View Full Version : BRUGGE | B-Park | Com

edc
November 2nd, 2006, 11:48 PM
Het stadsbestuur van Brugge heeft het licht op groen gezet voor de bouw van een nieuwe hypermarkt en een winkelcomplex met een totale oppervlakte van 163 400 m². Het complex zal gelegen zijn aan de Blauwe Toren, een industrieterrein ten noorden van de deelgemeente Sint-Pieters. Zeker is dat er een Carrefour komt. Voor de andere modules zijn nog geen zekere ketens bekendgemaakt. Het winkelcomplex mikt vooral op klanten uit Noord-West-Vlaanderen, die miljoenen spenderen in de hypermarkt Auchan bij Rijsel. Er zouden 500 mensen tewerkgesteld kunnen worden.

De beslissing is er gekomen ondanks protest van Unizo en de lokale handelsgebuurtekringen die vrezen dat de bestaande kleinhandel schade zou toeberokkend worden.

snot
November 3rd, 2006, 07:47 PM
Jammer, het is triest hoe het in frankrijk gesteld is met de hypermarkts rond de steden ten koste van de binnensteden, wat met die fransen die miljoenen spenderen in de Brugse binnenstad?

De Snor
March 16th, 2007, 10:09 PM
foto's beschikbaar ?

SkyView
March 16th, 2007, 11:28 PM
Wordt dit dan België's grootste winkelcentrum ?

Puinkabouter
March 17th, 2007, 01:53 AM
Zo'n Auchan-achtige dingen brengen anders ook geld op. Wij hebben daar nog een tijdje onze wekelijkse inkopen gedaan. En ik denk niet dat de toeristen plots uit Brugge zullen wegblijven met hun miljoenen om uit te geven. Brugge hoeft zich niet te profileren als winkelstad om volk te trekken.

Chimaera
March 17th, 2007, 03:33 AM
Zo'n Auchan-achtige dingen brengen anders ook geld op. Wij hebben daar nog een tijdje onze wekelijkse inkopen gedaan. En ik denk niet dat de toeristen plots uit Brugge zullen wegblijven met hun miljoenen om uit te geven. Brugge hoeft zich niet te profileren als winkelstad om volk te trekken.Dat niet, maar dat het geen invloed zal hebben op de Brugse middenstand durf ik te betwijfelen. Als het Clubstadion in Loppem er komt hebben we er trouwens nóg een groot winkelcentrum in de Brugse rand bij, op een nog strategischere locatie.

Puinkabouter
March 17th, 2007, 03:48 AM
Uiteraard heeft het weerslag op de Brugse middenstand. Daar sprak ik mij niet over uit. Maar los van tewerkstelling is het toch iets lucratiefs. Alleen niet echt sociaal verantwoord :)

himbaman
March 19th, 2007, 12:43 AM
slechte evolutie, die hypermarkten. ze zijn nu ook van plan om het in gent op "the loop" vol te bouwen met zulke toestanden

L-er
March 20th, 2007, 07:41 PM
Bestaan er reeds schetsen of andere voorstellingen van het complex?

ZoT
July 18th, 2007, 07:00 AM
Aanleg van nieuwe rotonde aan Blauwe toren

Codic-Blauwe Toren Nv, de projectontwikkelar van het nieuwe shoppingcentrum in Sint-Pieters, gaf opdracht aan NV Aannemingen Van Wellen uit Kapellen om te starten met de aanleg van een rotonde langs de Blankenbergse Steenweg tussen Monnikenwerve en de Blauwe-Torenstraat.

Onder normale (weers)omstandigheden starten de werkzaamheden op maandag 30 juli 2007.

Het einde van de werkzaamheden is voorzien rond 22 december 2007.

Fasering

Fase 1: aanleg van een halve rotonde in de richting van Blankenberge.
Fase 2: aanleg van de andere helft in de richting van Brugge.

Verkeersverloop- en maatregelen

Fase 1: tijdens deze werkzaamheden verloopt het verkeer over één rijstrook. Het verkeer wordt geregeld door verkeerslichten. De fietsers volgen het nieuw aangelegde fietspad.

Fase 2: in deze fase wordt het nieuw aangelegde gedeelte van de rotonde gebruikt en wordt de andere helft van de rotonde aangelegd. Ook hier zal het verkeer geregeld worden door verkeerslichten.

bron: stadsomroep Brugge

ZoT
September 11th, 2007, 10:26 AM
"Feestelijke eerste steenlegging Hypermarkt Blauwe Toren misplaatst"

Vandaag, dinsdag, wordt de eerste steen van een nieuw Retail– en hypermarktproject gelegd aan de Blauwe Toren in Brugge. Minister Dirk Van Mechelen (Open VLD), gouverneur Paul Breyne en burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) gaan er gezamenlijk het startschot geven van een nieuw shoppingproject op 164.000m² open ruimte. Unizo noemt de feestelijke stemming bij de eerste steenlegging misplaatst.

Hinder

Al weken zorgt de aanleg van een nieuw rond punt ter wille van het nieuwe retailpark voor hinder op Sint Pieters, waar vooral ondernemers het slachtoffer van zijn. De werken en het retailpark op zich brengen volgens UNIZO niet alleen hinder mee voor de ondernemingen die in de Blauwe Toren zélf zijn gevestigd, maar het complex zal op termijn ook grote gevolgen hebben voor het verkeer op de Expressweg Brugge – Zeebrugge.

Teveel

Sinds de IKEA wet de beslissingsmacht aan de gemeenten overdroeg is het aantal vergunde oppervlakte voor grootdistributie elk jaar minstens verdubbeld. UNIZO roept Stad Brugge op streng toe te zien op de voorwaarden die ze zélf oplegden aan de projectontwikkelaar. Zo moest minimaal 60 procent van de handelsoppervlakte worden ingenomen door volumineuze goederen en zou er een verbod zijn op verkoop van kledij en schoenen. Unizo vreest dat die regels met de voeten zullen worden getreden. Er mocht ook geen Horeca op de site Blauwe Toren bijkomen, maar dat wordt nu al door meerdere bronnen tegengesproken. Bijkomende frustratie voor heel wat ondernemers is dat er al jaren een tekort is aan KMO–zone terwijl grootschalige projecten zoals blauwe Toren Noord en binnenkort misschien ook in Loppem in recordtempo aan alle vergunningen geraken.

bron: Stadsomroep

Puinkabouter
September 11th, 2007, 03:57 PM
Bestaan er reeds schetsen of andere voorstellingen van het complex?

http://i12.tinypic.com/641dzd3.jpg

Kijken op de site van het Gentse architectuurwonder (kuch kuch) Bontinck: http://www.bontinck.biz. Het staat daar tussen zijn projecten.

ZoT
September 12th, 2007, 10:29 AM
Minister Van Mechelen legt eerste steen B-Park
Handelspark Blauwe Toren opent de deuren in oktober 2008

BRUGGE - In aanwezigheid van minister Dirk Van Mechelen, gouverneur Breyne en burgemeester Moenaert werd gisteravond de eerste steen gelegd van het winkelpark op de site Blauwe Toren. Het complex opent in oktober volgend jaar de deuren.

Het winkelpark krijgt de naam B-Park. 'De B verwijst naar Brugge en de Blauwe Toren', legt projectleider Filip De Poorter van Codic uit.

Het projectgebied naast de bedrijvenzone Blauwe Toren is 16,5 hectare groot. 'Naast een van de grootste hypermarkten van Vlaanderen, komen er ook zeventien winkels uit de segmenten sport, elektro, vrije tijd, keukeninrichting, welness en buiten- en binnenhuisdecoratie', somt projectleider Filip De Poorter op. Concrete namen van winkels wil De Poorter nog niet noemen. 'Die maken we in december bekend', zegt hij.

Dat er een Carrefour zou komen, wordt al enkele jaren gefluisterd. 'Naast de winkels biedt het B-Park ook 'one-stop'-diensten aan zoals horecazaken, een carwash, een benzinestation en kinderopvang.'

450 jobs

Het park opent in oktober volgend jaar. Het gebouw zal een lange glazen voorgevel hebben. Tijdens de bouw worden er 350 mensen tewerkgesteld. 'De exploitatie van het park zal minimum 450 jobs creëren', weet De Poorter. Het logo van het B-Park, in de kleuren blauw, licht blauw, groen en oranje, werd ontworpen door het Brugse bedrijf d'Artagnan.

Volgens burgemeester Moenaert draineren de Franse hypermarkten jaarlijks meer dan 35.000.000 euro uit onze regio. 'Dat consumenten met de komst van het B-Park voortaan in eigen regio terecht kunnen, zal een groot deel van de koopkracht hier houden.' Volgens Moenaert kan het project een belangrijke impact hebben op de commerciële aantrekkingskracht van de stad. 'Het is een mooie aanvulling op wat Brugge vandaag al te bieden heeft.'

De burgemeester verwees in zijn toespraak ook naar de plannen van Club Brugge om in Loppem een voetbaltempel met winkelcentrum te realiseren. 'Bovenop het B-Park nog eens 50.000 m2 winkels in Loppem is van het goede teveel.'

bron: HNB

speedy8200
September 24th, 2007, 07:48 PM
Het schijnt dat vandenborre of mediamarkt daar komt in het B-park?

Of komt mediamarkt aan dat gebouw aan de voorkant van het station?

mediamarkt heeft allesinds een vestiging gepland voor brugge we zullen zien waar ze uiteindelijk komt

speedy8200

ZoT
September 24th, 2007, 08:15 PM
MediaMarkt komt aan de voorkant van het station;)
Er was sprake van Ikea ook. Maar dat kon evengoed in het winkelcomplex aan het nieuwe stadion...

8000
September 25th, 2007, 02:25 PM
Wetende dat de oppervlakte van de nieuwe Ikea in Gent ca. 30000m² zal zijn, lijkt me dit niet echt te passen in het project aan de voorkant van het station. Als het bij het toekomstige (?) stadion komt, zal er 'maar' 15000m² aan andere winkels meer ingevuld moeten worden. Vraag is of dit niet te dicht bij Ikea Gent (aan The Loop) zou zijn.

