View Full Version : Groninger Forum
Pages :
1
2
3
4
5
[ 6]
7
8
9
njoy June 29th, 2011, 06:09 PM GRONINGEN - Het Groninger Forum zorgt opnieuw voor onrust in de stad Groninger afdeling van de PvdA. Een groep kritische leden wil alsnog voorkomen dat het Forum wordt gebouwd. Op initiatief van de groep organiseert het bestuur van de partij binnenkort een enquete waarin leden zich kunnen uitspreken of ze voor of tegen het Forum zijn. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=101774)
De statenfractie heeft steeds aangegeven dat draagvlak een belangrijk argument is bij de keuze voor of tegen het forum. De leden van de afdeling in de stad merken dat er steeds minder draagvlak is voor het Forum. Als dat draagvlak er niet is, moet het Forum er niet komen, is hun standpunt. Zo vertelde een pvda-lid zojuist op TV Noord.
D1N0 June 29th, 2011, 07:01 PM GRONINGEN - Het Groninger Forum zorgt opnieuw voor onrust in de stad Groninger afdeling van de PvdA. Een groep kritische leden wil alsnog voorkomen dat het Forum wordt gebouwd. Op initiatief van de groep organiseert het bestuur van de partij binnenkort een enquete waarin leden zich kunnen uitspreken of ze voor of tegen het Forum zijn. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=101774)
De statenfractie heeft steeds aangegeven dat draagvlak een belangrijk argument is bij de keuze voor of tegen het forum. De leden van de afdeling in de stad merken dat er steeds minder draagvlak is voor het Forum. Als dat draagvlak er niet is, moet het Forum er niet komen, is hun standpunt. Zo vertelde een pvda-lid zojuist op TV Noord.
Tja ook binnen de PvdA zitten "Ik heb het grootse gelijk van de wereld" recalcitranten. We hebben die geluiden al eerder gehoord, bij monde van Klaas Swaak. "Ik ben het er niet mee eens, mijn vriendjes zijn het er niet mee eens, dus niemand is het er mee eens, lijken ze meestal te redeneren."
Rickazio June 29th, 2011, 09:26 PM GRONINGEN - Het Groninger Forum zorgt opnieuw voor onrust in de stad Groninger afdeling van de PvdA. Een groep kritische leden wil alsnog voorkomen dat het Forum wordt gebouwd.[/I]
Als er binnen die club al onenigheid is, hoe kun je het dan in godsnaam aan de buitenwereld verkopen als een goed plan.
Dit idee van tafel, en kom met een normaal voorstel.
Deze conclusie hadden ze al te lang geleden moeten trekken.. :ohno:
Cpt.Iglo June 29th, 2011, 10:06 PM ^^ En dan de komende 20 jaar zonder een vernieuwde noord- en oostwand zitten? Daar bedank ik voor, dit is de enige kans die er op korte termijn is, dus deze moet gewoon aangegrepen worden.
ArthurK June 29th, 2011, 10:10 PM Als er binnen die club al onenigheid is, hoe kun je het dan in godsnaam aan de buitenwereld verkopen als een goed plan.Dat lukt ze dan ook niet. Zelfs het inhuren van een kinderboekenschrijver mocht niet baten. Voordeel is dat het ook niet relevant is wat de buitenwereld er van vindt, met uitzondering van de verkiezingstijd natuurlijk. Maar ja, dan trek je je steun even in en na de verkiezingen ga je gewoon weer vrolijk verder. :)
Dit idee van tafel, en kom met een normaal voorstel.
Deze conclusie hadden ze al te lang geleden moeten trekken.. :ohno:Punt is dat er een paar voorstanders zijn die goede connecties bij de collegepartijen hebben. Zoals de mensen van de Openbare Bibliotheek die nu nog in een bijna 20 jaar oud gebouw zitten en dus hoognodig iets nieuws moeten hebben. Of de Groningse hofnar Kees van Twist a.k.a. "de Zonnekoning van het Groninger Museum" die na een korte mislukte periode als cultuur-attaché in New York wel behoefte heeft aan een nieuw avontuurtje op kosten van de belastingbetaler.
Binnen de collegepartijen zijn bepaalde personen wel ontvankelijk voor zo'n prestigieus bouwwerk. En dan krijg je dus de situatie dat een klein groepje voorstanders zo'n project kan doordrukken terwijl de achterban van de meeste partijen het daar niet mee eens is. Ik verwacht dat alleen de D66- en Groenlinks-achterban in meerderheid vóór het Forum zal zijn.
D1N0 June 29th, 2011, 10:27 PM Ik zal blij zijn als na 6 juli de subsidie is goedgekeurd en we hier linkjes van de bouwcam zien verschijnen. Dan kan men zich concentreren op het tegenhouden van de tram.
Hoogholtje June 29th, 2011, 10:48 PM Dat lukt ze dan ook niet. Zelfs het inhuren van een kinderboekenschrijver mocht niet baten. Voordeel is dat het ook niet relevant is wat de buitenwereld er van vindt, met uitzondering van de verkiezingstijd natuurlijk. Maar ja, dan trek je je steun even in en na de verkiezingen ga je gewoon weer vrolijk verder. :)
Punt is dat er een paar voorstanders zijn die goede connecties bij de collegepartijen hebben. Zoals de mensen van de Openbare Bibliotheek die nu nog in een bijna 20 jaar oud gebouw zitten en dus hoognodig iets nieuws moeten hebben. Of de Groningse hofnar Kees van Twist a.k.a. "de Zonnekoning van het Groninger Museum" die na een korte mislukte periode als cultuur-attaché in New York wel behoefte heeft aan een nieuw avontuurtje op kosten van de belastingbetaler.
Binnen de collegepartijen zijn bepaalde personen wel ontvankelijk voor zo'n prestigieus bouwwerk. En dan krijg je dus de situatie dat een klein groepje voorstanders zo'n project kan doordrukken terwijl de achterban van de meeste partijen het daar niet mee eens is. Ik verwacht dat alleen de D66- en Groenlinks-achterban in meerderheid vóór het Forum zal zijn.
En jij had het over ' niet op de man spelen' ? Wat een gotspe.
Volgende week maar eens een positief statenbesluit.
ArthurK June 29th, 2011, 11:00 PM ^^ Ik geef commentaar op een bekend publiek persoon die miljoenen aan belastinggeld heeft verbrast. En doe dat bovendien op een satirische toon. Dat is wel iets anders dan mede-posters op dit Forum persoonlijk aanvallen of zelfs hatemails sturen.
Edit: O ja, en wat ik nog wil zeggen: Je kan Peter Drijver en ondergetekende van alles verwijten, maar wij zijn hier de enige die op eigen naam voor onze mening durven uit te komen. Op internet is vanachter een anonieme nickname schelden tegenwoordig de norm, maar daar doe ik dus niet aan mee. Iedereen weet wie ik ben en kan mij dus ook verantwoordelijk houden voor wat ik zeg. Dit in tegenstelling tot de rest.
peterdrijver June 29th, 2011, 11:04 PM Vanuit Den Haag kunnen we ook nog wel eens wat over van Twist vertellen. Maar ja, we waren blij dat hij naar jullie wilde vertreken.
Cpt.Iglo June 30th, 2011, 01:00 AM Edit: O ja, en wat ik nog wil zeggen: Je kan Peter Drijver en ondergetekende van alles verwijten, maar wij zijn hier de enige die op eigen naam voor onze mening durven uit te komen. Op internet is vanachter een anonieme nickname schelden tegenwoordig de norm, maar daar doe ik dus niet aan mee. Iedereen weet wie ik ben en kan mij dus ook verantwoordelijk houden voor wat ik zeg. Dit in tegenstelling tot de rest.Ach gut, "verantwoordelijk gehouden worden voor wat ik zeg". Op een forum. Het lijkt wel politiek!
Met vriendelijke groet,
Cpt.Iglo a.k.a S. de Haan
DarkLoki June 30th, 2011, 01:14 AM ^^ En dan de komende 20 jaar zonder een vernieuwde noord- en oostwand zitten? Daar bedank ik voor, dit is de enige kans die er op korte termijn is, dus deze moet gewoon aangegrepen worden.
Het lijkt mij niet verstandig om alleen omwille van tijd met een plan in zee te gaan. Deze lokatie is misschien wel de belangrijkste van de stad en dan mag het van mij nog best wel 20 jaar duren als het er dan beter van word. Al moet ik zeggen dat ik de huidige oostwand persoonlijk helemaal niet zo erg vind waardoor ik er misschien anders tegen aankijk.
Erik June 30th, 2011, 09:51 AM Het MONSTRUM/forum zet de Martinikerk in de zeik, en pakt de D'Olle Grieze zijn grandeur af.
Ik wil dit stukje er graag even uitpikken, omdat dergelijke argumenten zo droevig weinig inhoud hebben. De Martinikerk en -toren zijn een product van hun tijd. Indrukwekkend, beeldbepalend en vooral heel erg oud. Nu is het 2011 en hebben we andere inzichten dan toen, andere behoeften en andere technieken. Wat we (=bestuurders?) met toen gemeen hebben is dat we nog altijd niet vies zijn van hier en daar een prestigeprojectje (in mijn ogen is die term niet persé negatief overigens). Je zou het Forum op die manier kunnen zien.
Waarom moet een historische binnenstad opeens een soort beschermd openlucht museum worden? Een stad behoort m.i. dynamisch te zijn en daar hoort ook ontwikkeling bij. Het is 2011, en een Forum past prima in deze tijd en m.i. ook prima in de Binnenstad. Dat doet niets af aan de historische waarde van de Martinikerk en -toren en ik geloof ook niet dat het Forum opeens veel meer aandacht zal opeisen. Zou iedereen destijds de bouw van de Martinikerk overigens helemaal geweldig hebben gevonden?
Wel deel ik mijn zorg over de exploitatie ervan, maar ook het argument van Arthur K. m.b.t. de kleinschaligheid van het cultuuraanbod snijdt wel hout (anderzijds leeft een groot deel van de "cultuurwereld" m.i. in een soort onrealistische droomwereld, ook die sector zal moeten inzien dat de tijden veranderen/zijn veranderd) en het feit dat het een politiek issue is geworden maakt het niet veel beter (en daarmee druk ik me nog zacht uit..). Bij onderstaande quote sluit ik me dan ook volledig aan (sowieso een goede, genuanceerde post in mijn ogen):
mensen waarvan je mag verwachten er verstand van te hebben (iets waar ik overigens al lang geen geloof meer aan hecht - het Forum is door toedoen van alle, nogmaals, alle, politiek betrokkenen verworden tot een gepoliticeerde speelbal, de bijbehorende discussie, maatschappelijk zowel als politiek, gedegenereerd tot een even lach- als deerniswekkend schouwspel)
maral June 30th, 2011, 11:34 AM Zou iedereen destijds de bouw van de Martinikerk overigens helemaal geweldig hebben gevonden?
Geen idee, maar dat waren in die tijden ook de prestige-objecten. Tenminste voor steden als Groningen en Utrecht wel. De forums van die tijd. Liefst hoogste/indrukwekkendste van de omgeving, liefst nog hoogste/indrukwekkendste van het land. Prestigeobjecten zijn van alle tijden, dus argument prestigeobject...tja..mensen die de Martini nu adoreren..Als zo'n kerktoren vroeger niet een soort penis voor de stad was, hadden we em nu niet gehad op deze manier.
Erik June 30th, 2011, 12:58 PM Geen idee, maar dat waren in die tijden ook de prestige-objecten.
Het stond er niet, maar dat bedoelde ik ook met mijn post.
Karrs June 30th, 2011, 01:07 PM Geen idee, maar dat waren in die tijden ook de prestige-objecten. Tenminste voor steden als Groningen en Utrecht wel. De forums van die tijd. Liefst hoogste/indrukwekkendste van de omgeving, liefst nog hoogste/indrukwekkendste van het land. Prestigeobjecten zijn van alle tijden, dus argument prestigeobject...tja..mensen die de Martini nu adoreren..Als zo'n kerktoren vroeger niet een soort penis voor de stad was, hadden we em nu niet gehad op deze manier.Correct en bovendien werd in die tijd natuurlijk het volk niets gevraagd. Bouwen die kerk of je kwam in de HEL!!1eins!1!
ArthurK June 30th, 2011, 02:31 PM En hoe lang duurde het om de Martinikerk te bouwen?
En hoeveel heeft dat gekost (uiteraard naar koopkracht van die tijd)?
Het is anderzijds wel een troostende gedachte: over 400 jaar vinden we het Forum misschien wél van toegevoegde waarde. :lol:
D1N0 June 30th, 2011, 02:53 PM En hoe lang duurde het om de Martinikerk te bouwen?
Het is anderzijds wel een troostende gedachte: over 400 jaar vinden we het Forum misschien wél van toegevoegde waarde. :lol:
Dan kunnen ze het maar beter op een terp bouwen :smug:
maral June 30th, 2011, 03:25 PM En hoe lang duurde het om de Martinikerk te bouwen?
Eerste twee vragen zijn natuurlijk niet echt te beantwoorden. Meerdere torens, meerdere keren opnieuw opgebouwd en goedkoop zal dat allemaal ook wel niet zijn geweest, misschien in verhouding wel veel duurder dan zo'n forum.
Bij bv Groninger Museum heeft het geen 400 jaar geduurd en bij de toren waarschijnlijk ook niet om de toegevoegde waarde te zien.
Bovendien denk ik dat je sneller ziet of iets van waarde is, maar of dat al op voorhand kan zonder dat het er staat en weet hoeveel mensen er nu echt komen, wat het echt doet en werkt in de omgeving? Onze voorstelling van dergelijke zaken is vaak heel anders dan de werkelijkheid.
Ik vind dat je van dergelijke projecten maar moeilijk kan voorspellen hoe het nu precies uitpakt. Echt is anders dan op renders. Bovendien, parkeergarage, de ruimte daar, naberpassage...één dik drama. Oostwand, kan in mijn ogen mooier, maar vooral ook je kunt er veel meer mee doen. Nieuw plein erachter...kan geweldige toevoeging worden. Sommige vallen over de verwachte bezoekersaantallen, maar hoe dan ook komt er daar meer leven in de brouwerij enz enz...OVer het gebouw zelf en de plek ben ik ook niet negatief. Alleen de invulling en exploitatie heb ik ook mijn twijfels over.
Vorschlaghammer June 30th, 2011, 03:41 PM Erik, Marel, Kars
Is het niet verstandig het argument van een ander te kwalificeren nadat men getoond heeft dat men uberhaupt weet van de redenen van het plan zijn?
Het plan is ontwikkeld met als voornaamste doel de loop op de stille Oostzijde te krijgen.
Nu o.a. geformuleerd in: een versterking van de economische structuur van de stad en regio door toename van buitenregionaal bezoek.
Een grote meerderheid van de potentiele bezoekers houdt van een historische stad. Hou in West-Europa maar eens een poll met de vraag naar wat voor een soort steden mensen aantrekkelijk vinden.
De uitslag kun je als aanhanger van (post-)modernisme, constante vernieuwing en dynamiek niet leuk vinden...maar het is wel de uitslag die bestuurlijke planontwikkelaars goed in de oren te knopen hebben.
Zelf gereconstrueerde steden zijn populairder dan treurige door modernistische architectuur geteisterde steden. Hoewel vijfentwintig procent van de Antwerpenaren Vlaams Blok stemde, wordt deze stad door velen als aangenaam ervaren.
Ik zou het mezelf te makkelijk maken als ik nu het treurige, door modernisme geteisterde Rotterdam zou gebruiken, om aan te tonen dat jullie wensen haaks staat op de belangen van de groninger middenstad en de groningse schatbewaarder.
Hou persoonlijk meer van wederopbouwpanden. Heb de ijdele hoop dat ze die Oostwand de tijd geven om uit te groeien tot authentieke, historische monumenten.
Als je wel eens in Groningen bent geweest (Erik?) dan weet je dat het groningen centrum door stadsvernieuwing (bedankt Ypke) heel veel historisch verloren heeft. Wil Groningen een openlucht museum worden, dan heeft het een bouwmortuarium van minimaal een eeuw nodig.
Trouwens,
Knap dat jullie in de ogen van de middeleeuwse stadjers kunnen kijken. Pet af!
Maar dan mag ik ook:
Het achterlijke plan waarover we nu al 64 pagina's aan het debateren zijn, is vooral een gevolg van rancune van Willem Smink! En een klein beetje het gevolg van een nog niet uitgewoekerde waan naar "postmodern in historisch". En ook een klein beetje het gevolg van iets te intieme banden met de bouwwereld.
Er wordt vaak geroepen dat burgers niet meer dan hun onderbuiken zijn. Maar toen dat andere achterlijke plan (een koopgoot ter grootte van vier poffertjeskramen!) werd afgeknald, zwoor Willem wraak.
En op dit zwakke fundament van rancune, waan en bouwbelang zijn toen met behulp van wat frasologie, argumenten voor de verhuizing van de bieb, ontwikkeld.
"Een stad moet af en toe wat gedurfds doen". "Sterk" argument.
Qua economisch besef, en voorspellend vermogen op economisch gebied, is het een pijnlijk dom plan. Je kunt van een stad met dergelijk geringe schaal niet verwachten dat een straal van rond de vijftig meter rond het centrum commercieel te exploiteren is. Kolder!
Groningen is een arme provinciestad (ja Kars) in een legio regio, in een werelddeel dat terrein gaat verliezen. In een land, dat in het beste geval, decennialange nulgroei op economisch gebied zal laten zien.
Een beetje off-topic (maar Kars is aanwezig) Die tramreizigers-prognoses van Goudappel en Coffeng? Kul! Sluit het regiotram kantoor in de Oosterstraat, en leg dhr Olman uit waar het UWV zit.
@ Maral
Jij kunt beter. Bekijk de onvolwassen hang naar prestige(projecten) eens vanuit Spinoziaanse invalshoek. Iets met inzicht in affecten, ofzo.
Met vriendelijke groet vanuit de prima functionerende bibliotheek.
(Speciaal heengefietst omdat de spatiebalk van het toetsenbord waar ik normaal op tik.) het niet doet.
Vorschlaghammer June 30th, 2011, 03:45 PM Veel heldere knapen op deze site. En dat meen ik.
maral June 30th, 2011, 03:59 PM Het plan is ontwikkeld met als voornaamste doel de loop op de stille Oostzijde te krijgen.
Nu o.a. geformuleerd in: een versterking van de economische structuur van de stad en regio door toename van buitenregionaal bezoek.
En jij gaat er vanuit dat ik dat niet wist. Is de hele reden dat het één plan is. Geef zelf ook al aan dat door het plan, of je nu voor of tegen bent, er meer leven in de brouwerij komt daardoor aan de Oostzijde.
Wil Groningen een openlucht museum worden, dan heeft het een bouwmortuarium van minimaal een eeuw nodig.
Waarom zou je dat willen worden?
Ik hou van historische binnensteden en vind bv Almere een stuk minder. Dus maak je daar maar niet ongerust over, sta wat dat betreft aan je zijde. Alleen, aan de Oostwand gebeurt in de plint helemaal niks, als dat verandert wordt hoeft Oostwand van mij niet weg.
