View Full Version : Den Haag: Wijnhavenkwartier
Michiel March 27th, 2003, 11:15 PM Ik heb vanavond de eerste bouwtekeningen bekeken van de nieuwe ministerie-torens in het Wijnhavengebied. Volgens deze tekeningen worden beide torens 142.1m hoog met 36 verdiepingen. Daarmee zijn ze net iets hoger dan de Hoftoren.
Doorsnede. De tekening zat precies op de vouw, vandaar de bochel.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/ministerie2.jpg
Plattegrond begane grond. Let op de ingang voor het uitzichtsplatform!
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/ministerie3.jpg
Plattegrond 35/36e verdieping
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/ministerie4.jpg
Impressie vanaf de Plaats
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/ministerie5.jpg
Rotterdam Highrise March 27th, 2003, 11:22 PM Hè wordt het nu een soort twintower a la Hoge Heren? In het masterplan was een van de twee toch wit?
Uitzichtplatform is natuurlijk fantastisch. De ontwerpen om te ......(de bekende smillie)
Jurgen
de flatneuroot March 27th, 2003, 11:24 PM Ik wordt nou niet echt wild van het uiterlijk van die torens. :bash:
Kruikenparadijs March 27th, 2003, 11:24 PM Daar kan Rotterdam alleen maar jaloers op zijn ;)
Rotterdam Highrise March 27th, 2003, 11:26 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Kruikenparadijs </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Daar kan Rotterdam alleen maar jaloers op zijn ;)</td></tr>
</table>
Nou nee. We hebben nog een corsotoren in de aanbieding voor Den Haag :D
Jurgen
de flatneuroot March 27th, 2003, 11:44 PM Wat zijn dat voor rare frutsels aan de bovenkant bij die tekening?
Ace March 28th, 2003, 12:17 AM Op het eerste gezicht had dat idd. beter gekund ja. Al geeft die 'artist-impression' lang niet het totaalbeeld van die torens. Tot dusverre blijft het wachten op completere plaatjes.
Basshead March 28th, 2003, 12:25 AM Goeie primeur Michiel! :okay:
Op welke termijn gaan de torens eigenlijk gerealiseerd worden?
supercees March 28th, 2003, 01:58 AM Ik denk zelf dat het perfect past bij de "Haagse" architectuur (zou er zolangzaam aan een Haagse school ontstaan ? ;) )... En ook de hoogte ben ik zeer over te spreken... Ja dit nieuws stemt mij op dit late uur heel vrolijk michiel! Bedankt!
Patrick Highrise March 28th, 2003, 08:12 AM Goede primeur!! :okay:
Ja het uiterlijk is niet je van het maar ach dat past toch veel beter (die retro arch) in dH als in Rotterdam.
Goed zo Michiel :)
Komt dat uitzichtplatform op 142m?? Zo ja is dit de druppel he...het platform van de euromast is dan veeel te laag. wij willen een hogere...(200+) Of op zijn minst in de luxortoren....:rant:
PEZA March 28th, 2003, 08:48 AM Mooi gevonden Michiel.
Zitten ze nu gedeeltelijk aan elkaar vast of zijn het twee
losstaande torens?
egramsbergen March 28th, 2003, 09:53 AM Zo te zien zijn ze met elkaar verbonden via een tussenstuk van 40 of 50 m hoog. Ben benieuwd hoe deze tweeling gaat uitpakken. Ze staan erg dicht op elkaar, ik denk dat je er uit de meeste hoeken niet tussendoor kunt kijken. Wordt in elk geval wel lekker vol daar. Is de kleur overigens definitief? Mag van mij, maar dan moet de woontoren die ernaast komt wel lichter worden.
Berrtus March 28th, 2003, 09:53 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Rotterdam Highrise </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Kruikenparadijs </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Daar kan Rotterdam alleen maar jaloers op zijn ;)</td></tr>
</table>
Nou nee. We hebben nog een corsotoren in de aanbieding voor Den Haag :D
Jurgen</td></tr>
</table>
Er wordt geen kopie van de Corsotoren in Den Haag gebouwd.
Robbert March 28th, 2003, 11:55 AM Ze steken mooi uit boven het tweedekamer gebouw. Den haag krijgt zo een mooi stads karakter.
ro2 March 28th, 2003, 12:07 PM Op de impressie lijken het 2 saaie jaren 70-torens a la Shell-Hofplein. Wel lekker hoog, maar ik word er niet echt wild van.
PLB March 28th, 2003, 12:38 PM Zelfde rooie baksteen. Je vind het mooi of niet.:cool:
supercees March 28th, 2003, 12:42 PM Zo ik heb net pas mijn kamer weer aan kant... zo wild was ik gewrorden van deze ontwerpen ;) ....
Nee ik vind ze echt mooi en perfect passen binnen Den Haag...
6fran March 28th, 2003, 01:27 PM Goeie info!
Het wordt nog afwachten wat dit echt gaat opleveren... wel mooi dat ze niet stil zitten iig!
Richard March 28th, 2003, 02:04 PM Voor hoeveel procent worden dit nu weer neptorens? Oh nee, bij deze niet he? Deze krijgt gelukkig een functie bovenin. Dat wordt nog wat met onze toekomstige hoofdstad. :)
Berrtus March 28th, 2003, 02:44 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by ro2 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Op de impressie lijken het 2 saaie jaren 70-torens a la Shell-Hofplein. Wel lekker hoog, maar ik word er niet echt wild van.</td></tr>
</table>
ik vind die vergelijking wel erg ver gezocht
Elmo March 28th, 2003, 02:52 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Richard </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Voor hoeveel procent worden dit nu weer neptorens? Oh nee, bij deze niet he? Deze krijgt gelukkig een functie bovenin. Dat wordt nog wat met onze toekomstige hoofdstad. :)</td></tr>
</table>
Toekomstige hoofdstad???? hehe. Grapjas... Ik hoorde juist een aantal weken geleden een aantal ideeen van een lid van een politieke partij om alle ministeries naar A'dam te verplaatsen, omdat hij vindt dat zoiets in de hoofdstad horen te zetelen! Het plan zou iets van 2,5 miljard euro gaan kosten, maar vanwege de laagconjunctuur schatte hij de kans dat zijn idee zou worden uitgevoerd al niet echt hoog in :)
Rabotnik March 28th, 2003, 02:53 PM Duidelijk Den-Haag word dan tweede hoogbouwstad van Nederland!! Kom net uit het informatiecentrum Zuid-As in het WTC.Tijdje gesproken met een medewerker aldaar en tja niks nieuws onder de horizon.Bij het Drentepark word er minimaal tot 125 Meter gebouwd.(Schiphol,Zendmast).Jammer,jammer ik baal daar enorm van! Eerdergenoemde zei dat het voor Amsterdamse begrippen best hoog is.Kan best wezen maar ik vind dit teleurstellend en niet zo een klein beetje ook.Wel dan weer een hoge bebouwingsdichtheid (Troost)!Had de neiging om die piepschuimen torentjes af te breken en op elkaar te zetten.:rant: :mad: >( :bleep:
Elmo March 28th, 2003, 03:57 PM @Frozen Metal:
Je bedoelt zeker tot MAX 125 meter? als het min. is, is het lang zo slecht nog niet! ;)
Marin March 28th, 2003, 04:09 PM Aardig, zeker geen liefde op het eerste gezicht. Puur kijkend naar de hoogte zijn die 2x142m. natuurlijk een uitstekende aanwinst voor de Haagse skyline. Wacht nog even met mijn def. oordeel...
Rabotnik March 28th, 2003, 04:45 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@Frozen Metal:
Je bedoelt zeker tot MAX 125 meter? als het min. is, is het lang zo slecht nog niet! ;)</td></tr>
</table>
Je hebt gelijk,taalfoutje......nee was dat maar waar vanaf 125 Meter dan had ik nu een goed trots gevoel erover.
The Messiah March 28th, 2003, 05:34 PM Weer mooie ontwikkelingen in Den Haag!Maar veel kan ik nog niet veel over het ontwerp zeggen.Moet ik meer impressies zien.Maar zoals het er nu naar uit ziet mogen ze van mij gaan stapelen.
Wisma March 28th, 2003, 05:53 PM Geweldig 2 keer 142 meter, Ik ben er stil van....:) :happy: :dooby:
PEZA March 28th, 2003, 07:07 PM Eerlijk gezegd snap ik de kritiek op Haagse torens ook niet zo.
Het is nou niet dat we in dit land omkomen van de hoogbouw.
Sommige torens in, laten we zeggen HK, NY, Frankfurt, zijn
misschien erg mooi maar ik persoonlijk ben al blij met wat er
in Den Haag, Rotterdam en de rest gebeurt. Veel hoger
dan 170 meter zullen we hier niet snel zien.
Dus de Haagse plannen met diverse torens tussen 120-140
meter zijn, wat mij betreft, heel welkom.
Michiel March 28th, 2003, 08:13 PM @Patricks Highrise
Bij één van de torens is de bovenste verdieping extra hoog (4m), ik vermoed dat dit het geplande uitzichtplatform is. Dit is ongeveer op 135m hoogte.
wc eend March 29th, 2003, 02:28 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Richard </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Toekomstige hoofdstad???? hehe. Grapjas... Ik hoorde juist een aantal weken geleden een aantal ideeen van een lid van een politieke partij om alle ministeries naar A'dam te verplaatsen, omdat hij vindt dat zoiets in de hoofdstad horen te zetelen! Het plan zou iets van 2,5 miljard euro gaan kosten, maar vanwege de laagconjunctuur schatte hij de kans dat zijn idee zou worden uitgevoerd al niet echt hoog in :)</td></tr>
</table>
ja dat was zo'n debiel plan van leefbaar Noord-Holland, als ik me niet vergis. Regering hoort in de hoofdstad 'omdat het de hoofdstad is.' Kan je nagaan wat voor gevolgen zoiets zou hebben voor Den Haag als het echt zou gebeuren.
wc eend March 29th, 2003, 02:32 PM ehm, oeps, hoe werkt dat ook al weer
Jan March 29th, 2003, 02:43 PM Er schijnt overigens weer een kleine rel te zijn over deze impressie:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/ministerie5.jpg
Nadat een eerdere impressie beschuldigd was van retouchering beweert een of andere mierenneuker dat dit plaatje ook niet zou kloppen (in geval de wethouder een groot probleem hebben) omdat de ministerietorens zouden zijn gebaseerd op de Hoftoren, die in dit plaatje nog niet helemaal af zou zijn. De Haagsche Courant heeft al geprobeerd dit ergens bevestigt te krijgen. Ja, me hoela!
Jan March 29th, 2003, 02:45 PM @ wc_eend: In plaats van quoten en iets te enthousiast wat tekst weghalen gewoon het @-teken gebruiken wanneer je op iemand wilt reageren... :)
Elmo March 29th, 2003, 02:50 PM @Jan:
is het niet handiger/beter om gewoon de HTML uit te schakelen en alleen BB-codes toe te staan?
6fran March 29th, 2003, 02:55 PM Jeeeeezuussss zeg! zee hebben ook altijd wat te zeiken!!! pfff!
Eisso March 29th, 2003, 03:44 PM Mwoah, ik ben er nogsteeds niet kapot van, de ontwerpen. Maar misschien datdat laternog komt. De impressies die ik tot dusver ken geven no nieteen zeergoed beeld. Dat erarchitectonisch veel meer spectakel was te verzinnen lijkt me duidelijk. Het kan dus alleen maargaan meevallen. Een bijzondere toren, zoals de Hoftoren, zal het vrees ik niet worden. Desalniettemin is en blijft de hoogte om je vingers bij af te likken!
Jan March 29th, 2003, 03:52 PM Mwah, ik ben ook inderdaad geen Kollhoff fan en dat er uitsluitend ministeries in de torens zitten maakt het verhaal ook niet echt spannend, maar het stedenbouwkundig concept van het Wijnhavenplan is goed, een uitkijkplatform op die hoogte een buitengewoon goed idee en de stedelijke dichtheid van de omgeving hoger dan welke plek in Nederland dan ook. De torens staan er lekker dicht op elkaar!
