View Full Version : 70 meter voor Emmen

909
July 25th, 2006, 03:55 PM
Jaja, ook in Emmen komt de hemel steeds dichterbij... ;)

Een ruim 70 meter hoge woontoren met 22 bouwlagen, veruit het hoogste gebouw van Emmen. Dat moet verrijzen op het Willinkplein, op de plek waar tot voor enkele jaren discotheek Big Fun stond. Initiatiefnemer: Vastgoed d’ Haan uit Stadskanaal. Investeringskosten: 22 miljoen euro.

Een wolkenkrabber voor Emmer begrippen. Zo mag het bouwwerk dat Gert Jan d’ Haan voor ogen staat wel degelijk worden genoemd. Het gebouw, dat zo’n zeventig appartementen moet gaan tellen, is ruim 30 meter hoger dan de Myriade-flat die enige jaren geleden ook op het Willinkplein verrees. De Emmerhoutflat, die ruim 55 meter hoog is, is eveneens een stuk kleiner dan de nieuw te bouwen flat in het Emmer centrum.

d’ Haan was eigenaar van het pand waarin Big Fun was gevestigd. Nadat deze disco in oktober 2002 in vlammen opging, werden langzaam maar zeker nieuwe plannen ontwikkeld voor het gebied. Het uiteindelijke plan gaat uit van een pand met 22 bouwlagen, met op de begane grond en de eerste verdieping ruimte voor detailhandel. Daarboven komen zo’n zeventig appartementen, waarvan de helft in de huursector. Het exterieur van het gebouw gaat bestaan uit glas, met aan de achterkant steen. Uitgangspunt is een warme, maar niet te trendy kleur.

Het verhaal gaat dat er in het Emmer centrum een overschot is aan appartementen. d’ Haan en zijn adviseur Peter van den Boogaard van NewCon Vastgoed uit Amersfoort maken zich hierover geen zorgen. ”Het gaat bij ons plan om een A1-locatie. De bereikbaarheid, het prachtige uitzicht en het feit dat de appartementen flexibel in te delen zijn, maken dit project buitengewoon bijzonder.”

De huurappartementen komen in het onderste deel van de woontoren. De meeste huur- en koopappartementen worden zo’n 105 vierkante meter groot. Op de bovenste vijf etages komen wooneenheden van 140 en 200 vierkante meter. Er wordt rekening gehouden met vraagprijzen van 245.000 tot 555.000 euro. Dit is inclusief een berging, een parkeerplaats in de kelder en het gebruik van een gezamenlijke, ondergrondse fietsenstalling. De grootste appartementen krijgen twee parkeerplekken.

De parkeerkelder moet plaats bieden aan zo’n driehonderd personenauto’s. Een derde deel van de capaciteit is voor bewoners en winkeliers. ”De rest is voor andere mensen. Hiermee komen we tegemoet aan de wens van de ondernemersvereniging De Koepel. Op het Willinkplein is de parkeerdruk groot”, verklaart Van den Boogaard.

d’ Haan heeft op het Emmer gemeentehuis gehoord dat ’zijn’ woontoren het hoogste woongebouw wordt van Drenthe. Het college van burgemeester en wethouders zou positief staan tegenover deze ontwikkeling, al past het plan niet binnen het huidige bestemmingsplan. d’ Haan zegt binnen afzienbare tijd een informatieavond voor belangstellenden te willen houden. Als alles volgens zijn plan verloopt, wordt er over ruim een jaar al begonnen met de bouw.

DvhN (http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article737713.ece?secId=25)

Een beter plaatje kon ik niet vinden, dus moeten we het eerst hier mee doen:

http://i30.photobucket.com/albums/c321/chriswevers/MM.jpg

Dit is de lokatie, het gaat hier dus om het hoogste gebouw (rechts van de weg, ongeveer in het midden en in het rood):

http://i30.photobucket.com/albums/c321/chriswevers/Emmen019.jpg

INVISIBLE
July 25th, 2006, 04:07 PM
Kijk dat zijn nog eens leuke plannen voor Emmen .
En het klinkt raar maar voor mij is het al een redelijk ingestelde hoogbouwstad van het Noorden .
Ik ben er vaak genoeg geweest om het te kennen .
En er staan zat appartementencomplexen .
Het aanzicht zou van ver te zien zijn, dit omdat het stadshart tegen de rand aan ligt !!