Chimaera
September 25th, 2007, 03:35 PM
Wetende dat de oppervlakte van de nieuwe Ikea in Gent ca. 30000m² zal zijn, lijkt me dit niet echt te passen in het project aan de voorkant van het station. Als het bij het toekomstige (?) stadion komt, zal er 'maar' 15000m² aan andere winkels meer ingevuld moeten worden. Vraag is of dit niet te dicht bij Ikea Gent (aan The Loop) zou zijn.De ruime Brusselse regio telt 3 Ikea's (Ternat, Zaventem en Anderlecht), waarom zou een tweede voor Oost- en West-Vlaanderen (meer dan 2 miljoen inwoners) dan te veel zijn?

ZoT
September 25th, 2007, 04:20 PM
Wetende dat de oppervlakte van de nieuwe Ikea in Gent ca. 30000m² zal zijn, lijkt me dit niet echt te passen in het project aan de voorkant van het station. Als het bij het toekomstige (?) stadion komt, zal er 'maar' 15000m² aan andere winkels meer ingevuld moeten worden. Vraag is of dit niet te dicht bij Ikea Gent (aan The Loop) zou zijn.
Van die Ikea bedoelde ik niet de voorkant van het station, maar de Hypermarkt aan de Blauwe Toren...:)
Ruimte naast nog één in Gent is er zéker, zoals Chimaera al aanhaalde. Vanuit betrouwbare bron weet ik dat er serieus sprake was van Ikea in het winkelcomplex bij het nieuwe stadion. Maar dat is natuurlijk nog allemaal onder voorbehoud...

speedy8200
September 25th, 2007, 07:04 PM
MediaMarkt komt aan de voorkant van het station;)
Er was sprake van Ikea ook. Maar dat kon evengoed in het winkelcomplex aan het nieuwe stadion...

weetje toevallig wanneer ze precies met die bouw starten aan de voorkant van het station en wanneer die precies zullen klaar zijn?

Chimaera
September 25th, 2007, 08:12 PM
weetje toevallig wanneer ze precies met die bouw starten aan de voorkant van het station en wanneer die precies zullen klaar zijn?Moest dat niet ergens rond 1995 zijn?

ZoT
September 26th, 2007, 12:20 AM
weetje toevallig wanneer ze precies met die bouw starten aan de voorkant van het station en wanneer die precies zullen klaar zijn?
Ik heb het mij ook al veel afgevraagd. Al màànden staat daar een grote rendering, die in de loop van die tijd zelfs al eens is aangepast. Sinds een hele tijd ook al is die zijvleugel van het stationsgebouw gesloopt, zijn de fietsen verhuisd naar het stationsplein en is het hele terrein verder braak gelegd, klaar voor de bouw. Maar meer verduidelijkende communicatie over het project vindt men nog niet zo nodig blijkbaar. Volgens mij, naar wat ik er het laatst over las een tijd geleden in het BH, zou het voor ergens in de loop van volgend jaar zijn...

ZoT
September 26th, 2007, 12:22 AM
Moest dat niet ergens rond 1995 zijn?
:D
Hetzelfde voor de HQZ. En Wanneer beginnen ze daar eens aan??

8000
September 26th, 2007, 10:53 AM
Plan Neutelings dateert van 1998...
Men is toch nog altijd aan het afbreken meer naar Bombardier op, waar de stelplaats van de Lijn komt, niet?

ZoT
September 26th, 2007, 12:34 PM
Plan Neutelings dateert van 1998...
Was bij wijze van spreken é;)
Men is toch nog altijd aan het afbreken meer naar Bombardier op, waar de stelplaats van de Lijn komt, niet?
Inderdaad, zuidelijker en meer naar Bombardier is al heel wat gesloopt en volgens mij zullen we daar vrij binnenkort ook een kraan zien verschijnen. Heeft iemand al plannen gezien van deze nieuwe stelplaats?

Maar misschien gaan we best voor over dit onderwerp in het topic over de Brugse projecten....?

vank
October 29th, 2007, 10:44 AM
Of deze hypermarkt goed is voor Brugge, dat betwijfel ik.
Door deze zet lokt men grote ketens, die hun stock aan goedkope prijs kunnen kopen (dus ook terug verkopen).

- men zal er veel sneller parking vinden (misschien gratis);
- en het is er goedkoper winkelen.
wat nadelig is voor de Brugse binnenstad.

Dit zal zonder twijfel leiden tot enkele faillesementen in het centrum. En uiteindelijk zien projectontwikkelaars hun kans om een nog groter filiaal te bouwen.

Chimaera
October 29th, 2007, 12:19 PM
Was bij wijze van spreken é;)

Inderdaad, zuidelijker en meer naar Bombardier is al heel wat gesloopt en volgens mij zullen we daar vrij binnenkort ook een kraan zien verschijnen. Heeft iemand al plannen gezien van deze nieuwe stelplaats?

Maar misschien gaan we best voor over dit onderwerp in het topic over de Brugse projecten....?Ik ben er vorige woensdag nog langs gefietst op weg naar Loppem langs het kanaal. Een enorm terrein is het, tussen Bombardier en de stationsparking. Ik had mijn camera mee maar er stonden te veel bomen in de weg om een goede overzichtsfoto te trekken + een beek waardoor ik niet op het terrein zelf kon.

Chimaera
January 16th, 2008, 04:29 PM
Nog eens deze topic vanonder het stof halen:

Ik heb zonet de trein Zeebrugge-Brugge genomen, en heb gezien wat op de bouwwerf van het B-park leek. Ze zijn momenteel het geraamte aan het optrekken, ik dacht dat ze al verder stonden...

ZoT
January 16th, 2008, 04:50 PM
Ik heb er nog niets van gezien. Uiteindelijk zijn ze er nog niet zo lang aan bezig ook. En tijdens de kerstperiode lag alles een hele tijd stil...

ZoT
March 11th, 2008, 01:45 PM
Het heeft blijkbaar al een website:

http://www.b-park.be/

gebô
March 11th, 2008, 02:37 PM
Je moet eens kijken naar de samenstelling van de handelszaken. Ik dacht dat het B-park een handelscentrum ging worden waar je veel verschillende zaken kon aantreffen... maar het wordt een handelspark, een veredelde Maalse Steenweg (voor zij die van Brugge zijn). Een Dreamland, Baby zoveel, Carrefour, Decathlon... wat is de meerwaarde?

ZoT
March 11th, 2008, 02:51 PM
Voor een Decathlon is wel nog ruimte denk ik, maar nog een Krëfel, terwijl er binnenkort aan het station nog een Saturn komt en op de Grote Markt een Fnac...

Een tweede Maalse Steenweg is op zich niet erg op die locatie. Voor veel mensen van west Brugge is de Maalse Steenweg een coté waar men niet veel komt, wegens gewoon te ver. Ik kan het aantal keer dat ik in die carrefour ben geweest wellicht op 1 hand tellen, en moesten bv. Van den Borre of AS Adventure zo ver niet liggen, zou ik er wsl ook wel meer komen...

vank
March 11th, 2008, 07:45 PM
Waarom krijg ik de indruk dat men zoveel winkelcomplexen goedkeurt terwijl men de binnenstad wil beschermen?

Aan de voorkant van het station zal hoogstwaarschijnlijk geen Mediamarkt komen, maar een Saturn (gelijkaardig).
Men is intussen begonnen met de bouw.

Dat B-park neemt gewoon alles weg wat aan de Maalse Steenweg ligt, volgens mij niet echt goed.
Maar ja...

ZoT
April 4th, 2008, 10:40 AM
B-Park zit bijna vol
Winkelcentrum op zoek naar 600 werknemers

BRUGGE - Negentig procent van de in totaal 32.000 vierkante meter winkelruimte op het B-Park, het nieuwe handelspark aan de Blauwe Toren in Brugge, is verhuurd. Tegen eind oktober opent het winkelcentrum, dat mikt op 4 miljoen bezoekers per jaar, zijn deuren. Er zullen 600 mensen werken.

Tegen eind oktober, wanneer de herfstvakantie begint, opent het B-Park aan de Blauwe Toren in Brugge zijn deuren. Het gaat om een handelspark van ruim 40.000 vierkante meter met 32.000 vierkante meter winkeloppervlakte.

'Het park zit zo goed als vol: negentig procent van de oppervlakte is verhuurd, de rest volgt binnenkort', zegt Filip De Poorter, bestuurder van Codic, de projectontwikkelaar van het B-Park.

'Er komt een Carrefourvestiging van 14.000 vierkante meter, de grootste hypermarkt van Vlaanderen', zegt De Poorter. 'Decathlon opent er een winkel van 4.600 vierkante meter, en er komt ook een vestiging van Dreamland van 3.000 vierkante meter. In de hypermarkt zal ook een restaurant zijn, maar dat zal het enige horeca-aanbod zijn op het park zelf.'

Ook Krëfel, sportwinkel Sportsdirect.com, keukenproducent Eggo, Baby 2000 en meubelwinkel Maisons du Monde zullen er een winkel openen.

'De werkzaamheden schieten goed op. Het gebouw voor de hypermarkt zal tegen half mei klaar zijn', zegt De Poorter. 'Tegen het begin van de zomer moeten alle winkelgebouwen er staan. Daarna kunnen de inrichtingswerken beginnen.'

In het B-Park zullen zo'n 600 mensen werken. 'We zijn volop bezig met de rekrutering', zegt De Poorter. 'Geïnteresseerden kunnen op onze site hun cv achterlaten, en zo hebben we al 120 vacatures kunnen opvullen. Voor de rest werken we samen met de stad Brugge en alle omringende gemeenten, met de VDAB en met alle Werkwinkels in de buurt. Kort voor de opening zullen we met de VDAB een opleidingssessie organiseren voor het personeel.'

Met het nieuwe winkelpark mikt projectontwikkelaar Codic op klanten uit heel West-Vlaanderen. 'Studies wijzen uit dat we op zo'n 4 miljoen klanten per jaar mogen mikken', zegt De Poorter. 'We hebben de grootste hypermarkt van Vlaanderen, de grootste speelgoedwinkel en de tweede grootste sportwinkel. Met die troeven mogen we op bezoekers uit heel de provincie mikken.'

ZoT
May 26th, 2008, 05:54 PM
B-Park: open in november, zoekt 450 werknemers

BRUGGE, 26/5/2008 - De werken aan het nieuwe handelscentrum B-Park aan de Blauwe Toren schieten goed op. Het shoppingcentrum gaat over 6 maanden open.

