View Full Version : Deventer: Projectenoverzicht
Deventer Up May 7th, 2003, 10:54 AM Vandaag staat er een stuk in het Deventer Dagblad over toekomstige hoogobuw in Deventer. Het staat nog niet op internet, dus ik moet het jullie nog even verschuldigd blijven. Zodra ik het op internet zie staan post ik het meteen hier. Het gaat iig een beetje over de skyline van Deventer. Of de maximale bouwhoogte ( die we blijkbaar hebben :( ) moet worden opgeheven, zodat er aan de rand van de stad wel hoogbouw kan komen. Hierover wordt zeer binnenkort gediscuscieërd (wat een kut-woord), en ik moet zeggen dat de discusieërders er volgens mij wel redelijk positief over leken. Ze vonden het allemaal een interessant onderwerp :) . Da's toch al wat. Nu maar hopen op meer........Het stuk krijgen jullie dus binnenkort te zien.
Deventer Up May 7th, 2003, 11:08 AM Nou, hier is het stuk al:
Discussiëren over hoogbouw
van een onzer verslaggevers
7 MEI 2003 - DEVENTER - Blijft de Lebuïnustoren het hoogste gebouw van Deventer? Of krijgt de skyline van Deventer een ingrijpend ander aanzicht door de bouw van hoge kolossen? Over die vraag wil de Deventer raadscommissie Ruimtelijk-Fysieke Ontwikkeling (RFO) discussiëren.
Gisteravond was de skyline van de stad onderwerp van gesprek tijdens de commissie RFO. Zij discussieerde over het structuurplan 2025. Hierin wordt in november de ruimtelijke ontwikkeling van Deventer voor de komende decennia vastgelegd.
Daarin moet ook aandacht zijn voor het skylinebeleid. Dat ontbreekt in Deventer. Nu is de toren van de Lebuïnuskerk nog leidend voor nieuwbouw. Dit moet het hoogste gebouw van de stad blijven. Het college gaf al aan die ‘regel‘ te willen loslaten, waardoor bijvoorbeeld aan de rand van de stad opvallende hoogbouw mogelijk wordt.
Interessant, oordeelde de commissie. Carlo Verhaar van GroenLinks zou graag een duidelijk skylinebeleid zien en noemde het Pothoofd als voorbeeld waar hij graag regels had gezien. De woontorens die er nu worden gebouwd vond Verhaar op die locatie niet gewenst. Jan Muntinga (D66) leek het ook een aardige discussie. Hij wil duidelijke regels, waarin aandacht is voor het historisch aanzicht van stad. Hoge gebouwen in de binnenstad doen hem gruwelen.
CDA‘er Krista Nijssen stelde voor eens te gaan discussiëren over de mogelijkheden voor hoogbouw in Deventer. Een voorstel dat bijval kreeg van alle fracties en ook van wethouder Ina Adema. ‘Het is goed handvatten te hebben. Duidelijk zeggen wat voor ieder gebied de mogelijkheden zijn.‘ De wethouder zal opdracht geven een nota over het onderwerp op te stellen. Daarover kan de commissie dan discussiëren.
Bron:Deventer Dagblad (http://www.deventerdagblad.nl/regioportal/DD/0,2622,4438-Deventer-Regionieuws!!__1584482_,00.html)
rikarchitecten May 7th, 2003, 04:51 PM cool:cool:
Deventer Up May 11th, 2003, 09:19 PM Ja he :) . Even nieuw leven inblazen :) .
TBP May 11th, 2003, 09:29 PM Okay, leuk.... maar wat verstaan ze in Deventer onder 'hoogbouw'??
appartementengebouwtjes van 4 hoog? flatjes van 12 hoog?
Of kantoortjes van 250 meter hoog?
En hoe hoog is die kerk dan eigenlijk?
supercees May 12th, 2003, 10:17 AM Het centrum van Deventer moeten ze vrijhouden van hoogbouw vind ik... maar aan de rand... op een mooie locatie langs de snelweg mag het wel!
DeltaMetropolis May 12th, 2003, 11:51 PM De Lebuinustoren is bij mijn weten 62,5 meter hoog. Dus als de gemeenteraad het heeft over deze 'heilige' grens loslaten, praten we toch al gauw over minimaal 70 á 80 meter hoogte.
Niet gek dus.
Basshead May 12th, 2003, 11:54 PM Leuk onderwerp, maar wat een belachelijke avatar DeltaMetropolis!
supercees May 13th, 2003, 10:13 AM Dank je Deltametropolis! Ik vind je avatar wel grappig eigenlijk!
6fran May 13th, 2003, 10:18 PM Geweldige Avatar DM... ;)
btw, ook leuk dat Deventer mag bouwen... Alhoewel het jammer is dat het weer aan de buitenakant moet, maar goed....
Deventer Up May 16th, 2003, 04:38 PM Zeker leuk en de kerk is zelfs 72 meter hoog!!
@ supercees
dat stond ook in het bericht he? Dat opvallende hoogbouw dan mogelijk is aan bv. de rand van de stad. Het centrum komt in de kwestie hoogbouw nooit aan de orde.
rikarchitecten May 16th, 2003, 05:37 PM mij intereseert de hoogte in kerken niet, de St. Joseph kerk in Enschede is ook 85m hoog en dat kan me niks schelen, net zo als het stadhuis(55m) en de grote kerk(50) ik wil echte gebouwen.:moods:
Deventer Up May 17th, 2003, 04:52 PM In dit geval maakt dat wel degelijk uit, hoor !! De kerk is 72 meter hoog. Als ze dus die regel willen verbreken, betekent dat dus dat ze van plan zijn om boven die 72 meter te gaan bouwen. Dus in dit geval heeft het alles met het onderwerp, nl. het verbreken van de max. bouwhoogte van 72 meter van de kerk, te verbreken.
Deventer Up May 19th, 2003, 11:37 AM Misschien leuk om te horen, maar misschien ook niet :) :
Ik las net op de site van de gemeente Deventer:
Kantoorlocaties
Deventer kent een breed en gedifferentieerd aanbod aan kantoorlocaties.
Binnen het Grachtengordelproject, langs de As Colmschate-Binnenstad en aan de Zutphenseweg kan de komende jaren 100.000 m2 b.v.o. ontwikkeld worden.
Kun je daar wat leuke torentjes van bouwen?
supercees May 19th, 2003, 12:44 PM 100.000 m2 daar kun je zeker wat leuks mee doen... als het maar niet van die 4 hoog crap wordt!
DeltaMetropolis August 22nd, 2003, 06:30 PM Het gaat stapje voor stapje, maar hoogbouw in Deventer gaat er echt komen:
Van beschilderde silo tot recreatiepark
22 AUGUSTUS 2003 - DEVENTER - De hoge silo laten beschilderen door kunstenaars of er een klimwand in maken, het aanplanten van een groene ‘muur‘ tegen geluidsoverlast, wonen op het water en een recreatiepark neerpoten op de kop van het haveneiland.
De meest creatieve ideeën ontsprongen aan de breinen van twaalf jonge aardrijkskundeliefhebbers. Die hebben zich de afgelopen vier dagen in Deventer bezig met de (papieren) ontwikkeling van het Bergweidekwartier en hielpen daarmee de gemeente aan extra plannen voor het verpauperde haventerrein.
DERBY
Dat gebeurde in wedstrijdverband. De aardrijkskundederby der lage landen, tussen Vlaamse en Nederlandse middelbare scholieren, is twee jaar geleden voor het eerst gehouden. Saxion Hogeschool IJselland was de gastheer voor de tweede ontmoeting. De twaalf werden geselecteerd via voorrondes waaraan in beide landen zo‘n 3000 kinderen meededen. Gisteren was de feestelijke prijsuitreiking in het oude stadhuis.
Bij die gelegenheid tilde namens de gemeente Deventer Radboud Ammelaan een tipje op van de sluier over het havenkwartier. Het duurt niet lang meer voordat de gemeente haar plannen ervoor ontvouwt. Ammelaan wees onder meer op de verschillen in aanpak. Zo wil de gemeente tussen de 900 en 1000 woningen in het havenkwartier bouwen; de scholieren planden er hooguit 400. Ook willen de jongelui vooral laagbouw, terwijl het stadsbestuur ook hoogbouw in gedachten heeft. Bouwlagen van vier maar ook complexen tot twintig verdiepingen hoog en dat dan juist op de kop van het haveneiland waar de scholieren liever iets parkachtigs zien.
Hoe dan ook hebben de jongeren niet de illusie dat er wat gebeurt met hun werkstukken. Dat vertelden al voor de prijsuitreiking bijvoorbeeld Peter Siemensma uit Leeuwarden en Gilles van Oudenaren uit Grootebroek. Per slot van rekening is een gemeente gebonden door eisenpakketten en een beperkte hoeveelheid geld. Iets waarover de scholieren zich niet druk hoefden te maken.
*Bij mijn weten wordt ongeveer eind september de plannen voor het havenkwartier gepresenteerd*
Vloepkleedje August 25th, 2003, 01:56 PM op deze site (http://www.rohmer.nl/) staan een tweetal plaatjes van het bergweide project in deventer. ziet er hoog uit.
Henk August 26th, 2003, 03:17 PM Ziet er goed uit voor Deventer. Aardig hoog en het sluit mooi aan op de oude oostelijke grachtengordel waar ze op het moment ook aardig aan het bouwen zijn. Dit is wel een heel mooi gebied voor wat hoogbouw. Buiten het centrum en toch loop je in 10 minuten naar het centrum, en ook aan de verbindings weg naar de A1. Op de volgende link staan nog wat plaatjes van projecten in de omgeving van de bergweide: http://www.deventer.nl/Frm/Frm.plannen-home.html druk daarna op woningen en daarna op grachten gordel.
Stel je eens voor, je komt over een jaar of wat aanrijden over de A1 vanuit richting Amersfoort je rijd de Ijselbrug op en ziet links van je de prachtige skyline van Deventer die nu al niet lelijk is maar met de nieuwe hoogbouw helemaal super.
Deventer Up August 31st, 2003, 12:00 PM Op de site die Vloepkleedje geeft, staat helaas, volgens mij, oud nieuws. Rechts bovenin staat iets van : Ontwikkeling 2001, en volgens mij staan al die gebouwen er ook al.
Maar kijk maar eens op de site die Henk gaf en klik daarna op BEdrijven en dan Bedrijvenpark A1. Als je daarna naar downloads gaat kun je een aantal documenten en kaarten zien over het nieuwe industrie-terrein bij de A1 met het nieuwe Go Ahead Eagles voetbalstadion. In dit gebied komen ook de 2 tot 3 hoge tot zeer hoge torens en nog 2 torentjes van 40 en 60 meter. Het zijn nog plannen maar ik denk dat het wel door zal gaan.
Deventer Up August 31st, 2003, 01:18 PM Of is het toch niet oud :? ? 't Is niet echt duidelijk te zien....
Henk September 1st, 2003, 02:39 PM Volgens mij zjin de plaatjes niet oud, ik kende ze in ieder geval nog niet. Op de plek van de toren op de afbeelding ligt volgens mij nog steeds Pontmeijer en dus geen toren.
DeltaMetropolis September 1st, 2003, 09:06 PM Dit zijn zeker nieuwe plaatjes. Ze zijn welliswaar van 2001, maar het stedebouwkundige plan voor het Havenkwartier is in 2000 al ingezet. Binnenkort wordt er een concreet plan voor dit gebied gepresenteerd, dus dat ze in 2001 al schetsen/impressies hadden, lijkt mij wel realistisch.
Daarnaast wijzen alle berichten van de laatste tijd op een stedebouwkundig plan volgens de plaatjes:
1) Er is bij de gemeente al eerder sprake geweest van een 'Silo-Landschap' op deze plek.
2) De discussie over hoogbouw in Deventer is niet bij toeval de afgelopen periode ingezet. Dat is echt gedaan, met oog op deze plannen.
3) Zie berichten in deze tread: Er wordt medegedeeld dat er in iedergeval één gebouw van 20 verdiepeingen zal verijzen. (wellicht meer)
De laatste berichten hierover zijn dat 9 september de plannen gepresenteerd worden.
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg4JjIkPDU+PSUoPX52d2w4KSgqIywvKyYOVkFX
@ Henk
Ik ben het met je eens dat dit hele goeie aanvullingen (samen met stadion/kantoortorens bij de A1) zijn, voor de skyline van Deventer. Vanaf de A1 gezien, zal het op termijn de mooiste skyline van oost-nederland gaan worden. (samen met Zwolle?)
@ Deventer Up
Je hebt het steeds over drie woontorens, op bedrijvenpark A1, maar die komen er niet. Er wordt geen melding van gemaakt op de site van de gemeente. Lijkt me ook niet logisch, want er komen echt alleen maar bedrijven/kantoren en het GAE stadion.
En let op: dit is pas het begin, als we eenmaal beginnen met hoogbouw, is er geen weg meer terug. Dus de komende jaren zal er ongetwijfeld meer gaan verijzen.
Deventer Up September 2nd, 2003, 02:06 PM @ DM
Ten eerste heb ik het neit over woontorens en ten tweede kijk maar eens op de website www.deventer.nl (http://www.deventer.nl) en dan onder Plannen bij bedrijven en dan Bedrijvenpark A1. Dan ga je naar downloads en kies je het bovenste (als ik het goed heb) pdf-bestand. Dit is een plankaart voor het neiuwe bedrijventerrein bij de A1 waarop op twee plaatsen zich zogenoemde "hoogteaccenten" bevinden. Een van 40 meter en 1 van 60 meter en ik neem aan dat het hier niet om kunstmatige heuvels gaat :) .
Deventer Up September 2nd, 2003, 02:11 PM En nog een keer @ DM,
Het is nog niet zeker DAT er een woontoren van 20 verdiepingen komt want nu is er weer gezeur van bedrijven in het betreffende gebied die zeggen dat als er woningen komen in het Havenkwartier en dus hoogbouw, dat ze dan veel klachten zullen krijgen over stankoverlast. De gemeente is volgens mij nog in gesprek met die bedrijven, maar ik zal uitkijken naar 9 september.
20 verdiepingen is toch al gauw iets van 70 meter en als het nou iets meer is, is de Lebuïnuskerk niet langer meer het hoogste bouwwerk van de stad.
Maar er is ook een plan om een of andere schoorsteen te verhogen naar 80 meter.
Deventer Up September 9th, 2003, 01:52 PM Nah, goed; het is vandaag 9 september. Niet alleen is het vandaag 5 jaar geleden dat er een windhoos over Deventer trok, maar hopelijk ook dat die plannen worden gepresenteerd. Vanochtend stond er nog niks over in de krant, dus laten we hopen dat dat morgen wel het geval is.
Maar nog ff over die plaatjes hierboven. OP die ene met die oranje achtergrond he, is dat vierkante ding rechts niet de bestaande silo? Want als dat wel zo is, dan wordt de rest wat daar naast staat op dat plaatje niet hoger. Of is dit op een heel andere plek. Hoop het wel in ieder geval.
Deventer Up September 10th, 2003, 05:49 PM Zucht, nieuwe "ontwikkeling":
Bewoners en bedrijven Bergweide 3 bijgepraat
10 SEPTEMBER 2003 - DEVENTER - Veel nieuws kregen bewoners en bedrijven van Bergweide 3 (Schonenvaarderstraat en omgeving) gisteravond niet te horen. Het gebied wordt de komende jaren opgeknapt. Gisteren werden de plannen in grote lijnen gepresenteerd.
Tijdens de bijeenkomst op het Deventer stadhuis ging het vooral over de termijn waarin de gemeente nieuw leven denkt te blazen in Bergweide 3; in welke volgorde het gebied onder handen genomen wordt. Veel nieuws kregen de aanwezigen niet te horen. De presentatie bleef beperkt tot een verhaal in grote lijnen. Ook werd nog eens uitgelegd waarom Deventer het oude industriegebied wil revitaliseren.
De komende weken volgen er nog vier straatgesprekken waarin bedrijven en bewoners tot in detail uitgelegd krijgen wat er in hun directe omgeving staat te gebeuren. Bewoners en bedrijven hebben de mogelijkheid op- en aanmerkingen te maken. Deze probeert de gemeente te verwerken in definitieve plannen voor Bergweide 3.
Het tot bloei brengen van Bergweide is een omvangrijk project. Dit moet gebeuren door soms omvangrijke sloop van oude bedrijfgebouw en nieuwbouw van woningen en bedrijven. Maar ook door de infrastructuur en de openbare ruimte onder handen te nemen.
Bergweide 3 is het volgende deelgebied dat wordt aangepakt. Hier zijn een aantal grote bedrijven als Rotor Smeets en Sallcon gevestigd, maar ook het voormalige terrein van Circulus valt binnen dit plangebied.
-----------------------------------
Zoals altijd, duurt het dus nog wel even voor er wat gaat gebeuren.
Henk September 10th, 2003, 08:52 PM De toren op de afbeelding is zeker niet de silo.
De silo staat ten op zichte van de toren op de afbeeldoing een kwart slag gedraaid dus het is een andere toren. Ik blijf er bij dat de plaats van de toren op de afbeelding de plek is waar nu nog pontmeijer zit, tegen over de oude gamma. Dus eigenlijk het gebied voor de drukkerij.
Deventer Up September 11th, 2003, 09:48 AM Ok, goed, maar die kleinere gebouwen die er omheen staan, moeten dat huizen voorstellen :? ?
Henk September 25th, 2003, 12:14 PM Plan voor havens uitgesteld
door Karel van Delft
25 SEPTEMBER 2003 - DEVENTER - In januari wordt duidelijk of er 1000 woningen, 50.000 m2 bedrijfsruimte en recreatiemogelijkheden kunnen komen in het Havenkwartier. De gemeente onderzoekt met partners of een masterplan alsnog haalbaar is. De samenwerkende partners gemeente, HBG Vastgoed, BPF en OMA/Hanzewonen hadden aanvankelijk gehoopt 28 augustus tot overeenstemming over een plan te komen. Dat is niet gelukt.
Struikelblokken waren de financiering en onduidelijkheden over milieu-aspecten. Met het saneren van de verontreinigde grond in het gebied is zo‘n vijf miljoen euro gemoeid.
‘We nemen nu een paar maanden extra om te proberen alsnog tot een haalbaar plan te komen‘, zegt wethouder Bert Doornebos (PvdA).
‘De ontwikkeling van het gebied biedt de stad veel mogelijkheden‘, stelt de wethouder. ‘Mooie woningen, maar ook werkgelegenheid in kantoren, showrooms en dergelijke voor 1200 mensen. Nu werken er 120 mensen.‘
B en W gaan met de gemeenteraad opnieuw de discussie aan over de vraag wat er met het gebied moet gebeuren en wat dat mag kosten. Dat er geld bij moet, is duidelijk. De vraag is alleen hoeveel dat mag zijn.
De omringende industrie ziet de ontwikkeling van het Havenkwartier met argusogen aan. De bedrijven zijn bang dat ze niet meer kunnen uitbreiden en overstelpt worden met geur- en geluidsklachten van de nieuwe bewoners.
De gemeente en de bedrijven hebben afgesproken beide onderzoek te doen naar milieueffecten en elkaar goed te informeren, zodat knelpunten objectief vastgesteld kunnen worden.
van:http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,3112,12469-Deventer-Nieuws!Regio!__1790492_,00.html
Deventer Up September 25th, 2003, 06:49 PM Driesporenbeleid rond havenkwartier
Illustratie:Hans den Hoedt/De Stentor
25 SEPTEMBER 2003 - DEVENTER - Het Havenkwartier was een halve eeuw geleden de trots van industrieel Deventer. Vanaf de jaren zeventig verloederde het gebied. De gemeente wil het Havenkwartier nu ontwikkelen tot een plek waar het goed wonen en recreëren is en waar werk voor 1200 mensen ontstaat.
Het Havenkwartier is een circa 21 hectare groot gebied rond de eerste en tweede havenarm en maakt deel uit van industriegebied Bergweide (210 hectare).
In de jaren negentig van de vorige eeuw besloot de gemeente tot het project Revitalisering Bergweide. Doelstellingen: meer bedrijvigheid en werkgelegenheid, de kwaliteit van het bedrijventerrein verbeteren en milieuproblemen aanpakken.
In 2000 is begonnen met de aanpak van het onderdeel Havenkwartier. Voor de ontwikkeling heeft de gemeente commerciële partners gezocht om kosten, kennis en kunde te delen. Dat werden uiteindelijk Ontwikkelings Maatschappij Apeldoorn, BPF, woningstichting Hanzewonen en HGB Vastgoed.
Vooral de financiering van de grondexploitatie liet aanvankelijk een te groot tekort zien, zeggen ambtenaren en wethouder Doornebos. Bedragen worden niet genoemd. Helder is wel dat het niet gelukt is om op de aanvankelijke geplande datum van 28 augustus tot overeenstemming over een masterplan te komen. De partijen hebben nu besloten om meer tijd te nemen met het doel rond de jaarwisseling alsnog tot een haalbaar plan te komen.
Ondertussen werd ook duidelijk dat omwonenden en omringende bedrijven ongerust zijn over de consequenties het masterplan. Wethouder Doornebos erkent dat er een ‘spanningsveld‘ is, maar hij denkt dat de problemen niet onoverkomelijk zijn.
Vooral in verband met de schaarse ruimte die de stad wil de wethouder ‘inbreiden‘, dat wil zeggen nieuwe ontwikkelingen binnen de stadsgrenzen tot stand brengen.
Om uit de huidige impasse te komen volgt de wethouder een driesporenbeleid:
Met de gemeenteraad wordt intensief van gedachten gewisseld over het Havenkwartier. Het plan is van belang voor de hele stad, zegt de wethouder. Hij noemt als discussiepunten: inbreiding versus uitbreiding van de stad, de functies van het gebied (wonen en/of werk en/of recreatie), financiering (minder risico‘s voor de gemeente geeft minder invloed).
Nader overleg met de partners over financiën, stedebouwkundige visie, grondexploitatie en juridische kwesties.
Milieu-aspecten onderzoeken en daarover overleggen met belanghebbenden en bedrijven.
Uiteindelijk moet er een voorstel aan de raad komen voor een masterplan.
----------------------
Bron: http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,3112,12469-Deventer-Nieuws!Regio!__1790505_,00.html
--------------------------------
Dat wordt dus weer een tijd wachten :baaa: .
Deventer Up October 12th, 2003, 06:59 PM Check wat ik net las !!:
Nadat Deventer het gebied Epse-Noord (thans aangeduid door Deventer als bedrijventerrein A1) per 1-1-2000 bij wet verworven had, heeft het tot het najaar 2002 geduurd voordat de plannen duidelijker werden via informele publicatie van het z.g. Milieu Effect Rapport (“MER”).
Kort samengevat omvat het plan de volgende hoofdelementen:
• plangebied van 120 HA; begrensd door A1, N348, Dortherweg en spoorlijn Deventer-Zutphen
• hiervan 70 HA uit geven als industrieterrein in milieuklassen I, II en III (“onder voorwaarden”)
• bufferzone aan Zuid zijde, deels op Gorssels grondgebied
• evenementen/voetbal stadion met 13.000 zitplaatsen aan N.O. zijde, aangrenzend een aantal . ...kantoortorens met 20 verdiepingen
• langs A1 een aantal windmolens met ashoogte 80m
• centraal-Zuid zijde een grootschalig distributiecentrum (Schuitema?)