Verder is één van de motoren van Groningen niet zozeer openlucht museum binnenstad, maar de winkels en de voorzieningen in de binnenstad. En ik ben van mening dat je daar wel zo nu en dan moet vernieuwen om aantrekkelijk te blijven. Wat dat betreft moet je in Groningen, dan ook de kansen pakken als ze zich aandienen wil je aantrekkelijk blijven als stad, want zoals door jezelf gezegd we zijn een arme stad.
Of het forum dan de manier is, daar kun je over discussiëren. Maar de huidige Oostwand en het gebied erachter zijn wat mij betreft rijp voor heel wat verbetering, daar wordt niets verdiend of aangetrokken voor de stad.
Vorschlaghammer June 30th, 2011, 04:16 PM @ Maral
Was ook een opmerking die vooral aan Erik gericht was. Was niet zo duidelijk geformuleerd.
En vooral alle duidelijkheid; ben zelf trouwens niet van dat hele museale. Venetie verveelde me na halve dag al. Maar in Venetie zit "de loop" er goed in, en "de loop" is datgene wat ik (als logistiek-operationeel figuur in loondienst) de plaatselijke middenstand wel gun.
Ik weet precies wanneer de driemaandelijks btw-afracht plaatsvindt. Heb een ondernemende kroegkennis, en die heeft ondanks de lange dagen die hij maakt, rond die tijd knallende koppijnen.
Met vriendelijke groet
Vorschlaghammer June 30th, 2011, 05:54 PM D1NO
Vraagje. Vind je het vervelend om "wierde" i.p.v "terp" te typen?
Zo nee... dan graag het fenomeen "wierde" gebruiken als het om een kunstmatige heuvel in een hoogbouw-plan in Groningen gaat.
Groeten
D1N0 June 30th, 2011, 07:14 PM D1NO
Vraagje. Vind je het vervelend om "wierde" i.p.v "terp" te typen?
Zo nee... dan graag het fenomeen "wierde" gebruiken als het om een kunstmatige heuvel in een hoogbouw-plan in Groningen gaat.
Groeten
In het vervolg zal ik Warft gebruiken.
peterdrijver June 30th, 2011, 09:42 PM Ik wil dit stukje er graag even uitpikken, omdat dergelijke argumenten zo droevig weinig inhoud hebben. De Martinikerk en -toren zijn een product van hun tijd. Indrukwekkend, beeldbepalend en vooral heel erg oud. Nu is het 2011 en hebben we andere inzichten dan toen, andere behoeften en andere technieken. Wat we (=bestuurders?) met toen gemeen hebben is dat we nog altijd niet vies zijn van hier en daar een prestigeprojectje (in mijn ogen is die term niet persé negatief overigens). Je zou het Forum op die manier kunnen zien.
Waarom moet een historische binnenstad opeens een soort beschermd openlucht museum worden? Een stad behoort m.i. dynamisch te zijn en daar hoort ook ontwikkeling bij. Het is 2011, en een Forum past prima in deze tijd en m.i. ook prima in de Binnenstad. Dat doet niets af aan de historische waarde van de Martinikerk en -toren en ik geloof ook niet dat het Forum opeens veel meer aandacht zal opeisen. Zou iedereen destijds de bouw van de Martinikerk overigens helemaal geweldig hebben gevonden?
Wel deel ik mijn zorg over de exploitatie ervan, maar ook het argument van Arthur K. m.b.t. de kleinschaligheid van het cultuuraanbod snijdt wel hout (anderzijds leeft een groot deel van de "cultuurwereld" m.i. in een soort onrealistische droomwereld, ook die sector zal moeten inzien dat de tijden veranderen/zijn veranderd) en het feit dat het een politiek issue is geworden maakt het niet veel beter (en daarmee druk ik me nog zacht uit..). Bij onderstaande quote sluit ik me dan ook volledig aan (sowieso een goede, genuanceerde post in mijn ogen):
Elke zin van dit stuk is volstrekte kolder, die alleen uitgekraamd kan worden door een Marsbewoner voor wie een Rembrandt een even vlakke verbeelding is als een poster. Dat de stad Groningen meer dan 600 jaar de Martinitoren heeft gkoesterd is voor mij een dierbaar feit en –zien is geloven.
Deze Erik maakt zich zorgen over de eploitatie -terecht want die is bij elkaar gelogen. Maar wat nog beangstigender is is het stompzinnig materialisme dat uit zijn Enige Zorg spreekt –niet van een eeuwenlang gekoesterd stadsbeeld, maar van zijn portemonnaie.
Materialisme is belangrijkste kenmerk van armoede.
Cpt.Iglo July 1st, 2011, 01:14 AM ^^ Dus als je geen argumenten meer kunt verzinnen, dan ga je het maar op de man spelen? Sportief van je hoor. :)
Erik July 1st, 2011, 07:19 AM Zo, er worden flinke conclusies uit mijn post getrokken die helemaal niet te trekken zijn! Ik ben zelfs niet eens een groot voorstander van de komst van het Forum, ik vond alleen het door mij gequote argument onzin. Maar goed, de nuance in de discussie is al lang verdwenen, dus die is ook niet meer fatsoenlijk te voeren...
Markie July 1st, 2011, 07:43 AM Peterdrijver, Ik verbaas me keer-op-keer weer over het niveau van jouw posts. Zou je een iets meer volwassen en professionele insteek willen aannemen? Daarmee houd je het voor iedereen leuk om dit topic te lezen.
Dank.
DocSoul July 1st, 2011, 01:32 PM Tja, bij zo'n groot, gewaagd, opvallend, love-it-or-hate-it gebouw, en dan nog wel op díe plek, ja dan komen de emoties wel los natuurlijk. Ik ben zelf niet tegen het forum, maar het plan mag van mij best nog wel eens flink naar gekeken worden. Al is het alleen maar omdat veel mensen er kennelijk héél emotioneel van worden.
Vorschlaghammer July 1st, 2011, 10:43 PM Merkwaardig, merkwaardig, merkwaardig!
Echt vreemd met wat voor een fanatisme gelovigen in tram en forum tekeer gaan als iemand_aan hun vertaal durft te twijfelen, of hun verhaal afwijst.
Een man die m.i. de beperkte schaalgrootte van mijn mooie stadje goed op het netvlies heeft, twee jaar geleden fractievoorzitter werd, en een gezonde hang naar dualisme (kritische vragen)ten toon spreidde, werd op schoolpleinachtig laag niveau verkettert door tram-jihadisten, Forums
Angels en college-adepten.
"Aan ons, onze leiders of onze prestige-projecten twijfelen? Hoef durft ie?! Kielhalen!"
Nu heeft Peter Drijver het gedaan. Een architect, die waarschijnlijk heel goed doorheeft_wat voor een. catastrofe een heel klein deel van Groningen (kliek rond Willem Smink) over_Groningen wil afroepen. En die op oprechte en betrokken wijze Groningen probeert te_behoeden.
Aan het dwarsbomen van Volker Wessels en de machtige PvdA gaat zijn
bureau echt geen opdrachten overhouden. "Liefdewerk oud papier".
Peter Drijver staat tot MONSTRUM-fans, zoals Lenie 't hart tot zeehondjes
Al was ik het niet met Drijver eens, ik zou wel zien dat het vanuit een zelfde oprechte betrokkenheid als_die van mij is. Stond mijn standpunt lijnrecht tegenover die van hem. Ik zou hem waarderen.
Wat is er zo erg aan emotioneel? De krachtpatserij van Wagner, en het Requim van Mozart zijn_ook een resultaat van emoties. Kan iemand met een goede ontwikkeld esthetisch vermogen_niet gevoelig zijn?
Wiek Roling greep woest naar krachttermen toen hij de gevolgen voor het silhouet, de context_en schaal beschreef. Een beschrijving die ik als leek formuleerde met... "het MONSTRUM_zet de Martinikerk in de zeik, en neemt de D'Olle Grieze zijn grandeur af.
Stond vanmiddag op de oostpunt van het Ciboga-terrein, keek naar de Martini, en dacht:"was best een goede formulering. Voor Erik (de man die denkt dat er in Groningen een "open-lucht-
museum-gewild-KAN-worden); Ciboga is een vlakte N-NO van het centrum)
Erik haalde deze beschrijving neer met "goedkoop". En zoals Peter Drijver stelde, stelde, was_wat volgde... louter kolder
Nu Eriks stuk en een commentaar erop:
Ik wil dit stukje er graag even uitpikken, omdat dergelijke argumenten zo droevig weinig inhoud hebben. De Martinikerk en -toren zijn een product van hun tijd. Indrukwekkend, beeldbepalend en vooral heel erg oud. Nu is het 2011 en hebben we andere inzichten dan toen, andere behoeften en andere technieken. Wat we (=bestuurders?) met toen gemeen hebben is dat we nog altijd niet vies zijn van hier en daar een prestigeprojectje (in mijn ogen is die term niet persé negatief overigens). Je zou het Forum op die manier kunnen zien.
1) De taak van een bestuurder was, is en zal altijd hetzelfde zijn. Optimaliseren van het totale geluk, onder voorwaarde van een welzijns-ondergrens voor de afzonderlijke individuen.
2) De groep over wiens welzijn een bestuurder waakt, wordt alhier gekenmerkt door een meerderheid die verlangt naar de menselijke maat, en scoringsdrift van onvolwassen haantjes verafschuwt. Moeilijk te verteren voor liefhebbers van Erecties(prestige-projectjes), vijanden van Vitruvius... maar wel de realiteit.
3) De wens naar "behoud-van-het-goede" is niet opeens. Heftig verzet tegen sloop Oosterpoort/Zuidepark. Een vrouw met de tekst "Dood aan Gietema" op het raam. Echt!
4) Staat dynamiek voor nodeloos platslaan van historische panden/elementen?
Voor het verzieken van een panorama? 50.000 studenten = dynamiek.
5) Het MONSTRUM past j.i.prima in de stad. Deskundigen die niet op zoek zijn naar een baan/opdracht denken er anders over.
6) Geen aandacht? Daarom gaat hij wordt hij ondanks huidige lichtvervuiling flink in de spotlights gezet worden?
7) Maakt niet uit wat ze vroeger van de bouw van de Martini vonden. Als ik NU dictator van de stad was, verklaarde ik alle Wederopbouwpanden heilig. Als de huidige bestuurders voor het belang van de stad gaan, overwegen ze reconstructie met een mooi, MONSTRUM-vrij plein.
8) Geloof me; als de financieen een zorg zijn; koester het historische. Al
ben je zelf meer van glimmende hoogbouw.
Prettig weekend
Vorschlaghammer July 1st, 2011, 10:50 PM @Hoogholtje
"You have the right to remain without a reply, anything you say, can and will be used against you!"
Vorschlaghammer July 1st, 2011, 10:51 PM D1N0
Aha, Plattduuts. Geil!
Vorschlaghammer July 1st, 2011, 11:06 PM Eerste twee vragen zijn natuurlijk niet echt te beantwoorden. Meerdere torens, meerdere keren opnieuw opgebouwd en goedkoop zal dat allemaal ook wel niet zijn geweest, misschien in verhouding wel veel duurder dan zo'n forum.
Bij bv Groninger Museum heeft het geen 400 jaar geduurd en bij de toren waarschijnlijk ook niet om de toegevoegde waarde te zien.
Bovendien denk ik dat je sneller ziet of iets van waarde is, maar of dat al op voorhand kan zonder dat het er staat en weet hoeveel mensen er nu echt komen, wat het echt doet en werkt in de omgeving? Onze voorstelling van dergelijke zaken is vaak heel anders dan de werkelijkheid.
Ik vind dat je van dergelijke projecten maar moeilijk kan voorspellen hoe het nu precies uitpakt. Echt is anders dan op renders. Bovendien, parkeergarage, de ruimte daar, naberpassage...één dik drama. Oostwand, kan in mijn ogen mooier, maar vooral ook je kunt er veel meer mee doen. Nieuw plein erachter...kan geweldige toevoeging worden. Sommige vallen over de verwachte bezoekersaantallen, maar hoe dan ook komt er daar meer leven in de brouwerij enz enz...OVer het gebouw zelf en de plek ben ik ook niet negatief. Alleen de invulling en exploitatie heb ik ook mijn twijfels over.
^^
Hallo Maral,
Van dat plein moeten we ons niet teveel voorstellen. Mevrouw Kiki wijst er namelijk terecht en veelvudig op dat een "loei van een fietskelder-ingang" nooit ingetekent staat.
De eveneens door Mevrouw Kiki's ontdekte schermen (tegen de krachtige valwinden) staan eveneens nooit ingetekend.
Het pleintje van Willem Smink zal bij doorgaan van het plan MONSTRUM zo groot worden als de ooit door Smink geplande koopgoot in de Grote Markt.
Groeten
Erik July 1st, 2011, 11:16 PM De toon van de discussie staat me zacht gezegd niet aan. Zoals ik al eerder schreef ontbreekt iedere nuance en worden er uit mijn bijdrage volstrekt verkeerde conclusies getrokken.
Dus, om me maar even te verlagen tot het niveau van deze draad: zak er maar in, I'm out...:(
Erik July 1st, 2011, 11:40 PM Merkwaardig, merkwaardig, merkwaardig!
Echt vreemd met wat voor een fanatisme gelovigen in tram en forum tekeer gaan als iemand_aan hun vertaal durft te twijfelen, of hun verhaal afwijst.
De ironie.
Vorschlaghammer July 2nd, 2011, 07:54 PM http://bit.ly/jt0uP6
MONSTRUM?:wave:
maral July 2nd, 2011, 08:34 PM Die parkeergarage ziet er ook zoveel beter uit.
Vorschlaghammer July 2nd, 2011, 09:25 PM Die parkeergarage ziet er ook zoveel beter uit.
Hebben we slecht de keuze tussen MONSTRUM en PARKEERBAK?
Dat valt me tegen!
maral July 2nd, 2011, 09:29 PM Op dit moment wel.
ArthurK July 2nd, 2011, 09:51 PM ^^ Dat is een beproefde politieke strategie als je iets wil doordrukken: zeg "het is óf dit, óf je krijgt niks". Gewoon er voor zorgen dat er geen alternatieven zijn. Daardoor kan de Gemeenteraad alleen nog maar "ja" of "nee" zeggen. En als ze dan "nee" zeggen kan je ze typeren als behoudende zeurders die de verandering tegenhouden. :)
Er zijn natuurlijk genoeg andere alternatieven denkbaar. De parkeergarage is het enige winstgevende element in de Forum-plannen. Ik geloof dat ze daar ook belachelijk hoge inkomsten voor inboeken, 85 miljoen staat me bij. Nou, sloop dan de Naberparkeergarage, bouw op die plek een ondergrondse garage en daar bovenop een nieuw plein, maar zonder Forum. Aangezien in het huidige plan de parkeergarage het geld oplevert en het Forum het geld kost, lijkt het achterwege laten van het Forum iets wat financieel beter haalbaar is. Maar helaas zullen Ton Schroor en Karin Dekker nooit zoiets willen onderzoeken. Stel je voor dat blijkt dat het een beter idee is!
Turf July 2nd, 2011, 09:56 PM Helemaal eens met ArthurK. Bouw die garage dan wel zo dat je in de toekomst met minimale aanpassingen er alsnog een gebouw op kan zetten en je kan over 30 jaar alsnog iets er neer zetten.
maral July 2nd, 2011, 09:56 PM Na ja...als je dan toch met meerdere ideeën wilt komen moet dat in beginstadium zijn. Voor het forum nu zou je het alsnog kunnen doen omdat het anders helemaal een sof dreigt te worden.
Meerdere plannen, kiezen en dan gaan. Snel dat go of no go moment. Niet wat er nu allemaal gebeurt is. Of je nu voor of tegen forum bent, tis een gang van zaken van niks.
Tja, en dat parkeren zo winstgevend, parkeerbedrijf draait een miljoenenverlies.
Vorschlaghammer July 2nd, 2011, 09:58 PM Op dit moment wel.
Nou, laten we dan die parkeergarage maar even staan. Als
romanticus heb ik wel wat met parkeergarages... Beton, graffity,
een iets te gezette man in een hokje met twee schermen en zijn
dromen van een ander leven...
Maar de stad is denk ik het beste af met een echt mooi en
kwalitatief plein achter de Oostwand:
Fontijn, bomen, middeleeuwse(!) elementen, een mooie tot hotel(?) om te bouwen school uit de tijd van Borderwijk en mooie
stenen. Dus wat anders dan die gele stenen.
Eerste voorstel voor een plein op deze hoogbouwsite?;)
D1N0 July 3rd, 2011, 12:54 AM Winst is niet de oogmerk van cultuur. Het gaat niet om financiële verrijking maar om geestelijke verrijking. Daarom is het ook van den zotte om te zeggen dat het forum geld op moet leveren. Het gaat niet om geld het gaat om een waarde die niet in geld uit te drukken is. Helaas zijn er mensen die zo arm zijn, dat ze die waarde niet zien.
DocSoul July 3rd, 2011, 02:02 AM ^^ Juist. Dat is iets wat men in de hedendaagse debatten over cultuur geheel over het hoofd lijkt te zien. Iets wat niet in monetaire eenheden uit te drukken valt wordt momenteel op z'n minst als ondergeschikt en in het ergste geval als waardeloos bestempeld.
"Overal moet op bezuinigd worden dus ook op cultuur," dat is volstrekte flauwekul. Wat er nog over is na decennialang bezuinigen op cultuursubsidies is zo gering dat er (a) niks substantieels meer te halen is, en (b) je de stekker er feitelijk volledig uittrekt als je nu nog verder gaat.
Ik heb sympathie voor veel van de argumenten tegen de komst van het forum in die vorm en op die plek, wil daar best over discussiëren, maar dat cultuur per se niks mag kosten vind ik een kortzichtig, onbeschaafd standpunt dat niet in dit debat thuishoort.
peterdrijver July 3rd, 2011, 09:15 AM Winst is niet de oogmerk van cultuur. Het gaat niet om financiële verrijking maar om geestelijke verrijking. Daarom is het ook van den zotte om te zeggen dat het forum geld op moet leveren. Het gaat niet om geld het gaat om een waarde die niet in geld uit te drukken is. Helaas zijn er mensen die zo arm zijn, dat ze die waarde niet zien.
Net als het creatieve cijferwerk met de reizigers en een kabelbaan, de bezoekers aan het Forum en de gebruikers van een parkeergarage kan je in een spreadsheet wethouders en journalisten van alles wijsmaken. Nee, winst is niet het oogmerk van cultuur maar daarmee is helemaal niks gezegd.
Dat kan eenvoudigweg geen reden zijn geld te verbranden aan een Monstrum dat het stadsgezicht op achterstand zet, en waar noch de jury noch de ontwerpers ook maar een keer het woord schoonheid voor hebben toegepast in toelichting en beoordeling. Ook al kreeg je het geld -het zou een zinloze verkwisting zijn en een schanddaad tegen de stadscultuur.
Nu de stad meet Meerstad de problemen op zijn bord heeft zou ik overigens een heel andere investeringsstrategie volgen met het zoenoffer van 35 miljoen.
