View Full Version : Tilburg: Haestrechtkwartier
Carter April 11th, 2003, 09:57 AM Hij had nog geen updatepost en ze zijn toch al een tijdje aan het bouwen. Wie wil er foto's gaan maken? Want ik zit even met een gebroken arm :( .
http://www.tilburgnet.com/projecten/images/heatrechtkwartier1cols2.gif
http://www.tilburgnet.com/projecten/images/heatrechtkwartier3cols2.jpg
-Toren van 80 meter
-65 appartementen -600 parkeerplaatsen
-24.000 m2 aan kantoren
In de nieuwbouw is een ruim tachtig meter hoge toren opgenomen, waarin kantoorruimte en 65 appartementen zitten. De toren krijgt een naam die past bij Haestrechtkwartier: De Stadsheer. De naam combineert verleden, heden en toekomst van Tilburg. "Het was zo moeilijk om een aansprekende en toepasselijke naam te bedenken", zegt bedrijfsmakelaar R. Klotz van Naber Makelaardij. "Met Spoorzicht kun je niet aankomen." Ridder Pauwels van Haestrecht leende hertogin Johanna van Brabant volgens het boek 'De straten van Tilburg 1987' van Ronald Peeters '4000 oude Vranckryksche schilden'. In ruil daarvoor ontving hij in 1387 de heerlijkheid Tilburg en Goirle, samen met die van Drunen en de tol van Venloon (Loon op Zand). Een nazaat van Pauwels van Haestrecht, Jan, kocht in 1477 'de stenen kamer', een kasteel dat lag waar nu de Van Bylandtstraat is.De 65 appartementen komen volgens Klotz waarschijnlijk in de loop van het najaar in de verkoop. Over de verhuur van de kantoorruimte is hij volop in onderhandeling met de gemeente en defensie. Burgemeester J. Stekelenburg kondigde begin dit jaar in zijn nieuwjaarstoespraak aan dat de gemeente het Centrum voor Werk en Inkomen wil onderbrengen in de Stationszone om als overheid het goede voorbeeld te geven. Het gaat om gezamenlijke huisvesting van de Sociale Dienst, Arbeidsvoorzieningen en de nieuwe versie van het GAK, het Gemeenschappelijk Administratiekantoor. Defensie wil het nu nog in Eindhoven gevestigde eigen ingenieursbureau DGW&T in het Haestrechtkwartier onderbrengen. Volgens Klotz is nog niet op de vierkante meter nauwkeurig te zeggen hoeveel oppervlakte beide partijen nodig hebben. De gemeente denkt zo'n 18.000 vierkante meter nodig te hebben, Defensie zo'n 5.000. Bijna 5.000 vierkante meter kantoorruimte, in twee gebouwen van het acht gebouwen omvattende nieuwbouwcomplex, is nog voor huur beschikbaar
Bron: www.tilburgnet.com
Cart,
Tobi April 11th, 2003, 10:06 AM Vind het een mooi project met een bijzondere toren. Ik houd wel van wit design. Erg mooi allemaal en het gaat oo hard voor zover ik het voor het laatst heb gezien.
ik zit even met een gebroken arm
Pretty shitty! Beterschap! :wink2:
AppetjoekII April 11th, 2003, 10:31 AM Update:
http://members.lycos.nl/tbnettest/haestrecht.jpg
http://members.lycos.nl/tbnettest/haestrecht2.jpg
supercees April 11th, 2003, 12:29 PM He Carter, dank je hiervoor! Ik wist niet eens dat ie al in aanbouw was... en dat als voorzitter zijnde! Goed om te horen zeg! Maar een gebroken arm, nee dat is niet alles....
Q. April 11th, 2003, 12:38 PM Tering, gaat lekker hoor, daar in Tilburg! Ik zou spontaan jaloers worden ;)
Rocco April 11th, 2003, 01:00 PM Daar in Tilburg hebben ze dadelijk even een voorsprong:
Regent- Interpolis 1-1
Kennedytoren: 2-1
Westpoint: 2-2
Haestrechtkwartier: 2-3 !!!voorsprong tilburg!!!!
Vestdijktoren: 3-3
Admirant: 4-3
Porthos: 5-3
Zo zien de komende drie jaar er uit
Denk je dat het anders gaat lopen? Heb het lef, en voorspel!
( een punt wordt pas toegekent als hoogste punt bereikt is)
Veel gokplezier!!!
Winus April 11th, 2003, 01:11 PM Deze gaat ook nog best wel hard. Goed dat er nu een update post is. :okay:
Patrick Highrise April 11th, 2003, 01:44 PM Ze zijn daar goed bezig hoor!!! Moet nog steeds een keer naar Tilburg om pics te schieten (ook voor mezelf) van de 3 hoge torens... (WP HK en IP) :cool:
Kruikenparadijs April 11th, 2003, 01:58 PM @Rocco
Da komen wij met kempenbaan 2x 100m en nog circa 4x 50-70m
Havep 60m
Philharmonie 50-70m
Leyendael 50-63m
Spoorzone 80m
Magazijnstraat 80-100m
Pieter Vreedeplein 50m
Diamantkruising 50m
Hollandterrein 50m?
oud-interpolisterrein 3x70m
Niet alle projecten hebben geweldige hoogten, maar er is wel sprake van stedelijke verdichting. Ik moet wel toegeven dat niet alle plannen al echt concreet zijn, maar feit is dat er veel gebouwd gaat worden in Tlburg in de toekomst.
Kruikenparadijs April 11th, 2003, 02:00 PM damn beetje onduidelijk
philharmonie 50 en 70m
leyendael 50 tot 63 meter
magazijn 80 tot 100 meter
om het te verduidelijken
Tobi April 11th, 2003, 02:33 PM @Kruikenparadijs: Komende drie jaar had Rocco het over... (niet dat ik weer een wedloop wil ontketenen, alsjeblieft niet...) En alleen torens van meer dan 80 meter...
The Messiah April 11th, 2003, 02:56 PM Dat ze hier al mee begonnen zijn!Ik ben benieuwd hoe de skyline van Tilburg er over een paar jaartjes uit zal zien.
AppetjoekII April 11th, 2003, 03:00 PM Naait um nouw eens met je Eindhoven-Tilburg gezeik! Open er een nieuw topic over ofzo en laat de rest ongemoeid!:rant:
Patrick Highrise April 11th, 2003, 03:05 PM ja ga ik het cafe elkaar lopen afzeiken aub, daar hebben we andere topics voor hoor (dus volkomen met AppetjoekII eens!!) :bleep:
AppetjoekII April 11th, 2003, 03:09 PM IDD!
Maar weer ff ontopic zal straks een recente update plaatsen!
Tobi April 11th, 2003, 03:14 PM Naait um nouw eens met je Eindhoven-Tilburg gezeik!
Ik begin er niet over en wil het er ook niet over hebben; bij deze niks gezegd dus...
BTW: In ECHT Brabants zeggen we 'Naait er nou 'es uit', maar dat terzijde... :lol:
GRAPJE GRAPJE!!!!!! ECHT WAAR!!!! ;) :D :lol: Respect!
Carter April 11th, 2003, 07:14 PM @everybody tnx voor de beterschap wensen and all.
Laten we idd geen Eindhoven - Tilburg discussie beginnen. Ik ben benieuwd naar de foto's die iedereen wil gaan maken. Zeker met het goede weer in aantocht moet dat mooie platen op gaan leveren.
(lastig typen met 1 arm ;) )
Cart,
Skyscrapercitizen April 11th, 2003, 07:57 PM Is de toren zelf ook al in aanbouw? Wist ik niet. Ik had zelfs 2 maanden geleden (vanuit het stadhuis van Tilburg) gehoord dat die toren er helemaal niet meer kwam...
dennol April 11th, 2003, 08:56 PM Laten we hopen dat ie wel gebouwd wordt.
Ik was vorige week nog in Tilburg en toen ben ik er ook nog even langs gelopen. Volgens mij was de hoge toren (de Stadsheer) nog niet in aanbouw. Als ik de foto's goed bekijk lijkt het me ook dat ze nog met die laagbouw-prut eromheen bezig zijn. Of vergis ik me?
Skyscrapercitizen April 11th, 2003, 09:47 PM Een aantal leerlingen van mijn opleiding waren voor een opdracht bij de afdeling stedenbouw geweest in Tilburg en een vriend van mij vroeg naar die toren en ze zeiden dat die was afgelast....
Maar ik weet niet zeker of het deze toren betreft of misschien een ander plan....Wie weet meer?
AppetjoekII April 12th, 2003, 12:20 AM Deze toren is niet afgelast kan ik je verzekeren! Misschien is hij in de war met het Pieter Vreede Plein waar het een en ander is veranderd!
Kruikenparadijs April 12th, 2003, 01:31 PM Met de hoge toren wordt pas gestart als de rest klaar is, that's all.
Skyscrapercitizen April 12th, 2003, 01:48 PM De laatste keer dat ik naar Westpoint ging stond het bord met plaatje van die toren erop er geloof ik ook niet meer, maar misschien ook niet goed opgelet.
Carter April 12th, 2003, 02:13 PM Ik kan nergens vinden dat hij niet doorgaat. Ik hoop dat je ongelijk hebt Tim. Het lijkt me toch dat ik het zou weten als hij niet door zou gaan. Ook in het krantenarchief staat niks over een afgelasting.
Cart,
Kruikenparadijs April 12th, 2003, 03:52 PM Als het niet door zou gaan, zou het al lang in de krant of op internet gestaan hebben. Ook op de internetsite van het plan staat de toren gewoon nog vermeldt.
AppetjoekII April 12th, 2003, 04:12 PM Updateetje:
http://members.lycos.nl/tbnettest/haestrecht1aa.jpg
Skyscrapercitizen April 12th, 2003, 04:15 PM danks.
Kruikenparadijs April 12th, 2003, 04:49 PM Is dat vanaf PvP appetjoek??
