View Full Version : Kempkensberg
Eisso March 1st, 2006, 05:32 PM Prijsvraag:
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/studie/kempkensberg.jpg
Kempkensberg Groningen: nieuwbouw rijkskantoren, woningen en stadstuin
Gewonnen door: Un Studio!
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/in%20ontwikkeling/STANDAARTKempkensberg-1.jpg
Groningen, 1 maart 2006
Contouren stedenbouwkundig plan worden duidelijk, inspraak vanaf medio mei
......hoogste bouwdeel is in het voorliggende concept-plan tussen 81 en 92 meter hoog........
De vier markante kantoortorens op de Kempkensberg in Groningen gaan plaats maken voor nieuwbouw.
De IB-groep en het ministerie van Financiën hebben beiden besloten tot gezamenlijke nieuwbouw die de Rijksgebouwendienst daar voor hen gaat realiseren. De nieuwe kantoren komen langs de Zuidelijke Ringweg te staan. Op de zuidelijke punt van het gebied, ter hoogte van de Engelse Kamp komt dan ruimte vrij voor nieuw te bouwen woningen en appartementen. Het tussengebied krijgt het karakter van een openbare stadstuin en vormt straks een verbinding tussen het Sterrebos en het Balkgat aan de Helperzoom. Dit vormt de kern van een voorlopig stedenbouwkundig plan dat medio mei de inspraak in gaat. Gemeente en Rijksgebouwendienst zijn een samenwerkingsovereenkomst op hoofdlijnen aangegaan, waarin onder meer de taken worden verdeeld en de fasering wordt beschreven. Naar verwachting gaat in 2008 de bouw van de kantoren beginnen.
De afgelopen maanden zijn alle voornemens door de Rijksgebouwendienst en de gemeente vertaald in een stedenbouwkundig plan. Van een redelijk geïsoleerd kantorengebied moet de locatie nadrukkelijk onderdeel worden van de stad. Hierbij wordt gestreefd naar een menging van functies - wonen, werken, parkeren en recreëren in een stedelijke entourage.
kantoren
De nieuwe kantoren van IB-Groep en Belastingdienst (45.000 m2) zullen als eerste worden gerealiseerd. De kantoren bestaan uit twee bouwdelen, geconcentreerd aan de noordkant van de Kempkensberg, langs de Ringweg. Het hoogste bouwdeel is in het voorliggende concept-plan tussen 81 en 92 meter hoog (ter vergelijking: de huidige Gasunie hoogbouw is 87 meter hoog). De lage vleugel wordt maximaal 43 meter. De huidige Kempkensberg-kantoren zijn 65 meter hoog. De tweede fase van de kantoren zal na 2015 worden gerealiseerd (ca. 30.000 m2). Deze kantoren worden eveneens langs de Ringweg gesitueerd en zijn maximaal 43 meter hoog. Aan de zuidkant van de kantoren komt een ondergrondse parkeergarage (met 900 plaatsen) die bestemd is voor de eigen medewerkers. Op het dek van de parkeergarage komt een openbaar toegankelijke stadstuin.
woningen
Naar het zich laat aanzien komen er circa 70 grondgebonden woningen en 200 appartementen. Het merendeel van de woningen komt op de Engelse Kamp. Hier worden drie woonclusters gerealiseerd die bestaan uit een combinatie van grondgebonden woningen met langs het water appartementen. Tussen de nieuwe kantoren en de woonclusters komt een extra appartementengebouw die de openbare stadstuin begrenst. Op de huidige locatie van het kinderdagverblijf Doremi (hoek Haydnlaan - Helperzoom) is een woongebouw geprojecteerd van maximaal vijf lagen.
omgeving
Om de looproute van NS-station Groningen-Zuid (-nieuwe naam!-) naar de nieuwe kantoren veilig en aantrekkelijk te maken, zal langs het voormalige balkgat een wandelpromenade worden aangelegd. Op de kop van het Balkgat is een woongebouw of hotel van circa 10 lagen mogelijk. Er wordt nog onderzocht of het huidige tankstation daarbij kan worden gehandhaafd of toch zal moeten verdwijnen.
verkeer
In het nieuwe plan zal het parkeren op eigen terrein plaatsvinden. Voor het deelgebied Kempkensberg betekent dit dat er een parkeergarage van circa 900 plaatsen zal komen waarin ook het parkeren voor de appartementen wordt opgenomen. In de openbare ruimte is nog slechts beperkt ruimte voor bezoekersparkeren. Door de extra parkeerplaatsen voor de kantoren zal de huidige parkeeroverlast naar de omgeving fors afnemen.
ecologie
Het plangebied heeft een aantal onderdelen van de ecologische hoofdstructuur binnen haar plangrenzen. Met name het Sterrebos is daarin belangrijk. In het concept-stedenbouwkundig plan is gestreefd naar versterking van de ecologische kwaliteit van het gebied. De groene zone langs de Kempkensberg zal worden vergroot en versterkt om zo het Sterrebos beter te verbinden met het Balkgat aan de Helperzoom.
planning
Voorafgaand aan de formele inspraakprocedure gaat de gemeente de komende maanden in gesprek met tal van betrokkenen, belangengroeperingen en andere overheidsinstanties om het concept-plan uit te werken. Naar verwachting kan het stedenbouwkundig plan vanaf medio mei de inspraak in. Aan het eind van 2006 zal het definitieve stedenbouwkundig plan dan door de raad kunnen worden vastgesteld. Na vaststelling van het stedenbouwkundig plan zal de bestemmingsplanprocedure worden opgestart. Als eerste zal fase 1 van de kantoren worden uitgevoerd. De bouw zal naar verwachting in 2008 starten en eind 2010 zijn afgerond. Pas op dat moment kan ook worden begonnen met de sloop van de huidige kantoren. De woonontwikkeling op de Engelse Kamp kan dan ook niet eerder plaatsvinden dan in 2011. De afronding hiervan is medio 2015 voorzien. Zoals eerder aangegeven zal fase 2 van de kantoren na 2015 worden uitgevoerd.
Helaas nóg geen plaatjes maar die zullen vandaag of morgen wel binnen druppelen... Ik weet niet helemaal of ik blij ben met de 92 meter. Had stiekem gehoopt op een 100+ er. Maar hey, 2 torens van deze hoogte, woontorens, het nieuwe station! Het wordt een vet gebied man!
YunuS March 1st, 2006, 05:52 PM Groningen is heel goed bezig! Ik popel om de ontwerpen te zien...
Eric Offereins March 1st, 2006, 06:21 PM Klinkt goed! Mooi dat ze wat aan de IB gebouwen gaan doen. :)
Dr. Dubai March 1st, 2006, 06:53 PM Dat is echt heel leuk voor Groningen. 91 meter is niet verkeerd:)
hooghoudt March 1st, 2006, 07:01 PM Zo, dat is even heel veel nieuws tegelijk!! :cheers:
Heel eerlijk gezegd valt die tussen de 81 en 92 meter mij ook enigszins tegen. Had toch echt gehoopt op een 115 mtr + er... Nou ja, het is ook nooit goed :) Wel typisch dat ze precies onder de Martinitoren blijven... (het lijkt Utrecht wel) Dit was echt de beste kans op een 100+er in jaaaren.
Samen met Stoker en Brander (2x 80), Geove (45) dat hotel (30?) en 200 ( :eek: ) appartementen + een aantal keer max 43 mtr kan dit erg gaaf worden.
Die openbare stadstuin lijkt me ook goed nieuws, net als de nieuwe naam 'Groningen-Zuid'. Europapark bekt niet zo lekker.. of zou die naam een foutje zijn?
Ik kan echt niet wachten tot er ontwerpen naar buiten komen... tot dan toe stel ik mijn oordeel over dit alles nog even uit, en wie weet loop ik straks als nog in mn boxershort over de oude gracht... :cheer:
FCG March 1st, 2006, 07:29 PM WAAAAAAAAAAAAAUW!!
of toch niet?
Die vage vastgestelde hoogtes zeggen mij helaas nog veel te weinig. Maximaal 43m kan dus ook een dikke knoeperd van 20 meter hoog worden. Waarom maximaal 92 meter en niet minimaal 92 meter?
Ach ik zeur misschien ook maar wat, ben nl. wel een beetje teleurgesteld dat de 100+er er niet is gekomen. Dit was idd dé mogelijkheid om de komende jááren iets boven de 100 meter neer te zetten in Groningen. Nu zullen woontorens het maar moeten proberen. Kantoren zie ik nl. niet snel boven de 100 meter komen hier in Grunn. Voor de rest overtreft het wél mijn stoutste dromen! De cluster spreekt mij wel aan :cheers:
ill-b March 1st, 2006, 07:35 PM Super nieuws, die skyline komt er wel in Groningen!
Wel jammer dat die vier torentjes gesloopt gaan worden, is toch ook wel iets typisch Gronings als je met de trein het stadje inkomt.
robert March 1st, 2006, 07:54 PM Het is jammer dat het niet meer dan 100 meter is, maar aangezien er maar 1 gebouw boven de 80 meter staat in de stad moet ik niet zeuren. Eerst maar afwachten op de eerste impressies.
Eisso March 1st, 2006, 07:57 PM @ Ill-B, tjah, daar zeg je wat! Maar aan de andere kanty: de nieuwe binnenkomst met de trein wordt nu links rechts 2x 80 meter en een stadion en links één en al hoogbouw! Leve de vernieuwing!
Tjah, de hoogte had beter gekund, maarja, 2 keer zo'n joekel is toch wel lekker hoor!!!! Ben ZEER BENIEUWD naar de eerste afbeeldingen! Zijn jullie al aan het zoeken?
(Ill-B: Groeten van Thomas)
lffıs March 1st, 2006, 08:06 PM Wow, 92 meter: Groningen is goed bezig! :cheers: Vergeet niet dat de Vestdijktoren ook maar 90 meter is, 92 meter kan dus best een flinke jongen worden. Veel zal natuurlijk afhangen van het ontwerp, daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
Oh ja, ook mooi dat er meer dan alleen deze van 92 meter is, inderdaad zowaar een hoogbouwcluster!
ill-b March 1st, 2006, 08:10 PM @ Ill-B, tjah, daar zeg je wat! Maar aan de andere kanty: de nieuwe binnenkomst met de trein wordt nu links rechts 2x 80 meter en een stadion en links één en al hoogbouw! Leve de vernieuwing!
(Ill-B: Groeten van Thomas)
Aaah, thanks!
Ja, die torens bij het stadion zullen het gebied helemaal een flinke hoogbouw "boost" gaan geven. Dat wordt elk jaar weer vrolijk afreizen naar FCG met onze FCU! Over de terugreis hebben we het dan maar niet. ;)
Tobi March 1st, 2006, 08:18 PM Das mooi nieuws. Ik was toevallig vorige week nog in Groningen en dacht nog 'brrr' bij de aanblik van de IBG. Nu kan dat een een hele mooie 'trein-entree' gaan worden als ik dit zo lees. Groningen heeft met dat gebied wel een heel mooie moderne aansluiting bij het centrum. Wel jammer dat het nog even op zich laat wachten, maar dat heb je nu eenmaal met masterplannen van dergelijke omvang.
Nu maar hopen dat ze de boel niet gaan inkorten door gebrek aan ambitie of dat geneuzel over die kerktoren... ;)
Vloepkleedje March 1st, 2006, 08:46 PM 92 meter is pittig hoor! :okay:
peterdn March 1st, 2006, 10:15 PM Mooi nieuws dit.
Alleen hebben sommigen het hier over 2 hoge torens hebben terwijl er staat dat er 1 hoge toren komt tussen de 81 en 92 m en een lage vleugel van maximaal 43m.
Iseldar March 1st, 2006, 10:50 PM Nou; dat beloofd wat zeg. Hopelijk worden de nieuwe gebouwen wel mooi vormgegeven en vooral dus met een eigen karakter. En niet zo'n statische, grauwe en lelijke bouw (de 'revolutiebouw' van ondermeer de jaren 60 en 70 zijn toch echt voorbij :)). Maar heb er opzicht wel redelijk vertrouwen in. Ben erg benieuwd naar de ontwerpen!
Eisso March 1st, 2006, 11:47 PM Mooi nieuws dit.
Alleen hebben sommigen het hier over 2 hoge torens hebben terwijl er staat dat er 1 hoge toren komt tussen de 81 en 92 m en een lage vleugel van maximaal 43m.
Jemig Peterdn, kun je nagaan met wat voor roze bril ik dit soort berichten lees! Je hebt gelijk!!!! Als het 81 meter wordt dan mogen we dat beschouwen als grote teleurstelling voor de hoogbouwontwikkelingen in Groningen! Vooralsnog ga ik gewoon nog ff uit van het hoogst haalbare! Maar het gaat in ieder geval maar om 1 toren. Vrees dat het een hele brede wordt in dat geval :(
CborG March 2nd, 2006, 01:46 AM Als het 81 meter wordt dan mogen we dat beschouwen als grote teleurstelling voor de hoogbouwontwikkelingen in Groningen!
Nou, nou, Niet overdrijven hé!:) Met 81 meter zou het gelijk in de top 3 van de hoogste gebouwen van Grunn staan.
Eisso March 2nd, 2006, 09:15 AM ^^^^ Dat is inderdaad waar Cborg. Maar aan de andere kant is het zo dat de IB-Groep één van de grootste werkgevers in het noorden is. Gasunie heeft al nieuwbouw, evenals Geové en de KPN. En dat was het wel qua grote bedrijven. Als je dan weet dat er een hougbouwnota is opgesteld waarin hoogbouw op bepaalde plekken wordt toegejuicht en er zelfs tot 150 meter gebouwd mag worden, dan is een hoogte van 81 meter natuurlijk teleurstellend. Hierna kan het wel weer jaren duren voor er weer een keer behoefte is aan een kantoor-toren.
FCG March 2nd, 2006, 09:28 AM Een nieuwe kantoortoren zie ik idd niet snel meer gebouwd worden in Groningen. Alle grote IT bedrijven zitten al onderdak in lage en brede dozen langs de snelweg. De echt grote werkgevers zitten idd al in hoogbouw/nieuwbouw en ik zie nog niet zo snel een cluster van bedrijven in 1 toren kruipen. Het is geprobeerd met de Emmatoren, maar die komt er misschien wel nooit :(
Wat ook weer een conservatief denken om precies 1 meter onder de Martinitoren te blijven. Middeleeuwse gedachtes in Groningen blijken nog steeds springlevend.....
En nu wil ik een maquette zien die al mijn negatieve gedachtes weg poetst.
Eisso March 2nd, 2006, 09:33 AM En nu wil ik een maquette zien die al mijn negatieve gedachtes weg poetst.
Ik vrees een tegenovergestelde reactie FCG :(
http://www.gic.nl/pics/kempkensberg.jpg
Ok, het is klein en zwart wit, maar dit voorspelt niet veel goeds. Een breed blok van 90 meter hoog (zoals de Fortis in Utrecht?) Ok, het is een concept plan. Maar ik vrees dat we een slanke hoge toren wel door kunnen strepen :(
FCG March 2nd, 2006, 09:39 AM :puke: AAAAAAAAAAAAAAH wat lelijk!! :puke:
Welke met een 6- afgestudeerde architect heeft dit gedrocht ontworpen!?
Echt helemaal NIKS speciaals aan dit gebouw! Geen bogen, speelse hoeken, slanke torens en de kleur zal wel gematched worden aan de Euroborg.... beton :(
Eisso March 2nd, 2006, 09:42 AM Nou, denk dat dat nog wel wordt ingevuld. In het plaatje gaat het meer om de bouwfolumes, en niet zozeer om de architectonische details. Maar veel goeds voorspellen doet het ook niet.
FCG March 2nd, 2006, 10:06 AM Al het gemail naar GIC.nl heeft wel uitwerking gehad ;)
Groningen krijgt op Kempkensberg torens, hoger dan de Gasunie
Liefhebbers van hoogbouw in Groningen juichen: Groningen krijgt aan de Kempkensberg torens die hoger zijn dan de Gasunie en op enkele meters na net zo hoog als de Martinitoren. Het gaat om plannen van de IB-groep en het ministerie van Financiën.
