View Full Version : Rotterdam: Baankwartier

Pages : [1] 2 3

Crusher
March 25th, 2003, 08:13 PM
Planstudie voor Baankwartier
volgens FORTIS VASTGOED. Lekker hoog moet het zeker worden:

http://www.fortisvastgoedontwikkeling.nl/cms/projects/upload/baanklein1.jpg

Baan Kwartier
De gemeente Rotterdam heeft een marktconsultatie uitgezet in de markt bij 6 marktpartijen, waaronder Fortis Vastgoed Ontwikkeling.

Gelegen tussen de Schiedamsedijk, de Schiedamse vest, het vasteland en de westblaak in het centrum van de stad.

Omgevingskwaliteiten
Het is een wederopbouw gebied met enkele beeldbepalende elementen zoals het oogziekenhuis, twee kerken en monumentale wederopbouw van de architectuur aan de Schiedamse Dijk.

Projectomvang
Circa 1100 wooneenheden
Circa 60000 m² voorzieningen

Status
planvisie

Specials
Er vindt verdichting plaats door het toepassen van hoogbouw en er wordt een nieuwe stadsas gecreëerd met de bijbehorende elementen.

Architect(en)
24H Architecture
www.24h-architecture.com

Makelaar(s)
Advieswerkzaamheden:
BBW Makelaars & Taxateurs

http://www.fortisvastgoedontwikkeling.nl/cms/projects/upload/baanklein2.jpg http://www.fortisvastgoedontwikkeling.nl/cms/projects/upload/baanklein3.jpg

supercees
March 25th, 2003, 08:17 PM
Wow dit ziet er goed uit! Maar is dit niet al een keertje de revue gepasseerd?

Bart
March 25th, 2003, 08:22 PM
Deze visie omtrent het baankwartier heb ik in elk geval nog niet gezien. Ziet er leuk uit. Dan wordt dat cluster waterstad wel een lekker vol clustertje.

Skyscrapercitizen
March 25th, 2003, 08:24 PM
Wow, dat ziet er zeker goed uit! Tot 150 meter hoog zo te zien!

12 torens! Wordt vol tussen stad en rivier!

Basshead
March 25th, 2003, 08:35 PM
Dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar op honderd meter van de meest rechtse toren op het bovenste plaatje moet de Eurobuilding komen.

Als ze nou in hetzelfde tempo deze torens ontwikkelen, dan ben ik 80 wanneer de laatste opgeleverd wordt! :bash:

Sol
March 25th, 2003, 08:50 PM
Ik denk dat de gemeente er flink vaart gaat achterzetten. Het aantal opgeleverden woningen moet kosten wat het kost naar de 3000 woningen per jaar aldus wethouder pastors. Verleden jaar en eerverleden jaar lag dit aantal slechts op zo'n 1100 a 1200.

The Messiah
March 25th, 2003, 08:51 PM
Dit omvang van dit project is mega groot!Prachtig hoeveel torens er staan.Maar dit project zal denk ik niet van de grond komen

Jan
March 25th, 2003, 08:56 PM
Cool dat ze deze op internet hebben gezet. Dit is aanzienlijk hoger dan de studie van de gemeente voor het gebied voorschreef, maar daar zal hier niemand om malen. Ook het nauwe stratenpatroon in dit voorstel spreekt mij erg aan. Benieuwd hoe de andere vijf plannen vorm hebben gekregen.

Patrick Highrise
March 25th, 2003, 09:09 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Sol </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik denk dat de gemeente er flink vaart gaat achterzetten. Het aantal opgeleverden woningen moet kosten wat het kost naar de 3000 woningen per jaar aldus wethouder pastors. Verleden jaar en eerverleden jaar lag dit aantal slechts op zo'n 1100 a 1200.</td></tr>
</table>

En hoe denken ze dat ff snel te bereiken denk ik dan....:? De bouw ligt wat dat betreft een klein beetje op zijn gat...en 3000 woningen elk jaar (hoeveel woning zouden er in de PHT zijn gekomen...:D) Effin woorden wel maar nu nog daden. Simpel toch alle woontorens vanaf nu minimaal 200 woningen per stuk en minimaal 180m hoog ;)
Eigenlijk bedoel ik dus te zeggen leuk dat Pastors dat roept maar hoe denkt de gemeente nu echt die woningen te bouwen. En niet alle 1 en zelfs 2 verdieners kunnen ook niet de "torenhoge" koopsommen dokken...

Even terug naar dit plan: ziet er op zich wel alleraardigst uit. En zoals het hoort je mooi niet aan hoogtebeperkingen houden! :okay:

Vloepkleedje
March 25th, 2003, 09:18 PM
Dit is tof om te zien!
goed gevonden Crusher!

Danny
March 25th, 2003, 09:43 PM
Het stratenpatroon is zeker mooi, als je van dat hele gebied nou een soort witte de with kan maken heb je een gezellig stukje.

Moet je voorstellen hoe de skyline straks loopt. KvZ (150) dan een leegt door de maas, Baankwartier (150), luxor (187), weena (150) en misschien nog meer dan 200 meter bij hofplijn.....:angel1:

De Snor
March 25th, 2003, 09:55 PM
Dat ziet er erg grootstedelijk uit :okay:

Rotterdam Highrise
March 25th, 2003, 09:56 PM
Ik hoef die 5 andere plannen niet meer te zien. Dit wordt hem! :D

Jammer genoeg wilde de gemeente maar tot 70 meter gaan, maar wie weet kan dit plan ze overtuigen. Ik ben in elk geval wel overtuigd. :cheers:

Jurgen

Rotterdam Highrise
March 25th, 2003, 10:01 PM
baankwartier.nl (http://www.baankwartier.nl/) bestaat ook al! :D

Jurgen

Ace
March 25th, 2003, 10:03 PM
Ook goed om te zien dat ze die torens niet pal a/d straatkant van de Leuvehaven hebben gepland, maar net een blok daarachter, zodat je niet dat benauwende gevoel krijgt, waarover men het in NY vaak heeft. Ik weet alleen niet of de bewoners van het Baankwartier blij zullen zijn met de invloed van de schaduw enzo.. A/d kant v.d. Leuvehaven hebbie daar geen last van.

Rabotnik
March 26th, 2003, 12:00 AM
Ziet er goed uit rits met torens voor Rotterdam erbij,waar gaat dat naartoe!!

supercees
March 26th, 2003, 01:45 AM
Ja ik had me dus duidelijk vergist in hoogte met oudere projecten! Rotterdam... het wordt steeds beter!

ro2
March 26th, 2003, 08:59 AM
Dit is pas verdichting!! Lijkt me een goede impuls om de KvZ daadwerkelijk bij het centrum te betrekken (ook visueel). De schiedamse dijk is nu een lelijk tochtgat. Bouwen die hap!!

Skyscrapercitizen
March 26th, 2003, 06:16 PM
Ja, de stad ligt nu niet aan de rivier, al wil men dat wel graag. Het meeste speelt zich af rond de Coolsingel. Natuurlijk is er het scheepvaartkwartier enzo wat allemaal heel cool is, maar de echte stad lig naar het noorden. Met alle plannen en projecten tussen de echte stad en de rivier in, moet het over 10 jaar toch echt zo zijn dat de stad aan de rivier komt te liggen, met de Kop van Zuid erbij zelfs om de rivier heen!

Hopen dat het allemaal echt zo gaat als de plannen zijn!

Dennis
March 27th, 2003, 04:29 PM
vet plannetje dit, als dit gebouwd wordt dan heet rotterdam een dichtheid............:cheers:

stel je dan is voor wat voor skyline we dan krijgen

The Messiah
March 27th, 2003, 04:50 PM
Hoeveel procent kans geven jullie deze studie? :?

Skyscrapercitizen
March 27th, 2003, 04:52 PM
0,1% Gemeenteraadsverkiezingen laten nog 3 jaar op zich wachten, dus.

RH Arne
March 27th, 2003, 06:19 PM
Niet zo negatief Tim! Toch zeker wel 0,2%.

Jan
March 27th, 2003, 06:22 PM
Hé Jongens, kijk nou. Een NEWBIE! ;)

http://users.pandora.be/bauknecht/Forumshit/presidentnewbie.jpg

RH Arne
March 27th, 2003, 06:28 PM
LOLLOLLOL :guns1: :baaa: :moods: :mad: :rant: :bleep: :bleep:

;) :D

Skyscrapercitizen
March 27th, 2003, 06:48 PM
Hey Mr. newbie!

Welkom, maare, wel eerst goed inlezen he!;)

Rotterdam Highrise
March 27th, 2003, 07:06 PM
De namaak RH heeft ook het forum weten te vinden. :bash:
De tweede garnituur. :D

Jurgen

RH Arne
March 27th, 2003, 08:12 PM
Prutser!!! :rant: :rant:

de flatneuroot
March 27th, 2003, 08:27 PM
Daar begint het gelazer :D Een vette broederlijke twist live op dit forum. :guns1:

SC81
March 27th, 2003, 11:19 PM
He nog meer maloten op het forum :D

Cymen
June 3rd, 2003, 02:08 PM
Dacht ik eens wat nieuws te hebben gevonden :)

Niet dus maar wel een leuk project!

Ace
June 3rd, 2003, 02:37 PM
http://www.fortisvastgoedontwikkeling.nl/cms/projects/upload/baanklein1.jpg

Die 2 buitenste torens lijken, als je ze met de Hoge Heren vergelijkt veel hoger dan 150m. Ik denk al gauw aan 180m. Natuurlijk mag je niet blindelings daarvan uitgaan, maar het zou wel mooi zijn als zoiets daadwerkelijk zou gebeuren.

Deventer Up
June 3rd, 2003, 03:28 PM
VET PLAN !! Ik hoop alleen niet dat ze allemaal hetzelfde worden.

Elmo
June 3rd, 2003, 03:40 PM
Heeft iemand misschien een overzichtskaartje waarop je kan zien waar dit project precies gesitueerd is? Thanks...

Wisma
June 3rd, 2003, 03:54 PM
Het plan heeft zijn eigen skyline al!.

Skyscrapercitizen
June 3rd, 2003, 03:55 PM
@ Ace, volgens mij laat je inschattingsvermogen je in de steek. Volgens mij zijn die hoogste torens gewoon 1,5 keer zo hoog als de HH, 150 meter dus.

@ Deventer. Het is een stedenbouwkundige massastudie. Mocht het dit plan worden dan worden daarna alle torens individueel ontworpen, net zoals je ziet bij de Wilhelminapier.

@ Elmo
Dit is het gebied tussen Cool(singel) en Erasmusbrug/Scheepvaartkwartier. links zie je de Hoge Heren en in de verte de Euromast.

Kees
June 3rd, 2003, 05:13 PM
Elmo, aanvulling bij Tim, parallel aan buitenhavenmuseum waar die grote gele historische bok ligt te liggen, mooi uitzicht op de Rotterdamse Walk of Fame

Elmo
June 3rd, 2003, 05:46 PM
Euh...ik weet ongeveer nu waar het is, maar ik ken Rotterdam te slecht om het nu echt visueel voor me te halen :(
Wat staat er nu op deze plek?

Ace
June 3rd, 2003, 05:58 PM
@Timson: Nee, jij met je Timmermansoog heeft het altijd goed :nono:

Als IK zeg dat die dingen 180m zijn :rant:, dan zijn die dingen 180m!!! :bleep: >( :mad:

Skyscrapercitizen
June 3rd, 2003, 06:12 PM
Ook goed. Deze plaatjes zeggen evenveel over dit gebied als de eerste massastudies van de Kop van Zuid ooit 15 jaar geleden, dus eigenlijk beetje zinloos om over meters te gaan zeueren.:cheers:

ene, 200+ zou hier zeker mooi staan, waar niet he.:cool:

Sol
June 3rd, 2003, 08:27 PM
@ tim de bruijn0,1% Gemeenteraadsverkiezingen laten nog 3 jaar op zich wachten, dus
Beetje zielig zoals je reageert.
Je weet best (tenzij je het niet wilt weten) dat de huidige Rotterdamse gemeenteraad het bouwvolume flink aan het opschroeven is. Het vorige college heeft bedroevende bouwcijfers op zijn naam staan, het huidige college streeft naar een minstens tweemaal zo hoog bouwvolume.
Zowel de vastgoedwereld als de ambtenaren van DS&V schijnen de huidige werkwijze van de gemeente (= niet 1000-en-1 plannen oftewel dagdromen maken, maar een paar plannen DAADWERKELIJK ten uitvoer te brengen) erg te waarderen. Zelfs Kombrink waardeert het beleid van de huidige wethouder (Pastors) en zegt nu precies hetzelfde te hebben gedaan als hij nu wethouder zou zijn geweest.

Skyscrapercitizen
June 3rd, 2003, 08:57 PM
En sommige mensen nemen een grapje te serieus. Nog een oud grapje ook trouwens.

Jan
June 3rd, 2003, 09:14 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Heeft iemand misschien een overzichtskaartje waarop je kan zien waar dit project precies gesitueerd is? Thanks...</td></tr>
</table>

Het Baankwartier is grofweg de parallellogram tussen de Hoge Heren in hoek links onderin en de torens aan het Churchillplein, dus links van de Leuvehaven en de weg die daar langs ligt:

http://www.cic.rotterdam.nl/map01.jpg

Elmo
June 3rd, 2003, 09:34 PM
@Jan:

Thanks! Nu is het mij (eindelijk) duidelijk!

Veel laagbouw dus...dat mag idd wel worden vervangen :)

Ace
June 3rd, 2003, 10:10 PM
En zo zal het Baankwartier het aanzien van de Rotterdamse Skyline, in de verre toekomst, drastisch gaan veranderen:

Before:

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=320

After:

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=321

Dennis
June 3rd, 2003, 10:18 PM
mja, dream on :D

Goed werk captain

The Messiah
June 3rd, 2003, 10:30 PM
Best leuk gedaan Ace :)

Skyscrapercitizen
June 3rd, 2003, 10:43 PM
Ja, foto iets meer naar links nemen met Montevideo erbij, en dan alle plannen intekenen!

KvZ is vanaf daar superindrukwekkend straks. Luxor erbij, Wijnhaveneiland, Baankwartier en vergeet vooral de 225 meter hoge Maastoren niet! Mooie skyline kan dat worden.

Hofplein zuid met 250 meter woontoren mag ook eventueel.:)

Jan
September 11th, 2003, 10:32 PM
Vandaag in het AD. Ze hebben er zin in!

http://www.skyscrapercity.info/pix/baankwartier.jpg

Skyscrapercitizen
September 11th, 2003, 10:48 PM
En zo is het maar net.

De rivier is goud waard, vooral aan de rivier is het mogelijk mooie dingen te doen. Hoe verder je van de rivier komt hoe kleiner de kans op succes is mijn verwachting. Het is ook niet voor niets dat er zoveel torens nabij de rivier in aanbouw zijn.

Dit gebied baadt in stedelijkheid, een gouden lokatie! Aan alle kanten liggen bijzondere gebieden: Noord het kernwinkelapparaat en alle andere functies in het centrum, oost het (straks) dichtbebouwde wijhaveneiland, west de Witte de Withstraat met erachter het museumpark en het volop in ontwikkeling zijnde Medisch centrum, Zuid het Scheepvaartkwartier met historie en uitstraling, met erachter de rivier en de Kop van zuid.

Dit is een nu nog 'dode' plek tussen dit alles, en dus ook de plek om straks dit alles te verbinden en tot 1 binnenstad te maken.

Wisma
September 11th, 2003, 10:55 PM
Ooow komt het daar. Dus dat betekent dus ook dat het grote GGD gebouw voor dit plan moet plaats maken?. Of blijft dat nog net staan?.

Rotterdam A
September 12th, 2003, 09:30 AM
Wanneer start de bouw van het Baankwartier ?

Marin
September 12th, 2003, 09:51 AM
Nieuw voor mij is dat ze dat hele blok langs de Schiedamsedijk laten staan. Als een soort wederopbouwplint dus.
Op de impressie van Fortis wordt wel heel gul met torens gestrooid. Zo te zien moet het torentje van Weeber en het GGD-complex straks wijken voor de nieuwbouwplannen. Tenminste, dat is mijn impressie...

