de omwonenden. Een deel wordt verkaveld, en het stationsgebouw wordt verkocht. Het gros van de gronden wordt... een park :)
Dat park zou in de loop van 2007 moeten openen...
(edit: dat is dus langs de andere kant van de spoorweg dan bedoeld wordt, bedenk ik mij al die tijd later).
De Snor May 25th, 2007, 09:19 PM Klopt. Maar staat daar geen gebouw (fabriek of zo) leeg? Ik weet niet wat daar de plannen mee zijn, maar da's toch mogelijk om te onteigenen?
Een gedeelte ervan wordt nu volledig opgeknapt...
groentje June 22nd, 2007, 10:32 PM Weer een gemiste kans, dus...
Benonie December 4th, 2007, 06:40 PM Een gedeelte ervan wordt nu volledig opgeknapt...
Inderdaad. Daar zijn ze momenteel volop mee bezig.
Lofting.be:
GENT: Hof ter Dampoort
Hof ter Dampoort omvat nieuwbouwappartementen, winkels, burelen, lofts, parkings, een gigantische daktuin en gemeenschappelijk groen. De site is gelegen aan de Dendermondsesteenweg, één van de belangrijkste invalswegen naar Gent centrum.
De reconversie betreft het slopen van perifere gebouwen en het herwaarderen van het historisch waardevol patrimonium, in combinatie met sterke nieuwbouwarchitectuur.
Aan straatzijde worden de verouderde huizen gesloopt en vervangen door een hedendaagse nieuwbouw met 3 winkels, 4 appartementen en 4 studio's.
Op het binnenplein blijven de verschillende volumes behouden, maar krijgen ze een hedendaagse facelift en verschillende bestemmingen: kantoren, 12 lofts en een expositieruimte.Twee opmerkelijke toevoegingen zijn de massieve muur die het loftproject snijdt, met een annex van 6 knappe nieuwbouwappartementen.
Op lofting.be vind je er alles over, inclusief een boel foto's.
http://www.lofting.be/pages/proboek.php?OxySeleCode=00000694483&agent=urbis
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/0500000694483_230_198.jpg
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/1300000694483_230_198.jpg
Puinkabouter July 24th, 2008, 03:02 AM ^^ Die foto's hier eens in't groot plaatsen:
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/1300000755483.jpg
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/0600000755483.jpg
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/0900000755483.jpg
Wel leuk: een soort parkje bovenop die parkeergarage.
En een werffoto:
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/1000000755483.jpg
'k Zou wel niet weten van wanneer die dateert. Laatste keer dat ik die werf passeerde was een kleine 3 weken geleden, gezien vanuit de trein, maar ik heb er niet echt op gelet...
Had men die open ruimte wat breder opgevat, het zou nog bruikbaar kunnen geweest zijn als een extra in-/uitgang van het station.
Kristof VG August 1st, 2008, 08:30 PM Kan iemand een schets maken hoe die befaamde brug over de dampoort er uit zou zien?
"De stadsring komt nog altijd langs de Afrikalaan, maar in plaats van af te draaien naar de Koopvaardijlaan moet er een nieuwe weg komen vlak naast de spoorweg. ,,En niet via een tunnel, maar met een brug zo hoog als de huidige spoorwegberm. Het verkeer kan op die manier over het kruispunt Dampoort. Door de stationshallen wat door te trekken, zal je op het kruispunt niet eens zien dat er een brug is.” Een brug is een stuk goedkoper en op die manier sneller te realiseren en er moeten minder huizen gesloopt worden in de Koopvaardijlaan. Het stadsbestuur is nog altijd voorstander van de tunnel, maar begint meer en meer aan een alternatief te denken. ,,Wij vragen al jaren om die ondertunneling, maar het komt er maar niet van”, klinkt het op het kabinet van schepen Karin Temmerman (SP.A). ,,Het is misschien tijd om een andere piste te bewandelen. Een brug is in elk geval ettelijke keren goedkoper dan een tunnel. Wij benadrukken echter dat dit nog maar een studie is. Het kan nog alle kanten uit.”
Puinkabouter August 18th, 2008, 12:56 PM Bah. Die brug zal je aan Dampoort zelf misschien niet zien, maar die moet wel beginnen op de Kasteellaan, en dat kan toch niet schoon worden? Kijk naar dat kluwen aan de Keizerpoort langs de Schelde op de grens met Ledeberg... Heel praktisch en functioneel en vast pakken goedkoper dan een tunnel destijds... maar wat een onleefbare plek! De schoonheid van de Vlaamse Kaai aangetast, en lawaai jongens!
Viaducten en fly-overs kunnen wel op zo'n baan als de R4, maar zo dicht in het stadscentrum als de kleine ring, in dichtbewoond gebied, is het echt vragen om degradatie...
X38 August 18th, 2008, 02:11 PM Is er daar toevallig iemand met zijn gedachten in de jaren '70 blijven hangen?
taran August 18th, 2008, 04:09 PM Bah. Die brug zal je aan Dampoort zelf misschien niet zien, maar die moet wel beginnen op de Kasteellaan, en dat kan toch niet schoon worden? Kijk naar dat kluwen aan de Keizerpoort langs de Schelde op de grens met Ledeberg... Heel praktisch en functioneel en vast pakken goedkoper dan een tunnel destijds... maar wat een onleefbare plek! De schoonheid van de Vlaamse Kaai aangetast, en lawaai jongens!
Viaducten en fly-overs kunnen wel op zo'n baan als de R4, maar zo dicht in het stadscentrum als de kleine ring, in dichtbewoond gebied, is het echt vragen om degradatie...
Zo functioneel is het viaduct aan de Keizerpoort toch niet vind ik. Het flessenhalseffect dat er bestaat zorgt daar voor een erg verwarrend kruispunt op drukke tijdstippen. Je zou nochtans denken dat men geleerd heeft uit deze situatie die men hier jaren terug gecreëerd heeft door te werken met bruggen in plaats van tunnels. Men wil er alvast de doorstroming van het verkeer en openbaar vervoer gaan verbeteren in de toekomst door enkele herschikkingen. Hierover heb ik een tijdje geleden iets gepost in het topic over 'Ledeberg Leeft':
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=587247&page=2
Toch wil men het aan de dampoort blijkbaar weer proberen met veel beton in de hoogte :ohno:. Misschien wordt het deze keer de laatste keer en ondekt men hierna de tunnels in Gent.
Puinkabouter August 18th, 2008, 06:59 PM Hopelijk wordt het niet de laatste keer, maar gebeurt het gewoon niet! Nog liever niets dan een viaduct. Het kan mij geen reet schelen dat een tunnel meer kost dan een viaduct: dan moet er maar gewoon meer geld voor worden vrijgemaakt, of gezocht worden of er geen privé-investeerders kunnen bij betrokken worden (al lijkt mij dat nogal raar voor een tunnel in een stad).
Ik hoop dat men dat monster aan de Keizerpoort ook ooit door een tunnel vervangt en dat men aan de Heuvelpoort ook niet zo knetter wordt dat men er een viaduct over zou bouwen...
Kristof VG October 3rd, 2008, 12:14 AM heb een tijdje staan praten met een kerel die op stedenbouw werkt en vooral bezig is met het Scharnierproject (waarvan de Oude Dokken een onderdeel zijn).
Mooi :) Ik heb ooit nog eens gemaild naar stedenbouw hoe het met het Scharnierproject zat, maar buiten een nietszeggende mail heb ik niets gekregen..
Het je nog nieuwe informatie over dit project, Puinkabouter?
Het station en het plein rond Dampoort heeft echt potentieel!! Ik heb het al eerder gepost in deze draad, maar als je de kasteellaan ondertunnelt onder het station heb je echt een gigantisch terrein, dat zelfs gelegen is tegen het water!! Als je daar nog een groen plein, een tramhalte en wat hoogbouw in onderbrengt... :cheers: Zalig moet dat zijn! Als kers op de taart een zit terras op het dak van het station, zodat je mooi naar de groene waterkant kan kijken :lol:.
Mjah, zoals -zeer amateuristisch in paint:p- dit:
http://img381.imageshack.us/img381/765/dampoortxd9.jpg (http://imageshack.us)
(check vooral de verkeerssituatie)
Ik dacht echter dat het nog 20 jaar ging duren vooraleer men aan dit onderdeel van het Scharnierproject ging beginnen.. Hopelijk terug met een internationale wedstrijd. Wel denk ik dat men eerst moet weten hoe het masterplan rond het Dampoortstation eruit kan zien, voor men de dampoorttunnel of -brug kan of zou plaatsen. Dit zou logisch zijn!
Voorts vind ik het vrij lastig dat je niet zo veel informatie hebt als in Leuven. Daar wordt je echt overstelpt met info. Dit geeft ook een aangenaam gevoel: ze zijn er mee bezig en ze weten wat ze doen. Maar Gent is inderdaad een ander verhaal, een stad die 3x zo groot is!
Puinkabouter October 3rd, 2008, 05:36 PM Da's inderdaad een terrein waar veel mee kan gedaan worden. Soit, heel dat gebied moet hertekend worden.
Het belangrijkste is dat de Kasteellaan ondertunneld wordt, en het is echt wel belangrijk dat het een tunnel wordt, en geen fly-over zoals het hoe langer hoe meer dreigt te gaan worden. Het aantal sporen aan het Dampoortstation zou ook best uitgebreid worden, om goederentreinen aparte passage te verlenen, een apart perron voor de IC-treinen en een apart perron voor de treinen naar Eeklo, voornamelijk met het oog op het tot stand brengen van een voorstadslijn naar daar, en evt. ook naar Terneuzen.
Het Antwerpenplein (het plein dat men meestal gewoon de Dampoort noemt) zou een echt plein moeten worden, en niet zo'n chaotisch kruispunt waar allemaal steenwegen en hun verkeer op een hoopje in terechtkomen. Het bus- en hopelijk-ooit-ook-tramstation zou aan de stadkant moeten komen te liggen, waar ook de ingang van het station ligt. Nu moet je door dat helse verkeer om van de trein op de bus te geraken - of omgekeerd.
Het station zelf, daar is ook wat werk aan. Er bovenop een publiek terras aanleggen is een tof idee, dat eigenlijk meteen uitgevoerd zou moeten kunnen worden, maar op termijn zou dat station gewoon met de grond gelijk moeten gemaakt worden en vervangen door een nieuw. Het is namelijk te lelijk voor woorden, hoogst onaangenaam, niet goed bereikbaar en het is ook quasi onzichtbaar. Heb ooit een paar prentjes gevonden van een nieuw ontwerp, uit de late jaren '90, maar waar dat allemaal op sloeg weet ik niet:
http://www.ams.be/sitev2/images/000W_EVD_HST/AMS_Station_A.jpg
AMS.be (http://www.ams.be/sitev2/public/nl/ProjListB.asp?ProjTekst=gent&ID=262&tot=19&nr=3&Land=).
Op het Octrooiplein kan men ter hoogte van het station zelf zorgen voor een aangenaam, groot en stedelijk plein, best met wat groen en een OV-station langs de Kasteellaan. Wat zuidelijker, zoals aangeduid op je schets, zou een soort Kop-van-Kessel-Lo ontwikkeling niet mis staan. Aangezien er op de hoek van Dok Zuid en de Dampoortrotonde ook een toren (zo'n 60 meter, hopelijk ietsje meer) gepland is, heeft de Dampoort zo de mogelijkheid om tot een soort lightversie van Potsdamer Platz te worden.
Achja, *droom droom*. De komende 20 jaar zal op dat terrein maar weinig gebeuren, vermoed ik. Er zal zeker niks gebeuren zolang die tunnel en de Handelsdokbruk er niet zijn, en bovendien is die grond in handen van de NMBS, en niet van de Stad of het AGSOB.
Benonie October 3rd, 2008, 06:08 PM Achja, *droom droom*. De komende 20 jaar zal op dat terrein maar weinig gebeuren, vermoed ik. Er zal zeker niks gebeuren zolang die tunnel en de Handelsdokbruk er niet zijn, en bovendien is die grond in handen van de NMBS, en niet van de Stad of het AGSOB.
Mooie dromen, inderdaad. Want dit is een gebied met een enorm potentieel dat nauwelijks benut wordt. Dampoort zou een tweede groot Gents station kunnen/moeten worden, op wandelafstand van het centrum.
Maar zolang het project Gent-Sint-Pieters niet afgewerkt is, zal de NMBS uiteraard niet beginnen aan een nieuwe Dampoort. En dat zal nog wel even duren.
Kristof VG October 3rd, 2008, 08:07 PM Dampoort zou een tweede groot Gents station kunnen/moeten worden, op wandelafstand van het centrum.
Gent-Dampoort wordt een ‘regionaal knooppunt’, net al Sint-Pieters. Wat verder staat er nog dat men van Dampoort een ‘stationsproject met publiekstrekkende kantoren’ wilt maken.
Ik heb reeds de simulatie gepost op de draad van de Oude Dokken.
http://img182.imageshack.us/img182/9523/masterplanppel7.jpg (http://imageshack.us)
Voorts vrees ik dat men de eerste jaren niet gaan beginnen aan het Masterplan voor het Dampoortstation. Dit omdat de terreinen gewoon niet van de stad Gent is (het terrein blijft in bezit van NMBS). Dit is dom, want men zou nu al bezig moeten zijn, met huizen op te kopen aan de Dendermondsesteenweg. Binnen enkele jaren zal het misschien moeilijker zijn als de buurt opleeft. Daarnaast is het masterplan er nodig voor de tunnel onder de Dampoort! Een viaduct moet echt oer-lelijk zijn.. Mooi onder de grond, of gewoon niets.
Misschien zit er een Taskforce Gent Dampoort in? :)
PS, kan de naam van deze draad niet wat aangepast worden naar Plannen Dampoort Station of dergelijke?
CuoreGR October 5th, 2008, 05:49 AM Hoewel mijn mening als buitenstaander compleet irrelevant is, wil ik toch even mijn -*kwijl*- goedkeuring uitdrukken over de plannen zoals die door KristofVG gepost zijn. Als je het zo beziet, zou dit zowat een toplocatie kunnen worden... ziet er heerlijk uit zo :)
Benonie October 5th, 2008, 11:00 AM Inderdaad. Het IS ook een toplocatie. Allen ziet men daar in België pas na tientallen jaren de waarde van in.
Kristof VG October 5th, 2008, 11:31 PM Inderdaad. Het IS ook een toplocatie. Allen ziet men daar in België pas na tientallen jaren de waarde van in.
Frustrerend. Eerst een masterplan uitschrijven, en dan 10 jaar wachten voor men het uitvoert, kan nog. Het terrein 10 jaar laten verkommeren en allerlei nevenprojecten opstarten is catastrofaal op lange termijn. Please wake up, stad Gent!
De Snor October 7th, 2008, 10:22 PM je kunt om te beginnen het busstation naar de voorkant van het station verplaatsen.
Puinkabouter November 14th, 2008, 10:23 AM Frustrerend. Eerst een masterplan uitschrijven, en dan 10 jaar wachten voor men het uitvoert, kan nog. Het terrein 10 jaar laten verkommeren en allerlei nevenprojecten opstarten is catastrofaal op lange termijn. Please wake up, stad Gent!
De juiste houding is ook niet "er is een open plek, wat kunnen we doen om die zo snel mogelijk op te vullen?". Eerder zoiets als "we hebben kantoorruimte/woningen/etc. nodig, waar is er plaats?". Alhoewel... :|
Feit is dat dit een zéér strategische locatie is, en men nu of in de toekomst best niet over een nacht ijs gaat. Er zullen af en toe wel ideeën gelanceerd worden over wat men met dit terrein wil uithalen, en het zal zeker geen kwaad kunnen om de die ideeën ook wat te laten rijpen vooraleer men ook echt grond breekt. Ondertussen zijn er genoeg locaties in Gent waar de komende jaren ruimte is voor groei en ontwikkeling. Dampoort moet er nog niet nu onmiddellijk bij...
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat er niet gedroomd mag worden! Zulke ideeën en hersenspinsels zijn altijd geweldig om te bekijken, bedenken en te verbeelden :)
Ik viste deze thread nog eens op omdat ik een artikeltje wou posten; het Dampoortstation heeft een groot onderhoud gehad:
Twintig camera's maken Gent-Dampoort veiliger
Tweede belangrijkste station van Gent klaar na opknapbeurt
GENT - Het Dampoortstation is opgefrist. Een nieuwe ingang met schuifdeuren, een broodjeszaak in de stationshal en camerabewaking moeten ervoor zorgen dat het station wat levendiger wordt en dat de treinreizigers er zich veiliger voelen.
De voorbije maanden heeft het Dampoortstation - een droevige en donkere stationshangar - een kleine transformatie ondergaan. 'Het station, gebouwd in 1973, was helemaal niet meer bij de tijd', zegt architecte Evelyne Devos. 'Het was donker, onoverzichtelijk... Niet bepaald een uitnodigende plek.'
Daarom is er druk gesleuteld aan het station. 'De inkomhal is helemaal opengewerkt, zonder de verborgen hoekjes en kantjes van het verleden', zegt Devos. 'Daardoor is ook het zicht op de fietsenstalling en de achterliggende parking verbeterd. Dat maakt dat die plaatsen een stuk minder uitnodigen tot vandalisme.'
Het Dampoortstation - met zijn 5.133 reizigers per dag toch het tweede belangrijkste van Gent en het zevende van Oost-Vlaanderen - was tot voor kort vrij doods. 'Maar doordat wij erin hebben geïnvesteerd, merken we dat ook andere mensen in het station gaan geloven en dat er opnieuw meer leven komt', zegt directeur Christiane Van Rijckeghem van de NMBS. 'Zo is het stationsbuffet inmiddels gerenoveerd en er is onlangs ook een Panos-vestiging geopend in de stationsgang. Dergelijke extraatjes brengen een station tot leven. Intussen is het Dampoort-station bovendien ook een Postpunt geworden. En binnenkort komt er ook een bankautomaat in het station.'
De reizigers zijn door de band tevreden met de vernieuwingen, bleek uit een enquête die de NMBS vorige week deed. 'We kregen gemiddeld 7,5 op 10', zegt Van Rijckeghem. 'Maar we peilden ook naar wat de mensen nog meer van ons verwachten, zodat we ook daar rekening mee kunnen houden.'
Een van de pijnpunten - er kwamen daar 300 opmerkingen over - blijft het tekort aan fietsenstallingen. 'Er zijn nu 922 stallingen, maar we zullen dat aantal in 2009 opdrijven tot 1.100', zegt Van Rijckeghem. 'Bovendien zullen we proberen om ook in Gent-Dampoort een fietspunt uit te bouwen, zodat bijvoorbeeld fietswrakken er systematisch uit de rekken gehaald worden zoals dat nu al gebeurt aan Gent-Sint-Pieters.'
Ook aan de autoparking zal worden gesleuteld. 'We willen de scheiding tussen de NMBS-parking en de naastliggende stadsparking vanaf 1 december opheffen, zodat we komen tot één grote parking met 462 plaatsen. In de loop van 2009 willen we op die parking gaan werken met slagbomen.'
Ten slotte vroegen de NMBS-reizigers meer aandacht voor orde en veiligheid in het station. 'Door het openwerken van de stationshal en door meer leven in het station te brengen, komen we al tegemoet aan die vraag', zegt Van Ryckeghem. 'Maar daarnaast zullen we in het Dampoortstation nu ook in camerabewaking voorzien.' Vanaf vandaag wordt het station daarom permanent bewaakt door 20 camera's.
Bij de NMBS hopen ze dat het Dampoortstation door al die maatregelen een stukje aantrekkelijker wordt voor de Gentenaars. 'Het station heeft de troef dat het op wandelafstand ligt van het stadscentrum, maar soms lijkt het dat te weinig mensen dat beseffen', zegt Van Rijckeghem. 'Het Dampoortstation heeft troeven, door de vernieuwingsoperatie kan het die nu ook beter uitspelen.'
Toch blijft één extra troef zeker nog enkele jaren uit: bijkomende rechtstreekse treinen van Gent-Dampoort naar Brussel. Nu is er één dergelijke trein per dag. 'Die rechtstreekse trein is een enorm succes', weet ook Van Ryckeghem. 'Maar zolang er geen extra sporen zijn aangelegd tussen Denderleeuw en Brussel, is er helaas geen ruimte om nog meer van die treinen in te leggen. Dat is dus ten vroegste iets voor december 2013.'
Het Dampoortstation onderging de voorbije 140 jaar al diverse metamorfoses. Om te zien hoe het station eruitzag in 1865 of 1912, surf naar www.gentenaar.be/gent.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2008/11/14/B1_G6J22R47K.1+DAMPO1.jpg
NMBS-directeur Christiane Van Rijckeghem (rechts) samen met architecte Evelyne Devos voor de vernieuwde toegang van het station.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=KP22R5IH&PostCode=9000), 14-11-2008
En een interessant fragmentje uit die geschiedenis van het Dampoortstation:
"Het huidige station is de voorbije maanden in een nieuw kleedje gestoken. Maar ook nu is al duidelijk dat dit niet voor de eeuwigheid zal zijn. Eens het Sint-Pietersstation is afgewerkt, is het immers de bedoeling om de Dampoort en omgeving grondig onder handen te nemen. Er zijn plannen om dan het huidige station te slopen en te vervangen door een nieuw, modern station.Maar dat wordt iets voor na 2016, ten vroegste."
De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2008/11/dampoortstati-1.html), 14-11-2008
Benonie November 16th, 2008, 05:27 PM Ik weet niet hoe het inmiddels is, maar een drietal weken terug moesten we er wachten op de trein naar Antwerpen, en er bleken nog steeds geen zitbanken geplaatst te zijn in het station. Nochtans waren de grote vloer- en schilderwerken toen reeds een hele poos achter de rug. En boven op het tochtige perron zitten wachten is ook niet echt een optie.
Prima idee trouwens die camera's. Hoe meer hoe liever. Ik ben dat vandalisme en die tags in onze openbare plaatsen grondig beu.
De Klauw November 17th, 2008, 04:27 PM Op de perrons zijn de zitbanken allesinds teruggeplaatst. Dat heb ik vandaag vanuit te trein gezien.
Benonie November 17th, 2008, 05:52 PM Op de perrons zijn de zitbanken allesinds teruggeplaatst. Dat heb ik vandaag vanuit te trein gezien.
Die zijn steeds blijven staan, dacht ik. Het zijn de zitplaatsen beneden die om begrijpelijke redenen weggehaald werden. Daar kon je vroeger rustig zitten wachten op de trein. Hopelijk nu/binnenkort terug.
Jammer trouwens dat ze die blauwe overkappingen van de perrons ook niet aangepakt hebben. Die kunnen ook best een lik verf gebruiken.
EBX November 20th, 2008, 12:29 AM ik snap trouwens niet waarom ze van de dampoort 1 groot rondpunt gemaakt hebben ? Zoals op volgende schets: (en ook bv. aan technologiepark Zwijnaarde)
Uiteindelijk komer er 7 grote verkeersstromen toe op de Dampoort en worden er maar 3 echt opgevangen door het rond punt (en hoe!) ! De oostkant van de dampoort is één grote chaos als je het van boven bekijkt :)
http://img390.imageshack.us/img390/2247/dampoortss5.jpg (http://img232.imageshack.us/my.php?image=dampoortsz7.jpg)http://img390.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php) beetje zoals ze in zwijnaarde gedaan hebben.
Bovendien is het traject van de tunnel gewoon uit te graven (moet niet onder water of onder huizen), weegt dit niet op tegen de grote kost van onteigeningen v/h traject van de brug ?