Shockwave March 29th, 2003, 03:59 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>@Jan:
is het niet handiger/beter om gewoon de HTML uit te schakelen en alleen BB-codes toe te staan?</td></tr>
</table>
Stop Whining ya biatch sho 'nuff! ;)
hehe als iemand geen kennis van html heeft moet ie gewoon niet erin kloten !! een welbekende regel in html is is dat je deze tekens < of > niet weg moet halen, anders verkloot je het !!
ontopic: Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor DH !! hoop dat ze een beetje leuk materiaal gaan gebruiken...
Eisso March 29th, 2003, 04:05 PM Helemaal mee eens. Die plus punten hebben de torens in iedergeval al mee. Toch hangt het slagen van zo'n groot project toch voor 80% af van deuitstraling van de torens: oftewel de architectuur.
Al draagt een toren een gouden uitkijkplatform, het is (kan) en blijft (misschien) een lelijk ding....
Toch....?
wc eend March 29th, 2003, 05:09 PM @Jan:
Ja, dit werkt inderdaad ook wel ja;)
ok, en nu weer on topic
Danny March 29th, 2003, 05:21 PM Ook al laat de inpressie niet duidelijk zien hoe de torens eruit komen te zien, vind ik het zonde dat ze zo dicht bij zo'n mooie toren als de hoftoren staan.........laat wel weer zien dat Kollhof geen respect heeft voor mooie wolkenkrabbers...
Deze torens moeten het beeld van Den Haag worden, dan mogen ze ook wel mooi zijn en niet alleen hoog....
Skyscrapercitizen March 29th, 2003, 08:18 PM Hoppaaaa, plop. Klinkt goed, uitkijkplatform op 140 meter hoog! Mooiste is nog dat je vanaf dat paltform de toren zelf niet ziet. Want het gaat, ben ik bang, wel erg veel lijken op dat ene in Berlijn....
Elmo March 29th, 2003, 08:39 PM welk ene in Berlijn? En ik geloof niet dat Berlijn iets heeft van 140 meter hoogte toch? :)
Skyscrapercitizen March 29th, 2003, 09:11 PM @ Elmo, niet 140 meter wel 104 (of zoiets), en wel dezelfde architectuur. Tsja, zelfde architect he, en deze weet wel raad met massaproductie.
Per March 30th, 2003, 01:36 PM Kijk 'ns aan zeg, in een paar dagen tijd al zoveel reacties. Je kan nog geen week met wintersport en Den Haag kondigt alweer een mega bouwproject aan. De invulling van het Wijnhavenkwartier gaat lekker. Inderdaad weer in wat men nu al als de "nieuwe Haagse school" kan noemen. Ze moeten toch op gaan passen dat het niet gaat overheersen, krijg je over 50 jaar weer zo'n gevoel van "gatver al die jaren 00-10 gebouwen". Wat je nu vaak hebt in NL'se steden van de wederopbouw architecteuur.
Skyscrapercitizen March 30th, 2003, 01:39 PM Ja, al die goedkope shit uit de crisisjaren '05-'10, dat zal wat worden:)
supercees March 31st, 2003, 09:59 AM Toch vind ik die Kolhoff in Berlijn zeker niet lelijk hoor. Maar ik houd dan ook wel weer van bakstenen!
Winus March 31st, 2003, 12:04 PM Kolhoff in Berlijn vind ik ook wel mooi, maar dat wil niet zeggen dat ie ook maar heel Nederland er mee vol moet pleuren. ;)
Alhoewel deze torentjes wel goed passen in Den Haag, ik ben vooralsnog positief. :)
En zo'n uitzichtplatform op 140m is ook wel erg gaaf. Kun je Amsterdam dan al bijna zien?
Wisma April 4th, 2003, 11:14 AM Is trouwens al openbaar gemaakt op welke toren dat uitzichtplatform komt?.
Per April 4th, 2003, 02:39 PM Ik ben het niet vaak eens met welstandscommisies maar nu misschien wel...
Welstand kraakt plan ministeries
DEN HAAG | Het ontwerp voor de nieuwbouw van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie is te massaal. De twee nieuwe torens die op de plek van woonflat de Zwarte Madonna moeten komen, zijn te eenvormig en het bouwplan lijkt daarmee onvoldoende op het stedenbouwkundige plan dat de basis van de nieuwbouw vormt.
Dat stelt de Haagse welstandscommissie na eerste bestudering van de plannen van de Duitse glamourarchitect Hans Kollhoff. De Haagse welstandscommissie plaatst de nodige kanttekeningen bij het ontwerp. Het hoofdbezwaar is dat de twee torens in het plan van Kollhoff te weinig losstaande gebouwen zijn, met een eigen karakter. De welstandscommissie vindt dat ze op meer manieren van elkaar moeten afwijken dan alleen maar met anders gekleurde kozijnen, zoals nu de bedoeling is.
De twee-eenheid die de torens zullen vormen, zorgt er volgens de commissie ook voor dat de derde toren onherroepelijk een 'Einzelgänger' in de Haagse skyline wordt.
Die derde toren die naast de ministeries komt, is bedoeld voor bewoning en wordt op dit moment getekend door de Duitser Christian Rapp, een architect uit de school van Kollhoff. Volgens de welstandscommissie is het programma dat in de ministerietorens moet worden verwerkt inmiddels zo uitgebreid, dat de torens niet meer rank kúnnen worden.
Dat is volgens de commissie niet goed voor de stad.
Vooral de massa lagere bouwlagen, de plint, komt de commissie wel erg voor als één groot blok. De leden pleiten voor het aanbrengen van meer reliëf en differentiatie.
Er is wel waardering voor het plan om tussen de torens een tuin annex plein aan te leggen. Dat wordt als 'een mooi gebaar aan de stad' gezien.
Voorbeeldwerking
De commissie is bezorgd over de voorbeeldwerking die het plan van Kollhoff onvermijdelijk heeft voor alle nog te ontwerpen gebouwen in het Wijnhavenkwartier. De commissie vindt het geen goed plan, als die gebouwen op basis van de ideeën van het Kollhoff-plan worden ontworpen. De gemeente Den Haag en de Rijksgebouwendienst zeggen in een reactie dat ze de opmerkingen van de commissie ter harte zullen nemen.
Tijdens consultatiegesprekken met groepen geïnteresseerden kwam ook de kritiek naar voren dat de torens wel erg massaal zijn. De onafhankelijke welstandscommissie moet over alle bouwplannen een advies uitbrengen. Het gemeentebestuur kan een negatief advies negeren, maar dat is zeer ongebruikelijk. Het plan Wijnhavenkwartier zal na mogelijke wijzigingen opnieuw door de welstandscommissie worden beoordeeld.
Elmo April 4th, 2003, 03:35 PM aha goed nieuws! enne... hoe hoog wordt die woontoren?
Per April 4th, 2003, 03:57 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>aha goed nieuws! enne... hoe hoog wordt die woontoren?</td></tr>
</table>
Dat staat hier:
http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=23672&perpage=20&pagenumber=2
Elmo April 4th, 2003, 04:17 PM Ow ja die.. :) die vond ik eigenlijk nog wel mooi! (voor Den Haag dan)...
maar 3 torens van 140 meter hoog naast elkaar...niet gek...daar kan R'dam nog wat van leren ;) (Ik weet dat in R'dam ook genoeg gebouwen van die hoogte zullen verrijzen, maar deze zijn wel heel erg concreet)
Skyscrapercitizen April 5th, 2003, 09:03 AM 2 Donkerbruine kolossen lijkt me inderdaad een heel slecht plan! Ik hou niet van donkerbruin. Zie dan liever zwart met wit! Er moet zeker een lichte toren komen, Met die 2 donkere torens wordt het anders wel erg donker op straatniveau!
1+2=3 April 6th, 2003, 10:03 PM Vind die twe saaie torens nu juist geweldig.
Jan April 8th, 2003, 11:30 PM Meer impressies van het Wijnhavenkwartier zijn te vinden op het Plein waar ze een oud pand aan het verbouwen en uitbreiden zijn voor de Tweede Kamer. Dat worden weer lekkere biertjes van de zomer :)
http://www.wolkenkrabbers.nl/pics/grafiti.jpg
Michiel April 8th, 2003, 11:35 PM He, die heb ik nog niet gezien. Die bouwkraan voor deze verbouwing staat trouwens lelijk in de weg voor foto's vanaf het Plein.
Wisma April 9th, 2003, 11:26 AM Die (bruine) toren rechts met die bolle top hoeft van mij niet gebouwd te worden, die is echt te lelijk voor woorden.
PEZA April 9th, 2003, 12:06 PM @ wisma
Ik denk dat je die (ietwat mislukte) impressie van de
Muzentoren bedoelt.
Die staat er al een tijdje.
Of bedoel je die ook al mislukte Hoftoren?
Tobi April 9th, 2003, 12:06 PM Wat is er eigenlijk gebeurd met dat supergeile plan van vijf torens op een rijtje? Volgens mij het eerste ontwerp voot het Wijnhavenkwartier? Dat was zo superstrak en nu komen ze aankakken met van die absurd hoge bakstenen torens. Bahbah!
:mad:
Jan April 9th, 2003, 12:32 PM Dat plan was een voorstudie van Richard Meijer. Dit plan was de basis voor de plannen die er nu liggen. Ten noorden is het hoger geworden, terwijl het richting Spui omlaag is gegaan.
Tobi April 9th, 2003, 12:45 PM Eeuwig zonde; zag er retestrak uit. Nu krijgt Den Haag d'r een stel van die 'muren' bij...
Tobi April 9th, 2003, 12:48 PM http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/meieraanzicht1.jpg
Check it, dit is toch te vet voor woorden; en nu van die vierkante frikandellen. Tjesus! Dat een plan zo kan aftakelen zeg! :no:
Wisma April 9th, 2003, 05:45 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by PEZA </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@ wisma
Ik denk dat je die (ietwat mislukte) impressie van de
Muzentoren bedoelt.
Die staat er al een tijdje.
Of bedoel je die ook al mislukte Hoftoren?</td></tr>
</table>
Ik bedoel die toren net links naast het standbeeld. Hij staat achter het witte stadhuis. (Dit alles op die graffiti foto dan he:) )
Elmo April 9th, 2003, 05:56 PM Ik ga op zeer korte termijn toch maar eens een bezoek brengen aan Den Haag en Rotterdam. Het is echt al jaren geleden dat ik er voor het laatst ben geweest! Rotterdam ben ik zelfs alleen nog maar met de trein doorheen gereden...heb er nog nooit een voet op de bodem gezet :(
Crusher April 13th, 2003, 08:04 PM Na een gedegen Europese selectie is Ingenieursbureau Zonneveld b.v. geselecteerd als constructeur voor de Nieuwbouw van de Ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in de volksmond JuBi, te Den Haag.
Ingenieursbureau Zonneveld is erg trots dat de Rijksgebouwendienst het ontwerp van de constructies aan haar heeft toevertrouwd
Pics:
http://www.zonneveld-rotterdam.nl/images/overheid/2002-100i01.jpg
PEZA May 23rd, 2003, 05:45 PM Van TV WEST 23/5/2003:
Bouwplan Wijnhavenkwartier aangepast
vrijdag 23 mei 2003
DEN HAAG - Het bouwplan voor het Wijnhavenkwartier in Den Haag is aangepast. De kantoortorens worden nu oranje-rood en wit. De architect heeft het plan aangepast na kritiek van de Haagse welstandscommissie omdat het te saai was.
Met het nieuwe ontwerp is de welstandscommissie akkoord gegaan. De nieuwbouw voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie kan nu verder worden uitgewerkt.
Michiel May 23rd, 2003, 06:04 PM Dat is weer een beetje terug bij af. Toen Kollhoff de competitie won waren de torens ook rood en wit. In het uitgewerkte plan hadden de torens plotseling dezelfde kleur.
PEZA May 23rd, 2003, 06:10 PM Paars en Groen lijkt mij eigenlijk wel wat.
Steekt mooi af tegenover al die bruine baksteen.
