View Full Version : GENT : Portus Ganda & Nederschelde

De Snor
June 6th, 2006, 11:28 PM
Het zal even wennen worden voor wie met het huidige stadsbeeld tussen Brabantdam en Dampoort vertrouwd is geraakt. Over nauwelijks enkele jaren zal dit stadsgedeelte immers ingrijpend veranderd zijn. Stel je voor: tussen het Laurentplein en de Voorhoutkaai vloeit opnieuw het water van de Schelde. Plezierbootjes meren aan aan de nieuwe jachthaven Portus Ganda, die beheerd wordt vanuit het gerestaureerde en gerenoveerde zwembad Van Eyck. Het water wordt geflankeerd door uitnodigende promenades, fietspaden, verlaagde kaaimuren, stemmige terrasjes en pleintjes met veel groen. Shoppers kunnen hun hartje ophalen in de Dampoortstraat, die omgetoverd is tot een aantrekkelijke winkelstraat. Bootslui, wandelaars, fietsers, toeristen, enz. vinden hun weg naar de in eer herstelde Sint-Baafssite. De bewoners van de Sint-Marchariuswijk profiteren mee.

Boeiend om weten dat de hier geschetste toekomstvisie, eigenlijk een retour is naar het verleden van de Arteveldestad. De Nederschelde zal immers opnieuw verenigd worden met zijn oude geliefde, de Leie. Een historische en voorspoedige verbintenis, waaraan de Stad Gent haar ontstaan en bloei dankt.

http://www.gent.be/nederschelde/fotos/luchtfoto.jpg

Jachthaven Portus Ganda situeert zich in de brede kom tussen de Sint-Jorisbrug en de Van Eyck- en Slachthuisbrug, op de plaats waar de historische monding tussen Leie en Schelde wordt hersteld. Portus Ganda is bereikbaar via de Leie, de Zeeschelde (Antwerpen), het zeekanaal Gent-Terneuzen en het kanaal Gent-Brugge-Oostende, alle met elkaar verbonden door de Ringvaart. Via de Opperschelde ligt Frankrijk voor de pleziervaart ook binnen handbereik.

Aan de Rodetorenkaai, de verlaagde Veerkaai en de Nieuwbrugkaai komen drie houten aanlegsteigers die voorzien worden van water en elektriciteit. De steigers aan de Rodentorenkaai en de Veerkaai zijn afgewerkt en klaar voor gebruik. De aanlegsteiger aan de Nieuwbrugkaai zal tegen de zomer van 2005 afgewerkt zijn. De Voorhoutkaai kreeg een opknapbeurt en ook daar is toegang tot water en elektriciteit. In het gerenoveerde en restaureerde zwembad Van Eyck is er een onthaalbalie voor toeristen en heeft ook de jachthavenmeester een vaste stek. Er is ook een sanitair blok met douches, toiletten en een wasserette voor de jachthavengebruikers.

De jachthavengebruikers kunnen aan de balie of via een automaat een badge kunnen ophalen, waarmee ze toegang krijgen tot alle faciliteiten van de jachthaven. Om vandalen af te schrikken en nieuwsgierigen op afstand te houden, zijn de steigers beveiligd met poortjes. Bij de aanleg van de jachthaven is ook rekening gehouden met de nodige aanpassingen voor mensen met een handicap. Eens op kruissnelheid, zal de jachthaven zo'n 80 tot 100 motorjachten kunnen onthalen.

toekomstbeeld Rodetorenkaai (links) en Nieuwbrugkaai (rechts)
http://www.gent.be/nederschelde/fotos/P109.jpg

toekomstbeeld Veerkaai (links)
http://www.gent.be/nederschelde/fotos/P113.jpg

toekomstbeeld Nieuwbrugkaai (rechts)
http://www.gent.be/nederschelde/fotos/P124.jpg

Portus Ganda is de vierde jachthaven in het Gentse, na de haven aan de Lindenlei, de jachthaven van Langerbrugge en die aan de Sneppebrug. Alle jachthavens richten zich op een eigen segment van het watertoerisme. Portus Ganda is de enige jachthaven die volledig voor passanten is voorbehouden. Zowel dagjeswatertoeristen als vakantiegangers die langere tijd in Gent willen verblijven, zullen er kunnen aanmeren.

Portus Ganda is een moderne jachthaven, een nieuwe pleisterplaats waar altijd iets te beleven valt op en rond het water. Vandaar dat ook aan de omgeving van de jachthaven extra aandacht wordt besteed. Zo komt er tussen de Veerkaai en het zwembad Van Eyck een groen plein, het Veermanplein. Verder zal er een onderdoorgang gerealiseerd worden onder de Sint-Jorisbrug. De Stad Gent heeft de hele site ook feeëriek verlicht in het kader van het Gentse Lichtplan. Als bekroning van het hele project zal de afdeling Bovenschelde (AWZ) van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap een kunstwerk laten creëren, dat de samenvloeiing van Leie en Schelde symboliseert.

lichtstudie Voorhoutkaai
http://www.gent.be/nederschelde/fotos/lichtstudie.jpg

Ivan
June 7th, 2006, 01:39 AM
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit een zeer tof initiatief vindt!!

Waarom gebeurt dit niet in Antwerpen?! (Er is alleen maar sprake van, maar ja...) :runaway:

Zijn er grotere renderings te zien? Vindt de lichtstudie goed, hopelijk wordt het ook zo uitgevoerd.

Bij ons blijft bv het justitiepaleis en de Bolivarplaats een zwarte gapende duisternis.... :sleepy:

poller1
June 7th, 2006, 10:59 AM
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit een zeer tof initiatief vindt!!

Waarom gebeurt dit niet in Antwerpen?! (Er is alleen maar sprake van, maar ja...) :runaway:

Zijn er grotere renderings te zien? Vindt de lichtstudie goed, hopelijk wordt het ook zo uitgevoerd.

Bij ons blijft bv het justitiepaleis en de Bolivarplaats een zwarte gapende duisternis.... :sleepy:

Inderdaad. Hoe lang moet da toch duren om die lampen aan te krijgen. Aan de Nationale Bank just hetzelfde.

Nu is het wel zo dat die Portus Ganda ook nog niet af is he :sleepy:

giergel
June 7th, 2006, 11:06 AM
De Dampoortstraat weer omvormen tot een volwaardige winkelstraat? Hopelijk worden deze plannen ook realiteit. De Dampoortstraat vind ik nu momenteel toch niet een van de properste straten in Gent...

Benonie
June 7th, 2006, 04:51 PM
De Dampoortstraat weer omvormen tot een volwaardige winkelstraat? Hopelijk worden deze plannen ook realiteit. De Dampoortstraat vind ik nu momenteel toch niet een van de properste straten in Gent...
Hoezo? Ik neem geregeld de Dampoortstraat om vanaf het Dampoortstation de stad in te trekken, en vind die nog zo slecht niet. Goed, alles kan nog beter, maar sinds de heraanleg vormt deze verkeersas samen met de Sint-Jorisbrug en de Steendam een toch al aantrekkelijkere invalsweg vanuit het noorden. Er heerst meestal een gezellige, multiculturele drukte die ik in de opgeblazen Veldstraat mis. Minder autoverkeer mocht wel.
Een groter probleemstraat vind ik de totaal verloederde Kortrijksepoortstraat, waar leegstand en zwerfvuil troef is en de tram gewoon staat aan te schuiven in de eeuwige files naar de parkeergarages in het centrum.

N.V.
June 7th, 2006, 05:16 PM
Hoezo? Ik neem geregeld de Dampoortstraat om vanaf het Dampoortstation de stad in te trekken, en vind die nog zo slecht niet. Goed, alles kan nog beter, maar sinds de heraanleg vormt deze verkeersas samen met de Sint-Jorisbrug en de Steendam een toch al aantrekkelijkere invalsweg vanuit het noorden. Er heerst meestal een gezellige, multiculturele drukte die ik in de opgeblazen Veldstraat mis. Minder autoverkeer mocht wel.
Een groter probleemstraat vind ik de totaal verloederde Kortrijksepoortstraat, waar leegstand en zwerfvuil troef is en de tram gewoon staat aan te schuiven in de eeuwige files naar de parkeergarages in het centrum.

De dampoortstraat vind ik ook niet van de ergste. Mijn ouders hebben daar 10 jaar geleden nog een winkel gehad, dan was het wandelen op de trottoirs bijna onmogelijk van het zwerfvuil en de scheefgezakte klinkers.

Het doet mij trouwens deugd om te zien dat deze wijk eens goed wordt aangepakt. Ik heb nog gewoond in de Kasteellaan, in de schaduw van de ondertussen afgebroken brug. Geen echt pretje om in op te groeien. We zijn er destijds weggetrokken omdat de situatie er bijna onhoudbaar werd, nu zou ik het wel zien zitten om er terug te gaan wonen.

xelos
June 7th, 2006, 05:44 PM
Inderdaad. Hoe lang moet da toch duren om die lampen aan te krijgen. Aan de Nationale Bank just hetzelfde.

Zoals ik al eerder zei; het is daar een zootje ongeregeldheden in A´pen! :)

greetzzzz Xelos

www.vietnamairlines.com
A great way to fly

Ivan
June 7th, 2006, 10:34 PM
[QUOTE=poller1]Inderdaad. Hoe lang moet da toch duren om die lampen aan te krijgen. Aan de Nationale Bank just hetzelfde.

Zoals ik al eerder zei; het is daar een zootje ongeregeldheden in A´pen! :)

Over wat heb je het dan precies?

Audiomuse
June 8th, 2006, 10:10 PM
Nice!

durexxx
January 7th, 2007, 03:31 PM
DE HEROPENING VAN DE DICHTGEGOOIDE 'NEDERSCHELDE' EN DE ONTWIKKELING VAN DE 'PORTUS GANDA' JACHTHAVEN

De Stad Gent en de Afdeling Bovenschelde (AWZ) van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hebben het plan opgevat om de gedempte Nederschelde tussen het Bisdomplein en de Nieuwbrugkaai opnieuw open te leggen en zo de vroegere monding tussen Schelde en Leie te herstellen. Over de stroom zullen twee bruggen voor wegverkeer worden aanlegd. Tussen de Reep en de Bisdomkaai komt de Wijdenaardbrug. De Nieuwbrug zal de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobnieuwstraat verbinden. Door de kademuren aan de “Bisdomkaai” te verlagen komen de voetgangers in nauwer contact met de rivier.

Ter hoogte van de Oude Beestenmarkt komt er een sluis, de Scaldissluis, om het verschil in waterniveau te kunnen opvangen. Vandaaruit zal het water verder stromen langs de Oude Beestenmarkt en de Nieuwbrugkaai, om uit te monden in de brede kom tussen Nieuwbrugkaai, Veerkaai, Rodetorenkaai en Voorhoutkaai. Veerkaai en Nieuwbrugkaai zullen verbonden worden door een brug voor fietsers en voetgangers, de Bavobrug. Aansluitend bij de werken aan de Nieuwbrugkaai zal ook een onderdoorgang gerealiseerd worden onder de Sint-Jorisbrug.

Op de plaats waar Leie en Schelde samenvloeien wordt ook een jachthaven aangelegd, Portus Ganda. Er zullen 90 boten kunnen aanmeren. Portus Ganda wordt een moderne jachthaven, waar altijd iets te beleven valt op en rond het water.

Langsheen de rivier zullen er verschillende nieuwe parken en pleinen aangelegd worden. Zo komt er een plein achter het oudste, volledig gerestaureerde zwembad van België (1886) dat aan de samenvloeiing van de twee rivieren ligt en één aan het “Bisdomplein” aan de voorzijde van het bisschoppelijk paleis, naast de kathedraal. De archeologische site van de Sint-Baafsabdij aan de overkant van de rivier zal eveneens gerenoveerd worden. De heropende rivier en de aanpalende straten, pleinen en parken maken deel uit van de aangename route die de toeristen gewoonlijk volgen wanneer ze van hun touringcars stappen en naar het stadscentrum wandelen.

De site zal ook verrijkt worden met twee kunstwerken. De Stad Gent zal een muurschildering laten aanbrengen aan het terras aan de Brabantdam. De bekroning van het hele project wordt een kunstwerk in opdracht van AWZ dat de samenvloeing van Leie en Schelde symboliseert.

Een eerste stap om de bewoners in contact te brengen met de rivier en haar potentieel was het verwijderen van de afsluitmuur aan de “Brabantdam”. Aan het hoofdeinde werd een terras opgetrokken en het voetpad werd wijder gemaakt. Het eerste deel van de Nederschelde van de “Nieuwbrugkaai” tot aan de “Oude Beestenmarkt” vond plaats in 2003.

Het uitgraven van de Nederschelde, het verlagen en verstevigen van de kademuren, het uitbaggeren van de jachthaven, de bouw van de Bavobrug en van de sluis ebn het kunstwerk zijn projecten die gerealiseerd zullen worden door onze partner: afdeling Bovenschelde, administratie van Waterwegen en Zeewezen (AWZ) van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

http://www.wihcc.nl/images/gent006.jpg

http://www.wihcc.nl/images/gent007.jpg

http://www.wihcc.nl/images/gent009.jpg

http://www.wihcc.nl/images/jachthaven_ppt_1.jpg

http://www.wihcc.nl/images/p77.JPG

http://www.wihcc.nl/images/Dscn0710.jpg

FILMPJE: Hoe het er uit moet zien (http://www.wihcc.nl/files/Jachthaven2.asf) -is wel in een heel klein formaat.

+

Alarmfase voor filerijders
Nieuwbrug knipt vanaf maandag het stadscentrum in twee

Gent - Maandag is D-day voor vele duizenden automobilisten die elke dag in het stadscentrum moeten zijn. Om 9uur stipt wordt de Keizer Karelstraat afgesloten om ten vroegste op 31december terug open te gaan.

WAAROM

Gent droomt al jaren van de openlegging van de Nederschelde aan de Reep tussen de Nieuwbrugkaai en de Brabantdam. In 2003 kregen de plannen concreet gestalte met een eerste stukje water aan de achterkant van het zwembad Van Eyck. Om verder te graven zijn twee nieuwe bruggen nodig. De Wijdenaardbrug ter hoogte van Sint-Bavo Humaniora zal in maart af zijn. De bouw van de Nieuwbrug tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat start maandag.

GEVOLG

De Keizer Karelstraat, een van de belangrijkste verkeersassen in het centrum van Gent, gaat maandag om 9 uur onherroepelijk dicht en dat tot minstens eind dit jaar. Doorgaand verkeer is vanaf dan niet meer mogelijk.

OPLOSSING

Autoverkeer wordt aangeraden zoveel mogelijk de stadsring te gebruiken. Van aan de Dampoort kan je via Dampoortstraat en Steendam terug het centrum in. Een andere mogelijkheid is via het Sint-Annaplein en de Kasteellaan richting Dampoort rijden, maar die route zal veel sneller dichtslibben.

GEVAAR

De Dampoort is tijdens de spitsuren nu al verzadigd. Doe daar het verkeer van de as Keizer Karelstraat-Sint-Jacobsnieuwsstraat bovenop en er dreigt een heus verkeersinfarct. De politie zet de eerste drie dagen 72 agenten in om op acht belangrijke kruispunten het verkeer te regelen. In de Belfortstraat wordt een crisiscel geïnstalleerd. Sluiproutes zullen van dichtbij in de gaten gehouden worden. Als woonwijken overbelast dreigen te geraken, komen er meteen maatregelen.

ALTERNATIEF

Wie alle verkeersellende wil vermijden, neemt best het openbaar vervoer. De bussen zullen niet in de file staan, want zij worden omgeleid via de Vlaanderenstraat, Sint-Baafsplein en Belfortstraat. Een andere mogelijkheid is de wagen achterlaten op de park and ride aan Flanders Expo en daar de tram nemen. Wie van de autostrade komt, kan naar de parking Zuid of Reep en van daar te voet naar het centrum.

NOODSCENARIO

Aan de openstelling van het voetgangersgebied wordt niet gedacht. ,,Daarvoor duren de werken veel te lang'', zegt schepen Martine De Regge (SP.A). ,,Ik besef dat de bouw van de brug een enorme impact zal hebben, maar je kan geen omeletten bakken zonder eieren te breken. De eerste week zal de moeilijkste zijn, maar de mensen zullen hun weg wel vinden. Belangrijk is dat het stadscentrum altijd bereikbaar blijft.''

bron: De Gentenaar

Puinkabouter
January 9th, 2007, 02:16 AM
Ik ben blij dat het openleggen van de Nederschelde steeds dichterbij komt. Ik kan niet wachten om weer water te zien vloeien van het Gerard de Duivelsteen tot Portus Ganda :)

Ik vind die Wijdenaardbrug alvast geen misse brug. De fietsers- en voetgangersbrug achteraan vind ik er net iets minder fijntjes uitzien, maar het kan er wel mee door. Het maakt de hele buurt in elk geval aantrekkelijker.

Ik verwacht wel een zware komende maand voor de verkeersagenten die dit in goede banen moeten leiden voor de mensen eraan gewend geraken. De Dampoort zal er in elk geval niet rustiger op worden... Maar de mogelijkheden zijn beperkt natuurlijk.

Als Eurofiel wil ik toch eventjes vermelden dat dit project voor een groot deel door Europa wordt betaald; het kadert in het project 'Water In Historic City Centres" (WIHCC (http://www.wihcc.nl)). De openlegging van de Melaan in Mechelen maakt van hetzelfde project deel uit.

durexxx
January 9th, 2007, 07:34 PM
gevonden op gent blogt:
een raar zicht om de Keizer Karelstraat zo doods te zien
http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/01/20070109_fvdd_lb.jpg

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/01/20070109_fvdd.jpg

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/01/20070109_fvdd_wds.jpg

ices
January 9th, 2007, 07:57 PM
Tijdens de Gentse Feesten bevindt zich daar toch Boomtown? Zou het dit jaar ook op die locatie plaatsvinden?

durexxx
January 9th, 2007, 08:15 PM
Het zou wel eens kunnen dat dat dit jaar niet gaat lukken.
Op hun site is hier echter niets over te vinden.

durexxx
January 10th, 2007, 06:05 PM
ze weten het dus blijkbaar ook niet:

Los van alle andere uitdagingen, staat de toekomstige Feestenschepen, Lieven Decaluwe (Spirit), voor een heel specifiek Gentse Feestenprobleem: de vele openbare werken die volgend jaar in het Gentse centrum zullen plaatsvinden.
Voor twee pleinen dreigen die werkzaamheden een serieuze streep door de rekening te worden, zei afscheidnemend schepen voor Feestelijkheden Daniël Termont (SP.A) gisteren. De Oude Beestenmarkt zit geplaagd met de werkzaamheden aan de nieuwe brug in de Keizer Karelstraat. Die beginnen op 8 januari en duren tot het einde van 2007. Of en hoe de Beestenmarkt tijdens die werkzaamheden toegankelijk blijft, moet nog worden uitgezocht. Ook op het Veerleplein dreigt een probleem: daar beginnen in 2007 de werkzaamheden voor de restauratie van de Oude Vismijn. Daartoe moet mogelijk de helft van het plein worden omgevormd tot werfzone.

bron: De Gentenaar

hix
January 11th, 2007, 12:52 AM
Da's een prachtig project zeg! hoe lang wordt die Nederschelde?

Puinkabouter
January 11th, 2007, 01:39 AM
Ik denk dat dat een ruime 500 à 550 meter is. Zo leid ik het toch af uit een kaart met schaalaanduiding :)

De Nederschelde wordt net niet volledig opengelegd. Het overwelfde stuk tussen het Gerard de Duivelsteen en de Kuiperskaai blijft overwelfd (het François Laurentplein). Mocht dat deel mee opengelegd worden, zou je aan een goeie 800 meter (mss iets langer) komen. Dat wordt weliswaar niet gedaan - o.m. omdat de Vlaanderenstraat/Limburgstraat en de Brabantdam onderbreken voor het bouwen van een brug onmogelijk is (tramsporen, parkeerroute,...).

De Nederschelde is, mind you, geen nieuwe waterloop in Gent. Het heeft altijd bestaan - de stad is er zelfs aan ontstaan (de oerkern van Gent is wat nu het Bisdomplein is). Het is gedempt in de jaren '60 omdat het water stonk (nog geen watercollectoren voor de riolering, dus dat ging de rivier in) en men parkeerplaatsen wou creëren. Enkel het stukje aan het Gerard de Duivelsteen is opengelaten, uit estethische overwegingen.

Best ironisch eigenlijk, het verhaal van die gedempte waterlopen in Gent :)
Wie weet leggen ze binnen 40 jaar ofzo de Plezante Vest of de Oude Houtlei terug open...

Artanis
January 11th, 2007, 12:28 PM
ik wist niet dat daar vroeger zoveel waterlopen doorliepen, zijn daar geen oude foto's meer van te vinden ofzo?
Het is alleszins wel interessant! Bedoelt men met overwelvingen dat er onder de wegen nog effectief een stroom is? Of heeft men het echt dichtgesmeten met zand?
Fascinerend te weten dat je in Gent elke dag over wegen moet die vroeger waterlopen waren.

Puinkabouter
January 11th, 2007, 01:12 PM
Het François Laurentplein is een overwelving. Daaronder stroomt het water dus gewoon door, en met kleine plezierbootjes kan je eronder varen - het is verlicht. De Reep (hetgeen nu zal worden opengelegd) is werkelijk een gedempte waterloop. Het is opgevuld met zand uit van de graafwerken aan de Ringvaart.

De Oude Houtlei is ook een gedempte waterloop, ik denk dat die al is opgevuld in de 19e eeuw. De Plezante Vest (eigenlijk Blaisantvest) maakte deel uit van de stadsgracht, en werd in de jaren zestig gedempt - niet overwelfd. Nu is het een vertakking van de R40, de Gentse binnenring.

Ook de Lieve, vroeger een kanaal dat van de Koren-/Graslei tot in Damme liep, is voorbij het Rabot gedempt. Nu ligt daarop oa. het Griendeplein met de beruchte woontorens.

Nu is het streefdoel om waar mogelijk de waterlopen weer open te leggen - de Nederschelde dus. 30 jaar geleden was het omgekeerde waar. Er zijn nog plannen geweest om de Leie en Schelde in de binnenstad te dempen, en een stadsautosnelweg en premetro à la Bruxelloise in hun bedding aan te leggen.

Ik kan je daar later nog een paar projectfoto's van tonen.

Joba
January 11th, 2007, 01:18 PM
De Oude Houtlei is toch niet gelegen naast een andere waterweg, dus langs waar was het dan verbonden?

Puinkabouter
January 11th, 2007, 01:34 PM
De Ketelvaart liep door langs beide kanten van de Leie. Dus wat nu de straat Pekelharing is, en rechtsaf de Iepenstraat, was toen waterloop. Van daar liep het door de Oude Houtlei, verder langs Ramen, om daar dan rechtsaf te draaien (door die steegjes die daar nu liggen, maar toen niet) om uiteindelijk de Jan Breydelstraat te dwarsen om ter hoogte van het Appelbrugparkje in de Leie/Lieve te vloeien.

Vandaar dat het Appelbrugparkje het Appelbrugparkje heet, ook al zie je daar nu niet de minste hint van een brug :)

hix
January 11th, 2007, 07:19 PM
Ongelooflijk eigenlijk dat Gent ondanks al die gedempte waterlopen toch nog zo'n mooie stad is gebleven! Ik had er geen flauw vermoeden van! Ik dacht dat het centrum van Gent redelijk intact was gebleven... Geweldig dat men blijft doorgaan Gent nog verder te verfraaien... Toch de mooiste stad van België, vind ik!:)

durexxx
January 11th, 2007, 08:52 PM
het overwelfde deel van de nederschelde waar het Laurentplein is is al overwelfd in 1885, terwijl de rest van de nederschelde is gedempt in 1960.
vandaar dat ik het eigenlijk wel goed vind dat ze dit overwelfde deel zo laten.
Ook omdat het toch wel iets heeft om daar onder te varen met de kano.

Benonie
March 7th, 2007, 07:35 PM
Even een stand van zaken gaan opmaken.

Aan de Keizer Karelstraat komt een nieuwe brug. Blijkbaar is men daar nog volop bezig mer de nustvoorzieningen.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0040.jpg

Dit desolate beeld hoort dus weldra tot het verleden. Hier komt de rivier met mooi aangelegde kades terug.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0044.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0045.jpg

De nieuwe brug ter hoogte van het Bisschoppelijk Paleis ligt er reeds.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0057.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0049.jpg

Best wel mooi, vind ik.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0051.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0054.jpg

Dit deel werd nooit gedempt.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0060.jpg

Het geeft reeds een beeld van hoe het hele traject zal worden.
Al zullen de kades er wel wat hedendaagser uitzien.

batlo
March 10th, 2007, 12:26 AM
vind dit een super project! gelukkig dat ze de leie en schelde in de jaren '60 niet nog meer dichtgesmeten hebben! Heb die tekeningen daarvan ook al eens gezien, en dan zou er langs het gerechtsgebouw helemaal geen water meer gestroomd hebben! (gewoon ondenkbaar vind ik! die waterlopen maken juist de charme van de stad uit!)
ik heb ook nog maar onlangs gehoord van het feit dat et stukje tussen het Duivelsteen en de Waalse Kroop overwelfd was! En dat terwijl ik er al zo vaak overgelopen heb!!! :-D

himbaman
March 13th, 2007, 01:00 AM
is echt een prachtproject! chapeau
tiens, hier valt eigenlijk niets op aan te merken?

