View Full Version : Rotterdam: De Coopvaert

Pages : [1] 2 3

Brik
March 25th, 2003, 08:48 PM
Waar o waar, ja waar o waar blijft De Coopvaer?

Skyscrapercitizen
March 25th, 2003, 09:05 PM
De wie?:lol:

supercees
March 25th, 2003, 09:23 PM
Ich soll das nicht weten

Bart
March 25th, 2003, 09:55 PM
Coopt waer zo helpen wij elkaer.

Jan
March 25th, 2003, 10:52 PM
Info: http://www.skyscrapercity.info/0100.php?var=164

Website: http://www.coopvaert.nl

Sol
March 26th, 2003, 12:26 AM
Het sterf-huys van Cupido.
Gisteren des avonts laet,
Eer die Son te bedde gaet,
Eer sy gaet, end’ ons berooft
Van haer schoon vergulden hooft.
Eer den swarten nacht begint,
Is ghestorven Venus kindt:
Venus kindt, dat soete dier
Is ghevallen in zijn vier.

Nu light Venus arme Vrou,
Iammerlijck in grooten rou.
VVie sal blussen dese pijn?
VVie sal Venus trooster zijn?
Morghen voor den dagheraet,
Eer de Son haer bed verlaet
Dachvaert Venus altemael
Jupiters volck in haer sael.

Al ghy Goden overhoop,
Die wilt coopen goede coop,
Morghen voor het Sonneschijn
Salder eenen coopdach zijn.
Eenen Boogh, end’ neven dien
Eenen Koker wel voorsien:
Pylen zijnder ses oft acht,
Alle van verscheyden cracht,

D’een heeft honich, d’ander gal,
d’ander lieflijck ongheval.
d’een brengt groote blijtschap aen,
d’ander doet die weer vergaen.
Een van hoop, van vreese twee.
Een van vrueght, end’ drie van wee.
Twee doen haten goeden raet,
Twee doen haten middelmaet.

Dits den huysraet, meen ick al,
Diemen daer vercoopen sal.
Dits den huysraet altegaer
Die hy heeft ghelaten naer.
Comt ghy Goden altemael
Morghen vroech in Venus sael:
Die best biedt van Venus moet
Vinden noch twee soentiens goet.

VVie dat nu mint, heeft voor de vvindt,
Cupido die is doot:
Dat felle kindt, dat dol en blindt
Der minnaers hert doorschoot.

ro2
March 26th, 2003, 10:06 AM
Is dit van Vondel??

Brik
March 26th, 2003, 01:58 PM
Voorwaer waineg nieuws over de CoopvaerTTT. Jammer maar ik heb nog 40 jaar voor ik het als bejaardenflat zoekt. Zowaar.

Dennis
March 27th, 2003, 05:30 PM
de coopvaert wordt niet de mooist maar zal wel mooi staan tussen de blaaktorens en de wijnhaveneiland!

bouwen dus!

MiCH
March 27th, 2003, 07:02 PM
Ja, het vult goed op tussen Churchillplein en het Wijnhavengebied, maar het ontwerp kan wel wat beter, volgens mij.

ro2
March 28th, 2003, 12:45 PM
En net als je denkt dit duurt nog wel ff....

RD
Nieuwe buren voor het Maritiem Museum

(Voor afbeelding zie:http://www.rotterdamsdagblad.nl/)

De Coopvaert: een luxueuze woontoren van 103 meter hoog. (Illustratie ATTA Makelaars)

Rotterdam - De Kamer van Koophandel en het Maritiem Museum kijken weldra uit op een hoge 'buurman'. Op het Plein 1940 zal, als de verkoop aanslaat, woon- en kantoortoren De Coopvaert verrijzen. Het gaat om een 103 meter hoge toren met 28 verdiepingen. Op dit moment wordt gekeken of er genoeg belangstelling voor is.

Volgens de plannen komen op de eerste zeven verdiepingen voorzieningen voor de bewoners, commerciële ruimten en kantoren. Daarbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een restaurant en een luxueuze lunchroom. Bovendien worden de mogelijkheden onderzocht voor een zwembad, een sauna in combinatie met een fitnesscentrum en een schoonheidssalon. De resterende verdiepingen in deze eerste zeven bouwlagen zijn bestemd voor bedrijven.

Vanaf de achtste verdieping zullen in totaal 57 zeer luxe appartementen worden gebouwd. Dat houdt in dat ook de laagstgelegen appartementen een prachtig uitzicht hebben. Een chique trap voert naar de eerste verdieping waar de ontvangstbalie is geplaatst. Op deze verdieping is ook de entree van de overdekte loopbrug naar de parkeergarage.

Kopers hebben de mogelijkheid de woning naar eigen inzicht in te delen. De omvang van de woningen varieert van 135 tot 275 vierkante meter met een koopprijs tussen de 472.500 en 962.500 euro. Door appartementen te koppelen zijn nòg grotere totaaloppervlakken mogelijk, zelfs een hele etage is denkbaar. De appartementen worden in principe aangeboden als volledig naar eigen wens in te richten casco-woningen. Er wordt wel een mogelijke indeling aangegeven.

De bewoners van de luxe appartementen kunnen de auto kwijt in de parkeergarage die wordt gebouwd aan de Wijnstraat, tegenover het project. Hierbij zullen 70 van de 190 parkeerplaatsen voor de bewoners van de toren worden gereserveerd.

Dirk Diggler
March 28th, 2003, 12:47 PM
Nieuwe buren voor het Maritiem Museum (http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=msql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=2463&w3s_template=Artikel)

ro2
March 28th, 2003, 12:54 PM
Dat zeg ik net..

Dennis
March 28th, 2003, 12:59 PM
http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1048846142_22601.jpg

ik vind m best wel mooi

ro2
March 28th, 2003, 01:10 PM
De pilaren vind ik nog steeds dubieus. Wel gaaf plaatje zo.

ro2
March 28th, 2003, 01:11 PM
Zag trouwens net dat ik Senior member ben geworden!:cheers: . Extra biertje vanmiddag!

Mariusz
March 28th, 2003, 02:26 PM
Wordt een prachtig gebied daar ronde de Westblaak nu ook de witte keizer, Jungerhans en Coopvaart erbij komen!:angel1:

Ace
March 28th, 2003, 02:31 PM
Die RD-lezers worden belazerd!!! :bleep: :rant:
Op dat plaatje in het RD lijkt ie veel hoger dan dattie in werkelijkheid is. Zeker als je 'm gaat vergelijken met Fortis Blaak zou een leek 'm algauw op 150m schatten. Nou zou ik dat niet erg vinden, maar da's pijnlijker als je weet dat dat niet zo is.

bubbah
March 28th, 2003, 03:42 PM
Dat is misschien om de belangstelling te prikkelen...?
Ik zag trouwens de naam van mijn favoriete torentje weer opduiken....hoe staat het toch met de Jungerhanstoren??? Ik had begrepen dat wethouders Pastors probeert een go/no go te forceren bij projectontwikkelaars, dus misschien is hier iets nieuws te melden....?

Ace
March 28th, 2003, 03:47 PM
...... Dus worden ze in de maling genomen. Ik wil nog niet zeggen dat ze blij gemaakt worden met een dooie mus, maar die 'AI' geeft toch echwel een heel ander beeld van de zaken.

Maar goed, wat klaag ik. Hoe meer mensen d'r geinteresseerd in raken, des te groter de kans is dattie vol raakt. En Da's nou precies wat wij hier allemaal willen. :cool:

Michiel
July 20th, 2003, 10:33 AM
Zaterdag stond er in de Volkskrant een artikeltje over Cees en Diederik Dam (architect van de Coopvaert). Een opvallende quote:

Twee generaties Dam zijn eensgezind in hun afkeer van retro-architectuur, de vestinkjes, de zielloze jaren twintig kopieën, die ongenaakbaar oprukken in de Nederlandse woningbouw.

Dit lijkt toch ook wel op retro :?

Jan
July 20th, 2003, 10:43 AM
Waarschijnlijk bedoelen ze met retro het letterlijk teruggrijpen naar stijlen en vormen die in het verleden al de revue zijn gepasserd. Coopvaert is volgens die definitie niet echt retro, maar eerder klassiek in de zin van detailleering en materiaalgebruik. Ik wordt overigens van allebei niet warm.

Stratosphere 2020
July 20th, 2003, 11:24 AM
Originally posted by Dennis

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1048846142_22601.jpg

ik vind m best wel mooi

Ja op die foto lijkt ie inderaad mooi, ik was ook niet helemaal gek van het ontwerp maar lijkt me meetevallen. Ook de pilaren konden ze een ander kleur geven inplaats van die standard wit die vaak voorkomt bij de pilaren van vele hoogbouw. De toren straalt zeker allure uit en brengt tegenstelling in de omgeving met al die moderne architectuur van de Fortisbank, Rabobank, Witte Keizer en Robecco.

Brik
July 21st, 2003, 05:31 PM
maar schiet het een beetje op met de verkoop?

Kees
July 23rd, 2003, 10:12 PM
BEKENDMAKING AANVRAAG BOUWVERGUNNINGEN

Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken in het kader van art. 41 van de Woningwet bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn ingediend:

Het oprichten van een woongebouw aan het Plein 1940.

Rotterdam, 23 juli 2003 (http://www.rotterdam.nl//content/lange_tekst.asp?tid=6330&cid=68026&parentid=&Niv1=&intHoofdMenuItemId=3166&intMenuItemId=6529&zoeken=&Extern=)

Dennis
July 23rd, 2003, 10:19 PM
Hopla, nog een! :cheers: :cheers:

Skyscrapercitizen
July 23rd, 2003, 10:21 PM
En dan maar hopen dat de verkoop een beetje loopt, want ik geloof dat de Scheepmakerstoren al een jaar een bouwvergunning heeft maar bouwen? ho maar!

Danny
July 23rd, 2003, 10:22 PM
Nu nog goedkeuren en we kunnen binnenkort weer een kraan verwelkomen....

Marin
July 23rd, 2003, 11:03 PM
Dan wordt het ook weer eens tijd voor nieuwe impressies...

ldd
July 24th, 2003, 10:06 AM
Deze is misschien iets beter:
http://home.planet.nl/~stee8329/plannedbuildings/files/coopvaert.jpg

Zie ook site van de Coopvaert (http://www.coopvaert.nl/)

Jan
July 24th, 2003, 10:15 AM
De bekendmaking van de aanvraag voor een bouwvergunning is een minder spectaculaire stap dan je zou denken. In dot geval betekent het ook niet dat de bouwtekeningen ergens ter inzage zouden liggen. Ik zou hier dus voorlopig even niet te veel conclusies aan verbinden.