• diverse lichte industrie complexen met naar Noorden oplopende hoogte
• totaal circa 8000 arbeidsplaatsen
• ontsluiting voor verkeer aan W. en O. zijde, resp. 30 en 70% van totale bewegingen
---------------------------------------------
Het gaat hier dus om Bedrijvenpark A1 alias Epse-Noord en dus niet om het Havenkwartier.
Toch erg lekker van die torens van 20 verdiepingen en die windmolens van 80 meter zijn ook wel leuk :D !!
Winus October 12th, 2003, 07:52 PM 20 verdiepingen is toch zeker 70 meter. :)
Basshead October 12th, 2003, 07:53 PM Tja, dan is de ban van "niet hoger dan de kerk" bijna doorbroken!
Henk October 13th, 2003, 09:09 AM Die torens stonden toch ook al op de mankete van het nieuwe Han Hollander stadion. heeft iemand die plaatjes nog ze hebben iets van anderhalf jaar geleden hier op het forum gestaan.
Deventer Up October 13th, 2003, 12:53 PM Bedoel je deze:
http://www.deventer.nl/Img/Fto/BedrijvenparkA1-Stadion.jpg
Vloepkleedje October 20th, 2003, 07:01 PM Kijk eens aan! Uitgewerkte ontwerpen voor woontorens in voormalige silo's te Deventer!
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=845
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=846
bron = I'M Architecten (http://www.im-architecten.nl/)
Winus October 20th, 2003, 11:14 PM Je herkent de oude silo amper terug.
Errik October 21st, 2003, 03:04 PM Maar het is wel een cool ontwerp!
Deventer Up October 21st, 2003, 05:14 PM Hm, zou niet echt blij zijn als dit uitgevoerd zou worden. Die nieuwe dingen eromheen zijn wel grappig, niet echt hoog helaas, maar de silo zelf vind ik minder geslaagd. Hij heeft op het plaatje wel meer verdiepingen dan nu in het echt :? .
@ Vloep
Hoe ben je hier eigelijk achter gekomen?
DatabaseMarketeer October 21st, 2003, 05:40 PM Ik vindt ze mooi.
Ook die silo is best herkenbaar gebleven.
Krijg wel het gevoel dat het kleine appartementen worden gezien de breedte van dat ding.:)
Vloepkleedje October 21st, 2003, 09:46 PM Originally posted by Deventer Up
@ Vloep
Hoe ben je hier eigelijk achter gekomen?
och ik vloep wat rond op het net. ik zoek niet echt gericht.
Vloepkleedje October 27th, 2003, 04:59 PM op deze site nog iets voor deventer, tedecoterrein. iets van 13 hoog. (http://www.alfonso.nl/)
INVISIBLE October 27th, 2003, 06:22 PM :) Een echte zoeker die Vloep ......en hij vind ook nog veel !!!
Dat zijn toch beste projecten voor Deventer .
Deventer Up October 27th, 2003, 06:31 PM Het is wel een winnend ontwerp van een prijsvraag, he. Dus ik weet niet of het gebouwd gaat worden. Maar als het gebouwd gaat worden... :) , die spriet erop draagt lekker bij aan de hoogte, al zou ik niet weten waar dit gebouwd zou moeten worden :? . Goed zoekwerk weer Vloep !! Bedankt ;) .
Henk October 27th, 2003, 07:12 PM Het tedeco terein ligt naast de Deventer poort op het industrie terein Kloosterlanden. Naast de afslag van de snelweg A1. Als dit daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden krijg je een mooi rijtje torentjes bij elkaar. Eerst de Deventer poort dan dit concept en daarna de torens van de hanze staede. Weer uitstekend zoekwerk vloep.
Deventer Up October 27th, 2003, 07:17 PM Oh da's daar !! Hij komt dus aan de andere kant van de weg, tegenover Hanze Staede. Ah.... Mooi ! Maar de vraag blijft, gaat dit gebouwd worden?
Henk October 27th, 2003, 07:20 PM Ik kan alleen maar hopen.
Vloepkleedje October 27th, 2003, 08:36 PM graag gedaan hoor:)
Deventer Up October 27th, 2003, 08:46 PM Originally posted by Vloepkleedje
graag gedaan hoor:)
Mag je veel vaker doen ;) .
BES October 27th, 2003, 09:55 PM Inderdaad, we kunnen alleen hopen; en dat doe ik dan ook!:)
Deventer zal er een stuk leuker (en aantrekkelijker) uitzien, waardoor we misschien meer toeristen krijgen. Hopen dat dit wat geld oplevert zodat ze weer meer leuke dingen maken in deventer! (er komt al een skihal!!!)
Deventer Up October 27th, 2003, 10:02 PM Maar Vloepie, nu moet je me toch echt eens vertellen, hoe je hier toch allemaal aankomt. Zoek je dit bij Google? En zo ja, wat typ je dan in?
Henk October 27th, 2003, 10:56 PM Hier een afbeelding van het plan van de skihal ook wel het D.E.C. genoemd ( Deventer Entertainment Center)
http://www.deventer.nl/Img/Div/Occ-west.jpg
http://www.deventer.nl/Img/Div/OCC-vogelvlucht.gif
http://www.deventer.nl/Img/Div/OCC-maquette.jpg
DeltaMetropolis October 28th, 2003, 12:59 AM Nog een nieuw kantoorgebouw die gerealiseerd gaat worden direct naast Hanze Staede op de plek waar nu nog het oude Kwik-Fit pand staat. Over het ontwerp is nog moeilijk wat te zeggen. Het bouwvolume is in iedergeval goed.
http://www.im-architecten.nl/projecten-web/Nieuw/kwikfit.jpg
Met deze erbij, wordt het ritje vanaf de A1 richting Centrum echt leuk: Poort van Deventer, Tedeco Terrein, Hanze Staede, Kwik-Fit Locatie, Gasunie Gebouw, Havenkwartier, Pothoofd, enz.............
Henk October 28th, 2003, 01:11 AM En vergeet de oude silo niet. Ik kende dit project nog niet maar dit is hel goed nieuws voor Deventer. Als dit allemaal gerealiseerd kan worden is dit echt super:guns1:. Als ik zo snel even de verdiepingen tel kom ik op een verdieping of 8a9.
Deventer Up October 28th, 2003, 01:13 PM Als bij dat gekleurde ding hierboven alle vakjes ramen zijn, kom ik op minstens 13 verdiepingen. Maar het lijkt even groot als dat zwarte ding :? .
Maar wordt idd een gaaf rijtje daar: Poort van Deventer, Hanze Staede, Kwit-Fit locatie, Tedecoterrein, misschien Bergweide, Havenkwartier (Wordt geweldig!!)+Silo, Pothoofd IJssel en Buitensingel.... En niet te vergeten Bedrijvenpark A1 met ook een aantal toren van 20 verdiepingen en een zooi windmolens met ashoogte 80m in de planning !!
Deventer Up October 29th, 2003, 11:29 AM @ DM
Waar heb je dit gevonden? Ik kan er niks over vinden :? .
Henk October 30th, 2003, 12:32 AM Na een beetje verder onderzoek over het Tedeco terein blijken er twee tereinen van Tedeco in Deventer te zijn. De nieuwbouw plannen voor het Tedeco terein zijn hoogst waarschijnlijk niet voor het eerder genoemde terein bij de Poort van Deventer, maar voor het terein wat gelegen is naast het kantoor van de gasunie. Dus tussen de Gasunie en de Hanze staede waar ook tussen het project wat Deltamatropolis poste is gepland. Ik ben tot deze conclusie gekomen omdat op het terein achter de poort van Deventer de kantoren en de nieuwe fabriek van Tedeco gevestigd zijn. De oude hallen liggen op het andere terein en staan momenteel leeg. Qua liging en ontsluiting zou dit ook veel beter zijn aangezien het oude terein aan de grote weg ligt tussen de snelweg en het stadscentrum.
Deventer Up October 30th, 2003, 09:28 AM Heb ff heel snel een tekeningetje gemaakt van de situatie daar:
http://photos.heremy.com/peterdeweerd/290812370.jpg
- Rode gebouwen rechts is Hanze Staede.
- Klein blauwe gebouw daarnaast is (nu nog) Kwik-Fit
- Groene gebouw links is Tedeco-hallen.
- Grote grijze weg van rechtsonder naar linksboven is de Zutphenseweg.
- Verder naar links, maar niet op de kaart staan o.a. Gasunie en Shell-tankstation.
Deventer Up October 30th, 2003, 03:13 PM Ben ik weer :) . Had ff een mailtje gestuurd naar een soort projectleider van Bergweide en dit kreeg ik als antwoord:
Beste Peter,
De projecten waar jij informatie over vraagt vallen niet onder het project Bergweide, het zijn voor zover ik weet zelfs geen gemeentelijke projecten. Een uitzondering maak ik voor het Tedeco plan. Ik weet dat daar over plannen gesproken wordt. In welk stadium die verkeren weet ik niet, het komt mij voor dat ze nog niet al te concreet zijn.
Over de rest, woontorens en kantoren Kwik-Fit, kan ik je helaas geen informatie geven.
Groet,
Jack Windt
---------------------
Hmmm, ziet er niet echt positief uit :bleep: :mad: .
Deventer Up November 1st, 2003, 06:25 PM Nog meer negatief nieuws, nou ja negatief.... Ik zat net rond te kijken op de site van de gemeente Deventer (http://www.deventer.nl) , bij de plannen van het bedrijvenpark A1, of er nog nieuws was over de torens bij het Go Ahead Stadion. En nou, nieuws was er......... Huil mee:
------------------------------------------------------
Daar waar de Deventerweg en de afrit van de A1 bij elkaar komen is een representatief gebouw gedacht, als blikvanger voor het bedrijventerrein, dat met name een horizontaal accent moet geven. Een verticaal accent moet vorm krijgen achter het stadion door twee (zeer) hoge kantoorgebouwen (40 tot 60 meter). Ten aanzien van de materialisatie van de bedrijfsgebouwen wordt een naturel houten uitstraling gesuggereerd met veel glas.
----------------------------------------
Noemen ze 40-60 meter (zeer) hoog !?!?
:badnews: :down: :cry: :wallbash: :ohno:
Zo wordt het nooit wat hier. Alhoewel, als er plannen zijn voor nieuwbouw (kantoren of woningen) worden deze vaak al hoger dan een aantal jaren geleden. Oftewel, Deventer gaat de hoogte wel in, alleen niet zo snel....
Fir November 2nd, 2003, 06:31 AM Tja, Zwolle heeft gewoonweg meer potentieel dan Deventer.. Jammer, maar laat overijssel zich maar concentreren op Zwolle en Enschede.
Deventer Up November 2nd, 2003, 11:26 AM Originally posted by Fir
Tja, Zwolle heeft gewoonweg meer potentieel dan Deventer.. Jammer, maar laat overijssel zich maar concentreren op Zwolle en Enschede.
Hoho :) , wait a minute.... In het Havenkwartier zijn ook plannen voor 20 verdiepingen torens, en wat betreft eht Bedrijvenpark A1;
er stond dat er torens zouden komen van 20 verdiepingen en dan staat er als hoogte 40-60 meter. Dat kan toch niet echt? Dat is toch veel te laag voor 20 verdiepingen? Want, bijvoorbeeld, de Leeuwenbrug is 54m en heeft 14 verdiepingen, dus ruim 4 meter per verdiepingen. 3 meter per verdiepingen is toch niet meer genoeg tegenwoordig?
Deventer Up November 2nd, 2003, 03:02 PM Ik heb net een plaatje gezien op internet van een Bergweide-projectje ofzo. Klik (http://images.google.nl/images?q=deventer&svnum=10&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&start=160&sa=N) hier maar eens, dan vind je het plaatje op de 2de rij, 3e van links.
Misschien kan iemand hem groter maken, maar wel dat-ie scherp blijft?
Die site waar dit plaatje op staat doet het niet, dus helaas kan ik er ook geen gegevens van vinden.
INVISIBLE November 2nd, 2003, 09:52 PM Ahum 4 meter is niet genoeg tegenwoordig ze zijn juist tegenwoordig lager gaan zitten met bouwen per verdieping .
En 4 meter is redelijk veel !!!
DatabaseMarketeer November 2nd, 2003, 09:56 PM Originally posted by Deventer Up
Hoho :) Want, bijvoorbeeld, de Leeuwenbrug is 54m en heeft 14 verdiepingen, dus ruim 4 meter per verdiepingen. 3 meter per verdiepingen is toch niet meer genoeg tegenwoordig?
Volgens mij heeft ie er een stuk minder 11 volgens de lift:D
Elmo November 2nd, 2003, 10:07 PM Originally posted by DatabaseMarketeer
Volgens mij heeft ie er een stuk minder 11 volgens de lift:D
We hebben het hier toch over de Leeuwenburg in Amsterdam? Volgens de lift gaat die echt wel tot 14 hoor! ;)
DatabaseMarketeer November 2nd, 2003, 10:12 PM Originally posted by Elmo
We hebben het hier toch over de Leeuwenburg in Amsterdam? Volgens de lift gaat die echt wel tot 14 hoor! ;)
Nee Elmo er is ook een Leeuwenbrug in A´dam maar het gaat hier over die in Deventer. (ik werk er tegenwoordig):)
Henk November 2nd, 2003, 11:41 PM LOL. Ik zag net op Deventer tv dat er plannen zijn om de oude Deventer tramlijnen weer in ere te herstellen en deze in het bestaande OV netwerk te integreren. Ik weet er verder niet veel over maar er schijnt een tentoonstelling over te zijn in de bieb, dus ik ga morgen maar eens naar de bieb wat meer informatie over dit idee te verzamelen.
DatabaseMarketeer November 3rd, 2003, 11:18 AM Hey grappig, benieuwd hoe ze dat willen gaan aanpakken.:)
Henk November 3rd, 2003, 11:42 AM Vandaag staat er op de internet site van de stentor, de regionale krant, dat de DEC een half jaar vertraagd is. Weer mede door toedoen van die NIMBY's :bleep: , Het zou verboden moeten worden.
Bouw skihal half jaar vertraagd
3 NOVEMBER 2003 - COLMSCHATE - Het slaan van de eerste paal voor het Deventer Entertainment Center (DEC) aan de Holterweg in Colmschate is voorlopig nog niet aan de orde. De bouw van het prestigieuze complex, met onder meer een skihal, is met ongeveer een half jaar vertraagd.
Volgens wethouder Bert Doornebos van Deventer zijn de procedures die de bouw van het sportcentrum mogelijk moeten maken nog niet afgerond. ‘De bouw moest begin 2004 beginnen, dat wordt allemaal wat later.‘ Doornebos spreekt over een vertraging met ongeveer een half jaar. Als medio volgend jaar de eerste paal wordt geslagen, kan er na de zomer van 2005 worden geskied aan de Holterweg.
Een aantal maanden geleden begon de gemeente Deventer een procedure om het geldende bestemmingsplan versneld zo aan te passen dat de komst van het DEC mogelijk wordt. Tegen de plannen zijn een handvol bezwaren ingediend. Die worden momenteel bekeken. ‘We proberen aan de bezwaarmakers tegemoet te komen. De plannen moeten wat worden aangepast, dat is een oorzaak van de vertraging‘, zegt Doornebos.
Omwonenden vrezen vooral geluidsoverlast door de komst van het DEC, in combinatie met het drukke verkeer op de As-Deventer-Colmschate. Er is angst dat de omvangrijke nieuwbouw het geluid van het langsrazende verkeer rechtstreeks de woonwijken in kaatst. Bewoners aan de andere kant van het DEC vrezen eenzelfde effect door de naastliggende spoorlijn.
Ook hebben de gemeente en Jesse Special Products, de ontwikkelaar van het DEC, nog altijd niet alle noodzakelijke grond verworven. Met één van de bewoners van het gebied, de familie Pannekoek, is nog geen overeenstemming bereikt over de aankoop van hun huis. Volgens Doornebos zitten de gesprekken niet op dood spoor. ‘Ze willen zeker zijn van goede vervangende woonruimte, daar zijn we nog niet uit.‘
Henk November 3rd, 2003, 11:47 AM Daar in tegen gaat men wel in het voorjaar beginnen met de bouw van het nieuwe Deventer ziekenhuis. :)
Eerste paal ziekenhuis in voorjaar
3 NOVEMBER 2003 - DEVENTER - De eerste paal van het nieuwe Deventer Ziekenhuis aan de Rielerenk kan in het voorjaar van 2004 de grond in. Zo‘n drie jaar later kan het complex aan de Rielerenk de deuren openen. Momenteel worden de bestektekeningen voor het omvangrijke project gereed gemaakt.
Volgens Rob van Putten van het Deventer Ziekenhuis moeten de bestektekeningen aan het eind van het jaar klaar zijn. De omvangrijke boekwerken gaan dan naar de drie bouwcombinaties die nog in de race zijn om het nieuwe ziekenhuis te realiseren.
DIe bouwcombinaties gaan dan vervolgens een berekening maken. De directie van het ziekenhuis neemt uiteindelijk het besluit met welke combinatie het ziekenhuis zaken wenst te gaan doen. Deze combinatie mag het complex dan bouwen.
Voor de nieuwbouw is een budget beschikbaar van 140 miljoen euro. Het ziekenhuis krijgt een bruto oppervlak van 55.000 vierkante meter.
Henk November 3rd, 2003, 11:53 AM En nog een kleine afbeelding va nhet Nieuwe Deventer Ziekenhuis.
http://www.djga.nl/ziekenhuizen-dev1.jpg
Deventer Up November 3rd, 2003, 04:27 PM @ Henk
:bash: Als ik dit eerder had geweten had ik ook naar de bieb kunnen komen (niet jou schuld hoor ;) ).
En dat van dat van dat DEC is echt zwaar kut !! :bleep: Nog een half jaar langer wachten met snowboarden :mad: . Stomme bewoners daar omheen !! Ze moeten niet zeuren, je went wel aan dat geluid en misschien valt het wel mee. En anders kun je altijd nog verhuizen :) .
Van het ziekenhuis is dan wel weer goed nieuws !! :) Moet erg mooi worden !!
Maar hoe zit dat met die trams?? Komt er een tramnetwerk in Deventer ofzo? Zou supergaaf zijn !
@ Databasemarketeer
Als je buiten staat kun je zo de verdiepingen tellen. 13 zijn er zichtbaar en die andere :? :) . Het zijn er iig wel 14, maar misschien kun je niet met die lift op de bovenste verdiepingen komen ofzo? Misshien met een gammel trappetje :D .
Henk November 3rd, 2003, 07:05 PM @Deventer up
Ik weet e rverder ook niet veel van maar ala je Deventer tv (DTV) aanzet is vanaf pagina 13 over dit onderwerp inclusief impressiefoto's. Ziet er heel gaaf uit.
Deventer Up November 3rd, 2003, 08:15 PM Originally posted by Henk
@Deventer up
Ik weet e rverder ook niet veel van maar ala je Deventer tv (DTV) aanzet is vanaf pagina 13 over dit onderwerp inclusief impressiefoto's. Ziet er heel gaaf uit.
Ok, zal ik zeker doen, maar even een vraagje. Je woont in Alkmaar, staat in je profiel. Hoe kun je dan Deventer tv ontvangen? Werk je hier ofzo?
Henk November 3rd, 2003, 11:30 PM Ik ben in Deventer geboren en een aantal jaar terug naar Alkmaar verhuist. Mijn Moeder, broertje en suzje zijn toen in Deventer blijven wonen. Ik ben nu bij mijn moeder op bezoek in Deventer en zo doende kon ik ook Deventer tv kijken.
DatabaseMarketeer November 4th, 2003, 12:08 AM @DeventerUp
Je hebt gelijk:D
Deventer Up November 4th, 2003, 02:06 PM Originally posted by DatabaseMarketeer
@DeventerUp
Je hebt gelijk:D
:cool: Weet ik ;)
@ henk
Ben je nog iets wijzer geworden in de bieb?
Henk November 4th, 2003, 05:32 PM Ik ben dus naar de bieb geweest en daar bleek dat afgelopen zaterdag de laatste dag van de tentoonstelling was over het opnieuw leven in blazen van de oude Deventer tramlijnen. Ik ben dus helemaal niets wijzer geworden. :( Maar ik geef niet op en zodra ik meer nieuws heb horen jullie van mij.
Deventer Up November 4th, 2003, 05:55 PM Originally posted by Henk
Ik ben dus naar de bieb geweest en daar bleek dat afgelopen zaterdag de laatste dag van de tentoonstelling was over het opnieuw leven in blazen van de oude Deventer tramlijnen. Ik ben dus helemaal niets wijzer geworden. :( Maar ik geef niet op en zodra ik meer nieuws heb horen jullie van mij.
Ik ben zeer benieuwd. Maar het rare is, dat er nergens iets over in staat :? . Niet in de krant, op internet....
Deventer Up November 6th, 2003, 05:18 PM Pothoofd
http://novarex.portaltechniek.nl/cms3/loader.php/deventer/fotos/actueel/week45/45Pothoofd.jpg/view.thumb158.html
De skyline van Deventer is veranderd. Op de plek waar voorheen laagbouw en pakhuizen stonden zijn nu nieuwe bijzondere appartementencomplexen verrezen.
ONTWIKKELINGEN POTHOOFD
De skyline van Deventer is veranderd. Op de plek waar voorheen zowel laagbouw als pakhuizen stonden zijn nu nieuwe bijzondere appartementencomplexen verrezen. Een groot deel aan de IJssel is inmiddels bewoond en binnenkort start de bouw van de laatste twee gebouwen aan de kant van de Buitengracht, op de plek waar tot voor kort nog geparkeerd werd. Tegelijkertijd beginnen de projectontwikkelaar en de gemeente Deventer met het inrichten van de buitenruimte rond de eerste vijf complexen. Dat maakt het eindplaatje compleet.
Het totale plan heeft betrekking op de strook langs de IJssel die loopt van het begin van de gracht aan het Pothoofd tot aan de sluizen bij de Mr. H.F. de Boerlaan. Centraal in het plan staan de appartementencomplexen; vijf aan de IJsselzijde en twee aan de kant van de Buitengracht. Ze zijn ontworpen door de Belgische architect Jo Crepain. De complexen zijn voorzien van bijzondere, speciaal voor dit doel gemaakte donkere bakstenen. Gecombineerd met lichte materialen bij de ingangen en de balkons en het gebruik van veel glas geeft het de gebouwen, zeker aan de kant van de rivier, een transparante uitstraling. Als alle gebouwen klaar zijn is Deventer 174 prachtige luxe appartementen rijker.
BUITENRUIMTE
Met de gebouwen alleen ben je er natuurlijk niet. De totale omgeving is belangrijk. Daarom is ook voor de buitenruimte (dit is het gebied rond de complexen) een compleet plan gemaakt. Het ontwerp is van landschapsarchitect Lodewijk Baljon. Uitgangspunt is dat het gebied een tuinachtige uitstraling heeft. Dit komt tot uitdrukking in zowel de soort bestrating als in de beplanting. Zo wordt gebruik gemaakt van groenblijvende hagen naar de entree's van de gebouwen. Daarnaast worden de geparkeerde auto´s voor een deel aan het zicht onttrokken en komen er groenblijvende planten, zoals bamboe en zelfs bloeiende planten als hortensia´s en rododendrons zullen niet ontbreken. Verder heeft de ontwerper houten vlonders met terracotta potten in gedachten en bijzondere kegelvormige taxussen. Verspreid over het gebied komen ook hogere bomen te staan. Dit zijn vooral smalle bomen, vergelijkbaar met Italiaanse populieren, die het uitzicht niet belemmeren. Ook aan de wandelaars is gedacht. Als alles klaar is kunt u over een romantisch schelpenpad over de dijk lopen. U kunt dan genieten van het prachtige uitzicht. Zelfs 's avonds want er komt mooie lage verlichting langs het pad.