Benieuwd hoe de plannen verder uitgewerkt worden. Hopelijk verrijzen daar straks een paar prachtige beeldbepalende gebouwen.
Verheug me al op de volgende impressie(s). :)

Kees
September 12th, 2003, 10:05 AM
Marin, mijn inschatting is dat ook de GGD blijft. Zo te zien is alle geplande hoogbouw gelocaliseerd achter de Schiedamsedijk. Wat mij betreft mag het niieuwbouwgedeelte van de GGD overigens wel vervangen worden. Het oude GGD-deel heeft wel wat.

behalve Fortis Vastgoed: wie zijn die andere vijf martkpartijen die Fortis op haar site noemt? Het AD laat alleen de Fortis-impressie zien..

Kees
September 12th, 2003, 10:28 AM
1 gevonden: BIAS Architecten (http://www.biasarch.nl/06portfolio/62stedenbouw/621baankwartier.html)

met deze vier plaatjes:

vanaf plein 1940 vermoed ik (locatie Coopvaert)

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325337

uit de lucht van boven de kunsthal

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325339

met Jan Gat (plein 1940)

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325341

uit de lucht: noord=boven, zuid onder

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325343

Rotterdam Highrise
September 12th, 2003, 10:46 AM
Originally posted by Marin
Op de impressie van Fortis wordt wel heel gul met torens gestrooid.
En? :D
Van mij mag Fortis zo de opdracht krijgen. :)

Dat ze dat wederopbouw blok willen behouden is natuurlijk bezopen. Wat een armoe. Gaan ze ineens allerlei nietszeggende gebouwen beschermen, omdat de wederopbouw architectuur behouden moet blijven. :ohno: Wel een beetje selectiviteit graag! Niet elk gebouw uit een bepaalde tijd heeft de kwaliteit, die het waard maakt om te beschermen. Deze blokken zijn daar een voorbeeld van. Het enige dat ze doen is bijdrijgen aan de doodsheid van dat gebied. Gemiste kans om de schiedamse dijk echt als belangrijk deel van het centrum in te richten. Nu blijft het er uitzien als een wijk op zuid.
Maar goed erachter gebeuren natuurlijk wel leuke dingen ook op de begane grond. :)
Half oktober hopelijk nieuwe impressies. :cheers:

Rotterdam Highrise
September 12th, 2003, 10:50 AM
:eek:
Niks wachten tot half oktober. Goed werk Kees! :okay:
Als alle plannen er zo uitkomen te zien maakt het mij niet uit welke wint :D

Wisma
September 12th, 2003, 11:14 AM
Leuk geweldig, maar is dit wel reeel. Er moet toch een enorme vraag zijn naar kantoorruimte en woningen (luxe) wil je dit allemaal vol krijgen.

Kees
September 12th, 2003, 11:24 AM
raadsbericht 11 juli 2002 (http://www.stadhuis.rotterdam.nl/read/2265?menuprefix=1253)

Voorkeursrecht Baankwartier (Cool)

De Gemeenteraad heeft besloten voorkeursrecht te vestigen in het Baankwartier in de wijk Cool. De wet voorkeursrecht gemeenten is bedoeld om gemeenten een betere uitgangspositie te verschaffen op de vastgoedmarkt. De wet wordt toegepast als de gemeente plannen heeft om een bepaald gebied een andere bestemming te geven. Grondeigenaren moeten dan, als ze willen verkopen, de grond eerst aan de gemeente aanbieden. Het Baankwartier wordt begrensd door het Churchillplein, Vasteland, Schiedamse Vest en Schiedamsedijk. Het heeft een wat rommelig karakter en er zijn weinig woningen. Er liggen veel mogelijkheden het gebied te ontwikkelen, waarbij er meer woningen kunnen komen.

zo te zien gaat men met de plannen van Vasteland tot Schildersstraat (in verlengde van Witte de Withstraat). Het gebiedje Schildersstraat-Schiedamsedijk-Churchillplein-Westblaak-Schiedamsevest (rondom Brandersplaats) wordt niet meegenomen.

op de kaart (http://www.gw.rotterdam.nl/webappl/biol/ZoekenViaKaartScherm.aspx?screen=1024&actie=verplaatsen&minx=92330.1745879121&miny=436652.2881043956&maxx=92982.03458791208&maxy=437003.2881043956)

Rotterdam A
September 12th, 2003, 11:30 AM
Originally posted by Rotterdam Highrise

Dat ze dat wederopbouw blok willen behouden is natuurlijk bezopen. Wat een armoe. Gaan ze ineens allerlei nietszeggende gebouwen beschermen, omdat de wederopbouw architectuur behouden moet blijven. :ohno: Wel een beetje selectiviteit graag! Niet elk gebouw uit een bepaalde tijd heeft de kwaliteit, die het waard maakt om te beschermen. Deze blokken zijn daar een voorbeeld van. Het enige dat ze doen is bijdrijgen aan de doodsheid van dat gebied. Gemiste kans om de schiedamse dijk echt als belangrijk deel van het centrum in te richten. Nu blijft het er uitzien als een wijk op zuid.
Maar goed erachter gebeuren natuurlijk wel leuke dingen ook op de begane grond. :)

Mee eens. Ik snap ook niet dat dat dat saaie onzingedeelte behouden moet worden. Dat is nou juist het probleem.
Ik vind ze er echt indrukwekkend bijstaan op die krantfoto.

Ace
September 12th, 2003, 11:34 AM

Tja, aan deze mening valt verder weinig aan toe te voegen. De toegevoegde waarde van deze zgn. monumenten is vrijwel nihil. Om nog maar te zwijgen over de nieuwbouw van de GGD :puke en 'De Leuve'. Die mogen ze wat mij betreft ook ASAP tegen de grond werken.

Skyscrapercitizen
September 12th, 2003, 04:23 PM
@ Ace

De Leuve is toch echt een monument en een prachtige toren, maar blijkbaar wil jij alleen moderne spiegelende gebouwen?

Als alle plannen zo met torens strooien maakt het inderdaad weinig uit wie er wint. Mooie van deze ontwikkeling is dat de skyline vanaf de rivier en de erasmusbrug eindelijk wat indrukwekkender gaat worden, want de Delftse Poort staat vanaf daar veel te ver naar achteren om indruk te maken.

Rotterdam A
September 12th, 2003, 08:25 PM
Zo ziet deze straat er nu uit.

Richting centrum bekeken. Naast dit gebied staan de Boompjes en het Waterstadgebied
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326286

De Coopvaert kan ons verblijden door die lege plek aan de rechterkant op de vullen. Misschien is de Witte Keizer ook te zien als ie af is.
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326287

Bah, wat lelijk.
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326288

Richting Kop van Zuid bekeken. Denk de toekomstige vele hoge torens erbij en je wordt blij.
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=326295

Ik kan me niet voorstellen dat ze die bruine dingen willen bewaren. De Leuve en dat ander middelhooggebouw naast de Hoge Heren mogen wel blijven. Die zijn ok. Het Baankwartier kan alles goed maken. :)

Skyscrapercitizen
September 12th, 2003, 08:46 PM
Ik moet zeggen dat ik best begrijp dat die blokken behouden blijven. Zo erg zijn ze niet. ze kunnen wel een opknapbeurt gebruiken maar daar hoeven we niet bang voor te zijn met zulke plannen erachter.

De plint van alle blokken is geheel invulbaar voor commerciele ruimte, ze kunnen relatief goedkope ruimte bieden aan nieuwe ondernemers, welke in dit gebied willen investeren. Met nieuwbouw geef je zulke ondernemers op zo'n plek nooit ruimte omdat nieuwbouw veel duurder is, en vestigen ze zich ergens buiten het centrum of elders in het centrum en heb je hier leegstaande commerciele ruimte, dat zag je ook bij Delftse Poort waar de plint mislukte.

Jan
September 12th, 2003, 10:17 PM
Het is erg moeilijk om vooral 'winkelstad' te moeten maken waar het nooit winkelstad is geweest. Ik kan zoveel mislukte voorbeelden opnoemen van plekken waar nooit een natuurlijk loop in heeft gezeten en waar men geprobeerd heeft om een 'commerciële plint' te maken die vervolgens jammerlijk mislukte. Zelfs aan de Turfmarkt, als toch niet onbelangrijke wandelroute tussen Den Haag centraal en het Spui, loopt nog steeds niet lekker. Als ik belegger was zou ik alleen investeren in nieuwe winkelprojecten die daar worden gebouwd waar het al zit. Ook in het Imaxgebouw is alles wat er ooit in heeft gezeten mislukt.

Ace
September 13th, 2003, 07:58 PM
Misschien een leuke plek voor een 'Red Light District'?!? :D
Dat wil de gemeente toch zo graag?!? Als overgangsgebied tussen het Centrum en KvZ, lijkt het me zeker niet verkeerd :)

Sol
September 13th, 2003, 08:10 PM
Zou het Oogziekenhuis ook weggaan of iets °nieuws (hoogs) neerzetten? . Ze zitten nu in twee gebouwen en dat lijkt me niet handig.

In het wijkje zelf zou ik alleen maar woningen neerzetten en zeker niet aan de gang gaan met grote winkelconcepten, want dat lukt daar toch niet. Voor extra horeca is m.i. wel ruimte.

Kees
September 15th, 2003, 11:34 AM
Uit website Rotterdams Dagblad, 9 oktober 2002 (gezocht op Baankwartier):

Woensdag 9 Oktober 2002

Terug
Rotterdam richt blik te eendimensionaal omhoog Benut 'Baankwartier' voor culturele en culinaire uitbreiding Witte de Withstraat

Door Roel van Veldhuizen

De meeste Rotterdammers hebben waarschijnlijk nog nooit van het 'Baankwartier' gehoord. Dat is niet zo gek want de naam is niet zo lang geleden ontstaan, toen het gemeentelijke planningsapparaat zich met het gebied ging bezighouden. Het Baankwartier ligt tussen de Schiedamsedijk en de Schiedamse Vest in de wijk Cool. De meeste panden zijn na de tweede wereldoorlog gebouwd. Naast woningen zijn er veel bedrijven; een garage en autospuiterij, een drukkerij, sportscholen, kantoren, diverse vestigingen van de Pameierstichting en de brandweer. De afgelopen jaren heeft er zich ook een ander soort bedrijven gevestigd: een fotograaf, een meubelmaker, diverse architectenbureaus, een galerie, een restaurant, een hotel.

Het gebied zit in een overgangsfase. Je ziet een duidelijke verschuiving optreden van meer traditionele (productie)bedrijven naar meer kunstzinnige en op recreatie gerichte ondernemingen. Niet verwonderlijk, want het gebied ligt vlak bij het stadscentrum, ligt tegen de sfeervolle en (inter)nationaal in de schijnwerpers staande Witte de Withstraat aan en heeft een (bedrijfs)bebouwing die in de oude stadsvernieuwingswijken nauwelijks meer aanwezig is. Het gebied heeft de potentie om zich verder te ontwikkelen tot een culturele en culinaire uitbreiding van de Witte de Withstraat; als er tenminste zorgvuldig mee om wordt gegaan.

Zo'n twee jaar geleden stelde het gemeentebestuur de nieuwe contouren van het hoogbouwbeleid vast. Op de kaart van het centrum werden de plekken ingekleurd, waar hoge gebouwen zouden mogen verrijzen en met daarbij vermeld de minimale en maximale hoogten. Naast de drijfveer om de binnenstad te verdichten speelde uiteindelijk de samenstelling van de skyline van Rotterdam een overheersende rol.

Door de blik zo eendimensionaal omhoog te richten zag men over het hoofd wat er op het maaiveld aan ontwikkelingen plaatsvinden. De stedenbouwkundige benadering zoals in de 'hoogbouwnota' leverde geen bijdrage aan, maar kwam in de plaats van een brede maatschappelijke afweging waarin de sociale, economische en culturele kwaliteiten van de betreffende gebieden nadrukkelijk in de besluitvorming worden betrokken. De bestaande stad is niet geanalyseerd, niet begrepen, niet op waarde geschat.

Ook het Baankwartier werd aangewezen als plek waar tussen zeventig en 135 meter hoog gebouwd mag worden. Om dit soort gebouwen te realiseren zal er eerst flink wat verworven, uitgeplaatst en gesloopt moeten worden. Om nog een deel van de kosten van deze langdurige en geldverslindende operatie te kunnen terugverdienen zal de nieuwbouw hoe dan ook duur moeten worden. Te duur voor (startende) 'culturele' bedrijven, kleinschalige horeca, kortom de bedrijven die nu - zelfs tegen de verdrukking van het gemeentelijk hoogbouwbeleid in! - - het baankwartier aan het veroveren zijn. Daarnaast zal het na oplevering van de nieuwbouw vele jaren gaan duren voordat het gebied eventueel weer een beetje 'sfeer' heeft gekregen, zeker wanneer daarbij de nog niet opgeloste parkeer- en bereikbaarheidsproblematiek wordt betrokken.

Om te verhinderen dat speculanten en projectontwikkelaars het onroerend goed opkopen, heeft de gemeenteraad de Wet Voorkeursrecht Gemeenten van toepassing verklaard op het Baankwartier: iedere eigenaar die daar een pand wil verkopen dient dit eerst aan de gemeente aan te bieden. Dit geldt ook voor de bewoners van de wederopbouwpanden aan de Schilderstraat (tussen de Witte de Withstraat en de Schiedamsedijk) en het fraaie blokje direkt om de hoek op de Schiedamsedijk. De enig denkbare reden voor de gemeente om deze woningen ook onder het voorkeursrecht te laten vallen is om deze blokken, na verwerving, te laten slopen en te vervangen door nieuwbouw/hoogbouw. Het zal zeker vijf tot tien jaar duren totdat die nieuwbouw wordt opgeleverd. De eerste jaren zal het gebied verpauperen en vervolgens zal er jaren lang een gigantische bouwput te bewonderen zijn. Leuk voor de geïnteresseerde ouderen onder ons, maar 'killing' voor de Witte de Withstraat en de in gang gezette uitbreiding in het Baankwartier. Hier wordt geen enkel probleem opgelost, hier worden slechts nieuwe problemen gecreërd.

De Rotterdamse politiek lijkt zich daarvan niet of nauwelijks bewust. Dat zou wel moeten, omdat het hier gaat om het complexe maatschappelijk functioneren van de stad, bij uitstek het terrein van politieke meningsvorming. Voor de volledigheid van die meningsvorming moet nog worden vermeld dat Rotterdam groot belang hecht, en terecht, aan het vergroten van het aantal (duurdere) woningen in de binnenstad, vooral in de aangewezen hoogbouwzones. Maar, moet dat tot elke prijs? Waarom staat het gemeentebestuur dan toe dat de Jungerhans-toren en een van de omstreden torens aan de Boompjes kantoorruimte in plaats van woningen bevatten?

Om de mogelijkheden van het Baankwartier niet te laten vermorzelen door de traditionele Rotterdamse bulldozer-stedenbouw hoeft het gemeentebestuur eigenlijk niet veel te doen. Het dient duidelijk uit te spreken dat het Baankwartier de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen in het verlengde van de Witte de Withstraat. Dat houdt in dat er tussen het GGD-kantoor en de Schilderstraat geen hoogbouw wordt toegestaan, maar slechts kleinschalig ingepaste vernieuwing en verdichting. Als dat helder is (en juridisch geregeld) zal de creativiteit van het particuliere ondernemerschap - eventueel een handje geholpen door de WijkOntwikkelingsMaatschappij -- de rest wel doen. Het gemeentelijk apparaat kan zich dan wijden aan belangrijker zaken. En mocht de culturele en culinaire ontwikkeling van het Baankwartier in de komende vijf tot toen jaar onverhoopt niet van de grond komen, dan is er geen man overboord. Rotterdam kan de koers dan alsnog simpel vertleggen.

(Roel van Veldhuizen is werkzaam bij het 'Bureau voor stadsontwikkeling' in Rotterdam)

als de plannen doorgaan: probeer dan (idd SOL) geen winkelconcepten. Wel : horeca, kunst en cultuur: benut de positieve uitstraling die de Witte de Withstraat nu al heeft op het gebied.

MiCH
September 15th, 2003, 05:53 PM
Het Oogziekenhuis heeft net een behoorlijke verbouwing achter de rug, welke nog steds niet helemaal afgerond is, dus daar zullen ze niet uit weg gaan. En dat twee gebouwen, dat lukt wel. Er zitten verschillende dingen in, ze hoeven niet zo vaak heen en weer te lopen als je misschien denkt.

De Snor
September 15th, 2003, 11:04 PM
Ik denk eerder negatief over dit plan , misschien is er mogelijkheid voor nieuwbouw op de dijk zelf maar wat ga je aanvangen met het achterliggend lager gedeelte ?