Skyscrapercitizen May 23rd, 2003, 06:11 PM Ach ja, beter 2 verschillende retro-torens dan 2 dezelfde he.:)
PEZA May 23rd, 2003, 06:14 PM Nou ja, ze worden in elk geval gebouwd.
Wisma May 23rd, 2003, 07:06 PM Waarom geen groene en gele toren:D .
Dat is zeker geen saaie kleur!!.
Ze gaan er komen!. Begin 2004 gaan ze toch de zwarte Madonna al slopen?. Ik loopp er wel eens langs en het lijkt of er hier en daar al een paar mensen zijn vertrokken. Althans het ziet er leeg uit.
Wisma May 26th, 2003, 11:53 AM Nieuwe ministeries krijgen vrolijke kleuren
DEN HAAG | De nieuw ministeries van binnenlandse zaken en justitie in het Wijhavenkwartier worden oranje-rood en wit. De Duitse architect Kollhoff ziet na kritiek af van de donkere baksteen waarin hij de torens wilde uitvoeren.
De vorm van de torens is ook wat aangepast zodat ze er wat minder als een klomp steen zullen uitzien. Het bouwplan is inmiddels doorgelaten door de welstandscommissie. Het definitieve bouwplan zal in september klaar zijn. Negentig huishoudens van de te slopen woonflat Zwarte Madonna hebben inmiddels hun huur opgezegd. Het merendeel van hen heeft inmiddels via een voorrangsverklaring een nieuw huis gevonden. De leeggekomen appartementen zijn aan de anti-kraakorganisatie Ad Hoc gegeven. 110 bewoners hebben belangstelling getoond voor een nieuwe woning in het Wijnhavenkwartier.
Naast de nieuwe ministeries komt er ook een woontoren met 125 sociale huurwoningen en 830 dure appartementen. De meeste woningen in de Zwarte Madonna zijn sociale huurwoningen. Volgens een rapportage aan de gemeenteraad wordt er steeds meer actie ondernomen om ook de bewoners die nog nergens op hebben gereageerd, te bewegen om op zoek te gaan naar een nieuw huis. Een deel van hen heeft nog niet gereageerd uit protest tegen de sloop.
6fran May 26th, 2003, 12:19 PM De vorm van de torens is ook wat aangepast zodat ze er wat minder als een klomp steen zullen uitzien.
En daar hebben ze 10 commissies voor nodig om daar achter te komen.... :sleepy:
Wisma May 26th, 2003, 12:29 PM Ze hadden ook hier even kunnen snuffelen... :D
Was nog goedkoper geweest ook!.
Tobi May 26th, 2003, 02:38 PM Begin 2004 zouden ze moeten beginnen? Zouden ze dat gaan halen? Das al wel heel snel als ze die hele flat nog moeten slopen. Wanneer stond de oorspronkelijke oplevering gepland?
Wisma May 26th, 2003, 02:59 PM Volgens mij beginnen ze dan pas te slopen hoor...........
Patrick Highrise May 26th, 2003, 08:50 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Wisma </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Nieuwe ministeries krijgen vrolijke kleuren
DEN HAAG | De nieuw ministeries van binnenlandse zaken en justitie in het Wijhavenkwartier worden oranje-rood en wit. De Duitse architect Kollhoff ziet na kritiek af van de donkere baksteen waarin hij de torens wilde uitvoeren.
............
...........110 bewoners hebben belangstelling getoond voor een nieuwe woning in het Wijnhavenkwartier.
Naast de nieuwe ministeries komt er ook een woontoren met 125 sociale huurwoningen en 830 dure appartementen. De meeste woningen in de Zwarte Madonna zijn sociale huurwoningen. Volgens een rapportage aan de gemeenteraad wordt er steeds meer actie ondernomen om ook de bewoners die nog nergens op hebben gereageerd, te bewegen om op zoek te gaan naar een nieuw huis. Een deel van hen heeft nog niet gereageerd uit protest tegen de sloop.</td></tr>
</table>
Jaja een woontoren 125m hoog en dan een kleine 1000 woningen erin. Kan aan mijn liggen maar dat lijkt me wel een BEEETJE ERG VEEL !!!!!! Ze zullen de rest eromheen waar woningen in komen wel hebben meegenomen.... :)
Elmo May 26th, 2003, 09:25 PM @PH:
Het wordt ook stiekem een gallerijflat van 125 meter hoog en 500 meter lang ;)
Wisma May 27th, 2003, 04:00 PM Die sociale woningen zitten zeker ondergronds.
stevendh May 31st, 2003, 08:38 PM De volgende foto's heb ik vandaag gemaakt in het voorlichtingscentrum van de gemeente Den Haag.
De vervormingen zijn aan mijn fotocamera te wijten. De afbeeldingen waren niet erg groot.
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/new-1.jpg http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/new-2.jpg http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/new-3.jpg http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/new-4.jpg
Shockwave May 31st, 2003, 08:48 PM KUCH! zie de breedte van de torens op foto/impressie 3... vooral de oranje doet heel lomp aan.. ik hoop er maar het beste van...:bash:
Jan May 31st, 2003, 08:51 PM Laten we het er maar op houden dat ik geen Kollhoff fan ben. Ik kan die vooroorlogse Duitse architectuur werkelijk niet mooi vinden.
Elmo May 31st, 2003, 09:06 PM Ik vind het op die 1e foto toch nog wel erg indrukwekkend!
Wat een enorme onderbouw van 10 verdiepingen is er eigenlijk zeg!
Berrtus May 31st, 2003, 09:24 PM Ik vind het niet zo slecht en past goed in Den Haag. Kollhoff heeft als materiaalrefertenties die toren van hem in Berlijn meegegeven aan dat plein met het Sony Center (hoe heet dat plein ook al weer). Die toren ziet er gewoon goed, mooi en degelijk uit. Ik heb alleen niet zo snel een paar foto's voorhanden van dat gebouw.
Heb de presentatiepanelen van de ontwerpen laatst nog effe bekeken en Kollhoff was gewoon de beste, vooral hoe hij het plan inpaste in de stad.
Ik zie die torens veel liever dan de Corsotoren in Rotterdam of de ombouw van de KPN-toren op Blaak die sterk gaat lijken op het ontwerp van een woontoren in Frankfurt, ook ontworpen door hem
http://www.skyscrapers.com/files/transfer/6/2002/06/152532.jpg
Berrtus May 31st, 2003, 09:41 PM nou, effe wat plaatjes gescoord.
http://www.schaustelle.de/2002/media/pic_vorort.jpg
http://berlin1.btm.de/bilder/sehenswuerdigkeiten/potsdamer-platz_01_gross.jpg
http://berlin1.btm.de/bilder/sehenswuerdigkeiten/potsdamer-platz_03_gross.jpg
http://www.berlincompact.de/Photos/Objekte/Kollhoffbau2.jpg
http://www.berlincompact.de/Photos/Objekte/Kollhoffbau3.jpg
Die toren in Berlijn is trouwens lang niet zo hoog als die wat er in Den Haag moeten komen
en dat plein was het Postdammerplatz
Jan May 31st, 2003, 09:44 PM Berrtus: je geeft zelf al aan waarom ik Kollhoff niks vind: in Den Haag wordt gerefereerd aan Berlijn en in Rotterdam aan Frankfurt. Waar is dat goed voor? Het lijkt me zinvoller om in Den Haag aan Den Haag te refereren en in Rotterdam aan Rotterdam. Komt nog bij dat hij volgens mij vooral aan zichzelf refereert, en niet aan een stad. Het is allemaal helfzelfde kunstje...
Bart May 31st, 2003, 09:47 PM Ik vindt dit eerlijk gezegd ronduit teleurstellend. Bijna tot het niveau dat het niet eens meer hoeft.
Michiel May 31st, 2003, 09:47 PM Mooie primeur steven, het infocentrum is dus eindelijk weer open.
De onderbouw wordt inderdaad erg fors, zo'n 40m hoog. Dat is flink hoger dan de huidige Zwarte Madonna. De gevel is wel weer erg Kollhoff.
Dennis May 31st, 2003, 10:16 PM hier wordt niemand goed van, dit mag niet door gaan :mad: :rant: :bleep: kolhoff werkt voor al qaida :bleep:
Elmo May 31st, 2003, 10:20 PM Het is misschien wel groot enzo...maar ik vind het wel iets New-Yorks achtig hebben met zo'n hoge gevel en die hoge torens in klassieke stijl! :okay:
Sebastiaan May 31st, 2003, 10:26 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Het is misschien wel groot enzo...maar ik vind het wel iets New-Yorks achtig hebben met zo'n hoge gevel en die hoge torens in klassieke stijl! :okay:</td></tr>
</table>
@Elmo: ben ik het volledig mee eens! :)
Dennis May 31st, 2003, 10:26 PM Btw Wat heeft kollhoff met Rood?
Dit zullen ze krijgen! :bleep:
http://www.lamiumland.nl/sf_tomato.jpg
De plannen zijn wel heel erg huge, dit kan wel de skyline van DH een hele draai geven
Berrtus May 31st, 2003, 10:46 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Berrtus: je geeft zelf al aan waarom ik Kollhoff niks vind: in Den Haag wordt gerefereerd aan Berlijn en in Rotterdam aan Frankfurt. Waar is dat goed voor? Het lijkt me zinvoller om in Den Haag aan Den Haag te refereren en in Rotterdam aan Rotterdam. Komt nog bij dat hij volgens mij vooral aan zichzelf refereert, en niet aan een stad. Het is allemaal helfzelfde kunstje...</td></tr>
</table>
Ik snap je reactie, waar wat is nou een Rotterdamse toren en wat een Haagse. Da's een hele moeilijke.
Helmut Jahn zet zijn 'kunstje' ook in Frankfurt en Rotterdam (Fortis) en lijken bijna en evenbveeld. Siza/ Cruz&Ortiz zetten drie toren op de Kop van Zuid die er wel erg mediteraan uitzien
Kollhoff refereert niet aan Berlijn maar aan zijn studie naar het 'Hochhaus'. Hij is daarbij geinspireert door de traditionele Amerikaans wolkenkrabbers van begin 1900. Op zijn presentatiepaneel heeft ie daar ook plaatjes van bijgezet (zal er deze week een aantal foto's van maken). Blijkbaar zijn zijn ontwerpen een 'conclusie' van dat onderzoek en is dit zijn 'trucje' geworden dat hij telkens kopieert. Het plan won hij juist omdat het het plan op een erg goede wijze in te passen in de bestaande stad en zijn architectuur paste bij wat er al aan hoogbouw stond in het centrum (soort van retro, met het 'Krier'-cluster als hoogtepunt) waar Norman Foster bijvoorbeeld totaal niet in slaagde doordat hij een eigen statement wou neerzetten als 'pionnen' die totaal geen relatie hadden met de stad.
Ik probeer het plan niet te verdedigen, maar ik snap hem wel. Hij zou wat minder Duits mogen zijn (en dan doel ik vooral op de natuurstenen onderbouw). De kleuren op de rendering geven wel aan dat ie niet een donkere kleur metselwerk gebruikt maar oranje-rood en dat past weer iets beter bij de rest.
De torens die hij ontwerp in Den Haag vind ik dus wel kunnen. Die op de Blaak in Rottrerdam niet. Daar krijg ik spontaan 'poep- en kostneigingen' van. Daar houdt ik Rotterdam ook voor verantwoordelijk want hoe komt zoiets door de welstand.
De oplossing voor het probleem van de torens die niet Nederlands lijken is denk ik simpel. Geef alle ontwerpopdrachten aan Nederlandse architecten, dan komt het waarschijnlijk wel goed.
Michiel May 31st, 2003, 10:55 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Berrtus </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Helmut Jahn zet zijn 'kunstje' ook in Frankfurt en Rotterdam (Fortis) en lijken bijna en evenbveeld. </td></tr>
</table>
Ik vind de Messeturm en Blaak 555 anders totaal niet op elkaar lijken :D.
Je bedoelt waarschijnlijk de Westend Tower, maar die is ontworpen door KPF.