NIEUWE WEG OVER HET POTHOOFD
In het concept is ook het verleggen van de Zutphenselaan opgenomen. Deze loopt nu strak langs Knutteldorp en komt straks voor de appartementencomplexen te liggen. Een lage muur, gemetseld van dezelfde steen als de gebouwen en waarachter bezoekers hun auto's kunnen parkeren, begeleidt de nieuwe weg. Het eerste deel van deze lage muur is al dit voorjaar aangelegd en kunt u ter plekke bekijken. In het plan is ook veel ruimte voor fietsers. Een vrijliggend fietspad leidt de fietser op een veilige manier van de sluizen nabij de Mr. H.F. de Boerlaan, via de huidige Zutphenselaan, naar de binnenstad en omgekeerd.
Start werkzaamheden
De projectontwikkelaar start dit najaar met de bouw van de twee gebouwen langs de Buitengracht. De voorbereidingen, zoals het saneren van de grond en het afzetten van het terrein, zijn al getroffen. De bouw duurt naar verwachting ruim een jaar. Direct aansluitend wordt ook hier de buitenruimte ingericht. De gemeente en de projectontwikkelaar zorgen samen voor het inrichten van de buitenruimte. De gemeente voor het openbare deel en de ontwikkelaar voor het privé-terrein. Daarnaast draagt de ontwikkelaar ook bij aan de bouw van de muur en andere voorzieningen. Deze werkzaamheden starten in november dit jaar. Het is de bedoeling om de eerste fase medio volgend jaar af te ronden, maar dat is voor een deel ook sterk afhankelijk van het weer en de meest geschikte tijd om bijvoorbeeld de bomen te planten. Tijdens het werk zijn het Pothoofd en de Zutphenselaan gewoon bereikbaar.
Informatie
Voor algemene informatie kunt u terecht bij het projectbureau Grachtengordel, telefoon 693406. Voor informatie over de verkoop van appartementen kunt u bellen met nummer 638121.
---------------------------
Mooi zo ! Goeie aanwinst ! Maar er is wat lichte commotie ontstaan. Lees hieronder verder.
---------------------------
Protest Pothoofd tegen bomenplan
door Sandra Bouck
6 NOVEMBER 2003 - DEVENTER - Wie een peperduur appartement koopt vanwege het fenomenale uitzicht, wil die weidse blik over de IJssel niet door bomen belemmerd zien. Of zorgen de 33 ranke populierachtigen die langs de dijk komen juist voor een zodanige dieptewerking dat het uitzicht vanaf het Pothoofd erdoor verfraaid wordt?
Het eerste is de visie van een aantal bewoners van de nieuwe appartementen, het andere van het bureau voor landschapsarchitectuur Baljon in Amsterdam dat het buitenterrein heeft ontworpen.
Joke Grobbée is, met nog enkele buren, vast van plan de rechter in te schakelen als de boom die straks voor het raam komt, niet uit het plan ‘gekapt‘ wordt. Volgens haar denken minstens zeven van de vijftien bewoners van ‘haar‘ trappenhuis in het derde blok er net zo over.
‘Iedereen hier heeft gigantisch veel geld neergeteld voor een vrij uitzicht. Maar nu krijg ik een boom precies voor mijn raam. Eentje van vijf meter hoog bij aanplant, die binnen enkele jaren kan uitgroeien tot vijftien meter. Populieren groeien namelijk heel snel. Ik kan dan de bocht in de IJssel en de stad niet meer zo mooi zien.‘
Maar het ontwerp voor het terrein was toch bekend op het moment dat u de woning kocht? ‘Zolang je er niet woont, weet je niet wat die kleine stipjes betekenen. Dan heb je er nog geen gevoel bij. Maar er stond ook dat het uitzicht niet belemmerd zou worden en dat gebeurt wel.‘
Het gebied rond de hele nieuwbouw wordt een soort park. Er komen groenblijvende hagen naar de entrees van de flats en de geparkeerde auto‘s worden deels aan het zicht onttrokken. Verder komen er groenblijvende planten zoals bamboe, hortensia‘s en rododendrons. Ook bedacht de ontwerper houten vlonders met potten en kegel-taxussen. De wandelroute over de dijk wordt een schelpenpad met lage verlichting.
Woordvoerders van Baljon en van de gemeente Deventer geven aan dat het plan op hoofdlijnen gewoon doorgaat. De plannen zijn namelijk al eens eerder aangepast. Zo waren er 70 bomen gepland aan de IJsselzijde, dat worden er nu 33.
Hooguit kan nu een boom in overleg met bezwaarmakers een paar meter opschuiven. Namens Baljon zegt projectleider M. van der Bij dat de bedoeling van de bomen juist is dieptewerking te creëren. ‘De gebouwen zijn voor Deventer begrippen erg fors. Deze bomen trekken ze meer het landschap in.‘
----------------------------------
Nog een stuk:
----------------------------------
‘Je zet hier toch geen bomen voor?‘
6 NOVEMBER 2003 - DEVENTER - ‘Ontwerper Jo Crepain maakte hier allemaal glas van om zoveel mogelijk uitzicht te krijgen. Dan ga je er toch geen bomen zetten?
G. Meulenbrug kan er met zijn verstand niet bij. Samen met in elk geval zijn buurvrouw Joke Grobbée gaat hij de ‘bomenstrijd‘ aan.
Staand op zijn balkon demonstreert hij, met zijn armen wijd uitgespreid, hoe het huidige zicht aan de ene kant op de IJsselbocht en aan de andere zijde op de Wilhelminabrug straks achter het gebladerte, dat er overigens zes maanden van het jaar niet aanzit, verdwijnt.
Het bureau voor landschapsarchitectuur Lodewijk Baljon bedacht dat hoge, dunne populierachtigen mooi pasten bij de appartemententorens. Die komen verspreid, en hier en daar in groepjes van twee, rondom de zeven blokken. Aan beide uiteinden van het gebied komt een grotere verzameling bomen.
De beide buren hebben binnen een speciaal zitje, vlak achter het glas, zodat ze goed van zich af kunnen kijken. Volgens hen hebben alle bewoners dat zo gedaan. De buurvrouw heeft er zelfs een enorme verrekijker staan die ze van de kinderen heeft gekregen. Ze blikt vanaf haar hoekwoning met twee glazen wanden zó de Wilpse Klei in. Ook de Wilhelminabrug, de Wellekade en bij mooi weer zelfs de Veluwe kan ze zien.
Meulenbrug: ‘Jaren geleden stond ik op de dijk met mijn kleinzoon die toen een jaar of acht was. We wonen al 35 jaar in Deventer en zochten een mooi plekje. We keken uit op de Bolwerksmolen en de Wilhelminabrug en hij zei: ‘Daar moet je gaan wonen, opa, want je heet niet voor niets Meulenbrug.‘
PLEKJE
Het echtpaar is zo ongeveer vanaf 1987, toen de eerste plannen voor het Pothoofd gemaakt werden, bezig geweest te proberen een plekje aan het water te krijgen om de oude dag te slijten. De Meulenbrugs waren dolgelukkig toen het was gelukt. ‘We waren enorm verrast dat het zó mooi was.‘
Mevrouw Meulenbrug snapt niet dat niet wordt gekozen voor lagere beplanting of knotwilgen. ‘Die passen toch ook bij de rivier? Haar man vraagt zich af wie er baat heeft bij de filosofie van de landschapsarchitect dat de hoge bomen beter passen bij het torenontwerp. ‘Vissers?, schippers? Verder kijkt hier helemaal niemand tegenaan.‘
Beide families zeggen de zaak zo hoog op te nemen dat de verantwoordelijken desnoods voor de rechter worden gedaagd. Maar eerst zullen de voorzitters van de Verenigingen Van Eigenaren naar de gemeente stappen om de zaak voor te leggen.
-----------------------
Lijkt me idd wel vervelend voor die bewoners ! Net een duur appartement gekocht, toch wel op de eerste plaats voor het geweldige uitzicht over de IJssel, de uiterwaarden en Deventer, krijg je in een keer een zooi bomen voor je; weg uitzicht !
Maar aan de andere kant; het wordt wel mooi daar, met die lage verlichting en de twee complexen aan de Buitengracht ! Moet binnenkort maar eens fotootjes gaan maken !
Deventer Up November 12th, 2003, 02:15 PM http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_1b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_2b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_3b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_4b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_5b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_6b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_7b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_8b.jpg
http://www.van-buuren.com/gfx/projecten/pothoofd_9b.jpg
FF wat foto's van tijdens de bouw :D .
Deventer Up November 15th, 2003, 04:05 PM Het nieuws blijft toestromen :D . Dit maal over het opknappen van het Bergweide-industrieterrein:
B5 is zichtlocatie
"Het gebied rond de Kieftenbeltskolk kan een van de mooiste industrieterreinen van Deventer worden", zegt B5-woordvoerder Olaf Pothoven (Deventrade). Deventrade is een nieuwkomer op het industrieterrein en over een klein jaar zal er zich nog een aantal bedrijven vestigen, op het gedempte gedeelte van de Kieftenbeltskolk. Pothoven wil iets moois van het gebied maken. Dat heeft hij voor een deel zelf in de hand, want hij bouwt er niet alleen het nieuwe kantoor met magazijn van Deventrade, maar bezit ook een aangrenzend stuk grond. "Dat is een echte zichtlocatie. We gaan er een mooie skyline van maken." Pothoven laat als voorbeeld fraaie, duurzaam gebouwde Deense kantoortorens zien, die derde zijn geworden bij de mondiale architectuurprijs 2000.
Bij het ontwerp van zijn pand heeft Pothoven ook naar het hele bedrijventerrein gekeken. Het resultaat is een schetsontwerp van een mogelijke inrichting van het gebied. "Ik zou er graag een heel mooi terrein van willen maken, waar mensen graag werken. Er zouden wandelpaden kunnen komen, zodat de werknemers tussen de middag even een blokje om kunnen. Bij het resterende deel van de kolk kun je picknickbanken plaatsen, waar je tussen de middag lekker aan het water je boterhammetje kunt eten." Rond de kolk komt in het plan van Pothoven een weg, waarop de nieuwe bedrijven hun gevels richten. "De tuinen moeten mooi worden aangelegd en onderhouden. De gemeente kan daarover eisen opnemen in de koopcontracten."
http://www.deventer.nl/Img/Div/bergweide-kaart.gif
B5 is dus links onderin.
Het lijkt erop dat Deventer definitief overgestapt is op hoogbouw. Goeie zaak, genoeg plannen, maar nu nog uitvoeren.
Winus November 15th, 2003, 07:53 PM Een echte Deventer Up-date :D
Deventer Up November 15th, 2003, 08:07 PM Originally posted by Winus
Een echte Deventer Up-date :D
:laugh: :okay:
Henk January 21st, 2004, 12:20 PM Van www.stentor.nl
Ziekenhuis met veel licht en efficiënte indeling
21 JANUARI 2004 - DEVENTER - Met trots presenteerde het Deventer Ziekenhuis en architect Henk de Jong uit Gouda gisteren de maquette van de nieuwbouw van het ziekenhuis dat moet verrijzen op de Rielerenk, aan de Nico Bolkesteinlaan. Een compact ziekenhuis, met veel licht en vooral een efficiënte indeling.
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/1971470-211230-groot.jpg
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/1971470-211231-groot.jpg
De huisartsenpost Salland bijvoorbeeld, die direct grenst aan de spoedeisende hulp. Ziekenhuisbedden die zich één verdieping bevinden, op de tweede. Makkelijk bij het verplaatsen van bedden. En dan is er natuurlijk de polikliniek op de begane grond aan de kant van de Nico Bolkesteinlaan, die zo ontworpen is dat de ruimtes flexibel te gebruiken zijn. De patiënt blijft op de plek en hoeft geen lange gangen meer door. De arts komt naar de patiënt toe.
Zo flexibel de voorkant van het ziekenhuis is, zo vast als een huis staat de achterkant met de vleugels die als het ware naar Schalkhaar wijzen. De bewoners van Schalkhaar die op deze achterkant uitzicht hebben weten waar ze de komende jaren aan toe zijn. Aan die achterkant wordt volgens Henk de Jong niet meer gesleuteld, daar zijn geen mogelijkheden voor wijzigingen.
ADHESIE
De nieuwbouw bestaat niet alleen uit het ziekenhuis zelf. Ook de instelling voor geestelijke gezondheidszorg Adhesie, neemt een multifunctionele eenheid voor rekening. Voor behandeling van patiënten met psychische problemen maar ook voor een opname van maximaal drie maanden. Het gaat hier om het gebouw aan de kant van het Mensinksdijkje. Dit staat wel in directe verbinding met het ziekenhuis. Aan de andere kant van het ziekenhuist komt het RISO, het Radiotherapeutisch Instituut Stedendriehoek en omgeving.
De hoofdingang van het ziekenhuis bevindt zich aan de voorkant. De ontsluitingsweg wordt zo aangelegd dat de bus vlakbij de hoofdingang een halte krijgt. Er is ook nog een ingang ter hoogte van het RISO, ook aan de Nico Bolkesteinlaan. Die is bedoeld voor transport en voor de spoedeisende hulp. Ook voor de ambulance is dit de toegangsweg.
TERREIN
Het ziekenhuis kent een oppervlakte van 55.000 vierkante meter en 380 bedden. Voor auto‘s zijn er zo‘n 900 plekken beschikbaar. Daarvan gaan er 450 onder de grond onder het ziekenhuis en 450 buiten op het terrein. Volgens de planning gaat in dit voorjaar de eerste paal de grond in. De bouwtijd bedraagt ongeveer drie jaar.
DeltaMetropolis February 4th, 2004, 10:46 PM Deventer Dagblad 3 februari:
Ambtenaren mogelijk naar silo
3 FEBRUARI 2004 - DEVENTER - Het gebied rond de leegstaande silo aan de Mr. de Boerlaan (Havenkwartier) is in beeld om een groot deel van het ambtenarenapparaat van de gemeente Deventer te huisvesten. De werkgroep die werkt aan één visie voor het zuidelijk deel van de binnenstad komt met die optie.
De gemeente Deventer werkt aan één visie voor het zuidelijk deel van de binnenstad. Door allerlei plannen en ideeën te koppelen moet duidelijk worden welke kansen en mogelijkheden er liggen in dit gebied. In klein comité hebben stedenbouwkundigen en een handvol ambtenaren zich de afgelopen weken over die vraag gebogen. Morgenavond presenteren zij hun ideeën tijdens een bijeenkomst op het Stadhuis.
In de visie worden plannen voor het Havenkwartier, Sluisstraat, IJsselfront, Grote Kerkhof, Burseplein, Nieuwe Markt en Muggeplein in elkaar gevlochten. De visie is nog niet af, maar eind april moet de gemeenteraad op basis van het document wel een aantal knopen doorhakken.
Zo moet de raad beslissen over huisvesting van het gemeentelijk apparaat. De ambtenaren zitten nu over de hele stad verspreid in veelal verouderde gebouwen. Volgens de werkgroep is het goed twee huidige grote onderkomens voor de ambtenaren in stand te houden (Burseplein, Gibsonstraat). Daarnaast moeten 400 tot 500 gemeentelijke medewerkers onderdak krijgen op één nieuwbouwlocatie.
De werkgroep onderzocht zestien nieuwbouwlocaties, maar komt tot de conclusie dat er twee reële opties zijn. Het nieuwe stadskantoor kan komen aan de Sluisstraat, of anders enkele honderden meters verderop bij de oude leegstaande silo aan de Mr. de Boerlaan. Deze laatste optie is nieuw, erkent ook ambtenaar Peter Zweedijk onmiddellijk. ‘De silo kan onderdeel zijn in de nieuwbouw. Hoe precies zullen we verder moeten uitwerken. Wij denken dat een stadskantoor een flinke impuls kan geven aan het omliggende gebied.
Dit is een goed bericht voor de geplande hoogbouw in het gebied. Donderdag horen we meer over het Havenkwartier, woensdag wordt hierover een informatieavond gegeven.
De zoon van February 13th, 2004, 10:54 AM Ik zag dat het nieuwe structuurplan van Deventer dat in november in ontwerp is vastgesteld, hier nog geen aandacht heeft gekregen. Er staat wel een interessante paragraaf in. Voor het hele structuurplan zie: hier (http://www.deventer.nl/Stp/Dwn/OntwerpStructuurplan2025.pdf) . Het verhaal wordt daar ook verder geïllustreerd met grafiekjes behorende bij elke zone.
Het komt wel goed hoor met die Deventer hoogbouw!
5.11 Hoogte
Analyse
Voor een goede oriëntatie in en beleving van de stad is het van belang dat
deze ‘leesbaar’ is. Van grote afstand kan worden gezien waar het historische
centrum van Deventer ligt, door de Lebuïnustoren die boven alles uitsteekt.
De leesbaarheid van de stad wordt met name bepaald door de skyline en de
accenten die zich hiervan losmaken, zoals de Lebuïnustoren. Meer nog dan
hoogte speelt zichtbaarheid hierbij een rol. De zichtlijnen (horizontaal) zijn
daarom van groter belang dan hoogte (verticaal). Cruciaal voor Deventer
zijn de presentatie van de stad aan de IJssel en de zichtbaarheid over grote
afstand van de Lebuïnustoren.
Begrippenkader
Bij het formuleren van hoogtebeleid is een aantal begrippen van belang:
hoogte, hoogbouw, skyline en landmark.
‘Hoogte’is een relatief begrip. Hoog bestaat bij de gratie van laag en is relatief
in de tijd. Een toren van 50 meter zal in Manhattan anders beleefd worden
dan dezelfde toren in Deventer. Echter 150 jaar geleden zou deze toren in
Manhattan ook een andere indruk maken.
Onder het begrip ‘hoogbouw’ worden hoge gebóuwen verstaan. (Dit is exclusief
de hoogspanningsmasten, de windmolens of schoorstenen die uit functioneel
oogpunt een indrukwekkende hoogte kunnen bereiken).
Een ‘skyline’ omvat meer dan hoogte of hoogbouw. Het is de totale beeldcompositie
van de stad op afstand. De stad is afleesbaar: van verre wordt
duidelijk wat de opbouw van de stad is en waar zich belangrijke centra bevinden.
Gebouwen die zich op een opvallende manier van de overige bebouwing
onderscheiden (vaak door een afwijkende hoogte) noemen we ‘landmarks’.
Door een juiste positionering van landmarks kan de bezoeker van de stad zich
(beter) oriënteren.
parameters voor het hoogtebeleid
Om de aard van hoogte voor een gebied te kunnen definiëren, zijn naast hoogte
en laagte de dichtheid en massa van belang.
De dichtheid, het percentage van de bebouwing dat hoog is, bepaalt of een
gebouw als accent wordt ervaren of als deel van een hoog gebied. Ook het
begrip massa is van belang: een toren heeft een andere uitstraling op de
omgeving dan een evenhoge loods.
Beleidskader
De hoogte van gebouwen of objecten wordt veelal per bestemmingsplan vastgelegd.
Op gemeentelijk niveau bestaat hiervoor op dit moment nog geen
samenhangend beleid.
In de gemeentelijke Welstandsnota die in voorbereiding is, worden voor verschillende
deelgebieden eisen van welstand geformuleerd. Het aspect hoogte
speelt hierbij een rol.
Ontwikkelingsperspectief
• Hoogtebeleid wordt gezoneerd uitgewerkt, voor verschillende zones gelden
verschillende randvoorwaarden.
• Landmarks en randen kunnen niet los worden gezien van de zichtbaarheid.
Een rand of landmark krijgt meer betekenis als deze vanaf strategische
plaatsen kan worden ervaren. Zichtbaarheid is een aanvullende randvoorwaarde
voor de uitgangspunten per zone.
• Belangrijke landmarks van Deventer zijn: Lebuïnustoren, Bergkerk, Graansilo,
Poort van Deventer (alleen positie), Leeuwenbrug en watertoren (op lokaal
niveau).
• Mogelijke nieuwe landmarklocaties zijn: kop Rembrandtkade, entree Zuidas,
Bedrijvenpark A1, kruising N348/Holterweg.
• De meest kenmerkende rand van Deventer is de skyline en het IJsselfront.
Hoogtebeleid voor deze rand is hieronder uitgewerkt.
• Voor de overige randen geldt dat deze bedoeld of onbedoeld een beeld van
de stad naar buiten geven. Bij positionering van hoogbouw in of nabij deze
randen, zal de zichtbaarheid altijd een afweging moeten zijn.
Deventer zet in op het ontwikkelen van een hoogtebeleid, waarbij een combinatie
wordt gemaakt van hoogte, dichtheid en massa. Een goede leesbaarheid van de stad
en de skyline als identiteit zijn hierbij de belangrijkste overwegingen.
•Zichtbaarheid op Deventer is met name van van belang vanaf:
– de belangrijkste invalsroutes van de stad (inclusief de Wilhelminabrug);
– overzijde van de IJssel;
– De A1;
– As Binnenstad-Colmschate
Randvoorwaarden per zone
• Zone 1: de historische binnenstad
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is conserverend: nieuwbouw moet
zich voegen in zijn omgeving, zonder hierbij ‘uit te steken’ in hoogte of verschijning.
• Zone 2: de Skyline en het IJsselfront
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is het ‘leesbaar’ houden van deze
karakteristiek. De gelaagdheid en accenten moeten zichtbaar blijven. Met in
de kern de Lebuïnes als accent. Bebouwing in de skyline mag het zicht op
de lagen hierachter niet volledig wegnemen.
• Zone 3: Buitenring centrum
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is het ondersteunende karakter
voor de centrumoriëntatie. De buitenring van het centrum vormt een representatief,
niet overheersend decor rondom het oude centrum,en heeft met name
een functie als entree naar het (oude) centrum en ondersteuning van de skyline.
Het enige échte hoge gebouw in deze zone (gedefinieerd als landmark)
is de Leeuwenbrug. Andere hoogteaccenten zijn tot een beperktere hoogte
toegestaan met als functie het herkenbaar maken van de centrumfunctie.
Dit betekent dat een optelling van hoogteaccenten is toegestaan, zonder dat
er specifieke landmarks gaan ontstaan die de skyline of oriëntatie kunnen
verstoren.
• Zone 4: As Binnenstad – Colmschate
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is de presentatie van de afzonderlijke
functies, die samen een stedelijke as vormen.
De As is in de reeds vastgestelde visies omschreven als een stedelijke as, die
een belangrijke verbindingslijn vormt voor de aangrenzende wijken naar het
centrum. Aan de as wordt de stad in al haar hoedanigheden gepresenteerd.
Gevarieerdheid in functies, architectuur en massa, maar altijd representatief
en indrukwekkend. Hoogteaccenten worden gestimuleerd als representatie
van de stad en als ‘etalage van functies’ en begeleiding naar de stad. Dit
betekent dat een optelling van hoogteaccenten wordt nagestreefd, zonder
dat er specifieke landmarks gaan ontstaan die de skyline of oriëntatie kunnen
verstoren (de dichtheid is laag). De dichtheid en hoogte zullen richting de
binnenstad toenemen.
