View Full Version : Heerlen: Lange Lies en Lange Jan
Metropolis May 16th, 2003, 05:57 PM Kijken of ik ook ergens plaatjes van de ontwerpen kan vinden!
www.ld.nl
Torens icoon bij schouwburg
Heerlen -
Heerlen krijgt op het schouwburgplein twee woontorens die verwijzen naar het mijnverleden. Architect Francine Houben van Mecanoo heeft ze Lange Lies en Lange Jan gedoopt, naar de oude mijnschoorstenen. Door een knik in het midden nemen ze de vorm van een koeltoren aan.
De duidelijke verwijzing naar het mijnverleden was voor de jury onder leiding van oud-rijksbouwmeester Kees Rijnboutt de doorslaggevende reden om voor Mecanoo te kiezen. ,,De andere twee ingediende ontwerpen zouden ook elders in Nederland kunnen staan. Dit wordt een nieuw icoon voor Heerlen,'' aldus Rijnboutt.
Winnares Francine Houben heeft als oud-Heerlense bewust gekozen de lokale geschiedenis terug te laten komen in haar torens. ,,Ik heb de Lange Lies en Lange Jan willen laten dansen met elkaar, daardoor nemen ze de vorm van een koeltoren aan.'' Houben vindt de huidige hoogbouw in Heerlen geen voorbeeld van hoe het zou moeten in de stad. ,,Ik wilde een toren bouwen die er niet zo 'woongebouwerig' uitziet, ik zocht gewoon een mooi gebouw, een soort verticale stad.''
De met zink of aluminium beklede torens worden 108 en 90 meter hoog, tellen dan 31 respectievelijk 25 verdiepingen en worden daarmee de hoogste gebouwen van Limburg. Ze zullen fors boven de skyline van Heerlen uitsteken en worden beschouwd als kroon op de stad. De gemeenteraad heeft al eerder toestemming gegeven om op deze plek, aan de rand van Geerstraat, zo hoog te bouwen.
De torens zullen circa 120 woningen tellen, de helft koop- de helft huurappartementen, beide in het dure segment. Vesteda ontwikkelt de huurwoningen, die zeker rond de 1200 euro per maand zullen kosten. De koopwoningen worden ontwikkeld door 3W Vastgoed, dat de minimumprijs op circa 280.000 euro bepaalt. Beide investeerders betalen de 40 miljoen bouwkosten. Ze stellen dat er genoeg vraag is naar woningen in het dure segment, met name omdat deze marktsector in Heerlen nog ondervertegenwoordigd is. Op de begane grond is ruimte voor winkels en een restaurant.
De raadscommissie stedelijk beheer reageerde bijna unaniem enthousiast op het ontwerp van bureau Mecanoo. Alleen oud-wethouder van stedelijke inrichting Hub Savelsbergh ziet er niets in. Maar de commissie mocht gisteren alleen maar vragen stellen, de keuze voor het ontwerp staat vast.
Minder enthousiast zullen enkele bewoners van de flats aan de Muzenlaan zijn, die een deel van hun uitzicht verliezen. Volgens Houben en Rijnboutt zijn de torens zo slank mogelijk gemaakt en op het laatste moment nog verschoven om de hinder te minimaliseren. De omwonenden zijn gisteren nog door de gemeente geinformeerd.
Met de keuze voor Lange Lies en Lange Jan komt er een einde aan een bijna vijftien jaar durend proces, waarin diverse ontwerpen voor het schouwburgplein de revue zijn gepasseerd. Op dat van Francine Houben na zijn alle ontwerpen afgekeurd.
De bouw start op zijn vroegst in de loop van volgend jaar en duurt circa twee jaar.
Richard May 16th, 2003, 05:59 PM Bedankt! Dit is leuk nieuws. 2 jaar is trouwens best kort voor de bouw.
Marcellus Bastardus May 16th, 2003, 06:01 PM Goed nieuws. Limburg gaat dan ook een woordje meespreken. Francine Houben mag inmiddels wel geridderd worden door het forum voor haar positieve bijdrages aan de hoogbouw in NL.
Rotterdam Highrise May 16th, 2003, 06:06 PM Als ik de beschrijving lees wordt ik wel erg nieuwsgierig naar impressies. Francine for president :master: (of erelid van het forum :D)
Goed voor Heerlen dit. Er was toch nog een plan voor eentje van 100/110 meter? Of is dit de definitieve uitwerking daarvan?
Metropolis May 16th, 2003, 06:14 PM Via www.mecanoo.nl en dan via het vakje "Heerlen krijgt Lange Jan en Lange Lies terug" zijn een aantal plaatjes van het ontwerp te zien.
Wat een ontwerp!
Het zijn twee vierkante torens met overhellende gevels. De krantenkop "Torens icoon bij schouwburg" lijkt me idd geen understatement. :cool:
De plaatjes worden via Macromedia Flash-player getoond, dus jammergenoeg kan ik ze niet in het berichtje plakken.
DONijm May 16th, 2003, 06:14 PM http://www.mecanoo.com/pers/low-res/geerstraat.jpg
http://www.mecanoo.com/pers/low-res/Van_Grunsvenplein.jpg
Danny May 16th, 2003, 06:27 PM Het laden duurt wel even maar dan heb je ook wat, heel mooi hoor. Een echt icoon. :cheers:
DONijm May 16th, 2003, 06:30 PM @Danny: ik had per ongeluk de hoge-resolutie-versies gepost, maar dat heb ik al veranderd.
@Metropolis: de afbeeldingen zijn te vinden op http://www.mecanoo.com/pers/.
EFKA May 16th, 2003, 06:43 PM Wow, dit is geweldig! Dat elke middelgrote stad een voorbeeld mag nemen aan Heerlen!
INVISIBLE May 16th, 2003, 06:47 PM Ja dit is echt mooi man .
En ook nog eens een mooi ontwerp .
Dus er gaat zich helemaal in het Zuiden van het land ook een hoogbouwstad ontwikkelen , ze hadden er al wel hun hoogbouw maar dit maakt het natuurlijk wel iets uitgebreider .