AppetjoekII April 12th, 2003, 06:13 PM Hoest nou! Schaam je :moods:
;)
Tobi April 13th, 2003, 02:02 PM Nee man; vanaf centraal richting west 1e afslag onder het spoor door. Vlakbij de Casa Blanca; dat weet ik zelfs nog, typisch he... ;) :lol:
Het lijkt me overigens ook erg stug dat die toren niet doorgaat. Is toch gewoon onderdeel van het plan. En op die spot MOET gewoon een toren. Dat geeft de entree bij het station teminste allure. Daarbij vind ik het nog steeds het geilste design dat Tilburg tot nu toe kent. Echt vet!
@Tim: Dat bord staat er al een half jaar niet meer. Stond volgens mij gewoon in de weg...
@Dennol; laagbouwprut, maar die lagere toren is al in aanbouw. Ook altijd nog goed voor een metetje of 50...
Al met al een flink project; niet verkeerd. Goed bezig Tilburg...
013 April 13th, 2003, 02:52 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tobi </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Daarbij vind ik het nog steeds het geilste design dat Tilburg tot nu toe kent. Echt vet!
</td></tr>
</table>
"het geilste project" dat zijn tenminste termen van een echte hoogbouwfanaat. Dit soort uitspraken hoor ik toch te weinig op dit forum.
:D
Ik ben het denk ik ook met je eens, maar ik wil eerst westpoint zien als het af is. Volgens mij komt daar een heel mooi licht kunstwerk op, dat er 's avonds heel mooi uitziet......ik bedoel, "zum abspritzen geil, ja!!" (ja die duisters kunnen er ook wat van)
Kruikenparadijs April 13th, 2003, 02:55 PM Sorry appetjoek :runaway:
Vanwaar isie dan genomen? Vanaf grote AH?
AppetjoekII April 13th, 2003, 04:23 PM Bingo ! ;)
dennol April 14th, 2003, 08:47 PM Ik ben opgelucht dat mijn constatering dat de hoge toren nog niet in aanbouw is klopt. Hoef ik in ieder geval niet naar de oogarts. ;)
Maar het was natuurlijk leuker geweest als ie wel in aanbouw was. Volgens de site van HBG Vastgoed begint de bouw 'medio 2003'. Binnekort dus!
Carter April 14th, 2003, 09:42 PM Het is natuurlijk wel zo dat heel het Haestrecht kwartier wel bijna af is. Zeker de drie oostelijke gebouwen zijn van buiten al een tijdje klaar. Ze zijn op zich best mooi, al houd ik niet zo van die "groene gloed" die ze uitstralen.
Toch is die toren van circa 50 meter ook niet mis met schuin er tegenover straks die andere midrise van het Hollandterrein begint het er al op te lijken.
Cart,
Kruikenparadijs April 15th, 2003, 03:26 PM 50 meter is voor Tilburg echt niet slecht, net als het niet slecht is voor steden als Eindhoven een Leeuwarden. Er zit in Tilburg weinig tussen de toppers (Interpolis/westpoint) en de laagbouw, behalve dan wat hoogbouw aan de rand van de stad en in Noord (gallerijflats). Wie het kleine niet deert is het grote niet weerd. :D
AppetjoekII April 16th, 2003, 01:42 AM http://members.lycos.nl/tbnettest/15april/haestrecht2aaa.jpg
Kruikenparadijs April 16th, 2003, 02:26 PM begint al ergens op te lijken :cheers:
flex May 1st, 2003, 12:04 AM eh weet iemand waneer ze aan de grote toren gaan beginnen ik kan het nergens terug vinden ??????:? :? :?
het begint toch echt wel tijd te worden:moods: :cool:
AppetjoekII May 2nd, 2003, 10:38 AM Het staat anders toch echt in dit topic!
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by dennol </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik ben opgelucht dat mijn constatering dat de hoge toren nog niet in aanbouw is klopt. Hoef ik in ieder geval niet naar de oogarts. ;)
Maar het was natuurlijk leuker geweest als ie wel in aanbouw was. Volgens de site van HBG Vastgoed begint de bouw 'medio 2003'. Binnekort dus!</td></tr>
</table>
flex May 2nd, 2003, 05:41 PM jah sorry te snel gelezen ik ben ok zo ongeduldig.:bash: :cheers:
T-Town May 5th, 2003, 11:50 AM Als je over het fietspad aan komt rijden zie je de achterkant van de garage, maar die metalen roosters die er nu voor hangen vind ik echt zwaar lelijk! Geeft zo'n donkere, sombere sfeer. Niet op de foto, maar als je vlak voor het viaduct bent wel. Maak er dan een soort lamellen van ofzo, maar geen rasterwerk! Blergh! Ben echt benieuwd hoe die toren overkomt als ie er staat. Recht voor de Kruising met de Noordhoekring, leuk imposant gezicht als je die straat uitrijdt!
AppetjoekII May 5th, 2003, 01:53 PM Maakt er nog iemand een update?? Of moet ik dat weer doen?
Vash May 5th, 2003, 02:13 PM :rock: Dat zou zeker COOOL zijn:D
Kruikenparadijs May 5th, 2003, 02:22 PM Ik ben er toevallig twee keer langsgereden en het schiet echt op daar. Een updat zou wel op zijn plaats zijn.
013 May 5th, 2003, 04:23 PM er waren toch meer mensen dan appetjoek die een digicam hebben (en in Tilburg zijn).
Carter May 5th, 2003, 07:03 PM Ik wilde er zondag langs rijden maar had geen zin. Ik doe mijn best om deze week wat platen te schieten.
Het schiet inderdaad erg op met het Haestrechtkwartier. Voor mjin gevoel gaat heel dat project sneller dan Westpoint.
Cart,
flex May 5th, 2003, 08:07 PM ik ga misschien in het weekend een digitale camera kopen ik woon midden in de binnestad dus dan zou ik mooie fotos van tilburg kunnen maken voor op het forum.
maar ik weet niet precies welke camera ik het beste kan kopen>:cool:
Vash May 6th, 2003, 02:44 PM Mijn broertje heeft laatst een TRUST gekocht, doet het goed en er zit geen poespas op.
volgens mijn iets van 80 EURO
En je Helpt een sponser van onze JOSJE HE:dooby:
:gamefreak
flex May 6th, 2003, 06:03 PM ok bedankt:)
AppetjoekII May 6th, 2003, 10:03 PM Updateetje:
http://members.lycos.nl/tbnettest/mei/haestrechtm2.jpg
Patrick Highrise May 7th, 2003, 08:19 AM Dit kleinere torentje is toch ook al aardig wat. Er wordt daar flink wat volume neergezet!! :cool:
Vash May 7th, 2003, 08:33 AM Zeker een mooie pic.. AppetjoekII
Laat goed de volume van het project zien..
Ga ZO Door:master: :master:
Kruikenparadijs May 7th, 2003, 02:59 PM Komen nog ongeveer 3 lagen op denk ik, maar voor Tilburgse begrippen is dat nie slecht. Hij komt heel indrukwekkend over, vooral omdat hij vlak langs de weg staat.
Eindelijk worden Tilburg's wratten dichtgebouwd. Straks nog een soortgelijke toren op het Hollandterrein en het begint echt ergens op te lijken. Het valt me wel op hoe rap dit project gaat. Ik ben benieuwd wanneer ze met de stadsheer gaan beginnen.
flex May 7th, 2003, 03:06 PM er komen geen lagen meer in dat soort ijzeren constructietje word de cvt ketel +airco geplaats en dan is ie af dat gebouw dan op afwerking na.
supercees May 7th, 2003, 03:07 PM Sodemieters, ik wist niet dat ze hier al zo ver waren...
:applause:
AppetjoekII May 7th, 2003, 03:07 PM Hoogste punt heeft hij al bereikt gezien de stalen constructie boven op!
Carter May 7th, 2003, 05:19 PM Kwam deze tegen op het forum van Tilburgnet en ik vind ze te mooi om hier niet te plaatsen. Als Appetjoek er bezwaar tegen heeft hoor ik het graag...
ENJOY
http://members.lycos.nl/tbnettest/15april/haestrecht4aaa.jpg
http://members.lycos.nl/tbnettest/mei/haestrechtm3.jpg
Cart,
INVISIBLE May 7th, 2003, 05:58 PM Ze zijn daar echt wel goed bezig in Tilburg , ik zou er nog wel meer foto's van willen zien .
Kruikenparadijs May 7th, 2003, 06:03 PM @invisible
Meld je aan op het forum van tilburgnet.com. Jij, als opbjectieve buitenstaander kan ons Tilburgers adviseren en onze stad beoordelen. Er staan trouwens erg veel mooie foto's van Tilburg op het forum.
Tilburgnet (http://www.tilburgnet.com)
INVISIBLE May 7th, 2003, 06:15 PM Ik zou misschien binnenkort eens gaan kijken ben overigens wel eens in Tilburg geweest dus het is niet zo dat ik het niet een keer gezien heb ofzo .
Kruikenparadijs May 7th, 2003, 06:31 PM Kermis zeker? ;)
flex May 7th, 2003, 08:16 PM die foto van dat reflexie beeld in dat raam heb ik ook gemaakt vorige week.
INVISIBLE May 7th, 2003, 08:18 PM Nee , bijna carnaval !!!
Maar toch ben ik er nog niet vaak geweest Breda daarin tegen ben ik vaker geweest .
flex May 8th, 2003, 10:51 PM eh effe of topic in de stations straat tegen over de harmonie heb je de cybergate winkel en daar achter is een hele grote loods werkplaats die gaan ze slopen zeer waarschijnlijk das wel een mooi plekje voor een leuk gebouw voor zover dat mogelijk is er is daar plek zat.
(deze info heb ik van mijn vader die daar een werk plaats heeft maar nu wegmoet omdat het gebouw tegen de grond moest.)
013 May 8th, 2003, 11:19 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by flex 88 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>eh effe of topic in de stations straat tegen over de harmonie heb je de cybergate winkel en daar achter is een hele grote loods werkplaats die gaan ze slopen zeer waarschijnlijk das wel een mooi plekje voor een leuk gebouw voor zover dat mogelijk is er is daar plek zat.
