View Full Version : Dubbelstad

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 03:14 PM
bron : www.tctubantia.nl

Remkes haalt Dubbelstad van stal

ENSCHEDE - Minister Remkes blaast de Dubbelstadgedachte nieuw leven in. De minister van Binnenlandse Zaken ziet in een 'vergrote Dubbelstad' met Enschede, Hengelo, Almelo en Borne de oplossing voor de bestuurlijke problemen in de regio. De Regio Twente kan wat hem betreft verdwijnen.
Remkes pleit voor herindeling in het stedelijk gebied van Twente. De minister wil grote, slagvaardige gemeenten. Voor Twente zou dat een terugkeer naar de oude Dubbelstad-discussie betekenenm of zelfs een 'vergrote' Dubbelstad waarin vier gemeenten fuseren.
Verder wil de minister opschaling van regionale taken en bevoegdheden naar de provincie. Daarmee is de Regio Twente, het samenwerkingsverband van veertien Twentse gemeeten, terug bij af. Die zou (op basis van de Pluswet) net verkregen extra taken en bevoegdheden op moeten inleveren.
In een aan de Tweede Kamer gestuurde notitie met als titel 'Maatwerk in het Middenbestuur' schrijft de minister: 'De Plusregio is voor de komende periode een belangrijk bestuurlijk gremium om regionale problemen aldaar opgelost te krijgen. De vraag is gewettigd in hoeverre op langere termijn het zware pakket van taken en bevoegdheden, dat aan zeven Plusregio's zonder onderscheid te maken is toegekend, wel in alle opzichten nodig is.'

Of we hier nu blij of niet blij mee moeten zijn weet ik niet ?
Maar in de discussie toen de tijd met Twentestad ....zou het betekenen dat deze gemeente de op 4/5 na grootste van Nederland zou gaan worden .
Nu met Almelo erbij zou dat betekenen de 4de plaats van Nederland .
Met een aantal van 330.000 inwoners .

Nog een uitleg tussen de verschillen als het uitgevoerd zou worden .

Regio Twente is het gehele groene gebied + 600.000 inwoners .
En het rood aangegeven gebied zou dan Dubbelstad betekenen ( op de vorige pagina had ik dit zelf al aangegeven, nu staat het dus in de krant ) .
Dit omdat het rode gebied eigenlijk voor de meeste inwoners zorgt op een redelijk klein grondgebied .

Rood =
Resp Almelo / Borne / Hengelo en Enschede ( van links naar rechts )
Dat gebied is goed voor zo'n + 330.000 inwoners
http://img112.imageshack.us/img112/8158/regiotwente0dm.png

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 03:30 PM
Zou kunnen betekenen dat dit schema dus veranderd .

1 Amsterdam 743.960
2 Rotterdam 587.306
3 's-Gravenhage 476.104

Dubbelstad 330.000

4 Utrecht 282.145
5 Eindhoven 209.350
6 Tilburg 200.293
7 Groningen 181.206
8 Almere 178.984
9 Breda 169.943 (jan. 2006)
10 Nijmegen 159.735

ericnijmegen
May 23rd, 2006, 03:41 PM
Ik vind het maar een gekke naam: dubbelstad?
Dat past veel meer bij Arnhem en Nijmegen. En het KAN met zijn bijna aaneengesloten verbouwing en pakweg 740.000 inwoners zal administratief Dubbelstad veruit voorbij gaan op het lijstje. Maar wat doet dat er nu toe?

De stedendriehoek Apeldoorn, Zutphen en Deventer snap ik .

Maar dubbelstad Enschede, Borne, Hengelo, Almelo? Het lijkt me logischer het geheel Twentestad te noemen.

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 04:05 PM
Ja ik bedenk het ook niet .
Ik vind het alles wel goed zo .
Enschede leeft als nooit te voren ( na het debacle Twentestad wat ooit eerder in aanmerking kwam ) .
En dan mag Enschede wel minder inwoners hebben tegewoordig dan de top 10 van NL .
Maar er valt net zoveel te beleven als in Groningen / Nijmegen / Breda en dergelijke .

Dus wat ik al zeg ik vind het wel goed zo .

Dezz
May 23rd, 2006, 04:15 PM
Lijkt me dan dat de andere grote gemeentes ook voor zo'n herindeling in aanmerking moeten komen en dan met name Eindhoven!

Er liggen zoveel kleinere gemeentes omheen die (bijna) aan de stad zijn vastgegroeid dat het me niet meer dan een logische zet lijkt.

Die herindeling had zowieso een aantal jaren geleden al uitgevoerd moeten worden, stom om het toen te schrappen :bash:

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 04:17 PM
Ach laat ze het maar uitzoeken daar .
Wat ze soms daar in Den Haag enzo willen .
Stelletje gekken zijn het soms wel .

Net zoals met de Zuiderzeelijn .
Eerst niet, nu wel weer .
Sluiting luchtbasis Twente en nu opeens weer steun ?
Weten ze het zelf nog wel ???

Vind het zelf zo wel goed eigenlijk .

Kris
May 23rd, 2006, 04:28 PM
Op het kaartje is goed te zijn hoe Almelo daar feitelijk bij aan 'bungelt'. M.i. totale onzin om Almelo
in deze zin te betrekken bij Borne, Hengelo en Enschede.

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 04:32 PM
Als het dan echt moet gebeuren zie ik liever Enschede/Hengelo/Borne/Oldenzaal samengaan .
Want dat vormt wel 1 stedelijk gebied met de lcuhthaven Twente als middelpunt .
http://www.vvvenschede.nl/skin/twente.png
En met deze band .
Die nu eigenlijk door iedereen over het hoofd ziet creeer je ook een Autobaan Ring ( die voor een klein deel onderbroken is ), om deze stedenband heen .
Als ik bijv. in Enschede Noord moet zijn neem ik niet de afslag Enschede West .
Maar rijdt ik gewoon door richting Oldenzaal en pak daar de afslag dan .
Iets wat Twentenaren zelf wel weten maar over het algemeen in Nederland niet aangegeven word .

