View Full Version : Deventer: Projectenoverzicht
ChrisZwolle January 21st, 2009, 03:49 PM Deventer tour
Een tour door Deventer, eerst de oost-westroute N344 door het centrum, vanaf de Snippelingsdijk in Colmschate tot voorbij de IJsselbrug, daarna vanaf de A1 de recent verbrede zuidelijke invalsweg langs het centrum, de N337 route door Keizerslanden tot de laatste rotonde in Deventer.
_0TPF5i_yxQ&ap=%2526fmt%3D18
xlchris January 21st, 2009, 04:40 PM Torentje ziet er erg leuk uit. 15 verdiepingen is ongeveer hoeveel meter?
TheSkyIsTheLimit January 21st, 2009, 05:33 PM Mooi gedaan Chris.
Torentje zal rond de 50 meter hoog worden.
Deventer Up January 21st, 2009, 08:23 PM Coole video. :) Jammer dat je de camera niet kon draaien om bepaalde gebouwen beter te laten zien.
Die laatste rotonde op het filmpje, daar woon ik trouwens vlak bij. En die school rechts voor de laatste spoorwegovergang was mn middelbare school. :)
Deventer Up January 22nd, 2009, 01:29 PM Nou, dr wordt dus niet aanstaande woensdag door de gemeenteraad over de hoogbouw gediscussiëerd. Een positieve noot daarentegen: buurtbewoners mogen, wanneer het wel behandeld gaat worden, nu wel hun mening geven. En die mening was dat ze het ontwerp van BAM lelijk vinden en die van Bemog/LeClerq mooi. Zoals iedereen dus, behalve de 2e beoordelingscommisie...
Deventer Up February 1st, 2009, 11:57 AM Om de stilte maar wat te verdrijven:
Deventer Schouwburg krijgt een heel ander aanzien
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01025/ST_6887358_6887358_1025280b.jpg
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01026/ST_6887398_6887398_1026078b.jpg
DEVENTER - Het seizoen 2009-2010 wordt aangegrepen om de Deventer Schouwburg te verbeteren. De ingrijpende verbouwing stoelt op ambities die zijn terug te vinden in het voortvarende ondernemingsplan dat sinds een paar maanden op tafel ligt.
Sinds medio december is een bedrag van 3,1 miljoen euro beschikbaar om die ambities vorm te geven.Een bedrag dat op voorhand aan de krappe kant lijkt.
Schouwburgdirecteur Kühne heeft geen twijfels. "Ik ben nu nog enthousiast", zegt hij met gevoel voor dramatiek. "Misschien ben ik over een paar maanden wel teleurgesteld of heb ik geld nodig." Sponsoracties liggen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in het verschiet. "We hebben denk ik ook een voordeeltje van de crisis." Bovendien bestaan voor een aantal oplossingen goedkopere varianten. Meer concessies wil Kühne niet doen.
De schouwburg moet een heel ander aanzien krijgen en dat mag best op twee manieren worden uitgelegd. Fysiek is het de bedoeling de schouwburg tot een 'open gebouw' te transformeren. Daardoor is het gebruik van veel glas onvermijdelijk. Vanaf de straat moet te zien zijn dat het gebouw zindert. "Leven in de brouwerij", stelt Kühne, die reeds zijn persoonlijke stempel drukte door spotlights bij de deur op te hangen en voor elk raam een klassiek rood lampje te plaatsen. "Ikea-lampen. Doen het heel goed."
De sfeer die Kühne aantrof toen hij in Deventer kwam, beviel niet. " Met alle respect voor mijn voorgangers, hoor. Maar de sfeer die ik hier aantrof is niet de sfeer bij thuis." Kühne wil in alle opzichten meer beleving. "Een thuis voor het publiek."
De grote stadsfoyer op de begane grond, pal achter twee immense tourniquets die de huidige deurpartij vervangen, draagt daar zeker aan bij. De animo om na de voorstelling te blijven 'hangen' in het bijna 500 vierkante meter grote theatercafé moet toenemen. Het huidige café wordt volledig geïntegreerd. De aangepaste trappen divideren de ruimte en zorgen voor intimiteit. De garderobe, waar het bezoek tot op heden tegenaan loopt, wordt in zijn geheel naar de zijkant gemanoeuvreerd. Op die plek komt straks de bar. De kantoren verhuizen naar boven.
De grote verblijfsruimte is straks niet alleen goed zichtbaar van buiten, maar ook vanuit de twee bestaande foyers op de eerste en tweede etage. En in alle ruimten komt een podium.
Bron (http://www.destentor.nl/regio/deventer/4433252/Deventer-Schouwburg-krijgt-een-heel-ander-aanzien.ece)
Huidige situatie:
http://www.adst.nl/adst/images/afbeeldingen_links/deventer_cultureel-centrum2.jpg
-------------------------
Bezoek binnenstad Deventer landelijk meest in lift
DEVENTER - Deventer kent vergeleken met andere steden in Nederland de grootste stijging van het aantal bezoekers van de binnenstad.
Dat blijkt uit een telling van onderzoeksbureau Locatus. In 2008 bezocht gemiddeld 33 procent meer bezoekers dan in 2007 de Deventer binnenstad. Per week kwamen (gemiddeld) 217.000 mensen in de winkelstraten van de binnenstad. Een jaar eerder waren dat er nog 163.800.
Sinds 2000, het jaar waarin voor het eerst werd geteld, zijn er nog nooit zoveel mensen in het centrum van Deventer geweest. Vergeleken met andere binnensteden staat Deventer qua bezoekersaantal op de 22e plaats.
Bron (http://www.destentor.nl/regio/deventer/4431326/Bezoek-binnenstad-Deventer-landelijk-meest-in-lift.ece)
Deventer Up February 8th, 2009, 07:44 PM Rivierenwijk zesde op ranglijst VROM probleembuurten
DEVENTER - De Rivierenwijk in Deventer staat op de zesde plaats van de Top 20 van probleembuurten van Nederland.
Dat meldt RTL Nieuws, dat beslag heeft gelegd op de ranglijst van het ministerie van VROM.
Het ministerie wilde de lijst niet openbaar maken omdat dat stigmatiserend zou werken. RTL heeft via de rechter uiteindelijk toch beslag gelegd op de lijst.
Deventer is met de Rivierenwijk de eerste niet-Randstad in de lijst. Rotterdam domineert met maar maar liefst acht wijken de lijst. De lijst wordt aangevoerd door de Kolenkitbuurt in Amsterdam-West.
De probleembuurten kenmerken zich door extreem veel sociale woningbouw, hoge werkloosheid en lage inkomens. Bijna alle buurten kampen met jongerenoverlast en er wonen veel allochtonen.
De lijst dateert overigens al wel weer van zeker anderhalf jaar terug. De Rivierenwijk in Deventer ondergaat momenteel een metamorfose. Een flink deel van de wijk is al gesloopt. Er komt nieuwbouw voor in de plaats. Ook de sociale structuur wordt versterkt.
Bron: de Stentor
Holtenbroekie February 11th, 2009, 07:00 PM http://img123.imageshack.us/img123/5769/20081013111601gevelsmaimz7.jpg
Heeft iets weg van het gebouw dat op de punt van de Rijnhaven (R'dam) staat.
Edit: Kop rijnhaven = Wilhelminapier
edit 2:dacht ik.
edit 3:Klopt: rechtse gebouw is bovenstaande afbeelding, maar dan uitgerekt.
http://www.leeharveyoswald.nl/wilhelminapier.jpg
Overigens vanuit deze hoek niet 100% goed te zien.
Deventer Up February 13th, 2009, 11:18 AM Ik vrees dat die woontoren voorlopig ff niet doorgaat. K3H heeft het ontwerp van z'n website gehaald....
Deventer Up February 13th, 2009, 07:47 PM Wat mss wel weer een beetje leuk is, is een plaatje van een maquette van de nieuwe Rivierenwijk, met als interessantste deel het WijkVoorzieningsCentrum:
http://www.kei-centrum.nl/websites/kei/gfx/projecten/verkleind_Maquette_Rivierenwijk_mei2008.jpg
Zo te zien zit daar dus hoogbouw bij. Maar op onderstaande site staat wel dat het WVC er niet voor medio 2010 zal staan.
Zie verder: http://www.kei-centrum.nl/view.cfm?page_id=1897&item_type=project&item_id=185
Edit: op de site van Rentree staat nog dit over het WVC: Boven het WVC worden 120 appartementen gebouwd. Kortom, een omvangrijk gebouw met veel verschillende voorzieningen.
Edit 2: eigenlijk jammer dat ik dit topic nu in mn eentje draaiende probeer te houden. Zou leuk zijn als er eens wat meer mensen reageerden of lid werden uit Deventer....
Daniel541 March 10th, 2009, 09:56 PM Ik weet niet of dit al eens eerder is gevraagd, of gewoon gepost, maar ik wil graag weten wat de plannen zijn voor de oude locatie van het ziekenhuis in Deventer. Het nieuwe ziekenhuis is afgelopen jaar geopend, en volgens mij staat de sloop van het oude gebouw dit jaar gepland? Er is hier vast wel iemand die weet wat de plannen zijn (ik dacht woningen o.i.d.), ik zou het iig graag willen weten als er iets bekend is ;).
TheSkyIsTheLimit March 11th, 2009, 12:40 AM De plannen zijn al behoorlijk gevorderd. Er is al een sloopvergunning afgegeven maar nu wil de gemeente de sloopvergunning toch maar weer intrekken omdat de projectontwikkelaar alle gebouwen wil slopen. Tussen de te slopen gebouwen zitten ook een aantal gebouwen die men graag op de monumentenlijst wil plaatsen. Ik weet niet of het mogelijk is om de sloop tegen te houden.
Je kan op http://www.synchroon.nl/geertruidentuin meer informatie vinden over dit project.
Ik heb nog een andere link - http://www.shparchitecten.nl/Projecten/3/Act/3.php - waar je informatie en plaatjes kunt vinden over het Tedecco terrein. Ik moet er wel bij zeggen dat de huidige plannen iets afwijken van de plaatjes die je via de link te zien krijgt. Maar de schaal is vergelijkbaar.
Daniel541 March 11th, 2009, 06:09 PM Ik heb nog een andere link - http://www.shparchitecten.nl/Projecten/3/Act/3.php - waar je informatie en plaatjes kunt vinden over het Tedecco terrein. Ik moet er wel bij zeggen dat de huidige plannen iets afwijken van de plaatjes die je via de link te zien krijgt. Maar de schaal is vergelijkbaar.
Bedankt voor de info, maar waar is het Tedecco terrein?, zo goed ken ik Deventer nou ook weer niet :D. En weet je misschien nog meer actuele impressies te vinden dan, als deze volgens jou al niet meer correct zijn.
Deventer Up March 11th, 2009, 09:17 PM Als je de afrit van A1 neemt, met aan de linkerkant de McDonalds, dan hebt je na een tijdje aan de rechterkant een aantal bakstenen kantoorgebouwen van 7-10 verdiepingen hoog. Daar schuin tegenover is een Shell tankstation en daarnaast, waar nu nog een oude fabriekshal staat, is het Tedeco-terrein. Er staat al een tijdje een bouwbord, met geloof ik ook een ontwerp dat er niet gaat komen. Wat er wel komt is mij een raadsel. :?
TheSkyIsTheLimit March 12th, 2009, 12:31 AM Dat wat er op het bouwbord staat wordt iig niet gebouwd. Er komen wel drie losstaande gebouwen waarvan de hoogste 45 meter wordt en aan de kant van de tankstation staat. Ik kan helaas geen afbeeldingen vinden van deze gebouwen maar wat ik eerder ook al zei, qua schaal is het te vergelijken met het ontwerp die je via de link te zien krijgt. De gebouwen worden met rode bakstenen aangekleed. Ik vind ze eentonig maar ze zien er erg stedelijk uit.
Deventer Up March 12th, 2009, 08:54 PM Hoe weet je die dingen dan? En weet je dan ook wanneer begonnen wordt met de bouw?
Deventer Up March 15th, 2009, 11:07 PM Ontwikkelingscompetitie Park Zandweerd
In juni 2008 heeft het college besloten de zes plannen ingediend in het kader van de ontwik-kelcompetitie Park Zandweerd door een nieuwe beoordelingscommissie te laten beoordelen. Op 25 november 2008 heeft het college het beoordelingsrapport behandeld en onderschreven. Het college heeft het plan “De verbindende schakel” tot winnaar van de ontwikkelcompetitie Park Zandweerd uitgeroepen onder voorwaarde dat de raad er mee instemt.
Op 17 december 2009 heeft een eerste behandeling in de politieke markt plaatsgevonden. Tijdens die behandeling in de politieke markt is een aantal vragen gesteld. Beantwoording heeft toen niet plaatsvinden. Inmiddels zijn de antwoorden beschikbaar. Behandeling in de politieke markt kan nu plaatsvinden. In de politieke markt wordt ook, op voorstel van de PvdA gelegenheid gegeven voor spreekrecht. Besluitvorming door de raad vindt plaats op 8 april 2009.
Besluitvorming door de raad houdt in dat de raad (alleen maar) wel/niet kan instemmen met het voorstel van het college. In zijn afweging neemt de raad mee in hoeverre voldaan is aan eerder vastgestelde uitgangspunten, het vastgestelde besluitvormingsproces en hoe is omgegaan met de uitkomst van de publieks-enquête en opinies uit het opiniërend raadsdebat.
Bron: http://www.deventer.nl
----------------
Nou da's dan al redelijk snel. Maar ik hou mn hart vast voor het besluit. Als er 'ja' wordt gezegd zitten we met een lelijk plan en als er 'nee' wordt gezegd zitten we misschien met een ellenlange vertraging. Ergens is er nog hoop op een goede afloop, maar veel is het niet....
TheSkyIsTheLimit March 16th, 2009, 12:57 AM Gewoon nee zeggen en verder gaan met Bemog!!!! Zolang de raad tegenstemt heeft BAM geen poot om op te staan. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet al te hoopvol. Stelletje amateurs blijven het in Deventer.
Deventer Up March 21st, 2009, 12:30 PM Buurtbewoners: nee tegen 'blokkendozen'
DEVENTER - Buurtbewoners van het oude ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade zijn fel tegen het hoogbouwontwerp van BAM Vastgoed bv op ParkZandweerd. In een brief aan de gemeenteraad dragen ze de politiek op 'nee te zeggen tegen dit plan van betonnen blokkendozen.'
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01074/ST_7371717_7371717_1074330b.jpg
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01073/ST_7371745_7371745_1073740b.jpg
De bewoners, die zich in een eerder pleidooi voor lagere hoogbouw niet gehoord wisten, konden uiteindelijk goed leven met het winnende ontwerp Room with a view van Bemog/Le Clercq uit de eerste competitie. De gemeente liet de competitie echter overdoen omdat Bemog/Le Clercq banden zou hebben met de toenmalige jury. De omwonenden refereren in de brief aan het feit dat B en W destijds overtuigd waren van het plan van Bemog/Le Clercq. ,,Het college was unaniem van mening dat 'Room with a view' het best voldeed aan de uitgangspunten. Het was vervolgens onbegrijpelijk dat een breed gedragen plan, ook bij de bevolking, opzij gezet moest worden vanwege juridische bangmakerij. Gekozen is nu voor een plan waarover zich eerder niemand enthousiast heeft getoond,'' zo schrijven de omwonenden in de brief. 'Niet gehinderd door enig bestuurlijk geheugen of enige behoefte aan eenduidig beleid is opeens het plan van de BAM geweldig.'