Niet dat het er nu sprankelend uitziet , misschien een locatie voor alternatieve architectuur ?

Kees
October 6th, 2003, 04:52 PM
Originally posted by Jan

In het artikel dat Jan postte staat dat Rotterdam half oktober beslist wat haalbaar en wenselijk is. Iemand een idee waar en wanneer dat precies gaat gebeuren?

Rotterdam
October 7th, 2003, 12:46 AM
Ja , ik ben ook benieuwd wanneer dit mooie project concrete vormen aan gaat nemen....Kan mij allemaal niet snel genoeg gaan :D

ro2
October 7th, 2003, 08:48 AM
Het alternatieve/ kunstzinnige mag idd wel wat verder uitgewerkt worden. Het SoHo van R'dam.? Gebouwen a la centre pompidou zouden de aantrekkingskracht vergroten. De ontwerpen laten nu een 2e Weena zien. De grote vraag blijft natuurlijk: hoe maak je dit gebied aantrekkelijk???

ldd
October 7th, 2003, 10:33 AM
Als ik het artikel gepost door Kees begrijp dan moet dit project volgens de schrijver helemaal niet doorgaan, want dit gebied is in ontwikkeling en redelijk levendig. Ik vraag me af of de schrijver gelijk heeft, volgens mij is het niet echt een hip stuk Rotterdam. Misschien dat er een aantal artistieke en kleinschalige bedrijven functies zitten, maar die zouden verplaatst kunnen worden naar wijken iets meer uit het directe centrum.

Voor mij is deze plek zo ongeveer het centrum van Rotterdam. Zadkines beeld staat er tegenover, je zit tussen Coolsingel, Weena, Museumpark en Kop van Zuid. Met centrum bedoel ik hier dus geografisch centrum. Als je hiervan iets moois maakt, zonder dat je er kunstmatig winkels neerpleurt, dan wordt Rotterdam een betere stad. Hoogbouw is daarbij vind ik essentieel, omdat dat het kenmerk is van Rotterdam. De plintfunctie is heel belangrijk, omdat dit het kruispunt is voor allerlei verkeersstromen (wandelaars vooral, hopelijk). Horeca, galleries, artistieke winkels e.d. lijkt me goed op de grond, woningen erboven met misschien ook een kantoor voor de diversiteit.

Skyscrapercitizen
October 7th, 2003, 10:43 AM
@ Idd

"volgens mij is het niet echt een hip stuk Rotterdam. "

Ben je er wel eens geweest?

Wat er zich in de Witte de Withstraat en omgeving heeft ontwikkeld valt niet te verplaatsen. verplaatsen is de doodsteek omdat juist de samenhang van de functies in de straat de straat zo bijzonder maken.

Je moet dus zorgen dat de uitbreiding richting Baankwartier niet belemerd wordt door grootschalige nieuwbouw. Dat is dus wat de schrijver ook een beetje bedoeld.

bubbah
October 7th, 2003, 07:44 PM
Ik kan me wel vinden in het artikel. De Witte de Withstraat is eindelijk een leuke aantrekkelijke straat geworden na jaren van verpaupering, en nu 'dreigt' een enorme jarenlange bouwput. Aan de andere kant: het zou een gemiste kans zijn om zo'n plek niet te benutten en te laten domineren door de bestaande oudbouw. Bovendien: het doortrekken van de hoogbouwzone, waarbij centrum, Wijnhavengebied, Zalmhaven en KvZ aaneengesloten worden, geeft de stad pas echt een hoogbouwidentiteit; nu zijn de clusters m.i. toch wat te zeer verbrokkeld.

Mijn idee zou zijn om (als die zogenaamde wederopbouwarchitectuur en het GGD-gebouw écht niet gesloopt kunnen worden) een tussenweg te kiezen. Geen massaal bouwplan zoals nu voorligt, maar op de beide hoeken van Witte de Withstraat/Schiedamsedijk een slanke woontoren van het niveau Scheepmakerstoren. Kantoren passen niet persé bij deze wijk, vind ik, die kunnen beter in het centrum (Coolsingeltoren, Corso, Jungerhans) worden gebouwd. Deze plek, met fantastisch uitzicht, is voor een woontoren misschien zelfs aantrekkelijker dan de locatie waar nu de Scheepmakerstoren wordt gebouwd.

Deventer Up
October 7th, 2003, 08:01 PM
Is het nou al zeker dat dit plan doorgaat? Hoop het wel, zou een heel erg goede aanvulling voor de skyline zijn.

Skyscrapercitizen
October 7th, 2003, 09:54 PM
Uh, dit is geen plan wat ze zo ff gaan bouwen, het is een masterplan, een soort invulling vergelijkbaar met wat we 10 jaar geleden zagen voor de Wilhelminapier.

Het is dus niet zo dat er straks in 1 keer 10 torens gebouwd gaan worden denk ik. Na 2010 zullen er her en der wat torens in het gebied verschijnen. Overigens is dit allemaal buiten de Witte de with straat.

Kees
October 8th, 2003, 08:55 AM
om de één of andere reden heeft biasarch het baankwartierplan van de website gehaald.

via deze link (http://www.biasarch.nl/06portfolio/62stedenbouw/621baankwartier/) zijn te plaatjes echter nog te raadplegen.

Wie zijn nu die andere vier plannenmakers, naast Fortis en Bias?

ergens nog deze plaatjes gevonden:

géén idee wat het is, waar het is, maar de naam baankwarier zit er in.
http://home.planet.nl/~stee8329/forum/baankwartier01.jpg

en deze:
http://home.planet.nl/~stee8329/forum/baankwartier04.jpg

1+2=3
October 8th, 2003, 10:13 AM
He die impressies ken ik nog. Vrij oud alweer geloof ik. Was dat niet ergens bij de Boompjes?

Capzilla
October 8th, 2003, 03:19 PM
Ja, in het.. Baankwartier. :p

Rotterdam
October 9th, 2003, 02:27 AM
Geweldig!
:eek2:
Is dit even iets om naar uit te kijken....
Deze strakke stijl is mooi.
http://home.planet.nl/~stee8329/forum/baankwartier04.jpg
Originally posted by Kees

1 gevonden: BIAS Architecten (http://www.biasarch.nl/06portfolio/62stedenbouw/621baankwartier.html)

met deze vier plaatjes:

vanaf plein 1940 vermoed ik (locatie Coopvaert)

uit de lucht van boven de kunsthal

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325339

met Jan Gat (plein 1940)

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325341

uit de lucht: noord=boven, zuid onder

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=325343
De spitse torens zijn ook geweldig.

(Effe iedereen lekker maken):angel1:

Skyscrapercitizen
October 9th, 2003, 11:20 AM
Ik ben benieuwd wanneer er hierover meer bekend wordt.

Die plaatjes doen eigenlijk maar 1 ding, roepen "hier komen flink wat torens", de vorm en de plek van de torens moet je nog maar niet teveel op letten, want waarschijnlijk wordt dat toch heel anders.

Kees
October 9th, 2003, 12:13 PM
Originally posted by aedificium erectum

Ik ben benieuwd wanneer er hierover meer bekend wordt.

Volgens de gemeente wordt met half oktober (zie AD-knipsel gepost door Jan) bedoeld dat het college er iets over gaat besluiten: namelijk welke van de zes voorstellen van de projectontwikkelaars ze haalbaar en wenselijk vinden.

Kees
October 24th, 2003, 10:32 AM
Originally posted by Jan, 11 september

waarin: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=432279

half oktober is gepasseerd . . . .

Kees
November 11th, 2003, 12:20 PM
't is alweer een maand geleden dat het half oktober was, wie wat weet mag het posten

Rotterdam
November 24th, 2003, 10:54 AM
En dit project is waarschijnlijk dus nog onzekere toekomstmuziek :?
2010 , kan het echt niet sneller ? :D

Ace
November 24th, 2003, 02:35 PM
Nahja,
Als iemand nog een adresje weet waar je goeie explosieven kunt halen, kunnen we de basis d'rvoor alvast leggen :D :guns1: :cool:

Kees
November 26th, 2003, 01:19 PM
via 24 H architecture (http://www.24h-architecture.com/) gevonden: nieuw plaatje:

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=516837

Dennis
November 26th, 2003, 02:52 PM
wow ziet er hoog uit!

zeker een paar 150m hoge torens

Skyscrapercitizen
November 26th, 2003, 11:29 PM
Op het linker plaatje gaat het echter niet veel hoger dan een meter of 70. Dat is natuurlijk niet haalbaar op die plek, wie wil daar nou onder de 70 meter bouwen.:cheers:

Kees
November 27th, 2003, 07:54 AM
@Aedificium : op de site is dat linker plaatje in animatie: dan zie je de torentjes (die hier inderdaad nogal laag zijn) als paddestoeltjes de grond uitschieten!

Skyscrapercitizen
November 27th, 2003, 09:57 AM
Toch maar ff een kijkje op die site genomen, mooie impressies!

Elmo
November 27th, 2003, 08:50 PM
Grappig... ben laatst nog binnen geweest bij dat 24 H architecture bureau in de Vanellefabriek :)

sunny boy
November 28th, 2003, 10:54 PM
sorry hoor jongens maar waarom moet het nou toch weer allemaal van dat klote glas zijn ????!!!! getver , maak nu toch eens iets moois .

Skyscrapercitizen
November 28th, 2003, 11:25 PM
Originally posted by sunny boy

sorry hoor jongens maar waarom moet het nou toch weer allemaal van dat klote glas zijn ????!!!! getver , maak nu toch eens iets moois .

He dombo!:D ben jij er ook nog?

Maar jij hebt dus al ontwerpen gezien? (je hebt het over glazen gebouwen, klinkt goed). Kun je die ontwerpen niet even posten, ik heb tot nu toe alleen die massastudies gezien.:cheers:

HGK
November 29th, 2003, 06:48 PM
Originally posted by aedificium erectum

He dombo!:D ben jij er ook nog?

cheers:

Go Tim :colgate: :D :colgate:
Maar idd ik wil die ontwerpen ook wel ff zien hij heeft ze al dus kom maar op!!!:cheers:

Wisma
November 29th, 2003, 07:14 PM
Maar op zijn stomme fout geeft onze Haagsche Harrie natuurlijk geen reactie........:baaa:

1+2=3
November 30th, 2003, 02:52 PM
Ze worden niet van glas volgens mij hoor sunny boy, ik dacht toch echt dat ze van hout werden zonder ramen:

Ace
November 30th, 2003, 10:57 PM
Ja, en zonder tierelantijntjes d'raan, dus geen uitgehouwen beeldjes ofzo. Want Rotterdam is koud, kil en zakelijk. En houdt niet van gebouwen met 'allure' :D ;)

1+2=3
December 1st, 2003, 09:09 PM
Originally posted by Wisma

Maar op zijn stomme fout geeft onze Haagsche Harrie natuurlijk geen reactie........:baaa:

Dat is m natuurlijk vergeven, hij zit immers in de 'Brik'! :D

Stien
December 9th, 2003, 12:09 AM
In hoeverre is dit anders dan zo'n studie als voor Hofplein en omgeving? Die studie heeft het over een aantal torens van rond de 250 meter, maar dat moet ook allemaal nog uitgewerkt worden etc etc.
Het Baankwartier is er toch ook nog lang niet voor klaar om volgebouwd te worden met hoge torens?? Dat zal denk ik echt nog wel een jaar of 10, 15 duren voordat men hier gaat klussen. Of ben ik nou te cynisch???

Ace
December 9th, 2003, 12:20 AM
Dat niet, maar dat het een 'lange termijnvisie' was, wisten we v.a. het begin al. Natuurlijk zie ik die toren d'r ook liever vandaag dan morgen staan en als ik kon toveren, dan zou ik 't wel weten :D

Skyscrapercitizen
December 9th, 2003, 12:45 AM
@ Stien

Wat men nu doet is plannen voor de toekomst. Maar er zal hoogswaarschijnlijk al eerder gebouwd worden dan over 10 jaar, alleen is het de vraag wanneer het af is. Misschien is het een beetje te vergelijken met Wijnhaveneiland, er is een toekomstbeeld maar wanneer het vol is en hoe het eruit komt te zien is nog niet bekend.

De komende jaren zullen er blokken worden opgekocht (of dat gebeurd al), en plaatsmaken voor nieuwbouw met flinke torens. Hoe snel dat zal gaan en in welke vorm en in wat voor fases is nog niet duidelijk.

Kees
December 9th, 2003, 07:27 AM
@ Aedificium: Inderdaad, op baankwartiergronden rust voorkeursrecht. Er is inmiddels grond+gebouwen aangekocht door de gemeente. De gemeente verhuurd e.e.a. voor een bepaalde periode, het getal 5 jaar is gevallen.

overigens zou de gemeente half oktober een keuze uit de zes ontwerpen maken. Is die keuze geheim? Waarom weten wij daar hier niets, nada, noppes van?

Ace
December 9th, 2003, 09:57 PM
Ze mogen van mij internationaal gerenommeerde architecten hiervoor inhuren. Als je toch de hoogte ingaat, dan mag het wat kosten ook! Eentje die Rotjeknor al heeft aangedaan zou niet verkeerd zijn. De architectuur mag een naadloze aansluiting kunnen vormen tussen de torens bij de Erasmusbrug en die op de Blaak. Dan zou't helemaal toppie zijn!

Kees
January 5th, 2004, 07:55 AM
Uit de collegbesluiten van 19 en 23 december twee puntjes:

6: (19-12) Het College heeft besloten af te zien van het voorkeursrecht voor een groot aantal panden in het Baankwartier (Cool). Het voorkeursrecht gold sinds juli 2002 en diende om beter grip te houden op de ontwikkelingen in Cool. Bij het opstellen van stedenbouwkundige plannen voor het gebied is gebleken dat de ontwikkeling van het Baankwartier wordt overgelaten aan marktpartijen. Voor eigenaren in het gebied betekent het besluit dat ze hun panden kunnen verkopen zonder ze eerst aan de gemeente te koop aan te bieden.
10: (19-12) Het College heeft het stedenbouwkundige plan en de daarbij passende ontwikkelingsstrategie voor het Baankwartier in Cool vastgesteld. De belangrijkste aanleiding voor het stedenbouwkundige plan is de wens om een stuk binnenstad met het karakter van een bedrijventerrein geleidelijk om te vormen naar een hoogwaardig, stedelijk woon-werkgebied met een hoge dichtheid aan met name duurdere woningen. Het stedenbouwkundige plan wordt uitgewerkt in een bestemmingplan. Voor de uitvoering van dat bestemmingplan is gekozen voor een passende ontwikkelingsstrategie. Bij de ontwikkeling van het gebied zal meer worden overgelaten aan de markt. De gemeente blijft wel een belangrijke rol vervullen. Enerzijds vanuit het bezit van de gemeente in het gebied (enkele panden en een straat) en anderzijds vanwege de juridische bepalingen in het nieuwe bestemmingplan, waardoor de gemeente in de gelegenheid wordt gesteld bouwinitiatieven te toetsen. Het stedenbouwkundige plan wordt, vooruitlopend op de formele inspraakprocedure van het nieuwe bestemmingsplan, gepresenteerd aan de buurt.

zie alhier (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?MainMenu=267127&Menu=267303&goto=2002642&channel=182&substyle=251100)

Skyscrapercitizen
January 5th, 2004, 09:25 AM
Hmmm, ik wil dat stedenbouwkundig plan eigenlijk ook wel zien...

Voornamelijk woningen dus. Ik hoop wel dat er minstens 1 glanzende kantoortoren tussen komt van 150 meter.

Sky-Unlimited
January 13th, 2004, 08:11 PM
http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/baankwartier.jpg
http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/baankwartier2.jpg

@Sky-unlimited
Kijk eens aan nieuwe impressies van het Baankwartier. Ziet er nog redelijk hoog uit ook.
Hoe zit het nu? Wordt er nu 1 van de 6 marktpartijen uitgekozen die mag gaan ontwikkelen of wordt er gewoon een masterplan door de gemeente gemaakt?
Misschien deze ook ff posten in het baankwartier topic: http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=31757

Een stedenbouwkundig plan (masterplan) ligt er al. Een nieuw bestemmingsplan is in voorbereiding. De gemeente heeft het voorkeursrecht laten vallen omdat zij de ontwikkeling van het gebied meer wil overlaten aan de markt (initiatief ligt dan dus meer bij de ontwikkelaars). Enfin, je kunt het eigenlijk allemaal een paar posts hoger lezen...

ps. in het nieuwe bestemmingsplan is overigens opgenomen dat gebouwen maximaal 100m hoog mogen worden. Bouwen tot 150 meter is mogelijk, maar moet geregeld worden via een vrijstelling.