Kees
July 24th, 2003, 11:23 AM
Ok Jan, maar als het allemaal goed gaat, weten we over uiterlijk 3 maanden meer, bovendien is de gemeente nu, als het goed is, al in het bezit van de concrete plannen..

procedure bouwvergunning:

U vraagt de vergunning aan bij de dienst Stedebouw en volkshuisvesting(dS+V);
De dS+V beoordeelt de aanvraag, wint adviezen in en neemt namens Burgemeester en Wethouders een besluit;
Na positief besluit verzendt dS+V de vergunning.

Verlening van een bouwvergunning duurt in de regel dertien weken. Wanneer de behandeling van uw aanvraag meer tijd kost, ontvang u daarover binnen dertien weken nader bericht.

Michiel
July 24th, 2003, 02:51 PM
Ik weet niet of er inmiddels een officiële verkoopbrochure is, want de laatste die ik heb gezien was bijzonder vaag. Niet veel meer dan een stel referentie beelden en vage schetsjes.

Kees
July 24th, 2003, 03:36 PM
nog een ingediende bouwaanvraag:

Het oprichten van een parkeergarage aan de Wijnstraat 100-104.
(zie alhier) (http://www.rotterdam.nl//content/lange_tekst.asp?tid=6330&cid=68026&parentid=&Niv1=&intHoofdMenuItemId=3166&intMenuItemId=6529&zoeken=&Extern=)

op de kaart (http://www.gw.rotterdam.nl/webappl/biol/ZoekenViaKaartScherm.aspx?screen=1024&actie=verplaatsen&minx=92630.61348901098&miny=436825.6726648352&maxx=92994.27348901098&maxy=437021.4926648351)

lijkt me dat Coopvaert en parkeergarage iets met elkaar te maken hebben!

Michiel
July 24th, 2003, 04:12 PM
Op een van de plaatjes is ook een loopbrug te zien.

Jan
July 24th, 2003, 04:45 PM
Die loopbrug gaat naar de parkeergarage die achter de toren wordt gebouwd aan de Wijnstraat. Omdat de plek onder plein 1940 zowel een metrobuis als een waterkering onder zich heeft zijn de mogelijkheden om ondergronds te gaan beperkt.

Skyscrapercitizen
July 24th, 2003, 05:13 PM
Kan die parkeergarage dan niet op laag 1 of 2 t/m 10 ofzo, dan wordt de toren meteen echt lekker hoog.:cheers:

Rotterdam Highrise
July 24th, 2003, 06:13 PM
@Tim
Ah jij bent vast een groot voorstander van een goeie plintinvulling :D ;)

Patrick Highrise
July 30th, 2003, 09:03 PM
ja dit is toch wel 1-0 voor RH ;) :D

Tim is altijd erg kritisch op de plinten komt ie zelf met zo een dooie P-garage aan kakken..... :ohno: kan de beste overkomen hoor Tim!

:guns1:

Skyscrapercitizen
July 30th, 2003, 09:29 PM
Uh, kan aan mij liggen hoor maar er staat toch echt laag 1 of 2 t/m 10. Dat wil dus zeggen dat laag BG en eventueel + 1 vrij zijn voor plintvulling.

1+2=3
August 5th, 2003, 09:00 PM
Idd Tim.

Patrick Highrise
August 6th, 2003, 08:14 AM
tuurlijk Tim ;) lul je er maar weer uit.... :lol:

alleen BG voor de plint???? valt me tegen of laat je die 8m hoog worden dan is het niet erg........

Dennis
August 19th, 2003, 11:57 PM
Goed nieuws!
De coopvaert krijgt een stalen constructie! :) :guns1:

1+2=3
August 20th, 2003, 12:16 AM
Voor de buitenkant maakt dat toch niets uit? Die wordt toch bekleed met baksteen. Gaat het soms sneller met een stalen constructie dan met beton?

Marin
August 20th, 2003, 06:34 AM
Originally posted by Dennis

Goed nieuws!
De coopvaert krijgt een stalen constructie! :) :guns1:
Volgens mij is dit oud nieuws...

Op de site van Ingenieursbureau Zonneveld bv (http://www.zonneveld-rotterdam.nl/) staat al een tijdje dit verhaal:

De woontoren 'De Coopvaert' aan de Blaak in Rotterdam is een bijzondere toren. Het bijzondere zit architectonisch in de verschijningsvorm en constructief in de locatie en hoofddraagconstructie. De locatie is direct naast de bestaande Kamer van Koophandel (met bijbehorende zettingsproblematiek) en de hoofddraagconstructie is in staal.
De Coopvaert is de eerste woontoren in Nederland in staal uitgevoerd.

Dennis
August 20th, 2003, 09:11 AM
Originally posted by Marin

Volgens mij is dit oud nieuws...

Op de site van Ingenieursbureau Zonneveld bv (http://www.zonneveld-rotterdam.nl/) staat al een tijdje dit verhaal:

De woontoren 'De Coopvaert' aan de Blaak in Rotterdam is een bijzondere toren. Het bijzondere zit architectonisch in de verschijningsvorm en constructief in de locatie en hoofddraagconstructie. De locatie is direct naast de bestaande Kamer van Koophandel (met bijbehorende zettingsproblematiek) en de hoofddraagconstructie is in staal.

:baaa: :baaa:

1+2=3
August 20th, 2003, 03:14 PM
:baaa:

Waarom eigenlijk?

Stratosphere 2020
August 20th, 2003, 04:02 PM
Ik heb altijd een prettiger gevoel bij staal constructie, het is sterk en veiliger.

dennol
August 20th, 2003, 04:05 PM
Originally posted by Marin
...
La Fenêtre in Den Haag krijgt toch ook een staalconstructie?

Wisma
August 20th, 2003, 09:58 PM
@Dennol
klopt als een bus!;)

Marin
August 20th, 2003, 11:26 PM
Originally posted by dennol

La Fenêtre in Den Haag krijgt toch ook een staalconstructie?
Klopt, maar ik heb het verhaal ook niet verzonnen.
Hoog aan de Maas wordt trouwens ook voor een groot deel in staal uitgevoerd (dit even terzijde).

dennol
August 20th, 2003, 11:49 PM
@Marin

Ik weet dat dat niet jouw tekst was, maar gekopieerd van de site van Ingenieursbureau Zonneveld bv. Sorry voor het misverstand.

Overigens staat er hier in Eindhoven ook een woonflat (slechts 12 verdiepingen) die grotendeels in staal uitgevoerd is. :)

Ik vind de Coopvaert trouwens wel meer een 'toren' dan La Fenêtre.

rotterdammer
August 21st, 2003, 04:36 PM
hoezo is staal veiliger? Ik dacht juist dat staal onveiliger was dan beton mbt brandveiligheid. Als staal eenmaal fikt kun je het bijna niet meer blussen. Kijk maar naar de WTC torens..........
Misschien dat er andere punten zijn waarop staal wel veiliger is dan beton. Weet iemand welke?:bash: :baaa:

Jan
August 21st, 2003, 05:49 PM
Het WTC in New York is in 1993 bij de opblaaspoging waarschijnlijk juist overeind gebleven omdat het gebouw een stalen constructie kent. Staal is als materiaal niet veiliger of onveiliger dan beton, het is vooral de staal- of betonconstructie die bepaald hoe veilig een gebouw is. In z'n algemeenheid is het voordeel van staal dat je er vlugger mee kunt bouwen en je grotere open ruimten in een gebouw kunt maken. Van beton weten we gewoon heel erg veel, wat de bouw vergemakkelijkt.

De Snor
September 5th, 2003, 10:06 AM
dan stel ik me de vraag : wat is goedkoper staal of beton ?

1+2=3
September 5th, 2003, 11:21 AM
Misschien vervelend dat een ondeskundige je vraag dan gaat beantwoorden maar ik denk staal, omdat me dat minder arbeidsintensief lijkt.

remco126
September 5th, 2003, 01:39 PM
Staal is duurder daarom wordt in ons krenterige landje alles in beton gebouwd.

1+2=3
September 5th, 2003, 03:02 PM
Dan zat ik goed fout.

angeladevi
September 5th, 2003, 08:26 PM
Originally posted by remco126

Staal is duurder daarom wordt in ons krenterige landje alles in beton gebouwd.

:D hahaha. Toen ik dit las begon het wel te kriebelen hoor. Het feit dat in ons land van oudsher hoofdzakelijk in beton wordt gebouwd is de traditie om bouwwerken in metselwerk uit te voeren. Deze bestaan uit schijfvormige constructiedelen, de wanden. De overgang naar beton, ook in schijfvormige elementen, is dan snel gemaakt. In Amerika werden bouwwerken van oudsher veel in hout uitgevoerd. Dit zijn staafvormige elementen. De overgang naar staal, ook staafvormig, is dan logisch. Bouwen in beton of staal heeft beide voor- en nadelen waarbij bij ons het economische totaalplaatje in combinatie met de reeds genoemde traditie in de reguliere utiliteitsbouw meestal tot een betonconstructie leidde. Ca 15 jaar geleden kwamen de staal-betonconstructies in zwang. Hierbij worden de voordelen van beide materialen maximaal uitgenut. de staal-betonkolommen in Montevideo zijn hier een voorbeeld van. Ook staal-betonvloeren waarbij geprofileerd staalplaat als verloren vloerkist wordt gebruikt of stalen 'hoed'liggers in combinatie met kanaalplaatvloeren geeft een uitvoeringstechnisch zeer aantrekkelijke constructie. Ook wordt in de praktijk het stabiliserende deel van de constructie, de liftschacht, met een snelle klim- of glijkist in beton uitgevoerdwaarna het gebouw zelf in staal of de eerder genoemde combinaties wordt uitgevoerd. Ik kan hier nog wel uren over uitwijden maar dan krijgt dit forum meer een collegeachtige setting :D . Anyway, ik hoop iets meer duidelijkheid te hebben gegeven over de achtergronden van staal en beton in de bouw.

Bart
September 17th, 2003, 08:58 PM
Heden zag ik in de plaatselijke krant de publicatie van de aanvraag voor de bouwvergunning van "een woongebouw op plein 1940" langskomen.....

Michiel
September 17th, 2003, 11:48 PM
In de jaren 60 zijn trouwens in Delft ook een aantal hoogbouwflats met staalconstructie gebouwd. Hier een aardig plaatje:
http://www.bouwenmetstaal.nl/woon_7/afb/rola1_s.jpg

remco126
September 18th, 2003, 05:35 PM
@ angeladevi:

Had ik wel een beetje gelijk ;) :D

dank je wel voor de uitleg!