De omwonenden dragen de gemeenteraadsleden op alleen in volle overtuiging voor een ontwerp te kiezen. 'Het gaat om een beeldbepalend bouwplan op een markant punt van de stad. Daarmee moet Deventer het de komende honderd jaar doen.' De omwonenden vinden dat de politiek zich nu niet moet laten leiden door het geld. 'Wij snappen dat u de schrik van de politieke crisis in de benen hebt. Toch dringen wij er bij u op aan niet voor dit plan te kiezen.'
Woensdag geven raadsleden in het stadhuis een oordeel over het plan tijdens de politieke markt, aanvang 19.45 uur.
------------------------------------
Samenhang zorgt bij hoogbouw voor icoon
DEVENTER - Voor de beoordelingscommissie van de tweede competitie voor hoogbouw op Park Zandweerd staat het onomstotelijk vast.
Het plan 'De verbindende schakel' van Bam Vastgoed bevat van alle zes ingediende ontwerpen het meest heldere en duurzame stedenbouwkundige opzet. Het icoon is geen afzonderlijke toren maar een ensemble van hoogbouw. In dit plan is sprake van een sterk samenhangend geheel in plaats van een contrast tussen hoog- en laagbouw zoals in de meeste andere plannen, zo luidde het oordeel van de jury. Toch was het eind vorig jaar een grote verrassing toen B en W de keuze voor dit plan bekend maakten. Immers, in de eerste competitie eindigde het plan in de onderste regionen. Een storm van kritiek op de nieuwe keuze barstte los en de vorige winnaar Bemog/Le Clercq dreigt de gemeente met een miljoenenclaim. Het college verdedigt de nieuwe keuze echter hartstochtelijk en dat is opmerkelijk omdat het destijds zeer ingenomen was met de vorige winnaar. In een brief aan de raad laten B en W weten de voordracht van Bam te hebben overgenomen vanuit de overtuiging dat het winnende ontwerp een goed plan is dat voldoet aan de uitgangspunten. ,,Wij zijn ons ervan bewust dat het plan niet onmiddellijk de warmste gevoelens oproept bij zowel de gemeenteraad als de bevolking. De beoordelingscommissie heeft ons er echter van overtuigd dat het plan van Bam kwaliteit in zich heeft met een solide basis voor de uiteindelijke uitwerking van gevels,'' aldus het college.
----------------------------------
Bam vindt keus voor winnend ontwerp logisch
DEVENTER - Ze moesten als gevolg van de perikelen rondom de plannen van het Deventer stadskantoor een tijdje in de wachtkamer plaatsnemen.
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01073/ST_7371735_7371735_1073739b.jpg
Nu nadert voor directeur Alfred Bolks en senior vastgoedontwikkelaar Bas van 't Hag van Bam Vastgoed uit Zwolle eindelijk het uur U. Woensdagavond behandelen politici in een tweede sessie het voorstel van B en W om akkoord te gaan met hun ontwerp voor hoogbouw op Park Zandweerd.
Het duo is bewust de afgelopen periode aan de zijlijn gebleven. De commotie die in Deventer ontstond nadat bekend werd dat zij, de nummer vijf van de eerste competitie, nu als winnaar zijn uitgeroepen voor woningbouw op Park Zandweerd, lieten ze aan zich voorbij gaan. Zelfs aan de vooravond van de tweede sessie in de politieke markt willen ze de discussie niet beïnvloeden. Ze zoeken ook geen contact met de raadsleden. Wel hebben ze er behoefte aan hun plan nog eens voor het voetlicht te brengen.
Het kan toch geen kwaad om raadsleden voor jullie plan warm te maken? Zeker ook nadat eerder weinig politici gecharmeerd waren van jullie ontwerp?
Van 't Hag: ,,Laat het proces zijn gang gaan. Het college van B en W heeft voor ons gekozen, op basis van het advies van de beoordelingscommissie. Dat zijn de deskundigen. Nu is de gemeenteraad aan zet. Wij gaan ervan uit dat ook zij achter het beste plan, dat van ons dus, gaan staan.''
Zijn jullie ook zo verbaasd over het grote verschil van opvatting tussen beide commissies?
Bolks: ,,Laat ik het zo stellen. We waren flink teleurgesteld toen we tijdens de eerste competitie in de onderste regionen belandden. Toen vonden we al dat we hadden moeten winnen. De vijfde plek was een grote teleurstelling. Natuurlijk is het verschil in beoordeling met de eerste commissie groot maar jureren blijft mensenwerk. Op het gebied van stedenbouw is ons plan het beste. Een goed stedenbouwkundig plan is de basis voor een goede wijk. Je kan dan wel mooie architectuur hebben, als het stedenbouwkundig niet goed zit dan heb je geen duurzaamheid. Dan bouw je een wijk die niet lang standhoudt.''
Van het gevraagde icoon kan je in jullie ontwerp niet spreken.
Van 't Hag: ,,Het hangt ervan af welke definitie je aan een icoon geeft. Het samenspel van onze torens in het ontwerp is het icoon. We hebben het meest duurzame plan ingediend, daarvan zijn we overtuigd en gelukkig heeft de tweede commissie dat ook als bepalend beschouwd.''
Toch moet er volgens de commissie en B en W nog veel aan jullie plan, met name op architectonisch gebied, gesleuteld worden. Wat staat eigenlijk wèl vast?
Van 't Hag: ,,De torens, zoals we die hebben ingetekend, vormen wat ons betreft het ontwerp. Met de indeling van de woningen zijn we flexibel. Daarbij kunnen we inspelen op de wensen van de koper. Ter discussie staat wat ons betreft vooral het materiaalgebruik. Daarmee kunnen we nog alle kanten op.
Hoeveel torens telt jullie plan eigenlijk?
Van 't Hag: ,,Het gaat in totaal om tien torens variërend in verschillende hoogtes. De hoogste toren is 57 meter en telt achttien bouwlagen. In totaal worden 255 woningen in de torens ondergebracht. De overige honderd woningen zijn grondgebonden, in rij of twee-onder-een-kap. En de woningen zijn voor alle doelgroepen.''
Balen jullie in deze tijd van de kredietcrisis niet stiekem een beetje van de gewonnen competitie? Jullie moeten elf miljoen euro op tafel leggen voor de grond, maar als je geen woningen verkoopt heb je een flinke strop.
Bolks: ,,Wij komen onze afspraak natuurlijk gewoon na. We lopen niet voor onze verantwoordelijkheden weg. En als het moet kunnen we ook gefaseerd bouwen. Bovendien is de markt aan veranderingen onderhevig. Het duurt nog wel even voordat de torens er staan. Tegen die tijd is de markt misschien wel weer gunstiger.''
-------------------------------
Het is jammer dat ik op internet een ingezonden brief niet terug kan vinden. Daarin schreef een vrouw dat als de gemeenteraad de tweede competitieronde afbreekt (dus door 'nee' tegen BAM te zeggen) de gemeente nergens meer aan gebonden is en dan een andere winnaar kan kiezen.
Ik hoop dat ze gelijk heeft, want hoewel de nieuwe plaatjes van BAM mooi zijn, blijf ik de toren van 57 meter te laag vinden op een plek waar 70 meter mag. Hoop dat de gemeenteraad niet naar B&W luistert, want die zijn echt raar bezig.
TheSkyIsTheLimit March 21st, 2009, 04:09 PM Ik heb er niet al te veel vertrouwen in moet ik zeggen. Tegenwoordig luisteren ze niet meer naar de bevolking. Ze doen maar wat ze zelf willen. Dit zullen ze ook wel erdoor drukken.
Deventer Up March 22nd, 2009, 12:13 PM Ik snap alleen niet waarom. Als het echt om het geld zou gaan kunnen ze beter voor Bemog kiezen.
lefty rightwing March 24th, 2009, 03:33 PM Het wordt hoog tijd dat Deventer een architectuurbeleid krijgt met dito bijbehorend professioneel apparaat: zowel technisch, financieel, procedureel, participatief en cultureel. Deventer is er niet uniek in, maar het is tekenend hoe vervuild tegenwoordige nieuwbouwprocessen van enige omvang worden door gedoe er om heen.
Architectuur in Nederland dat is toch echt de macht van de projectontwikkelaars waar overheden te veel naar buigen. Heldere en transparante architectuur begint met goed beleid.
TheSkyIsTheLimit March 24th, 2009, 05:20 PM Welkom lefty rightwing.
Je hebt helemaal gelijk. Geld is macht.
Deventer Up March 25th, 2009, 04:04 PM Lefty_rightwing, welkom! Klopt het dat je via de site van de Stentor hier terecht bent gekomen? :)
Vanavond wordt in de politieke markt vergaderd over Park Zandweerd. Er wordt dacht ik pas een besluit genomen op 8 april. Beste opties zijn voor mij: wel BAM maar dan met een ophoging van de toren of anders BAM afzeggen en zo snel mogelijk met wat anders/beters/hogers komen.
error98 March 25th, 2009, 07:51 PM De blokkendozen horen niet in Deventer! Deventer heeft elegante oude panden. In Deventer wil ik de torens zoals in Den Haag.
TheSkyIsTheLimit March 26th, 2009, 12:54 AM Politiek wijst plan BAM voor hoogbouw af
DEVENTER - De politiek in Deventer wijst - zoals het er nu naar uit ziet - in meerderheid het hoogbouwplan van BAM voor Park Zandweerd af. Dat bleek vanavond tijdens de behandeling van het plan voor het oude ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade.
Zeker negentien van de 37 leden tellende raad zijn negatief over het torenplan. De politiek vond onder meer de kwaliteit onvoldoende en oordeelde ook dat zowel de mening van de bevolking als de raadsleden zelf onvoldoende is meegewogen in het eindoordeel. Eerder zagen zij weinig in het BAM-plan. Wethouder Van den Berg zag de bui hangen en deed een moreel beroep op de raad nog goed na te denken als over twee weken het finale oordeel wordt geveld.
-------------------------------------------------------------------------
De toon van de nieuwe wethouder Van den Berg bevalt mij niet. Hij komt mij erg impulsief over en daarnaast ook zeer eigenwijs. Maar, ik vind het heel goed van de overige raadsleden die tegen dit plan van BAM zijn. Luister ook naar de bevolking en zie dat er weinig draagvlak is voor het plan van BAM. Ga desnoods een samenwerking aan met een ontwikkelaar en werk aan een ontwerp waar de Deventenaren trots op kunnen zijn. Laat hier drie torens van 70, 60 en 50 meter komen met een zeer fraaie architectuur.
Deventer Up March 26th, 2009, 09:20 AM Dit valt me inderdaad mee van de raadsleden. Nog ff de beslissing afwachten natuurlijk en dan maar hopen op niet te veel vertraging.... En bouw dan inderdaad echt iets fatsoenlijks hoogs.
Henk March 27th, 2009, 10:10 AM Dat is tot heden een hele meevaller dat er iig 19 raadsleden verstandig zijn. Ik hoop idd dat ze naar de bevolking luisteren.
Rinius March 28th, 2009, 11:09 PM Dit valt me inderdaad mee van de raadsleden. Nog ff de beslissing afwachten natuurlijk en dan maar hopen op niet te veel vertraging.... En bouw dan inderdaad echt iets fatsoenlijks hoogs.
Lijkt me wel leuk als je vanaf Apeldoorn de skyline van Deventer kunt zien en andersom :lol:
Henk March 30th, 2009, 10:19 AM ^^ Dat kan al eeuwen bij helder weer.
Rinius March 30th, 2009, 05:26 PM Ohja? Vanaf waar dan, ik heb de Lebuinustoren nog nooit gezien vanaf Apeldoorn (straatniveau he, hoger kom ik niet :P) Dan zal ik eens gaan kijken :)
Deventer Up March 30th, 2009, 07:43 PM Voor je het vanaf straatniveau kan zien, moet er of in Apeldoorn of in Deventer volgens mij ook eerst een toren van een halve kilometer hoog worden gebouwd. :) Van rand tot rand is het hemelsbreed zo'n 15 kilometer.
Henk March 31st, 2009, 01:11 AM Ohja? Vanaf waar dan, ik heb de Lebuinustoren nog nooit gezien vanaf Apeldoorn (straatniveau he, hoger kom ik niet :P) Dan zal ik eens gaan kijken :)
Ik weet van vroeger dat je vanaf de koningin Juliana toren bij helder weer Deventer kan zien liggen.
Deventer Up March 31st, 2009, 01:27 PM Ik heb zojuist eens een rondje Deventer-West gefietst en foto's gemaakt (meer dan gedacht). Hopelijk vinden jullie het leuk.
Een flat die in aanbouw is bijd e Rembrandtkade
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1349.jpg
Aan diezelfde Rembrandtkade staat momenteel (en ik vrees voorlopig nog) hoogste gebouw van de Zandweerd:
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1350.jpg
Vlak daarnaast moet dan Park Zandweerd komen, maar daar gebeurt nog niet veel
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1351.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1352.jpg
Er is dus wel het een en ander op dat terrein, maar dat heeft volgens mij niet met Park Zandweerd te maken. :(
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1353.jpg
Dan maar naar Keizerslanden, via Borgele:
Gallerijflat op achtergrond, op voorgrond verzorgingstehuis Bloemendael
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1354.jpg
De Waerdenborch (jaja, chique namen daar)
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1355.jpg
Bij Winkelcentrum Keizerslanden zien we Deventer's nieuwste aanwinst op hoogbouw gebied, Graaf Florishof, die al bijna van z'n blauwe jasje ontdaan is:
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1356.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1357.jpg
Schitterende toren!
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1358.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1359.jpg
Henk March 31st, 2009, 02:32 PM Mooie update ronde DeventerUp. Daar waren we ook wel eens weer aan toe. Was lang geleden.
Rinius March 31st, 2009, 08:28 PM ^^
Zijn die gebouwen aan de Rembrandtkade nou rose?
Graaf Floris ziet er idd goed uit! Gebruiken ze in Deventer bij dat soort gebouwen ook vaak donkergrijze bakstenen?
Ik weet van vroeger dat je vanaf de koningin Juliana toren bij helder weer Deventer kan zien liggen.
De bomen zijn inmiddels weer een stukje gegroeid he, dus ik weet niet of je er nog overheen kunt kijken vanaf daar :)
Misschien dat je vanaf La Tour (dat eenzame kantoorgebouw in Apeldoorn Noord aan de A50) Deventer kunt zien liggen, vanaf daar zijn er bijna alleen maar weilanden.
TheSkyIsTheLimit April 1st, 2009, 10:15 AM Bedankt voor de foto's Deventer Up :)
Deventer Up April 22nd, 2009, 10:44 AM Lot Park Zandweerd in handen GroenLinks
DEVENTER - Het lot van het ontwerp van BAM Vastgoed voor hoogbouw op Park Zandweerd ligt in de handen van GroenLinks. De stemverhoudingen in de partij zijn de afgelopen weken gewijzigd ten opzicht van de politieke markt, enkele weken geleden. Toen meldde raadslid Karin Obdeijn dat haar zes leden tellende fractie verdeeld was met een stemverhouding van 5 tegen en 1 voor.
Inmiddels zijn nog slechts twee leden tegen (Karin Obdeijn zelf en fractievoorzitter Carlo Verhaar-red). De overige vier laten hun besluit vanavond in de gemeenteraad afhangen van een harde toezegging van wethouder Andries van den Berg over investering in het naastliggende sportpark. De vier willen de garantie dat een deel van de grondopbrengst (elf miljoen euro) in sportpark Zandweerd wordt geïnvesteerd. Komt de wethouder met die toezegging, dan stemmen de vier vóór het BAM-plan, zo laat fractievoorzitter Carlo Verhaar weten.
