View Full Version : VISIE | Hoe het kan zijn... ontwerpen voor Antwerpen

Pages : [1] 2

Josh
August 31st, 2005, 01:46 AM
Wat zou je nog in de stad zien komen? Welke functies, gebouwen, ...
Of wat zou er nog moeten gebeuren opdat de stad een echte grootstedelijkheid zou krijgen? Wat zou je bv afbreken of wat zou je willen dat er gebouwd moet worden? Welke architectuur voor welke stadsdelen?

Wat met het eilandje, Linkeroever,....? Wat vind jij dat er beter kan?

Het is de bedoeling om hier wat te brainstormen en ideetjes te spuien, wie weet wat creatiefs er nog uit de bus komt! Hoe leuker, hoe beter!

Je kan ook eventuele referentiefoto's posten van gebouwen ofzo

Ik stel oa voor om de Groenplaats nog een heraan te leggen, of om eindelijk eens werk te maken van de watertaxi's en -bussen.

Ook een uitbreiding van het MUHKA tot in de Schelde of een nieuwe Stadsschouwburg??

Op het internet deze tekening gevonden van Eric Joris op aanvraag van Christian Leysen om eebn dialoog op te starten over de toekomst van de stad. Hele gewaagde plannen maar wat vinden jullie ervan?

http://www.overmorgen.be/plan/overzichtplanWS.jpg

http://www.overmorgen.be/plan/2012.jpg

poller1
August 31st, 2005, 09:38 AM
Tja, ziet er allemaal een beetje vaag uit.

Het enige wat ik kan zeggen is dat na 10 decennia getalm er eindelijk sprake is van een AANZET tot stadsvernieuwing. Wat positief is, maar helemaal niet uitzonderlijk, aangezien iedere stad wel met zoiets bezig is...

Ik zou al heel blij zijn met :

- 1 centraal gelegen brug over de Schelde (met beperkt autoverkeer)
- 4 hoogbouwclusters (Centraal station 75-100m, Nieuw Zuid 100-150m, Eilandje 75-100 en Linkeroever 100-200m)
- Verdere en systematische heraanleg en herbemeubeling van straten en pleinen met voorop de herinrichting van de Scheldekaaien van noord tot zuid
- Zoveel mogelijk verder ondergronds brengen van openbaar vervoer en druk autoverkeer
- Een nieuw stadion voor Antwerp
- Luchthaven Deurne uitbouwen met als model London City
- verbinding E17-N49
- verbinding E34-E19
- G.E.N.
....... er is nog veel werk!

CaféTasse
August 31st, 2005, 12:25 PM
een nieuw stadion voor Antwerp ??? in 2de klasse ?? onzin, en dan zich verwonderen dat die stad haar geld verkwist aan nutteloze projecten... doe maar eerst die vernieuwing van de kaaien en de vieze tunnels onder de Schelde

snot
August 31st, 2005, 02:15 PM
Schijten ze geld daar in Antwerpen, of heeft Vlaanderen geld over door de verwaarlozing van hun eigen hoofdstad?
Waarom niet project per project in plaats van onhaalbare masterprojecten. Wel leuk dat er een overkapping van de ring op de kaart staat. Is wel één van de dingen dat Antwerpen echt kan opwaarderen.

Josh
August 31st, 2005, 03:35 PM
^^Probleem is dat Vlaanderen en Brussel 2 verschillende gewesten zijn en dat Vlaamse investeringen niet echt welkom zijn in de hoofdstad, tenzij het gaat om een gemeenschappelijke investering van de Vlaamse en Franse Gemeenschap.

snot
September 1st, 2005, 04:06 AM
Dat is net het probleem. Bij een gewone stad als Antwerpen of Gent heb je het al. De kernstad is de aantrekkingspool voor de hele rits rijkere randgemeenten die profiteren van de economische en culturele aantrekking en tewerkstelling van die stad maar dragen financieel te weinig bij. Bij Brussel is het erger. De randgemeenten liggen in een andere deelstaat waardoor ze financieel helemaal afgesneden zijn van de kernstad.

Om het bij Antwerpen te houden. Hopeijk komen die plannen uit voor de overkoepeling van de ring bij Borgerhout en wordt er werk gemaakt van het G.E.N. en de voorstadstrams. (hoe zit het nu met die plannen om een ongebruikte premetrotunnel voor een sneltram te gebruiken?)

SkyView
September 1st, 2005, 10:07 PM
Mag van mij onmiddellijk uitgevoerd worden.
De bekrompenheid van mijn landgenoten kennende zal hier vrees ik niet veel van terechtkomen. In plaats van aan moderne stadsplanning te doen, zal men zich waarschijnlijk enkel maar bezighouden met kleinschalige projectjes, waardoor dat je nog meer van die onsamenhangende nieuwbouw gaat zien zoals aan de kaaien of op 't Eilandje. En zullen we maar steeds verder achterop hinken ten opzichte van buitenlandse steden zoals bvb. Rotterdam.

poller1
September 2nd, 2005, 12:19 AM
Mag van mij onmiddellijk uitgevoerd worden.
De bekrompenheid van mijn landgenoten kennende zal hier vrees ik niet veel van terechtkomen. In plaats van aan moderne stadsplanning te doen, zal men zich waarschijnlijk enkel maar bezighouden met kleinschalige projectjes, waardoor dat je nog meer van die onsamenhangende nieuwbouw gaat zien zoals aan de kaaien of op 't Eilandje. En zullen we maar steeds verder achterop hinken ten opzichte van buitenlandse steden zoals bvb. Rotterdam.

Dit vind ik wel erg ongenuanceerd. Uiteraard staat Rotterdam veel verder qua hoogbouw, maar de prijs die het ervoor betaald heeft (een verwoeste binnenstad) is ook niet mis... en ze hebben ook de metro, dat is waar.
Maar desondanks hoor ik op het Nederlandse subforum ook vaak negatieve klanken over ongezellig aangelegde straten in het centrum, slecht ov-beleid, vage Centraal Station plannen... en in de praktijk staat het verkeer om Rotterdam ook stil van 7 tot 10 en van 3 tot 7....... in heel Nederland trouwens.

Kuvvaci
September 2nd, 2005, 09:48 AM
wow..what is this?

Ivan
May 9th, 2006, 01:17 PM
Hier de foto die verdwenen is

http://img102.imageshack.us/img102/9551/overzichtplanws2fg.jpg (http://imageshack.us)

Het idee is al deels achterhaald door het ruimtelijk structuurplan

Neil Johnson
May 9th, 2006, 04:06 PM
Leysen wist zelf wel dat het plan 2012 niet echt realistisch was toen hij er aan begon. Het was meer de bedoeling het maatschappelijk debat over stadsontwikkeling in Antwerpen aan te wakkeren, samen met enkele specifieke projecten zoals een Scheldebrug.
Daar is hij aardig in geslaagd, als je ziet hoeveel er de laatste jaren niet gebeurd is of in de steigers staat op dat vlak.

Ivan
May 9th, 2006, 06:28 PM
i know, daarmee dat ik zei, het idee

het was inderdaad een toffe aanzet tot debat!
En sommige projecten zijn nog interessant zoals:
- het voetbalstadion
- de bebouwde brug
- overbouwen Ring
- grote torens op het eilandje
- herschikken woonzones linkeroever
- concert en balletzaal
- de zeppelinhaven
- en de herlocatie van de cruiseterminal, waar ik ook voor pleit

Ivan
August 9th, 2006, 03:30 PM
Ik denk dat er al een nieuw "2020" plan klaarligt....

Ivan
August 23rd, 2006, 08:02 PM
Of wat zou er nog moeten gebeuren opdat de stad een echte grootstedelijkheid zou krijgen? Wat zou je bv afbreken of wat zou je willen dat er gebouwd moet worden? Welke architectuur voor welke stadsdelen?

Het is de bedoeling om hier wat te brainstormen en ideetjes te spuien, wie weet wat creatiefs er nog uit de bus komt! Hoe leuker, hoe beter!

Ik stel oa voor om de Groenplaats nog een heraan te leggen, of om eindelijk eens werk te maken van de watertaxi's en -bussen.

Ook een uitbreiding van het MUHKA tot in de Schelde of een nieuwe Stadsschouwburg??

ƒƒ
August 23rd, 2006, 08:26 PM
Alle ooit dichtgegooide grachten terug open maken, een nieuw gebouw op de plaats van de KNS, en een nieuw Theaterplein. En misschien van de Boulevard een indeling maken zoals de Antwerpsestraat (zo heet de Boomsesteenweg daar) in Boom.

Voor de rest gewoon het fietsen aangenamer maken (putten in de weg en diepe goten wegwerken en zo...).

euroboyarne
August 23rd, 2006, 09:22 PM
De premetro afwerken (niet zo moeilijk, bijna alles ligt eral behalve de sporen en de stations). Dat geeft de stad een grootstedelijkere indruk

Het congrescentrum op het eilandje (trekt zakenmensen aan)

Nog meer verfrissende en aantrekkelijke architectuur in bepaalde delen (eilandje - nieuw-zuid)

ices
August 23rd, 2006, 10:26 PM
Zowiezo oude elementen laten staan, om absolute modernisering tegen te gaan. Persoonlijk vind ik het wel beter zo weinig mogelijk verschillende bouwstijlen te mengen op een beperkte oppervlakte.

Ivan
August 30th, 2006, 02:36 AM
Zelf zou ik ook nog het ter ziele gegane project "Planet Ocean" en het "Eurostadion" willen zien gerealiseerd.

Op Linkeroever kan er een waterpretpark komen

Ivan
August 30th, 2006, 02:41 AM
Alle ooit dichtgegooide grachten terug open maken, een nieuw gebouw op de plaats van de KNS, en een nieuw Theaterplein. En misschien van de Boulevard een indeling maken zoals de Antwerpsestraat (zo heet de Boomsesteenweg daar) in Boom.

Voor de rest gewoon het fietsen aangenamer maken (putten in de weg en diepe goten wegwerken en zo...).

De zuiderdokken kunnen zonder problemen terug worden uitgegraven (zie post jachthaven zuiderdokken). Voor de Ruien, zal die klus moeilijker worden. en voor de vesten zie ik het niet zitten.

ff, dat nieuwe theaterplein zal begin 2008 een feit zijn, dus das al iets beter. Ik zou zelf ook graag een nieuwe stadsschouwburg zien, maar dat zit er niet in. We moeten het stellen met luxueuze oplapmiddelen zoals de luifel, de Boufe & Bollinger en de Horta.

Joba
October 5th, 2006, 04:00 AM

Het kan sommigen onder jullie misschien verbazen maar ik ben van mening dat er meer toegespitst moet worden op stadsontwikkeling in de gebieden rond de singel en de ring, om de reden dat dit in de lijn ligt van de natuurlijk evolutie. Vroeger waren waterwegen en spoorwegen de logische vestigingsplaatsen voor economische ontwikkeling, hedendaags zijn dat autosnelwegen en luchthavens.
Iedereen met ogen in zijn kop ziet toch dat projectontwikkelaars al te graag kantoren bouwen langs de singel terwijl er in de stationsbuurt veel kantoorruimte met moeite verhuurd geraakt? De trend is veeleerder om gebouwen om te vormen in luxeflats. En voor je het voorbeeld van het Kievit gebruikt, dit is in zeer grote mate een prestigeproject waar het stadsbestuur erg veel energie heeft in gestoken.
De gebieden rond de singel en de ring hebben het voordeel dat er niet zo bekrampt is, dat er veelal weinig historische architectuur is en dat je er reeds al redelijk wat torens kan vinden. Dit zijn mijn inziens goede omstandigheden voor moderne hoogbouw. Ook hoeft autoverkeer niet door de stad rijden terwijl Berchem station tot een spil van openbaar vervoer voor het gebied zou gevormd kunnen worden.

Het kan zijn dat ik zaken al te simplistisch voorstel, maar het lijkt me minder geforceerd dan toch maar met alle geweld kantooractiviteit naar de stationsbuurt te sturen. Dat lijkt me gemotiveerd door een zekere nostalgie naar de 19de eeuw.
Om zo maar eens een voorbeeld te stellen: gegrensd aan de diamantwijk liggen heelder stukken braakland en naar ik vermoed zelfs een leegstaand kantoorgebouw (je kan het duidelijk zien vanaf de Pelikaanstraat). Is dit geen teken dat zonder "aanmoedigingen" van bovenaf er gewoon geen interesse is naar kantoorruimte in de omgeving?

Ivan
October 24th, 2006, 09:33 PM
Wat zouden jullie vb nog in de stad willen zien qua gebouwen of infrastructuren?

Een nieuw voetbalstadion zit er missch wel in met het oog op WK 2018

Of wat denken jullie van een monorail?

ƒƒ
October 24th, 2006, 10:01 PM
Een monorail, waar dan? Op Linkeroever zou dat wel staan, toch geen mooie gebouwen daar. Aan deze kant zie ik dat echter niet zo zitten. Een monorail voor de dokwerkers zou wel mooi zijn, past goed in de Haven. Of langs het Albertkanaal tot in Maastricht of over de E19/A12 naar Brussel :tongue2: (sorry, mijn fantasie slaat weer op hol ^^)

euroboyarne
October 24th, 2006, 10:33 PM
Een monorail die begint op de linkeroever (Prestibel), dan de Schelde over ter hoogte van Nieuw-Zuid en dan via de Scheldekaaien richting het Eilandje.(een halte aan het Steenplein, vlakbij de kathedraal)

Zo kunnen toeristen er gebruiken van maken (prachtig zicht) alsook de wandelaars die niet per se door een tunnel willen. Die monorail kan dan ook 's nachts rijden, zodat er een vlotte verbinding met de twee kanten van de stad ontstaat (de premetro rijdt 's nachts niet en de tunnels zijn dan ook niet echt gezellig, zeker niet als je alleen bent).

Daar zou veel volk naar komen kijken en dat zal de Linkeroever pas écht dicht bij het centrum betrekken. :)

Zo'n project zou volgens mij een vrij goedkope verbinding zijn in vergelijking met een nieuwe tunnel of een voetgangersbrug en het geeft de stad ook dat ietsje extra. Een tramlijn over de kaaien is dan ook niet nodig, zeker niet als je goede overgangsterminals voorziet waar mensen kunnen overstappen.

euroboyarne
October 24th, 2006, 10:42 PM
En om het onrealistisch te maken: vlak voor de monorail de Schelde overgaat rijdt hij door een hoog kantoorgebouw met ingebouwde halte, waar honderden mensen werken, en zo kunnnen die tijdens hun middagpauze eventjes naar het centrum van de stad. Ik denk dat er zoiets in Miami is, maar ben niet zeker.

Ivan
October 25th, 2006, 12:21 AM
Ik dacht eigenlijk zelfs aan een Groene Singel Monorail!! Zo is er meer plaats voor groen ipv die betonnen tram en busbaan die er zal komen. Blijven dromen...!

poller1
October 25th, 2006, 11:33 AM
Een verplaatsbaar voetbalstadion over de Schelde.

Als GB thuisspeelt komt het ter hoogte van Petroleum Zuid te liggen, als Antwerp thuisspeelt ter hoogte van't Eilandje.

Voor derby's en finales aan't Steen.

Neil Johnson
October 25th, 2006, 01:14 PM
Die monorail vind ik eigenlijk geen slecht idee, hoe meer ik er over nadenk en fantaseer.

Ik zou graag een volledig nieuwe Linkeroever zien. In de stijl van het New York van de jaren '30.

Ook nog een toren van 100 meter ofzo als sluitstuk van de Alcatelsite, en dan nog één van 120 meter op dat grote braakliggende stuk grond in de diamantwijk. Die toren krijgt dan een diamantvormig dak (Diamond Tower, klinkt niet slecht, toch?)

Daarnaast zou ik graag een nieuwe moderne luchthaven zien die bovenop het grote treinrangeerstation in de haven gebouwd wordt. In Deurne is er dan ruimte voor een groot park en woningen.

Tot slot zoals eerder al gezegd hier, het afwerken van de prémetro. Misschien nog uit te breiden met een metro onder de Leien.

poller1
October 25th, 2006, 02:03 PM
Daarnaast zou ik graag een nieuwe moderne luchthaven zien die bovenop het grote treinrangeerstation in de haven gebouwd wordt. In Deurne is er dan ruimte voor een groot park en woningen.

NEEN, voor een STADION !!!

