L-er
March 5th, 2009, 08:21 PM
Er zijn duidelijke parallellen met de vooruitgang van AA Gent als club.
|
View Full Version : GENT : Arteveldestadion (1) Pages :
1
[2]
L-er March 5th, 2009, 08:21 PM Er zijn duidelijke parallellen met de vooruitgang van AA Gent als club. Dequal March 5th, 2009, 08:30 PM Gisteren nog eens gepasseerd aan de site. Geen foto waardig zelfs. Volledig verlaten, geen kraan te bespeuren. ZoT March 5th, 2009, 08:58 PM ^^ Jah, de eerste steen is gelegd. Van een tweede geen sprake. Fraai weer... SkyView March 5th, 2009, 10:24 PM Zou de kredietcrisis hier niet voor iets tussen zitten ? De Klauw March 5th, 2009, 11:03 PM ^^Dan zou dat toch uitgebreid bericht zijn in de media? Meurisse March 20th, 2009, 11:23 AM sporza.be (http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetbal/eersteklasse/AA_Gent/090320_gent_problemen_stadion) Moet AA Gent wachten op zijn stadion? http://www.sporza.be/polopoly_fs/1.5736!image/1157827279.jpg (foto Photonews) Gent hoopt in de zomer van 2010 in het Arteveldestadion te spelen. vr 20/03/09 - AA Gent hoopt om bij de start van het seizoen 2010-2011 in het nieuwe Arteveldestadion te spelen, maar dat plan komt mogelijk in het gedrang. Optima en Ghelamco, twee privé-investeerders, raken het niet eens over de bankwaarborg voor het gedeelte van het complex waar handelszaken en kantoren zouden komen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. http://www.sporza.be/polopoly_fs/1.223398!image/4197570574.jpg (Belga) De twee investeerders zouden samen 25 miljoen euro willen lenen, maar Optima heeft problemen met dat financiële risico. Zonder oplossing starten de werken voor dat gedeelte niet. AA Gent hoopt op de stad voor een snelle oplossing. De stad Gent zou namelijk voor een gedeelte van de som borg kunnen staan. Als die oplossing lang op zich laat wachten, zal de bouw van het stadion vertraging oplopen. Dequal March 20th, 2009, 11:49 AM Starten de werken aan dat gedeelte niet? Aan het hele complex bedoelen ze zeker? ForTheLoveOfHouse April 2nd, 2009, 10:29 PM vandaag stond er in het Nieuwblad, deel Sport, een artikel over het stadion. De vertraging lag aan bankkrediet... maar zou nu opgelost zijn. Aannemer Besix streeft nog altijd dat naar 2012 om klaar te zijn... Indien nodig scan ik het even in? Mvg, Puinkabouter April 2nd, 2009, 10:35 PM Ik zou zeggen, volgaarne! Maar je kan ze ook terugvinden op de website van het Nieuwsblad. Ik weet niet of wat volgt het volledige artikel is. Zoniet kan je misschien toch best het origineel eens inscannen :) Bankgarantie Gentse Arteveldestadion in orde Als het wat meezit, start AA Gent de competitie 2010-2011 toch in het nieuwe Arteveldestadion. Zoniet zeker vanaf 2011-2012. Dat verzekert Paul Gheysens, gedelegeerd bestuurder van projectontwikkelaar Ghelamco. 'Als we het technisch dossier tegen eind april rond krijgen, dan wordt het stadion toch nog in 2010 opgeleverd.' De bankgarantie was nochtans het struikelblok voor de start van de werkzaamheden. 'Die garantie voor de bank hebben we opgelost, ja, dat is in orde', aldus Gheysens. 'De financiële kant is rond. Nu doen we de technische kant. Toen we in dit project stapten, was dat niet optimaal. Niet alleen was er een efficiënter en voordeliger plan mogelijk, ook op de andere sites stonden gebouwen op de verkeerde plaats.' Nu de privé-investeerders eruit zijn, garandeert bouwonderneming Besix dat het stadion gebruiksklaar kan zijn in twaalf tot dertien maanden, maar wat met de wegwerkzaamheden in de buurt? 'Het project R4 Zuid start pas in 2011, maar er werd aan de bouwheer gegarandeerd dat er tegen juli 2010 lichten zullen komen aan de Heimansbrug, aan de op- en afritten van de E17 dus, en dat er kleine aanpassingswerken zullen worden uitgevoerd aan de R4', klinkt het bij de dienst Wegen en Verkeer in Gent. 'Als het stadion er tegen die tijd ook staat, zal men er mogen in spelen. Dat staat vast.' Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/Sportwereld/Article/Detail.aspx?ArticleID=4F28I2E4), 02-04-2009 Bedankt voor de tip :okay: vank April 2nd, 2009, 11:32 PM In 12 maanden klaar??? Dat is wel enorm snel, dat wil zelfs zeggen dat ze dag en nacht zullen moeten werken. In Brugge zijn ze al meer dan 2 jaar bezig aan een kantoorgebouw! Dat ze zich inderdaad maar concentreren op het stadion, de wegeniswerken zijn niet hun probleem als daar iets meer schort dan zijn het andere instanties die dat moeten oplossen. skaP187 April 15th, 2009, 06:27 PM Dit begint een heel pijnlijk dossier te worden. 2010 kunnen ze echt wel vergeten. Puinkabouter April 18th, 2009, 08:38 PM Vandaag was ik toevallig nog eens in de buurt, en ben ik een kijkje gaan nemen. Misschien iets te vroeg, want het is nog bouwverlof, maar er was toch dat goede nieuws begin deze maand... Uiteraard is er nog steeds niets merkwaardigs veranderd: 1. http://i41.tinypic.com/2ilfof8.jpg (http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Panorama/2009-04-18_001_groot.jpg) Klik op de foto voor een grotere versie (3881x1129 px, 3.2 Mb) Overzicht van de hele bouwsite, met in de achtergrond het UZ en home Boudewijn. De bomen tussen dit terrein en het UZ tonen ook de ligging van de E17 aan. 2. http://i41.tinypic.com/xcsxhv.jpg Er ligt wel een beetje wapeningsstaal op het terrein. Misschien het teken dat men binnenkort begint aan de funderingsplaat? Dat kan heel snel gebeuren, want de funderingspalen zitten al lang in de grond ondertussen... Meurisse April 18th, 2009, 08:41 PM Er ligt wel een beetje wapeningsstaal op het terrein. Misschien het teken dat men binnenkort begint aan de funderingsplaat? Dat kan heel snel gebeuren, want de funderingspalen zitten al lang in de grond ondertussen... Dat ziet er mij eerder nog wapeningstaal uit voor funderingspalen (lijken lange smalle korven) Puinkabouter April 19th, 2009, 01:28 AM ^^ Kan zijn. Toen ik er was leken het mij voor het grootste stuk grote netten te zijn, maar het lag iets te ver om het goed te kunnen zien. Het terrein is volledig afgesloten met een hek, en we waren alweer gehaast om ergens elders te zijn. De Snor April 19th, 2009, 09:51 AM Als je de foto's vergroot zie je duidelijk de nogal grote bouwsite. Hier komt het stadion dus...en is alles gesloopt wat te slopen viel? Puinkabouter April 23rd, 2009, 12:31 PM ^^ Ja, al jaren zelfs :) Toch voor wat betreft het stadion. Voor die sinistere voet-met-4-tenen weet ik niet hoe het zit... Men begint eind deze maand met de noodzakelijke aanpassingswerken aan de Heymansbrug (afrit E17). Met andere woorden: men zal zeker in het stadion mogen spelen tegen dat het er staat. Snelwegbrug aan UZ wordt aangepakt DUBBELRICHTINGSFIETSPAD EN LICHTEN VOOR VEILIGER VERKEERSSITUATIE Gent - De Heymansbrug, vlakbij het Gentse UZ, wordt vanaf 27 april aangepakt. De fietsers krijgen er een dubbelrichtingsfietspad, waardoor ze de gevaarlijke op- en afritten naar de E17 niet langer moeten kruisen. Ter hoogte van beide op- en afritten komen lichten, wat voor een vlottere doorstroming zal zorgen van het verkeer. De werken zullen duren tot einde mei. Door de zachte weggebruiker voor en na de Heymansbrug een beveiligde oversteek met middenberm te geven, kunnen ze gebruik maken van het nieuwe dubbelrichtingsfietspad aan de andere kant van de brug. Zo vermijden ze de kruising met de op- en afritten van en naar de E17. De op- en afritten zelf worden heringericht en er komen lichten op het einde van elke afrit. Dit zal de doorstroming voor het verkeer dat van de E17 komt gevoelig verbeteren. Eens het iets verder gelegen Arteveldestadion in gebruik zal zijn, zullen de lichten het mogelijk maken om de verkeersstroom naar het nieuwe stadion te regelen. Tijdens de wegwerkzaamheden zal het verkeer in alle richtingen door kunnen zij het vertraagd en over versmalde rijstroken. Tijdens de spits kan daardoor enige hinder ontstaan. Om de periode van de werken zo kort mogelijk te houden en de verkeershinder tot een minimum te beperken, zal af en toe 's nachts en in het weekend gewerkt worden. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BLTDA_20090422_001&PostCode=9000), 23-04-2009 Kristof VG April 23rd, 2009, 01:52 PM En hoe zit het met de mogelijke tramverbinding? Puinkabouter April 23rd, 2009, 02:18 PM ^^ Volgens de recentste berichten (zie Gent : Openbaar Vervoer (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=329403&page=17)) heeft men de studies daarover nog altijd niet opgestart, maar De Lijn heeft wel al een tijdje de intentie uitgedrukt om die te verwezenlijken. Het zal vooral zoeken zijn naar een goede manier op de tram langs (of door) het UZ te laten rijden. Die tram zal er dus zeker nog niet zijn wanneer het stadion af is... Wanneer wel is nog zeer de vraag, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat zeer lang zou gaan duren. :dunno: hix April 23rd, 2009, 03:42 PM Ik heb die opmerking al gemaakt, maar wanneer een stadion wordt gebouwd "in the middle of nowhere" (ik weet niet in welke mate het arteveldestadion in dat geval is) dan lijkt me een tramlijn die slechts een twintigtal keren per jaar gebruikt wordt me iets overbodigs. Hoe dicht ligt dat ziekenhuis bij het stadion? Ik ben natuurlijk altijd voorstander van nieuwe tramlijnen, maar ik probeer het vanuit het standpunt van de lijn te bekijken. Gaat het hier om een verlenging van een tramlijn? met hoeveel kilometer? Over welke lijn gaat het? Is daar ook nog bewoning in de buurt? Zal die lijn dan zijn terminus hebben aan het stadion of zijn er nog wijken te bedienen verderop? Dequal April 23rd, 2009, 08:26 PM Ik heb die opmerking al gemaakt, maar wanneer een stadion wordt gebouwd "in the middle of nowhere" (ik weet niet in welke mate het arteveldestadion in dat geval is) dan lijkt me een tramlijn die slechts een twintigtal keren per jaar gebruikt wordt me iets overbodigs. Hoe dicht ligt dat ziekenhuis bij het stadion? Ik ben natuurlijk altijd voorstander van nieuwe tramlijnen, maar ik probeer het vanuit het standpunt van de lijn te bekijken. Gaat het hier om een verlenging van een tramlijn? met hoeveel kilometer? Over welke lijn gaat het? Is daar ook nog bewoning in de buurt? Zal die lijn dan zijn terminus hebben aan het stadion of zijn er nog wijken te bedienen verderop? Je ziet op de foto's de grote gebouwen van het UZ Gent. Dus zo heel veel verder is het niet. Veel bebouwing is er niet, eerder kantoren en fabrieken e.d. En het is tramlijn 2 die daar rijdt. Puinkabouter April 23rd, 2009, 11:35 PM ^^ Voor de ontsluiting van het Arteveldestadion zou men wel tram 4 doortrekken van het Sint-Pietersstation, via het UZ (ligt maar een paar 100 meter van elkaar). Het is uiteraard niet enkel en alleen voor het Arteveldestadion dat die tram daar moet komen. Eerst en vooral is het UZ vragende partij voor een tram langs (door?) hun campus. Die paar honderd meter extra naar het stadion is dan maar logisch, ook al als je er rekening mee houdt dat dat nu al een bedrijventerrein is (daar werken dus wel enkele honderden mensen), en dat de Stad zinnens is het gebied rondom het Arteveldestadion te ontwikkelen voor een totaal aan 80.000m² met kantoren en kantoorachtigen, (detail)handel, hotel, misschien een dancing, en logistieke bedrijven. (Die deze fiche (http://www.investingent.be/dmdocuments/projectfiche%20Arteveldeproject.pdf)). In hun mobiliteitsvisie 2020 (http://www.delijn.be/images/Mobiliteitsvisie%20De%20Lijn%202020_tcm7-8081.pdf) heeft De Lijn overigens zelf aangegeven deze tramverbinding noodzakelijk te achten. Dequal April 24th, 2009, 08:12 PM Het is toch tram 2 die doorrijdt van het Sint-Pietersstation en niet de vier!? Quimb April 24th, 2009, 10:38 PM Tram 21 dan naar Zwijnaarde Dorp en tram 22 naar UZ, Arteveldestadion, het bedrijventerrein, een P&R aan de E40 en Merelbeke. Of omgekeerd. Secondminister May 6th, 2009, 11:03 AM Arteveldestadion is er pas in 2011 Minister Crevits zegt voorlopige én definitieve ontsluitingswerken toe GENT - 'Voor 2011 wordt er niet gevoetbald in het nieuwe Arteveldestadion', zegt burgemeester Daniël Termont. De investeerders en de Gentse politici kregen wel garanties van minister van Openbare Werken Hilde Crevits over de ontsluitingswerken. Het dossier van het Arteveldestadion is intussen acht jaar oud. De Buffalo's mogen de pannen van het dak spelen, de bouw van het stadion blijft een hindernissenrace. Vorig jaar in september werd de eerste steen gelegd, er zitten 900 betonpalen in de ondergrond, maar de bouw is nog niet begonnen. De datum van 1 juli 2010, zoals enkele maanden geleden vooropgesteld door AA Gent-voorzitter Ivan De Witte, is onhaalbaar. 'Het wordt 2011, we moeten realistisch zijn', zegt burgemeester Termont. Gisterenmorgen zaten een reeks partners rond de tafel met minister van Openbare Werken Hilde Crevits. 'De minister gaf garanties voor het realiseren van de broodnodige voorlopige ontsluitingswerken. Dat geeft de privé-investeerders waarborgen om naar de bankiers te stappen. Dat wordt op papier gezet. Voor de definitieve afwerking van de wegeninfrastructuur in de omgeving van het stadion spreken we van de periode 2012-2014', zegt burgemeester Termont. 'Ik ben hoopvol. Minister Crevits benadrukte dat de Vlaamse regering ook nieuwe stadions wil. Wij hebben een serieuze voorsprong op Brugge en Antwerpen. Maar je weet nooit welke nieuwe problemen opduiken. Als we het dossier voor de zomer rond krijgen, dan kunnen we in september-oktober echt met de werken starten.' Jeroen Piqueur, afgevaardigd bestuurder van cvba Artevelde en van Optima Financial Planners, zegt dat als er geen voldoende toegankelijkheid is en er geen kansen op commerciële ontwikkeling zijn, er ook geen voetbal mogelijk is. Maar ook hij is ervan overtuigd dat er stappen zijn gedaan. 'Het is van groot belang dat werken op elkaar aansluiten en dat bij het uitvoeren van de definitieve ontsluitingswerken er geen hinder is voor het voetbal en de commerciële ontwikkeling. Maar ik wil me niet vastpinnen op een datum. De bouw van een stadion duurt 12 tot 18 maanden. Ik zou liever morgen dan overmorgen beginnen, maar zonder die garanties kan dat niet', aldus Piqueur. Op de voormalige Dacargronden zijn de bouw van een parkeerterrein met 1.500 plaatsen, alsook van twee kleine kantoorgebouwen en handelszaken (12.000 m2) gepland. Piqueur hoopt dat de UCB-gronden, aan de overkant van de Ottergemsesteenweg, ook kunnen worden ontwikkeld. Gedacht wordt aan grote (1.500 m2) en middelgrote handelszaken (750 m2) die vlot bereikbaar zijn. Samen zou het om 20.000 m2 netto verkoopoppervlakte. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=Q929ST9V&PostCode=9000), 06-06-2009 Puinkabouter May 6th, 2009, 12:36 PM ^^ En zo blijven we bezig. Binnenkort wordt het nog een tienjarig project, en zal er alleen nog maar een funderingsplaat liggen ofzo - als ze tegen dan al eindelijk zo ver liggen. De werken waren al eens begonnen, en we zien wat dat al allemaal heeft opgeleverd in maanden tijd :ohno: Wel goed dat er nu nog eens duidelijk bij vermeld wordt dat er meer komt dan het stadion alleen op die site. Hopelijk die Voet-met-4-tenen - en hopelijk met dààr een Decathlon, en niet aan de Expo. a-gent May 6th, 2009, 03:23 PM ^^ Was dat plan van die voet niet afgeschoten en waren die tenen geen bescheiden torentjes ? Quimb May 6th, 2009, 10:20 PM *komt even kijken* Dit wordt een topic om 1x in de maand te checken op updates :) *gaat weer weg* a-gent May 7th, 2009, 06:55 AM ^^ HAHA ! grappig wel .. Quimb May 7th, 2009, 08:15 PM Maar enfin, begrijp dat toch? Ik wil hier elke week nieuwe updates zien van een stadion in volle opbouw! Maar wat moeten we telkens horen? Juist ja.. :ohno: Hopelijk is 't niet 't zelfde verhaal eenmaal ze in Brugge pf Antwerpen begonnen zijn... Puinkabouter May 30th, 2009, 03:43 PM ^^ Elke week is wat overdreven. Tenzij je ze zelf wilt gaan maken, mij niet gelaten ;) Tegen dat ze zijn begonnen met bouwen wil ik mij wel engageren voor een maandelijkse update, maar bij tweewekelijksheid vrees ik dat het een beetje saai wordt (te weinig zichtbare vooruitgang per update). Wat mij betreft wil ik er ook wel bij zeggen dat het een beetje ver van huis ligt - ik heb namelijk geen fiets en doe dus alles te voet of met het OV. Andere vrijwilligers mogen zich uiteraard altijd melden :D Gisteren heeft CD&V het getalm rond het Arteveldestadion nog aangeklaagd: CD&V ziet geen obstakels meer voor begin bouwwerken voetbalstadion GENT - De Vlaamse regering besloot tien miljoen euro vrij te maken voor het Arteveldestadion. Dat geld dient voor de aanleg van de grasmat, scoreborden, ... Kortom: voetbalgebonden activiteiten, en dus niet voor de bouw van het stadion. Dat zegt de Gentse CD&V. De CD&V legde gisteren een symbolische stip voor de ingang van het terrein aan de Ottergemsesteenweg waar het voetbalstadion moet verrijzen. Daarmee wil ze aangeven dat alle obstakels uit de weg zijn geruimd voor het begin van de bouwwerken. 'De financiële partners in dit dosser, Optima Financial Planners en Ghelamco, hebben geen alibi meer om zich achter te verstoppen. Zij lieten uitschijnen dat de werken vertraging oplopen omdat er geen duidelijkheid was over de ontsluiting van het stadion. Maar die is er wel. Dat heeft ons geërgerd', zei fractieleider Matthieu Dierckx. 'Die beslissingen zijn al op 24 maart genomen door minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). Naast voorlopige verbeteringen lopen de procedures voor de omlegging van een Fluxysleiding, het verwezenlijken van het project R4-Zuid, de verlenging van de tramlijn en de ontsluiting van de bedrijventerreinen. Die werken kunnen beginnen in 2011.' Dierckx vraagt zich af hoeveel eerste stenen er nog moeten worden gelegd. 'In 2006 en vorig jaar zijn er al gelegd. Maar wanneer begint de bouw?' Begin deze maand is nog aangekondigd dat de bouw in september begint en er in het seizoen 2011-2012 wordt gevoetbald. Alleen weet je in dit dossier nooit of er weer geen kink in de kabel komt. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=QI2AT27K&PostCode=9000), 30-05-2009 Quimb May 30th, 2009, 03:51 PM Pff, Meurisse ging toch ook elke week enkele tientallen foto's maken van zijn MAS en Kattendijktorens ;) Dequal May 30th, 2009, 04:24 PM Daarjuist weer eens gepasseerd en geen foto's waardig. Nog steeds hetzelfde als de voorbije maanden en geen enkele machine te bespeuren. Puinkabouter May 30th, 2009, 05:01 PM Pff, Meurisse ging toch ook elke week enkele tientallen foto's maken van zijn MAS en Kattendijktorens ;) Zijn goed recht natuurlijk, en ik apprecieer het ten zeerste. Al vind ik dat het alleen steek houdt op momenten dat er echt héél snel veranderingen plaatsvinden. Dat is bij momenten zo geweest aan het MAS en de Kattendijktorens, maar bvb. in de afgelopen maanden was er dan weer weinig uitwendige evolutie te zien, maar dan toch elk weekend weer foto's, waardoor je gewoon zware pagina's vol afbeeldingen krijgt, zonder dat die echt een evolutie tonen. Op het HHF blinken ze daar vooral in uit. In het begin was ik daarvan onder de indruk, maar nadat ik mij op een paar threads uit een paar Nederlandse steden had geabonneerd ging het mij wat rap uit de keel hangen. Na een tijdje zie je de veranderingen gewoon niet meer, omdat ze zo miniem zijn. Quimb May 30th, 2009, 05:58 PM Inderdaad, 'k was maar aan 't zwanzen. Eigenlijk gewoon als reactie op 't feit dat er nog altijd niets maar dan ook niets van vooruitgang is. Even zien of 2011 gehaald wordt... hix May 30th, 2009, 07:36 PM Raar toch dat er niet wordt voortgewerkt. Straks zal Anderlecht toch nog de eerste zijn met een nieuw stadion. :lol: Puinkabouter June 12th, 2009, 02:18 AM ^^ De wet van de remmende voorsprong bij AA Gent zeker: de eersten om een ontwerp te hebben, en straks de laatsten om het te realiseren :nuts: Het wordt echt wel dringende tijd, blijkbaar, want het Ottenstadion wordt te klein: Het loopt storm voor abonnementen AAGent Komend voetbalseizoen elke keer een vol huis GENT - Nog nooit verkocht AAGent zoveel abonnementen als voor het voetbalseizoen 2009-2010. Zoals het er nu naar uitziet, zullen er tegen volgende week 9.000 de deur uit zijn. 'En dat is het maximum', zegt commercieel directeur Patrick Lips. Nog een dag hebben de abonnees van het voorbije voetbalseizoen de kans om hun abonnement voor de thuismatchen van AA Gent te verlengen. De zitjes die niet ingenomen zijn, staan vanaf volgende week ter beschikking van nieuwe AA Gent-fans. Het ziet er echter naar uit dat die zeer snel zullen moeten zijn. 'Een dag voor de afsluiting hebben al twintig procent meer supporters hun abonnement verlengd dan op hetzelfde moment verleden jaar', zegt Patrick Lips. 'En ondertussen hebben zich al 500 nieuwe abonnees aangemeld. Vorig jaar verkochten we 8.300 abonnementen. Voor volgend seizoen gaan we tot 9.000, maar dat is echt het maximum.' In het Ottenstadion zijn in totaal 12.700 plaatsen waarvan er elke match 1.700 voorbehouden zijn voor bezoekers. Met 9.000 abonnees ziet het er naar uit dat het stadion van AA Gent zo goed als elke keer uitverkocht zal zijn. 'We hebben andere tijden meegemaakt. Nauwelijks vijf jaar geleden haalden we gemiddeld nog geen 7.000 toeschouwers per match. We hadden ook een vergrijzend publiek. De jonge Gentse voetbalfans trokken naar Club Brugge. Dat is vandaag helemaal omgekeerd. Je moet maar eens in de stad rondrijden. Waar er vroeger in heel wat auto's sjaals van Club Brugge of Anderlecht lagen, zie je nu vooral AA Gent-sjaals. En het stadion zit vol met jongeren.' Die vaak nog eens hun moeder meenemen ook. 'De ambiance in het stadion is enorm verbeterd. De toeschouwers amuseren zich. Een match van AA Gent is een avondje uit geworden. En dat trekt hele gezinnen aan. In het stadion zijn er geen incidenten meer. Wij plukken vandaag de vruchten van ons jarenlange acties.' AA Gent heeft ook de banden met de stad zeer nauw aangehaald en wil dat komend seizoen nog meer doen. Zo komt er onder meer een blauwwitte strop, een combinatie van hét stadssymbool met de kleuren van de club. 'We laten ook Europese truitjes maken in de kleuren van de stad en we willen met AA Gent ook het stadslogo in beeld brengen. Hadden we vandaag al ons nieuwe stadion gehad, dan ben ik ervan overtuigd dat we daar moeiteloos 12 tot 14.000 abonnementen aan de man konden brengen.' http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/06/12/B1_GPO2B9GK4.1+LIPSS.jpg Patrick Lips: ‘Na jaren plukken we de vruchten.' http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/06/12/B1_GPO2B9GK4.1+SUPPOO11.jpg.210.jpg ‘De ambiance in het Ottenstadion is enorm verbeterd, de toeschouwers amuseren zich, een match op AAGent is een avondje uit.' De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GE2BBN8A&PostCode=9000), 12-06-2009 hix July 29th, 2009, 11:36 AM Hoe zit het daar nu met het stadion? Is het bijna af? :) Meurisse July 29th, 2009, 12:10 PM Hoe zit het daar nu met het stadion? Is het bijna af? :) het gras is ingezaaid en moet nog juist de krijtlijnen uitzetten! NIET dus :) Ik vermoed dat er daar nog altijd amper iets te zien valt. Onze puinkabouter zal nog eens naar het recyclagepark moeten vind ik ;) Puinkabouter July 29th, 2009, 01:00 PM ^^ Euh, of iemand anders. Dequal komt daar veel vaker in de buurt dan ik. Nah, overlaatst heb ik een week op het UZ gewerkt, en heb nog een paar keer kunnen eten in het restaurant op 't 14e verdiep van K12: perfecte uitkijkpositie op de bouwplaats. Ik had nog een foto willen trekken, maar toen ik het eindelijk eens niet vergat, was dat restaurant al definitief gesloten :( Er is in elk geval nog altijd geen vinger uitgestoken. Het terrein ligt er nog steeds zo bij als bij de laatste update. En alle betrokken partijen geven elkaar de schuld natuurlijk. Stadions bouwen in België: een fluitje van een cent :nuts: Quimb July 29th, 2009, 11:18 PM :sleepy: Meurisse July 29th, 2009, 11:53 PM Er is in elk geval nog altijd geen vinger uitgestoken. Het terrein ligt er nog steeds zo bij als bij de laatste update. Ik vermoedde al zoiets... spijtig genoeg is het dus waar :ohno: Dequal July 30th, 2009, 06:42 PM Ik zal eens een foto nemen als ik er nog eens passeer. BIEB August 1st, 2009, 10:36 PM Ik zal eens een foto nemen als ik er nog eens passeer. heeft geen zin, er is niets te zien Er zijn wel geruchten dat ze op 16 september 2009 eindelijk gaan verder doen Dequal August 2nd, 2009, 12:20 PM heeft geen zin, er is niets te zien Er zijn wel geruchten dat ze op 16 september 2009 eindelijk gaan verder doen Geruchten... ze zeggen zo'n dingen nu al 2 jaar of zo. Puinkabouter September 1st, 2009, 02:25 PM Bah, wat een klucht :ohno: Arteveldestadion light ALWEER FINANCIEEL GEBAKKELEI OVER AAGENT-VOETBALTEMPEL EN NOG GEEN SPOOR VAN BOUWACTIVITEIT GENT - Op de plek waar het Arteveldestadion moet verrijzen, is nog geen beweging te bespeuren. In september zouden de werken beginnen, maar het dossier is nog maar eens in woelig water terechtgekomen. Er wordt gebakkeleid over centen en er is zelfs sprake van een lightversie. Onder een stralende septemberzon werd vorig jaar door een trotse burgemeester Daniël Termont, AAGent-voorzitter Ivan De Witte en investeerder Jeroen Piqueur de eerste steen gelegd. 'In juni 2010 wordt hier gevoetbald', klonk het zelfverzekerd. We zijn een jaar later, het terrein ligt bouwklaar, er zitten 400 palen in de grond en de bouw kan beginnen. Maar van enige bouwactiviteit is niets te bespeuren. Achter de schermen wordt opnieuw druk onderhandeld om het dossier vlot te krijgen. Wat is er aan de hand? Projectontwikkelaar van het complex is cvba Arteveldestadion. Die cvba bestaat voor 43 procent uit nv Buffalo (met daarin vooral het Stedelijk Ontwikkelingsbedrijf) en voor 57 procent uit nv Optima Financial Planners. Daarin heeft bouwonderneming Ghelamco een flinke vinger in de pap. Het Arteveldeproject bestaat uit drie delen. Vooreerst is er het stadiongedeelte. Dat bestaat uit het stadion zelf en de infrastructuur voor AA Gent, de kantoren van Optima Financial Planners en een deel voor winkels, vrijetijdsactiviteiten en horeca binnen het stadiongedeelte. Daarnaast is er ook het retailgedeelte en de parking. Dat omvat de gronden van de voormalige Dacar-site en het vroegere Bedrijvencentrum. Ten derde is er sprake van de gronden van het voormalige UCB-gipsstort, een vervuild terrein waarvoor een saneringsprocedure is begonnen en ontvankelijk werd verklaard. Daar zou 20.000 vierkante meter netto retailruimte mogen komen. Die ontwikkeling zou geld opbrengen. Sinds het opstellen van de vroegere akkoorden drukt de economische crisis flink op de prijzen van kantoor- en winkelruimtes. Daardoor is het dossier weer in het slop geraakt. Anders gezegd: het is financieel niet rond. Er ligt wel weer een voorstel op tafel waarbij alle partijen water in de wijn moeten doen. Maar een akkoord is er nog niet. Intussen ligt ook een tweede scenario op tafel. Daarin is sprake van de bouw van alleen een voetbalstadion zonder nevenactiviteiten. Of een voetbalveld met tribunes en infrastructuur. In Oost-Europa zijn diverse zulke stadions gebouwd voor 30 tot 40 miljoen euro. Dat is flink wat minder dan de ongeveer 80 miljoen euro die het geplande Arteveldestadion zou kosten. Binnen het stadsbestuur en de clubleiding gingen al stemmen op om die weg te bewandelen. Liever een sober stadion dan de soap van het Arteveldestadion eindeloos te laten duren. Maar ook een sober stadion kost geld. Wie zal dat betalen? Want dan kan geen winst met winkels of kantoren worden gemaakt. De club, de Vlaamse regering (via een goedkope en langlopende lening), een nieuwe privéinvesteerder en de stad zouden dan moeten betalen. In dat geval moet de erfpachtovereenkomst met cvba Arteveldestadion worden verbroken. Burgemeester Daniël Termont (SP.A) bevestigt dat er aan een tweede scenario wordt gedacht. Hij wil geen commentaar geven om de besprekingen niet te bemoeilijken, maar wijst er wel op dat er een contract is afgesloten. Ivan De Witte, voorzitter van AA Gent, blijft hoopvol. 'AA Gent vraagt dat er binnen de afgesproken termijn een goed, comfortabel stadion komt waarin de club kan bloeien.' Hij hoopt dat het eerste scenario wordt gevolgd. 'Dat is de meest evidente weg. Als wij daar in het seizoen 2011-2012 kunnen spelen is het goed voor ons. Een tweede scenario zie ik alleen als een vangnet.' Jeroen Piqueur van cvba Arteveldestadion was niet beschikbaar voor commentaar. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=0C2ECOT5&PostCode=9000), 01-09-2009 Meurisse September 1st, 2009, 03:07 PM ah, ik dacht hier een foto-update terug te vinden van half opgebouwde tribunes :) Hopelijk durven ze hier wel te investeren in die winkels, de crisis zal niet blijven duren... Zo'n oostblokstadion, da's eigenlijk zoals elk belgisch stadion er op dit moment uit ziet? :) De Klauw September 1st, 2009, 03:58 PM Eigenlijk hoop ik van niet. Winkels om voetbalstations te betalen is een slechte evolutie. Ieder bijkomend winkelcentrum is er in mijn ogen één te veel. vank September 1st, 2009, 05:02 PM Ieder bijkomend winkelcomplex buiten het centrum is er inderdaad één te veel. Maar men moet toch eens beginnen aan dat stadion! De crisis mag geen reden meer zijn om bouwwerven nodeloos uit te stellen, want de markt is zich aan het herstellen. Het is nu dat materialen aangekocht moeten worden, want over 3 jaar zullen die stukken duurder zijn, en dan kan het ontwerp nog eens 5 keer afgezwakt zijn! (Omdat er dan bespaard moet worden op materiaalkosten). Ik vraag me af wat men nu nog overhoudt van het totale project. SkyView September 1st, 2009, 10:23 PM Ik vraag me af wat men nu nog overhoudt van het totale project. http://img218.imageshack.us/img218/2010/p50600049we.jpg vank September 1st, 2009, 10:40 PM Waar is de maïs? BIEB September 2nd, 2009, 08:43 AM 't positieve aan dat light stadion is dat het stad waarschijnlijk veel meer zitplaatsen krijgt dan de 20000 van de multifunctionele oorspronkelijke versie. Een puur voetbalstadion dus, en geen kantorencomplex waar blijkbaar niemand zit op te wachten. Dus stellen dat er niets overblijft lijkt me fout. Laat die "light"-versie maar komen! Hoofdprobleem is en was altijd projecttrekker Optima. Zij willen per sé winkels enz, maar 't is duidelijk dat dit concept niet rond te krijgen is en dat de stad Gent dit ook niet ziet zitten. Zo blijven we ter plaatse trappen. (Zelfde probleem als in Brugge, en die hebben de lokale politiek dan nog eens tegen) 't Stad heeft nu duidelijk om actie gevraagd en begint zelf het project te trekken. Niet zonder reden, want als het Ottenstadion verwijnt, kunnen ze die gronden verkopen. Als ik het goed heb moest dit ook gebeuren tegen 2012. Wie het stadion dan gaat betalen? Gent is volgens mij in staat om dit samen te doen met de andere projectontwikkelaar en bouwonderneming Ghelamco. Huur en bijkomende kosten zullen dan voor KAA Gent zijn. Dat artikel klinkt uiteraard negatief, iedereen is het wachten beu, maar volgens mij is dit een héle goede ontwikkeling. Het spelen van Optima is voorbij. vank September 2nd, 2009, 02:35 PM Reken er maar niet teveel op dat er plotseling zitplaatsen bijkomen! Men stelt in het begin altijd een ambitieus project voor, om enkele enthousiastelingen te hebben. Daarna zien we het bij ieder project dat het serieus afgezwakt wordt. Ook hier is dat het geval, het project in Gent vond ik prachtig, en ik ben ook niet voor shoppingcentra op de buiten. Maar hier was dit een ander verhaal, de shops waren beperkt en hadden veelal een positieve invloed en lagen binnenshuis. Ik zou dus zeker niet durven stellen dat het een vooruitgang is! Wat men nu bouwt in Gent is wat men in heel Vlaanderen heeft, een veldje met een tribune er rond. Niets speciaals dus! Puinkabouter September 2nd, 2009, 02:37 PM ^^ Men bouwt nog helemaal niets in Gent, ik dacht dat dat ondertussen zo wel wat duidelijk was :tongue2: Dat krantenartikel schetst gewoon een mogelijk scenario. Meurisse September 2nd, 2009, 04:03 PM Het spelen van Optima is voorbij. Of de investering van Optima is voorbij... BIEB September 2nd, 2009, 08:59 PM 't is niet optima die wil stoppen hoor, 't is gewoon duidelijk dat de stad verder wil en daarbij dus liever optima buiten wil aleja, das toch mijn interpretatie :) Dequal September 2nd, 2009, 11:35 PM 't is niet optima die wil stoppen hoor, 't is gewoon duidelijk dat de stad verder wil en daarbij dus liever optima buiten wil aleja, das toch mijn interpretatie :) De mijne ook. Dat hele retailgedoe is volgens mij ook allemaal niet nodig. Oké, die kantoorgebouwen zijn misschien wel handig voor inkomsten e.d. maar er zullen toch sowieso wel winkels in het stadion zelf zijn, naast het geplande winkelcentrum? De Klauw September 4th, 2009, 02:08 PM In de meeste Belgische stadions zijn geen winkels hoor. Dat zou ook niet trekken aangezien slechts om de twee weken een match gespeeld wordt. Dequal September 5th, 2009, 04:13 PM In de meeste Belgische stadions zijn geen winkels hoor. Dat zou ook niet trekken aangezien slechts om de twee weken een match gespeeld wordt. Hangt ervan af hoe je het ziet. Als puur voetbalstadion of als multifunctioneelstadion waar concerten e.d. gehouden worden. En wie zorgt voor de frieten tijdens de match? :D Dequal September 8th, 2009, 04:55 PM Stad overweegt te investeren in Arteveldestadion GENT - Het Gentse stadsbestuur sluit niet uit dat het toch zal investeren in het nieuwe voetbalstadion van AA Gent. Dat liet schepen Christophe Peeters (Open VLD) gisteren verstaan tijdens het vragenuurtje op de gemeenteraad. Het project Arteveldestadion zit helemaal in het slop omdat de financiering niet rond is. Nochtans zitten er op de plaats waar vroeger de Groothandelsmarkt stond al 400 palen in de grond. Precies een jaar geleden werd zelfs de eerste steen gelegd voor een voetbalstadion dat in principe in juni 2010 af diende te zijn. Sinds die eerste steen is er aan de Ottergemsesteenweg echter geen steen meer verlegd. 'Net op het ogenblik dat de bouw van het Arteveldestadion zou beginnen, brak de economische crisis uit', antwoordde schepen van Sport Christophe Peeters op een vraag van gemeenteraadslid Isabelle De Clercq (Lijst Dedecker). 'De onderhandelingen met de bank die bij het project betrokken was, vielen stil omdat de financiële instelling zelf in de problemen kwam. Er konden daardoor geen kredieten vrijgemaakt worden voor het voetbalstadion. De financiering was en is nog altijd niet rond.' Vandaag liggen twee opties op tafel. Ofwel gaan de investeerders verder met de oorspronkelijke plannen voor een zogenaamd 'geïntegreerd stadion'. Daarin is niet alleen plaats voor voetbalclub AA Gent, maar ook voor kantoren voor (mede-)projectontwikkelaar Optima Financial Planners, winkels, vrijetijdsactiviteiten en horeca. Ofwel wordt er gekozen voor een soort lightversie, simpelweg een voetbalveld met tribunes zonder alle nevenactiviteiten. De eerste optie kost 80miljoen euro, de tweede nog 30 à 40miljoen. In het tweede scenario zal naast een privé-investeerder ook de stad moeten bijspringen, want dan valt er geen winst te halen uit de winkels en de kantoren. 'Maar dat ligt niet voor de hand', zegt de schepen. 'We moeten ons de vraag stellen of we belastinggeld kunnen besteden aan een voetbalstadion.' Toch sluit Christophe Peeters het niet uit. 'De komende weken en maanden moeten we tot een akkoord komen. Ik geloof nog altijd dat het moet mogelijk zijn om tegen 2011 een nieuw stadion te bouwen.' Bron: De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=7H2ETEBM&postcode=9000) Puinkabouter September 14th, 2009, 01:38 PM Andermaal de uitleg door Karel van Keymeulen: 'Vaudeville rond Arteveldestadion' GENT - 'En Gent maar opscheppen dat zij vlugger een nieuw stadion zou hebben dan Brugge of Antwerpen. Objectief gezien klopt dat. De grond ligt er, er zitten 400 palen in de grond, er is een bouwvergunning: de bouw kan beginnen. Alleen zitten diverse partijen nog steeds te discussiëren over geld. Het was in 2002 dat het plan om een voetbalstadion te bouwen op de plek van de Groothandelsmarkt in het zuiden van Gent voor het eerst opdook. Toenmalig schepen van Markten Daniël Termont, vandaag burgemeester, kwam ermee op de proppen. Daarna ging het vrij vlug, hoewel er veel hindernissen moesten worden genomen. Dat lukte allemaal, zelfs de discussie over de ontsluiting raakte afgerond. Minister Crevits zette beloften op papier. De privépartners kwamen in de loop van de rit aanzetten met de UCB-gronden, om daar geld aan te verdienen. Vervuilde gronden, maar na sanering konden daar wel handelscomplexen worden opgetrokken. Maar die gronden zitten niet in het goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan. Een stadion op zich is verlieslatend. Daarom was een plan uitgedacht, waarin ook kantoren en allerlei zaken voor vrijetijdsbesteding konden worden opgenomen. Ook de architectuur mocht prestigieus ogen. Maar het ziet er naar uit dat die constructie in elkaar zakt. De gedachte dat een stand alone- stadion al goed genoeg is, wint veld. Als de grasmat, de spelersaccommodaties en de tribunes maar in orde zijn. Alleen kost zulk stadion ook nog dik 30 miljoen euro. Flink minder dan de 80 miljoen euro voor het meer prestigieuze stadion. Maar ook dat stadion moet worden betaald. Je ziet het al komen: de stad zal meer moeten bijdragen, want de privépartners doen niet aan liefdadigheid. De supporters blijven er gelaten bij. De einddatum blijft maar verschuiven. Een geluk nog, dat de Buffalo's goed spelen. De buurtbewoners raken meer gefrustreerd, want ze kijken al jaren uit naar een verhuizing. Bij risicomatchen moet de politie telkens met man en macht uitrukken. Ook dat kost geld. Stad Gent, de club, de privépartners Optima Financial Planners en Ghelamco moeten eindelijk eens knopen doorhakken. Anders gaan ze beter uit elkaar en moet er opnieuw worden begonnen. Deze vaudeville sleept al te lang aan. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=R82F4DA9&PostCode=9000), 14-09-2009 SuburbanWalker September 14th, 2009, 02:58 PM Alleen kost zulk stadion ook nog dik 30 miljoen euro. Flink minder dan de 80 miljoen euro voor het meer prestigieuze stadion. Maar ook dat stadion moet worden betaald. Je ziet het al komen: de stad zal meer moeten bijdragen, want de privépartners doen niet aan liefdadigheid. Allemaal geen probleem he. Anciaux heeft immers maar liefst 50 miljoen euro voorzien voor alle voetbalinfrastructuur in Vlaanderen. ;) De Klauw September 14th, 2009, 04:13 PM Vlaanderen is groter dan Gent alleen. ;) SuburbanWalker September 14th, 2009, 04:34 PM Ironie is ook niet uw sterkste kant zeker? vank September 14th, 2009, 06:30 PM Voor privépartners moet dat toch opbrengen? De crisis is gepasseerd, het lijkt me de ideale tijd om te investeren (hoe vlugger, hoe liever)! hix September 14th, 2009, 06:37 PM Echt wel triestig. Ze hebben een terrein, een bouwvergunning, daar kunnen andere ploegen voorlopig alleen maar van dromen, en dan beginnen ze er niet aan.... Puinkabouter November 10th, 2009, 11:11 AM I.v.m. de kandidatuur voor het WK - want dat is vrij nieuw aan dit dossier: 'Dit is een groot probleem' BURGEMEESTER TERMONT REALIST BIJ VOORSTELLING KANDIDATUUR WK VOETBAL GENT - The HollandBelgium Bid, de gezamenlijke kandidatuur van België en Nederland voor het WK Voetbal 2018/2022, stelde gisteren in Eindhoven de twaalf kandidaat- speelsteden voor. Burgemeester Termont stelde Gent voor, maar doorbrak ook de euforie. Voor België zijn de steden Antwerpen, Brugge, Brussel, Charleroi, Genk, Luik en Gent. Enkel van Antwerpen, Brussel en Gent waren de respectievelijke burgemeesters present. Van de vele sprekers was Daniël Termont de enige realist, die durfde te zeggen wat hij dacht. 'Gent heeft een groot probleem', zei hij. Net als zijn collega's van al die andere steden - zeker weten - maar die wilden duidelijk de euforie niet verstoren en vertelden dat ze het allemaal wel zagen zitten. Daniël Termont wilde best wat meer uitleg geven bij zijn probleem. Dat heet 'het Arteveldestadion', dat al zo lang op de start van de bouwwerken wacht. Naast de financiële problemen is er nog een redelijk groot probleem bijgekomen: de kandidatuur als speelstad voor het WK Voetbal. 'Mij moeten ze niet vertellen wat er allemaal bij komt kijken om een nieuw stadion te bouwen', vertelde de Gentse burgemeester aan wie het wil horen. 'Ik ben er al zo'n negen jaar mee bezig. En dan praten we over eentje met 22.000 zitjes. Om in aanmerking te kunnen komen voor het WK moeten er dubbel zoveel zitplaatsen zijn. We hebben lang getwijfeld om ons kandidaat te stellen. Het stelt ons voor een groot dilemma. Stel dat we morgen rond geraken met het dossier-Arteveldestadion, dan kunnen we meteen beginnen bouwen. Omdat we nu kandidaat zijn, moeten de plannen worden hertekend om er 22.000 zitjes bij te krijgen, die we achteraf moeten kunnen afbreken. Want ik ben realist, meer dan 22.000 kijkers krijgt AAGent nooit in haar stadion. Pas eind december 2010 beslist de Fifa echter waar het WK zal plaatsvinden, dus zouden we alles hier een jaar moeten stil leggen om daarop te wachten. Een groot probleem. Waar ik nog geen antwoord op heb. Ik hoop nog altijd dat het financiële dispuut met CVBA Artevelde nog dit jaar van de baan geraakt.' Waarna hij zich met de vele andere gasten de heerlijke Gentse waterzooi op vegetarische wijze van kok Paul Florizoone van restaurant Green Way liet smaken. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=AA2HP0VE&PostCode=9000), 10-11-2009 Belxos November 10th, 2009, 03:55 PM Stel dat we morgen rond geraken met het dossier-Arteveldestadion, dan kunnen we meteen beginnen bouwen. Omdat we nu kandidaat zijn, moeten de plannen worden hertekend om er 22.000 zitjes bij te krijgen, die we achteraf moeten kunnen afbreken. Want ik ben realist, meer dan 22.000 kijkers krijgt AAGent nooit in haar stadion. Pas eind december 2010 beslist de Fifa echter waar het WK zal plaatsvinden, dus zouden we alles hier een jaar moeten stil leggen om daarop te wachten. Een groot probleem. Waar ik nog geen antwoord op heb. Ik hoop nog altijd dat het financiële dispuut met CVBA Artevelde nog dit jaar van de baan geraakt.' Ik dacht dat het stadium zowiezo al uitbreidbaar ging zijn tot 40.000 zitjes? Dan zijn er nog maar 4.000 extra nodig om aan de WK-limiet te voldoen. Zou het niet logisch zijn dat van zodra alle problemen rond de CVBA zijn opgelost men gewoon begint te bouwen aan de 22.000-zitter en dan binnen een jaar beslist of men het hierbij laat of doorbouwt tot 44.000 zitjes (waarvan dan eventueel de helft makkelijk kan afgebroken worden). Op die manier wint men dan toch weer een jaar (of beter gezegd, is er 1 jaar minder vertraging). SkyView November 11th, 2009, 10:17 PM En als 2018 niet gehaald wordt moeten ze nog eens alles 4 jaren stilleggen want misschien halen ze 2022 binnen. Begin toch gewoon te bouwen, zeveraars ! ForTheLoveOfHouse November 11th, 2009, 10:41 PM Het zijn waarschijnlijk geruchten, maar deze week ving ik via een bron op dat het stadion normaliter niet meer gebouwd zal worden op die plaats. En dat et dus definitief niet zal gebouwd worden. Men zou al bezig zijn met plannen om het huidige stadion te herzien. To be continued Meurisse November 11th, 2009, 10:49 PM dat kan ik moeilijk geloven... Een terrein in handen van de stad, funderingspalen reeds in de grond... Net een beetje perikelen omtrent financieren en eventueel WK g-ron November 11th, 2009, 10:51 PM ^^ Er zitten al honderden palen in de grond (voor een aantal 100.000€). Ze zouden stom zijn om nu opeens de locatie te veranderen. Ze geraken immers nu al niet rond met de financiering, laat staan om nog eens geld uit te geven aan nieuwe studies e.d.... BIEB November 12th, 2009, 10:40 AM een andere locatie is gewoonweg ondenkbaar durexxx November 12th, 2009, 10:51 AM Vlaamse regering zet Gent op 1 VOETBAL DOSSIER WK STADIONS — BRUSSEL - Gent heeft het meest degelijke plan om een nieuw stadion te bouwen. Dat blijkt uit een studie die de Vlaamse regering liet uitvoeren. De studie dateert van juni en er staat intussen een nieuw onderzoek op stapel. Desondanks zijn de gegevens best interessant: Gent, waar burgemeester Termont maandag nog zijn twijfels uitte over de haalbaarheid van een WK-stadion, scoort het beste van alle tien de dossiers die door de Vlaamse regering werden onderzocht. Ook voor Germinal Beerschot ziet het er goed uit. Voor alle duidelijkheid: het plan van Germinal Beerschot is niét hetzelfde als dat van de stad Antwerpen, hoewel het om dezelfde locatie gaat. Antwerpen wil Antwerp en Germinal Beerschot in één stadion laten spelen, terwijl Beerschot zijn stadion niet wil delen. Op 27 november moeten de verschillende steden en clubs hun dossier helemaal rond hebben om in aanmerking te komen voor de subsidie als WK-stadion. De Vlaamse regering heeft in totaal 50 miljoen euro over om die nieuwe stadions te financieren. Op 11 december spreken de heren ministers zich uit over welke twee stadions elk 10 miljoen euro krijgen om de nieuwe voetbaltempels op te trekken. Zes andere stadions krijgen elk vijf miljoen euro. Stadions die geld krijgen, moeten wel hun kandidatuur stellen als stadion voor het mogelijke WK in België en Nederland van 2018 of 2022, hetzij als wedstrijdstadion, hetzij als stadion voor trainingen. Maandag stelden vier Vlaamse steden zich kandidaat als wedstrijdstadion: Brugge, Gent, Antwerpen en Genk. België en Nederland moeten naast in totaal 12 wedstrijdstadions ook elk 16 oefenstadions leveren als het WK in onze contreien zou plaatsvinden. In deze studie wordt nog rekening gehouden met de ‘oude' plannen van Brugge (de locatie van het nieuw te bouwen stadion is intussen veranderd) en de verbouwingsplannen van Sint-Truiden, die intussen al grotendeels zijn uitgevoerd. (Bron: De Standaard) ForTheLoveOfHouse November 16th, 2009, 08:29 PM ^^ Er zitten al honderden palen in de grond (voor een aantal 100.000€). Ze zouden stom zijn om nu opeens de locatie te veranderen. Ze geraken immers nu al niet rond met de financiering, laat staan om nog eens geld uit te geven aan nieuwe studies e.d.... Die palen op zich kunnen nog een probleem geven. Als de palen die werden geboord berekend zijn voor een paallast van bv 150 ton/paal... en nu door een wijziging (WK of dergelijke) meer moeten gaan dragen... dan zit je met een probleem OF je moet er nog bijboren (als dat wel gaat aangezien je de onderlinge afstand tussen 2 palen of een groep van palen moet respecteren). Het zou stom zijn maar we leven in Belgie, niet waar :) Het gerucht dat ik opgevangen had, was dat het gewoon niet meer gebouwd wordt en dat er uitbreidingen aan het huidige stadion op de Brusselsesteenweg zouden plaatsvinden... Dequal November 16th, 2009, 08:41 PM Het gerucht dat ik opgevangen had, was dat het gewoon niet meer gebouwd wordt en dat er uitbreidingen aan het huidige stadion op de Brusselsesteenweg zouden plaatsvinden... DAT zou pas lame zijn. :bash: Buffalo Soldier November 16th, 2009, 09:15 PM Die palen op zich kunnen nog een probleem geven. Als de palen die werden geboord berekend zijn voor een paallast van bv 150 ton/paal... en nu door een wijziging (WK of dergelijke) meer moeten gaan dragen... dan zit je met een probleem OF je moet er nog bijboren (als dat wel gaat aangezien je de onderlinge afstand tussen 2 palen of een groep van palen moet respecteren). Er was al in het begin sprake van de mogelijkheid tot uitbreiden tot 40.000, dus ik denk niet dat dal een probleem zal geven... vank November 17th, 2009, 12:20 AM Bende zeveraars! Weet je wat, we verhuizen gewoon Club Brugge naar Gent (de hoofdstad van West-Vlaanderen). ZoT November 17th, 2009, 10:56 AM Weet je wat, we verhuizen gewoon Club Brugge naar Gent (de hoofdstad van West-Vlaanderen). We zullen maar gebaren dat we dit niet gehoord hebben zeker?:| BIEB November 17th, 2009, 12:24 PM DAT zou pas lame zijn. :bash: ohja, het zal wel ter sprake gekomen zijn, maar 't blijft onmogelijk BIEB December 11th, 2009, 05:05 PM Vier dossiers voor WK-stadions goedgekeurd vr 11/12/2009 - 15:52 RC Genk, AA Gent en de steden Antwerpen en Brugge krijgen een lening met lage rente van de Vlaamse regering. Daarmee willen ze een stadion bouwen dat in aanmerking komt voor het WK van 2018. De regering vraagt wel dat de vier hun dossier inhoudelijk wat sterker maken. Ze mogen allevier een lening van tien miljoen euro verwachten. Als het WK niet in ons land plaatsvindt, maar de clubs/steden toch een stadion met 40.000 zitjes bouwen, krijgen ze ook tien miljoen.[/b] De regering koos dus vier en geen twee "winnaars", omdat de FIFA erop aandrong om meer dan twee stadions te voorzien. Daardoor wordt de financiële pot voor de WK-oefenstadions wel een stuk kleiner. Vlaanderen zou oorspronkelijk twee goedkope leningen van telkens tien miljoen euro toewijzen voor WK-stadions en had daarnaast zes leningen van vijf miljoen euro voor WK-oefenstadions. - 'k weet niet of dat zo interessant is die lening, subsidies waren wel op zn plaats - nu ligt het waarschijnlijk helemaal stil tot we weten of het wk al dan niet komt (een jaar wachten dus) Puinkabouter December 12th, 2009, 06:37 PM Burgemeester Termont voorzichtig over ‘Arteveldestadion' GENT - De Vlaamse regering blijft vier Vlaamse steden, waaronder Gent, die zich kandidaat hebben gesteld voor het WK Voetbal 2018, steunen. Ze komen in aanmerking voor een goedkope lening van 10 miljoen euro. ‘Ik ben trots en ambitieus, maar ook sceptisch', zegt burgemeester Daniël Termont (SP.A). ‘Want het dossier Arteveldestadion zit nog altijd in het slop.' Die goedkope lening van 10 miljoen euro zou welkom zijn en de privé-investeerders (Optima en Ghelamco) en de stad wat dichter bij elkaar brengen. Ook als er geen wereldbeker voetbal in Vlaanderen zou plaatsvinden, blijft de goedkope lening behouden als een stadion wordt gebouwd dat aan de Fifa-norm van 44.000zitplaatsen voldoet. Als de club beslist om een kleiner stadion te bouwen, wordt de ondersteuning beperkt tot een lening van maximaal 5 miljoen euro. In dat geval moeten de Gentse investeerders die vijf miljoen ergens anders zien te vinden. Burgemeester Daniël Termont zegt dat het technisch mogelijk is om het bestaande ontwerp uit te breiden tot een stadion met 44.000 zitjes, die nadien weer kunnen worden afgebroken. ‘Dit positief signaal betekent dat we een geloofwaardig dossier hebben. De bemiddelaar (een topman van Ethias, nvdr) heeft al goed werk verricht. Ik hoop dat we eind januari tot een oplossing komen, maar ik ben voorzichtig. Er is al te veel gebeurd in dit dossier.' Als België en Nederland de wereldkampioenschappen binnenhalen, maakt dat een groot verschil. ‘Dan moeten we ook aanpassingen doen voor parkeren, mobiliteit, toegankelijkheid. Als België wil klaar zijn, zal er vlugger gewerkt moeten worden. Anders komt er nergens een stadion. Kijk maar hoelang wij al knokken voor het onze. Onze bedoeling blijft hoe dan ook om zo vlug mogelijk met de bouw van een kleiner stadion van 22.000 zitjes te beginnen', besluit Termont. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=V12JK2E7&PostCode=9000), 12-12-2009 Puinkabouter December 24th, 2009, 03:16 AM Wie herinnert zich nog die voet-met-4-tenen die op de renderings van 2005 stond? Vandaag zag ik op de website van de architect een herwerkt ontwerp voor dat volume, kleiner van schaal, en met de vermelding dat er een bouwvergunningsaanvraag is gepleegd en met wsl. volgend jaar met de bouw begint. Ik kopieer afbeeldingen en tekst: 1. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Arteveldestadion/dakarsite_001.jpg Een kaartje. Bovenaan zie je duidelijk het Arteveldestadion. Ook kan je de aangepaste aansluiting van de Ottergemsesteenweg met de R4 zien. Die moet nog gerealiseerd worden. Het project omvat 2 torentjes van 40m, die komen ten zuiden van dat parkeerterrein (P1A). Ten noorden van datzelfde terrein komt een groot laag volume met gemengde bestemming, waaronder een paar duizend vierkante meter retail. Ik kijk in mijn glazen bol en zie Decathlon, maar 't kan net zo goed iets anders zijn natuurlijk. Merk de 3 rode stippellijnen op die door de afbeelding lopen. Die duiden 3 doorsnedes aan, dewelke hierna worden uitgewerkt... 2. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Arteveldestadion/dakarsite_002.jpg Ik zie daar behalve die 2 kantoortorentjes, ook een mooie windmolen staan :okay: 3. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Arteveldestadion/dakarsite_003.jpg Ik zie daar precies tussen de Ottergemsesteenweg en het stadion ook 2 trams getekend. Verlenging van tram 4 blijft betrokken in de concepten (?) 4. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Arteveldestadion/dakarsite_004.jpg Uit deze afbeelding kunnen we ook afleiden dat het Arteveldestadion zo'n 40 meter hoog zal zijn, wat een vraag beantwoordt die a-gent hier ooit stelde, denk ik. DAKAR GENT Concept Dit project omvat 8.300 m² retail, 12.900 m² kantoorachtigen en 9.900 m² kantoren. Het is vlot bereikbaar via de E17 en R4 en ligt aan het verkeersplein voor het voetbalstadion. Vanuit dit verkeersplein worden een voetgangers-en fietsas ontwikkeld over het 'Dakar' terrein. Via deze wandelas bereikt men de hoofdtoegang tot de parkeergarage met 1240 plaatsen voor voetbalsupporters en de met de luifel overdekte toegang tot 2 retailhandelszaken met bijhorende opslagruimte. Langs de R4-Ringvaart komen 2 accentgebouwen voor de indeling van kantoren en kantoorachtigen met een maximale toegestane hoogte van 40 m (10 bouwlagen). Tussen de wandelas en kantoren/kantoorachtigen wordt een bovengrondse parking voorzien van 436 plaatsen. Dit niveau komt ongeveer overeen met het niveau waarop de nieuwe rotonde wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Sluisweg die verder in stijgende lijn verloopt, en sluit ook aan op de nieuwe brug over de Ringvaart. De parking voor voetbalsupporters is door zijn halfondergrondse ligging open langsheen de Ottergemsesteenweg. Zo verlopen evacuatie en verluchting vlotter. Er is ook ruimte voor 350 fietsplaatsen. Deze fietsenstalling wordt bovengronds aangevuld met 220 plaatsen voor retail en kantoren. De lichte glasarchitectuur van de twee hoge kantoorgebouwen staat in contrast met de meer gesloten betonarchitectuur van het lagere retailgebouw. De luifel ter hoogte van de oversteek aan de Ottergemsesteenweg vormt een scharnierpunt tussen beiden en wordt gezien als een stedelijke ontmoetingsplek. De uitgesproken gevellijnen en openingen van het retailgebouw doorbreken de massiviteit aan de straatzijde. Het dak van het retailgebouw ligt in lichte helling en wordt praktisch volledig als groen dak uitgevoerd. Dit groendak wordt zowel vanuit het stadiongebouw en de kantoorgebouwen als vanaf de R4 en de brug over de Ringvaart als vijfde gevel ervaren. De totaaloppervlakte van het groen bedraagt 8.896 m². Doordat het maaiveld zich aanpast aan het verhoogde niveau van de rotonde en de aansluitingen aan de Sluisweg ontstaan er groene taluds die op verschillende plaatsen de overgang maken tussen bestaande en nieuwe grachten met aangepaste begroeiing. Informatie opdrachtgever: nv Ring Investments ligging: Ottergemsesteenweg te Gent functie: Ontwikkeling van kantoren, kantoorachtigen, halfondergrondse parking en retail. oppervlakte: 31.100 m² netto vloeroppervlakte bouwvergunning: 2009 realisatie: 2010 BIEB December 24th, 2009, 10:49 AM het stadion zal idd 40m of hoger zijn. Want De Witte zei onlangs dat het dak zich op 40m hoogte bevond en er dus perfect een 2e ring bij kan (mocht het WK komen) a-gent December 24th, 2009, 11:00 AM waauw ! Dat ziet er redelijk spectaculair uit ! Hopelijk word dit doorgevoerd !! Peter Dedecker December 24th, 2009, 12:14 PM Moesten ze