De PvdA laat nu ook weten vóór te stemmen. Tijdens de politieke markt had de partij nog geen oordeel. Het CDA en de ChristenUnie zijn ook vóór. Daarmee ontstaat een meerderheid voor de bouw van het BAM-plan. Volgens Carlo Verhaar speelden de vier al langer met de gedachte om wel met het BAM-plan akkoord te gaan als er een harde garantie voor investering in het sportpark zou komen. De gemeente heeft voor de opknapbeurt 1,2 miljoen euro gereserveerd, maar dat is onvoldoende. Verhaar: ,,De vier vinden dat de buren ook profijt moeten hebben van de opbrengst van de grond. Het naastliggende sportpark is hard aan een opknapbeurt toe.'' Zoals het er nu naaruit ziet stemmen Algemeen PlattelandsBelang (APB), VVD, Algemeen Deventer Belang (ADB), D66, SP en de fractie Lutje Hulsik tégen het ontwerp van BAM. Het gaat in totaal om 17 raadsleden. De gemeenteraad van Deventer telt 37 leden.
Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/4854535/Lot-Park-Zandweerd-in-handen-GroenLinks.ece
Deventer Up May 15th, 2009, 11:12 AM Nou, pas gisteren is er definitief een beslissing gemaakt: het wordt toch BAM die gaat bouwen op Park Zandweerd. Niemand is er blij mee en geld bleek weer de belangrijkste motivatie, maar aan de andere kant krijgt Deventer als het goed is wel 3 stuks hoogbouw erbij.
TheSkyIsTheLimit May 15th, 2009, 02:38 PM Schandalig hoe de gemeenteraad hiermee omgaat. Niet het ontwerp maar het geld speelt hier een grote rol. Terwijl BEMOG een hogere bod had gedaan ook nog.
Ben hier totaal niet blij mee. Ik vind de politieke partijen van een verschrikkelijk slecht niveau. Fout op fout. Hoe lang gaat dit nog duren?
Henk May 15th, 2009, 03:51 PM Dit is een zeer slechte zaak voor Deventer. Nu zit het straks jaren vast aan een lelijke blokkendoos op een prominente locatie. Eeuwig zonde.
Ik hoop werkelijk dat men tot inkeer gaat komen. De gehele Deventer bevolking en omstreken is tegen dir plan. En toch wordt het doorgedrukt.
Henk May 15th, 2009, 04:54 PM DEVENTER - De ontwikkelingscombinatie Bemog/Le Clercq gaat zich de komende dagen beraden op eventuele juridische stappen tegen de gemeente Deventer. De ontwikkelaar, die de eerste hoogbouwcompetitie van Park Zandweerd won, dreigde eerder al met een miljoenenclaim omdat hij vindt dat de tweede beoordelingscommissie zich niet aan de criteria heeft gehouden die de gemeenteraad had meegegeven. Bemog/Le Clercq won de eerste competitie, maar die moest worden overgedaan omdat deze ontwikkelaar mogelijk banden had met de toenmalige beoordelingscommissie.
Zie ook:
Rubensstraat heeft kater na besluit
Sjoerd Quint van Bemog: ,,Ik viel tijdens de discussie afgelopen woensdag haast van mijn stoel toen de PvdA verkondigde dat de raad destijds de rug recht had moeten houden en de juridische strijd had moeten aangaan om ons ontwerp een kans te geven. Daar werd vervolgens gemakkelijk overheen gestapt. Ons imago werd destijds geschaad en nu wil de politiek kennelijk wel de juridische strijd aangaan voor een ontwerp waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Ik vind het onbegrijpelijk dat het geld de doorslag gaf. Het is diep triest wat hier is gebeurd. Het was duidelijk dat de politiek de gelederen heeft gesloten. Want hoe kan het anders dat naast de PvdA ook vier leden van GroenLinks vóór stemden. Die partij gaf tijdens de politieke markt duidelijk de indruk tégen te zijn.''
Bron: De stentor.nl (http://www.destentor.nl/regio/deventer/4972047/BemogLe-Clercq-beraadt-zich-op-stappen.ece)
Mijn zegen hebben ze.
Deventer Up July 11th, 2009, 11:02 PM Lang geleden dat hier is gepost, maar wilde toch even melden voor diegene die het nog niet wist dat het lijkt alsof er eindelijk met de bouw begonnen wordt op het Tedeco-terrein. :) Dat is dat goed nieuws. Het oude gebouw is in ieder geval gesloopt en het bouwbord staat er nog steeds. Dus het lijkt erop dat over niet al te lange tijd hier toch 2x 8 en 1x 14 verdiepingen (45m) gaat verrijzen. Tezamen met al 1x 9, 2x 7 en 2x 10 verdiepingen wordt het toch een leuk, klein clustertje daar aan de Zutphenseweg.
Deventer Up October 24th, 2009, 11:29 AM Weer eens wat 'hoogbouw'nieuws:
Rijwielstalling Op de Keizer fors uitgebreid
De bewaakte rijwielstalling Op de Keizer (Sijzenbaan) wordt fors uitgebreid. Door aanleg van een nieuwe verdieping kunnen er straks bijna 2 keer zoveel fietsen worden geplaatst. Er is dan ruimte voor in totaal 1000 fietsplaatsen.
Schets rijwielstalling Op de Keizer
Dat stelt het college van burgemeester en wethouders voor aan de raad.
Met het totale project is een bedrag van 1,5 miljoen euro gemoeid. Hiermee wordt zowel de voorbereiding, bouw en inrichting gefinancierd. Met de eigenaar van de grond zijn constructieve gesprekken gaande over de huurvorm.
Veilig en beschut
Naast het vergroten van het aantal fietsplaatsen wordt ook de kwaliteit van de fietsenstalling verbeterd. Er komen comfortabele en veiligere fietsklemmen, een oplaadpunt voor elektrische fietsen en er komt meer ruimte voor bijzondere fietsen zoals tandems en ligfietsen. Bovendien staat een groot deel van de fietsen voortaan beschut tegen het weer. Als het nodig blijkt te zijn, dan kan later de stalling worden uitgebreid naar ruim 1200 plaatsen.
Voorjaarsnota
In het voorjaar was reeds een bedrag van 2 miljoen euro gereserveerd voor het verbeteren van de fietsenstallingen in de binnenstad. Dat geld wordt nu gedeeltelijk ingezet voor de uitbreiding en verbetering van de rijwielstalling Op de Keizer. De gemeente onderzoekt of ook de rijwielstalling aan het Lamme van Dieseplein moet worden verbeterd.
Wens van MKB en publiek
Goede fietsvoorzieningen in de binnenstad zijn een wens van zowel het MKB als het winkelend publiek. De helft van de bezoekers van de binnenstad komt met de fiets. Door fors in fietsenstallingen te investeren hoopt het college het fietsgebruik verder te stimuleren. Met de steeds hogere prijs van fietsen en de opkomst van de elektrische fiets is voor veel mensen een veilige en nette stalling een voorwaarde om de fiets te willen gebruiken.
Bron: Deventer.nl
EuroMaster October 24th, 2009, 11:51 AM Nieuwbouw?
http://i5.photobucket.com/albums/y189/eveli666/31-3-09/IMG_1350.jpg
ChrisZwolle October 24th, 2009, 02:02 PM Ik denk het niet, in Deventer zijn ze een boel van die oude flats aan het opknappen.
TheSkyIsTheLimit October 24th, 2009, 09:01 PM Klopt Chris, inderdaad geen nieuwbouw. Maar in de omgeving wordt al veel gebouwd. In de toekomst zal dat alleen maar meer worden.
Btw, ze zijn al begonnen met de bouw van de kantoren op het Tedeco terrein. Alle palen van de hoogste van de drie zitten al in moeder aarde.
Eiland 2 van het Hoornwerk zal binnenkort ook wel beginnen denk ik. Ze hebben er al een grote bord geplaatst met de naam, Kroonwerk. Langs de Mr. de Boerlaan zal een gebouw komen van 6 lagen met aan de kopse kanten torens van 9 en 11 hoog.
Aan de Hoge Hondstaat zal het gebied waar fietsenhandelaar Bos is gevestigd helemaal aanpakt wordeen. Hier staan appartementen gepland met ook een torentje van 9 lagen.
http://img266.imageshack.us/img266/9876/st76400hogehondstraatde.jpg (http://img266.imageshack.us/i/st76400hogehondstraatde.jpg/)
Zie hieronder een afbeelding van de toekomstige Rivierenwijk:
http://img199.imageshack.us/img199/9053/afbeelding5b.jpg (http://img199.imageshack.us/i/afbeelding5b.jpg/)
Deventer Up October 26th, 2009, 02:24 PM Voor wanneer staat dat project van de Hoge Hondstraat op de planning dan?
Wat je trouwens zegt over Kroonwerk: dat is eiland 2 van het plangebied HOornwerk en is niet het gedeelte waar de twee torentjes zullen komen. Die komen in eiland 3, maar wanneer dat in aanbouw gaat is nog niet bekend.
Dat plaatje van de Rivierenwijk ziet er goed uit. Wel wat dozig, maar het zal nog wel specifieker ingevuld gaan worden. Ik tel 12 lagen voor de toren rechts. Qua dichthied ziet het er in ieder geval veel belovend uit.
En het blijkt dus dat we pas te weten komen hoe de Tedecotorens eruit komen te zien als ze af zijn.. :?
TheSkyIsTheLimit December 4th, 2009, 12:04 PM Voor diegene die erg benieuwd zijn hoe de nieuwe kantoren op het Tedecco terrein eruit komt te zien. Trouwens, ze zijn met de hoogste van de drie al druk bezig.
http://img138.imageshack.us/img138/7162/pdvolledigbg1.jpg (http://img138.imageshack.us/i/pdvolledigbg1.jpg/)
http://img14.imageshack.us/img14/2193/pdvolledigbg1b.jpg (http://img14.imageshack.us/i/pdvolledigbg1b.jpg/)
Deventer Up December 5th, 2009, 02:28 PM Ik dacht dat het hoogste gebouw 14 verdiepingen zou krijgen en 45 meter hoog worden? Op die plaatjes ziet het er allemaal ongeveer even hoog uit.... :? Dat linker gebouw telt maar iets van 9/10 lagen. Teleurstellend als dit het wordt.
Ik had al wel vanuit de verte gezien dat er nu een bouwkraan stond ja. Ik zal er vandaag of morgen eens langs rijden om te kijken hoe ver ze zijn.
De gemeente heeft trouwens op haar website een document geplaatst over het voorlopig ontwerp van Steenbrugge, de nieuwe uitbreidingswijk met 1100 woningen, die volledig klimaatneutraal moet worden.
Zie hier: http://www.deventer.nl/nieuws-2/deventer-nieuws/2009/12/4/voorlopig-ontwerp-steenbrugge
Deventer Up December 7th, 2009, 11:03 AM Heb er langs gereden, kon geen foto maken, maar ze waren al met verdieping één bezig van de hoogste toren.
Nog een bericht over Steenbrugge in de Stentor vandaag:
Steenbrugge start met bouw Sallands dorp
DEVENTER - Een traditionele groene brink vormt het centrum van de toekomstige wijk Steenbrugge. Dat blijkt uit het stedenbouwkundige plan voor de nieuwe wijk.
Een karakteristiek dorp in het Sallands landschap vormde het uitgangspunt voor de ontwerpers van de wijk die vanaf 2011 ten noorden van Keizerslanden, direct over Zandwetering, moet verrijzen.
De eerste fase, direct in het verlengde van de Karel de Grotelaan, heeft ook als naam Sallands Dorp meegekregen. Dit dorp, met een traditionele groene brink als centrum, vormt ook de kern van nieuwbouwwijk Steenbrugge.
De eerste fase omvat bijna 600 woningen, waarvan 40 procent behoort tot de sociale sector. Woonbedrijf Ieder1 neemt deze huur- en koopwoningen voor zijn rekening. Ook komen er een appartementen en vrije kavels. De verwachting is dat de verkoop van de kavels en woningen eind volgend jaar begint.
Om het Sallands Dorp heen zijn door de stedenbouwkundigen vier 'buurtschappen' ingetekend. Daarin zijn opnieuw Sallandse elementen opgenomen, zoals wonen in een bos, maar ook een buurt waar de woningen 'erven' krijgen. Deze deelwijken zijn nog niet uitgewerkt. "De markt kan een rol spelen bij de precieze invulling van deze buurten", zegt wethouder Marc-Jan Ahne. Steenbrugge telt uiteindelijk 1100 woningen en wordt in het noorden begrensd door de Wechelerweg.
Naast het Sallandse karakter staat duurzaamheid centraal bij de ontwikkeling van Steenbrugge. Het streven is om een klimaatneutrale wijk te realiseren. In het voorlopig stedenbouwkundige plan, zoals dat vorige week door het college van B en W is vastgesteld, zijn ook volop mogelijkheden voor het opwekken van alternatieve energie opgenomen. Zo worden er verhoudingsgewijs veel woningen 'op de zon' gebouwd.
Eerder werd al bekend dat Steenbrugge een van de vier wijken in het land is die deel uitmaakt van een landelijke klimaatproef. In samenwerking met ingenieursbureau Oranjewoud wordt de wijk 'hittebestendig' gemaakt. Dat betekent dat het in de wijk op hete dagen enkele graden koeler is dan elders in de stad. "Tien procent meer groen in de wijk maakt het al snel vier graden koeler", zo liet adviseur Jan IJzerman van Oranjewoud de Stentor eerder al weten.
www.deventer.nl/steenbrugge
Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/5910434/Steenbrugge-start-met-bouw-Sallands-dorp.ece
Deventer Up December 10th, 2009, 10:07 AM 'IJsbaan'blijft nog leeg
DEVENTER - BAM Vastgoed BV trekt zich terug voor de realisatie van hoogbouw op het oude ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade in Deventer. BAM vindt het in de huidige woningmarkt niet verantwoord het plan 'De Verbindende Schakel' op Park Zandweerd te realiseren.
De ontwikkelaar wil wel met een ander plan en een nieuw financieel bod komen. "Daarmee zegt BAM in feite dat het zich terugtrekt", meent wethouder Marc Jan Ahne. "We hadden een wedstrijdprogramma waaraan alle zes deelnemende partijen zich verbonden. Dan kun je niet ineens een andere invulling bedenken."
De keuze voor BAM was al omstreden omdat het hoogbouwplan pas in een tweede ronde als winnaar werd uitverkoren. In de eerste fase eindigde het ontwerp 'in de onderste regionen'. De ontwikkelprocedure moest toen worden overgedaan omdat de nummer twee vraagtekens zette bij de eerste winnaar, Bemog/Le Clercq. Die zou banden hebben leden van de beoordelingscommissie.
Ahne wil nu de overige vijf partijen vragen of zij hun plan en bijbehorend financieel bod gestand doen. Als dat duidelijk is, leggen B en W een nieuw voorstel voor aan de gemeenteraad. Voor het plan 'De Verbindende Schakel' wilde BAM elf miljoen euro betalen voor de grond.
Bron: De Stentor
---------------
Ik zeg: alsnog Bemog (snel) laten bouwen en een schadevergoeding van BAM eisen!