Jan
September 21st, 2003, 01:42 PM
Coopvaert is één van die projecten waarvan het lijkt alsof er aardig de zweep over gehaald wordt om het snel te laten beginnen (volgens de doelstellingen van het college van b & w). Waarschijnlijk zal het project veel meer woningen tellen dan die 57 die in de folder staan want die markt lijkt me een beetje aan de trage kant.

angeladevi
September 21st, 2003, 02:17 PM
Originally posted by Michiel

In de jaren 60 zijn trouwens in Delft ook een aantal hoogbouwflats met staalconstructie gebouwd. Hier een aardig plaatje:
http://www.bouwenmetstaal.nl/woon_7/afb/rola1_s.jpg

Deze flats staan in Delft bekend onder de naam 'staalbouw'. Er zijn er drie op deze wijze gebouwd. De flat op deze foto bestaat uit reguliere appartementen, de twee andere (staalbouw I en II) zijn studentenflats. Heb je nog meer foto's???
Overigens werd er in deze periode aardig geexperimenteerd met nieuwe bouwtechnieken en methodieken. De drie grote kantootorens in de Bogaard in Rijswijk en het Transitorium in Den Haag zijn voorbeelden van gebouwen die met vijzeltechniek zijn opgetrokken.

eilandbewoner
October 1st, 2003, 09:27 AM
Wordt dit wel de volgende die na de scheepmakerstoren gaat starten ??

Rotterdam Highrise
October 1st, 2003, 03:14 PM
Volgens het document voortgang wonigbouw jaarschijf 2003, komen er 120 woningen in ipv 57. De startbouw staan inmiddels gepland op april 2004. Voor wat het waard is.

Kees
October 7th, 2003, 12:43 PM
deze tekst komt uit Commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer (cie. FIV) Besluitenlijst van de OPENBARE overleg vergadering op dinsdag 23 september 2003

Wethouder Pastors merkt op, dat het project Toren St. Jobsweg is doorgeschoven wegens de geringe belangstelling vanuit de markt voor dit project. Spreker zegt toe, dat de commissie nog wordt ingelicht over de vraag wat er nu gaat gebeuren met dit bouwplan.

Met betrekking tot het bouwplan Blaak/Plein 1940 merkt spreker op, dat nu wordt gekeken naar separate bouwplannen voor kantoren en woningen.

Kees
October 27th, 2003, 08:42 AM
motie herinrichting Plein 1940: alhier (http://www.bds.rotterdam.nl/frameset.asp?objectid=7&sessionid=1D1JIodrhoUhCp3Q4aGxJh@SuGEX@lW9pD8XH1!f8xG5jif1WxRze8Ga59bo5Wz8&objecttype=FOLDER)

mo2002/0214 - Woudenberg-V.d. Heijden , Aandacht voor uitleg bombardement bij herinrichting Plein 1940
Een bouwsteen om te komen tot uitvoering van deze motie is het samen met ondernemers (financiële aspecten) in de buurt een plan te maken waarbij uitgangspunt is dat de extra middelen uit de omgeving dienen te komen. Daarbij zal nauwe afstemming plaatsvinden met de Centrumraad. De motie zal worden meegenomen bij de herinrichting van het plein. De herinrichting van het plein is gekoppeld aan de nieuwbouw van De Coopvaert naast de Kamer van Koophandel aan de rand van het plein. Oplevering is gepland in 2005. Het ontwerpen van het inrichtingsplan wordt momenteel opgestart.
Afdoeningstermijn: vierde kwartaal 2004
Portefeuillehouder: Bolsius

Brik
October 27th, 2003, 10:08 AM
Volgens mij is dit goed nieuws?

Skyscrapercitizen
October 27th, 2003, 02:59 PM
Ja, goed nieuws, want ze gaan het plein dus ook opnieuw inrichten, geen overbodige luxe, want ondanks de prachtige 'verwoeste stad' van Zadkine middenop het plein, is het maar een vreselijk plein. Dat wist ik nog niet.

Kees
October 31st, 2003, 09:43 AM
oud nieuws: B en W- bericht 05 november 2002

Het college van B en W heeft besloten een aanvullende overeenkomst te sluiten met Dura Ballast Nedam Plein 1940 VOF voor de ontwikkeling van de locatie Plein 1940. In deze overeenkomst zijn nadere afspraken gemaakt over verlenging van de grondreservering, de te hanteren grondwaarde en is overeengekomen dat het definitief ontwerp in december 2002 zal worden ingediend en de bouw in augustus 2003 zal starten. Deze aanvullende overeenkomst behelst een nadere uitwerking van de afspraken zoals die in de met de raad aangegane ontwikkelingsovereenkomst van 28 februari jl. zijn vastgelegd.
=======

opschieten Dura :rant: ! augustus 2003 ligt inmidels in het verleden.

Kees
November 5th, 2003, 10:05 AM
nieuw nieuws:

status bouwaanvraag Rotterdam (http://www.statusbouwaanvraag.cimplex.nl/)
Dit was de aanvraag van 11 juli
11-07-2003 2003/4269/31/01 Plein 1940 ...oprichten van een woongebouw
en dit is de 31 oktober aanvraag
31-10-2003 2003/6688/32/01 PLEIN 1940 9999 ...oprichten van een woongebouw

Algemene gegevens (bouw) aanvraagnummer 2003/6688/32/01

Soort aanvraag reg.bouwverg. Fase2
Werkomschrijving oprichten van een woongebouw
Datum binnenkomst 31-10-2003
Wettelijke termijn 12-12-2003
Omschrijving bestemming
Monument-code
=======
Wat het betekent weet ik niet, maar het is iets nieuws.

supercees
November 9th, 2003, 12:20 AM
Checks... dit wordt echt een mooie hoek zeg!

Kees
November 27th, 2003, 12:43 PM
Bestuursrapportage derde kwartaal 2003 (http://www.bds.rotterdam.nl/frameset.asp?objectid=7&sessionid=11!f8BG5jmf5WxRze8Ga59bs5Wz8Z!no7t!8nhbdoWMdxXGwuyBPegM35UuUCWRV&objecttype=FOLDER)

Wonen in de binnenstad

In de eerste drie kwartalen van 2003 is met de bouw van 393 woningen gestart. Het is nog onzeker of in het 4de kwartaal van 2003 nog 120 woningen op Plein 1940 kunnen worden gerealiseerd. Er is een prijsprikkel afgesproken om in december 2003 te starten met de bouw. Dit betekent dat het op dit moment nog niet geheel zeker is of voor 2003 de taakstelling (bouw van 475 woningen per jaar in het centrum) gehaald wordt. Voor 2004 en later is dit eveneens onzeker, hoewel er wel voldoende planaanbod is om de taakstelling (475 woningen) te realiseren. Een aantal projecten dat voor 2004 geprogrammeerd staat, wordt ten gevolge van de verslechtering van de markt voor koopwoningen in de planning naar achteren geschoven.

Jan
November 27th, 2003, 12:53 PM
Prijsprikkel...? Die is dus alleen bedoeld om de statistieken op te kallefateren zodat 'ze' kunnen zeggen dat ze hun eigen 'targets' gehaald hebben. Beetje goedkope actie van de gemeente, dit. Zoveelste bewijs dat er niks zo subjectief is als een statistiek...

Kees
November 27th, 2003, 01:03 PM
@Jan, niet te negatief, ergens heeft iemand ons al weer lekker zitten te maken over een spoedige start van Coopvaert (volgens mij, uit het hoofd sky-Unlimited) , volgens mij een insider die ook als eerste doorgaf dat SMT doorging. Ik ben positief!

Jan
November 27th, 2003, 01:12 PM
Ik vind dit niet zo zeer negatief, maar het lijkt mij fout om als gemeente zo'n prima plek in de aanbieding te doen zodat de start kalendertechnisch gunstig uitpakt voor je statistieken. Daar wint alleen een wethouder punten mee, maar de stad verliest erdoor.

Sky-Unlimited
November 27th, 2003, 01:17 PM
@Kees
Ik denk niet dat Jan negatief is t.a.v. het wel of niet doorgaan van deze toren. Hij weet net zo goed als ik hoe de steel in de vork zit, deze toren komt er echt wel. Wat Jan dwars zit (en mij ook in sommige gevallen) is de manier waarop het college z'n target wil bereiken. Op het moment spelen zich diverse statistiek-beïnvloedingsacties af. In Pernis wordt bijvoorbeeld zeer binnenkort een eerste damwand geslagen voor de woontoren Uiterdijk. De eerste paal staat eigenlijk pas gepland voor het voorjaar, maar door nu de damwand te slaan kunnen de woningen worden meegerekend met de 3000 uit het collegeprogramma.

Sky-Unlimited
November 27th, 2003, 01:18 PM
Zo te zien was ik al wat te laat met mijn reactie

rotterdammer
November 27th, 2003, 01:41 PM
De politiek wil via meetbare/verifieerbare cijfers laten zien dat ze de voorgestelde targets kan halen. Op zich een goed streven, maar dat korte termijn gedrag keur ik sterk af. Je moet de woningbouw niet per jaar kijken maar laten we zeggen een gemiddelde van een paar jaar. Door nu aanbiedingen te doen loop je gewoon geld mis. Het gemiddelde over een paar jaar gemeten wordt er niet hoger door. Overigens hoop ik natuurlijk wel dat ze nog in 2003 beginnen.

Als je dan toch aanbiedingen doet moet het ook echt positieve gevolgen hebben: zoals het KPN-gebouw op de KVZ, om de ontwikkelingen daar te stimuleren. Dan vind ik persoonlijk het wel doorgaan (op korte termijn) van de Luxortoren cruciaal voor de verdere ontwikkeling rond het Hofplein (sneeuwbaleffect):rotf:

Skyscrapercitizen
November 29th, 2003, 12:08 AM
Laatste wat ik gehoord heb is dat ze in maart april gaan beginnen.

Jan
January 20th, 2004, 01:33 PM
In de raadscommissie hoorde ik dat ze in maart aan de slag gaan met deze toren. Omdat de verdiepingen vrij indeelbaar zijn kunnen ze vier tot acht woningen per laag realiseren, wat dus voor de prijs interessant kan zijn. Ik ga zeker eens kijken! Aangezien de Pink Panther nog steeds voor het einde van het jaar op het programma staat en de Scheepmakerstoren ook al in aanbouw is kunnen dat weer een paar mooie update foto's worden. :)

Ace
January 20th, 2004, 01:46 PM
Originally posted by aedificium erectum

Ja, goed nieuws, want ze gaan het plein dus ook opnieuw inrichten, geen overbodige luxe, want ondanks de prachtige 'verwoeste stad' van Zadkine middenop het plein, is het maar een vreselijk plein. Dat wist ik nog niet.