Met een beetje procedures duurt het zeker 6 jaar voordat de eerste paal de grond in kan. Een artikel 12 gemeente heeft die vrijheid van handelen dan niet eens meer -wat voor slimmigheidjes deze coalitie ook maar ver zint om over hun graf te willen regeren...
ArthurK July 3rd, 2011, 10:57 AM Met "geestelijke verrijking" kan je moeilijk de aannemer betalen; die wil gewoon geld hebben. De waarde van cultuur is een leuke filosofische en subjectieve discussie, maar daar draait het in de praktijk niet om.
Het Forum is geen cultuur, maar een gebouw. Je bouwt geen cultuur, maar een gebouw waarvan je hoopt dat het een toegevoegde waarde voor cultuur heeft. Vooralsnog zie ik alleen een gebouw dat erg detoneert in zijn omgeving (-excuus, "de dialoog aangaat met zijn omgeving"-) waar de openbare bibliotheek in wordt gevestigd, een filmhuis en een debatcentrum. Allemaal voorzieningen die niet nieuw zijn, maar alleen worden verplaatst naar dat nieuwe gebouw. Is dat versterking van cultuur? :dunno:
Als je cultuur wil versterken kan je met die tientallen miljoenen veel beter toneelgezelschappen, debatavonden, etcetera financieel ondersteunen. Vaak is voor zo'n avond maar 100 euro nodig. Dán investeer je tenminste echt in cultuur in plaats van in gestapelde stenen! Cultuur wordt nog altijd gemaakt door mensen.
Naar mijn mening wordt iets te gemakkelijk aangenomen dat het Forum goed is voor de cultuur in Groningen. Ik heb daar grote twijfels bij. En helemaal gezien het prijskaartje en vooral de risico's die je er mee loopt. Terwijl zoveel discussieavonden of optredens alleen maar een paar tientjes nodig hebben om één van de vele zaaltjes in de binnenstad van Groningen te huren. Met de rente van die miljoenen zou je dat al kunnen betalen! :)
Judazzz July 3rd, 2011, 12:53 PM Wellicht dat een food court iets zou zijn voor het Forum. Kun je eerst cultureel doen, en daarna je volstouwen met exotisch voedsel.
D1N0 July 3rd, 2011, 02:40 PM Dat kan eenvoudigweg geen reden zijn geld te verbranden aan een Monstrum Je zegt in feite dat cultuur niet bestaat of dat het onzin is. Dan kan ik je moeilijk serieus nemen. Je bent dan gewoon geen gesprekspartner omdat je het gewoon niet begrijpt.
@ArthurK, je weet net zo goed als ik dat die gelden niet los te krijgen zijn om de financiering van zaaltjeshuur te subsidiëren. De waarde voor de Groninger cultuur zal liggen in de invulling van het forum. Die kun je globaal vaststellen, maar specifiek is gewoon niet mogelijk aangezien het nog minimaal 3 jaar duurt voor het er staat. Het forum zal een invulling krijgen die zich dynamisch aanpast aan de behoefte van het moment.
Je kunt op vakantie naar Nieuw Zeeland of India, maar waarom zou je als je ook op de camping in Bellingwolde kunt gaan zitten? Tja dat is een keuze. Ik ga dan liever niet naar Bellingwolde en velen met mij.
Rickazio July 3rd, 2011, 05:15 PM Kijk eens waar onze vriend reetwinkel het druk mee heeft
http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/2011-06/Rehwinkel%20krijgt%20roze%20fiets.jpg/image_preview
fietsen op z'n roze fiets... wat een burgemeester zeg, hij heeft nog niks bereikt
en er moet iemand opstaan die knopen kan doorhakken want alles rond het forum is vaag.
peterdrijver July 3rd, 2011, 05:44 PM Lees Roger Scruton 'Waarom cultuur belangrijk is'. Door BBC in een tv programma vertaald te vinden op YouTube. Geniaal.
PS en onderschrijft arthurk stellingen
Vorschlaghammer July 3rd, 2011, 06:50 PM Winst is niet de oogmerk van cultuur. Het gaat niet om financiële verrijking maar om geestelijke verrijking. Daarom is het ook van den zotte om te zeggen dat het forum geld op moet leveren. Het gaat niet om geld het gaat om een waarde die niet in geld uit te drukken is. Helaas zijn er mensendie zo arm zijn, dat ze die waarde niet zien.
Hier heb ik geen meningen over. Denk dat we eerst met een goede definitie van cultuur moeten komen, voordat we hiervoor van gedachten kunnen
wisselen.
Maar:
De 35 miljoen euro dient wel besteed te worden aan..."een project dat bijdraagt aan de versterking van de structuur van economie van de stad en omliggende regio...""
ArthurK heeft dus wel degelijk een punt als hij stelt dat het gebouw aan deze voorwaarde niet gaat voldoen, en dat het dus raar zou zijn als PS woensdag een positief besluit zouden nemen.
Groeten
Vorschlaghammer July 3rd, 2011, 07:50 PM oefenversie
Vorschlaghammer July 3rd, 2011, 07:55 PM Cultuur wordt nog altijd gemaakt door mensen.
Mee eens!
Ik ga er maar van uit dat we in deze discussie het over cultuur met een grote C hebben (een enge definitie).
Volgens mij komt relevante Cultuur voort uit een innerlijke noodzaak (groot woord). En ik weet niet of de verzorgingsstaat een goede uitwerking heeft op het verlangen om door kunstzinnig te handelen, grip te krijgen op de chaos.
Denk dat een van de redenen dat mijn toptien van in Vera-concerten, uit tien amerikaanse bands bestaat... dat naast dat de concurrentie daar zo moordend is, en doordat door de schaalgrootte er een groot aanbod van vakmensen is... dat het slapen onder een
viaduct, of de angst voor slapen onder een viaduct tot grotere creaviteit leidt.
En dat de garantie van een vangnet, m.i. leidt tot verslapping, en
tot de ellende die tot ons komt onder namen als Blof, Kane en de Dijk.
De basis van de rock-cultuur in Groningen in niet gelegd op ambtelijke vergadertafels. Ligt bij subculturen. Vaak zich ophoudend in bijzondere woonmilieus als Gideon, Glasfabriek en vroegere ORKZ.
Vond het dan ook dubbel om iemand uit de bouwwereld (wethouder
Ton Schoor) de loftrompet op Eurosonic zien afsteken. Is de commerciele opvolger van Noorderslachting. Dat was een protest van met name de underground-scene van Groningen tegen de programmering van Noorderslag was.
En een underground-scene voor wie in de plannen van de Vastgoed-vrienden van Ton "de Griezel" Schoor geen plek is.
Zeg maar die echt stedelijk plekken waar veel Skyscraper-participanten graag een gebouw-van-drie-cijfers-met-een-plus-erachter-zien. Plekken die moeten wijken voor uittingen van provincialistische minderwaardigeheidscomplexen.
De accenten die Groningen echt van Leeuwarden en Stadskanaal (niks mis mee hoor!) doen onderscheiden, ...maar die door wethouder Frank de Vries zijn voorkeuren voor over-aangeharkt, over-ingericht, gelikt en (mbv een beperkt aantal sjablonen te realiseren)standaardisatie...onder druk staan.
Met vriendelijke groet
maral July 4th, 2011, 07:06 AM De meningen op een rijtje:
http://grotemarkt.groningen.nl/meningen
ArthurK July 4th, 2011, 02:27 PM ^^ Interessante link; zat vanmorgen ook in mijn timeline. :)
Kreeg later op de ochtend nog iets anders doorgemaild:
=========================
From: binnenstadgroningen@gmail.com
Persbericht
Aanstaande woensdag 6 juli 2011 zullen Provinciale Staten een oordeel geven over het Groninger Forum.
Hierbij een website met achtergrondinformatie over het Groninger Forum: tinyurl.com/groningerforum
Met vriendelijke groet,
De redactie
Beetje erg beknopt persbericht.... :)
Hoogholtje July 4th, 2011, 03:17 PM ^^ Vaag zo'n anonieme afzender. 'de redactie'. Lekker ongenuanceerd ook: 'Aanstaande woensdag 6 juli 2011 zullen Provinciale Staten een oordeel geven over het Groninger Forum.'
PS zal een beslissing nemen over een subsidieverlening inzake de aanvraag GM Oostzijde waarin besloten het Forum.
Zou me niets verbazen als Kiki en consorten er achter zitten.
D1N0 July 4th, 2011, 03:19 PM ^^ Interessante link; zat vanmorgen ook in mijn timeline. :)
Kreeg later op de ochtend nog iets anders doorgemaild:
From: binnenstadgroningen@gmail.com
Persbericht
Aanstaande woensdag 6 juli 2011 zullen Provinciale Staten een oordeel geven over het Groninger Forum.
Hierbij een website met achtergrondinformatie over het Groninger Forum: tinyurl.com/groningerforum
Met vriendelijke groet,
De redactie
Beetje erg beknopt persbericht.... :)
Zeg maar een website met achtergronddesinformatie
ArthurK July 4th, 2011, 04:57 PM Dat gaat trouwens nog leuk worden woensdag. Waarschijnlijk dat er -voor een Statenvergadering- veel publiek is ivm het Forum, en de Partij voor het Noorden gaat dan ook nog protesteren tegen "zeteldief" Veerenhuis-Lens.
Ik overweeg om ook te gaan kijken... :popcorn:
ArthurK July 4th, 2011, 05:20 PM En daar komt weer een bericht m'n timeline binnen:
Weblog Joost van Keulen (VVD, Groningen-stad)
Houd de rug recht!
Woensdag vergaderen Provinciale Staten over de subsidieaanvraag voor het Groninger Forum. Een cruciale vergadering voor de toekomst van onze mooie stad. En daarom is vandaag een mooi moment om nogmaals het standpunt van de gemeenteraadsfractie van de VVD duidelijk te maken, voor zover dat niet volstrekt duidelijk is. En om de statenfractie op te roepen toch vooral tegen het Forum te stemmen.
De VVD-fractie in de stad wil het Forum met zijn huidige invulling niet. Met of zonder kabelbaan. Heel veel duidelijker kan ik het niet maken. Dat was ons standpunt, dat is ons standpunt en zoals het er nu voorstaat, blijft dat ons standpunt.
De statenfractie van de VVD bevindt zich in een moeilijker situatie. Alle coalitiepartners zijn voor het Forum, waarbij de draai van de PvdA nog wel het opmerkelijkst is. Want waren zij niet voor de verkiezingen (die waren op 2 maart, net vier maanden geleden) falikant tegen het onzalige plan? Jazeker waren zij dat. Henk Staghouwer, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Staten, herinnerde hen daar nog eens fijntjes aan in een ingezonden brief in het Dagblad van het Noorden, afgelopen zaterdag.
Lees verder (http://www.joostvankeulen.nl/2011/07/04/houd-de-rug-recht/)
:popcorn:
Turf July 4th, 2011, 07:09 PM Ze kunnen beter een Arena bouwen om de boel uit te vechten.
Cpt.Iglo July 4th, 2011, 07:12 PM De PvdA was helemaal niet "faliekant tegen het plan" zoals Joost van Keulen suggereert. ze waren echter wel erg kritisch en vonden het plan niet overtuigend genoeg om de subsidie toe te kennen. Na het rapport van Terlouw zijn ze uiteindelijk toch nog overstag gegaan, omdat ze hierdoor gezien hebben dat het een verrijking voor de Stad kan betekenen.
erka July 4th, 2011, 07:23 PM Mag ik een voorspelling doen? Ze gaan het uitstellen.
ArthurK July 4th, 2011, 07:31 PM ^^ Provinciale Staten kan alleen "ja" of "nee" zeggen tegen de subsidie van 35 miljoen euro. Uitstel is -zover ik weet- niet echt een optie aangezien daar een groot prijskaartje aan hangt. Bovendien is men de EFRO-subsidie dan sowieso kwijt (nu misschien ook al), wat ook een gat van 11 miljoen euro slaat.
Als Provinciale Staten "nee" zegt, dan is het aan de gemeente om iets nieuws te bedenken. "Ton Schroor, verzin een list", of zoiets. :)
Karrs July 4th, 2011, 11:32 PM De PvdA was helemaal niet "faliekant tegen het plan" zoals Joost van Keulen suggereert. ze waren echter wel erg kritisch en vonden het plan niet overtuigend genoeg om de subsidie toe te kennen. Na het rapport van Terlouw zijn ze uiteindelijk toch nog overstag gegaan, omdat ze hierdoor gezien hebben dat het een verrijking voor de Stad kan betekenen.Wat bijzonder is, omdat er in dat rapport niets nieuws staat. Maar dan nog, het zou kunnen dat ze iets inzien wat ze eerder niet zagen.
Wat me veel meer zou verbazen, is als de VVD ja zou zeggen. De
Stadse variant denkt er overigens ook zo over (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6741955.ece/VVD-stad%3A-Statenfractie-houd-je-rug-recht).
Cpt.Iglo July 5th, 2011, 09:19 AM ^^ Misschien dat de PvdA het alleen nog bevestigd wilde hebben, en dat is gebeurd in het rapport van Terlouw. Het wordt in ieder geval erg spannend morgen!
Hoogholtje July 5th, 2011, 11:24 AM Ranzige campagne van nitwit Betty de Boer en consorten, paniekvoetbal op het laatste moment. Wat is de VVD de afgelopen jaren afgegleden tot een dramatisch populistisch niveau zeg.
Hoogholtje July 5th, 2011, 12:03 PM http://www.gic.nl/nieuws/politieke-crisiswolken-groningen-boven-stad-en-ommeland-commentaa
Wijze woorden van het GIC. Opstelling van de lokale VVD is niet constructief en zit vol met rancune.
Vorschlaghammer July 5th, 2011, 12:13 PM http://www.gic.nl/nieuws/politieke-crisiswolken-groningen-boven-stad-en-ommeland-commentaa
Wijze woorden van het GIC. Opstelling van de lokale VVD is niet constructief en zit vol met rancune.
^^hahah
GIC begint steeds meer een ordinair propaganda-apparaat van pro-MONSTRUM kliek te worden.
Zie ook alleen maar advertenties van met belastinggeld betaalde instanties en de bedrijven in de vastgoedhoek.
Journalisten - PvdA -Bouwwereld? Worden deze stukjes in de Wolthoorn geschreven?
Dit avontuur van - de ooit tot journalist (!) opgeleide - Hans de Preter, is zijn appel voor de dorst. Is een deel van zijn pensioen.
Hij snapt echter niet dat de gemeente met zulke slechte plannen als het MONSTRUM, op een artikel.12 status afdendert. En dat over een paar zijn sites (GIC en FG) geen advertenties meer opleveren.
P.S.
Schijnt trouwens dat de middenstand van Oldenburg een groot aantal flessen champagne koud heeft staan. De kurken gaan ervan af...als de subsidie wordt verleend.
Rara, hoe komt dat?
Vorschlaghammer July 5th, 2011, 12:17 PM Leve Betty de Boer, leve Joost van Keulen, leve Melanie Schultz!:master:
Vorschlaghammer July 5th, 2011, 12:40 PM Hoogholtje, Rancune?
Rancune zit bij een van de mannen die onze stad zoveel lelijker heeft gemaakt; dat zit bij Generallisimo Smink
Heb het nog helder op het netvlies toen hij het met zijn onbetrouwbare puntershoofd had over "de absolute nietserigheid" toen de groninger burger via een referendum aangaf niets te zien in ... een grote koopgoot in de GM... meer italieske neo-kitsch (aan de Noordwand)... jarenlange bouwoverlast...en een tunnel binnen een hoek van 45-graden van een historische kerk en toren.
En zoals de geologen onder ons weten...is graafwerk binnen een hoek van 45-graden altijd risicovol.
ArthurK July 5th, 2011, 12:48 PM "Ton Schroor, verzin een list!"
Gemeente: Serieus kijken naar kabelbaan
DVHN | Gepubliceerd op 05 juli 2011, 11:55
GRONINGEN - Het Groninger stadsbestuur wil de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar de kabelbaan serieus bestuderen. In mei steunde een raadsmeerderheid een motie om medewerking te verlenen aan dat onderzoek. B en W van Groningen hebben dat anderhalve week aangegeven in een overleg met Gedeputeerde Staten, blijkt uit nog geheime notulen van die bijeenkomst.
Lees verder (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6742177.ece/Gemeente:-Serieus-kijken-naar-kabelbaan)Goh, en wie zou die notulen gelekt hebben... Wie heeft er belang bij om de indruk te wekken dat de gemeente wél serieus naar de kabelbaan wil kijken...
D1N0 July 5th, 2011, 01:00 PM "Ton Schroor, verzin een list!"
Goh, en wie zou die notulen gelekt hebben... Wie heeft er belang bij om de indruk te wekken dat de gemeente wél serieus naar de kabelbaan wil kijken...
De GCC?
ArthurK July 5th, 2011, 01:03 PM ^^ Die hebben de notulen niet. Je kan alleen notulen lekken als je ze hebt.
Wie ze wél hebben zijn het College van BenW, het College van Gedeputeerde Staten, en een aantal betrokken ambtenaren.
D1N0 July 5th, 2011, 01:36 PM ^^ Die hebben de notulen niet. Je kan alleen notulen lekken als je ze hebt.
Wie ze wél hebben zijn het College van BenW, het College van Gedeputeerde Staten, en een aantal betrokken ambtenaren.
Maar wel belang :p. Nu ja, uit de notulen blijkt een duidelijke toezegging voor de kabelbaan (als het kan). Dat is de uiterste toezegging die de gemeenteraad op dit punt kan doen.
Daar zal de VVD-PS dus genoegen mee moeten nemen. De gemeente kan geen toezeggingen doen waarvan nu nog niet duidelijk is of ze realiseerbaar zijn. Zoals: er komt 100% zeker een kabelbaan, wat het ook kost en hoeveel huizen we er ook voor moeten afbreken, die kabelbaan komt er. Dit toont alleen maar aan hoe belachelijk de kabelbaaneis van de VVD is. Mocht de VVD alsnog tegen stemmen, dan maakt de gemeente een rechtsgang, en dan zullen ze sterk staan.
Hoogholtje July 5th, 2011, 02:04 PM ^^ Je bedoelt waarschijnlijk: Dat is de uiterste toezegging die het gemeentebestuur op dit punt kan doen.
Bizar trouwens hoe stadse VVD nu openlijk rollebollend op straat ruziet met de provinciale VVD. Bizarre belachelijke eis ook die kabelbaan. En de toezegging dat B&W ambtelijke ondersteuning zou geven voor het haalbaarheidsonderzoek was niet genoeg ?
Cpt.Iglo July 5th, 2011, 03:22 PM Schijnt trouwens dat de middenstand van Oldenburg een groot aantal flessen champagne koud heeft staan. De kurken gaan ervan af...als de subsidie wordt verleend.
Rara, hoe komt dat?Omdat het Forum bezoekers trekt, en dus geld in het laatje brengt.
Helemaal mooi dat de middenstand in Oldenburg er dan ook nog in wil investeren. :)
Vorschlaghammer July 5th, 2011, 04:04 PM Omdat het Forum bezoekers trekt, en dus geld in het laatje brengt.
Helemaal mooi dat de middenstand in Oldenburg er dan ook nog in wil investeren. :)
Nee.