TheSkyIsTheLimit December 10th, 2009, 11:27 AM Begint op een soap te lijken nu. Als ze destijds vast houden gehouden aan BEMOG dan was dit zeer waarschijnlijk niet gebeurt. Boontje komt om zijn loontje!!!!
TheSkyIsTheLimit December 11th, 2009, 10:24 AM BAM geeft Park Zandweerd niet op
Ontwikkelaar BAM Vastgoed BV reageert vol onbegrip op de melding van de gemeente Deventer dat de ontwikkelaar zich heeft teruggetrokken voor woningbouw op Park Zandweerd. ,,Dat is allerminst het geval'', aldus een woordvoerder. ,,Wij streven nog steeds naar hoogbouw, maar de tijden zijn door de economische crisis inmiddels drastisch veranderd.
Van de deelnemende partijen zal geen enkele ontwikkelaar nog in staat zijn het ingediende plan plus financieel bod gestand te doen'', aldus de woordvoerder. ,,We willen naar een aangepast plan dat wél in het concept past maar realistisch is voor deze tijd.''
Voor wethouder Marc Jan Ahne is BAM Vastgoed echter een gesloten boek. ,,We hebben acht weken geleden een gesprek gehad en BAM wil nu met een nieuw ontwerp en financieel bod komen. Dat kan natuurlijk niet, omdat BAM moet voldoen aan de voorwaarden van het wedstrijdprogramma. Ik wil best met BAM praten, maar dan gaat het over hoe is gehandeld. Bovendien: een half jaar geleden besloot de gemeenteraad met BAM in zee te gaan. Toen speelde de economische crisis al volop.BAMheeft er toen met geen enkel woord over gerept dat het plan door de economische crisis niet te realiseren zou zijn. Dan moet de partij een half jaar later niet met dat excuus aankomen'', aldus een resolute wethouder.
De winnaar van de eerste competitieronde, de ontwikkelingscombinatie Bemog/Le Clercq, betreurt het dat de ontwikkeling van Park Zandweerd nog altijd niet kan beginnen. De competitie moest destijds worden overgedaan omdat de nummer twee, Johan Matser Projectontwikkeling (nu Synchroon), bezwaar aantekende. Bemog/Le Clercq zou namelijk banden hebben met enkele juryleden die de zes ontwerpen beoordeelden. Ronald le Clercq van de Deventer ontwikkelaar noemt de recente ontwikkelingen 'diep triest' voor de stad.
,,Het wil maar niet lukken met het oude ijsbaanterrein. Wij wachten de brief van de gemeente af om te weten hoe de procedure er nu uit komt te zien en behandelen die met een positieve grondhouding. Dan maken we een afweging of we ons plan en bod nog gestand doen. Overigens zijn we bij de tweede wedstrijd slechts als vierde geëindigd. De nummers twee en drie van de competitie hebben dan nog altijd voorrang.''
Johan Matser Projectontwikkeling, bij de tweede competitie op nummer twee geëindigd, was gisteren niet bereikbaar voor een reactie op de ontwikkelingen.
bron:destentor.nl
Deventer Up December 11th, 2009, 11:20 AM Als ik de wethouder goed begrijp, maakt BAM dus geen kans meer. En terecht, ze hebben nu zelf hun kans vergooid. We zijn dus weer terug bij af en ik kan hetzelfde verhaaltje afsteken van 'ik hoop dat het niet lang gaat duren en dat de juiste keuze wordt gemaakt' maar ja, dat heeft weinig zin.
Grumpey December 11th, 2009, 12:00 PM Misschien wat rare vraag, maar is er al meer bekend over die eventuele haven en het autovrij maken van de grote markt? Dat zijn namelijk echt de grootste verbeteringen aan de binnenstad in mijn ogen.
Deventer Up December 12th, 2009, 12:55 PM Je bedoelt het Grote Kerkhof? Men is momenteel bezig met plannen op te stellen om de binnenstad aan te pakken, dus over een tijdje zullen we weten wat er gaat gebeuren, ook met de haven.
Ontwerp extra perron klaar
zaterdag 12 december 2009
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01312/ST_9802753_9802753_1312648b.jpg
Een schets van het nieuwe perron aan de kant van de Stationsstraat in Deventer. schets J. v.d. Steeg
DEVENTER- - Het voorlopig ontwerp van het definitieve zijperron op station Deventer is gereed. Het ontwerp, dat in opdracht van spoorwegbeheerder ProRail is opgesteld, geeft een beeld van de uitstraling die het extra perron in Deventer gaat krijgen.
Het uitgangspunt is het behouden van de zichtbaarheid van het monumentale stationsgebouw. Zo is er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van glas en is er een natuurlijke verbinding met het aanliggende stadspark.
Het extra perron komt aan de stadskant van de sporen. Om bij het perron te komen, komen er een trap en een lift in een nieuwe aanbouw. Het monumentale stationsgebouw blijft het belangrijkste gebouw. Om het oude stationsgebouw zoveel mogelijk te kunnen blijven zien, is in het ontwerp veel glas gebruikt. Daarnaast wordt de verbinding van het Stationsplein met het groen in het aanliggende stadspark behouden.
ProRail heeft de aanvraag voor een monumentenvergunning bij de gemeente ingediend. Verder is er binnenkort overleg met vertegenwoordigers van de Stichting Oud Deventer en de Monumentenadviesraad, waarin ProRail de plannen zal toelichten. Na het verkrijgen van de vergunningen gaat ProRail een definitief ontwerp maken en het werk gunnen. Het ligt in de planning om in het najaar van 2010 te beginnen met de bouw, zodat eind 2011 het nieuwe perron gereed is. Tijdens de bouwfase zal er overlast zijn voor reizigers en omwonenden. De betrokken partijen, zoals ProRail, NS en de gemeente Deventer zullen de betrokkenen informeren en proberen de overlast zoveel mogelijk beperken.
Sinds medio vorig jaar beschikt Deventer over een tijdelijk extra perron om snel een knelpunt in de dienstregeling op te lossen. De extra spitstreinen vanuit de Randstad naar Deventer kregen hiermee een kortere reistijd van 10 minuten. Het was niet mogelijk direct een definitief perron te maken, omdat de voorbereidingen voor en de bouw van meer tijd in beslag zouden nemen in verband met de monumentale status van het stationsgebouw.
Deventer Up December 14th, 2009, 01:09 PM Verheugd over kans 'ijsbaan'
door Ingrid Willems. maandag 14 december 2009 | 07:09
DEVENTER - De ontwikkelcombinatie Amvest/Synchroon is verheugd weer in de race te zijn voor woningbouw op het oude ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade in Deventer.
De combinatie eindigde in de ontwikkelcompetitie op de twee plaats en is nu volgens de gemeente Deventer de eerst aangewezen partij om hoogbouw te realiseren op Park Zandweerd.
De realisatie van een hoogbouwplan op dit terrein ligt weer open nu winnaar BAM Vastgoed de gemeente Deventer te kennen gaf met een gewijzigd ontwerp te willen komen en ook haar financiële bod van 11 miljoen bij te willen stellen. Dit vanwege de economische crisis. Een gewijzigd plan en bod staat wethouder Marc Jan Ahne niet toe, omdat dit indruist tegen het wedstrijdreglement. De overige vijf ontwikkelcombinaties krijgen daarom binnenkort van het college een brief met daarin de vraag of ze hun ontwerp inclusief het financieel bod nog gestand (kunnen) doen. Daarbij hanteert de gemeente de procedure dat de partij die als tweede eindigde nu als eerste in aanmerking komt.
Algemeen directeur W.J. Bodewes van Amvest meldt dat zijn organisatie al aan het rekenen geslagen is. ,,Wij zijn blij dat we de kans krijgen ons plan alsnog te realiseren. We doen er alles aan om te kunnen bouwen.'' Het bod van Amvest en Synchroon (destijds Johan Matser Projectontwikkeling) is overigens aanmerkelijk lager dan dat van BAM. Amvest/Synchroon bood 8.750.000 miljoen euro voor de grond.
Mocht Amvest op Park Zandweerd gaan bouwen dan is dat extra zuur voor Bemog/Le Clercq. Deze ontwikkelcombinatie won de eerste competitie. Die moest over omdat Amvest/Synchroon - toen ook al nummer twee - bezwaar maakte tegen de procedure. In de beoordelingscommissie zouden enkele juryleden banden hebben met Bemog/Le Clercq.
TheSkyIsTheLimit March 10th, 2010, 04:35 PM Nieuwbouw Deventrade (o.a. hummel) tegenover de MacDonalds, naast Poort van Deventer. Ze zijn al druk bezig het gebied bouwklaar te maken.
http://img684.imageshack.us/img684/2254/deventrade.jpg (http://img684.imageshack.us/i/deventrade.jpg/)
Deventer Up March 24th, 2010, 02:22 PM ^^ Ik zag er afgelopen zondag anders niks van toen ik daar langs reed. :?
TheSkyIsTheLimit March 24th, 2010, 02:45 PM ^^ Ik zag er afgelopen zondag anders niks van toen ik daar langs reed. :?
Ze hebben alle beplanting al weggehaald daar. Stonden een hoop bomen en struiken. Dat kan je niet missen. Heb je wel de juiste locatie voor ogen dan?
http://img195.imageshack.us/img195/2254/deventrade.jpg (http://img195.imageshack.us/i/deventrade.jpg/)
In het rood = Deventrade
In het wit = Denk toekomstige ontwikkeling om de entree/stadsas te verbeteren
Deventer Up March 25th, 2010, 12:46 PM Ja dat heb ik wel gezien, maar het leek me iets van normaal groenonderhoud ofzo. Stond ook niks van een bouwbord o.i.d.
Maar tof als dat er komt. Je krijgt nou echt een hele wand van gebouwen rond de 10 verdiepingen hoog aan de Zutphenseweg. Wel jammer dat het niet eens wat hoger gaat.
Deventer Up March 28th, 2010, 04:25 PM Ik zag trouwens dat dit aan de Lebuïnuslaan wordt gebouwd als onderdeel van de vernieuwing van het Landsherenkwartier. Niet echt hoog, maar toch beter dan wat er eerst stond.
http://www.keizerslandenvernieuwt.nl/images/stories/aigebouw1.jpg
Momenteel komt men bijna boven het maaiveld uit met bouwen.
Hier nog wat impressies: http://www.inbo.com/NL/projecten/Pages/ProjectmanagementKavel1Landsherenkwartier,Deventer.aspx
TheSkyIsTheLimit March 29th, 2010, 01:37 PM Dan vind ik dit een mooier illustratie:
http://img46.imageshack.us/img46/3643/keizerslanden.jpg (http://img46.imageshack.us/i/keizerslanden.jpg/)
http://www.vanwijnen.nl/default.aspx?pageid=7ee39e87-9aca-4627-941d-5db2e0c540c2&projectId=45034171-5f68-4f9a-8a81-c8fc6a2a3d41
Bovenstaande link bevat enkele foto's van de nieuwbouw op het oude Tedeco terrein.
Deventer Up March 29th, 2010, 06:22 PM Dat ontwerp van het Tedeco-terrein vind ik zo tegenvallen. Men sprak de hele tijd over 14 verdiepingen en dan wordt het maar zoiets van 9 verdiepingen.
Het wijkvoorzieningscentrum in Keizerslanden is trouwens ook in aanbouw. Zeer inspiratieloos.
http://www.vanwijnen.nl/Modules/ShowImages/ShowImage.aspx?idimage=1b986199-5c37-4188-9010-2fa471b6811a&idportal=458ae3f9-c439-4c80-92c0-a4ff98ffc269
hoogbouwe March 30th, 2010, 08:53 AM Verhuizing van hoogspanningsmast
DEVENTER - Bij de N348 in Deventer hebben medewerkers van energiebeheerder TenneT met de hulp van Wagenberg Nedlift uit Hengelo zondagochtend een hoogspanningsmast verplaatst.
De mast werd 25 meter verder op een verhoging van 10 meter gezet, om plaats te maken voor de aanleg van een fietsviaduct bij het kruispunt op de Leonard Springerlaan. Voor de verplaatsingswerkzaamheden werden de drie hoogspanningskabels - die 110.000 volt transporteren - aan een kant losgekoppeld en met stroomspanning aan een tijdelijke kraan gehangen. De kabels aan de andere kant bleven aan de mast bevestigd. Een 300 tons kraan van 74 meter hoog tilde de elektriciteitsmast naar het nieuwe onderstel. De hele operatie duurde ongeveer vier uur. Door de verplaatsing en verhoging is de doorhang van de kabels ongeveer 4 meter verhoogd. Dat is genoeg voor een veilige aanleg van de nieuwe fietsbrug over de N348. Dura Vermeer bouwt de brug, naar een ontwerp van Architectenbureau ONL uit Rotterdam. Volgens planning wordt die in december opgeleverd.
Publicatie datum:30-03-2010 00:00
http://i42.tinypic.com/i71jk6.jpg
Bij de N348 in Deventer hebben medewerkers van energiebeheerder TenneT met de hulp van Wagenberg Nedlift uit Hengelo zondagochtend een hoogspanningsmast verplaatst. Foto: APA/Sjef Prins.
Www.Cobouw.nl
TheSkyIsTheLimit March 30th, 2010, 09:50 AM Wel grappig dat de kabels nog aan de mast vast zitten terwijl ze deze verplaatsen. De nieuwe brug is trouwens ook wel mooi vind ik. Is strak vormgegeven.
http://img408.imageshack.us/img408/8762/2bf6eca72b.jpg (http://img408.imageshack.us/i/2bf6eca72b.jpg/)
http://img532.imageshack.us/img532/253/34e48c9d30.jpg (http://img532.imageshack.us/i/34e48c9d30.jpg/)
Henk March 30th, 2010, 08:40 PM De brug is idd mooi maar die wallen waar deze tussen komt te liggen zijn volstrekt misplaatst. Dit was altijd een mooie open plek waar je ruim zicht had. Mooie op- en af ritten in de zelfde stijl van de brug waren mijn inziens beter op zijn plaats geweest.
hoogbouwe March 31st, 2010, 12:18 AM Toren blijft voor onaangename verrassingen zorgen
DEVENTER - Na maanden vorstverlet kan Aannemersbedrijf Wesselink de restauratiewerkzaamheden aan de toren van de middeleeuwse Lebuïnuskerk in Deventer weer hervatten
Omdat Wesselink de houtconstructie veelal met epoxy herstelt, moesten de restaurateurs wachten tot het in de koude, vochtige toren weer warmer was dan 5 graden.
SBRSBeton in houten steunbalken. Zowel aannemer Rob Wesselink als bouwdirecteur Willem Smid van Kreek Architecten - beiden restauratiespecialisten met jarenlange ervaring - had het nog nooit gezien. Maar na het verwijderen van de vloer in de vierde zoldering stuitten zij op vier balken in de vorm van een kano, die over de volle lengte waren opgevuld met beton. Dat moet bij een eerdere restauratie in de jaren zestig zijn gestort. Het blijft een raadsel waarom. "Constructief heeft het geen enkel doel. In tegenstelling tot kunsthars gaat beton geen verbinding aan met de houtvezels", legt Rob Wesselink uit. "Sterker nog: hout zet uit en beton krimpt. Dus gaat het verbrokkelen en laat het los. Bovendien was de operatie erg slordig uitgevoerd. Ze hebben niets aan de aantasting van het hout gedaan."