RobertK
May 23rd, 2006, 04:37 PM
Ach, die gaat toch dicht. ;)

Tijd om eens weer een heerlijke Twentestad-discussie op poten te zetten.

Winus
May 23rd, 2006, 06:44 PM
Laat Remkes eens snel met pensioen gaan, de mafkees.

bobdebouwer
May 23rd, 2006, 07:03 PM
Ziet er op de kaart erg leuk uit, maar ik moet er niet aan denken dat ze alle dorpjes en steden bij elkaar harken en dat één stad noemen. Een soort van Tilburg in het kwadraat zeg maar. Nee, hoeft voor mij niet.

Tim B
May 23rd, 2006, 07:04 PM
Almelo ligt zo ver van Enschede af dat de term 'stad' gewoon niet op zijn plaats is. En inderdaad er zijn dichtbevolktere gebiedenm, waarbij verschillende gemeente bebouwingen TEGEN elkaar aan hebben liggen. Regio Eindhoven, Utrecht, Heerlen en de gehele rijnmond zowat

EFKA
May 23rd, 2006, 07:11 PM
Te laat Remkes, Almelo krijgt juist een nieuw stadhuis. :)

Doet me denken aan Van Basten die de Nederlands/Belgische competitie-fusie opeens nieuw leven in wil blazen. Compleet kansloos.

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 07:36 PM
Vind dit ook kansloos :

En waarschijnlijk de bestuursleden van onze gemeenten ook .

Want uit hun reactie op RTV Oost is dat wel te blijken www.rtvoost.nl

Berrtus
May 23rd, 2006, 07:42 PM
Die bestuurlijke problemen moet gewoon worden opgelost. Die samenwerking heeft wellicht ook wat meer tijd nodig. Daar is niet perse een 'trio-stad' voor nodig. De steden moeten nog intensiever gaan samenwerken, zonder ieders identiteit te verliezen. Een (nog) krachtige(re) bestuurlijkje toplaag is effectiever naar mijn mening. Ik zie meer in een stadsprovincie of gewoon de Netwerkstad Twente. En waarom de Provincie nu meer bevoegdheden zou moeten krijgen snap ik al helemaal niet. Wat heeft 'Zwolle' nu met Twente. Als Zwolle meer zeggenschap krijgt in Twente zijn we terug bij af, want dan worden ze het ook niet met elkaar eens.

INVISIBLE
May 23rd, 2006, 07:47 PM
Ze moeten de zetel eens een keer afgeven aan deze regio .
En anders laten ze maar nog een provincie extra er aan te voegen .
Dat gezeik ook altijd tussen die bestuursleden .

Het enigste wat hier uit Zwolle komt is de trein in alle 3 de steden en dat willen we graag zo houden ;) .

Hed Kandi
May 23rd, 2006, 08:46 PM
laten we het dan groot hengelo noemen.
dan hoeven we de borden op de A1 niet te vervangen. :cheers:

Dr. Dubai
May 23rd, 2006, 11:13 PM
Utrecht is tegenwoordig ook 330.000 hoor;)

En we groeien richting de 400.000. Binnenkort komt Rijnenburg erbij, en als het stuk tussen Nieuwegein en Houten straks volgebouwd wordt (wat in de toekomst gaat gebeuren), dan zitten we richting de 450.000:)

petjuh
May 24th, 2006, 01:16 AM
Wat een onzin, herindelingen opleggen vanuit Den Haag is iets wat je niet meer zou moeten doen in deze tijd... tss

:)dorp
May 24th, 2006, 08:05 AM
Bizar dat het plan nieuw leven wordt ingeblazen.... Ook bizar dat ik nu reacties van mensen lees over de schijnbare onzin van het plan, terwijl in andere threads de Hengeloers werd verweten dat zij ongeveer 10 jaar geleden tijdens een referendum tegen de Dubbelstad hebben gestemd (overigens hoorde ik destijds bij de 8% Hengeloers die voor hebben gestemd).

Het idee was destijds, en dat zal nu niet veel anders zijn, dat de Dubbelstad een sterke vuist richting Den Haag kon maken. Dit in tegenstelling tot de regio Twente met haar eeuwige bestuurlijke verdeeldheid (lees alleen al de threads die over Twente gaan en de reacties van de forumleden uit de diverse Twentse plaatsen... dat zegt volgens mij al veel). Twente is al zeker sinds de jaren '60 bezig met bestuurlijke eenheid, tot op heden echter zonder resultaat. Ik heb dan ook de hoop dat een Dubbelstad meer kansen voor Twente biedt. Kijk bijvoorbeeld naar de noordelijke provincies, waar de samenwerking stukken beter is. Zij krijgen het mogelijk voor elkaar dat ze een HSL vanuit Schiphol/Adam krijgen... Lijkt me eerlijk gezegd kansrijker als deze vanuit Schiphol/Adam via Twente naar Berlijn zou worden aangelegd. Ik heb er echter nog nooit een Twentse bestuurder over horen praten (maar dat laatste kan ook aan mij liggen).

Overigens was de naam Dubbelstad destijds slechts een werknaam. Het idee was om de gemeenten te laten fuseren tot één gemeente, waarbij de afzonderlijke plaatsen hun eigen plaatsnamen hielden. Mischien dat wij hier voorstellen voor een nieuwe naam kunnen doen? Laat ik beginnen met gewoon Twente, of om het verschil met de regio duidelijker te maken: Twenthe. Een andere die ik destijds voor de gein in de kroeg opperde was Tripoli, maar dat gaat niet meer op met Almelo erbij... ;)

May 24th, 2006, 08:31 AM
ps: als we dan toch graag lijstjes willen maken...