Jan May 31st, 2003, 11:16 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Berrtus </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>torens die hij ontwerp in Den Haag vind ik dus wel kunnen. Die op de Blaak in Rottrerdam niet. Daar krijg ik spontaan 'poep- en kostneigingen' van. Daar houdt ik Rotterdam ook voor verantwoordelijk want hoe komt zoiets door de welstand.
De oplossing voor het probleem van de torens die niet Nederlands lijken is denk ik simpel. Geef alle ontwerpopdrachten aan Nederlandse architecten, dan komt het waarschijnlijk wel goed.</td></tr>
</table>
Als je hier De Coopvaert bedoeld, die is ontworpen door Cees Dam Architecten. Maar ik denk dat er genoeg goede architecten in Nederland rondlopen. Het is volgens mijn niet nodig duur te gann lopen doen met 'sterren' uit het buitenland want omdat die niet gewend zijn om met beperkte budgetten te werken komen de echte meesterwerkjes hier niet van hun hand. Vaak heb ik het idee dat het ontwerpen zijn die overal hadden kunnen staan, en er dus staan ter meerdere eer en glorie van de architect zijn gebouwd, niet van de stad.
Berrtus June 1st, 2003, 12:22 AM Ik bedoel het KPN-complex aan de Blaak, naast de centrale bibliotheek. Die wordt verbouwd door Kollhoff. Het torendeel wordt omgevormd toto een toren zoals in Frankfurt. Het lage deel zoals zijn plan aan de Laan van Zuid. Er zijn ooit plaatjes getoond hier op het Forum.
@Michiel
Oeps, dat wist ik niet. Heb altijd gedacht dat de toren van Jahn was.
werner10 June 1st, 2003, 12:52 AM @stevendh
Bedankt voor de plaatjes en welkom op dit forum...
Overigens denk ik dat het ontwerp van deze torens niet zal meewerken aan de acceptatie van hoogbouw in Nederland..... Kollhof dit is vreselijk...
INVISIBLE June 1st, 2003, 04:24 AM Ben ook van een hele andere mening ( zelfde mening als Berrtus )en vind ook juist zo'n gebouw als wat er in Berlijn staat absoluut niet lelijk te noemen en als zoiets in Den Haag komt weet ik zeker dat het mooi word ben er overtuigd van .
Wisma June 1st, 2003, 11:03 AM Mij zul je niet horen klagen, ik denk dat deze torens heel mooi gaan staan in de skyline.
Wel hadden ze wat slanker mogen zijn...
AppetjoekII June 17th, 2003, 04:19 AM http://www.mab.com/upload/Wijnhaven%20-01.jpg
125 meter! Gaat goed daar in Den Haag!
Wisma June 17th, 2003, 08:21 AM Plannen gaan goed daar ja, ik wil eerst Jan Knijnenburg de Zwarte Madonna zien slopen!.
Skyscrapercitizen June 17th, 2003, 09:36 AM wordt die woontoren ook al zo'n smerig ding?
Rotterdam Highrise June 17th, 2003, 01:31 PM @Tim
Ik had niet anders verwacht. :(
Wisma June 17th, 2003, 06:08 PM Ach wat je lelijk noemt, gezien de vorm wordt dit voor mij de mooiste woontoren. Een toren met een vorm als deze hebben we bijna niet... Heerlijk een toren die naar de top steeds smaller wordt.
Skyscrapercitizen June 17th, 2003, 06:17 PM Maak hem 170 meter ipv 120, dan is hij tenminste echt goed slank!
Maar zeg nou zelf, dan is de Montevideo toch een heel stuk beter aftreksel van de NYC skyscraper dan dit. Dit is kopie en saai, Montevideo is maar beetje kopie, niet saai en inovatief/vernieuwend. Dat laatste weet ik niet van deze toren, maar de 1e 2 heeft hij niet mee.
Elmo June 17th, 2003, 06:29 PM Op straatniveau zal ie er geweldig stedelijk uitzien! :cheers:
Wisma June 17th, 2003, 10:00 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Maak hem 170 meter ipv 120, dan is hij tenminste echt goed slank!
Maar zeg nou zelf, dan is de Montevideo toch een heel stuk beter aftreksel van de NYC skyscraper dan dit. Dit is kopie en saai, Montevideo is maar beetje kopie, niet saai en inovatief/vernieuwend. Dat laatste weet ik niet van deze toren, maar de 1e 2 heeft hij niet mee.</td></tr>
</table>
Ik begrijp je standpunt maar om nou te zeggen dat het een slap aftreksel is van de NYC skyscraper vindt ik wel erg kort door de bocht. Dan kunnen we torens zoals de Rembrandtoren ook beter niet bouwen.
Dat het een ontwerp is dat eigenlijk veel hoger moet zijn vanwege dat ie dan slanker is ben ik met je eens.
Dat retro vind ik niet erg maar het moet niet te veel worden. Ik heb liever deze woontoren een beetje retro achtig en die 2 ministeries wat moderner......
Ik heb niets tegen kopieren zolang het maar geen exacte kopie is.
Beter goed gestolen dan slecht verzonnen..... ;)
Skyscrapercitizen June 18th, 2003, 01:30 AM 1 Rebrandtoren vin ik ook erg lelijk (behalve 's nachts, dan gaat het nog wel).
2 Het moet niet teveel worden. Mee eens. Maar het is al teveel, en nu komen er weer 3 bij.
3 Beter slecht verzonnen dan slecht gejat.:):cheers:
ro2 June 18th, 2003, 08:44 AM Hij zou in een buitenwijk van Boekarest niet misstaan. Of is het nog een ontwerp van Albert Speer??
Berrtus June 18th, 2003, 08:54 AM Dat ding past perfect in Den Haag, net als de nieuwe torens van de ministeries. Het lijkt wel een hype om alles van Kollhof af te kraken. Heb gister nieuwe renderingen gezien en dat ziet er toch best wel ok uit.
Wisma June 18th, 2003, 09:13 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top> Heb gister nieuwe renderingen gezien en dat ziet er toch best wel ok uit.</td></tr>
</table>
Ooow die wij nog niet hebben gezien zeker?:)
Jan June 18th, 2003, 11:05 AM In de jongste uitgave van het NIROV tijdschrift Stedenbouw & Ruimtelijke Ordening probeert populist Arjo Klamer zijn gelijk te halen dat retro architectuur goed is voor de mens door er sec theoretisch economische verhandeling op los te laten: de markt wil het, dus dienen architecten zich te schikken in dat wat de markt wil. Voor mij is dat net zoiets als dat je elke dag patat met hamburgers eet omdat je kinderen dit nou eenmaal lekker vinden. Afgezien van de vraag of je uberhaupt economische wetmatigheden moet loslaten op cultuuruitingen als de architectuur gaat hij dik de fout in door de opkomst van retro uit te leggen als een hang naar het cultuur-eigen (zelfs extreem rechts wordt erbij gehaald), maar daarbij vergeet dat het vooral de buitenlanders (Krier, Natalini, Kollhoff en Vandenhoove ) zijn die menen te weten wat goed is voor de Hollande boerenpummel. De gebouwen die door deze mensen worden ontworpen zijn feilloos te herkennen als een ontwerp van die architect (de Natalini's en de Kollhoff's haal je er zo uit), en hebben geen ene zak met de 'oorspronkelijke' of klassieke vormgeving ter plaatse te maken. Kollhoff zet het ontwerp voor de woontoren in Rotterdam net zo makkelijk in Den Haag neer. Dit zijn dan ook geen architecten, maar gewoon commerciële ontwerpers. Het heeft wat mij betreft niks met architectuur te maken, maar vooral een gebrek aan durf, visie en vooruitstrevendheid uit de markt. Het verwijt dat nieuwe dingen ook niet altijd geslaagd zijn is nog geen voldoende reden om dus maar nostalgisch te gaan zitten doen. Ik vind dat laf. Net zoals met mensen behoort een stad vooral eerlijk tegen zichzelf te zijn en zich niet voordoen als iets wat het niet is of alleen denkt te willen zijn. Wie dat niet kan is voor mij een grote huichelaar. Rotterdam is geen stad van ouwe rommel en moet dat dus ook vooral niet willen zijn.
de flatneuroot June 18th, 2003, 11:33 AM Ik kan aleen maar "amen" zeggen op het stuk van Jan.
Skyscrapercitizen June 18th, 2003, 12:14 PM Inderdaad goed opgeschreven. Ik had dat stuk ook gelezen, buitengewoon vervelend stuk.:bash:
Per June 18th, 2003, 02:08 PM Ik ben van mening dat variatie in hoogbouw noodzakelijk is. Of het nou retro of modern is, te veel van 1 soort zal een stad nooit ten goede komen. We hebben het gezien in de steden van Europa die met de wederopbouw een jaren zestig stijl betonnen hart kregen. Je ziet het aan de trieste (te grootschalige) nieuwbouwwijken in NL. Bovendien zal een mooi ontwerp beter tot z'n recht komen als het naast een minder ontwerp staat, al is het erg persoonlijk welk gebouw er nu mooier is. Het is arrogant te bepalen voor een ander te bepalen wat mooi is.
Wat Den Haag betreft, hier moet men oppassen niet te veel van hetzelfde, dus baksteen met een bepaalde hoogte, neer te zetten. Dat is het enige wat mij ergert. Ik vind de retro-stijl van Kollhoff ok, mits er een modern ontwerp naast gebouwd zou worden.
koenschepens June 21st, 2003, 04:58 PM Ik vind persoonlijk dat het er zo nog niet zo verkeerd uitziet hoor.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/wijnhaven6.jpg
Wisma June 21st, 2003, 05:05 PM Je bent niet de enige hoor Koen. Welkom trouwens.
Ik vind het er ook geweldig uit zien.
Jan June 21st, 2003, 05:16 PM Dag Koen! Welkom hier :wave:
Skyscrapercitizen June 21st, 2003, 07:34 PM Is oud plaatje trouwens. De nieuwe ontwerpen zijn nog erger...
Rotterdam Highrise June 21st, 2003, 07:39 PM @Tim
Nee niet helemaal: De woontoren ziet er beter uit.
koenschepens June 23rd, 2003, 12:07 AM @Tim
Wat is de beste impressie van de nieuwe plannen en waar kan ik die vinden?
Wisma June 23rd, 2003, 08:23 AM Voor de nieuwste impressies zie pagina 5 van deze tread:)
supercees June 23rd, 2003, 08:33 PM Ik blijf erbij dat ik geen Kollhof fan ben maar dit best in het centrum van Den Haag vind passen...
Gambini June 28th, 2003, 01:54 PM Had iemand dit plan al gezien?
http://www.archipelontwerpers.nl/projecten/wijnhaven/wijnhaven_madonna_groot.jpg
Jan June 28th, 2003, 03:32 PM Dit is een studie waarin gekeken is hoe hetzelfde aantal m2 in een plan kan worden verwerkt zonder de Zwarte Madonna te slopen. Op het dak van de Zwarte Madonna was een daktuin landschap bedacht met penthousjes erop. Plan is van Archipel Ontwerpers (http://www.archipelontwerpers.nl).
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 03:53 PM Hmmm, achteraf gezien was dit plan wel veel beter geweest. En 3 hoge torens Zullen al snel 140 meter zijn), en het behoud van de Zwarte MAdonna (minder gezeik) en een architectonisch hoogstandje op het dak.
Gambini June 28th, 2003, 05:39 PM Het is idd een beter plan (is het 100% zeker dat dit plan niet uitgevoerd wordt?)! Maar de ZM moet gewoon weg, klaar...
Skyscrapercitizen June 28th, 2003, 07:45 PM @ Gambini
Ik stel voor dat je deze thread eens vluchtig doorleest...
Skyscrapercitizen September 22nd, 2003, 02:00 PM VROM keurt plan voor ministeries af
Het ministerie van VROM geeft geen goedkeuring voor de bouw van twee ministeries en woontorens in het Haagse Wijnhavenkwartier waarvoor gebouw de Zwarte Madonna moet wijken. Volgens VROM voldoet het gemeentelijke plan niet aan de regels voor geluidshinder. Een aantal woningen zou overlast ondervinden van het verkeer.