Er staat overigens ook al een redelijk hoge woontoren in Emmerhout .

janneman
July 25th, 2006, 04:08 PM
Good heaven Emmen zeg.

Het wordt een mooie vierkante blikvanger met aardig wat ander hoogbouw in de buurt.
Explsoieve groei in Zuid-oost drenthe

INVISIBLE
July 25th, 2006, 04:43 PM
Is al dat rode overigens nieuwbouw. of reeds de bestaande bebouwing die de stad al kent .
Want er staan al redelijk wat hogere woontorens in de stad .

909
July 25th, 2006, 05:16 PM
Alles wat rood is, is onderdeel van een toekomstvisie op het centrum van Emmen. Hierbij speelt 'hoogbouw' een relatief belangrijke rol. Maar deze plannen reiken tot 2020, dus echt realistisch wil ik ze niet noemen.

http://img68.imageshack.us/img68/4875/emmen018yv0.jpg (http://imageshack.us)

INVISIBLE
July 25th, 2006, 05:28 PM
Dat dachten we 5 jaar geleden in Enschede ook ;) .

Grappig is dat ik bijna het gehele kaartje wel kan vertalen naar de realiteit .
Niet ver van de invalsweg geheel links woonde een kameraad .
En als ik het goed heb ( verbeter me als ik fout zit ) zijn die 2 rode gebouwen aan die invalsweg de nieuwe bioscoop en het politiebureau .

0591
July 25th, 2006, 06:22 PM
Eindelijk, werd tijd dat er wat meer van gingen horen. Gingen al behoorlijk wat geruchten rond dat hier 70meter zou komen maar nu ziet het ernaar uit dat het serieus is.

@ INVISIBLE is inderdaad het nieuwe politie bureau en de nieuwe bioscoop.

Ps. http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=288825 dit is hetzelfde project.

railway stick
July 25th, 2006, 08:27 PM
Als ik van Leeuwarden naar Emmen rijdt, kom ik op de zogenaamde Frieslandroute. Dat wordt straks dus een lekker urbaan gezicht, als ik dan de Hondsrugweg op draai, richting Rietlanden. 70 meter, da`s heel wat voor de omgeving van de oude dorpskerk, maar dat geeft niet. Er staat al genoeg hoogbouw omheen en in de buurt, en dat maakt Emmen tot een plaats met een čcht winkelhart. Best wel gezellig daar....

Ik zie op de maquette ook in de dierentuin nogal wat grote rode gebouwen, wat is hiervan de bedoeling, zijn dat urban villa`s of zo, en moeten de giraffen, apen en olifanten binnenkort verhuizen?

YunuS
July 25th, 2006, 09:03 PM
Gaat de goeie kant op met Emmen!

Diehard
July 25th, 2006, 09:48 PM
Goed bezig in Emmen :)

Dachten we in Assen de hoogste van Drenthe te krijgen met het politiebureau... kunnen we een jaartje of twee van genieten ;)

0591
July 25th, 2006, 10:02 PM
Ik zie op de maquette ook in de dierentuin nogal wat grote rode gebouwen, wat is hiervan de bedoeling, zijn dat urban villa`s of zo, en moeten de giraffen, apen en olifanten binnenkort verhuizen?

Ze hadden plannen om de dierentuin in z'n geheel te verplaatsen naar de Es, net buiten het centrum. Op de plek van de oude dierentuin zouden dan appartementen complexen moeten verrijzen. Gelukkig gaat dit, vooralsnog, niet door.

Patrick Highrise
July 25th, 2006, 10:24 PM
Ze hadden plannen om de dierentuin in z'n geheel te verplaatsen naar de Es, net buiten het centrum. Op de plek van de oude dierentuin zouden dan appartementen complexen moeten verrijzen. Gelukkig gaat dit, vooralsnog, niet door.