Jobdag

Daarvoor is B-Park inmiddels op zoek naar heel wat enthousiaste medewerkers. Om de 450 vacatures in te vullen, is er op zaterdag 7 juni een jobdag op de site van B-Park in samenwerking met de VDAB.

(FN-Meegedeeld-B-Park)

ZoT
May 27th, 2008, 10:35 AM
Handelspark B-Park loopt heel vlot vol
Uitdaging om vacatures in te vullen

BRUGGE - Op zes maanden van de opening van het handelspark B-Park is al driekwart van het complex ingevuld. Moeilijker wordt dat voor alle openstaande vacatures nu het werkloosheidscijfer in Brugge historisch laag ligt.

De mensen van B-Park zijn nu nog in finale onderhandeling met vijf handelszaken. Dan blijven er nog slechts drie winkelunits over. 'We zitten volledig op schema qua bouwwerken en invulling van het handelspark. Nu is al driekwart van de ruwbouw klaar, de parkings zijn voor zestig procent klaar', zegt Filip De Poorter van B-Park. 'Intussen is Carrefour gestart met de inrichting van hun winkel die 14.000 vierkante meter groot is, Decathlon start halverwege de maand juni met de inrichting van hun 4.600 vierkante meter grote sportzaak. Die laatste zal hier in Brugge de tweede grootste sportzaak van Decathlon in Vlaanderen zijn.'

'Andere namen van winkels die hier komen, zijn de elektrozaak Krefel, Bio Sleep World, Eggo keukeninrichting, de babyspeciaalzaak Baby2000, Dreamland, de interieur en decoratiezaak Maisons du Monde en de sportzaak Sportdirect.com.'

'Wij mikken met ons handelspark op inwoners uit de provincies West- en Oost Vlaanderen en een stuk van Nederland, goed voor 800.000 mensen', gaat De Poorter door. 'Daarbij denken wij nog aan de kusttoeristen en de tweedeverblijvers aan de Oostkust.'

Volgens Eric Desoete van de Brugse VDAB is het een grote uitdaging om de vele honderden jobs ingevuld te krijgen. 'De werkloosheid in Brugge is momenteel immers historisch laag met slechts 4,24 procent. Om alles ingevuld te krijgen, hebben wij al heel wat werkzoekenden een e-mail of sms gestuurd. We werken ook samen met de Werkwinkels aan de Oostkust en we organiseerden jobdagen. Onze volgende jobdag is gepland op 7 juni. We zijn verheugd dat wij ook 600 spontane vacatures kregen. Het gaat echter meestal om werkende mensen die van werkplek willen veranderen.'

De Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) benadrukt de aandacht voor de mobiliteit in dit dossier. 'Er werd een rotonde aangelegd op de Blankenbergsesteenweg, er komt een tweede ingang aan de kant van de Kolvestraat, er is een parking voor 1.800 wagens voor de klanten en voor 300 wagens voor het personeel. Er komen 480 overdekte fietsstallingen met een fietsenherstelplaats. Voorts werd met de vervoersmaatschappij De Lijn onderhandeld om lijn 23 uit te breiden naar dit handelspark met een frequentie van om de twintig minuten en komt er een bijkomende halte op de lijn Brugge-Blankenberge.'

'In elk geval mogen de woonkernen niet belast worden door het zwaar verkeer. Hiervoor werden overeenkomsten afgesloten met leveranciers en werden de losplaatsen in de gps-systemen ingegeven', zegt de Brugse burgemeester.

Philippe Weicker, algemeen directeur van Codic, kondigde nog aan dat er op de rotonde van de Blankenbergsesteenweg een kunstwerk komt dat eind dit jaar bij de officiële start van B-Park ingehuldigd wordt. 'Zoals bij al onze projecten', besluit Philippe Weicker.

ZoT
May 28th, 2008, 12:09 AM
Westinform vraagt schorsing bouwvergunning B-Park

BRUGGE, 27/5/2008 - Het Dienstencentrum Westinform, gelegen op het industriegebied De Blauwe Toren, vraagt de onmiddellijke schorsing van de bouwvergunning van het nieuwe winkelcentrum B-Park. Westinform is een bedrijvencentrum dat aan jonge ondernemingen en KMO’s kantoren en diensten ter beschikking stelt. Volgens die directie van Westinform lijdt hun gebouw, dat pal aan de werf van B-park paalt, schade door de werkzaamheden en zouden hun klanten niet meer kunnen parkeren. Ook de brandweer kan volgens afgevaardigd beheerder Thierry Floréal niet meer door.

Vertrek

Westinform zal wellicht haar huidige locatie verlaten, mocht B-Park uiteindelijk blijven. De uitbreidingsplannen van Westinform zijn in elk geval reeds opgeschort.

http://www.stadsomroep.com/images/Westinform.jpg

(FN-Eigen Berichtgeving)

ZoT
May 28th, 2008, 09:31 AM
Westinform naar Raad van State tegen B-Park

BRUGGE - Het dienstencentrum Westinform stapt naar de Raad van State tegen de bouw van het B-Park, het winkelpark aan de Blauwe Toren in Brugge dat dit najaar opent. 'Onze gebouwen zijn van de wereld afgesneden', zegt Thierry Floréal van Westinform.
Het dienstenbedrijf Westinform stapt naar de Raad van State om de bouwvergunning van het winkelpark B-Park aan de Blauwe Toren in Brugge te schorsen en te vernietigen. Volgens Thierry Floréal, de gedelegeerd bestuurder van Westinform, is het winkelterrein zoals het nu gebouwd wordt, veel groter dan oorspronkelijk gepland.

'Er worden metershoge gebouwen neergezet op amper enkele meters van ons gebouw', zegt Floréal. 'Wij kunnen met moeite nog op een normale wijze ons dienstencentrum bereiken. Door de bouwwerken zijn we van de wereld afgesloten.'

Die uitbreiding is wettelijk vergund, maar volgens Floréal is er iets niet pluis met die bouwvergunning. 'De vergunning voor de substantiële uitbreiding van het park is in juni ingediend en werd in augustus al verleend. Er kan onmogelijk een ernstig technisch en juridisch onderzoek zijn gebeurd op zo'n korte termijn.'

Door de gewijzigde bouwvergunning krijgt met name de winkelketen Decathlon een groter perceel om op te bouwen in het B-Park. 'En daarmee worden de mobiliteit en de veiligheid hier ernstig verstoord', zegt hij. 'Omdat de bouwwerken hier zo dichtbij gebeuren, heeft ons gebouw al ernstige schade opgelopen.'

Filip De Poorter, bestuurder van Codic, de projectontwikkelaar die het B-Park bouwt, is naar eigen 'verbouwereerd' door de gang van zaken. 'Wij hebben onze gronden voor het B-Park gekocht van Thierry Floréal, wij begrijpen niet waarom het nu tot een rechtszaak komt. Al onze werkzaamheden zijn vergund en wettelijk in orde. De bereikbaarheid van het dienstencentrum komt zeker niet in het gedrang: die zal even goed zijn als voordien. Er is een webcam die 24 uur per dag de werkzaamheden filmt: wij hebben dus niets te verbergen.'

Het B-Park opent dit najaar zijn deuren. Het winkelpark zal werk bieden aan zo'n 400 mensen. (tlb)

-----------

Hoe belachelijk weeral. Het B-Park is ondertussen zowat helemaal gebouwd. Straks kunnen ze anders nog naar de Raad van State stappen met de vraag om het te slopen. :ohno:

Chimaera
May 28th, 2008, 12:27 PM
Inwoners van Brugge en omstreken hebben blijkbaar een nieuwe hobby ontdekt de laatste jaren en vooral maanden :crazy:

ZoT
May 28th, 2008, 12:42 PM
Inwoners van Brugge en omstreken hebben blijkbaar een nieuwe hobby ontdekt de laatste jaren en vooral maanden :crazy:
Het zijn vooral telkens zo'n paar enkelingen. De grote massa, die doorgaans niet tegen is, laat zich uiteraard minder luid horen. Maar telkens is er wel ergens een nimby, groene jongen of oerconservatieveling die problemen moet maken; en het is pas schrijnend als die dan nog gelijk krijgt ook.

Chimaera
May 28th, 2008, 01:44 PM
Het zijn vooral telkens zo'n paar enkelingen. De grote massa, die doorgaans niet tegen is, laat zich uiteraard minder luid horen. Maar telkens is er wel ergens een nimby, groene jongen of oerconservatieveling die problemen moet maken; en het is pas schrijnend als die dan nog gelijk krijgt ook.Je moet (al heb je dat waarschijnlijk al gedaan) de Brugse startpagina van Het Nieuwsblad eens bekijken vandaag: MoH Neen naar de RvS, naar RvS tegen B-Park, tegen Noorderkanaal, de zoveelste studie ivm het Clubstadion...

ZoT
May 28th, 2008, 02:10 PM
^^Ik weet het man. Om te huilen is het. 't Is daarmee da'k zei in de andere thread dat de RvS weer populair is. En 't is eigenlijk niet alleen in onze regio, 't is gewoon in heel het land zo, en dan vooral in Vlaanderen. Schrijnend.

ZoT
June 9th, 2008, 12:44 PM
B-Park zoekt personeel
Vierhonderd vacatures op jobdag winkelcentrum

BRUGGE - Iets meer dan vier maanden voor de opening van het B-Park winkelcentrum aan de Blauwe Toren vond zaterdag een jobdag plaats, waarbij vierhonderd vacatures ingevuld moeten worden.

Het ging om vacatures bij Carrefour, Decathlon, Lunch Garden, Biosleepworld en Maisons du Monde. Eric Desoete en Linda Daerden van de VDAB Brugge waren heel tevreden met de opkomst zaterdag. Al van in de vroege voormiddag was het bijzonder druk. Honderden kandidaten dienden zich aan, ondanks vijf eerdere jobdagen in Zeebrugge, Blankenberge en Knokke.

Een van de kandidaten was Fabienne Devriendt uit Brugge. 'Nu werk ik regelmatig in de haven van Zeebrugge via interimkantoren. Het gaat echter altijd om seizoenswerk in de kiwi's. Op de jobdag zijn er jobs te vinden waar je het jaar rond kan werken', zegt Fabienne die ging solliciteren bij Carrefour. Ook Wendy Van Holderbeke solliciteerde bij Carrefour.

