Cymen
September 12th, 2008, 09:27 AM
Ze hadden het beter bovengronds kunnen bouwen, zoals in Chicago. Maar dat ziet er natuurlijk niet goed uit voor Amsterdam, was wel beter geweest :)
:nuts:
:nuts:
|
View Full Version : Amsterdam: Noord/Zuidlijn (2) Cymen September 12th, 2008, 09:27 AM Ze hadden het beter bovengronds kunnen bouwen, zoals in Chicago. Maar dat ziet er natuurlijk niet goed uit voor Amsterdam, was wel beter geweest :) :nuts: Alargule September 12th, 2008, 09:45 AM :D Kan me toch wel een reclame herinneren van een of andere verzekeringsmaatschappij een aantal jaren terug, waarin je inderdaad een bovengrondse, zweeftreinachtige verbinding over de Dam zag komen... Liberty City September 12th, 2008, 12:27 PM De grond bevriezen zoals Rotterdam Centraal is ook geen optie geweest? EPA001 September 12th, 2008, 12:34 PM ^^ Op zich is dat een hele goede optie, maar in de praktijk hier moeilijk uitvoerbaar. Het traject is immers een hele metrolijn, en niet alleen het gecombineerde metro-randstadrail station Rotterdam Centraal. De installaties die je er voor nodig hebt, en het werk wat je er aan hebt, is in de smalle straten van Amsterdam heel erg moeilijk en zou erg veel overlast geven. Daarnaast zou deze optie denk ik ook heel erg duur zijn over een dergelijk lang traject. Henk September 12th, 2008, 02:22 PM De gemeente Amsterdam moet de verzakte panden aan de Vijzelgracht kopen en zo opdraaien voor de kosten die de eigenaars hebben opgelopen. Daarvoor pleit de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad vrijdag. Het gaat om totaal tien panden in de binnenstad die verzakt zijn door de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De gemeente moet niet alleen opdraaien voor de kosten die de bewoners tot nu toe hebben gemaakt, maar ook voor eventuele toekomstige uitgaven, legt een woordvoerder van de vereniging uit. Ook stelt de vereniging in navolging van burgemeester Job Cohen dat de geloofwaardigheid van het hele project in het geding is. "De verzakkingen op de Vijzelgracht tonen aan dat er onaanvaardbare risico's worden genomen met een oude historische binnenstad gebouwd op houten palen." De gemeente sluit het kopen van de verzakte panden niet uit. "We bekijken nu alle alternatieven en scenario's en kunnen dan beoordelen wat het beste is", zegt een woordvoerder. De bewoners die niet terug naar huis kunnen, zijn opgevangen in een hotel of bij vrienden of familie. "We bespreken met de bewoners wat hun wensen zijn en bieden hun vervangende woonruimte aan. Onze prioriteit ligt bij de opvang van de bewoners." Deze week en in juni moesten de bewoners van in totaal tien panden aan de Vijzelgracht en de Eerste Weteringdwarsstraat hun huis verlaten. Beide verzakkingen werden veroorzaakt door een lekkende voeg. Een voegpaneel is bezweken onder het vocht. Drie maanden geleden ging het om vijftien centimeter verzakking bij vier panden, nu zijn de overige zes panden 23 centimeter verzakt. De bewoners van acht woningen kunnen de komende maanden niet terugkeren naar huis. De werkzaamheden aan het Rokin en de Vijzelgracht zijn tot in ieder geval maandag opgeschort. Over de hoogte van de kosten als gevolg van de verzakking en het stilleggen van de werkzaamheden kan nog geen uitsluitsel worden gegeven. Verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema zei woensdag dat het gaat om veel geld, en 'heel wat' vertraging. De lijn wordt volgens de planning in 2015 opgeleverd, terwijl dat oorspronkelijk in 2011 zou gebeuren. Bron: nieuws.nl (http://headline.nieuws.nl/526546/Gemeente_moet_verzakte_panden_Vijzelgracht_kopen) wolkenbestormer September 12th, 2008, 02:50 PM Daar gaat mijn belastinggeld. Of kappen met die metro of het centrum slopen:goodnight EPA001 September 12th, 2008, 03:19 PM ^^ Beide niet doen. Die metro moet gewoon afgebouwd worden en het centrum van Amsterdam moet zeker niet gesloopt worden! Die panden