View Full Version : GENT : Kantienberg | 50m | Gerealiseerd
snot November 8th, 2009, 08:27 PM Als je 4 extra bouwlagen plaatst op die middelste volumes, dan verlies je toch wel een heel mooi element in het geheel, nl. de dominantie van het lamellentorentje van de Hogeschool. Het zou er dan zo uitzien:
Dat wel, maar uit andere hoeken is het misschien wel interessant
Toch net iets te veel 'muur' naar mijn goesting. In specifiek die buurt staan ook al redelijk wat studentenhomes, en het plan zoals het nu uitgevoerd wordt is eigenlijk al een beetje overkill. Méér studentenhomes zijn wel absoluut nodig en ik zie ze liever vandaag dan morgen bijgebouwd worden. Maar dan liever in de buurt van het UZ of De Sterre - waar overigens nog veel plaats is.
Het is daar inderdaad een enorme concentratie aan studentenhuisvesting aan het worden, maar het is dan ook de ideale locatie.
Zo'n dingen rond de Sterre en 't UZ... Daar staat toch al een hoop midrise bij elkaar en je hebt er nog The Loop en het Sint-Pietersstation in de buurt, dus het zou er zeker niet uit de toon vallen.
UZ en Sterre zijn toch nogal redelijk afgelegen, tenzij voor de studenten van die faculteiten daar, en The Loop? een student die in Gent studeert heeft wel beters te zoeken dan het gedrocht The Loop.
Waarom geen studententoren aan het Sint-Pietersstation?
Puinkabouter November 8th, 2009, 08:50 PM UZ en Sterre zijn toch nogal redelijk afgelegen, tenzij voor de studenten van die faculteiten daar
Tjah, voor wie denk je dat studentenhuisvesting anders bedoeld is :nuts: Er liggen daar 3 volledige faculteiten (Wetenschappen, Geneeskunde en Farmaceutische, samen goed voor zo'n 6.000 studenten). Toch vrij veel volk alles tezamen. Bovendien ligt daar in de buurt ook nog eens de grootste campus van de Hogeschool Gent (Schoonmeersen), en is de Ledeganck en bij uitbreiding de Blandijn nog steeds vlakbij. Als je denkt in termen van de nood aan huisvesting bij studenten, dan is het wel degelijk een perfecte keuze. 't Is overigens ook daar dat die containerkoten zouden komen.
De Kantienberg is een erg interessante locatie voor wie studeert aan de Arteveldehogeschool, op de Blandijn, of in de Universiteitsstraat - maar daarom nog niet voor alle studenten van alle instellingen voor Hoger Onderwijs in heel Gent. En niet alle functies moeten per sé binnen de kleine ring gepropt worden omdat de rest zogezegd te afgelegen zou zijn.
En ik verwijs naar The Loop, niet met het doel om daar studentenhuisvesting te realiseren, maar om te kaderen dat midrise en hoogbouw rond De Sterre niet zou storen, aangezien er in de omgeving ook al hoogbouw in de pijplijn zit (The Loop, Sint-Pietersstation), en er zelfs al staat (Nieuw Gent en het UZ zelf). Het ligt dus al een beetje in één lijn met de bestaande toekomstperspectieven van de zuidelijke wijken van Gent.
Waarom geen studententoren aan het Sint-Pietersstation?
Omdat daar geen faculteiten echt vlakbij liggen. Enkel de campus Schoonmeersen van HoGent is daar op wandelafstand - en de campus voor de vertalers nog net. De Sterre en de Blandijn liggen al anderhalve kilometer verderop, het UZ, het GUSB en de psycho/peda 2 km. Zet ze achter De Sterre of naast het UZ en de studenten zitten op kot waar ze ook effectief alle dagen moeten zijn.
Bovendien is de locatie Sint-Pietersstation zo waardevol dat ik ze alvast toch liever naar kantoren en permanente bewoning zie gaan.
snot November 8th, 2009, 09:50 PM Tjah, voor wie denk je dat studentenhuisvesting anders bedoeld is :nuts: Er liggen daar 3 volledige faculteiten (Wetenschappen, Geneeskunde en Farmaceutische, samen goed voor zo'n 6.000 studenten). Toch vrij veel volk alles tezamen. Bovendien ligt daar in de buurt ook nog eens de grootste campus van de Hogeschool Gent (Schoonmeersen), en is de Ledeganck en bij uitbreiding de Blandijn nog steeds vlakbij. Als je denkt in termen van de nood aan huisvesting bij studenten, dan is het wel degelijk een perfecte keuze. 't Is overigens ook daar dat die containerkoten zouden komen.
Ik zei niet dat daar geen studenten zitten. Maar 6000 van de 30.000 is niet zo heel veel. Kantienberg ligt centraal in Gent en is eigenlijk geschikt voor alle campussen, tenzij dierengeneeskunde.
Hoe dan ook, de Overpoortwijk zit zo goed als vol, dus andere locaties zijn sowieso aangewezen, ik wil het tegendeel niet beweren.
De Kantienberg is een erg interessante locatie voor wie studeert aan de Arteveldehogeschool, op de Blandijn, of in de Universiteitsstraat - maar daarom nog niet voor alle studenten van alle instellingen voor Hoger Onderwijs in heel Gent. En niet alle functies moeten per sé binnen de kleine ring gepropt worden omdat de rest zogezegd te afgelegen zou zijn.
Dat heb ik nu ook niet gezegd hé, ik zeg gewoon dat ze wat hoger hadden mogen bouwen naar mijn persoonlijke bescheiden mening, ik wil er echt geen statement van maken.
Deze buurt licht sowieso erg centraal, zowel voor het OV, het station, de binnenstad en alle campussen die niet te ver van het centrum afgelegen zijn liggen in het bereik van de Overpoortwijk.
Maar nogmaals, vol is vol.
En ik verwijs naar The Loop, niet met het doel om daar studentenhuisvesting te realiseren, maar om te kaderen dat midrise en hoogbouw rond De Sterre niet zou storen, aangezien er in de omgeving ook al hoogbouw in de pijplijn zit (The Loop, Sint-Pietersstation), en er zelfs al staat (Nieuw Gent en het UZ zelf). Het ligt dus al een beetje in één lijn met de bestaande toekomstperspectieven van de zuidelijke wijken van Gent.
'Hoog'bouw en verdichting moet overal kunnen, zolang de locatie geschikt is, niet alleen in het zuiden van Gent.
Omdat daar geen faculteiten echt vlakbij liggen. Enkel de campus Schoonmeersen van HoGent is daar op wandelafstand - en de campus voor de vertalers nog net. De Sterre en de Blandijn liggen al anderhalve kilometer verderop, het UZ, het GUSB en de psycho/peda 2 km. Zet ze achter De Sterre of naast het UZ en de studenten zitten op kot waar ze ook effectief alle dagen moeten zijn.
Bovendien is de locatie Sint-Pietersstation zo waardevol dat ik ze alvast toch liever naar kantoren en permanente bewoning zie gaan.
Tja, maar toch ligt het Sint-Pietersstation op een verkeersknooppunt, en relatief centraal, want de meeste campussen liggen toch in de zuidelijkere delen van de stad.
Ideaal zou zijn dat de nodige huisvesting bestaat vlakbij de campussen.
Maar ik vrees dat bij het huidige tekort men zal moeten zoeken naar meerdere locaties. Overpoort, Sterre en UZ, daar is ook niet zo veel plaats meer.
Daarom mijn bescheiden gedachte om een studententoren te bouwen op een plaats waar torens mogen gebouwd worden, aan de OV-hub van Oost-Vlaanderen.
Te waardevol? Wat maakt het uit dat daar dan minder woningen komen? Die kunnen dan gewoon gebouwd worden waar anders op een andere plaats ergens in de stad studentenkoten moeten gebouwd worden.
Peter Dedecker November 8th, 2009, 11:55 PM Tja, maar toch ligt het Sint-Pietersstation op een verkeersknooppunt, en relatief centraal, want de meeste campussen liggen toch in de zuidelijkere delen van de stad.
Ideaal zou zijn dat de nodige huisvesting bestaat vlakbij de campussen.
Maar ik vrees dat bij het huidige tekort men zal moeten zoeken naar meerdere locaties. Overpoort, Sterre en UZ, daar is ook niet zo veel plaats meer.
Daarom mijn bescheiden gedachte om een studententoren te bouwen op een plaats waar torens mogen gebouwd worden, aan de OV-hub van Oost-Vlaanderen.
Te waardevol? Wat maakt het uit dat daar dan minder woningen komen? Die kunnen dan gewoon gebouwd worden waar anders op een andere plaats ergens in de stad studentenkoten moeten gebouwd worden.
Ik deel de mening van Puin hierin: een verschil tussen studentenhuisvesting en huisvesting voor "permanenten", is dat studenten zowieso veel gebruik maken van fiets en OV: als ze vlakbij hun faculteiten (en de café's) op kot zitten, komen ze op zondagavond met de trein naar Gent om op vrijdag met de trein terug naar huis te keren. Die komen echt niet met een auto naar Gent om die heel de week in Gent te laten stilstaan, al is dat tegenwoordig wel meer aan het opkomen, helaas.
Permanenten beschikken daarentegen veel meer over een auto dan studenten, en gebruiken die dan ook veel meer.
Hou je de woningen aan het station echter in de eerste plaats voor permanenten, dan stimuleer je die mensen ook om meer gebruik te maken van de nabijgelegen OV-draaischijf en de auto op stal te laten, of er zelfs helemaal geen meer aan te schaffen en een abonnement te nemen op Cambio.
Het mobiliteitsrendement van de woningen aan het station is volgens mij dus veel groter voor permanenten dan voor studenten, en in die zin dus waardevoller.
MrEvers November 9th, 2009, 04:11 AM UZ en Sterre zijn toch nogal redelijk afgelegen, tenzij voor de studenten van die faculteiten daar.
Ik zit al een dikke 5 jaar op de universitaire studentenhome aan de Sterre (Home Astrid). Zo afgelegen is dat niet, veel nabije nutsvoorzieningen, de haltes van Tram 1 en 21/22 zijn vlakbij, de Overpoort ligt ook op een steenworp en met de fiets ben je bovendien direct in het centrum. (toen ik nog fysica studeerde was het uiteraard wel handig dat ik slechts de straat moest oversteken om op m'n faculteit te komen, maar nu, in de politieke wetenschappen, ondervind ik ook geen problemen)
snot November 9th, 2009, 06:22 AM ok, ok, ik capituleer.
Sterre is een goed locatie voor studentenhomes, net als Kantienberg, alleen de plaats blijft beperkt en daarom zou men best wat de hoogte ingaan.
De dichtheid die er komt aan Kantienberg is best ok, maar het kan altijd meer,...
Dequal December 1st, 2009, 04:53 PM http://i45.tinypic.com/2e2qo08.jpg
http://i49.tinypic.com/2cik84y.jpg
a-gent December 1st, 2009, 05:11 PM Zalige foto's !
snot December 3rd, 2009, 05:44 PM De dichtheid die er komt aan Kantienberg is best ok, maar het kan altijd meer,...
Nu ik die bouwput hier elke dat zie herzie ik mijn mening. De dichtheid is meer dan voldoende. Misschien er zelf wat over. Alle straten rond de kantienberg zijn erg smal, hoeveel vrachtwagens heb ik hier al weten vastrijden, die gewoon de bocht niet kunnen nemen.
De artevelde Hogeschool is al heel groot voor de wijk. Zowel de studentenhomes/restaurant als de Artevelde Hogeschool beschikken over ondergrondse parkings, ook niet echt bevorderlijk voor de mobiliteit hier in de buurt, een buurt die zich meer en meer vastrijd. Waar blijft tram 7?
Hallo Vlaanderen en zijn goed bestuur!
Puinkabouter December 3rd, 2009, 07:54 PM ^^ De traagheid in werkelijk àlle Gentse tramdossiers loopt inderdaad de spuigaten uit. :(
Doet mij er aan denken dat ik dit weekend nog eens tot daar zou moeten stappen met het fototoestel. Het is al van eind oktober geleden dat er nog een foto van de feitelijke bouwput werd gepost, en die zal inmiddels wel al een ander uitzicht gekregen hebben - zo staat er oa. terug een kraan, zoals te zien is op Dequal's foto's.
Mr. Slash December 3rd, 2009, 10:12 PM De bouwput is ondertussen al vrij groot en vooral diep. De funderingen van het Artevelde-gebouw liggen zelfs al opnieuw bloot.
Puinkabouter December 5th, 2009, 10:02 PM 05-12-2009:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/December/kantienberg_2009-12-05_001.jpg
De nieuwe put gezien van aan de hoofdingang van de Arteveldehogeschool.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/December/kantienberg_2009-12-05_002.jpg
De ene grote bouwwerf is nog maar opgeleverd of er is een nieuwe, enorme put net naast verschenen. De diepte is best indrukwekkend. En de oppervlakte eigenlijk ook.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/December/kantienberg_2009-12-05_003.jpg
De loopgraven zijn terug...
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/December/kantienberg_2009-12-05_004.jpg
En na een afwezigheid van een paar maanden van zulk tuig, staat er nu opnieuw een flinke bouwkraan op de site.
SeirD January 11th, 2010, 11:04 PM UGent legt eerste steen nieuwbouw Kantienberg
(11-01-2010) Op 15 januari wordt plechtig de eerste steen gelegd van de nieuwbouw aan de Kantienberg in Gent. Als alles volgens planning verloopt, zal de eerste student in 2011 zijn intrek kunnen nemen in een van de 650 nieuwe studentenwoningen.
Met het nieuwe complex komt de UGent tegemoet te komen aan het tekort aan studentenkamers in Gent.
In augustus 2009 kende de UGent de opdracht voor de bouw van de nieuwe studentenkoten toe aan de firma BAM. Naast het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van ongeveer 650 studentenwoningen en een ondergrondse parkeergarage omvat het contract ook de herontwikkeling van een studentenrestaurant. Het pps-project (publiek-private samenwerking) heeft een waarde van circa 100 miljoen euro.
Het studentencomplex is ontworpen door Huiswerk architecten uit Antwerpen. In 2012 wordt het hele project opgeleverd.
Het akkoord tussen de UGent en BAM omvat een onderhoudscontract van 33 jaar, waarbinnen het technisch onderhoud zal gewaarborgd worden. Na afloop van het contract zal de UGent dus over een degelijk onderhouden gebouwencomplex beschikken.
BAM PPP -de werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep, actief in de markt voor publiekprivate samenwerkingsprojecten- werkt bij dit project nauw samen met de Belgische zusteronderneming CEI-De Meyer.
De eerstesteenlegging van de nieuwbouw aan de Kantienberg gaat gepaard met een academische zitting in studentenhuis De Therminal (Hoveniersberg 24, Podiumzaal), op 15 januari:
10.30 uur - Ontvangst
11.00 uur - Verwelkoming door Prof. Paul Van Cauwenberge, rector
11.05 uur - Toelichting bij het project door dhr Henri Witteveen, directeur BAM PPP
11.35 uur - Slotwoord door Prof. Luc Moens, vicerector en voorzitter Bouwcommissie
11.50 uur - Werfbezoek en eerstesteenlegging nieuwbouw Kantienberg
12.30 uur - Receptie in de Therminal
Bron: UGent (http://www.ugent.be/nl/nieuwsagenda/nieuws/eerstesteenleggingkantienberg.htm)
Leuk dat het daar wat vooruit gaat. Ben wel erg benieuwd naar wat meer gedetailleerde renderings van het ontwerp.