'In totaal hebben ze van Carrefour al zestig personen die voldeden aan hun eisen, doorgestuurd naar ons. Die mensen zullen nu begin juli door ons uitgenodigd worden om in aanwezigheid van de mensen van Carrefour nog een test af te leggen om te zien of ze voldoen aan de eisen', zegt Eric Desoete. Decathlon was op zoek naar zeven afdelingsmanagers, veertig sportieve verkopers, tien hostessen voor het onthaal, maar ook twee of drie fietstechnici. 'We hebben een enquête laten uitvoeren in Brugge waaruit blijkt dat 85procent van de ondervraagden Decathlon kent of al een van de winkels bezocht hebben. Dat merk je ook aan de vacatures. Heel wat mensen willen bij ons aan de slag. Een aantal onder hen heeft al een job, maar gaan voor de uitdaging. Ik merk enkel dat de vacatures voor fietstechnici niet zo snel ingevuld kunnen worden', zegt Ina Vandecapellen die de Decathlon winkel zal runnen in Brugge.

Peter Bruyneel, die de nieuwe Carrefour zal runnen op het B-Park, merkt dat er heel wat mensen die kwamen solliciteren bereid zijn om ook op zondag te werken. Alle winkels zullen immers 22zondagen per jaar hun deuren openen.

ZoT
July 31st, 2008, 03:46 PM
Nieuwe Decathlon winkel zoekt nog 20 medewerkers

BRUGGE, 31/7/2008 - Op 22 oktober opent de nieuwe winkel van Decathlon in Brugge in B-park aan de Blauwe Toren officieel zijn deuren en daarvoor heeft het bedrijf maar liefst 60 vacatures.

Ettelijke maanden na de eerste steenlegging van de nieuwe Sports Megastore bereidt Decathlon zich voor op de opening. De zoektocht naar een enthousiast team voor de winkel is intussen een prangend thema. Decathlon Brugge zoekt nog 20 sportieve medewerkers voor haar nieuwe vestiging, wat niet eenvoudig blijkt gezien de lage werkloosheid in de Brugse regio.

Nog 20 te gaan

Ina Vandercappellen, directrice van Decathlon Brugge: "We hebben al 30 werknemers aangeworven die klaargestoomd worden voor de opening, toch blijven we intensief op zoek naar mensen om ons team te vervolledigen. Doelstelling is om op 15 september met 60 gemotiveerde verkopers, kassahostesses, technici en afdelingsmanagers te zijn. We verwachten van onze toekomstige medewerkers dat ze in de eerste plaats sportief zijn en daarnaast vitaal, genereus, verantwoordelijk en oprecht. Voor meer informatie kan je altijd terecht op onze website, www.decathlon.be, maar we zijn ook aanwezig op de VDAB-jobdag op woensdag 27/08."

(ED-Meegedeeld-Decathlon)

ZoT
August 1st, 2008, 12:38 PM
Handelszaken in B-Park hebben nog steeds openstaande vacatures
'We zoeken zeker nog honderd mensen'

BRUGGE - De vacatures van de handelszaken in het nieuwe winkelcentrum B-Park raken niet zo eenvoudig ingevuld. Amper drie maanden voor de opening zoekt hypermarkt Carrefour nog 75 mensen. Ook Decathlon heeft nog nood aan dertig sportieve medewerkers. Eind augustus organiseert de VDAB nogmaals een jobdag.

De werkzaamheden voor het nieuwe winkelcentrum B-Park aan de Blauwe Toren schieten goed op. Eind oktober openen de winkels hun deuren. 'Alleen de zoektocht naar enthousiaste medewerkers is een prangend probleem', stelt Ina Vandercappellen, de directrice van Decathlon Brugge. In de nieuwe Sports Megastore zal Decathlon een zestigtal mensen tewerkstellen.

'We hebben al dertig werknemers aangeworven, die klaargestoomd worden voor de opening op 22 oktober. Toch blijven we intensief op zoek naar mensen om ons team te vervolledigen. Doelstelling is om op 15 september zestig gemotiveerde verkopers, kassahostesses, technici en afdelingsmanagers te hebben. We verwachten van onze toekomstige medewerkers dat ze in de eerste plaats sportief zijn en daarnaast vitaal, genereus, verantwoordelijk en oprecht', vervolgt Ina Vandercappellen. Doordat de winkels in een toeristisch gebied liggen, zullen ze ook vaak op zondag open zijn. En door de lage werkloosheid in de Brugse regio, is de zoektocht volgens haar niet eenvoudig.

Dat wordt ook beaamd door Lars Vervoort, woordvoerder van de hypermarktketen Carrefour. 'Voor de nieuwe winkel in Brugge hebben we 160 personeelsleden nodig. Er staan nog altijd 75 vacatures open. Er is vooral een tekort aan kassiers, aanvullers en slagers. De werkloosheid in Vlaanderen, en dus ook in Brugge, is historisch laag. De geschikte kandidaten staan niet op ons te wachten op de hoek van de straat. Maar we blijven verder zoeken tot alle vacatures ingevuld zijn.' Volgens woordvoerder Vervoort van Carrefour zal een tekort aan personeel de opening van de winkel niet in het gedrang brengen. 'We zorgen ervoor dat we op de geplande datum kunnen openen', besluit hij.

Op 27 augustus organiseert de VDAB een jobdag waarop Decathlon en Carrefour aanwezig zullen zijn.

X38
August 2nd, 2008, 05:45 PM
Dus er komt een MediaMarkt in. En die Saturn waar ik al eens van gehoord heb? Nu moet je weten dat MM en Saturn eigenlijk 1 en dezelde winkel is, zoals Fintro en Fortis...

Arise2
August 2nd, 2008, 05:49 PM
Dus er komt een MediaMarkt in. En die Saturn waar ik al eens van gehoord heb? Nu moet je weten dat MM en Saturn eigenlijk 1 en dezelde winkel is, zoals Fintro en Fortis...

Er komt geen MediaMarkt in dat B-Park hoor en die Saturn zou blijkbaar aan het station van Brugge komen.

Arise2
August 2nd, 2008, 07:07 PM
Die moeilijke zoektocht naar personeel moet overigens wel wat gerelativeerd worden. Gisteren was er nog een reportage erover op de regionale zender en de mens van de VDAB die ze interviewden stelde dat er helemaal geen gebrek was aan werkvolk maar dat de werkgevers hun eisen te hoog stelden.

vank
August 2nd, 2008, 09:58 PM
Als werkgever kun je toch makkelijk brieven sturen naar scholen?
Pas afgestudeerden richting 'Verkoop' 6de en 7de jaars kunnen toch in bepaalde winkels aan de slag?

Desnoods via interimkantoren?

ZoT
August 3rd, 2008, 02:20 AM
Die moeilijke zoektocht naar personeel moet overigens wel wat gerelativeerd worden. Gisteren was er nog een reportage erover op de regionale zender en de mens van de VDAB die ze interviewden stelde dat er helemaal geen gebrek was aan werkvolk maar dat de werkgevers hun eisen te hoog stelden.
Wel, dat is het 'm net. Bij een hoge werkloosheid zullen die hoge eisen niet opvallen, want er zal sowieso wel volk genoeg tussenzitten dat voldoet aan die eisen. Nu de werkloosheid immens laag ligt, zijn er minder mensen op zoek naar werk, dus ook minder mensen die voldoen aan de (hoge) eisen...

Arise2
September 12th, 2008, 09:02 PM
Binnen een goeie maand moet dat ding hier gaan opengaan maar volgens hun eigen site (www.b-park.be) staat nog een behoorlijk stuk leeg (die under-option staat er al maanden...) Weet iemand iets meer ?

ZoT
September 12th, 2008, 11:18 PM
^^ Heb vorige week toevallig ook eens gekeken en toen was mij hetzelfde opgevallen. Maar naar het schijnt zou alles toch vlot volgeraken...
'k Vraag me ook af hoe lang het nog zal duren eer de Fnac opent. Een maandje ofzo?

Meurisse
September 13th, 2008, 03:44 PM
Het stadsbestuur van Brugge heeft het licht op groen gezet voor de bouw van een nieuwe hypermarkt en een winkelcomplex met een totale oppervlakte van 163 400 m². Het complex zal gelegen zijn aan de Blauwe Toren, een industrieterrein ten noorden van de deelgemeente Sint-Pieters. Zeker is dat er een Carrefour komt. Voor de andere modules zijn nog geen zekere ketens bekendgemaakt. Het winkelcomplex mikt vooral op klanten uit Noord-West-Vlaanderen, die miljoenen spenderen in de hypermarkt Auchan bij Rijsel. Er zouden 500 mensen tewerkgesteld kunnen worden.

De beslissing is er gekomen ondanks protest van Unizo en de lokale handelsgebuurtekringen die vrezen dat de bestaande kleinhandel schade zou toeberokkend worden.

B-Park zit bijna vol
Winkelcentrum op zoek naar 600 werknemers

BRUGGE - Negentig procent van de in totaal 32.000 vierkante meter winkelruimte op het B-Park, het nieuwe handelspark aan de Blauwe Toren in Brugge, is verhuurd. Tegen eind oktober opent het winkelcentrum, dat mikt op 4 miljoen bezoekers per jaar, zijn deuren. Er zullen 600 mensen werken.

Tegen eind oktober, wanneer de herfstvakantie begint, opent het B-Park aan de Blauwe Toren in Brugge zijn deuren. Het gaat om een handelspark van ruim 40.000 vierkante meter met 32.000 vierkante meter winkeloppervlakte.

...

Dit winkelcentrum is 5 keer kleiner uitgevallen? Niet dat ik dat slecht vind hoor, winkelcentra zijn hatelijk ^^

De Klauw
September 13th, 2008, 08:23 PM
Het zijn vooral telkens zo'n paar enkelingen. De grote massa, die doorgaans niet tegen is, laat zich uiteraard minder luid horen. Maar telkens is er wel ergens een nimby, groene jongen of oerconservatieveling die problemen moet maken; en het is pas schrijnend als die dan nog gelijk krijgt ook.
Het feit dat de grote massa dit soort middenstandsvernietigende parken bezoekt vind ik veel schrijnender. Daar kan helaas niets aan gedaan worden. Het zal pas later zijn dat men zal beseffen hoeveel kapotgemaakt is.

Arise2
September 13th, 2008, 08:54 PM
@Meurisse : die 160.000 verwijst wss naar de totale grondoppervlak en de 40.000 naar de effectieve vloeroppervlak. Ik heb allesinds niks gehoord dat het project kleiner zou zijn dan gepland.