Ivan
October 25th, 2006, 06:59 PM
Een concertzaal zou ook best leuk zijn, een mooie landmark op vb linkeroever in de scheldebocht

SkyView
October 25th, 2006, 07:33 PM
Een goei café op Sint-Anneke.
J/k

L-er
October 25th, 2006, 09:18 PM
Een goei café op Sint-Anneke.
J/k

lol

On topic: Een hoogbouwcluster op linkeroever. Maar dan een serieuze.

Murano
October 25th, 2006, 09:55 PM
Een concertzaal zou ook best leuk zijn, een mooie landmark op vb linkeroever in de scheldebocht

Dat zou knap zijn, beetje in de stijl van in Sydney dan :)

Ivan
November 7th, 2006, 12:04 PM
Ik denk dat het toch mogelijk moet zijn om op linkeroever inderdaad een hoogbouwcluster te maken. De locatie is daar beter geschikt dan de binnenstad op het Eilandje en Nieuw-Zuid na waar wel hoogbouwaccenten kunnen. Met een brug moet dat een mooi zicht opleveren.

Lars13
November 8th, 2006, 07:20 AM
Nu lees ik deze ochtend een artikel in GVA over een nieuw voorstel voor de Oosterweelverbinding. Van een viaduct is er geen sprake meer in dit voorstel, maar alles zou ondertunneld worden, voor dezelfde kostprijs! Nog maar eens een tunnel dus... Pfff, kunnen ze eens een landmark neerpoten, grijpen ze terug naar een oud zeer. Het is maar een voorstel, dus het zou evengoed afgeschoten kunnen worden. Ik zou net het tegenovergestelde willen zien. Lange Wapper wordt doorgetrokken tot over de Schelde, langzaam stijgend zodat de cruiseschepen er nog onder kunnen. Dát zou pas een landmark zijn!

poller1
November 8th, 2006, 08:49 AM
Nu lees ik deze ochtend een artikel in GVA over een nieuw voorstel voor de Oosterweelverbinding. Van een viaduct is er geen sprake meer in dit voorstel, maar alles zou ondertunneld worden, voor dezelfde kostprijs! Nog maar eens een tunnel dus... Pfff, kunnen ze eens een landmark neerpoten, grijpen ze terug naar een oud zeer. Het is maar een voorstel, dus het zou evengoed afgeschoten kunnen worden. Ik zou net het tegenovergestelde willen zien. Lange Wapper wordt doorgetrokken tot over de Schelde, langzaam stijgend zodat de cruiseschepen er nog onder kunnen. Dát zou pas een landmark zijn!

Vlamingen zijn gewoon... BANG. :ohno:

syntric
November 8th, 2006, 12:36 PM
Als het viaduct enkel over industriegebieden en dokken loopt heb ik geen problemen met een brug, dat is het geval dacht ik. Gaat zoiets over woonwijken kan ik me inbeelden dat de mensen die daar wonen ook liever een tunnel hebben.

Ivan
November 8th, 2006, 12:39 PM
Het tunnelidee is al maanden geleden verlaten hoor

Volgende zomer beginnen de werken aan het viaduct

totver off topic

Joba
November 9th, 2006, 11:45 PM
Onder het motto dat brainstormen geen kwaad kan:

Een nieuw Museum van Schone Kunsten. Het huidige gebouwen kampt al jaren met ruimtegebrek waardoor een groot deel van de noodgedwongen in de kelder gestockeerd wordt. Eventueel de collectie verdelen tussen het huidige en de nieuwe locatie.

Potentiële locaties: waar hedendaags een sociale woonblok staat, aan de kop van de gedempte zuiderdokken, waardoor het een binding zou vormen tussen oud en nieuw Zuid; huidige locatie sorteercentrum Antwerpen X in Berchem waardoor de troeven die het Zurenborg sterker in de belangstelling komen te staan; ergens anders in de 19de eeuwse gordel, met voorkeur aan de Singel.

Een nieuw stadshuis. De ouderdom van het gebouw zorgt voor logistieke problemen. De zaal waar de gemeenteraadszittingen gehouden worden heeft een barslechte akoestiek waardoor geregeld zitting gehouden worden in Telepolis, dat op een eind van het centrum gelegen is. Gezien de uitstraling van het huidige stadshuis kan het eventueel nog gebruikt worden voor ceremonies. Het zou ook de functie van districtshuis kunnen overnemen.

Potentiële locatie: eerste mogelijkheid is de Loosplaats aan het stadspark, waar de Brialmontlei en de Charlottalei elkaar kruisen. Hier is hedendaags een verlaten kerk gelegen, die afgebroken zou kunnen worden om een 21ste eeuwse equivalent te bouwen van het huidige stadshuis. Voordelen van deze locatie is dat het dichter gelegen is bij het werkelijk zwaartepunt van de stad, dat het omringd wordt door boulevards waar best wel wat aardige architectuur te vinden is, en dat er een vlotte verbinding is met trein en auto. Nadelen zijn de beperkte uitstraling van de omgeving en het beperkte potentieel om uit te groeien tot een centrum van het Antwerpse stadsleven.
Tweede mogelijkheid: het Theaterplein, waarbij de KNS afgebroken wordt. Voordelen zijn de veel sterkere binding met het stadsleven, het grote potentieel van het Theaterplein en de afbraak van de KNS. Met die afbraak kan er bovendien werk gemaakt worden van een nieuw Stadsschouwburg. Nadeel is dat het nieuwe stadshuis geïntegreerd moet zien te geraken met de Horta.

Nieuwe wegverbinding Antwerpen - Lier. Met de heraanleg van de Antwerpsestraat in Mortsel is de leefbaarheid sterk verbeterd, maar de bereikbaarheid met Lier er dramatisch op achteruitgegaan. Vanaf de grens Antwerpen-Mortsel tot het gemeentehuis is het één grote flessehals. Bovendien is de huidige situatie waarbij je van een 1 rijvaks-rijweg te Mortsel terechtkomt in een 3 vakken-rijweg te Antwerpen te zot om los te lopen. Van totale capaciteitsgebrek naar totale capaciteitsonderbenutting. Met een nieuwe, deels ondertunnelde weg dat de Provinciesteenweg rechtstreeks verbindt met de Grote Steenweg/Antwerpsesteenweg hoeft het voorbijgaand verkeer niet meer door het centrum van Mortsel te rijden en wordt de bereikbaarheid van Antwerpen met Lier sterk verbeterd.
Hieronder heb ik rudimentair 2 mogelijkheden geschetst hoe de route zou kunnen lopen. In beide gevallen vertrek vanaf de bocht die Provinciesteenweg maakt voor de spoorweg. Gans de bebouwde kom van Mortsel wordt ontweken. Vanaf deze bocht tot aan de Krijgsbaan zijn bijna uitsluitende Landbouwgronden gelegen waardoor de impact geminimaliseerd wordt.
Na de Krijgsbaan wordt het moeilijker. In het gele scenario komt er een zeer lange tunnel die vlak over grens met Mortsel terug bovengronds komt in de Antwerpsesteenweg. Zoals eerder gezegd zijn hier 3 rijvakken in elke richting dus de ruimte is aanwezig.
In het rode scenario gaat de rijweg bovengronds verder tussen de spoorweg en luchthaven van Deurne om dan ondergronds te gaan en een bocht te maken richting Fruithoflaan om daar terug bovengronds te komen. Nadeel is dat de Fruithoflaan dan een belangrijke verbindingsweg wordt ten koste van de buurtbewoners. Voordeel is dat nieuwe weg met Luchthavenlei verbonden kan worden, en je dus ook meteen een verbinding maakt met de luchthaven en Deurne Zuid. De benodigde tunnel is ook veel korter dan in het gele scenario.

http://img293.imageshack.us/img293/606/roadsvp3.jpg

Ivan
November 10th, 2006, 07:53 PM
Een nieuw administratief stadhuis werd enkele jaren geleden ook al geopperd. Het zou dan op Linkeroever werden gepland.....

Polri
December 22nd, 2006, 02:39 AM
Waar ik van droom:

- hoogbouw op de Noordelijke Singel en in het gebied rond Metropolis. Voor mij mag dat zelfs hoger zijn dan de kathedraal, want van die kant gezien domineert die de skyline toch niet.
(ik zou liefst niet teveel hoogbouw op het zuid zien om diezelfde reden: daar domineert de kathedraal wél de skyline, ze is op de A12 zichtbaar tot bijna in Boom)

- het heropenen van sommige van de ruien (bijvoorbeeld op de brouwersvliet)

- het afbreken van de middelheimcampus (voormalig RUCA) en campus drie eiken (voormalig UA) van de UA. Die gebieden zouden terug groen kunnen worden. Rond de Stadscampus zou dan in noordelijke (Falconplein, Klapdorp) en oostelijke richting (onder andere via het vervangen van de Theaterbuilding door een architecturaal hoogstaand poortgebouw voor de uitgebreide studentenbuurt) de studentenbuurt fors kunne worden uitgebreid, zodat die een groot deel van het gebied tussen Meir, Leien en het eilandje zou kunnen beslaan.

- Het aanleggen van tramsporen op de Diksmuidelaan, tot aan de luchthaven van Deurne. Men zou dan een tramlijn kunnen creëren die vertrekt op de luchthaven, doorrijdt tot Berchem Station, dan via de Mercatorstraat de premetro induikt, om via Diamant (centraal station, diamantbuurt), tot aan het Sportpaleis te rijden, en dan via de Groenendaallaan via het station Luchtbal tot aan Metropolis. (merk op dat het behalve op de Diksmuidelaan gaat over reeds bestaande maar soms ongebruikte infrastructuur).
Deze lijn lijkt me heel nuttig omdat ze cruciale punten in Antwerpen op een heel efficiente manier zou verbindt (stel je de zakenman voor die in Deurne landt, daar op de hermelijntram stapt en 25 minuten later uitstapt in het tegen dan compleet vernieuwde premestrostation Diamant, in een prachtig centraal station...)

ƒƒ
December 22nd, 2006, 08:56 AM
De Sint-Jozefkerk afbreken hoeft nu ook weer niet per se, het is een prachtig gebouw.

Nu ik Joba's opties voor een nieuwe weg naar Lier zie: als ik op de kaart van Antwerpen kijk zie ik 3 stukken weg die op één lijn liggen. Was het de bedoeling dat dat een Ring van Antwerpen werd? Ik heb het over de Groenenborgerlaan-Ringlaan-Fruithoflaan-(spoorweg)-Zilverbeeklaan-(luchthaven)-Boekenberglei-Dascottelei-Florent Pauwelslei-Ruggeveldlaan.

Joba
December 22nd, 2006, 09:05 AM
Mij lijkt het maar een kerk van dertien uit een dozijn. Het staat al jaren leeg en er waren ooit al eens plannen om het af te breken. Je kan niet van elke kerk een museum maken.

Neen, dat moest de huidige R11 worden, ofte de Krijgsbaan-Vredebaan etc. Die tweede Ring is er dus in zekere zin al wel maar het is geen autosnelweg.

bartolomew
December 22nd, 2006, 10:56 AM
Waar ik van droom:

- hoogbouw op de Noordelijke Singel en in het gebied rond Metropolis. Voor mij mag dat zelfs hoger zijn dan de kathedraal, want van die kant gezien domineert die de skyline toch niet.
(ik zou liefst niet teveel hoogbouw op het zuid zien om diezelfde reden: daar domineert de kathedraal wél de skyline, ze is op de A12 zichtbaar tot bijna in Boom)

- het heropenen van sommige van de ruien (bijvoorbeeld op de brouwersvliet)

- het afbreken van de middelheimcampus (voormalig RUCA) en campus drie eiken (voormalig UA) van de UA. Die gebieden zouden terug groen kunnen worden. Rond de Stadscampus zou dan in noordelijke (Falconplein, Klapdorp) en oostelijke richting (onder andere via het vervangen van de Theaterbuilding door een architecturaal hoogstaand poortgebouw voor de uitgebreide studentenbuurt) de studentenbuurt fors kunne worden uitgebreid, zodat die een groot deel van het gebied tussen Meir, Leien en het eilandje zou kunnen beslaan.

- Het aanleggen van tramsporen op de Diksmuidelaan, tot aan de luchthaven van Deurne. Men zou dan een tramlijn kunnen creëren die vertrekt op de luchthaven, doorrijdt tot Berchem Station, dan via de Mercatorstraat de premetro induikt, om via Diamant (centraal station, diamantbuurt), tot aan het Sportpaleis te rijden, en dan via de Groenendaallaan via het station Luchtbal tot aan Metropolis. (merk op dat het behalve op de Diksmuidelaan gaat over reeds bestaande maar soms ongebruikte infrastructuur).
Deze lijn lijkt me heel nuttig omdat ze cruciale punten in Antwerpen op een heel efficiente manier zou verbindt (stel je de zakenman voor die in Deurne landt, daar op de hermelijntram stapt en 25 minuten later uitstapt in het tegen dan compleet vernieuwde premestrostation Diamant, in een prachtig centraal station...)

vind ik ook een ideale tramverbinding. Hij kost bijna niets aan infrastructuur, voert de capaciteit op in de stukken premetro waar maar 2 tramlijnen door lopen, verbindt de stad met het sportpaleis en heeft maar liefst 3 stations op zijn route (Berchem, centraal, Luchtbal).
De BTTB heeft dit voorstel al enkele jaren geleden gemaakt, samen met de huidige lijn 5 toendertijd. Misschien ook eens nadenken over eventuele andere nieuwe tramverbindingen of verlengingen.

1. Metropolis, Noorderplaats, Operaplein, Justitiepaleis
2. Hoboken, Antwerp expo, diamant, Groenplaats, Linkeroever, Sint-Annastrand
4. Hoboken, Nationalestraat, Groenplaats, Sint-Pietersvliet, Eilandje
7. Mortsel, Nationale Bank, Meir, Sint-Pietersvliet, Eilandje
8. Justitiepaleis, Groenplaats, Meir, Nationale Bank, Berchem, Luchthaven
10. Melkmarkt, Rooseveltplaats, Stenenbrug, Deurne, Wijnegem
18. Luchthaven, Berchem station, diamant, Sportpaleis, Luchtbal, Metropolis

en daarnaast een sneltram van Ranst (P+R-complex aan kruising E34-E313) naast autosnelweg, premetro onder Carnostraat tot P+R Linkeroever

Neil Johnson
December 22nd, 2006, 06:18 PM
Daar kan ik me helemaal in vinden. Een deel van die plannen staan ook effectief op stapel, zoals de tramverlenging naar Wijnegem. De premetro onder de Carnotstraat wordt ook overwogen dacht ik (Pegasus project?)

Polri
December 23rd, 2006, 01:59 AM
Op de kaart van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen staan inderdaad de meeste van die verbindingen (al wordt er niet gezegd welke lijnen erop gaan rijden, maar de logica zegt dat dat waarschijnlijk gaat zijn zoals in het voorstel van Bartholomew)

Maar staat er eigenlijk een tijdsplanning en een budgettering op dat plan? Ik had het gevoel dat het eerder een kader was waarin werken in de toekomst zullen worden uitgevoerd (zo van: deze straat moet dringend worden heraangelegd, laten we even in het structuurplan kijken hoe dat ongeveer moet). Of vergis ik mij?

En hoe zit dat trouwens concreet met dat Pegasusplan? Het Masterplan loopt nog tenminste tot in 2015, is er eigenlijk al een planning voor dat Pegasusplan, dat voor zover ik weet pas zou worden uitgevoerd als het Masterplan af is?

Ivan
December 23rd, 2006, 12:17 PM
Op de kaart van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen staan inderdaad de meeste van die verbindingen (al wordt er niet gezegd welke lijnen erop gaan rijden, maar de logica zegt dat dat waarschijnlijk gaat zijn zoals in het voorstel van Bartholomew)

Inderdaad, zoals hij het voorstelt, lijkt het me ook zeer doenbaar om de lijnen op die manier beter te benutten

Maar staat er eigenlijk een tijdsplanning en een budgettering op dat plan? Ik had het gevoel dat het eerder een kader was waarin werken in de toekomst zullen worden uitgevoerd (zo van: deze straat moet dringend worden heraangelegd, laten we even in het structuurplan kijken hoe dat ongeveer moet). Of vergis ik mij?

Er staat geen tijdsplanning op het plan, het is inderdaad zoals je zegt, als er iets moet worden gepland is het structuurplan de basis waarop de opdracht wordt gebaseerd.

En hoe zit dat trouwens concreet met dat Pegasusplan? Het Masterplan loopt nog tenminste tot in 2015, is er eigenlijk al een planning voor dat Pegasusplan, dat voor zover ik weet pas zou worden uitgevoerd als het Masterplan af is?