Het verschil tussen de hoogte en de laagte kan groot zijn om zo de objecten
nog meer tot hun recht te laten komen. De massa van de hoogbouw wordt
met name bepaald door de functie die het presenteert.
• Zone 5: Bergweide en Kloosterlanden
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is het scheppen van 3-dimensionale
ruimte om de doelmatigheid te optimaliseren, zonder dat dit ruimtelijke verwarring
schept.
De zone wordt gekenmerkt door industrie en bedrijven.
De hoogte is over het algemeen noodzakelijk uit bedrijfsmatige, economische
of milieuoverwegingen. Hoogteaccenten worden niet bewust ingezet, maar
voorkomen moet worden dat de accenten als landmarks gaan fungeren. Dit
kan door goede spreiding en hoge dichtheid van de ‘hoogbouw’ (gelijkmatige
spreiding).
Voor de bepaling van een maximale hoogte wordt onderscheid gemaakt naar
hoogbouw en functionele hoogtepunten in de vorm van schoorstenen, zendmasten,
e.a. Aan de gebouwen wordt een maximum gesteld, de overige functies
mogen, verspreid over het gebied, naar hun functionele hoogte reiken, mits
niet gesitueerd aan de directe randen van de zone (reclamemasten worden
níet gezien als functioneel). Voor deze bijzondere elementen geldt dat ze
terughoudend worden vormgegeven (in massa en kleur).
• Zone 6: Zuidwestzijde Zutphenseweg
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is terughoudendheid. Het beleid
wordt met name geformuleerd in relatie tot de skyline, zonder dat deze een
écht onderdeel van de skyline vormt.
Het bedrijventerrein aan de zuidwestzijde van de Zutphenseweg is anders
geformuleerd dan zone 5, vanwege de gevoelige ligging met betrekking tot de
skyline van Deventer. De zone ligt, gezien vanuit één van de belangrijkste
entrees van Deventer vanaf de A1, op een dominante plaats. De hoogte van
gebouwen en objecten vergt zorgvuldige inpassing, in relatie met de skyline
• Zone 7: Bedrijventerrein A1
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is met name gericht op de integratie
met het landschap en confrontatie met de A1.
Het bedrijventerrein aan de zuidzijde van de A1 zal zich deels expliciet presenteren
aan de A1, aan de zuidzijde zal deze opgaan in het landschap en als
onopvallend worden vormgegeven. Hoogteaccenten zijn alleen toegestaan in
de noordrand van het bedrijventerrein, parallel aan de A1.
Parallel aan de A1 kan de dichtheid van de hoogteaccenten groot zijn, maar
niet zo dat een wand gaat ontstaan.
• Zone 8: Bedrijventerrein Linderveld
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is functioneel, maar terughoudend
De positie van het bedrijventerrein, omgeven door landelijk gebied, vraagt om
een schaal welke binnen deze omgeving past. De hoogte zal om deze reden
beperkt worden. Ook functionele hoogten (zoals bij zone 5 en 6 bedoeld) zullen
aan deze beperking moeten voldoen.
• Zone 9: De woongebieden
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is conserverend: nieuwbouw moet
zich voegen in zijn omgeving, zonder hierbij ‘uit te steken’ in hoogte of verschijning,
tenzij dit voor de locale oriëntatie een rol kan betekenen.
Hoewel het karakter van het woongebied verschilt per wijk of buurt geldt binnen
deze zone voor ieder gebied hetzelfde principe. Het karakter van de woonomgeving
is gericht op een prettige woonomgeving en de ‘menselijke maat’.
Dit wil niet zeggen dat hoogbouw in elke wijk uitgesloten is. Bij de vormgeving
moet echter altijd uitgegaan worden van de beleving vanuit de (directe)
openbare ruimte. Hoogteaccenten welke als plaatselijke landmarks ervaren
kunnen worden (hebben hun uitstraling op lokaal niveau, niet op stadsniveau),
zijn beperkt toegestaan. De enige uitzonderingen vormen de flats van
Keizerslanden, welke door hun aantal, ritmering en gelijke vormgeving als
terughoudende, niet storende tijdsbeelden van de stad kunnen worden
beschouwd, zonder als specifiek landmark te fungeren.
• Zone 10: Het landelijk gebied
Aard van het hoogtebeleid voor deze zone is regulerend en karakteriserend.
Binnen deze zone worden de gebouwen zo min mogelijk binnen hun functionaliteit
beperkt,mits passend bij het karakter van het gebied. Een hal met ‘agrarische
uitstraling’ is toegestaan tot een hoogte die redelijkerwijs bij deze
functie past. Ook hier geldt weer dat noodzakelijke functionele objecten zoals
zendmasten, voedersilo’s, hoogspanningsmasten, e.a. tot de functionele hoogte
zijn toegestaan, mits terughoudend vormgegeven.
-----------------------------------------------------------------------------
Planning voor vaststelling definieve structuurplan door de gemeenteraad April/mei 2004
Met excuses voor de belachelijk lange post....
CityLife February 13th, 2004, 11:20 AM De zoon van???
Zo jij bent lang weggeweest. Heb je een jaartje in de bak gezeten ofzo...? :cheers:
De zoon van February 13th, 2004, 02:46 PM Originally posted by CityLife
De zoon van???
Zo jij bent lang weggeweest. Heb je een jaartje in de bak gezeten ofzo...? :cheers:
Ha, nee hoor. Ik had het een jaartje geleden gewoon wel even gezien met dit forum, na de enorme stroom met polls over hoe je je wc-papier ophangt enzo. En ben gaan afstuderen, werk zoeken en dat soort dingen.
Maar dit berichtje over de hoogbouwmogelijkheden hier in Deventer wilde ik jullie toch niet onthouden.
Ps, zou je vanuit de bak niet kunnen internetten........;)
Deventer Up February 13th, 2004, 03:16 PM Originally posted by De zoon van
Ha, nee hoor. Ik had het een jaartje geleden gewoon wel even gezien met dit forum, na de enorme stroom met polls over hoe je je wc-papier ophangt enzo.
:D
Welkom terug iig ! Goed om er weer een Deventernaar bij te hebben. ;)
Die hoogbouwvisies zijn altijd een beetje vaag. Je kan er niet echt wat uit halen ofzo.
@ DM
Donderdag? Dat is dus al geweest. Weet je er meer over?
De zoon van February 13th, 2004, 03:40 PM Originally posted by Deventer Up
:Die hoogbouwvisies zijn altijd een beetje vaag. Je kan er niet echt wat uit halen ofzo.
Alleen al het feit dat ie d'r is, is opzichzelf al een positieve zaak voor de hoogbouw in de stad in mijn ogen.
Ik verwacht binnen een paar jar wel een aantal leuke projecten in de stad van de grond komen hoor!
Deventer Up February 13th, 2004, 04:19 PM Originally posted by De zoon van
Alleen al het feit dat ie d'r is, is opzichzelf al een positieve zaak voor de hoogbouw in de stad in mijn ogen.
Ik verwacht binnen een paar jar wel een aantal leuke projecten in de stad van de grond komen hoor!
Zoals de torentjes(40-60 volgens de site van de gemeente Deventer) bij 't nieuwe stadion (als dat al doorgaat....) en hoogbouw (20 hoog) in 't Havenkwartier en Bergweide?
Deventer Up February 13th, 2004, 04:20 PM En wilden ze ook niet een schoorsteen ophogen naar 80 meter?
hey 1313 posts op vrijdag de 13de .:)
Deventer Up February 15th, 2004, 03:12 PM Dit plaatje heb ik eindelijk weer gevonden:
http://www.deventer.nl/Stp/Img/Pop/sp_pop_155tg.jpg
'K heb verder nog wel wat mooie foto's van Deventer. Als jullie willen kan ik ze wel plaatsen?
rikarchitecten February 15th, 2004, 05:06 PM ja is wel leuk, plaats maar
De zoon van February 16th, 2004, 01:26 PM Originally posted by Deventer Up
Zoals de torentjes(40-60 volgens de site van de gemeente Deventer) bij 't nieuwe stadion (als dat al doorgaat....)
Die staan idd wel in het voorontwerp bestemmingsplan die op de website staan, Ik ga er nog vanuit dat die er wel komen.
en hoogbouw (20 hoog) in 't Havenkwartier en Bergweide?
Die ken ik niet.
Originally posted by Het Deventer Structuurplan
Mogelijke nieuwe landmarklocaties zijn: kop Rembrandtkade, entree Zuidas,
Bedrijvenpark A1, kruising N348/Holterweg.
Hier verwacht ik veel van. Rembrandtkade staat nu al zo lang leeg, het lijkt mij de ideale loctaie.
Hier wordt het bedrijvenpark A1 (stadion) ook genoemd trouwens.
Deventer Up February 16th, 2004, 05:54 PM @ De zoon van
Kijk hier (http://www.vwe-epse.nl/) eens. KLik dan op planning.
De foto's
http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=89403
't Waren er zoveel dat ik er maar een aparte thread van heb gemaakt. :)
Deventer Up February 17th, 2004, 10:46 AM Las net dat in mei de plannen worden gepresenteerd voor de herstructuering van de wijk Keizerslanden. Een tijd geleden had ik dacht ik eens gelezen dat er veel ruimte zou zijn voor hoogbouw (nu hopen dat het ook gebruikt wordt). Er staan op dit moment 2 flats van 11 verdiepingen.
De zoon van February 19th, 2004, 05:27 PM Originally posted by Deventer Up
En wilden ze ook niet een schoorsteen ophogen naar 80 meter?
Hiervoor heeft vorige week de aangevraagde bouwvergunning in de krant gestaan. Die gaat er dus binnenkort komen die schoorsteen. 80 meter idd!
Deventer Up February 20th, 2004, 04:00 PM Originally posted by De zoon van
Hiervoor heeft vorige week de aangevraagde bouwvergunning in de krant gestaan. Die gaat er dus binnenkort komen die schoorsteen. 80 meter idd!
Cool ! Dan hebben we hier een nieuw hoogste punt van Deventer ! :banana:
Deventer Up February 21st, 2004, 04:12 PM FF een oud artikeltje opgevist:
Hoge schoorsteen moet stank beperken
18 JANUARI 2003 - DEVENTER - Mengvoederfabriek Hendrix UTD in Deventer heeft plannen voor de bouw van een tachtig meter hoge schoorsteen. Dit zou het hoogste bouwwerk van de stad worden. De hoge afvoerpijp moet de stankoverlast indammen. Het bedrijf, gevestigd aan de Roermondstraat, wil uitbreiden en de productie opvoeren. Om binnen de milieunormen te blijven moet Hendrix maatregelen treffen.
Hendrix UTD, onderdeel van het wereldwijde Nutreco-concern, is niet onomstreden. Het mengvoederbedrijf zit al sinds jaar en dag op industrieterrein Bergweide. De laatste jaren klagen inwoners van omliggende wijken, De Snippeling en een deel van de Rivierenwijk in toenemende mate over stankoverlast. De stank, veroorzaakt door de uitstoot van gassen, begon toen Hendrix in 1998 overging op de productie van voornamelijk voer voor varkens en vleespluimvee.
Vanwege de voortdurende en grote aantallen klachten besloot Hendrix UTD uiteindelijk zelf tot een onderzoek. Medio vorig jaar bleek dat het bedrijf de landelijke geurnorm overschrijdt, zodat maatregelen nodig zijn.
MEER PRODUCTIE
Gelijktijdig heeft Hendrix UTD ook plannen om uit te breiden. Het bedrijf wil vooral de productie van voer voor vleespluimvee fors verhogen. De ambitieuze plannen maken het noodzakelijk om de milieuvergunning te vernieuwen. Er werd een verzoek ingediend bij de gemeente Deventer en inmiddels ligt er een ontwerp-vergunning op tafel.
Hendrix UTD erkent de geuroverlast en heeft een reeks van maatregelen voorgesteld die de hinder moeten beperken. Meest in het oogspringend is het plan om de centrale schoorsteen fors te verhogen tot een hoogte van circa tachtig meter boven het maaiveld. Onderzoek leert dat een hogere afvoerpijp stankoverlast flink beperkt. Verder wil Hendrix een gaswasser realiseren en geurreducerende vloeistof injecteren in vrijkomende gassen. De mengvoederfabrikant zelf bleek gisteren niet staat de uitbreidingsplannen toe te lichten.
Het gemeentebestuur van Deventer heeft de ontwerp-vergunning inmiddels vastgesteld. Omwonenden en omliggende bedrijven worden hierover per brief ingelicht. Bedrijf en gemeente houden rekening met een flink aantal bedenkingen vanuit de buurt. Hendrix UTD zal de bezwaarmakers uitnodigen voor een voorlichtingsbijeenkomst.
SANCTIES
Uiteindelijk moet de gemeente controleren of Hendrix zich houdt aan alle afspraken en binnen de milieugrenzen blijft. Verantwoordelijk wethouder Ina Adema (VVD) zal bij zware overtredingen niet schromen sancties op te leggen, maar heeft vertrouwen dat het niet zover komt. Ze heeft de indruk dat Hendrix alle moeite doet de overlast tot een ‘acceptabel niveau‘ te beperken. ‘We moeten kijken hoe het bedrijf aan de voorschriften kan blijven voldoen.‘
Bron:De Stentor (http://www.destentor.nl)
Het gaat dus om de schoorsteen van Hendrix UTD, een bedrijf dsat veevoer maakt en hun schoorsteen aan de Roermondstraat 37004 gaat dus 80 meter worden en wordt daarmee het hoogste bouwwerk van de stad. :banana:
Winus February 24th, 2004, 10:03 PM Ehm...het is maar een schoorsteen hoor. ;)
Deze zijn ze al aan het bouwen of niet?
http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno05.jpg http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno06.jpg http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno07.jpg
Berrtus February 24th, 2004, 11:00 PM die wordt toch gebouwd nabij Colmschate, waar ze nu een 'woud' aan tunnels aanleggen. Ze zijn wel bezig met de bouw van een tweetal grote kantoorcomplexen daar in de buurt. Dit torentje zal daar dan ook wel gebouwd worden. Op de renderingen is een tunnel onder de spoorlijn te zien.
Winus February 24th, 2004, 11:16 PM Dat dacht ik dus ook, ik had alleen nog even een bevestiging nodig. :)
Deventer Up February 25th, 2004, 12:45 PM Ik zie dat ding pas voor het eerst. :? Dus volgens mij zijn ze die nog niet aan het bouwen... Deze wel:
http://www.ellenbroek.net/wim/vlinderpark%20141203.jpg
Vlinderpark (3 torentjes van 6-7 verd.)
en de Kogge (appartementencomplex), maar kan er neit zo snel een plaatje van vinden.
Deventer Up February 25th, 2004, 12:46 PM Enne, dat woud van tunnels valt ook wel mee. Ze bouwen er hooguit 2. :)
DeltaMetropolis February 26th, 2004, 11:14 AM Het gaat in totaal om zeven tunnels:
1) Spoor Deventer-Zutphen over Holterweg en Zweedsestraat
2) De nieuwe N348 over Holterweg en Zweedsestraat
3) De nieuwe N348 onder spoor Deventer-Almelo
4) Fietstunnel onder spoor Deventer-Almelo
5) Tunnel Oosteriklaan onder spoor Deventer-Almelo (wordt in latere fase gerealiseerd)
Naast deze tunnels, worden de Holterweg (Binnenstad-Colmschate), de Zweedsestraat (A1 Afslag Deventer-Colmschate), de Siemelinksweg (A1 Afslag Deventer Oost-Colmschate) en de N348 allen vierbaans. Al deze wegen komen samen bij de Knoop. Dit wordt dus ook een gigantisch knooppunt (voor Deventer iedergeval). Eind 2006 moet dit alles klaar zijn.
Hieronder het 'oude' plaatje van de website van de gemeente. Ik heb inmiddels een nieuwe gezien, en daarop wordt de Knoop veel uitgebreider weergegeven, dan op dit plaatje. De werkelijkheid wordt dus beter. Het gaat om het idee:
http://www.deventer.nl/Img/Div/Knoop-uitleg.jpg
Trouwens, gebouw Snippeling wordt gebouwd op de hoek van de Holterweg met de N348 / spoorlijn Deventer-Zutphen. De locatie is direct naast de Knoop (op bovenstaand plaatje de letter E). Deze dus:
http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno07.jpg
eusebius February 26th, 2004, 04:28 PM Daar zijn de wegenbouwers blij mee ... Oogt wat overbodig, de 348 (die hier bij mij begon/begint overigens) kun je ook samenvoegen met de weg naar Colmschate. De 348 laten ophouden bij rotonde met toren lijkt mij fraaier dan zo'n viaducten- en tunnellandschap. De route naar het nieuwe UD complex op Colmschate is ook al zo'n omweg.
Deventer Up February 27th, 2004, 02:45 PM 7 tunnels? :eek2: Waarom weet ik daar niks van.....:bash:
Henk February 29th, 2004, 09:55 PM De Kogge: http://217.149.193.193/huis/objectimages/030953101.jpg
De zoon van March 1st, 2004, 03:57 PM Originally posted by Winus
Ehm...het is maar een schoorsteen hoor. ;)
Deze zijn ze al aan het bouwen of niet?
http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno05.jpg http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno06.jpg http://www.blomarch.nl/images/photos/0128oreno07.jpg
Dit is volgens mij een typisch gevalletje van instortende kantorenmarkt, dus wacht nog maar even.
Deventer Up March 1st, 2004, 05:37 PM Weet iemand meer over of er wel of niet woningen komen in het Havenkwartier (hoogbouw) en zo ja wanneer?
Deventer Up March 1st, 2004, 05:42 PM Aannemer op zoek naar bom in haven Bergweide
28 FEBRUARI 2004 - DEVENTER - De gemeente Deventer laat een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke aanwezigheid van een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog in de haven bij de Bergweide.
Het onderzoek wordt gehouden in het kader van de plannen van het waterschap Groot Salland om de Deventer havens te saneren. De bodems daarvan zijn zwaar vervuild met allerlei milieu-schadelijke stoffen.
Het onderzoek vindt plaats in de periode van 1 tot 5 maart en wordt uitgevoerd door aannemer KWS.
In het gebied is in de Tweede Wereldoorlog het een en ander neergekomen. Het Explosieven Opruimings Commando sluit dan ook niet uit dat er een vliegtuigbom in de eerste havenarm ligt. De kans daarop wordt echter niet groot geacht.
Henk March 17th, 2004, 11:17 AM Schot in plannen voor skihal
16 MAART 2004 - DEVENTER - Het duurde allemaal veel langer dan gepland, maar het lijkt er nu toch werkelijk op dat de eerste paal voor het Deventer Entertainment Centre (DEC) nog dit jaar de grond in gaat. De voorbereidingen op de bouw zijn begonnen.
Het prestigieuze (winter)sportcomplex, met onder meer een skihal, dat pal naast De Scheg aan de Holterweg moet verrijzen moet dan najaar 2005 gereed zijn.
Volgens wethouder Bert Doornebos ‘zit er schot‘ in de voorbereiding voor de skihal. Inmiddels worden op het beoogde bouwterrein zelfs al enkele kleine voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Ook heeft de gemeente Deventer de versnelde procedures voor een bestemmingsplanwijziging, noodzakelijk om de komst van het sportcomplex mogelijk te maken, opgestart.
Inmiddels zijn de bouwplannen zover aangepast dat de bezwaren van omwonenden zoveel mogelijk zijn weggenomen. Zij hadden, vooral uit vrees voor geluidsoverlast, bezwaar aangetekend tegen de bouwplannen. Omwonenden zijn bang dat de kolossale skihal - met een hoogte van ruim dertig meter - het geluid van het langsrazende verkeer over de Holterweg direct de wijk in kaatst. Bewoners aan de andere kant van het DEC vrezen eenzelfde effect door de naastgelegen spoorlijn.
Een andere belangrijke hindernis werd eveneens nog niet zo lang gelegen weggenomen. De gemeente Deventer kon de grond die nodig is voor het DEC beschikbaar stellen aan Jesse Special Products, de ontwikkelaar van het sportcentrum. De gemeente bereikte namelijk overeenstemming met de familie Pannekoek over de verkoop van hun woning en de omliggende grond. Het waren de laatste vierkante meters die nodig zijn voor de bouw van het DEC.
DOORGESPROKEN
Doornebos zat nog maar kort geleden weer om de tafel met Jesse Special Products. ‘We hebben alles nog een rustig doorgesproken en bekeken wat er nog moest gebeuren. Het lijkt nu dat de belangrijkste hobbels zijn genomen. Volgens planning begint de bouw dit najaar.‘
Jesse Special Products hoopt dat Deventer dan in ieder geval voor Kerstmis 2005 de laten onder kan binden. Dat is dan overigens een jaar later dan ze vorig jaar nog hoopte. Het DEC moet straks jaarlijks zo‘n 350.000 mensen trekken. Het leeuwendeel zal komen om te skiën op één van de vier piste‘s in het complex. In het DEC komt verder onder meer een ‘kartbaan‘ voor sneeuwscooters en een klimmuur van ijs.
Onlangs liet De Scheg nog weten dat haar plannen voor de bouw van een kunstschaatshal nauw samenhangt met de bouw van het DEC.
Bron: www.destentor.nl
Deventer Up March 17th, 2004, 01:48 PM :banana: Ok dan ! Goed nieuws ! Lekker snowboarden, straks. ;)
Deventer Up March 17th, 2004, 02:00 PM De stad bouwt verder
17 MAART 2004 - DEVENTER - Vanaf de Holterweg zelf kan de passant al een aardig beeld krijgen van de ‘Knoop‘ in Deventer. Het veelomvattende infrastructurele project waarbij de verbrede Holterweg onder het spoor Deventer-Zutphen wordt doorgeleid en waar de N348 in aanleg onder het spoor Deventer-Almelo doorgaat.
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2061659-224266-groot.jpg
(Foto Ab Hakeboom)
Vanuit de lucht is de situatie voor velen nieuw. Deze foto geeft een duidelijk beeld van de vorderingen van het project. De Holterweg moet volgens de huidige planning op 1 september weer ‘open‘ voor het verkeer waarna de volgende grote klus wacht, de ondertunneling van de Zweedsestraat
DeltaMetropolis March 17th, 2004, 07:45 PM Hier een afbeelding van de definitieve Knoop:
http://www.deventer.nl/Img/Div/OnderdoorgangZweedsestraatN348.jpg
Klik hier (http://www.deventer.nl/Img/Flm/filmpjezweedsestraat.avi) voor een videofragment van de verkeersafwikkeling van de Knoop.
Trouwens, heeft iemand al afbeeldingen of schetsen van het Boreel gebied?
Deventer Up March 18th, 2004, 11:47 AM Dat zou ik ook wel eens willen zien. Misschien kent iemand een website?
Hier in ieder geval een samenvatting van de inspraak-avond stads-atelier Binnenstad-Zuid. Best interessant, want het is een groot project. Onder andere de huisvesting van de biblotheek en ambtenaren-apparaat. Dat laatste kan mogelijk in een nieuwe toren naast de silo in het Havenkwartier komen. Ook word er gesproken over het mogelijk verplaatsen of zelfs abreken van de Wilhelmina-brug. Maar ik denk dat dit weinig kans zal hebben (gelukkig).
http://www.deventer.nl/Dwn/Verslag_Infoavond_3_maart_2004.pdf
DeltaMetropolis March 19th, 2004, 02:17 AM Aan de Zutphenseweg zijn ze zomaar, in één keer begonnen met dit gebouw:
http://www.im-architecten.nl/projecten-web/Nieuw/kwikfit.jpg
Het gaat hier om de voormalig Kwik-Fit locatie. Er staat nog geen kraan, maar ze zijn wel begonnen met heijen. Er staat zelf een groot bouwbord voor met een afbeelding van het gebouw.