Willem80
January 13th, 2004, 09:22 PM
Off topic: jongens stelt het meest linkse licht grijze gebouw op de manquette de coopvaert voor?? bvd

Willem

Skyscrapercitizen
January 13th, 2004, 10:07 PM
@ Willem 80

ja

@ sky

gaaf, nieuwe impressies. Wel raar dat ze ineens een 100 meter limiet stellen, op te rekken tot 150. Bijna onrotterdams, the sky is the limit zou je zeggen. Maar ja, zal het 'dalidee' wel weer zijn.

Dat stedenbouwkundig plan, is dat ergens in te zien op op te vragen? Ik ben wel benieuwd, ook vanuit mijn studie gezien.

Dennis
January 13th, 2004, 10:17 PM
zoooo dikke plannen!

ben benieuwd naar de echte ontwerpen :)

@Sky-Unlimited: hoe kom je aan die pix?

Jan
January 13th, 2004, 10:31 PM
Leuk om dit project steeds meer vorm te zien krijgen. Volgens mij leent dit gebied zich uitstekend voor een stedenbouwkundig raamwerk zoals dat ook voor het Wijnhaveneiland is gemaakt. Laat het maar lekker vrij zoveel mogelijk vrij met een systeem van 'air-rights'. Ook een prima plek voor de wat meer betaalbare woningen, zoals de projecten van De Wilgen Vastgoed. Die honderd meter zal incidenteel best wel met een of andere vrijstelling overschreden kunnen worden. Hopelijk komen er meer dan één ontwikkelaar aan te pas zodat er wat meer variatie in komt. In die impressie zie ik wel hoe geprobeerd wordt die varitaie kunstmaktig tot stand te brengen, maar omdat ze dat allemaal op dezelfde manier doen lijken ze toch weer op elkaar. Al met al kunnen we toch weer zeker zo'n vijf van die grote jongens bijschrijven. :)

Skyscrapercitizen
January 13th, 2004, 10:41 PM
En de skyscrapers lijken hier echte groundscrapers te hebben Jan.

Kees
January 14th, 2004, 08:24 AM
Originally posted by Sky-Unlimited

.. de ontwikkeling van het gebied meer wil overlaten aan de markt (initiatief ligt dan dus meer bij de ontwikkelaars). ...

@ Sky-Unlimited: Wie tekende deze impressie? is dit één van de zes? of gemaakt door de gemeente? 't geeft in ieder geval weer een heel ander beeld dan de eerder hier vertoonde impressies. Ik vind het minder strak, "speelser"

Willem80
January 14th, 2004, 09:30 AM
@ AE: Bedankt, ik was al een tijdje nieuwsgierig naar de locatie van die toren.

Kijk erg uit naar verdere ontwikkelingen in dit gebied! :cool:

Kees
January 14th, 2004, 03:04 PM
Die grote gele rechts op het plaatje staat op de locatie van ongeveer GGD en Keuringsdienst van Waren. De Keuringsdienst is er aan het vertrekken. Misschien wel de eerste mogelijkheid. Op de maquete is te zien dat de GGD gehandhaafd blijft.

Op de locatie van de rechter toren staat het technisch opleidingscentrum van eon. Een voormalige energiecentrale.

bubbah
January 14th, 2004, 03:17 PM
Zou fantastisch zijn als dit van de grond komt. Dan sluiten de hoogbouwzones van het centrum, het Wijnhaveneiland en de KvZ eindelijk aan.

Ace
January 14th, 2004, 05:24 PM
En omdat ik het niet kon laten..................

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=1015

Tja, als dit het gat tussen KvZ & Downtown niet opvult, dan weet ik het ook niet meer.

bubbah
January 14th, 2004, 08:21 PM
Originally posted by Ace

En omdat ik het niet kon laten..................

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=1015

Tja, als dit het gat tussen KvZ & Downtown niet opvult, dan weet ik het ook niet meer.

Mooi gedaan Ace!

Rotterdam A
January 14th, 2004, 11:18 PM
100meter grens instellen slaat totaal nergens op. Wat een dorpsmentaliteit zeg. Ik hoop op iedergeval 2 torens van 150meter. 1 aan begin, dus dicht bij de Heren en één aan het eind, bij het Churchillplein kruispunt. Dat Kruispunt is dan mooi ingesloten tussen 4 hoge gebouwen zones. Coolse Poort+ Later de Jungerhans, Robeco+Fortis+ Schielandtoren, Coopvaert en het hoge gebouw van het Baankwartier. Wat schitterend zal dat er uit gaan zien.

Kees
January 19th, 2004, 07:52 AM
Morgen staat Baankwartier op agenda Cie Fysieke Infrastructuur en Verkeer (site (http://www.bds.rotterdam.nl/frameset.asp?objectid=7&sessionid=1z1JIodvhsUlCt3M4aGxJh@SuGEX@lW9pD8XH1!f8xG5jif1WxRze8Ga59bo5Wz8&objecttype=FOLDER) ) daarin o.a.:

http://picserv.beyond-reality.nl/img.php/VUL3TT3P3A/C5HH4P5252/JPEG/1074494988//oyli

Bass
January 26th, 2004, 08:27 PM
Ik zit nu ongeveer een uurtje naar nieuwe projecten in Rotterdam te kijken en het ziet er echt naar uit dat Rotterdam de geilste stad van Nederland gaat worden! Qua highrise is het sowieso al super, maar met de nieuwe Maasvlakte erbij en al deze nieuwe highrise wordt het echt een wereldstad! Ik las in de Elsevier een artikel over het Nederlandse klein-denken dat in Rotterdam tot een kunst is verheven. Nu China een wereldmacht aan het worden is en serieuze interesse heeft in Rotterdam, zou het heel verstandig zijn om flink te investeren in highrise, infrastructuur, de haven, eigenlijk in alles wat een stad zo aantrekkelijk maakt voor nieuwe investeerders.

Skyscrapercitizen
January 26th, 2004, 10:58 PM
Over een maand rijd het OV in de stad niet meer na 11 uur, lekkere wereldstad.:bash: (thanks to VVD)

rotterdammer
January 27th, 2004, 09:05 AM
Vooral Ahoy en Nieuwe Luxor zijn woest, dit gaat ze gewoon klanten kosten. Ik denk dat hier nog wel eens veel commotie over kan ontstaan en hopelijk gaan er politieke koppen rollen (Lulman), zijn we ook gelijk van hem af.:angel1:

Skyscrapercitizen
January 27th, 2004, 12:13 PM
Inderdaad, dit is een teken van zijn onkunde. Het volk moet druk uitoefenen om dit te gaan voorkomen of zo snel mogelijk weer terug te draaien. En die lulman moet oprotten, hij maakt de stad kapot!

Jan
January 30th, 2004, 12:44 PM
Inmiddels ligt het stedenbouwkundig plan 'Baankwartier' ter inzage waar inderdaad in staat dat voor het blok 'SSB' (noordzijde), het Baanblok (middenstuk) en het blok KdW/GGD (zuidzijde) een maximale bouwhoogte van 100 meter geldt. :(

bubbah
January 30th, 2004, 01:10 PM
Originally posted by Bass

Ik zit nu ongeveer een uurtje naar nieuwe projecten in Rotterdam te kijken en het ziet er echt naar uit dat Rotterdam de geilste stad van Nederland gaat worden! Qua highrise is het sowieso al super, maar met de nieuwe Maasvlakte erbij en al deze nieuwe highrise wordt het echt een wereldstad! Ik las in de Elsevier een artikel over het Nederlandse klein-denken dat in Rotterdam tot een kunst is verheven. Nu China een wereldmacht aan het worden is en serieuze interesse heeft in Rotterdam, zou het heel verstandig zijn om flink te investeren in highrise, infrastructuur, de haven, eigenlijk in alles wat een stad zo aantrekkelijk maakt voor nieuwe investeerders.

Wat wordt bedoeld met "het klein-denken dat in Rotterdam tot een kunst is verheven"? Zijn de torentjes volgens de auteur te klein of zo?

Skyscrapercitizen
January 30th, 2004, 03:30 PM
Originally posted by Jan

Inmiddels ligt het stedenbouwkundig plan 'Baankwartier' ter inzage waar inderdaad in staat dat voor het blok 'SSB' (noordzijde), het Baanblok (middenstuk) en het blok KdW/GGD (zuidzijde) een maximale bouwhoogte van 100 meter geldt. :(

Kan ik die bij het CIC inzien?

Kees
January 30th, 2004, 07:28 PM
@Jan: die 100 meter is niet zo (kei)hard

Skyscrapercitizen
February 7th, 2004, 12:01 PM
Kheb net dat plan doorgelezen. Staan veel typfouten in.:mad:

Maar het ergste is dat er zomaar een maximum wordt gesteld van 100 meter, maar dat er nergens iets staat WAAROM die 100 meter. Stedenbouwkunde is ook je keuzes verantwoorden. Als je kiest voor die 100 meter moet je ook aangeven waarom, zeker als er uit het hoogbouwbeleid volgt dat 150 meter op de lokatie kan.:rant:

Kees
February 7th, 2004, 12:43 PM
medewerker(s) van OBR en dS+V hebben de bewoners op een informatie-avond verteld dat op basis van het stedebouwkundige plan (=CIC document) een bestemmingsplan gaat worden gemaakt. In dat bestemmingsplan wordt via de mogelijkheid van vrijstelling(sverlening) bouwhoogte tot ca. 150 m wel degelijk mogelijk gemaakt. Dat is althans, zo heb ik begrepen, op die avond verteld.

Sky-Unlimited
February 9th, 2004, 08:23 PM
Klopt Kees (zie ook één van mijn eerdere postings). Het bestemmingsplan is overigens zo goed als klaar (ik heb hem hier thuis op mijn computer staan) om in procedure te worden gebracht....

Skyscrapercitizen
February 9th, 2004, 08:33 PM
Dan nog moet je die 100 meter verantwoorden.

Kees
February 9th, 2004, 09:13 PM
@ sky-unlimited: zo, dat is snel!
@ aedificium erectum: eens, keuze voor 100 grens (waar 150 mag) komt op mij ook willekeurig over. Zeg dan gewoon 150 mag indien het voldoet aan bestemmingsplan. Of zeg in bestemmingsplan: 100 is de limit, nu is het met vrijstelling toch nog een merkwaardige kunstgreep, de noodzaak zie ik niet.

Ace
February 14th, 2004, 11:13 PM
Voor ons weinig nieuws onder de zon. Behalve dan dat de plannen m.b.t. het Baankwartier nu ook aan 'Het Grote Publiek' zijn gepresenteerd.

Uit het Rotterdams Dagblad (www.rotterdamsdagblad.nl=) van Vrijdag 13 Februari 2004.

Het Baankwartier in Rotterdam gaat na 2010 reusachtig de hoogte in. Het buurtje in de centrumwijk Cool -dat ligt ingeklemd tussen de Schiedamsedijk en de Schiedamsevest- wordt nu nog beheerst door bebouwing tot 25 meter, maar als het aan de gemeente Rotterdam ligt, komen er woontorens van maximaal 150 meter te staan. Helemaal nieuw zijn de hoogbouwplannen voor het Baankwartier niet, maar wel de manier waarop ze worden ontwikkeld: de gemeente laat de planvorming over aan de markt.

Goed, eerst moeten de Kop van Zuid en het Wijnhavenkwartier worden afgemaakt voor aan het Baankwartier wordt begonnen. Maar met een schuin oog kijken de dienst Stedebouw en Volkshuisvestiing en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) al wel naar het achter de dijk verscholen wijkje. "Het is een prachtig gebied met een mooie ligging. Maar het wordt slecht gebruikt," omschrijft wethoude M.G.T. Pastors het Baankwartier. "Het is klein en naar binnen gekeerd. Een bedrijventerreintje midden in de stad dat versleten is."
De gemeente zou de ontwikkeling best zelf ter hand willen nemen, maar de begrote 16 tot 25 miljoen euro aan kosten die dat met zich meebrengt, is niet voorhanden. "Traditioneel ontwikkelen is te duur," zegt Pastors. "Vandaar dat wezijn gaan praten met marktpartijen. Hen spreekt het erg aan, zij willen graag wat doen in het Baankwartier."
Om te voorkomen dat de regie uit handen wordt gegeven, heeft het OBR de afgelopen anderhalf jaar een aantal panden aangekocht. Maar belangrijker nog is dat de gemeente de planvorming in de hand kan houden met het bestemmingsplan. Pastors: "Bevallen de plannen die worden ingediends ons niet, dan wijzigen we het bestemmingsplan niet. Bevalt het wel dan doen we mee." In de plannen moeten in ieder geval vier- tot vijfhonderdmiddeldure en dure woningen zijn opgenomen, eveals voldoende parkeervoorzieningen. In de plintn van de nieuwe gebouwen moeten bovendien publieke voorziningen komen om zo de levendigheid van het gebied te vergroten.
Monumentale gebouwen of panden van historisch belang moeten bovendien onaangetast blijven, zoals de woonblokken aan de Schiedamse Vest. Om te zorgen dat deze bijzondere wederopbouwarchitectuur niet wordt weggedrukt door hoogbouw, zullen nieuwe torens op een soort sokkel komen te staan die even hoog is als de bestaande bebouwing: 25 meter. Een andere voorwaarde die de gemeente stelt, is de drastische verbetering van de buitenruimte, iets dat de gemeente voor zijn rekening neemt. Gekeken wordt naar Het Landje, een plein dat nu vooral wordt gebruikt door (school)kinderen. De gemeente zou graag zien dat het plein wordt vergroot en uitgroeit tot een centrale ontmoetingsplek voor de hele buurt.
Het stratenpatroon zal voor de plannen moeten worden aangepast. Zo wordt verwacht dat de Hoornbrekerstraat uiteindelijk zal moeten wijken voor bebouwing en dat de 1e Blekerhof verdwijnt als openbare straat. Er kan eventueel een afsluitbare interne parkeer- en expeditiestraat komen.

Skyscrapercitizen
February 15th, 2004, 10:10 AM
tering, hoe is het mogelijk om zoveel typ EN spellingsfouten in 1 artikel in de krant te plaatsen.:ohno:

Eric Offereins
February 15th, 2004, 12:04 PM
Hier wordt dan weer 150 meter genoemd:?

remco126
February 15th, 2004, 12:34 PM
zoals ik het interpreteer:

Het bestemmingsplan laat bouw tot 100 meter toe, niet echt dominant meer qua zicht in een stad als Rotterdam en de welstandscommissie is er ook altijd nog bij echt afschuwelijke plannen.
Gebouwen tot 150 meter werkt de gemeente alleen maar aan mee als het plan hen bevalt. Alleen dan wordt er meegewerkt aan een vrijstellingprocedure (art.19.1) Overigens duurt een 19.1 procedure ongeveer een tot anderhalf jaar. gelet op de tijd die de ontwikkeling van een beetje toren van meer dan 100 meter kost lijkt me dit prima in te passen in het proces.

Skyscrapercitizen
February 15th, 2004, 12:37 PM
Lijkt me sterk. Tegen de tijd dat deze plannen in uitvoering gaan is de nieuwe wet RO al lang van kracht, en daarin bestaat geen artikel 19 procedure meer.

Sky-Unlimited
February 15th, 2004, 03:57 PM
:? :?

Volgens mij halen jullie hier een paar dingen door elkaar. Een wijzigingsbevoegdheid (=art 11) is iets anders dan een vrijstellingsprocedure (=art 19). Een art 11 procedure is een zogenaamde "binnenplanse" wijziging. Als de gemeente (met B&W als bevoegd gezag) gebruik wenst te maken van de wijzigingsbevoegdheid, is dat mogelijk zonder tussenkomst van de provincie (zij geven B&W immers bij de vaststelling van het bestemmingsplan al toestemming om gebruik te kunnen maken van de wijzigingsbevoegdheid). Op het moment dat B&W daadwerkelijk van haar bevoegdheid gebruik wenst te maken moet zij dat bekend maken (via huis-aan-huis balden e.d) en terinzage leggen. Vervolgens kan de bouwvergunning vrij snel worden verleend.
Bij een art 19 (lid 1) procedure gaat het heel anders en duurt het bovendien veel langer. Van deze procedure wordt gebruik gemaakt indien vrijstelling moet worden verleend van een vigerend (geldend) bestemmingsplan, waarin het betreffende bouwplan niet past. Om deze vrijstelling te kunnen verlenen is een veel uitgebreidere inspraakprocedure vereist. Bovendien moet toestemming worden gevraagd aan de provincie (de provincie moet een zogenaamde "verklaring van geen bezwaar" afgeven). Al met al ben je met zo'n procedure soms al gauw een jaar bezig!