"We wisten bij de start van de restauratie dat veel houtwerk in de constructie van de toren slecht was", voegt Willem Smid eraan toe. "Hele balken zijn aangevreten door de bonte knaagkever. We zagen veel zwam. En vocht in de muren heeft met name de balkkoppen aangetast." Vorig jaar zomer werd elke ruimte van de toren opgewarmd tot 55 graden, om de insecten te bestrijden. Vervolgens verrichtte Wesselink proefboringen door de vloeren om te kijken welke balken verrot waren. Ook werden vloeren en wanden afgeklopt. Wesselink: "Daarmee kun je inschatten welke balken vermolmd zijn. Maar daarmee spoor je balken die gevuld zijn met beton natuurlijk niet op."
Veel plekken in de Lebuïnustoren waren eeuwenlang onbereikbaar en aan het oog onttrokken. De situatie in de vierde zoldering was dus niet de eerste tegenvaller waar Wesselink tegenaan liep. "Vorig najaar hebben we het lood van de torenkoepel verwijderd. De onderliggende balkkoppen bleken daar ook totaal verrot door condensvorming en lekkages." In de toekomst komen restaurateurs niet meer voor dit soort verrassingen te staan. Een deel van de restauratieklus is het bereikbaar maken van alle punten in de Lebuïnustoren. Dus heeft Wesselink op de gewelven permanente houten steigers en stellages gezet, zodat Monumentenwacht makkelijk inspecties kan doen.
Sommige middeleeuwse balken zijn in zo'n slechte staat dat ze worden vervangen, evenals 25 balkkoppen. Maar het streven is zoveel mogelijk oud houtwerk in de Lebuïnustoren te sparen. Als de balken niet te veel zijn beschadigd, wordt er via vulgaten epoxy ingegoten. Dat gaat, in tegenstelling tot beton, wel een verbinding met het hout aan. Stevige glasfiberstaven in het hout zorgen voor wapening en bevestiging aan de muren. Voor elke balk wordt een afweging gemaakt of die wordt gevuld of vervangen door een nieuwe. Dat hangt onder meer af van de hoeveelheid epoxy die erin moet. Dat is een budgettaire keuze, maar ook een architectonische, legt Willem Smid uit. "Ergens ligt een omslagpunt. Het is niet de bedoeling dat er plastic balken komen met een originele houten fineerlaag."
Glasfiberstaven
Wesselink past de methode epoxy met glasfiberstaven niet alleen toe bij het restaureren van oude balken. Het is ook een hulpmiddel bij het plaatsen van de nieuwe. "Grote balken krijg je nooit in zijn geheel in de constructie geschoven. Daarom plaatsen we ze vaak in twee à drie delen. De balken in de koepel hebben we met een figuurzaag in de juiste stukken gezaagd. En ook de balkkoppen hebben we daar in delen geplaatst, met pennen aan elkaar bevestigd en gevuld met epoxy."
De Lebuïnustoren staat vanaf februari 2009 in de steigers. Want tegelijk met de houtconstructie wordt ook de buitenkant van de toren uit 1499 gerestaureerd. Wesselink plaatste geometrische elementen in de raampartijen, die door Slotboom Steenhouwers zijn geleverd. Die zijn van hetzelfde Bentheimer zandsteen gemaakt als de originele onderdelen. Daarnaast zijn er zestien pinakels voor restauratie naar het Winterswijkse steenhouwerbedrijf gegaan. Dat die in zo'n slechte staat verkeerden, had de architect ook niet verwacht. Smid: "We tikten tegen zo'n bloemknopversiersel aan, en het brokkelde zo uit elkaar."
Zo stuit het bouwteam op elke plek in de toren weer op verrassingen. "We moeten constant improviseren", zegt Wesselink. "Dat maakt het werk leuk, maar het plannen lastig. Om subsidie toegewezen te krijgen, moesten we een volledig uitgewerkt bestek overleggen", zegt Willem Smid. "De post 'onvoorzien' is 5 procent van het budget. Op een totaalbudget van 4,5 miljoen euro lijkt dat veel. Maar gezien de vele verrassingen en aanpassingen in het werk is het eigenlijk heel weinig." ■
Projectgegeven
De houtconstructie van de Lebuïnustoren had te lijden van de bonte knaag*kever en zwam. Maar ook van eerdere restaurateurs, die beton stortten in steun*balken. Nu ze overal bij kunnen zien aannemer en architect de gekste dingen.
Publicatie datum:31-03-2010 00:00
Www.Cobouw.nl
TheSkyIsTheLimit March 31st, 2010, 11:42 AM Hoogbouwe, leuk dat je reageert op Deventer onderwerpen. Kom jij oorspronkelijk uit Deventer of iets dergelijks?
Deventer Up June 6th, 2010, 12:46 PM Er is weer eens wat nieuws.
Havenkwartier 'experimentele wijk'
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01485/ST_11384677_113846_1485023b.jpg
Een voorbeeld van hoe het Havenkwartier er uit kan komen te zien. illustratie gemeente Deventer
DEVENTER - De gemeente Deventer maakt van de tijdelijke broedplaats Havenkwartier een permanente 'Vrijplaats Havenkwartier'. Dat staat in het ontwikkelingsplan dat het college van B en W gisteren heeft gepresenteerd.
In het ontwikkelplan 'Ruimte voor ideeen' staat wat de gemeente voor ogen heeft met het Havenkwartier. De nadruk ligt op het bieden van ruimte, en niet op het opstellen van strikte regels. Het moet een geleidelijke ontwikkeling worden. Daarom is gekozen voor de naam 'Vrijplaats', een experimentele stadswijk. In het Havenkwartier moet ruimte komen voor wonen en werken door elkaar. 'Stoer wonen' noemt de gemeente het. Oude monumentale fabriekspanen en loodsen blijven behouden. Voorlopig blijft het bedrijf Pont Meyer op de plek waar het nu zit. Op andere plekken is er ruimte voor nieuwbouw. Zo kunnen de panden aan de mr. H.F. de Boerlaan plaats maken voor nieuwe huizen. Met dit project kan snel begonnen worden omdat de kavels al van de gemeente zijn. Hier spreekt het plan van 'Stoer wonen': geen standaard-huizen maar 'kleinschalige projecten voor avontuurlijke doeners'.
Ook moet de bereikbaarheid en zichtbaarheid worden verbeterd. Nu heeft het gebied nog te zeer een gesloten karakter. Dat betekent onder meer dat de gemeente de Industrieweg volgend jaar gaat vernieuwen, waarmee het gebied ook aan die kant beter ontsloten zal worden. Dat is een van de projecten waarmee de gemeente de ontwikkelingen wil aanjagen.
Aan het begin van de Sint Olafstraat is ruimte voor nieuwbouw. De kade wordt mogelijk helemaal rond de Eerste Havenarm doorgetrokken. "Dit is geen eindplaatje", zegt wethouder Ahne. "Voor ons is het ook nieuw, we kiezen voor een organische ontwikkeling. We leggen het initiatief zoveel mogelijk bij gebruikers en eigenaren. In het Havenkwartier vinden bedrijven en kunstenaars elkaar. Dat levert een dynamiek op waar de hele stad profijt van heeft."
TheSkyIsTheLimit June 24th, 2010, 04:45 PM :(
DEVENTER - De woningbouwplannen voor het oude ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade zijn voorlopig van de baan. Dat hebben B en W besloten nu de deelnemers aan de ontwikkelingscompetitie voor Park Zandweerd te kennen gaven nu geen heil te zien in de ontwikkeling. ,,Onder de huidige marktomstandigheden lukt het niet'', aldus wethouder Jos Pierey.
Nadat de BAM als winnaar van de ontwikkelingscompetitie niet bereid was de overeenkomst te ondertekenen, bleek dat ook bij de overige partijen het geval. Daarmee komt een eind aan de ontwikkelingscompetitie zonder dat een van de plannen wordt ontwikkeld. De oude ijsbaanlocatie blijft dus voorlopig onbebouwd. Voor de tijdelijke inrichting en beheer trekt de gemeente 100.000 euro uit. Pierey: ,,We wachten op betere tijden. Tot die tijd knappen we de locatie zodanig op dat die er netjes bijligt."
TheSkyIsTheLimit June 30th, 2010, 01:24 PM Nieuwbouw "Olympus"
http://img204.imageshack.us/img204/9323/showimagej.jpg (http://img204.imageshack.us/i/showimagej.jpg/)
http://img571.imageshack.us/img571/2406/showimage2.jpg (http://img571.imageshack.us/i/showimage2.jpg/)
Bijna hoogste punt bereikt.
Deventer Up July 8th, 2010, 12:17 PM Meer over datzelfde gebouw:
Kantorencomplex Olympus van baken voorzien
DEVENTER - 'Zeus', de hoogste van in totaal drie in aanbouw zijnde kantoorgebouwen op de hoek van de Zutphenseweg en Hanzeweg, is voorzien van een lichtgevend baken.
Het is er gisteren bovenop getakeld. Het door Mölder Konstrukties geproduceerde baken wordt in het donker aangelicht en is dan goed herkenbaar in de skyline van Deventer. Met het plaatsen van het baken op veertig meter hoogte, is het hoogste punt bereikt van kantorencomplex Olympus. De andere torens heten Hercules en Hera. Het complex wordt, in opdracht van Onroerendgoed Maatschappij Deventer, gebouwd door Van Wijnen. Het ontwerp is van architect Paul Dirks. Behalve de drie kantoortorens komen er een stallingsgarage en parkeerdek. Eind dit jaar moet de eerste fase van de nieuwbouw op het voormalige Tedeco-terrein klaar zijn.
Helaas geen foto van.
hoogbouwe July 16th, 2010, 04:10 PM Nieuw plan herontwikkeling winkelcentrum Deventer
DEVENTER - Het Deventer winkelcentrum Colmschate wordt herontwikkeld.
De nieuwe eigenaar, Colmschate Ontwikkeling cv, wil hiervoor de komende tijd een plan uitwerken. Het object met veertig winkels moet groter en moderner worden. Colmschate Herontwikkeling is een samenwerkingsverband van MAB Development Nederland en Blokker Holding. Dit heeft het winkelcentrum overgenomen van Unibail-Rodamco. Dat maakte drie jaar geleden nog bekend voor 20 miljoen te willen vertimmeren aan het verouderde winkelcentrum in Deventer-Oost. Het duurt waarschijnlijk nog wel een paar jaar voordat de werkzaamheden echt beginnen.
Publicatie datum:16-07-2010
Www.Cobouw.nl
TheSkyIsTheLimit July 19th, 2010, 10:37 AM Ik verwacht hier eerlijk gezegd veel van. Over de vorige plannen was ik niet zo enthousiast eerlijk gezegd. Ze moeten ervoor zorgen dat het WC vanaf de Holterweg een betere uitstraling gaat krijgen. Nu staat het met zijn rug richting de Holterweg en heeft het totaal geen uitstraling. Misschien kunnen ze het braakliggend terrein naast de Scheg ook betrekken bij de plannen.
TheSkyIsTheLimit August 20th, 2010, 11:04 AM Overkapping ijsbaan de Scheg:
http://img291.imageshack.us/img291/2396/fromle1369289b.jpg (http://img291.imageshack.us/i/fromle1369289b.jpg/)
TheSkyIsTheLimit September 8th, 2010, 03:52 PM Op youtube is er een 3D animatie van nieuwbouw Houtmarkt/Pikeursbaan beschikbaar te zien op onderstaand link:
http://www.youtube.com/watch?v=ZKnI2-H_nEM
Ik vind het er mooi uitzien. Wordt weer een mooi stukje Deventer bijgebouwd!
http://img843.imageshack.us/img843/6210/pikeursbaan.jpg (http://img843.imageshack.us/i/pikeursbaan.jpg/)
Arrrgh September 8th, 2010, 05:11 PM ^^ Typisch zo'n plan wat er leuk uitziet op de impressie, maar waarvan je je na 10 jaar afvraagt "waarom is dit ook alweer gebouwd?". Beetje jaren-90-vinex-achtig.
YunuS September 8th, 2010, 11:25 PM Op youtube is er een 3D animatie van nieuwbouw Houtmarkt/Pikeursbaan beschikbaar te zien op onderstaand link:
http://www.youtube.com/watch?v=ZKnI2-H_nEM
Ik vind het er mooi uitzien. Wordt weer een mooi stukje Deventer bijgebouwd!
http://img843.imageshack.us/img843/6210/pikeursbaan.jpg (http://img843.imageshack.us/i/pikeursbaan.jpg/)
Qua ontwerp is het niet echt wat bijzonders. Maar het past wel bij de bebouwing van Deventer.
TheSkyIsTheLimit September 9th, 2010, 09:07 AM Ik denk dat je het straks als geheel moet zien. Had het wel mooier gevonden als ze geen rode baksteen hadden gebruikt maar van die iets donkere natuurstenen aankleding hadden gekozen. Nu lijkt het te veel op die van de Boreel. Een beetje saai misschien.
Deventer Up September 9th, 2010, 01:09 PM Ja, echt spectaculair is het niet.
Deventer Up September 17th, 2010, 12:55 PM Bedrijvenpark A1 is blijkbaar nog niet van de baan.
Beekje wijkt voor bedrijven
vrijdag 17 september 2010 | 07:19
De eerste graafwerkzaamheden rond de Dortherbeek, ter voorbereiding op de komst van het bedrijvenpark A1, zijn deze week begonnen.
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01582/ST_12276017_122760_1582420b.jpg
DEVENTER - De eerste graafwerkzaamheden rond de Dortherbeek, ter voorbereiding op de komst van het bedrijvenpark A1, zijn deze week begonnen.
Bij de Raad van State loopt echter nog steeds een beroepszaak tegen het plan, aangespannen door de Vereniging Woonmilieu Epse.
De gemeente Deventer heeft aannemer Twentse Weg- en Waterbouw opdracht gegeven om gedeelten van de beek, die ten zuiden van de A1 loopt, te verleggen en te dempen. Vanaf de huidige op- en afrit bij Deventer-oost is het bedrijventerrein straks via een tunnel onder de spoorlijn Deventer - Zutphen toegankelijk. Om plaats te maken voor het extra asfalt, moet de beekloop tussen de A1 en de spoorlijn worden verlegd. De Dortherbeek begint in de gemeente Lochem, vlakbij landgoed Dorth. Het water zal na de aanpassingen nog steeds ongehinderd richting de IJssel stromen, maar het bedrijvenpark zal desondanks een flink obstakel in de ecologische verbindingszone Dortherbeek vormen. Deze zone loopt vanaf de uiterwaarden van de IJssel verder landinwaarts. Ter compensatie hiervan wordt langs de beek een aantal poelen aangelegd.
Een deel van de grond die vrijkomt door het graafwerk zal worden gebruikt voor een grondwal die een buffer gaat vormen tussen het bedrijvenpark en Epse. De Vereniging Woonmilieu Epse neemt hier echter geen genoegen mee en verzet zich al sinds 1990 tegen de komst van het bedrijventerrein. Ondanks de nog lopende beroepsprocedure bij de Raad van State, aangespannen door de vereniging, heeft de gemeente echter besloten om alvast met de graafwerkzaamheden te beginnen.
EuroMaster September 17th, 2010, 01:20 PM Goh, daar istie weer: een bedrijventerrein, de melkkoe van de gemeente. :(
Bij die nieuwbouw gaat het succes afhangen van de materialisering en detaillering. Maar hier heb ik bij het ontwerp mijn twijfels over. Standaard metalen hekjes doen het nooit zo goed bij dit soort historiserende nieuwbouw. Doet me ook een beetje aan de jaren ´90 denken.