opkopen is een goed voorstel. Als je als bewoner echter daar fantastisch naar je zin woonde, is het echter toch een schrale troost. Rogier de Groot September 13th, 2008, 02:13 PM Deze verzakkingen had ook bij de bouw van bijvoorbeeld een parkeerkelder kunnen voordoen. Het is bekend dat de voegen van diepwanden lekken. Dit een niet te voorkomen en normaal gesproken wordt er hars achter de voeg gespoten. Jammergenoeg hebben bij Vijzelgracht grote verzakkingen voorgedaan. Bij Rokin en Ceintuurbaan verloopt de bouw naar wens. Bij Cientuurbaan heeft men inmiddels de tussen vloer aangelegd en gaat men binnenkort onder verhoogde druk de laatste 5 - 10 meter uitgegraven. Stoppen is naar mijn mening geen optie. Wel vind ik dat het Rijk een deel van de kosten moet voorschieten. De reden is dat Amsterdam aan de rand van de afgrond staat en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat veel geld overhoudt (zie luchtkwaliteitsproblematiek). Bij ingebruikneming moet Amsterdam de extra in 5 jaar terugbetalen. bthj September 14th, 2008, 07:32 PM Die lui hebben het geluk van hun leven. explosieve waardestijging als de metro er straks ligt en en renovatie op kosten van de gemeente op de koop toe. Die gaan dus echt niet op dit moment aan de gemeente verkopen. the runner September 14th, 2008, 11:34 PM Buikslotermeerplein, de auto`s rijden nu over het nieuwe viaduct. Naast dit viaduct komt nog een tweede te liggen voor metro en auto. http://i36.tinypic.com/6olgk6.jpg http://i37.tinypic.com/1fu25h.jpg De weg loopt hier weer over de metrotunnel heen. Verderop komt de metro weer boven de grond(van Hasseltweg) http://i34.tinypic.com/3501289.jpg Cymen September 15th, 2008, 05:01 AM Die lui hebben het geluk van hun leven. explosieve waardestijging als de metro er straks ligt en en renovatie op kosten van de gemeente op de koop toe. Die gaan dus echt niet op dit moment aan de gemeente verkopen. Sterker nog, ze lopen nu een potje zielig te doen zodat de gemeente alle schade vergoed, inclusief hun halve rotte fundering. Dat scheelt ze dus ook nog eens geld, want die fundering hadden ze sowieso eens moeten aanpakken. Freak187 September 15th, 2008, 11:18 AM Sterker nog, ze lopen nu een potje zielig te doen zodat de gemeente alle schade vergoed, inclusief hun halve rotte fundering. Dat scheelt ze dus ook nog eens geld, want die fundering hadden ze sowieso eens moeten aanpakken. Nou ja... het zou mij ook rauw op het dak vallen als je midden in de nacht je huis uit moet en maanden ergens anders moet gaan wonen. Vind alleen de verontwaardiging er omheen een beetje raar. Ineens mag die gozer van de 'vrienden van de binnenstad'' weer op komen draven. En gelijk deugt er niks meer van het project. Ik mis een beetje de visie bij dat soort mensen. Amsterdam moet gewoon met de tijd mee. Er zijn in de gehele historie van Amsterdam wel meer monumentale panden gesloopt/afgebrand. En daarvoor in de plaats komt weer iets anders moois. kosimodo September 15th, 2008, 11:34 AM Buikslotermeerplein, de auto`s rijden nu over het nieuwe viaduct. Naast dit viaduct komt nog een tweede te liggen voor metro en auto. Is hier ook een plattegrondje van? Maakt het voor mij ietsje duidelijker.. Ook al woonde ik 3 jaar in Amsterdam... Noord ken ik dus helemaal niet! wolkenbestormer September 15th, 2008, 01:21 PM ^^ Beide niet doen. Die metro moet gewoon afgebouwd worden en het centrum van Amsterdam moet zeker niet gesloopt worden! Die panden opkopen is een goed voorstel. Als je als bewoner echter daar fantastisch naar je zin woonde, is het echter toch een schrale troost. ^^ Precies dat is eigenlijk het gevoel dat ik wilde weergeven dmv boute uitspraak. Beide opties zijn uitgesloten. Sloop voor betere infrastructuur is ondenkbaar en stoppen zou een kapitaalverlies met zich meebrengen. Er wordt wel eens gekeken naar de 'kapitaalvernietiging' van de betuwelijn maar vraag me af hoeveel