Ik heb al een aantal keren iets doorgemaild richting GIC, blijkbaar hebben ze langzamerhand door dat er een groep hoogbouwliefhebers zich binnen de stadsgrenzen ophoudt. Goeie zaak ;)
Dit stukje had ik trouwens nog niet doorgemaild, maar wel iemand anders van het HHF. Dat zag ik aan het extra stukje tekst op de site nl:
[..]Om de looproute van NS-station Groningen-Zuid (-nieuwe naam!-) naar de nieuwe kantoren veilig en aantrekkelijk te maken[..]
Ik gok Eisso?
-edit-
GRONINGEN - De vier torens van de Informatie Beheer Groep langs de Zuidelijke Ringweg gaan in 2010 tegen de vlakte. Daarna komen er nieuwe kantoorgebouwen voor de IB Groep en de Belastingdienst.
Ook komen er in het gebied op de Kempkensberg woningen, zowel laagbouw als een appartementencomplex. Verder wordt er een grote stadstuin aangelegd. Dat maakte wethouder Willem Smink (Ruimtelijke Ordening) gisteren bekend.
De kantoren die de Rijksgebouwendienst neer gaan zetten, worden tussen de 80 en 92 meter hoog, en zijn daarmee net iets lager dan de Martinitoren. De hoogte is vergelijkbaar met die van het hoofdkantoor van de Gasunie.
luister naar Wethouder Willem Smink (http://www.rtvnoord.nl/ftp/audio/060302kempkensberg.ram)
hooghoudt March 2nd, 2006, 10:45 AM Ik troost me met de gedachte dat het er vanuit de stad superdesuperslank uit ziet... Dit in tegenstelling tot het Fortis-gebouw in Utrecht trouwens (foto 9) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=322651&page=1) ;)
Dat plaatje hoort bij een stedebouwkundige visie en zegt dus echt nog helemaal niets over het uiteindelijk ontwerp. Dat het om een blokvormig gebouw gaat met een slanke en een brede zijde is denk ik het enige wat je op kan maken uit dit plaatje.
-Koen- March 2nd, 2006, 12:27 PM Ach, die 100+er had ik toch al niet verwacht, it was too good to be true...plaatje ziet er niet erg bijzonder uit inderdaad, maarja...maar wachten op uiteindelijke impressies. En die stadstuin..ach...het idee is wel leuk, maar die stadstuin bij de Westerhaven is ook een flop, ookal kun je er superrelaxed zitten, als het daar niet werkt, werkt het ook niet op deze locatie...
En trouwens..sinds wanneer is echte hoogbouw alleen nog maar geschikt voor kantoren? Wat dachten jullie van een 100meter hoge woontoren in de stad 8)
Maximus March 2nd, 2006, 12:46 PM Dit is toch wel flink balen hoor, 4 torens van 65 meter weg(lelijk of niet, ze zijn wel kenmerkend voor de skyline van Groningen) en slechts 1 toren van ongeveer 90 meter ervoor terug. De rest van de gebouwen in het plan komt niet eens bij 65 meter in de buurt. Zelfs al was er een honderd-plusser voor in de plaats gekomen dan nog was ik niet enthousiast geweest. 1 toren ter compensatie van 4 is gewoon te weinig. En waarom zo'n belachelijk breed ontwerp voor de 90-meter toren, maak er dan 2 smallere van. Klinkt direct als een stuk beter, 2 torens van 90 meter, een soort dwerg twin-towers.
Nee dit plan is voor mij toch echt 1 grote teleurstelling, daar doet een toren van 90 meter niks aan af.
lffıs March 2nd, 2006, 01:22 PM http://www.gic.nl/pics/kempkensberg.jpg
Ah, de plannen voor de Groninger Bijlmer uit 1970. Maar waar blijft nou de impressie van het nieuwe gebied? :)
bobdebouwer March 2nd, 2006, 02:16 PM Hmm dit vind ik toch een beetje een teleurstelling. Ik hou teveel van de stad om tevreden te zijn met elke vorm van hoogbouw, zo hoeft het voor mij niet. Nou maar hopen dat die laagbouw nog een beetje kwaliteit gaat uitstralen, anders wordt ik toch een beetje verdrietig. Hopen dat Smink nog een beetje voor de stad opkomt en gaat schoppen. Een beetje het Maastoren debacle in Rotterdam, wel hoog, goeie locatie, maar niet uitgesproken mooi.
dennol March 2nd, 2006, 02:24 PM Brede hoogbouw kan ook mooi zijn. Is de Gasunie (volgens de Groningers dan) niet de mooiste hoogbouw van Nederland? ;)
Ik denk dat het te voorbarig is om op basis van dit plaatje al een conclusie te trekken. Gewoon het echte ontwerp afwachten...
Vloepkleedje March 2nd, 2006, 02:30 PM ^ Uiteraard, al die voorbarige conclusies zijn nergens voor nodig. Het plaatje is ruk, maar in dit stadium van ontwikkeling is zelfs het mooiste gebouw ooit ruk, beetje realisme mensen! Ik verwacht gezien de opdrachtgevers geen uitbundige gebouwen, maar ik ben wel benieuwd hoe deze daaruit voortkomende soberheid zich zou kunnen manifesteren. Combinatie met wonen is natuurlijk prima!
g0nz0 March 2nd, 2006, 05:40 PM op kaart:
http://www.xs4all.nl/~nummie/h/noord-pps_belastingnet_nieuws-kl.gif (http://www.xs4all.nl/~nummie/h/noord-pps_belastingnet_nieuws.gif)
(klik voor iets grotere versie met omgeving)
bobdebouwer March 2nd, 2006, 08:12 PM Brede hoogbouw kan ook mooi zijn. Is de Gasunie (volgens de Groningers dan) niet de mooiste hoogbouw van Nederland? ;)
Ik denk dat het te voorbarig is om op basis van dit plaatje al een conclusie te trekken. Gewoon het echte ontwerp afwachten...
De Gasunie is inderdaad erg mooi, maar de stad hoeft niet vol te staan met brede hoogbouw. Dat zou de Gasunie ook geen eer aandoen!
Wie weet staat er ons wel iets heel moois te wachten, maar ik denk dat het lastig wordt om met een breed ontwerp iets te bedenken wat qua schoonheid in de buurt komt van de Gasunie. En zeg nou zelf... Groningen schreeuwt om iets slanks en hoogs!
Eisso March 2nd, 2006, 09:06 PM het is nog even afwachten hoe alles er uit komt te zien, maar een verbetering vind ik het sowizo! Onze verwachtingen waren misschien iets te hoog gespannen.
Het positieve vind ik is dat alle hoogbouw wordt geconsentreert aan de ringweg. De titel van deze post is wellicht iets te enthousiast, maar je krijgt er wel een enorme verdichting, ook met het bouwblok van de Linie op komst aan de andere kant van het spoor. Bovendien is het lage gedeelte van de IBG nog altijd even hoo0g als de Geove. Ik hoop dat het geheel de uitstralicg krijgt van de kantoren bij het WTC zuid in Amsterdam! Al met al een verbetering..(of ze moeten al met slechtere architectuur komen dan de huidige torens)
Vloepkleedje April 3rd, 2006, 05:09 PM http://www2.vrom.nl/pagina.html?id=9954
bobdebouwer April 3rd, 2006, 06:33 PM Goed gevonden Vloep! Het meeste wisten we misschien al wel, maar dit vind ik nog het leukste, informatiebijeenkomst donderdag 27 april (van te voren aanmelden) Ik moet nog zien of ik dan in Groningen kan zijn, maar ik hou het in de gaten.
Eisso April 3rd, 2006, 09:05 PM Joepie! Ik hoop wel dat er dan iemand naartoe kan. Ik ben zelf niet in groningen die dagen helaas. Ben benieuwd of ze ook echt ingaan op de architectuur of de hoogte of dat het puur de uitleg is van de planning etc. Wel goed nieuws is het volgende:
Planning
Ingebruikneming uiterlijk eind 2010.
Das over dik 4 jaar! En dat mag je toch best snel noemen hoor!
Hoogholtje April 3rd, 2006, 09:55 PM Denk toch niet dat die bijeenkomst bedoeld is voor forumleden...De rijksgebouwendienst (opdrachtgever) doelt toch meer op marktpartijen die zich op dit publiek privaat project willen storten. Te zijner tijd zal het stedebouwkundig plan aan de gemeenteraad voorgelegd worden, dan worden dus ook meer details bekend. Ach, en zolang er nog niet eens een architect voor het project is aangetrokken is er nog veel mogelijk.
bobdebouwer April 3rd, 2006, 10:06 PM Er staat nergens bij dat dit alleen voor mensen met een flinke zak geld is, dus het kan geen kwaad om aan te melden als ik dan vrij ben.
Groningen Pride April 4th, 2006, 12:23 PM Mooi plan, hoewel het nog echt niet zeker is hoe het er allemaal presies uit komt te zien.
Dat zagen we bijv. ook met hett Geove gebouw, die in eerste instantie ook breed en hoog werd ingetekend ,zelfs met een klein broertje naast zich.
LAten we eerst maar eens afwachten welke architecten er op los worden gelaten.
Eisso April 26th, 2006, 11:35 AM In Smaak, een tijdschrift voor de Rijkshuisvesting, deze maand een stuk over de Kempkensberg! Het gaat vooral in op de situering, de keuze voor hoogbouw en de invulling.
Bureau Quadrat is bezig geweest met het ontwerpen van het gebied én heeft een uitspraak gedaan over de vollumes en de hoogtes van de torens, de zichtlijnen, de plint en de irichting van het maaiveld. "Een architect zal straks binnen het kader van een stedenbouwkundig plan voor een interessante opgave staan: hoe een vorm te bedenken bij zoveel vierkante meters?"
Leuk is het om te lezen dat de Delfse Poort als referentiebeeld is gekozen. Wél een slanke toren, maar tegelijk een groot follume.
De ontwerpers hebben ook gekeken naar de huidige hoogbouwstructuur en hebben het nadrukkelijk over 2 hoogbouwclusters: bij de Gasunie en rondom het nieuwe station Groningen Zuid. Ze zijn van mening dat een collectie hoogteaccenten beter is dan een enkel incident.
Dan nog wat bijzondere passages:
"....en wat dat betreft helpt het hoogbouwbeleit van de gemeente dat de sky the limit is.....We konden doen wat we wilden..."
"Uit de studie is gebleken dat de hoogste toren zeker een hoogte van 92 meter zou kunnen halen"
"Zoals de Delfse poort: wel een schijf, maar geen plomp"..
De impressies uit SMAAK
http://img88.imageshack.us/img88/1597/kempkensberg18jy.jpg (http://imageshack.us)
http://img133.imageshack.us/img133/5285/kempkensberg27bw.jpg (http://imageshack.us)
http://img88.imageshack.us/img88/2121/kempkensberg33ic.jpg (http://imageshack.us)
bild tall! April 26th, 2006, 11:48 AM wat moet ik er van zegen,ziet er best leuk uit,het gebied moet eerst verder ontwikeld worden.
-Koen- April 26th, 2006, 12:20 PM De tekst uit SMAAK is dan enigzins veelbelovend. Kinkt beter dan wat ik er in eerste instantie van had verwacht. En die impressies..tjah.
FCG April 26th, 2006, 12:53 PM Het hoogste gebouw heeft ook zeker wel iets weg van de DelftsePoort.
De ring van Groningen wordt er op deze manier wel veel mooier op. Als je onderste 2 platen met elkaar vergelijkt komt de rechter toch veel mooier uit.
Ben benieuwd wat het definitieve ontwerp wordt.
Groningen Pride April 26th, 2006, 01:23 PM Doe mij maar 2 slanke torens van 120 meter hoog, daar kun je net zoveel in kwijt, en het uitzicht is zo fraai dat je de vuurtorens op de waddeneilanden ziet branden snachts.
bobdebouwer April 26th, 2006, 02:56 PM Hmmm... Het is nog maar een stedenbouwkundig ontwerp, dus het zal er met dit soort volumes vooral vanaf hangen wie de uiteindelijke architect wordt. Het blijkt namelijk niet uit de tekst dat Quadrat (ofzo) ook het uiteindelijke ontwerp gaat tekenen.
Hoogholtje September 13th, 2006, 11:26 AM Donderdag 21 september is er een openbare informatiebijeenkomst, aanvang 20.00 uur voor belangstellenden en omwonenden in het bedrijfsrestaurant van de Ib-Groep, Kempkensberg 2.
Eisso September 13th, 2006, 01:36 PM Zou leuk zijn als er een informant van het Hoogbouw Forum naartoe kan! Ik kan in ieder geval (weer eens) niet :)
het is natuurlijk ook nog maar de vraag of er impressies van het complex zijn. Misschien dat ze alleen het plan in grote lijnen toelichten. Voor zover ik weet is de architect nog nieteens bekend namelijk.
FCG September 13th, 2006, 08:04 PM Omdat ik dagelijks in Zwolle ben te vinden ivm studie zal ik waarschijnlijk ook af moeten haken. Maar who knows, het lijkt me in elk geval interessante kost. Maar ook ik ben bang dat er nog geen fatsoenlijke impressie is te bewonderen
Hoogholtje September 13th, 2006, 08:22 PM Het gaat bij deze bijeenkomst alleen om de stedebouwkundige aspecten, dus hoogte en massa van de gebouwen, de relatie met het nog te bouwen NS station en de bouw van een parkeergarage met een openbare daktuin erop. De zoektocht naar een architect gaat geloof ik snel plaatsvinden, er komt een openbare Europese aanbesteding.
Hoogholtje September 22nd, 2006, 08:43 AM Iemand nog naar de infobijeenkomst geweest ? Het project is sinds 20 september aanbesteed, via een zogenaamd PPS traject. Meer informatie is te vinden op http://www2.vrom.nl/pagina.html?id=9954
bobdebouwer September 22nd, 2006, 08:26 PM Shit, had net zo goed heen kunnen gaan! Ging er vanuit dat ik dan nog in Breda zou zitten, het is dus anders gelopen.
Diehard September 22nd, 2006, 09:28 PM Vette shit: hoogte= 92,00 meter! :cheers:
Even goed inzoomen op deze kaart:
http://www2.vrom.nl/RGD/projecten/Plankaart%20PPS-gebied%20bijlage%201.pdf
FCG September 23rd, 2006, 12:07 AM 1 x 92m
3 x 43m
En... (tromgeroffel)
1 x 8m!!!!
92 meter is wel een hele mooie hoogte voor Groningen. Slechts een paar meter lager dan de nieuwe ABN AMRO in Zwolle. Die ziet er al vet uit, als wij daar bij in de buurt kunnen komen qua ontwerp zou dat echt fantastisch zijn!
Eisso September 24th, 2006, 11:44 AM Is die 92 meter dan al zeker? Er zijn toch nog geen ontwerpen ofzo? Of weet er iemand meer? Als een architect een maximum hoogte van 92 meter heeft, hoeft ie dat natuurlijk niet tot de laatste centimeter in te vullen.
Hoogholtje September 24th, 2006, 07:08 PM @ Eisso: de aanbesteding is begonnen, ontwikkelaars kunnen zich inschrijven op het project, daar worden er 5 uit gekozen. Dit is inclusief de architectkeuze, dus ontwikkelaars gaan voor de bouw van het project, de looptijd is 20 jaar. Niet alleen de bouw maar ook de exploitatie nemen ze voor hun rekening. Van die 5 blijven er 3 over waar uiteindelijk 1 winnaar overblijft.
Overigens, de eerste nimby's (http://www.volkskrantblog.nl/blog/4203) hebben zich al gemeld. Inderdaad, de bewoners van de Waterloolaan die tegen de ringweg aankijken.
bobdebouwer September 26th, 2006, 04:42 PM Oeps! Dubbelpost!
bobdebouwer September 26th, 2006, 04:43 PM Volgens mij wordt er voldoende gecommuniceerd naar de omwonenden toe, en is de gemeente geen gekke dingen van plan, zoals het halve sterrenbos kappen. Dat de bewoners nu al klagen over schaduwwerking is behoorlijk voorbarig, het schaduw en windonderzoek is nog niet eens gestart aangezien er nog geen ontwerp klaarligt. Wel leuk dat de bewoners suggereren om de nieuwbouw onder te brengen bij de Euroborg of het NS Station :)
Hoogholtje September 29th, 2006, 10:20 AM http://img19.imageshack.us/img19/2843/dvhn1pz1.png (http://imageshack.us)
Sorry voor de slechte kwaliteit maar leesbaar is ie in ieder geval, dit ranzig stukje tendentieuze journalistiek van het Dagblad van het Noorden. Volgens mij probeert het Dagblad een rel te ontketenen (doet ze wel vaker) die er niet is. Een paar bewoners van de Waterloolaan zijn bang voor de paar zonnestraaltjes minder die ze krijgen als de hoogbouw er staat.