Puinkabouter
March 17th, 2007, 06:07 PM
Eventjes rapporteren dat ze ondertussen al een tijdje bezig zijn met de fietsers- & voetgangersbrug over de Nederschelde aan het Veermanplein (aan Van Eyck en Belgacomgebouw), en dat de afwerking daarvan voorzien is tegen juli 2007.

Puinkabouter
May 8th, 2007, 07:08 PM
De Wijdenaardbrug is al enige tijd af. Van de Nieuwbrug ligt er al een beetje beton. De oude kaaimuren zijn trouwens alweer zichtbaar.

Dit plan vond ik nog op de website van D&C van Impe (de architecten van de 2 bruggen).

http://i15.tinypic.com/67ryjw5.jpg

Als alles goed zit, worden er dus veel bomen geplant (in mijn ogen is dat bijzonder goed) en kan je zelfs met kleine bootjes aanmeren aan het Gerard de Duivelsteen.

Wel vreemd is dat op dit plan niks te zien is van de fietsers- & voetgangersbrug die ik hierboven vermeld heb en zelfs al in aanbouw is...

Puinkabouter
May 12th, 2007, 12:25 AM
^^ Die fietsers- & voetgangersbrug zal de Bavobrug heten. Om dit topic op te leuken, een renderingetje van die brug:

http://www4.gent.be/nederschelde/fotos/p117.JPG

De Snor
May 22nd, 2007, 09:28 PM
Dat gebouw met die koepel : welke geschiedenis zit hierachter ?

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/gent/MAART%202007/PICT0054.jpg

Als de Reep open is zal deze bevaarbaar zijn of niet ?

Puinkabouter
May 22nd, 2007, 09:45 PM
Bevaarbaar voor plezierbootjes - zoals de huurbootjes van Minerva, of de typisce watertoeristenbootjes. En ik veronderstel ook de 'sidderaal' (die elektrische watertaxi die 's zomers soms rondvaart).

Dat gebouw met de koepel heeft iets te maken met de Nationale Bank, dacht ik. Ik zoek het straks eens op.

durexxx
May 23rd, 2007, 10:23 AM
Die minervabootjes mogen echter niet in het centrum.
Vanaf de verhuurplaats mogen die enkel van het centrum weg varen richting drongen en st martens latem

Benonie
May 23rd, 2007, 05:48 PM
Dat gebouw met de koepel heeft iets te maken met de Nationale Bank, dacht ik. Ik zoek het straks eens op.

Dat is inderdaad een filiaal van de Nationale Bank. Vroeger had zowat elke stad (zelfs het kleine Eeklo) zo'n filiaal. Met de toegenomen mobiliteit is dat minder noodzakelijk, en hebben enkel de grote steden er eentje.
Het is dus de Gentse tegenhanger van dat gebouw aan de Leien in Antwerpen.
Meer info over bouwjaar en architect vond ik niet meteen.

Puinkabouter
May 23rd, 2007, 06:29 PM
^^ Gebouwd door L. De Ryckere, in 1905. Zo zegt de Gids voor Architectuur in Gent.

durexxx
May 31st, 2007, 10:09 AM
en de nieuwe voetgangers en fietsersbrug is gisteren geplaatst
http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/05fotorep/20070530_brug03.jpg

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/05fotorep/20070530_brug02.jpg

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/05fotorep/20070530_brug01.jpg

Puinkabouter
July 11th, 2007, 04:54 PM
Je mag er wel nog niet op. En het Veermanplein is nog steeds een grote werf.

Ondertussen stroomt er al water onder de Wijdenaardbrug:

http://i19.tinypic.com/4r91gy9.jpg

Maar ook op deze brug mag je nog niet lopen. Misschien wel met de Gentse Feesten, die komend weekend beginnen?

Hoe lang duurt dat eigenlijk, voor je op een nieuwe brug mag lopen, rijden, etc?

Encore
July 13th, 2007, 12:10 PM
Mooie foto deze laatste! Het ziet er gezellig uit :). De brug past mooi in de omgeving vind ik.
Heel de omgeving begint er daar een stuk mooier en aangenamer uit te zien. Ook die fonteintjes die paar weken geleden zijn geopend aan het Lieven Bauwensplein vind ik heel leuk :).

Puinkabouter
September 7th, 2007, 01:43 PM
Maar ze mogen wel het Bisdomplein eens heraanleggen, want het ziet er een lappendeken van asfalt uit, met paaltjes her en der,... het ziet er nogal structuurloos uit. En bovendien is het meestal gewoon een parking :(

Vandaag overigens voor de eerste keer over de Wijdenaardbrug gelopen.

Puinkabouter
September 25th, 2007, 07:14 PM
En gisteren heb ik voor het eerst over de Bavobrug (die kabelbrug) kunnen lopen. Nochtans was dat maar voorzien voor wanneer het Veermanplein af was, en het is nog niet af. Het ziet er trouwens maar raar uit, vol met hellende grasperkjes. En er staan scheve palen rond het plein. De afwerking nadert wel...

Ook de Nieuwbrug maakt vordering. De brug is al gegoten, en een deel van de houten constructie eronder is al verwijderd, en er is al wat aarde van onderuit gegraven. Er steken verankeringen uit aan de uiteinden van de brug, waar de weg nog moet aangelegd worden.

Ik vraag mij af of het wel af zal zijn tegen 31 december. Misschien zal de Keizer Karelstraat / Sint-Jacobsnieuwstraat langer afgesloten blijven, wat wel voor verkeersproblemen zorgt.

durexxx
September 26th, 2007, 08:40 PM
ik heb gehoord van iemand uit de dienst stedebouw dat het uitgraven van de Nederschelde is uitgesteld tot 2010. Het zou komen doordat er niet genoeg geld is om de sluis te bouwen aan de beestenmarkt.

Puinkabouter
October 15th, 2007, 03:53 PM
Zou spijtig zijn. Want - iemand op GentBlogt weet mee te delen dat de werken aan de Nieuwbrug voor op schema zouden liggen: klik (http://www.gentblogt.be/2007/10/15/de-nieuwbrug#more-8135).

Huidige stand van zaken:

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/10/200710_keizerkarelpano_sm.jpg

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/10/200710_keizerkarel_sm.jpg

snot
October 15th, 2007, 03:56 PM
Joepi, die Bavobrug is ook al open! :banana:

Wat heb ik al gevloekt dat ik daar moest rondrijden.

Puinkabouter
October 15th, 2007, 04:01 PM
Die is al een paar weken open zenne ;)

En normaalgezien wordt er een beetje verderop ook een fietspad aangelegd onder de Sint-Jorisbrug naar de Baudelokaai, zodat je die brug ook al niet meer moet oversteken.

superGB
October 16th, 2007, 10:48 AM
erg fijne bruggen! gent is goed bezig wat dat betreft

Puinkabouter
October 25th, 2007, 03:00 PM
ik heb gehoord van iemand uit de dienst stedebouw dat het uitgraven van de Nederschelde is uitgesteld tot 2010. Het zou komen doordat er niet genoeg geld is om de sluis te bouwen aan de beestenmarkt.

Je zou gelijk kunnen hebben!

Bouw sluis Oude Beestenmarkt uitgesteld

GENT - Paniek en ergernis op het kabinet van schepen Martine De Regge: de bouw van de sluis aan de Oude Beestenmarkt zou met een jaar worden uitgesteld. 'Onaanvaardbaar. De timing van het project aan de Nederschelde wordt met de voeten getreden', zo klinkt het.
De bouw van de sluis naast de Oude Beestenmarkt is het sluitstuk van het openleggen van de Nederschelde tussen het Laurentplein en de Veermankaai. De Wijdenaardebrug en de Bavobrug liggen er al, en ook de werken aan de Nieuwbrug tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat schieten goed op.

'Via informele weg hebben we nu vernomen dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal van de Vlaamse Gemeenschap de budgetten voor de bouw van de sluis verschoven heeft naar 2009', zegt schepen De Regge (SP.A). 'Dat is natuurlijk onaanvaardbaar. Dat betekent dat de bruggen daar nog een jaar nutteloos blijven liggen.'

Technisch onderzoek

De schepen zal er alles aan doen om de timing alsnog te laten respecteren. 'Probleem is dat we officieel nergens van weten. We hebben de budgetten al twee maanden geleden opgevraagd bij Waterwegen en Zeekanaal, maar we hebben nog altijd geen officieel antwoord gekregen.'

Hilde Crevits, bevoegd minister in de Vlaamse regering, wil bevestigen noch ontkennen dat de budgetten zijn opgeschoven. 'We kunnen alleen maar zeggen dat het technisch onderzoek nog loopt. Dat zou eind volgend jaar afgerond zijn.'

Met andere woorden: dan kan de bouw van de sluis inderdaad pas begin 2009 beginnen en moet Gent nog een jaar langer wachten op het openleggen van de Nederschelde. (gjdv)
klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GN1J5QAO)

Pffffff...

durexxx
October 26th, 2007, 12:45 PM
jah, jammer genoeg...:bash:

batlo
October 26th, 2007, 02:02 PM
da's wel heel stom, dus de bruggen liggen er, maar er zal nog meer dan een jaar geen water onder kunnen stromen?

Puinkabouter
October 26th, 2007, 02:39 PM
Wel, uit het artikel blijkt nog niet dat het zo zou zijn - alleen dat de kans er dik in zit.

De Snor
November 17th, 2007, 11:31 AM
Een brug te vroeg
Nieuwbrug op tijd klaar, rivier eronder niet

GENT - De werken aan de Nieuwbrug in de Keizer Karelstraat schieten goed op, maar als de brug zoals gepland einde dit jaar wordt geopend, zal ze niet over water liggen. Het kan nog duren tot 2011 of zelfs 2012 vooraleer dat het geval is.

Volgens de planning die zes jaar geleden werd uitgewerkt, moesten alle werken om de Nederschelde opnieuw open te leggen in 2007 zijn afgewerkt, en zou er dus nu een rivier moeten liggen tussen het Geraard de Duivelsteen en de achterkant van het zwembad Van Eyck. Die timing wordt niet gehaald.

Meer nog: als einde dit jaar de werken aan de Nieuwbrug afgewerkt zijn, zal er meer dan een jaar niks meer gebeuren op het terrein.

'Het heeft er zelfs een tijdje nog slechter uit gezien', zegt schepen van Openbare Werken Martine de Regge. 'We vreesden er zelfs voor dat de studie voor de bouw van de sluis op dat nieuwe stukje Nederschelde zou worden uitgesteld tot 2009 en dat de werken aan die sluis dus pas in 2010 zouden kunnen beginnen', zegt de schepen.

Afgewend

Voorlopig lijkt dat laatste scenario afgewend. Op een vergadering deze week tussen de stad Gent en Waterwegen en Zeekanaal werd voorgesteld om de studie volgend jaar te doen, zodat de werken het jaar nadien kunnen beginnen. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) moet daar wel nog haar zegen over geven. Zij moet de budgetten - de bouw van die sluis wordt geraamd op 4 miljoen euro - nog definitief vastleggen.

'Als die nieuwe timing nu wordt gerespecteerd, zou dat betekenen dat de eerste fase van de bouw van de sluis aan de Oude Beestenmarkt in 2009 kan worden uitgevoerd en dat fase twee en drie in 2010 kunnen volgen', klinkt het op het kabinet van De Regge. 'Eens de sluis afgewerkt is, kan dan de Nederschelde worden opengegraven.'

In principe zou het al mogelijk zijn om het stuk Nederschelde tussen de twee nieuwe bruggen - de Wijdenaardbrug aan het Bisdomplein en de Nieuwbrug - eerder terug open te leggen. 'Dat zal echter niet gebeuren: het is efficiënter en goedkoper om die graafwerken in één keer uit te voeren. Dat zal misschien een paar jaar lang voor een vreemd zicht zorgen. In de Keizer Karelstraat zal drie jaar lang een brug gewoon over een put liggen. Langs de Reep blijft de Nederschelde er gedempt bijliggen. Dat laatste betekent wel dat de parkeerplaatsen daar nog enkele jaren langer behouden blijven.'

Benonie
November 17th, 2007, 06:30 PM
^^ Jammer eigenlijk. :ohno:

Dat betekent dat het hele gebied aan de Reep nog voor jàren een zootje blijft.
De stad Gent zou toch een extra financiële inspanning kunnen doen om het eerste deel van de Nederschelde alvast weer open te leggen en de publieke ruimte her aan te leggen.
5 jaar is immers een hele poos, en het gaat hem toch niet om een verre buitenwijk, maar om een stadsdeel vlakbij de torenrij, hèt toeristische uitgangsbord van de stad... Dat kan je toch niet jarenlang als een onafgewerkte werf laten liggen.

snot
November 17th, 2007, 08:29 PM
Absurd eigenlijk.

Wat scheelt er toch met die Vlaamse regering? Het is niet 't enigste dat misloopt.

Goed Bestuur van zijn allerslechtste kant!

Puinkabouter
November 25th, 2007, 04:05 AM
Idd. Nu gaat dat daar gewoon een brug over niets zijn. Alsof die plek er nog niet mistroostig genoeg uitziet met dat lompe Belgacomgebouw ernaast.

Ik passeerde er vanmiddag en de brug is zo goed als af, het lijkt mij dat enkel het wegdek errond nog moet in orde gebracht worden, en dat de brug nog eventjes 'op spanning moet komen'. Voor ne keer gaat het schoon binnen de voorziene tijd klaar zijn, en wie weet gaat de Keizer Karelstraat/Sint-Jacobsnieuwstraat nog vóór 2008 terug open.

Puinkabouter
December 11th, 2007, 08:52 PM
Europese prijs voor Nederscheldeproject

GENT - De stad Gent heeft met het project 'Openleggen Nederschelde' een Europese prijs gewonnen. Maar ze was niet alleen. Ook andere steden zoals Breda en 's Hertogenbosch in Nederland, Mechelen, Chester in Engeland en Limerick in Ierland delen in de prijs.
Breda is de leidende partner van het project Water In Historic City Centres (WIHCC). Het is de eerste keer dat de European Regional Cultural Champion Award is uitgereikt. De jury bestond uit leden van het comité voor de regio's.

Het project ging in november 2003 van start. De naam weerspiegelt de groeiende centrale rol die het water speelt in de herwaardering van de oude stadscentra die een historische relatie hebben met het water.

Het Nederscheldeproject zal pas tegen 2012 klaar zijn. Ook een film en een boek van de projecten zijn gemaakt. (kvk)klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=2M1L93P4_1&PostCode=9000)

Puinkabouter
December 18th, 2007, 02:01 PM
Nieuwbrug opent vrijdag
'Dit was een modelwerf', zegt schepen Martine De Regge

GENT - De Nieuwbrug opent vrijdag om 9 uur. Zoals gepland zijn de werken aan de nieuwe brug die de Keizer Karelstraat verbindt met de Sint-Jacobsnieuwstraat, binnen het jaar afgerond. De bussen van De Lijn rijden vanaf zaterdag ook weer door de straat.

Tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat moest een nieuwe brug komen, omdat de Nederschelde er wordt opengelegd. De Wijdenaardebrug is al sinds het voorjaar klaar en wordt gebruikt door voetgangers en fietsers. Nu kan dus ook de Nieuwburg worden geopend.

'Dit is een succes, want het gebeurt niet zo vaak dat werken van een dergelijke omvang binnen de geplande uitvoeringstermijn worden afgerond', zegt Martine De Regge (SP.A), schepen van Openbare Werken. 'Zo zou het altijd moeten zijn. De aannemer leerde veel van het bouwen van de Wijdenaardebrug. Die ervaring is hem goed van pas gekomen.'

'Toen de werken in januari begonnen werd er gevreesd voor een verkeersinfarct. Omdat de as Keizer Karelstraat-Sint-Jacobsnieuwstraat een belangrijke verkeersas is en de Dampoort al behoorlijk verzadigd is tijdens de spitsuren. Maar dat infarct is uitgebleven.'

De politie zette bij het begin van de werken tijdens drie dagen 72 agenten in om het verkeer op acht belangrijke kruispunten te regelen. Maar er moest geen alarmfase worden afgekondigd, de verwachte verkeersellende bleef uit. Het verkeer verspreidde zich, veel chauffeurs vonden hun weg via de ring.

'Maar ook via enkele wijken zoals Sint-Macharius. Ook de druk op een invalsweg als de Nieuwe Wandeling nam toe', zegt De Regge. 'Daar zal het nu ook wat rustiger worden. Ik hoop ook dat de chauffeurs die niet in de buurt van Sint-Jacobs of de Keizer Karelstraat moeten zijn, via de ring blijven rijden. Dan zal de druk op de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat afnemen.'

Ook de openbare vervoersmaatschappij De Lijn moest diverse bussen, die langs de Keizer Karelstraat rijden, omleiden via de Vlaanderenstraat en het stadscentrum. Vanaf zaterdag rijden de bussen van De Lijn weer door Keizer Karelstraat. Daardoor wordt het stadscentrum weer wat minder belast.

Met de afwerking van de Nieuwbrug zijn de werken voor het openleggen van de Nederschelde natuurlijk nog niet klaar. De volgende stap vormen de werken aan de Oude Beestenmarkt. Ze zijn gepland voor het najaar van 2008. In 2009 wordt de Scaldissluis gebouwd. Vervolgens worden de kaaimuren aangepakt en wordt de Reep opengelegd. Die werken zouden in 2010 gebeuren. Tenslotte moet het Bisdomplein opnieuw worden ingericht. Dan zijn we 2011.

De meeste van die werken worden uitgevoerd door de Vlaamse Overheid, afdeling Waterwegen en Zeekanaal. De bouw van de sluis is cruciaal voor het geheel. De Vlaamse Overheid moet daarvoor vier miljoen euro vastleggen.klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=5I1LJ6KK)

Puinkabouter
January 16th, 2008, 05:49 PM
Goed nieuws!

Sluis aan Beestenmarkt toch jaar eerder

GENT - De budgetten om de sluis aan de Oude Beestenmarkt te bouwen - een voorwaarde om de Nederschelde terug te kunnen opengraven - zijn uiteindelijk toch weer vastgelegd voor 2008 en 2009. Dat antwoordde schepen Martine De Regge (SP.A) in de gemeenteraadscommissie Openbare Werken op een vraag van Open VLD-gemeenteraadslid Catharina Segers. 'Maar het zal nog wel een vier tot vijf jaar duren voor alle werken in die buurt achter de rug zijn.'

Enkele maanden geleden was schepen De Regge nog in alle staten, toen bleek dat de NV Waterwegen en Zeekanaal het budget om de sluis te bouwen een jaar achteruit had geschoven. 'Dat zou een ramp zijn geweest, want dan zouden de werken zijn stilgevallen', zegt De Regge. 'Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) is daar gelukkig op teruggekomen.'

Toch zijn de werken nog lang niet achter de rug. 'Eerst moet de sluis worden gebouwd: het water in de binnenstad staat immers 1,2 meter hoger dan aan het zwembad Van Eyck. Daarna wordt de Nederschelde terug opengegraven. Dat wordt ook nog een heel werk. Aan de Bisdomkaai willen we immers tegelijk de kaaimuren verlagen. Ook het Bisdomplein en het Maaseikplein moeten nog worden heraangelegd', zegt De Regge. (tod)

:banana:

Ik wist trouwens niet dat het Maaseikplein deel uitmaakte van het projectgebied.

Benonie
January 16th, 2008, 08:54 PM
OEF!

Puinkabouter
January 19th, 2008, 06:05 PM
Foto'tje van de nieuwe zitplek aan de splitsing van Visserij en Achtervisserij:

http://i8.tinypic.com/6tzr0yh.jpg

Benonie
January 19th, 2008, 06:12 PM
Ja, ik vind het er echt wel leuk om even te verpozen. Net alsof je op het dek van een schip zit.
Leuk tussendoortje als ik van de Dampoort naar het centrum stap via de Belgacom.
Een ommetje, maar de Dampoortstraat en de Steendam heb ik nu al genoeg gezien.

Jammer dat er in de buurt nog steeds geen horecazaken geverstigd zijn.
Tenzij misschien een cafetaria in het Van Eyckzwembad?

Puinkabouter
January 19th, 2008, 06:22 PM
Ja in de Van Eyck kan je gaan drinken, ik denk dat het "Au Bain" heet. Er worden ook soms fuiven gehouden. In het zwembad. Moet wel plezant zijn.

Maar Horeca is inderdaad dun gezaaid in die omgeving. Je moet al tot aan de Zuid/Brabantdam/Vlaanderenstraat of naar Sint-Jacobs om wat keuze te hebben. Hopelijk verandert dat een beetje als het water daar weer open ligt.

Lelie
January 19th, 2008, 10:42 PM
Foto'tje van de nieuwe zitplek aan de splitsing van Visserij en Achtervisserij:

http://i8.tinypic.com/6tzr0yh.jpg

Ben je er al eens gaan zitten? Al zittend kijk je tegen die railing aan... Dat is wel jammer... Je zou er overheen moeten kunnen kijken, maar uit veiligheidsredenen hebben ze de railing verhoogd. :|

Puinkabouter
January 19th, 2008, 11:28 PM
Ik ben er nog niet gaan zitten, wel gaan staan. Het is voorlopig nog te koud om u ergens te installeren én... die plek stinkt! Waarschijnlijk een of ander materiaal of product dat ze daar gebruikt hebben, en de geur is al verzacht tegenover een aantal weken terug,... maar het is er nog niet helemaal uitgeregend. Hopelijk is de geur weg tegen april...

Benonie
January 20th, 2008, 12:36 AM
Maar Horeca is inderdaad dun gezaaid in die omgeving. Je moet al tot aan de Zuid/Brabantdam/Vlaanderenstraat of naar Sint-Jacobs om wat keuze te hebben. Hopelijk verandert dat een beetje als het water daar weer open ligt.

Er is al het vergetarische Komkommertijd aan de Reep, maar daar kan je enkel iets eten. Ligt ook al een beetje weg van de jachthaven.

Puinkabouter
January 20th, 2008, 01:19 AM
Uitgaansgelegenheid is er anders wél. Aan de Beestenmarkt zijn een paar clubs gevestigd. Maar die zijn natuurlijk overdag niet open.

Puinkabouter
February 12th, 2008, 09:09 PM
En ik was vergeten te zeggen dat je ook in het zwembad Van Eyck kan gaan drinken ("Au Bain").

Het Veermanplein. Eigenlijk is het af, maar de grasmatten moeten nog wat doorgroeien. Eenmaal ze stevig genoeg zijn, kunnen de hekken weg en is het Veermanplein eindelijk weer open.

http://i30.tinypic.com/ru9ylj.jpg

Van parkeervlakte omgetoverd in een (wel nogal bizarre) groene tuin. Merk trouwens ook de nieuwe verlichtingspalen op. Die zijn scheef.

__________________________________________________________________________________

Dit valt eigenlijk buiten het projectgebied, maar het gaat ook om een waterkant, en het ligt maar een paar honderd meter stroomopwaarts aan de Leie: de werken aan de Baudelokaai.

http://i30.tinypic.com/2pzb29t.jpg

http://i27.tinypic.com/35n7eom.jpg

Dat gaat nog vrij snel. Het zou klaar moeten zijn tegen juni/juli dit jaar. Op tijd voor de Gentse Feesten dus.

Benonie
February 12th, 2008, 09:25 PM
En ik was vergeten te zeggen dat je ook in het zwembad Van Eyck kan gaan drinken ("Au Bain").

Nee hoor:

Ja in de Van Eyck kan je gaan drinken, ik denk dat het "Au Bain" heet.

satellite 2640
February 12th, 2008, 10:03 PM
dat Veermanplein geeft mij het gevoel van een mini-golf ofzo... :lol: maar bon,die hellende vlakken zijn mssch nog leuk als biologische ligstoelen. en de verlichting, de snoodaards ietske teveel naar t falconplein gezien? :D stukken beter dan parking wel en voor de rest hoe dan ook leuke foto's.. overigens dat 'schip' ^^ met zitbanken aan het water is idd wel leuk gedaan zo, stemt toch tot nadenken voor de gedempte zuiderdokken :poke:

Puinkabouter
February 12th, 2008, 10:14 PM
Ik was vergeten dat ik het niet vergeten was. :nuts:

En het falconplein is toch ook nog maar net af?

satellite 2640
February 13th, 2008, 01:04 AM
tuurlijk is het falconplein ook maar juist af... m.a.w. 99% kans dak hier gewoon aan t zeveren ben, maar héél mssch kijkt architectenbureau x naar y... dunno :)

buzy
February 13th, 2008, 10:46 AM
van het Falconplein gesproken: wist je dat het geboortehuis van Henry Vandevelde daar staat ?

giergel
February 13th, 2008, 12:17 PM
Ik dacht eerst dat het een minigolfterrein was, die voortuin van de Van Eyck

Puinkabouter
February 17th, 2008, 07:45 PM
Nu maandagmiddag worden de 3 nieuwe bruggen en het Veermanplein plechtig ingehuldigd door Hilde Crevits. Er zijn ook een paar randactiviteiten. (Meer hier (http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTEzNzY3Mg.html)).

- - - - - - - -

Wat trouwens ook betrekking heeft op deze site; Het grasveld naast de Sint-Baafsabdij wordt momenteel heraangelegd tot een soort park.

Puinkabouter
February 20th, 2008, 12:13 PM
Nieuwsbericht van GentBlogt.

Start Scaldissluis begint eind dit jaar

dinsdag 19 februari 2008 20u25 | ilse | 1 reactie
Trefwoorden: Nederschelde.

Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits voorziet in 2008 één miljoen euro voor de eerste fase van de Scaldissluis. Daarmee vermijdt de minister vertraging inzake het Nederschelde-project.

In Gent huldigde Vlaams minister Hilde Crevits gisteren officieel de Bavobrug, de Nieuwbrug en de Wijdenaardbrug in. De inhuldiging van deze drie bruggen past in het kader van het “Project Openleggen van de Nederschelde”.

Hiervoor voorzietCrevits in 2008 één miljoen euro voor de eerste fase van de Scaldissluis. De sluis is noodzakelijk omdat het waterpeil in het centrum van de stad hoger gelegen is dan het peil aan de Nieuwbrugkaai.

De aanbesteding van de werken is voorzien eind 2008, waardoor in 2009 kan begonnen worden met de noodzakelijke voorbereidende werken voor het verplaatsen van nutsleidingen en het archeologisch onderzoek op de site. De totale uitgave voor de Scaldissluis wordt geraamd op 4,5 miljoen euro. Op de indicatieve meerjarenbegroting is dan ook 2,5 miljoen euro voorzien in 2009 en nog eens één miljoen euro in 2010.

De volledige realisatie van het openleggen van de Nederschelde maakt de effectieve rondvaart om de historische stadskern mogelijk. Dit verhoogt de toeristische troeven en de landschappelijke waarde van de stad Gent in ruime mate.

“Na realisatie van het “Project Openleggen van de Nederschelde” zal het water nog meer impact hebben op het stadsbeeld van Gent en wordt de omgeving van nog een stuk gezelliger. Dit komt iedereen ten goede. Door reeds dit jaar 1 miljoen euro te voorzien, kan het openleggen van de Nederschelde onverminderd doorgaan.” aldus Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits.klik (http://www.gentblogt.be/2008/02/19/start-scaldissluis-begint-eind-dit-jaar)

Qué archeologisch onderzoek? Het is gewoon een hoop zand die er amper 50 jaar geleden ingekieperd is geweest.

EvanG
February 20th, 2008, 01:03 PM
Ja, maar in een historische waterloop. Dat wil zeggen dat er onder die hoop zand er daar mogelijk het gedumpte materiaal van enkele honderden jaren ligt en het zou zonde zijn dat weg te scheppen te samen met dat 50 jaar oude zand.

Puinkabouter
April 5th, 2008, 07:54 PM
Achzo :)

- - -

Dit lijkt mij wel plezant: de regatta Oxford-Cambridge (en Leiden-Gent) vindt hier komende donderdag plaats:

Roeiregatta met gratis zwembeurt

De roeiregatta Oxford-Cambridge-Leiden-Gent vindt plaats op donderdag 10 april 2008 aan de jachthaven Portus Ganda tussen 18 en 19.30 uur.

In deze wedstrijd nemen de Gentse studenten-roeiers het op tegen hun collega’s uit Oxford, Cambridge en Leiden.

Wie dit evenement wil bijwonen, kan vanaf 17 uur naar de Portus Ganda komen. Er valt van alles te beleven op en rond het water. Zo kan men een GRATIS baantje trekken in het Zwembad Van Eyck vanaf 18 uur tot 22.30 uur. Er worden maximaal 99 personen terzelfder tijd het zwembad toegelaten.klik (http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTM5MzIz.html)

Puinkabouter
April 11th, 2008, 08:55 PM
^^ Gent heeft gewonnen :banana:

Wat verderop, de kaaimuurverlaging aan de Baudelokaai - 10/04/2008:

http://i26.tinypic.com/sfcy1y.jpg

Le Penseur
April 11th, 2008, 11:23 PM

Tegen veredelde B-ploegen, ja:-p.

Puinkabouter
April 11th, 2008, 11:52 PM
Moh! Oxford en Cambridge zijn toch pure roeilegendes?
Dus wat zegt dat wel niet over onze roeiploeg? :rock:

Le Penseur
April 12th, 2008, 12:02 AM
Moh! Oxford en Cambridge zijn toch pure roeilegendes?
Dus wat zegt dat wel niet over onze roeiploeg? :rock:

Awel, het waren veredelde B-ploegen van Oxford en Cambridge. Ze hadden alleszins ni hun sterkste ploeg mee.

Maar toch, een mooi resultaat van de Gentse roeiploeg.

Puinkabouter
April 12th, 2008, 12:17 AM
Awel, het waren veredelde B-ploegen van Oxford en Cambridge. Ze hadden alleszins ni hun sterkste ploeg mee.

Maar toch, een mooi resultaat van de Gentse roeiploeg.

Shhhhh! Laat het toch een béétje uitschijnen alsof we écht goed waren - gewoon voor het cachet dat dat geeft ;) :angel:

Puinkabouter
April 29th, 2008, 05:55 PM
Betere tijden komen in zicht voor jachthaven Portus Ganda

Door een unieke constructie vinden zowel passanten als “lange verblijvers, haast altijd een aanmeerplaats in Portus Ganda. Wouter Van Vooren

Door een unieke constructie vinden zowel passanten als “lange verblijvers, haast altijd een aanmeerplaats in Portus Ganda. Wouter Van Vooren

© Wouter Van Vooren

GENT - reportage portus ganda lokt elk jaar meer watertoeristen Precies drie jaar na de feestelijke opening van Portus Ganda vinden watertoeristen nog altijd moeilijk de weg naar de Gentse passantenjachthaven. Toch stijgt het aantal bezoekers elk jaar aanzienlijk, en zullen maatregelen nog meer volk lokken.
Van onze medewerker

Portus Ganda ontvangt twee soorten boottoeristen: passanten en “lange verblijvers,. De stad Gent hanteert daarbij een unieke constructie, waardoor de jachthaven praktisch nooit helemaal vol kan komen te liggen. 'Het was van meet af aan onze politiek om te allen tijde de helft van de ligplaatsen vrij te houden voor passanten', zegt Bart Ranson, kabinetsmedewerker van de Gentse schepen van Toerisme, Lieven Decaluwe (VlaamsProgressieven). 'Ook wie op voorhand reserveert voor een langer verblijf, is zeker van zijn plaats. Zo worden Nederlandse toestanden vermeden, waar je bij aankomst geluk moet hebben om plaats te vinden, en er vaak twee honden moeten vechten om één been. Wij kunnen met een gerust hart zeggen: kom maar af.'

In het aantal reservaties ziet de stad Gent al jaren een stijgende trend: van 1.455 overnachtingen in het beginjaar 2005, naar 3.726 in 2006. Vorig jaar waren dat er al meer dan 5.000. Alleen de overnachtingen worden geregistreerd, over het aantal passanten worden geen cijfers bijgehouden.

Onervaren booteigenaars staan soms wel huiverig tegenover het gebruik van de sluizen. Ze moeten een drempel overwinnen. Bovendien is de sluisbediening gebonden aan strikte tijdsschema's. Het is zaak jezelf goed te informeren. Door de komst van de nieuwe bediening van de Muidebrug, voortaan motorisch in plaats van manueel, zullen de wachttijden ginds alvast gevoelig korter zijn. Zo wordt het veel gemakkelijker om Gent via het water te bereiken. Het staat vast dat het verkeer richting Portus Ganda daardoor alleen maar zal toenemen.

Toch ziet het er niet goed uit voor de komende weken, zegt havenmeester Carlos Van Renterghem. 'Er belde vandaag nog een Nederlander om te vragen hoe hij hier dit weekend moest geraken, maar door de werkzaamheden aan de Muidebrug, moet hij een grote omweg langs Evergem maken. Pas vanaf midden mei, wanneer de brug klaar is, kan er opnieuw via de Muidebrug naar het centrum worden gevaren.' Tijdens de week kan men wel langs de sluis aan het Tolhuis Gent binnenvaren, maar in het weekend gelden er deze week nog beperkte openingsuren.

Volgens de havenmeester weten ook veel mensen niet dat het voor de bediening van de Brusselsepoortsluis, die in het seizoen zeven dagen per week wordt bediend, volstaat om een kwartier op voorhand naar de sluiswachter te bellen. 'Vroeger moest je dat een dag op voorhand aanvragen. Dit weekend begint voor de watertoeristen het nieuwe seizoen: van mei tot september worden de sluizen volop bediend.'

Aan de accommodatie zal het niet liggen. 'De mensen zijn tevreden en de mondreclame doet haar werk. Er is sanitair, water en elektriciteit voorhanden en de steigers zijn veilig afgesloten met een hek. We hebben de steigers deze week nog afgeschuurd met het oog op het nieuwe seizoen, want na verloop van tijd worden die spekglad.'

Ervaren boottoeristen wijzen erop dat Portus Ganda veel goedkoper is in vergelijking met de ligplaatsen in Nederland, maar dat de locatie op zich niet zo ideaal is. Boottoeriste Barbara Vanden Bulcke: 'Nederland is een echt waterland: daar heb je veel meer mogelijkheden. Dat je niet tot in de Gentse binnenstad kan varen, vind ik een groot minpunt.' Ook het feit dat je met een boot van meer dan vier meter hoogte niet onder de bruggen kan, houdt volgens Vanden Bulcke veel boottoeristen noodgedwongen weg uit Portus Ganda.

Een andere reden voor de gebrekkige belangstelling blijft het ontbreken van een bewegwijzering op de waterwegen. Zonder een geüpdate vaarkaart weten dagjestoeristen niet waarheen. 'In 2007 waren daar nochtans al kredieten voor uitgetrokken', zegt kabinetsmedewerker Bart Ranson. 'Maar door een onverwacht lang aanslepende ziekte van de betrokken ambtenaar, is daar nog geen vooruitgang geboekt. We zullen aan de bevoegde dienst van het Vlaamse Gewest vragen of ze dat zo spoedig mogelijk kunnen regelen.'

Maar om Gent ook toegankelijk te maken voor grotere boten, zeilboten en riviercruisers, komen er op termijn nieuwe steigers aan de Dampoort, ter hoogte van de elektriciteitscentrale. 'Die plannen hangen samen met de uitbouw van de Oude Dokken', klinkt het op het kabinet-Toerisme. 'We zijn al jaren bezig met investeringen in watertoerisme. De bedoeling blijft om de zones met toeristisch potentieel verder uit te breiden. Zo zal de openstelling van de Nederschelde het gezicht van Gent ingrijpend veranderen, maar dan spreken we over de periode na 2012. Het moet in de toekomst mogelijk zijn om heel Gent met de boot te bezoeken.'

www.portusganda.be

SVEN RAMMELOO
klik (http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=RB1RBOOI&date=20080428&demo=False)

Met een mooie foto erbij:

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2008/04/28/REG1_GD61R882B.1+DOPORTUS.

EvanG
June 23rd, 2008, 07:01 PM
De stad Gent is vanaf deze week een ‘archeologisch park’ rijker. In het nieuwe park aan de Sint-Baafsabdij is sinds kort de vroegere abdijkerk herrezen in het groen. Deze groenkerk, die met haagbeukzuilen de verdwenen abdijkerk evoceert, is een unicum voor Vlaanderen. De indrukwekkende Romaanse abdijkerk van Sint-Baafs werd in de 16de eeuw op bevel van keizer Karel afgebroken om plaats te maken voor een dwangburcht. Op vrijdag 27 juni wordt het nieuwe park feestelijk ingehuldigd.

Het park is gelegen aan de samenvloeiing van Leie en Schelde naast de ruïnes van de vroegere Sint-Baafsabdij. De oorspronkelijke abdij was veel groter dan de ruïnes die vandaag nog overblijven. In 1540 liet Keizer Karel V immers grote delen van de abdij slopen om zijn Spanjaardenkasteel, een militaire vesting, te bouwen. Ook de abdijkerk moest er toen aan geloven. De koppige Gentenaars nemen met de wederopbouw van de ‘groene’ kerk na bijna 470 jaar wraak op hun vroegere keizer.

De groene kerk verrijst op de plaats van de vroegere abdijkerk. Ze wordt opgebouwd uit vijf meter hoge haagbeukzuilen. Waar de muren stonden, zullen de nu nog prille haagplantjes in de loop van de jaren stevige groene wanden vormen. Op de plaats van het vroegere altaar werd een flink podium opgericht in beton. Dit podium dient als spel- en zitelement, maar in de nabije toekomst biedt het ook een ideale locatie om openluchtvoorstellingen te organiseren in een rustig groen kader.

Ook het vroegere slachthuis was gelegen op de plaats waar nu het park is ingericht. Van dit slachthuis is enkel het poortgebouw bewaard. Om de groene kerk te realiseren werd het vroegere wandelpad verschoven doorheen dit poortgebouw en op een kwalitatieve manier heraangelegd in natuursteen. Aan de zijde van de Voorhoutkaai bevindt zich een open tentoonstellingsruimte. Deze ruimte is vandaag nog niet ingevuld. In de nabije toekomst zal hier een selectie stenen voorwerpen van het Steenmuseum een plaats krijgen, als smaakmaker voor de bezoekers die langs deze zijde de groene kerk en de ruïnes van de Sint-Baafsabdij komen bezoeken.

Meer info: op gent.be vind je het programma van de feestelijke opening op vrijdag 27 juni. Enkele foto’s van het nieuwe park zijn al te vinden op gentblogt.be.

Benonie
June 23rd, 2008, 07:10 PM
Ik heb die ruïnes daar altijd al fascinerend gevonden en ze uiteraard enkele keren bezocht.
Gelukkig dat ze nu wat opgewaardeerd worden. De site ligt trouwens ideaal nu, gezien het project Portus Gandas en het opengooien van de Nederschelde.

Puinkabouter
June 25th, 2008, 03:21 AM
Ik wilde dit gegeven nog gebruiken om een algemene thread te maken over parken in Gent, ma bon, 't is wel een specialleke.

Dit is de reportage op GentBlogt: KLIK (http://www.gentblogt.be/2008/06/22/abdijkerk-herrezen).

Ik neem even de foto's van huisfotograaf Hans Dekeyser over - klik op de foto's om ze groter te zien:

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk01_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk01.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk02_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk02.jpg) http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk03_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk03.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk04_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk04.jpg) http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk05_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk05.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk06_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk06.jpg)

Op de laatste foto kan je vrij goed zien wat men bedoelt met een evocatie van de oude abdijkerk. Die boompjes gaan nog stevig moeten groeien om echt zo'n effect teweeg te brengen, maar het zal mooi zijn, binnen een jaar of 10, 15.

Toch wel spijtig dat de Sint-Baafsabdij, zij het wel bijna 500 jaar geleden, is afgesmeten. Die moet echt immens geweest zijn. Er bestaat een grote tekening van Gent ergens in de vroege 16e eeuw, waar ze op de voorgrond te zien is, echt imposant. Ik vind die tekening niet direct online - ik zal ze eens in de bib zoeken. In de lokettenzaal van de KBC aan de Kouter hangt er een héél grote versie van. Fascinerend om naar te kijken!

In de commentaren op GentBlogt stond wel een link naar een grondplan van de abdij en haar kerk:

http://gentfotos.piranho.de/fwtemp.jpg

EvanG
June 25th, 2008, 08:28 PM
beetje langs de kleine kant maar geeft al een indruk

http://www.gent.be/pics/Geschiedenis/monding.jpg

Een iets minder bekend zicht is dit.

http://img103.imageshack.us/img103/1977/gentoudsa3.jpg

Was toch een aardig kerkje. :)

Die dus werd neergehaald voor dit hier.

http://img183.imageshack.us/img183/9195/gentoud001cz6.jpg

Toch ook erg jammer dat dit is verdwenen. Het was het oudste voorbeeld van renaissance vestingarchitectuur van het land.

De Snor
June 26th, 2008, 11:16 AM
Die natte weiden bevallen mij erg goed net als de integratie van oude restanten in het groen.
Zeer goede voorbeelden over hoe goed het kan

giergel
June 26th, 2008, 01:23 PM
Hans Dekeyser heeft mij leren fotograferen!
mooie foto's

Puinkabouter
June 27th, 2008, 04:05 AM
Ik ben in mijn bibliotheekzoektocht quasi dezelfde afbeelding tegengekomen als EvanG hierboven postte.

http://i26.tinypic.com/2epsmtw.jpg

En een iets breder uitzicht op de abdij in het panoramische zicht van 1534. De Sint-Baafsabdij werd grotendeels gesloopt in 1540 om plaats te maken voor het 'Nieuwe Kasteel' of 'Spanjaardenkasteel'. Een aantal straatnamen verwijzen nog naar dat verleden, zoals het Spaanskasteelplein, de Kasteellaan en Sint-Baafsdorp.

http://i30.tinypic.com/15s7qfl.jpg

Het park wordt vandaag ingehuldigd. Dit is het programma:

19u: Receptie, muzikaal opgefrist door Fafiefoernik
19u30: Plechtige opening met schepen Tom Balthazar en schepen Martine De Regge, gevolgd door een inwandeling met Geert Van Doorne (Dienst Monumentenzorg) en Jurgen De Waegemaker (Groendienst)
20-21u: Natuurexploratie met Geert Heyneman en/of Historische wandeling met Geert Van Doorne en genieten van de Sint-Baafsabdij op een midzomeravond
21u: Optreden van Octocelli in de unieke akoestiek van de abdijrefter, afgewisseld door Dichter bij de bron of woordkunstenaars uit de buurt over de Ganda.

Puinkabouter
July 7th, 2008, 01:03 AM
Vandaag ben ik voor het eerst in dit park geweest sinds de plechtige opening. Ik heb helaas geen foto's getrokken, maar ik kan u allen wel zeggen: dit is bijzonder geslaagd! Die evocatie van de abdijkerk komt in werkelijkheid véél krachtiger over dan op de foto's die ik hierboven heb gepost.

Voor wie van het Dampoortstation naar het centrum wil (of omgekeerd), is dit een kleine omweg die zeker de moeite waard is.

Puinkabouter
July 7th, 2008, 04:03 PM
Blijkbaar is het water in Portus Ganda zeer proper. Van't weekend zijn ze daar massaal ingesprongen, in het kader van de 'Big Jump'-actie:

Jachthaven is 'zwemwater'
Waterkwaliteit verrassend goed voor Big Jump nu zondag

GENT - Het Leiewater in de Gentse binnenstad is tegenwoordig zo zuiver dat het geregeld voldoet aan alle normen van zwemwater. Dat is gebleken uit de stalen die de voorbije maanden werden genomen aan Portus Ganda, in aanloop naar de 'Big Jump' van zondag.

In heel Europa springen dit weekend mensen in rivieren en waterlopen om aandacht te vragen voor de strijd tegen de vervuiling. In Gent gebeurt dat met een Big Jump aan de historische samenvloeiing van Leie en Schelde, aan de jachthaven Portus Ganda.

Wat die watervervuiling betreft, lijkt het op die plek behoorlijk mee te vallen. 'Om na te gaan of het wel veilig genoeg is om zo'n sprong toe te laten, hebben we daar de voorbije maanden tot zes keer toe stalen genomen van het rivierwater', zegt schepen van Leefmilieu Tom Balthazar (SP.A). 'De resultaten waren verrassend goed: twee keer voldeed het water zelfs aan alle - strenge - Vlaremnormen voor zwemwater, de andere keren zaten er iets te veel bacteriën in het water.'

Volgens de schepen zijn de goede resultaten een gevolg van de inspanningen van de voorbije jaren om afvalwater niet meer in de Gentse rivieren te lozen, wat er ook voor heeft gezorgd dat het minder stinkt langs de Gentse binnenwateren.

'Als we overschrijdingen vaststellen, is dat vaak na hevige regen. Op die momenten komt er, via overstorten, wel nog vervuild water in de rivieren terecht.'

Ondanks de positieve testresultaten worden er zondag een aantal regels opgelegd. De deelnemers aan de Big Jump, onder wie Luc De Vos, Vera Dua en schepen Balthazar zelf, moeten schoenen aandoen, mogen geen open wonden hebben en gebruiken het best een neusknijper. En zelfs al is de waterkwaliteit goed, rivierwater inslikken blijft een slecht idee. Ook mensen met een verminderde weerstand mogen niet mee te water gaan.

Big Jump, zondag 6 juli, vanaf 14 uur, achter zwembad Van Eyck. De eigenlijke jump is gepland voor 15 uur. klik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=CU1TV81G&PostCode=9000)

Big Jumpers prijzen propere Portus Ganda
Ludieke actie voor proper water krijgt steeds meer bijval

GENT - Met vier- tot vijfhonderd waren ze voor de 'big jump' in Portus Ganda. Langs de kaden moedigden zowat 1.600 toeschouwers de kleurrijke bende aan die in het water plonsde. 'Proper water, schoon Gent', klonk het op de derde editie.

Derde keer, goede keer, zo lijkt het. Portus Ganda, waar Schelde en Leie samenvloeien, lijkt de geknipte plek voor de big jump. De 'jumpers' sprongen vanop de pontons aan de Nieuwbrugkaai om naar de Rode Torenkaai zwemmen om daar weer uit het water te klauteren. Het publiek keek toe vanop de kaden, de Sint-Jorisbrug en de Nieuwbrugkaai. De jumpers moesten netjes aanschuiven en sprongen of doken onder het toeziend oog van toezichters een na een in het water. Maar alle jumpers waren het erover eens: deze plek is ideaal en veel beter dan de Coupure.

Vooraf was er eerst een parade van verklede jumpers. De vrolijke fanfare Vooruit met de Kuit moedigde de bende muzikaal aan. Waarna een groepje BV's met een bootje naar de overkant voer. Luc De Vos, een trouwe jumper, wees de juiste richting aan: Vera Dua, Lieven Scheire en Tom Balthazar volgden hem.

Dua mocht als eerste 'jumpen'. 'Ik had plankenkoorts. Maar proper water is zo belangrijk, dat ik het toch deed. Ik heb vooral mijn mond goed dichtgehouden, iets wat ik anders moeilijk kan', zei ze terwijl ze zich droog wreef.

De Gentse schepen van Leefmilieu Tom Balthazar (SP.A) dook in een soort oldtimerbadpak het water in. 'Tegen 2015 moeten onze binnenwateren voldoen aan de Europese normen en moet er 100 procent zuiver afvalwater in terechtkomen. We zitten aan 69 procent', zei Balthazar. 'Tegen 2011 komen we aan 80 procent, door samenwerking met de waterintercommunale TMVW. We werken ook aan gescheiden rioleringen.'

Dua benadrukte nog dat er meer geld nodig is van de Vlaamse regering voor waterzuivering. 'Ook moeten meer huizen worden aangesloten op riolering, in plaats van het afvalwater te lozen in grachten. Het is goed dat Gent ook overgaat op gescheiden rioleringen.' De Vos, gewapend met duikbril en snorkel, kon er niet genoeg van krijgen en dook er twee keer in. 'Ik had me deze morgen al wat opgewarmd met een koude douche, maar het water was warmer dan verwacht. Het is hier ook dieper en niet zo modderig als aan de Groene Vallei. Laat ons hopen dat tegen 2100 iedereen in proper water duikt.'

Sofie Brackez sleurde een opgeblazen palmboompje mee. 'Naar een plezierig zwemfeestje als dit moet je de nodige accessoires meebrengen. Alles voor proper water, niet?'

Michiel Agsteribbe had zich 'schaars' verkleed als de maffe mister Jump. Daarmee won hij een prijs, een plastic speelgoedeendje. 'Proper water is zo belangrijk. In onze jeugdbeweging KSA hebben we het er weleens over. Bovendien is mijn moeder actief in het Gents Milieufront.'

Tine De Moor van het organiserende Gents Milieufront was opgetogen 'Dit vergt heel veel voorbereiding. Maar sinds die big jumps groeide ons ledenaantal van 600 naar 1.000.'klik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G8B1U0D1D&PostCode=9000#)

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2008/07/07/JUMPDUA.MM.jpg http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2008/07/07/JUMPPLONS.MM.jpg

Vera Dua duikt het water in, aangemoedigd door schepen van Leefmilieu Tom Balthazar, Lieven Scheire en Luc De Vos. / Ruim 1.600 toeschouwers moedigden de 'duikers' aan.

Which is nice - zeker in vergelijking met zo'n 15 jaar geleden, toen de Gentse waterlopen nog steeds veel weg hadden van open riolen, en verschrikkelijk stonken, vooral in de zomer.

giergel
July 7th, 2008, 06:00 PM
Ik denk wel dat het water aan de Graslei het properste is in heel Gent. Ik geloof dat men 10 jaar geleden er filters heeft geïnstalleerd om het water rechtstreeks te zuiveren.

Puinkabouter
July 12th, 2008, 07:34 PM

Wat verderop, de kaaimuurverlaging aan de Baudelokaai - 10/04/2008:

http://i26.tinypic.com/sfcy1y.jpg

Is nog best mooi geworden.

http://i35.tinypic.com/2rbz143.jpg

Uit de foto's van de week (http://www.flickr.com/photos/stadgent/sets/72157603943040737/) van de website van de stad. (Deze week ook foto's van de Haven, heropening Blaarmeersen, opening Kunstensalon in de Hoogpoort en de tweede brug aan het Keizerspark).

Kristof VG
July 17th, 2008, 09:24 PM
Dit plan vond ik nog op de website van D&C van Impe (de architecten van de 2 bruggen).

Als alles goed zit, worden er dus veel bomen geplant (in mijn ogen is dat bijzonder goed) en kan je zelfs met kleine bootjes aanmeren aan het Gerard de Duivelsteen.