Groningen en Oldenburg beconcurreren elkaar. Zustersteden of niet.
Iemand met een auto met een wit nummerbord beginnend met de letters LER, AUR of EL kiest voor het betere winkelen tussen deze twee studentensteden.
De enige reden waarom iemand uit (NW-)Niedersachsen bij doorgaan van dat waar iemand als Vincent van Rossem *) met "zijn hoofd niet bij kan", nog de tank zal volgooien, is het aanbod van bloemetjes op Goede Vrijdag
En misschien het voor sommigen het nog altijd exotische idee van een dagje in het buitenland te zijn. Waar door de invoering van euro, en door standaardisatie door engelse taal en californication niet meer zoveel van over is .
Met vriendelijke groet
*) En o wat zijn die modernisten bang voor een gedachtenwisseling met Van Rossem met zijn glasheldere visie over o.a. de menselijke maat, en zijn bijtende humor. Anderhalf jaar geleden (USVA) durfde alleen Ben van Berkel wat te murmelen.
Cpt.Iglo July 5th, 2011, 04:23 PM ^^ Ik weet uit ervaring dat zowel de betreffende Duitsers als de Nederlanders in het grensgebied eerder naar Groningen dan naar Oldenburg gaan om te winkelen, of voor een 'dagje stad'.
Zo erg concurreert Oldenburg dus niet met Groningen, net zo min als bijvoorbeeld Leeuwarden of Zwolle dat niet doen. In ieder geval niet noemenswaardig.
Trekdarm July 5th, 2011, 07:13 PM Stel, ik zeg stel! Het forum wordt alsnog afgeblazen, gaat dan ook de oost-wand niet meer door? Of staat het los van elkaar. Kan me voorstellen dat ze dat nu los van elkaar hebben gehouden, na het hele gat-in-de-grotemarkt debakel. Waardoor een fantastische noord-wand niet door is gegaan.
Hoogholtje July 5th, 2011, 07:47 PM Stel, ik zeg stel! Het forum wordt alsnog afgeblazen, gaat dan ook de oost-wand niet meer door? Of staat het los van elkaar. Kan me voorstellen dat ze dat nu los van elkaar hebben gehouden, na het hele gat-in-de-grotemarkt debakel. Waardoor een fantastische noord-wand niet door is gegaan.
Het is een project .....alles hangt met elkaar samen, vastgoed investeerders zullen niet meer in de Grote Markt willen investeren. Maar goed, tegenstanders zullen dat wel weer stellig ontkennen.
http://www.provinciegroningen.nl/nc/ps/agenda/_kalender/item/2011/detail////agenda-provinciale-staten-6-juli-2011/
Vergadering begint om 9.30 uur....benieuwd hoe laat het agendapunt aan de orde komt.
Brief van 1 juni 2011, nr. 2011-24.669/22/A.13, EZP*( PDF-bestanden), betreffende Groningen - subsidieaanvraag REP t.b.v Grote Markt Groningen (bijlage)*(*PDF-bestand, 1 MB); Brief van 29 april 2011, nr. 2011-20.378/17extra/A.2, EZP*( PDF-bestanden), betreffende rapport commissie Terlouw (bijlage)*(*PDF-bestand, 678 KB);
maral July 5th, 2011, 09:25 PM The saga continues:
Wethouder De Vries: Scepsis kabelbaan is verdwenen
DVHN | Gepubliceerd op 05 juli 2011, 21:11
Laatst bijgewerkt op 05 juli 2011, 21:17
GRONINGEN -
Te elder ure heeft het Groninger stadsbestuur dinsdagavond een handreiking gedaan aan de VVD. In een verklaring maakte wethouder Frank de Vries bekend dat alle scepsis rond de kabelbaan wat hem betreft weg is. “Ik geef eerlijk toe dat ik aanvankelijk sceptisch was over dat project, je kunt de initiatiefnemers wat dat betreft een compliment geven. Ze hebben mij in laten zien dat je ook heel anders in de kabelbaan kunt zitten. Op zichzelf kun je de fly-over ook zien als een heel mooie attractie waarmee je je als stad op de kaart kunt zetten.”
Provinciale staten vergaderen woensdag over het hernieuwde subsidieverzoek van de stad voor het Groninger Forum. Om de gewenste 35 miljoen te ontvangen is steun van de VVD cruciaal. De liberalen lijken ‘nee' te zeggen. Ze wilden positief meedenken, maar wilden dan wel een kabelbaan tussen het Europapark en de binnenstad. De liberalen hebben tot nog toe het gevoel dat het Groninger stadsbestuur niet serieus met de kabelbaan aan de slag wilde.
Cpt.Iglo July 5th, 2011, 09:39 PM ^^ Hmm, goed nieuws, maar ik kan me voorstellen dat de felle tegenstanders nu nog meer een soort van complot gaan zien hierdoor! Het is natuurlijk ook niet echt handig om dit op het laatste moment nog naar buiten te brengen.
D1N0 July 5th, 2011, 09:56 PM The saga continues:
Whahahahahaha! Goeie zet! Nu kan de VVD niet meer terug!
peterdrijver July 5th, 2011, 09:59 PM Omdat het Forum bezoekers trekt, en dus geld in het laatje brengt.
Eeeh dit is niet helemaal volledig. Zie de wrakke exploitatie en het 'verdienmodel' van het Forum.
Hoogholtje July 5th, 2011, 09:59 PM Hehe heel goed. Benieuwd welke rare bokkensprongen de VVD morgen gaat maken. Mochten ze tegenstemmen dan is het morgen politieke crisis en weten we direct wie het te verwijten is dat we nog zeker tien jaar tegen die Oostwand en achterzijdes aan moeten kijken.
peterdrijver July 5th, 2011, 10:01 PM Stel, ik zeg stel! Het forum wordt alsnog afgeblazen, gaat dan ook de oost-wand niet meer door? Of staat het los van elkaar. Kan me voorstellen dat ze dat nu los van elkaar hebben gehouden, na het hele gat-in-de-grotemarkt debakel. Waardoor een fantastische noord-wand niet door is gegaan.
Als je de Oostwand zou restaureren in de staat van rond 1900 dan trekt de Markt meer bezoekers dan met dat Forum gebouw.
Cpt.Iglo July 5th, 2011, 10:01 PM ^^ Heb je ook zo'n glazen bol voor mij?
Hoogholtje July 5th, 2011, 10:32 PM Als je de Oostwand zou restaureren in de staat van rond 1900 dan trekt de Markt meer bezoekers dan met dat Forum gebouw.
Waar haal je die wijsheid vandaan ? Hoeven we stellingen ineens niet meer te onderbouwen?
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 12:58 AM Waar haal je die wijsheid vandaan ? Hoeven we stellingen ineens niet meer te onderbouwen?
^^
Weet niet wat voor een zwakbegaafde aap jij bent, maar het is overduidelijk dat (gereconstrueerde) historische steden meer bezoekers trekken dan de door jouw gewenste postmoderne hoogbouwellende.
Wel eens naar een psycholoog geweest? En het eerlijk over je ...meter plus-fascinatie gehad? Waar zat je in het autistische spectrum?
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:04 AM Iglo is duidelijk slimmer dan Hoogholtje. Maar waarschijnlijk een (ex)-bouwkunde-student die zichzelf indirect-belanghebbend acht.
Zal je even wakker maken. De opleiding die je gedaan hebt, is te beschouwen als eentje met een ....meter+ hoog incourantie-gehalte.
Het MONSTRUM is waarschijnlijk de laatste misselijke streek van het modernisme in Groningen. Als het plan doorgaat, verwacht ik wel dat ik met de voor mij verwachte levensduur van veertig jaar, dat ik de slopershamer er nog wel in zie gaan.
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:07 AM Whahahahahaha! Goeie zet! Nu kan de VVD niet meer terug!
D1N0,
Ik denk dat je onderschat over hoezeer de landelijke VVD meekijkt.
Mocht Paulien Geerdink voor Mark Boumans zwichten, dan kunnen ze allebei wel een bestuurlijk vervolg in Den Haag vergeten.
sjoep July 6th, 2011, 01:15 AM tirade
eh, tja...
mensen voor zwakbegaafde aap uitschelden is inderdaad een erg goede onderbouwing... Ga vooral door met jezelf voor schut zetten. Mij vermaak je in ieder geval wel.
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:39 AM ^^
@ Sjomp
Ga jezelf even afrukken op wat van die supertall flats in Dubai!
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:45 AM Die ...+meter-nerds hebben dankzij hun behoorlijke inkomens, en betrouwbare en voorspelbare karakters wel een vrouwtje...
die zodra ze weg zijn, zich door een grote stoer vent laten nemen om zich echt een vrouw te voelen.
(Aan de de een-na-laatste omschrijving van een grote stoere vent voldoe ik niet...maar er is bij mij nog nooit een vrouw bang geweest dat ze met een ...+meter-stumper in bed lag).
DocSoul July 6th, 2011, 01:49 AM Je gaat zwaar over de schreef hier, vriend. Je posts beginnen me inmiddels goed de keel uit te hangen.
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:51 AM Lekker fantaseren over een 150+ Emmatoren...
Of fijn discussieren over wat de mooiste skyline van Noord-Nederland is.
Maar...
Wel eens meegemaakt dat een vrouw een en al kippenvel en tranen was...rare oergeluiden maakte...je rug openkrabte...en je een dag later via subtiel complimenten liet merken dat ze nog nooit zo diep aangeraakt was?
P.S.
Dat MONSTRUM komt er niet. Wordt wat moois aan wederopbouwpanden e.d. gesloopt...maar zet die WINDMACHINE op dat minipleintje maar uit je hoofd
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 01:55 AM Je gaat zwaar over de schreef hier, vriend. Je posts beginnen me inmiddels goed de keel uit te hangen.
DocSoul
Je staat aan de verkeerde kant.
De kant van de Wolthoorn. "Politiek" meets Bouwwereld meets "Journalistiek"
Lekker corrupt, napolitaans de vernietiging van een stad, door de strotten van inwoners van die stad drukken.
Zij die geloven in het Ware, het Goede en het Schone (wederopbouwpanden) hebben de terechte woede aan hun kant.
Jij niet.
Vorschlaghammer July 6th, 2011, 02:24 AM Mannen,
Ben moe van het hurken naar pygmeeen (copyright Theo van Gogh)
En daarom…het allerbeste.
Hoogholtje July 6th, 2011, 06:51 AM ^^
Weet niet wat voor een zwakbegaafde aap jij bent, maar het is overduidelijk dat (gereconstrueerde) historische steden meer bezoekers trekken dan de door jouw gewenste postmoderne hoogbouwellende.
Wel eens naar een psycholoog geweest? En het eerlijk over je ...meter plus-fascinatie gehad? Waar zat je in het autistische spectrum?
Heb je je ritalin pilletjes wel geslikt ouwe ? Gefrustreerde trol!
maral July 6th, 2011, 08:23 AM Als je de Oostwand zou restaureren in de staat van rond 1900 dan trekt de Markt meer bezoekers dan met dat Forum gebouw.
Voopopgesteld dat dat best van mij zou mogen, mits op hoog niveau gebeurt, maar deze waarheid, althans zo wordt het gebracht, is natuurlijk geen waarheid omdat Peter het zegt. Jammer dat het meestal bij dit soort kreten blijft van jouw kant, denk dat je er inhoudelijk meer over kunt zeggen dan af en toe zo'n verdwaalde opmerking plaatsen.
@Vorschlaghammer
Way over the line...
Trekdarm July 6th, 2011, 08:56 AM Wat een patient die Vorschlaghammer, wat een gek! :nuts:
Maar het wordt een spannend dagje, ff een beetje f5'en vandaag.
Hoogholtje July 6th, 2011, 09:21 AM ^^ Of http://mobile.twitter.com/remyvanmannekes volgen !
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 09:31 AM Wat een patient die Vorschlaghammer, wat een gek! :nuts:
Maar het wordt een spannend dagje, ff een beetje f5'en vandaag.Heb het al gemeld. Dat hij geen fatsoenlijke discussie kan voeren is nog tot daar aan toe, maar als hij mensen met een andere mening gaat bestempelen als 'zwakbegaafd' en 'psychisch gestoord', is voor mij de lol er ook wel af.
Ik stel voor om er niet meer op te reageren en eventueel de ignorelist te gebruiken totdat Jan of Iffis hier wat aan gedaan heeft.
Erik July 6th, 2011, 09:35 AM ^ Ik ben dus niet de enige die het gemeld heeft. Ik heb niets tegen een goede en harde discussie op zijn tijd, maar daar heeft dit niks meer mee te maken... :(
Hoogholtje July 6th, 2011, 09:40 AM Ach, al dat gescheld en getier van die man is alleen maar zielig, zegt meer over hem dan over degenen die hij meent te moeten beschimpen.
http://groningen.stateninformatie.nl/live/Provinciale%20Staten_06-07-2011
Link waarop alles live is te volgen.
-Koen- July 6th, 2011, 09:47 AM *zucht* waar is die goede ouwe tijd op het forum gebleven zonder de vervuiling door dit soort patienten, erg vermoeiend..
RTVNoord:
Erop of eronder voor Forum
GRONINGEN - Provinciale Staten vergaderen woensdag over de steun van 35 miljoen euro aan het Groninger Forum.
De gemeente Groningen heeft die 35 miljoen nodig om dit cultuurpaleis aan de Grote Markt te kunnen bouwen, maar de provincie zei daar eind vorig jaar keihard nee tegen. Dat leidde al tot een groot conflict tussen stad en provincie. En nu is het dus erop of eronder voor het Forum.
Karrs July 6th, 2011, 10:25 AM ^^ Ik zie dat jullie Timmer hebben leren kennen? Die is op het moment dat hij verscheen al in mijn killfile (ignore-lits) verdwenen. Negeer de stumper; hij weet niet beter.
Best een spannende dag vandaag... echt, ik zou niet weten welke kant dit opgaat. :)
Hoogholtje July 6th, 2011, 11:12 AM http://mobile.twitter.com/remyvanmannekes/status/88534090571190272
Let op de kwalijke rol die VVD Tweede Kamerlid Betty de Boer meent te moeten spelen in de Forumdiscussie.
Trekdarm July 6th, 2011, 11:25 AM ^^ Of http://mobile.twitter.com/remyvanmannekes volgen !
Thanx, nooit aan gedacht.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 12:03 PM Remy van Mannekes:
Dan nu het woord aan de VVD, woordvoerder Bakker zegt dat de fractie precies twaalf uur geleden een besluit heeft genomen...#forum
&
Vvd spreekt zijn dank uit voor de vele inspanningen die verricht zijn door 'ons college' met betrekking tot Kabelbaan en #forum
1 minute ago
Hoogholtje July 6th, 2011, 12:06 PM Yeah VVD gaat waarschijnlijk voor stemmen !!!!!
:cheers:
http://groningen.stateninformatie.nl/live/Provinciale%20Staten_06-07-2011
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 12:10 PM Yeah VVD gaat waarschijnlijk voor stemmen !!!!!
:cheers:
http://groningen.stateninformatie.nl/live/Provinciale%20Staten_06-07-2011:banana:
De VVD is bereid om subsidieaanvraag Groninger Forum te steunen...
&
De VVD neemt genoegen met uitspraak van wethouder De Vries mbt de kabelbaan...
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 12:23 PM GIC is er snel bij!
FORUM GAAT DOOR: VVD EN PVDA AKKOORD NA TOEZEGGING OVER
Het Groninger Forum gaat door! Statenlid Bakker van de VVD heeft zojuist laten weten in te stemmen met het beschikbaar stellen van 35 miljoen euro. Volgens Bakker moet de provincie Groningen er wel op toezien dat B en W van Groningen hun toezegging nakomen over een kabelbaan. Volgens Bakker heeft het Forum kans van slagen, sinds het rapport van de commissie Terlouw. Wel moet de gemeenteraad van Groningen ook instemmen met de toezegging van wethouder Frank de Vries over een kabelbaan. Overigens is ook de PvdA in Provinciale Staten vanmorgen akkoord gegaan met de 35 miljoen euro. ‘Wij denken dat het Groninger Forum een aanzienlijke bijdrage levert aan de structuurversterking van de economie inde binnenstad van Groningen.’Hoppa! Tijd voor een biertje (of 2) straks!
ArthurK July 6th, 2011, 12:32 PM ^^ Het addertje onder het gras is: "Wel moet de gemeenteraad van Groningen ook instemmen met de toezegging van wethouder Frank de Vries over een kabelbaan." Dat betekent dus dat er nóg een cruciaal debat komt, maar dan in de Gemeenteraad van eind juli.
D1N0 July 6th, 2011, 12:33 PM :banana::cucumber::banana::cheers1::banana2::nocrook::pepper:
Goed nieuws de sloophamer kan uit de kast!
Dat die kabelbaan er uiteindelijk komt lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Maar een paardentram is ook leuk :okay:
Trekdarm July 6th, 2011, 12:37 PM Forum én een kabelbaan(ja, ik was voor)! Woppah, lekkker nieuws.
Kan me niet voorstellen dat de gemeenteraad nu nog tegen gaat stemmen, tegen de kabelbaan. Haha, lachen dit.
D1N0 July 6th, 2011, 12:47 PM ^^ ze stemmen alleen maar voor een intentieverklaring de kabelbaan niet in de weg te staan, en mee te werken als de kabelbaan realiseerbaar blijkt. Dat laatste lijkt me niet, maar misschien tijd voor een kabelbaantopic?
Karrs July 6th, 2011, 12:50 PM Dan nu ook kappen met dat geouwehoer en de slopershamer gaan hanteren. CHOP CHOP!
De provinciale liberalen stelden vanmiddag wel als keiharde voorwaarde dat De Vries zijn toezegging nakomt. Anders zal het bestuurlijke repercussies hebben in de dossiers Meerstad en tram.(LvhN)
Zo? Bestuurlijke repercussies voor de tram? Dat geld is al toegezegd en ik denk niet dat de VVD in z'n eentje de boel kan tegenhouden. Ze hebben al een draai gemaakt om het pluche, dat zal mbt de tram niet anders zijn.
Hoogholtje July 6th, 2011, 12:52 PM Tja da's toch min of meer chantage van de VVD statenleden. Nou ja, linksom, rechtsom, ik drink er een op !
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=101970
Groninger Forum gaat er komen
Geplaatst: woensdag 6 juli 2011 12:30
Gewijzigd: woensdag 6 juli 2011 12:30
GRONINGEN - De VVD in Provinciale Staten stemt voor de komst van het Groninger Forum.
Provinciale Staten vergaderde woensdag over de steun van 35 miljoen euro aan het Groninger Forum. De gemeente Groningen heeft die 35 miljoen nodig om dit cultuurpaleis aan de Grote Markt te kunnen bouwen, maar de provincie zei daar eind vorig jaar keihard nee tegen. Dat leidde tot een groot conflict tussen stad en provincie.
De VVD in de stad heeft teleurgesteld gereageerd.
ArthurK July 6th, 2011, 12:58 PM Zo? Bestuurlijke repercussies voor de tram? Dat geld is al toegezegdNee hoor, pas in de loop van 2012 wordt daar definitief over besloten.