Afgelopen week waren er in het Rotterdams Dagblad al diverse artikelen over het eventueel verplaatsen van het beeld van Zadkine, naar een andere locatie. Een locatie waar ie wat meer 'in The Picture' staat. Zeker strakkies met de komst van de Coopvaert, zal ie vrijwel volledig worden gedwarfd. Vind'k op zich nog geeneens zo'n heel erg slecht idee.

Skyscrapercitizen
January 20th, 2004, 01:46 PM
Aha, nog steeds maart. Dan kunnen we ervanuitgaan dat hij voor de zomer wel in aanbouw gaat. Dat is mooi, weer een toren UC erbij.

Dennis
January 20th, 2004, 02:13 PM
lol, im maart in aanbouw en we hebben maar een foto van het ontwerp gezien.

ook coopvaert.nl is al maanden niet meer geupdated

maar wel relax...nog eentje erbij :cool:

Brik
January 26th, 2004, 02:25 PM
Hoe reeel is die planning van maart aanstaande. Is er al wat verkocht dan? Lijkt mij toch stug met zoveel concurrentie in de buurt.

Maar mocht het waar zijn: Fantastisch!

Q.
January 26th, 2004, 03:02 PM
Originally posted by Ace

Afgelopen week waren er in het Rotterdams Dagblad al diverse artikelen over het eventueel verplaatsen van het beeld van Zadkine, naar een andere locatie. Een locatie waar ie wat meer 'in The Picture' staat. Zeker strakkies met de komst van de Coopvaert, zal ie vrijwel volledig worden gedwarfd. Vind'k op zich nog geeneens zo'n heel erg slecht idee.

Vandaag nog gelezen:

Zadkine wilde dat het beeld aan het noordelijk hoofd van de Leuvehaven geplaatst zou worden en aldaar - natuurlijk - zou blijven staan. Dat is niet helemaal gelukt: in 1975 werd het vanwege metrowerkzaamheden ongeveer 60 meter in westelijke richting verplaatst en in 1982 belandde het in verband met de bouw van het Maritiem Museum op zijn huidige plek aan Plein 1940. Dat plein wordt thans heringericht, waarbij De Verwoeste Stad hopelijk weer meer op zal vallen en de aandacht zal krijgen die het verdient.

Maar hij mag inderdaad wel wat beter uit de verf komen, hij is zo bijna onvindbaar. Plein 1940 is niet de meest ideale plek. Ook niet voor een plein.

Kees
January 26th, 2004, 05:09 PM
www.bds.rotterdam.nl :

Besluitenlijst van de OPENBARE overleg vergadering op dinsdag 13 januari 2004

wethouder Pastors:

De taakstelling in het centrumgebied is niet gehaald vanwege het feit, dat de start van een groot bouwproject is uitgesteld omdat dit kort voor de feestdagen in december 2003 zou plaatsvinden. Het streven is dat het aantal dit jaar wel zal worden gehaald.

mooi zinnetje: is uitgesteld omdat dit . . . . zou plaatsvinden :D

ik neem voor het gemak aan dat Coopvaert bedoeld werd.

rotterdammer
January 27th, 2004, 10:20 AM
Ja mooi is dat he, hoe de politiek zich in allerlei bochten wurmt om toch targets te behalen. Toch vind ik het streven erg goed om die doelen ook daadwerkelijk te behalen. Gewoon een eerste paal slaan om vervolgens maanden later daadwerkelijk te beginnen. Ach, laat ik het positief bekijken, ik ga zelf hard juichen als de eerste sloophamer in de oude luxor komt!:bash:

Stratosphere 2020
January 28th, 2004, 04:18 PM
Het terrein voor de Coopvaert wordt wel gereed gemaakt. Vandaag waren ze bezig met het afkappen van de hoge bomen.

Elvis
January 28th, 2004, 06:04 PM
Das goed nieuws Stratosphere 2020!! :)
En nou als de sodemieter bouwen die toren!!:D

Southerner
January 28th, 2004, 09:27 PM
Waar komt deze toren precies? Heeft iemand een plattegrondje of een impressie van het gebouw en zijn omgeving? Straatnamen in Rotterdam zeggen me weinig, ik kom er maximaal een paar keer per jaar!

Marin
January 28th, 2004, 10:49 PM
@Harie: De volgende foto is van 10 januari. De toren komt rechts naast de Kamer van Koophandel te staan. Alle hoge bomen op het plein zijn inmiddels gekapt.

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70e_y_10012004.jpg

Wisma
January 28th, 2004, 11:12 PM
Dankje Marin nu weet ik ook eindelijk waar deze moet komen. Leuke plek. Is daar verder nog plaats voor hoogbouw in de buurt eigenlijk?.

Waar komt die garage die bij de Coopvaert hoort ?

Jan
January 29th, 2004, 10:25 PM
En toen waren de bomen weg... (24 januari 2004)

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1569.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1570.jpg

@ Wisma: de parkeergarage komt achter de Coopvaert, aan de overkant van de Wijnstraat.

Skyscrapercitizen
January 29th, 2004, 10:51 PM
Dat blok rechts op jans eerte foto moet dan plat om plaats te maken voor de parkeergarage. Zo te zien zijn ze die al aan het afbreken... Of ziet hij er altijd al zo afgebroken uit.

Tijd dat er eens wat nieuwe impressies komen...

Wisma
January 29th, 2004, 11:43 PM
Van mij mogen ze daar alles slopen en vervangen door torens. Wat ik nog meer op die foto's zie is ook van dat spul wat ik niet zou missen in het straatbeeld van Rotterdam.

Marin
January 30th, 2004, 12:29 AM
29 jan 2004

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/703coopvaert_29012004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/702coopvaert_29012004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70coopvaert_29012004.jpg

Dennis
January 30th, 2004, 12:42 AM
zozo, zijn ze al bezig met de ''ondergrondse'' werkzaamheden?

gaat opeens snel daaro!

en nog steeds de officiele ontwerp niet gezien :D

bubbah
January 30th, 2004, 10:49 AM
Als de toren zo dicht tegen het (mooie) pand van de KvK komt, blijft er toch voldoende plaats op Plein 1940 om Zadkine op z'n plek te laten staan?

Brik
January 30th, 2004, 04:39 PM
Die Coopvaert moet er snel komen, maar dat in Rotterdam geen boom veilig is een treurige zaak. Er is geen mooie stad op aarde zonder bomen.

flap
January 30th, 2004, 04:56 PM
Je bent zonder veel groen niet echt een wereldstad , kijk nu eens naar Den Haag daar zijn ze goed bezig gewoon van alles wat op de goede plekken , en de juiste stijl op de juiste plaats , ja dat knijsen ze wel in den Haag , ze denken daar niet alleen maar in de hoogte !! Je moet veel breder denken ook aan sfeer en dergelijke , je moet er naar streven om compleet te worden , alleen dan wordt je een ideale vestigings plaats voor mens en bedrijf . :D :colgate:

Dennis
January 30th, 2004, 05:02 PM
Originally posted by flap

Je bent zonder veel groen niet echt een wereldstad , kijk nu eens naar Den Haag daar zijn ze goed bezig gewoon van alles wat op de goede plekken , en de juiste stijl op de juiste plaats , ja dat knijsen ze wel in den Haag , ze denken daar niet alleen maar in de hoogte !! Je moet veel breder denken ook aan sfeer en dergelijke , je moet er naar streven om compleet te worden , alleen dan wordt je een ideale vestigings plaats voor mens en bedrijf . :D :colgate:

:sleepy:

Wisma
January 30th, 2004, 07:38 PM
Is die plek waar Zadkine staat zo speciaal?.
Een plek voor de Millenium toren zou ik ook prachtig vinden om dit beeld neer te zetten.

Stratosphere 2020
January 31st, 2004, 12:22 PM
Van de vier grote steden vind ik Rotterdam wel de groenste. Gevolgd door Den Haag. Zolang ze bouwen en nieuwe bomen planten vind ik het prima. Trouwens groen in een stad verbeterd wel het sfeer behoorlijk.

eilandbewoner
February 6th, 2004, 01:58 PM
Nog steeds Maart/April als planning ?

Jan
February 6th, 2004, 02:27 PM
ja

Q.
February 6th, 2004, 03:56 PM
Originally posted by Wisma

Is die plek waar Zadkine staat zo speciaal?.
Een plek voor de Millenium toren zou ik ook prachtig vinden om dit beeld neer te zetten. Hij komt daar nu niet goed tot zijn recht, vroeger was dat beter. Toen er nog (bijna) geen bebouwing omheen stond:

http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/zadkineoud.jpg

Helaas valt hij met de huidige bebouwing steeds meer weg. Maar Zadkine wilde dat hij daar bleef staan en ik vind dat je die wens moet respecteren.

Elmo
February 6th, 2004, 04:51 PM
Originally posted by Stratosphere 2020

Van de vier grote steden vind ik Rotterdam wel de groenste. Gevolgd door Den Haag.

In mijn optiek is Amsterdam veel groener dan Rotterdam.

Maar mooi dat er weer eens een project snel van start gaat! :)

Kees
February 6th, 2004, 05:09 PM
Originally posted by QyRoZ

Maar Zadkine wilde dat hij daar bleef staan en ik vind dat je die wens moet respecteren.

inderdaad !

Jan
February 8th, 2004, 12:56 PM
pre-update 7 februari

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1585.jpg

Ace
February 8th, 2004, 02:54 PM
Er blijft daar ruimte genoeg voor nog meer torens. Om te beginnen dat lelijke blok achter KvK.

Marin
February 11th, 2004, 08:46 AM
Amvest koopt woontoren van Ballast en Dura

AMSTERDAM - Woningbelegger Amvest heeft de woontoren De Coopvaert in Rotterdam gekocht van de ontwikkelingscombinatie Ballast Nedam/Dura Vermeer. De investeringswaarde ligt op circa € 40 mln.

Woontoren de Coopvaert omvat 124 huur- en koopappartementen in de vrije sector en bijbehorende parkeerplaatsen, plus 2350 m2 voor commerciële voorzieningen. In april van dit jaar wordt met de bouw van het 105 meter hoge complex aan de Boompjes (Plein 1940 bedoelen ze!) gestart. De oplevering is voorzien voor het tweede kwartaal van 2006. Begin 2005 start de verkoop/verhuur van de woningen. Het ontwerp van de toren is van Cees Dam & partners.
De commerciële voorzieningen en de niet bij de appartementen behorende parkeerplaatsen in de garage zijn in belegging genomen door Maasstaete Rotterdam.

Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 11-2-2004

Kees
February 11th, 2004, 09:38 AM
2 meter hoger en ipv van 57 zeer luxe appartementen nu 124, dat is nogal een verandering!

Dennis
February 11th, 2004, 10:14 AM
105m :bowtie: :bowtie: :bowtie:

en in april in aanbouw, geweldig

wel gek dat ze pas de woningen gaan verkopen als de toren dik in aanbouw is, beetje vaag....:?

Jan
February 11th, 2004, 10:42 AM
Amvest roert zich de laatste tijd in deze markt. Het jongste nummer van het door Amvest gesponsorde tijdschrift 'Issues' ging er ook helemaal over. Overigens is €40m investering geen lullig bedrag, gemiddels zo'n €320.000 per woning.

Q.
February 11th, 2004, 11:03 AM
Het wordt een mooie overbrugging tussen het Schielandcluster en het Waterstad/Wijnhavencluster :)

Mooie plek voor een torenje. :)

Elvis
February 11th, 2004, 11:04 AM
Dan zal de huur ook wel erg hoog liggen neem ik aan.

Q.
February 11th, 2004, 02:18 PM
Het zijn allemaal koopwoningen vanaf een half miljoen euro voor zover ik weet.

Brik
February 11th, 2004, 04:05 PM
Dit is prachtig nieuws!!!!!! Sinds tijden weer een toren met een statige gevel. Heel goed nieuws!!

Wisma
February 11th, 2004, 07:21 PM
Idd mooie "haags-achtige" toren :D . Die kleur van de gevel hebben we daar in de buurt nog niet naar mijn weten.

En weer een 100 plusser in aanbouw.

Skyscrapercitizen
February 12th, 2004, 01:03 AM
De muur van torens wordt dichter en dichter. Dit wordt weer een mooie aanvulling op de voller wordende skyline! Hoogste tijd dus ook voor nieuwe uitschieters!

Ace
February 12th, 2004, 01:16 AM
En dan hebbik het nog geeneens over dat oerlelijke blok van Caldic een kleine 100m Oostwaarts. Dat ze die locatie ook a.u.b. op zeer korte termijn mogen herontwikkelen.

Dennis
February 12th, 2004, 09:08 PM
het wordt een leuk plekje dit, dalijk samen met Robeco en Fortis, en daar in de buurt de Witte Keizer, superdichtheid, wie weet wordt de blaak verder ontwikkeld en komen er meer toren(tjes)

lekker stedelijk gevoel krijg je dan :) en als er dalijk een tv scherm komt bij het maritiem museum dat is het al helemaal feest :cheers:

Elmo
February 12th, 2004, 09:09 PM
Originally posted by QyRoZ

Het zijn allemaal koopwoningen vanaf een half miljoen euro voor zover ik weet.

quote uit het stukje gepost door Marin:

"Woontoren de Coopvaert omvat 124 huur- en koopappartementen in de vrije sector en bijbehorende parkeerplaatsen, "

Scarlet Bee
February 13th, 2004, 08:41 PM
Hé,

'k ben eindelijk maar eens actief lid geworden. Ik kreeg vandaag van Atta Makelaars een brochure over de Coopvaert, die ik via de website had aangevraagd. Niet echt veel nieuws en geen nieuwe renderings (waar ik om gevraagd had). Alleen een wel aardige luchtfoto. Zal 'm maandag proberen te scannen.

Bij de brochure zat een begeleidende brief (samengevat):
U behoort tot de eerste groep geïnteresseerden. De gedachte is ontstaan die eerste reacties op een bijzondere manier te waarderen. Door hen te zien als "founders". Wij denken na over de voordelen die wij daaraan kunnen verbinden (...).
Nou, doe maar een apartementje op 105 meter, zou ik zeggen.

Ace
February 15th, 2004, 01:11 AM
Ik reed vanavond 'ns een keertje onder de WestBlaak-tunnel en ik moet zeggen dat het toch een overweldigend gezicht lijkt, om als dat ding d'r eenmaal staat, nog 'ns een keertje door die tunnel heen te rijden :banana:

Kees
February 16th, 2004, 02:38 PM
bron: www.bds.rotterdam.nl
brief wethouder 10 februari 2004 aan commissie FI&V

detail: hier wordt gesproken over 120 ipv 124.
start: maart
http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/492TEITYDOX/picserver.jpeg

Andy
February 16th, 2004, 03:07 PM
Maart! :eat:

Dit zou echt relaxt zijn. Alleen vind ik het vreemd dat de architect nog geen duidelijk ontwerp heeft gepresenteerd. Ik ben heel benieuwd naar de aanzicht vanaf Blaak (met die pilaren).....

Dennis
February 16th, 2004, 07:43 PM
in maart al? dat zou geweldig zijn :eek:

ik denk niet dat de eerste echte impressies nog lang op zich zullen laten wachten :D

Nexxd
February 16th, 2004, 08:26 PM
De Verwoeste Stad geïnspecteerd
De verwoeste stad, het wereldberoemde beeld van Osip Zadkine is weer volop onderwerp van discussie. Een groep Rotterdammers wil dat het beeld verplaatst wordt van het plein achter het Maritiem Museum naar de Binnenrotte.
Binnenkort vindt hierover mogelijk een debat plaats in Gemeenteraad. Los van de discussie werd woensdag het beeld gecontroleerd om te kijken hoe het er bijstaat. Dat is nodig omdat binnenkort gestart wordt met de bouw van alweer een torenhoog gebouw vlak naast het beeld.

TV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=19275)

Een torenhoog gebouw... de Coopvaert dus

Yoda66
February 17th, 2004, 01:09 AM
Waar blijven die pics toch?
zou er een HHF boycot opzitten.......

......maak me gek..........

:baaa: :baaa: :baaa:

SC81
February 17th, 2004, 03:58 PM
Vind de gang van zeken rond deze toren wel vreemd. Naast die 'geile' plaatjes heb ik ook nog geen verkoopbrochure ofzo gezien. En dan gaan ze in maart al starten....maakt mij niet uit hoor ze starten maar lekker.:cheers:

Scarlet Bee
February 17th, 2004, 05:58 PM
Die verkoopbrochure is er dus wél al, hoewel in die brochure nog sprake is van '57 luxe appartementen verdeeld over 28 verdiepingen'.
De brochure toont een foto met daarin een witte balk (alsof Dam thuis met Paint heeft zitten spelen :ohno: ). In die balk heb ik de Coopvaert maar even 'geshopt'. Het perspectief is natuurlijk helemaal fout, maar er zijn niet meer tekeningen beschikbaar.
De brochure is op een soort karton-met-streepjes-reliëf gedrukt, vandaar dat de kwaliteit van de scan wat matig is.

http://borst.student.utwente.nl/~david/de-coopvaert.gif

wc eend
February 17th, 2004, 06:01 PM
toch niet gek

Michiel
February 17th, 2004, 08:08 PM
@Scarlet Bee
Dat klinkt als de originele brochure die ik 1,5 jaar geleden al eens heb gekregen. De brochure is behoorlijk vaag, alleen wat life-style foto's en drie kleine plattegrondjes. Er zit wel een mooie grote foto in vanuit de Fortistoren.

Nexxd
February 17th, 2004, 08:40 PM
Is dit plaatje al langsgekomen in deze topic? Tis niet zo bijzonder, t staat op http://www.zonneveld-rotterdam.nl/hoogbouw06.htm.

http://www.zonneveld-rotterdam.nl/images/hoogbouw/2000-071i01.jpg

SC81
February 17th, 2004, 11:38 PM
@ Scarlet Bee

Ik had er misschien ook beter 'fatsoenlijke brochure' bij moeten zetten. Het is in ieder geval niet zoals we van een dergelijk project gewend zijn. Maar ze zullen er blijkbaar veel vertrouwen inhebben dus bouwen dan maar zou ik zeggen.

Jan
February 18th, 2004, 12:08 AM
Nu de toren als belegging is gekocht door Amvest is het niet zo vreemd dat men er nu niet de boer mee opgaat. Het zal dan ook voornamelijk huur worden en die gaan nooit twee jaar van te voren de markt op. Dat de website (http://www.coopvaert.nl) nog niet aangepast is is slordig te noemen.

Kees
March 2nd, 2004, 08:39 AM
Gisteren is een hek geplaatst. 't gaat beginnen :)

Skyscrapercitizen
March 3rd, 2004, 04:05 PM
Back from HK.

Wat een dikke toren is dit toch...en wat laag.:bash:

:D

Scarlet Bee
March 3rd, 2004, 09:57 PM
Hé,
niet verwend gaan doen nu je uit HK terug bent ;)
'k Vind 'm helemaal niet zo gek, gewoon nette woontoren. Niet super, maar ook niks mis mee.

ro2
March 4th, 2004, 03:55 PM
De stoeptegels zijn inmiddels ook al verwijderd. . .

Dennis
March 4th, 2004, 04:00 PM
t feest gaat dus echt nu losbarsten!

:master:

rotterdammer
March 4th, 2004, 04:14 PM
:banana: :bow: :rofl: Rotterdam wordt een groot bouwputtenfestival. Ik wou dat het nu al 2005 was!!!!!!!!

Ace
March 4th, 2004, 04:54 PM
Ondanks dat deze gedeeltelijk het zicht op en v.a. Fortis Blaak zal gaan belemmeren, ondanks dat het ietwat 'Kollhof-stijl' is en ondanks dattie maar 105m zal gaan worden, ben ik toch zeer 'Happy' met deze toren. Temeer omdattie dichtheid genereert en misschien wel het begin is van het 'Canyon-effect', welke de Blaak ooit zal krijgen.

Skyscrapercitizen
March 4th, 2004, 06:52 PM
Ja, mooi dat het begint. De lokatie kan wel wat bewoners gebruiken. Erachter is ook nog wel plek voor een aantal torens. En aan de Blaak moet in de toekomst gewoon een flinke kantoortoren van 200 meter komen, op de plek waar nu die lelijk jaren 80 woningbouw staat graag.

