View Full Version : Stadionkwartier
lffıs April 13th, 2006, 02:21 PM STADIONKWARTIER
Nieuwbouw op de locatie waar nu nog het parkeerterrein van het Philips Stadion is. In het gebied is ruimte voor woningen (zowel laag- als hoogbouw in een opbouwende vorm gezien vanaf het historische Philipsdorp) en een woontoren van rond de 75 meter. Inmiddels is begonnen met het bouwrijp maken van de locatie.
HOOGTE: Woontoren: +/- 75 m., kantoortoren: 40 m., flat (tegen Philips Stadion aan): 42 m.
VERDIEPINGEN: Woontoren: 23, kantoortoren: 10, flat: 14
START: nog dit voetbalseizoen (2007/2008)
GEREED: 2009/2010
ARCHITECT: Van Aken (www.vanakenarchitektuur.nl)
Stadsdeel Strijp, westzijde Philips Stadion
http://img138.imageshack.us/img138/6721/stadionkwartierlocatie7va.png
Impressies
Totaaloverzicht:
http://img526.imageshack.us/img526/5561/1712586611200658712771stp9.jpg
Impressies:
http://img512.imageshack.us/img512/5198/hej0591hejastadi674102bdx5.jpg
http://img207.imageshack.us/img207/1116/hej0591hejastadi674101bcc0.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/2695/hej0591hejastadi674098bhx1.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/327/hej0591hejastadi674097bps6.jpg
http://img254.imageshack.us/img254/5876/hej0591hejastadi674095blj9.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9933/hej0591hejastadi674094bhf8.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/4213/hej0591hejastadi674100bkk2.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/508/hej0591hejastadi674096btj5.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/6457/hej0591hejastadi674093bpm8.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/8762/hej0591hejastadi674091boo8.jpg
http://img207.imageshack.us/img207/2082/hej0591hejastadi674090btr6.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/6513/stadionkwartier01ow9.jpg
dennol April 13th, 2006, 05:45 PM Mooi. Ik hoop op binnenkort meer nieuws rondom het project. :)
Kleine correctie: De toren is geen kantoortoren, maar een woontoren. De kantoren komen in een gebouw van 10 hoog, naast het bestaande Eurobuilding, op de in de impressie open gelaten ruimte links van de toren...
Nog wat feitjes (uit de laatste nieuwbrief):
ca. 500 woningen
20.000m2 kantoren
1365 parkeerplaatsen (waarvan 1200 ondergronds)
Hoogte flat II: 42m (14 lagen)
Hoogte kantoren (niet op de impressie): 40m (10 lagen)
lffıs April 13th, 2006, 05:58 PM ^ Ah oke, bedankt :) Dacht dat er alleen een kantoortoren zou komen, daar heb je het toch eens een keer over gehad met een toren 'met gele panelen'? Of ben ik nu helemaal in de war?
Ik neem trouwens aan dat flat II dat ding is wat bijna tegen het stadion aan staat, als ik zo de verdiepingen tel. Als dat 42 meter is zal de kantoortoren ook weinig voorstellen. Desondanks toch een hoogbouwclustertje daar!
EuroMaster April 13th, 2006, 10:26 PM De impressie stemt mij wat negatief. Het heeft voor mij een beetje een goedkoop jaren 90 gehalte (karig kaal en saaie kleuren). En de vormen van de massa's spreken mij ook niet erg aan. Maar bovenal, om niet te mierenziften/muggenn**ken, toch een mooie ontwikkeling! Ik hoop dat het nog te vroeg is om er een mening over te geven en er dus nog veel aan het plan kan veranderen.
De toren lijkt me wat te dik, de massa's te rommelig en de kleuren te weinig sprekend. Ik wacht op verse en vooral gunstig stemmende renders :)
Muyangguniang April 13th, 2006, 10:30 PM sorry , maar als eindhoven een beetje ''hoogbouw uitsraling willen , moeten ze wel wat hoger bouwen dan dir , en een mooiere toren neerzetten(deze oogt wat armzalig),er moet een toren komen van minimaal 150 meter :D:D, nee even serieus , minimaal 95 meter ofzo :)
HvM April 13th, 2006, 11:25 PM sorry , maar als eindhoven een beetje ''hoogbouw uitsraling willen , moeten ze wel wat hoger bouwen dan dir , en een mooiere toren neerzetten(deze oogt wat armzalig),er moet een toren komen van minimaal 150 meter :D:D, nee even serieus , minimaal 95 meter ofzo :)
Had voor mij ook iets hoger gemogen, maar hoop dat Strijp S er die meters bij krijgt.
dennol April 14th, 2006, 12:06 AM Dacht dat er alleen een kantoortoren zou komen, daar heb je het toch eens een keer over gehad met een toren 'met gele panelen'? Of ben ik nu helemaal in de war?
Inderdaad een toren met gele panelen, maar wel een woontoren. Het enige plaatje dat ik heb is zo klein dat ik het zonder scanner niet fatsoenlijk digitaal kan krijgen, maar hierbij toch een poging.
Gevelaanzichten woonhof oost(L) en woonhof west(R)
http://img403.imageshack.us/img403/2145/gevelaanzichten21nm.jpg
De gevel heeft wel wat weg van de Arena woontoren in Amsterdam. Alleen zijn de 'uitstulpingen' wat minder groot. Misschien de nieuwe stijl van Van Aken??
Tobi April 14th, 2006, 10:22 AM Ik vind het toch een mooie massa. Ben wel benieuwd wanneer het gaat beginnen. Volgens mij is de verkoop van het terrein nog steeds niet 100% rond. Althans, zoiets zei Westerhof laatst bij Voetbal Insite...
experience April 14th, 2006, 10:31 AM De gevel heeft wel wat weg van de Arena woontoren in Amsterdam. Alleen zijn de 'uitstulpingen' wat minder groot. Misschien de nieuwe stijl van Van Aken??
De arenatoren wordt ontworpen door van Aken architecten ism Wiel Arets, het stadionkwartier door Toon van Aken architectuur.
dennol April 14th, 2006, 01:45 PM ^Ik dacht dat het Stadionkwartier een gezamelijk project was van Toon van Aken én Van Aken architecten.
Philite April 15th, 2006, 12:27 PM had er een metertje of tig bij gedaan zodat we een kleine 100+er bij hadden :-( maar je komt dan over ik weet niet hoeveel jaar wel mooi binnen met de trein, eerst kantoren langs de boschdijk, daarna strp S vervolgens PSV parkeer terrein en stadion, victoria kwartier en dan de hoge rakkers uit het centrum! (vanuit maastricht is het wat karig maar goed dan heb je nog wat te goed als je niet uitstapt (Wat heel dom zou zijN) op centraal!
lffıs April 15th, 2006, 02:54 PM ^ Ach, alleen dat schorem uit Limburg komt van die kant uit ;)
dennol June 26th, 2006, 10:22 PM De arenatoren wordt ontworpen door van Aken architecten ism Wiel Arets, het stadionkwartier door Toon van Aken architectuur.
Gevonden op de website van Wiel Arets (www.wielarets.nl):
http://img435.imageshack.us/img435/7964/stadionkwartier5za.jpg
Dit is dus de Stadionkwartier-woontoren. Helaas was dit het enige plaatje op de site, maar samen met de prut-impressies uit post #7 geeft het toch een redelijke indruk van hoe de toren eruit komt te zien.
De overeenkomst die ik zag met de Arenatoren in Amsterdam is dus niet geheel toevallig. ;)
Gijs June 26th, 2006, 11:31 PM Ziet er wel okay uit. Beetje een ruwe versie van de Kennedytoren.
lffıs June 27th, 2006, 10:56 AM Inderdaad oké uit! :cheers:
hoofke June 27th, 2006, 07:56 PM En ze gaan zeer binnenkort op het terrein beginnen, tenminste dat heb ik van medewerkers van de personeelswinkel vernomen want die konden dan hun auto nie kwijt. Zal trouwens ook een lekkere choas worden als PSV moet voetballen.
EuroMaster June 27th, 2006, 11:28 PM Inderdaad oké uit! :cheers:
Maar met 7 lagen wel een stuk lager .... :D
(nee, je ziet maar 7 lagen. OK, te moeilijk... )
Gijs June 28th, 2006, 12:02 AM huh
Balleke June 28th, 2006, 01:08 PM 7 lagen lager dan de KT gijs
Gijs June 28th, 2006, 01:09 PM Is dat zo?
Want dat zegt 'ie niet namelijk. ;)
Roekie June 28th, 2006, 02:14 PM op die site van de architekt staat ook iets over een toren op de Vestdijk, iets meer van bekend??( Nee, niet Vesteda)
lffıs June 28th, 2006, 03:16 PM ^ Staat geloof ik al jaren in de database. Nooit meer iets van gehoord nee :( Ik in ieder geval niet.
Zal trouwens ook een lekkere choas worden als PSV moet voetballen.
Misschien zijn ze nog wel voordat de competitie begint klaar :crazy:
lffıs June 28th, 2006, 03:19 PM Epistula duo.
F L X June 28th, 2006, 09:30 PM Zal trouwens ook een lekkere choas worden als PSV moet voetballen.
Heb jij zo weinig vertrouwen in Koeman dan? ;)
Wat ik me trouwens afvraag; hoeveel ruimte [in meters] zit er tussen het gebouw en de West tribune van het stadion?
nivame June 29th, 2006, 05:16 PM ^^jij ziet gratis wedstrijdjes wel zitten? inschrijven maar...............
dennol June 29th, 2006, 08:15 PM "Muurtje
Een ander idee is om bij het dertien etages hoge gebouw dat naast de westtribune van het PSV stadion komt een speciaal muurtje aan te brengen dat met beeld, foto’s en lichtstrepen de grootste successen uit de PSV- historie laat herleven. In meer opzichten wordt deze flat een opvallend gebouw. Aan de achterzijde komt een reusachtige glazen wand die als geluidsscherm dient. In de voorgevels worden grote glazen vlakken verwerkt zodat het gebouw op een reusachtige kijkdoos lijkt. Gratis naar PSV kijken is er voor de bewoners straks echter niet bij; de appartementen op de bovenste verdieping blijven net onder de nok van het stadion."
Bron: Brochure Woonbedrijf mei 2005
F L X June 29th, 2006, 08:44 PM ^^jij ziet gratis wedstrijdjes wel zitten? inschrijven maar...............
Niet helemaal, het gaat mij meer om de eventuele toekomstige uitbreidingen van het stadion, en of daar in deze plannen rekening mee is gehouden. :)
Eagle_eye June 29th, 2006, 10:22 PM [QUOTE=dennol]"Muurtje
Een ander idee is om bij het dertien etages hoge gebouw dat naast de westtribune van het PSV stadion komt een speciaal muurtje aan te brengen dat met beeld, foto’s en lichtstrepen de grootste successen uit de PSV- historie laat herleven. [/b]
Als ik me niet vergis waren ze dit jaren geleden al van plan met de huidige west-tribune.
dennol July 6th, 2006, 11:21 AM Uit het ED van vandaag:
Bouwplan bij Stadion is akkoord
EINDHOVEN – „We kunnen gaan bouwen“, klonk de Eindhovense architect R. van Aken gisteren opgelucht. De bouwplannen voor het parkeerterrein pal naast het Philips Stadion zijn gistermiddag goedgekeurd door de Eindhovense Welstandscommissie.
Bovendien is de benodigde wijziging van het bestemmingsplan (de Artikel 19-procedure) bijna voltooid. „Dat betekent dat we volgende week of de week erop een bouwaanvraag kunnen doen“, zegt Van Aken.
Die vergunningprocedure neemt zo’n dertien weken in beslag, maar daar komt een bezwaarperiode van zes weken bij. „Zeg dat we na de kerst zouden kunnen beginnen als alles mee zit.“
Op het parkeerterrein gaat Stadionkwartier BV, van de architecten en broers T. en R. van Aken, een fors bouwproject realiseren. Er komen vijfhonderd woningen, een kantoorgebouw en een parkeerkelder met twaalfhonderd parkeerplaatsen.
„Het is een zeer on-Eindhovens plan“, zo werd in de Welstandscommissie opgemerkt. De commissie kijkt uit naar het moment dat het er allemaal staat. „Het is veel geweld op een grote schaal. Maar goed, mooi en zorgvuldig.“
Tobi July 6th, 2006, 11:31 AM Nou, dat wordt dus 2007, maar mooi dat ze nu bijna aan de gang kunnen. Ben benieuwd, het is toch een flinke massa... :)
Boschdijk July 7th, 2006, 11:22 AM Goed nieuws dit. Kom nu dan ook maar met meer impressies van het complex.
lffıs July 8th, 2006, 02:04 AM Vet.
„Het is een zeer on-Eindhovens plan“
De commissie kijkt uit naar het moment dat het er allemaal staat. „Het is veel geweld op een grote schaal. Maar goed, mooi en zorgvuldig.“
lffıs August 15th, 2006, 03:01 PM Voor de volledigheid even het hele artikel zoals het in de door dennol al genoemde Woonbedrijf brochure staat. Plus een wellicht nog niet bekende rendering.
http://img141.imageshack.us/img141/3136/stadkwxj2.jpg
De lege plek naast het PSV stadion is voor veel inwoners van Eindhoven bekend terrein. Daar stond lange tijd het POC (Philips Ontspanning
Centrum), waar je de Zuid Nederlandse Beurs bezocht of naar toneel of de ijsshow ging. Dit gebied wordt de komende jaren veranderd in het Stadionkwartier. Er komen 500 appartementen in alle soorten en maten en in diverse prijsklassen en een parkeergarage voor achthonderd auto’s.
In opdracht van Hhvl gaat WOONBEDRIJF een belangrijke rol spelen in de uitvoering van deze plannen. ,,We kunnen zo woningbouw van hoge kwaliteit realiseren in het centrum van Eindhoven. We willen in het voorjaar van 2006 met de bouw beginnen”, zegt senior planontwikkelaar Hans Erich. Het project vormt een onderdeel van de Westtangent en is ontworpen door architectenbureau Toon van Aken. Het project wordt een belangrijke schakel tussen de huidige binnenstad van Eindhoven en Strijp S wat moet uitgroeien tot een nieuw stadshart.
De twaalf á dertien appartementsblokken van het Stadionkwartier zijn verdeeld over twee woonhoven. Op de binnenplaats van die hoven komt een groenvoorziening en wordt een waterpartij aangelegd. ,,Die kunnen we ook gebruiken voor de opvang van regenwater. Als er heel veel neerslag valt kunnen we het water tijdelijk vasthouden om te voorkomen dat de riolering overbelast wordt.” In het nieuwe plan wordt extra aandacht besteed aan de architectuur. Aan de spoorzijde komen de hoogste gebouwen
waaronder een woontoren met 23 etages. Deze blikvanger zal door de bekende architect Wiel Arets uit Maastricht worden ontworpen. (op de site van Wiel Arets is, op de al eerder geplaatste vage plaat na, nog niks van het project te vinden, LS)
Aan de Frederiklaan komen blokken met slechts vijf woonlagen. ,,Dat past beter bij het nabij gelegen Philipsdorp dat kleinschalig van opzet is”, legt Hans Erich uit. De relatie met deze volkswijk wordt nog verstevigd doordat men twee dwarsstraten die het Philipsdorp doorsnijden in het Stadionkwartier laat doorlopen.