Puinkabouter January 11th, 2010, 11:13 PM ^^ Toch alvast dit prentje dat wat een beeld geeft van algemene lay-out, als je wil:
http://www.ugent.be/img/DBZ/nieuwsberichten/indekijker/nieuwbouwkantienberg2.jpg
SeirD January 12th, 2010, 09:28 AM Tnx!
Puinkabouter January 15th, 2010, 10:44 PM ^^ En gij ook bedankt dat ge dat van die eerstesteenlegging hebt vermeld. Ik ben er naartoe gegaan, eigenlijk omdat ik een foto moet hebben voor school, maar jammer genoeg zijn die niet zo bruikbaar. Maar ik ging wel naar huis met een nieuwe update :)
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_001.jpg
Rector Paul Van Cauwenberghe die de symbolische eerste steen legt. Die steen is een staaltje van de baksteen waarmee de gevels bekleed zullen worden. Warm en lumineus, best mooi hoor.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_002.jpg
Vice-rector Moens legt de tweede steen, onder het toeziende oog van Daniël Termont en Henri Witteveen, van de Koninklijke BAM. Die laatste had eventjes eerder een kleine uiteenzetting gegeven (iets waarmee hij schijnbaar niet veel ervaring mee had), oa. met een streepje uitleg over de gebouwen, maar zolang ik de illustraties niet te pakken kan krijgen, kan ik daar eigenlijk niet zo veel over zeggen zonder droog te klinken.
Wat wel nog het vermelden waard is: de oplevering is gefaseerd tussen voorjaar 2011 en zomer 2012. Wanneer de homes stilaan klaar zijn, kan de K. BAM het restaurant in de Overpoort afbreken en er een nieuw project ontwikkelen.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_003.jpg
Er werd behalve een eerste baksteen vooral ook een hoop staal en beton gelegd.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_004.jpg
Overzicht vanaf de lage kant van de put. De werf aan het Sint-Pietersstation is natuurlijk nog een stuk groter, maar dit is ook echt een indrukwekkende kuil.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_005.jpg
Ik vraag mij af wat dat rood ding is. Ziet er gelijk uit als de basis van een kraan, maar er staan daar al 2 kranen die samen eigenlijk heel de werf aankunnen.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_006.jpg
Hier van't zelfde eigenlijk.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_007.jpg
En dan nog een overzichtje vanaf de hoge kant van de put. Hier komt het grootste volume.
BeNe January 15th, 2010, 11:17 PM Groots project, hoognodig op de Gentse studentenkotenmarkt. Ook een thesis waard qua PPS-project....maar die architectuur?? bruinige sombere bakstenen, hoge dichtheid maar geen hoogte... doet veel denken aan jaren '50 retro art deco gebouwen in Brussel (waar ze vaak geel zijn).
sealsoul January 16th, 2010, 11:30 AM ^^ Toch alvast dit prentje dat wat een beeld geeft van algemene lay-out, als je wil:
http://www.ugent.be/img/DBZ/nieuwsberichten/indekijker/nieuwbouwkantienberg2.jpg
Groots project, hoognodig op de Gentse studentenkotenmarkt. Ook een thesis waard qua PPS-project....maar die architectuur?? bruinige sombere bakstenen, hoge dichtheid maar geen hoogte... doet veel denken aan jaren '50 retro art deco gebouwen in Brussel (waar ze vaak geel zijn).
Ik vind deze render ook nog niet zo veelbelovend. Het is natuurlijk wel meer een overzichtsbeeld waar nog niet echt sfeer ed. in te herkennen is. Een render vanop 'menselijke hoogte' kan misschien al voor een andere indruk zorgen?
Over het algemeen ben ik wel te vinden voor 'huiswerk architecten'; ze slagen er vaak in om inventieve oplossingen te geven. Weliswaar meestal niet met spectakelarchitectuur en eerder op interieurniveau.
Met interieurniveau heb ik het er niet over dat ze mooie schilderijen en lampjes kunnen hangen maar over de indeling van het gebouw dat van buitenaf niet/amper waar te nemen is.
Misschien verbluffen ze ons hier met elementen die momenteel achter de gevels verborgen blijven? Laat ons hopen :D
Meurisse January 16th, 2010, 01:35 PM Die onderstukken zullen denk toch dienen voor torenkranen hoor. Dus binnenkort zullen hier 4 stevige torenkranen staan!
Ik heb er alvast voldoende vertrouwen in dat dit een mooi project gaat worden!
Dequal January 16th, 2010, 01:41 PM Pff ik ben nog steeds niet overtuigd.
durexxx January 16th, 2010, 03:11 PM ^^
Je bent niet alleen.
Dit is echt mijnen dada niet.
Mike____ January 16th, 2010, 03:29 PM veel fameus is het niet :/
De Klauw January 16th, 2010, 03:36 PM Tsja, het zijn en blijven studentenflats. Je kan niet verwachten dat alles speciaal is; dat gaat ook om de duur vervelen. De kwaliteit van het ontwerp is degelijk vind ik persoonlijk.
Dequal January 16th, 2010, 03:54 PM Tsja, het zijn en blijven studentenflats. Je kan niet verwachten dat alles speciaal is; dat gaat ook om de duur vervelen. De kwaliteit van het ontwerp is degelijk vind ik persoonlijk.
Kan je toch nog niet zeggen als je nog niets van de binnenkant hebt gezien.
g-ron January 16th, 2010, 11:50 PM Je kan moeilijk spreken over hedendaagse architectuur. Wat een ouderwetse bedoening :ohno: Binnenin mag het dan nog geslaagd zijn, de man in de straat kijkt naar de buitenzijde van het complex en daar wordt je niet echt vrolijk van...
a-gent January 17th, 2010, 11:13 AM ^^ Het zijn nu ook niet echt gebouwen die de hele wijk zullen domineren e ..
Belxos January 17th, 2010, 01:05 PM Ik denk dat in dit project de kostprijs belangrijker was voor de UGent dan esthetiek. Uiteindelijk hebben ze met het Ufo al een showgebouw staan. Dit gebouw staat bovendien op een plaats waar er weinig toevallige passanten zijn (in tegenstelling tot het Ufo of de uitbreiding van de economiecampus).
De Klauw January 17th, 2010, 07:31 PM ^^Precies, de ontwerpen heeft naar mijn mening zijn best gedaan er geen monotone blok van te maken (in tegenstelling tot sommige studententorens in die buurt).
Puinkabouter January 17th, 2010, 11:13 PM ^^ Ik snap al die negatieve commentaar ook niet echt. Oké, het ziet er erg retro uit, maar dat is daarom toch niet negatief? Het geeft op mij een veel warmere en gezelligere indruk dan die triestige betondozen die de andere homes in de buurt zijn (muv. Fabiola, da's nog een behoorlijk ok gebouw, maar vuil). Somber lijken die bakstenen mij niet te zijn, kijk gerust naar het staaltje van de eerstesteenlegging: dat ziet er toch lekker licht uit?
Het is zeker minder flashy, en misschien ook minder passend dan het ontwerp van Crépain-Binst, zo naast de campus van de Arteveldehogeschool, maar het is anderzijds ook weer veel aantrekkelijker dan het ontwerp van ABSCIS.
Given January 18th, 2010, 12:36 PM Ik ga akkoord met Puinkabouter.
Een stadsdeel moet niet vol staan met strakke volumes.
Een beetje verschillende stijlen.. zoals iedere stad in mekaar zit.
Btw: De charme van het werk van Huiswerk-architecten zit juist in zijn huiselijk gevoel.
P.S.:en zolang we geen plan hebben gezien mogen we het ontwerp nog niet helemaal afschrijven of ophemelen... soms wordt er op dit forum toch wel iets teveel afgegaan op louter het esthetisch aspect.
BeNe January 18th, 2010, 11:24 PM Sorry hoor, kritisch kijken naar een ontwerp van 600 studentenwoningen is toch wel toegestaan hoop ik? Hoe vaak komt een project van dergelijke omvang voor in België?
Dit ontwerp komt gewoon niet sterk uit de vergelijking met die van Abscis en Crépain. Dat zijn stedenbouwkundig en architecturaal veel sterkere ontwerpen. Ook binnen de stad en binnen Ugent beseft men dit, maar financiële criteria blijken uiteindelijk toch zwaarder te wegen dan eerder aangekondigd. Dat is jammer.
sealsoul January 18th, 2010, 11:40 PM kritisch kijken: :)
eigen mening: :)
discussie tot gevolg: hurray :)
Als men het accent van het project verlegt van 'een mooi ogend geheel' naar 'een zeer aangename leefomgeving' vind ik dat in het geval van een studentenwoning meer dan normaal. Of dit effectief het geval is daar kunnen we uiteraard nog niet over oordelen.
Het zal langs de buitenzijde dan wel geen prachtstukje zijn maar ik vind het ook niet iets om ons over te schamen. Als je een toeristische rondleiding geeft zijn er mogelijkheden genoeg om naar te wijzen in die buurt ;)
Dequal January 19th, 2010, 09:16 AM Ik vond het ontwerp van Crépain lekker strak, maar als je dank denkt dat het studentenwoningen moeten zijn, is het misschien iets té strak.
But I like strak. :D
De Klauw January 19th, 2010, 05:37 PM Ben ik de enige die het ontwerp van Crépain maar niets vind? Dat bureau heeft iets te veel moeite gedaan de torens te laten lijken op de reeds aanwezige studentenflats (en dat is geen compliment). Natuurlijk kan ik alleen maar oordelen op basis van de weinige renders die hieromtrent verschenen zijn (waarbij Crépain zwart-wit "sfeerbeelden" gebruikt, dit kan de "grauwe indruk" versterken) . Niettemin ben ik van mening dat het beste ontwerp gewonnen heeft.
Het gebouw van Crépain ziet er op deze foto uit alsof het in de jaren '60 ontworpen is.
http://i40.tinypic.com/6tfqk7.jpg
TomTack January 20th, 2010, 11:47 AM http://www.schamper.ugent.be/files/imagecache/preview/images/camera%2008%20def-2.jpg
snot January 20th, 2010, 12:26 PM Mijn nieuwe overburen.
Ziet er een beetje retro uit. Hoge dichtheid. Positief vind ik de relatief brede groenstrook langs de Muinkschelde. Anderzijds is de kant van de Benedictijnenstraat en de Voetweg heel gesloten. Hopelijk komen er daar toch nog straatbomen.
Gezien de povere (=onbestaande) beplanting langs het Hogeschoolgebouw op de grote en brede asfaltvlakten heb ik er weinig hoop op.
Volgend project in deze wijk zou wel de Voetweg zelf kunnen zijn. Al meermaals zijn 'mensen van 't stad' (ik citeer een buurvrouw) komen kijken om te polsen bij de betreffende eigenaars voor eventuele onteigeningen. Dit gerucht gaat al lang de ronde maar hierover nog niets concreets. Het gaat hem om de huizenrij tussen de Benedictijnenstraat en het Kramersplein.
De eigenaar van de huizenrij die wat verder van de straat ligt zou ook aan het onderhandelen zijn om binnen een 5-tal jaar zijn eigendommen te verkopen aan de stad. Het gaat om een heel groot oppervlakte, 5 huizen aan de Voetweg + de cité achter het poortje + een relatief groot plein met garageboxen.
Vanavond maak ik een print met google earth om de desbetreffende percelen aan te duiden.
snot January 20th, 2010, 10:30 PM http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/voetweg.jpg
De rood omlijnde huizenblok: er zijn al meermaals geruchten geweest dat de stad hier wil onteigenen en afbreken. Verschillende eigenaren zijn daar al over aangesproken, maar niets concreets of officieel daarover.
Ik speculeer dat de stad de huidige rommelige gevellijn wil rechttrekken, dat zou beter aansluiten op de Hogeschool en de Voetweg iets breder maken.
De groen omlijnde huizenblok, zoals op de luchtfoto te zien, is erg groot. Nu is dit in handen van een 80-jarige eigenaar/huisjesmelker. De bejaarde man heeft besloten om de panden van de hand te doen, want zijn dochter zou zich niet met de verhuur willen bezighouden. De man heeft connecties bij de Stad Gent en heeft hen daarvoor al aangesproken.
Het gaat over 5 woningen, 4 die dieper van de straatkant wegliggen en één gebouw waaronder de doorgang ligt naar een 'verborgen' cité + een groot plein met garageboxen.
De 2 terreinen samen hebben een heel groot potentieel en, ik speculeer verder, ideaal voor studentenhuisvesting.
Kristof VG January 20th, 2010, 11:34 PM Interessant. Ik betwijfel of het gentse stadsbestuur hier nog middelen voor heeft, maar ik hoop van wel. Wat extra groen in combinatie met hoge dichtheid zou hier op zn plaats zijn. Zeker als je dat groene blok kan verbinden met de achterkant van het straat.
groentje January 22nd, 2010, 01:24 AM Ik vind dit er nog niet zo slecht uitzien. Een beetje retro, inderdaad, maar dat mag ook al eens.
Puinkabouter February 5th, 2010, 10:06 PM Als de geruchten over sloop & nieuwbouw aan de Voetweg kloppen dan is dat uitstekend nieuws. Het is daar op veel plekken toch maar een triestige bedoening...
Twee foto's van deze avond:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-05_001.jpg
Er staan ondertussen 5 kranen op het terrein. 4 liggen echt in de werfzone en 1 staat op de stoep in de Benedictijnenstraat. En er vlak naast staan er nog 3 kranen voor het project Ter Platen. Klein kranenfestival in de wijk dus :)
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-05_002.jpg
Nachtbeeld, voor de lol.
Sennah February 6th, 2010, 08:56 PM Ik denk niet dat volgende beelden hier al verschenen waren:
http://www.bump-visualisations.com/bump.html ( 'portfolio', de 4 afbeeldingen links bovenaan)
snot February 6th, 2010, 09:06 PM Als de geruchten over sloop & nieuwbouw aan de Voetweg kloppen dan is dat uitstekend nieuws. Het is daar op veel plekken toch maar een triestige bedoening...
Voetweg 56 is deze zomer verkocht geweest. De kopers hebben een bouwvergunning gekregen om het pand, en de achterbouw (is nog vrij diep) om te bouwen tot studentekoten.
Sluit een bouwvergunning uit dat de hele blok ooit wordt onteigend?
De andere panden van onze vriend de huisjesmelker, beheerd door het berucht C-plus zouden wel degelijk verkocht worden maar nu heb ik gehoord dat de cité (verborgen achter een deurtje) een beschermd stadzicht is.
Dus mocht daar gesloopt worden (de panden zijn in slechte staat) zou het alleen maar om de 4 grote panden gaan en de achterliggende garageboxen.
De Klauw February 7th, 2010, 01:20 AM Sluit een bouwvergunning uit dat de hele blok ooit wordt onteigend?
Neen, er kan ten alle tijden tot onteigening overgegaan worden. Al neemt de kans na de toekenning van een bouwvergunning natuurlijk af (er even van uitgaand dat de dienst RO weet waar het mee bezig is).
Meurisse February 7th, 2010, 03:56 PM Ik denk niet dat volgende beelden hier al verschenen waren:
http://www.bump-visualisations.com/bump.html ( 'portfolio', de 4 afbeeldingen links bovenaan)
bedankt voor de link!
Ik maak het onze forumleden nog wat gemakkelijker:
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg01.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg02.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg03.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg04.jpg
g-ron February 7th, 2010, 10:29 PM ^^ Ik blijf erbij, dat ze zoiets durven ontwerpen anno 2010 :bash: We zijn precies 30 jaar terug in de tijd. Hopelijk wordt het resultaat beter dan de renders maar ik vrees ervoor...