Q.
March 4th, 2004, 07:17 PM
Originally posted by aedificium erectum

Ja, mooi dat het begint. De lokatie kan wel wat bewoners gebruiken. Erachter is ook nog wel plek voor een aantal torens. En aan de Blaak moet in de toekomst gewoon een flinke kantoortoren van 200 meter komen, op de plek waar nu die lelijk jaren 80 woningbouw staat graag. Jaaaa, die zooi is gewoon ranzig lelijk, helemaal aan de Blaak, op die plek. Meteen weg met die zooi!

Wisma
March 4th, 2004, 11:08 PM
Geweldig dat deze niet eerst de grond in gaat maar gelijk omhoog kan. Dan zien we dus eerder resultaat en een veranderende skyline.

En het heien duurt maar voort in Rotterdam. De hartslag van Rotterdam blijft kloppen.!

MiCH
March 4th, 2004, 11:26 PM
Juist! Ik was echt blij toen ik daar langsfietste en zag dat ze al begonnen waren! Het gat tussen het waterfront en Blaak moet gedicht worden! Dit is een grote stap in de goede richting!

Elvis
March 5th, 2004, 09:51 AM
Psies! Echt mooi project hoor. Misschien dat er nog meer ondernemers hier een project willen beginnen, althans, in de nabije omgeving.

Heeft iemand inmiddels al images van de voorgevel van deze toren??

ro2
March 5th, 2004, 02:31 PM
Het eerste graafmachientje is gesignaleerd !!!!!

Sky-Unlimited
March 5th, 2004, 06:49 PM
Als dit geen mooie update-plek is, dan weet ik het ook niet meer:

5 maart 2004

http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/Coopvaert1-05-03-04.jpg

MiCH
March 5th, 2004, 07:00 PM
Heel mooi ja! Is dat vanuit Fortis?

Ace
March 5th, 2004, 07:15 PM
Mwah, dat naar de achtergrond dringen van Fortis Blaak valt achteraf gezien toch wel mee. Hij komt eerder tegen KvK aan te liggen, dan tegen het Maritiem Museum, waardoor d'r precies genoeg doorkijk op Fortis Blaak resteert. Ik weer happy :banana:
Toch wel mooi hoe die uiteindelijk aansluit bij de historische architectuur van KvK.

Wisma
March 5th, 2004, 07:16 PM
Ja perfect man die die update plek.

Die plek waar de toren moet komen is veel groter dan ik dacht.

Elmo
March 5th, 2004, 08:53 PM
Perfecte updateplek. Valt me nu op hoe dicht hij ook bij de Waterstadtoren komt te staan.

Wisma
March 5th, 2004, 09:03 PM
Wat een hoop troep staat er eigenlijk nog zeg. Rechtsboven mogen die "trap"vormige blokken ook plat. Een paar pencil torens zouden daar wel aardig staan.

Ace
March 5th, 2004, 09:27 PM
Nou nog een leuke horecatent daar aan't water (evt. aansluitende op het Maritiem Museum) en er is weer 'n stukje stedelijkheid gecreëerd :)

angeladevi
March 6th, 2004, 12:06 AM
Deze toren gaat aardig een koppeling tot stand brengen tussen het cluster rond Fortis en het cluster Wijnhaveneiland. Leuk..........alleen zijn we in desperate need of something like 185 m!!!

Skyscrapercitizen
March 6th, 2004, 08:40 AM
mwa, zelf met deze toren zit er nog een flink gat tussen wijhaveneiland en de rest.

De rotterdamse skyline kent geen compactheid. Tijd dat dat snel veranderd, een daarvoor hebben we nodig: meer torens en hogere torens, liefst ook veel slanke torens.

Marin
March 13th, 2004, 02:35 AM
12 maart 2004
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506coopvaert_12032004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/75062coopvaert_12032004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/75063coopvaert_12032004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/75064coopvaert_12032004.jpg

Capzilla
March 13th, 2004, 03:27 AM
Prima update! Vooral die laatste foto! :)

Op de 2e is goed te zien dat torentjes van 60/70m *echt* niets veel meer toevoegen aan Rotterdam behalve verdichting.

MiCH
March 13th, 2004, 12:55 PM
Hij komt toch tegen de KvK aan? Of niet?

Capzilla
March 13th, 2004, 07:27 PM
Originally posted by MiCH

Hij komt toch tegen de KvK aan? Of niet?

Yup.. daarom ook de vorm met pilaren, opdat de gevel van het KvK gebouw zichtbaar blijft. (naja, enigszins iig)

Jan
March 13th, 2004, 08:07 PM
Hij komt niet tegen de Kamer van Koophandel aan, waardoor geen speciale monumentenvergunning nodig is. Formeel komt er dus geen doorgaan tussen het bankgebouw en deze toren.

flex
March 13th, 2004, 08:25 PM
het word daar straks een flinke cluster, ik ben er gisteren ook nog even een kijkje gaan nemen ik hoop dat ze snel echt gaan beginnen.:cheers:

Kees
March 16th, 2004, 07:26 PM
op www.coopvaert.nl zijn ze nu ook wakker aan het worden: er is een link met "binnenkort vernieuwde website" daarachter deze (bekende) tekst:

AMVEST VERWERFT BIJZONDERE WOONTOREN IN ROTTERDAM-CENTRUM

AMVEST en de ontwikkelings- en realisatiecombinatie VOF "De Coopvaert" (Ballast Nedam en Dura Vermeer) hebben overeenstemming bereikt over de aankoop van de nieuw te bouwen woontoren met 124 appartementen en bijbehorende parkeerplaatsen in Rotterdam. De Coopvaert, gelegen aan de Blaak, wordt met 105 meter één van de hoogste woongebouwen van Rotterdam. De woontoren bevat 124 huur- en koopwoningen in de vrije sector, alsmede ca. 2.350 m2 commerciële voorzieningen. De parkeerplaatsen bevinden zich in een parkeergarage, die naast de woontoren wordt gerealiseerd. In april 2004 wordt met de bouw gestart. Naar verwachting wordt het gebouw in het tweede kwartaal van 2006 opgeleverd. De start van de verhuur/verkoop van de woningen staat gepland voor begin 2005. De totale investeringswaarde bedraagt circa 40 miljoen euro.

Architect van De Coopvaert is Dam & Partners Architecten uit Amsterdam. Opdrachtgever is de speciaal voor De Coopvaert opgerichte ontwikkelings- en realisatiecombinatie VOF "De Coopvaert" waarin Ballast Nedam Bouw West en Dura Vermeer Bouw Rotterdam samenwerken. Zij zijn tevens de aannemer van het project. De commerciële voorzieningen en de overige parkeerplaatsen zijn verkocht aan Maassaete Rotterdam BV.

Capzilla
March 16th, 2004, 08:03 PM
Originally posted by Jan

Hij komt niet tegen de Kamer van Koophandel aan, waardoor geen speciale monumentenvergunning nodig is. Formeel komt er dus geen doorgaan tussen het bankgebouw en deze toren.

Okee, hangt er van af wat de definitie van "tegen aan" is.. nee ze raken elkaar niet aan nee, geen knuffelhoogbouw in Rotterdam!

Jan
March 16th, 2004, 08:16 PM
Originally posted by Capzilla
nee ze raken elkaar niet aan nee

Dat lijkt mij, ondanks de Zuid-Afrikaanse zinsopbouw, toch een heldere definitie van het niet tegen elkaar aan staan... :D ;)

angeladevi
March 16th, 2004, 10:52 PM
[QUOTE]Originally posted by Marin

12 maart 2004

images quote

Zo mag ik het nou graag zien: Bouwhekken, machines.......gebeurt er tenminste wat ipv van al die gekmakerij op deze site.

OK, 105 meter is geen wereldrecord maar geeft toch weer een mooi stukje massa in de stad

Ace
March 16th, 2004, 11:09 PM
Ik zat ook niet te wachten op een concrete connectie tussen KvK en Coopvaert. Losstaand komen beide gebouwen nog altijd veel beter tot hun recht.

Kees
March 17th, 2004, 07:56 AM
:) De damwandenmachine staat er nu ook al.

overigens blijft er wel erg weinig ruimte over tussen KvK en Coopvaert:

http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/00JQA6IB91SW/picserver.jpeg

Marin
March 17th, 2004, 08:17 AM
In deze fase verwacht je toch meer duidelijkheid. Beetje vreemd dat we het nog steeds met een plaatje van pakweg 2 jaar geleden moeten doen.

SC81
March 17th, 2004, 04:26 PM
Sterker nog...vandaag is in het CIC eindelijk een paneel opgehangen over dit project met...jawel...datzelfde plaatje van twee jaar trug maar dan in het groot.

Jan
March 17th, 2004, 04:32 PM
John, die plaat hebben we gekregen van Dam en Partners Architecten:

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1695.jpg

SC81
March 17th, 2004, 04:36 PM
Ja mooi ! Maar toch wel een beetje laat als ze al begonnen zijn met bouwen ;)

Capzilla
March 17th, 2004, 04:58 PM
>100m dus who cares hoe het er uit ziet. Tis misschien geen Jungerhans maar wees blij met wat we krijgen. Verdichting is misschien nog wel belangrijker dan hoogbouw!

(misschien kan ik me maar beter tot het Stedelijkheid.. subforum beperken?) ;) :D

Ace
March 17th, 2004, 06:38 PM
http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/00JQA6IB91SW/picserver.jpeg

Mijn ogen constateren iets vaags als een loopbrug daar helemaal rechtsonderin, op de 1e etage. Nu weet ik wel dat ik me daar niet al teveel bij hoef voor te stellen, maar 't kan nooit kwaad om daar verder research naar te doen. Waarmee zou die brug, mocht ie d'r komen, in verbinding komen???

Crownsteler
March 17th, 2004, 07:36 PM
de pakeer garage tog?

remco126
March 17th, 2004, 08:06 PM
Bingo!!!

Weet iemand of die parkeergarage in plaats van het witte hoekblok komt of in plaats van het lage rijtje achter de kamer van koophandel naast dat witte blok???

Jan
March 17th, 2004, 08:35 PM
Dat lage rijtje achter de KvK. Omdat onder Plein1940 een metrobuis loopt (verbindingsboog tussen Erasmus- en Calandlijn) kan men daar niet de grond in. Dat betekent dus ook dat de toren relatief snel de lucht in gaat.

Ace
March 17th, 2004, 08:55 PM
Stoer om te weten dat kruisingen van de metro's lopen. C'ker voor 'in geval van nood'.
En dattie snel de lucht ingaat vinden wij helemaal feest :cheers:

Nexxd
March 18th, 2004, 06:02 PM
Originally posted by Ace

Stoer om te weten dat kruisingen van de metro's lopen. C'ker voor 'in geval van nood'.
En dattie snel de lucht ingaat vinden wij helemaal feest :cheers:

Die verbinding tussen Erasmuslijn en Calandlijn is er om metro's van de ene naar de andere lijn te kunnen transporteren. Voor de komst van de Beneluxlijn was dit namelijk de enige mogelijkheid. De metro's in Rdam worden nl. op beide lijnen gebruikt.