Een ander idee is om bij het dertien etages hoge gebouw dat naast de westtribune van het PSV stadion komt een speciaal muurtje aan te brengen dat met beeld, foto’s en lichtstrepen de grootste successen uit de PSV- historie laat herleven. In meer opzichten wordt deze flat een opvallend gebouw. Aan de achterzijde komt een reusachtige glazen wand die als geluidsscherm dient. In de voorgevels worden grote glazen vlakken verwerkt zodat het gebouw op een reusachtige kijkdoos lijkt. Gratis naar PSV kijken is er voor de bewoners straks echter niet bij; de appartementen op de bovenste verdieping blijven net onder de nok van het stadion."
Het Stadionkwartier wordt zo gebouwd dat de oude bomen langs de Frederiklaan behouden blijven. WOONBEDRIJF weet nog niet of de vijfhonderd
etagewoningen in de huur of in de verkoop komen zullen worden gebracht. Elke bewoner van het nieuwe centrumcomplex krijgt een parkeerplaats in de ondergrondse garage. De corporatie bekijkt verder of in het complex ruimte is voor een aantal zorgwoningen. ,,Boven de in- en uitgangen en de hellingbaan
van de parkeergarage kunnen zulke wooneenheden misschien worden gebouwd".
pascalschreuder January 7th, 2007, 08:47 PM Volgens het ED hoopt men rond april 2007 te beginnen met de bouw. Wanneer wordt het dan opgeleverd? Eind 2008/ begin 2009?
lffıs January 7th, 2007, 09:25 PM Ik verwacht dat er een flinke tijd zal zitten in het bouwen van de parkeergarage/fundering. Dat ding wordt echt enorm. Start in april lijkt me te kloppen, want de laatste vergunningen zouden rond deze tijd rond moeten komen. Misschien dat het bouwrijp maken al eerder kan beginnen. Ben benieuwd hoe PSV vanaf dan het parkeerprobleem op gaat lossen!
Tja, oplevering. Gokje:
- Parkeergarage: bij start competitie ná de winterstop van seizoen 2007/2008 (ergens februari 2008)
- Compleet gebied: medio 2009
Gijs January 7th, 2007, 10:12 PM Dat zou best een een goede gok kunnen zijn. Moet wel een mooie bouwput worden vanuit de trein; zeker die parkeergarage! Ik ben benieuw hoe dat torentje er nou uit gaat zien. Vreemd dat er al bijna aan de bouwvoorbereidingen begonnen gaat worden, maar dat er nog geen helderen impressies van de gebouwen zijn!
*Machiel* January 7th, 2007, 10:49 PM staat trouwes op die plek niet nog een gebouw? blijft die staan of wordt ie gesloopt?
Har January 7th, 2007, 11:12 PM ^^ Blijft staan. Weet trouwens niet wat voor bestemming dit gebouw nu heeft. Heeft ooit een tentoonstelling over voetbal ten tijde van Euro 2000 ingezeten..
pascalschreuder January 8th, 2007, 01:05 PM Ik ben ook benieuwd hoe ze de gemiste parkeercapaciteit gaan opvangen. Als ze beginnen met bouwen vallen er toch een heleboel parkeerplaatsen weg. Voor zover ik weet worden de parkeerplaatsen op het parkeerterrein achter de west-tribune vooral (alleen) gebruikt door vip's, spelers, aanhang, media, genodigden enzo.
Als ze toch een parkeergarage gaan maken waarom creëren ze dan niet meteen extra parkeercapaciteit om zo een deel van de parkeerproblematiek m.b.t. thuiswedstrijden van PSV te ondervangen. Vraag is dan natuurlijk: wat zijn de extra kosten voor deze extra capaciteit (en hoeveel extra capaciteit?), en wie gaat dat betalen? Het lijkt mij een unieke mogelijkheid om een deel van de parkeerproblematiek op te lossen.
lffıs January 8th, 2007, 04:15 PM ^ PSV heeft bij de verkoop van het terrein al bedongen dat er een x-aantal parkeerplaatsen in de parkeergarage zouden moeten komen.
KK January 9th, 2007, 03:00 PM Bovendien komt er bij het Victoriakwartier ook nog een parkeergarage bij.
pascalschreuder January 9th, 2007, 07:42 PM Vooropgesteld denk ik niet dat de nieuwe parkeergarage van het Stadionkwartier dezelfde capaciteit oplevert als de capaciteit van de huidige parkeerplaats achter de west-tribune.
De parkeergarage van het Victoriakwartier is op z'n vroegst over 3 jaar ofzo af (maar zelfs dat haalt men vast niet). Ik denk dat het Stadionkwartier eerder af is dan de parkeergarage van het Victoriakwartier. Door de capaciteit van deze beide parkeergarage (extra) te verhogen zou men de parkeerproblematiek rondom wedstrijden van PSV voor een groot deel kunnen oplossen.
lffıs January 9th, 2007, 09:09 PM Ik denk dat het Stadionkwartier eerder af is dan de parkeergarage van het Victoriakwartier.Dat weet ik wel zeker. In het Victoriakwartier wordt zo langzaam aan pas begonnen met het opknappen van de Ventoseflat. Veel later pas zal het echt losgaan daar. Laat staan dat ze nu al beginnen met de parkeergarage. Of bedoel je op het toekomstige plein voor de Lichttoren? Dáár zijn ze nu wel al bezig met een parkeergarage. Ik kan me trouwens überhaupt geen parkeergarage herinneren in de Victoriakwartierplannen.
Door de capaciteit van deze beide parkeergarage (extra) te verhogen zou men de parkeerproblematiek rondom wedstrijden van PSV voor een groot deel kunnen oplossen.Ik heb ooit wat getallen gelezen over het aantal parkeerplaatsen die in de parkeergarage van het Stadionkwartier zouden moeten komen. Weet het echter zo niet meer uit mijn hoofd. Maar buiten dat, er is ook nog een grote periode (ik schat toch minstens wel een heel seizoen) dat er géén parkeerplaats is noch een parkeergarage. In die periode moet de man toch ook ergens z'n wagen kwijt. Daar doelde ik dan ook op, hoe gaan ze dat aanpakken?
Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-siliogogogoch January 10th, 2007, 10:50 AM ^^ wordt het niet eens tijd dat Eindhoven zijn eigen transferium krijgt?!?!
Zelfs hier in Den Bosch zijn er al een paar.
Ook voor wedstrijden van PSV zou je die kunnen gebruiken, nu sta ik steeds 3 kwartier vast bij het Trudo pleintje.
Ik stel voor een transferium bij Ikea en eentje naast de Mc Donald bij Veldhoven.Met die busbaan ben je in 5 minuten in het centrum.
*Machiel* January 10th, 2007, 02:21 PM naast de mac donalds is het altijd super druk rond 6 uur!
zeker omdat psv VAAK rond half 8 op zaterdag speelt lijkt me dat dus geen goede oplossing:ohno:
Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-siliogogogoch January 10th, 2007, 02:28 PM ^^ zo druk dat het onberijkbaar is geworden ??
Ik bedoel het stukje tussen McDonalds en die rotonde, is helemaal leeg
*Machiel* January 10th, 2007, 02:38 PM maar er moet dan neem ik aan parkeerplaats komen?
Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-siliogogogoch January 10th, 2007, 02:53 PM ^^ Lijkt me wel een goed idee als je het Transferium wilt noemen
*Machiel* January 10th, 2007, 03:00 PM ik dacht dat je het over de parkeerplaats had bij de mac...
BaMi January 10th, 2007, 08:37 PM ^^ wordt het niet eens tijd dat Eindhoven zijn eigen transferium krijgt?!?!
Zelfs hier in Den Bosch zijn er al een paar.
Ook voor wedstrijden van PSV zou je die kunnen gebruiken, nu sta ik steeds 3 kwartier vast bij het Trudo pleintje.
Ik stel voor een transferium bij Ikea en eentje naast de Mc Donald bij Veldhoven.Met die busbaan ben je in 5 minuten in het centrum.
Ik heb ooit van een leraar van mij een boek over de westcorridor mogen lenen. De westcorridor was het gebied van het centraal station richting McDonalds Veldhoven, Meerhoven, en dan tot aan Eindhoven Airport. Hierin waren toen de plannen opgenomen van de hov lijn (toen nog als studie), de nieuwe woonwijk Meerhoven en ook een gedeelte stadionkwartier en stationsdistrict.
In dit plan was ook een transferium gepland bij de McDonalds in Veldhoven. Het transferium kwam tegen het nimbus terrein aan te liggen, maar Nimbus is al geschrapt uit de plannen. Dus ik weet niet of dit transferium nog actueel is. Het zou in ieder geval daar een perfecte plek zijn, zeker met die hov lijn.
Vreemd trouwens dat ik de naam West Corridor hier nooit voorbij komen, het zijn nu natuurlijk meer deelprojecten, en dat was meer een masterplan voor een heel groot gebied.
Balleke January 11th, 2007, 10:25 AM ik dacht dat je het over de parkeerplaats had bij de mac...
ja die naast die van de mac in veldhoven/eindhoven .... :P wel goed lezen he
WSS October 9th, 2007, 09:08 PM Het is akelig stil rondom dit project. :(
*Machiel* October 9th, 2007, 09:12 PM ik dacht ff dat er nieuws was! maar dat viel tegen! ;)
het idd akelig stil rondom dit project! wat zou de laatste planning zijn?
dennol October 10th, 2007, 01:54 PM PSV-voorzitter Jan Reker heeft gezegd dat de bouw tijdens dit voetbalseizoen zal beginnen. Dat is een tijdje terug nog vermeld, maar waarschijnlijk in het verkeerde topic.
En op dit moment ter inzage in het stadskantoor:
Verleende reguliere bouwvergunningen
07/0161 Frederiklaan/Mathildelaan (ongenummerd), bouwen van 498 woningen met stallingsgarage 19.09.2007
Bron: http://www.eindhoven.nl/web/show/id=352425/contentid=37195
Ik dacht dat dit bekend was? Maar twee threads over het Stadionkwartier, plus een Projectenoverzicht en offtopic posts in andere threads kunnen wel voor wat verwarring zorgen. ;)
Ralphkke October 10th, 2007, 02:00 PM Ah, dit was nog niet bekend bij mij maar goed om te weten!
lffıs October 10th, 2007, 02:55 PM Ik heb voor de duidelijkheid maar even de openingspost aangepast.
dennol October 10th, 2007, 03:06 PM ^Goed idee. Dan post ik ook maar de meest recente impressies van de toren uit de andere Stadionkwartier thread (waar eigenlijk een slotje op zou moeten).
http://img118.imageshack.us/img118/9360/etowerrl8.jpg
http://img485.imageshack.us/img485/2677/etower2ho9.jpg
Plaatjes kunnen indien gewenst ook in de openingspost. :)
*Machiel* October 10th, 2007, 05:18 PM 19-09-2007 is de bouwvergunning verleend...
wanneer begint de bouw dan?
Tobi October 10th, 2007, 05:44 PM ^^
Binnenkort... ;)
lffıs October 10th, 2007, 07:37 PM Plaatjes kunnen indien gewenst ook in de openingspost. :)Hatsjiekiedee!
WSS October 10th, 2007, 09:04 PM Super! Dit was inderdaad nog niet bekend bij mij. Toch wel één van de toplocaties vind ik. Het vult een groot gapend gat op, is een mooie overbrugging van Strijp S naar Victoriakwartier en Centrum en het zorgt gewoon voor een stedelijk aanzicht, vooral als je met de trein aankomt.
Maar ff een vraagje: 498 woningen? Ik dacht dat die toren bestemd was voor kantoren?
*Machiel* October 10th, 2007, 09:13 PM nee voor woningen heb ik begrepen! een kleiner gebouw zal voor kantoren zijn...
WSS October 10th, 2007, 09:56 PM START: nog dit voetbalseizoen (2007/2008)
Hahahaha
preeze October 11th, 2007, 01:18 PM bouwvergunning blijft 1 jaar geldig;) dus binnen een jaar!!
Master Roshi October 11th, 2007, 01:52 PM Ik vind dit wel erg positief, zo komt er weer wat bouwgeweld bij naast de bouw van de Parade, de Ranken, het project aan de Kloosterdreef (welke echt omhoog schiet), en in de nabije toekomst (medio 2008 toch) Gagelbosch en de stationstoren.
Hopelijk ook allemaal in deze volgorde... :cheers:
[NL] Mr.Mit. [NL] October 11th, 2007, 11:57 PM Mooi, zo zijn we in ieder geval zeker van nog een groot project in 2008.:banana: Ik zie er erg naar uit hoe de verdichting rond het stadion zich ontwikkeld. :)
dennol October 31st, 2007, 01:18 PM Ook uit de gemeentelijke aankondigingen van deze week:
Ingekomen aanvragen reguliere bouwvergunning
07/1626 Stadionkwartier (ongenummerd), bouwen van een 3e ondergrondse parkeerlaag 18.10.2007
lffıs October 31st, 2007, 02:40 PM Ik dacht dat de bouwvergunningen er al lang en breed door waren?
Of wacht, dit zal wel een extra laag in de parkeergarage betreffen.
KK November 7th, 2007, 10:23 AM In het ED staat er vandaag een artikel over het Stadionkwartier.
Na de winterstop (begin 2008 dus) zal volgens de krant, de 'voorbereiding' van de bouw starten. Uiteindelijk zouden er zo'n 500 woningen opgeleverd moeten worden, waarvan de helft voor huur bestemd is. Er komt een 'toren' van 70 meter (18 verdiepingen), daarnaast zijn er gebouwen van 55 en 30 meter hoog. Verder komt er een drielaagse parkeerkelder. Ergens in 2012 zou alles opgeleverd moeten worden.
Waarschijnlijk was dit allemaal al bekend, maar ach, ik gooi het er toch maar op ;)
Gijs November 7th, 2007, 10:25 AM 70m, 55m (toch dezelfde hoogte als het Hooghuis!) en 30m is een goede, afwisselende variatie in hoogte. Hoe hoog is het stadion eigenlijk exclusief die pilaren?
dennol November 7th, 2007, 11:50 AM ^50 meter dacht ik.
Na de winterstop dus voorbereidende werkzaamheden en daarna volgt de bouw. Ook een leuk plaatje bij het artikel.
Gelukkig dat we met Stadionkwartier, Gagelbosch en Meerrijk in de eerste helft van 2008 weer hoger dan 70m de lucht in gaan. Of eigenlijk nog niet, want alle drie de projecten krijgen behoorlijke ondergrondse parkeervoorzieningen, maar goed je moet ergens beginnen. ;)
SanMarino November 7th, 2007, 11:58 AM Op het plaatje naast het artikel valt te zien dat e.a. nogal een flink aantal meters van de mathildelaan af gebouwd wordt. Hier blijft ruimte voor een in de toekomst te bouwen kantoortoren, daar was alleen nu geen partij voor te vinden. Hierdoor wordt de oppervlakte van de parkeergarage kleiner, waardoor de vorige week aangevraagde 3e ondergrondse parkeerlaag nodig was.