'Verbijsterd en verslagen...zwaar teleurgesteld...onrust..muur van vier massieve gebouwen'.
Hebben die nimby's wel eens gezien wat ze voor hun deur hebben ? Juist, een betonnen bak van de Ringweg Zuid en vier grijze lelijke jaren zeventig torens.
In plaats van een objectief stuk over het stedebouwkundig plan, een vette investering in dit stuk stad, loopt het Dagblad een stelletje omwonenden na die vast van plan zijn om een zeldzame steenmarter los te laten in het Sterrebos en alle juridische mogelijkheden zullen gaan gebruiken om de plannen te traineren. Iets vergelijkbaars deed het Dagblad ook al bij de plannen voor de Intense Stad.
Zou het Dagblad ook oog hebben voor hoogbouwliefhebbers ?
Eisso September 29th, 2006, 05:02 PM @ Hoogholtje: Het bewijst eens en temeer wat voor KUTKRANT het dagblad van het noorden is. Telegraaf van het noorden. En niet alleen met hoogbouw kwesties, maar op meerdere fronten. Gewoon niet al te serieus nemen die troep. Of je gal spuien op hun website. Maar daar hangt over het algemeen ook een bekrompen shitsfeer met seikberichtjes van boze lezers. Dus vrees dat dat niet veel uithaald. Nee, ik lees liever de GIC of de korte berichtjes van OOG of TV Noord.
Nog een (objectief) stukje van de Gic (Groninger INternet Courant)
http://www.gic.nl/pics/kempkensbergtoren.jpg
Nieuwe blikvanger voor Groninger skyline
De Martinitoren in Groningen krijgt er in 2011 een concurrent bij. De Informatie Beheer Groep (IBG) en Belastingdienst gaan op de Kempkensberg in Groningen een gezamenlijke kantoor bouwen waarvan het hoogste bouwdeel 92 meter hoog zal, slechts vijf meter lager dan de Martinitoren. Daarmee is het het hoogste kantoorpand van Groningen. Dat heeft de gemeente Groningen vrijdag bekend gemaakt.
Met de bouw van de nieuwe toren krijgt Groningen er een opvallend herkenningspunt bij. De start van de bouw is voorzien in 2008. Pas nadat de nieuwe huisvesting is gerealiseerd, worden de bestaande gebouwen gesloopt.
De vier huidige kantoortorens op de Kempkensberg voldoen volgens de IBG en Belastingdienst niet meer aan de hedendaagse gebruikerseisen. De IBG en de ministeries van VROM en Financiën hebben daarom besloten tot gezamenlijke nieuwbouw die de Rijksgebouwendienst daar voor hen gaat realiseren.
De nieuwbouw, met een omvang van 47.000 vierkante meter, zal plaats bieden voor ongeveer 2500 medewerkers. Ook wordt een ondergrondse parkeergarage aangelegd, met daarboven een openbare stadstuin. In het zuidelijke deel van het plangebied is ruimte voor ongeveer 200 woningen.
Het nieuwbouwproject in Groningen is volgens de gemeente een van de landelijke pilots waartoe het kabinet enkele jaren gelden heeft besloten, mede als uitvloeisel van discussies in de Tweede Kamer over het maken van prijsafspraken in de bouw. De verwachting is dat de publiek private samenwerking bijdraagt aan transparantie in het aanbestedingsproces.
en verderop:
Groningen krijgt een nieuw herkenningspunt. De Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst bouwen een nieuw gezamenlijk kantoor op de Kempkensberg. Het pand, waarvan het hoogste punt 92 meter boven de grond is, is op slechts enkele meters na net zo hoog als de Martinitoren. In 2011 moet het kantoor, inclusief de parkeergarage en openbare stadstuin, er staan. De precieze contouren van de toren zullen in het stedenbouwkundig plan worden aangegeven, dat begin 2007 gepresenteerd wordt.
AJW September 29th, 2006, 07:11 PM 92 meter is...hoog! :) Nimby's zal je altijd houden, waar je een gebouw van die hoogte ook neerzet in de stad, maar in dit geval snap ik de bezwaren niet; de huidige situatie is nou niet bepaald schilderachtig mooi. In plaats van vier commieblocks komt er één forse toren te staan, dus ze gaan er op vooruit qua 'zonlicht' en dat soort crap.
Deze toren gaat mooi aansluiten bij het Europapark en de Kop van Oost. Inderdaad echt een hoogbouwcluster, zeker van een afstandje. De eerste impressies zijn nogal grof; hopelijk gaat het architectonisch ook wat bijzonders opleveren. Hoe mooier de nog te bouwen torens worden, des te meer animo zal er voor hoogbouw ontstaan in de stad.
Hoogholtje September 29th, 2006, 07:15 PM @ Eisso: Gelukkig lees ik een andere krant, van het Dagblad wordt je alleen maar triest, subjectieve 'journalistiek' , hoor en wederhoor kennen ze niet en ze zijn er niet vies van om relletjes te ontketenen. (smeerpijp, asbest in de Oosterpoort, en in de duivenkwestie spelen ze ook een hele vieze partijdige rol). Gelukkig dat we meer media in deze stad hebben.
Onderstaand een geluidsfragment van Rtv Noord. Achtereenvolgens wethouder ruimtelijke ordening Frank de Vries, directeur Spanjaard van de Ib-Groep en een of ander zeurende bewoonster (Steerenberg) van de Waterloolaan die de nieuwbouw absoluut niet ziet zitten. 'Wij willlen het gewoon niet'.
Overigens roept dat mens maar wat, ze heeft het over 94 meter, als ze de plannen eens goed zou lezen is de maximale hoogte 92 meter, daarnaast denkt (sic) ze dat het zonuren scheelt. Misschien dat ze eerst eens onderzoek zou moeten plegen voordat ze moord en brand roept. En anders verhuist ze maar naar een hutje op de Drentse hei. Wonen in een stad impliceert nu eenmaal dat je er niet verzekerd van kunt zijn dat alles altijd maar bij het oude blijft.
http://www.rtvnoord.nl/ftp/foto/kempkensberg2_290906.jpg
http://www.rtvnoord.nl/ftp/audio/060929kempkenstoren.ram
Eisso October 1st, 2006, 12:31 PM Denk dat de bewoners niet zo veel kans maken. Ik ken mensen die aan de waterloo laan wonen, aan de andere kant van de ringweg. Vanaf daar kijk je alleen maar tegen bomen aan en een dijk waar de ringweg op ligt. De toren is amper te zien. En al kun je hem zien, hij zit met de smalle kant richting de bewoners!
Bovendien is het gebied al opgenomen in de Hoogbouwnota (tot 150 meter). Toen die werd gepresenteerd hoorde je ook niemand klagen. Het gezeur zal de plannen waarschijnlijk wel wat vertragen, maar zeker niet leiden tot het afblazen er van.
FCG October 1st, 2006, 10:19 PM Frank de Vries was ook redelijk duidelijk in zijn commentaar (in elk geval op TVNoord) Op deze plek was het zelfs gewenst om eens goed de hoogte in te gaan en een landmark te plaatsen. Laat Frank zich ook even sterk maken voor de Emmatoren als hij zo graag een landmark wil hebben, dan heb je het pas echt over een landmark!
Hoogholtje November 2nd, 2006, 12:20 PM Gisteren stond bij de Raadscommissie Ruimte en Wonen geagendeerd de voortgang van de planontwikkeling voor de Kempkensberg. De nieuwbouw op deze plek lijkt nog geen gelopen race, zo blijkt uit een bericht op RtvNoord:
GRONINGEN - De gemeenteraad van Groningen is huivering voor de bouw van kantoorflats op de Kempkensberg. Het naastgelegen Sterrebos zou gevaar kunnen oplopen.
Woensdagavond sprak de raad hierover tijdens een commissievergadering. De bouw van één hoge en drie lagere kantoorflats op de Kempkensberg in de stad Groningen is daarmee nog geen gelopen race.
De Rijksgebouwendienst wil daar 90-meter hoge kantoortorens neerzetten. Nu staan er nog torens met onder meer de IB-Groep erin gehuisvest.
Vrijwel alle partijen in de raad staan huiverig tegenover de nieuwbouw. Pas als het college kan garanderen dat het Sterrebos geen schade zal oplopen, zal een meerderheid in de raad vóór stemmen.
De kwestie komt nog aan bod in een volgende raadscommissie.
David de Jong van de ChristenUnie (oppositie) schrijft erover in zijn weblog: http://www.dsg.nl/logs/cu/index.php?p=811&c=1
bobdebouwer November 2nd, 2006, 01:15 PM Ik vrees voor de waarde van de Oostvaardersplassen als Almere zich blijft uitbreiden. Ik ben bang dat de trekvogeltocht in gevaar komt als Kloosterveen bij Assen zich nog verder uitbreidt richting het Fochteloërveen. Het volgooien van het Reitdiep in het noorden van de Stad is een doodse zonde van het mooie cultuurlandschap dat het ooit was, en het gebied tussen Assen en Loon moet niet worden volgebouwd omdat je dan serieus problemen gaat krijgen met de grondwaterstand in dat gebied.
Maar serieus, kan iemand mij uitleggen hoe het Sterrebos naast de ringweg wordt beschadigd als er een kantoorgebouw naast wordt gezet? Het Sterrebos is een mooi park wat zeker behouden moet worden, maar de ecologische waarde is grofweg nul. Een kantoorgebouw kan daar volgens mij echt geen schade aanrichten.
intheairnow November 3rd, 2006, 03:03 PM En hebben de eekhoorntjes daar nu dan geen last van schaduwwerking??
Hoogholtje December 26th, 2006, 10:49 PM Inmiddels is het project weer een stap verder, 5 architecten en projectontwikkelaars hebben zich ingeschreven voor het project, hier worden er vervolgens 3 uit gekozen die verder kunnen strijden voor de opdracht.
Architecten Rijkskantoor Groningen
DEN HAAG - De architecten die meedingen naar de opdracht voor de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst in Groningen zijn bekend. Aan de publiek private aanbesteding doen vijf consortia mee. De vijf architectencombinaties die aan de consortia deelnemen zijn KCAP met Fokkema Architecten en Copijn Utrecht Tuin- en Landschapsarchitecten, Neutelings Riedijk Architecten met Opera Ruimtelijke Ontwerpers en West 8 urban design & landscape architecture, Kraaijvanger Urbis met Bosch & Slabbers Tuin- en Landschapsarchitecten, Claus en Kaan Architecten met Ontwerpgroep Trude Hooykaas en UN Studio met Lodewijk Baljon Tuin- en Landschapsarchitecten.
De Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst hebben besloten tot gezamenlijke huisvesting in Groningen voor ongeveer 2.500 medewerkers. Het kantoor, inclusief een parkeergarage voor 675 auto's en 1.500 fietsen met daarboven een openbare stadstuin met waterpartij (9.000 m²) en mogelijk een paviljoen met commerciële functies, moet begin 2011 klaar zijn. De start van de bouw is voorzien in 2008.
De komst van het gezamenlijke rijkskantoor maakt deel uit van een stedenbouwkundig conceptplan voor het stadsdeel Engelse Kamp/Kempkensberg. Daarbij handhaven de Rijksgebouwendienst en het Groningse gemeentebestuur hun gescheiden politiek/bestuurlijke verantwoordelijkheden voor het aanbestedingsproces en de gemeentelijke besluitvormingsprocedures rondom het stedenbouwkundig plan en bestemmingsplan. De verwachting is, dat deze laatste plannen in het voorjaar van 2007 het inspraaktraject in kunnen.
In de consortia zitten naast architecten onder meer aannemers en installateurs. Er worden komend voorjaar drie kandidaten gekozen die zich kunnen inschrijven.
bron: http://www2.vrom.nl/pagina.html?id=10591
Geweldig nieuws! dit is weer een rijtje toparchitecten !!
FCG December 27th, 2006, 11:18 AM Claus en Kaan Architecten
90 meter beton domineerd straks de skyline :|
Dr. Dubai December 27th, 2006, 11:27 AM Gemiste kans:(
hooghoudt December 27th, 2006, 11:44 AM ^ Lees eerst eens :P
Claus en Kaan is een van de vijf kandidaten.
Nu inderdaad hopen dat zij het niet worden :)
bobdebouwer December 27th, 2006, 03:20 PM Ik hoop toch zo dat ze het niet gaan worden, het moet nog heel lang gaan duren totdat ik het met hun zienswijze over architectuur eens kan zijn...
Dr. Dubai December 27th, 2006, 04:27 PM ^ Lees eerst eens :P
Claus en Kaan is een van de vijf kandidaten.
Aaah shit, ik zie het nu:tongue3:
Ik zag alleen die post van FCG. Voortaan even beter opletten inderdaad.
Hooghoudt, waarom kom je niet naar de borrel trouwens? Heb je al iets anders?
Hoogholtje January 14th, 2007, 06:30 PM Weinig verrassende nota van de gemeente:
Kantoren Kempkensberg goed voor werkgelegenheid
Nota: Quickscan economische impact kantoorontwikkeling Kempkensberg
De ontwikkeling van kantoren aan de Kempkensberg is goed voor de werkgelegenheid in Groningen. Dat blijkt uit een quickscan die de gemeente heeft laten uitvoeren. De nieuwbouw van de Rijksgebouwendienst zorgt ervoor dat een paar duizend structurele banen voor de stad behouden blijft. Ook levert de kantorenontwikkeling een aantal tijdelijke extra arbeidsplaatsen op in de bouw en constructie.
De kantorenbouw aan de Kempkensberg zorgt daarnaast voor een goed vestigingsklimaat in Groningen en een verbetering van het gebied. Een kanttekening is dat een deel van de rijksdiensten dat nu op het Cascadeplein gehuisvest is, verhuist naar de Kempkensberg. Onzeker is of dat leidt tot leegstand op het Cascadeplein.
bobdebouwer January 14th, 2007, 06:42 PM Om op de laatste vraag terug te komen, ik denk niet dat de verhuizing van een aantal rijksdiensten van de Cascade naar de Kempkensberg zal leiden tot leegstand. Voor zover ik kan zien is de Cascade een uitstekende vestigingsplek voor bedrijven of instellingen met een perfecte bereikbaarheid zowel met de auto als openbaar vervoer. En je zit er lekker dichtbij de binnenstad.
FCG January 14th, 2007, 07:41 PM Om op de laatste vraag terug te komen, ik denk niet dat de verhuizing van een aantal rijksdiensten van de Cascade naar de Kempkensberg zal leiden tot leegstand. Voor zover ik kan zien is de Cascade een uitstekende vestigingsplek voor bedrijven of instellingen met een perfecte bereikbaarheid zowel met de auto als openbaar vervoer. En je zit er lekker dichtbij de binnenstad.
Tja dat zou je denken. Ik weet bijvoorbeeld dat er direct achter het station in Zwolle ook behoorlijke leegstand is. Direct aan het spoor, aan de ringweg en kantoren die voor kleine en grotere ondernemingen aantrekkelijk zijn. Maar ze staan dus al wel een paar maand leeg :nuts:
darulez February 14th, 2007, 09:54 PM Ik las in de Gezinsbode van vandaag dat de SP (2e partij) de hoogste toren op een andere plek in het gebied wil hebben. Iets verder weg van het Sterrenbos.
Zolang de hoogte niet in het geding is, kan ik ermee leven.
Zet de toren van mijn part midden op de Kempkensberg met één van de andere 40 meter gebouwen erbovenop ;).
SGG February 14th, 2007, 11:09 PM Wat weer een ophef om (waarschijnlijk) niets!
Ik heb even snel een aantal objecten geplaatst op de foto waarbij ik de bestaande bebouwing van o.a. IB-groep(60m) en de Kemkensberg(92m) heb in getekend. Toen heb ik de gegevens ingevoerd om de schaduwwerking te berekenen. hieronder het resultaat.