@De Klauw : waarom zou B-Park een probleem zijn ? Het richt zich eerder naar winkels die je simpelweg niet in een woonkern kan zetten. In tegenstelling tot Club Brugge die kleinhandelszaken in z'n winkelcentrum wil, waar er effectief enorme bezwaren kunnen tegen gesteld worden.

ZoT
September 14th, 2008, 12:21 PM
Het feit dat de grote massa dit soort middenstandsvernietigende parken bezoekt vind ik veel schrijnender. Daar kan helaas niets aan gedaan worden. Het zal pas later zijn dat men zal beseffen hoeveel kapotgemaakt is.
Ga je een Carrefour van 14.000 m² of een decathlon van 4600 m² in de binnenstad onderbrengen? Doe gerust, maar dan krijg je alvast mijn protest.

Het B-Park is lang niet het enige winkelcomplex van dat soort in Brugge. Langs de Maalse Steenweg bv. heb je iets gelijkaardigs. Ook het Express Park en Hoge Express zijn dergelijke complexen. Enkel zal het B-park wellicht het grootste zijn.

Voor alle duidelijkheid, het B-Park is geen winkelcentrum zoals Wijnegem of Waasland Shopping...

De Klauw
September 14th, 2008, 01:14 PM
Waarom moeten winkels überhaupt zo groot zijn. Vroeger bezocht men in de stad meerdere winkels, nu moet alles in 1 winkel te vinden zijn.

ZoT
September 14th, 2008, 01:19 PM
Waarom moeten winkels überhaupt zo groot zijn. Vroeger bezocht men in de stad meerdere winkels, nu moet alles in 1 winkel te vinden zijn.
Tja, da's een heel andere kwestie natuurlijk. Vroeger had je enkel een bakker, een slager, een groentewinkel, een kaaswinkel, een viswinkel..., nu (eigenlijk al zo'n 100 jaar, maar vooral sinds een jaar of 50) heb je ook een Delhaize of GB waar je het allemaal onder één dak vindt. En tussen die grote winkels heb je dan varianten van klein over groot naar supergroot. Zolang de buurtwinkels maar niet uitsterven, lijkt me dat dan ook niet zó'n probleem.

vank
September 14th, 2008, 07:10 PM
Volgens mij komt er over enkele jaren wel weer terug een tijd waarin die buurtwinkeltjes terug aan populariteit zullen winnen en zich geleidelijk aan terug in het centrum vestigen (en met succes).

Het is gewoon het grote geld, Carrefour, Delhaize... die multinationals hebben geld waartegen die kleine zelfstandigen niet kunnen concurreren.

En ik hoop dat het stadsbestuur in het vervolg ook geen vergunningen meer geeft aan promotoren die een shoppingcenter willen bouwen.
Want die shoppingcenters zijn veel slechter dan sommigen denken. In het centrum is nog enorm veel ruimte handel.

Maar zoals ZoT zegt, als men een Carrefour of Decathlon in het centrum bouwt dan heb je ook mijn protest, trouwens zo'n keten zal van zijn strategie afwijken, dus dat zal niet snel gebeuren.
(Decathlon kiest er voor om langs drukke steenwegen een winkel op te richten).

ZoT
September 29th, 2008, 05:53 PM
Binnen een goeie maand moet dat ding hier gaan opengaan maar volgens hun eigen site (www.b-park.be) staat nog een behoorlijk stuk leeg (die under-option staat er al maanden...) Weet iemand iets meer ?
Deze zijn ondertussen al aangevuld: http://www.b-park.be/nl/9

ZoT
October 15th, 2008, 06:13 PM
Volgende week woensdag gaat ie dus open. De website is ondertussen al vernieuwd, met een heus filmpje in de intro.

http://www.b-park.be/

ZoT
October 17th, 2008, 05:07 PM
Nieuwe Carrefour levert 150 banen op
Vakbonden plannen acties tegen arbeidsvoorwaarden

BRUGGE - Volgende woensdag opent de nieuwe Carrefour-vestiging op het B-Park in Brugge zijn deuren. De nieuwe hypermarkt, een van de grootste van België, geeft werk aan zo'n 150 mensen. Maar de werkomstandigheden en het loon zijn er onaanvaardbaar, vinden de vakbonden.

De Carrefour die komende woensdag zijn deuren opent op het winkelpark B-Park aan de Blauwe Toren in Brugge, wordt in alle opzichten een buitenmaatse vestiging. Ze is 10.000 vierkante meter groot en daarmee een van de grootste warenhuizen van België, er gaat een investering van 10 miljoen euro mee gemoeid, er zullen 50.000 producten in de rekken liggen, en er waren 160 opleggers nodig om de winkel volledig met producten te vullen.

De winkel zal heel wat nieuwigheden bevatten. 'Er zullen twee ingangen zijn: één die rechtstreeks naar de voedingsafdeling leidt voor wanneer je snel iets nodig hebt, en een ingang die je langs de hele winkel brengt voor een uitgebreider bezoek', zegt winkeldirecteur Peter Bruyneel. 'Je zult er bijvoorbeeld ook computersoftware kunnen kopen, die ter plaatse op cd wordt gebrand, er zal een speciale afdeling met babyproducten zijn en klanten zullen zelf hun aankopen kunnen inscannen.'

Op het dak van de winkel komen 10.000 vierkante meter zonnepanelen om het gebouw van stroom te voorzien.

'En dat winkelen op zondag mogelijk is, vormt ook een absolute meerwaarde', zegt Geert Uytterschaut, directeur Exploitatie Hypermarkten van Carrefour.

De nieuwe Carrefour zal dit jaar nog elke zondag open zijn, volgend jaar 39 zondagen: van juni tot en met september, en verder ook alle 'speciale' zondagen, zoals rond Valentijn, Moederdag en alle soldenperiodes.

'Veel mensen hebben op zaterdag geen tijd meer om te shoppen door sport- en allerhande andere activiteiten', zegt Uytterschaut. 'Shopping op zondag is nu een echt fenomeen. Het is noodzakelijk voor ons om daar op in te spelen.'

In totaal openen volgende woensdag vijftien winkels hun deuren op het 42.000 vierkante meter grote B-Park. Sommige, zoals de winkel Baby 2000, openen komende maandag al de deuren.

---------

'Ga niet winkelen in nieuwe Carrefour'

BRUGGE - Het gemeenschappelijk vakbondsfront BBTK/LBC-NVJ gaat vandaag het hoofdkantoor van Carrefour in Brussel bezetten, uit protest tegen de arbeids- en loonsvoorwaarden in de nieuwe vestiging in het B-Park. En op de opening komende woensdag zullen de vakbondsleden aan de ingang postvatten en klanten aanraden om niet te winkelen in de nieuwe vestiging.
'Wat Carrefour hier doet, is een schande', zegt Etienne Claes van de socialistische vakbond BBTK. 'De keten wil besparen op de rug van het personeel. Mensen die hier werken, zullen tot een kwart minder verdienen dan bij de andere vestigingen van Carrefour.'

De hypermarkt aan het B-Park valt onder een ander paritair comité, en dat maakt zondagswerk er mogelijk. 'Een onaanvaardbaar achterpoortje', vindt Claes. 'Daardoor zal het personeel er tot zes dagen per week moeten werken, met uurroosters die kunnen beginnen vanaf 5 uur 's ochtends en eindigen om middernacht. En de werknemers zullen tot 40 zondagen per jaar moeten werken, zonder enige vorm van compensatie. De situatie aan het B-Park is een gevaarlijk precedent voor de andere Carrefour-vestigingen en ook voor alle andere warenhuizen in heel België.' (tlb)

Iemand
October 17th, 2008, 09:44 PM
Mijn moeder wil al onmiddelijk naar de nieuwe Carrefour gaan.
De mosselen staan goedkoop!

http://www.hypercarrefour.be/images/prefooter/prefooter_prod_sem42_2008_NL.jpg

ZoT
October 22nd, 2008, 11:49 AM
Vuurwerk van vakbonden bij opening Carrefour B-Park

BRUGGE, 22/10/2008 - Voor de nieuwe Carrefour in B-Park was deze morgen een uitgebreide delegatie van vakbonden uit het hele land neergestreken. Honderden militanten van de bediendenbonden BBTK en LBC blokkeerden de ingang van de nieuwe winkel, die vandaag open zou gaan voor het publiek. De vakbonden zijn boos dat Carrefour de werknemers in de nieuwe vestiging aan een veel lager loon laat werken. Het vuurwerk van de vakbonden (foto) was zeker niet het feest waarop Carrefour woordvoerder Lars Vervoort had gerekend, maar hij hoopt toch dat het de komende dagen tot een verzoening komt met de bonden. De bonden zelf willen de vestiging de hele dag dicht houden.

Te weinig

LBC-secretaris Etienne Claes en Dorine Cordy van BBTK zijn overduidelijk: "De mensen zullen hier onder de voorwaarden van een ander paritair comité zullen vallen. Concreet betekent dat dat de werknemers een heel stuk minder zullen verdienen en dat de arbeidsregels veel minder gunstig zullen zijn dan in de andere winkels van Carrefour. Zondagwerk wordt normaal aan 300% betaalt. Zoals de zaken er nu voor staan wordt hier niet eens meer betaald, en het voorstel om aan 150% te betalen, als je weet dat de winkel 40 zondagen per jaar wil open, is uiteraard totaal onaanvaardbaar. Op een bruto jaarloon zal het 30 % verschil betekenen. Op een uurloon 2 euro."

ZoT
October 22nd, 2008, 03:36 PM
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/westvlaanderen/081022_Carrefour_Brugge

Iemand
October 22nd, 2008, 03:52 PM
Dag moeder, dag moeder!
De mosselen zijn nog niet aan de wal...