Ik betwijfel overigens of de art 19 procedure bij de eventuele komst van een nieuwe Wro ècht wel komt te vervallen. Ik betwijfel eigenlijk zelfs de komst van een nieuwe Wro. Op korte termijn zie ik het er niet van komen.

Skyscrapercitizen
February 15th, 2004, 05:07 PM
Bedankt voor de verhelderende uitleg.

Of de nieuwe wet RO er ooit komt, wie zal het zeggen. Er zal ooit wel een nieuwe komen...

Mag ook wel want de procedures zijn veels te lang nu, en veel bestemmingsplannen zijn ver achterhaald (vaak nog uit de jaren 60 en 70).

remco126
February 15th, 2004, 05:37 PM
Heb er inderdaad overheen gelezen in dat stukje van Kees. In dat artikel uit het RD staat dat Hulman zegt dat het bestemmingsplan gewijzigd wordt als de gemeente ermee instelt. Ik dacht toen dat ie een artikel 19 bedoelde. Maar ja ik ben dan ook maar een adviseur onderwijshuisvesting en dat past zelden in het bestemmingsplan :D
I stand corrected

Kees
February 15th, 2004, 08:24 PM
Originally posted by Ace

Behalve dan dat de plannen m.b.t. het Baankwartier nu ook aan 'Het Grote Publiek' zijn gepresenteerd.

Uit het Rotterdams Dagblad (www.rotterdamsdagblad.nl=) van Vrijdag 13 Februari 2004.

Monumentale gebouwen of panden van historisch belang moeten bovendien onaangetast blijven, zoals de woonblokken aan de Schiedamse Vest. Om te zorgen dat deze bijzondere wederopbouwarchitectuur niet wordt weggedrukt door hoogbouw, zullen nieuwe torens op een soort sokkel komen te staan die even hoog is als de bestaande bebouwing: 25 meter.
't is maar een detail:

Los van de taal- en spellingsfouten kan een ieder constateren dat er aan de Schiedamse Vest géén woonblokken staan binnen het Baankwartier. Bedoeld wordt: Schiedamsedijk.

Jan
February 15th, 2004, 11:10 PM
Originally posted by Sky-Unlimited Ik betwijfel overigens of de art 19 procedure bij de eventuele komst van een nieuwe Wro ècht wel komt te vervallen. Ik betwijfel eigenlijk zelfs de komst van een nieuwe Wro. Op korte termijn zie ik het er niet van komen.

Zolang het ministerschap van Ruimtelijke Ordening in Den Haag gezien wordt als een joker- dan wel wisselgeldministerie zie ik het nergens ooit van komen in dit land. Je zou bijna hopen dat er een overvalste fascist op die plek terecht komt die gewoon eens een keer heldere besluiten neemt en zich sterk maakt voor de inrichting van dit land, kan me eigenlijk niet eens zoveel schelen wat er dan zoal besloten wordt, als er maar eens een keer iets helders besloten wordt.

Kees
March 4th, 2004, 01:49 PM
bron: www.vastgoednieuws.nl (in Cache bij Google)

Vandaag
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2004
Vandaag | Maandag (23/02) | Vrijdag (20/02) | Donderdag (19/02) | Woensdag (18/02)
Locaties / Projecten
Rotterdam vraagt om hoogbouwplannen voor Baankwartier

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 10:43 AM
He, dat had ik nog niet gelezen. Kom maar op met die plannen.:)

CborG
May 3rd, 2004, 07:16 PM
He, dat had ik nog niet gelezen. Kom maar op met die plannen.:)

hoe staat het hiermee, komen die plannen nog??

Skyscrapercitizen
May 3rd, 2004, 09:37 PM
Voorlopig niet echt denk ik. Er is alleen nog maar een stedenbouwkundig plan. Er is nog geen bestemmingsplan, en er is nog geen ontwikkelaar die iets heeft aangekocht in het gebied. Het wachten is op een nieuw bestemmingsplan. Als dat af is dan kan de ontwikkelaar zorgen dat zijn plannen in het bestemmingsplan passen en snel een bouwvergunning krijgen. Nu is het aantrekkelijker om hoog te gaan bouwen op plekken waar het al kan binnen het bestemmingsplan, bijvoorbeeld Wijnhaveneiland.

CborG
May 3rd, 2004, 10:14 PM
die k*t-bestemmingsplannen ook altijd!!!
het duurt altijd eeuwen voordat zo'n plan is gewijzigd

het baankwartier is de schakel tussen het centrum en KvZ
wat mij betreft dé plek voor een paar mooie pieken in de skyline

Jan
May 4th, 2004, 11:27 AM
Op zich zijn er voldoende andere plekken in de stad waar veel potentie zit: Katendrecht, Wijnhaveneiland, Centraal Station, ParkStad, Lloydkwartier, etc.. Dat deze door de wat gecompliceerde eigendomsverhoudingen vooruit is geschoven vind ik geen ramp, het feit dat in de studie is onderkent dat deze locatie grote stedelijke potentie heeft is al winst. Laat dat gebied maar lekker rijpen, daar zal het zeker niet veel slechter van worden.

Erik
May 4th, 2004, 05:25 PM
Sorry voor een complete off-topic reply, maar ik ben nieuw en ik kan op een of andere manier niet alle plaatjes bekijken. Ik krijg zo'n wit vlakje met een rood kruis erin. Er zit niet echt logica in, want sommige plaatjes doen het wel. Gelukkig heb ik totaal geen verstand van computers, dus dat scheelt alweer... Erg leuk om al die enthousiaste reacties te lezen als er weer nieuwe plaatjes gepost zijn, maar ik wil het nu zelf ook wel eens zien... Kan iemand mij helpen?

Skyscrapercitizen
May 4th, 2004, 07:01 PM
De kkruisjes zijn van plaatjes die van internet zijn gehaald.

Wat Jan zegt is waar, op zich is het niet zo erg als er nog even niks komt, er gebeurd genoeg op andere plaatsen. Misschien dat het gebied tot die tijd nog plaats kan bieden aan creatieve ondernemers die goedkope ruimte in het centrum willen. Dit komt uiteindelijk de ontwikkeling van het gebied alleen maar ten goede.

Capzilla
May 4th, 2004, 07:05 PM
In feite heeft ieder stadsdeel in principe grootstedelijke potentie, althans daar zou je als stadsbestuur wel zo tegenover moeten staan. Natuurlijk zijn er plekken in en rond de binnenstad met prioriteit, maar in principe moet ieder onderbouwd masterplan welkom zijn.

Het Baankwartier ligt natuurlijk wel enorm voor de hand voor ontwikkelingen, maar dat komt nog wel. Doen we eerst Montevideo, Ernst&Young, Hoog aan de Maas, punt Wijnhaveneiland, Oostpleintoren, Coolsingeltoren, Pschorr. Jungerhans en de rest van de KvZ misschien. Als dat er allemaal staat zal dat vanzelf een positieve impact hebben op alle plekken die nog ontwikkeld moeten worden. Rome is ook niet in één dag gebouwd! ;)

Wisma
May 4th, 2004, 07:38 PM
Gelukkig ben ik nog jong om nog genoeg projecten te volgen. Dat stuk tussen het wijhaveneiland en het Blaakcluster is voor mij eigenlijk een mooiere locatie. Dichtbouwen die hap zodat er een groot hoogbouwgebied ontstaat.

Een schaarste aan hoogbouwplekken zou misschien de hoogte en zeker de dichtheid kunnen stimuleren....

Skyscrapercitizen
May 4th, 2004, 11:04 PM
Rotterdam zou er bewust voor moeten kiezen om meer te willen dan alleen maar meer inwoners in de binnenstad. Het is allemaal nog wat slapjes (blijkt ook wel uit de lokatiekeuze voor de SS Rotterdam). Men moet er eens voor kiezen om in het centrum voor echt meervoudig en zeer intensief ruimtegebruik te kiezen.

Eigenlijk moet je alles wat je maar in de binnensad kunt bouwen bouwen. Dus zowel dure als goedkope woningen (er komen nu alleen dure). Er zouden veel meer woningen gebouwd moeten worden voor studenten, starters en alleenstaanden die nu noodgedwongen in buitenwijken wonen omdat ze niks kunnen vinden en niks kunnen betalen in het centrum. Er is een enorme vraag naar stedelijk wonen bij deze doelgroepen, en er is geen aanbod, helaas.

Ace
May 5th, 2004, 01:20 AM
Idd!!
De binnensteden van Hong Kong, New York, Tokyo, etc. zitten per slot van rekening ook niet uitsluitend vol met Yuppen.

Jan
May 5th, 2004, 08:34 AM
Rotterdam zou er bewust voor moeten kiezen om meer te willen dan alleen maar meer inwoners in de binnenstad. Het is allemaal nog wat slapjes (blijkt ook wel uit de lokatiekeuze voor de SS Rotterdam). Men moet er eens voor kiezen om in het centrum voor echt meervoudig en zeer intensief ruimtegebruik te kiezen.

Eén van de interessante constatering van de hoogbouwavond in de Unie was van Claus Kaan die stelde dat veel nieuwe plannen voor hoogbouw buiten het hoogbouwgebied liggen. De plannen die echt stedelijkheid bieden liggen stil of gaan stroef, zoals de Coolsingeltoren, Jungerhanstoren en de toren achter de Bijenkorf. Daarbij vind ik de huidige woontorenmarkt eenzijdig in z'n aanbod. Ook een project als SOHO, met zijn interessante combinatie van woon- en werkwoningen, komt niet uit de verf. Op de een of andere manier wil het ook hier niet stedelijker worden dan het nu is. Ik vraag me af of dit een natuurlijke hoeveelheid 'stedelijkheid' is, of dat er gewoon niet hard genoeg aan getrokken wordt. Het lijkt me toch niet te veel gevraagd om van die 35.000 km2 die we in Nederland hebben slechts eentje daarvan als superstedelijk gebied te hebben, niet omdat ergens anders ruimte te besparen of een ander theoretisch of wetenschappelijk doel te heiligen, maar gewoon omdat ik dat mooi vind. Het lijkt wel alsof wij bang zijn om mooie grote stedelijkheid te maken hier. Misschien moeten we zelf maar een eens een ontwikkelingsmaatschappij op gaan richten...

ldd
May 5th, 2004, 09:20 AM
Die hoogbouwdiscussie heb ik gemist, zal het nog een dunnetjes overlezen. Ik vraag me af of er niet, zoals Jan zegt, een bepaalde natuurlijke hoeveelheid stedelijkheid is, die zijn maximum bereikt heeft in Rotterdam-centrum. Ik denk ook dat er niet genoeg aan getrokken wordt om meer stedelijkheid te creeren. Overigens vind ik wel dat de laatste tien jaar de stedelijkheid enorm is toegenomen op een aantal plekken in Nederland, dus we gaan de goede kant op, maar het duurt zo lang.

remco126
May 5th, 2004, 01:40 PM
Als je bekijkt hoe snel de gewone apartementen in de waterstadtorens verkocht waren denk ik dat er wel degelijk meer stedelijkheid gecreerd kan worden als er meer torens gebouwd worden met betaalbare woningen erin. Alleen daar valt niet zoveel aan te verdienen voor de heren ontwikkelaars. Hoogbouw is duur dus met dure appartementen erin valt er geld te verdienen.

Skyscrapercitizen
May 5th, 2004, 02:11 PM
Mwa, gelukkig komen er in de punttoren wat kleinere woningen, dat is een goede zet. Dat moet op grotere schaal gaan gebeuren.

Ik wil niet zeggen dat er sociale woningbouw moet komen, maar juist woningen specifiek voor deze doelgroepen. Kijk, goedkope woningen in hoogbouw voor gezinnen is onbetaalbaar omdat je dan al snel boven de 100 m2 zit. Maar appartementen van 60/70 m2 met toch echt wel haalbaar zijn voor 100.000/120.000 euro...

Dr. Dubai
May 8th, 2004, 09:05 PM
woooow, zkr wel een mooi plan, laat het maar snel komen!!! Rotterdam komt steeds meer op de wereldkaart, hoewel het natuurlijk erg jammer is dat er nog geen 200+er is!!!op het moment dat Rotterdam een aantal 200+ers krijgt dan krijgt Rotterdam Europese allure. laat die 200+ers maar snel komen!!!

Kees
May 13th, 2004, 07:40 AM
10 februari sprak de raadscommissie FI&V over Baankwartier, verslag staat nu op www.bds.rotterdam.nl

Overlegdocument t.b.v. Raad & Commissie: Kort verslag openbare overlegvergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 10 februari 2004

Datum overleg: 18-05-2004

Besluitenlijst cie. FIV – OPENBAAR – 10 februari 2004

Commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer (cie. FIV)

KORT VERSLAG van de OPENBARE overleg vergadering op dinsdag 10 februari 2004

9. Ontwikkelingsvisie Baankwartier in Cool

De heer Kelholt merkt op, dat een mooi plan is voorgelegd, waarin ruimte voor woontorens is opgenomen. Op zich acht hij dit geen slechte zaak, maar hij vraagt of er rekening is gehouden met de plintfuncties van deze woontorens. Tevens vraagt hij wanneer de hoogbouw zal worden gerealiseerd.

Tot slot vraagt hij of het vertrouwen in de markt nog steeds aanwezig is en wanneer de bestemmingsplanprocedure van start gaat.

De heer Kneepkens merkt op het interessant te vinden, dat dit plan wordt gezien als het verlengde van de Witte de Withstraat en van de daar aanwezige plintfuncties. Dit dient wel uit de verdere planvorming te blijken.

Tevens vraagt hij hoe de culturele kwaliteiten van dit gebied verder worden uitgewerkt en doet hij de suggestie het daar aanwezige water “de Banenpoel” te noemen.

De heer Harbers acht het een goede zaak, dat de gemeente bij de verdere uitwerking van de plannen voor dit gebied een teruggetrokken rol vervult. Het zwaartepunt ligt immers bij de markt.

Wel heeft spreker nog de nodige twijfels over de invulling van de plintfuncties. Dit is van belang voor het verkrijgen van een goede kwaliteit van dit gebied, mede gelet op de verbindingsrol tussen Waterfront en het centrum.

De heer Çelik acht de voorgestelde publieke/private samenwerking op zich goed. Naar zijn mening geldt dit niet voor het maken en uitvoeren van de woningbouwplannen.

Dit is een publiekstaak, waarbij de gemeente een actievere rol dient te vervullen dan nu wordt voorgesteld. Wanneer dit aan de marktpartijen wordt overgelaten bestaat het gevaar, dat hierin vertraging gaat ontstaan hetgeen dient te worden voorkomen.

Tot slot vraagt spreker zich af in hoeverre hier sprake is van afwijking van bestaand beleid. Indien dit het geval is dient de raad hierover een kaderstellend debat te voeren.

Mevrouw Elbers vraagt meer informatie over het mogelijke spanningsveld tussen de gemeente en de marktpartijen en de rol, die zij hierbij spelen.

Op zich is het een goede zaak, dat de gemeente ambities heeft om hier een goed plan te krijgen en tevens is het een goede zaak, dat in dit gebied hoogbouw komt. Spreekster acht het geen goede zaak, dat de gemeente zich teveel terugtrekt bij de verdere uitwerking van deze plannen.

Wethouder Pastors merkt op, dat de raad binnenkort zal worden voorgesteld voor het gehele gebied “Cool” een nieuw bestemmingsplan vast te stellen. Hierbij is sprake van een conserverend bestemmingsplan, wat inhoudt, dat de huidige situatie zoveel mogelijk wordt gehandhaafd. Met betrekking tot het Baankwartier wordt een uitzondering gemaakt vanwege het feit, dat is gekozen voor een meer actieve rol van de marktpartijen. De reden is, dat dit gebied, dat nu slecht is ingericht, dient te worden verbeterd. Wanneer de gemeente hierin het voortouw zou hebben genomen zou dit veel geld hebben gekost. Vandaar dat nu is gekozen voor deze oplossing, waarbij het initiatief aan de markt wordt overgelaten en de gemeente een controlerende rol heeft.