Op die impressie is de bestaande bebouwing op de parkeerplaats trouwens niet terug te zien. Gaat dit gesloopt worden? Ik kan het me niet voorstellen, maargoed.
Iemand misschien zin om de impressie in te scannen? Op ED.nl is weer eens niets te vinden. Alvast bedankt.
lffıs November 7th, 2007, 01:32 PM ^50 meter dacht ik.Ik geloof dat dat inclusief de pilaren is. Als ik het me goed herinner zou die 'galerijflat', die op impressies tegen het stadion staat, zo ongeveer even hoog worden als de 'dakrand' van het stadion. 30 meter heb ik vaker gehoord, dus ik denk dat dat dan ook zo ongeveer de hoogte van het stadion is. Die pilaren steken natuurlijk een heel stuk uit.
Even opgezocht en inderdaad. ;)
http://img122.echo.cx/img122/3083/stadkwartier9sm.jpg
Har November 7th, 2007, 02:44 PM In het ED staat er vandaag een artikel over het Stadionkwartier.
Na de winterstop (begin 2008 dus) zal volgens de krant, de 'voorbereiding' van de bouw starten. Uiteindelijk zouden er zo'n 500 woningen opgeleverd moeten worden, waarvan de helft voor huur bestemd is. Er komt een 'toren' van 70 meter (18 verdiepingen), daarnaast zijn er gebouwen van 55 en 30 meter hoog. Verder komt er een drielaagse parkeerkelder. Ergens in 2012 zou alles opgeleverd moeten worden.
Waarschijnlijk was dit allemaal al bekend, maar ach, ik gooi het er toch maar op ;) Zo zeg, gaat dat gedoe 4 jaar duren? :nuts:
De Baron November 7th, 2007, 05:27 PM Zou de toren in fase I vallen? Hoop het! Heb toch alle geplande torens rondom 2010 gezet als het gaat om het bereiken van het hoogste punt. Uitermate vervelend als ik mijn planning hierop aan moet passen ;)
dennol November 7th, 2007, 11:33 PM Iemand misschien zin om de impressie in te scannen? Op ED.nl is weer eens niets te vinden. Alvast bedankt.
Wel zin, maar geen scanner. Met een fotocamera is het resultaat iets minder, maar goed:
http://img231.imageshack.us/img231/3121/impressieedcm4.jpg
[NL] Mr.Mit. [NL] November 7th, 2007, 11:45 PM OMG wat is dat nou voor onzin, waarom moet dat gebouw nou al plat?:bash:
EuroMaster November 8th, 2007, 12:38 AM Ja, verrek, waar is het Eurobuilding??
Scissors November 8th, 2007, 09:18 AM Mr.Mit. [NL];16345150']OMG wat is dat nou voor onzin, waarom moet dat gebouw nou al plat?:bash:
Misschien omdat het een afzichtelijk ding is waar al jaren de gele tegeltjes van af vallen en niet teruggeplaatst worden...
Ralphkke November 8th, 2007, 10:52 AM Philipsdorp gaat de hoogte in
08 nov 2007, 10:21 - EINDHOVEN - De bouw van de 500 woningen plus drielaagse parkeerkelder naast het Philips Stadion start volgend jaar.
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Het totale project zal vier jaar in beslag nemen, zodat in 2012 de woningen worden opgeleverd.
De voorbereiding van de bouw start na de winterstop, bevestigt een woordvoerder van Volker Wessels en Heja Projectontwikkeling. Deze partijen hebben het project overgenomen van de gebroeders Van Aken. De nieuwe woningbouw in Philipsdorp zal flink de hoogte in schieten: er komen een woontoren van 70 meter (18 verdiepingen) en appartementengebouwen van 55 en 30 meter hoog. Het is de bedoeling dat uiteindelijk tussen de woontoren en de Mathildelaan ook nog een kantoorgebouw (20.000 vierkante meter) komt. "Maar daar is nu nog geen gegadigde voor", zegt projectontwikkelaar Paul van Heteren van Heja.
Zodra de bouw begint, kunnen PSV-supporters bij thuiswedstrijden gebruikmaken van extra parkeermogelijkheden op Strijp S en bij parkeergarages in de buurt. "Daarover hebben we afspraken gemaakt", aldus commercieel directeur Marcel van den Bunder van PSV. Op een klein deel van het bouwterrein – pal naast het stadion – blijft parkeren mogelijk. Dit is voor eigen gebruik van het stadionpersoneel en gasten.
De bouwvergunning voor het woningbouwproject en voor twee van de drie parkeerlagen is verstrekt. De bouwaanvraag voor de derde parkeerlaag loopt nog. Een derde laag werd nodig toen voorlopig werd afgezien van de bouw van het kantoorpand. Daar zou een deel van de parkeergelegenheid onder komen. Het aantal parkeerplaatsen blijft 1200.
Met de verkoop van de 500 woningen wacht ontwikkelaar Heja nog, omdat eerst de parkeergarage moet worden gebouwd voordat met de woningen kan worden begonnen. Heja is nog in onderhandeling met een derde partij, die de woningen gaat verhuren. De helft van de woningen is voor de (deels sociale) verhuur.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Woonbedrijf de 500 woningen zou gaan bouwen. Maar ontwikkelaar Gebroeders Van Aken en Woonbedrijf werden het niet eens over de prijs.
Dit was natuurlijk al bekend maar heb het toch maar even gepost.
[NL] Mr.Mit. [NL] November 8th, 2007, 11:01 AM Misschien omdat het een afzichtelijk ding is waar al jaren de gele tegeltjes van af vallen en niet teruggeplaatst worden...
Zo afzichtelijk issie niet hoor, die gele tegeltjes zijn niet echt mooi nee maar voor de rest past ie wel bij het stadion hoor. Nieuwe gevelbekleding zou een goede oplossing zijn.
Scissors November 8th, 2007, 02:53 PM Ik heb m altijd verschrikkelijk gevonden en totaal niet op zijn plaats. Misschien komt dat door de enorme leegte. (of leegstand :))
F L X November 8th, 2007, 03:08 PM Werd dat gebouw er niet neergezet naar aanleiding van Euro2000, en had het maar een beperkte houdbaarheid? Kan me nog herinneren dat er een of ander virtueel voetbalpretpark inzat waar ik toen als enige bezoeker in rondliep. Was trouwens wel leuk want ik had zomaar 7 man personeel tot mijn beschikking die alleen voor mij en mijn zoons alle attracties in werking diende te stellen. :)
lffıs November 8th, 2007, 05:33 PM ^ Ja klopt, volgens mij is de officiële naam ook 'Euro Building'.
dennol November 8th, 2007, 09:35 PM Het Eurobuilding (inderdaad) moest de huisvesting worden van de organisatie van Euro 2000 die dus vanuit Eindhoven plaats zou vinden. Ze hebben er ook eventjes gezeten, maar in 1998 heeft Rotterdam het organisatiecomité naar hun stad gelokt.
Of het speciaal voor Euro 2000 gebouwd is en daarna weer gesloopt zou worden weet ik niet. Kan ook zijn dat het gebouw na afloop van het toernooi gewoon als kantoorruimte verder gebruikt zou worden. Het staat er ruim zeven jaar later i.i.g. nog. Sloopplannen zijn er volgens mij ook niet.
yojo November 9th, 2007, 10:19 AM nu zit kpn er toch in?
Evoluon November 15th, 2007, 11:25 AM Wel zin, maar geen scanner. Met een fotocamera is het resultaat iets minder, maar goed:
http://img231.imageshack.us/img231/3121/impressieedcm4.jpgWorden de oude huisjes aan de Frederiklaan gesloopt en vervangen? En het is inderdaad opvallend dat het Eurobuilding er niet op staat, misschien komt op die plek de ondergrondse parkeergarage. Het verbaast me ook, dat PSV zijn stadion niet meer uit kan breiden aan deze kant, net nu Nederland zich kandidaat stelt voor het WK 2018.
Gijs November 15th, 2007, 11:27 AM Verrek, die aardige huisjes zijn weg inderdaad!
yojo November 15th, 2007, 11:31 AM in het eindhovens dagblad stond toch dat deze NIET gesloopt werden?
EuroMaster November 15th, 2007, 12:50 PM Vaag plan. Ik weet niet of ik er blij van wordt. Als de architectuur wordt zoals ik hem via de render als referentie voorgeschoven krijg, ben ik niet op voorhand al enthousiast. Ik heb al een idee in welke hoek de projectontwikkelaars denken als het om de gebouwen zelf gaat. Opvallend is dat torentje met een soort hakenkruisplattegrond.
Gijs November 15th, 2007, 01:04 PM ^^ Nouja, dan moet je er toch wel met veel fantasie naar kijken hoor...
KK November 15th, 2007, 10:40 PM En het kruis is nog verkeerdom ook. Maar goed, zoiets is alleen vanuit de lucht te zien, het is nu eenmaal erg efficient om de 'vleugels' van een gebouw op die manier vorm te geven.
lffıs November 15th, 2007, 11:01 PM Het zou doodzonde zijn als de huisjes aan de Frederiklaan daadwerkelijk gesloopt zullen worden. Juist het contrast met aan de ene kant van de laan de arbeidershuisjes en de andere kant het moderne complex staat me aan. Ook in het geval van het stadion is dat contrast erg mooi. Ook moeten ze wat mij betreft afblijven van de bomen op de Frederiklaan, die staan daar prima. Stel je voor dat er zielige nieuwbouwboompjes komen met saaie nieuwbouw-rijtjeshuizen. Weg Frederiklaan.
Het Eurobuilding is inderdaad verdacht netjes weggepoetst.
WSS November 16th, 2007, 12:27 PM Die arbeiderswoningen gaan niet weg.
De Baron November 16th, 2007, 03:20 PM Zou de toren in fase I vallen? Hoop het! Heb toch alle geplande torens rondom 2010 gezet als het gaat om het bereiken van het hoogste punt. Uitermate vervelend als ik mijn planning hierop aan moet passen ;)
Blijft de vraag openstaan in welke fase de toren aanbouw beland...??
HvM November 16th, 2007, 04:14 PM De Thread moeten we ook nog even aanpassen-> Eindhoven: Stadionkwartier (75 m.) :bash:
*Machiel* November 16th, 2007, 05:42 PM moet 70 meter zijn toch?
F L X November 16th, 2007, 06:46 PM Die arbeiderswoningen gaan niet weg.
Philipsdorp beschermd stadsgezicht
De wijk Philipsdorp in Eindhoven heeft het predikaat beschermd stadsgezicht gekregen. Dat hebben minister Kamp (VROM) en staatssecretaris Van Leeuwen (Cultuur) besloten. Ook vier andere wijken in Eindhoven kregen afgelopen woensdag het predikaat beschermd stadsgezicht.
Volgens de bewindslieden is het Eindhovense Philipsdorp, ten zuiden van het PSV-stadion, het vroegste voorbeeld van sociale huisvesting. In 1909 liet lampenfabrikant Philips een woonwijk bouwen voor haar werknemers. De Philips-top vernoemde de straatnamen naar familieleden. Daarnaast zorgde het concern voor allerlei wijkvoorzieningen, zoals een Philips bakker, een Philips sportveld en zelfs een Philips veldwachter. Naast Philipsdorp kregen ook de wijken het Witte Dorp, dat al grotendeels op de rijksmonumentenlijst staat, en de villaparken Den Elzent en Tongelre het predikaat. Dat betekent dat er aan het karakter van de wijken niets mag worden veranderd.
====
Dus wees niet bevreesd, deze huisjes zullen niet verdwijnen. Dit bericht komt overigens uit 2003.
dennol November 16th, 2007, 08:09 PM ^Ik ben er niet zo zeker van:
1. 'Beschermd stadsgezicht' betekent volgens mij niet dat er helemaal niets, gesloopt, vernieuwd of veranderd mag worden. Wel zijn er strenge eisen en moet het karakter van het stadsgezicht behouden blijven, maar dat is een nogal vage definitie.
2. Als ik bewoner van één van die huizen aan de Frederiklaan was, zou ik toch behoorlijk schrikken als ik die impressie zag. Ik had dan wel wat ophef verwacht. Tenzij de bewoners niet het ED lezen natuurlijk.
3. Veel vooroorlogse wijken worden momenteel vernieuwd of er zijn plannen voor en het is soms ook hard nodig. Voorbeelden zijn Kruidenbuurt, Lakerlopen en de Barrier in Woensel. Het resultaat is niet altijd slecht.
Overigens geven die grijze blokken nog weinig prijs, misschien gaat het wel om renovatie of vervangende nieuwbouw die wat betreft stijl en volume past bij het Philipsdorp. Wel vreemd dat ze op deze impressie staan, want het heeft verder niks met het Stadionkwartier te maken (dat stond ook in het ED-artikel).
WSS November 17th, 2007, 12:42 PM ^^ stond in het artikel dat de arbeiderswoningen niet weggaan. De impressie was een oude. Het plan ging alleen over de middelste woningen op het parkeerterrein.
*Machiel* November 20th, 2007, 07:29 PM effes, kan je hier de topictitel aanpassen van 75 naar 70 meter?
alvast bedankt! :)
lffıs November 20th, 2007, 08:20 PM ^ Topic titels kunnen nóóit meer aangepast worden, kan alleen een moderator doen.
*Machiel* November 20th, 2007, 08:37 PM ooh sorry
nou bij deze dan! als een mod dit leest :)
lffıs November 20th, 2007, 08:46 PM Een mod? Die hier komt? Niet overdrijven hè! :D
HvM November 21st, 2007, 01:06 PM effes, kan je hier de topictitel aanpassen van 75 naar 70 meter?
alvast bedankt! :)
Doen we deze topic -5 :lol:
SanMarino December 5th, 2007, 04:44 PM http://img66.imageshack.us/img66/9206/stadionkwartiervz9.jpg (http://imageshack.us)
Hier een stukje uit het bestemmingsplan 'Strijp binnen de ring 2007', waar de geplande bebouwing (incl bouwhoogte) goed te zien is. Uitgaande hiervan zou de bouwhoogte toch op 75 meter liggen.
Daarnaast las ik zojuist bij de gemeentelijke aankondigingen dat het 2 weken terug ingezonden verzoek tot het bouwen van een 3e parkeerlaag niet in behandeling is genomen. Geen idee wat ik daar van moet denken, nog meer vertraging?
Lekker stedelijk blok wordt het trouwens :cheers:
lffıs December 6th, 2007, 01:14 AM ^ Mooi gevonden! :okay: Toch altijd fijn om de precieze hoogtes te weten. :)
*Machiel* December 6th, 2007, 01:15 AM dacht dat die flat iets van 55 meter zou worden...