Volgens de plannen voor de Centrumpleinen wordt het bisschopplein (onderaan op de tekening) een 'mineraal plein'. Dus geen plaats voor bomen omdat dat het zicht op de gebouwen zou hinderen. Voor de rest zullen alle bomen geplaatst worden zoals op de render.

Kristof VG
July 29th, 2008, 06:51 PM
Also sprach Nobeir de Batselier, directeur Nationale Bank in De Tijd:

"Het directiecomité heeft beslist de te grote gebouwen in Gent en Namen te verkopen. Over de toekomst van die representatiekantoren beslissen we later."

Bij mijn weten is er maar 1 agentschap van de NBB in Gent, namelijk aan de Geraard de Duivelstraat nummer 5. Dit gebouw is gelegen tussen de net opengelegde Nederschelde en het Bisdomplein.

http://img291.imageshack.us/img291/2991/fotogentwc3.jpg (http://imageshack.us)

Als het gebouw van de NBB doorloopt tot aan de Nederschelde, bestaat er een unieke locatie voor horeca of andere zaken. Bal in het centrum van Gent, via het water bereikbaar, etc!

Maar over deze optie wordt dus nog nagedacht! Toekomst muziek dus, maar wel iets om naar uit te kijken als dit zeker wordt :)

Puinkabouter
September 16th, 2008, 04:40 PM
Ik hoop vooral dat die schijtlelijke jaren '80 aanbouw langs het water dan afgebroken wordt. Maar dat zal wel niet... 'k Ben in elk geval nieuwsgierig wat er van gaat worden als de NBB er weg is. Ik vermoed dat het gewoon kantoren gaan blijven.

Vorige woensdag ben ik eens wat foto's gaan trekken van het gebied Nederschelde-Portus Ganda. Het project staat namelijk amper halverwege: de 3 bruggen zijn al gebouwd, het Veermanplein is heraangelegd en de jachthaven ligt er al. De Nederschelde is weliswaar nog steeds gedempt, er moet nog een sluis gebouwd worden aan de Beestenmarkt en de kaaien errond moeten nog heraangelegd worden.

1.

http://i36.tinypic.com/2q3w6lj.jpg

Eerst iets heel heuglijks: het water in de stad is sinds enige tijd weer leefbaar voor vissen... véél vissen zelfs. Weg met de open riool van 15 jaar geleden. Hier zie je het stukje half-afgegraven Nederschelde aan het Geraard de Duivelsteen / Nationale Bank, dat zeer ondiep is waardoor je makkelijk kunt zien wat er in het water gebeurt.

2.

http://i36.tinypic.com/14ugvow.jpg

Dat stukje water gezien vanaf de nieuwe trappen langs het water aan de Nationale Bank. Het water stopt net naast de brug.

3.

http://i38.tinypic.com/33tpf94.jpg

De Wijdenaardbrug, zo heet deze brug die het Bisdomplein verbindt met de Reep, is best breed en is volledig voorbehouden voor voetgangers en fietsers.

4.

http://i37.tinypic.com/2146pu1.jpg

Zicht op de Nederschelde vanaf - ongeveer - de Nieuwbrug. Dat gras en die parking moet binnen X aantal jaar (hopelijk niet te lang) terug opengegraven worden.

5.

http://i38.tinypic.com/w0rsie.jpg

Ondertussen ligt de Nieuwbrug er al 8 maanden gebruikt te worden om het autoverkeer over een put te leiden. Als je in de wagen op die brug zit, zie je gewoon langs alle kanten parkeervlaktes, maar nog geen rivier.

6.

http://i38.tinypic.com/14uxl03.jpg

Er staat wel al een beetje water in de put, kwestie van toch een béétje Nederschelde te hebben om over te steken.

7.

http://i37.tinypic.com/142dmhd.jpg

Hier komt een sluis te liggen. De talud aan de linkerkant zou naar het schijnt afgegraven worden. Ooit.

8.

http://i33.tinypic.com/2uhogeb.jpg

We draaien onze blik 180°, en zien het enige stukje Nederschelde dat in de afgelopen jaren echt is opengelegd, vanaf de Beestenmarkt tot aan de samenvloeiing van Leie & Schelde (ofte Portus Ganda). Daar ligt ook de derde brug, de Bavobrug - enkel voor fietsers en voetgangers.

9.

http://i36.tinypic.com/50fsb8.jpg

Best een mooie brug. Volledig prefab, overigens, maar dat was al eerder in dit topic te zien.

10.

http://i35.tinypic.com/30vom8n.jpg

Het recent heraangelegde Veermanplein, met de ingang van het zwembad Van Eyck. Het is een nieuwe ingang, de oude ligt aan de andere kant. Ooit heb ik gehoord dat het het oudste openbare zwembad van België zou zijn, maar ik weet het niet zeker. 't Is in elk geval een héél mooi zwembad, dag 5 jaar geleden volledig gerenoveerd is. Mensen die veel naar "Man Bijt Hond" kijken herinneren het zich misschien als decor voor een automatische stier..

11.

http://i35.tinypic.com/2vw92fb.jpg

Het Veermanplein, vroeger een parking vol grind en nu een groenzone, heeft wel wat weg van een minigolfterrein nu. Het heeft in elk geval veel succes als het echt mooi weer is. Deze zomer heb ik het ook een paar keer getest: het is fijn liggen op die groene hellingen en er komt veel volk op af.

12.

http://i37.tinypic.com/2i7pjxs.jpg

"De Pakketboot", waar de Nederschelde splitst in twee takken die dan elk afzonderlijk in de hoofdarm van de Schelde stromen, een heel eind verderop bij Ledeberg/Gentbrugge. Vroeger was dit een compleet verwilderd plantsoentje.

Puinkabouter
October 10th, 2008, 02:33 PM
Also sprach Nobeir de Batselier, directeur Nationale Bank in De Tijd:

"Het directiecomité heeft beslist de te grote gebouwen in Gent en Namen te verkopen. Over de toekomst van die representatiekantoren beslissen we later."

Er is blijkbaar quasi géén interesse in dit gebouw:

Nauwelijks interesse voor gebouw Nationale Bank

GENT - Nauwelijks 1.250.000euro werd er gisteren geboden voor de gebouwen van de Nationale Bank aan het Bisdomplein. Dat is ver onder de verwachtingen. Volgens ingewijden is het complex 4miljoen euro waard.
Al meer dan een eeuw is op de hoek van het Bisdomplein en de Maaseikstraat de Nationale Bank gehuisvest. De jongste jaren moest de Gentse vestiging steeds minder activiteiten uitvoeren. In het immense gebouw werken vandaag maar negen mensen meer. De Nationale Bank wil zijn gebouw dan ook van de hand doen.

Tijdens een openbare verkoop gisteren in het Notarishuis bleek dat de interesse voorlopig beperkt is. Slechts een drietal kandidaten brachten een bod uit. Zij startten aan 800.000euro. Een projectontwikkelaar bood uiteindelijk 1.250.000euro. Dat is echter veel te weinig voor een gebouw van meer dan 6.000vierkante meter op een toplocatie in het stadscentrum. Geschat wordt dat de Nationale Bank vier miljoen euro waard is. Er komt een tweede zitdag op 6november.

Het gebouw van de Nationale Bank aan het Bisdomplein werd opgetrokken in 1905 in een monumentale neoclassicistische stijl. In de jaren tachtig werd het grondig gerenoveerd. De buitenmuren bleven staan, maar het bankgedeelte werd afgebroken en vervangen. De nieuwbouw langs de kant van de Reep was in die tijd zeer omstreden. (dih)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=3A21JDLR&PostCode=9000), 10-10-2008

Puinkabouter
November 7th, 2008, 02:25 PM
^^ En het is ondertussen toch verkocht geraakt. Aan HoGent:

Hogeschool Gent koopt gebouw Nationale Bank
Wil er onder meer een centrale kunstenbibliotheek in onderbrengen

GENT - Hogeschool Gent heeft de gebouwen van de Nationale Bank aan het Bisdomplein gekocht. De hogeschool betaalde 3,5 miljoen euro en wil er onder meer een grote kunstenbibliotheek voor de afdelingen Beeldende Kunsten en Muziek in onderbrengen.

De Nationale Bank bevindt zich al meer dan een eeuw op de hoek van het Bisdomplein en de Maaseikstraat (naast het Geeraard de Duivelsteen). Vandaag zijn er nog slechts negen mensen werkzaam in het pand. De bank wilde het grote gebouw, naar schatting zo'n 6.260 m2 groot, dan ook van de hand doen.

Op de eerste zitdag werd er slechts 1.250.000 euro voor geboden. Volgens ingewijden was het complex 4 miljoen waard, maar uiteindelijk klokte men gisteren, op de tweede zitdag, af op 3,5 miljoen euro.

'Wij zijn zeer tevreden met deze aankoop', zegt Hogeschool Gent-financieel directeur Jos Terwecoren. 'Voor ons is het een ideaal gebouw, waaraan we weinig moeten veranderen. Voor een projectontwikkelaar die er een hotel of appartement wil vestigen, zijn er nog veel verbouwingskosten, maar voor ons valt dat goed mee.'

De hogeschool kampt al een tijdje met plaatsgebrek. 'In twee jaar tijd hebben we 2.000 extra studenten', vertelt algemeen directeur Bert Hoogewijs. 'Wij zijn nu met 16.000 studenten en kunnen die niet overal meer huisvesten.' Op 1 december verhuizen de centrale diensten al naar een gebouw aan de Kortrijksesteenweg, maar we hebben nood aan nog meer ruimte.'

Terwecoren: 'We willen er een grote kunstenbibliotheek onderbrengen. Nu is alles verspreid over de verschillende afdelingen, maar dit gebouw biedt de mogelijkheid om te centraliseren. Zowel werken van de afdeling Audiovisuele Kunsten, als van het Muziekconservatorium zullen er onderdak vinden.'

Er is niet alleen ruimte voor een bibliotheek, de hogeschool wil er ook les geven aan kleine groepen. 'We moeten nog eens goed nadenken welke departementen we er kunnen onderbrengen, maar dit gebouw biedt veel mogelijkheden', besluit Terwecoren.

In principe kunnen de nieuwe eigenaars pas in januari 2010 in het gebouw. De hogeschool wil echter overleggen met de Nationale Bank zodat studenten er eerder al welkom zijn.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=Q722M81N&PostCode=9000), 07-11-2008

't Zijn bloeiende tijden voor bibliotheekprojecten.

Kristof VG
November 7th, 2008, 02:46 PM
Zeer goed nieuws is dit! Voor het zelfde geld werden het appartementen of een restaurant. Dan was de kans klein dat ik er ooit zou binnen geraken..

Binnen enkele jaren zal ik eens binnenglippen in die bruisende studenten bibliotheek :lol:

snot
November 7th, 2008, 11:14 PM
Persoonlijk vindt ik dit ook goed nieuws.
De laatste jaren verhuizen juist onderwijsinstellingen en diensten uit het centrum. Een nieuwe bibliotheek pal in de binnenstad is fantastisch!
Dit gaat een gezellige buurt worden met de opengelegde Schelde en het heraangelegde Bisdomplein. :cheers:

ketje
November 10th, 2008, 10:12 PM
Ik heb zo de indruk dat gent 1 grote Bibliotheek aan het worden is met al die grote Bibliotheken.
Boekentoren, deze bibliotheek, binnekort misschien een grote internationale bibliotheek aan de krook. Amaaai

Puinkabouter
November 10th, 2008, 10:37 PM
^^ Tjah, Gent is dat ook de grootste Vlaamse universiteitsstad, en profileert zich nogal graag als "Stad van Kennis & Cultuur". Behalve die bibliotheken, die trouwens allemaal al bestaan maar in die projecten gewoon verhuizen, heb je in Gent ook een paar belangrijke archieven, oa. het AMSAB en het Liberaal Archief.

Puinkabouter
November 15th, 2008, 01:12 AM
Over deze brug is er nieuws. Ze is genomineerd voor de Staalbouwwedstrijd 2008.

8.

http://i33.tinypic.com/2uhogeb.jpg

9.

http://i36.tinypic.com/50fsb8.jpg

Van de website van de dienst Waterwegen en Zeekanaal:

Bavobrug genomineerd voor de Staalbouwwedstrijd 2008

Het ontwerp ‘Bavobrug te Gent’ werd genomineerd in de categorie Burgelijke Bouwkunde van de tweejaarlijkse Staalbouwwedstrijd.

Het staalinfocentrum wil met deze wedstrijd opmerkelijke staalconstructies in België onder de aandacht brengen en haar waardering uiten voor iedereen die staal inspirerend toepast.

Het ontwerp van deze fietsers- en voetgangersbrug is hedendaags.
De schuin geplaatste pylonen en draagkabels en de uiterst lichte brugdekstructuur geven haar een dynamisch en elegant karakter.
De schuine inoxe tuien zorgen voor een beperkte brugdekhoogte en vormen een doorzichtig scherm dat de klassieke leuning vervangt.

Hoewel de afmetingen van de hyperslanke Bavobrug bescheiden zijn, vormt ze toch een baken in de omgeving van de oorspronkelijke samenvloeiing van Leie en Schelde en symboliseert ze voor de pleziervaart een toegangspoort tot de historische binnenstad.

De laureaten van de wedstrijd zullen bekendgemaakt worden tijdens de Staalbouwdag ’08 op 4 december 2008 in Brussels Expo. Verdere informatie vindt u op www.infosteel.be.

Na de Krommewalbrug in 1998 en de fietsers-en voetgangersbrug tussen het Keizerpark en de Visserij in 2006, is dit reeds het derde ontwerp van de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV dat in het Gentse met een nominatie bekroond wordt in de Staalbouwwedstrijd.

Bouwheer:

afdeling Bovenschelde, Waterwegen en Zeekanaal NV
ing.Luc Verhaest, afdelingsverantwoordelijke

Ontwerp en leiding der werken:

ir.Luc Hesters, projectingenieur.

Website dienst Waterwegen & Zeekanaal (http://www.wenz.be/Nieuws/news90.html), 14-11-2008

Benonie
November 16th, 2008, 09:04 PM
Mooie brug, mooie foto's.

Puinkabouter
November 25th, 2008, 12:47 PM
Danke.

Een streepje nieuws in de marge van dit project:

Reep nog niet open, maar boten zijn er al

GENT - Op de hoek van de Bisdomkaai en de Sint-Jacobsnieuwstraat opent deze week een winkel voor motorboten. Leuk detail, voor de winkel zal binnen enkele jaren, na de openlegging van de Nederschelde, water stromen.
Tot in de jaren tachtig was er een benzinestation gevestigd, daarna kwam er onder meer een opticien, maar vanaf deze week verkopen ze in het pand op de hoek van de Bisdomkaai en de Sint-Jacobsnieuwstraat motorboten. Het lijkt vandaag misschien een vreemde locatie, maar de uitbaters van Gaseauline - dat is de naam van de winkel - hebben dat zo slecht nog niet gezien.

'De jachthaven Portus Ganda is vlakbij', zegt uitbater Steve Rauwoens. 'Daar hebben wij vijf ligplaatsen afgehuurd om onze boten tentoon te stellen. In de showroom in de winkel kunnen er nog eens twee. Binnen een paar jaar zullen de klanten tot aan onze deur kunnen varen, want tegen dan zal de Oude Beestenmarkt en de Reep terug opengelegd zijn. Begin 2010 is ons beloofd. Dat zie ik nog niet direct gebeuren, maar ooit zal hier terug water stromen.'

De naam Gaseauline verwijst naar de vroegere functie van het pand als benzinestation. Om je boot even vol te tanken, zal je er echter niet terecht kunnen. De winkel opent vrijdag de deuren. (dih)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=9L2396OF&PostCode=9000), 25-11-2008

Héél rare locatie voor een motorbotenwinkel vind ik dat. Da's praktisch midden in't stad! En het lijkt me een beetje klein, ook. Kan het helaas niet illustreren met foto's (op durexxx's foto's op de eerste pagina van dit topic kan je het een klein beetje zien in de achtergrond).

Reminder: volgens een nieuwsbericht in februari zouden de werken voor de Scaldissluis (de sluis die moet gebouwd worden op de Beestenmarkt) nog eind dit jaar moeten uitbesteed worden, en zou men er volgend jaar aan moeten beginnen. Heb er zelf helaas nog niets over gehoord, tot dusver...

ZoT
November 25th, 2008, 05:40 PM
Ik vraag mij iets af dat niet echt in deze thread hoort, maar toch ook met de Gentse wateren te maken heeft (weet niet waar anders te vragen). Het woord "lei" zoals bij de Antwerpse leien zou komen van een oud Vlaams woord dat "laan" betekent. Nu is mijn vraag of dat bij de Gentse leien ook zo is, of de benaming daar is afgeleid van de rivier de Leie...

Puinkabouter
November 25th, 2008, 07:00 PM
Het achtervoegsel -lei in Gent slaat op waterlopen: elke straat die hierop eindigt ligt of lag langs een vertakking van de Leie. Het komt in deze contreien dus naar alle waarschijnlijkheid wel van de rivier de Leie.

Zelfde verhaal in Brugge met de reien, een naam die - dacht ik toch - komt van de rivier die door Brugge stroomde, nl. de Reie.

ZoT
November 25th, 2008, 07:10 PM
Jep, in Brugge komt het van de Reie. Daarom dat ik mij afvroeg of hetzelfde het geval was met de Leie in Gent of of een lei in Gent dezelfde oorsprong had al een lei in bv. Antwerpen, wat me wel wat zou verwonderen.

Als ik het goed heb, is het enkel de Oude Houtlei die niet langs de Leie - en niet langs water tout court - ligt?

Puinkabouter
November 25th, 2008, 07:35 PM
^^ Waterlopen durven al eens te verspringen doorheen de tijd. Ook in steden, want ze zijn vaak het voorwerp van menselijke ingrepen. De Oude Houtlei is nu geen waterloop meer, maar is dat wel geweest tot in de 19e eeuw. Het was het westelijke deel van de laat-11e-eeuwse stadsomwalling, en was een aftakking van de Leie.

http://i33.tinypic.com/28cdq8o.jpg

De waterloop begon in het Zuiden aan de Zandpoortstraat, tegenover het Oud Justitiepaleis. Dan draait ie wat verderop af naar het Noorden, en vormt een kaarsrecht stuk dat ooit de Houtlei heette, maar nu de Oude Houtlei - niet omdat er ondertussen elders een Nieuwe Houtlei is ontstaan, maar gewoon om aan te duiden dat die straat "ooit de Houtlei" was.

In het Noorden kruiste de Houtlei dan de Hoogstraat en volgde daar dan via het begin van Ramen een traject, parallel met de Poel en de Drabstraat om dan uit te monden in de Lieve, op de plaats waar nu het Appelbrugparkje ligt. Dat parkje dankt zijn naam aan het brugje dat ooit in de Jan Breydelstraat over die waterloop lag.

Soit, je ziet het aangeduid op bovenstaande kaart :)

ZoT
November 25th, 2008, 07:41 PM
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Toch bedankt voor de hele uitleg ;)

Puinkabouter
January 16th, 2009, 03:19 PM
Ik had een aantal geleden een mail gestuurd naar Waterwegen & Zeekanaal met de vraag wanneer men verder zou werken aan de openlegging van de Nederschelde. Ze hebben mij telefonisch geantwoord, dus ik kan niet letterlijk citeren, maar het is niet meteen geweldig nieuws:

De eerstvolgende realisatie binnen dit project wordt de realisatie van de Scaldissluis, op de Oude Beestenmarkt. Die kan pas beginnen na afwerking van een paar voorbereidende werken, namelijk het verleggen van een aantal nutsleidingen op de Oude Beestenmarkt, door de stad. Voorlopig ziet het er naar uit dat men ten vroegste (!) zal beginnen aan de Scaldissluis in het voorjaar van 2010.

Pffffff.

Puinkabouter
January 24th, 2009, 05:23 PM
Dit is de reportage op GentBlogt: KLIK (http://www.gentblogt.be/2008/06/22/abdijkerk-herrezen).

Ik neem even de foto's van huisfotograaf Hans Dekeyser over - klik op de foto's om ze groter te zien:

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk01_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk01.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk02_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk02.jpg) http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk03_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk03.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk04_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk04.jpg) http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk05_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk05.jpg)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk06_sm.jpg (http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2008/06/20080620_groenekerk06.jpg)

Op de laatste foto kan je vrij goed zien wat men bedoelt met een evocatie van de oude abdijkerk. Die boompjes gaan nog stevig moeten groeien om echt zo'n effect teweeg te brengen, maar het zal mooi zijn, binnen een jaar of 10, 15.

Over dit park (en nog een paar andere Gentse parken) staat een bericht op de website van de stad:

Gentse parken vallen in de prijzen

23/01/2009 - Het wordt een goede gewoonte: elk jaar sleept de Stad Gent met haar groenprojecten enkele prijzen in de wacht. Ook nu is dat niet anders. Het Park aan de Sint-Baafsabdij kreeg een eerste prijs en de publieksprijs van de wedstrijd ‘Groene Lente 2008’. Daarnaast bekroonde de Vereniging Voor Openbaar Groen (VVOG) de bebloeming in de stad met twee bloemensymbolen.

De Vlaamse overheid erkende dan weer het toekomstige Lousbergspark als een ‘voorbeeldstellend en vernieuwend project in het kader van het harmonisch park- en groenbeheer’. Dat heeft als gevolg dat de Stad Gent voor de aanleg en inrichting van het park 160.000 euro krijgt van de Vlaamse overheid.

Op 18 november 2008 ten slotte werd het Sint-Baafskouterpark genomineerd voor de Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs 2008.

Groene lente in Gent

De Vereniging Voor Openbaar Groen (VVOG) organiseert elk jaar de wedstrijd Groene Lente. Daarmee wil ze het openbaar groen promoten en interessante, creatieve en vernieuwende groen- en bloemenprojecten belonen. Eind december 2008 vond de uitreiking van de prijzen plaats.

In het wedstrijdonderdeel ‘Groene Gemeente’ sleepte het Park aan de Sint-Baafsabdij de hoofdprijs in de wacht in de categorie ‘parken en begraafplaatsen’. Bovendien won het park ook de categorieoverstijgende publieksprijs.

Het Park aan de Sint-Baafsabdij mag zich uniek in zijn soort noemen. Het historisch verhaal, de recreatieve gebruikswaarde en het integraal waterbeheer van het park gaan hier hand in hand. De groene kerk in haagbeuk vormt het centrale en meest opvallende gegeven in het park. Het is een reconstructie van de vroegere abdijkerk die Keizer Karel in de 16de eeuw liet verwoesten. In en naast de kerk is er ruimschoots plaats om te spelen. Maar ook een circustent of buurtfeest vinden er voldoende ruimte. Het park is in zijn geheel toegankelijk en bruikbaar voor publiek. Omdat het zich op een sterk verstoorde puinbodem bevindt, kreeg het een lichte helling en watert het af naar een moeraszone.

De prijzen betekenen niet alleen een mooie erkenning voor het ontwerp. Ze leveren ook een bedrag van 600 euro op.

Ook in het wedstrijdonderdeel ‘Gemeente in Bloei’ scoorde de Stad Gent goed. Voor de bebloeming in de stad kreeg ze twee bloemensymbolen. De jury sprak daarmee haar waardering uit voor de bebloemingsvisie waarbij bloemperken, bloembakken, hangmanden, bollen en knollen volgens een ruimtelijk patroon worden ingeplant in de stad en natuurlijke bermen het bloemrijke plaatje vervolledigen.

Harmonisch park- en groenbeheer in het Lousbergspark

Voor de achtste maal op rij erkende de Vlaamse overheid een Gents project als ‘voorbeeldstellend en vernieuwend in het kader van het harmonisch park- en groenbeheer’. Dit jaar stond het thema ‘diversiteit’ centraal. Gent won met het ontwerp van het toekomstige Lousbergspark.

De Groendienst past de principes van het Harmonisch Park- en Groenbeheer toe in alle Gentse parken. Dat betekent dat de dienst maatregelen treft die goed zijn voor de mens, de natuur en het milieu. Het resultaat moet een park zijn dat dynamisch, divers en duurzaam is.

Het Lousbergspark wordt een buurtpark voor de wijk Heirnis. Het is 1,14 ha groot en gelegen tussen de Ferdinand Lousbergskaai, Forelstraat, Karperstraat, Tarbotstraat en Lozevisserstraat.

Bijzonder aan het Lousbergspark is dat bij het ontwerpen veel aandacht ging naar het ‘intergenerationeel’ werken. Jong en oud werden actief betrokken bij de plannen en zijn doelgroepen van het toekomstige park. Dat weerspiegelt zich in het concept voor de inrichting: Kinderen zullen aan hun trekken komen in een natuurlijk en avontuurlijk Robinsonpark. Daarnaast zullen bloemetjesbehang, fauteuils en staande lampen een gemoedelijke sfeer creëren waarin het goed keuvelen is. Spelen en ontmoeten staan centraal.

Diversiteit is niet alleen in de doelgroepen en functies te vinden. Het park krijgt ook een gevarieerde structuur met zandduinen en een natuurlijke beplanting, een wadi of droge gracht, een oude perenboomgaard die hersteld wordt, kort gazon, avontuurlijke spelelementen, een buurtbarbecue, … De verschillen in bodemtextuur uiten zich bovendien ook in de verschillende beplanting die erop groeit.

Voor de aanleg en inrichting van het Lousbergspark zal de Stad Gent een toelage van 160.000 euro ontvangen van de Vlaamse overheid.