Het Pegasusplan is in feite de opvolger van het Masterplan. Een einddatum voor dit plan zou +- 2025 zijn

Polri
December 24th, 2006, 02:52 AM
Bedankt voor de informatie :)

In dat geval hoop ik eigenlijk dat het Pegasusplan nooit zal worden uitgevoerd.

Ik vind het op zich een mooi plan, maar het lijkt me onzinnig om nu al plannen te maken voor werken die ten vroegste over tien jaar zouden kunnen beginnen.

Op tien jaar kan immers veel veranderen, en hoewel het Pegasusplan misschien veel van de huidige mobiliteitsproblemen kan oplossen (maar dan enkel als het NU zou worden uitgevoerd), het lijkt me sterk dat men nu al zou weten wat de mobiliteitsproblemen zouden zijn in 2015-2025 en later.

Ik heb niets tegen plannen en niets tegen dromen :) Maar ik zou het heel jammer vinden moest men in 2015 een plan beginnen uitvoeren dat binnen de context van tien jaar eerder was opgesteld.

Ik kijk wel uit naar het "Pegasusplan 2015" dat binnen tien jaar zal worden opgemaakt, voor een stad die op dat moment (hopelijk) een volledig gemoderniseerde treininfrastructuur zal hebben, prachtige Leien, een Oosterweelverbinding, vernieuwde Scheldekaaien, een indrukwekkend tramnetwerk ... Het moet toch indrukwekkend zijn om te bedenken wat je daaraan nog zou kunnen toevoegen om Antwerpen nòg mooier te maken :)

Ivan
December 24th, 2006, 01:08 PM
De voorstellen van het Pegasusplan zijn van die aard dat ze eerder zijn opgemaakt binnen een financiele benadering, daarmee komt men aan de laten datum, die deels ook normaal is daar de meeste voorstellen gewoonweg niet eerder kunnen worden uitgevoerd. Ze sluiten namelijk aan op het Masterplan. Het zou een beetje gek zijn moest men al een stuk tramlijn leggen van bv Kapellen naar Hoevenen als het stuk Wijnegem - Brasschaat er nog niet ligt.
Wat ook in het plan zit is de ingebruikname van de overige premetro-infrastructuur. Dat is het grootste en duurste project in het plan. Inleidend op dat project worden binnenkort nog de oudste premetro haltes grondig aangepakt, beginnend met Diamant (vernieuwing station) en daarna Opera (Fase 2 Leien)

Polri
December 25th, 2006, 01:54 AM
Is de heraanleg van Diamant een voorbereiding op het Pegasusplan? Dat wist ik niet. Zou je dat kunnen verduidelijken? Ik dacht namelijk dat de ongebruikte metrokoker onder de Turnhoutsebaan liep, onder het station Astrid en dan ergens ter hoogte van de Rooseveltplaats omboog naar het station Teniers onder Opera.

(heb me ooit laten vertellen dat er onder de Rooseveltplaats zelfs een keerlus ligt, maar ik weet niet voor hoever dat klopt)

Weet jij daar meer over? Vertel eens :)

Ivan
December 27th, 2006, 03:12 PM
Voor zover ik weet ligt er onder de Teniersplaats nog een tunnel die afbuigt naar het oosten onder Turnhoutsebaan en naar Stenenbrug.
Het probleem van het -3 aan de Opera is dat het een enkelvoudige verbinding is, wat betekent dat er een dubbelrichtingstram zal moeten worden ingezet op die lijn (zoals bv Brusselse metrostellen)

hix
December 27th, 2006, 04:47 PM
Waarom niet de tram vanaf Teniers (opera) terug boven de grond laten komen om dan verder richting Zuid te laten rijden, misschien zelfs verder tot hoboken... De helling schijnt wel iets te steil te zijn... van -3 tot gelijkvloers. Dus moet er ook een nieuw station komen een beetje meer zuidelijker op niveau -1... Lijkt me toch een interressant idee... Je kan de volledige reeds aangelegde ruwbouw van de premetro ook openen... In combinatie met de nieuwe sneltramlijnen (en verlengingen) kan dat een modern tramnet in Antwerpen opleveren...

http://img182.imageshack.us/img182/1450/antwerpenmapez3.gif

Polri
December 28th, 2006, 01:20 PM
Ik zou het ook fijn vinden moest heel de premetro worden opengesteld, maar ik vrees dat we dat in de nabije toekomst niet gaan meemaken.

Het pegasusplan is voor zover ik weet het enige plan dat dat beoogt, en ook daar gaat het maar over één koker met een beperkt aantal haltes.

Het ruimtelijk structuurplan is in dit opzicht nog vager, daar heeft men het over "de mogelijkheid tot het openen van nieuwe premetrostations in de Diamantbuurt"

Ik neem aan dat het oorspronkelijk de bedoeling was om trams 12 en 24 via het premetrostation Teniers/Opera te laten rijden, waarna de 12 zou afbuigen naar de huidige tunnel van tram 3 en 5, terwijl tram 24 zou doorrijden via de koker onder de Turnhoutsebaan, waar hij het gezelschap zou krijgen van tram 10. Ze zouden respectievelijk aan de Herentalsebaan, kruispunt Morckhovelei en aan de ring bovenkomen.

(de hellingen werden trouwens indertijd gebouwd en weer dichtgemetst, dat kan men oa zien aan een betonnen muurtje langs de sporen, en aan een aangepaste bovenleiding op die twee plaatsen).

Het oorspronkelijk plan uit de jaren '60 was zelfs ambiteuzer, er was een derde koker gepland die Noord/Zuid door de oude Binnenstad liep, ongeveer via het huidige traject van tram 4.

Jammer dat het geld toen is opgeraakt, anders had Antwerpen een schitterende premetro gehad ...

Maar we kunnen blijven dromen natuurlijk :)

bartolomew
December 29th, 2006, 01:36 PM
Ik heb nog ergens een oud plan liggen met deze vooropgestelde verbindingen. Ik zal dit eens inscannen.

Joba
January 7th, 2007, 02:41 AM
http://207.44.228.232/images/B02/2163.jpg

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=289243

Waarom kan dit niet in Antwerpen? :ohno:

Joba
January 7th, 2007, 03:01 AM
Zou het geen goed idee zijn om de Antwerpse schepen Ludo Van Campenhout, onder meer bevoegd voor stadsontwikkeling, eens uit te nodigen om een kijkje te nemen op dit forum? Door onze wensen en visies enkel onder elkaar te vertellen kan je immers niets veranderen.

Ivan
January 7th, 2007, 03:24 AM
Leuk idee, maar hij zal er geen aandacht aan schenken denk ik, jammer genoeg!!

Wat hij onlangs goedkeurde is de VOLLEDIGE afbraak van het Goederenstation Noord!! Reden: niet te integreren
met de geplande nieuwbouw... ik zeg bullshit, kijk naar Goederenstation Zuid!

Polri
January 7th, 2007, 03:59 AM
@ Joba,

Ik vind het wel mooie architectuur, maar volgens mij zou het in Antwerpen totaal misstaan.

Rotterdam is een stad de na de tweede wereldoorlog bijna van nul werd herbouwd, en je ziet daar overal futuristische architectuur.

Antwerpen heeft een middeleeuwse kern, en een bijna intact gebleven 19-de eeuwse gordel. Natuurlijk mag men vernieuwen, een stad is een leefomgeving en geen museum.

Maar zulke futuristische gebouwen zouden in Antwerpen vloeken met de omgeving, vind ik. Tenzij je ze in een volledig nieuwe wijk zou bouwen, op een veilige afstand van het stadscentrum, een beetje zoals de Défense-wijk in Parijs.

Dus misschien een ideetje voor wat kleur op Linkeroever?

@ Ivan

Dat gaat toch over het ABX-gebouw, niet? Eerlijk gezegd, ik vind dat maar een troosteloze hangar... Is dat echt zo erg als daar wat frisse nieuwbouw zou komen, zoals aan de overkant van de Italiëlei (Amca-site) ?

Het zou een mooi en modern geheel opleveren, zou ik denken.

Joba
January 7th, 2007, 04:18 AM
Je kan beide niet helemaal vergelijken denk ik. De hoofdzetel van de Bank J. Van Breda heeft slecht een omvang van 7.000 vierkante meter. Enkel al de eerste fase van Campus Noord zal ca 25.000 vierkante meter bedragen, inclusief hoogbouw. Met een poortgebouw van amper 2 verdiepingen dreig je dan in potsierlijk facadisme te vervallen.

Ivan
January 7th, 2007, 12:19 PM
Ik vind de argumenten van het stadsbestuur maar zwakjes, o.a. door de afbraak zou er meer park kunnen komen... dat klopt als je het hier over de afbraak van de hangar spreekt, dat is inderdaad beter. Maar ook de inplanting van de fietsersbrug zou een argument zijn, nu heb ik toch mijn twijfels of de afbraak dé oplossing is voor een perfecte integratie. De overkant, waar de brug toch gaan landen verandert toch niet? En in de plannen van het sluitstuk van AMCA heb ik toch ook geen voorstel tot integratie van de brug gezien... Ik denk trouwens ook niet dat de nieuwbouw van de hogeschool zo supermodern gaat zijn dat het niet te verenigen is met een gerenoveerde gevel. Natuurlijk zijn al die argumenten snel van tafel te vegen doordat een volledige nieuwbouw natuurlijk carte blanch is voor de site en je hoeft geen moeite te doen om je bezig te houden met het zoeken naar integratie met de voorgevel. Trouwens Monumentenzorg keurde de afbraak af. Ik dacht ook dat de ontwerpers in de wedstrijd naar een ontwerp voor de brug ook rekening houden met de integratie van brug en voorgevel. Ondertussen kan die beslissing tot afbraak al eerder zijn gevallen, en komt het nu pas aan het licht, want geef toe het is toch erg stil rond dit nieuws

Polri
January 7th, 2007, 02:59 PM
Maar is het echt zo belangrijk om die ABX-gevel te laten staan? Uiteindelijk is het niet meer dan een oude hangar, niet echt een monumentaal gebouw. (ben er eens binnen geweest, het is echt maar een troosteloze bedoening...)

Het zou toch mooi zijn om een moderne wijk te hebben in die omgeving? (Kattendijkdok, AMCA, Spoor Noord) die men dan verder kan ontwikkelen via de Droogdokken tot aan de Lange Wapper brug.

Ik ben persoonlijk voor het bewaren van oude gebouwen en structuren, zeker als ze enige architectonische waarde hebben. Zo vind ik het heel belangrijk dat in de ontwikkeling van het Militair Hospitaal de belangrijkste gevels bewaard blijven.

Hetzelfde geldt voor het Tir-complex, de bank J van Breda, de Stadsfeestzaal en (zeer recent) de plannen voor het koninklijk paleis op de Meir.

Maar hier gaat het over niet meer dan twee verdiepingen van een oude hangar-gevel. Daar pakweg 10 vediepingen nieuwbouw over bouwen, dat zou toch vloeken, niet? Persoonlijk lig ik dus niet echt wakker van deze specifieke afbraak.

Joba
January 7th, 2007, 08:38 PM
Zo is Het. Zie bijvoorbeeld dit appartementsblok in Oostende.

http://img358.imageshack.us/img358/1261/l1030844wa4.jpg

Dat ziet er toch gewoon triest uit?

Het nieuwbouwgedeelte van de hoofdzetel van de Bank J. Van Breda ligt weggestoken achter het vroegere stationsgebouw zodat de 19de eeuwse gevel blijft domineren. Dat zou niet mogelijk zijn met Campus Noord. Mocht de gevel van Goederenstation Noord een bijzondere architecturale waarde hebben dan zou ik nog willen pleiten voor een imperking van de omvang het project, zodat het nieuwbouwgedeelte niet uitsteekt boven die 2 verdiepingen. Dat lijkt me echter niet het geval.

euroboyarne
January 13th, 2007, 07:38 PM
Amai men laat er wel geen gras over groeien, de afbraak van goederenstation Noord is vandaag begonnen. Over een korte tijd is het gebouw weg.

Ivan
January 14th, 2007, 01:17 AM
De achterkant wordt alvast afgebroken, dat vindt ik niet erg, het is ook niet haalbaar om de achterkant tevens te behouden, het zou ook geen nut hebben, daar ben ik het mee eens.
De gevel blijft voorlopig staan totdat het uiteindelijke ontwerp wordt gekozen, maar zeer waarschijnlijk zal het worden afgebroken, daar kan je bijna zeker van zijn. Binnenkort wordt tevens het ontwerp gekozen voor de voetgangers en fietserbrug over de Italielei, die zou dan geintegreerd worden in oftwel de voorgevel of de nieuwbouw van de school. Maar ook daar is het afwachten en afstemmen op het ontwerp van de school

marnixds
January 17th, 2007, 01:00 AM
Het kan sommigen onder jullie misschien verbazen maar ik ben van mening dat er meer toegespitst moet worden op stadsontwikkeling in de gebieden rond de singel en de ring, om de reden dat dit in de lijn ligt van de natuurlijk evolutie. Vroeger waren waterwegen en spoorwegen de logische vestigingsplaatsen voor economische ontwikkeling, hedendaags zijn dat autosnelwegen en luchthavens.
Iedereen met ogen in zijn kop ziet toch dat projectontwikkelaars al te graag kantoren bouwen langs de singel terwijl er in de stationsbuurt veel kantoorruimte met moeite verhuurd geraakt? De trend is veeleerder om gebouwen om te vormen in luxeflats. En voor je het voorbeeld van het Kievit gebruikt, dit is in zeer grote mate een prestigeproject waar het stadsbestuur erg veel energie heeft in gestoken.
De gebieden rond de singel en de ring hebben het voordeel dat er niet zo bekrampt is, dat er veelal weinig historische architectuur is en dat je er reeds al redelijk wat torens kan vinden. Dit zijn mijn inziens goede omstandigheden voor moderne hoogbouw. Ook hoeft autoverkeer niet door de stad rijden terwijl Berchem station tot een spil van openbaar vervoer voor het gebied zou gevormd kunnen worden.

Het kan zijn dat ik zaken al te simplistisch voorstel, maar het lijkt me minder geforceerd dan toch maar met alle geweld kantooractiviteit naar de stationsbuurt te sturen. Dat lijkt me gemotiveerd door een zekere nostalgie naar de 19de eeuw.
Om zo maar eens een voorbeeld te stellen: gegrensd aan de diamantwijk liggen heelder stukken braakland en naar ik vermoed zelfs een leegstaand kantoorgebouw (je kan het duidelijk zien vanaf de Pelikaanstraat). Is dit geen teken dat zonder "aanmoedigingen" van bovenaf er gewoon geen interesse is naar kantoorruimte in de omgeving?

Ik ken dat gebouw volgens mij.Vreemd dat dat gebouw (dat je kunt zien vanaf de perrons van het station) leegstaat.Ik ken weinig gebouwen in Antwerpen die leegstaan (antwerpen centrum). Het lijkt me ook een goed idee wanneer de art nouveau gebouwen en andere gebouwen die zo typisch zijn voor Antwerpen,gerenoveerd worden. Anders verlies je de typische kenmerken van Antwerpen. Zoals ooit gebeurd met Grand Hotel Weber.

Ivan
January 17th, 2007, 10:08 PM
Weet er iemand iets meer over het eventuele nieuwe Zuidstation dat er zou gebouwd worden?

Joba
January 19th, 2007, 11:38 PM
Ik ben nog wat aan het dromen geslagen...

- Op de locatie van het Sint-Jozefkerk aan de Loosplaats wil ik anders ook een toren zien verschijnen van 15 tot 25 verdiepingen, met een tegenhanger aan de overkant van de Plantin en Moretuslei op de site van het voormalige FOB kliniek. Als er op te ontwikkelen gedeelte van de ROBELCO site nog een toren verschijnt, krijg je als het ware een mini-hoogbouwcluster. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik onlangs ontdekt heb dat de kerk in gebruik is genomen door de orthodoxe gemeenschap en dat het dus niet meer nutteloos is.

- Het gedeelte van de Blancefloerlaan tussen de Halewijnlaan en de Frederik Van Eedenplein wil ik herontwikkeld zien worden tot een echte stadsboulevard met kantoren, residenties en winkels aan beide weerszijden, gevestigd in degelijke midrise constructies. De Frederik Van Eedenplein moet op een gelijkaardige manier herontwikkelde worden, met openbare parking en evenementenplein. De zone tussen de Frederik Van Eedenplein, de Gloriantlaan, de Charles De Costerlaan en de Thonetlaan dient (her)ontwikkeld te worden met enkele forse torens aan de Scheldekant (Thonetlaan). Einddoel is een coherentere bebouwing op de Antwerpse linkeroever en de wijk een hart bezorgen. Genk en Rotterdam kunnen als voorbeeld dienen.