Sowieso zou een doorgaan van het Forum slecht nieuws voor de tram zijn, omdat ze allebei op het weerstandsniveau van de Stad drukken. Terwijl het verbeteren van het weerstandsniveau hoge prioriteit heeft. Als het Forum zou zijn afgeblazen, dan zou er wat meer lucht zijn gekomen. De financiële problemen van de Stad zitten erg complex in elkaar.
Karrs July 6th, 2011, 01:06 PM Het lollige is dat de VVD dus akkoord is gegaan met de toezegging dat de kabelbaan onderzocht gaat worden. Oftewel, eigenlijk slaat het nergens op. Die kabelbaan gaat er echt niet komen, denk ik en heeft de VVD dat ook wel ingezien
Eisso July 6th, 2011, 01:12 PM :banana:
Hopelijk gaat het vanaf nu weer over het bouwproces etc. in plaats van politieke spelletjes! Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden in de discussie. Ik weet namelijk ook niet meer zo goed of het project verantwoord is, dus ik ben blij dat er nu een besluit is, en kijk uit naar de verdere ontwikkelingen!
erka July 6th, 2011, 01:28 PM Dus als het forum nu doorgaat, en de kabelbaan niet, trekt de VVD de steun voor de tram in. Mooie koehandel.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 01:56 PM Groningen durft! Best trots op m'n stadje!
Nu nog het besluit over de regiotram nemen, en dan hebben we een stad waar andere, vergelijkbare, steden jaloers op zijn. :)
peterdrijver July 6th, 2011, 02:08 PM Ik gun de voorstanders van het Forum vandaag hun biertjes –maar denk niet dat het er gaat komen.
Wait.
Karrs July 6th, 2011, 02:20 PM Groningen durft! Best trots op m'n stadje!
Nu nog het besluit over de regiotram nemen, en dan hebben we een stad waar andere, vergelijkbare, steden jaloers op zijn. :)
Dat besluit is in december 2010 al genomen (één week voor de PvdA plotseling het Forum niet meer wou). Het volgende besluit komt pas volgend jaar, als de aanbesteding rond is.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 02:25 PM ^^ Ja oke, maar ik doelde dan eigenlijk ook op het besluit die in 2012(?) genomen wordt.
Karrs July 6th, 2011, 02:26 PM ^^ Ja oke, maar ik doelde dan eigenlijk ook op het besluit die in 2012(?) genomen wordt.Helder. :)
Groningen NL July 6th, 2011, 02:29 PM :banana:
Hopelijk gaat het vanaf nu weer over het bouwproces etc. in plaats van politieke spelletjes! Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden in de discussie. Ik weet namelijk ook niet meer zo goed of het project verantwoord is, dus ik ben blij dat er nu een besluit is, en kijk uit naar de verdere ontwikkelingen!
Same here.
maral July 6th, 2011, 02:47 PM Ik heb me mondje wel regelmatig geroerd in dit topic..maar eigenlijk verwoord je mijn gemoedstoestand ook wel goed hier Eisso..
SebasvandenBrink July 6th, 2011, 03:11 PM Jammer. Mooi gebouw, verkeerde plaats is nog altijd mijn mening (ook al heb ik me niet uitvoerig gemengd in discussies hier of elders). De financiële timing is ook niet echt jofel. Echter ik denk wel dat de locatie voor instituten zoals o.a. Images en de Bieb goed is.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 03:16 PM http://grotemarkt.groningen.nl/pers/resolveuid/f08a47feb12bc0918e0f6549ba9a133a
Een compleet nieuw plein met horeca, terrassen en groen en één van de puisten in de binnenstad die verleden tijd gaat worden. Het wordt schitterend. :)
Eisso July 6th, 2011, 03:35 PM Ik heb me mondje wel regelmatig geroerd in dit topic..maar eigenlijk verwoord je mijn gemoedstoestand ook wel goed hier Eisso..
Ik denk dat héél veel mensen het moddergooien wel zat waren. Op n gegeven moment is t ook klaar en moet je n besluit nemen.
Het wordt hoe dan ook een bijzonder en enorm project om te volgen. Er zijn Groningers geweest die de bouw van de Martinitoren hebben meegemaakt, er zijn er die de bouw van het stadhuis, provinciehuis of het station hebben mogen volgen. Wij zijn de gelukkigen die het ontstaan van t Forum zullen gaan meemaken!
Kunnen we trouwens ook iets ander verzinnen voor de Italiaanse naam Forum?
De Nije Grieze? De Hondsrug?
D1N0 July 6th, 2011, 03:42 PM Nije Grieze :okay:
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 03:53 PM Top 5 meest gelezen berichten op RTVnoord, terwijl het nieuws over het Forum helemaal bovenaan de site staat.
1 Roemenen opgepakt wegens verkrachting in Winschoten
2 Hoofdkantoor Thuiszorg Groningen gaat dicht
3 Boot op Paterswoldsemeer brandt volledig uit
4 'Jack the Stripper' vermoedelijk al jaren actief
5 Bejaarde automobiliste overleden
Hetzelfde geldt voor Oogtv:
1. Arriva gestart met exploitatie Qliner 315
2. Politie kijkt terug op geslaagde Roze Zaterdag
3. Roze Zaterdag in stad
4. Door handigheidje toch linksaf op Julianaplein
5. 8-Jarige Giovanny de Winter weer terechtMet andere woorden; blijkbaar interesseert het de gemiddelde Groninger nauwelijks.
maral July 6th, 2011, 03:59 PM Zijn alllemaal nieuwtjes van gisteren die al vele uren, zo niet al een dag aangeklikt kunnen worden...kan best zijn dat met enige vertraging forum daar wel komt te staan..
Ik denk dat héél veel mensen het moddergooien wel zat waren. Op n gegeven moment is t ook klaar en moet je n besluit nemen.
Merk aan mezelf dat het me niet eens meer zoveel uitmaakte of het nu wel of niet niet doorging. Dat gekrakeel, gedraai en uitgestel en de discussie was ik ook al wel klaar mee. Al ben ik iemand die zich ook niet stil kan houden en ook over veel dingen een mening heb.
Besluit is er, nog niet helemaal, de buitenkant komt er te staan. Nu dan maar gewoon constructief kijken naar exploitaitie en wat daar eventueel aan invulling verbeterd kan worden. Kabelbaan hoeft er voor mij niet te komen.
peterdrijver July 6th, 2011, 04:37 PM http://grotemarkt.groningen.nl/pers/resolveuid/f08a47feb12bc0918e0f6549ba9a133a
Een compleet nieuw plein met horeca, terrassen en groen en één van de puisten in de binnenstad die verleden tijd gaat worden. Het wordt schitterend. :)
Zoveel mooie pleinen in Groningen*–waarom op zo'n achterterrein gaan zitten?
DocSoul July 6th, 2011, 04:40 PM Welk achterterrein? Ik zie alleen maar een gezellig en levendig plein waar ooit een achterterrein was. ;)
D1N0 July 6th, 2011, 05:10 PM dvhn gaat rustig door met stoken:
SP Stad trekt steun Forum in
DVHN | Gepubliceerd op 06 juli 2011, 17:01
Groningen -
De SP in de stad Groningen trekt haar steun voor het Groninger Forum in als aan dat project een kabelbaan wordt gekoppeld. Dat maakte fractievoorzitter Eelco Eikenaar van de collegepartij woensdagmiddag bekend direct na afloop van het debat in provinciale staten over de subsidieaanvraag voor het Forum.
Provinciale staten stemden in meerderheid in met het subsidieverzoek van de gemeente Groningen. Stad krijgt daardoor 35 miljoen euro op de rekening bijgeschreven en kan nu verder met de bouw van het Forum achter de oostwand van de Grote Markt.
Cruciaal in het statendebat was de rol van de VVD. De liberalen zijn tegen het Forum maar wilden positief meedenken als Stad serieus kenbaar zou maken dat ze aan de slag wil met de kabelbaan.
Die toezegging van de stad kwam dinsdagavond via de Groninger wethouder Frank de Vries. Die zei dat Groningen geen blokkades voor de kabelbaan opwerpt als het haalbaarheidsonderzoek naar de fly-over positief uitpakt en het de gemeente geen cent kost. Na die handreiking besloot de VVD in te stemmen met het subsidieverzoek.
Voor de SP is de kous daarmee niet af. De raadsfractie ziet niets in de kabelbaan. “Het is voor ons exit Forum als er een kabelbaan aan vast wordt geplakt. Dan trekken wij onze steun in. De kabelbaan gaat de gemeente waarschijnlijk toch geld kosten en daar zijn we tegen, daarnaast is onze steun altijd gebaseerd geweest op de startnotitie van het referendum in 2005. In die startnotitie komt de kabelbaan niet voor”, zei Eikenaar.
Als de steun van de SP in de gemeenteraad wegvalt, is er geen politieke meerderheid meer voor het Forum. Eikenaar beseft dat de opstelling van zijn partij eventueel consequenties kan hebben voor de collegedeelname van zijn partij.
Word vriend van Dagblad van het Noorden op Facebook
Volg Dagblad van het Noorden op Twitter
bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6742620.ece/SP-Stad-trekt-steun-Forum-in
Volgens mij kan dat helemaal niet, ze kunnen hooguit tegen de kabelbaan stemmen.
DocSoul July 6th, 2011, 05:16 PM Die kop lijkt me nogal misleidend. Uit het artikel maak ik eerder op dat de SP niet de intentie heeft de steun voor het Forum in te trekken, maar eerder op deze manier een protest uitspreekt tegen de gang van zaken, waarbij de kabelbaan via een achterdeurtje de agenda op gesmokkeld is. Het is dus niet zozeer een draai tegen het Forum, maar een "ho eens even...!" tegen het plan zoals het er nu ineens ligt.
erka July 6th, 2011, 05:54 PM Nou, SP uit het college en de VVD als goedmakertje er in. Lijntje naar Den Haag hersteld. Iedereen blij.
maral July 6th, 2011, 06:13 PM Zoveel mooie pleinen in Groningen*–waarom op zo'n achterterrein gaan zitten?
Vult mooi het tekort aan terrasstoelen op een mooie dag op de andere pleinen aan.
Volgens mevrouw Kiki wordt het wel een tochterig gat, das dan weer minder.:cheers:
refluS July 6th, 2011, 06:44 PM 3fFBcNAwjJU
Karrs July 6th, 2011, 07:00 PM 3fFBcNAwjJU
BHAHAHAHAHA :lol::hilarious
En dat was zonder het filmpje te zien... alleen al die titel "Groninger forum komt er definitief" in combinatie met dat sippe hoofd van Joost van Keulen daaronder... hahahahahaha! :rofl:
Judazzz July 6th, 2011, 07:01 PM 2012 komt vroeg voor Groningen, als ik de doemprofeten mag geloven... :nuts:
Anyways, linksom of rechtsom, ik ben blij dat er eindelijk wat beweging in dat f'n apentheater lijkt te zitten :cheers:
ArthurK July 6th, 2011, 07:32 PM De journalistieke kwaliteit (lees: het gebrek daaraan) van OOG TV is wel weer duidelijk. In één zin zeggen dat niks meer het Forum in de weg staat én dat een voorwaarde is dat de Stad instemt met die kabelbaan (als de financiering daarvan rond is) kan natuurlijk niet. Dan staat er namelijk wél iets in de weg.
Ook zijn ze duidelijk niet goed op de hoogte: de SP in de Stad is juist mordicus tegen een kabelbaan, dus dat is weer een nieuw probleem. Daarnaast zijn een aantal problemen niet opgelost, zoals de EFRO-subsidie die ze vermoedelijk niet krijgen aangezien het project niet aan de voorwaarden voldoet. Kortom, deze soap is nog laaaaaaaaaaaang niet afgelopen....
:soapbox: :soapbox: :soapbox:
D1N0 July 6th, 2011, 07:36 PM De journalistieke kwaliteit (lees: het gebrek daaraan) van OOG TV is wel weer duidelijk. In één zin zeggen dat niks meer het Forum in de weg staat én dat een voorwaarde is dat de Stad instemt met die kabelbaan (als de financiering daarvan rond is) kan natuurlijk niet. Dan staat er namelijk wél iets in de weg.
Ook zijn ze duidelijk niet goed op de hoogte: de SP in de Stad is juist mordicus tegen een kabelbaan, dus dat is weer een nieuw probleem. Daarnaast zijn een aantal problemen niet opgelost, zoals de EFRO-subsidie die ze vermoedelijk niet krijgen aangezien het project niet aan de voorwaarden voldoet. Kortom, deze soap is nog laaaaaaaaaaaang niet afgelopen....
Ik zou me niet te veel aan strohalmen vastgrijpen ArthurK
ArthurK July 6th, 2011, 07:38 PM ^^ Geen strohalmen, gewoon de feitelijke procedure.
Groningen NL July 6th, 2011, 07:43 PM De journalistieke kwaliteit (lees: het gebrek daaraan) van OOG TV is wel weer duidelijk. In één zin zeggen dat niks meer het Forum in de weg staat én dat een voorwaarde is dat de Stad instemt met die kabelbaan (als de financiering daarvan rond is) kan natuurlijk niet. Dan staat er namelijk wél iets in de weg.
Ik geloof dat OOG TV hoofdzakelijk wordt gemaakt door vrijwilligers en studenten. Ik zou me er niet zo aan ergeren, het hoort nu eenmaal een beetje bij zo'n kleine omroep.
Niet iedereen is zo goed op de hoogte van de regionale politiek ;)
Hoogholtje July 6th, 2011, 07:44 PM @ ArthurK : nu de boodschap je niet uitkomt heeft de boodschapper het ineens fout? Voorspelbaar!
Toegegeven, het is een politieke soap. Maar goed, de uitkomst bevalt me wel en resultaat telt, nietwaar?
Wij voorstanders drinken er een op, jij gaat je maar lekker richten op die laatste strohalmpjes.
D1N0 July 6th, 2011, 07:48 PM ^^ Geen strohalmen, gewoon de feitelijke procedure.
Dat die Efro-subsidie-aanvraag niet aan de voorwaarden zou voldoen is gewoon een verzinsel van Patrick Brouns. De hele kabelbaanvoorwaarde kan de schroothoop op omdat hij niet is af te dwingen. De SP kan niet met terugwerkende kracht zijn steun aan het Forum intrekken.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 07:54 PM @ArthurK: Zonder dat ik het op de man wil gaan spelen, valt het me wel op dat je vaker van dit soort uitspraken doet, maar dat je uiteindelijk geen gelijk krijgt. Zo ook met het Forum, want wie zei ook alweer dat het Forum hoogstwaarschijnlijk afgeschoten zou gaan worden? En heb je niet eens hetzelfde over de tram gezegd?
En dan kun je wel zeggen dat het vooral kritiek is wat je levert, maar in mijn ogen is het pure pessimisme. Wat moet er van de stad worden als het Forum (en dus de nieuwe Oostwand) , het Damsterdiep, de uitbreiding van het UMCG, de nieuwe studentenhuisvesting en de tram niet door zouden gaan? Wat voor vernieuwing heb je dan nog in de stad? Wees juist blij dat je in een stad woont waarvan de gemeenteraad lef toont, en veranderingen wil doorvoeren. Als je daar niet tegen kunt, dan kun je wat mij betreft veel beter naar een stad verhuizen waar ze niet zo'n gemeenteraad als in Groningen hebben.
ArthurK July 6th, 2011, 07:59 PM @ ArthurK : nu de boodschap je niet uitkomt heeft de boodschapper het ineens fout? Voorspelbaar!Het verschil is dat het Dagblad van het Noorden gewoon weergeeft wat een bepaald persoon zegt. Als datgene wat die persoon zegt niet klopt, ligt dat niet aan de krant.
OOG TV schrijft zinnen die tegenstrijdig zijn en voegt zelf informatie toe die niet klopt. Dat ligt wél aan OOG TV.
Zo moeilijk is het toch niet om te zien dat dit twee verschillende situaties zijn, toch?
Joh, wij voorstanders drinken er een op, jij gaat je maar lekker richten op die laatste strohalmpjes.Proost dan maar. Ik heb na afloop ook gewoon in 't Feithhuis een biertje gedronken hoor. Ik ben geen fanatieke tegenstander; ik vind het gewoon een onzin-project waar heel wat haken en ogen aan zitten.
Dat die Efro-subsidie-aanvraag niet aan de voorwaarden zou voldoen is gewoon een verzinsel van Patrick Brouns.Mag ik je er even op wijzen dat Brouns jurist is gespecialiseerd in dergelijke subsidies? Die zal dat toch zeker wel weten.
De SP kan niet met terugwerkende kracht zijn steun aan het Forum intrekken.Terugwerkende kracht is hier überhaupt niet aan de orde. Het gaat er om dat als de SP niet instemt, er mogelijk NIET aan de voorwaarde wordt voldaan waaronder de 35 miljoen subsidie wordt verstrekt. Dan is het maar de vraag of die 35 miljoen nog komt. Wat mij betreft zitten de voorstanders dus veel te vroeg te juichen.
Denk aan het oud-Hollands gezegde: je moet de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is. In casu is de beer nog lang niet geschoten; ze hebben alleen overstemming bereikt over het gebruik van een geweer, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
ArthurK July 6th, 2011, 08:23 PM @ArthurK: Zonder dat ik het op de man wil gaan spelen, valt het me wel op dat je vaker van dit soort uitspraken doet, maar dat je uiteindelijk geen gelijk krijgt. Zo ook met het Forum, want wie zei ook alweer dat het Forum hoogstwaarschijnlijk afgeschoten zou gaan worden? En heb je niet eens hetzelfde over de tram gezegd?Je doet alsof ik steeds zeg dat een bepaald iets gaat gebeuren. Het enige wat ik doe is dat ik jullie vertel hoe op dat moment de stand van zaken is, en dat het dan mogelijk is dat dit of dat gaat gebeuren.
Enne, ik verwacht nog steeds dat de tram niet door gaat. Waarschijnlijk onder het mom van "uitstel", maar van uitstel komt afstel. Het Forum is een andere zaak, maar daarvan verwacht ik dat er een heroverweging gaat plaatsvinden. Dat verwachtte ik voor vanmiddag en dat verwacht ik nog steeds.
En dan kun je wel zeggen dat het vooral kritiek is wat je levert, maar in mijn ogen is het pure pessimisme. Wat moet er van de stad worden als het Forum (en dus de nieuwe Oostwand) , het Damsterdiep, de uitbreiding van het UMCG, de nieuwe studentenhuisvesting en de tram niet door zouden gaan? Wat voor vernieuwing heb je dan nog in de stad? Wees juist blij dat je in een stad woont waarvan de gemeenteraad lef toont, en veranderingen wil doorvoeren. Als je daar niet tegen kunt, dan kun je wat mij betreft veel beter naar een stad verhuizen waar ze niet zo'n gemeenteraad als in Groningen hebben.Sinds wanneer ben ik tegen het Damsterdiep, het uitbreiden van het UMCG en nieuwe studentenhuisvesting? Jij legt me constant allemaal dingen in de mond die ik niet gezegd heb.
- Damsterdiep ben ik vóór, alleen vind ik het plein ongeschikt voor een tram (zie verderop).
- Uitbreiding van het UMCG ben ik vóór.