Nominatie Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs 2008 voor het Sint-Baafskouterpark

De Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning (VRP) kent om de twee jaar de Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs toe. Daarmee wil ze extra aandacht vestigen op innovatieve en stimulerende initiatieven die het streven naar ruimtelijke kwaliteit en duurzame ruimtelijke ontwikkeling treffend illustreren.

Het Sint-Baafskouterpark was een van de vier genomineerden. Het park is een ‘prettige wildernis’ geworden die getypeerd wordt door spelende kinderen, bloeiende natuur en sfeervolle elementen uit de vroegere volkstuinen.

De jury meende dat het ‘project toont hoe ook kleine initiatieven groot kunnen zijn in hun planningslogica’. Ze loofde het enthousiasme van zowel de ontwerper Fris in het Landschap, als de opdrachtgever de Stad Gent en de actiegroep van buren. Verder hoopte ze dat het concept ‘spelen met de natuur’ (in plaats van ‘spelen in de natuur’) de maatstaf zou worden voor het Gentse speelweefsel in ontwikkeling en bij uitbreiding voor heel Gent.

Website Stad Gent (http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE0Nzg4OA.html), 24-01-2009

Kristof VG
January 24th, 2009, 07:04 PM
Even jullie mening; vinden jullie dat echt mooie parken? Voor mij is een park met boven en een bankje al meer dan genoeg. Zo een 'waterzuiveringsinstallatie' is niet onmiddellijk een meerwaarde in mijn ogen..

Dequal
January 26th, 2009, 11:21 AM
Even jullie mening; vinden jullie dat echt mooie parken? Voor mij is een park met boven en een bankje al meer dan genoeg. Zo een 'waterzuiveringsinstallatie' is niet onmiddellijk een meerwaarde in mijn ogen..

ik vind het wel origineel, maar niet dat ze alle parkjes met zo'n snufjes gaan moeten doen

himbaman
January 27th, 2009, 11:22 AM
ik vind het vooral spijtig dat het nieuwe park de rechtstreekse fietsverbinding tussen Gent- dampoort en het centrum botweg negeert. Waar je vroeger recht door het park kon fietsen /wandelen, moet je nu een vervelende omweg maken door het oude poortgebouw.

Puinkabouter
March 26th, 2009, 03:05 PM
^^ Maar zo ziet het er wel wat esthetischer uit, en bovendien had men met behoud van het vroegere fietspad die groene evocatie van de vroegere abdijkerk niet kunnen gemaakt hebben.

Ook over fietsinfrastructuur:

'Vervloekte' onderdoorgang open

GENT - Met de opening van de onderdoorgang onder de Sint-Jorisbrug kan je voortaan onbezorgd van Wondelgem naar Ledeberg fietsen. Het sluitstuk van de noord-zuidverbinding heeft echter heel wat voeten in de aarde gehad.

Het waren schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A) en Luc Hesters, ingenieur van Waterwegen en Zeekanaal, die gisteren het lintje mochten doorknippen van de nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de Sint-Jorisbrug. Het ding leek wel vervloekt, want ondanks het feit dat de brug al maanden af is, mochten er al die tijd geen fietsers over.

Probleem was dat de aannemer vergeten was om de verlichting te installeren. Zolang dat niet gebeurd was, was het niet veilig om de onderdoorgang open te stellen. Nu er eindelijk licht schijnt in de duisternis, kunnen fietsers en voetgangers onbezorgd onder het drukke kruispunt Joremaaie door.

Severine De Love en Maaike Vansevenant waren gisteren de eerste twee fietssters die dat deden. 'Voor ons is deze onderdoorgang een hele verbetering. Van en naar ons werk moeten wij dagelijks langs dit kruispunt. Nu de nieuwe fietsbrug open is, moeten wij ons niet meer tussen het drukke verkeer mengen.'

Meer zelfs, dankzij de nieuwe onderdoorgang kunnen fietsers probleemloos van Wondelgem naar Ledeberg fietsen. 'De noord-zuidroute is met deze schakel helemaal af', zegt Karin Temmerman. 'Met fietsbruggen aan de Kempstraat, aan Portus Ganda en twee in het Keizerspark en met vijf fietsonderdoorgangen heeft het hele project ongeveer 800.000 euro gekost.'

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/03/25/B2_GHQ285013.1+JORISS1.jpg
Severine De Love en Maaike Vansevenant: 'Deze onderdoorgang onder de Sint-Jorisbrug is werkelijk een hele verbetering.'

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=9E286TG3&PostCode=9000), 26-03-2009

Die onderdoorgang heeft daar inderdaad heel lang afgewerkt liggen wezen, op die verlichting na, en toch mocht je er daarom niet op. Vorige week ben ik die onderdoorgang nog gepasseerd, en het mag wel gezegd dat die verlichting best mooi is - 'streepjes' wit licht, volledig geïntegreerd in de leuning van de onderdoorgang.

De Snor
March 31st, 2009, 12:45 PM
Dat een fantastisch project als deze zo erbarmelijk wordt uitgevoerd , een regelrechte smet voor de verantwoordelijken hiervan :(

snot
April 1st, 2009, 01:00 PM
Ik had een aantal geleden een mail gestuurd naar Waterwegen & Zeekanaal met de vraag wanneer men verder zou werken aan de openlegging van de Nederschelde. Ze hebben mij telefonisch geantwoord, dus ik kan niet letterlijk citeren, maar het is niet meteen geweldig nieuws:

De eerstvolgende realisatie binnen dit project wordt de realisatie van de Scaldissluis, op de Oude Beestenmarkt. Die kan pas beginnen na afwerking van een paar voorbereidende werken, namelijk het verleggen van een aantal nutsleidingen op de Oude Beestenmarkt, door de stad. Voorlopig ziet het er naar uit dat men ten vroegste (!) zal beginnen aan de Scaldissluis in het voorjaar van 2010.

Pffffff.

Echt triestig.

De fout ligt dan toch helemaal bij de Vlaamse Overheid, of niet.
De Stad had zo zijn best gedaan om de bruggen op tijd klaar te hebben. De aannemer had de laatste brug zelf vroeger af dan gepland. In plaats van al die vertraagde openbare werken zaten we eens met een het omgekeerde,... was het niet dat de rest van de werken, die verdomde sluis minstens 3 jaar na het afwerken van de bruggen af zal zijn :bash: :bash: :bash:

Puinkabouter
June 2nd, 2009, 03:34 PM
^^ Mja, het gewest zegt natuurlijk dat de Stad de schuldige is (ze wachten op rioleringswerken op de Oude Beestenmarkt). Als we het eens aan 't Stad zouden vragen, zullen zijn wel zeggen dat de Vlaamse Overheid de schuldige is, waarschijnlijk... En ondertussen liggen daar al meer dan een jaar twee bruggen die tot niet veel dienen.

De openlegging laat dus nog een tijd op zich wachten, maar blijkbaar hebben plannen al genoeg effect op het vastgoed in de buurt:

De revival van het Laurentplein
Reep nog lang niet open, maar vastgoedkantoren nu al enthousiast

GENT - Het Laurentplein staat voor een merkwaardige heropleving. Vandaag wordt het plein nog gedomineerd door saaie kantoorgebouwen en kleurloze appartementen, maar daar komt binnen een paar jaar verandering in. De luxe-appartementen schieten er als paddenstoelen uit de grond.

Zeggen dat het Laurentplein vandaag een levendig en aantrekkelijk stukje Gent is, is de waarheid geweld aandoen. De vlakte tussen Brabantdam en Vlaanderenstraat is het exclusieve terrein van koning auto. Het plein is eigenlijk een grote parking met links en rechts een drukke invalsweg. Aan de ene kant domineert het Provinciehuis het uitzicht, aan de andere kant staan kantoorgebouwen en appartementen.

Er is echter verandering op komst. Middenin het bouwblok is een oud kantoorgebouw een paar jaar geleden al omgevormd tot een luxe-appartementencomplex. En zowel de gebouwen links als rechts daarvan staat dezelfde metamorfose te wachten.

Vastgoedmakelaar Center Office start na de zomer met de renovatie van het grote witte blok. Daar komen negen luxe-appartementen. En zopas maakten ook hun collega's van Infinimo hun plannen bekend voor het gebouw op het Laurentplein nummer drie. De bestaande appartementen worden er niet gerenoveerd, maar maken plaats voor een nieuwbouw.

'Op deze plaats stond vroeger een notariswoning die eind de jaren zestig omgebouwd is tot een appartementsblok', vertelt Kurt Wilmot, mede-zaakvoerder van Infinimo. 'Eind dit jaar gaat het tegen de vlakte. In de plaats komt er een handelszaak op de gelijkvloerse verdieping, vier appartementen en een penthouse. De voorkant van het gebouw krijgt een heel opvallende architectuur met terrassen die we voor een stuk tot binnen doortrekken.'

Het goedkoopste appartement kost 340.000euro. Voor de penthouse betaal je 625.000euro. In het project van Center Office liggen de prijzen tussen 495.000 en 915.000euro. Het 'nieuwe' Laurentplein mikt duidelijk op een welgesteld publiek.

'Dit is dan ook een toplocatie', gaat Wilmot verder. 'Je zit pal in het centrum van Gent en het plein zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien.'

En net die heraanleg is de motor voor de heropleving van het Laurentplein. Binnen enkele jaren wordt de Reep opengelegd. Dan stroomt er opnieuw water van Portus Ganda tot de Braemgaten. Het Laurentplein blijft behouden, maar zal wel grotendeels 'parkeervrij' worden. 'Projectontwikkelaars spelen daar nu al op in', ziet ook Carl De Jonghe, specialist stedenbouw en stadsontwikkeling op het kabinet van schepen Karin Temmerman (SP.A). 'Ook de oude Belgacomtoren een beetje verderop zal op termijn een woonfunctie krijgen. Mensen herontdekken het stadscentrum als aangename plaats om te wonen.'

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/06/02/B1_GAV2APQLI.1+laurentplein.jpg.210.jpg
Kurt Wilmot, mede-zaakvoerder van Infinimo, toont het gebouw dat vervangen wordt door luxe-appartementen. Het project moet midden 2011 afgerond zijn.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=4R2ATRC0&PostCode=9000#), 02-06-2009

"Binnen enkele jaren" en tralala. Echt erg dat dit project, dat zo een schitterende kickstart heeft gekend, nu zo'n triestige vertragingen oploopt. :ohno:

snot
June 2nd, 2009, 08:09 PM
Een aantal weken geleden was onder die brug al een hele groene poel vol afval. Het deed me een beetje aan India denken. Een leuke muggenvijver voor de buurtbewoners!

el piett
June 2nd, 2009, 08:48 PM
Nu, als er daar dankzij de "luxe-appartementen" enkele kapitaalkrachtige nieuwe bewoners komen, met vrienden op de juiste plaasten, kunnen ze misschien genoeg kabaal maken over hun muggenvijver om de werken weer wat vlotter en vlugger te laten verlopen?

btw, @ snot: congrats met nr 3.000

Puinkabouter
June 3rd, 2009, 04:31 AM
Wat foto's van 02-06-2009

1.

http://i43.tinypic.com/jzeflj.jpg

Een aantal weken geleden was onder die brug al een hele groene poel vol afval. Het deed me een beetje aan India denken. Een leuke muggenvijver voor de buurtbewoners!

Er zijn zelfs al wilde fietsen in beginnen groeien!

2.

http://i41.tinypic.com/15g2tlt.jpg

Nu, terwijl het wachten is op de openlegging van de Nederschelde, is het toch nog steeds een vrij aangenaam stukje groen in het hart van de stad. Helaas ook wel een mooie parking. Er is trouwens al lang een ondergrondse parking gebouwd onder het Sint-Bavohumaniora om het verlies aan parkeercapaciteit op de Reep op te vangen. Die is al een lange tijd in gebruik, zelfs. 't Is daar op drukke dagen altijd file in de kleine straatjes om aan de ingang te geraken. Schril contrast met de anders toch relatieve rust in de kleine straatjes ten zuiden hiervan.

3.

http://i42.tinypic.com/1zbyqnm.jpg

Het wordt wel een idyllisch stukje water, wanneer het er weer komt te stromen. Met een elegante kronkel en de (ex-)Nationale Bank en het Duivelsteen in het zicht.

4.

http://i41.tinypic.com/9lcqdk.jpg (http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Panorama/portus_ganda_04_groot.jpg)
Klik op de foto voor een groter beeld (9221x2993 px, 16.1 Mb)

Bonus: het zicht op de samenvloeiing van Leie en Schelde, ofte Portus Ganda, gezien van aan de 'pakketboot', of hoe dat plekje ondertussen ook is gaan heten. Een 180°-weids beeld heb je al. Beeld u nu nog een zomerse 25° en een zachte bries van over het water in, met wat vage geluiden van het verkeer in de achtergrond en een parkje vol gezelligheid om de hoek.

Het is een fijn plekje, dat terras. Alleen stom dat, als je neerzit, je gewoon recht op die balustrade kijkt, in plaats van op de watervlakte :lol:

Nog wat betreft dit beeld: er zijn toch een heel aantal stukken in die gevelrijen waar véél meer uit te halen valt dan wat het nu is. Het lijkt een eetje onnozel eigenlijk: zo'n mooi stuk water om op uit te kijken, en dan zo'n banale woningen er rond. Hopelijk kan daar nog wat mooiers van komen.

Krookpunt
June 3rd, 2009, 02:01 PM
Knappe foto's die door een goed gekozen beeldbreedte de verpletterende Belgacomtoren tot onwaarschijnlijke proporties herleidt. Zo lijkt dat gebouw in perfecte harmonie met deze omgeving.
Ook de foto met Duivelsteen, Nationale Bank en torentje van de Middenschool is onwaarschijnlijk "harmonieus". Die drie gebouwen lijken wel in een park te liggen.

Peter Dedecker
June 4th, 2009, 12:57 AM
Gisteren was het daar ronduit prachtig, en zat Portus Ganda afgeladen vol met genieters van zon en omgeving. Echt zalig.

En dat ze die lege auto's idd maar snel van het Laurentplein afhalen, echt onnozel om zo'n mooi plein vol blikken dozen te zetten.

durexxx
June 4th, 2009, 08:44 PM
goh zo een mooi plein vind ik dat nu ook weer niet hoor.
Het zou misschien mooi kunnen zijn, alhoewel die kantoorgebouwen het toch wel behoorlijk verpesten.

SeirD
September 11th, 2009, 11:27 AM
Al een paar dagen weer volle bak beweging in die beurt. Gisterenavond zelfs na 23u met 5 a 10 man aan het werk op de Oude Beestenmarkt. Laat ons hopen dat dit inderdaad de laatste rechte lijn is naar het openleggen van de Nederschelde... :banana:

En dat ze dan maar eens werk beginnen maken van de opknapbeurt van de Belgacomtoren die dan een hoogstaand architecturaal pareltje moet worden.:blahblah:

'Wij wachten al zo lang op dat water voor onze deur'
Openlegging Nederschelde schiet definitief uit startblokken

GENT - Wie dacht dat er nooit water zou stromen onder de nieuwe Wijdenaardebrug en de Nieuwbrug, heeft het fout. De werken voor de openlegging van de Nederschelde zijn definitief van start gegaan. Als het een beetje meezit, kunnen we eind 2012 van het Laurentplein naar Portus Ganda varen.

Het blijft een vreemd zicht daar tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat. Al sinds december 2007 ligt er een schitterende brug, maar eigenlijk dient ze - voorlopig - nergens voor. De Wijdenaardebrug moet ooit auto's, fietsers en voetgangers over de nieuwe Nederschelde leiden, maar die Nederschelde moet nog opengelegd worden. Om een beetje de illusie te geven, is er onder de brug een put gegraven waar wat water in staat.

'Maar een indrukwekkend zicht is het toch niet', zegt Jean Englebert. Hij is zaakvoerder van Gaseauline, een winkel op de hoek van de Sint-Jacobsnieuwstraat en de Bisdomkaai waar ze motorboten verkopen. 'Wij hebben ons indertijd op deze plaats gevestigd met het vooruitzicht op die Nederschelde die voor onze deur zou stromen. Wat kun je meer wensen als motorbotenverkoper? Met een kleine aanlegsteiger voor onze winkel zouden klanten meteen in hun boot kunnen stappen. En we zouden een rechtstreekse verbinding hebben met de even verderop gelegen Portus Ganda en later met de nog te ontwikkelen jachthaven in de Oude Dokken.'

Maar het project Nederschelde liep heel wat vertraging op. Volgens de allereerste plannen diende er al eind 2006 opnieuw water te stromen tussen Schelde en Leie, maar drie jaarlater moeten we ons tevreden stellen met een stukje Nederschelde ter hoogte van Portus Ganda en drie nieuwe bruggen: de Wijdenaardebrug, de Nieuwbrug en de Bavo(fiets)brug. 'Wij wachten nu al zo lang op dat water', zucht Jean Englebert.

Zijn geduld lijkt eindelijk beloond te worden. Sinds enkele weken is er opnieuw beweging rondom de Reep en de Oude Beestenmarkt. Eandis verplaatst er zijn elektriciteitscabine. Het gebouwtje op de Oude Beestenmarkt moet plaats ruimen voor de Scaldissluis.

'Die kunnen we vanaf het voorjaar 2010 beginnen bouwen', zegt schepen Martine De Regge (SP.A). De sluis komt op de Oude Beestenmarkt en moet het niveauverschil van meer dan een meter regelen tussen het waterpeil van de Leie en dat van de Schelde. In de loop van 2011 moet de sluis klaar zijn.'

'Daarna starten we met de openlegging van de Nederschelde', gaat De Regge verder. 'Als de vroegere kaaimuren (de Nederschelde werd in de jaren zestig gedempt, nvdr) nog bruikbaar zijn, kan er tegen het einde van de legislatuur opnieuw water stromen. Anders zal dat pas in 2013 zijn. Dat is inderdaad een stuk later dan in allereerste plannen, maar Waterwegen en Zeekanaal, dat een groot deel van de werken uitvoert, heeft projecten in heel Vlaanderen. Je kan niet verwachten dat zij alles in een legislatuur kunnen realiseren. Het belangrijkste is dat we nu echt van start kunnen gaan. Normaal gezien kunnen er niet te veel kinken meer in de kabel komen.'

Dieter Herregodts

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G12F2F53&PostCode=9000

De Klauw
September 11th, 2009, 04:25 PM
nana:

En dat ze dan maar eens werk beginnen maken van de opknapbeurt van de Belgacomtoren die dan een hoogstaand architecturaal pareltje moet worden.:blahblah:

Ach, wat mij betreft mogen ze daar even mee wachten. Het staat nu al vast dat het een mislukking gaat worden. Binnenkort ziet de Belgacomtoren er uit zoals elk ander gebouw. Het naar mijn mening meest waardevolle deel (de achterbouw met die kenbare verluchtingsroosters) wordt zelfs gesloopt.

SeirD
October 3rd, 2009, 09:13 PM
Vandaag een berichtje in de krant over de (niet werkende) LED verlichting op de St-Baafssite. Die verlichting moet de contouren van de verdwenen St-Baafskerk aanduiden. Van een buurtbewoner hoorde ik dat het probleem met die verlichting is dat 'vandalen' ze erg makkelijk kunnen open prutsen en dan met de LED kabels aan de haal gaan. Wat bovendien ook gevaarlijk is. Hopelijk wacht de stad niet tot het proces voorbij is om die verlichting te vernieuwen. Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Gelijkaardige verlichting is trouwens ook te vinden in het Keizerspark (we hadden het er al eens over in het Ledeberg Leeft topic: hier (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=38973128&postcount=36)). Puin wist toen te vertellen dat die verlichting daar ook niet marcheert. Misschien gaat het om dezelfde firma en zou ook daar dan verbetering op komst zijn...

Verlichting Sint-Baafsabdij nog altijd stuk
IN GEBREKE

GENT - Meer dan een jaar is het geleden dat aan de Sint-Baafsabdij een nieuwe LED-verlichting in gebruik werd genomen, maar sinds de officiële inhuldiging heeft de verlichting nog bijna geen dag gewerkt. Nochtans heeft de installatie 125.000 euro gekost.

‘De aannemer van de werken is intussen in gebreke gesteld', zegt schepen Martine De Regge (SP.A). ‘Wij hebben ook nog geen cent betaald voor de LED-verlichting. De bestaande installatie zal uitgebroken en vervangen worden.' De aannemer die op de tweede plaats eindigde tijdens de aanbesteding vraagt wel 40.000 euro meer om de Sint-Baafsabdij te verlichten.

Bron: De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=V02G2FII&postcode=9000)

Puinkabouter
October 3rd, 2009, 09:18 PM
^^ Het Keizerspark en het park aan de Sint-Baafsabdij (heeft dat park eigenlijk een naam?) zijn onderdeel uit één groenproject - groenas 3. Het lijkt mij dus aannemelijk dat ze door dezelfde aannemer zijn aangelegd.

De Klauw
October 5th, 2009, 12:50 AM
Nja, hier in Eeklo probeerde men de Stationsstraat ook op de fleuren met lichtgevende ledstroken, ook deze installatie werkt al in geen tijden meer. Wel mooi (en milieuvriendelijk) dus die decoratie met ledverlichting, maar erg lang lijkt het nooit mee te gaan.

Puinkabouter
November 11th, 2009, 03:23 AM
Ik weet niet of dit nieuws is, want ik passeer niet vaak genoeg op deze plaats en ik ben het gewoon dat het er altijd wat rommelig bijligt, maar afgelopen weekend viel me toch op dat er blijkbaar wordt gewerkt aan het verplaatsen van nutsleidingen. Werken in de aanloop naar de bouw van de Scaldissluis? :dunno:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/November/nederschelde_2009-11-08_001.jpg

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/November/nederschelde_2009-11-08_002.jpg

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/November/nederschelde_2009-11-08_003.jpg

Peter Dedecker
November 11th, 2009, 03:05 PM
Dat zijn echt prachtige foto's man!

biebel
November 11th, 2009, 06:57 PM
Aangezien ik er om de hoek woon, kan ik zeggen dat het inderdaad al een week of drie is dat er op de oude beestenmarkt, en tussen de reep en de bisdomkaai meer beweging te bespeuren is. Ik had ook het vermoeden dat het om voorbereidende werken voor die sluis ging.

plons
November 14th, 2009, 12:50 AM
De werken omvatten het verplaatsen van het schakelhuisje/elektriciteitscentrale (hoe noem je zo'n ding?) van de oude beestenmarkt naar een pand even om de hoek in de barrestraat. de origineel getatoeëerde toiletten en foto-graffiti moeten (jammergenoeg?) verdwijnen om plaats te maken voor de sluis.

tijdens deze werken worden ook elektriciteitsleidingen vervangen in de aanpalende straten. de bewoners zijn zeer goed ingelicht door stad gent maar het is me toch maar een rommeltje (waar de laatste drie weken nog weinig gebeurt trouwens) met zeer slechte signalisatie. heb zo mijn wagen 's morgens al aangetroffen ingesloten tussen een berg zand, een put en graafmachines... hier en daar echter ook onveilige situaties voor voetgangers.

het uitvoeren van deze werken impliceert dus niet dat de uitgraving van de nederschelde spoedig van start zal gaan.

Puinkabouter
November 14th, 2009, 02:52 AM
^^ De uitgraving van de Nederschelde niet neen, maar hopelijk misschien wel de bouw van de sluis (laatste dat hier staat is die gepland vanaf voorjaar 2010 - binnen een maand of 6 dus). Daarna kunnen ze misschien nog eens 2 jaar wachten voor er verder wordt gewerkt, net zoals na de afwerking van de bruggen, kwestie van een jonge traditie in ere te houden :tongue2:

MrEvers
November 14th, 2009, 12:34 PM
Andere grootschalige projecten in Gent (Sint-Pieters, Korenmarkt) verlopen allemaal zeer vlot, maar deze werken blijven maar uitstellingen krijgen, blijven maar achterhangen, heeft iemand eigenlijk enig idee waarom dit zo traag verloopt, vooral in vergelijking met de andere projecten? Het lijkt mij thans een zeer mooi en goed plan.

plons
November 15th, 2009, 11:20 AM
Zie bovenstaand artikel uit de Gentenaar. Bouwheer is waterwegen en zeekanaal; zij zijn waarschijnlijk niet zo gebrand op een spoedige opening.

biebel
December 6th, 2009, 08:40 PM
Nieuws op dit vlak! Ik kreeg als buurtbewoner onlangs een kaartje in de bus.

Infomarkt Nederschelde
Dinsdag 15 december van 15 tot 20 uur
AC Portus (het vroegere Belgacom-gebouw), Keizer Karelstraat 1, 9000 Gent
Stad Gent, Waterwegen en Zeekanaal NV, Eandis, TMVW.
Schepen Martine De Regge van Openbare Werken is aanwezig van 15 tot 16.30 uur.

Meer informatie? E-mail nederschelde@gent.be, tel 09 266 99 60

Puinkabouter
December 12th, 2009, 01:23 AM
Eindejaarsvuurwerk verhuist naar Portus Ganda

GENT - Het eindejaarsvuurwerk heeft dit jaar plaats op Portus Ganda en het thema is de ruimtereis van Frank De Winne. Het vuurwerk wordt aan hem opgedragen en heeft als titel ‘Van de hemel naar het hart (van de Gentenaars)'. Dit keer gaat het vuurwerk wel de hoogte in, het zal ongeveer 25 minuten duren.