Blij toe, want de dierentuin van Emmen is samen met die van Arnhem mijn favoriet in Nederland...ook de enige reden dat ik dus nog wel eens in Emmen kom...:)
OVer de toren, goed te zien dat een toch geen kleine plaats nu eindelijk iets hoogs krijgt...voor "niet hoogbouw (a la Rdam/DH) steden" vind ik 70m+ erg mooi!
Bouwen die zooi...wel beniewd naar toekomstige betere AI's...:)

darulez
July 26th, 2006, 08:49 AM
Die maquette ziet er best indrukwekkend uit hoor. Ik geloof best dat Emmen in de toekomst graag de hoogte in wil. De stad ligt namelijk behoorlijk ingesloten door bos- en heidegebied. Vandaar dat Emmen zo'n aparte vorm heeft, waarin het centrum vlak tegen het platteland aanligt en de buitenwijken vooral naar het oosten en zuiden zijn uitgebreid.

http://www.adevents.nl/Images/route-emmen.jpg

INVISIBLE
July 26th, 2006, 11:39 AM
Nu we het toch over Emmen hebben .
Laten ze dan ook meteen even een beter treinverbinding aanleggen naar dat gebied .
Beter gezegd ik snap niet dat de overheid / NS nog nooit een lijn direct richting onze regio aangelegd heeft ?

Dus een verbinding Enschede - Hengelo - Borne - Almelo - Vriezenveen - Hardenberg - Coevorden - Emmen .
Met vanuit Emmen via Stadskanaal weer een verbinding met Groningen .
Dit zou Emmen vele malen beter ontsluiten .
En zou de reistijd aanzienlijk verlagen voor Twentenaren / Emmenaren en Drenten / En Groningers die naar deze gebieden zouden moeten reizen .

Nu gaat dit alles over Zwolle eigenlijk, of het enkelspooralternatief van Almelo - Marienberg .

:)dorp
July 26th, 2006, 12:09 PM
^^je geeft antwoord op je eigen vraag: het enkelspoor over Marienberg. Is wel niet de beste verbinding, maar hij ligt er wel degelijk. Bovendien zou het aantal reizigers tussen beide regio's wel te laag zijn om een IC of sneltrein verbinding aan te leggen.

Maarre, die (geplande) midrise in Emmen ziet er goed uit. Zeker niet slecht voor een stad van dergelijke omvang. Kan iemand me eigenlijk vertellen wat het inwonertal van de stad zelf is (dus niet de gemeente, die volgens mij 100.000+ heeft).

Diehard
July 26th, 2006, 02:25 PM
http://www.drenthe.nl/cijfers/hoofdstuk2/23.php zegt: Kern Emmen heeft 55010 (1 januari 2005). Staat vast ook wel recentere info op Statline van CBS (wijk- en buurtstatistiek).

Maar goed, er kan ook geredeneerd worden dat Klazienaveen, Erica en Nieuw-Amsterdam/Veenoord bij de agglomeratie Emmen horen. Dan komen er zo 20.000 bij.

EFKA
July 26th, 2006, 07:36 PM
Dit kan Emmen wel gebruiken. Mooi nieuws en een goede hoogte.
Maar wel een beetje een onderscheidend ontwerp graag. :)

darulez
July 27th, 2006, 01:35 PM
De kern Emmen heeft 55.000 inwoners? Dan moeten de overige dorpen in de gemeente er ongeveer 50.000 bij elkaar hebben. Want Emmen is een 100.000+ gemeente.

En nu ik in het lijstje kijk klopt dat ook wel :). Het zijn allemaal redelijk grote dorpen.

Bikkel
July 28th, 2006, 08:58 PM
Grappig die autos in het plaatje: Fiat 600, 2Cv, DS19 of21. Moet zeker wel trendy overkomen!

Nout
August 7th, 2006, 12:18 PM
Dat zijn mooie plannen voor Emmen. 70 meter is best hoog en het oogt zeker hoog als het gebouw eruit ziet zoals op het plaatje.