AppetjoekII May 16th, 2003, 06:54 PM Gaaf ontwerp! :)
Vertigo May 16th, 2003, 07:00 PM Cool design! Dit zijn geen 13-in-een-dozijn-torens! Ook nog eens een prima hoogte... hopen dat dit gebouwd wordt!
sky-eye May 16th, 2003, 07:10 PM Na al die jaren plannen komt er ns ECHTE hoogbouw in Heerlen!
Ga zo door!:)
Elmo May 16th, 2003, 07:13 PM Mooie torens!!! en het duurde maar 15 jaar voordat ze hiertoe zijn gekomen ;)
Michiel May 16th, 2003, 07:17 PM Dat ziet er veelbelovend uit. Met Vesteda als klant lijkt ook de bouw redelijk zeker. Zo te zien zitten de torens wel helemaal aan elkaar vast.
Berrtus May 16th, 2003, 07:17 PM http://www.mecanoo.com/pers/hi-res/geerstraat.jpg
http://www.mecanoo.com/pers/hi-res/Van_Grunsvenplein.jpg
Prachtig plan...Heerlen stelt een voorbeeld!
Marin May 16th, 2003, 07:34 PM Ja puik ontwerp....zo zie ik ze graag.
Zondag na Limburgs Mooiste (http://www.limburgsmooiste.nl/) gaan we nog even bijtanken in de stad. Ben weer erg benieuwd naar Peutz’ glaspaleis en de plek waar deze in de toekomst gaat verrijzen.
Proficiat Heerlen !!
werner10 May 16th, 2003, 07:39 PM Dit hakt er in!.... Ik denk dat hoogbouw in Nederland uiteindelijk door de meerderheid geaccepteerd zal worden en dat dit soort torens daar zeker aan bij zullen dragen!!!
Francine Houben zo langzamerhand zou eens moeten denken aan een internationale carriere....Waarom niet!?
Wisma May 16th, 2003, 07:46 PM Zo hee das een apart ontwerp. Niet verkeerd. Deze zouden in Rotterdam ook wel lekker staan. De kans dat ik ze ooit zal zien is klein denk ik, daar in het zuiden kom ik zelden.
The Messiah May 16th, 2003, 07:59 PM Dat zijn nog een leuke torens voor Heerlen.Voor elke hoogbouwstad eigenlijk wel.Hele orginele torens ook! :okay:
Elmo May 16th, 2003, 08:02 PM Voor de statistieken wordt dit volgens mij gerekend als 1 toren toch?
de flatneuroot May 16th, 2003, 08:17 PM Heerlen ga zo door. :cheers:
Dit ziet er echt goed uit. Mooie landmarks en orignele torens die toch passen bij de rest van de Heerlense hoogbouw.
Breda2008 May 16th, 2003, 08:30 PM Zoo !! Indrukwekkend hoor. En ze zijn nog mooi ook !!
dennol May 16th, 2003, 08:33 PM Wow! Goed nieuws voor Heerlen! Niet alleen een hoge toren (of twee??) maar ook een heel bijzonder ontwerp.
Komt Francine Houben niet oorspronkelijk uit Heerlen (of ergens daar in de buurt)?
Sol May 16th, 2003, 09:12 PM Inderaad mooie en orginele torens. Volgens mij zullen ze goed staan in Heerlen.:cool:
Ace May 16th, 2003, 09:33 PM Leuke torens, Zekers! :okay:
Francine heeft weer goed werk afgeleverd. Deze torens zullen prima integreren in het Limburgse heuvellandschap.
Maar ik denk toch dat Heerlen meer torens nodig heeft om strakkies van iets dergelijks als een 'skyline' te kunnen spreken. Daarvoor maken deze 2 zwaluws nog geen zomer.
Skyscrapercitizen May 16th, 2003, 10:28 PM Prachtig! Na Tilburg en Leeuwarden gaat nu ook Heerlen stunten!
Prachtontwerp hoor, kan niet anders zeggen. Mooie van Mecanoo is dat je aan de ontwerpen de architect niet echt ziet. Tenminste, ik zie hierin geen Montevideo in.:)
Het wordt overigens 1 koeltoren, lijkt me duidelijk.
Rabotnik May 16th, 2003, 11:18 PM Geweldig ontwerp!!!! Aplaus:applause: voor de architect!!Dit zijn de torens die Nederland mooi maken.Nu al een verademing om naar te kijken...............echt grote klasse!!:okay:
Thuner May 16th, 2003, 11:41 PM Dat ziet er absoluut zeer aardig uit :okay:!
Winus May 17th, 2003, 01:37 AM Grrr, ik ben jaloers. Prachtige toren, gefeliciteerd Erwin. Laat de heistellingen maar aanrukken. :)
Shockwave May 17th, 2003, 01:48 AM Prachtig ! mooi ontwerp ook zeker.. wordt zeker leuk !
:applause:
dennol May 17th, 2003, 02:08 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Prachtig! Na Tilburg en Leeuwarden gaat nu ook Heerlen stunten!
</td></tr>
</table>
En Groningen dan? De Emmatoren lijkt me ook wel een stunt!
Het wordt tijd dat Eindhoven ook iets écht hoogs gaat bouwen. Minimaal 142m :D.
Skyscrapercitizen May 17th, 2003, 02:11 AM De Emmatoren is nog maar afwachten of die er komt! Deze lijkt een stuk zekerder.
AppetjoekII May 17th, 2003, 02:12 AM 142 mag wel! 142,5 niet! ;)
Leienaar May 17th, 2003, 02:23 AM Wow, een prachtontwerp, en nog hoog ook! Heerlen is goed bezig! Als ik het goed begrijp komen ze ook nog eens heel centraal te liggen, dus alleen maar mooi dit. Dit soort dingen zouden inderdaad meer (middelgrote) steden moeten doen.
SC81 May 17th, 2003, 02:28 AM Mecanoo doet z'n naam zeker weer eer aan. Al zie ik die koeltoren er niet helemaal in terug ;)
HvM May 17th, 2003, 09:37 AM Mooi ontwerp, weer een stad erbij waar echte hoogbouw gepleegd wordt. En voor Limburg is dit wel een hele mooie aanwinst.
@ Berrtus, volgens mij wordt Heerlen de hoogbouwstad van Limburg :cheers: :banana:
Kruikenparadijs May 17th, 2003, 12:07 PM Echt gave torens!!! :cheers: :cheers:
Berrtus May 17th, 2003, 12:14 PM Erwin, onze 'man' uit Heerlen schrikt zich 'rot'...zou hij het weten?