nu eens eerst die tram doortrekken hé... De Klauw December 24th, 2009, 12:30 PM Ondanks er duidelijk veel geschrapt is tegenover de oorspronkelijke plannen ziet het er niet slecht uit. Men heeft het maximale uit het budget gehaald denk ik. Laat ons hopen dat het project niet nog verder teruggeschroefd wordt. DriesO December 24th, 2009, 05:07 PM 1. [INDENT]http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Arteveldestadion/dakarsite_001.jpg Hmm. dat fietspad langs de R4 maakt op die plannen toch een serieuze kronkel en verliest daarmee een deel van zijn nut als directe fietsverbinding. :ohno: Dat was in eerdere plannen van de R4-zuid toch beter: http://www.mervlaanderen.be/uploads/merkennis739.pdf pagina 125 kaart 7a vank December 24th, 2009, 06:09 PM Je kan ook in fases werken hé, waarbij ieder onderdeel de nodige aandacht krijgt. Nu het voetbalgebeuren, over 5 jaar (vanaf 2015) de kantoren en over 10 jaar (vanaf 2020) de nodige tramverbindingen. (In tussentijd kan men bussen inleggen). Spreiding van het budget, maar er is ook voldoende tijd om een PPS-constructie op poten te zetten. Hier tegenover moet wel staan dat het om een groot masterplan gaat die 1 geheel vormt en het geen 35 losstaande onderdelen van elkaar zijn. Het visuele moet een grote meerwaarde zijn. Peter Dedecker December 25th, 2009, 01:00 AM Je kan ook in fases werken hé, waarbij ieder onderdeel de nodige aandacht krijgt. Nu het voetbalgebeuren, over 5 jaar (vanaf 2015) de kantoren en over 10 jaar (vanaf 2020) de nodige tramverbindingen. (In tussentijd kan men bussen inleggen). Spreiding van het budget, maar er is ook voldoende tijd om een PPS-constructie op poten te zetten. Hier tegenover moet wel staan dat het om een groot masterplan gaat die 1 geheel vormt en het geen 35 losstaande onderdelen van elkaar zijn. Het visuele moet een grote meerwaarde zijn. Ik vind die fasering allesbehalve correct. Ik hunker naar de Duitse mentaliteit waarbij eerst de nodige tramverbinding gebouwd wordt en pas nadien het stadion. Anders kweek je alleen maar slechte gewoontes aan die maar moeilijk terug te doorbreken zijn. Puinkabouter January 14th, 2010, 10:21 AM Bouwvergunning Artevelde- stadion niet in gevaar GENT - De bouwvergunning voor het Arteveldestadion, dat op de vroegere Groothandelsmarkt moet verrijzen, is niet in gevaar. Burgemeester Daniël Termont (SP.A) zegt dat hij ‘de nodige contacten heeft genomen om dat te voorkomen'. De bouwvergunning voor het Arteveldestadion dateert van 17 januari 2008. Als binnen de twee jaar niet wordt begonnen met de uitvoering van een bouwvergunning, vervalt ze. De wet is daar duidelijk over. Symbolische handelingen zijn onvoldoende. Op het kabinet van Karin Temmerman (SP.A), schepen van Ruimtelijke Ordening, luidt het dat het in geval van betwisting een juridische kwestie wordt waar een rechtbank zal moeten over oordelen. ‘We betwijfelen of die vergunning wel zal vervallen. Daar zijn bouwactiviteiten gebeurd. De voormalige gebouwen van de Groothandelsmarkt zijn gesloopt. Er zijn 400 palen in de grond geheid en er zijn nog andere voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. De bouwvergunning wordt ook gekoppeld aan een milieuvergunning die pas is toegekend in mei 2008 en dus nog geldig is. Die wet is er vooral gekomen om het omzeilen van de wetgeving op bouwvergunningen tegen te gaan. Je had eigenaars van verkrotte en leegstaande panden die om leegstands- en verkrottingsbelastingen te vermijden een bouwaanvraag deden en die lieten verlopen. Wij denken dat een ruime interpretatie van de wet mogelijk is.' De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=252KR2U5&PostCode=9000), 14-01-2010 G-4-Ever January 14th, 2010, 08:48 PM zou dit een grap zijn? nen mens zou voor minder de hoop beginnen opgeven: Werken aan Arteveldestadion herbegonnen Gent - De Ieperse projectontwikkelaar Ghelamco is deze ochtend gestart met funderingswerken aan het Arteveldestadion. Daarmee komt er eindelijk terug schot in de bouw van de nieuwe voetbaltempel voor AA Gent. De eerste steenlegging gebeurde al in september 2008. Sindsdien bleef het verdacht stil op de site van de vroegere Groothandelsmarkt. Oorzaak was een dispuut tussen de privé-investeerders (Optima Financial Planners en Ghelamco) en de stad Gent. Die raakten het niet eens over de financiële kant van de zaak. De voorbije weken werd er druk onderhandeld. Volgens Paul Gheysens, gedelegeerd bestuurder van Ghelamco, is er nu toch bijna een akkoord. Geen dag te vroeg, want eind deze week vervalt in principe de bouwvergunning voor het Arteveldestadion. Door de werken herop te starten wil Ghelamco dat voorkomen. Toch zegt de projectontwikkelaar dat de graafwerken meer dan symbolisch zijn. De funderingswerken moeten de definitieve start zijn van de realisatie van het Arteveldestadion. laat ons hopen... Dequal January 14th, 2010, 08:50 PM Funderingswerken? De palen zitten nochtans al in de grond, dus nu is het meer de betonplaat gieten waarschijnlijk? BIEB January 14th, 2010, 10:05 PM er zijn toch machines gesignaleerd op de werf; lol Maar volgens mij gaan ze nog niet echt bouwen hoor, volgens bronnen bij 't Stad mist er nog 10 a 15 mio om het stadion te bouwen volgens de originele plannen. Termont heeft echt gezegd dat er waarschijnlijk niet veel gaat gebeuren alvorens er beslist wordt of het WK al dan niet komt. 'k zou e rniet ven verschieten of die grondwerken er nu zijn speciaal om de administratie in orde te houden, en zien we binnenkort weer een werfpause van 2 jaar BIEB January 14th, 2010, 11:29 PM http://www.bieb.be/indianssite/temp/01.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/02.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/03.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/04.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/05.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/06.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/07.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/08.png http://www.bieb.be/indianssite/temp/09.png Puinkabouter January 15th, 2010, 09:58 AM Bouw Arteveldestadion start (voor tweede keer) FINANCIEEL PLAN TUSSEN STAD EN PROJECTONTWIKKELAARS IS NOG NIET ROND GENT - Op de vroegere terreinen van de Groothandelsmarkt zijn gisteren onverwacht de werken aan het Arteveldestadion heropgestart. Eind deze week vervalt de bouwvergunning, maar dat is volgens de projectontwikkelaar niet de aanleiding. ‘Nu zijn we echt vertrokken. Eind volgend jaar zal het stadion klaar zijn', zegt Paul Gheysens. Dieter Herregodts Het was met veel tromgeroffel dat op 18 september 2008 de eerste steen gelegd werd van het nieuwe Arteveldestadion. Bijna het voltallige Gentse stadsbestuur was naar de terreinen van de voormalige Groothandelsmarkt aan de Ottergemsesteenweg afgezakt om er de heuglijke gebeurtenis mee te maken. Op duizend palen in de grond na bleef het echter bij die eerste steen. Sinds die 18de december gebeurde er niets meer. Tot gisteren. Plots verschenen er op de terreinen een paar vrachtwagens en graafmachines. Toevallig of niet, op 17 januari is de bouwvergunning voor het Arteveldestadion precies twee jaar oud. Als de werken tegen dan niet begonnen zijn, vervalt de vergunning (zie onze krant van gisteren). ‘Dit zijn echter geen symbolische werken', weerlegt Paul Gheysens. Hij is zaakvoerder van het Ieperse bedrijf Ghelamco, samen met het Gentse Optima Financial Planners de projectontwikkelaar van het Arteveldestadion. ‘Nu gaan we door tot het einde. Binnen anderhalve maand ligt de fundering er. Daarna beginnen we in de hoogte te bouwen. Tegen eind 2011 moet het stadion af zijn. Er zal plaats zijn voor 21.000 toeschouwers, met een mogelijke uitbreiding tot 44.000.' Kink in kabel Het klinkt de supporters van AA Gent als muziek in de oren, maar er kan wel degelijk nog een kink in de kabel komen. Er is namelijk nog altijd geen sluitend financieel plan. De projectontwikkelaars hoopten hun winst te halen uit de commerciële ontwikkelingen rondom het stadion. Die zullen echter minder groot uitvallen dan aanvankelijk gepland. Ghelamco en Optima willen daarom dat Stad Gent financieel bijspringt. Er doet daarbij een bedrag van tien miljoen euro de ronde. Het stadion zal in totaal ongeveer 80 miljoen euro kosten. ‘Wij zijn dicht bij een akkoord', zeggen zowel Paul Gheysens als Jeroen Piqueur, zaakvoerder van Optima. ‘Er is zelfs al een gentlemen's agreement. De komende dagen willen we dat concretiseren. Het heeft lang geduurd, maar vergeet niet dat we pas sinds vorige maand over een bouwvergunning beschikken voor de parkeerterreinen en een winkel- en kantoorgedeelte aan de overkant van de Ottergemsesteenweg. Je kan moeilijk een stadion bouwen als er geen garantie is over de parkeerplaatsen.' Ook burgemeester Daniël Termont (SP.A) is positief: ‘Er is nog geen definitief akkoord, maar ik ben heel optimistisch. De sfeer is goed en de onderhandelingen gaan vooruit. In grote lijnen vinden we elkaar. Dat de projectontwikkelaar met de bouw gestart is, is een duidelijke daad van goede wil.' Schepen van Sport en Financiën Christophe Peeters (Open VLD) ziet het somberder in: ‘Ik hoop dat ik volgende week eindelijk een financieel plan te zien krijg. De projectontwikkelaars moeten niet verwachten dat de stad zomaar een blanco cheque zal uitschrijven. Natuurlijk wil ik ook dat het stadion er zo snel mogelijk komt, maar het lijkt mij niet evident om daar zomaar miljoenen euro belastinggeld in te stoppen. We zijn nog lang niet rond.' Het ziet ernaar uit dat we zeker nog enkele nieuwe afleveringen krijgen in de soap rond het Arteveldestadion. De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=UR2KSSN1&PostCode=9000), 15-01-2010 a-gent January 15th, 2010, 10:26 AM Eerst zien , dan geloven zeker ... BIEB January 15th, 2010, 12:17 PM http://iloapp.bieb.be/data/_gallery/public/36/1263553810_resized.jpg http://iloapp.bieb.be/data/_gallery/public/36/1263553820_resized.jpg http://iloapp.bieb.be/data/_gallery/public/36/1263553826_resized.jpg http://iloapp.bieb.be/data/_gallery/public/36/1263553828_resized.jpg => vraag me vooral af wat ze daar doen .. http://iloapp.bieb.be/data/_gallery/public/36/1263553829_resized.jpg => ze gaan er zich installeren :p de rest; http://indians.bieb.be/#36.0 Soit, zowel chelamco als besix zijn er actief, die gaan dat ook zo maar niet doen. Hopelijk komen de stad en de rest nu snel overeen. De Klauw January 15th, 2010, 12:51 PM Optima neemt nu wel extreem grote risico's, aan een stadium beginnen terwijl het financiële plaatje nog niet rond is. Zelfs in Dubai doen ze dat niet. Waarschijnlijk hopen ze dat de stad Gent spoedig "plooit". Meurisse January 15th, 2010, 01:08 PM Eerst zien , dan geloven zeker ... Aan de foto's te zien zijn wel degelijk begonnen hé :-) De funderingspalen bloot leggen (om funderingszolen te kunnen gieten, nadat de koppen van de palen ontdaan zijn van beton) Optima neemt nu wel extreem grote risico's, aan een stadium beginnen terwijl het financiële plaatje nog niet rond is. Zelfs in Dubai doen ze dat niet. Waarschijnlijk hopen ze dat de stad Gent spoedig "plooit". een beetje druk zetten hé :) vank January 15th, 2010, 01:46 PM Hoe kan men nu beton gieten? Het vriest! Het is een wanhoopspoging! BeNe January 15th, 2010, 11:21 PM Hoe kan men nu beton gieten? Het vriest! Het is een wanhoopspoging! Uiteraard, ze moeten wel iets doen op de "werf" anders verliezen ze de vergunning. Uit betrouwbare bronnen weet ik dat er nog steeds een gat is van 12 miljoen euro en dat de private partijen hiervoor kijken naar de stad. Het is overigens wel bij hen dat de verkeerde inschattingen liggen (overschatting retail en hotelinkomsten, onderschatting problematiek UCO-site).Maar ik zie Gent in deze conjunctuur echt niet zo'n bedrag neerleggen. Sorry, maar we zijn er nog niet.:ohno: Zep January 22nd, 2010, 12:03 AM Morgen geeft KAA Gent een persconferentie, en de kans zit er dik in dat er ook iets over het Arteveldestadion gezegd zal worden... Hopen op goed nieuws dus!:) BIEB January 22nd, 2010, 03:21 PM Geen nieuws over den Art vandaag. Maar hopelijk horen we snel meer over 't feit dat alle betrokken partijen overeenkomen JumpV January 25th, 2010, 10:18 PM Iemand iets gehoord van die persconferentie? BIEB January 26th, 2010, 09:15 AM Dat ging over de sportieve zaken (Piéroni, Conté en Dirk Piens) dit komt van het buffaloforum, van iemand die thuis is op het stadhuis; In het vragenuurtje van de gemeenteraad kwam vanavond het Arteveldestadion (even) ter sprake. Gemeenteraadslid Baki Emirvelioglu (Groen!) vroeg een stand van zaken aan schepen Christophe Peeters (Open VLD). Wat de financiering betreft bevestigde schepen Peeters dat het nog steeds wachten is op het businessplan van de private partner. Dat had er volgens de eerder gemaakte afspraken al moeten zijn. Zolang er geen businessplan is kan er geen akkoord gesloten worden over de financiering van het project. Wat het al dan niet verlopen van de bouwvergunning betreft doet schepen Peeters geen uitspraken. Enkel rechtbanken kunnen dat, zo stelt de schepen van Sport. a-gent January 27th, 2010, 10:06 AM stadsfluisteraar GENT - Hoe zit dat nu met het nieuwe voetbalstadion van AAGent, daar in de omgeving van de voormalige Groothandelsmarkt, waar een eerste steen eenzaam bleef liggen, tot een paar dagen voor het verlopen van de bouwvergunning de aannemer het terrein dan toch begon te bewerken? Terwijl de Buffalo-fans blijven dromen van dat stadion, waar hun supportersgebrul nog veel beter zal echoën, weten ze het op het stadhuis eigenlijk ook niet precies: men wacht op het concreet plan van de investeerders. Wachten is een woord dat ze bij de Unibet-bookmakers niet vaak gebruiken. Waarom zouden we er geen weddenschap aan linken, hebben ze bij Unibet gedacht. Op de website www.unibet.com kan je vanaf vandaag terecht voor een weddenschap over de nieuwe Gentse voetbaltempel. De vraag - die niet meteen leidt naar een oplossing, maar naar winst of verlies in de geldbeugel van de gokker - is de volgende: zal AAGent een officiële wedstrijd in het stadion hebben gespeeld voor 17 januari 2012? Wie 1 euro inzet op ‘ja', krijgt 2,75 euro terug indien hij gelijk krijgt, voor een ‘neen' is dat slechts 1,40 euro. BIEB January 27th, 2010, 11:18 AM Dat is dan de oplossing voor alle problemen. Laat ze al het geld dat gevonden is inzetten op NEEN en dan een jaartje wachten om verder te bouwen.. :D Belxos January 28th, 2010, 10:31 PM Vandaag heb ik gehoord -via via- dat het dossier muurvast zou zitten, beide partijen (stad en privé-investeerder) zouden lijnrecht tegenover elkaar staan. Bovendien zou de ideologische tegenstelling tussen Termont en De Witte ook niet helpen. Dexia die verantwoordelijk is voor de financiële onderhandelingen en steun heeft daarenboven iemand anders aangesteld voor de onderhandelingen (een Brusselaar) die absoluut niet geïnteresseerd zou zijn in voetbal en niet echt voeling zou hebben met het dossier/lokale moeilijkheden/verschillende ego's. Ten slotte zou de CD&V invloed binnen Dexia niet echt happig zijn op een snelle oplossing omtrent het stadion met het oog op de volgende lokale verkiezingen (Van Parys versus Termont) zodat de nodige bankgarantie niet wordt gegeven. Zolang de pat-stelling niet opgelost geraakt zou het nog jaren kunnen duren vooraleer er iets gebeurd (bijvoorbeeld WK-geld). Anderzijds, als er iemand ergens met een grote zak geld te voor schijn komt, zou er voor Dexia geen vuiltje aan de lucht zijn en mogen ze onmiddellijk beginnen bouwen. Dequal January 29th, 2010, 10:13 AM We kunnen nog een ophaalactie organiseren op SSC en in Gent. :) g-ron February 13th, 2010, 05:17 PM Er staat een klein artikel in Het Nieuwsblad dit weekend waarbij er een doorbraak zou zijn in het dossier. De bouw van de 'light' versie zou tegen 2012 afgerond zijn. Optima Financial Planners zou zich teruggetrokken hebben uit het project en de bouwpromotor Ghelamco zou alles in eigen handen willen nemen. Volgende week staat er daaromtrend nog een vergadering gepland met het Gentse stadsbestuur om de laatste financiële obstakels uit de weg te ruimen. De bouwfirma Besix-Vanhout blijft intussen het terrein bouwrijp maken. Ook op de Dacar-gronden, aan de overkant van de Ottergemsesteenweg, waar de parking moet komen en enkele handelszaken, zal men binnenkort beginnen met de werken. Bron: Het Nieuwsblad Goed nieuws dus in dit dossier. Ik heb echt het gevoel dat alles nu in een stroomversnelling zal geraken nu Optima uit het project gestapt is. Jammer van de light-versie natuurlijk. Het blijft afwachten wat dit zal geven. Het betreft nog altijd een stadion met 21.000 zitjes en volgens het artikel 'met comfort voor de toeschouwers, maar met minder opsmuk en minder dure randbouwsels'. Een betonnen bak met andere woorden... BIEB February 13th, 2010, 06:19 PM er circuleert een cd-rom rond met beelden, maar heb het nog nt knn bemachtigen :( vank February 13th, 2010, 06:48 PM Pff, een light versie... Bouw dan niets! Nychus February 13th, 2010, 08:22 PM Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar wat ik versta onder de light-versie, is de nog niet voor het WK uitgebreide versie vank February 14th, 2010, 12:24 AM Gent wordt sowieso al geen WK stadion, het is daarvoor te klein. Maar het plan is al eens aanzienlijk verzwakt en met de afzwakking kwam de financiering nog niet van de grond. Dus het gaat waarschijnlijk om een light-versie van de huidige light-versie! BIEB February 14th, 2010, 02:45 AM Voor alle duidelijkheid: Het stadion nu krijgt normaal 21000 plaatsen, en het zal iets eenvoudiger worden dan aanvankelijk gepland. Minder ombouw. Er komen op termijn wel kantoortorens rechtover het stadion. Dit stadion zal sowieso uitbreidbaar zijn en is dus kandidaat nummer 1 om een WK-stadion te worden. Je zit er dus helemaal naast vank (no offence he :) ) Trouwens, velen zijn waarschijnlijk vies van dat 'light'-woord, maar we mogen niet vergeten dat het sowieso veruit het modernste stadion vh land wordt. Aantal plaatsen maakt voor KAAG niet zo uit, wel het aantal bussinesfaciliteiten rond het voetbalgebeuren. En als het WK naar de lage landen komt, kan het boelke aangepast worden Buffalo Soldier February 14th, 2010, 11:11 AM Pff, een light versie... Bouw dan niets! Het was inderdaad kiezen tussen light of niets. Ben zeer blij dat ze uiteindelijk voor light gekozen hebben. Weet niet juist wat dit voor het ontwerp zou betekenen. Belxos February 14th, 2010, 06:06 PM Als ze willen -als er (WK-)geld is- kunnen ze nog altijd wat aluminium-platen tegen de gevel plakken