--oo0oo--
Artikel komt uit de Haagsche Courant, ik kan de rest van het artikel helaas niet lezen. wie wel?
Gambini September 22nd, 2003, 02:04 PM K*t VROM, ik ga ff de HC halen, brb :D
EDIT: er stond k*nker ipv k*t, foei Gambini!
Wisma September 22nd, 2003, 02:25 PM Nou lekker is dat, ze keuren het niet goed. Maar dat betekent toch niet dat het plan wordt afgekeurd. Aanpassingen in het ontwerp zouden hier toch kunnen volstaan?.
Bij afkeuring.....neem aub een andere architect!
Jan September 22nd, 2003, 02:25 PM Doorlezen is een kwestie van één keer aanmelden voor al deze regionale kranten. Volgens mij is dit het hele bericht, want ik zie nergens een 'lees verder' dingetje staan. Overigens zal die soep niet zo heet gegeten worden als die wordt opgedient hier. Lijkt me immers geen onoverkomelijk probleem.
Gambini September 22nd, 2003, 02:33 PM Grrr... Kom Wisma, we blazen het VROM gebouw op :mad:
Elmo September 22nd, 2003, 08:06 PM Originally posted by Gambini
Kanker VROM
que?
Skyscrapercitizen September 22nd, 2003, 08:50 PM @ Elmo
Tsja, het lage niveau beperkt zich niet alleen tot de ondertitel...
:baaa:
Patrick Highrise September 22nd, 2003, 09:25 PM nee nee jullie lezen het verkeerd!! :D
van onze inside info agent! ;)
VROM heeft het hoogbouwplan voor het Wijnhavenkwartier resoluut afgekeurd en van tafel geveegd.
Niet dat men de Zwarte Madonna wilt behouden, verre van zelfs! Nee bij het ministerie is met het kotsbeu dat er voor diverse belangrijke projecten steeds dezelfde baggerarchitect wordt geselecteerd, namelijk ene Hans Kolhoff.
Vanwege de tijdloos saaie monotone architectuur vindt men deze architectuur een aanfluiting voor Nederland en vooral Rotterdam en Den Haag in het bijzonder.
Om deze beslissing nog meer kracht bij te zetten heeft de minister besloten om voortaan een zware boete uit te delen aan diegene die deze architect nog selecteerd om zijn of haar project te ontwerpen!
:D :) :cheers:
Wisma September 22nd, 2003, 09:36 PM Zo dit klinkt als goed nieuws!.
Jammer dat Den Haag op korte termijn dan die torens niet krijgt maar dat die Kolhoff word bekritiseerd. Van mij mag KPF of Pelli nog wat moois ontwerpen.
Ik wacht liever wat langer op iets lekkers dan ik snel iets moet nemen dat eigenlijk niet te pruimen is.
Het was niet het lelijkste wat ik van hem gezien heb, maar toch ik rouw er niet om.
Oprotten met die Kolhoff en zijn shit architectuur. Jammer voor Rotterdam dat hij het Brainpark nog even mocht verzieken met 3 van die tijdloze saaie monotone gebouwen.
Elmo September 22nd, 2003, 09:50 PM @Wisma:
Ooit van een geintje/sarcamse gehoord? :tongue3: ;)
Gambini September 22nd, 2003, 10:03 PM Tsja, het lage niveau beperkt zich niet alleen tot de ondertitel...
Ik ben blij dat dat uit jouw mond komt :)
Skyscrapercitizen September 22nd, 2003, 11:07 PM hehe Patrick, was het maar waar.
Ik zou ook liever een week wachten op sex met katja dan nu sex met erika terpstra....
Patrick Highrise September 23rd, 2003, 08:55 AM @ Wisma:
:lol: :D ;)
(ik vond het zelf wel leuk verzonnen zo! :) )
Wisma September 23rd, 2003, 10:03 AM Volgens mij wilde ik het TE graag geloven :D
Leuk geintje, maar zou niet gek zijn.:D
werner10 September 23rd, 2003, 05:56 PM Uit de Haagsche Courant van vandaag:
'Actie VROM zonder effect'
DEN HAAG | De opmerking van het ministerie van VROM dat de laaggelegen woningen in het nieuwbouwplan voor het Wijnhavenkwartier mogelijk te veel verkeersgeluid te verstouwen krijgen, heeft geen effect op de voortgang van het plan.
Volgens een woordvoerder van de gemeente was er in de plannen altijd al rekening gehouden met de geluidsnormen. Mede daarom komen er onder de twintig meter hoogte geen woningen in de woontoren die naast de twee nieuwe ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie zal worden gebouwd.
In deze toren komen 189 woningen, de meeste in de goedkope sector. In de onderste bouwlaag, die zo'n twintig meter zal beslaan, komen winkels en andere voorzieningen.
Gambini September 23rd, 2003, 06:23 PM Hiep hoi :)
En dan nu... De Zwarte Madonna afbreken :hammer: :speech: :jippo:
Berrtus October 12th, 2003, 03:44 PM Nieuwe hoogte-update
De twee ministerietorens 146.00 meter
De woontoren 128.50 meter
Den Haag AvW October 12th, 2003, 03:58 PM Originally posted by Berrtus
Nieuwe hoogte-update
De twee ministerietorens 146.00 meter
De woontoren 128.50 meter
Wat is de bron van deze hoogte-update?
Berrtus October 12th, 2003, 04:09 PM @Den Haag AvW
Bouwtekeningen
Den Haag AvW October 12th, 2003, 04:43 PM @Berrtus
Aha, en weet je ook of deze verandering van hoogte een speciale reden heeft? Een extra verdieping ofzo?
Berrtus October 12th, 2003, 04:50 PM Dat weet ik niet. Kan alleen zeggen wat ik op de tekening zie.
Ik tel 3 parkeerlagen en 38 bouwlagen + liftopbouw (archter een soort van hekwerk (de 'kroon' van de torens))
Basshead October 12th, 2003, 04:55 PM Nou, dat klinkt goed allemaal!! Is er trouwens al meer bekend wanneer het werk gaat aanvangen?
Tobi October 12th, 2003, 05:46 PM 2X 146 en 1X 128 meter! :master: Hoogbouwstad nr.2 van Nederland is bij deze onbetwist Den Haag!!! (sorry Amsterdam ;) )
Gambini October 12th, 2003, 05:50 PM Roep dat niet te snel! Aangezien Amsterdam al 2 torens heeft die dik boven de 100m zitten (Rembrandt en Mondriaan) en er nog 2 torens van 150m bij krijgt plus een heleboel 90m+ torens en misschien zelfs een 200m hoge toren denk ik dat Amsterdam toch #2 is van Nederland...
Tobi October 12th, 2003, 06:09 PM en er nog 2 torens van 150m bij krijgt
Zie jij dat nog binnekort gebeuren??? :sly: De leegstand in Amsterdam is echt HUGE!!! Het leeuwendeel van de hoogbouw die gepland staat in Amsterdam wordt aan de Zuidas verwezenlijkt en is dus gebonden aan de limiet van 105 meter. En die 200 meter? Sorry hoor, maar ik denk het ook niet... En daarbij is de verdeling van de hoogbouwlocaties zo extreem in Amsterdam dat IK de titel voortaan iig aan Den Haag toeken. Ben blij! ;)
Ik weet niet hoe lang het nog gaat duren met deze torens (ik gok een jaar of 3/4) maar dan ziet er echt goed uit oor Den Haag. Daarbij wordt er in Den Haag toch ook nog het nodige bijgezet tussen de 60-100 meter. Die woontoren voor het Rijswijkseplein zit er toch ook zo'n beetje aan te komen? Tel dat bij mekaar op en zet dat maar eens tegenover de 100+ers van Amsterdam...
Gambini October 12th, 2003, 06:31 PM Eind dit jaar start de bouw van die toren bij/op het Rijswijkseplein ja :)
Hmmm... Vooruit dan maar, DH is #2 ;)
Michiel October 12th, 2003, 07:48 PM @Berrtus
Heb je toevallig ook het aantal bouwlagen van de woontoren genoteerd?
Wisma October 13th, 2003, 12:33 PM Geweldig die verhoging van de twins. Dus straks mogen we vanaf een 146 meter hoog uitkijkplatform over de stad en omgeving uitkijken.:cheers:
Skyscrapercitizen October 13th, 2003, 02:52 PM Ha goed nieuws dit. Ontwerp ben ik dan niet zo over te spreken, maar 2 keer 146 meter is nogal wat. Het is dan maar 5 meter hoger dan de Hoftoren officieel, maar eigenlijk is het gewoon 30 meter hoger, want deze lopen echt door tot boven de 140!
Overigens vind ik het na de bouw van deze torens in Den Haag tijd voor de volgende stap...
Berrtus October 13th, 2003, 07:46 PM Originally posted by Michiel
@Berrtus
Heb je toevallig ook het aantal bouwlagen van de woontoren genoteerd?
Kantoortorens
38 bouwlagen (inclusief liftopbouw), exclusief 3 parkeerlagen
woontoren
42 bouwlagen (inclusief een wat onduidelijk dakopbouw van 3 lagen)
stevendh December 11th, 2003, 12:45 PM Vandaag wordt het bestemmingsplan van het Wijnhavenkwartier in de Haagse gemeenteraad besproken. Uit de bouwplannen was al op te maken dat de torens 146m hoog zouden worden, maar nu is dit ook in de stukken van de raad terug te vinden. De toegestane bouwhoogte blijft 140m, maar er lijkt een vrijstelling gegeven te worden voor maximaal 7m hoger bouwen ten behoeve van daklijsten, etc. Hieronder heb ik de relevante stukken gekopieerd. Iedere fanatiek geinteresseerde kan live volgen of het voorstel aangenomen wordt; zie http://politiek.residentie.net/.
Staat van wijzigingen
Voorschriften
De voorschriften worden als volgt ambtshalve gewijzigd:
In artikel 5, lid 6, sub g en artikel 6, lid 6, sub e de vrijstellingsmogelijkheid ten behoeve van het
bouwen in de bestemmingsgrens van 5 m vergroten naar 7 m.
Reden: De kwaliteit van de openbare ruimte kan hierdoor mogelijk verbeteren. Dit zal op bouw-
planniveau moeten blijken.
De gewijzigde artikelen luiden als volgt:
Artikel 5, lid 6, sub g:
Het derde lid onder e, met maximaal 3 m, met dien verstande dat hiertoe ter plaatse van het onder III door hoogtegrenzen omkaderde vlak aan of nabij de Schedeldoekshaven maximaal 7 m kan worden toegestaan.
Artikel 6, lid 6, sub e:
Het derde lid onder e, met maximaal 3 m, met dien verstande dat aan of nabij de Schedeldoeks-haven, ter plaatse van het op de plankaart aangegeven deel van een bebouwingsvlak waarbij ten minste 50% over een maximum hoogte van 20 m dient te beschikken, maximaal 7 m kan worden toegestaan.
In artikel 5, lid 6, sub e (vernummeren e t/m k tot f t/m l) en artikel 6, lid 6, sub e (vernummeren e
t/mg tot f t/m h) een specifieke vrijstelling van 6,5 m voor wat betreft de voorgeschreven hoogte van
gebouwen opnemen, om borstweringen of andersoortige uit architectonische of esthetische overwegingen voorgestane dakelementen, waaronder kroonlijsten ed. te kunnen toestaan, voorzover de bouwmassa niet toeneemt en geen cumulatie met de algemene vrijstelling voor wat betreft de bouwhoogte plaatsvindt.
Reden: Bij hogere bebouwing is het wenselijk om extra aandacht te besteden aan de dakbeëin-
diging. Doordat ook om technische redenen hogere (lift)installaties dan bij laag blijvende
bebouwing nodig kunnen zijn, dient daar vervolgens ook in architectonisch opzicht rekening mee te kunnen worden gehouden.