Waarschijnlijk niet, anders had ie het wel gemeld.
Kunnen we de naam van de thread niet veranderen in ..
Erwin...SURPRISE!;)
Vloepkleedje May 17th, 2003, 12:20 PM Onwaarschijnlijk mooi!:o!
Jan May 17th, 2003, 12:38 PM Prachtig! Heel Nederland loopt echt voorop in Europa als het gaat om mooi hoog wonen.
Skyscrapercitizen May 17th, 2003, 01:26 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by SC81 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Mecanoo doet z'n naam zeker weer eer aan. Al zie ik die koeltoren er niet helemaal in terug ;)</td></tr>
</table>
http://www.mecanoo.com/pers/low-res/geerstraat.jpg
De koeltoren wordt gevormt door de 2 torens samen. Eerst naar een smaller punt en dan weer breder.
de flatneuroot May 17th, 2003, 01:44 PM Goed gezien Tim :cheers:
Metropolis May 17th, 2003, 02:02 PM @dennol:
Francine Houben komt inderdaad uit Heerlen
Dit gebouw vind ik echt een enorme aanwinst voor Heerlen en dat het zo'n uniek ontwerp is, vind ik helemaal super! :applause:
Ik was eerst een beetje bang dat de toren pal voor de schouwburg zou komen te staan en het daardoor rommelig uit zou komen te zien, maar dat is niet het geval.
Onder het plein is een grote parkeergarage die een jaar of 2 geleden nog verstevigd is zodat er zwaardere objecten (zoals kermistoestellen) op het plein kunnen staan.
Wat er met de parkeergarage gebeurt is me nog een beetje onduidelijk. De parkeergarage verkleinen lijkt mee een beetje moeilijk want het gebouw staat in het verlengde van de ingang.
Metropolis May 17th, 2003, 02:05 PM In dit krantenartikel is trouwens te lezen waarom het 15 jaar duurde voordat er een een definitieve beslissing werd genomen.
www.ld.nl
Definitief einde tijdperk Savelsbergh
Heerlen -
Met de woontorens Lange Lies en Lange Jan van Francine Houben heeft Heerlen een keuze gemaakt voor hoogwaardige architectuur. Dat besluit maakt tevens duidelijk dat het tijdperk Hub Savelsbergh nu definitief ten einde is.
Heerlen heeft gekozen voor Lange Lies en Lange Jan, twee ontzaglijk hoge woontorens op het Burgemeester Van Grunsvenplein naast de schouwburg. Met die keuze lijkt de stad definitief de weg naar de toekomst te hebben ingeslagen. Dat is een toekomst met hoogwaardige en verantwoorde stedenbouw en architectuur, waar het ontwerp van de oud-Heerlense Francine Houben van bureau Mecanoo een goed voorbeeld van is.
Aan het besluit de twee in de mijngeschiedenis wortelende torens te bouwen gingen bijna vijftien jaar vooraf van grotendeels treurigheid. Al in 1989 wees Heerlen, als onderdeel van het centrumplan, de bewuste plek op het plein langs de Geerstraat aan als locatie voor een grote woontoren. De befaamde Duitse architect Oswald Mathias Ungers leverde er een ontwerp voor af, dat slechts dertig meter hoog en erg massaal was.
Vrij snel stapte Heerlen over op een slanke hoge toren en niet lang daarna verdween Ungers als hoeder van het centrumplan uit beeld. In totaal zijn er zo'n vier (voor)ontwerpen gemaakt, totdat het laatste plan werd afgeserveerd door de lokale welstandscommissie. Om uit de ontstane impasse te geraken besloten Heerlen en de projectontwikkelaars Vesteda en 3W Kees Rijnboutt om hulp te vragen.
De oud-rijksbouwmeester zag al snel waarom Heerlen zo lang bleef aanmodderen met de toren: de gemeente onderschatte het belang van de locatie en had er nooit heldere randvoorwaarden voor geformuleerd. Rijnboutt leverde die criteria. Daarop zijn drie gerenommeerde architectenbureaus verzocht een ontwerp te maken: Mecanoo uit Delft, Claus & Kaan uit Rotterdam en Xaveer de Geyter uit Brussel.
Iedereen is gevallen voor het ontwerp van Francine Houben (Mecanoo), vooral vanwege de verwijzing naar de mijnhistorie. De twee met elkaar verbonden torens zijn een metafoor voor de schoorstenen Lange Lies en Lange Jan, die decennialang de skyline van Heerlen bepaald hebben. En door de woontorens naar elkaar toe te knikken, krijgen ze het silhouet van een koeltoren.
Iedereen? Nee, alleen Hub Savelsbergh is voor het plan van Claus & Kaan, dat veel behoudender is en in vergelijking met dat van Mecanoo Heerlen meer van hetzelfde zou bezorgen. Het is onthutsend dat Savelsbergh helemaal alleen in zijn mening staat. Hij heeft in zijn lange periode als wethouder ruimtelijke ordening als geen ander een stempel gedrukt op de stedenbouw van Heerlen. Want in zijn tijd had een wethouder veel meer macht, werd er niet openbaar aanbesteed en verliep het gunnen van opdrachten aan architecten en bouwers in een ons-kent-onssfeertje.
Talrijk zijn de Heerlenaren die zich onder dat sloop- en bouwbeleid unheimisch zijn gaan voelen in hun eigen stad. Savelsberghs afwijkende standpunt over Mecanoo is misschien wel de beste verklaring daarvoor: de man heeft kennelijk een totaal andere kijk op architectuur en beeld in de stad. Het is hem niet alleen aan te rekenen dat Heerlen nog steeds met de gevolgen van het beleid uit zijn tijd zit opgezadeld. Maar de keuze voor Mecanoo markeert het definitieve einde van dat tijdperk.
Berrtus May 17th, 2003, 02:17 PM Ben ook wel benieuwd naar die andere ontwerpen
Deventer Up May 17th, 2003, 04:57 PM -Lelijke namen
-Lelijke torens
-Lelijke locatie
Alleen de hoogtes zijn leuk :) . Sorry hoor, mar hier vind ik niks aan. Erg lelijk. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Het is overigens wel erg goed en leuk voor Heerlen.
rikarchitecten May 17th, 2003, 06:36 PM Heerlen gaat de goeie kant op, prachtige toren(s)
@Berrtus, stuur em een mailtje met link!