SanMarino January 9th, 2008, 03:09 AM Ik zag vandaag dat er bouwhekken op het terrein geplaatst zijn en naast de oprit van de parkeerplaats aan de kant van de Mathildelaan zijn ze bouwketen aan het opbouwen.
Het lijkt er dus op dat we ook hier begonnen zijn :)
[NL] Mr.Mit. [NL] January 9th, 2008, 09:02 AM Zijn er nu eigenlijk wel genoeg alternatieve parkeerplaatsen? Of gaat de omgeving nu (nog) meer parkeeroverlast krijgen?
WSS January 9th, 2008, 09:42 AM Ook hier goed nieuws. Het leek er even op dat 2008 een stil jaar zou worden. Er zal weliswaar weinig de lucht in gaan maar er zullen dit jaar wel veel projecten starten. 2009 en 2010 worden dan knaljaren.
F L X January 9th, 2008, 11:21 AM Mr.Mit. [NL];17579065']Zijn er nu eigenlijk wel genoeg alternatieve parkeerplaatsen? Of gaat de omgeving nu (nog) meer parkeeroverlast krijgen?
Volgens mij is het juist de bedoeling dat er niet meer geparkeerd mag worden in de nabijheid van het stadion. Alle wegen krijgen een paaltjessysteem welke alleen door de bewoners te bedienen zijn. Verder krijg je een aantal extra busverbindingen rondom wedstrijden van PSV die rijden vanaf grote parkeerterreinen buiten de stad. Stond een hele tijd terug ergens in de krant of op internet.
HvM January 9th, 2008, 12:44 PM Ook hier goed nieuws. Het leek er even op dat 2008 een stil jaar zou worden. Er zal weliswaar weinig de lucht in gaan maar er zullen dit jaar wel veel projecten starten. 2009 en 2010 worden dan knaljaren.
Ja het feest gaat binnenkort beginnen. Op 15 januari as. gaat het grootste gedeelte van het parkeerterrein van het Philips Stadion dicht om de plaats over te leveren aan de projectontwikkelaar. Zoals ik begrepen heb zullen de eerste activiteiten pas echt gaan beginnen in april.
lffıs January 9th, 2008, 01:43 PM Mja, met die enorme parkeergarage er onder duurt het nog wel even voordat we echt spektakel krijgen. Maar goed, zonder begin kom je er natuurlijk nooit. :)
hoofke January 9th, 2008, 09:22 PM Mja, met die enorme parkeergarage er onder duurt het nog wel even voordat we echt spektakel krijgen. Maar goed, zonder begin kom je er natuurlijk nooit. :)
Dat ze er dan maar vlug aan beginnen, des te eerder kan ik er mijn auto weer kwijt als mijn cluppie speelt.
*Machiel* January 14th, 2008, 06:18 PM het staat nu ook op de PSV website:
http://www.psv.nl/web/show/id=118705/contentid=22464
Verbouwing PSV-parkeerterrein gaat van start
14 januari 2008 16:30
Bezoekers van het Philips Stadion buiten wedstrijddagen om zullen merken dat de verbouwing van het parkeerterrein aan de westzijde gaat beginnen. De ontmanteling van het terrein gaat dinsdag van start, waardoor er een voorlopige nieuwe parkeersituatie ontstaat, die zal duren tot vrijdag 1 februari. Lees hier meer info.
Alternatieve parkeermogelijkheden
Door middel van dranghekken en bouwlint wordt aan iedereen duidelijk gemaakt op welk deel men nog (tijdelijk) kunt parkeren. Dit gedeelte wordt steeds kleiner en vanaf vrijdag 1 februari gelden er alternatieve parkeermogelijkheden. Vóór 1 februari worden enkele parkeerplaatsen op het parkeerterrein opnieuw ingericht, zodat deze parkeerplaatsen gebruikt kunnen worden voor de daartoe aangewezen specifieke doelgroepen. Denk aan bezoekers van restaurant Avant-Garde, de bezoekers van eetcafé De Verlenging en mensen die een rondleiding in het Philips Stadion boeken. Op verschillende aangrenzende terreinen wordt straatwerk gerepareerd, worden voorbereidingen getroffen voor de plaatsing van slagbomen, parkeerapparatuur en cameratoezicht, en worden parkeervakken geschilderd. PSV NV draagt het parkeerterrein daarna over aan de nieuwe eigenaar, zodat de realisatie van het Stadionkwartier van start kan gaan.
lffıs January 14th, 2008, 06:27 PM Kijk eens aan! :cheers: Vandaag zag ik vanuit de trein de genoemde bouwkeet ook al staan. Liefst 1 verdieping hoog, dus dat belooft wat. ;)
F L X January 14th, 2008, 06:54 PM Toch geeft PSV daar een historisch stukje grond uit handen. Al bijna 100 jaar in het bezit van de club, zoals je op deze foto kunt zien sloten vroeger de terreinen naadloos op elkaar aan.
http://img527.imageshack.us/img527/7674/stadion19138cksp4.jpg (http://imageshack.us)
Blijf het vreemd vinden dat ze nooit iets anders met dat terrein voor ogen hebben gehad. Je zou er heel wat andere disciplines van de Philips Sport Vereniging onder kunnen brengen. Mooie sporthal of zwembad b.v., dan hadden er misschien wat meer sporttakken van PSV zo dominant in de vaderlandse sport aanwezig geweest.
*Machiel* January 14th, 2008, 06:58 PM al die tijd heeft dat terrein toch gediend als parkeerterrein?
maar als je er een sporthal neer zou zetten hou je helemaal geen ruimte meer over! ook daarom is de genneper parken een veel betere lokatie ;)
wel leuk om te zien hoe dat terrein is ontwikkelt en de loop der jaren! :)
lffıs January 14th, 2008, 07:16 PM Mja, inderdaad, PSV heeft niet echt laten blijken dat het zo'n belangrijk terrein is. Zoals Machiel al zegt was het gewoon een te grote open vlakte in het centrum, laten we niet te sentimenteel doen. Bovendien levert het PSV weer een mooi zakcentje op én wordt het stadion nu écht door alle kanten ontsloten. Zolang het stadion maar voor eeuwig daar blijft vind ik het best. :)
F L X January 14th, 2008, 07:21 PM Dit is het oorspronkelijke terrein zoals Philips het in 1909 heeft aangekocht.
http://img513.imageshack.us/img513/9094/philipsdorp19232cg4.jpg (http://imageshack.us)
Het gehele gebied dat Philips aankocht was zo'n 15 hectare groot, en op 10 hectare daarvan werd uiteindelijk Philipsdorp gebouwd. Op het deel dat [later] als sportterrein diende mocht in eerste instantie niet door Philips gebouwd worden, omdat de pachtmeester van het voormalige landgoed daar nog een aantal jaren mocht wonen.
yojo January 14th, 2008, 07:23 PM goh, wat is dat gebied verander zeg. ik herkende het bijna niet terug
MikeyMike January 14th, 2008, 07:57 PM Maar het terrein heeft niet altijd een parkeerfunctie gehad, op een groot gedeelte van het terrein stond namelijk het POC (philips ontspannings centrum). Dat fungeerde als voorloper van het beursgebouw, er werden dus beurzen gehouden zoals de ZNB (zuid nederlandse beurs) maar ook optredens. Het is al heel wat jaren geleden gesloopt, maar ik ben al zou oud, dat ik er wel eens ooit geweest ben ;-)
F L X January 14th, 2008, 08:17 PM Ik zie net dat ik dat kaartje niet goed heb afgebakend, want het moet nl. zo zijn. Zoals je ziet staat er nog een gebouw bij, en dat is de eerste POC die gebouwd is begin jaren '20.
http://img120.imageshack.us/img120/3609/philipsdorp19233cz3.jpg (http://imageshack.us)
Dit is overigens niet de POC waar Mike het over heeft.
http://img120.imageshack.us/img120/7179/pocoudnz9.jpg (http://imageshack.us)
Dit is/was de nieuwere versie van het POC.
http://img513.imageshack.us/img513/2589/pocoud2zs2.jpg (http://imageshack.us)
Strijps Bultje January 14th, 2008, 09:30 PM Dit is/was de nieuwere versie van het POC.
http://img513.imageshack.us/img513/2589/pocoud2zs2.jpg (http://imageshack.us)[/QUOTE]
God ja, dat ken ik nog wel. Daar moest ik al snotneus nog verplicht mee naar toe, als het weer eens tijd was voor de huishoudbeurs. Ik weet dat achter het POC nog een prachtig wit gebouw stond, een beetje in de Amsterdamse stijl. Was dat geen bibliotheek of zo?
*Machiel* January 14th, 2008, 11:07 PM voorlopig zal het stadion daar nog wel blijven en er wordt volgend mij onderzocht of het uit te breiden is naar 42.000 zitplaatsen (is de eis om er een WK wedstrijd te mogen spelen). Maar ik verwacht wel dat er een tijd komt dat er groot nieuwbouw stadion gebouwd wordt aan de rand van de stad (zoals bij de meeste clubs tegenwoordig).
[NL] Mr.Mit. [NL] January 14th, 2008, 11:30 PM ^^KLIK (http://www.psv.tv/index.php?item=if&content=player&ProductID=5443)
lffıs January 15th, 2008, 12:02 AM Toch hoop ik maar dat het er nooit van komt. :cry:
De eerste updatefoto's druppelen na al binnen!
http://www.psv.nl/upload/171239_661_1200325586925-Parkeerterrein140108-468.jpg
Lana January 15th, 2008, 12:53 AM Dat was vroeger natuurlijk geen bezit van PSV maar van Philips,tot in de jaren 80? stond daar het Philips Ontspannings Centrum;een theater/bioscoopzaal en een soort beurshal erachter.
Ernaast stond ook nog een vrij oud gebouw(jaren 20 of 30),ik geloof dat dat de philipsbibliotheek of zoiets was?
Ik herinner me ook nog een vaag een schooltje op de hoek het dichtst bij strijp s.
Oeps, laatste pagina niet gezien,hahaha.
Strijps Bultje January 15th, 2008, 01:03 AM Dat was vroeger natuurlijk geen bezit van PSV maar van Philips,tot in de jaren 80? stond daar het Philips Ontspannings Centrum;een theater/bioscoopzaal en een soort beurshal erachter.
Ernaast stond ook nog een vrij oud gebouw(jaren 20 of 30),ik geloof dat dat de philipsbibliotheek of zoiets was?
Ik herinner me ook nog een vaag een schooltje op de hoek het dichtst bij strijp s.
Oeps, laatste pagina niet gezien,hahaha.
@ Lana
Ik zoek me al uren rot naar een foto van die 'philipsbibliotheek'. Jammer dat dat ook gesloopt is. Was een heel karakteristiek gebouw.
Lana January 15th, 2008, 01:22 AM @ Lana
Ik zoek me al uren rot naar een foto van die 'philipsbibliotheek'. Jammer dat dat ook gesloopt is. Was een heel karakteristiek gebouw.
Ik bedoelde het oude poc waarvan FLX hier boven een foto geplaatst heeft,daar herinner ik me een bibliotheek
dennol January 15th, 2008, 01:47 AM Waarom niet een nieuw stadion op dezelfde locatie? Klinkt raar, maar waar ik aan denk is het stadion gefaseerd slopen en in stappen weer op bouwen van de grond af aan, maar dan iets efficiënter met de beperkte ruimte omgaan.
Logistiek een flinke uitdaging en het zal ook wat kosten, maar misschien de enige manier om PSV ook voor de lange termijn een passend stadion te bieden zonder de 'heilige grond' te verlaten. Je kan niet blijven uitbreiden op een bestaande constructie. Bij elke uitbreiding loop je tegen grotere beperkingen op en nemen de kosten per plaats alleen maar toe.
Het stadion kan tijdens de ombouw gewoon gebruikt worden (weliswaar als halve bouwput en met minder capaciteit). Alleen tijdens de afrondende fase van de bouw zal er waarschijnlijk tijdelijk uitgeweken moeten worden naar een ander stadion.
dennol January 15th, 2008, 01:50 AM ^Zomaar een idee, ik ben ook maar een leek. Het lijkt me in ieder geval een interessante mogelijkheid om te onderzoeken, waarbij je met name moet kijken naar de lange termijn voordelen.
Strijps Bultje January 15th, 2008, 08:10 AM Ik bedoelde het oude poc waarvan FLX hier boven een foto geplaatst heeft,daar herinner ik me een bibliotheek
Het gebouw wat ik bedoel stond naast het POC, op de hoek Mathildelaan/De Jonghlaan. Ik zal er eens een paar boeken op naslaan. Nu wil ik het weten ook! haha
Scissors January 15th, 2008, 09:28 AM Op de oude foto is ook duidelijk te zien dat de Gagelstraat bruut in stukjes is gehakt door de komst van de Vonderweg.
[NL] Mr.Mit. [NL] January 15th, 2008, 10:38 AM @ dennol, zoiets was ook al in me op gekomen, in fases het stadion opbouwen. Wat ook een optie zou zijn: bouw een klein stadion tot 10.000 plaatsen op de herdgang voor tijdens de bouw, bouw een nieuw stadion op de Frederiklaan en laat het kleine stadion later gebruikt worden voor het beloftenteam e.d.
Ralphkke January 15th, 2008, 11:58 AM Kan me niet voorstellen dat PSV een nieuw stadion op de zelfde plek gaat bouwen, wie gaat dat betalen allemaal? PSV zelf? Waarvan? Je moet het huidige stadion gewoon uitbreiden naar zo'n 42.000 plaatsen want dat is het beste, geen nieuw stadion langs de A2 ofzo. Bovendien vind ik dat we een van de mooiste/gezelligste (Lekker dicht op het veld) stadions hebben op dit moment dus ik zie geen reden om deze af te breken!
WSS January 15th, 2008, 12:24 PM En hoe zit dat met de nieuwe financiering van het stadion? Zaten daar geen voorwaarden aan vast over eventuele uitbreidingen?
SanMarino January 15th, 2008, 01:07 PM Die herfinanciering is nog steeds niet rond. Ze zijn er al een half jaar 'bijna uit'.
F L X January 15th, 2008, 01:08 PM En hoe zit dat met de nieuwe financiering van het stadion? Zaten daar geen voorwaarden aan vast over eventuele uitbreidingen?
Zal vast wel ja, eigenlijk voelt die hele herfinanciering toch een beetje aan als verkoop, want je geeft een andere partij voor een gedeelte zeggenschap over de exploitatie.
En over uitbreiden heb ik ook een idee, gewoon een derde ring op Noord. Daar heb je nog de ruimte om naar achter uit te breiden, de weg laat je vervolgens onder het stadion doorlopen. Ik weet alleen niet of dat mag met het spoor, maar op die manier kun je redelijk makkelijk 5 tot 6.000 plaatsen erbij winnen. Nog een uitbreiding die verder niets hoeft te kosten is de twee onderste tribunes achter de goal ombouwen naar staanplaatsen. De UEFA is zich daarover aan het beraden of dat in de toekomst weer wordt toegelaten, ik denk dat zo'n verbouwing PSV een kleine 3.000 plaatsen extra oplevert.