Gezien de matige kantorenmarkt in Deventer op dit moment en dat het er buiten dit vage plaatje niets van ontwerp bekend is, is dit opvallend te noemen!
Ik ben benieuwd wat het wordt..........
Deventer Up March 19th, 2004, 04:40 PM Lol, da's zeker opvallend, alhoewel het mij nog niet opgevallen was. ;) Maar hoe hoog wordt dat ding nou? Is niet echt duidelijk.
Deventer Up March 20th, 2004, 02:05 PM En wie is de projectontwikkelaar enzo? Misschien dat we dan een website kunnen vinden.
Henk March 22nd, 2004, 01:33 AM De projectontwikkelaar is Eurocommerce.
@ Deventer Up: Op de site van Eurocommerce is nog niets van dit project te vinden.
Deventer Up March 22nd, 2004, 08:19 PM Heel vaag....
Deventer Up March 24th, 2004, 11:51 AM Goed nieuws !! In de krant stond gisterenw eer een stuk over Binnenstad-Zuid, het omvangrijke project voor de herinrichting van Binnenstad-Zuid. :)
Er stonden 2 interessante dingen in namelijk:
De ambtenaren wordenwaarschijnlijk verspreid over twee locaties: in het bestaande Burseplein-kantoor en in een nieuwe kantoorkolos , waar weet ik even niet meer precies.
Het andere punt weet ik ook even niet precies meer maar het ging over nieuwbouw naast de grijze silo aan de Mr. H. F. de Boerlaan.
Zodra het artikel op internet staat, zal ik hem wel ff hier plaatsen
Deventer Up March 24th, 2004, 01:05 PM Discussie stadskantoor in eindfase
door Nicolai Lensen
23 MAART 2004 - DEVENTER - Waar komt het nieuwe stadskantoor en waar de bibliotheek? Die knoop moet het college van burgemeester en wethouders van Deventer vandaag doorhakken. De gemeenteraad kan zich dan volgende maand over dezelfde vraag buigen.
Met de nieuwbouw is zeker honderd miljoen euro gemoeid; een investering in gebouwen die voor vele tientallen jaren beeldbepalend zullen zijn. Alleen de best mogelijke optie is daarom goed genoeg. Het juiste gebouw op de beste locatie doet de hele omgeving opbloeien, maar tegelijk is de kans op een nieuwe historische dwaling levensgroot aanwezig. Neem de Wilhelminabrug als voorbeeld. Wie zou nu nog op die plaats zo‘n belangrijke verkeersader de stad binnen laten denderen?
Aan het begin van zijn ‘regeerperiode‘ sprak het huidige college af om vóór 2006 aan de Sluisstraat één nieuw stadskantoor te bouwen voor alle ambtenaren. De oude schouwburg aan het Grote Kerkhof zou worden gesloopt en was ‘in principe‘ bestemd voor herhuisvesting van de Openbare Bibliotheek.
Nog geen jaar geleden leek de gemeenteraad klaar om een besluit te nemen over een nieuw gemeentelijk onderkomen en de bibliotheek. Wellicht tegen de achtergrond van de economische tegenwind stelde een verdeeld college voor de ambtenaren toch allemaal aan het Grote Kerkhof te huisvesten. Burgemeester James van Lidth de Jeude en wethouder Bert Doornebos waren het daarmee niet eens. Zij zagen vooral de voordelen van nieuwbouw aan de Sluisstraat.
Het was uiteindelijk de gerenommeerde stedenbouwkundige Rein Geurtsen die velen de ogen opende. De man die het stadshart van Maastricht tot leven wekte en daar ingrepen deed die niemand vooraf voor mogelijk hield, betoogde op verzoek over de enorme fout die de gemeente Deventer op punt stond te maken. ‘Een kolossale nieuwbouw ruïneert het Grote Kerkhof‘, hield Geurtsen een bomvolle en snikhete raadszaal voor. ‘Weten wat je wilt en dat nastreven‘, betoogde de vooraanstaande stedenbouwkundige.
Zijn woorden sloegen aan. ‘Ik moet opnieuw mijn mening herzien, denk ik‘, prevelde een wethouder, die vóór nieuwbouw aan het Grote Kerkhof leek, in de koffiepauze van Geurtsens speech. De beste oplossing lag niet op tafel. Het voorstel verdween snel daarop dan ook in de papierversnipperaar.
De wakker geschrokken raad had een opdracht voor B en W. Zij wilde een integrale visie voor het gehele gebied dat ligt tussen Sluistraat/Wilhelminabrug, IJsselfront, Grote Kerkhof, Nieuwe Markt en Muggeplein. Stuk voor stuk gebieden waarvan iedereen al jaren vindt dat er iets mee moet gebeuren, maar welk mooi plan dan ook kwam maar niet van de grond. Door allerlei ontwikkelingen te koppelen was er alleen maar winst te behalen. De raad had goed geluisterd naar Geurtsen.
PLANNEN
Van alle verschillende plannen en voorstellen uit het verleden en heden werd door B en W één stapel gemaakt, met de bedoeling daaruit één integrale visie te distilleren. Daarbij werd nadrukkelijk de hulp ingeroepen van eigenlijk iedereen. Tijdens een aantal bijeenkomsten met deskundigen, betrokkenen, maar ook geïnteresseerde burgers, werden tientallen ideeën aangedragen. Die hebben nu geleid tot een visie, waarover het stadsbestuur vandaag probeert een oordeel te vellen.
Die visie gaat veel verder dan alleen een keuze voor een locatie voor een nieuw stadskantoor en de bibliotheek. Dat die laatste voorziening moet komen aan het Grote Kerkhof, daarover is iedereen het wel ongeveer eens. En de ambtenaren? Die lijken toch over twee locatie te worden verspreid. Een deel van het apparaat blijft zetelen aan het Burseplein, terwijl de rest een onderkomen krijgt in een nieuwe kantoorkolos. En als de signalen vanuit het gemeentehuis niet bedriegen, dan spreekt B en W zich vanmiddag uit voor nieuwbouw bij de Silo aan de Mr. De Boerlaan. Het is dan aan de gemeenteraad om die voorkeur volgende maand wel of niet te bevestigen.
LEF
Daarnaast is nu de vraag hoeveel lef het stadsbestuur zal tonen. Komt er een duidelijke visie op het gehele zuidelijk deel van de Deventer binnenstad? Hoe kan de stad zich meer richting IJssel wenden? Durft het stadsbestuur zich bijvoorbeeld uit spreken voor een autovrije Welle, om pas later te bedenken hoe ze dat kan realiseren? Wordt de oude haven ter hoogte van de Wilhelminabrug hersteld?
Afgelopen vrijdag trapte het Lebuïnus Convent af voor de beslissende fase in deze binnenstadsdiscussie. De vijf cultuurhistorische verenigingen die elkaar in het convent vonden, presenteerden hun gezamenlijke visie. Zij opteren voor huisvesting van de ambtenaren in nieuwbouw bij de Boreel. Dat lijkt een prima optie, maar tegelijk weinig realistisch. Voor de oude kazerne bestaan ambitieuze plannen met winkels, uitgaansgelegenheden en horeca. Hoewel de plannen op sterven na dood leken, bezweert wethouder Bert Doornebos opnieuw dat er schot in zit. Dat is ook de reden waarom voor hem de Boreel geen optie meer is voor een stadskantoor. ‘Er zijn al contracten met ondernemers gesloten. Bovendien past een stadskantoor niet binnen het concept voor de Boreel. Met dit ambitieuze plan willen we een impuls geven aan het kernwinkelapparaat.‘
--------------
De dingen waar ik eerder wat over zei, staan onder Plannen.
Deventer Up March 25th, 2004, 02:23 PM Deventer, 25 maart 2004
Visie Binnenstad-Zuid biedt mogelijkheid voor evenwichtige afweging
COLLEGE KIEST VOOR STADSKANTOREN OP GROTE KERKHOF EN OMGEVING SILO
Geheel in de lijn van de Visie Binnenstad-Zuid heeft het college van burgemeester en wethouders van Deventer gekozen voor het Grote Kerkhof als locatie voor de openbare bibliotheek en een deel van de ambtelijke huisvesting. Het stadskantoor aan het Burseplein wordt gerenoveerd en aangesloten op de nieuwbouw. Samen met de bibliotheek ontstaat er aan het Grote Kerkhof één informatiecentrum. Hier komen ook de gemeentelijke loketten. Voor de overige ambtenaren wil het college een kantoor bouwen in de omgeving van de silo aan de Mr. H.F. de Boerlaan. De sector Sociale Voorzieningen blijft gehuisvest in het gebouw van het Centrum voor Werk en Inkomen aan de Gibsonstraat. De gemeente streeft naar goede en efficiënte dienstverlening in doelmatige gebouwen. Met de bouw van in totaal 24.000 vierkante meter aan kantoren en bibliotheek is een investering van circa zestig miljoen euro gemoeid. Het college wil met de raad van gedachten wisselen over de verdere keuzes die gemaakt moeten worden om deze investering te dekken.
Op dit moment zitten de ambtenaren verspreid over meer dan twintig vestigingen. Dit is inefficiënt en het is onmogelijk de ideeën over dienstverlening aan het publiek goed uit te voeren. Dit gaat ook ten koste van een snelle en professionele behandeling van de burger. Mede om die reden is er al jaren de wens van een centrale huisvesting. De raad heeft vorig jaar besloten dat daarvoor een meeromvattende visie moet komen die de gevolgen van een keuze goed in beeld brengt.
Met enkele externe deskundigen, met inbreng van bewoners, raadsleden en ondersteuning door de ambtenaren is er een Visie Binnenstad-Zuid ontstaan.
Van Muggeplein tot aan de silo Mr. H.F. de Boerlaan heeft het college uitspraken gedaan over de gewenste ontwikkelingen in de binnenstad. Dit alles op basis van de Visie Binnenstad-Zuid. In het kort zegt die visie het volgende:
Omgeving Muggeplein
Voormalige politiebureau afbreken
Woningen terug bouwen; Muggeplein wordt weer woonbuurt
Kijken of oude Noordenbergstraat kan worden hersteld.
Nieuwe Markt
Onderzoeken of op de plek van de voormalige school een culturele instelling kan komen
Afhankelijk van dit onderzoek: ontwikkelen culturele invulling of woningbouw met bijzondere functies (zoals horeca). Geen winkels
Onder de nieuwbouw parkeergarage
Plein autovrij maken, mits er compensatie is (bijvoorbeeld in garage).
Grote Kerkhof
Op de plek van de voormalige schouwburg nieuwe openbare bibliotheek (circa 4000 m2)
Combineren met de publieksloketten van de gemeente zodat er één informatiecentrum is Bestaand stadskantoor grondig aanpassen en opnemen in de nieuwbouw (samen 10.000 m2)
Onder de nieuwbouw een garage van ongeveer zestig tot negentig parkeerplaatsen.
Omgeving Sluisstraat
Hiervan een mooi woongebied maken. Allure van binnenstedelijk woonmilieu waarin water een belangrijke rol speelt. Verder aanvullende functies mogelijk maken zoals museum, hotel of kleinschalige kantoren en dienstverlening.
Haalbaarheid onderzoeken van een nieuwe bezoekersparkeergarage met circa zeshonderd parkeerplaatsen.
Mogelijkheden onderzoeken om doorgaand verkeer van de Wilhelminabrug te verminderen en langs andere routes te leiden. Hierbij eerst goed kijken naar de effecten op andere punten in de stad en regio.
Omgeving silo
Langs de Mr. H.F. de Boerlaan de bouw van kantoren en woningen. Beginnen in de omgeving van de silo met een stadskantoor van tienduizend vierkante meter.
IJsselzone
Uitgangspunt: verkeersdruk op de Welle verminderen. Experimenteren met periodieke afsluitingen. Daarbij nauwkeurig kijken wat voor effecten het verder in de stad teweeg brengt.
Parkeren
Voorop blijft staan: blik van de straat. Deventer heeft een aantal bijzondere pleinen die nu niet tot hun recht komen omdat er auto's staan. Als oplossing wordt gedacht aan garages in combinatie met bouwontwikkelingen die zich (gaan) voordoen. Ook wordt de bouw van een garage in het gebied Sluisstraat/Zandpoort (600 parkeerplaatsen) onderzocht.
Op de Nieuwe Markt is er een mogelijkheid een parkeergarage te bouwen op de plek van de school. Het is dan mogelijk de Nieuwe Markt en Stromarkt autovrij te maken. De haalbaarheid en uiteindelijke invulling zal het college onderzoeken in de uitwerking van het project.
Het college houdt vast aan de tijdelijke parkeergarage onder de Wilhelminabrug. Een vergroting van de parkeercapaciteit is in het belang van de binnenstad. Omdat een structurele oplossing op korte termijn niet voorhanden is, moet deze tijdelijke voorziening in de acute behoefte voorzien. Duidelijk is dat een permanente garage op deze plek niet past in de kwaliteitsambitie voor het Sluisstraatgebied.
Bereikbaarheid
Wie parkeren zegt, noemt bereikbaarheid vaak in één adem. De visie gaat hier uitgebreid op in. De druk bereden Welle vormt een barrière tussen binnenstad en IJssel. Terwijl het streven juist is om de binnenstad (en vooral het kernwinkelgebied) en de IJssel meer met elkaar te verbinden en het verblijfsgebied daarmee belangrijk te vergroten. Wat zijn de gevolgen van (gedeeltelijke) afsluiting van het doorgaande verkeer op de Welle op de andere delen van de (hoofd)wegenstructuur? Het college wil hiermee experimenteren en de gevolgen betrekken bij de heroverweging van de nota hoofdwegenstructuur.
De Wilhelminabrug is nodig en gewenst om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. Maar de brug zorgt ook voor een scherpe scheiding tussen verschillende (woon)gebieden. Het liefst zou het college zien dat meer doorgaand verkeer een andere route neemt. Het gebied kan dan een binnenstadsmilieu worden, bereikbaar, maar zonder het doorgaande verkeer. Hiervoor worden in de visie diverse oplossingen en denkrichtingen aangereikt. Het college wil deze wensbeelden en gedachten over brug en de verkeersinfrastructuur verder onderzoeken. Mogelijke consequenties van eventuele wijzigingen van de Wilhelminabrug moeten bovendien in Stedendriehoekverband besproken worden.
De Visie Binnenstad Zuid is belangrijk voor de ontwikkeling van de Deventer binnenstad. De uitwerking ervan vraagt de komende tijd veel energie en inzet. Niet alles kan meteen opgepakt worden. Nog veel zaken moeten worden uitgezocht. Er is nog veel overleg nodig met bewoners en belangenorganisaties. Dit neemt niet weg dat met de locatie keuze voor de nieuwe ambtelijke huisvesting en de bibliotheek een stap is gezet die bepalend is voor de ontwikkeling van de Deventer binnenstad in de komende jaren.
-----------
10.000 meter voor een kantoor? Is daar een toren mee te bouwen? Zo ja, van welke hoogte ongeveer? Gaat wel de goede kant op in Deventer. ;) :cheers:
Deventer Up March 25th, 2004, 02:30 PM Ik wil graag mijn 1500ste post in dit topic plaatsen. Ter ere van hoogbouw in Deventer. :) Want dat gaat er toch echt komen !!
:cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
De zoon van March 26th, 2004, 01:32 PM Deventer ambtenaren naar De Boerlaan
26 MAART 2004 - DEVENTER - Het nieuwe stadskantoor van Deventer moet aan de mr. H.F. de Boerlaan komen. Burgemeester en wethouders hebben het idee om hun ambtenaren te huisvesten in een kantoorkolos aan de Sluisstraat laten varen.
(Foto Ab Hakeboom)
Overigens gaan niet alle ambtenaren naar de omgeving van de markante silo aan de mr. De Boerlaan. Daar wordt 10.000 vierkante meter kantooroppervlakte neergezet; de helft van de benodigde oppervlakte. De rest van de ambtenaren komt/blijft in het huidige stadskantoor aan het Burseplein, in het centrum van de stad. Dat gebouw wordt grondig gerenoveerd en aangesloten op de nieuwbouw die hier moet worden gepleegd.
Het is de bedoeling dat de loketten en de dienstverlenende en ondersteunende functies in het centrum blijven gehuisvest. Daardoor ontstaat in de ogen van het college van B en W een informatiecentrum met de entree aan de Grote Kerkhof. Ook de bibliotheek verhuist naar deze plek. Die zou moeten worden gehuisvest in de voormalige schouwburg.
De sector sociale voorzieningen van de gemeente blijft gehuisvest in het pand van het CWI aan de Gibsonstraat, waardoor de ambtenaren van de gemeente straks over drie lokatieszijn verdeeld. Dat lijkt wat veel, maar vergeleken met de huidige situatie is dat een behoorlijke verbetering. Op dit moment werken de circa 900 ambtenaren van de gemeente verspreid over maar liefst 23 lokaties. Veel ambtenaren zijn gehuisvest in historische panden aan de Polstraat en de Gravenstraat. Die panden ‘worden teruggegeven aan de stad‘, zoals wethouder Doornebos het gisteren tijdens een persconferentie noemde.
Die panden moeten de gemeente een hoop geld opleveren, zei Doornebos. ‘Dat is wel nodig ook, want het gaat om een flinke investering.‘ Met de plannen voor huisvesting van de ambtenaren is een bedrag van 60 miljoen euro gemoeid.
bron: De Stentor 26 maart
--------------------------------------------------------------------------
We gaan naar de Silo!
Lijkt me een mooie stimulans voor dat gebied!
Deventer Up March 26th, 2004, 02:53 PM Jammer dat die kantoorkolos niet gebouw gaat worden. Daarvan wist je bijna zeker dat het een hoog gebouw zou worden. Maar misschien kan met die 10.000 m2 ook een toren gebouwd worden?
Deventer Up March 26th, 2004, 02:57 PM INFORMATIEAVOND BINNENSTAD ZUID OP 31 MAART
In de afgelopen maanden heeft de gemeente gewerkt aan de Visie Binnenstad-Zuid. In deze visie is een groot aantal plannen, dat in dit deel van de stad speelt, onder de loep genomen. Er is vooral gekeken hoe bepaalde plannen elkaar kunnen versterken. De visie moet ook belangrijke informatie geven over de beste plek voor een nieuwe bibliotheek en een nieuw stadskantoor.
De Visie Binnenstad-Zuid is tot stand gekomen in goed overleg met zowel bewoners als belanghebbende partijen in Deventer. Tijdens twee informatieavonden kon iedereen zijn of haar visie op de Binnenstad-Zuid inbrengen. Van die mogelijkheid is ruim gebruik gemaakt.
Het college van burgemeester en wethouders wil op woensdag 31 maart de 'definitieve' versie van de visie presenteren. Dan wordt ook duidelijk gemaakt voor welke nieuwbouwlocaties het college kiest. Meer informatie kunt u vinden op deze site onder de knop Plannen>Binnenstad>Binnenstad-Zuid.
Let op!
Informatieavond "Visie Binnenstad-Zuid" op woensdag 31 maart om 20.30 uur in de Burgerzaal van het stadhuis.
Wegens de bijzetting van HKH prinses Juliana is besloten om op 30 maart 2004 geen openbare bijeenkomsten te organiseren.
De informatieavond over de visie Binnenstad Zuid wordt daarom (toch) gehouden op woensdag 31 maart 2004.
Onze excuses voor het ongemak en de ontstane verwarring.
De raadscommissie Bestuur en Middelen behandelt het collegebesluit in haar vergadering van 8 april. De gemeenteraad geeft vervolgens op 26 april zijn oordeel over de voorstellen. Beide vergaderingen zijn openbaar en beginnen om 19.30 uur in de raadszaal van het Stadhuis aan het Grote Kerkhof.
Deventer Up March 26th, 2004, 02:58 PM Zal ik (of iemand anders) anders een update-topic maken voor Binnenstad-Zuid? Er komt zoveel nieuws over binnen.
Deventer Up March 26th, 2004, 03:02 PM PERSBERICHT
Week 13, 26 maart 2004
STRUCTUURPLAN DEVENTER 2025 VASTGESTELD
Het college van burgemeester en wethouders van Deventer heeft dinsdag het Structuurplan Deventer 2025 vastgesteld. In het Structuurplan staat de ruimtelijke ontwikkeling tot 2025 van de gemeente centraal. Het plan geeft in grote lijnen aan waar in de toekomst gewoond en gewerkt zal worden, maar ook waar ruimte is voor natuur, recreatie en landbouw. Het structuurplan is opgesteld in nauw overleg met bewoners, belangengroeperingen en bedrijven.
Tegelijkertijd met het Structuurplan is de Reactienota vastgesteld. In de Reactienota worden de inspraakreacties ('zienswijzen') die zijn ingediend op de ontwerpversie van het plan uitvoerig behandeld en van commentaar voorzien. De gemeenteraad stelt beide plannen definitief vast op 26 april.
De zienswijzen leiden tot de volgende aanpassingen in het Structuurplan:
het aangeven van de belangrijkste gastransportleidingen in het Structuurplan en de ruimtelijke beperkingen die deze met zich meebrengen
het (op hoofdlijnen) ingaan op de gevolgen van het toenemende goederenvervoer over spoor
het nader onderbouwen van de ruimtelijke potenties van het Havenkwartier als woon- en werklocatie
het aanpassen en verbeteren van diverse kaarten.
Het Structuurplan is vanaf volgende week te downloaden via www.deventer.nl
Diepenveen en Schalkhaar
In dezelfde periode als de tervisielegging van het ontwerp Structuurplan hebben mensen kunnen reageren op de structuurvisie Diepenveen en de ruimtelijke visie Schalkhaar. Als gevolg van de inspraak heeft nader onderzoek plaats naar de verkeersstructuur van Schalkhaar en het gewenste woningbouwprogramma voor beide dorpen. Het dorpse karakter van Diepenveen en Schalkhaar blijft behouden door het model van de compacte en groene vingerstad. Dit model gaat uit van afwisseling van bebouwing en natuur waarbij de dorpen niet vastgroeien aan Deventer.
Voor de beide dorpenvisies wordt op dit moment gewerkt aan een Reactienota ter beantwoording van de inspraak en aan aanpassing van de visies. De aangepaste visies worden na behandeling van het Structuurplan ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.
Deventer Up March 26th, 2004, 03:05 PM Sluisstraat blijft woonbuurt
door Raymond Korse
26 MAART 2004 - DEVENTER - Bewoners van de Sluisstraat en omgeving kunnen opgelucht ademhalen: er komt geen stadskantoor in hun buurt. Wat niet wil zeggen dat er niets gebeurt. Burgemeester en wethouders willen in elk geval onderzoeken of het haalbaar is een ondergrondse parkeergarage aan te leggen voor circa 600 auto‘s van bezoekers van de binnenstad.