of wat zonnepanelen op het dak installeren. Dat ze maar snel beginnen bouwen! BIEB February 17th, 2010, 08:54 AM VOETBAL 1STE KLASSE AA GENT Danny Vandewalle tekende en paste plannen aan van Arteveldestadion ‘light' ‘Supporters hoeven zich geen zorgen te maken' GENT - Arteveldestadion ‘light': wat moet de modale supporter zich daarbij voorstellen? Goede vraag, die niemand beter dan architect Danny Vandewalle van de Studiegroep Bontinck kan beantwoorden. Roland Lebuf Hij tekende de oorspronkelijke plannen, paste die aan de eisen van Fifa voor deelname aan het WK 2018 aan, en is met zijn team nu druk bezig aan de definitieve tekeningen. Vandewalle: ‘De fans hoeven zich geen zorgen te maken, voor hen verandert er niks. Hun comfort blijft behouden. Het is voor AA Gent en voor de bouwheer een prioriteit geweest en dat is het nu nog.' Toch worden de oorspronkelijke plannen ‘bijgewerkt'. De bouw wordt goedkoper. Die besparing moet toch ergens voelbaar zijn? ‘Het is uiteraard een complex gegeven, maar simpel uitgelegd komt het hierop neer, dat de buitenste ring van het stadion kleiner wordt', aldus Vandewalle. ‘De binnenste ring bevat alles wat voetbal-gerelateerd is en daar verandert niks aan. Alles wat door Uefa en Fifa aan accommodatie wordt geëist, blijft uiteraard behouden. AA Gent krijgt alles wat was voorzien en de kantoren van Optima blijven waar ze waren ingetekend.' ‘Alleen de zogenaamde ‘overschot' aan ruimte in de buitenste ring wordt herbekeken. Wordt kleiner en daardoor verhuizen enkele ruimtes die voorzien waren voor retail en distributie naar de overkant, waar onder meer ook de parking is voorzien.' ‘Vorige week zaten we nog samen met voorzitter en manager van AA Gent en met cateraar Gourmet Invents om te bekijken waar cafétaria's, restaurants en keukens moeten komen. Die zaken waren in de oorspronkelijke plannen voorlopig ingevuld, nu moeten ze een definitieve plaats krijgen.' Fanshop en zaal ‘Er is bijvoorbeeld ook geopperd dat het beter zou zijn, mocht er aan de hoofdingang een fanshop naar het voorbeeld van die van Genk worden voorzien. Misschien kan er ook een grote zaal zoals in Lokeren worden ingetekend. Zonder dat er dus aan de rondgang rond het stadion wordt geraakt, waardoor de supporters zeer gemakkelijk van hun zitje naar een gelegenheid kunnen waar ze een drankje en een hapje kunnen nuttigen.' ‘We zitten nu echt in de laatste rechte lijn en de Buffalo's beginnen de competitie 2012/2013 in het Arteveldestadion. Daar ben ik behoorlijk zeker van.' BIEB February 19th, 2010, 05:53 PM Efkes proberen aantonen wat ze volgens mij aan het doen zijn: http://www.bieb.be/indianssite/temp/20100218_art04.jpg http://img27.imageshack.us/img27/1682/20100218art04lijn.jpg Die witte lijn is nog steeds de exacte vorm van de gracht van op de eerste plannen. Zoals we weten zijn er overal palen in de grond gestoken. Nu zie je rond die lijn overal 'ijzerdraad' en houten plankjes uitsteken. Vorige maand was dat nog maar op enkele plaatsen, nu al gans de rechthoek rond. Dus ik neem aan dat ze de funderingen aan het leggen zijn om de rest er op te zetten Puinkabouter February 19th, 2010, 06:00 PM Misschien zijn dat de slibwanden... Tegen dat die hard zijn kunnen ze dan beginnen een put graven, en daarna de funderingsplaat storten. Ofzo. :) g-ron February 19th, 2010, 06:38 PM ^^Volgens mij zit het zo: Die "houten brugjes" geven meestal de contouren aan van de funderingsplaat dus gaan ze daartussen de grond uitgraven en de paalkoppen vrijmaken om vervolgens een algemene funderingsplaat te storten met daarin de paalkoppen zodat de lasten verdeeld worden over de palen. Aangezien ze al palen gestoken hebben kunnen er geen slibwanden zijn want anders zou je die eerst uitvoeren, de grond uitgraven tussen de slibwanden en vervolgens de palen heien op de lager bekomen diepte. Er is in het stadion trouwens geen ondergrondse verdieping zeker? BIEB February 19th, 2010, 08:12 PM er komt idd niets ondergronds. 't Geen uit de tribunes op een gracht lijkt, zal zich op het gelijkvloers bevinden. De tribunes beginnen dan op niveau 1 codex William February 27th, 2010, 03:35 PM Ik ben gisteren werven gaan bezoeken. Aan 'the loop' zijn ze volop aan de gang maar het arteveldestadion lijkt me andere koek, geen teken van leven, enkel twee werfcontainers en een klein graafmachientje in de verte, het was hilarisch om aan te zien. Ik zag ook één persoon in een werfcontainer, het leek erop dat hij de ruiten aan het kuisen was ofwel wou hij eruit en was het een werkman dat was opgesloten door zijn nietsvermoedende collega's. Als ze zo doordoen staat er over tien jaar nog geen stadion. Het lijkt erop dat ze de schijn hoog willen houden dat er werken aan de gang zijn. Ocharme, die man op zijn graafmachientje, hij mocht zijn boterhampjes moederziel alleen opeten. Dat bordje met arteveldestadion mocht ook iets minder bescheiden. Bij het verlaten van werf zwaaide de man nog met een brede lach :D als teken van begrip en medeleven. Al de gentenaars zo voor de gek houden, foei!! :ohno: Ik dacht dat ik zo'n graafmachientje zag, waarom? :deadthrea http://www.ribarent.be/documents/images/producten/grondverzet/graafmachines/kubota_u10-3_lg.gif.thumb.225.0.gif ongelooflijk :lol: Crocy March 10th, 2010, 03:50 PM Eventjes hoopvol wezen! Maandag was het er nog even doods al altijd. Maar vandaag waren er twee kranen bezig. Eentje was wat aan het spelen met hopen zand en een kipwagen, de ander trachtte de instructies te volgens van een kerel met een witte helm wiens bladeren papier bijna wegvlogen.:lol: Nog niet het soort leven waar we op hopen, maar dood is het toch niet meer. Edit: Het waren echte kranen, niet eentje zoals hierboven BIEB March 10th, 2010, 07:43 PM Interessant ook dat de federale overheid nu ook wil investeren, maar hoe rap we daar duidelijkheid over krijgen? De Klauw March 11th, 2010, 12:30 AM De federale overheid? De overheid die zowel letterlijk als figuurlijk geen nagel heeft om aan haar gat te krabben investeert in een voetbalstadion? BIEB March 11th, 2010, 01:54 AM Reynders wil een derde betalen van de WK-stadions Iedereen wil zijn steentje bijdragen om het WK 2018 naar ons land (en Nederland) te halen. Ook de federale regering. Die wil een derde financieren van de renovatie van de WK-stadions. Dat zegt Didier Reynders in Le Soir. "Maar ook andere renovatiedossiers komen in aanmerking." Minister van Financiën Didier Reynders is nog op zoek naar een gepaste formule voor de financiële hulp. "We zullen elk dossier onderzoeken. We kunnen de clubs rechtstreeks helpen of bijvoorbeeld een gunstig belastingssysteem toepassen. Dat onderzoeken we nu." België heeft zeven speelsteden, als het WK naar ons land komt: het Koning Boudewijnstadion, Standard, Charleroi, Antwerpen, Gent, Brugge en Genk. Het cadeautje van de federale regering is dus goed nieuws voor die steden/clubs, maar het blijft niet alleen bij de WK-stadions. "Ook de oefenvelden die gebruikt zullen worden tijdens het WK, komen in aanmerking voor financiële hulp", zegt Reynders. "En ook andere stadions, die niet voor het WK in aanmerking komen, wil ik helpen." Anderlecht bijvoorbeeld. "Zij mogen niet uitgesloten worden enkel en alleen omdat het WK er niet passeert." Bruggenbouwer March 11th, 2010, 10:11 PM Is er eigenlijk al een ontwerp voor het Arteveldestadion als het 44.000 zitjes moet tellen? BIEB March 12th, 2010, 02:20 PM normaal zouden beide er moeten zijn, maar we krijgen maar niets te zien :( BIEB March 13th, 2010, 05:18 PM Groot interview met Paul Gheysens, voorzitter Ghelamco in De Tijd op blz. 6 Onderaan Artikel "Arteveldestadion in 2012 klaar" Hele site van 100.000 m2, hotel incluis wordt in 2014 opgeleverd - Voor het verlof starten de werken, en midden 2012 zal het stadion klaar zijn - Tegelijkertijd wordt ook met de bouw van de kantoorgebouwen, retailpark en hotel begonnen. - Er is vertraging omdat de funderingen verzwaard zijn voor de mogelijke uitbreiding - Op MIPIM 2010 (16-19 maart) worden de foto's van het stadion voor het eerst aan het grote publiek getoond - Het aantal plaatsen is beperkt tot 21.000, maar kan, in geval van het WK uitgebreid worden tot 44.000. - Er komt in totaal 40.000 m2 kantoorruimte, en 12.000 m2 retail, en een parking van 1.500 plaatsen - In het stadion komt op 8 meter hoogte één groot multifunctioneel complex van 600 meter lang dat helemaal de rondgang in het stadium omringt. - Het retailgedeelte in het stadium beslaat 7.385 m2 - In 2014 wordt de hele site, een ontwikkeling van in totaal 100.000 m2 opgeleverd. De totale investering ligt in de buurt van het oorspronkelijke bedrag (115 Mio). BIEB March 13th, 2010, 08:27 PM intussen ook foto opgedoken: http://www.foldersverdelen.be/stadion.JPG durexxx March 13th, 2010, 08:49 PM Ik ben hier echt totaal niet meer mee... Betekent dit nu dat er toch geen light versie komt? Puinkabouter March 13th, 2010, 09:37 PM Dinsdag start MIPIM. Nog een paar dagen geduld en we hebben misschien eindelijk nog eens wat duidelijkheid... BIEB March 15th, 2010, 01:43 PM kheb de plannen net gezien, veelbelovend! Mooiste versie tot nu toe .. De vorm is ongeveer hetzelfde als dat van de laatste plannen (dat donker metalen ding), maar nu is het terug volledig van glas Ziet er dus helemaal niet uit als een lightversie, in tegendeel. Veel moderner, maar dat zie je zo ook al op dat kleine prentje hierboven. De grootste verandering zou dus de indeling van alles zijn, maar hoe dat just in mekaar zit zie ik natuurlijk niet op de tekeningen Puinkabouter March 15th, 2010, 01:54 PM Hmm, ik vond juist de versie in geperforeerd metaal er veel eleganter uitzien dan de glazen versie :( Soit, ik blijf benieuwd. Gaius Julius Caesar March 15th, 2010, 04:59 PM Tssss..... "het stadium" "Het stadion" is toch zo moeilijk te onthouden he BIEB March 15th, 2010, 05:21 PM is maar een kopie van op het buffaloforum, zal er int vervolg speciaal voor u de foutjes uithalen :) BIEB March 16th, 2010, 09:59 AM tstaat nu in de krant ook dus nu mag ik het posten: http://img6.imageshack.us/img6/6673/artu.gif Puinkabouter March 16th, 2010, 10:20 AM Toch nog mooi en flashy ^_^ Wat voor de rest ook in de krant stond: ‘Arteveldestadion klaar midden 2012' VASTGOEDGROEP GHELAMCO BOUWT STADIONÉN VOLLEDIGE SITE VAN 100.000M2 GENT - Paul Gheysens, voorzitter van vastgoed- en investeringsgroep Ghelamco uit Ieper, laat er geen twijfel over bestaan... ‘Tegen midden 2012 staat het voetbalstadion er', zegt hij. Maar burgemeester Daniël Termont is behoedzamer. ‘De sfeer is goed, maar er is nog geen akkoord', zegt hij. Paul Gheysens: ‘We zijn een deel van de funderingen aan het verzwaren om het stadion tot 42.000 zitplaatsen te kunnen uitbreiden. Voor de zomer beginnen dan de werken boven de grond. Tegen midden 2012 zal het Arteveldestadion speelklaar zijn. Terzelfder tijd beginnen we ook met de bouw van kantoorgebouwen, het retailpark en een hotel', vertelt hij. Volgens Gheysens kan er niets meer mis lopen met het dossier, waar al zo vaak iets mee is misgelopen. ‘Optima Financial Planners met Jeroen Piqueur zijn de initiatiefnemers geweest, maar Ghelamco neemt nu het roer in handen. Alles is klaar. De vergunningen zijn er en we houden ons aan de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan', zegt Gheysens. Tijdelijk uitgebreid Twee jaar geleden, tijdens Mipim, de belangrijkste Europese vastgoedbeurs in Cannes, stapte Ghelamco in het project. Ghelamco is een grote vastgoedontwikkelaar die vooral in Polen erg actief is. In Warschau bouwt de groep het prestigieuze torengebouw Warsaw Spire van 220 meter hoog. De komende drie tot vier jaar wil de groep er tot 400.000 m2 vastgoed ontwikkelen. In België mikt de groep op 250.000 m2. Het nieuwe stadion zal 21.000 plaatsen tellen. Mocht België het WK Voetbal binnenhalen, dan kan het stadion tijdelijk worden uitgebreid naar 42.000 zitplaatsen. In het stadion komt 40.000 m2 kantoorruimte. Ook Optima zal daar kantoren hebben. In het stadion is ook ruimte voor 7.385 m2 voor winkels. Naast het stadion komt een hotel dat 40 meter hoog zal reiken. Aan de overkant van het stadion komt een parking van 1.500 plaatsen. Langs de Ringvaart zijn twee kantoorgebouwen van tien verdiepingen gepland. ‘Ja, het stadion komt er beslist', zegt Gheysens. ‘Er is een consensus bij alle partijen. Alleen moeten we dat nog in de juiste teksten gieten. Het wordt commercieel en technisch een topproject. Het zal mooi ogen en veel mogelijkheden hebben. Het dak op 32 meter hoogte zal volledig met led-verlichting zijn uitgerust en in alle kleuren oplichten. 's Avonds zul je het van heel ver zien, want de ligging bij de R4 en de E17 is uitstekend. Ook voor het voetbal zullen er veel kansen zijn. Er zit een rondgang in het stadion op acht meter hoogte. Die ruimte zal 10 tot 12 meter breed zijn. Daar heb je enorm veel cateringmogelijkheden. Die rondgang loopt 600 meter rond het stadion.' Het stadion is vergeleken met het vorige ontwerp licht veranderd. Er komt opnieuw een glazen voorgevel, met een insnijding zodat supporters bij slecht weer kunnen schuilen. De zijkanten zijn verkleind met 16.000 m2. De grondwerken die bezig zijn, kunnen doorgaan met de bestaande bouwvergunning. Maar er zal nog een andere aanvraag moeten gebeuren. Door de reorganisatie is er geen behoefte meer aan de aangrenzende vervuilde oud-UCB site. De stad kan daar een ontwikkeling plannen. Een investeringsbedrag wil Paul Gheysens niet noemen. Burgemeester Daniël Termont (SP.A) schrikt wat van het enthousiasme van Paul Gheysens. ‘De sfeer is goed en er wordt zeer professioneel gewerkt, maar er is nog geen akkoord. Ik ben hoopvol, misschien is er voor eind april een ondertekend akkoord. Maar er is een verschil tussen een ondertekend akkoord en zeggen dat alles klaar is. Zolang het niet getekend is en niet door de gemeenteraad is goedgekeurd, ga ik niet zeggen dat er een akkoord is.' Een van de knelpunten is de bijdrage van de stad die hoger zal liggen dan gepland. ‘Er is een basis voor onderhandelingen. We zoeken wel nog naar alternatieven voor de inkomsten die we willen', zegt Termont. http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/03/16/B2_GI82NELMQ.1+gefv1117.jpg.h180..jpg.270..jpg ‘Arteveldestadion klaar midden 2012' http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/03/16/B2_GI82NELMQ.1+Artevelde2.jpg.h180..jpg.270..jpg De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=E52NI8NS&postcode=9000), 16-10-2010 De Klauw March 16th, 2010, 12:18 PM Bestaan er geen afbeeldingen die een meer realistisch beeld van het stadion tonen? Zoals op die flashy renders hierboven zal het zeker en vast NIET lijken. Dequal March 16th, 2010, 04:33 PM Bestaan er geen afbeeldingen die een meer realistisch beeld van het stadion tonen? Zoals op die flashy renders hierboven zal het zeker en vast NIET lijken. Inderdaad, tis gelijk dat volledig een glazen stadion is met ramen van 8m hoog. a-gent March 16th, 2010, 05:10 PM Tssss..... "het stadium" "Het stadion" is toch zo moeilijk te onthouden he Wat een onozele opmerking :s Door het feit dat de burgemeester zegt dat het nog steeds niet zeker is , beschouw ik dit eigenlijk als een zoveelste blufje .. Maar sowieso , Let's hope for the best !! :p DriesO March 16th, 2010, 06:23 PM Het dak op 32 meter hoogte zal volledig met led-verlichting zijn uitgerust en in alle kleuren oplichten. 's Avonds zul je het van heel ver zien [...] Het stadion is vergeleken met het vorige ontwerp licht veranderd. Er komt opnieuw een glazen voorgevel [...] Hebben ze de energiezuinigheid laten vallen? In een eerdere versie van de plannen was immers nog sprake van: door het gebruik van de tweede gevel wordt een groot deel van de zonnewarmte afgeschermd wat de huidige normering voor de EPB (energiebesparend bouwen) ten goede komt. Eco-gebouw Door het voorzien van de reeds eerder besproken tweede gevel zal er duidelijk op energie bespaard worden, maar tevens kunnen op het dak van de luifel fotovoltaïsche panelen worden voorzien om "groene stroom" te produceren. g-ron March 17th, 2010, 12:43 AM ^^ Ik heb er ook aan zitten denken. Een zonnewerende gevel en zonnepanelen kosten blijkbaar te veel terwijl dit zich na een paar jaar terugverdiend. Nu gaan ze waarschijnlijk een kanjer van een airco-installatie moeten plaatsen die dan nog eens op de gewone 'grijze' elektriciteit draait. Het groene aspect wordt dus weer al eens achterwege gelaten ten voordele van het geld. Bovendien zou een openbaar gebouw toch als voorbeeld moeten dienen... Buffalo Soldier March 17th, 2010, 09:57 AM Geen stadion is natuurlijk ecologischer... Waarom ga je er van uit dat er geen zonnepanelen meer geplaatst zullen worden? g-ron March 17th, 2010, 11:56 AM Geen stadion is natuurlijk ecologischer... Waarom ga je er van uit dat er geen zonnepanelen meer geplaatst zullen worden? Hopelijk heb ik ongelijk maar ik dacht dat ik dit gelezen heb in één van de voorgaande artikels hier op het forum. Ze zouden er later opkomen maar niet onmiddellijk. Het is natuurlijk afwachten tot de definitieve plannen voorgesteld worden maar naar mijn gevoel zijn de groene maatregelen het eerste waar ze op besparen. Het zijn immers kostelijke, bijkomende ingrepen die niet echt noodzakelijk zijn. Ik zie het nochtans liever anders: - opslag van regenwater om het veld te besproeien - fotovoltaïsche matten die de glooiing van het dak volgen (zo kan je instaan voor de volledige verlichting van het stadion) - klimaatgevel (langs de binnenzijde glas, zonnewerende buitengevel met lamellen en een luchtspouw ertussen) - klimatisatie in het gebouw via warmtepompen - ... Dit alles heeft natuurlijk zijn prijskaartje en als ze spreken van een 'light' versie dan zie ik hier niet veel van uitgevoerd worden. Dit zou nochtans de norm moeten zijn als men ecologisch verantwoord wil bouwen. BIEB March 17th, 2010, 12:03 PM Maar ze spreken hier nu niet over een 'light' versie .. De indeling is gewoon veranderd. We weten wel dat het stadion na een tijd mss tijdelijk vergroot moet worden. Mss is het voor bij die verbouwingen niet handig om reeds zonnepanelen te hebben, en komen die pas achteraf (na de verbouwingen of nadat bekend is dat het WK niet komt) Nuja, 't is nog koffiedik kijken, we hebben nog geen gegevens op dit vlak, al vrees ik er ook wat voor. ForTheLoveOfHouse March 30th, 2010, 06:13 PM Update 30-03-2010: NB: men heeft de palen afgekapt, en men zou de funderingspalen moet versterken, maar dat zal een kostelijke grap zijn en tijd vergen. Destijds heb ik de palen dimensioneerd voor een funderingsbedrijf. Er zitten palen van 100 en 150 ton in als ik me nog goed herinner. 