(deze info heb ik van mijn vader die daar een werk plaats heeft maar nu wegmoet omdat het gebouw tegen de grond moest.)</td></tr>
</table>
tja Cybergate = "de spoel" (oude cafe/disco in dat pand een paar jaar geleden) = "ik ken een prima tentje, daar speelt een prima bandje" (Doe Maar). Jammer dat het gesloopt wordt, mja "we willen verder, we moeten verder, we gaan verder" (Def P, Sprooksprekers)
AppetjoekII May 8th, 2003, 11:29 PM Wat gaan ze überhaupt doen met Harmonie terrein! Staat ook alweer een paar jaar leeg!
flex May 8th, 2003, 11:31 PM ik zou et niej weten lijkt me ook wel ook een mooi plekje voor de skyline met interpolis
AppetjoekII May 8th, 2003, 11:42 PM Laten we dat gebied met al die prachtige statige woningen maar niet gaan verpesten met hoogbouw! ;)
013 May 9th, 2003, 06:50 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by AppetjoekII </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Laten we dat gebied met al die prachtige statige woningen maar niet gaan verpesten met hoogbouw! ;)</td></tr>
</table>
helemaal mee eens, er komen we appartementen, met het oog op stadsverdichting en meer woningen in de binnenstad. Maar hoog zal het vast niet worden. Dat zou ook naar mijn mening te veel kapot maken.
weer wat anders, ik heb wel eens gehoord dat die ranzige gebouwen (grijs met groen en wit met oranje) tegen over het haestrechtkwartier, als ze weg moeten, alleen vervangen kunnen worden door hoogboyw (min. 15 verd.) omdat dat men anders met het maffe kavel er geen rendabel gebouw uit kan halen. Misschien leuke info om eens over te fantaseren.
T-Town May 31st, 2003, 01:46 AM Dat zou idd erg mooi zijn als ze dat tegen de vlakte zouden gooien! Lijkt me heerlijk om daar van die prachtige torens te zien van rond de 50 meter hoog met het liefst pilaren aan de onderkant zodat je er lekker onderdoor kunt wandelen!
Kruikenparadijs May 31st, 2003, 03:08 AM Het gebied rondom interpolis schijnt een van de duurste gebieden van Nederland te zijn, qua prijs per m2. Dat heb ik een jaar geleden gelezen in Elsevier. Vandaar ook waarschijnlijk de mininmale bouwhoogte van 15 verdiepingen. Zet er een toren van 100 meter neer en je hebt een prachtig cluster in de binnenstad. :D
Berrtus May 31st, 2003, 10:54 AM Was laatst nog op bezoek bij iemand in Tilburg. Ze woonde vlak bij de Interpolis in een straat met overwegend villa's die zo rond 1910-1920 gebouwd zijn (schat ik zo). Er werd mij verteld dat rijke personen uit de textielwereld daar hun huizen bouwden.
Een erg mooie straat vooral ook door de bomenrijen. Ontwikkelars proberen op bepaalde plekken appartementencomplexen te bouwen (in de vorm van grote villa's) maar daar is hevig (buurt) verzet tegen.
Kruikenparadijs May 31st, 2003, 11:36 AM Ja, dat is de buurt rondom de st. Josephstraat, spoorlaan en ringbaan oost. Daar staan idd erg mooie huizen, maar ze hebben interpolis ook al voor hun neus staan, dus ze moeten niet zeiken!! :D ;)
AppetjoekII May 31st, 2003, 06:56 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Kruikenparadijs </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ja, dat is de buurt rondom de st. Josephstraat, spoorlaan en ringbaan oost. Daar staan idd erg mooie huizen, maar ze hebben interpolis ook al voor hun neus staan, dus ze moeten niet zeiken!! :D ;)</td></tr>
</table>
Daar blijven ze vanaf! Tis al verschrikkelijk om te zien hoe bedrijven daar in die prachtige villa's hun intreden doen!
Carter June 12th, 2003, 11:58 AM Vandaag gelezen in het Brabants Dagblad:
Stadsheer moet hoger om de kosten te dekken. Hij wordt 31 bouwlagen i.p.v. 25. Hij zal dan zo'n 100 tot 105 meter hoog worden. Volgens het artikel wilde de gemeente nog hoger, maar dat zou weer te duur worden m.b.t. brandveiligheid. Zodra ik het artikel online kan vinden zal ik het plaatsen.
Cart,
supercees June 12th, 2003, 12:01 PM Goed nieuws! Ja... zou de gemeente dat hier maar zeggen over de Zuid-As... ;)
Carter June 12th, 2003, 12:34 PM Tilburgse woontoren wordt nog hoger
Van een verslaggever
Donderdag 12 juni 2003 - TILBURG - De woontoren die deel uitmaakt van het Haestrechtkwartier in de Tilburgse Spoorzone moet uit kostenoverwegingen vijf verdiepingen hoger worden. De toren krijgt 31 in plaats van 26 lagen en wordt 105 in plaats van 90 meter hoog. Het aantal appartementen in 'De Stadsheer' gaat van 65 naar 80.
Projectontwikkelaar BAM Vastgoed (voorheen HBG) heeft de gemeente gevraagd méér de hoogte in te mogen gaan om het aantal appartementen te vergroten. Een groter aantal woningen is noodzakelijk voor de financiële haalbaarheid van het project op de plaats van de vroegere garage Knegtel aan de Spoorlaan. BAM-projectleider M. School zegt dat aan de luxe uitstraling van de toren en vooral aan de glazen serres (van zes tot negen vierkante meter) ervan een stevig prijskaartje hangt. "Die fraaie vormgeving wilden zowel de Welstandscommissie als wijzelf niet aantasten", zegt School. Om het project kostentechnisch mogelijk te maken, is verder besloten tot intensiever gebruik van prefab-elementen. Omdat die bepaalde vaste maten hebben, wordt de woontoren ook wat dikker. Volgens projectleider School had de gemeente nog wel wat verdiepingen extra willen zien, maar is er bewust bij zo'n honderd meter gestopt. "Daarboven krijg je snel met bijzondere eisen op het gebied van bijvoorbeeld brandveiligheid te maken. De kosten schieten dan ook meteen omhoog." Het aangepaste bouwplan van BAM Vastgoed past niet meer binnen het bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders willen meewerken aan het verzoek tot vrijstelling. Voordat het stadsbestuur een definitieve beslissing neemt, krijgen belanghebbenden tot en met 26 juni de gelegenheid tot inspraak. Projectleider School verwacht geen problemen en gaat ervan uit dat de bouw in januari/februari kan beginnen. Volgens de planning wordt de toren eind 2005 opgeleverd. De onderste zes lagen (drieduizend vierkante meter) bestaan uit kantoorverdiepingen, waarop zorgverzekeraar VGZ een optie heeft. VGZ bouwt in het Haestrechtkwartier al vier bouwdelen met in totaal 15.000 vierkante meter, die met Pasen 2004 worden betrokken.
Belangstellenden
Voor de woontoren hebben zich bij de makelaars Meeùs en Naber circa zeshonderd belangstellenden gemeld. Circa de helft heeft zich specifiek voor dit project ingeschreven, de anderen hebben in algemene zin belangstelling voor een nieuwbouwappartement. De zeshonderd ingeschrevenen ontvangen eind volgende week informatie. De naam Haestrechtkwartier verwijst naar het geslacht Van Haestrecht dat in de veertiende en vijftiende eeuw flink wat macht in de streek had. In het nieuwbouwproject komt ook het ingenieursbureau DGW&T van het ministerie van Defensie. Voor het resterende gedeelte zijn twee internationale partijen in beeld, waaronder kunststofgigant Newell Rubbermaid.
Zo dan, ik word er wel vrolijk van :)
Cart,
Carter June 12th, 2003, 12:36 PM Hij zal dan wel 100 meter worden want die knuppel van een verslaggever dacht dat ie 90 meter zou worden i.p.v. 85.
Stomme reporters ook altijd!
Cart,
supercees June 12th, 2003, 12:49 PM Voor de woontoren hebben zich bij de makelaars Meeùs en Naber circa zeshonderd belangstellenden gemeld.
Dit klinkt wel goed hoor... was dit in Rotterdam ook maar zo....
AppetjoekII June 12th, 2003, 02:02 PM "Volgens projectleider School had de gemeente nog wel wat verdiepingen extra willen zien" :banana:
Das de instelling!!!
Thuner June 12th, 2003, 02:05 PM Dat is nu eens goed nieuws. Daar waar in andere steden regelmatig verdiepingen van torens af worden gehaald, bouwt Tilburg er zomaar een paar extra. Goed bezig!
:okay:
T-Town June 12th, 2003, 02:36 PM Ze snappen het wel bij ons hoor! ;-D
dennol June 12th, 2003, 03:05 PM Goed bezig, daar!
Het enige nadeel is dat de bouw nu wat later begint, omdat (een deel van) de bouwvergunning-procedure opnieuw moet. Maar ik neem aan dat de Tilburgers voor die 5 verdiepingen er bovenop best een paar maandjes langer willen wachten. ;)
Winus June 12th, 2003, 03:54 PM Mooi hoor. Helemaal als de gemeente eigenlijk nog meer wil, zo'n bestuur heeft iedere gemeente nodig. :okay:
Tobi June 12th, 2003, 04:11 PM Maar dan moet het ontwerp toch weer helemaal om, of ligt het aan mij? Naja; zal wel een mouw aan te passen zijn, naar ik aanneem. Hoe dan ook gunstig natuurlijk. Van 90 naar 105 is niet te zuinig. En dat allemaal in deze economische tijden...chapeau!
Kruikenparadijs June 12th, 2003, 05:22 PM Erg goed nieuws!!! Zou me niets verbazen als ze er bij andere projecten ook wat lagen op gooien. Wie zegt dat de toren oorspronkelijk 85 meter zou worden :? Ik neem aan dat als een journalist met de projectleider van BAM praat, dat hij de juiste hoogte te horen krijgt. De toren wordt wel wat dikker, hopelijk is dat niet nadelig voor het aangezicht.