Berrtus May 17th, 2003, 06:49 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by rikarchitecten </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Heerlen gaat de goeie kant op, prachtige toren(s)
@Berrtus, stuur em een mailtje met link!</td></tr>
</table>
?
rikarchitecten May 17th, 2003, 06:54 PM je zei toch dat Erwin deze thread misschien niet kent, struur hem dan een meeltje.
Berrtus May 17th, 2003, 07:02 PM o, ik dacht dat je hier iets mee bedoelde
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Berrtus </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ben ook wel benieuwd naar die andere ontwerpen</td></tr>
</table>
rikarchitecten May 17th, 2003, 07:06 PM ja mijn schuld had een quote moeten gebruiken
erwin May 18th, 2003, 12:22 AM Bedankt voor de felicitaties! :cheers1:
@Berrtus: ik zag het gistermorgen in de krant, dus ik wist ervan, maar ik kon niet eerder dan nu reageren.
Gisteren had ik met mijn collega's ons jaarlijkse uitstapje. Dit keer naar Luik. :cheers: :cheers:
Ruim 250 foto's en de nodige Leffe's en Jupiler's later was ik ruim na 23:00 uur thuis en heb toen niet meer op de forums gekeken.
Vanmorgen uitgeslapen (kater was pas in de loop van de dag verdwenen) en daarna met het gezin met de trein naar Nootdorp (via Den Haag) voor een familiebezoek. Een uurtje geleden waren we thuis, kids naar bed, artikel gescand, maar dat was niet nodig meer.
Ik vind het mooie gebouwen, moest er even aan wennen. Ze passen niet echt in de skyline (door het ontwerp en de hoogte), maar de meeste bestaande gebouwen zijn "beton"-architectuur, dus een beetje variatie doet de skyline goed. De facade van de gebouwen doet me wat aan die van De Admirant (Eindhoven) denken.
Wat ik niet begrijp is dat de gebouwen niet in het stadspark Oranje Nassau komen te staan. Volgens mij zou er nl. eerst sprake van zijn dat er twee gebouwen met deze namen daar gebouwd zouden worden. Maar misschien waren dat kantoorgebouwen en naar kantoorruimte is nu weinig vraag. Bovendien komt er nog meer kantoorruimte vrij in Heerlen de komende jaren (als UWV USZO naar stadspark ON gaat, zitten nu nog in het Abp-gebouw). Gewijzigd beleid zullen we maar zeggen. :?
Vandaag heeft het Limburgs Dagblad nog een artikel aan de gebouwen en het beleid van een bepaalde wethouder gewijd en de mensen daarin opgeroepen te reageren op de ontwerpen. Ben benieuwd.
Tobi May 18th, 2003, 06:50 PM Hehe; eindelijk hoogbouw in het zuiden! Mooi nieuws! Zeker een stad als Heerlen kan wel iets gebruiken waar het een smoel aan kan ontlenen. Het ontwerp is gewaagd, maar mag er zeker zijn imo. De referentie aan het mijnbouwverleden vind ik ook fantastisch (hadden de torens wel evenhoog moeten zijn, maar dit is wel mooier). Oud in nieuw; I like it. Go Heerlen!
BTW: is dit al zeker of welke status heeft het?
1+2=3 May 18th, 2003, 08:07 PM wel een aardig ontwerp maar:
NIET BOUWEN!!!
Ik weet niet precies hoe de omgeving is rond Heerlen maar ik weet wel dat Zuid-Limburg prachtige gebieden kent waar elke hoogbouw behoorlijk mistaat, hoogbouw verziekt daar op veel plaatsen gewoon het unieke landschap bestaande uit kasteeltjes, vakwerkboerderijen en grote honderden jaren oude hoeves. Op sommige plaatsen is daar al sprake van, zoals rond Vaals ( met name het Duitse deel met al die lelijke windmolens, flatgebouwen en indiustrie die tot vele mijlen in de omtrek is te zien).
Sol May 18th, 2003, 08:27 PM @ Apo Japo
De Haagse hoogbouw ontsiert dan zeker ook het duinlandschap en het Oudhollandse landschap rondom Den Haag?
Kortom: gefeliciteerd, Heerlen!
Deventer Up May 18th, 2003, 09:00 PM @Sol
Het is nu Butler Herman ;) .
Skyscrapercitizen May 18th, 2003, 10:08 PM @BH
Heerlen kan het hebben. De regio Heerlen is enorm verstedelijkt. Je hebt er kerkrade (prachtig stadion van Roda) en Sittart ook liggen en nog wat kleinere plaatsen, allemaal 1 grote agglomeratie. Bovendien heb je daarbij ook het enorme industriegebied van DSM.
Het prachtige limburgse landschap ligt daar ten zuiden van. Hier moet je inderdaad vanaf blijven. Het is er prachtig met mooie klimmetjes voor fietsers. Ik zou het zelf goed vinden als het er wat rustiger werd.
De hoogbouw in Heerlen zorgt er misschien wel voor dat er minder van het limburgse landschap hoeft te worden aangetast door huizen.
Skyscrapercitizen May 18th, 2003, 10:14 PM Agglomeratie Heerlen heeft op 1 april 213 722 inwoners.
Neemt overigens wel sterk af, het afgelopen jaar is de bevolking elke maand afgenomen, en een jaar geleden woonden er nog 215 532 mensen.
Heerlen zelf heeft 93 694 inwoners.
sky-eye May 19th, 2003, 01:24 AM @ Butler Herman
Zoals Tim al zei is Zuid-Limburg een verstedelijkt gebied. In een hoefijzervorm liggen 3 stedelijke gebieden rondom het platteland heen, Parkstad (Heerlen e.o. 220.000 inw.), Maastricht (160.000
inwoners) en de Westelijke Mijnstreek (Sittard, Geleen e.o. 150.000 inw). Darnast nog een hele hoop industrie, bv het DSM complex, 800! ha groot (groter dan Geleen zelf).