EuroMaster September 17th, 2010, 01:21 PM dubbel
ChrisZwolle September 18th, 2010, 11:58 AM Deventer heeft maar één bedrijventerrein, aan de zuidkant van de stad en die is flink groot. Volgens mij is dit toch wel de meest logische locatie, nog bereikbaar, en de enige plek aan de zuidkant waar nog gebouwd kan worden in verband met de provinciegrens. Een bedrijventerrein elders ligt niet voor de hand omdat deze plekken slecht bereikbaar zijn.
Deventer Up September 23rd, 2010, 01:06 PM ^^ Een paar jaar geleden was de gemeente van plan om een bedrijventerrein ten noorden van de stad aan te leggen, maar na fel protest van omwonenden is dat uiteindelijk niet door gegaan.
Henk September 24th, 2010, 09:39 AM Was ook niet de meest handige plek die ze in gedachten hadden.
TheSkyIsTheLimit September 27th, 2010, 11:00 PM http://img408.imageshack.us/img408/4171/artikelstentor2.jpg (http://img408.imageshack.us/i/artikelstentor2.jpg/)
TheSkyIsTheLimit September 27th, 2010, 11:21 PM http://img651.imageshack.us/img651/8697/lhk01.jpg (http://img651.imageshack.us/i/lhk01.jpg/)
Henk September 27th, 2010, 11:53 PM ^^ Is dat de nieuwbouw langs de Lebuineslaan/Keizerslanden.
TheSkyIsTheLimit September 28th, 2010, 09:01 AM Yep
Henk September 28th, 2010, 09:30 AM Wordt er tussen de Folkmarstraat en de Lebuineslaan ook al gebouwd? Of zijn daar impressies van bekend? Ik kon tot heden niets vinden.
TheSkyIsTheLimit September 29th, 2010, 12:39 PM Wat zou daar moeten komen dan Henk? Ik heb geen idee.
Henk September 30th, 2010, 12:15 PM Daar zouden ook appartementgebouwen moeten komen.
TheSkyIsTheLimit October 13th, 2010, 10:58 AM Ontwerpen heb ik nog niet gezien maar jet gaat om een stedelijke wand van 5 tot 6 bouwlagen.
Wat mij onlangs is opgevallen is dat er voor het oude Q8 terrein(Hartenaasje 1) een bouwvergunning is aangevraagd voor de bouw van twee kantoorgebouwen met parkeerterrein. Ik vraag mij af of het probleem is opgelost m.b.t. het buitendijks liggen van het terrein. Als we mogen uitgaan van de schetsen, welke ook te vinden zijn op één van de voorgaande pagina's, dan gaat het de skyline van Deventer beïnvloeden. Ik vind dit een uitermate geschikt locatie voor een landmark. Ben benieuwd en hoop dat iemand hier meer over weet.
TheSkyIsTheLimit October 15th, 2010, 10:10 AM http://img829.imageshack.us/img829/9105/st125775211257751611173.jpg (http://img829.imageshack.us/i/st125775211257751611173.jpg/)
Een foto van nieuwbouw kantorencomplex Olympus. Eerste gebouw Zeus is uit de steigers.
Langs de Zutphenseweg onstaat een mooi cluster van gebouwen. Na Zeus volgen nog twee gebouwen die deel uitmaken van het complex. Volgens mij zijn ze nu ook begonnen met het voorbereidend werk voor het tweede gebouw. Daarnaast zal in april een start gemaakt worden met nieuwbouw voor Deventrade tegenover de MacDonalds en naast Poort van Deventer. Dit complex bestaat uit een toren van negen bouwlagen en een groot logistiek gebouw met een vier lagen tellende designcentre pal langs de Zutphenseweg.
Deventer Up October 30th, 2010, 12:21 PM Dus hier is dat topic gebleven....
Anyway, weer slecht nieuws:
Uitstel bouw Steenbrugge
zaterdag 30 oktober 2010 | 07:00
DEVENTER - Het is niet verstandig om een nieuwe grote bouwlocatie op de markt brengen terwijl De Vijfhoek nog niet af is. Het college wil eerst deze wijk afronden door deelgebied Spijkvoorderenk vol te bouwen. Steenbrugge is de volgende grote uitbreidingswijk van Deventer.
Ten noorden van Keizerslanden moeten uiteindelijk 1100 woningen verrijzen. Het bouwrijp maken moest volgens planning nog dit jaar beginnen, zodat volgend voorjaar de bouw kon beginnen.
De start van de bouw in Steenbrugge is nu met onbepaalde tijd uitgesteld. Volgens de gemeente moet de bouw op een 'slim moment' beginnen. In de loop van volgend jaar beslist het college op basis van de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt of het dan al dan niet gunstig is om Steenbrugge 'in de markt te zetten'.
Overigens was het al de vraag of de bouw van Steenbrugge wel volgens planning kon beginnen. Tegen het plan loopt nog een bezwaar bij de Raad van State. Ook melden ingewijden dat de ontwikkeling van de plannen zeer stroef verliep. Verschillende ontwikkelaars met posities in het plangebied hadden andere ideeën over de ontwikkeling van de Steenbrugge dan de gemeente. Deventer wil van Steenbrugge een zeer duurzame wijk maken en stelt daardoor hoge eisen aan de bouwplannen.
YunuS November 3rd, 2010, 08:15 PM Nieuwbouw van Saxion Hogescholen. Dit wordt dus bij het spoor gebouwd achter het huidige gebouw van Saxion aan de Handelskade.
http://img151.imageshack.us/img151/6690/nieuwbouwsaxiondeventer.jpg
http://img522.imageshack.us/img522/6690/nieuwbouwsaxiondeventer.jpg
Deventer Up December 5th, 2010, 01:14 PM Van: http://www.deventer.nl/nieuws-2/deventer-nieuws/2010/11/26/b-w-akkoord-met-adviezen-binnenstadsprojecten
B&W akkoord met adviezen binnenstadsprojecten
Gepubliceerd: 26 november 2010 11:00
Laatst gewijzigd: 26 november 2010 16:37
In de Deventer binnenstad spelen allerlei ontwikkelingen. Ontwikkelingen die de levendigheid, bereikbaarheid en economische kracht van de stad versterken. Ze komen voort uit het ambitiedocument Deventer: een bericht aan de stad van de adviseurs Jo Coenen en Fons Asselbergs. De afgelopen maanden zijn vier projecten uitgewerkt tot voorstellen aan de raad: huisvesting gemeentelijke organisatie, haalbaarheidsstudies van bibliotheek, film & theater en het bereikbaarheidsconclaaf. Het college van burgemeester en wethouders heeft de voorstellen op 23 november vastgesteld.
Schets cultuurdriehoek
De stukken gaan nu voor besluitvorming naar de raad. Op 8 en 22 december komen de voorstellen aan bod in de Politieke Markt. Mocht u naar aanleiding van alle informatie over de binnenstadsprojecten uw opmerking, vraag of suggestie kenbaar willen maken aan de gemeenteraad, dan kunt op woensdag 8 december inspreken tijdens de Politieke Markt in het Deventer Stadhuis. U heeft 5 minuten spreektijd. Meld u vooraf aan bij de raadsgriffie, telefoonnummer: 693230 of via: griffie@deventer.nl.
De adviezen die aan de besluitvorming ten grondslag liggen kunt u hier downloaden.
Wat stelt het college voor aan de raad?
Deventer binnen bereik
Over verkeer en parkeren bestaan veel plannen en ideeën. Tot nu toe is er geen besluit genomen over een samenhangende oplossing voor de optimalisatie van de bereikbaarheid. In het ambitiedocument Deventer: een bericht aan de stad is daarom de aanbeveling opgenomen een ‘bereikbaarheidsconclaaf’ te houden. De uitkomst van dit conclaaf is het beslisdocument Deventer binnen bereik. Het college stelt de raad voor met de adviezen uit dit beslisdocument, dat is opgesteld door adviseurs Fons Asselbergs en Jan Brouwer, aan de slag te gaan.
Deventer binnen bereik is gebaseerd op gesprekken met zo’n veertig verschillende Deventer organisaties, binnenstadsbewoners en deskundigen, onder meer van rijk en provincie. Het beslisdocument geeft richting aan alle ideeën en plannen op de korte en lange termijn. Sommige plannen starten meteen, terwijl andere pas in een volgende collegeperiode aan bod komen. Het gaat in alle gevallen om principiële keuzes, die recht doen aan de ruimtelijke kwaliteit en identiteit van Deventer.
Uit het bereikbaarheidsconclaaf zijn negen kwesties met betrekking tot bereikbaarheid en parkeren naar voren gekomen. Dit zijn:
1. De hoofdwegenstructuur van Deventer
2. De Welle
3. De Wilhelminabrug
4. Het NS-station en de stadscampus
5. Het parkeren
6. De fietsers
7. De voetgangers
8. Openbaar vervoer
9. Flankerend beleid
Op basis van deze negen kwesties zijn maatregelen geformuleerd.
1. Hoofdwegenstructuur
Het opwaarderen van de A1 is de belangrijkste maatregel voor het verbeteren van de hoofdwegenstructuur in Deventer. Voor een goede afwikkeling van het (stads)verkeer van en naar de A1 zijn daarnaast maatregelen nodig op het Hanzetracé en de N348. Op dit moment is het realiseren van een derde brug over de IJssel geen prioriteit.
2. De Welle
De Welle moet van doorgaande verkeersstromen worden ontlast om de binnenstad meer aan te laten sluiten op de IJssel. Dit houdt in dat de Welle toegankelijk blijft voor autoverkeer dat in de binnenstad moet zijn. Regionaal verkeer kan in de toekomst beter en sneller via andere wegen rijden. De Welle wordt opnieuw ingericht met stadsbalkons waar mensen van het uitzicht over de IJssel kunnen genieten.
3. De Wilhelminabrug
De Wilhelminabrug houdt in de nieuwe plannen de bestaande plek, maar krijgt wel een andere aanlanding. In de nieuwe situatie sluit de Wilhelminabrug direct aan op het Emmaplein, terwijl de aansluiting op onder andere de Bokkingshang vervalt. Ook voor de Wilhelminabrug geldt dat deze alleen bedoeld is voor verkeer dat in de binnenstad moet zijn. Doorgaand regionaal verkeer kan beter en sneller via de A1 rijden. Dankzij de herwaardering van de Wilhelminabrug ontstaat de mogelijkheid het Sluiskwartier beter te verbinden met de binnenstad.
4. Het NS-station en de Stadscampus
Het station sluit in de nieuwe situatie beter aan bij de binnenstad en het Rijsterborgherpark. De looproutes van het station naar de binnenstad worden logischer en aantrekkelijker. In de ruimte voor het station komt meer ruimte voor groen. Om te zorgen voor een betere verkeersafwikkeling bij de kruising Singelstraat, worden de Singel en Stationsstraat eenrichtingsverkeer.
5. Het Parkeren
De pleinen in Deventer bieden de bewoners van en bezoekers aan de stad gelegenheid elkaar te ontmoeten en buiten te verblijven. Om die reden worden de pleinen in de toekomst zoveel mogelijk autovrij gemaakt. De parkeergarages aan de rand van de historische binnenstad worden gekoesterd. De looproutes vanaf de garages worden verbeterd, zodat mensen via aantrekkelijke looproutes hun weg vinden naar het centrum.
Er komt een systeem om mensen naar de verschillende parkeergarages te leiden. Bij het parkeren geldt het principe ‘hoe dichter bij het centrum, hoe hoger het tarief’. Mogelijkheden voor kort parkeren nabij het winkelgebied blijven bestaan. De Noordenbergpoortgarage wordt opgeknapt, verbeterd, uitgebreid en krijgt de naam Nieuwstraatgarage.
6. De fietser
Om de bereikbaarheid van de binnenstad per fiets te vergroten, wordt fietsen toegestaan in de Nieuwstraat en de Engestraat. Er komen ook betere fietsparkeermogelijkheden in het centrum.
7. De voetganger
Voor voetgangers komen er betere looproutes naar het centrum vanaf het station en vanaf alle parkeergarages. De looproutes sluiten goed aan bij het openbaar vervoer.
8. Het openbaar vervoer
Om de binnenstad ook met het openbaar vervoer beter bereikbaar te maken, gaat er een busje rijden langs verschillende plekken in het centrum, ‘een rondje binnenstad’. De Boreel wordt opgenomen in de standaardroute van enkele buslijnen.
9. Flankerend beleid
Enkele technische hulpmiddelen helpen het verkeer om gericht naar de juiste plek te rijden. Denk hierbij aan de juiste routering door de stad of hulp bij het vinden van een parkeerplek.
Uitvoering
De uitvoering van de verkeers- en parkeerplannen verloopt in fases. Waar mogelijk worden de maatregelen parallel uitgevoerd. Waar dat niet kan volgen de maatregelen elkaar op. Voor deze fasering wordt na het besluit van de raad een ‘spoorboekje’ gemaakt, waarin ook een financieel perspectief wordt opgenomen.
Openbare Bibliotheek en film & theater
De afgelopen maanden onderzocht Jo Coenen de capaciteit van het voormalige Alexander Hegiusgymnasium aan de Nieuwe Markt, het SNS-gebouw aan de Stromarkt en de Openbare Bibliotheek aan de Brink voor mogelijke huisvesting van een bibliotheek en film & theater. Gekeken is of het hiervoor gevraagde volume op een bepaalde locatie past.
Uit het onderzoek komen de volgende voorkeursvarianten naar voren: vestiging van de bibliotheek aan de Stromarkt en het realiseren van film & theater aan de Nieuwe Markt. Per locatie is gekeken naar onder meer de stedenbouwkundige kwaliteit, het financiële kader, de meerwaarde voor de instellingen en het versterken van levendigheid in ‘de cultuurdriehoek’.
Het college stelt de raad voor in te stemmen met de voorkeursvarianten voor de bibliotheek en film & theater.
De kosten voor de bibliotheek zijn geraamd op € 20 miljoen en voor film & theater op € 18 miljoen. Daarvan is respectievelijk € 16 miljoen en € 10 miljoen gedekt uit de beschikbare investeringsruimte. De ramingen zijn gebaseerd op kengetallen. De basis daarvoor is een stedenbouwkundige schets en volumestudies. Er is nog geen sprake van een stedenbouwkundig en bouwplan. Het college stelt voor de raad een plan van aanpak voor het realiseren van de voorkeursvarianten op te laten stellen. Belangrijk onderdeel is het onderzoek naar de ontbrekende middelen. Dit gebeurt in afstemming met de bezuinigingsplannen van de gemeente. Het plan van aanpak wordt vóór 1 mei 2011 aangeboden aan de raad.
Huisvesting gemeentelijke organisatie
Het college wil alle ambtenaren en publieksfuncties van de gemeente Deventer huisvesten aan het Grote Kerkhof. Het college stelt voor in het gebied Grote Kerkhof-Grote Poot-Assenstraat,Bursestraat-Polstraat een gebouw neer te zetten dat duurzaam en doelmatig is, een bescheiden uitstraling heeft en uitstekend past in de omgeving. Onder het nieuwe stadskantoor is ruimte voor een parkeergarage voor omwonenden.
Het college stelt voor de hoofdentree van het nieuwe stadskantoor te laten vormen door een herkenbaar gebouw met uitstraling in een gesloten wand. Het gebouw moet zodanig worden ontworpen dat het bezoekers verleidt het stadskantoorcomplex binnen te gaan. In het nieuwe stadskantoor zou ook een representatieve multifunctionele ruimte moeten komen die ook kan worden gebruikt voor raadsvergaderingen met veel publiek, en andere bijeenkomsten. Bij het ontwerp van de raadzaal zou de raad zelf nadrukkelijk moeten worden betrokken.