1 http://img641.imageshack.us/img641/3614/1001054x.jpg 2 http://img17.imageshack.us/img17/8814/1001055j.jpg 3 http://img52.imageshack.us/img52/441/1001057y.jpg 4 http://img26.imageshack.us/img26/3397/1001058m.jpg 5 http://img682.imageshack.us/img682/9771/1001059r.jpg 6 http://img687.imageshack.us/img687/4347/1001060p.jpg 7 http://img218.imageshack.us/img218/333/1001061.jpg 8 http://img534.imageshack.us/img534/2523/1001062q.jpg 9 http://img202.imageshack.us/img202/1248/1001063h.jpg Le Penseur March 30th, 2010, 06:44 PM Als ik het goed voor heb, dan zullen de mensen die van Brussel komen dit stadion kunnen bewonderen (en al de rest die de E17 gebruikt om Gent binnen te rijden ;))? Puinkabouter March 30th, 2010, 07:19 PM ^^ Yep, je zal 'm in principe vrij duidelijk moeten zien liggen als je van Brussel naar de kust rijdt, vlak voordat je de verkeerswisselaar E17/E40. Voor de andere richting op de E40 en vanaf de E17 weet ik het niet zo, want er ligt nogal wat begroeiing tussen en rond de verkeerswisselaar in Zwijnaarde en ook langs de E17 ter hoogte van de site :dunno: @ ForTheLoveOfHouse: bedankt dat je nog eens een kijkje bent gaan nemen en aan ons gedacht hebt! Jij was dus van ver betrokken bij de bouw totnutoe? BIEB March 31st, 2010, 02:01 PM ben ook nog gaan kijken, en telkens waren ze van alles aan het opmeten en werd er tevens gezegd (zoals hier gemeld werd) dat ze dus bezig zijn met het verstevigen vd funderingen. Hopelijk toch snel bovengrondse werken :) G-4-Ever March 31st, 2010, 05:11 PM ben ook nog gaan kijken, en telkens waren ze van alles aan het opmeten en werd er tevens gezegd (zoals hier gemeld werd) dat ze dus bezig zijn met het verstevigen vd funderingen. Hopelijk toch snel bovengrondse werken :) ^^ :weird: rare jongens die projectleiders, investeerders of wie dan ook verantwoordelijk mag zijn :weird: Eerst was er in de verste verte geen sprake dat Gent kandidaatstad zou zijn voor het WK (of EK). Het stadion kreeg zijn 'eerste' steen en alles leek rond te zijn. Nu plots na al die tijd zijn de plannen meermaals gewijzigd, is er bovengronds nog steeds niet te bespeuren en wordt het volledige stadion toch voorzien om 'eventueel' uit te bouwen tot een volwaardig WK-stadion, waardoor de 'bijna verteerde' :lol: funderingspalen moeten verstevigd worden :nuts: ForTheLoveOfHouse March 31st, 2010, 06:11 PM @ ForTheLoveOfHouse: bedankt dat je nog eens een kijkje bent gaan nemen en aan ons gedacht hebt! Jij was dus van ver betrokken bij de bouw totnutoe? 2-tal jaar geleden heb ik een prijsaanvraag voor de funderingen via mijn vorige werkgever (funderingsbedrijf) op mij genomen om de palen te dimensioneren en prijszetting. Maar ik ben nu veranderd van werk en volg ik het enkel voor mijn eigen op. Buffalo Soldier March 31st, 2010, 07:02 PM ^^ :weird: rare jongens die projectleiders, investeerders of wie dan ook verantwoordelijk mag zijn :weird: Eerst was er in de verste verte geen sprake dat Gent kandidaatstad zou zijn voor het WK (of EK). Het stadion kreeg zijn 'eerste' steen en alles leek rond te zijn. Nu plots na al die tijd zijn de plannen meermaals gewijzigd, is er bovengronds nog steeds niet te bespeuren en wordt het volledige stadion toch voorzien om 'eventueel' uit te bouwen tot een volwaardig WK-stadion, waardoor de 'bijna verteerde' :lol: funderingspalen moeten verstevigd worden :nuts: Heeft te maken met subsidies denk ik. Bovendien heb ik als gent supporter het gevoel dat een uitbreiding naar 30.000 op niet zo lange termijn toch welkom gaat zijn. G-4-Ever March 31st, 2010, 07:13 PM Heeft te maken met subsidies denk ik. Bovendien heb ik als gent supporter het gevoel dat een uitbreiding naar 30.000 op niet zo lange termijn toch welkom gaat zijn. ^^hehe laat ons hopen. Het AA Gent supportersgevoel bij menig Gentenaar begint inderdaad weer te kriebelen. Zelf heb ik de halve bekerfinale tegen Mechelen eens meegepakt. Was meer dan 12 jaar geleden dat ik nog eens ging kijken. En het smaakte naar meer. En een WK-stadion is een eigenlijk wel een mooie promotie voor de stad. Al zal dit uiteraard gepaard gaan met (heel wat) overlast. Maar het is nog wachten tot de beslissing valt op het einde van dit jaar, alles kan dus nog... Buffalo Soldier March 31st, 2010, 07:56 PM Ik geloof trouwens niet echt in dat WK. Als je ziet wat voor een lijstje met stadions de Engelsen kunnen voorleggen :o BIEB April 10th, 2010, 11:03 AM In de krant vandaag zegt Termont dat er nog altijd geen akkoord is Intussen zie je de mannen van Besix wel verder werken aan de funderingen. Ben niet uit de auto gestapt vr de foto, want was de moeite niet, maar met dit; http://img163.imageshack.us/img163/2484/20100408dans075.th.jpg (http://img163.imageshack.us/i/20100408dans075.jpg/) begrijp je wel wat ik wil zeggen :) ForTheLoveOfHouse April 15th, 2010, 06:53 PM Bij Optima wordt anders wel met genoeg geld "gereden". Al een tijdje merk ik in het Gentse mooie firmawagens van hen op: BMW X6, Audi A4, Audi A5, ... nog nooit een Opel Corsa'tje met een Optima symbool op de nummerplaat :) R°EL April 20th, 2010, 07:26 PM http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/nieuwsdetail_new.asp?id_tekst=778&content=Bontinck%20ontwerpt%20eco-stadion%20voor%20de%20Buffalo’s BIEB April 20th, 2010, 09:55 PM aha, blijkbaar nog steeds eco stadion maar de (vreemd genoeg goed onderhouden site) is wel erg; arteveldestadIUM.be :s Dequal April 20th, 2010, 10:29 PM Zijn er nu eigenlijk al hoge kwaliteitsrenders (van hun site) hier geplaatst of niet? Ik heb anders een hele resem van Bontinck. Of zijn die van de niet-light versie? Buffalo Soldier April 21st, 2010, 07:50 AM Die van op de site van Bontick zijn oudere renders, dacht ik. http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/img-norm/NachtbeeldArteveldestadion_Gent_Bontinck.jpg http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/img-norm/RondgangArteveldestadion_Gent_Bontinck.jpg http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/img-norm/BuitengevelsArteveldestadion_Gent_Bontinck.jpg http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/img-norm/BusinessArtevelde_Gent_Bontinck.jpg Iets grotere foto's Looks nice :blink: http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/detail_port_new.asp?fotoid=20760 Dequal April 21st, 2010, 05:52 PM Ja ik weet het ook allemaal niet zo goed meer. :D G-4-Ever April 29th, 2010, 10:13 AM en opnieuw een vaag artikel over een definitief akkoord omtrent de financiering... De Gentenaar - 29/04/2010 GENT - Op de plek waar het nieuwe Arteveldestadion moet verrijzen, was de jongste weken nauwelijks activiteit te bespeuren. Gisteren was er alleen doodse stilte. Toch is er een globaal financieel akkoord. Maar een ondertekende overeenkomst zal er ten vroegste in juni zijn. Het verhaal van het Arteveldestadion sleept zich al jaren voort. Hoewel er al een eerste steen is gelegd in september 2008, nadat de startdatum al diverse keren was verschoven, staat het stadion er nog steeds niet. Het dossier geraakte financieel nooit rond. Om te vermijden dat de bouwvergunning zou vervallen, begon de Ghelamcogroep enkele maanden geleden op het terrein langs de Ottergemsesteenweg in allerijl funderingswerken uit te voeren. Intussen heerst er weer doodse stilte op dat uitgestrekte terrein. Er staat een lege bouwkeet van de Ghelamcogroep en op de veiligheidshekken hangt reclame voor aannemer Besix. De vastgoed- en investeringsgroep Ghelamco uit Ieper stapte twee jaar geleden in het project en nam begin dit jaar het roer over van Optima Financial Planners. Voorzitter Paul Gheysens liet er anderhalve maand geleden geen twijfel over bestaan. 'Tegen midden 2012 staat het voetbalstadion er. Er is een consensus tussen alle partijen', zei hij. Het ontwerp is intussen aangepast en afgeslankt met 16.000vierkante meter. Het nieuwe stadion zal 21.000 plaatsen tellen. Als België het Wereldkampioenschap Voetbal binnenhaalt, dan kan het stadion tijdelijk worden uitgebreid naar 42.000 zitplaatsen. In het stadion komt 40.000 vierkante meter kantoorruimte. Ook Optima zal daar kantoren hebben. In het stadion is ook ruimte voor 7.385 vierkante meter voor winkels. Naast het stadion komt een hotel dat veertig meter hoog zal reiken. Aan de overkant van het stadion komt een parking van 1.500 plaatsen. Langs de Ringvaart zijn twee kantoorgebouwen van tien verdiepingen gepland. Burgemeester Daniël Termont blijft voorzichtig, ook in zijn antwoord in de gemeenteraad op een vraag van gemeenteraadslid Isabelle De Clercq (LDD). 'We hopen tegen 30 juni een akkoord te hebben. Dan kan het stadion er tegen 30 juni 2012 staan. Deze week worden gesprekken gevoerd door juristen en technici. Zij zetten alle details op een rij. In mei moeten alle teksten worden geschreven en worden gecontroleerd. Ik hoop dat we de gemeenteraad van juni halen. Ook over de extra financiële bijdrage van de stad is er een politiek akkoord. Aannemer Besix verzekerde me onlangs dat het stadion tegen juni 2012 kan klaar zijn. Het nieuwe ontwerp is zelfs mooier dan het vorige. Het oogt verfijnder en helderder', zegt Termont. Tegemoetkoming Hoeveel die extra bijdrage van de stad is, wil de burgemeester niet zeggen. Dat bedrag zou 10miljoen euro zijn, terwijl tot nog toe de bijdrage van de stad 2,5 miljoen euro bedroeg. Daarvoor wil de stad Gent tegemoetkomingen, want ze moet die uitgave kunnen verantwoorden. Ook daar gaan de onderhandelingen over. De kostprijs van het stadion zou 85 miljoen euro zijn. dark noire April 29th, 2010, 03:48 PM Ik hoop dat ze er rap uitkomen zodat eindelijk serieuze stappen kunnen gezet worden naar de realisatie van dit project. Crocy May 1st, 2010, 10:40 AM Gisteren stonden er een paar opleggers met delen van een bouwkraan. Hoogst waarschijnlijk zijn die over 2 weken terug weer weg ofzo :nuts: Puinkabouter May 25th, 2010, 04:19 PM Enkele zichten uit K12 (UZ): 1. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/arteveldestadion-2010-05-24-001.jpg Vanaf de gang op 't veertiende kan je, als je een beetje je best doet om over het dak en de installaties heen te kijken, de plek zien waar het stadion komt. 2. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/arteveldestadion-2010-05-24-002.jpg Daar zo. Vanuit het vroegere restaurant van het UZ kon je het héél goed zien liggen, maar ik heb niet gekeken of je daar nog binnen kan. 't Is er ook een beetje eng, heel die verdieping is compleet verlaten. Brr. 3. http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/05/arteveldestadion-2010-05-24-003.jpg Vanuit dezelfde locatie kan je trouwens ook het Ottenstadion zien liggen, al valt het niet zo hard op, en moet je ook nogal schuin door een vuil raam kijken (vandaar ook de wat lelijke vlekkerigheid van de foto) Ah, en van't weekend heb ik op een regionale nieuwsuitzending op de radio gehoord dat het financieringsdossier rond zou zijn, en dat Termont er vertrouwen op heeft dat er nog vòòr het bouwverlof over de stadssubsidies zal gestemd kunnen worden. Als dat zou lukken, zei hij, dan kan er onmiddellijk na het bouwverlof definitief met de bouw gestart worden. Het is niet de eerste keer dat we zo'n ballonnetje zien opgelaten worden, en je zou er op den duur cynisch van worden, maar bon, 't is toch weer een datum om naar af te tellen ;) Filou May 25th, 2010, 04:26 PM Jammer dat AA Gent dit succesjaar niet in het nieuwe stadion heeft kunnen afwerken. Hopelijk spelen ze eens het stadion er staat kampioen! :banana: BIEB May 25th, 2010, 07:34 PM idd jammer dat de resto weg is bovenaan k12, je kon er makkelijk mooie fotos maken vd werf. enkel verdiepen lager kan je wel nog langs de juiste kant vh gebouw fotos nemen, bvb op 6K12 neurologie, maar als je er niet moet zijn moet je dan wel zo 'lomp' zijn eens door die afdeling te wandelen tot een geschikt venster in de gang ik ben er expatient dus ga het mij nu en dan es permiteren een vriend v mij heeft een sportvliegtuig en eens de bouw echt gestart is gaan we een fotoshoot doen uit de lucht. als het zo ver is ga ik het hier zeker melden, jullie mogen mij dan een lijst geven v zaken in Gent waar je nog foto's v wil :) Benonie May 25th, 2010, 08:19 PM een vriend v mij heeft een sportvliegtuig en eens de bouw echt gestart is gaan we een fotoshoot doen uit de lucht. als het zo ver is ga ik het hier zeker melden, jullie mogen mij dan een lijst geven v zaken in Gent waar je nog foto's v wil :) Nu stel je ene 'gevaarlijke' vraag.... waarmee zullen we beginnen? ;) BIEB May 26th, 2010, 12:49 AM hehe, ik weet het, toch zalk zo veel mogelijk proberen wat betreft de stadskern zal het wel beperkt zijn, daar mag je niet te laag over vliegen (de vliegtuigen moeten zonder motorkracht naar de stadsrand kunnen zweven bij eventuele panne) N1V1 June 5th, 2010, 11:44 AM Het is weer verdacht stil omtrent dit project? Puinkabouter June 5th, 2010, 11:52 AM Het kan ook niet elke dag opnieuw in het nieuws komen he. Het laatste bericht dat ik gehoord heb, en dat is zo'n 2 weken geleden, vertelde dat de financiering door de Stad naar alle waarschijnlijkheid deze of volgende maand zal worden goedgekeurd, en dat de bouw dan definitief kan starten na het bouwverlof. Of dat ook zo zal zijn, dat zullen we wel merken ;) Buffalo Soldier June 5th, 2010, 12:10 PM Financiering zou deze maand goedgekeurd moeten worden. Weet niet precies wanneer. a-gent June 6th, 2010, 01:31 PM hehe, ik weet het, toch zalk zo veel mogelijk proberen wat betreft de stadskern zal het wel beperkt zijn, daar mag je niet te laag over vliegen (de vliegtuigen moeten zonder motorkracht naar de stadsrand kunnen zweven bij eventuele panne) ^^ sorry voor de late quote , maar vind dit best een interessant weetje .. Puinkabouter June 9th, 2010, 07:21 PM We kunnen volgend plaatje nog toevoegen aan de lijst met renderings: http://www.vlaamsearchitectuur.be/img-poster/InplantingArteveldestadion_Gent_Bontinck.jpg ^^ Terug een helder beeld dat de inplanting van het nieuwe stadionontwerp in zijn omgeving illustreert, samen met het ontwerp voor de zgn. "Dakarsite". Jammer genoeg vind ik niets beters dan dit slordig verkleinde beeld. Om een of andere reden vallen er bijna nergens deftige renderings van het laatste ontwerp te vinden. Bij Bontinck zélf hebben ze het niet eens op hun website staan, die tonen nog gewoon het ontwerp van 2 jaar geleden, en bij AAGent wijden ze online precies ook niet veel aandacht aan hun toekomstige nest. 't Is toch triestig gesteld met communicatie bij sommige projecten :ohno: Buffalo Soldier June 9th, 2010, 07:24 PM Bij AA Gent zullen ze online geen aandacht meer durven schenken aan het stadion, voor ze 200% zeker zijn dat het in orde is. Ze hadden 5 jaar geleden al een filmpje en al op hun website staan. Zijn al een paar keer te veel teruggefloten. 28 en 29 juni is volgende gemeentenraad, als daar de financiering wordt goedgekeurd zou er niets meer in de weg staan om na het bouwverlof te beginnen. codex William June 9th, 2010, 08:56 PM Bij AA Gent zullen ze online geen aandacht meer durven schenken aan het stadion, voor ze 200% zeker zijn dat het in orde is. Ze hadden 5 jaar geleden al een filmpje en al op hun website staan. Zijn al een paar keer te veel teruggefloten. ^^ Dat klopt als een mus :yes: 28 en 29 juni is volgende gemeentenraad, als daar de financiering wordt goedgekeurd zou er niets meer in de weg staan om na het bouwverlof te beginnen. Cross fingers and :bow: :) Dequal June 9th, 2010, 09:26 PM Hadden we deze al? http://www.bontinck.biz/media/projects/arteveldestadion/images_list/d-01_bg.jpg http://www.bontinck.biz/media/projects/arteveldestadion/images_list/d-00_bg.jpg Puinkabouter June 9th, 2010, 09:30 PM ^^ Ja, maar dan kleiner. Die illustreren de ontwerpen van 2005 (de eerste foto) en 2003 (de tweede foto). Ze zijn dus niet zo actueel meer ;) Dequal June 9th, 2010, 10:25 PM Aja ok. Hmm jammer dan :/ Buffalo Soldier June 10th, 2010, 08:01 AM Ik sprak van eind juni, maar blijkbaar is het nu al volledig in orde! Langverwacht akkoord maakt project nog haalbaar tegen 2012 Arteveldestadion neemt tweede start Na maandenlange onzekerheid, zijn de laatste hinderpalen opgeruimd die de bouw van het Arteveldestadion nog in de weg stonden. De financiering is eindelijk rond, de partijen zijn het eens, alleen de bouwvergunning moet nog - licht - worden aangepast. Tegen juni 2012 moet het Arteveldestadion er staan. De stad Gent, AA Gent en de vastgoed- en investeringsgroep Ghelamco van de Ieperse zakenman Paul Gheysens hebben daar deze week na lange onderhandelingen een princiepsakkoord over bereikt. De laatste financiële obstakels zijn uit de weg geruimd, zodat er snel kan worden voortgebouwd aan het stadion, dat zo'n 70miljoen zal kosten. Dat kreeg een met spoed samengeroepen vergadering van de nv Buffalo gisteravond te horen. Totems voor Buffalo's Aan de oorspronkelijke plannen wordt er wel gesleuteld. Zo zal er een stuk minder commerciële ruimte zijn in het stadion. In de plaats daarvan krijgt het vierde niveau een ‘rondgang' rond het stadion van 600meter, met een enorme glazen wand die uitzicht biedt over de stad. Opmerkelijke nieuwigheid zijn ook de zes ‘totems' die er zullen worden gebouwd, grote lichtbakens die onder meer de logo's van AA Gent, de stad Gent en van de sponsors zullen dragen. De volledige verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling – en ook alle risico – komt bij Ghelamco te liggen. Die ontwikkelaar neemt de fakkel over van Optima Financial Planners, de firma die in 2002 mee het initiatief nam voor de bouw van het Arteveldestadion. Optima zal overigens wel zijn kantoren in het nieuwe stadion onderbrengen. Water bij de wijn De inbreng van Ghelamco was essentieel voor de doorbraak in het dossier. Na de feestelijke eerstesteenlegging in 2008 waren de club, het stadsbestuur en Optima gaandeweg uit elkaar gegroeid. Zo was de bouw van het stadion in het slop geraakt. Toch hebben ook de andere partijen water bij de wijn gedaan. Zo zal de stad Gent uiteindelijk 10miljoen euro investeren in het Arteveldestadion – of 4,6 méér dan al was toegezegd. De stad hoopt wel om een deel van dat geld te recupereren: ze neemt de aanpalende UCB-terreinen over en wil die na sanering omvormen tot kmo-zone. WK 2018 Er is ook een akkoord tussen de club en Ghelamco over de parking van iets minder dan 1.500auto's die aan het stadion wordt gebouwd. AA Gent zal betalen om die parking exclusief te kunnen gebruiken op wedstrijddagen. Eén van de zwaarste punten in de onderhandelingen was de investering van 1,3miljoen in zwaardere funderingen en