Waar veel mensen wonen krijg je vanzelf horizonvervuiling. Daar hoef je nog geen hoge torens voor te bouwen. Ik ben blij fdat Heerlen eindelijk ns echt de hoogte ingaat. Heerlen krijgt een gigantische impuls. De torens zullen maar beperkt aanwezig zijn buiten de omgevimng van Heerlen, de huidige skyline is nauwelijks zichtbaar. Wat me wel stoort in het platteland van Z-Limburg zijn de grote loodsen die zomaar ergens op een heuvel neergekwakt worden of zoals je al zei de windmolens in Horsbach (Duitsland) in de buurt van Vaals.
Laat steden er ook maar uitzien als steden, of dat nu met torens is als in Heerlen of een prachtig historisch centrum in Sittard of Maastricht. En laat het platteland ongeschonden.
Eisso May 19th, 2003, 02:07 AM Gefeliciteerd Heerlen, en gefeliciteerd Heerlernaren...heerlers en heerlenezen! Op zo'n project mag je trots zijn! Super torens zie je zou verwachten in een van de grote steden. ERg tof dat nu ook kleinere gemeenten zo'n prachtig ontwerp durven neer te zetten met zo'n prachtige hoogte.
Niets dan lof!!!!! :)
supercees May 19th, 2003, 11:57 AM Ik was dit weekend voor een weekend in Maastricht (prachtige stad trouwens), en zag dit in het Limburgs Dagblad... voor niks gekocht want de primeur heb ik al niet meer zie ik. Maar maakt niet uit want ik vind leuke ontwerpen, en het zal Heerlen zeker meer élan geven!
@ Apo... ik ben het helemaal met je eens dat er aan het Limburgs landschap niet geklooit mag worden... maar in het geval van Heerlen gaat Heerlen er alleen maar op vooruit!
Errik May 19th, 2003, 12:28 PM Beetje laat, maar: gefeliciflapstaart. Al moet ik zeggen dat ik die toren liever niet recht tegenover m'n huis zou hebben staan...
PW100 May 19th, 2003, 06:37 PM Klasse ontwerpen!
Denk eens aan het fenomenale uitzich over het Limburchse [met een zachte chee] heuvel landschap vanuit de top van deze torens!!!
PW
Southerner May 19th, 2003, 08:29 PM Heerlen is de perfecte plaats voor hoogbouw!!! Net als Eindhoven heeft Heerlen geen oud centrum. Heerlen is een beetje een saaie grouwe stad zonder hart of historie. Een mijnwerkersdorp dat tijdens het mijntijdperk te snel gegroeid is en na de mijnsluiting economisch in de penarie terecht kwam.
Langzaam maar zeker klimt Heerlen uit het dal maar is nog een heel erg lange weg te gaan.
Hoogbouw zou een flinke impuls kunnen geven en de stad wat
meer allure!
En vanaf de autowegen zowel die door Heerlen heen als die langs Heerlen door zou het een erg mooie skyline kunnen geven.
Marin May 20th, 2003, 10:38 AM Heerlen kiest ontwerp Francine Houben voor woontorens (regio Zuid)
(19-05-03) Het ontwerp van de architect Francine Houben (Mecanoo) voor twee woontorens op het Schouwburgplein te Heerlen heeft de voorkeur gekregen boven twee andere ontwerpen. Daarmee kan het spraakmakende woningenproject van 3W Vastgoed en het woningfonds Vesteda daadwerkelijk beginnen. Het betreft hier een investeringsvolume van 40 miljoen euro.
Het Heerlense Schouwburgplein vormt een schakel tussen de binnenstad en het winkelcentrum ’t Loon. De bebouwing van het plein is al jaren onderwerp van discussie en grote tegenstellingen. De twee geplande woontorens zullen dan ook diep ingrijpen op de skyline van Heerlen en de Oostelijke Mijnstreek, omdat ze met een hoogte van respectievelijk 108 (met 31 verdiepingen) en 90 meter ( 25 verdiepingen) de hoogste gebouwen van de hele provincie Limburg worden.
De twee woontorens zullen 120 woningen gaan tellen, voor de helft koopwoningen met een minimumverkoopprijs van 280.000 euro (ontwikkeld door 3W Vastgoed) en voor de andere helft huurwoningen van rond de 1200 euro per maand. Deze huurwoningen komen terecht inde woningportefeuille van Vesteda.
De twee woontorens hebben van architect Houben de namen Lange Lies en Lange Jan gekregen en moeten het mijnverleden van Heerlen illustreren. De twee namen zijn ontleend aan de mijnschoorstenen, die Heerlen lang gedomineerd hebben. Houben heeft daar in haar ontwerp ook rekening mee gehouden, want de torens bevatten een opvallend knik in het midden, die ze de vorm van mijnkoeltorens geven. Het ontwerp van Houben is overigens gekozen door een jury die onder leiding stond van de oud-rijksbouwmeester Kees Rijnboutt. De twee andere ontwerpen in deze competitie waren van Claus & Kaan uit Rotterdam en Xaveer de Geyter uit Brussel. De start van de bouw van de twee torens staat gepland voor eind volgend jaar en de oplevering wordt in 2006 verwacht.
Bron: Vastgoedmarkt (www.vastgoedmarkt.nl)
De Snor May 20th, 2003, 04:53 PM Zeer aangenaam verrast door dit ontwerp , gedurfd en toch stijlvol .
Wil toch een andere naam zien voor dit project , het huidige klinkt gewoon kinderachtig .
Het wordt nog heerlijk in Heerlen :D
Elmo May 20th, 2003, 06:14 PM De start van de bouw van de twee torens staat gepland voor eind volgend jaar en de oplevering wordt in 2006 verwacht.
Dat duurt dus nog wel ff...
supercees May 21st, 2003, 09:54 AM Nou ja... hebben we in ieder geval iets leuks om naar uit te kijken toch?
Patrick Highrise May 25th, 2003, 07:54 PM dit is erg goed nieuws, en leuk te lezen na een vakantie van 2 weken ;). Ik vind het ontwerp erg oke! :cool:
Rabotnik June 29th, 2003, 06:40 AM Even weer naar voren halen een van Nederlands mooiste ontwerpen!! Hoogbouw als kunst,kunst kan hoogbouw zijn!! Van dit soort pracht ontwerpen word ik lyrisch!! Geen duizend in een dozijn (hoog)bouw. Maar met liefde ontworpen stuk architectuur,gedurfd,gewaagd.......................diepe buiging voor Francine!!!!