Het stuk parallel a/d Koopvaardijlaan langs de spoorweg = veel huizen + bedrijven (o.a. Opel ) + het traject van de brug zou ook doorlopen tot aan de Heernislaan, wat een groot stuk NMBS terrein is + een volledig nieuw station zou vereisen (je kan de brug niet zomaar op het dak v/h station leggen)
Dat in het geval van een tunnel, het stuk koopvaardijlaan in het slechtste geval maar 1 vak zou breed zijn, dit is nu ook op sommige plaatsen het geval ! (en dan zou men volgens mij niet tot amper moeten onteigenen a/d Koopvaardijlaan)
De Klauw November 20th, 2008, 01:14 AM Die rotonde op jouw bewerkte foto heeft ten eerste veel te scherpe bochten. Ten tweede is de capaciteit niet genoeg. Je zegt het zelf, er komen 7 belangrijke stromen op uit. In jou voorstel moet al het verkeer die het kruispunt oprijdt dezelfde weg volgen. De minste ophoud zal in eindeloze files resulteren.
Wat een domme beslissing van de stad om zomaar de noodbrug te verwijderen zonder een deftig alternatief uit te dokteren. Ik hoop dat die tunnel er rap komt want dit kruispunt is een ramp.
Puinkabouter March 24th, 2009, 07:10 PM Zaterdag op de eerste bijeenkomst van de Klanbordgroep Oude Dokken ook een paar zaken over de toekomst van de Dampoort gehoord, want die hangt uiteraard vast aan die van de naburige Oude Dokken. Alles wat ik hier zeg zijn wel niet meer dan ideeën waarmee men momenteel mee zit, dus nog bijlange na geen officiële plannen.
Vooreerst iets wat met infrastructuur voor zwakke weggebruikers te maken heeft. Er wordt gedacht aan een bypass voor fietsers en voetgangers in de zwaaikom van de Dampoort, zodat je te fiets of te voet niet meer langs het gemotoriseerd verkeer moet gaan.
http://i39.tinypic.com/2m4db7l.jpg
Zoiets dus, min of meer. Lijkt me wel een fijn idee.
je kunt om te beginnen het busstation naar de voorkant van het station verplaatsen.
Nog iets dat ik vernomen heb op de Klankbordgroep, afgelopen zaterdag, is een alternatieve oplossing. En het is een beetje een ei van Colombus. Niet het busstation, maar het treinstation zou verhuizen naar de andere kant van de sporen - van het Oktrooiplein naar het Antwerpenplein:
http://i40.tinypic.com/2zec5tv.jpg
http://i44.tinypic.com/ejczfd.jpg
Straatbeeld van de mogelijke nieuwe locatie voor het Dampoortstation
Op die manier is het station toegankelijker voor wie er met het OV naartoe komt, en vooral ook voor wie in Oostakker of Sint-Amandsberg woont. En dat is niet de enige reden waarom het huidige treinstation zou moeten verhuizen. In de context van het verleggen van de R40 lijkt men de piste van het ondertunnelen van de Dampoort vrijwel volledig te hebben verlaten, en denkt men nu verder aan een viaduct dat pal naast het bestaande treinviaduct zou komen (cf. lichtgrijze lijn op bovenstaande foto). Daarvoor ligt het Dampoortstation uiteraard in de weg.
Een nieuwe locatie voor het Dampoortstation vind ik niet erg, maar ik vind het betreurenswaardig dat men niet langer een tunnel nastreeft, maar voor het viaduct gaat. Hierdoor zal het lawaai in de buurt zeker niet verminderen, en bovendien zorgt zo'n viaduct naast de sporen er voor dat die sporen niet meer kunnen uitbreiden, wat met het oog op een Lightrail naar Eeklo en Zelzate/Terneuzen wel nodig zou zijn. Bovendien vermindert met zo'n viaduct ook de waarde van die braakliggende gronden naast het huidige Dampoortstation, waardoor het minder aantrekkelijk wordt (maar daarom niet onaantrekkelijk) om aan hoogwaardige ontwikkeling te doen.
Over ontwikkeling van die terreinen gesproken: de B-Holding had daar vroeger al zijn zinnen op gezet, maar besloot op een gegeven moment om zich eerst voor 100% te concentreren op de ontwikkeling van het Sint-Pietersstation en de omgeving daarvan. Eens die ontwikkelingen wat op gang zouden komen, zou men dan terug beginnen nadenken over de Dampoort. Dat betekent zoveel als dat er rond deze periode terug zal worden gekeken wat hier allemaal zou van kunnen gemaakt worden. Een tweede Project Gent-Sint-Pieters, wie weet... Spannend! :)
Quimb March 24th, 2009, 10:31 PM Een verhuis van het station mag je al bijna uitsluiten. Daar heeft de nmbs niets aan. Is Gent-Dampoort onlangs nog niet deels gerenoveerd? Even het desbetreffende artikel zoeken...
Kunnen ze niet gewoon het busstation naar het 'Oktrooiplein' brengen? Één ruim busstation (en plaats voor een tramstation in de toekomst, waar de 3 uit het Noorden en de 7 uit het Zuiden samenkomen), gebruiksvriendelijk, overdekt, ... met vlakbij het Dampoortstation. Ten Zuiden daarvan nieuwe parkingplaatsen, deels ondergronds. En dan ten Zuiden dáárvan hoog/nieuwbouw... Ik bedoel maar... dat is een terrein van tegen de 5 hectare waar nu enkel wat parkeerplaats is en er verder compleet onbenut bijligt, en dan zouden ze nog een nieuw station forceren op zo'n beperkte locatie als het het Antwerpse"plein"?
Alle vrijgekomen plaats waar nu nog de bushaltes verspreid staan kan dan gebruikt worden om de verkeerschaos op te lossen.
De Klauw March 24th, 2009, 11:05 PM Aan de opwaardering van de buurt (wat toch de bedoeling is) heeft de NMBS óók baat. Dat impliceert immers meer reizigers.
Puinkabouter March 25th, 2009, 03:19 AM Een verhuis van het station mag je al bijna uitsluiten. Daar heeft de nmbs niets aan. Is Gent-Dampoort onlangs nog niet deels gerenoveerd? Even het desbetreffende artikel zoeken...
Het artikel daarover staat gewoon enkele posts eerder op deze pagina ;)
Het feit dat het Dampoortstation gewoon een vers likje verf en een paar nieuwe wandpanelen en camera's heeft gekregen hoeft niet in de weg te staan van een verhuis van het station naar een andere locatie binnen een jaar of 10. Dat waren gewoon zeer dringende onderhoudswerkzaamheden veeleer dan een grote investering in de toekomst van dit station.
Het Dampoortstation is trouwens ook een van die elementen uit de campagne "Het Station" van de NMBS - met de 4 kleurrijke paaltjes:
http://i42.tinypic.com/2a0nz2c.jpg
Wetende dat die 4 paaltjes, die 4 kleurtjes, staan voor 4 eigenschappen of elementen waarrond die stations moeten draaien, en dat die "reizen", "ontmoeten", "winkelen" en "ontspannen" zijn, kan je toch vaststellen dat aan het huidige station eigenlijk helemaal niets klopt, en dat het helemaal niet meer beantwoordt aan wat in deze eeuw van een station verwacht wordt. Een volledig nieuw station is dan niet zo absurd meer als gedachte.
De NMBS heeft er trouwens alle baat bij, want zoals het er nu voor staat zou het Dampoortstation anders binnen een paar jaar een viaduct op zijn dak liggen hebben. Ik ben wel faliekant tegen dat viaduct, maar als dat de werkelijkheid is dan moet je die ook niet verdringen natuurlijk: het station moet daar weg als dat viaduct er komt.
Kunnen ze niet gewoon het busstation naar het 'Oktrooiplein' brengen? Één ruim busstation (en plaats voor een tramstation in de toekomst, waar de 3 uit het Noorden en de 7 uit het Zuiden samenkomen), gebruiksvriendelijk, overdekt, ... met vlakbij het Dampoortstation. Ten Zuiden daarvan nieuwe parkingplaatsen, deels ondergronds. En dan ten Zuiden dáárvan hoog/nieuwbouw... Ik bedoel maar... dat is een terrein van tegen de 5 hectare waar nu enkel wat parkeerplaats is en er verder compleet onbenut bijligt, en dan zouden ze nog een nieuw station forceren op zo'n beperkte locatie als het het Antwerpse"plein"?
Alle vrijgekomen plaats waar nu nog de bushaltes verspreid staan kan dan gebruikt worden om de verkeerschaos op te lossen.
Je stelt samen met ons allemaal terecht vast dat dit terrein een gigantisch potentieel in zich draagt, en denkt hetzelfde idee uit als Kristof VG in oktober :)
Feit is wel dat je er dan van uitgaat dat er ondertunneld wordt en niet met een viaduct wordt gewerkt. Komt het viaduct er, dan is men genoodzaakt om het station te verplaatsen. Anders niet. Bovendien zijn er ook een paar bezwaren te maken tegen het uitbouwen van de traminfrastructuur op die terreinen, aangezien een aantal tramlijnen (het zouden er 3 zijn) dan vreemde kronkels zouden moeten gaan maken.
Terzijde wel een opmerking: je gebruikt als aanwijzing "ze", maar de werkelijkheid is veel complexer dan die term doet vermoeden. Er zijn in het verhaal van de (mobiliteits)soep rond de Dampoort verschillende actoren:
De Lijn: bus & ooit tram
B-Holding: treinstation en braakliggende terreinen
Administratie Wegen & Verkeer van het Vlaams Gewest: Antwerpsesteenweg, Land van Waaslaan, R40
Provincie Oost-Vlaanderen: Dendermondsesteenweg
Stad Gent: de rest
Er zijn minstens vijf actoren die allemaal op elkaar moeten afgestemd worden, die allemaal geld moeten vrijmaken, die moeten uitmaken wie waarover iets te zeggen heeft (wie is verantwoordelijk voor het Antwerpenplein, bvb.?), en die allemaal duidelijkheid moeten verschaffen over hun toekomstplannen, terwijl die in de meeste gevallen nog heel onduidelijk zijn (cf. vertrammingen door de Lijn, uitbouw Lightrail naar Eeklo of Terneuzen, ondertunnelen/overbruggen Dampoort,...).
a-gent March 25th, 2009, 10:42 AM Wat bedoel je eigelijk met een lightrail , Boemeltreintje of tram ofzo ?
Kristof VG March 25th, 2009, 05:32 PM Ik denk dat het probleem vooral in de wilskracht zit. Als Termont echt wilt dat er aan Dampoort een 2de magnifieke stadsproject is a la Sint-Pieters komt, dan kan hij de nodige spelers achter dit plan scharen. Hij heeft genoeg connecties.
Het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten leggen. Gent heeft reeds veel schulden, maar als je de stad echt in de 21ste eeuw kan sleuren door een nieuw stadsbaken te plaatsen, dan moet je maar het lef hebben om hiervoor schulden te maken..
Ik snap het gewoon niet dat men niet nu al een geheel masterplan opmaakt dat aansluit op de Oude Dokken. Een plan dat met de gehele Dampoort omgeving rekening houdt, ook met de groene terreinen achter de spoorwegen en de omliggende terreinen. 1 masterplan, waar je eigenlijk 20 over doet voor het er effectief staat. Dit is hoe ze het in Leuven gedaan hebben (daar hebben ze ook trouwens een tunnel gelegd, net als in Sint-Niklaas trouwens).
Dit is puur een project van willen. Als er een matige wil is om hiervan een top project te maken, zal het resultaat ook mager worden. Dat staat nu al vast. Tenzij Termont snel een wedstrijd uitschrijft en een PPS opstart om de kosten voor de stad te minimaliseren.
Of hoe het ook ander kan; Sint-Niklaas least voor de komende 40 jaar zijn stadsriolering van een Amerikaans bedrijf. Op deze manier zijn alle stadsvernieuwingsprojecten gefinancierd (zie Grote Markt, Station,..). In begin lijkt dit maar raar, maar bij mijn weten werkt het rioleringsstelsel zonder problemen en na X aantal jaar zijn ze terug van de stad. Ondertussen heeft Sint-Niklaas wel geïnvesteerd in vastgoed: de parking onder de Grote Markt ligt daar nu wel. Misschien een idee voor Gent, of anders is het maar een fly-over en een banaal project :nuts:
Dit doet er mij aan denken, off topic maar ja, er wordt altijd gezaagd als een klei kindjes op Tobback. Maar hij doet tenminste iets voor de Stedenbouw in zijn stad hé. Dit moest even van mijn hart, want die kritiek komt wat schizofreen over, zeker op een forum over stedenbouw & architectuur..
Benonie March 25th, 2009, 07:33 PM Nog iets dat ik vernomen heb op de Klankbordgroep, afgelopen zaterdag, is een alternatieve oplossing. En het is een beetje een ei van Colombus. Niet het busstation, maar het treinstation zou verhuizen naar de andere kant van de sporen - van het Oktrooiplein naar het Antwerpenplein:
http://i44.tinypic.com/ejczfd.jpg
Op die manier is het station toegankelijker voor wie er met het OV naartoe komt, en vooral ook voor wie in Oostakker of Sint-Amandsberg woont.
Dat probleem van de toegankelijkheid en de aansluiting van de trein op het openbaar stadsvervoer valt misschien nog eenvoudiger op te lossen.
Het 'eilandperron' van Gent-Dampoort is zeer lang, en loopt over de volledige lengte van het treinviaduct in noordelijke richting (zie luchtfoto).
Kan je daar vanaf het perron niet gewoon een voetgangersbrug over de sporen bouwen die in oostelijke richting aan de bushaltes van het Antwerpenplein uitkomt (zie onderste foto en rechts op de luchtfoto) en in westelijke richting aan de bushaltes op de hoek van de Koopvaardijstraat (links op de luchtfoto)?
Of beter nog een gat maken in het perron, roltrapje naar beneden en dan links en rechts een voetgangerstunnel naar de bushaltes.
Zo kan wie via Gent-Dampoort de stad Gent binnenspoort, rechtstreeks naar de busperrons richting centrum stappen zonder zijn/haar leven te wagen aan de oversteekplaatsen van het immer drukke Antwerpenplein.
Kristof VG March 25th, 2009, 07:58 PM Mooi alternatief, maar ik dacht dat je toch net een groter station zou maken voor meer reizigers? Als je die plannen zou volgen, verkleint je station net! Dat kan toch de bedoeling niet zijn, zeker als er een 1000-tal woning bijkomen op de Oude Dokken..
Neen neen, een tunnel onder het station en het station zelf zwaar uitbreiden!
De plaats waar ze dat nieuwe station zou komen is trouwen perfect voor een 'skyscraper'. Ik denk niet dat er veel mensen last van zouden hebben als er een +50m toren zou komen! En met een toren op zo een toekomstige toplocatie, heb je al een deel van je geld voor de tunnel gevonden :)
Zeker als je het spitse uiteinde van de terreinen op Dampoort zou laten ontwikkelen als kwalitatieve 'hoogbouw' zone!
Ik wacht nog steeds op de architectuur wedstrijd voor dit project.. Komaan Termont, je kan het :) Kijk maar naar andere geslaagde projecten in ons land en het buitenland en dan moet je de moed hebben om dit aan Gent te geven!
De Klauw March 25th, 2009, 09:45 PM Ik ben vandaag eens in Dampoort opgestapt. Ik heb de staat van dat station serieus onderschat. Het is eigenlijk best een net station. Het voorstel het te slopen klinkt om die reden nogal vreemd in de oren.
Wetende dat die 4 paaltjes, die 4 kleurtjes, staan voor 4 eigenschappen of elementen waarrond die stations moeten draaien, en dat die "reizen", "ontmoeten", "winkelen" en "ontspannen" zijn, kan je toch vaststellen dat aan het huidige station eigenlijk helemaal niets klopt, en dat het helemaal niet meer beantwoordt aan wat in deze eeuw van een station verwacht wordt. Een volledig nieuw station is dan niet zo absurd meer als gedachte.
"Ontmoeten", daar heb je niet echt een groot station voor nodig, dat kan in principe ook op 'station' Evergem. "Winkelen", een winkelcentrum is het niet, maar er is een panos en een taverne. Toch voorzieningen die je niet in pakweg Eeklo zult tegenkomen. "Ontspannen", dat is eigenlijk een vreemd puntje, in Sint-Pieters zijn er ook geen legio onspanningsmogelijheden. Ik ga alvast niet naar een station om mij te ontspannen, maar dat ligt misschien aan mij. En tot slot "reizen", er er is een uitstekende verbinding naar Antwerpen.
Dat nieuwe logo is meer de uitvoering van een wettelijke verplichting holdingstations te profileren anders dan dat je er daar werkelijk iets achter moet zoeken. Zottegem is ook een "het Station" terwijl Dampoort meer voorzieningen heeft dan Station Zottegem. De merknaam "het Station" geeft maw geen informatie over het voorzieningenniveau maar over de juridische toestand.
Let wel: als Dampoort werkelijk in de weg staat kan altijd uitgekeken worden naar een nieuwe locatie, maar dat nieuwe station zal in verzorgingsniveau ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met het huidige Dampoort. Er zijn immers maar 2 lijnen (spitstreinen uitgezonderd) die Dampoort aandoen. Uitbreiden is in theorie mogelijk, maar hierbij dient rekening te worden gehouden met de beperkingen die het spoornet geven (door de afschaffing van de westelijke ringweg is Dampoort geen praktische bestemming).
Secondminister March 25th, 2009, 09:58 PM Sorry Klauw , maar het is een karakterloos en triestig station, net zoals de Dampoortbuurt in haar geheel. Misschien is het wel net, maar niet de start of eindbasis van je werkweek (ik spreek uit dagelijkse ervaring)
Puinkabouter April 21st, 2009, 07:55 PM Vandaag was het de dag van het grote Treinrapport van Het Nieuwsblad, dus kunnen we meteen hun oordeel over het Dampoortstation naar hier overmaken:
Stationsrapport Gent-Dampoort
Nieuwsblad.be beoordeelt het station in uw gemeente
GENT - Op basis van vijf criteria stelt Nieuwsblad.be een onafhankelijk stationsrapport op. Onze reporter bracht een bezoek aan het station in uw gemeente. Hoe zit het met parkeergelegenheid, sanitaire voorzieningen en dienstverlening? Is het station toegankelijk en hoe ziet het perron er uit? Leest u even mee en geef uw mening.
A. Parking: 2/4
Je kunt de parkeerplaatsen voor fietsen aan Gent-Dampoort moeilijk overdekt noemen. De stallingen zijn verspreid over verschillende plaatsen. Wagens kunnen er alleen gratis parkeren als de bestuurder ook de bezitter van een treinabonnement is. Voorts geldt op de ruime parking het parkeertarief van de stadsparkings aan 0,75euro per uur of 3euro per dag.
B. Sanitair : 1/2
De toiletten zijn proper en verwarmd, maar 'savonds is de deur op slot.
C. Info en tickets: 4/6
De stationshal is niet zo groot en overzichtelijk, de stationsomroeper is binnen het gebouw slecht verstaanbaar, op het perron daarentegen klinkt de stem zuiver uit de luidsprekers. Op het perron zijn er geen afzonderlijke infoborden die de volgende trein aanduiden. Tickets en info krijg je van een loketbediende. Er staat ook een automaat voor tickets.
D. Perron : 4/4
Alles tip top in orde.
E. Toegankelijkheid : 2/4
Je kunt de perrons met de roltrap bereiken, maar alleen naar boven. De lift is buiten gebruik. De perrons zijn laag, wat instappen niet even makkelijk maakt voor iedereen.
F. Extra :
Een heel net stationsbuffet met eten, drinken en een krantenshop. (rtl)
Aantal reizigers/dag: 5.133 Uur vertrek-aankomst naar: Brussel: 8.06-9.00 Gent: 8.06-8.13 Antwerpen: 8.13-8.54 Kortrijk: 8.48-9.17 Brugge: 8.06-8.40
Eindscore: 6,5/10
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=2R28NKI4&PostCode=9000), 21-04-2009
@ Klauw: Dampoort wordt niet door 2, maar door 3 lijnen aangedaan: Eeklo-Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Rijsel & Antwerpen-Oostende. In de spits is er ook een directe treinverbinding met Brussel, maar dat leek je wel te weten. Dat klinkt in aantal niet bijster indrukwekkend, maar in de praktijk zijn dat wel de belangrijkste bestemmingen/herkomstpunten bij elkaar (Antwerpen-Waasland, Aalst-Brussel, Brugge-Oostende, Kortrijk-Rijsel). Bovendien passeren er ook nog eens een pak goederentreinen van/naar de haven, en blijven er nog steeds plannen bestaan om ook een trein naar Zelzate/Terneuzen in het leven te roepen. Dus een uitbreiding van het aantal sporen is echt niet zo gek.
Puinkabouter May 8th, 2009, 08:37 PM Nieuws ivm. omgeving Dampoortstation:
Bijgaardepark (Malmarsite) dit najaar klaar
GENT - Tegen het najaar zou het vroegere Malmarpark, dat werd omgedoopt tot het Bijgaardepark, klaar moeten zijn. De werken beginnen wellicht eind mei, begin juni. De site is gelegen in de Dampoort-wijk, tussen de Nijverheidstraat, de spoorweg en het shoppingcentrum.
Stad Gent vormt deze oude industriële site om tot een park met sociale woningen en een multifunctioneel gebouw. Het park heeft een oppervlakte van 2,5 hectare. De bestaande vegetatie en de linken met het industriële verleden worden zoveel mogelijk bewaard.
Eigenlijk moest de aanleg al klaar zijn eind 2008. Twee weken geleden namen buurtbewoners het initiatief om de site eigenhandig op te kuisen. Er is wel al gras ingezaaid. Een barbecuezone, alsook publiek sanitair - dat nog dicht blijft om vandalisme te voorkomen - zijn al ingericht. De hoek van de voormalige Malmarfabriek is gerestaureerd en wordt een half-overdekte ontmoetingsruimte. Daarnaast komen er een bosje, een petanquebaan en kunstwerkjes. Het voormalig stationnetje wordt een crèche. (KVK)
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=2H29ULIH&PostCode=9000), 07-05-2009
Over de renovatie van het Stationsgebouwtje in de Forelstraat stond enkele maanden geleden een aankondiging op de website van het AGSOB (http://www.agsob.be/pageview.aspx?pv_id=923&pv_mid=3685).
http://www.agsob.be/UserFiles/Image/Projectfiches/Malmar/chreche/01.jpg
himbaman May 8th, 2009, 11:38 PM En een werffoto:
http://www.evosys.be/Photos/LOFTING/1000000755483.jpg
'k Zou wel niet weten van wanneer die dateert. Laatste keer dat ik die werf passeerde was een kleine 3 weken geleden, gezien vanuit de trein, maar ik heb er niet echt op gelet...
Had men die open ruimte wat breder opgevat, het zou nog bruikbaar kunnen geweest zijn als een extra in-/uitgang van het station.
Dit project is gisteren officieel geopend met een chique avond(was er natuurlijk weer bij:D) de lofts zelf zijn relatief klein, ik zou ze zelfs groot uitgevallen studio's durven noemen... en de afwerking was soms van een bedenkelijk niveau (bv. gyproc-platen die met plakband aaneen hingen).
Maar al bij al is het een ambitieus en vrij goed geïntegreerd project. En als je ziet wat er allemaal gepland word in de buurt (zie "oude dokken"), zal het zeker niet het laatste project zijn in die omgeving!
himbaman May 9th, 2009, 12:36 AM Vooreerst iets wat met infrastructuur voor zwakke weggebruikers te maken heeft. Er wordt gedacht aan een bypass voor fietsers en voetgangers in de zwaaikom van de Dampoort, zodat je te fiets of te voet niet meer langs het gemotoriseerd verkeer moet gaan.
http://i39.tinypic.com/2m4db7l.jpg
Zoiets dus, min of meer. Lijkt me wel een fijn idee.