De marktpartijen zijn met deze wijze van aanpak akkoord gegaan.

Spreker wijst er op, dat de gemeente de randvoorwaarden stelt en de controle over het hele gebeuren houdt.

In antwoord op een daartoe door mevrouw Elbers gestelde vraag geeft spreker aan hoe de rol van de bewoners in dit gebeuren is. Zoals ook vaak in andere situaties zijn de meningen verdeeld.

Daarnaast hebben de bewoners ook tijdens de bestemmingsplanprocedure de mogelijkheid hun bezwaren tegen deze plannen kenbaar te maken.

Mevrouw Van de Berg (DSV) wijst er op, dat de invulling van de plintfuncties en de culturele kwaliteiten van dit gebied zal plaatsvinden bij de opstelling van het nieuwe bestemmingsplan. Tevens wordt dit meegenomen in het verdere overleg met de marktpartijen.

Tot slot merkt zij op, dat hier geen sprake is van nieuw beleid.

De heer Çelik merkt op zijn twijfels te houden over de wijze van aanpak, zoals dit nu wordt voorgesteld. Met name de aanpak van de grondexploitatie is zijns inziens een belangrijke beleidswijziging ten opzichte van andere plannen.

Hij kondigt aan dit punt in zijn fractie aan de orde te stellen om te bepalen of een nieuwe uitspraak van de raad dient te worden uitgelokt.

Mevrouw Elbers merkt op er wel vertrouwen in te hebben in de wijze, waarop een aantal zaken wordt aangepakt. Zij pleit voor het houden van constructief overleg met de bewoners.

Wethouder Pastors merkt met betrekking tot de grondexploitatie op, dat de marktpartijen dit van de grond kunnen tillen, omdat dit plan gefaseerd wordt aangepakt.

Hierbij worden de winstgevende onderdelen eerst aangepakt en de verliesgevende onderdelen in een later stadium. Het voordeel hiervan is dat per saldo de verliezen zullen kunnen meevallen.

Het overleg met de bewoners zal worden voortgezet.

De voorzitter concludeert, dat vanuit de commissie geen duidelijk advies komt om dit onderwerp in de raad aan de orde te stellen. Hij stelt voor dit onderwerp tijdens fractieberaad nog eens aan de orde te stellen teneinde na te gaan of raadsbehandeling wel of niet noodzakelijk is.

De commissie gaat met dit voorstel akkoord en neemt de nu verstrekte informatie voorshands voor kennisgeving aan.

Cymen
May 13th, 2004, 11:22 AM
Dan kan dus nog wel even gaan duren. Nouja dan heeft Rotterdam voor over 15 jaar nog een mooie lokatie om met nieuwe technieken nog hoger te bouwen ;)

Wisma
May 13th, 2004, 07:05 PM
Het gebied "Cool"....welk gebied is dat precies. :cheers:

Nexxd
May 13th, 2004, 07:18 PM
Het gebied ten westen van de Schiedamsedijk

Kees
May 14th, 2004, 09:56 AM
bron: www.bds.rotterdam.nl

Bestuurlijke Informatie -> Raadsinformatie -> Commissies 2002-2006 ->
Fysieke Infrastructuur en Verkeer -> 2004 -> kwartaal 2 -> Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 18 mei 2004 -> Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 18 mei 2004 -> Voorontwerp bestemmingsplan Cool verzoek machtiging vooroverleg en inspraak

http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/0ZFJSS51LI73/picserver.jpeg

wat mij opviel was de 70 meter grens tussen polikliniek oogziekenhuis en cinerama.

en dat gemeentelijke prioriteit nu liggen bij Laurenskwartier en Wijnhaveneiland

EuroMaster
June 6th, 2004, 01:53 AM
genoeg gepraat, tijd voor de 150-180 m torens!, laat die wederopbouwzooiweghalen als het niet veel bijzonders is, het moet een mooi gebied worden :crazy2:

Dr. Dubai
June 6th, 2004, 12:00 PM
helemaal mee eens. laat Rotterdam een voorbeeld nemen aan London. de burgermeester daar steunt de hoogbouw op alle fronten en van hem kunnen de wolkenkrabbers daar niet hoog genoeg worden. hij wilde eerst ook dat de 30 St. Mary Axe nog 10 verdiepingen hoger zou worden, maar dat ging uiteindelijk niet door( jammer genoeg ).

Sky-Unlimited
June 6th, 2004, 02:25 PM

"Cool" is veel groter dan alleen het Baankwartier waar Nexxd op doelt. Het Baankwartier, en dan met name het deel waar onze interesse het meest naar uit gaat, is het gebied dat ligt ingeklemd tussen het Vasteland, de Schiedamse Vest, de Schilderstraat en de Schiedamsedijk. Het bestemmingsplan Cool omvat echter ook het gebied ten westen van de Schiedamse Vest (tot aan de Eeendrachtsweg), het gebied ten noorden van de Witte de Withstraat (tot aan de WestBlaak) en het gehele gebied dat ligt ingeklemd tussen de Westblaak, de Mauritsweg, het Schouwburgplein en de Karel Doormanstraat. Met name voor deze laatste gebieden is het predikaat "conserverend" van toepassing. Aan het Baankwartier zal echter weldegelijk meer vrijheid worden geboden aan ontwikkelingen. Dit is vormgegeven middels wijzigingsbevoegdheden (hier hebben we het al eens eerder over gehad). Een wijzigingsbevoegdheid betekent in principe (hoe kan het ook anders) dat de huidige bestemmingen in het bestemmingsplan gewijzigd mogen worden, zodra daar behoefte aan is (bijvoorbeeld wanneer een projectontwikkelaar met een plan komt dat past binnen de randvoorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid). Het is iets ANDERS dan een art.19 procedure, die véél langer duurt dan een wijzigingsprocedure. Een art.19 procedure is een vrijstellingsprocedure die geheel onafhankelijk van een bestemmingsplanprocedure kan worden gevolgd. Voor een art.19 dient toestemming te worden verleend door de provincie (verklaring van geen bezwaar) en moet een uitvoerige inspraakprocedure worden gevolgd.
Een wijzigingsbevoegdheid zit in een bestemmingsplan. Als de provincie een bestemmingsplan goedkeurd, stemt zij dus ook in met de mogelijkheid het plan tussentijds te wijziging. Hetzelfde geldt voor de burgers. Hebben zij tijdens de inspraakprocedure géén bezwaar tegen de wijzigingsbevoegdheid, dan kan B&W er tezijnertijd zonder al teveel problemen gebruik van maken....(en nu maar weer even stoppen met dit voor velen saaie verhaal, mocht er behoefte zijn aan meer uitleg dan hoor ik het wel :) ).

Kees
June 16th, 2004, 09:31 AM
bron: Centrumraad (http://www.mediaport.nl/adviesraad/agendastukken/pdf/09juni2004/Verslag%20dd.%2026.04.2004.pdf)
Baankwartier: Het beleid van het College is dat men zich concentreert op een aantal projecten en niet op de gehele binnenstad. De ambitie houdt een forse woningbouwtaakstelling in. Alle plannen worden hieraan getoetst, zo ook die van het Baankwartier waarbij de gemeente heeft aangegeven het niet nodig te vinden hier actief mee bezig te gaan. Er is gesproken met de buurt. Het bestemmingsplan gaat nu de inspraakprocedure in.

Kees
August 24th, 2004, 04:56 PM
bron: www.rotterdam.nl (Rotterdam bericht, week 34)

BEKENDMAKING BESTEMMINGSPLAN

Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken bekend dat krachtens de "Inspraakverordening Rotterdam" gelegenheid tot inspraak zal worden geboden over het voorontwerp-bestemmingsplan "Cool".

Het voorontwerp-bestemmingsplan heeft betrekking op het gebied gelegen in de binnenstad van Rotterdam. Het plan wordt in het westen begrensd door de Mauritsweg en Eendrachtsweg (culturele as), in het noorden door de mauritsplaats en het Schouwburgplein, in het oosten door de Karel Doormanstraat overgaand in de Westblaak en vervolgens in de Schiedamsedijk (stadsas) en in het zuiden door het Vasteland.

De inspraak zal worden verleend aan alle ingezetenen en aan alle in de gemeente belang hebbende personen en instellingen.

Vanaf vrijdag 20 augustus 2004 t/m 17 september 2004 ligt het voorontwerp-bestemmingsplan gedurende vier weken op werkdagen van 9.00 tot 16.30 uur ter inzage bij:

* het City Informatie Centrum, Coolsingel 197 (maandag van 13.00 uur tot 16.30, overige dagen van 09.00 tot 16.30 uur)

Op 27 september 2004 zal in City Informatie Centrum te Rotterdam een inspraakbijeenkomst worden gehouden, die om 19.30 uur zal beginnen.

Tijdens deze bijeenkomst zal een toelichting worden gegeven op het plan en zal een ieder in de gelegenheid worden gesteld te reageren. De reacties zullen in de verdere procedure worden verwerkt.

Na de inspraakbijeenkomst kunnen nog tot en met 8 oktober 2004 schriftelijke reacties worden ingediend bij de directeur van de dS+V, Postbus 6699, 3002 AR ROTTERDAM onder vermelding van de aanduiding "Juridische Zaken".

Naar aanleiding van de inspraakprocedure zullen burgemeester en wethouders besluiten tot het al dan niet aanpassen van het voorontwerp-bestemmingsplan.

Rotterdam, 18 augustus 2004,

burgemeester en wethouders voornoemd,

namens dezen:

H.Goedhart,

algemeen directeur dS+V

Cymen
August 24th, 2004, 05:08 PM
Zoveel Rotterdammers hier, ik ben benieuwt wie eens in het bestemmings plan gaat neuzen!

EuroMaster
August 25th, 2004, 12:01 AM
laat dit het voorbeeld zijn voor het LIJNbaankwartier

Jan
August 25th, 2004, 08:30 AM
Dat bestemmingsplan zal weinig meer melden dan dat we al weten. Volgens mij is de belangrijkste reden dat hier een bestemmingsplan ligt omdat de oude inmiddels verlopen zijn. Bestemmingsplannen dienen elke tien jaren bekeken en eventueel herzien te worden. Het staat me bij dat er nog stukken zitten bij die voor het laatst in 1945 zijn opgesteld.

Skyscrapercitizen
August 25th, 2004, 11:34 AM
Off topic...

Klopt Jan, elke 10 jaar moet een bestemmingsplan herzien worden, alleen mag een gemeente hem nog gewoon gebruiken als ze dat niet doen. In de toekomst moet het zo zijn dat als een bestemmingsplan niet binnen 10 jaar is herzien, dat men er dan ook niet aan mag toetsen. In dat geval kan men dus niet meer bouwen omdat er geen bouwvergunningen meer kunnen worden verleend (gaat leuk worden nog..., vooral in kleinere gemeenten).

Denoordrotterdammer
August 25th, 2004, 10:01 PM
god s.v.p laat het mooi zijn!!!!

Jan
August 26th, 2004, 10:27 AM
Dit is overigens het bestemmingsplan voor de hele wijk Cool, en geen studie naar de toekomstige ontwikkelingen voor het Baankwartier. In het nieuwe bestemmingsplan wordt het Baankwartier wel genoemd als een locatie met wijzigingsbevoegheid, maar verder betreft het hier een weergave van het functionele gebruik van de huidige wijk. Geen nieuws dus.

EuroMaster
August 26th, 2004, 11:12 PM
laat het niet die naar beneden gezogen hoogte van 100m zijn die nu aan het baankwartier wordt verleend. met enig gezeur mag je eroverheen heb ik begrepen.
laat het 150+ zijn.....

Dr. Dubai
August 27th, 2004, 08:49 PM
laat de hoogste torens 180 meter zijn, en de laagste 90. dat zou een mooie verdeling geven en een mooie invulling voor de skyline. ik hoop zo erg dat de hoogte een keer hoger uitvalt dan lager!:bash:

Skyscrapercitizen
August 27th, 2004, 09:06 PM
Dit lijkt me wel wat voor op de hoek Churchillplein/Westblaak:

http://home.hetnet.nl/~hongkongphotopage/kowloon%20streets/victoria%20towers.jpg

Denoordrotterdammer
August 27th, 2004, 11:12 PM
WOOOOooowww die is massief

Sky-Unlimited
August 28th, 2004, 10:00 PM
Off topic...

Klopt Jan, elke 10 jaar moet een bestemmingsplan herzien worden, alleen mag een gemeente hem nog gewoon gebruiken als ze dat niet doen. In de toekomst moet het zo zijn dat als een bestemmingsplan niet binnen 10 jaar is herzien, dat men er dan ook niet aan mag toetsen. In dat geval kan men dus niet meer bouwen omdat er geen bouwvergunningen meer kunnen worden verleend (gaat leuk worden nog..., vooral in kleinere gemeenten).

De verplichting tot het actualiseren van bestemmingsplannen (iedere tien jaar) maakt deel uit van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke ordening (Wro), welke al jaren wordt aangekondigd maar nog altijd niet van kracht is. Op grond van de huidige wetgeving is het nog altijd zo dat gemeenten in principe alléén verplicht zijn bestemmingsplannen op te stellen voor de gebieden buiten de bebouwde kom. Dat veel gemeenten echter toch al het beleid voeren dat voor alle gronden (actuele) bestemmingsplannen worden opgesteld, heeft natuurlijk vooral te maken met de rechtszekerheid voor burgers en het feit dat de oude plannen vaak veel te weinig flexibiliteit kennen. Daarnaast is het zo dat wanneer de nieuwe wet eenmaal van kracht wordt, gemeenten worden "gestrafd" indien zij geen actuele plannen hebben. De laatste stand van zaken die ik ken is dat een algehele bouwstop voor het betreffende gebied, zoals Tim beschrijft, inmiddels is geschrapt. De enige 'echte' straf die nog resteert is dat gemeenten voor projecten in het betreffende gebied geen bouwleges meer mogen innen.... en dat betekent nogal wat.

ps. Het bestemmingsplan Cool zal voor ons inderdaad geen geheimen bevatten.

Dr. Dubai
August 29th, 2004, 11:50 AM
@ Tim de Bruijn

qua hoogte zou het een geweldige toren zijn voor bij het churchilplein, alleen ben ik nou niet kapot van het ontwerp. van mij mogen ze een mooi ontwerp van renzo piano of calatrava daar neer zetten van rond de 235 meter.

vinman
August 29th, 2004, 01:31 PM
WOOOOooowww die is massief

Ind. te massief ( voor Rotterdam dan ).

Kees
September 10th, 2004, 01:20 PM
In rapportage nieuwbouwprogramma 2004 (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/NBrapportage%202004.pdf) staat op pagina 45, bijna onleesbaar, onder andere:

POLI OOGZIEKENHUIS - SCHIEDAMSEVEST
Startjaar: 2006
Oplevering: 2007
60 woningen

====
70 meter dacht ik

Dr. Dubai
September 11th, 2004, 10:42 AM
ach 70 meter is weer een leuke opvulling voor Rotterdam. nu is het wachten op de echt denderende plannen daar.

vinman
September 11th, 2004, 04:07 PM
Ind. Minimaal 100 meter hoog dus!

ayelt
September 13th, 2004, 05:02 PM
zo dat ding is echt walgelijk (die op die foto van ae)..:s

vinman
September 14th, 2004, 02:34 PM
Volgens mij is de kans klein dat wij in Nederland zo'n ding krijgen.

Skyscrapercitizen
September 14th, 2004, 03:37 PM
Walgelijk? 213 meter puur genot! Je wilt niet weten hoe de entree eruit ziet, die is echt gruwelijk! En dan in de positieve zin! Daar verbleekt elke woontorenentree in Nederland bijzonder ver bij. :) De appartementen zullen ook niet verkeerd zijn, het project staat in de rand van een park.

Maar 1 van dit rijtje mag ook hoor ipv allemaal. :banana:

Kees
September 23rd, 2004, 04:58 PM
voor de ware liefhebber: maandag 27 september, 19:30 uur, in het CIC: voorlichtingsbijeenkomst / toelichting op het voorontwerp bestemmingsplan Cool

vinman
September 23rd, 2004, 07:37 PM
Jammer dat ik niet in Rotterdam ben geweest. Anders kwam ik wel effe langs.