Ivan
January 20th, 2007, 03:43 PM
Het gedeelte van de Blancefloerlaan tussen de Halewijnlaan en de Frederik Van Eedenplein wil ik herontwikkeld zien worden tot een echte stadsboulevard met kantoren, residenties en winkels aan beide weerszijden, gevestigd in degelijke midrise constructies. De Frederik Van Eedenplein moet op een gelijkaardige manier herontwikkelde worden, met openbare parking en evenementenplein. De zone tussen de Frederik Van Eedenplein, de Gloriantlaan, de Charles De Costerlaan en de Thonetlaan dient (her)ontwikkeld te worden met enkele forse torens aan de Scheldekant (Thonetlaan). Einddoel is een coherentere bebouwing op de Antwerpse linkeroever en de wijk een hart bezorgen. Genk en Rotterdam kunnen als voorbeeld dienen.

Er zou inderdaad eens een ontwikkelingsschets voor binnen X aantal jaar moeten opgemaakt worden, het ruimtelijk structuurplan maakt van Linkeroever ook niet echt een een meer stadswaardiger deel, er worden wel aanwijzingen gegeven tot heraanleg wandelpromenade (zou er pas veel later komen nadat de kaaien zijn heraangelegd, das dus ten vroegste 2015 starten dan) en inderdaad zou er van mij best een cluster mogen komen als stadsbakens omgeving Linkeroever noord:

Hier referentiebeelden die doen dromen......

Nieuw zwembad Linkeroever
http://img339.imageshack.us/img339/6420/271wm.jpg (http://imageshack.us)

Gevels
http://img266.imageshack.us/img266/8418/nieuwlinkeroever8ar.jpg (http://imageshack.us)

Bebouwing
http://img150.imageshack.us/img150/3036/leftbank15ch.png (http://imageshack.us)

Heraangelegd Sint Anna
http://img309.imageshack.us/img309/3594/sintanna6qb.jpg (http://imageshack.us)

Nieuw Linkeroever
http://img150.imageshack.us/img150/3879/leftbank1wo.png (http://imageshack.us)

--> Merk de VELE oeververbindingen op! Als dit plaatje bekijkt, zie je toch wat het ingedommelde en afstandelijke Linkeroever bezit...
Breek die mormels af en zet er nieuwe moderne buildings met uitstraling. In de jaren 60 en 70 kon het niet snel genoeg, dus moet die fout ook recht gezet kunnen worden

Murano
January 20th, 2007, 07:11 PM
^^

Gewoon prachtig ! Dat is ook mijn 'droom' voor Antwerpen.
Met linkeroever valt zoveel meer te doen dan de huidige tristige appartementsgebouwen en woningen.

Men kan als het ware een 'Neustadt' en een 'Altstadt' naast mekaar creëren, met veel groen, kantoorgebouwen (mét excellente aansluiting op autostrade) en cultuurprojecten (vb Sydney Harbour: prachtige brug, concertgebouw,...)

Mr D
January 20th, 2007, 07:43 PM
ON-GE-LOOF-LIJK!!! Dit zou gewoonweg fantastisch zijn en waarom ook niet, haalbaar?

Ivan
January 20th, 2007, 11:39 PM
Dergelijke simulaties zou ik willen dat er voor de stad gemaakt worden, maar helaas zijn die er niet.

De plannen zijn zeker realiseerbaar, het is een kwestie van willen. Linkeroever is een groot gebied, maar als je het bekijkt is alleen het Noorden en het centrum echt bebouwd. Met nieuwbouw en verdere concentrering op de lanen moet er toch een nieuwe cluster kunnen worden gerealiseerd.

Wat mij betreft is de bovenstaande referentie voor het nieuwe Sint Anna met nieuw binnen/buitenzwembad zeker realiseerbaar. Het strand kan zeker in het plan worden opgenomen en zelfs verbeterd!

Puinkabouter
January 21st, 2007, 12:46 AM
Dat ziet er kortweg subliem uit. Behalve die ene blinde gevel, maar daar zwijgen we over m))

Polri
January 21st, 2007, 02:43 AM
Meteen aan beginnen! :)

Nee, inderdaad, Linkeroever heeft al het potentieel om het moderne deel van Antwerpen te zijn, in plaats van de slaapstad die ze nu is.

Als ik ooit miljonair zou worden, zet ik daar een wolkenkrabber ;) Een échte Antwerp Tower!

Ivan
January 23rd, 2007, 12:15 AM
Het protest tegen de afbraak van het Goederenstation Noord neemt toe (en dit mee in de stroom van de geplande afbraak Zeemanshuis en badhuis nabij vleeshuis). Ik blijf bij m'n standpunt dat de afbraak niet hoeft (de voorgevel)

Voor foto's en nieuws over de afbraak:

http://www.flickr.com/photos/lhoon/

http://www.problemen.be/

http://antwerpen.indymedia.org/news/2006/12/5313.php

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=G5416T4GA

http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=2&id=4199

http://www.basta-online.be/index_bestanden/Page622.htm

http://kurtminnen.typepad.com/tafelzoetstof/2007/01/destructief_cre.html

Thermo
January 23rd, 2007, 11:48 AM
^^

Gewoon prachtig ! Dat is ook mijn 'droom' voor Antwerpen.
Met linkeroever valt zoveel meer te doen dan de huidige tristige appartementsgebouwen en woningen.

Men kan als het ware een 'Neustadt' en een 'Altstadt' naast mekaar creëren, met veel groen, kantoorgebouwen (mét excellente aansluiting op autostrade) en cultuurprojecten (vb Sydney Harbour: prachtige brug, concertgebouw,...)

Die "plannen" zijn idd prachtig! Had Antwerpen maar wat meer (zulke) ambitie... Stel je voor zo'n prachtige 'nieuwe' skyline op linkeroever...een soort klein Dubai ;) Met dan nog een mooie Scheldebrug in de buurt met op de achtergrond de Lange Wapperbrug.

Dat ze al maar beginnen met de afbraak van die triestige blokken.

Ivan
January 23rd, 2007, 12:06 PM
Het plaatje dat "Nieuw-Linkeroever" voorstelt kan ook bijna echt een referentie zijn. Als je het plan analyseert zie je dat er ook lange lanen zijn op bijna dezelfde plek en ook het Sint Annastrand lijkt er te zijn, alsook de grote groene stukken die vb sint anna bos voorstellen, maar ipv bos kan het ook een groot Central Park worden! Het einde van de Blancefloerlaan kan dus de twee torens zijn! En zoals je ziet is het niet bombastisch maar een realistisch plan voor een moderne 21ste eeuwse wijk!

Mr D
January 23rd, 2007, 03:58 PM
Opsturen naar Ludo van Campenhout; maar vooral naar Patrick Janssens: die is veel ruimdenkender. Ik heb ooit eens een parlementair medewerker van Ludo van Campenhout mogen interviewen; amai, amai, amai.
Echt waar zoals die man zijn visie vertolkte over oa. meer voetgangersstraten etc.: triestig. De VLD wil enkel aan voetgangers denken als ze ook beboet worden voor overtredingen (lees: door rood wandelen), daarom heeft ze ervoor gezorgd dat er binnenkort op verscheidene plaatsen camera's worden geplaatst om voetgangers te 'flitsen' LOL!
"Nog al een geluk dat we allemaal nummerplaten op ons achterhoofd hebben," dacht ik toen.

Ivan
January 23rd, 2007, 04:22 PM
De gehele visie over de huidige stadsontwikkeling is standaard te noemen, er is nergens sprake van grootstedelijke visies, Nieuw zuid is nog steeds, en nog voor een tijdje, een papieren schetsing en een enkele renderingen met hollandse bouwstijl. Prestibel is ook nog steeds een rendering, geen kat die weet hoe dat die gebouwen er gaan uitzien. En ja, t' Eilandje is op de mislukte Amca site en de eerse babystapjes van het MAS nog steeds geen echt referentieontwikkeling aanwezig. er zijn alleen de mogelijke referentiebeelden uit het masterplan fase 2, dat op paarse tekenening van gebouwen geen echte 'wouw'-gevoel geeft.

Mijn voorstel (staat ook gepost in hoogbouwpost ergens):

Om de hoogbouw in Antwerpen te stimuleren en bij het grote publiek terug te introduceren zou het erg aangewezen zijn om eens een hoogbouwnota op te stellen met vermelding van de gewenste beeldreferenties voor de stad, de maximale hoogtes, waar hoogbouw mogelijk,...

Ook zou er moeten nagegaan waar oudere appartementen (Linkeroever / Kiel ) oftwel minstens kunnen worden een nieuwe gevel gegeven of kunnen worden vervangen door een nieuwe toren.

Ook aangewezen en een leuk en practisch idee is het maken van een stadsmaquette (zoals er al een maquette van het Eilandje bestaat) waar de stad in basisuitvoering wordt weergegeven en zo kan je dan uittesten welke volumes waar en hoe kunne worden gezet opdat er een coherente en aangename en leesbare skyline kan ontstaan.

En als ultiem hulpmiddel zou er ook een 3D-filmpje kunnen gemaakt worden van hoe Antwerpen er tegen 2025 zou kunnen uitzien.

----

Maquette Eilandje:

http://img219.imageshack.us/img219/1896/eilandje0400506xv5.jpg (http://imageshack.us)

Mr D
January 23rd, 2007, 06:00 PM
Als ze die torens op 't Kiel en in 't centrum van Wilrijk knap zouden restaureren zou dat een ongelooflijke metamorfose teweeg brengen.
Dan kan Wilrijk de hipste hoofdbouwstad van België worden!

Puinkabouter
January 23rd, 2007, 09:21 PM
Dat idee van een stadsmaquette lijkt me bijzonder goed.

Ivan
January 24th, 2007, 02:21 AM
Dat idee van een stadsmaquette lijkt me bijzonder goed.

Natuurlijk moet het niet van heel de stad zijn, maar kernstad met Eilandje, gebied tussen de Leien, Nieuw-Zuid en Linkeroever. Dat is het voornaamste gebied waar de vernieuwing zich afspeelt. Je plakt als het ware de maquettes aan elkaar

De maquette van het eilandje (alleen kennen de meeste "t'Eilandje" alleen als de wijk oude dokken) is bij infomomenten steeds begeert, men is benieuwd naar wat dat alles voorstelt, tja, witte kubusjes stelt natuurlijk niet erg veel voor, men vraagt wat het is, en men kan dan slechts een echt duidelijk antwoord geven voor de eerste fase natuurlijk. Ook blijkt dat de interesse erg groot is naar nieuws, wat weinig wordt gegeven, ook op de officiele websites niet. De stadsontwikkelingswebsite bevat de helft minder info dan hier op de site te vinden is.

Eilandje
http://img408.imageshack.us/img408/8255/eilandje03905067as.jpg (http://imageshack.us)

Nieuw-Zuid
http://img408.imageshack.us/img408/3395/anz039vk.jpg (http://imageshack.us)

Hier een stadsmaquette van Rotterdam!! Erg inspirerend voor Antwerpen...

http://img266.imageshack.us/img266/7795/hoogbouw142rv.jpg (http://imageshack.us)

Detail
http://img184.imageshack.us/img184/244/1069hy.jpg (http://imageshack.us)

Ook simulaties, gekleurde maquettes en 3D kunnen erg inspirerend werken

http://img184.imageshack.us/img184/2739/43702gr.jpg (http://imageshack.us)

http://img184.imageshack.us/img184/6707/axio15ev.jpg (http://imageshack.us)

http://img184.imageshack.us/img184/332/8828yc.jpg (http://imageshack.us)

euroboyarne
January 24th, 2007, 12:34 PM
Wat een rare maquette (die eerste van Rotterdam): de Eiffeltoren, Petronas torens en het WTC staan erop ...

Polri
January 24th, 2007, 02:19 PM
:)

Rotterdam heeft meer te bieden dan je denkt :p

Antwerpen had vroeger een museum "Antwerpen miniatuurstad" in een hangar ergens op het Zuid.

Daar probeerden ze een realistische maquete van de hele stad te bouwen, maar blijkbaar kwamen ze niet uit de kosten. Het museum is ondertussen gesloten.

Voor nieuwe projecten is het goed om maquettes te bouwen, omdat je met een maquette veel correcter kunt zien hoe het er zal uitzien.

Het probleem met computersimulaties is immers dat ze vaak het gebouw of de straat enkel vanuit de mooiste perspectieven laten zien. Een maquette is veel eerlijker.

euroboyarne
January 24th, 2007, 03:45 PM
In de verschillende Masterplans staat heel duidelijk omschreven welke richtlijnen er gevolgd moeten worden in verband met de hoogte van gebouwen. Elk deel van een wijk zal z'n eigen stuctuur krijgen, het is allemaal zeer mooi uitgewerkt vind ik. Zo wil men op het Montevideo-eiland torens van +- 50 meter, meer hoogbouw richting de Lange-Wapper, enz ...

De reden waarom op de maquettes zeer sober zijn is eenvoudig. De gebouwen zijn namelijk referenties, de stad zal per project de grond verkopen aan de projectontwikkelaar die het beste ontwerp heeft. M.a.w.: het uitzicht van de gebouwen in de nieuwe wijken staat helemaal niet vast, enkel de inplanting en ordening. De beelden van Nieuw-Zuid door Jo Crepain bvb zijn enkel maar referenties, de wijk zal er zo helemaal niet uitzien.

Op die manier kan je ook zeker zijn dat de gebouwen in de nieuwe wijken door verschillende architecten ontworpen zullen worden, geen overdreven uniformiteit dus. Het duurt wel heel lang maar het resultaat zal er mogen zijn! :)

Rotterdam A
January 25th, 2007, 10:01 AM
Wat een rare maquette (die eerste van Rotterdam): de Eiffeltoren, Petronas torens en het WTC staan erop ...

Dat was gewoon om een vergelijking te maken met buitenlandse landmarks en de Parkhaventoren.
Die maquette foto met de Erasmusbrug erop is wat recenter. De kleur grijs betekent "in aanbouw" of dat het in aanbouw zal gaan. De kleur wit betekent in ontwikkeling of een studie.

Ivan
March 7th, 2007, 08:57 PM
Om deze topic wat aan te wakkeren; hier een paar referenties van hoe het kan zijn: westkop Spoor Noord:

http://img64.imageshack.us/img64/1691/1000673jb7.jpg (http://imageshack.us)

http://img64.imageshack.us/img64/1579/lao03wt7.jpg (http://imageshack.us)

Landmarks voor de stad:

http://img253.imageshack.us/img253/2941/oscarniemeyermuseumvoorqx6.jpg (http://imageshack.us)
Cultuurgebouw voor Linkeroever

http://img329.imageshack.us/img329/2648/landmarkkq8.jpg (http://imageshack.us)
Toren Eilandje

http://img329.imageshack.us/img329/4858/42nz3.jpg (http://imageshack.us)
Cultuur - Grootstedelijke functie Mexico-eiland

http://img329.imageshack.us/img329/557/landmarktowerrs7.jpg (http://imageshack.us)
Sluitstuk AMCA-Site
of vervanging Chiquitabuilding Rijnkaai

SkyView
March 7th, 2007, 09:43 PM
Geen enkel van je voorstellen bevat kanteeltjes, dus zal het wel niks worden ;-)

Potie
March 7th, 2007, 10:16 PM
Rare kluts van verschillende architecturale stijlen.

Benonie
March 8th, 2007, 08:13 PM
Rare kluts van verschillende architecturale stijlen.
Dat is dan de gewone kluts zoals je die overal te lande vindt...

Puinkabouter
March 8th, 2007, 08:51 PM
Wat nog niet wil zeggen dat het gerechtvaardigd is

Ivan
March 8th, 2007, 10:11 PM
hebben jullie nog voorstellen?

Neil Johnson
April 26th, 2007, 04:23 PM
Deze middag nog wat zitten dromen over een brug over de Schelde én een project rond het Zuid en het Galgenweel.

De regio waar het om gaat:

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/ProjectBrug1a.jpg

Plaats van een brug en andere projecten:

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/ProjectBrug3a.jpg

Zoals je wel kan raden is de grijze lijn over de Schelde de nieuwe brug tussen het Galgenweel en het Zuid.
Aan de LO kant zie ik als 'kop' van de brug een woontoren (blok A). De rest van de wijk rond de waterplas zou ik herontwikkelen tot aan Prestibel (blok B, C...).