pijlers. Die zijn nodig om de capaciteit van het Arteveldestadion eventueel op te trekken van bijna 21.000 tot 44.000zitjes, als het WK voetbal in 2018 naar Gent zou komen. Uiteindelijk zijn het de stad en Ghelamco die samen opdraaien voor die extra kost. Door die ingreep blijft het in de toekomst ook mogelijk om – los van een eventueel WK – het stadion uit te bouwen tot 25.000 of 30.000zitplaatsen. Het akkoord over het nieuwe stadion is nog niet getekend, maar het is de bedoeling om alles de komende dagen af te ronden. Er moet een licht gewijzigde bouwvergunning worden gevraagd, maar dat zou het dossier in principe niet verder mogen vertragen. De Gentse gemeenteraad zal zich in september over het dossier uitspreken. Bron: Het Nieuwsblad 10-6-2010 Vandaag volgt nog een persconferentie (11u) a-gent June 10th, 2010, 08:31 AM ^^ lets hope ! witn88 June 10th, 2010, 09:44 AM Eindelijk een keer positief nieuws. Laat ons hopen dat het deze keer wel inorde komt! G-4-Ever June 10th, 2010, 01:01 PM Ik zie eigenlijk niet veel verschil met alle andere keren dat alles 'zo goed als' rond is, dat er bijna niets meer in de weg staat, dat de werken gauw zullen herbeginnen of beginnen... Arteveldestadion neemt 2de start?? Denk eerder een 3de, 4de, 5de,... start We zullen wel zien... Het is ook weer typisch dat ze het nu weer aankondigen enkele dagen/weken voordat het effectief getekend is... Tijd genoeg voor een nieuw paar stokken in de wielen... :bash: Buffalo Soldier June 10th, 2010, 01:07 PM Er is normaal gezien deze voormiddag een persconferentie geweest in het stadhuis. Zoals ik al aangaf zijn ze bij de club zéér voorzichtig geworden met voorspellingen na al de vorige deadlines en doorbraken. Als ze een persconferentie houden, ben ik er wel behoorlijk gerust op dat het in orde is. edit: persconferentie zou net zijn afgelopen, binnenkort hier de beelden: http://www.ams.be/arteveldestadion/ Dequal June 10th, 2010, 01:32 PM Er is normaal gezien deze voormiddag een persconferentie geweest in het stadhuis. Zoals ik al aangaf zijn ze bij de club zéér voorzichtig geworden met voorspellingen na al de vorige deadlines en doorbraken. Als ze een persconferentie houden, ben ik er wel behoorlijk gerust op dat het in orde is. edit: persconferentie zou net zijn afgelopen, binnenkort hier de beelden: http://www.ams.be/arteveldestadion/ wah spannend. :banana: De Klauw June 10th, 2010, 02:15 PM Eindelijk een keer positief nieuws. Laat ons hopen dat het deze keer wel inorde komt! Opvallend uit de mond van iemand die het Club Brugge logo als avatar heeft. :lol: didi71 June 10th, 2010, 02:18 PM Gisteren de krook, vandaag dit... het gaat allemaal rap ineens! Dequal June 10th, 2010, 02:22 PM Gisteren de krook, vandaag dit... het gaat allemaal rap ineens! Inderdaad. Ze willen misschien allemaal nog beginnen voordat bouwverlof begint in juli. :p Dequal June 10th, 2010, 03:29 PM Een half uur later... *zucht* JumpV June 10th, 2010, 03:39 PM ^^ Ze spelen safe, er staat geen datum bij :nuts: Dequal June 10th, 2010, 03:44 PM Nu ge het zegt... kan ik hier nog lang staan wachten. :p BIEB June 10th, 2010, 03:54 PM webmaster gezocht :D <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> <meta name="generator" content="Adobe GoLive"> <title>Animotions - Arteveldestadion</title> <style type="text/css"> <!-- .rood { color: #F00; } --> </style> </head> => pls gooooooooooooo liiiiiiiiive :D BIEB June 10th, 2010, 04:04 PM ersfoto's Arteveldestadion Gent 2010 De foto’s kunnen enkel gebruikt worden mits vermelding van onderstaande copyright: "© Bontinck / Animotions" Beeldmateriaal beschikbaar vanaf 18u De foto's zijn auteursrechterlijk beschermd door SOFAM :lol: Puinkabouter June 10th, 2010, 04:06 PM Net zoals de definitieve start van de bouw van het stadion wordt nu ook het vrijgeven van de renderings systematisch opgeschoven. Overmogen hebben we ze nog niet :tongue2: Wat ik mij nu afvraag: zijn dat dan echt allemaal andere renderings dan degene die enkele maanden geleden nog zijn vrijgegeven? Want anders zitten we hier eigenlijk op niets te wachten :D Dequal June 10th, 2010, 04:10 PM webmaster gezocht :D <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> <meta name="generator" content="Adobe GoLive"> <title>Animotions - Arteveldestadion</title> <style type="text/css"> <!-- .rood { color: #F00; } --> </style> </head> => pls gooooooooooooo liiiiiiiiive :D Ik heb al de directories van de site afgeschuimd, nergens stiekem verstopte images gevonden :p BIEB June 10th, 2010, 04:49 PM http://www.ams.be/arteveldestadion/fotos.html daar staan ze Dequal June 10th, 2010, 05:00 PM http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/inpasfoto.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/inpasfoto_stad_en_horizon.jpg Hier een crop van het stadion zelf: http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/crop.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/nachtbeeld.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/buitengevels_origrender_nacht.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/buitengevels_origrender_nacht_2.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/buitengevels_origrender_nacht_3.jpg Niveau 0 - Inkom http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_niv_0_inkom.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_niv_0_inkom_2.jpg Niveau 0 - Zaal http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_0_zaal_gelijkvloers.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_0_zaal_gelijkvloers_2.jpg Niveau 2 http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_2_niv_2_dag.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_2_niv_2_nacht.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_niv_2_dag.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/aagent_niv_2_nacht.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_2_dag.jpg Niveau 2 - Rondgang/Hoek http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_2_rondgang_hoek.jpg Niveau 3 - Business A http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_3_business_a.jpg Niveau 3 - Business B http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_3_business_b.jpg Niveau 4 - Club 50 http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_4_club50.jpg http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/niv_4_club50_dag.jpg © Bontinck / Animotions Buffalo Soldier June 10th, 2010, 05:26 PM jawadde, is dat nu echt 55MB zip-file per foto? Ben ze allemaal aan het downloaden en zal ze resizen en op normale grootte hier plaatsen. zijn allemaal .tif Trouwens niet veel speciaal, de meeste hadden we al gezien, voor de rest nog wat van het interieur. En ik mis renderings van de tribunes, voor een supporter toch wel het belangrijkste deel van het stadion. Belxos June 10th, 2010, 05:44 PM Op de renderings van de Business afgaand denk ik niet dat er veel veranderd aan de tribunes. Die zogenaamde "totempalen" lijkt me wel en goed idee, via de belettering zorgen ze voor een intuïtieve navigatie doorheen het stadium. Secondminister June 10th, 2010, 07:59 PM Met betrekking tot dat Buffalo symbool (de indianenkop) bestaan er twee versies : een gestyleerde en een versie die blijkbaar getekend is door de acht jarige zoon van de toenmalige ondervoorzitter. Op de renders schijnt men uit te pakken met laatstgenoemde. Zielig. Zep June 10th, 2010, 08:08 PM Er zijn inderdaad 2 versies van het logo: oud: http://nieuwsblad.typepad.com/gent/images/2008/01/21/gent_logo.jpg en nieuw: http://www.freewebs.com/pj100/KAAGENT.jpg Maar deze worden langs alle kanten door elkaar gebruikt, dus ik zou mij er niet te veel aan storen :) Buffalo Soldier June 10th, 2010, 08:11 PM Met betrekking tot dat Buffalo symbool (de indianenkop) bestaan er twee versies : een gestyleerde en een versie die blijkbaar getekend is door de acht jarige zoon van de toenmalige ondervoorzitter. Op de renders schijnt men uit te pakken met laatstgenoemde. Zielig. Even nuanceren: Er bestaan 3 indianenkoppen-logo's van AA Gent. Het oudste wordt nooit meer gebruikt, en is waarschijnlijk door niemand gekend: http://uefaclubs.com/images/AA-Gent@2.-old-logo.png Dan heb je het vorige logo: http://debalisnietrond.web-log.nl/debalisnietrond/images/2008/08/12/gent_logo.jpg Dit wordt nog te pas en te onpas gebruikt, ook al is het volgens mij, officieel volledig vervangen door het nieuwe logo, waar de indiaan een verjongingskuur heeft begaan: http://www.freewebs.com/pj100/KAAGENT.jpg Op de renders worden de twee echter door elkaar gebruikt, soms zelf in één beeld! http://www.majhost.com/gallery/Dequal/arteveldestadion/sub/buitengevels_origrender_nacht_2.jpg Maar ga er dus maar van uit dat het het nieuwe logo (zoals in mijn avatar) zal zijn dat op het arteveldestadion komt. Ik hou in feite iets meer van de ervaren oudere indiaan, maar er werd nu eenmaal voor iets nieuw gekozen. edit: zep was mij dus voor :D Dequal June 10th, 2010, 08:39 PM Nou, voor mij weer een stukje geschiedenis bijgeleerd. :D Zeno2 June 10th, 2010, 10:44 PM Dan heb je het vorige logo: http://debalisnietrond.web-log.nl/debalisnietrond/images/2008/08/12/gent_logo.jpg Dit wordt nog te pas en te onpas gebruikt, ook al is het volgens mij, officieel volledig vervangen door het nieuwe logo, waar de indiaan een verjongingskuur heeft begaan: http://www.freewebs.com/pj100/KAAGENT.jpg Geef mij maar het prachtige vorige logo. Ik heb trouwens niets anders gekend. Panini, Foot magazine, sportmagazine, voetbalmagazine...allen gebruikten ze het vorige logo. Het nieuwe kinderkopje dat sinds enkele jaren de Gentse huisstijl ontsiert trekt werkelijk op den hond zijn kloten. Onbegrijpelijk dat een professionele club zo dwaas kan zijn. Maar het is niet Gent alleen. Zowat alle eersteklassers hebben hun traditionele en mooi gestyleerde logo in de vuilbak gegooid en vervangen door een gedrocht dat zijn gelijke niet kent. De clubs voeren een onderlinge strijd om het lelijkste logo. Zulte Waregem spant de kroon, gevolgd door Genk. Dequal June 10th, 2010, 10:54 PM Zulte Waregem spant de kroon, gevolgd door Genk. Vind je de regenboog niet mooi misschien? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cb/Zultewaregemlogo.png :lol: Zep June 10th, 2010, 11:13 PM Geef mij maar het prachtige vorige logo. Ik heb trouwens niets anders gekend. Panini, Foot magazine, sportmagazine, voetbalmagazine...allen gebruikten ze het vorige logo. Het nieuwe kinderkopje dat sinds enkele jaren de Gentse huisstijl ontsiert trekt werkelijk op den hond zijn kloten. Onbegrijpelijk dat een professionele club zo dwaas kan zijn. Akkoord, maar ik vind wel dat er beter een soort van 'omhulsel' rond zou zijn, een cirkel of een schild ofzo. Daar kan dan ook een beter tot zijn recht komend 'KAA Gent' komen, in de plaats van het aanhangsel dat het nu is. BIEB June 10th, 2010, 11:49 PM in elk geval grappig dat de logo's door mekaar gebruikt worden, soms zelf op 1 zelfde foto (aan de bar) Soit, uiteindelijk gaat mijn logo da nog winnen jong :D http://www.bieb.be/indianssite/2/4ava/10.jpg De Klauw June 11th, 2010, 01:43 AM Zowat alle eersteklassers hebben hun traditionele en mooi gestyleerde logo in de vuilbak gegooid en vervangen door een gedrocht dat zijn gelijke niet kent. De clubs voeren een onderlinge strijd om het lelijkste logo. Een probleem waar veel fusieclubs mee geconfronteerd worden. Beveren houdt trouwens een wedstrijd voor de vastlegging van een nieuw logo sinds de fusie met Red Star Waasland. Zoals de deelnemende ontwerpen doen blijken wil Beveren meedoen met de prijs 'lelijkste voetballogo van België'. :lol: http://www.uploader.be/output/1275687803.jpg Persoonlijk vind ik het logo van Cercle het mooist, eenvoud siert. http://www.cerclebrugge.be/beeld/small/10000537.gif (maar we gaan nu wel erg off-topic) Le Penseur June 11th, 2010, 10:30 AM Wat ik toch enigszins betreur aan het project, is het verdwijnen van dat stuk met die vier torentjes (winkelcentrum/kantoren?). Dat was architecturaal geslaagd en zou van de omgeving van het stadion ook iets aantrekkelijk gemaakt hebben. Nu zie ik daar op de renders twee banale, dertien in een dozijn gebouwen die op niks trekken en er een soort van industriezone met grote parking van maken. pjotr007 June 11th, 2010, 10:50 AM Is hier ook een item over de heraanleg van de ring die hier gebeurt? Want als ik me niet vergis, gaat binnenkort de brug die je hier ziet afgebroken worden, en wordt de buitenring hier doorgetrokken? Op de renders is er alvast niets van te zien. Dequal June 11th, 2010, 10:52 AM ‘Koop uw eigen steen in het Arteveldestadion' GENT - De supporters van AA Gent kunnen hun naam vereeuwigd zien in de stenen van het nieuwe Arteveldestadion. Tegen betaling, weliswaar: de ‘steensponsoring' is een ideetje van schepen Christophe Peeters om iets te recupereren van de 10 miljoen extra die de stad Gent in het stadion stopt. ‘In het buitenland – vooral in Groot-Brittannië – is het al vaker gebeurd dat clubs een beroep deden op hun supporters om mee te betalen voor de bouw van de stadions', zegt schepen van Sport Christophe Peeters (Open VLD). ‘In Manchester, onder meer. Voor het Arteveldestadion zouden we dat ook willen doen. Het betrekt de supporters bij het stadion, dat is iets wat we tot nog toe in Gent verwaarloosd hadden.' Een concreet plan voor de ‘steensponsoring' is er nog niet. ‘Wel is het de bedoeling dat het in ieders budget ligt', zegt Peeters. ‘Gewone supporters kunnen letterlijk hun steentje bijdragen voor het nieuwe stadion voor een bedrag van tussen de 100 en 250 euro, maar ook bedrijven kunnen een wat grotere plek krijgen, of een wat grotere steen voor een bedrag dat dan uiteraard een stuk hoger ligt.' Dat laatste zal wel nodig zijn, want Peeters hoopt om uiteindelijk 2,5 miljoen euro op te halen met de steensponsoring. ‘Zo recupereren we een deel van de 10 miljoen euro die de stad nu extra uittrekt om het stadion financieel haalbaar te maken', zegt de schepen. ‘De rest van die 10 miljoen hopen we te halen uit de verkoop van de nabijgelegen UCB-gronden die we willen omvormen tot kmo-zone, en we rekenen ook op een lening van 5 miljoen euro van de Vlaamse Gemeenschap.' De stad Gent had eerder al zo'n 15 miljoen euro in het dossier gepompt, onder meer via de gronden van 12,3 miljoen. AA Gent zelf investeert 15 miljoen in het nieuwe stadion, maar rekent daarbij ook op 5 miljoen van Vlaanderen. ‘Het wordt tijd dat de Vlaamse regering kleur bekent', zegt Christophe Peeters. ‘Ons stadiondossier is al eens gunstig beoordeeld, maar sindsdien is er een nieuwe Vlaamse regering aangetreden en hebben we eigenlijk nog geen concrete toezeggingen gekregen.' Concrete beloftes van de supporters om mee te investeren in het nieuwe stadion, zijn er trouwens ook nog niet. ‘Wij hebben nog niks van die steensponsor-actie gehoord', zei Filip Raes van de supportersfederatie gisteren. ‘Of individuele supporters geld veil zullen hebben voor zo'n eigen steen? Dat weet ik niet. Misschien kunnen we met de 30 supportersclubs samenleggen om iets te doen?' Buffaloman vreest dat veel supporters het idee op hoongelach zullen onthalen. ‘Ik hoor nu al gemor over de dure abonnementen voor de play-offs. Ik heb het idee dat dit plan gericht is op de rijkere supporters, niet op de gewone Buffalofan. Of ik zelf zo'n steen wil sponsoren? Ik wil als Buffaloman natuurlijk veel doen voor de club, dus misschien wel. Maar een maandloon heb ik er nu ook weer niet voor over.' Bron: Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=ET2RD9TK&postcode=9000) Puinkabouter June 11th, 2010, 12:13 PM en er een soort van industriezone met grote parking van maken. Het is al een industriezone, maar dan zonder grote parking ;) Maar ik ben het wel met je eens dat het wegvallen van die voet met vier tenen jammer is. Zou een mooier geheel opgeleverd hebben. Anderzijds: dat was dus een winkelcentrum en dat pakket is nu een stuk kleiner geworden. Ik vermoed dat er nu slechts plaats voorzien is voor 1 grote baanwinkel - ik hoop op Decathlon. En als de parking daar voldoende groot wordt genomen, biedt het goede mogelijkheden als Park & Ride, zo langs de R4 en het verkeersplein van Zwijnaarde, er van uitgaande dat de tramverlengingen over het UZ meteen ook tot het stadion worden doorgetrokken... Maar da's wishful thinking natuurlijk, met zo'n groeilustig bedrijf als De Lijn :tongue2: Is hier ook een item over de heraanleg van de ring die hier gebeurt? We hebben behalve de locatiegebonden subfora ook een subforum voor topics mbt. mobiliteit en infrastructuur. Daar vind je ook dit topic terug: GENT : R4 & Sifferverbinding (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=495026) Daar kunt ge uw ei kwijt :) vank June 11th, 2010, 12:17 PM Ik ben geen zo'n voorstander van supporters laten betalen, maar goed als zij dat willen. Straks moeten klanten en supporters voor alles dat gebouwd worden een bijdrage leveren, indien dat niet voldoende opbrengt gaan de plannen gewoon niet door! In mijn opinie is dat terug een weg naar af! Het MAS in Antwerpen is ook zo'n voorbeeld. BIEB June 11th, 2010, 02:43 PM als het reeds betaald is, en de stad hoopt hier geld op terug te winnen, denk ik niet dat er veel sups gaan gemotiveerd zijn .. Dequal June 11th, 2010, 04:01 PM als het reeds betaald is, en de stad hoopt hier geld op terug te winnen, denk ik niet dat er veel sups gaan gemotiveerd zijn .. Tis te zien hoe je het bekijkt he. BIEB June 11th, 2010, 08:19 PM grootste probleem nu is de mobiliteit Er was sprake om trams te laten rijden langs het UZ en dan over de autostrade naar de Ottergemsesteenweg. Maar volgens mij kan het eenvoudiger, enkele ideetjes; http://img257.imageshack.us/img257/2440/tram2.jpg - Blauw: Huidige tramlijn - Geel: Eventueel tramlijn achter Coca Cola, te combineren met ofwel een tunnel (hier was er sprake van, maar de Lijn vindt het te duur) ofwel verlengen met de route van donker geel - Groen: Eventueel tramlijn langs de Ring, lijkt me op deze foto nog menselijk .. , vooral omdat er geen extra tunnel nodig is. - En check de mogelijkheden voor extra parking! Uiteraard afhankelijk vd eigenaars vd grond .. Dat gans rechts is van Ivago zeker? - Ge ziet ook mooi de vorm van het stadion op de werf Zeno2 June 11th, 2010, 08:29 PM in elk geval grappig dat de logo's door mekaar gebruikt worden, soms zelf op 1 zelfde foto (aan de bar) Soit, uiteindelijk gaat mijn logo da nog winnen jong :D http://www.bieb.be/indianssite/2/4ava/10.jpg misschien een vreemde vraag, maar ik denk dat je linkshandig bent. Klopt dat? BIEB June 11th, 2010, 08:40 PM neen, ik wou een toekomstgericht