Bovenstaande besluiten van het college komen op hoofdlijnen overeen met het advies van architect Michiel Riedijk en supervisor Jo Coenen. Hun advies is gebaseerd op zowel de aanbevelingen uit het ambitiedocument die de raad eerder dit jaar heeft vastgesteld, als de uitkomsten van de ontwerpateliers. In de ateliers hebben betrokken inwoners meegedacht over hoe de nieuwe huisvesting er uit moet komen te zien.
Voor wat betreft de kosten geldt dat de kosten van nieuwbouw binnen de huidige huisvestingskosten moeten blijven.
Informatiecentrum bibliotheek en Rondeel
Geïnteresseerden kunnen de komende maanden in de bibliotheek aan de Brink terecht voor achtergrondinformatie over de binnenstadsprojecten. In de bibliotheek staan panelen met de plannen uitgestald en kunnen mensen de presentaties van de projecten op een beeldscherm bekijken. Een medewerker van het Gemeentelijk Informatiecentrum is aanwezig voor het beantwoorden van vragen.
Een deel van de projecten, bibliotheek en film & theater, wordt tevens gepresenteerd in Architectuurcentrum Rondeel aan de Stromarkt.
Uiteraard is informatie over de binnenstadsprojecten ook te vinden op de website van de gemeente: www.deventer.nl/visiebinnenstad
Grumpey December 7th, 2010, 11:02 AM jippie! Autovrije pleinen en een betere aansluiting op de IJssel:) Nu nog serieus het plan van een stadshaven oppakken ;)
Deventer Up December 10th, 2010, 12:35 PM ^^ Lijkt me niet dat de gemeente nu zo'n prestigeproject gaat uitvoeren. Dan zullen de protesten in de trant van 'wel zo'n loze stadshaven, maar gaan herstructurering van (bv.) de Rivierenwijk?!' niet van de lucht zijn.
Anyway, nog 2 nieuwsberichten over stadsontwikkelingen:
Buurt: handen op elkaar voor plannen Keizerspark
vrijdag 10 december 2010 | 07:12
DEVENTER - Veel tevreden omwonenden gisteravond in school De Keurkamp. Zij herkenden zich in de plannen zoals die werden gepresenteerd voor het Keizerspark dat in plaats komt van de Karel de Grotelaan.
Nu het ontwerp zichtbaar is, is het overigens misschien overdreven om te blijven spreken van een park. Het gaat over een brede, speels ingerichte groenstrook.
De Karel de Grotelaan gaat op de schop tussen pakweg winkelcentrum Keizerslanden (Graaf Florisstraat) en de winkels op het Mariënburghplein (Verheydenstraat). Ter plaatse liggen nu nog twee brede rijbanen, gescheiden door een smalle strook groen. De rijbaan richting Wezenland, dus aan de zijde van het winkelcentrum, verdwijnt. Zo ontstaat er ruimte voor nieuw groen: het 'park'. De andere rijstrook van de Karel de Grotelaan, aan de kant van het Ludgerhof en het Open Hof, blijft bestaan en kan in de toekomst in twee richtingen worden bereden. Het nieuwe park moet nog voor het einde van volgend jaar klaar zijn. De aanleg begint na de zomer.
"Ze hebben echt geluisterd", concludeerde Gerrie Nikkels, bewoonster van het Ludgershof. In het uiteindelijke plan komt bijvoorbeeld het gevraagde 'rollatorvriendelijke wandelpad' terug. Ook is het idee voor een 'waterplein met fonteinen' overgenomen, evenals een slingerpad en de veilige oversteekplekken. Meest opvallend in het plan is wellicht de aanpak van het Mariënburghplein, dat op de schop gaat. Voor het buurtwinkelcentrum moet een dorpspleintje ontstaan, met onder de bomen een plek om jeu-de-boules te spelen.
Nieuwbouw Schalkhaar kan beginnen
vrijdag 10 december 2010
SCHALKHAAR - De bouw van nieuwe huur- en koopwoningen in Schalkhaar kan beginnen. De gemeente Deventer heeft overeenstemming bereikt met Koopmans Projecten BV over de bouw van 103 koophuizen in de Wijtenhorst en 57 in Douwelerleide, de twee aangewezen uitbreidingslocaties voor het dorp. Vanmorgen werd de overeenkomst ondertekend op het Stadhuis.
Daarnaast geeft de gemeente zelf 44 kavels uit en wordt onderhandeld met de Deventer Ontwikkel Combinatie (DOC) over de bouw van zestien woningen.
Vanwege de economische crisis wordt er in fasen gebouwd, te beginnen in het deelgebied Wijtenhorst, in het noordoosten bij sportcomplex Horsterhoek. In de eerste fase worden door woningstichting De Marken ook een vijftigtal sociale huurwoningen gerealiseerd. Vanaf mei volgend jaar begint het bouwrijp maken, waarna in oktober het werk begint. De eerste woningen komen in april in de verkoop.
De start van de Douwelerleide hangt af van de voortgang in de Wijtenhorst. De laatste uitbreiding van Schalkhaar dateert van 1994 (Haarmansenk/Koeland).
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00623/NieuwbouwSchalkhaar_623187h.jpg
Qua hoogbouwnieuws is het de laatste tijd trouwens wel erg stil in Deventer. :(
Deventer Up December 24th, 2010, 01:06 PM Eindelijk weer eens wat positief nieuws:
Schot in plannen voor Hoornwerk
vrijdag 24 december 2010 | 06:33
DEVENTER - De verkoop van woningen en appartementen in de tweede en derde fase van het Hoornwerk kan medio volgend jaar van start gaan.
Dat verwacht de gemeente Deventer.
Het gaat om de verdere invulling op de plek waar vroeger de wijk Hoornwerk stond. De eerste fase in de vorm van het complex Ravelijn, werd enkele jaren geleden al afgerond. Sindsdien was het wachten op de ontwikkeling van de twee andere 'wooneilanden in het groen', zoals de nieuwbouwwijken genoemd worden. De crisis op de (huizen)markt gooide roet in het eten en bovendien was het wachten nog op de vaststelling van het definitieve stedenbouwkundig plan. Dat is nu gebeurd, naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op het voorontwerp zijn de plannen herzien. Er is nu rekening gehouden met de bezwaren van omwonenden op onderdelen van het voorontwerp. In totaal worden er 186 woningen gebouwd, zowel appartementen als grondgebonden woningen. Eiland 2 bestaat uit twee delen: een buitenste ring met woningen aan het park en de Verlengde Kazernestraat en woningen binnenin deze ring. De woningen variëren van rij- en hoekwoningen tot twee-onder-één-kapwoningen.
Eiland 3 bestaat uit appartementen en grondgebonden woningen. Dit eiland grenst aan de Mr. H.F. de Boerlaan en de Verlengde Kazernestraat. Aan de Mr. de Boerlaan is aansluiting gezocht bij de bestaande bebouwing.
Door het vaststellen van het stedenbouwkundig en inrichtingsplan kunnen Woonbedrijf ieder1 en Van Wijnen projectontwikkeling Oost B.V. verder met de planuitwerking. Het woonbedrijf is verantwoordelijk voor de stedelijke vernieuwing van het Hoornwerk en legt komend jaar het eerste gedeelte van het park verder aan. Naar verwachting kan de bouw eind 2011 van start. Van Wijnen verwacht dat de verkoop halverwege 2011 kan beginnen.
Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/7856100/Schot-in-plannen-voor-Hoornwerk.ece
Eiland 2:
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01251/ST_9195632_9195632_1251652b.jpg
Eiland 3:
Kan ik zo snel niet een plaatje van vinden, maar moet maximaal 10 verdiepingen hoog worden en daarmee mooi aansluiting op de overige bebouwing van bv. Saxion, Le Coin en de SVB.
Zie voor de plannen dit document (http://www.deventer.nl/bestuur-en-organisatie/burgemeester-wethouders/plannen/bestemmingsplannen/in-procedure-zijnde-bestemmingsplannen/hoornwerk-2009-voorontwerp/7-beeldkwaliteitsplan-november-2010-sfeer-en-identiteit-in-hoornwerk).
hoogbouwe January 21st, 2011, 08:21 PM Stadskantoor Deventer op nieuwe locatie
20-1-2011 - 14:03
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Deventer stemde afgelopen woensdag in met het voorstel voor het situeren van het nieuwe stadskantoor op de locatie van het huidige stadskantoor en de schouwburg.
26 van de 36 aanwezige leden van de gemeenteraad van Deventer stemden voor het onderbrengen van alle ambtenaren in één nieuw gebouw. De nieuwbouw, naar ontwerp van Neutelings Riedijk Architects, dient te verrijzen aan het Grote Kerkhof in het historische centrum van de stad. De fracties van GroenLinks (gebouw te groot voor locatie), SP (slechte bereikbaarheid locatie) en Algemeen Plattelands Belang (financiën) stemden tegen.
De locatie voor het stadskantoor is nagenoeg dezelfde als die waarvoor Neutelings Riedijk Architects al in 2006 een ontwerp maakte. Dat ontwerp, gekenmerkt door een grote koepel, was ingekapseld in historische panden (waaronder de gevel van de oude schouwburg). De gemeenteraad staat er niet op dat de gevel van de oude schouwburg behouden blijft. De oude school aan de Polstraat dient bij voorkeur wel behouden te blijven.
De ontwikkeling van een nieuw stadskantoor heeft een lange en roerige voorgeschiedenis. In 2007 werd het ontwerp van architectenbureau Neutelings Riedijk geselecteerd. Het ontwerp, dat zich met name kenmerkt door een hoge koepel, stuitte al snel op weerstand in de stad. De kritiek was vooral gericht op het silhouette van de koepel; dit zou de historische binnenstad van Deventer ontsieren. Daarnaast ging de discussie over de onduidelijkheden omtrent de ingeschatte bouwkosten (67 miljoen euro) van het stadskantoor.
Eind 2008 paste Neutelings Riedijk het initiële ontwerp op een aantal punten aan. De kritiek doofde niet. De discussie eiste ook in de politiek zijn tol. Begin 2009 viel het college van burgemeester en wethouders toen de voltallige PvdA-fractie tegen de nieuwbouw dreigde te stemmen. In maart hervatte het college de werkzaamheden na een geslaagde lijmpoging van oud-politicus Jan Terlouw. Er werd een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de bouwkosten van het project.
In 2010 werkte Neutelings Riedijk met bewoners en opdrachtgever aan een proces om tot randvoorwaarden voor een nieuw ontwerp te komen. De koepel verween uit de plannen alsmede de bibliotheek, hetgeen een kleiner bouwvolume tot resultaat had. In november 2010 leidde dat tot de conclusie dat het gehele programma van het stadskantoor kan worden ondergebracht in nieuwbouw direct naast en achter het historische stadhuis aan het Grote Kerkhof.
Nu de raad het sein op groen heeft gezet kunnen weer volgende stappen worden gezet. Begin maart moeten er opnieuw besluiten worden genomen over het stadskantoor. Dan moet er meer zicht zijn op de nieuwbouwkosten, de mogelijkheden voor parkeren en de duurzaamheideisen van het nieuwe stadskantoor.
http://i55.tinypic.com/hwzxhk.jpg
Www.Architectenwbe.nl
DeltaMetropolis February 26th, 2011, 11:59 AM Ik heb nog 2 recente foto's (okt/nov 2010) van een maquette gevonden van nieuwbouw van Hoornwerk langs de Mr. de Boerlaan. Het gaat hier om de 3e fase en gelukkig komen hier wel stedelijke blokken.
Dat is echt wat dit gebied nodig heeft. De Mr. de Boerlaan schreeuwt om stedelijkheid.
http://www.metamorfose.nl/images/weblog_111_hoornwerk_2.jpg
http://www.metamorfose.nl/images/131_Kroonwerk.jpg
Ik vind het nog steeds een misser dat ze aan de overzijde laagbouw hebben ontwikkeld. Deze plek was uitermate geschikt voor stedelijke blokken, omdat de omliggende bebouwing dat ook is en aan een druk verkeersplein ligt.
Het gaat om dit plan (Mario Botta), waarvan ik de kantoren wel geslaagd vind:
http://www.metamorfose.nl/images/weblog_94_mario_botta_deventer.jpg
Dit bericht vond ik nog op de stentor over Hoornwerk fase 3. Het is de bedoeling dat deze medio 2011 in verkoop gaat en dat eind 2011 wordt begonnen met de bouw. Goed nieuws dus:
Schot in plannen voor Hoornwerk
vrijdag 24 december 2010 | 06:33
DEVENTER - De verkoop van woningen en appartementen in de tweede en derde fase van het Hoornwerk kan medio volgend jaar van start gaan.
Dat verwacht de gemeente Deventer.
Het gaat om de verdere invulling op de plek waar vroeger de wijk Hoornwerk stond. De eerste fase in de vorm van het complex Ravelijn, werd enkele jaren geleden al afgerond.
Sindsdien was het wachten op de ontwikkeling van de twee andere 'wooneilanden in het groen', zoals de nieuwbouwwijken genoemd worden.
De crisis op de (huizen)markt gooide roet in het eten en bovendien was het wachten nog op de vaststelling van het definitieve stedenbouwkundig plan.
Dat is nu gebeurd, naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op het voorontwerp zijn de plannen herzien. Er is nu rekening gehouden met de bezwaren van omwonenden op onderdelen van het voorontwerp.
In totaal worden er 186 woningen gebouwd, zowel appartementen als grondgebonden woningen. Eiland 2 bestaat uit twee delen: een buitenste ring met woningen aan het park en de Verlengde Kazernestraat en woningen binnenin deze ring.
De woningen variëren van rij- en hoekwoningen tot twee-onder-één-kapwoningen.
Eiland 3 bestaat uit appartementen en grondgebonden woningen. Dit eiland grenst aan de Mr. H.F. de Boerlaan en de Verlengde Kazernestraat. Aan de Mr. de Boerlaan is aansluiting gezocht bij de bestaande bebouwing.
Door het vaststellen van het stedenbouwkundig en inrichtingsplan kunnen Woonbedrijf ieder1 en Van Wijnen projectontwikkeling Oost B.V. verder met de planuitwerking.
Het woonbedrijf is verantwoordelijk voor de stedelijke vernieuwing van het Hoornwerk en legt komend jaar het eerste gedeelte van het park verder aan.
Naar verwachting kan de bouw eind 2011 van start. Van Wijnen verwacht dat de verkoop halverwege 2011 kan beginnen.
Henk February 26th, 2011, 12:10 PM Dat ziet er uit als een verdieping of 8. Iets wat die plek idd echt nodig heeft. Benn zeer benieuwd naar de verdere uitwerking.
Deventer Up February 28th, 2011, 10:13 PM ^^ Hoogste blok wordt 10 verdiepingen hoog volgens de plannen.
TheSkyIsTheLimit March 3rd, 2011, 04:22 PM Toekomstig beeld Tedeco terrein!
http://img607.imageshack.us/img607/1159/240tf.jpg (http://img607.imageshack.us/i/240tf.jpg/)
http://img215.imageshack.us/img215/826/241lz.jpg (http://img215.imageshack.us/i/241lz.jpg/)
http://img851.imageshack.us/img851/7372/242y.jpg (http://img851.imageshack.us/i/242y.jpg/)
TheSkyIsTheLimit March 3rd, 2011, 04:23 PM ^^ Hoogste blok wordt 10 verdiepingen hoog volgens de plannen.