Jammer dat Nederland zo F_cking bureaucratisch is :bleep: , anders zou hij nog hoger zijn geworden. De instelling van de gemeente bevalt me ten zeerste. GO TILBURG!!!! :D
T-Town June 12th, 2003, 05:44 PM Maar hoe hoog wordt ie nu echt dan? Want hoe hoog zou ie eigenlijk worden? Ik snap het niet meer. Maar zouden ze er nog meer bovenop zetten of laten ze het echt lekker bij die 5? Uit het artikel haal ik dat ze dus na die 5 stoppen omdat het anders te veel papieren rompslomp geeft. Het model behouden ze zoals het is, alleen passen ze er nu 5 verdiepingen op, moet wel lukken denk.
AppetjoekII June 12th, 2003, 05:48 PM Neem maar aan dat hij +/- 100 wordt
dennol June 12th, 2003, 06:10 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Carter </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Voordat het stadsbestuur een definitieve beslissing neemt, krijgen belanghebbenden tot en met 26 juni de gelegenheid tot inspraak. </td></tr>
</table>
Ik zou eens na gaan vragen bij de gemeente Tilburg. Wellicht ligt het plan ter inzage en dan kun je aan de hand van de bouwtekening de exacte hoogte bepalen.
Afgaande op het aantal verdiepingen kom ik op zo'n 100m.
6 x 3,5m = 21m (voor de kantoorverdiepingen)
25 x 2,95m = 73,75m (voor de woonverdiepingen)
Totaal = 94,75m (met liftopbouw/afwerking kom je dan uit op ongeveer 100m) :)
AppetjoekII June 12th, 2003, 06:22 PM Een dikke 100m gezien de hoogte van de liftschagt! :)
013 June 12th, 2003, 07:30 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tobi </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Maar dan moet het ontwerp toch weer helemaal om, of ligt het aan mij? Naja; zal wel een mouw aan te passen zijn, naar ik aanneem. Hoe dan ook gunstig natuurlijk. Van 90 naar 105 is niet te zuinig. En dat allemaal in deze economische tijden...chapeau!</td></tr>
</table>
misschien dat het allemaal wel gebeurd, juist vanwege de economisch moeilijke tijden. Dan kunnen we misschien wel nog meer hoogbouw tegemoet zien....
Dit kunnen we misschien wel zien als een goed argument om te bewijzen dat hoogbouw ook economisch erg aantrekkelijk is.
Carter June 12th, 2003, 08:14 PM Ik zweer het, dit nieuws heeft mijn dag helemaal goed gemaakt. Ik wist ook niet wat ik las in de krant. Gewoon even een dikke 20 meter hoger bouwen. En helemaal te gek dat de gemeente hem nog wel hoger wilde hebben.
Vanuit de buurt verwacht ik geen gekke dingen. Ze hadden immers altoegestemd met een 85 meter hoge toren. Dan kan dit er nog wel bij.
Cart,
SHiRO June 12th, 2003, 08:48 PM Als ie met 26 lagen 85 meter is...
dan is ie met 31 lagen toch 101 meter.
Of is dat niet logisch?
Hij wordt ook "verdikt" wat ze daar ook mee bedoelen...
dennol June 12th, 2003, 10:54 PM Nee, want de onderste zes lagen zijn bestemd voor kantoren (die een hogere verdiepingshoogte kennen) en er komen vijf extra woonlagen bij. Als alle verdieping even hoog zouden zijn zou jouw theorie wel kloppen. ;)
Een kantoorverdieping is gemiddeld 3,5m (kan ook 3,4 of 3,6 zijn)
Woonverdiepingen zijn vaak 2,95m (kan ook iets meer of minder zijn). Uitzonderingen zijn oude goedkope flats. Voor een gallerijflat uit de jaren '70 moet je eerder een verdiepingshoogte van 2,65m rekenen.
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, dus het blijft een gok, maar dit zijn zo'n beetje de standaard verdiepingshoogten.
Winus June 19th, 2003, 10:05 AM Update, al rennend naar het station geschoten.
http://www.enschede-stad.nl/overig/haestrecht.jpg
Skyscrapercitizen June 19th, 2003, 10:45 AM Wordt lekker stedelijks stukje daar. Alleen geen plintfuncties zo te horen, dat is minder.
100 meter is mooi, De skyline van Tilburg begint serieuze vormen aan te nemen. Jammer dat niet alle hoogbouwplannen in het gebied rond het spoor liggen maar ook langs de snelweg. Alle hoogbouw langs het spoor zou mooier zijn, dan krijg je een mooie langgerekste skyline. Als de torens maar hoog genoeg zijn maakt een beetje ruimte ertussen niet uit, is juist mooi (Zie Frankfurt.
Ik zag dat ze schuin aan de overkant waar lagere bebouwing komt zijn begonnen met de voorbereidingen voor de bouw. Ik zag wat keten en een buldozer rondcrossen. Jammer dat daar geen torentje komt.:)
AppetjoekII June 19th, 2003, 12:42 PM http://members.lycos.nl/tbnettest/juni/14/haestrecht1.jpg
Kruikenparadijs June 19th, 2003, 03:21 PM @Tim
Daar komt wel een torentje hoor. Een torentje van 15 verdiepingen :D .
Het gaat om dit project:
http://www.brabantsdagblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BD/artikelvisuals/13752
Het doet toch erg stedelijk aan vind ik en alles is beter dan een zandhoop!!
Deventer Up June 19th, 2003, 03:35 PM 10000ste post in het Project Updates Gedeelte !!
Kruikenparadijs June 19th, 2003, 04:12 PM Heb je ook nog iets nuttigs te melden? ;)
Hoe heb je dat uitgerekend?
T-Town June 20th, 2003, 10:50 PM Ik wilde ff mijn wazige nachtfoto's kwijt. Kan dat hier? Dank u.
http://members.lycos.nl/tank1981/parkeer1.jpg
http://members.lycos.nl/tank1981/parkeer2.jpg
Carter June 21st, 2003, 12:32 AM Je hebt toch niet stiekem geblowed bij die vage koffiesjop daar he? Aan de foto's te zien wel ;)
Cart,
Kruikenparadijs June 21st, 2003, 02:15 PM Zo te zien hebben ze die parkeergarage al helemaal verlicht 's nachts.
Carter June 21st, 2003, 11:54 PM Hoe zie jij dat?
;)
Ik denk niet dat ze zoveel licht aanlaten 's nachts.
Cart,
Elmo June 22nd, 2003, 02:48 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Deventer Up </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>10000ste post in het Project Updates Gedeelte !!</td></tr>
</table>
Geweldig...en als er weer een opruimactie komt of als er een topic wordt verplaatst zijn het er weer minder...Ga je dit dan weer zeggen? Zo kan je natuurlijk ook posts scoren :|
:tongue3:
INVISIBLE June 22nd, 2003, 02:55 PM Zijn dat nou Spookrijders ???
http://members.lycos.nl/tank1981/parkeer1.jpg
T-Town June 22nd, 2003, 04:33 PM Ja heftig he! :P
Casa heb ik maar overgeslagen dit keer, bier was genoeg voor me :D
AppetjoekII June 25th, 2003, 07:25 PM Hopla! ;)
http://members.lycos.nl/tbnettest/25juni/maquette5.jpg
Carter June 25th, 2003, 08:39 PM Correct me if I am wrong:
http://members.home.nl/koenbrands1/maquette5.jpg
Cart,
Jan June 25th, 2003, 08:54 PM Kende iemand deze al?
Copyright: Toren Media (http://www.toren.com) Technologie
http://skyscrapercity.com/database/buildings/774.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings/775.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings/776.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings/777.jpg
Carter June 25th, 2003, 09:33 PM Die laatste drie wel alleen moeten ze de toren nog wel wat hoger tekenen, want op deze impressies gaan ze nog uit van 80 meter. Die eerste pic is wel de bom :)
Cart,
Skyscrapercitizen June 25th, 2003, 09:40 PM Gaaf dit man, erg cool om bij die stadsheer gewoon nog wat verdiepingen bij te denken!
Die 2 keer 80 meter bij Pieter Vreedeplein kende ik alleen van horen zeggen, kwist niet dat dat zo centraal was! Wanneer komen die?
Tilburg krijgt zo een echte skyline, zeker als de Spoorzoneplannen gaan meevallen! Daar zou eigenlijk iets van dik 120 meter moeten komen.
Carter June 25th, 2003, 11:21 PM Deze vond ik toch het mooist:
http://members.lycos.nl/tbnettest/25juni/maquette3.jpg
Bron: Tilburgnet (http://www.tilburgnet.com)
Cart,
dennol June 25th, 2003, 11:23 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Carter </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Die laatste drie wel alleen moeten ze de toren nog wel wat hoger tekenen, want op deze impressies gaan ze nog uit van 80 meter. Die eerste pic is wel de bom :)
Cart,</td></tr>
</table>
Ik tel anders 31 bouwlagen op deze impressies, dus ga er maar van uit dat dit het nieuwe, verhoogde ontwerp is.
Vind het trouwens een mooie toren. Eigenlijk zouden die uitstekende serres nog een glazen vloer moeten hebben. :D
INVISIBLE June 25th, 2003, 11:33 PM Zo zo een verhoogd ontwerp , ik ken alleen verlaagde ontwerpen ;) .
flex June 26th, 2003, 03:50 PM mooi imprecies :D
flex June 26th, 2003, 03:51 PM foutje impresies maar je kan er voor 99% vanuitgaan dat op deze impresie de toren 100m is :cheers:
Elmo June 26th, 2003, 05:02 PM @flex 88:
Wederom fout: het is impressies! :tongue3:
Maarre ziet er goed uit gasten! ;)
flex June 26th, 2003, 05:49 PM hmm:D ,en dat zit dan in 3vwo:dunno: :colgate:
AppetjoekII July 9th, 2003, 05:25 PM http://members.lycos.nl/tbnettest/3juli/haes2.jpg
Patrick Highrise July 9th, 2003, 10:18 PM nu nog het hogere broertje..maar midrises heb je ook nodig!
flex July 9th, 2003, 10:51 PM nou die van 105m gaat denk ik niet meer zo lang duren voor ze daar aan beginnen.:)
Mr M July 10th, 2003, 11:53 AM zal wel na de bouwvak zijn, want ze maken eerst het kantoren gedeelte af.