Bevolking van Utrecht per 1-1-2006

Leeftijdsopbouw
0-11 jaar 38.026 14%
12-17 jaar 14.800 5%
18-24 jaar 38.556 14%
25-34 jaar 61.020 22%
35-44 jaar 45.434 16%
45-54 jaar 30.520 11%
55-64 jaar 22.758 8%
65-79 jaar 21.568 8%
80+ jaar 8.329 3%
totaal 281.011 100%

bron: www.utrecht.nl

Dus geen 330.000 ;)

DatabaseMarketeer
May 24th, 2006, 09:22 AM
Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken. Geografisch gezien is het onzinnig om al die verschillende gemeenten erbij te betrekken. Enschede - Hengelo zou wel logischer zijn, maar die discussie is al eens gevoerd. Vanuit de Netwerkstad wordt mijn inziens te weinig gerealiseerd. Daarnaast trekken sommige gemeenten toch hun eigen plan, die haaks staan op afspraken. Vaak komt dit omdat dit in het verleden al gepland stond, hierdoor staat de Netwerkstad wel een beetje op losse schroeven.

Hengelo wou destijds al niet samen met Enschede, waarom zouden ze dat nu wel willen?

lffıs
May 24th, 2006, 09:34 AM
Gatver, zullen we anders gelijk van heel Overijssel één stad maken? En dan Overtwente noemen, van mijn part. Hebbie ook gelijk 1.109.250 inwoners.

May 24th, 2006, 09:53 AM
^^ de reden is niet kunstmatig het inwonertal op te voeren, maar een sterk bestuur te creeren... iets dat in het boer'nland schijnbaar niet op eigen kracht lukt.

lffıs
May 24th, 2006, 10:16 AM
^ Het is toch ook zonde van je identiteit. Enschede is nu goed op weg, zou jammer zijn als het dan verdwijnt in... Dubbelstad :puke:

Keientrekker
May 24th, 2006, 11:29 AM
Als we alle Nederlandse gemeenten nou samenvoegen, dan is Boer Gradus uit Kolderveensebovenboer zomaar ineens inwoner van een wereldstad.

INVISIBLE
May 24th, 2006, 12:32 PM
ps: als we dan toch graag lijstjes willen maken...

Bevolking van Utrecht per 1-1-2006

Leeftijdsopbouw
0-11 jaar 38.026 14%
12-17 jaar 14.800 5%
18-24 jaar 38.556 14%
25-34 jaar 61.020 22%
35-44 jaar 45.434 16%
45-54 jaar 30.520 11%
55-64 jaar 22.758 8%
65-79 jaar 21.568 8%
80+ jaar 8.329 3%
totaal 281.011 100%

bron: www.utrecht.nl

Dus geen 330.000 ;)

Ik weet zo niet waar die knipoog op zou moeten slaan .
Want je haald hier de inwoners van Utrecht erbij met hun leeftijdsopbouw .
Je komt uit op een totaal van 281.000 inw.
En zegt met een knipoog dat zijn er geen 330.000 .

Die 330.000 inw zijn het aantal als je Enschede / Hengelo / Almelo en Borne bij elkaar op telt .

Zie het vergelijk even niet ??
Want die 330.000 op de 4de plaats hield in dat de gemeente dan op die plaats zou staan als het realistisch word .

En waarom je het niet snapt waarom tegenwoordig mensen tegen zijn en eerder misschien niet ?
Het gaat nu prima met Enschede en Almelo doet het ook beter dan daarvoor .
Dus waarom zouden we nu het mindere broertje Hengelo daarin moeten betrekken ???

Fallus
May 24th, 2006, 01:45 PM
^^ Ik denk dat je het topic nog even een keer door moet lezen. Want er wordt gereageerd op Dr. Dubai die aangaf dat utrecht nu al 330.000 inwoners heeft.

utrecht
May 24th, 2006, 02:13 PM
wow mooi ruim opgezette stad wordt dat dan.

Grootste van de wereld?

INVISIBLE
May 24th, 2006, 02:51 PM
@ Fallus

Aha ok dan .

Dezz
May 24th, 2006, 03:27 PM
wow mooi ruim opgezette stad wordt dat dan.

Grootste van de wereld?

Lijkt me niet.
Urban sprawl in bijvoorbeeld de VS is veel erger, dus dat slokt veel meer ruimte op :)

May 24th, 2006, 03:46 PM
@ Invisible: vanwaar ineens je vijandige houding?

@Fallus: gelukkig dat er nog mensen zijn die wel lezen! ;)

Bikkel
May 24th, 2006, 05:12 PM
Deze plannen zijn niet echt noodzakelijk. Voor de burger is het duidelijker als alle (semi-)overheidsinstellingen en organisaties de regio indelingen in het land uniformer maken.

Ik woon in het KAN, kabel is Apeldoorn (!), telefoongids zonder Nijmegen, GoudenGids met godbetere het Veenendaal, kabelkrant en lokale sufferdje is IJsselstreek, met fijn veel nieuws uit Doesburg en de makelaars dumpen voortdurend blaadjes met Schuytgraaf in de Betuwe in de brievenbus. Arnhem betaalt het onderhoud van de trolleyleidingen in Velp (andere gemeente)..

Maar als Arnhem met Nijmegen gaat, dan is er al een naam voor: Borsatostad! 320.000 inwoners! Verspreid over 10 avonden.

oli4
May 25th, 2006, 04:35 PM
Ik vind het maar een rare naam hoor, ik heb liever van die kleinere steden dan een grote stad.

Oh?!
January 4th, 2010, 04:32 PM
Eens in de zoveel tijd wordt het ballonnetje weer opgelaten. Thans door de directeur van Stichting Enschede Promotie:

Fusie het beste voor Enschede en Hengelo
zondag 03 januari 2010 | 14:24 | Laatst bijgewerkt op: maandag 04 januari 2010 | 16:15

http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01331/dubbelstad_1331390b.bmp
Het fusieverhaal komt weer tot leven.