Oost en west verder ophogen en afmaken, en het veld een paar meter laten zakken, ik denk dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om door te groeien de komende jaren. Maar alstublieft nooit verhuizen, ik kan me niet voorstellen dat ik dan ooit nog één wedstrijd zou bezoeken van mijn club. ;)
WSS January 15th, 2008, 01:12 PM @ SanMarino Dat wist ik niet. Dit krantenknipsel spreekt van een 'deal'. Vaag dus allemaal
Stadiondeal levert PSV 95 miljoen op
EINDHOVEN – PSV gaat 95 miljoen euro lenen van de Franse geldverstrekker Calyon, onderdeel van Crédit Agricole. Met dat geld wordt de hypotheek op het Philips Stadion afbetaald. Uiteindelijk komt 20 miljoen euro vrij. De club wil dat bedrag echter niet aan spelers, maar aan een gezonde financiële huishouding uitgeven.
De lening wordt tegen een rente van zes procent aangegaan, de looptijd van de nieuwe financiering is 25 jaar.
De nieuwe lening heeft een aanzienlijk lager rentepercentage dan de oude financiering die tot 2017 liep en waarvoor PSV acht procent rente betaalde. Hoeveel boeterente PSV moet betalen om de oude financiering af te lossen, wilde Reker gisteren niet zeggen.
De club gaat in de toekomst flink profiteren van het lagere rentepercentage omdat per jaar ruim drie miljoen euro van de lening wordt afgelost. In 2032, aan het einde van de looptijd, resteert nog een schuld van 16 miljoen euro. Reker wilde gisteren alleen kwijt dat volgende week de laatste details worden afgerond.
PSV onderhandelde ruim twee jaar met banken, investeerders en potentiële kopers van het stadion. De club deed in die periode vergeefs een beroep op de gemeente Eindhoven om garant te staan voor de lening. Overnamepogingen van de vastgoedmagnaten Jan Bosch en het duo Harrie van de Moesdijk en Ton Moeskops liepen op niets uit. PSV wilde het stadion niet overdragen. Sinds 1987 is het Philips Stadion eigendom van de club.
In ruil voor de lening geeft PSV het stadion en trainingscomplex De Herdgang in onderpand aan Calyon. De waarde daarvan wordt door de bank geschat op ongeveer 138 miljoen euro. Daarnaast zijn alle toekomstige vorderingen (bijvoorbeeld inkomsten uit sponsoring, kaartverkoop en merchandising) als zekerheid aan de bank in onderpand gegeven.
Calyon heeft beleggers de afgelopen periode warm kunnen maken voor de financiering door te wijzen op de sponsorovereenkomsten tussen Philips en de club. De jaarlijkse bijdrage van het elektronicaconcern (zeven miljoen euro) zorgt volgens de bank voor stabiliteit.
SanMarino January 15th, 2008, 01:44 PM Tja...
'Het is op een haar na rond', volgens Reker in Oktober. Vervolgens is het al weer een tijdje erg stil rondom dit onderwerp. Had zal wel afgerond worden voor het einde van het seizoen, hoop ik.
lffıs January 15th, 2008, 02:43 PM Over de kwestie 'van de grond af aan opbouwen' gesproken: dat is feitelijk toch al gebeurt bij de omschakeling van 1 naar 2 ringen? Voor zover ik me van de oude foto's kan herinneren zijn de tribunes 1 voor 1 afgebroken en opgebouwd in 2 ringen. Daar is toch ook niet gebruik gemaakt van al bestaande constructies? Alleen bij de bouw van de hoeken in 2000/2002 en de toekomstige uitbreiding van de oost/west-tribunes zal er rondom bestaande constructies gebouwd worden.
Je zou dan zoals FLX al zegt bijvoorbeeld de Noord-tribune af kunnen breken, de Mathildelaan iets opschuiven tegen het spoor aan (daar is best ruimte voor) en de hele tribune opnieuw opbouwen in 3 ringen.
Deze afbeelding verduidelijkt het allemaal een beetje:
http://img522.imageshack.us/img522/7078/bouwoost5ss.jpg
SanMarino January 15th, 2008, 02:55 PM Zou kunnen, maar wat doe je ondertussen met seizoenkaarthouders? Ik ben toch niet van plan een thuiswedstrijd te missen :)
lffıs January 15th, 2008, 02:59 PM ^ Hm, geen idee hoe ze dat toen opgelost hebben eigenlijk, goeie vraag.
experience January 15th, 2008, 02:59 PM Goed nieuws!
Eindelijk blijkt Philips toch meerwaarde te geven.
Ik hoop alleen dat ze niet teveel risico nemen met de onderpanden.
@effes:
Volgens mij zijn de tribunes niet afgebroken en is de eerste ring op west en oost hetzelfde gebleven. Voor noord weet ik dat vrijwel zeker, dat is zelfs nog terug te zien in afgeslepen buizen van de voormalige balustrade van de staan-tribune. Alleen Zuid was volledig afgebroken wegens betonrot.
F L X January 15th, 2008, 04:03 PM Is volgens mij niet waar hoor, het onderstel van Zuid is ook gewoon nog steeds de originele tribune. Volgens mij zat de betonrot juist in de dakconstructie.
experience January 15th, 2008, 04:21 PM Oké, weet ik dat ook weer!.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat voor de hele tribune hetzelfde beton met dezelfde dekking gebruikt was, dus ook de betonrot in de hele tribune zat.
Evoluon January 15th, 2008, 04:55 PM Over de kwestie 'van de grond af aan opbouwen' gesproken: dat is feitelijk toch al gebeurt bij de omschakeling van 1 naar 2 ringen? Voor zover ik me van de oude foto's kan herinneren zijn de tribunes 1 voor 1 afgebroken en opgebouwd in 2 ringen. Daar is toch ook niet gebruik gemaakt van al bestaande constructies? Alleen bij de bouw van de hoeken in 2000/2002 en de toekomstige uitbreiding van de oost/west-tribunes zal er rondom bestaande constructies gebouwd worden.De tribunes zijn toen niet tot de grond afgebroken. Er is doorgebouwd op de eerste ring die er al was (uit de jaren '70).
^ Hm, geen idee hoe ze dat toen opgelost hebben eigenlijk, goeie vraag.Ik had voor de verbouwing een seizoenkaart op het oude Vak L en sinds die tijd een kaart op de Noordtribune, ik heb het dus van dichtbij meegemaakt. Tijdens het seizoen werd het dak van de oude staantribune gesloopt en begon men al met de fundering en de onderste verdiepingen van de nieuwe Noordtribune. De oude tribune is ook hier blijven staan, alleen zijn er nu stoetjes op gemonteerd. In de zomermaanden werd er flink doorgewerkt en het seizoen 95/96 begon PSV met twee uitwedstrijden. De derde wedstrijd was thuis tegen Heerenveen (5-1), dus men had het mooi op tijd klaar. De seizoenkaarthouders hoefden niet verplaatst of buitengesloten te worden.
F L X January 15th, 2008, 05:01 PM Ja zo ging het bij mij ook, ik kan me nog herinneren dat ik zwaar beledigd was dat we verplicht moesten zitten, kon me daar ook helemaal niets bij voorstellen. Ook leuk dat ze mij toen naast het uitvak een plaats gaven, waren we al gewoon op L, maar dan aan de andere kant van het stadion. :lol:
En nu zit ik braafjes in de kinderhoek. ;)
Evoluon January 15th, 2008, 05:06 PM Die PSV-poncho heb ik trouwens nog steeds ;)
Lana January 16th, 2008, 06:48 AM Kan me niet voorstellen dat PSV een nieuw stadion op de zelfde plek gaat bouwen, wie gaat dat betalen allemaal? PSV zelf? Waarvan? Je moet het huidige stadion gewoon uitbreiden naar zo'n 42.000 plaatsen want dat is het beste, geen nieuw stadion langs de A2 ofzo. Bovendien vind ik dat we een van de mooiste/gezelligste (Lekker dicht op het veld) stadions hebben op dit moment dus ik zie geen reden om deze af te breken!
Ik zou gewoon het stadion verkopen voor 120miljoen,daarvan zoveel mogelijk ajax aandelen kopen,die club omdopen naar PSV amsterdam,ze leegtrekken en failliet laten gaan,ik word zo moe van die hollandse naar kaas stinkende paardegebitten met hun domineegeleuter van types als petew w. de vwies,jack spijkewman of fweek de jonge,dat hollands gereformeerd geleuter zou ik graag opgeblazen zien worden door bijv. alqaida,ik heb meer met moslims dan die arrogante homofiele zuinige hollandse polderwatjes.leer eens een medeklinker uitspreken,begin bij de R!:)
HvM January 16th, 2008, 09:06 AM Ik zou gewoon het stadion verkopen voor 120miljoen,daarvan zoveel mogelijk ajax aandelen kopen,die club omdopen naar PSV amsterdam,ze leegtrekken en failliet laten gaan,ik word zo moe van die hollandse naar kaas stinkende paardegebitten met hun domineegeleuter van types als petew w. de vwies,jack spijkewman of fweek de jonge,dat hollands gereformeerd geleuter zou ik graag opgeblazen zien worden door bijv. alqaida,ik heb meer met moslims dan die arrogante homofiele zuinige hollandse polderwatjes.leer eens een medeklinker uitspreken,begin bij de R!:)
Tja daar zit wel wat in Lana:)
experience January 16th, 2008, 10:11 AM Ik zou gewoon het stadion verkopen voor 120miljoen,daarvan zoveel mogelijk ajax aandelen kopen,die club omdopen naar PSV amsterdam,ze leegtrekken en failliet laten gaan,ik word zo moe van die hollandse naar kaas stinkende paardegebitten met hun domineegeleuter van types als petew w. de vwies,jack spijkewman of fweek de jonge,dat hollands gereformeerd geleuter zou ik graag opgeblazen zien worden door bijv. alqaida,ik heb meer met moslims dan die arrogante homofiele zuinige hollandse polderwatjes.leer eens een medeklinker uitspreken,begin bij de R!
:bow: Wat een prachtige post, bijna poëtisch!
Gijs January 16th, 2008, 10:20 AM Je zou dan zoals FLX al zegt bijvoorbeeld de Noord-tribune af kunnen breken, de Mathildelaan iets opschuiven tegen het spoor aan (daar is best ruimte voor) en de hele tribune opnieuw opbouwen in 3 ringen.
Zou dat technisch mogelijk zijn? Ik denk dat ze in eerste instantie gewoon zonder al te veel gedoe dat stadion moeten uitbreiden naar 42.000 en vervolgens de opties voor een eventuele verdere uitbreiding moeten gaan bekijken. Zou niet verder gaan dan max 55.000.
KK January 16th, 2008, 01:09 PM Ik zou gewoon het stadion verkopen voor 120miljoen,daarvan zoveel mogelijk ajax aandelen kopen,die club omdopen naar PSV amsterdam,ze leegtrekken en failliet laten gaan,ik word zo moe van die hollandse naar kaas stinkende paardegebitten met hun domineegeleuter van types als petew w. de vwies,jack spijkewman of fweek de jonge,dat hollands gereformeerd geleuter zou ik graag opgeblazen zien worden door bijv. alqaida,ik heb meer met moslims dan die arrogante homofiele zuinige hollandse polderwatjes.leer eens een medeklinker uitspreken,begin bij de R!:)
Als Jan Reker weer vertrekt weet ik al wie de nieuwe voorzitter moet worden ^^
Evoluon January 16th, 2008, 01:17 PM Zou dat technisch mogelijk zijn? Ik denk dat ze in eerste instantie gewoon zonder al te veel gedoe dat stadion moeten uitbreiden naar 42.000 en vervolgens de opties voor een eventuele verdere uitbreiding moeten gaan bekijken. Zou niet verder gaan dan max 55.000.De Noordtribune kan niet verder uitgebreid worden i.v.m. de nabijheid van het spoor. En volgens PSV zelf kan er op de huidige lokatie uitgebreid worden tot maximaal 42.000, door middel van het doortrekken van de West- en Oosttribune. Zelf zie ik in dit laatste weinig brood, omdat er in dat geval voor tientallen miljoenen slechts 7000 van de goedkopere plaatsen bij komen. Dus laat het zo, of bouw ergens anders een heel nieuw stadion van ong. 55.000, is mijn idee.
Ralphkke January 16th, 2008, 01:54 PM @ Evoluon: Absoluut geen nieuw stadion op een andere plek, gewoon uitbreiden naar 42.000 plaatsen en iedereen is tevreden.
Evoluon January 16th, 2008, 02:15 PM @ Evoluon: Absoluut geen nieuw stadion op een andere plek, gewoon uitbreiden naar 42.000 plaatsen en iedereen is tevreden.Als PSV dat zou doen (dus veel geld steken in een doodlopende weg), zou ik in ieder geval bijzonder ontevreden zijn. De kosten staan in geen verhouding tot de opbrengsten. Bovendien is 42.000 over 5-10 jaar ook weer te klein. En dan?
Ralphkke January 16th, 2008, 02:52 PM Klopt wel wat je zegt maarja.. een nieuw stadion is misschien ook wel te doen maar ik zou het oude stadion dan niet afbreken, gewoon gebruiken voor iets anders. De plek waar het nu staat is gewoon veel te bijzonder.
Gijs January 16th, 2008, 04:49 PM Als PSV dat zou doen (dus veel geld steken in een doodlopende weg), zou ik in ieder geval bijzonder ontevreden zijn. De kosten staan in geen verhouding tot de opbrengsten. Bovendien is 42.000 over 5-10 jaar ook weer te klein. En dan?
Is het niet zo dat het met een dergelijke uitbreiding veel meer evenementen als Finales en dergelijke mag organiseren? Dan zou het op den duur nog wel rendabel kunnen zijn. In de Kuip worden toch appartementen gebouwd zodra Feyenoord een nieuw stadion heeft?
Roeltjuh January 16th, 2008, 05:41 PM Is het niet zo dat het met een dergelijke uitbreiding veel meer evenementen als Finales en dergelijke mag organiseren? Dan zou het op den duur nog wel rendabel kunnen zijn.
Dat zijn finales die 1 keer per jaar gespeeld worden en waar nog 40 andere stadions voor in aanmerking komen, da's niet echt iets om mee te tellen in je mogelijke winst.
*Machiel* January 16th, 2008, 06:22 PM er zijn wel meer finales die 1 keer per jaar gespeeld worden hoor! daarnaast ook EK's en WK's :)
BaMi January 16th, 2008, 07:54 PM @Machiel: Ja aan wat voor finales denk jij nog meer dan??? De Nederlandse beker finale ofzo? Die wordt echt niet in Eindhoven gehouden. Dat is landelijk gezien niet makkelijk, een finale in het zuiden van het land. Veel meer finales heb je jaarlijks niet hoor. De finale voor de UEFA cup is maar 1 x per jaar, en wat al eerder gemeld is daar zijn super veel europese stadions voor genomineerd. En de finale van de Champions League krijg je niet toegewezen met een stadion van 42.000 man. De ArenA is daar op dit moment al te klein voor.... En een EK of WK is eens in de 20/30 jaar hoog uit. Dus van finales binnen halen moet je het echt niet hebben
*Machiel* January 16th, 2008, 08:28 PM bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt! of we zien iets over het hoofd...
in ieder geval is het voor PSV mooi als er meer mensen naar thuis wedstrijden kunnen en ik zou het ook niet geheel onbelangrijk vinden als de voetbal-hoofdstad van nederland ook belangrijk is in het organiseren van een WK! :)
F L X January 16th, 2008, 08:52 PM Maak je nou geen illusies over dat WK, geen schijn van kans voor Nederland. Zo'n staking van een paar weken geleden heeft de kans aanzienlijk verkleind als je het mij vraagt. Verder moet je dan concurreren met Engeland en Australie, die hebben veel meer kans op zo'n groot evenement, zeker als het om de centen gaat.