Jan
March 19th, 2004, 12:27 PM
Er staat inmiddels een enorme heimachine op de plek. Zo te zien gaan de palen hier dieper dan 25 meter. :)

Sander Lugtenburg
March 19th, 2004, 12:38 PM
Ik heb ooit wel eens in een maquette een toren zien staan dat ontwikkeld zou moeten worden schuinachter de Coopvaert op de hoek met de Regentesse-brug. Zeg maar het pand wat nu uitgebrand is. Juist na die fik zou je misschien verwachten dat men wat van plan is met dit blok. Heeft iemand nieuws in dat opzicht??

:)

PS Gek dat die Coopvaert zo snel gaat, terwijl we er nog maar zo weinig plaatjes van hebben.

Kees
March 19th, 2004, 12:41 PM
Originally posted by Sander Lugtenburg
Juist na die fik zou je misschien verwachten dat men wat van plan is met dit blok. Heeft iemand nieuws in dat opzicht??
Ik heb begrepen dat die locatie (Posthoornstraat dacht ik) lastig te ontwikkelen is en dat het half verbrande blok weer opgeknapt gaat worden...

Elvis
March 19th, 2004, 12:48 PM
Dat zou echt een teringstreek zijn. Dat blok ziet er echt niet uit! :rant: Slopen dat gebouw en herontwikkelen.

Dennis
March 19th, 2004, 12:56 PM
Er wordt gewerkt aan de nieuwe site, binnenkort de eerste echte impressies dus :cheers: :dizzy:

Elvis
March 19th, 2004, 02:16 PM
Haaaa. Das goed nieuws:cheers:

Sander Lugtenburg
March 19th, 2004, 02:26 PM
MOOI!! Ik wil plaatjes....veel plaatjes.... heb ik tenminste iets om naar uit te kijken zolang jij er nog niet staat.

@KEES

Posthoornstraat...Holy Shit!!! willen ze dat gebouw nog opknappen?? Kunnen we niet met een forum-knokploeg even zorgen dat er echt niets meer te redden is?
:rant:

Dennis
March 19th, 2004, 03:11 PM
ik kom net van de bouwplaats (waar niemand aan het werk was btw) en idd, die heimachine is aardig groot.

ben benieuw waneer de eerste paal er in gaat, zal niet lang meer duren

Wisma
March 20th, 2004, 09:57 AM
Originally posted by Sander Lugtenburg

@KEES

Posthoornstraat...Holy Shit!!! willen ze dat gebouw nog opknappen?? Kunnen we niet met een forum-knokploeg even zorgen dat er echt niets meer te redden is?
:rant:

Nog een keer goed de fik erin misschien maar nu ook de beneden verdieping in de fik. Je gaat zulke rommel toch niet opknappen.....

Jan
March 20th, 2004, 06:19 PM
update 20 maart
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1731.jpg

Puur
March 22nd, 2004, 11:11 PM
Eindelijk begint de echte stedelijke verdichting! Het is heel grappig dat veel mensen zo bang zijn voor bouwen. Alhoewel men het zich langzaam begint te waarderen omdat het de stad levendiger maakt.

Dat is maar goed ook in dit deel van de binnenstad! Het viel mij trouwens zondag op dat het op de Schiedamsedijk (tussen Churchillplein en Erasmusbrug) steeds drukker wordt met wandelaars..... ondanks weinig tot geen winkels of horeca op dit stuk en windkracht 9.

Capzilla
March 23rd, 2004, 12:15 PM
@Puur: dat viel me zondag ook op. Leek nog het meest op 1 buslading studenten die naar het havenmuseum gingen, maar je ziet toch ook steeds vaker mensen op de watertaxi wachten en dergelijke.

Dennis
March 23rd, 2004, 04:11 PM
BREAKING NEWS:

ze hebben net een buis van 35 meter de grond ingedouwd, is de bouw nu dan officieel begonnen??

:dizzy: :dizzy: :dizzy:

g fonk~
March 23rd, 2004, 07:26 PM
Originally posted by Puur

Eindelijk begint de echte stedelijke verdichting! Het is heel grappig dat veel mensen zo bang zijn voor bouwen. Alhoewel men het zich langzaam begint te waarderen omdat het de stad levendiger maakt.

Dat is maar goed ook in dit deel van de binnenstad! Het viel mij trouwens zondag op dat het op de Schiedamsedijk (tussen Churchillplein en Erasmusbrug) steeds drukker wordt met wandelaars..... ondanks weinig tot geen winkels of horeca op dit stuk en windkracht 9.

Nu nog die kansloze "Walk Of Fame" meer allure geven en wie weet dat het nog een echt stedelijk/internationaal karakter krijgt ook.

Capzilla
March 23rd, 2004, 07:38 PM
Originally posted by g fonk~

Nu nog die kansloze "Walk Of Fame" meer allure geven en wie weet dat het nog een echt stedelijk/internationaal karakter krijgt ook.

Zoals ik al eerder gezegd heb: gooi daar de voetjes of handjes neer van de Olsen Twins.. zal meer publiek trekken dan Udo Jurgens en dat soort onzin.

Basshead
March 23rd, 2004, 09:36 PM
Wie zijn dat!? :?

Kees
March 23rd, 2004, 09:47 PM
Olson Twins???
't is inderdaad géén kattepis die stalen buizen die erin geramd worden op Plein 1940.
@Capzilla: ergens hierboven suggereer je dat die palenconstructie aan de blaakzijde het uitzicht op het monumentale KvK-pand mogelijk maakt. Ik dacht heel de tijd dat het met het oog op Jan Gat was. Heb ik dat mis? of spelen deze zaken allebei?

Vash
March 24th, 2004, 11:06 AM
Olson twins
http://www.chasebrown.com/mka.jpg

Je weet wel, dat babytju van Fullhouse

Ace
March 24th, 2004, 12:56 PM
Zijn ze onderhand al 'n keertje 18?!? :D :guns1: :cool:

Skyscrapercitizen
March 24th, 2004, 04:17 PM
zo, die zijn er zeker niet op achteruit gegaan.

Capzilla
March 24th, 2004, 05:51 PM
@Kees: ik heb altijd vernomen dat het om de KvK ging, lijkt me niet dat je een gebouw aanpast voor een beeld terwijl er in de gemeenteraad discussies zijn om het naar de Binnenrotte te verhuizen.

@Ace: 13 juni a.s.

http://static.capsi.com/blog/olsen_twins_tshirt.jpg

Deventer Up
March 25th, 2004, 02:10 PM
Oh ja, die zijn wel lekker. :cheers:

Jan
March 26th, 2004, 03:25 PM
De Coopvaert krijgt 77 heipalen van 63(!) meter lengte die er in twee etappes worden ingeslagen door IHC Fundex (http://wwwihcfundex.com).

Dennis
March 26th, 2004, 03:45 PM
63 meter! dat is meer dan 2x de palen van de Delfse poort!

als het goed is worden dit de langste palen ooit die in nederland gebruikt gaan worden :eek:

Kees
March 26th, 2004, 04:18 PM
Originally posted by Jan

De Coopvaert krijgt 77 heipalen van 63(!) meter lengte die er in twee etappes worden ingeslagen door IHC Fundex (http://wwwihcfundex.com).

Ongelofelijk!, 't zal toch wel 36 meter zijn :?

Dennis
March 26th, 2004, 04:39 PM
de paal die ik de grond heb zien gaan, ging tot een meter of 35 geloof ik

weet je zeker dat dit klopt jan?

Scarlet Bee
March 27th, 2004, 12:55 AM
De heimachine's van IHC Fundex (http://www.ihcfundex.com) kunnen ook geen palen langer dan een kleine 40 meter aan, als ik even snel op die site kijk.

angeladevi
March 27th, 2004, 10:40 AM
als de palen 63 (?) meter worden is dat omdat het gebouw op de tweede zandlaag gefundeerd wordt. Dit heeft niet zo zeer met de draagkracht van het reguliere 'pleistoceen' te maken als wel met de optredende vervormingen door de grote puntlast van het gebouw op de leemlaag (laag van Kedichem) er onder. 63 meter lijkt mij overigens wel erg lang maar zou plaatselijk best wel kunnen.

Jan
March 27th, 2004, 10:54 AM
@ Angeladevi: volgens mij heeft het ook te maken met de metrobuis die daar onderdoor loopt en waarschijnlijk ook op die eerste zandlaag staat. Om verzakking te voorkomen zullen door de eerste zandlaag heen moeten om de druk te leggen bij die tweede laag.

CborG
April 3rd, 2004, 12:33 AM
ik heb woensdag jl. nog een lekker biertje bij beer & beef gedronken
ik wist niet dat fortis, vopak, waterstad en straks coopvaert en witte keizer zo dicht opeen stonden, ik was blij verrast.
ik denk dat dit gebiedje straks het meest canyon-achtig zal aandoen, zelfs meer dan de wilhelminapier, omdat de straten smaller zijn en de torens veel dichter op elkaar staan

maar wat een dooie boel in rotterdam!!!
waar is het uitgaans gebied???? (beh. coolsingel)

Skyscrapercitizen
April 3rd, 2004, 12:48 AM
kom de volgende keer maar mee naar de fandag Cborg, gaan we daarna biertjes drinken in 1 van de uitgaansgebieden!

CborG
April 3rd, 2004, 01:05 AM
kom de volgende keer maar mee naar de fandag Cborg, gaan we daarna biertjes drinken in 1 van de uitgaansgebieden!
:D:D doe mij een biertje op de fandag!!!
wanneer is het??

Jan
April 4th, 2004, 12:17 PM
Update 3 April

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1778.jpg

Wisma
April 4th, 2004, 10:03 PM
Doordat er geen kelder gebouwd wordt, worden er zeker ook geen damwanden de grond ingetrild?.

Dennis
April 4th, 2004, 10:36 PM
ha tnx voor de update, zo te zien zijn ze nu echt serieus begonnen met de bouw, nog geen nieuws over een eerste, officiele paal?

Rotterdam A
April 6th, 2004, 10:50 AM
De Coopvaert wordt een schitterend mooi gebouw. De locatie is bijzonder. Als je de straat straks doorloopt of rijdt, zie je aan twee kanten hoogbouw.

eilandbewoner
April 6th, 2004, 02:09 PM
@Jan,

Weet jij wanneer de officiele eerste Paal is ?