- Nieuwe studentenhuisvesting ben ik vóór, MITS er ook verouderde laag-kwalitatieve studentenwoningen (Selwerd-flats!) worden gesloopt omdat er anders overaanbod dreigt.
- Forum ben ik kritisch over, zie er de toegevoegde waarde niet van in maar zie wel risico's.
- Alleen de Regiotram ben ik mordicus tegen, omdat ik het een extreem slecht plan vind.
Dus leg me svp geen standpunten in de mond die ik niet heb. Er zijn op dit subforum een aantal personen die een enorm fanatisme hebben voor alle grote projecten, en een aantal "meelopers". Als je dan je kritisch opstelt wordt je hier al snel in de hoek geduwd van een pessimist en een felle tegenstander. Terwijl dat echt niet waar is.
Ik moest dan ook stiekum wel grinniken om de nachtelijke tirade van Vorschlaghammer over de vermeende autistische fixatie van sommigen op grote gebouwen en mega-projecten, al waren die posts wel zwaar over de top. Maar dat is altijd met dit soort forums van liefhebbers: of het nou een Hoogbouw-, een OV-, of een Luchtvaartforum is. Dat trekt altijd fanatici aan voor wie dat onderwerp een roeping is en die zich niet kunnen voorstellen dat er kritiek mogelijk is op datgene wat zij helemaal geweldig vinden. Daar komt nog bij dat je vaak te maken hebt met personen achter anonieme nicknames. Als iedereen zijn posts zou ondertekenen met voor- en achternaam, dan zouden de discussies hier naar mijn idee heel anders verlopen.
Tjeerd July 6th, 2011, 08:45 PM En nou ophouden met jijbakken! Kunnen we eindelijk door met waar dit forum (kleine f) voor bedoeld is.
Cpt.Iglo July 6th, 2011, 08:46 PM @ArthurK: Ik zeg ook niet dat je tegen al die projecten bent, maar van een aantal weet ik dat je er zeer kritisch (en in mijn ogen dus pessimistisch) tegenover staat. Het UMCG had ik er inderdaad niet bij moeten zetten, daar heb ik je nooit over gehoord, en was dus overbodig om te vermelden.
Voor mijn gevoel kan het huidige college in jouw ogen weinig goed doen, en je weet vaak beter hoe het moet dan zij. Als je dat één keer doet, is daar niets mis mee. Maar je verwerkt het naar mijn gevoel in bijna al je posts in het Groningen subforum, waardoor je in mijn ogen dus erg pessimistisch overkomt.
Overigens heb ik bewondering voor je inzet voor bijvoorbeeld Plan B en hoeveel je op de hoogte bent van de Groningse politiek. Echter ben je niet de enige, er zijn er ook mensen met een andere mening die minstens zoveel verstand van zaken hebben.
Maar wat mij betreft genoeg hierover gezegd, laten we het weer over het Forum gaan hebben. :)
maral July 7th, 2011, 12:47 AM Ik moest dan ook stiekum wel grinniken om de nachtelijke tirade van Vorschlaghammer over de vermeende autistische fixatie van sommigen op grote gebouwen en mega-projecten, al waren die posts wel zwaar over de top. Maar dat is altijd met dit soort forums van liefhebbers: of het nou een Hoogbouw-, een OV-, of een Luchtvaartforum is. Dat trekt altijd fanatici aan voor wie dat onderwerp een roeping is en die zich niet kunnen voorstellen dat er kritiek mogelijk is op datgene wat zij helemaal geweldig vinden. Daar komt nog bij dat je vaak te maken hebt met personen achter anonieme nicknames. Als iedereen zijn posts zou ondertekenen met voor- en achternaam, dan zouden de discussies hier naar mijn idee heel anders verlopen.
Als je anders gaat schrijven met je echte naam ipv je nick ben je in mijn ogen niet serieus te nemen. Bovendien, als ik het bij mezelf hou, zo anoniem ben ik niet , sterker nog in sommige kringen wordt ik met alleen maar met mijn nick aangesproken.
Ach, en wat die fixatie en fanatici betreft misschien is dit wat het hoofdonderwerp betreft niet helemaal jouw forum als die fixatie en fanatisme ontbreekt, maar enige fixatie en fanatisme is jouw toch ook niet vreemd, zij het dan vanuit een andere invalshoek en op andere gebieden. En als dat niet zo is dan kom je 'verkeerd' over.
Ik, om het maar bij mezelf te houden, ben niet op dit forum gekomen omdat ik droom van de Emmatoren ofzo. Gewoon breed geïnteresseerd in de stad en de ontwikkeling daarvan op allerlei gebieden, niet specifiek alleen de (hoog)bouw.
Heb van sommige dingen eigenlijk ook helemaal geen verstand, maar bemoei me er wel tegenaan, na ja, dus zal best weleens domme dingen uitkramen en daardoor irritant en eigenwijs overkomen, dat neem ik voor lief, maar vind de discussie erover vaak ook te interessant om me stil te houden en niet deel te nemen. Bovendien steek je van een goede, pittige discussie vaak meer op, dan bij helemaal geen discussie.
Hoogholtje July 7th, 2011, 11:26 AM Het verschil is dat het Dagblad van het Noorden gewoon weergeeft wat een bepaald persoon zegt. Als datgene wat die persoon zegt niet klopt, ligt dat niet aan de krant.
OOG TV schrijft zinnen die tegenstrijdig zijn en voegt zelf informatie toe die niet klopt. Dat ligt wél aan OOG TV.
Zie de bijdrage van Maral (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=80880768&postcount=1787)over de journalistiek van het DvhN, ik heb er helemaal niets aan toe te voegen. Nou ja, behalve dan dat het DvhN vaak bepaalde informatie selectief weglaat, onjuiste impressies plaatst (tram dwars over de markt, forum op de grote markt, tram door de zonnelaan langs WC Paddepoel, de term wolkenkrabber misbruiken etc etc etc.)
peterdrijver July 7th, 2011, 12:24 PM 35 miljoen dan maar naar het nieuwe dak voor FC Twente?
njoy July 7th, 2011, 12:31 PM ^^ Heel actueel; want zojuist is daar een deel van het nieuwe dak ingestort. Extra geld is daar vast welkom.
Een deel van het dak van de nieuwbouw van de Grolsch Veste is vanmorgen ingestort. Onder de puinhoop liggen mensen. Een traumahelikopter is gearriveerd. (tekst: rtvoost.nl)
12:05:26 07-07-11 PRIO 1 Letsel (Grote Hulpverlening) Grolsch Veste Kanaalzijde : COLOSSEUM 65 7521PP : ENSCHEDE 1131HGC 4131EHP 9193RBT 9115RBT 9113RBT 9011RBT 4171EHP - BRW Hengelo (Centrum) (Blusploeg 1)
12:32:39 07-07-11 PRIO 1 Bedelving/instorting (Grote HV) (GRIP 3) Grolsch Veste Kanaalzijde : COLOSSEUM 65 7521PP : ENSCHEDE GRIP 3*
* geeft iets weer over de ernst van de calamiteit. Grip 1 begint vaak bij grote branden/ongelukken, Grip 4 is een incident met grote impact op de regio
Maar goed, terug naar ons Forum...
Rickazio July 7th, 2011, 03:23 PM Wij kunnen die 35Miljoen juist prima stoppen in de Euroborg, kom op met die 3e ring!!
maral July 7th, 2011, 10:55 PM 35 miljoen dan maar naar het nieuwe dak voor FC Twente?
Van mij mag dat stadion helemaal instorten. Zonder doden en gewonden dan.
Crouchy July 8th, 2011, 10:17 AM Blij dat het forum (en daarmee dus ook de nieuwe Oostwand) er komt. Schop die studenten van Vindicat (tijdelijk) uit hun paleis en begin met bouwen!
sjoep July 8th, 2011, 10:28 AM Blij dat het forum (en daarmee dus ook de nieuwe Oostwand) er komt. Schop die studenten van Vindicat (tijdelijk) uit hun paleis en begin met bouwen!
Nou, die blijven dus gewoon zitten. Voor zover ik weet verhuizen ze pas als hun nieuwe gebouw klaar is.
Cpt.Iglo July 8th, 2011, 12:02 PM RTVnoord:
GRONINGEN - Het Groninger stadsbestuur wil haast maken met de bouw van het Forum aan de Grote Markt.
Donderdag is ook de stichting opgericht die gaat onderzoeken of er een kabelbaan naar het Forum kan worden aangelegd. Met die toezegging gaven Provinciale Staten woensdag groen licht voor de 35 miljoen subsidie voor de nieuwbouw. Het onderzoek naar de kabelbaan is voor de SP in de stad weer aanleiding om de steun aan het Forum in te trekken.
Bij hetzelfde artikel is ook een filmpje (http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=102008), waarin Tom Schroor aangeeft dat hij wil dat er in september al begonnen wordt met de werkzaamheden.
Hoogholtje July 8th, 2011, 04:41 PM prachtige fittie op Radio Noord tussen @wmoorlag en @bgdeboer 'dan moet u een nieuwe leesbril kopen'. zegt Moorlag tegen De Boer #forum
about 4 hours ago from web
remyvanmannekes
En inderdaad, Betty de Boer kent de feiten weer eens niet. Maar goed, stadjers die haar een tijdje hebben gevolgd zijn daar niet verbaasd over.
Alles terug te luisteren op http://www.rtvnoord.nl/radio/radio_gemist.asp vrijdag tussen 12.30 en 13.00 uur.
erka July 8th, 2011, 08:28 PM ^^ Betty de Boer kent de feiten vaak niet goed, meestal een kwestie van klok en klepel, in haar raadsperiode zat ze er al regelmatig naast. Ze roept maar wat. Tot nu toe ook geen succesnummer in Den Haag (veel te weinig de publiciteit gehaald). De dossierkennis van Joost van Keulen is veel beter.
Hoogholtje July 8th, 2011, 08:35 PM ^^ Idd, en als er nu een persoon is die niet moet gaan beginnen over kiezersbedrog is het wel Betty de Boer, een maand na haar stadscampagne http://www.groningenwilbetty.nl/forum/ vertrok ze richting Den Haag.
maral July 9th, 2011, 08:03 AM Om nog maar niet te spreken over de dingen waar ze als collegepartij voor waren en als oppositiepartij ineens heel erg tegen waarbij ze zich haast ging gedragen als een fanatieke revolutionair. In de raad ging het nog wel, maar daarna is me dat zo tegengevallen. Stond op een gegeven moment echt op het punt om voor het eerst voor gemeente VVD te stemmen, maar dat hielp ze vakkundig om zeep tijdens de campagne.
dommeltje July 9th, 2011, 08:48 AM Bouw Groninger Forum kan doorgaan
Datum: 07-07-2011 11:52, Bron: PropertyNL
GRONINGEN - De stad Groningen krijgt definitief een Groninger Forum. Provinciale Staten van Groningen hebben woensdag € 35 mln subsidie beschikbaar gesteld voor de bouw van het centrum nabij de Grote Markt dat plaats moet bieden aan de bibliotheek, een debatcentrum, een bioscoop en horeca. Het project kost in totaal € 190 mln.
In december vorig jaar werd de subsidie nog afgewezen, waardoor het hele plan op losse schroeven kwam te staan. Dat leidde tot een stevige aanvaring tussen het gemeentebestuur en de provincie, waarna oud-politicus Jan Terlouw als bemiddelaar werd ingeschakeld.
Ook dit keer was het tot het laatste moment onzeker of een meerderheid van Provinciale Staten akkoord zou gaan. Een sleutelrol was weggelegd voor coalitiepartner VVD. Die had grote twijfels over het Forum en zette daarmee tegelijk de provinciale coalitie op het spel. De liberalen gingen alsnog overstag, nadat het gemeentebestuur had toegezegd serieus te kijken naar een door de VVD felbegeerde kabelbaan in de Groningse binnenstad.
^^Na een langdurige politieke dorpse koehandel (o.a. onrealistische kabelbaan) komt het forum als een grote steenpuist in een kleinschalig centrum. De verwachte overschreidingen van de 190 miljoen tijdens de bouw, zal de burger weer extra centjes gaan kosten.
Mooi gebouw op de verkeerde locatie, verhoudingen van de randbebouwing raken totaal zoek. De complexiteit van het bouwen op zo'n moeilijke en complexe locatie zal het budget ver te boven gaan.
Hmmm,. een herhaling van zetten die ik in het verleden in Utrecht ook een aantal maal heb kunnen aanschouwen.
Groningen krijgt nu ook zijn eigen financiële soap, die nog jaren zal doorklinken. Het grote dorp begint stad te worden:).
maral July 9th, 2011, 09:14 AM Weet je wat ik altijd maf vind?
Alle verwachtingen, bv de overschrijdingen die jij noemt, die tellen vaak wel als reden om iets niet te doen. MAW de negatieve verwachtingen worden wel voor waar aangenomen.
De verwachte bezoekersaantallen van forum die worden nooit voor waar aangenomen en bestreden. Zijn allebei verwachtingen, maar aan de negatieve wordt altijd meer 'waarheid' toegekend dan de positieve.
Euroborg zou groot genoeg zijn voor 20.000 mensen...was de verwachting
Groninger Museum zou 150.000 mensen trekken....was de verwachting
Groningen zou 300.000 inwoners tellen...was ooit de verwachting
CBS verwacht veel, enige wat je daar van kan verwachten is dat het vaak niet klopt.
dommeltje July 9th, 2011, 09:52 AM ^^Ik ben helemaal niet tegen het forum, ben juist voor ambitie. Maar dit soort projecten die slepend in een politieke sfeer tot stand komen lopen nooit goed af. Door politieke eigen belang komen er verkeerde voorspellingen en berekeningen die tot een financieel debacle lijden.
Groningen heeft ook een oude kleine smalle binnenstad, het forum zal b.v. alleen al 800 bewegingen van cementwagens moeten verstouwen. Logistiek wordt het een ramp. Eer het zover is, zal er archeologisch onderzoek komen (wat vertraagd), zal niet raar opkijken als de grond vervuild blijkt te zijn etc. Op een iets andere locatie, zal het forum veel beter en goedkoper uitvoerbaar zijn.
Het zijn maar een paar puntjes die ik noem, maar het zal een hele waslijst van politiek lijden worden. Opstappende wethouders, extra geld injecties, wat ten koste zal gaan van andere projecten. Ook zal het jaren gaan duren eer de politiek in de toekomst weer een groot project aandurft.
Het hoort wel allemaal bij het volwassen worden van een provincie stad naar echte stad.
maral July 9th, 2011, 09:54 AM Alles wat je opnoemt hebben ze in Groningen anders ervaring genoeg mee, hehehe...Behalve opstappen, dat dat doen ze hier niet zo snel.
erka July 9th, 2011, 10:08 AM Je weet het nooit, maar meestal worden projecten in Groningen juist te bescheiden aangelegd. Euroborg is het beste voorbeeld, maar ook de hele Ringweg had eigenlijk anders gemoeten. De ijsbaan van Kardinge zonder tribunes. Het busstation bij het hoofdstation. De diverse P+R terreinen die eigenlijk al weer te klein zijn. Enzovoorts, enzovoorts.
peterdrijver July 9th, 2011, 10:59 AM @Dommeltje: pas op met je logistiek suggesties. Straks is er een gisse PvdA-er die een 4 baans weg voor electrische autoos (jaja, hip!) naar de Markt wil aanleggen -te financieren uit de 35 miljoen van de provincie. Er is namelijk dan al weer uitgerekend dat er jaarlijks 1,5 miljoen meer toeristen de binnenstad komen bezoeken...
En Groningers geloven a-l-l-e-s. Omdat ze opmerkelijk kort va memorie zijn en niet erg veel kijken naar wat er in andere steden zoal gebeurt.
maral July 9th, 2011, 11:27 AM Te financieren uit de 35 miljoen van jullie en nu van de stad. Compensatiegelden Zuiderzeelijn. Er is verdeelsleutel op basis van oorspronkelijke bijdrage aan Zuiderzeelijn. Die 35 miljoen heeft gewoon het label Stad Groningen. Het is dus ook onzin om te suggereren dat dit geld wel elders in de provincie ingezet kan worden en meer van dat soort kreten die voorbij komen in de hele discussie.
Provincie heeft alleen als taak om te toetsen of een aanvraag/project voldoet aan de omschreven voorwaarden voor het inzetten van die compensatiegelden. Meer niet. Is dus niet eens geld van de provincie. Ook al gaat forum niet door, die 35 miljoen is voor/van de stad doordat die verdeelssleutel er nu eenmaal is.
Kort van memorie?
En waarom weer zo'n negatieve reactie? Uit mijn reactie op Dommeltje: Alles wat je opnoemt hebben ze in Groningen anders ervaring genoeg mee, hehehe moge blijken dat de hoofdpijnpunten die hij hier opnoemt punten zijn die hier al decennia voor zijn gekomen bij diverse projecten. Dus heb juist genoeg in mijn memorie zitten.
Alleen, ik weet ook hoe de stad er 30 jaar geleden voor stond en hoe de stad er nu voor staat, dat is zoveel keren beter. Dus is het niet allemaal slecht geweest en hebben ze in het verleden ook controversiele beslissingen genomen die uiteindelijk goed voor de stad geweest zijn en dat zit ook in mijn memorie en of het dan met architectuur gebeurt die jij bv mooi vindt, ja daar kun je over twisten.
En itt tot andere steden waar bedrijven/inwoners/toeristen haast vanzelf komen zul je hier zo nu en dan flinke risico's moeten nemen om jezelf op de kaart te zetten met soms gewaagde en omstreden projecten.
En van heel veel verwachting kom vaak verdomd weinig uit. Het kan inderdaad mislukken, maar een succes zou evengoed kunnen. Dat is iets wat de tijd achteraf alleen kan vertellen ondanks al het geschreeuw op voorhand.
ArthurK July 9th, 2011, 06:08 PM http://farm7.static.flickr.com/6125/5918067055_0cf1cd6664_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/jmvankeulen/5918067055/)
Dagblad bleren (http://www.flickr.com/photos/jmvankeulen/5918067055/) by JMvanKeulen (http://www.flickr.com/people/jmvankeulen/), on Flickr.
Hoogholtje July 9th, 2011, 06:15 PM Tja, dit terechte commentaar zint meneer van Keulen blijkbaar niet, constructief meedenken doet de VVD sinds het vertrek van Koen Schuiling en Remco Kouwenhoven niet meer. En dan blert het Dagblad blijkbaar. Tja.
Jan July 9th, 2011, 06:17 PM Bij deze het vriendelijk verzoek aan Vorschlaghammer om zich wat minder op de man te richten en een wat meer constructieve houding aan te nemen. Sommige posts hebben meer met zieken om het zieken te maken en daar zitten we hier niet voor. Alvast bedankt
Trekdarm July 9th, 2011, 11:10 PM ?? Met alle respect Jan, maar ik vind dit persoonlijk niet de juiste manier om op zoiets zo te reageren. Ten eerste, we zijn al 3 pagina's verder en ten 2de vind ik dat de beste man geen waarschuwing moet krijgen in een topic. Maar eerder een PB en daarna een ban. Maar ja dat ben ik.