En verder is een stadion van 42.000 prima voor een club als PSV, daar kunnen ze nog heel wat jaren mee vooruit als je het mij vraagt. Als de heilige grond maar nooit verlaten wordt, en mocht het onverhoop wel gebeuren, maak er dan maar een begraafplaats van of zo, als ze er maar geen huizen op gaan zetten zoals destijds met de Meer is gebeurd.
dennol January 16th, 2008, 08:54 PM In de Kuip zijn 11 Europese finales gespeeld tussen 1963 en 2002, dus gemiddeld eens in de 3,5 jaar.
Maar tegenwoordig is dat inderdaad niet meer denkbaar. PSV moet zeker niet een stadion gaan bouwen voor dat soort incidentele evenementen. Of beter gezegd PSV moet in dat geval niet alleen voor de kosten opdraaien. Als andere partijen financieel bijspringen is het het overwegen waard.
SanMarino January 16th, 2008, 09:52 PM Wat bedoel je met niet meer denkbaar, Dennol? In 2006 werd in het Philips Stadion nog de UEFA cup finale gehouden.
Voor de rest ben ik het wel met jullie eens. Een verbouwing/uitbreiding zou voort moeten komen uit een eigen behoefte naar meer plaatsen. Niet door een incidentele finale of eindtoernooi.
Uitbreiding naar 42.000 plaatsen eventueel lijkt me voor nu en de komende 10 jaar, meer dan prima. Verplaatsing van het stadion is voor mij onbespreekbaar.
Roeltjuh January 16th, 2008, 10:12 PM Dat aantal van 1 finale per 3,5 jaar is niet meer denkbaar bedoelt ie... denk ik :-p
lffıs January 17th, 2008, 03:19 PM Ik snap ook niet waarom PSV steeds zo blijft hameren op het doortrekken van de oost- en westtribune. Dat gaat inderdaad helemaal niks opleveren. De hoeken zijn destijds ook alleen maar gebouwd omdat er skyboxen onder zitten, natuurlijk niet vanwege de jongerenrang erboven.
Mocht het i.v.m. het spoor niet mogelijk zijn om het stadion aan de noordzijde uit te breiden heb ik nog een ander plan: de zuidtribune! Voordelen:
- Makkelijk capaciteit uit te breiden door 3e ring.
- De skyboxen en lounges hebben nog steeds een benauwde sfeer door het lage plafond, zo ook de overloop in die tribune (dat kan dus luxer, hoger herbouwd worden).
- Meer van dit soort ruimtes door de 3e ring (dus skyboxen/lounges tussen 1e en 2e, en 2e en 3e ring).
- Frederiklaan voor een klein deel afsluiten voor ruimtewinning.
Ook heb ik dit ingetekend in Google Maps. Ik zie dat het het beste uitkomt wanneer een rijtje van de huizen van het Philipsdorp hiervoor moeten wijken. Erg jammer natuurlijk, maar het zou nog meer 'jammer' zijn wanneer het hele stadion gesloopt zal worden. Voor wat hoort wat. ;)
http://img184.imageshack.us/img184/8028/nieuwzuidku8.jpg
Et voila, je hoeft de heilige grond niet meer te verlaten. Ik vind het prachtig dat er een topclub in een 'modern' bekend staande stad straks meer dan 100 (!) jaar in hetzelfde stadion speelt. Alsjeblieft geen Meerhoven!
Ralphkke January 17th, 2008, 03:44 PM Ik zou hier kiezen om de weg onder het stadion door te laten lopen, dat hebben ze bij het stadion van Athletico Madrid ook en ik moet zeggen dat dat er best gaaf uitzag. Verder krijg je dan ook geen gezeur van de mensen uit het Phillipsdorp (In verband met het verkeer dat er dan door moet).
lffıs January 17th, 2008, 04:15 PM Dat verkeer kan best via de Mathildelaan. Heel die Frederiklaan is niet zo nodig. Je kan 't hele gebied ook alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk maken.
Strijps Bultje January 17th, 2008, 05:36 PM @Effes
<<..Mocht het i.v.m. het spoor niet mogelijk zijn om het stadion aan de noordzijde uit te breiden heb ik nog een ander plan: de zuidtribune! ..>>
Waarom zou men de tribune aan de spoorzijde niet kunnen uitbreiden? Niemand die er daar last van zou hebben, plus dat het een mooie blikvanger zou zijn voor iedereen die er met de trein passeert. Mij lijkt het wel mooi om een soort constructie te hebben die zich over de Mathildelaan uitstrekt.
BaMi January 17th, 2008, 05:48 PM Ach heel het stadion kan makkelijk een 3e ring hebben. Mathildelaan onder stadion laten lopen, de andere weg vanaf de moskee in een tunnel laten gaan, tot onder het spoor zodat de oost tribune kan uitbereiden, en je tevens een groot plein kan maken voor de het JAARLIJKS terug kerende KAMPIOENSCHAP!!!!:lol: Het nieuwe gebouw (in het stadion kwartier) wat gelijk loopt aan de west tribune schrappen uit het plan zodat ook deze tribune uitgebreid kan worden. En voor de zuidtribune het plan van Efes toepassen.
En voila je hebt een stadion van +/-60.000 toeschouwers.... Kijk waar een wil is, is een weg. Misschien wel een kostbare, maar zeker moglijkheden.
Maar de weg bij de oostribune ondertunnelen is echt een must vindt ik, alleen al om er het plein te maken.
WSS January 17th, 2008, 06:13 PM Of je laat het hele stadion onder maaiveld zakken en zet je daar bovenop een moskee. De bestaande moskee op de hoek van de Willemstraat kan dan plaatsmaken voor een eyecatcher van 200 meter!
Strijps Bultje January 17th, 2008, 06:24 PM Geweldig idee. PSV ieder jaar kampioen zaalvoetbal.:banana:
F L X January 17th, 2008, 07:58 PM Maar de weg bij de oostribune ondertunnelen is echt een must vindt ik, alleen al om er het plein te maken.
In de plannen voor de west corridor was een flink aantal jaren geleden al een idee voor het verkeersluw maken van de Vonderweg, en tevens was er sprake van een groot supportersplein. Ik weet niet wat er inmiddels met die plannen is gebeurd, maar het zag er toendertijd veelbelovend uit.
BaMi January 17th, 2008, 08:11 PM Daar heb ik ooit eens een boek van mogen lenen van mijn leraar op school. Dat was best een mooi geheel dat West Corridor. Daar stond ook nog dat poort gebouw in vermeld als je onder het spoor door rijd de Fellenoord op.
Volgens mij is alleen de HOV lijn afgerond uit dat plan, van de rest heb ik nooit veel meer gehoord.
*Machiel* January 17th, 2008, 10:25 PM Of je laat het hele stadion onder maaiveld zakken en zet je daar bovenop een moskee. De bestaande moskee op de hoek van de Willemstraat kan dan plaatsmaken voor een eyecatcher van 200 meter!
WSS for president! :banana:
nee maar zonder gein, alle verbouwingen die je aan het stadion moet doen kosten een hoop geld! ik denk toch echt dat het verhogen van de oostkant en westkant het meeste rendement oplevert :)
KK January 18th, 2008, 10:13 AM Aan de Noordkant kan er niet uitgebreid worden mits het spoor (en de spoorbrug) wordt verlegd, dat lijkt me geen optie. Ik denk niet dat het qua regelgeving mogelijk is om nog verder naar het spoor op te schuiven, omdat het hier om een gebouw gaat waar elke twee weken 35000 mensen in aanwezig zijn, dit ivm de veiligheid.
Zuid uitbouwen is ook geen optie omdat het rijtje huizen beschermd is, die krijg je niet plat.
De Westkant kan (door de plannen rondom stadionkwartier) ook niet al te ver meer worden uitgebouwd, West zou dat nog wel kunnen. De tribunes doortrekken neemt blijkbaar op 'straatniveau' geen extra ruimte in beslag, dit is dus de simpelste oplossing. Ik denk dat de enige tribune met ruimte voor een derde ring de Oost-tribune is. Eventueel met een stuk Noord erbij (omdat het spoor in een boog loopt en daar nog redelijk ver van het stadion afligt).
Je zou dan dus komen tot een stadion wat lijkt op het St. James' Park van Newcastle Unite, met alleen een wat kortere derde ring, tot ongeveer halverwege Noord.
http://www.newcastleis.com/St_James_Park_A.jpg
HvM January 18th, 2008, 12:42 PM Of je laat het hele stadion onder maaiveld zakken en zet je daar bovenop een moskee. De bestaande moskee op de hoek van de Willemstraat kan dan plaatsmaken voor een eyecatcher van 200 meter!
Oceans of fantasy:cheers:
F L X January 18th, 2008, 01:21 PM Het blijft toch wel een geweldig mooi gebouw, als je zo die voelsprieten boven de stad uit ziet komen.
http://img207.imageshack.us/img207/6485/p1180174eg9.jpg (http://imageshack.us)
F L X January 19th, 2008, 11:34 AM Net even zitten spelen in Google Earth, waar je sinds kort ook een virtueel bezoekje aan het Philips Stadion kunt brengen. Erg mooi gemaakt, en een goede reclame voor PSV nu ze het eerste Nederlandse stadion in Google Earth hebben.
http://img185.imageshack.us/img185/8208/googlepsvstadion2dr2.jpg (http://imageshack.us)
In het ED van vandaag stond een klein gesprek met Peter Kentie [marketingmanager van PSV], die aanhaalde dat de arena in het online spel Second Life staat, maar daar een te klein publiek aantrekt, en dus niet geschikt voor PSV. Wat dat betreft is Google earth veel beter, omdat dat een veel groter bereik heeft. Was op zich wel jammer om te horen, heb een tijdje terug contact met hem gehad om het PSV stadion in Second Life na te bouwen, naar nu blijkt was dat dus de reden waarom ik nooit meer iets hierover heb mogen vernemen. :lol:
Nog even een shotje gemaakt van de binnenzijde, echt heel mooi uitgevoerd, complimenten aan de makers.
http://img185.imageshack.us/img185/208/googlepsvstadion1gj8.jpg (http://imageshack.us)
BaMi January 19th, 2008, 01:31 PM Dat ziet er zeer gelikt uit. Vooral de buitenkant vindt ik mooi om te zien. Inderdaad complimenten aan de makers!!!
040 January 22nd, 2008, 02:18 PM http://img526.imageshack.us/img526/5561/1712586611200658712771stp9.jpg
zoals je ziet staat op dit plaatje wel de eurobuilding dus die gaat niet tegen de vlakte.
KK January 22nd, 2008, 02:43 PM Ziet er zo toch wel erg leuk uit ^^
Ik hoop dat het 'hoog genoeg' is om straks een 'lint' te vormen samen met Strijp S en het Victoriakwartier.
WSS January 22nd, 2008, 03:24 PM Die impressie ziet er waanzinnig cool uit. Als dit zo wordt opgeleverd dan ben ik meer dan tevreden (even van uitgaande dat de laagbouw linksonder nog nader wordt ingevuld. Dat mag van mij wel een aantal lagen hoger namelijk). Het zou ook mooi geweest zijn als de toren dichter bij het spoor had gestaan, aan de Mathildelaan.
Ik vind het erg positief dat er veel aandacht is voor het bestaande groen. Je krijgt op de hoek zelfs een klein parkje/groengebiedje. De toren is ook erg mooi. De flat langs het stadion ziet er nu een beetje oostblok-achtig uit maar de hoogte is wel prima.
Kortom, een mooi stedelijk cluster
SanMarino January 22nd, 2008, 03:28 PM Zo, een onbekende impressie :) Waar heb je em vandaan?
Die flat tegen de westkant van het stadion wordt wel een ontzettend groot ding zeg :nuts: Lijkt hier nog een stukje massiever dan op de andere impressies.
lffıs January 22nd, 2008, 03:28 PM Ah mooi, kan ik deze nieuwe impressie gelijk mee nemen in het projectenoverzicht. Inderdaad erg gaaf, ook ik ben dik tevreden als het zo uitgewerkt gaat worden. Wel heb ik nog mijn twijfels over de laagbouw (kantoren toch?) links naast de toren. De oorspronkelijke toren daar is niet door gegaan, maar dan heb ik liever dat ze de grond daar vrij houden voor het geval de markt weer opbloeit, dan er nu zoiets neer te zetten. Je had er een mooi park van kunnen maken, bijvoorbeeld.
Ook over de flat (dat ding kan met recht zo genoemd worden, wat een bakbeest) heb ik m'n twijfels. Zoiets zet je toch niet in een centrum neer. :nuts:
yojo January 22nd, 2008, 04:09 PM op ander plaatjes ben ik toch wel te spreken over dat ding hoor, er zitten leuke hoeken in en hij is in ieder geval niet zo grijs.
en hij valt toch weg tegen het philips stadion
*Machiel* January 22nd, 2008, 04:15 PM vette impressie!
alleen zit ik mij steeds te bedenken wat voor uitgerekte skyline we straks krijgen, ook als Strijp S en gagalbosch klaar zijn!
dennol January 22nd, 2008, 05:17 PM Volgens het stedenbouwkundig plan is het kavel langs het spoor gereserveerd voor een kantoorgebouw van 10 lagen en max. 40m hoog. Deze zal echter pas in een later stadium gebouwd worden.
Waarom er nu zo'n prutgebouwtje staat is mij een raadsel. Fantasie van de impressiemaker of een tijdelijk gebouw met onbekende bestemming? Ik kan me niet voorstellen (en hoop zeker niet) dat dit de definitieve invulling is.
[NL] Mr.Mit. [NL] January 22nd, 2008, 08:06 PM http://img526.imageshack.us/img526/5561/1712586611200658712771stp9.jpg
zoals je ziet staat op dit plaatje wel de eurobuilding dus die gaat niet tegen de vlakte.
Woo vette impressie, wordt lekker volgebouwd daar!! :banana: En dat Eurobuilding vind ik wel een mooi gebouw, goed dat ie blijft staan.
Ook over de flat (dat ding kan met recht zo genoemd worden, wat een bakbeest) heb ik m'n twijfels. Zoiets zet je toch niet in een centrum neer.