NOTE: de foto is een plat 'voorwerp' in werkelijkheid zullen de bomen en de ringweg de schaduwwerking deels tegenhouden.
PS let ook even op de enorme kaalslag in het Sterrenbos! :nuts:
SP waar maak je je druk om! Op deze manier is het wel heel makkelijk stemmen scoren. Een klein beetje verdiepen in de feiten is niet verkeerd.
foto zonder schaduw
http://img444.imageshack.us/img444/3083/kempkensbergfl7.jpg (http://imageshack.us)
foto 3D
http://img255.imageshack.us/img255/7094/kempkensberg3diz4.jpg (http://imageshack.us)
Foto om 9.00
http://img409.imageshack.us/img409/9388/kempkesberg0900bc5.jpg (http://imageshack.us)
Foto om 10.00
http://img110.imageshack.us/img110/9287/kempkesberg1000cr1.jpg (http://imageshack.us)
Foto om 11.00
http://img409.imageshack.us/img409/9351/kempkesberg1100lm9.jpg (http://imageshack.us)
Foto om 12.00
http://img110.imageshack.us/img110/1474/kempkesberg1200sj2.jpg (http://imageshack.us)
SGG February 15th, 2007, 06:33 AM Nog even wat extra informatie: het zijn schaduwwerkingen van de maand OKTOBER dus de schaduwen die je op de foto's ziet zal in de zomer dus veel minder zijn.
FCG February 15th, 2007, 09:29 AM haha, die huidige kaalslag in het Sterrenbos is idd goed te zien.. not!! Google aarde rullez en laat het ongelijk van dit soort protesten wel heel duidelijk zien!
Bovenstaande situatieschetsen inclusief schaduw werking geeft bovendien aan dat de bewoners aan de andere kant van de ring volledig ten onrechte op hun achterste benen staan. Ze hebben wel 1 uur (maximaal!!) minder zon per dag.
Ik ben het bovendien met SGG eens dat de SP hier wel heel makkelijk zeteltjes probeert te winnen.
Zorgen bij SP om Sterrebos
Gepubliceerd op 08 februari 2007, 16:55
Laatst bijgewerkt op 08 februari 2007, 16:56
GRONINGEN -
De raadsfractie van de SP heeft grote twijfels bij de nieuwbouwplannen rond Kempkensberg. De partij is bezorgd over de gevolgen voor het Sterrebos en uit die in schriftelijke vragen aan B en W.
Fractievoorzitter Jasper Schaaf zegt te beseffen dat de nieuwbouwplannen van de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst een belangrijke impuls voor de stad, maar dat er ook forse risico's aan kleven. Daarbij gaat het vooral om het Sterrebos.
Schaaf vraagt zich af of het niet mogelijk is een alternatief plan te bedenken. Een plan waarin de nieuwe kantoren dusdanig worden neergezet dat de risico's voor het bos kleiner worden. Ook wil hij weten of B en W meer garanties kunnen geven om het Sterrebos in zijn geheel te behouden.
bobdebouwer February 15th, 2007, 09:34 AM Ik zou zeggen, stuur dit onderzoekje door naar de SP, misschien trekken ze zich wel terug. Wat nog beter zou werken, is dit in de pers te laten verschijnen, dan valt de SP mooi op z'n snufferd.
Hoogholtje February 15th, 2007, 10:38 AM Perfect gedaan SGG, m'n complimenten. Ik zou zeggen, mail de stadsredactie van het Dagblad, zie voor de adressen http://www.dvhn.nl/service/redactiecolofon/
Ook wel handig is om hier een punt van te maken op een paar weblogs van lokale politici, zie hiervoor www.dsg.nl
De SP is hier weer es zeer populistisch bezig blijkt wel weer.
FCG February 15th, 2007, 11:50 AM Uitstekend plan om deze foto's naar de verschillende media op te sturen. Eindelijk wat tegen geluid tegen de vaak loze protesten! Als je hulp nodig hebt bij het schrijven van een artikeltje dan wil ik eventueel wel helpen. Laat maar horen :)
Eisso February 15th, 2007, 03:35 PM Doe er dan meteen een foto bij van het Central park. Daar zijn de bomen overal even groen. Ook als ze naast 200 meter hoge wolkenkrabbers staan! Ook heb je bomen die naast bergen groeien, of enorme rotspartijen van honderden meters.
Tuurlijk, je moet voorzichtig zijn met het sterrebos. Men is al eens grondig in de fout gegaan door de ringweg er doorheen te laten gaan. Helft van het park weg. Maar met de nieuwe plannen voorzie ik juist méér groen in de omgeving en compactere bebouwing. En hoogbouw en groen kan prima! Central park én de Gasunie zijn daar een goed voorbeeld van!
http://www.knb-baksteen.nl/images/klei-b15p1.jpg
Gasunie, met de voeten in het Stadspark
http://www.visitingdc.com/images/central-park-picture.jpg
SGG February 15th, 2007, 05:20 PM Goed nieuws! Het front begint te groeien (nee niet in de hoogte :tongue3:).
Ik heb FCG benaderd :gossip: en deze zal zijn best doen om er een goed informatief stuk van te maken en dit door te sturen naar de verschillende media.
Nu maar hopen dat het ook echt gepubliceerd gaat worden.
:applause: voor FCG
bobdebouwer February 15th, 2007, 05:27 PM Leuk! Ik moet voor mijn school vaak (stedenbouwkundige) verslagen schrijven. Misschien dat jullie het stuk ter redactie nog naar mij willen sturen, ik doe het in ieder geval graag!
intheairnow February 15th, 2007, 08:03 PM @SSG: goed bezig!!!!!
Hoogholtje February 16th, 2007, 11:24 PM @ SGG en FCG: Ik adviseer jullie om ook Remco Kouwenhoven (http://www.remcokouwenhoven.nl/), Vvd raadslid te benaderen. Hij staat meestal wel open voor zulk soort zaken.
Zorg ervoor dat je net zo'n grote kop in het Dagblad krijgt als het tendentieuze artikel in de volgende post: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=10030416&postcount=58
Hoogholtje February 24th, 2007, 01:28 PM Jongens, hoe zit het, hebben jullie het Dagblad al gemaild?
bobdebouwer February 26th, 2007, 09:48 PM Ikzelf heb nog niks gehoord, ben benieuwd of er nog aan gewerkt wordt!
Hoogholtje March 1st, 2007, 05:46 PM Het gemeentebestuur heeft afwijzend gereageerd op de vragen van de SP (http://groningen.sp.nl/bericht/14324/070208-sp_vraagt_naar_alternatieven_kempkensberg.htm)of ze bereid is alternatieve plannen te ontwikkelen mbt de Kempkensberg. Vragen en antwoorden zijn te lezen op http://www.gemeenteraad.groningen.nl/ (rechtsonder, zoek op vragen)
Hoogholtje May 24th, 2007, 11:10 PM Bron: Gemeente Groningen (http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=398&method=display&object=17497#article)
dinsdag 22 mei 2007:
En verder:
Nota: diversen
......................
besluit het college het voorontwerp-bestemmingsplan Kempkensberg/Engelse Kamp vrij te geven voor inspraak.:banana: :banana: :banana:
bobdebouwer May 25th, 2007, 04:55 PM Gaat lekker de laatste tijd! Stoker & Brander, de Kop van Oost, en de nieuwbouw op de Kempkensberg/Engelse Kamp zijn allemaal steeds een stukje dichterbij gekomen.
Hoogholtje June 13th, 2007, 12:42 PM Voorontwerp bestemmingsplan
‘Kempkensberg-Engelse Kamp’
Burgemeester en wethouders maken bekend dat het voorontwerp-bestemmingsplan Kempkensberg-Engelse Kamp van donderdag 14 juni 2007 tot en met vrijdag 21 september 2007 ter inzage ligt. Deze periode is extra lang in verband met de komende vakantieperiode.
Het plan is in te zien bij:
- het Loket Bouwen en Wonen van de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken, Gedempte Zuiderdiep 98 te Groningen, op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur
- het Gemeentelijk Informatiecentrum GIC, Kreupelstraat 1 (Prefectenhof) te Groningen, op maandag van 13.00 tot 16.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur, op donderdag bovendien van 18.00 - 20.00 uur.
- Exemplaren van het voorontwerp-bestemmingsplan zijn op deze adressen verkrijgbaar tegen betaling van € 15,- per stuk. Ook is het plan te downloaden via www.ppskempkensberg.nl
Het voorontwerp-bestemmingsplan ‘Kempkensberg-Engelse Kamp’ heeft betrekking op het gebied tussen de Hereweg, de Weg der Verenigde Naties (zuidelijke ringweg), de spoorlijn Groningen-Assen, de Haydnlaan, de Bachkade en het Helperdiep. Het plan voorziet op de locatie Kempkensberg in woningbouw en nieuwe kantoren voor de IB-Groep en de Belastingdienst. In een latere fase zullen hier ook kantoren voor andere rijksdiensten worden gerealiseerd. Tussen kantoren en woningen is een grote stadstuin gepland en langs de Kempkensberg een ecologische verbinding tussen het Sterrebos en de Helperzoom. Op de Engelse Kamp komt zo aansluitend ruimte vrij voor een klein woonwijkje. Het Sterrebos en de Van Mesdagkliniek maken ook deel uit van het voorontwerp-bestemmingsplan.
Over dit voorontwerp-bestemmingsplan kunt u uw mening geven in het kader van de inspraak. Dit kan mondeling en schriftelijk. Mondeling tijdens een openbare inspraakbijeenkomst op donderdag 6 september 2007, aanvang 20.00 uur in het bedrijfsrestaurant van de IB-Groep, Kempkensberg 2 (blauwe toren) te Groningen. Van de mondelinge reacties zal een verslag worden gemaakt.
Vanaf donderdag 14 juni 2007 tot en met vrijdag 21 september 2007 kunnen schriftelijke zienswijzen over het voorontwerp-bestemmingsplan naar voren worden gebracht bij Burgemeester en wethouders, p/a dienst RO/EZ, afd. projecten, postbus 7081, 9701 JB Groningen.
Groningen, 13 juni 2007
bobdebouwer June 13th, 2007, 01:13 PM Interessante site, er is zo te zien wel wat gedaan met de zorgen en bezwaren van de omwonenden, als ik de inhoud zo eens snel doorscan. Schaduw, het Sterrenbos, het wordt allemaal besproken. Overigens wordt het een flink gebouw, een entree van jewelste voor Groningen. Hier samen met de bestaande torentjes aan de Kempkensberg.
http://img101.imageshack.us/img101/6889/kempkensyf4.jpg
Shockwave June 13th, 2007, 01:41 PM Ik hoop toch dat dit een volumestudie is, en het uiteindelijke gebouw een wat meer charmante vorm dan dit krijgt...
hooghoudt June 13th, 2007, 01:53 PM Ja, dit is een volumestudie, op dit moment zijn 5 architecten bezig met een eerste ontwerp voor dit complex. De impressie die bobdebouwer heeft geplaatst is bovendien een tussentijdse situatie. De oude torens verdwijnen uiteindelijk helemaal.
Nog wat impressies van de uiteindelijke situatie (volumestudie :) )
http://www.ppskempkensberg.nl/thumbs/640--kempkensberg30007.jpg
http://www.ppskempkensberg.nl/thumbs/640--kempkensberg30008.jpg
http://www.ppskempkensberg.nl/thumbs/640--kempkensberg30009.jpg
Hoogholtje June 13th, 2007, 01:58 PM Ik hoop toch dat dit een volumestudie is, en het uiteindelijke gebouw een wat meer charmante vorm dan dit krijgt...
Op de zeer uitgebreide site staat de gehele procedure beschreven....:bash:
' Einde augustus 2007 zal de Rgd drie bouwontwerpen openbaar maken waaruit een keuze wordt gemaakt. Het proces van beoordeling en selectie leidt dan in februari 2008 tot gunning van de opdracht aan één partij. Vanaf dat moment duurt het nog ongeveer een half jaar voordat de eerste spade in de grond kan. Dat hangt ook af van de besluitvorming over het (voor)ontwerp bestemmingsplan van de gemeente en de daaraan verbonden inspraakprocedures. Ook de procedure rond de aanvraag bouwvergunning is vanzelfsprekend van invloed op de bouwplanning.'
Shockwave June 13th, 2007, 05:12 PM Ik had nou eenmaal weinig tijd ;) In elk geval, bedankt! :)
SGG June 13th, 2007, 10:48 PM http://img101.imageshack.us/img101/6889/kempkensyf4.jpg
Zou mij wel leuk lijken om de gekleurde 'V' op de hoeken van de bestaande gebouwen
over te nemen op de nieuwe kempersberg-toren.
en dan op elke toren een kleur van de oude toren overnemen, dus
Blauw, rood, geel en groen
Rhjh June 21st, 2007, 01:34 PM Heb nog steeds de hoop op een positieve verrassing met een mast van een meter of 20 zodat we eindelijk over die 100 meter komen:tiasd:
SebasvandenBrink June 21st, 2007, 03:43 PM Als het te bouwen gebouw ongeveer hetzelfde volume krijgt lijkt het me nog best indrukwekkend. Misschien een beetje ala de twee kantoren bij het station van Arnhem? Vooral als je ziet hoe smal en breed bovenstaand studies zijn.
Die spitsen kennen we nou wel. Er is één mooie in Grunn en da's de Martini.
Hoogholtje June 25th, 2007, 04:27 PM Weljaaaaaaaa :bash: :bash: :bash:
Bron: Oogtv
Actie tegen hoog kantoorgebouw
De werkgroep Herewegbuurt is samen met een aantal andere organisaties een actie begonnen tegen de aanleg van een kantoorgebouw met een hoogte van 95 meter naast het Sterrenbos.
De groep betrokken Stadjers roept symphatisanten op om een e-mail te sturen aan een raadslid.
Volgens de groep zal het gebouw door de hoogte, zonlicht ontnemen aan het Sterrebos. Dit is schadelijk voor de groei van bomen en planten en voor omwonenden.
bobdebouwer June 25th, 2007, 04:36 PM Die kennen zeker het rapport op www.ppskempkensberg.nl niet...?
Hoogholtje June 25th, 2007, 04:41 PM ^^ En wat dacht je van de zonstudies door SGG, zie post 77 .....
Ach, je moet maar denken, die mensen moeten ook iets te doen hebben om de dag door te brengen.
merijn June 25th, 2007, 08:49 PM Volgens de groep zal het gebouw door de hoogte, zonlicht ontnemen aan het Sterrebos. Dit is schadelijk voor de groei van bomen en planten en voor omwonenden.
Dit is schadelijk voor de groei van omwonenden!?
Hoogholtje June 25th, 2007, 09:11 PM De actiegroep heeft een site: http://www.sterrebos.info/
Deze site wil iedereen informeren die belangstelling heeft voor wat er in en om het Groninger Sterrebos gebeurt. Thans is actueel dat het Sterrebos bedreigd wordt door bouwplannen voor een 95m hoge kantoorkolos, pál naast het bos. Veel verontruste Stadjers vinden dat deze bouw niet mag leiden tot aantasting van het kwetsbare Sterrebos.
Ach ja voor het gemak verhogen ze de toren maar even met 3 meter, maakt het uit. Het volk gelooft het toch wel, kunnen ze beter 3 meter hoger zitten dan 3 lager toch ? :bash: Volgens mij zijn ze in de leer geweest bij het comite Geen Gat in de|Grote Markt, dat later bij monde van de Sp ruiterlijk toegaf (http://www.d66groningen.com/content/view/230/185/)dat ze de boel verdraaiden...
Een blik op http://www.ppskempkensberg.nl/downloads/overig/Plankaart.pdf laat de juiste feiten en de juiste hoogte zien.
Ben benieuwd welke fratsen ze nog meer gaan uithalen...
Willem Wever July 4th, 2007, 10:14 PM Er is op dit moment op www.oogtv.nl een discussie gaande over de hoogbouw naast het park.
Komen ontzettend domme argumenten van de tegenstanders op tafel.
En volgens mij zijn er meer voor dan tegenstanders. ook wel leuk.