ENSCHEDE - Marcel Wendrich, directeur van Stichting Enschede Promotie, wil Enschede op de kaart zetten als ondernemende kennisstad. ‘Dat kan op eigen kracht, maar beter is het om te fuseren met Hengelo. Twentestad heeft enorme kansen.” Wendrich weet dat er eerder is gesproken over het samengaan van Enschede en Hengelo. Zowel in 1966 als in 1996 liepen pogingen van bestuurders spaak. Niet vanwege rationele argumenten, maar wel op basis van emoties.

De in 1996 ingezette poging werd vier jaar later door politiek Den Haag definitief afgeblazen. Een jaar eerder had een overgrote meerderheid van de Hengelose bevolking in een referendum al aangegeven tegen de dubbelstad te zijn.

„Maar we zijn nu weer tien jaar verder”, meent Wendrich. De directeur van Stichting Enschede Promotie benadrukt op persoonlijke titel te spreken. „Ik zeg het nu om de politiek in beide steden warm te maken voor dit idee. Het zou mooi zijn als dit bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart een item is. Ik zeg je, de klap van de recessie is nog lang niet uitgedreund. De roep om efficiency zal alleen maar sterker worden. Dit is een perfect moment om nieuwe stappen te zetten. Ik durf de weddenschap wel aan dat we, als je een goede denktank samenstelt, zo 20 efficiency-maatregelen kunt opstellen als je beide gemeenten samenvoegt.”

Wendrich denkt en hoopt dat steeds meer mensen over de gevoeligheden van vroeger heen kunnen stappen. „De textiel (Enschede) en staal-generatie (Hengelo) is langzaam aan het uitsterven. Beide steden zijn de laatste tien-vijftien jaar echt compleet veranderd. In hun voordeel. Het zijn bijna twee nieuwe steden geworden. Die moeten elkaar alleen nog leuk zien te vinden. Dat proces kunnen we misschien beïnvloeden door samen een paar grote evenementen op te zetten. Dat kan een popconcert zijn op het vliegbasis, maar je kunt er ook een tijdelijk kennispark inrichten.”

Enschede en Hengelo zijn nu al bijna met elkaar vergroeid. „Dit zie je bijna nergens in Nederland. Twee steden van zo’n 80 en 150.000 inwoners die zo dicht bij elkaar liggen. dat geldt zelfs niet voor Nijmegen en Arnhem, die samen een knooppunt proberen te vormen. Tussen Enschede en Hengelo in, heb je de UT, of zoals ik dat noem het Central park. Enschede heeft al een cultuurmijl, tussen Enschede en Hengelo kun je zo een kennismijl aanleggen. Te beginnen bij het nieuwe ROC-gebouw in Hengelo, dan langs de UT om uit te komen bij het Saxion hogeschool. Leg een sneltram aan, en je kunt dit stukje in tien minuten afleggen.”

Mochten Enschede en Hengelo opgaan in Twentestad, dan praat je qua inwonertal (235.000 ) over de vijfde stad van Nederland. Net achter Utrecht en voor Tilburg, Groningen en Eindhoven. „Een sterk merk heeft grote economische waarde”, meent Wendrich. „Dat trekt hoogwaardige bedrijven aan. En zorgt er ook dat studenten minder snel na hun studie weggaan uit Enschede. Dat percentage ligt nu nog op zo’n 80 procent. Dat percentage kunnen we een stuk omlaag halen.”

Marcel Wendrich is er van overtuigd dat ‘Twentestad’ dezelfde mooie toekomst tegemoet kan gaan als de regio Eindhoven. „Daar hebben ze zo’n tien of vijftien geleden Eindhoven bewust neergezet als kenniscentrum. De regio Eindhoven is nu de tweede economische macht van Nederland. Die mogelijkheden hebben wij ook. We hebben echt niets minder te bieden dan Eindhoven. Nederland heeft in mijn optiek vier ‘hoofdsteden.’ Dat zijn de Randstad, Groningen, Eindhoven-Maastricht en Twente. Misschien dat we er zelfs nog het Duitse grensgebied tot aan Osnabrück en Münster bij kunnen betrekken. De potentie van deze regio is echt ongekend.”

Mocht de fusie tussen Enschede en Hengelo een onhaalbare kaart blijken te zijn, dan moet Enschede de naam van haar eigen stad meer uitdragen. Althans dat vindt Wendrich. „De naam Enschede moet beter verkocht worden. We hebben nu FC Twente, De Twentse Welle, Medisch Spectrum Twente, Rijksmuseum Twente en de Universiteit Twente. Weet je dat wij de enige universiteit hebben die gekoppeld is aan de naam van de streek? Dat maakt het moeilijk om te werken aan een sterk merk Enschede. Daarom zeg ik: of we kiezen voor Twentestad of we focussen ons volledig op het merk Enschede”.

bron (http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6027460/Fusie-het-beste-voor-Enschede-en-Hengelo.ece)

Overigens kan er door voor- en tegenstanders gestemd worden. Aangezien de Hengeloers wederom het anti-kamp vormen, lijkt het me een leuke stunt als jullie allemaal even de volgende stem uitbrengen: Mee eens - Ik ben Hengeloër (3e keuzemogelijkheid) :D

Wuppeltje
January 4th, 2010, 05:53 PM
*kuch* ben voor heel even een Hengeloër

Ramses
January 4th, 2010, 06:00 PM
Mochten Enschede en Hengelo opgaan in Twentestad, dan praat je qua inwonertal (235.000 ) over de vijfde stad van Nederland.Wat een flauwekul. Ook al zullen deze plaatsen fuseren, het blijven altijd twee afzonderlijke steden.