Maar van mij mogen ze ook beginnen elke keer als ik er langs fiets dan kijk ik of ze misschien al begonnen zijn met "de stadsheer"
dennol July 10th, 2003, 01:34 PM Een quote uit een artikel in het Brabants Dagblad van 12-6-2003 (heeft al eerder hier op het forum gestaan):
"Voordat het stadsbestuur een definitieve beslissing neemt, krijgen belanghebbenden tot en met 26 juni de gelegenheid tot inspraak. Projectleider School verwacht geen problemen en gaat ervan uit dat de bouw in januari/februari kan beginnen. Volgens de planning wordt de toren eind 2005 opgeleverd."
Dit betekent min of meer dat als er niet te veel bezwaren ingediend worden de bouw van de toren begin volgend jaar kan beginnen. Tja, hier in Nederland gaat alles nu eenmaal niet zo snel, helaas. :ohno:
Kruikenparadijs July 10th, 2003, 05:35 PM Ik vind de lagen toren echt mooi worden, al vind ik hem (sorry dat ik het moet zeggen meesterupdater Appetjoek) op deze foto niet zo mooi overkomen. Kan ook aan het weer liggen of de lokatie.
AppetjoekII July 10th, 2003, 05:42 PM :rant:
Eigen bijdrage zijn ook welkom
;)
AppetjoekII July 10th, 2003, 11:10 PM Zo beter?
http://members.lycos.nl/tbnettest/10juli/haes1.jpg
flex July 10th, 2003, 11:23 PM mooie foto!nu wachten op de toren van 105!
Kruikenparadijs July 11th, 2003, 01:12 AM Mooier had nie gekund :D ;)
Tobi July 11th, 2003, 01:22 AM Tja; zeker leuk voor de locatie, maar mooi is anders. Achja; verbleekt toch bij hetgeen komen gaat...;)
Kruikenparadijs July 11th, 2003, 01:49 AM Deze foto vind ik persoonlijk mooier. De toren is nog niet helemaal af.
http://members.lycos.nl/tbnettest/10juli/haes.jpg
dennol July 11th, 2003, 02:43 AM Ik vind die toren van VGZ niet zo heel mooi. De hoge toren wordt natuurlijk wel heel mooi (afgaande van de impressies).
Raar dat dit project niet zo veel aandacht krijgt van andere forumers. Er worden hier toch mooi twee torens van 53 en 105m naast elkaar gebouwd. :?
AppetjoekII July 11th, 2003, 03:07 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by dennol </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Raar dat dit project niet zo veel aandacht krijgt van andere forumers. Er worden hier toch mooi twee torens van 53 en 105m naast elkaar gebouwd. :?</td></tr>
</table>
Hij staat in Tilburg Dennol niet in Rotterdam ;)
Marin July 11th, 2003, 07:11 AM Ach ik ben 'gevoeliger' voor architectuur. Een minder geslaagd project zal nauwelijks mijn aandacht krijgen...
Tilburg King July 11th, 2003, 11:28 AM weet er iemand wanneer de bouw van de stadsheer begint?
Carter July 11th, 2003, 12:49 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Een quote uit een artikel in het Brabants Dagblad van 12-6-2003 (heeft al eerder hier op het forum gestaan):
"Voordat het stadsbestuur een definitieve beslissing neemt, krijgen belanghebbenden tot en met 26 juni de gelegenheid tot inspraak. Projectleider School verwacht geen problemen en gaat ervan uit dat de bouw in januari/februari kan beginnen. Volgens de planning wordt de toren eind 2005 opgeleverd."
Dit betekent min of meer dat als er niet te veel bezwaren ingediend worden de bouw van de toren begin volgend jaar kan beginnen. Tja, hier in Nederland gaat alles nu eenmaal niet zo snel, helaas. :ohno:</td></tr>
</table>
Wel lezen hoor, Tilburg King, welkom trouwens...
Cart,
Tilburg King July 11th, 2003, 01:44 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by carter </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Wel lezen hoor, Tilburg King, welkom trouwens...
Cart,</td></tr>
</table>
ja sorry had ff geen tijd om alle treads door te bladeren...
thnx, ik volg dit forum al el eventjes maar steeds niet mezelf aangemeld om mee te lullen..
grtz
Kruikenparadijs July 11th, 2003, 03:45 PM En ook Willem II - supporter, das helemaal mooi :cool:
Ach ik ben 'gevoeliger' voor architectuur. Een minder geslaagd project zal nauwelijks mijn aandacht krijgen...
Ik vind de hoge toren architectonisch uniek in Nederland, uitzonderlijker dan bijvoorbeeld de waterstadtoren, waar je wel geregeld post, dus je argument gaat denk ik niet helemaal op.
Kruikenparadijs July 15th, 2003, 02:42 PM Plaatje uit Brabants Dagblad van vandaag, wat zo te zien al enigszins gedateerd is, maar toch wel de moeite waard.
http://www.brabantsdagblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BD/artikelvisuals/1690604-170662.jpg
Patrick Highrise July 15th, 2003, 02:55 PM fikse P-garage zo langs het spoor....leuke buffer ook natuurlijk vanwege geluid etc... :)
Kruikenparadijs July 15th, 2003, 05:01 PM 7 verdiepingen, 600 plaatsen, valt wel mee dus, maar gezien het gebrek aan parkeerruimte erg welkom.
T-Town July 15th, 2003, 05:06 PM Hij mag nog wel een likje verf krijgen van mij! Zo grauw hoeft nou ook weer niet!
flex July 15th, 2003, 05:07 PM jah idd mogen ze wel wat leuks meedoen!
013 September 1st, 2003, 01:01 PM volgens http://www.destadsheer.nl/ wordt er in Januari/Februari begonnen met de bouw van de toren. Ik vindt dat er eigenlijk nog best een groot gat tussen zitten tussen de twee delen van dit complex. Toch zeker een half jaar dat een gedeelte van de eerste fase die onbeschermd is bloodgesteld aan weer en wind....
Mr M September 4th, 2003, 09:12 PM staat een leuk schetsje op dit site
met westpoint, de stadsheer, station, en interpolis
http://www.hbgvastgoed.nl/imgupl/hetplan2.jpg
alleen jammer dat t zo klein is.
Kruikenparadijs September 5th, 2003, 12:31 PM Komen nog een paar leuke torentjes tussen. :cheers:
flex September 29th, 2003, 07:52 PM ik ben vandaag op de garage geweest wat heb je daar een prachtig uitzicht zeg wow daar ziet westpoint er uit als een mega scraper eb intrepolis ziet er dan ook super uit!echt een tip voor de mensen die ooit in tilburg zullen komen!:cool:
Kruikenparadijs September 29th, 2003, 10:41 PM Kan je daar gewoon op als je wilt?
flex September 30th, 2003, 07:06 PM jah soms is de garage open en dan kun je er binnen lopen en gewoon naar boven wandelen:)
experience November 20th, 2003, 04:19 PM Het is al lang geleden dat hier iemand op gereageerd heeft zie ik...dus ik dacht misschien heeft iemand nog nieuws??
Ik heb zelf stage gelopen op dit project voor de zomervakantie. Van de 50 meter hoge toren en de parkeergarage weet ik wel het een en ander en heb ik nog veel bouwfoto's. Helaas was toen nog geen start gemaakt met de bouw van de stadsheer, hoewel HBG al druk bezig was met de voorbereidingen.
Ik weet niet of ik alles wat ik gehoord heb wel naar buiten mag brengen, maar volgens mij werd pas gestart met de bouw als 60 procent van de appartementen verkocht was....zal niet meevallen in deze economische tijden.
De toren ziet er op de impressies wel mooi uit, maar ik heb begrepen dat gebouwd gaat worden met de betonnen sandwichelementen die ook toegepast zijn in de 50 meter hoge toren. Dus de toren zal een 'grauw' beton uiterlijk krijgen. Desondanks is het een prachtig ontwerp!
Hij mag nog wel een likje verf krijgen van mij! Zo grauw hoeft nou ook weer niet!
Ben jij diegene die al tijdens de bouw de hele garage beklad heeft met graffity??? ;)
Skyscrapercitizen November 20th, 2003, 04:47 PM Leuk, een halve insider.
Toen ik vandaag over de A27 naar Breda reed en voor het eerst sinds tijden weer een schim in de nevel van Westpoint kon ontwaren, vroeg ik me nog af wanneer links ervan nou die stadsheer zou verschijnen. Laat ze maar snel beginnen, dan begint Tilburg tenminste een beetje een skyline te krijgen.
Kruikenparadijs November 20th, 2003, 06:22 PM Het wilt nog niet vlotten met de verkoop van de appartementen, maar er komt een grote reclamecampagne en ik denk dat het wel goed gaat komen. De stadsheer komt er wel, alleen wat later dan gepland, maar das met alles hier.
AppetjoekII March 25th, 2004, 01:51 PM Inmiddels zijn er nog, volgens het Brabanst Dagblad, 11 van de 80 appartementen te koop en zal de bouw van de 105 meter hoge Stadsheer net voor of net na de zomer beginnen. :cheers:
http://members.lycos.nl/tbnet2003/westpoint/haestrechtkwartier.jpg
http://members.lycos.nl/tbnettest/haes1.jpg
dennol March 25th, 2004, 03:03 PM Komt er een parkeergarage onder de toren of maken de bewoners gebruik van de bestaande parkeergarage langs het spoor? Wel of geen ondergrondse garage heeft invloed op de bouwtijd. Zonder garage gaat ie sneller de lucht in. :)
Mooie foto, trouwens. Die perronoverkapping van het station is echt gaaf.