Daarom zetten ze hem ook in Strijp he ;)
[NL] Mr.Mit. [NL] January 22nd, 2008, 11:59 PM http://img185.imageshack.us/img185/208/googlepsvstadion1gj8.jpg
Vanuit bijna dezelfde positie:
http://img209.imageshack.us/img209/8458/img0839hf9.jpg
Lana January 24th, 2008, 01:39 AM http://i4.photobucket.com/albums/y117/acre/zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
Ze laten volgens mij voorlopig een stuk parkeerplaats over bij het stadion,dus eerst de toren,hopen dat de parkeergarage onder deel 2 komt.da gaat sneller.
parkeergarages zijn voor homoalfa romeo roestbakken.
Zoek maar een plekkie in philipsdorp of richting woensel west,lopen is goed voor je,hehehe.
Roeltjuh January 24th, 2008, 09:23 AM Tot zover Lana's bijdrage... :nuts:
040 January 24th, 2008, 11:42 AM Zo, een onbekende impressie :) Waar heb je em vandaan?
Die flat tegen de westkant van het stadion wordt wel een ontzettend groot ding zeg :nuts: Lijkt hier nog een stukje massiever dan op de andere impressies.
^^ ik weet niet of jullie op de hoogte zijn, maar op www.psv.nl
onder kop Philips Stadion - bereikbaarheid kun je alles volgen over het bouwproces wat plaatsvind op de parkeerplaats.
Daar heb ik dus ook die foto vandaan gehaald die ik gepost had;-)
HvM January 25th, 2008, 10:35 AM vette impressie!
alleen zit ik mij steeds te bedenken wat voor uitgerekte skyline we straks krijgen, ook als Strijp S en gagalbosch klaar zijn!
Is erg leuk zo'n uitgerekte skyline. Als er in het centrum nog een paar hoge jongens komen te staan ben ik tevreden. Aanvullend op de toren van 125mtr op postkantoorlocatie nog een paar jongens die daarboven uitsteken. Ik vind dat er minimaal 1 moet komen die richting de 200 mtr moet!
[NL] Mr.Mit. [NL] January 25th, 2008, 11:02 AM Geef het door aan de nieuwe burgemeester, hij wilde toch zo graag gedurft bouwen. Misschien kunnen we hem wel een beetje opnaaie en gelijk EuroMaster's 250 meter hoge uitkijktoren laten bouwen :lol:
Concrete Stereo January 25th, 2008, 01:32 PM http://img526.imageshack.us/img526/5561/1712586611200658712771stp9.jpg
Dat gaat daar weer een fantastisch unguur winderig klimaatje worden daar. Net als bij de Kennedytoren (en straks ook bij het station, en de rest van Eindhoven onderhand). Wat moet Eindhoven toch met al die alleenstaande torens? Van het deel van gebouwen dat boven het stedelijk weefsel uitsteekt wordt 2/3e van de winddruk naar onderen omgebogen. Dat geeft een prachtig stedelijk beeld op foto's en renderingen maar nogal een antistedelijk tochtig gevoel op de begane grond...
Dus eigenlijk zou je óf een hoogstedelijker stedelijk weefsel moeten maken(bijv 5 - 9 lagen continue, zoals in traditionele metropolitane steden als Amsterdam / Berlijn / Parijs / etc), óf een hoogbouwcluster à la Manhattan - en die moet al flink groot zijn want Potzdammeplatz in Berlijn blijkt te klein (je waait zo het Sony Center uit) - óf je moet die torens niet zo dogmatisch in een plas openbare ruimte willen zetten (dat zou het excuus-argument van de verdichting ook meteen wat geloofwaardiger maken). Als je écht enigszins verdicht bouwt (dus met minimale straatprofielen en niet dogmatisch in íeder nieuw blok een plein of park - een beetje bouwmassa tov de openbare ruimte) werkt het daklandschap gewoon als stedelijk vlak en zitten we beneden lekker in de luwte. Heeft meteen het voordeel dat je wat meer stedelijke druk op de openbare ruimte hebt en dus misschien ook nog eens een mens tegenkomt in ons prachtig klinisch lege publieke domein...
Cpt.Iglo January 27th, 2008, 06:47 PM Dat gaat daar weer een fantastisch unguur winderig klimaatje worden daar. Net als bij de Kennedytoren (en straks ook bij het station, en de rest van Eindhoven onderhand). Wat moet Eindhoven toch met al die alleenstaande torens? Van het deel van gebouwen dat boven het stedelijk weefsel uitsteekt wordt 2/3e van de winddruk naar onderen omgebogen. Dat geeft een prachtig stedelijk beeld op foto's en renderingen maar nogal een antistedelijk tochtig gevoel op de begane grond...
Dus eigenlijk zou je óf een hoogstedelijker stedelijk weefsel moeten maken(bijv 5 - 9 lagen continue, zoals in traditionele metropolitane steden als Amsterdam / Berlijn / Parijs / etc), óf een hoogbouwcluster à la Manhattan - en die moet al flink groot zijn want Potzdammeplatz in Berlijn blijkt te klein (je waait zo het Sony Center uit) - óf je moet die torens niet zo dogmatisch in een plas openbare ruimte willen zetten (dat zou het excuus-argument van de verdichting ook meteen wat geloofwaardiger maken). Als je écht enigszins verdicht bouwt (dus met minimale straatprofielen en niet dogmatisch in íeder nieuw blok een plein of park - een beetje bouwmassa tov de openbare ruimte) werkt het daklandschap gewoon als stedelijk vlak en zitten we beneden lekker in de luwte. Heeft meteen het voordeel dat je wat meer stedelijke druk op de openbare ruimte hebt en dus misschien ook nog eens een mens tegenkomt in ons prachtig klinisch lege publieke domein...Wat dacht je van Strijp-S (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=568323)?
[NL] Mr.Mit. [NL] January 28th, 2008, 01:58 AM Verrek, wij hebben hier het Philips Stadion, maar wisten jullie ook dat er een Philips Arena (http://www.philipsarena.com/Content/Default.aspx) is?
http://www.philipsarena.com/Resources/PressKit/medgalPic10.jpg
http://www.philipsarena.com/Resources/GeneralInfo/arena_100506.jpg
http://www.philipsarena.com/Resources/PressKit/logo_primary_140.jpg
Hij staat dus in Atlanta en is in 1999 geopend. Een overdekt stadion met een kleine 20.000 zitplaatsen.
Schijnt een zeer luxe stadion te wezen die al verschillende keren in de prijzen is gevallen. Het stadion is in 2002 verkozen als beste concert stadion.
Ook het adres is wel leuk:
Philips Arena
1 Philips Dr.
Atlanta, GA 30303
Ok ik wist hier dus niets van af, was dus wel even schrikken toen ik dit zag! Gelukkig dat het echte Philips Stadion gewoon in Eindhoven staat
*Machiel* January 28th, 2008, 02:36 AM de naam arena bevalt mij niet zo goed moet ik zeggen ;)
maar dit wist ik ook niet! leuk om eens te lezen dat dit ook bestaat!
Evoluon January 28th, 2008, 09:52 AM Mr.Mit. [NL];18009538']Verrek, wij hebben hier het Philips Stadion, maar wisten jullie ook dat er een Philips Arena (http://www.philipsarena.com/Content/Default.aspx) is?Ik had er wel eens wat van gehoord/gezien en ik moet zeggen dat ik het erg goed vind. Philips kan wel wat meer naamsbekendheid gebruiken in de VS. Een Arena (what's in a name ;)) die prijzen wint, helpt daar prima bij.
lffıs January 28th, 2008, 10:59 AM Gelukkig is het Philips Stadion stukken mooier. ;)
Master Roshi January 28th, 2008, 06:58 PM Iemand al plaatjes van de maquette gezien van Skyscrapercity.info (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=4&bid=828)?
http://207.44.228.232/images/B01/1327.jpg
http://207.44.228.232/images/B01/1328.jpg
http://207.44.228.232/images/B01/1329.jpg
http://207.44.228.232/images/B01/1330.jpg
Ik had ze nog niet gezien, maar ik vind ze er wel goed uitzien. Ook mooi dat er bij de toren zo'n soort van verspringing zit.
Maar dit is toch een compleet ander plan dan dat er komt?
yojo January 28th, 2008, 07:04 PM deze heb ik gezien ja. jammer, maar ze komen er niet
lffıs January 28th, 2008, 07:17 PM Dit waren inderdaad eerdere studies. Die database is officieel ook niet meer in gebruik.
Master Roshi January 28th, 2008, 07:33 PM ^^ Ow, tja dan zeg ik afsluiten die hap :lol:
Excuses voor de spam dan :cheers:
EuroMaster January 28th, 2008, 08:08 PM Persoonlijk vond ik dit plan een stuk sterker. Met name de 'laagbouw' dan. En die toren mocht er ook wezen.
lffıs January 28th, 2008, 08:23 PM Het heeft wel wat weg van de Smalle Haven. Toch komt het, met name om te verkopen aan de buurt, wel erg kil en zakelijk over. Het huidige plan is wat 'gezelliger', met al die hofjes en verschillende bouwstijlen. Beide plannen hebben zo hun voor- en nadelen.
Master Roshi January 28th, 2008, 08:39 PM Ik heb van familie van me die bij Stam en de Koning werkt een DVD gekregen over gerealiseerde werken en nog te bouwen projecten, en ik heb hem net nog maar een keer bekeken. De impressies erop zijn echt heel erg mooi en gedetaileerd. Er staan van allerlei soorten projecten op van Eindhoven en omstreken.
Het enige jammere is dat ik er niets van mag publiceren. Misschien kan ik nog eens vragen of ik de impressies van de stadionlokatie wel mag gebruiken, ze zijn immers al begonnen met bouwen. Ik heb alleen net al geprobeerd om wat te knippen vanaf DVD, maar dat lukte me niet met ZapGrab. Heeft iemand daar misschien een idee over hoe ik van een DVD in pauzestand plaatjes kan knippen?
[NL] Mr.Mit. [NL] January 28th, 2008, 08:42 PM Je Print Screen knop? Daar lukt het denk ik wel mee. Ik ben natuurlijk benieuwd wat je voor ons hebt :)
Strijps Bultje January 28th, 2008, 08:56 PM Persoonlijk vond ik dit plan een stuk sterker. Met name de 'laagbouw' dan. En die toren mocht er ook wezen.
Ben ik het mee eens. Die tribune-achtige flats zouden bij uitstek geschikt zijn voor, de naam zegt het al, het stadionkwartier. Het nieuwe plan hangt als los zand aan elkaar.
De toren vind ik persoonlijk minder belangrijk in dit geheel. Dat is toch een op zichzelf staand object. Ik vind dat laatste ontwerp wel erg mooi. Ik ben zeer benieuwd, het bouwterrein ligt al klaar.
SanMarino January 28th, 2008, 09:53 PM Ben ik het mee eens. Die tribune-achtige flats zouden bij uitstek geschikt zijn voor, de naam zegt het al, het stadionkwartier. Het nieuwe plan hangt als los zand aan elkaar.
De toren vind ik persoonlijk minder belangrijk in dit geheel. Dat is toch een op zichzelf staand object. Ik vind dat laatste ontwerp wel erg mooi. Ik ben zeer benieuwd, het bouwterrein ligt al klaar.
Inderdaad, ook ik vind het oude plan beter. Het is een beetje een combinatie van de laagbouw in het Smalle Havengebied en het Regentenkwartier. Jammer, maar het nieuwe plan mag er ook wezen. Alleen maak ik me een beetje zorgen over de 'oostblok'-flat tegen de Westtribune aan.
Heeft iemand daar misschien een idee over hoe ik van een DVD in pauzestand plaatjes kan knippen?
Inderdaad gewoon het beeld stilzetten en PrtScn-knop gebruiken. Vervolgens plakken in paint of iets dergelijks. Ik ben benieuwd :)
Roeltjuh January 28th, 2008, 10:10 PM Print screen werkt doorgaans niet in mediaspelers, weet niet precies wat erachter zit, maar heeft iets te maken met een andere laag waar het videobeeld op draait o.i.d.
WSS January 28th, 2008, 11:18 PM Een foto maken van je beeldscherm :)
Master Roshi January 29th, 2008, 12:18 AM Jaa, ik zal het laatste doen... :lol:
dennol January 29th, 2008, 12:31 AM ^Kun je niet aan Stam en de Koning vragen of je een kopie van die DVD onder een select aantal Eindhovense hoogbouwforumers mag verspreiden?
Wij zijn heel goed in het bewaren van geheimen. :angel:
Master Roshi January 29th, 2008, 12:32 AM Ik laat 1 impressie zien van het stadionkwartier. Ik heb er nog meer, ook van Strijp-S maar als ik merk dat er hier moelijkheden van komen haal ik ze meteen weg.
[edit]
Flat stadionkant
lffıs January 29th, 2008, 12:43 AM Aha! Dat valt me nog niet eens zo tegen. Heeft door z'n smalle zijkanten en uitgerekte vorm wel wat weg van het Fortis gebouw in Utrecht.
http://farm1.static.flickr.com/108/311793456_7435ffd365.jpg?v=0
Flickr: giorgio_coraggio
http://farm1.static.flickr.com/91/245601054_1656a1f151.jpg?v=1158515391
Flickr: giorgio_coraggio
http://farm1.static.flickr.com/99/270517785_8283456b81.jpg?v=0
Flickr: Math Paul
SanMarino January 29th, 2008, 01:39 AM Bedankt voor het plaatsen. Deze impressie valt me niks tegen eerlijk gezegd, heel wat minder massief en log als de andere impressie deed vermoeden :)
Jammer dat Volker Wessels (of dochter Stam en de Koning in dit geval) niet zelf met wat duidelijkere impressie's komt, het is toch geen staatsgeheim wat daar staat te gebeuren? Het is op de site niet eens als project terug te vinden :ohno:
Strijps Bultje January 29th, 2008, 05:42 AM Ik moet ook toegeven, dit ziet er eleganter uit dan ik had verwacht. Het wordt inderdaad hoog tijd voor wat duidelijke plannen. Ik ben wel benieuwd naar mijn nieuwe buren.
Master Roshi January 29th, 2008, 09:13 AM Jammer dat Volker Wessels (of dochter Stam en de Koning in dit geval) niet zelf met wat duidelijkere impressie's komt, het is toch geen staatsgeheim wat daar staat te gebeuren? Het is op de site niet eens als project terug te vinden :ohno:
Daarom twijfel ik nog een beetje of ik hem laat staan. Doe hem maar gauw rightclick-saven want vanavond haal ik hem waarschijnlijk alweer eraf.
KK January 29th, 2008, 04:55 PM Daarom twijfel ik nog een beetje of ik hem laat staan. Doe hem maar gauw rightclick-saven want vanavond haal ik hem waarschijnlijk alweer eraf.
Dat had ik al gedaan ;)
Bedankt dat je de foto hebt geplaats. Je kan natuurlijk ook elke dag een ander plaatje in die posting zetten, zodat wij ze langzaamaan allemaal kunnen verzamelen ;)
Bram January 29th, 2008, 08:15 PM ziet er goed uit dat nieuwe ontwerp,ik hoop alleen wel dat er nog een hogere toren bij komt
dennol February 8th, 2008, 12:22 AM Ik kwam er vandaag langs. Het voormalige parkeerterrein is inmiddels één grote zandbak en aan de noordzijde staan de bouwketen en hekken met reclameborden van de betrokken partijen.