Als je wat verdergaat op dat idee om een vrijliggend fietspad in de zwaaikom aan te leggen, zie je op een kaartje dat dit een aantal interessante(veilige!) fietsverbindingen mogelijk maakt tussen stad en rand, ik heb ze voor alle duidelijk even uitgezet:
http://img23.imageshack.us/img23/5565/dampuurte.jpg
Een doorsteek tussen het projectgebied van de Oude Dokken en Sint- Amandsberg is absoluut noodzakelijk, en staat waarschijnlijk gepland.(weet jij hoe het daarmee zit, Puinkabouter?) Als er dus een doorsteek zou komen onder de spoorberm, kan men aansluiten op de "groene banaan"(=fietspad langs de spoorberm tussen de Sint- Bernadettestraat en de Schelde in Gentbrugge) zo bekom je een wel zeer aantrekkelijke verbinding voor fietsers uit Sint- Amandsberg, Oostakker en bij uitbreiding zelfs Lochristi! Deze bedenkingen zijn waarschijnlijk ook al door de mobiliteitsdienst gemaakt.
De doorsteek ter hoogte van de Gandastraat en Nieuwhof heb ik er ook nog eens bijgezet, omdat dit hier eigenlijk een vrij logische plaats voor is. Op diverse fora heb ik al mensen horen dromen over deze verbinding. Het is dan ook spijtig dat Stad Gent door de nieuwe aanleg van het park naast de Sint- Baafsabdij, de zeer populaire fiets-en voetgangersverbinding heeft omgeleid via het voormalige poortgebouw van het slachthuis, waar je als fietser een aantal vervelende manoeuvres voor moet overhebben.
Toen ik nog verkeerskunde studeerde, leerden we dat één van de belangrijkste criteria bij fietsroutes de directheid van de route is! Misschien ben ik hier een beetje aan het zagen, maar ik betreur dat men het blijkbaar belangrijker vond om het grondplan van een godvergeten abdijkerk dmv. bomen en hagen te evoceren en dan ook nog diagonaal op een fietsroute in te plannen, dan een verkeersvrije, snelle en veilige verbinding tussen centrum en het Oosten van de stad. Had men nu bij de historische dienst van de stad wat minder met oogkleppen de situatie bekeken, dan hadden ze de "kerk" mooi op de midden-as van het fietspad gecentreerd, wat een meerwaarde aan de fietsroute had kunnen geven, en geen mens die zou gemerkt hebben dat het niet helemaal historisch correct is:)
De Klauw May 9th, 2009, 02:41 AM Het is niet dat je 20 kilometer moet omrijden hé. ;) Die kleine omweg voor het bovenhalen van een belangrijke abdijkerk is het wel waard.
himbaman May 9th, 2009, 03:15 AM http://i44.tinypic.com/2r56snt.jpg
waar teveel koffie en te weinig slaap al niet kan toe leiden...
Puinkabouter May 9th, 2009, 01:44 PM ^^ Knap! De verbinding met de zwaaikom onder de grond (zie ik dat goed?) is wel zeer goed gevonden, maar ik betwijfel of dat ooit ten uitvoer zou kunnen komen :)
En ik blijf het toch absolute doodzonde vinden dat men een viaduct zou bouwen ipv. een tunnel. Brengt het lawaai (alsof er nu nog niet genoeg is) nog een beetje dichter bij de perrons, en legt echt zo'n rem op de verdere uitbouw van het Dampoortstation :(
Dit project is gisteren officieel geopend met een chique avond(was er natuurlijk weer bij:)) de lofts zelf zijn relatief klein, ik zou ze zelfs groot uitgevallen studio's durven noemen... en de afwerking was soms van een bedenkelijk niveau (bv. gyproc-platen die met plakband aaneen hingen).
Het is ook open voor Open Wervendag morgen, en heel de week kan je het vrij komen bezichtigen, dacht ik. Ik heb de grondplannen wel al online kunnen zien, maar ben ook eens nieuwsgierig naar de werkelijkheid. Het zijn namelijk geen al te dure lofts (ca. 230.000), dus dat is leuk om de fantasie te prikkelen ^_^
En als je ziet wat er allemaal gepland word in de buurt (zie "oude dokken"), zal het zeker niet het laatste project zijn in die omgeving!
Laat ons hopen van niet.
(weet jij hoe het daarmee zit, Puinkabouter?)
Awel, ik weet vrijwel zeker dat het bij de klankbordgroep ook ter sprake is gekomen, maar ik ben vergeten hoe het precies zat. De volgende meeting is begin volgende maand, en normaalgezien zou die rond mobiliteit draaien, dus ik zal het dan zeker nog eens vragen.
Had men nu bij de historische dienst van de stad wat minder met oogkleppen de situatie bekeken, dan hadden ze de "kerk" mooi op de midden-as van het fietspad gecentreerd, wat een meerwaarde aan de fietsroute had kunnen geven, en geen mens die zou gemerkt hebben dat het niet helemaal historisch correct is:)
Het is niet dat je 20 kilometer moet omrijden hé. ;) Die kleine omweg voor het bovenhalen van een belangrijke abdijkerk is het wel waard.
Ik vind nu ook niet dat dit zo'n desastreuze ingreep was. Het is een mooi traject, en je moet maar een paar keer een draaike doen, je gaat er niet aan dood. Het zou mij in elk geval verwonderen als het tochtje door het park daar voor veel Oost-Gentenaars het verschil zal maken in de keuze tussen de fiets of een ander vervoersmiddel :tongue2:
En reken maar dat er meer dan genoeg mensen zouden zijn die de historische vervalsing zouden zien, en er niet blij mee zouden zijn ;)
Kristof VG May 9th, 2009, 03:07 PM ^^ Misschien kan je op de klankbordgroep verwijzen naar het station van Mechelen? Daar zal men ook een tunnel bouwen én zullen de kaaien verlaagd worden zodat de mensen tot aan het water kunnen wandelen! (+ je kan opteren om toeristen al van het dampoortstation op een bootje te zetten richting het centrum!)
Combineer de dure tunnel met een kwalitatieve woon- en werktoren op de velden die je nu nog hebt, en Gent is klaar voor de 22ste eeuw!
Misschien iets voor een Gent Hogerop site :D?
PS himbaman, zeer knappe schets! Wat zouden je andere plannen zijn voor de omgeving van het Dampoorstation?
Peter Dedecker May 24th, 2009, 12:54 AM Een brug/viaduct ipv een tunnel zou idd verschrikkelijk zijn. Ik heb er een video (http://vimeo.com/4789248) over gemaakt.
Trouwens, het zou kunnen dat het dossier nog eventjes in de koelkast gaat. Nu de plannen richting viaduct evolueerden, is de NMBS wakker geschoten en beseft men dat het nu of nooit is om evt bijkomende sporen te realiseren langs dat traject. Ik ga daar (via een vraag in de Senaat) navraag naar laten doen.
Misschien tijd om wat actie te voeren in Gent en de bevolking te mobiliseren om zich tegen nog een viaduct in onze stad te verzetten? Ik heb alvast deze Facebookgroep (http://www.facebook.com/group.php?gid=104591655119) opgericht.
Natuurlijk is een en ander (bvb die video) nu gekaderd in mijn persoonlijke verkiezingscampagne, maar binnen twee weken is dat voorbij en wil ik mij ook als niet-kandidaat verder blijven inzetten om nog een dergelijk betonnen monster in Gent te vermijden. Hou je dus niet in om (oa via Facebook) mensen te mobiliseren.
Benonie May 24th, 2009, 11:26 AM ^^ Zeer mooi en overtuigend filmpje Peter. Politiek of niet, gelijk heb je.
Een viaduct daar zou veel erger zijn dan de Lange wapper in Antwerpen, want hier zou hij letterlijk doorheen drukbevolkte wijken lopen. De omgeving van het Dampportstation kan een pareltje worden. Alle elementen zijn daarvoor aanwezig.
Een viaduct zou gewoon alle mooie kansen te niet doen en de omgeving terug in de marginaliteit duwen.
Alleen een tunnel is hier de juiste oplossing!
Quimb May 24th, 2009, 01:20 PM Heb me ook lid gemaakt!
Kristof VG May 24th, 2009, 01:26 PM Mijn steun heb je al! Gent heef inderdaad echt last aan een overvloed aan viaducten in zijn stadsbeeld. In Brussel zijn ze tenminste zo slim om al die zever mooi onder de grond te steken.. Nu Gent nog :nuts:
Laat zeker iets weten wat het antwoord van de nmbs wordt! Indien men het autoviaduct bouwt, zal sowieso in de problemen komen met het goederen transport Zeebrugge-Ijzeren Rijn of niet?
Als dat het geval zou zijn, zou de enigste oplossing zijn om een 2de spoor ten noorden van Gent te bouwen, of een gans nieuwe spoorweg naast de nieuw aan te leggen autosnelweg die uitloopt op de AX.
In deze twee gevallen zal de kost wel héél zwaar oplopen, en ik heb nog nergens gelezen in de meerjarenbegroting 2008-2013 dat er sprake zou zijn voor dergelijke plannen.
Dus de uitvoering daarvan zal nog een paar jaar op zich laten wachten! (Zie meerjarenbegroting 2013-2025).
Daarbij, iedereen met een minimum aan stedenbouwkundig inzicht ziet toch dat zo een viaduct het ontwikkelingspotentieel zwaar de grond in boort? Het gaat er bij mij echt niet in dat het stadsbestuur Gent nog altijd geen masterplan heeft opgesteld voor de gehele dampoortsite.. Men is te veel bezig met de financiële kant..
crepusculum May 24th, 2009, 02:33 PM dat zo een viaduct het ontwikkelingspotentieel zwaar de grond in boort?
Kleine discrepantie in de beeldspraak? :lol:
Peter Dedecker May 24th, 2009, 07:09 PM Het is idd ferm schrijnend dat de Stad in samenspraak met de NMBS nog geen masterplan heeft voor het hele gebied. Dit is echt een toplocatie, vlakbij het station en het centrum. Nu, ik heb wel al horen waaien dat nu men bij het project GSP voorbij de studiefase is en aan het bouwen geslagen is, men denkt aan studies voor de Dampoort om daar te kunnen beginnen bouwen eens GSP voltooid is. Nu ja, echt concreet heb ik dat nog niet zien worden, helaas.
Dequal May 24th, 2009, 07:37 PM Dat was toch inderdaad de bedoeling om na Gent-Sint-Pieters eens Gent-Dampoort onder handen te nemen.
De Klauw May 24th, 2009, 09:32 PM Dat was toch inderdaad de bedoeling om na Gent-Sint-Pieters eens Gent-Dampoort onder handen te nemen.
Dat woordje 'eens' zegt het allemaal. Er is geen concrete datum afgesproken dus kan het net zo goed 2036 zijn.
el piett May 25th, 2009, 09:57 AM Ik heb me een paar maanden geleden eens geamuseerd met photoshop. Een voorstel om de bushaltes te verplaatsen naar de voorkant van het station, iets wat eigenlijk onmiddellijk kan uitgevoerd worden in afwachting van een grondige en broodnodige hertekening van de ganse omgeving...
http://farm4.static.flickr.com/3406/3562358520_be4360b14f_b.jpg
Perfect is het niet, maar voor de gebruikers van het openbaar vervoer zal het alvast een verbetering zijn.
De linkertunnel is voor bussen en autoverkeer dat de Afrikalaan op wil, tunnelkoker 2 voor autoverkeer dat richting Dampoort rijdt, koker 3 voor het autoverkeer dat ervan wegrijdt, tunnel 4 is busverkeer in 2 richtingen.
Quimb May 25th, 2009, 11:02 AM Perfect is het niet, maar voor de gebruikers van het openbaar vervoer zal het alvast een verbetering zijn.
Een héle verbetering! Het is gewoon schandalig en niet te geloven hoe men nu de busperrons organiseert terwijl er daar zo'n grote ruimte ligt te gapen.
De Klauw May 25th, 2009, 12:57 PM De gronden zijn eigendom van de NMBS. Hoewel het een goed idee is, kan het busstation gewoon niet daar komen.
Kristof VG May 25th, 2009, 02:09 PM Voorbeeld 1.: Mechelen station 2018. Een station in contact met water.
http://img29.imageshack.us/img29/2347/eengezelligeontmoetings.jpg (http://img29.imageshack.us/my.php?image=eengezelligeontmoetings.jpg)
Voorbeeld 2.: Leuven station 2009. Een directe overstap van NMBS treinstation(wit gebouw) op De Lijn bushalte (oranje gebouw).
http://img269.imageshack.us/img269/6813/800pxleuvenstationmarte.jpg (http://img269.imageshack.us/my.php?image=800pxleuvenstationmarte.jpg)
Voorbeeld 3.: Gent-Sint-Pieter 2013. Hoogbouw als poort naar een nieuw stadsdeel.
http://img20.imageshack.us/img20/8573/reisnaardetoekomst.jpg (http://img20.imageshack.us/my.php?image=reisnaardetoekomst.jpg)
el piett May 25th, 2009, 04:33 PM De gronden zijn eigendom van de NMBS. Hoewel het een goed idee is, kan het busstation gewoon niet daar komen.
En waarom niet? Er is daar nu toch ook een stuk parking dat door de stad geexploiteerd wordt? Niets staat toch een samenwerking tss nmbs en de lijn in de weg?
Benonie May 25th, 2009, 05:02 PM ^^ Inderdaad!
Hoe moeilijk de nmbs ook kan doen, je kan moeilijk de voordelen van El Piett voor bus- en treinreizigers negeren. Er is daar een zee van ruimte die nu voor lege auto's wordt voorbehouden. En dat op één van de belangrijkste OV-knooppunten van de provincie!
@ El Piett. Stuur deze photoshop gerust door naar De Lijn, de NMBS en de bevoegde schepen van mobiliteit en de bevoegde Vlaamse en federale ministers.
Baat het niet, schaadt het niet.
Peter Dedecker June 4th, 2009, 12:50 AM Ter info: vandaag stuurde N-VA Gent dit persbericht (http://www.nvagent.be/files/persbericht Dampoort 20090603.pdf) en werd de eerste symbolische spadesteek (http://www.nvagent.be/drupal/?q=node/139) voor de tunnel georganiseerd. Hopelijk morgen in de pers.
Zowieso hoop ik na de verkiezingen meer mensen te mobiliseren voor dit thema. Ik heb alvast een aantal contacten gelegd met mensen met zin voor concrete actie.
Peter Dedecker June 9th, 2009, 11:21 PM Vandaag was er een infovergadering ivm het project Oude Dokken. Ik vroeg schepen Temmerman ook nog even in hoeverre de tunneloptie nog weerhouden wordt, maar deze is volgens haar quasi definitief begraven door het Vlaams Gewest om puur budgettaire redenen, geen technische. Een reden te meer om wakker te schieten, denk ik! De verkiezingen zijn voorbij, ik heb weer iets meer tijd hiervoor.
Krookpunt June 10th, 2009, 01:57 PM "Tunneloptie begraven"? Zo kan men wellicht de brugoptie "ophemelen" :lol:
Ernstig nu: bedankt, Peter, voor de verkiezingsflyer op mijn aan het Dampoortstation geparkeerde fiets. Dat is tenminste een realistische optie.
giergel June 10th, 2009, 02:23 PM Ik ben zeker en vast ook voorstander van de tunneloptie, omdat dit het beste in de buurt zou passen. Nu, als er geen geld is voor een tunnel dan zal men wellicht naar de goedkoopste manier zoeken en dat is hier spijtig genoeg het geval. Waar zou men het geld vandaan moeten halen, Peter?
Kristof VG June 10th, 2009, 03:44 PM ^^ van de Vlaamse overheid. Maar aangezien deze miljarden zal moeten besparen zal dit er niet van komen. Tenzij men prioriteiten stelt.
Voor die tunnel mag men niet besparen vindt ik. Binnen een x-aantal jaren die brug weer afbreken om dan een stedenbouwkudig verantwoorde tunnel aan te leggen zal nog meer geld kosten. Daarbij moet die tunnel er komen in combinatie met een heel project voor een nieuwe Dampoortsite.
Aangezien Termonde verkozen is voor de regionale verkiezingen, moet hij maar samen met zijn partij dit afdwingen met de onderhandelingen. Zo moeilijk kan dit niet zijn.. Dan zal sp.a wel iets toegeven op een ander vlak.
Ik ken een andere burgemeester van spa, die tenminste opkomt voor zijn stad.
Puinkabouter June 10th, 2009, 04:25 PM ^^ Termont is wel verkozen, maar zal niet zetelen - hij zegt niet te willen cumuleren. Maar er zijn effectief nog nooit zo veel Gentenaren voor het Vlaams Parlement verkozen: 8 (allez, 7 eigenlijk, want Termont wordt vervangen door een Dendermondenaar). En als ge er nog randbewoners meetelt, zijn het er 12.
Als SP-A in de regering wordt opgenomen zou het zelfs kunnen dat er een Gentse minister in zit (Freya Van den Bossche), en dat zij dan als parlementslid vervangen wordt door Karin Temmerman - dat is de Gentse schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen. Als het zo verloopt dat kan er misschien nog wat inzitten voor de spoedige aanpak van de Dampoort. Al heb ik eigenlijk de indruk dat de Gentse SP-A de optie voor een tunnel al heeft laten vallen.
Overigens is Helga Stevens, lijsttrekster van de N-VA, ook verkozen. En zoals we weten uit dit topic streven zij ook naar de tunneloptie. Hopelijk kan zij ook wat gewicht in de schaal leggen...
Peter Dedecker June 11th, 2009, 01:18 AM ^^ van de Vlaamse overheid. Maar aangezien deze miljarden zal moeten besparen zal dit er niet van komen. Tenzij men prioriteiten stelt.
Voor die tunnel mag men niet besparen vindt ik. Binnen een x-aantal jaren die brug weer afbreken om dan een stedenbouwkudig verantwoorde tunnel aan te leggen zal nog meer geld kosten. Daarbij moet die tunnel er komen in combinatie met een heel project voor een nieuwe Dampoortsite.
Inderdaad. Liever X jaar langer wachten op een oplossing, dan nu in alle haast een snelle en goedkope oplossing. Desnoods moet men die gehuurde brug van op The Loop daar maar een jaartje plaatsen ;-)
Of nee, dat hebben ze al eens gedaan...
Ik ken een andere burgemeester van spa, die tenminste opkomt voor zijn stad.
Goh, die burgemeester was ook altijd voorstander van de Lange Wapper, tot het protest een beetje te groot werd en hij zijn kar gekeerd heeft. En zo hard kwam hij in het parlement niet op voor zijn stad, tel daarvoor maar eens zijn tussenkomsten, vragen en interpellaties. Tijdens de bespreking van het rapport van ARUP-SUM enkele maanden geleden spraken sommigen zelfs van een primeur: de burgemeester van Antwerpen die voor het eerst zijn mond opendeed in het Vlaams Parlement ;-)
^^ Termont is wel verkozen, maar zal niet zetelen - hij zegt niet te willen cumuleren. Maar er zijn effectief nog nooit zo veel Gentenaren voor het Vlaams Parlement verkozen: 8 (allez, 7 eigenlijk, want Termont wordt vervangen door een Dendermondenaar). En als ge er nog randbewoners meetelt, zijn het er 12.
Als SP-A in de regering wordt opgenomen zou het zelfs kunnen dat er een Gentse minister in zit (Freya Van den Bossche), en dat zij dan als parlementslid vervangen wordt door Karin Temmerman - dat is de Gentse schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen.
Inderdaad
Al heb ik eigenlijk de indruk dat de Gentse SP-A de optie voor een tunnel al heeft laten vallen.
Yup, Temmerman leek me gisteren daarvoor nogal fatalistisch.
Overigens is Helga Stevens, lijsttrekster van de N-VA, ook verkozen. En zoals we weten uit dit topic streven zij ook naar de tunneloptie. Hopelijk kan zij ook wat gewicht in de schaal leggen...
We zullen alleszins ons best doen daarvoor. Ik heb alvast een parlementair vraagje hierover klaargelegd voor zodra het parlement samenkomt. Concreet over de vergelijking (tracé's en kostprijs) van beide opties.
Kristof VG June 11th, 2009, 12:30 PM Goh, die burgemeester was ook altijd voorstander van de Lange Wapper, tot het protest een beetje te groot werd en hij zijn kar gekeerd heeft.
Tging over Tobback, aangezien hij wel een tunnel heeft verkregen voor zijn station! Er zijn trouwens zo veel voorbeeld van tunnel onder of naast een station; Leuven, Sint-Niklaas, binnen enkele jaren Mechelen..
Alleen Gent-Dampoort, als poort naar de oude binnenstad Gent misschien een viaduct.. Te gek om los te lopen! Dat er nog altijd geen masterplan is voor Gent-Dampoort, ook te gek om los te lopen! :bash:
Sommige mensen doen echt geen moeite in Gent.. Dat is nochtans gewoon een studie uitschrijven en een minimaal budget daarvoor vrijmaken! De uitvoering van dat masterplan is toch maar voor binnen een 10tal jaar! (Zie masterplan Oude Dokken, af in 2005 en begin pas in 2011..). Zucht.
Peter Dedecker June 12th, 2009, 12:43 AM Ah, Tobback, inderdaad, dat is geheel andere koek. "den TGV stopt hier of ik leg mij ervoor" :-D
Mooie voorbeelden die je aanhaalt trouwens. En idd, Leuven is op dat vlak echt prachtig, met die parking (De Bond) onder het plein die je rechtstreeks ondergronds vanaf de ring kan binnenrijden. Super gewoon. Dat zouden we aan Dampoort ook kunnen gebruiken, en nog geen klein beetje. Al ben je aan Dampoort al misschien net iets te ver in het centrum, een P+R in Oostakker (met dan wel een rechtstreekse tram ipv een bus die eerst een sightseeing tour maakt) is dan wellicht beter.
We moeten echt alles op alles zetten om zo'n rotviaduct daar te vermijden.
Kristof VG June 15th, 2009, 06:24 PM We moeten echt alles op alles zetten om zo'n rotviaduct daar te vermijden.
Je kan eens proberen onderhoren bij de UGent, ik denk maar aan de opleiding stedenbouw? Als de studenten een projectwerk omtrent het Dampoortstation kan laten maken, en als je wat mensen uit de academische wereld mee hebt..
Meurisse June 16th, 2009, 12:57 AM Je kan eens proberen onderhoren bij de UGent, ik denk maar aan de opleiding stedenbouw? Als de studenten een projectwerk omtrent het Dampoortstation kan laten maken, en als je wat mensen uit de academische wereld mee hebt..
Daar zit alleszins al een hele grote tegenstander van (langewapper)viaducten:)
Ik denk ten andere dat er niet snel een brug of laat staan een tunnel zal komen? toch niet de eerst komende jaren...
Kristof VG June 16th, 2009, 10:41 AM Daar zit alleszins al een hele grote tegenstander van (langewapper)viaducten:)
Ik heb dan ook meer het gevoel dat de LW eerder een architecturaal project is, dan wel een slim stedenbouwkundig project. Maar das off topic.
Gent moet slimmer zijn. In Leuven hebben ze al door dat een sterke architectuur een stad in leven zet én op de kaart plaatst van investeerders.
De waarde van je eventueel toekomstige kantoren aan het station dalen gewoon in prijs als er een paar meter verder een lawaaierig viaduct is. Weinig waarde, weinig investeerders etc.. Je moet durven investeren in een mooie stad!
Ik denk ten andere dat er niet snel een brug of laat staan een tunnel zal komen? toch niet de eerst komende jaren...
Klopt, maar het zou goed zijn dat men nu al nadenkt over een masterplan hé. Als je volgend academiejaar een projectwerk kan opstarten over de Dampoort heb je al een statement gemaakt.
Als er na die plannen van de UGent ook het stadsbestuur in actie schiet, en ook een wedstrijd voor een masterplan uitschrijft dan zijn we onmiddellijk al in 2011-2012.
Asl men dan nog de tunnelconstructie moet berekenen én nog bouwen, dan is de tunnel in het meest hoopgevende geval pas af in 2014.
Het is gewoon een must dat men zo snel mogelijk een masterplan opstelt voor een OV-knooppunt (tramsporen De Lijn + NMBS station), wegen infrastructuur, wooneenheden/kantoren én ontspanning of verlaagde kaaien aan de Dampoort zelf.