AppetjoekII March 25th, 2004, 03:25 PM Volgens mij mogen die gewoon gaan parkeren in de garage aan het spoor.
Mr M March 25th, 2004, 06:44 PM ja de bewoners krijgen ook een parkeerplek in de parkeergarage langs t spoor.
De garage zal dan elke dag wel lekker vol staan met bewoners van de stadsheer en medewerkers van de kantoren, alleen in t weekend zal er ruimte zijn voor bezoekers van bv t centrum
-nannou--> March 26th, 2004, 05:06 PM He tilbo's wat zijn dat voor een bouw plannen,
ja euuuuh misschien komt er een toren, en die toren word dan ja laten we eens iets verzinnen euuuuh 80 tot 100 mtr hoog, ja kan iets meer zijn of minder.
Bouwtekening? nee nee die hebben we neit is ook moeilijk he een toren tekenen die in hoogte varieert. Nee Eindhoven is en zal waarschijnlijk ook nog wel even de enige stad beneden de rivieren blijven!
dag dag
Niet dat ik iets tegen tilburg heb hoor, nou ja beetje dan ;-)
AppetjoekII March 26th, 2004, 06:07 PM Nouw, dan speciaal nog eventjes voor jouw.
Tilburgse woontoren wordt nog hoger
Van een verslaggever
Donderdag 12 juni 2003 - TILBURG - De woontoren die deel uitmaakt van het Haestrechtkwartier in de Tilburgse Spoorzone moet uit kostenoverwegingen vijf verdiepingen hoger worden. De toren krijgt 31 in plaats van 26 lagen en wordt 105 in plaats van 90 meter hoog. Het aantal appartementen in 'De Stadsheer' gaat van 65 naar 80.
Projectontwikkelaar BAM Vastgoed (voorheen HBG) heeft de gemeente gevraagd méér de hoogte in te mogen gaan om het aantal appartementen te vergroten. Een groter aantal woningen is noodzakelijk voor de financiële haalbaarheid van het project op de plaats van de vroegere garage Knegtel aan de Spoorlaan. BAM-projectleider M. School zegt dat aan de luxe uitstraling van de toren en vooral aan de glazen serres (van zes tot negen vierkante meter) ervan een stevig prijskaartje hangt. "Die fraaie vormgeving wilden zowel de Welstandscommissie als wijzelf niet aantasten", zegt School. Om het project kostentechnisch mogelijk te maken, is verder besloten tot intensiever gebruik van prefab-elementen. Omdat die bepaalde vaste maten hebben, wordt de woontoren ook wat dikker. Volgens projectleider School had de gemeente nog wel wat verdiepingen extra willen zien, maar is er bewust bij zo'n honderd meter gestopt. "Daarboven krijg je snel met bijzondere eisen op het gebied van bijvoorbeeld brandveiligheid te maken. De kosten schieten dan ook meteen omhoog." Het aangepaste bouwplan van BAM Vastgoed past niet meer binnen het bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders willen meewerken aan het verzoek tot vrijstelling. Voordat het stadsbestuur een definitieve beslissing neemt, krijgen belanghebbenden tot en met 26 juni de gelegenheid tot inspraak. Projectleider School verwacht geen problemen en gaat ervan uit dat de bouw in januari/februari kan beginnen. Volgens de planning wordt de toren eind 2005 opgeleverd. De onderste zes lagen (drieduizend vierkante meter) bestaan uit kantoorverdiepingen, waarop zorgverzekeraar VGZ een optie heeft. VGZ bouwt in het Haestrechtkwartier al vier bouwdelen met in totaal 15.000 vierkante meter, die met Pasen 2004 worden betrokken.
Belangstellenden
Voor de woontoren hebben zich bij de makelaars Meeùs en Naber circa zeshonderd belangstellenden gemeld. Circa de helft heeft zich specifiek voor dit project ingeschreven, de anderen hebben in algemene zin belangstelling voor een nieuwbouwappartement. De zeshonderd ingeschrevenen ontvangen eind volgende week informatie. De naam Haestrechtkwartier verwijst naar het geslacht Van Haestrecht dat in de veertiende en vijftiende eeuw flink wat macht in de streek had. In het nieuwbouwproject komt ook het ingenieursbureau DGW&T van het ministerie van Defensie. Voor het resterende gedeelte zijn twee internationale partijen in beeld, waaronder kunststofgigant Newell Rubbermaid.
Meestal is het handig om de gehele ontwikkeling dan te bekijken. Of lees jij van een boek alleen de eerste en de laatste pagina?
dag dag
Nee dat druipt er gelukkig ook niet af, maar als je Tilburg niet mag begrijp ik het wel
141,6m en 105m AAauw!
Kruikenparadijs March 26th, 2004, 07:24 PM De Stadsheer (http://www.destadsheer.nl)
van de 80 appartementen zijn er inmiddels 69 verkocht. Start bouw deze zomer. Concreter kan volgens mij niet of wel?
Ik wist niet dat men in Eindhoven ook al anti-Tilburg was. Er lopen wel eens vaker van die types te stangen in Tilburg-topics.
Tobi March 29th, 2004, 06:29 PM He tilbo's wat zijn dat voor een bouw plannen,
ja euuuuh misschien komt er een toren, en die toren word dan ja laten we eens iets verzinnen euuuuh 80 tot 100 mtr hoog, ja kan iets meer zijn of minder.
Bouwtekening? nee nee die hebben we neit is ook moeilijk he een toren tekenen die in hoogte varieert. Nee Eindhoven is en zal waarschijnlijk ook nog wel even de enige stad beneden de rivieren blijven!
dag dag
Wat zijn we weer volwassen... :bash:
141,6m en 105m AAauw!
En hier spat de rijpheid ook niet bepaald vanaf, zullen we maar zeggen... :no:
Maargoed; even terug naar de grote-mensenwereld...
Dat gaat goed met die verkoop van de Stadsheer. Weet iemand om wat voor appartementen het precies gaat? Grootte, prijzen???
Kruikenparadijs March 30th, 2004, 06:00 PM kijk op
Stadsheer (http://www.destadsheer.nl)
Daar staan iig alle plattegronden van de appartementen, de prijzen varieren van ca. 197.500 - 718.500 euro.
Tobi April 4th, 2004, 10:54 AM Aha; danku! Mooie site overigens. Je ziet wel duidelijk dat de hoogte van het ontwerp is aangepast gedurende de ontwikkeling ervan. Sommige impressies oogt 'ie duidelijk lager dan op andere.
flex May 29th, 2004, 02:35 PM hier komt dan in de zomer(of net erna) een flinke bouwput!
http://pic12.picturetrail.com/VOL435/2169522/4227868/55021382.jpg
wat me wel opvalt is dat ze overal gras hebben gezaaid behalve op de plek waar de stadsheer komt.
extra:
http://pic12.picturetrail.com/VOL435/2169522/4227868/55021386.jpg
(niet op kwaliteit letten aub want ze zijn vanuit de auto genomen).
experience May 29th, 2004, 08:29 PM prima foto's hoor!
Vooral die eerste foto, het eindresultaat valt me toch niet tegen.
kan ik toch nog een beetje trots zijn op mn oud stageplekje
Bartv June 21st, 2004, 04:06 PM Vandaag is bekend geworden dat de bouw van de Stadsheer
voor onbepaalde tijd is uitgesteld. De reden is de geringe belangstelling
voor de appartementen, waardoor de opdrachtgever het niet
aandurft om al te beginnen met de bouw.
Bron: Brabants Dagblad en www.Tilburgnet.com
Kruikenparadijs June 21st, 2004, 04:22 PM was me al enige tijd bekend. Erg jammer. De berichten spreken elkaar wel allemaal tegen. Pas geleden stond nog in de krant dat 80% van de appartementen verkocht was, maar dat blijkt achteraf dus niet waar te zijn. De gemeente Tilburg doet er wel alles aan om het project door te laten gaan, omdat het belangrijk is voor Tilburg. Dit zou kunnen plaatsvinden door bijvoorbeeld zelf appartementen op te kopen.
Ik vind het ook vreemd dat er nooit een reclamecampagne voor het project is geweest wat wel beloofd was.
Bartv June 21st, 2004, 05:16 PM was me al enige tijd bekend. Erg jammer. De berichten spreken elkaar wel allemaal tegen. Pas geleden stond nog in de krant dat 80% van de appartementen verkocht was, maar dat blijkt achteraf dus niet waar te zijn. De gemeente Tilburg doet er wel alles aan om het project door te laten gaan, omdat het belangrijk is voor Tilburg. Dit zou kunnen plaatsvinden door bijvoorbeeld zelf appartementen op te kopen.
Ik vind het ook vreemd dat er nooit een reclamecampagne voor het project is geweest wat wel beloofd was.
Hoezo 'al enige tijd bekend' kruik.. vorige week riep je nog dat je zeker
wist dat de bouw na de vakantie zou beginnen :wink2:
Het punt is niet dat de berichten elkaar tegenspreken, het probleem is dat
men in de media constant onzinberichten plaatst. Vanuit de opdrachtgever
is aan de makelaars en de bouwbedrijven aangegeven niets in de media te
brengen voordat er meer dan 80% verkocht zou zijn. Echter verschillende
dagbladen vinden het dan kennelijk toch noodzakelijk om iets te schrijven.
Zoals ik al eerder aangaf is er nog geen 50% verkocht (voorlopige koopakte)
en is het aantal opties ook behoorlijk terug gelopen. Ik schat in dat de toren
de komende jaren niet gebouwd gaat worden.
Daarnaast kijkt men vanuit de opdrachtgegever ook wat sceptisch aan tegen
de lokatie. Achteraf bezien vindt men die toch niet zo super (komen ze wel
laat achter).