Wisma December 12th, 2003, 05:34 PM Adri Kaland, raadslid CDA Den Haag
Donderdag 11 december heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met een onderzoek naar een nadeelcompensatie voor ondernemers in het Wijnhavenkwartier. De komende 15 jaar wordt rondom de Turfmarkt veel gesloopt en nieuwbouw gepleegd. Om de ondernemers tegemoet te komen in mogelijke onevenredige schade heeft op initiatief van het CDA de gehele gemeenteraad in een motie gevraagd aan het college de mogelijkheid naar een compensatieregeling te onderzoeken.
In het Wijnhavenkwartier wordt in de periode 2004 * 2010 de Zwarte Madonna gesloopt en worden twee nieuwe ministeries gebouwd. In de periode 2010 * 2015 worden de huidige ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie gesloopt en wordt een aantal woontorens gebouwd. Deze bouwwerkzaamheden kunnen gepaard gaan met herrie, stof en overlast van vrachtwagens en kranen. Hiermee kunnen ondernemers van bijvoorbeeld cafés en restaurants minder klanten krijgen en dus minder omzet.
Een nadeelcompenstatie wordt uitgekeerd wanneer een ondernemer "onevenredig in zijn belangen is geschaad". Deze uitkering is aan strenge regels gebonden: wethouder Hillhorst onderzoekt op initiatief van het CDA Den Haag nu de mogelijkheden hiertoe.
Het onderzoek naar de mogelijkheden voor een nadeelcompensatie voor ondernemers in het Wijnhavenkwartier zal uiterlijk 1 maart 2004 aan de gemeenteraad worden gepresenteerd. Het CDA Den Haag heeft goede hoop dat het college van burgemeester en wethouder voor de zomer van 2004 een definitief voorstel aan de gemeenteraad kan aanbieden
stevendh January 28th, 2004, 01:29 PM Minister Dekker van VROM is niet van plan in te grijpen in het bouwplan "Wijnhavenkwartier". Zo valt op te maken uit het volgende bericht op www.rtvwest.nl:
DEN HAAG - Minister Dekker van Vrom gaat niet ingrijpen in het bouwplan voor wolkenkrabbers in het centrum van Den Haag. Zij ziet het niet als een aantasting van de historische binnenstad. Dit schrijft de minister aan het Haagse CDA-Kamerlid Van Vroonhoven-Kok.
Het CDA-Kamerlid had vragen gesteld over mogelijke horizonvervuiling door de torens van 140 meter hoog. Van Vroonhoven-Kok hoopte dat de minister het bouwplan kon laten aanpassen aan de omgeving. Maar de minister verwijst naar de Haagse gemeenteraad die in september 2002 heeft ingestemd met het plan.
De gemeente wil in het Wijnhavenkwartier twee ministeries en wooncomplex De Zwarte Madonna vervangen door een aantal torens.
Michiel January 28th, 2004, 10:22 PM Op de site van de gemeente Den Haag (http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=14485) staat dat er vanavond een info-avond is geweest voor woontoren. Volgens mij is dit pas kort van te voren op de site gezet.
:bleep:
[edit]
Als ik in de code van deze pagina kijk dan blijkt dat hij pas gisteren is aangepast:
Last update: 27-01-2004 12:46 by red. nr. 161
Jan January 28th, 2004, 10:48 PM Eén dag van tevoren is in Rotterdamland nog een luxe. Bij ons worden dit soort dingen zogenaamd aangekondigd in de wekelijkse huis-aan-huis bladen zoals de Havenloods en de Maasstad die ik in de afgelopen 30 jaar ongeveer drie keer in de bus heb gehad. Volgens mij worden die dingen werkelijk nergens bezorgd.
dh user March 5th, 2004, 03:13 PM Verplaatsen sporen Schedeldoekshaven
Halverwege week 8 wordt gestart met de voorbereidingen voor het verplaatsen van een deel van de sporen op de Schedeldoekshaven. Tussen de Turfmarkt en de Zwarteweg worden de sporen verplaatst richting Prins Bernhardviaduct en komen op de rijbaan te liggen. De verplaatsing van de sporen heeft vermoedelijk te maken met de sloop van de Zwarte Madonna en de nieuwbouwplannen van de gemeente Den Haag op de plek van de Zwarte Madonna.
bron www.haagstramnieuws.org
6fran March 5th, 2004, 09:15 PM Ik zag het inderdaad aan de gang zijn daarzo...
Onlangs moesten ook de anti-kraak bewoners van de ZM eruit! hoorde ik van een anti-kraker. (binnekant van ZM is trouwens rampzalig slecht onderhouden)
Skyscrapercitizen April 8th, 2004, 12:01 PM De ZM zal binnenkort platgaan toch?
Michiel April 12th, 2004, 06:06 PM Bij de Zwarte Madonna is een groot gedeelte van de 1e woonlaag inmiddels dichtgetimmerd:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/zwartemadonna.jpg
(foto 12-4-2004)
Wisma April 12th, 2004, 08:33 PM Mooi plat met die handel. Ik ben benieuwd hoe lang die sloop gaat duren.
Skyscrapercitizen April 12th, 2004, 09:39 PM toch een dubbel gevoel hier. Op zich mooi dat hij platgaat, want lelijk is hij. Maar toch, nog maar 20 jaar oud en dan al platgooien, toch wel erg eigenlijk. Ik liep er vrijdag nog langs, en het ziet er gewoon nog bijna nieuw uit soms.:)
vinman April 12th, 2004, 09:43 PM Ik vind het best wel erg dat de zwarte madonna wordt gesloopt. Het pand heeft wel iets, juist omdat het zo lelijk en 'eenvoudig' eruitziet. En het pand staat er nog niet zo lang.
ldd April 13th, 2004, 01:22 PM Bij de tentoonstelling in het Stadhuis liggen ook folders over de diverse projecten, gedateerd 7 april 2004 (best recent dus). Hierop staat dat de torens 140 en 125 meter hoog worden (die van 140 bestaat uit twee delen, maar is eigenlijk één toren). Dit is fase 1 van het Wijnhavenkwartier. Later worden in fase 2 de twee kantoortorens waar nu de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken inzitten afgebroken (2x zo'n 80 meter!) en in fase 3 komen daar nieuwe toren met een maximale hoogte van 70 meter (misschien op te trekken tot 90 meter). Bouw van de ministeries is gepland voor 2005!
Michiel April 13th, 2004, 06:16 PM @ldd
Ik heb de bouwtekening gezien van de ministerietorens, en daarop stond toch echt een hoogte van 146m. De gemeenschappelijke basis van de torens is ongeveer 40m hoog.
Berrtus April 13th, 2004, 07:35 PM Ze zijn echt 146 meter hoor. Heb maanden geleden al bouwtekeningen in de hand gehad waar dit op stond. En dit zijn toch echt twee torens hoor.
vinman April 17th, 2004, 12:53 PM Oow, ha ja dan denk ik mijn uitspraken terug, als die toren rond 150 meters word. :wallbash: Dan is het toch veel beter dan de Zwarte Madonna
Tweety April 18th, 2004, 02:14 PM De laatste bewoners (ca. 50) van de Zwarte Madonna hebben deze week met succes aan de rechter uitstel van de behandeling van een rechtszaak gevraagd, die de gemeente Den Haag als eigenaar tegen ze heeft aangespannen. Ongetwijfeld zullen zij uiteindelijk ook het gebouw moeten verlaten, maar het zou nog wel eens even kunnen duren voor het zover is. Heel erg naïef van de gemeente Den Haag om hier bij de planning geen rekening mee te houden en ronduit stom van de gemeente Den Haag dat ze zich verplicht heeft tot het betalen van een boete wanneer de grond niet op tijd wordt opgeleverd.
PEZA April 21st, 2004, 07:20 PM Volgens RTV west (21/4) is de bouwvergunning voor de ministeries
afgegeven.
De laatste (ong.) 50 bewoners er uit, und es geht los.
Goed nieuws lijkt mij. :cheers:
Dr. Dubai May 20th, 2004, 09:07 PM jaja, ook Den Haag is goed bezig hoor, nou Utrecht nog!
Wisma May 20th, 2004, 09:46 PM jaja, ook Den Haag is goed bezig hoor,
Valt mij vies tegen, een woontoren waarvan de construtie op HOLD gezet is. Grotiustoren en Monarch zullen voorlopig wel niet gebouwd worden....Een zwarte madonna die niet leeg te krijgen is,......
Skyscrapercitizen May 21st, 2004, 11:11 PM http://photo.gznet.com/photos/1206571/1206571-vPrMrMzfi9.jpg
kmoest meteen aan Den Haag denken toen ik deze pic gemaakt in Shanghai zag...:)
stevendh June 17th, 2004, 07:42 PM http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh5.jpg
Skyscrapercitizen June 17th, 2004, 09:08 PM Cool een update thanks!
Michiel June 17th, 2004, 10:39 PM Op de site van de gemeente staat ook een verslag (http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=31980) van de inspraakavond van de woontoren. Een paar aardige quotes:
Mevrouw Koppert wil graag weten hoe de verlichting van de kantoorgebouwen zal zijn in de avond. Zij hoopt dat omwonenden geen last krijgen van te uitbundige belichting.
Mevrouw Verhaart geeft aan dat het plan is dat de tuin 's avonds verlicht zal blijven en dat de bovenste toppen ook altijd aangelicht zullen zijn. Er zal dus een constante basisverlichting zijn die geen overlast veroorzaakt bij omwonenden.
Positief in elk geval dat de toppen verlicht worden.
De heer Vrolijk vraagt of het mogelijk is om in de architectuur reeds een stukje gezelligheid te brengen door bijvoorbeeld boogjes in de gevel aan te brengen.
De heer Rapp geeft aan dat we nu praten over het beginselplan, dus in de verdere uitwerking zal zeker aandacht zijn voor gewenste warmte en uitstraling. De architect weet wel al zeker dat er geen ronde vormen in het gebouw zullen voorkomen.
:) Ik ken zo snel ook geen gebouwen van Rapp met ronde vormen.
stevendh June 17th, 2004, 10:56 PM Interessante link! Bedankt! :)
Erg hoopgevend dat de top verlicht zal worden!
Gambini July 18th, 2004, 11:50 PM Update by Davidvankeulen
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=1265
supercees July 19th, 2004, 07:00 PM Ze zijn toch niet daar naast de Zwarte Madonna nieuwe bestrating aan het aanleggen? Of gaat die nu niet nu al tegen de vlakte. Wel een erg "trieste" foto zo: De Zwarte Madonna en dan die ministeries... en dat lelijke betonnen gebouw... Blij dat daar verandering in komt!
Skyscrapercitizen July 19th, 2004, 08:40 PM Ik vind het nog altijd jammer dat dat eerste plan niet is doorgegaan en dat er nu nog meer donkere baksteen komt in Den Haag. :(
Gambini July 19th, 2004, 10:26 PM Donkere baksteen? Die ontwerpen van Kollhoff zijn juist helemaal de shit man! Een knalrode en een prachtige witte toren worden weldra toegevoegd aan Den Haag z'n nu toch al unieke skyline, het gaat alleen maar mooier worden. Ik heb echter wel mijn twijfels over het nieuwe ontwerp van die woontoren, ik hoop dat ze voor de groene versie gaan!
Skyscrapercitizen July 20th, 2004, 09:34 AM Die rode toren van Kollhoff is donkere baksteen, die woontoren waarschijnlijk ook. Het erste plan van Meier vind ik nog altijd een stuk wereldstedelijker eruit zien, zie hier op Deltametropolis:
http://deltametropolis.nl.tripod.com/nl/id20.html
CborG July 20th, 2004, 01:38 PM ja dat plan was echt de bom!!
Gambini July 20th, 2004, 01:50 PM Ik vind het nieuwe plan mooier hoor, maar goed, onze meningen verschillen nou eenmaal :D maarehhh... Donkere baksteen, hoe weet jij dat dan zo zeker? Dan is 't namelijk wel een stukkie minder...
de flatneuroot July 20th, 2004, 02:06 PM De Zwarte Madonna en dan die ministeries... en dat lelijke betonnen gebouw... Blij dat daar verandering in komt!
Alleen vraag ik me persoonlijk af wat er voor terugkomt niet lelijker vind. Het enige positieve wat ik kan verzinnen is dat het lekker hoog is.