Peter Dedecker June 21st, 2009, 01:28 AM Naar ik vernomen heb, is men zelfs al voorbij een wedstrijdconcept waarbij drie projecten weerhouden werden en er uiteindelijk eentje uitgekozen is voor de bouw van dat viaduct. De informatie was echter nogal warrig, ik hoop nog bevestiging te krijgen uit andere bronnen. In dat geval moeten we dringend een tandje bijsteken. Omdat het nog een tijdje kan duren eer ik via het parlement aan de bewuste pro-viaduct studie geraak (dat zal pas na het zomerreces zijn) heb ik via het decreet "openbaarheid van bestuur" die gegevens opgevraagd. Binnen de 14 dagen (wettelijk) moet daarop een eerste antwoord komen, waarna er nog X dagen zijn om alle details (voor zover mogelijk) te bezorgen. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik plan een dezer nog een opiniestuk.
el piett June 29th, 2009, 11:13 AM Als je ziet wat de protestbeweging in A'pen tegen de Lange Wapperbrug teweeg gebracht heeft, kan een soortgelijk protest in Gent de tunneloptie misschien aantrekkelijker maken voor het stadsbestuur (en het gewest)
a-gent June 29th, 2009, 12:15 PM VT4 pragramma 'The Block' gaat dit jaar door in het dampoorthof naast het dampoort station lees ik zonet in de krant . -Hier een artikel- ..
In 2009 strijkt The Block neer in Gent, de stad van de stroppendragers. Eind juni starten de opnames van het grootste verbouwavontuur van Vlaanderen. Niet alleen de Gentse Feesten zullen voor de ambiance zorgen deze zomer.
Momenteel wordt een oude industriële textielsite omgebouwd naar een uniek woonproject aan de rand van de Gentse binnenstad. Op de site van The Block worden twaalf lofts, vijf appartementen en een gigantische daktuin in gemeenschappelijk groen ingeplant. De vier duo’s van The Block Gent zullen 4 quasi identieke loft volledig inrichten.
The Block is gelegen op een boogscheut van het bekende Dampoort-station. Deze buurt ligt net buiten het historische centrum van Gent en vormt de overgang naar de Gentse kanaalzone. De vernieuwing van dit levendige stadsdeel wordt voor de stad Gent één van de belangrijkste realisaties van de komende decennia. De stad Gent investeert zwaar om dit stadsdeel op te waarderen tot de tweede poort naar Gent.
Dequal June 29th, 2009, 12:43 PM VT4 pragramma 'The Block' gaat dit jaar door in het dampoorthof naast het dampoort station lees ik zonet in de krant . -Hier een artikel- ..
In 2009 strijkt The Block neer in Gent, de stad van de stroppendragers. Eind juni starten de opnames van het grootste verbouwavontuur van Vlaanderen. Niet alleen de Gentse Feesten zullen voor de ambiance zorgen deze zomer.
Momenteel wordt een oude industriële textielsite omgebouwd naar een uniek woonproject aan de rand van de Gentse binnenstad. Op de site van The Block worden twaalf lofts, vijf appartementen en een gigantische daktuin in gemeenschappelijk groen ingeplant. De vier duo’s van The Block Gent zullen 4 quasi identieke loft volledig inrichten.
The Block is gelegen op een boogscheut van het bekende Dampoort-station. Deze buurt ligt net buiten het historische centrum van Gent en vormt de overgang naar de Gentse kanaalzone. De vernieuwing van dit levendige stadsdeel wordt voor de stad Gent één van de belangrijkste realisaties van de komende decennia. De stad Gent investeert zwaar om dit stadsdeel op te waarderen tot de tweede poort naar Gent.
En hier een video erover: http://www.hln.be/hln/nl/3808/Showbizz/video/detail/909150/The-Block-zet-Gent-op-stelten.dhtml
Meurisse June 29th, 2009, 01:36 PM Dat kan je dan perfect volgen vanaf de perrons :)
SeirD June 29th, 2009, 04:20 PM Wie weet (lees: hopelijk) heeft de media aandacht een positief effect op de bereidwilligheid om niet bij de pakken te blijven zitten met dit stadsdeel met een enorm potentieel.
Peter Dedecker July 9th, 2009, 04:31 AM Hoewel het decreet openbaarheid van bestuur me een antwoord binnen de 15 kalenderdagen garandeert, heb ik nog steeds niets ontvangen van de bevoegde diensten op mijn vraag naar de gegevens ivm de keuze voor het viaduct ipv de tunnel. Ik hou jullie op de hoogte.
Kristof VG July 9th, 2009, 11:17 PM ^^ Ik zou vooral proberen om een eigen stedenbouwkundige visie uit te werken. Eventueel gekoppeld aan een 'fijn stof discours' :D!
Peter Dedecker July 10th, 2009, 05:01 PM Vandaag antwoord gekregen van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen:
Het is inderdaad zo dat in de studie die uitgevoerd werd over de Dampoort en in opdracht van de Stad gent, de NMBS, De Lijn en het vlaamse Gewest een tunnel voorzien werd in de verlegde stadsring R40.
Omwille van de zeer hoge kosten van de in de studie voorziene infrastructuurrwerken en de prioriteit gegeven aan het project Gent Sint-Pieters zijn voor het project Dampoort geen verdere initiatieven genomen.
Een wegviaduct bouwen parallel met de spoorwegviaduct als alternatief voor een tunnel is een suggestie die werd gedaan tijdens de studie voor het project "Oude Dokken" in opdracht van de Stad Gent. Deze optie is echter nog niet technisch onderzocht. Er kan dus nog helemaal geen uitspraak gedaan worden over de weerhouden oplossing.
Het project Dampoort zal heropgestart worden als de grootste investeringswerken aan het project Gent-Sint-Pieters achter de rug zijn en er budgettaire ruimte vrijkomt bij de betrokken partijen.
Het is nog niet te laat dus!
snot July 10th, 2009, 05:10 PM Bedankt om ons zo goed op de hoogte te houden Peter!
Interessant trouwens die wet op openbaarheid, democratie in theorie, want voor de meeste mensen ligt de drempel nogal hoog om informatie in te winnen.
Alvast bedankt dat jij dat gedaan hebt en dit met ons gedeeld hebt, en zo kan elke mens met een beetje geluk tijdens het googlen deze info vinden.
Peter Dedecker July 15th, 2009, 06:02 PM Graag gedaan!
Via decreet openbaarheid van bestuur kan je idd veel te weten komen, maar je moet er gewoon naar vragen.
Zowieso wil ik zoveel mogelijk mensen hierbij betrekken en dan ook op de hoogte houden. Ik wil mij inzetten om te vermijden dat daar een lelijk lawaaierig viaduct komt en pleiten voor een tunnel, maar dat doe je niet als individueel politicus of vanuit een partij want anders is er te veel argwaan. We moeten echt samen voor die tunnel gaan, zonder dat iemand het politiek mag monopoliseren.
snot July 15th, 2009, 10:52 PM ^^
Mijn steun heb je volledig, ik weet niet precies van welke partij je bent, maar een partijloos verbond tegen de viaduct staat mij wel aan!
X38 July 15th, 2009, 11:24 PM ^^ Peter is van de N-VA, snottebel ;)
snot July 16th, 2009, 02:02 AM Ik dacht het wel maar gebaarde van niets ;)
Ach ja ik ben gewoon tegen dat viaduct, als een N-VA daar ook tegen is, dan kom ik toch op dat punt alvast overeen.:clown:
Puinkabouter July 16th, 2009, 10:08 AM De openbaarheid van bestuur leidt blijkbaar tot dezelfde antwoorden die je altijd krijgt als je met je vragen aanklopt bij het agsob of de stadsdiensten. Je kan er maar uit concluderen dat ze nog quasi nergens staan... En ergens is dat misschien nog wel een geruststelling ook.
Nieuws (de laatste paragraaf dan toch):
Infrabel bestudeert de bouw van een derde perron in station Dampoort
Trein
GENT - De NMBS wil haar operatie doorzetten om het Dampoort-station te verbeteren, en ze wil daarbij ook luisteren naar de treingebruikers. NMBS-directeur Christiane Van Ryckeghem gaf gisteren enkele Thalys-ticketten - heen en terug naar Amsterdam voor twee personen - aan Myriam Brecx uit Sint-Amandsberg. Die had einde vorig jaar een enquête ingevuld over het Dampoortstation.
'Ik had daarin onder meer gevraagd naar meer stoeltjes in de lokettenzaal en naar meer tussenschotten op de perrons, om beschut te worden tegen wind en koude', zegt Myriam. 'Op de enquête stond dat er een treinreis zou worden gegeven aan een van de mensen die een formulier invulden, ik had nooit durven denken dat ik dat zou zijn.'
De NMBS kreeg 1.381 formulieren terug, zegt Christiane Van Ryckeghem. 'In de top-3 van de opmerkingen stonden onder meer die zitplaatsen, maar ook het gebrek aan fietsrekken. Er is al een en ander gebeurd aan het station. Er waren klachten over een tekort aan parkeerplaatsen voor auto's en fietsers. De autoparking is uitgebreid tot 550 plaatsen. Voor de fietsers komen er tegen het einde van het jaar extra stallingen.'
Er zijn nog grote plannen op komst. 'Infrabel bestudeert de bouw van een derde perron, aan de kant van de stad', zegt Van Ryckeghem. 'In ieder geval willen we bij alle veranderingen de vinger aan de pols houden bij onze reizigers en nog enquêtes organiseren.' (TOD)
Als het station uitbreidt voordat de bypass op de Dampoort gemaakt wordt, geeft dat misschien extra kansen aan een tunnel...
X38 July 16th, 2009, 10:47 PM ^^ Lijkt me niet zo moeilijk. De sporen liggen er al. Kijk hier (http://www.bing.com/maps/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=sh89hbh9bjnp&style=b&lvl=1&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&scene=12221832&where1=Station%20Dampoort%2C%20Ghent%2C%20Belgium&encType=1) (druk de bird's eye in!).
Peter Dedecker August 11th, 2009, 04:58 AM Concreet vroeg ik in mijn mail om "inzage te krijgen in de studies en gegevens die tot deze koerswijziging (red: nu viaduct ipv vroeger tunnel) geleid hebben, waaronder de technische studie voor de aanleg van de tunnel". Lijkt me vrij duidelijk. Ik kreeg echter dit terug:
Op 29/07/2009 ontvingen wij uw verzoek tot inzage van volgende bestuursdocumenten met betrekking tot de verlegging van R40 ter hoogte van Dampoort en Oude dokken: Studies en gegevens die geleid hebben tot de keuze voor het bouwen van een tunnel voor die R40 in plaats van een viaduct (sic) langs de sporen.
Opdat een dergelijk verzoek ontvankelijk zou zijn, dient de aanvraag betrekking te hebben op bestaande documenten. In casu is het gevraagde document onbestaande en moet uw aanvraag worden afgewezen. Uit navraag blijkt immers dat momenteel enkel verschillende voorstellen werden ingediend met betrekking tot de aanpak van de verlegging R40. In september 2009 vind (sic) een overleg plaats met de verschillende projectpartners waarin het verdere traject zal worden uitgewerkt. Een definitieve beslissing werd aldus nog niet genomen.
Ten eerste kan ik begrijpen dat er geen documenten zijn die een verandering van viaduct naar tunnel rechtvaardigen (ik vroeg dan ook die waarom tunnel verlaten werd naar viaduct) maar bovenal denk ik toch dat ik vrij concreet was met mijn vraag naar de technische studie van de tunnel, waarvan het bestaan mij bevestigd werd door Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen. Ik heb nogmaals concreet naar deze studie gevraagd en verwezen naar de bevestiging van Wegen & Verkeer, alsook gevraagd naar de verschillende voorstellen voor het nieuwe traject. Als ik nu weer een antwoord terugkrijg waarin ze mij aan 't lijntje houden, hebben ze de beroepsinstantie (Binnenlands Bestuur) aan hun been. Normaal hebben ze (opnieuw?) vijftien dagen, die ingegaan op 9 augustus. Nog voor die bewuste vergadering van september heb ik ofwel mijn gegevens, ofwel zij een klacht aan hun been.
Dequal August 12th, 2009, 10:57 PM Concreet vroeg ik in mijn mail om "inzage te krijgen in de studies en gegevens die tot deze koerswijziging (red: nu viaduct ipv vroeger tunnel) geleid hebben, waaronder de technische studie voor de aanleg van de tunnel". Lijkt me vrij duidelijk. Ik kreeg echter dit terug:
Ten eerste kan ik begrijpen dat er geen documenten zijn die een verandering van viaduct naar tunnel rechtvaardigen (ik vroeg dan ook die waarom tunnel verlaten werd naar viaduct) maar bovenal denk ik toch dat ik vrij concreet was met mijn vraag naar de technische studie van de tunnel, waarvan het bestaan mij bevestigd werd door Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen. Ik heb nogmaals concreet naar deze studie gevraagd en verwezen naar de bevestiging van Wegen & Verkeer, alsook gevraagd naar de verschillende voorstellen voor het nieuwe traject. Als ik nu weer een antwoord terugkrijg waarin ze mij aan 't lijntje houden, hebben ze de beroepsinstantie (Binnenlands Bestuur) aan hun been. Normaal hebben ze (opnieuw?) vijftien dagen, die ingegaan op 9 augustus. Nog voor die bewuste vergadering van september heb ik ofwel mijn gegevens, ofwel zij een klacht aan hun been.
Amai, jij weet ook van aanpakken. :) :cheers:
Peter Dedecker August 19th, 2009, 12:45 AM Amai, jij weet ook van aanpakken. :) :cheers:
Je hebt als gewone burger (decretaal) recht op die informatie. Ik maak daar dan ook graag gebruik van voor zover mogelijk.
Ondertussen heb ik trouwens (per papieren brief) een positief antwoord gekregen: ik mag de technische studie en de verschillende alternatieven voor de verlegging gaan inkijken en zal daarvoor een afspraak maken. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
a-gent August 19th, 2009, 03:06 PM Een mooie brug zou mss ook niet misstaan ..
Puinkabouter August 19th, 2009, 03:12 PM ^^ Over het Handelsdok, ja - want daar is er een nodig. Aan de Dampoort misstaat élke brug.
a-gent August 19th, 2009, 03:18 PM da weet ik nog zo niet , een creatieve geest is tot veel in staat ..
Peter Dedecker August 20th, 2009, 03:17 PM De geest mag nog zo creatief zijn, de overlast (lawaai, trillingen, stof,...) kan die nooit wegnemen. Het Keizersviaduct kan je ook ver horen. Zeker de mensen die nu vlakbij Dampoort, aan de kant Sint-Amandsberg, wonen, zouden met een brug dik gejost zijn: nu hebben ze nog de spoorberm als buffer tegen het lawaai van de stadsring. Als die stadsring naast de sporen komt, draagt het lawaai (vanop die hoogte) een heel pak verder met dus veel meer last voor iedereen.
el piett August 20th, 2009, 09:46 PM Bovendien gaat een brug daar volgens mij Sint Amandsberg nog meer afsluiten van de rest van de stad. Die spoorwegtunnel vormt nu al een barrière voor voetgangers en fietsers, een brug erbij gaat die barrière nog zo groot maken. Je mag zeggen wat je wel, maar de onderkant van bruggen zijn meestal maar ongezellige beton en asfaltjungles...
Daarom, na "bruggen naar rabot", hoop ik nu op "tunnels naar Afrika" :)
a-gent August 21st, 2009, 12:48 PM Ik dacht eigenlijk niet echt aan zo,n stijve betonnen constructie die op gelijke hoogte van de sporen komt , maar aan een sierlijke stalen kronkelende constructie die over de draaikom loopt en zo de kasteellaan met de afrikalaan verbind .Daar zie ik niet echt en barriere in .. Mss heb ik wat te veel fantasie , kan ook ..
X38 August 21st, 2009, 09:02 PM error
el piett August 24th, 2009, 01:39 AM Ik dacht eigenlijk niet echt aan zo,n stijve betonnen constructie die op gelijke hoogte van de sporen komt , maar aan een sierlijke stalen kronkelende constructie die over de draaikom loopt en zo de kasteellaan met de afrikalaan verbind .Daar zie ik niet echt en barriere in .. Mss heb ik wat te veel fantasie , kan ook ..
Hou er rekening mee dat die brug nogal wat verkeer te slikken gaat krijgen, dus om dat allemaal vlotjes te laten verlopen gaat men, denk ik, eerder voor een rechttoe rechtaan aanpak kiezen. In ieder geval, als men die brug er echt wil doordrijven hoop ik dat de buurt van zich laat horen... wat de Antwerpenaars lukt, moet de Gentenaars ook lukken ;)
De Klauw August 24th, 2009, 02:03 AM Ik zie niet in wat ontwerp en verkeersintensiteit met elkaar te maken hebben. Drukke bruggen kunnen ook een mooie vormgeving meekrijgen.
Peter Dedecker August 25th, 2009, 12:53 PM Ik dacht eigenlijk niet echt aan zo,n stijve betonnen constructie die op gelijke hoogte van de sporen komt , maar aan een sierlijke stalen kronkelende constructie die over de draaikom loopt en zo de kasteellaan met de afrikalaan verbind .Daar zie ik niet echt en barriere in .. Mss heb ik wat te veel fantasie , kan ook ..
De enige reden waarom de tunnel afgeschoten werd, is omwille van de kostprijs. Een mooie sierlijke stalen constructie zal dan wellicht (omwille van de kostprijs) evenmin tot de opties behoren. Het uitgewerkte alternatief is zo goedkoop mogelijk: de spoorwegberm verbreden met een betonnen weg.
De reden waarom de tunnel zo duur is, is omwille van de extra benodigde onteigeningen. Maandag weet ik meer daarover.
Puinkabouter August 25th, 2009, 01:10 PM ^^ Liever een betonnen dan een stalen viaduct (allez, liever helemaal géén viaduct, natuurlijk), want zo'n betonnen geval maakt minder lawaai dan een in staal.
Peter Dedecker September 2nd, 2009, 03:28 PM Zoals gezegd, heb ik maandag een bezoekje gebracht aan AC Portus om de studies ivm de tunnel en het viaduct in te kijken. Ik werd er, samen met een kompaan, heel goed ontvangen en kreeg uitvoerig uitleg over de historiek van het project en de actualisaties en ontwikkelingen. Ik probeer later wat meer details uit te schrijven, maar ik kan al meegeven dat het tunnelconcept uitgaat van een open sleuf vertrekkende in de Koopvaardijlaan (waarvoor ter plaatse woningen onteigend zouden moeten worden) en terug bovenkomende een eind verderop in de Kasteellaan, nog voor de Heernislaan begint. De hele tunnel zou open zijn als een soort verzonken weg, met enkel ter hoogte van het Octrooiplein een "dak" waarover de autoweg aangelegd wordt onder de sporen, net als aan de kant van het station waar de doorgang voor bus en tram zou komen. Daartussen en voor en na die oversteken, blijft de tunnel open. Enige uitzondering is weer een smal overdekt stuk wat verderop (+/- ter hoogte van de Gandastraat) waar een doorsteek onder de sporen gemaakt zou worden voor fietsers en voetgangers.
Op zich zou je kunnen stellen dat de kostprijs gelijk is aan die van het aanleggen van een gelijkaardige weg, weliswaar wat dieper. Er zijn 3 overbruggingen gepland. Dure elementen zijn dan wel de benodigde onteigeningen in de Koopvaardijlaan omdat die momenteel te smal is voor 2 rijstroken voor het doorgaand verkeer in de tunnel met daarnaast nog ventwegen voor het lokale verkeer, alsook de op- en afritten naar de geplande ondergrondse parking daar waar zich nu de gelijkgrondse parking bevindt. Dit gemaximaliseerde plan, met alle verlegde wegen en grote ondergrondse parking en openbaar vervoervoorzieningen (waaronder extra treinsporen en de nieuwe busperrons), werd door alle partners (Stad Gent, Administratie Wegen & Verkeer (Vlaams Gewest), NMBS en De Lijn) als te duur gezien.
Nu, zoals eerder gezegd, zijn er nog geen beslissingen genomen en is er nog geen grondige studie naar de viaductoplossing uitgevoerd. De eerste studies van de ontwikkeling van het gebied rond de Dampoort dateert van 1999, de laatste (met oa een optimalisatie van het tracé van de tunnel, actualisatie van de cijfers en een opdeling in fasen) van 2008. Het is dit geheel met alles op en aan dat te duur was voor de partners, waarbij besloten werd eerst Gent-Sint-Pieters af te ronden en dan pas aan de Dampoort te beginnen. Nu probeert men daar toch hier en daar terug over te spreken.
Wat me wel verbaast, is dat schepen Temmerman laat weten dat de tunnel "definitief afgevoerd is wegens de kostprijs". Het enige alternatief voor een ongelijkgrondse kruising zonder tunnel, is een viaduct waarvan we de prijs nog niet kennen. Lijkt me dus nogal raar om dat nu al te kunnen stellen, tenzij men de optie "niets doen" in overweging neemt.
Maar zoals gezegd, meer details volgen nog, en het is nog lang niet te laat om de tunnel te blijven bepleiten en een gedrocht van een viaduct tegen te houden.
Kristof VG September 3rd, 2009, 03:24 PM Bedankt voor de informatie !:okay:
Laat zeker nog iets weten als je nog meer gegevens hebt, of zelf schetsen!..
Meurisse September 3rd, 2009, 06:04 PM Maar zoals gezegd, meer details volgen nog, en het is nog lang niet te laat om de tunnel te blijven bepleiten en een gedrocht van een viaduct tegen te houden.
zelfs voor een viaduct zullen die zelfde huizen onteigend moeten worden neem ik aan? Dus veel goedkoper kan die brug toch niet zijn
Dark Lord September 4th, 2009, 10:49 AM ik zie het nog gebeuren dat ze weer zo fly-over neerpoten aan de dampoort
om dat al de rest te duur is.
crepusculum September 4th, 2009, 01:39 PM Op zich zou je kunnen stellen dat de kostprijs gelijk is aan die van het aanleggen van een gelijkaardige weg, weliswaar wat dieper.
Crisis in de wegenbouw? :lol:
Hoe lang is die dieperliggende weg? 600 meter? Als die dan 6 meter breed is en 4 meter diep, moet er 14400 m³ grond uitgegraven en afgevoerd worden en 1200 meter keermuren geconstrueerd worden. En dat zou niets kosten... :nuts:
FrederikVds September 4th, 2009, 04:56 PM Zouden veel van de problemen aan de Dampoort zichzelf niet oplossen als men de R4 rond maakt in het noorden? Bijna elke keer als ik door de Dampoort rij, zou ik ook langs de R4 kunnen, als die er lag in het noorden. Dit geldt denk ik voor ongeveer heel Mariakerke en Wondelgem, en plaatsen buiten Gent in bvb. Evergem en Lovendegem. Heeft men al eens een onderzoek gedaan naar de route van auto's die aanschuiven voor de Dampoort?
De R4 rond maken is natuurlijk veel duurder, maar het lost ook andere problemen op (Zelzate, Muide, ...), en men kan niet eeuwig al dat autoverkeer door het centrum van de stad blijven sturen.
Puinkabouter September 4th, 2009, 05:09 PM ^^ Daar bestaan ook al heel lang intenties voor he. Je hebt het over de Sifferverbinding, in feite: zie dit topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=495026).
Het is op termijn noodzakelijk om beide te realiseren: verleggen van de R40 én sluiten van de R4, om het 'Scharniergebied' (Meulestede-Muide-Oude Dokken), leefbaar en congestievrij te houden. Men is zich daar zeker van gewaar, en bij stedenbouw zijn ze zelfs een beetje boos dat de Vlaamse Overheid dit dossier altijd naast zich neerlegt. Althans dat is wat ik begrepen heb op de eerste klankbordgroepvergadering voor de Oude Dokken, in maart.
Peter Dedecker September 29th, 2009, 03:48 AM Het is er eindelijk van gekomen om een schetsje te maken:
http://peterdedecker.eu/images/plan tunnel Dampoort.png
Voor alle duidelijkheid: dit is maar een schets van mijn indruk van de plannen, ik ben niet verantwoordelijk voor de juistheid precieze locaties van wegen en overdekkingen, maar het geeft wel een idee.