Sol June 29th, 2003, 03:00 PM @ Frozen Metal
Ik ben het helemaal met je eens. En dat voor Heerlen: klasse!
De Snor September 8th, 2003, 12:31 PM En hoe zit het tegenwoordig ... is hierover reeds meer info beschikbaar ??
Vloepkleedje September 8th, 2003, 08:49 PM geen idee. op de site van Mecanoo architecten (http://www.mecanoo.nl/) zijn er wel wat nieuwe plaatjes te vinden. skyline pic!
Winus September 8th, 2003, 10:52 PM Geen bericht is goed bericht dan maar?
Skyscrapercitizen September 9th, 2003, 07:47 PM wa, gave plaatjes op die site! Dat ding komt echt mooi in de skyline te staan!
The Messiah September 9th, 2003, 08:15 PM Die plaatjes zien er inderdaad heel gaaf uit,maar waneer gaan ze hier nou mee beginnen?
erwin September 10th, 2003, 02:00 PM Volgens het persbericht op de site van de gemeente Heerlen in de eerste helft van 2004.
Zie hier: http://www.heerlen.nl/smartsite.dws?id=6684
Het persbericht is gepubliceerd in mei. Recentere berichten zijn er niet meer geweest.
Errik September 10th, 2003, 02:38 PM Ik weet niet of dit al eerder is gemeld, maar die torens lijk en wel heel erg op het "kissing towers" ontwerp dat voor Ground Zero gemaakt is...
Skyscrapercitizen September 10th, 2003, 02:55 PM @ Errik
De torens moeten min of meer de vorm van een koeltoren voorstellen samen, lijkt me dus niet dat het nageaapt zou zijn van dat ontwerp voor het WTC in NYC.
Tim B January 24th, 2004, 06:56 PM Hoe zit het eigenlijk met deze 2 knakkers?? Er wordt maar weinig aandacht aan deze 2 besteed in de limburgse dagbladen, terwijl het ongetwijfeld de meest gedurfde woontorens van Nederland moet zijn. Wel veel aandacht voor het nieuwe stationsgebied in Heerlen (gemaakt door een kunstenaar, dat weer anti-reacties van arrogante en jaloerse architecten uitlokt).
Heeft een insider hier nog nieuws over? want een dergelijk project kan het leeglopende Parkstad wel gebruiken.
Rotterdam January 25th, 2004, 10:32 AM Ja, dit is zeker een mooi project !
Rabotnik January 25th, 2004, 03:24 PM Behoren nu al naar mijn smaak tot een van de mooiste torens van Nederland! Gedurfde architectuur,echt een pracht ontwerp!!
Michiel January 25th, 2004, 06:38 PM Originally posted by Tim B
Hoe zit het eigenlijk met deze 2 knakkers??
Eigenlijk is het maar 1 toren, de twee gedeeltes zitten helemaal aan elkaar vast. Het blijft wel een topper.
PLB January 27th, 2004, 01:21 PM Weet als insider er heel veel vanaf maar kan helaas nog niet teveel vertellen. Zodra het legitiem is zal ik het er fijne over vertellen. 'Veel' zijn er in ieder geval zeer positeif gestemd:cool:
De Snor January 28th, 2004, 09:46 PM Originally posted by Tim B
Wel veel aandacht voor het nieuwe stationsgebied in Heerlen (gemaakt door een kunstenaar, dat weer anti-reacties van arrogante en jaloerse architecten uitlokt).
Heb je hier meer info over of is me iets ontgaan ?
PLB January 30th, 2004, 01:16 PM Hier iets van het station, onderdeel van het SON (Stadspark Oranje Nassau project)
http://www.maankwartier.heerlen.nl/onstaan4/leader_image
Het gebouw komt over het spoor te liggen, redelijk uniek in Nederland en zeker een marketingstunt voor/van Heerlen
hieronder een paar impressies: Doet mij denken aan 'Italie' en de Romeinen: Coriovallum?
http://www.maankwartier.heerlen.nl/station3/leader_image[/IMG]
http://www.maankwartier.heerlen.nl/station4/leader_image
http://www.maankwartier.heerlen.nl/station2/leader_image
http://www.maankwartier.heerlen.nl/station5/leader_image
[IMG]http://www.maankwartier.heerlen.nl/ontstaan5/leader_image
PLB January 30th, 2004, 01:20 PM http://www.maankwartier.heerlen.nl/ontstaan7/leader_image
http://www.maankwartier.heerlen.nl/ontstaan7/leader_image
Bron: Michel Huisman
http://www.maankwartier.heerlen.nl/welkom1/leader_image
Woensel West January 30th, 2004, 04:01 PM MOoie plannen zeg! Dat gaat een mooi station worden.
eusebius January 30th, 2004, 04:38 PM Geweldig! In het Rijnboog project wordt iets een citadel genoemd maar dit is pas wèrkelijk een moderne citadel.
Tim B January 30th, 2004, 05:50 PM Inderdaad dat zijn mooie plannen, het wordt ook tijd dat het grauwe Heerlen eens wat opfleurd, zoals Maastricht in de jaren 60 en 70
Vertigo January 30th, 2004, 07:41 PM Vreemd ontwerp! Ik vind het wel wat hebben, vooral dat plein dat boven de sporen ontstaat...
Capzilla March 19th, 2004, 01:38 PM Inderdaad, erg mooi allemaal.. natuurlijk is het eigenlijk niet veel anders dan een ondergronds station met een plein en bebouwing, alleen nu dus een paar lagen hoger met de rails op BG. Maar mogen ze van mij overal doen hoor... werkt die sporen troep lekker weg en je zit niet met zo'n lint dat je stad in tweeen deelt!
Sol August 15th, 2004, 10:14 PM Een mooi station zeg! :eek2:
EuroMaster August 15th, 2004, 11:40 PM dat station lijkt wel een schets van onze overleden spaanse vriend gaudi....
Cassius2002 October 9th, 2004, 03:20 AM Nog nieuws over de toren can Mecanoo? Is er al een datum voor de start van de bouw?