Het kan verkeren. Een half jaar geleden was de helft van het college van burgemeester en wethouders nog voor nieuwbouw aan de Sluisstraat, terwijl de andere helft vond dat alle ambtenaren aan het Grote Kerkhof moesten zetelen. Nadat de raad tegensputterde, een gerenommeerde stedenbouwkundige kritische noten kraakte en de bevolking mocht meepraten, komt de mr. De Boerlaan als meest geschikte optie uit de hoge hoed, gecombineerd met een locatie aan het Grote Kerkhof.
‘De Sluisstraat en omgeving zijn in potentie zó‘n aantrekkelijk gebied dat je het niet moet belasten met zo‘n groot kantoor‘, aldus wethouder Doornebos. Het moet vooral een woonbuurt blijven, maar niet uitsluitend. Het college ziet er ook mogelijkheden voor kleinschalige kantoren, een museum of een hotel. Maar de intentie is vooral om er een mooi woongebied van te maken waarin water een belangrijke rol speelt.
Over terugkeer van de oude haven - zoals het Lebuïnusconvent bepleitte - rept hij niet. Als er gegraven gaat worden, zal dat in eerste instantie zijn voor het aanleggen van een ondergrondse parkeergarage voor bezoekers van de binnenstad. Het is niet de enige plek voor een parkeergarage. Onder de nieuwbouw aan het Burseplein zou een (niet-openbare) voorziening moeten komen voor 60 tot 90 auto‘s. Het aantal parkeerplekken op de Grote Kerkhof zou met de helft moeten afnemen.
Ook in de plannen voor de Nieuwe Markt is ruimte voor een parkeergarage. Het college wil kijken of nieuwbouw kan komen op de plek waar nu de school staat. In eerste instantie wordt gekeken of er een culturele instelling kan komen. Als dát niet lukt, is woningbouw een optie. Hoe dan ook zou er een parkeergarage moeten komen. Zodra die gerealiseerd is, kan het plein autovrij worden gemaakt.
Deventer Up March 26th, 2004, 03:06 PM Pff, echt veel nieuws over Binnenstad-Zuid:
Experimenteren op De Welle
26 MAART 2004 - DEVENTER - De verkeersdruk op de Welle moet worden verminderd, vindt het college van burgemeester en wethouders. Maar de vraag is: hoe? De komende tijd zal worden geëxperimenteerd om te kijken wat de gevolgen zijn van de verschillende maatregelen.
‘De druk bereden Welle vormt een barrière tussen binnenstad en IJssel, terwijl het streven juist is om de binnenstand en de IJssel meer met elkaar te verbinden en het verblijfsgebied daarmee belangrijk te vergroten‘, legt het college uit. Een autovrije Welle op termijn is geen reële optie, weet ook wethouder Doornebos. ‘Als we dat al zouden willen. We mogen al blij zijn als we het doorgaande verkeer er af kunnen halen‘, aldus de wethouder.
Het college houdt vast aan de tijdelijke parkeergarage onder de Wilhelminabrug. Een vergroting van de parkeercapaciteit is in het belang van de binnenstad, verklaart het college. ‘Duidelijk is wel dat een permanente garage op deze plek niet past in de kwaliteitsambitie voor het Sluisstraatgebied.‘
-----
Ik maak nu wel ff een update-topic met al het nieuws over B-Z.
Deventer Up March 26th, 2004, 03:13 PM http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=97045
:cool: Het eerste Deventer update-topic !!
TheSkyIsTheLimit April 3rd, 2004, 02:52 AM Woonunie heeft plannen om een woon/zorg centrum te bouwen in wijk Keizerslanden.
Kijk maar eens op http://www.sacon.nl/archief_detail.asp?soort=zorg&id=173.
Gebouw is 11 hoog en is best wel groot
Deventer Up April 3rd, 2004, 02:41 PM Cool, maar waar zie je dat het 11 hoog wordt? 't Is me ook niet echt duidelijk waar het nou precies in Keizerslanden moet komen.... We zien wel. :)
TheSkyIsTheLimit April 3rd, 2004, 04:04 PM Dat het zo hoog word kun je zien op een ander plaatje. je kunt wel vaag het aantal verdiepingen tellen. Bekijk het plaatje op http://www.aedeswcp.nl/cgi-bin/as.cgi/0317000/c/start/file=/9317000/1f/j9vvgbwi9a3q0z7/vglljywczdzp
klik op het plaatje voor een iets grotere afbeelding
TheSkyIsTheLimit April 3rd, 2004, 04:07 PM ben vergeten te zeggen dat het complex Graaf Floris Hof heet. Het zal gebouwd worden tegen over de parkeerplaatsen van winkelcentrum keizerslanden. zoek op hierboven vermelde site naar Graaf Floris Hof.
Deventer Up April 3rd, 2004, 05:28 PM Ik zie nu waar het is, ja. Dat wordt dan een mooi stedelijk gebied, want er staan al 2 flats van 11 hoog. De verdiepingen zijn mij nog niet duidelijk, maar dat geeft niet. In ieder geval bedankt TheSkyIsTheLimit, maar weet je misschien wanneer er met de bouw begonnen wordt? Er staat wel dat het complex in het 3e kwartaal van 2006 klaar moet zijn.
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 12:02 AM Ik denk dat ze begin volgend jaar moeten beginnen willen ze het eind 2006 af krijgen.
Ik weet in ieder geval wel dat ook winkelcentrum keizerslanden wil uitbreiden. En graaf floris hof gaat dan ook ruimte bieden voor winkels. Is volgens mij wel een aardig groot project.
Heeft Deventer nog een beslissing genomen over het bouwen van hogere gebouwen dan de Lebuines toren(Deventer toren)? Want ze hebben toch een regel dat er niet hoger gebouwd mag worden dan de Lebuines toren?
Heb daar verder niets meer over gehoord, alleen dat ze hierover zouden gaan praten.
Deventer Up April 4th, 2004, 11:38 AM Volgens mij geldt alleen in de binnenstad dat er niet hoger gebouwd mag worden dan de kerk. Hoe het er precies mee zit weet ik ook niet, en volgens mij zijn er nog geen projecten hoger dan de kerk. :(
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 01:57 PM Ok. Ik heb hier ook gezien dat er tekeningen zijn gemaakt voor het Tedeco gebied. Zijn er hier al vorderingen?
Als je langs het Tedeco terrein rijdt, dan zie je daar een groot bord met daarop te koop staan. Dus het terrein is nog steeds niet verkocht!
Trouwens dat lege stukje bouwgrond naast Hanzesteade dat te koop stond, is gekocht door projectontwikkleaar Burgfonds en Goossen almelo. Ze zullen hier een kantoorgebouw bouwen. Wanneer weet ik niet. Zal nog wel in ontwikkelfase zitten.
Deventer Up April 4th, 2004, 02:02 PM Volgens mij weet jij meer van die projecten dan ik. :) Ik ben al een tijdje niet in die buurt geweest dus ik kan er niet meer over zeggen dan jij. Op dat stuk grond naast Hanze Staede komt als t goed is een kantoogebouw wat hier al eerder te zien was.
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 02:14 PM ik bedoel aan de andere kant van hanzestaede. Dus niet de kant waar gebouwd wordt naast het nieuwe kwikfit-pand. Het stukje tegen over Rog visspecialiteiten. Als je daar langs rijdt zie je daar een groot bord staan met de namen van Burgfonds en Goossen.:soon:
Deventer Up April 4th, 2004, 02:58 PM Cool. Weet je meer over het project? Hoogte of verdiepingen ofzo?
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 07:49 PM Ik weet niet wat er gebouwd gaat worden maar als we ervan uit mogen gaan dat de gebouwen die daar gebouwd zijn een indicatie geven over de bouwhoogte, dan kunnen we alleen maar iest leuks verwachten. We zien wel! We laten ons verrassen. :) :)
Deventer Up April 4th, 2004, 08:49 PM Ben inderdaad benieuwd, ja.
maar als we ervan uit mogen gaan dat de gebouwen die daar gebouwd zijn een indicatie geven over de bouwhoogte, dan kunnen we alleen maar iest leuks verwachten.
Wat bedoel je hier mee? Worden ze zo hoog?
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 09:13 PM IK weet het natuurlijk niet zeker maar dat kunnen we wel verwachten denk ik. Er staan al twee hoge gebouwen(hanzesteade) en er wordt op dit moment een grote kantoorgebouw gebouwd naast kwikfit. En dit terrein staat dus pal naast Hanzesteade. Dus het lijkt mij logisch dat er dan daar ook hoog gebouwd gaat worden. Ik hoop het in ieder geval wel.
Ik hoop dat ze nog iets leuks doen met het Tedeco terrein!
Deventer Up April 4th, 2004, 09:41 PM Ja, daar had ik al eens plaatjes van gezien van een gebouw van 13 hoog. De link staat ergens in dit topic. Ik had een mailtje naar de gemeente gestuurd waarin stond dat er wel degelijk over het Tedeco-terrein gepraat werd ofzo, maar het rare is dat hij niks van de kwik-fit locatie wist, eventuel bouwplannen dus. :? Nou ja, we zien wel.
TheSkyIsTheLimit April 4th, 2004, 11:37 PM IK had ze ook al gezien. Zijn, vind ik, hele mooie gebouwen. Hoop dat ze daar echt werk van gaan maken. Vreemd dat de gemeente niets wist over het terrein waar ze nu aan het bouwen zijn pal naast de KwikFit. Zo zie je dat het heel snel kan gaan en soms(vaak) ook weer heel traag.
Deventer Up April 5th, 2004, 04:03 PM Zeg dat wel. Die gemeentes van tegenwoordig.... :) Maar bijvoorbeeld van Kwik-Fit staat helemaal op geen enkele website. :? Toch raar. Vooral omdat het ook niet op de gemeente-site staat.
TheSkyIsTheLimit April 5th, 2004, 05:10 PM Ja idd. Maar eerlijk gezegd mogen ze ons wel vaker verrassen door zo maar ergens te beginnen met bouwen. :) :) Zeker als het een aanwinst is voor de stad!!! Ik moet zeggen dat ze de afgelopen jaren wel goede zaken hebben verricht. Kijk maar eens hoeveel projecten in Deventer zijn gerealiseerd. En een hoop projecten worden op dit moment uitgewerkt of staan op het punt uitgevoerd te worden. Ik denk dat er nog een hoop leuke dingen te verwachten zijn!!!
Deventer Up April 5th, 2004, 09:37 PM Ja, zeker weten. De twee mooiste vind ik wel de Pothoofd appartementen en dan Le Coin. Maar ze mogen ons inderdaad vaker verassen, ja. ;) Nu moet het alleen wat hoger worden, maar we gaan de goede kant op. :)
DeltaMetropolis April 5th, 2004, 10:48 PM Trouwens, bij het Tedeco-Terrein staat nu ook een bouwbord. Hier staat alleen op dat het terrein (of gebouw?) te huur is. De plannen hiervoor mogen er wezen:
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg4JjIkPDU+PSUoPX52d2w4KS8qIywvKyYOVkFX
Inderdaad staat aan de andere kant van Hanzesteade ook een nieuw bouwbord, ik weet alleen niet wat er op vermeld staat. Ik zal er deze week even langs rijden.
TheSkyIsTheLimit April 5th, 2004, 11:03 PM Er staat daar idd een bord. Maar er staat niet "te huur", maar er staat te koop. Dus ik vraag me eerlijk gezegd af of die gebouwen er wel echt komen. Waarom zouden ze het terrein te koop aan bieden als ze daar plannen voor hebben? Ik zou het niet weten!
Ik hoop wel dat ze daar gaan bouwen zoals op de afbeelding van DeltaMetropolis.
Is een mooie complex. Misschien dat er iemand een email wil versturen naar www.alfonso.nl met de vraag of ze daar idd gebouwd gaat worden!
Dat andere gedeelte is gekocht door Burgfonds projectontwikkelaar. Op dat bord staat dus alleen de namen van Burgfonds en Goossen uit Almelo.
DeltaMetropolis April 5th, 2004, 11:25 PM Je heb waarschijnlijk gelijk, als het Tecedo-Terrein te koop staat, is dat geen goed nieuws voor bovenstaande plannen.
De kans dat het nieuwe stadskantoor hoog word (wellicht hoger dan de Lebuinus), is bijna zeker. Dit zegt de gemeente er over:
Een nieuw stadskantoor op de Silo verbetert het aanzien van de stad. Kan, zowel architectonisch als programmatisch, een sterk en eigentijds symbool voor Deventer worden. Juist hier past een omvangrijk en bovenal hoog bouwvolume (met prachtige uitkijkmogelijkheden over de stad en het landschap). Nieuwe werkfuncties in dit gebied – zoals een stadskantoor – is een logische en historische stap. Na de eerste silo, de tweede silo straks het stadskantoor. Telkens een eigentijdse variatie op hetzelfde thema ‘werken’.
Zoals ze het hier brengen, lijkt het alsof ze het hebben over drie hoogbouw projecten. Naast het stadskantoor, weet ik uit betrouwbare bron dat Wolters-Kluwer (gevestigd in Leeuwenbrug) ook interesse heeft voor de locatie bij de Silo. Daarnaast zijn er de plannen om de Silo zelf om te bouwen tot woontoren. Dit zal zeker doorgaan.
TheSkyIsTheLimit April 6th, 2004, 12:17 AM Ik ben benieuwd! Hoe weet je zeker dat de silo zal worden omgebouwd tot een appartementen gebouw? Ik weet eigenlijk ook niet eens of de silo bouwtechnisch wel omgebouwd kan worden tot een appartementengebouw. Ik hoop natuurlijk van wel. Kun je meer vertellen over de plannen van Wolters-Kluwer? Daar ben ik nu eerlijk gezegd wel een beetje benieuwd naar!! Als het idd zo is, dan kunnen we een hoop mooie dingen verwachten daar!
Hat is wel een mooie plek om je als bedrijf te vestigen. Het zou heel mooi zijn als Deventer dat gebied ontwikkeld met veel hoogbouw. Zo krijg je vanaf de A1 een nog stedelijkere uitstraling!! Een gedeelte met oud Deventer. En een gedeelte met nieuw Deventer! Ik zie het al helemaal voor me.
DeltaMetropolis April 6th, 2004, 01:26 AM Schijnbaar ken je deze impressies dus niet van de woontoren:
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg4JjIkPDU+PSUoPX52d2w4KSgqIywvKyYOVkFX
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=845
http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=846
De afbeeldingen zijn inmiddels wel wat ouder, maar het is nog steeds de bedoeling, dat de Silo omgebouwd wordt. Of deze wordt afgebroken en wordt er een nieuwe woontoren neergezet. Dat is nog even afwachten...........
Ik heb bij Wolters-Kluwer gewerkt, en er zijn al jaren geluiden om weg tegaan uit de Leeuwenbrug en nieuw te bouwen bij de Silo. Ze hebben op dit moment een aantal locaties in de stad, deze willen ze samenvoegen in één gebouw. Een aantal jaar geleden hadden ze concrete plannen om bij de Silo een nieuw hoog kantoorgebouw neer te zetten. Dat is echter om diverse redenen niet door gegeaan.
De Leeuwenbrug is een gehuurd gebouw, en voor Kluwer dus duur. Ze willen (op termijn?) zeker weg daar. Drie jaar geleden hebben ze een huurcontract voor 5 jaar verlengd. Dat betekend dat ze over twee jaar weer huurvrij zijn, en weer om kunnen kijken naar een andere locatie (Silo?).
Het gebied bij de Silo aan de Mr. de Boerlaan heeft trouwens de naam Havenkwartier gekregen.
TheSkyIsTheLimit April 6th, 2004, 02:06 AM Zeer interessant allemaal! Ik heb de afbeeldingen al wel eerder gezien maar had het idee dat ze een impressie geven van hoe het eruit zou kunnen zien. Zeker interessant is wat Wolters-Kluwer gaat doen! Ik weet in ieder geval wel dat wanneer ze gaan nieuwbouwen om alle werknemers op een plaats te huisvesten, dit dan een groot gebouw moet worden. Maar als ze over twee jaar huurvrij zijn, dan zouden ze nu al moeten beslissen wat te gaan doen. Ik denk daarom niet, dat ze binnen twee jaar een nieuw kantoor hebben staan naast de silo. Daar is gewoon te weinig tijd voor. Als ze dat idd echt willen, dan zullen ze spoedig moeten beginnen met plannen maken. Het zou niet verkeerd zijn als ook Wolters-Kluwer een hoog kantoorgebouw laat bouwen naast de silo en het stadskantoor!!
Deventer Up April 6th, 2004, 11:35 AM Wauwie !! Super allemaal dit ! :D Dat van Wolters Kluwer is ook nieuw voor mij, jammer dat het nog even duurt maar hopelijk krijgen we er dan ook wat moois voor terug ! En met dat stadskantoor zit het ook wel goed.
Kijk hier maar even: http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=97045
Wel een hele lap tekst maar alleen de laatste paar berichten zijn belangrijk. Er wordt geen kantoorkolos aan de Sluistraat gebouwd maar alle ambtenaren gaan wel naar een nieuw gebouw bij de silo. Dat wordt vrij zeker een redelijk hoog gebouw. Ook staat er nog altijd op de gemeente Deventer site plannen voor hoogbouw op de kop van de Eerste Havenarm. In de krant stond een keer tot 20 hoog ! Als Wolters Kluwer er bij komt staan er dus 4 waarschijnlijk hoge gebouwen bij elkaar !! En als je verder doorkijktzie je de Tedeco-gebouwen, Kwik-Fit, Hanze Staede en het gebouw daarnaast van Burgfonds en Goossen !!!! :D:D:D:D Sorry, ik liet me even gaan. ;)
Deventer Up April 6th, 2004, 12:03 PM Binnenstad-Zuid (cool project, trouwens :) ):
http://www.deventer.nl/Img/Div/BinnenstadZuidKaart.gif
TheSkyIsTheLimit April 6th, 2004, 05:12 PM Dat ziet er allemaal veelbelovend uit! Nu maar afwachten of ze het ook waar gaan maken natuurlijk. Het zou jammer zijn als ze het gebied rond de silo gaan bebouwen met laagbouw. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen hoor maar je weet maar nooit.
Deventer Up April 6th, 2004, 05:23 PM Helaas kan ik het me wel voorstellen, maar ik kan me ook hoogbouw voorstellen. :) En dat bevalt me toch beter. ;) Vooral omdat het een mooie locatie is: te zien vanaf zo'n beetje elke weg naar Deventer toe + de A1 en vanaf de overkant van de IJssel en in het Havenkwartier zelf. Het moet er alleen wat levendiger worden, maar dat lukt wel, vooral als de ambtenaren pauze hebben. ;) En het is de bedoeling dat er ook nog ooit eens een heel stel woningen komt. (2400 volgens de gemeente maar dat is al oud, 70% wonen, 15% werken en 15% andere voorzieningen)
De zoon van April 7th, 2004, 01:43 PM Het moet er alleen wat levendiger worden, maar dat lukt wel, vooral als de ambtenaren pauze hebben. ;)
Wij zijn heel gezellige mensen hoor ;)
Deventer Up April 7th, 2004, 04:35 PM :) M'n vader komt daar helaas niet meer te werken. Hij gaat eind dit jaar met pensioen. Maar helaas (goed voor hem) is hij anti-hoogbouw. Zou wel grappig zijn als hij als anti-hoogbouwer in hoogbouw komt te werken. :D Maar dat is dus niet zo.... Dáárom gaat ie natuurlijk met pensioen !! ;) 't Wordt me nu duidelijk. :)
De zoon van April 7th, 2004, 05:59 PM :) M'n vader komt daar helaas niet meer te werken. Hij gaat eind dit jaar met pensioen. Maar helaas (goed voor hem) is hij anti-hoogbouw. Zou wel grappig zijn als hij als anti-hoogbouwer in hoogbouw komt te werken. :D Maar dat is dus niet zo.... Dáárom gaat ie natuurlijk met pensioen !! ;) 't Wordt me nu duidelijk. :)
en vervolgens kom ik er waarschijnlijk wél te werken! :) :cheers:
Deventer Up April 7th, 2004, 06:09 PM Hopelijk krijg je dan een mooi uitzicht !! ;) :cheers:
De zoon van April 7th, 2004, 06:20 PM Nou een werkplek op een meter of 80, met uitzicht op de IJssel en verder (veeeel verder) klinkt niet onaardig :)
Deventer Up April 7th, 2004, 06:22 PM Nee, zeker niet. Nu maar afwachten of het er komt....
Deventer Up April 16th, 2004, 05:08 PM Twijfels over stadskantoor bij silo
16 APRIL 2004 - DEVENTER - De keuze voor de bouw van een nieuw Stadskantoor bij de silo aan de Mr. de Boerlaan in Deventer is geen uitgemaakte zaak. Een aantal fracties in de gemeenteraad vreest dat bij een keus voor de silo het lang stil blijft aan de Sluisstraat. En dat is niet wenselijk.
Maandag 26 april neemt de gemeenteraad een besluit over de visie Binnenstad-Zuid. Daarin zal ze zich ook uitspreken over de locatie voor een nieuw onderkomen voor een groot deel van het gemeentelijk ambtenarenkorps. Of die nieuwbouw moet komen aan de Sluistraat of aan Mr. de Boerlaan, daar zijn nog niet alle fracties uit, zo bleek gisteravond tijdens de raadscommissie Bestuur en Middelen.
Hoewel een aantal fracties (CDA, VVD, Algemeen Deventer Belang) instemt met de keuze van B en W voor nieuwbouw aan de Mr. de Boerlaan, is voor geen van de partijen de keuze klip en klaar. De kwaliteit van beide plannen is gelijkwaardig en ze zijn ongeveer even duur.
Het college koos voor de Mr. de Boerlaan, met het achterliggende Havenkwartier. Vooral omdat de Sluisstraat ook zonder stadskantoor goed te ontwikkelen is. Het gebied heeft potentie en is aantrekkelijk voor marktpartijen. Kortom: de Sluisstraat kan zichzelf redden, de omgeving silo niet.
‘Wij zijn niet overtuigd dat de Sluisstraat het zelfstandig redt‘, zei Hans Hampsink (PvdA). De argumenten van B en W hadden hem allerminst overtuigd. Essentieel in de ontwikkeling van de Sluisstraat is voor alle partijen de bouw van een grote parkeergarage. Die moet er komen en dat zal de raad laten vastleggen. Volgens Carlo Verhaar (GroenLinks) is een grote garage aan de Sluisstraat essentieel voor het slagen van alle mooie plannen in de gehele visie op het zuidelijk deel van de binnenstad. ‘Zonder die schakel valt de ketting uiteen. De pleinen worden niet autovrij, de Welle kan niet autoluw.‘
Kan de garage er komen zonder stadkantoor? Volgens wethouder Bert Doornebos wél. Hij zegt niet te twijfelen aan de ontwikkelingskansen van de Sluisstraat.
-------------------
Eigenlijk maakt het niet uit waar het stadskantoor komt. In de Sluisstraat wordt het bijna zeker een hoog gebouw (ze hadden het namelijk in eerdere berichten altijd over "een kantoorkolos aan de Sluisstraat), en bij de silo wordt het ook waarschijnlijk een redelijk hoog gebouw. 't Maakt mij niet veel uit, hoewel een cluster bij de silo natuurlijk erg mooi is en versreiding van hoogbouw door het gebied is ook wel mooi. Denk dat ik neig naar de cluster bij de silo, mits het gebouw hoog wordt, anders bij de Sluisstraat.