De uitkomst van dit voorstel staat overigens al vast (net als al die vorige keren): Enschede wil overheersen en Hengelo wil zich niet onderwerpen, dus het wordt niks.

railway stick
January 4th, 2010, 07:27 PM
Noem mij eens een dubbelstad die goed functioneert, met alle gemeenschappelijke voorzieningen en bestuurscentrum er tussenin. Nu zijn er niet zoveel dubbelsteden in de wereld, maar de twins die ik ken, daar heeft iedere stad toch wel zijn eigen identiteit gehouden. Minneapolis-St.Paul, Mannheim-Ludwigshafen, Charleville-Mézières, Villingen-Schwenningen, Knokke-Heist, dit zijn in naam misschien wel dubbelsteden, maar in praktijk echt niet. Of de ene plaats overheest de andere, zodat er sprake was van een overname, dàn is een dubbelstad wel een succes. Hoogezand-Sappemeer en Bad Neuenahr-Ahrweiler zijn hiervan bekende voorbeelden, waarbij op termijn één naam uit de plaatsnaam zal worden verwijderd.

Hengelo blijft Hengelo, Enschede blijft Enschede. En Hengelo`s Bier komt ook terug, da`s zeker! :cheers: (even terzijde).

Rinius
January 4th, 2010, 09:46 PM
Fuseren met Hengelo :ohno:

Oh?!
January 5th, 2010, 08:58 AM
Update: Twentestad staat niet op de politieke agenda
maandag 04 januari 2010 | 21:07 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 | 02:13

ENSCHEDE - Burgemeester Peter den Oudsten zet het idee om Enschede en Hengelo te laten fuseren tot Twentestad niet op de bestuurlijke agenda. Marcel Wendrich, directeur van Stichting Enschede Promotie, gaf maandag in deze krant aan erg veel voordelen te zien in het samengaan van beide steden.

Den Oudsten: „Ik heb goed gekeken naar wat er zich in de jaren negentig heeft afgespeeld. Toen leek een fusie er aan te komen, maar is er toch nog een streep door gehaald. Mensen zijn nog steeds terughoudend als je hierover begint. Het is in mijn optiek niet nuttig om nu te spreken over een fusie.”

Den Oudsten pleit daarentegen wel voor meer samenwerking op grootstedelijk gebied. „Dan denk ik aan samenwerking tussen Enschede, Hengelo, Almelo en Oldenzaal. Je moet goed inventariseren op welke terreinen je wat voor elkaar kunt betekenen. Zoals dat we nu al doen met één gezamenlijk belastingkantoor”

Den Oudsten sluit overigens niet uit dat Enschede en Hengelo in de toekomst - gedwongen door financiële noden - nog meer dan nu al het geval is met elkaar gaan samenwerken. „Maar dat zul je op veel meer plaatsen zien. Het bestuurlijke landschap in Nederland zul je de komende jaren sterk zien veranderen”, meent Den Oudsten.

De PvdA, de grootste fractie in de Enschedese gemeenteraad, zit op de lijn van Den Oudsten. „In 1996 hebben we een grote kans gemist voor Twentestad”, meent raadslid Laurens van Lier. „Nu moeten we er vooral naar toe dat er een betere regionale afstemming komt. Als dat niet van de grond komt, zullen we Enschede als stad beter moeten promoten.”

Zijn partijgenoot Gerrit Dijkhuizen pleit ook voor een sterkere regionale samenwerking. Hij erkent dat die nog niet echt van de grond komt. „Buitenstaanders zien Twente als één gebied. Daarbinnen zijn we echter nog te veel kruidenier, waarbij we te veel naar onze eigen winkel kijken. Ik zie meer in een randstadgedachte. Plannen moeten verder gaan dan je eigen gemeentegrenzen Provincies en waterschappen mogen we opheffen. Daarvoor in de plaats moet je toewerken naar sterke steden.”

Jeroen Hatenboer (VVD) gaat heel ver mee in het verhaal van Marcel Wendrich. „Het is een aardige gedachte. Ik denk alleen dat je het proces moet omdraaien. Niet toewerken naar een fusie, maar eerst afstemmen op welke terreinen je kunt samenwerken. Vervolgens ga je dat proces in. Als je dat maar ver genoeg doorvoert, kan een fusie zo maar het resultaat zijn. Ik zie de regio ook geen grote stappen maken. Kijk maar naar de woningbouw. Daar trekt iedereen zijn eigen plan.”

bron (http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6037759/Update-Twentestad-staat-niet-op-de-politieke-agenda.ece)

Overigens kan er nog steeds gestemd worden ;)

@RWS:

En Hengelo`s Bier komt ook terug, da`s zeker! :cheers: (even terzijde).

Hengelo Bier (http://www.hengelobier.com/site/index.php) is zelfs al een tijdje terug geweest in 2007-2008 als pilot. Maar de verwachting is inderdaad dat het helemaal terug komt.

rikarchitecten
January 6th, 2010, 07:24 PM
Over mijn lijk, dit gaat echt niet gebeuren. Hel nee.

Oh?!
January 6th, 2010, 07:44 PM
Heb je ook nog inhoudelijke argumenten?

Build
January 6th, 2010, 08:25 PM
Jammer van al die sentimenten, die 2 steden zouden als Twentestad best wel eens een hele sterke speler kunnen worden.

Rinius
January 6th, 2010, 08:41 PM
Ik snap niet helemaal waarom dit zo'n hot item is. Op tctubantia.nl meer dan 100 reacties :nuts:
Dit plan is blijkbaar niet zo uit de lucht gegrepen als ik aanvankelijk dacht, anders zouden niet zoveel mensen zo verhit reageren. Enschede en Hengelo hebben beiden hun eigen historie, eigen centrum, eigen weet ik veel wat allemaal. Waarom zou je de steden dan samen willen voegen, alleen maar voor meer inwoners en zo meer macht en geld te krijgen?