dit geintje uiteindelijk gaat kosten. Men heeft zich in een positie gemanouvreerd dat er gewoon geen weg meer terug is. the runner September 15th, 2008, 06:28 PM Is hier ook een plattegrondje van? Maakt het voor mij ietsje duidelijker.. Ook al woonde ik 3 jaar in Amsterdam... Noord ken ik dus helemaal niet! ^^ Zo! Door de centrale plek in het CAN is rond het stationsgebied ook ruimte voor hogere gebouwen (woon- en kantoortorens). Onder een gedeelte van het nieuwe busstation komt een grote fietsenstalling en een parkeergarage. Er wordt een heuse stationshal gebouwd met alle faciliteiten die daar bijhoren. http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/Stationsgebiedluchtbusplein.jpg Er staat ons nog heel wat bouwgeweld te wachten als dit allemaal doorgaat. Bron: www.centrumamsterdamnoord.nl xlchris September 15th, 2008, 07:30 PM :D Kan me toch wel een reclame herinneren van een of andere verzekeringsmaatschappij een aantal jaren terug, waarin je inderdaad een bovengrondse, zweeftreinachtige verbinding over de Dam zag komen... Jazeker. Wat was de naam van die maatschappij? Want ik wil zo graag die reclame nog eens zien, maar ik kon hem nooit vinden. Alargule September 15th, 2008, 08:32 PM Volgens mij was het motto van de reclame "niets is zeker". En dan kom je al snel uit op ... (http://www.deltalloyd.nl/) Wuppeltje September 15th, 2008, 09:40 PM Vertrouwen in N/Z-lijn neemt af Amsterdammers hebben door de verzakkingen aan de Vijzelgracht minder vertrouwen in de Noord/Zuidlijn dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau O+S uitvoerde in opdracht van AT5. Was twee jaar geleden 48 procent van de Amsterdammers voorstander van de aanleg van de metrolijn, nu is dat 38 procent. Het aantal tegenstanders is gestegen van 26 naar 34 procent. Toch is maar 13 procent voor het stopzetten van de bouw. Negentig procent van de Amsterdammers denkt dat de kosten van de N/Z-lijn nog verder zullen oplopen. Bron AT5 Cymen September 15th, 2008, 09:53 PM Vertrouwen in N/Z-lijn neemt af Amsterdammers hebben door de verzakkingen aan de Vijzelgracht minder vertrouwen in de Noord/Zuidlijn dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau O+S uitvoerde in opdracht van AT5. Was twee jaar geleden 48 procent van de Amsterdammers voorstander van de aanleg van de metrolijn, nu is dat 38 procent. Het aantal tegenstanders is gestegen van 26 naar 34 procent. Toch is maar 13 procent voor het stopzetten van de bouw. Negentig procent van de Amsterdammers denkt dat de kosten van de N/Z-lijn nog verder zullen oplopen. Bron AT5 Ach, in het verleden was iedereen ook tegen de Oost-lijn. De stenengooiers van toen werken ironisch gezien nu veelal bij de gemeente en maken er (naar volle tevredenheid) dagelijks gebruik van. Wuppeltje September 15th, 2008, 10:08 PM Het valt mij mee, ondanks de vele tegenslagen zijn er meer voor dan tegenstanders en is maar een klein percentage tegen stoppen (wat gigantische kapitaalvernietiging is en grootstedelijke problemen oplevert). ldd September 16th, 2008, 08:19 AM Wat een onzin allemaal gisteren op AT5, paar mensen interviewen die totaal geen verstand van zaken hebben. Die verzakkingen zijn heel vervelend, maar wel te voorzien. Helaas heeft men er geen rekening mee gehouden. Er had een potje moeten zijn om dergelijke schade te compenseren. Huizen die nu verzakt zijn opkopen, steen voor steen afbreken, metro afmaken en huizen in zo origineel mogelijke staat herbouwen. Dat had van tevoren ingecalculeerd kunnen en moeten worden. En de bouw stopleggen is natuurlijk absurd, die metro moet er komen, want dat gaat zoveel verkeer uit de binnenstad weghouden en economische activiteit op de Zuidas met name aantrekken. Net als het dokmodel, een goede investering die weliswaar heel hoog is, maar op lange termijn het dubbel en dwars waard is. Ik erger me wild aan die Amsterdammers op AT5 die negatief zijn en niet verder