[Kees]
April 6th, 2004, 07:39 PM
De Coopvaert krijgt 77 heipalen van 63(!) meter lengte die er in twee etappes worden ingeslagen door IHC Fundex.

Twee etappes? Worden er dan 2 palen achter elkaar dan in 1 gat geheid?

Patrick Highrise
April 6th, 2004, 08:28 PM
dergelijke palen zijn meestal een combinatie van staal met beton; een stalen boorkop met buis waarin dan het beton of betoniet wordt gegoten/gestort/ er wordt telkens aan de buis een extra stuk buis gelast/gekoppeld zodat de paal uiteindelijk best lang kan worden. het gebeurd ook regelmatig dat met dit soort systemen men eerst de diepte bereikt en daarna dmv de betoniet gieten en het gelijktijdig terugtrekken van de paal men in de grond de funderingspaal vormt. Er is een hoop mogelijk op funderings(paal) gebied, weet er wel wat vanaf maar al het fijne niet meer zo...
dus diegene die aanvullingen heeft kom maar op! :)

Marin
April 7th, 2004, 09:41 AM
Ik ben ook geen specialist in funderingstechnieken, maar ik denk inderdaad dat delen gekoppeld worden om zo de gewenste diepte te bereiken (om daarna weer getrokken te worden). Ik zag in de stalen buispalen een soort schroefdraadverbinding.

Aan de hoeveelheid vlaggen te zien is de borrel al geweest...:cheers:

eilandbewoner
April 7th, 2004, 10:52 AM
@Marin,

Dat zou jammer zijn. Was toch leuk geweest om daar met z'n allen weer bij te zijn.

Marin
April 7th, 2004, 11:07 AM
@eilandbewoner: de vlaggen doen eea vermoeden. Natuurlijk is een eerste paal een leuke gelegenheid om elkaar weer even te begroeten of om het glas te heffen. Ik hoop dus dat ik er naast zit. :)

Jan
April 7th, 2004, 11:18 AM
Ik weet niet wanneer de eerste paal is. Mij is toegezegd dat ze me op de hoogte te houden en afbeeldingen te sturen, maar aangezien tientallen voorgaande telefoontjes en mailtjes ook niet beantwoord zijn zou het me weinig verbazen als dat ook nu niet gebeurd zou zijn. Ik heb toch een heel ander idee van communicatie en pr...

Jan
April 10th, 2004, 12:27 PM
9 april

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1805.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1806.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1807.jpg

Skyscrapercitizen
April 10th, 2004, 01:12 PM
ben blij als de torenkraan er staat.:)

Jan
April 12th, 2004, 01:55 PM
12 april

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1838.jpg

Scarlet Bee
April 14th, 2004, 12:43 PM
De webcam van Paul Martens fotografie, die in het WPC staat, draait sinds kort ook naar de Coopvaert, de heimachine is idd te zien.

Zie ook: http://www.fotopaulmartens.nl/webcam1.html

http://home.filternet.nl/~fn009072/scyscrapers/coopvaertcam.jpg

Skyscrapercitizen
April 14th, 2004, 07:52 PM
Ja, wel leuk dat hij nu ook een stukje zoomt. De Witte keizer kan je, als de instelling zo blijft, straks ook zien. (randje dan)

Wisma
April 14th, 2004, 08:08 PM
Dit wordt dus de eerste Rotterdamse toren van staal.... Ik ben benieuwd hoe snel deze gebouwd gaat worden... Ik hoop niet dat de bouwsnelheid van de witte keizer gekopieerd gaat worden....

Stratosphere 2020
April 15th, 2004, 01:02 AM
Dit wordt dus de eerste Rotterdamse toren van staal.... Ik ben benieuwd hoe snel deze gebouwd gaat worden... Ik hoop niet dat de bouwsnelheid van de witte keizer gekopieerd gaat worden....

:) Ja de witte keizer had allang de top moeten bereiken, maar enfin.

Marin
April 20th, 2004, 10:10 PM
20 april 2004

http://home.planet.nl/~lesch003/Coopvaert_20042004.jpg

Kees
April 27th, 2004, 03:12 PM

't is toch (ik kon het eerst niet geloven) bijna waar!
de palen worden er ingedraaid en zijn per stuk ruim 30 meter. is de eerste erin, dan wordt de tweede er op gelast. e.e.a. heeft met name te maken met bescherming van KvK: dat is een monument. korter zou (door de krachten van de Coopvaert) een verschuiving van de KvK kunnen veroorzaken. traditioneel heien is daarom natuurlijk ook géén optie. ze proberen er ca. 2 per dag in te draaien.

Crownsteler
April 27th, 2004, 03:27 PM
Moeten ze dan ondertussen niet zo'n beetje klaar zijn met heien?

CborG
April 27th, 2004, 03:27 PM
dat duurt dus nog wl een maandje

Dennis
April 27th, 2004, 03:34 PM
ik was net bij de bouwput aan het kijke, toen er een traumaheli ernaast lande, wel lol.

Geen id wat er gebeurt is

[Kees]
April 27th, 2004, 04:29 PM
http://home.planet.nl/~lesch003/Coopvaert_20042004.jpg

FF een vraagje. Wat word er op de achtergrond gebouwd?

Q.
April 27th, 2004, 04:52 PM
Ernst & Young bedoel je? Die kern?

Kees
April 27th, 2004, 05:03 PM
ik was net bij de bouwput aan het kijke, toen er een traumaheli ernaast lande, wel lol.

Geen id wat er gebeurt is
't is wel ernstig off topic, maar op de Schiedamsedijk was een auto geschept door een tram: veel politie, veel brandweer, veel ambulances en inderdaad die trauma-heli, niet echt lol dus

on topic: welstand en monumenten heeft enige problemen met de parkeergarage die voor de Coopvaert wordt gebouwd

4.3 Wijnstraat 100 – 104 (Centrum)
omschrijving: oprichten van een stallingsgarage
ontwerp: Dam & Partners Architecten
dossier: 2004/706/33/01
toelichting:
Toelichting van het secretariaat:
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied
Het plan is eerder besproken op 13 augustus 2003 bij het High-rise Team.
Het plan voldoet aan de voorschriften van het geldende bestemmingsplan.
Bestemmingsplaninfo niet beschikbaar.
De ontwerper kan niet aanwezig zijn bij de bespreking. Een notitie van zijn hand is bij de agenda gevoegd.

Het bovenstaande in acht genomen besluit de commissie een NEGATIEF welstandsadvies te geven aan het (deel)gemeentebestuur.

advies aan (deel)gemeentebestuur:
De commissie kan zich slechts deels in het plan vinden.

Toelichting:
De commissie meent dat het plan sterk is verbeterd t.o.v. het plan dat op 13 augustus 2003 werd besproken. Zij vraagt zich af waarom niet terug is gegaan naar het ontwerp dat daarvoor al op een positieve reactie van het High-rise Team kon rekenen.

T.a.v. het huidige ontwerp meent de commissie dat door de vlakverdeling en verschillende materiaalkeuze voor de gevel aan de Wijnstraat een weinig consistent ontwerp is ontstaan.

De commissie acht het thema voor reflectie begrijpelijk. Zij meent echter dat een groot spiegelend vlak niet passend is in de voor het overige steenachtige straat. Het thema van metselwerk en kastramen ( als ‘’schaakbord’’ ) wordt om de zelfde reden wel als passend beschouwd al is de verhouding tussen het ‘’schaakbord’’ en het dichte vlak erboven nog niet helemaal geslaagd.

De terugkeer van de galeriefunctie t.o.v. het vorige ontwerp wordt, gezien het broodnodige levendige karakter in de straat, toegejuicht.

De volledig dichte achter- en zijgevels van golfplaat acht de commissie, gezien het zicht hierop vanuit gebouwen en openbaar gebied, te mager. Bovendien lijkt de voorgevel hierdoor op een doos van golfplaat te zijn geplakt.

Het bovenstaande in acht genomen oordeelt de commissie dat het plan in strijd is met redelijke eisen van welstand en besluit een NEGATIEF welstandsadvies te geven t.a.v.
het verlenen van de bouwvergunning.

Gezien de voortgang van het plan heeft de commissie het secretariaat gevraagd de opmerkingen direct met de ontwerper te bespreken.

bron: www.bds.rotterdam.nl
---------------------
't zou fijn zijn wanneer er is wat meer beeldmateriaal beschikbaar komt van Coopvaert en parkeergarage. Ben benieuwd wanneer de Wijnstraat ooit levendig wordt. lijkt me een enorme illusie dat te kunnen bereiken.

Elvis
May 5th, 2004, 05:33 PM
www.coopvaert.nl is under construction. Binnenkort dus misschien nieuwe impressies op deze site.
Ja joh. Ik dacht ik zeg het maar ff....

Scarlet Bee
May 5th, 2004, 08:21 PM
Ik heb niet veel websites gebouwd, maar met nu al ruim 2 maanden (sinds begin maart) under construction maken ze het toch wel bont.
Zal dan wel een héééle mooie site worden met 3d renderings en een virtual tour door Rotterdam... :)

Ricochet
May 5th, 2004, 08:29 PM
Of het is gewoon het 14 jarige zoontje van de aannemer die zijn eerste site in elkaar fratst :D

[Kees]
May 6th, 2004, 01:20 PM
Misschien zijn ze wel het wachtwoord kwijtgeraakt om de website up te loaden! :hilarious

Skyscrapercitizen
May 6th, 2004, 10:21 PM
Het lijkt me dat ze belangrijkere dingen te doen hebben, het updaten van een website staat vaak ergens onderop het 'te doen' lijstje.

Jan
May 7th, 2004, 08:12 AM
Dat het allemaal nu nog niet nodig is kan ik me voorstellen, maar als ik betrokken zou zijn bij zulke projecten zou ik zo trots zijn als een aap met zeven lullen en alleen daarom al graag aan iedereen laten zien waar ik mee bezig was. Nu staat er zelfs nog geen bouwbord. Het lijkt wel of het allemaal stiekum gebeurd.

Marin
May 10th, 2004, 11:53 PM
....Het lijkt wel of het allemaal stiekum gebeurd.
Bouwputtenkijkers worden hier ook niet geduld. Vrijwel het gehele terrein is nu omgeven door een gesloten hekwerk. Alleen de ingang biedt nog uitzicht op het terrein.

10 mei 2004
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70Coopvaert_10052004.jpg

vinman
May 11th, 2004, 02:02 PM
Ach, zo is de foto ook mooi.