TheSkyIsTheLimit April 18th, 2004, 01:39 AM Ik heb het gevoel dat het allemaal wel zal tegenvallen. Zullen we wel weer van die lelijke laagbouw gebouwen krijgen.
Op het terrein van "De Boreel" zou toch een gebouw komen van 30 meter hoog. Ik heb daar voor de rest niets meer over gehoord. Weten jullie of een toren van 30 meter nog steeds in de plannen zit?
Deventer Up April 18th, 2004, 11:32 AM Ja, het is nog de bedoeling dat die gebouwd gaat worden. En dat idee dat jij hebt, dat het allemaal zal tegenvallen: dat heb ik altijd :( . Ze durven hier gewoon niet veel.
Deventer Up April 18th, 2004, 11:37 AM NOG niet. Maar laten we hopen dat 'ze' eindelijk een wat hoger gebouw neer durven zetten. Maarre als ze het over een kantoorkolos aan de Sluisstraat hebben....dan kan dat natuurlijk een wat hoger gebouw worden (10 verd. a la Hanze Staede :( ) of een groot laag gebouw. 26 april is in ieder geval een belangrijke dag want dan "neemt de gemeenteraad een besluit over de visie Binnenstad-Zuid. Daarin zal ze zich ook uitspreken over de locatie voor een nieuw onderkomen voor een groot deel van het gemeentelijk ambtenarenkorps. Of die nieuwbouw moet komen aan de Sluistraat of aan Mr. de Boerlaan, daar zijn nog niet alle fracties uit, zo bleek gisteravond tijdens de raadscommissie Bestuur en Middelen."
TheSkyIsTheLimit April 18th, 2004, 05:57 PM Dus het is nog steeds de bedoeling dat er een toren van 30 meter gebouwd gaat worden tegenover de SVB en de hogeschool? :applause:
Ze durven hier idd niet zo veel! Veel mooie ideeen maar weinig daden zullen we maar zeggen! Terwijl er hele mooie locaties zijn waar je kwalitatief hoogwaardige gebouwen kan bouwen, die de stad een fantastische skyline kan geven. Havenkwartier is een hele goede voorbeeld. Laten we hopen dat dat ook gaat gebeuren. Ik betwijfel het overigens wel, want veel bedrijven in de buurt zitten niet te wachten op kantoorbouw en woningbouw. :wallbash:
Deventer Up April 19th, 2004, 11:37 AM Nee inderdaad, maar volgens mij trekt de gemeente zich daar niet zo veel van aan. Ik heb helaas al een tijd niks meer gehoord over woningbouw in het Havenkwartier. Zal ook nog wel ff duren.... :( Dat woonding bij de Boreel komt er zeer waarschijnlijk wel, dus het wordt een mooi, modern gebied daar rond de Handelskade. En inderdaad, er zijn veel mooie hoogbouwlocaties, alleen durft de gemeente er niks hoogs neer te zetten. :wallbash: Toch maar hopen dat daar nu eens verandering in komt. Wanneer zullen ze eens beginnen met het Graaf Floris Hof (als het zo heet)?
TheSkyIsTheLimit April 19th, 2004, 08:49 PM Heb geen idee wanneer ze gaan beginnen met Graaf Floris Hof. Maar dit is een project dat zeker gebouwd gaat worden! Dus daar maak ik me niet zo druk over. Boreelcomplex begint wel erg lang te duren. Er zijn nog niet eens afbeeldingen van wat er allemaal gebouwd gaat worden! Ik heb wel wat plaatjes gezien hoe het eruit zou kunnen gaan zien. Maar dat zegt niet altijd alles. Dat stukje grond tegenover SVB staat al ruim 5 jaar te wachten op nieuwbouw. Het duurt allemaal wel erg lang in Deventer.
Deventer Up April 19th, 2004, 08:58 PM Zou je die plaatjes hier neer kunnen zetten? Volgens mij had er wel een seen afbeelding in de krant gestaan, maar die heel vaag, en kan ik ook niet meer vinden. En weet je misschien nog wat over het Havenkwartier? En 26 april niet te vergeten; is een belangrijke dag.
Deventer Up April 20th, 2004, 01:26 PM Ze durven hier idd niet zo veel!
Kan ik hieruit concluderen dat je ook in Deventer woont? Want een extra (actieve) Deventernaar kunnen we goed gebruiken.
Deventer Up April 20th, 2004, 01:34 PM Ik heb btw ff een mailtje naar Alfonso gestuurd of ze nou wel of niet het Tedecoterrein-plan gaan uitvoeren.
Deventer Up April 20th, 2004, 01:50 PM Ik heb de smaak van het posten te pakken. :) Misschien wil iemand even een mailtje naar de gemeente sturen om te vragen hoe dat nou zit met woningen (hoogbouw) in het Havenkwartier. Een tijd geleden werd namelijk gesproken over "wooncomplexen van 4 maar ook tot 20 hoog". Daarover zou in augustus al een beslissing gemaakt worden, maar dat werd verschoven naar januari en toen heb ik er niks over gehoord. :? :(
TheSkyIsTheLimit April 20th, 2004, 05:52 PM Ik woon idd in Deventer. Heb je al wat terug ontvangen van Alfonso?
Het stukje grond naast Hanze Staede aan de Gotlandstraat zal worden ontwikkeld voor FNV Bondgenoten. Burgfonds gaat hier een kantoorgebouw bouwen voor FNV. Ik heb geen idee hoe het eruit zal komen te zien. Vandaag reed ik er langs en zag dat ze het gebied met hekken hebben omsingeld.
Deventer Up April 20th, 2004, 06:00 PM Da's mooi. MAar ik heb nog niks teruggekregen van Alfonso. En staat er op dat bouwbord misschien wanneer er met de bouw begonnen wordt of wanneer deze klaar moet zijn? En ik bedoelde eigenlijk het Havenkwartier, dus het gebied rond de silo. Weet je daar toevallig nog iets van?
TheSkyIsTheLimit April 20th, 2004, 11:55 PM Nee, er staan geen andere informatie op de borden. Over het Havenkwartier weet ik niets nieuws te vermelden. Ik hou via internet en krant wel in de gaten of er nieuwe ontwikkelingen zijn!
Deventer Up April 21st, 2004, 04:26 PM Ok dan. Ik kijk ook al elke dag in de krant en op internet, dus zodra d'r iets nieuwd is kun je een Deventer Up-date verwachten. ;) Misschien kun jij of iemand die een digitale fotocamera heeft eens foto's maken van o.a. het Tedecoterrein, Kwik-Fit-locatie (heeft dat gebouw nog een naam) en dat gebouw rechts van Hanze Staede? Ik heb zelf wel een digicam alleen ik woon er ver van af en kom er ook niet vaak.
TheSkyIsTheLimit April 22nd, 2004, 12:25 PM Ik heb helaas geen (nog niet) digicam. Heb je al wat te horen gekregen van Alfonso? Ik weet eigenlijk ook niet hoe je een afbeelding moet plaatsen.
Gisteren las ik in de krant dat drie ontwikkelaars het Q8 terrein hadden gekocht. Ik ben benieuwd wat ze daar willen ontwikkelen. Men zegt wel dat bij hoog water het terrein over loopt met water.
De zoon van April 22nd, 2004, 12:46 PM KLopt, dat gebeid hoort bij de uiterwaarden en dat houdt in dat je er niet veel bouwen mag. Zonde van zo'n mooi gebied qua ligging!
Deventer Up April 22nd, 2004, 05:25 PM Ik heb nog niks gehoord van Alfonso.
caspervc April 23rd, 2004, 01:33 PM ik ook niet ;)
is dit een "deventer up" topic? ;)
Deventer Up April 26th, 2004, 04:23 PM Wtf? Het is een Deventer Hoogbouw topic, zoals de titel aangeeft.
Het lijkt er trouwens op dat het stadkantoor toch aan de Sluisstraat komt, wat waarschijnlijk een "kantoorkolos" wordt. :banana:
Deventer Up April 26th, 2004, 04:26 PM Raad moet belangrijke knopen doorhakken
24 APRIL 2004 - DEVENTER - De gemeenteraad van Deventer moet maandagavond belangrijke knopen doorhakken over de Visie Binnenstad-Zuid. Dat betekent besluiten over een locatie voor een nieuw stadskantoor en de blibliotheek, maar ook over bijvoorbeeld de manier waarop de Nieuwe Markt en Welle zich moeten ontwikkelen.
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2125931-233958-groot.jpg
De kaarten zijn nog niet geschud. Vooral de herontwikkeling van de Sluisstraat is punt van aandacht. Is er ruimte voor herstel van de oude haven? Ook de gemeente-ambtenaren roeren zich in de discussie over hun toekomstige werkplek.
Deventer Up April 27th, 2004, 01:55 PM Ambtenaren toch naar Sluisstraat
27 APRIL 2004 - DEVENTER - Het nieuwe stadskantoor van de gemeente Deventer komt aan de Sluisstraat. Dat is de wens van een meerderheid van gemeenteraad. Een bittere pil voor het college van burgemeester en wethouders, die de ambtenaren aan de Mr. de Boerlaan wilden huisvesten.
De gemeenteraad besloot gisteravond over de Visie Binnenstad-Zuid. Tot ‘diepe teleurstelling‘ van wethouder Bert Doornebos nam een meerderheid van de raad een wijzingsvoorstel aan dat hem verplicht niet langer het vizier te richten op de silo en het Havenkwartier, maar op de Sluisstraat.
De fractie van PvdA (behalve raadslid Bep Spa), GroenLinks, D66, Algemeen Deventer Belang en SP willen toch de ambtenaren voor een belangrijk deel huisvesten aan de Sluisstraat. Daarmee was er met 21 stemmen voor en 14 tegen een ruime meerderheid vóór het wijzigingsvoorstel. De CDA-fractie en VVD‘ster Janine van Harsselaar stemden vanwege de gewijzigde locatie voor het stadskantoor tegen de complete stadsvisie.
Een meerderheid van de raad wil ‘absolute prioriteit‘ geven aan herontwikkeling van het gebied rond de Sluisstraat.De gemeenteraad is unaniem van mening dat aan de Sluisstraat een grote parkeergarage moet komen. Een aantal fractie denkt dat die voorziening enkel van de grond zal komen als de gemeente in het Sluiskwartier het stadskantoor plant.
Wethouder Bert Doornebos bestrijdt dit en hield nogmaals een vurig pleidoor voor Mr. de Boerlaan. Hij denkt dat marktpartijen de ontwikkeling in de Sluisstraat wel ter hand nemen. Daarentegen is hij erg bang dat de herontwikkeling van het Havenkwartier niet zonder overheidssteun kan. Voor Hampsink was dat argument onvoldoende. ‘Ik kijk wat het beste is voor de stad en zeg: de Sluistraat heeft de hoogste prioriteit.‘ Marc Jan Ahne (D66) was verbaasd enkel ‘negatieve argumenten‘ te horen tegen de Sluistraat.GerritBerkelder (GroenLinks) gaf Doornebos de kans zijn fractie alsnog ‘een goed gevoel‘ te bezorgen over de Mr. de Boerlaan, maar moest concluderen dat de wethouder daarin niet slaagde.
----------------------------------------
Besluit bittere pil voor Doornebos
27 APRIL 2004 - DEVENTER - Het besluit van de gemeenteraad om het nieuwe stadskantoor aan de Sluisstraat te bouwen, is voor wethouder Bert Doornebos (PvdA) een bittere pil.
Hij wil het besluit laten bezinken en zijn politieke lot er vooralsnog niet aan verbinden. ‘Dat is de prijs van de democratie‘, zei de wethouder na afloop van de gemeenteraadsvergadering. Hij noemde het jammer dat de standpunten van diverse fracties kennelijk al voor de vergadering vastlagen. Zelf blijft hij overtuigd van de juistheid van het collegevoorstel om het stadskantoor aan de Mr. de Boerlaan te bouwen. Nu dit niet doorgaat wordt het ‘een stuk moeilijker‘ om het gebied rond de 1e Havenarm te ontwikkelen, vreest Doornebos. Het college wil dit gebied ontwikkelen met kantoorbouw en woningen. Als de gemeente niet investeert, is het volgens Doornebos de vraag of andere investeerders er brood in zien.
------------
Nu begin ik toch te twijfelen of ik het stadskantoor niet liever aan de Mr. de Boerlaand had.
TheSkyIsTheLimit April 28th, 2004, 12:25 AM Ik ga er vanuit dat er niet al te hoog gebouwd mag worden aan de Sluistraat omdat je dicht tegen het oude centrum aan zit. Ik denk dat het veel mooier was geweest als ze een stadskantoor aan de Mr. de Boerlaan hadden gebouwd. Daar kun je een hoog en representatief toren bouwen die een aanwinst is voor de stad.
Ik ben benieuwd wat ze verder gaan doen!
Ik word daarnaast misselijk van die mensen die ontwikkelingen proberen tegen te houden in Deventer. Nu proberen die mensen in Colmschate het project van een nieuw skihal tegen te houden. Alleen maar omdat ze daar heel dichtbij wonen. Als ze willen dat alles zo blijft zoals het nu is in hun woonplaats, dan moeten ze maar in een dorp gaan wonen waar ze maar 1 woning bouwen in tien jaar of zo! Je woont in een STAD!!!!! Dan weet je dat er vaak projecten worden uitgevoerd om een stad aantrekkelijker te maken!!!!!!! GRRRRRRRRRRRRRRRR :wallbash: :bash:
Deventer Up April 28th, 2004, 12:19 PM Daar ben ik het compleet mee eens. Ik heb regelmatig gesnowboard in Zoetermeer en een keer in Oostenrijk en kijk al jaren uit naar de skihal in Deventer. En steeds maar weer gaan die mensen daar lopen zeiken over geluids- en parkeeroverlast en de hoogte. Laatst hebben ze zo zitten zeuren over de hoogte dat ze eindelijk kregen wat ze wilden: De hoogte werd verlaagd van 30 naar 29 meter....................... :ohno: . Ik denk trouwens dat dat lawaai en die hoogte wel mee zullen vallen. Je went er uiteindelijk wel aan. En het is nu toch al druk aan de Holterweg. Als straks De Knoop (met die tunnels) klaar is, zal het hopelijk beter gaan. Dus laten we hopen dat er verder niks meer in de weg staat voor de bouw van het Entertainment Center. Toen ik er maandag langs reed, waren ze overigens wel druk aan het graven en meten enzo op dat terrein. Das dus een goed teken, maar er staat nog steeds 1 bewoond huis, dat gesloopt moet worden.
En tja, het stadskantoor. Ben benieuwd wanneer de plannen gepresenteerd worden en hoe het ontwerp zal zijn. Hopelijk een "kolos", zoals ze eerst zeiden, en dan wel een verticale "kolos" !!
Deventer Up April 28th, 2004, 12:26 PM Op deze (http://www.deventer.nl/Dwn/Verslag_Infoavond_3_maart_2004.pdf) site staan wel foto's van het Sluisstraatkwartier (pagina 8 en 9). Ik hoop maar dat dit geen definitieve plannen zijn, want dit vind ik geen "kolos", waar ze het eerst de hele tijd over hadden.
Deventer Up April 28th, 2004, 12:31 PM Meer nieuws:
-----------------------------------------
Bibliotheek kijkt uit naar nieuwbouw
28 APRIL 2004 - DEVENTER - Het zou ondersneeuwen in de verhitte discussie over de nieuwe locatie voor het stadskantoor, maar bij hamerslag besloot de gemeenteraad maandagavond ook om aan het Grote Kerkhof een nieuwe bibliotheek te bouwen. ‘En daarmee zijn verschrikkelijk blij‘, reageert directeur Greetje van Gemert opgelucht.
‘Hoewel we natuurlijk wisten dat de raad unaniem de plannen voor de bibliotheek zou steunen, is het moment waarop de kogel door de kerk gaat natuurlijk heel belangrijk. Nu is het afwachten hoe snel de plannen verder worden opgepakt‘, zegt Van Gemert.
De gemeenteraad besloot maandagavond over de visie Binnenstad-Zuid. De aandacht spitste zich vooral toe op de locatie voor het nieuwe stadskantoor. Een meerderheid van raad koos uiteindelijk, tegen de wens van het college dat wilde bouwen aan de Mr. de Boerlaan, voor nieuwbouw aan de Sluisstraat. Maar met het besluit over de totale visie legde de raad ook de bouw van een nieuwe bibliotheek op de plaats van de oude schouwburg aan het Grote Kerkhof vast.
Van Gemert heeft geen enkele moeite om onder de woorden te brengen, waarom het nieuwe onderkomen zo belangrijk is. Aan de huidige bibliotheek is sinds de opening in 1963 eigenlijk niet zoveel veranderd. Het gebouw voldoet dan ook totaal niet meer aan de eisen. ‘Wij hebben berekend dat we dubbel zoveel ruimte moeten hebben om onze medewerkers en de collectie op een fatsoenlijke manier te huisvesten. Willen we ook nog vernieuwen en meedoen met alle ontwikkelingen in bibliothekenland, dan hebben we nog meer ruimte nodig. Aan het Grote Kerkhof is dat mogelijk‘, weet de directeur.
De bibliotheek beschikt nu aan de Brink over zo‘n 2.300 vierkante meter. Aan de Grote Kerkhof wordt dat ongeveer 4.800 vierkante meter. De extra ruimte biedt de kans om de collectie op een optimale manier te presenteren en te ontsluiten. Maar er ontstaat vooral extra ruimte om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Van Gemert: ‘Ons gebouw is nu totaal niet flexibel. Toen we de opening van de boekenweek hielden, moesten we alles verbouwen. In de nieuwe opzet krijgen we ruimtes voor dergelijke activiteiten.‘
De bibliotheek en de publieksbalies van de gemeente Deventer worden in de nieuwbouw gecombineerd. Van Gemert: ‘Een prima keuze om alle publieksinformatie op één plek te concentreren. We kunnen elkaar enkel versterken, hoewel we in goed overleg nog wel de juiste formule moeten vinden.‘
--------------------------------------------------------
Deventer Up April 28th, 2004, 12:32 PM -------------------------------
Havenkwartier wacht af
door Karel van Delft
28 APRIL 2004 - DEVENTER - De ondernemers in het Havenkwartier nemen een afwachtende houding aan nu de gemeenteraad heeft besloten het nieuwe stadskantoor niet aan de Mr. de Boerlaan maar aan de Sluisstraat te bouwen.
Dat zegt voorzitter Cor Koppert van Stichting Bedrijfsbelangen Havenkwartier.
Door te investeren in een stadskantoor aan de Mr. de Boerlaan zou het voor de gemeente makkelijker worden om samen met andere investeerders het gebied rond de 1e havenarm te ontwikkelen, stelde wethouder Bert Doornebos (PvdA) in de gemeenteraad. Het college van B & W wil een combinatie van kantoren en woningbouw in dat gebied realiseren.
De ondernemers in en rond het gebied zijn tegen grootschalige woningbouw, omdat ze klachten van toekomstige bewoners vrezen op het gebied van geur en geluid. Zij vrezen dat ze in de toekomst niet kunnen uitbreiden. De bedrijven willen dat het gebied een bestemming houdt voor industrie en kantoren.
Als het college de ontwikkeling van het gebied niet van de grond krijgt, blijft alles zo als het is. Doornebos zegt dat de herontwikkeling van het gebied nu moeilijker wordt, maar dat hij er wel mee doorgaat.
Volgens Koppert is er volgende week weer een gesprek tussen de gemeente en projectontwikkelaars over het gebied. ‘Ik verwacht dat wij als ondernemers vervolgens weer voor een gesprek worden uitgenodigd om over verdere ontwikkelingen te spreken‘, zegt Koppert.
Hij wijst er op dat vorige week een gesprek tussen de gemeente en de provincie heeft plaatsgevonden. In dat gesprek heeft gedeputeerde Rietkerk volgens Koppert de gemeente voorgehouden dat de belangen van de huidige bedrijven aantoonbaar niet geschaad mogen worden.
TheSkyIsTheLimit April 28th, 2004, 07:28 PM Van die fotos word ik ook niet echt vrolijk. Het zijn denk ik ontwerpen van hoe het er eventueel uit kan komen zien. Het geeft een indicatie van mogelijke bebouwingen. We zien wel.
Heb je ondertussen al iets van Alfonso gehoord?
Deventer Up April 29th, 2004, 12:27 PM Nee nog steeds niet. En dat terwijl ik een mailtje had gestuurd naar het kantoor in Arnhem én een naar het kantoor in Hengelo.
En wat je zei over die indicatie van mogelijke bebouwingen: ik hoop sterk dat je gelijk hebt, want als dit er komt ben ik niet blij. Maar dit kunnen ze toch niet een "kolos" noemen?
TheSkyIsTheLimit April 29th, 2004, 01:25 PM Vreemd! Niet netjes dat ze niet reageren. Misschien doen ze dat nog wel.
Ik kan idd ook geen kantoorkolos ontdekken op de afbeeldingen.
Ik las net een stukje in de Deventerdagblad over Doornebos. Hij probeert nog wat van Deventer te maken, maar de raadsleden werken daarin niet echt mee. Denk maar eens aan al die projecten waar hij mee bezig is om van de grond te krijgen. En in plaats van alle steun en medewerking te krijgen, werken ze hem totaal tegen. Wat te denken van nieuwbouw stadskantoor, DEC, de Boreel en dat geouwehoer met de MER voor Epse-noord. Stelletje amateurs!!!!!!!!!!! Dit kost de gemeente veel geld en tijd. Terwijl andere steden zich verder ontwikkelen zitten in Deventer een paar van die achterlijke mensen alle kansen te verprutsen die er voor het oprapen liggen. Ik betreur dit echt heel erg. In plaats van zelfverzekerd knopen doorhakken, zijn ze alleen maar bezig om ontwikkelingen tegen te houden. Op het moment dat ze iets echt willen bereiken dan bereiken ze het ook echt wel. Kijk nu wat er gebeurt. Dat onzekere slaat ook over op de projectontwikkelaars die zich nu ook heel afwachtend gaan opstellen.
Deventer Up April 29th, 2004, 01:33 PM Ja precies. Ik heb het ook gelezen. Echt vervelend. Zo duurt het altijd jaren voordat er eindelijk eens een plan van de grond komt. Laat ze gewoon eens wat sneller zijn en zelfverzekerder. Wat mij betreft mogen ze meteen beginnen met het DEC, Havenkwartier, Bedrijvenpark A1 en de "kolos" van het stadskantoor. Dat zal de skyline wel eens even veranderen. Maar nee, hier doen we er weer jaren over. De helft zal wel weer niks worden. :wallbash:
We zijn trouwens al wel over de 200 posts, gaat goed met dit topic !! Nu alleen nog de projecten.... :cheers:
Deventer Up May 4th, 2004, 06:57 PM Is er nog nieuws? Ben namelijk in Parijs geweest en heb dus niet het hoogbouwnieuws hier kunnen volgen.
TheSkyIsTheLimit May 4th, 2004, 11:43 PM Nee! Helaas geen goed nieuws en gelukkig geen slecht nieuws!!! :wave:
Deventer Up May 5th, 2004, 12:23 PM Ik las wel weer in de krant dat die nimby's weer klagen over het DEC. :mad:
De zoon van May 6th, 2004, 11:48 AM Toen ik er maandag langs reed, waren ze overigens wel druk aan het graven en meten enzo op dat terrein. Das dus een goed teken, maar er staat nog steeds 1 bewoond huis, dat gesloopt moet worden.