Wuppeltje
January 6th, 2010, 08:54 PM
Het gaat om een bestuurlijk samenvoeging, niet om een culturele samenvoeging. Dit is een erg belangrijk en essentieel verschil. Je behoudt gewoon Enschede en Hengelo. Maar bijvoorbeeld de tarieven van deze gemeenten zijn hetzelfde, de steden hebben ineens geen bestuurlijke rand naar elkaar toe (wat maar al te vaak ervoor zorgt in Nederland dat men ook iets neerzet dat men niet wil hebben midden in de gemeente), bestuurlijk wordt je gedwongen naar elkaars stad te kijken. In Vlissingen en Middelburg is overigens dezelfde soort discussie aan de gang.

Yetzirah231
January 6th, 2010, 08:58 PM
@ :)dorp

Wat ik niet begrijp is, dat men in Almelo die nieuwe tunnelbak voor de trein, niet voor die twee of drie overwegen helemaal onder de grond gestopt heeft. Dan had de stad veel beter kunnen inbreiden met wat torentjes, en was er minder lawaai voor omwonenden.
Ik ken het gebied niet goed, maar als het als Grootstedelijker wil worden:
Dan lijkt mij het spoor tussen Almelo en Hengelo, het drukst... Ik zou een derde spoor daartussen aanleggen dat dan onder Borne doorkan. Borne blijft dan wat dorpser aandoen, terwijl men wel de intensiteit van Intercity's en de Internationale trein A'dam-Berlijn kan verhogen. Die lijn moet gewoon opgekrikt worden in de toekomst. Al zou het van Amersfoort-Apeldoorn en Deventer-Almelo al naar 160 km/h gaan i.p.v. 130 dan komt Enschede dichter bij de randstad, en de internationale trein meer aanzien. Duitsland zou de lijn richting Hannover best willen opknappen.

UTRECHT: (kom ik om de bocht als ex-Utrechter: )
Die 281.011 Inwoners in Utrecht was in 2006, in 2009 haalde Utrecht de 300.000e inwoner dat zal nog wel even groeien. De gemeente Utrecht raamt erop om in 2022 op 371.390 Inwoners te zitten.

De agglomeratie had rond mei 2009: 629.308 inwoners
inwoners agglomeratie Utrecht nu (http://nl.wikipedia.org/wiki/Agglomeratie_Utrecht)

Als we van Utrecht-Amersfoort-Hilversum een tripplestad gaan maken, komen we wel op een milioen...
:)

Oh?!
January 6th, 2010, 09:21 PM
^^ aangezien :)dorp waarschijnlijk niet meer gaat reageren, doe ik het maar even :D Dat die tunnelbak niet geheel onder de grond ligt heeft bij mijn weten met het financiële plaatje te maken. Waarschijnlijk was het dit of niets. Dat de lijn tussen Almelo en Hengelo, of liever tussen Almelo en Enschede wordt opgewaardeerd zoals jij voorstelt lijkt mij onwaarschijnlijk. Wat waarschijnlijker is, is dat er een noordtak Betuwelijn komt voor het goederenvervoer. Op die manier wordt het bestaande spoor ontlast en ontstaat er vanzelf meer ruimte voor personenvervoer. Ruimte die tussen de genoemde steden nu overigens nog niet nodig is gezien de beperkte vraag ernaar (om die reden is enkele jaren geleden ook het plan van een tram / lightrail tussen de steden en deels over bestaand spoor afgeschoten). Wel ben ik het met je eens dat de lijn richting Duitsland behoorlijk wat potentieel heeft, zeker nu Berlijn booming is. Ook een snellere verbinding met de Randstad zou zeer welkom zijn.

on-topic: zoals Wuppeltje terecht opmerkt zullen de afzonderlijke kernen bij een fusie blijven bestaan. Het wordt slechts een samenvoeging van gemeenten. Iets dat mij een goede zaak lijkt aangezien de afzonderlijke gemeenten nu nog te vaak elkaars vliegen willen afvangen m.a.g. onzinnige dubbele investeringen. Bovendien kunnen ze imo een krachtiger lobby in Den Haag kunnen voeren om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen. Iets wat met het huidige zwakke regiobestuur niet of nauwelijks lukt.

@Rinius: dit plan is dit keer wel uit de lucht gegrepen, maar kent wel een serieuze en redelijk actuele geschiedenis. Nog geen 10 jaar geleden was de kans nog zeer reëel dat het plan zou zijn uitgevoerd om de gemeenten Enschede, Hengelo en Borne te laten fuseren (ik noemde het voor de gein al Tripoli). In de huidige tijd acht ik de kans groter dat de gemeenten Hengelo en Borne zullen fuseren tot één gemeente. Thans voert de gemeente Hengelo al veel taken voor de gemeente Borne uit en bouwt Borne op zijn beurt een woonwijk bedoelt voor de Hengelose vraag en rijksopdracht om een x aantal woningen te bouwen.

Rinius
January 6th, 2010, 09:40 PM
Oke, maar waarom spreken ze dan over het samenvoegen van 2 steden tot 1 stad ipv het samenvoegen tot één gemeente? Eerstgenoemde gaat toch wel wat verder dan bestuurlijke samenwerking. Samenvoegen tot één gemeente op basis van gelijkwaardigheid kan ik wel begrijpen, maar Enschede en Hengelo samenvoegen tot één stad lijkt me wel heel drastisch.

Wat Hengelo en Borne betreft: dat is gewoon annexeren :)

Oh?!
January 6th, 2010, 09:48 PM
^^ tja, what's in a name? Door een fusie verandert er behalve op bestuurlijk vlak verder niets. Het zijn en blijven twee aparte, vlak bij elkaar gelegen steden met elk hun eigen bevolkingsopbouw, stadshart, historie, etc.

petjuh
January 6th, 2010, 09:51 PM
Nee he, daar gaan we weer. Kappen! Door de vorige discussie verliep de samenwerking in de regio (en laten tussen de netwerksteden) een tijd lang niet echt lekker.