Le Penseur February 7th, 2010, 11:45 PM Ik ben verbaasd dat dit ontwerp het gehaald heeft. In principe heb ik niks tegen wat retro, tenslotte zie je ook retrotendenzen in de muziek en de mode en daar werkt het soms, maar dit heeft niks hedendaags. Men herhaalt ook bepaalde "fouten" uit het verleden: slechte inplanting van saaie rechthoekige blokken, vale kleuren...
Benonie February 9th, 2010, 11:11 AM Het moet natuurlijk allemaal zo verdoemd goedkoop zijn... en dan krijg je dit...
Soit, toch een verdichting en àlles is beter dan de kaalslag die sinds jaar en dag de buurt ontsierde.
didi71 February 10th, 2010, 12:32 AM om één of andere reden heb ik het gevoel dat het uiteindelijk beter zal meevallen dan wat de renders doen uitschijnen (vreemd, normaal heb ik het omgekeerde gevoel, of zou het echt über-naief wishful thinking zijn...?)
het doet mij eigenlijk aan scheldeoord denken... is dat de inspiratiebron?
Puinkabouter February 15th, 2010, 10:47 PM Vandaag bij het laatste halfuurtje daglicht beslist dat het geen luie pyjamadag mocht blijven, dus heb ik maar eens de kou getrotseerd om rap even te kijken hoe het hier nog gesteld is, een maand na de plechtige eerstesteenlegging. Update maandag 15-02-2010:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_001.jpg
Een maand geleden waren ze amper klaar met het uitgraven van het laatste en grootste deel van de put, maar nu zijn de wanden glad en goed verstevigd en begint ook hier de funderingsplaat aardig te vorderen.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_002.jpg
Het ligt allemaal wat onder de sneeuw en het ziet er wat rommelig uit, dus 't is niet altijd even makkelijk om er een duidelijk beeld van te krijgen. Maar die kelderverdiepingen zijn ook nog niet het interessantste om te volgen, natuurlijk.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_003.jpg
Even een beeld dat ik al verscheidene keren eerder in deze thread heb getoond, maar dan met de huidige werftoestanden ervoor. Binnen een paar maanden kan je het zo niet meer bekijken, want dan verdwijnt het zicht achter de homes.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_004.jpg
Een hele hoop muren in de kelder.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_005.jpg
Zelfde uitkijkpunt, maar dan horizontaal. Is waarschijnlijk een beetje duidelijker :)
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_006.jpg
Ook bij het dichtst bij de Schelde gelegen volume zullen er binnenkort al muren zichtbaar worden.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_007.jpg
Overzichtsbeeld vanuit hetzelfde standpunt als de vorige 3 beelden.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_008.jpg
Daar aan de Schelde is ook een klein volumetje in baksteen opgetrokken op een betonnen plaat die precies bovenop de grond ligt. Het is mij totaal niet duidelijk wat de functie van die constructie is, want het lijkt net buiten de zone te liggen waar de homes zelf komen te liggen (de containers waarin de bouwvakkers overnachten liggen hier vlak tegenaan).
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_009.jpg
Dit stukje waterkant is al een poos afgesloten. Beetje jammer, het nodigt uit tot een vertreding aan de waterkant. Hier moet in principe nog ergens een fietspad komen wanneer de homes eenmaal af zijn.
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_010.jpg
Er toch nog even aan herinneren dat dit 30 jaar geleden is, en ik echt niet zie hoe het ontwerp van Huiswerk een terugkeer daarnaar zou zijn (en al zeker niet hoe het ontwerp van bvb. Abscis dat dan niet zou zijn).
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/02/kantienberg_2010-02-15_011.jpg
En voor het geheugen ook vastgelegd: Resto Overpoort. Binnen een paar jaar gaat die tegen de vlakte en komt er iets anders in de plaats. Ik gok op appartementen en een supermarkt ofzo.
snot February 15th, 2010, 11:02 PM ^^
Men moet gek zijn om op de hoek van de Overpoort en het Stalhof appartementen te bouwen.
g-ron February 15th, 2010, 11:08 PM Zou het muurtje op foto 8 geen testmuur kunnen zijn om de spouwmuur al eens op te trekken zodat er op voorhand van alles kan uitgeprobeerd worden. Zo kan men bijvoorbeeld bepaalde keuzes maken inzake voegmortel, schrijnwerk (ik zie daar een deuropening). Het algemene uitzicht wordt dan ook duidelijk van zodra de gevelsteen ertegen staat. Dit kan worden opgelegd door architect en/of opdrachtgever...
Bedankt voor de update trouwens!! Het was toch de moeite om de kou te trotseren...
Peter Dedecker February 16th, 2010, 11:41 PM Goh, pas op hoor, beetje verderop: op de hoek van de Overpoort aan het Liberaal Archief is ook een nieuwbouw met een pak koten/appartementen gebouwd (met onderaan die soepbar) en die zat ook snel vol.
Jonasvh February 17th, 2010, 09:58 PM ik ken iemand die in boven de souplounge op kot zit en je hoort bijna niets. Een ambulance hoor je wel en als de overpoort op speciale gelegenheden vol zit, dan hoor je dat ook, maar op een doorsnee donderdagavond/nacht hoor je niks.
groentje February 18th, 2010, 08:23 AM In dit jaargetijde niet echt van toepassing, maar is dat ook nog zo als je een raam wil openzetten?
snot February 18th, 2010, 12:58 PM Het is toch zeker niet voor iedereen weggelegd om daar te wonen.
De Overpoortstraat is tijdens bepaalde periodes heel druk van maandag t.e.m. donderdag. Om maar te zwijgen van het einde van de examens, het begin van het schooljaar, zomernacht en winternacht, dan is het net de Gentse Feesten.
Het gaat van schreewende en zingende studenten, scheldtirades, vechtpartijen tot urineren tegen de gevels, politie en ambulance sirenes of gewoon een overvolle straat vol zatte mensen.
Er zijn blijkbaar mensen die er tegen kunnen en hun venster inderdaad niet openzetten of zelf lang uitgaan. Voor geen geld in de wereld zou ik er gaan wonen.
Dat die gast die daar woont moet een goeie slaper zijn en niet aan de straatkant slapen, ofwel hebben ze daar 3-dubbel glas.
Puinkabouter February 18th, 2010, 03:30 PM Ofwel zijn het gewoon studenten die met een man of 4, 5 samen een appartement huren, zoals dat vandaag al erg vaak gebeurt.
Je kan als architect ook een mouw passen aan lawaaihinder op drukke locaties door bvb. te werken met een centrale binnenplaats (een daktuin bovenop de eerste bouwlaag, ik zeg maar iets), en de appartementen vooral daarop oriënteren, en langs de buitenkant vooral kleine of smalle ramen te behouden, om voldoende lichtinval te behouden. Op die manier vormt de woning zelf een geluidsscherm, en blijft het relatief rustig, zelfs met je raam open.
Een voorbeeld of 2:
"Buitenstebinnen gekeerde stadswoning" (Rooijakkers + Tomesen architecten; Doetinchem NL)
http://img690.imageshack.us/img690/9453/binnenstebuiten1.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/5122/binnenstebuiten3.jpg
http://img98.imageshack.us/img98/2549/binnenstebuiten2.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3195/binnenstebuiten4.jpg
>> Website Architect (http://www.rooijakkers-tomesen.com/R+T/projecten/Paginas/Buitenste-Binnen.html#7)
Arboretum (Vennix Vermeersch Architecten; Antwerpen BE)
http://img218.imageshack.us/img218/218/arboretum1.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/7703/arboretum2.jpg
Het eerste is al wat extremer dan het tweede, maar het werkt wel, zoiets. Om appartementen te bouwen in de Overpoort moet ge niet zot zijn, maar gewoon een beetje ruimdenkend en creatief. Maar nog iets waarschijnlijker dan appartementen zullen het wel studio's zijn die daar vroeg of laat gebouwd worden. Want studiocomplexen, dat mogen niet-onderwijsinstellingen wél bouwen, denk ik.
Peter Dedecker February 18th, 2010, 04:42 PM Of dat andere mooie voorbeeld: de ontwikkelingen aan de Vrijdagmarkt!
snot February 18th, 2010, 09:29 PM Om appartementen te bouwen in de Overpoort moet ge niet zot zijn, maar gewoon een beetje ruimdenkend en creatief. Maar nog iets waarschijnlijker dan appartementen zullen het wel studio's zijn die daar vroeg of laat gebouwd worden. Want studiocomplexen, dat mogen niet-onderwijsinstellingen wél bouwen, denk ik.
Tja, als er een markt voor is, is het inderdaad niet gek om op zo een locatie te bouwen.
Toch heb ik daar bedenkingen bij. Zelf met de nodige creativiteit.
Als er maar één toch begint te klagen en steeds weer de flikken belt voor een bepaald café dan kunnen die café's daar problemen door krijgen.
Het is niet omdat die bewoners er zijn komen wonen toen al die café's er al waren dat hun klachten niet wettelijk gegrond zijn. De horeca in de Overpoort heeft het al moeilijk door klachten en al die studenten moeten wel ergens uit gaan.
Zo'n plaats zou ideaal zijn om één of andere activiteit van de unief in te huisvesten, een bibliotheek of kantoren of weet ik veel. Een straat als de Overpoort is toch moelijk te verzoenen met bewoning.
groentje February 19th, 2010, 03:24 AM Studentenhuisvesting is ook nog wat anders dan residentiële huisvesting. Studentenkamers zijn nog te verantwoorden in de Overpoort, 'gewone' bewoners lijken me een minder goed idee. Al kan aan de hand van het ontwerp er inderdaad nog veel worden verzacht.
Le Penseur March 10th, 2010, 09:36 AM Opiniestuk van Koen Van Synghel over het studentenwoningenproject op de Kantienberg (De Standaard):
Gezocht: comfort voor studentenkot
aha architectuur Koen Van Synghel
Een betaalbare kamer huren is niet meer vanzelfsprekend. Voor veel studenten is het zelfs een onbereikbare droom. In Gent groeide het aantal studenten de voorbije 25 jaar van 20.000 naar 60.000. Het stelt nieuwe eisen aan de stad, voor schoolinfrastructuur, huisvesting en mobiliteit.
De hogere kwaliteits- en veiligheidsnormen sluiten improvisatie uit. Daarom bouwt de Universiteit Gent 650 studentenkoten, een ondergrondse fiets- en parkeergarage én een nieuw studentenrestaurant. Het komt op de Kantienberg, langs de Opperschelde en tussen de nieuwe campus van de Arteveldehogeschool en een paar studentenhomes. Het nieuwe complex moet een heuse studentenstad in de stad worden.
De UGent koos voor een wedstrijd en de formule van publiek-private samenwerking (PPS). De ontwikkelaar is dus verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van het geheel. De Koninklijke BAM Groep, een Nederlandse firma, haalde het project binnen met het ontwerp van Huiswerk Architecten.
Het bureau, opgericht door de architecten Erik Wieërs en Dirk Opsomer, heeft een uitgesproken visie op architectuur. Het is weliswaar schatplichtig aan Bob Van Reeth en Jo Crepain, maar kiest voor eigenzinnige, ambivalente gebouwen. Met gemak combineren deze architecten het zakelijke en speelse, het banale en vindingrijke, het huiselijke en grootstedelijke, het hedendaagse en traditionele.
Als opdrachtgever vroeg de universiteit een hoge graad van persoonlijk comfort. Die fixatie op het individuele comfort van de student probeerden de architecten te counteren door de publieke ruimtes alle aandacht te gunnen.
Zo verbindt een voetgangersbrug de tussengebieden van het project-Kantienberg. Bovendien nemen de architecten die passerelle te baat om er collectieve functies, zoals de gemeenschappelijke keukens, op te enten. Het complex, dat overigens de typische Huiswerksignatuur draagt van ‘huiselijke grootstedelijkheid', mondt uit in het studentenrestaurant. Het is strategisch gelegen, als balkon op de Opperschelde.
Met de vondst van de passerelle wist Huiswerk het gortdroge stedenbouwkundige plan, namelijk vijf stroken halfhoge woonblokken, op te waarderen tot een ensemble. Daarmee houdt het geheel het midden tussen de no-nonsense bouw van de jaren zestig en zeventig en de architectuur uit het interbellum.
Op basis van de simulatiebeelden lijkt dit project trouwens treffend op het Gentse sociale woningbouwcomplex Het Scheldeoord uit de jaren dertig. De gele, ‘Nieuwpoortse' baksteen is daar ongetwijfeld schatplichtig aan. Dergelijke wat archaïsch aandoende kubistische vormen in baksteen, met gelijkvormige ramen, blijken een succesvolle keuze in veel PPS- en ontwikkelingsprojecten.
Maar de toverformule heeft natuurlijk een keerzijde. Zo raakt Huiswerk niet uit de extreme, bijna absurde eisen voor dichtheid en compactheid. Symptomatisch zijn de ellenlange gangen die, de film Barton Fink van de gebroeders Coen indachtig, hallucinante schrikbeelden evoceren. Rampen als Marcinelle zijn hier niet te vrezen, maar deze schachten hebben qua belevingswaarde niets te bieden.
De architecten bedachten een paar honderd alternatieve ‘comfortkamers'. Ze komen op het niveau van de tuinen en het plein en pikken daarmee de oppervlakte van de gang in. In deze kamers val je letterlijk met de deur in huis. Is de comfortkamer een hedendaagse versie van het Gentse beluik of een Gentse versie van de Amerikaanse motelkamers? Hoe sympathiek dit kamertype op zonnige dagen ook mag ogen, het principe wringt met de energiezuinige ambities van het project.
Comfort interpreteren in termen van voorzieningen (individuele douche en wc), en niet als ruimte, is een misvatting. Architecten als Jean Nouvel en Lacaton&Vassal hebben bewezen dat niet het ‘bestaansminimum', maar extra ruimte juist meer levenskwaliteit biedt.
Het is een maatschappelijke keuze, waar architecten jammer genoeg weinig vat op krijgen.
In deze rubriek bespreekt de architect en criticus Koen Van Synghel tweewekelijks een opgemerkt hedendaags gebouw of ontwerp.
Puinkabouter March 21st, 2010, 03:03 PM Update zaterdag 20-03-2010:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-001.jpg
Kranenwoud in de studentenbuurt ^_^
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-002.jpg (http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-002-groot.jpg)
Klik op de foto voor een groter beeld
Overzichtsbeeld op de hoek van Stalhof en de Benedictijnenstraat.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-003.jpg
Een vertrouwd uitzicht op het torentje van de Hogeschool. Nog eventjes en dit uitzicht op dat gebouw gaat verscholen achter de nieuwe homes.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-004.jpg
Zicht vanaf de Scheldeboord. Het volume dat het dichtst bij de Schelde is gelegen komt al boven de grond uit, terwijl het volume dat langs de Benedictijnenstraat komt te liggen nog ruim een verdieping onder de grond ligt. Nochtans is de hele werf ongeveer even hoog. Illustreert de vrij sterke helling van het hele terrein.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-005.jpg
Een stukje muur van wat ooit de gelijkvloers van een van de 2 middelste gebouwen zal zijn.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-006.jpg
:angel:
Nog een redelijk overzichtelijk uitzicht, deze keer vanaf een van de bestaande studentenhomes. Tussen de kranen ontwaren we ook een kermisattractie op het Kramersplein :)
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-007.jpg
Hoek van de Benedictijnenstraat en Voetweg.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-008.jpg
Zicht richting uitkijkpunt van foto 2.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-009.jpg
Zicht op het pleintje voor de entree van het Hogeschoolgebouw. Dat pleintje zal binnenkort ook wat meer ingesloten raken door de studentenhomes. Blijkens uit de rendering zal dat wel een gesloten muur worden langs de kant van dit pleintje. Beetje jammer.