D1N0 July 11th, 2011, 11:40 AM Grote Markt-Oostzijde: nog 50 dagen, en dan starten voorbereidende bouwactiviteiten
Print pagina
Grote Markt-Oostzijde: nog 50 dagen, en dan starten voorbereidende bouwactiviteiten Grote Markt-Oostzijde: nog 50 dagen, en dan starten voorbereidende bouwactiviteiten
Beoordeel dit artikel
12345
Meer nieuws
Groningse corporatie Lefier lijdt miljoenenverlies; "Te grote risico's genomen"
Groninger (19) gewond na gewelddadige beroving op Herebrug in Groningen
Actie in Groningen bij sociale werkplaats Iederz tegen bezuinigingsplannen
Rekenkamercommissie Groningen onderzoekt reorganisatie SOZAWE en Meerstad
In politiek Groningen beginnen de stofwolken op de slagvelden langzaam neer te dwarrelen: de strijd om het Groninger Forum is gestreden. De teerling is geworpen: de werkzaamheden kunnen nu echt gaan beginnen. Wanneer gaan we daar iets van gaan merken?
In september, om precies te zijn. Meteen na Bommen Berend, op 31 augustus, wanneer de Kermis de Stad verlaat, trekken de bouwvakkers op naar Groningen.
Dan begint een van de grootste klussen uit de geschiedenis van Groningen, die zal eindigen over zes jaar, in 2017.
(Overigens heeft het college van B en W dus ook nog ruim de tijd om de plannen voor de invulling van het Groninger Forum nader uit te werken en zo hard mogelijk te maken om te voorkomen dat het Forum vanaf 2017 een bodemloze put gaat worden)
De werkzaamheden
In september, meteen na Groningens Ontzet, start de sloop van de Werkmanschool in de Schoolstraat. Die dag ook, 1 september, wordt de parkeergarage onder de Naberpassage gesloten. Op de Grote Markt zal in september een Informatiecentrum verrijzen. Eind september begint archeologisch onderzoek op de hoek van het Martinikerkhof/VVV/Grote Markt Oostzijde.
November 2011
In november zal het Informatiecentrum worden geopend. Men kan hier terecht voor informatie over alle werkzaamheden aan de Grote Markt en het Groninger Forum.
December 2011
In december starten de sloop van de VVV en de panden van de Friesland Bank aan de Grote Markt Oostzijde. Deze maken plaats voor nieuwbouw van Vindicat, werkzaamheden die na archeologisch onderzoek in dit gebied van start gaan in april 2012. Ruim een jaar later, eind 2013, zal Vindicat worden opgeleverd.
September 2012
In september 2012 gaat de eerste paal de grond in van de nieuwe parkeergarage achter de Grote Markt Oostzijde.
December 2012
In december 2012 start de sloop van Nijestee.
Juni 2014
Halverwege 2012 zullen bouwwerkzaamheden van start gaan aan de achterkant van de Poelestraat. Ook zal dan de bouw van start gaan van nieuwe panden aan de oostzijde van de Grote Markt, op de plek waar Nijestee stond, op de hoek nabij de Oosterstraat. Overigens zijn er nog steeds geen tekeningen gepubliceerd van hoe de oostwand er in de toekomst uit zal komen te zien, met uitzondering van het nieuwe Vindicat-pand.
September 2014
In september 2014 zal de nieuwe parkeergarage worden opgeleverd. Dan kunnen de werkzaamheden beginnen voor het gebouw waar het allemaal om te doen is geweest: het Groninger Forum. Tweeënhalf jaar later, begin 2017, moet ook dat gebouw klaar zijn en kunnen de compleet vernieuwde Oostwand, het Groninger Forum en het vernieuwde gebied er omheen worden opgeleverd.
Of er dan nog geld is voor een feestje, dat is de komende vijf jaar een van de spannende vragen. Aan wethouder Ton Schroor (D66), die vorige week wel heel erg triomfantelijk reageerde op het besluit van Provinciale Staten om het geld beschikbaar te stellen, de taak te laten zien dat Groningen zo'n gigantisch bouwproces en het maken van een doortimmerde exploitatie voor het Forum, wel degelijk aan kan.
Schroor meldde na het besluit van Provinciale Staten: ''We've got him!': weinig kies gekozen bewoordingen, omdat de strijd rond het Groninger Forum uiteraard niet te vergelijken valt met de strijd tegen Saddam Hoesein, en omdat nu alle zeilen moeten worden bijgezet om weer vreedzamer verhoudingen terug te krijgen in de Groningse stadspolitiek.
http://www.gic.nl/nieuws/groninger-forum-nog-50-dagen-en-dan-starten-de-bouwactiviteiten
Dat rare informatiecentrum komt dus toch op de Markt. Er wordt van links naar rechts gewerkt. Met een beetje pech heeft straks alleen Vindicat een nieuw pand. Ik ben wel erg benieuwd naar de architectuur van de nieuwe oostwandpanden. Daar weten we nog veel te weinig over.
Markie July 11th, 2011, 12:08 PM ^^ Dat infocentrum krijgt inderdaad niet echt de schoonheidsprijs.
Leuk om die planning nu concreet te zien worden!
?? Met alle respect Jan, maar ik vind dit persoonlijk niet de juiste manier om op zoiets zo te reageren. Ten eerste, we zijn al 3 pagina's verder en ten 2de vind ik dat de beste man geen waarschuwing moet krijgen in een topic. Maar eerder een PB en daarna een ban. Maar ja dat ben ik.
Eens.
Vind de laatste tijd het niveau op dit subforum sowieso dalen. Helaas dankzij een aantal lieden die ogenschijnlijk geen fatsoenlijke discussie aan willen gaan of gewoon een bord voor hun hoofd hebben.
Ben er daarom ook eigenlijk wel een beetje klaar mee. [/off topic]
Erik July 11th, 2011, 02:22 PM Eens.
Vind de laatste tijd het niveau op dit subforum sowieso dalen.
Ik vermoed dat dat juist de reden is geweest om het op deze manier te communiceren.
Hoogholtje July 22nd, 2011, 08:20 PM http://mobile.twitter.com/jacobbolhuis/status/93962339350618112
Zo'n 96% van de Groningers vinden het Groninger Forum helemaal niets. Voor de Stadspartij geen nieuws. deweekkrant.nl/artikel/2011/j…
1 day ago*from web
Politiek volgens de Stadspartij!
Een paar mensen (uiteraard volstrekt onbekend hoeveel) stemmen via een internetenquete van een advertentieblaadje en stemmen op een ongenuanceerde stelling. En hoppa, meneer kansloos Bolhuis misbruikt het en extrapoleert het naar alle Groningers....#FAIL
ArthurK July 22nd, 2011, 09:56 PM ^^ 96% zal zwaar overdreven zijn, maar het is toch zeker wel een indicatie... In ieder geval kan je vaststellen dat er nauwelijks voorstanders op de website van de Weekkrant op stellingen stemmen. :)
Rolf July 22nd, 2011, 11:27 PM Ik heb een nee nee sticker maar waar kan ik voor stemmen?
maral July 23rd, 2011, 08:30 AM En hij verneukt de boel ook nog, want zijn er maar 92%, hehe..
De meerderheid van de mensen is ook wel tegen, dat geloof ik best. En hoewel dat op zich een rol kan spelen vind ik toch dat heel veel mensen er maar vaak verdomd weinig vanaf weten, dus in mijn ogen zal het nooit leidend moeten zijn. Dat laatste overigens meer in het algemeen gesproken dan specifiek forum.
Vind wel dat de gemeente zolangzamerhand maar eens heel kritisch moet kijken wat je nog wel en niet door moet zetten ivm met de huidige financiele ontwikkelingen. Ook daar moet het voor of tegen van de bevolking bij één of meerdere projecten geen grote rol in spelen.
Hoogholtje July 23rd, 2011, 12:25 PM ^^ 96% zal zwaar overdreven zijn, maar het is toch zeker wel een indicatie... In ieder geval kan je vaststellen dat er nauwelijks voorstanders op de website van de Weekkrant op stellingen stemmen. :)
Whahaha grapjas. N = ? En dan kun je iets vaststellen haha. Beleidsonderzoeker toch?
ArthurK July 23rd, 2011, 12:41 PM Whahaha grapjas. N = ? En dan kun je iets vaststellen haha. Beleidsonderzoeker toch?N = zeker een paar honderd, voor zoiets genoeg. Jazeker, juridisch-bestuurskundig/economisch-geografisch beleidsonderzoeker. :)
En hij verneukt de boel ook nog, want zijn er maar 92%, hehe..De poll was toen nog niet gesloten. Ik had hem eerder vorige week ook gezien, toen stond ie op 93%.
Ook daar moet het voor of tegen van de bevolking bij één of meerdere projecten geen grote rol in spelen.Volgens mij zijn politici er voor de bevolking, en niet andersom. Als de bevolking het niet wil, voor wie doen ze het dan wel? Rhetorische vraag natuurlijk...
maral July 23rd, 2011, 12:54 PM Volgens mij zijn politici er voor de bevolking, en niet andersom. Als de bevolking het niet wil, voor wie doen ze het dan wel? Rhetorische vraag natuurlijk...
Ach dat laatste is toch gedeeltelijk onzin...
Politici is ook bevolking, verkozen afgevaardigde van 'ons', bevolking met extra bevoegdheden die wij ze gegeven hebben en ergens zal centraal een besluit genomen moeten worden en centrale regelgeving moeten zijn.
De bevolking wil liefst geen belasting betalen, gratis naar de dokter, allemaal voor 10 cent de liter over 16 baans snelwegen het land door, de bevolking denkt tegenwoordig niet meer aan stad of land maar vooral aan haar eigen...is gewoon een illusie dat dat een werkend model zou kunnen zijn.
Ik zie het liefst een zo klein mogelijke overheid met zo weinig mogelijk regelgeving, maar het besturen op wat voor manier 'overlaten' aan het volk geloof ik niet in. Zeker niet omdat we geen 1 volk zijn, maar allemaal individuen die verschillend denken, handelen en denken over mooi of lelijk, goed of slecht..enz...En bovendien, miijzelf incluis, hebben ze van de meeste zaken waar ze een mening over hebben geen lood verstand of domweg te weinig dossierkennis.
Hoogholtje July 23rd, 2011, 01:03 PM N = zeker een paar honderd, voor zoiets genoeg. Jazeker, juridisch-bestuurskundig/economisch-geografisch beleidsonderzoeker. :)
De poll was toen nog niet gesloten. Ik had hem eerder vorige week ook gezien, toen stond ie op 93%.
Volgens mij zijn politici er voor de bevolking, en niet andersom. Als de bevolking het niet wil, voor wie doen ze het dan wel? Rhetorische vraag natuurlijk...
'zeker een paar honderd'
Feiten ArthurK. Of hoeft dat niet nu deze uitkomst je ineens welgevallig is ? Opportunist die je bent. Zo'n domme enquete met richtinggevende suggestieve antwoorden neem jij blijkbaar serieuzer dan de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen waar nog altijd een meerderheid van de gekozen raadsleden voor het Forum was.
ArthurK July 23rd, 2011, 09:00 PM 'zeker een paar honderd'
Feiten ArthurK. Of hoeft dat niet nu deze uitkomst je ineens welgevallig is ? Opportunist die je bent.:ohno:
Misschien zou je over de inhoud kunnen discussiëren in plaats van mij elke keer (en dat al maaaaaaaanden) persoonlijk aan te vallen? Ik zit jou toch ook niet persoonlijk aan te vallen?
Misschien lucht het heel erg op, maar argumenten worden er niet sterker door wanneer je je "tegenstander" zit zwart te maken. Het is eerder het tegenovergestelde.
D1N0 July 24th, 2011, 12:43 AM :ohno:
Misschien zou je over de inhoud kunnen discussiëren in plaats van mij elke keer (en dat al maaaaaaaanden) persoonlijk aan te vallen? Ik zit jou toch ook niet persoonlijk aan te vallen?
Misschien lucht het heel erg op, maar argumenten worden er niet sterker door wanneer je je "tegenstander" zit zwart te maken. Het is eerder het tegenovergestelde.
Internet enquêtes hebben een progressief afnemende representativiteit, gerelateerd van de bekendheid die er aan wordt gegeven.
Hoogholtje July 24th, 2011, 01:00 AM :ohno:
Het is dat je zit te pronken met een enquete waarvan N = onbekend. Dat is mijn punt. Blijkbaar wordt het te heet onder je voeten als ik dat tere punt raak en wordt de kritiek ineens een persoonlijke aanval omdat je geen argumenten hebt.
ArthurK July 26th, 2011, 12:44 AM Het is dat je zit te pronken met een enquete waarvan N = onbekend. Dat is mijn punt. Blijkbaar wordt het te heet onder je voeten als ik dat tere punt raak en wordt de kritiek ineens een persoonlijke aanval omdat je geen argumenten hebt.^^ En wederom een argument ad hominem. :ohno:
Nogmaals meneer "Hoogholtje", zou je persoonlijke aanvallen achterwege kunnen laten? Dat lijkt mij toch niet teveel gevraagd?
ArthurK July 26th, 2011, 12:55 AM Internet enquêtes hebben een progressief afnemende representativiteit, gerelateerd van de bekendheid die er aan wordt gegeven.Je zegt dus eigenlijk dat hoe meer respons een enquête heeft, hoe minder representatief deze is... Het lijkt mij onjuist dat je dat zo stelt, en zelfs precies het tegenovergestelde van wat wetenschappelijk wordt aanvaard. Bepalend is hoe representatief de steekproef is. Een steekproef onder stedenbouwfreaks zal een andere uitslag hebben dan een steekproef op de bingo-avond in een buurthuis in de Oosterparkwijk.
Het lijkt mij dat een poll op de website van een huis-aan-huisblad an sich niet per definitie onrepresentatief is. Overigens heb ik na de uitslag een mailtje gestuurd naar de redactie van de betreffende krant met het verzoek om meer informatie, maar nog geen reactie....
Hoogholtje July 26th, 2011, 06:51 AM Je zegt dus eigenlijk dat hoe meer respons een enquête heeft, hoe minder representatief deze is... Het lijkt mij onjuist dat je dat zo stelt, en zelfs precies het tegenovergestelde van wat wetenschappelijk wordt aanvaard. Bepalend is hoe representatief de steekproef is. Een steekproef onder stedenbouwfreaks zal een andere uitslag hebben dan een steekproef op de bingo-avond in een buurthuis in de Oosterparkwijk.
Het lijkt mij dat een poll op de website van een huis-aan-huisblad an sich niet per definitie onrepresentatief is. Overigens heb ik na de uitslag een mailtje gestuurd naar de redactie van de betreffende krant met het verzoek om meer informatie, maar nog geen reactie....
Geen reactie en toch weet je te melden dat het zeker een paar honderd zijn. Knap joh, zeer knap ArthurK!
Erik July 26th, 2011, 08:26 AM ^ In de draad over Meerstad wind je je op over het negativisme van ArthurK en hoe storend dat is. Hoewel je dat natuurlijk best mag vinden, zou ik je het advies willen geven om dan zelf in ieder geval het goede voorbeeld te geven... Ik vind jouw bijdragen doorgaans minstens zo negatief klinken.
Hoogholtje July 26th, 2011, 11:50 AM ^^ Ik ben van mening dat je een zuivere discussie pas kunt voeren op basis van de juiste feiten, niet op basis van vooronderstellingen. Dat heb ik getracht duidelijk te maken. Blijkbaar ziet ArthurK dat achteraf ook in nu hij de Weekkrant heeft gevraagd naar de cijfers. Ik heb verder helemaal geen problemen met hem, alleen zijn stelligheid kan af en toe eens wel wat minder. Maar goed, da's ook maar een mening.
Back to topic ! (even wachten tot na de bouwvak dus...)
Erik July 26th, 2011, 12:06 PM Fair enough! :okay:
D1N0 July 26th, 2011, 12:28 PM Je zegt dus eigenlijk dat hoe meer respons een enquête heeft, hoe minder representatief deze is...
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat er een relatie is tussen de bekendheid van een poll en de representativiteit. Ik heb helemaal geen richting in die relatie aangegeven. Ik vind internetpoll eigenlijk per definitie onzin, omdat je geen idee hebt van je populatie en bij politiek gevoelige kwesties heb je een grote kans op beïnvloedingsacties van belanghebbenden. Als de poll vervolgens op een website van de weekkrant Groningen staat waar waarschijnlijk maar een heel beperkt publiek komt, is dat heel erg makkelijk te beïnvloeden. (Gerard offerman die even al zijn contacten mailt bijvoorbeeld.) De Gezinsbode heeft tenminste nog enigszins een redactie, maar de weekkrant is meer een knip en plak reclameblaadje.
Met andere woorden, ik vind het een waardeloze poll uit een waardeloze bron. Dat had ik ook gevonden als 98% voor het forum had gestemd.
Hoogholtje July 26th, 2011, 01:00 PM ^^ Elke poll is per definitie waardeloos zolang N = onbekend en de antwoordmogelijkheden slechts bestaan uit suggestieve antwoorden.
De 'enquete' van deze week is daarvoor weer eens het bewijs.
Tot nu toe is het tobben met de zomer. Blijf jij in Groningen of kies je voor een ander vakantieland?
* Ik heb al twee weken in een natte tent geslapen.
* Zodra ik vakantie heb, vlieg ik naar Kreta
* Ik blijf hier. Het wordt echt wel een keer zomer
maral August 23rd, 2011, 04:46 PM Parkeergarage Naberpassage is vanaf 5 september gesloten. De garage maakt plaats voor de Nieuwe Markt en het Groninger Forum.
De voorbereidingen gaan gestaag door.
njoy August 24th, 2011, 11:32 AM De sloop van de locatie van het Werkmancollege aan de Schoolstraat begint aanstaande maandag. De week erna wordt de parkeergarage aan de Naberpassage gesloten. Het slopen daarvan begint later dit jaar.
De gebouwen moeten plaatsmaken voor de bouw van het Groninger Forum. Het sloopafval zou door de Poelestraat worden afgevoerd, maar na protesten van ondernemers in die straat is dat veranderd. De vrachtwagens rijden nu door de Sint Jansstraat. Eind dit jaar wordt een begin gemaakt met de sloop van de voormalige VVV en Friesland Bank aan de Grote Markt. (bron: http://www.oogtv.nl/2011/08/geen-sloopafval-door-poelestraat/)
Eisso August 25th, 2011, 10:58 AM ^^ Kunnen ze die school niet ergens anders weer opbouwen? Best een mooi pand!
foto van Jaf
http://farm4.static.flickr.com/3007/2604289174_08bf8bf523.jpg
peterdrijver August 25th, 2011, 12:04 PM Geweldig, een timpaan met een gordijn waardoor je de beeldengroep niet ziet. Wat zouden die daarachter uitspoken?
Een vroege Soeters?
D1N0 August 29th, 2011, 01:44 PM http://www.gic.nl/nieuws/historisch-moment-dinsdag-starthandeling-project-grote-markt-oost
morgenavond om acht uur bij de Frieslandbank. Wordt leuk, want mevrouw Kiki komt ook.