De huidige samenwerking moet je gewoon laten gaan, die breidt zich echt wel uit als er successen worden bereikt.

Rinius
January 6th, 2010, 09:52 PM
Laat ze dan maar gewoon beginnen met gemeente Twentestad, dan komt de rest misschien later wel :)

Nexxd
January 7th, 2010, 11:20 AM
Overigens kan er nog steeds gestemd worden ;)Sorry Hengelo :D

Ik stel wel voor om Almelo dan op te doeken en een nieuwe wijk te creëren tussen Hengelo en Enschede. Dat komt de verstedelijking ten goede en scheelt weer in het aantal treurige plaatsen van Nederland.

railway stick
January 7th, 2010, 07:45 PM
^^ Almelo is helemaal geen treurige plaats. Ga er maar eens kijken!

Deventer Up
January 8th, 2010, 10:15 AM
^^ Almelo is helemaal geen treurige plaats. Ga er maar eens kijken!

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen....

Kris
January 8th, 2010, 02:04 PM
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen....

...aan dit soort cliche's valt maar weinig te doen.

Ramses
January 8th, 2010, 06:03 PM
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen....Almelo heeft zijn lelijke stukken, maar over het algemeen is het zo erg nog niet als veel mensen denken. De stad heeft mooie historische stukken, gewaagde moderne architectuur, en een prachtig tuindorp. Als je echt saaie en lelijke plaatsen wilt zien, dan kan je beter naar Nieuwegein, Zoetermeer, Rijswijk, Spijkernisse, Drachten, Hoogeveen of Heerenveen gaan.

Dalfsernees
January 8th, 2010, 07:00 PM
Pardon?

Lelijke en saaie plaatsen?

Zoetermeer is enorm groen. Je kan er skieën, wildwaterraften.
Een mooi overdekt centrum, en een mooi stadshart.

Rustige wijken, wat drukkere wijken. veel parken etc.

Niet iedereen wilt in Den Haag wonen! De schilderswijk van jou, is ook niet al te mooi, dus ik zou maar even kijken wat je uitkraamt.

Groeten van een oud Zoetermeerder..

Ramses
January 8th, 2010, 07:04 PM
^Kom op. Zoetermeer is het toonbeeld van saaiheid. Dat zou jij als voormalig bewoner toch moeten weten. ;)

railway stick
January 8th, 2010, 10:13 PM
@ Ramses: Zeg maar niets over Zoetermeer. Ook al een dreigmail van deze `aardige` :ohno: Dalfsernees ontvangen?

Ik onderstreep de woorden van Ramses: Zoetermeer is een toonbeeld van hoe een Nederlandse plaats eigenlijk niet behoort te zijn. Er is niet eens een haven. Ligt midden in Waterland, maar is met een zeilbootje niet eens te bereiken.

Deventer Up
January 9th, 2010, 12:43 PM
Almelo heeft zijn lelijke stukken, maar over het algemeen is het zo erg nog niet als veel mensen denken. De stad heeft mooie historische stukken, gewaagde moderne architectuur, en een prachtig tuindorp. Als je echt saaie en lelijke plaatsen wilt zien, dan kan je beter naar Nieuwegein, Zoetermeer, Rijswijk, Spijkernisse, Drachten, Hoogeveen of Heerenveen gaan.

Heb je gelijk in. En vergeet Houten niet. Blijf ik de lelijkste plaats van Nederland vinden.

Oh?!
January 9th, 2010, 02:11 PM
...aan dit soort cliche's valt maar weinig te doen.

Wees blij, Almelo krijgt er nog enigszins naamsbekendheid door ;)

Plaas
January 9th, 2010, 02:43 PM
Houten vind ik eigenlijk nog één van de aardigste "nieuwe steden" in Nederland, alvast beter dan Lelystad of Zoetermeer (wat oorspronkelijk ontwerp betreft, bedoel ik; inmiddels knapt vooral Lelystad erg op). Het bouwen van plansteden is in Nederland na de oorlog over het algemeen heel vreselijk misgegaan, dus inderdaad zou je al die nieuwe steden wel op één hoop kunnen gooien - "juweeltjes" zitten er zeker niet tussen.

Almelo dan. Daar heb ik niet eens zo'n beroerd beeld bij. Vriendelijke mensen, aardige 19e eeuwse straatjes, een fijne stadskerk in het groen... het is natuurlijk ook geen "juweeltje", maar het had veel erger gekund. Zie Hengelo...

Oh?!
January 9th, 2010, 03:22 PM
maar het had veel erger gekund. Zie Hengelo...

Met dank aan de oorlog. Maar goed, er staat gelukkig nog e.e.a. in de planning om ook deze stad een beter aanzien te geven. Overigens beoordeel je de steden volgens mij alleen op de bebouwing in de centra, waarmee je ze imo flink te kort doet. Bobendien kent Hengelo wat dat betreft ook mooie stukken, bijvoorbeeld tuindorp 't Lansink. Volgens mij het gaafst bewaard gebleven en tevens oudste tuindorp van Nederland (naar Engels voorbeeld), geheel gebouwd door en voor (de medewerkers van) de nabijgelegen fabrieken van Stork.

Plaas
January 9th, 2010, 05:11 PM
^^Buiten het centrum is in veel steden veel moois te zien, maar inderdaad vind ik een centrum wel het belangrijkste. Dat centrum is ook het "stedelijke" aan een stad, de buitenwijken zijn gewoon woongebieden die doorgaans weinig stedelijke functies huisvesten. Het lijkt me dus wel terecht om van de centra uit te gaan.

Daar komt natuurlijk bij, dat geef ik meteen toe, dat ik van de meeste steden buiten mijn eigen regio ook alléén het centrum ken.