Meurisse March 21st, 2010, 04:03 PM ^^ serieuze werf. En het lijkt er nog goed vooruit te gaan ook!
Benonie March 21st, 2010, 10:21 PM En het lijkt er nog goed vooruit te gaan ook!
Ja, ik schrik er ook een beetje van. Gaat hard daar. Maar vanwege het nijpend tekort aan studentenhuisvesting in Gent, zal er wel wat vaart achter gezet worden.
Puinkabouter March 21st, 2010, 10:27 PM Evolutie op 2 maand tijd:
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/01/kantienberg_2010-01-15_007.jpg
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/kantienberg-2010-03-20-007.jpg
En vrij hallucinante snelheid inderdaad. Ik denk vooral dat dat te maken heeft met de Publiek-Private samenwerking. Elke dag dat de Koninklijke BAM te laat is met de voorziene oplevering, zouden ze een dwangsom moeten betalen, vermoed ik. Geld is altijd een goeie motivatie om door te werken :D
De Klauw March 22nd, 2010, 01:20 AM Dat zal ook het exorbitant hoge aantal kranen voor dergelijk project verklaren.
bobke90 March 27th, 2010, 01:20 AM Zo snel gaat het toch niet vind ik. Je moet eens kijken hoeveel man er daar werkt. En als je dan eens één specifieke arbeider in het oog houdt, zal je toch rap je mening moeten herzien (traag).
Dat er zoveel commentaar wordt gegeven op het uiterlijk van de nieuwe homes vind ik wat onozel. De bedoeling is dat er huisvesting komt voor studenten. En die (ben ook student) willen het liefst van al een niet te duur kot. Wat dus alvast nu al niet meer het geval. De prijs zal namelijk 335 euro per maand zijn, terwijl ik nu 238 euro betaal per maand. Dus een vermeerdering van 100 euro. Niet echt interessant dus é? Ik vind dat men goedkoop moet bouwen. Bv rechthoekige blokken en dus absoluut niet zovan die getande structuur (wat voor meerkost zorgt dat niet). De huidige steenkeuze zorgt er wel voor dat de homes er heel wat beter zullen uitzien. Ik woon in home Vermeylen en als ik uit mijn raam kijk, kijk ik op home Fabiola. maar echt é, lelijk lelijk en nog eens lelijk. en da vies blauw.
Ik vraag mij eigenlijk ook af waarom er een parking nodig is? Studenten die op kot gaan hebben normaal gezien geen auto hoor. Dus voor wie is die parking bedoeld? Er is namelijk al een parking onder het sint-pietersplein en onder artevelde hogeschool. Waarom wordt er toch zoveel geld verkwist. Had men geen parking gebouwd, ging de kotprijs zeker lager gelegen hebben. Jammer voor de student die daar gaat wonen.
snot March 27th, 2010, 02:30 PM ^^
Ik heb me ook al veel vragen gesteld bij die ondergrondse parking. Maar die parking is nogal klein en staat in verbinding met die van de Hogeschool en is dacht ik alleen bedoeld voor het personeel van het studentenrestaurant.
Toch slaat men weer de bal mis. Weer 2 enorme gebouwen met ondergrondse parkings maar in nog geen jaren een tram 7. Autoland Vlaanderen, autostad Gent.
Puinkabouter March 27th, 2010, 02:33 PM Geen tram 7 maar wel alle zes de bussen 7x, 34, 35 en 36, 55, 58 en de stadslijnen 5 en 8. Dat zijn 13 buslijnen. Het is niet omdat het geen tram is dat het geen openbaar vervoer is he.
snot March 27th, 2010, 02:42 PM ^^
Gelukkig maar.
Puinkabouter May 5th, 2010, 12:40 AM Update zondag 02-05-2010:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-001.jpg
Willekeurige start voor de update: pal naast de Hogeschooltoren staat nu een piepklein betonnen torentje - een kern voor een deel van het westelijkste studentenflatgebouw.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-002.jpg
Een min-of-meer overzicht van de werf vanaf de Benedictijnenstraat.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-003.jpg
Zicht doorheen Stalhof in de richting van de Isabellakaai. Hier kan je vaagweg zien hoe deze straatzijde stilaan een gevelrij begint te krijgen, wat geleden is van de tijd dat daar nog een fabrieksgebouw stond.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-004.jpg
Wat ook zichtbaar begint te worden, is een van de eerste van 3 'interne straten' van het complex.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-005.jpg
Zicht in de omgekeerde richting, met het dichtst bij de Schelde gelegen gebouw op de voorgrond. De toren van de hogeschool zal stilaan minder nadrukkelijk gaan wegen op het uitzicht van de directe omgeving...
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-006.jpg
Crappy photomerge die toont hoe het complex precies uit de heuvelflank schuift, vind ik :)
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-02-007.jpg
Voor de lol: wat machinerie ^_^
Dat weten we dan ook weer :)
Meurisse May 5th, 2010, 12:42 AM Hopla, de put is dicht en ze zitten zelfs al hoger :)
Puinkabouter June 22nd, 2010, 01:15 AM 't Zijn serieuze vijgen na pasen, maar ik had nog een fotoreeks van de Open Wervendag, op 29-05-2010. Na een kleine maand is het als werfupdate misschien niet zo up-to-date meer, maar het omvat wel een aantal zaken die ik er anders niet in zou krijgen:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-001.jpg
Langs de scheldeoever staat, zoals verwacht, een mock-up studentenkamer, met gevel en alles. Je kan je hier al een goed beeld mee maken van hoe de gevels er zullen uitzien. Merk wel op dat er verschillende soorten voegspecie zijn gebruikt - de ontwerpers moesten nog beslissen welke specie uiteindelijk zou worden gebruikt.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-002.jpg
Vanbinnen was het heel moeilijk een foto maken van de kamer, aangezien we er met een man of 6, 7 stonden en ik met een 18mm (en geen fullframe) een onvoldoende grote hoek kan bekomen om het in zijn geheel vast te leggen. Maar bon, dan toch het bureau. 'k Vind het wel goed dat die bij de ramen worden gezet. Natuurlijk licht bij het studeren is altijd het aangenaamst.
De plek waar ik stond dient uiteraard voor een bed, en er is nog plek voor een kast en een paar boekenplanken aan de wanden. Er werd nog gezegd welke meubels geïnstalleerd zouden worden door de aannemer, en welke zouden geplaatst worden door den Unief, maar ik ben dat uiteraard al vergeten :D
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-003.jpg
Heel het spel wordt netjes geïsoleerd.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-004.jpg
Elke kamer krijgt zijn eigen 'natte cel', met douche, toilet en lavabootje.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-005.jpg
Die natte cellen worden volledig geprefabriceerd geleverd op de bouwplaats en dienen eigenlijk enkel nog aangesloten te worden op de leidingen in het gebouw. Hier staan er een aantal te wachten op plaatsing.
Deze zaal wordt dus nog opgedeeld in studentenkamers, wat gebeurt met akoestische gyprocwanden of zoiets.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-006.jpg
De kamers van de vorige foto zullen rechtstreeks op een van de binnenplaatsen uitkomen, en dus niet op een gang (zie deze afbeelding (http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg03.jpg)). Deze zijn dan ook ietsje groter dan de mock-up kamer die op de hogere verdiepingen zullen liggen.
Die kuil die je hier ziet liggen gaat dus nog dicht. Linksboven op de foto kan je de wandelbrug zien die de 4 gebouwen zal dwarsen en loopt van de Benedictijnenstraat naar de studentenresto in het gebouw het dichtst tegen het water.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-007.jpg
Hier staan we dan onder de loopbrug. Tegenover de Benedictijnenstraat is dit niveau -1. Tegenover de oever van de Schelde is het niveau +1 (zie deze foto (http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/kantienberg01.jpg), de loopbrug komt uit op dat terras).
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-008.jpg
Bovenop die loopbrug, kijkend richting Schelde, eventjes voorbij de start daarvan in de Benedictijnenstraat.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-009.jpg
Hier staan we in het langste gebouw, langs de Benedictijnenstraat. Op Open Wervendag kwam dat juist boven die straat uit. Het zal uiteindelijk dat zwarte vlak langs de toren bedekken.
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-010.jpg
Bon, ondertussen is er een hele wandeling door de kelders (ondergrondse parking en nog wat) gepasseerd en komen we toe in wat de studentenresto zal worden. Er lag al een deel van de trap naar het hoger niveau, met een erker die uitzicht zal bieden over de Schelde in staduitwaartse richting.
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-011.jpg
De belangrijkste zaal van de resto valt op door z'n hoogte en gulle lichtinval.
12.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-012.jpg
Die zaal heeft een reeks grote vensters langs de oever van de Schelde, waar bij mooi weer ook buiten kan gegeten worden.
13.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-013.jpg
Een paar buitenfoto's dan ook, al zijn die dus niet zo relevant meer. Het gebouw langs het water moest nog met 2.5 lagen groeien.
14.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-014.jpg
Langs het Stalhof zag dat er dan zo uit. Daar moet er nog meer gegroeid worden, want deze worden de hoogste gebouwen.
15.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-015.jpg
Langs de andere kant gaf dat dan dit.
16.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-016.jpg
Niet bepaald relevant, maar ik kwam dit tegen op weg van de bushalte naar de werf en ik vond het wel grappig :D
Die trap rechts is overigens van de studentenresto Overpoort die na voltooiin van de homes tegen de vlakte zal gaan.
Meurisse June 22nd, 2010, 01:23 AM En ondertussen zijn we alweer 3 weken verder, dat zal daar weeral goed opgeschoten zijn waarschijnlijk, gezien de snelheid dat daar gebouwd wordt...
snot June 22nd, 2010, 03:34 AM Dat gaat inderdaad heel snel. Niet alleen de natte cellen zijn prefab maar ook de muren, de trappen en nog heel wat. Men is begonnen met de liftkokers te bekisten, nu is men het geheel daarrond als legoblokjes in mekaar aan het steken. Ik hoorde een arbeider zeggen dat het een stuk al in september klaar moest zijn. Dat zie ik nog niet snel gebeuren, maar anderzijds heeft men dan nog een vol jaar voor het volgende academiejaar en dat lijkt misschien wel lang, voor zo'n snelbouw tempo.
g-ron June 22nd, 2010, 09:18 PM Die gele baksteen gaat toch fel afsteken tegenover het huidige deel van de campus lijkt me. Waarom gebruiken ze niet dezelfde gevelsteen of toch tenminste dezelfde tinten zodat alles één geheel vormt?
Ook de plaatsingswijze van de stenen is anders: de rode zijn gelijmd (als ik het zo zie op de foto's) en die gele worden dan traditioneel opgevoegd. Blijf dan in dezelfde trend. Nu wordt het weer zo'n allegaartje van stijlen :ohno: Typisch Belgisch zeker? :nuts:
Btw, bedankt voor de interessante foto-update!
De Klauw June 23rd, 2010, 12:58 AM ^^Puin zei dat ze nog moeten beslissen welke plaatsingswijze het zal worden.
g-ron June 23rd, 2010, 12:42 PM ^^Puin zei dat ze nog moeten beslissen welke plaatsingswijze het zal worden.
Zoals ik het interpreteer wordt de gevelsteen traditioneel gemetseld. Alleen de kleur van de voegspecie moet nog bepaald worden (zie 1ste foto)...
Puinkabouter July 12th, 2010, 03:58 PM Update van een warme valavond, afgelopen vrijdag 09-07-2010*:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-001.jpg
De bocht in de Voetweg, aan het kleine voorpleintje van de toren.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-002.jpg
Hoek Voetweg-Benedictijnenstraat. Het gebouw maakt niet echt harde hoeken van 90°, maar twee keer 45°. Ik denk ook dat er op de hoeken en soort erkers komen.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-003.jpg
De Benedictijnenstraat. Anderhalve bouwlaag boven het maaiveld. Uiteindelijk worden het er 4.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-004.jpg
Op de plek waar het hogeschoolgebouw ophoudt is er een opening in het gebouw voorzien op het gelijkvloers, waardoor je een soort straat krijgt tussen de homes en de hogeschool, bergaf richting scheldeoever.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-005.jpg
Een klein beetje verder komt blijkbaar de in- of uitrit van de parkeergarage te liggen.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-006.jpg
De hoek van de Benedictijnenstraat met het Stalhof. Het ziet er naar uit dat je hier, vanop straatniveau, het hogeschooltorentje niet meer zal kunnen zien.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-007.jpg
Zicht doorheen Stalhof.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-008.jpg
Zicht tussen de 2 middelste gebouwen. Het rechtse gebouw hier ontbreekt nog 2 bouwlagen.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-009.jpg
Hier heeft men al een deel van het gebouw bekleed met de gele baksteen.
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-010.jpg
Op de muur in het Stalhof zit deze spielerei in het metselwerk. Geen idee of het iets puur functioneels is dan wel of men een soort tekening wil steken in het metselwerk. Hoe dan ook, het is best retro :)
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-011.jpg
Slecht overzichtje van de hele werf langs Stalhof.
12.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-012.jpg
En nog een blik doorheen Stalhof en langs de oever van de Schelde, vanaf de hoek met de Isabellakaai.
13.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-013.jpg
Zicht op de kranenverzameling en de skyline van de studentenbuurt vanaf de Stropkaai.
14.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-014.jpg
Een zichtje vanaf Ter Platen. Er komt nog 1 bouwlaag bovenop het gebouw het dichtst tegen het water.
15.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/07/kantienberg-2010-07-09-015.jpg
En nog eens een scheelkijkbonus. Een stereoscopisch zicht vanaf de Ter Platenbrug. Enjoy :D
* De vorige update van de buitenkant was op 02-05-2010 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=56352297#post56352297).
Baai July 14th, 2010, 09:11 PM http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/kantienberg-2010-05-30-003.jpg
Heel het spel wordt netjes geïsoleerd.
Bwa, netjes geïsoleerd zou ik dat toch niet durven noemen. Da's echt het minimum dat ze hier isoleren, maar zeker niet meer. Maar dat is normaal als je met een PPS systeem werkt, dan gaat men nooit beter gaan dan wat wettelijk minimaal geëist wordt.
Puinkabouter September 5th, 2010, 11:17 PM Na 2 maand dacht ik dat een nieuwe update hier misschien niet zou misstaan. 05-09-2010:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-001.jpg
Voetweg-Benedictijnenstraat. Drie bouwlagen boven het maaiveld ondertussen, dus nog eentje te gaan.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-002.jpg
Aan de voet van het torentje.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-003.jpg
Andermaal.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-004.jpg
In de Benedictijnenstraat. Dit is ter hoogte van de opening waar je de loopbrug op zal kunnen. Nu piept het torentje van de hogeschool er boven uit, maar met die extra bouwlaag die nog te gaan is ben je dat weer kwijt denk ik.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-005.jpg
Benedictijnenstraat-Stalhof.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-006.jpg
De oostelijkste van de drie binnenplaatsen. Ze zijn nog niet meteen aan buiteninrichting toe :)
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-007.jpg
Het gebouw met de resto erin heeft z'n volledige grootte bereikt.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-008.jpg
Vanaf Ter Platenbrug. De leegte van de bioscoopparking opgevuld.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-009.jpg
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-010.jpg
De begroeiing op de oever van de Schelde is een beetje uitgedund. Nu kan je de nieuwe hogeschoolcampus zien vanaf Ter Platen.