Martini-stad July 5th, 2007, 04:37 PM Deze site wil iedereen informeren die belangstelling heeft voor wat er in en om het Groninger Sterrebos gebeurt. Thans is actueel dat het Sterrebos bedreigd wordt door bouwplannen voor een 95m hoge kantoorkolos, pál naast het bos. Veel verontruste Stadjers vinden dat deze bouw niet mag leiden tot aantasting van het kwetsbare Sterrebos.
Haha die mensen laten het overkomen alsof er een chemische fabriek (met lozing van chemicalien in het bos) gebouwd wordt. Ik snap niet wat het probleem is. Er wordt niet eens bos weggenomen.
SGG July 5th, 2007, 10:02 PM Haha die mensen laten het overkomen alsof er een chemische fabriek (met lozing van chemicalien in het bos) gebouwd wordt. Ik snap niet wat het probleem is. Er wordt niet eens bos weggenomen.
Nee niet negatief doen nu, we moeten wel aan moeder natuur denken.:nuts:
Als ik me niet vergis ligt er op een steenworp afstand ook een kleine, niet al te drukke ringweg :lol: :lol: :lol:
Bij deze maak ik me sterk om de ringweg dicht te gooien en hier groen te planten.:cheers: :cheers:
Wie is er nog meer voor????
wolfieatskyscraper July 12th, 2007, 09:58 PM Hahah, ik ben niet voor.
Ze moeten langs de ring meer van die hoge gebouwen neerplanten. Beetje zoals de zuidas in A'dam. Sterrenbos mag blijven staan, we denken altijd aan moeder natuur.
Wat gebeurt er eigenlijk met de oude jaren 60/70 gebouwen van IBG als de nieuwe er staat? Heb begrepen dat deze worden afgebroken, maar dan is er toch weer ruimte om er iets nieuws (en nog iets hoger) te bouwen.
Is dat al bekend?
nabob July 12th, 2007, 10:16 PM Nee niet negatief doen nu, we moeten wel aan moeder natuur denken.:nuts:
Als ik me niet vergis ligt er op een steenworp afstand ook een kleine, niet al te drukke ringweg :lol: :lol: :lol:
Bij deze maak ik me sterk om de ringweg dicht te gooien en hier groen te planten.:cheers: :cheers:
Wie is er nog meer voor????
Er is meer natuur in de berm (ringweg) te vinden dan in zoiets als het Sterrenbos.
Alstublieft:
"De conclusie luidt dat het ecologisch rapport van de Grontmij degelijk is maar dat de samenvattingen nogal verdraaid zijn, met name door de Gemeente in haar brief aan de raadsleden. De aandacht wordt op randverschijnselen gericht en niet op de hoofdzaak, namelijk dat zonlicht het essentiele onderdeel van een bos is"
(bron: http://www.sterrebos.info)
Gemakshalve wordt vergeten dat juist (hoge) gebouwen het essentiële van een stad vormen. Bovendien bestaat het Sterrebos voornamelijk uit beuken, een niet zo schaduwgevoelige boom. Integendeel zelfs!
Eisso July 13th, 2007, 10:27 AM niet alleen beuken. Ook een aatal van de oudste eiken van de stad. Het is wel degelijk een stukje park waar je voorzichtig mee om moet springen. Ze zijn al eens de mist in gegaan bij de aanleg van de Ringweg. Ik kan me de ophef dus ook wel een beetje voorstelllen. Mensen houden nu eenmaal van het plekje en zijn bang voor wat komen gaat.
Mijn conclusie blijft: Situeer de hoogste toren gewoon aan de spoorzijde, en je bent van alle elende af, én je hebt een nog betere binnenkomst met de trein!
nabob July 13th, 2007, 10:35 AM ^^
Ach ja, je hebt ook wel gelijk. Maar overspannen reageren is weer het andere uiterste. Maar bomen van wel twee eeuwen oud zoals wordt beweerd? Daar geloof ik geen donder van!
Willem Wever July 13th, 2007, 11:29 AM nou, daar kun je makkelijk achter komen. gewoon omzagen en ringen tellen (zomer en winterringen):wink2:
bobdebouwer July 13th, 2007, 12:11 PM Maar bomen van wel twee eeuwen oud zoals wordt beweerd? Daar geloof ik geen donder van!
nou, daar kun je makkelijk achter komen. gewoon omzagen en ringen tellen (zomer en winterringen):wink2:
:lol:
Eisso July 30th, 2007, 05:24 PM @ Naob: yep, 200 jaar oud is geen uitzondering. Eiken kunnen echter met gemak 800 jaar oud worden, dus uniek is het niet. Maar voor de stad zijn het wel de oudste bomen.
Vloepkleedje August 16th, 2007, 12:59 PM Ontwerp van KCAP
http://img260.imageshack.us/img260/1676/bumx228070302c0201kc1.jpg
Eisso August 16th, 2007, 02:09 PM Hela hola! Dank Vloep!!! Das nog eens een primeurtje!
Het ontwerp...Tjah...wat kun je er van zeggen bij zo'n klein plaatje... Echt spannend lijkt het in ieder geval niet, en ik betwijfel ook of het 90 meter is... Heeft KCAP de opdracht sowizo al binnen, of is dit een van de inzendingen?
EDIT: Bij nader inzien misschien nog nieteens zo'n gek ontwerp. En zo'n 23 verdiepingen maal een kleine 4 meter, dan kom je wel op 90 meter!
EDIT: Ik geef bij deze maar ff antwoord op mn eigen vraag: het is dus waarschijnlijk 1 van de 5 ontwerpen.
Selectieprocedure De IB-Groep en de Belastingdienst als opdrachtgevers hebben de Rijksgebouwendienst (tevens eigenaar van de grond) gevraagd voor hen de aanbesteding uit te voeren. De selectieprocedure verloopt volgens een gedetailleerd omschreven stappenplan. Uit de belangstellenden kiest een speciaal team van de IB-Groep, de Belastingdienst, de Rijksgebouwendienst, aangevuld met externe deskundigen zoals de stadsbouwmeester van Groningen, maximaal vijf partijen. Deze vijf consortia maken een voorlopig schetsontwerp en een projectplan op basis waarvan het selectieteam er de drie beste uitkiest. Deze partijen gaan vervolgens opnieuw aan de slag en presenteren nog voor de zomer van 2007 globaal voorlopige ontwerpen. Uiteindelijk is begin 2008 bekend welk consortium de opdracht zal krijgen. Dit consortium fungeert gedurende de looptijd van het contract als een samenwerkingspartner voor de gebruikers en de Rgd als vertegenwoordiger van de staat.. Andere PPS-projecten van de Rgd zijn de renovatie van het Ministerie van Financiën in Den Haag (in uitvoering), de bouw van een detentiecentrum in Rotterdam en een nieuw kantoor voor de Belastingdienst in Doetinchem (beide in voorbereiding).
-Koen- August 19th, 2007, 05:51 PM Jammer dat de impressie zo klein is...het ontwerp ziet er opzich niet verkeerd uit, alleen de vorm vind ik te saai en fantasieloos.
Ben erg benieuwd naar de overige ontwerpen!
merijn August 20th, 2007, 01:27 PM Aardig, maar een gebouw dat de skyline van Groningen gaat domineren mag er wat mij betreft wat spannender uit zien.
FCG August 20th, 2007, 04:16 PM Jammer dat de impressie zo klein is...het ontwerp ziet er opzich niet verkeerd uit, alleen de vorm vind ik te saai en fantasieloos.
Helemaal met Koen eens, het ontwerp heeft absoluut iets wat Groningen op dit moment (nog) niet heeft, maar heel enthousiast wordt ik er ook niet direct van. Het gebouw is wat mij betreft te 'blokkerig' en te massaal. Liever heb ik een ontwerp wat iets subtieler de enorme massa kantoorruimte herbergt. Verschil in hoogte bijvoorbeeld zou wat mij betreft al een verbetering zijn op dit ontwerp.
Als dit het niveau is van de inzendingen ben ik al-met-al toch nog best tevreden :banana:
Eisso August 20th, 2007, 09:17 PM Geloof dat dat bureau dat het programma van eisen had opgezet de Delfse Poort als referentie had gegeven qua bouw volume. Natuurlijk wel een stuk lager, maar het idee van een soort blokkendoos blijft overeind. Met dat in het achterhoofd is dit nog niet zo'n slecht idee, en word er door de verschillende grote vlakken toch nog wat speelsheid toegevoegd. Edoch: er zijn tal van oplossingen om zón enorme gevel te breken.
Siber August 21st, 2007, 03:43 PM Volgende week, op 29 augustus 2007, worden de drie plannen aan de IB-Groepmedewerkers bekend gemaakt en een dag later volgt er een persconferentie. Ik ben erg benieuwd. :?
bobdebouwer August 21st, 2007, 06:29 PM Het ontwerp van KCAP heeft een beetje weg van De Rotterdam van OMA, en dat vond ik er ook best aardig uitzien. Ben alleen bang dat dit toch niet helemaal gaat uitkomen. Op de Kop van Zuid past zo'n blok veel beter dan aan de rand van een park lijkt me.
Hoogholtje August 25th, 2007, 09:39 AM Zo.....met het bekend worden van het KCAP ontwerp is toch wel een embargootje geschonden....
Erg spectaculair ziet het er zo niet uit, eerst toch maar even afwachten tot er meer renders en details bekend worden. Donderdag weten we meer....(of er moet woensdag een Ibg/Beldienst-medewerker z'n mondje voorbijpraatten....
vinman August 26th, 2007, 11:25 PM Het ontwerp van KCAP heeft een beetje weg van De Rotterdam van OMA, en dat vond ik er ook best aardig uitzien. Ben alleen bang dat dit toch niet helemaal gaat uitkomen. Op de Kop van Zuid past zo'n blok veel beter dan aan de rand van een park lijkt me.
Mee eens. De locatie voor zo'n blok is niet echt lekker gekozen. Het ontwerp is niet storend en lekker redelijk strak. En wanneer er toch een groot blok neergezet had moeten worden, had ik dat niet in deze vorm het liefst gezien.
Eisso August 29th, 2007, 11:01 AM Presentatie ontwerpen rijkskantoor
De Rijksgebouwendienst maakt donderdag drie ontwerpen bekend voor het nieuwe rijkskantoor aan de Kempkensberg.
De nieuwbouw komt in de plaats van de vier hoge flats op die locatie, en biedt ruimte aan 2500 medewerkers van de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst.
Het nieuwe rijkskantoor wordt zo'n 80 meter hoog en krijgt een grote parkeergarage voor auto's en fietsen, met daarbovenop een openbare stadstuin.
:banana:
Kan niet wachten!!!!
Hoogholtje August 29th, 2007, 11:02 AM Geen nieuws voor ons maar wel ófficieel nieuws...
Zouden de ontwerpen geheim blijven tot donderdag ?
Groningen krijgt ‘supertoren’ voor 2500 medewerkers
De Rijksgebouwendienst maakt donderdag 30 augustus 2007 drie ontwerpen openbaar voor het rijkskantoor op de locatie Kempkensberg te Groningen. Gezamenlijke gebruikers van de nieuwbouw worden de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst. In totaal gaat het daarbij om ongeveer 2.500 medewerkers. Het gebouw zal bijna zo hoog worden als de Martinitoren.
Het rijkskantoor (bvo 47.000 m²), inclusief een parkeergarage voor 675 auto’s en 1.500 fietsen met daarboven een openbare stadstuin (9.000 m²) met waterpartij en een paviljoen met commerciële functies, moet in maart 2011 klaar zijn. De start van de bouw is voorzien einde 2008, begin 2009.
Deze middag zullen namens de Rijksgebouwendienst projectdirecteur Cees van Vliet en procesmanager Jacco van der Vegte een toelichting geven op de ontwerpen. Wethouder Frank de Vries (Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling) verwoordt de visie van de gemeente Groningen. Namens de beide opdrachtgevers is aanwezig Dick Esselink, projectleider voor de nieuwbouw bij de Informatie Beheer Groep.
Inmiddels is de gemeenteraad ook op de hoogte gesteld van de ontwerpen, zo blijkt uit het weblog van David de Jong (http://www.dsg.nl/logs/cu/index.php?p=916&c=1).
Eisso August 29th, 2007, 12:49 PM Zat voor de gein wat door de documenten over de Kempkensberg te neuzen. Werd alleen niet echt blij van de wind berekeningen en adviezen (http://www.ppskempkensberg.nl/downloads/hoogte_effecten_onderzoek/Hoogte_wind.pdf)...
Stukje uit het document:
http://img212.imageshack.us/img212/4186/windfo4.jpg
Slik....
SebasvandenBrink August 29th, 2007, 07:09 PM Oh nee! Dat klinkt niet zo heel positief... maar zijn er geen simpele oplossingen zoals getrapte hoeken?
darulez August 30th, 2007, 01:59 AM mwah...komt wel goed...kan zelfs nog hoger worden hierdoor!
Eisso August 30th, 2007, 10:29 AM Inderdaad! Een minder brede, maar juist hogere (ronde) toren zou dé oplossing zijn! :) En in plaats van 4 lage torens er naast, gewoon 2 slanke jongens van 80 meter er naast!
Hoogholtje August 30th, 2007, 10:59 AM ^^ Een beetje achterhaalde dagdromerij lijkt me.....we wachten gewoon ff af tot vanmiddag de voorlopige ontwerpen gepresenteerd worden.
Eisso August 30th, 2007, 12:50 PM Hoe kun je nu achterhaald dagdromen???
Ik vind het op zijn minst vreemd dat de gemeente dat bedrijf, Quatro ofzo, een opdracht geeft voor een stedenbouwkundige opzet met bouwvolumes etc. en dat dan pas achteraf word aangemerkt dat de windsituatie belabberd is. Daarvoor huur je toch júíst dat bedrijf in om dat soort dingen te voorkomen?
Ik vind de stedenbouwkundige zowizo al een beetje ruk, dus vandaar dat ik lekker door dagdroom.
bobdebouwer August 30th, 2007, 04:17 PM Het is geen dagdromen. Ook al hebben de woningen geen last van de wind rondom het nieuwe IGB gebouw, met dit rapport in de handen kunnen de bewoners makkelijk roet in het eten gooien. Het zou dus erg verstandig zijn om het stedenbouwkundige plan, en dan met name de massastudie te wijzigen, of in ieder geval de architecten hierop te laten anticiperen. Door hem minder breed te maken of door er meer ronde hoeken in te zetten kan je de windbelasting verminderen, dus als de architecten slim zijn dromen ze mee met Eisso.
Hoogholtje August 30th, 2007, 05:11 PM Nu ja....dagdromen kan altijd alleen de ontwerpen zijn al gemaakt...conform het stedenbouwkundig plan.
Drie consortia dingen mee naar bouw en dienstverlening rijkskantoor in Groningen
Er zijn nog drie gegadigden voor de bouw van het gezamenlijke kantoor van de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst in het Groningse stadsdeel Kempkensberg. Deze week heeft de Rijksgebouwendienst (Rgd) de Groningse gemeenteraad en de toekomstige gebouwgebruikers geïnformeerd over de voorlopige ontwerpen van de drie partijen.
De drie architecten zijn:
Claus en Kaan Architecten Amsterdam B.V.
http://www.ppskempkensberg.nl/content_images/fig3.jpg
Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V.
http://www.ppskempkensberg.nl/content_images/fig1.jpg
Neutelings Riedijk Architecten B.V.
http://www.ppskempkensberg.nl/content_images/fig2.jpg
Meer beeldmateriaal is er vooralsnog niet....zelf ga ik voor die van Neutelings, zo op het eerste oog.
Shockwave August 30th, 2007, 05:21 PM Claus en Kaan valt me mee, oogt hoog door verticale lijnen. Toch is het ontwerp van U.N. Studio bij mij (afgaande op deze afbeeldingen) favoriet. Meest door de futuristische uitraling en transparantie. Ook de stadstuin icm het water spreekt me aan.
Eisso August 30th, 2007, 05:22 PM Tjah, Klaus en Kaan valt voor mij ook af. Valt me een beetje tegen eerlijk gezegd. De andere 2 ontwerpen zien er ok uit. De toren van Van Berkel lijkt misschien iets te veel op een duur hotel aan een Spaanse Costa, maar is tegelijkertijd ook weer speelser en meer bijzonder dan het Neutelings Rietdijk ontwerp. De laatstgenoemde is degelijk, maar niet saai. Waar is het ontwerp van KCAP gebleven? Of was dat consortium al afgevallen?