Zoals gezegd, zou het dus een open tunnel worden, met enkel de overdekte stukken die hier in het roze, geel en rood aangegeven worden. Bovenop het roze deel zou de lokale verkeersafwikkeling gebeuren voor wagens, fietsers en voetgangers. Het gele deel is voorzien voor openbaar vervoer, terwijl het rode deel rechts een doorsteek voor fietsers is. Vrije hoogte onder de overkappingen: 4,5 m.
Kostprijs: 34.724.000 € (actualisatie 2008)
Belangrijkste reden voor deze hoge kostprijs: onteigeningen thv de Koopvaardijlaan. Concreet zouden alle panden tussen de Koopvaardijlaan en de sporen onteigend moeten worden. Vraag is echter of deze onteigeningen overbodig zouden zijn bij een viaduct: ook daar is er ruimte nodig voor het viaduct zelf, de ventwegen en op- en afritten. De andere belangrijke reden is dat er in een ruime ondergrondse parking zou voorzien worden, en daarvoor in- en uitritten aangelegd zouden worden die in de tunnel aansluiten op de R40. Geen goedkope dinges. Daarnaast ligt de kostprijs ook hoger doordat vanuit De Lijn en Stad Gent gevraagd is de tunnel langer te maken dan strikt noodzakelijk om zo ook het OV-knooppunt en de fietsdoorsteek te kunnen realiseren. Allesbehalve een slechte zaak natuurlijk.
Het gebied tussen de gele en rode zone zou ontwikkeld worden met handel, kantoren, wonen en misschien zelfs een cinema. Een groot terrein dat momenteel onbenut is en zo wel een ferme return voor de stad zou kunnen opleveren, al is dat natuurlijk nog altijd geen return voor het Vlaams Gewest dat in de verlegde R40 moet voorzien.
Wat ik me ook afvraag, is of het niet beter is die tunnel toch volledig te overkappen en daarboven te voorzien in groenzone of misschien zelfs beperkte bebouwing. De schaarse open ruimte moet zo goed mogelijk benut worden en elk streepje groen maakt de boel aangenamer.
Puinkabouter September 30th, 2009, 06:53 PM Kostprijs: € 34.724.000
Dat is toch helemaal niet zo'n duizelingwekkend bedrag? Ben je zeker dat je dat helemaal juist hebt? Want als dàt de echte raming is, dan vind ik het ronduit belachelijk dat men een viaduct wil bouwen omdat dàt te veel geld zou zijn :ohno:
Ik vind overigens ook dat er een volledig gesloten tunnel moet zijn, en niet zo'n open sleuf. Wat is dat voor een onnozel idee in zo'n volle stadswijk? Weer om niet te veel geld te moeten uitgeven zeker. Elke euro uitgegeven aan de aanpassing van de R40 is er een te veel voor de betrokken overheden, precies!
Als men een gesloten tunnel neemt, kan men daar bovenop inderdaad een - bij voorkeur groen - plein aanleggen. Dat zou mooi kunnen aansluiten bij de zwaaikom in de Dampoort, want de stad speelt met het idee om daar een voetgangers- en fietserspassage van te maken op het niveau van het water, en misschien zelfs met een trapsgewijze kaaiverlaging.
Wat ik er misschien nog aan zou kunnen toevoegen: op de laatste klankbordgroepvergadering over de Oude Dokken, 2 weken geleden, sprak men van het uitbouwen van een groter Dampoortstation waar het al ligt, maar dan onder de sporen ipv. ernaast zoals nu.
Maar opmerkelijker: ik stelde de vraag of een viaduct geen doodsteek zou betekenen voor het uitbreiden van het aantal sporen in het Dampoortstation - met het oog op de mogelijke passagierslijn naar Zelzate & Terneuzen, en een soort GEN is de verdere toekomst. Men is zich daar uiteraard terdege van bewust, en heeft een simpele maar in mijn ogen minder wenselijke oplossing: er zou een spoor bijkomen langs de kant van Sint-Amandsberg, ipv. langs de centrumkant. Daarmee zouden de sporen komen tot pal tegen het gerestaureerde fabrieksgebouw (cf. The Block op VT4) daar, en wordt ook beslag gelegd op het nieuwe park dat men daar nu juist aan het aanleggen is. Nog een reden om hier tégen de viaduct-oplossing te zijn.
Meurisse September 30th, 2009, 11:30 PM iets verderop langs de spoorlijn (kant Sint-Amandsberg) wordt de laatste hand gelegd aan een parkje met speeltuigen etc.
Tussen Dendermondsesteenweg en Forelstraat.
Welk project is dit? maw hoe gaat dit parkje noemen? :)
Puinkabouter October 1st, 2009, 12:25 AM Daar (op de Malmarsite (http://www.agsob.be/pageview.aspx?pv_mid=3566)) wordt inderdaad al een poosje gewerkt aan een nieuw park (http://www.agsob.be/UserFiles/Image/Projectfiches/Malmar/voorontwerp_groot.jpg). Dat zal het Bijgaardepark heten. Vanmiddag zat ik ook op een trein die daar passeerde en ik zag een gloednieuw betonnen fietspad en een paar mannen van de groendienst die daar met iets bezig waren.
Een ander onderdeel van het project Malmarsite is het vernieuwen van het stationsgebouwtje aan de Forelstraat (nu nog met dichtgetimmerde ramen en vol graffiti), dat een kindercrèche wordt. Het ontwerp daarvoor is door het AGSOB gekozen via een wedstrijd, waar 2 laureaten zijn uitgekomen. Die wedstrijd is een jaar geleden al afgerond, dus ik vermoed dat die renovatie binnenkort zal starten. Voor een synopsis van die wedstrijd: klik. (http://www.agsob.be/pageview.aspx?pv_id=923&pv_mid=3685)
http://www.agsob.be/UserFiles/Image/Projectfiches/Malmar/chreche/01.jpg
Peter Dedecker October 1st, 2009, 02:44 AM Als men een gesloten tunnel neemt, kan men daar bovenop inderdaad een - bij voorkeur groen - plein aanleggen. Dat zou mooi kunnen aansluiten bij de zwaaikom in de Dampoort, want de stad speelt met het idee om daar een voetgangers- en fietserspassage van te maken op het niveau van het water, en misschien zelfs met een trapsgewijze kaaiverlaging.
Inderdaad, dacht ik ook.
Ik meen trouwens ooit artist impressions gezien te hebben van die trapsgewijze kaaiverlaging in de Zwaaikom. Weet jij toevallig waar ik die terugvind?
Wat ik er misschien nog aan zou kunnen toevoegen
Inderdaad terechte verzuchtingen, bedankt!
Meurisse October 1st, 2009, 11:46 AM ^^ over dat plan voor die tunnel. Zou het niet beter zijn om ineens ook al een eerste visie op te stellen voor de gehele site? Ipv nu "snel" al die tunnel te willen aanleggen...
SeirD October 1st, 2009, 12:23 PM Kostprijs: € 34.724.000
Als men een gesloten tunnel neemt, kan men daar bovenop inderdaad een - bij voorkeur groen - plein aanleggen. Dat zou mooi kunnen aansluiten bij de zwaaikom in de Dampoort, want de stad speelt met het idee om daar een voetgangers- en fietserspassage van te maken op het niveau van het water, en misschien zelfs met een trapsgewijze kaaiverlaging.
^^ over dat plan voor die tunnel. Zou het niet beter zijn om ineens ook al een eerste visie op te stellen voor de gehele site? Ipv nu "snel" al die tunnel te willen aanleggen...
Helemaal akkoord, Puin & Meurisse. Haast en spoed is zelden goed. En al helemaal als het gaat over beslissingen die het uitzicht en leefbaarheid van een stadsdeel voor tientallen jaren gaan beinvloeden.
Als ik het goed onthouden heb, is het trouwens OMA die een viaduct voorstelde om het Dampoort(verkeers)probleem op te lossen. Waarschijnlijk is hun ware motivatie voor een brug enkel om de timeline voor 'hun' Oude Dokken project niet in gedrang te laten komen... :ohno:
Peter Dedecker October 1st, 2009, 08:29 PM ^^ over dat plan voor die tunnel. Zou het niet beter zijn om ineens ook al een eerste visie op te stellen voor de gehele site? Ipv nu "snel" al die tunnel te willen aanleggen...
Dat is/was ook de bedoeling. De ondertunneling was slechts een onderdeel (maar wel een belangrijk) ik de gehele ontwikkeling van de site. Zoals gezegd, dacht men aan een beter ontwikkeling van het openbaar vervoer (tram & bus, maar ook een nieuw station en bijkomend perron), kantoren, woningen en hield men zelfs een cinema in het achterhoofd.
Meurisse December 7th, 2009, 10:31 PM Men is bij de NMBS aan het "nadenken" over de toekomst van Dampoortstation... om antwoord te bieden op een aantal vergunningsaanvragen, infrabel zelf, parking, ...
nog niet duidelijk of men voor tijdelijke oplossingen gaat kiezen of een 'definitief globaal' plan gaat uitwerken. Het zijn nog maar de eerste stapjes dat men zet.
Meer zeg ik niet;)
el piett December 8th, 2009, 06:59 PM Animo Gent organiseert een actie (http://www.animogent.be/?p=691) om een veiliger Dampoort te eisen. Spijtig dat voor hen de tunnel blijkbaar ook geen optie is. Ik ben zo vrij geweest om een link naar deze site te posten, maar mijn post "is awaiting moderation". Freedom of speech, maar met mate...
Puinkabouter December 8th, 2009, 07:02 PM ^^ Ik zie geen niet-verschenen posts staan. Ik heb wel in het verleden al gemerkt dat posts soms dat etiket krijgen. Dat gebeurt m.i. volledig automatisch, ik zou niet weten wat het veroorzaakt. Maar het volstaat dat ik of Meurisse het label er af haal.
el piett December 8th, 2009, 07:04 PM ^^ Ik zie geen niet-verschenen posts staan. Ik heb wel in het verleden al gemerkt dat posts soms dat etiket krijgen. Dat gebeurt m.i. volledig automatisch, ik zou niet weten wat het veroorzaakt. Maar het volstaat dat ik of Meurisse het label er af haal.
Ik had het over de animosite :p
Puinkabouter December 8th, 2009, 07:45 PM ^^ Ah ok :nuts:
Maar bij deze zijt ge er nu ook van op de hoogte dat het hier eens in de zoveel tijd kan voorkomen dat ge een post schrijft en dat ze niet verschijnt omdat ze automatisch gelabeld wordt, en dat we niet weten hoe dat komt :)
Peter Dedecker December 8th, 2009, 07:52 PM Inderdaad een heel erg spijtige zaak! Ik had de voorzitter gemaild toen ik die flyer in mijn mailbox kreeg, maar die kon enkel zeggen dat het al een hele verbetering zou zijn mochten Handelsdokbrug en viaduct gerealiseerd zijn. Een verbetering voor de veiligheid, dat zeker. Maar of een viaduct een verbetering is voor de leefbaarheid, dat durf ik toch sterk te betwijfelen. Ik heb een korte reactie daarover op mijn site (http://peterdedecker.eu/blog/animo-voert-actie-voor-viaduct-aan-de-dampoort) gezet.
el piett December 9th, 2009, 10:47 PM Misschien moeten we echt wel de demagogische toer opgaan en een campagne starten "geen lange wapper in Gent!". Tegen dat men er op het stadhuis, of in Brussel, erg in heeft, zal half Gent in opstand komen tegen het betonnen monster :)
Peter Dedecker December 10th, 2009, 10:55 AM Een campagne zou lang geen slechte zaak zijn, maar ik denk dat "geen Lange Wapper in Gent" er een beetje over zou zijn en de boodschap eerder onderuit zou halen. Dan liever een positieve actie "voor een tunnel onder de Dampoort!"
Kristof VG December 10th, 2009, 11:28 AM Laat eens wat architecten een schets maken hé Peter :)
Start dan een website op met alle schetsen over het potentieel van die tunnel. Organiseer een persmeeting en nodig mensen van de stad Gent en van de NMBS uit!
Peter Dedecker December 10th, 2009, 05:35 PM Er bestaat al een schets, meer zelfs: er bestaat een complete studie met gedetailleerde ontwerpen, becijferde kostprijs en fasering van de werken. De mensen van Stad Gent en NMBS kennen die maar al te goed, wees gerust.
Ik speel meer met het idee van een soort werkgroep "stedelijke levenskwaliteit". Met investeringen in het reduceren van de (geluids)overlast in steden bereik je daar meteen de grootste groep burgers en ga je de stadsvlucht tegen. Studies wijzen uit dat het met die lawaaioverlast niet al goed gesteld is. Een aantal zaken daaruit heb ik aan bod laten komen in dit postje (http://peterdedecker.eu/blog/ode-aan-de-tunnel) dat algemeen gericht was op de voordelen van tunnels, maar waar geluid een belangrijk onderdeel is. Zie daar ook de interessante bronnen waarnaar verwezen wordt.
Kristof VG December 11th, 2009, 01:12 PM Succes! Hier nog een link van LNE over alle geluidskaarten in Vlaanderen:
www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/uitleg%20geluidskaarten/wat-zijn-geluidskaarten (http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/uitleg%20geluidskaarten/wat-zijn-geluidskaarten)
Daar zie je ook de link naar welke gezondheidsimpact geluid heeft (zwaar onderschat in het geïndustrialiseerde Vlaanderen). Maar de kans is groot dat je deze site al gezien hebt :)
Peter Dedecker December 12th, 2009, 05:42 AM Aha, bedankt! Die had ik nog niet gevonden, hoewel ik er al naar gezocht had. Ik had enkel een overzichtskaart gevonden via MIRA.
a-gent December 14th, 2009, 04:04 PM Schepen onderzoekt welke juridische stappen ze nog kan nemen
GENT - Een veiliger Dampoort kan alleen met een viaduct of een tunnel, maar ook de Handelsdokbrug over Dok Noord is een tweede, belangrijk element bij het oplossen van die verkeersknoop. Alleen is het nu al ruim tien jaar wachten op die brug. Een recente beslissing van minister Muyters gooit weer roet in het eten. Karel Van Keymeulen
Een actie van Animo, de jongerenbeweging van de SP.A, zette dit weekend de veiligheidsproblematiek op de Dampoort-rotonde nog eens in de verf. Vooral voor fietsers en voetgangers is het er levensgevaarlijk. Vorig jaar bracht onze krant het Fietspadenrapport uit: daaruit bleek dat de Dampoort het slechtste fietspad van Gent is.
Alleen door het leggen van een viaduct die de Kasteellaan met de Koopvaardijlaan verbindt, of door het maken van een tunnel op datzelfde tracé, kan dat probleem worden aangepakt. Daarvan is in de meerjarenplannen van de Vlaamse overheid echter geen sprake.
Bedrijf ligt dwars
Wel is er al jaren sprake van de Handelsdokbrug, die Dok Noord met de Afrikalaan zou verbinden. In de jaren negentig zat die brug zelfs in de planning: in het stadscontract dat stad Gent met de Vlaamse overheid afsloot, is de bouw van een Handelsdokbrug opgenomen.
Maar het bedrijf Christeyns in de Afrikalaan ziet die brug niet zitten. Christeyns is een bedrijf in volle expansie. Het produceert professionele wasmiddelen, onderhoudsproducten en desinfecterende middelen alsook warmtewisselaars en water-recuperatiesystemen. Het wil op de plek waar de brug zou landen, zijn logistiek centrum bouwen.
De stad weigerde een vergunning, de bestendige deputatie gaf er wel één, waarop de stad in beroep ging bij dezelfde minister (Muyters, nvdr) die onlangs een vergunning gaf voor de uitbreiding van Christeyns. Een lelijke streep door de rekening van de stad. Het verhaal van de Handelsdokbrug is een echte lijdensweg.
'Wij gaan na of we naar de Raad van State kunnen stappen, want die brug vormt een belangrijke schakel in ons mobiliteitsbeleid', zegt Karin Temmerman, schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening (SP.A).
Ontwikkeling Oude Dokken
De brug is ook een onderdeel in de ontwikkeling van de Oude Dokken. Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, zegde al toe dat ze voor die brug wil gaan. 'Je kan die brug ook anders leggen, maar dan zal ze een soort s-vorm moeten aannemen. Er moeten ook nog schepen onderdoor kunnen. Dat betekent dat alles weer wordt verschoven, wat weer meer studiewerk en geld zal kosten. We hebben vaak met Christeyns onderhandeld, zelfs de gouverneur heeft bemiddeld, maar ze willen niet wijken', vertelt Temmerman.
De stad bood zelf een plek aan voor herlocatie naar Rieme Noord, waar vanaf 2013 een bedrijventerrein komt. 'Christeyns, dat intussen een Sevesobedrijf is, zou daar terechtkunnen. Nu ligt het op enkele honderden meters van de woonblokken in de Scandinaviëstraat. Het is een goed draaiend bedrijf, belangrijk voor de werkgelegenheid, maar die situatie zal daar niet houdbaar zijn.'
Dequal December 14th, 2009, 09:21 PM Misschien kunnen we wel zelf actie beginnen nemen voor die tunnel?
Posters op A4 formaat :D
De Klauw December 15th, 2009, 02:31 PM Of een schop, dan kunnen we die tunnel zelf graven. :D
Puinkabouter February 3rd, 2010, 03:23 PM 'Om de vijf dagen ongeval rond Dampoort'
FILIP WATEEUW (GROEN!) KLAAGT 'WRAAKROEPENDE TOESTAND' AAN
Gent - Aan de Dampoort gebeurden er vorig jaar 54 ongevallen, waarvan 22 met gewonden. Die cijfers kreeg Groen!-gemeenteraadslid en fractieleider in het Vlaams Parlement Filip Watteeuw van burgemeester Daniël Termont. 'Bovendien gebeurden er ook aan de Kasteellaan 16 ongevallen.' Watteeuw vindt de cijfers 'wraakroepend' en roept op om morgen massaal mee te demonstreren, wanneer aan de Kasteellaan het dodelijke slachtoffer wordt herdacht dat daar in januari werd overreden.
2009 was dan nog niet eens het zwartste jaar voor de Dampoort-omgeving, zegt Watteeuw. 'In 2008 gebeurden er op de rotonde 56 ongevallen, waarvan 18 met gewonden. En aan de Kasteellaan waren er toen nog eens 33 - wat dus voor dat jaar een totaal maakt van 89 ongevallen, één om de vier tot vijf dagen.'
Onderschatting
Bovendien zijn de cijfers die hij kreeg wellicht nog een onderschatting, zeker van het aantal lichtere ongevallen, vermoedt de Groen!-politicus. 'De politie registreert uiteraard alleen maar de ongevallen waarvoor er politiemensen ter plaatse komen, maar voor kleinere ongevallen is dat niet altijd het geval.'
Volgens Watteeuw moet er dringend iets gebeuren rond de Dampoort. 'Er wordt al zo lang over gepraat, er worden oplossingen voorgesteld op lange termijn...Maar de slachtoffers die er wekelijks vallen hebben die tijd niet. Een betere verlichting van de oversteekplaatsen rond de Dampoort moet nu al kunnen.... Daar moet je geen proefprojecten over afwachten met bijvoorbeeld led-lichtjes op andere plaatsen in de stad. Het moet er nu veiliger.'
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BLTDA_20100203_001&PostCode=9000), 03-02-2010
Belxos February 3rd, 2010, 05:08 PM Vorig jaar ben ik ook betrokken geweest bij een ongeval op de Dampoort. Toen schatte de aanwezige politieagenten dat er een 5-tal ongevallen per dag zouden gebeuren (meestal zonder erg - gelukkig maar) en wordt er zelfs vanuit de politierechtbank vrijuit kritiek geuit op de onwil van de bevoegde instanties om iets aan de situatie te veranderen.
Peter Dedecker February 4th, 2010, 03:23 AM Dampoort is echt het meest gortige punt van Vlaanderen, komaan zeg. De infrastructuur is ronduit schandalig (in- en uitritten van een parking op een rotonde, komaan zeg) maar we mogen echt niet vergeten dat vele autobestuurders daar blijkbaar hun rijlessen eventjes vergeten. Het ongeval op het zebrapad was te wijten aan het feit dat een wagen stopte om de voetganger over te laten (zoals het hoort) maar een andere de stilstaande wagen inhaalde. Inhalen over een zebrapad mag al niet, komt nog bij dat de voetganger daar absolute voorrang heeft (en de bestuurder met aangedampte ruiten reed). Nu, ik moet eerlijk zijn: als ik daar kom aangereden, en ik zie de voetganger niet, en de auto voor mij (zeker als ik op het linkervak rij en hij rechts) stopt, zou ik mij afvragen "wat is er mis?" en ook niet meteen de reflex hebben om te stoppen. Een menselijke zwakheid, een automatisme dat nog niet overal evengoed ingebakken zit, vrees ik, hoewel de wil er meestal wel is. Een groot probleem is puur gelegen aan mentaliteit: doorstroom van het autoverkeer boven alles. Lichten ziet men daar niet graag "omdat er al te veel zijn en dat de doorstroom zou hinderen". Wat is er belangrijker: doorstroom of veiligheid? Echt, soms is het gewoon te hallucinant voor woorden. De infrastructuur daar is echt niet voorzien op zoveel verkeer "middenin de stad". (middenin: daarmee bedoel ik dat het Dampoortstation eigenlijk integraal deel uitmaakt van de binnenstad gezien haar functie en aantrekkingskracht voor zwakke weggebruikers)
Puinkabouter February 4th, 2010, 01:17 PM Vlaamse Gemeenschap neemt 16 kruispunten onder de loep
GENT - De Vlaamse Gemeenschap, die verantwoordelijk is voor de weg aan de Dampoort en de Kasteellaan, weet dat de verkeersveiligheid er voor verbetering vatbaar is. ‘We zijn trouwens voor de hele Gentse stadsring 16 kruispunten aan het bestuderen waar voetgangers en fietsers moeten oversteken, met de bedoeling om het er veiliger te maken', zegt woordvoerster Sylvie Syryn. ‘Dat de oversteek van de Kasteellaan een van de eerste punten wordt die we onder handen nemen, is niet onlogisch. Daar zullen er eerst nog tellingen gebeuren om de verkeersstromen goed in beeld te brengen. Het wordt dus wellicht iets voor het einde van dit jaar.'
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=752LQHRB&PostCode=9000), 04-02-2010
Puinkabouter February 5th, 2010, 03:16 AM Stil protest voor veiliger Dampoort
GENT - De ambtenaar die dezer dagen de overstekende mensen telt aan de Kasteellaan, wist gisteravond even niet waar hij het had: rond 17.30 uur zakten er ineens zo'n 300 mensen tegelijk af naar het punt waar precies een maand eerder een voetgangster was doodgereden.
Het was een merkwaardig zicht, gisteravond aan de Kasteellaan: aan weerszijden van de stadsring stonden een 300 voetgangers en fietsers verzameld, in een stil protest. 'Ik hoop dat dit signaal aankomt', zei medeorganisator Yves De Bruyckere. 'De stadsring is nog altijd te veel een stadsmuur, ondoordringbaar voor voetgangers en fietsers.'
Dat het Vlaams Gewest gisteren beloofde om 16 oversteekplaatsen aan te pakken op de hele stadsring, met het zebrapad aan de Kasteellaan misschien nog dit jaar (De Gentenaar van 4 februari) is in dat opzicht misschien wel goed nieuws. 'Maar het hoeft toch allemaal zo lang niet te duren', vindt De Bruyckere.
Daar is de Gentse schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A), gisteren net als een hele resem andere politici prominent aanwezig bij de actie, het mee eens. 'Wij stellen voor om op korte termijn iets te doen. Een extra verkeerslicht plaatsen, bijvoorbeeld, aan die oversteekplaats. Vooraleer de Vlaamse Gemeenschap dat wil doen, willen ze echter cijfers van het aantal mensen dat daar oversteekt. Daarom zijn wij die nu al volop aan het tellen.'