Skyscrapercitizen July 20th, 2004, 02:40 PM @ Gambini
Ik ga enkel af op de plaatjes, echt donker wordt het misschien niet, maar als je het repetoir van Kollhoff bekijkt dan weet je al wat je gaat krijgen, gelukkig heeft de gemeente DH nog 1 van de 2 torens wit gekregen. Ik ben wel benieuwd naar het soort baksteen dat gaat worden toegepast, misschien valt het nog mee.
flap July 20th, 2004, 09:51 PM dat oude wijnhaven plan , zag er voor de leek goed uit , maar alle torens waren hetzelfde , en bovendien van veel glas voorzien , en nog eens grijs ook!!!! Dat had voor Rotterdam misschien heel mooi geweest , maar voor de residentie , hofstad en capitol van zuid holland ons mooie Den Haag had dit regelrechte horizon vervuiling geweest , dus ik ben zeer blij dat dit van de baan is en dat we nu een mooi vooruitzicht hebben met deze in Den Haag zeer goed passende projecten !!!!!!
bubbah July 20th, 2004, 10:57 PM wat goed dat den haag er weer baksteentjes bijkrijgt, dat past helemaal bij deze prachtige stad, den haag kan wat mij betreft niet genoeg rode baksteentjes hebben, vooral donkerrood is erg mooi!!!!In rotterdam passen die baksteentjes inderdaad niet zo goed als in den haag, want rotterdam is modern, en den haag is lekker oud, dus het is goed dat professor kolhoff zich ontfermt over den haag, die is helemaal retro, dus dat is net de man die ze hebben moeten!!!!!
PEZA July 22nd, 2004, 12:35 PM Zoals reeds eerder opgemerkt, dit gaat allemaal nog wel even duren:
van RTVWest (22/7/2004):
Bewoners Zwarte Madonna mogen blijven
donderdag 22 juli 2004
DEN HAAG - Bewoners van de Zwarte Madonna in Den Haag zijn in het gelijk gesteld en mogen voorlopig blijven zitten. De kantonrechter heeft de eis van de gemeente Den Haag donderdagochtend verworpen.
De gemeente wilde op 1 april beginnen met de sloop van het wooncomplex. Op de plek van de Zwarte Madonna moeten nieuwe woningen en kantoren komen. Een dertigtal huishoudens weigert hun woning te verlaten op basis van hun huurcontract.
De rechter vindt dat de gemeente te kort eigenaar is van het complex om de huurcontracten te beëindigen. Pas 1 jaar in plaats van de minimaal vereiste 3 jaar. Verder heeft de gemeente onvoldoende argumenten aangedragen om hun eis te onderbouwen.
De gemeente overweegt verdere stappen te nemen, maar welke is nog niet bekend. Ook is onduidelijk hoeveel vertraging het project nu gaat oplopen.
Skyscrapercitizen July 22nd, 2004, 06:49 PM @ Flap
Naar mijn weten waren de torens in het plan Meier nog geen ontwerpen en ging het dus niet om allemaal dezelfde torens.
stevendh July 22nd, 2004, 06:52 PM Een bewogen dag vandaag voor het Wijnhavenkwartier!
Uit de Haagsche Courant:
----
Sloop van 'Madonna' vertraagd
Bewoners van de woonflat de Zwarte Madonna hoeven van de rechter hun huis niet uit. Volgens de kantonrechter kan de gemeente de bewoners niet dwingen te verhuizen. In het pand wonen nog vijftien mensen. De sloop van het pand is met deze uitspraak minstens enkele maanden vertraagd.
De rechter bepaalde dat de gemeente zich aan het huurrecht moet houden dat bepaalt dat een verhuurder minimaal drie jaar eigenaar van een pand moet zijn voordat het tot ontruiming kan overgaan. De gemeente kocht de woonflat pas anderhalf jaar geleden van woningcorporatie Haag Wonen met de bedoeling om het te slopen. De gemeente gaat mogelijk in beroep.
De gemeente verweerde zich door te wijzen op het feit dat de bewoners ruimschoots andere huizen is aangeboden. Zo'n 315 bewoners hebben het pand ook al vrijwillig verlaten.
De uitspraak van vandaag betekent niet definitief dat bewoners in hun huis kunnen blijven. De gemeente gaat nog een procedure volgen: ze verandert ook nog het bestemmingsplan van het gebied en kan daarmee ook de bewoners dwingen te vertrekken.
Bewoner O. Dijkhoff: "We zijn nu een stap verder. Tegen dat bestemmingsplan hebben we ook beroep aangetekend, dus het kan allemaal nog veel langer gaan duren." De advocaat van de bewoners mr. P.M. Gompen sprak de verwachting uit dat de bewoners mogelijk nog een jaar in het gebouw kunnen blijven zitten.
De kantonrechter hield drie zittingen om tot de uitspraak van vandaag te komen. De uitspraak is een forse tegenvaller voor de gemeente Den Haag die de woonflat nu al wilde gaan slopen.
Nu de deadlines niet gehaald worden, vreest de gemeente schadeclaims van de Rijksgebouwendienst. Deze is namelijk de opdrachtgever voor de bouw van de ministeries die op de plek van de Zwarte Madonna verrijzen, inclusief een nieuwe woonflat met 243 woningen komen. De ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties moeten naar de nieuwbouw verhuizen. In de woonflat komen zowel koop- als huurwoningen.
----
"We" zijn een stap verder... in ieder geval een stap dichter bij een grote schadeclaim! Ter herinnering: het Wijnhavenkwartier moet snel gebouwd worden omdat de installaties van de oude ministeries binnenkort vervangen moeten worden. Als de bouw nog langer op zich laat wachten, zullen er toch kosten gemaakt moeten worden aan de oude ministeries. waarom zou men dan nog nieuwbouw neerzetten?
Negatief nieuws, dus.
Vandaag ook positief nieuws: de media gaan zich ermee bemoeien!
Vandaag in de Posthoorn, de Wegner huis-aan-huis krant in Den Haag en omstreken:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/wijnh6.jpg
Het laatste woord is nog niet gezegd!
CborG July 23rd, 2004, 11:28 AM wat is dit nou?? had den haag verwacht met deze torens de hoogste van nederland te krijgen :lol::rofl:
Wisma July 23rd, 2004, 12:00 PM Het is niet te geloven in Den haag. Wat een drama is dit weer...
Ze hebben de DP zeker nog nooit gezien....."weer niet de hoogste".
Jan July 23rd, 2004, 12:39 PM In het AD van vandaag staat dat de rechter de resterende bewoners van de Zwarte Madonna in het gelijk heeft gesteld en de gemeente zich heeft te houden aan de wettelijke drie jaar die er voor staan om iemand legaal uit zijn woning te zetten. Vertraging van het hele plan: minimaal één jaar. :devil:
Tweety July 23rd, 2004, 01:02 PM Minimaal een jaar, maar mogelijk nog wel langer. In de wet staat namelijk ook dat een woningeigenaar die iemand de huur opzegt wegens dringend eigen gebruik en daarmee voor de rechter verliest, drie jaar lang niet om dezelfde reden de huur kan opzeggen.
De enige hoop voor de gemeente is een bestemmingsplanwijziging, maar dat is een procedure die nog wel eens even kan gaan duren als de bewoners alle bezwaar- en beroepsmogelijkheden daartegen uit de kast trekken. Als het bestemmingsplan dan is gewijzigd, zal de gemeente weer een nieuwe procedure bij de rechter moeten aanspannen. Bestemmingsplanwijziging is namelijk ook een reden om iemand de huur te kunnen opzeggen. Ik vraag me wel af hoe sterk de gemeente daarin dan weer staat, want op een deel van de grond van de Zwarte Madonna zal ook in de toekomst een woonbestemming blijven zitten (toch?). Voor die stukken grond wijzigt de bestemming dan dus niet, waardoor de hele grond voor een uitzettingsprocedure kan wegvallen.
Ik ben benieuwd.
Wisma July 23rd, 2004, 01:03 PM Wat een kansloze bende daar zeg!.
Er hest een vloek op grote bouwprojecten in Den Haag volgens mij.... :bash: :sleepy:
Tweety July 23rd, 2004, 01:07 PM Geen vloek, maar een gemeente die zijn zaakjes juridisch gewoon niet voor elkaar heeft (ADO-stadion, het Strijkijzer, Zwarte Madonna; telkens projecten waarbij de gemeente dacht op slinkse manier de wet te kunnen omzeilen, met inmiddels bekende gevolgen)
Jan July 23rd, 2004, 01:10 PM @ Tweety: volgens mij heeft de kern van de uitspraak betrekking op de periode van drie jaar die in acht moet worden genomen en niet de legitimiteit van de reden van huuropzegging.
Tweety July 23rd, 2004, 01:14 PM @Jan: da's waar, maar dat maakt juridisch niet uit, als je de wettekst letterlijk neemt. Maar best mogelijk dat de gemeente het toch sneller zal proberen in de hoop dat de rechter de wet wat ruimer interpreteert. De tijd zal het leren...
flap July 23rd, 2004, 01:32 PM Jongens geloof mij nu eens , binnen niet al te lange tijd staan er op de madonna plek gewoon een paar hoge torens , en wonen die bewonertjes gewoon ergens anders zo simpel als wat !!!!!! Ze kunnen dus zeuren wat ze willen maar dit is toch echt wat er gaat gebeuren ! Vind je dat niet komisch ?
flap July 23rd, 2004, 01:37 PM binnen niet al te lange tijd staan er op de madonna plek gewoon een paar knoerten van torens , en wonen die bewonertjes gewoon ergens anders , hi hi , pesten of rekken heeft echt geen zin , kijk zelf maar ! eigenlijk best wel lachen he . we kunnen er lang of kort over praten maar torens zullen er komen !
Wisma July 23rd, 2004, 01:45 PM Flap....volgens mij ben jij aan het lachen als een boer met kiespijn.......
Gambini July 23rd, 2004, 02:05 PM Hehe mijn moedertje woont nog altijd in de ZM maar ik vind het wel een klotestreek... Eigenlijk he, eigenlijk is het de schuld van gemeente zoals Tweety al eerder aangaf... Ben echter diep teleurgesteld, wat moeten die 15 man nou in godsnaam in zo'n zwervershol? Ga er voor de grap eens naar binnen!
stevendh July 23rd, 2004, 02:29 PM De juridisch medewerkers van de gemeente kunnen beter naar ander werk uit gaan kijken, denk ik. Wat een amateurisme. Het bestemmingsplan wijzigen? Er schijnt ook nog zoiets als overgangsrecht te zijn: bestaande activiteiten mogen blijven zelfs als het bestemmingsplan dat niet meer toestaat. Ik denk niet dat daar veel van te verwachten is. Misschien is de enige uitweg wel die van "grote maatschappelijke schade". De Zwarte Madonna zal toch gesloopt moeten worden. De maatschappij zal grote schade lijden als dat niet snel gebeurt, wellicht dat een hooggerechtshof daar gevoelig voor is... ik weet het niet.
Het zou mij niet verbazen als Babylon dadelijk nog het eerst af is... daar zijn tenminste geen omwonenden of bewoners die de rechter in zullen schakelen om de gemeente op haar blunders te wijzen...
Skyscrapercitizen July 23rd, 2004, 05:38 PM Inderdaad, onvoorstelbaar dat de gemeente niet kan zorgen, bij tal van projecten, om de juridische middelen die ze kunnen gebruiken ook goed te gebruiken. Het is al jaren bekend dat er hier torens moeten gaan komen, waarom is men dan niet veel eerder zijn zaakjes op orde gaan stellen?
Een voorbeeld, bij de Weeberkrul bij Hofplein in Rotterdam is een paar jaar geleden al bekend gemaakt aan de bewoners dat het gebouw, op zijn vroegst in 2007, tegen de vlakte gaat om plaats te maken voor Pschorr. Veel mensen zullen er dan al uitzijn en mensen die er gaan wonen weten van tevoren dat ze er weer uitmoeten tegen die tijd. Waarom hebben ze dat hier niet gedaan?