ZoT
October 22nd, 2008, 04:04 PM
:D

ZoT
October 23rd, 2008, 03:59 PM
B-Park: 42.000 vierkante meter, 450 jobs

BRUGGE - Het nieuwe, 42.000 vierkante meter grote winkelpark B-Park aan de Blauwe Toren herbergt vijftien winkels, waaronder één van de grootste hypermarkten van Vlaanderen. Een overzicht in cijfers.
Van de vijftien winkels is Carrefour de grootste met een winkeloppervlakte van 10.000 vierkante meter. Daarna volgen Decathlon (4.000 vierkante meter) en Krëfel (3.000 vierkante meter). Verder zijn ook Auto 5 (autobenodigdheden), Tegelpaleis (tegelproducent), Kwantum (een interieurwinkel), Leen Bakker (wonen en vrije tijd), meubelwinkel Maisons Du Monde, interieurzaak Jakobsen Wonen, speelgoedwinkel Dreamland, Baby 2000 (baby-artikelen), Eggo (keukens), Sportsdirect.com (sportzaak), Biosleepworld (bedden en matrassen) en Lunchgarden op de site gevestigd. Tegelpaleis, Auto 5, Kwantum openen pas later op het jaar hun deuren.

Het nieuwe winkelpark geeft werk aan ruim 450 mensen. In de vestiging van Carrefour konden 150 mensen aan de slag, Decathlon stelt 70 mensen voltijds tewerk.

B-Park mikt op 2 tot 3 miljoen bezoekers per jaar. Decathlon bijvoorbeeld rekent op 200.000 klanten per jaar.

Het B-Park is open van 8.30 uur tot 19 uur 's avonds, al kunnen de openingsuren van de verschillende winkels variëren. Carrefour en Decathlon zijn op weekdagen open vanaf 9 uur.

Ongeveer elke zondag zijn wel een aantal winkels van het B-Park open. Om te zien welke, raadpleegt u best de site.

Op het park is parkeerplaats voor tweeduizend auto's. Er zijn ook 400 overdekte fietsenstallingen.

Bereikbaarheid: wie met de auto komt, neemt de afslag Blauwe Toren op de Expressweg N31 om zo de Blankenbergse Steenweg op te rijden en via de rotonde naar het B-Park te gaan. Vanuit Brugge volg je gewoon de Blankenbergse Steenweg. Met de fiets kom je best via de bedrijvenzone Blauwe Toren. Buslijn23 brengt je vanaf het station tot bij het B-Park en rijdt om de twintig minuten. Ook lijn 33 stopt voor de ingang.

crepusculum
October 23rd, 2008, 10:56 PM
Vuurwerk van vakbonden bij opening Carrefour B-Park
Heb ik dat goed gezien op het nieuws dat daar zo'n vakbondspipo met een rode vuilzak aan iemand gewoon op de grond heeft geduwd?

Puinkabouter
October 23rd, 2008, 11:36 PM
^^ Dat was bij Beaulieu denk ik.

ZoT
October 24th, 2008, 12:54 AM
^^ Inderdaad.

Iemand
October 24th, 2008, 10:20 AM
Ik ben gisteren naar de Carrefour geweest. Ik ga mosselen kunnen eten!
Eén iets viel me op: aan de kassa gebruikt men hetzelfde systeem als in de Colruyt.

ZoT
October 24th, 2008, 04:58 PM
Ik ga er nu eens een kijkje gaan nemen!

ZoT
October 27th, 2008, 09:22 PM
Awel, 't is de moeite. Die Carrefour is gewoon gigantisch. Ook even gaan neuzen in de Decathlon en eens gepasseerd bij de rest. Het trekt ook al goed; de parking stond serieus vol.
Een aanwinst voor (west-)Brugge, maar ik moet wel zeggen dat, nu ik dit eens deftig bekeken heb, ik me toch volledig tegen nog zo'n groot winkelcentrum bij het nieuwe stadion kant, temeer het daar winkels betreffen die nog véél meer concurrentie voor de binnenstad zullen betekenen.

Quimb
October 27th, 2008, 09:54 PM
Awel, 't is de moeite. Die Carrefour is gewoon gigantisch. Ook even gaan neuzen in de Decathlon en eens gepasseerd bij de rest. Het trekt ook al goed; de parking stond serieus vol.
Een aanwinst voor (west-)Brugge, maar ik moet wel zeggen dat, nu ik dit eens deftig bekeken heb, ik me toch volledig tegen nog zo'n groot winkelcentrum bij het nieuwe stadion kant, temeer het daar winkels betreffen die nog véél meer concurrentie voor de binnenstad zullen betekenen.
Vergeet niet dat er in 't binnenstad nog een Fnac komt + een carrefour. Aan het station plant men dan ook nog eens een grote mediamarkt en nog een zevental winkels.
Nuja, we hebben wel degelijk nood aan een deftige multimediawinkel in Brugge maar ik vrees aan een overaanbod over 8 (?) jaar.

ZoT
October 27th, 2008, 10:03 PM
^^De Fnac opent op 14 november:) Die Carrefour aan de Markt is gewoon een buurtwinkel; GB Express ofzo. Aan het station komen inderdaad nog een Saturn en een paar kleine winkels (tegen volgend jaar ergens). Een winkel als Tuyttens bv. zal dat wel serieus voelen. Die zouden zich beter terug vooral toespitsen op fotografie, want de concurrentie met die grote ketens op vlak van hifi en multimedia enz. halen ze nooit. Aan het B-Park is er ook al een Krëfel bijgekomen.

vank
October 27th, 2008, 10:43 PM

Ik had wel gedacht hoor dat B Park goed zou draaien, nu zal je het volk van de Maalsesteenweg serieus zien dalen.
Ik ben er ook geweest toen het openging, en er liep ook veel volk. Maar hou toch in het achterhoofd dat het nieuw is.
Deze zaken vormen nog geen zo'n groot probleem met de binnenstad.

Maar zoals ik altijd zei over het winkelcentrum in Loppem, en jij nu blijkbaar ook aan twijfelt.
Is zo'n groot shoppingcenter wel een (kleine) doodsteek voor de middenstand.
(Het zijn de kleine zelfstandigen die in deze situatie verdrongen worden door de grotere ketens).
Het zal een zelfde aanbod brengen zoals pakweg een Wijnegem Shopping Center, maar zal kleiner zijn in oppervlakte.

Van mij mogen ze gerust een winkelcentrum bouwen, maar ik hoop dat ze een goeie keuze maken op het vlak van winkels, want deze zal alles of niets betekenen voor Brugge en regio.

Aan het station opent eind 2009 een tweede vestiging in ons land van Saturn (zelfde eigenaar van Mediamarkt) er is al één terug te vinden op de Meir in Antwerpen, en Brussel zou ook al met plannen zitten.
Verder ook een Super GB.

Over andere zaken heb ik nog niets vernomen, maar die zullen er zeker ook komen in de stationsomgeving.

Mij lijkt het dat Brugge teveel winkels wil bouwen, maar dat het aantal winkeliers moeilijker te vinden is?

ZoT
October 27th, 2008, 10:59 PM
Ik had wel gedacht hoor dat B Park goed zou draaien, nu zal je het volk van de Maalsesteenweg serieus zien dalen.
Ik ben er ook geweest toen het openging, en er liep ook veel volk.
Goh, ik denk niet dat de Maalse Steenweg er serieus onder zal lijden. Het ligt ver genoeg van mekaar en de mensen van oost-Brugge en ten oosten van Brugge zullen naar daar blijven gaan. Ikzelf bv., wonende in west-Brugge, ging maar zelden naar de Maalse Steenweg, en Blankenbergenaars zullen dat waarschijnlijk ook niet erg veel gedaan hebben.:)

Maar zoals ik altijd zei over het winkelcentrum in Loppem, en jij nu blijkbaar ook aan twijfelt.
Is zo'n groot shoppingcenter wel een (kleine) doodsteek voor de middenstand.
(Het zijn de kleine zelfstandigen die in deze situatie verdrongen worden door de grotere ketens).
Goh, ik liep al een tijdje wat minder warm voor dat shoppingcenter, maar ben nu toch wel behoorlijk tégen. Het B-Park, het winkelcentrum ah station enz. zijn gevolgen van een natuurlijke groei van het aanbod. Er nog eens zo'n klepper bijgooien om een stadion te financieren zal sowieso slachtoffers maken elders. Er moet een andere manier zijn om dat stadion te financieren. 't Is niet zo dat elk stadion ter wereld ofwel betaald is door de club in kwestie, ofwel gefinancierd is door een winkelcentrum.

Aan het station opent eind 2009 een tweede vestiging in ons land van Saturn (zelfde eigenaar van Mediamarkt) er is al één terug te vinden op de Meir in Antwerpen, en Brussel zou ook al met plannen zitten.
Verder ook een Super GB.
De derde vestiging al; in Wilrijk is er ook één. Ook in K in Kortrijk en in Gent zijn er gepland.

Mij lijkt het dat Brugge teveel winkels wil bouwen, maar dat het aantal winkeliers moeilijker te vinden is?
Teveel niet echt denk ik, gewoon een inhaalbeweging van een kleine achterstand in het aanbod eerder. Dat het lastig personeel vinden is in Brugge ligt aan het extreem lage werkloosheidscijfer.

vank
October 27th, 2008, 11:20 PM
Al kun je in zo'n shoppingcenter wel veel ruimte afnemen door er een Carrefour of Super GB in te steken wat goed is voor de regio (maar niet voor B park en Maalsesteenweg).
Aanvullend met ketens die nog niet in een omgeving van 25km rond Brugge terug te vinden zijn bv. New Yorker. En de rest kan opgevuld worden door de kleinere zelfstandigen die er boetieks of een klein winkeltje willen beginnen.

Dat stadion mag er gerust komen, maar als het kan zonder shoppingcenter zou ik het zo oplossen.

Die ruimte kan anders ingevuld worden, bv. door een groenzone (en dit mag ook wel voor de omwonenden in Loppem).
En trouwens zo'n shoppingcenter te midden van de 'patattenvelden', weet ik niet zo hoor. Meestal liggen deze in bevolkte gebieden.

Het is een moeilijke situatie natuurlijk.
Op zich lijkt Brugge-Noord me wel een mogelijkheid omdat je daarrond een groots sportpark kunt realiseren met een topsportschool, basketzaal, tennisvelden en wat dan ook.
Maar het is het verkeer via de Expressweg die dan een probleem vormt, al zal tegen die tijd het AX er wel liggen zeker?

Als Brugge een achterstand had op het vlak van winkels, zijn ze die zeker aan het inhalen, en dit op een snel tempo.
Van het station moet je nu niet zozeer vrezen, dat worden winkels die niet of nauwelijks direct concurreren met de binnenstad.
Integendeel ze leveren een meerwaarde op.
Het station wordt bij het centrum betrokken geloof me.