Hoogholtje August 29th, 2011, 02:47 PM ^^ Altijd hilarisch, het onnavolgbare commentaar van Kiki. Ik vermoed zo dat ze er wel zal staan....nou ja, stampvoetend dan, om O. Kars te citeren.
erka August 30th, 2011, 07:21 PM Die tekst van mevrouw Kiki is bijzonder sterk geschreven. :lol:
D1N0 August 30th, 2011, 09:34 PM Ik ben er langs geweest, Filmpje:
4xjpErLgB-Q
De billboards
http://img834.imageshack.us/img834/6025/dsc00002yr.jpg
De Hotemetoten:
http://img508.imageshack.us/img508/1306/dsc00003w.jpg
Het protest in de St. Jansstraat. Op de doek staat, God's licht in de schaduw.
De chauffeur is afgevoerd naar het bureau (van horen zeggen).
http://img197.imageshack.us/img197/6979/dsc00008ud.jpg
Het stampvoeten:
GIQMLlJt04w
Groningen NL August 30th, 2011, 09:54 PM Bedankt voor het posten!
Toen ik er vanmiddag langs kwam hing er alleen een groot zwart doek. Ik zie dat over dat doek deze met de impressies en dergelijke is gekomen.
Maar dat laatste filmpje vind ik wat minder. Je hoort iemand schreeuwen die blijkbaar een tegenstander is. Vond het iet echt super om naar te luisteren, leek een soort psychopaat..
DocSoul August 30th, 2011, 10:01 PM Geinige openingsceremonie. Dat tweede filmpje is wat onduidelijk. Wat wordt er nou precies geschreeuwd en door wie?
D1N0 August 30th, 2011, 10:04 PM Het tweede filmpje is Mevrouw ... die uit haar dak gaat. Maar zwaar aanstelleritus, even daarna was ze weer rustig en begon ze weer op mensen in te praten.
Hoogholtje August 30th, 2011, 10:13 PM Whahaha, thnx voor het posten, de hysterische oerkreten waren zo te horen idd van dorpsgek Kiki.
Keida August 31st, 2011, 10:05 AM http://www.rtvnoord.nl/home/webcams.asp?wid=5
Dus ze zijn ook begonnen voorbereidingen te treffen voor het informatiecentrum?
Wanneer gaat nou de eerste steen van de VVV gesloopt worden?
(zeg maar, point of no return?)
Hoogholtje August 31st, 2011, 10:55 AM ^^ http://grotemarkt.groningen.nl/portaal-nieuws/planning-sloop-en-bouwactiviteiten-op-hoofdlijnen
peterdrijver August 31st, 2011, 11:13 AM Kan de tekst gepost worden voor niet-stadtjers? :)
Cpt.Iglo August 31st, 2011, 03:26 PM Ik heb vandaag weer een bevestiging gehad voor het feit dat veel mensen totaal geen idee hebben wat het hele plan nu eigenlijk inhoudt.
Ik sprak met een vrouw van een jaar of 80, welke me vertelde dat ze het verschrikkelijk vond dat er een gebouw van bijna 50 meter pal aan de Grote Markt terecht komt. 'Zo'n modern gebouw past niet op een oude markt als die in Groningen'. Ik vertelde haar dat dit gebouw áchter een nieuw te bouwen Oostwand komt te staan, welke ook nog een klassieke uitstraling zal krijgen, en dat de Grote Markt dan weer de intimiteit van vóór de oorlog krijgt. Opeens draaide ze bij; 'zoals jij het vertelt, vind ik het eigenlijk helemaal niet zo'n raar plan!'..
Zo zie je maar, mensen van tevoren goed informeren is toch erg belangrijk. :)
Hoogholtje August 31st, 2011, 03:57 PM Kan de tekst gepost worden voor niet-stadtjers? :)
Het is het wereld wijde web.....de tekst in de link is zelfs zichtbaar voor jou Peter...gewoon ff klikken, zie je de meest actuele planning. Kun je je alvast verheugen op de opening ;-)
Filmpje met toespraak Ton Schroor:
http://groningen.dichtbij.nl/regio/video-startsein-sloop-oostwand-grote-markt
Rickazio September 5th, 2011, 05:58 PM GIQMLlJt04w
Iemand: Peter Reetwinkel heeft er toch voor gezorgd dat het Forum er komt ondanks dat niemand dat lelijke ding in een oud historische binnenstad wilt.
Vrouw: @#B$LU#$H Godverdommeee Godverdommeeeee WAAHAT?! :'(
peterdrijver September 5th, 2011, 06:37 PM Erg grappig hoe mensen binnen de stad tegen elkaar opgezet worden. Weet dat de stad al milenia kan bestaan omdat mensen het de moeite waard vinden zaken met elkaar te delen. Schout en schepenen zijn de mensen die de stadtjers vrijgesteld hebben om te bemiddelen tussen hun onderlinge beslommeringen.
Zag je in de krant dit weekend hoeveel die Rehwinkel per maand verdient?
Green Guy September 6th, 2011, 09:34 AM Sinds het feestje van vorige week dinsdag is het in de media oorverdovend stil over de voortgang van de werkzaamheden. Zit de sloophamer inmiddels in het Werkman College? Is de parkeerflat Naberpassage gesloten zoals gepland?
Groningen NL September 6th, 2011, 03:55 PM Welkom Green Guy!
als het goed is verlopen de sloopwerkzaamheden gewoon volgens de planning. anders was dat vast wel in het nieuws gekomen en hier gepost :)
http://grotemarkt.groningen.nl/portaal-nieuws/planning-sloop-en-bouwactiviteiten-op-hoofdlijnen
peterdrijver September 6th, 2011, 07:52 PM slopen is één ding, een exploitabel gebouw bouwen een ander.
Rickazio September 7th, 2011, 12:57 AM Erg grappig hoe mensen binnen de stad tegen elkaar opgezet worden. Weet dat de stad al milenia kan bestaan omdat mensen het de moeite waard vinden zaken met elkaar te delen. Schout en schepenen zijn de mensen die de stadtjers vrijgesteld hebben om te bemiddelen tussen hun onderlinge beslommeringen.
Zag je in de krant dit weekend hoeveel die Rehwinkel per maand verdient?
Het is allemaal zo schandalig dat ik gewoon cynisch word. Ik ga niet eens meer de moeite doen om nog iets zinnigs te zeggen over het Forum. Er wordt toch niet naar ''de burger'' geluisterd, dat blijkt maar weer.
Green Guy September 7th, 2011, 10:42 AM Welkom Green Guy!
als het goed is verlopen de sloopwerkzaamheden gewoon volgens de planning. anders was dat vast wel in het nieuws gekomen en hier gepost :)
http://grotemarkt.groningen.nl/portaal-nieuws/planning-sloop-en-bouwactiviteiten-op-hoofdlijnen
Bedankt voor het welkom. :) Je zou inderdaad verwachten dat de sloop volgens schema verloopt, alleen vanwege de overvloed aan berichtgeving vanuit de lokale en regionale media over de kleinste dingen ('raadslid zus-en-zo heeft ook wat te zeggen over het Forum') nam ik aan dat er zeker wel een item zou verschijnen als daadwerkelijk de sloophamer in de Werkmanschool werd gezet.
Anyway, ik kom er aankomende vrijdagochtend langs, dan zal ik eens met eigen ogen bekijken of ze al begonnen zijn en hoe het vordert.
sjoep September 7th, 2011, 11:04 AM Bedankt voor het welkom. :) Je zou inderdaad verwachten dat de sloop volgens schema verloopt, alleen vanwege de overvloed aan berichtgeving vanuit de lokale en regionale media over de kleinste dingen ('raadslid zus-en-zo heeft ook wat te zeggen over het Forum') nam ik aan dat er zeker wel een item zou verschijnen als daadwerkelijk de sloophamer in de Werkmanschool werd gezet.
Anyway, ik kom er aankomende vrijdagochtend langs, dan zal ik eens met eigen ogen bekijken of ze al begonnen zijn en hoe het vordert.
Meestal is het begin van een sloop niet zo spectaculair. Het begint met sloop van leidingen enzo. Dat maakt geen mooi plaatje. Bij de Kempkensberg zijn ze ook al een tijd bezig met de sloop, er waren zelfs al enkele hele gebouwen met de grond gelijk gemaakt, maar toen ze daadwerkelijk aan het beton van de torens begonnen, kwam het ineens in het nieuws. Ook de interne sloop van de torens was toen al een tijdje bezig. Zal hier ook wel zo gaan. Ik verwacht pas weer een plaatje als echt de eerste buitengevel wordt aangetast
Green Guy September 8th, 2011, 05:16 PM RTV Noord meldt vandaag (http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=103443) dat de sloop van de Werkmanschool is stilgelegd omdat de Arbeidsinspectie eerst onderzocht wil hebben of er asbest in het pand zit. De werkzaamheden zouden geen vertraging oplopen: de slopers zouden nu eerst bezig gaan met de sloop van de parkeergarage Naberpassage.
D1N0 September 8th, 2011, 05:28 PM ^^ Ik neem aan dat de gemeente dat wel van te voren heeft laten onderzoeken. Ik vermoed dat een of andere stadspartijer weer eens heeft lopen bellen.
:soapbox:
peterdrijver September 8th, 2011, 06:22 PM Nog even en we lezen hier dat een of andere mevrouw 'er wel asbest en vleermuizen' heeft losgelaten. Dames en heren, rustig aan.
Nu het fornton van de Werkmanschool zo mooi is, zetten ze die gevel dan niet aan de Markt in plaats van die suffe zogenaamd historische nieuwbouw uit dat stedenbouwkundig plan?
D1N0 September 8th, 2011, 10:42 PM Nog even en we lezen hier dat een of andere mevrouw 'er wel asbest en vleermuizen' heeft losgelaten. Dames en heren, rustig aan.
Nu het fornton van de Werkmanschool zo mooi is, zetten ze die gevel dan niet aan de Markt in plaats van die suffe zogenaamd historische nieuwbouw uit dat stedenbouwkundig plan?
Omdat het eigenlijk een vrij saai gebouw is, zet dat fronton maar ergens in de hal van het forum verwerkt in een zitje om het op te leuken :p. En als je mooie gebouwen wilt zien, kun je altijd eens op de vismarkt rondneuzen. Vooral de zuidzijde heeft een hoop moois.
Je zit er trouwens niet zover naast Peter. http://www.gic.nl/nieuws/forse-leegstand-gebouwen-in-groningen-snel-aanpakken lees de reactie van Mevrouw Kiki
Green Guy September 9th, 2011, 10:27 AM Nu het fornton van de Werkmanschool zo mooi is, zetten ze die gevel dan niet aan de Markt in plaats van die suffe zogenaamd historische nieuwbouw uit dat stedenbouwkundig plan?
Zo mooi? Nou, smaken verschillen zal ik maar zeggen. Ik vind het een nogal somber, grijs gebouw.
http://i54.tinypic.com/2r5wc3q.jpg
(Bron: Google Street View)
Dit is nou niet bepaald een gevel die ik aan de Grote Markt zou willen hebben.
Green Guy September 10th, 2011, 01:18 AM RTV Noord meldt (http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=103483) dat het onderzoek naar asbest in de Werkmanschool zoals de gemeente reeds verwachtte niets nieuws heeft opgeleverd. Naar verwachting kunnen de sloopwerkzaamheden vanaf maandag worden hervat.
refluS September 13th, 2011, 12:19 AM Gelukkig maar!!
Eisso September 13th, 2011, 11:41 AM ^^ Kunnen ze die school niet ergens anders weer opbouwen? Best een mooi pand!
foto van Jaf
http://farm4.static.flickr.com/3007/2604289174_08bf8bf523.jpg
ff mezelf quoten....Ik kom er op terug, laten ze alleen het hoekdeel herbouwen!
Overigens lijken alle gebouwen via Google streetview grauw en grijs, dus daar kun je beter niet te veel op af gaan.
Hoogholtje September 13th, 2011, 08:20 PM http://www.twitlonger.com/show/d2cpqo
Rickazio September 14th, 2011, 01:26 AM Waarom lopen jullie zo te zaniken op oude gebouwen? Hebben jullie totaal geen respect voor historie? Grijs, saai en grauw? Laat me niet lachen. Ik ben blij dat er geen roze gebouwen bestaan, ik zie het al voor de, de ideale wereld van Reetwinkel, Groningen helemaal fel Roze met alleen maar mannen met een bepaald stereotype gedrag.
Tjeerd September 14th, 2011, 02:19 AM Speciaal voor Rickazio:
http://2.bp.blogspot.com/_TYnbO0hQZHM/SaJvsXdE0YI/AAAAAAAABJc/38Ayi0fShB4/s400/Pink+building+-+style+within+reach.jpg
Eisso September 14th, 2011, 08:18 AM Waarom lopen jullie zo te zaniken op oude gebouwen? Hebben jullie totaal geen respect voor historie? Grijs, saai en grauw? Laat me niet lachen. Ik ben blij dat er geen roze gebouwen bestaan, ik zie het al voor de, de ideale wereld van Reetwinkel, Groningen helemaal fel Roze met alleen maar mannen met een bepaald stereotype gedrag.
:ohno: Zeg...anders meld jij je ff lekker aan bij het Telekids-forum ofzo? Kinderachtige homofobe posts die nergens op slaan. Als je niets zinnigs of inhoudelijks kunt melden, kun je je berichten beter maar achterwege laten.
maral September 14th, 2011, 08:21 AM Ik vind die hele buurt achter de Oostwand niet veel bijzonders, dus wat mij betreft gaat er weinig verloren.
Och, en in Miami en in Caraibische gebied zijn er genoeg wijken/huizen in bv blauw en roze, staat best leuk. Al zou het hier wat minder passen.
Hoogholtje September 14th, 2011, 08:38 AM :ohno: Zeg...anders meld jij je ff lekker aan bij het Telekids-forum ofzo? Kinderachtige homofobe posts die nergens op slaan. Als je niets zinnigs of inhoudelijks kunt melden, kun je je berichten beter maar achterwege laten.
Het is niet de eerste keer dat dit kereltje zich verlaagt tot dit soort sneue opmerkingen. Zulke taal wordt hier niet getolereerd. Rickazio, het is opzouten of je inbinden. Een verzoek tot verbanning is zo verzonden.
Green Guy September 14th, 2011, 10:51 AM Waarom lopen jullie zo te zaniken op oude gebouwen? Hebben jullie totaal geen respect voor historie? Grijs, saai en grauw? Laat me niet lachen.
Respect voor historie hebben betekent niet dat je alle oude gebouwen maar mooi moet vinden. Ik vind de Werkmanschool een lelijk gebouw. Overigens, wat is "oud" in dit geval? De Werkmanschool is uit 1921, niet bepaald een antiek bouwwerk. :|
bartvromans September 14th, 2011, 12:28 PM Gaat er ook iets gebeuren met dat balkon voor de Naberpassage(Kunstwerk van Jan van der Zee)...Mijn idee...geef t een fraaie plek in de nieuwe oostwand.En ik hoop dat die oostwand geen saaie retroarchitectuur word,maar iets strak en heel eigentijds..(voor het referendum van de Waagstraat viel mijn keuze op het ontwerp van Gunnar Daan)
Groningen NL September 14th, 2011, 03:22 PM Het is niet de eerste keer dat dit kereltje zich verlaagt tot dit soort sneue opmerkingen. Zulke taal wordt hier niet getolereerd. Rickazio, het is opzouten of je inbinden. Een verzoek tot verbanning is zo verzonden.
Eens. Vind het al vrij zwak om steeds de burgemeester zwart proberen te maken terwijl deze er vaak helemaal niets mee te maken heeft, maart ik heb meer het idee dat hij dit doet vanwege de geaardheid van Rehwinkel.
:ohno:
bartvromans September 14th, 2011, 05:44 PM homofobie = helemaal FOUT! :(
Rickazio September 14th, 2011, 05:55 PM :ohno: Zeg...anders meld jij je ff lekker aan bij het Telekids-forum ofzo? Kinderachtige homofobe posts die nergens op slaan. Als je niets zinnigs of inhoudelijks kunt melden, kun je je berichten beter maar achterwege laten.
Kinderachtig omdat ik de ambt van de burgemeester bekritiseer? Goed dat jou post zo inhoudelijk is, als je een probleem hebt kun je ook een bericht sturen.
Het is niet de eerste keer dat dit kereltje zich verlaagt tot dit soort sneue opmerkingen. Zulke taal wordt hier niet getolereerd. Rickazio, het is opzouten of je inbinden. Een verzoek tot verbanning is zo verzonden.
Op grond waarvan? Welke taal doel je op? of omdat ik niet zoals jou mensen naar de mond praat? Je dreigendetoon doet me overigens niks, als je op die manier mensen probeert over te halen, of hun mond probeert te snoeren, sta je er vast wel erg beroerd voor in het leven.
Respect voor historie hebben betekent niet dat je alle oude gebouwen maar mooi moet vinden. Ik vind de Werkmanschool een lelijk gebouw. Overigens, wat is "oud" in dit geval? De Werkmanschool is uit 1921, niet bepaald een antiek bouwwerk. :|
Wat oud is kun je over twisten, maar bijv. gebouwen met renaissance- en gotische stijlelementen moet je koesteren, gebouwen in die stijl zullen er waarschijnlijk nooit meer komen.
Cpt.Iglo September 14th, 2011, 07:26 PM @ Rickazio; Ga lekker in de zandbak ruzie maken met je vriendjes of ga je moeder pesten, in plaats van steeds de discussie hier te verzieken. Dat van die zandbak past overigens ook prima bij je hokjes-mentaliteit; kom maar niet over de rand omdat je dan het grote boze schoolplein op moet. :)
Het is duidelijk dat je de huidige plannen voor het Forum niet ziet zitten en dat je geen grote fan bent van Rehwinkel. Dat weten we hier inmiddels wel, dus ga óf een goede discussie aan, of blijf gewoon lekker weg. Ik ben duidelijk niet de enige die zich aan je toon stoort.
Erik September 14th, 2011, 08:22 PM ff mezelf quoten (gepost in het stadscafé):
Ik wandelde vanmiddag even door het centrum van Groningen met mijn gezinnetje en ergens in een zijstraat van de Herestraat (de winkelstraat) liepen drie gasten van zo'n jaar of 30 tot 35 wat flauwe denigrerende opmerkingen te maken naar twee voorbij lopende jongens (waarvan ik overigens niet zou kunnen zeggen of ze echt homo waren of niet). Maar de onverdraagzaamheid die er uit hun opmerkingen sprak vond ik vrij stuitend.
Ik dacht dat het met acceptatie van homo's wel goed zat de laatste tijd, maar kennelijk valt het toch een beetje tegen. Het is dan wel een op zichzelf staande waarneming, maar als je gewoon hardop je afkeer van homo's kan laten blijken is er toch iets fout...
E: ik denk overigens dat de drie heren ergens uit de buurt van het Rifgebergte kwamen aan hun accent te horen. Erg jammer dat daarmee weer een boel vooroordelen worden bevestigd...
Kennelijk ook hier op het forum valt nog een wereld te winnen. Wat een niveau... :ohno:
D1N0 September 14th, 2011, 09:28 PM ^^ Mag het weer over het Forum gaan in deze thread?
|
|