logo :D vank June 11th, 2010, 08:46 PM Ik denk zolang dat het stadion er komt we al ver staan. Die tramlijn kan later ook nog, veel steden bedienen dergelijke punten met bussen. Buffalo Soldier June 11th, 2010, 09:00 PM Blijkbaar wordt dat niet zomaar aanvaard door de meeste supporters met bussen werken (van aan Flanders expo bijvoorbeeld), maar volgens mij kan dat na een kleine mentaliteitswijziging wel beteren. Maar in elk geval, als de tram nu al tot daar loopt, waarom niet die paar honderd meter verlengen. Tzou een ideale oplossing zijn... (al veronderstel ik dat een voetgangerstunnel wel een pak goedkoper zal uitkomen dan een tramtunnel) Peter Dedecker June 11th, 2010, 10:14 PM Ik denk zolang dat het stadion er komt we al ver staan. Die tramlijn kan later ook nog, veel steden bedienen dergelijke punten met bussen. Neen, dat is net de grote fout die we in Vlaanderen systematisch maken en waar ze in pakweg Duitsland veel verder mee staan. Daar bouwt men eerst de tramlijn, en pas daarna de ontwikkelingen daarrond. Zo worden mensen reeds van in het begin gestimuleerd om met het openbaar vervoer te komen ipv met de auto. Omgekeerd krijg je dergelijke gewoontes er anders niet meer uit. En zie ook hoe moeilijk het is om achteraf nog ergens een tram door te trekken (liefst op een eigen bedding) door gebieden die reeds ontwikkeld zijn. vank June 11th, 2010, 10:21 PM Dat laatste kan wel tellen, daarom ben ik ook zo'n groot voorstander om op desolate gebieden eerst verkeersinfrastructuur te voorzien en brede wegen. In een latere fase kun je nog altijd alle kanten op. Ergens zit er wel een waarheid in dat je moeilijk de mentaliteit kan wijzigen om nog met het OV te komen. Benonie June 12th, 2010, 11:45 AM Ergens zit er wel een waarheid in dat je moeilijk de mentaliteit kan wijzigen om nog met het OV te komen. Je moet ook nog naar huis kunnen na een bepaald uur. Na 20.00 uur verminderd het OV in ons land nogal, na 22.00 uur wordt het een kleine ramp. Je zult na een zaterdagavondmatch nog wel met de tram wegraken uit het stadion, maar haal je nog de laatste aansluitende trein? Puinkabouter June 12th, 2010, 12:11 PM grootste probleem nu is de mobiliteit Er was sprake om trams te laten rijden langs het UZ en dan over de autostrade naar de Ottergemsesteenweg. Maar volgens mij kan het eenvoudiger, enkele ideetjes; Dat is eenvoudiger als je enige doelstelling het ontsluiten van het stadion is. Maar dat stadion op zichzelf is niet genoeg, toch zeker niet om 1 à 1.5 kilometer nieuw spoor, en eventueel zelfs een tunnel te verantwoorden, als er voor de rest op dat traject niet echt mogelijkheden zijn voor nuttige haltes. Je houdt er ook geen rekening mee dat de tram vanaf die terminus op de steenweg ergens in de komende paar jaar wordt verlengd tot Zwijnaarde. Je kan natuurlijk zeggen dat je de tram alleen naar het stadion wil laten rijden op speeldagen, maar dan weegt de kost van die nieuwe infrastructuur niet echt op tegen de baten, vind ik: dat kan ook met pendelbussen. Als je de tram verlengt via het UZ* dan heb je daar een immense attractiepool mee langs de nieuwe tramsporen. En vanaf het UZ tot het stadion is het 'slechts' een kilometertje meer, met onderweg voldoende haltemogelijkheden voor bvb. de Holiday Inn en heel dat industriegebied langs de Ottergemsesteenweg. * Dat hoeft ook niet per sé met tram 2 te gebeuren. Er kan wel geopteerd worden om de 21 naar Zwijnaarde te laten gaan en de 22 naar het stadion, of omgekeerd, maar er kan net zo goed gekozen worden om tram 4 van aan het station verder te laten doorrijden tot ginder. Maar beter zou misschien nog zijn om gewoon terug het hele net met een paar kilometer spoor uit te breiden en een aantal trajecten volledig aan te passen en nieuwe lijnen/verbindingen te creëren, maar dat is voer voor een ander topic. (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=329403) BIEB June 12th, 2010, 01:56 PM ja, kheb ook zo ver gedacht dat de tram langs de Ottergemsesteenweg 'meer afzetgebied' heeft, maar daar volstaat bus 65 wel. En voor alle duidelijkheid, 'k ben tegenstander van die tunnel, maar dat idee bestond dus. Ivm het verlengen naar Zwijnaarde is het niet echt een probleem denk ik, gewoon afwisselen. Bvb de tram van 8u komt v zwijnaarde en die van 8u10 van den Art, en vanaf Cola dezelfde route .. Soit, trams zal sowieso niet voor meteen zijn. Nu wordt er vooral gesproken over P&R, maar of dat gaat aanslaan; ik vrees het. Dequal June 12th, 2010, 02:00 PM in elk geval grappig dat de logo's door mekaar gebruikt worden, soms zelf op 1 zelfde foto (aan de bar) Soit, uiteindelijk gaat mijn logo da nog winnen jong :D http://www.bieb.be/indianssite/2/4ava/10.jpg Heb nu pas door dat de pluimen BUFFALO vormen :D Peter Dedecker June 12th, 2010, 02:39 PM Je moet ook nog naar huis kunnen na een bepaald uur. Na 20.00 uur verminderd het OV in ons land nogal, na 22.00 uur wordt het een kleine ramp. Je zult na een zaterdagavondmatch nog wel met de tram wegraken uit het stadion, maar haal je nog de laatste aansluitende trein? Dat is idd bijzonder frappant in Vlaanderen/België. Bij evenementen in het sportpaleis garandeert De Lijn een tram terug tot 1u na het evenement. De laatste trein vertrekt een half uur voor het einde... De Klauw June 12th, 2010, 03:38 PM ^^Niet iedereen die in die trams zit komt natuurlijk met de trein. Vaak zie je dat mensen zich op één of andere vergelegen parking stellen (Frederik van Eedenplein bv) om vandaar de tram naar het stadscentrum te nemen. Die late bediening (tot 1 u na het evenement) is dan vooral voor die groep mensen bedoeld. Dequal June 12th, 2010, 03:38 PM Dat is idd bijzonder frappant in Vlaanderen/België. Bij evenementen in het sportpaleis garandeert De Lijn een tram terug tot 1u na het evenement. De laatste trein vertrekt een half uur voor het einde... Vorige keer zo mijn laatste trein richting Gent gemist... Tging sowieso al redelijk nipt zijn (laatste trein 23u06, concert gedaan 22u30 fzo). Tijdje moeten wachten op tram, en dan is die tram nog ons gewoon voorbijgereden. Vlug op een bus nog gesprongen die wat verder halte had, maar waren om 23u10 pas in het station... En we waren lang niet de enigste... Peter Dedecker June 12th, 2010, 04:16 PM Ja, tuurlijk, die trams zijn net bedoeld voor de P+R. En natuurlijk komt lang niet iedereen (eigenlijk niemand) met de trein: je geraakt op die manier immers niet thuis. Als er geen aanbod is, zal er ook niemand gebruik van maken. Voor dergelijke evenementen (waarvan er eigenlijk elke week wel plaatsvinden in Vlaanderen) lijkt een laatste trein naar de provinciehoofdsteden en Brussel me wel een goede zaak. Desnoods moet je maar met de auto naar Brugge of Gent komen dan, voor een event in het sportpaleis: niets zo snel en handig als de trein dan. Bemerk ook dat die P+R's bij events al heel goed gevuld zijn, die in Zwijndrecht is heel dikwijls volzet. Buffalo Soldier June 12th, 2010, 05:07 PM Een optreden in het sportpaleis trekt natuurlijk een publiek van over heel vlaanderen. Een voetbalmatch van de gantoise komen toch 95% supporters van in en rond Gent op af. Belxos June 12th, 2010, 05:15 PM Maar dan nog, een P+R op FLanders Expo met dan speciale "voetbaltrams" zou volgens mij wel succes hebben (allé, ik zou ze toch gebruiken :lol:). Vooral als er dan nog eens een regeling is waarbij bus en tram gratis zijn (zoals bij het sportpaleis - waar ik ook altijd gretig gebruik van maak). Heb nu pas door dat de pluimen BUFFALO vormen :D Ik heb dat nu maar door. Peter Dedecker June 12th, 2010, 05:34 PM Maar dan nog, een P+R op FLanders Expo met dan speciale "voetbaltrams" zou volgens mij wel succes hebben (allé, ik zou ze toch gebruiken :lol:). Vooral als er dan nog eens een regeling is waarbij bus en tram gratis zijn (zoals bij het sportpaleis - waar ik ook altijd gretig gebruik van maak). Zeker! Dat moet gewoon de kern zijn van het mobiliteitsbeleid! De rit voor de tram (ocharme 0,80 € als je ze per 10 koopt, een organisator koopt ze wel goedkoper) zal de ticketprijs nauwelijks verhogen, maar wel aanzetten om effectief met het openbaar vervoer te komen ipv stoemelings met de auto tot aan het stadion te proberen rijden. Je staat ervan versteld hoeveel mensen denken dat je tijdens de Gentse Feesten ergens in de stad kan parkeren en toch afrit Gent-Centrum (B401) proberen te nemen. En idd, events in het sportpaleis trekken volk over heel Vlaanderen, maar bij voetbal is er ook altijd een tegenpartij hé. Secondminister June 12th, 2010, 05:35 PM Het openbaar vervoer naar het Sportpaleis is niet gratis dacht ik. Maar de prijs ervan is verrekend in het toegangsticket. Peter Dedecker June 12th, 2010, 05:42 PM Het openbaar vervoer naar het Sportpaleis is niet gratis dacht ik. Maar de prijs ervan is verrekend in het toegangsticket. Idd, prijs zit in het toegangsticket. Dat zeg ik toch? Die verhoging met < 0,80 € maakt op dat bedrag niet uit, en geeft de illusie van gratis waardoor er geen enkele reden meer is om dat niet te gebruiken. Belxos June 12th, 2010, 06:59 PM Idd, prijs zit in het toegangsticket. Dat zeg ik toch? Die verhoging met < 0,80 € maakt op dat bedrag niet uit, en geeft de illusie van gratis waardoor er geen enkele reden meer is om dat niet te gebruiken. Dat is wat ik bedoelde (maar slechter formuleerde). Voor het sportpaleis dacht ik dat de ticketprijs met 50 cent verhoogde. Het is voornamelijk die illusie van gratis, hoe onnozel het ook moge klinken maar die 80cent à anderhalve euro zorgt er wel voor dat veel mensen (inclusief mezelf) liever doorrijden, dan een hele tijd achter parkeerplaats zoeken en dan uiteindelijk meer parkeergeld betalen dan 4 heen-en-terug tramticketjes zouden kosten. Secondminister June 12th, 2010, 07:54 PM Wat in feite een vervalsing van de statistieken is. Elke Sportpaleisbezoeker wordt gecatalogeerd als openbaar vervoersgebruiker. Op jaarbasis heeft men het dan over honderdduizenden personen die eigenlijk per auto komen. Qua subsidietoezeggingen heeft dat een enorme impact. BIEB June 13th, 2010, 12:55 AM Heb nu pas door dat de pluimen BUFFALO vormen :D niet met inzitten, ken iemand die het laten tatoëren heeft en pas na een tijd zag dat er Buffalo in stond :D Voor 't zelfde geld stond er Dequal of Puinkabouter :D Puinkabouter June 13th, 2010, 12:57 AM ^^ Wie wil er nu geen Puinkabouter voor eeuwig op zijn huid gebrand hebben :angel: Daniël Termont: 'Nu lukt het wél met het Arteveldestadion' GENT - Heel wat Buffalosupporters geloven amper dat het Arteveldestadion écht uit het slop is. 'Ik begrijp hun argwaan, maar we hebben goede redenen om te zeggen dat het dit keer wél zal lukken', zegt burgemeester Daniël Termont (SP.A). Na alles wat er de voorbije jaren is fout gelopen rond het Arteveldestadion, is de aankondiging dat de nieuwe voetbaltempel er tegen juni 2012 zal staan, bij nogal wat supporters op ongeloof onthaald. 'En toch durf ik te zeggen dat het ons lukt', zegt burgemeester Termont. 'De kaarten liggen immers anders dan vorige keer. Om te beginnen zit de economie weer wat mee. De problemen die we de voorbije jaren hadden, hadden ook te maken met een gebrek aan vooruitzicht op inkomsten.' Bovendien is er met Ghelamco een nieuwe speler opgedoken in het verhaal. 'Ik heb hun topman Paul Gheysens bijna twee jaar geleden ontmoet op Waregem Koerse en de eerste contacten gelegd. Optima, de firma die met ons het initiatief had genomen voor het stadion en die we nog altijd dankbaar moeten zijn, heeft ervaring met het bouwen van appartementscomplexen, Ghelamco werkt op een veel grotere schaal. Bovendien hebben we nu ook duidelijke afspraken gemaakt. Tot nog toe waren de verantwoordelijkheden wat verdeeld, maar een werf als het Arteveldestadion verdraagt eigenlijk maar één baas.' Er zijn nog drie losse eindjes, geeft Termont toe. 'Ghelamco is nog niet definitief eigenaar van de gronden aan de andere kant van de Ottergemsesteenweg, die noodzakelijk zijn voor de ontwikkelingen rond het stadion. Er is ook nog geen definitieve overeenkomst tussen Ghelamco en Optima, maar de sfeer is goed. En dan is er nog het puntje van de gewijzigde bouwvergunning. Maar we hebben al een vergunning voor het vroegere plan, en aan de binnenkant van het stadion verandert er niks. Die kunnen we dus al beginnen te bouwen...' De burgemeester zegt dat hij en Ivan De Witte van AA Gent voorzichtig zijn. Na het debacle van de eerstesteenlegging vorige keer willen ze zich niet belachelijk maken. 'Een paar maanden geleden waren al zo goed als rond, maar er waren nog een paar hinderpalen extra. En zelfs nu wil niet té euforisch zijn. Zolang het stadion er niet staat, zeg ik dus niet dat het er 100 procent zeker komt... Maar het percentage van 99,9 durf ik er wél op te plakken.' De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?ref=dg&articleid=6O2RF0KK), 12-06-2010 BIEB June 19th, 2010, 11:44 AM GENT - Begin september, dus na het bouwverlof, starten de bovengrondse bouwwerken van het Arteveldestadion. De planning is klaar, de bestellingen zijn gedaan. In de komende weken moeten nog enkele administratieve zaken geregeld worden tussen Optima en Ghelamco, maar die zullen zonder problemen worden afgehandeld. Een mogelijke rem op de timing was het indienen van een gewijzigde bouwvergunning. Maar omdat men van binnen naar buiten zal bouwen (dus eerste het veld en de tribunes en pas daarna de commerciële structuren) kan men al in september beginnen, in afwachting dat de aangepaste bouwvergunning wordt goedgekeurd. (RL) Bron: het nieuwsblad - regio Dequal June 19th, 2010, 02:46 PM Ale, dus nog 3-tal maanden waar het weer vast kan lopen. Puinkabouter June 25th, 2010, 12:46 PM Burgemeester wil supporters op ‘tweedesteenlegging' GENT - Als er een evenement georganiseerd wordt rond de bouw van het Arteveldestadion, dan wil burgemeester Daniël Termont (SP.A) de AA Gent-supporters daar zoveel mogelijk bij betrekken. Dat antwoordde hij op een vraag van Ilknur Cengiz (ProGent). Bijna twee jaar geleden werd feestelijk de eerste steen gelegd van het nieuwe voetbalstadion voor AAGent. Sindsdien is er op de werf aan de Ottergemsesteenweg niet veel meer gebeurd, maar de supporters van de voetbalclub zijn er nog altijd niet over te spreken dat zij toen niet bij de festiviteiten betrokken werden. Nu er opnieuw schot komt in de bouw van het stadion, vroeg Ilknur Cengiz zich af of dat niet kon worden rechtgezet. Burgemeester Termont beloofde erover te waken de supporters zoveel mogelijk te betrekken, alleen is het nog niet zeker dat er een tweede eerstesteenlegging komt. ‘Wij zijn maar een van de partners in de bouw van het stadion. Er is nog niet gesproken over een plechtig startmoment.' De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=7K2S23HT&postcode=9000), 25-06-2010 SuburbanWalker June 26th, 2010, 07:18 PM En in 2012 is't festival bij de derdesteenlegging! :D Iemand June 26th, 2010, 08:50 PM :hilarious Secondminister August 31st, 2010, 07:45 AM Bouw Arteveldestadion kan beginnen :banana: Er is een definitief akkoord tussen de diverse partijen over de bouw en de financiering van het Arteveldestadion. Eerst moet het schepencollege wel nog instemmen. Dan kan de gemeenteraad eind september de overeenkomst goedkeuren. De voorbije jaren is er heel wat fout gelopen met het Arteveldestadion, maar de laatste klippen zijn genomen en er is een akkoord uitgewerkt. Dat betekent dat de nieuwe voetbaltempel van de Buffalo's er tegen juni 2012 zal staan. Het dossier kende de voorbije jaren een echte sukkelgang. Het leek een beetje op de regeringsonderhandelingen, met periodes van grote hoop en dan weer pijnlijke crisissen. Twee jaar geleden kwam er een nieuwe speler in het verhaal, Paul Gheysens van de bouwfirma Ghelamco uit Ieper. Daardoor geraakte het dossier weer op gang. Eind juni waren er nog drie losse eindjes. Ghelamco moest nog definitief eigenaar worden van de gronden aan de andere kant van de Ottergemsesteenweg waar het nieuwe stadion is gepland. Dat is nodig voor de ‘ontwikkelingen' rond het stadion. Ook moest er nog een definitieve overeenkomst komen tussen Ghelamco en Optima. Ten slotte was er een gewijzigde bouwvergunning. Burgemeester Daniël Termont hoopt dat het schepencollege het akkoord vlug goedkeurt. ‘Dan kan het eind september naar de gemeenteraad. We wilden dat al in augustus doen, maar ofwel was ik er niet, ofwel was schepen van Sport Christophe Peeters er niet. Er zal nog een gewijzigde bouwvergunning nodig zijn, maar de bestaande vergunning laat al toe om te beginnen.' Burgemeester Termont trok met Ghelamco-topman Paul Gheysens naar minister-president Kris Peeters (CD&V) om over de bijdrage van de Vlaamse regering te praten. ‘We rekenen op 5 miljoen euro. Als het stadion voor het Wereldkampioenschappen Voetbal moet worden uitgebreid tot 44.000 zitjes, wordt dat 10 miljoen euro', zegt Termont. Bij Ghelamco wordt bevestigd dat er een akkoord is. ‘We wachten op de formele goedkeuring van het schepencollege. Dan kunnen we beginnen met de bouw. Dat kan al vrij vlug gebeuren. Wij hebben alle nodige stappen gedaan. Maar wij kunnen niet in een onzekere juridische situatie beginnen', zegt woordvoerder Stijn De Preter van Ghelamco. JumpV August 31st, 2010, 09:05 AM :banana::banana: eindelijk :banana::banana: G-4-Ever August 31st, 2010, 09:19 AM :ohno: dat is dus echt niet te snappen hé... Er heeft nu al meermaals -over verschillende JAREN gespreid- in de krant gestaan dat ze definitief gaan starten en toch moet er nu weer een bericht verschijnen waarin een 'maar' past. Eerst moet het schepencollege wel nog instemmen. Dan kan de gemeenteraad eind september de overeenkomst goedkeuren. Burgemeester Daniël Termont hoopt dat het schepencollege het akkoord vlug goedkeurt. ‘Dan kan het eind september naar de gemeenteraad. We wilden dat al in augustus doen, maar ofwel was ik er niet, ofwel was schepen van Sport Christophe Peeters er niet. Er zal nog een gewijzigde bouwvergunning nodig zijn, maar de bestaande vergunning laat al toe om te beginnen.' ‘We wachten op de formele goedkeuring van het schepencollege. Dan kunnen we beginnen met de bouw. ik zie terug nog geen reden tot juichen.. Volgens mij zullen ze zeker wachten tot de toekenning van het WK2018 2022 om van start te gaan (eind 2010). Vorige week nog eens gepasseerd en geen enkel teken van leven! Puinkabouter August 31st, 2010, 10:49 AM En met dat nieuwtje bereikte dit topic 500 posts en wordt er een slotje op gezet. De discussie kan verder in het volgende topic: GENT : Arteveldestadion (2) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1205531) |