Dat wat ze daar nu aan het graven zijn is volgens mij archeologische onderzoek.
Die laatste woning is voor zover ik weet inmiddels ook aangekocht en zal dus binnenkort ook wel tegend e vlakte gaan. Dan is in ieder geval het terrein vrij om te bouwen.
Inmiddels heeft las ik ook de Scheg zijn bezwaren ingetrokken en dat was een belangrijke steun voor die rare omwonenden.
Deventer Up May 6th, 2004, 12:07 PM Ja, dat heb ik ook gelezen. Dat is wel goed, alleen nu maar hopen dat die nimby's er niet voor gaan zorgen dat het allemaal nog langer duurt....
De zoon van May 7th, 2004, 01:12 PM Die gaan natuurlijk doorprocederen tot raad van state, dan kunnen ze het aardig vertragen, als ze het voor elkaar krijgen dat de rechter de bouwvergunning ook aanhoudt tot het einde van de procedure, anders kan er denk ik dit jaar nog wel gebouwd worden.
Deventer Up May 7th, 2004, 07:17 PM Laten we dat laatste hopen. Wil weer snowboarden, en het liefst op fietsafstand. :)
Deventer Up May 9th, 2004, 01:21 PM Waarom horen we toch niks meer over hoogbouw in Deventer? Geen Havenkwartier, geen stadskantoor, geen Bedrijvenpark A1........Ze moeten hier toch echt eens wat hoogs gaan bouwen hoor. Deventer heeft bijna net zoveel inwoners als Leeuwarden en daar hebben ze toch ook de Achmeatoren? Waarom kan zoiets hier nou weer niet?
Deventer Up May 10th, 2004, 09:56 PM En nog steeds niks gehoord van Alfonso. :(
Henk May 13th, 2004, 11:49 AM Ik reed dit weekend langs de Hanze staede en zag tot mijn grote verbazing dat van het kantoorgebouw wat er naast gebouwd gaat worden op de oude kwikfit lokatie de eerste verdieping al boven het maiveld uitsteekt. Dit gaat dus iets sneller dan verwacht. Nog een leuk nieuwtje. Men is nu ook eindelijk officeel begonnen met de bouw van het nieuwe Deventer ziekenhuis op de rielerenk.
De zoon van May 13th, 2004, 03:43 PM Ja het ziekenhuis eindelijk. De plek valt wel over te twisten wat mij betreft, maar een mooi gebouw wordt het wel.
http://www.dz.nl/ziekenhuis/cms/objecten/showweb.php?id=124&tabel=paginas&type=figuurtype&data=figuur
Deventer Up May 14th, 2004, 01:29 PM Ik zag gisteren ook dat ze inderdaad al ene verdieping hebben liggen op het Kwif-Fit terrein. Gaat snel, mooi bouwbord. Maar eens kijken op de site van Eurocommerce.
Ook met de appartementen aan het Pothoofd gaat het goed. Met de twee torentjes aan de Buitengracht zijn ze nu met een van de twee torentjes al op 3 verdiepingen.
P.S. Er schijnt nu ergens op een bedrijventerrein in Deventer een feel brand te woeden. Weer de pyromaan? Brandweerkorpsen uit Deventer, Zutphen en Apeldoorn zijn hiervoor uitgerukt.
CborG May 14th, 2004, 02:18 PM leuk gebouw!!, lijkt op een slapend vliegtuig:D;)
De zoon van May 14th, 2004, 04:32 PM P.S. Er schijnt nu ergens op een bedrijventerrein in Deventer een feel brand te woeden. Weer de pyromaan? Brandweerkorpsen uit Deventer, Zutphen en Apeldoorn zijn hiervoor uitgerukt.
Ik denk het ook.
DEVENTER Op een bedrijventerrein in
Deventer woedt een felle brand in een
bouwmaterialenzaak.Brandweerkorpsen uit
Deventer,Zutphen en Apeldoorn zijn ter
plaatse om de brand te blussen.
staat op teletekst nu.
Deventer Up May 14th, 2004, 04:34 PM Die brand schijnt trouwens vannacht al te zijn geweest.
@ CborG
Wat je zei over een vliegtuig; het gebouw vind ik eigenlijk wel wat weg hebben van een vliegveld. :D
TheSkyIsTheLimit May 18th, 2004, 09:59 PM Laatste tijden is er weinig nieuws over nieuwbouw in Deventer. Jammer! Ik heb in Deventer Structuurplan 2025 gelezen dat er een aantal plekken zijn waar ze hoogbouw toestaan. Zoals tegenover Poort van Deventer, Rembrandtkade. Dat zijn niet veel locaties. Een telleurstelling!!
Deventer Up May 18th, 2004, 10:30 PM En Bedrijvenpark A1, as Binnenstad-Colmschate, Zutphenseweg. Dus op zich valt 't wel mee, alleen er gebeurt niks.
Henk May 19th, 2004, 12:07 PM Van www.destentor.nl :
Nieuwbouw De Boerlaan van start
17 MEI 2004 - DEVENTER - De bouw van kantoren en woningen aan de Mr. De Boerlaan in Deventer begint deze week. Le Clercq Planontwikkeling BV heeft het licht op groen gezet voor het prestigieuze project dat verrijst op het terrein tegenover de Sociale Verzekerings Bank.
Aan de Mr. De Boerlaan komen 2.750 vierkante meter aan kantoorruimte en tien zogenoemde stadsvilla‘s. De wereldberoemde Zwitserse architect Mario Botta tekende voor het ontwerp van het project dat bouwbedrijf Nikkels uit Twello zal uitvoeren.
http://www.deventer.nl/Img/Fto/plannen-wonen-wildebotta.jpg
http://www.deventer.nl/Img/Fto/plannen-wonen-wildebotta2.jpg
Deventer Up May 19th, 2004, 12:18 PM Da's heel mooi, maar vandaag stond er dit in de krant:
Boerlaan wil einde aan verval
19 MEI 2004 - DEVENTER - De ‘onacceptabele verpaupering‘ van hun woonomgeving moet een halt worden toegeroepen. Dat eist de bewonersvereniging Mr. de Boerlaan/Bergweide in een boze brief aan de gemeente Deventer.
De bewonersvereniging maakt zich grote zorgen nu ambitieuze plannen voor de herstructurering van het gebied rond de eerste havenarm niet van de grond komen. Projectontwikkelaars staan onder de huidige economische omstandigheden niet te popelen om de herontwikkeling van het gebied ter hand te nemen. Bovendien zien omliggende bedrijven de plannen ook niet zitten.
Wethouder Bert Doornebos gaf onlangs schoorvoetend toe dat de plannen onder druk staan. Voor de bewoners van Mr. de Boerlaan en omgeving is de maat vol. Zij willen dat - als herontwikkeling van de havenarm niet wordt opgepakt - er een halt wordt toegeroepen aan de ‘onacceptabele verpaupering van met name het woongebied Mr. de Boerlaan en haar directe omgeving‘.
Voorzitter G. van der Veer van de bewonersvereniging haalt in een brief aan de gemeente Deventer uit. Volgens hem is er ‘een grote bouwval‘ gecreëerd op de ‘zichtlocatie‘ aan de Mr. de Boerlaan. Van der Veer hekelt de steeds wisselende huurders en het slechte onderhoud. Hij vindt dat hier sprake is van ‘onbehoorlijk bestuur‘. De gemeente Deventer koopt sinds 1999 met het oog op de herontwikkeling actief grond aan in het gebied, maar even lang ontbreekt er een duidelijk beleid dat recht zou doen aan die aankoopinspanningen.
De bewonersvereniging gaat de politiek aanspreken op de toenemende verpaupering. Ook wil ze dat huurders hun verantwoordelijkheid nemen. In de brief wordt gewezen op nog aanwezige huizenbezitters in het gebied. Zij worden ‘ongewild dagelijks geconfronteerd met achteruitgang van hun woon- en werkomgeving‘. Van der Veer stelt dat de verpaupering ook aanzet tot verdere vernielingen. Beter toezicht zou een oplossing kunnen bieden, maar veel vertrouwen erin heeft hij niet.
------------------
TheSkyIsTheLimit May 19th, 2004, 10:57 PM Ik reed vandaag langs het complex van Hanze Staede en zag dat ze al zijn begonnen met het terrein van Burgfonds. Als het goed is bouwt projectontwikkelaar Burgfonds hier een kantoor voor FNV. Ik heb alleen geen idee hoe het eruit gaat zien. Ik ben benieuwd!
Deventer Up May 20th, 2004, 11:51 AM Is dat rechts van Hanze Staede?
Henk May 21st, 2004, 11:38 AM Aan de kant van de stoplichten en het shell-tankstation. Dus richting het centrum.
Deventer Up May 21st, 2004, 12:20 PM Maar dan toch niet op het Tedeco-terrein?
TheSkyIsTheLimit May 23rd, 2004, 01:21 AM Als je de gebouwen van Hanze Staede hebt, dan heb je aan de ene kant nieuwbouw op het kwikfit terein. En aan de andere kant heb je een stukje grond die nog niet bebouwd is. Daar komt dus nieuwbouw van FNV die gerealiseerd word door Burgfonds. Het is tegenover Rog vis.
Deventer Up May 23rd, 2004, 11:31 AM Ah, dus toch rechts van Hanze Staede. Hopen dat het een hoog gebouw wordt. En dat gebouw wat op de Kwik-Fit-loactie wordt gebouwd, wordt volgens mij ook wel mooi. Het gaat, denk ik, wat lijken op Le Coin bij de Handelskade. Maar ja, ze zijn ook bijde van Eurocommerce en dus hebben ze allebei een franse naam. Het Kwik-Fir gebouw gaat iets van Le Ciel en Coeur heten, ofzoiets.
Deventer Up May 23rd, 2004, 11:36 AM Ik las net dat het FNV gebouw van Groningen gesloten wordt en dat dat nu in Deventer komt (niet hetzelfde gebouw dus, he). Zo ziet het gebouw in Groningen eruit:
http://abvakabo.net/host/oostgroningen/images/dsc01647.jpg
Maar we moeten dus maar wachten tot het bouwbord er komt.
Henk May 26th, 2004, 11:31 AM Nog een leuk nieuwtje. Deze keer niet over een gebouw maar over een fietsbrug over de N348 terhoogte van de Nico Bolkensteinlaan.
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2172620-240492-groot.jpg
Door het naastgelegen Overijsselskanaal is het veel te kostbaar om fietsers via een tunnel onder de N348 heen te leiden. Dus blijft de bouw van een fietsviaduct als enige optie over. ‘Technisch heel lastig‘, weet Hiemstra. De brug zal een flinke hoogte moeten hebben zodat het verkeer er goed onderdoor kan. Omdat het gaat om fietsers zullen zij via een hele flauwe helling naar het brug moeten worden geleid. Hiemstra: ‘Er zijn aan weerszijden opritten van minimaal 165 meter lengte nodig. Dit wordt geen bruggetje‘.
Berrtus May 26th, 2004, 11:49 AM zeg, ik zag gisteren dat het Adelaarshorst wordt gerenoveerd. De nieuwbouw aan de A1 gaat dus niet meer door. Jammer voor Deventer. Er zou toch ook hoogbouw bij de nieuwbouw komen. Gemiste kans
Patrick Highrise May 26th, 2004, 11:56 AM Ik las net dat het FNV gebouw van Groningen gesloten wordt en dat dat nu in Deventer komt (niet hetzelfde gebouw dus, he). Zo ziet het gebouw in Groningen eruit:
http://abvakabo.net/host/oostgroningen/images/dsc01647.jpg
Maar we moeten dus maar wachten tot het bouwbord er komt.
Ziet er verdacht veel uit als het FNV gebouw in Bergen op Zoom, qua kleurstelling en zo...
Henk May 26th, 2004, 11:58 AM Het Han Hollander stadion gaat inderdaad niet door omdat men de financieen niet rond kon krijgen. Of de torens nu ook niet doorgaan is bij nog niet bekent. In het structuur plan wordt nog wel melding gemaakt van kantoortorens op het nieuwe bedrijfen park A1. Ik kan dus alleen maar hopen dat het nog wat wordt.
Deventer Up May 26th, 2004, 04:56 PM Ik dacht altijd al: wat doen ze toch moeilijk over die fietsbrug, maar nu snap ik waarom. :) En tja, jammer dat dat stadion niet door gaat. Hopelijk komt er daardoor meer ruimte voor hoogbouw. :D
Henk June 16th, 2004, 09:49 PM Een kleine update van de gebouwen die rond WC Colmschate en het station Colmschate worden gebouwd. Torens durf ik het niet te noemen maar het is hopelijk wel weer een stap naar echte hoogbouw.
de Myrina
http://www.vlinderpark.nl/Fotoalbum%20toren%201/img3.jpg
http://www.vlinderpark.nl/Fotoalbum%20toren%201/img2.jpg
de Aurelia
http://www.vlinderpark.nl/Fotoalbum%20toren%202/img6.jpg
de Monarch
http://www.vlinderpark.nl/Afbeeldingen/Foto1Groot.gif
Ijsseldael
http://217.149.193.193/huis/objectimages/30955231.jpg
Het Brunsvelt
http://217.149.193.193/huis/objectimages/30953781.jpg
http://217.149.193.193/huis/objectimages/30953771.jpg
Andante
http://www.deventer.nl/Img/Fto/plannen-wonen-andante1.jpg
de Kogge
http://217.149.193.193/huis/objectimages/030953101.jpg
Hoorde ook dat er bij WC Colmschate voor de nieuwe uitbereiding 4 woontorens gepland zijn, nu maar hopen dat dit wel wat wordt.
TheSkyIsTheLimit June 29th, 2004, 09:46 PM Ze zijn al begonnen met de bouw van het FNV-kantoorgebouw(niet het Kwikfit-gebouw) naast de Hanze Steade. Zo te zien wordt het niet een groot gebouw.
En in op het terrein van WC Colmschate willen ze 4 grote woontorens bouwen met in totaal 128 appartementen. Dat belooft wel wat te worden zo te horen.
En begin volgend jaar beginnen ze Graaf Florishof te bouwen. Dat wordt een gebouw van 11 hoog en wordt gebouwd naast het winkelcentrum van Keizerslanden.
Henk June 30th, 2004, 12:04 AM http://www.sacon.nl/files_small/S_deventer_floris1.jpg
http://www.sacon.nl/files_small/S_deventer_floris5.jpg
Het gaat hier om de middelste toren.
Deventer Up June 30th, 2004, 02:05 PM Ik denk trouwens ook wel dat, als Deventer over een paar jaartjes de 100.000 inwoners gehaald heeft, er meer hoogbouw zal komen.
P.S. Bathmen komt nu definitief bij Deventer. :banana:
TheSkyIsTheLimit July 4th, 2004, 11:35 PM Ik heb niet zo mooi nieuws over de "torens" die ze willen bouwen op het complex van winkelcentrum Colmschate! Lees maar.
Eigenaar Rodamco breidt winkelcentrum Flora in Colmschate uit. Er komt 4.500 m2 winkeloppervlakte bij, 350 extra parkeerplaatsen en er worden 128 woningen gebouwd.
Rodamco heeft samen met BAM Ontwikkeling voor winkelcentrum Flora een ontwikkelplan gemaakt. De verkoopoppervlakte wordt uitgebreid tot 15.700 m2, nu is dat 11.200 m2.
Het huidige middenstuk van het winkelcentrum bestaat uit twee supermarkten. Dat wordt compleet verbouwd. Er komt daar een parkeergarage voor 424 plaatsen. Ook komt er onder het maaiveld een expeditie-sluis om winkels te bevoorraden. Beide supermarkten worden verbonden in één gebouw met een atrium, een met glas overdekt plein. De winkels worden ruimer doordat de ruimte onder de luifels er bij betrokken wordt. Ook krijgt het winkelcentrum een andere kleurstelling.
Ter hoogte van Bella Fiore komt een nieuw gebouw in de zelfde stijl als het ‘hoofdgebouw‘.
Verder komt er een nieuw plein waarop de weekmarkt gehouden wordt en waarop ook terrassen geplaatst kunnen worden.
Blikvangers van het project zijn vier woontorens van vier tot vijf woonlagen. Hierin worden 128 woningen gerealiseerd. Drie torens komen aan de Holterweg.
Het aantal parkeerplaatsen is nu 450, maar dat worden er 350 meer.
Eind 2005 hoopt Rodamco met de bouw te beginnen. Hoe lang dat gaat duren is onduidelijk, zegt woordvoerder G. Meijerink. ‘Het komt er altijd anders uit te zien dan je aan het begin van zo‘n project denkt. Daarom willen we nog geen illustraties tonen. We moeten nog met diverse partijen overleggen. De winkeliers hebben ook hun belangen. Waarschijnlijk pakken we de bouw gefaseerd aan.‘
Henk July 7th, 2004, 10:03 PM Eindelijk is er iets concreets over de plannen in het Borreelgebied te vinden.
Net als de plannen langs de Mr. De Boerlaan horen de Boreelkazerne en het achterliggende kazerneterrein ook tot het plan Grachtengordel. Dit gebied strekt zich uit van het station tot aan de IJssel. Rond de Boreelkazerne heeft ontwikkelaar DC Vastgoed Ontwikkeling een concept ontwikkeld dat een belangrijke aanvulling op de Deventer binnenstad moet worden.
http://www.deventer.nl/Img/Fto/boreelkazerne_2.gif
http://www.deventer.nl/Img/Fto/boreelkazerne_6.jpg
Bioscoop
Het Boreelkazerneterrein wordt een plek om te winkelen, te wonen en te recreëren. Omdat er in de oude pittoreske binnenstad weinig winkels zijn met een vloeroppervlak van duizend of meer vierkante meters denkt de ontwikkelaar hier in een grote behoefte te voorzien. Naast een grote supermarkt is er al een bioscoopexploitant gecontracteerd. Filmminnend Deventer kan straks een keuze maken uit zes verschillende zalen. Op het Boreelkazerneterrein is er verder ruimte voor grote winkels op het gebeid van sport en multimedia. Naast de recreatieve functie van de bioscoop denkt DC ook met een vestiging van een centrum voor familievermaak (spellen en spelen) een nieuwe uitgaansmarkt aan te boren. Parkeren is geen probleem, er komt een parkeergarage die ruimte biedt aan ruim zeshonderd auto's. DC vastgoed hoopt eind 2004 met de bouw te beginnen.
Jan des Bouvrie
In het oude hoofdgebouw dat als monumentaal pand blijft staan wil Jan des Bouvrie zijn arsenaalformule onderbrengen. Het kazernegebouw verandert daarbij niet van naam zoals bij de andere vestigingen van de life stylegoeroe. Iets wat zo authentiek en als naam zo gevestigd is als De Boreel, moet je niet willen veranderen vindt Des Bouvrie. In het kielzog van Nederlands bekendst interieurontwerper komen er verschillende andere vestigingen op het gebied van interieur. Dat betekent de komst van keuken- en woninginrichters, bloemen enzovoorts. Kortom als je straks niet weet hoe je je huis kunt inrichten dan kun je volop ideeën opdoen in de Boreel in Deventer.
En er is zelfs een afbeelding van de maquette bij, klein maar in ieder geval wat.
http://www.deventer.nl/Img/Div/boreel_maquette.jpg
Het wordt dus niet hoog, schat een verdieping of 6, misschien 7 maar is wel een aanwinst voor Deventer.
Deventer Up July 8th, 2004, 12:24 PM Dat van die woontorens in Colmschate had ik al verwacht, helaas. Wel leuk dat er eindelijk wat is over de Boreel, ja.
@ Henk
Er zou een woontorentje moeten komen van zo'n 30 meter. Die komt dan, dacht ik, tegenover Hogeschool IJsselland.
Henk July 9th, 2004, 12:18 AM @ Henk
Er zou een woontorentje moeten komen van zo'n 30 meter. Die komt dan, dacht ik, tegenover Hogeschool IJsselland.
De eerste berichten gingen inderdaad om een woontoren van 30 meter, maar in het bestemmings plan hebben ze het over een maximale bouwhoogte van 22 meter :baaa: . Ik hoop dat ze voor de woontoren een uitzondering maken maar ik ben bang van niet.
Deventer Up July 10th, 2004, 12:55 PM De eerste berichten gingen inderdaad om een woontoren van 30 meter, maar in het bestemmings plan hebben ze het over een maximale bouwhoogte van 22 meter :baaa: . Ik hoop dat ze voor de woontoren een uitzondering maken maar ik ben bang van niet.
:ohno: D'r zal ook eens een keer iets "hoogs" gebouwd worden, hier....
Btw: De Pothoofd-appartementen aan de Buitengracht gaan aardig lekker. Tenminste 1 van de 2.... Die zit al op 6 verdiepingen ofzo. Die ander moet dacht ik nog mee begonnen worden.
En op hoeveel verdiepingen zit eigenlijk het "Kwik-Fit-gebouw" al?
Henk July 10th, 2004, 07:44 PM En op hoeveel verdiepingen zit eigenlijk het "Kwik-Fit-gebouw" al?
Ik ben er vorig weekend langs gewandeld, toen was men bezig aan de 4e verdieping. Erg snel gaat het dus nog niet.
Deventer Up July 11th, 2004, 02:24 PM Ik kwam er ook net gisteren langs, verdiepingkje of 4, 5, ja. En Pothoofd-Buitengracht zit al op 6 of 7 verdiepingen. Met de 2de toren moet nog begonnen worden.
Deventer Up July 25th, 2004, 02:07 PM De eerste Buitengracht-toren van het Pothoofd heeft z'n hoogste punt bereikt en met de andere zal binnenkort wel begonnen worden aan de eerste verdieping. Kwik-Fit zit nog steeds ongeveer op 5.
Deventer Up July 29th, 2004, 02:32 PM Dit vond ik net via Google op de site van Eurocommerce:
Basis L'arc-en-ciel gelegd
Kantoorgebouw "L'arc-en-ciel" te Deventer
Naast de voor Deventer zo beeldbepalende torens van kantoorgebouw "Hanze Staede" wordt het kantoorpand L'arc-en-ciel gerealiseerd. De gevel van dit pand wordt voorzien van een kameleonhuid die onder invloed van de zon constant van kleur veranderd (zie foto's kantoorgebouw "La Défense" elders op deze website). Het gebouw wordt ruim 30 meter hoog, telt 8 verdiepingen en heeft een totale oppervlakte van 6400 vierkantemeter.
De oplevering staat gepland voor derde kwartaal 2005.
http://www.eurocommerce.nl/upload/nieuws/4hoofdfoto.jpg
Henk July 29th, 2004, 11:51 PM Dit is het kantoorgebouw wat men op het moment aan het bouwen is tussen de Hanze Steade en het stoplicht, ook wel aangeduit als de Kwikfit-lokatie waar men nu dus (zie twee posts hierboven) op de 5de verdieping bezig is.
Winus July 30th, 2004, 11:34 AM De namen van Eurocommerce zijn echt verschrikkelijk. :ohno:
Berrtus July 30th, 2004, 11:54 AM gevelindruk (La Défense in Almere)
http://www.eurocommerce.nl/upload/projects/133_thumbbiggest.jpg
Deventer Up July 30th, 2004, 02:26 PM @ Henk
Inmiddels zitten ze op 6 en komen er dus (helaas) nog maar 2 bovenop.
@ Winus
Je hebt gelijk. Ik keek dus op die site en zag toen de gerealiseerde projecten. 9/10 was Frans....
|
|