Referenties voor het project:

de brug (ik weet het, het is cliché, maar de Erasmusbrug is nog steeds een van de mooiste bruggen ter wereld imo.)

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/erasmus-bridge.jpg

Woontoren en herontwikkelde wijk rond Galgenweel:

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/monk.jpg

Over naar de rechteroever dan. Het zuidelijke deel van de Zuiderdokken zou weer uitgraven (tussen het poortgebouw voor Nieuw-Zuid en de plek waar de brug neerkomt). Het Hof van Beroep verdwijnt, en de oude insteek naar de Schelde wordt weer herstelt.
Het noorderlijke stuk van de Zuiderdokken zou ik herwerken tot een park of citygarden met ruime ondergrondse parking.

De kaaien die ten noorden van de nieuwe brug liggen (het paars gearceerde deel) zou ik herwerken tot evenementenruimte (voor oa de Sinkenfoor).

Het stuk ten zuiden van de brug en de insteek naar de Zuiderdokken (blok D) biedt plaats voor een volwaardig Muhka. Een voorbeeld is mss dit gebouw:

http://i152.photobucket.com/albums/s193/Neil_Johnson/hemisferic.jpg

Ivan
April 26th, 2007, 06:41 PM
Het voorstel voor de site op Linkeroever vind ik wel geslaagd. Maar zoiets wordt bij ons spijtig genoeg niet gerealiseerd.

taboe
April 30th, 2007, 04:00 AM
Deze thread al gezien?

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=222923

Toont aan hoe je op een gestructureerde, moderne en frisse manier op 15 jaar tijd een heel nieuw stadsdeel uit de grond stampt, met respect voor de omgeving. Misschien een voorbeeld voor Nieuw Zuid (al zijn er uiteraard verschillen)? Ook voor de verdere ontwikkeling van het eilandje is dit inspirerend vind ik.

11221
April 30th, 2007, 10:47 AM
Deze thread al gezien?

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=222923

Toont aan hoe je op een gestructureerde, moderne en frisse manier op 15 jaar tijd een heel nieuw stadsdeel uit de grond stampt, met respect voor de omgeving. Misschien een voorbeeld voor Nieuw Zuid (al zijn er uiteraard verschillen)? Ook voor de verdere ontwikkeling van het eilandje is dit inspirerend vind ik.

Das tenminste stadsontwikkeling, met degelijke en gedurfde architectuur!!
Die 'Living Bridge' vindt ik echt geweldig.

Renderings misschien eens doorsturen naar de Belgische beleidsmakers?:bash:

Puinkabouter
April 30th, 2007, 01:03 PM
Ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Hopelijk kunnen ze zoiets - in het klein - herhalen in België (het deed me wat denken aan de Oude Dokken in Gent, omwille van de dokken, uiteraard).

Ivan
April 30th, 2007, 02:59 PM
Ja, jongens, dat is inderdaad eens andere koek hé! Stikjaloers!!!!! ;-)

Misschien moet er eens een studiereis georganiseerd worden naar Hamburg, want daar valt veel inspiratie en kennis te halen!

In Antwerpen mogen er gerust wat van die basisideën uit Hamburg toegepast worden!!

Ivan
May 3rd, 2007, 12:29 AM
Antwerpen heeft nood aan enkele strategische bakens, mooie torens, ware iconen! Het justitiepaleis is een mooi begin. Een toekomstig concrescentrum op het Eilandje zou een volgende stap kunnen zijn. Dat is nog even afwachten.

Hier enkele opmerkelijke gebouwen/torens waar er evenveel voor- als tegenstanders voor zijn:

http://img442.imageshack.us/img442/6195/kingalfredcenterhoveukghq5.jpg (http://imageshack.us)

http://img122.imageshack.us/img122/1236/oceanheights310m460mdubah6.jpg (http://imageshack.us)

http://img441.imageshack.us/img441/6966/442396968d5eb5b6e5oej9.jpg (http://imageshack.us)

http://img441.imageshack.us/img441/639/conixbeeld3sa2.jpg (http://imageshack.us)

http://img72.imageshack.us/img72/1331/normanfoster8lx7.jpg (http://imageshack.us)

http://img72.imageshack.us/img72/8523/308832661871e2aebb2okg3.jpg (http://imageshack.us)

http://img122.imageshack.us/img122/2963/43grootio8.jpg (http://imageshack.us)

http://img72.imageshack.us/img72/7683/bishopsgatefromlondonbryw7.jpg (http://imageshack.us)

Nefast
May 3rd, 2007, 01:01 AM
Ik erken ook de nood aan nieuwe landmarks voor Antwerpen, maar de schaal van de gebouwen die je net getoond hebt is misschien iets te groot voor Antwerpen. Alhoewel... op linkeroever zou ik nog graag gebouwen op dergelijke schaal zien verschijnen.

Die foto op de eerste toren begrijp ik niet goed, lijkt wel alsof ik wat teveel gedronken heb :nuts: De vorm van de Torre Agbar vind ik te luguber, doet me teveel denken aan 'n kogelhuls. Het project op de zesde foto (voorgesteld voor in La Défense?) lijkt me wat 'spooky'.

Maar soit, ik begrijp je stelling wel dat 't stad een nieuw landmark van formaat kan gebruiken, een pendant van de kathedraal, een symbool voor het nieuwe millennium, en liefst op linkeroever indien het Hoogbouw betreft!

L-er
May 3rd, 2007, 01:36 PM
Wat is die Tour Phare toch een onding.

Ivan
May 3rd, 2007, 11:14 PM
Misschien, smaken verschillen natuurlijk. Maar ik denk als je de ontwerpen ziet van internationale architecten, dat er wordt afgestapt van het typische blokkendoos-model. Het wordt allemaal wat swingender, gebogener, ed.

Ivan
May 3rd, 2007, 11:18 PM
Wirral Waters zou een prachtvoorbeeld kunnen zijn voor Fase 2 van het Eilandje. Het Mexico en Kempeneiland en rand Noorderlaan kan hoger gebouwen gerust aan!

Voor Fase 1 zou laagbouw met enkele kleine torentjes op strategische punten beter zijn (naar voorbeel Hafencity-project (Hamburg)).

Bij Wirral Waters en Hafencity zijn alle gebouwen al uitgetekend, dit is iets wat voor het Eilandje niet het geval is. Dat kan natuurlijk postitief en negatief zijn. Positief: alle kansen liggen nog open, er kunnen verschillende architecten aan het werk. Negatief: het is niet die onbestemdheid die er voor zorgt dat de ontwikkeling traag verloopt.

Ik zou opteren voor een tussenstap; per deelgebied een vastgelegd ontwikkelingsplan opmaken en uitvoeren als deelproject. Bv: Cadix-noord en Kempeneiland om te beginnen.

KVP
May 29th, 2007, 05:34 PM
Eerst even voorstellen misschien: Ben al een hele tijd passief aanwezig op dit forum. Ik woon zelf in Antwerpen en vind dit een geweldige manier om op de hoogte te blijven van de vele ontwikkelingen. (En er zijn er genoeg tot mijn genoegen)

Nu mijn vraag:
Ik meeen dat Patrick Janssens eens heeft laten vallen dat er wat hem betreft snel een nieuwe bestemming zou worden gevonden voor het gebouw van het loodswezen aan de Tavernierkaai. Ik meen dat hij dit eens in een interview voor ATV heeft gezegd en daarbij als voorbeeld het Hotel New York in Rotterdam heeft gegeven.

Nou weet ik wel dat Janssens al wel meer heeft verteld in het verleden, maar ik zag dit helemaal zitten! Ik kan echter helemaal geen informatie vinden, weet iemand hier er iets van toevallig?

Alvast bedankt!

Ivan
May 29th, 2007, 07:19 PM
Dit idee leeft...als een idee. Dit is zeker nog lang niet voor de komende jaren. Het gebouw is trouwens geen stadseigendom. Wat betekent, een lange strijd over mogelijke herbestemming van het gebouw!

CuoreGR
August 1st, 2007, 12:17 AM
Ik heb nog ergens een oud plan liggen met deze vooropgestelde verbindingen. Ik zal dit eens inscannen.
*zou daar heel blij mee zijn, mocht iemand dat alsnog kunnen doen*

CuoreGR
August 1st, 2007, 01:15 AM
Leysen wist zelf wel dat het plan 2012 niet echt realistisch was toen hij er aan begon. Het was meer de bedoeling het maatschappelijk debat over stadsontwikkeling in Antwerpen aan te wakkeren, samen met enkele specifieke projecten zoals een Scheldebrug.
Daar is hij aardig in geslaagd, als je ziet hoeveel er de laatste jaren niet gebeurd is of in de steigers staat op dat vlak.

Ik heb dit plan vrijdag nog in de bus gekregen. Om eerlijk te zijn, veel van die dingen zijn echt onhaalbaar... en veel andere dingen zijn wel héél erg voordehandliggend. Maar er staan toch een aantal heel interessante ideeën op voor amateur-stadsplanners :angel:

CuoreGR
August 1st, 2007, 12:46 PM
Nieuw Linkeroever
http://img150.imageshack.us/img150/3879/leftbank1wo.png (http://imageshack.us)

--> Merk de VELE oeververbindingen op! Als dit plaatje bekijkt, zie je toch wat het ingedommelde en afstandelijke Linkeroever bezit...
Dat ziet er allemaal wel heerlijk uit, maar waar zouden al die bruggen dan komen?
Een brug vertrekkende van pakweg de Suikerrui zie ik niet echt zitten... een brug van Noordkasteel naar Sint-Anneke lijkt me nu ook niet geweldig handig. Misschien wel een aantal bruggen tussen IPZ en Burcht, als beide wat "ontwikkeld" zouden worden...
Iemand enig idee van hoeveel schepen er daar nog over de Schelde varen? (ttz: hoe hoog een vaste brug moet zijn, of hoeveel een relatief vlakke ophaalbrug zou moeten worden opgehaald?) Of iemand enig idee waar ik dat kan navragen? tyvm!

Ivan
August 1st, 2007, 12:59 PM
Dit plan moet je natuurlijk niet te letterlijk nemen en wat verbuigen naar de stadsvorm natuurlijk, al trekt dit er toch al zeer goed op. Verbindingen zijn steeds handig. In de krant stond vandaag nog dat de voet-en fietserstunnels overbezet geraken. Dit kan opgelost worden door bruggen te bouwen.

van Nieuw Zuid naar Prestibel, van historisch centrum naar Van Eedenplein of van Amsterdamstraat naar jachthaven linkeroever en van St anna naar Noordkasteel lijken me broodnodige verbindingen!

skydiver
August 1st, 2007, 06:25 PM
Dit plan moet je natuurlijk niet te letterlijk nemen en wat verbuigen naar de stadsvorm natuurlijk, al trekt dit er toch al zeer goed op. Verbindingen zijn steeds handig. In de krant stond vandaag nog dat de voet-en fietserstunnels overbezet geraken. Dit kan opgelost worden door bruggen te bouwen.

van Nieuw Zuid naar Prestibel, van historisch centrum naar Van Eedenplein of van Amsterdamstraat naar jachthaven linkeroever en van St anna naar Noordkasteel lijken me broodnodige verbindingen!

Probleem met Antwerpen is niet zozeer het gebrek aan visie want die bestaat er wel , maar wel aan de politieke moed om echt gedurfde projecten ook uit te voeren. Mensen als Philip Heylen en Van Campenhout weten heus wel wat er in andere grote havensteden met de ontwikkeling van waterfronts gebeurd is of staat te gebeuren ( ze zijn beide trouwens regelmatige New York bezoekers) , maar als puntje bij paaltje komt wordt steeds voor een compromis (lees middelmaat) gekozen. Ik blijf erbij dat het congresgebouw van Gethry een enorm gemiste kans is . Liep onlangs nog eens langs de Docklands in Londen . Dit is toch van een heel ander niveau dan wat men in het Eilandje van plan is.(of was):cheers:

Lacrimosa
August 6th, 2007, 11:43 AM
Ik heb dit plan vrijdag nog in de bus gekregen. Om eerlijk te zijn, veel van die dingen zijn echt onhaalbaar... en veel andere dingen zijn wel héél erg voordehandliggend. Maar er staan toch een aantal heel interessante ideeën op voor amateur-stadsplanners :angel:

In het boek "Antwerpen Onvoltooide stad" van Christian Leysen wordt het ontstaan uitgelegd van Antwerpen en er wordt ook een mooi toekomstbeeld van de scheldetad met nieuwe stadsontwikkelingen, verscheidene projecten en hernieuwingen toegelicht ;)

Puinkabouter
August 15th, 2007, 07:26 PM
Om het even over iets anders te hebben: doe mij maar een deftige spits op de Boerentoren. Dat zou het pas echt af maken...

http://i13.tinypic.com/6bsybmd.jpg

;)

Moren-o
August 15th, 2007, 11:07 PM
^^ haha, dat zou inderdaad niet misstaan.
Ik ga zelf ook eentje proberen.

Ivan
August 15th, 2007, 11:24 PM
Leuke poging! De toren is me toch te robuust om er zo'n frele torenspits op neer te zetten.

Moren-o
August 15th, 2007, 11:35 PM
Zeeer snel ook eentje geprobeerd.
Het resultaat is ernaar. Morgen nog eens proberen. ;)

taboe
August 16th, 2007, 12:19 AM
ik ook snel nog eentje gemaakt

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/Untitled-1.jpg

Polri
August 16th, 2007, 12:38 AM
ik ook snel nog eentje gemaakt

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/Untitled-1.jpg

Zalig! Zo zou het echt de modernere tweelingbroer van de kathedraal zijn :)

Moren-o
August 16th, 2007, 12:43 PM
Als we hem nu eens gewoon zouden verlengen tot ongeveer 150 m?

http://img507.imageshack.us/img507/1577/boerentorenxloq9.jpg

http://img235.imageshack.us/img235/8675/boerentowerev2.jpg

Ivan
August 16th, 2007, 02:27 PM
Na het zo bekeken te hebben is de toren eigenlijk nog lang zo slecht nog niet zoals hij er nu uitziet hé :)

hebben jullie nog andere ideeen voor de stad? Laat maar horen dan!

Den Antwerpenaar
August 16th, 2007, 06:14 PM
Ik zou, in plaats van de Boerentoren, de Antwerp Tower verhogen! Als die toren 100m hoger zou zijn, dan zou dat meer prestige geven aan Antwerpen en misschien dat dan de hoogbouwgekte daar toeslaat. :)

Moren-o
August 16th, 2007, 07:27 PM
Zoiets al dit dan? :lol:
Dat moet toch ongeveer 200 meter zijn denk ik.

http://img413.imageshack.us/img413/3228/antwerptowerxlso1.jpg

ƒƒ
August 16th, 2007, 09:49 PM
Haha die is inderdaad wel schitterend. Boerentoren mag blijven zoals hij is, Antwerp Tower mag Moren-o verder construeren.
Misschien nog een paar MOOIE gebouwen op Linkeroever, dan komt het in orde.

...Waarom het Provinciehuis niet verhogen ipv verlagen? :D

Den Antwerpenaar
August 16th, 2007, 09:56 PM
http://img501.imageshack.us/img501/7890/afbeelding044fd5.jpg (http://imageshack.us)

Qua hoogte en vorm doet de Antwerp Tower op de foto van moren-o mij een beetje denken aan deze (hogere) Londense toren.

Ivan
August 16th, 2007, 10:58 PM
Ben er niet zo'n fan van

Polri
August 17th, 2007, 01:13 AM
Hoogbouw mag wat mij betreft zker in Antwerpen, maar dan toch liefst niet op plaatsen waar het boven historische straten uittorent.

Ik denk dat de simulatie met de Antwerp Tower van 200m duidelijk laat zien dat dat het uitzicht op de Meir serieus verpest :)

Mijn voorstel is trouwens om de Antwerp Tower aan twee kanten (de Keyserlei en van Ertbornstraat) uit te rusten met grote schermen en flashy lichten, à la Times Square.

Het zou passen bij de vele kleuren en neonlichten in de rond de UGC en op de de Keyserlei. De buurt zou er volgens mij een kitsherige downtown sfeer door krijgen :)

Vandaag trouwens een artikel gelezen ober de luchthaven van Deurne, blijkt dat die 2 (!) lijnverbindingen hebben (London en Manchester).