Hoogholtje August 30th, 2007, 05:37 PM ^^ Geen wonder dat het ontwerp van KCAP hier al bekend was....
Overigens doet het ontwerp van van Berkel wel enigszins denken aan het Walterbos complex te Apeldoorn....ook van de Belastingdienst, zie hier
http://www.architectenweb.nl/Bin/news/NewsSuperThumb_4733.jpg
Koesj August 30th, 2007, 05:47 PM Ik vind het ontwerp van C&K anders hardstikke mooi: internationale stijl en een statige uitstraling. Wat ik van het UN Studio ontwerp moet denken weet ik nog niet, de speelsheid spreekt me voor de plek en functie van de gebouwen niet meteen aan. Neutelings Riedijk gaat terug naar het brutalisme zie ik, dat gebouw zal verouderd lijken voordat het af is :ohno:
darulez August 30th, 2007, 05:53 PM Mmmmm...is dacht al een mening te hebben, maar moet toch iets beter nadenken, gezien het feit dat deze gebouwen de komende 50 jaren de skyline van Grunn gaan beheersen. Ik weet al wel dat ik meer voor de rechttoe-rechtaan ben, dan voor de ronde vormen (niet doordenken aub :)). Rechttoe, rechtaan is toch meer tijdloos denk ik.
SGG August 30th, 2007, 05:53 PM Ik ga met Shockwave mee ik vind dat zo'n gebouw een welkome aanvulling is
voor de stad.
Ook de speelse, ronde lijnen vind ik er goed uit zien (ook gelet op de plint tussen de torens in)
Laten ze dit maar uit de grond doen rijzen. :cheers:
-Koen- August 30th, 2007, 05:53 PM De ontwerpen vallen me wel enigzins tegen..van C&K is wel érg saai...maar ziet er wel strak uit..Van Berkel en Bos is dan toch wel mijn favoriet vanwege de organische vormen en het openbare gebied..
Rhjh August 30th, 2007, 06:30 PM Van Berkel en Bos vind ik erg mooi met als goede 2de die van Neutelings Riedijk
verder valt op dat ze volgens mij alle 3 die 90 meter niet gaan halen
Shockwave August 30th, 2007, 06:38 PM Alledrie de ontwerpen zullen rond de 80 meter liggen als ik het zo een beetje kan inschatten. Een beetje jammer natuurlijk, aangezien Stoker en Brander een vergelijkbare hoogte hebben, en Groningen gewoon hogere gebouwen dan dit nodig heeft.
Maar we mogen al met al niet klagen, dat de IB-Groep uberhaupt niet weg gaat, en dat welk ontwerp ook gekozen wordt, het toch om hoogbouw gaat, die hóger is dan die vier lelijke torens die er nu staan!
Eisso August 30th, 2007, 07:02 PM Als je kijkt naar de site van Neutelings en Rietdijk, en dan naar de competition designs, dan valt het ontwerp voor de Kempkensberg toch wat tegen. Er zijn zoveel spannender dingen te bedenken. We willen toch wel een nieuwe landmark voor de stad? Tijdloos: ok. Maar eigentijds lijkt me ook prettig. De huidige torens zijn ook tijdloos, en daardoor misschien ook juist zo saai!
bobdebouwer August 30th, 2007, 07:11 PM Claus en Klaan had iets slanker gemogen, UN Studio heeft wel wat, maar lijkt me veel te duur, en Neutelings Riedijk vind ik gewoon veel te anoniem om één van Groningen's hoogste te worden. Doet me denken aan een lelijk kantoorpand in Utrecht, waar je langskomt als je van Groningen naar Breda rijd :)
Eisso August 30th, 2007, 07:23 PM das geinig, moest ik ook meteen aan denken: ^^
http://www.vmvarch.nl/projecten/kant/0662/images/ph-01.jpg
merijn August 30th, 2007, 08:22 PM Ik vind het ontwerp van C&K anders hardstikke mooi: internationale stijl en een statige uitstraling.
Helemaal mee eens. Afgaande op deze plaatjes mis ik bij UN studio een beetje het achterliggende idee. Dit lijkt mij speels om speels en organisch over te komen, maar geen van de vormen is echt interresant of opvallend.* N en R vind ik te anoniem, gewoontjes en een tegenvaller voor zo'n grote naam.
*Ja, ik weet ook best dat deze zin eigenlijk niks betekend.
bobdebouwer August 30th, 2007, 09:01 PM @ Eisso, ik bedoelde dat gebouw niet echt, maar inderdaad... zo anoniem en fantasieloos is het ontwerp dus.
maral August 30th, 2007, 09:24 PM Had op mooier, subjectief, gehoopt.
Van Berkel en Bos vind ik de mooiere van de drie. Had gewoon op meer gehoopt voor zulke beeldbepalende gebouwen, maar goed het zijn overheidsgebouwen en daar gaat het nu eenmaal niet om een statussymbool als hoofdkantoor neer te zetten of iets dergelijk. Wat dat betreft moet je ook niet rekenen op iets buitensporigs. Maar al met al ben ik toch lichtelijk teleurgesteld.
EuroMaster August 30th, 2007, 09:53 PM Dat van Van Berkel en Bos valt bij mij ook meer in de smaak!
hooghoudt August 30th, 2007, 10:26 PM Tjonge, wat een tegenvaller.... Ik had gehoopt op iets spectaculairders. Van Berkel en Bos ziet er nog enigszins origineel uit. Ben benieuwd of nieuw beeldmateriaal er beter uitziet .
offtopic: ik vind dat gebouw in Utrecht (Fortis) lang niet lelijk!
Marin August 31st, 2007, 06:29 AM Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Groningen kiest consortia rijkskantoor
BINNENLAND | 31-08-2007 00:00 | Suzanne van den Eynden
GRONINGEN - Een monument voor de toekomst, ambitieus en flexibel, en bovendien een landmark voor de stad Groningen. Dat zijn enkele van de eisen die de drie door de Rijksgebouwendienst geselecteerde consortia in hun achterhoofd moeten houden bij het verder uitwerken van hun voorlopig ontwerp voor het nieuwe Groninger rijkskantoor.
De consortia die nog in de race zijn voor het project, zijn DUO2 uit Utrecht, bestaande uit Strukton Integrale Projecten, Ballast Nedam Concessies en John Laing Infrastructure; Landstad Groningen uit Rotterdam, met daarin Participatiemaatschappij VWS (Volker Wessels), Imtech Projects en Dutch Infrastructure Fund; en BAM, met als hoofddeelnemer BAM PPP.
In het rijkskantoor op de Kempkersberg in hartje Groningen moeten 2500 medewerkers van de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst een werkplek krijgen. Het kantoor krijgt een bruto vloeroppervlak van 47.000 vierkante meter. De Rijksgebouwendienst houdt de mogelijkheid open voor een tweede pand ter uitbreiding, en heeft de consortia dan ook gevraagd deze uitbreiding mee te nemen in de ontwerpen.
Stadstuin
Daarnaast krijgt het gebied een ondergrondse parkeergarage voor 675 auto’s en 1500 fietsen, met daar bovenop een stadstuin van bijna 1 hectare. Verder wordt gedacht aan een paviljoen met commerciële functies. Ook de optie om woningen te bouwen in het zuidelijke deel van het gebied ligt nog open. De keuze hiervoor ligt echter bij de gemeente Groningen.
Om ruimte te maken voor de nieuwbouw, gaan de huidige vier kantoorgebouwen in het gebied tegen de vlakte. “Deze gebouwen zijn een voorbeeld van hoe het niet moet”, meent projectdirecteur Cees van Vliet van de Rijksgebouwendienst. “Ze zijn totaal inflexibel.” Het nieuwe gebouw moet volgens wethouder De Vries dan ook ambitie durven uitstralen. “Het mag best een landmark worden voor de stad.” Het huidige kantorencomplex ligt verscholen achter het Sterrenbos en is, zeker komend vanaf het Centraal Station, nauwelijks zichtbaar. Dat gaat veranderen, belooft Van Vliet. “Het gebouw wordt flink hoger dan de huidige torens, en komt dichter tegen de rijksweg aan te liggen.”
Contract
Met het consortium dat in het voorjaar van 2008 de opdracht binnensleept, sluit de Rijksgebouwendienst een dbfmo-contract voor de duur van twintig jaar. “Het gaat daarbij niet alleen om het gebouw, maar ook om dienstverlening: catering, beveiliging, schoonmaak, noem maar op”, benadrukt Van Vliet. Dit geeft hij ook als argument om nog geen bedrag te willen noemen. “In het voorjaar is daar meer over te zeggen.” De start bouw is voorzien in 2009, waarna het kantoorgebouw in maart 2011 kan worden opgeleverd. In 2012 volgen de parkeergarage, de tuin en mogelijk het paviljoen.
ArchitectenRvL August 31st, 2007, 09:31 AM Moet zeggen dat ik absoluut meer gecharmeerd ben van het ontwerp van Neutelings Riedijk. Het ontwerp v. Berkel en Bos lijkt wel een StarWars-episode (maar dan voor ambtenaren) waarbij de tijdloosheid alles behalve gegarandeerd is... en ook nog erg duur ook! :bash:
En als je (goed) kijkt zie je dat de impressies niet eens eerlijk vergelijkbaar zijn. Er wordt gesproken over een tweede fase, welke bij B&B wel is ingetekend en bij NR nog niet.... het gaat dan om een extra 30.000 m² (67%!!!!) in de vorm van de twee rechter gebouwen op de B&B-afbeelding ... of kijkt de rest met ogen dicht??
Het zijn dan wel suffe boompjes en een ouwe dame op de NR-impressie .... maar het ontwerp is TOP!! Dus ....... Go Neutelings!!:banana:
bobdebouwer August 31st, 2007, 02:42 PM De gevelbekleding, het kleurgebruik en de vorm van het gebouw spreken me totaal niet aan, ik denk niet dat dat door nog meer gebouwen erbij te plaatsen (2e fase) daar heel erg veel aan kan veranderen. Ik kijk echt niet met de ogen dicht :)
nabob August 31st, 2007, 09:30 PM Zo op het eerste gezicht behoudende ontwerpen, maar ik denk dat we van overheidsgebouwen toch niet al veel spektakel hoeven te verwachten.
darulez August 31st, 2007, 09:43 PM Ik begrijp die 0ptie v00r extra kant0ren n0g niet helemaal. Betekent dat dat de laagb0uw er n0g bij betr0kken kan w0rden? 0f w0rdt dat dan helemaal nieuw?
(0m de een 0f andere misterieuze reden d0et mijn 0 het niet meer 0p m,n t0etsenb0rd, dus gebruik ik de 0 (nul).
Shockwave August 31st, 2007, 09:50 PM ziet er mo0i uit ;).
Die extra kantoren zijn voor een eventuele uitbreiding van het complex, en zou dan ook nieuwbouw worden, stond vandaag in het dvhn. Hoe je dit verder moet opvatten, geen flauw idee
darulez September 1st, 2007, 04:46 PM Ik heb mijn mening herzien. Ik ga toch voor het ontwerp van Van Berkel en Bos U.N. Studio. ook al is dat misschien niet de hoogste.
FCG September 1st, 2007, 06:33 PM http://img260.imageshack.us/img260/1676/bumx228070302c0201kc1.jpg
Staat deze er nu niet meer tussen?
De ontwerpen vallen toch een beetje tegen, het is gewoon veel massa op een efficiente manier opgestapeld zonder al te veel franje. Een lichte teleurstelling toch wel....
Ik ga (niet van harte) voor Berkel en Bos U.N
Michiel September 1st, 2007, 09:31 PM ^van wie is dat ontwerp?
In Cobouw stond een artikeltje over deze ontwerpen. De naam van de architecten stond er niet bij, en eerlijk gezegd zou ik het niet geraden hebben. Vooral die van Neuteling Riedijk wijkt nogal af van de andere ontwerpen van dit bureau.
hooghoudt September 1st, 2007, 11:43 PM ^ Van KCAP http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=14818127&postcount=117
Zij waren 1 van de 5 architecten die een ontwerp mochten maken, maar zijn niet door de eerste schifting heen gekomen. Op dit moment zijn er nog 3 ontwerpen over.
Martini-stad September 2nd, 2007, 12:25 PM Even voor de duidelijkheid, dit zijn de 3 ontwerpen;
1.
http://www.architectenweb.nl/bin/news/87015.jpg
2.
http://www.architectenweb.nl/bin/news/87016.jpg
3.
http://www.ppskempkensberg.nl/content_images/fig3.jpg
Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste ontwerp.
-EDIT- Sorry, mijn fout, had de verkeerde link geselecteerd!
Eisso September 2nd, 2007, 12:27 PM euhh....^^ Foutje. De laatste hoort er dus niet bij
Edit: zo klopt ie
AJW September 2nd, 2007, 03:51 PM Mooie rondingen plus glas! --> Van Berkel en Bos/U.N. Studio B.V.!
intheairnow September 2nd, 2007, 09:21 PM Mijn stem gaat naar Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V. Hoog, vrouwelijk en vet.
AJW September 2nd, 2007, 11:57 PM Nog wat recente pics (vorige maand)
http://img103.imageshack.us/img103/7478/52pr7.jpg
http://img103.imageshack.us/img103/3025/51ko1.jpg
Nogal Orwelliaans.
http://img181.imageshack.us/img181/659/44347248qb0.jpg
Jeroen. September 3rd, 2007, 11:50 AM -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kantoortoren zo hoog als Martinitoren in Groningen verdeelt gemeenteraad
Het leek zo mooi: Groningen krijgt een kantoortoren van negentig meter voor de Belastingdienst en de Informatie Beheer Groep. Deze komt op de plek waar nu nog de afschuwelijke betonnen kantoren van diezelfde IB groep staan. In één klap kan Groningen daardoor een ‘Sky-scraper-city’ worden, met torens die de skyline van Groningen de uitstraling van een wereldstad geven. Maar de gemeenteraad van Groningen moet nog wel akkoord gaan met de ambitieuze plannen. En daar wringt de schoen. Want de fractievoorzitter van de VVD, Betty de Boer, heeft grote moeite met de manier waarop B en W de gemeenteraad hebben geïnformeerd, zo schrijft ze in haar weblog in Digitale Stad Groningen . De manier waarop B en W de Raad hebben geïnformeerd, of eigenlijk voor een voldongen feit hebben geplaatst, is volgens haar de ,,doodsteek voor de democratie op lokaal niveau’’.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bron: http://www.gic.nl/VerlengdBericht.asp?ali=32763&katern=1
Eisso September 3rd, 2007, 11:52 AM Daar gaan we weer: Kantoortoren zo hoog als Martinitoren in Groningen verdeelt gemeenteraad
Het leek zo mooi: Groningen krijgt een kantoortoren van negentig meter voor de Belastingdienst en de Informatie Beheer Groep. Deze komt op de plek waar nu nog de afschuwelijke betonnen kantoren van diezelfde IB groep staan. In één klap kan Groningen daardoor een ‘Sky-scraper-city’ worden, met torens die de skyline van Groningen de uitstraling van een wereldstad geven. Maar de gemeenteraad van Groningen moet nog wel akkoord gaan met de ambitieuze plannen. En daar wringt de schoen. Want de fractievoorzitter van de VVD, Betty de Boer, heeft grote moeite met de manier waarop B en W de gemeenteraad hebben geïnformeerd, zo schrijft ze in haar weblog in Digitale Stad Groningen . De manier waarop B en W de Raad hebben geïnformeerd, of eigenlijk voor een voldongen feit hebben geplaatst, is volgens haar de ,,doodsteek voor de democratie op lokaal niveau’’. De Boer:
,,De raad is inmiddels over de plannen benaderd door omwonenden en vele betrokkenen die zich zorgen maken over met name het Sterrebos, slagschaduw, wind e.d.
Een aantal raadsleden waaronder ikzelf zijn bij omwonenden thuis geweest en hebben een rondleiding gehad in het Sterrebos. De omwonenden en betrokkenen zijn in gesprek gegaan met de raad omdat ze zich zorgen maken over de hoogte van het gebouw. De raad beslist namelijk over de hoogte van de nieuwbouw.