denken dan vandaag of morgen en hun eigenbelang. Ga lekker je permanent krullen en je hond uitlaten, maar bemoei je niet met dingen waar je geen verstand van hebt! kosimodo September 16th, 2008, 12:10 PM ^^ Zo! Tja, zonder kaartje kan het dus ook! THX! the runner September 16th, 2008, 11:17 PM Het dagelijks bestuur van Amsterdam-Noord pleit ervoor om direct na oplevering van het tracé in Noord in 2013, de metro vast te laten rijden. Het gaat om het stuk tussen de beginhalte in Amsterdam-Noord en het Centraal Station. Deze ‘Noordlijn’ is van groot belang om het tempo te houden in de ontwikkeling van Amsterdam-Noord. Daarom wil het stadsdeel niet twee jaar wachten tot de rest van de Noord/Zuidlijn klaar is. Dit laat het stadsdeel weten in een brief aan wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer met het verzoek dit te bepleiten bij de Stadsregio. Ontwikkeling Amsterdam-Noord mag niet stagneren “De afgelopen jaren maakt Amsterdam-Noord spectaculaire ontwikkelingen door, zowel rond het toekomstige metrostation Buikslotermeerplein, als langs de Noordelijke IJ-oevers van het Hamerstraatgebied tot en met het Cornelis Douwesterrein. De vertraging die de Noord/Zuidlijn in de rest van de stad oploopt, mag geen nadelige gevolgen mag hebben voor onze bewoners, bedrijven en investeerders. Met de Noordlijn blijft het voor bedrijven, investeerders, projectontwikkelaars, woningcorporaties en de culturele sector aantrekkelijk zich op dit moment in Amsterdam-Noord te vestigen. Dat betekent een groei van de werkgelegenheid in het stadsdeel; belangrijk voor Amsterdamse werkzoekenden”, aldus portefeuillehouder Chris de Wild Propitius. “Wij maken ons verder ook hard voor een goede bereikbaarheid. Daar hoort dit stuk metro vanaf 2013 bij.” Overige voordelen De Noordlijn begint bij het metrostation Buikslotermeerplein, krijgt een halte bij het Noorderpark en verlaat bij de Sixhaven het stadsdeel om door te rijden naar het Centraal Station. Als de Noordlijn rijdt, hoeft de helft van de bussen tussen CS en Buikslotermeerplein niet meer te rijden. Ook hoeft de Stadsregio twee jaar lang geen bijdrage te betalen, omdat de hele Noord/Zuidlijn pas twee jaar later gaat rijden. Bij het station Buikslotermeerplein komen behalve een metrostation, ook een busstation en een Park and Ride-voorziening (P+R). Met Park and Ride kun je je auto parkeren en verder reizen met de metro of bus. Het aantal reizigers met het openbaar vervoer neemt hierdoor zeker toe. Bron: www.noord.amsterdam.nl Sjoemaflop September 18th, 2008, 11:37 AM ^^ lichtpuntje bij al dat slechte nieuws van de laatste tijd Henk September 18th, 2008, 11:42 AM Het is een goede zaak dat ze wat klaar is ook gewoon ik gebruik nemen. Mojito September 18th, 2008, 12:04 PM Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om over het geduldige beton vande Noordlijn alvast een lijntje als eilandbedrijf te exploiteren. Dat wordt erg interessant. Klein onderhoud aan de treinen kun je op de lijn zelf doen, maar een eigen werkplaats krijgt de N/Z niet, dus voor groot onderhoud zou je de wagons steeds per dieplader heen en weer moeten rijden naar Diemen. Gezien de tijdspanne (minstens twee jaar, maar ga maar vast uit van meer) zal dat dan zeker gaan gebeuren. En zo krijgt Amsterdam tijdelijk zijn eigen variant van de Waterloo & City Line (Londen), Lijn 3b (Parijs) of de U4 (Berlijn), om maar even een paar bekende ultrakorte metrolijntjes uit het buitenland te noemen. :) Het enige wat ik kan bedenken dat dit kan tegenhouden zouden mogelijke tegenslagen bij de bouwwerkzaamheden onder het Centraal Station zijn. Zonder het Centraal heb je immers niets aan een Noordlijn. Maar daar hebben we nog weinig tot niets over gehoord, dus laten we hopen dat dat zo blijft. Cymen September 18th, 2008, 03:32 PM ^^ lichtpuntje bij al dat slechte nieuws van de laatste tijd Nou, eigenlijk is dit over de afgelopen jaren