En daarvoor worden dan in de hele stad hoogbouwrestricties ingesteld :bash:

Meurisse
August 17th, 2007, 02:57 AM
pff hoe smakeloos allemaal, gewoon hoogbouw om maar hoogbouw te hebben. Er zijn beter plaatsen in Antwerpen, MOEST, er nood zijn om hoogbouw te beginnen, laat aub de boeretoren en de Antwerp tower met rust!

Simuleer maar wat met Linkeroever, Luchtbal, zuid, of eilandje, singel of ring, locaties genoeg !

Ivan
August 17th, 2007, 12:26 PM
Kunnen jullie voor inderdaad Eilandje en Nieuw Zuid of Linkeroever Hoogbouw simuleren?? Zou wel leuk zijn. Van Linkeroever was er al eens door iemand zo'n simulatie gemaakt, was niet slecht trouwens!

Meurisse
August 17th, 2007, 12:46 PM
Ok ik hoop dat ik met mijn nachtelijke post niemand op de tenen heb getrapt!

Ik zal eens iets posten van project dat ik 2 jaar geleden maakte op school. Het betreft een station en stationsomgeving voor station Luchtbal. Ik zag dat als een nieuwe toplocatie, zeg maar een brussel noord voor Antwerpen.

Al heb ik het mss voor de skyscraper fans te braafjes gehouden, mijn bedoeling was een zeer hoge densiteit en diversiteit aan te brengen.

Het station zelf, met onder andere een concrescentrum, zou gesitueerd worden langs de sporen (logisch? :p )
Het gebied ernaast is 2 verdiepingen verhoogd, en bevat parking, en retailhandel (autogebonden winkels) langs de straatkanten (groenendaallaan en noorderlaan).
Op dit verhoogd niveau komen de eigenlijke torens. De 6 hoogste (10verdiepingen) zijn voorbehouden voor Kantoren. De 3 lange blokken (6 en 8verd) voor woningen. De lange blok langsheen noorderlaan zou een hotel bevatten (ter vervanging van het bestaande dockshotel)
In de plinten van deze gebouwen zouden winkels en horeca geplaats worden.

Dit alles is natuurlijk nog maar zeer ruw uitgewerkt, ik was tenslotte toen nog maar een 3de jaars studentje :)

http://img453.imageshack.us/img453/2687/foto1bj6.jpg

http://img453.imageshack.us/img453/3890/foto4eh5.jpg

http://img453.imageshack.us/img453/2470/foto3wc8.jpg

http://img453.imageshack.us/img453/6996/foto2uv4.jpg

Moren-o
August 17th, 2007, 12:47 PM
pff hoe smakeloos allemaal, gewoon hoogbouw om maar hoogbouw te hebben. Er zijn beter plaatsen in Antwerpen, MOEST, er nood zijn om hoogbouw te beginnen, laat aub de boeretoren en de Antwerp tower met rust!

Simuleer maar wat met Linkeroever, Luchtbal, zuid, of eilandje, singel of ring, locaties genoeg !

Ik was gewoon maar wat aan het uitproberen. Natuurlijk wil ik ook niet dat de Boerentoren veranderd wordt. Ook voor de Antwerp Tower zou dat niet gepast zijn.

Over je plannen voor Luchtbal: ze zijn inderdaad zeer braaf. En door de lego-lay-out doet het, zoals je zegt, veel denken aan Brussel Noord.
De laatste simulatie kan werkelijk overal ter wereld zijn.

Ivan
August 17th, 2007, 01:26 PM
Niet slecht, maar het mag van mij allemaal wat gewaagder

Iemand
August 17th, 2007, 02:33 PM
Wat vinden jullie hier van?

http://img508.imageshack.us/img508/1976/antwerpbi1.png (http://imageshack.us)

Iemand
August 17th, 2007, 02:41 PM
Ik ben pas nieuw (er waren even een paar zaken verkeerd gelopen tijdens het uploaden van de foto, maar het is toch gelukt).

ƒƒ
August 17th, 2007, 02:51 PM
Laat de Boerentoren maar zoals hij is.
En de kathedraal... ofwel laten, ofwel alle oorspronkelijk geplande 7 torens afbouwen.

Puinkabouter
August 17th, 2007, 02:59 PM
Ik vind de kathedraal al perfect zoals ze nu is... daar hoeft niets aan te veranderen. En dat van de boerentoren is een grapje hé ;)

Dat was trouwens de spits van de Empire State Building die ik er had opgeplakt... zelfde periode qua architectuur. Stiekem vond ik dat het werkte. Ik hou gewoon echt niet van dat KBC-ding bovenop de toren, en bovendien vind ik het spijtig dat de toren gewoon eindigt in een vlak. Eigenlijk dacht ik vooral om er een Antwerpse "A" op te plakken, gelijk dat ding dat in het CS staat.

ƒƒ
August 17th, 2007, 03:10 PM
Er heeft ooit een A op gestaan, in het modejaar een stuk of 5 jaar geleden. Maar dat was in doek en woei/scheurde snel kapot. Een stenen versie zou beter stand houden.

Ivan
August 17th, 2007, 08:07 PM
Nu de A toch echt wel in het hart van de Antwerpenaar zit is het toch verdorie tijd dat ze die A terug op den Boerentoren moeten zetten hé!!
Zou een prachtige kers op de taart zijn!!

Hier nog een foto van hoe den Boerentoren was met de A

http://img250.imageshack.us/img250/6321/boerentoren1bh7.jpg (http://imageshack.us) - - http://img250.imageshack.us/img250/7827/200109020416c450bf2.jpg (http://imageshack.us)

Den Antwerpenaar
August 17th, 2007, 09:07 PM
Die kathedraal met twee torens heeft wel iets, maar de kathedraal met één toren blijft typisch Antwerpen, dus behouden zoals die nu is, zou ik zo zeggen.
Hoe hoog is de Boerentoren eigenlijk met de A erop ?

Ivan
August 17th, 2007, 09:11 PM
Dat moet ongeveer dan een dikke 110 meter zijn. Maar weet niet of, stel dat de A definitief is, dat meetelt in de hoogteberekening?? (cfr.de antennes)

Ivan
August 17th, 2007, 09:12 PM
Toch een beetje vreemd aandoend gezicht zo de kathedraal met de twee torens :)

Meurisse
August 17th, 2007, 10:57 PM
als je het niet weet, valt het eigenlijk niet zo direct op vind ik :)
Maar we zullen het toch maar laten zoals ze is mss.

B!
August 18th, 2007, 10:27 AM
Zet die 'A' der maar meteen weer op../?

Zo is ie méér Antwerpen, én heel hip en trendy.

Puinkabouter
August 18th, 2007, 10:41 AM
Ik bedoelde eigenlijk vooral de vierzijdige A. Exact dat ding dat (ooit) in het CS staat (of stond). Maar dan veel groter, natuurlijk.

Ivan
August 18th, 2007, 12:25 PM
Die staat er nog in CS en op Groenplaats.

Maar de gewone plate A is toch beter om op de Boerentoren te plaatste ze :)

Ivan
August 18th, 2007, 12:29 PM
Hier de A van C.S.

http://img138.imageshack.us/img138/411/xcxi4.jpg (http://imageshack.us)

Puinkabouter
August 18th, 2007, 12:37 PM
Een platte A zie je maar van twee kanten. Dan krijg je onvermijdelijk plaatsen waar het dan gewoon een stomme rooie streep boven de toren wordt. Een toren heeft vier kanten, het sluitstuk dus liefst ook.

B!
August 18th, 2007, 12:43 PM
Yupz; je hebt gelijk! Maar is er een kans dat die er trg opkomt../?

Of zijn we gewoon een beetje aan't 'dromen'. Doen we verdacht veel op dit forum tegenwoordig.

Ivan
August 18th, 2007, 01:08 PM
Dromen is durven :) om het met gevleugelde worden te zeggen.
En zeker in antwerpen!

Daar is zeker deze thread te goede plek voor :)

Meurisse
August 18th, 2007, 01:39 PM
Ik zou dan proberen te dromen over realistischere ontwerpen. Die A op boerentoren vind ik nog wel goed idee, wel heel symboliek. Lijkt kitsherig, maar volgens mij is dat toch uniek in de wereld.

Als ze dat opnieuw construeren, in staalwerk ofzo, met geperforeerde staalplaten ofzo, want denk dat massief in natuursteen iets te zwaar zal zijn.

En voor nieuwe hoogbouw,aan de nog te bouwen wapperbrug, zou dat geen nieuwe goede locatie zijn ? Aan de noorderlaan, bvb op dat stuk waar delijn nu haar bussen opstelt.

De_Smoel
August 18th, 2007, 11:44 PM
skylinetje:

http://img507.imageshack.us/img507/263/skylinexv8.jpg

Ivan
August 19th, 2007, 01:30 AM
Voorlopig is die plek in het MP voor de L.Wapper een groen deelgebied

Ivan
August 26th, 2007, 11:52 PM
Welke A moet er op.... de ingeburgerde stads-A (stralende A) of de Congres-A (rode A)...!?

Aere
August 27th, 2007, 09:42 PM
Welke A moet er op.... de ingeburgerde stads-A (stralende A) of de Congres-A (rode A)...!?

De rode A! Het is toch iets schoon eh... Ik vind die rode A stijlvoller dan het stadslogo, hoewel het stadslogo ook zeker niet mis is.
http://www.agids.be/index.asp
(linkje naar de site van de rode A)

euroboyarne
August 27th, 2007, 10:15 PM
Heb eens ergens gelezen dat de A die op de KBC-toren stond terug gebruik zal worden wanneer de Alcatel-toren gerenoveerd is (er worden daar vele stadsdiensten gecentraliseerd). De A zal dan een andere toren sieren, volgens mij past hij daar ook wel.

euroboyarne
August 27th, 2007, 10:43 PM
Ik droom toch van een Scheldebrug die de Singel verbindt met de Linkeroever.

Opmerkelijk: vandaag is men begonnen aan de voorbereidende werken voor een nieuwe Scheldebrug in Temse, hieronder heb ik de lengte van de nieuwe brug in Temse (witte lijn) geplaatst op de locatie in Antwerpen ... een brug in Antwerpen zou dus niet véél langer moeten zijn! Moet kunnen!

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/scheldebrug.jpg

Ivan
August 27th, 2007, 10:48 PM
Heb eens ergens gelezen dat de A die op de KBC-toren stond terug gebruik zal worden wanneer de Alcatel-toren gerenoveerd is (er worden daar vele stadsdiensten gecentraliseerd). De A zal dan een andere toren sieren, volgens mij past hij daar ook wel.

denk dat ik dat moet gezegd hebben :)

Meurisse
August 28th, 2007, 03:57 AM
Ik droom toch van een Scheldebrug die de Singel verbindt met de Linkeroever.

Daar droomt elke Antwerpenaar nu al honderden jaren van sé ^^

But in long long time ago, in a galaxy far far way they're will be a bridge!:nuts: :)

ze komt er wel ;)

Ivan
August 28th, 2007, 12:03 PM
Die brug zou een sleutelstuk kunnen zijn in de heraanleg van de Singel, das dus +- 2012 - 2016. Natuurlijk kan de brug een aparte fase zijn die later, als REGATTA echt belangrijk wordt als woongebied. Maar er kan ook gewacht worden tot wanneer NIEUW ZUID in de steigers staat... Tiiiiiijjjjjdd met hopen nog!!

CuoreGR
August 28th, 2007, 01:31 PM
De rode, natuurlijk. Hoe geweldig het stralende A-logo nu is (als het tenminste niet wordt verblauwd :bash: ;) ), die rode A past beter op een toren. Gewoon al omdat het volgens mij niet doenbaar is om die straaltjes zo te zetten, dat het logo van alle kanten zichtbaar is?

Meurisse
August 28th, 2007, 01:35 PM
haha da slaagt op mij dus :p

Een A is een A :) De meeste mensen op straat associeren de A met patrick janssens, dus heb ik zijn sp.a-rood eens vervangen e ;)

Ivan
August 28th, 2007, 01:40 PM
Discussie RODE A --> naar "A-STAD"

Ivan
August 28th, 2007, 01:54 PM
ff hier overhevelen uit de Openbaar vervoer post:

Zweeftrein (Cool en getuigt van visie en blik naar de toekomst! (wel kostelijk))

http://img338.imageshack.us/img338/2096/cc2jd8.jpg (http://imageshack.us)

http://img206.imageshack.us/img206/3905/13061518bw2.jpg (http://imageshack.us)

Transbordeur (beetje al te oud concept voor de 21ste eeuw)

http://img338.imageshack.us/img338/8063/64992239lm2.jpg (http://imageshack.us)

http://img206.imageshack.us/img206/8347/z1ge2.jpg (http://imageshack.us)

http://img524.imageshack.us/img524/8410/bilbaocpaol4.jpg (http://imageshack.us)

CuoreGR
August 28th, 2007, 02:00 PM
haha da slaagt op mij dus :p
True. Voor mij is dat rood Antwerpenrood en geen SP.a-rood, vandaar dat ik zo half misselijk word van dat logo. ;)
Net als die debiele zuiderlingen die een Antwerpse vlag maken met paarse ipv rode strepen en schild, daar word ik ook niet goed van (lett.) :bash:

Ivan
August 28th, 2007, 02:01 PM
DE SINGEL-MonoRail - Transport of the future

http://img511.imageshack.us/img511/5309/ddd2qq9.jpg (http://imageshack.us)

http://img511.imageshack.us/img511/6492/dddbk6.jpg (http://imageshack.us)

http://img511.imageshack.us/img511/4725/ddd1fb6.jpg (http://imageshack.us)

http://img508.imageshack.us/img508/4410/ddd3gk9.jpg (http://imageshack.us)

CuoreGR
August 28th, 2007, 02:03 PM
ff hier overhevelen uit de Openbaar vervoer post:

Zweeftrein (kan mooi zijn, maar kostelijk)

Transbordeur (beetje oud denk ik om te bouwen nu)

Dank voor de opzoekingswerken. Een mens wordt toch echt te lui in zijn verlof he :(
"Mooi maar kostelijk" klopt wel. Kostelijk is een monorail ook, maar minder mooi. Vandaar... :)

"Een beetje oud", ongetwijfeld wel. Het lijkt me gewoon verschrikkelijk cool om zoiets te hebben als transportmiddel tussen de 2 Scheldeoevers, bv tussen Sint-Anneke en Noordkasteel ofzo. Het iet er toch geweldig uit? :)

Ivan
August 28th, 2007, 02:10 PM
Er was eens voor Antwerpen overwogen zo'n transbordeur te bouwen, het stuitte zoals verwacht op heeel veel protest!

Hier een website waar je je hartje over dergelijk transport kan ophalen!: http://www.timbresponts.fr/articles_et_publications/ferdinand_arnodin___et_les_ponts%20a.htm

CuoreGR
August 28th, 2007, 02:24 PM
Er was eens voor Antwerpen overwogen zo'n transbordeur te bouwen, het stuitte zoals verwacht op heeel veel protest!

godver :bash:
(heb je daar een bron van ofzo? of enig idee waar die had moeten komen?)

Overigens, ik weet ook wel dat het niet het meest moderne vervoermiddel is, maar het ziet er gewoon geweldig uit, vind ik dan - daar ben ik mss ook de enige in :$
(Ik heb overigens een poster met de 8 nog bestaande tb's hier ophangen hoor) :D

(even off-topic: :bash: @mezelf om op één suggestie niet onmiddellijk te reageren, nu vind ik het betreffende topic niet meer) :p

Ivan
August 28th, 2007, 02:32 PM
Ik heb misschien op de pc een foto, maar zoek die morgen, dan zijn mijn exams gedaan :) Weet wel dat het ergens rond midden a einde 19de eeuw moet zijn geweest. Voorzien ten zuiden van Antwerpen (+- Nieuw Zuid)

poller1
August 28th, 2007, 02:54 PM
True. Voor mij is dat rood Antwerpenrood en geen SP.a-rood, vandaar dat ik zo half misselijk word van dat logo. ;)
Net als die debiele zuiderlingen die een Antwerpse vlag maken met paarse ipv rode strepen en schild, daar word ik ook niet goed van (lett.) :bash:

ZEEEEER IRRITANT, en de stad zelf doet dat nu ook al, Gazet van Antwerpen ook... allemaal door die onnozele Kielse lobbyisten.

Die kunnen zelfs niet accepteren dat de kleuren van de stad roodwit zijn.

Zielig hoor. Heel zielig.