Opmerkelijk is nu dat de uitwerking van de drie ontwerpen is gebaseerd op het stedenbouwkundig plan dat op ambtelijk niveau en met instemming van het college van burgemeester en wethouders tot stand is gekomen. Deze uitwerking heeft al heel wat tijd, energie en niet te vergeten (gemeenschaps)geld gekost van de opdrachtgevers. De raad kan echter, de omwonenden en de betrokkenen gehoord hebbende, besluiten dat er geen hoogteaccent van 90 meter mag komen op de Kemkersberg maar bijvoorbeeld van 50 meter.
Wie draait hier op voor de kosten (van de drie voorlopige ontwerpen) die tot nu toe zijn gemaakt? Antwoord: de belastingbetaler. En wat betekent dit wel niet voor het imago van de gemeente naar de betrokken partijen en het Rijk als de raad het hoogteaccent van 90 meter afwijst?
Het is voor de goede verhoudingen met de IBG, de RDG, de belastingdienst, en dus het Rijk bijna ‘not done’ voor de raad om een ander besluit te nemen en daarmee de drie ontwerpen van tafel te vegen.
Ik ben van mening dat de raad het stedenbouwkundig plan, met het hoogteaccent, eerst had moeten vaststellen. Dit was fair geweest naar de omwonenden en betrokkenen met wie we steeds contact hebben gehad. Nu moeten we een van beide partijen teleurstellen. Ik heb de wethouder gevraagd om opheldering over de te volgen procedure. Het kan zijn dat procedureel gezien de juiste procedure is gevolgd. Het is echter de doodsteek voor de democratie op lokaal niveau. ‘’
ARGHH!!! Word je toch niet goed van? Ook een beetje eigen schuld dikke bult. Dit is niet de eerste keer. Was het bij de brugwachter, en alle intense stad plannen niet het zelfde verhaal? De gemeente komt met de plannen als die al bijna klaar zijn.
Aan de andere kant: je kunt niet alles met burgers overleggen. Dan krijg je alleen maar nieuwbouw van 1 verdieping in een retro stijl.
Ook geeft het bestemmingsplan en de hoogbouwnota aan dat er op die plek hoogbouw mag komen. Geheel uit het niets komt het dus ook niet!
Hoogholtje September 3rd, 2007, 12:13 PM http://www.bettydeboer.eu/?p=103
^^ Het is niet de eerste keer dat deze dame zich laat ringeloren door angstige omwonenden, sinds de VVD in de oppositie zit doet ze niets anders dan zich verzetten tegen grote bouwprojecten. Overigens is het beschamend dat dit gemeenteraadslid niet eens de moeite heeft genomen om een juiste spelling te hanteren van de Kempkensberg (in haar ogen is het de Kemkersberg).
Reageren op haar log staat voor iedereen vrij.
bobdebouwer September 3rd, 2007, 04:20 PM Wij zijn al 2 jaar op de hoogte van de plannen om op deze plek een hoog bouwwerk neer te zetten, en Betty begint nu pas te steigeren? Hou alsjeblieft op. Met wat meer interesse in de eigen omgeving hadden ze dit allang kunnen weten.
Eric Offereins September 3rd, 2007, 09:42 PM Dat 1e ontwerp is echt geweldig. Nr.2 is iets minder, 3 moeten ze maar niet doen.
Ik zou allang blij zijn als dit complex mijn uitzicht op die gruweldozen van IBG verbergt.
Eisso September 4th, 2007, 08:59 AM Dan bof je sowizo. Die dozen worden afgebroken!
AJW September 6th, 2007, 12:55 PM ^ Ik zou er ook wel voor zijn om ze á la Den Haag een nieuwe gevel te geven en de kern te laten staan. Wel vier verschillende gevels dan voor de variatie.
Groningen Pride September 6th, 2007, 01:08 PM ^^ dat was in 1e instantie ook de bedoeling, maar het bleek veelste veel geld te kosten om deze 4 zware jongens op te knappen, vandaar het besluit om iets nieuws neer te poten..
Dat gezeur van de omwonende is hoog irritant, meestal zijn het altijd de zelfde lui die eem van zich willen laten horen.. en het eigenlijk niet eens heel erg vinden dat er nieuwbouw/hoogbouw komt..het gaat dus in dit geval wederom weer over dat het overleg niet goed is geweest tussen gemeente en bewoners..idd zelfde verhaal als met de brugwachter!
Beetje jammer allemaal, had zo gehoopt dat Groningen eindelijk weer eens verder kijkt dan hun haar lang is.
intheairnow September 27th, 2007, 07:24 PM Beetje veraf van topic, maar toch (van rtvnoord.nl):
GRONINGEN - Groningen krijgt er een nieuwe Rijksdienst bij. De Centrale Financiën Instellingen (CFI) voor het onderwijs wordt overgeplaatst van Zoetermeer naar de stad.
De CFI gaat fuseren met de Informatie Beheer Groep (IBG). Deze fusie houdt in dat het takenpakket van de IBG flink wordt uitgebreid. Dit levert Groningen op termijn extra banen op.
Burgemeester Wallage van Groningen is blij met de komst van de CFI. Eerder nog dreigden door bezuinigingen banen te verdwijnen bij de IBG. Het hoofdkantoor van de gefuseerde rijksdiensten komt in een nieuw complex aan de Kempkensberg.
FCG September 27th, 2007, 09:28 PM Goed nieuws volgens mij! Ik denk dat de CFI in dit (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&resnum=0&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&q=cfi&near=Zoetermeer+(ZH)&fb=1&cid=0,0,4293801838158765467&sa=X&oi=local_result&resnum=1&ct=image) gebouw zitten. Behoorlijk wat metertjes vloeroppervlakte. Op de Kempensberg mag het bos niet plat (terecht!) en is er dus nooit genoeg ruimte om eenzelfde gebouw neer te zetten. Het moet dus de hoogte in, mooi voor Grunn :)
hooghoudt September 27th, 2007, 09:55 PM ^ Dat gebouw dat je daar op de site ziet is volgens mij het voormalige *hele ministerie* van onderwijs.
Toch mooi dat het naar Groningen verhuist :cheers:
Marin November 5th, 2007, 11:03 PM Weliswaar buiten de prijzen, maar het onthouden niet waard:
http://www.a2studio.nl/uploads/projecten/HCBT228-070302-c02-01.jpg
http://www.a2studio.nl/uploads/projecten/AUGG228-070302-c01-01.jpg
Bron: A2Studio (http://www.a2studio.nl/)
AJW November 5th, 2007, 11:13 PM ^ Best mooi, zeker op die tweede render, het heeft wel iets weg van de Rotterdam van Koolhaas.
-Koen- November 5th, 2007, 11:34 PM Ja, deze impressies vallen zeer goed uit in deze hogere resolutie.
Mag van mij ook nog wel meegenomen worden in de selectieprocedure.
DeDoentje November 6th, 2007, 10:49 AM Het 1e gebouw vind ik het interessantst uitzien.
Dat 2e gebouw niet.
Dat 3e gebouw doet mij denken aan de 1e Amerikaanse glazen kantoortorens uit eind jaren 50 begin jaren 60. Het heeft wel iets, maar doe toch maar niet.
Toch vind ik die oude IBG torens wel wat hebben, maar dat heeft meer met de setting te maken. Ze passen prima als achtergrond als je op een bewolkte donkere avond de trappen van de Euroborgstadion afloopt en over de braakliggende vlakte vol met betonnen en roestige elementen kijkt. Dat geeft een apocalyptisch beeld en het komt ook grootstedelijk over. Van daaruit zien ze er indrukwekkend uit. Zwart aftekenend tegen de stadsverlichte wolken, met hun neondriehoeken sterk contrasterend.
SGG November 6th, 2007, 04:53 PM Is er al bekend of er een keuze gemaakt is tussen de latste 3 ontwerpen?
en welke is het dan geworden?
Zo niet wanneer ligt het beslismoment dan?
btw mijn voorkeur gaat uit naar de 1e
Hoogholtje November 6th, 2007, 05:10 PM Ja, deze impressies vallen zeer goed uit in deze hogere resolutie.
Mag van mij ook nog wel meegenomen worden in de selectieprocedure.
Helaas....dat is een gepasseerd station.
Is er al bekend of er een keuze gemaakt is tussen de latste 3 ontwerpen?
en welke is het dan geworden?
Zo niet wanneer ligt het beslismoment dan?
btw mijn voorkeur gaat uit naar de 1e
'Naar verwachting in maart volgend jaar zal bekend zijn naar welke bieding de voorkeur uitgaat.' zie www.ppskempkensberg.nl
FCG December 9th, 2007, 10:57 PM Is er al iemand die heeft gelet op de immense schaduwwerking die dit gebouw voor stad en ommeland oplevert? Kars3333 is er in elk geval van overtuigd dat de gehele bevolking van Groningen binnenkort zijn termostaat een paar graden omhoog kan doen.
The end of time is near...
p52KV2hJ77g
Gelukkig is de wereld plat, zonder elementen die de schaduw tegenhouden, het gebouw exact op schaal nagemaakt, wordt er rekening gehouden met de jaargetijden, ziet het ontwerp er hopelijk net zo mooi uit en is de complete wereld tegen het sterrenbos.
Oh ja, ik mis de huidige schaduwwerking van de IBG-torens....
Willem Wever December 10th, 2007, 07:10 AM Tja, wat kun je tegen zulk onkundig materiaal doen.... Gewoon maar lachen denk ik.
Volgens deze theorie zouden wij 's morgens in de schaduw zitten van het kremlin en 's avonds in de schaduw zitten van de wolkenkrabbers in New York, want er is inderdaad helemaal geen relief in de ondergrond en nog plat ook zoals hierboven ook al betoogd. Jammer.
peterdn December 11th, 2007, 10:12 PM Prachtig filmpje.:ohno:
Cpt.Iglo January 9th, 2008, 11:18 PM Ik zat wat rond te neuzen op de officiële site van de Kempkensberg en kwam dit tabbelletje over de bouwplanning tegen:
http://i14.tinypic.com/836mudh.jpg
Er bestaat dus een (hele kleine) kans dat ze dit jaar al beginnen met de bouw! :cheers:
bobdebouwer January 10th, 2008, 01:04 PM Leuke zomer dus!
Crouchy January 10th, 2008, 01:09 PM Zijn de protesten van de omwonenden al van de hand gewezen?
Cpt.Iglo January 10th, 2008, 01:12 PM Zijn de protesten van de omwonenden al van de hand gewezen?hier (http://www.ppskempkensberg.nl/?page=planning) zie je een lijstje met wat info daarover.
hooghoudt January 10th, 2008, 01:28 PM Ik wacht al in spanning af welk van de drie ontwerpen het gaat worden.... over twee maanden weten we het.
Verder vind ik het wel een leuk vooruitzicht dat in 2011 de nieuwe toren en de huidige 4 toch ook flinke torentjes tegelijk te bewonderen zijn. Dat gaat mooie foto's opleveren :)
Crouchy January 10th, 2008, 01:30 PM hier zie je een lijstje met wat info daarover.
Dank je wel. Dat zal ik eens even gaan lezen.
Pjotter January 10th, 2008, 11:20 PM Ik zit dicht bij het kempkensbergvuur en kan melden dat er behoorlijk geprotesteerd wordt door bewoners rond het sterrebos. Zo zelfs, dat overwogen wordt om naar een andere locatie te kijken. Het is wat laat maar het schijnt dat de gemeente een lobby aan het voeren is om de rijksgebouwen naar het Europapark te verplaatsen omdat ze de kavels niet vol krijgen. Voor de belastingdienst en de IBG betekent dit logistiek dat er een probleem minder is, ze kunnen dan gewoon blijven zitten tot de nieuwbouw klaar is. De gemeente kan dan aan de kempkensberg hoogwaardige (park)woningen realiseren.
Nogmaals dits is heel pril, waarschijnlijk zal er (met vertraging) op de huidige plaats gewoon gebouwd gaan worden. Ik vermoed dat men zal gaan voor het ontwerp van Claus en Kaan.
Eisso January 10th, 2008, 11:35 PM ^^ Dat is nog eens inside nieuws!!!
Stel: het hele circus verhuist naar het Europapark: Om te beginnen betekent dat BAKKEN met weggegooid geld wat is gegaan naar onderzoek voor het sterrebos. Voor het Europapark wellicht een goede aanvulling, hoewel ik vrees dat ze dan niet uit blijven gaan van 94 meter (daar is de stedenbouwkundige structuur niet op ontworpen...
Nee, dan liever de huidige plek. Alle protesten (deels terecht) ten spijt. En als het ff kan GEEN claus en kaan.....
Patrickje January 11th, 2008, 12:08 AM Als ze toch besluiten naar het Europark te gaan dan komt daar wel een mooie cluster ( als ze dan nog steeds naar 94 meter gaan bouwen)
maar toch ben ik het met je eens liever op de locatie die nu gepland is want daar is het in ieder gevaal 92 meter! :banana:
Cpt.Iglo January 11th, 2008, 07:19 AM Laat ze maar gewoon op de Kempkensberg blijven :) Het Europapark is een leuke locatie maar als ze daar gaan bouwen wordt het daar wel een hele kleine hoogbouw cluster. Nu zitten ze t.o.v het Europapark nog aan de andere kant van het spoor wat mij veel interessanter lijkt.
Overigens vind ik het ontwerp van Claus & Kaan wel de mooiste van de 3, dus deze mag wat mij betreft gebouwd worden :cheers:
Eisso January 11th, 2008, 09:35 AM stiekem vind ik het A2Studio ontwerp nog wel het mooiste vrees ik, maar die is al buiten de boot gevallen.
Overigens is het natuurlijk niet gezegd dat als ze voor het Europapark kiezen, ze dus ook gaan bouwen op het strookje tussen het stadion en de Menzis, neem ik aan?
Hoogholtje January 11th, 2008, 09:54 AM Ik zit dicht bij het kempkensbergvuur en kan melden dat er behoorlijk geprotesteerd wordt door bewoners rond het sterrebos. Zo zelfs, dat overwogen wordt om naar een andere locatie te kijken. Het is wat laat maar het schijnt dat de gemeente een lobby aan het voeren is om de rijksgebouwen naar het Europapark te verplaatsen omdat ze de kavels niet vol krijgen. Voor de belastingdienst en de IBG betekent dit logistiek dat er een probleem minder is, ze kunnen dan gewoon blijven zitten tot de nieuwbouw klaar is. De gemeente kan dan aan de kempkensberg hoogwaardige (park)woningen realiseren.
^^ Ik heb geen idee waar je deze 'informatie' vandaan haalt en welk vuur je dan wel niet bedoelt maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de gemeente en RGD nu al zouden zwichten voor protesten van omwonenden en beroepsquerelanten die nog niet eens de formele procedure in zijn gegaan.
Kijk nu bijvoorbeeld eens naar deze tegenstander: http://www.volkskrantblog.nl/blog/4203 die heeft de hoop dat ie dit prachtproject tegenkan houden al lang opgegeven.
Jaren werk van het stedebouwkundig bureau, de Rgd, Ib-Groep, Belastingdienst, gemeente en architecten zijn dan voor niets geweest en een geld dat zoiets kost.....Maar ja, dat maakt die querelanten niets uit, het is 'maar' overheidsgeld.
Laat staan dat de gemeente hiermee alle plannen voor het Europapark zou moeten omgooien.
Wat mij betreft vasthouden aan de huidige plannen. Wat me wel opviel was een artikeltje in het Lachblad van afgelopen zaterdag over de problematiek van het Europapark welke met vetgedrukte tekst eindigde: de gemeente en de RGD zouden verwoede pogingen doen om het CFI op het Europapark te plaatsen
(CFI = Centrale Financiele Instellingen, overheidsdienst die nu in Den Haag zit) Echter, CFI gaat samen met IB-Groep op in een nieuwe overheidsinstelling !!! Dus hoezo een apart gebouw voor het CFI ???? Waar haalt het Lachblad die info vandaan ????