Deventer Up
January 10th, 2010, 12:13 PM
Daarom vind ik het wel eens leuk om in een andere stad gewoon in wat bussen te stappen en een hele tijd meerijden. Dan zie je ook best veel van een stad en waar het leuk is kun je uitstappen. Hierbij scheelt het wel dat ik een ov-jaarkaart heb en dus gratis onbeperkt kan reizen doordeweeks.

[Kees]
January 10th, 2010, 01:40 PM
Heb je gelijk in. En vergeet Houten niet. Blijf ik de lelijkste plaats van Nederland vinden.

Van de rondweg ziet Houten er uit als 1 massieve Vinex-wijk, maar het oude dorp doet zijn naam nog eer aan. Het is echt alsof je in een dorp rondloopt met maar 2000 inwoners. Nieuwegein mag dan wel lelijk zijn, ik raad de mensen toch aan om maar eens een kijkje te nemen in oud Vreeswijk.

Juliska
January 10th, 2010, 04:06 PM
^Kom op. Zoetermeer is het toonbeeld van saaiheid. Dat zou jij als voormalig bewoner toch moeten weten. ;)

Ach voorlopig woon ik hier met veel meer plezier dan ik ooit in Den Haag gedaan heb :) Zoetermeer heeft absoluut lelijke wijken, maar er zit ook veel verborgen schoonheid in Zoetermeer. En verder: golfen, raften, skieen, schaatsen, klimmen... we hebben het allemaal, genoeg te doen dus.

En die dubbelstad? Wanneer zetten ze dat nu eens uit hun hoofd, er is geen draagkracht en niemand is bereid water bij de wijn te doen, hoe hadden ze het gedacht voor elkaar te gaan krijgen?

SimsPlanet2
January 10th, 2010, 06:21 PM
Heerenveen is ook echt geen mooie plaats.

railway stick
January 10th, 2010, 06:29 PM
Peasens-Moddergat is veel mooier, nietwaar? Volgens mij kunnen dubbeldorpen beter met elkaar dan dubbelsteden. Hoe meer mensen zich ermee bemoeien, hoe moeilijker het vormen van een dubbele plaatsnaam gaat, denk ik.

Mr_Dru
January 11th, 2010, 11:47 PM
Gemeente Hengelo: weinig aantrekkingskracht

HENGELO De aantrekkingskracht van Hengelo blijft achter bij die van andere steden van de G27: dat zijn de grootste gemeenten, met uitzondering van de grote vier. Dat houdt vooral verband met het kleinere aanbod van stedelijke voorzieningen en het feit dat er in de directe omgeving te weinig banen zijn. Dat is een gevolg van de ongunstige ligging van Hengelo en het is reden tot zorg.

Deze conclusie is neergelegd in een ‘analysemodel voor de stad’, onderdeel van het nieuwe Statistisch Jaarboek Hengelo 2009. De aantrekkingskracht op economisch kansrijke bevolkingsgroepen (hoger opgeleiden, midden- en hogere inkomens) is minder dan in andere steden, omdat er vanuit Hengelo relatief weinig banen te bereiken zijn binnen een acceptabele reistijd. En dat beperkt de carrièrekansen.

Zo is volgens de onderzoekers het culturele en culinaire aanbod en het aanbod van winkels voor fun-shopping in Hengelo kleiner dan gemiddeld in de G27. Ook met natuurgebieden zit het de stad niet mee. Rondom Hengelo is weliswaar volop natuur te vinden, maar volgens de analyse zijn die gebieden vanuit de stad moeilijker te bereiken dan vanuit andere steden. Een negatieve factor is ook het ontbreken van een historische binnenstad.

Daar staan ook weer enkele positieve factoren tegenover. Zoals de kwaliteit van de woningvoorraad: relatief grote woningen, betrekkelijk weinig hoogbouw en sociale huur. In vergelijking met andere gemeenten scoort Hengelo eigenlijk alleen goed met de omvang van woningen.

Bron:http://www.tctubantia.nl/regio/middentwente/6070227/Hengelo-weinig-aantrekkingskracht.ece

--------------------------------------------------------------------------
Als je de reacties leest van met name Hengeloërs zijn er net zoveel voors als tegens voor de vorming van een Twentestad.

Dalfsernees
January 12th, 2010, 04:36 PM
Hengelo ligt tussen de steden Enschede en Almelo in.
Heeft hotels, een ikea, alles. Universiteit om de hoek in Enschede.
De stad is ook op rij afstand van Duitsland, dus ook best internationaal.
De steden zijn goed per snelweg te bereiken. Dus ik snap dit niet helemaal..
Ja, vlak bij de randstad is het nou eenmaal niet. Al hoewel.. Immer geraden aus, en je bent via de A1 zo in Amsterdam-stadt.

Als de economie weer gaat groeien, komen er ook weer meer bedrijven. Ik zou een snelle verbinding maken met de randstad. En mischien idd. Hengelo Borne, en Enschede één stad maken. Dan zie ik genoeg mogelijkheden in Twente-Stad ;)

Ze noemen het ook wel de randstad van oost Nederland... :p

Maar ja, Zwolle heeft het gelukkig wat beter, kwa bereikbaarheid.

Oh?!
January 12th, 2010, 04:58 PM
^^ ach, alles is relatief. Het is maar net op welke punten je de stad beoordeelt. Overigens vind ik (het centrum van) Hengelo weinig sprankelend. Laat dat nu net hetgeen zijn waarop een stad door buitenstaanders vaak beoordeeld wordt. Gelukkig dat men dat nu zelf ook door heeft. Er staat de stad een aantal grote ingrepen in het centrum te wachten, waardoor dit een stuk aantrekkelijker moet worden. Eén ding uit het stukje uit TCTubantia snap ik overigens niet: de bereikbaarheid van de natuur rondom de stad. Vanuit bijna iedere plek in de stad wandel of fiets je zo de bossen in...