Meurisse
August 28th, 2007, 09:03 PM
Nog iets perfect voor in dit droomtopic. Waar komt nu dat nieuwe voetbalstadion? En hoe gaat het er uit zien? En speelt onze eengemaakte ploeg er in :)

We kunnen Herzog & De meuron vragen, die zijn ondertussen gespecialiseerd in voetbalstadia

http://www.tate.org.uk/modern/transformingtm/images/whodesigns_bejing_large.jpg
http://www.dialo.de/images/cityGuides/muenchen/Allianz_Arena.large.jpg
http://www.building.co.uk/Pictures/436xAny/h/f/c/portsmouth_fc_08.jpg

of andere... Ergens moet er toch een plaatsje zijn omdat te zetten, en een sponsor zullen we toch ook wel vinden? het BASF stadion ofzo:)

Ivan
August 28th, 2007, 09:08 PM
Zo'n posts en foto's zie ik graag se!

Dat zijn natuurlijk droomtempels om als stad over te beschikken!

Architecturaal hoogstaand, vervullen een baken én icoonfunctie en worden ineensklaps geconnoteerd met de stad waar ze staan!

Bij ons zie ik zoiets staan op Linkeroever of Petroleum Zuid! Vlak langs de Schelde en de Scheldebrug!! Dan nog watertaxis en bussen als ecologisch en snel vervoer!

wink wink Van Campenhout...

Ivan
September 7th, 2007, 01:53 PM
Hier nog wat leuke torens!

http://img337.imageshack.us/img337/3632/zaje5.jpg (http://imageshack.us)

http://img337.imageshack.us/img337/8341/za1hz1.jpg (http://imageshack.us)

Moren-o
September 8th, 2007, 02:57 PM
^^
De voorlaatste toren is subliem.
De laatste is een rip-off van een rip-off. :p

Puinkabouter
September 8th, 2007, 03:03 PM
Ik vind zweeftrein noch transbordeur mooi...

Lars13
September 8th, 2007, 03:20 PM
Hét transportmiddel van de toekomst is wat mij betreft een maglev.
Met snelheden boven de 400km/u is het een uiterst snel, doch veilig transportmiddel. Bij een test in Japan behaalde een maglev zelfs een snelheid van 581km/u. Naast de hoge kostprijs is het geluidsniveau (boven de 300km/u) een belangrijk nadeel.

Meurisse
September 8th, 2007, 03:32 PM
Hier nog wat leuke torens!

http://img337.imageshack.us/img337/3632/zaje5.jpg (http://imageshack.us)

http://img337.imageshack.us/img337/8341/za1hz1.jpg (http://imageshack.us)

Die toren in Parijs vind ik nu toch niet alles:ohno:
Die 2de toren, waar staat die, of komt die ? Hongkong?

Hét transportmiddel van de toekomst is wat mij betreft een maglev.
Met snelheden boven de 400km/u is het een uiterst snel, doch veilig transportmiddel. Bij een test in Japan behaalde een maglev zelfs een snelheid van 581km/u. Naast de hoge kostprijs is het geluidsniveau (boven de 300km/u) een belangrijk nadeel.

Ik dacht dat die maglev juist geluidsloos was? of begint die boven 300peruur ineens lawaai te maken? Of gewoon door de luchtverplaatsing?

Lars13
September 8th, 2007, 08:21 PM
Ik dacht dat die maglev juist geluidsloos was? of begint die boven 300peruur ineens lawaai te maken? Of gewoon door de luchtverplaatsing?

Awel, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zeker van ben. Via Wikipedia ben ik erachter gekomen dat het inderdaad zo is. Maar ja, daar zijn ze natuurlijk ook niet alwetend (al kan ik me moeilijk voorstellen dat daar onzin wordt verkondigd). Weet je wat, ik zal het je weten te zeggen, 'k vertrek begin oktober naar China (land op Pudong Int'l, Shanghai). :banana:

Puinkabouter
September 8th, 2007, 09:13 PM
De luchtverplaatsing maakt bij hoge snelheden sowieso nogal wat geluid, om 't even wat het is dat rijdt.

Ivan
October 14th, 2007, 09:07 PM
Hier nog een leuke referentie voor een combinatie woon- en werkproject op bv. site Petroleum Zuid. Zou een mooie aankondiging zijn voor het begin van de stad, een architecturale poort en lichtbaken. Ook de parel aan de kroon voor een heraangelegde kaaienboulevard. Vlak ernaast ligt het groen van Hoboken Polder!

http://img145.imageshack.us/img145/539/riverfront3pa7.jpg (http://imageshack.us)

Meurisse
January 29th, 2008, 03:22 PM
Enkele maanden geleden maakte wij tijdens een workshopweek in enkele dagen een ontwerpje voor de omgeving van deSingel. De bedoeling was een andere functie zoeken voor de brug van de Le Grellelaan, wij zagen het echter wat grootser. Gedeeltelijke overkapping van de ring, zodat de expo en deSingel kunnen uitbreiden, en er een rechtstreekse verbinding komt met de parking in de buurt.

hier de posters van onze presentatie toen:

http://img204.imageshack.us/img204/2524/postera1gb7.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/2230/postera12py8.jpg

Tijdens zo'n workshopweek werk je 4-5 dagen met 2de, 3de, 4de en 5de jaars samen aan een opdrachtje, afgewisseld met lezingen etc. héél plezant :banana:

Ivan
January 29th, 2008, 03:34 PM
Wij moeten dringend eens afspreken :) Past dit in het kader van de plannen van de Stad? Zij wenst ook Antwerp Expo en DeSingel in het geheel te verankeren met het omliggende groen als Cultuurpark...

Meurisse
January 29th, 2008, 03:43 PM
Wij moeten dringend eens afspreken :) Past dit in het kader van de plannen van de Stad? Zij wenst ook Antwerp Expo en DeSingel in het geheel te verankeren met het omliggende groen als Cultuurpark...

ja heb dat ook gelezen in het RSA :)

maar denk niet dat het stad het zoo groots ziet, en zo kostelijk ^^

alhoewel in onze filosofie hoefde dat niet veel te kosten. de ring wordt overdekt met een grote nieuwe parking, zodat alle parkeerproblemen ineens zijn opgelost. (alle parking in omliggende straten kan dus verdwijnen. We gingen er van uit, dat deze kosten zichzelf wel terug verdienen, door de uitbreiding van de expo, en nieuwbouw langs heen de ring ^^

Neil Johnson
January 29th, 2008, 03:52 PM
Heel knap plan! En met dat project heb je meteen ook dé geschikte plek om wél een congrescentrum te zetten :p

Meurisse
January 29th, 2008, 04:00 PM
Heel knap plan! En met dat project heb je meteen ook dé geschikte plek om wél een congrescentrum te zetten :p

tiens, nog niet over nagedacht ^^

hebben we al eilandje, elisabethzaal, postgebouw, en nu desingel als mogelijke locatie :lol:

Daiquiri
January 31st, 2008, 07:35 PM
Wat ik nog graag zou zien in de stad =>

- Brug over de Schelde ( bv. Steenplein - Frederik Van Eedenplein )
- Nog wat hoogbouw rond CS. Hoger dan wat er nu is (Kievitplein)
- Terug water in Stadspark
- Nieuwe hoogbouw (liefst eens wat hoogstaande architectuur) op Petroleum Zuid
- Bouw van een echt station Antwerpen-Zuid
- Van het St. Annastrad een echt strand maken (voorbeeld Badalona in Barcelona)
- Uitbreiding luchthaven naar kant van station Mortsel (afbreken) zodat het een echte Airport wordt

Meer kan ik voorlopig niet bedenken.

Ivan
February 22nd, 2008, 05:04 PM
Om de hoogbouwdiscussie aan te wakkeren kan je misschien hier wat foto's van buitenlandse referentieprojecten posten.

Ivan
February 29th, 2008, 01:29 PM
Is nieuwe brug over Schelde wenselijk?

Twee studenten Bouwkunde aan de Hogeschool Antwerpen onderzoeken in hun masterproef of de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde wenselijk is. Die kan worden gebouwd tussen de Brouwersvliet en de Charles de Costerlaan.

Zowel op linker- (Regattawoonwijk) als op rechteroever (MAS, Spoor Noord, Scheldekaaien) komen er nieuwe projecten, met extra verkeer tot gevolg. Om de wenselijkheid van een nieuwe brug te achterhalen, kunnen gebruikers van de Kennedyfiets- en de Sint-Annavoetgangerstunnel een enquête invullen.

http://www.ha.be/brugoverdeschelde/

the_mirage
February 29th, 2008, 06:12 PM
Hmm, 2 van een jaar hoger, interesting...

Had wel graag wat meer info gezien op de site...

Neil Johnson
February 29th, 2008, 06:18 PM
Persoonlijk zou ik zo'n brug geweldig vinden. Van bij mij thuis met de fiets door Spoor Noord, de fietsbrug over de Leien over, langs het Eilandje en zo de brug over de Schelde over tot aan Sint-Anneke! Meer moet dat niet zijn :p

the_mirage
February 29th, 2008, 06:34 PM
Van het nieuwe groendomein op linkeroever, via spoor noord, via spoor oost (dan ook park) en dan verbinden met rivierenhof. De ultieme groenroute rond Antwerpen.

the_mirage
March 1st, 2008, 12:36 PM
http://img115.imageshack.us/img115/1640/owverbgo6.jpg

Imagine:

Op een stralende zomerdag starten in Rivierenhof, dan via een fietsersbrug over de ring naar Spoor Oost, wat dan ook recreatief groengebied is geworden, via Schijnpoort naar Spoor noord, oversteken Noorderplaats aan brug Campus Noord , rijden over de kaaien en tussen de pakhuizen van het Eilandje, voorbij het MAS, daar de fietsbrug de Schelde over, even iets drinken op't strand van LO, verder fietsen door St Anna Bos en eindigen in Middenvijver.

Ideaal zou dan zijn om de weg rond te maken: via Middenvijver naar de voetgangerstunnel, dan de vernieuwde herinigerichte kaaien afrijden tot aan het justitiepaleis, en zo via een groene singel terug naar Rivierenhof.

:cheers:

Ivan
March 1st, 2008, 06:05 PM
Dat plaatje zou binnen een x aantal jaar wel eens realiteit kunnen zijn, de plannen voor al deze gebieden liggen klaar, nu kwestie van ze uit te voeren

Meurisse
March 5th, 2008, 10:17 PM
Ideaal zou dan zijn om de weg rond te maken: via Middenvijver naar de voetgangerstunnel, dan de vernieuwde herinigerichte kaaien afrijden tot aan het justitiepaleis, en zo via een groene singel terug naar Rivierenhof.

Dat zou gemakkelijk gaan hé,Eerst ook nog via die grote waterplas! (Blokkersdijk) dan via Galgenweel en Scheldebrug naar de golf op de spaghetti knoop, via de groene singel langs vogelzang en Middelheim park en over de overdekte ring verder naar Rivierenhof

Meurisse
March 5th, 2008, 10:31 PM
Even snel dat fotootje wat aangepast:

http://img216.imageshack.us/img216/9213/owverbgo6km2.jpg

Ik dacht ten andere dat oorspronkelijk die voetgangers- en fietsersbrug oorspronkelijk noorderlijker gepland was (groen streepjes), thv het toenmalig geplande congrescentrum?

Betreffende bruggen over de Schelde in het algemeen, ik kan ook best wel inkomen in het argument om geen bruggen te bouwen, omdat zo idd de mythe van de Schelde als zeearm zo verloren zou gaan. Nu is de Schelde de niet overbrugbare stroom, met een brug zou de psychische afstand wel verkleinen.

EvanG
March 6th, 2008, 09:35 AM
Aangezien de stad nu eenmaal aan beide oevers ligt lijkt het mij eigenlijk wel een goed idee om die te verkleinen

poller1
March 6th, 2008, 10:24 AM
Even snel dat fotootje wat aangepast:

http://img216.imageshack.us/img216/9213/owverbgo6km2.jpg

Ik dacht ten andere dat oorspronkelijk die voetgangers- en fietsersbrug oorspronkelijk noorderlijker gepland was (groen streepjes), thv het toenmalig geplande congrescentrum?

Betreffende bruggen over de Schelde in het algemeen, ik kan ook best wel inkomen in het argument om geen bruggen te bouwen, omdat zo idd de mythe van de Schelde als zeearm zo verloren zou gaan. Nu is de Schelde de niet overbrugbare stroom, met een brug zou de psychische afstand wel verkleinen.

Bwah, er zijn toch genoeg zeearmen met bruggen over... trouwens, binnen x aantal jaren bestaat zelfs de Schelde niet meer... ;-)

lombard
March 11th, 2008, 01:16 AM
Even iets anders : een website over Dubai, moet je dat zien ! Het zet je aan het dromen...http://www.dubai-architecture.info/DUB-GAL1.htm

the_mirage
March 11th, 2008, 08:55 PM
Even iets anders : een website over Dubai, moet je dat zien ! Het zet je aan het dromen...http://www.dubai-architecture.info/DUB-GAL1.htm

...of aan het kotsen :)

Decadente potsierlijkheid ten top gefundeerd op oneindige grootheidswaanzin. :cheers:

skydiver
March 12th, 2008, 07:21 PM

Ik was er 8 jaar geleden en Dubai oogte toen al indrukwekkend maar dit is ongelooflijk. Een echte stad van de 21e eeuw.

:)

X38
March 12th, 2008, 09:07 PM
Zelfs mijn vorige leerkracht Engels is daar al es geweest. :lol:

Puinkabouter
March 13th, 2008, 12:16 AM
Ik vind het triestig... Potsierlijk, megalomaan, onmenselijk, vaak zelfs lelijk en vlakaf kitscherig. In elk geval géén voorbeeld om te volgen. Voor geen enkele stad op de wereld, en dus zeker ook niet voor Antwerpen.

lombard
March 13th, 2008, 12:38 AM
Kan allemaal best zijn, en het komt inderdaad kitscherig over door de presentatie-wijze met al die ' glinsteringen ' op de prentjes, niet onze stijl. Maar van de andere kant is het wel de grootste bouwwerf ter wereld, en gaat het vooruit. Met onze democratische besluitvorming duurt het 15 jaar om een brug te bouwen, het bouwen van zo een stad zou hier een paar eeuwen duren...Noch de wil, noch de ambitie, noch het geld om zo te bouwen is er hier. Van het ene uiterste in het ander mag je wel zeggen. Maar Antwerpen is er zeker niet minder om !

Puinkabouter
March 13th, 2008, 12:42 AM
Het gaat mij gewoon om de schaal. Aan Dubai is nog weinig menselijk te noemen.

En over het 'vooruit gaan'... dat is ook maar relatief. Het stinkt naar een gebrek aan regulatie en dus ook aan veiligheid en kwaliteit. Een mooie facade maakt nog geen kwaliteitsvolle architectuur. En op die werven wordt gewerkt door gastarbeiders uit Zuid-Azië (Indiërs, Pakistani,...) onder omstandigheden die naar slavenarbeid ruiken. Dat vind ik geen prijs die mag betaald worden voor een hoop kitscherige hoempa en megalomane geldingsdrang.

Ivan
March 13th, 2008, 03:33 AM
Dubai is Antwerpen niet, er is een aparte thread over Dubai

X38
March 13th, 2008, 09:17 PM
BOAAK!!! Ik heb er maar één woord voor: ZIE-KE-LIJK.:puke:

lombard
March 13th, 2008, 09:36 PM
Dat zegden de boeren ook toen den eerste trein door hun akker reed...Enfin, Dubai is iets totaal anders dan Antwerpen en heeft eigenlijk niets met deze thread te maken. K'heb het enkel maar aangehaald, omdat er daar zo verbazend veel wordt gebouwd op zo korte tijd en omdat het hier soms zo tergend langzaam gaat. Smaken verschillen, en kzou er ook niet echt willen wonen, alhoewel die strandwoningen in dat ' world ' project, lijken zo uit de Caraiben geplukt. ( ik weet het, t is fake, maar is de stadsfeestzaal dat ook niet ? )

taboe
March 14th, 2008, 12:10 AM
Misschien wat referenties zoeken dichter bij huis...
De finale ontwerpen voor een nieuwe 300m toren in La Defense, Parijs:

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103268.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103269.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103270.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103271.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103272.jpg

Zit hier iets van jullie smaak tussen?
Ik vind de 1e, hoewel gewaagd, misschien wel iets voor aan het eind van het Kattendijkdok, als een echte eyecatcher.