050 Live January 11th, 2008, 04:07 PM voor wie dit nog niet kent, een impressiefilmpje maar dan niet met de 3 geselecteerde ontwerpen erin verwerkt maar een gewoon blok. Wel grappig
www.ppskempkensberg.nl/media/kempkens.wmv
Martinistadjer January 11th, 2008, 06:05 PM Als je de nieuwbouw combineert met het station Europapark? Men komt voor het station geld tekort en het wordt voor de medewerkers dan wel heel interessant om met het ov naar hun werk te gaan.
Op de plek van de huidige torens bouw je dan 4 ranke woontorens van een metertje of 80, 90, 100...
-Koen- January 24th, 2008, 01:53 PM Van OOGTV:
Energiezuinige kantoren mogelijk
De bouw van de kantorenlocatie Kempkensberg-Engelse Kamp en nieuwe woningen daar vlakbij biedt grote mogelijkheden voor duurzaam energiegebruik. Dat antwoordt de gemeente op vragen van de SP-fractie.
De kantoren worden overdag gebruikt, en de woningen hebben vooral 's avonds energie nodig. Bij de bouw kan rekening gehouden worden met opwekking, gebruik en opslag van energie.
Uit onderzoek van de Rijksgebouwendienst blijkt dat dit mogelijk is.
bodejodel January 24th, 2008, 07:22 PM Ik heb zojuist de eindpresentatie van het ontwerp van UN studio gezien... Smakelijk!
Dat ontwerp krijgt mijn stem! (en niet alleen maar omdat ik er zelf ook aan meewerk :lol:)
hooghoudt January 24th, 2008, 08:13 PM ^ hehehe ;)
Zijn er nog aanpassingen geweest aan jullie ontwerp? Of aan dat van de 'concurrentie' ?
bodejodel January 28th, 2008, 11:05 AM Daar kan (en zal) ik natuurlijk helaas nog niets over zeggen. :ohno:
De hier geplaatste impressies doen het ontwerp eigenlijk geen eer aan...
^^ Geen wonder dat het ontwerp van KCAP hier al bekend was....
Overigens doet het ontwerp van van Berkel wel enigszins denken aan het Walterbos complex te Apeldoorn....ook van de Belastingdienst, zie hier
http://www.architectenweb.nl/Bin/news/NewsSuperThumb_4733.jpgEn toch wordt het totaal anders... :yes:
Helemaal mee eens. Afgaande op deze plaatjes mis ik bij UN studio een beetje het achterliggende idee. Dit lijkt mij speels om speels en organisch over te komen, maar geen van de vormen is echt interresant of opvallend..Geloof me, daar is heeeeeel goed over nagedacht... :yes:
hooghoudt January 28th, 2008, 11:15 AM :gaah:
Wat jammer dat de impressie niet goed weergeeft hoe het er uit zou komen te zien. De impressie deed inderdaad heel erg denken aan de Belastingdienst in Apeldoorn.
Wel goed te horen dat je overtuigd bent van de kracht van jullie eigen ontwerp! (zou ook niet goed zijn als het niet zo was ;) )
Ik ben benieuwd wat er uit komt! Nog wachten tot het 'voorjaar'.....
bodejodel January 30th, 2008, 01:38 PM Wel goed te horen dat je overtuigd bent van de kracht van jullie eigen ontwerp! (zou ook niet goed zijn als het niet zo was ;) )Het is overigens niet ons eigen ontwerp, ik werk niet binnen UN zelf... maar ik vind het idee en de theorieën achter het ontwerp wel erg sterk.
Ik werk voor een ingenieursbureau dat zich bezighoud met het geven van advies op geveltechnisch gebied. Ons wordt vaak gevraagd om van een door architecten gemaakte ontwerpen een technisch haalbaar concept te maken. Daardoor krijgen we dus al in een heel pril stadium concepten en ontwerpen te zien (soms zelfs voorlopige, voorlopige schetsontwerpen :nuts:), waarover we natuurlijk helemaal niks mogen uitlekken.
Het leuke van dit werk is wel dat je niet voor een standaard raampje of kozijntje wordt ingehuurd, dat kan elke aannemer zelf nog wel in elkaar pritten. Vaak krijgen we de meest bijzondere ontwerpen op ons bureau. Te denken valt aan ontwerpen van architecten zoals Foster, van Egeraat, etc... :banana: In dit geval dus UN studio.
Cpt.Iglo January 30th, 2008, 01:48 PM Je maakt ons wel heel nieuwsgierig bodejodel :lol: Mag je wel zeggen hoe hoog de torens van jouw ontwerp worden, of mag er nog helemaal niks uitlekken?
bodejodel January 30th, 2008, 02:20 PM Je maakt ons wel heel nieuwsgierig bodejodel :lol: Dat is misschien stiekem wel de bedoeling... :lol:Mag je wel zeggen hoe hoog de torens van jouw ontwerp worden, of mag er nog helemaal niks uitlekken?Heeel hoog...
Ik weet niet exact wat er allemaal bekend mag worden, dus ik zeg maar helemaal niks :ohno:, al zou ik wel graag willen...
Als ik mocht zou ik over zeker de helft van alle projecten hier op het forum vannalles kunnen verklappen... :gossip: Grote kans dat als dat buiten het forum bij de opdrachtgevers bekend wordt het mij mijn baan en mijn bazen klanten gaat kosten... Dus dat doen we maar even niet... :ohno:
Cpt.Iglo January 30th, 2008, 02:23 PM Dat is begrijpelijk :) Zo gauw je het wel mag vertellen mag je uiteraard je hart luchten op dit forum :D
Maareh, dat 'heel hoog' was dat ironisch bedoelt of worden ze écht heel hoog? :lol:
bodejodel January 30th, 2008, 02:31 PM :baeh3:
Hoogholtje January 30th, 2008, 02:59 PM Dat is begrijpelijk :) Zo gauw je het wel mag vertellen mag je uiteraard je hart luchten op dit forum :D
Maareh, dat 'heel hoog' was dat ironisch bedoelt of worden ze écht heel hoog? :lol:
De 'ongeveer hoogte' is al bekend Cpt. Iglo (zie eerdere pagina's van deze thread), de exacte hoogte moet nog vastgesteld worden. We wachten af tot februari/maart:
http://www.ppskempkensberg.nl./?page=planning
februari/maart 2008 Rgd maakt zgn. preferred bidder bekend: het consortium dat voor de bouw van de nieuwe kantoren is geselecteerd.
Cpt.Iglo January 30th, 2008, 03:14 PM ^^ Dat is waar, maar ik vind het verschil tussen 81m en 92m nog behoorlijk groot, helemaal voor Groningse begrippen. Verder weet je het maar nooit met zulke projecten natuurlijk. Voor hetzelfde geld wordt de toren maar 60m of 120m.
Hoogholtje January 30th, 2008, 04:57 PM 'donderdag 21 februari zal Rgd aan de gemeenteraad het nieuwe ontwerp tonen voor de nieuwbouw aan de Kempkensberg.....'
Dhr. Tichelaar February 12th, 2008, 10:28 PM Ik wacht met smart op het nieuwe ontwerp!! Ik hoop zo erg dat ze met een spetterend ontwerp komen! Of iig lekker hoog ;)
Cpt.Iglo February 12th, 2008, 10:30 PM ^^ De drie ontwerpen weet je al als het goed is ;) De vraag is nu alleen nog welke het wordt.
Uiteraard wacht ik met net zoveel smart op het uiteindelijke ontwerp als jij doet. :D
//Edit
Vet, dit is de 12.000ste post in het subforum van Groningen zie ik net :D
Eisso February 14th, 2008, 12:08 AM hmmm...morgen een bijeenkomst van de Rijksgebouwendienst in het vergadercentrum waar ik werk.... Ik krijg gewoon de nijging om te gaan checken wat het onderwerp van de dag is :)
Vraag me af wie de uiteindelijke beslissing neemt. Vast een aantal hoge pieten onder leiding van de rijksbouwmeester.
rbruins February 14th, 2008, 08:04 PM hmmm...morgen een bijeenkomst van de Rijksgebouwendienst in het vergadercentrum waar ik werk.... Ik krijg gewoon de nijging om te gaan checken wat het onderwerp van de dag is :)
Vraag me af wie de uiteindelijke beslissing neemt. Vast een aantal hoge pieten onder leiding van de rijksbouwmeester.
De keus is gemaakt aan de hand van een afweging van het totale pakket. Je krijgt punten voor een aantal onderdelen, wat ik tot nu toe heb gehoord is:
- prijs
- architectuur
- stedebouw
zo zijn er een aantal meer criteria.
Hieruit volgt een klassering. En zo wint er een consortium.
Hoogholtje February 14th, 2008, 08:37 PM ^^ Lijkt me nogal wiedes.....
Overigens wordt de keuze nog niet openbaar gemaakt op 21 februari...tenzij er natuurlijk een raadslid zijn of haar mond voorbij gaat praten.....
Op dit moment is de winnaar al aangewezen, de twee verliezers kunnen nog 'bezwaar' maken.
Eisso February 14th, 2008, 08:48 PM Ben niet meer wezen kijken bij de vergadering :( Ik durf te wedden dat het daar besloten is!
Spannennnddd!!!!
Cpt.Iglo February 14th, 2008, 09:53 PM Ik bedacht me ineens; beseffen we hier eigenlijk wel dat we binnen 5 jaar aan de zuidelijke ringweg 3 'Menzis gebouwen' en een 'Martinitoren' hebben staan, en dat van één kantorencomplex? :lol: :banana:
Ik ben echt benieuwd welke het geworden is! Hopelijk horen we het zeer binnenkort :)
Eisso February 14th, 2008, 11:27 PM Of wat Bassie dan zou zeggen:
"Dat zal ik eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken!!!"
De hoogtes kloppen allemaal, de vormen zijn natte vinger werk (zie Geove :))
vanaf de ringweg, Oost
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/extra/3.jpg
Vanuit het zuiden
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/extra/kemp1.jpg
panotje vanuit het noorden
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/extra/final1.jpg
vanuit het oosten
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/extra/4.jpg
Of wanneer je als supporter van een andere club een wedstrijd gaat kijken bij de FC en nét de bus uit stapt...
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/extra/2.jpg
http://kidslog.nl/uploaded/bassie.jpg
Willem Wever February 15th, 2008, 07:26 AM Goh, die laatste is wel een heel apart ontwerp. Nieuw???
Dhr. Tichelaar February 15th, 2008, 01:19 PM @ Eisso
Ik hoop echt dat de rijkskantoren worden gebouwd in de vorm van een gigantische Bassie. Zie je hem al zo langs de ringweg staan? ;)
Eisso February 16th, 2008, 03:07 PM Of wat Bassie dan zou zeggen:
"Dat zal ik eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken!!!"
Wel ff alles goed lezen he jongens... Of is Bassie misschien van voor jullie tijd???
Cpt.Iglo February 20th, 2008, 10:46 PM Morgen dus de officiële keuze! Hopelijk iemand die zijn mond voorbij gaat praten want ik ben nu wel heel nieuwsgierig aan het worden :D
Deze vind ik de mooiste en origineelste:
Die andere ontwerpen vind ik iets te 'gewoontjes'.
Dhr. Tichelaar February 21st, 2008, 04:14 PM Pff en anders ik wel. Toen ik zag dat de keuze vandaag gemaakt zou worden heb ik al 4 keer op deze site gekeken! Haha
Willem Wever February 23rd, 2008, 08:18 AM Wanneer treden ze met het gekozen ontwerp naar buiten?
Eisso February 23rd, 2008, 09:22 AM ^^ 5 maart krijgen we de winnaar te zien
darulez February 23rd, 2008, 06:28 PM Tomtomtabom tomtomtabom....en de winnaar is...!
Aaaarghh...ik kan niet wachten! Ze snappen niet hoeveel leed dit teweegbrengt bij hoogbouwliefhebbers. ;)
Willem Wever February 23rd, 2008, 07:50 PM Tja, als tegen de 16e de voorlopige gunning de deur is uitgegaan, dan moeten ze 15 dagen wachten (alcatel arrest: UAR, UAV, RAW2005) voordat de definitieve gunning de deur uit kan gaan. Inderdaad Prompromprom.
SimsPlanet2 February 25th, 2008, 12:00 AM ^^ Bassie
Morgen dus de officiële keuze! Hopelijk iemand die zijn mond voorbij gaat praten want ik ben nu wel heel nieuwsgierig aan het worden :D
Deze vind ik de mooiste en origineelste:
Die andere ontwerpen vind ik iets te 'gewoontjes'.
Dit is zóó mooi, prachtige gebouwen, uniek!
Eisso February 25th, 2008, 12:15 AM K vind alle 3 de ontwerpen niet denderend als ik heel eerlijk ben...Maar dat komt meer door het vooraf opgestelde beeldkwaliteitsplan. Breed en hoog. Deze oplossing zo als hier boven verdoezelf dat grote brede vlak nog het beste door de ronde afgevlakte vormen, maar lijkt daardoor ook snel op een goedkoop hotel aan een spaanse kust. Hopelijk ben ik veel te voorbarig met mijn uitspraken.
bodejodel February 25th, 2008, 10:53 PM Hopelijk ben ik veel te voorbarig met mijn uitspraken.:yes:
hooghoudt February 25th, 2008, 11:13 PM ^ Hebben we een winnaar????!?!
10 bier als je mij het verlossende PM'etje doet!
bodejodel February 25th, 2008, 11:34 PM Voor tien bier ga ik mijn mond niet voorbij praten... (erna misschien wel...:nuts: )
hooghoudt February 25th, 2008, 11:54 PM ^ :lol: :lol:
:cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers:
Nee hoor, ik heb nog wel 'even' geduld.
Hoogholtje February 26th, 2008, 01:27 PM Voor tien bier ga ik mijn mond niet voorbij praten... (erna misschien wel...:nuts: )
Dus jij bent bekend met de keuze....of je bent werkzaam bij de Rijksgebouwendienst of bij een van de 3 bureaus....
hooghoudt February 26th, 2008, 01:47 PM ^Zie post #204... :cheers:
Eisso March 3rd, 2008, 03:45 PM Het wordt gewoon deze.... Wedden o een pot Groninger mosterd??
050live March 3rd, 2008, 04:42 PM ik hoop ook dat deze het wordt.
andere ontwerpen echt jaren 70 - kun je net zo goed die torens laten staan.
Dit ontwerp voegt echt iets toe aan de stad.
De vierkante kolos doet me denken aan het gebouw van de EU in brussel - vooral veel en saai
Dhr. Tichelaar March 4th, 2008, 11:50 AM Helemaal met je eens. Dat moet em gewoon worden. Ik voel het aan me vruchtwater. ;) ik heb genoeg mensen gesproken en die vonden deze allemaal het mooiste. Alhoewel de minst lelijke eigenlijk. Iedereen vindt dat al deze ontwerpen te kort doen aan het project. Ik ben het er stiekem ook wel mee eens...
Cpt.Iglo March 4th, 2008, 11:59 AM Morgen het verlossende antwoord :D
Willem Wever March 4th, 2008, 12:11 PM Komt het antwoord morgen uit de raadsvergadering van Groningen. (morgen avond dus)??
Of komt de projectgroep morgen met een persconferentie naar buiten (over dag dus)??
Nou niet dat het nog op die paar uur aankomt maar toch......
Eisso March 4th, 2008, 01:11 PM ^^ Ben ik ook erg benieuwd naar! :D
Eerlijk gezegd vermoed ik dat het "officieel" op de raadsvergadering wordt vermeld, maar dat het eerder op de dag al wel is uitgelekt. (als dat niet vandaag al gebeurt)
hooghoudt March 4th, 2008, 01:27 PM Altijd leuk van die spannende momenten op het hoogbouwforum :D
Ik hoop dat er tegelijkertijd ook wat nieuwe impressies te bewonderen zijn!
Ni3lS March 4th, 2008, 02:20 PM Ik vind het eerste ontwerp eigenlijk mooier.. maarja als het er iig maar komt ! :)
Willem Wever March 5th, 2008, 08:22 AM En vandaag wordt e.e.a. bekend.
Wie is de eerste van het forum die wat hoort???
En waar hoort die het dan???
Hoogholtje March 5th, 2008, 08:47 AM En vandaag wordt e.e.a. bekend.
Wie is de eerste van het forum die wat hoort???
En waar hoort die het dan???
Tja, da's de grote vraag, zodra ik weet zal ik het hier plaatsen.
|
|