al een paar keer geopperd. Waterlander September 18th, 2008, 04:15 PM Ook de Oostlijn is gefaseerd in gebruik genomen 1977 - Weesperplein - Holendrecht / Gaasperplas 1980 - Centraal Station - Holendracht / Gaasperplas 1982 - Centraal Station - Gein / Gaasperplas LookingUpToTheSky September 19th, 2008, 12:08 AM Je had het ook niet anders kunnen verwachten. Het zou toch enorm onzinnig zijn om dit niet toe te passen. Het is voor mij alleen een opluchting, maar blij ben ik niet echt. Hoogloper September 19th, 2008, 10:17 AM Ik denk dat het hoge risico vooraf bij betrokkenen ook wel bekend was in de stad gebouwd op houten palen. Zou me niets verbazen dat het allemaal nog een stuk duurder gaat uitpakken. Het is uitzitten totdat de lijn is opgelevert waarna iedereen het weer prachtig vind. Misschien de gedupeerden ieder dan een gratis ritje aanbieden heh. Sylvester September 19th, 2008, 03:45 PM ïk zou het verhelderend vinden als de media eens "diepwand" gaan gebruiken ipv damwand ;) Waterlander September 19th, 2008, 10:18 PM Langs de Leeuwarderweg, tussen de Purmerweg en het Van Hasseltstation worden de (volgens mij) definitieve wanden ingetrild. Daarna (en na wat andere voorbereidingen) kan de weg worden ontgraven. (Foto is uit de bus genomen). http://www.houtrib7.nl/picture_library/NZlijn_190908_01.jpg Rabotnik September 20th, 2008, 10:14 PM Wat een onzin allemaal gisteren op AT5, paar mensen interviewen die totaal geen verstand van zaken hebben. Die verzakkingen zijn heel vervelend, maar wel te voorzien. Helaas heeft men er geen rekening mee gehouden. Er had een potje moeten zijn om dergelijke schade te compenseren. Huizen die nu verzakt zijn opkopen, steen voor steen afbreken, metro afmaken en huizen in zo origineel mogelijke staat herbouwen. Dat had van tevoren ingecalculeerd kunnen en moeten worden. En de bouw stopleggen is natuurlijk absurd, die metro moet er komen, want dat gaat zoveel verkeer uit de binnenstad weghouden en economische activiteit op de Zuidas met name aantrekken. Net als het dokmodel, een goede investering die weliswaar heel hoog is, maar op lange termijn het dubbel en dwars waard is. Ik erger me wild aan die Amsterdammers op AT5 die negatief zijn en niet verder denken dan vandaag of morgen en hun eigenbelang. Ga lekker je permanent krullen en je hond uitlaten, maar bemoei je niet met dingen waar je geen verstand van hebt! Mooi stukje tekst en ik ben het er volledig mee eens! Dat oervervelende gezeik van die zgn.Amsterdammer iedereen weet met zijn gezonde verstand dat die Noord-Zuid lijn keihard nodig is. Wordt die lijn niet aangelegd heb je in de toekomst een gigantisch OV probleem. Ik vind ook dat al die figuren die maar protest blijven aantekenen de schade moet worden verhaald. die kort gedingen etc. houden de boel onnodig op en de lijn wordt er alleen maar nog duurder op. Een stad is altijd in ontwikkeling kun je daar niet tegen dan staat het je vrij om te vertrekken! Vertigo September 20th, 2008, 11:18 PM ^^ Ik heb ook een gruwelijke hekel aan NIMBY's, maar vind dat er hier wel iets te makkelijk geroepen wordt dat mensen niet moeten zeuren. Als je opeens je huis moet verlaten en je te horen krijgt dat je voorlopig niet terug kunt kan ik me goed voorstellen dat je erg pissed bent. MR-Tommey September 22nd, 2008, 11:21 AM De problemen zijn toch steeds op hetzelfde stukje? Volgens mij is daar de fundering gewoon niet goed.... het zijn steeds die zogenaamde Wevershuisjes. Advies: accepteer het verzakkingsrisico aldaar en desnoods de hele rij panden daarnaast afbreken en later weer opbouwen. Tja, kost wat, maar niets doen of stoppen kost ook heel veel. Winbuks September 22nd, 2008, 07:40 PM Precies. En ze hadden gewoon van te voren de complete fundering moeten vervangen door eentje uit de 21e eeuw. Laten we maar eens verder gaan met deel (3) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=25639602). |