Op langere termijn wil Temmerman de verkeerssituatie rond de Dampoort grondig aanpakken. 'De studies daarvoor zijn vorig jaar heropgestart. Daarbij bestuderen we onder meer de mogelijkheid om een fly-over over de Dampoortrotonde, richting Koopvaardijlaan.'
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/05/B2_G0C2LPVQ5.1+GEFV06101.jpg.275.jpg
Zo'n 300 voetgangers en fietsers posteerden zich aan weers-zijden van de stadsring, alsof ze voor een ondoordringbare 'muur' stonden.fvv
© Frederiek Vande Velde
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=QK2LSF8U&PostCode=9000), 05-02-2010
Op langere termijn wil Temmerman de verkeerssituatie rond de Dampoort grondig aanpakken. 'De studies daarvoor zijn vorig jaar heropgestart. Daarbij bestuderen we onder meer de mogelijkheid om een fly-over over de Dampoortrotonde, richting Koopvaardijlaan.'
:ohno:
coebeest February 21st, 2010, 08:57 PM Onlangs een lezing gekregen over de verkeerssituatie in Gent Dampoort waarbij verschillende studies kort werden toegelicht. De ambtenaar zei dat ze dit jaar terug de studies zullen opstarten aangezien vele plannen al jaren stof liggen te vergaren (en ze weten dit zelf maar al te goed). Hij vermeldde zelf wel dat Gent Sint-Pieters momenteel voorrang krijgt dus dat het nog enkele jaren zal duren voor er effectief iets gebeurt.
EDIT: Ik zal zo spoedig mogelijk eens wat meer toelichting over een studie, uitgevoerd door NERO, over de Zwaaikom online te plaatsen.
Hier (12mb) (http://www39.zippyshare.com/v/53375203/file.html) een pdf met enkele beelden/schema's uit de studie van NERO.
Peter Dedecker February 22nd, 2010, 12:27 AM Wijs, bedankt!
SeirD February 26th, 2010, 05:26 PM Via GentBlogt (http://www.gentblogt.be/2010/02/25/stadsbestuur-overweegt-belfortstraat-te-asfalteren) een link gevonden naar het wegenforum.nl (http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=194&t=14169) waar een paar zeer leuke foto's staan van een vroegere fly-over aan de Dampoort rotonde. Ik had er geen idee van dat dit er ooit geweest is (afgebroken in 1997)! In elk geval een voorbeel van hoe het in de toekomst daar niet moet!
Iemand die wat meer weet over deze fly-over? Waarom is die daar gebouwd geweest? En vooral: waarom is die weer afgebroken? Een antwoord op deze laatste vraag zal misschien tevens een argument zijn vóór de ondertunneling van de Dampoort... :nocrook:
Een foto uit 1982:
http://i47.tinypic.com/a9yf5z.jpg
En eentje vlak voor de afbraak in 1997:
http://i47.tinypic.com/2qd7vhl.jpg
Jonasvh February 26th, 2010, 06:28 PM een brug is altijd een beetje landschapsvervuiling
De Klauw February 26th, 2010, 06:45 PM ^^Dat hoef niet per sé, deze was gewoon extreem slecht ingeplant. Weinig mensen zullen bijvoorbeeld de Keizerparkbrug (voor fietsers) als landschapsvervuiling aanzien. Een beetje design kan wonderen doen.
a-gent February 26th, 2010, 09:00 PM De brug op de foto( Dampoortbrug) is een noodbrug . Deze was bedoeld voor daar zo'n 10 jaar te liggen maar heeft er dan uiteindelijk iets langer dan 40 jaar gelegen als ik me niet vergis. In een poging om de dampoort leefbaarder te maken ,het uitzicht van de naastliggende huizen te vrijwaren en ook vooral omdat de brug tot op de draad versleten was is deze gelsloopt.
Slechte zet zo blijkt , de file problemen swingen er sinds dan de pan uit !
Peter Dedecker February 27th, 2010, 01:32 AM Inderdaad, een architecturaal mooie brug (zoals de fietsersbrug in het Keizerspark en de tram- en fietsbrug aan de Nieuwe Molens) zal het landschap minder vervuilen dan zo'n lelijk tijdelijk noodgeval dat er uiteindelijk meer dan 10j blijft staan. En dan zwijg ik nog van de overlast: een fietsbrug (in het slechtste geval een trambrug) kan hier lang niet tippen aan een brug voor een halve (of hele) autostrade.
Benonie February 27th, 2010, 10:24 PM Ik heb die lelijke fly-over daar lang weten liggen en was net als de overgrote meederheid van de bevolking wat blij dat het lelijke en lawaaiierige gedrocht verdween. De huizen die er langs stonden waren quasi onbewoonbaar. Nu is de meerderheid weer opgeknapt.
Wat de directe reden was van de bouw, weet ik niet. Beter doorstroming op de stadsring naar aanleiding van werken in die buurt, dacht ik toch.
Slechte zet zo blijkt , de file problemen swingen er sinds dan de pan uit !
Toch niet, zoals je kan zien op de foto van 1982, heb je ook files aan de Dampoort. Zij het in de richting Sint-Amandsberg. Files worden niet veroorzaakt door bruggen of de afwezigheid ervan, maar door teveel auto's.
Jammer genoeg kiezen Belgische steden nooit resoluut en consequent voor duurzame mobiliteit. Men biedt wel OV aan, maar dat staat mee in de rij aan te schuiven. Men legt wel fietspaden, maar die zijn nauwelijks de naam waardig of houden op een levensgevaarlijk kruispunt plots op te bestaan enz... Intussen bouwt men de binnenstad vol parkings en neemt de meerderheid van de mensen gewoon verder de auto... Daardoor ontstaan en blijven er dus files.
Gent-Dampoort zou een ideaal station op een voorstadsnetwerk van Gent kunnen zijn. Van daaruit zou een vlotte overstap op bus en tram een makkie kunnen zijn. 'Kunnen', want in werkelijkheid is er natuurlijk geen voorstadsnet, is er geen vlotte overstap op het openbaar stadsvervoer en schuiven de bussen gewoon mee aan naar het centrum.
Puinkabouter February 27th, 2010, 10:58 PM Een heel belangrijk verschil is ook dat de weg rond de zwaaikom aan de Dampoort in 1982 nog geen rotonde was, maar er verkeer in 2 richtingen op plaatsvond.
Het creëren van een voorstadsnetwerk is trouwens aan de NMBS, maar die zijn duidelijk enorm terughoudend hierover (cf. treuzelen over station Muide, desinteresse in station Flexpo, niet goed weten wat ze nu precies willen doen met het Dampoortstation,...). Soit, zo komt het op mij in elk geval over.
En het helpt ook niet echt dat de wegen op en rond de Dampoort onder verschillende beheerders vallen - het overgrote deel het Vlaams Gewest, dat al duidelijk genoeg heeft laten blijken dat het eigenlijk geen rotte frank in de Dampoort wil investeren :ohno:
Benonie February 28th, 2010, 10:50 AM ^^ Ja ik weet dat. Ik wou alleen maar het fileprobleem in een ruimere context plaatsen. Alsof fly-overs fileproblemen zouden oplossen. Al bouw je half Gent vol met dergelijke ondingen, je neemt er de kern van het probleem niet mee weg.
Quimb February 28th, 2010, 12:50 PM Helemaal akkoord met Benonie. Het autoprobleem wordt precies dag na dag groter in Gent, een ware overvloed. Eergisteren nogmaals gemerkt aan het Gravensteen/Sluizeken/Fratersplein. Ik vraag me af of de afkapping van de 1 en de 4 daar iets mee te maken heeft maar ik vind het echt wel niet meer normaal. Brugge en Antwerpen kennen dit probleem niet...
Puinkabouter February 28th, 2010, 03:55 PM ^^ De volkstoeloop en wegomleggingen voor de Omloop Het Nieuwsblad zullen er ook wel voor een groot deel tussen gezeten hebben (edit: ahnee, da was gisteren - maar de vrijdag heb je natuurlijk wel een dubbele avondspits omdat er ook gigantisch veel studenten vertrekken). En momenteel zijn een aantal van de belangrijkste Gentse OV-lijnen een stuk minder aantrekkelijk omdat ze ofwel in 2 geknipt zijn (T1 en T4), ofwel ruime omleidingen volgen (bussen 3, 17, 18, 38, 39) doordat de Korenmarkt open ligt. Dat zal ook wel een aantal mensen in hun wagen gejaagd hebben, want het noorden en het zuiden van de stad zijn nu, ov-gewijs, eigenlijk van elkaar afgebonden.
Edit 2: momenteel is ook de bereikbaarheid van parking Kouter een stuk geminderd, omdat de Schouwburgstraat en een deel van de Nederkouter zijn afgesloten voor het verkeer. Daardoor zal het ongetwijfeld een stuk drukker zijn geworden op de P-route naar de Vrijdagmarkt.
BVS March 4th, 2010, 11:53 AM Verbetering van dit punt zal er niet snel aankomen, vrees ik.
Vorig semester heb ik nog een afspraak gehad met de directeur mobiliteit van stad Gent, Peter Vansevenant. (volledig terzijde: dat was ivm een case-study voor mijn vak mobiliteit. Even vermelden voor jullie denken dat ik stiekem dates pleeg met stadsambtenaren! ;) )
Tijdens het gesprek wist hij ons te melden dat er geen beweging zal komen op het terrein voordat Gent-St-Pieters afgewerkt is. De Lijn, stad Gent en de NMBS willen/kunnen geen twee megaprojecten tegelijkertijd in dezelfde stad financieren... Dus, nog geduld tot 2020...
In elk geval wordt het dossier nu blijkbaar langzaamaan in gang gestoken, met eerste overlegrondes. Peter vertelde ons dat het zeker een 10 jaar duurt om dergelijke grootscheepse werken te plannen en organiseren :nuts:
jaja, de ambtenarij...
Benonie March 4th, 2010, 10:36 PM Tijdens het gesprek wist hij ons te melden dat er geen beweging zal komen op het terrein voordat Gent-St-Pieters afgewerkt is. De Lijn, stad Gent en de NMBS willen/kunnen geen twee megaprojecten tegelijkertijd in dezelfde stad financieren... Dus, nog geduld tot 2020...
Daar waren we eerder in deze thread in ons eentje ook al achter gekomen... ;)
Kristof VG March 5th, 2010, 10:11 AM ^^ Oke, pas tegen 2020. Maar ik denk niet dat men kan wachten voor een oplossing voor het mobiliteitsprobleem dampoort tot dan.
De vraag zal zijn of men eerst een masterplan gaat uitwerken, of gewoon een fly-over bouwt, of toch nog 10 jaar wacht..
coebeest March 5th, 2010, 11:07 PM Grote aanpassingen zullen er niet gebeuren tot Gent Sint-Pieters is afgewerkt. De ambtenaar die bij ons een lezing kwam geven zij wel dat er nog kleinere ingrepen in tussentijd konden plaatsvinden om de situatie daar wat te verbeteren.
BVS March 6th, 2010, 10:17 AM Daar waren we eerder in deze thread in ons eentje ook al achter gekomen... ;)
ok Benonie, mijn excuses! Ik onderschat uw intelligentie blijkbaar schromelijk :)
In feit wou ik gewoon even pochen (ofte 'stoefen' in het Westvloms) dat ik aan het bureautje van Vansevenant had gezeten...*kuchkuch*
Benonie March 6th, 2010, 11:25 AM ok Benonie, mijn excuses! Ik onderschat uw intelligentie blijkbaar schromelijk :)
In feit wou ik gewoon even pochen (ofte 'stoefen' in het Westvloms) dat ik aan het bureautje van Vansevenant had gezeten...*kuchkuch*
:lol:
En wij zeggen ook "stoefen"...
SeirD March 6th, 2010, 09:54 PM En wij zeggen ook "stoefen"...
^^
Gent is niet voor niets de hoofdstad van West-Vaanderen... :cheers:
Puinkabouter March 18th, 2010, 12:11 PM Orde in fietschaos
DAMPOORT-STATION KRIJGT BEWAAKTE FIETSENSTALLING
GENT - Gent-Dampoort krijgt normaal gezien nog voor eind april een bewaakte fietsenstalling en nu al zijn er dubbeldeks-fietsrekken geïnstalleerd. 'We willen ook Dampoort uitbouwen tot een fietsvriendelijk station', zegt schepen Karin Temmerman.
Aan de voorkant van het Dampoort-station kan je er sinds deze week niet meer naast kijken: net als rond Gent Sint-Pieters zijn er nu ook aan de Dampoort rode dubbeldeks-fietsrekken geïnstalleerd. 'Aan de muur onder de luifel was er nog plaats voor 44 dergelijke fietsrekken', zegt Pieter Vercruyssen van Max Mobiel.
Stapje verder
De stad Gent wil met Max Mobiel Gent-Dampoort uitbouwen tot een station waar fietsers vlot naartoe komen, zegt schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). 'Daarom is er nu al een tijdje een Fietspunt geïnstalleerd, net als op Gent Sint-Pieters. En we willen nog een stapje verder gaan. We gaan ook aan het Dampoort-station een bewaakte fietsenstalling uitbouwen. Die willen we nog in april openen. Op die manier zorgen we er niet alleen voor dat er meer fietsenstallingen komen, we moedigen ook mensen aan om met betere - en duurdere - fietsen naar het station te komen en die daar met een gerust gemoed achter te laten.'
Op dit ogenblik zijn er 1.137 fietsenstallingen naast het station, zegt Pieter Vercruyssen. 'Een honderdtal daarvan moeten verdwijnen voor de bewaakte stalling, maar die zal op haar beurt plaats kunnen bieden aan 238 fietsen. We zijn ervan overtuigd dat zeker 100 tot 150 van de huidige gebruikers van de fietsenstalling bereid zijn om 75 euro per jaar te betalen en voor die prijs hun fiets te laten bewaken. Voor die bewaking zullen we samenwerken met de NMBS. Het systeem zal lijken op dat van de bewaakte stalling aan Gent Sint-Pieters, met een toegangscode.'
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/03/18/B6_GU22NJ2HF.1+gefv1178.jpg.275.jpg
De rode 'dubbeldeks-fietsrekken' moeten mee zorgen voor voldoende plaats om een fiets achter te laten aan het Dampoort-station.fvv
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=5L2NMHUV&postcode=9000), 18-03-2010
Buffalo Soldier March 18th, 2010, 01:40 PM Waar staan die dubbeldeks rekken aan sint pieters?
Meurisse March 18th, 2010, 01:45 PM ^^ aan de hoofdingang tegen de muur van de spoorwegberm (onder een afdakje)
el piett March 18th, 2010, 06:16 PM ^^ aan de hoofdingang tegen de muur van de spoorwegberm (onder een afdakje)
Bedoel je niet aan de achteringang? ;)
Meurisse March 18th, 2010, 07:54 PM ^^ neen, de kant het dichtst bij de rotonde, richting de bussen.
Benonie March 18th, 2010, 11:18 PM ^^ Inderdaad, en voor wie het station een beetje kent is dat ook wel duidelijk te zien op de foto.
didi71 March 18th, 2010, 11:26 PM ^^
wel... de vraag van buffalo soldier ging over GSP en daar staan die inderdaad aan de achteringang (trouwens ook in de richting van de rotonde om het nog wat verwarrender te maken)
aan de dampoort wel aan de hoofdingang, naast de cafetaria
ik heb niet echt ervaring met die bewaakte fietsstallingen.
is het zo dat je een abonnement nodig hebt, of kan je er ook als 'occasionele gebruiker' terecht?
DriesO March 22nd, 2010, 05:08 PM Orde in fietschaos
DAMPOORT-STATION KRIJGT BEWAAKTE FIETSENSTALLING
Aan de voorkant van het Dampoort-station kan je er sinds deze week niet meer naast kijken: net als rond Gent Sint-Pieters zijn er nu ook aan de Dampoort rode dubbeldeks-fietsrekken geïnstalleerd. 'Aan de muur onder de luifel was er nog plaats voor 44 dergelijke fietsrekken', zegt Pieter Vercruyssen van Max Mobiel.
De rode 'dubbeldeks-fietsrekken' moeten mee zorgen voor voldoende plaats om een fiets achter te laten aan het Dampoort-station.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/03/18/B6_GU22NJ2HF.1+gefv1178.jpg.275.jpg
Sorry, maar ik vind deze dubbeldeks-fietsrekken geen verbetering ten opzichte van de afgedankte “velgenplooiers”, eerder een achteruitgang voor de gebruiker.
Het gaat hier over dezelfde onveilige fietsrekken als aan St-Pieters waar je je fietsframe niet aan vast kunt maken.
En zeggen dat de eerste les in fietsdiefstalpreventie altijd is om het frame aan de vaste wereld vast te maken…
Dit is gewoon een manier om meer fietsen op dezelfde ruimte te kunnen proppen, wat eigenlijk absurd is als je ziet welke enorme ruimte ernaast ligt, die nu weinig efficiënt als autoparking wordt gebruikt.
Op dit ogenblik zijn er 1.137 fietsenstallingen naast het station, zegt Pieter Vercruyssen. 'Een honderdtal daarvan moeten verdwijnen voor de bewaakte stalling, maar die zal op haar beurt plaats kunnen bieden aan 238 fietsen.
Waar blijft men met volgende belofte van een jaar geleden om het aantal fietsenstallingen op te krikken “tot een 2.000-tal plaatsen”?
http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTQ5Njg0.html
Aan het Dampoortstation wil het Fietspunt van Max Mobiel het huidige aantal fietsstallingen opkrikken van 950 tot een 2.000-tal plaatsen. Momenteel worden er al een 1.500-tal fietsen in de buurt van het Dampoortstation geparkeerd. De extra plaatsen zullen met andere woorden goed van pas komen.
GentCity June 19th, 2010, 10:04 PM Mjah, zoals -zeer amateuristisch in paint:p- dit:
http://img381.imageshack.us/img381/765/dampoortxd9.jpg (http://imageshack.us)
(check vooral de verkeerssituatie)
Kan je wat meer informatie geven over de verkeersstroom? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in die locatie maar ik zie bijvoorbeeld niet goed hoe je het verkeer van uit de stad naar de antwerpsesteenweg en land van waaslaan laat rijden.
Ik veronderstel ook dat het grijs het station is en een voetgangers/fiets-verbinding met de dendermondsesteenweg. Gaan die huizen waar ze doorlopen dan ook onteigend worden?
En van wie is die grond waar de parking op ligt nu eigenlijk? Ik had gehoord een deel van de NMBS en een deel van de stad Gent. Zal de NMBS haar stuk grond dan verkopen aan de lijn of stad Gent als die daar op bouwen?
GentCity June 19th, 2010, 10:08 PM Nog iets dat ik vernomen heb op de Klankbordgroep, afgelopen zaterdag, is een alternatieve oplossing. En het is een beetje een ei van Colombus. Niet het busstation, maar het treinstation zou verhuizen naar de andere kant van de sporen - van het Oktrooiplein naar het Antwerpenplein:
Van wie is die grond waar de mogelijke nieuwe locatie van het station zou kunnen komen? Stad, privé of van de NMBS?
GentCity June 22nd, 2010, 03:28 PM http://i44.tinypic.com/2r56snt.jpg
waar teveel koffie en te weinig slaap al niet kan toe leiden...
Zeker creatief gevonden!
Doet me een beetje denken aan het indoor golf center dat ze in Holland aan het bouwen zijn: http://www.indoorgolfarena.eu/index.php/Articles/Impressions.html
Puinkabouter June 25th, 2010, 07:17 PM GentCity, hou u niet in om uw plannekes ook eens hier te zetten he ;)
'Zwartste zebrapad' krijgt eindelijk licht
GENT - Het zebrapad aan de Kasteellaan, waar de voorbije jaren al tal van ongevallen gebeurden, wordt op korte termijn uitgerust met een accentverlichting. Dat zegt de Gentse CD&V, die met het dossier naar Vlaams minister Crevits trok.
Het zebrapad aan de Kasteellaan, ter hoogte van de Gandastraat, heeft de jongste jaren een trieste reputatie gekregen. Op 2maart vorig jaar raakte studente Kim Casier er zwaargewond, en op 4januari van dit jaar viel er zelfs een dodelijk slachtoffer: Evelynn Ennin - een Nederlandse van Ghanese afkomst die een avondje in Gent op bezoek kwam. Naast die twee zware ongevallen gebeuren er geregeld ook lichtere die de krant niet halen.
'Het zebrapad is één van de drukst gebruikte wandelroutes vanuit het centrum naar het Dampoortstation', zegt fractievoorzitter Matthieu Dierckx van de Gentse CD&V. 'Maar als het donker wordt, is de zichtbaarheid er onvoldoende. Er is op die plek zelfs een soort zwart gat, een lang stuk tussen twee straatlantaarns waar er helemaal geen lampen meer hangen.'
Tegen de onveiligheid van de oversteek werd op 4 februari nog gedemonstreerd. 'Aan die betoging nam ook de Gentse SP.A-schepen Karin Temmerman deel', zegt Dierckx. 'Die zei toen dat ze niet veel kon veranderen. De ringweg valt immers onder de bevoegdheid van Vlaams CD&V-minister Hilde Crevits... Blijkbaar is de schepen wél goed in het betogen tegen een CD&V-minister, maar minder in het praten met die minister.'
Dat laatste hebben de Gentse CD&V'ers dan maar zelf gedaan, zegt Dierckx. 'Met resultaat. Er loopt nu een grote studie om alle oversteekplaatsen op de stadsring te bekijken, maar daar willen we niet op wachten. Op korte termijn heeft de minister daarom gevraagd om boven het zebrapad een accentverlichting te hangen, en om de gewone straatverlichting uit te breiden.'
Schepen Karin Temmerman (SP.A) zegt blij te zijn met de doorbraak in het dossier. 'Het klopt echter niet zo dat ik nooit naar de minister ben geweest om deze zaak in beweging te krijgen. Ik ben twee keer op haar kabinet geweest - zij het dat de minister zich toen telkens liet verontschuldigen. Op zich is het misschien normaal dat de Gentse CD&V betere contacten heeft met een CD&V-minister.'
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/25/B4_G1O2RUJ2P.1_GEFV25194.jpg.275.jpg
De Gentse CD&V'ers deelden gisteravond pamfletten uit om het goede nieuws te melden. fvv
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KI2S1S03&postcode=9000), 25-06-2010
GentCity June 26th, 2010, 02:31 AM Omgeving Dampoort zoals het nu is:
http://webs.hogent.be/~054528sv/Dampoort1.jpg
omgeving Dampoort zoals het mss zou kunnen zijn:
http://webs.hogent.be/~054528sv/Dampoort2.jpg
Een korte toelichting:
Ik ben beginnen werken vanuit het punt om het Antwerpenplein en Octrooiplein verkeersvrijer te maken om de stationsomgeving een stuk aantrekkelijker te maken zodat het ook meer kan overlopen met het project "de oude dokken".Ik heb me daarvoor gebaseerd op het plan van Peter Dedecker die in zijn plan 2 viaducten in 1 keer wegwerkte door die rijvakken te verleggen naar de plaats waar het huidige station ligt.
Een nadeel van deze oplossing is dat het verkeer richting Land van Waaslaan en de Antwerpsesteenweg niet sneller zou verlopen, integendeel
er zouden zelfs extra verkeerslichten nodig zijn en voor fietsers lost het ook niets op. Daarom heb ik op het plan een 2de tunnel voorzien die als doel heeft de verkeersstroom te versnellen en tegelijkertijd de veiligheid en doorstroom van fietsers te verbeteren.
Er zijn echter 2 grote knelpunten aan deze 2de tunnel verbonden
1. Is de in- en uitgang voor deze tunnel lang genoeg?
2. Is het geen te groot nadeel dat wagens van de Dendermondsesteenweg niet rechtstreeks naar de Land van Waaslaan/Antwerpsesteenweg kunnen (tenzij ze vroeger afslaan of rond de Dampoort rijden)
Verder moet ook nog ergens naast de bushaltes een ingang komen naar de parking met bijhorende toiletten, de schets is dus zeker niet volledig maar in grote mate vind ik het wel wat hebben. Discussiepunten/verbeteringen zijn welkom.