Het vuurwerk vorig jaar op oudejaarsavond was een slag in het water. Om veiligheidsredenen werd het oorspronkelijke concept toen fel afgeslankt. Het vuurwerk speelde zich vooral op het water tussen Gras- en Korenlei af. De bedoelingen van het vuurwerkensemble Ephémère waren goed, met al dat licht en vuur, maar als je niet op de eerste rij stond, zag je er weinig van. Bovendien schoten nogal wat feestneuzen hun eigen vuurwerk de lucht in en dat stoorde het spektakel.

Dit keer stuurden acht firma's een offerte in. Daaruit koos het schepencollege het voorstel van Vangelabbeek vuurwerk uit Lanaken. Programmeur is Joeri Van Glabbeek. ‘Hij is een gerenommeerde vuurwerkmaker. Bloembedden zullen zich ontvouwen onder de hoge effecten en waaiers zullen een sterrenhemel vormen. Ook is er sprake van vuurwerk in kleurengroepen en speciale effecten zoals Romeinse kaarsen', zegt directeur van de dienst Feestelijkheden, Jan Schiettekatte. ‘Er zal gewerkt worden in tien beelden met een sloteffect onderverdeeld in vier secties. Er is ook een aftelmoment, met een veelkleurige laser met ‘hartslag'.'

Alle vuurwerk wordt afgeschoten van op de Sint-Baafssite, waar tijdens de Gentse Feesten het straattheater zijn tenten opslaat. De publiekszone is aan de overkant van het water, aan Portus Ganda tot aan de Sint-Jorisbrug en langs de Visserij. Daar zal plaats zijn voor vier- tot vijfduizend toeschouwers.

‘Het wordt geen hoogtevuurwerk zoals tijdens de Gentse Feesten, maar het zal toch behoorlijk hoog gaan, tussen de 60 en 150 meter voor sommige effecten. De brandweer vraagt serieuze veiligheidsperimeters, maar vanaf de overkant zal het vuurwerk mooi te zien zijn. De ervaring leert dat je het vaak beter ziet van op een afstand. De politie zal erop toezien dat er in de publiekszone geen privévuurwerk wordt afgestoken', besluit Schiettekatte.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=UD2JI392&PostCode=9000), 11-12-2009

Puinkabouter
December 15th, 2009, 10:19 AM
Beestenmarkt-sluis opnieuw vertraagd

GENT - De Scaldissluis, de sluis die aan de Oude Beestenmarkt moet worden gebouwd en die het mogelijk moet maken dat er opnieuw water stroomt langs de Reep, komt er met nog meer vertraging dan totnogtoe verwacht. Dat vernam Groen!-fractievoorzitter in het Vlaams Parlement Filip Watteeuw van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).

‘De minister had in februari 2008 de start van de bouwwerken nog aangekondigd voor het voorjaar van 2009', zegt Watteeuw. ‘Uiteindelijk zal het wellicht bijna anderhalf jaar later zijn. Dat betekent dat de bruggen die de voorbije jaren zijn gebouwd over de nog open te leggen Nederschelde, er nog een hele tijd nutteloos bij zullen liggen. Bijvoorbeeld de Nieuwbrug tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwsstraat is al sinds eind 2007 afgewerkt en in gebruik, maar daaronder ligt enkel een kleine poel.'

Minister Crevits bevestigt dat de bouw van de sluizen nog niet onmiddellijk kan beginnen. Vooraf moet onder meer de elektriciteitscabine die nu nog op de Beestenmarkt staat, worden afgebroken en vervangen door een nieuwe, een eindje verderop. ‘Blijkbaar is er daarvoor meer tijd nodig dan aanvankelijk gepland', zegt minister Crevits. ‘Daarnaast moeten er in opdracht van de stad Gent nog rioleringswerken gebeuren en moet er archeologisch onderzoek plaatsvinden voor de werken van start kunnen gaan.'

Daardoor schat de minister nu dat de bouw van de sluis pas in het najaar van 2010 kan beginnen.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=PL2JMGC3&PostCode=9000), 15-12-2009

G-4-Ever
December 15th, 2009, 02:42 PM
^^wordt er eigenlijk een planning opgemaakt voor dergelijke projecten of is er op zijn minst communicatie tussen de betrokken partijen? Alles gaat plots op het laatste langer gaan duren of er komen nog andere, ¿niet voorziene? ingrepen bij... Er zal dus terug nog veel water naar zee vloeien alvorens we daar water zullen zien stromen...:ohno:

SeirD
December 16th, 2009, 10:26 PM
Nieuws op dit vlak! Ik kreeg als buurtbewoner onlangs een kaartje in de bus.

Infomarkt Nederschelde
Dinsdag 15 december van 15 tot 20 uur
AC Portus (het vroegere Belgacom-gebouw), Keizer Karelstraat 1, 9000 Gent
Stad Gent, Waterwegen en Zeekanaal NV, Eandis, TMVW.
Schepen Martine De Regge van Openbare Werken is aanwezig van 15 tot 16.30 uur.

Meer informatie? E-mail nederschelde@gent.be, tel 09 266 99 60

Als buurtbewoner kreeg ik eveneens zo'n kaartje in de bus, maar jammergenoeg kwam er iets anders tussen. Nu ben ik wel nieuwsgierig of daar iets te leren was wat we nog niet wisten? Biebel, ben je daar dan eens gaan piepen? Iemand anders?

Trouwens, ik kreeg ook een uitnodiging (opnieuw als buurtbewoner) voor een buurtvergadering ivm de Oude Dokken. Morgenavond gaat dat door. Ik heb me ingeschreven, maar opnieuw zit ik met dubbele afspraak dus daar zal ik ook al niet geraken. Misschien iemand van hier die daar toch naar toe gaat?

G-4-Ever
December 22nd, 2009, 01:23 PM
Als buurtbewoner kreeg ik eveneens zo'n kaartje in de bus, maar jammergenoeg kwam er iets anders tussen. Nu ben ik wel nieuwsgierig of daar iets te leren was wat we nog niet wisten? Biebel, ben je daar dan eens gaan piepen? Iemand anders?

Trouwens, ik kreeg ook een uitnodiging (opnieuw als buurtbewoner) voor een buurtvergadering ivm de Oude Dokken. Morgenavond gaat dat door. Ik heb me ingeschreven, maar opnieuw zit ik met dubbele afspraak dus daar zal ik ook al niet geraken. Misschien iemand van hier die daar toch naar toe gaat?

^^verslag staat vandaag op GentBlogt

Puinkabouter
February 23rd, 2010, 05:18 PM
Slachthuisbrug krijgt nieuw wegdek

Gent - De Slachthuisbrug, aan het zwembad Van Eyck, wordt normaal gezien nog dit jaar degelijk heraangelegd. Dat zei schepen Martine De Regge (SP.A) in het vragenuurtje voor de gemeenteraad. Groen!-fractievoorzitter Elke Decruynaere had De Regge een vraag gesteld over de erbarmelijke staat van de brug, 'waar al zo vaak putten zijn gevuld dat het begint te lijken op een maanlandschap'.

Schepen De Regge was op de hoogte van de slechte toestand van de brug, zei ze. 'Die brug valt echter onder het beheer van Vlaanderen, van Waterwegen en Zeekanaal. We hebben contact opgenomen met hen. Zij erkennen het probleem, en hebben ons meegedeeld dat ze volop aan het bekijken zijn of ze het wegdek volledig zullen vernieuwen dan wel herstellen.'

Die vernieuwing of herstelling is normaal gezien nog gepland in 2010, zegt De Regge. 'De concrete timing van de uitvoering zal ook afhangen van het weer en van de planning van hun aannemers.'

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/23/slachtbrug.JPG.h380.jpg.568.jpg
Zoals ze er nu bijligt, lijkt de brug wel een maanlandschap.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BLTDA_20100223_001&PostCode=9000), 23-02-2010

G-4-Ever
February 26th, 2010, 02:09 PM
Sinds vandaag gepost op de site van de Stad Gent:

Tentoonstelling over project Nederschelde in AC Portus 26/02/2010

Midden in het projectgebied 'Nederschelde' opent de Stad Gent een tentoonstelling om bewoners en belangstellenden te informeren over de komende werken daar.

In administratief centrum AC Portus tonen tekst, foto’s en simulatiebeelden hoe en wanneer het water langs de Oude Beestenmarkt en de Reep zal vloeien. Elke eerste maandagavond van de maand is het project Heropening Nederschelde daarenboven in een 3D-omgeving te bekijken.

De tentoonstelling toont met tekst, foto’s en simulatiebeelden hoe project Heropening Nederschelde verder gaat. De tentoonstelling is elke werkdag open voor het publiek in AC Portus (het voormalige Belgacom-gebouw). Dat is vlak naast de Oude Beestenmarkt, waar Waterwegen en Zeekanaal NV vanaf augustus 2010 de toekomstige Scaldissluis zal bouwen. Die sluis is een cruciaal sluitstuk in dit project dat de Leie en de Nederschelde met elkaar zal verbinden, van Portus Ganda over de Reep naar de Braemgaten aan de Brabantdam.

Wegens interesse verlengd

De tentoonstelling is dezelfde als op de eenmalige infomarkt Nederschelde van vorig jaar, die op 15 december 2009 een honderdtal omwonenden en belangstellenden op bezoek kreeg. Zij konden toen ook rechtstreeks vragen stellen aan de projectpartners. Waterwegen en Zeekanaal NV en de Stad Gent zijn de voornaamste, maar ook Eandis en TMVW spelen een belangrijke rol. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om het project te bekijken, besliste de Stad Gent om de tentoonstelling nu opnieuw open te stellen.

‘Project Heropening Nederschelde’ is een onderdeel van het ‘programma Watergebonden Infrastructuurwerken’ dat Waterwegen en Zeekanaal NV en de Stad Gent samen uitvoeren. Het project is al vergevorderd, want de meeste andere onderdelen zijn ondertussen gerealiseerd: de jachthaven Portus Ganda, de renovatie van het zwembad Van Eyck, het Veermanplein, parking Reep, de kaaiverlaging aan de Rodetorenkaai, de Sint-Joristragel (onderdoorgang voor fietsers), de kaaiverlaging aan Baudelo, de Bavobrug en de tweelingbruggen Nieuwbrug en Wijdenaardbrug.

...

meer info over de tentoonstelling: klik hier (http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE1ODc2Mg.html)

biebel
February 28th, 2010, 09:55 PM
Met dank aan de vertraging van mijn bus gisterennamiddag heb ik een fijne ontdekking gedaan: De Lijn is milieuvriendelijk bezig, met recyclage en al! Bewijs: het volgende buskot dat tegenwoordig voor het AC Portus (a.k.a. Belgacomgebouw) aan de Keizer Karelstraat/Reep staat.

http://users.fulladsl.be/spb36702/buskot.JPG

Een detail maakt het iets duidelijker:
http://users.fulladsl.be/spb36702/buskot2.JPG

Verder vlogen er tijdens mijn 20 minuten geduldig wachten twee helikopters boven de Gentse binnenstad, alletwee uitgerust met een camera. De laagstvliegende heb ik kunnen vastleggen, de andere vloog toch wel iets te ver buiten bereik. Moest Google binnenkort zijn satellietbeelden op de lagere zoomniveaus verversen, dan zou het wel eens kunnen zijn met beelden van de situatie van gisteren.

http://users.fulladsl.be/spb36702/heli.JPG
http://users.fulladsl.be/spb36702/heli2.JPG

G-4-Ever
February 28th, 2010, 10:25 PM
Verder vlogen er tijdens mijn 20 minuten geduldig wachten twee helikopters boven de Gentse binnenstad, alletwee uitgerust met een camera. De laagstvliegende heb ik kunnen vastleggen, de andere vloog toch wel iets te ver buiten bereik. Moest Google binnenkort zijn satellietbeelden op de lagere zoomniveaus verversen, dan zou het wel eens kunnen zijn met beelden van de situatie van gisteren.

^^aha de helikopters voor 'Omloop het Volk' (oeps sorry: Nieuwsblad)! Toen ik buiten aan het werken was en ze hoorde naderen, wist ik dat ze toen boven Merelbeke hingen. Dan maar vlug naar de laatste km's op tv gaan kijken...

JumpV
February 28th, 2010, 11:10 PM
Met dank aan de vertraging van mijn bus gisterennamiddag heb ik een fijne ontdekking gedaan: De Lijn is milieuvriendelijk bezig, met recyclage en al! Bewijs: het volgende buskot dat tegenwoordig voor het AC Portus (a.k.a. Belgacomgebouw) aan de Keizer Karelstraat/Reep staat.

Een detail maakt het iets duidelijker:
http://users.fulladsl.be/spb36702/buskot2.JPG

Zo stond er een paar jaar geleden ook een bus/tramhokje in de Gebroeders De Smetstraat ook een hokje waar nog "Ateneum" of zo opstond. Toen ook eens iemand van De Lijn opgewezen toen ze bezig waren aan de betaal automaat daar, en een drietal weken later was het aangepast.

Jonasvh
February 28th, 2010, 11:21 PM
het lijkt er wel op de de letters eraf zijn, maar door verkleuring en vuil wss nog leesbaar

biebel
March 1st, 2010, 11:55 AM
^^aha de helikopters voor 'Omloop het Volk' (oeps sorry: Nieuwsblad)! Toen ik buiten aan het werken was en ze hoorde naderen, wist ik dat ze toen boven Merelbeke hingen. Dan maar vlug naar de laatste km's op tv gaan kijken...

Zo zie je meteen wat voor een sportliefhebber ik ben :lol:

En inderdaad, de originele letters zijn er weldegelijk afgehaald, het staat enkel nog in het vuil te lezen. Anyway, ik vind het een welgekomen aanvulling daar.

Puinkabouter
April 29th, 2010, 11:48 PM
Ik weet niet meer in welk topic het ooit eerder aan bod was gekomen, maar in het Sint-Baafspark (en ook in het Keizerspark in Ledeberg, eveneens onderdeel van groenas 3) was LED-verlichting geïnstalleerd die we nooit hebben zien werken. Welnu, wat nieuws - en 't is jammer genoeg niet goed:

Stad geeft led-lichtjes Sint-Baafsabdij op

GENT - De in juni 2008 met enige bombarie ingewijde led-lichtjes van de Sint-Baafsabdij zijn weg en komen wellicht nooit meer terug. Dat antwoordde schepen Karin Temmerman (SP.A) op een vraag van Filip Watteeuw (Groen!).

Kort na de inwijding bleek de led-verlichting al defect en werd een deel gestolen. ‘Toen al waren we het niet eens met de manier waarop de aannemer de led-verlichting, die ‘snachts de vroegere contouren van de Sint-Baafsabdij moest accenturen, had uitgevoerd', zei Temmerman.

Sindsdien werd de led-verlichting van de abdij gesloopt. ‘Er is nog onderhandeld met een andere aannemer', klinkt het op het kabinet van schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A).

‘De kosten liepen echter op: terwijl de oorspronkelijke installatie 125.000euro kostte, bleek de raming voor de tweede installatie op te lopen tot 168.000euro. Bovendien was ook die installatie niet vandalismebestendig en konden er nog onderdelen worden gesloopt.'

Daarom besliste de stad nu om zeker voor de komende jaren af te zien van led-verlichting voor de Sint-Baafssite.

‘Het enige wat we willen betalen, is de betonstructuur op de grond die ook al mee de vroegere vorm van de abdij aangaf. Of er ooit nog led-verlichting komt? Dat hangt af van de evolutie die de led-technologie doormaakt. Dan moet die een heel stuk goedkoper én vandalismebestendiger worden.'

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=322PJHPD&postcode=9000), 29-04-2010

Ik vraag mij af of hetzelfde nieuws ook opgaat voor het Keizerspark. Heeft iemand de LED-strips daar al eens zien oplichten?

Archiganda
May 1st, 2010, 11:12 PM
http://www.roelcocquyt.be/index.php?p=projecten&categorie=exterieur&slideshow=39

http://img227.imageshack.us/img227/5836/wemakestjoriskaairc.jpg

Caan Architecten
Arch. Roel Cocquyt (mmv Edilbert Haentjens)

Benonie
May 2nd, 2010, 12:50 AM
^^ Mooi, wat staat daar nu?

Puinkabouter
May 2nd, 2010, 01:37 AM
^^ Niets, da's een gat tussen die 2 andere gebouwen. Ik denk dat daar vroeger misschien nog een ingang voor toeleveringen aan de Rode Pomp lag, maar de Rode Pomp is zelf ook al opgedoekt en afgebroken en er wordt daar nu gebouwd aan "Sint-Jacobs Apart" (zie werken 2010).

Het ziet er in elk geval wel dik in orde uit. 'k Ben ook benieuwd hoe dat 's nachts zou uitdraaien. Zou er aangepaste verlichting in geïntegreerd worden?

De Klauw
May 2nd, 2010, 04:24 PM
^^Vroeger lag er een beek (dat kan je nog duidelijk zien aan de naburige gebouwen), nu staat er een laagbouw waar een kunstgalerij gevestigd is.
http://img684.imageshack.us/img684/7409/gevelbestaand.png

Je zou het overigens niet zeggen maar achteraan bevindt er zich een mooi industrieel pand (waar nu dus de galerij in huist).
http://img143.imageshack.us/img143/5450/1236091692000015.png

Ik vind het door Caan Architecten uitgewerkte ontwerp trouwens beter dan het oorspronkelijke:
http://img227.imageshack.us/img227/7327/gevel.png

Puinkabouter
May 2nd, 2010, 04:43 PM
Ha juist die kunstgalerij, 'k was die al helemaal vergeten :nuts:. Als ge op de Sint-Jorisbrug staat kijkt ge daar bijna helemaal over. Wel mooi vanbinnen, inderdaad. Hopelijk blijft dat behouden in dit ontwerp.

De Klauw
May 2nd, 2010, 05:00 PM
Dat zal behouden blijven. Het is enkel die laagbouw langs straatkant die verdwijnt.

Archiganda
May 2nd, 2010, 09:34 PM
Benieuwd of het torentje van de linkerwoning (dat trouwens verwijst naar de Rode Toren > Rodetorenkaai aan de overkant) zijn karakter zal kunnen behouden. En idem voor de uitbouw van Provo aan de rechterzijde.
Als je goed kijkt zie je dat de voorzetgevel in metaal/beton heel driedimensionaal is opgevat.
Over de geschiedenis van het pand: ooit een textielfabriek dacht ik, later een autogarage met benzinepomp (Esso?), dan Kunstgalerij Van Langenhove en nu ART from ART.
Wat wel gaat verdwijnen is de doorkijk die je nu op het Belfort hebt, vanaf de Dampoortstraat, Joremaaie en de Sint-Jorisbrug.

Benonie
May 2nd, 2010, 11:32 PM
Bedankt voor de antwoorden! Ik passeer daar eigenlijk geregeld als ik te voet van de Dampoort naar het centrum stap, maar kon me daar echt geen gebouw voorstellen. Nu weet ik hoe dat komt. :)
In elk geval vooruitgang vind ik. Dat lage gebouwtje is waardeloos en verknoeit de statige gevelrij nu zo'n beetje.

Puinkabouter
May 12th, 2010, 04:05 PM
Portus Ganda trekt steeds meer boten aan

GENT - De jachthaven Portus Ganda, aan zwembad Van Eyck, wordt steeds populairder. In 2009 telden de uitbaters 7.245 overnachtingen. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als in 2006, het eerste volledige jaar dat de jachthaven open was. Toch kunnen er nog veel meer boten aanmeren, want de toegankelijkheid van Portus Ganda is nog altijd niet optimaal.

De uitbaters van Portus Ganda kregen gisteren provinciegouverneur André Denys over de vloer. Hij kwam er kijken hoe we het watertoerisme in onze provincie kunnen verbeteren. ‘Want Oost-Vlaanderen is een provincie met heel wat kanalen en rivieren, maar op het gebied van jachthavens kunnen we nog een stuk beter doen. Er zijn te weinig ligplaatsen.'

En als die er zijn, zijn die niet altijd goed bereikbaar. De jachthaven Portus Ganda bijvoorbeeld is schitterend gelegen in het centrum van Gent, maar de boten raken niet altijd tot aan de aanlegsteigers. Sluizen worden niet altijd bediend en sommige bruggen zijn te laag om er boten onder te laten varen. ‘Het zijn knelpunten die we met alle betrokken partijen proberen aan te pakken', zegt André Denys. ‘We bekijken of sluizen langer bediend kunnen worden en of bruggen verhoogd kunnen worden.'

De meest ingrijpende plannen zijn er voor de oostelijke toegang van Portus Ganda. Nu is het nog niet mogelijk om van Melle rechtstreeks naar het stadscentrum te varen omdat de Schelde tot in Gentbrugge dichtgeslibd is. ‘De bouw van een sluis in Heusden zou dat kunnen verhelpen', gaat Denys verder. ‘Er wordt onderzocht of dat haalbaar is.'

In dat geval zou het aantal overnachtingen in Portus Ganda nog sterk kunnen stijgen. In 2009 waren dat er 7.245 tegenover 3.726 in 2006. ‘Het aantal boten dat hier aanmeert, stijgt voortdurend', weet Rudy Van der Ween, coördinator Watertoerisme van de stad Gent. ‘Zelfs een Nederlandse firma gespecialiseerd in de verhuring van boten heeft hier nu twee aanlegsteigers afgehuurd. Als de toegangsmogelijkheden van Portus Ganda verbeteren, kan Portus Ganda nog veel meer groeien.'

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KJ2Q4JPB&postcode=9000), 12-05-2010

Zou de Schelde in Gentbrugge eindelijke terug uitgebaggerd worden en slibvrij kunnen blijven? Zou het? Het zou in elk geval fantastisch zijn, want daar aan de sluis in Gentbrugge ziet er het er werkelijk verschrikkelijk uit. :puke:

Benonie
May 12th, 2010, 07:15 PM
Zou de Schelde in Gentbrugge eindelijke terug uitgebaggerd worden en slibvrij kunnen blijven? Zou het? Het zou in elk geval fantastisch zijn, want daar aan de sluis in Gentbrugge ziet er het er werkelijk verschrikkelijk uit. :puke:
Ik veronderstel dat dit het gedeelte is waar je ook met de trein naar Eeklo of Antwerpen passeert. Is inderdaad niet om aan te zien. Lijkt eerder op een (in de zomer stinkende) modderpoel....

a-gent
May 13th, 2010, 09:25 PM
Die modderpoel trekt in de zomer ook een heleboel veneinige muggen aan .

Puinkabouter
May 28th, 2010, 02:50 AM
Vzw Natuurpunt zou die modderpoel liever behouden zien blijven:

'Dichtgeslibde Schelde is uniek'
NATUURPUNT TEGEN PLAN VAARGEUL VOOR PLEZIERBOTEN

GENT - Natuurpunt Gent vraagt om de dichtgeslibde Schelde in Gentbrugge en Destelbergen niet uit te baggeren. Dit is een uniek natuurgebied, klinkt het. Het Natuurpunt-voorstel krijgt in de buurt meteen tegenwind.

Tussen de sluis aan het woningencomplex Scheldeoord en de ringvaart in Melle is de Schelde voor een goed deel dichtgeslibd. Vorige week lanceerde het Bekkencomité voor de Benedenschelde de idee om de Schelde er uit te baggeren. Opzet is het getij weg te nemen en een geul te graven om pleziervaart mogelijk te maken.

Zot idee

'Een zot idee', zegt Frank Maes van Natuurpunt Gent. 'We moeten die dichtgeslibde Schelde anders bekijken. Ze haalt geregeld het nieuws, maar vaak op een negatieve manier. Ze stinkt, ze is lelijk en er zitten vieze beestjes - de knijten of Scheldemuggen. Dat laatste is juist en die knijten moeten worden bestreden. Maar dat probleem stelt zich alleen in een klein gebied tussen de sluis en Gentbruggebrug. Onze indruk is dat de problemen met de knijten groter waren in 2007 en 2008. Het plaatsen van een pomp waardoor er weer wat water kan doorstromen, heeft blijkbaar geholpen.'

Volgens Natuurpunt gaat het om een uniek, dynamisch natuurgebied, een soort verdronken land van Saeftinge dat tot in de stad reikt. 'Het is zelfs een van de grotere aaneengesloten slik- en schorrengebieden in het Schelde-estuarium. Je treft in dit zoetwatergetijdegebied al veel vogels aan en een opvallende plantengroei. De rietkragen groeien aanzienlijk. Het stinkt al veel minder en het bovenste laagje is vrij zuiver slib. Zet er een infobord bij en dat zal al veel duidelijk maken. In de buurt is het woonproject Waterfront gepland. Ik zou er graag wonen. Er zijn ook veel mensen die dit mooi vinden', zegt Maes.

Natuurpunt Gent zal aan de bevoegde ministers Joke Schauvliege en Hilde Crevits vragen om de plannen voor de het baggeren, het maken van een vaargeul en de bouw van een nieuwe sluis in Heusden naast zich neer te leggen.

'Die plannen zijn extreem duur, wellicht zinloos en allesbehalve duurzaam. Je stopt dat geld beter in de groenpolen en de stadsbossen', besluit Maes.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/05/28/B1_GNO2QMDRM.1+gefv2191.jpg.275.jpg
Frank Maes: 'We moeten dit probleem vanuit een andere invalshoek bekijken.'fvv

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MH2QP5FS&postcode=9000), 28-05-2010

Buurtbewoners ergeren zich vooral aan de knijten, blijkbaar: klik (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MH2QP5FQ&postcode=9000)

De Klauw
May 28th, 2010, 02:52 PM
Een beetje een onzinnige reactie van Natuurpunt. Slib is niet zo uniek, stroomafwaarts zijn meerdere dichtgeslibde stukken te vinden, vooral in de zomer. Ik kan de buurtbewoners goed begrijpen dat zij het muggenaantrekkende slib liever wegwillen.