Kees
September 29th, 2004, 07:26 AM
nog niet eerder gezien (zal 1 van de 6 ontwerpen zijn geweest bij planvorming):

http://www.atelierdutch.nl/images/projecten/stedenbouw/matrix/MA-cool.jpg

bron: atelier DUTCH - Architectuur Stedenbouw Landschap (http://www.atelierdutch.nl)

Kees
November 10th, 2004, 04:32 PM
bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl/) Dinsdag 9 November 2004

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1099991618_3507.jpg Zes woontorens tot 125 meter hoogte met erachter, op dorpsgrootte, het Oogziekenhuis, scholen, kerken en een plein. Zo zou het Baankwartier er in 2010 uit kunnen zien. Niet ingetekend zijn nog torens op de plaats van het filiaal van het Oogziekenhuis en ach ter Cinerama.(Illustratie dS+V/OBR)

Kunstmest voor de rand van Cool

Door Herman Moscoviter

Ooit maakte de bewonersorganisatie Cool zich witheet over het feit dat 'architect Carel Weeber het in zijn bolle kop had gehaald' op de hoek van het Vasteland en de Schiedamsedijk, voor de deur van de GGD een woontoren te ontwerpen van wel 45 meter hoog. Net zo hoog als de tegenoverliggende Maastorenflat bij het begin van de oprit van de Erasmusbrug.

Weeber stelde 23 lagen voor. 'Te hoog!' kermde de buurt. Het was de tijd van de inspraak, de knieën van de bestuurders knikten als postelastiek en op bevel van b en w gingen er opeens zomaar tien lagen af. Al jarenlang staat Weebers woongebouw daar te klein te zijn. Maar in de nabije toekomst zal het zijn 'dwergstatus' nog meer eer aandoen. Er wordt OBR-kunstmest gestrooid in dit deel van Cool en de woontorens zullen tot in de hemel groeien.

Het Baankwartier moet op de schop om meer levendigheid te krijgen, om de stad een grotere economische draagkracht te geven en om meer woningen in de stad te maken, zegt het stadsbestuur op aanraden van de dienst Stedenbouw. Die levendigheid is er al, vooral in de multi-culturele en multi-culinaire Witte de Withstraat en enkele zijstraten. Sommigen willen het Quartier Latin-gehalte verhogen. De woondichtheid en economische draagkracht van Cool zouden inderdaad opgevoerd kunnen worden. Maar of dít de ultieme manier is, blijft de vraag.

Vooral het gebied achter de Schiedamsedijk, van de GGD tot en met de Westblaak zal volgens het Concept Bestemmingsplan Cool worden opgestoten in de tijd. Een schaalsprong van het allerkleinste (de hofjesstructuur) tot het grote (woontorens op een onderbouw van bijna honderd meter lengte). Alleen grote getallen lijken voor deze stad nog van belang. De binnenstad van Rotterdam moet meer bewoners krijgen en vooral rijke. In dit zuidelijk deel van de wijk Cool kunnen volgens het voorlopig plan 1000 tot 1500 woningen bij het huidige getal van 2200 komen. Ofwel, het aantal huizen zal met ruwweg de helft tot tweederde toenemen. Ongekend veel.

Hoe bereik je zulke ingrepen? Met ongeveer zes torens van maximaal 125 meter hoogte (vergelijkbaar met de hoogte van de witte toren van de Medische Faculteit op Hoboken) op één lijn achter de bescheiden flatgebouwen op de Schiedamsedijk. En tevens met elders enkele zeventig meter hoge blikvangers waar nu het filiaal van het Oogziekenhuis staat en waar Cinerama achter de Westblaak resideert. Maar als de ontwikkelaars willen, mogen die gebouwen ook 150 meter hoog worden. Een paar extra handjes kunstmest doen wonderen.

Wat betekent 1500 woningen erbij? Dat is simpel uit te leggen. In elke toren van de opvallende zwarte dubbelhoogbouw aan de gedempte Zalmhaven, de Hoge Heren, zitten 150 woningen. Het droombeeld van de gemeente staat gelijk met zeven tot tien van zulke gebouwen in Cool. En dat in een gebied dat vooral uit laagbouw, soms zelfs dorpse laagbouw bestaat.

In zijn overdreven wensen is deze stad voor sommige bewoners, ook voor hen die ervoor hebben doorgeleerd, soms onvatbaar. Want 1000 tot 1500 huizen erbij betekent ook 2000 extra parkeerplaatsen en een veelvoud aan verkeersbewegingen. Aan het verhogen van de autolevendigheid in Cool zal het straks dus niet liggen.

Grootschalig
In het Concept Bestemmingsplan Cool staat onder meer: 'Het mag geen hoogbouw zijn die zich volledig onttrekt aan de omgeving en daarmee geen relatie legt met het karakter en de bijzondere kenmerken van het Baankwartier.' Dat is de bekende alibi-taal, want tezelfdertijd worden het karakter en de bijzondere kenmerken aangetast doordat het deels gesloopt wordt en omdat er een onderbouw met een ongekende schaal en maat voor terugkomt. Het 1ste Blekershof verdwijnt. De Hoornbrekerstraat krijgt een grootschalige opbouw van bijna honderd meter lengte en 25 meter hoogte en daarop verrijzen dan de torens.

Zo'n nieuwe onderbouw kent hoge huurprijzen en trekt dus geen bescheiden of startende bedrijfjes aan. En geen 'kleinschalige programma's waarvan het Conceptplan rept. Wie de buurt een beetje kent, weet dat juist door die kleinschalige functies de wijk juist zo levendig is. Ik heb al eens geschreven dat het 'goud van de achterafstraatjes' met zulke plannen verkwanseld wordt. Straatjes waar economische kleinschaligheid gedijt en kan groeien naar volwassenheid. Het is dat wat andere (vooral oudere) steden veel hebben en wat Rotterdam node ontbeert. En wat men blijft afbreken, keer op keer.

Het bestemmingsplan wil bijdragen tot een levendiger buurt. De vraag is of dit grootschalige en daardoor onevenwichtige plan leidt tot zo een gebied. Omdat er geen uitgewerkt idee ligt, is het voor de huidige bewoners onduidelijk hoeveel torens er komen, waar ze zullen staan en hoe hoog ze worden. Dat kon ook niet verteld worden tijdens een voorlichtingsbijeenkomst. Onzekerheid troef, hoewel het zich laat raden wat deze toekomst brengt voor de flatbewoners aan de Schiedamsedijk; ze zullen hun woning in de schaduw van torens terugvinden. De hoogbouw staat op het zuidwesten ten opzichte van die flats en op hooguit 25 meter afstand. Ook de privacy van deze mensen is weg.

Het invullen van de plannen voor Cool wordt overgelaten aan projectontwikkelaars en de bewoners moeten maar afwachten wie de handschoen opneemt. Of daar zoveel torens op een zo discutabele plek bijhoren, alleen maar om de herstructurering van dit gebied financieel haalbaar te maken, blijft de vraag.

Waar Rotterdam werkelijk behoefte aan heeft, onder meer in Cool, zijn plannen met kleine en grote woningen, gericht op de studentenpopulatie in Rotterdam. Kleine voor de studerenden, grotere voor de afgestudeerden, en de winnaars bereiken de toplaag, de penthouses. Te samen vormen ze een doorstroomvoorraad, waarmee Rotterdam zijn sociaal en intellectueel kapitaal vasthoudt in plaats van laat wegvloeien naar buitengebieden.

Alleen voor wie vanuit de hemel op Rotterdam neerkijkt, horen torens van die maat op die plek, tussen de Coolsingel, de Maasboulevard en de Kop van Zuid in. Niet voor degenen die Cool verder tot een Quartier Latin willen laten ontbotten.

Skyscrapercitizen
November 10th, 2004, 04:53 PM
Wat een zeurstuk. Ik vraag me af of Herman wel echt in het gebied is geweest, buitden de witte de with straat zelf. Er is daar geen kleine opbloeiende bedrijvigheid, maar slechts achterkanten, rommelboeren en pisjunks. Als je dat zo laat wordt dat alleen maar erger! Het straalt per definitie niets uit, zelfs een kunstenaar zonder atelier wil daar niet zitten.

En wat een gezeur over de te grootschaligheid. Als grootschalig ergens kan dan is het wel in Rotterdam, en dus ook op deze plek middenin de skyline, mits een goede inpassing. Er blijft nog kleinschalig gebied genoeg over ten westen van het baankwartier, die zelf in de huidige vorm totaal kansloos is.

Jan
November 10th, 2004, 05:12 PM
Help me even herinneren een geeuwsmilie te installeren een dezer dagen jongens...

Patrick Highrise
November 10th, 2004, 05:18 PM
wel doen voordat je in het vliegtuig zit dan he Jan;) Maar idd weer een gezapig stuk tekst zo....rotterdam neigt zo onderhand naar een saaie stad die niets durft (vlgs de schrijver dan he) Tja laten we dat vooral doen; net alsof het dan wat wordt! :ohno: :(

Nexxd
November 10th, 2004, 06:55 PM
Hoe bereik je zulke ingrepen? Met ongeveer zes torens van maximaal 125 meter hoogte. ... Maar als de ontwikkelaars willen, mogen die gebouwen ook 150 meter hoog worden. Een paar extra handjes kunstmest doen wonderen.

Dit klinkt toch best positief, in tegenstelling tot de rest van het artikel

Ace
November 10th, 2004, 07:10 PM
Als Moscoviter het zo op Kleinschaligheid heeft, laat 'm dan lekker in de grachtenkrant van 020 of Utrecht gaan schrijven! Misschien dattie daar wèl eensgezinden vindt. :baaa:

Basshead
November 10th, 2004, 07:41 PM
Worden er weleens stukken geschreven waarin de positieve kanten van hoogbouw worden genoemd!? Of blijven mij vooral dit soort klaagstukken bij!

Scarlet Bee
November 10th, 2004, 08:02 PM
Waarom wil je positieve stukken over hoogbouw lezen? Ik zeg maar zo: je hebt meer aan één gemeente die hoogbouw wil, dan tien journalisten die hoogbouw de hemel in prijzen. :cheers:
Ik zie op zich wel wat in zijn stelling over kleine bedrijvigheid, volgens mij vind je dat alleen niet zozeer a/d rand v.h. Baankwartier (waar de hoogbouw komt), verder de wijk in wel meer. De rand is nu saai en grijs, de wijk kan best mooi worden.
http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1099991618_3507.jpg
Daarnaast is een wolkenkrabber sinds Rem Koolhaas niet meer een hoog gebouw dat alleen onderaan contact heeft met de aarde d.m.v. een forse opbouw, een soort verticale straat. Als RK er nu eentje tekend, MVRDV en Van Egeraat ook een, Renzo Piano ook een, enzovoorts, dan hoor je niemand meer.

vinman
November 10th, 2004, 09:27 PM
Ind, laten we eerst maar eens bouwen. Dan zeuren ze niet meer. Dit is de plek voor hoogbouw!

Ace
November 23rd, 2004, 06:03 PM
Dit is leuk, hier een reactie uit het RD van vandaag, van één van de bewoners:

"Herman Moscoviter reageert op het bestemmingsplan Cool waarin hoogbouw word toegestaan bij De Baan. Volgenshem zijn de actievoerders van Cool in slaap gevallen en krijgen de projectontwikkelaars de vrije ruimte. Het is jammer dat Herman geen van de diverse bewonersbijeenkokmsten en werkateliers heeft meegemaakt. De bewonersorganisatie Cool was volop bezig met het ontwikkelen van een woonvisie op Cool samen met de woningcorporaties WBR en Stadswonen, toen zich het maken van een nieuw bestemmingsplan aandiende.
Samen met de ondernemenrs en vastgoedeigenaren heeftde bewonersorganisatie in het kader van het Witte de Withberaad diverse werkateliers met actieve bewoners georganiseerd en enkele grotere bewonersbijeenkomsten. Hiermee hebben ze het initiatief en de vormgeving naar zich getrokken.
Hoogbouw bij de Baan was een reeds gemaakte politieke keuze. Cool heeft bekomen dat er een betaalbare plintfnctie (invulling van de onderkant) komt in het verlengde van de Witte de Withstraat. Kunst en cultuur die nu uit hun jasje gaan groeien, vinden dan hun overloop in het Baankwartier.
Het nieuwe kwatier kent een 24-uurs economie, die past bij een jeugdig imago. De kunstzinnige school 't Landje die qua leerlingen zowat verdubbeld is, vindt er ook een plek. Er komt een 'community-centre' waarover diverse instellingen een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, met sociaal cultureel werk, kinderopvan, maatschappelijk werk, brede school, een medische unit en een fitnessruimte.
Het centrum beoogt een sociale mix en straalt een artistieke sfeer uit. Boven het community centre komen 400 woningen voor studenten en ouderen. Samenvattend betaalt het grote geld mee voor sociaal beheer en meer dienstverlening. Het Baankwartier wordt een uitbreiding van de vitaliteit van de Witte de Withstraat. Schreeuwen is uit de tijd, mondige burgers hebben argumenten en hebben deze samengebald in een woonvisie die ook voor beleggers aantrekkelijk is."
================================================================

Weinig aan toe te voegen, mag ik aannemen. Eindelijk eens geen 'Boze bewonerscommissies', die pertinent tegen elke vorm van vernieuwing zijn.
Het hopen is dat dit natuurlijk bergen tijd gaat schelen.

Gerard
November 23rd, 2004, 06:11 PM
Dat si zeker een positief stukje. Dat moet zeker gaan schelen in de tijd dat er zaken tot stand kunnen komen daar. En leuk dat die Moscoviter daar dus geen weet van heeft.

Zo zie je dat de zaken er dus ook anders voor kunnen staan dan opiniemakers je willen laten denken.

Dr. Dubai
November 23rd, 2004, 06:11 PM
dat zou indd mooi zijn. als alles mee zit, wanneer kunnen we dan in het Baankwartier in aanbouw verwachten, 2008?

ikhouvanrotterdam
November 23rd, 2004, 07:08 PM
10 hoge heren erbij whoehoee! bouwen die handel !

Jan
November 23rd, 2004, 07:37 PM
Ha, dat Herman hier even wordt gecorrigeerd door een bewonerscommissie is een, eh... behoorlijk apart moment.

Verwacht voorlopig overigens niet al te veel actie daar. Is ook niet nodig, laat die plek maar lekker rijpen. Als Rotterdam de Kop van Zuid en het Wijnhaveneiland eerst eens mooi afmaakt zijn het Baan- en Stationskwartier daarna mooie plekken om daar alle aandacht op te richten.

Skyscrapercitizen
November 23rd, 2004, 09:37 PM
Zo zie je maar dat Herman ook maar een brombeer is die lult naar hij verstand heeft.

En zie hier ook de reden dat er in Rotterdam minder problemen zijn met het tot stand komen van hoogbouw, in tegenstelling tot Den Haag. De instelling van de gemeente is anders (veel meer bereid de nek uit te steken), en de bewoners worden vroeg bij het proces betrokken op een serieuze manier. Op die manier hebben ze echte inspraak en wordt het project ook een beetje van hun. Op die manier voorkom je moddergooien en ellelange procedures.

EuroMaster
November 23rd, 2004, 11:09 PM
Worden er weleens stukken geschreven waarin de positieve kanten van hoogbouw worden genoemd!? Of blijven mij vooral dit soort klaagstukken bij!

die klaaggeneratie heeft steeds bij het woord 'hoogbouw' een lelijke betonnen galerijflat in zijn hoofd gebrand. jammer, want het slaat nergens op. hoop dat dat ooit nog weggaat.

EuroMaster
November 23rd, 2004, 11:16 PM
die 150m grens blijft toch wel gehandhaafd?

Dr. Dubai
November 23rd, 2004, 11:19 PM
bij het Baankwartier tot nu toe wel jah. maar dat geldt dan alleen voor een enkele uitschieter. hopelijk wordt het een gruwelijke mooie cluster met drie torens tussen de 140/150 en drie torens 95/105 meter.

Kees
January 10th, 2005, 02:05 PM
:) weten we nu dat ING Real Estate er mee bezig was / is

bron: Storm C.S. (http://www.storrmcs.nl/storrmcs/index.html)

http://img154.exs.cx/img154/2324/baaning2jf.jpg

Ace
January 10th, 2005, 04:53 PM
Nou, daar krijg'k ook eerlijk gezegd geen 'harde' van :sleepy:

Berrtus
January 10th, 2005, 05:14 PM
pff, daar kun je ook erg veel op zien zeg. Wel een erg snelle reactie

wc eend
January 11th, 2005, 11:07 AM
IK zie d'r helemaal niks in

Ace
January 11th, 2005, 11:56 AM
Het was ook eerder cynisch bedoeld :weirdo:

carfentanyl
January 11th, 2005, 05:51 PM
Ik vind die bomen anders wel mooi. Toch sympathiek dat ze deze visualisatie opdracht hebben toevertrouwd aan groep 8 van basisschool de Temeijer.