Michiel July 23rd, 2004, 05:46 PM Ja, dit komt erg amateuristisch over. Gisteren in een uitzending van TV West vonden een aantal gemeenteraadsleden dat dit consequenties moest hebben voor de betrokken wethouder (Hilhorst). Het is minstens het vierde grote bouwtraject waar een procedurefout is gemaakt.
Southerner July 25th, 2004, 03:23 PM Jammer van de vertraging, maar de torens komen er wel.
En ze gaan volgens mij een schitterende aanvulling worden voor de Haagse skyline en binnenstad
EuroMaster August 15th, 2004, 11:40 PM haha :lol:
wat een drollen. het blijkt wel weer dat onze bestuursstad de zaakjes weer eens niet op orde heeft!ik zou ook zegen , een paar metertjes erbij.... maargoed
Michiel August 17th, 2004, 07:21 PM TV West meldt dat de gemeente Den Haag in beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter. Volgens de rechter mocht de gemeente de laatste 15 bewoners er niet uit de Zwarte Madonna zetten, omdat ze te kort eigenaar was van het complex.
Dr. Dubai August 17th, 2004, 08:12 PM waar hebben we het hier over:bash:
mensen moeten gewoon hun huizen uit als er een ministerie op die plaats gebouwd gaat worden, of je het daar nou mee eens bent of niet, je zal er toch een keer uit moeten, doe dat dan maar gelijk.
verder krijgen de mensen toch gewoon weer een huis met minimaal dezelfde waarde, en voor zo'n landmark wil je toch wel even verhuizen;)
Jan August 31st, 2004, 08:31 PM Bron: Gemeente Den Haag (http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=35393) (17 augustus)
Gemeente Den Haag tekent appèl aan in Zwarte Madonna procedure
Het college van B en W tekent appèl (hoger beroep) aan tegen de uitspraak van de kantonrechter op 22 juli 2004. De rechter verklaarde de gemeente niet-ontvankelijk in haar eis de huurovereenkomst van bewoners van de Zwarte Madonna te beëindigen. Voorlopig mogen nog 21 huishoudens van de rechter in de Zwarte Madonna blijven wonen.
De sloop van Zwarte Madonna is een voorwaarde om te kunnen beginnen met de bouw van het Wijnhavenkwartier. Dit project met twee ministeries, 540 woningen en verschillende stedelijke en sociaal-culturele voorzieningen is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het centrum van Den Haag. Het Wijnhavenkwartier vervult een sleutelrol in het versterken van de economische positie van Den Haag.
FolX September 1st, 2004, 11:34 PM Denk dat het nu niet lang meer gaat duren met die bewoners daar. Straat ervoor ligt er al half uit en de onderste ramen zijn allemaal al dicht getimmerd, lekker wonen daar dan :weird:
PEZA September 6th, 2004, 05:08 PM Ik ben bang (azijnkijker als ik ben) dat dat met die dichtgetimmerde Madonna
nog wel even kan gaan duren:
Politieke actie voor behoud Zwarte Madonna
maandag 6 september 2004
DEN HAAG - Bewoners van de Zwarte Madonna voeren nu ook een politieke actie om het wooncomplex van de sloop te redden. Er is een burgerinitiatief opgesteld dat voorziet in renovatie van de Zwarte Madonna en de aangrenzende ministeries.
Volgens de regels van de gemeente moet de raad over zo'n plan praten als zeker 2500 burgers het steunen. De initiatiefgroep heeft in een paar dagen al 400 handtekeningen opgehaald.
De bewoners van de Zwarte Madonna wonnen eerder al de juridische strijd van de gemeente. De rechter verbood Den Haag om de huur van de laatste 23 bewoonde flats op te zeggen. Het gemeentebestuur heeft hiertegen hoger beroep aangetekend, maar die rechtszaak wordt pas eind dit jaar en mogelijk pas in 2005 verwacht. Tot die tijd blijft de Zwarte Madonna dichtgetimmerd staan.
Kijk voor meer informatie over het burgerinitiatief op: www.oehoeboeroe.nl/burgerinitiatief
Van RTV West (6/9/2004):
FolX September 6th, 2004, 07:56 PM En dit moet serieus genomen worden>?
Hoevaak hebben ze nu al niet handtekeningen opgehaald?
supercees September 6th, 2004, 08:25 PM Check die site maar even... kan je gelijk een reactie achterlaten!
Skyscrapercitizen September 6th, 2004, 08:42 PM Mijn reactie staat erop, niet dat het zin heeft maar ok.
supercees September 6th, 2004, 09:09 PM Toch leuk om te lezen!
Jantje September 8th, 2004, 01:52 PM Goed initiatief, ik heb hier op het werk al 10 handtekeningen opgehaald.
PIE September 8th, 2004, 02:19 PM LOL, zie die laatste reacties!
Nemo September 11th, 2004, 01:18 PM 1.
http://www.kollhoff.de/images/pro/den_011.jpg
In deze impressie verspringt de gevel niet meer in de top aan de voorkant, das goed want dan gaan we lekker skywards in plaats van die inmiddels nare trek bij veel NL hoogbouw om de top te breken, zodat het gebouw lager lijkt.
Het blijven wel een beetje 'Gotham-City' gebouwen.
2.
http://www.kollhoff.de/images/pro/details/den_021.jpg
HOLY SHIT!
3.
http://www.kollhoff.de/images/pro/details/den_b1b.jpg
4.
http://www.kollhoff.de/images/pro/details/den_b2b.jpg
5.
http://www.kollhoff.de/images/pro/details/den_b4b.jpg
WOW....nog meer plaatjes.......deze zijn echt wel OK. Laten we wel wezen, dit is toch echt niet saai, bijv. vergeleken met de Disney tieten van Michael Graves. De massa is ongekend voor NL-begrippen. Kollhoff doet hier toch echt wel meer zijn best dan bij De Compagnie. Die schuinlopende elementen maken het ontwerp ineens veel origineler. Er zijn niet veel recent gebouwde ministeries in Europa met een dergelijke indrukwekkende uitstraling. Nu nog even een 'krabbertje' voor het Ministerie van Landbouw en Visserij en een bom op Sociale Zaken...en werken voor de overheid dreigt nog leuk te worden ook.....
Per September 11th, 2004, 02:18 PM Ontwerp vind ik best ok, alleen weer rode bakstenen in Den Haag, bleeeh!
Gambini September 11th, 2004, 02:45 PM Ontwerp vind ik best ok, alleen weer rode bakstenen in Den Haag, bleeeh!
Best ok??? Dat is echt een meesterrrlijkkk ontwerp!!! :eek2:
Alleen het onderste gedeelte dat nu lichtgroen is moeten ze grijs laten...
Den Haag AvW September 11th, 2004, 02:55 PM Mooie platen, ik vind het er ook goed uit zien!
Gambini September 11th, 2004, 03:11 PM Trouwens, wil iedereen die dit bekijkt een reactieachterlaten op de site die werd vermeld op de vorige pagina? deze om precies te zijn: www.oehoeboeroe.nl/burgerinitiatief
de flatneuroot September 11th, 2004, 04:31 PM Indrukwekkende bouwmassa maar dat is ook wel het enige positieve. Weer dat rode met dat mint/lichtgroene, yuk. Dat vind ik echt de meest smerige kleurcombinatie die er bestaat.
Ik had liever een veel moderner/vernieuwender ontwerp gezien met dezelfde massa.
Michiel September 11th, 2004, 04:48 PM Trouwens, wil iedereen die dit bekijkt een reactieachterlaten op de site die werd vermeld op de vorige pagina? deze om precies te zijn: www.oehoeboeroe.nl/burgerinitiatief
Van deze site :clown::
Trek u niets aan van de negatieve reacties. Deze reacties komen meerendeels na een oproep op skyscrapersforum.org ofzoiets, een forum van idioten die geilen op wolkenkrabbers zonder over nut en noodzaak na te denken. Eerder al heeft deze club de uitslag van een internetstemming van de Haagsche Courant over de Zwarte Madonna sterk beinvloed. Is hun goed recht, maar wel goed om te weten.
Gambini September 11th, 2004, 05:55 PM Zo, ik heb ook ff mijn zegje gedaan :)
FolX September 11th, 2004, 06:42 PM Stelletje mongolen daar zeg. Worden we uitgemaakt voor idioten? Ik zal zeggen iemand die hier kan hacken zorg dat die site op zwart komt te staan ofzoiets want dit kan niet langer doorgaan. Verder heeft dat gezeik of protest van die bewoners ook wel lang genoeg geduurd.
de flatneuroot September 11th, 2004, 06:45 PM Ik heb ook mijn zegje gedaan. Plat die zooi
FolX September 11th, 2004, 06:55 PM Heb ook mijn zegje gedaan maar dan wel netjes. Als ik voor idioot wordt uitgemaakt vindt ik dat niet fijn dan moeten ze niet beginnen met zeiken over het niveau hier.
Gambini September 11th, 2004, 07:11 PM Het niveau van die mensen daaro is idd niet al te hoog. Jammer dat zoveel mensen elkander zonder na te denken achterna lopen...
julesstoop September 12th, 2004, 06:42 PM Ook mijn zegje gedaan.
EuroMaster September 18th, 2004, 12:01 AM ik walg op een gegeven moment ook wel van die roje baksteen, maar die nepnew york achtige gebouwen kunnen ermee door.
is er nog nieuwes over de 155m hoge brinckhorsttoren die geheel van glas is waardoor het nog enigszins compenseerd. dit ding leek een beetje op de delftse poort in rotterdam, ofwel dat nationale nederlandengeval. bovenop die toren staat ook een rood knipperlichtje ingetekent. ik hoop dat het nog leeft!
vinman September 18th, 2004, 11:15 AM Ik vind rood nog wel mooi, maar het moet ook niet te erg worden.
CborG September 24th, 2004, 03:31 PM 1. Het is een mooi gebouw.
:weirdo:
Gambini September 27th, 2004, 02:39 PM Ohja, na deze impressies gezien te hebben heb ik meteen een mailtje gestuurd naar Kollhoff & Co om te vragen of de onderkant echt mintgroen wordt... En mensen, dat wordt het dus niet... De onderkant moet er zo uit gaan zien (dit is wat ze mij stuurde...): ehm, wacht 's ff, skylinecity.info kan niet meer uploaden -_- helaas
Den Haag AvW September 27th, 2004, 05:10 PM Ohja, na deze impressies gezien te hebben heb ik meteen een mailtje gestuurd naar Kollhoff & Co om te vragen of de onderkant echt mintgroen wordt... En mensen, dat wordt het dus niet... De onderkant moet er zo uit gaan zien (dit is wat ze mij stuurde...): ehm, wacht 's ff, skylinecity.info kan niet meer uploaden -_- helaas
www.imageshack.us (http://www.imageshack.us ) max 700kb
Laat nu maar eens zien.
CborG September 28th, 2004, 09:05 AM heb je ze nog, Gambini??
Gambini September 28th, 2004, 04:49 PM Ja ik zal 'm nu ff uploaden, ff geduld aub :)
EDIT: here ya go, geen mintgroen dus maar dit:
http://img47.exs.cx/img47/7178/Granietje.jpg
JB-mobile September 28th, 2004, 11:15 PM Wie nog benieuwd is, moet het vooral niet nalaten nog eens op de reactiepagina van het burgerinitiatief te kijken. Het blijkt dat ze nog steeds niet genoeg handtekeningen tegen de sloop hebben en nu maar keer op keer de dead-line aan het uitstellen zijn, uit pure armoede. Ik kon het natuurlijk ook zelf niet nalaten een tweetal 'gekruide' reacties aan het burgerforum toe te voegen. Veel plezier!
http://www.oehoeboeroe.nl/burgerinitiatief/
CborG October 4th, 2004, 02:30 PM het lijkt wel of ze een cementmolen van binnen hebben gefotografeerd, weet je zeker dat je niet bij de neus genomen bent?:)
Gambini October 4th, 2004, 03:51 PM 100% zeker
PEZA October 4th, 2004, 06:26 PM Gambini, Wauw, nou nog lekker veel graffiti er op, dat wordt een kickuh plint.
|
|