Wel jammer dat er op de websites van die partijen (allemaal onderdeel van VolkerWessels) weer niets te vinden is over het project. Doet me een beetje denken aan het Kennedy Business Center en de woontoren aan de Holstraat, daar waren ze ook al aan het bouwen voordat er fatsoenlijke impressies, laat staan overige informatie over het project was...
EuroMaster February 8th, 2008, 12:36 AM Kan iemand me alsjeblieft PM-en. ik zie niets. Maar ben wel erg benieuwd! :)
Strijps Bultje February 8th, 2008, 08:50 AM @Dennol,
Alle bewoners van Philipsdorp hebben van de gemeente Eindhoven een bericht gekregen via de Wijkinfo (simpel a4tje). Daarin staat:
Geachte bewoners,
Zoals U wellicht heeft vernomenzal binnenkort worden gestart met de nieuwbouwwerkzaamheden op het voormalig parkeerterrein bij het Philips Stadion. Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden "Stadionkwartier" willen wij U informeren over hoe de bouw zal gaan verlopen.
Daarom nodigen wij U hierbij uit voor het bijwonen van de informatieavond die gehouden wordt op maandag 18 februari 2008 om 20.00 uur in het Philips Stadion aan de Frederiklaan te Eindhoven.
Op deze avond zullen medewerkers van de projectontwikkelaar, de aannemer en de gemeente Eindhoven aanwezig zijn.
Het zou fijn zijn als U zich uiterlijk 11 februari 2008 aanmeldt voor de avond via e-mail c.van.aalst@eindhoven.nl of telefonisch 040-2388371
Nou moet ikzelf die avond helaas werken, maar een beetje brutale/nieuwsgierige Hoogbouwforummer kan natuurlijk gewoon doen of zijn neus bloedt, en reageren, haha. Denk niet dat men daar moeilijk over zou doen. Rest de vraag of die avond ook echt het definitieve totaalplan wordt gepresenteerd.
HvM February 12th, 2008, 09:15 AM Iets minder goed nieuws: Onlangs vernomen dat de bouw van de toren wordt uitgesteld.
Op dit moment is er teveel leegstand is in Eindhoven en wacht men liever nog even.
Wat er met 'even'wordt bedoeld is nog niet precies aan te geven.
Zodra ik iets meer weet laat ik het horen! :bash:
lffıs February 12th, 2008, 11:04 AM ^ Bron? Misschien heb je het wel over de kantoortoren die er inderdaad voorlopig niet gaat komen. Het lijkt me niet dat de plannen in dit vergevorderd stadium opeens stop gezet worden (bovendien gaat het niet slecht met de woningmarkt).
HvM February 12th, 2008, 12:43 PM ^ Bron? Misschien heb je het wel over de kantoortoren die er inderdaad voorlopig niet gaat komen. Het lijkt me niet dat de plannen in dit vergevorderd stadium opeens stop gezet worden (bovendien gaat het niet slecht met de woningmarkt).
Het gaat over de te bouwen kantoortoren. Bron PSV!
lffıs February 12th, 2008, 01:20 PM Ja, zoals ik al zei is dat oud nieuws. De plannen zoals je ze in de impressies ziet zijn al zonder kantoortoren.
HvM February 12th, 2008, 02:56 PM Ja, zoals ik al zei is dat oud nieuws. De plannen zoals je ze in de impressies ziet zijn al zonder kantoortoren.
We hebben het over de 75 mtr hoge toren en dat is er volgens mij maar een.
Kantoren cq woonruimte!
SanMarino February 12th, 2008, 05:52 PM Er is inderdaad maar een toren van 75 meter, deze toren krijg wonen als voornaamste functie. Bouw van deze toren loopt volgens mij geen extra vertraging op (sterker nog: bouw hiervan is voorzien in fase I van het project).
De kantoor'toren' van max 40m die ook ingepland is (grofweg op de plaats waar nu de bouwketen staan), wordt echter niet in fase I of II uitgewerkt maar laat wat langer op zich wachten.
HvM February 13th, 2008, 08:59 AM Er is inderdaad maar een toren van 75 meter, deze toren krijg wonen als voornaamste functie. Bouw van deze toren loopt volgens mij geen extra vertraging op (sterker nog: bouw hiervan is voorzien in fase I van het project).
De kantoor'toren' van max 40m die ook ingepland is (grofweg op de plaats waar nu de bouwketen staan), wordt echter niet in fase I of II uitgewerkt maar laat wat langer op zich wachten.
I was onlangs in de gelegenheid om de juiste mensen aan te spreken die bij het project zeer bij betrokken zijn. Ze spraken over de toren van 75 mtr. Ik hoop dat ze het mis hebben want ik zie hem liever vandaag nog de lucht in gaan dan morgen.
SanMarino February 14th, 2008, 06:02 PM Een kleine update van psvzuipsite.nl (http://www.psvzuipsite.nl):
http://www.psvzuipsite.nl/photo/nieuwsberichten/februari2008/news1202200801.jpg
http://www.psvzuipsite.nl/photo/nieuwsberichten/februari2008/news1202200802.jpg
http://www.psvzuipsite.nl/photo/nieuwsberichten/februari2008/news1202200803.jpg
lffıs February 14th, 2008, 06:29 PM Worden die bomen bewaard of komt iemand anders ze later een kopje kleiner maken? Zou leuk zijn als ze ze kunnen integreren in het nieuwe plan. Vinex-boompjes vind ik ook altijd maar zo zielig.
dennol February 14th, 2008, 06:46 PM Er worden in ieder geval zes bomen gekapt:
Kapvergunningen
De directeur van de dienst Algemene en Publiekszaken maakt bekend, dat voor het rooien van onderstaande bomen een vergunning is verleend:
Stadsdeel Strijp
• Zes bomen, Frederiklaan/De Jonghlaan/Mathildelaan Stadionkwartier i.v.m. zeer slechte vitaliteit.
Verzenddatum vergunning: 23 januari 2008.
Verder staat er een persbericht op de website van de projectontwikkelaar dat men nog wacht met het in verkoop gooien van de koopwoningen, omdat eerst de parkeergarage gebouwd moet worden. Voor de 250 huurwoningen zijn ze nog in onderhandeling met een derde partij.
yojo February 14th, 2008, 08:12 PM foto's van vorige week:
http://i25.tinypic.com/fu8av6.jpg
http://i31.tinypic.com/j98ozm.jpg
De Baron February 19th, 2008, 11:36 AM Ik lees op ed.nl dat de bouw start in april. Maar er staat ook dat de bouw van de 'kantoorflat' start over op z'n vroegst 3 jaar... Betekent de kantoorflat dan die toren? Die mogen ze van mij uiteraard als eerste bouwen!
SanMarino February 19th, 2008, 11:52 AM ^^ Zoals al een aantal keer eerder vermeld: De toren van 75m (die op de impressie te zien is) is een andere toren als de kantoortoren (die nu nog niet op de impressie staat).
Hier de artikelen overigens:
Philipsdorp vreest overlast van bouwlawaai bij stadion
door Rob Burg
Verlies van groen, lawaaiige bouwactiviteiten vanaf zeven uur in de ochtend én een hoop overlast door het intrillen van damwanden en het heien van palen voor de bouw van het Stadionkwartier.
Het toekomstige Stadionkwartier in Eindhoven volgens de plannen van projectontwikkelaar Heja. Met drie appartementengebouwen op een parkeergarage en – in een latere fase – een kantoorflat. De bouw begint eind april.
Dat zijn de grootste pijnpunten voor de bewoners van Philipsdorp in Eindhoven, zo bleek maandag tijdens een drukbezochte informatieavond in het Philips Stadion.
"Wij gaan de komende jaren in jullie wijk flink te keer", erkende projectdirecteur A. Krekels van bouwcombinatie Stam & de Koning en Van de Ven uit Tilburg. "Overlast is nu eenmaal niet te voorkomen."
Eind april begint de bouw op het voormalige parkeerterrein naast het Philips Stadion. Op de parkeerkelder met 1200 parkeerplaatsen komen drie appartementengebouwen met in totaal 499 woningen. Na uiterlijk drie jaar, zo verwacht projectontwikkelaar Heja, volgt de bouw van een kantoorflat nabij het spoor.
Alles bij elkaar zal de buurt hierdoor minstens vier jaar met de bouwactiviteiten opgescheept zitten.
De bewoners vrezen vooral overlast van af en aan rijdende zandwagens, gaven ze gisteren te kennen. Voor de parkeergarage is een tien meter diepe bouwput nodig. Er moet 150.000 kuub zand uitgegraven worden. Dat zand moet met 7500 ritten van vrachtwagens worden afgevoerd. En die wagens moeten ook weer terugkeren. Ze rijden vooral over de Mathildelaan, de Kastanjelaan en de Cederlaan, maar ook de Frederiklaan ontkomt niet aan het nodige vrachtverkeer.
Geen alternatief voor intrillen damwanden
Bij de bouw op het voormalige parkeerterrein bij het Philips Stadion valt ook heel wat overlast te verwachten van heiwerk.
Het boren van de palen is volgens projectdirecteur A. Krekels geen optie: door de grote grondwaterdruk zou het zand anders onder de palen wegspoelen. "Dus we krijgen een hoop herrie", klonk het uit de zaal.
Een andere bezoeker suggereerde de 'stille drukmethode' toe te passen bij het trillen van de damwanden. Die aanpak zou ook in de bouwput voor de Piazza zijn gehanteerd. Krekels: "Ook dat is niet mogelijk. Daarvoor zijn deze damwanden met hun 23 meter te lang. Bovendien moeten we door twee harde lagen heen."
Om eventuele schade aan woningen als gevolg van het trillen te kunnen vaststellen, worden de panden die het dichtst bij de bouwput staan 'zo snel mogelijk' gecontroleerd op al bestaande scheuren en andere schade.
Verlies van groen was gisteren een ander heet hangijzer. Volgens wijkcoördinator J. Elast blijven in elk geval de meest waardevolle bomen gespaard. Voor de andere (zo'n 35) geldt de heraanplantplicht. Het verzoek om ze zo lang mogelijk te laten staan, kon Krekels niet inwilligen: "We hebben met het broedseizoen te maken. Eind maart moeten ze weg zijn."
Bron: ED.NL (http://www.ed.nl)
Dautz February 19th, 2008, 11:55 AM op de site van HEJA:
De nieuwe woningbouw in Philipsdorp zal flink de hoogte in schieten: er komen een woontoren van 70 meter (18 verdiepingen) en appartementengebouwen van 55 en 30 meter hoog. Het is de bedoeling dat uiteindelijk tussen de woontoren en de Mathildelaan ook nog een kantoorgebouw (20.000 vierkante meter) komt. "Maar daar is nu nog geen gegadigde voor", zegt projectontwikkelaar Paul van Heteren van Heja.
Scissors February 19th, 2008, 12:58 PM http://www.ed.nl/eindhovenstad/2667717/Philipsdorp-vreest-overlast-van-bouwlawaai-bij-stadion.ece
Met impressies....
SanMarino February 19th, 2008, 02:34 PM knip knip
WSS February 19th, 2008, 02:35 PM Wow, deze impressies zien er erg goed uit. De kwaliteit en diversiteit (veel glas, kleur en verschillende bouwmterialen) lijkt bijzonder hoog. Natuurlijk is het afwachten hoe het gerealiseerd wordt. Tegenvallers zoals het Piazza zijn niet ongebruikelijk.
Hier de impressies
Mooi toren. mooie combinatie van kleur en materiaalgebruik
http://img512.imageshack.us/img512/5198/hej0591hejastadi674102bdx5.jpg
Ook de kwaliteit van het 'Oostblok flatgebouw' doet mij deugd. Hij lijkt minder massal en heeft een strakke en zakelijk afwerking.
http://img207.imageshack.us/img207/1116/hej0591hejastadi674101bcc0.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/2695/hej0591hejastadi674098bhx1.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/327/hej0591hejastadi674097bps6.jpg
http://img254.imageshack.us/img254/5876/hej0591hejastadi674095blj9.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9933/hej0591hejastadi674094bhf8.jpg
Afwisselend materiaal- en kleurgebruik.
http://img404.imageshack.us/img404/4213/hej0591hejastadi674100bkk2.jpg
Enigzins kale hofjes. Enkele bomen zouden wonderen doen.
http://img20.imageshack.us/img20/508/hej0591hejastadi674096btj5.jpg
Veel glas, afgewisseld met aardekleurige baksteen
http://img20.imageshack.us/img20/6457/hej0591hejastadi674093bpm8.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/8762/hej0591hejastadi674091boo8.jpg
http://img207.imageshack.us/img207/2082/hej0591hejastadi674090btr6.jpg
En natuurlijk de toren. Veel glas en (verwrongen staal?). Ook de kleur spreekt me erg aan. Dit kan in real life echter sterk tegen gaan vallen.
http://img411.imageshack.us/img411/6513/stadionkwartier01ow9.jpg
WSS February 19th, 2008, 02:36 PM Hej San Marino....je bent me net voor :):):)
SanMarino February 19th, 2008, 02:49 PM Ik zal mijn post weghalen, aangezien jij ze ook nog eens mooi van commentaar hebt voorzien :)
Impressies vallen me heel erg mee. Als het in werkelijkheid ook maar 75% van dit is hebben we er een schitterend stukje stad bij!
*Machiel* February 19th, 2008, 03:20 PM op de site van HEJA:
De nieuwe woningbouw in Philipsdorp zal flink de hoogte in schieten: er komen een woontoren van 70 meter (18 verdiepingen) en appartementengebouwen van 55 en 30 meter hoog. Het is de bedoeling dat uiteindelijk tussen de woontoren en de Mathildelaan ook nog een kantoorgebouw (20.000 vierkante meter) komt. "Maar daar is nu nog geen gegadigde voor", zegt projectontwikkelaar Paul van Heteren van Heja.
Waarom tel in op de nieuwste inpressies dan zon 22 verdiepingen voor de woontoren? En ik tel 13 verdiepingen voor de flat (dan lijkt me 55 meter wel erg veel). Hoe kan dat?
WSS February 19th, 2008, 03:56 PM Waarom tel in op de nieuwste inpressies dan zon 22 verdiepingen voor de woontoren? En ik tel 13 verdiepingen voor de flat (dan lijkt me 55 meter wel erg veel). Hoe kan dat?
De onderste laag en de bovenste twee verdiepingen worden niet meegeteld. Ik weet niet wat de twee bovenste verdiepingen worden, maar het lijkt me een soort lichtbaken zoals ook op Strijp S gepland is.
Van de flat snap ik ook niet. Ik vond hem in de nieuwe impressies ook al een stuk lager lijken. Misschien hebben ze er een paar verdiepingen afgehaald (op de oude impressie tel ik ongeveer 15 verdiepingen).
|
|