Hoogtijd dat men die ring gaat aanpakken en misschien een landmark bouwt in de stationsomgeving die refereert naar de 21ste eeuw en die de skyline mag aanvullen. ;)

CityVibes
October 27th, 2008, 11:32 PM
Ik ben nog altijd voorstander van het winkelcentrum dat Club wil bouwen. Waarom blijft iedereen dit met het B-park vergelijken, het wordt een echte shoppingmall: de Steenstraat overdekt dus.
En ook al zal het over dezelfde winkels gaan als in de binnenstad, Brugge zal mensen blijven aantrekken want je kan er shoppen in een uniek kader!
Geen enkele shoppingmall zal Brugge ooit kunnen vervangen, het winkelcentrum bij het nieuwe stadion wordt gewoon een leuk alternatief. Ik kijk er alvast naar uit! :-)

vank
October 27th, 2008, 11:39 PM
Ik ben nog altijd voorstander van het winkelcentrum dat Club wil bouwen. Waarom blijft iedereen dit met het B-park vergelijken, het wordt een echte shoppingmall: de Steenstraat overdekt dus.
En ook al zal het over dezelfde winkels gaan als in de binnenstad, Brugge zal mensen blijven aantrekken want je kan er shoppen in een uniek kader!
Geen enkele shoppingmall zal Brugge ooit kunnen vervangen, het winkelcentrum bij het nieuwe stadion wordt gewoon een leuk alternatief. Ik kijk er alvast naar uit! :-)

Ik vergelijk B-park niet met een shoppingcenter, ik vergelijk het Club-shoppingcenter eerder met Wijnegem Shopping Center (maar dan enkele 1000-den m² kleiner).
Als het een aanvulling betekend zal het inderdaad positief zijn.
Trouwens dan is het ook de taak van het stadsbestuur om het aantrekkelijk te maken om je als zelfstandige in Brugge te vestigen en dat ze ook meer activiteiten organiseren.

ZoT
October 27th, 2008, 11:50 PM
Dat zeg ik toch? En net daarom ben ik er zo tegen.

Helemaal mee akkoord, maar 'k vind het toch zo'n risico. Ik zou het dus véél liever zonder shoppingcenter hebben, dat stadion. En als het er toch komt, dan hou ik mijn vingers gekruist.
Zo'n winkelcentrum mag er op termijn wel komen, maar nu lijkt het me gevaarlijke overdaad.

vank
October 28th, 2008, 12:19 AM
Zo'n winkelcentrum mag er op termijn wel komen, maar nu lijkt het me gevaarlijke overdaad.

Zo'n shoppingcenter komt er sowieso, de wet moet daar strenger op worden.
Want gelijk wie kan een shoppingcenter starten mits toestemming.

Dus of dat nu van Club is of niet, daar zal je niets van merken (al wordt het hopen natuurlijk dat niet alles blauw-zwart is of er vlagjes aan het plafond bevestigd zijn).
Het moet iets zijn die er los van staat maar dat het geld wel doorgaat naar Club.

CityVibes
October 28th, 2008, 02:22 AM
Dat zeg ik toch? En net daarom ben ik er zo tegen.

Helemaal mee akkoord, maar 'k vind het toch zo'n risico. Ik zou het dus véél liever zonder shoppingcenter hebben, dat stadion. En als het er toch komt, dan hou ik mijn vingers gekruist.

Dat is nu net het probleem met Brugge vind ik, men durft zelden risico's nemen, met als gevolg dat er nooit iets gebeurt!

ZoT
October 28th, 2008, 02:30 AM
Dat is nu net het probleem met Brugge vind ik, men durft zelden risico's nemen, met als gevolg dat er nooit iets gebeurt!
Niet overdrijven hé. Trouwens, dat winkelcentrum is niet hetgeen dat moet gebeuren. Niemand zit daarop te wachten. Het is het stadion dat moet gebeuren, en als dat kan zonder winkelcentrum, dan liéfst zonder, me dunkt :)

vank
October 28th, 2008, 11:05 AM
Dat er niets gebeurt, daar ga ik niet helemaal mee akkoord. Maar er kan meer gebeuren als Moenaert niet altijd lastig zou doen.

Dat winkelcentrum hangt ook niet van Brugge af, maar van Club. En het is in eerste instantie het stadion die telt.

Kunnen we verder discussiëren in de stadionthread?

ZoT
October 28th, 2008, 10:21 PM
Ben voor de leute (en uit verveling) eens even aan't opzoeken geweest welke winkels van het B-Park voordien al in Brugge aanwezig waren en waar, of, indien vroeger nog niet in Brugge, waar de dichtste vestiging dan lag:

Carrefour hypermarkt: reeds in Brugge
-Maalse Steenweg

Décathlon: nog niet in Brugge
-Roeselare

Krëfel: reeds in Brugge
-Fort Lapin (verhuisd naar B-park)

DreamLand: reeds in Brugge
-Sint-Pieterskaai

Auto 5: reeds in Brugge
-Maalse Steenweg

Baby 2000: reeds in Brugge
-Hoge Express (verhuisd naar B-Park)

Biosleepworld: nog niet in Brugge (denk ik)
-Wetteren

Èggo: nog niet in Brugge
-Oostende

Jakobsen Wonen: nog niet in Brugge (denk ik)
-de enige vestiging is nu in het B-Park; geen idee of er vroeger al een vestiging was en waar die dan lag.

Kwantum: nog niet in Brugge (denk ik)
-Middelkerke

Leen Bakker: reeds in Brugge
-Fort Lapin (ik meende dat er ook een aan de Maalse Steenweg was, maar dat had ik dan wsl verkeerd voor?)

Maisons du Monde: nog niet in Brugge (denk ik)
-Wilrijk

Sports Direct.com: reeds in Brugge
-Maalse Steenweg

Tegelpaleis: niets over teruggevonden; opent pas in januari 2009.

Lunch Garden: reeds in Brugge
-Maalse Steenweg

Puinkabouter
October 29th, 2008, 10:44 PM

Er zijn al 2 vestigingen in België, beiden in Antwerpen: eentje in de stadsfeestzaal op de Meir, en eentje langs de A12 in Wilrijk, waar ook de IKEA ligt. Dit om de puntjes op de i te zetten :)

ZoT
October 30th, 2008, 02:01 AM
Er zijn al 2 vestigingen in België, beiden in Antwerpen: eentje in de stadsfeestzaal op de Meir, en eentje langs de A12 in Wilrijk, waar ook de IKEA ligt. Dit om de puntjes op de i te zetten :)
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=27218066&postcount=77

Nog een puntje erbij ;)

KrisL
November 4th, 2008, 11:54 PM
Ik ben vorige zondag er eens langs geweest (had op zaterdag geen tijd gehad om inkopen te doen ;-)).

Ik heb een dubbel gevoel eraan overgehouden.
+ positief dat er wat meer winkels zijn aan de West kant van Brugge.
+ het is beter dan zomaar deze winkels aan een doorgaande baan leggen.

- Het is niets bijzonder. Het geeft geen geintegreerde indruk, enkel een aantal winkels die toevallig de parking delen. Helemaal niet te vergelijken wat betreft winkelplezier met de Brugse binnenstad, het Wijnegem Shopping center of bv. de Antwerpse binnenstad.

Ik kan me niet voorstellen dat je ver rond gaat rijden om hier speciaal te winkelen. Als je in de buurt woont is het wel handig.

Kris

ZoT
November 5th, 2008, 12:48 AM
Het is dan ook geen funshoppingcenter, want daarvoor moet je inderdaad in de Brugse of Antwerpse binnenstad zijn. Het is ook een heel ander soort winkelcentrum dan bv. dat van Wijnegem, met grotendeels ook een ander soort winkels.

KrisL
November 5th, 2008, 11:11 AM
Het is dan ook geen funshoppingcenter, want daarvoor moet je inderdaad in de Brugse of Antwerpse binnenstad zijn. Het is ook een heel ander soort winkelcentrum dan bv. dat van Wijnegem, met grotendeels ook een ander soort winkels.

Inderdaad. Het is een verbeterde versie van een grote baan met veel winkels. Zoals de Maalsesteenweg of de Boomsesteenweg (A12). Dat is toch echt geen concurrentie met het stadscentrum. Is het voorziene shoppingscentrum aan het nieuwe voetbalstadion ook iets in deze trend voorzien? Of wordt dat meer fun shopping?

Met het B-Park haal je de mensen die nu naar Noord Frankrijk gaan winkelen echt niet terug.

Kris

ZoT
November 5th, 2008, 11:27 AM
Inderdaad. Het is een verbeterde versie van een grote baan met veel winkels. Zoals de Maalsesteenweg of de Boomsesteenweg (A12). Dat is toch echt geen concurrentie met het stadscentrum. Is het voorziene shoppingscentrum aan het nieuwe voetbalstadion ook iets in deze trend voorzien? Of wordt dat meer fun shopping?

Met het B-Park haal je de mensen die nu naar Noord Frankrijk gaan winkelen echt niet terug.

Kris
Het B-Park is nooit bedoeld als shoppingcenter zoals Wijnegem er een is. Zodoende hebben ook weinig mensen schrik gehad van de mogelijke concurrentie voor de binnenstad. De opzet van het B-Park is altijd een soort Maalse Steenweg geweest, maar dan meer in winkelcentrumvorm. Het winkelcentrum dat men plant bij het nieuwe Clubstadion is er wél een à la Wijnegem of Waasland Shopping.
Met het B-Park wou men ook nooit shoppers uit Noord-Frankrijk terughalen of zoiets. Ikzelf ken trouwens amper of geen mensen die - al is het maar héél af en toe - in Noord-Frankrijk gaan te shoppen. De naft staat ook duur hé.;)

Nee, zo'n winkelcentrum als Wijnegem mogen ze mijn part voorlopig achterwege laten. Laat ons de binnenstad maar behouden en 'uitbouwen' voor het funshoppen. Sowieso loopt iemand liever door de binnenstad te kuieren en te shoppen dan door een winkelcentrum ergens in Noord-Frankrijk.

Chimaera
November 5th, 2008, 02:31 PM
Er is wel degelijk protest geweest tegen het B-Park hoor.

ZoT
November 5th, 2008, 02:35 PM
^^ Toch weinig vergeleken met het protest tegen het winkelcentrum bij het Clubstadion in Loppem...?