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-011.jpg
12.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-012.jpg
Je mag wel nog steeds niet langs de waterkant wandelen of fietsen, zo lang er nog aan die homes gebouwd wordt, neem ik aan.
Dequal September 6th, 2010, 12:16 PM http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-003.jpg
Machtige foto!
En Arteveldehogeschoolgebouw ziet er ook tof uit nu dat dat half bos aan het water wat is uitgedund :D
Mooi mooi. :)
Bedankt voor de updeeet.
Baai September 6th, 2010, 09:18 PM 11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/09/kantienberg-2010-09-05-011.jpg
Om de een of andere reden vind ik dit een prachtig mooie foto.
zyppy September 18th, 2010, 09:35 AM das minder, er zit blijkbaar ook vervuild beton in de katienberg -> http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GF32VIQA0
In minstens honderd van de grootste bouwwerven van het land is met kalk vervuild beton gebruikt. Verzekeringsexperten onderzoeken nu wat er moet gebeuren: afbreken of herstellen. De schade loopt alleszins in de miljoenen euro's.
De fout gebeurde in de Naamse vestiging van het internationaal vermaarde bedrijf Carmeuse. Daar is zo'n 100 ton kalk vermengd geraakt in 20.000 m3 granulaat dat gebruikt wordt om beton mee te maken. En dat heeft grote gevolgen voor het beton. In de loop van mei al begonnen verschillende aannemers te merken dat het beton oppervlakkig begon af te schilferen. Pas na lang zoeken bleek de oorzaak de kalk te zijn: die slorpt water op waardoor het beton uitzet.
Veel kleine, maar ook enkele van de grootste bouwwerven van het land zijn getroffen. De krant La Dernière Heure publiceerde gisteren een lijst van 93 werven waar begin augustus de problemen al opgemerkt waren. Ondertussen zijn het er enkele honderden, zeggen specialisten. Onder meer de werf voor de Diabolo-spoorlijn in Zaventem behoort tot de getroffenen, net als het nieuwe hoofdkantoor van BNP-Paribas Fortis aan het Warandepark in Brussel, het nieuwe hoofdkantoor van de invoerder van Mercedes in Sint-Stevens-Woluwe, en een prestigieus nieuw studentencomplex aan de Gentse Kantienberg.
Schilfers
'Dit is echt een drama voor mij', vertelt een kleine West-Vlaamse aannemer, die acht loodsen gebouwd heeft met het vervuilde beton. 'Een klant belde ons dat er schilfers van zijn beton sprongen. Wij zijn toen met onze betonleverancier gaan kijken, die er een expert moest bijhalen. Uiteindelijk leidde het spoor naar Carmeuse, dat de gravé voor dat beton geleverd had. Die muren van die loodsen zien er echt lelijk en oneffen uit. We zijn nog aan het kijken hoe we dat gaan oplossen.'
Ook enkele van de grootste aannemers van het land hebben zonder het te beseffen met het slechte beton gewerkt.
CFE bij voorbeeld. 'Het is een verzekeringskwestie aan het worden', zegt ceo Renaud Bentégeat. 'De experten zijn aan het nagaan wat er moet gebeuren. Ofwel worden de slechte muren weggehaald, ofwel kunnen ze met een chemisch product behandeld worden. Het is nog niet helemaal duidelijk wat het wordt.'
Verschillende werven van de spoorwegen zijn getroffen, zoals het Diabolo-project in Zaventem en de lijn naar Nijvel voor het Gewestelijk Expresnet. 'Het is een heel complex probleem voor ons, waar ook onderaannemers in betrokken zijn', zegt een woordvoerster. Hoe groot de schade is, en of tot afbraak overgegaan moet worden, kon ook hier gisteren nog niet meegedeeld worden.
Wegenwerken
De werf van de E19 in Nijvel is eveneens betrokken, maar of ook Vlaamse wegenwerken getroffen zijn was gisteren niet duidelijk. 'We gaan dat maandag uitzoeken', zegt woordvoerster Ilse Luypaerts van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer. 'Onze grote bouwwerven kunnen alvast niet getroffen zijn. Gelukkig hebben we daarvoor veiligheidshalve onze eigen betoncentrale. Maar ik sluit niet uit dat het vervuilde beton in een aantal kleinere werven gebruikt is. In dat geval moeten we zeker tot afbraak overgaan.'
Niet overal is dat het geval. Bij de nieuwe Mercedes-garage in Sint-Stevens-Woluwe valt de schade mee, zegt woordvoerder Eric Van den Heuvel. 'Onze betonmuren zien er heel ruw uit, maar een expert heeft vastgesteld dat dit geen problemen geeft voor de stabiliteit. Aangezien we er toch panelen tegen gingen plaatsen, is geen afbraak nodig.'
het nieuwsblad
Dequal September 18th, 2010, 11:07 AM Ojee, inderdaad geen goed nieuws. Goedkoopste manier om het niet te moeten afbreken is waarschijnlijk soort beschermingslaag erop verven, leggen, timmeren of whatever. :D
Puinkabouter September 21st, 2010, 04:51 PM ^^ Of injecties, blijkbaar... Al bestaat er nog steeds een kans dat een deel van de homes zal moeten afgebroken en heropgebouwd worden :nuts:
Kantienberg voorlopig ‘niet in gevaar' door betonvervuiling
GENT - Pas einde deze maand is het helemaal duidelijk hoe zwaar de gevolgen zijn van het slechte beton dat is geleverd voor de bouw van de studentenhomes aan de Kantienberg. ‘Pas dan zal blijken of het probleem op te lossen valt met injecties, dan wel of we stukken van het gebouw zullen moeten slopen.'
Einde vorige week raakte bekend dat zeker 93 bouwwerven in Vlaanderen kampen met problemen. Een deel van het beton dat er de voorbije maanden is geleverd, is vervuild met kalk. ‘Nadat de berichten over die vervuiling begonnen uit te lekken, hebben we ook op onze werf aan de Kantienberg vastgesteld dat het beton er op sommige plaatsen afschilferde', zegt Danny Standaert van aannemer CEI De Meyer.
CEI De Meyer bouwt aan de Kantienberg aan 650 studentenhomes. ‘Zowat 75 procent daarvan moet in oktober 2011 in gebruik worden genomen', zegt Standaert. Ondanks de problemen met het vervuilde beton, blijven ze er bij CEI De Meyer van overtuigd dat ze die timing halen.
‘We werken op de Kantienberg gewoon door', zegt Standaert. ‘Voor een deel van de homes zijn we intussen al de gevelstenen aan het plaatsen. Alleen in het deel waar het probleem is vastgesteld, wordt er voorlopig niet voortgewerkt. Daar is een team van experts aan het bekijken hoe groot het probleem is en hoe we het kunnen oplossen.' Het rapport van die experts is vermoedelijk pas eind deze maand klaar. ‘Op dat ogenblik zal duidelijk zijn of we het betonprobleem kunnen verhelpen door de muren te injecteren. Dan zal dat snel gaan en zal de financiële schade meevallen. Blijkt het probleem groter, dan zullen we mogelijk delen van het gebouw moeten afbreken en opnieuw opbouwen en dan verandert dat kostenplaatje. Toch zal ook zo'n afbraak beperkt blijven in omvang, waardoor ook de timing van het hele project niet in het gedrang zal komen.'
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FU2VKDGD&postcode=9000), 2010-09-21
Machtige foto!
Om de een of andere reden vind ik dit een prachtig mooie foto.
:bowtie:
Al ben ik voor foto 12 toch iets te haastig geweest zie ik. De affiche van Arteveldehogeschool ziet er raar uit en het detail is weg uit de alumium lamellen :D
Puinkabouter November 21st, 2010, 03:03 AM Update 20-11-2010:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-001.jpg
Men was deze zaterdag volop in de weer met het metselen van de bakstenen gevels. Hier in de Voetweg is men daar waarschijnlijk pas héél recent mee begonnen.
Ik heb trouwens de indruk dat het gebouw hier een bouwlaag lager wordt dan voorzien met die blinde wand van het torentje van de Hogeschoolcampus. Stom en jammer, mocht het echt zo zijn.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-002.jpg
Op de hoek met de Benedictijnenstraat en over de lengte van die straat zelf valt het metselwerk al wat meer op.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-003.jpg
Benedictijnenstraat-Stalhof.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-004.jpg
We kunnen vaststellen dat het metselwerk bij de andere gebouwen al quasi afgerond is.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-005.jpg
De eerste van drie binnenplaatsen.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-006.jpg
Slecht gemonteerd beeld van de tweede binnenplaats.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-007.jpg
Het gebouw langs de Schelde is zo goed als af, zo langs de buitenkant gezien. 'k Vind het echt geestig dat het metselwerk het zo'n jaren '30 zwier geeft. Binnen een paar jaar gaat het waarschijnlijk lijken alsof deze homes er al langer stonden dan de oudere homes in de directe omgeving. En dat bedoel ik op de goede manier :)
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-008.jpg
Zichtje in omgeving op de Scheldeoever.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-009.jpg (http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-009-crop.jpg)
Nog een plezant kleinigheidje dat ik had opgemerkt toen ik er kwam voorbijlopen: zo rond deze tijd van het jaar (en in april ook, waarschijnlijk) werpt het nieuwe hogeschoolgebouw een schaduw op de zijgevel van de Geus van Gent, mooi op de randen van het gedicht daarop. Wie het gedicht eens wil lezen kan kiezen tussen een wandeling naar de Kantienberg of een muisklik op de afbeelding hierboven :)
Zo, we zijn weer mee met dit project. Blijkbaar heeft dat betonprobleempje geen al te zware consequenties gehad.
Baai November 21st, 2010, 09:08 AM 'k Vind het ook wel iets hebben. 't Is inderdaad een andere architectuur dan wat doorgaans wordt gebouwd nu. Alleen vind ik de gevel van de overkant van het water bekeken wel iets te rigide overkomen.
Heel die buurt rond de decascoop is op een tweetal jaar tijd echt onherkenbaar geworden. Maar niet in slechte zin.
GZT November 21st, 2010, 10:35 AM http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/kantienberg-2010-11-20-005.jpg
Big white box ;)
Weet ook niet of die bakstenen die van die klapdeurtjes voorstellen en goed idee zijn.
De Klauw November 21st, 2010, 12:52 PM Volgens mij moet er nog een verdiep opkomen aan de kant van de Voetweg. Je ziet dat goed op foto 5 waar dat verdiep al voor de helft compleet is.
Puinkabouter November 21st, 2010, 03:07 PM ^^ Da's niet voor de helft compleet, da's gewoon een ander gebouw. Er zijn 4 gebouwen, hetgene langs de Benedictijnenstraat is in een J-vorm, niet in een U-vorm. De meeste torenkranen zijn ondertussen ook weg, er staat er nog maar ééntje. Bovendien is men al begonnen met de gevel te metselen. Ik ben er dus vrij zeker van dat het daar bij blijft. Stom dus :(
snot November 21st, 2010, 08:21 PM Ik heb trouwens de indruk dat het gebouw hier een bouwlaag lager wordt dan voorzien met die blinde wand van het torentje van de Hogeschoolcampus. Stom en jammer, mocht het echt zo zijn.
Klopt, de betonwerken zijn al een 3-tal weken afgerond, de betonploeg zit al op een ander project. Mijn buren zullen niet klagen dat het gebouw een verdiep lager is uitgevallen.
Hoe dan ook blijft het een aanzienlijke verdichting, de campus + de homes, het is heel wat voor de straten Stalhof, Benedictijnen en Voetweg die toch vrij smal zijn.
bobke90 November 21st, 2010, 08:59 PM Op foto 7, die uitstekels in het gebouw tegen het water, wat zijn dat? Het lijken net balkonnen?
Ieder kamer heeft eigen douche en toilet zie ik op het begin van deze pagina. Ik woon nu ook in home Vermeylen en daar is alles gemeenschappelijk en ik vind dat eerlijk gezegd wel beter en gemakkelijker (je hoeft het zelf niet te kuisen, een kuisvrouw doet de sanitaire ruimtes elke dag en we zijn trots op onze kuisvrouwen. Ze doen goed werk). Het zou ook veel goedkoper geweest (nu snap ik ook waarom die koten zoveel duurder gaan worden dan mijn kamer in home Vermeylen. Ik vind het jammer.
didi71 November 21st, 2010, 11:20 PM Klopt, de betonwerken zijn al een 3-tal weken afgerond, de betonploeg zit al op een ander project. Mijn buren zullen niet klagen dat het gebouw een verdiep lager is uitgevallen.
Euh?? Dit vind ik er wel serieus over... mag onmiddellijk toegevoegd worden aan het grote Belgische blunderboek. Hopelijk vinden ze nog een creatieve oplossing om het gat in het gebouw van de hogeschool op te vullen...
Wie het gedicht eens wil lezen kan kiezen tussen een wandeling naar de Kantienberg of een muisklik op de afbeelding hierboven
Wel, ik heb voor het eerste gekozen :nuts:. Ik kom daar niet vaak op een zondag, maar het was er erg verlaten, een goeie gelegenheid om de Kantienberg nog eens in al zijn lelijkheid te fotograferen.
http://www.majhost.com/gallery/didi71/gent/kantien.jpg
Tijdens de week verandert de asfaltstrook in een geïmproviseerde parking, de vele voetgangers, studenten zowel als kinepolisbezoekers, zoeken zich een weg tussen de geparkeerde camionetjes, de putten in het voetpad, de af- en aanrijdende autos van/naar de parking op het St. Pietersplein en de bergaf denderende fietsers.
Zijn er nog plannen om daar iets deftigs van te maken?
Dit detail is al eerder vermeld, maar blijft behoorlijk ergerlijk op zo'n plek, en als er niks aan gedaan wordt zal het er niet op verbeteren :ohno::
http://www.majhost.com/gallery/didi71/gent/kantientrap.jpg
Jonasvh November 21st, 2010, 11:31 PM Zijn er nog plannen om daar iets deftigs van te maken?
Dit detail is al eerder vermeld, maar blijft behoorlijk ergerlijk op zo'n plek, en als er niks aan gedaan wordt zal het er niet op verbeteren :ohno::
http://www.majhost.com/gallery/didi71/gent/kantientrap.jpg
Een dagje in Gent klusjes opknappen.
HIER: Trap zetten
Vismijn: Palen zwart schilderen
Korenmarkt: Trampalen grijs schilderen
GZT November 21st, 2010, 11:46 PM Een dagje in Gent klusjes opknappen.
HIER: Trap zetten
Vismijn: Palen zwart schilderen
Korenmarkt: Trampalen grijs schilderen
Kga morgen eens naar die grijze palen kijken. Zijn ze er nog, dinsdag verf halen.
snot November 21st, 2010, 11:49 PM Inderdaad een schande de kantienberg. Vroeger zag dit er zo uit:
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/100_4713.jpg
Het gebouw komt heel lomp over naast de historische gebouwen en daarbij de Sint-Pietersabdij.
Al bij al een mooie site, met het water, het groen, de Kantienberg, de abdij en de majestieuze abdijkerk.