Winus October 9th, 2004, 12:39 PM Het is erg stil. Stilte voor de storm?
caspervc October 10th, 2004, 02:36 PM Te stil wat mij betreft......... ;(
Vertigo October 23rd, 2004, 01:13 AM Inderdaad... toch wel een van de spannendste ontwerpen van de laatste tijd. Iemand nog nieuws over deze dingen?
th0m November 2nd, 2004, 10:25 PM Zou erg zonde zijn als dit niet gebouwd wordt, ziet er echt heel mooi uit! Ik wou dat ze zoiets in Zoetermeer zouden bouwen ;)
sky-eye November 7th, 2004, 01:50 AM In juli of augustus ben ik nog op het van Grunsvenplein in Heerlen geweest, nog geen bouwactiviteiten en geen projectborden. Verder ook in de limburgse media niks meer vernomen. Wie weet hier wat meer over, Erwin misschien???
Tim B November 7th, 2004, 07:11 PM ik heb vaag iets vernomen dat de gemeente Heerlen een aantal grote projecten gaat schrappen waaronder dat nieuwe station. Hoe concreet die info is weet ik niet. Kijk eens op de www.irri.nl misschien staat daar nog iets.
erwin November 24th, 2004, 12:51 AM @Tim B: als dat zou kunnen. Het eerste wat men moet schrappen is idd het Maankwartier.
@sky-eye: helaas geen nieuws. Al een hele tijd.
Winus November 24th, 2004, 09:11 AM Achter de schermen wordt er vast wel heel hard doorgewerkt (hoop ik). Zo'n mooie toren kan je je als gemeente toch niet laten ontglippen.
Elmo November 24th, 2004, 10:02 AM Offtopic: Ik hoorde gisteren dat Heerlen de meest vervuilde lucht van Nederland heeft. Of het dan nog wel zo verstandig is om deze 2 schoorstenen te bouwen... ;)
Winus November 24th, 2004, 10:16 AM Heb ik ook gezien en er werd duidelijk bij vermeld dat het een momentopname was. Er is dus nog hoop, of juist niet als het normaal nog erger is.
Dr. Dubai November 24th, 2004, 11:43 AM Heerlen is wel de meest naargeestige gemeente om in te wonen, hopelijk kunnen deze twee torens daar wat aan veranderen.
erwin November 24th, 2004, 11:03 PM @Dr Dubai: zeg dat. In Heerlen zou ik nooit willen wonen. Ter info: ik woon in Welten, een dorp dat aan de westkant van Heerlen ligt, van Heerlen gescheiden door een strook groen. Welten valt wel binnen de gemeente Heerlen.
Die twee torens zouden het stadscentrum levendiger kunnen maken. Een project als het Klein Vaticaan doet dit weer minder omdat het terrein waar dit project ligt kan worden "afgesloten" van de omgeving.
Gister nog even rondgekeken op www.irri.nl (http://www.irri.nl). Nou, daar word je niet echt vrolijk van. :(
Tim B November 25th, 2004, 07:59 PM Heerlen is wel de meest naargeestige gemeente om in te wonen, hopelijk kunnen deze twee torens daar wat aan veranderen.
Tsja over naargeestigheid kun je als Maarssenburger een toontje meezingen natuurlijk. Geheel toevallig bnezorg ik weleens post in de gemeente maarssen en de 'prachtige' jaren 70/80 wijken Boom- en Bloemstede behoren mijn inziens tot het verschrikkelijkste wat er ooit door een waanzinnig geworden architect is neergedumd(de Hoog catherijne op Vinexgebied, incl. beton in woonhuizen). en dan die ligging tussen het amsterdam-rijnkanaal, industrie, industriem A2 en industrie. Nee ik had deze mening over dat deel van Maarssen geheel toevallig al voordat je postte. Maarssen heeft, als dorp, een aardig centrumpje en de vecht is wel mooi (hoewel het amdterdam rijnkanaal is nooit ver weg) maar om Heerlen nu naargeestige te vinden (ik bedoel ben je er ooit geweest??) iS het je dan op gevallen hoewel GROEN er is in de wijde heuvelse omgeving?? En die kun je mooi zien vanuit zo'n woontoren?
Heerlen: groenste stad van 2004 als ik het me goed herinner en als dat al naargeestig is...
http://www.internetgemeentegids.nl/fotos/gemeente/Heerlen/large_3421.JPG
http://www.internetgemeentegids.nl/fotos/gemeente/Heerlen/large_3613.JPG
nou op emporis staan ook mooie
http://www.emporis.com/en/il/im/?id=265909
rikarchitecten December 17th, 2004, 09:19 PM Kijk, ik heb een wat groter versie gevonden van die torens in Heerlen:
(386.1 meter)
http://img.photobucket.com/albums/v468/izomax/2.jpg
meer beeldschone torens:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=146926
CborG December 17th, 2004, 09:21 PM WOW, HOLY SHIT!!!!!!!!:eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2::eek2:
Corretje December 17th, 2004, 10:49 PM Dit is je reinste plagiaat, is dit ontwerp ouder dan het ontwerp van die torens in Heerlen?
Wisma December 18th, 2004, 01:36 AM Monsterlijk, ....... :) :eek2: :eek2:
rikarchitecten December 18th, 2004, 11:36 AM Ik heb geen flauw idee, ik kwam ze tegen op het forum. Het moet nog bekend worden volgens mij, las ik ergens.
Errik December 18th, 2004, 01:09 PM Tering, dit is inderdaad gewoon copy-paste. Kan dat zomaar?
Winus December 18th, 2004, 10:16 PM Het is toch algemeen bekend dat Chinezen en Japanners het creatieve denkvermogen ontbreekt om iets origineels te ontwerpen. 'Jatten en verbeteren' is hun devies.