Dat klopt. Er komen woontorens van 10 en 8 bouwlagen. Langs de Boerlaan krijg je een plint van 5 bouwlagen. De omgeving gaat er stedelijker uitzien. Jammer dat ze de plannen voor een woontoren aan de overkant hebben tegengehouden.
Ik had al een tijdje terug geschreven dat er een bouwvergunning is aangevraagd voor de bouw van een kantorencomplex op het voormalige Q8 terrein, ook wel bekend als het Hartenaasje. Ik heb op internet gezocht maar kon hier niets over vinden.
Ps. DeltaMetropolis lang niet meer gezien hier. Goed om weer wat van je te horen!
peterdrijver March 3rd, 2011, 07:09 PM Brrrrrr
TheSkyIsTheLimit March 4th, 2011, 10:20 AM Brrrrrr
?????
Arrrgh March 4th, 2011, 10:39 AM Ik denk dat hij op deze wanstaltige gebouwen doelt:
http://img215.imageshack.us/img215/826/241lz.jpg
Een stad als Deventer onwaardig.
peterdrijver March 4th, 2011, 11:03 AM En: de 21e eeuw onwaardig. Kom op geen reprises van de zeventiger jaren...
TheSkyIsTheLimit March 4th, 2011, 12:25 PM Ik ben het met jullie eens hoor. Echter, ik weet dat ze voor een wat soberdere architectuur hebben gekozen omdat er aan de andere kant van de weg al iets bijzonders staat. L'arc Ceriel of zoiets :) met zijn gekleurde ramen. Ze wilden niet dat het een soort van een kermis zou worden.
Maar goed. In elk stad heb je wel van dit soort robuuste bebouwing langs een belangrijk weg. Het zorgt wel voor verstedelijking van dit gebied. Er is, wordt en zal nog veel meer geïnvesteerd worden om de stadsas(Stadsentree A1) een beter uitstraling te geven. Zo staat het terrein langs de Zutphenseweg(naast Akzo Nobel) ook te koop en wordt in april begonnen met de bouw van Deventrade naast Poort van Deventer. Daarom moet je het straks ook in zijn geheel zien. Soms een bijzonder gebouw en soms een wat sobere gebouw waarmee je in zijn geheel toch wel iets bijzonders krijgt.
TheSkyIsTheLimit March 11th, 2011, 02:06 PM DEVENTER - Er komen drie windturbines van zeker tachtig meter op het bedrijventerrein Kloosterlanden aan de stadskant van de A1. De gemeenteraad had in een eerder stadium het college van B en W gevraagd onderzoek te doen naar het plaatsen van windturbines in de gemeente Deventer.
Het college heeft een locatieonderzoek uit laten voeren en komt tot de conclusie dat het bedrijventerrein Kloosterlanden de beste plek is voor de enorme windmolens.
Het onderwerp wordt in maart door de gemeenteraad behandeld. De drie windturbines leveren naar verwachting jaarlijks 15 tot 20 miljoen kWh, wat gelijk is aan het jaarlijkse energieverbruik van 6000 gezinshuishoudens. Op zijn vroegst worden de windturbines pas in 2015 gerealiseerd.
Bron: http://www.destentor.nl
Deventer Up March 21st, 2011, 12:45 PM Havenkwartier valt in smaak bij architecten
maandag 21 maart 2011 | 06:53
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/01764/ST_14127218_141272_1764739b.jpg
De grijze silo waar het allemaal om te doen is. Jonge Europese architecten maken de komende maanden een ontwerp voor dit stukje industrieel erfgoed in Deventer. foto Ronald Hissink
DEVENTER - Ongeveer veertig jonge Europese architecten bezochten gisteren het Havenkwartier. Ze doen mee aan de ontwerpwedstrijd Europan en maken een bijzonder ontwerp voor de grijze silo. ,,Dit is veel mooier dan iets ontwerpen voor een leeg weiland.'' De ruim veertig architecten, de meesten niet ouder dan dertig, doen mee aan de Europese ontwerpwedstrijd Europan.
Doel is met een spectaculair ontwerp te komen voor de grijze silo. Het winnende plan wordt waarschijnlijk ook daadwerkelijk uitgevoerd. ,,Architecten zijn altijd op zoek naar creatieve uitdagingen'', vertelt projectmanager Dennis Laing van de gemeente Deventer. ,,Het Havenkwartier is zo'n creatieve uitdaging. Het gebied is de komende jaren volop in ontwikkeling en het is de kunst om hier op een creatieve manier wonen, werken en cultuur samen te brengen.''
Volgens Laing is de grijze silo het kloppende hart van het Havenkwartier. ,,Met de restauratie van deze silo start de ontwikkeling van het gebied. Het is daarom heel belangrijk dat hiervoor een aantrekkelijke invulling komt. Dat geeft nieuwe inspiratie voor de rest van het Havenkwartier.''
Het ontwerpgebied voor de architecten behelst de grijze silo en het gebied daar vlak naast aan het water van de Eerste Havenarm. Voorwaarde is dat er zo'n 300 woningen worden gerealiseerd. ,,Het maakt niet uit of dat in de grijze silo is of in een nieuw te bouwen pand, als die woningen er maar komen'', zegt Andries Geerse, de stedenbouwkundige die een ontwerp maakt voor het Havenkwartier. ,,Een woonfunctie zorgt voor levendigheid in het gebied. Het moeten betaalbare woningen zijn voor pioniers. Geen dure appartementen zodat bij het minste of geringste evenement de bewoners klagen over geluidsoverlast.''
Een productie over het Europan-project is vandaag (maandag) te vinden in de Stentor/Deventer Dagblad.
Deventer Up September 23rd, 2011, 12:38 PM Eens even het stof van dit topic afschudden.
Oprichters slaan eerste paal 'Deventrade'
vrijdag 23 september 2011 | 09:46
http://www.destentor.nl/multimedia/dynamic/02138/ST_15910227_159102_2138019h.jpg
De oprichters John en Annemiek Pothoven slaan aan de Bergweidedijk op het Hanzepark de eerste paal voor het nieuwe moderne hoofdkantoor met designcentre en distributiecentrum. Het moet ook een blikvanger vanaf snelweg A1worden. foto Ronald Hissink
Dat het echtpaar het startsein mocht geven voor het miljoenenproject aan de Bergweidedijk is een eerbetoon van hun drie zonen. ,,Vader en moeder zijn de oprichters van het bedrijf'', verklaart zoon/directeur Olaf Pothoven.
http://www.veccins3d.nl/imgsrc/800/600/user/img/view03%20copy.jpg
Het gaat dus om dit project. Zo wordt de entree tot Deventer vanaf de A1 weer een stukje interessanter. En gebeurt er tenminste weer eens iets in de stad.
WideView September 23rd, 2011, 01:15 PM ^^ Tijd dat er weer iets gebeurd indd.
Weet iemand wanneer de bouw van de winkels/appartementen aan de Houtmarkt/Pikeursbaan (http://www.alsjevandestadhoudt.nl/index.html) van start gaat?
En is er al bekend wat er in de Boreelkazerne gaat komen en wanneer deze geopend wordt?
WideView September 23rd, 2011, 01:53 PM Verder zie ik net dat er ook is begonnen met het Geert Grote Huis (http://www.geertgrootehuis.nl/)
1. Impressie
http://geertgrootehuis.files.wordpress.com/2011/09/voor-aanzicht.jpg?w=675
2. Impressie Striksteeg
http://geertgrootehuis.files.wordpress.com/2011/09/steeg.jpg?w=675
Meer impressies en foto's van de voortgang zijn te zien op: http://geertgrootehuis.wordpress.com/ (http://geertgrootehuis.wordpress.com/)
Hoe staat het verder met de plannen voor de Geert Grote Hof?
3. Impressie
http://salland.casamila.nl/useruploads/images/Bibliotheek.jpg
4. Impressie Geert Groote Hof
http://salland.casamila.nl/useruploads/images/Geert%20Grote%20Hof.jpg
Meer hier (http://salland.casamila.nl/useruploads/files/NV%20Bergkwartier%20%2021september%20kwartier.pdf) (pag. 6/7).
TheSkyIsTheLimit December 16th, 2011, 03:06 PM Planting Havenkwartier wint Europan 11 met ontwerp voor Havenkwartier Deventer
Erwin Schot, Bas Meijerman, Eloi Koster en Elmar Hammers hebben tijdens Europan Nederland de eerste prijs gewonnen met hun plan voor deelgebied ‘De Silo’s’ in het Havenkwartier.
http://img40.imageshack.us/img40/9836/fullgy.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/40/fullgy.jpg/)
Henk Ovink, directeur Ruimtelijke Ontwikkeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte de namen van de nieuwe lichting talentvolle ontwerpers bekend tijdens de bijeenkomst voor jonge architecten en stedenbouwkundigen. Vanaf 18 januari zijn het winnende ontwerp en de andere elf genomineerde ontwerpen voor het deelgebied te zien in architectuurcentrum Rondeel.
Roem van de jury
In zijn toelichting roemde Henk Ovink namens de jury het ontwerp vanwege “het gevoel voor het bijzondere karakter van het Havenkwartier. Vooral het idee om de silo te gebruiken als plek om groenten te kweken is innovatief, te meer omdat de constructie van de silo weinig ruimte laat voor andere concepten.”
Planting Havenkwartier
Het plan sluit goed aan bij de kwaliteiten van het Havenkwartier en borduurt daar overduidelijk op voort. Het idee om bovenop de silo een restaurant te realiseren lijkt haalbaar. Het nieuwe woongebouw op poten is mooi gestileerd. Dat geldt overigens niet voor het deel studentenhuisvesting, dat het uitzicht vanaf het plein op het water belemmert. Ook zonder dit deel is de jury er van overtuigd dat het ontwerp zijn eigen karakter behoudt.
De silo is heringericht tot 126 kleine eenheden in de verticale schachten. Deze zijn bedoeld voor bewoning en kleine initiatieven op het gebied van stadslandbouw. In het bovenste gedeelte zijn een uitkijkpunt en restaurant geprojecteerd. Het ontwerp laat het plein zoveel mogelijk in tact om ruimte te geven aan festivals, markten en parkeren.
Voor het Havenkwartier zijn ruim zestig plannen ingediend. Daarmee liet Deventer alleen de Franse stad Toulouse voor zich. Marc-Jan Ahne, wethouder economische zaken: “Dit ontwerp past uitstekend bij het eigenzinnige karakter van het Havenkwartier. Jonge ontwerpers krijgen nu de kans hun winnende plan te realiseren. Uitgangspunt is daarbij vooral de visie op het gebied en minder de nu voorgestelde architectonische uitwerking. Als gemeente hebben we beloofd ons best daarvoor te doen.”
Andere prijzen
Tweede prijzen zijn toegekend aan het plan een nieuwe geschiedenis (a new history) van J-P Wenink en Ferdy Holtkamp en aan BRICOLAGE van Marieke Kums. Op de site van Europan zijn de volledige juryrapporten te vinden.
Tentoonstelling
Van 18 januari tot en met 19 februari 2012 is een tentoonstelling van de ontwerpen voor het Havenkwartier Deventer, deelgebied de silo’s te zien bij architectuurcentrum Rondeel.
Europan 11
Europan is de tweejaarlijkse prijsvraag voor Europese architecten en stedenbouwkundigen onder de 40 jaar. Het Havenkwartier Deventer, deelgebied ‘De Silo’s’ is een van de zes Nederlandse Europan 11 prijsvraaglocaties. Voor het Havenkwartier zijn zestig plannen ingediend. Uit de 275 inzendingen die Europan Nederland ontving voor de zes Nederlandse prijsvraaglocaties, koos de jury zes eersteprijswinnaars, zes tweedeprijswinnaars en zeven bijzondere vermeldingen.
Rinius December 18th, 2011, 11:36 AM ^^ Ziet er goed uit! Goed dat ze zo'n karakteristieke locatie zo gaan herontwikkelen.
Iemand enig idee wat er gaat langs het spoor bij de Karwei gaat komen? Ze waren een tijdje de grond aan het saneren, maar het lijkt er op dat er nu gebouwd gaat worden.
TheSkyIsTheLimit December 19th, 2011, 03:52 PM Iemand enig idee wat er gaat langs het spoor bij de Karwei gaat komen? Ze waren een tijdje de grond aan het saneren, maar het lijkt er op dat er nu gebouwd gaat worden.
Nee nog niet. Ik heb nog geen tekeningen gezien. Verwacht er eerlijk gezegd ook niets bijzonders.
Ik heb al wel tekeningen gezien van toekomstige uitbreiding van winkelcentrum Keizerslanden.
http://img706.imageshack.us/img706/8324/indelingwinkelcentrum.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/indelingwinkelcentrum.jpg/)
http://img69.imageshack.us/img69/3643/keizerslanden.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/69/keizerslanden.jpg/)
Torentje rechts is de nieuwbouw(roelandflat)
TheSkyIsTheLimit December 19th, 2011, 10:13 PM Misschien ook wel leuk om te weten is dat er in het Havenkwartier een woon/werk toren staat gepland van 60 meter hoog. Zou dan moeten komen aan de kant van RotoSmeets.
Rinius December 20th, 2011, 01:03 PM ^^ Oke, bedankt :)
Ik kom tegenwoordig weinig meer in Deventer, terwijl ik er vroeger met enige regelmaat kwam. De ontwikkelingen ontgaan me daardoor een beetje.
TheSkyIsTheLimit December 22nd, 2011, 04:42 PM Ik las dinsdag in de Stentor dat er een schets gemaakt is door Jo Coenen voor het Sluiskwartier. Het gaat om hoogbouw langs de IJssel. Ik heb echter geen schets kunnen vinden. Misschien iemand anders?
TheSkyIsTheLimit March 15th, 2012, 11:51 AM ^^ Ziet er goed uit! Goed dat ze zo'n karakteristieke locatie zo gaan herontwikkelen.
Iemand enig idee wat er gaat langs het spoor bij de Karwei gaat komen? Ze waren een tijdje de grond aan het saneren, maar het lijkt er op dat er nu gebouwd gaat worden.
http://www.rentree.nu/media/14174/flyer_14maart.pdf
Ziet er leuk uit maar qua hoogbouw valt het tegen, zeker gezien de locatie. Langs het spoor had hoogbouw ten eerste niet verkeerd gestaan en ten tweede had het een geluidsisolerende effect gehad voor de woningen achter. Zeker als je beseft dat er in de toekomst veel meer goederentreinen zullen passeren.
Deventer Up April 4th, 2012, 05:12 PM Had inderdaad al niet veel verwacht van het R&D terrein. Ik wist alleen niets van de plannen voor hat Havenkwartier/Sluiskwartier. En ook niet van dat torentje bij WKC Keizerslanden. Nu hopen dat het eens niet blijft bij plannen, want de laatste jaren is er niet veel soeps gebeurd in Deventer op hoogbouwgebied.
Rinius April 4th, 2012, 05:44 PM Volgens mij wordt er sowieso weinig gebouwd in Deventer, of heb ik het mis? Dat gebouw aan de Rijsterborgherweg op de hoek met de rotonde was wel een leuk project om vanuit de trein te volgen, maar die is inmiddels opgeleverd. Op dit moment volg ik de uitbreiding van Saxion :)
Grumpey April 9th, 2012, 03:23 PM Iemand enig idee wat de stand van zaken is rond de komst van de stadshaven? Dat project zou zo'n enorme aanwinst voor de stad zijn namelijk, maar ik kan er weinig over vinden in de gemeentestukken.
|
|