De situatie aan de Kantienberg is hopelijk maar voorlopig. Het voetpad zou niet misstaan met kasseien en is breed genoeg voor een mooie bomenrij. Die zou bovendien die grote kale vlakte van de Arteveldemuur wat wegstoppen.
De geparkeerde bestelwagens zijn maar een tijdelijk probleem, en is van al de aannemers die in de gebouwen werken.
Dequal November 22nd, 2010, 10:00 PM Hier de 'parking':
http://www.majhost.com/gallery/Dequal/werken/img_2113.jpg
snot January 29th, 2011, 03:44 PM ^^
Dat wild parkeren is al een tijdje gedaan. Blijkbaar moet de Artevelde Hogeschool en/of politie zijn opgetreden, busjes van aannemers staan nu overal in de buurt.
De metsel werken zijn zo goed als gedaan, de stellingen kant Voetweg zijn ook al weg, nu staan alleen nog stelling in de Benedictijnenstraat.
Hier nog wat foto's van december:
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/DSCN0535.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/DSCN0530.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/DSCN0537.jpg
Stalhof:
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/DSCN0529.jpg
Pytur January 29th, 2011, 05:04 PM Vriendelijke bouwvakkers daar trouwens, we hebben niet te klagen :)
Dequal January 29th, 2011, 05:16 PM wel wat jammer dat het zo één grote muur is aan de kant van het water
Meurisse January 29th, 2011, 05:33 PM mooi en retro :)
Zowieso beter dan de homes links er van, ik denk dat iedereen me daarin wel gelijk zal geven ;)
De Klauw January 29th, 2011, 06:55 PM Zeer retro. Het ziet er daar trouwens al zeer dichtbebouwd uit in die buurt.
BIEB January 30th, 2011, 01:59 AM tis daar echt veel te druk visueel, maja, die kiezelparking moest echt tot op de cm genuttigd worden :D
Baai January 30th, 2011, 07:53 PM 'k Vind het eigenlijk ook wel geslaagd. Alleen jammer, en ik denk dat ik dat al gezegd heb, dat de lelijkste gevel net die aan de waterkant is.
twoen January 30th, 2011, 11:26 PM Hebben ze iets gedaan aan het "slechte" beton dat gebruikt is?
Of hebben ze dat gewoon genegeerd?
De Klauw January 30th, 2011, 11:57 PM ^^Het bleek nogal mee te vallen met dat vervuild beton.
bobke90 February 4th, 2011, 01:08 PM ^^
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/DSCN0537.jpg
Weet iemand waarom men, vooral aan de zijkant, gaten in de muren laten (dus niet alles toegemetseld, die gaten zijn overal even groot). Op de foto kan je het ook zien. En waarvoor dient die vierkante inkeping is ook aan de zijkant (dus naast die vensters) (ik dacht vroeger dat da voor een liftkoker was, maar dat is dus niet het geval.)
JumpV February 4th, 2011, 01:18 PM Op de plek van die gaten zal een lift gehangen hebben die daar vasthing?
didi71 February 5th, 2011, 04:06 PM Weet iemand waarom men, vooral aan de zijkant, gaten in de muren laten (dus niet alles toegemetseld, die gaten zijn overal even groot). Op de foto kan je het ook zien. En waarvoor dient die vierkante inkeping is ook aan de zijkant (dus naast die vensters) (ik dacht vroeger dat da voor een liftkoker was, maar dat is dus niet het geval.)
Het is ondertussen duidelijk geworden... brandtrappen! (niet onlogisch eigenlijk)
http://www.majhost.com/gallery/didi71/gent/kantine.jpg
PieterjanLauwers February 22nd, 2011, 07:02 PM Die trap rechts is overigens van de studentenresto Overpoort die na voltooiin van de homes tegen de vlakte zal gaan.[/INDENT]
Wat gebeurt er dan met de Overpoortresto? Ik bedoel, wat komt er op de site van de overpoortresto. Of zijn daar nog geen plannen voor?
Puinkabouter February 22nd, 2011, 07:09 PM Dat gebouw wordt afgebroken en de Koninklijke BAM mag daar zelf een project opstarten. Wat zij ermee van plan zijn weet ik niet. Aangezien het sinds kort mogelijk is voor privé-ondernemingen om studentenhomes te bouwen zou het mij niet verwonderen als er ook een home komt.
PieterjanLauwers February 22nd, 2011, 07:19 PM Als ze dat doen kunnen ze misschien eens de homes die er nu staan renoveren en/of vernieuwen.
Puinkabouter February 22nd, 2011, 07:53 PM Daar heeft die Koninklijke BAM niets in te zeggen, want zij zijn er de eigenaar niet van. Dat zou de Unief zelf moeten doen... Als ik de Unief was zou ik die homes wel verkopen aan de privésector zodat die ze kan renoveren en verhuren. Zo wordt de boel gemoderniseerd maar heeft de onderwijsinstelling er geen kosten aan. Die centjes kan ze dan misschien investeren in een groot auditorium of renovaties aan oude lesgebouwen.
BVS February 24th, 2011, 01:00 PM ^^
Het zit allemaal nogal ingewikkeld in mekaar...
Koninklijke BAM heeft helemaal geen zeggenschap over wat er op de site Overpoort zal komen, wat zij zijn 'gewoon' de aannemer van het project. Het BDFM-project Kantienberg werd afgesloten tussen de Ugent en het (tijdelijke) consortium Katienberg NV, waarvan ING Real Estate een grote financier was.
Aan het project Kantienberg is echter ook de erfpacht (!) van de site Overpoort gekoppeld. Als ik dit juist interpreteer wil dit zeggen dat het tijdelijke consortium voor een afgesproken tijdspanne deze terreinen van de Ugent in concessie krijgt (en dus mag doen wat ze wil?).
Recent heeft ING RE zijn activiteiten in België echter stopgezet, en die zijn deels overgenomen door Wereldhave Belgium, een grote vastgoedspeler die voornamelijk in winkelcentra investeert...
Wat die dus exact van plan zijn in de Overpoort weet ik ook niet, maar het zal wellicht (hoop ik) wel Uniefgerelateerd moeten zijn.
Soit, hopelijk is het wat duidelijk en niet té saai geformuleerd :) En ik hoop dat het allemaal wat klopt, tenslotte ben ik geen financieel expert...
En als je je afvraagt wat mijn bron is: de verslagen van de bouwcommissie van de Ugent. Iederen student/medewerker kan deze (mits inloggen) downloaden en lezen, staat vol met interessante weetjes!
PieterjanLauwers February 26th, 2011, 12:46 AM Je kan als student aan veel als je je inlogd, maar het vinden is iets anders. Bedankt voor de toch verduidelijkende uitleg
BVS February 28th, 2011, 03:45 PM ^^
http://www.ugent.be/nl/univgent/bestuur
onder 'centrale adviesorganen' vind je 'bouwcommissie' terug.
Veel leesplezier!
Puinkabouter March 9th, 2011, 04:48 PM Bedankt voor de rechtzetting BVS :)
Ik plaats nog eens een updateje, van een zonnige dinsdag 08-03-2011:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-001.jpg
Eerder die dag had ik namelijk vanaf de Marcellisbrug gezien dat men de laatste torenkraan van deze bouwplaats aan het afbreken was. Leek me een prima aanleiding voor een fotoreeks - naast het aangename lenteweertje uiteraard.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-002.jpg
De twee nieuwbouwen van de Kantienberg samen met een stukje Voetweg.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-003.jpg
Het U-vormige, laagste gebouw langs de Benedictijnenstraat en de Voetweg.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-004.jpg
Een doorkijkje vanaf de Voetweg door wat ongetwijfeld een inkompartij wordt, naar een van de binnenpleinen van het complex.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-005.jpg
Doorkijk naar hetzelfde binnenpleintje vanaf de Benedictijnenstraat. Hier begint ook het pad - met brug tegen het hoogteverschil - richting studentenresto aan de waterkant.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-006.jpg
Kraanpuzzelstukjes :)
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-007.jpg
Vanuit Stalhof, met Home Fabiola, een van de oudste, op de voorgrond.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-008.jpg
Binnenplein van het U-gebouw. Er zijn feitelijk 2 pleintjes: een hooggelegen en een laaggelegen. Onder het hoge plein zitten fietsenstallingen, die bereikt kunnen worden vanaf het lage plein. Ahja.
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-009.jpg
Het is enigszins spijtig dat er niet nog een extra bouwlaag op het U-vormige gebouw is gekomen, enerzijds omdat daarvoor een uitsparing was voorzien in de westgevel van het 'diamanttorentje' en anderzijds ook omdat er zo nog enkele tientallen extra studentenkamers hadden kunnen gerealiseerd worden.
Maar tegelijk: door het uitblijven van die bouwlaag, bewaar je vanaf de hoek Stalhof/JF Willemsstraat wel een zicht op de koepel van de Sint-Pietersabdij, en ook op de toren (cf. vorige foto).
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-010.jpg
Het middelste binnenplein kon moeilijk gefotografeerd worden, aangezien men daar dus bezig was met het demonteren van die kraan. Uit de renderingetjes leid ik af dat dit pleintje een groene aanleg krijgt, met een pelouseke en een paar boompjes. Het aanplantingsseizoen is wel bijna gepasseerd ondertussen...
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-011.jpg
Zware kraan precies :D
12.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-012.jpg
Het derde binnenplein van het complex, waar je duidelijk de brug kan zien, die zich op de hoogte van de Benedictijnenstraat bevindt. Ik vraag mij af of de grote vensterdeuren op de gelijkvloers koten verhullen, dan wel gemeenschappelijke ruimtes. Als dat koten zijn, is dat wel behoorlijk luxueus. En ook wel een beetje risqué: er loopt 's avonds altijd wel wat zat crapuul rond in die buurt...
13.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-013.jpg
Nog eens de telescopische kraan en de hellende straat.
14.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-014.jpg
Er is nog wat werk aan de plaatsing van de brandtrappen.
15.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-015.jpg
De Scheldegevel met de twee erkers van de resto en de reeks kleine balkonnetjes. De omgevingsaanleg tussen deze gebouwen en de Schelde is nog niet voor zometeen.
16.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-016.jpg
En nog eens het Stalhof.
17.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-017.jpg
Zicht vanaf Ter Platen.
18.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-08-018.jpg
En nog een zichtje vanaf de Stropkaai met de Scheldepunt mee in beeld. Merk op hoe hoog de telescopische kraan is - 't zal niet veel schelen van 90 à 100 meter.
Voilà, we zijn weer mee. Ik heb gisteren nog een hele hoop andere updates gemaakt, die nog dienen ingeblikt te worden. Dat zal pas voor later vanavond of morgen zijn.
Meurisse March 9th, 2011, 05:00 PM ^^ Héél chique!! (de foto's én de gebouwen). Het werken met de niveauverschillen, de binnenpleinen, de retro-look, de detailering, de ritmiek in de gevel, het studentenrestaurant ... Allemaal heel knap naar mijn mening!
Het zal ook eens goed moeten regenen om al de zoutafzettingen op de bakstenen weg te spoelen...
Davey Okuda March 9th, 2011, 05:00 PM Zalige foto's! Zeker nummer 11
Thx for it :D
bobke90 March 9th, 2011, 08:05 PM Waarom zijn er eigenlijk maar vier verdiepingen op het u-vormig gedeelte? Ik vind dat wel wat versplilling van de zware funderingen. Men kon er gerust nog twee à vier verdiepingen bij kunnen doen. (al de oudere homes zijn acht of meer)
Ja, die kraan, is een echte mastadont, imens groot als je ernaast staat.
Weet iemand eigenlijk, waarom de verlichting van die fietsenstalling altijd brand (s'nachts), ook allerlei van die zeer zware spots. Echt wel energieverspilling ze.
joshsam March 9th, 2011, 08:40 PM Aah, klassieke gebouwen met bakstenen, ik ben er helemaal voor te vinden! Die retro look past hier heel goed! Doet me zelfs aan de jaren 50 denken!
himbaman March 10th, 2011, 01:00 PM Zéér knappe foto's, Puinkabouter, ambities om architectuurfotograaf te worden?
Mij doet de architectuur vooral denken aan het Baksteen-modernisme van architecten als Dudok, uit de jaren 30', maar dan met een moderne twist. Het refereert ook wat naar het "Scheldeoord (http://membres.multimania.fr/architectuur/scheldeoord/scheldeoord.html)"
Mooi!
Puinkabouter March 10th, 2011, 02:38 PM ambities om architectuurfotograaf te worden?
Eigenlijk wel. Ik zit nu in mijn tweede jaar fotografiestudies in Antwerpen en ik hoop die richting uit te kunnen wanneer ik afstudeer :)
De komende maanden zal er niet geweldig veel meer veranderen aan de buitenkant van dit complex. Ik hoop in september/oktober een updaterondje te kunnen maken met wat interieurbeelden, ingerichte binnenpleinen en een draaiende resto. Ik ben benieuwd of de binnenkant even gezellig en geborgen overkomt als de buitenkant ^_^
Jongeheer March 11th, 2011, 03:29 PM ^^ Ik ben niet de eerste die het zegt: maar je moet eens een boek uitbrengen! Uw flickrpagina bv. is echt goud waard.
Davey Okuda March 11th, 2011, 09:11 PM wat jongeheer zegt is volledig waar,
toen ik mijn broer -die overigens verstand heeft van zulke zaken- je foto's op flickr toonde zei die: "Wow die kerel heeft talent" :D
maar niks wat je nog niet wist uiteraard, puinkabouter :D
Puinkabouter March 12th, 2011, 02:33 AM Bedankt voor de complimentjes. Om 't af te leren een fotootje dat illustreert hoeveel je van dit alles kan zien vanaf het Gravensteen:
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/kantienberg_2011-03-11-001.jpg
Niet veel, maar toch een hoekje van het 'diamanttorentje'.
fraBELGIUM March 13th, 2011, 08:38 PM ^^
Hoe noemt dat torentje rechts op de voorgrond? Ik ben er altijd van onder de indruk als ik naar Gent ga :)
Puinkabouter March 13th, 2011, 08:56 PM Dat is de uurwerktoren van het voormalige Postgebouw, sinds een jaar of tien omgedoopt tot Post Plaza. De architect ervan is Louis Cloquet, die ook het Sint-Pietersstation heeft ontworpen.
bobke90 April 27th, 2011, 04:47 PM Ik zag gisteren toen ik terug in gent was, dat ze bomen hebben gepland op het trottoir aan de kant van de oude homes. Of ja bomen, laat me maar zeggen een paar boompjes maar. Echt belachelijk dat ze er maar zo weinig zetten (er is nog zeer veel plaats tussen).
snot April 27th, 2011, 11:48 PM Mja; vooral aan de hoek met de Benidictijnenstraat met het Stalhof was er wel plaats voor nog 2 bomen extra. Wel typisch, heel brede kale troitoirs, terwijl onze steden juist zo veel last hebben van teveel verhardingen.
Ook in de Voetweg is er een nieuwe boom, vult wat de leegte op van het kale betonnen 'studentenplein'. Hopelijk komt er nog een boom op de andere hoek, nu wordt dat nog gebruikt voor de werf.
Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd meer en meer opvalt dat de stad veel inspanningen doet om nieuwe straatbomen te planten.
bobke90 April 28th, 2011, 07:28 PM Van mij mogen ze dat breed troitoir vol zetten met bomen. Dat zal tenminste mooi ogen, wat groen in Gent, wat dat is zeldzaam. Ik ben daarpas een gaan lopen in het citadelpark en het verbaast me echt hoe weinig bomen er daar staan. Het is hier en daar een grote boom en de rest allemaal grasveld. Het citadelpark zou juist een groene long moeten zijn van Gent. Dus ze mogen daar hier en daar flink wat bomen bij planten vind ik.
snot April 29th, 2011, 12:29 AM :nuts:
Komaan, in het Citadelpark geniet ik altijd van de prachtige grote volledig uitgegroeide volwassen bomen. Zeldzaam in de Gentse regio. Het citadelpark is allesbehalve een 'open' park, maar een vrij dicht begroeid park met heel veel hoogstammen en dichtgegroeide zones, maar toch nog genoeg open grasvelden.
Verder zouden er rond de Kantienberg wel wat boompjes meer kunnen, vooral op de Kantienberg zelf, en op het breedste stuk voetpad van het Stalhof, maar 't is niet dat er anders nog zoveel plaats is.
Puinkabouter May 3rd, 2011, 12:33 PM Het Citadelpark is inderdaad behoorlijk bebost. Het is juist aan weides dat het er soms een beetje ontbreekt. Het is een mooi park maar je hebt er niet altijd genoeg mogelijkheden om eens op een grasveld te gaan zitten picnicken of wat spelletjes te spelen. Wat het park vooral te veel heeft zijn gebouwen en asfaltbanen.
Maar dat terzijde, het Citadelpark beschikt over een eigen topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=979544). Ik ben zaterdag eens gaan kijken naar de nieuwe boompjes rondom de nieuwe gebouwen en maakte er een paar foto's van:
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-001.jpg
Een van de jonge boompjes staat aan het verder nogal akelige pleintje aan de voet van de toren. Ik hoop echt dat de geruchten over een nakende heraanleg van het Kramersplein kloppen, en dat uiteraard ineens de Kantienberg en al die asfalt langs de Hogeschool aangepakt worden, want 't is geen zicht.
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-002.jpg
Op de hoek van de Voetweg met de Benedictijnenstraat is ook plek zat voor een boom, al ligt de boel daar nu nog veel te hard open om er een te planten.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-003.jpg
Als we er dan toch zijn kunnen we ineens een beetje naar alles kijken. De doorsteek in de Benedictijnenstraat komt feitelijk uit op een pleintje en vervolgens een begraasde helling langs de hogeschool naar de Schelde. Er staan daar nu wel nog werfcontainers en het moet nog wat afgewerkt worden.
Mijn groothoekobjectief doet het beeld trouwens niet echt goed, in het echt voelt alles voorbij deze doorsteek uiteraard veel nabijer aan :)
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-004.jpg
Stalhof met een home van vroegere tijden. Benieuwd wat de toekomst brengt voor de Octopus.
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-005.jpg
Stalhof in de andere richting. De brandtrappen zijn allemaal geïnstalleerd hier. Toen ik ze een aantal weken geleden voor het eerst zag stoorde ik me wat aan het zwart, maar 't is gelijk nog doenbaar.
Op de voorgrond zie je een van de boompjes die in Stalhof geplant zijn, klein maar dapper :D 't Zijn er 4, één op de zuidwesthoek van elk gebouw.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-006.jpg
Het binnenplein van de gebouwen die samen een IJ zijn. Parking ondergronds, maar op het dak ervan een (semi-)openbare ruimte. Misschien wel een graspleintje?
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-007.jpg
Het tweede binnenpleintje wordt in elk geval groen. Het vergt steeds wat minder verbeeldingskracht om je dat voor te stellen.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-008.jpg
Drie boompjes op 'n rij in het Stalhof. Ik schat de plaats ruimte tussen de boompjes op een vijftiental meter. Da's veel als dat nog van die jonge dingen zijn, maar bomen blijven niet klein en ooit, wanneer wij oud en grijs zijn en die bomen er hopelijk nog staan, zijn ze groot en vullen ze die ruimte wel voor een aardig stuk met hun kruinen...
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-009.jpg
Den draai van het Stalhof naar de Isabellakaai en de aansluiting met het pad langs de Schelde zijn precies nog niet aan de orde.
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/kantienberg_2011-04-30-010.jpg
Tijd en een beetje regen is al wat die boompjes nu nog nodig hebben. Hopelijk wordt het hen ook gegund...
snot May 3rd, 2011, 08:43 PM :okay:
Mooi en volledig bomenverslag! Nog een paar maanden en ik krijg er 650 nieuwe buren bij :)
Het lelijkste stuk van het complex vind ik het lage stuk Voetweg-Benidictijnenstraat. De overige vleugels hebben meer contrast en afwisseling.
Langs de Muinkschelde komt nog een flink stukje gras, maar ik vrees dat het struweel tussen de bomen aan het water weer zal worden 'opgekuisd' Alhoewel de Groendienst en Natuurpunt nu een punt maken van de bescherming van struweel en bijvoorbeeld het aanplanten van wilde roos. Ik geloof trouwens dat er achter het Geuzenhuis, net aan het hekken van de unief dat verplaatst is Wilde Roos staat. Dat stukje groen daar is ook echt waardevol.
Puinkabouter September 20th, 2011, 06:36 PM Universiteit opentgrootste studentencomplex ooit
DRIE VAN DE VIER NIEUWE BLOKKEN AAN KANTIENBERG ZIJN KLAAR
GENT - Universiteit Gent nam gisteren drie van de vier gloednieuwe blokken met in totaal 656 studentenkamers aan de Kantienberg in gebruik. Dat aantal, samen met nog een paar duizend kamers die ook door de private sector gerealiseerd worden, moet de woonmarkt voor studenten in Gent zuurstof geven.
Canterbury, Göttingen, Groningen en Uppsala. Dat zijn de vier namen van de vier nieuwe gebouwen aan de Kantienberg, goed voor samen niet minder dan 656 studentenflats, een studentenrestaurant met een capaciteit van 600 personen en een ondergrondse parking voor 120 wagens. De namen van de homes refereren naar universiteitssteden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Het gaat over steden waar de Universiteit van Gent uitwisselingsprojecten mee heeft. Ze tonen ook het internationaal karakter van UGent aan.
Noodzaak
Van de 656 eenheden zijn er 551 comfortabele kamers met afzonderlijke badkamer, de andere 105 eenheden zijn studio's met bovenop een badkamer ook nog een kitchenette.
Rector Paul Van Cauwenberge benadrukte de noodzaak van de bijkomende studentenhomes. 'UGent telt momenteel zo'n 35.000 studenten. De helft daarvan kiest ervoor om tijdens zijn studies ook in Gent te komen wonen', aldus de rector.
De vier wooneenheden, de ondergrondse parking en het studentenrestaurant zijn met een centrale passerelle met elkaar verbonden. Tegelijk vormt de passerelle een natuurlijke scheiding tussen de zones van de openbare ruimte en het binnengebied van de bewoners van de studentenkamers.
Normaal gezien zouden gisteren twee van de vier woningblokken in gebruik genomen worden, maar blijkbaar verliepen de werken - ondanks bijzonder harde winters - zo vlot dat er al drie blokken gebruiksklaar zijn. Ook het vierde blok zal vroeger dan voorzien klaar zijn.
Jonge gezinnen
Vice-rector Luc Moens, die ook voorzitter is van de bouwcommissie, benadrukte het belang van het grootschalig project Kantienberg: '70.000 studenten die in Gent hoger onderwijs volgen, brengen een extra portie jeugd, dynamiek en enthousiasme op de Gentse straten en pleinen en ze vormen een vruchtbare bodem voor vernieuwende initiatieven. Ze hebben ook een economische impact op de stad. Maar ze vormen ook een uitdaging. De kwaliteit van het kameraanbod is daar een van. Er moet over gewaakt worden dat de kwaliteit van de kamers niet verarmt en er moet vermeden worden dat huizen die plaats kunnen bieden aan gezinnen, omgebouwd worden tot studentenkamers, waardoor jonge gezinnen geen betaalbare woningen meer kunnen vinden in de stad.'
Nog volgens Moens is het project Kantienberg vooral interessant voor minder begoede en buitenlandse studenten die het moeilijk hebben om op de private markt geschikte en betaalbare huisvesting te vinden.
Bovenop de pas geopende blokken met studentenkamers komen er de volgende vier jaar nog zo'n tweeduizend studentenkamers bij. Die worden zowel gebouwd door de hogescholen, als door de private markt, die door het nieuw woonbeleid van de stad Gent ook mogelijkheden krijgt voor projecten.
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/09/20/B2_GM83FPMJM.1_gefv3850.jpg.h380.jpg.568.jpg
Normaal zouden gisteren twee van de vier woningblokken in gebruik genomen worden, maar de werken verliepen zo vlot dat er al drie blokken gebruiksklaar zijn. fvv
© Frederiek Vande Velde
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=HE3FS0K9), 20-09-2011
Dequal September 20th, 2011, 09:47 PM Met die trapladders is het nog mooier geworden vind ik, geeft direct zo'n downtown gevoel met die dichtheid ook.
quadi September 21st, 2011, 10:17 AM Het doet me een beetje denken aan Italië op Spanje, waar je in elke stad zo'n blokken met honderden vindt! Mooi project trouwens!
Puinkabouter October 18th, 2011, 11:43 PM Deze zondag 16-10-2011 ben ik hier nog eens langs gewandeld. Dat was alweer een tijdje geleden, en ondertussen is het gros van het complex ook bewoond.
1.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-001.jpg
De openbare ruimte in de Voetweg trekt op niks. Het is er gruwelijk kaal en bovendien erg vuil, want er is nergens een vuilbak te bespeuren, maar vuilnis des te meer. Bovendien is er een reep aan de zijgevel van de homes die niet met baksteen bekleed is. Hopelijk komt daar nog verandering in, want het ziet er stom uit.
Maarrrrr, er lijkt verandering op komst. Meer daarover straks...
2.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-002.jpg
De hoek Voetweg-Benedictijnenstraat.
3.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-003.jpg
In de Benedictijnenstraat is een grote plantenbak gebouwd tussen trottoir en gevel. Ik neem aan dat dat binnen een jaar of twee zo'n enorme hoop struik wordt. Ik vind dat maar niks. Een goed breed trottoir met misschien een bankske en een boompje lijkt me aantrekkelijker dan een groezelige hoop struik.
Maar dan bedenk ik mij: waarschijnlijk dient het ook wel om zatte studenten te verhinderen om tot aan de vensters op straatniveau te geraken en de bewoners lastig te vallen.
4.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-004.jpg
De toegang tot de passerelle door het complex. Er hangt nog een bord "verboden de werf te betreden", maar ik heb de indruk dat het hele complex met hekken afgesloten zal blijven. Jammer van de open ruimtes, maar tegelijk ook verstaanbaar met het oog op overlast met de Overpoort naast de deur...
5.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-005.jpg
Hoek Benedictijnenstraat-Stalhof.
6.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-006.jpg
Binnenplein 1, tussen Groningen en Uppsala, met passerelle.
7.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-007.jpg
Omvat ook een fietsenstalling.
8.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-008.jpg
Binnenplein nr. 2. Tussen Uppsala en euh, ik ben het vergeten. Een groen pleintje, wordt zeker nog charmant, maar dus ook enkel bedoeld voor de bewoners. Fair enough :)
9.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-009.jpg
Binnenplein nr. 3 met fietsenstallingen en de passerelle. Beetje grauw.
10.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-010.jpg
Hier een stuk binnenplein waar je wel op kan. De rechtse deur, daarachter ligt een waskot. De middelste deur, is de afvalkamer of waste room, want alles staat ook in het Engels aangeduid voor de Erasmussers. Ik denk dat er mensen waren die de deur niet open kregen :D
11.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-011.jpg
Aan de openbare ruimte aan de waterkant is nog wel wat werk :)
12.
http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/kantienberg_2011-10-16-012.jpg
Terug naar de Kantienberg zelf, dan. Een wat troosteloze asfaltbaan totnutoe, en blijkbaar aantrekkelijk voor skaters die graag wat oefenen met aanwezig bouwmateriaal.
Wa-ant: een strook asfalt is uitgeslepen en wordt afgeschraapt, en er liggen overal, tot aan het Kramersplein, grote plastieken buizen op straat. Er wordt dus minstens aan nutsleidingen gewerkt, maar misschien betekent dat dus dat de heraanleg van Kantienberg en Kramersplein voor de deur staat. Fingers crossed :)
Dequal October 19th, 2011, 02:50 PM Ze hebben dan ook alle Erasmussers in die splinternieuwe blokken gestoken, kwestie voor wat goeie reclame te maken in het buitenland qua huisvesting.
De Klauw October 19th, 2011, 06:40 PM ^^Triestig. Wat voor voordelen brengt heel dat Erasmusgedoe nu mee behalve de terugdringing van het Nederlands aan de universiteiten en overlast van buitenlandse studenten die menen dat de wetten niet voor hen gelden.
Over de gebouwen daarentegen niets dan lof. Op de schoonheidsfoutjes na dan.
Puinkabouter October 19th, 2011, 06:42 PM Een verruiming van de blik van de studenten die het doen, vermoed ik. Het kan al eens deugd doen om niet constant in het comfort van de eigen streek te zitten, maar ook eens te zien dat de navel van de wereld niet per sé in de achtertuin ligt. Enfin, ik hoop het toch. Vraag het mij eind dit academiejaar eens opnieuw, dan heb ik het naar alle waarschijnlijkheid ook eens geprobeerd :D
Studenten zorgen sowieso voor overlast, of ze nu uit Spanje, Zweden, West-Vlaanderen of Gent komen. Een beetje het varken uithangen hoort toch ook wel bij jong zijn? Daarna starten decennia van droge ernst, het mag er wel eens uit. Wie dat echt niet aankan moet ook niet in studentenbuurten rondhangen...
Wat de gebouwen betreft: ik vind ze in het algemeen ook schitterend. Monumentaal en gezellig tegelijkertijd. Heel warm van materiaal en kleur, heel stedelijk door z'n schaal en een aantal details zoals die brandladders. Er is vooral nog veel werk aan de openbare ruimte errond, en dat is dan op rekening van de Stad te schrijven, niet van de Universiteit of de Arteveldehogeschool.
Baai October 19th, 2011, 08:36 PM Maar dan bedenk ik mij: waarschijnlijk dient het ook wel om zatte studenten te verhinderen om tot aan de vensters op straatniveau te geraken en de bewoners lastig te vallen.
Niet alleen zatte studenten. 't Is sowieso niet erg aangenaam dat mensen op een paar centimeter van uw raam wandelen, keuvelen, zitten. De buro's in die kamers liggen echt aan het raam. Dus een studerende, werkende of surfende student zal 't meer appreciëren als daar toch enige afstand tussen ligt.
SuperSlabje October 19th, 2011, 10:07 PM ^^Triestig. Wat voor voordelen brengt heel dat Erasmusgedoe nu mee behalve de terugdringing van het Nederlands aan de universiteiten en overlast van buitenlandse studenten die menen dat de wetten niet voor hen gelden.
Over de gebouwen daarentegen niets dan lof. Op de schoonheidsfoutjes na dan.
De reden dat het vooral buitenlandse studenten zijn die in de nieuwe gebouwen zitten is dat de prijzen veel hoger zijn dan in de andere homes omdat het geen sociale huisvesting is. De prijzen zijn te vergelijken (en soms zelfs hoger) dan op de privé markt.
snot October 19th, 2011, 10:44 PM ^^Triestig. Wat voor voordelen brengt heel dat Erasmusgedoe nu mee behalve de terugdringing van het Nederlands aan de universiteiten en overlast van buitenlandse studenten die menen dat de wetten niet voor hen gelden.