Chimaera
November 5th, 2008, 02:42 PM
^^ Toch weinig vergeleken met het protest tegen het winkelcentrum bij het Clubstadion in Loppem...?Dat weet ik niet meer. Er is in ieder geval niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Het scheelt natuurlijk als de burgemeester himself er achter zit.

Brugge007
May 20th, 2009, 04:13 PM
Ondertussen heeft La maison du monde, dat al een vestiging had in het B-park nu een tweede filiaal geopend in de Steenstraat in Brugge.

Hoofdaannemer
June 6th, 2009, 06:57 AM
Welk aannemersnedrijf het het B-Park//Blauwe Toren gerealiseerd

M.a.w.

Wie waser hoofdaannemer en wie projectontwikkelaar (Codic dacht ik??) ???

ZoT
August 20th, 2009, 09:41 PM
Winkelcentrum B-Park draait goed tijdens zomer

Brugge - Het winkelcentrum B-Park aan de Blauwe Toren in Brugge is tevreden over de opkomst tijdens de zomermaanden. Het complex is 10 maanden open en het lijkt erop dat steeds meer mensen de weg vinden naar B-Park, ook toeristen.

Het winkelcentrum had veel verwacht van het zomerseizoen. En die verwachtingen zijn ingelost, want juli was de drukste maand sinds de opening.

bron: KW

ZoT
August 22nd, 2009, 11:07 AM
Juli was topmaand voor handelszaken B-Park
Winkelcentrum kent stilaan succes na zwakke start, mede dankzij campagne aan de kust

BRUGGE - De maand juli was een topmaand voor de handelszaken van B-Park. Heel wat zaken zagen hun omzet verdubbelen.
Sinds de maand juni komt er meer volk naar de handelszaken van B-Park. Dat stellen alle winkelverantwoordelijken er vast. 'Juli was voor ons echt een topmaand. We hebben onze omzet toen zowaar verdubbeld', zegt Pieter Deduytsche van Maisons du Monde.

Volgens Deduytsche is dat deels te danken aan een zeer goeie reclamecampagne voor B-Park aan de kust. 'We merken dat heel wat kustverblijvers bij minder weer de weg vinden naar dit winkelcentrum. De reclame voor de braderie in juli was een schot in de roos, en sindsdien blijft het volk komen. Heel wat tweedeverblijvers uit Knokke en De Haan komen hier bijvoorbeeld materiaal kopen om hun appartement of villa in te richten. Ze vinden hier dan ook betaalbare meubels', zegt de winkelverantwoordelijke.

Deduytsche wijst erop dat Maisons du Monde, met zijn twee verdiepingen, de grootste vestiging van Europa is. 'De winkel gaat zeker niet dicht, in tegenstelling tot wat eventjes verteld werd toen de tweede zaak in de Brugse binnenstad geopend werd. Maar dat waren slechts geruchten, want het is de strategie van onze directie om in elke stad twee zaken te hebben.'

Volgens Deduytsche zal je in de binnenstad trouwens niet dezelfde meubels vinden als in de winkel in B-Park. 'Bovendien kunnen de mensen hier ook meubels afhalen met de auto voor de deur. Beide winkels vullen elkaar gewoon aan.'

Ook de geruchten over de verhuis van Carrefour zijn volgens Deduytsche uit de lucht gegrepen. 'Daar is absoluut geen sprake van. Een winkelcentrum moet groeien, en het kan hier nog groeien. De voorspelde vier miljoen bezoekers gaan wij misschien binnen twee jaar halen, als B-Park bij iedereen gekend is.'

En daar raakt de winkelverantwoordelijke een belangrijk thema aan. Er zijn inderdaad nog steeds heel wat Bruggelingen die niet echt vertrouwd zijn met B-Park. 'En alleen met gerichte reclamecampagnes zoals aan de kust kunnen wij extra volk aantrekken. In september komen wij met alle winkelverantwoordelijken dan ook nog eens bijeen om de volgende campagnes voor te bereiden. Een goeie najaarsactie moet het volk hier houden.'

Intussen werken tien mensen bij Maisons du Monde. 'En op termijn zullen wij misschien nog bijkomend personeel moeten aanwerven, als we ook op zondag open zijn. Maar die zondagsopeningen worden voorlopig nog afgewogen', besluit Pieter Deduytsche.

Iemand
September 14th, 2009, 04:51 PM
Na B-Park (163.400 m²) komt er V-market (26.000 m²):

Site Veemarkt verkocht aan groep Vanhee uit Oostkamp

Brugge - Het schepencollege heeft het licht op groen gezet voor de verkoop van de gronden van de Veemarkt in Sint-Pieters. De groep Vanhee uit Oostkamp koopt de gronden voor 3,2 miljoen euro.

Het gaat om 26.000 m² grond langs de Sint-Pieterszuidstraat.

Er waren drie kandidaat-kopers die een project wilden realiseren op deze grond. Uiteindelijk heeft het schepencollege beslist de grond te verkopen aan een vennootschap van de groep Vanhee, voor de prijs van 3,2 miljoen euro.

‘De hoofdbestemming voor deze site moest handel en kantoren zijn, waarbij er minimaal tien eenheden moesten komen, die 600 m² groot moesten zijn', zegt schepen Mercedes Van Volcem (Open VLD).

De Groep Vanhee wil alvast een handelscentrum realiseren, een V-market met grootschalige detailhandelszaken. Dat kunnen grote zaken van kleding en meubilair zijn, waarvoor nu nog één op de vijf Bruggelingen naar een andere stad trekt. Die elf handelszaken zullen worden gebouwd aan twee assen, namelijk aan de toegangsas loodrecht op de Sint-Pieterszuidstraat en aan de in- en uitrit aan de Veemarktstraat.

vank
September 14th, 2009, 06:22 PM
^^

Komen hier ook betaalbare woningen in het project? Dat zou zeker wenselijk zijn op die plaats.

ZoT
November 1st, 2010, 01:53 PM
B-park valt in de prijzen

BRUGGE - Het winkelcentrum B-park heeft een Shopping Center Award gewonnen. Die awards worden jaarlijks uitgereikt door de Belgisch-Luxemburgse Raad voor Winkelcentra. Het Brugs winkelcentrum was samen met Park Wilson in Jemappes genomineerd in de categorie ‘Retail Park’.

Een internationale jury van experts uit Duitsland, Frankrijk, Nederland en Scandinavië bezochten en beoordeelden alle shopping centers en retail parks. B-park werd beloond voor zijn vernieuwende aanpak en doordachte innovatie. Een opsteker voor het winkelcentrum van de groep ‘Devimo Consult’, want voorlopig valt B-park bij het grote publiek niet helemaal in de smaak. Twee jaar na de opening is het streefdoel van vier miljoen bezoekers nog lang niet behaald.

vank
May 21st, 2012, 01:53 PM
Klanten vinden de weg naar winkelcentrum

BRUGGE - De klanten vinden massaal de weg naar het winkelcentrum B-Park. Alle winkels zagen hun omzet de voorbije maanden stijgen. De Carrefour werd alvast grondig onder handen genomen om nog meer klanten aan te trekken.

Het gaat goed met het winkelcentrum B-Park aan de Blankenbergsesteenweg. Sinds oktober 2008 zien ze alleen maar het aantal bezoekers stijgen. De eerste jaren raakten ze helemaal niet aan de vier miljoen klanten per jaar die ze hadden vooropgesteld.

De grote publiekstrekkers voor dit 42.000 vierkante meter grote winkelcentrum zijn Decathlon en Carrefour Planet. Decathlon blijft op bepaalde zondagen open terwijl Carrefour Planet elke zondag en feestdag open is.

Uit alle hoeken

'Bij Carrefour krijgen wij op zondag de mensen over de vloer die de andere dagen van de week geen tijd hebben voor hun boodschappen. Ze komen uit alle hoeken van de regio gaande van Oostende, de Oostkust, Zeeuws-Vlaanderen tot mensen uit de streek van Maldegem. Ze vinden het leuk dat ze bij ons een gevarieerd aanbod van producten vinden op zondag', vertelt winkeldirecteur Peter Bruyneel van Carrefour Planet.

Het winkelcentrum moet nu nog meer volk over de vloer krijgen na de volledige herinrichting van de Carrefourdie nu de naam Carrefour Planet kreeg.

'We zijn de eerste Carrefour Planet in West-Vlaanderen. Nieuw zijn de twee ingangenwaarbij klanten voor hun dagelijkse aankopen meteen in de food afdeling terechtkomen zonder nog langer door de non-food te moeten. Alle afdelingen zijn nu netjes aangegeven met grote verlichte borden waarbij je meteen de vershoek of pakweg wijnafdelingkan terugvinden. Daarnaast hebben wij nog een evenementenzone en een seizoensgebonden afdeling', vertelt Peter Bruyneel die zijn aantal personeelsbestand ook zag stijgen en nu 175 personeelsleden in dienst heeft.

Het Nieuwsblad - 21 mei

---

Een winkelcentrum is in mijn ogen nog altijd iets anders.
B-Park is eigenlijk gewoon baanwinkelinfrastructuur maar dan op een geconcentreerde locatie.
Het is ruimtelijk, in mijn ogen dan, iets beter georganiseerd dan de baanwinkels langs de Maalsesteenweg.

Quimb
May 21st, 2012, 02:04 PM
Achja, what's in a name... De weinige keren dat ik daar kom merk ik eigenlijk enkel volk op in de Decathlon.

vank
May 21st, 2012, 03:05 PM
Achja, what's in a name... De weinige keren dat ik daar kom merk ik eigenlijk enkel volk op in de Decathlon.

Wij komen er ook zelden. Carrefour draait daar altijd, mensen moeten altijd eten hé ;)

Ik heb liever dat ze de winkels op deze manier organiseren (B-Park, V-Market) dan dat ze de invalswegen volbouwen met verkeerscongestie tot gevolg!
Maar meer geconcentreerde winkelgebieden moeten er ook niet meer komen.

vank
October 1st, 2012, 06:22 PM
Het valt me op dat hier weinig (tot zelfs geen) foto's zijn gepost. Dus bij deze eens ééntje voor de mensen die nooit aan B-Park passeren en zich afvragen hoe het project er anno 2012 uitziet.

Het draait wel goed in ieder geval.

http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/B-park290912.jpg