Stratosphere 2020
January 11th, 2005, 05:54 PM
die klaaggeneratie heeft steeds bij het woord 'hoogbouw' een lelijke betonnen galerijflat in zijn hoofd gebrand. jammer, want het slaat nergens op. hoop dat dat ooit nog weggaat.

Het gaat alleen maar weg als er continu mooie ontwerpen worden neergezet...

EuroMaster
January 12th, 2005, 05:16 PM
we hopen het :D

ik verheug me op de echte serieuze schetsjes!

Dr. Dubai
January 12th, 2005, 05:19 PM
dan kun je nog wel even wachten, denk ik. andere projecten hebben een hogere prioriteit, dus dit zal er vast wel komen, alleen duurt het misschien nog wel 2 jaar voor de eerste echte serieuze schets.

als het dan toch zo lang duurt, en er hopelijk een Coolsingeltoren staat, hoop ik dat de bouwhoogtes van dir project ook wat omhoog geschroeft worden, met een enkele uitschieter tot 190 meter i.p.v 150. en de laagste toren moet dan 125 meter worden i.p.v. rond de 90 meter.

Basshead
January 12th, 2005, 10:22 PM
@carfentanyl: LoL

@dr Dubai; je krijgt wel een meer éénvormige skyline als de torens niet al teveel van de bestaande hoogtes afwijken. Daarbij ben ik bang dat te hoge gebouwen op die plek teveel alleen staan. Op andere plekken in Rotterdam kan zeer hoge hoogbouw beter ondersteund worden door aanvullende lagere torens.

EuroMaster
January 15th, 2005, 02:45 PM
oc, daar ben ik niet bang voor. vanaf de euromast en het oosten gezien mist rotterdam de schakel tussen de weena en de kop van zuid. als hier wat meer verhoogt wordt, zal de skyline weer een zijn en niet doormidden gespleten. een paar hogere uitschieters ben ik wel voor. tegen die tijd zal een wijziging misschien wel leuk zijn

Amo urbem
January 19th, 2005, 08:10 PM
Mooie impressie! Ik hoop dat het van de grond komt. Maar kennen jullie een goede hoogbouwsite voor nederland?

CborG
January 19th, 2005, 09:00 PM
Is deze niet goed genoeg?;)

Boschdijk
January 19th, 2005, 09:03 PM
Mooie impressie! Ik hoop dat het van de grond komt. Maar kennen jullie een goede hoogbouwsite voor nederland?

Uhh, dit forum ;) Hier lees je alles.

hoofke
January 19th, 2005, 10:05 PM
Goeie hoogbouw site in NL, volgens mij is dit de enige en zo nie is dit de meest bezochte site van NL. Kom op zeg !!!

Elmo
January 20th, 2005, 12:33 PM

Lijkt me dat juist JIJ die moet weten aangezien aangezien je zo'n mooie uitgebreide en goed georganiseerde startpagina wat betreft hoogbouw beheert :tongue3:

vinman
January 20th, 2005, 03:25 PM
Goeie hoogbouw site in NL, volgens mij is dit de enige en zo nie is dit de meest bezochte site van NL. Kom op zeg !!!
Ind. veel kom je niet tegen als je hoogbouw ofzo in google intypt

rotterdammer
January 20th, 2005, 04:19 PM

Deze gast heeft het echt niet begrepen. Kijk maar naar zijn andere posts.
Hij roept maar wat. :weirdo:

Amo urbem
January 20th, 2005, 04:42 PM
Deze gast heeft het echt niet begrepen. Kijk maar naar zijn andere posts.
Hij roept maar wat. :weirdo:

He, ik ben toevallig wel een groot hoogbouwfan, hoor! Ik ben misschien wel wat kritisch... :mad2: :mad2: :mad2: :evil:

rotterdammer
January 20th, 2005, 05:09 PM
He, ik ben toevallig wel een groot hoogbouwfan, hoor! Ik ben misschien wel wat kritisch... :mad2: :mad2: :mad2: :evil:

Prima dat je kritisch bent maar ik zou zeggen verbeter dan eerst je eigen site
want dat is wel nodig. Genoeg hierover, we dwalen te veel af. :runaway:

Kees
January 24th, 2005, 12:45 PM
voor de liefhebbers

bron: Centrumraad (http://www.centrumraad.rotterdam.nl)
Vergadering Centrumraad

Op maandag 24 januari aanstaande vergadert de Centrumraad. Deze openbare vergadering vindt plaats in de Schotse Kerk, Schiedamsevest 121 en vangt aan om 19.30 uur. Op de agenda staan onder andere de volgende punten:
Installatie van dhr. D.K. Bakker als lid van de Centrumraad
De heer Bakker (VVD) volgt de heer A.B.G.T. von Bóné (VVD) op die op 10 januari jongstleden zijn zetel in de Centrumraad beschikbaar heeft gesteld.

Bespreking voorontwerp bestemmingsplan Cool
De Centrumraad brengt advies uit over het voorontwerp bestemmingsplan Cool. De Raad is benieuwd naar de mening van belangstellenden over dit plan.

Actuele onderwerpen Cool
Gesprek met de aanwezigen over de actuele ontwikkelingen in Cool.

Scarlet Bee
January 31st, 2005, 11:59 AM
kHeb 24H architecture eens gemaild of ze al wat meer wisten, en zowaar, vanochtend reactie. Applaus voor alle architectenbureaus die gewoon op mailtjes reageren!!

Beste David,

Ons plan voor het baan kwartier is ontwikkeld als reaktie van de
ontwikkelaar Fortis op een stedenbouwkundig plan van de gemeente voor
dit gebied. Inmiddels heeft de gemeente een verder uitgewerkt plan
gemaakt. Het is aan marktpartijen om de komende jaren hier gestalte aan
te geven. Wij wachten ook in spanning af hoe het verder gaat. Wellicht
is het een idee om het stedenbouwkundig kader bij de gemeente (Jim
Ekkelenkamp van BPM) op te vragen voor meer duidelijkheid wat er gaat
gebeuren in de toekomst. Onze betrokkenheid daarbij is helaas nog
onzeker.

Met vriendelijke groet,

Boris Zeisser
24H architecture

Skyscrapercitizen
January 31st, 2005, 04:55 PM
Goed dat ze reageren maar geen nieuws dus.

Kees
February 2nd, 2005, 11:22 AM
bron: indestad ("Een nieuw vastgoedbedrijf") (http://www.indestad.nl) (projecten - studies)

Binnenstedelijke herontwikkeling Baankwartier, Rotterdam

http://www.indestad.nl/www/uploaded/41e5173ad4487010-baankwartier.jpg

Het ‘Baankwartier’ is uniek

In de stadsbuurt ‘Cool’ gelegen in het Rotterdamse centrum bevindt zich het unieke ‘Baankwartier’. Een wijk tussen de Schiedamsedijk en de Schiedamse Vest waaraan mogelijkheden voor enorme binnenstedelijke herontwikkelingen worden toegekend.
Een gebied ook waaraan de invloed van de dynamische ontwikkelingen langs de Coolsingel, de Maas en de Kop van Zuid tot op heden voorbij zijn gegaan. De Witte de Withstraat – waar een natuurlijke groei in de loop der tijd heeft gezorgd voor een ‘Soho’-achtige omgeving – ligt ‘om de hoek’ en heeft door haar karakteristieke sfeer gediend als inspiratiebron voor het creëren van een nieuwe leef- woongemeenschap in het Baankwartier.

Binnenstedelijke herontwikkeling is een complex proces met een grote diversiteit aan belangen. De benodigde creativiteit, flexibiliteit en vooral visie, moet uiteindelijk tot een gemeenschappelijk belang uitgroeien.

Een nieuwe leef- en woongemeenschap waarbij het belang van de mens voorop staat, is dan ook het uitgangspunt van het ontwerp van dit nieuwe inrichtingsplan voor het Baankwartier.
Door kleinschalige en gevarieerde publieksfuncties zal het ‘Baankwartier’ een geheel eigen identiteit krijgen met speciale culturele en artistieke voorzieningen. Maar ook voorzieningen op het gebied van horeca, zorg en leisure zullen een belangrijke rol spelen bij deze herontwikkeling.

Op deze manier zal een aantrekkelijke, multifunctionele woonbuurt voor verschillende doelgroepen ontstaan met aansluiting op zowel het stadscentrum als de Leuvehaven en de Kop van Zuid.

Doordat de verbindingswegen langs en niet door het Baankwartier lopen, ontstaat naast een goede bereikbaarheid ook een informele sfeer.

Het ambitieuze verdichtingsprogramma biedt in de toekomst ‘eigentijdse’ woonruimte voor circa 1000 gezinnen en andere leefgemeenschapsvormen. Het centrum van Rotterdam kan dan van werkstad naar woon- én werkstad worden getransformeerd.

De Vijf Heeren Ontwikkelingscombinatie heeft een projectteam gevormd met Delta Ontwikkelingsgroep en is met Bouwfonds Property Finance en AMVEST een intentieovereenkomst aangegaan om voor deze herontwikkelingsopgave haar specifieke ervaring, kennis en kwaliteit te combineren en in te brengen. Daarbij verzorgt het bureau 20l20 uit Londen de stedenbouwkundige visie.

Op basis van de hierna omschreven ontwikkelingsvisie en het plan van aanpak, wordt gestreefd naar een samenwerking met de Gemeente Rotterdam om te komen tot een integrale ontwikkeling van dit ambitieuze plan.

Kees
March 17th, 2005, 08:06 AM
bron: Centrumraad Rotterdam (http://www.centrumraad.rotterdam.nl)

Actueel > Politieke agenda
Vergadering Centrumraad 14 maart 2005
Vaststellen notulen dd. 24 januari 2005 (pdf-je)

lezen !

onder andere:

http://img111.exs.cx/img111/3906/dbreactiecool0nx.jpg

Jan
March 17th, 2005, 08:14 AM
Geen wonder dat het allemaal zo lang moet duiren hier. Het is af en toe tranentrekkend te moeten lezen hoe unkundig bestuurders uit kleine gemeenten en blijkbaar dus ook grootstedelijke deelgemeenten kunnen zijn. Die discussies hebben we hier jaren geleden al gehad. Die argumenten die ze hanteren zijn allemaal uitstekend te pareren en uit te leggen, maar is bijzonder vermoeiend dat dat vandaag de dag blijkbaar nog moet in Rotterdam. Er moet echt eens goed bestuurlijk vernieuwd worden in dit land waardoor amateurs die zich laten leiden door gebrek aan kennis niet meer de kans krijgen om iets te zeggen te hebben.

CborG
March 17th, 2005, 09:55 AM
Idd, wat een gejank over zon, wind en hoogte en het allerergste 'het past niet bij de omgeving'... Flikker toch op! :bash:

Dukebas
March 17th, 2005, 10:14 AM
Mag ik nu wel zeggen... afschieten? ;);) Stelletje dorpse amateurs... :bash:

Skyscrapercitizen
March 17th, 2005, 12:27 PM
Pfffffff :bash:

Zal weinig zin hebben maar heb meteen maar ff een mailtje gestuurd naar Groenlinks Rotterdam om om uitleg te vragen. Als partijlid kan ik het niet toestaan dat ze zulke uitspraken doen zonder het eerst aan mij te vragen. :)

Ik hoop dat ze fatsoenlijk reageren anders zeg ik mijn lidmaatschap op.

Gerard
March 17th, 2005, 04:05 PM
Als er gedacht wordt dat hoogbouw van 100m veel beter is dan 150m of meer dan zijn er toch bijna geen argumenten aan te voeren. Bovendien is de huidige situatie op enkele plekken echt aan verniewing toe. Laat ze het nu goed aanpakken en niet met valse argumenten gelijk al beginnen met aan ambitie in te boeten. Kwaliteit en een flinke hoogte is naar mijn idee nog nooit een probleem geweest.

In welke mate heeft de centrumdeelraad bevoegdheden om het bestemmingsplan te bepalen ? (alle of meer in de advies sferen)

EuroMaster
March 17th, 2005, 04:23 PM
haha grappig(ook triest natuurlijk). 'hoogbouw is niet wenselijk'. als het daar niet wenselijk is, is het nergens wenselijk. ik zie dit gebied als een schakel van het weena met de kop van zuid. misschien moeten we ze duidelijk maken dat rotterdam een stad is.

die zwatelaars lullen gewoon wat ze vinden/voelen en niet wat er werkelijk aan de handje is. dorpse geitekneuters.....

Capzilla
March 17th, 2005, 06:25 PM
Met uitspraken als deze van de PvdA, Stadspartij en GroenLinks is het niet zo vreemd dat CDA, VVD en LR hier de macht hebben. En straks vast ook weer zeuren over verloren ruimte voor de natuur bij de bouw van vinex. En over de snelweg die nodig is omdat de stad niet kan verdichten. En de gevolgen voor de dwarsfluitstreepkever. Ik begin soms serieus te geloven dat links-radicalen pas tevreden zijn als de mens is uitgestorven.

Skyscrapercitizen
March 17th, 2005, 09:05 PM
@ Capzilla

Lees eerst de notulen eens door zelf dan zie je dat ook CDA bijvoorbeeld tegen de hoogbouw is.

Kees
March 17th, 2005, 09:58 PM
let op: het betreft hier de centrumraad: dat is een soort deelgemeenteraad voor het centrum van de wereldstad rotterdam, maar met minder bevoegdheden dan de echte deelgemeenten. (en =gelukkig maar= nog veel en veel minder dan de rotterdamse gemeenteraad). Deze mensen zijn in staat uit te spreken dat ze 150 meter te hoog vinden (in Shanghai begint daar de kelder, aldus Jules Deelder) maar wat ze dan wel een acceptabele hoogte vinden: géén idee. Ze zullen 149.55 misschien wel goed vinden, of niet, ze lullen maar wat.

Niemand krijgt last van schaduw, windhinder of weet ik veel wat, behalve de Schiedamsedijkbewoners, maar voor hen zal het worst zijn: 70 meter is net zoveel ellende als 190. Gewoon overrulen deze gasten en als straf 150 meter wijzigen in 180

Skyscrapercitizen
March 17th, 2005, 10:03 PM
Heb je gelijk in Kees maar je moet niet vergeten dat deze mensen natuurlijk wel heel dicht bij de raadfractie zijn en waarschijnlijk over bepaalde stantpunten overleggen. Hetzelfde standpunt kan in de raad komen.

Ik heb in mijn e-mail aangeboden een keer over het onderwerp van gedachten te wisselen met de fractie, zou leuk zijn als ze er op in gaan.

Basshead
March 17th, 2005, 11:05 PM
Tim, ongeacht de reactie, ik zou je lidmaatschap sowieso opzeggen!

Capzilla
March 18th, 2005, 11:36 AM
@ae: zucht, tja, um. Ik mis Kombrink.

Jan
March 18th, 2005, 12:37 PM
Met uitspraken als deze van de PvdA, Stadspartij en GroenLinks is het niet zo vreemd dat CDA, VVD en LR hier de macht hebben. En straks vast ook weer zeuren over verloren ruimte voor de natuur bij de bouw van vinex. En over de snelweg die nodig is omdat de stad niet kan verdichten. En de gevolgen voor de dwarsfluitstreepkever. Ik begin soms serieus te geloven dat links-radicalen pas tevreden zijn als de mens is uitgestorven.en
@ae: zucht, tja, um. Ik mis Kombrink.

Volgens mij zit hier een tegenstrijdigheid in. :cool:

We hebben in Rotterdam altijd wel wethouders gehad die hoogbouw minded waren, ongeacht welke partij ze zijn, alhoewel de meesten daarvan PvdA wethouders waren, zoals Jan Laan, Joop Linthorst en Pim Vermeulen. De enige die er echt rare dingen over te melden had was Herman 'wederopbouw or die' Meijer van Groenlinks, thans nationale partijvoorzitter trouwens, maar die ging er dan gelukkig ook niet direct over. Alleen die man is al een reden om je lidmaatschap op te zeggen.