Interculturele uitwisseling? De clue van Erasmus is dat Vlaamse studenten ook naar het buitenland gaan hé (en daar misschien het varken uit hangen) Ik vind het toch spijtig dat ik nooit Erasmus student ben geweest.
Wat de wetten betreffen zijn er meer dan genoeg West-Vlaamse studenten en andere boerenpummels die ook menen dat de wetten niet voor hen gelden en Gent een pretpark is.
De overlast van de (spaanse) Erasmusstudenten was vooral in de homes zelf. Op straat is er genoeg vandalisme, geweld en lawaaioverlast van autochtone studenten om de extra overlast van de Erasmus irrelevant te maken.
De Klauw October 20th, 2011, 01:24 AM ^^Het is off-topic ik weet het maar het grappige is dat die 'interculturele uitwisseling' net voor eenheidsworst en het verdwijnen van cultuur zorgt. Straks kunnen we niet eens meer in onze moedertaal naar de universiteiten dankzij dat Erasmus. Ik zag het vandaag weer: er zitten wat Duitsers in de zaal en hopla de hele les wordt in het Engels gegeven.
Verder zie ik niet in waarom er subsidies moeten gegeven worden aan iets dat slechts een persoonlijke 'verrijking' voor een individu betekent. Tuurlijk is het leuk om een aantal maanden van huis te zijn in een vreemd land, ik zou het ook leuk vinden. Maar in een tijd dat er moet bespaard worden zou dat het eerste moeten zijn waar men aan moet denken. Je kan je diploma veel beter hier halen in je eigen taal met vaktermen die je later nodig hebt. Want dat is ook weer zoiets met dat Engelstalig onderwijs: je leert je vaktermen enkel in het Engels terwijl je later als je in het werkveld natuurlijk meer bent met de Nederlandse.
Buffalo Soldier October 20th, 2011, 02:25 AM edit: dit is niet de plaats voor deze discussie...
mr s November 24th, 2011, 02:14 PM Architectuurprijs Oost-Vlaanderen 2011 voor Arteveldeschool van Crepain Binst
21/11/2011 Crepain Binst Architecture wint de Provinciale Architectuurprijs van Oost-Vlaanderen 2011 voor het gebouw van de Arteveldehogeschool in Gent. De deputatie van Oost-Vlaanderen kende ook twee bijzondere vermeldingen toe, respectievelijk aan Vens Vanbelle Atelier voor het notariaatgebouw in Horebeke en aan Patrick Lefebure en Wim De Beus voor de restauratie en herstructurering van een omvormingsstation tot restaurant Volta in Gent.
Meer op Architectura.be (http://www.architectura.be/nieuwsdetail_new.asp?id_tekst=2729&id=0&content=Architectuurprijs%20Oost-Vlaanderen%202011%20voor%20Arteveldeschool%20van%20Crepain%20Binst)
Puinkabouter December 2nd, 2011, 09:26 PM Studentenresto Overpoort wordt studentencomplex met winkels
GENT - Het "Octopusgebouw" in de Gentse Overpoort, dat veertig jaar dienst deed als studentenrestaurant, wordt volgend jaar verbouwd tot een studentenresidentie met winkels, diensten en horeca. De plannen werden vrijdagmiddag bekendgemaakt in het gebouw dat Wereldhave Belgium voor 99 jaar van de Universiteit Gent in erfpacht kreeg.
Het Octopusgebouw uit 1971 was veertig jaar lang een eet- en ontmoetingsplaats voor verschillende generaties studenten en sloot eind vorig academiejaar de deuren. De Universiteit Gent nam ondertussen een nieuw en modern studentenrestaurant aan de Kantienberg in gebruik.
'Het Octopusgebouw is verouderd, voldoet niet meer aan de huidige behoeften en regelgeving en vertoont verschillende bouwkundige gebreken', aldus Frank Adriaensen, directeur van Wereldhave Belgium.
Het volume en de constructie van het voormalige studentenrestaurant worden behouden. De 3.700 vierkante meter commerciële ruimte worden ingevuld met winkels, diensten en horeca. Achter en op het bestaande volume worden 119 studentenkamers gebouwd. Dat gaat van klassieke kamers (20) over kamers met toilet (40) en kamers met toilet en douche (52) tot zeven aangepaste kamers voor mindervaliden.
Wereldhave Belgium hoopt in maart 2012 met de werken te starten, zodat de kamers vanaf september 2013 betrokken kunnen worden.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111202_105), 02-12-2011
snot December 3rd, 2011, 01:05 AM Het volume en de constructie van het voormalige studentenrestaurant worden behouden
Achter en op het bestaande volume worden 119 studentenkamers gebouwd
Een beetje tegenstrijdig dit, of betekend dat bovenop het huidige volume naar achter wordt bijgebouwd. Dat zou spijtig zijn en alweer het zoveelste groen dat verdwijnt.
Puinkabouter December 8th, 2011, 10:24 AM ^^ Er stond een paar dagen terug een fotootje op degentenaar.be, met een kort artikel:
Koten in restaurant Overpoort
OCTOPUS WORDT HELEMAAL GESTRIPT
GENT - Het studentenrestaurant van de Overpoort ondergaat de komende jaren een ingrijpende transformatie. Tegen 2013 moeten er 119 studentenkoten, een fitnesszaal en een supermarkt verrijzen in het afgeleefde gebouw. Kostprijs: 18 miljoen euro.
De Octopus ging in 1971 open en was veertig jaar lang een van de populairste studentenrestaurants van Gent. Bijna alle studenten die de laatste decennia aan de UGent afgestudeerd zijn, aten er ooit wel eens kaaskroketten of spaghetti. Maar eind juni gingen de deuren onherroepelijk dicht. UGent gaf het gebouw voor 99jaar in erfpacht aan projectontwikkelaar Wereldhave. Die wil het verouderde gebouw ombouwen tot een complex met studentenkoten.
Nachtlawaai
‘Het gebouw zelf is afgeleefd en valt niet meer te recupereren', zeggen Frank Adriaensen van Wereldhave en architect Filip Delanghe van AWG Architecten bij de voorstelling van de plannen. ‘Het gebouw wordt tot op de basisstructuur ontmanteld en weer opgebouwd. Onderaan is er 3.700 vierkante meter winkelruimte voor een fitnesszaal, een supermarkt en andere winkels, specifiek gericht op studenten. De huidige fietsenstalling op de hoek met Stalhof wordt uitgegraven tot een verlaagd pleintje.'
Aan de achter- en bovenkant worden er 119 studentenkoten opgetrokken. ‘Het nachtelijke lawaai van de Overpoort zal geen hinder veroorzaken', maken Adriaensen en Delanghe zich sterk. ‘Het gros van de koten zit aan de achterkant van het gebouw. Bovendien zorgen we voor aangepaste isolatie.'
De ontwikkelaars geloven dat het project een succes wordt. ‘De koten liggen perfect in het hart van de studentenbuurt en in een nieuw comfortabel gebouw. De kostprijs is 17 tot 18miljoen euro. Als alles vlot loopt, beginnen de werken in maart 2012 en kunnen de eerste studenten in september 2013 op kot in de Overpoort.'
De vergunningsaanvraag moet nog worden goedgekeurd, maar Tom Balthazar (SP.A), schepen van Woonbeleid, uit alvast zijn appreciatie voor het project. ‘Het past perfect in ons beleid: extra studentenkoten creëren zonder bestaande woningen in te palmen. Bovendien is de Overpoort nu vooral een café- en eetbuurt. Het is goed dat er ook ruimere voorzieningen bijkomen.'
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/12/02/B2_G2S3J0LN8.1_GEIFOVER.jpg.h513.jpg.767.jpg
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=4A3J4UCM), 03-12-2011
'k Heb eerlijk gezegd nog niet echt mijn best gedaan, maar ik kan me niet zo heel goed oriënteren op die rendering. Ik veronderstel dat dit de hoek Stalhof-Overpoort is, met links Stalhof en rechts Overpoort. :dunno:
BIEB December 8th, 2011, 02:52 PM nog een supermarkt
mr s December 8th, 2011, 03:29 PM ^^
Bwah, het kan ook een bestaande zijn die verhuist, de Carrefour bvb.
Maar met de Spar en de nieuwe Delhaize aan de andere kant van de Heuvelpoort is het er inderdaad wel druk wat supermarkten betreft.
A.R.A.G. December 8th, 2011, 11:17 PM ^^
Bwah, het kan ook een bestaande zijn die verhuist, de Carrefour bvb.
Maar met de Spar en de nieuwe Delhaize aan de andere kant van de Heuvelpoort is het er inderdaad wel druk wat supermarkten betreft.
De Carrefour-Express aan het andere einde van de Overpoort staat er maar van in Maart of zo, het zou mij dus verwonderen dat die nog eens zou verhuizen.
mr s December 9th, 2011, 12:01 PM Dat is waar, maar tegen dat ze erin kunnen zal het misschien even lang geduurd hebben als hij in de Sint-Pietersnieuwstraat was.
Een Delhaize is in die zin misschien nog onwaarschijnlijker, want die aan de Zwijnaardsesteenweg is nòg recenter.
En de Spar is ook net vernieuwd - tenzij die gaan lopen voor de concurrentie van de Delhaize.
In elk geval, wie het ook is: als ze zich kunnen verbeteren zal niemand zich laten tegenhouden omdat ze nog niet lang verhuisd zijn.
Bovendien kan het misschien nog alle kanten op, want het is niet per se omdat er ruimte voorzien is voor een supermarkt dat er al een contract is.
durexxx December 9th, 2011, 05:14 PM Of er komt een Albert Heyn of een OK
snot December 9th, 2011, 05:55 PM Er was jaren een chronisch tekort aan supermarkten. Op de Zwijnaardse steenweg is jaren geleden een klein Carrefourke verschenen die zeer goed draait. Ook de Spar draaide overdreven goed,... tot de nieuwe Delhaize in het oude gebouw van de DI er rechtover kwam, nu is die Spar zo goed als leeg, lang gaan ze het zo niet volhouden.
Dat nieuw carrefourke aan de Overpoort draait ook héél goed. Die zijn echt in een gat in de markt gesprongen. Ten koste van bijvoorbeeld het krantenwinkeltje op de hoek van het Sint-Pietersplein, die binnenkort verdwijnt.
Een nieuwe supermarkt is dus een beetje teveel van het goede. Van een chronisch tekort evolueren we naar een echte supermarkt oorlog in de buurt.
Wat het gebouw zelf betreft ben ik niet gerust, 115 koten is heel veel, het kan bijna niet anders dat ze een stuk van de tuin gaan opofferen. :ohno:
mr s December 9th, 2011, 06:13 PM Ik ken het gebouw vooral van de buitenkant, en kan dus niet veel zeggen over hoe waardevol het in zijn geheel is, maar ik vind het wel spijtig dat een stukje '60s - '70s sfeer verdwijnt...
De Klauw December 9th, 2011, 06:55 PM Wie wil er overigens in hemelsnaam op kot zitten midden in de Overpoort?
Eerlijk gezegd vind ik het ook jammer dan het gebouw verdwijnt. Het mag gerust een stukje jaren-60-erfgoed genoemd worden.
http://img502.imageshack.us/img502/4465/googledr.png
snot December 9th, 2011, 07:08 PM Op Gentblogt staat een artikel die duidelijk zegt dat het bouwvolume naar achter wordt uitgebreid.
http://www.gentblogt.be/2011/12/06/plannen-voor-de-overpoort
Dat betekend dat de tuin met zijn grote bomen verdwijnt. :bash:
Wat is dat toch in Gent, hebben ze echt voor niks van groen respect.
Ik heb met de coniërge van het Artevelde gebouw gepraat en volgens de plannen zou de groenstrook aan het water ook veranderen met een kade in verschillende niveau's.
Dat betekend dat er alwéér een stuk spontaan en waardevol groen zal veranderen in een half gebetoneerd 'park'.
:bash: :bash: :bash:
De Klauw December 9th, 2011, 07:24 PM @snot: heb je het dan over dit (http://g.co/maps/z35ja) stuk groen?
Dequal December 10th, 2011, 11:16 AM Gebouw zelf is gewoon een ramp om te verwarmen met al die ramen. Als je eens moest weten wat de kosten zijn om heel dat gebouw op te warmen in de winter. Je kan voor minder al eens gaan renoveren hoor.
GZT December 10th, 2011, 03:58 PM Wat een gedrocht, weg ermee.
bobke90 December 12th, 2011, 08:57 PM Ze gaan aan de voorkant een verdiept pleintje aanleggen met wat groen? haha, aan de overpoort? OMG.
De Klauw December 12th, 2011, 10:32 PM ^^Ik hoop dat ze planten kiezen die op bier en/of urine kunnen overleven. :D
Maar ergens is het toch wraakroepend? Een waardevolle intacte tuin aan de achterkant wordt opgeofferd voor een bij voorbaat kansloze tuin aan de voorkant.
Dequal December 12th, 2011, 11:47 PM En hopelijk blijft het een open tuin, zou niet graag een afgesloten tuintje er zien komen, weg van de straat zodat er geen visuele controle is. Kan de misdaadproblematiek in de Overpoort nog wat vergroten anders.
snot December 12th, 2011, 11:57 PM Ik kan het eerlijk gezegd moeilijk geloven dat die tuin zou verdwijnen, want die past perfect in het concept van de homes: 'hoog'bouw complexen met groen ertussen. Dat zou compleet verloren gaan. Als men deze tuin volbouwt kan men evengoed alle tuinen tussen de homes opofferen. Da's misdadig. Maar ja, ik verschiet van niets meer, men heeft héél weinig respect voor stadsgroen in Gent, en in de Overpoortbuurt kan men alles want er zijn weinig echte buurtbewoners om te protesteren.
lisab4 December 14th, 2011, 11:20 AM Gisterenavond rond 19u30 was er een gaslek vlak voor de hoofdingang van de Artevelde Hogeschool Kantienberg
didi71 April 11th, 2012, 08:56 PM De heraanleg van de Kantienberg begint vorm te krijgen en niets dan goed nieuws: de leidingen en riolering zijn volledig herlegd (was echt wel nodig aangezien er om de haverklap verzakkingen in het wegdek waren), het wegdek: twee stroken in uitgewassen beton voor de fietsers aan de zijkanten en in het midden een kasseistrook, zo te zien zal ook de fameuze ontbrekende trap eindelijk aangelegd worden en er is zelfs ruimte voorzien voor twee bomen ter hoogte van de 'overhang' van de hogeschool (de bomen zullen wel voor volgend jaar zijn vrees ik):
http://www.majhost.com/gallery/didi71/gent/new_kantien.jpg
snot April 11th, 2012, 09:02 PM Als ik het goed heb gezien loopt de smalle rijweg langs de huizenblok door tot het Kramersplein. Een heel groot voetpad aan de kant van de abdij dus. Misschien komen daar ook wat boompjes. Rond het Liberaal Archief in ieder geval ook.
Heb de plannen gezien voor de Voetweg en daar ook loopt een versmalde rijweg tegen de Souplounge en frituurke Natalie. Tegen het liberaal archief komen schuine parkeerplaatsen.
Gisterenavond rond 19u30 was er een gaslek vlak voor de hoofdingang van de Artevelde Hogeschool Kantienberg
tiens, niets van gemerkt gisteren.
Dequal April 11th, 2012, 10:53 PM Yeah, dat wordt naar beneden knallen met de fiets nu :D
|
|