Puinkabouter June 26th, 2010, 07:02 PM ^^ Er zitten een paar mooie ideeën tussen, vooral die tunnel onder het Antwerpenplein, maar ik denk dat je de impact van die tunnelingangen in de Pilorijnstraat en de Land van Waaslaan een beetje onderschat. Niet dat die per sé groot moet zijn, kijk bvb. naar die paar tunnels onder de Leien in Antwerpen, maar ik neem aan dat dat aan de Dampoort toch geen supersmalle tunnels moeten zijn. Ook ben ik niet zo overtuigd van de locatie van de tunnelmond aan de Kasteellaan/Heirnislaan.
Puinkabouter June 27th, 2010, 01:25 PM Jammer dat je idee zo weinig respons uitlokt :(
Nieuws uit de buurt:
Buurt opent 'avontuurlijk' Bijgaardepark
SCHEPEN TOM BALTHAZAR: 'WE KIEZEN ERVOOR OM MEER TE VERDRAGEN IN ONZE PARKEN DAN VROEGER'
GENT - Waar in lang vervlogen tijden de imkers van de Sint-Baafsabdij hun bijen hielen en sinds de 19de eeuw fabrieken stonden, ging daarstraks het ‘Bijgaardepark’ open. ‘Het heeft een tijd geduurd, ook al door de discussies met de Malmar-fabriek die hier moest verdwijnen, maar we zijn er uiteindelijk toch geraakt’, zei schepen van Leefmilieu Tom Balthazar (SP.A). ‘Uiteindelijk hebben we op een historische plek, in een drukbevolkte buurt, een avontuurlijk park van 2,7 hectare kunnen openen.’
Bijzonder aan het Bijgaardepark is dat het park ook publiek sanitair heeft. 'In de restanten van het vroegere fabrieksgebouw hebben we toiletten ingericht voor mannen en vrouwen', zegt schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A). 'We hebben zelfs in luiertafels voorzien. Zowel bij de mannen als bij de vrouwen, zodat ook de papa's hun kroost rustig kunnen verluieren.'
Meer op komst
Het Bijgaardepark staat niet alleen. Vorige week nog werd het nieuwe park op de vroegere Arbed-fabrieksterreinen in gebruik genomen, niet zo ver van het Bijgaardepark aan de andere kant van de Schelde. 'En er zijn nog parken op komst', zegt Tom Balthazar. 'In oktober moet het Pierkespark in de Brugsepoortwijk af zijn, in de loop van volgend jaar komt hopelijk ook het Lousbergspark in orde. En dan zijn er nog de groene sproeten die we in Ledeberg voorzien, worden in de Brugsepoortwijk het Acaciapark en het Luizengevecht ingericht en volgt, vermoedelijk in de volgende bestuursperiode, de afwerking van het Sint-Baafskouterpark.'
Daarnaast zijn er ook nieuwe parken gepland aan de Gasmeterlaan, op de Acec-terreinen, aan de Botermarkt in Ledeberg, aan de Papiermolenstraat, op de Overmeersen vlakbij het Sint-Pietersstation.
Bewust avontuurlijk
Dat het Bijgaardepark is ingericht als een avontuurlijk park, is een bewuste keuze, zegt Balthazar. ‘Parken zijn de tuinen van alle Gentenaars - en dan misschien nog het meest voor degenen die zelf geen tuin hebben. Daarom hebben we beslist om in onze parken wat meer te verdragen dan vroeger. We laten meer leven toe in de parken. Er zijn parken met petanqueveldjes, in andere zetten we picknicktafels. In dit park komt er opnieuw een barbecue, zij het op een andere plek dan waar we hem in het voorlopig ingerichte park twee jaar geleden hadden geplaatst. Daarnaast hebben we speeltuinen voor kleine kinderen maar ook een bosje voor tieners en zelfs een letterlijke rondhangplek voor wat oudere jongeren... Parken zijn ontmoetingsplaatsen geworden en je voelt dat de Gentenaars ze ook steeds vaker in die zin gebruiken...’
Dat actievere gebruik van de parken stuit echter af en toe ook op verzet van de buurtbewoners. Zo moest de barbecue van het Bijgaardepark al eens worden verwijderd en komt die binnenkort terug op een andere plek, onder druk van de buurtbewoners. Maar diezelfde buurtbewoners, met huizen die aan het park palen, zijn ook nu niet tevreden, zegt Geertrui Daem. 'Sinds de speeltoestellen in het park zijn geplaatst, is het voor ons als bewoners onleefbaar geworden. We hebben geen rust meer. Voortdurend horen we het gegil van spelende kinderen. Daarom vragen wij dat er een bijkomende geluidsbuffer wordt aangelegd tussen het park en onze huizen. Wij hebben vanaf het begin mee gevochten voor de realisatie van dit park, maar we hadden gehoopt dat het een plaats van rust zou worden.'
Onvermijdelijk
Schepen Balthazar erkent dat actiever gebruikte parken tot overlast kunnen leiden voor de buurt. 'We moeten dat goed evalueren. Dat we rekening houden met de buurtbewoners hebben we hier al bewezen: we hebben bijvoorbeeld de barbecue al van plaats veranderd. Daarnaast zal het echter wat van beide kanten moeten komen. Dat buurtbewoners geconfronteerd worden met meer geluid, is onvermijdelijk. Anderzijds vragen we van de bezoekers van het park ook wat respect voor de buurt - zeker 's avonds.'
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard5.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard1.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard2.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard3.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard4.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard6.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard7.jpg.h380.jpg.568.jpg
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/26/bijgaard8.jpg.h380.jpg.568.jpg
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLTDA_20100626_002&postcode=9000), 26-06-2010
GentCity June 27th, 2010, 02:43 PM ^^ Er zitten een paar mooie ideeën tussen, vooral die tunnel onder het Antwerpenplein, maar ik denk dat je de impact van die tunnelingangen in de Pilorijnstraat en de Land van Waaslaan een beetje onderschat. Niet dat die per sé groot moet zijn, kijk bvb. naar die paar tunnels onder de Leien in Antwerpen, maar ik neem aan dat dat aan de Dampoort toch geen supersmalle tunnels moeten zijn. Ook ben ik niet zo overtuigd van de locatie van de tunnelmond aan de Kasteellaan/Heirnislaan.
Van het architecturale aspect heb ik geen flauw idee, het is 1richtingsverkeer dus denk ik dat die extra tunnel niet zo breed hoeft te zijn. Maar ik ben natuurlijk geen architect dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
Wat betreft de hoofdtunnel denk ik toch dat die ingang aan de Kasteellaan daar ongeveer moet komen. Langs dat kruispunt staan ook rode lichten.
Wat ik trouwens niet wist is of die tunnel 2richtingsverkeer moest zijn of 1richtingsverkeer? Indien het slechts 1richtingsverkeer is dan ligt die tunnel echt perfect = verkeer vanop de Kasteellaan/Heernislaan rechtstreeks naar de Koopvaardijlaan, en die lichten zorgen er nu al voor dat dat mogelijk is, maar met 2richtingsverkeer creëer je aan dat kruispunt wel een nieuw zeer druk punt en dan gaat het idd niet lukken zoals het nu is.
@tweede post: tjah, ik denk dat er sowieso al weinig enthousiasme is om zelfs maar te denken aan de Dampoort. De meesten zijn er zich wel van bewust dat met de mentaliteit van de overheid het nog wel eens minstens 10 jaar kan duren eer er daadwerkelijk begonnen wordt aan de Dampoort.
Gent Sint-Pieters duurt al tot 2020 en werd eerder al als excuus gebruikt om niet aan de Dampoort te beginnen. En project "de oude dokken" zal dan gegarandeerd ook prioriteit krijgen. Als men dan nu al spreekt om het zo goedkoop mogelijk te maken in de toekomst, terwijl men al jaren de tijd had om ervoor te sparen, zullen er niet veel hanen op het dek springen.
mooi park hierboven! Ziet er erg stevig uit en mooi dat ze met hout gewerkt hebben.
Kristof VG June 27th, 2010, 03:10 PM @tweede post: tjah, ik denk dat er sowieso al weinig enthousiasme is om zelfs maar te denken aan de Dampoort. De meesten zijn er zich wel van bewust dat met de mentaliteit van de overheid het nog wel eens minstens 10 jaar kan duren eer er daadwerkelijk begonnen wordt aan de Dampoort.
Gent Sint-Pieters duurt al tot 2020 en werd eerder al als excuus gebruikt om niet aan de Dampoort te beginnen. En project "de oude dokken" zal dan gegarandeerd ook prioriteit krijgen. Als men dan nu al spreekt om het zo goedkoop mogelijk te maken in de toekomst, terwijl men al jaren de tijd had om ervoor te sparen, zullen er niet veel hanen op het dek springen.
Het probleem zit het inderdaad met de tijdshorizon van minimaal 10 jaar. Maar aan de andere kant is men nog steeds aan het onderzoeken hoe men het verkeersinfarct wil oplossen binnen afzienbare tijd. En dat zonder een masterplan op te stellen :nuts:. Als iemand tijd of zin heeft om er een soort website van te maken waar iedereen zijn plannen post, wil ik mijn idee nog wat verder uitwerken :) Om zo het stadsbestuur te dwingen om een masterplan te maken ipv een potentiële groeipool te vernielen door ad hoc ingrepen!
GentCity June 27th, 2010, 03:52 PM Het probleem zit het inderdaad met de tijdshorizon van minimaal 10 jaar. Maar aan de andere kant is men nog steeds aan het onderzoeken hoe men het verkeersinfarct wil oplossen binnen afzienbare tijd. En dat zonder een masterplan op te stellen :nuts:. Als iemand tijd of zin heeft om er een soort website van te maken waar iedereen zijn plannen post, wil ik mijn idee nog wat verder uitwerken :) Om zo het stadsbestuur te dwingen om een masterplan te maken ipv een potentiële groeipool te vernielen door ad hoc ingrepen!
Ik ben zeer benieuwd naar je plannen, dus posten die handel! en je mag ook altijd mijn plan bekritiseren natuurlijk :p Zo een website is geen slecht idee als je de overheid en gemeente en dergelijke wil laten inzien dat ze er veel sneller mee moeten beginnen en geen nutteloos geld moeten investeren voor tijdelijke oplossingen.
Maar dan moet je wel niet alleen denken aan "een website maken van dit topic" maar veel uitgebreider en eventueel waar mensen een petitie kunnen tekenen, en daar kruipt veel tijd en moeite in natuurlijk, en iemand die zo een website kan maken.
Anderzijds zal het mss toch een "nee" worden als ze er gewoon geen geld voor willen/kunnen vrijmaken.
Peter Dedecker June 28th, 2010, 12:59 AM Ik zie een weefbeweging in de tunnel. Ik dacht dat dat door de Europese tunnelrichtlijnen verboden was om veiligheidsredenen, maar ben lang niet zeker.
GentCity June 28th, 2010, 05:15 PM Ik zie een weefbeweging in de tunnel. Ik dacht dat dat door de Europese tunnelrichtlijnen verboden was om veiligheidsredenen, maar ben lang niet zeker.
Wat bedoel je met een weefbeweging en bedoel je de grote tunnel of de kleinere?
Peter Dedecker June 28th, 2010, 06:45 PM Ah, ik dacht dat die kleine ondergronds uitkwam in de grote, maar dat is blijkbaar niet het geval. Geen probleem dus op dat vlak. Met weefbewegingen bedoelt men op- en afritten waarbij verkeer moet invoegen op een rijstrook.
GentCity June 28th, 2010, 08:11 PM Ik dacht eerst dat je bochten bedoelde en begon al wat te vrezen :')
De daling naar de tunnel begint idd pas na de tunnel die naast de spoorweg ligt.
Ook zie ik nu dat er nog een huisje extra moet onteigend worden op de hoek van de dendermondsesteenweg omdat anders bussen die bocht niet zo scherp kunnen nemen en in de Pilorijnstraat weet ik niet of beide fietspaden kunnen blijven moest die tunnel er komen omdat ik denk dat rijstroken in een tunnel mss iets breder moeten zijn dan rijstroken op de baan, maar heel erg is dat natuurlijk niet moest er 1 fietspad moeten sneuvelen op die locatie. De Land van Waaslaan daarentegen is zeker breed genoeg.
De Klauw June 28th, 2010, 10:42 PM Ah, ik dacht dat die kleine ondergronds uitkwam in de grote, maar dat is blijkbaar niet het geval. Geen probleem dus op dat vlak. Met weefbewegingen bedoelt men op- en afritten waarbij verkeer moet invoegen op een rijstrook.
Volgens mij is dat niet verboden. In Zweden is men momenteel een ring aan het aanleggen die een volledig ondergronds knooppunt bevat.
Peter Dedecker June 29th, 2010, 12:32 AM Ze zien die ondergrondse weefbewegingen alleszins niet graag. Verboden is misschien een groot woord, en ik dacht dat die Europese tunnelrichtlijnen ook niet bindend waren, maar soit.
Archiganda October 16th, 2010, 07:18 PM En ook hier heb ik iets horen waaien. Er zou een groot project op komst zijn. Misschien wel inclusief die oude pianozaak en dat voormalige ziekenhuis. Wie weet meer?
Puinkabouter October 16th, 2010, 07:59 PM ^^ Architectuurbureau Nero heeft daarvoor al een hele poos geleden de grote lijnen vastgelegd. Ik moet nog eens in het oerwoud aan .pdf's dat ik liggen heb op zoek gaan of ik het ergens kan terugvinden. Sowieso wordt de rooilijn een stukje naar het noorden opgeschoven, en wordt de bouwhoogte iets hoger dan nu het geval is.
Puinkabouter October 21st, 2010, 08:18 PM Gevel appartementsgebouw stort in
GENT - De gevel van de eerste verdieping van twee appartementen aan de Dendermondsesteenweg aan de hoek van de Dendermondsesteenweg en het Antwerpenplein, vlakbij de Dampoort, is donderdag rond 15.15 uur ingestort. Op het moment van de instorting bevonden zich enkele bewoners in het pand, maar zij liepen geen verwondingen op.
Het gebouw in de Dendermondsesteenweg telt in totaal 7 appartementen op 3 verdiepingen. De instorting is wellicht veroorzaakt door een betonnen luifel die onder de gevel hing en afgekraakt is. Wellicht was het gebouw verouderd en de beton 'vermoeid', klinkt het bij de brandweer. Zowel de luifel als de gevel kwamen op de straat en het voetpad terecht.
Er vielen geen gewonden, maar een oudere man die de instorting vanop straat zag gebeuren, is wel in shock overgebracht naar het ziekenhuis.
De bewoners van het gebouw worden geëvacueerd, maar het is nog onduidelijk naar waar en om hoeveel mensen het gaat. De straat is afgezet en de politie regelt het verkeer. De stadsarchitect is gevorderd om de stevigheid van het gebouw te controleren.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/10/21/IMG_0538.JPG.h380.JPG.568.JPG
De gevel en luifel kwamen op de stoep en straat terecht
Stijn Geldof
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLABR_20101021_002&postcode=9000), 21-10-2010
Tekenend voor de omgeving van de Dampoort? :D
Trouwens, een belangrijke mededeling: binnenkort wordt er een denktank opgericht om ideeën te verzamelen voor het herinrichten van de Dampoortomgeving, dit in de allervroegste aanloop om terug een algemeen plan voor deze stationsomgeving te kunnen opstellen.
Voor deze denktank is men op zoek naar vrijwilligers die echt concrete ideeën hebben en ook tijd kunnen vrijmaken om zich in zo'n denktank te engageren. Als er forummers zijn die hierin geïnteresseerd zijn, laat het weten voor het einde van de maand :)
JumpV October 21st, 2010, 09:34 PM Al lijkt het wel leuk om eens in zo'n denktank te zitten en mee te werken aan het begin van zo'n groot plan, ik heb niet echt concrete ideeën en ook niet altijd de tijd ervoor :(
el piett October 22nd, 2010, 10:00 AM En wie richt die denktank op? En bij wie moet je laten weten dat je interesse hebt?
Ik kan misschien eens gaan leuren met mijn plannetje van een aantal maand terug, met een voorlopige verplaatsing vd bushaltes naar de voorkant van het station, in afwachting van een echte oplossing... :)
Puinkabouter October 22nd, 2010, 10:31 AM En wie richt die denktank op? En bij wie moet je laten weten dat je interesse hebt?
Ik heb de presentatie nu even niet bij de hand (komt van de Klankbordgroep voor de Oude Dokken), maar ik dacht dat het een initiatief was van alle betrokkenen, of anders toch minstens van de Stad.
Als je interesse hebt stuur je mij maar een pb, dan geef ik je een e-mailadres waar je naar kan mailen ;)
BeNe October 24th, 2010, 11:53 AM En ook hier heb ik iets horen waaien. Er zou een groot project op komst zijn. Misschien wel inclusief die oude pianozaak en dat voormalige ziekenhuis. Wie weet meer?
Hoewel inderdaad redelijk groot project, zal de hoogte beperkt zijn van dit (kantoor-)gebouw: 8 verdiepingen. Maar de ontwikkelaar heeft grote ambities op vlak van architectuur en duurzaamheid!
Archiganda November 6th, 2010, 06:56 PM Gevel appartementsgebouw stort in
Het gebouw in de Dendermondsesteenweg telt in totaal 7 appartementen op 3 verdiepingen. De instorting is wellicht veroorzaakt door een betonnen luifel die onder de gevel hing en afgekraakt is. Wellicht was het gebouw verouderd en de beton 'vermoeid', klinkt het bij de brandweer. Zowel de luifel als de gevel kwamen op de straat en het voetpad terecht.
Het gebouw moet ergens uit de jaren '60 dateren en bestond oorspronkelijk uit een klassieke gordijngevel met glas en aluminium. Deze lichte structuur verdween ergens in de jaren '70 of '80 en werd vervangen door een baksteenvoorzetwand en snelbouwstenen. Niet te verwonderen dus ...
Iemand enig idee wie de architect van het origineel of de verbouwing was? De dakverdieping met uitkragend betonelement isanders wel aardig, maar is ook al flink aan het rotten ...
Jongeheer December 2nd, 2010, 03:31 PM 'Zwartste zebrapad' krijgt eindelijk licht
GENT - Het zebrapad aan de Kasteellaan, waar de voorbije jaren al tal van ongevallen gebeurden, wordt op korte termijn uitgerust met een accentverlichting. Dat zegt de Gentse CD&V, die met het dossier naar Vlaams minister Crevits trok.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/25/B4_G1O2RUJ2P.1_GEFV25194.jpg.275.jpg
Ik heb daar gisteren 2 palen voor accentverlichting zien staan, de lichten waren nog niet aanwezig.
G-4-Ever December 2nd, 2010, 06:19 PM Ik heb daar gisteren 2 palen voor accentverlichting zien staan, de lichten waren nog niet aanwezig.
onmogelijk door de vrieskou :lol:
Dat is typisch Belgisch denk ik. Afwerken staat niet in de Dikke Van Dale... De ene graaft een put en legt er platen op, de andere plaatst de verlichtingspaal, de volgende werkt de put weg, de volgende hangt de lamp en de laatste sluit aan op het elektriciteitsnet.
Zie onder andere ook de verlichtingspalen en verkeerslichten op de Ventweg aan het station, de schuilhokjes van De Lijn, de palen zonder borden voor het nieuwe verkeersgeleidingsysteem, de nieuwe trampalen, etc.
hippoliet December 22nd, 2010, 10:54 AM Tunnel in plaats van viaduct voor Dampoort?
De Gentenaar - woensdag 22 december 2010
GENT - De plannen om de Dampoort te overbruggen met een viaduct tussen Kasteellaan en Afrikalaan, ruimen plaats voor een voorstel om een tunnel te bouwen. Dat blijkt uit een nieuwe studie die de stad Gent heeft besteld. Vijf studiebureaus hadden zich kandidaat gesteld om een nieuwe Dampoort uit te tekenen, uiteindelijk kreeg het bureau Omgeving-Mint de opdracht om dat de komende maanden ook te doen.
Uit de ruwe visie die dat bureau al had uitgewerkt, blijkt de keuze voor een soort tunnel: er zou een open sleuf worden gegraven tussen Kasteellaan en Afrikalaan, die dan ter hoogte van het Dampoortkruispunt zou overgaan in een tunnel.
‘Op die manier zouden we het doorgaand verkeer op de stadsring kunnen scheiden van het kruisende verkeer dat de stad inrijdt', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Balthazar (SP.A). De schepen waarschuwt wel dat er nog geen knopen zijn doorgehakt. ‘Het studiebureau krijgt nu 9 maanden om een toekomstplan uit te werken voor de Dampoort.'
‘Nu zijn er rond de Dampoort te veel files en is het er te onveilig voor fietsers en voetgangers. Maar de studie gaat niet om de verkeersknoop alleen. De Dampoort is niet bepaald de mooiste plek van Gent, terwijl ze volgens ons toch mogelijkheden heeft. Bovendien is het station er nu onderbenut, terwijl het toch dicht bij het centrum ligt. En er ligt nog een enorm stuk grond dat onderbenut is langs de Kasteellaan.' (TOD)
Krookpunt December 22nd, 2010, 01:13 PM ^^Open sleuf = dakloze tunnel?
Puinkabouter December 22nd, 2010, 01:17 PM Ja... Zo'n beetje als de A12 in Boom vermoed ik:
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/4695158.jpg
Ik vraag mij af of het dan zo veel kost om dat ding gewoon ineens te overdekken? Eventueel met gebouwen die dan ineens geld kunnen opleveren om een deel van de kosten te betalen? Zo'n sleuf is wel beter dan een viaduct (God beware ons), maar 't komt toch nog altijd wat halfslachtig over...
GZT December 22nd, 2010, 01:55 PM Idd verschrikkelijk vies zo'n sleuf. Dak erover en een park erop!
Stofvdw December 22nd, 2010, 04:43 PM Ik vraag mij af of het dan zo veel kost om dat ding gewoon ineens te overdekken? Eventueel met gebouwen die dan ineens geld kunnen opleveren om een deel van de kosten te betalen? Zo'n sleuf is wel beter dan een viaduct (God beware ons), maar 't komt toch nog altijd wat halfslachtig over...
Ik vrees dat er dan een verschil in richtlijnen zijn, want als het in een tunnel brandt, krijg je veel meer accumulatie van rook en warmte, in een sleuf heb je dat veel minder: gevolg een sleuf zal wel merkelijk goedkoper zijn dan tunnel met bovenbouw.
Al hoop ik dat ik ongelijk heb
Puinkabouter December 22nd, 2010, 04:48 PM Ja er komt inderdaad wel wat meer bij kijken dan gewoon doodleuk 'een dekseltje plaatsen'. Je moet ineens nooduitgangen, ventilatie, extra verlichting, etc. voorzien. Dat kan de prijs flink omhoog jagen, maar daar staat toch ook wel een meerwaarde tegenover: minder lawaai in een heel dichtbevolkt gebied + extra ontwikkelbare oppervlakte in een stationsomgeving.
GZT December 22nd, 2010, 07:30 PM Dat wordt wrs in het achterhoofd gehouden en op de lange baan geschoven..?
MrEvers December 22nd, 2010, 09:35 PM Dan kunnen ze beter het spoor ook mee onder de grond steken, dat zou direct een opwaardering van de buurt kunnen betekenen; dat verhoogde spoor is daar een nogal grote fysieke grens tussen de Dampoort en het centrum, het belet er zelfs het zicht tussen de twee zones.
GZT December 22nd, 2010, 10:16 PM Dat lijkt mij technisch gezien vrij moeilijk :p dat is één van de belangrijkste assen... dus om daar dan te gaan ondertunnelen... lijkt mij de enige mogelijkheid werken met een noodbrug voor het verkeer. Lastig!