Ik vraag mij trouwens af welke mensen Frank Maes bedoeld als hij zegt dat velen deze stinkende modderpoel mooi vinden. Die zul je ook op één hand kunnen telen.

Benonie
May 28th, 2010, 08:33 PM
In de buurt is het woonproject Waterfront gepland. Ik zou er graag wonen. Er zijn ook veel mensen die dit mooi vinden', zegt Maes.
:| En die "vele mensen" wonen allicht allemaal mijlenver van die modderpoel...

Nee, met alle respect voor Natuurpunt (waarvan ik reeds meer dan 20 jaar trouw lid ben), maar ik denk dat àlle buurtbewoners daar liever een échte rivier met stromend water en voorbijvarende bootjes zien.
Zeker in een stad moet natuur meer zijn dan het favoriete observatieterrein van enkele natuurliefhebbers. De omwonenden zelf moeten er liefst ook wat aan hebben. Zo creëer je een maatschappelijk draagvlak voor méér natuur.

Buffalo Soldier
May 29th, 2010, 10:07 AM
Het is interessant om eens totaal ander standpunt te zien, iets waar niemand anders zelfs had aan gedacht.
Maar ik denk toch ook dat zijn reden helemaal niet sterk genoeg is om die slib daar te houden.

BIEB
June 29th, 2010, 01:42 PM
In september gaan ze eindelijk de sluis bouwen naast de oude beestenmarkt, en dan gaan ze tevens de nederschelde open gooien!
bron: HLN

Archiganda
July 1st, 2010, 07:31 PM
Vanavond buurtvergadering in het Sint-Lievenscollege over het project. Eigenlijk al de zoveelste vergadering. Wie weet zijn er wat mooie plaatjes te zien over het uiteindelijke ontwerp van de sluis en het sluisgebouw. En komen we ook wat te weten over de heraanleg van de Oude Beestenmarkt, de bomen, de Kruideniersstraat, de eerste helft van de Nieuwbrugkaai, Zilverberg, ...

Puinkabouter
July 3rd, 2010, 01:31 PM
Uitgraven Reep ten vroegste in 2012

GENT - Het opnieuw opengraven van de Reep, om de samenvloeiing van Schelde en Leie te herstellen, kan ten vroegste in 2012 beginnen. Dat antwoordde schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A) op een vraag van CD&V-gemeenteraadslid Monica Van Kerrebroeck.

‘Vooraleer die graafwerken van start kunnen gaan, moet immers eerst de Scaldissluis worden gebouwd aan de Oude Beestenmarkt. De werken aan die sluis beginnen pas dit najaar, normaal gezien half september. Het duurt normaal gezien bijna twee jaar vooraleer de sluis af is', zei De Regge.

Eens de Scaldissluis afgewerkt is, zal het mogelijk zijn om rond de Kuip van Gent te varen via Schelde, Leie en Ketelvaart.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RL2SDPS8&postcode=9000), 03-07-2010

BIEB
July 3rd, 2010, 02:02 PM
jammer dat op een of ander manier niet tegelijk kan

biebel
September 20th, 2010, 03:05 PM
Eventjes vermelden dat de Oude Beestenmarkt sinds een week compleet afgezet is met hekkens, en dat ook de tijdelijke borstwering aan de put onder de Nieuwbrug is weggenomen. Ze hebben er meteen ook zo'n aankondigingsbord voor de aanleg van de Scaldissluis gezet.

Puinkabouter
September 20th, 2010, 08:33 PM
^^ Het zal nog waar blijken te zijn wat in het recentste krantenartikel stond: de werken beginnen half september. Fijn dat er eindelijk weer wat schot in dit project komt, want 't is toch een van de mooiere lopende zaken :)

Meurisse
September 22nd, 2010, 02:24 PM
de eerste spadesteek voor de Scaldissluis!

http://www.deredactie.be/permalink/1.868522

G-4-Ever
September 22nd, 2010, 03:30 PM
eindelijk eens vooruitzichten ivm het openleggen van de Nederschelde :banana:

Schitterend nieuws!

Puinkabouter
September 23rd, 2010, 10:17 AM
En nu ook bericht in De Gentenaar:

Bouw Scaldissluis aan Oude Beestenmarkt is gestart

In aanwezigheid van een kabinetsmedewerkster van Vlaams minister van Openbare Werken Crevits en van gedelegeerd bestuurder Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal werd gisteren op de Oude Beestenmarkt de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van de Scaldissluis. Het langverwachte project moet het hoogteverschil van 1,10 meter tussen het waterpeil in het stadscentrum en dat aan de Nieuwbrugkaai overwinnen en zo Gent weer rondom bevaarbaar maken voor pleziervaartuigen.

Door het wachten op de budgetten van de Vlaamse Regering liep het project al ruim vier jaar vertraging op. De werken aan de Nederschelde zelf lagen door het uitblijven van het geld meer dan een jaar stil. De voorziene bruggen over de Bisdomkaai, de Keizer Karelstraat en de Nieuwbrugkaai zijn ondertussen al aangelegd en ingehuldigd.

De Scaldissluis zal 3 miljoen euro kosten en wordt gebouwd door Waterwegen en Zeekanaal. Er komt ook een bootjesglijbaan waarmee kano's en kajakken hun historische rondvaart op de Gentse wateren probleemloos kunnen verderzetten. De Oude Beestenmarkt krijgt bovendien een verkeersluw karakter met terrassen onder de bomen, zodat iedereen er vanop de eerste rij zal kunnen toekijken hoe bootjes door de sluis varen.

De werken zullen ongeveer twee jaar in beslag nemen, wat betekent dat de sluis operationeel zal zijn tegen de zomer van 2012.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G8J2VPBDG&postcode=9000), 23-09-2010

Puinkabouter
September 28th, 2010, 11:44 AM
Een nieuwtje dat het belang van sluizen en stuwen voor de binnenwateren illustreert... En meteen ook wat informatie meegeeft over de heraanleg van enkele straten in de marge van het openleggen van dit stukje Schelde:

Defecte stuw doet waterpeil in stad onverwacht zakken

GENT - Het waterpeil in de Gentse binnenwateren zakte gisteren - onverwacht en behoorlijk plots - erg laag. Aan de Reep is zo'n laag peil niet uitzonderlijk, maar gisteren dreigde de opmerkelijk rijke vispopulatie er zelfs in nood te geraken.

In Zwijnaarde was er een defect ontstaan aan de stuw. Daardoor stond de stuw open en liep er water weg. Op bepaalde plaatsen in Gent, zoals de Reep, was vlug te zien dat het waterpeil snel zakte. In de namiddag werd de sluis hersteld. Het duurde enkele uren vooraleer het normale waterpeil weer was bereikt.

Intussen zijn wegenis- en rioleringswerken begonnen in de Jan Palfijnstraat. Ze passen bij het openleggen van de gedempte Nederschelde tussen de Nieuwbrugkaai en het Bisdomplein. Opzet is om een rechtstreekse verbinding tussen het stadscentrum en de Sint-Baafssite te maken. De bouw aan de nieuwe Scaldissluis is vorige week begonnen.

In de omgeving van dat project worden enkele straten hersteld. Na de Jan Palfijnstraat volgen nog de Gildestraat, de Kalvermarkt en de Zilverenberg. De werken in de Jan Palfijnstraat duren 40 werkdagen. De straat wordt aangelegd als woonerf. Dat is een autoluwe straat zonder afgebakende trottoirs zodat voetgangers, fietsers en autobestuurders plaats hebben van gevel tot gevel. De rijweg krijgt een bestrating in keien.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/09/28/B4_GUH2VRVRC.1_gefv3936.jpg.h170.jpg.280.jpg
Het waterpeil aan de Reep stond gisteren zo laag dat de opmerkelijke vispopulatie er even in ademnood raakte.fvv

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=D92VVOJS&postcode=9000), 28-09-2010

G-4-Ever
October 17th, 2010, 10:15 PM
Ook hier een beperkte bijdrage aan foto's die ik genomen heb tijdens mijn
werfbezoeken (PGSP-KoBra-Openleggen Nederschelde):

Hoever zouden ze al staan met de bouw van de Scaldissluis?
Tjah, het ziet er al uit als een werf :lol:

1.
http://i51.tinypic.com/ir5fnp.jpg

2.
http://i51.tinypic.com/bgwp5d.jpg

3.
http://i52.tinypic.com/erfx4k.jpg

Dequal
October 17th, 2010, 11:35 PM
Gene vetten dus. Nog altijd.

BIEB
October 18th, 2010, 01:17 PM
hoe zou het gaan met die bootenwinkel?

Archiganda
October 30th, 2010, 07:24 PM
Fotograaf Dirk Braeckman gaat zijn woning ingrijpend verbouwen. De voorgevel krijgt op niveaus 1 en 2 een metaalstructuur met glas. Michel Mast is de architect. Een eerder project in 2007 voor een meergezinswoning door Office Kersten Geers en David Van Severen botste op een njet. Te hoog allicht in vergelijking met de buren. De maquette hiervan was op 'Gent Morgen. 35 jaar dromen, plannen en bouwen in de stad' te zien.

Dichter bij de Slachthuisbrug is een andere (gewone) woning verdwenen en komt er een nieuw eengezinswoning.

Puinkabouter
November 29th, 2010, 02:13 AM
'k Ben afgelopen zaterdag 27-11-2010 eens gaan kijken hoe het staat met de werken aan de Nederschelde:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-001.jpg

Zicht vanaf de nog steeds heel nieuwe en mooie Bavobrug richting Oude Beestenmarkt. Dit stukje water is het eerste deel Nederschelde dat al is opengelegd, ondertussen wel al een klein decennium geleden, maar het was dus ook gedempt in de jaren '60.

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-002.jpg

Eigenlijk kan ik vrij kort zijn: er is op de Oude Beestenmarkt geen kl*te te zien, enkel deze damplank die een heel stuk boven de modder uitsteekt. Maar ik had begin deze maand al eens foto's gemaakt die ik nooit gepost heb, en toen stond die damplank daar ook al. Voor de rest lijkt het alsof hier een maand lang niets gebeurd is.

Misschien is dat omdat er zoals bij alle werken eerst maanden van saaie rioleringswerken aan vooraf gaan?

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-003.jpg

Een hoop kasseistenen die ooit het wegdek van de gedempte Nederschelde vormden.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-004.jpg

Er liggen nog een paar damplankjes klaar om vroeg of laat eens de grond in geduwd te worden. Ik moet eerlijk zijn: op 1 november lagen hier veel meer damplanken. De afgelopen weken heeft men die al geplaatst aan de twee uiteinden van het sluiscomplex.

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-005.jpg

Tot hier was men al geraakt met het bouwen van een kaaimuur in de vorige fase van de openlegging, ondertussen al wel een paar jaar geleden.

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-006.jpg

De Nieuwbrug oogt nog steeds nieuw, maar zou er toch nòg wat nieuwer uitzien mocht er niet zo'n vieze poel vol zwerfvuil onder liggen. Al blijft het wel een vrij aandoenlijk zicht: een brug die daar enkel maar lijkt te liggen om een vieze poel vol zwerfvuil over te kunnen. ^_^

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-007.jpg

Er werd gevraagd naar die botenwinkel: die staat er nog steeds. Een teken dat het toch enig succes heeft, neem ik aan.

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-008.jpg

Dit kadert in feite ook binnen het project rond de Nederschelde: de Jan Palfijnstraat wordt momenteel heraangelegd. Ik hoop dat alles op één niveau komt, zoals men ook met de straatjes aan het zuiden van Onderbergen heeft gedaan.

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-009.jpg

Binnen een paar jaar moet dit onmogelijk worden, tenzij je een Jezus met lange benen bent, of heel hoge stelten hebt: een zichtje op de Reep vanaf de Nederschelde. De Wiedenaardbrug markeert de plek waar de waterloop op aarde stoot.

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-010.jpg

Er staan trouwens wel een paar mooie gebouwtjes langs de Nederschelde. De meeste ervan zitten al in het vorige beeld (Nationale Bank, Duivelsteen, Vlerick Hogeschool,...) maar langs het gedempte deel staat ook nog dit gebouwtje dat ooit deel uitmaakte van een middelbare school. Nu ligt er een Freinetschool naast, die net als de Freinetschool in de Bagattenstraat een lelijk gat slaat in de gevelrij ten behoeve van een speelplaats.

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-011.jpg

Nog zo'n schoonheid met een rommelboel van een openbare ruimte ervoor.

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-012.jpg

Kijken vanaf de Wiedenaardbrug richting Oude Beestenmarkt kan je al met een minimum aan verbeeldingskracht de Schelde terug zien stromen.

13.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-013.jpg

Tot slot nog een van de gruwelijkste pleinen van België: het Bisdomplein. Mooie gevels rondom, maar wat een tang van een pleinvlak. Zit ook in het projectgebied, dus ik veronderstel dat het tussen nu en 2015, pakweg, ergens heraangelegd zal worden. Goeie plek om groen en recreatief in te vullen, me dunkt.

Kris8
November 29th, 2010, 09:18 AM
^^ foto 8: de Jan Palfijnstraat wordt inderdaad op één niveau aangelegd. Ik weet niet meer juist waar en wanneer maar ik heb het ergens gelezen. Ik dacht zelfs dat Barrestraat en Nederkwaadham daarna ook aan de beurt kwamen.

Meurisse
November 29th, 2010, 11:33 AM
http://i51.tinypic.com/ir5fnp.jpg

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/11/nederschelde-2010-11-27-004.jpg

De stapel damplaten is serieus geminderd en de zware machinerie staat er niet meer. Ik zou daar dus uit afleiden dat alle damplaten die geheid moesten worden in de grond zitten?

biebel
November 29th, 2010, 11:51 AM
^^ Er heeft in elk geval een serieuze put gelegen die omgeven was door damwanden, ja. Vermoedelijk heeft men de put toch maar opnieuw gedempt voor de winterstop ofzo... Ik denk dat ze zoiets een processie van Echternach noemen?

Jongeheer
December 28th, 2010, 02:54 PM
Vuurwerk aan Portus Ganda

GENT - De Dienst Feestelijkheden organiseert op oudejaarsavond om klokslag middernacht opnieuw een artistiek vuurwerkspektakel aan de Portus Ganda. Het vuurwerk 'The Magic Wonders of the World' zal 20 minuten duren en brengt de allernieuwste effecten en kleuren.

Voor het vuurwerk is een budget van 20.000 euro voorzien. Het vuurwerk wordt gebracht door vuurwerkspecialist 'Vangelabbeek. Zij stonden ook vorig jaar in voor het spektakel. Het vuurwerk werd aangemaakt in China. De vernieuwing ligt in de pastelkleuren. Het explosieve karakter van de vuurpijlen wordt verzacht door het gebruik van pastelkeuren zoals seablue, pink, orange light-green en meer.

Vijf minuten voor middernacht start het aftelmoment. De afschietplaats bevindt zich op de grasvlakte van de Sint-Baafssite. Daar mogen geen toeschouwers staan.

De nieuwjaarsreceptie van de stad vindt overigens plaats op 9 januari vanaf 11 uur op het Sint-Baafsplein. Er is opnieuw een speciale mok van de stad te koop, al wordt gevraagd om ook zelf een mok mee te brengen.

Jongeheer
January 1st, 2011, 06:28 PM
teG78L8fyLk

l7VDYT9uQ8w

De 2de versie is beter en langer. Ook wel hilarisch omdat je de hele tijd kan meeluisteren met die dronken gasten die het vuurwerk aan het filmen waren ("zegt dage een hoer zijt!").

AwesomeCityGhent
January 4th, 2011, 01:33 AM
'k Heb ook staan filmen maar waar ik stond was het wat rustiger :)
'k Vraag me wel af hoeveel volk er nu ong op afgekomen is...

Mijn beste wensen voor 2011 aan iedereen hier!
:cheers:
David

AwesomeCityGhent
January 24th, 2011, 11:37 PM
De Jan Palfijnstraat is heraangelegd. :banana:
Men is enkel nog bezig met een paar paaltjes en met het opvoegen...
Voor de rest is het daar in de buurt nog vrij rustig... :lol:

Davey Okuda
February 28th, 2011, 10:24 PM
4.

http://i41.tinypic.com/9lcqdk.jpg (http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Panorama/portus_ganda_04_groot.jpg)
Klik op de foto voor een groter beeld (9221x2993 px, 16.1 Mb)

Bonus: het zicht op de samenvloeiing van Leie en Schelde, ofte Portus Ganda, gezien van aan de 'pakketboot', of hoe dat plekje ondertussen ook is gaan heten. Een 180°-weids beeld heb je al. Beeld u nu nog een zomerse 25° en een zachte bries van over het water in, met wat vage geluiden van het verkeer in de achtergrond en een parkje vol gezelligheid om de hoek.

Het is een fijn plekje, dat terras. Alleen stom dat, als je neerzit, je gewoon recht op die balustrade kijkt, in plaats van op de watervlakte :lol:

Nog wat betreft dit beeld: er zijn toch een heel aantal stukken in die gevelrijen waar véél meer uit te halen valt dan wat het nu is. Het lijkt een eetje onnozel eigenlijk: zo'n mooi stuk water om op uit te kijken, en dan zo'n banale woningen er rond. Hopelijk kan daar nog wat mooiers van komen.

heb even m'n beste photoshopskills bovengehaald, en die banale woningen vervangen door een meer 21e eeuw alternatief :D

http://farm6.static.flickr.com/5013/5486832790_be85442a45_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/daveyokuda/5486832790/)
portus_ganda_remastered (http://www.flickr.com/photos/daveyokuda/5486832790/) by Davey Okuda (http://www.flickr.com/people/daveyokuda/), on Flickr

Jongeheer
February 28th, 2011, 10:50 PM
Hey Davey, welkom op het forum!

Als je in het vervolg je foto's wilt embedden (ze direct op het forum weergevens), moet je de BB-code van je foto kopiëren en plakken in je post. Hoe je dat voor elkaar krijgt, zie je op onderstaande foto.
Dat is niet enkel veel aangenamer, mensen zien dan daadwerkelijk ook je foto.
Toegegeven, we zijn een misschien beetje lui :D maar het is een kleine moeite niet? Gezult de mods meteen een paar grijze haren besparen ;)

http://froknowsphoto.com/froknows/media/kunena/attachments/legacy/images/froflickrhowto.jpg

Davey Okuda
February 28th, 2011, 11:11 PM
super! bedankt, ik vroeg me reeds af hoe jullie dat deden :p
en ik ben van plan om toch regelmatig foto's te posten dus tis wel handig dat je zo'n dingen weet dan ;)

Jongeheer
February 28th, 2011, 11:28 PM
Geen probleem, keep 'em coming!

Archiganda
March 1st, 2011, 07:04 PM
heb even m'n beste photoshopskills bovengehaald, en die banale woningen vervangen door een meer 21e eeuw alternatief :D

http://farm6.static.flickr.com/5013/5486832790_be85442a45_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/daveyokuda/5486832790/)
portus_ganda_remastered (http://www.flickr.com/photos/daveyokuda/5486832790/) by Davey Okuda (http://www.flickr.com/people/daveyokuda/), on Flickr

Best wel leuk MAAR uiteindelijk zie ik weinig verschillen met de jaren '70 op de linkerzijde van de foto, m.n. de Belgacomtoren en de flatgebouwenWAND van de Nieuwbrugkaai. Je gomt eigenlijk gewoon een stuk 19de en 20ste eeuwse geschiedenis weg. De Voorhoutkaai is helemaal niet zo banaal en kreeg het laatste decennium best wel wat mooie nieuwbouwpanden. En er staan ook mooie dingen uit de 19de eeuw en van rond de voorlaatste eeuwwisseling. De WAND die je voorstelt is dan weer wel helemaal op zijn plaats langs kades als het Houtdok en het Handelsdok ...

Davey Okuda
March 1st, 2011, 11:32 PM
it was just for fun :lol:

Puinkabouter
March 10th, 2011, 02:29 PM
Dinsdag 08-03-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/nederschelde_2011-03-08-001.jpg

Een sleuf! Een sleuf! :)

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/nederschelde_2011-03-08-002.jpg

Zo'n spel dat dingen in de grond boort.

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/03/nederschelde_2011-03-08-003.jpg

Er was een graafmachine aan het werk en er was een komen en gaan van vrachtwagens om puin en aarde af te voeren. Lawaaiierige bedoening! Maar hopelijk ligt hier binnenkort een put en is men hier een sluis aan het bouwen :okay:

G-4-Ever
March 10th, 2011, 03:01 PM
thx for foto's en update!!
Schitterend nieuws dat daar eeeiiiiindelijk beweging is!

G-4-Ever
March 11th, 2011, 02:29 PM
Vandaag in de wekelijkse nieuwsbrief van de Stad Gent (en dus ook op de site (http://www.gent.be/nieuwsbrief.asp?ch=THE&rec=168416&id=4216&nbid=168436)):

Start wegen- en rioleringswerken in de Gildestraat, Kalvermarkt en Zilverenberg
11/03/2011

In het kader van het project Heropening Nederschelde leggen de Stad Gent en Waterwegen en Zeekanaal nv de gedempte Nederschelde tussen het Bisdomplein en de Nieuwbrugkaai opnieuw open. Hierdoor wordt de historische samenvloeiing van Leie en Schelde hersteld en komt er een rechtstreekse verbinding tussen het stadscentrum en de Sint-Baafssite.

Binnen dit project zorgt Waterwegen en Zeekanaal nv onder andere voor de bouw van een nieuwe sluis ter hoogte van de Oude Beestenmarkt. In de omgeving investeert de Stad Gent in de heraanleg van een aantal straten. In de week van 14 maart 2011 starten de wegen- en rioleringswerken in de Gildestraat, Kalvermarkt en Zilverenberg. Deze wegenwerken zullen normaal gezien afgerond zijn in de zomer van 2011.

Eind september 2010 startte de Stad Gent met de heraanleg van de Jan Palfijnstraat. De werken in de Jan Palfijnstraat zijn ondertussen afgerond, waardoor de Stad Gent nu kan starten met het volgende project, namelijk de heraanleg van de Gildestraat, Kalvermarkt en Zilverenberg.

De Stad Gent zal die straten integraal vernieuwen en legt eveneens een gescheiden rioleringsstelsel aan. Dat betekent dat de oude riool vervangen wordt door een aparte riool voor afvalwater en een riool voor regenwater. Op die manier kan het vuile water beter gezuiverd worden en stroomt het regenwater terug naar de beken en kanalen.

Na de rioleringswerken richt de Stad Gent die straten in als woonerf. Een woonerf is een autoluwe straat die zo is aangelegd dat doorgaand verkeer wordt afgeraden. Bij een woonerf zijn er geen verhoogde, afgebakende voetpaden zodat voetgangers, fietsers en autobestuurders plaats hebben van gevel tot gevel. De rijweg in het woonerf krijgt een bestrating in betonstraatstenen en keien. De parkeervakken krijgen keien in een andere kleur waardoor ze duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van het woonerf. In elke straat zullen plantvakken zorgen voor een extra groene toets.

Timing en Fasering

Om de hinder voor de omwonenden te beperken zullen de rioleringswerken in verschillende fases worden uitgevoerd. De aannemer start met de werken in de week van 14 maart 2011. De werken zullen normaal gezien afgerond zijn in de zomer van 2011.

Omleiding

De omleiding tijdens deze werken wijzigt met iedere fase. In de eerste fase wordt er gewerkt in Zilverenberg en een deel van de Kalvermarkt (tot aan Houtbriel). Tijdens deze fase is Zilverenberg volledig afgesloten voor alle verkeer. De Kalvermarkt zal enkel toegankelijk zijn via de Gildestraat en Houtbriel. Er wordt eenrichtingsverkeer ingesteld van de Gildestraat naar Nieuwpoort. De omleiding loopt via de Nieuwbrugkaai, Volmolenstraat, Nieuwpoort, Oude Schaapsmarkt en Houtbriel.

Puinkabouter
April 27th, 2011, 10:06 AM
Bouw van sluis aan Oude Beestenmarkt is begonnen
PROJECT OPENLEGGEN VAN REEP LIEP VIJF JAAR VERTRAGING OP

GENT - De bouw van de Scaldissluis aan de Oude Beestenmarkt is eindelijk begonnen. De betonwerken voor de bootjesglijbaan zijn bezig. Later volgt de sluis, die al kan klaar zijn tegen maart 2012. Tegen eind van dat jaar kan de Reep openliggen.

De plannen voor het openleggen van de Reep of de Nederschelde dateren al van 2001. De tijd dat Gent zijn rug keerde naar het water was voorbij, het succes van Gras- en Korenlei bewees de waarde van het water voor het stadsleven en met een opengelegde Reep zou Gent weer rondom bevaarbaar zijn. De aanleg van de jachthaven en Portus Ganda volgden al vlug en de waterbeleving in de buurt van de Joremaaie, de Voorhoutkaai, het Veermanplein en de Nieuwbrugkaai werd veel groter.

Budgetten

Maar de werken liepen vijf jaar vertraging op. De nieuwe bruggen over de Bisdomkaai, de Keizer Karelstraat en de Nieuwbrugkaai zijn al enige jaren aangelegd en ingehuldigd, maar het bouwen van de Scaldissluis bleef maar uit omdat er geen budgetten waren bij de Vlaamse overheid. Daardoor kon er geen sprake zijn van het openleggen van de Reep en bleef het een bouwplek tussen de nieuwe bruggen. Die sluis is cruciaal in het hele project omdat ze het hoogteverschil van 1,10 meter tussen het waterpeil in het stadscentrum en dat aan de Nieuwbrugkaai moet overwinnen en Gent weer rondom bevaarbaar kan maken voor pleziervaartuigen.