Het zou mij dus niet verbazen als de opdrachtgever de toren op een andere
lokatie laat bouwen. Ik schat die kans groter dan dat de toren binnen 2 jaar
op de geplande lokatie wordt neergezet.
En ik kan het weten :yes:
dennol June 21st, 2004, 05:36 PM Beetje vreemd verhaal,
Zou jammer zijn als die toren er niet komt. Niet alleen vanwege de toren zelf, maar ook omdat het Haestrechtkwartier er onaf uitziet zonder die toren.
En de toren verplaatsen naar een andere locatie doe je toch ook niet zomaar? Alle vergunningsprocedures etc. moeten dan helemaal opnieuw gedaan worden.
De gemeente Tilburg doet er wel alles aan om het project door te laten gaan, omdat het belangrijk is voor Tilburg. Dit zou kunnen plaatsvinden door bijvoorbeeld zelf appartementen op te kopen.
Ik denk niet dat de gemeente appartementen gaat opkopen (hoe graag ze die toren ook willen) omdat dit simpelweg geen taak van de gemeente is. Zeker niet omdat het hier om luxe appartementen gaat. Hoe denk je dat de SP en andere linkse (en misschien ook wel rechtste) partijen zullen reageren als de gemeente Tilburg voorstelt om miljoenen te investeren in een woontoren voor rijkelui?
Kruikenparadijs June 21st, 2004, 05:40 PM das al 3-4 weken geleden hoor............
Zonder de toren is het haestrechtkwartier alles behalve af en is het een nietszeggend kantorencomplex. De gemeente moet gewoon alles op alles zetten om de toren door te laten gaan.
Joris Goedhart June 21st, 2004, 05:54 PM Het stomme is dat er overal in Tilburg van die half hoge (5 verdiepingen) Apartementen complexen in de zelfde prijs klassen worden neergezet. Hier wordt meestal redelijk reclame voor gemaakt, maar van zo'n groot project weet bijna niemand iets van. Met een beetje reclame was het allang verkocht, zeker als je de prijzen ziet die nog redelijk zijn (Koopsommen varieren van € 197.500,- v.o.n. tot circa € 683.500,- v.o.n. voor de penthouses.) voor een apartement in het centrum...
Bartv June 21st, 2004, 07:00 PM Het stomme is dat er overal in Tilburg van die half hoge (5 verdiepingen) Apartementen complexen in de zelfde prijs klassen worden neergezet. Hier wordt meestal redelijk reclame voor gemaakt, maar van zo'n groot project weet bijna niemand iets van. Met een beetje reclame was het allang verkocht, zeker als je de prijzen ziet die nog redelijk zijn (Koopsommen varieren van € 197.500,- v.o.n. tot circa € 683.500,- v.o.n. voor de penthouses.) voor een apartement in het centrum...
Helemaal mee eens Joris. Het punt is echter dat de vraag naar appartementen
in Tilburg behoorlijk is teruggelopen. De verkoop van huizen in Witbrant
daarentegen schijnt wel heel goed te lopen.
Overigens zijn de prijzen van de Standsheer niet echt laag te noemen. Op
de eerste paats staat dat ding niet echt in het centrum (Westpoint ook niet
overigens). De grote appartementen in de Stadsheer waren nog bijna allemaal
te koop. Met name de kleintjes waren erg in trek.
Er is ook best wel reclame voor gemaakt. Er was bij de voorinschrijving een
hele grote belangstelling en daar hebben de makelaars zich eerst op gericht.
Om een of andere reden zijn er weinig serieuze gegadigden overgebleven,
volgens mij heeft dat ook te maken met de ligging en de gebouwen rondom
de Standsheer.
Je zag dat ook met Westpoint, alleen hebben daar toch meer mensen die
initieel interesse hadden ook daadwerkelijk gekocht. Ik weet dat heel veel
mensen in Westpoint al in 2000 en 2001 hun appartement in de Tower
hebben gekocht (ik ook).
Ik vind wel dat het Haestrechtkwartier meer een 'Haestrechtminuutje' is
geworden als de Stadsheer daar niet komt. Ik gok er op dat die toren op
een andere plaats neergezet zal worden.
SHiRO June 21st, 2004, 10:39 PM Wie wil er nou in die kut-Reeshof wonen als je in zo'n prachtige toren middenin het centrum kunt wonen.:ohno:
Ik had al zo'n voorgevoel toen ik zag dat het bord was weggehaald op de locatie...
flex June 21st, 2004, 10:57 PM het is zeker slecht nieuws maar die toren zal er toch wel komen hoor, en dat het bord weg gehaald is heeft denk ik niks te maken met het afblazen van het project maar omdat het ze het plantsoen daar gaan aanleggen.Maar het project is niet afgeblazen het is alleen weer uitgesteld.Wat ik niet snap is dat de gemeente het gebouw van 80 naar 100 laat groeien en het dan vervolgens uitgesteld en uitgesteld word.Ik wil best een jaar langer wachten voor die 20m extra maar dan moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de toren er komt en dan niet weer uitstellen als het eindelijk zo ver is. :sleepy:
Breda2008 June 22nd, 2004, 07:45 AM Hee, das jammer ! Was een leuke toren die, zeker nu hij nog iets hoger werd, ervoor zorgde dat de WP wat minder eenzaam was.
Met de huidige malaise staan er veel aardige projectjes in de wacht overal. Misschien komt ie er met het aantrekken van de economie alsnog.
Bartv June 22nd, 2004, 08:37 AM het is zeker slecht nieuws maar die toren zal er toch wel komen hoor, en dat het bord weg gehaald is heeft denk ik niks te maken met het afblazen van het project maar omdat het ze het plantsoen daar gaan aanleggen.Maar het project is niet afgeblazen het is alleen weer uitgesteld.Wat ik niet snap is dat de gemeente het gebouw van 80 naar 100 laat groeien en het dan vervolgens uitgesteld en uitgesteld word.Ik wil best een jaar langer wachten voor die 20m extra maar dan moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de toren er komt en dan niet weer uitstellen als het eindelijk zo ver is. :sleepy:
Die 20 meter extra hoogte zijn niet 'afkomstig' van de gemeente, maar van
de opdrachtgever/projectontwikkelaar. Met het ontwerp van 80 meter was
de financiering van de toren niet haalbaar. Door er 20 meter op te zetten
en daardoor, tegen relatief geringe meerkosten, meer appartementen in de
toren te kunnen opnemen, zou het geheel financieel wel haalbaar moeten
zijn.
Nu echter de verkoop zwaar tegenvalt, is het voor de opdrachtgever niet
interessant om de toren te bouwen. Er nog eens x meter opzetten heeft
al helemaal geen zin, omdat de appartementen nu niet eens verkocht worden.
Ook bij Westpoint heeft dit gespeeld. De initiële hoogte was 90 meter en zo'n
100 appartementen, door er 50 meter op te zetten en het aantal appartementen
te vergroten naar 156, is het geheel toch (enigszins) exploitable geworden.
De geruchten gaan dat Ballast Nedam van de bouw van Westpoint in
financieel opzicht niet echt rijk is geworden.
AppetjoekII June 22nd, 2004, 05:03 PM De eerste hoogte die was vastgesteld voor Westpoint was 135m.
EuroMaster June 22nd, 2004, 09:25 PM boeie, ik denk dat beide steden zich op een mooie manier gaan ontwikkelen. tilburg heeft laten zien dat ze lef hebben en een toren van bijna 150 meter hoogte goebouwd (misschien minderwaardigheidscomplex), toch gefeliciteerd!
ik denk dat eindhoven zich op een normalere manier aan het ontwikkelen is(jammer genoeg), maar ik weet zeker dat eindhoven de potentie heeft om er ook een antal te bouwen, alleen hebben ze daar niet meteen behoefte aan. in het hoogbouwbeleid is ook een aantal keren de hoogte van 160m en 200m genoemd. laten we nou trots zijn dat dat allemaal in brabant tot stand is en zou kunnen komen. geweldig toch! in arnhem enzo zijn ze pas een 70 meter toren aant bouwen, verder is er buiten de randstad ook niet echt veel naast de achmeatoren en die dikke van groningen....
zelfs utrecht durft nix.....
dennol June 22nd, 2004, 11:45 PM De eerste hoogte die was vastgesteld voor Westpoint was 135m.
Volgens dit artikel (http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,3112,3955-Zoekeninhetnieuws-Zoeken!Innieuws!__1340797_,00.html?ArchiefID=1340797) uit het Brabants Dagblad van 22 augustus 1996 moet Westpoint 100m hoog worden. Later is de toren verhoogd naar 130m en nu dus 142m.
Het ontwerp van Wespoint is ook een paar keer gewijzigd. In het kantoor van Van Aken Architectuur staat nog een maquette van een ouder ontwerp voor Westpoint. Toen ik die voor het eerst zag hoopte ik dat het om een nog te bouwen toren voor Eindhoven ging, maar dat bleek dus helaas niet het geval te zijn. ;)
Joris Goedhart June 23rd, 2004, 09:30 AM Volgens dit artikel (http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,3112,3955-Zoekeninhetnieuws-Zoeken!Innieuws!__1340797_,00.html?ArchiefID=1340797) uit het Brabants Dagblad van 22 augustus 1996 moet Westpoint 100m hoog worden. Later is de toren verhoogd naar 130m en nu dus 142m.
Het ontwerp van Wespoint is ook een paar keer gewijzigd. In het kantoor van Van Aken Architectuur staat nog een maquette van een ouder ontwerp voor Westpoint. Toen ik die voor het eerst zag hoopte ik dat het om een nog te bouwen toren voor Eindhoven ging, maar dat bleek dus helaas niet het geval te zijn. ;)
Ik zat eigenlijk nog altijd te wachten op de Hoogbouw oorlog tussen de brabantse steden, de een wil nog meer en hoger dan de ander. Misschien niet goed maar wel gaaf.