Puinkabouter
March 14th, 2008, 12:25 AM
Maar niet aan 300m alstublieft :nuts: Wel mooi, al bij al. Die laatste heeft ook wel iets, tijdloos en elegant.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/103271.jpg

Die chinese madam bovenop dat gebouw, is gelijk recht uit Blade Runner geplukt!

poller1
March 14th, 2008, 11:01 AM
Ik vind die laatste ook de mooiste.

Ivan
March 14th, 2008, 11:01 AM
Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste toren, mooi kleurenpallet en ook elegante structuur. Zullen we er eentje bestellen voor Antwerpen ;)

Ivan
March 14th, 2008, 11:06 AM
Een ideetje: misschien zou het beter zijn om voor Kop West aan Spoor Noord een architectuurwedstrijd te houden zodat alle gebouwen architecturaal bij elkaar passen. Van ver vormen ze dan een herkenbare cluster.Want ik denk dat nu elke gebouw zijn eigen stijl zal hebben, het wordt misschien zo wat een hutsekluts.

taboe
March 14th, 2008, 06:31 PM
ik heb die van foster (die laatste dus) eens op zijn plaats gezet, met een hoogte van een dikke 150m:

VOOR:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08681.jpg

NA:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08681copy.jpg

lombard
March 14th, 2008, 06:37 PM
Haha, een joekel van een fallus-symbool, maar 't heeft wel wat !

Ivan
March 14th, 2008, 07:09 PM
Voila!! precies wat we nodig hebben, merci voor dergelijke simulatie! Meer van dit

Meurisse
March 14th, 2008, 08:32 PM
een gigantisch stokbrood. Nog een schelleke hesp, salaad, een eitje en wat tomaatjes en we hebben een lekker smosje!

X38
March 14th, 2008, 09:05 PM
Mij doet het wel wat denken aan een Bifi-worstje:lol:.
Ik vind het persoonlijk zeer lelijk. Pure horizonvervuiling als je op de foto afgaat.

satellite 2640
March 14th, 2008, 10:32 PM
^^ k vind ook ni bepaald mooi, wel schoon renders op zich anders

Puinkabouter
March 15th, 2008, 04:47 PM
Iets heel anders: de premetrostations. 't Is misschien meer iets voor de OV-thread of 'renovaties & restauraties' ofzo, maar soit.

Eerst een bekentenis: sorry gasten, maar van alle ondergrondse OV-netwerken waar ik ooit al gebruik van gemaakt heb, heeft de Antwerpse premetro met voorsprong de lelijkste en ongezelligste stations. Behalve Sport, misschien, die valt nog wel mee.

Een van de steden die naar mijn aanvoelen het best vergelijkbaar zijn met Antwerpen, Porto, heeft ook een premetrosysteem. En daar zijn de stations wél pico bello. Aanschouw:

http://farm3.static.flickr.com/2060/2262842325_37e293c505.jpg
(dit kan wel niet met enkelrichtingtrams).

http://farm1.static.flickr.com/1/122208504_6d2da929f6.jpg
De vloerbekleding kan ook perfect in een ander materiaal dan die badkamervinyl die in de Antwerpse stations ligt.

http://farm1.static.flickr.com/152/401348517_c5a48a1ae3.jpg
Licht & kleur, 2 dingen die totaal ontbreken, vooral op de as F. Van Eeden-Plantin.

Net zoals in Antwerpen gaat het om een systeem dat ondergronds loopt in het centrum, en bovengronds, in eigen bedding, erbuiten. Alleen zijn de haltes er van een iets ander allooi:

http://farm1.static.flickr.com/38/122213186_c967c7c3ca.jpg
De premetrohalte Gaia.

http://farm1.static.flickr.com/92/261441487_c06cd5b97b.jpg
Modivas Centro.

Een paar sets met een pak foto's van de "Metro do Porto": door z.z (http://www.flickr.com/photos/89707735@N00/sets/72157594459539911/), door .rui. ohcaptain. (http://www.flickr.com/photos/ohcaptain/sets/72157594388927655/).

De stations van dit netwerk zijn ontworpen door de Portugese architect Eduardo Souto Mora.

Ik hoop dat men in de héél nabije toekomst eens werk maakt van een integrale, en grondige restyling van de premetrostations in Antwerpen, en dat men daarbij vooral naar die van Porto moge kijken!

zuidbewoner
March 15th, 2008, 06:17 PM
prachtige fotos. Mooie ontwerpen.
Toen de bestaande Antwerpse metrostations geopend werden, was er telkens veel kritiek op de kostprijs. Maar er werden hele dure materialen gebruikt, vb de marmer rond de roltrappen op de meir. Verder zijn die metrostations zo groot en is er zoveel nutteloze ruimte, eindeloze gangen (wat natuurlijk ook veel geld kost) en daarna blijft alle onderhoud, ik bedoel herstellingen blijven eindeloos achterwege.
Het ontwerpen van die metrostations moet toch beter gepland kunnen worden.

Ivan
March 16th, 2008, 02:41 AM
kan alleen maar met je bemerkingen akkoord gaan Puinkabouter
daar moet dringend eens een metamorfose gebeuren (dat staat alvast voor station Opera te gebeuren en voor Diamant (in kleinere mate) )

Ivan
April 5th, 2008, 03:54 PM
Referentiefoto voor invulling rond de Droogdokken

http://img357.imageshack.us/img357/5696/dokkershaven4am3.jpg (http://imageshack.us)

X38
April 6th, 2008, 05:35 PM
Een duikboot!!!:D
Wat doet die daar nou.:nuts:

X38
April 6th, 2008, 05:37 PM
http://farm3.static.flickr.com/2060/2262842325_37e293c505.jpg
(dit kan wel niet met enkelrichtingtrams).

Waarom niet?

Puinkabouter
April 6th, 2008, 05:43 PM
Omdat die geen deur hebben aan de juiste kant om in te stappen. Een tram rijdt, net zoals een wagen, aan de rechterkant. Je zou de trams elkaar moeten laten kruisen voor en na het station om ze aan de linkerkant te krijgen, zodat hun deur wél juist staat, maar dat lijkt mij nogal ingewikkeld en gevaarlijk.

X38
April 6th, 2008, 08:49 PM
Ach zo, ik had dat eilandperron niet opgemerkt.
Nuja, dat ontwerp vind ik wel geslaagd, en als je het wat aanpast aan de Antwerpse Methode (met behoud van het basisontwerp) kan het ook nog wel geslaagd zijn vind ik. Speciaal voor dat ontwerp dubbelrichtingstrams kopen zullen ze volgens mij toch niet doen ze.
Om nu station Opera te nemen: echt grote dingen hoef je daar niet te doen, wat verf, nieuwe verlichting, nieuwe vloerbekleding en iets voor aan de muren kun je relatief goedkoop een grote verbetering maken. Voor grote verbouwingen zie ik het nut niet direct in, maar iedereen staat vrij om daar iets tegenin te brengen.

Puinkabouter
April 6th, 2008, 08:59 PM
Het plafond is daar veel te laag om gezellig te zijn. Dat vind ik van de meeste Antwerpse premetrostations. Zelfde kwaal ook bij een pak Brusselse metrostations. Heeft met de bovenleidingen te maken, zeker, dat die plafonds allemaal zo laag zijn?

Maar kleur en licht (en ab-so-luut: een nieuwe vloerbekleding!) kan véél goed maken. Kijk maar naar het station São Bento in Porto.

Ivan
April 6th, 2008, 09:55 PM
Hebben jullie O.V.-fanaten voorstellen/referentiebeelden voor bv een nieuw station voor Luchtbal of Antwerpen Zuid? Of misschien Antwerpen-Berchem?

Lijkt me wel tof om daar eens nieuwe stations voor te bouwen

EvanG
April 6th, 2008, 10:10 PM
een nieuw station voor Berchem lijkt me wel redelijk utopisch voor de komende paar decennia ;)

Puinkabouter
April 6th, 2008, 10:21 PM
Hm, eens denken aan opmerkelijke stations:

Antwerpen Zuid (hoeveel perrons? 2, of meer?):

http://farm2.static.flickr.com/1374/877543278_1484b1c590.jpg

http://farm1.static.flickr.com/219/454483342_6707a0be60.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1076/680497367_69d39a1b71.jpg

(Stadelhofen, Zurich, door Santiago Calatrava)

Antwerpen-Luchtbal (4 sporen?, ligt op een viaduct over een drukke baan, is het niet?). Een overkapping zoals in Lissabon (Oriente), misschien:

http://farm1.static.flickr.com/136/342255926_8bc7bf76e7.jpg

http://farm1.static.flickr.com/38/100154157_9ff495f769.jpg

Ook al van Calatrava :)

Of misschien zoals Sloterdijk (Amsterdam) - wat ik ook graag als referentie zie voor Gent-Dampoort:

http://farm1.static.flickr.com/12/68721588_d4c4d823ed.jpg

http://i29.tinypic.com/2960hn5.jpg

Ligt overigens in een hoogbouwwijk, wat op termijn voor Luchtbal ook wel een natte droom van een paar forummers is, nietwaar? :|

satellite 2640
April 6th, 2008, 10:51 PM
een nieuw station voor Berchem lijkt me wel redelijk utopisch voor de komende paar decennia ;)

wanneer beginnen ze aan de renovatie van de doorgang en de 'achterkant' posthoflei? al een tijd geleden dat ik er nog eens binnen geweest ben maar vermoed niet dat ze daarmee al gestart zijn.. gingen ze dat niet samen aanpakken met de heraanleg as driekoningen-statielei en posthoflei?

ƒƒ
April 6th, 2008, 11:20 PM
Ja beetje contradictorisch daar he. Noemt daar Antwerpen-Berchem, terwijl de voorkant net niet naar het centrum daarvan gericht is. Maar we hebben onlangs inderdaad al een nieuw station gehad, alleen zou de kant Posthoflei wat verwelkomender mogen zijn. En dat ze daarbij de helling aan die kant onlangs heraangelegd hebben (nu ja, die lag er 7 maanden geleden toch niet zo), daarmee alleen lukt dat beslist niet.

X38
April 8th, 2008, 09:16 PM
Zo is er in de Posthoflei, vlakbij het station, een zebrapad waar het fiets- en voetpad elkaar kruisen, levensgevaarlijk.

Ivan
April 8th, 2008, 09:39 PM
Zo is er in de Posthoflei, vlakbij het station, een zebrapad waar het fiets- en voetpad elkaar kruisen, levensgevaarlijk.

en wat heeft dat relevantie met antwerpen zoals het kan zijn????

satellite 2640
April 8th, 2008, 10:06 PM
en wat heeft dat relevantie met antwerpen zoals het kan zijn????

awel, een oproep tot een betere verkeersinfrastructuur en indeling, minder levensgevaarlijk dus in functie van de stroom treingebruikers van en naar antwerpen-berchem.. eveneens een 'ontwerp' maar dan niet in termen van gebouwen enz.. allez denk ik toch, X38? :cheers:

zuidbewoner
April 10th, 2008, 11:41 AM

Op het nieuwe gedeelte van de leien is dat overal. Steeds moeten voetgangers en fietsers elkaar kruisen aan elke oversteek plaats, aan ieder verkeerslicht

X38
April 11th, 2008, 08:38 PM
Ze hadden gewoon het oude Berchem station niet mogen afbreken, dat was echt zó'n mooi gebouw.

Koekskensmonster
April 12th, 2008, 01:00 PM
Ze hadden gewoon het oude Berchem station niet mogen afbreken, dat was echt zó'n mooi gebouw.

Ach ja, als ik moest beginnen opnoemen met wat ze ook niet mochten afbreken,
was ik hier nog lang bezig:)

Eimai
April 12th, 2008, 01:13 PM
Zijn er ergens nog foto's te vinden van het oude station Berchem?

taboe
April 12th, 2008, 01:39 PM
site met oude stationsfoto's: http://users.skynet.be/fa058639/

Het oude Berchem station:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/berche1.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/berche2.jpg

ƒƒ
April 12th, 2008, 02:12 PM
Zonde en volkomen onbegrijpelijk. Nu moeten we het met dat lelijk moderne geval stellen.

EvanG
April 12th, 2008, 02:48 PM
volkomen onbegrijpelijk zou ik het nu ook niet noemen, dat was veel te klein voor het huidige aantal passagiers. Maar ik had ook liever gezien dat ze het hadden behouden in een uitbreiding ipv het plat te gooien.

Ivan
April 12th, 2008, 03:28 PM
Nog voorstellen voor een van de Antwerpse stations?

Hier nog vb voor Antwerpen Zuid

http://img248.imageshack.us/img248/7713/stuttgart216648nd1.jpg (http://imageshack.us)

http://img182.imageshack.us/img182/2677/83365uf9.jpg (http://imageshack.us)

Antwerpen Luchtbal

http://img252.imageshack.us/img252/7401/chunnel8rk0.jpg (http://imageshack.us)

http://img183.imageshack.us/img183/705/tl01mb5.jpg (http://imageshack.us)

Ivan
April 12th, 2008, 03:29 PM
Hier nog een prachtig gebouw dat ergens in Antwerpen ook een mooi plaatsje zou kunnen krijgen:

http://img183.imageshack.us/img183/4026/6252317931aa33936afbgt9.jpg (http://imageshack.us)

KolonelSilvertop
April 15th, 2008, 09:43 AM
tentoonstelling met (constructieve) kritiek op de stadsvernieuwing:

http://www.bavo.biz/

xelos
April 16th, 2008, 05:04 PM
Hier nog een prachtig gebouw dat ergens in Antwerpen ook een mooi plaatsje zou kunnen krijgen:

http://img183.imageshack.us/img183/4026/6252317931aa33936afbgt9.jpg (http://imageshack.us)

Is dat de Prada flagshipstore in Tokyo?
Ja zou leuk zijn mocht Prada ook zulke plannen
hebben in A´pen!

Meurisse
April 16th, 2008, 05:59 PM
Is dat de Prada flagshipstore in Tokyo?
Ja zou leuk zijn mocht Prada ook zulke plannen
hebben in A´pen!

Da's idd prada in Tokyo. En 't zou idd mooi zijn dit in Antwerpen :)

Iets anders wa ik mij overlaatst afvroeg. De bouwhoogtes in Antwerpen worden beperkt door de luchthaven, da weten we allemaal maar al te goed. Maar de bouwhoogtes worden ook beperkt door de straalverbindingen van de VRT... En dat vind ik maar debiel eigenlijk. Elke deftige stad heeft een serieuze zendmast, in Antwerpen mag je op plekken ni hoger als 40m bouwen door deze straal verbindingen ...

Daarom onze <A> Zendmasttoren!!!

Voorbeelden genoeg

http://farm3.static.flickr.com/2073/1702378537_b5f4571a0a.jpg?v=1193149531
http://farm1.static.flickr.com/71/182309199_286ddfd5d0.jpg?v=0
http://farm1.static.flickr.com/182/370262367_6fb07da321.jpg?v=0
http://farm1.static.flickr.com/165/329966717_7ff9fc8af4.jpg?v=0

ƒƒ
April 16th, 2008, 06:01 PM
Zo'n zendmast zou wel leuk zijn, dan hebben wij er ook eens eentje. Op zich kan zo'n ding eender waar buiten de historische kern komen.

X38
April 16th, 2008, 06:35 PM
Had Berlijn geen bekende zendmast? Of staat die er al tussen in de post van Meurisse?

Koekskensmonster
April 16th, 2008, 08:15 PM
Had Berlijn geen bekende zendmast? Of staat die er al tussen in de post van Meurisse?

De derde afbeelding is de Fernsehturm van Berlijn :)

xelos
April 16th, 2008, 09:10 PM
Da's idd prada in Tokyo. En 't zou idd mooi zijn dit in Antwerpen :)

Ja, maar een Antwerpse die een pracht van een flagshipstore heeft in Seoel Zuid-Korea is Ann DeMeulemeester.

http://i28.tinypic.com/2z4d7x2.jpg

http://i32.tinypic.com/v4xjc8.jpg

X38
April 16th, 2008, 09:14 PM
De derde afbeelding is de Fernsehturm van Berlijn :)
Dedju toch nog aan toe, cultuurbarbaar die ik ben.:bash:

Ivan
April 16th, 2008, 09:42 PM
Een Antwerpse ontwerpster die dit jammer genoeg niet in Antwerpen heeft geopend :ohno:

xelos
April 16th, 2008, 09:46 PM
Een Antwerpse ontwerpster die dit jammer genoeg niet in Antwerpen heeft geopend :ohno:

Ja, maar ze heeft er wel ééntje in Antwerpen op de Leopold de Waelplaats, maar die is jammer genoeg niet zo mooi als deze in Seoel!