De Scaldissluis kost 3 miljoen euro en dit keer is het geld er wel. 'We zitten volop in de fase van de ruwbouw van de bootjesglijbaan. Die glijbaan moet het mogelijk maken dat kano's en kajakken hun historische rondvaart op de Gentse wateren probleemloos kunnen voortzetten. Daarna volgen de werken voor de eigenlijke sluis. Al die betonwerken zouden nog voor het bouwverlof klaar moeten zijn', zegt Luc Hesters, projectingenieur van Waterwegen en Zeekanaal.

'Na het bouwverlof moeten de elektromechanische apparatuur voor de sluis en de stalen stuwdeuren worden geïnstalleerd. Ook het bedieningsgebouw wordt dan opgetrokken. Volgens de planning zouden die werken al in februari klaar zijn. Dan werken we het afwaartse gedeelte richting Nieuwbrugkaai af. Voor de opwaartse fase tot aan de Bisdomkaai en de Reep is er een studie bezig. De kredieten zijn nog niet vastgelegd, maar de kans is reëel dat ze volgend jaar beschikbaar zijn. Dan kan de Reep worden opengelegd. Vergeleken met het bouwen van een sluis is dat werk op zich niet zo zwaar. We plannen nog een kadeverlaging om het contact met het water te verhogen', vertelt Luc Hesters.

Terzelfder tijd zal Stad Gent ook wegenwerken uitvoeren langs de opengelegde Nederschelde. De Oude Beestenmarkt krijgt een verkeersluw karakter met terrassen onder de bomen, zodat iedereen er vanop de eerste rij zal kunnen toekijken hoe bootjes door de sluis varen.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/04/26/B2_G3R398JEA.1_SCALDIS1.jpg.h170.jpg.280.jpg
Luc Hesters, projectingenieur Waterwegen en Zeekanaal, bij de werken: 'We plannen nog een kadeverlaging om het contact met het water te verhogen.'fvv
© Frederiek Vande Velde

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=ON39C158&postcode=9000), 27-04-2011

Ik heb tweeënhalve week geleden een foto-update gemaakt maar door omstandigheden ben ik er niet toe geraakt ze hier al te zetten...

ik22ke
April 27th, 2011, 07:40 PM
Heeft iemand nog renders van dit project? Ze zijn verdwenen op de eerste pagina's van dit topic.
Zal met het françois Laurant pleing ook openleggen? Als het echt gaat om het water terug in de stad te brengen lijkt me dat logisch. Of zijn die 40 parkeerplaatsen compleet onmisbaar?

Puinkabouter
April 27th, 2011, 07:52 PM
Op de flickr-pagina (http://www.flickr.com/photos/stadgent/) van de Stad kan je een setje (http://www.flickr.com/photos/stadgent/sets/72157624906854874/) terugvinden:

http://farm5.static.flickr.com/4144/4969890343_3ac59cdcdd_z.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4103/4970499306_9cab4d5855_z.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4132/4970499072_cc9c7b105c_z.jpg

En na wat gegoogle vond ik dit nog op een blog:

http://boerendochter.punt.nl/upload/Nederschelde.jpg

Puinkabouter
April 27th, 2011, 09:59 PM
Hier is de update die ik nog tegoed had van zondag 10-04-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-001.jpg

Deze groenstrook met parkeeroverdaad zou binnen een jaar een sleuf moeten zijn.

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-002.jpg

In afwachting van de komst van de waterkant heeft nog een eigenaar geïnvesteerd in een opgefriste gevel.

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-003.jpg

Zo, tweeënhalve week zag de bouwput van de Scaldissluis er zo uit. Ondertussen zullen er wel bekistingsdingen in staan en is er waarschijnlijk wat meer beton gevloeid, maar ach, de boodschap blijft dat het eindelijk vooruit gaat.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-004.jpg

Sfeerbeeldje van de Oude Beestenmarkt.

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-005.jpg

Aan het andere uiteinde van de Beestenmarkt, waar er al een stukje Nederschelde was opengelegd, een decennium geleden ofzo, is er ook een put met zo'n stalen gevaartes erin.

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-006.jpg

Een hoop werfmateriaal.

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-007.jpg

Ondertussen wordt een straat verderop gewerkt aan de heraanleg van de Kalvermarkt.

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-008.jpg

Dat is in mijn herinnering altijd een lelijk karakterloos plein geweest. Allez, wat openbare ruimte betreft.

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-009.jpg

In eerste instantie gaat het natuurlijk nog om rioleringswerken.

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-010.jpg

Er resten in de buurt nog een hele hoop mottige straten en pleintjes. In feite is bijna alle openbare ruimte hier in de omgeving ronduit triestig. Grijs, geen continuïteit in materialen en uitzicht, putten en bobbels overal en geen straatgroen, muv. de Kalvermarkt. Er is nog wat werk aan.

Bovenstaande straat is de Kruideniersstraat.

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-011.jpg

Met de heraanleg van de Jan Palfijnstraat is alvast een mooie aanzet gemaakt. Voor de heraanleg had je hier belachelijk smalle trottoirs die daardoor volstrekt nutteloos waren, en dan zo'n grauwe en fel gehavende rijweg in't midden. Nu is het een woonerf in kasseien. Hoera :)

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/04/nederschelde_2011-04-22-012.jpg

Om af te sluiten nog een straat in de buurt. De Kwaadham is eigenlijk best mooi qua architectuur en perspectief, met een mooie verzameling herenhuizen en een indrukwekkend zicht op de toren van de Sint-Baafskathedraal... En dan zo'n asfalten lappendeken en lachwekkende trottoirs. Er klopt toch iets niet aan dit plaatje :ohno:

Enfin, hopelijk is het Nederscheldeproject een aanjager voor een grote reeks heraanleggingswerken in de buurt. Veel onbenut potentieel daar (cf. ook Zandberg en Bisdomplein).

MrEvers
April 29th, 2011, 01:40 AM
Toeval wil dat ik ook net wat foto's was gaan nemen
1.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_01.jpg
2.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_02.jpg
3.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_03.jpg
4.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_04.jpg
5.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_05.jpg
6.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_06.jpg
7.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_07.jpg
8.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_08.jpg
9.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_09.jpg
10.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_10.jpg
11.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_11.jpg
12.
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Scaldissluis/scaldis_12.jpg

Crocy
May 10th, 2011, 10:56 PM
Zo te zien vliegt me er goed in. Er zijn zelfs 2 bouwkraantjes.

1.
http://img571.imageshack.us/img571/6394/dscn4817.jpg

2.
http://img849.imageshack.us/img849/2560/dscn4813k.jpg

3.
http://img64.imageshack.us/img64/8720/dscn4814c.jpg

Puinkabouter
June 5th, 2011, 06:20 PM
Nog nen update van de werken aan de Scaldissluis en de straten in de omgeving van de Oude Beestenmarkt. Zaterdag 04-06-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-001.jpg

Beginnen doe ik met iets waar ik logischerwijs beter mee zou afsluiten, maar ik liep nu eenmaal zo het gebied binnen: de heraanleg van de Kalvermarkt. Het kruispunt met de Nieuwpoort en Tussen 't Pas is aangelegd in kasseien, zoals het rustige centrumstraatjes betaamt!

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-002.jpg

De straatjes die naar de Kalvermarkt leiden worden heraangelegd in vierkante betonnen klinkertjes, cf. de stoeptegels in de Kortrijksesteenweg. Dat gaat snel en efficiënt, maar ik had kasseien in deze toch mooier gevonden. De parkeerstroken worden wel in kasseien heraangelegd. Met dat materiaalcontrast zijn ze natuurlijk wel erg duidelijk. Er zijn trouwens 4 plantgaten gemaakt in dit straatje (dat ook Kalvermarkt heet), dus hoera er komen weer wat bomen bij in het centrum. 't Is wel wachten tot het najaar eer je die kan planten.

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-003.jpg

Gelet op de enorme hoop kasseien en het feit dat er op het einde van de straatjes een opstaande boord is gemaakt, denk ik dat de Kalvermarkt wel volledig in kasseien wordt heraangelegd. Goede zaak.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-004.jpg

De heraanleg van de Zilverenberg lijkt al helemaal rond - op het feit na dat er nog bomen moeten geplant worden in die 2 plantgaten. Het is een woonerf met veel plaats om te lopen en fietsen waar het u uitkomt en een bescheiden aantal parkeerplaatsen. Vooruitgang!

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-005.jpg

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-006.jpg

Op het einde van de Zilverenberg laat een van de twee recent geplaatste bouwkranen zich zien.

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-007.jpg

Het parkeerasfalt van de Beestenmarkt is een zandwoestijn tot vlak aan het stukje Nederschelde dat al was opengelegd.

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-008.jpg

Je kan aan de hand van de damplanken goed zien hoe breed de rivier was en terug zal worden. Ik vermoed dat je uit de scheiding in twee stroken ook kan opmaken hoe groot de sluis en hoe groot de 'glijbaan' voor kajaks zal worden.

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-009.jpg

Zicht over de hele lengte vanaf de Nieuwbrugkaai.

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-010.jpg

Hopelijk heeft deze firma een goeie bestemming gevonden voor de weggegraven aarde ;)

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-011.jpg

Nog eens een zicht over de hele lengte, deze keer van de andere kant, ahja!

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/06/nederschelde_2011-06-04-012.jpg

Zicht vanaf de voet van de Belgacomtoren het AC Portus. Tenzij die talud waarop dat gebouw staat wordt afgegraven, zal er maar één oever van de Nederschelde hier bewandelbaar zijn, denk ik. Of 't wordt anders toch heel smallekes.

MrEvers
June 5th, 2011, 07:27 PM
Komt er naar voorbeeld van enkele andere bruggen eigenlijk een doorgang voor fietsers en voetgangers onder de brug? Het dunne strookje dat de Reep uiteindelijk is, ligt er namelijk totaal niet centraal onder, wat nog flink wat plaats over laat voor een fietspad of iets dergelijk...

Puinkabouter
June 5th, 2011, 07:28 PM
^^ Dat dunne strookje is niet de totale breedte van wat de heropende Nederschelde uiteindelijk zal worden he. De hoop zand waar die graafmachine op staat wordt ook nog uitgegraven om de waterloop terug te toveren :)

MrEvers
June 5th, 2011, 10:19 PM
^^ Dat dunne strookje is niet de totale breedte van wat de heropende Nederschelde uiteindelijk zal worden he. De hoop zand waar die graafmachine op staat wordt ook nog uitgegraven om de waterloop terug te toveren :)

Oef, ik dacht al...

Benonie
June 6th, 2011, 09:04 PM
Minstens even blij als met de aanleg van de sluis, ben ik opgetogen over de heraanleg van de hele buurt rond de Beestenmarkt, te zien op Puin's eerste foto's. Ik heb het er altijd nogal wat verwaarloosd gevonden.
Zelfs nu de werken nog niet af zijn, straalt de wijk gewoon.
Bedankt voor de mooie updates! :)

Archiganda
June 20th, 2011, 11:22 PM
Iets wat al een tijdje op mijn lever ligt. De oude stuw aan de Braemgaten (Braempoort) lag voor het François Laurentplein waardoor de doorvaarhoogte toen een meter of zo hoger was. Door het plaatsen van een sluis verderop, tegenover de Oude Beestenmarkt blijft het water in dit stuk van de Schelde dus veel hoger staan. Het gevolg is dat enkel platte bootjes onder het Laurentplein doorkunnen. Voor de meeste yachten die vrolijk in Portus Ganda of de Ketelvest liggen, hebben al deze werken dus eigenlijk weinig nut. Of zie ik iets over het hoofd? Let ook op het jaagpad naast het Geraard De Duivelsteen.

http://static.skynetblogs.be/media/44254/dyn003_original_325_212_jpeg_2577209_1c5ed175bee71406c90eda8312211f55.jpg

versus

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2009/10/20091012_fvdd_sm.jpg

Crocy
June 21st, 2011, 12:50 PM
Goed opgemerkt!
Maar je spreekt van de oude stuw, was daar dan ook een sluis? Want zonder sluis (en veel plaats is er niet meer aan de andere kant) ben je niet veel met die extra vaarhoogte.

Daarnaast mag je yacht al niet te hoog zijn om er ook met een met een verlaagde waterstand onder door te kunnen, en zo zijn er wel nog bruggen te vinden in Gent. Als je met je groter yacht de Schelde op wil kan je via de visserij en om in het noorden te geraken moet je ook al niet door de sluis. Alleen voor wie naar de leie wil is de doorsteek handig.

Of het nuttig is: dit project is men sowieso niet gestart om de scheepvaart door gent te stimuleren en er alleen een stuw op steken zou ook maar een beetje zielig overkomen.

Edit: Dat jaagpad, zouden ze dat afgebroken hebben, of ligt dat nog onder water?

Krookpunt
June 21st, 2011, 01:10 PM
^^Dat jaagpad ligt er inderdaad nog, net onder het wateroppervlak.

Crocy
July 6th, 2011, 09:22 PM
En hier liggen de werken uiteraard ook niet stil.
Blijkbaar is een beetje grondwater geen probleem.
1.
http://img804.imageshack.us/img804/254/dscn5086.jpg

2.
http://img828.imageshack.us/img828/8793/dscn5087x.jpg

3.
http://img38.imageshack.us/img38/5064/dscn5088y.jpg

Puinkabouter
July 6th, 2011, 10:44 PM
^^ Inderdaad, is sinds een paar weken zo. Geeft al een goed voorsmaakje van wat de heropende waterloop zal geven :D

Dequal
September 13th, 2011, 10:26 PM
http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2011/09/20110913_fvdd.jpg

Bron:
http://www.gentblogt.be/2011/09/13/de-langverwachte-sluis

Crocy
September 16th, 2011, 11:26 PM
:) dat moest ik met m'n eigen ogen zien!
Ik heb dan ook maar een paar fotootjes meegenomen.

1.
http://img31.imageshack.us/img31/3825/dscn5320f.jpg

2.
http://img42.imageshack.us/img42/431/dscn5323a.jpg

Jongeheer
September 17th, 2011, 12:33 AM
^^ Dan ben je al een tijdje niet meer in Gent geweest (student?).. dat geraamte stond er al voor het bouwverlof!

Dequal
September 17th, 2011, 03:31 PM
Precies wel serieus sluiswachtershuisje (of hoe noemen ze dat juist)

Archiganda
September 17th, 2011, 03:34 PM
^^ Dan ben je al een tijdje niet meer in Gent geweest (student?).. dat geraamte stond er al voor het bouwverlof!

:bash:

Toch niet. Dat geraamte is van na 10 augustus 2011!

Jongeheer
September 17th, 2011, 03:44 PM
^^ Nee, de eerste stalen balken stonden er voor augustus ;)

BIEB
September 19th, 2011, 12:43 PM
nu lijkt het toch vooral een duiventil :)

Puinkabouter
October 20th, 2011, 12:12 PM
Ik heb deze zomer verschillende updates gemaakt van vanalles en nog wat, maar door andere prioriteiten heb ik het gros daarvan nooit forumklaar gemaakt. De meeste zijn ondertussen irrelevant geworden, maar ik was mijn achterstand de laatste dagen wat aan het inhalen, en deze vond ik nog de moeite om in de groep te gooien ;)

Eind augustus was de heraanleg van de Kalvermarkt en aanpalende straten klaar. Foto's van 20-08-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-001.jpg

Het straatgedeelte van de Kalvermarkt. In betonklinkertjes en parkeerstroken in kasseien.

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-002.jpg

Kruispunt met Nieuwpoort en Tussen 't Pas. In kasseien, zoals eerder al bekend ;)

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-003.jpg

Het pleingedeelte van de Kalvermarkt, volledig in kasseien. Vroeger was dit al asfalt en parkeerplaatsen dat de klok sloeg. Beetje genre Bisdomplein.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-004.jpg

Doorkijkje naar Zilverenberg en AC Portus.

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-005.jpg

Hoek van de Gildestraat (links) met de Houtbriel (rechts). Er zijn geen traditionele verhoogde trottoirs meer, dus daar waar nog wat fysieke barrière nodig is staan nu paaltjes.

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-006.jpg

Standpunt 180° gedraaid.

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-007.jpg

De kasseien liggen vooral in rechte repen haaks op de bebouwing, maar er is subtiel toch een soort 'rijwegsuggestie' in aangebracht.

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-008.jpg

De Gildestraat nog eens, met zicht op het Belfort. Want perspectieven die eindigen op het Belfort zijn leuk :D

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-009.jpg

Zicht op de Kalvermarkt vanuit de Zilverenberg, die overigens niet de minste bergachtige kenmerken vertoont.

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-010.jpg

De Zilverenberg zelf, in betonklinkertjes. Visueel afgescheiden van de rijweg op de Oude Beestenmarkt om te accentueren...

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-011.jpg

... dat de buurt nu een woonerf is.

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/08/portus_ganda_2011-08-20-012.jpg

En nog wat leuks in de marge: de Club 69 is heruitgevonden. Geen toegang onder de 21, een verademing ;)

Zo, dat weten we ook weer. Hopelijk kunnen we tegen volgende zomer aankijken tegen een heraanleg van de Kwaadham, Reep, Bisdomkaai en -plein en het Maaseikplein... En als ze dan toch bezig zijn misschien ook ineens de Sint-Jacobs-Nieuwstraat en de Keizer Karelstraat. Nog te veel slechte openbare ruimte in de buurt!

Puinkabouter
October 25th, 2011, 01:34 PM
Na een twee-maand-na-datum geplaatste update over de openbare ruimte in de buurt mocht ook wel een recente update over de openlegging van de Nederschelde zelf. Zondag 23-10-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-001.jpg

De Oude Beestenmarkt staat vol keten - toch aan de kant van de Sint-Jacobsnieuwstraat. Daardoor mis je een beetje het gevoel van open ruimte en komt de Belgacomtoren het AC Portus extra zwaar over.

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-002.jpg

De sluis.

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-003.jpg

De zuidelijke kaaimuur van de Nederschelde is al in een heel mooie baksteen gemetseld.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-004.jpg

De sluis vanuit een lichtjes ander perspectief.

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-005.jpg

Op de Oude Beestenmarkt valt veder niet veel boeiends te zien.

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-006.jpg

De sluis van aan den andere kant bekeken.

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/nederschelde_2011-10-23-007.jpg

Staand en liggend is altijd een beetje anders. Ik kon niet kiezen. Prachtige hoop drek wel!

Jongeheer
December 29th, 2011, 02:10 AM
Beelden van de vorige fase (2002 - 2003), nl. de aanloop naar de sluismond en bouw van de Bavobrug. (klik (http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/openlegging2.html) voor bron)

http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep05.jpg http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep13.jpg http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep24.jpg

Zichtpunt huidige Nieuwbrug

http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep12.jpg http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep21.jpg

http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/nieuwbrugkaai45.jpg http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/nieuwbrugkaai41.jpg

Zichtpunt Voorhoutkaai

http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/reep02.jpg http://membres.multimania.fr/architectuur/reep/portusganda/nieuwbrugkaai47.jpg

inframe
January 13th, 2012, 05:16 PM
Gisteravond werd er beton gestort voor het volgende deel van de vloerplaat van de sluis, beetje slechte gsm-snapshot maar ik post één dezer eens een foto van overdag. De werken lijken traag maar gestaag toch vooruit te gaan.

http://farm8.staticflickr.com/7004/6689886713_a5ed87bbdc.jpg (http://www.flickr.com/photos/olli4/6689886713/)
Scaldissluis Gent (http://www.flickr.com/photos/olli4/6689886713/) by in.frame (http://www.flickr.com/people/olli4/), on Flickr

Benonie
January 13th, 2012, 05:45 PM
Voor een nachtelijk GSM-shot valt het goed mee. We krijgen allezins een goed beeld van de omvang van de werken.

Bedankt en welkom! :)

Meurisse
January 13th, 2012, 06:02 PM
Eerste post en al direct een nachtelijke live in action foto :)

Welkom en bedankt! Nog eventjes en we zien hier bootjes doorvaren!

Jongeheer
January 13th, 2012, 06:52 PM
Tevens welkom, tevens bedankt! De opleveringstermijn van mei 2012 zal wel niet meer gehaald worden, vrees ik.. Tenzij dat de bedoeling niet meer is natuurlijk. Als de voorgaande planning evenredig opschuift, met andere woorden: als Vlaanderen (ten gepaste tijde) met centjes over de brug komt, dan zien we bootjes in 2014/15 :)

Jason.
January 13th, 2012, 11:18 PM
Welkom. :)

Jongeheer
January 25th, 2012, 04:28 PM
ig2Kv_dFLu8

G-4-Ever
January 25th, 2012, 04:48 PM
leuk filmpje! De sluis staat wel volledig open en zodoende is er dus geen niveauverschil te zien tussen het binnenwater en het buitenwater :lol:

Krookpunt
January 25th, 2012, 05:59 PM
^^Grappig ook hoe je over de Nieuwbrug vliegt, en dan weer onder de Wijngaardbrug.

plons
January 28th, 2012, 02:50 PM
wordt het Laurentplein eigenlijk ook terug opengelegd?

Puinkabouter
January 28th, 2012, 02:57 PM
Dat zit in elk geval niet in dit project nee, het wordt bij mijn weten zelfs niet eens heraangelegd. Het blijft gewoon een mottige parking voor het volk van het Provinciebestuur... Serieus onderbenutte plek :(

Misschien in een volgende generatie... Jammer. Anderzijds heeft zo'n watertunnel ook wel zijn charme.

Jongeheer
January 30th, 2012, 06:33 PM
http://img580.imageshack.us/img580/7553/img0119bxr.jpg

http://img6.imageshack.us/img6/3366/img0129bz.jpg

(sorry voor de 640x, niet mijn fototoestel, instelling niet opgemerkt)

snot
January 30th, 2012, 07:16 PM
Dat zit in elk geval niet in dit project nee, het wordt bij mijn weten zelfs niet eens heraangelegd. Het blijft gewoon een mottige parking voor het volk van het Provinciebestuur... Serieus onderbenutte plek :(

Misschien in een volgende generatie... Jammer. Anderzijds heeft zo'n watertunnel ook wel zijn charme.

Het Laurentplein zal niet opengelegd worden, dat is zo vastgelegd in het gehele project. Het water is sowieso bevaarbaar, vroeger vaarden toeristenboten al tot het Duivelsteen.
Het plein zal met de tijd wel eens heraangelegd worden. Ik heb zo een heel vage herinnering dat dit ook gepland was, maar ik ben het helemaal niet zeker.

Quimb
January 30th, 2012, 11:20 PM
Tot waar is het plan dat ze de waterloop nu leggen? Tot aan de toekomstige bib toch? Of staat dat nog niet vast?

Puinkabouter
January 30th, 2012, 11:57 PM
De waterloop ligt nu al tot aan de toekomstige bib, maar is tussen Duivelsteen en Braemgaten overwelfd. Die overwelving wordt niet ongedaan gemaakt, het Laurentplein blijft gewoon bestaan.

Quimb
January 31st, 2012, 01:19 AM
En ga je daaronder kunnen varen?

Puinkabouter
January 31st, 2012, 01:40 AM
Ja dat kan al sinds jaar en dag en dat gebeurt ook elke dag - op dagen dat de bootjes varen tenminste.

Quimb
January 31st, 2012, 01:13 PM
Nog nooit gezien, wist ook niet in hoeverre dat mogelijk was met die boom die op dat plein stond... :)

Puinkabouter
January 31st, 2012, 01:18 PM
Ik denk dat die grote boom net naast de waterloop wortels heeft. Als je op Google Maps kijkt lijkt de Schelde een klein beetje gedecentreerd onder het Laurentplein door te lopen. De grote struik zit wel bovenop die welven. Maar ge komt dat nog tegen hoor. Op de Jan Palfijnbrug (R40 over de Leie) staat ook een boompje dat schijnbaar geen wortels heeft:

http://inwe.hogent.be/bouwkunde/bruggen/JAN%20PALFIJNBRUG/1.jpg

Heb ik altijd fascinerend gevonden ^_^

Quimb
January 31st, 2012, 01:33 PM
Ja, als ik met de fiets naar 't station ga ga ik daar ook altijd onder en 'k heb mij dat ook afgevraagd. Maar da's een kleintje wel vergeleken met die aan de Reep. Ik mis trouwens wat bomen en ander grond op dat filmpje in post 227.

Jongeheer
January 31st, 2012, 02:17 PM
^^ er komen nochtans bomenrijen langs het water hoor, er wordt gewerkt aan een beter filmpje (de uploaddatum en aanmaakdatum liggen volgens mij weer heel ver uit elkaar). Sowieso wordt het wachten op dat groen tot de heraanleg van de Oude Beestenmarkt en de gedeeltelijke verlaging Bisdomkaai etc.

snot
January 31st, 2012, 02:26 PM

Wel vreemd is dat op dit plan niks te zien is van de fietsers- & voetgangersbrug die ik hierboven vermeld heb en zelfs al in aanbouw is...

Dit plannetje al heel lang geleden gepost verduidelijkt alles. Groen is natuurlijk iets dat ze het eerst schrappen, laten we duimen dat elke boom op dit plan er daadwerkelijk gaat komen.