AppetjoekII June 23rd, 2004, 12:01 PM Volgens dit artikel (http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,3112,3955-Zoekeninhetnieuws-Zoeken!Innieuws!__1340797_,00.html?ArchiefID=1340797) uit het Brabants Dagblad van 22 augustus 1996 moet Westpoint 100m hoog worden. Later is de toren verhoogd naar 130m en nu dus 142m.
Die maquette waarover je het hebt dateert uit de zomer van 1996, +/- 45 verdiepingen, wit en druk, met twee uitstekende stukken. Waarvan de eerste impressie gepubliceert zijn in het bd in november 1996. Het BD heeft nu nog steeds moeite met de hoogte van Westpoint, dus of dat artikel nou zo betrouwbaar is betwijfel ik.
flex August 28th, 2004, 04:08 PM nog maar 2 of 1 maandje en deze jongen gaat in aanbouw :banana:
http://members.lycos.nl/tbnettest/haes2.jpg
hier komt ie dan
http://members.lycos.nl/tbnettest/10juli/haes1.jpg
word een mooi gezicht vanaf het dak van de universiteit (op 52m hoogte)
http://members.lycos.nl/tbnettest/10juli/haes3.jpg
en dan nog + hollandterrein :cheers:
dit moest ik even ter opheldering posten :)
Winus August 28th, 2004, 04:31 PM Ja, gaat het nu eindelijk gebeuren? :cool:
Kruikenparadijs August 28th, 2004, 07:25 PM Laten we het hopen!!
Kruikenparadijs September 27th, 2004, 02:30 PM artikel over de stadsheer in het nieuwe Tilburg magazine:
http://img68.exs.cx/img68/3301/Stadsheer1.jpg
http://img68.exs.cx/img68/213/Stadsheer2.jpg
http://img68.exs.cx/img68/2871/Stadsheer3.jpg
Hier de link naar het gehele nummer:
http://www.tilburg.nl/Upload/bijlagen/Tilburg/media/tilburgmagazine/tilburg-magazine-2004-3.pdf
Joris Goedhart September 27th, 2004, 07:04 PM Het is een mooie rendering en ik had het nog niet gelezen... (krijg geen Tilburg Magazine...)
Skyscrapercitizen September 27th, 2004, 07:14 PM Blijft een mooie ontwerp! Hopen dat ze snel beginnen, dan gebeurd er tenminste weer wat echt hoogs in Tilburg.
flex September 27th, 2004, 09:33 PM ze beginnen bijna, oktober/november :) Als ie eenmaal in aanbouw gaat dan zal ik erg veel updates gaan maken en volgens dit recente artikel gaan ze em echt snel uit de grond stampen want half 2006 moet ie af zijn.
Kruikenparadijs September 28th, 2004, 12:01 AM Ik vind het ontwerp echt gaaf!! Wordt wel Tilburgs mooiste. Alweer een nieuw icoon na interpolis en westpoint!! :)
flex September 28th, 2004, 05:16 PM laat er nog maar meer volgen :p
flex December 4th, 2004, 05:01 PM Weer uitstel woontoren De Stadsheer
Woensdag 1 december 2004 - Opnieuw is er vertraging ontstaan in de bouw van woontoren De Stadsheer, die deel uitmaakt van het Haestrechtkwartier aan de Tilburgse Spoorlaan. Beleggingsmaatschappij Amvest, die de woontoren van bouwer BAM Vastgoed wil kopen, verwacht dat de bouw in de tweede helft van 2005 begint.
Afgelopen zomer, toen bekend werd dat Amvest De Stadsheer wilde overnemen, was de planning dat de bouw in oktober/november zou beginnen. Eerder was sprake van een bouwstart begin dit jaar.
„Er is een aanpassing nodig op de bouwvergunning en die procedure kost tijd“, zegt projectmanager R. van Rooij van Amvest. Het Amsterdamse bedrijf, gezamenlijk eigendom van verzekeraar Aegon en pensioenfonds PGGM, belegt in vastgoed en heeft 18.000 duurdere huurwoningen in portefeuille.
Amvest vroeg BAM om het oorspronkelijke plan voor De Stadsheer aan te passen. Door wat minder grote appartementen te maken zouden er in plaats van de oorspronkelijke tachtig woningen vijf méér kunnen worden gemaakt. Iets kleinere appartementen, luxere badkamers en keukens met de mogelijkheid voor een kookeiland zouden de verhuurbaarheid bevorderen.
Teleurstelling
„Die aanpassingen betekenen echter dat er in de prefab-elementen ook wijzigingen nodig zijn“, zegt de projectleider van Amvest. De aanpassingen hebben ook tot gevolg dat het uiterlijk van De Stadsheer wat verandert. Daardoor moet de Welstandscommissie het ontwerp opnieuw beoordelen en advies uitbrengen aan het stadsbestuur.
Ondanks de teleurstelling over de vertraging blijft Van Rooij positief over de mogelijkheden om in Tilburg duurdere appartementen te verhuren. „Marktonderzoeken maken duidelijk dat Tilburg nog onvoldoende van zulke woningen heeft.“
Zowel bouwer BAM Vastgoed als belegger Amvest weerspreken het verhaal in de Tilburgse vastgoedwereld dat het project Stadsheer zal worden afgeblazen. „We zitten nog in de contractvorming, maar hebben er alle vertrouwen in dat we eruit komen“, zegt woordvoerder A. Stek van BAM Vastgoed.
Een termijn waarop beide partijen handtekeningen zetten, kon hij gisteren echter niet noemen.
Ook projectmanager Van Rooij van Amvest is positief. „We hebben de nieuwe bestektekeningen zojuist ontvangen en die zien er goed uit. Ook de overeenkomst die door de gezamenlijke juristen is opgesteld, levert geen onoverkomelijke problemen meer op.“
Feiten
Woontoren De Stadsheer
- Woontoren De Stadsheer bestaat uit zes kantoorlagen met daarboven 25 bouwlagen met in totaal 85 appartementen.
- De woontoren (hiernaast een impressie door Toren.co uit Den Haag) wordt 105 meter hoog.
- Aanvankelijk wilde BAM de appartementen verkopen. Omdat daar onvoldoende belangstelling voor bestond, werd besloten het hele project aan vastgoedbelegger Amvest te verkopen.
Bron: www.brabantsdagblad.nl
Winus December 4th, 2004, 05:13 PM Pfff, het lijkt de Admirant wel
Dr. Dubai December 4th, 2004, 08:02 PM de tweede helft van 2005, dat is een niet welkome vertraging. ik hoop dan maar dat het niet weer vertraagd wordt.
EuroMaster December 5th, 2004, 12:30 PM hij idd begint verdacht veel op de admirant te lijken ;)
-hij is ook wit
-verspringende ramen
-voortdurende vertraging.....
hoop dat de tilburgers die tijd nog kunnen uitzitten.....
Kruikenparadijs December 5th, 2004, 12:34 PM voorlopig vermaken we ons nog wel, maar hoe eerder hoe beter natuurlijk.
flex March 11th, 2005, 10:33 PM leven?:
Woontoren De Stadsheer te Tilburg
4-mrt-2005
Aan de Spoorlaan in het Tilburgse Haestrechtkwartier realiseert projectontwikkelaar BAM Vastgoed de 105 meter hoge woontoren De Stadsheer, een ontwerp van EMG Architecten.
In opdracht van BAM Utiliteitsbouw installeert KONE twee MiniSpace (PT13/20-19) liftinstallaties van het type Comfort 700.
De afdeling Major Customers & Projects van KONE neemt in de voorfase en gedurende de bouw een belangrijke rol in beslag. Deze afdeling biedt de volgende diensten:
heeft ervaring met bepalen van optimale doorstroming van mensen in gebouwen.
werkt daarbij nauw samen met architecten, projectontwikkelaars en aannemers
simuleert en analyseert verkeers rekenmodellen
biedt toegewijd projectmanagement
heeft gespecialiseerde teams voor installatie van complexe projecten
biedt de laatste ontwikkelingen aan
De oplevering zal in het voorjaar van 2007 gaan plaatsvinden.
Bron: http://www.kone.com/nl_NL/main/0,,content=44718,00.html
--------------------------------------
De toren moet er echt komen, lekker gebied nu al en dan te bedenken dat er daar op het moment al 1 gebouw van 15 lagen en een van 13 lagen onder constructie is en er al een toren staat van 53m en een van 40m.
http://members.lycos.nl/angelareport/Holland/holland09.jpg
foto: www.tilburgnet.com
Kruikenparadijs March 12th, 2005, 12:11 AM Ik hoop echt dat ze in de zomer gaan bouwen. Zal wel wat later worden gezien de geplande oplevering.
Winus March 12th, 2005, 11:03 AM Een bouwtijd van 1,75 jaar is toch niet zo gek? Of hebben ze eerder snellere bouwtijden genoemd?
experience March 12th, 2005, 06:32 PM Eindelijk weer eens goed nieuws vanuit dit project, ik ging er al vanuit dat dit aan een stille dood was gestorven.
Lana March 15th, 2005, 04:36 AM De toren moet er echt komen, lekker gebied nu al en dan te bedenken dat er daar op het moment al 1 gebouw van 15 lagen en een van 13 lagen onder constructie is en er al een toren staat van 53m en een van 40m.
Je bent net de Invisible van Tilboland,grootstedelijke uitstraling en dan te bedenken dat het megasuperstedelijk wordt in de toekomst.Vlaming?
flex March 15th, 2005, 01:31 PM Misschien zijn ik en invisible wel gewoon realisten.
Skyscrapercitizen March 15th, 2005, 04:00 PM Zal wel 2006 worden dit maar ik hoop het niet. :)
Kruikenparadijs March 15th, 2005, 05:54 PM De toren moet er echt komen, lekker gebied nu al en dan te bedenken dat er daar op het moment al 1 gebouw van 15 lagen en een van 13 lagen onder constructie is en er al een toren staat van 53m en een van 40m.
Je bent net de Invisible van Tilboland,grootstedelijke uitstraling en dan te bedenken dat het megasuperstedelijk wordt in de toekomst.Vlaming?
ga fietsen knook :sleepy:
|
|