Belxos December 22nd, 2010, 10:52 PM ^^ Ik stel een bruine verroeste brug voor!
hippoliet December 23rd, 2010, 03:47 PM ^^ Ik stel een bruine verroeste brug voor!
Dat is zó jaren '70! :bash:
el piett December 23rd, 2010, 04:05 PM Zou een gedeeltelijke ondertunneling geen goedkopere oplossing zijn? Een tunnel met open vakken...
didi71 December 23rd, 2010, 04:49 PM Je zou nog kunnen hopen op een scenario zoals de Utrechtsebaan in Den Haag... aanvankelijk een banale 'sleuf', later zijn ze geleidelijkaan gebouwen over de sleuf beginnen bouwen, het resultaat lijkt dus steeds meer op een tunnel met gaten.
Maar de Utrechtsebaan ligt dan ook midden in het 'CBD' van Den Haag, met allerlei regeringsgebouwen errond, dat is nu niet onmiddellijk vergelijkbaar met de uitstraling van de dampoort...
Archiganda December 24th, 2010, 11:56 PM De A12 in Boom is wel een autosnelweg. Een sleuf in Gent kan best volstaan met 2x2 rijvakken. Evenueel aangevuld met een een strook voor een 'afrit/inrit' halfweg die onder het spoorviaduct gaat zodat Sint-Amandsberg ook bediend wordt.
In Gent hebben we trouwens al sleuven. De Sint-Lievenstunnel en de tunnel op de Kortrijksesteenweg in Sin-Denijs-Westrem zijn toch eerder sleuven dan tunnels, niet? En onze enige échte tunnel, de Sint-Denijstunnel naast het station (toch een behoorlijk historisch waardevol ding) gaan we ruilen voor shoppingpret.
Ik zou eerder vergelijken met de korte tunnel tussen het Martelarenplein en de Bondgenotenlaan in Leuven. Iets van die schaal is betaalbaar en kan een prachtige toegangspoort tot de stad worden. Dan kunnen alle Nederlandse toeristen die met de trein komen in Gent-Dampoort uitstappen en op een waardiger manier de stad gaan verkennen.
Jongeheer February 3rd, 2011, 02:01 AM Extra fietsenstallingen aan station Gent-Dampoort
GENT - Deze week zijn er bij het station Gent-Dampoort negentig nieuwe fietsenrekken geplaatst. Daardoor is er voortaan plaats voor 1.207 fietsen. De nieuwe stallingen zijn comfortabel en diefstalveilig.
De uitbreiding moet het capaciteitstekort aan het station Gent-Dampoort voorlopig oplossen. De NMBS-holding onderzoekt waar er nog bijkomende rekken kunnen worden geplaatst.
Uit een reizigersenquête blijkt dat 28,5 procent van de treinreizigers met de fiets naar het station Gent-Dampoort komt en dat er vraag is naar meer rekken.
Een meer fietsvriendelijk Gent-Dampoort past ook binnen de plannen van de NMBS om haar belangrijkste stations meer dan ooit een hoofdrol laten spelen in de stedelijke mobiliteit.
Jongeheer February 10th, 2011, 10:08 PM Ik kreeg vandaage een uitnodiging in de bus:
Het grote wijkdebat
Gebiedsgerichte Werking
Dampoort
Donderdag 24 februari 2011
Om 20 u
Buurtcentrum
Sint-Amandsberg
Doornakkerstraat 54
Wie weet spring ik (of iemand anders) eens binnen?
DriesO February 11th, 2011, 10:27 PM Extra fietsenstallingen aan station Gent-Dampoort
GENT - Deze week zijn er bij het station Gent-Dampoort negentig nieuwe fietsenrekken geplaatst. Daardoor is er voortaan plaats voor 1.207 fietsen. De nieuwe stallingen zijn comfortabel en diefstalveilig.
De uitbreiding moet het capaciteitstekort aan het station Gent-Dampoort voorlopig oplossen. De NMBS-holding onderzoekt waar er nog bijkomende rekken kunnen worden geplaatst.
Uit een reizigersenquête blijkt dat 28,5 procent van de treinreizigers met de fiets naar het station Gent-Dampoort komt en dat er vraag is naar meer rekken.
Een meer fietsvriendelijk Gent-Dampoort past ook binnen de plannen van de NMBS om haar belangrijkste stations meer dan ooit een hoofdrol laten spelen in de stedelijke mobiliteit.
Straf dat de NMBS Holding dit gewoon maar durft…:bash:
een persbericht durven uitsturen dat beweert dat met slechts 90 diefstalonveilige "wielplooiers" een capaciteitstekort van meer dan 320 fietsstallingen “opgelost” wordt…
Meer fotootjes hierover op:
http://fietsbult.wordpress.com/2011/02/03/comfortabel-en-diefstalveilig/
en reacties op:
http://www.gentblogt.be/2011/02/02/extra-fietsenstallingen-bij-station-gent-dampoort#comments
Benonie February 11th, 2011, 11:01 PM ^^ Inderdaad schandalig. Hier in Eeklo dezelfde misérie.
Bij de opwaardering van de lijn Gent-Eeklo werden aan àlle haltes tussen Gent en Eeklo nieuwe diefstalveilige stallingen geplaatst. Alleen in Eeklo, waar veruit de meeste reizigers opstappen en meest fietsers komen, bleven de oude wielklemmen staan... misschien omdat wij als Fietsersbond via het Spoorlijncomité expliciet om hadden gevraagd?
Gelukkig hebben DeLijn samen met Stad Eeklo hun deel van de fietsenrekken wél vervangen door stevige, moderne en mooie aanlegbeugels.
Jongeheer February 12th, 2011, 08:59 AM Extra fietsenstalling aan Dampoort
zaterdag 12 februari 2011
GENT - De NMBS maakt zich sterk dat er tegen eind april 150 bijkomende fietsenrekken komen aan het Dampoortstation. Dat antwoordde schepen van Mobiliteit Martine de Regge (SP.A) op een vraag van Groen!-fractievoorzitter Elke Decruynaere. Decruynaere was misnoegd omdat er van de beloofde bijkomende stallingen aan de Dampoort nog maar weinig in huis is gekomen.
Volgens De Regge is het oorspronkelijke plan van de NMBS om bijkomende fietsrekken te plaatsen echter afgeremd na een negatief brandweeradvies. ‘Nu probeert de spoorwegmaatschappij om, door parkeerplaatsen te verschuiven, toch plaats te maken voor 150 bijkomende stallingen, bovenop de 105 die recent al zijn bijgeplaatst.'
A.R.A.G. February 12th, 2011, 05:59 PM zijn het er nu 90 of 150?
Archiganda February 12th, 2011, 07:40 PM Wie weet er iets over het renovatieproject in de Dendermondsesteenweg waar momenteel Bouwbedrijf De Braekeleir actief is? Het gaat om meerdere bestaande gebouwen en is 'prima' te zien vanaf het perron van Gent-Dampoort en vanop de achterste parking van het shoppingcentrum Dendermondsesteenweg.
Jongeheer February 14th, 2011, 07:02 PM Wie weet er iets over het renovatieproject in de Dendermondsesteenweg waar momenteel Bouwbedrijf De Braekeleir actief is? Het gaat om meerdere bestaande gebouwen en is 'prima' te zien vanaf het perron van Gent-Dampoort en vanop de achterste parking van het shoppingcentrum Dendermondsesteenweg.
Ik heb het me ook al afgevraagd, niets over te vinden op het eerste zicht..
Gelezen op Peter Dedecker (die hier ook een member is) zijn blog:
Toch een tunnel aan de Dampoort?
Ongeveer een dik jaar geleden ging ik de studies inkijken over de ondertunneling van de Dampoort. Dit nadat toenmalig schepen Temmerman op een buurtvergadering liet weten dat de tunnel-optie definitief verlaten was en men een (volgens haar) goedkopere viaduct-optie gekozen had. Het verslag daarover kan je nog steeds in deze blogpost lezen. Een voorbarige conclusie, zeker gezien de viaduct-optie toen nog niet eens ruwweg onderzocht werd. Vandaag wist De Gentenaar echter te melden dat men blijkbaar een beslissing genomen heeft en de viaduct-piste verlaten werd ten voordele van (alweer een nieuwe studie voor) de tunneloptie. Goed nieuws dus, eindelijk vooruitgang in dit dossier na een jarenlange stilstand! (ook in enkele andere belangrijke Gentse dossiers is er trouwens vooruitgang te melden, maar binnenkort meer hierover)
JumpV February 14th, 2011, 08:44 PM Aah, goed nieuws om te horen :)
Puinkabouter March 3rd, 2011, 12:12 PM Nieuw leven in gewezen Malmarfabriek
LAATSTE HINDERNISSEN VOOR 'COHOUSING'-PROJECT BIJNA VAN DE BAAN
GENT - 25 vrienden hebben hun oog laten vallen op een oud fabrieksgebouw aan de rand van het Malmarpark. Zij willen er een zogenaamd cohousing-project opstarten. Dat is een nieuwe manier van wonen waarbij bewoners een eigen huis hebben, maar ook heel wat ruimtes met elkaar delen.
De eerste steen van hun huis moet nog gelegd worden, maar toch weten 25 Gentenaars al jaren wie hun toekomstige buren zullen worden. De 25 hebben zich verenigd om samen een woongemeenschap op te richten. Maandelijks komen ze bijeen om de plannen te bespreken. Het ziet ernaar uit dat die in een finale fase zitten. Naast het Malmarpark - een groenzone tussen de Nijverheidstraat en de Dendermondsesteenweg - wil het Stadsontwikkelingsbedrijf twintig nieuwe woningen optrekken. Als alles meezit, kan de groep er binnen twee à drie jaar zijn intrek nemen. Cohousing heet het fenomeen. In Gent is het relatief nieuw.
Op zoek
'Wij zullen vlakbij het Malmarpark allemaal een eigen woning hebben, maar die zal kleiner zijn dan gemiddelde huizen omdat wij heel wat ruimtes met elkaar zullen delen', weet Esther Vandenbroucke (28), een van de leden van de groep. 'Zo komen er een gemeenschappelijke tuin en drie polyvalente zalen. In een daarvan zal ook een keuken zijn, zodat we samen maaltijden kunnen bereiden.'
De groep is al jaren op zoek naar een geschikte locatie om het project te realiseren. 'Wij hopen nu dat we in het Malmarpark snel van start zullen kunnen gaan', zegt Hilde Maelstaf, een van de oprichters van de cohousing-groep. 'Het Stadsontwikkelingsbedrijf zal het project realiseren. De oude fabrieksgebouwen worden grotendeels afgebroken en vervangen door nieuwbouwwoningen. Wij zullen die aankopen.'
Om van start te gaan moeten nog een paar obstakels uit de weg worden geruimd. 'We moeten onder meer nog een overeenkomst vinden met de eigenaar van het winkelcentrum langs de Dendermondsesteenweg', vertelt schepen Tom Balthazar (SP.A). 'De toegangsweg naar het woningproject is voorzien over zijn parking. Op de terreinen van de vroegere Malmarfabriek komt niet alleen het cohousing-project, we voorzien ook in een groepswoningproject voor senioren, een sporthal en praktijkruimtes voor artsen of kinesisten.'
Voor de vriendengroep kan het alvast niet snel genoeg beginnen. 'Wij kijken er al zo lang naar uit', legt Esther uit. 'Cohousing biedt een enorme meerwaarde. Denk maar aan kinderopvang of koken. Je kan het allemaal samen organiseren. En materiaal kan je met elkaar delen. Een gebrek aan privacy vrees ik niet. Als je even rust wil, kan je gewoon naar je eigen huis.'
Twee
In Gent zijn er tot nu toe twee cohousing-projecten. Het bekendste is dat in een oude stadsschool vlakbij de Tolhuislaan. De vroegere speelplaats is er omgevormd tot een gemeenschappelijke tuin. Ook aan het Prinsenhof hebben vier bevriende gezinnen samen een woningproject uitgewerkt.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/03/03/B4_GV736VR81.1_BABOHOUSE002.jpg.h170.jpg.280.jpg
Esther Vandenbroucke, bij het cohousing-project vlakbij de Tolhuislaan: 'Zoiets biedt een enorme meerwaarde - denk maar aan kinderopvang en koken.'babo
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=1D3722DC&postcode=9000), 03-03-2011
Ik vermoed dat het om dit project gaat van het AGSOB. Het ontwerp is van Bogdan & Van Broeck uit Brussel, die ook de hoogbouwstudie voor de stad hebben uitgewerkt.
http://farm5.static.flickr.com/4052/4545690758_65b85393b5_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4545690758/)
Bijgaarde Gebouw (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4545690758/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
^^ Een maquette hiervan staat in de etalage van het kantoor van het AGSOB in de Sint-Jacobsnieuwstraat.
Meurisse March 3rd, 2011, 01:38 PM Het zou fijn zijn als die verlaten gebouw eindelijk eens een bestemming krijgen!
Ook een leuk initiatief dat "cohousing"
Jongeheer March 14th, 2011, 02:21 AM Ik heb al een paar keer activiteit gezien in de Forelstraat aan dat oud vervallen stationsgebouwtje. Het ligt aan de ingang van het nieuwe Bijgaardepark, aan de rechterkant van de sporen, tegenover de R40. Het gebouw wordt door het AG SOB gerenoveerd en uitgebreid tot een kinderdagverblijf 'De Bijendans' met 28 opvangplaatsen.
Omdat het hier om een gemeenschapsfunctie op een zichtbare plek gaat, heeft het AG SOB ervoor gekozen om een architectenwedstrijd te houden. Deze werd gewonnen door CH-architectenbureau bvba.
Beelden:
http://farm5.static.flickr.com/4009/4461457201_5d6a93f50d_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457201/)
091028 exterieur 1 BS (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457201/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
http://farm5.static.flickr.com/4036/4462231264_5771253673_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4462231264/)
091028 exterieur 2 BS (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4462231264/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457481/in/photostream/
http://farm5.static.flickr.com/4019/4461457509_a37e434cee_z.jpg?zz=1 (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457509/)
Simulatie bovenzicht (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457509/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
http://farm5.static.flickr.com/4032/4461457529_664a506fc6_z.jpg?zz=1 (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457529/)
Simulatie polyvalente hal (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457529/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457535/in/photostream/
http://farm5.static.flickr.com/4064/4461457565_35b0952a74_z.jpg?zz=1 (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457565/)
Simulatie leefruimte (http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457565/) by AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent (http://www.flickr.com/people/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/), on Flickr
http://www.flickr.com/photos/ag-stadsontwikkelingsbedrijf-gent/4461457573/in/photostream/
Klaar
Opmaak bouwprogramma (2008)
Architectenwedstrijd (2008)
Aanduiden ontwerper CH-architectenbureau (2009)
Opmaak aanbestedingsdossier en aanvraag stedenbouwkundige vergunning (2010)
Publicatie van het bestek 2010/26 voor werken
Toewijzen van de werken aan aannemer Van Tornhaut bvba
Nu
Voorbereiding van de start der werken
Straks
De werken gaan van start op 21 februari 2011
Leuk dat er wat aan dat ding gedaan wordt. Eigen thread waard? En niet omdat het "AGSOB" is maar omdat het er architecturaal gezien wel interessant uitziet, vond ik.
EDIT: dit hoort inderdaad thuis bij Dampoortstation & omgeving, ik dacht dat vorige berichtgeving over het Bijgaardepark bij "Werken 20xx - 20xx" stond en niet hier. Dan is er meteen ook geen eigen thread nodig en komen updates hier terecht. Excuses aan de mods :)
Jongeheer March 16th, 2011, 06:27 PM Wat foto's:
http://img825.imageshack.us/img825/8038/img0034ghp.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/5697/img0035rw.jpg
Oplevering binnen 170 werkdagen, relatief vlug dus :banana:
http://img3.imageshack.us/img3/2964/img0036vm.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/1074/img0037in.jpg
Veel is er nog niet gebeurd, enkel het dak is verwijderd en er staan een paar containers op de werf.
http://img402.imageshack.us/img402/9656/img0038wv.jpg
Meurisse March 16th, 2011, 08:50 PM ^^ Een heel goede zaak! 't zal een heel wat leuker zicht worden als je met de trein tussen Dampoort en Sint-Pietersstation rijdt...
Jongeheer April 6th, 2011, 03:56 PM Studie uit oktober 2010 van op maat-ontwerpers.be (http://www.maat-ontwerpers.be/projecten/stationsomgeving-dampoort-gent):
Stationsomgeving Dampoort, Gent
2010 | Wedstrijdontwerp | i.s.m. Palmbout Urban Lanscapes & Tiem
Inzet van het wedstrijdontwerpis de ontwikkeling van de stationsomgeving aan het station Gent-Dampoort en het ontwarren van de verkeersknoop op de stadsring (R40). Door een slim gelijkgronds circulatieschema vermijdt het ontwerp niet alleen een grootschalige en dure infrastructurele ingreep (door middel van een tunnel of een viaduct), het weigert ook de historische infrastructurele barrière tussen Sint-Amandsberg en de Gentse binnenstad verder in de hand te werken. Het ontwerp maakt daarentegen centraal in het gebied ruimte voor een hedendaags parklandschap als vestibule van de stad en woonkamer van de wijk, waardoor beiden op een kwalitatieve wijze verbonden worden. De randen van het terrein valorizeren deze goed bereikbare stationslocatie door er geconcentreerd en gefaseerd bijkomende woning- en kantoorprojecten te ontwikkelen.
http://www.palmbout.nl/nl http://www.tiem.nl/
http://img8.imageshack.us/img8/1907/album10maatontwerpersma.jpg
http://img573.imageshack.us/img573/1907/album10maatontwerpersma.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/1907/album10maatontwerpersma.jpg
http://img825.imageshack.us/img825/1907/album10maatontwerpersma.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/1907/album10maatontwerpersma.jpg
PieterjanLauwers April 6th, 2011, 04:43 PM Geen slecht idee. Alleen, hoe moet je dan het best naar het centrum met de auto? Want het linkerdeel staat ingekleurd in het geel (fietsers) Ze zouden daarnaast toch een rijvak moeten maken. Zodat het verkeer gesplitst kan worden
tauernexpress April 7th, 2011, 12:47 AM Dat ziet er inderdaad goed uit. Op een van die schetsen staat duidelijk een straat (zeer bleek groengrijze strook) langs de huizen van de Kasteellaan en Dokzuid:
http://img573.imageshack.us/img573/1907/album10maatontwerpersma.jpg
Maar als ge van St Amandsberg komt hebt ge pech denk ik :) Dan moet ge tot aan de slachthuisstraat rijden en 2x rechtsaf. De verlengde Heirnislaan ligt eigenlijk dan een paar honderd meter parallel met de versmalde Kasteellaan.
Kris8 April 7th, 2011, 09:22 AM Ik denk dat je niet teveel moet voortgaan op deze beelden. Dit zijn beelden van maat-ontwerpers terwijl de winnaars van deze wedstrijd de bureau's OMGEVING-MINT zijn zoals hier eerder al werd aangegeven. Het staat trouwens ook vermeld op de website van omgeving .... maar zonder beelden.
http://www.omgeving.be/nieuwsdetail.html?pg=6&nid=178
Krookpunt April 7th, 2011, 01:11 PM ^^Zelden zo’n simplistisch plan gezien. Op die manier is het ontwarren van een kluwen een fluitje van een cent. Je veegt alle verkeerstromen, kruispunten, fiets- en voetgangersovergangen onder de mat en de noemer “slim, gelijkgronds circulatieschema”. De heksenketel wordt een lekker stoofpotje. En dan wordt het heel gemakkelijk om alle ruimte in een groen jasje te steken, “dat je in de vestibule ophangt om verder in het salon te kunnen genieten”. :ohno:
Dit plan klopt misschien als een bus voor het jaar 2050, wanneer alle autoverkeer uit de steden geweerd zou worden, als het van de huidige Europese Commissie afhangt.
De Klauw April 7th, 2011, 06:44 PM ^^Soms is het wegvegen van de bestaande verkeersstromen gewoon een goed plan. Kijk maar naar de voetgangerszone in de binnenstad.
De Europese Commissie heeft trouwens geen plan om het autoverkeer in 2050 te weren in steden, enkel vervuilende wagens zouden niet meer toegelaten worden (waarbij ik me dan afvraag hoe 'stad' gedefinieerd wordt).
PieterjanLauwers April 8th, 2011, 12:04 AM ^^Soms is het wegvegen van de bestaande verkeersstromen gewoon een goed plan. Kijk maar naar de voetgangerszone in de binnenstad.
De Europese Commissie heeft trouwens geen plan om het autoverkeer in 2050 te weren in steden, enkel vervuilende wagens zouden niet meer toegelaten worden (waarbij ik me dan afvraag hoe 'stad' gedefinieerd wordt).
Stad= binnenring?
Puinkabouter April 8th, 2011, 12:12 AM Het is de definitie van de term 'binnenring' dat het aan de binnenkant van de ring en dus de stadse kant ligt :tongue2:
Voor een onderscheid tussen de R4 en de R40 zou ik de termen Grote Ring en Kleine Ring hanteren. De kleine binnenring is dan de R40 Heuvelpoort-Rooigem-Dampoort, de kleine buitenring is R40 Heuvelpoort-Dampoort-Rooigem, etc.
tauernexpress April 8th, 2011, 01:56 AM Zò veel verschil is er toch niet met wat al lang geweten was? Dokzuid wordt "gedegradeerd" tot lokale weg en het lokaal verkeer en het doorgaand verkeer op de kleine ring wordt gescheiden door de Kasteellaan te ontdubbelen en het oude stuk (kant stad) te versmallen. Zo wordt er in de stad eigenlijk een verbinding bij aangelegd: lokaal verkeer en zwakkeweggebruikers van rond Kasteellaan, St-Baafsdorp en Dampoortwijk hinderen de ring niet meer en de ring hindert de bewoners en zwakkeweggebruikers van de stad ook niet meer.
Het enigste dat verslechtert en terecht ontraden wordt voor 't autoverkeer is voor degene die van St Amandsberg komen en de stad inwillen, die moeten ook 'maar' 500m rondrijden (zoals aan de zuid). Hopelijk is tegen dan wel de lijn 3 vertramd, anders moeten de bussen ook rondrijden.
Krookpunt April 8th, 2011, 02:06 PM ... en de ring hindert de bewoners en zwakkeweggebruikers van de stad ook niet meer.
Het enigste dat verslechtert en terecht ontraden wordt voor 't autoverkeer is voor degene die van St Amandsberg komen en de stad inwillen, die moeten ook 'maar' 500m rondrijden (zoals aan de zuid). Hopelijk is tegen dan wel de lijn 3 vertramd, anders moeten de bussen ook rondrijden.
Dat eerste moet je mij eens uitleggen. En om het autoverkeer komende van St-Amandsberg te ontraden is er een veel eenvoudiger oplossing: de gaten onder de spoorviaduct afsluiten en van het Antwerpenplein een plantsoen maken. De bewoners en zwakkkeweggebruikers van de Toekomststraat, de Hogeweg of de Waterkluiskaai zullen het op prijs stellen.
tauernexpress April 9th, 2011, 01:10 AM Dat eerste moet je mij eens uitleggen.
De R40 ligt dan verder af van de huizen want ligt vlak tegen de spoorweg en de Kasteellaan wordt versmald en vertraagd => minder lawaaioverlast voor de bewoners van de Kasteellaan en veiliger voor voetgangers en fietsers
En om het autoverkeer komende van St-Amandsberg te ontraden is er een veel eenvoudiger oplossing: de gaten onder de spoorviaduct afsluiten en van het Antwerpenplein een plantsoen maken. De bewoners en zwakkkeweggebruikers van de Toekomststraat, de Hogeweg of de Waterkluiskaai zullen het op prijs stellen.
Ik heb het over het verkeer St Amandsberg > Stad ( = Dampoortstraat) hé, niet St Amandsberg > R40
|
|