Skyscrapercitizen December 19th, 2004, 12:59 AM Tering! Ik heb nog nooit zo'n spectaculaire verzameling ontwerpen bij elkaar gezien als voor die twintowers in Guangzhou! OMFG! Bouw er AUB 1 in Rdam! 1-tje maar!
th0m December 19th, 2004, 02:14 AM Ja de ontwerpen voor die twintowers daar zijn ongelooflijk, heb dat thread gebookmarked, lol, zo vet zagen sommige ontwerpen er uit :D
Michiel March 9th, 2005, 07:35 AM Berichtje op PropertyNL (http://www.propertynl.com):
Woontorens Heerlen afgetopt
HEERLEN - De twee woontorens die op het schouwburgplein in Heerlen moeten komen worden een stuk minder hoog dan gepland. 3W Vastgoed en Vesteda, die het € 40 mln kostende project moeten financieren, hebben de gemeente Heerlen laten weten dat ze het oorspronkelijke idee van torens van 108 en 90 meter hoog willen loslaten. Bij gebouwen boven de 70 meter zijn allerlei extra voorzieningen nodig die het geheel extra duur maken. Dit zou problemen kunnen opleveren bij de verkoop van de appartementen.
:ohno:
CborG March 9th, 2005, 10:47 AM Pffff.....:bash:
Winus March 9th, 2005, 11:16 AM Amateurs!
EuroMaster March 9th, 2005, 04:45 PM nederland heeft inderdaad altijd leuke plannen, maar wanneer de oudhollandsche zuinigheid weer om de hoek komt kijken...... :ohno:
airbreaker March 9th, 2005, 10:03 PM fff off topic, weet iemand of - enzo ja waar - je wat info/foto's kunt vinden van "het glaspaleis" in Heerlen op dit forum?
Gebouw van architect Frits Peutz, pas gerenoveerd
bobdebouwer March 9th, 2005, 10:17 PM Zaad.... stelletje centenknijpers!
Gosee March 10th, 2005, 02:09 PM Bij deze teken ik hiertegen protest aan, mag dat ook?
erwin March 13th, 2005, 10:58 PM Ik heb me altijd afgevraagd of er voldoende vraag zou zijn naar al die appartementen in de oorspronkelijke torens. Een project op de plaats van het oude politiebureau is laatst stopgezet vanwege te weinig vraag.
70 Meter vind ik trouwens voldoende voor een stad als Heerlen, hoewel het jammer blijft.
@airbreaker: ik heb een tijd geleden een aantal foto's van het Glaspaleis gemaakt met mijn nieuwe camera. Ik moet ze nog sorteren en bewerken, daarna zal ik ze posten.
Erasmus May 21st, 2006, 09:55 PM Is dit project eigenlijk ooit van de grond gekomen???
Nergens kan ik er iets van terugvinden, alleen dat de Heerlense onverlaten het gebouw ingekort hebben en dat mevrouw Coenen daar (terecht) niet blij mee is...
Anyway, who knows (vind het originele ontwerp nl. geweldig mooi)
Winus May 22nd, 2006, 12:53 AM ^^ F. Houben
Erasmus May 22nd, 2006, 02:08 PM Klopt idd., beetje twee personen door elkaar gehaald. Deze twins zijn idd. ontworpen door Francine Houben namens Meccanoo architecten, mevrouw Coenen ken ik eigenlijk niet, aangezien dat een meneer is... Fuck, behoorlijke schrijffout mijnerzijds, maar nu weet ik nog niet of men ooit aan dat project begonnen is, qua bouwen dan...
erwin February 14th, 2009, 12:39 PM Over en uit. :cry:
http://www.citabella.nl/diversen/LD090214s.jpg
Het hele artikel (bron: Limburgs Dagblad):
http://www.citabella.nl/diversen/LD090214.jpg
Arrrgh February 14th, 2009, 03:11 PM Jammer, het waren erg mooie ontwerpen..
MVL February 14th, 2009, 03:21 PM Dit is héél, héél, héél erg zonde!!!!
Ik zou persoonlijk 20 andere projecten hiervoor hebben geschrapt, maja ik ben niet voor niets geen projectontwikkelaar :)
Hopelijk ooit!
Eric Offereins February 15th, 2009, 04:36 PM Jammmer. Dit is idd een totaal andere invulling voor het plein.
sky-eye February 15th, 2009, 11:59 PM Doodzonde, Heerlen heeft al niet de mooiste binnenstad en dit was een prachtige opsteker geweest. Helaas is het hier in Limburg schijnbaar onmogelijk om hoog te bouwen, erg jammer, zeker aangezien Heerlen wel aardig wat lagere torentjes (40 a 60 m) heeft staan.
EuroMaster February 16th, 2009, 01:52 AM Met het idee Heerlen Parkstad versterk je het imago wel met zo'n extra perkje!
... dat dan weer wel, dat dan weer wel....
Erasmus February 16th, 2009, 12:08 PM Héél erg spijtig dat dit project definitief van de baan is, al denk ik niet dat er nog iemand was die de verwachting had dat het ooit nog van de grond zou komen...
daneo February 16th, 2009, 04:49 PM dan maar naar rotterdam ofz laten komene!;D
Oh?! February 16th, 2009, 05:04 PM Ben wel benieuwd of er nu, behalve groen, iets anders voor in de plaats komt. Lijkt me dat de gemeente relatief dure bouwgrond niet zomaar gaat gebruiken om groen aan te leggen.
Twix April 15th, 2009, 04:40 PM Ik hoop niet dat ik te laat ben met een reactie posten aangezien het topic 1 en een andere halve maand oud is. Ik heb zojuist contact opgenomen met Francine Houben via de website van haar architecten bureau. Ik wacht nog op een mailtje, omdat de postkantoren achter het Corio Center geschrapt worden. Ik hoop dat Francine haar kans kan grijpen.
erwin April 17th, 2009, 11:45 PM ^^ Het feit dat ergens in het centrum ruimte vrijkomt wil niet zeggen dat de torens er gebouwd zullen worden. Er moet ook voldoende vraag zijn naar dit soort appartementen voordat een projectontwikkelaar het aandurft.
En dat zie ik nu niet snel gebeuren: denk aan projecten als De Drie Musketiers, het appartementengebouw op de plaats van het voormalig politiebureau, de tweede Parc Imstenrade-toren.
SkyBridge April 18th, 2009, 12:45 AM Houben is natuurlijk niet de eigenaar van de torens, zij heeft die ontworpen voor de klant, de projectontwikkelaar. Dus alleen als diezelfde ontwikkelaar dit plot in handen krijgt zou het theoretisch mogelijk zijn.
|
|